Maar slaat ie dan over? Op je hoeveelste ketting zit je? Als je elke keer de krans vervangt maar niet je ketting gaan ze wel hard ja. Hier op de E de eerste ketting vervangen na 800km, nu met een xtr ketting gaat het 1400km goed. Nog 1x naar Schoorl op en neer dan zit die ook op 0.5 slijtage vermoedelijk. Totaal 2200km met de eerste cassette en 2e ketting dus.Marsman83 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:58:
Ik heb nu een half jaar de Orbea Rise SL H20 en ben er super blij mee.
Wat me echter opvalt en beetje tegenvalt is de slijtage van de cassette.
Ik heb er nu zon 1200km opzitten en ben alweer toe aan mijn 3 krans van versnelling 11.
Nu is het wel zo dat ik van en naar de trails deze altijd gebruik en ook vaak op de vlakke NL trails.
Is het normaal dat deze bij veel gebruik al zo snel vervangen moet worden?
Ik rij vaak in Trail modus, niet eens boost.
Ik overweeg ook een kleinere chainring zodat ik het bereik van de versnellingen meer gebruik (al denk ik dat het probleem dan naar een ander kransje verschuift).
Op de steilere trails ben ik ook vaak nog blij met deze combi in de laagste versnelling.
Wat vinden jullie?
Ja grotere chainring idd, zodat ik minder op het een na kleinste kransje rij, maar dan verschuif ik het probleem toch naar een ander kransje?ZanielGa schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Met versnelling 11 bedoel je denk ik het kransje met de 11 tanden?
Tja, omdat een de kleinere kranjes dezelfde krachten op moeten vangen over minder tanden slijten deze harder. Als je dan een kleinere chainring monteerd wordt het alleen maar erger. Een groter tandwiel voor zorgt er juist voor dat je minder op de kleinste bladen gaat rijden.
1200km is wel erg snel, maar geen idee hoe de slijtvastheid is van de cassette die je gebruikt en je ketting. Normaal zorgt het tijdig wisselen van een ketting (>0.5%) voor een langere levensduur van je cassette omdat ze op elkaar in gaan slijten.
Mijn ketting is nog prima, pas nog gecontroleerd met zon tester.
Ik heb nu al 1200km op deze fiets gereden, denk zon 700km op het eerste kransje en merk dat de 2e ook alweer op zn eind zit want begint met door te trappen in die versnelling.
Het is een Shimano XTR.
Op mijn analoge mtb heb ik SLX cassette en die was pas na 2500km versleten...
Ik herken zelf het probleem niet, maar ik ben wel bewust direct voor een 32 gegaan en niet voor een 30 om dit issue te voorkomen op mijn gewone MTB (XC). Het is inderdaad deels zo dat je het probleem verschuift maar de krachten zullen wel op meerdere tandjes verdeeld worden. Van die 11 tandjes zijn er zeg maar een stuk of 5 á 6 engaged, maar zou je je krachten botvieren op een kransje van 13 dan zijn dat er al 7 á 8.Marsman83 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Ja grotere chainring idd, zodat ik minder op het een na kleinste kransje rij, maar dan verschuif ik het probleem toch naar een ander kransje?
Mijn ketting is nog prima, pas nog gecontroleerd met zon tester.
Ik heb nu al 1200km op deze fiets gereden, denk zon 700km op het eerste kransje en merk dat de 2e ook alweer op zn eind zit want begint met door te trappen in die versnelling.
Het is een Shimano XTR.
Op mijn analoge mtb heb ik SLX cassette en die was pas na 2500km versleten...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat is waar idd, ik ben benieuwd wat het verschil gaat zijn.Mistraller schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:41:
[...]
Ik herken zelf het probleem niet, maar ik ben wel bewust direct voor een 32 gegaan en niet voor een 30 om dit issue te voorkomen op mijn gewone MTB (XC). Het is inderdaad deels zo dat je het probleem verschuift maar de krachten zullen wel op meerdere tandjes verdeeld worden. Van die 11 tandjes zijn er zeg maar een stuk of 5 á 6 engaged, maar zou je je krachten botvieren op een kransje van 13 dan zijn dat er al 7 á 8.
Toch vind ik het best heftig dat zon kransje maar 600km meegaat...
Het gaat sowieso langer mee want je hebt 18% meer tanden om af te slijten. 13 tov 11. Daarom in nl kan je nog wel eens wegkomen met een 34 of zelfs 36 voor.Marsman83 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 01:08:
[...]
Dat is waar idd, ik ben benieuwd wat het verschil gaat zijn.
Toch vind ik het best heftig dat zon kransje maar 600km meegaat...
Probleem is dat je op een ebike lui gaat schakelen omdat je toch altijd een 250 watt boost hebt en je in kleine kransjes ook bergop komt en op kan trekken na bochten, zeker als jezelf ook nog wat eigen power erbij doet.Torched schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:55:
[...]
Het gaat sowieso langer mee want je hebt 18% meer tanden om af te slijten. 13 tov 11. Daarom in nl kan je nog wel eens wegkomen met een 34 of zelfs 36 voor.
Normaal verdeel je de slijtage over meer kransjes (en grotere kransjes slijten ook minder, want meer tanden). Nu gaat je ketting en de kleine kransjes dus significant harder..
Oplossingen:
- groter voorblad (zeker als je de lichtste versnellingen niet gebruikt
- meer schakelen
- meer grotere kransjes gebruiken, hogere cadans
ik ben aan het kijken voor andere sportdrank.
Nu kwam ik deze tegen.
Maar wat is nou het verschil tussen de 2?
https://www.duursport.nl/product/energy-drink/
https://www.duursport.nl/product/hydro-tabs-20-x-4-gr-70349/
Nu kwam ik deze tegen.
Waar wil je de sportdrank voor gebruiken. Persoonlijk ben ik er jaren geleden mee gestopt. En druk enkel water. Bij erg warm weer verlies je snel vocht en dan wil ik wel eens wat zout toevoegen aan het water.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Energy drink bevat suikers (brandstof dus) en meestal ook mineralen.chimera2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:25:
Nu kwam ik deze tegen.
Hydro tabs bevatten mineralen ter vervanging van wat je uitzweet.
Hangt dus van het soort inspanning en het weer af wat je nodig hebt.
Dit advies kan wel iets genuanceerder natuurlijk.. we hebben geen idee wat voor ritten @chimera2 maakt, maar laten we geen aannames doen dat water afdoende is.Daan_ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:47:
Waar wil je de sportdrank voor gebruiken. Persoonlijk ben ik er jaren geleden mee gestopt. En druk enkel water. Bij erg warm weer verlies je snel vocht en dan wil ik wel eens wat zout toevoegen aan het water.
Als ik voor mezelf praat ... Dan maak ik regelmatig (mtb en racefiets) ritjes can 3-4 uur met gemiddeld 200 watt. Dan verbrand je zo meer dan 2500 kCal ( https://strava.app.link/7iguxGMxuUb). Als je de volgende dag dan ook nog wilt fietsen. Dan is het wel lekker om de tank een beetje gevuld te houden.. suiker is simpelweg brandstof .
Ik merk, dat als ik minder snelle koolhydraten (suiker) pak tijdens een rit dat ik de rest van de dag vermoeider ben. En de volgense dag slechter hersteld.
Dus ben je 4 x in de week aan het trainen, inc lange en of intensieve ritten. Pak zoveel mogelijk snelle koolhydraten. Rij je 2x in de week een uurtje is een bidon water genoeg. Als het warm is elektrolyten erbij.
Zit je er tussen in... Dan mag je voeding ook ergens tussen in.
Bij aanschaf van een nieuwe fiets ook gelijk naar een 36t gegaan om dezelfde reden. Bij een proefrit in gewone kleding zat ik al op het 11t kransje. Achteraf was ik liever nog voor 38t gegaan, maar uiteindelijk zal er wel een cassette met 10t als zwaarste verzet komen.
Inmiddels is de RockShox Reverb AXS dropper ook binnen en gemonteerd. De 175mm paste (zoals gemeten) makkelijk. Een 200mm was net te krap geweest met de 5cm extra insert die je nodig bent in het frame. Kan niet wachten om deze uit te testen!
Inmiddels is de RockShox Reverb AXS dropper ook binnen en gemonteerd. De 175mm paste (zoals gemeten) makkelijk. Een 200mm was net te krap geweest met de 5cm extra insert die je nodig bent in het frame. Kan niet wachten om deze uit te testen!
![]() | ![]() |
Vandaag flink aan de klus geweest om dit weekend weer lekker te kunnen gaan fietsen. De achterdemper een air can service gegeven en toch ook maar lekker frisse olie er in. Die werkt weer tip top. Heb ik hem in elkaar zitten, ben ik een negatieve volume spacer vergeten
Nou, dan gaat de aircan maar weer open.
's Avonds bij een maat van mij de remmen op zijn Grand Canyon geüpgraded van MT500 naar SLX. We waren bijna klaar, alleen nog even ontluchten. Trek ik de syringe aan, breekt die af
Dus nu weer wachten op een nieuwe bleed kit van Shimano, aangezien bij de plekken waar ik morgen of zaterdag nog wat kon krijgen de syringe bijna net zoveel kost als een complete kit.
Misschien moet ik toch maar eens gaan kijken naar een Park Tool bleed kit. Heeft iemand daar ervaring mee?

's Avonds bij een maat van mij de remmen op zijn Grand Canyon geüpgraded van MT500 naar SLX. We waren bijna klaar, alleen nog even ontluchten. Trek ik de syringe aan, breekt die af
Misschien moet ik toch maar eens gaan kijken naar een Park Tool bleed kit. Heeft iemand daar ervaring mee?
Parktool bleed kit kost hoop geld en ja is beter dan goedkoop setje van Shimano. Persoonlijk vindt ik het achteraf het geld niet helemaal waard. Ja ik heb deze. De Aliexpress bleedkits zijn zo gek nog niet ;-)
Shimano kan je toch ook gewoon via een zwaartekracht bleed doen, heb je alleen die kelk nodig op je remhendel. Werkt ook prima, genoeg tutorials te vinden op yt.daanb14 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:17:
Vandaag flink aan de klus geweest om dit weekend weer lekker te kunnen gaan fietsen. De achterdemper een air can service gegeven en toch ook maar lekker frisse olie er in. Die werkt weer tip top. Heb ik hem in elkaar zitten, ben ik een negatieve volume spacer vergetenNou, dan gaat de aircan maar weer open.
's Avonds bij een maat van mij de remmen op zijn Grand Canyon geüpgraded van MT500 naar SLX. We waren bijna klaar, alleen nog even ontluchten. Trek ik de syringe aan, breekt die afDus nu weer wachten op een nieuwe bleed kit van Shimano, aangezien bij de plekken waar ik morgen of zaterdag nog wat kon krijgen de syringe bijna net zoveel kost als een complete kit.
Doe het eigenlijk alleen maar op die manier, aangezien ik met een spuit altijd slechtere resultaten had. Gebruik ook soms een setje van Ali. Dat werkt in principe prima alleen inderdaad die spuiten, maar je kan ook redelijk goed passende normale spuiten halen vaak bij de apotheek. Kosten je de kop niet.
[ Voor 13% gewijzigd door charrel op 27-06-2025 08:13 ]
Ik doe het ook altijd braaf met de spuit, topper was wel toen er ooit eentje los knalde in de woonkamer en ik alles schoon moest maken voordat m'n vriendin thuiskwam. 
Van de week voor het eerst zwaartekracht-poging gedaan bij de voorrem van m'n gravelbike (GRX), en die is nu echt perfect, en was misschien een kwartiertje werk.
Van de week voor het eerst zwaartekracht-poging gedaan bij de voorrem van m'n gravelbike (GRX), en die is nu echt perfect, en was misschien een kwartiertje werk.
Waar heb je dat 36T blad gekocht?Ypuh schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:11:
Bij aanschaf van een nieuwe fiets ook gelijk naar een 36t gegaan om dezelfde reden. Bij een proefrit in gewone kleding zat ik al op het 11t kransje. Achteraf was ik liever nog voor 38t gegaan, maar uiteindelijk zal er wel een cassette met 10t als zwaarste verzet komen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
ik zie vrijwel alleen maar 34T of belachelijke prijsstijgingen voor 2 extra tanden. De 34T kost €23 bij HollandBikeShop bijvoorbeeld en de 36T kost ineens €87. Dat is is me wat te enthousiast.
@Insert12 Kwam volgens mij ook alleen de duurdere X-Sync bladen tegen (aluminium i.p.v. goedkopere staal, dus nog minder slijtvast ook). Heb €66,- betaald bij https://www.bike-discount...ffset-boost-kettenblatt-1. Vond het ook veel geld, maar geen zin om eindeloos te zoeken naar een goedkopere optie.
Op Marktplaats stonden op fietsafstand ook 38T bladen te koop zag ik later: https://www.marktplaats.n...1-gx-eagle-104-mm-32t-38t
Op Marktplaats stonden op fietsafstand ook 38T bladen te koop zag ik later: https://www.marktplaats.n...1-gx-eagle-104-mm-32t-38t
Dat is al een stuk beter inderdaad, bedankt voor het doorgevenYpuh schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:52:
@Insert12 Kwam volgens mij ook alleen de duurdere X-Sync bladen tegen (aluminium i.p.v. goedkopere staal, dus nog minder slijtvast ook). Heb €66,- betaald bij https://www.bike-discount...ffset-boost-kettenblatt-1. Vond het ook veel geld, maar geen zin om eindeloos te zoeken naar een goedkopere optie.
36T is hier toch echt paar tandje te groot voor mijInsert12 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Waar heb je dat 36T blad gekocht?
ik zie vrijwel alleen maar 34T of belachelijke prijsstijgingen voor 2 extra tanden. De 34T kost €23 bij HollandBikeShop bijvoorbeeld en de 36T kost ineens €87. Dat is is me wat te enthousiast.
Als nieuwe fiets binnen is. Komt er een 165mm crank + 30T ovaal op. Ben ook niet de snelste op vlak of in de klimmen.
Jij rijdt wat meer in de heuvels rondDaan_ schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:19:
[...]
36T is hier toch echt paar tandje te groot voor mij![]()
Als nieuwe fiets binnen is. Komt er een 165mm crank + 30T ovaal op. Ben ook niet de snelste op vlak of in de klimmen.
De enige klimmen die ik zie zijn op de routes van Hellendoorn en Lemele. Verder is het redelijk vlak en dan gebruik je met een 32T alleen de kleinere tandwielen van de cassette. De 51 heb ik nog nooit hoeven gebruiken volgens mij. Met een 36T zal dat alsnog amper nodig zijn verwacht ik.
Beschrijf eens wat moe betekent?chimera2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:03:
ik vind het altijd wel lekker om ff een boost te krijgen als ik moe ben
Voor een training van een uurtje of twee is water voldoende.
Ga je wat langer, dan is aangelengde siroop genoeg.
Rijd je veel, vaak en lang, dan mag je je zuur verdiende centen ook aan dure sportdrank uitgeven.
Vermoeidheid zegt imho iets over je mate van getraindheid en niet over hoe vol je tank zit.
Man man man, wat een houding...Hencksch schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:13:
[...]
Beschrijf eens wat moe betekent?
Rijd je veel, vaak en lang, dan mag je je zuur verdiende centen ook aan dure sportdrank uitgeven.
Vermoeidheid zegt imho iets over je mate van getraindheid en niet over hoe vol je tank zit.
Ik drink eigenlijk altijd sportdrank/elektrolyten omdat ik anders moet pissen onderweg. Tenzij ik 's avonds na het eten nog even ga, dan doe ik slimpie (suikervrije limo) in mijn bidons omdat ik anders slecht slaap door de suikers.
Vermoeidheid kan door verschillende redenen komen. Als je veel korte en intensieve inspanningen levert, dan trek je je glucogeen leeg en dat kan je met sportdrank opvangen. Als je een lange duurtraining doet heb je dan minder en dan komt je trainingsniveau om de hoek kijken.
Puur kijkend naar het verschil van deze 2 de ene zit energie in de andere is het vocht snel aan te vullen.chimera2 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:25:
Nu kwam ik deze tegen.
ja je kunt gewoon fietsen op wat water en een paar
maar trainen is ook hoe snel je hersteld van een training, door de juiste voeding op het juiste moment te nemen wordt je minder moe of je hersteld sneller. niet voor niets zie je nu veel in de topsport dat ze veel investeren in voeding.
Alleen voeding is niet zomaar een paar poedertjes op drinken, maar voor af weten welke stoffen en hoeveel je lichaam nodig heeft.
nu is dit niet allemaal even makkelijk, maar het is zeker wel zinnig als je in training bent om bewust te zijn van voeding en dan kan het zeker voordelen kan brengen bij juist gebruik of nadelen bij slechtgebruik

om misschien is te verdiepen: https://www.sportvoedingwebshop.com/blog/
Moe als in dat je denkt dat je niet meer verder kan.Hencksch schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:13:
[...]
Beschrijf eens wat moe betekent?
Ik probeer 1x in de 2 weken te fietsen en dan meestal +40KM
als je denkt dat je niet meer verder kan, zit je nog maar op een kwart van je kunnen...
even gekheid, maar 1x per 2 weken is veel te weinig als training, en dan gaan wat sport drank niks doen behalve wat smaak..
zo dan eerder aanbevelen vaker en iets korter te gaan.
even gekheid, maar 1x per 2 weken is veel te weinig als training, en dan gaan wat sport drank niks doen behalve wat smaak..
Dat doet wel wat hoor, je hebt gewoon wat extra snelle suikers beschikbaar en daarnaast neem je water met elektrolyten veel beter op dan zonderRickbhs schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:51:
als je denkt dat je niet meer verder kan, zit je nog maar op een kwart van je kunnen...
2x per week 40 km, zijn waarschijnlijk ritten van 1,5 tot 2,5 uur, afhankelijk van het terrein en tempo. Persoonlijk kan ik dit prima af met alleen water.
Zoals aangegeven is dit persoonlijk. En zal het ook per persoon verschillen wat je nodig hebt. Zo spring ik op de fiets zonder ontbijt etc. Enkel water en zit paar uur (3 a 4 uur) op de fiets. Eerste eten (appel, notenmix reep) Als ik klaar ben. Niet iedereen kan zonder eten bij intensieve inspanning. Eet en drink wat jij zelf lekker vindt en jouw helpt om de inspanning te kunnen leveren. Dit zal per persoon verschillen ;-)
Er zijn momenten dat ik een snufje zout in het water doe......Waarom: om mijn vochthuishouding op peil te houden. Zout bevat natrium, een essentieel elektrolyt. Natrium helpt je lichaam om water beter op te nemen en vast te houden. Zonder natrium plas je meer water weer uit, waardoor je sneller uitdroogt.
Zweetverlies aanvullen:
Met zweten verlies je niet alleen water, maar ook elektrolyten, vooral natrium (zout). Als je dat niet aanvult, kun je last krijgen van:
* Vermoeidheid
* Hoofdpijn
* Spierkrampen
Hoeveel zout doe je dan in je water? Een snufje zout per bidon van 500-750 ml is meestal genoeg. Dat komt overeen met ongeveer 0,5 tot 1 gram zout, oftewel 200-400 mg natrium. Dit komt als goed is in de buurt van commerciële sportdranken.
Zoals aangegeven is dit persoonlijk. En zal het ook per persoon verschillen wat je nodig hebt. Zo spring ik op de fiets zonder ontbijt etc. Enkel water en zit paar uur (3 a 4 uur) op de fiets. Eerste eten (appel, notenmix reep) Als ik klaar ben. Niet iedereen kan zonder eten bij intensieve inspanning. Eet en drink wat jij zelf lekker vindt en jouw helpt om de inspanning te kunnen leveren. Dit zal per persoon verschillen ;-)
Er zijn momenten dat ik een snufje zout in het water doe......Waarom: om mijn vochthuishouding op peil te houden. Zout bevat natrium, een essentieel elektrolyt. Natrium helpt je lichaam om water beter op te nemen en vast te houden. Zonder natrium plas je meer water weer uit, waardoor je sneller uitdroogt.
Zweetverlies aanvullen:
Met zweten verlies je niet alleen water, maar ook elektrolyten, vooral natrium (zout). Als je dat niet aanvult, kun je last krijgen van:
* Vermoeidheid
* Hoofdpijn
* Spierkrampen
Hoeveel zout doe je dan in je water? Een snufje zout per bidon van 500-750 ml is meestal genoeg. Dat komt overeen met ongeveer 0,5 tot 1 gram zout, oftewel 200-400 mg natrium. Dit komt als goed is in de buurt van commerciële sportdranken.
[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 02-07-2025 14:10 ]
Goed verhaal, ik pleur gewoon lekker een paar scheppen isostar in een bidon en dan vind ik het wel prima. Het smaakt prima, ik krijg geen kramp en ik hoef niet te pissen.
er worden hier allerhande problemen opgelost die er helemaal niet zijn.
er worden hier allerhande problemen opgelost die er helemaal niet zijn.
probleem zit hier in de frequentie, die is veel te laag om "beter" te worden, elk rondje is qua conditie alsof je net begint met fietsen (even de aanname dat je niet fanatiek erbij hard loopt of iets dergelijks).chimera2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:12:
[...]
Moe als in dat je denkt dat je niet meer verder kan.
meer energie zal wat verschil maken, maar probeer eens 2-3 x per week 1-2 uur te fietsen, dan zal je zien dat alles steeds makkelijker gaat, zeker in de 1e 2-3 maanden
Goeie feedback. Dan ben ik voor nu even je trainer: "Je kunt veel verder dan je denkt en als je denkt dat je moe bent, dan ben je nog lang niet echt moe".chimera2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:12:
[...]
Moe als in dat je denkt dat je niet meer verder kan.
Sportdrank met voornamelijk suiker gaat daar niet bij helpen. De suiker die in je sportdrank zit, moet eerst via je lever naar je bloed en vanaf daar naar je spieren.
Als advies zou ik geven: gewoon proberen over dat dode punt te komen door even te stoppen, slok water te nemen en gewoon doorzetten.
Nu het weer gedaan te hebben kan ik ook zeggen dat dit klopt. Met de spuit bleef er lucht tussen de olie zitten en met een zwaartekracht bleed ging het er wel netjes uit.charrel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:09:
[...]
Shimano kan je toch ook gewoon via een zwaartekracht bleed doen, heb je alleen die kelk nodig op je remhendel. Werkt ook prima, genoeg tutorials te vinden op yt.
Doe het eigenlijk alleen maar op die manier, aangezien ik met een spuit altijd slechtere resultaten had. Gebruik ook soms een setje van Ali. Dat werkt in principe prima alleen inderdaad die spuiten, maar je kan ook redelijk goed passende normale spuiten halen vaak bij de apotheek. Kosten je de kop niet.
Ik heb nu ook een paar reserve spuiten liggen, omdat ik zo'n Park kit wel heel duur vond, dus ik ga mooi met een slangetje, een fles en een stuk ijzerdraad een reservoir maken voor een gravity bleed.
[ Voor 11% gewijzigd door daanb14 op 03-07-2025 19:26 ]
Wellicht herkent iemand dit:
Ik heb nu een tijdje een klak geluid tijdens het fietsen als ik over licht of flinke bultjes/wortels rijdt.
Na veel speuren komt dit uit het balhoofd of vork gebied.
Als de fiets stilstaat kan ik het het beste reproduceren door de voorrem in te houden en de fiets naar achteren te drukken vanaf de stem.
Nu heeft mijn lbs de vork er al uitgehaald, alles schoongemaakt, onderste balhoofdlager vervangen en opnieuw ingesmeerd.
Bij de eerste rit was het even weg maar kwam al snel terug.
Zou het uit de sterbout kunnen komen? Zo klinkt het iig.
Ik heb nu een tijdje een klak geluid tijdens het fietsen als ik over licht of flinke bultjes/wortels rijdt.
Als de fiets stilstaat kan ik het het beste reproduceren door de voorrem in te houden en de fiets naar achteren te drukken vanaf de stem.
Nu heeft mijn lbs de vork er al uitgehaald, alles schoongemaakt, onderste balhoofdlager vervangen en opnieuw ingesmeerd.
Ergens zit dan in ieder geval speling. Ik zou je topcap strak aan te draaien tot het punt dat de vork niet vrij loopt (vanuitgaande dat het probleem dan opgelost is) en van daaruit terug gaan werken en alles bij langs lopen en voelen waar de speling ontstaat. Als de voorvork niet vrij kan draaien, maar je hebt nog steeds speling, dan zal één van de onderdelen die vast moet zitten losgekomen zijn (crown race, star nut, te weinig spacers of iets aan de vork zelf).
Ik zou er zo min mogelijk mee rijden om eventuele schade aan het frame te voorkomen.
Ik zou er zo min mogelijk mee rijden om eventuele schade aan het frame te voorkomen.
Goeie tip, ik ga dat eens proberen, als die aangedraaid zit kijken of ik dat klak geluidje nog hoor.Ypuh schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:43:
Ergens zit dan in ieder geval speling. Ik zou je topcap strak aan te draaien tot het punt dat de vork niet vrij loopt (vanuitgaande dat het probleem dan opgelost is) en van daaruit terug gaan werken en alles bij langs lopen en voelen waar de speling ontstaat. Als de voorvork niet vrij kan draaien, maar je hebt nog steeds speling, dan zal één van de onderdelen die vast moet zitten losgekomen zijn (crown race, star nut, te weinig spacers of iets aan de vork zelf).
Als je de fiets heel voorzichtig probeert op te tillen, maar nog wel met de wielen op de grond laat staan, kun je soms voelen waar de speling zit door je wijsvinger op de verdachte plaatsen te houden.
Het is een subtiele beweging en ik hoop dat ik het vaag genoeg heb uitgelegd wat de beweging inhoudt ;-)
Het is een subtiele beweging en ik hoop dat ik het vaag genoeg heb uitgelegd wat de beweging inhoudt ;-)
Nadat je je stem vastgeschroefd hebt heeft je topcap & starnut geen functie meer om het balhoofd op de juiste spanning te houden.Marsman83 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:04:
Wellicht herkent iemand dit:
Nooit echt downhill gedaan of iets maar geniet elk jaar van dit event om een video van te kijken haha. vind dit zo gaaf en indrukwekkend. en nu is er dus weer een nieuwe van afgelopen week.
Ik heb sinds een paar weken dat mijn Zadelpen (dropper) zakt. Het gaat om de onderste buis in het frame dus niet het dropper deel.
Ik heb het idee dat ik de Zadelpenklem strakker moet zetten, maar wat is wijsheid?
OneUp adviseert 4 Nm
Op mijn QR klem staat 5 Nm, maar geldt die waarde in open of gesloten toestand? Als ik dan in open toestand doe, krijg ik het hendeltje niet meer dicht, lijkt me ook niet de bedoeling.
Online zie ik waarden van 4-12 Nm vermeld staan.
Ik zag het en der ook wat adviezen om de Zadelpenklem te vervangen, maar ook dan geldt, hoe strak zet ik hem vast om te voorkomen dat ook de dropper stuk gaat.
Ik heb het idee dat ik de Zadelpenklem strakker moet zetten, maar wat is wijsheid?
OneUp adviseert 4 Nm
Op mijn QR klem staat 5 Nm, maar geldt die waarde in open of gesloten toestand? Als ik dan in open toestand doe, krijg ik het hendeltje niet meer dicht, lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik zag het en der ook wat adviezen om de Zadelpenklem te vervangen, maar ook dan geldt, hoe strak zet ik hem vast om te voorkomen dat ook de dropper stuk gaat.
Die Nm geld voor gesloten toestand. Als je een dropper hebt zou ik echter geen quick release klem gebruiken, die zijn bedoeld om “snel” en makkelijk je zadel omlaag te doen voor een technische afdaling, maar die functie vervult je dropper post dus al.Paul! schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:39:
Ik heb sinds een paar weken dat mijn Zadelpen (dropper) zakt. Het gaat om de onderste buis in het frame dus niet het dropper deel.
OneUp adviseert 4 Nm
Verder heeft zo’n qr eigenlijk alleen maar nadelen zoals je al ervaart.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-07-2025 12:50 ]
Maak er geen hogere wiskunde van ;-) Persoonlijk zou ik de QR klem vervangen voor normale klem (om maar zo te zeggen)Paul! schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:39:
OneUp adviseert 4 Nm
Heb je dropper droog in frame gestoken of ook iets gebruikt van montagepasta/gripper?
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 10-07-2025 13:11 ]
exact wat kluus zegt, vervangen door een exemplaar zonder QR en carbon grip/montage pasta toevoegen, dat helpt ook tegen zakken
Hopelijk over twee weken klaar. Dan kan die mee voor paar dagen Winterberg, Willingen, Greenhill.
Straks vaker op de bio bike te vinden. En wat minder op de E
Nodige onderdelen vervangen, zodat die qua afmontage gelijk is aan de E. Wachten is alleen nog op: nieuwe AXS dropper. Oranje chain guide, Dub BB spacers. YT heeft aan één kant 5mm spacer geplaatst in plaats van 3mm. Crank zit wat te strak en derrie loopt niet mooi vrij op kleinste tandwiel ;-) Als juiste spacers binnen zijn dan kan de boel afgesteld worden...
Nodige onderdelen vervangen, zodat die qua afmontage gelijk is aan de E. Wachten is alleen nog op: nieuwe AXS dropper. Oranje chain guide, Dub BB spacers. YT heeft aan één kant 5mm spacer geplaatst in plaats van 3mm. Crank zit wat te strak en derrie loopt niet mooi vrij op kleinste tandwiel ;-) Als juiste spacers binnen zijn dan kan de boel afgesteld worden...
:strip_exif()/f/image/mVNwK70ERCypjuFFlY6B6vRW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 10-07-2025 14:00 ]
Dank voor de reacties. Ik heb er montagepasta tussen zitten ivm kraakjes uit het verleden. Het is ook ruim vier jaar goed gegaan, tot afgelopen maand.
Ik ga een nieuwe klem zonder snelspanner bestellen.
Ik ga een nieuwe klem zonder snelspanner bestellen.
Kleurig geheel heb je er van gemaakt. Niet helemaal mijn smaak, maar dat frame ziet er wel erg strak uit.Daan_ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:30:
Hopelijk over twee weken klaar. Dan kan die mee voor paar dagen Winterberg, Willingen, Greenhill.
Straks vaker op de bio bike te vinden. En wat minder op de E
Ik had dit al in de ebike topic gezet, maar wilde ook input vanuit jullie:
Ik ben al even aan het kijken voor een e-bike en kijk dan voornamelijk naar e-mtb's. Niet zozeer om echt trails te doen, maar wel offroad te kunnen gaan.
Nu zag ik dit, en het lijkt voor mij een goede deal, flink afgeprijsd, Bosch motor en accu, maar gevoel zegt mij ook dat ik iets mis, en dat deze mooier lijkt dan is.
https://www.bikeexchange....rKeys=U2VsbGVyLTEzNTk0_be
Dus wel wat offroad, maar niets heftigs, misschien komt dat nog wel een keer, maar voor nu niet van toepassing.
Ik weet inmiddels dat de motor echt prima zou moeten zijn, maar de rest van de onderdelen vind ik erg moeilijk om in te schatten. Het zijn namen die ik zeker kan terug vinden en volgens mij prima onderdelen maken, maar of deze dan ook prima zijn, en of deze prijs dan goed is, daar heb ik geen idee van. Iemand die mij verder kan helpen?
Ik ben al even aan het kijken voor een e-bike en kijk dan voornamelijk naar e-mtb's. Niet zozeer om echt trails te doen, maar wel offroad te kunnen gaan.
Nu zag ik dit, en het lijkt voor mij een goede deal, flink afgeprijsd, Bosch motor en accu, maar gevoel zegt mij ook dat ik iets mis, en dat deze mooier lijkt dan is.
Dus wel wat offroad, maar niets heftigs, misschien komt dat nog wel een keer, maar voor nu niet van toepassing.
Ik weet inmiddels dat de motor echt prima zou moeten zijn, maar de rest van de onderdelen vind ik erg moeilijk om in te schatten. Het zijn namen die ik zeker kan terug vinden en volgens mij prima onderdelen maken, maar of deze dan ook prima zijn, en of deze prijs dan goed is, daar heb ik geen idee van. Iemand die mij verder kan helpen?
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Ik zet als 1e vraagtekens bij de adveis prijs.. met een sunrace drivetrain, onbekende vork, noname dropper, clarks(???) remmen en een onbekend frame merk lijken de enige onderdelen van een bekend merk inderdaad de motor en accu te zijn.. dat is wat mij betreft geen 4k waard. De aanbieding prijs daarentegen... Misschien, maar .... denk dat je voor die prijs ook wel wat beters kan vinden.. voor < 3k heb je in ieder geval al opties van bv canyon met fox en shimano.Benjamin- schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:49:
Ik had dit al in de ebike topic gezet, maar wilde ook input vanuit jullie:
Ik zou mijn geld er niet aan uitgeven... Als de rest zou de soep in draait heb je niks aan die betrouwbare motor
Is zo te zien een vaste pen en geen dropper. Maar over de remmen is bijvoorbeeld nog wel wat te vinden op het internet, maar die vork kan ik zo snel niet eens iets over vinden. Zou hier ook een beetje mijn twijfels over hebben.
Ik geloof sowieso niet in adviesprijzen, beter gezegd eerder vandaag nog een bericht achtergelaten over bijv Samsung telefoons die na 2 maanden iedere paar weken flink in de 'aanbieding' zijn.Prulleman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:04:
[...]
Ik zet als 1e vraagtekens bij de adveis prijs.. met een sunrace drivetrain, onbekende vork, noname dropper, clarks(???) remmen en een onbekend frame merk lijken de enige onderdelen van een bekend merk inderdaad de motor en accu te zijn.. dat is wat mij betreft geen 4k waard. De aanbieding prijs daarentegen... Misschien, maar .... denk dat je voor die prijs ook wel wat beters kan vinden.. voor < 3k heb je in ieder geval al opties van bv canyon met fox en shimano.
Ik zou mijn geld er niet aan uitgeven... Als de rest zou de soep in draait heb je niks aan die betrouwbare motor
Ik geloof zonder meer dat je voor onder de 3k beter hebt, echter is deze 1600, en dan is het wel een stuk beperkter, tenminste zover ik heb kunnen vinden. Goedkoopste Grand Canyon in de outlet voor mijn lengte is al meer dan 2300.
Zouden dat soort onderdelen moeilijk vervangbaar zijn? Natuurlijk wil je niet met die gedachte al een fiets kopen, maar zolang het goed vervangbaar is later, dan zou dat nog niet een heel groot drama zijn.
Ik ben niet in de markt om de kosten naar voren te schuiven, maar mochten ze een aanzienlijke tijd meegaan, misschien wat eerder slijten dan anders en dan vervangen kunnen worden met beter spul, dan vind ik dat prima.
Verder sta ik helemaal open voor tips, incl bijv goede tweede hands adviezen.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Kleur mag ik ook aan gaan wennen ;-) wilde mat zwart, maar daar was levertijd eind september. De TRP remmen zijn vast goed. Op alle fietsen heb ik zelfde gele Magura remmen. Had nog setje liggen. Rode chainguide stoor ik mij zelf aan. Die wordt oranje. En anders ergens in de opslag nog zwarte liggen.ZanielGa schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:59:
[...]
Kleurig geheel heb je er van gemaakt. Niet helemaal mijn smaak, maar dat frame ziet er wel erg strak uit.
Gisteravond getest om er een KS LEV Circuit 200mm erin te zetten, maar deze past niet helemaal in het frame. Dus dat wordt toch de bestelde AXS 175mm. Wel gekozen voor de 30.9 in plaats van de 31,6. Scheelde best wat centjes en gebruik een shim.
Vandaag eens kijken, of ik de KS droppers, wielen, T-Type derrie, remmen, stuur, stem, YT dropper, Baschguard etc. op MP kan gooien.
Prulleman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:04:
[...]
Ik zet als 1e vraagtekens bij de adveis prijs.. met een sunrace drivetrain, onbekende vork, noname dropper, clarks(???) remmen en een onbekend frame merk lijken de enige onderdelen van een bekend merk inderdaad de motor en accu te zijn.. dat is wat mij betreft geen 4k waard. De aanbieding prijs daarentegen... Misschien, maar .... denk dat je voor die prijs ook wel wat beters kan vinden.. voor < 3k heb je in ieder geval al opties van bv canyon met fox en shimano.
Even gezocht, en volgens de site zit deze er op:ZanielGa schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:19:
Is zo te zien een vaste pen en geen dropper. Maar over de remmen is bijvoorbeeld nog wel wat te vinden op het internet, maar die vork kan ik zo snel niet eens iets over vinden. Zou hier ook een beetje mijn twijfels over hebben.
LENS Taigar 1 29" 130mm
De duurdere variant heeft op hetzelfde frame de:
RockShox Recon Zilver 29" 120mm (deze kost iets van tussen de 200 en 300?)
Nu weet ik sowieso niet hoe makkelijk of moeilijk een voorvork te vervangen is op dit soort fietsen, en of je zo maar kan kiezen wat je wilt, maar ik vraag me wel af of zoiets later upgraden de moeite waard is, of dat je gewoon begint met teveel 'slechte' onderdelen waardoor je veel geld kwijt bent aan dingen die je beter direct kan hebben.
Ik moet zeggen dat ik het enorm onoverzichtelijk vind. Prijzen lopen gigantisch uiteen. Enorm veel verschillende merken en modellen, gigantische hoeveel combinaties van onderdelen en dan enorm veel zogenaamde aanbiedingen, waardoor het een beetje onmogelijk voor mij wordt om te bepalen waar je nu goed aan doet.
In principe weet ik dat de meeste onderdelen allemaal gebruiksartikelen zijn die vervangen moeten worden. Bij onderdelen zoals het frame, stuur, vork, wielen en motor hoop ik toch wel dat bij mijn gebruik deze in de basis niet vervanging nodig zouden hebben, dit terwijl ik bij de andere onderdelen dit opzicht wel verwacht zoals ketting, tandwielen, remmen enz. Nu wil ik natuurlijk niet binnen een jaar allerlei kosten hebben, maar gaat het een tijd mee, waarbij je daarna een beter iets er op zet, dan lijkt me dat geen probleem.
De vork vind ik nog wel interessant, want ja, daar verwacht ik wel van dat deze echt wel lang meegaat met mijn gebruikt, want ja, ik verwacht niet dat deze het heel zwaar gaat krijgen.
Dus ja dan is de vraag, is 600-700 euro meer uitgeven het geld waard, en wat krijg ik dan meer, of is dat geld waarmee je uiteindelijk je fiets mee kan repareren waardoor je uiteindelijk goedkoper uit ben.
En ja, zijn er adviezen, dan zou ik ze heel graag willen. Welke onderdelen zijn echt belangrijk om naar te kijken, en gezien de prijsklasse, wat voor onderdelen kan ik dan verwachten?
Het is ook allemaal erg afhankelijk van je gebruik... Je geeft aan offroad, maar geen trails.. dat is nog steeds erg breed..
Ik vind het lastig om te definiëren, het is ook iets wat ik zal gaan moeten onderzoeken. Sowieso zal die gebruikt worden om gewoon te fietsen, maar wil zeker ook door bossen e.d. gaan, alleen dan wel vrij simpele paden en heuveltjes, en niet delen waar zeg een reguliere stadsfiets eindigt met een paar slagen in de wielen. Beetje vering is zeker gewenst, maar in principe zouden het stukken zijn die je ook zou kunnen doen zonder voorvering, al zie ik eigenlijk geen emtb's zonder.Prulleman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:17:
Het is ook allemaal erg afhankelijk van je gebruik... Je geeft aan offroad, maar geen trails.. dat is nog steeds erg breed..
Ik ben erg tegen miskopen, maar ik probeer mezelf ook te behoeden van aankopen die mogelijk het niet waard zijn voor me. Mocht ik later toch die behoefte om meer te doen, dan is of vervanging van onderdelen of zelfs een andere fiets prima acceptabel.
Dus ja zou ik later toch wat steviger er doorheen gaan, en merk dat zo'n vork dat niet trekt, dan is een upgrade prima. Maar die vork moet wel gewoon zijn werk doen en niet al bij hele simpele dingen al problemen gaan geven. Ik wil absoluut geen rotzooi.
Tip: probeer voor je zelf duidelijk te krijgen waarvoor je de fiets wil gebruiken. zoals @Prulleman aangeeft is het nu beetje vaag. Dat maakt het voor de gene die advies geven makkelijker. Nu is het prijsschieten ;-)
Is het bospad/gravelpad wat je wilt rijden. Of gemiddelde NL trail. Of ga je hem gebruiken in bikepark op (dubbel) zwarte trails. Op bospad zal men je wat anders adviseren. Dan dat je in een bikepark van 3 a 4m drops naar beneden springt. ;-)
Voorvork is prima zelf te vervangen. Met juiste tools is het 10 a 15min werk. Buis inkorten kost meeste tijd. (vooral meten) Die wil je niet te kort afsnijden/zagen ;-) Verder stelt het weinig voor.
Persoonlijk zou ik niet te veel willen besparen. Hardtail eMTB voor 1500 of minder nieuw. Heb ik persoonlijk sterk mijn twijfels.
Is het bospad/gravelpad wat je wilt rijden. Of gemiddelde NL trail. Of ga je hem gebruiken in bikepark op (dubbel) zwarte trails. Op bospad zal men je wat anders adviseren. Dan dat je in een bikepark van 3 a 4m drops naar beneden springt. ;-)
Voorvork is prima zelf te vervangen. Met juiste tools is het 10 a 15min werk. Buis inkorten kost meeste tijd. (vooral meten) Die wil je niet te kort afsnijden/zagen ;-) Verder stelt het weinig voor.
Persoonlijk zou ik niet te veel willen besparen. Hardtail eMTB voor 1500 of minder nieuw. Heb ik persoonlijk sterk mijn twijfels.
[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 11-07-2025 12:51 ]
Dat eerste. Nu weet ik niet hoe een gemiddelde trail er uit ziet in NL, maar dat is niet waar ik op dit moment me op richt.Daan_ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:45:
Tip: probeer voor je zelf duidelijk te krijgen waarvoor je de fiets wil gebruiken. zoals @Prulleman aangeeft is het nu beetje vaag. Dat maakt het voor de gene die advies geven makkelijker. Nu is het prijsschieten ;-)
Eens dat je niet teveel wilt besparen. Daarom is mijn gedacht ook dat de basis goed moet zijn, vandaar dat deze fiets me opviel ivm deze Bosch motor, en met de realisatie dat op diverse vlakken ik niet het top spul nodig zal hebben. Dingen als remmen en vering zullen het niet heel zwaar krijgen.
Troep is troep, daar verander je niets aan, en dat wil ik ook niet. Maar goedkoper is natuurlijk niet automatisch troep, het is dan meer de vraag wat het moet kunnen.
En als ik dan je verhaal over de vork lees, ja als het dan voor lichter werk het prima doet, en ik zou op een gegeven moment toch trails doen en dat trekt die niet, dan lijkt het mij ook geen probleem om zo'n vork te vervangen.
Bij deze fiets vind ik het zeker wel lastig dat ik echt niets kan vinden over die vork. Alle links gaan terug naar deze fiets. Komt bij mij erg over dat ze hun eigen vork zijn gaan maken, en deze zo testen de komende jaren.
Verder weet ik wel dat mensen tevreden zijn over de nodige goedkopere fietsen, zoals de Rockrider e-st 100, die wordt echt heel goed beoordeeld voor de prijs. Maar daar vind ik dan vooral de motor een ding. Niet alleen qua betrouwbaarheid, maar ook wat doe je er mee als die problemen heeft. Wie weet hoe je zo'n ding moet repareren, of is het dan automatisch vervangen?
Overigens adviseren mensen die ook niet bepaald voor trails e.d.
@Benjamin- andere insteek, waarom ben je bij een e-mtb geëindigd in je zoektocht?
Op basis van wat jij beschrijft is namelijk vrijwel iedere fiets geschikt... Bospaden zijn echt niet heel spannend in nl, hoogstens vind je wat stenen in zuid Limburg en wil je iets stevigers. Bij route onderhoud rij ik ook gewoon op mijn twintig jaar oude stadsfiets dwars door het bos.
Op basis van wat jij beschrijft is namelijk vrijwel iedere fiets geschikt... Bospaden zijn echt niet heel spannend in nl, hoogstens vind je wat stenen in zuid Limburg en wil je iets stevigers. Bij route onderhoud rij ik ook gewoon op mijn twintig jaar oude stadsfiets dwars door het bos.
[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 11-07-2025 13:18 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Die vork is gewoon Chinese brol met een eigen sticker er op. Repareren kun je over het algemeen vergeten, de betrouwbaarheid (en veiligheid): anyone's guess.Benjamin- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:12:
[...]
Dat eerste. Nu weet ik niet hoe een gemiddelde trail er uit ziet in NL, maar dat is niet waar ik op dit moment me op richt.
Eens dat je niet teveel wilt besparen. Daarom is mijn gedacht ook dat de basis goed moet zijn, vandaar dat deze fiets me opviel ivm deze Bosch motor, en met de realisatie dat op diverse vlakken ik niet het top spul nodig zal hebben. Dingen als remmen en vering zullen het niet heel zwaar krijgen.
Troep is troep, daar verander je niets aan, en dat wil ik ook niet. Maar goedkoper is natuurlijk niet automatisch troep, het is dan meer de vraag wat het moet kunnen.
En als ik dan je verhaal over de vork lees, ja als het dan voor lichter werk het prima doet, en ik zou op een gegeven moment toch trails doen en dat trekt die niet, dan lijkt het mij ook geen probleem om zo'n vork te vervangen.
Bij deze fiets vind ik het zeker wel lastig dat ik echt niets kan vinden over die vork. Alle links gaan terug naar deze fiets. Komt bij mij erg over dat ze hun eigen vork zijn gaan maken, en deze zo testen de komende jaren.
Verder weet ik wel dat mensen tevreden zijn over de nodige goedkopere fietsen, zoals de Rockrider e-st 100, die wordt echt heel goed beoordeeld voor de prijs. Maar daar vind ik dan vooral de motor een ding. Niet alleen qua betrouwbaarheid, maar ook wat doe je er mee als die problemen heeft. Wie weet hoe je zo'n ding moet repareren, of is het dan automatisch vervangen?
Overigens adviseren mensen die ook niet bepaald voor trails e.d.
Nofi maar huur eerst een paar keer een fiets, of rijd überhaupt een keer naar een mountainbike rondje in de buurt. Om te kijken of je zoiets überhaupt wilt doen. Rondjes fietsen met als onderdeel wat bos fietspaden die half verhard zijn, daarvoor zijn geschiktere fietsen dan een mountainbike.
Wie weet ben je veel beter uit met een Trekkingbike of een meer capabele mountainbike. Goedkope meuk mountainbikes (al dan niet met wat fatsoenlijke onderdelen om mensen te trekken, precies zoals nu met jou gebeurt) zijn zelden een goed idee. Dan zijn er vaak betere opties qua type fiets (een fiets voor het bedoelde gebruik ipv een mountainbike die niet geschikt is voor mountainbiken maar als trekking of stadsfiets gebruikt wordt) of 2e hands.
[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 11-07-2025 13:21 ]
Besef ook dat een "1e" fiets zelden de juiste is, laat staan de fiets die perfect is voor jou gebruik. (Ook een fiets van 10k is hoogstwaarschijnlijk niet de juiste/perfecte fiets, bv teveel of te weinig veerweg, te jleine accu, te zware fiets, ...) De truc bij de 1e fiets is de balans vinden tussen niet teveel betalen, want over 2 jaar weet je waarschijnlijk wel wat je wilt/nodig hebt), maar ook niet zo goedkoop/slecht dat je er niet van kan genieten ...
Ik denk dat deze net onder die grens zit en je beter iet meer kan uitgeven.. voor een non e zou ik zeggen geef minimaal 1200 euro uit voor een starter. Tel daar een motor en accu bij en je zit wel ruim over de 2k
Ik denk dat deze net onder die grens zit en je beter iet meer kan uitgeven.. voor een non e zou ik zeggen geef minimaal 1200 euro uit voor een starter. Tel daar een motor en accu bij en je zit wel ruim over de 2k
https://hnf-bikes.com/xd4-variante-eco-naked/
pfffff wat een brol....27,5" wielen, quick release assen (achter ook). Dit is de elektrische equivalent van een 300e fiets van de Action.
De rest houdt zich te beleefd in....
Alle onderdelen niet courant, niet serviceable, geen spares, standards die je niet wil, en wil je wat upgraden heb je minimale keus voor wielen bv.
Kijk eens naar Radon bv: https://www.radon-bikes.d...alous-hybrid-70-625-2024/
1799
Heb je betere basis (nog steeds magere afmontage bij de instapper, rest van de lijn is interessanter al https://www.radon-bikes.de/e-bike/mountainbike/)
pfffff wat een brol....27,5" wielen, quick release assen (achter ook). Dit is de elektrische equivalent van een 300e fiets van de Action.
De rest houdt zich te beleefd in....
Alle onderdelen niet courant, niet serviceable, geen spares, standards die je niet wil, en wil je wat upgraden heb je minimale keus voor wielen bv.
1799
Heb je betere basis (nog steeds magere afmontage bij de instapper, rest van de lijn is interessanter al https://www.radon-bikes.de/e-bike/mountainbike/)
[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 11-07-2025 13:37 ]
Een veel gebruikt bospad is inderdaad niet zo spannend, toch vond ik daar in altijd een mtb een heel stuk prettiger dan een stadsfiets.Roozzz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:16:
@Benjamin- andere insteek, waarom ben je bij een e-mtb geëindigd in je zoektocht?
Ik heb vele jaren geleden een Trek gehad, naja hij staat er nog steeds, maar is al heel lang niet gebruikt. Ik wil juist weer gaan fietsen, en de combinatie van mijn voorkeur voor een MTB maar wel de extra ondersteuning van mijn slechte conditie, maakt dit het type fiets die mij aantrekt. Tevens ben ik jeugdzorg werker en vinden die kinderen het vaak leuk om een beetje de bossen in te gaan, en dan past een stadsfiets gewoon niet.
Ik bedoelde ook niet de vork repareren, maar repareren door te vervangen.GoldenSample schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:19:
[...]
Die vork is gewoon Chinese brol met een eigen sticker er op. Repareren kun je over het algemeen vergeten, de betrouwbaarheid (en veiligheid): anyone's guess.
Nofi maar huur eerst een paar keer een fiets, of rijd überhaupt een keer naar een mountainbike rondje in de buurt. Om te kijken of je zoiets überhaupt wilt doen. Rondjes fietsen met als onderdeel wat bos fietspaden die half verhard zijn, daarvoor zijn geschiktere fietsen dan een mountainbike.
Wie weet ben je veel beter uit met een Trekkingbike of een meer capabele mountainbike. Goedkope meuk mountainbikes (al dan niet met wat fatsoenlijke onderdelen om mensen te trekken, precies zoals nu met jou gebeurt) zijn zelden een goed idee. Dan zijn er vaak betere opties qua type fiets (een fiets voor het bedoelde gebruik ipv een mountainbike die niet geschikt is voor mountainbiken maar als trekking of stadsfiets gebruikt wordt) of 2e hands.
Trekkingbikes bekijk ik trouwens ook, tevens lijkt deze er ook wel een beetje tussen te vallen.
Precies wat je zegt hoe ze mensen proberen te trekken, is waarom ik hier ben. Al die onderdelen zeggen mij niets, zelfs als ik de merken ken, zegt dit mij nog steeds niet of dat spul goed voor mijn gebruik is. Ik heb veel informatie gezocht, maar duidelijke informatie is er bijna niet. Reviews (op dit segment) is er beperkt, en dan gaan ze dus vaak niet de diepte in over de onderdelen. En is dat er wel, dan zijn het vaak reviews van fietsen die niet meer verkocht worden oid.
En dat is precies mijn dilemma. Hele dure fiets kopen is gewoon niet verstandig tenzij je echt weer wat je wilt, en daar ook echt gebruik van gaat maken. Maar het moet dus geen rotzooi zijn. Maar dit fiets vinden is extreem lastig. Hoe maak je een keuze wanneer dus zo'n Rockrider e-st 100 hele positieve reviews krijgt voor 1000 euro, terwijl je al snel ziet dat men een stuk duurder adviseert. Dan mis ik duidelijk ietsPrulleman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:20:
Besef ook dat een "1e" fiets zelden de juiste is, laat staan de fiets die perfect is voor jou gebruik. (Ook een fiets van 10k is hoogstwaarschijnlijk niet de juiste/perfecte fiets, bv teveel of te weinig veerweg, te jleine accu, te zware fiets, ...) De truc bij de 1e fiets is de balans vinden tussen niet teveel betalen, want over 2 jaar weet je waarschijnlijk wel wat je wilt/nodig hebt), maar ook niet zo goedkoop/slecht dat je er niet van kan genieten ...
Ik hoop dat niemand zich doet inhouden, daar heb ik niets aan.Ko.Kane schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:35:
https://hnf-bikes.com/xd4-variante-eco-naked/
De rest houdt zich te beleefd in....![]()
1799
Bedankt voor de link!
Wat vind je hier mager qua afmontage aan, als in zou je een andere model adviseren (zonder dat dit enorm de prijs doet verhogen), of is het meer van prima voor nu, maar wanneer vervanging nodig is, een stapje hoger gaan?
Het meeste dat laatste, dit is redelijke basis voor upgrades. En denk wel goed genoeg voor je inzet gebied. Maar bv X-fusion is al iets lastiger met service dan bekende RS of Suntour, daar zijn shops meer mee bekent. Maar X-fusion is wel een normaal (budget) merk ipv die no-name Taiger pogo stick.Benjamin- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:11:
[...]
Ik hoop dat niemand zich doet inhouden, daar heb ik niets aan.
Bedankt voor de link!
Wat vind je hier mager qua afmontage aan, als in zou je een andere model adviseren (zonder dat dit enorm de prijs doet verhogen), of is het meer van prima voor nu, maar wanneer vervanging nodig is, een stapje hoger gaan?
Maar als je kijkt naar een model hoger voor 2199: https://www.radon-bikes.d...alous-hybrid-80-750-2024/
Dan ga je van 10x naar 11x, betere remmen, RS fork, grotere accu. Dus in die prijsstap krijg je ook echt wel wat. Dat zelf allemaal upgraden wordt duurder. Maar betwijfel of je dat nu al nodig hebt. Met accu is 10x ook wel ok in bereik van versnellingen.
Upgraden over tijd vind ik niet erg, zeker niet als je daar niet al teveel geld op zou verliezen, mocht ik meer willen.Ko.Kane schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:22:
[...]
Het meeste dat laatste, dit is redelijke basis voor upgrades. En denk wel goed genoeg voor je inzet gebied. Maar bv X-fusion is al iets lastiger met service dan bekende RS of Suntour, daar zijn shops meer mee bekent. Maar X-fusion is wel een normaal (budget) merk ipv die no-name Taiger pogo stick.
Maar als je kijkt naar een model hoger voor 2199: https://www.radon-bikes.d...alous-hybrid-80-750-2024/
Dan ga je van 10x naar 11x, betere remmen, RS fork, grotere accu. Dus in die prijsstap krijg je ook echt wel wat. Dat zelf allemaal upgraden wordt duurder. Maar betwijfel of je dat nu al nodig hebt. Met accu is 10x ook wel ok in bereik van versnellingen.
Zat nog even te zoeken, en zag dit. Is dit nog interessant denk je? https://upway.nl/products/radon-jealous-hybrid-90-ebd75
De HDF Eco Naked is eigenlijk gewoon een kale woon-werk fiets met wat andere bandjes er op. De woon-werk varianten van de HDF is exact hetzelfde frame, alleen andere bandjes en afhankelijk van de variant anders afgemonteerd.
Leuke fiets voor woon-werk, met af en toe een bospadje maar meer ook niet gezien hetzelfde frame ook voor de andere opties wordt gebruikt.
Kan je net zo goed een electrische MTB van de LIDL/Aldi kopen. Ben je iets goedkoper uit zelfs.
Advies is, kijk naar een andere fiets wat een stuk beter afgemonteerd is en de basis wordt gebruikt als MTB en niet als woon-werk fiets. Radon wat al eerder is genoemd heeft ook al leuke fietsen. Wel wat hoger in het budget van 1600 euro. Onderstaande is nieuw 1799 exc verzenden.
https://www.bike-discount...-jealous-hybrid-8.0-625-1
Leuke fiets voor woon-werk, met af en toe een bospadje maar meer ook niet gezien hetzelfde frame ook voor de andere opties wordt gebruikt.
Kan je net zo goed een electrische MTB van de LIDL/Aldi kopen. Ben je iets goedkoper uit zelfs.
Advies is, kijk naar een andere fiets wat een stuk beter afgemonteerd is en de basis wordt gebruikt als MTB en niet als woon-werk fiets. Radon wat al eerder is genoemd heeft ook al leuke fietsen. Wel wat hoger in het budget van 1600 euro. Onderstaande is nieuw 1799 exc verzenden.
[ Voor 14% gewijzigd door Meneer iCy op 11-07-2025 14:45 ]
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Voor 200 extra, en jullie kennis en ervaringen, lijkt dit wel een heel veel betere fiets.Meneer iCy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:37:
De HDF Eco Naked is eigenlijk gewoon een kale woon-werk fiets met wat andere bandjes er op. De woon-werk varianten van de HDF is exact hetzelfde frame, alleen andere bandjes en afhankelijk van de variant anders afgemonteerd.
In ieder geval iedereen heel erg bedankt, mochten jullie nog andere adviezen hebben die mij kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Anders is deze iig wel erg interessant.
Graag gedaan! Fiets ziet er stuk beter uit en zeker als je wel wat heftigere bospaden neemt, oftewel mtb route. Weet/ken je budget totaal niet maar deze komt wel aardig in de buurt qua budget van de HDF die je stuurde.Benjamin- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:03:
[...]
Voor 200 extra, en jullie kennis en ervaringen, lijkt dit wel een heel veel betere fiets.
In ieder geval iedereen heel erg bedankt, mochten jullie nog andere adviezen hebben die mij kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Anders is deze iig wel erg interessant.
Die HDF die je stuurde is gewoon een woon-werk fiets waar ze wat goedkopere mtb componenten op hebben gezet.
Die heb je nieuw voor 2000,- zou ik liever doen dan gebruikt.Benjamin- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:31:
[...]
Upgraden over tijd vind ik niet erg, zeker niet als je daar niet al teveel geld op zou verliezen, mocht ik meer willen.
Zat nog even te zoeken, en zag dit. Is dit nog interessant denk je? https://upway.nl/products/radon-jealous-hybrid-90-ebd75
https://www.bike-discount...ardtail?p=1&o=3&n=48&s=14
En meedoen is nog leuker kan ik je vertellen.Ricmaniac schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:04:
Nooit echt downhill gedaan of iets maar geniet elk jaar van dit event om een video van te kijken haha. vind dit zo gaaf en indrukwekkend. en nu is er dus weer een nieuwe van afgelopen week.
[YouTube: MEGAVALANCHE 2025 💥 From 100th to the PODIUM 😤 | SURVIVING the Full Race X Kilian BRON]
Heb de MEGA van vorig jaar gedaan, was echt een topervaring! Kan het iedereen aanraden die een beetje kan fietsen
Hahah ja daar ga je al. Ben blij als ik rondje lage vuursche onbeschadigd door komWootism schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:29:
[...]
En meedoen is nog leuker kan ik je vertellen.
Heb de MEGA van vorig jaar gedaan, was echt een topervaring! Kan het iedereen aanraden die een beetje kan fietsen

Ben er ingegaan zonder echt een budget. Ben al wat jaren voorbij de mentaliteit van een budget, en meer kijken wat kost het om iets fatsoenlijks te krijgen, en dan maar bepalen of je dat wilt betalen. Als je graag genoeg wilt dan is er vanalles voor lage prijzen te vinden, maar of je daar dan blij mee moet zijn.Meneer iCy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:30:
[...]
Graag gedaan! Fiets ziet er stuk beter uit en zeker als je wel wat heftigere bospaden neemt, oftewel mtb route. Weet/ken je budget totaal niet maar deze komt wel aardig in de buurt qua budget van de HDF die je stuurde.
Die HDF die je stuurde is gewoon een woon-werk fiets waar ze wat goedkopere mtb componenten op hebben gezet.
Had ik graag voor rond de 1000 willen zitten? Natuurlijk, maar ik betaal liever het dubbele om plezier te hebben. Dus nu alleen nog even het bedrag laten bezinken en de keuze maken.
Niet eens gezien, maar inderdaad beter dan tweedehands.Ko.Kane schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:17:
[...]
Die heb je nieuw voor 2000,- zou ik liever doen dan gebruikt.
Dus de 7, 8 en 9 zit steeds 200 verschil. Denk je dat deze nog die 200 mij qua waarde levert?
[ Voor 18% gewijzigd door Benjamin- op 11-07-2025 17:32 ]
Weet niet wat de beweegreden is vanwege electrisch, maar mocht je lichamelijk het aan kunnen kan je ook voor niet electrisch gaan. Dan heb je veel meer opties voor je budget.Benjamin- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:30:
[...]
Had ik graag voor rond de 1000 willen zitten? Natuurlijk, maar ik betaal liever het dubbele om plezier te hebben. Dus nu alleen nog even het bedrag laten bezinken en de keuze maken.
Die is nog beter 👌Ko.Kane schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:17:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Meneer iCy op 11-07-2025 17:34 ]
Slechte conditie, is al lange tijd niet super geweldig, maar nadat ik long covid kreeg, is het altijd wel achtergebleven.Meneer iCy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:33:
[...]
Weet niet wat de beweegreden is vanwege electrisch, maar mocht je lichamelijk het aan kunnen kan je ook voor niet electrisch gaan. Dan heb je veel meer opties voor je budget.
Haha dat geloof ik direct, denk je dat de 200 euro extra het voor mij echt waard zou zijn?
Ja, 12 speed, iets betere remmen en een dropper.Benjamin- schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:42:
[...]
Slechte conditie, is al lange tijd niet super geweldig, maar nadat ik long covid kreeg, is het altijd wel achtergebleven.
[...]
Haha dat geloof ik direct, denk je dat de 200 euro extra het voor mij echt waard zou zijn?
Sluit ik me bij aan. Overall mooie stappen in montage vooruit voor 10% meer. Dropper maakt kleine afdalingen meteen makkelijker, mocht je die toch eens willen proberen.
Wilde net mijn aankoop doen, klikte op 20 inch en spontaan ging de prijs met 300 omhoog. Ook de 8 ging met 100 omhoog. De getoonde prijzen waren voor de 22 inch, en met 1,81 lijkt mij dat geen goede keuze.Ko.Kane schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:17:
[...]
Dus dan is het 1800 voor de 7, 1900 voor de 8, 2300 voor de 9. Kon nergens anders een plek vinden waar ze te koop staan. Ik vermoed voor 400 verschil de 9 een stuk minder aantrekkelijk is.
Die 2024 versie 8 is tevens 2100, zag iig dat die de volgende veranderingen heeft:
Psylo Silver RC ipv Just Silver TK vork
Diverse Shimano Cues ipv Deore onderdelen (shifter, derailleur, casette, ketting)
Front en rear hub Shimano TC500 ipv Altus
750 ipv 625 accu
Volgens mij een nieuwere generatie motor
En Schwalbe Nobby nic ipv Smart dan
Geen idee of dat dan weer 200 euro meer waard is, en misschien wel interessanter dan de 9 voor 2300. Tevens vind ik de nieuwere versie wel mooier qua kleur, maar is niet super belangrijk.
Tevens merk ik wel veel weerstand richting de 300 extra voor een kleiner frame. Ik begrijp dat ze die 20 inch makkelijker verkopen en dus meer willen, maar ik kan dit niet erg waarderen om de klant op die manier erachter te laten komen.
Edit:
Veel gezocht, en dit is wat ik heb kunnen vinden, maar of het allemaal klopt en echt uitmaakt in de praktijk, dat weet ik niet.
De vork zou beter moeten zijn op ruw terrein en goed af te stellen zijn.
Shimano Cues zou rustiger moeten schakelen, dit kwam ook terug in videos. Cues doet iets langer over het schakelen, maar zou dus soepeler zijn en zou ook minder snel slijten. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen. Ik heb lang geleden een mtb met Deore gehad (heb ik nog steeds, maar staat al heel erg lang stil, pakweg 10 jaar), en daar deed ik vermoedelijk veel te aggressief op schakelen, en mijn ketting en tandwielen sleten als een gek.
Die TC500 hubs zijn nieuwere modellen met een andere techniek, ze zouden een brede groep modellen moeten hebben vervangen en zouden beter moeten zijn dan de oude. Of dit zo is, of vooral marketing, geen idee, kon er erg weinig over vinden, en de technieken erachter ken ik niet.
Grotere accu lijkt me duidelijk.
Nieuwe motor weet ik zo net niet, ik zie niet zo 1, 2, 3 terug welke generatie de 2023 modellen hebben, maar volgens mij zou dat ook gen 4 moeten zijn.
Banden zie ik wat verschil in structuur, volgens mij als ik het goed heb is Nobby nic beter voor offroad, en smart dan beter voor op straat.
[ Voor 30% gewijzigd door Benjamin- op 13-07-2025 10:11 ]
Het was gisteren mijn eerste dag van de vakantie. Lekker drie weken verlof. Wat ga je dan doen behalve heerlijk relaxen. De schuur opgeruimd en mijn MTB Bulls Copperhead 29+, van ik denk 2013-2014, maar eens onder het stof vandaan gehaald. Hoppa naar de lokale fietsenwinkel voor onderhoud. Nieuwe olie voor de remmen en cassette en ketting. Krijg een SMS als de fiets klaar is. Weer zin om het fietsen op te pakken. Zal eerst wel weg worden en heel misschien is het.bospad.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic