Heb je nog bewust voor de TBs gekozen ten opzichte van de Speedking of Terrano? Inner barends zat ik ook naar te kijken. Dat geeft wat meer snelheid op de weg en afwisseling in houding. Ben benieuwd naar je eindresultaat en hoe het bevaltKluus schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:09:
@MartijnGizmo @Aghanim Dylan Johnson heeft er ook eerder al een interessant filmpje over gemaakt waarin hij betoogd dat MTB banden (meestal) sneller zijn dan gravelbanden, want soepeler omdat ze minder rubber hoeven te gebruiken voor de stevigheid door het grotere volume:
[YouTube: Do We Even Need Gravel Bikes? Why I Race Gravel on a Drop Bar MTB]
Ik ben zelf mijn oude hardtail ook aan het "ombouwen" naar een gravel MTB, heb de Thunder Burts al klaarliggen en die gaan er op zodra ik mijn main MTB (XC Fully) terug heb van een carbon reparatie.
Daarnaast heb ik een setje inner-barends gemonteerd om een meer airo en afwisselende houding te kunnen hebben. En kwa drivetrain een 36T kettingblad en de 10-45 cassette van Shimano 12 speed. Volgens mij wordt het daarmee straks een prima Gravelbike+ die ook nog eens ingezet kan worden als reserve MTB (zoals nu).
Nee niet bewust, ik heb de TB’s gekozen omdat ik altijd al Schwalbe heb.Aghanim schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:27:
[...]
Heb je nog bewust voor de TBs gekozen ten opzichte van de Speedking of Terrano? Inner barends zat ik ook naar te kijken. Dat geeft wat meer snelheid op de weg en afwisseling in houding. Ben benieuwd naar je eindresultaat en hoe het bevalt
Ik heb afgelopen week dezehttps://www.bikester.nl/r...944916.html?vgid=G1365888 dropper post gekocht met de verwachting dat er wel iets van een handleiding bij zou zitten. Dit is echter niet het geval. Daarnaast vraag ik me af of je kan testen of de dropper werkt voordat hij geïnstalleerd wordt. Op dit moment krijg ik er namelijk geen beweging in en ik heb het palletje onderaan op verschillende posities gehad. Hoop dat jullie kunnen helpen!
Aah, helemaal duidelijk! Het vacuüm trekken deed ik tot nu toe altijd wel aan het begin, maar nooit aan het eind nog. Die ga ik onthouden. Er komt dan inderdaad vaak heel wat lucht doorheen.Daan_ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:54:
Remhendel zover mogelijk van het stuur. Excuus aangepast
-----------
Zoals al keer aangehaald. Er zijn heel veel manier om je remmen te bleeden. En zijn bijna allemaal goed ;-) Je zult alleen de manier moeten vinden die jij het prettigste vind.
-----------
In mijn geval ging het om nieuwe remklauw. Piston zat er binnen paar tellen weer in. Het is alleen klieder bende en zonde van de olie. Druk je piston eruit bij gebruikte remklauw. Dan zou ik deze ook even schoonmaken. Als die er toch uit is ;-)
Bij het terug halen van de olie. Is de spuit en tonnetje nooit leeg. Anders druk je er weer lucht door. ;-) Altijd wat olie erin laten. Met vacuüm bedoel ik; spuit die op je caliper zit rustig omhoog trekken. Dan trekt deze langzaam vacuüm. En trek je de olie door de leiding. Vaak komt dan lucht die er nog in zit mee. Deze methode gebruik ik niet vaak, maar heeft hier al aantal keer geholpen als het niet lekker werkte. Dit is methode die je geregeld terug ziet komen bijvoorbeeld bij Magura remmen. Gebruik deze manier als ik vergeten ben om lucht uit de spuit te drukken voor dat ik ga ontluchten. (dit komt zo nu en dan wel eens voor)
Negen van de tien keer is het hier olie door leiding spuiten vanaf de caliper. Spuit eraf en dan paar keer hendel rustig in knijpen terwijl je vanaf de caliper t/m remhendel op de leiding klopt.
Inmiddels kan ik ook nog aan de laatste klus gaan beginnen:
:strip_exif()/f/image/PB0E2DfEwDEBqDU9IvkQcWVD.jpg?f=fotoalbum_large)
De piston assembly is eindelijk binnen

Uit de oude doos:
ik zoek een compleet nieuw crankstel voor in een Shimano Deore STX-RC FD-MC33 (triple).
Ik kan op het huidige crankstel geen model vinden en de Shimano compatibility charts gaan niet ver genoeg terug om het te achterhalen. Op Wikipedia lees ik dat het een groepset uit 1995 is.
Ik heb alleen kunnen tellen dat het een 24-34-42 5-bolt is.
Zit een Alivio RD-MC16 in, maar daarmee kon ik mijn puzzel ook niet oplossen.
Nou was dat met ketting en cassette laatst wel makkelijk: eerst CN-HG40, draaide perfect. Paar maanden later ook maar CS-HG41-7 en dat draait ook lekker.
Ondanks dat er op de kettingbladen "Shimano IG chain only" staat, werkt de HG prima. Las dat HG kleiner is dan IG en daarom wel werkt (bestond HG al in 1995?
), dus andersom past waarschijnlijk niet.
Hoe kom ik er achter welke triple crankset past, zonder te weten welke ik nu heb en zonder compatibility chart?
Of kan ik er gewoon een triple HG-setje in stoppen?
ik zoek een compleet nieuw crankstel voor in een Shimano Deore STX-RC FD-MC33 (triple).
Ik kan op het huidige crankstel geen model vinden en de Shimano compatibility charts gaan niet ver genoeg terug om het te achterhalen. Op Wikipedia lees ik dat het een groepset uit 1995 is.
Nou was dat met ketting en cassette laatst wel makkelijk: eerst CN-HG40, draaide perfect. Paar maanden later ook maar CS-HG41-7 en dat draait ook lekker.
Ondanks dat er op de kettingbladen "Shimano IG chain only" staat, werkt de HG prima. Las dat HG kleiner is dan IG en daarom wel werkt (bestond HG al in 1995?
Hoe kom ik er achter welke triple crankset past, zonder te weten welke ik nu heb en zonder compatibility chart?
Informaticus of vakkundig Googler?
Ik lees hier:TheTinusNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:47:
Uit de oude doos:
Ondanks dat er op de kettingbladen "Shimano IG chain only" staat, werkt de HG prima. Las dat HG kleiner is dan IG en daarom wel werkt (bestond HG al in 1995?), dus andersom past waarschijnlijk niet.
Oude HG = HyperGlide - breedte schakel = 7,4mm
Nieuwe HG = HyperGlide (narrow) - breedte schakel = 6,6mm
IG = InterGlide - breedte schakel = 7,1mm
Dus IG-kettingen werken met HG en IG tandwielen, daarentegen werken HG-kettingen niet met IG tandwielen.
Alle huidige HG-cassettetanden zijn speciaal ontworpen zodat ze combineerbaar zijn met een HG– of IG-ketting.
Mijn oude toerfiets uit 2003 heeft ook een dergelijk triple blad. (Met rood stickertje IG chain only)
Vorige ketting was een HG, nu ligt er een generic KMC ketting op en dat draait prima. Ik vermoed dat als je er een HG triple op zet en een nieuwe ketting dat het prima zal draaien.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Tweakers, ik overweeg ergens in april-mei een weekendje met een paar maten richting het Teutoburgerwald te gaan.
Met de racefiets was ik daar wel redelijk bekend. Maar we zijn nu van plan om met de MTB te gaan. Heeft iemand hier wat ervaring in deze omgeving met de MTB? Het is de bedoeling om 2/3 dagen te fietsen, zo rond de 75 km per dag.
Tips, zijn van harte welkom!
Met de racefiets was ik daar wel redelijk bekend. Maar we zijn nu van plan om met de MTB te gaan. Heeft iemand hier wat ervaring in deze omgeving met de MTB? Het is de bedoeling om 2/3 dagen te fietsen, zo rond de 75 km per dag.
Check. Die CN-HG40 die ik er nu op heb zitten zal wel modern genoeg zijn om "nieuwe HG" te zijn.Mistraller schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:05:
[...]
Ik lees hier:
Oude HG = HyperGlide - breedte schakel = 7,4mm
Nieuwe HG = HyperGlide (narrow) - breedte schakel = 6,6mm
IG = InterGlide - breedte schakel = 7,1mm
Dus IG-kettingen werken met HG en IG tandwielen, daarentegen werken HG-kettingen niet met IG tandwielen.
Alle huidige HG-cassettetanden zijn speciaal ontworpen zodat ze combineerbaar zijn met een HG– of IG-ketting.
Mijn oude toerfiets uit 2003 heeft ook een dergelijk triple blad. (Met rood stickertje IG chain only)
Vorige ketting was een HG, nu ligt er een generic KMC ketting op en dat draait prima. Ik vermoed dat als je er een HG triple op zet en een nieuwe ketting dat het prima zal draaien.
Eerst de oude triple (ik denk FC-M291) er nog uit zien te krijgen na vermoedelijk 2 decennia vast gezeten te hebben. BB zal ook wel vergane glorie zijn
Dan nog even check check dubbel check qua afmetingen en standaarden en dan hopelijk voor een zacht prijsje bij onze Duitse vrienden een setje BB + triple scoren.
Thanks!
Wellicht aangeven wat je zoekt bij 75km denk ik meer aan gravel/XC achtige routes. Of zoek je de Enduro achtige trails. Die zijn er genoeg te vinden op trailforks en achter elkaar te knopen.pier87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:36:
Tweakers, ik overweeg ergens in april-mei een weekendje met een paar maten richting het Teutoburgerwald te gaan.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Het is Duitsland dus je moet zelf je route bepalen, geen aangelegde single tracks en boze blikken van wandelaars die vinden dat het hun pad is.pier87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:36:
Maar de meeste mountainbikers beginnen hier
[URL=,"https://www.google.com/maps/place/Am+Steinbruch,+48477+H%C3%B6rstel,+Duitsland/data=!4m6!3m5!1s0x47b9ce2f5fde497f:0x5bfad063bc819e8a!7e2!8m2!3d52.2803106!4d7.607243899999999"]https://maps.app.goo.gl/pdrm93N1a35nhw8U9[/URL] en aan de andere kant van het water heb je Pavillon "Nasses Dreieck" met terras/ Biergarten is ook we handig als begin/eindpunt.
En dan naar eigen inzicht Dr paadjes omhoog en omlaag te nemen. ga alleen niet van de paden af want er zijn wel serieuze kliffen en afgronden die niet altijd even goed te zien zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door rdoorn op 26-02-2024 18:59 ]
Ronald van Doorn
Heb nog ff gechecked in mijn orders bij Rose, ik had er toen een Shimano CN-HG71 opgelegd met een hg50 7 spd cassette. HG40 en hg71 zijn technisch identiek en zijn idd de "narrow" versie.TheTinusNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:48:
[...]
Check. Die CN-HG40 die ik er nu op heb zitten zal wel modern genoeg zijn om "nieuwe HG" te zijn.
Eerst de oude triple (ik denk FC-M291) er nog uit zien te krijgen na vermoedelijk 2 decennia vast gezeten te hebben. BB zal ook wel vergane glorie zijn
Dan nog even check check dubbel check qua afmetingen en standaarden en dan hopelijk voor een zacht prijsje bij onze Duitse vrienden een setje BB + triple scoren.
Thanks!
---------------
Nav. bovenstaand toch de stoute schoenen aangetrokken en voor een mooi prijsje een Specialized Chisel besteld bij Bikeinn. Het duurde even, maar afgelopen dinsdag was het dan eindelijk new bike day! Het rood is nog iets donkerder dan verwacht, maar staat hem imo goed. De soort van zalm kleurige letters... Kan ik mee leven.Charly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:18:
Ik zie veel beelden van mensen die met een kleine voorop op de mtb zitten en het lijkt me super leuk om met de kleine wat verder / sportiever te kunnen fietsen ipv op de moederfiets. Normaal ben ik meer van de smalle bandjes, maar een kinderzitje met drop bars gaat niet werken en dus zit ik naar een mountainbike te loeren.
In principe lijkt iets cross county achtigs me qua fietsen het meest passend, maar kom je dan weg met een yepp mini of later zo'n shotgun seat voor je? Of is een meer trail georiënteerde fiets dan beter? (Ik heb het idee dat je daar meer rechtop / met gestrekte armen zit) (voorbeeld van waar ik dan aan zit te denken is bv een orbea laufey of een marin san quentin)
Heel hard downhillen in de alpen staat niet op de agenda, hooguit wat gravel / bospaadjes in de eiffel ofzo. Dat doe ik nu op de racefiets, maar ik merk dat ik toch een voorkeur heb voor weg van het asfalt / overig verkeer.
:strip_exif()/f/image/zOJPsqTaJlO339ksA8p7XjmL.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste rondje met de kleine is ook al gemaakt (je ziet de Ahead adapter voor het zitje) en dat ging gelukkig ook zo als gehoopt. De details daarover zal ik later nog wat uitgebreider delen, wie weet dat iemand er nog een keer wat aan heeft.
De eerste upgrade is ook al gedaan. (Niet op de foto) Tubeless conversie en de wielen vervangen door Fulcrum Red Zone 3's die ik online vond voor -wat ik vermoed- ongeveer de 2e hands prijs zou zijn. Bleek wel dat de meegeleverde (HG body) cassette niet compatible was, dus die ook meteen maar meteen vervangen door een lichtere.

Verder alu flat pedals van Cube/RFR zo lang ik er niet over uit wat ik qua klikpedalen wil. En om in het alu thema te blijven ook een paar bidonhouders van supacaz besteld (inmiddels nog goedkoper

In een ideale wereld komt er ook nog een keer een Reba of SID op als ik die voor een zacht prijsje tegen kom. Maar voorlopig ben ik wel weer ff klaar met geld uitgeven. Eerst maar eens lekker fietsen.
Ik wil graag de remmen van mijn MTB ontluchten. Ik heb Shimano BR-615 schijfremmen. Wat heb ik precies nodig om dit uit te voeren?
Heb ik daarvoor een dergelijke kit nodig, of zijn er goedkopere alternatieven?
https://www.mantel.com/shimano-bleedingkit-tl-br
De wijzen komen uit het Oosten!
Kan zeker goedkoper op bv Ali express, naar ook dit scheelt al een hoopNoepZor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
Ik wil graag de remmen van mijn MTB ontluchten. Ik heb Shimano BR-615 schijfremmen. Wat heb ik precies nodig om dit uit te voeren?
https://www.futurumshop.n...uchtingsset-shimano.phtml
Op Amazon en Ali staan goedkopere opties.NoepZor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
Wil je perse van Shimano. Dan is de SHIMANO TL-BT03S al goede basis kit. Mocht je bleed block nog niet hebben kun je die vaak voor 2 a 3 euro los erbij bestellen.
Set als deze geeft je ook alle benodigdheden om nagenoeg alle type remmen te bleeden
Zelf gebruik ik de Park Tool mineral oil bleed kit. Dat is helaas niet de goedkoopste optie.
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 01-03-2024 10:36 ]
Goedemorgen, mijn eerste mtb is net binnen. Voor de kenners de Rose Count solo 1. Nu lees ik de handleiding en zie ik dat ik een momentsleutel nodig heb voor het monteren van de mtb. Die heb ik helaas niet en nu is mijn vraag: heb ik die echt nodig of kan het ook zonder momentsleutel? Of zou ik dan snel schade kunnen maken aan het frame of problemen krijgen.
Voor aluminium/stalen onderdelen gaat het prima zonder momentsleutel, carbon heeft wel graag een momentsleutel zodat je delen niet te vast draait.Luuc N schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:04:
Goedemorgen, mijn eerste mtb is net binnen. Voor de kenners de Rose Count solo 1. Nu lees ik de handleiding en zie ik dat ik een momentsleutel nodig heb voor het monteren van de mtb. Die heb ik helaas niet en nu is mijn vraag: heb ik die echt nodig of kan het ook zonder momentsleutel? Of zou ik dan snel schade kunnen maken aan het frame of problemen krijgen.
De goedkopere zwaardere materialen zijn vaak iets minder kwetsbaar.. als je een beetje feeling hebt zal het prima zonder gaan. Zet de boel vooral niet te vast 5 Nm is niet zoveel.Luuc N schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:04:
Met carbon en extra licht(dun) alu komt het wat preciezer en zou ik wel een momentsleutel gebruiken
En wat voor (ik vermoed kleine) momentsleutel is een goede? Van hoeveel tot hoeveel Torque? Ik heb dus 2 carbon fietsen en 1 alu fiets
En kan ik dan beter een digitale (stukken duurder) nemen of is een analoge ook goed (mogelijk minder nauwkeurig)?
En kan ik dan beter een digitale (stukken duurder) nemen of is een analoge ook goed (mogelijk minder nauwkeurig)?
[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 02-03-2024 12:29 ]
Ik geloof niet dat de nauwkeurigheid in het digitale zit.. (een dure analoge is waarschijnlijk nauwkeuriger dan een goedkope digitale)maartend schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:24:
En wat voor (ik vermoed kleine) momentsleutel is een goede? Van hoeveel tot hoeveel Torque? Ik heb dus 2 carbon fietsen en 1 alu fiets
Ik heb een bbb 2-14, betaalbaar en goed bruikbare range.
Als je hem voor verschillende onderdelen gebruikt en niet bijvoorbeeld alleen maar stuurpen dan heb je vaak aan iets van 2-15Nm genoeg. Draaipunten bijvoorbeeld van fullies zitten vaak rond de 10-12. Een aantal onderdelen heeft vaak de indicatie van 40Nm maar dat is dan gewoon ramvast en gewoon te doen zonder momentsleutel. Als je hem bijvoorbeeld alleen zou gebruiken voor bv stuurpen heb je die kleine preset dingen met een vaste waarde.maartend schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:24:
ZanielGa schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:34:
[...]
Een aantal onderdelen heeft vaak de indicatie van 40Nm maar dat is dan gewoon ramvast en gewoon te doen zonder momentsleutel.

Lees je ook even in hoe je een moment sleutel op de juiste manier gebruikt, opslaat en onderhoud. Anders heeft het gebruik alsnog geen toegevoegde waarde.maartend schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:24:
Vandaag wat onderhoud gedaan bij paar jumpjes. poging gedaan om afwatering iets te verbeteren, En vieze slijmlaag te verwijderen en jumpjes te verstevigen. Eèn plek was de rol-in kapot gereden door crossmotors (van de week). Deze gefixed, maar is nu geen rol-in meer. Nu een drop van iets meer dan een meter ;-)
![]() | ![]() |
[ Voor 130% gewijzigd door Daan_ op 02-03-2024 22:20 ]
+1 voor de optie van futurmshop van @Prulleman. Heb deze ook en werkt goed, met dat flesje olie kun je zeker een paar keer ontluchten (al heb ik niet alle olie vervangen de laatste keer).NoepZor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
Het is dan handig als je zegt dat iets niet goed is dat je wel vermeld wat wel goed is.
Gewoon op de 40Nm vast zetten.ZanielGa schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:19:
[...]
Het is dan handig als je zegt dat iets niet goed is dat je wel vermeld wat wel goed is.
Je vergelijking gaat mank omdat die te generiek is en juist aan het specifieke doel van het specificeren van een moment voorbij gaat: niet te los en niet te vast zetten. Dat is niet zo handig als je iemand advies geeft die er geen ervaring mee heeft.
Het is goed om wat gevoel bij dergelijke dingen te krijgen om foute vergelijking of interpretaties te voorkomen.
Als je geen moment sleutel hebt kan je er een gevoel bij krijgen door met gewichten te werken. 40 Nm = ong 4kg(ong 40N) op een afstand van 1 meter van het draaipunt. Of ong 8kg op 50cm of ong 16kg op 25cm, etc. Of 32kg op 12,5 cm.
Dus 40Nm is 32kg op een standaard inbussleutel.
Zit wat mij betreft dus niet eens in de buurt van ‘ram vast’. Maar ram vast is weer lastig omdat het voor iedereen anders zal aanvoel en waarschijnlijk ook nog eens van de toepassing afhangt en welk gereedschap er gebruikt wordt.
Via je fav zoekmachine kan je wat meer detail over de achtergrond van (aanhaal)momenten vinden.
Bedankt voor alle reacties op mijn vraag over de momentsleutel. De fiets heb ik nu in elkaar gezet en de remmen ingereden. Alleen als ik stil sta en de remmen ingedrukt houdt en beweeg met de fiets, komt er een luid krakend geluid van de schijfremmen af. Ik vermoed dat er nog wat speling op de remmen staat. Ondanks dat ik de remmen wel goed heb aangedraaid. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen want het geluid klinkt niet goed?
Zou ik de remmen moeten ontvetten?
Zou ik de remmen moeten ontvetten?
Ik zou nog even terugkomen op het monteren van een kinderzitje op een mountainbike. Mensen die geen jonge kinderen hebben kunnen deze post verder gerust skippen.
Mensen die wel jonge kinderen hebben; This is not parenting advice, for entertainment purposes only! Alles op eigen verantwoordelijkheid. Bel mij niet als je kind spontaan in vlammen uitbarst na het toepassen van "tips" in deze post. Dat ik of iemand anders iets op een bepaalde manier gedaan heeft maakt het noodzakelijk een goed idee.
Dus. Hier gaan we:
Er zijn online verschillende plaatjes en forum posts te vinden (bv. hier) over mensen die een kinderzitje (vaak de yepp mini) op een mtb monteren... Met schijnbaar wisselende ervaringen.
De knelpunten lijken te zijn:
- Ruimte tussen stuur en zadel / berijder. Afhankelijk van je frame en de gebruikte mount/adapter. Later meer hier over.
- Stuuruitslag die (te veel) beperkt wordt door de voetsteunen. Afhankelijk van de breedte van het frame rond de headtube. Deze dude doet een mod aan de voetsteuntjes om meer ruimte te creëren. Mijn oplossing was om geen (breed) carbon frame, maar slank aluminium te kopen.
- Voetsteunen die de voorvork in de weg zitten... Ik heb ergens gezien dat mensen gewoon de onderste paar cm van die voetsteun afzagen. Zo lang je kind geen hele lange benen heeft zou dat prima moeten kunnen.
Er zijn een aantal verschillende mounts voor de Yepp mini, 1 voor Ahead en volgens mij 2 varianten voor de klassieke "normale / stads" stuurpen... Die mogelijk ook weer niet volledig compatible/uitwisselbaar zijn, dus let daar op.
Ondanks de beschikbaarheid van de Ahead variant zie je dat mensen ook op mtb's met de "stads" variant aan de slag gaan. Dit heeft te maken met de hoek waarmee het stoeltje aan de mount komt te hangen. Bij de Ahead variant lijkt het stoeltje meer achterover te leunen waardoor je minder ruimte overhoudt voor de persoon op het zadel. (Zie ook onderstaande afbeelding die ik uit de eerder gelinkte thread "geleend" heb van mijn bijna naamgenoot.
) Uiteraard spelen ook head angle en reach een rol bij hoe veel ruimte je als berijder hebt.
:strip_exif()/f/image/pYSSuVjaKRCeMzqLeMBltWd4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je dus ziet is dat mensen een "stads" adapter pakken en die vervolgens met een vijl/rattenstaart bewerken om de gewenste ruimte / hoek te creëren voor gebruik op een mountainbike. Die "stads" adapters zijn kunststof, dus dat lijkt niet heel ingewikkeld... Je hebt alleen een aardige spacer toren nodig om voldoende ruimte te hebben voor die kunsstof bracket.

Tot zo ver het vooronderzoek. Wat heb ik zelf gedaan?
- Een mountainbike gekocht.
Daarbij twijfelde ik tussen een L en XL, en ben mede met dit plan voor ogen voor de XL gegaan (Wat sowieso ook gewoon de goeie keuze geweest lijkt te zijn qua fietsen.) Daarnaast heb ik op basis van wat ik hierboven schrijf de sexy carbon frames laten staan en een aluminium fiets gekocht, met een vrij "slanke" headtube, met het oog op de eerder genoemde stuuruitslag.
- Vervolgens ben ik toch met de Ahead adapter aan de slag gegaan, omdat me dat qua montage mooier leek en het idee om te kijken of ik daar de hoek niet kon aanpassen... En dat bleek makkelijker dan verwacht! Het kunststof en metalen deel zitten namelijk met 2 flinke bouten aan elkaar, die kun je gewoon losdraaien en de omdraaien. Waarmee je effectief de hoek een stuk reduceert!
Je moet vervolgens alleen de bracket dus ondersteboven monteren...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/njT4N9YF4Del2Jg3sfALmYfA.jpg?f=user_large)
*Disclaimer; Die leipe uitstekende draadeinden zijn inmiddels afgezaagd. Kindje heeft een beugel voor zich, dus daar geen issue. Meer voor als ik alleen op de fiets zit.
Nu hoor ik je denken; Kan dat zomaar? Maar mijn conclusie is van wel, hoewel je in de door de fabrikant bedoelde situatie de stem gebruikt om de mount op zijn plek te houden en die vervangen door de topcap/starnut een slecht idee lijkt doet die grote metalen beugel uiteindelijk het meeste werk... En je belast dat zitje vooral neerwaarts, dus zo lang je geen wilde dingen gaat doen lijken de krachten omhoog/belasting op de topcap me verwaarloosbaar.
Dit werkt -vooralsnog- voor mij en ik denk dat het veilig genoeg is. Maar nogmaals, toepassing op eigen risico. Ik heb het niet nagemeten, maar op het oog lijkt deze bevestigingsmethode het zitje zichtbaar rechterop te zetten en ik heb -op mijn fiets- inderdaad voldoende ruimte om vrij te kunnen trappen.
Om de onderste boven montage mogelijk te maken heb ik wel mijn stuurpen om moeten draaien (die wijst nu naar beneden) en je hebt een minimale lengte nodig (om die U beugel te kunnen monteren). Om dit te compenseren ga ik denk ik nog wel een stuur met wat meer rise installeren.
Op- en afstappen is een beetje priegelen, maar als je eenmaal zit is het prima. Met een dropperpost zou je dit evt. nog makkelijker kunnen maken voor jezelf, misschien dat ik dat ook nog wel een keer doe.
Qua uitzicht / hoofdhoogte kom ik ook goed uit, ook als de kleine een helm op heeft (altijd) zit die soort van op borst hoogte... en ik zou het geheel misschien nog een cm. ofzo kunnen laten zakken door met spacers te spelen.
Wat betreft de stuuruitslag heb ik met mijn fiets minder, maar nog wel voldoende ruimte. Ook om bv. tussen van die anti scooter "poortjes" te fietsen. Ik heb wat foam aan de voetsteunen getaped ter bescherming en dat lijkt vooralsnog prima. Ze missen bij mij ook net, de voorvork. Dus ik heb de onderkant ingetaped voor wat extra bescherming en laat het voorlopig zo.
:strip_exif()/f/image/F54FpW80GyvmU6tHwoQg5shA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het eindresultaat. Het is me inmiddels wel duidelijk waar al die wisselende verhalen vandaan komen, je hebt gewoon best wel wat afhankelijkheden. Het beste wat ik er van kan maken is "works on my machine", maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van experimenteren en kijken wat (/of er iets) voor jouw frame werkt. Maar nu heb je iig alle(?) relevante voorkennis. Succes!
Mensen die wel jonge kinderen hebben; This is not parenting advice, for entertainment purposes only! Alles op eigen verantwoordelijkheid. Bel mij niet als je kind spontaan in vlammen uitbarst na het toepassen van "tips" in deze post. Dat ik of iemand anders iets op een bepaalde manier gedaan heeft maakt het noodzakelijk een goed idee.
Dus. Hier gaan we:
Er zijn online verschillende plaatjes en forum posts te vinden (bv. hier) over mensen die een kinderzitje (vaak de yepp mini) op een mtb monteren... Met schijnbaar wisselende ervaringen.
De knelpunten lijken te zijn:
- Ruimte tussen stuur en zadel / berijder. Afhankelijk van je frame en de gebruikte mount/adapter. Later meer hier over.
- Stuuruitslag die (te veel) beperkt wordt door de voetsteunen. Afhankelijk van de breedte van het frame rond de headtube. Deze dude doet een mod aan de voetsteuntjes om meer ruimte te creëren. Mijn oplossing was om geen (breed) carbon frame, maar slank aluminium te kopen.
- Voetsteunen die de voorvork in de weg zitten... Ik heb ergens gezien dat mensen gewoon de onderste paar cm van die voetsteun afzagen. Zo lang je kind geen hele lange benen heeft zou dat prima moeten kunnen.
Er zijn een aantal verschillende mounts voor de Yepp mini, 1 voor Ahead en volgens mij 2 varianten voor de klassieke "normale / stads" stuurpen... Die mogelijk ook weer niet volledig compatible/uitwisselbaar zijn, dus let daar op.
Ondanks de beschikbaarheid van de Ahead variant zie je dat mensen ook op mtb's met de "stads" variant aan de slag gaan. Dit heeft te maken met de hoek waarmee het stoeltje aan de mount komt te hangen. Bij de Ahead variant lijkt het stoeltje meer achterover te leunen waardoor je minder ruimte overhoudt voor de persoon op het zadel. (Zie ook onderstaande afbeelding die ik uit de eerder gelinkte thread "geleend" heb van mijn bijna naamgenoot.

:strip_exif()/f/image/pYSSuVjaKRCeMzqLeMBltWd4.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je dus ziet is dat mensen een "stads" adapter pakken en die vervolgens met een vijl/rattenstaart bewerken om de gewenste ruimte / hoek te creëren voor gebruik op een mountainbike. Die "stads" adapters zijn kunststof, dus dat lijkt niet heel ingewikkeld... Je hebt alleen een aardige spacer toren nodig om voldoende ruimte te hebben voor die kunsstof bracket.

Tot zo ver het vooronderzoek. Wat heb ik zelf gedaan?
- Een mountainbike gekocht.
- Vervolgens ben ik toch met de Ahead adapter aan de slag gegaan, omdat me dat qua montage mooier leek en het idee om te kijken of ik daar de hoek niet kon aanpassen... En dat bleek makkelijker dan verwacht! Het kunststof en metalen deel zitten namelijk met 2 flinke bouten aan elkaar, die kun je gewoon losdraaien en de omdraaien. Waarmee je effectief de hoek een stuk reduceert!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/njT4N9YF4Del2Jg3sfALmYfA.jpg?f=user_large)
*Disclaimer; Die leipe uitstekende draadeinden zijn inmiddels afgezaagd. Kindje heeft een beugel voor zich, dus daar geen issue. Meer voor als ik alleen op de fiets zit.
Nu hoor ik je denken; Kan dat zomaar? Maar mijn conclusie is van wel, hoewel je in de door de fabrikant bedoelde situatie de stem gebruikt om de mount op zijn plek te houden en die vervangen door de topcap/starnut een slecht idee lijkt doet die grote metalen beugel uiteindelijk het meeste werk... En je belast dat zitje vooral neerwaarts, dus zo lang je geen wilde dingen gaat doen lijken de krachten omhoog/belasting op de topcap me verwaarloosbaar.
Dit werkt -vooralsnog- voor mij en ik denk dat het veilig genoeg is. Maar nogmaals, toepassing op eigen risico. Ik heb het niet nagemeten, maar op het oog lijkt deze bevestigingsmethode het zitje zichtbaar rechterop te zetten en ik heb -op mijn fiets- inderdaad voldoende ruimte om vrij te kunnen trappen.
Om de onderste boven montage mogelijk te maken heb ik wel mijn stuurpen om moeten draaien (die wijst nu naar beneden) en je hebt een minimale lengte nodig (om die U beugel te kunnen monteren). Om dit te compenseren ga ik denk ik nog wel een stuur met wat meer rise installeren.
Op- en afstappen is een beetje priegelen, maar als je eenmaal zit is het prima. Met een dropperpost zou je dit evt. nog makkelijker kunnen maken voor jezelf, misschien dat ik dat ook nog wel een keer doe.
Qua uitzicht / hoofdhoogte kom ik ook goed uit, ook als de kleine een helm op heeft (altijd) zit die soort van op borst hoogte... en ik zou het geheel misschien nog een cm. ofzo kunnen laten zakken door met spacers te spelen.
Wat betreft de stuuruitslag heb ik met mijn fiets minder, maar nog wel voldoende ruimte. Ook om bv. tussen van die anti scooter "poortjes" te fietsen. Ik heb wat foam aan de voetsteunen getaped ter bescherming en dat lijkt vooralsnog prima. Ze missen bij mij ook net, de voorvork. Dus ik heb de onderkant ingetaped voor wat extra bescherming en laat het voorlopig zo.
:strip_exif()/f/image/F54FpW80GyvmU6tHwoQg5shA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het eindresultaat. Het is me inmiddels wel duidelijk waar al die wisselende verhalen vandaan komen, je hebt gewoon best wel wat afhankelijkheden. Het beste wat ik er van kan maken is "works on my machine", maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van experimenteren en kijken wat (/of er iets) voor jouw frame werkt. Maar nu heb je iig alle(?) relevante voorkennis. Succes!
:strip_exif()/f/image/fliAT1LqPf7ky8yHsjwjcsvW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Charly op 05-03-2024 09:23 ]
Ik mag hopen dat je er een bordje bij hebt gezet?Daan_ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:05:
Vandaag wat onderhoud gedaan bij paar jumpjes. poging gedaan om afwatering iets te verbeteren, En vieze slijmlaag te verwijderen en jumpjes te verstevigen. Eèn plek was de rol-in kapot gereden door crossmotors (van de week). Deze gefixed, maar is nu geen rol-in meer. Nu een drop van iets meer dan een meter ;-)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zo onverwacht ineens een gat in plaats van een plek waar je normaal af rijdt is toch best gevaarlijk lijkt me.
Het is ook geen vaste routeInsert12 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:36:
[...]
Ik mag hopen dat je er een bordje bij hebt gezet?
Zo onverwacht ineens een gat in plaats van een plek waar je normaal af rijdt is toch best gevaarlijk lijkt me.
De cross motors hadden het helaas goed kapot gereden. Poging gedaan om het beetje te herstellen, zodat de step-up nog begaanbaar is.
[ Voor 64% gewijzigd door Daan_ op 02-03-2024 22:12 ]
Vandaag zag ik ook weer een paar kneusjes op scooters aan het proberen de troep kapot te rijden. Mazzel dat die krengen gladde banden hebben, dan rijd het de boel niet zo heel snel aan gort. Anyway, hoop dat hun troep snel kapot gaat.Daan_ schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:05:
[Afbeelding] [Afbeelding]
In het kader van: non-MTB's op de MTB paden/routes: Op route Harderwijk slechts enkele keren een aantal markante deelnemers tegengekomen:
- persoon op hele oude MTB met spatborden, 'pot' helm op en aviator zonnebril;
- jongeren met gehuurde stadsfietsen
- recent een heerschap voor mij;elektrische hybride stadsfiets / mtb met fietstassen er nog op
- recent een heerschap voor mij;elektrische hybride stadsfiets / mtb met fietstassen er nog op
Kunt er weinig tegen doen.GoldenSample schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:37:
[...]
Vandaag zag ik ook weer een paar kneusjes op scooters aan het proberen de troep kapot te rijden. Mazzel dat die krengen gladde banden hebben, dan rijd het de boel niet zo heel snel aan gort. Anyway, hoop dat hun troep snel kapot gaat.
Gelukkig zijn hier in het bos diverse rijders die onderhoud doen aan de diverse korte trails.
Is het nog een grote modderpoel daar bij Reichswald/de Diepen?Daan_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:15:
[...]
Kunt er weinig tegen doen.
Gelukkig zijn hier in het bos diverse rijders die onderhoud doen aan de diverse korte trails.Hopelijk blijft het nu tijdje droog. Dan kan het één en ander weer opgelapt worden. Is wel nodig ;-)
Zondag alles routes van rijk van Nijmegen gedaan en dat lag er perfect bij. Geen spatje modder gezien.
Dat is wel anders dan mijn lokale Brabantse routes, sommige zijn meer rivieren/klunen dan fietsen.
Waar moet ik qua totale tijdsduur ongeveer aan denken voor een rondje Amerongen als amateur (goede conditie, fiets zo’n 1500km/jaar)? Is 1 uur 20 min een beetje realistisch?
ja.. op sommige plekken is het echt ernstig.. vorige week 013 gereden en daar had je hele stukkken waar je echt langs moest fietsen omdat je anders 10 meter tot je naven door het water moest... Het was toen al wel een paar dagen droog, dus de meeste delen van de route waren prima, maar het grondwater is gewoon echt heel hoog. Ook rond Dorst is het sukkelen met grondwater heb ik gelezen.steel123 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:09:
[...]
Is het nog een grote modderpoel daar bij Reichswald/de Diepen?
Zondag alles routes van rijk van Nijmegen gedaan en dat lag er perfect bij. Geen spatje modder gezien.
Dat is wel anders dan mijn lokale Brabantse routes, sommige zijn meer rivieren/klunen dan fietsen.
Toevallig gisteren een wedstrijd gereden in Brabant (Classique d'Alphen) en daar was het parcours verbazend droog, paar kleine plasjes, maar alles prima te rijden.
ben weleens fitter aan deze wedstrijd begonnen, nog een beetje aan het terugkrabbelen van een griepje ruim een maand terug, maar desondanks lekker gereden en niet teveel risico's genomen.. dat soort massa starts liggen me niet echt.. ik den dat de boswielrenners met wat meer peleton ervaring zich beter door zo'n menigte durven bewegen. Dus na de 1e ronde file rijden de 2e en 3e ronde rustig een inhaal race gereden:
https://www.strava.com/activities/10879706956
Dat is geen onrealistische tijd.Aghanim schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:26:
Waar moet ik qua totale tijdsduur ongeveer aan denken voor een rondje Amerongen als amateur (goede conditie, fiets zo’n 1500km/jaar)? Is 1 uur 20 min een beetje realistisch?
Misschien wat langer, ligt ook aan je tempo.
Ik zit even te kijken, ik ben zelf 41 en heb een prima amateur conditie (1000-2500km per jaar, verschilt echt per seizoen), maar doe geen wedstrijden ofzo. Ik doe Amerongen rond de 1:05 a 1:10. Amerongen en Leersum samen in 2:15.Aghanim schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:26:
Nou, het eerste ritje zit erop. Wat een bakbeest vergeleken met mijn 26inch zelfbouw, dit gaat wat lastiger de krappe hoekjes om maar qua klimmen en dalen is het een wereld van verschil.
:strip_exif()/f/image/9MeR54uIQMg7JPC427e76AFL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IPcwWdIIQTPTBnyesWoe9G6o.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen met rugzak rijden gaat niet echt meer, strap over mijn schouder drukt precies op mijn pacemaker/ draden. Voelt echt vreselijk irritant, dus maar naar een heuptas vermoedelijk.
Iemand toevallig ervaring met de thule rail 4L toevallig?
https://www.12gobiking.nl/thule-rail-4l-heuptas
Of een andere goede tip?
:strip_exif()/f/image/9MeR54uIQMg7JPC427e76AFL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IPcwWdIIQTPTBnyesWoe9G6o.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen met rugzak rijden gaat niet echt meer, strap over mijn schouder drukt precies op mijn pacemaker/ draden. Voelt echt vreselijk irritant, dus maar naar een heuptas vermoedelijk.
Of een andere goede tip?
Vraagje: zijn er mensen met ervaring met bestellen bij mhw-bike.nl ?
Wat achtergrond:
Ik heb namelijk een Cube Aim Race Allroad in XS frame op het oog voor mijn zoon die wat kleiner dan gemiddeld is. Het moet een leuke goed fietsende fiets zijn die wel voorzien is van volwaardige spatborden omdat hij er ook mee naar school en sport moet kunnen fietsen.
Hij heeft de Cube Aim Pro en een Cannondale Trail 8 geprobeerd en beide fietste hij zo mee weg al kwam hij met zijn tenen net bij de grond. Het idee is wel dat hij hier prima in kan groeien en er zeker 3-4 jaar mee kan doen, daarna zien we wel verder.
De Cannondale leek hem net iets beter te passen en volgens de website lijkt de "reach" ook 2cm korter, wat dat beter verklaart, maar de door de fietsenwinkel uitgedoste versie had weliswaar spatborden en een bagagedrager maar dit waren typische MTB spatborden en door de bagagedrager kon het zadel niet in lagere standen. Die spatborden heeft ie nu ook op z'n simpele MTB waar hij uitgegegroeid is, maar hij komt regelmatig met vieze rugtas en/of jas thuis, het spettert er gewoon overheen zoals ik jullie niet zal hoeven uitleggen.
Wat wij belangrijk vinden is een enigszins lichtgewicht fiets van goede kwaliteit, met volwaardige spatborden (zoals een hybride of stads fiets) en bagagedrager voor zoiets als een gym/sporttas. Idealiter hydraulische schijfremmen en wat versnellingen. Hij is ooit begonnen op een Woom 3 (16"), die was fantastisch, nu heeft ie een 20" MTB van Decathlon maar dat blijkt best wel een miskoop: loodzwaar, slechte voorvering, loopt niet soepel en accessoires/onderdelen zijn van matige kwaliteit. Een 24" is precies zijn huidige formaat, maar gezien hoe hij erop zit zal hij daar ook snel uitgegroeid zijn en 26" stads/hybridefietsen zijn geen optie voor hem, zelfs de 26" kids Cortina stadsfiets is te groot. Enige die pastte was een Koga F3 als ik het goed zeg, maar ik ga geen €1600 betalen voor een tienerfiets. Zodoende: de Cube Aim Race Allroad is een van de weinigen die voldoet aan onze eisen.
Bij Cube en de lokale fietsenboer is ie €799, maar mhw-bike.nl lijkt een Duitse site te zijn die ook naar NL verstuurd en op voorwiel na is alles gemonteerd en dat voor €700. Dat scheelt een mooi bedrag vind ik.
Edit: nog 1 vraag: past deze Chain guard op alle Cube's? Is zoiets eigenlijk redelijk universeel of moet je dat wel fiets specifiek kopen?
https://www.cubestores.nl...d-halo38-cube-edition-2-0
Wat achtergrond:
Ik heb namelijk een Cube Aim Race Allroad in XS frame op het oog voor mijn zoon die wat kleiner dan gemiddeld is. Het moet een leuke goed fietsende fiets zijn die wel voorzien is van volwaardige spatborden omdat hij er ook mee naar school en sport moet kunnen fietsen.
Hij heeft de Cube Aim Pro en een Cannondale Trail 8 geprobeerd en beide fietste hij zo mee weg al kwam hij met zijn tenen net bij de grond. Het idee is wel dat hij hier prima in kan groeien en er zeker 3-4 jaar mee kan doen, daarna zien we wel verder.
De Cannondale leek hem net iets beter te passen en volgens de website lijkt de "reach" ook 2cm korter, wat dat beter verklaart, maar de door de fietsenwinkel uitgedoste versie had weliswaar spatborden en een bagagedrager maar dit waren typische MTB spatborden en door de bagagedrager kon het zadel niet in lagere standen. Die spatborden heeft ie nu ook op z'n simpele MTB waar hij uitgegegroeid is, maar hij komt regelmatig met vieze rugtas en/of jas thuis, het spettert er gewoon overheen zoals ik jullie niet zal hoeven uitleggen.
Wat wij belangrijk vinden is een enigszins lichtgewicht fiets van goede kwaliteit, met volwaardige spatborden (zoals een hybride of stads fiets) en bagagedrager voor zoiets als een gym/sporttas. Idealiter hydraulische schijfremmen en wat versnellingen. Hij is ooit begonnen op een Woom 3 (16"), die was fantastisch, nu heeft ie een 20" MTB van Decathlon maar dat blijkt best wel een miskoop: loodzwaar, slechte voorvering, loopt niet soepel en accessoires/onderdelen zijn van matige kwaliteit. Een 24" is precies zijn huidige formaat, maar gezien hoe hij erop zit zal hij daar ook snel uitgegroeid zijn en 26" stads/hybridefietsen zijn geen optie voor hem, zelfs de 26" kids Cortina stadsfiets is te groot. Enige die pastte was een Koga F3 als ik het goed zeg, maar ik ga geen €1600 betalen voor een tienerfiets. Zodoende: de Cube Aim Race Allroad is een van de weinigen die voldoet aan onze eisen.
Bij Cube en de lokale fietsenboer is ie €799, maar mhw-bike.nl lijkt een Duitse site te zijn die ook naar NL verstuurd en op voorwiel na is alles gemonteerd en dat voor €700. Dat scheelt een mooi bedrag vind ik.
Edit: nog 1 vraag: past deze Chain guard op alle Cube's? Is zoiets eigenlijk redelijk universeel of moet je dat wel fiets specifiek kopen?
[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-03-2024 16:51 ]
Ik heb een nieuwe cassette gekocht want mijn vorige had tandjes versleten.
Maar nu heb ik het volgende probleem. mijn nieuwe 12 speed cassette past niet op mijn wiel. Ik heb een Scott Spark 940 en er zat een 12 speed 10-50T SX 1210 op en ik heb een GX 12 speed 10-50 T gekocht maar het gat van de cassette is te klein. Als ik dan kijk voor een andere 12 speed lijkt het erop dat alle diameters kleiner zijn dan wat past op mijn fiets.
Hoe los ik dit op? want ik kan, zo het lijkt, geen nieuwe cassette kopen
Maar nu heb ik het volgende probleem. mijn nieuwe 12 speed cassette past niet op mijn wiel. Ik heb een Scott Spark 940 en er zat een 12 speed 10-50T SX 1210 op en ik heb een GX 12 speed 10-50 T gekocht maar het gat van de cassette is te klein. Als ik dan kijk voor een andere 12 speed lijkt het erop dat alle diameters kleiner zijn dan wat past op mijn fiets.
een sx eagle cassette gaat op een HG body/naaf. (Net zoals 11 speed Shimano cassettes)mike0001 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:06:
Ik heb een nieuwe cassette gekocht want mijn vorige had tandjes versleten.
Een gx eagle cassette gaat op een sram XD body/naaf.
Je kan dus een andere (hg compatibel) cassette kopen (sram eagle sx /nx), of kijken of er een xd body op je achternaaf past.
Goedkoopste oplossing is cassette terug brengen of verkopen en een sx/nx kopen. Een xd body + gx cassette zal altijd meer geld kosten (de cassette is al duurder namelijk)
Ik zie het... Ik heb nooit naar de body gekeken en blind vanuit gegaan dat 12 speed cassette altijd past.Prulleman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:16:
[...]
een sx eagle cassette gaat op een HG body/naaf. (Net zoals 11 speed Shimano cassettes)
Een gx eagle cassette gaat op een sram XD body/naaf.
Je kan dus een andere (hg compatibel) cassette kopen (sram eagle sx /nx), of kijken of er een xd body op je achternaaf past.
Goedkoopste oplossing is cassette terug brengen of verkopen en een sx/nx kopen. Een xd body + gx cassette zal altijd meer geld kosten (de cassette is al duurder namelijk)
Ik moet dus een NX halen zie ik
Vet bakbeest hoor! Veel plezier ervan! Ik heb een CamelBak M.U.L.E 5 gekozen, zie hiercharrel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:35:
Of een andere goede tip?
Erg fijne heuptas. Enige is dat de waterzak er vol een beetje moeilijk in gaat, maar verder erg fijn!
Vandaag Amerongen gedaan. Lag er top bij ondanks de hevige regenval en het feit dat delen van o.a. Leersum gesloten zijn. Route viel me ook mee ondanks dat ik vrijwel geen hoogtemeters gewend ben en dit pas de 3e rit sinds 2022 was
Heb alleen het Harry Slingerpad niet bewust meegemaakt, geen idee wanneer ik daar was, Binnenkort maar eens Leersum verkennen.
Paar puntjes uit je verhaal waarvan ik denk why?MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:50:
Wat achtergrond:
1.Fiets kopen voor 3a4 jaar? Ik weet niet hoe oud hij is maar dat kan echt niet... 1 hoogsten 2 jaar op een kinderfiets is gemiddeld haalbaar. Voor mtben is te groot echt te groot voor kinderen. Het weegt te veel en beweeglijkheid is ronduit matig. Daarnaast zal hij, als ie 4 jaar groter is ook niets kunnen met een miniatuur fietsje.
2. Mtb met hydrolische remmen en werkende voorvork wat ook naar school moet? Dat wordt a gesloopt, b heel duur of c wel te betalen , maar loodzwaar. Tevens geen verlichting, zal een standaard nodig hebben etc.
Mijn advies, wat ik zowel voor zoon als dochter gedaan heb rond hun 8e verjaardag, een cube acid ws 27.5" gekocht voor het mountainbiken(erg lage standover hoogte) en geupgrade met echte voorvork(rs reba), shimano mt200 remmen, oneby schakelspul(Deore) en (zelfgebouwde) lichtere wielen en een 2e hands jongens/damesfiets gekocht die a 2 jaar ingeruild werd.
Scheelt je mogelijk geld, heeft ie echt een hele goede mtb welke wel 2 jaar mee kan en een fatsoenlijke fiets voor school met licht ed.
Maar goed, dat is wat ik heb gedaan en mn kinderen me dankbaar voor waren(bikepark/flowtrsils met 10 en 12jarigen is echt heel leuk😎)
Succes.
Ps..dit model
https://fietsenstunt.nl/c...8xr9ktwq6SZx_xxoCp9o_____
[ Voor 5% gewijzigd door Medico op 05-03-2024 20:47 ]
Thanks! Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, misschien begrijp ik je verkeerd. Maar als ik dus kijk naar de Cube Aim Race Allroad, die is al afgemonteerd met alles wat ie nodig heeft. Mocht je dit model niet kennen, dit is hem:Medico schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:22:
[...]
Paar puntjes uit je verhaal waarvan ik denk why?
1.Fiets kopen voor 3a4 jaar? Ik weet niet hoe oud hij is maar dat kan echt niet... 1 hoogsten 2 jaar op een kinderfiets is gemiddeld haalbaar. Voor mtben is te groot echt te groot voor kinderen. Het weegt te veel en beweeglijkheid is ronduit matig. Daarnaast zal hij, als ie 4 jaar groter is ook niets kunnen met een miniatuur fietsje.
2. Mtb met hydrolische remmen en werkende voorvork wat ook naar school moet? Dat wordt a gesloopt, b heel duur of c wel te betalen , maar loodzwaar. Tevens geen verlichting, zal een standaard nodig hebben etc.
Mijn advies, wat ik zowel voor zoon als dochter gedaan heb rond hun 8e verjaardag, een cube acid ws 27.5" gekocht voor het mountainbiken(erg lage standover hoogte) en geupgrade met echte voorvork(rs reba), shimano mt200 remmen, oneby schakelspul(Deore) en (zelfgebouwde) lichtere wielen en een 2e hands jongens/damesfiets gekocht die a 2 jaar ingeruild werd.
Scheelt je mogelijk geld, heeft ie echt een hele goede mtb welke wel 2 jaar mee kan en een fatsoenlijke fiets voor school met licht ed.
Maar goed, dat is wat ik heb gedaan en mn kinderen me dankbaar voor waren(bikepark/flowtrsils met 10 en 12jarigen is echt heel leuk😎)
Succes.

16,6 kg alles bij elkaar, alleen nog geen slot. Zijn huidige 20" is zonder spatborden, slot en verlichting 12,5 kg.
En dit is dan een 27,5" wiel met XS frame voor 150-163 cm. Hij is nu 11 jaar en 135 cm en hij kan er prima mee fietsen, dat heeft ie van het weekend bij de fietsenwinkel hier gedaan (de niet allroad versie dan). Hij zit voor zijn leeftijd onder het gemiddelde, maar als ik zijn persoonlijke groeicurve doortrek volgens de 2 curves die ik in zo'n app heb dan komt ie als volwassene op 170-172 cm en over 4 jaar als 15 jarige zit ie dan op 160-161cm. Valt dus precies binnen de maat van de fiets zoals Cube het aangeeft. Tuurlijk kan ie ineens harder groeien, maar daarom zeg ik ook 3 a 4 jaar, niet gelijk 4.
En voor de volledigheid: het gaat niet om het échte mtb werk hoor, primair is huis-school, school-sport en huis-sport.
Het punt is: hij is iets meer dan een jaar verwijderd van de middelbare school, nu compleet uit z'n 20" fiets gegroeid en mijn vrouw en ik zijn het erover eens dat we sowieso niet nu een fiets kopen en dan over 1,5 jaar wéér. Daar zijn ze te duur voor. Tweedehands is dan een optie, maar daar heb ik slechte ervaringen mee, je weet niet wat je treft en vaak zijn ze toch afgetrapt als je daar aankomt, ik heb het er gewoon niet zo op.
En twee fietsen is onnodig, wij gaan er alleen mee in de weekenden tochtjes mee maken, maar niet mtb-en. Het gaat om een fiets waar hij juist de 'langere' afstanden mee kan overbruggen en dan is in mijn ogen en wat de fietsenwinkels hier in de buurt ook zeggen: zo groot mogelijke wielen waarop hij nu net aan kan fietsen het beste.
Ik snap dat het ideaalplaatje is elke 1-2 jaar een andere fiets halen, maar dat gaat me gewoon echt te ver. We dachten ook met de Woom van onze dochter "die houdt z'n waarde wel enigszins" maar niks is minder waar. Ja, op MP staan ze voor aardige prijzen, maar dat krijg je er gewoon niet voor.
Het is denk ik toch echt niet raar dat we de 24" over willen slaan en de stap naar een 'volwassen' fiets willen maken (maar dan wel XS frame) waar hij nu net aan op past en gewoon prima op wegfietst, bochten mee maakt en weer stopt? Dan kunnen we tenminste 'investeren' in een goede fiets die soepel werkt en (relatief) jaren vooruit kan.
Nog kort over je 2e punt: wat is jouw perceptie dan van heel duur of betaalbaar+loodzwaar als ik vragen mag? Ik vind €700 niet goedkoop nee, maar voor 3-4 jaar wel nog te doen en gewicht had ik al benoemd.
Als het niet om mointainbiken gaat, dan heeft vering niet echt meerwaarde.
Sowieso snap ik de meerwaarde van, vaak matige, vering op een gewone fiets in Nederland niet. Zo slecht zijn de fietspaden niet. Ook bij kinderfietsen is voorvering vaak van te slechte kwaliteit om echt voordeel te bieden. Voor de 20" mountainbike van mijn zoon bewust op zoek gegaan naar luchtvork. Daar heeft hij echt wel voordeel aan. Helaas is hij niet zuinig op zijn spul.
Als hij toch niet gaat mountainbiken, dan zou ik ook een "te grote" fiets kopen met de gedachte dat je langer met de fiets kan doen. Een mountainbike zou ik echter niet te groot kopen.
Maar als gevraagd of je korting kan krijgen bij je lokale fietsenmaker? Wellicht kan hij iets naar je toekomen en gun je de lokale ondernemer ook wat.
Alhoewel ik zelf nog geen lokale fietsenmaker heb gevonden die de kwaliteit kan leveren die ik zoek. Er is altijd wel wat. Maar dat terzijde. Mogelijk heb ik teveel verstand van techniek.
Sowieso snap ik de meerwaarde van, vaak matige, vering op een gewone fiets in Nederland niet. Zo slecht zijn de fietspaden niet. Ook bij kinderfietsen is voorvering vaak van te slechte kwaliteit om echt voordeel te bieden. Voor de 20" mountainbike van mijn zoon bewust op zoek gegaan naar luchtvork. Daar heeft hij echt wel voordeel aan. Helaas is hij niet zuinig op zijn spul.
Als hij toch niet gaat mountainbiken, dan zou ik ook een "te grote" fiets kopen met de gedachte dat je langer met de fiets kan doen. Een mountainbike zou ik echter niet te groot kopen.
Maar als gevraagd of je korting kan krijgen bij je lokale fietsenmaker? Wellicht kan hij iets naar je toekomen en gun je de lokale ondernemer ook wat.
Alhoewel ik zelf nog geen lokale fietsenmaker heb gevonden die de kwaliteit kan leveren die ik zoek. Er is altijd wel wat. Maar dat terzijde. Mogelijk heb ik teveel verstand van techniek.
Bijna 17kg....daar heb je een ebike tegenwoordig bijna voor! Lood en loodzwaar voor zo'n jongen, bijna helft van zijn eigen gewicht. Dat zou jij zelf eens moeten proberen?!MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:15:
[...]
Thanks! Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, misschien begrijp ik je verkeerd. Maar als ik dus kijk naar de Cube Aim Race Allroad, die is al afgemonteerd met alles wat ie nodig heeft. Mocht je dit model niet kennen, dit is hem:
[Afbeelding]
16,6 kg alles bij elkaar, alleen nog geen slot. Zijn huidige 20" is zonder spatborden, slot en verlichting 12,5 kg.
En dit is dan een 27,5" wiel met XS frame voor 150-163 cm. Hij is nu 11 jaar en 135 cm en hij kan er prima mee fietsen, dat heeft ie van het weekend bij de fietsenwinkel hier gedaan (de niet allroad versie dan). Hij zit voor zijn leeftijd onder het gemiddelde, maar als ik zijn persoonlijke groeicurve doortrek volgens de 2 curves die ik in zo'n app heb dan komt ie als volwassene op 170-172 cm en over 4 jaar als 15 jarige zit ie dan op 160-161cm. Valt dus precies binnen de maat van de fiets zoals Cube het aangeeft. Tuurlijk kan ie ineens harder groeien, maar daarom zeg ik ook 3 a 4 jaar, niet gelijk 4.
En voor de volledigheid: het gaat niet om het échte mtb werk hoor, primair is huis-school, school-sport en huis-sport.
Het punt is: hij is iets meer dan een jaar verwijderd van de middelbare school, nu compleet uit z'n 20" fiets gegroeid en mijn vrouw en ik zijn het erover eens dat we sowieso niet nu een fiets kopen en dan over 1,5 jaar wéér. Daar zijn ze te duur voor. Tweedehands is dan een optie, maar daar heb ik slechte ervaringen mee, je weet niet wat je treft en vaak zijn ze toch afgetrapt als je daar aankomt, ik heb het er gewoon niet zo op.
En twee fietsen is onnodig, wij gaan er alleen mee in de weekenden tochtjes mee maken, maar niet mtb-en. Het gaat om een fiets waar hij juist de 'langere' afstanden mee kan overbruggen en dan is in mijn ogen en wat de fietsenwinkels hier in de buurt ook zeggen: zo groot mogelijke wielen waarop hij nu net aan kan fietsen het beste.
Ik snap dat het ideaalplaatje is elke 1-2 jaar een andere fiets halen, maar dat gaat me gewoon echt te ver. We dachten ook met de Woom van onze dochter "die houdt z'n waarde wel enigszins" maar niks is minder waar. Ja, op MP staan ze voor aardige prijzen, maar dat krijg je er gewoon niet voor.
Het is denk ik toch echt niet raar dat we de 24" over willen slaan en de stap naar een 'volwassen' fiets willen maken (maar dan wel XS frame) waar hij nu net aan op past en gewoon prima op wegfietst, bochten mee maakt en weer stopt? Dan kunnen we tenminste 'investeren' in een goede fiets die soepel werkt en (relatief) jaren vooruit kan.
Nog kort over je 2e punt: wat is jouw perceptie dan van heel duur of betaalbaar+loodzwaar als ik vragen mag? Ik vind €700 niet goedkoop nee, maar voor 3-4 jaar wel nog te doen en gewicht had ik al benoemd.Het gaat overigens echt niet om de voorvork hoor, dat is meer extra, maar toevallig hebben deze fietsen dat. De Cannondale is zelfs 'maar' €500 bij diverse winkels, moet er nog wel een bagagedrager, spatborden en verlichting bij. Dat valt voor mij (uitgaande van 3-4 jaar gebruiksperiode én straks nog een bedrag ervoor terug krijgen) nog net onder betaalbaar.
Maar wat je zoekt moet dat wel een mtb zijn als dat t plan niet helemaal is?
Trouwens bij onze lbs een mooie 24" stadsfiets 2e hands voor 150euro en met inruil van de vorige incl beurt 75e bijbetaald... Dat kan je toch niet duur noemen wel? Veel lbs kunnen de 2r handsjes niet kwijt, dus sla je slag zou ik zeggen.
@Medico Geef dan eens een voorbeeld van iets lichts voor een kind wat tussen 24 en 26" inhangt qua lengte?
Ik hoor soms mensen moord en brand schreeuwen over die bijna 17 kg, maar kijk eens bij stadsfietsen:
Yabber Alpina 26" 18 kg, Cortina U4 Mini 24" 18,5 kg, Gazelle Esprit (dé middelbare school fiets) 16,9 kg.
Ja, ik snap dat een mtb erg licht kan zijn, maar volgens mij is binnen wat ik een normaal budget vind (de genoemde €700 is écht de max) dit een doodnormaal gewicht? Overdrijf je niet een beetje? Ik snap dat ik hier misschien wel in het hol van de leeuw der mtb liefhebbers ben beland die ongetwijfeld zo licht mogelijk willen, maar half Nederland gaat op een Gazelle Esprit naar de middelbare school. En vroeger kreeg ik ook gewoon de fiets van de familie die over was en daar heb ik het mijn iele postuurtje ook altijd op gered.
Verder snap ik niet wat je met lbs bedoelt en ik heb hier bij de fietsenzaak gekeken en daar stonden een aantal tweedehands fietsen voor €130-150 maar he-le-maal afgetrapt. Beschadigingen van voor tot achter en ongetwijfeld zijn ze gesmeerd en hebben ze nieuwe remblokjes enzo, maar ze zien er niet uit.
Ook op Marktplaats gekeken maar een XS frame komt amper voor, en dan zie ik een verroeste, beschadigde Cube Aim Race Allroad voor € 450 staan waar geen garantie meer op zit, ik 1,5 uur moet rijden, terwijl ik dat ding nieuw voor € 700 koop. Nou dan weet ik het wel.
Ik laat het hier verder bij, want de vragen die ik eigenlijk had worden niet beantwoord in dit topic.
Ik hoor soms mensen moord en brand schreeuwen over die bijna 17 kg, maar kijk eens bij stadsfietsen:
Yabber Alpina 26" 18 kg, Cortina U4 Mini 24" 18,5 kg, Gazelle Esprit (dé middelbare school fiets) 16,9 kg.
Ja, ik snap dat een mtb erg licht kan zijn, maar volgens mij is binnen wat ik een normaal budget vind (de genoemde €700 is écht de max) dit een doodnormaal gewicht? Overdrijf je niet een beetje? Ik snap dat ik hier misschien wel in het hol van de leeuw der mtb liefhebbers ben beland die ongetwijfeld zo licht mogelijk willen, maar half Nederland gaat op een Gazelle Esprit naar de middelbare school. En vroeger kreeg ik ook gewoon de fiets van de familie die over was en daar heb ik het mijn iele postuurtje ook altijd op gered.
Verder snap ik niet wat je met lbs bedoelt en ik heb hier bij de fietsenzaak gekeken en daar stonden een aantal tweedehands fietsen voor €130-150 maar he-le-maal afgetrapt. Beschadigingen van voor tot achter en ongetwijfeld zijn ze gesmeerd en hebben ze nieuwe remblokjes enzo, maar ze zien er niet uit.
Ook op Marktplaats gekeken maar een XS frame komt amper voor, en dan zie ik een verroeste, beschadigde Cube Aim Race Allroad voor € 450 staan waar geen garantie meer op zit, ik 1,5 uur moet rijden, terwijl ik dat ding nieuw voor € 700 koop. Nou dan weet ik het wel.
Ik laat het hier verder bij, want de vragen die ik eigenlijk had worden niet beantwoord in dit topic.
Hier in de garage: Cube AIM Race Allroad. Maat S, 27,5inch wielen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:50:
Wat achtergrond:
Gekocht toen ie net 12 ging worden voor middelbare school. Hij was toen 1m45. De fiets was toen iets aan de grote kant voor hem. Inmiddels rijdt ie er dus ruim 1,5 jaar op en zadel kan nog flink hoger. Hij is nu 1m54
Ervaring:
De maat was helemaal prima en is dat nog steeds. Toen was het stuur wellicht iets breed maar hij wilde perse niet smaller. 3/4 jaar is waar wij ook op gokken. We hebben hem toen op de XS én de S gezet. XS was wellicht voor dat moment goed geweest, maar het zadel op de S kon laag genoeg om het toch passend te krijgen en we hebben er geen spijt van.
Verlichting van de fiets is met de naafdynamo TOP! Achterlicht blijft nabranden, koplamp lekker fel. Wel een keer draadbreuk gehad bij de overgang van vork naar frame.
Spatborden zijn lekker stevig, weerstaat de schoolse bruutheid tot nu toe goed. Zelfs een crash in het bos hebben ze zonder schade overleefd.
Remmen: hydraulisch, werken prima, het loopt niet aan, geen gedoe.
Drivetrain: beetje basic groepje, 2x8 speed is niet heel ideaal want de kleine voor is echt heel erg licht.
Gewicht: JA het is een best zware fiets. Lekker robuust naar school, harder werken in het bos. Inderdaad, qua gewicht is de Cortina U4 van mijn dochter nog flink zwaarder.
De lak is met mat ietswat kwetsbaar. Maar zoonlief taalt er niet zo naar.
Zadel: blijft een plasje in staan bij regen.
Voorvering: Coil is niet licht genoeg in te stellen eigenlijk. Er zou een slappere veer in moeten, of toch luchtvering. Aan de andere kant, hij is toch niet heel fanatiek in het bos en hij vond het niet nodig dat ik het verbeterde.
Bagagedrager, stevig, niks bijzonders te zeggen.
De standaard brak eens af bij wat smijtwerk op school. Was eventjes zoeken en ietsje duurder, maar inmiddels gevonden en vervangen.
We hebben een ART2 slot gevonden wat we net op het wiel wisten te proppen. Was even puzzelen, maar is gelukt. We wilden ART2 ivm verzekering en kabelsloten hebben dit zelden. We hebben wel nog een losse kabelslot achter z'n zadel erbij.
Foto kan ik evt posten als er behoefte is.
Kortom: Prima fiets vind ik, zeker als je gewoon zo nu en dan een trailtje pakt zonder al te veel verwachtingen, en wel een goede schoolfiets zoekt. Hij fietst er ongeveer 60km per week mee, en ik denk eens per maand een rondje in het bos.
Enige wat gokken is, is de groeicurve
Edit: Wij hebben de 24 inch overigens NIET overgeslagen. Hiervoor een Batavus Snake 24 inch gehad. Van 20 naar 27,5 is wel een erg grote sprong.
---------------
Ah super ervaring om te horen! Begon al bijna de hoop op te geven met (naar mijn mening, ik snap dat het goed bedoeld is) soms iets té fanatieke mtb'ers hier.Mistraller schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:42:
[...]
Hier in de garage: Cube AIM Race Allroad. Maat S, 27,5inch wielen.
Gekocht toen ie net 12 ging worden voor middelbare school. Hij was toen 1m45. De fiets was toen iets aan de grote kant voor hem. Inmiddels rijdt ie er dus ruim 1,5 jaar op en zadel kan nog flink hoger. Hij is nu 1m54
Ervaring:
De maat was helemaal prima en is dat nog steeds. Toen was het stuur wellicht iets breed maar hij wilde perse niet smaller. 3/4 jaar is waar wij ook op gokken. We hebben hem toen op de XS én de S gezet. XS was wellicht voor dat moment goed geweest, maar het zadel op de S kon laag genoeg om het toch passend te krijgen en we hebben er geen spijt van.
Verlichting van de fiets is met de naafdynamo TOP! Achterlicht blijft nabranden, koplamp lekker fel. Wel een keer draadbreuk gehad bij de overgang van vork naar frame.
Spatborden zijn lekker stevig, weerstaat de schoolse bruutheid tot nu toe goed. Zelfs een crash in het bos hebben ze zonder schade overleefd.
Remmen: hydraulisch, werken prima, het loopt niet aan, geen gedoe.
Drivetrain: beetje basic groepje, 2x8 speed is niet heel ideaal want de kleine voor is echt heel erg licht.
Gewicht: JA het is een best zware fiets. Lekker robuust naar school, harder werken in het bos. Inderdaad, qua gewicht is de Cortina U4 van mijn dochter nog flink zwaarder.
De lak is met mat ietswat kwetsbaar. Maar zoonlief taalt er niet zo naar.
Zadel: blijft een plasje in staan bij regen.
Voorvering: Coil is niet licht genoeg in te stellen eigenlijk. Er zou een slappere veer in moeten, of toch luchtvering. Aan de andere kant, hij is toch niet heel fanatiek in het bos en hij vond het niet nodig dat ik het verbeterde.
Bagagedrager, stevig, niks bijzonders te zeggen.
De standaard brak eens af bij wat smijtwerk op school. Was eventjes zoeken en ietsje duurder, maar inmiddels gevonden en vervangen.
We hebben een ART2 slot gevonden wat we net op het wiel wisten te proppen. Was even puzzelen, maar is gelukt. We wilden ART2 ivm verzekering en kabelsloten hebben dit zelden. We hebben wel nog een losse kabelslot achter z'n zadel erbij.
Foto kan ik evt posten als er behoefte is.
Kortom: Prima fiets vind ik, zeker als je gewoon zo nu en dan een trailtje pakt zonder al te veel verwachtingen, en wel een goede schoolfiets zoekt. Hij fietst er ongeveer 60km per week mee, en ik denk eens per maand een rondje in het bos.
Anyway, bedankt voor het uitstippelen van de voors en tegens. Vwb het slot had de fietsenmaker hier voor de Cannondale al een oplossing middels 2 straps ofzo van Axa zelf die op je achtervork vastgezet worden (soort tie-wraps maar dan breed en speciaal voor het slot met montagegaten) en dan worden ze afgeknipt en komen ze in principe niet meer los en kan je er dus een regulier (ART2) slot op monteren. Ik heb nog niet nagevraagd of dat voor de Cube ook geldt, maar ik zou niet zo snel zien waarom niet.
Van de spatborden vind ik top om te horen, dat was het grootste minpunt bij de Cannondale: dat er van die plastic mtb dingen op zaten. Nog los van de stevigheid bedekte het niet genoeg en zou je toch vies worden, wat hij nu ook bij z'n huidige fietsje heeft.
Qua stuur had ik ook zoiets van: oei dat ziet er breed uit, maar die van ons vond het alleen maar fijn ook. Ik vroeg nog of hij sturen lastig vond, totaal niet zei hij. Met mijn zeer beperkte kennis vind ik 2 dingen belangrijk: goed kunnen sturen en goed kunnen stoppen en starten (qua voeten en stabiliteit met fiets onder je). Dat ging beide vlekkeloos en tuurlijk nog niet zo soepel als wanneer hij wat langer zou zijn geweest of op een 24" fiets, maar net wat jij ook zegt: op de groei kopen zolang het nu precies aan kan.
Dat zadel klinkt als een nadeeltje met regen, misschien dat we dat na een tijdje toch wel zouden kunnen vervangen als hij het zelf vervelend vindt.
Wat het gewicht betreft vind ik het ook een hele geruststelling om te lezen dat je dit ook als robuust bestempeld. Want ook voor mijn zoon zal het 90% school/sport verkeer zijn en 10% vertier in het bos. Of laat het 20% zijn, dan nog is het bijzaak en niet iets waar ik vele honderden euros extra voor uit ga geven. Ook omdat het leuk moet blijven qua prijs en hoe duurder de fiets, hoe erger eventuele diefstal of schade ook weer is. Want we moeten natuurlijk uiteindelijk op school maar even meemaken hoe het zal gaan, hij zit immers nog niet op de middelbare.
Dat van de kabelbreuk van de verlichting is jammer, evenals de standaard, dat soort dingen zal je altijd wel houden lijkt mij. Ik vind het in ieder geval positief overkomen dat je niks roept over de derailleur of een ander toch wel kwetsbaar onderdeel, wat in mijn ogen zegt dat je daar los van wat onderhoud geen omkijken naar hebt.
Verder komt het vooral heel positief op mij over, ik laat het even rustig bezinken en mijn vrouw morgen lezen en dan kijken of we een knoop door kunnen gaan hakken.
Klopt, die groeicurve is even afwachten, dat laat zich lastig voorspellen, maar aangezien de XS meen ik tot 163cm vermeld staat, zou dat inderdaad overeen moeten komen met minstens 3 jaar, wellicht 4 jaar.Mistraller schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:42:
[...]
Edit: Wij hebben de 24 inch overigens NIET overgeslagen. Hiervoor een Batavus Snake 24 inch gehad. Van 20 naar 27,5 is wel een erg grote sprong.
Je hebt gelijk hoor, onze dochter van 8 (ook klein van stuk, zeg maar gerust dat ze beiden een halve kop kleiner zijn dan leeftijdsgenootjes) kan nu prima op de 20" van onze zoon.
Punt is: we wonen nu in een grote stad en alles is te lopen waar ze heen gaan, ze pakken weleens de fiets, maar dat is eerder uitzondering en dat geldt voor ons ook. En dan alleen in de zomer trekken we er weleens op uit om een leuk fietstochtje te maken in de omgeving.
Daarom ook dat mijn dochter compleet uit haar 16" is gegroeid en mijn zoon uit zijn 20". Hij had eigenlijk al een tijdje op 24" moeten zitten. Mijn dochter heeft een 24" Cannondale geprobeerd en had daar geen enkele moeite mee, maar voor haar gaat het nog een 20" stadsfietsje van €300 worden. Puur omdat zij er geen grote afstanden mee hoeft af te leggen en 24" alleen qua mtb kan en dat wil ze niet. De 24" Cannondale stond ook van 118-135cm zag ik en sommige 24" gaan wel tot 140cm ongeveer, maar dat is dus een krap jaartje en dan heb je het wel gehad, vandaar die stap overslaan. Was niet bewust, maar we zijn er gewoon achter gekomen dat we eigenlijk vorig jaar al aan de 24" hadden gemoeten. Nu we echter landelijk gaan wonen is zeker voor mijn zoon de noodzaak er wel om een soepele fiets te hebben. Tov de Decathlon 20" mtb die hij nu heeft is het ook een gigantisch verschil zei hij zelf ook, is bijna geen vergelijk te noemen zoveel beter fietst de Cube (of Cannondale).
Derailleur: Ik rij zelf een full carbon Scott, met deore XT 1x12 groep. Verschil met dat acera groepje is natuurlijk gewoon huge, laten we daar geen doekjes om winden. Het is allemaal heel basic, maar het functioneert; thats all. Maar goed, hij komt van een 3spd naafversneller, en dan is dit natuurlijk voor hem een stap vooruit.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:01:
[...]
Ik vind het in ieder geval positief overkomen dat je niks roept over de derailleur of een ander toch wel kwetsbaar onderdeel, wat in mijn ogen zegt dat je daar los van wat onderhoud geen omkijken naar hebt.
Elke derailleur is kwetsbaar. En natuurlijk slaat zijn ketting veel makkelijker tegen de chainstay omdat ie geen clutch heeft. En ja, soms heeft ie wel eens kettingsmeer aan z'n broek. Een beschermer heb ik niet gevonden en ook niet heel actief naar gezocht trouwens.
Belangrijk is dat het een eigenwijs menneke is, hij wilde pertinent niet op een cortina of aanverwant; het MOEST een mtb worden. En mijn eisen voor een schoolfiets waren als de jouwe. Tja, dan kom je dus al snel bij deze cube serie uit. Als hij het MTB-en echt leuk gaat vinden dan komt er tzt wel een N+1 denk ik, als ie hier uit gegroeid is.
Kabelbreuk had ik overigens op exact dezelfde plek op de Cortina. Suf goedkoop plastic wat nu al hard geworden is.
---------------
Punt is dat je advies vraagt in een mtb totpic over een mtb voor je zoon. Mijn advies is dan let op het gewicht bij deze leeftijd als je met de fiets wilt mtb-en. De verendevoorvork bijvoorbeeld is bij wat goedkopere mtbs al bijna 3kg! Dat is ook de reden dat veel verenigingen starre vorken voor de jeugd adviseert.MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:33:
@Medico Geef dan eens een voorbeeld van iets lichts voor een kind wat tussen 24 en 26" inhangt qua lengte?
Maar wat ik nu begrijp is dat je dus eigenlijk een fiets zoekt die er uitziet als een mtb, maar primair een schoolfiets moet zijn en soms op een onverhard pad komt...tja dat is wel wat anders in mijn beleving en ja, gewone fietsen zijn zwaar en dus kinderproof.
Succes dus met de keuze. Ben het wel eens met het cube idee... Met die frames kan je bovengemiddeld lang mee (maar denk even aan een kortere stuurpen, standaard zijn ze gekoof ik 4 of 5 cm, paar cm korter doet wonderen) en hebben vaak ook op de andere uitvoeringen nokken zitten voor bagagedragers ed.
Ik ben op zoek naar een nieuwe helm met MIPS. Is er (bij gelijke prijzen) nog een specifieke reden om juist wel of niet voor Lazer, Fox of Giro te gaan? Volgens mij zijn het allemaal goede merken en de helmen hebben veel goede reviews. Het verschil lijkt me dan niet zo groot maar mocht er toch een reden zijn om een bepaald merk te verkiezen boven een andere hoor ik dat graag.
Ach ja, ik ben ook wel vaker met mijn huidige commuter (trek l500 met grote fietstassen) op trails geweest, waaronder ook een stuk van harderwijk, iets van roeien met de riemen die je hebt toch? (Ik kwam toevallig op de route uit toen ik een rondje met vrouwlief aan het fietsen was en kon de verleiding niet weerstaan) Ik raad het overigens niet aan, er sneuvelt altijd wel iets (riem, spatbord, spaak etc), maar de voldoening is wel groot om met je stadsfiets met klapperende fietstassen mtb'ers in outfit zoek te fietsen op een mooi stuk single trackMcLambo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:10:
In het kader van: non-MTB's op de MTB paden/routes: Op route Harderwijk slechts enkele keren een aantal markante deelnemers tegengekomen:
[ Voor 6% gewijzigd door Bastard op 06-03-2024 08:16 ]
@Aghanim Een helm moet goed passen en de meeste merken hebben elk hun eigen pasvorm. De ene is net iets geschikter voor ronde hoofden, de andere voor lange/ovalen. Dus ga er een paar passen en kijk wat lekker zit.
Verder zit er eigenlijk alleen verschil in features; afneembare klepjes, net iets langere achterzijde welke beter je achterhoofd beschermd, bandjes die makkelijker af te stellen zijn. Je moet voor jezelf beslissen welke daarvan voor jou van belang zijn. Qua algemene veiligheid zullen alle goede helmen nagenoeg gelijk moeten zijn.
Verder zit er eigenlijk alleen verschil in features; afneembare klepjes, net iets langere achterzijde welke beter je achterhoofd beschermd, bandjes die makkelijker af te stellen zijn. Je moet voor jezelf beslissen welke daarvan voor jou van belang zijn. Qua algemene veiligheid zullen alle goede helmen nagenoeg gelijk moeten zijn.
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"Aghanim schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:10:
Ik ben op zoek naar een nieuwe helm met MIPS. Is er (bij gelijke prijzen) nog een specifieke reden om juist wel of niet voor Lazer, Fox of Giro te gaan? Volgens mij zijn het allemaal goede merken en de helmen hebben veel goede reviews. Het verschil lijkt me dan niet zo groot maar mocht er toch een reden zijn om een bepaald merk te verkiezen boven een andere hoor ik dat graag.
MIPS is prima kwaliteit en goede marketing, geen MIPS kan net zo goed zijn. Ik zou de keuze niet van MIPS laten afhangen
Berm Peak heeft hier laatst een mooie video over gemaakt in samenwerking met Virginia Tech: YouTube: Are Cheap Bike Helmets Unsafe? We visited a helmet testing lab to fi...GWBoes schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:18:
@Aghanim Een helm moet goed passen en de meeste merken hebben elk hun eigen pasvorm. De ene is net iets geschikter voor ronde hoofden, de andere voor lange/ovalen. Dus ga er een paar passen en kijk wat lekker zit.
Conclusie: Duur hoeft niet goed te betekenen en goedkoop ook niet slecht. Er zitten helmen tussen van €70 met een rating van vijf sterren en helmen van €200 met een rating van vier sterren of minder. De testmethode van Virginia Tech zag er wel zeer indrukwekkend uit, waarbij ze met meerdere helmen veel verschillende impacts simuleren.
Ik was naar Mantel gegaan, hadden amper iets in de winkel liggen. Ik kreeg het advies: gewoon meerdere bestellen online en wat je niet leuk vind terugsturen. Dus toen had ik 3 varianten, en 2 maten thuisliggen. Fox, BBB, Giro geloof ik, en het is de BBB geworden. Ze hadden allemaal MIPS, dat was echt geen prijsissue meer. Bij de ene helm zaten de riempjes niet lekker (breed van mijn hoofd af zeg maar), de andere vond ik de zonneklep te groot, en de BBB zat gewoon het beste.Aghanim schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:10:
Kortom: uitproberen.
---------------
@MooDyBLueS
Ja voor mij zou het geen lastige keuze zijn... Wij hebben destijds voor onze zoon een Cube Acid 200, 20 inch MTB gekocht, eigenlijk een allround fietsje want er zit een naafdynamo op, spatbordjes en een prachtig lichtgewicht fietsje, zijn jongere broertje fietst er nu op en de fiets is nog altijd als nieuw.
Voor de oudste hebben we daarna een 24 inch Cube gekocht, wederom een Cube. De prijs is inderdaad wat hoger, maar het zijn geweldige fietsen met een prima restwaarde. Kijk voor de grap maar eens op marktplaats, ze staan er op voor een behoorlijke prijs, indien ze nog wat netjes zijn.
Wat ik wel in de overweging mee zou nemen, hoe zuinig is je zoon op de fiets, en waar staat de fiets straks? Als je hem voor de middelbare school gaat gebruiken, of?
Wij hebben iets duurdere fietsen gekocht voor onze kinderen omdat wij in het buitengebied wonen en we zo'n beetje elke dag op de fiets van en naar school gaan (basisschool). Maar over Cube als kinderfiets ben ik dik tevreden!
Ja voor mij zou het geen lastige keuze zijn... Wij hebben destijds voor onze zoon een Cube Acid 200, 20 inch MTB gekocht, eigenlijk een allround fietsje want er zit een naafdynamo op, spatbordjes en een prachtig lichtgewicht fietsje, zijn jongere broertje fietst er nu op en de fiets is nog altijd als nieuw.
Voor de oudste hebben we daarna een 24 inch Cube gekocht, wederom een Cube. De prijs is inderdaad wat hoger, maar het zijn geweldige fietsen met een prima restwaarde. Kijk voor de grap maar eens op marktplaats, ze staan er op voor een behoorlijke prijs, indien ze nog wat netjes zijn.
Wat ik wel in de overweging mee zou nemen, hoe zuinig is je zoon op de fiets, en waar staat de fiets straks? Als je hem voor de middelbare school gaat gebruiken, of?
Wij hebben iets duurdere fietsen gekocht voor onze kinderen omdat wij in het buitengebied wonen en we zo'n beetje elke dag op de fiets van en naar school gaan (basisschool). Maar over Cube als kinderfiets ben ik dik tevreden!
@pier87 Ik denk hoe jij het zo stelt dat het voor ons ook geen lastige keuze is vanuit het oogpunt dat we wel een goede fiets willen voor onze beide kinderen, maar dat de lastige keuze hem puur in het formaat en de opties zit. Je zal het met mij eens zijn dat de spoeling goede kinderfietsen (of XS mtb's) mét bagagedrager, volwaardige spatborden en verlichting nogal dun gezaaid is.
Kijkend naar de 24" ben ik van mening dat praktisch alles van Batavus, Alpina, Cortina, etc. gewoon niet echt goed is. En toch betaal je voor de meeste €400-500 of soms zelfs iets meer én zijn ze flink zwaarder dan vergelijkbare mtb's.
Inmiddels ben ik erachter dat er ook een iets goedkopere Cube Aim Allroad is (dus zonder de Race toevoeging) en die komt bij mhw-bike.nl uit op €629 ipv €701, scheelt toch weer. Verschillen zitten hem zover ik kan vinden in net iets andere voorvering, tandwielset, remmen en dergelijke én de niet-race is 17,1 kg ipv 16,6 kg.
Straks maar eens met de kleine man overleggen welke hij wil. De Race zal ongetwijfeld iets beter zijn en dus iets lichter, maar wellicht dat uiterlijk nog de doorslag geeft voor hem: donkergrijs of donkerrood.
Voor onze dochter wilden we een mtb, maar dat wil ze zelf per se niet én in 20" blijkt het nog lastiger om een met goede spatborden, verlichting en bagagedrager te vinden. Zij komt zelf bij de Alpina/Volare transportfietsjes uit, maar 15-17kg voor een 20" vind ik niet fijn voor haar. Tel daarbij op nog een kratje én haar gymtas met al het gewicht op het stuur...
Dus voor haar wordt het waarschijnlijk een Woom Now 5, die is vanaf 125 cm en dat is zij precies. Nu heeft ze die pas nodig vanaf na de zomervakantie (qua bagagedrager) en tot die tijd kan ze evt. de 20" mtb van mijn zoontje gebruiken.
Als laatste: ik ben het ook met je eens dat die restwaardes wel aantrekkelijk zijn. Ik zie dat de Woom 3 van mijn dochtertje voor €300 minstens op Marktplaats staan, die van haar is echt in heel goede staat, ze gaan beide erg zuinig ermee om en staan thuis droog in de garage. Ik weet niet meer precies wat we ervoor betaald hebben, maar nieuw is hij nu €460 dus zal het wel iets daaromtrent zijn geweest.
Als we over 3-4 jaar de Cube voor de helft van de nieuwprijs ongeveer kunnen verkopen, vind ik het al prima. En dat lijkt wel ongeveer mogelijk te zijn ook.
Kortom: we zijn eruit.
Kijkend naar de 24" ben ik van mening dat praktisch alles van Batavus, Alpina, Cortina, etc. gewoon niet echt goed is. En toch betaal je voor de meeste €400-500 of soms zelfs iets meer én zijn ze flink zwaarder dan vergelijkbare mtb's.
Inmiddels ben ik erachter dat er ook een iets goedkopere Cube Aim Allroad is (dus zonder de Race toevoeging) en die komt bij mhw-bike.nl uit op €629 ipv €701, scheelt toch weer. Verschillen zitten hem zover ik kan vinden in net iets andere voorvering, tandwielset, remmen en dergelijke én de niet-race is 17,1 kg ipv 16,6 kg.
Straks maar eens met de kleine man overleggen welke hij wil. De Race zal ongetwijfeld iets beter zijn en dus iets lichter, maar wellicht dat uiterlijk nog de doorslag geeft voor hem: donkergrijs of donkerrood.
Voor onze dochter wilden we een mtb, maar dat wil ze zelf per se niet én in 20" blijkt het nog lastiger om een met goede spatborden, verlichting en bagagedrager te vinden. Zij komt zelf bij de Alpina/Volare transportfietsjes uit, maar 15-17kg voor een 20" vind ik niet fijn voor haar. Tel daarbij op nog een kratje én haar gymtas met al het gewicht op het stuur...
Dus voor haar wordt het waarschijnlijk een Woom Now 5, die is vanaf 125 cm en dat is zij precies. Nu heeft ze die pas nodig vanaf na de zomervakantie (qua bagagedrager) en tot die tijd kan ze evt. de 20" mtb van mijn zoontje gebruiken.
Als laatste: ik ben het ook met je eens dat die restwaardes wel aantrekkelijk zijn. Ik zie dat de Woom 3 van mijn dochtertje voor €300 minstens op Marktplaats staan, die van haar is echt in heel goede staat, ze gaan beide erg zuinig ermee om en staan thuis droog in de garage. Ik weet niet meer precies wat we ervoor betaald hebben, maar nieuw is hij nu €460 dus zal het wel iets daaromtrent zijn geweest.
Als we over 3-4 jaar de Cube voor de helft van de nieuwprijs ongeveer kunnen verkopen, vind ik het al prima. En dat lijkt wel ongeveer mogelijk te zijn ook.
Bedankt voor de helm adviezen. Op basis van de link van @daanb14 heb ik de helm ranking van Virginia Tech bekeken en op basis daarvan een Specialized Tactic 4 besteld. Die kwam daar heel goed uit de test en was met 55€ ook erg mooi geprijsd.
Ik ben mijn MTB hobby weer tot leven aan het laten komen en heb besloten zo veel mogelijk zelf te doen ipv de LBS. Helaas niet echt een bekende met veel ervaring in de buurt dus er komen de komende tijd wat domme vragen hier
Ik heb Bontrager Duster Elite velgen die volgens de Trek website TLR zijn. Op de wielen zelf vind ik geen TLR teken dus ik heb net de band losgehaald om te kijken of ik een lint op de velg moet spannen voor tubeless. Zo te zien niet? Er zijn nergens gaatjes van de spaken te bekennen. TLR lijkt hier dus ‘geen lint nodig’ te betekenen?
:strip_exif()/f/image/Jnbb46WgYP5m6Cw61K4zXdfo.jpg?f=fotoalbum_large)
In dat geval heb ik alleen ventielen en sealant nodig. Een compressor heb ik niet, de buurman heeft wel deze elektrische pomp van de Action. Geen idee hoe snel die druk levert. Zouden jullie het daar mee aandurven of toch voor de zekerheid een compressor regelen?
Ik ben mijn MTB hobby weer tot leven aan het laten komen en heb besloten zo veel mogelijk zelf te doen ipv de LBS. Helaas niet echt een bekende met veel ervaring in de buurt dus er komen de komende tijd wat domme vragen hier
Ik heb Bontrager Duster Elite velgen die volgens de Trek website TLR zijn. Op de wielen zelf vind ik geen TLR teken dus ik heb net de band losgehaald om te kijken of ik een lint op de velg moet spannen voor tubeless. Zo te zien niet? Er zijn nergens gaatjes van de spaken te bekennen. TLR lijkt hier dus ‘geen lint nodig’ te betekenen?
:strip_exif()/f/image/Jnbb46WgYP5m6Cw61K4zXdfo.jpg?f=fotoalbum_large)
In dat geval heb ik alleen ventielen en sealant nodig. Een compressor heb ik niet, de buurman heeft wel deze elektrische pomp van de Action. Geen idee hoe snel die druk levert. Zouden jullie het daar mee aandurven of toch voor de zekerheid een compressor regelen?
Ik weet dat wij destijds ook naar de specs hadden gekeken en bewust de 'race' hebben gekozen. Was a) vanwege de kleur maar ik meen ook dat de race hydraulische remmen had en model lager niet. Maar dat is natuurlijk 2 jaar geleden. Kwaliteit van slijtage onderdelen is 1 ding, maar het moet over een poosje nog wel te koop zijn. Dan voelt een a merk, ook al is het low-end, toch beter voor mijn gevoel.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:16:
@pier87 Ik denk hoe jij het zo stelt dat het voor ons ook geen lastige keuze is vanuit het oogpunt dat we wel een goede fiets willen voor onze beide kinderen, maar dat de lastige keuze hem puur in het formaat en de opties zit. Je zal het met mij eens zijn dat de spoeling goede kinderfietsen (of XS mtb's) mét bagagedrager, volwaardige spatborden en verlichting nogal dun gezaaid is.
Hier waarom het slot lastig te plaatsen is: de zadelklem zit in de weg. Nu kan je er een andere zonder snelspanner op zetten, dan heb je iets meer ruimte...maar dit kon net. (klik=large) De ring van het slot moet ook ruim genoeg zijn om rond het mtb spatbord+band te passen.
Ander detail wat je ziet: wil je een bidonhouder: neem dan een sideloader. (deze is cube eigen merk)
:strip_exif()/f/image/jUGuJnmvZwK2IRX8a7OVaB4C.jpg?f=fotoalbum_large)
---------------
Slecht te zien op de foto of er nu een lint, tape of niets op de velg ligt.Aghanim schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:01:
Bedankt voor de helm adviezen. Op basis van de link van @daanb14 heb ik de helm ranking van Virginia Tech bekeken en op basis daarvan een Specialized Tactic 4 besteld. Die kwam daar heel goed uit de test en was met 55€ ook erg mooi geprijsd.
Ik ben mijn MTB hobby weer tot leven aan het laten komen en heb besloten zo veel mogelijk zelf te doen ipv de LBS. Helaas niet echt een bekende met veel ervaring in de buurt dus er komen de komende tijd wat domme vragen hier![]()
[Afbeelding]
Een elektrische pomp pompt veel te langzaam om een band te laten ploppen.
Compressor, CO2 patroon, tyrebooster, pomp met een speciale boost luchtkamer (hoe noem je zoiets in godsnaam). Dat zijn zaken die wel werken met een band ploppen.
Jouw banden moeten ook tubeless(ready) zijn.
Gaatjes bij spaken is altijd verkeerd. Als je velg spaakgaten heeft dan heb je altijd een lint. Het gaat erom dat het lint ook goed plakt aan de randen want het moet lucht/vloeistofdicht zijn, en een normaal lint hoeft alleen de druk van de biba te weerstaan. Als het lint niet plakt is het zeker geen TL lint. Volgens mij wisselt dit nogal per fabrikant.Aghanim schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:01:
Er zijn nergens gaatjes van de spaken te bekennen. TLR lijkt hier dus ‘geen lint nodig’ te betekenen?
[Afbeelding]
Ik zou zeggen dat het echt op het lint moet staan.
Ik lees wel: https://www.mtbr.com/thre...tubeless-question.970963/
Oppompen ligt ook een beetje aan hoe de band valt. Als ie al lafjes tegen de rand aan ligt dan heb je niet heel veel lucht nodig. Probeer het eerst gewoon ff uit zonder sealant. Want ook zonder sealant hoort een tubeless band niet in 10 seconden leeg te lopen.
---------------
Volgens mij komt het overeen met de antwoorden op jouw link. Er lijkt niks te liggen of zitten op de velg. Zeker geen lint. Het lijkt eerder alsof de velg van zichzelf TLR is, alsof het 1 geheel is. Goede tip om het eerst zonder sealant te proberen! Kan ik er dan ook mee het bos in of puur om uit te proberen of de velg TL is? Dan monteer ik alleen andere ventielen.Mistraller schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:12:
[...]
Gaatjes bij spaken is altijd verkeerd. Als je velg spaakgaten heeft dan heb je altijd een lint. Het gaat erom dat het lint ook goed plakt aan de randen want het moet lucht/vloeistofdicht zijn, en een normaal lint hoeft alleen de druk van de biba te weerstaan. Als het lint niet plakt is het zeker geen TL lint. Volgens mij wisselt dit nogal per fabrikant.
Ik zou zeggen dat het echt op het lint moet staan.
Ik lees wel: https://www.mtbr.com/thre...tubeless-question.970963/
Oppompen ligt ook een beetje aan hoe de band valt. Als ie al lafjes tegen de rand aan ligt dan heb je niet heel veel lucht nodig. Probeer het eerst gewoon ff uit zonder sealant. Want ook zonder sealant hoort een tubeless band niet in 10 seconden leeg te lopen.
@ElGreco
Banden zijn TLR, zijn de Bontrager XR2 Team Issue TLR (staat er ook op). Op de velg ligt niks. Alle horizontale lijnen/randen die je ziet zijn van beide kanten van de buitenband.
[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 06-03-2024 16:47 ]
Dat ziet er inderdaad vrij krap uit zo rond de zadelklem. Als de oplossing is om de snelspanner te vervangen voor gewoon inbus, dan kan ik daar mee leven. Sowieso hebben we nu een tweetal kettingsloten liggen, dus die kunnen we blijven gebruiken tot we er een regulier slot op hebben laten zetten.Mistraller schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:03:
[...]
Ik weet dat wij destijds ook naar de specs hadden gekeken en bewust de 'race' hebben gekozen. Was a) vanwege de kleur maar ik meen ook dat de race hydraulische remmen had en model lager niet. Maar dat is natuurlijk 2 jaar geleden. Kwaliteit van slijtage onderdelen is 1 ding, maar het moet over een poosje nog wel te koop zijn. Dan voelt een a merk, ook al is het low-end, toch beter voor mijn gevoel.
Hier waarom het slot lastig te plaatsen is: de zadelklem zit in de weg. Nu kan je er een andere zonder snelspanner op zetten, dan heb je iets meer ruimte...maar dit kon net. (klik=large) De ring van het slot moet ook ruim genoeg zijn om rond het mtb spatbord+band te passen.
Ander detail wat je ziet: wil je een bidonhouder: neem dan een sideloader. (deze is cube eigen merk)
[Afbeelding]
Goed punt van de hydraulische schijfremmen tov mechanische, de lokale fietsenwinkel hier gaf dat over de Cannondale ook aan (dat ie hydraulisch heeft en je dat ook echt wilt hebben als je schijfremmen neemt).
Kijkend naar de specs zie ik:
niet-race: Clarks Clout 1, Hydr. Disc Brake PM/FM (160/160)
Race: Clarks Clout 1, Hydr. Disc Brake PM/FM (180/160)
Zo te zien dus identiek op het formaat voor na. In ieder geval dus hydraulisch.
Heb goeie ervaringen met deze manier van banden tubeless maken. Als je gewoon een fijne vloerpomp hebt zou het eigenlijk gewoon moeten gaan. Zelfs met mijn 27.5x2.8 gaat dat gewoon goed. Doordat de band al half goed ligt verlies je gewoon een stuk minder lucht.Aghanim schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:01:
Ha allemaal, afgelopen week heb ik mijn eerste mtb in elkaar gezet. Naar mijn idee zit alles goed en stevig in elkaar. Nu heb ik wel iets vreemds ontdekt. Want als ik stil sta met mijn remmen ingedrukt en ik beweeg wat op de fiets kraken de remmen erg had. Hieronder staat een filmpje voor de duidelijkheid.

Weet iemand wat ik hier mee moet en hoe ik dit kan oplossen?
Even als link https://youtube.com/shorts/M2RWSgtZhOM?si=uj55jeAgx9lL_suhtoevoegen ipv als plaatje.Luuc N schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:56:
Ha allemaal, afgelopen week heb ik mijn eerste mtb in elkaar gezet. Naar mijn idee zit alles goed en stevig in elkaar. Nu heb ik wel iets vreemds ontdekt. Want als ik stil sta met mijn remmen ingedrukt en ik beweeg wat op de fiets kraken de remmen erg had. Hieronder staat een filmpje voor de duidelijkheid.
[Afbeelding]
Ja dat klinkt zeker niet goed. Je moet systematisch alles nalopen. Beginnen met de bouten van je rem klauw en de bevestiging van je remschijf. Daarna de remblokjes controleren. Hoe heb je alles vast gezet? Op moment? Instructie boekjes van het frame en rem klauwen gevolgd? Zeker weten dat alle vul busjes onder je bouten zitten? Let Op de orientatie als ze sferisch/bol zijn.Luuc N schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:56:
[Afbeelding]
Blijf eens met geknepen remmen stilstaan en dus de fiets een heen en weer vooruit achteruit. Zelfde geluid? Mooi dan kan je pa/broer/zus/ma/vriendin eens op je fiets gaan zitten en jij op je knieën met je gezicht dicht bij je rem klauw en kijken of je iets ziet bewegen of kiss waar het geluid exact vandaan komt.
[ Voor 14% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 06-03-2024 23:15 ]
In die link die ik postte geven ze wel aan dat het wellicht een of ander systeem is. Ken het verder niet, maar als het een of ander speciaal lint is wat de band dicht zal drukken... Je zal niet de eerste zijn met deze vraag. Even googlen in het engels wellicht.Aghanim schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:42:
[...]
Volgens mij komt het overeen met de antwoorden op jouw link. Er lijkt niks te liggen of zitten op de velg. Zeker geen lint. Het lijkt eerder alsof de velg van zichzelf TLR is, alsof het 1 geheel is. Goede tip om het eerst zonder sealant te proberen! Kan ik er dan ook mee het bos in of puur om uit te proberen of de velg TL is? Dan monteer ik alleen andere ventielen.
Je moet niet zomaar gaan rijden zonder sealant! Ff rondje in de straat is geen punt. Ligt natuurlijk aan de passing, maar kijk het eerst een paar uur aan dan. Dikke kans dat je toch wel wat lucht kwijt bent.
---------------
Hier zitten shimano klauwen/grepen op met 160mm voor/achter 6bolt. 180mm lijkt me onzin voor een kinderfiets trouwens. Is met nieuwe modeljaar dus toch wat aangepast dan.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:47:
[...]
Dat ziet er inderdaad vrij krap uit zo rond de zadelklem. Als de oplossing is om de snelspanner te vervangen voor gewoon inbus, dan kan ik daar mee leven. Sowieso hebben we nu een tweetal kettingsloten liggen, dus die kunnen we blijven gebruiken tot we er een regulier slot op hebben laten zetten.
Goed punt van de hydraulische schijfremmen tov mechanische, de lokale fietsenwinkel hier gaf dat over de Cannondale ook aan (dat ie hydraulisch heeft en je dat ook echt wilt hebben als je schijfremmen neemt).
Kijkend naar de specs zie ik:
niet-race: Clarks Clout 1, Hydr. Disc Brake PM/FM (160/160)
Race: Clarks Clout 1, Hydr. Disc Brake PM/FM (180/160)
Zo te zien dus identiek op het formaat voor na. In ieder geval dus hydraulisch.
---------------
Goed om te weten, zoiets dacht ik al. Mijn zoon vindt de 'brickred' kleur lelijk dus als het aan hem ligt wordt het toch de grijze Race, dit weekend maar even nog een laatste poging bij een grotere fietsenwinkel in de buurt proberen, kijken of we daar kunnen slagen en anders gaan we online de Cube bestellen.Mistraller schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:33:
[...]
Hier zitten shimano klauwen/grepen op met 160mm voor/achter 6bolt. 180mm lijkt me onzin voor een kinderfiets trouwens. Is met nieuwe modeljaar dus toch wat aangepast dan.
Weet je zeker dat het de remmen zijn?Luuc N schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:56:
[Afbeelding]
Is uit het filmpje niet per se met zekerheid af te leiden. Zoals @sjorsjuhmaniac zei: systematisch alles nalopen.
Wilde gedachte: zitten vork en balhoofd goed in elkaar?
Had zelf ooit eenzelfde geluid bij het naar voren en achteren beweging van de fiets met remmen ingedrukt, bleek dat de vork niet goed in het balhoofd zat.
Wie heeft er nog een zinvolle tip voor het volgende: (n.b.: ik ben redelijk ervaren met het zelf onderhouden van MTB's).
Ik heb een Shimano SLX 7120 rem op mijn voorwiel, en ik krijg het maar niet voor elkaar om deze goed te laten aangrijpen. Als ik de rem gebruik vertraagd deze wel, maar de remkracht is slechts beperkt. Een stoppie lukt niet, en als ik ergens down-hill een noodstop moet maken heb ik niets aan deze rem.
Dingen al geprobeerd:
- Olie vervangen en goed ontlucht (middels de tips paar pagina's terug)
- Nieuwe remblokken
- Nieuwe remschijf
- al aantal keer alles ontvet met verschillende producten
- goed ingeremd..
De achterrem is een SLX 7100 (2 pots) welke perfect remt.
Ik heb een Shimano SLX 7120 rem op mijn voorwiel, en ik krijg het maar niet voor elkaar om deze goed te laten aangrijpen. Als ik de rem gebruik vertraagd deze wel, maar de remkracht is slechts beperkt. Een stoppie lukt niet, en als ik ergens down-hill een noodstop moet maken heb ik niets aan deze rem.
Dingen al geprobeerd:
- Nieuwe remblokken
- Nieuwe remschijf
- goed ingeremd..
Met nieuwe blokken, schijf en inremmen.. is het dan gelijk slecht of is het even wel naar verwachting?McLambo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:33:
Wie heeft er nog een zinvolle tip voor het volgende: (n.b.: ik ben redelijk ervaren met het zelf onderhouden van MTB's).
Dingen al geprobeerd:
- Nieuwe remblokken
- Nieuwe remschijf
- goed ingeremd..
Ik kan 2 mogelijke oorzaken bedenken:
1) rem olie op de blokken/schijf door een lekkage
2) als de pistons links en rechts niet goed gelijk naar de schijf toe komen, dan duw je de schijf opzij ipv dat je met links en rechts goed knijpt. Dit helpt niet mee met de performance
1 .. vervangen
2 is goed makkelijk te zien..de klauw is dan goed gecentreerd en loopt vrij, naar als je de rem in knijpt zie je de schijf een mm naar links rechts bewegen.
Schoonmaken is dan de oplossing. Staan wel wat tips in dit topic
Bedoel je met remkracht is beperkt. Als je de rem stevig indrukt en fiets met kracht naar voren duwt. Draait het voorwiel dan nog iets ?
Hoe groot is je rotor (remschijf) voor ?
Direct na montage is de remkracht matig, maar waar bij de achterrem deze b.v. na goed inremmen naar uitstekend gaat, wordt deze aan de voorkant niet echt beter, en na een aantal ritten wordt het zachtjes aan minder.Prulleman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:43:
[...]
Met nieuwe blokken, schijf en inremmen.. is het dan gelijk slecht of is het even wel naar verwachting?
Als de fietsstilstaat en je knijpt de rem in, dan blokkeert het wiel wel, maar als ik er met mijn 100+ kilo opzit met een gangetje van 25 k/mh, dan echt niet. Zoals gezegd; er is wel vertraging, maar niet zodaning dat het bruikbaar is. Voor en achter zit een 180mm XT schijf.Daan_ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:56:
Bedoel je met remkracht is beperkt. Als je de rem stevig indrukt en fiets met kracht naar voren duwt. Draait het voorwiel dan nog iets ?
Zou bijna beginnen te denken dat je een lekke zuiger hebt waardoor er olie op de blokken komt. Dat zou namelijk wel verklaren waardoor deze steeds slechter wordt.McLambo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:05:
[...]
Direct na montage is de remkracht matig, maar waar bij de achterrem deze b.v. na goed inremmen naar uitstekend gaat, wordt deze aan de voorkant niet echt beter, en na een aantal ritten wordt het zachtjes aan minder.
Dan zou ik zelf bijna denken aan grotere rotor. Bijvoorbeeld 203mmMcLambo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:07:
[...]
Als de fietsstilstaat en je knijpt de rem in, dan blokkeert het wiel wel, maar als ik er met mijn 100+ kilo opzit met een gangetje van 25 k/mh, dan echt niet. Zoals gezegd; er is wel vertraging, maar niet zodaning dat het bruikbaar is. Voor en achter zit een 180mm XT schijf.
* als remklauw goed uitgelijnd
* rotor schoon is. (je had ook getest met een nieuwe?)
* geen last hebt van sticky pistons
* etc....
Rotor kun je op schuren met grof stukje schuurpapier. Dan schoonmaken met alcohol of remreiniger. Schuur remblokken ook iets op en maak ze schoon met alcohol of remreiniger. En dan opnieuw in remmen. Wat ik zelf nog wel eens doe bij in remmen is remklauw en rotor goed nat maken voor ik het process van in remmen begin. (tussen door nat maken doe ik ook nog wel eens)
Als lekkende remklauw zou zijn. Dan wordt de remhendel ook sponsig en veranderd aangrijp punt. Nagelang je olie verliest. Als deze constant blijft denk ik persoonlijk niet aan lekkende remklauw.
Met 100kg en een 180 schijf moet je nog steeds behoorlijk kunnen remmen. Deze problemen klinken niet alsof het veroorzaakt wordt door een te kleine schijf. Wordt ook aangegeven dat het na een aantal ritten langzaam aan slechter wordt. Dat klinkt gewoon alsof er vervuiling is van de blokken/schijf. Met echt minimale lekkage bij de klauw ga je het niet voelen aan een sponsige rem en ook niet dat het aangrijpingspunt veranderd omdat het te langzaam gaat. Je blokken krijgen er veel eerder last van.Daan_ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:49:
[...]
Dan zou ik zelf bijna denken aan grotere rotor. Bijvoorbeeld 203mm
* als remklauw goed uitgelijnd
* rotor schoon is. (je had ook getest met een nieuwe?)
* geen last hebt van sticky pistons
* etc....
Rotor kun je op schuren met grof stukje schuurpapier. Dan schoonmaken met alcohol of remreiniger. Schuur remblokken ook iets op en maak ze schoon met alcohol of remreiniger. En dan opnieuw in remmen. Wat ik zelf nog wel eens doe bij in remmen is remklauw en rotor goed nat maken voor ik het process van in remmen begin. (tussen door nat maken doe ik ook nog wel eens)
Als lekkende remklauw zou zijn. Dan wordt de remhendel ook sponsig en veranderd aangrijp punt. Nagelang je olie verliest. Als deze constant blijft denk ik persoonlijk niet aan lekkende remklauw.
Hoe zou ik een lekkende zuiger kunnen vaststellen?
Zweet rondom de zuiger. Evt de verkleuring in je remblokken van het opnemen van de olieMcLambo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:47:
Je kan er eventueel een bleedblock o.i.d. tussen doen met wat keukenrol erom en dat met de remhendel ingeknepen een nachtje laten staan.McLambo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:47:
Balen. Deze rem zou ook met jouw gewicht gemakkelijk in staat moeten zijn om je te allen tijde over je stuur te lanceren. Aangezien je al zoveel hebt geprobeerd blijven er ook niet echt inkoppertjes over. Ik zou geneigd zijn om de klauw+remgreep maar gewoon te vervangen. Tijd is ook kostbaar en je kunt die beter gebruiken om op de fiets te zitten dan eraanMcLambo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:33:
Dingen al geprobeerd:
- Nieuwe remblokken
- Nieuwe remschijf
- goed ingeremd..
Denk dat het 'gewoon' rest olie in de nippel is. Doordat die naar beneden wijzen bij een SLX 7120 klauw drupt dat er langzaam uit en verontreinigd je schijf langzaam.ZanielGa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Zou bijna beginnen te denken dat je een lekke zuiger hebt waardoor er olie op de blokken komt. Dat zou namelijk wel verklaren waardoor deze steeds slechter wordt.
@McLambo kijk eens in het rubberen dopje over de nippel of die nat is. Draai vervolgens een stukje werkplaats doek of keukenpapier in een heeeel dun puntje en steek die in de dichte nippel, herhaal dat met een vers stukje tot hij er weer droog uit komt.
Been there done that. Kreeg mijn rem elke keer wel weer, met veel moeite, ingeremd maar elke keer moest ik het opnieuw doen.
Bedankt voor de reactie. Alles zit goed vast. Ik heb goed geluisterd met mijn vader maar het geluid komt van de achterrem af. Het lijkt erop dat bij elke tik de schijf een heel klein beetje draait. Kan dat kwaad?sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:13:
[...]
Ja dat klinkt zeker niet goed. Je moet systematisch alles nalopen. Beginnen met de bouten van je rem klauw en de bevestiging van je remschijf. Daarna de remblokjes controleren. Hoe heb je alles vast gezet? Op moment? Instructie boekjes van het frame en rem klauwen gevolgd? Zeker weten dat alle vul busjes onder je bouten zitten? Let Op de orientatie als ze sferisch/bol zijn.
Blijf eens met geknepen remmen stilstaan en dus de fiets een heen en weer vooruit achteruit. Zelfde geluid? Mooi dan kan je pa/broer/zus/ma/vriendin eens op je fiets gaan zitten en jij op je knieën met je gezicht dicht bij je rem klauw en kijken of je iets ziet bewegen of kiss waar het geluid exact vandaan komt.
Ik heb bij de servicebalie van fietsenzaak 12GO een filmpje laten zien van het geluid en daar zeiden ze dat het niks uit maakte. Maar ik vind het toch een raar geluid wat er naar mijn idee niet hoort. Vandaar dat ik het hier vraag.
Als ik de achterrem ingedrukt houd en druk zet op de fiets en heen en weer beweeg komt dit geluid van de achterrem af:
https://youtube.com/shorts/a4BNMdB08Nk?feature=shared
Vaak is dat t remblokje die beweegt.Luuc N schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:55:
[...]
Bedankt voor de reactie. Alles zit goed vast. Ik heb goed geluisterd met mijn vader maar het geluid komt van de achterrem af. Het lijkt erop dat bij elke tik de schijf een heel klein beetje draait. Kan dat kwaad?
Ik heb bij de servicebalie van fietsenzaak 12GO een filmpje laten zien van het geluid en daar zeiden ze dat het niks uit maakte. Maar ik vind het toch een raar geluid wat er naar mijn idee niet hoort. Vandaar dat ik het hier vraag.
Als ik de achterrem ingedrukt houd en druk zet op de fiets en heen en weer beweeg komt dit geluid van de achterrem af:
https://youtube.com/shorts/a4BNMdB08Nk?feature=shared
Ja hetzelfde probleem denk ik.KNed schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:28:
Lijkt het op dit probleem?
https://mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=83789
Vandaag eindelijk mijn epic kunnen op halen bij Unlimited Colors. Had hem medio Januari daar ingeleverd dus heeft uiteindelijk nog 1,5 maand geduurd. Maar het resultaat mag er zijn! Niets meer van te zien, inclusief het “chameleon eyris”/metalic effect is perfect over gespoten.Kluus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:43:
[...]
Ja klopt viel mij ook mee, eigenlijk een no-brainer, was best een opluchting toen ze bij UC de prijs noemden.
Ze zeggen dat ik even door kan maar ik heb inmiddels ook mijn Exceed van marktplaats af gehaald en die ben ik aan het klaar maken (goede wielen weer erin enzo) dus waarschijnlijk ga ik daar de komende tijd maar op biken, ben ook wel benieuwd hoe dat nu is na redelijk aan een fully gewend te zijn.
Ik denk dat ik hem ook niet meer ga verkopen, de pennningmeester thuis zei ook al: "dat je hem verkoopt, ik zou hem lekker als reserve houden" dus die goedkeuring heb ik al. Straks misschien gravel bandjes er op en dan wordt het mijn gravelbike of winter MTB. Biedingen op MP vielen sowieso ook nogal tegen voor een XT afgemonteerde carbon HT dus daarvoor hoeft het ook niet.
Verder mooi klusje in het vooruitzicht, ik heb me daar nog niet aan gewaagd met de MTB, op de racer doe ik wel alles zelf maar vering enzo laat ik graag aan anderen over. Wel leuk als je dat zelf kan.
:strip_exif()/f/image/mtzotx9pmrgmOptu050DuUig.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu maar weer snel ten velde!
Vraagje, ik heb een setje XT remmen (M8000) op marktplaats gescoord, ter vervanging van het MT400 setje wat op mijn Grand Canyon geïnstalleerd zat.
XT gebruikt een ander soort aansluiting, dat wist ik al, maar zit die ronde connector nu vast aan de kabel, of werkt dat ook met een olive/barb constructie? Het kan heel goed dat ik verkeerd zoek, maar ik zie dat ding alleen bij Temu verkocht worden.:strip_exif()/f/image/2TGFa5xPcB2SIdcLCzd74NDG.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht die connector inderdaad vast aan de kabel zitten dan denk ik dat ik de kabel gebruik die de vorige eigenaar er netjes op heeft laten zitten. Ik heb hem even langs mijn huidige kabel gelegd en hij lijkt ongeveer even lang te zijn. Dan moet ik alleen zorgen dat ik de kabel netjes door de framebuis krijg. Van boven naar beneden zou makkelijk zijn, maar dat lukt natuurlijk niet als die connector er nog op zit. Andersom ga ik nog wel iets voor moeten verzinnen om hem door het gat in het frame te krijgen.
XT gebruikt een ander soort aansluiting, dat wist ik al, maar zit die ronde connector nu vast aan de kabel, of werkt dat ook met een olive/barb constructie? Het kan heel goed dat ik verkeerd zoek, maar ik zie dat ding alleen bij Temu verkocht worden.
:strip_exif()/f/image/2TGFa5xPcB2SIdcLCzd74NDG.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht die connector inderdaad vast aan de kabel zitten dan denk ik dat ik de kabel gebruik die de vorige eigenaar er netjes op heeft laten zitten. Ik heb hem even langs mijn huidige kabel gelegd en hij lijkt ongeveer even lang te zijn. Dan moet ik alleen zorgen dat ik de kabel netjes door de framebuis krijg. Van boven naar beneden zou makkelijk zijn, maar dat lukt natuurlijk niet als die connector er nog op zit. Andersom ga ik nog wel iets voor moeten verzinnen om hem door het gat in het frame te krijgen.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Dit zit vast aan de leiding. Zijn er zelf wel in te persen. Leiding gebruiken die al op de remmen zitten. Lijkt mij persoonlijk de makkelijkste optie.
Voor barb en olive. Heb je als goed is de BH90 nodig en de MT900 gebruikt als goed is de BH59.
Voor barb en olive. Heb je als goed is de BH90 nodig en de MT900 gebruikt als goed is de BH59.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic