I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ah ik kom uit Ede, lachen!Stufferdt schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Aankomende zondag is het in Soest, 27/1 in Ede/Lunteren, daarna nog Deventer (3/2) en Oldebroek (10/2).
De hele dag door fietsen er mensen rond dus valt altijd wel iets te zien.
Info: https://mtb-competitie.nl/
Ik rij, mits fit, komende zondag een rondje mee in Soest. Ede/Lunteren valt nog even te bezien of het past qua agenda en of ik er zin in heb
Vandaag had ik geen remdruk meer tijdens het MTB'en. Het begon eerst met een beetje minder en daarna helemaal niks meer. Ik zag nergens een lek van olie, dus snapte er niets van.
Zojuist opnieuw gevuld met nieuwe olie. Bij het doordrukken van de nieuwe olie was er duidelijk bij de hendel geen olie (er kwam geen olie uit). Raar dus, maar opnieuw gevuld.
En wat blijkt nu, als ik hard druk dan sijpelt er olie uit de remklauw. Zie de foto's hieronder, daar waar ik met de schroevendraaier wijs.
Dit betekent denk ik 'einde verhaal'? Dit is niet te verhelpen toch?
(zijn ouder dan 5 jaar, dus geen garantie meer)
:strip_exif()/f/image/dARYjiF6ldW8vZZpYzhu5OFJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jtDfiIwWvTjAMrIQR7uvScak.jpg?f=fotoalbum_large)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
[ Voor 130% gewijzigd door Daan_ op 09-02-2024 18:36 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Mijn remhendel van de voorrem was ook slecht. Dus die even opnieuw van verse olie voorzien en ik zag dat deze ook een ietsiepietsie olie lekte. Dus ik doe de schroef weer op de remhendel en druk er nog wat olie vanuit de remklauw de leiding in. De olie kan dus geen kant op en ik zie dat er wat olie vanachter het plactic kapje op de remhendel lekt.
Heel weinig, dus ik druk iets harder op de spuit met olie en 'PAF!' het kapje breekt eraf en er spuit olie in mijn gezicht (zo, ik ben blij dat ik een brildrager ben
Het plastic kapje is dus afgebroken op de plastic klemmetjes. Is dit nou 'mijn eigen domme schuld' omdat ik de spuit zo hard ingedrukt heb? Of was het plastic oud/slecht en vroeg of laat zou dit gebeuren?
Nu twijfel ik wat te doen... Het zijn Magura MTS remmen (van Specialized, dezelfde serie als de MT2/4/6). Ik kan nu twee nieuwe hendels kopen (deze bijvoorbeeld) en dan heb ik voor 60 euro weer goed werkende remmen.
Of ik maak de keuze om de hele set te vervangen voor een XT-setje (deze bijvoorbeeld) en dan heb ik alles nieuw en voor een lange tijd in orde alles.
De remklauw achter heeft een paar jaar geleden ook gelekt en is toen onder garantie vervangen. Het lijkt niet een heel probleemloos setje te zijn, waardoor ik dan toch neig naar de XT-set.
Wel jammer dat ik nog 4 setjes remblokken heb liggen waar ik dan ook niets meer mee kan...
Iemand een tip voor mij?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Gewoon de xt set erop en niet meer naar omkijken. Probleemloze remmenGalois schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:46:
Deel 2 van mijn avontuur van hierboven.
Mijn remhendel van de voorrem was ook slecht. Dus die even opnieuw van verse olie voorzien en ik zag dat deze ook een ietsiepietsie olie lekte. Dus ik doe de schroef weer op de remhendel en druk er nog wat olie vanuit de remklauw de leiding in. De olie kan dus geen kant op en ik zie dat er wat olie vanachter het plactic kapje op de remhendel lekt.
Heel weinig, dus ik druk iets harder op de spuit met olie en 'PAF!' het kapje breekt eraf en er spuit olie in mijn gezicht (zo, ik ben blij dat ik een brildrager ben).
Het plastic kapje is dus afgebroken op de plastic klemmetjes. Is dit nou 'mijn eigen domme schuld' omdat ik de spuit zo hard ingedrukt heb? Of was het plastic oud/slecht en vroeg of laat zou dit gebeuren?
Nu twijfel ik wat te doen... Het zijn Magura MTS remmen (van Specialized, dezelfde serie als de MT2/4/6). Ik kan nu twee nieuwe hendels kopen (deze bijvoorbeeld) en dan heb ik voor 60 euro weer goed werkende remmen.
Of ik maak de keuze om de hele set te vervangen voor een XT-setje (deze bijvoorbeeld) en dan heb ik alles nieuw en voor een lange tijd in orde alles.
De remklauw achter heeft een paar jaar geleden ook gelekt en is toen onder garantie vervangen. Het lijkt niet een heel probleemloos setje te zijn, waardoor ik dan toch neig naar de XT-set.
Wel jammer dat ik nog 4 setjes remblokken heb liggen waar ik dan ook niets meer mee kan...
Iemand een tip voor mij?
Trails lagen prima, keihard en eigenlijk nergens echt glad. Helaas wel onderuit op de Defensieweg, asfalt lag op stukken echt spekglad.
Kou viel uiteindelijk mee, zeker niet onder nul en weinig last van de wind.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Moment rij ik Maxxis Rekon Race 2,35 voor en achter. Ik ben op zoek naar banden met wat meer grip (oa met nattere omstandigheden). Wel tevreden over Maxxis zelf kwa lekbestendigheid enz. In ruim 1,5 jaar nog nooit lek en slecht 2x beetje latex bijgevuld.
Ik lees wel goede dingen over de combi Maxxis Forekaster voor Ikon achter. Iemand wellicht ervaring met deze combi ten opzichte van de Rekon Race? Of wellicht andere aanraders?
Er zijn zoveel combinaties te maken met Maxxis. Zelf ben ik meer van goed tot redelijk rollende achter en wat grover voor. Voor vind ik het wel fijn om meer grip te hebben. Dit alles is een persoonlijke keuze.
Bijvoorbeeld:
Rekon Race 2.35 achter en Rekon 2.4 voor
Ikon 2.35 achter en Forkaster 2.4 voor
Op de trail een Rekon 2.4 achter en Minion DHR II 2.4
OP de enduro Minion DHR II 2.4 en Assegai 2.5
@Galois
Als de remklauwen nog goed zijn. Dan zou ik de remhendels vervangen. Magura remklauwen zijn meer dan prima. En doen niet onder voor Shimano. En menig geen zweert bij Magura.
Persoonlijk vind ik Magura remklauwen en Shimano remhendels fijnere combinatie.
Tnx voor deze tip! Dat is ook nog een optie. De remklauwen zijn in principe nog goed, maar voor hoe lang? Het setje is 7,5 jaar oud en één van de remklauwen is ook al eens onder garantie vervangen. Dat doet mij twijfelen om toch voor een heel nieuw setje te gaan.Daan_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 05:02:
@Galois
Als de remklauwen nog goed zijn. Dan zou ik de remhendels vervangen. Magura remklauwen zijn meer dan prima. En doen niet onder voor Shimano. En menig geen zweert bij Magura.
Persoonlijk vind ik Magura remklauwen en Shimano remhendels fijnere combinatie.
Ook omdat twee XT hendels zo'n 90 euro zullen kosten en voor 167 euro ik een compleet setje heb. Dan is het prijsverschil klein.
Het past in ieder geval moeiteloos toch?
Als ik XT remhendels koop dan hoef ik alleen maar een 'olive set' te kopen (deze) en dan kunnen ze erop toch? Of moet ik nog ergens anders op letten? En bij remhendels wordt zo'n olive set niet standaard bij geleverd toch?
En als ik voor de Magura remhendels ga, dan heb ik een andere olive set nodig (deze?)? Deze zijn niet onderling compatible toch?
De hydraulische remkabels zijn wel allemaal onderling uitwisselbaar?
(ik doe alles zelf aan mijn fiets, ben er handig genoeg in, maar remhendels vervangen blijft vooralsnog beperkt tot youtube ervaring
Thnx! Ik merk ook wel dat als ik wedstrijdjes rijd waar korte klimmetjes in zitten dat de grip aan de achterkant soms niet voldoende is. Dus wellicht beter om voor en achter hetzelfde te houden? Misschien de Rekon voor en achter? Iemand daar ervaring mee?Daan_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 05:02:
@rodiee
Er zijn zoveel combinaties te maken met Maxxis. Zelf ben ik meer van goed tot redelijk rollende achter en wat grover voor. Voor vind ik het wel fijn om meer grip te hebben. Dit alles is een persoonlijke keuze.
Bijvoorbeeld:
Rekon Race 2.35 achter en Rekon 2.4 voor
Ikon 2.35 achter en Forkaster 2.4 voor
Op de trail een Rekon 2.4 achter en Minion DHR II 2.4
OP de enduro Minion DHR II 2.4 en Assegai 2.5
Nu al een tijdje Dedicated Enduro en XC wielset maar de forekasters liggen nog steeds op de XC set.
Mijn Kona HeiHei kwam standaard met Rekon voor en achter, dus in principe kan dat prima.rodiee schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:44:
[...]
Thnx! Ik merk ook wel dat als ik wedstrijdjes rijd waar korte klimmetjes in zitten dat de grip aan de achterkant soms niet voldoende is. Dus wellicht beter om voor en achter hetzelfde te houden? Misschien de Rekon voor en achter? Iemand daar ervaring mee?
Heb nu Rekon voor en Rekon Race achter, maar merkte niet echt verschil.
Techniek speelt een vele malen grotere rol in het slippen van je achterwiel. Het perfecte balanspunt vinden in de klim voor genoeg druk op je achterwiel zodat deze niet slipt en net genoeg druk op je voorwiel zodat deze niet van de grond komt.
Daarbij uiteraard zo soepel mogelijk, in hetzelfde ritme, blijven trappen. Ga je stoempen per slag dan is het sowieso klaar.
Ik snap wel dat dit in wedstrijden wat anders is en lastiger te doseren.
SLX remhendels Zijn vrijwel het zelfde, ‘missen’ freestroke adjustment welke toch amper iets doet (en mocht je het echt willen, dan draai je het blindplaatje er uit en koop je de 2 schroefjes voor 2 euro van Shimano zelf) en ribbels op de hendel zelf.Galois schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:25:
[...]
Tnx voor deze tip! Dat is ook nog een optie. De remklauwen zijn in principe nog goed, maar voor hoe lang? Het setje is 7,5 jaar oud en één van de remklauwen is ook al eens onder garantie vervangen. Dat doet mij twijfelen om toch voor een heel nieuw setje te gaan.
Ook omdat twee XT hendels zo'n 90 euro zullen kosten en voor 167 euro ik een compleet setje heb. Dan is het prijsverschil klein.
Het past in ieder geval moeiteloos toch?
Als ik XT remhendels koop dan hoef ik alleen maar een 'olive set' te kopen (deze) en dan kunnen ze erop toch? Of moet ik nog ergens anders op letten? En bij remhendels wordt zo'n olive set niet standaard bij geleverd toch?
En als ik voor de Magura remhendels ga, dan heb ik een andere olive set nodig (deze?)? Deze zijn niet onderling compatible toch?
De hydraulische remkabels zijn wel allemaal onderling uitwisselbaar?
(ik doe alles zelf aan mijn fiets, ben er handig genoeg in, maar remhendels vervangen blijft vooralsnog beperkt tot youtube ervaringmaar ik denk wel dat ik het kan
)
Overigens is remolie in je klauw drukken zonder je bleedpoort te openen het beste recept (naast je zuigers terug duwen zonder je bleedport te openen) om je diafragma in je remhendels te slopen. Heb dus wel een vermoeden hoe die kapot gegaan zijn
[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 22-01-2024 19:50 ]
Ik doe ook wel wedstrijden in het buitenland dus misschien moet ik ook maar is naar Forekasters kijken. Heb ook 1 wielset en ben eigenlijk niet van plan om elke keer banden te wisselen.Mjelnir schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:45:
@rodiee Hier een tijdje met Rekon voor en achter gereden. Voor de NL routes meer dan genoeg grip ermee. Omdat ik ook graag wel eens in het buiteland fiets en niet altijd zin had om banden te wisselen toen naar Forekaster voor en achter gegaan.
Nu al een tijdje Dedicated Enduro en XC wielset maar de forekasters liggen nog steeds op de XC set.
Klopt techniek speelt ook een grote rol. Heb elke week techniek training bij ons op de club waar we ook wel is trainen op korte klimmetjes. Blijft lastig en dan vooral als het nat is.steel123 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:52:
[...]
Mijn Kona HeiHei kwam standaard met Rekon voor en achter, dus in principe kan dat prima.
Heb nu Rekon voor en Rekon Race achter, maar merkte niet echt verschil.
Techniek speelt een vele malen grotere rol in het slippen van je achterwiel. Het perfecte balanspunt vinden in de klim voor genoeg druk op je achterwiel zodat deze niet slipt en net genoeg druk op je voorwiel zodat deze niet van de grond komt.
Daarbij uiteraard zo soepel mogelijk, in hetzelfde ritme, blijven trappen. Ga je stoempen per slag dan is het sowieso klaar.
Ik snap wel dat dit in wedstrijden wat anders is en lastiger te doseren.
Ik hoop toch dat je hierbij een grapje maakt niet?GoldenSample schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:43:
[...]
...naast je zuigers terug duwen zonder je bleedport te openen...
In geen enkele uitleg ga je vinden dat voor vervanging van remblokjes dit nodig is (in zeker geval niet bij sram, shimano of magura).
Omdat ik de laatste tijd veel achter het bureau zit vanwege werk, heb ik besloten om mijn kinderhobby weer op te pakken en heb ik een tweedehands, weinig gebruikte Rockrider ST540 aangeschaft. Zojuist een klein rondje gedaan, wat een mooie machine zeg!
Echter, toen ik bezig was met het monteren van de spatborden, kwam ik iets tegen met betrekking tot de voorvering. Het dopje waarmee de sterkte van de veer kan worden geregeld, lekte een klein beetje olie toen ik erop leunde. Toen dacht ik 'oh nee, hij lekt..'. Na een paar keer stevig leunen kwam er ook wat luchtbelletjes uit.
Daarna heb ik met een doekje alles drooggemaakt, ben op de fiets gaan staan, voorrem op en begon ik tegen de veer te springen. Alles bleef netjes droog, een stukje gefietst, alles was nog steeds droog. Terug naar de schuur en nogmaals goed tegen de veer leunen, blijft droog.
Kan dit voorkomen als de fiets lange tijd stil heeft gestaan? Werkt deze veer op luchtbasis of oliebasis?
Voor de rest lijkt de veer goed te werken; hij veert netjes in-uit met een soepele beweging.
Ik heb wel kleine twijfels of de knopje -/+ instelmogelijkheid van de veer functioneert, maar dat is een ander verhaal.
Jullie ervaringen hier over zijn welkom!
Fotoje: https://drive.google.com/...AVywm/view?usp=share_link
Deze werkt gewoon met een spiraalveer. met de knop geef je de veer meer voorspanning zodat hij minder snel inveert.AytacFx schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:13:
Kan dit voorkomen als de fiets lange tijd stil heeft gestaan? Werkt deze veer op luchtbasis of oliebasis?
Voor de rest lijkt de veer goed te werken; hij veert netjes in-uit met een soepele beweging.
Er zit waarschijnlijk wel iets van olie in de poot, voornamelijk om de afdichtingen en glijbussen te smeren. Als hij langere tijd op de kop heeft gestaan zou dit best bij die dop eruit kunnen lekken, weet niet precies hoe die constructie is bij zo'n vork maar lijkt me niet heel raar dat hij ergens open is om geen onnodige druk op te bouwen bij het inveren.
Ow ja, spiraalveer is ook een makkelijke systeem natuurlijk. Ik denk meteen over de duurste oplossingen na..GWBoes schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:28:
[...]
Deze werkt gewoon met een spiraalveer. met de knop geef je de veer meer voorspanning zodat hij minder snel inveert.
Er zit waarschijnlijk wel iets van olie in de poot, voornamelijk om de afdichtingen en glijbussen te smeren. Als hij langere tijd op de kop heeft gestaan zou dit best bij die dop eruit kunnen lekken, weet niet precies hoe die constructie is bij zo'n vork maar lijkt me niet heel raar dat hij ergens open is om geen onnodige druk op te bouwen bij het inveren.
Duidelijke verhaal! Heel erg bedankt voor je uitleg.
Kwa geometrie moet het denk ik kunnen, de geo van mijn Exceed (2019) is nog ouderwets en met een 110mm stuurpen waarmee de reach nu 5mm langer is dan die van mijn weg-fiets (Specialized Tarmac) ik denk dat ik met een 100mm stuurpen dus al aardig in de buurt kom van een goede geometrie. Het zal dan een vrij sportieve zit zijn maar dat vind ik denk ik niet erg.
De uitdaging is dan de groep, ik zat eens te kijken naar de huidige GRX ST-RX820 1x12 shifters en of die op mijn huidige XT M8100 1x12 groepset zouden passen.
- Bij de GRX 1x12 complete groupsets wordt een XT (CS-M8100-12) casette geleverd dus mij lijkt het dat deze shifter gewoon moet werken met mijn XT M8100 derailleur want de spacing is immers hetzelfde, correct?
- Remmen vind ik wat minder duidelijk, ik zit denk ik vast aan mijn XT remklauwen in verband met post-mount, maar dit zal toch zeker ook gewoon werken met die GRX shifters?
Ik denk voor 95% zeker te weten dat ik gewoon die GRX shifters kan kopen en een drop-bar stuur en daarmee klaar ben, klopt dit, of zie ik iets over het hoofd? Hoe werkt dit bijvoorbeeld als je een strandfiets opbouwt?
Remmen zouden geen probleem moeten zijn. misschien remt hij iets harder/zachter door verschil in zuiger diameters maar daar wen je wel aan.
remmen is volgens mij geen probleem, maar de derailleur heeft een andere "pull ratio":Kluus schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:51:
Nu ik een XC fully heb en ik mijn oude hardtail (Exceed) niet verkocht krijg zit ik er de laatste tijd sterk over te denken om de Exceed om te bouwen naar een gravelbike, de eerste aanpassing is uiteraard simpel: gravel bandjes er op. Maar ik zit nu ook te kijken of het mogelijk is om hier een drop-bar MTB van te maken.
Kwa geometrie moet het denk ik kunnen, de geo van mijn Exceed (2019) is nog ouderwets en met een 110mm stuurpen waarmee de reach nu 5mm langer is dan die van mijn weg-fiets (Specialized Tarmac) ik denk dat ik met een 100mm stuurpen dus al aardig in de buurt kom van een goede geometrie. Het zal dan een vrij sportieve zit zijn maar dat vind ik denk ik niet erg.
De uitdaging is dan de groep, ik zat eens te kijken naar de huidige GRX ST-RX820 1x12 shifters en of die op mijn huidige XT M8100 1x12 groepset zouden passen.
- Bij de GRX 1x12 complete groupsets wordt een XT (CS-M8100-12) casette geleverd dus mij lijkt het dat deze shifter gewoon moet werken met mijn XT M8100 derailleur want de spacing is immers hetzelfde, correct?
- Remmen vind ik wat minder duidelijk, ik zit denk ik vast aan mijn XT remklauwen in verband met post-mount, maar dit zal toch zeker ook gewoon werken met die GRX shifters?
Ik denk voor 95% zeker te weten dat ik gewoon die GRX shifters kan kopen en een drop-bar stuur en daarmee klaar ben, klopt dit, of zie ik iets over het hoofd? Hoe werkt dit bijvoorbeeld als je een strandfiets opbouwt?
https://bicycles.stackexc...-deore-xt-rear-derailleur
Thanks voor het zoeken, ik had gewoon gedacht dat als de afstand van de kransjes gelijk zou zijn, en in dit geval dus zelfs dezelfde cassette, alles wel zou werken, dus niet verder gezocht.
[ Voor 39% gewijzigd door Kluus op 23-01-2024 10:21 ]
Als je je remmen bleed komen de zuigers iets naar buiten, ook met een bleedblock, die 'ruimte' vult zich met extra olie. Als je vervolgens je na gebruik de zuigers weer terug duwt kan het zijn dat je ze iets verder terug duwt dan hoe ze tegen het bleedblock aan zaten. Dit is een klein volume en loopt meestal wel los. Echter al heb je pech, of bijvoorbeeld een quick bleed met de blokken en het wiel er inz dan is het meer olie en scheurt je diafragma.Medico schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:16:
[...]
Ik hoop toch dat je hierbij een grapje maakt niet?
In geen enkele uitleg ga je vinden dat voor vervanging van remblokjes dit nodig is (in zeker geval niet bij sram, shimano of magura).
Verder: zie stap 4 de Notitie
Dan is het toch al fout gegaan bij die quickbleed? Ook bij een quickbleed altijd uitvoeren met het bleedblock er in zou dit gewoon moeten voorkomen m.i.GoldenSample schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Als je je remmen bleed komen de zuigers iets naar buiten, ook met een bleedblock, die 'ruimte' vult zich met extra olie. Als je vervolgens je na gebruik de zuigers weer terug duwt kan het zijn dat je ze iets verder terug duwt dan hoe ze tegen het bleedblock aan zaten. Dit is een klein volume en loopt meestal wel los. Echter al heb je pech, of bijvoorbeeld een quick bleed met de blokken en het wiel er inz dan is het meer olie en scheurt je diafragma.
Stukje verder terug duwen dan ook het bleedblock kan inderdaad wel maar daarvoor moet gewoon marge zijn, anders is het maar een slecht ontwerp.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 23-01-2024 11:35 ]
Mijn rechterrem lekte dus al voordat ik dit deed (olie vanuit de remklauw door de leidingen persen). Maar mijn voorrem, waar de druk ook weg was, heb ik denk ik inderdaad zelf stuk gemaakt.GoldenSample schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Als je je remmen bleed komen de zuigers iets naar buiten, ook met een bleedblock, die 'ruimte' vult zich met extra olie. Als je vervolgens je na gebruik de zuigers weer terug duwt kan het zijn dat je ze iets verder terug duwt dan hoe ze tegen het bleedblock aan zaten. Dit is een klein volume en loopt meestal wel los. Echter al heb je pech, of bijvoorbeeld een quick bleed met de blokken en het wiel er inz dan is het meer olie en scheurt je diafragma.
Ik was aan het onderzoeken waarom er geen druk meer was en of er een lek was. Ik zag dus dat die er was als ik vanuit de remklauw olie in de leidingen perstte.
Dat is dan denk ik de oorzaak geweest dat ik 'm stuk heb gemaakt. Of beter gezegd: helemaal stuk heb gemaakt, want de remdruk was al weg en ik kon niet echt een duidelijk lek vinden.
Het is nu natuurlijk gissen, maar ik blijf wel benieuwd waarom de remdruk weg was en opnieuw afvullen dus niet werkte. Ik zag nergens een duidelijk lek of vieze oliesporen.
Maar goed... nieuw setje XT remmen zijn onderweg en ik zal hiermee voorzichtiger zijn :-)
Zo te zien kan je met Inner Bar Ends toch een on-the-hoods houding krijgen met een flatbar, dat lijkt mij voldoende, iemand hier ervaring mee met bepaalde types?
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 24-01-2024 14:00 ]
die van close the gap zijn wel goed volgens mij, maar geen ervaring mee.Kluus schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:51:
Nog wat zitten zoeken voor de conversie van mijn exceed naar een semi-gravelbike maar aangezien eigenlijk de hele drive-train dus vervangen moet worden en dan nog de onzekerheid of ik uberhaupt een goede positie kan vinden wordt het me een beetje te gek om naar drop bars te gaan.
Zo te zien kan je met Inner Bar Ends toch een on-the-hoods houding krijgen met een flatbar, dat lijkt mij voldoende, iemand hier ervaring mee met bepaalde types?
Je zou ook nog voor zoiets kunnen kiezen:
https://www.justpedal.nl/...073-surly-corner-bar.html
/f/image/LUZDE9u2Wa7ag3cxOBmKsPNe.png?f=fotoalbum_large)
(op ebay en ali zijn ook carbon versies te vinden...)
nog een andere optie kan je hier vinden:
https://www.mountainbike....7446&hilit=stuur#p2737446
:fill(white):strip_exif()/f/image/iTfK8WWTwfY8mVQO4lsnNdzt.png?f=user_large)
Klopt ja die corner bars had ik ook gevonden maar lees ik wisselende dingen over. Eigenlijk zoek je (ik tenminste) denk ik vooral een on-the-hoods achtige positie, daarmee kan ik zowel aero als comfortabel zitten. In-the-drops vind ik meer voor als je controle wil en dan is een flatbar eigenlijk nóg beter. Die cornerbar bied meer een oplossing voor die laatste positie volgens mij. Bovendien zit je met die lelijke kabel loop waarvoor de huidige kabels waarschijnlijk ook nog te kort zijn.Prulleman schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:46:
[...]
die van close the gap zijn wel goed volgens mij, maar geen ervaring mee.
Je zou ook nog voor zoiets kunnen kiezen:
https://www.justpedal.nl/...073-surly-corner-bar.html
[Afbeelding]
(op ebay en ali zijn ook carbon versies te vinden...)
nog een andere optie kan je hier vinden:
https://www.mountainbike....7446&hilit=stuur#p2737446
[Afbeelding]
Die andere bar is wel nice, maar heeft meer een ligpositie ofzo denk ik?
Heb nu deze besteld:
https://www.mantel.com/sq...VHwsFvNgxAH4aAlDREALw_wcB
Goedkoopste optie en zien er wel relaxed uit vind ik, maar nu nog ervaren.
Eigenlijk ben ik ook blij dat het dan in de basis een MTB blijft, hoef ik niet toe te geven aan die gravel hype.
[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 24-01-2024 18:37 ]
Zit beetje naar de Saints te kijken, maar is toch echt wel wat anders qua vorm en daarmee ondersteuning. En ben wel heel erg aan mijn 636 gewend
[ Voor 26% gewijzigd door maartend op 24-01-2024 18:26 ]
Wat is nou het minste werk, maar wel noodzakelijk? En dan bedoel ik, na een ritje waarbij je MTB dik in de modder zit:

CubeMud01 by Erik Haak, on Flickr
Zo zag 'ie er gisterenmiddag uit, na 25km over de lokale trails. Ik dacht op een gegeven moment al; pffff, dat trapt best wel zwaar... goh, hoe zou dat nou komen?
Schoon oogt het natuurlijk totaal anders:

CubeMTB01 by Erik Haak, on Flickr
Ik heb de fiets maar ff met de tuinslang goed afgespoten (nee, geen HDS) en de ketting, terwijl alles nog nat was maar flink met WD-40 'gesopt'. Dan is het ergste weer een beetje weg en loopt de boel weer.
Want ik wil er vanmiddag weer mee op pad. Het was namelijk zo leuk; door de blubber baggeren...
Of zeggen jullie, spoel het ergste eraf en gewoon weer gaan?
- grote vuil er met de hand afhalen
- als het kan kwa tijd laten opdrogen en dan afborstelen, droog
- afspuiten met water. Ik gebruik straal en nevel. Hangt er vanaf waar ik op sta te spuiten. Ik spuit niet met een straal op het balhoofd seal bv. Maar is allemaal een beetje op gevoel.
- ketting droog draaien in een doek. Zo veel mogelijk droog proberen schoon te maken maar dat lukt niet echt natuurlijk als je hem nat-smeert. Dan bv wd40. Vind dat niet echt super want daarna zit alles onder de wd40 als je gaat fietsen/snelheid maakt met de ketting.
- als ik zin/tijd heb even ketting smeren
Deze dus:

Mijn ervaring met die WD40 lube is ook matig, na elke rit was het wel redelijk weg. Zowel de wet als de dry lube. Ook als het eigenlijk schoon ritje was.
[ Voor 29% gewijzigd door Ko.Kane op 28-01-2024 11:18 ]
Maar wel goed te gebruiken om ff de boel op te kuisen. Er blijft een klein beetje vettige substantie achter. Bij gebrek aan beter, op dat moment, zullen we dan maar denken.
Als de boel zo onder de bagger zit, ga ik echt niet uren poetsen, spoelen, drogen, dure speciaal waxjes smeren, e.d. Geen zin en geen tijd voor. Die fiets mot rijden.
Fiets schoonspuiten, droogmaken met wat doekjes en borstels: 15 minuten en klaar.ehtweak schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:13:
Ik weet 't, de 'gewone' WD-40 is geen smeermiddel. Vooral een vochtverdrijver.
Maar wel goed te gebruiken om ff de boel op te kuisen. Er blijft een klein beetje vettige substantie achter. Bij gebrek aan beter, op dat moment, zullen we dan maar denken.![]()
Als de boel zo onder de bagger zit, ga ik echt niet uren poetsen, spoelen, drogen, dure speciaal waxjes smeren, e.d. Geen zin en geen tijd voor. Die fiets mot rijden.
1* in de paar weken de ketting waxen.
Maar het maakt allemaal niet zoveel uit als je houdt van dit soort modderpaden. Het schuurt en slijt als een tierelier
Zoetermeer begint nu langzaam op te drogen maar is op sommige plekken kapot gereden en/of drainage verstopt waardoor daar water blijft staan.
Harderwijk lag er prima bij afgelopen zaterdag. Alleen de plekken waar ze houtkap hadden gedaan was de track ietwat kapotgereden. Heb de MTB wat verse wet-lube gegeven en zonder verdere moeite weggezetGoldenSample schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:56:
Tja het is nogal een verschil waar je woont hè, in het westen als je Klei hebt (en geen zand in de buurt) dan heb je dit ge-emmer in meer of mindere mate de hele herfst & winter. In de duinen of meer het (zuid)-oosten op hogere/zanderige grond heb je niet zo een probleem tenzij je echt op hele slechte dagen fietst.
Zoetermeer begint nu langzaam op te drogen maar is op sommige plekken kapot gereden en/of drainage verstopt waardoor daar water blijft staan.
[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 31-01-2024 13:22 ]
Overzicht van remhendels met I-Spec EV
https://bike.shimano.com/...ls/new-tech-i-specev.html
XT heeft twee remhendels met I-Spec EV. De M8100 en de M8120
https://bike.shimano.com/...re-xt-m8100/BL-M8100.html
Hieronder wat uitleg:
https://www.bikeradar.com...b-and-ii-mounts-explained
[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 31-01-2024 13:31 ]
Ok. Ik zal maar fotoos maken, want hier ga ik echt hulp bij nodig hebben. Thnx alvastDaan_ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:25:
@maartend ja dat is mogelijk afhankelijk van type dat je hebt. Bijvoorbeeld Shimano I-Spec A, B, II of de nieuwste variant EV. Van welke versie is jouw remhendel voorzien. Kan ook zijn dat je enkel een clamp hebt. Dan is het niet mogelijk.
Overzicht van remhendels met I-Spec EV
https://bike.shimano.com/...ls/new-tech-i-specev.html
https://bike.shimano.com/...re-xt-m8100/BL-M8100.html
Hieronder wat uitleg:
Kun je zelf vast ook wel vinden. Staat waarschijnlijk ook op je remhendel type nummer en anders vast wel bij de specificaties van de fiets ;-)maartend schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Ok. Ik zal maar fotoos maken, want hier ga ik echt hulp bij nodig hebben. Thnx alvast
Je hebt een matchmaker nodig. Een klein priegelig boutje die je in de klem van de rem kan plaatsen waar je dan je shifter in kan schroeven.maartend schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Ok. Ik zal maar fotoos maken, want hier ga ik echt hulp bij nodig hebben. Thnx alvast
Belangrijk te weten welke type rem en welk schakelsysteem je hebt om de juiste te vinden. Combinatie tussen Shimano en SRAM is mogelijk
Ik heb zelf deze gebruikt van Bike Yoke:
https://www.tftuned.com/i-spec-ev-adapter/p3899
[ Voor 8% gewijzigd door Holk op 31-01-2024 13:40 ]
Welkom in de wereld van Shimano i-specmaartend schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:22:
Vraagje. OP mijn ieuwe fiets zitten deore remgrepen. Op mijn andere fiets zitten XT's. Echter zit op mijn nieuwe fiets de shifter met een boutje rechtstreeks op de brake-lever. Op mijn XT is dat niet zo en zit er ook geen bevestiging voor. Zijn er XT-brake levers waarbij de shifter ook rechtstreeks op de brake-lever kan worden bevestigd? Het lastige is nl dat ik dat op de fotoos niet kan zien van brake levers
Hiervan zijn verschillende generaties: A,B, II en EV
Soms heb je een generatie /level onderdelen waarbij de i-spec versie vaststaat, maar soms heb je ook meerdere opties ... Standaard heb je m8100 remgrepen met EV, maar als je goed zoekt kan je ook i-spec II varianten vinden. Zelfde geld voor de shifters (of dropper hendels) die komen in klemband en 2 of 2 i-spec varianten.
Ik denk dat elke xt rem wel een mogelijkheid heeft. Vziw zijn er geen i-spec loze remmen ( bij deore en hoger althans).
Je moet dus kijken welke variant je shifter is (als het doel is die te behouden) en een bijpassende remhendel aanschaffen.
(I-spec EV is bij een nieuwe deore m6100 het meest waarschijnlijk)
/Edit..
Wat @Daan_ zegt dus 🫣
[ Voor 1% gewijzigd door Prulleman op 31-01-2024 13:36 . Reden: Spuit 11 ]
edit ; heb BL-M4100 en dat zouden dus I-Spec EV zijn.
Nu dus kijken voor BL-M8100
[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 31-01-2024 16:27 ]
Zal zeker een verschil maken. Ik reed de route van Ommen, dat is zo af en toe wel een lekker gravel rondje door het bos. Nu bleek het er flink slecht blij te liggen. De routes van Lemele en Hellendoorn lagen er schijnbaar wel heel goed bij, volgende keer daar weer naar toe.GoldenSample schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:56:
Tja het is nogal een verschil waar je woont hè, in het westen als je Klei hebt (en geen zand in de buurt) dan heb je dit ge-emmer in meer of mindere mate de hele herfst & winter. In de duinen of meer het (zuid)-oosten op hogere/zanderige grond heb je niet zo een probleem tenzij je echt op hele slechte dagen fietst.
Klopt en met zand krijg je ook nog niet die dikke plakkaten ook niet op de slechte dagen, meeste spoel je er dan alsnog zo af, vooral als het nog nat is. Dit lijkt mij wel een dingetje om telkens te moeten poetsen.GoldenSample schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:56:
Tot nu toe het leukste rondje volgens mij? Harderwijk en Nunspeet was het niet op de MTB route, maar hier had je volgens mij wel een stukje MTB route erin.rodiee schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:49:
Video online van de vijfde Veluwse MTB Competitie wedstrijd in Lunteren:
[YouTube: Veluwse MTB Competitie 2023-2024 // Lunteren]
Lunteren inderdaad een erg leuk rondje. Weer heel anders dan de andere rondes.PeaceNlove schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:43:
[...]
Tot nu toe het leukste rondje volgens mij? Harderwijk en Nunspeet was het niet op de MTB route, maar hier had je volgens mij wel een stukje MTB route erin.
Voor mij als beginneling (te) uitdagend was de conclusie na inrijden en de eerste ronde. Maar waanzinnig mooi en zwaar rondje inderdaad. Woon om de hoek dus ga ‘m wel proberen wat vaker te rijden ter leering ende vermaak 😄 Iedereen die ik sprak ging wel helemaal kapot dus dat hebben ze goed gedaan haha.rodiee schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:51:
[...]
Lunteren inderdaad een erg leuk rondje. Weer heel anders dan de andere rondes.
En weer kudoos voor de video. Tof om te zien op deze manier. Jammer dat het er toch minder spectaculair uitziet weer dan dat het aanvoelde
Tja voorspelbaar toch? Sowieso een aanrader geen reacties onder nieuws te lezen, zeker niet bij dingen als het AD en z'n regio afdelingen. Te veel gefrustreerde types.Strider schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:47:
https://www.gelderlander....-gevaar-brengen~a32fb7e1/
Fijne reacties op het artikel :x
Voor veel te veel geld 40x40 profielen gekocht om een dakdrager te maken waar een moderne fully wel op past. bijna alle rommel online krijg je een fully met 1250mm wielbasis niet of slecht op, of het moet gelijk weer 250 euro kosten en dan gaat het net.
Eens kijken of dit werkt, en een beetje expirementeren. Als dat lukt moet de volgende voor 80 euro (kosten) ipv 140 kunnen.
Ik vind het nog meevallen eigenlijk. De meeste mensen vinden het echt niet kunnen zo te zien. Je hebt er altijd wel een paar zonder verstand tussen zitten, en dat zijn er onder dit artikel minder dan ik had verwacht.Strider schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:47:
https://www.gelderlander....-gevaar-brengen~a32fb7e1/
Fijne reacties op het artikel :x
We kunnen hier zelf ook aan meehelpen door alle andere mede recreanten vriendelijk gedag te zeggen en ze de ruimte te geven. Hoe meer mtb'ers dit doen hoe beter ons imago gaat zijn!
Ook als wandelaars op een mtb route lopen, vriendelijk benaderen en vragen of ze zich bewust zijn dat ze op een mtb route lopen. Meestal weten ze het niet of zijn ze op zoek naar een plek om van de route af te komen, dan kan je even de weg wijzen. En die enkeling die er beuwst loopt die wens in dan vriendelijk een fijne dag en vraag ik goed op te letten op mtb'ers zodat er geen aanrijding plaats vind. Dit heeft me nog nooit een onvriendelijke reactie opgeleverd.
Yakima Highspeed, past mijn XXL fully met een wielbasis van 1301mm ook op. Is aan de prijs met 200 euro, maar daar heb je dan ook kwaliteit spul voor.GoldenSample schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:56:
Voor veel te veel geld 40x40 profielen gekocht om een dakdrager te maken waar een moderne fully wel op past. bijna alle rommel online krijg je een fully met 1250mm wielbasis niet of slecht op, of het moet gelijk weer 250 euro kosten en dan gaat het net.
Eens kijken of dit werkt, en een beetje expirementeren. Als dat lukt moet de volgende voor 80 euro (kosten) ipv 140 kunnen.
Geeft Yakima 1219mm voor op, krijg je vast wel er op, is bij Thule forkmounted dragers ook zo maar vaak beetje matig. Bouw ik liever zelf wat, vind ik nog leuk ook & als het bevalt knutsel ik er nog een wielhouder bij.drBunhead schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:44:
[...]
Yakima Highspeed, past mijn XXL fully met een wielbasis van 1301mm ook op. Is aan de prijs met 200 euro, maar daar heb je dan ook kwaliteit spul voor.
Helemaal mee eens. Ik vermijd de artikelen van het AD en vooral de reacties eronder om die reden zoveel mogelijk. Het is enorm gericht op negatieve gevoelens veroorzaken, omdat dit engagement creëert. Maar blij word je daar verre van.GoldenSample schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:56:
[...]
Tja voorspelbaar toch? Sowieso een aanrader geen reacties onder nieuws te lezen, zeker niet bij dingen als het AD en z'n regio afdelingen. Te veel gefrustreerde types.
Geen ervaring met Trek, maar er bestaat een dingetje dat je inhet uiteinde van de oude leiding draait en in het andere einde van de nieuwe leiding (caliper kant van de oude en brake lever zijde van de nieuwe dus). Als je de oude leiding er dan uit trekt trek je de nieuwe er in. Ben even kwijt hoe die heet, maar met een beetje zorgvuldig googelen moet dat te vinden zijn.maartend schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:11:
Iemand hier ervaring met achterrem kabel door frame heen te trekken van trek caliber? Ik ga mijn remmen vervangen en het nieuwe zit dat j-systeem op, dus zou wel prettig zijn als ik de kabel kan vervangen.
Hij wil.
Gister nieuwe leiding getrokken door Canyon Spectral ON frame. Week ervoor de Torque ON voorzien van nieuwe remmen/leidingen.maartend schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:11:
Iemand hier ervaring met achterrem kabel door frame heen te trekken van trek caliber? Ik ga mijn remmen vervangen en het nieuwe zit dat j-systeem op, dus zou wel prettig zijn als ik de kabel kan vervangen.
Als je oude leiding nog wil hergebruiken op andere fiets. Knip deze dan niet door aan caliper zijde.
Heb aan de kant van de remhendel leiding doorgeknipt en daar kabel van de Park Tool cable routing kit opgeschroefd.
Caliper los geschroefd (van frame) En rustig achter door het frame getrokken met kabel geleider.
- leiding aan caliper vast laten zitten ;-).
Nieuwe caliper op frame vast gezet. kabel geleider op de leiding geschroefd. En rustig door het frame getrokken.
Remleiding inkorten en Barb, olive etc erop en vast zetten op de remhendel. Klusje van niks ;-)
Set kabel geleiders hoeft niet duur te zijn En verdomd handige tool om te hebben. Deze nu al heel wat keren gebruikt.
Edit;
Oude remleiding met een RockShox Barb Connector (van 3,5 euro) werkt het ook. Dan volg je zelfde stappen als hierboven.
----------------
Helaas was hier wat lastiger. Iets met eiken. Dus motor moest los om achter leiding achter langs te trekken. En leiding loopt door de headset. Dus vork mocht eruit. Ook dit was in 45min gepiept.
Op twee fietsen de XTR 9120 calipers vervangen voor Magura MT7 raceline. Nu stuk of 7 Shimano caliprs in reserve bak liggen

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 04-02-2024 09:23 ]
In principe lijkt iets cross county achtigs me qua fietsen het meest passend, maar kom je dan weg met een yepp mini of later zo'n shotgun seat voor je? Of is een meer trail georiënteerde fiets dan beter? (Ik heb het idee dat je daar meer rechtop / met gestrekte armen zit) (voorbeeld van waar ik dan aan zit te denken is bv een orbea laufey of een marin san quentin)
Heel hard downhillen in de alpen staat niet op de agenda, hooguit wat gravel / bospaadjes in de eiffel ofzo. Dat doe ik nu op de racefiets, maar ik merk dat ik toch een voorkeur heb voor weg van het asfalt / overig verkeer.
Puur persoonlijk oordeel: levensgevaarlijk en totaal onverantwoord om dat op een MTB te monteren en de singletracks op te gaan.Charly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:18:
Ik zie veel beelden van mensen die met een kleine voorop op de mtb zitten en het lijkt me super leuk om met de kleine wat verder / sportiever te kunnen fietsen ipv op de moederfiets. Normaal ben ik meer van de smalle bandjes, maar een kinderzitje met drop bars gaat niet werken en dus zit ik naar een mountainbike te loeren.
In principe lijkt iets cross county achtigs me qua fietsen het meest passend, maar kom je dan weg met een yepp mini of later zo'n shotgun seat voor je? Of is een meer trail georiënteerde fiets dan beter? (Ik heb het idee dat je daar meer rechtop / met gestrekte armen zit) (voorbeeld van waar ik dan aan zit te denken is bv een orbea laufey of een marin san quentin)
Heel hard downhillen in de alpen staat niet op de agenda, hooguit wat gravel / bospaadjes in de eiffel ofzo. Dat doe ik nu op de racefiets, maar ik merk dat ik toch een voorkeur heb voor weg van het asfalt / overig verkeer.
Gravel zou nog kunnen maar hou er altijd rekening mee dat als je valt of glijdt, je altijd ‘voor jezelf’ kiest ipv je kind.
Cool. Dan zijn we het daar over eens, maar volgens mij heb ik het ook nergens over single tracks gehad.Holk schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:23:
[...]
Puur persoonlijk oordeel: levensgevaarlijk en totaal onverantwoord om dat op een MTB te monteren en de singletracks op te gaan.
Gravel zou nog kunnen maar hou er altijd rekening mee dat als je valt of glijdt, je altijd ‘voor jezelf’ kiest ipv je kind.
Maar de kern van de vraag is dus of ik voor het genoemde gebruik nog naar specifieke frame vormen moet kijken of dat "elke" mountainbike zou moeten werken.
[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 04-02-2024 21:04 ]
Qua kabels trekken, een krimpkous om beide werkt vaak ook best aardig als je met wat beleid werkt en geen bizarre bochten hebt (bijvoorbeeld achter een motor langs wordt lastiger. Vind dat bij m'n huidige Gen6 Fuel EX wel een uitkomst, zijn gewoon kanalen volledig binnendoor dus wat je er boven in propt komt er onder vanzelf uit. Vervolgens aan de achtervork loopt het gewoon onderlangs uit het zicht buitenom (al dan niet onder de chainstay protector).Daan_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:10:
[...]
Gister nieuwe leiding getrokken door Canyon Spectral ON frame. Week ervoor de Torque ON voorzien van nieuwe remmen/leidingen.
Als je oude leiding nog wil hergebruiken op andere fiets. Knip deze dan niet door aan caliper zijde.
Heb aan de kant van de remhendel leiding doorgeknipt en daar kabel van de Park Tool cable routing kit opgeschroefd.
Caliper los geschroefd (van frame) En rustig achter door het frame getrokken met kabel geleider.
- leiding aan caliper vast laten zitten ;-).
Nieuwe caliper op frame vast gezet. kabel geleider op de leiding geschroefd. En rustig door het frame getrokken.
Remleiding inkorten en Barb, olive etc erop en vast zetten op de remhendel. Klusje van niks ;-)
Set kabel geleiders hoeft niet duur te zijn En verdomd handige tool om te hebben. Deze nu al heel wat keren gebruikt.
Edit;
Oude remleiding met een RockShox Barb Connector (van 3,5 euro) werkt het ook. Dan volg je zelfde stappen als hierboven.
----------------
Helaas was hier wat lastiger. Iets met eiken. Dus motor moest los om achter leiding achter langs te trekken. En leiding loopt door de headset. Dus vork mocht eruit. Ook dit was in 45min gepiept.
Op twee fietsen de XTR 9120 calipers vervangen voor Magura MT7 raceline. Nu stuk of 7 Shimano caliprs in reserve bak liggen/ MP staan. Twee ervan met gebroken pistons. Hier de pistons nog keer van vervangen. voor ander hobby project
Pistons vervangen gaat in mijn ervaring lastig + vervangende zijn duur. Wat wil je er voor hebben? sloop wel eens wat dus eentje op voorraad kan geen kwaad). Hoewel je waarschijnlijk er meer voor krijgt dan ik wil betalen, een SLX klauw, die vrijwel het zelfde is, is mijn go-to alternatief namelijk.
Shit modder, 3 weken terug BB compleet schoongemaakt en flink in het vet, maakt nu weer lawaai... Dacht dat het een E13 BB was (heb Helix crank & Cassette, wat de alternatieve uitrusting voor de EX8 in corona tijd was) maar nee. zit gewoon een goedkope Prowheels crap chinees ding onder... Top hoor Trek...
Heb gelukkig wel gewoon een 24mm spindel dus trap er lekker voor 18 euro een XT Hollowtech II BB onder en weg met die troep. of eigenlijk, schoonmaken, nieuw vet er in en in de noodgevallen/gebruikte reserve bak
Als je een montage op het frame hebt, geen Carbon frame want daar zijn die niet voor gemaakt. Meeste standaard zitjes klemmen ook om je stuurpen, is ook vaak te kort voor montage op een gravel / racer.Charly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:03:
[...]
Cool. Dan zijn we het daar over eens, maar volgens mij heb ik het ook nergens over single tracks gehad.
Maar de kern van de vraag is dus of ik voor het genoemde gebruik nog naar specifieke frame vormen moet kijken of dat "elke" mountainbike zou moeten werken.
Feit alleen al dat je houding op de MTB niet geschikt is voor een kinderzitje zou genoeg moeten zijn toch. Ik heb op mijn toerfiets jaren met zitjes rond gereden en dat gaat prima. Maar het een risico, want een kind aan je stuur is een fors gewicht en je balans en fietsgedrag verandert totaal. Een kind is kwetsbaar.Charly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:03:
[...]
Cool. Dan zijn we het daar over eens, maar volgens mij heb ik het ook nergens over single tracks gehad.
Als je dan toch een beetje avontuurlijker paadjes wil pakken, neem dan tenminste een fietskar. Als jij dan valt, dan valt de kleine niet vanaf een hoogte van 1,5 meter.
Echt onnodig risico opzoeken anders.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vervangen is goed te doen. Pistons zijn nog betaalbaar. (aftermarket) Dus ga de twee xtr calipers zelf oplappen. De eerste ligt al uit elkaar en pistons eruit krijgen is goed te doen met behulp van compressor of spuit met water. Dan gaan deze op de Neuron. Die staat nu half jaar zonder remmen al half jaarGoldenSample schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:58:
[...]
Pistons vervangen gaat in mijn ervaring lastig + vervangende zijn duur. Wat wil je er voor hebben? sloop wel eens wat dus eentje op voorraad kan geen kwaad). Hoewel je waarschijnlijk er meer voor krijgt dan ik wil betalen, een SLX klauw, die vrijwel het zelfde is, is mijn go-to alternatief namelijk.
Meerdere gebruikte en nieuwe xtr, xt calipers op MP gezet.
De trail en enduro fietsen zijn omgebouwd naar de Magura Shimano combinatie. Had nog een set MT7 Raceline calipers liggen en via Magura setjes Raceline aangeschaft. Goedkoper dan de MT7 Pro
---------
De Torque had ik bij lokale LBS neergezet. Voor issue met uitvallen van de fiets. Zij hebben meermaals contact gehad met Shimano en het is kabelbreuk die onder garantie wordt vervangen. Alleen inbouw kosten gezien ik hem niet bij Canyon neer heb gezet. Probleem gevonden. Hopelijk binnen kort weer crossen.
Dit wekend met Spectral op pad geweest met Rekon bandje achter. En dat was best tricky met de vettige ondergrond. Geen grip op de afdelinkjes en veel drift momentjes...
[ Voor 50% gewijzigd door Daan_ op 05-02-2024 07:31 ]
Op vakanties gebruiken wij al enkele jaren een fietskar. Is gelijk goede training.
Met kinderen gewoon de bossen in gaan wanneer ze zelf kunnen fietsen. Dat kan al vanaf 3 op bijvoorbeeld een Woom.

Heel fijn en licht fietsje, zijn ze heel behendig mee. Met luid ratelende hub in het achterwiel.
[ Voor 10% gewijzigd door Patrick4 op 05-02-2024 08:23 ]
Was zaterdag even kijken @ BIkepark Mook. En daar was een vader met zijn kleine de blauwe lijn af aan stuiteren. De kleine op zijn loop fietsje met Full Face helm op. Hij had er zichtbaar echt plezier in.Patrick4 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:21:
Dat is precies wat ik bedoel @Daan_ .
Met kinderen gewoon de bossen in gaan wanneer ze zelf kunnen fietsen. Dat kan al vanaf 3 op bijvoorbeeld een Woom.
[Afbeelding]
Heel fijn en licht fietsje, zijn ze heel behendig mee.
En iedereen hield netjes rekening met de kleine Shredder. Cool om te zien.
Ik krijg al de koude rillingen als ik die plaatjes zie...Daan_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:16:
Shotgun zittje kan prima, maar ik maak mij persoonlijk zelf minder zorgen of de fiets het wel aan kan. Kom ze wel eens tegen. En niet altijd zijn de ouders even vaardig op de fiets. Hebben al moeite om zelf goed op de fiets te zetten en dan nog kind meenemen over de singels. En soms nog kind zonder helm.
[YouTube: Kids Ride Shotgun Unboxing | How To Fit & Ride With A Top-Tube Kids Seat]
[YouTube: The Best Way To Go Mountain Biking With Kids | Tips To Turn Your Sprogs Into Shredders!]
[YouTube: The Best Way To Go E-Mountain Biking With Kids | Using A Child Seat Or Tow Rope For Fun On The Trail]
[YouTube: MIT GERADE MAL 3 JAHREN AUF DEM GROSSEN MOUNTAINBIKE TRAILS FAHREN/ KIDS RIDE SHOTGUN / FREERIDE INC]
Jaren bij de Halfords gewerkt, daar verkochten we zo'n zadel die je op de bovenbuis van een herenfiets kon monteren om je kind mee te nemen. Was gemeengoed in de jaren 80/90, maar wij hadden dat ding altijd in het magazijn liggen en verkochten het niet, ook al vroeg een klant er na.
Zo'n loopfiets / 12.5" crossbike heb ik ook wel een paar keer gezien op de trials in Noordwijk, echt super gaaf om te zien en de kinderen kunnen zelf goed aangeven wat ze wel en niet durven
Vor de gravel van @Charly ; je zou een bagagedrager kunnen monteren en daarop een standaard goedgekeurd achterzitje. Dat is misschien niet echt wat je zocht, maar wle het meest veilige voor jou en passagier
Ik denk dat het staat of valt met de manier waarop je fietst. Kan je goed fietsen dan komt het echt wel goed.
Een kinderzitje op de gewone fiets, en dan met name voorop. Ik kan me nog herinneren dat ik met de kleine voorop (stadsfiets) op vakantie ergens in Frankrijk door een stadje fietste en iedereen naar je zit te kijken alsof je in een Ferrari rijdt oid. Dit soort dingen kennen ze in veel landen niet.
Klopt @Patrick4 heb ik ook naar gekeken naar de Whoom, maar het is uiteindelijk een Cube Acid 200 en Cube Acid 240 geworden. Geweldige fietsjes die daarna ook weer erg gewild zijn op MP.
https://www.powerplustool...rager-type-klick-fast.jpg
Ik heb nu een fietsendrager voor 3 fietsen met alles erop en eraan. Maar merk dat ik het toch een gedoetje vind om deze regelmatig te pakken. Zo een schaar fietsendrager lijkt veel simpeler om te gebruiken.
Regelmatig stap ik even een half uurtje tot een uur in de auto om te fietsen, maar dit gaat sneller erop en eraf.
Is bedoeld voor maar 1 fiets erop.
heel simpel.. is je kenteken leesbaar, hoeft er geen op je drager, is je kenteken niet leesbaar, zal je er wel 1 moeten toevoegen.Xavier schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:35:
Iemand een idee of je nou wel of niet een kentekenplaat moet voeren als je zo een fietsendrager gebruikt?
Ik heb nu een fietsendrager voor 3 fietsen met alles erop en eraan. Maar merk dat ik het toch een gedoetje vind om deze regelmatig te pakken. Zo een schaar fietsendrager lijkt veel simpeler om te gebruiken.
Regelmatig stap ik even een half uurtje tot een uur in de auto om te fietsen, maar dit gaat sneller erop en eraf.
(zelfde geld in zeker mate ook voor je verlichting, al is dat wat minder zwart wit en zal een lampje wat makkelijker "zichtbaar" zijn dan je kenteken....)
(als ik in mijn 1tje met de fiets en de auto op pad ga, doe ik de banken plat en schuif ik em zo achterin, voor en achterwiel gewoon er nog in, alleen dropper omlaag.)
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 05-02-2024 17:15 ]
Kunt ook (witte) kentekenplaat laten drukken voor je fietsendrager/aanhanger. Kosten zijn van paar euro tot paar tientjes afhankelijk van je wensen. Bij mijn vorige lease auto waar ik nog trekhaak had. Kreeg ik er twee bij.
Wat voor clinic zoek je. Basis clinic, Trail clinic, Enduro clinic, Of specifieke clinic op techniek als bochten, klimmen, Jumps/drops, Bikepark clinic, etc.....ZanielGa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:36:
Het is dit jaar maar weer eens tijd voor een clinic. Nog iemand nog aanraders van clinic aanbieders?
In welke omgeving zoek je een clinic ?
Zomaar paar die wel eens (positief) voorbij zijn gekomen hier.
MTBclinic.nl
MTBflow.nl
mikeysbikeadventures.com
mountainbikechallenge.nl
[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 05-02-2024 18:23 ]
Prulleman schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:12:
[...]
heel simpel.. is je kenteken leesbaar, hoeft er geen op je drager, is je kenteken niet leesbaar, zal je er wel 1 moeten toevoegen.
(zelfde geld in zeker mate ook voor je verlichting, al is dat wat minder zwart wit en zal een lampje wat makkelijker "zichtbaar" zijn dan je kenteken....)
(als ik in mijn 1tje met de fiets en de auto op pad ga, doe ik de banken plat en schuif ik em zo achterin, voor en achterwiel gewoon er nog in, alleen dropper omlaag.)
Maar heeft iemand ook ervaring met zo een fietsendrager en of je kentekenplaat wel of niet zichtbaat is? De regels rondom de plaat ken ik wel.Daan_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:23:
Zoals @Prulleman zegt. Als nummerplaat niet (goed) leesbaar is. Dan zul je er èèn moeten monteren op de fietsendrager. Bekeuring voor niet goed leesbare kentekenplaat is als ik goed heb 100,- euro. Zonde geld ;-)
Kunt ook (witte) kentekenplaat laten drukken voor je fietsendrager/aanhanger. Kosten zijn van paar euro tot paar tientjes afhankelijk van je wensen. Bij mijn vorige lease auto waar ik nog trekhaak had. Kreeg ik er twee bij.
Maar om een fietsendrager te kopen en dan te denken dat je alsnog met platen of kentekenbalken mag gaan klooien schiet niet echt op.
In de auto kan ook. Maar dan mag altijd mijn wiel eruit n is uit eindelijk met eerst de bank leeghalen etc ook een gedoetje.
auto en fiets kunnen ongetwijfeld nog voor unieke zaken zorgen... Maar ik ga er vanuit dat er zeker wel wat voor je kenteken zit.. lampen zullen wel loslopen met deze dragerXavier schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:07:
[...]
[...]
Maar heeft iemand ook ervaring met zo een fietsendrager en of je kentekenplaat wel of niet zichtbaat is? De regels rondom de plaat ken ik wel.
Maar om een fietsendrager te kopen en dan te denken dat je alsnog met platen of kentekenbalken mag gaan klooien schiet niet echt op.
In de auto kan ook. Maar dan mag altijd mijn wiel eruit n is uit eindelijk met eerst de bank leeghalen etc ook een gedoetje.
Weet je ook dat je in het buitenland een NL sticker op je fietsendrager moet hebben buiten je kentekenplaat? (en dus niet een NL stickertje op je kentekenplaat plakkenXavier schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:07:
[...]
[...]
Maar heeft iemand ook ervaring met zo een fietsendrager en of je kentekenplaat wel of niet zichtbaat is? De regels rondom de plaat ken ik wel.
Officieel wel, maar in de praktijk is dat nooit een ding, tot nu toe bij mij in ieder geval.Canard schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:46:
[...]
Weet je ook dat je in het buitenland een NL sticker op je fietsendrager moet hebben buiten je kentekenplaat? (en dus niet een NL stickertje op je kentekenplaat plakken)
Ik denk echter dat ze over een niet zichtbaar kenteken wel moeilijker zouden kunnen doen, ook binnen NL.
Ik heb deze gehad. Plaat verplicht. Je frame zit vanaf bepaalde hoeken al snel in de weg.Xavier schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:07:
[...]
[...]
Boete is 160 euro.
Bovendien vind ik die schaar een onding. Ding ligt al jaren op de vliering.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Jep, veel van die dingen verkocht. Zit 99% van de tijd voor je licht en kenteken. Moet je zo’n balk bij kopen die je dan op je fiets hangt. Geef dat geld dan uit voor een echte (marktplaats?) want die knijp dingen zijn nou ook niet de beste dragers. Leuk voor een brik die je meeneemt als je een kind van het station moet halen, maar voor de rest niet echt handigXavier schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:07:
[...]
[...]
Wat voor moet ik nog even bedenken. Helaas is jumps/drops eigenlijk het meest nodig omdat het gewoon een zwak punt is maar zou liever dan ook nog aan wat andere dingen werken. Regio maakt me weinig uit omdat ik geen probleem heb om een stukje te rijden.Daan_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Wat voor clinic zoek je. Basis clinic, Trail clinic, Enduro clinic, Of specifieke clinic op techniek als bochten, klimmen, Jumps/drops, Bikepark clinic, etc.....
In welke omgeving zoek je een clinic ?
Zomaar paar die wel eens (positief) voorbij zijn gekomen hier.
MTBclinic.nl
MTBflow.nl
mikeysbikeadventures.com
mountainbikechallenge.nl
Maar dan ga ik in elk geval eens kijken wat die 4 die je noemt te bieden hebben.
Voor Jump clinic zou ik zelf kijken bij Bikepark Holten. Van de gene die ik gedaan heb vond ik deze het beste. Als je echt wil focussen op de techniek in een gecontroleerde omgeving. Helaas is nieuwe agenda voor komende periode nog niet beschikbaar.
MTBclinic.nl en MTBflow waren leuk, maar meeste heb ik geleerd bij bovenstaande clinic. Dit was toen der tijd een tip van @Klitse
[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 05-02-2024 21:01 ]
Het gaat mij eigelijk alleen maar om de mini dropjes en jumpjes. Geen interesse in het grote werk. Maar merk gewoon dat mijn techniek ook voor de kleine beroerd is (zeker sinds de flat pedals. Kan niet meer vals spelen)Daan_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:58:
@ZanielGa
Voor Jump clinic zou ik zelf kijken bij Bikepark Holten. Van de gene die ik gedaan heb vond ik deze het beste. Als je echt wil focussen op de techniek in een gecontroleerde omgeving. Helaas is nieuwe agenda voor komende periode nog niet beschikbaar.
MTBclinic.nl en MTBflow waren leuk, maar meeste heb ik geleerd bij bovenstaande clinic. Dit was toen der tijd een tip van @Klitse
Maar als ik op die website kijk zie ik ook nog wel wat interessante dingen. Ik ga dus zeker eens goed kijken wat ze daar te bieden hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 05-02-2024 21:13 ]
Holten is ook geen enorme grote jumps. Vooral duidelijk en stapsgewijs de basis techniek onder de knie krijgen. Ook goede clinic voor de gene die denken de basis al onder de knie te hebben.ZanielGa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Het gaat mij eigelijk alleen maar om de mini dropjes en jumpjes. Geen interesse in het grote werk. Maar merk gewoon dat mijn techniek ook voor de kleine beroerd is (zeker sinds de flat pedals. Kan niet meer vals spelen)
Maar als ik op die website kijk zie ik ook nog wel wat interessante dingen.
En wat ook helpt is om samen te gaan rijden met iemand. Je zelf filmen en terug kijken. Ga zelf geregeld op pad met @rasko en @drBunhead. En proberen elke keer elkaar te motiveren om stapje verder te gaan. Of dit nu jump is of steilere afdaling.
Tijdje geleden met mede Tweaker op stap geweest (die vaker mee gaat) Om zijn mindfuck te overwinnen. Op natuurlijk drop en steilere afdaling. Pionnetjes mee en rustig opbouwen. En voor die het wist stuiterde hij overal naar beneden.
[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 05-02-2024 21:30 ]
Thanks. Dan ga ik daar eerst eens kijken wat de opties zijn. Ziet er ook uit als een park met een hoop verschillende mogelijkheden.Daan_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:15:
[...]
Holten is ook geen enorme grote jumps. Vooral duidelijk en stapsgewijs de basis techniek onder de knie krijgen. Ook goede clinic voor de gene die denken de basis al onder de knie te hebben.
En wat ook helpt is om samen te gaan rijden met iemand die je kan filmen en (of) feedback kan geven. Doe dit zelf geregeld met @rasko en met @drBunhead
Hey, dat ben ikDaan_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:15:
[...]
Holten is ook geen enorme grote jumps. Vooral duidelijk en stapsgewijs de basis techniek onder de knie krijgen. Ook goede clinic voor de gene die denken de basis al onder de knie te hebben.
En wat ook helpt is om samen te gaan rijden met iemand. Je zelf filmen en terug kijken. Ga zelf geregeld op pad met @rasko en @drBunhead. En proberen elke keer elkaar te motiveren om stapje verder te gaan. Of dit nu jump is of steilere afdaling.
Tijdje geleden met mede Tweaker op stap geweest (die vaker mee gaat) Om zijn mindfuck te overwinnen. Op natuurlijk drop en steilere afdaling. Pionnetjes mee en rustig opbouwen. En voor die het wist stuiterde hij overal naar beneden.![]()
[YouTube: Die slaan wij vandaag over. Dacht het niet. -- MTB Mindfuck overwinnen -- 4K]
Qua jumpclinic voor een beginner/intermediate kan ik die in bikepark Holten van harte aanbevelen. Het is een gecontroleerde omgeving waar je met kleine jumps begint en eventueel groots kan eindigen. Mirko is ook een uitstekende coach die door de kleine groepsgrootte iedereen persoonlijke aandacht kan geven.ZanielGa schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:19:
[...]
Thanks. Dan ga ik daar eerst eens kijken wat de opties zijn. Ziet er ook uit als een park met een hoop verschillende mogelijkheden.
Ik heb de fietsendrager eigenlijk permanent in de kofferbak liggen. Simpelweg eruit schuiven en op de trekhaak. Kost amper 10 seconden.Xavier schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:35:
Iemand een idee of je nou wel of niet een kentekenplaat moet voeren als je zo een fietsendrager gebruikt?
Moet je natuurlijk wel je kofferbak niet vaak nodig hebben voor andere dingen.
Verder is bikepark Holten wel een aanrader voor jumpclinic. Ben er 1x geweest op eigen initiatief, dus geen clinic. Maar mooie start toren en grote variatie en opbouw in jumps. Het zijn wel echte dirtjumps, dus met een hele steile lip.
Verder is het echt een leuk parkje om ook andere fietsbeheersingtechniek bij te schaven.
Heb zelf een inklapbare en een hondje rol hem nu zo aan de ene hand mee en aan de andere hand de fiets de parkeergarage in. Laat nu het geheel vaak gewoon op de auto zitten, gebruik die toch voornamelijk om te gaan fietsen. Z"n schaar drager is meuk idd, de 'winst' van het niet pakken ben je zo al kwijt door het gekloot om het er op te zetten + de tijd die je kwijt raakt als het er een keer af dondert.steel123 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:31:
[...]
Ik heb de fietsendrager eigenlijk permanent in de kofferbak liggen. Simpelweg eruit schuiven en op de trekhaak. Kost amper 10 seconden.
Moet je natuurlijk wel je kofferbak niet vaak nodig hebben voor andere dingen.
Verder is bikepark Holten wel een aanrader voor jumpclinic. Ben er 1x geweest op eigen initiatief, dus geen clinic. Maar mooie start toren en grote variatie en opbouw in jumps. Het zijn wel echte dirtjumps, dus met een hele steile lip.
Verder is het echt een leuk parkje om ook andere fietsbeheersingtechniek bij te schaven.
Helpt idd wel om dat met elkaar te doen. Heb gelukkig zelf vaak genoeg het 'fuck it' gevoel en bouw het dan gewoon netjes op. Binnenkort nog maar een keer Spaarnwoude, laatst flink wat extra/nieuwe dingen gedaan maar mis nog enkele gaps die ik nog niet gereden heb, daar moet het maar eens van komen. Des al niet te min: jump clinic zou nog wel een keer een idee zijn.Daan_ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:15:
[...]
Tijdje geleden met mede Tweaker op stap geweest (die vaker mee gaat) Om zijn mindfuck te overwinnen. Op natuurlijk drop en steilere afdaling. Pionnetjes mee en rustig opbouwen. En voor die het wist stuiterde hij overal naar beneden.![]()
[YouTube: Die slaan wij vandaag over. Dacht het niet. -- MTB Mindfuck overwinnen -- 4K]
Ik kreeg een mountainbike aangeboden die 10-11 jaar oud was maar aardig verwaarloost, de derailleurs voor en achter schakelen niet of nauwelijks meer, de boel zit aardig vastgeroest of mist in ieder geval veel smering.
Ook de versnellingskabels etc zijn niet meer geweldig...
Remmen en shifters moeten mogelijk vervangen worden.
Cassette en kettingbladen voor zijn ook redelijk versleten.
Een beetje zoekwerk levert mij de volgende info op, het betreft een Shimano Deore XT 3x10 T6000 groepset.
Er zijn nog wel wat onderdelen goed te vinden zoals kettingbladen, ketting en cassette.
Nu kost mij de fiets niets, maar ik betwijfel of ik de groepset nog een beetje te redden is.
Links en recht vind ik nog wel wat onderdelen, maar is er van de huidige groepset nog iets te redden? Kun je een voor/achter derailleur nog een beetje reviseren door alles uit elkaar te halen, schoon te maken en opnieuw in elkaar te zetten?
Het is namelijk niet meer de jongste fiets, en als ik 400-500 euro moet stoppen in een nieuwe groepset + nog evt nieuwe remmen/banden etc. en in totaal 500-600 euro kwijt ben, kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen die 12 jaar jonger is.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Oplappen kan. Op MP vind je geregeld deze groep set tegen redelijke prijs die niet of nauwelijks gebruikt is. Vaak ivm upgrade naar 1x 10/11/12 groepset. Met beetje geluk ben je voor nieuwe set (shifter, derrie, cassette, ketting etc) +/- 80 euro kwijt.
Remmen hoeven ook niet duur te zijn. Bijvoorbeeld set Shimano MT200 kosten +/- 70,- euro. Tweedehands stuk goedkoper.
Er gaat nodige tijd in zitten om fiets schoon te maken en op te lappen. En vaak kom je nog wel meer uitdagingen tegen. Headset, BB etc. Heeft voorvork bijvoorbeeld wel service gehad etc etc.
Voorbeeld van nieuwe fiets
Redelijke afmontage wel coil voorvork.
https://www.canyon.com/nl...ar_3267_pv_rahmenfarbe=OG
al stuk betere afmontage met lucht geveerde vork
https://www.canyon.com/nl...ar_3269_pv_rahmenfarbe=GY
Zo zijn er ook andere merken die leuke geprijsde fietsen aanbieden.
Radon Bikes
https://www.bike-discount.de/en/radon
Decathlon is ook niet zo slecht meer als sommige doen vermoeden met haar Rockrider
https://www.decathlon.nl/sporten/mountainbiken/mountainbikes
[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 07-02-2024 14:17 ]
39,- inclusief verzendkosten en binnen 7 dagen geleverd. Meer bang for bucks ga je niet krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door GWBoes op 07-02-2024 15:04 ]
Ik heb geen idee, fiets is nog niet in mijn bezit.GWBoes schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:58:
@verstappen33 Ligt er erg aan wat voor fiets het verder is. Als het al een 29er is met een fatsoenlijke vork kan het wel een leuk projectje zijn. Een instap 26" met goedkope vork en weinig bijzonder frame is het echt niet waard.
Het betreft een Trek, verder weet ik bijna niets, heb de fiets 5 minuten gezien...
Ik ken ook de historie niet echt van de fiets, enige wat ik weet is dat die van een buurman is een paar deuren verderop.
Hij is inmiddeld 60+ en voelt niets meer voor het fietsen, nadat er teveel mankementen met de fiets ontstonden zoals doortrappen en moeilijk schakelen heeft die hem in de hoek van de garage gezet en daar staat die inmiddels 4-5 jaar.
Hij wist dat ik nog wel van fietsen hield en zodoende kwam het vorige week bij een verjaardag van een buurman ter sprake.
Hij wilde graag de garage opruimen en het stond toch maar in de weg..
Nieuwprijs was toen rond de 900-1000 euro had die het over.
Er zitten verder wel wat beschadigingen op van valpartijtjes etc. niet de mooiste fiets, maar ik dacht bij mezelf als ik hem kan opknappen voor 200-300 euro dan is het misschien nog wel de moeite waard.
Geen idee of de huidige onderdelen ook nog compatible zijn met die oude groepset.
Want als ik nu zoek op een 10-speed derailleur dan krijg ik tig soorten..
Ik denk dat ik hem komende week gewoon eens ophaal, en gewoon eerst alles eens uit elkaar haal, goed schoonmaak en kijken of het weer enigszins soepel werkt...
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic