Dit is alvast een TL:DR waarschuwing. Als je geen interesse hebt in beschermingsfolie ervaringen gewoon dit allemaal skippen. Tevens is het vooral over de aanpassingen voor een Universele kit en niet de Specifieke frame kits.
Omdat ik de nieuwe lak van mijn fiets goed wilde houden was het dus tijd voor een frame beschermings folie. Omdat er toch een aantal opties zijn zoals paketten van InvisiFrame en Ride Wrap of de meer doe het zelf style van 3M Helitape ben ik aan het kijken geweest wat ik het liefste zou hebben. Na veel ervaringen op het internet gelezen te hebben viel de doe het zelf kan van de folies af en het ging toch één van de kant en klaar paketten worden. Uiteindelijk is de keuze op InvisiFrame gevallen na wat ervaringen gelezen te hebben van mensen die met beide hebben gewerkt en omdat geen van beide een specifieke Kona Unit versie hadden.
Omdat er geen versie specifiek voor mijn fiets was, en de generieke MTB Hardtail alleen maar een Alu/Carbon versie was ben ik aan het meten gegaan om te kijken welke andere versie het meeste overeen kwam met de maten van mijn frame, in zowel lengtes als buis diameters. Blijkbaar was de Fatbike versie in Staal/Ti de beste overeenkomst en die dus besteld. Ik had op Zondag besteld en de levering was op Dinsdag, wat ik niet tegen vind vallen voor een bestelling uit de UK. (verzendkosten zijn niet goedkoop daarentegen)
In het paket zitten de folie, een rubber wisser, montage vloeistof (genoeg voor je fiets), pluisvrije doeken en schoonmaak doekjes naast de instructies. Instructies zijn gewoon duidelijk en er zijn ook een heel aantal videos op Youtube te vinden. Wat ik helaas niet kon vinden waren instructies/videos voor een Universele Kit. Dus daarom hier ook nog mijn ervaringen mocht iemand van jullie in de toekomst besluiten ook voor zo iets te gaan.
Als eerste raad ik echt aan om je fiets in een montage standaard te hangen. Ik had er echt niet aan moeten denken om dit te doen met een fiets op zijn kop omdat je gewoon niet het zicht hebt wat je aan het doen bent. Het is mogelijk hoor, maar raadt het echt aan.
Omdat de standaard instructies erg goed zijn en de videos prima zal ik dat niet allemaal gaan herhalen. Het komt er in grote lijnen op neer zoek het stuk folie uit van de bijbehorende buis die je wilt gaan plakken, een goeie hoeveelheid montage vloeistof/sop op je vingers, frame en beide kanten van de folie en op je frame plakken tot je het goed vindt zitten. Met de wisser het vocht onder de folie uit strijken van het midden naar buiten en daarna naar het volgende stuk. Dit geldt voor alle kits, zowel de universele als frame specifieke kits.
Maar bij de universele kit kan je tegen dingen aanlopen zoals externe kabelgeleiding, bidon bevestigings punten, bagagerek bevestigingen en andere. Mijn frame had die alle 3. Voor bijna alle stukken folie heb ik deze eerst totaal (dus inclusief de achterkant) uit het totale vel geknipt zodat ik deze makkelijk kon vergelijken met mijn fiets om te zien waar ik aanpassingen moest gaan maken. Een meetlint uit een naaiset geplunderd maakt de lengtes bepalen een heel stuk makkelijker. Een rolmaat is gewoon niet flexibel genoeg om deze afmetingen makkelijk te meten. Eventuele bevestigingspunten en dergelijke heb ik op dat moment genegeerd en ik ben gewoon begonnen met plakken op de manier zoals in de handleiding staat.
Op het moment dat ik een deze tegen kwam heb ik een schaar gepakt met een scherpe punt (in mijn geval een borduurschaartje, je mag raden uit welke set deze geplunderd was) en de folie een stukje ingeknipt. Daarna de folie iets losgetrokken en gekeken hoever ik ongeveer moest knippen. (dit soort dingen heb ik veel op het oog gedaan, maar misschien had meten beter geweest.) Na het inknippen het deel er totaal uitgeknipt wat door het kleine schaartje redelijk netjes ging. Dit heb ik zo gedaan omdat je bij het uitmeten het risico hebt dat je ergens een maat verkeerd neemt. En mocht dit zo zijn heb je meteen een uitdaging. (2x meten, 1x knippen geldt hier zeker) Na het knippen heb ik de buitenwerkse hoeken met een schaar een ronding gegeven die ongeveer dezelfde maat had als de standaard rondingen die er al in zitten. Dit om loslaten bij de puntjes te voorkomen. Dit bij alle bevestigingspunten behalve 2 gedaan.
Deze 2 punten waren een voorderailleur kabelgeleiding op de achterkant van de seattube en de bidon bevestigingspunten op de onderkant van de downtube. Deze heb ik eerst uitgemeten en daarna met een hobbymesje met een scherpe punt uitgesneden. Dit was zeker voor de downtube nodig omdat deze in het midden van de folie zat en niet aan de buitenkant. Dit was goed te doen je moet alleen erg goed kijken waar de folie precies eindigd. Je kan dit als je een perfectionist bent natuurlijk overal doen.
De headtube is om één of andere vage reden in 2 stukken. Hierbij raadt ik aan om toch je stuur/stuurpen te verwijderen zodat je kan zien of je deze netjes plakt met de naden in het midden. Je kan dan gewoon duidelijk je frame zien zonder dat je zicht geblokkeerd wordt. Waarom ze er niet gewoon 1 stuk van hebben gemaakt dat je om de buis kan vouwen heb ik geen idee dat zou dingen zo veel makkelijk maken.
Een paar lastigere bochten de fohn erbij gepakt om de folie nog wat soepeler en rekbaarder te maken. Dit is zeker iets wat bepaalde delen toch echt veel makkelijker maakt. Al is het geen wonder middel. De dag erna moet je de randen van de folie nog met je vingers aandrukken zodat het echt netjes vast zit. Helaas zat er 1 raar stukje bij de headtube waar dit gewoon niet wilde. Er zitten daar een aantal rare bochtjes bij elkaar en na er een mini knipje met de schaar in te geven plakte dit wel netjes doordat de spanning eraf was.
Al met al ben ik erg tevreden met hoe het er op is komen te zitten. Het is niet perfect, maar persoonlijk vind ik de onvolkomendheden niet storend. Helaas is de Matte folie meer een zijdeglas en niet helemaal Invisi. Het is erg lichtinval afhankelijk en ik zou het er zeker niet om laten. Het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Op glanzende lak schijnt het zo goed als niet meer zichtbaar te zijn. Ik hoop dat de randen netjes blijven maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen.
Wat me lichtjes tegen is gevallen is dat voor specifieke kits ze echt ieder hoekje en gaatje beplakken en bij een Universele kit ga je stukken niet kunnen beplakken gewoon omdat de stukken er niet voor geleverd worden. Er zit wel een hele selectie sticketjes bij tegen slijtplekken bij kabels, maar niets in de buis afmeting mochten er stukken te kort zijn.
En even een beetje een closeup van het resultaat voor het beeld
En jeez, die TL:DR waarschuwing was echt nodig