Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 256 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:47

Galois

1811 - 1832

GoldenSample schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Dat is inderdaad zo echter heb ik de zelfde ervaring als jij hebt. Als het lichtjes aanloopt (vooral hoorbaar dus niet dat je wiel erg snel/abrupt stopt) met nieuwe blokken maar alles zit wel netjes recht en optisch 'vrij' dan haal ik m'n schouders op en ga ik fietsen. Denk dat het wat met de scherpe kantjes/randjes van het blok en minimale braamvorming te maken heeft.

Kijk altijd van boven of onderaf boven een contrasterende (witte) ondergrond of ik zowel links als rechts van de pad een gelijkmatige opening zie. Stel vooral daarop en dan gaat het eigenlijk altijd wel goed* ongeacht of ik aan het begin wel of geen kleine bijgeluiden hoor.

*zolang je remschijf natuurlijk recht is.
Ja, die ervaring heb ik eigenlijk ook en het lijkt inderdaad wel aan 'scherpe kantjes' oid te liggen. Want éénmaal goed, blijft het eigenlijk altijd goed gedurende de levensduur van de remblok.

Denk dat ik niet achter de oorzaak zal komen... en het dus altijd zal blijven: "Gewoon even proberen..." :-D

Een kromme remschijf is eigenlijk alleen de oorzaak als de remschijf een 'klap' oid gehad heeft. Je leest veel op internet over 'blijft het aanlopen, dan kromme remschijf' oid, maar als je remschijf geen 'klap' heeft gehad, is dat volgens mij nooit de oorzaak (wellicht wel bij goedkope remschijven die door oververhitting krom kunnen gaan?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Galois schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Ja, die ervaring heb ik eigenlijk ook en het lijkt inderdaad wel aan 'scherpe kantjes' oid te liggen. Want éénmaal goed, blijft het eigenlijk altijd goed gedurende de levensduur van de remblok.

Denk dat ik niet achter de oorzaak zal komen... en het dus altijd zal blijven: "Gewoon even proberen..." :-D

Een kromme remschijf is eigenlijk alleen de oorzaak als de remschijf een 'klap' oid gehad heeft. Je leest veel op internet over 'blijft het aanlopen, dan kromme remschijf' oid, maar als je remschijf geen 'klap' heeft gehad, is dat volgens mij nooit de oorzaak (wellicht wel bij goedkope remschijven die door oververhitting krom kunnen gaan?).
als je met grote schijven rijd die uit een stuk zijn (Shimano RT-66 of lager bijvoorbeeld) willen ze wel wat sneller buigen. Vaak is dan het aanlopen onregelmatiger maar luider. Vandaar ook de tip om de afstand tot de schijf te bekijken van boven of onder langs beide blokken, dan zie je zo of en waar de schijf krom is.

Met mijn vorige auto reed ik met de fietsen op het dak met het voorwiel er uit. of op vakantie met meerdere fietsen in de kofferbak + andere troep achterin hebt liggen kan je wel eens pech hebben dat je je schijf een klein beetje buigt. Terug buigen is zo lastig niet, schone verstelbare moersleutel er op, vooral niet te grote aanpassingen per keer maken en rustig blijven kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07
Holk schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:17:
Gisteren in Hellendoorn de ZorgSaam Carbid tocht gedaan. 50 kilometer gemoedelijke trials. Was echt mooi georganiseerd en leuke route. Water viel mee, paar plasjes maar prima door te komen 8)

Wel halverwege issues met m’n GX achter derailleur gekregen. Moest even aanzetten en ketting gleed er 3 keer vanaf, zonder schakelen een tandje over slaan. Daarna bleef achter op of af schakelen om weer terug te slaan op de geselecteerde krans. 5 kilometer verderop de micro adjustment gebruikt om het wat op te lossen. Vandaag na schoonmaken bleek de b-tention echt volledig uit het lood te staan, bijzonder dat dit met kracht zo ver kan uitslaan …

[Afbeelding]
Tof! Kan/wil je daar de gpx van delen? :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:07
ephymerous schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Tof! Kan/wil je daar de gpx van delen? :)
Kan je naar m’n Strava verwijzen, daar is het volgens mij wel te downloaden:

https://www.strava.com/activities/10449630785

Let wel even op, vlak voordat je helemaal bovenin bent, is er een privé weg. Dat is het stuk wat recht omhoog gaat langs het vakantiepark. Die is normaal dicht en zul je even wat voor moeten verzinnen, lijkt me dat je iets verderop ook naar links kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

nordic_blue schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:22:
Ik had gisteren ook een baaldag. Wilde nu het eindelijk droog was met mijn mtb (Scalpel 2 van oktober 2023) gaan rijden, blijkt mijn trapas al stuk, best vlot na kleine 300km. Woensdag naar de fietsenmaker, denk garantiegeval.

Helmond lag er in ieder geval prima bij.
Gelukkig bleek de crank los te zitten. Losgehaald en weer vast gezet en zodra het droog is weer fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Normaliter raakt je crank niet zomaar los. En als deze los raakt en je fietst er een stukje mee door dan heb je grote kans dat de boel al is beschadigd. Gevolg is dat de crank los blijft lopen. Met loctite, extra vast zetten etc…

BTDT, bij ca 300km op een Cube AIM. Is onder garantie vervangen gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
300 km op een fiets van 5K en dan de crank al los? Dopje vergeten te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:32
Hey allemaal, ik ben op zoek naar een nieuwe hobby en mountainbiken heeft mijn aandacht getrokken, mede omdat ik aan de rand van het bos woon waar meerdere routes zijn en ik heb mijn hele leven fietsen al leuk gevonden (nooit racefietsen).

Hoe begin je? Eerst een keer een mountainbike huren om te testen? En hoe bewaren mensen in een appartement een fiets. Ophangen in de gang aan zo'n beugel?

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:58

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Santee schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:34:
Hey allemaal, ik ben op zoek naar een nieuwe hobby en mountainbiken heeft mijn aandacht getrokken, mede omdat ik aan de rand van het bos woon waar meerdere routes zijn en ik heb mijn hele leven fietsen al leuk gevonden (nooit racefietsen).

Hoe begin je? Eerst een keer een mountainbike huren om te testen? En hoe bewaren mensen in een appartement een fiets. Ophangen in de gang aan zo'n beugel?

Groetjes!
Fiets huren is goed idee om te ontdekken of het echt iets is voor je. Persoonlijk zou ik dit in combinatie doen met een beginners clinic. MTBclinic.nl geeft bijvoorbeeld dit soort opties.

Ophangen kan. Zijn verschillende mogelijkheden voor, maar kunt hem ook zo neer zetten. Afhankelijk hoeveel ruimte je hebt. Is er vast wel een oplossing te vinden. Of in de berging als je die hebt.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Daan_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Fiets huren is goed idee om te ontdekken of het echt iets is voor je. Persoonlijk zou ik dit in combinatie doen met een beginners clinic. MTBclinic.nl geeft bijvoorbeeld dit soort opties.

Ophangen kan. Zijn verschillende mogelijkheden voor, maar kunt hem ook zo neer zetten. Afhankelijk hoeveel ruimte je hebt. Is er vast wel een oplossing te vinden. Of in de berging als je die hebt.
Bedankt voor de reactie. Wat ook nog meespeelt is dat ik terugkom van een gezondheidscrisis en niet ineens 'bam' 2 uur keihard kan fietsen. Ik moet echt opbouwend beginnen en bij een dagdeel/clinic zie ik vaak wel dat dit gelijk uren achter elkaar is. Wellicht kan ik beter beginnen met normaal fietsen en conditie (en vertrouwen) opbouwen tot ik ~2 uur kan fietsen en dan pas de stap zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Santee schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor de reactie. Wat ook nog meespeelt is dat ik terugkom van een gezondheidscrisis en niet ineens 'bam' 2 uur keihard kan fietsen. Ik moet echt opbouwend beginnen en bij een dagdeel/clinic zie ik vaak wel dat dit gelijk uren achter elkaar is. Wellicht kan ik beter beginnen met normaal fietsen en conditie (en vertrouwen) opbouwen tot ik ~2 uur kan fietsen en dan pas de stap zetten.
Rustig opbouwen altijd goed. Indien verstandig in overleg met fysio of huisarts ;-) Tot dat je zelf gevoel hebt de basis conditie te hebben. Om wat langer op een rustig tempo op de fiets te zitten.

Bij een clinic gaat het niet om zo hard of ver mogelijk te fietsen, maar om aan te leren wat is de basis houding, wanneer zitten op de fiets wanneer ga ik staan. Hoe gebruik ik mijn remmen. Hoe neem ik een vlakke bocht of kombocht. Etc etc... Vaak blijft het bij dit soort clinics beperkt op kleine 20km op de fiets. Over de hele dag ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
[...]

Ik heb voordat ik een mountainbike kocht eerst een paar keer gehuurd bij een bos waar trails zijn. Zoals Otterlo en Holten. Dan eens proberen en kijken wat je belangrijk vind aan een fiets. Vering achter, dropper, wat voor een zadel. Dan kun je naar een lokale fietsenmaker met uitleg wat je wilt en wat voor een dingen je leuk vind met de fiets.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Zorg voor een goede hartslagmeter die je direct kan aflezen. Ik heb zelf een Garmin op mijn stuur zitten en daar kan ik goed op zien of ik mezelf aan het pushen ben of dat ik gewoon lekker de singletrack over aan het cruisen ben.
En als je bij het bos in de buurt woont, dan is 1 uurtje lekker over de singletracks rijden vaak wel prima te doen, veel routes zijn niet zo lang en dan heb je toch mooi een rondje te pakken.
Je zou kunnen overwegen een 2e hands mtb te kopen, daar is de kop al vanaf en mocht het nou toch niks worden verkoop je gewoon weer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07

Groetjes!
Je kan het allemaal heel ingewikkeld maken maar ook gewoon gaan doen. Jaren terug heb ik er eentje op Marktplaats in een opwelling gekocht. Een helm en een zeem erbij en ik ben gewoon naar een willekeurige route gefietst. De bewegwijzering wijst zich vanzelf en als je rustig fietst en je verstand gebruikt kan er mijn inziens weinig echt verkeerd gaan.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

benkruk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:19:
Normaliter raakt je crank niet zomaar los. En als deze los raakt en je fietst er een stukje mee door dan heb je grote kans dat de boel al is beschadigd. Gevolg is dat de crank los blijft lopen. Met loctite, extra vast zetten etc…

BTDT, bij ca 300km op een Cube AIM. Is onder garantie vervangen gelukkig.
Heb er niet heb door gefietst. Ben direct omgedraaid. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rdoorn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Ik heb voordat ik een mountainbike kocht eerst een paar keer gehuurd bij een bos waar trails zijn. Zoals Otterlo en Holten. Dan eens proberen en kijken wat je belangrijk vind aan een fiets. Vering achter, dropper, wat voor een zadel. Dan kun je naar een lokale fietsenmaker met uitleg wat je wilt en wat voor een dingen je leuk vind met de fiets.
Otterlo heb ik hele slechte ervaringen mee. Waardeloze fietsen gehuurd daar met zijn 4-en...

Wel weer goede eravringe met MTBClinic in Velp daarintegen, ,meermaals fietsen gehuurd (en een clinic gedaan). Ik zou dus even doorrijden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nieuwe (voor mij) fiets opgehaald. Het ging me voornamelijk om de Spinergy wielen. Blijken het tubular wielen te zijn, dus nu op zoek naar fatsoenlijke bandjes. Ik had al Tufo gevonden, maar die hebben als minimum 2.0" bandjes in 26". Is misschien wat te breed voor een vintage MTB. Iemand een ander idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeRSDL0D_gSAZ7dvNXSfXf4e7j4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mNZtrw5LKREd0pyEGd6fSCBR.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 17:28

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

zonoskar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:31:
Nieuwe (voor mij) fiets opgehaald. Het ging me voornamelijk om de Spinergy wielen. Blijken het tubular wielen te zijn, dus nu op zoek naar fatsoenlijke bandjes. Ik had al Tufo gevonden, maar die hebben als minimum 2.0" bandjes in 26". Is misschien wat te breed voor een vintage MTB. Iemand een ander idee?

[Afbeelding]
goeie wielen _/-\o_

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04
zonoskar schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:31:

[Afbeelding]
gaaf, welk balen dat het niet de normale clinchers zijn.. een maat van me had deze ook in de jaren 90.. ze flexen wel behoorlijk als ik het goed herinner, maar het gaat meer om de looks neem ik aan ;)

hier staan nog een paar andere banden:
https://www.tradeinn.com/...3363_1,781_2873_1&start=0

misschien is die billy bonkers wel wat als je een breder bandje voor op de weg zoekt, anders lijkt een tufo de beste optie
2.0 is prima voor een vintage 26.. ik vraag me alleen af of deze velgen niet oorspronkelijk bedoeld zijn voor smallere cross of zelfs wegbandjes (zoals er nu op liggen).
aan de andere kant met tubular heb je volgens mij minder last van vervorming door een smalle velg, omdat de velg vrij vlak is. De bedoelde vorm van de band zal op de meeste velgbreedtes wel redelijk gelijk zijn.
(maar het moet wel in je frame passen natuurlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 05-01-2024 11:30 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:27:
[...]

gaaf, welk balen dat het niet de normale clinchers zijn.. een maat van me had deze ook in de jaren 90.. ze flexen wel behoorlijk als ik het goed herinner, maar het gaat meer om de looks neem ik aan ;)

hier staan nog een paar andere banden:
https://www.tradeinn.com/...3363_1,781_2873_1&start=0

misschien is die billy bonkers wel wat als je een breder bandje voor op de weg zoekt, anders lijkt een tufo de beste optie
2.0 is prima voor een vintage 26.. ik vraag me alleen af of deze velgen niet oorspronkelijk bedoeld zijn voor smallere cross of zelfs wegbandjes (zoals er nu op liggen).
aan de andere kant met tubular heb je volgens mij minder last van vervorming door een smalle velg, omdat de velg vrij vlak is. De bedoelde vorm van de band zal op de meeste velgbreedtes wel redelijk gelijk zijn.
(maar het moet wel in je frame passen natuurlijk)
In die link staat ook een Tufo XC3 met 1.95" en is niet totaal of the chart qua prijs. De velgen zijn inderdaad heel erg smal, ik schat 19mm (vergeten op te meten). Wel vreemd dat er ook een Maxxis DHR-II in het lijstje staat, dat lijkt me helemaal geen tubular band.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:30:
[...]

In die link staat ook een Tufo XC3 met 1.95" en is niet totaal of the chart qua prijs. De velgen zijn inderdaad heel erg smal, ik schat 19mm (vergeten op te meten). Wel vreemd dat er ook een Maxxis DHR-II in het lijstje staat, dat lijkt me helemaal geen tubular band.
nee, lijkt me ook een foutje en 1.95 lijkt me een mooie maat

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend richting Krefeld (DE) gereden om daar wat te spelen. De lijntjes naar beneden lagen er nog redelijk goed bij. De weg omhoog was erg blubberig.

De rockgarden op de rode lijn die uit komt bij onderstaande drop. Was enige punt waar de fiets elke keer begon te glijden. Was best uitdaging om voldoende snelheid te behouden voor de drop.

Wel jammer dat men uiteindelijk besloten had om trail parkje te sluiten. i.v.m. regen van de afgelopen tijd. Gelukkig had ik nog net ander half a twee uur in parkje kunnen spelen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KefPv4mTadejLPW6jTYfiLPsoYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEqqALR9r42vaJQhJ7lfYUmV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oljuaz9Cf7YynycuNhSkjEkuBto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnoVzAdL2e4WRJoKgXj8Y464.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
Omdat ik merk dat ik met mijn leeftijd mer lol beleef aan langere tochten en geen bike parks meer doe, mogen eens kijken voor een Trek E caliber 9.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12
Ik kocht vorig jaar een Canyon Pathlite ON voor woon-werk verkeer (enkele stukjes gravel). Nu we redelijk onverwacht een leasefiets krijgen zat ik plots met twee fietsen. Eerst dacht ik de Canyon te verkopen.

Heb de Canyon gestript, dus alle overbodige zaken zoals spatborden er vanaf gehaald en nu is het eigenlijk een elektrische hardtail met bosch Cx motor..

Vandaag 24 km MTB traject gedaan in de Limburgse bossen (België). Zoals verwacht op plaatsen extreem nat, maar toch wel plezier gehad. En ik zou uit mezelf nooit een e-mtb gekocht hebben, toch ben ik nu iets meer overtuigd. In de zware modder kan je op eco stand rustig voort ploeteren. Zwaar, maar haalbaar.

Ik ben aangenaam verrast. Ga ‘m toch nog eventjes houden.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sh0tterke
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-06 21:00
Is er in de regio Rotterdam ergens een winkel waar je wat MTB kleding kan passen? Voornamelijk dan flatpedal schoenen, handschoenen, kniebeschermers, ... van de bekende merken zoals Fox, POC, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Groetjes!
Gewoon lekker wat huren (of lenen, misschien heeft iemand nog een oude fiets in de schuur, heb zelf ook nog een oud ding juist voor zulke gevallen/om iemand even mee te nemen) en kijk of het wat voor jou is.

Had zelf mijn mountainbike jaren in een standaard staan in mijn slaapkamer. Tegenwoordig heb ik een inpandige berging en hangt het daar in met een zwenkhaak voor het voorwiel. Heb de duurdere draaibare gekocht zodat ik ze heen en weer kan draaien en ook goed bij de stellingkast kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilYCf1HYcZRYiifk6OhrxVrxCT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhqkUGzoDmz2JB6pAxTVSWJ5.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels staat fiets 4 er nog voor geparkeerd in een achterwiel standaard, mijn vorige fiets (zwarte Fuel EX 8) moet ik nog een keer verkopen. Tegen de rechter muur, wat je nu niet ziet, hangt nog mijn echt oude fiets (Trek 6500 uit 2006) aan een muurbeugel.
Sh0tterke schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:31:
Is er in de regio Rotterdam ergens een winkel waar je wat MTB kleding kan passen? Voornamelijk dan flatpedal schoenen, handschoenen, kniebeschermers, ... van de bekende merken zoals Fox, POC, enz.
goeie vraag, weet weinig, wat de grote shops (mantel/12gobiking) hebben is bedroevend. Wat kan helpen is op sites van één van die merken (en dan vooral mountainbike specifieke merken) verkooppunten te zoeken. Soms heb je met merken wat goede overlap met dingen. Heb (in Duitsland) wel eens ION spul in een winkel kunnen passen die vooral surf dingen had.

Niet ideaal maar als alternatief: heel veel bestellen (modellen/maten) bij bijvoorbeeld Bike-discount.de, die zijn vrij gunstig qua retourneren. Of als je soms in (de buurt van) Duitsland komt, bestellen bij bijvoorbeeld een Bike-mailorder, waar retourneren vanuit duitsland gratis is en je 100dagen oid retourneren mag.

Qua schoenen overigens:
510 valt breed en vergelijkbaar met Adidas originals (klein dus, maat groter dan normaal meestal) voor de Freerider (Pro) en Sleuth DLX.
Qua kniebeschermers, bedenk goed voor welke usecase je iets wilt. Heb zelf enkel wat voor Bikeparks waar je wel mee trappen kan maar idealiter niet doet. Daarom nu (na weer een keertje m'n knieën open geschaafd te hebben) wat trap vriendelijkers gehaald. Dan reviews checken en gewoon maar wat bestellen is het alternatief.

Dit soort meuk verkoopt men helaas weinig in NL dus kan je zelden ergens passen, of je hebt zoals bij Mantel 1 model van wat je zoekt...

Rijd meestal Zoetermeer soms Bergschenhoek, dus als je wilt kan je een keer tegelijk met mij komen en eventueel proberen: 510 schoenen in maat 48 (Sleuth DLX, Freerider DLX & Freerider Pro), ION K-pact Zip & 7iDP Transition kniebeschemers in M, POC VDP 2.0 elleboog beschermers in M, XL O'Neal Element & Mayhem handschoenen, Bell 4Forty & IXS Trigger FF Mips in L en een IXS Carve bovenlichaam (inclusief rug) beschermer in L/XL.

[ Voor 70% gewijzigd door GoldenSample op 06-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Zo. VAndaag van 26" Cannondale Scalpel carbon (nog 3x10) naar een Trek e-caliber 9.6 Gen 2 gegaan. Nog wat dingetjes overzetten van mijn Dale (handvatten en remgrepen en trappers en stuur) naar de Trek
Maar wat een ding die Trek,

Wel besloten mijn oude dale te houden, dat levert ook niks meer op.

Maar wel een vraag. Ik ga duys over van 26 naar 29. Nu is het stuur op mijn nieuwe fiets minstens 10 centimeter breder dan op mijn Dale. En denkend aan vrachtwagens met grote sturen, vs auto's met kleine sturen, maakt het uit als ik op mijn nieuwe met 29"mijn stuur nett zo smal maak als op mijn Dale?
Ik weet dat het bij vrachtwagens ook te maken heeft met de zwaarte van het sturen, maar ik vermoed dat dit eigenlijk door stuurbekrachtiging niks meer moet uitmaken.

[ Voor 56% gewijzigd door maartend op 08-01-2024 07:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:27
@maartend Niks aan veranderen eerst. De geometrie van je nieuwe fiets is gemaakt voor een breed stuur. Balhoofdhoek, stuurpenlengte, stuurbreedte en wielformaat hebben allemaal effect op het stuurgedrag.
Iets inkorten kan om een fijne positie te krijgen, maar ouderwetse smalle stuurtjes hebben eigenlijk geen plaatst op een moderne mtb.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
GWBoes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:32:
@maartend Niks aan veranderen eerst. De geometrie van je nieuwe fiets is gemaakt voor een breed stuur. Balhoofdhoek, stuurpenlengte, stuurbreedte en wielformaat hebben allemaal effect op het stuurgedrag.
Iets inkorten kan om een fijne positie te krijgen, maar ouderwetse smalle stuurtjes hebben eigenlijk geen plaatst op een moderne mtb.
Klopt helemaal, als je een 26" stuur op een 29er zet krijg je het stuur niet eens om bij de eerste de beste bocht. Moet wel zeggen dat ze wel een tikje zijn doorgeslagen, vooral in de trail bikes, met 800mm sturen. Heb mijn eigen stuur ingekort naar 760ish en dan stuurt het voor mij wel een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0tterke
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-06 21:00
GoldenSample schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Gewoon lekker wat huren (of lenen, misschien heeft iemand nog een oude fiets in de schuur, heb zelf ook nog een oud ding juist voor zulke gevallen/om iemand even mee te nemen) en kijk of het wat voor jou is.

Had zelf mijn mountainbike jaren in een standaard staan in mijn slaapkamer. Tegenwoordig heb ik een inpandige berging en hangt het daar in met een zwenkhaak voor het voorwiel. Heb de duurdere draaibare gekocht zodat ik ze heen en weer kan draaien en ook goed bij de stellingkast kan.
[Afbeelding]
Inmiddels staat fiets 4 er nog voor geparkeerd in een achterwiel standaard, mijn vorige fiets (zwarte Fuel EX 8) moet ik nog een keer verkopen. Tegen de rechter muur, wat je nu niet ziet, hangt nog mijn echt oude fiets (Trek 6500 uit 2006) aan een muurbeugel.

[...]

goeie vraag, weet weinig, wat de grote shops (mantel/12gobiking) hebben is bedroevend. Wat kan helpen is op sites van één van die merken (en dan vooral mountainbike specifieke merken) verkooppunten te zoeken. Soms heb je met merken wat goede overlap met dingen. Heb (in Duitsland) wel eens ION spul in een winkel kunnen passen die vooral surf dingen had.

Niet ideaal maar als alternatief: heel veel bestellen (modellen/maten) bij bijvoorbeeld Bike-discount.de, die zijn vrij gunstig qua retourneren. Of als je soms in (de buurt van) Duitsland komt, bestellen bij bijvoorbeeld een Bike-mailorder, waar retourneren vanuit duitsland gratis is en je 100dagen oid retourneren mag.

Qua schoenen overigens:
510 valt breed en vergelijkbaar met Adidas originals (klein dus, maat groter dan normaal meestal) voor de Freerider (Pro) en Sleuth DLX.
Qua kniebeschermers, bedenk goed voor welke usecase je iets wilt. Heb zelf enkel wat voor Bikeparks waar je wel mee trappen kan maar idealiter niet doet. Daarom nu (na weer een keertje m'n knieën open geschaafd te hebben) wat trap vriendelijkers gehaald. Dan reviews checken en gewoon maar wat bestellen is het alternatief.

Dit soort meuk verkoopt men helaas weinig in NL dus kan je zelden ergens passen, of je hebt zoals bij Mantel 1 model van wat je zoekt...

Rijd meestal Zoetermeer soms Bergschenhoek, dus als je wilt kan je een keer tegelijk met mij komen en eventueel proberen: 510 schoenen in maat 48 (Sleuth DLX, Freerider DLX & Freerider Pro), ION K-pact Zip & 7iDP Transition kniebeschemers in M, POC VDP 2.0 elleboog beschermers in M, XL O'Neal Element & Mayhem handschoenen, Bell 4Forty & IXS Trigger FF Mips in L en een IXS Carve bovenlichaam (inclusief rug) beschermer in L/XL.
Bedankt voor de info/tips. Ik heb al wat research gedaan naar zaken die goed zijn voor wat ik het ga gebruiken. Op webshops bestellen wou ik wat vermijden want ik koop liever zaken in wat lokale winkels maar dat lijkt jammer genoeg heel lastig in het geval van mtb gear.

Je gear is enkele maten te groot voor mij :P maar toch bedankt voor het voorstel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 22:08
Vandaag was het NFD (new frame day :P) Het kriebelde toch al een tijdje om wat te verbouwen aan de Ripmo. Met een aantal clinics en vooral meer rijden in het buitenland wilde ik eigenlijk een dikkere voorvork kopen met 38mm stanchions vs de 35mm die ik nu had.

De nieuwe DVO Ony38 stond bovenaan de shortlist hiervoor. Met de mooie eindejaars bonus zou dat een leuk kadootje zijn voordat de kleine mini me geboren wordt eind april. Echter na navraag bij Plush Rides was enkel de versie met airpspring te koop en niet die met OTT hetgene waarvoor je een DVO koop imho.

Tijdens de kerst vakantie navraag gedaan bij de importeur maar wegens de vakantie geen reactie. Tja wat doe je dan dan ga je rondloeren op ebaykleinanzeigen voor de lol je moet toch wat he :P

Een ohlins RFX38 met wat bijleggen. Een 36mm Onyx, Een Yeti Sb150 (toch wel huiverig voor swith infinity reserve onderdelen) allemaal net niet... Hmhmh toch maar eens kijken wat RAAW frames nu kosten. En daar dan toch een dikke deal kunnen scoren voor een nieuw Madonna 2.2 frame!!

Onze duitse vriend had hem gekocht als 2e frame met een 50% kortings actie die RAAW een tijd terug had en heeft hem daarna zo in de doos en originele verpakking in de schuur geparkeerd. Om dat zijn huidige Madonna het maar vertikte kapot te gaan kwam deze mooi te koop en kon ik hem scoren.

Maargoed genoeg gepraat plaaatjes!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPuC7njzMNVydCVlXlTHwnwU1A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8esq341OGaByjD2LLmTqZCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4igM6dZ0-fOmYHQsa-G-AldeE1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhzmqPsnQJIKi1UqiMgX2LSH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNx3JVa3qh3K4yyeomWuCI5grfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8bUhe0TJgw3GOGmBBynQoPh.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat het een beetje ongepland was komt mijn IBIS Ripmo AF frame en demper en vork te koop dus mocht je intresse hebben dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Mjelnir Dat nog eens mooie dikke aanwinst. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Heel erg gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
GWBoes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:32:
Thnx, dacht ik al een beetje. Vandaar mijn vraag. Ik blijf er vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

McLambo

MTB Junky

Sinds enige tijd heeft mijn zoon een Canyon Grand Canyon waar hij met veel plezier al aardig wat kilometers op gemaakt heeft.

Fiets is prima op 2 dingen na: Ik heb nu al verschillende keren de casette moeten aantrekken, en het achterwiel opnieuw vast moeten zetten met de quick-release hendel.

Alles lijkt soepel en gesmeerd te draaien, dus ik heb werkelijk geen idee wat hier een oorzaak kan zijn.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Om wat voor cassette gaat het. Shimano HG of micro spline of SRAM SD ?

Wat voor een Quick release zit erop ? Meerdere Canyons's staan en bij alle geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Holk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Klopt helemaal, als je een 26" stuur op een 29er zet krijg je het stuur niet eens om bij de eerste de beste bocht. Moet wel zeggen dat ze wel een tikje zijn doorgeslagen, vooral in de trail bikes, met 800mm sturen. Heb mijn eigen stuur ingekort naar 760ish en dan stuurt het voor mij wel een stuk fijner.
Heb 62 op mijn 26 en idd 76 op de 29. Dus lekker afblijven dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Vergeet niet, een stuur korter maken is mogelijk langer niet. Daarom is het speccen van een stuur op een fiets idealiter juist wat breder dan gemiddeld. Inkorten kan je meestal toch wel met minstens 40mm per kant er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:22:
Om wat voor cassette gaat het. Shimano HG of micro spline of SRAM SD ?

Wat voor een Quick release zit erop ? Meerdere Canyons's staan en bij alle geen problemen.
Wat cassette betreft is het mij ook een raadsel. Het is een 12x, maar niet van Shimano. Volgens mij 3rd party op ouderwetse spline. Locknut heeft ook niet de bekende 'klikjes' die shimano spullen wel hebben.

Quick release is volgens mij aan de achterkant ouderwetse 9mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
GoldenSample schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Vergeet niet, een stuur korter maken is mogelijk langer niet. Daarom is het speccen van een stuur op een fiets idealiter juist wat breder dan gemiddeld. Inkorten kan je meestal toch wel met minstens 40mm per kant er af halen.
Ik had een 800mm en kwam van een 760. Schampte boompjes :) Had al wel een kortere pen gemonteerd maar bleef niet lekker zitten. Oude pen er op, 20mm aan beide kanten er af beviel erg goed. En een stuur is nou ook niet het duurste onderdeel zolang het van aluminium is

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-06 13:04
Video gemaakt van de Veluwse MTB Competitie wedstrijd in Nunspeet afgelopen Zaterdag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:33
rodiee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:19:
Video gemaakt van de Veluwse MTB Competitie wedstrijd in Nunspeet afgelopen Zaterdag.

[YouTube: Veluwse MTB Competitie 2023-2024 // Nunspeet]
Gaaf!
Ik was er ook. Zo even kijken of ik in beeld kom (moet wel, ben door de meeste mensen wel ingehaald :+).

Vond het een leuk rondje, kwam wel op alle vlakken tekort. Technisch loop ik achter, maar ik werd ook op de rechte stukken keihard voorbijgereden, wat me toch wel verbaasde. Inclusief inrijden 70 minuutjes gemiddeld 175 HR is wel lekker voor de conditie zullen we maar denken.

Uiteindelijk laatste in categorie 9 en 2x gedubbeld door de koplopers. Maarrr, wel vermaakt :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodiee
Stufferdt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Gaaf!
Ik was er ook. Zo even kijken of ik in beeld kom (moet wel, ben door de meeste mensen wel ingehaald :+).

Vond het een leuk rondje, kwam wel op alle vlakken tekort. Technisch loop ik achter, maar ik werd ook op de rechte stukken keihard voorbijgereden, wat me toch wel verbaasde. Inclusief inrijden 70 minuutjes gemiddeld 175 HR is wel lekker voor de conditie zullen we maar denken.

Uiteindelijk laatste in categorie 9 en 2x gedubbeld door de koplopers. Maarrr, wel vermaakt :)
Dat laatste is uiteindelijk het belangrijkste he :)

ik kom op 64 minuten met een gemiddelde HR van 182 en geeindigd op plek 24/54 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
nou, vandaag voor eerst gereden op mijn Caliber. Die met dat 760 brede stuur. Ik kwam dus van een 620 stuur (mijn 26"er) en wat is dat even wennen. Leek alsof ik na een km of 6 spierpijn in mijn armen kreeg. Even zo houden anders gaat er toch een milimeter of 20 af aan beide kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee

Heel vet met dat water erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 19:39

steel123

Cryman9

Stufferdt schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:27:
[...]
Gaaf!

Als ik vragen man, wat zijn er dan voor technische uitdagingen in het parcours? Ik heb het filmpje gekeken, maar zie niet echt technische features. Gaat het dan puur om de krappere, met lint uitgezette, bochten?

Uiteraard ziet alles er op een camera eenvoudiger uit. Is de moeilijkheidsgraad te vergelijken met een parcours zoals Netersel of eerder Utrechtse Heuvelrug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:39

Mooi in beeld tussen 0:55 en 2 min nogwat. Handig die blauwe sphyres.
Prima rondje en lag er erg goed bij.

@steel123 technisch stelde dit weinig voor. Apeldoorn was iets meer sturen. Hier vooral hard trappen. Aan de andere kant, Amerongen is ook weinig technisch in die zin, alleen op snelheid wat uitdagender.

[ Voor 20% gewijzigd door Simonsters op 09-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:26
Super gaaf @Mjelnir ! Ik heb nog nooit zo'n dikke main pivot op een mountainbike gezien. Ik hoor niets dan goeds over RAAW. Super degelijke frames die gemaakt zijn om te blijven gaan. Heel erg veel plezier met het bouwen en daarna met het rijden!

Ik ben zelf bijna klaar met het onderhoud van mijn Lux Trail. De remmen zijn nu perfect ontlucht. Ik kan iedereen die een fiets koopt aanraden dat meteen te doen. Remsystemen zijn af fabriek prefilled en meestal niet goed ontlucht. Het bijtpunt is nu veel duidelijker en ligt veel verder naar voren. Alle scharnierpunten losgemaakt, schoongemaakt en gesmeerd en de lagers in de wielen gecontroleerd, schoongemaakt en gesmeerd en de vrijloop geserviced. Het losmaken van de scharnierpunten blijft een crime bij de Lux Trail. Je moet daarvoor de hele achterbrug naar voren halen en dan je momentsleutel in de voordriehoek zien te manouvreren. Daarbij is het het makkelijkst om zowel de sleutel als de yoke te draaien, omdat je anders niet uitkomt met de vertanding van de momentsleutel. Waarom hebben ze dit in godsnaam zo gemaakt?! Leuk dat je geen schroef aan de buitenkant ziet, maar even snel je scharnierpunten controleren kan dus gewoon niet |:(

De demper onderhouden was gaaf om te doen. Je leert er super veel van en je weet van nog een onderdeel waarom het doet wat het doet. Ik zou de volgende keer wel kiezen voor het goedkoop op de kop tikken van een kapotte demper en het daar eerst op te proberen. Ook al heb je inmiddels al aardig wat onderhoud gedaan, is het toch nog wel een stap ingewikkelder dan bijvoorbeeld remmen servicen, een bottom bracket vervangen of een derailleur afstellen. Ik heb bijvoorbeeld twee foutjes gemaakt. Eentje was het verkeerd om monteren van de staaf die door de rebound adjuster moet worden verplaatst. Daarnaast heb ik waarschijnlijk net een paar shims in de shim stack toch verkeerd gemonteerd, waardoor de lockout niet werkt. Dat ga ik dit weekend oplossen met een technische tekening van Fox. Ook al was het misgegaan, was dit het voor mij wel waard en is het leuk om ervan te leren. Als ik hem gesloopt had, dan had ik een Manitou Mara besteld. Ik kan hierbij de video's van het kanaal ZoubTube wel aanraden. Hij legt het heel erg duidelijk uit en ik had zijn tip over het gebruiken van een tiewrap om de volgorde van de shims te bewaren goed kunnen gebruiken. Het hielp daarbij ook niet mee dat de foto's bij de handleiding van Fox niet klopte met mijn demper, omdat Fox kennelijk de moeite niet neemt om de foto's bij te werken bij het modeljaar |:( Het is uiteindelijk dus grotendeels gelukt, op de shims na. Dat lossen we nog wel op. Het enige wat er van buiten van te zien is, is een klein ventiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avYhtadO0I_zdkkzzDJlWG5GDrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCHwypIHaO5053JZcoDGPiao.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik mijn kapotte Fox 34 SC nog liggen. Ik ga dus mooi eerst de kapotte vork uit elkaar halen en dan pas ik daarna wel de service toe op de goede Fox 34 SC. Al met al, je leert er enorm veel van.

Het enige wat nog moet gebeuren is dat er nieuwe lagers in de voornaaf moeten worden geperst. Ik had de kappen van beide naven eraf gehaald en de lagers van de voornaaf draaien bijna niet meer. Dat ga ik voor nu laten doen. Het persen en trekken van lagers ga ik eind dit jaar wel weer leren. Ook komt er nog een leuke upgrade op de fiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p88ryLhd0Qf6sMNNzsO8jaY-jJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9Ho84bDunQr1IsytRo09meG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:33
steel123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Als ik vragen man, wat zijn er dan voor technische uitdagingen in het parcours? Ik heb het filmpje gekeken, maar zie niet echt technische features. Gaat het dan puur om de krappere, met lint uitgezette, bochten?

Uiteraard ziet alles er op een camera eenvoudiger uit. Is de moeilijkheidsgraad te vergelijken met een parcours zoals Netersel of eerder Utrechtse Heuvelrug?
Ik ga een stuk langzamer en voorzichtiger die afgezette stukken door, wat toch echt techniek is (niet zo zeer technisch inderdaad). Rij rondes toch bijna een minuut langzamer tov de rest dus verlies het overal uiteindelijk, maar eerste winst wel bij het sturen in de smalle stukjes.

Mja, tot nu toe 350 km op de mtb gedaan dus opzich al tevreden dat ik deze keer zonder vallen en butsen heb uitgereden.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
steel123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Dit parcours was inderdaad niet heel technische uitdagend. Wat los zand op het strandje en wat krappe bochten bij de linten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.
Mijn nieuwe fiets heeft 2022 DEore remgrepen (mineraal) mijn oude heeft 2022 minewraal XT remgrepen. Zit dus olie in. Kan ik die grepen gewoon wisselen of kan ik dan beter ook de olie vervangen? Bij het laatset wacht ik tot het voorjaar, bij het eerste doe ik dat dit wknd even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:08:
Vraag.
Mijn nieuwe fiets heeft 2022 DEore remgrepen (mineraal) mijn oude heeft 2022 minewraal XT remgrepen. Zit dus olie in. Kan ik die grepen gewoon wisselen of kan ik dan beter ook de olie vervangen? Bij het laatset wacht ik tot het voorjaar, bij het eerste doe ik dat dit wknd even.
Remgrepen zijn als goed is uitwisselbaar. Bij vervangen zal er waarschijnlijk toch iets lucht bij komen. Meestal op te lossen met quickbleed op de remhendels. Shimano Mineraalolie en bleed kit wel vereist. ;-)

Olie vervangen niet nodig. Mits deze er al tijd in zit en zwart is in plaats van roze. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Daan_ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Remgrepen zijn als goed is uitwisselbaar. Bij vervangen zal er waarschijnlijk toch iets lucht bij komen. Meestal op te lossen met quickbleed op de remhendels. Shimano Mineraalolie en bleed kit wel vereist. ;-)

Olie vervangen niet nodig. Mits deze er al tijd in zit en zwart is in plaats van roze. :D
Dat er wat lucht bijkomt is het probleem niet. Was me echt de vraag of ik volledig moest vervangen. Thnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Dat er wat lucht bijkomt is het probleem niet. Was me echt de vraag of ik volledig moest vervangen. Thnx
(y)

Het kan ook zijn dat je de Olive mag vervangen. Deze pers je als het ware als je de leiding vast draait. Negen van de tien keer gaat het goed.

Edit:
Gezien laatste tijd nodige Shimano en Magura remmen heb mogen bleeden. Mij zelf Park Tool bleed kit cadeau gedaan. Deze vandaag ontvangen en vanavond gelijk maar eens testen ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 10-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 06:18

Kluus

Gang is alles

Lukt het jullie om alleen de olive te verwijderen trouwens? Want het zou wel top zijn als je alleen die hoeft te vervangen en de insert (en daarmee met name het stukje leiding waar deze in zit) kan herbruiken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:45:
Lukt het jullie om alleen de olive te verwijderen trouwens? Want het zou wel top zijn als je alleen die hoeft te vervangen en de insert (en daarmee met name het stukje leiding waar deze in zit) kan herbruiken :).
Dit nu twee keer gedaan. En lukte om deze bij te buigen en los te knippen. Meestal kun je leiding zo overzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 10-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:47:
[...]

Dit nu twee keer gedaan. En lukte om deze bij te buigen en los te knippen. Meestal kun je leiding zo overzetten.
Meest minimale van de leiding afknippen en dan de insert er uit tikken vanuit de nieuwe open kant is ook een goede oplossing voor hergebruik. Die olives heb ik destijds in bulk ingeslagen (lees; 10) want ik krijg ze niet hergebruikt en ik vergeet nog wel eens een dopje te plaatsen voor het monteren waardoor alles weer open kan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:28:
[...]

Meest minimale van de leiding afknippen en dan de insert er uit tikken vanuit de nieuwe open kant is ook een goede oplossing voor hergebruik. Die olives heb ik destijds in bulk ingeslagen (lees; 10) want ik krijg ze niet hergebruikt en ik vergeet nog wel eens een dopje te plaatsen voor het monteren waardoor alles weer open kan 8)7
Classic ja, overigens is ook het rubberen dopje voor SLX/XT remmen anders dan Deore.. je kunt wel raden hoe ik dat weet B)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
Nou, gisteren eerst tochtje op een 29'er, 30km. Ik kom dus van een 3x10 26 nae een 1x12 29'er.
Wat een verschil is dat. Het op en afrijden van obstakels voelt andes, de bochten zijn anders, de flow is anders. Maar wel leuk. Tot nu geen spijt, maar mijn 26'er gaat niet weg, krijg er toch geen cent voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:26
maartend schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:01:
Nou, gisteren eerst tochtje op een 29'er, 30km. Ik kom dus van een 3x10 26 nae een 1x12 29'er.
Wat een verschil is dat. Het op en afrijden van obstakels voelt andes, de bochten zijn anders, de flow is anders. Maar wel leuk. Tot nu geen spijt, maar mijn 26'er gaat niet weg, krijg er toch geen cent voor terug.
Heerlijk hè. Toen ik eenmaal 1X12 had geprobeerd om te klimmen wilde ik echt niet meer terug.

Een vraagje aan degenen hier die ook thuis onderhoud doen. Ik heb een set picks van Park Tool, maar ik merk dat deze erg grof zijn voor het openen van de seals van industrielagers. Heeft iemand een aanrader voor preciezere picks, waarmee dit werkje beter gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:32
daanb14 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Heerlijk hè. Toen ik eenmaal 1X12 had geprobeerd om te klimmen wilde ik echt niet meer terug.

Een vraagje aan degenen hier die ook thuis onderhoud doen. Ik heb een set picks van Park Tool, maar ik merk dat deze erg grof zijn voor het openen van de seals van industrielagers. Heeft iemand een aanrader voor preciezere picks, waarmee dit werkje beter gaat?
Tandarts picks, die zijn duur, maar ik heb ooit zon knaakland mondhygiene setje gekocht en daar zat dat ook in, en spiegeltje en handige borstel om je derailleur en cassette te poetsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wilde vandaag rondje doen. Remmen knarsten nog al… Was even vergeten dat fiets nog beetje vies was van laatste rit O-) Dat werd vanmiddag eerst poetsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itVEjNVBVoHuMFbyQAWzOgWxr4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKVPTGbH1ylC9JsQNFzrasef.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 09:21

erikver

Ik zeg...

Daan_ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:30:
Wilde vandaag rondje doen. Remmen knarsten nog al… Was even vergeten dat fiets nog beetje vies was van laatste rit O-) Dat werd vanmiddag eerst poetsen.

[Afbeelding]
Hoe ligt het Reichswald er op dit moment bij? Ben nog aan het twijfelen voor een locatie voor morgenvroeg. Als het slecht is dan maar hier wat pielen rondom de Vughtse Heide.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

erikver schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Hoe ligt het Reichswald er op dit moment bij? Ben nog aan het twijfelen voor een locatie voor morgenvroeg. Als het slecht is dan maar hier wat pielen rondom de Vughtse Heide.
Niet gefietst, maar gewandeld met de hond hier in het bos. Laatste twee weken in Elten en Krefeld gefietst.Wilde morgen weer naar Krefeld, maar dat is gesloten. Wellicht richting Witten.

Lag er redelijk bij door de kou, maar het dooit nu. En is weer lekker sompig aan het worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 12-01-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 09:21

erikver

Ik zeg...

Daan_ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Niet gefietst, maar gewandeld met de hond hier in het bos. Laatste twee weken in Elten en Krefeld gefietst.Wilde morgen weer naar Krefeld, maar dat is gesloten. Wellicht richting Witten.

Lag er redelijk bij door de kou, maar het dooit nu. En is weer lekker sompig aan het worden.
Daar was ik al een beetje bang voor, wacht ik wel tot het wat langer droger weer is geweest. Dank voor je snelle reactie.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
edit ; en toen was het niet meer nodig, vond op een hele vreemde plek de reserve onderdelen en nu opgehoogt

Heb een nieuwe fiets (goh, afgelopen dagen pas 37 keer verteld hier, volgens mij ben ik blij).

Afijn, ik heb ook een garmin 830 en die hoort via zo'n quarter turn mount op mijn stem te sitten. Echter is de stem van mijn huidige fiets net wat korter, waardoor die mount net te diep ligt. En ik heb natuurlijk nergens meer een onderdeelte om hem hoger te plaatsen. Iemand iets over of een oplossing? (bijv 3d- print)

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 13-01-2024 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maartend schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:58:
edit ; en toen was het niet meer nodig, vond op een hele vreemde plek de reserve onderdelen en nu opgehoogt

Heb een nieuwe fiets (goh, afgelopen dagen pas 37 keer verteld hier, volgens mij ben ik blij).

Afijn, ik heb ook een garmin 830 en die hoort via zo'n quarter turn mount op mijn stem te sitten. Echter is de stem van mijn huidige fiets net wat korter, waardoor die mount net te diep ligt. En ik heb natuurlijk nergens meer een onderdeelte om hem hoger te plaatsen. Iemand iets over of een oplossing? (bijv 3d- print)
Koop gewoon een andere op Ali voor een paar knaken.
daanb14 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:41:
[...]

doe het zelf altijd met het puntje van een breekmes, werkt prima. De straks nog daarmee een BB lager opgekalefaterd. Wel kansloos, die stond gewoon vast binnen 10 rondjes fietsen/250km door de drek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:12:
[...]

Koop gewoon een andere op Ali voor een paar knaken.

[...]

doe het zelf altijd met het puntje van een breekmes, werkt prima. De straks nog daarmee een BB lager opgekalefaterd. Wel kansloos, die stond gewoon vast binnen 10 rondjes fietsen/250km door de drek.
Heb ook net een nieuwe BSA DUB geïnstalleerd: lagers waren best droog uit de doos. Dus blij dat ik de moeite nam om te controleren.
Nieuwe CaneCreek Forty headset lagers lopen ook niet super, die moeten ook maar open voor installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Heb ook net een nieuwe BSA DUB geïnstalleerd: lagers waren best droog uit de doos. Dus blij dat ik de moeite nam om te controleren.
Nieuwe CaneCreek Forty headset lagers lopen ook niet super, die moeten ook maar open voor installatie.
Begin inmiddels toch te overwegen de framelagers ook allemaal maar te gaan bekijken en vol te proppen.. Al die modder hier valt me toch wel tegen tov. Berlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bestaan er standaarden voor de MTB die op de grond staan? En dan niet zo'n ding dat achter je as grijpt, maar echt iets dat plat op de grond zit en waar enkel je achterwiel in staat?

Ik moet nu al 3 fietsen in de sdchuur kwijt en ik vindt het niet fijn dat ze tegen elkaar staan. Ophangen gaat niet

[ Voor 24% gewijzigd door maartend op 14-01-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 06:18

Kluus

Gang is alles

maartend schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:54:
Bestaan er standaarden voor de MTB die op de grond staan? En dan niet zo'n ding dat achter je as grijpt, maar echt iets dat plat op de grond zit en waar enkel je achterwiel in staat?

Ik moet nu al 3 fietsen in de sdchuur kwijt en ik vindt het niet fijn dat ze tegen elkaar staan. Ophangen gaat niet
Bedoel je zoiets?
https://www.futurumshop.nl/xand-fietsstandaard.phtml

Wel wat prijzig, maar vind het wel waard op zich. Ik heb twee van deze, inklapbaar, dus fijn op vakantie als de fiets mee gaat en voor poetsen zonder de hele montage standaard op te hoeven zetten. Ik zet hem er meestal met het voorwiel in omdat de fiets wat stabieler staat als het stuur gefixeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Kluus schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Bedoel je zoiets?
https://www.futurumshop.nl/xand-fietsstandaard.phtml

Wel wat prijzig, maar vind het wel waard op zich. Ik heb twee van deze, inklapbaar, dus fijn op vakantie als de fiets mee gaat en voor poetsen zonder de hele montage standaard op te hoeven zetten. Ik zet hem er meestal met het voorwiel in omdat de fiets wat stabieler staat als het stuur gefixeerd is.
Iets dergelijks denk ik wel. Thnx

En hier wat goedkoper ; https://www.fiets-ophange...e-slinger-achterwiel.html

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 14-01-2024 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
https://www.bike-discount...bewahrung/abstellstaender
https://www.bike-componen...radhalter/?sort=price_asc

Ik heb zelf 1 die in me trapas gaat, maar zoek nu ook andere omdat die niet in al mijn fietsen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ko.Kane schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:55:
[...]

https://www.bike-discount...bewahrung/abstellstaender
https://www.bike-componen...radhalter/?sort=price_asc

Ik heb zelf 1 die in me trapas gaat, maar zoek nu ook andere omdat die niet in al mijn fietsen gaat.
Topppers. Nu heb ik keuze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
die keuze is het probleem: wat is prul en wat werkt :+ 8)7 .

ik vind die houten wel mooi:
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-discount.de/media/image/g0/ac/82/MTBHopper_SMILE-BLACK_01_800x800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 11:46
Wij hebben hier 4 van deze. (1 MTB en drie racers)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=3547&w=760&h=570

Voor de 29er een grotere met 1 pootje ingekort want anders kwam het niet uit met de rem.

Je moet wel de fiets er een beetje netjes inzetten want de remschijf loopt er vlak langs. Maar tot nu toe nog nooit een kromme schijf gehad.

Een "bepaalde bij Kluus niet onbekende" LBS was deze aan het omruimen, toen heb ik er tegelijk meerdere voor een lief prijsje kunnen kopen.

Dus ja, die grijpt wel bij de as, maar dat vind ik wel prima werken en ook blijft alles lekker compact. Garage staat goed vol hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 14-01-2024 21:53 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 11:46
Ko.Kane schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
Deze is inderdaad prachtig. Zou je zelfs goed zelf kunnen maken... en dan spuiten in de kleur van je fiets O+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
Heb twee van die MTB Hopper stands in gebruik. Maar voor dat geld zijn er betere opties te vinden ;-)

Zelf meer fan van de Trivio - Pro Fietsstandaard. Hiervan aantal staan voor de fietsen en hoef niet na te denken welke fiets ik er in plaats. Staan altijd goed.

Bij de MTB Hopper stand. Komt het dan weer voor dat ik fiets met breedere/smalere banden erin wil zetten. Dat ding eerst uit elkaar moest halen. En op de juiste afstand moet zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 13:34
Tweakers, ik overweeg, een nieuwe wielset voor mn MTB.

Momenteel heb ik een Trek Supercaliber met daarbij een erg basis wielsetje van Bontrager erin: Namelijk: Bontrager Kovee Comp 23 tubeless ready

https://www.trekbikes.com...mountainbikewiel/p/25379/

Het voelt momenteel toch wat als een Ferrari met daaronder een set wieldoppen ipv een paar strakke velgen ;)

Nu hoeft het voor mij ook niet direct top of the bill maar ik wil ook weer geen half werk met een nieuw wielsetje. Ik gebruik hem voornamelijk als XC, tubeless met Schwalbe's 2.35 ralph en rays.

Overigens, Trek geeft aan dat er slechts 2.25 banden in het frame kunnen, maar ik rij momenteel ook met 2.35, gaat dit nog uitmaken mbt een mogelijke nieuwe wielset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:27
pier87 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:26:

Overigens, Trek geeft aan dat er slechts 2.25 banden in het frame kunnen, maar ik rij momenteel ook met 2.35, gaat dit nog uitmaken mbt een mogelijke nieuwe wielset?
het zou kunnen dat de banden iets anders vallen op een 25 of 30mm velg waardoor ze niet meer in het frame passen. Maar als het zo krap zou zijn vraag ik me af of je er nu uberhaupt mee moet willen rijden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Krap valt mee @GWBoes , past ruim momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@pier87 Die uit de link zijn 22.5 intern.. dat is in deze tijd behoorlijk smal. Wat breedte had je op het oog? Kan me voorstellen dat het verschil met een 30 mm velg wel merkbaar is in de breedte van de band..
Maar als het nu ruim past, dan zal het wel loslopen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Ik denk dat 2.35 het mooiste passen op een 27 mm velg @Prulleman Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee of jet dit qua fietsen gaat merken 27 of 30 mm.

Ik wil met name dat de wielen lekker sturen en licht zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door pier87 op 15-01-2024 12:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
pier87 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:50:
Ik denk dat 2.35 het mooiste passen op een 27 mm velg @Prulleman Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee of jet dit qua fietsen gaat merken 27 of 30 mm.

Ik wil met name dat de wielen lekker sturen en licht zijn.
Paar mm blijft allemaal geneuzel in de marge.. verschil tussen 22.5 en bv 28 mm zal zeker merkbaar zijn, maar 28 vs 30 of 26 vs 28.. denk dat niemand ze bij een blinde test uit elkaar zou halen..

ik heb zelf, gewoon omdat het kan gekozen voor 28 mm achter en 30 mm voor. de 28 mm velg is ook weer net iets lichter. En ik rij op dit moment ook met een 2.25 achter en 2.35 voor. Maar of dit nou merkbaar lichter is of lichter rolt dan een 30 achter met een 2.35 band... op papier vast :)

Maar als het om krappe marges gaat in je frame (vork zal niet zo snel een probleem zijn), dan is een iets smallere velg achter misschien ook aan te raden.. bv een 25 achter en een 28 voor , of 27/28 achter en 30 voor als je wat breder wilt. Dat was voor mij niet de reden, maar kan bij jou misschien wel het verschil maken.
Heb je @ElGreco al eens aan de tand gevoeld? die kan ook prima adviseren (en bouwen) hierin.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mate68
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
Goeie dag, ik zit nog maar net op dit forum en ben druk met inlezen bezig. Ik rij zelf al vanaf, ongeveer 1984 MTB en nu ongeveer 4 jaar EMTB. Had de EMTB er eerst gewoon naast maar nadat de MTB een jaar had staan stofverzamelen deze maar weg gedaan. Ik fiets veel vaker en meer nu ik een EMTB heb en mijn conditie is merkbaar beter ( in de zomer zit ik ook op de racefiets en merk ik dit duidelijk ).

Ik zit graag wat te lezen op dit soort forums en merk dat er steeds meer lotgenoten op de EMTB bijkomen.

Is het misschien een idee om een speciaal EMTB Topic te starten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodiee
Video online van de vierde Veluwse MTB-competitie wedstrijd in Harderwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

PeaceNlove

Deugleuter

rodiee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:55:

[YouTube: Veluwse MTB Competitie 2023-2024 // Harderwijk]
Toch wel flink anders dan de MTB-routes die daar ook liggen. Meer modder en gras en minder goed hard gereden single tracks. Wel leuk om ff een paar minuutjes te kijken d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 11:47

Galois

1811 - 1832

De MTB-routes zijn eindelijk weer een beetje droog... dus as. zondag de tweemaal uitgestelde 100 km MTB-route op het programma. Zie ik op het weerbericht nu dat het zondag tot windkracht 8 kan worden! Tjee... gaat lekker zo! :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:53
Galois schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:44:
De MTB-routes zijn eindelijk weer een beetje droog... dus as. zondag de tweemaal uitgestelde 100 km MTB-route op het programma. Zie ik op het weerbericht nu dat het zondag tot windkracht 8 kan worden! Tjee... gaat lekker zo! :(
Maakt het er juist heroischer en memorabeler van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Galois schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:44:
Met wind mee geen probleem toch en wind tegen goede training. O-)

Hier zaterdag en zondag wel op de fiets te vinden. Geen 100km routes. 30 a 35km met nodige hoogtemeters (1500hm of meer) om fun te hebben naar beneden.

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 18-01-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Owios schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Maakt het er juist heroischer en memorabeler van ;)
Ooit vroeger toen ik wat beter was een toertocht gedaan met de MTB van 100 kilometer tijdens een storm met een naam (dus dan telt ie mee). Was grappig, want in het bos merk je er weinig van behalve dat de boomtoppen als een gek heen en weer gaan. Op de verbinding hang je schuin om tegengewicht te bieden, maar epic is het wel. Gewoon gaan @Galois

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
PeaceNlove schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Toch wel flink anders dan de MTB-routes die daar ook liggen. Meer modder en gras en minder goed hard gereden single tracks. Wel leuk om ff een paar minuutjes te kijken d:)b
Ja was inderdaad heerlijk glibberen en glijden. Na de wedstrijd ook nog de mtb route Harderwijk gereden. Die lag er toen gewoon (op de meeste stukken, stuk met ijs niet) goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Even de meningen aanvoelen;

Een set DT Swiss XMC 1501 30mm of een handgespaakte set (DT swiss 240, carbon rim)?
Ik zie wel in dat een handgespaakte set out of the box (shop) beter is dan een standaard XMC set, maar is dat het prijsverschil waard ook als je met de DT swiss eigenlijk al aan de bovenkant van je budget zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
rodiee schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:55:

[YouTube: Veluwse MTB Competitie 2023-2024 // Harderwijk]
Wanneer is de volgede competitie? Klinkt gek, maar ik zou best eens (rond de Veluwe) zo'n cross willen bijwonen als toeschouwer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:25:

Een set DT Swiss XMC 1501 30mm of een handgespaakte set (DT swiss 240, carbon rim)?
Ik zie wel in dat een handgespaakte set out of the box (shop) beter is dan een standaard XMC set, maar is dat het prijsverschil waard ook als je met de DT swiss eigenlijk al aan de bovenkant van je budget zit?
weet niet of het klopt, want het was lastig te vinden maar de 1501 set in 29 boost is 1591 gram (816+775).
in die prijsklasse vind ik dat vrij veel.. Ik weet ook niet wat voor prijs je hebt gevonden, maar voor zeg 12-1300 euro kan je ook setjes van rond de 1300-1400 gram kopen of laten maken.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:25:

Of het beter is? Heb zelf de HXC 1501. En van keer dikke tak in achterwiel. Toen ik bij wielbouwer kwam om na te laten kijken. Eerste wat hij aangaf dat hij aangenaam verrast was hoe deze in elkaar zat. Deed niet onder voor hand gespaakte set.

Hand gespaakt is niet altijd beter. O-)

Edit:
hier ging het niet om zo licht mogelijk. Dan lever je ook weer in op andere vlakken. Belangrijk was ook dat deze stevig genoeg is. Om wat mishandeling in bikeparks etc. te kunnen overleven. De DT sets nog geen problemen ervaren.

De hand gespaakte set die ik heb liggen durf ik niet op de fiets te leggen voor non XC rondjes Die is 1250gr. Die hangt dan ook mooi stof te vangen.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 18-01-2024 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Of het beter is? Heb zelf de HXC 1501. En van keer dikke tak in achterwiel. Toen ik bij wielbouwer kwam om na te laten kijken. Eerste wat hij aangaf dat hij aangenaam verrast was hoe deze in elkaar zat. Deed niet onder voor hand gespaakte set.

nee, ik geloof best dat DT zijn proces op orde heeft, en volgens mij worden (zeker de high end setjes) ze ook wel met de hand gecontroleerd.

maar bij dit soort bedragen is iets een beetje uniek ook wel wat waard vind ik persoonlijk. Ook de onderdelen apart uitzoeken en afstemmen op je eigen gebruik is leuk om te doen.

ter inspiratie: Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

(maar aan de andere kant, dat is ook weer persoonlijk, als je gewoon no nonsense, garantie in de winkel, etc wilt, dan is er natuurlijk weinig mis met een high end kant en klaar DT setje)

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 18-01-2024 12:00 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:51:
[...]

weet niet of het klopt, want het was lastig te vinden maar de 1501 set in 29 boost is 1591 gram (816+775).
in die prijsklasse vind ik dat vrij veel.. Ik weet ook niet wat voor prijs je hebt gevonden, maar voor zeg 12-1300 euro kan je ook setjes van rond de 1300-1400 gram kopen of laten maken.
Ze zitten bij de Duitse sites rond de 12-1300 inderdaad. Wilde een XMC en niet de XRC omdat ik a) wat zwaarder ben en b) ik wel van een jumpje of worteltje hou en vooral c) het hoeft niet superlicht te zijn, maar wel goed en degelijk. Een XRC 1501 is wat minder zwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Edit:
hier ging het niet om zo licht mogelijk. Dan lever je ook weer in op andere vlakken. Belangrijk was ook dat deze stevig genoeg is. Om wat mishandeling in bikeparks etc. te kunnen overleven. De DT sets nog geen problemen ervaren.

De hand gespaakte set die ik heb liggen durf ik niet op de fiets te leggen voor non XC rondjes Die is 1250gr. Die hangt dan ook mooi stof te vangen.
Zou die set bij mij ook onder passen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:59:
[...]

nee, ik geloof best dat DT zijn proces op orde heeft, en volgens mij worden (zeker de high end setjes) ze ook wel met de hand gecontroleerd.

maar bij dit soort bedragen is iets een beetje uniek ook wel wat waard vind ik persoonlijk. Ook de onderdelen apart uitzoeken en afstemmen op je eigen gebruik is leuk om te doen.

ter inspiratie: Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Vorig jaar set HXC 30mm gekocht tegen zeer schappelijke prijs bij een grote DE online shop. Die geregeld wielen en sets hebben tegen goede prijzen.

Pagina: 1 ... 256 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic