Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 260 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:48

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:45:
Dit zit vast aan de leiding. Zijn er zelf wel in te persen. Leiding gebruiken die al op de remmen zitten. Lijkt mij persoonlijk de makkelijkste optie.

Voor barb en olive. Heb je als goed is de BH90 nodig en de MT900 gebruikt als goed is de BH59.
Thanks, dan hou ik het inderdaad even bij de leiding die aan de rem vast zit. Nog even kijken hoe ik die door het frame-doorvoer-gat krijg. Ik denk dat ik er een versnellingskabel doorsteek naar beneden.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

je kunt oude leiding vast maken aan de nieuwe en die door het frame trekken. Rockshox heeft hiervoor de Rockshox barb connector. Deze kost 3 a 5 euro. Best handig tooltje om te hebben ;-)

https://www.bike24.com/p2114889.html

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:02:
je kunt oude leiding vast maken aan de nieuwe en die door het frame trekken. Rockshox heeft hiervoor de Rockshox barb connector. Deze kost 3 a 5 euro. Best handig tooltje om te hebben ;-)

Die ziet er wel handig uit, en als ik toch moet wachten totdat ik heb wat ik nodig heb, dan bestel ik die gelijk wel even mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daan_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:02:

Dat werkt niet voor een leiding met een banjo-aansluiting ;) Tenzij je een oud stuk leiding hebt wat je er doorheen kan trekken en dan de nieuwe leiding weer terug trekken.

Of wacht, je kan natuurlijk de banjo van je oude leiding afknippen 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Demo op 11-03-2024 14:43 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Oei, ik had me niet gerealiseerd dat ik ook andere schijven nodig zou hebben. Dat is wel even jammer zeg :'(
Leuk, zo'n impulsieve 'upgrade'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
Sherlock schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:32:
Oei, ik had me niet gerealiseerd dat ik ook andere schijven nodig zou hebben. Dat is wel even jammer zeg :'(
Leuk, zo'n impulsieve 'upgrade'...
Waarom past het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05
waarschijnlijk 6 bolt vs centerlock.
daar zijn ook adapters voor te vinden:
https://www.futurumshop.n...lock-naar-is-6-bolt.phtml
https://www.futurumshop.n...-adapter-universeel.phtml

maar die zijn natuurlijk ook niet gratis..
dus tenzij je XT schijven hebt, zou ik gewoon nieuwe schijven halen

ik had even de aanname gedaan dat het om een wielupgrade ging..

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 11-03-2024 16:06 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Omdat ik niet zo goed kan lezen schijnbaar. Past dus wel :X 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OK_o2R-F4EaXNMjx5F4KZBl0sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4KF7RWvsWp4h6Z2Ngzigm1M.jpg?f=fotoalbum_large
*2 staat voor Resin pads only, maar dat is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gaat gewoon werken. Zou ik mij geen zorgen om maken ;-) Kennis gebruikt zelfde rotors in samenwerking met set M9120 calipers.

[ Voor 38% gewijzigd door Daan_ op 11-03-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Prulleman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:44:
[...]

waarschijnlijk 6 bolt vs centerlock.
daar zijn ook adapters voor te vinden:
https://www.futurumshop.n...lock-naar-is-6-bolt.phtml
https://www.futurumshop.n...-adapter-universeel.phtml

maar die zijn natuurlijk ook niet gratis..
dus tenzij je XT schijven hebt, zou ik gewoon nieuwe schijven halen
vanwege zijn 'schrijven/text' ging ik ervan uit dat alleen klauwen nieuw waren. En volgens zijn die klauwen kwa installatie/afmeting vergelijkbaar.

Gelukkig lijkt alles te gaan passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:06:
[...]

vanwege zijn 'schrijven/text' ging ik ervan uit dat alleen klauwen nieuw waren. En volgens zijn die klauwen kwa installatie/afmeting vergelijkbaar.

Gelukkig lijkt alles te gaan passen
ik had aannames gedaan :) wielen / naven hadden er niks mee te maken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Sorry voor de verwarring mensen, was een beetje in paniek :/ Moet alleen even de barb/olive bestellen en dan pak ik dat Rockshox ding ook mee. En dan toch maar wat nieuwe pads ook.

edit:
De boel besteld bij r2-bike.com, die was echt een stuk goedkoper dan de andere duitse sites (en ze hadden ook nog eens alles wat ik wilde hebben). Ik had ze wel eens gezien, maar nooit eerder wat bij besteld.

[ Voor 37% gewijzigd door Sherlock op 11-03-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sherlock schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:12:
Sorry voor de verwarring mensen, was een beetje in paniek :/ Moet alleen even de barb/olive bestellen en dan pak ik dat Rockshox ding ook mee. En dan toch maar wat nieuwe pads ook.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/media.giphy.com/media/XH4tliyT7XBSw/giphy.gif?resize=500%2C203&ssl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat is jullie stem lengte op Enduro fiets? Heb je voorkeur voor kortere of langere stem op een Enduro?

Mijn Torque ON heeft 45mm stem. En laatst op zelfde type fiets met 35mm gereden. Dat voelde anders. Gevoel was dat fiets naar beneden toe scherper/directer aanvoelde. Dat wat ik op dat moment prettiger vond.

Wilde het stuur al vervangen voor een OneUp E bar. Gelijk een 35mm stem erbij besteld. Om eens langere periode met kortere stem te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 10:16
Daan_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:45:
Wat is jullie stem lengte op Enduro fiets? Heb je voorkeur voor kortere of langere stem op een Enduro?

Mijn Torque ON heeft 45mm stem. En laatst op zelfde type fiets met 35mm gereden. Dat voelde anders. Gevoel was dat fiets naar beneden toe scherper/directer aanvoelde. Dat wat ik op dat moment prettiger vond.

Wilde het stuur al vervangen voor een OneUp E bar. Gelijk een 35mm stem erbij besteld. Om eens langere periode met kortere stem te testen.
Sinds ik de Madonna heb een 35mm stem. Ik had eerst op de Ripmo 50 maar vind dit een stuk fijner rijden. Bochtenwerk lijkt scherper en afdalen meer controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Vraagje want ik kom er niet uit. Er zit speling op de as van mijn achterwiel. Dit is een 29” met een 135x10 QR naaf (met 6-bouts schijven). De lagers zijn vermoedelijk niet jofel meer, en als ik het goed begrepen heb zijn dit ‘ouderwetse’ lagers met een conus met kogeltjes erin. Blijkbaar een mooi lopende techniek maar voor mij moeilijk te onderhouden. Ik zou daarom graag een nieuw wiel (of alleen naaf) met industrielagers hebben, met de gedachte dat ik dat met de juiste gereedschappen simpel kan fixen (nieuw lager erin en weg speling op de as).

Ik begrijp dat 135x10 qr geen hele gangbare maat meer is, als ik kijk bij de grote webshops zie ik weinig tot eigenlijk geen opties. Sommige iets kleinere shops hebben wel een vervangend wiel maar dan niet met industrielagers.

Ben ik nou op zoek naar een onmogelijke optie of zoek ik gewoon op de verkeerde plek of kijk ik naar de verkeerde dingen? Fiets is van 2017 geloof ik, maar zo snel is de gebruikte techniek toch niet verouderd?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet onmogelijk. Ik zou eens gezocht topic maken op Mountainbike.nl. Daar zitten aantal wielbouwers en bikers die wel eens wat hebben liggen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:44
Ugchel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:36:
Vraagje want ik kom er niet uit. Er zit speling op de as van mijn achterwiel. Dit is een 29” met een 135x10 QR naaf (met 6-bouts schijven). De lagers zijn vermoedelijk niet jofel meer, en als ik het goed begrepen heb zijn dit ‘ouderwetse’ lagers met een conus met kogeltjes erin. Blijkbaar een mooi lopende techniek maar voor mij moeilijk te onderhouden. Ik zou daarom graag een nieuw wiel (of alleen naaf) met industrielagers hebben, met de gedachte dat ik dat met de juiste gereedschappen simpel kan fixen (nieuw lager erin en weg speling op de as).

Ik begrijp dat 135x10 qr geen hele gangbare maat meer is, als ik kijk bij de grote webshops zie ik weinig tot eigenlijk geen opties. Sommige iets kleinere shops hebben wel een vervangend wiel maar dan niet met industrielagers.

Ben ik nou op zoek naar een onmogelijke optie of zoek ik gewoon op de verkeerde plek of kijk ik naar de verkeerde dingen? Fiets is van 2017 geloof ik, maar zo snel is de gebruikte techniek toch niet verouderd?
Vraag me niet waarom, maar 135x10 QR is hetzelfde als 135x5 QR, alleen dan een andere benaming.
Hier vind je bijvoorbeeld zo een aantal wielsets die in jouw fiets zouden moeten passen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ugchel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:36:

Valt wel mee hoor en beste kans dat als je de lagers schoonmaakt, invet en weer stelt dat het gewoon weer goed is. Hoeft niks (buiten paar goedkope sleutels, wat lagervet & remmenreiniger oid) te kosten https://www.sheldonbrown.com/cone-adjustment.html Adjustment kan je ook zonder een tooltje te knutselen doen. gewoon spelingsvrij zetten maar niet te strak, beetje net als je vork in je head-tube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:19
Kan iemand mij vertellen wat nou de echte verschillen zijn tussen de Scott Scale 925 en de 930? Wat zorgt voor het prijsverschil en is dit het waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Lensent schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:59:
Kan iemand mij vertellen wat nou de echte verschillen zijn tussen de Scott Scale 925 en de 930? Wat zorgt voor het prijsverschil en is dit het waard?
gewicht, met name vanuit de crank (non series vs SLX), verder zijn de remmen minimaal beter op de 925.
Verder zijn eigenlijk alle componenten vrijwel gelijk, velgen, banden, shifters, derailleur.

ik denk niet dat het prijsverschil terecht is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
@Lensent Goedkopere crankset, remmen en achternaaf. Denk dat je alleen iets merkt van de remmen, die zijn echt een generatie ouder. Maar als je van een 26"er met velgremmen komt altijd een verbetering.
Achternaaf zou je ook wel iets van kunnen merken in onderhoud, niet dat die MT401 geweldig is, daar kan je binnen een paar jaar ook wel problemen mee verwachten als je wat fanatieker fietst.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik rijd nu op een 2021 Cube Attention SL dus qua specs wordt het sowieso beter. Dank voor de antwoorden.
Met een budget van 2500e en de wens voor een carbon XC hardtail, wat zouden jullie dan aanraden?

Voorkeur voor Shimano en wil bredere tubeless banden kunnen steken (2.4 voor en 2.35 achter).
Ik fiets elke week gemiddeld 30 a 50 km maar doe ook aan toertochten mee. Vind gravelen ook leuk, en doe een of twee keer per jaar een 100 km rit.

Technischer dan Lemelerberg en Hellendoorn wordt het voor mij niet en heb ook die ambities niet.

2500 is wel echt de max-max. 2000 is fijner.

[ Voor 50% gewijzigd door Lensent op 12-03-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ajaxestria schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Vraag me niet waarom, maar 135x10 QR is hetzelfde als 135x5 QR, alleen dan een andere benaming.
Hier vind je bijvoorbeeld zo een aantal wielsets die in jouw fiets zouden moeten passen!
Dat had ik zelf niet zo snel ge- of bedacht, bedankt ik ga er eens naar kijken :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
Lensent schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:31:
Ik rijd nu op een 2021 Cube Attention SL dus qua specs wordt het sowieso beter.
Zou mij tegen vallen voor wat je uitgeeft. qua afmontage is hij nagenoeg identiek aan de 930 (als dit de cube is). enige upgrade die je dan hebt is een carbon frame en 1-2kg lichter.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:59
Lensent schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:31:
Ik rijd nu op een 2021 Cube Attention SL dus qua specs wordt het sowieso beter. Dank voor de antwoorden.
Met een budget van 2500e en de wens voor een carbon XC hardtail, wat zouden jullie dan aanraden?

Voorkeur voor Shimano en wil bredere tubeless banden kunnen steken (2.4 voor en 2.35 achter).
Ik fiets elke week gemiddeld 30 a 50 km maar doe ook aan toertochten mee. Vind gravelen ook leuk, en doe een of twee keer per jaar een 100 km rit.

Technischer dan Lemelerberg en Hellendoorn wordt het voor mij niet en heb ook die ambities niet.

2500 is wel echt de max-max. 2000 is fijner.
Ik heb zelf een paar jaar geleden een tweedehands Sensa Fiori Evo gekocht. Die komen tweede hands regelmatig voor +- 1500 voorbij. Nieuwe cassette en revisie van de vering (als het nodig is) en je heb hebt een heel mooie fiets voor minder dan 2000 euro.
Heb zelf wel een dropper er op gezet, dat vind ik toch echt wel een toevoeging.

https://www.marktplaats.n...-graphite-mountainbike-29 **Dit is niet mijn fiets. Maar alleen een voorbeeld dat ze regelmatig worden aangeboden.

[ Voor 3% gewijzigd door kippy op 12-03-2024 10:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als iemand nog iets bij Bike-components.de wilt bestellen. Met
code:
1
7U3DA6YC*
krijg je gratis verzending, weekje geldig. (Dacht meldt het hier in plaats van de kortingscode topic aangezien hier meer gebruikers van bike.components zitten),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15
Lensent schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:59:
Ik heb een scale 925 2022. Verschil was toen ook niet heel groot, looks van de fiets gaf me al een richting en de beschikbaarheid deed de rest. Geen spijt van, het is een heerlijke fiets. Maar dat zal voor de 930 niet anders zijn ;) Pricing van Scott is me al eens eerder opgevallen, niet altijd even logisch, maar wellicht zit er op de 925 meer marge en kan je wat meer korting bedingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Mistraller op 12-03-2024 11:00 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
GWBoes schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Zou mij tegen vallen voor wat je uitgeeft. qua afmontage is hij nagenoeg identiek aan de 930 (als dit de cube is). enige upgrade die je dan hebt is een carbon frame en 1-2kg lichter.
Qua moderne geo levert het veel op is mijn verwachting eigenlijk en ben ik van de 2.25 op 21mm wielen af ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ajaxestria schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:52:
[...]

135x9 zou je ook nog tegen kunnen komen :X De as heeft M10x1 schroefdraad, maar soms afgeplatte/afgedraaide einden (9 mm) en een gaatje waar een 5 mm snelspanner doorheen gaat. Vandaar dat er drie benamingen voor dezelfde standaard zijn... Fijn bij shops waar je maar één optie tegelijk kunt filteren.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GWBoes schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Same, die scott is qua geo wel wat beter maar ook niet het toppunt van moderniteit. Vind het vooral heelveel geld. Hoop dat hij/zij er veel vanaf kan onderhandelen.

Verschil tussen 930 & 925 vind ik weinig impressive en zou ik voor dat geld zeker niet doen. Voor dat geld kan je tzt. Als je het nodig vind upgraden naar wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:48
GoldenSample schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Same, die scott is qua geo wel wat beter maar ook niet het toppunt van moderniteit. Vind het vooral heelveel geld. Hoop dat hij/zij er veel vanaf kan onderhandelen.
Ik vind het ook echt heel veel geld. Er is ook weinig bijzonders te koop als ik even snel kijk. Waar is de tijd dat je voor 2000-2500 een dikke carbon hardtail kon kopen :|

Ik ben nu zelf een stalen hardtail aan het opbouwen en ik kom uit op betere componenten. Het frame en de achter derailleur zijn gebruikt (beide nog geen jaar oud), rest nieuw (vooral via hele scherpe aanbiedingen van RCZ bikeshop).
Als ik een chinees carbon frame had gekozen, was ik rond de 2500 uitgekomen. met dit stalen frame zit ik rond de €2100,-/€2200,-. Dan moeten fabrikanten dat toch ook kunnen?
Korte samenvatting van onderdelen:
Volledig GX aandrijving en xx1 ketting
DTswiss XR1700 wielen
Rockshox SID 120mm vork
Magura MT5 remmen
stuur, stuurpen, pedalen en dropper van oneup
Dit alles op een Stanton Sherpa frame

Ben benieuw hoe die gaat bevallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:59
Omdat mijn Unit helaas behoorlijk wat lakschade had, tot op het kale staal aan toe was het tijd voor een nieuw kleurtje. Ik wilde wel bij groen blijven, maar toch iets anders. Net dus eindelijk op kunnen halen en ben er echt heel erg tevreden mee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yU777-Rn942Il0XlIfcUpOQA88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVyTf2erEDZ66nm1Vp3jgW46.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWamm0utzXTGIC3ArNTK313_rm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mSOpb0FZvcUXwYOjUuKO1yG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen toch nog maar wat InvisiFrame gaan bestellen want ik wil het nu toch wel goed houden op de probleem punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:48
ZanielGa schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:18:
Omdat mijn Unit helaas behoorlijk wat lakschade had, tot op het kale staal aan toe was het tijd voor een nieuw kleurtje. Ik wilde wel bij groen blijven, maar toch iets anders. Net dus eindelijk op kunnen halen en ben er echt heel erg tevreden mee.[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu alleen toch nog maar wat InvisiFrame gaan bestellen want ik wil het nu toch wel goed houden op de probleem punten.
Erg mooie fiets, kleur staat hem goed!
Maar staan de remhendels niet erg ver naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
rp87 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:56:
[...]

Erg mooie fiets, kleur staat hem goed!
Maar staan de remhendels niet erg ver naar beneden?
Stuur zit er redelijk recent op en heb hem net voordat die naar de spuiter ging iets naar beneden gedraait omdat de back/up sweep niet helemaal naar het zin was, daardoor zijn de remhendels iets verder naar beneden gegaan maar geen kans meer gehad om dat verder nog meer te finetunen. Dus dat zal waarschijnlijk nog wel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Sinds ik de Madonna heb een 35mm stem. Ik had eerst op de Ripmo 50 maar vind dit een stuk fijner rijden. Bochtenwerk lijkt scherper en afdalen meer controle.
De 35mm OneUp stem vandaag binnen gekregen en net gemonteerd. Nu alleen wachten op de E bar. Deze opmaat zagen (780) en dan zaterdag en zondag eens testen hoe dit gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
GoldenSample schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Verschil tussen 930 & 925 vind ik weinig impressive en zou ik voor dat geld zeker niet doen. Voor dat geld kan je tzt. Als je het nodig vind upgraden naar wat je zelf wilt.
Wat zie jij in dit segment wel als modern? XC tm 2500e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lensent schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Wat zie jij in dit segment wel als modern? XC tm 2500e?
Ben niet zo thuis in de XC hardtails maat kijkende dat een Epic tegenwoordig een Balhoofdhoek van 66 graden heeft en dan te bedenken dat de balhoofd hoek bij een hardtail steiler wordt vraag ik me af wat je met een fiets als zo een Scott scale nieuw doet. Van zn nerveus steile vork ga je geen seconde harder fietsen.

Maar goed ik ben dan ook een trail/all-mountain fietser die het liefst Enduro zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik vind het moeilijk inschatten hoeveel graden een verschil maakt. Is 1 graad veel, 0,5 veel? Geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:18:
[...]

Ben niet zo thuis in de XC hardtails maat kijkende dat een Epic tegenwoordig een Balhoofdhoek van 66 graden heeft en dan te bedenken dat de balhoofd hoek bij een hardtail steiler wordt vraag ik me af wat je met een fiets als zo een Scott scale nieuw doet. Van zn nerveus steile vork ga je geen seconde harder fietsen.

Maar goed ik ben dan ook een trail/all-mountain fietser die het liefst Enduro zou doen.
(y)

Hier het topmodel gehad van de Scott Scale (2019 model). Ik was met de Scale die nog net geen 9 kilo woog niet sneller dan met de 12 kilo wegende Canyon Neuron (2020 model).

Wat ik wel achter kwam dat ik meer fun had op de fully (Neuron) al wilde ik dat eerste maanden niet erkennen ;-)

Geometrie is door de jaren heen van de Scale ook aan veranderen, zodat deze met de neus naar beneden prettiger aanvoelt. Het blijft een XC fiets. En dat moet je liggen.

Mij persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar de wat meer uitdagende stukjes. Persoonlijk vind ik deze stukken niet fijn meer rijden met een fiets zoals de Scale. Ben ook heel stuk langzamer naar beneden met een dergelijke fiets. Dan met een trail/enduro fully.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:16
@Daan_ de vraag is echter of dat sneller dalen niet gewoon komt doordat je met eenn fully rijdt.
Mijn eerste tocht met een fully is lang geleden en op de eerste de beste afdaling merkte ik al een heel groot verschil. Waarbij ik eerst anderen volgde, knalde ik gewoon naar beneden met de fully.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:41:
@Daan_ de vraag is echter of dat sneller dalen niet gewoon komt doordat je met eenn fully rijdt.
Mijn eerste tocht met een fully is lang geleden en op de eerste de beste afdaling merkte ik al een heel groot verschil. Waarbij ik eerst anderen volgde, knalde ik gewoon naar beneden met de fully.
Merkte al groot verschil toen ik keer op een trail/enduro HT hier op de leuke stukjes naar benden ging.

Fully geeft op de leuke wat meer uitdagende afdalingstjes net wat meer grip en zo ook snelheid.

Aanname: denk dat gros van de Tweakers in dit topic XC georiënteerd zijn. (gemiddelde NL routes) En klein deel Enduro en/of Bikeparks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
GoldenSample schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:18:
[...]

Mijn Scale 2022 heeft een 69 hoek; vanaf model 2023 is dat 67,9.
Blijft XC maar ook Scott heeft de geo al wel aangepast in elk geval. Mis dit zelf niet, ik heb hier geen lastige trails en vind gravelen op deze fiets ook heerlijk.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 20:12
Specialized heeft de nieuwe Epics uitgebracht en ze hebben zowaar de BRAIN unit eruit geschreven. De topmodellen hebben een Sram elektrische lock out maar de gewone een gewone lock-by-wire optie. Dan is de magie/meerwaarde van de Epic ook wel weg tov de Scotts/etc van deze wereld, zeker gezien dat de meerprijs alleen maar hoger is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De RockShox Flight Attendant is iets meer dan alleen elektrische lockout. Computer die erin zit en automatisch locked etc. werkt erg goed. Goed dat het eindelijk beschikbaar komt voor de XC rijders.

Rijdt nu iets meer dan jaar met een Trail fiets die voorzien is van 150mm RockShox Flight Attendant. En het werkt stiekem toch erg goed. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:24
Lensent schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:01:
Ik vind het moeilijk inschatten hoeveel graden een verschil maakt. Is 1 graad veel, 0,5 veel? Geen idee..
1 graad is best veel.

Scott is nu eenmaal erg weinig bang for buck. Mijn Gambler gaat ook weg: slechtste fiets die ik tot nog toe had.

Canyon bv veel beter in bang for buck, Radon is met huidige acties wellicht ook interessant. Maar geen ervaring met dat merk. Ghost misschien ook.

Maar goed ik zit ook niet in XC segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Op mijn 2022 spark zitten standaard angle cups. 66.0 of 67.2 (of met wat meer moeite dan enkel draaien 66.6). Ik heb zowel 66.0 als 67.2 geprobeerd. 66.0 zelfs onbewust, want ik ging er vanuit dat de RC versie op 67.2 afgeleverd zou worden. Na even wennen (kwam van een hardtail met 69) was de fiets ongeveer even snel op een rondje Dorst (typisch vlak NL xc rondje met veel bochten). Nadat iemand me erop gewezen had dat niet alle sparks op 67.2 de fabriek verlaten heb ik het gechecked en om gezet van 66 naar 67.2. Het voelt op 67.2 net wat makkelijker aan. (De fiets gaat wat makkelijker door de bocht). Qua stabiliteit is 66 niet nodig als je amper naar beneden gaat. Dus ik laat em op 67.2 staan. Mocht ik bv een hele week naar de Ardennen of verder gaan, dan zou ik er over nadenken om de cups te draaien..
Uiteindelijk is met beide prima te fietsen en hangt het van het terrein af wat net wat makkelijker gaat of wat meer vertrouwen geeft. En ook een kwestie van even wennen... Ik moest meer wennen aan 66.0 dan aan 67.2 omdat ik simpelweg altijd steilere fietsen heb gehad.

Kortom, voor NL xc gebruik (dat is dus niet zoals [@Daan_ door het Reichswald stuitert) is er niks mis met bv 68 graden. Ga je heus niet gelijk mee over de kop als je een keer een afdaling doet. Zoek je regelmatig wat ruiger terrein op terrein op is 66 prima. Ook daar kan je prima een vlak bochtig xc rondje mee rijden.

(Grootste verschil in snelheid op een simpel hardpack xc rondje ga je zien door echte xc banden met weinig grip en weinig rolweerstand te gebruiken)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:13:
Op mijn 2022 spark zitten standaard angle cups. 66.0 of 67.2 (of met wat meer moeite dan enkel draaien 66.6). Ik heb zowel 66.0 als 67.2 geprobeerd. 66.0 zelfs onbewust, want ik ging er vanuit dat de RC versie op 67.2 afgeleverd zou worden. Na even wennen (kwam van een hardtail met 69) was de fiets ongeveer even snel op een rondje Dorst (typisch vlak NL xc rondje met veel bochten). Nadat iemand me erop gewezen had dat niet alle sparks op 67.2 de fabriek verlaten heb ik het gechecked en om gezet van 66 naar 67.2. Het voelt op 67.2 net wat makkelijker aan. (De fiets gaat wat makkelijker door de bocht). Qua stabiliteit is 66 niet nodig als je amper naar beneden gaat. Dus ik laat em op 67.2 staan. Mocht ik bv een hele week naar de Ardennen of verder gaan, dan zou ik er over nadenken om de cups te draaien..
Uiteindelijk is met beide prima te fietsen en hangt het van het terrein af wat net wat makkelijker gaat of wat meer vertrouwen geeft. En ook een kwestie van even wennen... Ik moest meer wennen aan 66.0 dan aan 67.2 omdat ik simpelweg altijd steilere fietsen heb gehad.

Kortom, voor NL xc gebruik (dat is dus niet zoals [@Daan_ door het Reichswald stuitert) is er niks mis met bv 68 graden. Ga je heus niet gelijk mee over de kop als je een keer een afdaling doet. Zoek je regelmatig wat ruiger terrein op terrein op is 66 prima. Ook daar kan je prima een vlak bochtig xc rondje mee rijden.

(Grootste verschil in snelheid op een simpel hardpack xc rondje ga je zien door echte xc banden met weinig grip en weinig rolweerstand te gebruiken)
Het is maar net wat je zoekt inderdaad maar alsnog zou ik er gewoon niet zo veel geld aan uitgeven tov. de huidige fiets. Maar kijk natuurlijk niet in de Portomonnee. Ook de 'boswielren' rondjes worden langzaam maar zeker wat technischer en dat rijd gewoon beter/prettiger met een moderner frame terwijl het, buiten wat wennen, niet in de weg zit voor de snelheid (zie ook de nieuwe Epic). Een weer volgende fiets in dezelfde categorie gaat weer iets 'moderner' zijn, waarom die geometrie nu al niet kopen dan?

Dat je er prima mee naar beneden komt is natuurlijk niet helemaal het criterium, dat kom ik op het meeste in NL ook wel met mijn 2006 Trek 6500 met elastomeer vork.

Overigens denk ik dat een niet klein deel van de 'echte' XC mountainbikers misschien ook wel er beter aan doet om misschien een moderne gravelbike met geveerde vork te rijden als het om snelheid gaat.

Anyway met een scott scale dus niet direct dit proberen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 14:09
Op mijn oude mtb zit nog 2x9 Sram (24/36 T/ 11–34 T).
Wil eigenlijk cassette, kettingbladen voor en ketting vervangen.

Als ik toch al ga vervangen zou het financieel de moeite zijn om er gelijk 1x 10 of 11 speed van te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

StygMa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:42:

Als ik toch al ga vervangen zou het financieel de moeite zijn om er gelijk 1x 10 of 11 speed van te maken?
Oude 2x9 speed handel is wel erg goedkoop maar aan de andere kant, een mooi setje 1x10 of 11 van Shimano of Microshift kost ook niet zo veel:
https://www.bike-discount...chaltgruppen?p=1&o=3&n=48

Moet je alleen nog een Narrow-wide chainring (zou lekker een 32 oid doen) er bij halen. Of een voordelige crankset van Shimano.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 14-03-2024 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:28:
[...]

[YouTube: Spaarnwoude]
Dat is meer voor Gravelbikes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat sowieso, daar ben ik gebrek aan skill compenseren met veerweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Dat sowieso, daar ben ik gebrek aan skill compenseren met veerweg ;)
Ach ja, mijn wielen verlaten de grond al niet eens dus de vering heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
GoldenSample schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Overigens denk ik dat een niet klein deel van de 'echte' XC mountainbikers misschien ook wel er beter aan doet om misschien een moderne gravelbike met geveerde vork te rijden als het om snelheid gaat.

[YouTube: Spaarnwoude]
Scale is een CAT 3 fiets.

Cat 3: volgens scott zijn dat intended drops/jumps <60cm
https://medias.ssg-servic...gConditions_130720-EN.pdf

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

1x10 is prima als je alleen bos doet. Als je 'verbindingsstukken' hebt of gewoon een stuk weg wilt fietsen trap je je met 1x10 het laplazerus om een beetje tempo te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:44

Kluus

Gang is alles

Fedde schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:41:
Specialized heeft de nieuwe Epics uitgebracht en ze hebben zowaar de BRAIN unit eruit geschreven. De topmodellen hebben een Sram elektrische lock out maar de gewone een gewone lock-by-wire optie. Dan is de magie/meerwaarde van de Epic ook wel weg tov de Scotts/etc van deze wereld, zeker gezien dat de meerprijs alleen maar hoger is geworden.
Dat is inderdaad wel jammer dan, persoonlijk vind ik (ondanks alle haat die het krijgt) de brain best goed werken, die Flight Attendent is dus blijkbaar te prijzig om ook op de "betaalbare" modellen te krijgen. Wat ik wel een pre vind van de Epic 8 Pro en Expert is dat ze de kabels nog gewoon lekker buitenom hebben lopen.

Hopelijk blijft de brain nog wel lang te servicen, dan ben ik vooralsnog nog wel blij dat ik een van de laatste Epics met brains onder mijn kont heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:27

Ik fiets 1*10 en heb eigenlijk nergens last van. 36 voor, 11-42 achter is voor NL echt overal prima. Wel een beetje een gatenkaas maar daar een je zo aan. Rij regelmatig ca 20 km over de weg naar een route en dat gaat dus prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
IJsbeer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:14:
[...]

1x10 is prima als je alleen bos doet. Als je 'verbindingsstukken' hebt of gewoon een stuk weg wilt fietsen trap je je met 1x10 het laplazerus om een beetje tempo te houden.
Met een 36/11 op een 26inch ga je met een cadans van 90 toch nog zo'n 37km/u dus dat valt ook nog wel mee. En 35 als je een 34 voor neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 15-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 21:22

steel123

Cryman9

IJsbeer schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:14:
[...]
1x10 lijkt me vooral nadelig dat je geen klein verzet heb voor steile hellingen.
De zwaarste versnelling is hetzelfde als bij 1x12?
dt_swiss schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:49:
[...]
Ik fiets 1*10 en heb eigenlijk nergens last van. 36 voor, 11-42 achter is voor NL echt overal prima. Wel een beetje een gatenkaas maar daar een je zo aan. Rij regelmatig ca 20 km over de weg naar een route en dat gaat dus prima
Persoonlijk zou ik met 36/42 toch regelmatig tekort komen. Al is dat dan voornamelijk in Limburg.

[ Voor 37% gewijzigd door steel123 op 15-03-2024 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De OneUp stem 35mm en E Bar met 35mm rise gemonteerd. Oude stem was 45mm en stuur had 30mm rise. Was gister wel even wennen in het zeik natte Witten (DE). Nog even ongepland bodem onderzoek gedaan in de blub :F

Vandaag lokale lusjes gedaan en daar merkte ik het verschil nu echt goed. Zit nu wat meer naar achter en dit geeft gelijk betere balans. Zeker met de neus naar beneden. En gelijk de 220mm rotors kunnen testen (Power) O-)

Volgende week eens met 160mm cranks testen op de Torque ON (nu 165mm). Op de Spectral 160mm. En dat bevalt goed. Zit allen beetje dat het zadel dan te hoog is? (te weinig drop 170mm) dat volgende week eens ervaren.

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 18-03-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik wil mijn fiets een nieuw kleurtje geven. Welke merk spuitbussen raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Urbanized schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
Ik wil mijn fiets een nieuw kleurtje geven. Welke merk spuitbussen raden jullie mij aan?
Besef je wel dat het erg lastig is om het zelf netjes te doen (en netjes te houden). Zou ivm laagdikte en hardheid voor een goede 2K lak gaan anders krast het er zo vanaf. Kan je helaas geen tips qua merken geven.
steel123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:39:
[...]

1x10 lijkt me vooral nadelig dat je geen klein verzet heb voor steile hellingen.
De zwaarste versnelling is hetzelfde als bij 1x12?

[...]

Persoonlijk zou ik met 36/42 toch regelmatig tekort komen. Al is dat dan voornamelijk in Limburg.
Same, moet om dit soort opmerkingen ook altijd een beetje om lachen. Het verschilt zo ontzettend veel waar je rijd en hoe getraind je bent. Sure mijn conditie is niet het beste gezien ik vooral in zone 4 rijd maar: 36x42 op 26inch wiel is ongeveer 15% zwaarder ivm met 30x42 op 29inch. Mooi niet dat ik in 3 rondjes Spaarnwoude de Steile klim achter Snowworld op rijd. Zijn er gerust zat die het doen maar erg weinig daarvan zullen op een forum als dit vragen of hun 26 inch fiets naar een 1x10 ombouwen een goed idee is en welk verzet ze zullen nemen.

Sowieso, op menig vuilnisbelt rondje zitten gewoon wat flink steile stukjes die het overgrote deel echt niet op zo een verzet omhoog ramt. Zal in zuid Limburg ook wel voorkomen. Dat het op het gemiddelde rondje in de duinen of op de Veluwe/Utrechtse heuvelrug idd allemaal wel mee valt zal gerust, maar dat is toch echt wel een mindere categorie steil over het algemeen. Op een Spaarnwoude ga je in 7 kilometer ruim 350 meter omhoog oid, daar doe je op de Utrechtseheuvelrug 2 a 3x meer kilometers over tenzij je op Kwintelooijen rijd welke in de buurt komt maar door wat gelijkmatiger te zijn toch minder intens/steil is.
Daan_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:19:
De OneUp stem 35mm en E Bar met 35mm rise gemonteerd. Oude stem was 45mm en stuur had 30mm rise. Was gister wel even wennen in het zeik natte Witten (DE). Nog even ongepland bodem onderzoek gedaan in de blub :F

Vandaag lokale lusjes gedaan en daar merkte ik het verschil nu echt goed. Zit nu wat meer naar achter en dit geeft gelijk betere balans. Zeker met de neus naar beneden. En gelijk de 220mm rotors kunnen testen (Power) O-)

Volgende week eens met 160mm cranks testen op de Torque ON (nu 165mm). Op de Spectral 160mm. En dat bevalt goed. Zit allen beetje dat het zadel dan te hoog is? (te weinig drop 170mm) dat volgende week eens ervaren.

Vandaag de landing van de drop-in bij de step-up afgemaakt. De drop is +/- 120cm. Kleine drop die je voldoende snelheid geeft voor de step-up. De drop die er naast ligt is iets technischer. Maar ook erg leuk. ;)

[Afbeelding]
Als ik een keertje weer die richting op ben ga ik ook maar eens net over de grens in jouw lokale omgeving neuzen!

[ Voor 36% gewijzigd door GoldenSample op 18-03-2024 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op maandag 18 maart 2024 @ 01:53:
[...]

Sowieso, op menig vuilnisbelt rondje zitten gewoon wat flink steile stukjes die het overgrote deel echt niet op zo een verzet omhoog ramt.
Zal je nog best verbazen op wat voor verzet je die steile stukjes omhoog kan komen als je echt wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Urbanized schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
Ik heb de carbon achtervork van een racefiets ooit afgelakt met Maston (oa te koop bij hornbach), eerst de kunststof primer en daarna de 2k clearcoat. Fiets is nu weg maar dat is altijd goed blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:29:
[...]

Zal je nog best verbazen op wat voor verzet je die steile stukjes omhoog kan komen als je echt wilt
Meeste mensen zijn gewoon van die ontzettende slappelingen net als ik.

Echt wat wil je horen, dat je geweldig bent of een goeroe die zorgt dat mensen zich zelfs op een single speed omhoog manifesteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Meeste mensen zijn gewoon van die ontzettende slappelingen net als ik.

Echt wat wil je horen, dat je geweldig bent of een goeroe die zorgt dat mensen zich zelfs op een single speed omhoog manifesteren?
Slappeling ? Of je krijgt meer energie van naar beneden stuiteren O-) Hoevaak ik hier op lokale rondje niet mensen tegenkom die hun fiets omhoog duwen. En met big smile naar beneden knallen.

Krijg mijn plezier ook meer van met de neus naar beneden. En om zo vaak mogelijk naar benden te kunnen stuiteren. Gebruik ik een E. Gemiddeld rondje is hier al snel 2000 hoogtemeters. Zie ik mij niet 2 a 4x per week doen op de normale fully. Ieder zo zijn eigen ding ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 18-03-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:05

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ZanielGa schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:29:
[...]

Ik reed op mijn tracklocross fixie met vaste 47x20 een keer omhoog bij het kasteel in Bad Bentheim, daarvan leer je versnellingen wel waarderen! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben blij met mijn 30x50, moet er niet aan denken om een 36 voorop te hebben liggen.

Klimmen is een noodzakelijk kwaad, moet je geen strijd van willen maken.

Voor een 10 speed conversie kan ik MicroShift Advent X aanbevelen, die hebben een wide range cassette 11-48.

[ Voor 25% gewijzigd door drBunhead op 18-03-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 12:42
Vervangen, of kan ik hier nog wel even mee door rijden? :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qowNiUR.jpeg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb met zo beschadiging wel eens jaar door gereden. Toen vervangen voor andere, maar niet om dat deze het had begeven. Meer profiel.

Het is en blijft een gok ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Denk dat het ook belangrijk is om te weten waar je gaat rijden en in hoeverre je de band belast. En tubeless of met binnenband?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
als je tubeless rijdt, kan je een biba plakker er aan de binnenkant tegenaan doen, dan hou je de boel in ieder geval nog een beetje bij elkaar..

verder zou ik er in de buurt van huis/auto nog wel even mee rijden, maar ik zou voor een weekendje ardennen, toch een andere band erop leggen, op sommige momenten wil je gewoon het risico op ellende zo klein mogelijk maken

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:58:
Vervangen, of kan ik hier nog wel even mee door rijden? :)

[Afbeelding]
Lekker doorrijden, zou hem als je snellere/hoge risico dingen gaat rijden wel enkel achter gebruiken. Mijn risico tolerantie is misschien relatief hoog maar zie hier, als achterband echt weinig kwaad in. Gewoon af en toe even checken of je geen uitstulpingen of inscheuring krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:48
Whoop, whoop, Hans Becking en Wout Alleman hebben de 2de etappe van de Cape Epic gewonnen. En pakken ook de leiding in het klassement!

Live stream: YouTube: LIVE | STAGE 2 | 2024 Absa Cape Epic

[ Voor 30% gewijzigd door Joris748 op 19-03-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:48
Ik krijg weer kriebels in mijn buik en kippenvel over mijn hele lichaam als ik die beelden zit te kijken.

En dan besef ik dat het alweer 15 jaar geleden is dat ik meegedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
Zijn er hier mensen met een Spinder xplorer+ of tx2 fietsendrager? Ik heb deze zojuist binnen als vervanging voor een pro user. Ook naar hapro gekeken maar begreep dat deze enkel de bovenbuis kan (ook prima).

Eerst indruk is perfect. Fietsen passen er super makkelijk op en raken elkaar bij lange na niet. Ideaal dus voor een fully. Carbon ook, want je kan de zadelbuis of zadelpen klemmen.

Echter. Als ik de armen maximaal uitschuif is er redelijk wat speling. Hierdoor kunnen de fietsen een beetje wiebelen. Deze ruimte is er dus, geen geen probleem. Maar toch. Is dit normaal?

Als ik de fiets iets lager pak is de hele boel super stabiel

[ Voor 6% gewijzigd door twowheeler op 20-03-2024 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:24
twowheeler schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:23:
Zijn er hier mensen met een Spinder xplorer+ of tx2 fietsendrager? Ik heb deze zojuist binnen als vervanging voor een pro user. Ook naar hapro gekeken maar begreep dat deze enkel de bovenbuis kan (ook prima).

Eerst indruk is perfect. Fietsen passen er super makkelijk op en raken elkaar bij lange na niet. Ideaal dus voor een fully. Carbon ook, want je kan de zadelbuis of zadelpen klemmen.

Echter. Als ik de armen maximaal uitschuif is er redelijk wat speling. Hierdoor kunnen de fietsen een beetje wiebelen. Deze ruimte is er dus, geen geen probleem. Maar toch. Is dit normaal?

Als ik de fiets iets lager pak is de hele boel super stabiel
Ik heb een veel oudere voorlopen van die Spinder (2010 oid), maar met dezelfde twee armen er tussen: ja het wiebelt wat. Ik klem de meeste (carbon) fietsen ook om zadelpen.

Bij deze oudere is de tussenafstand ook zo gering dat een vorkpoot de as/achterbrug van de andere fiets dynamisch kan raken, maar statisch is daar ook ruimte. Ik had daar altijd wat badstof tussen vastgezet met minispanbandje om vork. Maar de nieuwere zal wat ruimer zijn. Iig even kijken hoever voorwiel kan wiebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:18
Gister voor het eersr onderhoud gedaan aan mijn mtb :)F
op het schoonhouden na
de remmen begonnen te piepen
nu heb ik de slag te pakken
Wanneer moet je je casette vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:36:
Gister voor het eersr onderhoud gedaan aan mijn mtb :)F
op het schoonhouden na
de remmen begonnen te piepen
nu heb ik de slag te pakken
Wanneer moet je je casette vervangen?

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Iemand nog een goede tip voor een achterspatbord voor de Grand Canyon? Ik wil er al heel lang niet aan, maar af en toe is het toch wel zeer handig... Zeker met al die nattigheid die nu nog steeds in de grond zit en wat er de komende tijd weer aan zit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knightofn1
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

Sherlock schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:53:
Iemand nog een goede tip voor een achterspatbord voor de Grand Canyon? Ik wil er al heel lang niet aan, maar af en toe is het toch wel zeer handig... Zeker met al die nattigheid die nu nog steeds in de grond zit en wat er de komende tijd weer aan zit te komen.
ik heb zelf een BBB BFD-16R GrandProtect achterspatbord op mijn grand canyon. werkt prima en je kan hem er weer zo afhalen zodra het weer wat droger is.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:53:
Had tijdje zo'n kleintje edie je onder zadel klemde, maar die deed niet veel ;-) Vorig jaar een SKS Mudrocker gekocht. Makkelijk te monteren en verwijderen, maar het is wel een heel apparaat 8)7

Merk dat ik hem tegenwoordig niet meer op de fietsen zet. Regenbroek aan en gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Die Mudrocker lijkt me wel een mooie, voor het zicht op internet zit die ook 'stevig' vast. (?) Dus als je een drop neemt dat hij niet ineens tegen je achterband aan klettert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:13:
Die Mudrocker lijkt me wel een mooie, voor het zicht op internet zit die ook 'stevig' vast. (?) Dus als je een drop neemt dat hij niet ineens tegen je achterband aan klettert?
Komt wel eens tegen achterband aan, maar daar niet echt aan gestoord ;-)

En wat is een drop 20cm of 200cm. Dropje van 120cm ging prima met de mudguard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Komt wel eens tegen achterband aan, maar daar niet echt aan gestoord ;-)

En wat is een drop 20cm of 200cm. Dropje van 120cm ging prima met de mudguard.
Een drop van 200cm noem ik een afgrond :o Denk dat ik max 50cm 'drop' zonder het in mijn broek te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Een drop van 200cm noem ik een afgrond :o Denk dat ik max 50cm 'drop' zonder het in mijn broek te doen.
Dat moet goed gaan met de Mudguard. Zal keer tegen je achterwiel aan komen, maar dat is geen groot probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Thanks, ik ga hem maar eens bestellen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:30

McLambo

MTB Junky

knightofn1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:26:
[...]

ik heb zelf een BBB BFD-16R GrandProtect achterspatbord op mijn grand canyon. werkt prima en je kan hem er weer zo afhalen zodra het weer wat droger is.
Dezelfde heeft mijn zoon op zijn GC, erg trevreden over:

Ik heb zelf een soortgelijke van hetzelfde merk, maar dan aan het eind nog een breder stuk om de spatters van het wel tegen te houden. Kom van de meest gore baggertochten met een schone rug thuis. Tevens wordt er een hoop drek weggehouden bij de schanierpunten van mijn fully.

Niet zo sexy, maar wel heel doeltreffend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afgelopen zaterdag na ochtendje (zeik nat) Witten(DE). Zag mijn kleding er zo uit Ow had nog wel keer schuiver gemaakt in de blub. Voorkant zag er ongeveer net zo uit :+ Fiets zullen we het maar niet over hebben. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCIexGb-cSWHfuk5DYwnbTT-wf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGkSwPU1qXaJQBPjr2ghlZFK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
GoldenSample schreef op maandag 18 maart 2024 @ 01:53:
[...]

Besef je wel dat het erg lastig is om het zelf netjes te doen (en netjes te houden). Zou ivm laagdikte en hardheid voor een goede 2K lak gaan anders krast het er zo vanaf. Kan je helaas geen tips qua merken geven.

[...]
2K, duidelijk.

Oude lak eerst ontvetten en schuren totdat er een laagje af is? Hoeveel nieuwe lagen lak raad je me aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Urbanized schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:13:
[...]

2K, duidelijk.

Oude lak eerst ontvetten en schuren totdat er een laagje af is? Hoeveel nieuwe lagen lak raad je me aan?
Als alles goed vast zit gewoon opschuren en plekken met wat schade vlak schuren. Zou alsnog primeren volgens voorschrift van de lak die je kiest.
Zou rekenen op 3 lagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Urbanized schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:13:
[...]

2K, duidelijk.

Misschien dat een kleine garagehouder er op een avondje nog wel ff een spuitbeurtje op wil zetten ;)
Mooi spuiten, zeker met een spuitbus, lijkt me erg lastig. Want je wilt geen zakkers, maar wel een laagdikte opbouwen. Met een compressor spuiten geeft al een constanter resultaat, maar dan heb je wel een goede ruimte nodig want de verf komt, zeker bij een fietsframe, vooral ook op plekken waar het niet moet. Ik denk wel dat je voor mooi spuitwerk je fiets moet demonteren.
En verder ligt het ook aan de kleur lak die je kiest, de onderlaag, of er een effect in zit, hoeveel lagen je nodig hebt. Wellicht wil je eindigen met 1 of 2 lagen blank? Dan heb je niet meteen een chip eraf als er eens iets tegenaan tetst.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
GoldenSample schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Als alles goed vast zit gewoon opschuren en plekken met wat schade vlak schuren. Zou alsnog primeren volgens voorschrift van de lak die je kiest.
Zou rekenen op 3 lagen.
Duidelijk. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Mistraller schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Misschien dat een kleine garagehouder er op een avondje nog wel ff een spuitbeurtje op wil zetten ;)
Mooi spuiten, zeker met een spuitbus, lijkt me erg lastig. Want je wilt geen zakkers, maar wel een laagdikte opbouwen. Met een compressor spuiten geeft al een constanter resultaat, maar dan heb je wel een goede ruimte nodig want de verf komt, zeker bij een fietsframe, vooral ook op plekken waar het niet moet. Ik denk wel dat je voor mooi spuitwerk je fiets moet demonteren.
En verder ligt het ook aan de kleur lak die je kiest, de onderlaag, of er een effect in zit, hoeveel lagen je nodig hebt. Wellicht wil je eindigen met 1 of 2 lagen blank? Dan heb je niet meteen een chip eraf als er eens iets tegenaan tetst.
Ik ben van plan de fiets te demonteren totdat alleen de frame overblijft. De kleur wordt zwart (zoals de Bafang middenmotor), zonder effecten. Volgens mij zit er al blank in 2K verf?

Als ik voldoende afstand houd, is de kans op zakkers stukken kleiner. Ik maak mij meer zorgen om hoe lang ik moet wachten tussen de lagen door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 22:22
Daan_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:24:
Afgelopen zaterdag na ochtendje (zeik nat) Witten(DE). Zag mijn kleding er zo uit Ow had nog wel keer schuiver gemaakt in de blub. Voorkant zag er ongeveer net zo uit :+ Fiets zullen we het maar niet over hebben. :X

[Afbeelding]
Ik was m'n spullen altijd voordat ik ze aan de waslijn hang ;)
Maar wel genoten zo te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Urbanized schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Ik ben van plan de fiets te demonteren totdat alleen de frame overblijft. De kleur wordt zwart (zoals de Bafang middenmotor), zonder effecten. Volgens mij zit er al blank in 2K verf?

Als ik voldoende afstand houd, is de kans op zakkers stukken kleiner. Ik maak mij meer zorgen om hoe lang ik moet wachten tussen de lagen door.
Klopt, en beter 2/3 dunne lagen dan 1 dikke.
Droogtijden staan op de verfbus, maar zijn wel op basis van een bepaalde temperatuur, meestal 20 graden oid. Bij 10 graden duurt het veel langer. Chemisch proces verloopt trager.

Wat ik bedoel is dat je zonder toplaag makkelijk een chip lak afstoot en dan zie je meteen de primer. MTB van mijn zoontje heeft dat ook. (Cube met mat verf)
Met laag blanke lak is de kans op chippen gewoon wat lager; en meer hoogglans effect. Noodzakelijk is het niet nee. Als je na jouw zwarte lak tevreden bent, prima toch.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Ik was m'n spullen altijd voordat ik ze aan de waslijn hang ;)
Maar wel genoten zo te zien
Haha, eerst oplaten drogen dan zand eraf kloppen En dan pas wasmachine. Anders ruzie met de directie thuis O-)

Ondanks de blub en mijn prutswerk van die dag. Meer dan prima vermaakt met de geduldige @rasko. Die geregeld mocht wachten op mij :F

[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 23-03-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Mistraller schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:11:
[...]

Klopt, en beter 2/3 dunne lagen dan 1 dikke.
Droogtijden staan op de verfbus, maar zijn wel op basis van een bepaalde temperatuur, meestal 20 graden oid. Bij 10 graden duurt het veel langer. Chemisch proces verloopt trager.

Wat ik bedoel is dat je zonder toplaag makkelijk een chip lak afstoot en dan zie je meteen de primer. MTB van mijn zoontje heeft dat ook. (Cube met mat verf)
Met laag blanke lak is de kans op chippen gewoon wat lager; en meer hoogglans effect. Noodzakelijk is het niet nee. Als je na jouw zwarte lak tevreden bent, prima toch.
Oke, ik begrijp nu wat je bedoeld betreft 'chip lak'. Dank voor uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Daan_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:32:
[...]

Haha, eerst oplaten drogen dan zand eraf kloppen En dan pas wasmachine. Anders ruzie met de directie thuis O-)
Gewoon douchen met kleren aan, veel effectiever :p

Te vies in de wasmachine is idd een recept voor verstoppingen/stank op termijn.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 22-03-2024 22:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mistraller schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Eens, vooral ook qua blanke lak, echter kan dit natuurlijk niet bij elke lak (vooral matte lak wordt ook met een zo flets mogelijke blanke lak altijd wat glimmender en min of meer zijdeglans). Overigens is een glimmende/hoogglans blanke lak over het algemeen ook beter bestand tegen beschadigingen dan mat. Iets wat zeker bij de toch wat minder sterke DIY gespoten lak wel een fijne eigenschap is
Pagina: 1 ... 260 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic