Wat is het voordeel van met meerdere kettingen rijden? Ik hoorde er laatst iemand bij de club ook over dat hij dat deed. Minder slijtage aan je cassette?
Ja. Een cassette kost 140 euro en die ging bij de vorige 1600 kilometer mee. Niet dat deze ‘op’ was maar de ketting wel. Nieuwe ketting op oude cassette werkt niet, dus bij de nieuwe cassette 2 kettingen om zo de kosten te drukken.Rudolf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:20:
Wat is het voordeel van met meerdere kettingen rijden? Ik hoorde er laatst iemand bij de club ook over dat hij dat deed. Minder slijtage aan je cassette?
Je hebt verschillende soorten WD40. Het is een soort verzamelnaam geworden, maar om verwarring te voorkomen; de originele 'WD' staat voor 'Water Displacement' en is dus geen smeermiddel. Het heeft een licht smerende werking, maar is flinterdun en na ~100km uit je rolletjes verdwenen.wisselwerking schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:59:
Helemaal mee eens met @Prulleman Ik heb zelf jaren gefietst op basis van WD40 en daar nooit problemen mee gehad. Momenteel is mijn squirt op, dus gaat er rustig weer WD40 op. Laat je niet gek maken door alle marketing geneuzel en maak een keuze en blijf daarbij (tenzij het echt niet bevalt).
Het is eerder een schoonmaakmiddel dan smeermiddel.
Dat is mij bekend hoor. Toch gaat het op de een of andere manier prima. En blijkbaar ben ik niet de enige YouTube: The 5 Minute Bike Wash - How To Clean Your Bike In A HurryYpuh schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:39:
[...]
Je hebt verschillende soorten WD40. Het is een soort verzamelnaam geworden, maar om verwarring te voorkomen; de originele 'WD' staat voor 'Water Displacement' en is dus geen smeermiddel. Het heeft een licht smerende werking, maar is flinterdun en na ~100km uit je rolletjes verdwenen.
Het is eerder een schoonmaakmiddel dan smeermiddel.
WD-40 heeft absoluut geen smerende eigenschappen. Zoals vermeld is het een vochtafstotende laag zoals techwash voor wintersport kleding.
Het was natuurlijk wel heel erg goed adviesPrulleman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:02:
Ik zie alleen dat je een vraag stelde of je na schoonmaken opnieuw moet smeren en 1 iemand geeft als antwoord dat je beter een wet lube kan gebruiken..
Er zijn een paar dingen die je op orde moet hebben IMHO:
- bandendruk
- correcte druk in je veer elementen
- alle boutjes/moertjes vast
- helm mee
- zadel op juiste hoogte
-
-
-
- vignetten op orde
- aandrijflijn schoon van modder
- ketting gesmeerd
Je fiets gaat echt niet dood als je een keer niet smeert
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
helemaal eenszonoskar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:14:
[...]
Het was natuurlijk wel heel erg goed advies![]()
Er zijn een paar dingen die je op orde moet hebben IMHO:
- bandendruk
- correcte druk in je veer elementen
- alle boutjes/moertjes vast
- helm mee
- zadel op juiste hoogte
-
-
-
- vignetten op orde
- aandrijflijn schoon van modder
- ketting gesmeerd
Je fiets gaat echt niet dood als je een keer niet smeert
Ketting moet gewoon niet piepen, dan is het goed. Als de andere zaken niet OK zijn, heb je daar meer last van.
punt was ook niet dat het een verkeerd advies was (maar erg goed zou ik het ook niet noemen
Je ketting gaat meer geluid maken als er te weinig smering is. (rrrrrrrrrr-geluid
) Piepen is wel een stapje te ver
Over de hele discussie wet lube vs the rest. Ik gebruik zelf graag squirt (maar eigenlijk doet elke wax gebaseerde meuk het voor mij wel). Niet vanwege de enorme beloftes dat je honderden kilometers ermee kan maken of dat het voor minder slijtage zorgt.
Het belangrijkste voor mij is dat het in alle omstandigheden moet werken. Daar heb in met squirt gewoon goede ervaringen mee. Het wordt niet enorm vies als het modderig is. Het verdwijnt ook niet als ik een keer een modder ritje heb. Verder gaat het altijd wel minimaal 2 a 3 ritten mee, voordat ik merk dat m'n ketting droog wordt.
Vaak is het enige wat ik doe wat bijsmeren. Eens in de zoveel tijd (vaak gaan hier wel zeker 10 ritten overheen) maak ik de ketting weer goed schoon met zo'n kettingreinigingsapparaatje en breng ik het weer goed aan. Geen wondermiddel, maar het werkt gewoon. Daar heb ik met verschillende dry en wetlubes minder ervaring mee, maar ik heb er ook nooit veel tijd in gestoken om dit te optimaliseren.
Ik denk dat uiteindelijk ook gewoon het belangrijkste is om bij 1 middel te blijven en niet continue te blijven switchen. Maak ergens een gewoonte van dat goed werkt en wen er aan. Of het nou een wet lube, dry lube, wax of ander exotisch materiaal met keramische deeltjes is.
Het belangrijkste voor mij is dat het in alle omstandigheden moet werken. Daar heb in met squirt gewoon goede ervaringen mee. Het wordt niet enorm vies als het modderig is. Het verdwijnt ook niet als ik een keer een modder ritje heb. Verder gaat het altijd wel minimaal 2 a 3 ritten mee, voordat ik merk dat m'n ketting droog wordt.
Vaak is het enige wat ik doe wat bijsmeren. Eens in de zoveel tijd (vaak gaan hier wel zeker 10 ritten overheen) maak ik de ketting weer goed schoon met zo'n kettingreinigingsapparaatje en breng ik het weer goed aan. Geen wondermiddel, maar het werkt gewoon. Daar heb ik met verschillende dry en wetlubes minder ervaring mee, maar ik heb er ook nooit veel tijd in gestoken om dit te optimaliseren.
Ik denk dat uiteindelijk ook gewoon het belangrijkste is om bij 1 middel te blijven en niet continue te blijven switchen. Maak ergens een gewoonte van dat goed werkt en wen er aan. Of het nou een wet lube, dry lube, wax of ander exotisch materiaal met keramische deeltjes is.
Het is nietecht mountainbike maar Danny MacAskill heeft weer n filmpje gemaakt: YouTube: Danny MacAskill's Gymnasium
Niet normaal wat voor stunts die uithaalt
Sowieso goed want EEwingsJampot007 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:44:
Het is nietecht mountainbike maar Danny MacAskill heeft weer n filmpje gemaakt: YouTube: Danny MacAskill's Gymnasium
Ik ben er vanavond op de harde manier achter gekomen dat de 12-speed 10-45 cassette van shimano alleen bedoeld is voor de 2x12 groepen, waarbij de achterderailleur ook verschilt. Alleen 1x12 XTR heeft volgens de documentatie ook een speciale GS derailleur voor de 10-45.
1x12 XT en SLX is officieel alleen te gebruiken met 10-51 cassette en ik kreeg hem ook echt niet lekker afgesteld met een 10-45.
1x12 XT en SLX is officieel alleen te gebruiken met 10-51 cassette en ik kreeg hem ook echt niet lekker afgesteld met een 10-45.
Dat is ook voor het eerst dan. In de recente groepen is het nooit een issue geweest om een lange kooi derailleur te gebruiken met een cassette met een kleiner bereik.Kluus schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:52:
Ik ben er vanavond op de harde manier achter gekomen dat de 12-speed 10-45 cassette van shimano alleen bedoeld is voor de 2x12 groepen, waarbij de achterderailleur ook verschilt. Alleen 1x12 XTR heeft volgens de documentatie ook een speciale GS derailleur voor de 10-45.
Stom! Dat werkt bij SRAM dan een stuk beter. Daar bestaat die keuze gewoon niet
Welke issues kwam je tegen? Je hebt de b-tension juist ingesteld?
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 09-01-2020 05:58 ]
Klopt ja, op de racer gebruik ik zelf hier in NL ook gewoon probleemloos een 12-25 cassette op een lange kooi derrie, terwijl dit officieel niet in de specs zit.Ruud schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 05:45:
[...]
Dat is ook voor het eerst dan. In de recente groepen is het nooit een issue geweest om een lange kooi derailleur te gebruiken met een cassette met een kleiner bereik.
Stom! Dat werkt bij SRAM dan een stuk beter. Daar bestaat die keuze gewoon niet
Welke issues kwam je tegen? Je hebt de b-tension juist ingesteld?
Ik had eigenlijk de hele avond een tik op bepaalde kransjes waarbij de derailleur steeds aanspant en losschiet. Op zich had ik die er een heel eind uit door de H schoef een kwartje los te draaien en op het oog inderdaad de B-schroef te stellen.
Omdat het nog niet helemaal lekker liep ging ik eens kijken wat shimano zegt over de afstelling van de B-schroef en daar vond ik dat er dus een streep op de binnenkant van de kooi staat waarmee je het grootste blad moet uitlijnen, maar ook dat hierbij staat voor welk blad de derailleur is (51T in mijn geval dus), inclusief een compatibiliteit tabelletje (de groepen met een x120 indicatie zijn 2x12, x100 is 1x12):

Misschien was het wel werkend te krijgen aangezien de problemen die ik had ook al minder werden maar omdat ik dus zag dat die 10-45 cassette echt bedoeld was voor de 2x12 groep (die SRAM volgens mij niet heeft, vandaar geen keuze daar?) en mijn oude cassette nog goed lijkt te werken met de nieuwe ketting heb ik maar besloten niet te pionieren met mogelijke problemen onderweg tot gevolg.
Ik hou die 10-45 nog wel even op de plank tot er wat meer gebruikservaringen zijn, ik verwacht dat de 2e hands markt voor 2x12 Shimano onderdelen momenteel toch nog niet zo goed is.

Heb gisteravond de ketting schoongemaakt/ontvet en voorzien van wet lube. Lijkt stiller te zijn dan met de dry lube ice wax van pedrox op mijn eigen fiets. Heb fiets van mijn kameraad de ketting op verzoek ook maar gedaan en ik weet nu het verschil hoe een vieze / slecht gesmeerde ketting klinkt vs een schone ketting. Man wat was dat ding vies. Aangekoekte zwarte rommel zat er tussen de ketting. Fiets knarst iig niet meer en ketting loopt weer soepel/geruisloos. Zo klonk mijn fiets iig niet. Hij wou al met de fiets naar de fietsenmaker, maar lijkt nu niet meer nodig.
Toen kwam kameraad X ook in de app of ik zijn fiets ook wil doen, want die heeft onlangs een mtb gekocht om te proberen. Die heeft een (goedkope) ghost gekocht via marktplaats. Die was gelukkig nog schoon, maar voor de zekerheid dezelfde routine gedaan.
Volgorde hoe ik dit heb gedaan (op advies van collega's met meer ervaring):
- Ketting voorspoelen met water
- Ketting ontvetten (met tandenborstel om tussen de schakels te komen voor fiets van vriend 2, want die was echt en echt smerig)
- Ketting door vochtige doek laten draaien
- Ketting naspoelen met lauw/warm water
- Ketting droogmaken met doek
- Ketting droogspuiten met hoge druk
- Lube op de rolletjes van de ketting een drupje gedaan.
- Uur later doek er langs gehaald over de ketting.
Gezien ik nu een andere lube heb gebruikt moet ik een paar uur voor het fietsen nog bijsmeren of is dit voldoende voor de eerste tientallen kilometers?
Toen kwam kameraad X ook in de app of ik zijn fiets ook wil doen, want die heeft onlangs een mtb gekocht om te proberen. Die heeft een (goedkope) ghost gekocht via marktplaats. Die was gelukkig nog schoon, maar voor de zekerheid dezelfde routine gedaan.
Volgorde hoe ik dit heb gedaan (op advies van collega's met meer ervaring):
- Ketting voorspoelen met water
- Ketting ontvetten (met tandenborstel om tussen de schakels te komen voor fiets van vriend 2, want die was echt en echt smerig)
- Ketting door vochtige doek laten draaien
- Ketting naspoelen met lauw/warm water
- Ketting droogmaken met doek
- Ketting droogspuiten met hoge druk
- Lube op de rolletjes van de ketting een drupje gedaan.
- Uur later doek er langs gehaald over de ketting.
Gezien ik nu een andere lube heb gebruikt moet ik een paar uur voor het fietsen nog bijsmeren of is dit voldoende voor de eerste tientallen kilometers?
zonoskar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:14:
[...]
Het was natuurlijk wel heel erg goed advies
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Ik verwacht dat dat de eerste kilometers zeker voldoende gaat zijn. Teveel smering zorgt namelijk als snel voor veel vervuiling van de ketting. Wet lube spoelt dan niet zomaar weg, het is wel erg plakkerig. Dat zorgt ervoor dat je er redelijk snel zand / stof aan hebt plakken.Meneer iCy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:03:
Klopt, zoiets zat ik ook al te denken. Voor XTR hebben ze er dus wel al een derailleur voor, dus dat zal er voor XT misschien ook nog wel komen.Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:00:
@Kluus je zou ook nog kunnen kijken of het echt alleen de kooi is (soms is het hele parallellogram mechanisme ook net anders). Als alleen de kooi korter is, zou je misschien een losse kooi kunnen kopen
De verschillen liggen vooral in de grotere kransjes, dus ik ben er wel ok mee om voorlopig weer de 10-51 te gebruiken. De cassette bewaar ik wel even, over een jaar zijn er misschien wat meer ervaringen en kan ik weer eens experimenteren.
Voor SLX staat er wel een 2x12 derailleur in de productcatalogus van Shimano
Daar zijn ook wel hele duidelijke verschillen te zijn tussen de twee versies.

Edit: En XT ook dus: https://bike.shimano.com/...onent/deore-xt-m8100.html

Edit: En XT ook dus: https://bike.shimano.com/...onent/deore-xt-m8100.html
[ Voor 20% gewijzigd door Sjoewe op 09-01-2020 08:58 ]
oe, da's wel meer dan de kooi inderdaad...Sjoewe schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:55:
Voor SLX staat er wel een 2x12 derailleur in de productcatalogus van Shimano
[Afbeelding]
Klopt ja, maar voor XTR zijn er ook 2 derailleurs (gs en sgs) voor 1x12, echter zie ik nu op https://bike.shimano.com/...omponents-debut-new-.html dit:
Dat is dus iets anders dan wat de dealer manual zegt...RD-M9100-SGS
- Long cage derailleur
- 51T max cog size
- Works with both 10-51 and 10-45-tooth cassettes
RD-M9100-GS
- Short cage derailleur
- 45T max cog size
- Works with both 11-speed and 12-speed 10-45-tooth cassettes
- Better ground clearance (28mm shorter cage)
Klopt, maar dat plaatje is van de 2x12 groep, de sgs en gs binnen de 1x12 zien er meer gelijk uit.Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:57:
[...]
oe, da's wel meer dan de kooi inderdaad...
[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 09-01-2020 09:06 ]
om het nog ingewikkelder te maken...Kluus schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:01:
Klopt ja, maar voor XTR zijn er ook 2 derailleurs (gs en sgs) voor 1x12, echter zie ik nu op https://bike.shimano.com/...omponents-debut-new-.html dit:
[...]
Dat is dus iets anders dan wat de dealer manual zegt...
[...]
Klopt, maar dat plaatje is van de 2x12 groep, de sgs en gs binnen de 1x12 zien er meer gelijk uit.

dan is de hele eagle serie een stuk makkelijker, daar is alles compatible en hoef je enkel rekening te houden met wel of geen xd freehub voor je cassette
...maar SRAM Eagle luistert dan wel weer echt heel nauw qua afstelling. B-screw niet helemaal precies goed en je blijft pielen tot je een ons weegt, en zelfs dan kan het verschil tussen goed en matig in een halve slag van de kabelversteller zitten.
Wat mij gisteravond op viel is dat de rem hendels van de fiets van mijn kameraad een stuk korter zijn. Heeft dit ook voordelen naast het feit dat het er mooier uit ziet?
Thanks en daar ben ik wel van bewust dat er sneller troep aan blijft zitten.L0we schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:27:
[...]
Ik verwacht dat dat de eerste kilometers zeker voldoende gaat zijn. Teveel smering zorgt namelijk als snel voor veel vervuiling van de ketting. Wet lube spoelt dan niet zomaar weg, het is wel erg plakkerig. Dat zorgt ervoor dat je er redelijk snel zand / stof aan hebt plakken.
Ja, ik zal er straks misschien eens een mailtje naar shimano aan wagen, als ik niet meer kan vinden (ff zoeken nog). Maar het lijkt er bijna op dat ze bij het documenteren nog eens die advertorial nalazen en dachten van: "Ja hee, maar als we dat zó in een tabelletje gaan zetten koopt natuurlijk niemand meer die RD-M9100-GS!".Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:07:
[...]
om het nog ingewikkelder te maken...![]()
dan is de hele eagle serie een stuk makkelijker, daar is alles compatible en hoef je enkel rekening te houden met wel of geen xd freehub voor je cassette
Het is bekend dat ik meer sleutel dan fiets. Hey @Meneer iCy jij kunt er ook wat van. Maak je niet zo druk om een ketting!
Kortere remhevels zijn beter te doseren want kortere slag. (Verschil tussen twee of één vinger) Jouw rempomp is ontworpen om met twee vingers te bedienen dus zal minder vloeistof verlopen per mm verplaatsing denk ik. Of ik denk er weer te technisch over na en het maakt allemaal niets uit. Dat kan ook
Kortere remhevels zijn beter te doseren want kortere slag. (Verschil tussen twee of één vinger) Jouw rempomp is ontworpen om met twee vingers te bedienen dus zal minder vloeistof verlopen per mm verplaatsing denk ik. Of ik denk er weer te technisch over na en het maakt allemaal niets uit. Dat kan ook
[ Voor 55% gewijzigd door Ruud op 09-01-2020 09:30 ]
Korte hendels zijn makkelijker/beter met 1 vinger te bedienen, als je dat bij een lange hendel wilt doen moet je deze vaak heel ver naar binnen zetten (anders pak je met je wijsvinger in het midden en knijp je de hendel tegen je andere vingers aanMeneer iCy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:18:
Wat mij gisteravond op viel is dat de rem hendels van de fiets van mijn kameraad een stuk korter zijn. Heeft dit ook voordelen naast het feit dat het er mooier uit ziet?
[...]
Thanks en daar ben ik wel van bewust dat er sneller troep aan blijft zitten.
Niet alleen de remkracht is relevant, ik vind het ook wel heel fijn dat ik met 3 vingers per hand het stuur vast kan houden en mijn wijsvinger over de rem kan hebben liggen.Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:26:
[...]
Korte hendels zijn makkelijker/beter met 1 vinger te bedienen, als je dat bij een lange hendel wilt doen moet je deze vaak heel ver naar binnen zetten (anders pak je met je wijsvinger in het midden en knijp je de hendel tegen je andere vingers aan). Een langere hendel bedien je normaal gesproken dus met 2 vingers. Het voordeel is dat je op 2 manieren meer kracht kan zetten (met 2 vingers + langere hefboom). Bij goede remmen is dit echter niet nodig, en daarom zie je lange hendels vooral bij het instap segment (op enkele uitzonderingen na).
Als je je wijs- en middelvinger om de rem hebt liggen kan je een stuk minder stevig het stuur vasthouden.
Hmm, waar moet ik op letten mocht ik dit in de toekomst aan willen passen? Heb natuurlijk niet de duurste fiets gekocht dus qua hendels zou het inderdaad wel kunnen kloppen. Voor de rest is mijn fiets een stuk beter afgemonteerd dan van mijn kameraad. (Tourney van zijn Ghost vs Deore/XT van mijn Merida)Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:26:
[...]
Korte hendels zijn makkelijker/beter met 1 vinger te bedienen, als je dat bij een lange hendel wilt doen moet je deze vaak heel ver naar binnen zetten (anders pak je met je wijsvinger in het midden en knijp je de hendel tegen je andere vingers aan). Een langere hendel bedien je normaal gesproken dus met 2 vingers. Het voordeel is dat je op 2 manieren meer kracht kan zetten (met 2 vingers + langere hefboom). Bij goede remmen is dit echter niet nodig, en daarom zie je lange hendels vooral bij het instap segment (op enkele uitzonderingen na).
Ruud schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:24:
Het is bekend dat ik meer sleutel dan fiets. Hey @Meneer iCy jij kunt er ook wat van. Maak je niet zo druk om een ketting!
Zal vast wel minder worden bij mij, maar het sleutelen is ook leuk
@Meneer iCy ik heb de hele discussie niet goed gevolgd maar is het een shimano ketting? Let dan op dat deze directioneel zijn, misschien ligt ie verkeert om waardoor hij niet lekker over de kransjes rolt (al zou ik dan ook wat problemen met schakelen verwachten).
Verder heb ik wel eens gehoord dat KMC kettingen gewoon wat meer geluid kunnen maken dan Shimano kettingen door de gebruikte coating van de schakels. Al ben ik zelf fervent KMC gebruiker en heb ik mijn kettingen nog niet als lawaaierig ervaren, maar misschien let ik er niet voldoende op, ik weet ook hoe ie klinkt als ie echt wat liefde nodig heeft
.
Verder heb ik wel eens gehoord dat KMC kettingen gewoon wat meer geluid kunnen maken dan Shimano kettingen door de gebruikte coating van de schakels. Al ben ik zelf fervent KMC gebruiker en heb ik mijn kettingen nog niet als lawaaierig ervaren, maar misschien let ik er niet voldoende op, ik weet ook hoe ie klinkt als ie echt wat liefde nodig heeft
de derailleur is maar een klein deel van de afmontage.. maar omdat iedereen naar het labeltje van de achter derailleur kijkt monteren de meeste fietsmerken daar gewoon een XT. De wat duurdere fietsen gebruiken ook een betere shifter, maar remmen van hetzelfde niveau komt nog later.Meneer iCy schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:35:
[...]
Hmm, waar moet ik op letten mocht ik dit in de toekomst aan willen passen? Heb natuurlijk niet de duurste fiets gekocht dus qua hendels zou het inderdaad wel kunnen kloppen. Voor de rest is mijn fiets een stuk beter afgemonteerd dan van mijn kameraad. (Tourney van zijn Ghost vs Deore/XT van mijn Merida)
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zal vast wel minder worden bij mij, maar het sleutelen is ook leukMisschien maar eens een hobby fiets kopen die ik wekelijks in en uit elkaar haar zodat ik daar ook mijn behoefte aan kan voldoen
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit was ook gewoon het geval bij mijn fiets die ik in 2017 kocht (cannondale fsi alloy 1), hier zat een xt achter derailleur op, maar een slx shifter, sunrace cassette en < deore remmen. Op een fiets met een advies prijs van 2400 euro.. (kan je nagaan...).
Inmiddels is er wel wat veranderd aan de fiets, onder andere xt remmen en xt shifter, handgespaakte carbon wielen en een carbon frame onder garantie
anyway, wat betreft je remmen, als je het simpel wilt doen koop je gewoon een keer een setje SLX remmen. Als je wat meer te besteden hebt XT, hoewel het functioneel weinig uitmaakt. Als je en fancy setje wilt is er ook nog genoeg keuze bij andere merken. Maar alles in de klasse vanaf deore of vergelijkbaar bij andere merken hebben gewoon 1 vinger grepen, dus daarmee zit je altijd goed.
Als je zelf onderhoud wilt doen is het ook nog wel de overweging waard om bewust voor mineral oil of DOT vloeistof te kiezen, olie is wat makkelijker om mee te werken. (geen idee eigenlijk wat de voordelen van DOT zijn, zal wel iets met kookpunt enzo te maken hebben, maar volgens mij zitten er meer nadelen dan voordelen aan)
Shimano M315 remmenset zit er op mijn fiets, van mijn kameraad weet ik niet maar zal vast Deore zijn. Zie inderdaad het verschil tussen de deore en mijn set al qua hendels. Daar zullen ze vast wel op bezuinigd hebben bij mijn fiets. Zal in de toekomst (volgend jaar ofzo) eens kijken naar SLX maar eerst nog plezier aan het huidige hebben.Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:58:
[...]
anyway, wat betreft je remmen, als je het simpel wilt doen koop je gewoon een keer een setje SLX remmen. Als je wat meer te besteden hebt XT, hoewel het functioneel weinig uitmaakt. Als je en fancy setje wilt is er ook nog genoeg keuze bij andere merken. Maar alles in de klasse vanaf deore of vergelijkbaar bij andere merken hebben gewoon 1 vinger grepen, dus daarmee zit je altijd goed.
Bedankt voor de tips maar weer.
Ik weet niet wat voor ketting er om de fiets van mijn kameraad ligt. Zal vanavond even kijken. Weet wel dat het geluidsniveau van luid naar nihil is gegaan mijn zijn fiets na de grondige schoonmaakbeurt.Kluus schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:53:
@Meneer iCy ik heb de hele discussie niet goed gevolgd maar is het een shimano ketting? Let dan op dat deze directioneel zijn, misschien ligt ie verkeert om waardoor hij niet lekker over de kransjes rolt (al zou ik dan ook wat problemen met schakelen verwachten).
Verder heb ik wel eens gehoord dat KMC kettingen gewoon wat meer geluid kunnen maken dan Shimano kettingen door de gebruikte coating van de schakels. Al ben ik zelf fervent KMC gebruiker en heb ik mijn kettingen nog niet als lawaaierig ervaren, maar misschien let ik er niet voldoende op, ik weet ook hoe ie klinkt als ie echt wat liefde nodig heeft.
[ Voor 34% gewijzigd door Meneer iCy op 09-01-2020 10:18 ]
Ik was toch nog even nieuwsgierig over de echte verschillen tussen DOT en mineral oil en kwam het volgende artikel tegen (best interessant leesvoer):Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:58:
[...]
Als je zelf onderhoud wilt doen is het ook nog wel de overweging waard om bewust voor mineral oil of DOT vloeistof te kiezen, olie is wat makkelijker om mee te werken. (geen idee eigenlijk wat de voordelen van DOT zijn, zal wel iets met kookpunt enzo te maken hebben, maar volgens mij zitten er meer nadelen dan voordelen aan)
https://epicbleedsolution...rake-fluid-vs-mineral-oil
Voor mij is er geen duidelijke winnaar. Ik heb beide system gereden en ook onderhouden. Ik vind de verschillen zo klein, dat ik liever een rem heb die aan mijn wensen voldoet ongeacht het type olie wat erin zit. Mijn remmen bleed ik altijd preventief minimaal 1 keer per jaar. En het artikel gelezen hebben dan concludeer ik dat ik dan beter dot vloeistof kan gebruiken. Als er dan toch water in het systeem komt, dan mengt het nog tenminste waardoor het kookpunt van de gehele vloeistof verlaagd. Bij mineral oil mengt het niet en wordt je effectieve kookpunt 100 graden.
Op zich scheelt het kookpunt niet heel veel. Top DOT4 vloeistof zit op 320 graden Celsius. Shimano olie op 290ish?
Zou olie net iets meer samendrukbaar zijn? Dat is namelijk ook een verschil tussen standaard dot4/5.1 en top-remvloeistof.
Grootste voordeel van olie voor mij is dat olie niet corrosief is terwijl remvloeistof echt grote zooi is op dat gebied.
Zou olie net iets meer samendrukbaar zijn? Dat is namelijk ook een verschil tussen standaard dot4/5.1 en top-remvloeistof.
Grootste voordeel van olie voor mij is dat olie niet corrosief is terwijl remvloeistof echt grote zooi is op dat gebied.
Heb nooit met dot gewerkt, maar het feit dat een beetje kliederen niet gelijk een drama is vind ik wel prettig bij olie. Verder waren mijn vorige remmen niet goed en moesten regelmatig ontlucht worden. Xt remmen werken nu al ruim 1.5 jaar probleemloos zonder onderhoud (op pads vervangen na).
Anyway, zonder te oordelen over wat beter is, is het wel ander spul en zou je daarom een bewuste keuze kunnen maken (of bewust ervoor kiezen dat het je niks uitmaakt zoals @ElmarJ16
)
Anyway, zonder te oordelen over wat beter is, is het wel ander spul en zou je daarom een bewuste keuze kunnen maken (of bewust ervoor kiezen dat het je niks uitmaakt zoals @ElmarJ16
Zo gister en vandaag gereden. Vandaag behoorlijk vies terug gekomen en het regende. Dacht bij het rondje rondom racecircuit even rustig aan te doen voor mijn kameraad. Had ik het eerste gedeelte nou maar niet ingehouden want denk dat het dan wederom een PR was geworden.
Gister heb ik daar wel een PR gereden en sta nu op nummer 32. Qua modder en bochtenwerk, ga steeds sneller en verwacht dat het deze maand vast wel een keer mis gaat 😂
Gister heb ik daar wel een PR gereden en sta nu op nummer 32. Qua modder en bochtenwerk, ga steeds sneller en verwacht dat het deze maand vast wel een keer mis gaat 😂
Ik hoor een Prullenman in de dop met die PR-praatMeneer iCy schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:01:
Zo gister en vandaag gereden. Vandaag behoorlijk vies terug gekomen en het regende. Dacht bij het rondje rondom racecircuit even rustig aan te doen voor mijn kameraad. Had ik het eerste gedeelte nou maar niet ingehouden want denk dat het dan wederom een PR was geworden.
Goed te horen dat je kilometers blijft maken!
Ik heb in de aftermath van kerst de Alpe du Zwift opgefietst. Eitje!Prulleman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:35:
@Ruud wacht maar af, ben nu aan de slag met Trainerroad (structured workouts) op een wahoo kickr core. In eerste instantie een trainingsplan voor de 90 km Cimes de Waimes, maar daarna is het de bedoeling om een rondje Dorst in de buurt van de 22 minuten te krijgen.
Nice! ik heb een maandje zwift geprobeerd, maar nog niet genoeg punten voor de alpe du zwift helaas, anders had ik die ook wel een keertje geprobeerd. misschien dat ik em nog een keer kan unlocken via de free 25km...Ruud schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:49:
[...]
Ik heb in de aftermath van kerst de Alpe du Zwift opgefietst. Eitje!
Volgens mij moet je voor Alpe du Zwift level 12 zijn. Dan moet je toch al wel redelijk doorfietsen (richting de 1.000km).Prulleman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:52:
[...]
Nice! ik heb een maandje zwift geprobeerd, maar nog niet genoeg punten voor de alpe du zwift helaas, anders had ik die ook wel een keertje geprobeerd. misschien dat ik em nog een keer kan unlocken via de free 25km...
Heh die berg opfietsen is een ding, de tijd waarin je het doet een ander... Heb hem eergisteren voor het eerst gedaan in 1:11 met 218 Watt gemiddeld. Niet echt super natuurlijk, maar met mijn gewicht ben ik niet bepaald een klimmer... De downhill erna ging gelukkig wel beter :-P
Level 12 is trouwens goed te halen als je een route achievement + workout combineert. Focus op vlakke routes, want XP is alleen afhankelijk van KMs en niet hoogte meters. Pak tot slot een TT bike voor snelheid + XP bonussen onder de poortjes.
Maar goed, beetje off topic
Level 12 is trouwens goed te halen als je een route achievement + workout combineert. Focus op vlakke routes, want XP is alleen afhankelijk van KMs en niet hoogte meters. Pak tot slot een TT bike voor snelheid + XP bonussen onder de poortjes.
Maar goed, beetje off topic
Hier worden weinig pr´tjes gereden momenteel. Alleen in afstand misschien. I.v.m. tochten die in het voorjaar gepland staan ben ik naar de 100 km toe aan het werken. Vorige week 85km gereden, deze week 90km met een flinke buikgriep. Wilde eigenlijk helemaal niet gaan, maar m´n maatje nam ´s ochtends de telefoon niet op. Ik was bij 10 km eigenlijk al klaar, bij elke keer dat ik aanzette zat ik meteen vol in de verzuring. Maar toch stug door blijven trappen. Uiteindelijk bij 75km toen het begon te regen de handdoek gegooid en naar huis gegaan. Ik had natuurlijk niet 3 uur lang mijn broek droog gehouden om hem vervolgens nat te laten regenen.
Wat heb ik af zitten zien zeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Rudolf op 13-01-2020 10:53 ]
@Prulleman Ik was eigenlijk wel blij dat ik geweest was. Voelde me de rest van de middag een stuk beter.
Lekker weer wat gescharreld afgelopen weekend, de (pre-)build begint wel aardig te vlotten:
Over de wielen moet ik nog maar even goed gaan nadenken... wordt sowieso wel een handgespaakte set, maar twijfel een beetje tussen een wat 'goedkoper' no-nonsense op basis van DT-Swiss 350 E532, of een wat meer excentrieke Hope Pro4 + Chinees carbon combo. Spaarvarken moet ondertussen ook wel even op adem komen, dus ik heb geen haast.
Misschien tik ik nog een goedkoop voorloop-setje op de kop via MP zodat het ding alvast even kan rollen.
Pedalen worden denk ik gewoon maar weer Crankbrother Stamp 2 denk ik, of ik moet nog een leuk alternatief vinden.DONE:
REAR SHOCK: RockShox Super Deluxe Ultimate Trunnion
FORK: RockShox Lyrik Ultimate RC2 Charger 2 DebonAir 160mm Tapered 110mm Spacing
CRANK: Truvativ Descendant 6K Eagle Crankset - Direct Mount 32 Teeth - Boost 52mm - DUB
B/B: SRAM DUB PF92
CHAIN: SRAM GX-Eagle
CASSETTE: SRAM GX-Eagle 10-50t
R/D: SRAM GX-Eagle
SHIFTER: SRAM GX-Eagle
BRAKES CALIPERS: Shimano Deore XT BR-M8020
BRAKE ROTORS: Shimano SM-RT66 203mm Front & Rear
BRAKE LEVERS: Shimano BL-M8000 - I-Spec II
HEADSET: Cane Creek FORTY
HANDLEBAR: Kona XC/BC 35
STEM: Kona XC/BC 35
SEATPOST: Rockshox Reverb Stealth 150mm
SEAT CLAMP: Kona Clamp
GRIPS: Kona Key Grip
SADDLE: EC90 AliExpress
TIRES: Continental Trail King ProTectection 2.4 (front) + Continental Mountain King ProTection 2.4 (rear)
MISC: Wolf Tooth ReMote Sustain Reverb conversion-kit, AliExpress I-Spec II MisMatchmaker
TODO:
WHEELS: ...
PEDALS: ...
Over de wielen moet ik nog maar even goed gaan nadenken... wordt sowieso wel een handgespaakte set, maar twijfel een beetje tussen een wat 'goedkoper' no-nonsense op basis van DT-Swiss 350 E532, of een wat meer excentrieke Hope Pro4 + Chinees carbon combo. Spaarvarken moet ondertussen ook wel even op adem komen, dus ik heb geen haast.
Misschien tik ik nog een goedkoop voorloop-setje op de kop via MP zodat het ding alvast even kan rollen.
@Sjoewe:
Hoe ben je met zelf spaken? Ik heb nog nieuwe Novatec boost/XD naven liggen (iets enduro-igs (SB641/642 uit mijn hoofd))
Met Ryde Edge28 velgen en spaken (32 gaats)
Hoe ben je met zelf spaken? Ik heb nog nieuwe Novatec boost/XD naven liggen (iets enduro-igs (SB641/642 uit mijn hoofd))
Met Ryde Edge28 velgen en spaken (32 gaats)
@Ruud
Ken de globale theorie, een slag eruit halen kan ik wel, maar ik heb zelf nog nooit een heel wiel gespaakt.
Wil het wel leren...
Ken de globale theorie, een slag eruit halen kan ik wel, maar ik heb zelf nog nooit een heel wiel gespaakt.
Wil het wel leren...
@Sjoewe het is te doen, ook een high end set als eerste bouwsel is de moeite waard.
Je moet wel geduld hebben, precies kunnen werken, en interesse in de theorie er achter maakt het een stuk makkelijker te volgen (op logica werken ipv stapjes volgen en vastlopen omdat er 1 stap anders gaat bv).
Ik ben nog steeds blij met mijn zelfgespaakte carbon nextie velgen
Je moet wel geduld hebben, precies kunnen werken, en interesse in de theorie er achter maakt het een stuk makkelijker te volgen (op logica werken ipv stapjes volgen en vastlopen omdat er 1 stap anders gaat bv).
Ik ben nog steeds blij met mijn zelfgespaakte carbon nextie velgen
Fiets van kameraad gisteren ook maar ff in orde gemaakt. Schakelde niet goed over meer. Was een kwestie van afstellen en schakelt nu weer als een zonnetje.
Heb deze instructie gevolgd mocht iemand een duidelijke zoeken, maar ga er van uit dat de meeste het e.e.a. wel weten.
https://www.futurumshop.n.../hoe-derailleur-afstellen
Heb deze instructie gevolgd mocht iemand een duidelijke zoeken, maar ga er van uit dat de meeste het e.e.a. wel weten.
Stap 0: Begin met het afstellen van je b-schroef (B-gap), want anders kun je stappen 1-7 wel overslaan 
Als je achter derri niet op de juiste hoogte staat tov je grootste blad, dan loopt alles in de soep. De rest van de stappen klinken allemaal logisch maar controle van de b-schroef is stap 1.
Als je achter derri niet op de juiste hoogte staat tov je grootste blad, dan loopt alles in de soep. De rest van de stappen klinken allemaal logisch maar controle van de b-schroef is stap 1.
En wees zeer terughoudend met het aanpassen van de limieten (met name L). Het staat leuk omschreven in stap 6 als "de ketting kan dan tussen het wiel en de cassette vallen" maar in de praktijk betekent het al snel het einde van je rit, derailleur patje, eventueel derailleur en als je pech hebt ook een paar spaken wanneer dat gebeurt.
Over het algemeen zou ik stap 1 t/m 6 overslaan tenzij je het écht niet goed krijgt met stap 7, 8 en 9.
Edit: Er staat trouwens ook niet hoe je moet controleren dat of je L schroef niet te los staat, namelijk door handmatig proberen de derailleur te verplaatsen of wat extra spanning te geven met je shifter, als dat lukt.
Over het algemeen zou ik stap 1 t/m 6 overslaan tenzij je het écht niet goed krijgt met stap 7, 8 en 9.
Edit: Er staat trouwens ook niet hoe je moet controleren dat of je L schroef niet te los staat, namelijk door handmatig proberen de derailleur te verplaatsen of wat extra spanning te geven met je shifter, als dat lukt.
[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 14-01-2020 11:12 ]
en als je dan nog geen fatsoenlijke afstelling kan vinden check dan:
- binnen/buitenkabel (vuil, versleten, ...). Vaak gaat het schakelen naar kleinere kransjes dan lastiger (teveel weerstand van de kabel)
- alignment van de derailleur/padje, als deze een beetje scheef staat merk je dit vaak dat een deel van de cassette wel goed schakelt, maar bv aan de uiterste juist slechter.
(bij 11 en vooral 12 speed groepen komt de afstelling een stuk nauwkeuriger, de marges zijn een stuk kleiner)
- binnen/buitenkabel (vuil, versleten, ...). Vaak gaat het schakelen naar kleinere kransjes dan lastiger (teveel weerstand van de kabel)
- alignment van de derailleur/padje, als deze een beetje scheef staat merk je dit vaak dat een deel van de cassette wel goed schakelt, maar bv aan de uiterste juist slechter.
(bij 11 en vooral 12 speed groepen komt de afstelling een stuk nauwkeuriger, de marges zijn een stuk kleiner)
Heb ook alleen maar de kabel hoeven af te stellen bij de achter derailleur en de voor derailleur een klein beetje aangepast (Liep iets aan bij de voor derailleur).Holkers schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:00:
Stap 0: Begin met het afstellen van je b-schroef (B-gap), want anders kun je stappen 1-7 wel overslaan
Tis niet dat ik de schroevendraaier 600x heb moeten draaien. Volgens mij een kwart tot een halve slag.
Dus bij de achter derailleur eigenlijk alleen stap 7 uitgevoerd.
Dat is meestal genoegMeneer iCy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:15:
[...]
Heb ook alleen maar de kabel hoeven af te stellen bij de achter derailleur en de voor derailleur een klein beetje aangepast (Liep iets aan bij de voor derailleur).
Tis niet dat ik de schroevendraaier 600x heb moeten draaien. Volgens mij een kwart tot een halve slag.
Dus bij de achter derailleur eigenlijk alleen stap 7 uitgevoerd.
Zeker bij een nieuwe fiets/binnenkabel rekt de kabel nog wel een beetje. Of moet alles zich zetten, dat kan ook.
Voor de visueel ingestelden zoals ikzelf: YouTube: Park ToolMeneer iCy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:20:
“Tuurlijk, ik ga wel mee”
Famous last words. Zondag om 6:15 weg naar Den Helder voor een rondje Texel. Leuke ronde lijkt me, niet heel erg uitdagend maar mooi qua weer en omgeving. Maar wel vroeg...
Famous last words. Zondag om 6:15 weg naar Den Helder voor een rondje Texel. Leuke ronde lijkt me, niet heel erg uitdagend maar mooi qua weer en omgeving. Maar wel vroeg...
Duingedeelte aan de westkant is mooi, ze hebben er veel stukken weg uitgehaald en vervangen door trails. Echter aan de oostkant zijn recht toe recht aan dijk- en polderwegen.Holkers schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:23:
“Tuurlijk, ik ga wel mee”
Is volledig aan de westelijke kant. Vanaf de boot door duin en bos tot aan de Slufter en terugJpjedi schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:30:
[...]
Duingedeelte aan de westkant is mooi, ze hebben er veel stukken weg uitgehaald en vervangen door trails. Echter aan de oostkant zijn recht toe recht aan dijk- en polderwegen.
Kon het niet laten, dus alvast een beetje zitten bouwen aan de Process. Wolf Tooth ReMote Sustain op de Reverb geïnstalleerd. Toch wel echt een mooi stukje techniek, installatie is goed te doen en gelijk het grootste erger punt van de Reverb uit de weg geruimd.
Paar maanden terug nog paar keer gereden en toen was hij rond via de oostkant. Misschien ondertussen aangepast maar lijkt me sterk. Mss zijn er meerdere routes?Holkers schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:23:
[...]
Is volledig aan de westelijke kant. Vanaf de boot door duin en bos tot aan de Slufter en terug
https://www.mtbroutes.nl/noord-holland/texel
Is geen vaste route, gaat door gebieden normaal niet toegankelijk of niet deel van de MTB route. We gaan het zien
Ah ok,Holkers schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:13:
Is geen vaste route, gaat door gebieden normaal niet toegankelijk of niet deel van de MTB route. We gaan het zien
Iig veel plezier 👍
Ga morgenavond een ritje op de weg doen (even wat kilometers maken). Nog tips daarvoor behalve verlichting? Moet ik mijn banden iets harder pompen of gewoon op 2.5 bar laten?
Doe naast verlichting ook een reflecterend hesje aan. Voor bandendruk heb ik echt geen idee ik doe het altijd op gevoel, pomp geeft geeneens druk aan haha. Als je wat minder moeite wil doen kan wat harder wel helpen ja om je rolweerstand te verlagen.
Prima plan! Ik heb afgelopen maandag een ritje op de weg gemaakt, werkt erg lekker als trainings-rondje.Meneer iCy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:48:
Ga morgenavond een ritje op de weg doen (even wat kilometers maken). Nog tips daarvoor behalve verlichting? Moet ik mijn banden iets harder pompen of gewoon op 2.5 bar laten?
Standaard 2,5 bar vind ik al vrij enthousiast. Op de trail heb ik ze meestal op 1,8 staan, maar voor op de weg meestal 2,5.
Hou er rekening mee dat je als je door open gebied heen fietst wat meer wind vangt, en dus iets sneller af kan koelen.
2,5 barMeneer iCy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:48:

voor op de weg prima, maar in het bos mag het echt wel wat minder. Je moet voor jezelf de ondergrens zien te vinden waarbij je niet doorslaat op wortels/stenen of omklapt in bochten. Een concreet advies is erg lastig, want het is afhankelijk van:
- rijder gewicht (hoe zwaarder je bent hoe meer druk je nodig hebt)
- rijstijl (hoe harder je door de bocht drukt en hoe harder je over obstakels knalt hoe meer druk je nodig hebt)
- ondergrond, (bij veel scherpe stenen etc mag de druk wat hoger om minder snel lek te rijden)
- buitenband (sommige banden klappen sneller om in bochten, kwestie van uitproberen)
- band breedte (2.25" vs 2,8" brede banden hebben minder druk nodig)
- tubeless of binnenband (tubeless kan lager)
- velgbreedte (smalle velgen hebben meer druk nodig om rollen/omklappen in bochten te voorkomen)
Maar ik zou zeggen dat het zeker onder de 2 bar moet kunnen, ook als alles aan de verkeerde kant zit zeg maar.
Voordelen van lage druk:
- minder rolweerstand in het terrein
- meer grip
Zelf rij ik met 1,3 voor 1,4 achter, met racing ralp/ray in 2.25", op 26,5 mm (intern) velgen, tubeless en 76 kg. normale nederlandse xc rondjes.
Waarom zou je met lagere druk minder rolweerstand hebben? Je hebt dan toch juist meer oppervlakte wat de grond raakt, vandaar ook meer grip. Ik zou je druk inprincipe altijd zo hoog mogelijk houden als je maar genoeg grip hebt. Behalve op parcoursen met stenen, daar zul je zachtere banden moeten rijden om lekrrijden te voorkomenPrulleman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:37:
[...]
Voordelen van lage druk:
- minder rolweerstand in het terrein
- meer grip
Zelf rij ik met 1,3 voor 1,4 achter, met racing ralp/ray in 2.25", op 26,5 mm (intern) velgen, tubeless en 76 kg. normale nederlandse xc rondjes.
Ik heb rekening gehouden met wat tabellen/informatie wat op internet staat ivm mijn overgewicht. Zag bij 105kg dat 2,3-2,4 werd aangeraden bij een 29 incher.L0we schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:31:
[...]
Prima plan! Ik heb afgelopen maandag een ritje op de weg gemaakt, werkt erg lekker als trainings-rondje.
Standaard 2,5 bar vind ik al vrij enthousiast. Op de trail heb ik ze meestal op 1,8 staan, maar voor op de weg meestal 2,5.
Hou er rekening mee dat je als je door open gebied heen fietst wat meer wind vangt, en dus iets sneller af kan koelen.
Qua afkoelen ik weet het, maar ik heb het nooit zo snel koud in tegenstelling tot mijn kameraad.
Zie hierboven, heb behoorlijk wat meer gewicht mee te zeulen
[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 15-01-2020 13:55 ]
NopeJampot007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:48:
[...]
Waarom zou je met lagere druk minder rolweerstand hebben? Je hebt dan toch juist meer oppervlakte wat de grond raakt, vandaar ook meer grip. Ik zou je druk inprincipe altijd zo hoog mogelijk houden als je maar genoeg grip hebt. Behalve op parcoursen met stenen, daar zul je zachtere banden moeten rijden om lekrrijden te voorkomen
Op een biljartlaken heb je gelijk. Maar veel weerstand wordt veroorzaakt door het vervormen van de band. Een zachtere band vervormt vele malen makkelijker dan een harde band. En die zachte band absorbeert vormen dus veel makkelijker en rolt gewoon door. Een harde band heeft veel meer last van alles wat je tegenkomt onderweg.
En de extra grip komt ook doordat de band makkelijker vervormt en daardoor meer oppervlak heeft op obstakels.
@Jampot007 je doet je avatar eer aan
als roadie
Misschien is rolweerstand niet de juiste term in mijn verhaal en is gaat het meer op het behoud van snelheid/momentum. met zachte banden blijf je beter de grond volgen, met harde banden ga je bij oneffenheden eerder omhoog dan rechtdoor, wat je snelheid niet te goede komt.
(en wat @Ruud zegt
)
@Meneer iCy met 105 kg kan je nog best onder de 2 bar (mits je geen 1,8" banden op 19mm velgen hebt, maar "gewoon" 2.25" op 21 of 23 mm)
Misschien is rolweerstand niet de juiste term in mijn verhaal en is gaat het meer op het behoud van snelheid/momentum. met zachte banden blijf je beter de grond volgen, met harde banden ga je bij oneffenheden eerder omhoog dan rechtdoor, wat je snelheid niet te goede komt.
(en wat @Ruud zegt
@Meneer iCy met 105 kg kan je nog best onder de 2 bar (mits je geen 1,8" banden op 19mm velgen hebt, maar "gewoon" 2.25" op 21 of 23 mm)
Dat is ook te hoog. Ik weeg niet veel minder en reed altijd met 1,8 a 1,7 bar. (op mijn fietspomp)Meneer iCy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:54:
[...]
Ik heb rekening gehouden met wat tabellen/informatie wat op internet staat ivm mijn overgewicht. Zag bij 105kg dat 2,3-2,4 werd aangeraden bij een 29 incher.
Alleen met flimsy Rocket Rons op velgen met minimale breedte (zal wel intern ~20mm zijn geweest) zat ik op 2.0. En dan ook alleen maar om een beetje stevigheid in de banden te krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 15-01-2020 14:03 ]
Ik ben wel iets meer als de 105 hoorRuud schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:02:
[...]
Dat is ook te hoog. Ik weeg niet veel minder en reed altijd met 1,8 a 1,7 bar. (op mijn fietspomp)
Alleen met flimsy Rocket Rons op velgen met minimale breedte (zal wel intern ~20mm zijn geweest) zat ik op 2.0. En dan ook alleen maar om een beetje stevigheid in de banden te krijgen.
Ik zal er in ieder geval iets lucht uithalen! Bedankt voor de tips voor deze broekie.
Alleen de tabellen gaan maar tot 105. Zit op 119 toen ik de laatste keer keek.
[ Voor 7% gewijzigd door Meneer iCy op 15-01-2020 14:05 ]
oja.. niet elke fietspomp /druk meter meet dezelfde waardes, dus misschien is 2,5 bar bij jou wel 2,1 bar bij mij.
(ik meet nu met een digitale drukmeter in een lezyne pompje, ingesteld op psi, omdat 1 psi ietsnauwkeuriger is dan 0,1 bar
)
/edit
hmm met ~120 kg kan 2.0 bar weleens de onder grens zijn.
Maar eigenlijk is de moraal van het verhaal, hoe minder druk hoe beter je in het bos kan rijden, dus ga vooral op zoek naar de ondergrens. Als je makkelijk doorslaat op obstakels of zelfs een snakebite (2 gaatjes in je binnenband van het doordrukken tegen de velgrand) krijgt is je druk te laag, als je in de bochten voelt dat je er een omslagpunt is waarop de band van de velg lijkt te rollen is het ook te laag. Maar dat punt moet je eigenlijk wel op zien te zoeken en dat net iets erbij.
(ik meet nu met een digitale drukmeter in een lezyne pompje, ingesteld op psi, omdat 1 psi ietsnauwkeuriger is dan 0,1 bar
/edit
hmm met ~120 kg kan 2.0 bar weleens de onder grens zijn.
Maar eigenlijk is de moraal van het verhaal, hoe minder druk hoe beter je in het bos kan rijden, dus ga vooral op zoek naar de ondergrens. Als je makkelijk doorslaat op obstakels of zelfs een snakebite (2 gaatjes in je binnenband van het doordrukken tegen de velgrand) krijgt is je druk te laag, als je in de bochten voelt dat je er een omslagpunt is waarop de band van de velg lijkt te rollen is het ook te laag. Maar dat punt moet je eigenlijk wel op zien te zoeken en dat net iets erbij.
[ Voor 53% gewijzigd door Prulleman op 15-01-2020 14:09 ]
Ah ja, true, uhm gewoon alvast op 105KG instellen als incentive voor jezelfMeneer iCy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:04:
[...]
Ik ben wel iets meer als de 105 hoor![]()
Ik zal er in ieder geval iets lucht uithalen! Bedankt voor de tips voor deze broekie.
Alleen de tabellen gaan maar tot 105. Zit op 119 toen ik de laatste keer keek.
Op zich niets mis mee om daarmee te beginnen, maar ook goed om daar eens mee te experimenteren. Zeker als je in het bos gaat fietsen win je er veel comfort / grip mee als je de druk wat lager houdt.Meneer iCy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:54:
[...]
Ik heb rekening gehouden met wat tabellen/informatie wat op internet staat ivm mijn overgewicht. Zag bij 105kg dat 2,3-2,4 werd aangeraden bij een 29 incher.
ik rij op 1.8 en 1.8, 95 kilootjes schoon aan de haak (adamskostuum). Zachter vind ik minder fijn rijden, maar dat is zoals hierboven al werd gesteld gevoel. Ik kan tot 1.6 gaan zonder de wortels te kunnen tellen, maar dat rijdt toch minder lekker (en ik moet 12 kilometer heen en 15 kilometer terug over asfalt
)
Haha ik ben geen roadie hoor, vind t wel de mooiste sport om te kijken.
Nu je t zo uitlegt zie ik er wel deels de logica van in maar waar jullie t over hebben heeft eigenlijk weinig met rolweerstand te maken. T is vooral een kwestie van comfort ook.
Zachte band vervormt, wat ruud zegt. Daardoor krijg je juist meer rolweerstand. Harde band die vervormt niet waardoor je minder vloeiend over n parcours kan.
Nu je t zo uitlegt zie ik er wel deels de logica van in maar waar jullie t over hebben heeft eigenlijk weinig met rolweerstand te maken. T is vooral een kwestie van comfort ook.
Zachte band vervormt, wat ruud zegt. Daardoor krijg je juist meer rolweerstand. Harde band die vervormt niet waardoor je minder vloeiend over n parcours kan.
[ Voor 24% gewijzigd door Jampot007 op 15-01-2020 14:33 ]
Jampot007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:31:
potato potato, je moet de ondergrens opzoeken om harder te gaan, niet de bovengrens.
Aansporing is om dat gewocht gehaald te hebben als ik jarig ben in meiRuud schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:08:
[...]
Ah ja, true, uhm gewoon alvast op 105KG instellen als incentive voor jezelf
Kijken of ik dan fatsoenlijke fietscomputer bij elkaar kan sprokkelen van iedereen.
Tot nu nog toe hou ik het bij een standaard fietscomputertje en mijn telefoon icm strava (in mijn rugzakje van mijn jas).
PS, als er POGO players zijn. In het rugzakje gaan je pokemon eieren knetterhard als je pokemon niet aan heb staan
@Meneer iCy Haha, ga er ook nog weleens met de kids op uit, dus de app staat ook nog op mijn telefoon, ik haal nu de meeste km bij indoor ritten, daarbij kom je niet over de max snelheid (vaste positie), en pakt ie door de cadans van je fiets (en de telefoon op het stuur), behoorlijk wat stappen/km. Vorige week 90km
en dat zonder ook maar 1km echt te lopen
maar dit gaat wel erg off topic
maar dit gaat wel erg off topic
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 15-01-2020 14:58 ]
Denk niet in 1 of andere sneeuwhal, dus zo brrr zal het niet zijn
structered workouts FTW
zwift trekt me niet, maar heb nu een Trainerroad plan, waarmee ik naar toewerk naar een 90km marathon in de Ardennen, en dat bevalt eigenlijk (tot nu toe) erg goed.
Dat trekt mij totaal niet, fietsen gaat bij mij juist om lekker buiten en wat je ziet/meemaakt.Prulleman schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:46:
[...]
structered workouts FTW
zwift trekt me niet, maar heb nu een Trainerroad plan, waarmee ik naar toewerk naar een 90km marathon in de Ardennen, en dat bevalt eigenlijk (tot nu toe) erg goed.
Ik wil binnenkort ook eens een flinke (meerdaagse) tocht gaan maken. Hoe ben jij dat van plan te doen met bagage? Met een rugzak fietst niet zo fijn. Sowieso zet ik een 2e bidonhouder op mn fiets en dan misschien toch gewoon een bagagedrager waar je je rugzak op kan doen?
Ik fiets met een drink(rug)zak (camelbak, maar dan van osprey). hier kan 2,5 liter, wat gereedschap en spares in + wat eten en eventueel met wat proppen extra kleding.
Ik fiets eigenlijk altijd met rugzakje, of ik nu een rondje van een uur fiets of 5 uur. Vind het wel prettig om wat spulletjes bij te hebben, zodat ik niet naar huis hoef te lopen. (hoewel ik zelden iets nodig heb gehad voor mezelf is het toch al regelmatig van pas gekomen).
Ik heb er verder geen last van.
Maar voor een meerdaagse tocht heb je een stuk meer nodig, dan moet je naar bikepacking tassen/dragers gaan kijken.
en wat betreft binnen/buiten, ik fiets ook liever buiten, maar ik vind het stukje pure training ook interessant. Ik fiets namelijk buiten ook graag hard.
Ik fiets eigenlijk altijd met rugzakje, of ik nu een rondje van een uur fiets of 5 uur. Vind het wel prettig om wat spulletjes bij te hebben, zodat ik niet naar huis hoef te lopen. (hoewel ik zelden iets nodig heb gehad voor mezelf is het toch al regelmatig van pas gekomen).
Ik heb er verder geen last van.
Maar voor een meerdaagse tocht heb je een stuk meer nodig, dan moet je naar bikepacking tassen/dragers gaan kijken.
en wat betreft binnen/buiten, ik fiets ook liever buiten, maar ik vind het stukje pure training ook interessant. Ik fiets namelijk buiten ook graag hard.
[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 15-01-2020 16:00 ]
Of je het rolweerstand kunt noemen weet ik niet. Ik ken de definitie van rolweerstand niet.Jampot007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:31:
Het heeft in ieder geval zeer zeker invloed op de totale kracht die nodig is om op iets anders dan een biljartlaken afstand X in tijd Y af te leggen. Het rolt gewoon makkelijker. (Rolweerstand
Je hebt minder last van obstakels. Om in krachten te blijven, stel je komt een baksteen tegen onderweg met een band. De ene band rolt daar vrij eenvoudig overheen. De andere band stuitert er echt overheen. Dan zul je in het laatste geval meer last hebben van de reactie op de voorwaartse kracht die tegen de baksteen komt. Want de band absorbeert helemaal niets. (Denk aan onze vrind Isaac Newton en zijn actie = reactie-wet)
Comfort heb ik het dus echt niet over, al zal ook dat een voordeel zijn.
En jouw laatste opmerking geldt in het laboratorium en op een biljartlaken. Er komt wat meer bij kijken.Daarom is de site waar een shitload aan banden getest is op rolweerstand op een of andere trommel ook alleen maar iets waard op die trommel. Niet op de weg en zeker in het veld/bos niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 15-01-2020 16:22 ]
@Meneer iCy http://mtb.ubiqyou.com/
Ik gebruik deze site voor elke rit / gewicht.
[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 15-01-2020 16:49 ]
Ik teken nergens meer voor
Daar spring je overheen tochRuud schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:13:
[...]
Je hebt minder last van obstakels. Om in krachten te blijven, stel je komt een baksteen tegen onderweg met een band. De ene band rolt daar vrij eenvoudig overheen. De andere band stuitert er echt overheen. Dan zul je in het laatste geval meer last hebben van de reactie op de voorwaartse kracht die tegen de baksteen komt. Want de band absorbeert helemaal niets. (Denk aan onze vrind Isaac Newton en zijn actie = reactie-wet)
Maar ik snap wel wat je bedoelt ja, ook bij boomwortels enzo, je botst er meer tegenaan ipv eroverheen te gaan. Op een volledig vlak parcours gewoon een goed onderhouden grondweg zal je wel profijt hebben van n hardere band.
Als je van trappen af fietst zal je wel moeten om lekrijden te voorkomen YouTube: Israel Is My Playground - Fabio Wibmer
Of je neemt een insertJampot007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:49:
[...]
Als je van trappen af fietst zal je wel moeten om lekrijden te voorkomen YouTube: Israel Is My Playground - Fabio Wibmer
0,4 te hoog bij mij... Maar er wordt ook geen rekening gehouden met moderne brede velgenQuakie schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:48:
Ik zie zo vaak bij veldritten dat er mensen vallen met mtb door te hoge druk. Dan zijn bij nat weer of vochtige ondergrond de wortels levens gevaarlijk.
Zelf weeg ik 73kg en rij met 1.6bar maar met weinig boskm’s ga ik maar 1.8bar. Ik rij naar de veldritten 10-35km afstand enkel dus laat banden af bij start en pomp wat bij als de rit gedaan is.
Zelf weeg ik 73kg en rij met 1.6bar maar met weinig boskm’s ga ik maar 1.8bar. Ik rij naar de veldritten 10-35km afstand enkel dus laat banden af bij start en pomp wat bij als de rit gedaan is.
Mijn reactie op het rolweerstandverhaal:
Wat rolt makkelijker over een klinkerweg?
Een winkelwagentje of een kinderwagen/bolderkar (met zachte banden)?
Duidelijk toch?
Duidelijk toch?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
2,3/2,4 bar bij bosrijden. Zit er dus niet ver naast.Quakie schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:48:
Dat heeft niet alleen met bandenspanning te maken, de grootste factor is dat je winkelwagenwieltjes een stuk kleiner zijnGalois schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 06:29:
Duidelijk toch?
Maar je hebt gelijk hoor ik hoef niet meer overtuigt te worden

Je kunt natuurlijk altijd een fietspomp meenemen het bos in en zelf gaan testen.Jampot007 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:08:
[...]
Dat heeft niet alleen met bandenspanning te maken, de grootste factor is dat je winkelwagenwieltjes een stuk kleiner zijn(en zwenk).
Maar je hebt gelijk hoor ik hoef niet meer overtuigt te worden
Het blijft gewoon dat door zachtere banden je op onregelmatig terrein meer grip en minder stuiterfactor hebt waardoor je sneller bent.
Dat betekent inderdaad meer rolweerstand, maar ook dat je vanwege meer grip harder de bocht door kunt en minder remt.
Heb net een reflecterende vest met led gekocht bij de winkel met blauwe letters. Kost net niets en je bent een stuk beter zichtbaar en vind dat fijner als een hesje verwacht ik.Jampot007 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:24:
Doe naast verlichting ook een reflecterend hesje aan.
Het blijft toch zoeken naar de balans. In bochten ben je misschien sneller met wat zachtere banden, terwijl je op de rechter(e) stukken (uiteraard afhankelijk van ondergrond) weer wat snelheid mag inleveren. Persoonlijk vind ik te zachte banden niet fijn fietsen, maar te hard uiteraard ook niet.Torched schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:29:
[...]
Je kunt natuurlijk altijd een fietspomp meenemen het bos in en zelf gaan testen.
Het blijft gewoon dat door zachtere banden je op onregelmatig terrein meer grip en minder stuiterfactor hebt waardoor je sneller bent.
Dat betekent inderdaad meer rolweerstand, maar ook dat je vanwege meer grip harder de bocht door kunt en minder remt.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic