Hoi,
Ik heb zo goed als toestemming van mijn vrouw om een MTB aan te schaffen, het hangt nog wel een beetje af van de kosten etc. maar ik mag in ieder geval rondkijken
Echter is de zoektocht nog best wel lastig, hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.
Dingen die ik graag wil doen:
- Voornamelijk toertochtjes in NL in de winter die her en der georganiseerd worden 50-120km (misschien ooit ook de Bartje 200, maar dat zal incidenteel zijn).
- Geregeld een rondje over lokale MTB trails (Twickel, Lochem, Holten etc) of een uitstapje naar Schoorl of elders in het land om nieuwe routes te fietsen. Gemiddeld ronde 50-80km.
Eisen:
- Zo hoog mogelijke kwaliteit afmontage (electronisch niet noodzakelijk, maar wel handig).
- Snel, ik ben toch wel een beetje van snelheid en zal zsm over de trails willen rijden.
Ik ben inmiddels bij 1 winkel geweest waar ik ook mijn racefiets heb gekocht en zijn verhaal aangehoord.
Hij wil mij natuurlijk het beste van het beste aansmeren, maar ik twijfel heel erg tussen een hard of een full suspension..
Hij had enkele mooie hardtails staan met een XT montage die tussen de 2000-2500 euro zaten, goed frame, wielen waren ok, maar ook makkelijk te upgraden..
Een goede fully begon eigenlijk pas rond de 3500 met een XT groep, wilde je electronisch schakelen dan ging je al gauw naar de 5k...
Als instap fiets vind ik dat wel een vrij grote gok om gelijk voor een goede fully te gaan, maar de veelzijdigheid en meer comfort op een fully spraken mij ook wel weer aan.. Zo kon je ook makkelijk de achtervering locken en heb je in theorie een hardtail, en wanneer je toch meer vering nodig hebt activeer je de boel weer..
Ook de restwaarde van een fully zou wat hoger liggen als je het na 1-2 jaar toch niet meer leuk vind..
2e hands is er weinig te vinden via winkeliers in mijn omgeving, en mijn kennis omtrent MTB's is te weinig om een goed oordeel te kunnen vellen op een fiets die op markplaats wordt aangeboden.
Dus voorkeur gaat uit voor nieuw.
Wat zouden jullie doen als 1e mountainbike??
Budget 2500 euro, mogelijk iets op te rekken naar 3500-4000 als we toch voor een full-suspension "moeten" gaan..
Ik ben niet merk gebonden, maar ik zie door de diverse modellen (trail, XC, Enduro, Downhill) even door de bomen het bos niet meer voor wat in NL het meest geschikt zal zijn.