Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 279 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Daan_ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:03:
Je zou eens kunnen kijken bij bikeprotector. Je moet al snel 250,- rekenen voor basis protectie. Dus niet gehele fiets 😉

Persoonlijk zie ik de fiets als gebruiksvoorwerp. En daar komen wat krasjes op. (herinneringen) Vindt het persoonlijk dan ook niet de meerprijs waard om folie te gaan plakken.
Nee joh!
Als je kijkt naar RideWrap zit je op €40 euro voor de essentiële protectie zoals toptube, downtube en 4 stays. Wil je 95% van je frame beschermen dan zit je op €135,-

Ik heb voor die laatste gekozen en het heeft mijn Carbon frame goed gespaard tijdens de twee keer Megavalanche :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wootism schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Nee joh!
Als je kijkt naar RideWrap zit je op €40 euro voor de essentiële protectie zoals toptube, downtube en 4 stays. Wil je 95% van je frame beschermen dan zit je op €135,-

Ik heb voor die laatste gekozen en het heeft mijn Carbon frame goed gespaard tijdens de twee keer Megavalanche :D
Heeft @Daan_ het er met 250 piek niet over om het te laten doen? Gezien @daanb14 een adresje zocht om PPF te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

GoldenSample schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Heeft @Daan_ het er met 250 piek niet over om het te laten doen? Gezien @daanb14 een adresje zocht om PPF te herstellen.
Ik hoop het niet! €250 euro voor het plakken van een folietje van €40 zou wel de reinste oplichting zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:04

charrel

Cortisol4life..

Wootism schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:18:
[...]

Ik hoop het niet! €250 euro voor het plakken van een folietje van €40 zou wel de reinste oplichting zijn :p
Tja, mijn invisiframe set was 130€ en dat plakken viel alles mee maar ik denk dat als je dat voor je werk doet er nog steeds 2u minimaal mee bezig zou zijn. Ik heb meerdere keer 2u besteed :P Dus dan valt 250€ nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ducktape ;-) of oude buitenband met tie wraps
GoldenSample schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Heb het er persoonlijk niet voor over, Krasje meer of minder vindt ik niet zo erg. Adres (naam) die ik gaf die kunnen fiets voorzien van protectie folie (PPF) Helaas is het laten doen een prijzig iets...

En voor 250 heb je geen gehele PPF, maar deels. dan kom je op hogere prijs uit.

[ Voor 85% gewijzigd door Daan_ op 22-05-2025 12:45 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

.

[ Voor 103% gewijzigd door Daan_ op 22-05-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Als je een full-kit hebt denk ik dat 250 te kort is, dan moet er flink wat gedemonteerd worden. Best wel een werkje, en een van de redenen waarom ik gewoon her en der wat innertube en losse stukken folie heb zitten. Deel van de prijs zit hem in het volledig op maat hebben gesneden van de folie. Dat is best een enorme klus als je dat zelf met mes en schraar wilt gaan doen dus gaat de 'willingness to pay' omhoog.

Bij een niet full-kit is het misschien wat hoog maar als je mee rekend dat het ding ook schoongemaakt moet worden vind ik het niet heel vreemd.

Dat het duur is en of dat het waard is, daar hoeven we niet over te discussiëren. Er is een reden dat ik een rol van 2 tientjes heb liggen en er wat repen her en der tegenaan gegooid heb. :P Heb het geduld niet eens om echt goed schoon te maken (+ geen tuin/balkon, helpt ook niet) dus soms mag ik daarom weer opnieuw plakken, dan wordt ik gestraft voor mijn luiheid.

-edit- met @Daan_ dus (had die post gemist)

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 22-05-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

GoldenSample schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Als je een full-kit hebt denk ik dat 250 te kort is, dan moet er flink wat gedemonteerd worden. Best wel een werkje, en een van de redenen waarom ik gewoon her en der wat innertube en losse stukken folie heb zitten. Deel van de prijs zit hem in het volledig op maat hebben gesneden van de folie. Dat is best een enorme klus als je dat zelf met mes en schraar wilt gaan doen dus gaat de 'willingness to pay' omhoog.

Bij een niet full-kit is het misschien wat hoog maar als je mee rekend dat het ding ook schoongemaakt moet worden vind ik het niet heel vreemd.

Dat het duur is en of dat het waard is, daar hoeven we niet over te discussiëren. Er is een reden dat ik een rol van 2 tientjes heb liggen en er wat repen her en der tegenaan gegooid heb. :P Heb het geduld niet eens om echt goed schoon te maken (+ geen tuin/balkon, helpt ook niet) dus soms mag ik daarom weer opnieuw plakken, dan wordt ik gestraft voor mijn luiheid.

-edit- met @Daan_ dus (had die post gemist)
Tja als je zo lui bent en niet het geduld hebt om wat folie te plakken moet je inderdaad in de buidel tasten om het te laten doen.
Voor de rest van de mensen ben je voor €135 en wat uurtjes prutsen klaar voor een volledig op jouw fiets aangepaste folie die 95% van je frame bedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
[...]

Vakwerk wordt helaas té vaak onderschat. :)

En een groot deel verdwijnt in de zakken van de belastingdienst en gaat op aan ondernemerskosten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:53
Vorig jaar LM gereden op de MTB, toendertijd de 55 KM route gepakt omdat ik niet echt wist wat te verwachten. Door de vele regenval lag de route er vreselijk bij en was het grotendeels door de blubber trappen. Mede hierdoor een van mijn zwaarste ritten ooit geweest. Dit jaar voor de 85 ingeschreven, moet lukken als ik rustig aan doe maar de vooruitzichten zijn niet zo geweldig... Niet zo erg als vorig jaar maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wootism schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:07:
[...]

Tja als je zo lui bent en niet het geduld hebt om wat folie te plakken moet je inderdaad in de buidel tasten om het te laten doen.
Voor de rest van de mensen ben je voor €135 en wat uurtjes prutsen klaar voor een volledig op jouw fiets aangepaste folie die 95% van je frame bedekt.
Of je gaat gewoon fietsen natuurlijk, als ik dit soort dingen belangrijk had gevonden had ik de tijd er echt wel voor genomen. :P

Behalve een demper service (dus ook echt ook de demper zelf en niet enkel je aircan of een lower-leg service) & wielen die echt even goed door gelopen moeten worden doe ik zo ongeveer alles zelf, dit interesseert me te weinig. Dit soort dingen worden, ook na het plakken een grotere ergernis dan de schade die het voorkomt tov wat redelijk quick en dirty tape op de gevoeligste plekken.

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 23-05-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Mijn oudste wil beginnen met mountainbiken en het lijkt mij ook erg leuk. Ik woon naast een route in het noorden van NL.

Nu dus op zoek naar een fiets. Budget tot 1500 euro. Shortlist tot nog toe:
  • Trek Roscoe 7/8 (Trail)
  • Trek Procaliber 6 (XC)
  • Orbea Alma H20 (XC)
  • Orbea Laufey H30 (Trail)
Bovenstaande lijken mij complete fietsen met een goed uitrustingsniveau. Ik wil niet het gevoel hebben vrij snel weer te moeten upgraden omdat er toch wat mist op een instapmodel.

Deze fietsen zijn tevens te koop bij een lokale fietsenwinkel. Wel zo fijn voor service en onderhoud.

Wat raden jullie aan voor MTB-routes in NL en wellicht een uitstapje naar het buitenland (Winterberg bijv.), een trail of is een XC voldoende?
Nog andere aanraders voor dit budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 15:31
FastForwardNL schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:58:
Mijn oudste wil beginnen met mountainbiken en het lijkt mij ook erg leuk. Ik woon naast een route in het noorden van NL.

• Trek Procaliber 6(XC)
  • Orbea Alma H20 (XC)
Bovenstaande lijken mij complete fietsen met een goed uitrustingsniveau. Ik wil niet het gevoel hebben vrij snel weer te moeten upgraden omdat er toch wat mist op een instapmodel.

Deze fietsen zijn tevens te koop bij een lokale fietsenwinkel. Wel zo fijn voor service en onderhoud.

Wat raden jullie aan voor MTB-routes in NL en wellicht een uitstapje naar het buitenland (Winterberg bijv.)? Een trail of is een XC voldoende?
Als je ook Bikeparks wil doen kan ik zeker de Laufey aanraden, heb deze ook en is echt een heerlijke hardtail voor ook wat uitdagendere trails, geeft veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

PeaceNlove

Deugleuter

Ik was vandaag even een rondje bij Austerlitz aan het doen met wat collega’s. Voor een paar was het de 1e keer en die hadden wat gehuurd. Nou was op een gegeven moment bij een van die huurfietsen de ketting compleet vastgelopen tussen een van de derailleur wieltjes en nou ja hoe noem je dat waar dat wieltje aan zit..
Gewoon botte pech of kan dit door onervarenheid komen. Ik zag een andere collega die probeerde de schakelen zonder de ketting te laten draaien, dus vroeg me af of dat het zou kunnen veroorzaken.

Voordeel, het was Austerlitz dus je bent nooit ver van de huurlocatie

Was overigens een heerlijk klassiek nat prut en zandfeest, mocht ook wel na deze droge periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 22-06 10:23

• Trek Procaliber 6 (XC)
  • Orbea Alma H20 (XC)

Wat raden jullie aan voor MTB-routes in NL en wellicht een uitstapje naar het buitenland (Winterberg bijv.), een trail of is een XC voldoende?
Persoonlijk vind ik dat Giant altijd de meeste bang for the buck biedt dus tot zover mijn advies qua mountainbikes. Ik zou me ook niet beperken tot de lokale dealer.

De routes, als je begint dan is er genoeg te vinden in het Noorden. Sleen, Appelscha, Gieten, Staphorst, Diever, Vledder, Lemelerberg, Hellendoorn, Havelte.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

• Trek Procaliber 6 (XC)
  • Orbea Alma H20 (XC)

Zou als je ook naar bijvoorbeeld winterberg gaat zeker een trailfiets als de Roscoe of Laufey nemen.

Overigens vergeet niet te onderhandelen. Kan vaak genoeg flink wat vanaf weet ik uit ervaring. Gewoon een rondje bellen. Z'n Roscoe 8 staat voor 1299 bij een 12GO Biking, een locale dealer die nog wat heeft staan gaat daar wel in mee maar krijg je er met wat geluk ook wel onder.

Zijn echt nog zat goede aanbiedingen overal te vinden dus betaal niet prijs op de sticker van de fabrikant, dat is echt niet nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 25-05-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
ik had deze nog niet eerder voorbij zien komen, maar er zijn blijkbaar al een tijdje wat leaks:
https://weightweenies.sta...be47f53&start=45#p1912436

maar nu lijkt het officieel aangekondigt voor 5 juni:
https://www.instagram.com/reel/DKKbREjJClW/

XTR 12 speed Di2

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:09:
ik had deze nog niet eerder voorbij zien komen, maar er zijn blijkbaar al een tijdje wat leaks:

XTR 12 speed Di2
Aantal winkels hebben deze al (tijdje) liggen voor de grote aankondiging. En hebben zelfs al reserveringen staan alvorens deze officieel is aangekondigd ;-)

Persoonlijk denk ik dat ze de boot gemist hebben. Blijf zelf bij SRAM en kijk niet meer terug naar Shimano ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 28-05-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Aantal winkels hebben deze al (tijdje) liggen voor de grote aankondiging. En hebben zelfs al reserveringen staan alvorens deze officieel is aangekondigd ;-)

Persoonlijk denk ik dat ze de boot gemist hebben. Blijf zelf bij SRAM en kijk niet meer terug naar Shimano ;-)
ze hebben inderdaad wel behoorlijk de boot gemist, maar gek genoeg hebben ze toch nog wel wat marktaandeel weten te houden. (ben er zelf ook 1 van).
OEM zijn ze nog steeds erg groot, wie weet komen ze hier weer mee terug.

(moeten ze wel snel ook met XT komen, want alleen met XTR gaan ze het niet redden natuurlijk)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Was Shimano met de bekabelde 12-speed groepen ook niet redelijk laat? Ik rijd zelf met een combinatie van SLX/XT 12-speed. Ik ben daar erg tevreden over en ook qua onderhoudskosten is het goed in de hand te houden.

Ik ben sowieso wel benieuwd wat er in de toekomst met derailleurs gaat gebeuren. Bij downhill hebben steeds meer teams een versnellingsbak en tandriem en bijvoorbeeld Nicolai levert ze ook al op XC en trailfietsen. Die bakken van bijvoorbeeld Pinion en Rohloff (alhoewel Rohloff wel heel erg duur is en de crème de la crème is) worden ook steeds efficiënter en het scheelt gewoon een hoop in onderhoud. Al helemaal i.c.m. een tandriem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
daanb14 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:31:
Was Shimano met de bekabelde 12-speed groepen ook niet redelijk laat?
Maar een jaartje na Sram (2016 om 2017) dus valt best mee. Vooral in het lagere segment (Deore, SLX, SX, NX) wordt Shimano toch als beter gezien en laat daar nou net het meeste in verkocht worden. Mogelijk gaat dat met de nieuwe mechanische groepen van Sram wel veranderen.
Ik ben sowieso wel benieuwd wat er in de toekomst met derailleurs gaat gebeuren. Bij downhill hebben steeds meer teams een versnellingsbak en tandriem en bijvoorbeeld Nicolai levert ze ook al op XC en trailfietsen. Die bakken van bijvoorbeeld Pinion en Rohloff (alhoewel Rohloff wel heel erg duur is en de crème de la crème is) worden ook steeds efficiënter en het scheelt gewoon een hoop in onderhoud. Al helemaal i.c.m. een tandriem.
Zie Pinion niet snel naar XC komen. toch nog een flink gewichts nadeel en vooral met XC races is gewicht nog steeds een belangrijke factor en daar worden de consumenten fietsen ook op gebaseerd.
Als ik zie hoe lang ik met de aandrijfdelen doe op m'n XC mtb vind ik het sowieso een non issue, vervang vaker remblokjes :9 .

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:08
Iemand al eens gehad dat een Deore 6000 remhendel zijn druk verliest van het zelfstellende systeem?
Na een paar keer pompen is er weer genoeg druk, maar na een tijdje kan ik de hendel weer bijna inknijpen tot aan het stuur. Remblokjes heb ik al vervangen dus dat is het niet. Te weinig olie in systeem lijkt me ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58

Kluus

Gang is alles

Ik zie dat gewicht ook niet snel opgelost worden inderdaad. Al zou de schakelbak zelf lichter worden heb je bij een fully alsnog een extra systeem nodig om de wisselende effectieve chainstay lengte af te handelen. Met een derailleur krijg je dit mechanisme er “gratis” bij.

Misschien dat een derailleursysteem sneller onderhoud nodig heeft of problemen ontwikkeld maar deze zijn wel weer sneller, makkelijker en goedkoper (zelf) op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 15:30
loyske schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:57:
Iemand al eens gehad dat een Deore 6000 remhendel zijn druk verliest van het zelfstellende systeem?
Na een paar keer pompen is er weer genoeg druk, maar na een tijdje kan ik de hendel weer bijna inknijpen tot aan het stuur. Remblokjes heb ik al vervangen dus dat is het niet. Te weinig olie in systeem lijkt me ook niet?
Dit is meestal een teken van lucht in de leiding of oude olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

loyske schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:57:
Of je zuiger is versleten/vies en lekt aan de binnenkant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

kippy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Dit is meestal een teken van lucht in de leiding of oude olie.
Bij dit soort issues van variërende remdruk per keer drukken ga ik idd eerst ontluchten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daanb14 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:31:
Was Shimano met de bekabelde 12-speed groepen ook niet redelijk laat? Ik rijd zelf met een combinatie van SLX/XT 12-speed. Ik ben daar erg tevreden over en ook qua onderhoudskosten is het goed in de hand te houden.

Moet je teleurstellen. Een schone ketting is efficiënter dan een versnellingsbak (of internal gear hub) en riem als je kettinglijn een beetje okay is (dat is een extra reden waarom op de weg 2x nog een stuk vaker voorkomt). Verwacht het daarom a soluur niet in het (semi) pro XC circuit. Zou nogal raar zijn, mensen die een vermogen aan carbon bidonhouderboutjes uitgeven en hier een paar watt weg gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Nu online
@GWBoes en @GoldenSample Leuk om het zo over de techniek te hebben! Zo'n Pinion bak is toch al 2,1 KG en dan moet je nog het frame ervoor aangepast hebben. Nicolai claimt bijvoorbeeld ook al een verschil van bijna 2 KG tussen de S11 en S11 GPI.

Tot nu toe ben ik in ieder geval zeer tevreden over mijn Lux Trail en zo'n Microspline-groep schakelt wat mij betreft fantastisch als ie goed afgesteld is. Ik ben ook zo'n type wat sowieso zijn batterij zou vergeten op te laden of ronduit zou vergeten, terwijl ik al ergens ben om te gaan fietsen. Ik zou wel eens een keer met Transmission willen rijden om te voelen hoe dat is.

@loyske Wat @charrel en @YakuzA zeggen slaat de spijker op zijn kop. Bij dit soort issues is het ook in mijn ervaring alsnog lucht in het systeem. Shimano heeft ook niet, zoals bijvoorbeeld Hayes 2 ontluchtingsnippels, dus het is soms nogal pielen om echt alle lucht eruit te krijgen. Daarvoor zijn meerdere trucs, zoals:
  • De klauw in veel verschillende posities houden met ontluchten
  • De hendel een half uurtje ingedrukt houden met bijvoorbeeld een tiewrap
  • Tikken op de leiding
  • Ontluchten met de remhendel ook 45 graden naar beneden en naar boven geroteerd
Ook een leuk puntje is hoe ver je de ontluchtingsnippel opendraait. In het begin heb ik die wel eens net wat te ver opengedraaid en dan denk je dat er maar lucht blijft komen.

Ik vind het ook altijd een goed moment om de zuigers wat verder naar buiten te laten komen en die schoon te maken en van een beetje olie te voorzien en om wat verse olie door het systeem te laten lopen van boven naar beneden, voordat ik echt ga ontluchten. Dan komt de vieze olie er mooi aan de onderkant uit en druk je die niet naar de hendel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
qua opladen van electronisch schakelen.. ik ga ook niet zonder garmin de deur uit, die moet ook om de zoveel ritten opgeladen worden en ik denk dat ik in de afgelopen 7 jaar 1 keer halverwege met een lege garmin heb gezeten..

Het is natuurlijk nog wel de vraag hoeveel je er gemiddeld mee kan rijden, zal met de kleine accu niet zo veel zijn als bij de race Di2. Op mijn racefiets heb ik ultegra Di2 en die hoef ik maar een paar keer per jaar op te laden. In de praktijk komt dat neer op voor een vakantie of belangrijke rit hang je de boel even aan de stroom en je kan er weer tegenaan.
Voordeel van de losse accu (net zoals bij SRAM) is dat je ook wel makkelijk een volle op de plank kan leggen, zodat je wel altijd de deur uit kan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:08
charrel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Of je zuiger is versleten/vies en lekt aan de binnenkant.
Had ik gecheckt bij blokjes vervangen. Zal eens ontluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

loyske schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Had ik gecheckt bij blokjes vervangen. Zal eens ontluchten!
Ik had laatst hetzelfde, moest toen bijna elke rit ontluchten. Zuiger schoon gemaakt toen ging het even goed maar later begon de ellende weer. Dus toen maar een nieuwe armatuur besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:07

McLambo

MTB Junky

Gisteren (waarschijnlijk) de eerste knal op de t-type AXS derrie gehad. Schakelde ineens heel ruig, onmiddelijk melding batterij zo goed als leeg

Stoppen en korte inspectie; kooi iets uit de nuks bij retour pulley en derrie naar achteren gekanteld

Hele zaak weer terug geduwd totdat het streepje van de knurled ring en de derrie weer overeen kwamen. Maar nog steeds ruk schakelen. Ik vreesde (dure) schade

Vandaag eens rustig bekeken en viel me op dat ik een B-gap van 2 cm had. Boel slagje los gedraaid en toen schoot de knurled ring weer op zijn plek.

Deze is blijkbaar meegedraaid tijdens het voorval 🧐

Alles weer vast volgens instructie en schakelen als een naaimachientje 🥳. Best wel robuust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Moet je teleurstellen. Een schone ketting is efficiënter dan een versnellingsbak (of internal gear hub) en riem als je kettinglijn een beetje okay is (dat is een extra reden waarom op de weg 2x nog een stuk vaker voorkomt). Verwacht het daarom a soluur niet in het (semi) pro XC circuit. Zou nogal raar zijn, mensen die een vermogen aan carbon bidonhouderboutjes uitgeven en hier een paar watt weg gooien.
Maar juist bij MTB'en, hoeft die ketting natuurlijk niet bijzonder lang schoon te blijven. Op een racefiets zie ik het niet snel gebeuren, bij een MTB lijkt mij zo'n gear hub geen vreemd idee, ook al is hij ietsjes minder efficient tov een schone ketting. Dat gezegd, als die dingen nu nog 2kg wegen is dat wel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:34
Op het moment dat je zelf moet trappen voel je de efficiency verschillen wel,
Een derailleur systeem heeft tussen de 1-3% verlies bij goed onderhoud / smeren. Een versnellingsnaaf in de juiste versnelling (meestal de 1-1 drive) haalt 95% en alle andere versnellingen zitten daar onder omdat er meer tandwielen tussen zitten. De pinions zijn nog erger die blijven hangen op max 92%.

Plus zit er het nodige aan koppelplaten in om te kunnen schakelen. Dat zorgt ervoor dat een naafversnelling of pinion bij aanzet wat zompig aanvoelt.

Bij ebikes is dat allemaal niet zo boeiend omdat de elektromotor het verschil wel opvangt, als ik zelf moet fietsen heb ik nog derailleurs. Kost al genoeg energie om die fiets het bos in te krijgen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15

Nox

Noxiuz

Ik heb een pinion en belt drive. Daar waar de rest kettingen breekt of alles helemaal onder de modder zit ga ik door :P Gewoon wat harder trappen :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Nu online
Heeft misschien iemand een tip? Ik heb een servicekit nodig voor een Fox GRIP demper met onderdeelnummer 803-01-320. Bike-discount heeft hem niet in het assortiment en doet geen speciale bestellingen. Bike-components zit met veranderingen in IT-systemen, waardoor zij geen speciale bestellingen kunnen doen bij toeleveranciers. Bij Bike24 en R2-Bike zijn ze niet op voorraad en verwachten ze zo te zien voorlopig geen voorraad. Daar heb ik mij ingeschreven voor een melding bij voorraad. Heeft iemand misschien nog een tip waar ik aan de service kit kan komen?

De SKF dual compound seals komen als het goed is snel op voorraad en de servicekit voor de luchtveer is al binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:51
daanb14 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:50:
Heeft misschien iemand een tip? Ik heb een servicekit nodig voor een Fox GRIP demper met onderdeelnummer 803-01-320. Bike-discount heeft hem niet in het assortiment en doet geen speciale bestellingen. Bike-components zit met veranderingen in IT-systemen, waardoor zij geen speciale bestellingen kunnen doen bij toeleveranciers. Bij Bike24 en R2-Bike zijn ze niet op voorraad en verwachten ze zo te zien voorlopig geen voorraad. Daar heb ik mij ingeschreven voor een melding bij voorraad. Heeft iemand misschien nog een tip waar ik aan de service kit kan komen?

De SKF dual compound seals komen als het goed is snel op voorraad en de servicekit voor de luchtveer is al binnen.
Als ik op de Nederlands site van Amazon kijk zie ik er 1 staan.
Niet mijn voorkeur voor bestellingen maar als het de enige plek is waar je het kan vinden

[ Voor 5% gewijzigd door ZanielGa op 29-05-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daanb14 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:50:

Je kan Mtbclassicparts.com (is Duits) ff mailtje sturen. Die hebben soms de gekste dingen van Fox & kunnen ongetwijfeld speciale bestellingen doen.

Of Fox zelf (Amerikaanse/international adres). Kan namelijk best zijn dat we een andere service kit als opvolger/alternatief bestaat waar je de juiste parts krijgt + wat handel die je niet nodig hebt. Geloof dat dat bij Fox DPS dempers ook het geval is, scheelt ze SKUs
Sissors schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Maar juist bij MTB'en, hoeft die ketting natuurlijk niet bijzonder lang schoon te blijven. Op een racefiets zie ik het niet snel gebeuren, bij een MTB lijkt mij zo'n gear hub geen vreemd idee, ook al is hij ietsjes minder efficient tov een schone ketting. Dat gezegd, als die dingen nu nog 2kg wegen is dat wel veel.
Dat vuil valt wel mee bedoel meer een kats verroeste zwaar aangekoekte ketting op een stations fiets.

Begrijp me niet verleerd ik vind een Pinion helemaal geweldig maar helaas is het, buiten duur, ook echt wel wat inefficiënter helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 29-05-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
Prulleman schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:09:

XTR 12 speed Di2
Deore Di2 moet ook volgende maand komen geloof ik. Tijdens m'n zoektocht naar een andere mtb afgelopen winter had de dealer het er al over. De mtb die ik op dat moment op het oog had zou er uit gaan en het opvolgende model zou met Deore Di2 komen. Introductie van dat model mtb was in juni gepland vanwege de nieuwe Shimano Di2 lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Nu online
Bedankt voor de tips @ZanielGa en @GoldenSample ! Ik heb er twee nodig, dus ik heb meteen mtbclassicparts een mailtje gestuurd. Hopenlijk kunnen zij er wel snel aan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Heeft iemand een laatste tip m.b.t. de aanschaf van een Reverb AXS dropper? Ik heb al een remote besteld, en twijfel nog tussen een 150mm A2 via Marktplaats of nieuwe type B1 nieuw.

Een paar puntjes waar ik over twijfel:
- Is de nieuwe luchtgeveerde B1 de meerprijs (ca. €70-100) waard t.o.v. de olie geveerde A2?
- Is tweedehands/z.g.a.n. verstandig met het oog op eventuele garantie, of beter €100 meer betalen voor een nieuwe?
- Een 175mm zou misschien ook nog wel passen (zeker met het nieuwe type). Is het beter om de maximale ruimte te benutten, of gewoon voor safe te gaan met 150mm

Intentie is volgend jaar een meerdaagse gravel/mtb trip te doen in het buitenland, maar zal geen extreme downhills of bikeparks o.i.d. gaan doen. Heb afgelopen week met een dropper gereden en dat het zadel iets uit de weg kan is al een hele verbetering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
Ypuh schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:47:

- Een 175mm zou misschien ook nog wel passen (zeker met het nieuwe type). Is het beter om de maximale ruimte te benutten, of gewoon voor safe te gaan met 150mm
Enige punt waar ik echt antwoord op kan geven. Gaat "misschien" passen is het verkeerde standpunt. Meet eerst even hoeveel ruimte je echt hebt. Kijk wat je zadel hoogte is en laat er dan gewoon een oude zadelpen er zover mogelijk inzakken om te kijken wat er mogelijk is.

Dan kijk je in de documentatie van de pennen hoeveel ruimte je nodig hebt. Dat hoort er gewoon in te staan.

Als je dat allemaal weet kan je een beslissing nemen wat betreft de hoeveelheid drop. Voor gewoon recreatief gebruik zou ik altijd gaan voor het maximale wat mogelijk is. Niets mis met meer bewegingsvrijheid als het mogelijjk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb geen seconde spijt van de 180mm in mijn XC fully. Wat @ZanielGa zegt, gewoon meten en maximaal kopen.

hier 2 mooie rekenvoorbeeldjes:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Kluus in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals @Prulleman aangeeft zou ik ook gaan voor langere dropper. Hier op de E Enduro 225mm. Deze zat maximaal in het frame met 160mm cranks. Nu 155mm cranks nu paar mm extra speling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Heb even gemeten en kom op 265mm uit boven het frame (bovenkant zadelpenklem tot onderkant zadel rails) en 270mm in het frame tot de pen de bovenste bout van de bidonhouder raakt.

Daarmee zou ik comfortabel de 175mm B1 post moeten kunnen passen (min. ~240mm exposed en max. ~265mm inserted). De 200mm post gaat misschien net wel, maar waarschijnlijk niet passen (min. ~265mm exposed en max. ~290mm inserted).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OUa9ZZhW0CANFlNbi2IprmsQpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lfq4f6uClkIsWsilijUgvwP.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn On-One Hello Dave heeft een vrij ruim open gat als entry voor de Dropperpost kabel in de seattube. Niet ideaal, zeker niet als winter fiets.

Waar een 3D printer niet handig voor kan zijn; Even meten, CAD aan, tekenen, printen & hoppa, een TPU grommet gemaakt. Voor het mooie moet hij enkel nog in zwart en dan print ik er gelijk eentje zonder cut-out voor de kabel, dus eentje die je echt om de kabel heen moet schuiven ipv er omheen kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand een idee of de 80km route op Texel nog wel te fietsen is? Volgende week ben ik op het eiland en hij stond al enkele jaren op het lijstje om eens te rijden. Maar zo te zien: https://www.mtbroutes.nl/nieuws/mtbroute-texel-80km-offline
Is hij officieel offline. Maar je mag hem waarschijnlijk nog gewoon rijden. Iemand toevallig een GPX file daarvoor en weet dus of hij te rijden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Xavier schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:38:
Iemand een idee of de 80km route op Texel nog wel te fietsen is? Volgende week ben ik op het eiland en hij stond al enkele jaren op het lijstje om eens te rijden. Maar zo te zien: https://www.mtbroutes.nl/nieuws/mtbroute-texel-80km-offline
Is hij officieel offline. Maar je mag hem waarschijnlijk nog gewoon rijden. Iemand toevallig een GPX file daarvoor en weet dus of hij te rijden is?
Eind vorig jaar 65km gefietst op Texel op de MTB, staan nog genoeg routes op Komoot of wikiloc. Variërend van 9-125km. Geen idee hoe de "mtb" route eruit zag.

https://www.wstexel.nl/mtb-route-texel

Je zou hem dus ook even zelf in elkaar kunnen knutselen als .gpx

https://www.komoot.com/nl-nl/tour/229152411

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 03-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:22
@Xavier Mijn ervaring op texel; de officiele route Den burg (https://www.mtbroutes.nl/noord-holland/texel-den-burg) is prima te doen, mits er wat regen over de baan is gegaan. De rest is gewoon geen MTB route, meer gravel, maar met een stadsfiets ook vaak te doen. Zou eerder meerdere rondjes op Den Burg doen dan me irriteren aan de 80 kilometer 'net niet'.

In de bossen zitten soms wel leuke paadjes, maar dan zou je een keer mee moeten doen aan de tourtochten, die zijn wel aan te raden: https://www.wstexel.nl/activiteiten/toertochten. Mede omdat je dan ook een stuk over het strand gaat, van de boot vertrekt e..d., beleving is top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
charrel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Eind vorig jaar 65km gefietst op Texel op de MTB, staan nog genoeg routes op Komoot of wikiloc. Variërend van 9-125km. Geen idee hoe de "mtb" route eruit zag.

https://www.wstexel.nl/mtb-route-texel

Je zou hem dus ook even zelf in elkaar kunnen knutselen als .gpx

https://www.komoot.com/nl-nl/tour/229152411
Thanks!
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:30:
@Xavier Mijn ervaring op texel; de officiele route Den burg (https://www.mtbroutes.nl/noord-holland/texel-den-burg) is prima te doen, mits er wat regen over de baan is gegaan. De rest is gewoon geen MTB route, meer gravel, maar met een stadsfiets ook vaak te doen. Zou eerder meerdere rondjes op Den Burg doen dan me irriteren aan de 80 kilometer 'net niet'.

In de bossen zitten soms wel leuke paadjes, maar dan zou je een keer mee moeten doen aan de tourtochten, die zijn wel aan te raden: https://www.wstexel.nl/activiteiten/toertochten. Mede omdat je dan ook een stuk over het strand gaat, van de boot vertrekt e..d., beleving is top
Thanks voor de tip, precies de info die ik nog zocht.

Ik heb sinds september niet meer gefiets... Shame on me. Dus een gravelpad is prima. Ik weet niet eens of ik 80km op een dag red... /bankzitter
Eerst maar eens de 80km op 1 of 2 dagen doen. En als dat bevalt en de kids vermaken zich nog prima dan de routes als Den Burg nog eens meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:15
Okay, de zoektocht voor een fietsendrager is gestart. 29er, fully. Kona HeiHei, dus redelijk lang denk ik. Wat voor drager gebruiken jullie, en bevalt deze? En natuurlijk liefst niet te duur, kan er meer geld in de fiets :)

Mijn zoektocht levert vooral fietsendragers op in het 750+ euro segment, dat vind ik wel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dt_swiss schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:32:
Okay, de zoektocht voor een fietsendrager is gestart. 29er, fully. Kona HeiHei, dus redelijk lang denk ik. Wat voor drager gebruiken jullie, en bevalt deze? En natuurlijk liefst niet te duur, kan er meer geld in de fiets :)

Mijn zoektocht levert vooral fietsendragers op in het 750+ euro segment, dat vind ik wel erg veel.
Let vooral ook op de wielbasis (en bandbreedte) die je kwijt kunt. Boven de 1250mm laat staan 1300mm wordt het vaak lastiger.

Heb zelf een Pro-User TG2 (is nu opgevolgd door de FG2) ben er tevreden mee. Afwerking is wat minder dan een Thule met vergelijkbare specificaties maar prijs is ook de helft (400 piek oid). Zitten geen wieltjes onder maar dat lost een hondje van 5 euro van de action op.

Alternatief Spinder TX2, daar komen de klemmen vanuit het midden. Heb je minder gehannes met de arm voor de 2e fiets maar moet je we je fiets er overheen tillen. Worden beiden door zelfde fabrikant gemaakt afaik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Hier een pro user fg2, die gaat tot 2.8 banden en 140cm wielbasis. Met mijn giant e-trance was een hoop tekort en te smal qua klemmen voor de banden. Deze heeft ook een strap om het frame ipv. klemmen wat beter is voor carbon frames.

[ Voor 35% gewijzigd door charrel op 08-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Geslaagde drie dagen @ Bikepark Winterberg en Greenhill, ondanks de regenbuien. ;-)

Vandaag een non E enduro besteld voor volgende bike park bezoeken. Zat even op non E en dat voelde niet verkeerd. De E voelt in de lucht wat stabieler, maar lastiger om airtime mee te krijgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZZn4nL3zjtgsFesWPSOl0kGpkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkNvYxlzJfnqWaDIOHc2RFqW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 09-06-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:17:
Geslaagde drie dagen @ Bikepark Winterberg en Greenhill, ondanks de regenbuien. ;-)

Vandaag een non E enduro besteld voor volgende bike park bezoeken. Zat even op non E en dat voelde niet verkeerd. De E voelt in de lucht wat stabieler, maar lastiger om airtime mee te krijgen...

[Afbeelding]
Bijkomend voordeel; in menig park in de Alpen mag een eMTB niet in de lift.

Wat heb je besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010

Wij gebruiken met veel plezier de Uebler F24. Simpel, maar geschikt voor alles van racefiets tot mtb.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:39:
[...]

Bijkomend voordeel; in menig park in de Alpen mag een eMTB niet in de lift.

Wat heb je besteld?
YT Capra MX. Deze was afgeprijsd en nog eens extra 15% korting. (Hollander ;-) )
Met beetje geluk eind volgende week verstuurd. Dan kan het knutselen beginnen. Aantal onderdelen vervangen (remmen, wielset, dropper, crank, derailleur/cassette), zodat die in lijn is met de andere fietsen. Maakt onderhoud makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://www.yt-industries.com/thumbnail/7d/16/d7/1732717102/CAPRA-MX-CF-MY25-Core3-ElectricBlue-front_w.png_1280x1280.png

[ Voor 49% gewijzigd door Daan_ op 09-06-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Nu online
Heel vet @Daan_ ! Heb jij ook het model besteld met Öhlins-vering? Ik ben ook wel benieuwd wat je van plan bent met de remmen.

Ik zat laatst met een remschijf met een slag er in en vervuilde blokken (niet mijn schuld, fiets komt van de fietsmaker terug na een garantiegeval en er zit allemaal vuil op de schijf en de blokken zijn helemaal vet). Dus maar meteen een spacer geplaatst om de klauw hoger te zetten en achter een 180mm schijf geplaatst. Toch wel leuk om voortaan met 1 vinger het achterwiel te kunnen laten blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:01
Daan_ schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:31:
[...]

YT Capra MX. Deze was afgeprijsd en nog eens extra 15% korting. (Hollander ;-) )
Met beetje geluk eind volgende week verstuurd. Dan kan het knutselen beginnen. Aantal onderdelen vervangen (remmen, wielset, dropper, crank, derailleur/cassette), zodat die in lijn is met de andere fietsen. Maakt onderhoud makkelijker.

[Afbeelding]
Wat een vet ding.:) #jaloers

ik heb dit weekend mijn band lek gereden. Nu zat ik te kijken naar een nieuwe binnenband.
specialized binnenband 47 x 60 x 622

maar ik kom niks tegen met deze maat. Welke kan ik dan gebruiken?
ik had geprobeerd hem te plakken. maar loopt nog steeds leeg.
ook kreeg ik de buitenband er niet goed omheen. Het lijkt net alsof er een slag in de band zit.
Maar de velg is nog gewoon recht. iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

@chimera2 Binnenband is toch gewoon 29 x 1.75 - 2.35, niet echt iets speciaals. Buitenband er goed omheen krijgen is gewoon een kwestie van even kneiterhard oppompen zodat ie goed in de velgrand plopt. Sommige banden hebben daar wat meer moeite mee.

https://www.hibike.nl/ond...0fbcf7613d71#var_41388339

[ Voor 28% gewijzigd door charrel op 10-06-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Nu online
@chimera2 Het is wat @charrel zegt! Binnenbanden zijn voor een range van verschillende bandbreedtes. Als de breedte van jouw band daarbinnen valt is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:23:
Heel vet @Daan_ ! Heb jij ook het model besteld met Öhlins-vering? Ik ben ook wel benieuwd wat je van plan bent met de remmen.

Ik zat laatst met een remschijf met een slag er in en vervuilde blokken (niet mijn schuld, fiets komt van de fietsmaker terug na een garantiegeval en er zit allemaal vuil op de schijf en de blokken zijn helemaal vet). Dus maar meteen een spacer geplaatst om de klauw hoger te zetten en achter een 180mm schijf geplaatst. Toch wel leuk om voortaan met 1 vinger het achterwiel te kunnen laten blokkeren.
Zoals deze op de foto staat besteld. Mixed wielset (29/27,5) Zelfde Öhlins configuratie op de E Enduro. Ben er bekend mee. Remmen worden zelfde als op de andere fietsen. Magura MT7 Raceline/shimano levers (gele calipers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 15:30
chimera2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:24:
[...]
ook kreeg ik de buitenband er niet goed omheen. Het lijkt net alsof er een slag in de band zit.
Tussen de buitenband en de verg een heel klein beetje schoonmaakmiddel doen, en dan redelijk hard oppompen.
Ik heb het probleem zelf ook, sommige banden kun je zo met de hand goed leggen en andere heb ik echt schoonmaakmiddel nodig voordat ze goed in de velg springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10

Ik heb voor een paar tientjes een "pro user saffier" van mp geplukt, de rails waar de wielen op staan zijn in breedte verstelbaar voor je framemaat / wielbasis. Bevalt mij goed en mn Chisel XL past er op. ymmv

Allemaal wat minder slick dan bv een Thule, maar geeft ook met een zware moederfiets er op geen krimp.

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 10-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Nu online
Daan_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Zoals deze op de foto staat besteld. Mixed wielset (29/27,5) Zelfde Öhlins configuratie op de E Enduro. Ben er bekend mee. Remmen worden zelfde als op de andere fietsen. Magura MT7 Raceline/shimano levers (gele calipers)
Aah, de welbekende Shigura-combinatie. Nice! Met MT7's kom je niet gauw remkracht tekort denk ik. Ook vet dat je het Öhlins-model hebt. Die hebben erg hard aan de weg getimmerd de afgelopen jaren. Ik hoor er eigenlijk alleen maar goede verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

ik heb dit weekend mijn band lek gereden. Nu zat ik te kijken naar een nieuwe binnenband.

maar ik kom niks tegen met deze maat. Welke kan ik dan gebruiken?
ik had geprobeerd hem te plakken. maar loopt nog steeds leeg.
Tubeless een optie ?
daanb14 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Aah, de welbekende Shigura-combinatie. Nice! Met MT7's kom je niet gauw remkracht tekort denk ik. Ook vet dat je het Öhlins-model hebt. Die hebben erg hard aan de weg getimmerd de afgelopen jaren. Ik hoor er eigenlijk alleen maar goede verhalen over.
Öhlins is geen kleine speler als gaat om suspension in de motor sport. Als goed is zijn ze leverancier van suspension van diverse F1 teams.

Als gaat om de MTB markt zijn ze niet zo groot als Fox of Rockshox. Ziet ze veel in de Enduro en Downhill races terug bij rijders.

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 10-06-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:01
Twijfel nog.
ene kant ja

andere kant nee
als je een scheur hebt van 1 cm dan hebt de sealing ook niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:18:
Twijfel nog.
ene kant ja

andere kant nee
als je een scheur hebt van 1 cm dan hebt de sealing ook niet meer
Ook als je tubeless rijdt kun er binnen band erin doen. ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 10-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Nu online
Öhlins is geen kleine speler als gaat om suspension in de motor sport. Als goed is zijn ze leverancier van suspension van diverse F1 teams.

Als gaat om de MTB markt zijn ze niet zo groot als Fox of Rockshox. Ziet ze veel in de Enduro en Downhill races terug bij rijders.
Absoluut! Als motorrijder ken ik Öhlins maar al te goed. Öhlins-dempers worden vaak gezien als een enorme performance upgrade t.o.v. veel standaard dempers en zie je vaak op de meest high-end modellen van veel motorfabrikanten, maar je hebt dan ook nog (semi-)elektronische dempers van bijvoorbeeld ZF (bekend van BMW Dynamic ISA), KYB en Showa om er maar een paar te noemen. Die gasten weten wel hoe ze serieuze dempers moeten bouwen. Het viel mij laatst tijdens UCI DHI al op dat steeds meer rijders met Öhlins rijden.
Ook als je tubeless rijdt kun je bij groot lek een binnenband erin doen als dat nog kan. ;-)
Deze strategie pas ik toe. Heel erg fijn bij kleine lekken, want je merkt er vaak niks van. Ik had vorig jaar een spijker in de band en dat merkte ik pas toen ik de fiets op de drager ging zetten en ik een spijker zag zitten. Dat was natuurlijk met een gloednieuwe band |:(

Bij thuiskomst de band eraf gehaald, de boel goed schoongemaakt, beetje opgeschuurd en er een dik stuk rubber in geplakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
[...]

Is het geen 47-60 622? dus geschikt voor 47 tot 60mm breedte en 622 diameter (=28"/700C/29er)
Schwalbe SV19 is dan een prima no-nonsense binnenband. Maar ook ik zou toch echt tubeless overwegen. :)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Primator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:24

Mogelijk is deze drager ook nog een optie: ATLAS PREMIUM XFOLD II.
Weet niet of deze voor fully's handig is, ik gebuik hem voor 2 hardtails, maar ben er zeker tevreden over.
Voelt over nagedacht, zoals 2 bandjes voor het voorwiel, gootje op de drager, zodat je de fiets kan doorrijden ipv tillen.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Net Bartje 200 gereden. Super mooie tocht en ik heb me prima vermaakt :).

Alleen na afloop 193 kilometer op de teller. Ik sprak meerdere deelnemers, die ook deze afstand hadden in plaats van de 200. Ik heb volgens mij ook geen pijltjes gemist, maar misschien stiekem toch. Blijkbaar is de afstand ingekort ivm het weer hoorde ik. Zijn er hier mensen die Bartje hebben gereden en wel de 200 kilometer hebben volgens de route?

Het was een mooie rit, maar stiekem baal ik dan dat ik de 200 niet heb. Nog getwijfeld aan een extra lusje, maar was er wel klaar mee:).

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
retlaw schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:44:

Alleen na afloop 193 kilometer op de teller. Ik sprak meerdere deelnemers, die ook deze afstand hadden in plaats van de 200. Ik heb volgens mij ook geen pijltjes gemist, maar misschien stiekem toch. Blijkbaar is de afstand ingekort ivm het weer hoorde ik. Zijn er hier mensen die Bartje hebben gereden en wel de 200 kilometer hebben volgens de route?

Het was een mooie rit, maar stiekem baal ik dan dat ik de 200 niet heb. Nog getwijfeld aan een extra lusje, maar was er wel klaar mee:).
Ik had ook 194 op m’n horloge (geeft meestal wat minder aan dan Edge, die moet ik nog checken). Eerst langs de huisartsenpost. Op150km een flinke crash gemaakt met veel pijn aan de schouder. Toen rustig uitgereden. Alsnog ruim bij de snelste 10% geëindigd. Het was erg warm, maar qua ondergrond kon het niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

KappuhH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Ik had ook 194 op m’n horloge (geeft meestal wat minder aan dan Edge, die moet ik nog checken). Eerst langs de huisartsenpost. Op150km een flinke crash gemaakt met veel pijn aan de schouder. Toen rustig uitgereden. Alsnog ruim bij de snelste 10% geëindigd. Het was erg warm, maar qua ondergrond kon het niet beter.
Dan heb ik dus waarschijnlijk ook geen pijltjes gemist. Of we hebben allebei niet goed opgelet :)! Hitte was het grootste obstakel vandaag.

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
retlaw schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:11:
[...]

Dan heb ik dus waarschijnlijk ook geen pijltjes gemist. Of we hebben allebei niet goed opgelet :)! Hitte was het grootste obstakel vandaag.
Je kunt je eigen gpx bestand eens over het bestand van de organisatie leggen om te kijken waar het verschil in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
De ene fietscomputer met GPS is de andere niet natuurlijk ;) Ik zie 2 personen (op Strava in mijn tijdlijn) die dezelfde route hebben gereden waarvan 1 op 189km staat en de ander op 203 km.

[ Voor 8% gewijzigd door cbr600f4i op 14-06-2025 22:10 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

KappuhH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Je kunt je eigen gpx bestand eens over het bestand van de organisatie leggen om te kijken waar het verschil in zit
Hopelijk valt het mee. Beterschap in ieder geval.

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

cbr600f4i schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:10:
De ene fietscomputer met GPS is de andere niet natuurlijk ;) Ik zie 2 personen (op Strava in mijn tijdlijn) die dezelfde route hebben gereden waarvan 1 op 189km staat en de ander op 203 km.
Nee maar 10 kilometer is wel een heel groot verschil :).

Als jij iemand hebt met 203 heb ik en vele anderen met mij toch niet goed opgelet waarschijnlijk :(. Ik ben wel benieuwd naar de route van 203, kun je de Strava link delen?

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
Ik heb ook 194 op de teller staan. Niets gemist voor zover ik weet. Het schijnt dat er een lusje in het begin uit is gehaald.

Ik reed redelijk voorin de wedstrijd groep,dus al ik 5 km had afgesneden had ik dat wel gemerkt

[ Voor 28% gewijzigd door dt_swiss op 15-06-2025 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35

EraZor

Don't mention the war

Denk dat t idd een behoorlijk warme tocht geweest moet zijn. Respect voor de uitrijders! Ik had er na de blubberbak van vorig jaar (wel uitgefietst destijds) wel ff genoeg van… Komend weekend de Stoneman Arduenna voor de boeg. Zin in!

Vorig jaar 206km. Met speedsensor, dus iets nauwkeuriger dan alleen gps.

[ Voor 13% gewijzigd door EraZor op 15-06-2025 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
retlaw schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Nee maar 10 kilometer is wel een heel groot verschil :).

Als jij iemand hebt met 203 heb ik en vele anderen met mij toch niet goed opgelet waarschijnlijk :(. Ik ben wel benieuwd naar de route van 203, kun je de Strava link delen?
yep, je even een berichtje gestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_B
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:31

Volgens mij heb je niks gemist. Ik zat ook op 195km met gps en als ik Strava van de wedstrijdrijders bekijk zie ik ook afstanden onder de 200km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:06

Ik had 196km. Eerste foodstop zou na 48km zijn, maar bij die foodstop aangekomen had ik nog maar 44km. Dus daar is al iets gewijzigd denk ik. Sws week het parcours een paar keer af tov de gpx.

Mijn eerste jaar kwam ik op 206km. Dat was ook een verrassing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

EraZor schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:42:
Komend weekend de Stoneman Arduenna voor de boeg. Zin in!
Gaaf man! Die staat ook nog op het wensenlijstje:). Veel plezier en ben benieuwd hoe het was.

Doe je 1 dag of 2 dagen fietsen?

Battle.net || Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:30:

En terug van Texel.
Wat je hebt gezegd klopt helemaal. Eerst de route van 80km gedaan inclusief De Waal. Maar eigenlijk heb ik 50% van de officiele route overgeslagen en het asfaltweg ernaast gepakt. Van de paar stukken MTB gaat de route dan even door wat bosjes pal naast de normale fietspaden en dan mag je over wat gras, zand of wat stenen fietsen. Eerste paar keer prima. Maar daarna was ik er wel klaar mee.
Route afgemaakt en veel van het eiland gezien. Maar neem dan maar een wielrenfiets mee, dan kon ik het sneller doen.

De route Den Burg is zeker een aanrader. Prima en leuke route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
EraZor schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:42:
Denk dat t idd een behoorlijk warme tocht geweest moet zijn. Respect voor de uitrijders! Ik had er na de blubberbak van vorig jaar (wel uitgefietst destijds) wel ff genoeg van… Komend weekend de Stoneman Arduenna voor de boeg. Zin in!

Vorig jaar 206km. Met speedsensor, dus iets nauwkeuriger dan alleen gps.
Ik ben volgende week zondag weer in Malmedy voor de RdhF (90km marathon). Lekker veel uren gemaakt de afgelopen maanden, ben benieuwd of de top 100 er deze keer in zit

Afgelopen weekend ook in de ardennen (Durbuy) geweest, was wel benauwd, en de route die we een paar jaar terug hadden gereden, was er toch wat slechter aan toe (veel omgevallen bomen en sommige paden gewoon verdwenen (doorstruiken.... :X ) Al met al een avontuurlijk ritje, maar wel genoten :9
https://www.strava.com/activities/14798105121

(oja, ebikes zijn bergop niet bij te houden :D even sprinten lukt wel, maar langer dan een paar 100 meter is dat niet te doen...)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:04
Ik reed mee met de 100 km van Bartje en vond het – zeker voor de eerste keer – echt prachtig. We startten vrij laat, om 11:10, en de hitte was toen al goed merkbaar. De eerste verzorgingspost kwam na 44 km, op die open vlakte bij de camping, en daar was het best wel warm. Mijn fiets lag daar op de zij en mijn Garmin gaf daar een temperatuur aan van 47 graden.

Wat me opviel: ondanks dat er al ontzettend veel rijders voor mij waren, bleef het parcours verrassend goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35

EraZor

Don't mention the war

retlaw schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Gaaf man! Die staat ook nog op het wensenlijstje:). Veel plezier en ben benieuwd hoe het was.

Doe je 1 dag of 2 dagen fietsen?
Thx! Silver. 2 dagen dus (ook gezien de voorspelde temperaturen 😬)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:54
De Bartje100 was wel echt 100 kilometer dit jaar. Waren dit jaar perfecte omstandigheden.

Nog een video gemaakt: https://youtu.be/ZL6w7fuKQdo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Nog een vraag, wat voor tools gebruiken jullie om lagers te verwijderen? Wil de frame lagers van mijn fully vervangen, maar om er nu lekker op te meppen gaat me wat ver. Gaat dus om de lagers van de achterbrug e.d., niet om trapas etc. Ik denk erover om maar is een goede set te kopen, maar welke?

(thanks voor alle fietsendragerinput :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retlaw

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

rodiee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:36:
De Bartje100 was wel echt 100 kilometer dit jaar. Waren dit jaar perfecte omstandigheden.

Nog een video gemaakt: https://youtu.be/ZL6w7fuKQdo
Leuk die video. Weer wat kleine flashbacks:). Herkenbaar die drukte op sommige single track stukken. Je moet af en toe een beetje geluk hebben dat je niet achter te langzame rijders zit om de 'flow' er een beetje in te houden.
En de plas op het einde was eigenlijk best grappig. Fiets moest toch al wel gewassen geworden, ook zonder die plas modder :).

Ik heb nu twee keer in Drenthe gefietst. Afgelopen december de Drenthe 200 en nu Bartje 200. Kou, regen en blubber versus hitte en zand. Beide keren prima vermaakt, dus ik ga wel vaker die kant op hoop ik :)

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:59
dt_swiss schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:35:
Nog een vraag, wat voor tools gebruiken jullie om lagers te verwijderen? Wil de frame lagers van mijn fully vervangen, maar om er nu lekker op te meppen gaat me wat ver. Gaat dus om de lagers van de achterbrug e.d., niet om trapas etc. Ik denk erover om maar is een goede set te kopen, maar welke?

(thanks voor alle fietsendragerinput :) )
Ik gebruik deze daarvoor. Daarmee draai je ze er rustig uit. Onder ‘wind-out bearing pullers’, https://www.bearingprotoo...ns/bearing-pullers-single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:39
Hoi,

Ik heb zo goed als toestemming van mijn vrouw om een MTB aan te schaffen, het hangt nog wel een beetje af van de kosten etc. maar ik mag in ieder geval rondkijken 8)

Echter is de zoektocht nog best wel lastig, hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.

Dingen die ik graag wil doen:
- Voornamelijk toertochtjes in NL in de winter die her en der georganiseerd worden 50-120km (misschien ooit ook de Bartje 200, maar dat zal incidenteel zijn).
- Geregeld een rondje over lokale MTB trails (Twickel, Lochem, Holten etc) of een uitstapje naar Schoorl of elders in het land om nieuwe routes te fietsen. Gemiddeld ronde 50-80km.

Eisen:
- Zo hoog mogelijke kwaliteit afmontage (electronisch niet noodzakelijk, maar wel handig).
- Snel, ik ben toch wel een beetje van snelheid en zal zsm over de trails willen rijden.

Ik ben inmiddels bij 1 winkel geweest waar ik ook mijn racefiets heb gekocht en zijn verhaal aangehoord.
Hij wil mij natuurlijk het beste van het beste aansmeren, maar ik twijfel heel erg tussen een hard of een full suspension..

Hij had enkele mooie hardtails staan met een XT montage die tussen de 2000-2500 euro zaten, goed frame, wielen waren ok, maar ook makkelijk te upgraden..

Een goede fully begon eigenlijk pas rond de 3500 met een XT groep, wilde je electronisch schakelen dan ging je al gauw naar de 5k...

Als instap fiets vind ik dat wel een vrij grote gok om gelijk voor een goede fully te gaan, maar de veelzijdigheid en meer comfort op een fully spraken mij ook wel weer aan.. Zo kon je ook makkelijk de achtervering locken en heb je in theorie een hardtail, en wanneer je toch meer vering nodig hebt activeer je de boel weer..

Ook de restwaarde van een fully zou wat hoger liggen als je het na 1-2 jaar toch niet meer leuk vind..

2e hands is er weinig te vinden via winkeliers in mijn omgeving, en mijn kennis omtrent MTB's is te weinig om een goed oordeel te kunnen vellen op een fiets die op markplaats wordt aangeboden.

Dus voorkeur gaat uit voor nieuw.

Wat zouden jullie doen als 1e mountainbike??
Budget 2500 euro, mogelijk iets op te rekken naar 3500-4000 als we toch voor een full-suspension "moeten" gaan..

Ik ben niet merk gebonden, maar ik zie door de diverse modellen (trail, XC, Enduro, Downhill) even door de bomen het bos niet meer voor wat in NL het meest geschikt zal zijn.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Laatst online: 20:15
Ik had tijdens corona een gebruikte hardtail (Trek Marlin 7) aangeschaft. Hobby was leuk genoeg om de stap naar een propere fiets te maken en toen zelf ook de wens gehad om te shoppen voor een deugdelijke fully. Ik kreeg vanuit de fietsenwinkel een Trek Fuel Ex aangeboden.
2 Jaar door weer en wind mee gefietst en naar bikeparks mee geweest. Fantastische en onbreekbare fiets.

Dus mijn tip als je denkt dat de hobby leuk is en je een deugdelijke fully wilt: de Trek Fuel Ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

verstappen33 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:15:
Hoi,

Ik heb zo goed als toestemming van mijn vrouw om een MTB aan te schaffen, het hangt nog wel een beetje af van de kosten etc. maar ik mag in ieder geval rondkijken 8)

Echter is de zoektocht nog best wel lastig, hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.

Dingen die ik graag wil doen:
- Voornamelijk toertochtjes in NL in de winter die her en der georganiseerd worden 50-120km (misschien ooit ook de Bartje 200, maar dat zal incidenteel zijn).
- Geregeld een rondje over lokale MTB trails (Twickel, Lochem, Holten etc) of een uitstapje naar Schoorl of elders in het land om nieuwe routes te fietsen. Gemiddeld ronde 50-80km.

Eisen:
- Zo hoog mogelijke kwaliteit afmontage (electronisch niet noodzakelijk, maar wel handig).
- Snel, ik ben toch wel een beetje van snelheid en zal zsm over de trails willen rijden.

Ik ben inmiddels bij 1 winkel geweest waar ik ook mijn racefiets heb gekocht en zijn verhaal aangehoord.
Hij wil mij natuurlijk het beste van het beste aansmeren, maar ik twijfel heel erg tussen een hard of een full suspension..

Hij had enkele mooie hardtails staan met een XT montage die tussen de 2000-2500 euro zaten, goed frame, wielen waren ok, maar ook makkelijk te upgraden..

Een goede fully begon eigenlijk pas rond de 3500 met een XT groep, wilde je electronisch schakelen dan ging je al gauw naar de 5k...

Als instap fiets vind ik dat wel een vrij grote gok om gelijk voor een goede fully te gaan, maar de veelzijdigheid en meer comfort op een fully spraken mij ook wel weer aan.. Zo kon je ook makkelijk de achtervering locken en heb je in theorie een hardtail, en wanneer je toch meer vering nodig hebt activeer je de boel weer..

Ook de restwaarde van een fully zou wat hoger liggen als je het na 1-2 jaar toch niet meer leuk vind..

2e hands is er weinig te vinden via winkeliers in mijn omgeving, en mijn kennis omtrent MTB's is te weinig om een goed oordeel te kunnen vellen op een fiets die op markplaats wordt aangeboden.

Dus voorkeur gaat uit voor nieuw.

Budget 2500 euro, mogelijk iets op te rekken naar 3500-4000 als we toch voor een full-suspension "moeten" gaan..

Ik ben niet merk gebonden, maar ik zie door de diverse modellen (trail, XC, Enduro, Downhill) even door de bomen het bos niet meer voor wat in NL het meest geschikt zal zijn.
Kijk ook eens naar merken als YT en Radon. Daar krijg je vaak goede afmontage voor redelijke prijs.

Zelf recentelijk YT Capra besteld. Ohlins, SRAM T-Type, etc... voor 3650 inclusief verzenden. [Al is dit wel project fiets. Dus nodige zal vervangen worden :P )

PS: bedoel niet dat je naar de Capra moet kijken. Dit is niet echt fiets voor de NL trails ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:54
verstappen33 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:15:

Mijn eerste mtb was een hardtail. Na een paar maanden vervangen voor een fully. Ik zou niet meer terug willen naar een hardtail.

Voor +/- 3000 heb je een Orbea Oiz fully die XT afgemonteerd is. Dit is een fiets die snel is op NL trails, een boel comfort levert (Bartje200 en Drenthe200 comfortabel uit kunnen fietsen) en ook in bijvoorbeeld de Ardennen goed uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:36
@verstappen33: volgens mij zou het sowieso goed zijn om een hardtail en een fully uit te proberen op de routes die jij aangeeft. Op basis van jouw beschrijving lijkt het mij dat je wel bij een XC uitkomt.

Voor mij persoonlijk heeft een fully in Nederland niet veel meerwaarde. Zeker niet in combinatie met de meerprijs die een fully met zich meebrengt

Een interessante fiets is bijvoorbeeld ook de Giant XTC Advanced 29 1. Zie https://www.giant-bicycles.com/nl/xtc-advanced-29-1-2022. Het is weliswaar een oud model, maar prima afmontage en een lichte fiets. Daarnaast kun je zelfs een 38t kettingblad monteren

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 18-06-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 14:39
wisselwerking schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:21:
@verstappen33: volgens mij zou het sowieso goed zijn om een hardtail en een fully uit te proberen op de routes die jij aangeeft. Op basis van jouw beschrijving lijkt het mij dat je wel bij een XC uitkomt.

Voor mij persoonlijk heeft een fully in Nederland niet veel meerwaarde. Zeker niet in combinatie met de meerprijs die een fully met zich meebrengt

Een interessante fiets is bijvoorbeeld ook de Giant XTC Advanced 29 1. Zie https://www.giant-bicycles.com/nl/xtc-advanced-29-1-2022. Het is weliswaar een oud model, maar prima afmontage en een lichte fiets. Daarnaast kun je zelfs een 38t kettingblad monteren
Dat weet ik dus ook niet,
Het model waar ik naar heb gekeken zijn de volgende:

https://www.scott-sports..../scott-scale-rc-team-bike

https://www.scott-sports....ike?article=4231613020010

Beide net boven budget, maar ik kan 300 euro korting krijgen met het fietsplan, en er was nog wel wat mogelijk met wat korting op pedalen etc..

Gedurende het jaar (mrt-okt) zit ik toch het meest op de racefiets is de verwachting, de MTB is puur voor vermaak in de winter weekenden met toertochtjes of dat ik zelf een rondje ergens wil fietsen als alternatief van de trainingen op de tacx.

Er bestaat natuurlijk een kans dat ik helemaal om zal zijn na een paar maanden en MTB'en leuker ga vinden, maar zover wil ik eigenlijk nog niet op de zaken vooruit lopen.

Hier in de omgeving heb je ook wel technische routes en bikeparks, ik sluit niet uit dat ik daar ook wel eens een uitstapje wil gaan maken.

Deze route is ook maar een 40-50minuten van mijn huis en staat zeker op mijn todo als ik een MTB heb:
YouTube: Epische dag Mountainbiken in Tecklenburg: Onverwacht vette Afdalingen!

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 18-06-2025 11:37 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 15:31
Ik heb nu een half jaar de Orbea Rise SL H20 en ben er super blij mee.
Wat me echter opvalt en beetje tegenvalt is de slijtage van de cassette.
Ik heb er nu zon 1200km opzitten en ben alweer toe aan mijn 3 krans van versnelling 11.
Nu is het wel zo dat ik van en naar de trails deze altijd gebruik en ook vaak op de vlakke NL trails.
Is het normaal dat deze bij veel gebruik al zo snel vervangen moet worden?
Ik rij vaak in Trail modus, niet eens boost.

Ik overweeg ook een kleinere chainring zodat ik het bereik van de versnellingen meer gebruik (al denk ik dat het probleem dan naar een ander kransje verschuift).
Op de steilere trails ben ik ook vaak nog blij met deze combi in de laagste versnelling.

Wat vinden jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door Marsman83 op 21-06-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Marsman83 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:58:
Ik heb nu een half jaar de Orbea Rise SL H20 en ben er super blij mee.
Wat me echter opvalt en beetje tegenvalt is de slijtage van de cassette.
Ik heb er nu zon 1200km opzitten en ben alweer toe aan mijn 3 krans van versnelling 11.
Nu is het wel zo dat ik van en naar de trails deze altijd gebruik en ook vaak op de vlakke NL trails.
Is het normaal dat deze bij veel gebruik al zo snel vervangen moet worden?
Ik rij vaak in Trail modus, niet eens boost.

Ik overweeg ook een kleinere chainring zodat ik het bereik van de versnellingen meer gebruik (al denk ik dat het probleem dan naar een ander kransje verschuift).
Op de steilere trails ben ik ook vaak nog blij met deze combi in de laagste versnelling.

Wat vinden jullie?
Met versnelling 11 bedoel je denk ik het kransje met de 11 tanden?

Tja, omdat een de kleinere kranjes dezelfde krachten op moeten vangen over minder tanden slijten deze harder. Als je dan een kleinere chainring monteerd wordt het alleen maar erger. Een groter tandwiel voor zorgt er juist voor dat je minder op de kleinste bladen gaat rijden.

1200km is wel erg snel, maar geen idee hoe de slijtvastheid is van de cassette die je gebruikt en je ketting. Normaal zorgt het tijdig wisselen van een ketting (>0.5%) voor een langere levensduur van je cassette omdat ze op elkaar in gaan slijten.
Pagina: 1 ... 279 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic