Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 261 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 18:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gister klein rondje gedaan tijdens de lunch pauze. Naast de GoPro. Ook eens de Drone meegenomen. Helaas te weinig tijd om met de drone te spelen. Volgende keer beter ;-)
[YouTube: Friday Lunch Break - Time for a short Mountainbike Ride - 4k]

[ Voor 42% gewijzigd door Daan_ op 23-03-2024 20:00 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:58
Ik heb vorige week eindelijk weer een keer kunnen mtb'en, maar mijn bandendruk stond nogal eigenzinnig wat het rondje mtb meijel (non-stop bochtjes) wat uitdagender maakte dan nodig. Nu heb ik wel een drukmeter (topeak D2) maar dat vind ik een beetje een onding. Mijn joe-blow pomp is prima, maar de drukmeter daarop is niet ideaal voor drukverschillen van <0.3 bar oid. Ik had de zoekfunctie al gebruikt en ik zag dat deze lezyne micro floor drive digital aanbevolen werd, is dat nog steeds de go-to pomp of zijn er andere opties die beter bevallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 03:30

McLambo

MTB Junky

Ik pompte eerder ook met een pomp die tot 13 bar kan, daarna met los metertje na-meten.
Werd ik beetje zat, temeer omdat we nu meerdere mountainbikes in de schuur hebben staan.

Daarom deze aangeschaft, om in 1x de precieze druk te kunnen inpompen:

https://www.topeak.com/us/en/product/1203-JOEBLOW-MOUNTAIN-X

Afbeeldingslocatie: https://d38pflz5lto8bg.cloudfront.net/storage/app/media/product/pumps/floor-pumps/joeblow-moutain-x/joeblow-mountain-x_barrel.jpg

Enig nadeel van deze pomp: hij pompt veel lucht met 1 beweging, daarom gaat 'ie wat zwaar.
Aan de andere kant: ik gebruik hem ook om de banden van mijn oldtimer en aanhanger op te pompen, gaat prima

[ Voor 12% gewijzigd door McLambo op 25-03-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-06 11:54
Bastard schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:38:
Ik heb vorige week eindelijk weer een keer kunnen mtb'en, maar mijn bandendruk stond nogal eigenzinnig wat het rondje mtb meijel (non-stop bochtjes) wat uitdagender maakte dan nodig. Nu heb ik wel een drukmeter (topeak D2) maar dat vind ik een beetje een onding. Mijn joe-blow pomp is prima, maar de drukmeter daarop is niet ideaal voor drukverschillen van <0.3 bar oid. Ik had de zoekfunctie al gebruikt en ik zag dat deze lezyne micro floor drive digital aanbevolen werd, is dat nog steeds de go-to pomp of zijn er andere opties die beter bevallen?
Ik gebruik deze met een adapter naar Frans ventiel (gebruiksgemak) lekker consistent (nauwkeurigheid weet ik niet).

https://www.mantel.com/bo...nS8JG6bFeFJcaAnFoEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Bastard schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:38:
die heb ik. ik vind em nog steeds ideaal voor de MTB, al neem ik em nu nog zelden mee op ritjes (rij niet zo vaak meer met rugzak). Dus het mobiele argument is wel een beetje vervallen voor mij, maar het is nog steeds een prima pompje om je banden voor de rit in 1 keer op de juiste druk te zetten

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 12:48
Ik heb toevallig beide bovenstaande pompen. De Lezyne gebruik ik eigenlijk nooit meer. Hooguit voor meenemen onderweg.
Ik vind hem te onhandig voor periodiek gebruik. Verder moet de binnenkern goed stevig in het ventiel gedraaid zitten, anders draai je hem mee los.
Doordat ik hem maar af en toe gebruik, is het ook zo dat de batterij wel eens leeg is wanneer ik hem wil pakken (mogelijk door matige kwaliteit batterijtjes).
Als laatste, en dat ligt mogelijk aan mijn pomp, hij meet de druk niet altijd. Hij blijft dan op 0 staan terwijl hij wel gewoon pompt.

De Topeak echter is een top ding. Niet echt mobiel, maar als dat niet hoeft, dan zou ik die nemen! Druk goed afleesbaar, gewoon analoog en tot nu toe alle banden tubeless mee kunnen oppompen. En met zon groot volume pomp je een band sneller op druk.

[ Voor 3% gewijzigd door rp87 op 25-03-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Bedankt voor alle feedback, de joeblow mountain x moet ik hebben dus. De mobiele factor weegt bij mij wat minder zwaar, die Lezyne is ook wat lomp om altijd mee te slepen (hoe compact hij ook is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:17
Ik heb nu al ruim 2 jaar een dropper op mijn mtb maar kan hem nu pas echt gebruiken.
Doordat die in de hoogste stand 4cm te hoog was (zat al zo ver mogelijk in het frame) gebruikte ik hem niet vaak omdat ik hem dan handmatig 4cm omlaag moest duwen nadat die terug omhoog kwam.

Nu heb dat simpel opgelost met een ijzerdraad die aan de seatpost en zadel zit, die zorgt ervoor dat de dropper altijd terug omhoog komt op de juiste hoogte (4cm korter dan eerst).
Dus tip voor iedereen die hier last van heeft d:)b

Met sprongen gaat het zoveel fijner als je zadel omlaag is.
Echter, bij langere afdalingen gooi ik hem ook omlaag zodat ik mezelf meer kan verplaatsten op m'n mtb. Ik merk echter dat ik hier echt nog aan moet wennen, het voelt allemaal wat wiebeliger aan als dan met m'n zadel omhoog.
Herkennen jullie dit of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marsman83 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:32:
Ik heb nu al ruim 2 jaar een dropper op mijn mtb maar kan hem nu pas echt gebruiken.
Doordat die in de hoogste stand 4cm te hoog was (zat al zo ver mogelijk in het frame) gebruikte ik hem niet vaak omdat ik hem dan handmatig 4cm omlaag moest duwen nadat die terug omhoog kwam.

Nu heb dat simpel opgelost met een ijzerdraad die aan de seatpost en zadel zit, die zorgt ervoor dat de dropper altijd terug omhoog komt op de juiste hoogte (4cm korter dan eerst).

Echter, bij langere afdalingen gooi ik hem ook omlaag zodat ik mezelf meer kan verplaatsten op m'n mtb. Ik merk echter dat ik hier echt nog aan moet wennen, het voelt allemaal wat wiebeliger aan als dan met m'n zadel omhoog.
Je staat waarschijnlijk te stijf.

Verder kun je redelijk wat droppers travellen met shims, hoewel dat vaak maar een centimeter of 3 is.

Klinkt wel echt enorm getto...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 12:48

Ik doe hem ook bij bijna elke afdaling omlaag. Voelt zoveel fijner als je de fiets onder je door kan bewegen. Doordat je kan bewegen is het ook makkelijker oneffenheden/obstakels te ontwijken of op te vangen.

In het begin voelde het raar en wiebelig omdat je zadel niet meer tegen je benen rust. Dat laatste voelde stabieler maar nu achteraf denk ik dat ik gewoon te stijf op de fiets zat. Het is wennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klinkt als een bodges. Is de dropper niet te lang ? Zelf zou ik hier niet aan moeten denken om te doen ;-) En juiste lengte dropper monteren.

Wiebelig op de fiets kan diverse oorzaken hebben. Dit is lastig beoordelen voor ons op afstand. Hoe je dit kan voorkomen/verbeteren. Wat mij persoonlijk het meeste opvalt is de houding die men heeft op de fiets. Zeker op wat technische afdalingen valt mij dit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Goeie tips! Ik denk dat ik met mijn dropper omlaag standaard iets te ver naar achteren hang waardoor je minder controle krijgt.
Ik ga de volgende keer erop letten meer in het midden te blijven en wellicht idd wat relaxtere houding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marsman83 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:41:
Goeie tips! Ik denk dat ik met mijn dropper omlaag standaard iets te ver naar achteren hang waardoor je minder controle krijgt.
Ik ga de volgende keer erop letten meer in het midden te blijven en wellicht idd wat relaxtere houding.
Je zelf filmen of laten filmen en dan terug kijken wil ook erg goed helpen. Vaak denk je juiste houding te hebben. En kan deze nog wel gefine tuned worden. Daar kom ik bij mij zelf nog wel eens achter :P

Ben je nog opzoek wat is nu de juiste houding in bepaalde situaties. Dan is het volgen van een clinic waar vooral veel gelet wordt op je houding. Een aanrader. Bijvoorbeeld de "Trail Clinic " van MTBflow Deze clinic wordt gegeven op de trails van het Rijk van Nijmegen. Leuke routes waar een goede actieve houding goed van pas kan komen ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2024 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:46
Goede video @Daan_ ! Ik ga deze gasten volgen.

Sinds kort (4 weken) ook weer aan het mountainbiken, na een lange absentie van pak en beet 10 jaar. Merk dat het gevoel weer terugkomt en de routes hier in Zuid-Limburg zijn... uitdagend :). Vooral in de afdalingen over wortels merk ik dat ik altijd terug ga hangen, vooral i.c.m. drops (en ik loop altijd te trekken aan het stuur zodat het voorwiel naar boven gaat). Merk dat dit nog niet soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

AmateurVinoloog schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:30:
Goede video @Daan_ ! Ik ga deze gasten volgen.

Sinds kort (4 weken) ook weer aan het mountainbiken, na een lange absentie van pak en beet 10 jaar. Merk dat het gevoel weer terugkomt en de routes hier in Zuid-Limburg zijn... uitdagend :). Vooral in de afdalingen over wortels merk ik dat ik altijd terug ga hangen, vooral i.c.m. drops (en ik loop altijd te trekken aan het stuur zodat het voorwiel naar boven gaat). Merk dat dit nog niet soepel loopt.
Dan kan ik je sterk adviseren om clinic te volgen. ;-)

Zeker te ver naar achter hangen op een drop kan lelijke crash opleveren. Op stoeprandje van 20 a 30cm is dit vaak geen probleem. Kom je op dropjes uit die niet meer echt te rollen zijn 40cm en hoger. Dan kan dat nog eens resulteren in lelijke OTB ;-)

Definitie van uitdagend zal wel gaan veranderen. Des ter meer kilometers je gemaakt hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 19:17
Even een check vraag van een noob; Als er gesproken wordt over "boost 148" heeft men het over de achternaaf breedte van gewoon "boost", toch? Of is dit stiekem nog weer een afwijkende standaard?

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 28-03-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Charly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:14:
Even een check vraag van een noob; Als er gesproken wordt over "boost 148" heeft men het over de achternaaf breedte van " gewoon boost", toch? Of is dit stiekem nog weer een afwijkende standaard?
Boost thru-axle
Front axle (length × diameter) 110mm × 15/20mm
Rear axle (length × diameter) 148 × 12mm
Boost hubs use 15x110mm front and 12x148mm rear spacing. This means the hub flanges can be set wider apart to increase the lateral stiffness of the wheel, but it makes Boost incompatible with all of the older standards.

It also places the chainline 3mm further outboard, which improves clearance between the tyre and chainring.

You’ll find Boost thru-axles on most modern mountain bikes.
Meer uitleg zie onderstaande link ;-)
https://www.bikeradar.com...guides/mtb-axle-standards

[ Voor 51% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2024 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:59
Dit is alvast een TL:DR waarschuwing. Als je geen interesse hebt in beschermingsfolie ervaringen gewoon dit allemaal skippen. Tevens is het vooral over de aanpassingen voor een Universele kit en niet de Specifieke frame kits.

Omdat ik de nieuwe lak van mijn fiets goed wilde houden was het dus tijd voor een frame beschermings folie. Omdat er toch een aantal opties zijn zoals paketten van InvisiFrame en Ride Wrap of de meer doe het zelf style van 3M Helitape ben ik aan het kijken geweest wat ik het liefste zou hebben. Na veel ervaringen op het internet gelezen te hebben viel de doe het zelf kan van de folies af en het ging toch één van de kant en klaar paketten worden. Uiteindelijk is de keuze op InvisiFrame gevallen na wat ervaringen gelezen te hebben van mensen die met beide hebben gewerkt en omdat geen van beide een specifieke Kona Unit versie hadden.

Omdat er geen versie specifiek voor mijn fiets was, en de generieke MTB Hardtail alleen maar een Alu/Carbon versie was ben ik aan het meten gegaan om te kijken welke andere versie het meeste overeen kwam met de maten van mijn frame, in zowel lengtes als buis diameters. Blijkbaar was de Fatbike versie in Staal/Ti de beste overeenkomst en die dus besteld. Ik had op Zondag besteld en de levering was op Dinsdag, wat ik niet tegen vind vallen voor een bestelling uit de UK. (verzendkosten zijn niet goedkoop daarentegen)

In het paket zitten de folie, een rubber wisser, montage vloeistof (genoeg voor je fiets), pluisvrije doeken en schoonmaak doekjes naast de instructies. Instructies zijn gewoon duidelijk en er zijn ook een heel aantal videos op Youtube te vinden. Wat ik helaas niet kon vinden waren instructies/videos voor een Universele Kit. Dus daarom hier ook nog mijn ervaringen mocht iemand van jullie in de toekomst besluiten ook voor zo iets te gaan.

Als eerste raad ik echt aan om je fiets in een montage standaard te hangen. Ik had er echt niet aan moeten denken om dit te doen met een fiets op zijn kop omdat je gewoon niet het zicht hebt wat je aan het doen bent. Het is mogelijk hoor, maar raadt het echt aan.

Omdat de standaard instructies erg goed zijn en de videos prima zal ik dat niet allemaal gaan herhalen. Het komt er in grote lijnen op neer zoek het stuk folie uit van de bijbehorende buis die je wilt gaan plakken, een goeie hoeveelheid montage vloeistof/sop op je vingers, frame en beide kanten van de folie en op je frame plakken tot je het goed vindt zitten. Met de wisser het vocht onder de folie uit strijken van het midden naar buiten en daarna naar het volgende stuk. Dit geldt voor alle kits, zowel de universele als frame specifieke kits.

Maar bij de universele kit kan je tegen dingen aanlopen zoals externe kabelgeleiding, bidon bevestigings punten, bagagerek bevestigingen en andere. Mijn frame had die alle 3. Voor bijna alle stukken folie heb ik deze eerst totaal (dus inclusief de achterkant) uit het totale vel geknipt zodat ik deze makkelijk kon vergelijken met mijn fiets om te zien waar ik aanpassingen moest gaan maken. Een meetlint uit een naaiset geplunderd maakt de lengtes bepalen een heel stuk makkelijker. Een rolmaat is gewoon niet flexibel genoeg om deze afmetingen makkelijk te meten. Eventuele bevestigingspunten en dergelijke heb ik op dat moment genegeerd en ik ben gewoon begonnen met plakken op de manier zoals in de handleiding staat.

Op het moment dat ik een deze tegen kwam heb ik een schaar gepakt met een scherpe punt (in mijn geval een borduurschaartje, je mag raden uit welke set deze geplunderd was) en de folie een stukje ingeknipt. Daarna de folie iets losgetrokken en gekeken hoever ik ongeveer moest knippen. (dit soort dingen heb ik veel op het oog gedaan, maar misschien had meten beter geweest.) Na het inknippen het deel er totaal uitgeknipt wat door het kleine schaartje redelijk netjes ging. Dit heb ik zo gedaan omdat je bij het uitmeten het risico hebt dat je ergens een maat verkeerd neemt. En mocht dit zo zijn heb je meteen een uitdaging. (2x meten, 1x knippen geldt hier zeker) Na het knippen heb ik de buitenwerkse hoeken met een schaar een ronding gegeven die ongeveer dezelfde maat had als de standaard rondingen die er al in zitten. Dit om loslaten bij de puntjes te voorkomen. Dit bij alle bevestigingspunten behalve 2 gedaan.

Deze 2 punten waren een voorderailleur kabelgeleiding op de achterkant van de seattube en de bidon bevestigingspunten op de onderkant van de downtube. Deze heb ik eerst uitgemeten en daarna met een hobbymesje met een scherpe punt uitgesneden. Dit was zeker voor de downtube nodig omdat deze in het midden van de folie zat en niet aan de buitenkant. Dit was goed te doen je moet alleen erg goed kijken waar de folie precies eindigd. Je kan dit als je een perfectionist bent natuurlijk overal doen.

De headtube is om één of andere vage reden in 2 stukken. Hierbij raadt ik aan om toch je stuur/stuurpen te verwijderen zodat je kan zien of je deze netjes plakt met de naden in het midden. Je kan dan gewoon duidelijk je frame zien zonder dat je zicht geblokkeerd wordt. Waarom ze er niet gewoon 1 stuk van hebben gemaakt dat je om de buis kan vouwen heb ik geen idee dat zou dingen zo veel makkelijk maken.

Een paar lastigere bochten de fohn erbij gepakt om de folie nog wat soepeler en rekbaarder te maken. Dit is zeker iets wat bepaalde delen toch echt veel makkelijker maakt. Al is het geen wonder middel. De dag erna moet je de randen van de folie nog met je vingers aandrukken zodat het echt netjes vast zit. Helaas zat er 1 raar stukje bij de headtube waar dit gewoon niet wilde. Er zitten daar een aantal rare bochtjes bij elkaar en na er een mini knipje met de schaar in te geven plakte dit wel netjes doordat de spanning eraf was.

Al met al ben ik erg tevreden met hoe het er op is komen te zitten. Het is niet perfect, maar persoonlijk vind ik de onvolkomendheden niet storend. Helaas is de Matte folie meer een zijdeglas en niet helemaal Invisi. Het is erg lichtinval afhankelijk en ik zou het er zeker niet om laten. Het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Op glanzende lak schijnt het zo goed als niet meer zichtbaar te zijn. Ik hoop dat de randen netjes blijven maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen.

Wat me lichtjes tegen is gevallen is dat voor specifieke kits ze echt ieder hoekje en gaatje beplakken en bij een Universele kit ga je stukken niet kunnen beplakken gewoon omdat de stukken er niet voor geleverd worden. Er zit wel een hele selectie sticketjes bij tegen slijtplekken bij kabels, maar niets in de buis afmeting mochten er stukken te kort zijn.

En even een beetje een closeup van het resultaat voor het beeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXLIKU4iRiKTtiuwtNVEvWGApV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bUTBCJBmClQBPJeQcJ05Ph5.jpg?f=fotoalbum_large
En jeez, die TL:DR waarschuwing was echt nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Iets te veel text. Ben afgehaakt. Heb je ook samenvatting :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:59
Daan_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:24:
Had niet verwacht dat het zo veel tekst zou zijn.

Euhm... samenvatting.
Volg handleiding
Scherpe schaar. Knip knip.
Zoiets?

Maar dat was al de reden van de TL:DR aan het begin met waar het over ging. Dan kan je het meteen skippen als je het niet nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door ZanielGa op 28-03-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Hmm ruim 260 pagina’s informatie doorgebladerd (vanaf 2018!) en toch ben ik er niet helemaal uit.

Ik vind mountainbiken al jaren leuk en nu doet de mogelijkheid zich voor om via ons fietsplan relatief aantrekkelijk een fiets (en accessoires) aan te schaffen.

De optelsom moet rond de 2000 euro uitkomen.

Waar ben ik dan naar op zoek;
Een hardtail-mountainbike, voornamelijk geschikt voor bos, minder vaak strand (geen duinen) en ook stukken op de weg.

Best wel specifiek dacht ik, maar de keuze is werkelijk enorm.

Wat ik nu bijvoorbeeld overweg zijn de volgende fietsen;

- Canyon Grand Canyon 9 (of 8) rond de 1900 euro
- Trek Roscoe 9 (of 8) rond de 1800 euro
- Trek Procaliber 9.6 (of 9.5) rond de 2000 euro

Cube heeft bijvoorbeeld ook alleen al 41 (!) modellen.

Kunnen jullie advies geven? Naast het feit dat ik natuurlijk ook nog rondjes ga proeffietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:58
Pizzaman schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:16:
Hmm ruim 260 pagina’s informatie doorgebladerd (vanaf 2018!) en toch ben ik er niet helemaal uit.

Ik vind mountainbiken al jaren leuk en nu doet de mogelijkheid zich voor om via ons fietsplan relatief aantrekkelijk een fiets (en accessoires) aan te schaffen.

De optelsom moet rond de 2000 euro uitkomen.

Waar ben ik dan naar op zoek;
Een hardtail-mountainbike, voornamelijk geschikt voor bos, minder vaak strand (geen duinen) en ook stukken op de weg.

Best wel specifiek dacht ik, maar de keuze is werkelijk enorm.

Wat ik nu bijvoorbeeld overweg zijn de volgende fietsen;

- Canyon Grand Canyon 9 (of 8) rond de 1900 euro
- Trek Roscoe 9 (of 8) rond de 1800 euro
- Trek Procaliber 9.6 (of 9.5) rond de 2000 euro

Cube heeft bijvoorbeeld ook alleen al 41 (!) modellen.

Kunnen jullie advies geven? Naast het feit dat ik natuurlijk ook nog rondjes ga proeffietsen.
1 (tm 10 ;) ). De goede maat
2 Als je zelf niet klust, bij een gerenommeerde fietsenwinkel kopen
3 Afhankelijk van 2 wordt het aanbod beperkter en heb je minder keuze ;)
4 Met jouw wensen voldoet nagenoeg iedere hardtail, 2000 euro is ook een prima budget dus dan is het Alu frame met goede groep en wielen OF carbon frame met mindere afmontage. Een 34/35mm voorvork met 110-130mm veerweg is wel prettig als je wat zwaarder bent of er ook wat mee wil stunten in het bos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 21:05

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Daan_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:24:
De auteur beschrijft hun ervaring met het aanbrengen van beschermende folie op hun fietsframe om de lak te behouden. Na het onderzoeken van verschillende opties, kozen ze voor het InvisiFrame-pakket vanwege positieve recensies en omdat er geen specifieke versie beschikbaar was voor hun Kona Unit-fiets. Omdat er geen specifieke versie beschikbaar was, kozen ze voor de Fatbike-versie vanwege de overeenkomst in maten met hun frame. De auteur deelt hun proces van het aanbrengen van de folie, inclusief het aanpassen van de folie voor specifieke onderdelen van hun fiets en het gebruik van een föhn om de folie soepeler te maken. Ze zijn over het algemeen tevreden met het resultaat, maar merken op dat de matte folie lichtinvalgevoelig is en dat ze voor een universele kit bepaalde delen van het frame niet konden bedekken omdat de benodigde stukken niet werden geleverd.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Huren jullie wel eens een mtb om bijvoorbeeld iets uit te proberen?

Ik was heel benieuwd hoe een e-mtb me zou bevallen op een mooie trail dus heb er een gehuurd in omgeving Nijmegen.

Of het was een slechte verhuurder of ik verwachtte teveel...

Ik kreeg een Giant Stance E+ mee.
Het begon al met de pedalen, dit waren van die spd/normaal combi's, super klein oppervlakte (ben zelf grote pedalen gewend). Kon niet gewisseld worden.
Hele rit aan zitten ergeren...

Tot overmaat van ramp was de accu na 35Km al leeg op gemiddelde/minimale ondersteuning (had toch wel 50-60km verwacht), toen ik belde zeiden ze van, ja waren we vergeten te vermelden dat de range 30km is....
Dus vervolgens nog bijna 20km zonder ondersteuning gefietst.

De afstelling was uiteraard ook niet optimaal waardoor ik met minder vertrouwen bepaalde stukken reed en nu ook beetje last van mn rug heb.
Maarja je kan dit denk ik ook niet verwachten van een huur mtb.

Maargoed heb wel ervaren hoe een e-mtb aanvoelt en hoe lekker je daarmee klimt :)

Nu ben ik in de markt voor mogelijk een Orbea Rise (iig light e-mtb) en zou zoiets graag een keer op een trail willen testen, hoe zouden jullie dat aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marsman83 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:19:

Ik was heel benieuwd hoe een e-mtb me zou bevallen op een mooie trail dus heb er een gehuurd in omgeving Nijmegen.

Het begon al met de pedalen, dit waren van die spd/normaal combi's, super klein oppervlakte (ben zelf grote pedalen gewend). Kon niet gewisseld worden.

Tot overmaat van ramp was de accu na 35Km al leeg op gemiddelde/minimale ondersteuning (had toch wel 50-60km verwacht), toen ik belde zeiden ze van, ja waren we vergeten te vermelden dat de range 30km is....

De afstelling was uiteraard ook niet optimaal waardoor ik met minder vertrouwen bepaalde stukken reed en nu ook beetje last van mn rug heb.

Maargoed heb wel ervaren hoe een e-mtb aanvoelt en hoe lekker je daarmee klimt :)

Nu ben ik in de markt voor mogelijk een Orbea Rise (iig light e-mtb) en zou zoiets graag een keer op een trail willen testen, hoe zouden jullie dat aanpakken?
Exact de reden waarom ik een fiets heb om zowel in NL als in bikeparks/Alpen te rijden ipv daar wat te huren. Sommige verhuurders zijn gewoon ruk, echter is daar lastig achter te komen omdat je niet weet wat de verwachting van de reviewer was.

Had zelf van de zomer in de Vogezen nadat mijn demper kapot was een downhill fiets gehuurd... De vork had enorme krassen op de stanchions waar de olie uit blubberde, de rebound van de demper deed weinig en één van de remmen was sponzig..

Je kan kijken of er toevallig ergens een demo dag is oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marsman83 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:19:

Verhuurder is niet zo handig geweest met communicatie en service. Pedalen zijn zo gewisseld. Volgende keer eigen pedalen meenemen. En wat klein gereedschap en vorkpompje. Dan kun je fiets zelf naar wens afstellen. Als de verhuurder dat niet doet voor je.

Canyon heeft testcentrum in Valkenburg. Hoor er goede verhalen over.

Range is afhankelijk van batterij capaciteit. Maar ook welke ondersteuning kies je. Ga je vole bak met Boost/Turbo. Dan gaat het hard. En heb je beetje rollende bandje eronder. Was het blubber rit? En hoeveel hoogtemeters maak je etc etc.?

Kijk niet enkel naar de kilometers, maar ook hoogtemeters. Des ter meer hoogtemeters des ter sneller de batterij leeg gaat ;-)

Hier Canyon Spectral ON en Torque ON staan. Beide met zelfde EP8 motor en met zelfde batterijen. Heb voor de fietsen 720 Wh en 900 Wh batterijen. Waar ik bij de Spectral ON meeste kilometers en hoogte meters haal. Fiets is stukje lichter en beter rollende banden. Torque ON heeft tractor banden en is stukje zwaarder :P

40km en 1500+ hoogtemeters is goed te doen met de 720 Wh batterij. Maak zelf geen lange tochten. Als batterij leeg is dan ben ik meestal niet ver van de auto verwijderd om er weer volle in de proppen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Stond nog een tijdje op het lijstje: De Airspring van mijn vork er uit halen en ontdoen van de overvloed aan smeer die fox er op smeert. Gisteren merkte ik dat de vork echt diep door de negative spring in de travel getrokken wordt als ik er lucht uit laat. Vermoed dat ik überhaupt niet eens de full travel had.. Bij het uit trekken van de vork na een paar keer flink sjorren hoorde ik iig één keer de transferpoort vrij gezogen worden van de verstopping met het vet. Anyway ding open en toch even gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOFzPI-XMfKdRu6FCszNe8AObSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqKu7Ayf2MRQXHJhDksr2suF.jpg?f=fotoalbum_large
manmanmanman... Hikte er een beetje tegenaan (kan opzich veel maar ben vaak net wat onhandig/slordig waardoor ik soms weer dingen sloop als ik met zoiets bezig ben) maar veracht dat hij nu wel een tikje soepeler is. Ook even 2 spacers er bij gedrukt gezien ik toch wel wat flinke bottom-outs had af en toe. Eens kijken hoe dat gaat of dat ik er toch weer 1tje uit haal. Eerst maar weer eens knap weer krijgen..

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 31-03-2024 00:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Paar weken terug begonnen met de Neuron weer op te bouwen. Vandaag was die eindelijk klaar om te testen. ;-)

Rustig een uurtje rond gereden hier in het bos. Moest toch wel wennen aan de geometrie van de fiets. Stem lengte is nu 60mm. Voor mijn gevoel te lang. Zit te veel naar voren. Bij Bike-Discount goedkope 45mm stem gevonden die ik met beetje geluk volgend weekend kan testen.

De fiets zal vooral gebruikt worden voor de rustige rond trap ritjes. Of voor binnen op de fietstrainer. Die rustige rond trap ritjes begon ik stiekem toch wel beetje te missen. ;-)

fiets weegt inclusief pedalen en OneUp EDC Tool 12,5kg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/581W7epAdr5R6B_ZiF2evSVxHkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eExviGhuDvuxE6DZ3YHDOD6x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zxd5j4Z1xVAPtcaMO0HPyH-I_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGPpvyXXLRmNX9dXgwf9QbKz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:12:
Paar weken terug begonnen met de Neuron weer op te bouwen. Vandaag was die eindelijk klaar om te testen. ;-)

Rustig een uurtje rond gereden hier in het bos. Moest toch wel wennen aan de geometrie van de fiets. Stem lengte is nu 60mm. Voor mijn gevoel te lang. Zit te veel naar voren. Bij Bike-Discount goedkope 45mm stem gevonden die ik met beetje geluk volgend weekend kan testen.

De fiets zal vooral gebruikt worden voor de rustige rond trap ritjes. Of voor binnen op de fietstrainer. Die rustige rond trap ritjes begon ik stiekem toch wel beetje te missen. ;-)

fiets weegt inclusief pedalen en OneUp EDC Tool 12,5kg

[Afbeelding][Afbeelding]
Fully met een Fox Factory op de binnentrainer voor als je een hobbel op de rollen hebt? :+

Vork lijkt inderdaad wel een stuk soepeler op kleine hobbels. Helaas moet ik alleen even achter een nieuwe crushwasher voor de demper kant aan (leg er dan wat op voorraad). Die zweet wat ook met iets meer NM er op, opzich niet zo vreemd gezien die al best wel hard aan moes gedrukt was af fabriek :/ .
Montage kwaliteit bij Fox is dus echt aan alle kanten ruk :P

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 01-04-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:44:
[...]

Fully met een Fox Factory op de binnentrainer voor als je een hobbel op de rollen hebt? :+

Vork lijkt inderdaad wel een stuk soepeler op kleine hobbels. Helaas moet ik alleen even achter een nieuwe crushwasher voor de demper kant aan (leg er dan wat op voorraad). Die zweet wat ook met iets meer NM er op, opzich niet zo vreemd gezien die al best wel hard aan moes gedrukt was af fabriek :/ .
Montage kwaliteit bij Fox is dus echt aan alle kanten ruk :P
Heb geen andere fiets meer voor op de Fietstrainer. En de Neuron past er prima op. Eerste uurtje rustig rond getrapt tijdens het Netflixen :D

Afkloppen tot nu toe geen problemen met de FOX vorken en dampers. Hier vooral wat uitdagingen gehad met de Rockshox Flight Attendant. Defecte modules (vork en damper). En de vork die olie lekte bij de module. Werd gelukkig snel gefixed

=============
Edit:

Kreeg net berichtje in SRAM App dat ze voor de SRAM Transmission 3 extra steps voor Micro Adjust toevoegen.
https://support.sram.com/...M-Eagle-AXS-Transmission#

De 3 extra stappen van 0,2mm geven net iets meer ruimte om de boel te fine tunen voor de gene die met bijvoorbeeld een 52mm chainline rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door Daan_ op 02-04-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 12:42
Hoelang moet een SRAM GX 12 speed cassette normaal gesproken meegaan, die van mij ligt er alweer ruim 6k km's op en ik heb nog steeds niet het idee dat deze vervangen moet worden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sommige hebben de boel al naar 1k aan gort. Vaak kan het wel 10k of meer mee. Is maar net in welke omstandigheden je fietst en hoe je de boel onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:55:
Sommige hebben de boel al naar 1k aan gort. Vaak kan het wel 10k of meer mee. Is maar net in welke omstandigheden je fietst en hoe je de boel onderhoud.
Dit + hoe snel je de kettingen wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier ligt de ketting XO T-type er nu 1400km op de Torque ON. Gaat nog wel even mee. Op Spectral lag deze (XX T-type) er 1800+ km op. En die kan nog keer terug. Dacht dat ketting doorsloeg, maar bleek achteraf onderste pulley wieltje te zijn. Lager kaduk.

Hoe snel moet je wisselen 😇 Wissel hier zelf op moment dat kettingslijtagemeter dit aangeeft. Check dit om 200 a 300 km

Met de XX1 kettingen ook goede ervaringen.

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 02-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:32
Ik heb de buitenband van mijn MTB vervangen. Echter kom ik niet af van een wobbel in de band. Op een of andere manier ligt de buitenband niet netjes om de velg. Zijn daar handige truukjes voor om de buitenband overal gelijk om de velg te krijgen? (Ik heb ook een binnenband).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
LordSinclair schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:39:
Ik heb de buitenband van mijn MTB vervangen. Echter kom ik niet af van een wobbel in de band. Op een of andere manier ligt de buitenband net netjes om de velg. Zijn daar handige truukjes voor om de buitenband overal gelijk om de velg te krijgen? (Ik heb ook een binnenband).
Beetje zeepsop (afwasmiddel) op de rand en richting max druk (afhankelijk van de band OF velg.. meestal een bar of 3)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:32
Prulleman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:42:
[...]

Beetje zeepsop (afwasmiddel) op de rand en richting max druk (afhankelijk van de band OF velg.. meestal een bar of 3)
Ik schok er van, maar met 2 knallen zit de band nu wel netjes recht om de velg (met zeepsop)! Top Tip! Niet gevonden via Youtube filmpjes die ik al gekeken had.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
LordSinclair schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:56:
[...]

Ik schok er van, maar met 2 knallen zit de band nu wel netjes recht om de velg (met zeepsop)! Top Tip! Niet gevonden via Youtube filmpjes die ik al gekeken had.
Mooi dat het gelukt is (y)
Ja, velgen en of banden zijn waarschijnlijk geschikt voor tubeless. De bead van de buitenband gaat dan vaak met een redelijke pop op zijn plek ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

LordSinclair schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:56:
[...]

Als je dat niet gewend bent kan je er flink van schrikken ja :D Als ik ze oppomp met de compressor om te ploppen, zet ik meestal ook een bril en een gehoorbeschermer op, mocht er eens eentje in je gezicht klappen dan ben je niet blij :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:42:
[...]

Wat ook wel eens wil werken (gezien zeepsop je eigenlijk van te voren moet doen, niet als het al niet echt aan het lukken is) is met 2 bar oid er in gewoon goed hard van wat dingen af rijden danwel goed in een bocht pompen. :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lets hope dat vandaag nodige modder poelen opdrogen. Was vandaag op aantal stukken nog steeds modder happen. ;) Weer prima vermaakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7p4qfIe_WOX4DQPNkX7D1u2_C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yW4cPvZCj9DSrmeWjUtxkKOC.jpg?f=fotoalbum_large

=============

Edit: 7-4

Vandaag lag het er super bij. Kan hier wel aan wennen O-) Kreeg gister de tip ( van èèn van de bouwers) dat er twee nieuwe trails gebouwd waren. Leuke loam trail met bochtjes en jumpjes.

Dropjes zijn prima te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhJYrjPyEK9bprJqFcvwrn4xA8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znW3ggRwJn13wxFw9v7HTvUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI73vt6HXXZI2073gRGRMET4Qrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5oHZn13bg39j8BCZhUjIBXj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 253% gewijzigd door Daan_ op 07-04-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
Ik ben binnenkort in Horst en ik twijfel om de MTB mee te nemen. Iemand enig idee hoe de track erbij ligt? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:50

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ephymerous schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:49:
Ik ben binnenkort in Horst en ik twijfel om de MTB mee te nemen. Iemand enig idee hoe de track erbij ligt? :)
Volgens de laatste berichten op mtbroutes.nl is de route bijna niet berijdbaar. Ik zou je MTB thuis laten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 10:12
Mooie foto's @Daan_ ! Mook lag er vandaag ook weer top bij. Inmiddels weer bezig met conditie opbouwen en het gaat weer de goede kant op.

Afgelopen winter heb ik de demper onderhouden en op advies van Dougal van Shockcraft de 7.5W Racing Fork Oil van Motorex gebruikt. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar de demper is nog nooit zo vloeiend geweest. In het begin van de stroke reageert de demper veel gevoeliger op gekletter van stenen, maar hij geeft alsnog wel goed tegendruk aan het einde van de stroke. Leuk projectje om dat zelf te doen. Shockcraft heeft voor meerdere merken vorken en dempers tabellen online staan om olie ervoor te kiezen. Ik ben in ieder geval enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Van het weekend Rheden gereden. Rode extra lusjes zijn leuk, her en der echt wel wat leuke dingen maar vooral de noordlus is gewoon voor de gravelbike gemaakt. Miste her en der ook wat bordjes/matig aangegeven situaties (oa. 1 rood stuk terug naar de rest van de route over een fietspad miste überhaupt bewegwijzering).

Al met al zeker vermaakt, helemaal gesloopt na 75+KM en ruim 1100 hoogtemeters. Volgende keer laat ik de noordlus echter sowieso voor wat ie is en laad ik dus wel maar een GPX-je op m'n telefoon voor de zekerheid..

@Daan_ Niet dat ik de beste springer ben en op een foto is het sowieso wat lastig te zien maar: lijkt er op dat je wel wat meer mag uitstrekken tijdens het springen. Dit ziet er uit als iemand die een sprong te kort springen oplost met meer snelheid. :+

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 08-04-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
zonoskar schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:09:
[...]

Volgens de laatste berichten op mtbroutes.nl is de route bijna niet berijdbaar. Ik zou je MTB thuis laten.
Dat heb ik ook gelezen. De laatste berichten zijn tegen de tijd dat ik ga ruim twee weken oud. Dat kan nogal wat uitmaken :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op maandag 8 april 2024 @ 00:35:
Van het weekend Rheden gereden. Rode extra lusjes zijn leuk, her en der echt wel wat leuke dingen maar vooral de noordlus is gewoon voor de gravelbike gemaakt. Miste her en der ook wat bordjes/matig aangegeven situaties (oa. 1 rood stuk terug naar de rest van de route over een fietspad miste überhaupt bewegwijzering).

Al met al zeker vermaakt, helemaal gesloopt na 75+KM en ruim 1100 hoogtemeters. Volgende keer laat ik de noordlus echter sowieso voor wat ie is en laad ik dus wel maar een GPX-je op m'n telefoon voor de zekerheid..

@Daan_ Niet dat ik de beste springer ben en op een foto is het sowieso wat lastig te zien maar: lijkt er op dat je wel wat meer mag uitstrekken tijdens het springen. Dit ziet er uit als iemand die een sprong te kort springen oplost met meer snelheid. :+
Ben er ook geen held in. Zal denk ook nooit worden :D Die dag geluk dat er iemand bij was die normaal dit soort clinics geeft. Weer nodige tips gehad.

Kreeg bij deze sprong juist de Tip: om bij afsprong rustig te strekken (uit de luie stoel komen) en dan fiets iets naar je toe laten komen en naar de landing laten wijzen om zo, zo rustig mogelijk te landen. Net voor de landing weer meer strekken om zo landing te kunnen absorberen.

Als ik actiever daar ga springen land ik helemaal op vlak. Ondanks dat de gap 2,5 a 3m is. Groter kunnen we hem helaas niet maken. (gap was ander half jaar terug nog 20 centimeter) Moeten ook rekening houden met andere. Gap is nu al heel stuk minder diep als ervoor.

Binnen kort weer eens jump clinic volgen en dan focussen op de actieve afsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50
Iemand idee hoe rondje westerschouwen er bij ligt? Ik ga daar morgen fietsen met mijn werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
maartend schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:42:
Iemand idee hoe rondje westerschouwen er bij ligt? Ik ga daar morgen fietsen met mijn werk
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar na 2 zomerse dagen denk ik dat het niet veel beter kan... Kan echt gort droog zijn daar, maar dat lijkt me nu onwaarschijnlijk

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-06 16:48

Sherlock

No Shit

Fietsmaat van me is er zondag geweest, toen lag het er prima bij.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:53
maartend schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:42:
Met dit soort omstandigheden ligt het er waarschijnlijk top bij ja. Er is een stuk net voordat je weer bij het begin komt, waar het weleens mul kan liggen. En pad vanaf de parkeerplaats wil weleens mul liggen. Maar route zelf ligt er prima bij verwacht ik 💪

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 09:29

Tacoos

i am i

Omdat ik dit weekend toch die kant op ga, wilde ik de Parkstad route strijthagen gaan rijden, maar hoe ligt die erbij?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tacoos schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:00:
Omdat ik dit weekend toch die kant op ga, wilde ik de Parkstad route strijthagen gaan rijden, maar hoe ligt die erbij?
Denk dat men daar nu weinig over kan zeggen. Hoe die er dit weekend bij gaat liggen. Gezien de weersverwachtingen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 09-04-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 09:29

Tacoos

i am i

Daan_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:00:
[...]

Denk dat men daar nu weinig over kan zeggen. Hoe die er dit weekend bij gaat liggen. Gezien de weersverwachtingen ;-)
Na vandaag droog toch?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Stufferdt schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:39:
[...]

Met dit soort omstandigheden ligt het er waarschijnlijk top bij ja. Er is een stuk net voordat je weer bij het begin komt, waar het weleens mul kan liggen. En pad vanaf de parkeerplaats wil weleens mul liggen. Maar route zelf ligt er prima bij verwacht ik 💪
Leuk rondje. Pittig (ben niet zo'n explosieve ling) maar met leuke flows. Ik rij heel weinig in zand en dat was werkzaam tijdens een afdaling; heerlijke flow naar beneden, plots iets te veel naar buitenkant, bijsturen en hoppa, voorwiel vast in zand. Vette klap, opstaan en doorgaan. Was tijdens eerste rondje.

Maar ja, blijft veel zand en ik ben meer van de lange bos en steenachtige paden. Dus mogelijk nog wel eens om de techniek bij te spijkeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:53
maartend schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:52:
[...]

Leuk rondje. Pittig (ben niet zo'n explosieve ling) maar met leuke flows. Ik rij heel weinig in zand en dat was werkzaam tijdens een afdaling; heerlijke flow naar beneden, plots iets te veel naar buitenkant, bijsturen en hoppa, voorwiel vast in zand. Vette klap, opstaan en doorgaan. Was tijdens eerste rondje.

Maar ja, blijft veel zand en ik ben meer van de lange bos en steenachtige paden. Dus mogelijk nog wel eens om de techniek bij te spijkeren
Het is ook niet zo mijn ronde. Kom er 2x per jaar met een vriend die er frequent (maandelijks sowieso) komt. Ik ben conditioneel veel beter maar hij is een betere mtb’er en kent het rondje.

Maar toch altijd wel weer genieten daar :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Niet doorvertellen anders wordt het veel te druk, maar Westenschouwen is in de winter vrijwel altijd top. Als elders in het land de plassen tot aan je assen staan kun je op Westenschouwen echt prima fietsen. Uiteraard heeft dit gevolgen voor de zomer; dan is het vaak mul en wordt je gek van de oranje huurfietsen.

Helaas, en voor mij wel onbegrijpelijk, is dit wel zo'n beetje de enige route in Zeeland die een beetje de moeite waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
Tacoos schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:00:
Strijthagen weet ik niet, maar Brunsummerheide is behoorlijk droog. Ook met een buitje gok ik dat het wel prima blijft deze week. Ik zal vanavond eens een blik werpen ;). Water blijft meestal staan op bepaalde stukken (m.n. rond de parkstadring, bezoekerscentrum en het stukje naast de sportvelden voor de koffiepoel), maar daar kan je tenzij het langdurig regent meestal prima omheen werken. De rest van de Brunsummerheide is meestal vrij snel droog.

Zelfde geldt min of meer ook voor Rode Beek.

[ Voor 10% gewijzigd door AmateurVinoloog op 10-04-2024 08:39 . Reden: toevoeging Rode Beek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

AmateurVinoloog schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:35:
[...]
daar kan je tenzij het langdurig regent meestal prima omheen werken.
Omheen ? Doorheen zou je bedoelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
Daan_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:36:
[...]

Omheen ? Doorheen zou je bedoelen O-)
Ligt eraan hoe diep ;). Als het water je schoenen in klotst dan is het te laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

AmateurVinoloog schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:37:
[...]

Ligt eraan hoe diep ;). Als het water je schoenen in klotst dan is het te laat ;)
(y)
Zelf weinig last van natte voeten met de FiveTen Trailcross Gore Tex. En de trapondersteuning maakt het ook wat makkelijker om door modderpoel heen te baggeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 18:44

Kluus

Gang is alles

Gisteren weer eens een wedstrijdje gereden in de MTB Cup Brabant was weer leuk en voor herhaling vatbaar! Moest er wel weer een beetje inkomen! Lekker in de middenmoot gefinished.

Bij een van de dropjes was mij wat angst ingeboezemd gekregen door een vriend die daar de vorige keer over de kop was gegaan dus telkens de chicken line gepakt die in dit geval best wat langer was, pas bij het een na laatste rondje was ik het zo beu om telkens dat gat met het groepje van 3 waarin ik zat dicht te moeten rijden en ben ik er ook eens gewoon vanaf gereden, stelde uiteraard niets voor, dus dat weten we weer voor de volgende keer. :+

Tijdens het inrijden ook nog de ketting kapot gereden, binnenschakel was krom na een per ongeluke schakel aktie tijdens een stijl klimmetje, mooi, elektronisch schakelen. Gelukkig had ik een ponsje in mijn multitool en een quicklink bij, net voor de start had ik hem gefixed. d:)b

Was weer goed bevallen, ik ga de komende tijd weer vaker mee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Kluus lekker bezig. Drops kunnen tussen je oren gaan zitten. Hoe klein ze soms ook lijken. Kwestie van veel oefenen en doen. Op gegeven moment komt de klik tussen je oren en stelt het niet zo veel meer voor. Maar heeft wel even wat bloed zweet en tranen nodig ;-)

Je bent van harte welkom om in Reichswald wat natuurlijke dropjes te rijden. We hebben ze hier van 10cm t/m 130cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:30:
@Kluus lekker bezig. Drops kunnen tussen je oren gaan zitten. Hoe klein ze soms ook lijken. Kwestie van veel oefenen en doen. Op gegeven moment komt de klik tussen je oren en stelt het niet zo veel meer voor. Maar heeft wel even wat bloed zweet en tranen nodig ;-)

Je bent van harte welkom om in Reichswald wat natuurlijke dropjes te rijden. We hebben ze hier van 10cm t/m 130cm.
Ja klopt, op zich weet ik bij ons in het bos (Herperduin) ook wat natuurlijke dropjes te zitten (niet op de 2.0 route uiteraard) en oefen deze ook regelmatig maar in dit geval loopt die vriend van mij al een half jaar horror verhalen te vertellen over dit dropje en nu tijdens het inrijden zegt ie "dit is m!" en dan was er ook nog een chickenline gemaakt dus dat was voldoende voor mij om hem ook maar een tijdje over te slaan. Uiteindelijk was het helemaal nergens voor nodig inderdaad. :)

Lijkt me leuk om eens bij jullie te kijken ja, al wel eens in het Reichswald gereden maar jij kent natuurlijk de echt leuke plekken. d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 10-04-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:37:
[...]

Ja klopt, op zich weet ik bij ons in het bos (Herperduin) ook wat natuurlijke dropjes te zitten (niet op de 2.0 route uiteraard) en oefen deze ook regelmatig maar in dit geval loopt die vriend van mij al een half jaar horror verhalen te vertellen en nu tijdens het inrijden zegt ie "dit was m" en dat was voldoende voor mij om hem over te slaan. Uiteindelijk was het helemaal nergens voor nodig inderdaad :).

Lijkt me leuk om eens bij jullie te kijken ja, al wel eens in het Reichswald gereden maar jij kent natuurlijk de echt leuke plekken. d:)b
Je bent van harte welkom stuur maar DM. Ow wel met flats padels mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:39:
[...]

Je bent van harte welkom stuur maar DM. Ow wel met flats padels mee O-)
Zal binnenkort eens kijken en wat laten weten. Ik kan de flatpedals van mijn zoon zijn MTB schroeven (Crankbrothers Stamp 1, dus niet de standaard pedaaltjes ;)), maar ik heb zelf alleen geen flat-pedal MTB schoenen dus dat moet ik dan nog ff bekijken. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 10-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:53:
[...]

Zal binnenkort eens kijken en wat laten weten. Ik kan de flatpedals van mijn zoon zijn MTB schroeven (Crankbrothers Stamp 1, dus niet de standaard pedaaltjes ;)), maar ik heb zelf alleen geen flat-pedal MTB schoenen dus dat moet ik dan nog ff bekijken. 8)
Ben beetje huiverig geworden als er mensen meegaan die clipless rijden en dit soort terrein niet gewoon zijn. Al iets te vaak meegemaakt dat iemand voetje niet tijdig los kreeg en naast de fiets lag ;-)

Heb anders nog wel FiveTen in maat 42 liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:22:
[...]

Ben beetje huiverig geworden als er mensen meegaan die clipless rijden en dit soort terrein niet gewoon zijn. Al iets te vaak meegemaakt dat iemand voetje niet tijdig los kreeg en naast de fiets lag ;-)

Heb anders nog wel FiveTen in maat 42 liggen
Ja snap ik, hier maat 46 helaas :D. En snap ik, al ben ik wel vrij ervaren clipless rijder, als er een voetje aan de vloer moet ben ik normaal al voor ik het door heb uitgeklikt, uitklikken is bij mij wel een automatisme.

Terug inklikken na een stukje hebben moeten rennen vind ik meer een ding, met name als je schoenplaatje vol modder zit, maar dan vooral als je "haast" hebt in koers, dat zal tijdens zo'n dagje wel meevallen neem ik aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:26:
Gisteren weer eens een wedstrijdje gereden in de MTB Cup Brabant was weer leuk en voor herhaling vatbaar! Moest er wel weer een beetje inkomen! Lekker in de middenmoot gefinished.

Bij een van de dropjes was mij wat angst ingeboezemd gekregen door een vriend die daar de vorige keer over de kop was gegaan dus telkens de chicken line gepakt die in dit geval best wat langer was, pas bij het een na laatste rondje was ik het zo beu om telkens dat gat met het groepje van 3 waarin ik zat dicht te moeten rijden en ben ik er ook eens gewoon vanaf gereden, stelde uiteraard niets voor, dus dat weten we weer voor de volgende keer. :+

Tijdens het inrijden ook nog de ketting kapot gereden, binnenschakel was krom na een per ongeluke schakel aktie tijdens een stijl klimmetje, mooi, elektronisch schakelen. Gelukkig had ik een ponsje in mijn multitool en een quicklink bij, net voor de start had ik hem gefixed. d:)b

Was weer goed bevallen, ik ga de komende tijd weer vaker mee doen.
Klinkt wel vermakelijk, is dat gewoon aan komen zetten en zo hard mogelijk een rondje over de route (gewoon een mtb route) stoempen? Plus wat is het niveau ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bastard schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:50:
[...]

Klinkt wel vermakelijk, is dat gewoon aan komen zetten en zo hard mogelijk een rondje over de route (gewoon een mtb route) stoempen? Plus wat is het niveau ongeveer?
Het is een uitgezet parcours en wel wat technischer dan de gebruikelijke MTB route. Er zijn drie parcoursen waar wordt gereden en waar tussen wordt afgewisseld:
- Nieuwkuijk met als technische features wat dropjes en hopjes een jumpje en een rock garden.
- Berlicum met een paar dropjes, hopjes en twee vrij stijle technische (korte) klimmen.
- Oss op een oude vuilnisbelt (voormalig NK parcours) met vooral veel opeenvolgende technische klimmen.

De duur is een uur plus een rondje ongeveer. Niveau is vrij uiteenlopend, in principe is de drempel laag maar ook best wat snelle mannen. Jeroen van Eck en onze eigen @edoappelhof verschijnen bijvoorbeeld ook regelmatig aan de start...

https://mtbcubbrabant.jouwweb.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:44:
[...]

Ja snap ik, hier maat 46 helaas :D. En snap ik, al ben ik wel vrij ervaren clipless rijder, als er een voetje aan de vloer moet ben ik normaal al voor ik het door heb uitgeklikt, uitklikken is bij mij wel een automatisme.

Terug inklikken na een stukje hebben moeten rennen vind ik meer een ding, met name als je schoenplaatje vol modder zit, maar dan vooral als je "haast" hebt in koers, dat zal tijdens zo'n dagje wel meevallen neem ik aan. :)
@Daan_

Ik heb nog wel freeriders liggen in maatje 46. Sluit ik wel aan als ik kan deze x 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:02:
[...]

Het is een uitgezet parcours en wel wat technischer dan de gebruikelijke MTB route. Er zijn drie parcoursen waar wordt gereden en waar tussen wordt afgewisseld:
- Nieuwkuijk met als technische features wat dropjes en hopjes een jumpje en een rock garden.
- Berlicum met een paar dropjes, hopjes en twee vrij stijle technische (korte) klimmen.
- Oss op een oude vuilnisbelt (voormalig NK parcours) met vooral veel opeenvolgende technische klimmen.

De duur is een uur plus een rondje ongeveer. Niveau is vrij uiteenlopend, in principe is de drempel laag maar ook best wat snelle mannen. Jeroen van Eck en onze eigen @edoappelhof verschijnen bijvoorbeeld ook regelmatig aan de start...

Thanks, klinkt alsof ik dan beter eerst een keer een van de parcoursen kan doen in niet-wedstrijdverband, technische features/klimmen heb ik erg weinig ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 21:22

steel123

Cryman9

Bastard schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:05:
[...]
Thanks, klinkt alsof ik dan beter eerst een keer een van de parcoursen kan doen in niet-wedstrijdverband, technische features/klimmen heb ik erg weinig ervaring mee.
Route Netersel eens doen. Als je daar prima rondkomt zonder afstappen dan lukt elke wedstrijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:02:
[...]

Ja zijn leuke wedstrijden en laagdrempelig! Qua techniek gewoon meedoen denk ik. Zeker niet dermate moeilijk dat je de wedstrijd niet kan fietsen. Zelf helaas niet gezien dat er gisteren al eentje was. In Oss probeer ik er ook weer bij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:45:
[...]

Ja zijn leuke wedstrijden en laagdrempelig! Qua techniek gewoon meedoen denk ik. Zeker niet dermate moeilijk dat je de wedstrijd niet kan fietsen. Zelf helaas niet gezien dat er gisteren al eentje was. In Oss probeer ik er ook weer bij te zijn.
Klopt ja, Oss ben ik er helaas niet bij. :( Zou wel tof zijn weer eens een wedstrijdje “samen” te rijden, al zal je mij op de mtb waarschijnlijk nog een stuk sneller kwijt zijn dan op de weg ;).

Lang getwijfeld om te gaan gisteren, buienradar gaf niets als buien aan. Uiteindelijk de hele avond in de zon gefietst, alleen een beetje miezer op de heenweg.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 10-04-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 09:44
Ik heb een mountainbike gekocht op marktplaats om het allemaal weer eens op te pakken. Heel blij mee.
Maar er zitten wel spd-pedalen op. Nu heb ik wel schoenen met plaatjes gehaald maar ik kan er nog niet helemaal aan wennen. Lig elke rit wel een keer plat omdat mn voet nog vastzit.
Ik twijfel of ik er andere pedalen op zal zetten. Is dat een klus die een beetje zelf te doen is? En wat zou dan fijner zijn? echte platte pedalen of combipedalen? Of moet ik gewoon blijven oefenen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

andere pedalen zijn erop zetten is klusje van nog geen 5min. ;-)

Persoonlijk geef ik altijd het advies om met flats te beginnen. En zo lekker te kunnen spelen en de techniek te leren. MTB-en is niet alleen hard trappen, maar ook stukje behendigheid ;-)

[ Voor 64% gewijzigd door Daan_ op 10-04-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Pnnnkk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:18:
Ik heb een mountainbike gekocht op marktplaats om het allemaal weer eens op te pakken. Heel blij mee.
Maar er zitten wel spd-pedalen op. Nu heb ik wel schoenen met plaatjes gehaald maar ik kan er nog niet helemaal aan wennen. Lig elke rit wel een keer plat omdat mn voet nog vastzit.
Ik twijfel of ik er andere pedalen op zal zetten. Is dat een klus die een beetje zelf te doen is? En wat zou dan fijner zijn? echte platte pedalen of combipedalen? Of moet ik gewoon blijven oefenen?
Als je uiteindelijk wel clipless wil rijden zit er niets anders op dan door de zure appel heen en oefenen tot het in je systeem zit, dan mag je blij zijn dat je op de MTB begint waar de grond meestal zachter aan komt dan op het asfalt ;).

Als je al weet dat je naar platte pedalen wil en helemaal geen behoefte hebt aan klikpedalen kan beter direct goede kopen dus echte flatpedals, die geven meer grip en een stabieler platform.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-04-2024 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:09
Zet ze wat losser zodat je gemakkelijker/sneller uit kan klikken.
De multi-direction release plaatjes zijn als beginner ook fijner omdat je daarmee welke richting je ook draait met je voet je jezelf los kan klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Shimano SM-SH56 zijn plaatjes die je los kunt klikken door je hiel willekeurige richting op te draaien.

Advies blijft ;-) Start met flats en leer zo eerst de techniek.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn oldtimer is bike of the day op vitalmtb :)

Afbeeldingslocatie: https://p.vitalmtb.com/styles/full_size_1600/s3/photos/users/87/setup_checks/116451/Edge%20TO%20FB.jpg?VersionId=f9JhlYAsPJZmIA.xGW4mhLBbiZ2FZWhv&itok=KXJauZrW

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
zonoskar schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:35:
Mijn oldtimer is bike of the day op vitalmtb :)

[Afbeelding]
nice, ook echt helemaal oldschool high end met spinergy wielen en magura hydraulische velgremmen _/-\o_

rij je er ook op?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:57:
[...]

nice, ook echt helemaal oldschool high end met spinergy wielen en magura hydraulische velgremmen _/-\o_

rij je er ook op?
Hij is een maatje te klein en er zit een scheur in de headtube. Dat laatste wil ik nog fixen met een ringetje om het frame. Demper mist ook wat lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 10-04-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Draai gewoon je stelschroef eens los met inbusje. SPD kan in principe zo los dat het alleen nog iets doet voor de positionering, en je niet echt meer vast zit.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 19:07
Ik wil iets meer gaan fietsen voor de 'sport'. Met mijn Trek District 3 met fietstassen doe ik wel eens een recreatief rondje van 30km. Maar ik wil wat meer sportiefs, wat meer snelheid.

Met een racefiets beperk ik me tot asfalt, een gravelbike is niet handig voor MTB trails (op m'n werk wordt er sindskort maandelijks een MTB rit gereden met collega's).

Dus dan eens kijken naar een MTB, maar eentje waarmee ik ook vrij makkelijk snelheid kan maken op asfalt/gravel. Gemiddeld 25km/h moet er wel in zitten. Nu met mijn District 3 haal ik met de juiste omstandigheden 22km/h gemiddeld op een rit (vooral asfalt en fietspaden) en dat mag best wat sneller.

Een beginners MTB dus, maar eentje waar ik ook asfalt kilometers mee kan rijden. En misschien wat montagepunten om in de toekomst wat bagage mee te nemen.

Iemand tips voor om en nabij 1000-1400 euro? Mijn Trek bevalt mij eigenlijk wel, dus ben aan het neuzen naar Marlin 6/7, Roscoe etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Is een extra wielsetje met wegbanden een optie? Dat scheelt heel veel in de snelheid op asfalt. Anders, afhankelijk van hoe technisch je MTB track is, misschien gravelbanden monteren? Of iets van Thunder Burts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sherlock schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:34:
Niet doorvertellen anders wordt het veel te druk, maar Westenschouwen is in de winter vrijwel altijd top. Als elders in het land de plassen tot aan je assen staan kun je op Westenschouwen echt prima fietsen. Uiteraard heeft dit gevolgen voor de zomer; dan is het vaak mul en wordt je gek van de oranje huurfietsen.

Helaas, en voor mij wel onbegrijpelijk, is dit wel zo'n beetje de enige route in Zeeland die een beetje de moeite waard is.
Ik woon geen Belgische grens, dus daar is genoeg. En ik heb zelf van bestaande routes combinaties gemaakt zodat ik meer onverhard rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 19:07
@Sherlock Is dat een beetje snel/makkelijk te wisselen dan? Behalve een smartphone houder monteren en een band plakken heb ik nog nooit gedaan.

Als ik 1x per week woon-werk doe en dat op gravel/road banden en dan voor het weekend naar MTB banden moet switchen heb ik geen zin om per keer een half uur bezig te zijn. Dan kies ik liever voor permanent iets minder aggresieve MTB banden zeg maar.

Ik woon in Groenlo, Achterhoek, dus vooral in die omgeving zal ik routes gaan rijden. Ik heb geen idee waar ik aan moet denken bij een 'technisch MTB route'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

maartend schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:44:
[...]

Ik woon geen Belgische grens, dus daar is genoeg. En ik heb zelf van bestaande routes combinaties gemaakt zodat ik meer onverhard rij.
Dus je woont in Zeeuws Vlaanderen denk ik dan? Zijn daar in de buurt leuke routes?
FastFred schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:48:
@Sherlock Is dat een beetje snel/makkelijk te wisselen dan? Behalve een smartphone houder monteren en een band plakken heb ik nog nooit gedaan.

Als ik 1x per week woon-werk doe en dat op gravel/road banden en dan voor het weekend naar MTB banden moet switchen heb ik geen zin om per keer een half uur bezig te zijn. Dan kies ik liever voor permanent iets minder aggresieve MTB banden zeg maar.

Ik woon in Groenlo, Achterhoek, dus vooral in die omgeving zal ik routes gaan rijden. Ik heb geen idee waar ik aan moet denken bij een 'technisch MTB route'.
Als je verschillende wielsets hebt is het wel snel makkelijk te wisselen (denk aan 30 seconden voor je voorwiel en 2 minuten voor je achterwiel - de ketting is vaak even pielen). Maar het blijft gedoe, dus dan lijkt het me handiger om een snelle band te monteren ja. Eventueel voor het asfalt nog wat harder oppompen en dan wat lucht er uit als je op de tracks gaat.

Op mtbroutes.nl zie ik dat Groenlo een gravelroute heeft, daar heb je meestal geen zware mtb banden voor nodig. Aan de andere kant zijn er in de buurt wel veel leukere routes te rijden zo te zien. Lastig.

[ Voor 66% gewijzigd door Sherlock op 10-04-2024 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Sherlock schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:06:
[...]

Dus je woont in Zeeuws Vlaanderen denk ik dan? Zijn daar in de buurt leuke routes?
Je zit veelal in België dan. Het is allemaal heel eenvoudig en plat. Ik vond er echter te veel verhard tussen zitten, vandaar dat ik op de computer zelf 4 routes heb gemaakt en daar afgelopen week de eerste van geprobeerd. Denk dat ik rond de 90% onverhard zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:31:
[...]

Klopt ja, Oss ben ik er helaas niet bij. :( Zou wel tof zijn weer eens een wedstrijdje “samen” te rijden, al zal je mij op de mtb waarschijnlijk nog een stuk sneller kwijt zijn dan op de weg ;).

Lang getwijfeld om te gaan gisteren, buienradar gaf niets als buien aan. Uiteindelijk de hele avond in de zon gefietst, alleen een beetje miezer op de heenweg.
Zonde ja! Gun het de organisatie sowieso dat er veel deelnemers zijn voor zo’n mooi initiatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:31:
[...]

Zo stond ik gisteravond bij het lokale parcours, het zou wel mee vallen volgens buienradar. Deed het niet echt. ;(

Nu bestaat er natuurlijk geen slecht weer, enkel slechte kleding, maar ik had daar dus geen zin in en weer omgedraaid. B)

Vanavond maar weer even gecompenseerd met 1000hoogte meters. :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
FastFred schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:48:

Ik rij 20 km woon/werk (enkel) maar na een paar ritjes zou ik denk ik de houding en bandjes van de MTB al beu zijn hoor.
Mijn MTB wilde ik ook een beetje vlot hebben voor de asfalt stukjes en met Racing Ralph/Ray banden vind ik dat prima gaan. Maar wel omdat ik dan weet dat er ook leuke tracks of gravel gaan komen. Als we dus gaan MTB-en na het werk dan neem ik hem wel mee.
Voor asfalt vind ik de houding belangrijk, met tegenwind wil ik me klein kunnen maken en dat is lastiger op een MTB. En ik wil mijn spullen op een bagagedrager, en dat is dan toch gedoe op een MTB.

Dus daarom heb ik gewoon meerdere fietsen, maar ik heb dan ook geen gebrek aan ruimte.
Toerfietshouding of een beetje diep zitten scheelt ook enorm in snelheid trouwens.
Bagage meenemen, woon/werk verkeer én MTB trails op 1 fiets zal betekenen dat je concessies moet doen denk ik. Een wiel wisselen kan heel erg snel maar je moet wel de boel heel goed afstellen zodat je schijfremmen exact passen en je cassette exact uitlijnt. (Of geluk hebben dat het in 1 keer past)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Ik ben momenteel aan het oriënteren op een e-mtb, waarschijnlijk vooral een light e-mtb.
De ondersteuning gaat mij vooral om het omhoog rijden zodat ik niet meer met 5km/u maar zeg 10km/u omhoog ga ;)
De fun zit hem voor mij vooral in het omlaag gaan en hier en daar een drop of jump meepakken.
Doordat ik niet helemaal stuk ga op de klimmetjes hou ik meer energie over om volle bak omlaag te gaan en te stunten, dat is het idee erachter.
Ik fiets iedere maand wel het rijk van Nijmegen en wil dan alles lussen zodat je aan de 60km komt.
Wekelijk fiets ik Helmond, Best, of omgeving Liessel.
Uitstapjes naar Winterberg en Beringen staan ook op de planning.

Momenteel rij ik een Orbea Laufey H30 waar ik erg tevreden mee ben qua handling, mis alleen de ondersteuning.

De Orbea Rise H30 spreekt mij vooral aan maar zie ook de Trek Fuel EXE 5 of Canyon Spectral ON CF7 staan.
Ik twijfel nog of een light e-mtb de juiste keuze is, zijn er hier die zoiets hebben en wat zijn jullie ervaringen?
Zijn er ook mensen hier die een van deze e-mtb's hebben wellicht?

Hoe pakken jullie het kopen van een nieuwe mtb aan, aangezien je ze (verwacht ik) niet even uit de winkel kan lenen om een trail te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Marsman83 op 11-04-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb zelf een Spectral ON CFR LTD en persoonlijk vind ik deze fiets al aardig overkill voor de Routes van Rijk van Nijmegen. (dat is een persoonlijke mening ;-) )

Met een Spectral ON is die afstand mogelijk. Mits je niet constant in Trail en Boost gaat fietsen. En focus je niet enkel op afstand. Hoogtemeters hebben ook nodige impact of de afstand die je kunt fietsen met de ondersteuning.

Heb je voorkeur voor 720Wh batterij of de 900Wh. Gebruik zelf beide. En scheelt kleine kilo tussen beide.

Voordeel van Spectral ON is dat gewicht redelijk laag in de fiets ligt. Boven de BB. Persoonlijk vind ik de fiets niet log aan voelen, zoals ik wel eens had met andere Emtb's die ik mocht testen. Fiets is met juiste techniek goed de lucht in te krijgen. En het extra gewicht geeft juist wat meer vertrouwen bij gortere jumps.

Bikepark Winterberg komt die ook wel goed mee. Op de Downhill en zwarte en Enduro lijnen. De drops en gaps kun je daar prima pakken met deze fiets is mijn ervaring.

En er zijn voor Canyon test centra waar je fietsen kunt testen. Check de website van Canyon zelf eens. De Neuron ON is ook nog een optie als ik je inzet zo lees.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 11-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 03:30

McLambo

MTB Junky

Marsman83 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:06:
Ik ben momenteel aan het oriënteren op een e-mtb, waarschijnlijk vooral een light e-mtb.
De ondersteuning gaat mij vooral om het omhoog rijden zodat ik niet meer met 5km/u maar zeg 10km/u omhoog ga ;)
De fun zit hem voor mij vooral in het omlaag gaan en hier en daar een drop of jump meepakken.
Doordat ik niet helemaal stuk ga op de klimmetjes hou ik meer energie over om volle bak omlaag te gaan en te stunten, dat is het idee erachter.
Ik fiets iedere maand wel het rijk van Nijmegen en wil dan alles lussen zodat je aan de 60km komt.
Wekelijk fiets ik Helmond, Best, of omgeving Liessel.
Uitstapjes naar Winterberg en Beringen staan ook op de planning.

Momenteel rij ik een Orbea Laufey H30 waar ik erg tevreden mee ben qua handling, mis alleen de ondersteuning.

De Orbea Rise H30 spreekt mij vooral aan maar zie ook de Trek Fuel EXE 5 of Canyon Spectral ON CF7 staan.
Ik twijfel nog of een light e-mtb de juiste keuze is, zijn er hier die zoiets hebben en wat zijn jullie ervaringen?
Zijn er ook mensen hier die een van deze e-mtb's hebben wellicht?

Hoe pakken jullie het kopen van een nieuwe mtb aan, aangezien je ze (verwacht ik) niet even uit de winkel kan lenen om een trail te rijden.
Niet bij jou in de buurt, maar mogelijk eens een soortgelijk evenement bezoeken om wat verschillende merken en modellen te proberen:

https://www.perima.nl/post/emtb-demo-day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 19:17
Als collega beginner zou ik inderdaad lekker met platte pedalen beginnen. Ik fiets op de racefiets al jaaaaren probleemloos met klikpedalen dus ben het op zich wel gewend, maar op de mountainbike ben ik voorlopig blij mn voetjes gewoon los te hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Charly schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:17:
[...]

Als collega beginner zou ik inderdaad lekker met platte pedalen beginnen. Ik fiets op de racefiets al jaaaaren probleemloos met klikpedalen dus ben het op zich wel gewend, maar op de mountainbike ben ik voorlopig blij mn voetjes gewoon los te hebben
Die voetjes los is misschien een ding (zelf nooit last van gehad, doordat je met SPD puur zijwaarts kan draaien ben ik net zo snel als op flats met fatsoenlijke pinnen, gezien je daar eerst je voet iets op moet tillen) maar het gaat imho vooral om de techniek. Heb bij meerdere kunnen zien dat techniek gewoonweg ruk is als het op druk op pedalen aan komt. En dan heb ik het niet eens over springen en benen optrekken of niet eens zonder SPD drops kunnen rijden, nee al van de pedalen af stuiteren als je 3 korte hobbels (wortels of traptreden) na elkaar afgaat. :X

Dna kun je denken 'maar ik zit toch vast dus wat maakt het uit?' Het beperkt je op termijn, de kans is groot dat je instabieler over dat wortel tapijt/drop rammelt omdat je niet actief staat. Laat staan bij het optrekken van je achterwiel, das leuk, totdat je hem niet meer hoger optrekken kan omdat je je benen al opgevouwen hebt. Vervolgens land je met je benen te ver gebogen waardoor je minder mee kan veren.

Zelf bij de switch van SPD naar flats geen last van gehad (of überhaupt omgevallen ivm niet uit klikken, is me letterlijk nooit gebeurd) maar lijk wel de uitzondering op de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gewoon fietsen waar je comfortabel op voelt. (y) Begin je net met MTB-en en of wil je techniek verbeteren. Bijvoorbeeld drop of jumpjes leren rijden. Dan zou ik persoonlijk flats adviseren.

Jaren geleden van klikpedalen naar flats gegaan. En heb mij nodige opnieuw moeten aanleren/afleren. Bijvoorbeeld stoppen met trekken aan de pedalen etc...

Vorig jaar twee mede Tweakers meegehad hier in het bos. En ondanks dat het ervaren klik pedaal rijders waren. En ze veel op de route zoals UHR, RvN te vinden zijn.

Die ochtend een paar lelijke valpartijen gezien, omdat ze niet tijdig uitgeklikt kwamen. Niet omdat ze de techniek van in en uit-klikken niet beheersde. Ze waren in hun hoofd te veel bezig met het onbekende terrein en de features die ze tegen kwamen. Waardoor reactie tijd toch iets trager was met in en uit klikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 12-04-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:23
GoldenSample schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:18:
[...]
(of überhaupt omgevallen ivm niet uit klikken, is me letterlijk nooit gebeurd) maar lijk wel de uitzondering op de regel.
Hier nog 1 *klopt af (ok van de week echt bijna gebeurd omdat ik de verkeerde kant op leunde, maar alsnog net niet :+). SPD op de MTB is wel vergevingsgezinder omdat je zonder al teveel moeite uitklikt, bij een reflex beweging zijwaarts schiet ie vaak al los dus ben nog niet eerder op de MTB in de problemen door gekomen.
Pagina: 1 ... 261 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic