Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Torakk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:18:
Ik zal thuis eens kijken. Werd laat gisteravond dus ik had er geen zin meer in.

Dat met die boutjes. Ik weet niet of jullie er altijd vet op doen maar ik niet. Maar tis inderdaad logisch. De wrijving is gewoon lager. Ik weet dat het een fietsenmakers traditie is alles in te vetten maar doen jullie dat ook dan?
Jep. Anders heb je al snel een versleutelde fiets en kun je alles vervangen als je de fiets een beetje netjes wilt houden.

Ook een leuke, een zadelpen die muurvast zit in de zadelbuis omdat er te weinig montagevet is gebruikt of omdat de pen niet af en toe gelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Ben nog niets tegengekomen dat muurvast zat. Maar zon zadelpen moet je volgens mij ook ontiegelijk lang hebben zitten voordat ie zo vast zit.

Maar veel boutjes op mijn fiets zijn niet van vet voorzien. maar ze komen wel los. Moet wel eerlijk toegeven dat ik om de zoveel tijd alles een keertje aandraai. Volgens mij heeft het ook veel met weersomstandigheden te maken. Ik fiets in de winter weinig eigenlijk. Vaak ga ik dan airsoften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:05

Kluus

Gang is alles

Torakk schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:45:
Ben nog niets tegengekomen dat muurvast zat. Maar zon zadelpen moet je volgens mij ook ontiegelijk lang hebben zitten voordat ie zo vast zit.

Maar veel boutjes op mijn fiets zijn niet van vet voorzien. maar ze komen wel los. Moet wel eerlijk toegeven dat ik om de zoveel tijd alles een keertje aandraai. Volgens mij heeft het ook veel met weersomstandigheden te maken. Ik fiets in de winter weinig eigenlijk. Vaak ga ik dan airsoften.
Ik heb dat alleen ooit met de lockring van een cassette gehad dus, alu zadelpen in een alu frame inderdaad, pedalen en oude octalink cranks. Allemaal echt muur vast, uiteindelijk dus wel los gekregen. Ik heb ook de neiging overal montagepasta/vet op te smeren. Gisteren nog bij een nieuwe stuurpen, eerst alle boutjes er helemaal uit en dun insmeren.

Verder heb ik op de racer al wel losgetrilde bladboutjes gehad en heb dit ook eens gehad met de schroefjes die je patje een op zijn plek moeten houden. Een goede montagevet zou dat ook moeten voorkomen, al zijn er ook genoeg die voor die onderdelen naar de loctite grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Ik heb dat op de 2X11 gehad met de voorderailleur. maar die boutjes zitten achter de kettinbladen dus kan je het crankstel verwijderen. Dat is irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:44:
[...]

Ik heb dat alleen ooit met de lockring van een cassette gehad dus, alu zadelpen in een alu frame inderdaad, pedalen en oude octalink cranks. Allemaal echt muur vast, uiteindelijk dus wel los gekregen. Ik heb ook de neiging overal montagepasta op te smeren. Gisteren nog bij een nieuwe stuurpen, eerst alle boutjes er helemaal uit en dun insmeren.

Verder heb ik op de racer al wel losgetrilde bladboutjes gehad en heb dit ook eens gehad met de schroefjes die je patje een op zijn plek moeten houden. Een goede montagepasta zou dat ook moeten voorkomen, al zijn er ook genoeg die voor die onderdelen naar de loctite grijpen.
Voor dat soort prutsboutjes gebruik ik Loctite 243 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ruud schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:48:
[...]

Voor dat soort prutsboutjes gebruik ik Loctite 243 inderdaad.
Op zich is dat ook wel beter, maar met vet blijft het ook al iets beter zitten dan helemaal droog. De 243 heb ik nog niet in huis, moet er nog altijd een keer aan denken die te bestellen. Ik heb nu alleen de 2701 in huis, maar dat is een beetje overkill ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 08-11-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Nee, toch niet, 243 heb ik ook uit de motortijd maar gebruik ik niet vaak. Meestal de paarse, 222 is dat. Dezelfde als voor spaaknippels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Hmmz heb ik Loctite 243 zitten gebruiken op kunststof zie ik net ^^. Zal dat veel uitmaken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
@Typhone

Kunststof bout/moer? Dan zal het niet veel zin hebben want volgens mij doet dat spul niets met kunststof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Ruud schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:13:
@Typhone

Kunststof bout/moer? Dan zal het niet veel zin hebben want volgens mij doet dat spul niets met kunststof :)
Linksonder op nummer 8 en nummer 9 zit dat nu. Zal de 425 eens bestellen die er wel voor gemaakt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:09
Wat is jullie ervaring met schijfremmen bijvullen? Ik fiets 1/2 uur per week en ben na ruim een half jaar al zoveel remkracht verloren dat t echt weer moet. Merk Tektro. En wat voor kit zouden jullie aanraden als ik het zelf wil gaan doen? Voorheen bij de fietsenmaker.

Edit: Trouwens steeds alleen de achterrem.

[ Voor 7% gewijzigd door Jampot007 op 08-11-2019 18:11 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:43
Jampot007 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:43:
Wat is jullie ervaring met schijfremmen bijvullen? Ik fiets 1/2 uur per week en ben na ruim een half jaar al zoveel remkracht verloren dat t echt weer moet. Merk Tektro. En wat voor kit zouden jullie aanraden als ik het zelf wil gaan doen? Voorheen bij de fietsenmaker.

Edit: Trouwens steeds alleen de achterrem.
Als je moet bijvullen zijn ze lek..

Vervangen door een setje slx ofzo.. dan ben je van het gezeur af. Ik heb mijn xt remmen de afgelopen 1z5 jaar niet bij hoeven vullen (of ontluchten)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:21
Dat dus, maar je zou even kunnen kijken waar je olie kwijt raakt, het moet immers ergens heen.
Meestal zweet het langs de remcilinders heen of de slangkoppelingen.

Maar het makkelijkste is het vervangen van de remset voor iets leukers. En als je elke week fietst is dat heel geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ja dat dacht ik ook maar niks te zien en duurt ook wel erg lang als er echt wat zou lekken.

Hebben je het dan over deze set? @Prulleman

https://www.mantel.com/sh...4EF01I27-pdxoCNOoQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kluus schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 08:56:
@Oggy, wat heb je er aan bijgeknipt dan, want zo op het oog is niets te zien.
Inmiddels was ie binnen, moest inderdaad een mm of twee van de linker en rechter onderkant af. Ff knippen, vijlen en hij zit als gegoten!

Wel benieuwd of ie het frame niet kan raken bij gebruik van de volledige veerweg. Zal er om hangen.

Spatbord

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 09-11-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:06
Jampot007 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:29:
Ja dat dacht ik ook maar niks te zien en duurt ook wel erg lang als er echt wat zou lekken.

kopen die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

Dat is volgens mij alleen de voorrem.. maar wel dat type ja. Een set is ook voor ongeveer 140 te vinden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:06
Prulleman schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:19:
[...]

Dat is volgens mij alleen de voorrem.. maar wel dat type ja. Een set is ook voor ongeveer 140 te vinden
Idd enkel voorrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 07:38

Als je wat meer remkracht wil, is dit wel wat voor je:

https://www.mantel.com/magura-mt-trail-sport-schijfrem

Die heb ik zelf, bevalt me ontzéttend goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Mijn budget is ook niet zo groot hiervoor he, krijg gelijk alles aangesmeerd haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Jampot007 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:26:
Mijn budget is ook niet zo groot hiervoor he, krijg gelijk alles aangesmeerd haha
Ik heb zelf wel goede ervaringen met Magura MT4, de cross country variant en iets betaalbaarder. Vwb kwaliteit gelijkwaardig aan de boven gemelde SLX denk ik wat ook wel een goede keuze zal zijn.

Maar wat is je budget dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Jampot007 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 22:26:
Als je nog even kan wachten dan heb je meestal op black friday vaak wel leuke deals. Zo heb ik ooit een setje SLX remmen gekocht voor 110 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-07 19:23
Kluus schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:02:
[...]

Inmiddels was ie binnen, moest inderdaad een mm of twee van de linker en rechter onderkant af. Ff knippen, vijlen en hij zit als gegoten!

Wel benieuwd of ie het frame niet kan raken bij gebruik van de volledige veerweg. Zal er om hangen.

[Afbeelding: Spatbord]
Bij volledig travel, knalt hij wel heb ik al ervaren met beetje harde stukje downhill. Gebeurt bij je laatste 5 mm tafel, dan knelt het. Maar het is flexibel plastic, dus met het metaal van je vork gebeurd niks.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-07 17:28
Bedenk je ook even dat je een schijf nodig hebt als je overstapt naar een ander merk? Die zitten ook op 40-70 euro per stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:04
Nee joh. SLX schijven zijn iets van 15 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
En schijven kunnen best uitgewisseld worden, er zullen vast wel combinaties zijn die niet lekker samen gaan, maar over het algemeen valt dat best mee

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:21
Als ze gebruikt zijn moet je vooral opletten dat ze niet te dun zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Had m’n icetech XT schijven in gedachte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 16:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wil mijn qr klem vervangen voor een normale zadelpenklem. Kan je een normale allu klem gebruiken op een carbon frame? Bijvoorbeeld:

https://www.fouriers-bike...hp?m=d&pid=335&cid=24&f=5

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 15:27

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:42:
Met ‘groot’ onderhoud bezig aan mijn fiets en dan kom je altijd dingen tegen waar ik over twijfel. Dus weer een vraag hier...

Ik heb steekassen en een carbon frame. Weet niet goed hoe strak ik deze aan moet draaien. Ben toch een beetje ‘bang’ voor te strak bij carbon en de schade die eruit van voortvloeien.

De afgelopen twee keer heb ik ‘m in ieder geval niet strak genoeg aangedraaid aangezien hij nu weer een paar slagen ‘los’ zat... :(

Is mijn ‘angst’ terecht bij steekassen en carbon? Of moet ik gewoon niet bang zijn en harder vastdraaien? Indicatie voor met welk aanhaalmoment? (staat niets over in de handleidingen van Specialized).
Potjandorie! En weer zat mijn achterwiel los. Steekas weer vanzelf losgedraaid. Had ‘m met momentsleutel 14 Nm aangedraaid en zat toch weer los.

Nog strakker of zal er iets anders mis kunnen zijn? Op het oog ziet alles er goed uit: steekas is onbeschadigd, draad ziet er goed uit, ...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Smeer de as eens in met wat vet. Ga er vanuit dat de as al in de fiets zat, kan me alleen voorstellen dat deze net iets te dik is waardoor het wiel grip op de as krijgt en door de draaiing deze los kan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Harmen schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:30:
Wil mijn qr klem vervangen voor een normale zadelpenklem. Kan je een normale allu klem gebruiken op een carbon frame? Bijvoorbeeld:

https://www.fouriers-bike...hp?m=d&pid=335&cid=24&f=5
Natuurlijk. Let wel op de juiste maat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ruud schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:40:
[...]
Natuurlijk. Let wel op de juiste maat :)
Top, op m'n racert (Bianchi Infiniti CV) heb ik nl een miche klem met een carbon en aluminium stand.

Merk dat m'n zadelpen nu lawaai maakt bij hobbelig terrein. Heb er al wat montage pasta op gesmeerd maakte helaas geen verschil. Hoeveel smeren jullie vaak op een zadelpen? Kan je het ook gebruiken voor de zadelklem?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Harmen schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:01:
[...]

Top, op m'n racert (Bianchi Infiniti CV) heb ik nl een miche klem met een carbon en aluminium stand.

Merk dat m'n zadelpen nu lawaai maakt bij hobbelig terrein. Heb er al wat montage pasta op gesmeerd maakte helaas geen verschil. Hoeveel smeren jullie vaak op een zadelpen? Kan je het ook gebruiken voor de zadelklem?
Carbon = montagepasta voor carbon. Hoeveel? Het meeste verdwijnt weer bij het monteren van een zadelpen. Dus of die korrels in de pasta dan zinnig zijn? Dat is vraag 2.

Wat is lawaai? Kraken? Succes met de zoektocht ;) komt het wel echt van je zadelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Ruud Hoor het geluid via het frame, hopelijk is het de zadelpen. Heb een hekel aan bijgeluiden. :/

Whatever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
@Harmen
Zadelpen
Zadel
Bladboutjes
Trapas
Trappers
Snelspanners

Dat zijn de usual suspects. Een frame werkt als een klankkast, zeker een frame van carbon. Het geluid kan overal vandaan komen dus ik zou beginnen met de zadelpen aangezien je die verdenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb van de week ook weer de zadelrails gesmeerd waar deze het zadel in gaan.. al de 3e x ofzo.. maar eens gaan kijken naar een nieuw zadel, dek begint ook los te laten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-07 18:00
Galois schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:10:
[...]

Potjandorie! En weer zat mijn achterwiel los. Steekas weer vanzelf losgedraaid. Had ‘m met momentsleutel 14 Nm aangedraaid en zat toch weer los.

Nog strakker of zal er iets anders mis kunnen zijn? Op het oog ziet alles er goed uit: steekas is onbeschadigd, draad ziet er goed uit, ...
Ik heb dit ook gehad, heel vervelend inderdaad. Geeft niet echt vertrouwen onder een rit. Laatste keer dat het gebeurde liep zelfs de boel echt los en vernielde zo de body. Ging om een dt swiss 370 (3 pal). Probleem was steeds een afstandsbusje dat vervormde. Heb nu een nieuw achterwiel met een andere naaf, zelfde steek as en probleem is niet meer terug geweest.

Misschien toch nog iets vaster proberen te draaien? Op internet zie ik bij bv Canyon 20nm voorbij komen. Montage pasta in de schroefdraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Zo gisteren maar even twee uurtjes gereserveerd om de fietsen schoon te maken. Beide mountainbikes en de straatfiets helemaal afgesopt met Labcosmetica, afgeborsteld en droog gemaakt.

Daarna de kettingen allemaal ontvet (3x per ketting) en drooggeblazen met lucht. Daarna de ESI extra chunky grips van de BMC 'gesneden' en de Ergon GE1's aangebracht. Laatste tijd vond ik het stuur toch weer wat te 'dik'. Ook maar even alles nagelopen en aangedraaid op het juiste moment op elke fiets.

Vanavond (en de komende 4 dagen) breng ik mooi een laagje squirt aan op de ketting van elke fiets zodat ze in het weekend weer goed en gesmeerd voor de dag komen. Laatste keer dateerde alweer van eind augustus (daar zat weliswaar een vakantie tussen) maar toch iets langer geleden dan normaal. Neuron heeft de eerste testritten overleefd na de loszittende achterbrug.

Vraag me wel af of de Loctite nog werkzaam is aangezien ik volgens Loctite zelf 425 nodig heb maar die zie ik nergens in Nederland leverbaar (voor kunststof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Typhone schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:40:
Zo gisteren maar even twee uurtjes gereserveerd om de fietsen schoon te maken. Beide mountainbikes en de straatfiets helemaal afgesopt met Labcosmetica, afgeborsteld en droog gemaakt.

Daarna de kettingen allemaal ontvet (3x per ketting) en drooggeblazen met lucht. Daarna de ESI extra chunky grips van de BMC 'gesneden' en de Ergon GE1's aangebracht. Laatste tijd vond ik het stuur toch weer wat te 'dik'. Ook maar even alles nagelopen en aangedraaid op het juiste moment op elke fiets.

Vanavond (en de komende 4 dagen) breng ik mooi een laagje squirt aan op de ketting van elke fiets zodat ze in het weekend weer goed en gesmeerd voor de dag komen. Laatste keer dateerde alweer van eind augustus (daar zat weliswaar een vakantie tussen) maar toch iets langer geleden dan normaal. Neuron heeft de eerste testritten overleefd na de loszittende achterbrug.

Vraag me wel af of de Loctite nog werkzaam is aangezien ik volgens Loctite zelf 425 nodig heb maar die zie ik nergens in Nederland leverbaar (voor kunststof).
Je gebruikt dus Squirte Lube voor je ketting? Maar toch heb je de ketting ontvet? Volgens de fabrikant is dat niet nodig toch? Met een droge doek 'schoonmaken' is voldoende? Kennelijk niet?

Ik gebruik sinds een half jaar Squirt op mijn racefiets (komt weinig vuil op) en bevalt prima. Sinds kort ook op mijn MTB en de eerste paar ritjes ben ik erg tevreden over hoe 'schoon' de ketting blijft.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

@Galois
Ja voor elke keer als ik squirt opnieuw aanbreng maak ik de ketting volledig schoon en ontvet deze van alle troep die erop zit. Maar daarna rij ik twee maanden rond zonder de ketting überhaupt schoon te maken (doekje erlangs maximaal en hooguit droogmaken na het afspoelen).

Nu heb ik net een gloednieuwe KMC Ultralight ketting erop liggen die erg 'vettig' aanvoelde (op de BMC) en dat wilde ik eraf hebben. Aangezien de garage recent verbouwd is en er nog steeds veel 'stof' neerdwarrelt (fors minder dan eerst) heb ik besloten alle drie de fietsen even mee te nemen en goed schoon te maken. Daarom ze allemaal grondig ontvet en vanaf vanavond zet ik elke avond een laag squirt erop t/m vrijdagochtend. Zaterdag komt de BMC weer buiten en dan is deze t/m januari wel weer in orde.

Ik squirt nooit 'bij' zeg maar (d.w.z. over 3 weken wat druppels squirt erop). Ik breng alleen in het begin altijd zeer nauwkeurig de lagen aan (schakel voor schakel) en voor mij persoonlijk werkt dat écht perfect. Nooit gepiep of gekraak in nat weer (modder) of droog weer in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Typhone schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:33:
@Galois
Ja voor elke keer als ik squirt opnieuw aanbreng maak ik de ketting volledig schoon en ontvet deze van alle troep die erop zit. Maar daarna rij ik twee maanden rond zonder de ketting überhaupt schoon te maken (doekje erlangs maximaal en hooguit droogmaken na het afspoelen).

Nu heb ik net een gloednieuwe KMC Ultralight ketting erop liggen die erg 'vettig' aanvoelde (op de BMC) en dat wilde ik eraf hebben. Aangezien de garage recent verbouwd is en er nog steeds veel 'stof' neerdwarrelt (fors minder dan eerst) heb ik besloten alle drie de fietsen even mee te nemen en goed schoon te maken. Daarom ze allemaal grondig ontvet en vanaf vanavond zet ik elke avond een laag squirt erop t/m vrijdagochtend. Zaterdag komt de BMC weer buiten en dan is deze t/m januari wel weer in orde.

Ik squirt nooit 'bij' zeg maar (d.w.z. over 3 weken wat druppels squirt erop). Ik breng alleen in het begin altijd zeer nauwkeurig de lagen aan (schakel voor schakel) en voor mij persoonlijk werkt dat écht perfect. Nooit gepiep of gekraak in nat weer (modder) of droog weer in elk geval.
Ok. Tnx.

Ik squirt nu na elke MTB rit een beetje bij. Maar dat lijkt dus niet nodig? Ik moet er een weg in gaan vinden... Goed om jouw ervaringen te kennen.

En ook een zgn. modderrit overleeft squirt goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois en @Typhone smeer/schoonmaak rituelen zijn erg persoonlijk en altijd interessant voer voor discussies.

Zelf rij ik nu een km of 2000 met 2 kettingen, deze zijn met wasbenzine ontdaan van het fabrieksvet, daarna goed in de holmenkol gezet, nu gaat er periodiek een oude lap overheen en na nattigheid en modder een klein nieuw laagje holmenkol lube extreem. (met droge ritten kan ik prima door tot een kettingwissel na ~100-200 km). een paar korte natte ritten zonder bij te smeren is ook prima mogelijk.

Als ik van ketting wissel maak ik de oude wat beter schoon (wat beter aangekoekte meuk verwijderen), maar ontvetten doe ik niet aan, ze worden simpelweg niet vies genoeg om 100% ontvetten te verantwoorden.

Soms hoor je weleens wat zand kraken in de ketting, maar ik heb het idee dat dit er beter uitkomt met gewoon doorfietsen dan met ontvetten. Mijn vorige set heb ik veel meer schoongemaakt en gesmeerd met wet lube, daar pakte na 600km een nieuwe ketting al niet meer... die sleet echt veel harder.

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 11-11-2019 14:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
@Galois:
Wat ik me nog bedacht, hoort de steekas bij je frame? Heb je niet toevallig een Syntace X12 frame met een normale vlakke steekas? (Of vice versa) Conisch vs vlakke passing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:48:
@Galois:
Wat ik me nog bedacht, hoort de steekas bij je frame? Heb je niet toevallig een Syntace X12 frame met een normale vlakke steekas? (Of vice versa) Conisch vs vlakke passing dus.
Ja, de steekas zat er al in toen ik de fiets (nieuw) kocht (bij Specialized dealer). Stumpjumper HT carbon. Hij gaat met een inbussleuteltje los en er staat 'Specialized' op. Hij is wel conisch idd, maar zit goed in het frame.

Overigens heb ik dit probleem pas sinds enige tijd. Schatting: 2500 km lang geen probleem gehad.

(tnx voor het 'erop terugkomen'!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
Hoe bevalt de Neuron verder, @Typhone? Ik zit een beetje te dubben tussen de Lux 6.0 en de Neuron 8.0.

De Neuron lijkt me wat comfortabeler voor de langere ritten. Maar 80% van mijn ritten zijn rondjes hier in de buurt van 40-50 km over snelle single tracks. Een KOM-jager ben ik zeker niet, maar tussen clubritjes wordt er wel flink gas gegeven en is het stevig aanpoten.

3 kg verschil. Maar bij de berijder valt ook nog wel 3kg te winnen.

*Edit

En ik vind de Neuron in het blauw ook mooier dan de zwarte of rode Lux. Ook niet onbelangrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Rudolf op 11-11-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Neuron is een stuk veelzijdiger (en ook vergevender) dan de Lux. Zo'n Lux moet je eigenlijk alleen kopen als je vooral voor het pure XC hardrijden wilt gaan. In alle andere gevallen is de Neuron gewoon de beste keuze: meer allround, stuk speelser, meer travel, relaxtere geometrie.

Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
1 kilo fietsgewicht is 10 kilo fietsergewicht, zeggen ze dus met drie kilo afvallen red je het niet ;)

Mooi om die schoonmaak en invet rituelen te lezen, iedereen heeft z’n eigen manieren en ideeën over wat het beste werkt. Rij nu zelf met squirt en na de eerste paar keren kan ik alleen maar zeggen “had ik veel eerder moeten doen”. Het ontvetten en schoonmaken vooraf was even een gedoe maar nu rijdt het heel soepel. Voor een goede basis de ketting 3 keer ingedruppeld per schakel, na de tweede keer ook alle bladen op de cassette ‘ingelopen’ zodat daar ook een minimaal laagje zit. Na elke rit even met een handdoek afnemen en weer indruppelen. Na de 6de keer kan daar een rit tussen zitten (ligt aan de afstand en het weer). Ben nu met m’n tweede ketting bezig (rij nu met 2 kettingen per cassette) en die krijgt vandaag z’n 4de laagje. Rustgevende rituelen dit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

@Galois
Ik heb nog nooit problemen gehad na een modderrit sinds ik squirt gebruik. Daarvoor gebruikte ik altijd Muc Off geel/blauw en groen (afhankelijk van het seizoen) maar dat was een stuk minder duurzaam. De eerste keer squirt had ik het verkeerd aangebracht en dat was ook geen succes. Sinds ik de 12 uur droogtijd hanteer en minimaal 5 lagen aanbreng heb ik nooit meer problemen gehad met ritten. Ik ben geen voorvechter van Squirt overigens maar voor mij werkt deze methode gewoon goed vandaar dat ik er mooi bij blijf. Maar iedereen zijn ding uiteraard. Bijsmeren heb ik pas 1x gedaan in de zomer na een regenrit die onverwacht kwam.

@Rudolf
Ik kwam (rij er nog steeds vaak op) van een BMC Teamelite 02XT uit 2017. De Neuron kwam op mijn vizier na een tip van @Ruud waar ik hem achteraf extreem dankbaar voor ben. In het begin voelde de fiets extreem zwaar en log en heb ik lang zitten dubben of het wel iets voor mij was. Dat was de eerste 4 ritten het geval. Toen ben ik de dempers goed gaan afstellen (die stonden helemaal verkeerd voor mij met mijn 1.93m en 100kg). Toen bleek het een zeer comfortabele fiets te zijn. Omdat ik bij de BMC veel last van mijn wielen heb gehad heb ik de Neuron preventief ook meegepakt (met €800,- niet goedkoop!)

De fiets vind ik fijner op de routes zelf dan de BMC maar het naar de routes toefietsen doe ik dan weer liever op de BMC dan op de Neuron. In augustus ben ik voor het eerst met de Neuron naar Leersum en Amerongen geweest en daarbij is de échte liefde geboren. Ongelofelijk wat een pracht van een fiets is alles wat ik kan zeggen. Erg stabiel, sprongen gingen goed en een zeer direct stuurgevoel zonder 'zwalken'. Over snelheid gesproken -> ik heb mijn thuisroute inmiddels meer dan 200x gefietst volgens Strava tussen 03-2014 en 08-2019. Daar heb ik afgelopen jaar voor het eerst in 1,5 jaar tijd met de Neuron mijn routerecord over de hele route (19.9km) verbeterd. Dat was zonder dat ik een 'recordpoging' deed maar gewoon op een warme avond normaal doortrappen met de Neuron. Tijdsverbetering t.o.v. de BMC was ruim één minuut waarbij ik in 2018 wel echt had zitten stampen op de BMC.

Ik heb wel wat kleine aanpassingen aan de fiets gedaan die ik niet zo gedetailleerd kan beschrijven als de meesten hier maar:

Hope Pro 4 Boost naven (110x15, 148x12 32-gaats XD)
DT Competition spaken met messing nippels
DT HX 531 velgen
Maxxis Ardent voor, Maxxis Ikon achter (tubeless)
Ergon SMC-L zadel
Lizard Skins Lock-On Northshore grips
XT-nog wat pedalen

Enige probleem wat ik tot nu toe gehad had was vorige week toen een boutje losgetrild was waardoor de achterbrug los kon bewegen van het frame. Dat is inmiddels gefixed. Ik ben fan van de Neuron in elk geval!

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 11-11-2019 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
Bedankt voor je mini reviewtje @Typhone

Ben momenteel iets te veel door gewicht geobsedeerd omdat iedereen om mij heen op Scalpels van onder de 10 kilo rijdt. :D

Dat van die achterbrug heb ik al eerder voor bij zien komen inderdaad. Fijn dat het nu opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Rudolf schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:51:
Bedankt voor je mini reviewtje @Typhone

Ben momenteel iets te veel door gewicht geobsedeerd omdat iedereen om mij heen op Scalpels van onder de 10 kilo rijdt. :D

Dat van die achterbrug heb ik al eerder voor bij zien komen inderdaad. Fijn dat het nu opgelost is.
Ach zolang het geen pro's zijn is die obsessie nergens op gebaseerd. Alsof ze er écht iets sneller door fietsen of beter nog...merkbaar sneller. Dan moet je wel meedraaien bovenin het semi-prof niveau en als het antwoord nee is dan gebeurt er denk ik niet zoveel. Vriend van mij reed een keer proef op de Neuron (toen ik hem nog niet zo fijn vond) en die knalde mij eruit alsof ik er niet was. Gewoon rechtdoor op asfalt! Daar gaat een 3kg lichtere fiets niks aan veranderen gok ik zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Typhone schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:03:
[...]

Ach zolang het geen pro's zijn is die obsessie nergens op gebaseerd. Alsof ze er écht iets sneller door fietsen of beter nog...merkbaar sneller. Dan moet je wel meedraaien bovenin het semi-prof niveau en als het antwoord nee is dan gebeurt er denk ik niet zoveel. Vriend van mij reed een keer proef op de Neuron (toen ik hem nog niet zo fijn vond) en die knalde mij eruit alsof ik er niet was. Gewoon rechtdoor op asfalt! Daar gaat een 3kg lichtere fiets niks aan veranderen gok ik zo!
Een 3 kilo lichtere fiets rijdt wel degelijk een stuk sneller dan een 3 kilo zwaardere fiets, zeker als je ermee in het bos op singletracks rijdt. Dat gewicht moet je namelijk elke keer dat je afremt, weer op gang brengen. Lichtere wielen bijvoorbeeld, maken een fiets. Het verschil tussen een lichtgewicht setje van +/- 1500 gram en een gemiddeld goed setje van 1900 gram kun je bijvoorbeeld al prima voelen (ook niet profs).
Ik fiets zelf veel, en ben misschien wel een komjager, een lichtgewicht fiets geeft mij het plezier om sneller de bocht in te gaan en er sneller uit te komen. Ik hoef minder gewicht onder controle te houden en op gang te brengen. 3 kilo is 1/4 van het totaal gewicht van een XC fiets, dus een aanzienlijk aandeel.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Oké... volgens mij is er iets mis met mijn freehub.

Ik ontdekte zojuist dat mijn cassette in mijn wiel op en neer gaat (haaks op het wiel, dus horizontaal). Cassette eraf gehaald en de freehub die gaat inderdaad een paar mm op en neer. Het is volgens de specs een Specialized Hi Lo disc, 4 sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h.

Is de freehub kapot? Kan ik er nog iets mee?

Zie filmpje dat ik zojuist gemaakt heb om duidelijk te zien wat ik bedoel...

https://gofile.io/?c=cK1Xhm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Definieer 'een stuk sneller' eens?
Ik heb wat fietsen getest maar af fabriek is geen enkele lichte fiets voor mij een aanwinst. Tenzij ik dus grote aanpassingen aan de wielen ga doen maar dat is in mijn geval dus zwaarder (niet lichter!). En juist dan rijd ik veel snellere tijden omdat de fiets dat doet wat ik verwacht in plaats van 'zwabbert'.

Wat zijn jouw lengte / gewicht @T-8one ? Dat zal ook wel een groot verschil zijn gok ik ;). Die 3kg in mijn voorbeeld was wellicht niet juist maar ik geloof niet zo in het op amateurbasis kopen van extreme dure zaken die grammen lichter zijn. Volgens mij is 2x in de week gespecialiseerde krachttraining effectiever dan 200 gram lichtere pedalen en een lichtgewicht zadel. Er zullen wel genoeg gevallen zijn waarin de wielen merkbaar een effect hebben though dat geloof ik meteen.

Nu monitor ik snellere tijden enkel en alleen om mijn conditie te rangschikken en niet om anderen de ogen uit te steken dus wellicht is sneller in mijn geval slakkengang voor jou :+

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 11-11-2019 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
T-8one schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:21:
[...]

Een 3 kilo lichtere fiets rijdt wel degelijk een stuk sneller dan een 3 kilo zwaardere fiets, zeker als je ermee in het bos op singletracks rijdt. Dat gewicht moet je namelijk elke keer dat je afremt, weer op gang brengen. Lichtere wielen bijvoorbeeld, maken een fiets. Het verschil tussen een lichtgewicht setje van +/- 1500 gram en een gemiddeld goed setje van 1900 gram kun je bijvoorbeeld al prima voelen (ook niet profs).
Ik fiets zelf veel, en ben misschien wel een komjager, een lichtgewicht fiets geeft mij het plezier om sneller de bocht in te gaan en er sneller uit te komen. Ik hoef minder gewicht onder controle te houden en op gang te brengen. 3 kilo is 1/4 van het totaal gewicht van een XC fiets, dus een aanzienlijk aandeel.
Mijn 135mm trail fully zit op sub 13KG en gewicht interesseert me niet zoveel. Als je te vaak opnieuw snelheid moet maken zou ik het niet zoeken in een lichtere fiets maar in techniek. Op routes is dat goed te zien. Ik moet inhouden in bochten achter die sub 10KG Scalpel of Epic-rijders. En nee dat zijn geen kombochten. Dat is gewoon op Stadsbos013.

Een fiets die precies doet wat ik wil vind ik stukken fijner dan een lichtgewicht racemonster. Maar @Typhone haalt een heel goed punt aan. Een lichtgewicht fiets doet namelijk niet wat ik wil. Een extreem licht frame, lichte wieltjes en een 32mm vork zijn voor mij niet geschikt. (100KG en >190cm)

Dus misschien doet die lichtgewicht fiets wel precies wat iemand van 70KG wil.

En natuurlijk ben ik uren langzamer op de klimmen van de UHR. Daar ben ik niet vooruit te branden ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik durf m'n Honzo niet eens te wegen, mezelf trouwens ook niet :')

Voor mij zijn twee dingen in een fiets leidend: De funfactor en de "communicatie" met de fiets. Ik wil gewoon dat een fiets me blijft uitdagen om nieuwe dingen te proberen. In het verlengde daarvan wil ik dat een fiets me
ook het vertrouwen geeft om al die tech-nonsens te proberen op de trail, zonder dat ik bang hoef te zijn dat er iets breekt of beducht moet zijn op onvoorspelbaar gedrag.

Als ik het durf, kan de fiets het hebben, zegmaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 11-11-2019 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:24

T-8one

take it easy, take a sisi

Typhone schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:32:
Definieer 'een stuk sneller' eens?
Ik heb wat fietsen getest maar af fabriek is geen enkele lichte fiets voor mij een aanwinst. Tenzij ik dus grote aanpassingen aan de wielen ga doen maar dat is in mijn geval dus zwaarder (niet lichter!). En juist dan rijd ik veel snellere tijden omdat de fiets dat doet wat ik verwacht in plaats van 'zwabbert'.

Wat zijn jouw lengte / gewicht @T-8one ? Dat zal ook wel een groot verschil zijn gok ik ;). Die 3kg in mijn voorbeeld was wellicht niet juist maar ik geloof niet zo in het op amateurbasis kopen van extreme dure zaken die grammen lichter zijn. Volgens mij is 2x in de week gespecialiseerde krachttraining effectiever dan 200 gram lichtere pedalen en een lichtgewicht zadel. Er zullen wel genoeg gevallen zijn waarin de wielen merkbaar een effect hebben though dat geloof ik meteen.

Nu monitor ik snellere tijden enkel en alleen om mijn conditie te rangschikken en niet om anderen de ogen uit te steken dus wellicht is sneller in mijn geval slakkengang voor jou :+
'een stuk sneller' is lastig te difinieren het is van veel factoren afhankelijk, waar gewicht er een van is. Ik rij bij een wielervereninging, en de groep waar ik met meerijd rijdt hard, dat is onze lol. Ik kan de snelle groep bijhouden en af en toe wat kopwerk doen, er rijden jongens mee die sneller zijn dan mij. Ik rijd dus tegen m'ń max aan als ik met hen meerijdt. Met een zwaardere fiets kost het mij merkbaar moeite om het tempo bij te houden, als ik het al volhoud ben ik na een rit van ongeveer 3 uur beduidend moeier, zeker op stukken met veel bochten en klimmetjes. Op lange rechte stukken merk ik het verschil minder.
In de winter rijd ik de Veluwse Wintercompetitie, een wedstrijd duurt ongeveer 55 min. Als je wilt winnen wil je daar een zo licht mogelijke fiets hebben, buiten het feit om dat je gewoon ook hard moet kunnen fietsen. Helaas behoor ik niet tot de categorie die wint, maar 3 jaar geleden wel in de top 10 kunnen eindigen.
Buiten kijf staat dat een goede conditie meer opleverd dan een paar gram lichtere fiets, en dat sommigen indd te zwaar tillen aan het gewicht van een fiets en er te veel geld aan uitgeven ben ik volledig met je eens.
Gewicht 74kg lengte 180

Maar voor iedereen, doe met je fiets wat jij leuk vind zoek daar een passende fiets bij en geef er het geld aan uit wat jij ervoor over hebt.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-07 16:05

Hegeman

Weet van alles wat

Allen,

Ik ben in de markt voor een nieuwe hardtail, mijn eisen zijn:
  • Carbon frame
  • 29-er
  • Degelijk vork met Remote lockout
  • Met een lengte van 2.00m wil ik een fiets die goed bij mijn lengte past.
Op dit moment heb ik een Trek Elite 9.7 uit 2009, nog een 26" fiets.
Inmiddels al redelijk wat fietsenwinkels langsgeweest en tot onderstaande selectie gekomen:

MerkTypePrijsVoorvorkRemote LockOutShiftersDerailleurCasetteRemmenKettingVelgen
CanyonExceed CF SL 7.02699Rockshox SID SelectJaSram GX EagleSram GX EagleSram GX 12s 10-50Sram Level TLSram GX Eagle 12sReynolds TR249 Carbon
SpecializedEpic Hardtail Comp2699Rockshox Reba RL 29NeeSram NX EagleSram NX EagleSram NX 12s 11-50Sram Level TLSram NX Eagle 12sRoval Alloy
CannondaleF-SI Carbon 42799Lefty Ocho Upside DownJaSram NX EagleSram NX EagleSram NX 12s 11-50Shimano MT 500Sram NX Eagle 12sWTB STX i21 Alloy
OrbeaAlma M252699Fox 32 float SC PerformanceJaShimano XTShimano XTShimano XT 12s 10-51Shimano MT501Shimano SLX 12sDT Swiss X1900 Alloy

Echter heb ik bij alle fietsen nog wel een aantal voor- en nadelen:
Canyon:
Voordelen:
  • Complete fiets, beste afmontage van alle fietsen.
  • Carbon wielen
  • Sram GX afgemonteerd
  • Remote lockout
Nadelen:
  • Geen lokale bikeshop waar ik bij problemen naartoe kan (kan redelijk wat zelf, tot een bepaalde hoogte)
  • Fiets wordt gekocht zonder erop gereden te hebben.
  • Geen ervaringen met het merk
  • Als de fiets ooit terug moet wordt een tijdelijk vervangend exemplaar waarschijnlijk lastig
Specialized:
Voordelen
  • Naam, gerenommeerd merk
  • Lokale bikeshop waar ik de fiets zal kopen
Nadelen
  • Duur om voorvork om te bouwen naar Remote Lockout
  • Sram NX afgemonteerd
Cannondale:
Voordelen:
  • Upside down vork
  • Remote lockout
Nadelen:
  • Sram NX afgemonteerd
  • Hoge onderhoudskosten aan Lefty?
  • Prijs
Orbea:
Voordelen
  • Shimano XT afmontage
  • Remote Lockout
  • DT Swiss wielset
Nadelen:
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Orbea, waarbij vooral het punt dat ik 'm lokaal kan kopen en erop kan fietsen voordat ik de fiets aanschaf. Kort daarachter zit de Canyon die door de online aanschaf op de tweede plek eindigt.

Zijn er merken/fietsen die ook goed bij mijn eisen passen?
Wat zijn hier de ervaringen bij Canyon? En tevens bij het merk Orbea?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Hegeman schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:56:
Allen,

Ik ben in de markt voor een nieuwe hardtail, mijn eisen zijn:
  • Carbon frame
  • 29-er
  • Degelijk vork met Remote lockout
  • Met een lengte van 2.00m wil ik een fiets die goed bij mijn lengte past.
Op dit moment heb ik een Trek Elite 9.7 uit 2009, nog een 26" fiets.
Inmiddels al redelijk wat fietsenwinkels langsgeweest en tot onderstaande selectie gekomen:

MerkTypePrijsVoorvorkRemote LockOutShiftersDerailleurCasetteRemmenKettingVelgen
CanyonExceed CF SL 7.02699Rockshox SID SelectJaSram GX EagleSram GX EagleSram GX 12s 10-50Sram Level TLSram GX Eagle 12sReynolds TR249 Carbon
SpecializedEpic Hardtail Comp2699Rockshox Reba RL 29NeeSram NX EagleSram NX EagleSram NX 12s 11-50Sram Level TLSram NX Eagle 12sRoval Alloy
CannondaleF-SI Carbon 42799Lefty Ocho Upside DownJaSram NX EagleSram NX EagleSram NX 12s 11-50Shimano MT 500Sram NX Eagle 12sWTB STX i21 Alloy
OrbeaAlma M252699Fox 32 float SC PerformanceJaShimano XTShimano XTShimano XT 12s 10-51Shimano MT501Shimano SLX 12sDT Swiss X1900 Alloy

Echter heb ik bij alle fietsen nog wel een aantal voor- en nadelen:
Canyon:
Voordelen:
  • Complete fiets, beste afmontage van alle fietsen.
  • Carbon wielen
  • Sram GX afgemonteerd
  • Remote lockout
Nadelen:
  • Geen lokale bikeshop waar ik bij problemen naartoe kan (kan redelijk wat zelf, tot een bepaalde hoogte)
  • Fiets wordt gekocht zonder erop gereden te hebben.
  • Als de fiets ooit terug moet wordt een tijdelijk vervangend exemplaar waarschijnlijk lastig
Specialized:
Voordelen
Nadelen
  • Duur om voorvork om te bouwen naar Remote Lockout
  • Sram NX afgemonteerd
Cannondale:
Voordelen:
  • Upside down vork
  • Remote lockout
Nadelen:
  • Sram NX afgemonteerd
  • Hoge onderhoudskosten aan Lefty?
  • Prijs
Orbea:
Voordelen
  • Shimano XT afmontage
  • Remote Lockout
  • DT Swiss wielset
Nadelen:
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Orbea, waarbij vooral het punt dat ik 'm lokaal kan kopen en erop kan fietsen voordat ik de fiets aanschaf. Kort daarachter zit de Canyon die door de online aanschaf op de tweede plek eindigt.

Zijn er merken/fietsen die ook goed bij mijn eisen passen?
Wat zijn hier de ervaringen bij Canyon? En tevens bij het merk Orbea?
Ik zat grofweg in dezelfde vijver te vissen maar kwam op de Cube C:62 Reaction SL (1x12 XT)

Uiteindelijk voor 2k kunnen kopen bij van Boxel in Galder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
@Hegeman
Wat wordt het inzetbereik en waar word je blij van?

Waar fiets je meestal?

En als laatste, hoeveel weeg je?

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 12-11-2019 05:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

@Hegeman
Ik kan je met geometrie en dergelijke niet zo goed helpen maar gewicht is wel een belangrijk iets om mee te nemen. Dat heb ik zelf twee keer onderschat bij de aanschaf van een fiets (zie mijn vrij recente posts hierboven) en dat heeft me nieuwe wielen gekost (€740 en €800 compleet én gemonteerd).

Canyon zit overigens in Koblenz (2 uur rijden vanaf Eindhoven) waar je alle fietsen kunt testen die ze hebben. Dat heb ik ook gedaan en dat beviel wel goed. Tevens hebben ze in Eindhoven een repair centre zitten waar je ook nog terecht kunt bij problemen. Ik ken Specialized en Orbea alleen van naam (goed) en Cannondale hoor ik zowel positieve als negatieve ervaringen over maar ik weet absoluut niet waar dat op gebaseerd zou moeten zijn.

Waarom een remote lockout trouwens? Ik heb die op de BMC maar als ik iets weinig tot niets vind toevoegen dan is het dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Typhone schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:08:
@Hegeman
Ik kan je met geometrie en dergelijke niet zo goed helpen maar gewicht is wel een belangrijk iets om mee te nemen. Dat heb ik zelf twee keer onderschat bij de aanschaf van een fiets (zie mijn vrij recente posts hierboven) en dat heeft me nieuwe wielen gekost (€740 en €800 compleet én gemonteerd).

Canyon zit overigens in Koblenz (2 uur rijden vanaf Eindhoven) waar je alle fietsen kunt testen die ze hebben. Dat heb ik ook gedaan en dat beviel wel goed. Tevens hebben ze in Eindhoven een repair centre zitten waar je ook nog terecht kunt bij problemen. Ik ken Specialized en Orbea alleen van naam (goed) en Cannondale hoor ik zowel positieve als negatieve ervaringen over maar ik weet absoluut niet waar dat op gebaseerd zou moeten zijn.

Waarom een remote lockout trouwens? Ik heb die op de BMC maar als ik iets weinig tot niets vind toevoegen dan is het dat wel :)
Remote lock out vind ik dan weer een must have. Dat gebruik ik constant om te schakelen tussen vlak wegdek en ruw terrein/trails. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-07 16:05

Hegeman

Weet van alles wat

Ruud schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 05:05:
@Hegeman
Wat wordt het inzetbereik en waar word je blij van?

Waar fiets je meestal?

En als laatste, hoeveel weeg je?
Met het inzetbereik bedoel je hoevaak ik fiets? Dat zal zomers 2 a 3x keer per week zijn en in de winter 1x per week met aanvullend 1x in de sportschool Sprint. Ik zal vooral fietsen voor mijn plezier, tochten in de weekenden en zomers 's avonds knallen over korte rondjes.

Ik fiets over het algemeen in het Oosten (woon in Nijverdal) van het land en in Duitsland.

Ik weeg rond de 95 a 100 kg.
Typhone schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:08:
@Hegeman

Ik heb bij de bikeshop waar ik de Orbea heb geprobeerd een discussie gehad over de wielen, daar verkochten ze ook Cannondale. De Cannondale wordt geleverd met Alloy wheels tot 95 a 100KG (mijn gewicht). De Orbea wordt met DT Swiss wielen die tot 120 KG kunnen hebben.
Mijn standpunt was dat het niet zoveel uitmaakt, als je 2.00m bent is je gewicht ook automatisch hoger. Maar de man die me hielp bij bikeshop zei dat dit wel degelijk een punt is waar fabrikanten over vallen in geval van garantie. Dus dan ga ik liever zelf ook op safe zitten en kies ik een fiets waarvan de velgen meer kunnen hebben (DT Swiss).

De Remote lockout gebruik ik super vaak tijdens fietsen. Klimmen, lockout aan, afdaling, lockout uit.
Misschien zit het tussen mn oren, maar als je kijkt hoeveel je vork inveert als je de lockout niet aan hebt staan ben ik van mening dat je die energie verliest, dus helpt het mij sneller omhoog te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Jpjedi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:41:
[...]

Remote lock out vind ik dan weer een must have. Dat gebruik ik constant om te schakelen tussen vlak wegdek en ruw terrein/trails. Etc.
gebruik je die echt zo veel? ik merk niet veel verschil als ik mijn lock niet gebruik op de weg.. ik zou em niet missen (heb ook geen remote, maar bij de vorige generatie lefty zit de knop vrij hoog door de dubbele kroon, dus op de weg goed binnen handbereik).

Ik lock eigenlijk nooit als ik naar Dorst fiets (7-8 km over wisselende kwaliteit fietspaden), Zondag nog van Breda naar Stadsbos 013 gereden (22 km) groot deel asfalt fietspad, dan lock ik voor de vorm, maar ik heb niet het idee dat het echt een groot verschil maakt. Een remote zou voor mij in ieder geval geen must zijn, die paar keer dat ik lock zou prima zonder remote kunnen.

@Hegeman
en bij klimmen in het terrein gebruik ik em echt nooit, dan heeft je vering echt wel toegevoegde waarde, of het moet echt een vlakke klim zijn..

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 12-11-2019 09:57 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Hegeman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:49:
[...]

De Remote lockout gebruik ik super vaak tijdens fietsen. Klimmen, lockout aan, afdaling, lockout uit.
Misschien zit het tussen mn oren, maar als je kijkt hoeveel je vork inveert als je de lockout niet aan hebt staan ben ik van mening dat je die energie verliest, dus helpt het mij sneller omhoog te komen.
Om maar even met de deur in huis te vallen: Ja, die energie verlies je. Maar die energie gaat met de lockout erop ook niet in je aandrijving zitten, maar verspreidt zich een beetje. Uiteindelijk is het inveren van je vork vooral een reactie op het deinen van je lichaam. De energie uit dat deinen ga je maar heel beperkt in je aandrijflijn terug vinden.

Maar goed, dat is mijn visie erop. Volgens vele nederlandse begrippen zou je ook niet met een 16/170mm fully in NL kunnen rijden, maar dat doe ik af en toe ook nog wel :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
[...]

Met het inzetbereik bedoel je hoevaak ik fiets? Dat zal zomers 2 a 3x keer per week zijn en in de winter 1x per week met aanvullend 1x in de sportschool Sprint. Ik zal vooral fietsen voor mijn plezier, tochten in de weekenden en zomers 's avonds knallen over korte rondjes.

Ik fiets over het algemeen in het Oosten (woon in Nijverdal) van het land en in Duitsland.

[...]

Ik heb bij de bikeshop waar ik de Orbea heb geprobeerd een discussie gehad over de wielen, daar verkochten ze ook Cannondale. De Cannondale wordt geleverd met Alloy wheels tot 95 a 100KG (mijn gewicht). De Orbea wordt met DT Swiss wielen die tot 120 KG kunnen hebben.
Mijn standpunt was dat het niet zoveel uitmaakt, als je 2.00m bent is je gewicht ook automatisch hoger. Maar de man die me hielp bij bikeshop zei dat dit wel degelijk een punt is waar fabrikanten over vallen in geval van garantie. Dus dan ga ik liever zelf ook op safe zitten en kies ik een fiets waarvan de velgen meer kunnen hebben (DT Swiss).

Met inzetbereik bedoel ik waar je fietst en waar je dus blij van wordt :) Waar je fietst heb je gepost maar waar je blij van wordt tijdens het fietsen nog niet.

Je bent iets langer dan ik met hetzelfde gewicht. Mijn welgemeende advies: BLIJF WEG VAN FLUBBERVORKEN ALS EEN FOX32 EN ROCKSHOX SID. Ga minimaal naar een 34'er en het liefst naar nog een maatje groter gezien je gebied. (DVO Diamond of Fox36 dus)

Daarnaast zijn alle wielsets die geleverd worden op je short list ongeschikt voor je. Echt waar, de fietsen die jij gekozen hebt zijn leuk tot een kilo of 75 a 80. Daarboven zijn ze echt niet stijf genoeg. De wielen en vork sowieso niet en de frames heb ik mijn twijfels over. Maar daarvoor zou ik de specifieke fietsen zelf moeten rijden.

Ga je echt voordeel merken van een stijvere vork? Ja! Tijdens remmen en sturen blijf je controle houden omdat je vork niet vervormt en dus gewoon zijn werk kan blijven doen. En je fiets doet ook echt wat met je input in plaats van eerst maximaal vervormen en dan pas insturen. Dat levert dus een direct stuurgevoel op in plaats van een wollig sturende fiets.

Hetzelfde geldt voor een geschikte wielset. Natuurlijk blijft een geschikte wielset langer heel maar ook hiervoor geldt dat je een direct stuurgevoel krijgt ipv een wollig gevoel.

Je budget is echt prima om een goede fiets te kopen. Maar als ik je een eerlijk advies mag geven; je doet met alle fietsen op je shortlist een miskoop.

En als we dan toch naar iets andere fietsen gaan kijken passen ze ook meteen beter bij je lengte!! ;)

@ElmarJ16: klopt helemaal! Die energie gaat vooral in je voorband zitten. Die heeft namelijk het minste weerstand tegen vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

@Hegeman
Vergeet alles wat je hoort over die wielen en het gewicht wat ze aankunnen. Ik zit op hetzelfde gewicht bij iets minder lengte en ik dacht ook dat de opgegeven waardes wel prima moesten zijn maar dat zijn uitersten. Ik heb in de buurt een heuveltje (65m hoog, De Gulberg) en elke tweede rit als ik eraf ging met DT Swiss X1900's kon ik de spaken weer laten fixen. Een keer een kuil of tak over het hoofd zien was ook al genoeg om op de BMC de X1700 velgen te laten zuchten. Ik heb daar een gigantisch gesprek mee gehad met @Ruud per DM en ik zou niet van die waarden uitgaan die opgegeven zijn. Vergeet niet dat die inclusief rijder + bepakking zijn. Die velgen waren allemaal 'lekker' licht wat het goed doet op de specs.

Ik heb nu ook DT Swiss velgen maar hele andere velgen met een andere samenstelling en geen centje pijn meer gehad. Verkopers zijn géén wielexperts daar ben ik al wel achter. Bij het klimmen met een lockout aan moet je volgens mij ook écht stampen op de pedalen anders heeft het weinig zin. Wanneer je gewoon zit is het energieverlies lang niet zo groot wanneer je niet gaat stampen op de pedalen.

De aanvulling van Ruud (hierboven) heb ik gemist tijdens het typen van mijn post maar ik heb de oude DT Swiss wielen nog liggen. Als ik die zonder meer kan overzetten mag je van mij wel een keer een rondje maken op die wielen en op de huidige wielen. Mijn fietsmaat komt overeen met wat jij zou moeten hebben (schat ik) en dan voel je het verschil in de wielen. Van de drie bikeshops die ik gevraagd heb waren de wielen alle drie zonder meer geschikt voor mij (!) (tot 120kg) en bij twee shops zeiden ze dat ik snelheid kon winnen door lichtere (veel duurdere) velgen te nemen :D

....en ja dat is een hele mindset die je door moet dat moest ik ook :). Ik ben blij dat ik een keer die ervaring kan delen als aankoophulp hier want meestal gaat het hier zo technisch dat ik heel graag meelurk maar voor elke 3e zin Google moet aanslingeren om te weten waar het over gaat ;) :P

[ Voor 30% gewijzigd door Typhone op 12-11-2019 10:12 . Reden: Laatste alinea ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29

Roozzz

Plus ultra

[...]

[...]
Zo maar een vraag, waarom zoek je een hardcore racebak met jouw verwachte inzet en gewicht? Ik durf de stelling wel aan dat je waarschijnlijk meer lol hebt op een iets minder racey fiets en dat deze ook nog een stuk langer meegaat met jouw gewicht. Voor de racebakken wordt typisch gezocht naar lichte materialen, en wordt duurzaamheid wat minder belangrijk. Zeker als je ietsje steviger bent ga je dat gewoon merken.

Een vork zoals een Reba of fox 32 is gewoon te slap voor jouw gewicht. Kies iets stijvers; een fox 34 lijkt mij al een stuk beter. Idem voor de wielen.
Qua fietsen zou ik grote vraagtekens hebben om iets anders te kopen dan de Canyon (Speci: Reba op een fiets van 2,5k; Orbea: Instapwieltjes; Cannondale: instapwieltjes, Lefty :r :> ). Maar dan weeg ik 60kg en ga ik ervan uit dat ik de grenzen wat minder snel bereik en alles heel houdt :P Voor jou zou ik vooral nog even wat verder oriënteren...

Oriënteer je alsjeblieft wat breder; daar ga je waarschijnlijk véél meer plezier van hebben.

-edit-
Wat @Ruud zegt dus :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Toch wel eens met bovenstaande adviezen, ook al ben ik zelf wel nogal van de lichte racebakken. Ik ben nou eenmaal zo'n typische "boswielrenner" waar hier nogal eens over geklaagd wordt ;) en ik wil vooral mijn maten met dito lichtgewicht XC bakken bij kunnen houden in het bos en het liefst wil ik ze wat pijn kunnen doen.

Maar als je insteek anders is en je gewoon met plezier en vertrouwen leuke rondes in het bos wil rijden waarbij je materiaal alles aan kan zijn bovenstaand goede adviezen. Ik ben ook niet al te zwaar (~80kg bij 1,92m) maar ik vind dat ik die Fox32 al vrij hard heb moeten zetten (120 psi terwijl het tabelletje 90-100psi aan geeft), dus daar moet ook wel rekening mee gehouden worden, de max van die vork is geloof ik 150 psi.

Vwb remote lockout, bij flink aanzetten uit het zadel op de rechte vlakke stukken vind ik dat de vork toch behoorlijk pompt, dan merk ik het altijd wel erg goed. Bij mijn oude fiets vond ik het ook wel een extra (en kwetsbaar) ding op mijn stuur en had ik ook liever een knop op de vork. Nu zit ie op de plaats waar eerst de linker shifter was en dan vind ik het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Prulleman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:52:
[...]

gebruik je die echt zo veel? ik merk niet veel verschil als ik mijn lock niet gebruik op de weg.. ik zou em niet missen (heb ook geen remote, maar bij de vorige generatie lefty zit de knop vrij hoog door de dubbele kroon, dus op de weg goed binnen handbereik).

Ik lock eigenlijk nooit als ik naar Dorst fiets (7-8 km over wisselende kwaliteit fietspaden), Zondag nog van Breda naar Stadsbos 013 gereden (22 km) groot deel asfalt fietspad, dan lock ik voor de vorm, maar ik heb niet het idee dat het echt een groot verschil maakt. Een remote zou voor mij in ieder geval geen must zijn, die paar keer dat ik lock zou prima zonder remote kunnen.

@Hegeman
en bij klimmen in het terrein gebruik ik em echt nooit, dan heeft je vering echt wel toegevoegde waarde, of het moet echt een vlakke klim zijn..
Ja toch wel. Op gravel en asfalt gaat hij uit. Ik merk het vooral als ik met de club rijd en dan ligt het tempo behoorlijk hoog. Dan kan ik goed bijbenen met strakke voorvork. Indien hij unlocked is dan ben ik meer aan het pompen dan dat ik kan aansluiten. Bij bochten op hogere snelheid stuurt het ook een pak strakker natuurlijk.

Ik cross ook dus merk dat als ik alleen rijd, ook wel eens de unlock vergeet op een technisch parcours. Minder comfort weliswaar maar geeft me toch meer terrein ‘gevoel’ maar dat heeft meer te maken met referentiekader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
laten we allemaal niet vergeten dat gevoel niet alles zegt en dat een strakke harde fiets misschien sneller voelt, maar of dat in alle gevallen ook zo is zou je echt moeten meten....

Misschien speelt ruwe power ook wel een rol en heb je hier meer last van als je 400 watt aan het wegtrappen bent, maar dan nog moet je niet op gevoel afgaan, of misschien moet je juist wat aan je traptechniek aanpassen en wat soepeler proberen te trappen, uiteindelijk komt het deinen door het verschil in power binnen 1 pedaalslag, als je dat soepeler weet te maken (hier kan een oval ook helpen :)) heb je ook minder last van deinen.

Ik weet dan 1 van de snellere rijders op Dorst (top 10 en KOM's) op een fully 30 seconden sneller is dan op een hardtail, en dan is Dorst echt geen super ruwe route en ligt het er op PR dagen super strak bij. Ik ben er van overtuigd dat je op dat tempo in bochten e.d. echt langzamer zou zijn fully locked. (sturen, controle, grip, etc).

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 12-11-2019 11:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:00:

Ga je echt voordeel merken van een stijvere vork? Ja! Tijdens remmen en sturen blijf je controle houden
Anekdote uit het verleden:

Vroeger reed ik op een Rocky Mountain Element uit 1999 en ik had daar een dubbelkroons Votec GS4 in zitten. Met die fiets kon ik alles, maakte niet uit hoe steil het was, ik reed naar beneden (steil voor die tijd he? nu rijden we veel extremer). Die Votec was nogal zwaar, dus ik wou wel eens een lichtere vork, dus heb ik een van de eerste SIDs aangeschaft, niet die blauwe, maar een generatie later, toen het onderhoud een beetje normaler was. Ik merkte eigenlijk niet veel verschil met de votec (afgezien van het gewicht) MAAR.... ik durfde echt nergens meer vanaf te rijden. Zelfs een afdaling waar ik normaal met een starre vork afreed, durfde ik niet meer. Ik heb toen de eerste Fox vork uitkwam meteen zo eentje in de fiets gezet en daarmee durfde ik weer alles te rijden.

Zo zie je maar dat een vork best veel invloed heeft, ook al merk je bij een parkeerplaatstest niet veel verschil tussen een slappe en stijve vork.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/Bikes/Archivebikes/12.%201999%20-%20Rocky%20Mountain%20Element%20LTD,%20new%20frame%20+%20ceramic%20rims,%20boy%20does%20it%20ride%20good.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja maar ik bedoel ook bij het wegsprinten na een technisch stuk bijvoorbeeld. Dat is bij mij dan staand met maximaal vermogen. Trap efficientie is dan (bij mij tenminste) geen factor meer en dan klik ik m vaak wel snel even uit. Maar zoals gezegd kan ik me ook wel voorstellen dat ik best zonder kan, ik vind het best fijn en gebruik het ook wel, maar voor mij ook geen must-have. Als ie stuk gaat zou het ook zo maar kunnen dat ik hem weer wil ombouwen naar een knop op de poot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:06:
Ja maar ik bedoel ook bij het wegsprinten na een technisch stuk bijvoorbeeld. Dat is bij mij dan staand met maximaal vermogen. Trap efficientie is dan (bij mij tenminste) geen factor meer en dan klik ik m vaak wel snel even uit. Maar zoals gezegd kan ik me ook wel voorstellen dat ik best zonder kan, ik vind het best fijn en gebruik het ook wel, maar voor mij ook geen must-have. Als ie stuk gaat zou het ook zo maar kunnen dat ik hem weer wil ombouwen naar een knop op de poot. ;-)
ah, de boswielrenner techniek ;)

hoewel ik ook een hardtail heb en het liefst zo hard mogelijk door het bos knal, geef ik toch de voorkeur mijn energie te spenderen op de bochtige singletracks (voor zover we technische stukken in de buurt hebben). Dan volle bak te sprinten op een recht stuk...

Het leuke van mountain biken is dat je ook snel kan zijn met techniek en niet alleen met ruwe power. Een combinatie is natuurlijk helemaal perfect, maar dan kan je je energie beter verdelen dan max sprinten tussen de technische stukken door, daar wordt het leuker van, en je zou zomaar je clubmaatjes eens op een achterstand kunnen zetten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Haha ik zal eens kijken, het probleem is wanneer ik per ongeluk achteraan rij op het technische stuk, dat zij er al vandoor sprinten en ik de aansluiting anders kwijt raak.

Op zich is dit inderdaad ook wel veranderd met mijn nieuwe fiets. Op de technische stukken heb ik zo veel meer vertrouwen nu (zal gedeeltelijk zeker psychologisch zijn) waardoor ik bij mijn laatste rit al merkte dat ik het nu inderdaad juist meer van de bochtige singletracks moest hebben. Dat had ik voorheen nooit kunnen bedenken, het is daarmee inderdaad wel leuker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Kluus kijk! dan ben je al op de juiste weg :D ;) nu zorgen dat je als eerste de single track in duikt en ze gelijk dropped

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
zonoskar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:06:
[...]

Anekdote uit het verleden:

Vroeger reed ik op een Rocky Mountain Element uit 1999 en ik had daar een dubbelkroons Votec GS4 in zitten. Met die fiets kon ik alles, maakte niet uit hoe steil het was, ik reed naar beneden (steil voor die tijd he? nu rijden we veel extremer). Die Votec was nogal zwaar, dus ik wou wel eens een lichtere vork, dus heb ik een van de eerste SIDs aangeschaft, niet die blauwe, maar een generatie later, toen het onderhoud een beetje normaler was. Ik merkte eigenlijk niet veel verschil met de votec (afgezien van het gewicht) MAAR.... ik durfde echt nergens meer vanaf te rijden. Zelfs een afdaling waar ik normaal met een starre vork afreed, durfde ik niet meer. Ik heb toen de eerste Fox vork uitkwam meteen zo eentje in de fiets gezet en daarmee durfde ik weer alles te rijden.

Zo zie je maar dat een vork best veel invloed heeft, ook al merk je bij een parkeerplaatstest niet veel verschil tussen een slappe en stijve vork.

[Afbeelding]
Beter kan ik mijn stelling niet onderbouwen! Een voorvork scheelt echt heel veel in vertrouwen. Ik ging van Fox32 (jaja, ik weet waarover ik praat ;) ) -> RS Yari -> RS Pike -> DVO Diamond.

Die laatste is echt heel erg goed!

En zeker met een wat hoger gewicht is een 32mm vork ongeschikt. (Specifieke vorken daargelaten, bijvoorbeeld een 32mm DVO Sapphire is ook vrij stevig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Kluus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:41:
Haha ik zal eens kijken, het probleem is wanneer ik per ongeluk achteraan rij op het technische stuk, dat zij er al vandoor sprinten en ik de aansluiting anders kwijt raak.

Op zich is dit inderdaad ook wel veranderd met mijn nieuwe fiets. Op de technische stukken heb ik zo veel meer vertrouwen nu (zal gedeeltelijk zeker psychologisch zijn) waardoor ik bij mijn laatste rit al merkte dat ik het nu inderdaad juist meer van de bochtige singletracks moest hebben. Dat had ik voorheen nooit kunnen bedenken, het is daarmee inderdaad wel leuker geworden.
Het punt is juist dat je die aansluiting weer terug vind op de technische stukken.

Sowieso heb ik nooit die drang gesnapt om als -letterlijk- een treintje achter elkaar aan te rijden. Je wilt toch met z'n allen plezier hebben en dan is het samen uit/samen thuis principe van toepassing. Dus als er iemand iets achter loopt, dan hou je als voorste even in zodat de ander bij kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Lockout gebruik zelf ook best veel, vooral met sprinten merk je dat hij anders veel inveert aan de voorkant.

Weet iemand hoe je er achter kan komen welke balhoofdset je nodig hebt?
https://www.workscomponen...-degree-headsets-15-c.asp

Zie wel dit artikel: https://www.parktool.com/...set-identification-system , maar word me niet helemaal duidelijk waar ik dit dan kan terugvinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Rev! schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:54:
Lockout gebruik zelf ook best veel, vooral met sprinten merk je dat hij anders veel inveert aan de voorkant.

Zie wel dit artikel: https://www.parktool.com/...set-identification-system , maar word me niet helemaal duidelijk waar ik dit dan kan terugvinden....
Het Parktool-artikel bevat wel alles wat je nodig hebt :)

Maar als je de specs van je frame niet kunt vinden dan is openmaken en opmeten de enige optie. Of hopen dat je de specs op de lagers nog kunt lezen. Dat scheelt veel zoekwerk bij de hoeken van IS-headsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16

Het makkelijkste is om je frame specificaties op te vragen. Daar zou het in moeten staan.

Anders vind ik de beschrijving van Hope toch wel het makkelijkste om te gebruiken:
https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/HOPEHEADSETS2011Web.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
ElmarJ16 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:53:
[...]

Het punt is juist dat je die aansluiting weer terug vind op de technische stukken.

Sowieso heb ik nooit die drang gesnapt om als -letterlijk- een treintje achter elkaar aan te rijden. Je wilt toch met z'n allen plezier hebben en dan is het samen uit/samen thuis principe van toepassing. Dus als er iemand iets achter loopt, dan hou je als voorste even in zodat de ander bij kan komen.
Zeg, dat is niet de boswielrenners-mentaliteit! Daar moet je iemand op het elastiek juist extra afmatten. Zo gaat dat bij haantjes ;)

Had ie maar met de langzame groep mee moeten gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:56:
[...]

Het Parktool-artikel bevat wel alles wat je nodig hebt :)

Maar als je de specs van je frame niet kunt vinden dan is openmaken en opmeten de enige optie. Of hopen dat je de specs op de lagers nog kunt lezen. Dat scheelt veel zoekwerk bij de hoeken van IS-headsets.
ElmarJ16 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:57:
[...]

Het makkelijkste is om je frame specificaties op te vragen. Daar zou het in moeten staan.

Anders vind ik de beschrijving van Hope toch wel het makkelijkste om te gebruiken:
https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/HOPEHEADSETS2011Web.pdf
Ok dat vermoeden had ik al, had gehoopt dat het ergens duidelijk zou opstaan. Nou hopen dat ze die info willen verstrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Rev! schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:59:
[...]

[...]

Ok dat vermoeden had ik al, had gehoopt dat het ergens duidelijk zou opstaan. Nou hopen dat ze die info willen verstrekken...
Welk frame heb je? Misschien kunnen we het met zijn allen opsnorren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

afhankelijk van je frame/vork combinatie.. maar je zoekt bewust een 2 graden angle set?

Waarschijnlijk heb je een tapered head tube en een tapered vork (steerer tube), dus 1 1/8 inch boven en 1 1/2 inch onder.

vervolgens moet heb je interne of externe cups met verschillende diameters, meeste is integrated tegenwoordig, dus dan moet je nog de diameter van ja frame weten, die kan je opvragen of opmeten

of je kijkt of je fiets hier tussen staat:
https://blue.canecreek.com/headset-fit-finder

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 12-11-2019 12:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:02
Heeft iemand al eens gekeken naar de nieuwe XTC modellen van Giant?
Compleet nieuw frame (waarbij de SL uitvoering nog een stukje lichter is), mooie afmontage (voor de prijs dan). Persoonlijk vind ik de SL uitvoeringen te duur, maar de gewone XTC Advanced 29 1 ziet er erg goed uit.

Iemand toevallig al ervaring met deze fietsen? Kans is niet zo groot, aangezien ze net uit zijn.

PS gisteravond m'n KTM Myroon verkocht, dus er moet wat anders komen ;-)

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:00:
[...]

Met inzetbereik bedoel ik waar je fietst en waar je dus blij van wordt :) Waar je fietst heb je gepost maar waar je blij van wordt tijdens het fietsen nog niet.

Je bent iets langer dan ik met hetzelfde gewicht. Mijn welgemeende advies: BLIJF WEG VAN FLUBBERVORKEN ALS EEN FOX32 EN ROCKSHOX SID. Ga minimaal naar een 34'er en het liefst naar nog een maatje groter gezien je gebied. (DVO Diamond of Fox36 dus)

Daarnaast zijn alle wielsets die geleverd worden op je short list ongeschikt voor je. Echt waar, de fietsen die jij gekozen hebt zijn leuk tot een kilo of 75 a 80. Daarboven zijn ze echt niet stijf genoeg. De wielen en vork sowieso niet en de frames heb ik mijn twijfels over. Maar daarvoor zou ik de specifieke fietsen zelf moeten rijden.

Ga je echt voordeel merken van een stijvere vork? Ja! Tijdens remmen en sturen blijf je controle houden omdat je vork niet vervormt en dus gewoon zijn werk kan blijven doen. En je fiets doet ook echt wat met je input in plaats van eerst maximaal vervormen en dan pas insturen. Dat levert dus een direct stuurgevoel op in plaats van een wollig sturende fiets.

Hetzelfde geldt voor een geschikte wielset. Natuurlijk blijft een geschikte wielset langer heel maar ook hiervoor geldt dat je een direct stuurgevoel krijgt ipv een wollig gevoel.

Je budget is echt prima om een goede fiets te kopen. Maar als ik je een eerlijk advies mag geven; je doet met alle fietsen op je shortlist een miskoop.

En als we dan toch naar iets andere fietsen gaan kijken passen ze ook meteen beter bij je lengte!! ;)

@ElmarJ16: klopt helemaal! Die energie gaat vooral in je voorband zitten. Die heeft namelijk het minste weerstand tegen vervorming.
Ik vond juist die fietsen op zijn shortlist mooie aankopen voor die prijs... Goede prijs/kwaliteit-verhouding.

Ben verbaasd dat jij ze helemaal niets vindt. Welke merken/typen in deze prijsklasse zou jij 'veel beter' vinden? Ben wel nieuwsgierig.
(jij hebt er nl meer verstand van dan ik... ik vind het vooral leuk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:01:
[...]

Welk frame heb je? Misschien kunnen we het met zijn allen opsnorren :)
Sensa Merano 2019
Prulleman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:01:
[...]

afhankelijk van je frame/vork combinatie.. maar je zoekt bewust een 2 graden angle set?

Waarschijnlijk heb je een tapered head tube en een tapered vork (steerer tube), dus 1 1/8 inch boven en 1 1/2 inch onder.

vervolgens moet heb je interne of externe cups met verschillende diameters, meeste is integrated tegenwoordig, dus dan moet je nog de diameter van ja frame weten, die kan je opvragen of opmeten

of je kijkt of je fiets hier tussen staat:
https://blue.canecreek.com/headset-fit-finder
Ja de balhoofdhoek is nu 70, zou mooi zijn als ik die wat kan verlagen. Ik heb al het verwachte antwoord terug van Sensa en die verwijzen me naar de dealer, wel konder ze me vertellen dat er een Supra H737 balhoofd is gebruikt maar daar word ik 123 ook niet veel wijzer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Galois schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:51:
[...]

Ik vond juist die fietsen op zijn shortlist mooie aankopen voor die prijs... Goede prijs/kwaliteit-verhouding.

Ben verbaasd dat jij ze helemaal niets vindt. Welke merken/typen in deze prijsklasse zou jij 'veel beter' vinden? Ben wel nieuwsgierig.
Ik vind de Canyon en Orbea prima fietsen en met Specialized en Cannondale heb ik niets dus daar zeg ik niets over. Maar niet voor iemand richting 100KG. Dan is het soort fietsen wat op de shortlist staat gewoon ongeschikt vind ik.

Deze fietsen zijn niet gemaakt voor iemand van 100KG, echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Ik denk dat ik die vraag wel kan invullen. De fietsen zijn qua hardware goede prijs/kwaliteit maar de rijder die erop rijdt in dit specifieke geval gaat dat niet zo ervaren. Been there seen that kan ik alleen maar vertellen :).

[edit....en weer issie me voor in dezelfde minuut! :D]

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 12-11-2019 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

komt er op neer dat dit meer fietsen zijn voor XC wedstrijden en dus ook xc wedstrijdrijders (en die wegen geen 100kg...) dus @Ruud bedoeld een ander type fiets wellicht een fully zoals een canyon neuron, of als je bij een hardtail wilt blijven een kona honza ofzo

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]
Ja dat begrijp ik, maar op een langer open verbindingstuk wordt dat gat wel snel heel groot als je vol in de wind zit. Maar goed het ging eigenlijk allemaal alleen over lockouts en het pompend effect wat je hebt als je staand even vlink aanzet.
[...]
Ik zie die treintjes meer als die groepen in de bossen die inderdaad allemaal in slakkegang achter elkaar rijden met de langzaamste voorop waardoor er voor niemand (nouja misschien dan de voorste) uitdaging is. En o wee als je zo'n groep waagt in te halen!
Ruud schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:57:
[...]

Zeg, dat is niet de boswielrenners-mentaliteit! Daar moet je iemand op het elastiek juist extra afmatten. Zo gaat dat bij haantjes ;)

Had ie maar met de langzame groep mee moeten gaan!
En zo is het!

Maar alle gekheid op een stokje, tuurlijk doen wij ook aan samen uit samen thuis, wil niet zeggen dat je elkaar niet een beetje mag prikken! Uiteindelijk wacht iedereen wel even ergens op elkaar hoor anders zou het een ongezellige boel zijn. Overigens zijn wij doorgaans ook maar met een man of drie/vier, dus das gewoon leuk spelen. Die grote clubs achter elkaar, daar heb ik ook een hekel aan (zoals hierboven al beschreven).

Maar goed, tot zo ver het uiteenlopende boscross gedrag, verder met aankoopadvies en discussie met inhoud :+ .

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 12-11-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

@Ruud en @Prulleman oké! Op die fiets. Jullie 'vallen' meer op de combinatie fiets-rijder en dan met als (enige) reden het gewicht van de rijder... Ik ben zelf 70 kg (1,80 m) dus dat is altijd iets waar ik eigenlijk nooit naar kijk...

Maar om een kwalitatief vergelijkbare fiets te hebben (qua onder andere afmontage en vork) voor iemand van 100 kg, zit je automatisch aan een hogere prijs... Snap ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Kluus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:01:
[...]

Maar goed, tot zo ver het uiteenlopende boscross gedrag, verder met aankoopadvies en discussie met inhoud :+ .
Inderdaad! Wat vinden we van rebranded carbon velgen en rebranded DT Swiss 370 hubs op een €3500 kostende hardtail? En dan zit er 'maar' Shimano XT als schakelmateriaal op...

[ Voor 40% gewijzigd door ElmarJ16 op 12-11-2019 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Galois schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:04:
@Ruud en @Prulleman oké! Op die fiets. Jullie 'vallen' meer op de combinatie fiets-rijder en dan met als (enige) reden het gewicht van de rijder... Ik ben zelf 70 kg (1,80 m) dus dat is altijd iets waar ik eigenlijk nooit naar kijk...

Maar om een kwalitatief vergelijkbare fiets te hebben (qua onder andere afmontage en vork) voor iemand van 100 kg, zit je automatisch aan een hogere prijs... Snap ik...
De hogere prijs is niet nodig, wel een stevigere fiets/frame. Een Honzo als voorbeeld zal in een carbon versie niet echt duurder zijn dan een dure XC carbon fiets van een specialized of cannondale. Het is gewoon een ander type fiets en meestal is die afmontage dan ook meteen wat steviger. En is carbon te duur dan heb je genoeg alu of stalen fietsen die prima geschikt zijn. Meestal kom je dan bij de 120-140mm hardtails uit.

terugkomend op die gewichten, in mijn geval speelt het wel een kleine rol.
Zelf ben ik maar 65kg en ik heb zowel die XC bak (Methanol) als een 3kg zwaardere LTHT (Bardino). Met mijn gewicht merk ik die extra 3 kilo echt wel, maar die Bardino is er ook niet om snel te gaan op het vlakke en zeker niet omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

meer dat je 2600 euro beter kan besteden aan een stevige fiets dan aan een lichte fiets als je 100kg weegt, los van de afmontage. Je kan in zo'n geval beter een fiets kopen met een wat zwaarder alu frame + fatsoenlijke onderdelen en geld overhouden voor een betere wielset, het hoeft niet gelijk duurder te worden, maar het kan wel beter aansluiten.

Aan de andere kant zie je dezelfde discussie ook voor lichtere rijders voorbij komen, ik ben zelf 76 kg (1.87m) en heb ook een xc racebak, waar ik nog steeds blij mee ben (al had ik achteraf liever een fully gehad). Ik zou mijn fiets niet willen inruilen voor een neuron, wel voor een lux.

Deze fiets zorgt voor mij dat ik mijn wekelijkse ritjes met plezier lekker rap kan rijden, en dat ik bv de trailtour limburg meer heb moeten lopen dat de meeste.. maar als dat je dagelijkse kost is moet je inderdaad geen XC bak nemen.

Dus ik ben het zeker niet eens om altijd maar een trail, all mountain, LTHT te nemen, puur omdat je dan met meer vertrouwen techinsche zaken kan rijden, er zijn genoeg redenen om een xc racebak te rijden, maar dat scheelt wel per persoon.
ElmarJ16 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:05:
[...]

Inderdaad! Wat vinden we van rebranded carbon velgen en rebranded DT Swiss 370 hubs op een €3500 kostende hardtail? En dan zit er 'maar' Shimano XT als schakelmateriaal op...
die giant XTC bedoel je? inderdaad een hoop geld... waarbij ik me afvraag of je zo'n bedrag niet beter kan besteden...
uiteindelijk zit ik ook op een vergelijkare fiets, carbon hardtail met carbon velgen, xt, ik was alleen wat minder kwijt omdat ik geluk heb gehad met een carbon frame upgrade na gebroken alu en ik zelf mijn wielen heb gebouwd. Maar als ik nu een (xc) fiets zou moeten uitzoeken zou ik een orbea oiz kopen

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 12-11-2019 13:21 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Rev! schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:56:
[...]

Sensa Merano 2019

[...]

Ja de balhoofdhoek is nu 70, zou mooi zijn als ik die wat kan verlagen. Ik heb al het verwachte antwoord terug van Sensa en die verwijzen me naar de dealer, wel konder ze me vertellen dat er een Supra H737 balhoofd is gebruikt maar daar word ik 123 ook niet veel wijzer mee.
Als het deze fiets is dan ben ik er bang voor, het lijkt op een integrated balhoofd (lagers rechtstreeks in het frame). Op de foto met de close-up van de vork zie ik geen randje van een cup uit het frame steken.

https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-pro-29-2019

Op de site van Sensa zelf zie ik alleen de Merano Evo en daar zie ik wel een cup uit het frame steken, dus dat is dan waarschijnlijk een in-set balhoofd setje. Dan zou je deze nodig hebben: https://www.workscomponen...ed-steerer-tube-355-p.asp

/edit: Over rijders gewichten, ik rij wel eens met 20Kg in de rugzak en dan merk ik niet echt iets geks aan mijn lichte XC fully hoor, zelfs niet met mijn ultra slappe American Classic wielen. Ik begrijp niet helemaal waar die drang voor stevige fietsen voor mensen van ca 100Kg vandaan komt. Ik ken zat mensen van 100Kg die op een Epic rijden. Echt, dat gaat zonder problemen hier in het bos. Ga je ermee naar extremer gebied (Ardennen of Alpen), of push je de fiets tot het uiterste in de NL bossen, dan is een iets dikkere vork (met 34 of 36 mm binnenpoten) en iets stevigere wielen (30mm interne breedte) aan te raden. Verder kan de fiets het hebben hoor. Dan ben je ca 300 gram op de vork en 150 gram per velg zwaarder.

Pas als je (veel) zwaarder dan 100 Kg bent en/of erg lomp rijdt, dan zou ik eens kijken naar een Honzo ofzo. Maar dat is meteen een heel andere fiets. Maar met zo'n gewicht is het bijhouden van lichte XC racers niet meteen je prioriteit neem ik aan.

[ Voor 32% gewijzigd door zonoskar op 12-11-2019 13:29 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:19:
[...]

Als het deze fiets is dan ben ik er bang voor, het lijkt op een integrated balhoofd (lagers rechtstreeks in het frame). Op de foto met de close-up van de vork zie ik geen randje van een cup uit het frame steken.

https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-pro-29-2019

Op de site van Sensa zelf zie ik alleen de Merano Evo en daar zie ik wel een cup uit het frame steken, dus dat is dan waarschijnlijk een in-set balhoofd setje. Dan zou je deze nodig hebben: https://www.workscomponen...ed-steerer-tube-355-p.asp
Deze is het: https://www.12gobiking.nl/sensa-merano-comp-2019

Specs komen niet helemaal overeen, ik heb oa een andere voorvork. Zal thuis eens een foto maken, heb blijkbaar ook geen enkele foto van de fiets.

"ben er bang voor" bedoel je dat het dan uberhaubt niet mogelijk is?

Een MTB kopen afgaande van de informatie van verkopers lijkt zowiezo onmogelijk. Ben bij diverse geweest en ze geven eigenlijk allemaal slechte of onjuiste informatie (1 die zelfs nadat ik vroeg of de voorvork luchtgeveerd was beweerde dat ze dat allemaal zijn, en toen ik vroeg waar het ventiel dan zat beweerde hij dat die onderop zat 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Correct, mijn BMC was ook €3899 toen ik die kocht. Jammer dat ik toen die adviezen niet eerder gekregen had (of überhaupt wist dat het mogelijk was dat een fiets niet goed zou presteren). Een fiets was toen 'gewoon een fiets' voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Rev! schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:39:
[...]
"ben er bang voor" bedoel je dat het dan uberhaubt niet mogelijk is?
Als de lagers direct in het frame zitten, dus zonder cups, dan kun je geen angleset monteren, deze hebben allemaal een cup die in het frame geperst wordt. Ik had hetzelfde met mijn Specialized Enduro.

Pagina: 1 ... 42 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic