Ik heb zelf ook de Grand Canyon op de short list, maar de Rose Bonero 2 lijkt me ook wel wat: https://www.rosebikes.nl/...warm+grey&article_size=XL
Oud uit 2024...?Niku schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:41:
Ik knal nog steeds door de bossen met een oude Bulls Copperhead uit 2024, doet het nog prima, maar begin te denken aan een upgrade. Max € 1.500, op de shortlist staan de Grand Canyon 7 of de Giant Talon 0. Hebben jullie adviezen om de shortlist nog iets uit te breiden? En eventueel: welke modellen zijn tweedehands interessant? Fiets eigenlijk alleen op MTB routes in Nederland, vaak en graag in Limburg en de routes bij Nijmegen.
Mag ik aannemen dat hier eigenlijk 2014 had moeten staan?Niku schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:41:
Ik knal nog steeds door de bossen met een oude Bulls Copperhead uit 2024, doet het nog prima, maar begin te denken aan een upgrade. Max € 1.500, op de shortlist staan de Grand Canyon 7 of de Giant Talon 0. Hebben jullie adviezen om de shortlist nog iets uit te breiden? En eventueel: welke modellen zijn tweedehands interessant? Fiets eigenlijk alleen op MTB routes in Nederland, vaak en graag in Limburg en de routes bij Nijmegen.
Meer ontopic heb ik zelf de Grand Canyon 8 waarvan ik dacht dat die ook wel binnen het budget zou vallen en toen zag ik holy f*ck wat is die duur geworden
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Weet misschien iemand hier nog een ingang om aan onderdelen voor Fox vorken te komen?
Ik zou inmiddels een rant kunnen schrijven over hoe moe ik word van Fox. Fox geeft aan dat de GRIP demper iedere 2 jaar geserviced moet worden. Vervolgens zijn de dust wipers en luchtveer service kits wel te krijgen, maar de GRIP service kits nergens. Vorig jaar kon ik nog bij Bike-Components aan Fox-spullen komen die standaard niet in het assortiment zaten, maar ook daar is het niet meer mogelijk sinds de distributie van Fox in Duitsland naar een ander bedrijf is gegaan. MTB-classicparts kan ook niks betekenen. Alle overige retailers in Duitsland ook niet.
En zo kom je in de situatie waar een Fox 34 van 3 jaar oud een keer een tik heeft gekregen op de rebound knob (waarschijnlijk in Oostenrijk met het verkeersongeluk) en alleen de demperschacht, een onderdeel van maar €30, een lichte slag heeft, waardoor de rebound adjuster knob niet helemaal lekker werkt. De vork is in perfecte staat, maar ik kan een simpel onderdeel van 3 tientjes gewoon niet krijgen. Zelfs een standaard service kit, waarvan Fox zegt dat die iedere twee jaar nodig is niet
Voorvorken en dempers servicen is een heerlijke hobby, maar op deze manier gaat de lol er aardig van af. Dit was mijn rant over Fox. Bij de volgende nieuwe fiets gaat al het spul van Fox er direct van af en op Marktplaats.
Ik zou inmiddels een rant kunnen schrijven over hoe moe ik word van Fox. Fox geeft aan dat de GRIP demper iedere 2 jaar geserviced moet worden. Vervolgens zijn de dust wipers en luchtveer service kits wel te krijgen, maar de GRIP service kits nergens. Vorig jaar kon ik nog bij Bike-Components aan Fox-spullen komen die standaard niet in het assortiment zaten, maar ook daar is het niet meer mogelijk sinds de distributie van Fox in Duitsland naar een ander bedrijf is gegaan. MTB-classicparts kan ook niks betekenen. Alle overige retailers in Duitsland ook niet.
En zo kom je in de situatie waar een Fox 34 van 3 jaar oud een keer een tik heeft gekregen op de rebound knob (waarschijnlijk in Oostenrijk met het verkeersongeluk) en alleen de demperschacht, een onderdeel van maar €30, een lichte slag heeft, waardoor de rebound adjuster knob niet helemaal lekker werkt. De vork is in perfecte staat, maar ik kan een simpel onderdeel van 3 tientjes gewoon niet krijgen. Zelfs een standaard service kit, waarvan Fox zegt dat die iedere twee jaar nodig is niet

Voorvorken en dempers servicen is een heerlijke hobby, maar op deze manier gaat de lol er aardig van af. Dit was mijn rant over Fox. Bij de volgende nieuwe fiets gaat al het spul van Fox er direct van af en op Marktplaats.
Wellicht bij Reefo's?daanb14 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:11:
Weet misschien iemand hier nog een ingang om aan onderdelen voor Fox vorken te komen?
En zo kom je in de situatie waar een Fox 34 van 3 jaar oud een keer een tik heeft gekregen op de rebound knob (waarschijnlijk in Oostenrijk met het verkeersongeluk) en alleen de demperschacht, een onderdeel van maar €30, een lichte slag heeft, waardoor de rebound adjuster knob niet helemaal lekker werkt. De vork is in perfecte staat, maar ik kan een simpel onderdeel van 3 tientjes gewoon niet krijgen. Zelfs een standaard service kit, waarvan Fox zegt dat die iedere twee jaar nodig is niet![]()
Hele goede tip! Cycledreams komt nu ook bij mij op. In ieder geval kan de zoektocht weer door en heb ik weer een paar mogelijkheden. Aankomend weekend ook maar eens gaan beginnen met nieuwe PPF aanbrengen op de downtube. Ik ga het toch maar zelf doen. De kit van RideWrap is binnen.
@daanb14
Hier van de week maar via rcz een DT SWISS Fork F535 ONE besteld voor 169€. Mijn fox moet ook een service maar kon zo 1-2-3 ook geen setjes vinden... Wou toch al wat anders proberen dus die DT kwam mooi langs voor die prijs.
Hier van de week maar via rcz een DT SWISS Fork F535 ONE besteld voor 169€. Mijn fox moet ook een service maar kon zo 1-2-3 ook geen setjes vinden... Wou toch al wat anders proberen dus die DT kwam mooi langs voor die prijs.
Succes. Ik ben momenteel mijn nieuwe Hightower aan het beplakken met RideWrap maar mijn god, wat een monnikenwerk.De kit van RideWrap is binnen.

Ik heb de Trek Procaliber 8 inmiddels bovenaan mijn wensenlijst gezet, denk dat het die gaat worden in plaats van de Grand Canyon 7. Wil er meteen nieuwe pedalen en schoenen bij, wordt ook tijd. Is het uit jullie ervaring mogelijk om bij bepaalde winkels te onderhandelen over prijs als je voor fiets + pedalen + schoenen in één keer gaat?Niku schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:41:
Ik knal nog steeds door de bossen met een oude Bulls Copperhead uit 2014, doet het nog prima, maar begin te denken aan een upgrade. Max € 1.500, op de shortlist staan de Grand Canyon 7 of de Giant Talon 0. Hebben jullie adviezen om de shortlist nog iets uit te breiden? En eventueel: welke modellen zijn tweedehands interessant? Fiets eigenlijk alleen op MTB routes in Nederland, vaak en graag in Limburg en de routes bij Nijmegen.
Edit: 2014 inderdaad.
Misschien zijn je Fox vorkonderdelen verkrijgbaar via Rob van Rheenen van https://www.mtbworks.nl
[ Voor 25% gewijzigd door Hencksch op 22-07-2025 10:37 ]
Vandaar dat ik een invisiframe setje had gekocht, vriend van me heeft ook lopen stressen met ridewrap.Speedgeek schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:15:
[...]
Succes. Ik ben momenteel mijn nieuwe Hightower aan het beplakken met RideWrap maar mijn god, wat een monnikenwerk.
Appie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 04:39:
[...]
Grappig - heb zelf ook een Specialized Levo en een Specialized Evo en rij met beiden - ken het gevoel wel dat analog vs ebike een verschil kan zijn terwijl de fietsen erg gelijk zijn.
De eBike kan meer aanvoelen als een bulldozer (zwaarder) en daardoor wat neutraal (some mensen vinden het saaier) aanvoelen, terwijl de analoge fiets lichter is, en daardoor wat gevoeliger is voor input voor de rijder of het terrein.
Wat voor mij een verschil uitmaakt was:
1. Cockpit vergelijkbaar opzetten - zadelhoogte/reach, contact punten zijn voor mij belangrijk zodat ik een vergelijkbaare opzet heb
2. Pre-ride/re-ride/free ride principe toepassen, met name snelheid verschilt iets (meer trappen of meer scrubben)
Ikzelf rij een beetje van alles (weg, gravel, XC, Trail, Enduro) en rij verschillende fietsen en bovenstaande is altijd wat voor mij goed werkt.
Trouwens - Ik rij ook met coils op de Levo/Evo, mijn Evo heeft 100lbs minder force dan de ebike om te compenseren voor het verschil in gewicht.
Denk dat het bij mij vooral de gewenning aan geometrie is.
Op de E zitten de cranks wat verder uit elkaar. Mede mogelijk gemaakt door het motortje 😉En dat merk ik ook wel beetje. Voeten staan wat meer uit elkaar. Dat geeft meer stabiliteit.
Dat voeten wat dichter bij elkaar staan. Dit zal tijd nodig hebben om aan te wennen. Zeker als je zo’n 3 jaar op E’s rond stuitert.
Beide fietsen zijn gelijk afgemonteerd. Zelfde fork/damper, zelfde cockpit, remmen, drivetrain, dropper, wielen. Op E is crank 155mm en Capra 165mm. Dropper op de E 225mm en Capra 175mm. (op beide fietsen maximale drop)
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Heb jij ervaring met zowel Ridewrap als Invisiframe? Uiteindelijk denk ik dat het twee dezelfde producten zijn die eenzelfde functie voorzien.charrel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:40:
[...]
Vandaar dat ik een invisiframe setje had gekocht, vriend van me heeft ook lopen stressen met ridewrap.
Kan mij niet helemaal voorstellen dat Invisiframe veel gemakkelijker te beplakken is.
Tijdens het zoeken voor mezelf of ik voor RideWrap of InvisiFrame zou gaan kwam ik toch behoorlijk wat reacties van mensen tegen die ervaring met beide hadden en IF zo veel makkelijker vonden werken.Speedgeek schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:12:
[...]
Heb jij ervaring met zowel Ridewrap als Invisiframe? Uiteindelijk denk ik dat het twee dezelfde producten zijn die eenzelfde functie voorzien.
Kan mij niet helemaal voorstellen dat Invisiframe veel gemakkelijker te beplakken is.
Zelf vond ik het allemaal wel mee vallen, lastigste was delen op maat maken omdat er geen standaard kit voor mijn fiets was. (Je moet er wel je tijd voor nemen en geduld hebben)
[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 22-07-2025 17:55 ]
Zal dat het zijn dan?Je moet er wel je tijd voor nemen en geduld hebben
Wil je sowieso een hardtail? Kijk ook een naar een Ghost Lector. Voor minder dan 1000 euro al te krijgen bij 12GO biking en nu nog 9% minder met kortingscode. Deze Lector LC Universal is wel heel veel waar voor z'n geld: https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-sf-lc-universal Met de extra korting zo'n 1380 euro, kan bijna geen tweedehands fiets met die specs tegenop.Niku schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:21:
[...]
Ik heb de Trek Procaliber 8 inmiddels bovenaan mijn wensenlijst gezet, denk dat het die gaat worden in plaats van de Grand Canyon 7. Wil er meteen nieuwe pedalen en schoenen bij, wordt ook tijd. Is het uit jullie ervaring mogelijk om bij bepaalde winkels te onderhandelen over prijs als je voor fiets + pedalen + schoenen in één keer gaat?
Heel erg bedankt voor de tips @EraZor , @sjorsjuhmaniac en @Hencksch ! Ik ga morgen maar eens bellen. Het zou zonde zijn om een verder perfecte vork daarop te vervangen. Ik ga dan ook maar meteen vragen voor een paar GRIP service kits.
@charrel Ik snap je helemaal! het is altijd leuk om wat anders de proberen en de F535 ziet eruit als een vette vork! Heel veel plezier ermee! Ik blijf het vet vinden als mede-bikers buiten de welbekende merken kijken. Ik ben na wat rondkijken op MTBR best wel geïnteresseerd geraakt in Manitou. Als ik ooit op mijn eigen 34SC ben uitgekeken staat de R8 Pro op mijn shortlist. Ik vind de 34SC wel merkbaar soepeler zijn werk doen toen ik de olie vervangen heb door wat Shockcraft aanraadt. Dougal staat er ook wel om bekend natuurlijk.
@charrel Ik snap je helemaal! het is altijd leuk om wat anders de proberen en de F535 ziet eruit als een vette vork! Heel veel plezier ermee! Ik blijf het vet vinden als mede-bikers buiten de welbekende merken kijken. Ik ben na wat rondkijken op MTBR best wel geïnteresseerd geraakt in Manitou. Als ik ooit op mijn eigen 34SC ben uitgekeken staat de R8 Pro op mijn shortlist. Ik vind de 34SC wel merkbaar soepeler zijn werk doen toen ik de olie vervangen heb door wat Shockcraft aanraadt. Dougal staat er ook wel om bekend natuurlijk.
Nou, dan gaan we het meemaken. Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat het nat wordt aangebracht en ik het daardoor zou moeten kunnen corrigeren als ik het verkloot. Gelukkig is het bij mij alleen de downtube. De fiets heeft al battle scars genoeg, dus voor de mooi hoeft het niet. Het is puur wat bescherming van de downtube.Speedgeek schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:15:
[...]
Succes. Ik ben momenteel mijn nieuwe Hightower aan het beplakken met RideWrap maar mijn god, wat een monnikenwerk.
@daanb14 Ik heb gisteren in de avond de downtube, headtube en top tube gedaan. Toch de delen waarvan ik vind die het eerst de aandacht trekken bij een fiets.
Ik denk dat de truc vooral zit in de hoeveelheid druppels vloeistof je bij het water doet. Op de instructies stond 2 tot 4 druppels voor 700ml tot 1000ml water. Maar daarmee kon ik in geen mogelijkheid de stickers schuiven zodat je ze fatsoenlijk kunt positioneren. Dus speel vooral even met die oplossing qua aantal druppers en gemak van schuiven van de sticker.
Toen ik gister meer druppels slipoplossing bij het water voegde ging het allemaal een stuk makkelijker en de drie delen van gisteren, zijn perfect gelukt. Succes!
Ik denk dat de truc vooral zit in de hoeveelheid druppels vloeistof je bij het water doet. Op de instructies stond 2 tot 4 druppels voor 700ml tot 1000ml water. Maar daarmee kon ik in geen mogelijkheid de stickers schuiven zodat je ze fatsoenlijk kunt positioneren. Dus speel vooral even met die oplossing qua aantal druppers en gemak van schuiven van de sticker.
Toen ik gister meer druppels slipoplossing bij het water voegde ging het allemaal een stuk makkelijker en de drie delen van gisteren, zijn perfect gelukt. Succes!
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met de vervanging van een frame onder garantie? Als het via een shop loopt, zetten die dan ook alle onderdelen over of moet ik dat zelf doen? En hoe snel is de levering van een frame meestal?
Heb je de fiets compleet bij de shop gekocht via wie de garantie loopt? Dan zetten ze alles over.KappuhH schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:24:
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met de vervanging van een frame onder garantie? Als het via een shop loopt, zetten die dan ook alle onderdelen over of moet ik dat zelf doen? En hoe snel is de levering van een frame meestal?
Levering wisselt natuurlijk. Welke canyon heb je?
Garantie loopt via vorige eigenaar, die heeft hem compleet gekocht ja.418O2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:29:
[...]
Heb je de fiets compleet bij de shop gekocht via wie de garantie loopt? Dan zetten ze alles over.
Levering wisselt natuurlijk. Welke canyon heb je?
En nee, geen Canyon
Is wel echt een compleet willekeurige vraag. Heb je een direct to consumer Chinarello, of S-Works voor de adviesprijs bij de winkel om de hoek?KappuhH schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:24:
Uit tweedehands ervaringen zou ik zeggen dat je meestal wel binnen 2-3 week een nieuw frame hebt. Eventueel met bijbetaling een upgrade naar de meest recente variant als het om een vorig model gaat. Beetje afhankelijk van je relatie met LBS betaal je wel of niet voor het overzetten van de onderdelen (ca. €150) waar je vanuit mag gaan dat de LBS dit uit eigen zak onder de noemer 'service' betaald.
Voor tweedehands geldt 9 van de 10x dat garantie niet overdraagbaar is, en zou je (in mijn beleving) de service van gratis overzetten niet mogen verwachten van de LBS. Ik zou wel proberen om via de originele koper en deze LBS alsnog een nieuw frame te krijgen, dat moet wel haalbaar zijn, maar wel verwachten wat kosten te maken (€200~) voor de moeite. Merken doen zelf vaak geen zaken met particulieren dus zullen je doorverwijzen naar een dealer.
Mocht je geen factuur hebben en niet bekend zijn bij de lokale verdeler, zou ik het alsnog proberen en vanuitgaan dat ik een nieuw frame ontvang, met een paar kosten voor de service en eventuele upgrade naar nieuwste model.
21 juli -
Belgische feestdag
- is altijd de jaarlijkse traditie om met een groepje MTB'ers richting het Atomium te knallen, op en af een goeie 140 km weg..
Zeker wanneer het begint te golven in het Brusselse kom je echt heerlijke paadjes en panorama's tegen, zoals bijv;
/f/image/9HTXkYDhibfOIJStQEwce0kk.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/XB9ozOPvUcqSaHOVgzeyTRPC.png?f=fotoalbum_medium)
In het terugrijden nam ik jammer genoeg een bocht met een gammel brugje iets te nipt, waardoor ik met het versnellingsapparaat bleef hangen en (zachtjes) neerging. Wel met een kapotte pad als resultaat, en dat op 40km van huis
/f/image/AoOI2gXYd4EZegSoXulqqTKS.png?f=fotoalbum_medium)
Nou hadden we het idee om het apparaat er af te doen en om te bouwen naar een singlespeed op een vaste krans zeg maar. Met een ponsje erbij enzo al bij al gelukt, maar jammer genoeg sprong de ketting af en toe een krans hoger. Met als eindresultaat dat hij 2 kransen hoger sprong en alles dus muurvast zat.
Weten jullie hoe je dit beter oplost in het vervolg ? Kunnen het toch maar moeilijk op de hoogste krans leggen, dan trap je jezelf toch ook verloren.
Enfin, de laatste 5km hebben ze mij geduwd tot aan het dichtsbijzijnde station, en vrouwlief kwam me 2 haltes verder dan afhalen..
/f/image/lKt6TzAmK6OHIQwdhcmNYG7S.png?f=fotoalbum_medium)
Nu zit ik wel met het probleem dat de draad van achteras en bijhorende bus nu ook wel een slag hebben gehad (of met het vastrijden). Het klein vijsje dat de bus tegenhoudt lijkt het ook niet meer te doen.
Ik heb ze ook na tamelijk wat werk uit elkaar gekregen gelukkig, maar wel tijd voor een nieuwe
Ik zou dus graag een nieuwe achteras steken, maar dan heb ik zo'n bus en vijsje ook nodig lijkt mij.
/f/image/R8sQaWyTo4TfNeQIw7m2v2ve.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/BPxLVvW9FSQAHz60sbG5BiE1.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/XjXwuXuBT5WUBsOwkeecs86f.png?f=fotoalbum_medium)
De pad, nieuwe derailleurwieltjes en ketting lukken me wel, maar ik weet niet goed hoe ik die as moet oplossen..
Als ik een nieuwe steekas bestel, heb ik ook maar enkel de as en dus niet automatisch de bijhorende bus + het vijsje lijkt mij ?
Ik zou het eerst liefst zelf proberen oplossen, het is gewoon een kwestie van het juiste materiaal te vinden imo. Als ik er echt niet aan uit kom steek ik hem wel binnen, maar zou hier meer voldoening uithalen om het zelf opgelost te krijgen
Hebben jullie een idee waar te zoeken/hoe op te lossen ?
MTB in kwestie is een Merida Big Nine 6000 (2020), GX Eagle.

Zeker wanneer het begint te golven in het Brusselse kom je echt heerlijke paadjes en panorama's tegen, zoals bijv;
/f/image/9HTXkYDhibfOIJStQEwce0kk.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/XB9ozOPvUcqSaHOVgzeyTRPC.png?f=fotoalbum_medium)
In het terugrijden nam ik jammer genoeg een bocht met een gammel brugje iets te nipt, waardoor ik met het versnellingsapparaat bleef hangen en (zachtjes) neerging. Wel met een kapotte pad als resultaat, en dat op 40km van huis

/f/image/AoOI2gXYd4EZegSoXulqqTKS.png?f=fotoalbum_medium)
Nou hadden we het idee om het apparaat er af te doen en om te bouwen naar een singlespeed op een vaste krans zeg maar. Met een ponsje erbij enzo al bij al gelukt, maar jammer genoeg sprong de ketting af en toe een krans hoger. Met als eindresultaat dat hij 2 kransen hoger sprong en alles dus muurvast zat.
Weten jullie hoe je dit beter oplost in het vervolg ? Kunnen het toch maar moeilijk op de hoogste krans leggen, dan trap je jezelf toch ook verloren.
Enfin, de laatste 5km hebben ze mij geduwd tot aan het dichtsbijzijnde station, en vrouwlief kwam me 2 haltes verder dan afhalen..
/f/image/lKt6TzAmK6OHIQwdhcmNYG7S.png?f=fotoalbum_medium)
Nu zit ik wel met het probleem dat de draad van achteras en bijhorende bus nu ook wel een slag hebben gehad (of met het vastrijden). Het klein vijsje dat de bus tegenhoudt lijkt het ook niet meer te doen.
Ik heb ze ook na tamelijk wat werk uit elkaar gekregen gelukkig, maar wel tijd voor een nieuwe
Ik zou dus graag een nieuwe achteras steken, maar dan heb ik zo'n bus en vijsje ook nodig lijkt mij.
/f/image/R8sQaWyTo4TfNeQIw7m2v2ve.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/BPxLVvW9FSQAHz60sbG5BiE1.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/XjXwuXuBT5WUBsOwkeecs86f.png?f=fotoalbum_medium)
De pad, nieuwe derailleurwieltjes en ketting lukken me wel, maar ik weet niet goed hoe ik die as moet oplossen..
Als ik een nieuwe steekas bestel, heb ik ook maar enkel de as en dus niet automatisch de bijhorende bus + het vijsje lijkt mij ?
Ik zou het eerst liefst zelf proberen oplossen, het is gewoon een kwestie van het juiste materiaal te vinden imo. Als ik er echt niet aan uit kom steek ik hem wel binnen, maar zou hier meer voldoening uithalen om het zelf opgelost te krijgen
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Je hebt een fiets gekocht en je hebt garantie op je fiets. Je hebt de aankoopsom betaalt.KappuhH schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:24:
De complete fiets ging rijdend met jou erop de winkel uit.
Als het frame vervangen moet worden, dan loopt dat via de winkel waar je hem gekocht hebt. Die regelt bij de fabrikant een nieuw frame.
Het is een bekende truc van winkeliers om een zielig gezicht te trekken en aan jou te vertellen dat ze van die schurken van een fabrikant alleen een kaal frame hebben gekregen en dat het heel erg gebruikelijk is (veel knikken en ja zeggen als winkelier bij het uitspreken van deze zin) dat jij de montagekosten van je eigen onderdelen betaalt.
Klopt niet: je hebt een fiets gekocht in een winkel en daar zat een volledige garantie op van die winkel. Onderling gedoe tussen fabrikant en winkelier is niet jouw probleem.
Hier al 3 ervaringen, twee keer Specialized (non S-Works) en een keer Canyon. In alle gevallen was het binnen een week geregeld en inclusief overzetten van onderdelen.KappuhH schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:24:
Bij Canyon kreeg ik exact hetzelfde frame, bij Specialized telkens een upgrade naar het actuele model, zo ben ik van SL4 -> SL5 -> SL6 gegaan.. SL4 naar SL5 was zelfs upgrade van comp naar expert level frame.
Maar verder eens met @Ypuh je zult met je eigen lbs aan de gang moeten.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 23-07-2025 21:08 ]
Direct je vrouw bellen.KipCurreh schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:04:
Weten jullie hoe je dit beter oplost in het vervolg ?
Bij een Cannondale is het na 2 jaar wel vervanging, maar niet meer de ombouw kosten, dat doen ze enkel de 1e 2 jaar. Ik kreeg wel een carbon fsi ftame5als vervanging van een alu, dis ik vond het prima. Kosten waten 120 euro geloof ik. Inc nieuw bb en nog wat klein spulKappuhH schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:24:
Het is een Trek Procaliber 9.5 uit 2022 via Marktplaats gewordenNiku schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:21:
[...]
Ik heb de Trek Procaliber 8 inmiddels bovenaan mijn wensenlijst gezet, denk dat het die gaat worden in plaats van de Grand Canyon 7. Wil er meteen nieuwe pedalen en schoenen bij, wordt ook tijd. Is het uit jullie ervaring mogelijk om bij bepaalde winkels te onderhandelen over prijs als je voor fiets + pedalen + schoenen in één keer gaat?
Echt hoe snel je plezier omslaat...
Gisteren fiets binnen gehad, stukje gefietst, ging lekker, vandaag langer stuk gefietst, deed ik net even flink hard trappen, dus meer gewicht op pedalen, voel ik iets bewegen, ik stop en zie dat mijn pedaal half uit het schroefdraad is geschoten... Heb de winkel al gemaild die zowel de fiets als de pedalen heeft verkocht, maar ik word hier niet vrolijk van.
Is dit nog (gedeeltelijk) te redden, of moeten beide onderdelen vervangen worden?
En voor de mensen die het zich afvragen, ja hij zat er recht in (in eerste instantie met de hand het begin er in gedraaid), ja hij zat goed vast, en ja het is de juist trapper aan de juiste kant.
:strip_exif()/f/image/7Up7OhZW3gOjJXVYO3LJVKza.jpg?f=fotoalbum_large)
Trapper is trouwens van Shimano.
Gisteren fiets binnen gehad, stukje gefietst, ging lekker, vandaag langer stuk gefietst, deed ik net even flink hard trappen, dus meer gewicht op pedalen, voel ik iets bewegen, ik stop en zie dat mijn pedaal half uit het schroefdraad is geschoten... Heb de winkel al gemaild die zowel de fiets als de pedalen heeft verkocht, maar ik word hier niet vrolijk van.
Is dit nog (gedeeltelijk) te redden, of moeten beide onderdelen vervangen worden?
En voor de mensen die het zich afvragen, ja hij zat er recht in (in eerste instantie met de hand het begin er in gedraaid), ja hij zat goed vast, en ja het is de juist trapper aan de juiste kant.
:strip_exif()/f/image/7Up7OhZW3gOjJXVYO3LJVKza.jpg?f=fotoalbum_large)
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
@Benjamin- Heel bijzonder aangezien het schroefdraad van pedalen zo is dat tijdens vooruit trappen het niet los kan draaien. Ik zou bijna denken dat je crank het heeft begeven. Maar ik vind het moeilijk te zien op de foto. Ik zou het in elk geval zo laten en terug gaan met de fiets. Dit hoort gewoon onder garantie te vallen.
Edit: as ik zo snel even kijk zie ik dit model crank ook bij Bike-Discount staan met wat reviews die mij het gevoel geven dat ze hetzelfde hadden als wat jij hier had.
Edit: as ik zo snel even kijk zie ik dit model crank ook bij Bike-Discount staan met wat reviews die mij het gevoel geven dat ze hetzelfde hadden als wat jij hier had.
[ Voor 26% gewijzigd door ZanielGa op 26-07-2025 18:42 ]
En zelfs al zou die iets los zijn gekomen, en je kan al zien dat die er nog diep in zit, dan zou die nog niet zo door het schroefdraad heen zijn gekomen.ZanielGa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:36:
@Benjamin- Heel bijzonder aangezien het schroefdraad van pedalen zo is dat tijdens vooruit trappen het niet los kan draaien. Ik zou bijna denken dat je crank het heeft begeven. Maar ik vind het moeilijk te zien op de foto. Ik zou het in elk geval zo laten en terug gaan met de fiets. Dit hoort gewoon onder garantie te vallen.
Tevens is dit de andere kant, en ik weet zeker dat beide kanten netjes zaten.
:strip_exif()/f/image/zUkTNjpvwbtzndPztYOYsMbG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog extra foto's, zie verder niets raars.
:strip_exif()/f/image/WzXCM1bDxQfy972TIpP2qseb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iybv7qdCmlHOLB2xDhJY3tDV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had ze allebei eerst met de hand er in gedraaid, vervolgens met een inbus, en daarna nog even met een steeksleutel. Heb er 25km mee gereden en er was niets aan de hand, totdat ik druk er opzette.
Edit: Ik ben in ieder geval met reviews, wat inderdaad duidelijk een fout. Bij mij ook rechts.
Ik ga dan wel eisen dat ze me nieuwe cranks sturen die wel goed zijn, inclusief een nieuwe trapper, en zo niet de kosten van een goede set. Wel bizar dit, want dit zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om goed te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Benjamin- op 26-07-2025 18:47 ]
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Vast draaien en door ;-) Wellicht heeft die helemaal niet goed vast gezeten. En zet je hem vast is er helemaal niks aan de hand. Je zou niet de eerste zijn.
En zoals @ZanielGa aangeeft draait een pedaal niet zomaar los. Check ook even of pedalen wel aan goede kant gemonteerd zijn.
En zoals @ZanielGa aangeeft draait een pedaal niet zomaar los. Check ook even of pedalen wel aan goede kant gemonteerd zijn.
Wat ik al zei, ze zitten allebei aan de goede kant. Hij zit ook niet los, hij zit scheef in het schroefdraad.Daan_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:44:
Vast draaien en door ;-) Wellicht heeft die helemaal niet goed vast gezeten. En zet je hem vast is er helemaal niks aan de hand. Je zou niet de eerste zijn.
Zanielga had een link naar deze crank geplaatst, en andere hebben exact ditzelfde probleem gehad. Dus lijkt gewoon een slecht product.
Gewoon een SRAM/Shimano (of Truvativ/FSA/Praxis achtig) crankset erin gooien. De goedkopere lijnen kosten misschien €50 en zijn zwaar, maar zul je dit niet zo snel zien gebeuren.
Maar ga jij dan nog vol vertrouwen vol op dat pedaal staan? Ik niet en dan is de lol snel weg bij mij op de MTBDaan_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:44:
Ik ga eens kijken wat ze gaan aanbieden, en ook reviews opzoeken of het goed is wat ze aanbieden. Anders zal ik zeker je advies overnemen.Ypuh schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:06:
Gewoon een SRAM/Shimano (of Truvativ/FSA/Praxis achtig) crankset erin gooien. De goedkopere lijnen kosten misschien €50 en zijn zwaar, maar zul je dit niet zo snel zien gebeuren.
Moet ook zeggen dat ik hier geen seconde onderzoek naar heb gedaan, en dat is ong het enige waar ik niet onderzoek naar had gedaan.
Gewoon wel flink balen nu, was zo lekker aan het fietsen.
Is wel echt wennen op vele manieren. Heb al lang nauwelijk gefietst, soms korte stukjes naar de supermarkt met een fiets van het werk. Gisteren binnen gehad, even ritje naar de fietsenmaker voor een zadel, slot en telefoonhouder (werkt met de smart motor van Bosch), ondanks dat het ritje niet ver was, voelde ik direct de drukpunten van het zadel (weet nog niet of het zadel goed is, maar mijn kont is iig niets meer gewend). Vandaag even kort er op, en voelde gelijk die drukpunten weer. Maar daarna een langer stuk gereden en dit keer met een fietsbroek, en dat scheelde zeker. Maar richting het einde van de rit begon mijn lichaam het toch wel zwaarder te krijgen en heb ik toch maar een hogere assistentie aangezet.
De komende tijd maar eerst een beetje mijn lichaam laten wennen, en daarna zeker eens wat leuke routes opzoeken. Begreep dat er niet ver weg van mij een relatief nieuwe bikepark is, dus dat is fijn.
Yep ;-) zo kwam in mei mijn crank (5DEV) op de emtb los. Net voor ik de pistebully drop wilde doen van Greenhill. Met crank in de hand naar de auto gewandeld. Gefixed... en de Groomer van boven naar onder gereden, zonder problemen. Crank zit nog steeds vast.PeaceNlove schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:12:
[...]
Maar ga jij dan nog vol vertrouwen vol op dat pedaal staan? Ik niet en dan is de lol snel weg bij mij op de MTB
Dit was ook wel weer wake up call. Om elke rit even een Bolt check te doen ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2025 19:56 ]
Ik zou hier voor nu nog geen moeite mee hebben, ik ben nu alleen nog maar op straat aan het fietsen. Echter zie ik zo even niet hoe ik deze weer er recht in krijg, zit vrijwel geen beweging in. Moet ik hem dan vastdraaien of juist los?Daan_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:46:
[...]
Yep ;-) zo kwam in mei mijn crank (5DEV) op de emtb los. Net voor ik de pistebully drop wilde doen van Greenhill. Met crank in de hand naar de auto gewandeld. Gefixed... en de Groomer van boven naar onder gereden, zonder problemen. Crank zit nog steeds vast.
Dit was ook wel weer wake up call. Om elke rit even een Bolt check te doen ;-)
Los halen optisch controleren of alles goed is. Bijvoorbeeld schroefdraad. Doe wat vet op schroefdraad en schroef pedaal op de crank. Check wel eerst dat je juiste pedaal monteert. Meestal staat op de spindel een L of R ;-)
Dit is nu de tweede keer dat je dat zegt, terwijl ik al 2x heb gezegd dat ze goed zitten. Je mag me geloven dat ik ze goed heb zitten.Daan_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:16:
Los halen optisch controleren of alles goed is. Bijvoorbeeld schroefdraad. Doe wat vet op schroefdraad en schroef pedaal op de crank. Check wel eerst dat je juiste pedaal monteert. Meestal staat op de spindel een L of R ;-)
Ik zal het proberen, maar hij zit voor nu nog muurvast.
:strip_exif()/f/image/WzXCM1bDxQfy972TIpP2qseb.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je de eerste draadgang er als "ring" half uit hangen, of is daar een ring geinstalleerd?
Zo te horen heeft het dus ook gevreten. Loshalen kan je vergeten zonder het te slopen. Wil je de trappers nog proberen te redden dan zou ik op de kopse kant de crank inzagen tot dicht op het draad en dan open 'splitten' met een wig. Als dat niet lukt dan inzagen op meerdere locaties en overall proberen te splitten.
Dat is een ring die je er tussen doet, op de foto van de linkerkant zie je die ook. Volgens mij alleen voor afwerking/sier.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
Hier zie je de eerste draadgang er als "ring" half uit hangen, of is daar een ring geinstalleerd?
Zo te horen heeft het dus ook gevreten. Loshalen kan je vergeten zonder het te slopen. Wil je de trappers nog proberen te redden dan zou ik op de kopse kant de crank inzagen tot dicht op het draad en dan open 'splitten' met een wig. Als dat niet lukt dan inzagen op meerdere locaties en overall proberen te splitten.
Loshalen geprobeerd nog, maar blijft muurvast zitten. Laat het nu wel zitten totdat ik reactie krijg.
Een reactie van ze gehad:
Nu zullen zij misschien beweren dat dit niet voldoende is, maar volgens mij kunnen ze hier absoluut niet mee wegkomen, ze hebben de trappers zelf verkocht en het zit er al op, dan mag je als klant verwachten dat dit voldoende is.
Het niet vast genoeg maken vind ik ook een absurd argument, los van dat het niet waar is.
Die bewering klopt gewoon niet, die trappers die ik van hun winkel heb gekocht, kwamen al met met een smeersel op het draad. Heb net voor zekerheid die andere er af gehaald, en het zit er absoluut op.Unfortunately, this is typical damage caused by incorrectly installed pedals. It was obviously installed dry and with insufficient torque. This is therefore not a warranty claim. We can, however, offer to contribute €30 to the repair as a courtesy.
Nu zullen zij misschien beweren dat dit niet voldoende is, maar volgens mij kunnen ze hier absoluut niet mee wegkomen, ze hebben de trappers zelf verkocht en het zit er al op, dan mag je als klant verwachten dat dit voldoende is.
Het niet vast genoeg maken vind ik ook een absurd argument, los van dat het niet waar is.
@Benjamin- kan je eens 2 linkjes posten? Een van de crank en een van de pedalen.
[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 28-07-2025 13:27 ]
https://www.bike-discount.de/en/acid-e-mtb-crank-setsjorsjuhmaniac schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:27:
@Benjamin- kan je eens 2 linkjes posten? Een van de crank en een van de pedalen.
https://www.bike-discount...no-pd-gr500-flat-pedals-1
Komt op mij over alsof die helemaal niet is losgedraaid maar de crankarm van pisbakkenstaal gemaakt is. Soort eruit getrokken door de kracht.Benjamin- schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:22:
Echt hoe snel je plezier omslaat...
[Afbeelding]
Als je erg veel weerstand voelde bij het monteren van het pedaal was er mogelijk een productiefout aan het schroefdraad en heb je het schroefdraad vernaggelt. Als het monteren soepel ging ben je te zwaar voor deze crank :0
Die komen niet voor-gesmeerd op het schroefdraad. (Ik ken er overigens geen die wel voor gesmeerd zijn). Waarschijnlijk zat er een preserveer middel op.
Ik zou gebruik maken van de korting en nieuwe installeren. Volg de handleiding van de pedalen en crank stap voor stap en de eerste paar ritjes even nalopen met een sleutel voor en na de rit. (Of de bout even merken met een verfstift)
Nieuwe deraiileur hanger bestellen en alles weer monteren zoals het was?KipCurreh schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:04:
https://www.google.com/se...r&q=derailleur+hanger+mtb
GX eagle is gewoon UDH hanger als het goed is.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2025 13:59 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ging er soepel in, totaal niets geks aan de hand. Ik zie geen max gewicht voor die crank staan, maar voor de fiets wel, en dat is geen probleem.Jampot007 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:39:
[...]
Komt op mij over alsof die helemaal niet is losgedraaid maar de crankarm van pisbakkenstaal gemaakt is. Soort eruit getrokken door de kracht.
Als je erg veel weerstand voelde bij het monteren van het pedaal was er mogelijk een productiefout aan het schroefdraad en heb je het schroefdraad vernaggelt. Als het monteren soepel ging ben je te zwaar voor deze crank :0
Het is een vettig goedje, ik weet niet wat het precies is, maar droog was die absoluut niet. Dit kan tevens ook niet de reden zijn waardoor dit gebeurd is, en wederom andere mensen hebben dit ook al gehad. Dus het totaal plaatje klopt niet.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:51:
[...]
Die komen niet voor-gesmeerd op het schroefdraad. (Ik ken er overigens geen die wel voor gesmeerd zijn). Waarschijnlijk zat er een preserveer middel op.
Ik zou gebruik maken van de korting en nieuwe installeren. Volg de handleiding van de pedalen en crank stap voor stap en de eerste paar ritjes even nalopen met een sleutel voor en na de rit. (Of de bout even merken met een verfstift)
Wat betreft het geld accepteren, als ze niet nieuwe onderdelen willen sturen, dan ga ik eerst via mijn creditcard die kosten terug proberen te halen, en anders rechtsbijstand.
‘Niets raars’Benjamin- schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:43:
[...]
Hier nog extra foto's, zie verder niets raars.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had ze allebei eerst met de hand er in gedraaid, vervolgens met een inbus, en daarna nog even met een steeksleutel. Heb er 25km mee gereden en er was niets aan de hand, totdat ik druk er opzette.
Behalve dat op die laatste foto je trapper er maar half ingedraaid zit? Meer dan de helft van het schroefdraad is nog mooi zwart gelakt?
Aan de binnenkant van de crank zit het bij mij gewoon vlak iig.
PSN
Daar had ik al het nodige geprobeerd om hem eruit te krijgen. Maar ik zal thuis eens kijken hoever ze er in gaan, maar als je de andere foto's bekijkt van onder andere de andere kant, dan zie je dat die er helemaal inzit. Hoe dat aan de andere kant eruit ziet, dat weet ik eigenlijk niet.YakuzA schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:15:
[...]
‘Niets raars’
Behalve dat op die laatste foto je trapper er maar half ingedraaid zit? Meer dan de helft van het schroefdraad is nog mooi zwart gelakt?
Ik keek net nog even bij de trappers, maar zag geen langere.
[ Voor 10% gewijzigd door Benjamin- op 28-07-2025 14:34 ]
@Benjamin- Rare vraag misschien, maar zitten de pedalen op de juiste crank en zijn ze niet omgewisseld?
Even de linker er afgehaald en er weer opgedaan (rechts zit scheef en nog steeds vast)YakuzA schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:15:
[...]
‘Niets raars’
:strip_exif()/f/image/LDzzj79cBeqT3FbFTOYiTKLy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DctRPK9MqZaMSCpcw2OfhDa9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2LnKweEgiy8Y2mjWYfPSy614.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mOBm9XV2PQELbY0ErGctZdW6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien gaan ze er niet helemaal in, verder ook weinig schade, wat mij ook logisch lijkt als die er correct op zitten en nog maar 25km mee is gereden.
De pedalen hebben een L en R, op de foto boven zie ook een L staan, en ja die zit links.Holk schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:36:
@Benjamin- Rare vraag misschien, maar zitten de pedalen op de juiste crank en zijn ze niet omgewisseld?
Deze zit rechts:
:strip_exif()/f/image/ZgpmqHsfGLo4NF6IT8m04w6O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Benjamin- op 28-07-2025 15:50 ]
Ja, sommige pedalen vallen nog een mm verder in de crank idd, maar dit lijkt voor deze combi pedaal en crank idd goed te zitten.Benjamin- schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Even de linker er afgehaald en er weer opgedaan (rechts zit scheef en nog steeds vast)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals je kan zien gaan ze er niet helemaal in, verder ook weinig schade, wat mij ook logisch lijkt als die er correct op zitten en nog maar 25km mee is gereden.
PSN
Gaat wel lekker bij Acid in ieder geval:
https://nieuwsfiets.nu/20...kes-vanwege-crankstellen/
https://nieuwsfiets.nu/20...kes-vanwege-crankstellen/
"The €40 is purely a goodwill offer from us. In the first picture, you can clearly see that you screwed the pedal in crookedly."
Eerst droog en niet ver genoeg, nu zou die we scheef ingedraaid zijn. Absurd hoe ze dit soort uitspraken doen.
Tijd voor rechtsbijstand en een klacht indienen tegen deze medewerken.
Eerst droog en niet ver genoeg, nu zou die we scheef ingedraaid zijn. Absurd hoe ze dit soort uitspraken doen.
Tijd voor rechtsbijstand en een klacht indienen tegen deze medewerken.
Het is en blijft beetje welles nietes tegen elkaar? Zij beoordelen op basis van jouw foto’s en uitleg, maar nemen ook hun eigen ervaring mee.
Sorry dat ik het schrijf, persoonlijk kan ik mij wel vinden in het gegeven antwoord. Als die er om wat van reden schreef ingedraaid wordt. Dan komt die er ook niet vergenoeg in. Vet/montage pasta helpt om het soepeler erin te draaien en dat boel niet op elkaar invreet.
Zelf nog niet meegemaakt dat een trapper komt met vet/montage pasta op de schroefdraad. Enige verklaring die ik kan bedenken, dat deze al eens eerder is gemonteerd. Voor jij deze hebt ontvangen? En dat daar het vet/montage pasta op de schroefdraad is gedaan?
Rechtsbijstand zal waarschijnlijk geen stappen ondernemen tegen de fabrikant/winkel. Het bedrag is daar te klein voor. (Kosten baten) Mocht zij vinden dat je enigszins in je recht staat of uit coulance. Zullen ze je de schade vergoeden. Al heb ik het vermoede dat zij adviseren de vergoeding van fabrikant/winkel te accepteren.
Sorry dat ik het schrijf, persoonlijk kan ik mij wel vinden in het gegeven antwoord. Als die er om wat van reden schreef ingedraaid wordt. Dan komt die er ook niet vergenoeg in. Vet/montage pasta helpt om het soepeler erin te draaien en dat boel niet op elkaar invreet.
Zelf nog niet meegemaakt dat een trapper komt met vet/montage pasta op de schroefdraad. Enige verklaring die ik kan bedenken, dat deze al eens eerder is gemonteerd. Voor jij deze hebt ontvangen? En dat daar het vet/montage pasta op de schroefdraad is gedaan?
Rechtsbijstand zal waarschijnlijk geen stappen ondernemen tegen de fabrikant/winkel. Het bedrag is daar te klein voor. (Kosten baten) Mocht zij vinden dat je enigszins in je recht staat of uit coulance. Zullen ze je de schade vergoeden. Al heb ik het vermoede dat zij adviseren de vergoeding van fabrikant/winkel te accepteren.
[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 29-07-2025 11:26 ]
Geen montagepasta gebruikt? Ik zou dat wel doen, het voorkomt dat de verschillende materialen op elkaar invreten en de boel over een paar jaar amper loskomt. Opvallend vind ik ook dat de coating op de schroefdraad nog zo netjes lijkt…Benjamin- schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Even de linker er afgehaald en er weer opgedaan (rechts zit scheef en nog steeds vast)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
De pedalen hebben een L en R, op de foto boven zie ook een L staan, en ja die zit links.
Deze zit rechts:
[Afbeelding]
Natuurlijk begrijp ik dat ze twijfels hebben, dat is ook logisch. Zij kunnen ook niet zien wat ik heb gedaan, echter zit er wel een verschil tussen twijfels hebben, en alles negeren wat iemand zegt, en tevens ook de reviews op je site, waarbij goede service bovenaan staat. En constant alles tegenspreken en negeren wat is gezegd.Daan_ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:22:
Het is en blijft beetje welles nietes tegen elkaar? Zij beoordelen op basis van jouw foto’s en uitleg, maar nemen ook hun eigen ervaring mee.
Ik heb nooit gezegd wat ik wel en niet op die trapper heb gedaan, dat is een aanname die ze hebben gedaan. Sowieso was de trappers niet droog. Dan kan je stellen dat er niet op zat wat er moest op zitten, maar dat gaat hier de oorzaak niet zijn. Hij gaat er soepel in en uit, en het niet gebruiken van smeer kan uit eindelijk zorgen voor misschien wat extra slijtage, en vooral dat die niet goed meer los te krijgen is. Mijn probleem kan hier niet door komen.
Ze beweerde ook dat die niet goed vastzat, maar dat is pure speculatie, daarnaast zou dit dan alsnog niet moeten gebeuren.
Maar nu gooien ze het over een compleet andere boeg, namelijk het scheef vastdraaien. Ik weet niet of iemand weleens dit soort materialen scheef heeft gedraaid, maar je komt niet verder zonder extreme hoeveelheid kracht. Daarnaast zou je dan alsnog makkelijk de boel los moeten krijgen.
Een scheve trapper merk je direct, en ik weet gewoon zeker dat dit volstrekte onzin is.
Uiteindelijk heb je als bedrijf een product verkocht, een product met een onderdeel waarvan 2 uit 2 reviews dezelfde problemen heeft, dan moet je als bedrijf zeggen, ai, misschien ligt het aan het product, en moeten we de klant niet van iets beschuldigen wat die tegenspreekt.
Dus alles wat je zegt is prima om als gedachte intern te hebben, al blijft het feit dat er alleen maar negatieve reviews op die crank zijn, en moet je gewoon accepteren dat mocht de klant dit verziekt te hebben, dat dit nu eenmaal het risico is van een bedrijf hebben. Nu gaat het ze veel meer tijd kosten, negatieve reviews en dit alles omdat ze de klant voor leugenaar uitmaken. Dat is gewoon achterlijk.
Ik heb geen flauw idee hoe die coating er uit zou moeten zien. Heb er 25km mee gereden. Hij gaat er iig erg soepel in. Zou best kunnen dat de marges te groot zijn.PeaceNlove schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Geen montagepasta gebruikt? Ik zou dat wel doen, het voorkomt dat de verschillende materialen op elkaar invreten en de boel over een paar jaar amper loskomt. Opvallend vind ik ook dat de coating op de schroefdraad nog zo netjes lijkt…
Edit: Rechtsbijstand gesproken, ze gaan hem doorzetten.
Maargoed wel genoeg hierover. Heb een nieuwe crank besteld van stam, dus die hopelijk er morgen opzetten, en dan die trapper er uit zagen en kijken of die nog te redden is.
Mocht ik nog een uitkomst hebben zal ik die nog wel delen. Ben in ieder geval blij als ik weer kan rijden.
Wat zijn trouwens tools en spullen die altijd verstandig zijn om op voorraad te hebben?
[ Voor 4% gewijzigd door Benjamin- op 29-07-2025 12:57 ]
@Benjamin- tip: volg de handleiding van de crank en pedals bij het verwijderen en installeren
@Benjamin- Kettingen, cassettes, remblokjes, banden sowieso
Banden zou ik alleen doen bij vervangen. Rubber wordt oud en de wissel in voorraad bij de handelaar ligt hoger dan bij jezelf op de plank. Dus kans op een nieuwe band is dan hoger bij de shop.
Remblokken zijn altijd verstandig om op voorraad te hebben, die kunnen in 1 rit op zijn. Quicklinks zijn ook makkelijk om één of twee reserve te hebben. Ketting kan geen kwaad, maar is wel iets wat je normaal aan ziet komen. Binnenbanden of sealant afhankelijk van je voorkeur. In geval van tubeless kan het makkelijk zijn om een paar ventiel kernen reserve te hebben. Banden worden oud en je ziet normaal de slijtage daar wel aan komen, en een tijdelijke fix is eigenlijk altijd wel mogelijk.Benjamin- schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Wat zijn trouwens tools en spullen die altijd verstandig zijn om op voorraad te hebben?
418O2 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:00:
@Benjamin- Kettingen, cassettes, remblokjes, banden sowieso
En dan ga ik er vanuit dat jullie het ook over remblokken voor schijfremmen hebben (gebruiken mensen nog wel ouderwetse remmen?)ZanielGa schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:56:
[...]
Remblokken zijn altijd verstandig om op voorraad te hebben, die kunnen in 1 rit op zijn. Quicklinks zijn ook makkelijk om één of twee reserve te hebben. Ketting kan geen kwaad, maar is wel iets wat je normaal aan ziet komen. Binnenbanden of sealant afhankelijk van je voorkeur. In geval van tubeless kan het makkelijk zijn om een paar ventiel kernen reserve te hebben. Banden worden oud en je ziet normaal de slijtage daar wel aan komen, en een tijdelijke fix is eigenlijk altijd wel mogelijk.
Ik heb nu binnenbanden, ik weet eigenlijk niet wat de plussen en minnen zijn van tubeless, zal me er eens een keer in verdiepen. Maar idd wat reserve hebben is geen slecht idee. Zijn er toevallig nog goede producten die je tijdelijk kan gebruiken bij een lekke (binnen)band?
Quick links zal ik eens bestellen.
Voor mijn ketting heb ik iig iets om te meten, wil dit ook wel voor zijn om extra schade te voorkomen aan de tandwielen.
Een plakset of een andere binnenbandBenjamin- schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:43:
[...]
[...]
En dan ga ik er vanuit dat jullie het ook over remblokken voor schijfremmen hebben (gebruiken mensen nog wel ouderwetse remmen?)
[...]
Ik heb nu binnenbanden, ik weet eigenlijk niet wat de plussen en minnen zijn van tubeless, zal me er eens een keer in verdiepen. Maar idd wat reserve hebben is geen slecht idee. Zijn er toevallig nog goede producten die je tijdelijk kan gebruiken bij een lekke (binnen)band?
Quick links zal ik eens bestellen.
Ketting ga je vroeg of laat toch nodig hebben, dus daar 1tje van oppikken kan geen kwaad.Voor mijn ketting heb ik iig iets om te meten, wil dit ook wel voor zijn om extra schade te voorkomen aan de tandwielen.
Ik heb van vrijwel al mijn verbruiksmaterialen wel wat op voorraad liggen. Als ik dan eens wat zie in de aanbieding koop ik het.
Daarom zit er af-fabriek ook een bepaalde wax/coating op die dat tegen gaat. Je kan nieuwe banden probleemloos een paar jaar op de plank leggen zonder dat deze uitdrogen.Torched schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:30:
Banden zou ik alleen doen bij vervangen. Rubber wordt oud en de wissel in voorraad bij de handelaar ligt hoger dan bij jezelf op de plank. Dus kans op een nieuwe band is dan hoger bij de shop.
Zelf heb ik vrijwel alles op reserve want iets als een ketting of paar remblokken zie je toch niet altijd aankomen. Heb vaak genoeg meegemaakt dat er op dat moment net even geen voorraad is, of dat je meerdere artikelen nodig bent en voor 3 kleine items 3x verzendkosten betaald. Of dat je de hoofdprijs betaald of DPD voor de zoveelste keer je pakketje om onverklaarbare redenen retour afzender stuurt. Dat gebeurt uiteraard net voordat je een week(end) een leuke trip gepland hebt en je door een onderdeeltje van €5-10 niet (lekker) fietsen kunt.
418O2 in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Remblokjes, één ketting, banden (binnen + buiten) en eventueel wat schakelkabels, remkabels/olie/bleedkit, en een paar derailleurwieltjes lijken me prima om op voorraad te hebben. Stuurlintje (racefiets), tubeless tape en schoenplaatjes kunnen ook handig zijn. Cassette lijkt me niet nodig, daar kom je snel genoeg achter als je nieuwe ketting erop legt en zijn vaak wel makkelijk verkrijgbaar.
Qua gereedschap heb ik wel eens wat basis-uitrusting dingetjes gepost om bovenstaande te kunnen vervangen: Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Laatste onderdelen eindelijk binnen... Nieuwe crank zit erop en Fidlock bidon mount. Alleen de 750ml compact fles past, maar komt tegen de damper aan. Past eigenlijk niet
Binnenkort testen of de 450ml past. Frame geeft niet veel ruimte voor een bidon. 
Wilde eigenlijk dit weekend testen met 5mm spacer minder onder het stuur. Scheurtje in mijn pols gooit roet in het eten. Wel poging gedaan afgelopen weekend in bikepark Mook, maar dat was geen succes. Drop pakken met èèn hand op het stuur is leuke oefening. Ging best goed...
Binnenkort de E wat liefde geven gezien die afgelopen maanden goed mishandeld is. Wat nieuw vet en alles na lopen...
:strip_exif()/f/image/LMjUQswtaW9TeJ5DOjQo1gPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog spullenboel van de Capra op MP zetten; Wielen, AXS t-type derrie, remmen, dropper, stuur stem, etc....

Wilde eigenlijk dit weekend testen met 5mm spacer minder onder het stuur. Scheurtje in mijn pols gooit roet in het eten. Wel poging gedaan afgelopen weekend in bikepark Mook, maar dat was geen succes. Drop pakken met èèn hand op het stuur is leuke oefening. Ging best goed...
Binnenkort de E wat liefde geven gezien die afgelopen maanden goed mishandeld is. Wat nieuw vet en alles na lopen...
:strip_exif()/f/image/LMjUQswtaW9TeJ5DOjQo1gPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog spullenboel van de Capra op MP zetten; Wielen, AXS t-type derrie, remmen, dropper, stuur stem, etc....
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2025 09:00 ]
Welke flessen gebruik je? Ik heb zelf Keego flessen en die zijn heel compactDaan_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:58:
Laatste onderdelen eindelijk binnen... Nieuwe crank zit erop en Fidlock bidon mount. Alleen de 750ml compact fles past, maar komt tegen de damper aan. Past eigenlijk nietBinnenkort testen of de 450ml past. Frame geeft niet veel ruimte voor een bidon.
Wilde eigenlijk dit weekend testen met 5mm spacer minder onder het stuur. Scheurtje in mijn pols gooit roet in het eten. Wel poging gedaan afgelopen weekend in bikepark Mook, maar dat was geen succes. Drop pakken met èèn hand op het stuur is leuke oefening. Ging best goed...![]()
[Afbeelding]
Fidlock 750ml compact hier een de linksdraaiende mount op gezet. Deze fles is al erg compact voor zijn inhoud, maar past helaas net niet. Ruimte in het frame is echt beperkt. YT levert daarom ook een aangepast 620ml bidon.
Wil geen bidon houder op de fiets, daarom keuze voor fidlock systeem
[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2025 09:14 ]
Daan_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:13:
Fidlock 750ml compact hier een de linksdraaiende mount op gezet. Deze fles is al erg compact voor zijn inhoud, maar past helaas net niet. Ruimte in het frame is echt beperkt. YT levert daarom ook een aangepast 620ml bidon.

Mogelijkheden bij de Capra zijn beetje beperkt. Als het gaat om keuzes voor bidons en mounts. de Fidlock Compact 750ml komt net tegen de coil shock aan. En je kunt bidon alleen bereiken vanaf non drive site (links)
Zal wel even duren voor ik de maximale ml bidon heb gevonden die past. Heb geen haast. En wellicht krijg ik hem toch nog passend
YT leverde dan ook deze bidon en houder er gratis bij...
Zal wel even duren voor ik de maximale ml bidon heb gevonden die past. Heb geen haast. En wellicht krijg ik hem toch nog passend
YT leverde dan ook deze bidon en houder er gratis bij...

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2025 10:12 ]
New bike day is altijd fijn!
Twee weken geleden het frame al mee mogen nemen van de LBS. Wat uurtjes zitten stoeien met de Ridewrap en vervolgens frame weer terug gebracht. Vandaag de Hightower XO AXS met Reserve wielset mogen ophalen. En voorlopig nog maar even wachten tot Push Industries met de Elevensix komt voor de SC Hightower.
Nu gauw een weekje wennen op de local traills aan alles wat meer is vergeleken met de uitgaande Trek Fuel Ex en dan volgende week de vuurdoop in Greenhill.
Twee weken geleden het frame al mee mogen nemen van de LBS. Wat uurtjes zitten stoeien met de Ridewrap en vervolgens frame weer terug gebracht. Vandaag de Hightower XO AXS met Reserve wielset mogen ophalen. En voorlopig nog maar even wachten tot Push Industries met de Elevensix komt voor de SC Hightower.
Nu gauw een weekje wennen op de local traills aan alles wat meer is vergeleken met de uitgaande Trek Fuel Ex en dan volgende week de vuurdoop in Greenhill.
:strip_exif()/f/image/iSLoGYgjStoYIZT83uzmTR9i.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Speedgeek op 02-08-2025 14:35 ]
Vorige week naar Mantel gegaan om wat MTB's te bekijken om over de Nederlandse trails te rijden, en af en toe misschien wat Duitsland / Ardennen.
Een hardtail zou goed werken. Daar stond een Lapierre Prorace CF 8.9. Het frame paste heerlijk en de XT groep was een genot. Niet te impulsief zijn en de volgende dag naar Canyon gereden om een vergelijking te maken met de Exceed en de Lux. Deze komt in 2 versies. De Lux Trail en Lux World Cup.
Op het parkeerterrein en de straat erachter wat gereden. Vroeger veel op een hardtail gereden en de klappen van boomwortels stond me wat tegen. Tijdens het vergelijken van de bikes merkte ik dat de Exceed geen demping heeft, die moet je allemaal met je lichaam opvangen. Natuurlijk goed te doen, maar comfort heeft ook wel wat.
De Lux voelde zoveel meer relaxed. Overal lees je dat de Lux Trail beter is maar ik vond hem iets teveel geveerd. Dit gaat ten koste van de effiency had ik het gevoel. De Lux World Cup dempte de klappen iets uit, maar blijft lekker agressief. Dit lijkt me echt de perfecte bike voor de singeltracks in NL. En in het buitenland ook wel van te genieten.
Beslissing genomen en de Canyon Lux WC gehaald!
Een paar ritten gemaakt op de UHR en ik moet zeggen de perfecte keuze tot nu toe.
:strip_exif()/f/image/fIYksXT5EV0fcSsMYHTzxIAc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QCgYFWMoG21Ma34klKdjgc1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas wat gekraak bij het opzetten zan de vering. Van de week eens kijken waar dat precies vandaan komt. Wat experimenteren om de beste instelling te vinden voor bandendruk en alles. En natuurlijk binnenkort eens kijken of er een dropper in te steken is.
Edit: Gekraak dus van de zadelpen. Laag montagepasta erop en het lijkt weg.
Een hardtail zou goed werken. Daar stond een Lapierre Prorace CF 8.9. Het frame paste heerlijk en de XT groep was een genot. Niet te impulsief zijn en de volgende dag naar Canyon gereden om een vergelijking te maken met de Exceed en de Lux. Deze komt in 2 versies. De Lux Trail en Lux World Cup.
Op het parkeerterrein en de straat erachter wat gereden. Vroeger veel op een hardtail gereden en de klappen van boomwortels stond me wat tegen. Tijdens het vergelijken van de bikes merkte ik dat de Exceed geen demping heeft, die moet je allemaal met je lichaam opvangen. Natuurlijk goed te doen, maar comfort heeft ook wel wat.
De Lux voelde zoveel meer relaxed. Overal lees je dat de Lux Trail beter is maar ik vond hem iets teveel geveerd. Dit gaat ten koste van de effiency had ik het gevoel. De Lux World Cup dempte de klappen iets uit, maar blijft lekker agressief. Dit lijkt me echt de perfecte bike voor de singeltracks in NL. En in het buitenland ook wel van te genieten.
Beslissing genomen en de Canyon Lux WC gehaald!
Een paar ritten gemaakt op de UHR en ik moet zeggen de perfecte keuze tot nu toe.
:strip_exif()/f/image/fIYksXT5EV0fcSsMYHTzxIAc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QCgYFWMoG21Ma34klKdjgc1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas wat gekraak bij het opzetten zan de vering. Van de week eens kijken waar dat precies vandaan komt. Wat experimenteren om de beste instelling te vinden voor bandendruk en alles. En natuurlijk binnenkort eens kijken of er een dropper in te steken is.
Edit: Gekraak dus van de zadelpen. Laag montagepasta erop en het lijkt weg.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
@Coldcat Mooi fietsje. Ga je veel plezier aan beleven. Ik heb 5 jaar op een Lux gereden. Nooit wat aan gehad. Geen kraakje, niks. Alleen de Sram remmen vond ik nooit fijn, maar jij hebt Shimano zo te zien. Vorig jaar een Cannondale Scalpel gekocht, rijdt nog net iets fijner, maar hij staat een stuk vaker bij de fietsenmaker. En er kraakt altijd wel iets.
Ben het overigens niet met je eens dat de Lux Trail een betere fiets is. Ik vind hem juist uitblinken in middelmaat. Duurder. Minder goed afgemonteerd en geen echte XC bike maar ook geen trail bike. Met wat techniek en een dropper kom je met de gewone Lux ook een heel eind.
Ben het overigens niet met je eens dat de Lux Trail een betere fiets is. Ik vind hem juist uitblinken in middelmaat. Duurder. Minder goed afgemonteerd en geen echte XC bike maar ook geen trail bike. Met wat techniek en een dropper kom je met de gewone Lux ook een heel eind.
Ja een hele gave fiets. Ik heb helaas in het begin wat kraakjes / piepjes. Ergens ziet iets nog niet helemaal lekker. Dit weekend alles maar even aandraaien. Na een paar ritjes is alles goed op elkaar ingewerkt. Even wat nieuwe pasta ertussen en op moment zetten.Rudolf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:26:
@Coldcat Mooi fietsje. Ga je veel plezier aan beleven. Ik heb 5 jaar op een Lux gereden. Nooit wat aan gehad. Geen kraakje, niks. Alleen de Sram remmen vond ik nooit fijn, maar jij hebt Shimano zo te zien. Vorig jaar een Cannondale Scalpel gekocht, rijdt nog net iets fijner, maar hij staat een stuk vaker bij de fietsenmaker. En er kraakt altijd wel iets.
Dat is wat je veel leest op internet, ben het er ook niet mee eens. En momenteel zie ik met een extra korting. Echt een heerlijke fiets.
Vandaag nog een hoop gepiep en gekraak. Geen idee waar het vandaan komt. Het stuur en de stuurpen opnieuw vastgezet met veel montagevet op moment. Het zadel ook.
Tijdens een eerste rondje vandaag merkte ik dat er een gepiep uit de achterkant leek te komen. Als ik ging staan en de voorkant belaste was het bijna weg. Met de locker dicht ook. Toen bedacht ik me er wat water overheen te gieten. Daarna in het tweede rondje was het weg.
Zou je iets van PTFE / siliconenolie / olie op de lagers van de fully kunnen doen? Het enige wat ik daarna nog hoorde was de oilflow.
Ook wat gekraak uit het bracket maar dat is een ander probleem.
Tijdens een eerste rondje vandaag merkte ik dat er een gepiep uit de achterkant leek te komen. Als ik ging staan en de voorkant belaste was het bijna weg. Met de locker dicht ook. Toen bedacht ik me er wat water overheen te gieten. Daarna in het tweede rondje was het weg.
Zou je iets van PTFE / siliconenolie / olie op de lagers van de fully kunnen doen? Het enige wat ik daarna nog hoorde was de oilflow.
Ai dat is jammer, gekraak bij een nieuwe fiets, maar moet haast iets kleins zijn… dropouts al even goed schoon gemaakt?Coldcat schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:44:
Vandaag nog een hoop gepiep en gekraak. Geen idee waar het vandaan komt. Het stuur en de stuurpen opnieuw vastgezet met veel montagevet op moment. Het zadel ook.
Wel vervelend maar ook niet het einde. Weet je wel precies hoe het in elkaar zit. Drop-Out ga ik van de week installeren dus die zit er niet op. Denk echt ergens in de scharnieren maar wil ook niet meteen wat in die lagers spuiten.Kluus schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
Ai dat is jammer, gekraak bij een nieuwe fiets, maar moet haast iets kleins zijn… dropouts al even goed schoon gemaakt?
Anders kan ik altijd eens bij canyon informeren. Een krakend BB na 200km is wel rap. Zijn van die perslagers dus daar doe ik liever in het begin niets mee zonder goede pers.
[ Voor 7% gewijzigd door Coldcat op 09-08-2025 20:32 ]
Zijn je pedalen nieuw, of zijn dat oude pedalen. Kan zijn dat het je schoen+pedalen kraken.Coldcat schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Wel vervelend maar ook niet het einde. Weet je wel precies hoe het in elkaar zit. Drop-Out ga ik van de week installeren dus die zit er niet op. Denk echt ergens in de scharnieren maar wil ook niet meteen wat in die lagers spuiten.
Anders kan ik altijd eens bij canyon informeren. Een krakend BB na 200km is wel rap. Zijn van die perslagers dus daar doe ik liever in het begin niets mee zonder goede pers.
Verder wielen eraf halen en in een stand zetten en dan lucht uit shock en kijken of het je bearings zijn - maar dat lijkt me sterk als het een nieuwe bike is.
On topic of NBD, na vorig jaar een een HT opgebouwd te hebben voor wat XC races naast enduro/gravel - al mijn andere fietsen zitten tussen 140/170mm travel.
:strip_exif()/f/image/L6ZBEJThuL1VB4oJROlhnx6d.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maar overstag gegaan naar FS erbij omdat het gebied waar ik rij behoorlijk aggressief (lees veel steen en los zand) is en ik dit jaar ook weer Big/Little Sugar race tesamen met wat andere endurance XC. De HT ga ik ombouwen als een dropbar MTB voor wat agressievere gravel races - huidge gravel rig heeft 45mm/50mm max tire clearance
Uiteindelijk een Allied BC40 120/120 geworden:
:strip_exif()/f/image/LHYAmfNdvBAogoZajOQJLRHH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y88g4qSBU6VRvzndYxjyQFPn.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een beetje tunen:
- Stem aanpassen (wat aggresiever)
- Wielset uitwisselen van HT (prefer 30cm internal)
- en tzt een FA upgrade, maar huidige lockout system werkt behoorlijk goed
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Ja klopt. Met dropouts bedoel ik trouwens de punten waar je wiel in je frame zit en dan met name waar deze het frame raken bij de as.Coldcat schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Wel vervelend maar ook niet het einde. Weet je wel precies hoe het in elkaar zit. Drop-Out ga ik van de week installeren dus die zit er niet op. Denk echt ergens in de scharnieren maar wil ook niet meteen wat in die lagers spuiten.
Denk dat jij een Dropper bedoelt.Coldcat schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Drop-Out ga ik van de week installeren dus die zit er niet op.
Haha smaken verschillen; ik vond de “gewone” Lux juist te beperkt. Prima voor de NL trails (want een XC fiets), maar schoot (voor mij) tekort op de buitenlandse trails (en een bikeparkje af en toe). De trail is idd ook weer een compromis, maar t was voor mij t ideale compromis (jaartje op een Lux gefietst en twee jaar op een Lux Trail). Rij nu een Spectral 125. Weer een tikje meer enduro (maar ook weer een compromis…)Rudolf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:26:
Overigens; ik vind de SRAM code remmen veel fijner dan de XTs… Ook weer een kwestie van smaak, dus 😉
Ik ben op zoek naar mijn eerste tweedehands full-suspension mountainbike en wil graag jullie advies.
Mijn situatie:
Ik woon in Almere en wil daar zo af en toe een route rijden (vlak/minder technisch), die is net weer netjes gemaakt maar bied geen hoogteverschil helaas. Ik ben nog relatief onervaren, maar merk dat ik goed kan klimmen en als ik achter een ervaren persoon aan duik naar beneden ik goed meekom. Dit was in Engeland (Surrey Hills). Hier had ik een gehuurd top model specialized op 29”. Daarnaast wil ik ook zo nu en dan naar de Ardennen voor meer uitdagende afdalingen en klimmen en ga ik binnenkort naar de dolomieten waar ik denk ik ook wel een aantal mooie trails kan vinden.
Ik ben 1,76 m lang
Budget rond de €1000.
Waar ik zelf aan zit te denken:
Vragen aan jullie:
Mijn situatie:
Ik woon in Almere en wil daar zo af en toe een route rijden (vlak/minder technisch), die is net weer netjes gemaakt maar bied geen hoogteverschil helaas. Ik ben nog relatief onervaren, maar merk dat ik goed kan klimmen en als ik achter een ervaren persoon aan duik naar beneden ik goed meekom. Dit was in Engeland (Surrey Hills). Hier had ik een gehuurd top model specialized op 29”. Daarnaast wil ik ook zo nu en dan naar de Ardennen voor meer uitdagende afdalingen en klimmen en ga ik binnenkort naar de dolomieten waar ik denk ik ook wel een aantal mooie trails kan vinden.
Ik ben 1,76 m lang
Budget rond de €1000.
Waar ik zelf aan zit te denken:
- Trail of all-mountain-achtige fully, rond de 120–140 mm veerweg. (Hard tail lijkt me niet slim omdat ik dus ook juist interesse heb in wat meer dalen, ook al zou dat rondom Almere prima uit kunnen natuurlijk)
- Bekende modellen die ik op Marktplaats tegenkom: o.a. Canyon Neuron, Cube Stereo, Giant Trance, Trek Fuel EX.
- Bouwjaar liefst zo recent mogelijk, maar ik twijfel of een wat ouder topmodel beter is dan een jonger instapmodel
Vragen aan jullie:
- Welke modellen of bouwjaren zou ik specifiek in de gaten moeten houden in mijn budget?
- Waar moet ik technisch vooral op letten bij het kopen van een tweedehands fully?
- Is marktplaats de beste plek om te zoeken of werkt een buycycle ook goed?
Met een budget van 1000 is het wel lastig om aan veel eisen te voldoen... ik zou dan vooral kijken naar een fiets met de juiste maat en veerweg (voor jou gebruik zou ik inderdaad rond de 130 gaan zitten).walletje-w schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:37:
Ik ben op zoek naar mijn eerste tweedehands full-suspension mountainbike en wil graag jullie advies.
Mijn situatie:
Ik ben 1,76 m lang
Budget rond de €1000.
Waar ik zelf aan zit te denken:.
- Trail of all-mountain-achtige fully, rond de 120–140 mm veerweg. (Hard tail lijkt me niet slim omdat ik dus ook juist interesse heb in wat meer dalen, ook al zou dat rondom Almere prima uit kunnen natuurlijk)
- Bekende modellen die ik op Marktplaats tegenkom: o.a. Canyon Neuron, Cube Stereo, Giant Trance, Trek Fuel EX.
- Bouwjaar liefst zo recent mogelijk, maar ik twijfel of een wat ouder topmodel beter is dan een jonger instapmodel
Vragen aan jullie:
- Welke modellen of bouwjaren zou ik specifiek in de gaten moeten houden in mijn budget?
- Waar moet ik technisch vooral op letten bij het kopen van een tweedehands fully?
- Is marktplaats de beste plek om te zoeken of werkt een buycycle ook goed?
ik heb laatst iemand meegeholpen aan een vergelijkbare fiets, dat was een YT izzo, weinig(~1000km) gebruikt (ken ook de 1e eigenaar
voor 1000 kan je geen jonge fiets verwachten. of een fiets waarbij alles nog in goede staat is (drivetrain, vering, lagers, ...)
marktplaats is in principe prima, bij buycycle liggen de prijzen gemiddeld wel wat hoger lijkt het...
beste tip, neem iemand mee die verstand heeft van onderhoud.
Ik heb een 1x12, en als ik mijn ketting achter op het lichtste verzet leg valt bij mijn voorblad de ketting er af door een te schuine lijn. Hoe fix ik dat?
Ik ging bijna zijwaarts op mijn kokosnoot wegens gebrek aan snelheid op een steile klim
Durfde de rest van de vakantie het lichtste tandje niet meer te gebruiken.
Ik ging bijna zijwaarts op mijn kokosnoot wegens gebrek aan snelheid op een steile klim
Eerste wat in mij op komt check de limit afstellingen en tevens B tension. Maar schuine lijn. Welke drivetrain gaat het. Iets meer informatie nodig ;-)
Sspacing goed bij de BB ? derailleur pad nog recht (gebruik je T-Type, zit deze op de juiste spanning/draaimoment) Zit je wiel er goed in etc. etc.....
Bijvoorbeeld spacing chart voor SRAM:
https://www.sram.com/glob...t-compatibility-chart.pdf
Sspacing goed bij de BB ? derailleur pad nog recht (gebruik je T-Type, zit deze op de juiste spanning/draaimoment) Zit je wiel er goed in etc. etc.....
Bijvoorbeeld spacing chart voor SRAM:
https://www.sram.com/glob...t-compatibility-chart.pdf
[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 13-08-2025 16:40 ]
bij vooruit trappen, of achteruit?BreadFan schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:24:
Ik heb een 1x12, en als ik mijn ketting achter op het lichtste verzet leg valt bij mijn voorblad de ketting er af door een te schuine lijn. Hoe fix ik dat?
Ik ging bijna zijwaarts op mijn kokosnoot wegens gebrek aan snelheid op een steile klimDurfde de rest van de vakantie het lichtste tandje niet meer te gebruiken.
(dat laatste komt wel vaker voor, maar is in de praktijk meestal niet zo'n probleem)
Als het wel bij vooruit trappen is.. is alles orgineel, of zelf wat onderdelen bij elkaar gescharreld (met name cranks en voorblad)?
De positie van je cassette is vast, die kan je niet veranderen, de positie van je voorblad heb je wel op verschillende manieren invloed op, maar is ook afhankelijk van merk/type, soms zit de offset in de cranks (lengte van de spindle), soms in het blad zelf, of een combinatie. Dan zijn er nog afwijkende voorbladen, zoals die van bv garbaruk, die hebben een "variabele chainline" waardoor je een groter blad kan monteren, zonder clearance problemen op je chainstays...
Alles bij elkaar, zou het kunnen dat je voorblad te ver naar buiten staat en je kettinglijn daardoor te schuin is.
Een versleten ketting zou mogelijk wel invloed hebben, die ligt minder strak op de tandjes.
ook een te lange ketting helpt niet mee, en als je een shimano derailleur hebt, zet dan zeker de clutch aan, als je dan een hobbel pakt, blijft de ketting een stuk strakker liggen, in combinatie met kettinglijnt, en andere mogelijke oorzaken misschien net genoeg om de ketting ervan te klapperen in de lichtste versnelling
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 13-08-2025 16:41 ]
Gaat om een Scott Scale, heb hem nog niet zo lang (+/- 600km, dus slijtage zal het nog niet zijn
) Shimano afgemonteerd.
Het is bij vooruit trappen, achteruit doe ik niet op steile klimmen
Wat betreft jouw vraag @Daan_ spacing bij het BB... dat gaat me boven de pet.
Ik durf nog wel een stelschroefje een slagje naar links of rechts te draaien, maar als het te ingewikkeld wordt ga ik naar de LBS waar hij vandaan komt 
Denk dat ik hier nog geen foto had gepost trouwens, bij deze van afgelopen vakantie:
Het is bij vooruit trappen, achteruit doe ik niet op steile klimmen
Wat betreft jouw vraag @Daan_ spacing bij het BB... dat gaat me boven de pet.
Denk dat ik hier nog geen foto had gepost trouwens, bij deze van afgelopen vakantie:

[ Voor 13% gewijzigd door BreadFan op 13-08-2025 16:47 ]
Zou op je gemak de stappen van het Park Tool filmpje doorlopen. Naast leerzaam kan het een uitkomst zijn voor je probleem. En kan zijn dat je het proces wat vaker mag doorlopen. Om het beetje in de vingers te krijgen. ;-)
Check je ketting met een ketting slijtagemeter. Dat is altijd verstandig om die in je bezit te hebben. En zo nu e dan je ketting te controleren.
Als dit alles het niet is en je hanger is nog recht of je weet niet hoe dit te controleren net als chainline. Dan is de tip ga naar de LBS ;-)
Check je ketting met een ketting slijtagemeter. Dat is altijd verstandig om die in je bezit te hebben. En zo nu e dan je ketting te controleren.
Als dit alles het niet is en je hanger is nog recht of je weet niet hoe dit te controleren net als chainline. Dan is de tip ga naar de LBS ;-)
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 13-08-2025 17:00 ]
Jij gaat er van uit dat de body van een onbekende oem hub op je nieuwe wielset past...?Patrick4 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:31:
Ik heb nieuwe wielen en probeer mijn cassette en body over te zetten. De oude wielen (Kovacs, fiets Trek) heeft een merkloze hub en dat maakt Google’n lastig. Hoe verwijder ik de end caps zodat ik de body er af kan halen?
[Afbeelding]
(Ik geef het 0.1% kans)
Nee dat werkt inderdaad niet. Ik was in de war omdat ik bij mijn racefiets gewend ben deze body zo van de hub af te trekken, maar dat is een DT SWISS.
Mijn nieuwe wielen zijn DT SWISS met sram XD body. Ik dacht dit past op mijn sram 12speed cassette. Maar dat is een NX en die gebruikt een Shimano body (vreemd toch). Pas vanaf GX is het XD. Heb nu dus maar een GX cassette besteld, de vorige (eerste) heeft al een aantal kettingen gezien.
Mijn nieuwe wielen zijn DT SWISS met sram XD body. Ik dacht dit past op mijn sram 12speed cassette. Maar dat is een NX en die gebruikt een Shimano body (vreemd toch). Pas vanaf GX is het XD. Heb nu dus maar een GX cassette besteld, de vorige (eerste) heeft al een aantal kettingen gezien.
@walletje-w Bij een full suspension onder de €1.000 (of eigenlijk elke fiets) via Marktplaats loop je de kans leeg te lopen op het onderhoud. Vaak is een fiets toch een soort kindje die in de ogen van de eigenaar net iets mooier is dan de werkelijkheid. De meeste verkopers hebben ook geen weet van onderhoud en gebreken zijn minder duidelijk. De kans dat een demper, bottom bracket of voorvork onderhoud gehad heeft schat ik 5%.
De waarde van een tweedehands fiets in die prijsklasse wordt voor 50% bepaald door onderhoud, waarbij je er al bijna vanuit kunt gaan dat een goed onderhouden full suspension niet aangeboden wordt voor <€2.000. Je moet dan al hopen op een fiets waar weinig mee gereden is en regelmatig gepoetst, anders zou ik rekening houden dat minimaal de volgende onderdelen aan vervanging toe zijn. Ik heb er wat prijzen bijgezet waar je aan moet denken om zelf te vervangen. Je mag deze ongeveer verdubbelen als je het laat doen of nog een basiskit gereedschap aan moet schaffen:
- Schakelkabel (€15)
- Ketting 11s/12s (€15/25)
- Cassette 12s (€80)
- Remmen bleeden (<€10 aan materiaal kosten)
- Remblokken (€15)
- Tubeless sealant (€10)
In de categorie lastig in te schatten (hiervoor moet je iemand meenemen die er verstand van heeft):
- Banden (€40)
- Bottom bracket (€25)
- Voorvork servicekit (€25)
- Demper servicekit (geen idee, €25)
- Kettingblad (als er veel met een versleten ketting gereden is, €25)
- Onderste headset lager (als hij matig/onjuist gewassen is, €25)
- Pivot lagers (zelf geen ervaring met full suspension)
- Body- en wiellagers (laten we daar even niet vanuit gaan, maar €30)
Zaken als ontluchten of wiellagers vervangen zijn de kosten niet, maar bedenk je wel dat je hier specifiek gereedschap voor nodig hebt (a €30 voor een bleed kit en €30 voor een goedkope pers). Hetzelfde geldt voor ketting (kettingtool en quick link tang) en cassette vervangen (lock ring tool + kettingzweep), maar die wil je sowieso zelf in huis halen.
Persoonlijk vind ik opknappen leuk om te doen, maar bij een fiets in het <€1.000 segment wegen de kosten nauwelijks op tegen de baten. Ik zou zonder iets gezien te hebben rekening houden met €300 aan onderhoudskosten (iets luxere onderdelen dan hierboven, en gereedschap heb ik al), en de waarde van de fiets gaat er nauwelijks mee omhoog want de beoogde doelgroep ging er al vanuit dat het goed was. Mijn advies in die prijsklasse zou zijn om die kosten in een nieuwe fiets te steken en je budget iets op te rekken. Een full suspension maakt het lastiger (zowel qua onverwachte kosten als nieuwwaarde), maar misschien is er voor €1.300-1.500 wel iets te koop (Cube, Decathlon, Calibre Bossnut, Radon ofzo).
De waarde van een tweedehands fiets in die prijsklasse wordt voor 50% bepaald door onderhoud, waarbij je er al bijna vanuit kunt gaan dat een goed onderhouden full suspension niet aangeboden wordt voor <€2.000. Je moet dan al hopen op een fiets waar weinig mee gereden is en regelmatig gepoetst, anders zou ik rekening houden dat minimaal de volgende onderdelen aan vervanging toe zijn. Ik heb er wat prijzen bijgezet waar je aan moet denken om zelf te vervangen. Je mag deze ongeveer verdubbelen als je het laat doen of nog een basiskit gereedschap aan moet schaffen:
- Schakelkabel (€15)
- Ketting 11s/12s (€15/25)
- Cassette 12s (€80)
- Remmen bleeden (<€10 aan materiaal kosten)
- Remblokken (€15)
- Tubeless sealant (€10)
In de categorie lastig in te schatten (hiervoor moet je iemand meenemen die er verstand van heeft):
- Banden (€40)
- Bottom bracket (€25)
- Voorvork servicekit (€25)
- Demper servicekit (geen idee, €25)
- Kettingblad (als er veel met een versleten ketting gereden is, €25)
- Onderste headset lager (als hij matig/onjuist gewassen is, €25)
- Pivot lagers (zelf geen ervaring met full suspension)
- Body- en wiellagers (laten we daar even niet vanuit gaan, maar €30)
Zaken als ontluchten of wiellagers vervangen zijn de kosten niet, maar bedenk je wel dat je hier specifiek gereedschap voor nodig hebt (a €30 voor een bleed kit en €30 voor een goedkope pers). Hetzelfde geldt voor ketting (kettingtool en quick link tang) en cassette vervangen (lock ring tool + kettingzweep), maar die wil je sowieso zelf in huis halen.
Persoonlijk vind ik opknappen leuk om te doen, maar bij een fiets in het <€1.000 segment wegen de kosten nauwelijks op tegen de baten. Ik zou zonder iets gezien te hebben rekening houden met €300 aan onderhoudskosten (iets luxere onderdelen dan hierboven, en gereedschap heb ik al), en de waarde van de fiets gaat er nauwelijks mee omhoog want de beoogde doelgroep ging er al vanuit dat het goed was. Mijn advies in die prijsklasse zou zijn om die kosten in een nieuwe fiets te steken en je budget iets op te rekken. Een full suspension maakt het lastiger (zowel qua onverwachte kosten als nieuwwaarde), maar misschien is er voor €1.300-1.500 wel iets te koop (Cube, Decathlon, Calibre Bossnut, Radon ofzo).
Ik denk dat ze dat doen omdat NX vaker komt met meer budget fietsen die ook meer budget wielen hebben welke vaak met goedkope shimano hubs gebouwd worden. Ik heb hier al dankbaar gebruik van gemaakt bij het upgraden van de mtb van mijn zoontje.Patrick4 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:56:
Nee dat werkt inderdaad niet. Ik was in de war omdat ik bij mijn racefiets gewend ben deze body zo van de hub af te trekken, maar dat is een DT SWISS.
Het “nadeel” van de shimano hg body is dat er geen 10 kransje op past, daarboor zijn de XD en microspline (bij Shimano) bodies alleen voor geschikt. Dus die heb je dadelijk ook mooi erbij.
@Patrick4 De end caps trek je er meestal zo af, maar ze willen ook wel eens goed vast zitten. Dit lijkt een QR end cap te zijn, dus wat ik vaak doe is de QR gebruiken om hem van binnen uit de hub naar buiten te duwen. Je voelt wel een soort randje en met een tikje van de andere kant komt hij vaak dan wel los.
Voor de rest kun je beter gewoon een nieuwe cassette kopen zoals je al gedaan hebt
. Body lagers zijn vaak als eerst versleten, en die NX cassettes (die overigens ook op mijn MTB zat van €3k
) zijn loodzwaar. Ook heb je bij Shimano 12 speed vaak weer Microspline nodig, dat is iets anders dan HyperGlide (HG) bodies. Ook XDR is niet compatible met XD.
Marktplaats is je vriend. Iemand nog opzoek naar een DT Swiss 3-pawl HG body?
Voor de rest kun je beter gewoon een nieuwe cassette kopen zoals je al gedaan hebt

Marktplaats is je vriend. Iemand nog opzoek naar een DT Swiss 3-pawl HG body?
Ik had natuurlijk het body type moeten controleren voor het bestellen. Ik beschouw het nu maar als nóg een mooie upgrade van NX naar GX. Dat ik van 11 naar 10 als kleinste kransje ga besefte ik nog niet. Even kijken hoe dat uit pakt met mijn 34T voorblad.
Ik heb een Trek x-caliber met “Boost 141” of “Boost QR”. Wat een gare standaard is, geboren tijdens de corona tekorten. Nieuwe achterwiel is Boost DT350 waar ik QR end caps op zet om er Boost 141 van te maken.
Ik heb een Trek x-caliber met “Boost 141” of “Boost QR”. Wat een gare standaard is, geboren tijdens de corona tekorten. Nieuwe achterwiel is Boost DT350 waar ik QR end caps op zet om er Boost 141 van te maken.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic