Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 258 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 21:49
verstappen33 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:03:
Vraagje, in hoeverre is een groepset nog te reviseren??

Ik kreeg een mountainbike aangeboden die 10-11 jaar oud was maar aardig verwaarloost, de derailleurs voor en achter schakelen niet of nauwelijks meer, de boel zit aardig vastgeroest of mist in ieder geval veel smering.
Ook de versnellingskabels etc zijn niet meer geweldig...
Remmen en shifters moeten mogelijk vervangen worden.
Cassette en kettingbladen voor zijn ook redelijk versleten.

Een beetje zoekwerk levert mij de volgende info op, het betreft een Shimano Deore XT 3x10 T6000 groepset.
Er zijn nog wel wat onderdelen goed te vinden zoals kettingbladen, ketting en cassette.

Nu kost mij de fiets niets, maar ik betwijfel of ik de groepset nog een beetje te redden is.
Links en recht vind ik nog wel wat onderdelen, maar is er van de huidige groepset nog iets te redden? Kun je een voor/achter derailleur nog een beetje reviseren door alles uit elkaar te halen, schoon te maken en opnieuw in elkaar te zetten?

Het is namelijk niet meer de jongste fiets, en als ik 400-500 euro moet stoppen in een nieuwe groepset + nog evt nieuwe remmen/banden etc. en in totaal 500-600 euro kwijt ben, kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen die 12 jaar jonger is.
Ik heb hier thuis nog wat nieuwe T8000 onderdelen liggen. Volgens mij derailleurs en shifters.
Mocht je interesse hebben, dan hoor ik het wel.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:03:
Vraagje, in hoeverre is een groepset nog te reviseren??

Ik kreeg een mountainbike aangeboden die 10-11 jaar oud was maar aardig verwaarloost, de derailleurs voor en achter schakelen niet of nauwelijks meer, de boel zit aardig vastgeroest of mist in ieder geval veel smering.
Ook de versnellingskabels etc zijn niet meer geweldig...
Remmen en shifters moeten mogelijk vervangen worden.
Cassette en kettingbladen voor zijn ook redelijk versleten.

Een beetje zoekwerk levert mij de volgende info op, het betreft een Shimano Deore XT 3x10 T6000 groepset.
Er zijn nog wel wat onderdelen goed te vinden zoals kettingbladen, ketting en cassette.

Nu kost mij de fiets niets, maar ik betwijfel of ik de groepset nog een beetje te redden is.
Links en recht vind ik nog wel wat onderdelen, maar is er van de huidige groepset nog iets te redden? Kun je een voor/achter derailleur nog een beetje reviseren door alles uit elkaar te halen, schoon te maken en opnieuw in elkaar te zetten?

Het is namelijk niet meer de jongste fiets, en als ik 400-500 euro moet stoppen in een nieuwe groepset + nog evt nieuwe remmen/banden etc. en in totaal 500-600 euro kwijt ben, kan ik net zo goed een nieuwe fiets kopen die 12 jaar jonger is.
Ik plug even een kleine Britse vader&zoon fietsenmaker met een YouTube kanaal: https://youtube.com/@Bikespeeds
Veel race, maar af en toe ook wat anders, o.a. MTB.

Naast dat het leuk is om te kijken/leren, verbaas ik mij soms nog over wat hij uit een op het eerste oog afgeschreven fiets haalt.
Soms door alleen maar uit elkaar te halen, goed schoon te maken, en weer netjes in elkaar zetten/vetten + afstellen.

10-11 jaar valt dan nog best mee. Als je er een leuk project in ziet, zou ik het zeker proberen!

Na de grote schoonmaak (ongeveer gratis) kun je dan bepalen of het nog meer moeite/geld waard is.

[ Voor 3% gewijzigd door TheTinusNL op 08-02-2024 13:02 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05
@verstappen33 ik kan wel bevestigen dat veel onderdelen niet zomaar "versleten" zijn. nieuwe kabels, goed schoonmaken, invetten en afstellen doet meestal genoeg. Tandwielen en een ketting is ook altijd nog wel te vinden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
(werd aangeraden het hier te posten, wist niet dat er een apart topic voor was.)
Heb ondertussen het zaakje doorgelezen zoals geadviseerd. Heb het voornaamste en belangrijkste gelezen.

Enkele fietsen die ik tegenkwam in mijn budget van 1800-2600 euro:

https://www.2dehands.be/v...bergamont-e-mtb-soft-tail
2000 km op teller.

https://www.2dehands.be/v...tb/m2076822741-e-mtb-cube
2100 op teller ken dit model niet.

https://www.2dehands.be/v...mountainbike-smart-system
10500 km op teller

Welke vinden jullie de beste en wat zou je neertellen? Dan kan ik beter onderhandelen wetende wat de gangbare prijzen zijn. Thanks

[ Voor 20% gewijzigd door Crust op 08-02-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Crust schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:59:
(werd aangeraden het hier te posten, wist niet dat er een apart topic voor was.)
Heb ondertussen het zaakje doorgelezen zoals geadviseerd. Heb het voornaamste en belangrijkste gelezen.

Enkele fietsen die ik tegenkwam in mijn budget van 1800-2600 euro:

https://www.2dehands.be/v...bergamont-e-mtb-soft-tail
2000 km op teller.

https://www.2dehands.be/v...tb/m2076822741-e-mtb-cube
2100 op teller ken dit model niet.

https://www.2dehands.be/v...mountainbike-smart-system
10500 km op teller

Welke vinden jullie de beste en wat zou je neertellen? Dan kan ik beter onderhandelen wetende wat de gangbare prijzen zijn. Thanks
wat zijn je eisen? bedenk dat een ebike het over het algemeen wat zwaarder te verduren krijgt.. met 10k kan je wel wat onderhoud verwachten.

aan de andere kant, misschien zijn de ketting en cassette recent vervangen en zijn die andere 2 met 2000 km door de modder juist versleten.

met 2ehands weet je nooit goed wanneer je kosten gaat krijgen

Strava

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 10:16
Raaw Madonna 2.2: hoe een nieuwe vork een totaal nieuwe fiets werd.

Het kriebelde toch al een tijdje om wat te verbouwen aan de Ibis Ripmo AF. Met een aantal clinics en vooral meer rijden in het buitenland wilde ik eigenlijk een dikkere voorvork kopen met 38 mm stanchions in plaats van de 35 mm die ik nu had.

De nieuwe DVO Ony38 stond bovenaan de shortlist hiervoor. Met de mooie eindejaarsbonus zou dat een leuk cadeautje zijn voordat de kleine mini-me geboren wordt eind april. Echter, na navraag bij Plush Rides was alleen de versie met air spring te koop en niet die met OTT, hetgeen waarvoor je een DVO koopt naar mijn mening.

Tijdens de kerstvakantie navraag gedaan bij de importeur, maar wegens de vakantie geen reactie. Tja, wat doe je dan? Dan ga je rondneuzen op ebaykleinanzeigen voor de lol, je moet toch wat, hè?
Een Öhlins RFX38 met wat bijleggen. Een 36 mm Onyx (oude generatie). Een Yeti SB150 (toch wel huiverig voor switch infinity reserveonderdelen). Allemaal net niet… Hmm, toch maar eens kijken wat RAAW-frames nu kosten. En daar dan toch een dikke deal kunnen scoren voor een nieuw Madonna 2.2-frame!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPuC7njzMNVydCVlXlTHwnwU1A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8esq341OGaByjD2LLmTqZCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNx3JVa3qh3K4yyeomWuCI5grfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8bUhe0TJgw3GOGmBBynQoPh.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ja, dan heb je een frame en dan? Van tevoren wist ik al dat de huidige vork met 160 mm veerweg niet ideaal was voor de Madonna. Idem voor de net nieuwe JadeX-achterdemper (verkeerde inbouwmaat). Maar wat moest er dan voor in de plaats komen? Alles is wel een beetje de revue gepasseerd: van een RockShox Vivid Air-demper, Fox DPX, Float X of coil tot een Öhlins TTX22M.2. Allemaal aangeraden opties door RAAW zelf.

Na weer flink speuren op Ebaykleinanzeigen kwam ik zowel een Öhlins met RAAW-tune als een Fox DPX2 tegen. De Öhlins was wel erg duur, maar door een fietsmaatje toch overgehaald om voor Swedish gold te gaan voor de achterdemper. Als voorvork ben ik gegaan voor een RockShox ZEB Ultimate 180 mm met RC3-demper die met wat cosmetische schade te koop stond op kleinanzeigen. Nadat toen het kleine grut ook was besteld, konden we gaan bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0IQz9OD5hbQyb61CepxymJN0co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0G52wvsTSftPxcq4ia8Oq3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtVlRcVPCT9xnteBpcUAdbMng2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVlc3HInKM58uVZXUMLiQxab.jpg?f=fotoalbum_large

Met als prachtig eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDiRN2RkJ5tA3bsRobdV1024wkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0T0DxtEeKLP7UkuUw26yY9Zn.jpg?f=fotoalbum_large

(let niet op het XC-rubber, dat is toevallig de wielset die ik bij me had):

Verleden dinsdag na het werk nog even het Reichswald ingedoken om een eerste rit te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQEiqpT79nduWTuuChOkwicS5K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYImEmyiZuOjUdNfEDst5Rd5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een apparaat is dit. De Ripmo is er een kinderfiets bij qua vergelijking, dit is echt wel de overtreffende trap. De zithouding is erg rechtop tijdens het klimmen, wat ik zelf als heel prettig ervaar. Voor een endurofiets klimt het echt heel relaxed. Het dalen is echt van een ander niveau. Ik zit heerlijk in het midden van de fiets en superstabiel. Het is echt bizar hoeveel snelheid je nu kunt maken terwijl je nog steeds stabiel en in control blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dduvPiOgjcJ2ygcg9f1qXKaDJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkFvjjVfNiI3B8cHEtj4a9t1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H4QbMEB8o2LZn4bVxB9dV_xz3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SZxLBSlc1ZdZQDJcmOT3hjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYm-P1DCXhHjS6kTqwf9aYIjmwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxvAssZVNZVnLy0G09FIzlT9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldH-PnZkSUvi24hvLNrXcz7NXHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p49Z6Aab2pbxcx26Qmvd7ZgV.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden met mijn nieuwe fiets. Het is een droom die uitkomt. Ik kan niet wachten om nog meer trails te ontdekken en te genieten van de geweldige prestaties van de RAAW Madonna 2.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Mjelnir gave bak geworden. En ook makkelijker te herken met het Zweedste goud. Als ik je in Reichswald tegenkom ;-) De Ohlins was paar maanden terug bij Bike-components in de aanbieding. Toen zelf toegeslagen. Geen spijt van.... Is heerlijke damper.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:25:
[...]

wat zijn je eisen? bedenk dat een ebike het over het algemeen wat zwaarder te verduren krijgt.. met 10k kan je wel wat onderhoud verwachten.

aan de andere kant, misschien zijn de ketting en cassette recent vervangen en zijn die andere 2 met 2000 km door de modder juist versleten.

Ja qua vereisten is +/- 85 nm en een batterij 625+ aan te raden. Eentje hiervan is 500 batterij maar goed... Uiteindelijk moet je toch een nieuwe batterij kopen...

Ik fiets in de kempen vooral! Geen supertechnische dingen wel af en toe flinke boshellingen en een goeie afdaling maar niets te geks. Wat kan ik meer zeggen? Ohja af en toe naar de ardennen maar dat is like 1 of 2 x per jaar en dan nog met mijn vader en dat zal ook niet technisch zijn maar eerder bospaden op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Bosch PowerTube - hoe lang kan je zo batterijen blijven bestellen? Zit in een van de fietsen van 2020.

[ Voor 4% gewijzigd door Crust op 08-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:10

erikver

Ik zeg...

Mjelnir schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:38:

Het kriebelde toch al een tijdje om wat te verbouwen aan de Ibis Ripmo AF. Met een aantal clinics en vooral meer rijden in het buitenland wilde ik eigenlijk een dikkere voorvork kopen met 38 mm stanchions in plaats van de 35 mm die ik nu had.

De nieuwe DVO Ony38 stond bovenaan de shortlist hiervoor. Met de mooie eindejaarsbonus zou dat een leuk cadeautje zijn voordat de kleine mini-me geboren wordt eind april. Echter, na navraag bij Plush Rides was alleen de versie met air spring te koop en niet die met OTT, hetgeen waarvoor je een DVO koopt naar mijn mening.

Tijdens de kerstvakantie navraag gedaan bij de importeur, maar wegens de vakantie geen reactie. Tja, wat doe je dan? Dan ga je rondneuzen op ebaykleinanzeigen voor de lol, je moet toch wat, hè?
Een Öhlins RFX38 met wat bijleggen. Een 36 mm Onyx (oude generatie). Een Yeti SB150 (toch wel huiverig voor switch infinity reserveonderdelen). Allemaal net niet… Hmm, toch maar eens kijken wat RAAW-frames nu kosten. En daar dan toch een dikke deal kunnen scoren voor een nieuw Madonna 2.2-frame!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar ja, dan heb je een frame en dan? Van tevoren wist ik al dat de huidige vork met 160 mm veerweg niet ideaal was voor de Madonna. Idem voor de net nieuwe JadeX-achterdemper (verkeerde inbouwmaat). Maar wat moest er dan voor in de plaats komen? Alles is wel een beetje de revue gepasseerd: van een RockShox Vivid Air-demper, Fox DPX, Float X of coil tot een Öhlins TTX22M.2. Allemaal aangeraden opties door RAAW zelf.

Na weer flink speuren op Ebaykleinanzeigen kwam ik zowel een Öhlins met RAAW-tune als een Fox DPX2 tegen. De Öhlins was wel erg duur, maar door een fietsmaatje toch overgehaald om voor Swedish gold te gaan voor de achterdemper. Als voorvork ben ik gegaan voor een RockShox ZEB Ultimate 180 mm met RC3-demper die met wat cosmetische schade te koop stond op kleinanzeigen. Nadat toen het kleine grut ook was besteld, konden we gaan bouwen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verleden dinsdag na het werk nog even het Reichswald ingedoken om een eerste rit te rijden.

[Afbeelding]

Wat een apparaat is dit. De Ripmo is er een kinderfiets bij qua vergelijking, dit is echt wel de overtreffende trap. De zithouding is erg rechtop tijdens het klimmen, wat ik zelf als heel prettig ervaar. Voor een endurofiets klimt het echt heel relaxed. Het dalen is echt van een ander niveau. Ik zit heerlijk in het midden van de fiets en superstabiel. Het is echt bizar hoeveel snelheid je nu kunt maken terwijl je nog steeds stabiel en in control blijft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden met mijn nieuwe fiets. Het is een droom die uitkomt. Ik kan niet wachten om nog meer trails te ontdekken en te genieten van de geweldige prestaties van de RAAW Madonna 2.2.
Wat een enorm gave bak! Ik heb het kleinere broertje (Jibb) en ook regelmatig in het Reichswald te vinden. Mocht je een RAAW Jibb met EXT coil shock tegenkomen dan zal hoogstwaarschijnlijk ik het zijn :)

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mjelnir schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi ding, kan je lekker mee naar beneden beuken.

heel wazige foto maar mijn zelfbouw dakdrager ook (bijna) af
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_hyE847FtkMuPa7CkKRjxFVBHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7l6mN48oTfSeiJQnlYlHFr12.jpg?f=fotoalbum_large
Kan de Fuel EX tenminste ruim op + kan de drager verder naar voren op de dakdragers gooien zodat mijn kofferbak fatsoenlijk open kan.

Nog paar verbeterpuntjes maar is nice zo, volgende keer zwarte Alu porfielen bestellen, is net wat mooier. Misschien binnenkort nog ff een wielhouder er naast knutselen oid.
als ik hem van 't weekend op de auto heb liggen maak ik wel betere foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BottOm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 14:43
Hallo iedereen!

Ik ben langsgegaan bij mijn lokale fietsboer om de mogelijkheden voor een elektrische leasefiets te bespreken.
Samen met zoektocht online kwam ik op enkele sportieve eSUV modellen uit.
Ik ben op zoek naar een SUV met spatborden en bagagedrager om met de fiets toch ook eenvoudig naar het werk te rijden.
Zo kwam ik op een leuke Trek Powerfly FS 4 Equipped uit:
https://www.trekbikes.com.../p/37007/?colorCode=black

De specs van de Trek zijn echter toch wat aan de magere kant voor een fiets van 5000€.
Voor een gelijkaardige prijs staat er ook een Haibike Alltrail 10 in afslag:
https://www.haibike.com/b...l-10-29-be727?id=45424340
Maar deze heeft dus geen spatborden en bagagedrager.

Mijn vraag: is het eenvoudig om spatborden en bagagedrager zelf te installeren?
Ik kan online geen compatibele onderdelen voor Haibike vinden. Hebben jullie voorstellen wat ik zou kunnen installeren van spatborden & bagagedrager?

----
Nog enkele verschillen (Trek vs Haibike):
- Deore vs GX Eagle
- SR Suntour demper vs RockShox 35 Gold RL
- Bosch CX 625 vs 750

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BottOm schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:19:
Hallo iedereen!

Ik ben langsgegaan bij mijn lokale fietsboer om de mogelijkheden voor een elektrische leasefiets te bespreken.
Samen met zoektocht online kwam ik op enkele sportieve eSUV modellen uit.
Ik ben op zoek naar een SUV met spatborden en bagagedrager om met de fiets toch ook eenvoudig naar het werk te rijden.
Zo kwam ik op een leuke Trek Powerfly FS 4 Equipped uit:
https://www.trekbikes.com.../p/37007/?colorCode=black

De specs van de Trek zijn echter toch wat aan de magere kant voor een fiets van 5000€.
Voor een gelijkaardige prijs staat er ook een Haibike Alltrail 10 in afslag:
https://www.haibike.com/b...l-10-29-be727?id=45424340
Maar deze heeft dus geen spatborden en bagagedrager.

Mijn vraag: is het eenvoudig om spatborden en bagagedrager zelf te installeren?
Ik kan online geen compatibele onderdelen voor Haibike vinden. Hebben jullie voorstellen wat ik zou kunnen installeren van spatborden & bagagedrager?

----
Nog enkele verschillen (Trek vs Haibike):
- Deore vs GX Eagle
- SR Suntour demper vs RockShox 35 Gold RL
- Bosch CX 625 vs 750
Hangt er vanaf wat voor spatborden je monteren wilt en of er oogjes etc. aan zitten. Dat staat of gespecificeerd of moet je kijken of het zelfde frame op een ander model met spatborden enzo komt. MBT. de prijs bij Trek, normaal gesproken flink afdingen bij een dealer, echter werkt dat met Leasen waarschijnlijk wat anders.

Over het algemeen is het bij Fullies allemaal frame specifiek gezien elk frame een ander axle-path heeft.

Zou overigens niet aanraden om een MTB Fully met spatborden etc. als Commuter te gebruiken. Lijkt misschien stoer maar een knappe stads/trekking ebike is veel praktischer. Verder is een SR Suntour (afhankelijk van welke) vork niet noodzakelijk slechter dan een RS 35 (das ook niet zo veel bijzonders).

Anyway al eens bij Focus gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Gaat mij er een beetje om wat de algemene mening over deze fietsen is van meer ervaren rijders.

De ene heeft bv een voorvork met 120 de andere 150. De ene heeft xt de andere deore. Enzoverder.

Voor dezelfde prijs nieuw met korting zie ik fietsen met minder nm, batterij (bij 2de hands niet veel verschil), 100mm voorvork etc...

In mijn gedachten en ik kan flink mis zijn is een fiets met bv. 120 of 150 voorvork beter dan een nieuwe. Terwijl je boete doet op slijt op de batterij (die vervangen kan worden) heb je dan mss toch nog voordeel bij een 2de hands qua confort enzo? En opties op het stuur zoals een dropperseat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Crust schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:10:
[...]

Gaat mij er een beetje om wat de algemene mening over deze fietsen is van meer ervaren rijders.

De ene heeft bv een voorvork met 120 de andere 150. De ene heeft xt de andere deore. Enzoverder.

Voor dezelfde prijs nieuw met korting zie ik fietsen met minder nm, batterij (bij 2de hands niet veel verschil), 100mm voorvork etc...

In mijn gedachten en ik kan flink mis zijn is een fiets met bv. 120 of 150 voorvork beter dan een nieuwe. Terwijl je boete doet op slijt op de batterij (die vervangen kan worden) heb je dan mss toch nog voordeel bij een 2de hands qua confort enzo? En opties op het stuur zoals een dropperseat.
dit soort uitspraken slaan eigenlijk nergens op.. je kan ook niet over een auto zeggen dan een jeep beter is dan een nieuwe auto als je niet specificeert wat voor jeep en wat voor nieuwe auto.
Daarnaast kan een (oude) jeep wel beter zijn dan een nieuwe (fiat panda) zeker als je er offroad mee gaat rijden (maar kan net zo goed andersom waar zijn).. het is dus ook afhankelijk van wat je er mee gaat doen (vandaar mijn vorige post).
Crust schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Ja qua vereisten is +/- 85 nm en een batterij 625+ aan te raden. Eentje hiervan is 500 batterij maar goed... Uiteindelijk moet je toch een nieuwe batterij kopen...

Ik fiets in de kempen vooral! Geen supertechnische dingen wel af en toe flinke boshellingen en een goeie afdaling maar niets te geks. Wat kan ik meer zeggen? Ohja af en toe naar de ardennen maar dat is like 1 of 2 x per jaar en dan nog met mijn vader en dat zal ook niet technisch zijn maar eerder bospaden op en neer.
ik zou me in 1e instantie niet te druk maken over de batterij.. wat je aangeeft te willen gaan rijden kan met alles, daar heb je niet perse 150 mm travel en een dropper post voor nodig. Maar mocht je een beetje ruimte over willen houden voor wat ruiger werk in de toekomst, dan is dat (zeker op een ebike) geen nadeel.

besef vooral ook dat je 1e MTB zelden de juiste is (qua maat, qua type, qua alles)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:16
Ok. Ik heb flat Mount xt achterrem en die wil ik op een postmount frame zetten. Ik zie het en der wat, maar heb geen idee waar nou op te letten.
Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 22:22
FFS

80 kilometer met de auto naar Zeist. Parkeren, opstappen en na 4 km er achter komen dat de XX1 crank kapot is. Terug strompelen naar auto, 80 kilometer terug rijden

Hoe is jullie dag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:31:
FFS

80 kilometer met de auto naar Zeist. Parkeren, opstappen en na 4 km er achter komen dat de XX1 crank kapot is. Terug strompelen naar auto, 80 kilometer terug rijden

Hoe is jullie dag?
Dat is zuur :|

Hier … Alaaf :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 07:41
FFS

Hoe is jullie dag?
Ach gelukkig ben je er even uit geweest anders zat je alleen maar thuis op een droge zondag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.

Ik ben miojn remmen aan het vervangen op mijn nieuwe MTB, zit nu 4100 op, ik stap over naar 8100.

nu is de bijgeleverde leiding aan de voorkant net te kort, dus wil ik mijn oude leiding gebruiken.
Echter is mijn oude leiding een inschroefnippel, en mijn nieuwe rem heeft zo'n zijschroefnippel die geperst zit op de leiding. Kan ik die inschroefnippel op de leiding vervangen door zo'n zischroefnippel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
mike0001 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Ach gelukkig ben je er even uit geweest anders zat je alleen maar thuis op een droge zondag :)
Wijsheid van een oma ;)

Nieuwe crank besteld…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 09:59
FFS

Hoe is jullie dag?
Eerste keer MTB'en van het jaar, door ziekte en omstandigheden nog niet buiten kunnen fietsen en ik mis het echt!

Wilde met mijn flat pedals rijden, maar kreeg de klik pedalen niet los, dus maar even zo gelaten. Stress met het vinden van spullen (co2, plug, multitool) die ik mee wilde nemen, want al een tijd niet gebruikt.

Ben ik eindelijk bij Amerongen aangekomen, ben ik mijn schoenen vergeten :(

Dus kon ik weer omkeren, want mijn reserver schoenen lagen ook niet meer in de achterbak.

[ Voor 10% gewijzigd door joint_me op 11-02-2024 20:32 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:24
Holk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Wijsheid van een oma ;)

Nieuwe crank besteld…
Bummer. Was ie echt gebroken?

ik ben nog in dubio: mijn nwe DH-er heeft carbon alles (behalve stuur) en met Cranks zie ik dat nog niet zo zitten. Vooral ook wegens hoeveel diepe krassen op mijn alu cranks zitten. En die dunne plastic crankboots lijken me het niet lang vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ko.Kane schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:37:
[...]

ik ben nog in dubio: mijn nwe DH-er heeft carbon alles (behalve stuur) en met Cranks zie ik dat nog niet zo zitten. Vooral ook wegens hoeveel diepe krassen op mijn alu cranks zitten. En die dunne plastic crankboots lijken me het niet lang vol te houden.
Aan de drive-side was het Carbon van de alu kern gekomen. Trek je dus hele crankarm er af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:59
joint_me schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Ben ik eindelijk bij Amerongen aangekomen, ben ik mijn schoenen vergeten :(
Dat is dus de reden dat ik nog een set flat pedals in de auto heb liggen. (Ja, ik weet je kreeg je pedalen niet los) Maar mocht ik een keer mijn schoenen vergeten kan ik nog met gewone schoenen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Holk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Aan de drive-side was het Carbon van de alu kern gekomen. Trek je dus hele crankarm er af..
:X

Fiets is nog nieuw en die crank in DH kost 320 bij Bike-components: denk dat ik hem afmonteer en op Marktplaats gooi.
Allicht nog kleine winst tov alu DH cranks dan.

Alleen bij BC en BD zijn de alu cranks niet leverbaar.... |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 11-02-2024 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:12
Wat maakt een goede fiets nog beter? Meer drop natuurlijk! De Lux Trail heeft, als ik de woorden van NSMB gebruik, nogal een vlaggenmast als zitbuis. Gelukkig kom ik er door mijn lange benen alsnog mee weg om de standaard Fox Transfer SL 10cm te vervangen door een dropper van 16 cm. En wat een machtig ding is het. Ik had nooit verwacht dat een dropper zonder veer zo snel en vloeiend omhoog kon komen, maar deze Bikeyoke Revive 2.0 is echt niet normaal. Op de foto is ook duidelijk te zien dat ik het maximale er wel uit heb gehaald met mijn zadelpositie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOzytS01Vu3NoCr7KABf125ISk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qP5mZ7GiHGHvT4z2FBpzli4x.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog aan het wachten op de piston assembly van mijn achterdemper. Die kon ik gelukkig goedkoop vervangen, nadat ik die door een eigen fout vernacheld had. Als die vervangen is, kan ik eindelijk weer op pad. Ik heb er ongelofelijk veel zin in om te gaan afdalen met zoveel drop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
maartend schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:18:
Kan ik die inschroefnippel op de leiding vervangen door zo'n zischroefnippel?
Als jij die onderdelen en het juiste gereedschap kan vinden: ja. Maar ik denk dat het antwoord nee is en anders duurder dan een remleiding van €20-30.
[...]
Ik ben nog in dubio: mijn nwe DH-er heeft carbon alles (behalve stuur) en met Cranks zie ik dat nog niet zo zitten.
Ik wist het wel. Vorig jaar op de XC fiets ook een carbon Rotor crank aan splinters getrapt, wel netjes onder garantie vervangen maar als hij weer kapot gaat komt er gewoon alu op. Pedal strike zit in een klein hoekje.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
GWBoes schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:26:
[...]

Als jij die onderdelen en het juiste gereedschap kan vinden: ja. Maar ik denk dat het antwoord nee is en anders duurder dan een remleiding van €20-30
Thnx. Dan dus gewoon andere leiding. Kan ik ook zelf, dat vervangen van nippel niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
ZanielGa schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Dat is dus de reden dat ik nog een set flat pedals in de auto heb liggen. (Ja, ik weet je kreeg je pedalen niet los) Maar mocht ik een keer mijn schoenen vergeten kan ik nog met gewone schoenen rijden.
Ik dus een set oude schoenen met plaatjes in de kofferbak liggen, maar waar die nu weer gebleven zijn?

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:11:
[...]

Thnx. Dan dus gewoon andere leiding. Kan ik ook zelf, dat vervangen van nippel niet
Is makkelijkste en minder kans op lekken.

-------------
Vanochtend eens tijd gemaakt om te experimenteren met volume tokens. Door de maanden heen is rijstijl iets aan het veranderen. Ging steeds sneller door de veerweg heen. Fiets duikt voor iets te veel. Tijdje geëxperimenteerd met rebound, sag etc. Daar lag helaas de oplossing niet.

Extra volume token voor en achter toegevoegd. Nu 3 volume tokens op 20% sag voor. En achter twee volume tokens op 27% sag. Eerst een uurtje gespeeld in het bos. Gevoel in de fiets is gelijk stuk beter nu met deze aanpassing. Duikt minder voor... Nog wel rebound en compression iets aangepast.

Achter het huis nog klein uurtje wat geoefend met gapjumpjes etc. Ook hier voelt de fiets nu stuk beter aan. Geeft gelijk wat meer vertrouwen.

En onder garantie van Bike24 nieuwe AXS dropper ontvangen. Super service. Binnen week had ik de nieuwe binnen. d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6GKG_TnWpA-YBmGfdh1FyQnKmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJD7LTRnBKKbYmGrKvR8tLgV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0DL0PdI7qeoTvd_zYZ539Lm8jU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCp6qQ81TgX3OvTVMEkPLzNj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 12-02-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:32
Een hulpvraag aan de techneuten. Ik heb mijn kooi, ketting en cassette vervangen. Via een YT filmpje het geheel afgesteld en zo fijn heeft de fiets nog niet geschakeld :)

Helaas geldt dit alleen voor het middelste en grootste voorblad. Op het kleine voorblad slaat de ketting vast, eigenlijk alleen maar onder last. Onbelast kan ik niets zien en niets ontdekken. Tijdens het fietsen kan ik even terug trappen en opschakelen en dan gaat het weer goed.

Op de meeste tracks geen probleem maar ik fix het toch graag. Iemand enig idee? :?

/edit
Ik zie geen beschadigingen oid op het voorblad.

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 12-02-2024 20:21 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat versta je onder afgesteld? Welke drivetrain heb je ?

B Tension correct ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:32
Daan_ schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:32:
Wat versta je onder afgesteld? Welke drivetrain heb je ?

B Tension correct ingesteld ?

[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
Goede! Die zag ik niet in de tutorials.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Obvious-je: loopt je ketting aan de goede kant van het dwarslatje op je kooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ephymerous schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:19:
Een hulpvraag aan de techneuten. Ik heb mijn kooi, ketting en cassette vervangen. Via een YT filmpje het geheel afgesteld en zo fijn heeft de fiets nog niet geschakeld :)

Helaas geldt dit alleen voor het middelste en grootste voorblad. Op het kleine voorblad slaat de ketting vast, eigenlijk alleen maar onder last. Onbelast kan ik niets zien en niets ontdekken. Tijdens het fietsen kan ik even terug trappen en opschakelen en dan gaat het weer goed.

Op de meeste tracks geen probleem maar ik fix het toch graag. Iemand enig idee? :?

/edit
Ik zie geen beschadigingen oid op het voorblad.
Maak even een filmpje anders. Kan zijn dat je kettingblad versleten is en je nieuwe ketting blijft haken.
[...]

Ook op mijn trailfiets zitten genoeg schades van pedalstrikes dat ik nooit aan Carbon cranks ga beginnen. Verder veeg ik altijd langs de crank-armen wat me bij Carbon ook wat vervelender lijkt dan aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Maak even een filmpje anders. Kan zijn dat je kettingblad versleten is en je nieuwe ketting blijft haken.

[...]

Ook op mijn trailfiets zitten genoeg schades van pedalstrikes dat ik nooit aan Carbon cranks ga beginnen. Verder veeg ik altijd langs de crank-armen wat me bij Carbon ook wat vervelender lijkt dan aluminium.
Ja, mijn pedalen en cranks zien er altijd gaar uit. Anderen hier komen prima weg met Carbon Cranks...

Tegen dat vegen zit er scheurpapier-achtig spul op....niet ideaal voor je schoenen dan.

Maar ben er al uit. Probleem is dat ik nu geen alu dh cranks zie. En verkoop de andere pas als ik ze heb. En me oude DH-fiets verkoop ik niet met carbon cranks, das weggegooid geld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Ja, mijn pedalen en cranks zien er altijd gaar uit. Anderen hier komen prima weg met Carbon Cranks...

Tegen dat vegen zit er scheurpapier-achtig spul op....niet ideaal voor je schoenen dan.

Maar ben er al uit. Probleem is dat ik nu geen alu dh cranks zie. En verkoop de andere pas als ik ze heb. En me oude DH-fiets verkoop ik niet met carbon cranks, das weggegooid geld. :+
Vind dat sowieso soms erg vaag, wat voor cranks je te koop vind. CL55 cranks/DUB-Wide van SRAM of Truvativ kom je voor EAGLE (en niet T-Type) ook weinig/amper tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
GoldenSample schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 01:38:
[...]

Vind dat sowieso soms erg vaag, wat voor cranks je te koop vind. CL55 cranks/DUB-Wide van SRAM of Truvativ kom je voor EAGLE (en niet T-Type) ook weinig/amper tegen.
De Stylo 6K is wel een gangbare crankset als je niet aan SRAM eigen materiaal wil zitten. De T-types passen niet als vervanging voor de oudere Eagle cranksets want dan is de chainline 55mm ipv 52mm (aka 'superboost').

Je ziet ook best veel T-type crankstellen online op marktplaats, ik vraag me dan af of mensen de T-type derailleur hebben gekocht als vervanging en er dan pas achter komen dat de 55mm niet aan de voorkant past en die maar op marktplaats proberen te slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

SRAM Transmission (T type) werkt vanaf chainline 52mm t/m 56mm. Dit wat ik terug kreeg vorig jaar januari toen ik deze mocht testen.

De micro adjust bij de 52mm chainline soms net te kort komt. Omdat T type minder stappen kent dan oudere versie AXS.

Zelf heb ik op één fiets 53mm chainline en de ander 55mm chainline. Met SRAM Transmission.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 13-02-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:39:
SRAM Transmission (T type) werkt vanaf chainline 52mm t/m 56mm. Dit wat ik terug kreeg vorig jaar januari toen ik deze mocht testen.

De micro adjust bij de 52mm chainline soms net te kort komt. Omdat T type minder stappen kent dan oudere versie AXS.

Zelf heb ik op één fiets 53mm chainline en de ander 55mm chainline. Met SRAM Transmission.
Waar je tegenaan loopt is, en als voorbeeld, chainstays zoals op de Canyon Lux. Doordat de chainline 3mm naar buiten komt heb je een nieuwe spacer nodig aan de drive-side om dat 'gat' op te vullen. Daardoor komt je voorblad iets verder van je frame af te staan en drukt dan tegen de Canyon chainstay aan.

Aan de achterkant krijg je het wel werkend, beetje met de schroeven draaien en dat verschil is wel op te vangen, maar het passend krijgen is niet zo maar even gefixed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De chainline (CL) van de oudere modellen LUX zijn 52mm als ik het goed heb begrepen? Om SRAM Transmission te gebruiken hoef je niet gelijk naar 55mm te gaan met spacers. 53mm is mooie tussen stap.

SRAM geeft aan dat het zou moeten werken met een 52mm chainline. Zelf zou ik richting 53mm gaan. Dan heb je wat meer stapjes over van de Micro Adjust mocht je deze nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:08:
De chainline (CL) van de oudere modellen LUX zijn 52mm als ik het goed heb begrepen? Om SRAM Transmission te gebruiken hoef je niet gelijk naar 55mm te gaan met spacers. 53mm is mooie tussen stap.

SRAM geeft aan dat het zou moeten werken met een 52mm chainline. Zelf zou ik richting 53mm gaan. Dan heb je wat meer stapjes over van de Micro Adjust mocht je deze nodig hebben
Probleem is dat de as ook 3mm langer is en je aan de non-drive side minimale ruimte hebt om dat gat op te vullen met die draai-ring

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-06 09:43
Video online van de zesde en tevens laatste Veluwse MTB-competitie wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-06 19:45
Knip verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door luuk66 op 14-02-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
luuk66 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:09:
Ik ben bezig met de montage van de sram rival linker powermeter.
Maar het lukt niet ik krijg bij crankstel niet losgedraaid met de 8mm inbus… iemand die dit ook heeft gedaan die even wil meekijken? Via wat foto’s oid?
Wat lukt er niet? Heb er verscheidene gedaan en het valt mij iedere keer weer tegen hoeveel kracht je moet zetten.

Het beste is om hem los te "breken" met een impact kracht. Kracht/druk langzaam opbouwen werkt minder goed voor dit soort zaken.

Hoe is je opstelling? Ik zet een houten blok on de de andere crank. 2e persoon die de fiets vast houdt. Ikzelf heb een breakerbar vast met de juiste dop. ik probeer meestal nog een stuk hout onder de dop te zetten zodat je niet de dop/inbus 'naar beneden' duwt maar deze ondersteund is en dus alleen een moment uitoefent/draait. Dat is even pielen om de hoogte van die ondersteuning goed te krijgen.

Als alles goed staat langzaam beginnen met kracht zetten. Kijken dat alles netjes recht blijft en je dop dus niet zakt of eruit wil komen. Als alle goed is kan je hem eens goed laten schrikken door er je gewicht op de hangen met een schok. Komt wat gevoel bij kijken. Rustig beginnen en de impact iedere keer opvoeren tot ie lostbreekt.

Met name zorgen dat je de dop/kop dus goed ondersteunt zodat je niets dol draait.

ps. mijn maat trok wit weg toen ik aan zijn crank losdraaide. Ik wil alleen maar aangeven dat het misschien voor je gevoel wel 'heel veel' is. Hangt een beetje van je ervaring af en hoe vast het zit. Uit welke regio kom je? anders kan ik ook wel ff langskomen en meehelpen als het in de buurt is.

[ Voor 9% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 14-02-2024 21:18 ]

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:48

red bull

Keeps me awake !

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Wat lukt er niet? Heb er verscheidene gedaan en het valt mij iedere keer weer tegen hoeveel kracht je moet zetten.

Het beste is om hem los te "breken" met een impact kracht. Kracht/druk langzaam opbouwen werkt minder goed voor dit soort zaken.

Hoe is je opstelling? Ik zet een houten blok on de de andere crank. 2e persoon die de fiets vast houdt. Ikzelf heb een breakerbar vast met de juiste dop. ik probeer meestal nog een stuk hout onder de dop te zetten zodat je niet de dop/inbus 'naar beneden' duwt maar deze ondersteund is en dus alleen een moment uitoefent/draait. Dat is even pielen om de hoogte van die ondersteuning goed te krijgen.

Even kleine disclaimer: ik ken deze powermeter niet. Maar draai je de goede kant op los? Tegen de traprichting in(https://www.vakantiefiets.../pedalenlosenvast.pdf)... Ik pak vaak een steeksleutel (15) En een rubberhamer om een klein tikje op de sleutel te geven.

Als alles goed staat langzaam beginnen met kracht zetten. Kijken dat alles netjes recht blijft en je dop dus niet zakt of eruit wil komen. Als alle goed is kan je hem eens goed laten schrikken door er je gewicht op de hangen met een schok. Komt wat gevoel bij kijken. Rustig beginnen en de impact iedere keer opvoeren tot ie lostbreekt.

Met name zorgen dat je de dop/kop dus goed ondersteunt zodat je niets dol draait.

ps. mijn maat trok wit weg toen ik aan zijn crank losdraaide. Ik wil alleen maar aangeven dat het misschien voor je gevoel wel 'heel veel' is. Hangt een beetje van je ervaring af en hoe vast het zit. Uit welke regio kom je? anders kan ik ook wel ff langskomen en meehelpen als het in de buurt is.
Disclaimer, ik ken de powermeter niet. Draai je de goede kant op? (https://www.vakantiefiets...ngen/pedalenlosenvast.pdf) Ik gebruik vaak een steeksleutel 15 en een rubberhamer voor het eerste tikje.

[ Voor 5% gewijzigd door red bull op 15-02-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:44

Kluus

Gang is alles

red bull schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Disclaimer, ik ken de powermeter niet. Draai je de goede kant op? (https://www.vakantiefiets...ngen/pedalenlosenvast.pdf) Ik gebruik vaak een steeksleutel 15 en een rubberhamer voor het eerste tikje.
Volgens mij gaat het om het demonteren van de SRAM DUB crankset, niet om pedalen. Overigens niet vreemd dat de context een beetje kwijt is want de vraag is al verplaatst naar Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21.

Al had hij net zo goed ook hier kunnen blijven staan want in principe is de (de)montage van DUB Cranksets gelijk tussen de MTB/Gravel/Weg groepen volgens mij ;).

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 15-02-2024 12:11 ]

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:10
Ik ben me aan het oriënteren op een mountainbike. Ik heb twee keer op een leenfiets gereden, een keer een rondje door de bossen bij Holten en een keer rond de Lemelerberg.

Zoek een instapfiets voor dergelijke rondjes. Weinig verstand van fietsen dus huiverig om zomaar tweedehands wat te kopen. Lokale fietsenboer (Kokkiebikes) had momenteel niets staan.

Daarom online ook maar eens rond gekeken en kwam o.a. deze tegen:

https://www.rosebikes.nl/...lack+%2F+matt+grey+decals

Heeft iemand hier een mening over deze fiets?

Budget is max zo'n 700 euro, maar liever rond de 500 euro.

Als ik wat te kiezen mag hebben binnen mijn budget dan liever iets meer comfort dan race qua geometrie en eigenschappen.

Is dit een logische keuze, gezien mijn verhaal, of zijn er betere alternatieven?

En qua maat, een L? Ben 1.82 lang, en niet al te soepel in de onderrug.

Alvast bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door Dubbeldooier op 15-02-2024 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Dubbeldooier schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:18:
Ik ben me aan het oriënteren op een mountainbike. Ik heb twee keer op een leenfiets gereden, een keer een rondje door de bossen bij Holten en een keer rond de Lemelerberg.

Zoek een instapfiets voor dergelijke rondjes. Weinig verstand van fietsen dus huiverig om zomaar tweedehands wat te kopen. Lokale fietsenboer (Kokkiebikes) had momenteel niets staan.

Daarom online ook maar eens rond gekeken en kwam o.a. deze tegen:

https://www.rosebikes.nl/...lack+%2F+matt+grey+decals

Heeft iemand hier een mening over deze fiets?

Budget is max zo'n 700 euro, maar liever rond de 500 euro.

Als ik wat te kiezen mag hebben binnen mijn budget dan liever iets meer comfort dan race qua geometrie en eigenschappen.

Is dit een logische keuze, mijn verhaal aanhoren, of zijn er betere alternatieven?

En qua maat, een L? Ben 1.82 lang, en niet al te soepel in de onderrug.

Alvast bedankt.
Normaliter als ik een link naar een nieuwe fiets zie voor ~500 euro denk ik meteen 'kan niets zijn en ga op marktplaats kijken', maar moet zeggen dat het helemaal niet zo gek fietsje is voor dat bedrag. Geometrie is wat ouderwets, maar voor 500 euro is de afmontage echt niet heel gek te noemen en kun je daar best een jaar of 2 lol op hebben voordat je 10x zo veel uit gaat geven voor een N+1 ;)

• Dubbeldooier
Haha, ja weet dat het budget erg beperkend is maar goed om te lezen dat dit voor een nieuwe instapper wel een goede deal en een prima fiets lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm1zVRL1eGhjVVQTF-b3he274Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsxTEPHyPWF1WMI0UotYDvhF.jpg?f=fotoalbum_large

En qua maat? Ben 1.82/1.83 ish. Val er dus precies tussen. Dan altijd de L kiezen gezien mijn wens iets meer comfort / niet soepel in de onderrug?

• Holk
De L is wat stabieler voor je lengte, zou daar zelf voor kiezen, zeker als je nieuw bent op de paden

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dubbeldooier schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:38:
Haha, ja weet dat het budget erg beperkend is maar goed om te lezen dat dit voor een nieuwe instapper wel een goede deal en een prima fiets lijkt te zijn.

[Afbeelding]

En qua maat? Ben 1.82/1.83 ish. Val er dus precies tussen. Dan altijd de L kiezen gezien mijn wens iets meer comfort / niet soepel in de onderrug?
Zou zelf gaan testen. Als je er net tussen valt dan is het een persoonlijke keuze. En is het voor ons lastig inschatten waar jij je op thuis gaat voelen.

Val zelf vaak tussen twee maten in (M-L). Waar ik in verleden mij liet verlijden naar maatje groter. Kies ik nu vaker voor maatje kleiner. Gezien deze in de meeste gevallen beter bij mijn rijstijl past.

Zelf passen is beste wat je kunt doen. Inplaats van afgaan op onze meningen/adviezen. :+

• Dubbeldooier
Daan_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Zou zelf gaan testen. Als je er net tussen valt dan is het een persoonlijke keuze. En is het voor ons lastig inschatten waar jij je op thuis gaat voelen.

Val zelf vaak tussen twee maten in (M-L). Waar ik in verleden mij liet verlijden naar maatje groter. Kies ik nu vaker voor maatje kleiner. Gezien deze in de meeste gevallen beter bij mijn rijstijl past.

Zelf passen is beste wat je kunt doen. Inplaats van afgaan op onze meningen/adviezen. :+
Enige juiste advies denk ik. :) Maar even naar Bocholt heen en weer kost helaas 2,5 / 3 uur, exclusief het passen.

De veilige keuze, zonder passen, is dan vermoedelijk de L?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Dubbeldooier schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:55:
[...]

Enige juiste advies denk ik. :) Maar even naar Bocholt heen en weer kost helaas 2,5 / 3 uur, exclusief het passen.

Groter betekent vaak ook een meer gestrekte zit. Als jij "niet soepel" in onderrug bent zou ik daar voorzichtig mee zijn. Zoek in ieder geval even de geometrie op van beide maten...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Voor sommige onder ons zou het een L zijn. Persoonlijk kies ik dan weer een M. Uiteindelijk zul je als je tien mensen vraagt tien verschillende meningen/adviezen krijgen.

Persoonlijk zou ik de trip naar Bocholt er voor over hebben.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Even bellen of ze beide wel hebben staan dan :)
En niet op een zaterdag, erg druk dan vaak.

• Dubbeldooier
Dank voor de goede adviezen allen!

Laatste poging, ik heb het resultaat van een oude bikefit gevonden, geeft dit eventueel nog nieuwe inzichten? Of blijft het advies: Ga passen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEedpavxWtT73lX4ymVbbHjTSEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TD9saAWLdLOcGKPIG9piAncY.jpg?f=user_large

Geometrie van de fiets maat M en L staan hier:

https://www.rosebikes.nl/rose-count-solo-1-2701960

[ Voor 23% gewijzigd door Dubbeldooier op 15-02-2024 18:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Advies blijft ga passen. Bikefit voor mountainbiken niet zo'n geweldige ervaringen mee. Drie tal gedaan en men was vooral bezig met langere stuurpen etc. De zogenaamde wielren houding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:48:
Advies blijft ga passen. Bikefit voor mountainbiken niet zo'n geweldige ervaringen mee. Drie tal gedaan en men was vooral bezig met langere stuurpen etc. De zogenaamde wielren houding :D
Dit en als je echt wat van me wilt horen; M

Niet soepel in de onderrug wil je niet te gestrekt voorover zitten + je lijkt me vrij lange benen voor je lengte te hebben -> effectief wordt je toptube langer als je zit door een hoger zadel.

Een stuur dat wat ver naar beneden zit los je ook wel weer op met een riser bar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 23:08
GoldenSample schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Dit en als je echt wat van me wilt horen; M

Niet soepel in de onderrug wil je niet te gestrekt voorover zitten + je lijkt me vrij lange benen voor je lengte te hebben -> effectief wordt je toptube langer als je zit door een hoger zadel.

Een stuur dat wat ver naar beneden zit los je ook wel weer op met een riser bar.
Ik denk dat je dit soort opmerkingen echt moet nuanceren. De ene zit juist veel beter gestrekt zonder rugklachten, terwijl de ander dit niet kan. Daarnaast zegt een maat M helemaal niets. Mijn fiets(chinees) is 2 mm langer dan een maat Large scott spark van een maat.

Kortom testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Zouden jullie mij ergens bij kunnen helpen?

Ik ben bezig geweest met het ontluchten van de remmen van mijn vader's Neuron. Ik kreeg de remmen van mijn Lux Trail perfect ontlucht, maar de remhendels van de Neuron blijven erg laat pakken en voelen sponzig aan. Het gaat om SLX M7120 4-pots remklauwen.

Ik heb de standaard ontluchtingsmethode gebruikt met de cup en de spuit aan de remklauw vast. Ik heb de eerste keer een beetje vloeistof eruit getrokken om er lucht uit te halen en vervolgens iedere keer een beetje vloeistof er doorheen geduwd, het moertje gesloten en een paar keer aan de hendel geflikt.

Moet ik dit op een andere manier doen? Of is het misschien beter om met een Gravity Bleed te gaan werken, zoals in deze video?:
[YouTube: The BEST Shimano Brake Bleed Tutorial]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
daanb14 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:36:

Ik ben bezig geweest met het ontluchten van de remmen van mijn vader's Neuron. Ik kreeg de remmen van mijn Lux Trail perfect ontlucht, maar de remhendels van de Neuron blijven erg laat pakken en voelen sponzig aan. Het gaat om SLX M7120 4-pots remklauwen.

Ik heb de standaard ontluchtingsmethode gebruikt met de cup en de spuit aan de remklauw vast. Ik heb de eerste keer een beetje vloeistof eruit getrokken om er lucht uit te halen en vervolgens iedere keer een beetje vloeistof er doorheen geduwd, het moertje gesloten en een paar keer aan de hendel geflikt.

Moet ik dit op een andere manier doen? Of is het misschien beter om met een Gravity Bleed te gaan werken, zoals in deze video?:
Als je voldoende vloeistof hebt kun je een gravity bleed doen, maar dat is geen garantie dat lucht eruit gaat. Je vervangt oude (donkere) remvloeistof met verse, lucht kan alsnog binnen een bepaalde zone bewegen zonder eruit te gaan. Als er teveel vocht in de vloeistof zit kun je dat sponzige gevoel ook krijgen, maar denk zelf dat het wat anders is

Je kunt denk ik het beste een 50 mL spuit vol nieuwe vloeistof doen, dan op de caliper zetten en een lege cup op de hendel. Dan dat cupje vol duwen, dan heb je grotere kans dat je een luchtbel die ergens vast zit los duwt. Rammelen en tikken tegen de leidingen voor die tijd helpt ook altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medico
Holk schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:47:
[...]

Als je voldoende vloeistof hebt kun je een gravity bleed doen, maar dat is geen garantie dat lucht eruit gaat. Je vervangt oude (donkere) remvloeistof met verse, lucht kan alsnog binnen een bepaalde zone bewegen zonder eruit te gaan. Als er teveel vocht in de vloeistof zit kun je dat sponzige gevoel ook krijgen, maar denk zelf dat het wat anders is

Je kunt denk ik het beste een 50 mL spuit vol nieuwe vloeistof doen, dan op de caliper zetten en een lege cup op de hendel. Dan dat cupje vol d O-) |:( uwen, dan heb je grotere kans dat je een luchtbel die ergens vast zit los duwt. Rammelen en tikken tegen de leidingen voor die tijd helpt ook altijd
Mijn ervaring met de 4 pots shimano remmen is wel dat bleeden veeeeel meer tijd en moeite kost om t goed te doen dan de 2 pots varianten. Klaarblijkelijk zitten er meer ruimtes in waar lucht kan blijven hangen.
De laatste maal was t onmogelijk om t voor elkaar te krijgen, maar dat kwam door een lek bij de hendel 8)7.

Combi van gravity en shimano methode werken uiteindelijk het best....maar belangrijk blijft wel om de leiding zo goed mogelijk verticaal te houden.

Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:36:

Alle adviezen die je zult krijgen zullen werken. Lucht in de leiding is en blijft lastig.

Begint vaak al dat je olie door de leiding spuit waar lucht in zit. Dus begint al met voorbereiden van de spuit. Vullen met olie. Doekje spuit rustig in drukken tot er olie uitkomt. Zo zorg je al dat meeste lucht eruit is.

Dan op de caliper zetten. Tonnetje op de remhendel. Rustig vloeistof door laten lopen.

Dan caliper dicht schroeven. (tonnetje op remhendel laten) En op remleiding kloppen vanaf de caliper t/m remhendel. (meerdere keren) en remhendel rustig in knijpen.

Extra optie ;-)
Als spuit bijna leeg is. En tonnetje gevuld is. Rustig de spuit vacuüm trekken en vloeistof terug trekken. En weer rustig terug duwen. Dit zou je nog keer kunnen herhalen. Als dat nodig is.

Heb je dan nog steeds lucht erin. Dan wil nog wel eens helpen om remhendel vast te zetten op dicht geknepen stand. (met tonnetje nog op de remhendel) Met elastiekje, tie wrap of iets anders. Even uurtje laten staan. Dan nog aantal keer op leiding kloppen en remhendel meerdere keren in knijpen.

Bij de Shimano vier pots remhendels. Zit een schroefje en stel schroef(knop) op de hendel. Schroef je draai je met kruiskop er iets uit. En remhendel schroefknop draai je zo, zodat de remhendel zover mogelijk van je stuur komt.

Is de rem gebleed. Dan draai je schroefje weer terug. En zet je de remhendel op de gewenste stand.

En zo zijn er nog wel aantal opties ;-)

En zo zijn er nog heel veel varianten te bedenken ;-)
Afgelopen periode van vier fietsen de calipers vervangen Shimano M9120 naar Magura. Bovenstaande werkte voor mij. Voor Shimano en Magura remmerij.

Wel weer keer domme fout. Bleedblok vergeten er in te doen. Dus piston eruit gedrukt en alle olie eruit :P Rustig piston er weer in gedrukt. En bleeddblok erin en nieuwe poging :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-bpHgSgt4e6DDXuivFDYDcdl3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APiTCT7yZcjufS6NfMKV2CHu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik had laatst toch wat lucht in de leiding gekregen van mijn racer na inkorten ivm headset lagers vervangen en ik ben begonnen met een "quick-bleed" om de interface tussen het tonnetje en de hendel luchtvrij te krijgen en daarna een "gravity" bleed, tonnetje vol, mijn opvang fles onder bij de caliper en gewoon even door laten lopen.

Daarna (in tegenstelling tot het filmpje) nog even met de spuit op een neer inderdaad voor de laatste bubbels, rem is nu perfect, heb een jaar rond gereden met een iets zachtere achterrem dan voor kom ik achter, nu voelen ze mooi hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 19-02-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Medico schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:46:
[...]

Ik denk dat je dit soort opmerkingen echt moet nuanceren. De ene zit juist veel beter gestrekt zonder rugklachten, terwijl de ander dit niet kan. Daarnaast zegt een maat M helemaal niets. Mijn fiets(chinees) is 2 mm langer dan een maat Large scott spark van een maat.

Kortom testen!
Vreemde reactie :? , de geotabel is gepost en bevestig wat Daan noemt; zelf proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Vreemde reactie :? , de geotabel is gepost en bevestig wat Daan noemt; zelf proberen.
Zijn opmerking dat een inflexibele rug niet per se betekend dat je niet gestrekt kan zitten ben ik het wel mee eens. Ik ben ook niet bepaald flexibel maar prefereer een gestrekte zit omdat ik bij een kortere zit juist mijn rug moet krommen. Daarnaast kan ik op een of andere manier (waarschijnlijk vanuit de heupen?) toch redelijk diep zitten.

Maar met jouw toevoeging over relatief lange benen ben ik het ook wel eens, daarmee zullen de verhoudingen wel weer anders uit pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
GoldenSample schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Geotabelen worden overschat probeer ik hiermee te zeggen. Toptube, reach en stack zijn leuke waarden maar zijn op een mtb slechts richtinggevend en daarnaast is mtben veel dynamischer dan racefietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met innerbarends op de mtb?
Ik zit er aan te denken om ze eens te proberen met de cheap ali-versies
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/qA0AAOSwoNxkVMx1/s-l1600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

henri86 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:42:
[Afbeelding]
Ja, ik heb ze sinds kort op mijn hardtail die ik in wil gaan zetten als "gravel mtb" zodra mijn Epic terug is van reparatie. Bevallen op zich prima, zeker voor de langere stukken naar de route toe is het wel fijn om wat posities te wisselen en ze zitten niet in de weg verder.

Ik heb de spirgrips/ergomyride van closethegap, lijken wel op deze ali variant kwa vormgeving. Waar je op moet letten is dat ze een beetje mooi over je remgrepen vallen, zoals ze zitten op dat ali plaatje lijkt mij niet fijn, ik heb ze veel horizontaler staan, maar dat moet dan dus wel kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 20-02-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Holk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Jep, veel van die dingen verkocht. Zit 99% van de tijd voor je licht en kenteken. Moet je zo’n balk bij kopen die je dan op je fiets hangt. Geef dat geld dan uit voor een echte (marktplaats?) want die knijp dingen zijn nou ook niet de beste dragers. Leuk voor een brik die je meeneemt als je een kind van het station moet halen, maar voor de rest niet echt handig
Onderschrijf dit helemaal. Leuk ding om je kids met een lekke band in het dorp op te halen, maar je loopt kans op boete (hebben mijn ouders jaren terug ook terecht gekregen). Los kentekenhouder met verlichting toevoegen is meer gedoe en duurder dan een mooie tweedehands drager plaatsen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
henri86 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:42:
[Afbeelding]
Jep en ken meer MTBers die ze hebben. Toch wel fijn om langere (asfalt)stukken mee te rijden. Die van mij komen van Ali. Van vrienden de originele Spirgrips. Nauwelijks verschil op misschien een gietrandje na (die je met een vijltje wel weg kan halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axed92
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-06 14:26
Heb wat advies nodig als iemand die kan geven :)

Afgelopen weekend dacht ik mooi mijn SX casette te vervangen voor een GX casette denkend dat dit kon. Kwam er achter dat ik een HG body heb en dus de body moet vervangen wat zonde is gezien ik ook tubeless racing ray + racing ralph wil gaan. Conclusie is dus nieuwe wielset.

Huidige wielset is een Rodi TRYP 30 met als gewicht pak en beet 2250 gram. Best aan de zware kant dus een beetje goede ALU set is al een upgrade. Heb als budget 400 a 500 euro hiervoor over. De DT Swiss X 1900 Spline lijkt de beste keuze hiervoor.

Zou deze wielset al een degelijke upgrade zijn samen met de banden? Of is het waard om nog even wat extra budget vrij te maken voor een betere set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Ik denk dat je er niet veel mee opschiet. Een set XR-1700 zou dan meer bieden, maar dan ga je wel naar de 580 euro voor een set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Nu online
Xavier schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Jep en ken meer MTBers die ze hebben. Toch wel fijn om langere (asfalt)stukken mee te rijden. Die van mij komen van Ali. Van vrienden de originele Spirgrips. Nauwelijks verschil op misschien een gietrandje na (die je met een vijltje wel weg kan halen).
Ah, mooi om te horen. Was van plan ze eerst te proberen voor een paar euro en als ze goed bevallen maar de grips zelf wat te investeren in bijv. de nieuwe 2.0 versies van SQLAB :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik ook kijken naar de 1700. De 1900 zie ik niet als een echte upgrade van je huidige set. Je kan ook kijken of op je huidige naaf de hub kunt vervangen voor een XD hub. Bij de meeste naven kan dit.

Op MP staan ook diverse 29 carbon setjes onder de 600,- euro. Zelf ook setje op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Heel erg bedankt voor de adviezen @Holk , @Medico en @Daan_ !!!

De remklauwen zijn gekoppeld aan SLX-remhendels en die hebben alleen de stelshroef op de hendel. Er zit geen free stroke adjustment op de remhendels. Moet ik dan de remhendels helemaal naar de bar toe trekken bij het ontluchten met de stelschroef? Ik heb het ontluchten namelijk altijd gedaan met de hendel zo ver mogelijk van de bar.

Wat bedoel je trouwens met het vacuüm trekken van de spuit @Daan_ ? Moet ik nog olie uit de caliper trekken met de spuit als de spuit al leeg is?

En de zuigers van de remklauw eruit drukken? Jammer van de rotzooi die je ervan op de vloer krijgt, maar fouten maken hoort er natuurlijk bij als je zelf dingen gaat doen om ervan te leren. Ik heb bijvoorbeeld de piston assembly van mijn achterdemper gemold, omdat ik een dop miste om de afsluitkap van de shimstack op moment te draaien en ik die daardoor niet meer loskreeg. Vervolgens bij het losmaken met een rubber band om de piston assembly, heb ik er groeven in gemaakt |:( Gelukkig kost dat foutje uiteindelijk €30 en is niet de hele demper aan gort. En als het wel zo was, dan had ik mijzelf getrakteerd op een Manitou Mara en had ik weer een hoop geleerd.

Nogmaals bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Remhendel zover mogelijk van het stuur. Excuus aangepast :D

-----------
Zoals al keer aangehaald. Er zijn heel veel manier om je remmen te bleeden. En zijn bijna allemaal goed ;-) Je zult alleen de manier moeten vinden die jij het prettigste vind.
-----------

In mijn geval ging het om nieuwe remklauw. Piston zat er binnen paar tellen weer in. Het is alleen klieder bende en zonde van de olie. Druk je piston eruit bij gebruikte remklauw. Dan zou ik deze ook even schoonmaken. Als die er toch uit is ;-)

Bij het terug halen van de olie. Is de spuit en tonnetje nooit leeg. Anders druk je er weer lucht door. ;-) Altijd wat olie erin laten. Met vacuüm bedoel ik; spuit die op je caliper zit rustig omhoog trekken. Dan trekt deze langzaam vacuüm. En trek je de olie door de leiding. Vaak komt dan lucht die er nog in zit mee. Deze methode gebruik ik niet vaak, maar heeft hier al aantal keer geholpen als het niet lekker werkte. Dit is methode die je geregeld terug ziet komen bijvoorbeeld bij Magura remmen. Gebruik deze manier als ik vergeten ben om lucht uit de spuit te drukken voor dat ik ga ontluchten. (dit komt zo nu en dan wel eens voor) :D

Negen van de tien keer is het hier olie door leiding spuiten vanaf de caliper. Spuit eraf en dan paar keer hendel rustig in knijpen terwijl je vanaf de caliper t/m remhendel op de leiding klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axed92
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-06 14:26
Daan_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:50:
Persoonlijk zou ik ook kijken naar de 1700. De 1900 zie ik niet als een echte upgrade van je huidige set. Je kan ook kijken of op je huidige naaf de hub kunt vervangen voor een XD hub. Bij de meeste naven kan dit.

Op MP staan ook diverse 29 carbon setjes onder de 600,- euro. Zelf ook setje op staan.
Vervangen kan maar zit dan met Tubeless, kwam op Marktplaats niet heel veel opties tegen maybe zoek ik verkeerd. Thanks voor de info in ieder geval. Denk budget toch maar iets verhogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Huidige wielset is volgens mij geschikt voor tubeless. Je zult deze waarschijnlijk wel moeten voorzien van Tubeless tape en een tubeless ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 12:42
Mijn GX AXS schakelt van de ene op de andere dag niet lekker meer naar het kleinste blad (versnelling 12). Ketting is nog goed, iemand een idee waardoor dit zo plotseling kan komen?

Ik merk daarnaast ook dat in de AXS app ik niet meer kan zien welke micro adjustment instelling ik heb ingesteld, die hele view is weg. Bekend issue?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als gaat om oudere generatie AXS Dan kan het zijn dat B tension bijgesteld mag worden. Aantal keer gehad dat deze door de tijd heen los trilde. Check tevens de L/H limit. en verder standaard recept ;-)

Wat betreft de app. gebruik deze weinig. Wel eens mogen verwijderen en opnieuw installeren en werkte weer naar behoren. Wel weer alle AXS componenten van de drie fietsen weer toemoeten voegen.

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil wat meer bos gaan combineren met gravel en asfalt, waarbij single tracks wel onderdeel van de routes blijven. Nu kan ik naast mijn Trek Procaliber 8 een gravelbike kopen maar dan zal ik al snel 40mm of 45mm banden nemen om in het bos nog een beetje de gemiddelde NL MTB route te kunnen rijden.

Alternatief is om de MTB uit te rusten met semi slicks wat een stuk goedkoper is dan een extra fiets. Ik vermoed dat de grip op de single tracks ongeveer vergelijkbaar is met de gemiddelde 40-45mm gravelbike? Hoe groot zou het verschil qua snelheid/rolweerstand op de weg zijn? Ik hoef niet met 30/u over het asfalt te vliegen maar vind lange afstanden momenteel best vermoeiend, ondanks dat de Bontrager XR2 Team Issue nu ook niet de meest hoge rolweerstand hebben.

Probeer er dus eigenlijk achter te komen of ik met bijvoorbeeld 2x Thunder Burt of Conti Speedking voldoende vergelijkbare grip en rolweerstand als met een gemiddelde gravelbike behaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Aghanim schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:57:
Ik wil wat meer bos gaan combineren met gravel en asfalt, waarbij single tracks wel onderdeel van de routes blijven. Nu kan ik naast mijn Trek Procaliber 8 een gravelbike kopen maar dan zal ik al snel 40mm of 45mm banden nemen om in het bos nog een beetje de gemiddelde NL MTB route te kunnen rijden.

Alternatief is om de MTB uit te rusten met semi slicks wat een stuk goedkoper is dan een extra fiets. Ik vermoed dat de grip op de single tracks ongeveer vergelijkbaar is met de gemiddelde 40-45mm gravelbike? Hoe groot zou het verschil qua snelheid/rolweerstand op de weg zijn? Ik hoef niet met 30/u over het asfalt te vliegen maar vind lange afstanden momenteel best vermoeiend, ondanks dat de Bontrager XR2 Team Issue nu ook niet de meest hoge rolweerstand hebben.

Probeer er dus eigenlijk achter te komen of ik met bijvoorbeeld 2x Thunder Burt of Conti Speedking voldoende vergelijkbare grip en rolweerstand als met een gemiddelde gravelbike behaal.
Een fiets erbij nemen is altijd beter 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa

Heb zelf onder mijn fully momenteel een set Vittoria Terreno's liggen en lopen een heel stuk lichter op asfalt en de stukken die ik op Bergschenhoek bijvoorbeeld gereden heb was het voldoende grip. Heb geen gravelbike dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Ik moest alleen even vertrouwen krijgen dat de banden gewoon grip zouden hebben. Ligt natuurlijk wel een hoop aan je rijstijl aangezien je wel wat grip verliest tov een meer noppige band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
axed92 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:32:
Heb wat advies nodig als iemand die kan geven :)

Afgelopen weekend dacht ik mooi mijn SX casette te vervangen voor een GX casette denkend dat dit kon. Kwam er achter dat ik een HG body heb en dus de body moet vervangen wat zonde is gezien ik ook tubeless racing ray + racing ralph wil gaan. Conclusie is dus nieuwe wielset.

Huidige wielset is een Rodi TRYP 30 met als gewicht pak en beet 2250 gram. Best aan de zware kant dus een beetje goede ALU set is al een upgrade. Heb als budget 400 a 500 euro hiervoor over. De DT Swiss X 1900 Spline lijkt de beste keuze hiervoor.

Zou deze wielset al een degelijke upgrade zijn samen met de banden? Of is het waard om nog even wat extra budget vrij te maken voor een betere set?
https://www.bike24.de/p1815398.html
DT Swiss XR 1700 SPLINE 29" Laufradsatz - Centerlock / 6-Bolt - VR: 15x110mm | HR: 12x148mm Boost - Sonderangebot - SRAM XD

voor 400e.

Zag hem net toevallig in het koopjes topic op Duitse MTB forum.

Weet niet wat de regels zijn om andere forums te posten: Maar aangezien het specifiek MTB forum is, mag het vastwel?;
https://www.mtb-news.de/f...aeger-laberthread.530419/ (praten toegestaan)

https://www.mtb-news.de/f...kussionen.617540/page-112 (alleen link dumps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 08:20

In het gravel topic heb ik een keer de WTB Horizons voorgesteld. Zelf vind ik ze geweldig op mijn gravel bike waarop ik de opmerking kreeg dat ze niet bekend staan als snel rubber voor op de weg. Misschien is het iets voor jou?
https://www.wtb.com/products/horizon

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zo m'n dakdrager is af;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_TexN8LOtWpQ_qSCy0hDf3MAhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdZqRsNi0nW1pv8UCVayjjV6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I4xj7WgQ2TN60kLKYL3nJe6evM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghegAEfm8BrjgXGhdBTyx8d5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfB8ztqXAKA7sAfJiIRxRNzV1Bo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5H9McLTBDSaydO0viwyVMc9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ9yHrCzjhb109PY0WxQBeBUbmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkm96mO9cUA7VpLlfA9J9M6c.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoPlcgr_NUqKugtJE_nFlEnNKE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/to7usVbbavp0jLFsgQ7i8rkl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ItOd0OptKLG07c6dpEfN-3T8b0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGJouaFXgZizVLy4itsEGjMA.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan het wel aanbevelen voor iedereen die een klein beetje handig is + een fiets van meer dan 1200mm wielbasis heeft. Dit past en zit wel gewoon goed. Nu ik de onderdelen weet gok ik dat ik voor een eurotje of 100 er wel eentje in elkaar krijg Mooier zou nog zijn als ik de montage platen laat snijden en anodiseren ipv blank aluminium maar dat gaat enkel in grotere volumes voor een knappe prijs.

En nee deze gebruik ik niet in die parkeergarage :P Is vooral voor op vakantie, dan gaan de fietsen in de kofferbak (stations O+ ) maar is het soms handig om ze ook buiten op de auto te kunnen gooien. De fietsendrager voor op de trekhaak meezeulen neemt nogal veel ruimte in. Deze + de dakdragers frommel ik makkelijker aan de zijkant.

Misschien dat ik hem nog uitbreiden ga zodat de gravel bike van mijn vriendin er makkelijk bij op kan. Of maak hem misschien wel invouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Nu online
ZanielGa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Heb zelf onder mijn fully momenteel een set Vittoria Terreno's liggen en lopen een heel stuk lichter op asfalt en de stukken die ik op Bergschenhoek bijvoorbeeld gereden heb was het voldoende grip. Heb geen gravelbike dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Ik moest alleen even vertrouwen krijgen dat de banden gewoon grip zouden hebben. Ligt natuurlijk wel een hoop aan je rijstijl aangezien je wel wat grip verliest tov een meer noppige band.
Die heb ik ook onder m'n fiets gehad (de vorige versie tenminste) maar ze slijten wel enorm hard op asfalt. Waar ik nu al een jaar normale wegbanden erop heb liggen, waren deze binnen een halfjaar tot op het canvas afgesleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 12:42
Daan_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:24:
Als gaat om oudere generatie AXS Dan kan het zijn dat B tension bijgesteld mag worden. Aantal keer gehad dat deze door de tijd heen los trilde. Check tevens de L/H limit. en verder standaard recept ;-)

Wat betreft de app. gebruik deze weinig. Wel eens mogen verwijderen en opnieuw installeren en werkte weer naar behoren. Wel weer alle AXS componenten van de drie fietsen weer toemoeten voegen.
Dus jij hebt de micro adjustment overview nog wel?

Ik heb Vittoria Barzo voor en Vittoria Mezcal achter en met 2.5 bar zit ik op het asfalt rond de 28km/h gemiddeld.

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Strider De twee fietsen met AXS Transmisions kan ik het van zien en aanpassen. Van de fiets met oudere AXS niet gekeken. Deze heb ik niet in de app gezet ;-)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:44

charrel

Cortisol4life..

Na een erg slechte lichamelijk start van 2024: sarcoïdose op de plek waar je het absoluut niet wil hebben, mezelf maar een kadootje gegeven na paar jaar op mijn zelfbouw e-mtb gefietst te hebben.
(eerste kado in 2024 was dus een pacemaker.....)

Mag volgende week weer fietsen, hopelijk is de Giant trance E+ 2 pro dan ook binnen, erg leuke prijzen op het moment in duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://www.velozine.nl/wp-content/uploads/2022/01/Trance_x_e_gallery14.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 22-02-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
ZanielGa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:08:
[...]

De Vittoria heb ik ook op mijn 2de wielset voor mijn hardtail, deze gebruik ik voor gravel ritjes. Had ze ook op mijn crosser al, maar die fiets was S-1, toen de fully erbij kwam.

Hello fellow humans

• ZanielGa
Zag vandaag nog een 36er over de weg gaan. Wat een raar uitziende dingen zijn dat toch. Van voren geeft het echt een hoge bi gevoel.
henri86 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Die heb ik ook onder m'n fiets gehad (de vorige versie tenminste) maar ze slijten wel enorm hard op asfalt. Waar ik nu al een jaar normale wegbanden erop heb liggen, waren deze binnen een halfjaar tot op het canvas afgesleten.
Ik gebruik die fiets niet zo veel dus slijtage weet ik niet precies. Er is natuurlijk weinig profiel dus er valt geen halve cm nop weg te slijten. En het is als XC Race gemerkt dus kan begrijpen als er gekozen is voor een meer grip rubber als voor iets slijtvasters.
Strider schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:07:

Ik heb Vittoria Barzo voor en Vittoria Mezcal achter en met 2.5 bar zit ik op het asfalt rond de 28km/h gemiddeld.
Ik had zo'n set ervoor op zitten en je merkt toch echt wel een hoop verschil in weerstand. Als je alleen rijdt is dat niet zo'n probleem, maar als je met mensen rijdt op de racefiets dan is alles wat je extra kan winnen fijn of je moet zo veel beter in conditie zijn als je mede rijders.

[ Voor 5% gewijzigd door ZanielGa op 22-02-2024 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
henri86 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:50:
[...]

Periodes/tijden zegt niets, je kunt 2 uur per week fietsen of 20 ;)

Mijn ervaring:
Ik zie dat ze de naamgeving hebben veranderd (endurance en adventure?), maar ik heb mijn 10000km op deze Terreno Dry. Hebben ook véél asfaltkilometers gemaakt, ik schat zo'n 70% verhard, 25% gravel en 5% bos/mtb.
Na 4300km achterband vervangen omdat ie rechthoekig was, maar nog niet op het canvas. Vervangen vanwege aantal scheuren.
Toen voorband naar achter gelegd en nieuwe, zelfde Terreno Dry voor.
Die (nu) achterband gaat dus al 10000km mee.
Ja, hij is wat afgevlakt, maar offroad merk ik nog geen verschil in grip omdat de knobs aan de zijkanten nog heel goed zijn. Canvas ook nog niet zichtbaar.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheTinusNL schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:34:
[...]

Periodes/tijden zegt niets, je kunt 2 uur per week fietsen of 20 ;)

Mijn ervaring:
Ik zie dat ze de naamgeving hebben veranderd (endurance en adventure?), maar ik heb mijn 10000km op deze Terreno Dry. Hebben ook véél asfaltkilometers gemaakt, ik schat zo'n 70% verhard, 25% gravel en 5% bos/mtb.
Na 4300km achterband vervangen omdat ie rechthoekig was, maar nog niet op het canvas. Vervangen vanwege aantal scheuren.
Toen voorband naar achter gelegd en nieuwe, zelfde Terreno Dry voor.
Die (nu) achterband gaat dus al 10000km mee.
Ja, hij is wat afgevlakt, maar offroad merk ik nog geen verschil in grip omdat de knobs aan de zijkanten nog heel goed zijn. Canvas ook nog niet zichtbaar.
Neem een willekeurige band en ga dan 2x lang weekenden in een bikepark rijden waar (scherpe) stenen en loose over hard ligt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:05

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb mijn gravelbike-frame geüpgrade naar eentje waar MTB-banden op passen, omdat ik toch ook met die fiets graag een beetje lomp doe. Maar wat me vooral opvalt is hoe snel XC-banden geworden zijn... De door jou genoemde Thunder Burt of Conti Speedking hebben minder rolweerstand dan veel gravelbanden, ga maar eens een beetje grasduinen op https://www.bicyclerollingresistance.com

En dat is dan nog met een testopstelling op een rol, zodra er hobbels/wortels/stenen/etc in het spel komen ben je met bredere banden nog beter bediend. :)

Van de zomer reed ik met 2x Thunder Burt en Thunder Burt + Racing Ray in 29x2.25 en daarmee haal ik wel 30 gemiddeld over 70km mix van gravel en asfalt. Nu voor de moddermaanden met Racing Ralph en Rocket Ron is het iets harder werken, maar nog steeds verbazingwekkend snel in de Addix Speed Super Ground/Speed compound.

Ook de gravel-pro's lijken het inmiddels ontdekt te hebben: https://road.cc/content/f...lt-breed-mtb-tyres-306415

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb mijn gravelbike-frame geüpgrade naar eentje waar MTB-banden op passen, omdat ik toch ook met die fiets graag een beetje lomp doe. Maar wat me vooral opvalt is hoe snel XC-banden geworden zijn... De door jou genoemde Thunder Burt of Conti Speedking hebben minder rolweerstand dan veel gravelbanden, ga maar eens een beetje grasduinen op https://www.bicyclerollingresistance.com

En dat is dan nog met een testopstelling op een rol, zodra er hobbels/wortels/stenen/etc in het spel komen ben je met bredere banden nog beter bediend. :)

Van de zomer reed ik met 2x Thunder Burt en Thunder Burt + Racing Ray in 29x2.25 en daarmee haal ik wel 30 gemiddeld over 70km mix van gravel en asfalt. Nu voor de moddermaanden met Racing Ralph en Rocket Ron is het iets harder werken, maar nog steeds verbazingwekkend snel in de Addix Speed Super Ground/Speed compound.

Ook de gravel-pro's lijken het inmiddels ontdekt te hebben: https://road.cc/content/f...lt-breed-mtb-tyres-306415
Bedankt voor de info. Zeker nuttig doordat je het juist vanuit de gravelbike zijde benadert. Ik ga mijn XR2’s maar eens vervangen voor 2x TB, Speedking of Terreno’s. Zo te lezen kom ik dan qua snelheid op asfalt redelijk in de buurt van een dedicated gravelbike met dezelfde banden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@MartijnGizmo @Aghanim Dylan Johnson heeft er ook eerder al een interessant filmpje over gemaakt waarin hij betoogd dat MTB banden (meestal) sneller zijn dan gravelbanden, want soepeler omdat ze minder rubber hoeven te gebruiken voor de stevigheid door het grotere volume:

Ik ben zelf mijn oude hardtail ook aan het "ombouwen" naar een gravel MTB, heb de Thunder Burts al klaarliggen en die gaan er op zodra ik mijn main MTB (XC Fully) terug heb van een carbon reparatie.

Daarnaast heb ik een setje inner-barends gemonteerd om een meer airo en afwisselende houding te kunnen hebben. En kwa drivetrain een 36T kettingblad en de 10-45 cassette van Shimano 12 speed. Volgens mij wordt het daarmee straks een prima Gravelbike+ die ook nog eens ingezet kan worden als reserve MTB (zoals nu). :)

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 23-02-2024 16:20 ]

Pagina: 1 ... 258 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic