Ja, die ervaring heb ik eigenlijk ook en het lijkt inderdaad wel aan 'scherpe kantjes' oid te liggen. Want éénmaal goed, blijft het eigenlijk altijd goed gedurende de levensduur van de remblok.GoldenSample schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Dat is inderdaad zo echter heb ik de zelfde ervaring als jij hebt. Als het lichtjes aanloopt (vooral hoorbaar dus niet dat je wiel erg snel/abrupt stopt) met nieuwe blokken maar alles zit wel netjes recht en optisch 'vrij' dan haal ik m'n schouders op en ga ik fietsen. Denk dat het wat met de scherpe kantjes/randjes van het blok en minimale braamvorming te maken heeft.
Kijk altijd van boven of onderaf boven een contrasterende (witte) ondergrond of ik zowel links als rechts van de pad een gelijkmatige opening zie. Stel vooral daarop en dan gaat het eigenlijk altijd wel goed* ongeacht of ik aan het begin wel of geen kleine bijgeluiden hoor.
*zolang je remschijf natuurlijk recht is.
Denk dat ik niet achter de oorzaak zal komen... en het dus altijd zal blijven: "Gewoon even proberen..." :-D
Een kromme remschijf is eigenlijk alleen de oorzaak als de remschijf een 'klap' oid gehad heeft. Je leest veel op internet over 'blijft het aanlopen, dan kromme remschijf' oid, maar als je remschijf geen 'klap' heeft gehad, is dat volgens mij nooit de oorzaak (wellicht wel bij goedkope remschijven die door oververhitting krom kunnen gaan?).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.