Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 262 ... 281 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07 21:26

Cheezus

Luiaard

Ik ben aan het kijken voor een 24" mountainbike voor m'n zoontje, zijn huidige Trek Precaliber wordt wat te klein en beperkt (geen versnellingen).
Hij vind het stoer om wat pumptracks te doen en gewoon lekker een stukje fietsen in het bos. De fiets zal ook voor gewoon dagelijks gebruik worden ingezet, iets van montage voor standaard/fatsoenlijke spatborden e.d. is dus vereist. Overige eisen:
- Trigger shifters, dit werkt voor kinderen fijner dan een draai/gripshifter
- Hydraulische schijfremmen, meer controle met minder kracht geeft vertrouwen
- Demping.. een verende voorvork lijkt me wel fijn met stuiteren over wortels en hij vindt dat natuurlijk wel stoer maar misschien heeft een lager gewicht wel hogere prioriteit. Oftewel, geen vereiste.

Tot nu toe bekeken:
Merida Matts J.24+ https://www.merida.nl/kin...RxH3B0yS0uxRoC5NAQAvD_BwE Extra dikke banden compenseren het gebrek aan dempende voorvork wat, gaat mijn voorkeur momenteel naar uit.
Woom off 5 https://woom.com/nl_NL/fietsen/off-5?variant=black Mogelijk de beste optie, wel prijzig en ziet er een beetje saai uit (niet onbelangrijk voor een jongetje van 7 :P). De off air 5 in koper is al wat stoerder maar wordt qua prijs wel erg gortig voor een kinderfiets..
Rockrider ST 920 https://www.decathlon.nl/...3?mc=8529457&c=GROEN_GEEL goede specs, heb er al één voor m'n dochter. Is wel vrij zwaar.
Orbea MX 24 team disc https://www.orbea.com/be-...unior/cat/mx-24-team-disc vergelijkbaar met de merida, iets lichter (maar de merida is misschien incl. standaard/pedalen, lastig te bepalen) en groter schakelbereik, mist montagemogelijkheden voor spatborden.
Trek Wahoo 24 https://www.trekbikes.com.../p/41013/?colorCode=green duur, vrij zwaar, mist montagemogelijkheden voor spatborden.
Cube / Scott / Giant, allemaal gripshift
Verder nog wat exotische fietsen gezien met beperkte levermogelijkheden, bestellen is prima maar dan wel bij voorkeur een NL shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:01

Kluus

Gang is alles

Het nadeel van die fietsjes met verende voorvorken is dat het vaak goedkope coil vorken zijn. Naast dat ze erg zwaar zijn veren ze ook nog eens haast niet in onder het gewicht van een kind is mijn ervaring. Ik heb de Suntour Coil vork op de MTB van mijn zoontje vorig jaar vervangen voor een luchtgeveerde Rock Shocks Recon en dat was een wereld van verschil voor hem. Lekker instelbaar en een hele kilo(!) lichter en dan is de Recon nog zo'n beetje de zwaarste luchtgeveerde vork die er is.

Maar hij zit al op een 27.5" dus dan is zo'n upgrade mogelijk en te verantwoorden vind ik. Voor een 24" zou ik (met het inzicht van nu, want die van mij zat zelf hiervoor op een 24" met zware coil geveerde vork) ook liever een rigide vork willen denk ik.

Van je lijstje vind ik de Orbea het tofste denk ik, geen spatborden helaas, maar die van mij heb ik ook altijd zonder spatborden laten rondfietsen, ze hebben een moeder die echt niet tegen smerigheid kan en die heb ik nooit horen klagen. ;) Bij slecht weer pakken ze toch de snelste weg naar school.

[ Voor 35% gewijzigd door Kluus op 12-04-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Die rockrider heeft een (instelbare) luchtvork, net als de woom. Maar licht zijn ze alsnog niet :)
Ik ben het met je eens dat een goedkope coil vork weinig toevoegt, behalve gewicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cheezus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:40:
Die rockrider heeft een (instelbare) luchtvork, net als de woom. Maar licht zijn ze alsnog niet :)
Ik ben het met je eens dat een goedkope coil vork weinig toevoegt, behalve gewicht..
Ahja dat had ik niet gezien, dat is wel sjiek ja als er een luchtvork op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:05
mijn zoontje heeft ook de orbea gehad (en de andere een cube met gripshift), de keuze voor de orbea was met name door de trigger shifter en 1x( 8 ).
ik heb er wel spatborden op gezet, achter nog tiewraps moeten gebruiken, maar bleef prima zitten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 16:38
@Cheezus Early rider? Leveren nu ook uit warehouse in Belgie! Factory Store kan ik je ook aanraden. Korting omdat er krasjes oid op de fiets zitten. Maar die zijn zo klein, dat er na 1x fietsen wel grotere krassen op zitten ;)
Kwalitatief heel goed spul, maar geen idee wat je budget is.

Zelf een Belter 14 besteld uit de Factory Store, maar kon werkelijk niks vreemds vinden toen de fiets geleverd werd.

[ Voor 15% gewijzigd door loyske op 12-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:07
Ik wil mijn Bulls Copperhead 27.5 wat beter geschikt maken voor de weg. Helaas heb ik geen goede mountainbike routes meer in de buurt en ook (tijdelijk) geen auto voor de deur voor het grootste deel van de week.

Heeft iemand een tip voor een goede band die wat minder weerstand geeft op de weg? Ik snap dat een racefiets er naast zetten ideaal zou zijn, maar dan heb je mijn mini schuur nog niet gezien :+ heb er nu Schwalbe Rocketrons Evo onder zitten en die zijn niet vooruit te krijgen (zeker niet met mijn conditie).

Volledige slicks wil ik ook weer niet, want er zit in de buurt nog wel een mini parcours waar ik af en toe overheen wiil.

Na een harde val op de mountainbike heeft deze 2 jaar stil gestaan in de schuur en nu zit er wat oppervlakkige roestaanslag op de ketting en remschijven. Is het beter om de ketting gelijk te vervangen of kan ik beiden gewoon nog goed schoonmaken met een bepaald middel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

loyske schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:29:
@Cheezus Early rider? Leveren nu ook uit warehouse in Belgie! Factory Store kan ik je ook aanraden. Korting omdat er krasjes oid op de fiets zitten. Maar die zijn zo klein, dat er na 1x fietsen wel grotere krassen op zitten ;)
Kwalitatief heel goed spul, maar geen idee wat je budget is.

Zelf een Belter 14 besteld uit de Factory Store, maar kon werkelijk niks vreemds vinden toen de fiets geleverd werd.
Thnx, die was ik nog niet tegengekomen. Als ik naar die seeker kijk lijkt het niet zo interessant, vergelijkbaar met die Merida maar wel 300 euro duurder..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:41

Sherlock

No Shit

Beakzz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:34:
Ik wil mijn Bulls Copperhead 27.5 wat beter geschikt maken voor de weg. Helaas heb ik geen goede mountainbike routes meer in de buurt en ook (tijdelijk) geen auto voor de deur voor het grootste deel van de week.

Heeft iemand een tip voor een goede band die wat minder weerstand geeft op de weg? Ik snap dat een racefiets er naast zetten ideaal zou zijn, maar dan heb je mijn mini schuur nog niet gezien :+ heb er nu Schwalbe Rocketrons Evo onder zitten en die zijn niet vooruit te krijgen (zeker niet met mijn conditie).
Je zou eens kunnen kijken naar de Thunder Burt, of eventueel ook wel de Smart Sam. *
Na een harde val op de mountainbike heeft deze 2 jaar stil gestaan in de schuur en nu zit er wat oppervlakkige roestaanslag op de ketting en remschijven. Is het beter om de ketting gelijk te vervangen of kan ik beiden gewoon nog goed schoonmaken met een bepaald middel?
Ketting zou ik vervangen, remschijf zou je op zich wel schoon kunnen maken denk ik. Als het al nodig is hoor, wellicht rem je het er wel af ;)

* edit: ik dacht eerst dat je gewoon een paar gravelbanden zou moeten pakken, maar in 27,5" is er niet zoveel keuze zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Sherlock op 12-04-2024 15:48 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Beakzz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:34:

Volledige slicks wil ik ook weer niet, want er zit in de buurt nog wel een mini parcours waar ik af en toe overheen wiil.

Na een harde val op de mountainbike heeft deze 2 jaar stil gestaan in de schuur en nu zit er wat roestaanslag op de ketting en remschijven. Is het beter om de ketting gelijk te vervangen of kan ik beiden gewoon nog goed schoonmaken met een bepaald middel?
Ketting gewoon schoonmaken met borstel en middel naar voorkeur, dan invetten en kijken of ie goed gangbaar is (ook de rollers) en niet versleten. Als t prima is; lekker mee fietsen roest is neem ik aan vrij oppervlakkig gezien het wel binnen gestaan heeft. Ook beetje afhankelijk van wat voor ketting het is. In een 9 speed ketting zou ik de moeite niet steken, een 12 speed eagle XX1 wel.

Qua band, iets als een Schwalbe Thunder Burt zal denk ik wel de richting zijn die je op moet gaan. Maar ben niet zo thuis in dat soort bandjes. Alternatief; brede Gravelband of de 'offroad' Marathon band van Schwalbe.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 12-04-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
+1 voor de thunder burt, echt een snelle band en als je niet teveel eisen stelt aan grip (of heel goed kan sturen) ook nog erg rap op simpele routes. De ray/ralph zijn ook nog wel een optie als je wat meer grip wilt hebben. Als je die op 2.5 bar zet, dan zijn ze op asfalt ook behoorlijk rap

hier 2 lange asfalt ritjes met een hardtail en ray/ralph met wat extra druk:
https://www.strava.com/activities/3843242441
https://www.strava.com/activities/3911268462

beide met 30+ avg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:29

Appie

F1RST Racing

Cheezus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:53:
Ik ben aan het kijken voor een 24" mountainbike voor m'n zoontje, zijn huidige Trek Precaliber wordt wat te klein en beperkt (geen versnellingen).
Hij vind het stoer om wat pumptracks te doen en gewoon lekker een stukje fietsen in het bos. De fiets zal ook voor gewoon dagelijks gebruik worden ingezet, iets van montage voor standaard/fatsoenlijke spatborden e.d. is dus vereist. Overige eisen:
- Demping.. een verende voorvork lijkt me wel fijn met stuiteren over wortels en hij vindt dat natuurlijk wel stoer maar misschien heeft een lager gewicht wel hogere prioriteit. Oftewel, geen vereiste.

Tot nu toe bekeken:
Merida Matts J.24+ https://www.merida.nl/kin...RxH3B0yS0uxRoC5NAQAvD_BwE Extra dikke banden compenseren het gebrek aan dempende voorvork wat, gaat mijn voorkeur momenteel naar uit.
Woom off 5 https://woom.com/nl_NL/fietsen/off-5?variant=black Mogelijk de beste optie, wel prijzig en ziet er een beetje saai uit (niet onbelangrijk voor een jongetje van 7 :P). De off air 5 in koper is al wat stoerder maar wordt qua prijs wel erg gortig voor een kinderfiets..
Rockrider ST 920 https://www.decathlon.nl/...3?mc=8529457&c=GROEN_GEEL goede specs, heb er al één voor m'n dochter. Is wel vrij zwaar.
Orbea MX 24 team disc https://www.orbea.com/be-...unior/cat/mx-24-team-disc vergelijkbaar met de merida, iets lichter (maar de merida is misschien incl. standaard/pedalen, lastig te bepalen) en groter schakelbereik, mist montagemogelijkheden voor spatborden.
Trek Wahoo 24 https://www.trekbikes.com.../p/41013/?colorCode=green duur, vrij zwaar, mist montagemogelijkheden voor spatborden.
Cube / Scott / Giant, allemaal gripshift
Verder nog wat exotische fietsen gezien met beperkte levermogelijkheden, bestellen is prima maar dan wel bij voorkeur een NL shop.
Disclaimer; ik woon niet in NL, maar heb wel ervaring met kinderfietsen waaronder de woom 5 (zowel met airfork en en de woom 6 off). Hiernaast heb ik ook nog trailcraft hardtails en wat FS for kids. Andere opties gehad waren specialized en cannondale kinder fietsen. Mijn ervaring/opinie:

1. Wanner de kinderen jonger zijn, gewicht is een van de meest belangrijke factoren (vooral als je in een heuvelachtig gebied woont - misschien minder relevant voor NL).
2. De woom 5 is een mooie balans tussen de 'standard' merk offerings (i.e. specialized, trek, cannondale etc) en specifieke kinder fietsen (i.e. trailcraft). Het is duidelijk lichter dan deze merken maar de componeten zijn redelijk entry level (Sram x9 (goedkoop to vervangen).
3. Als je het ervoor over hebt, trailcraft, spawn zijn voorbeelden van specifieke kinder fietsen die duidelijk duurder zijn, maar die helpen wel

Trouwens de woom 5 off (trailcraft etc) hebben allemaal een airfork en niet zoals de fabrieksfietsen een zware coil. In the geval van de woom 5 is een specifieke fork voor de fiets (headtube) - je kan die later niet vervangen.

Uiteindelijk heb ik dit als een investering gezien voor mijn kinderen en de resale waarde van deze fietsen zijn nog steeds behoorlijk.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

De woom 5 air vond ik al wel erg duur, die trailcraft fietsen zijn nog minimaal het dubbele :o Het is uiteindelijk ook gewoon een fiets die de hele dag buiten in de regen op het schoolplein staat dus zulke specifieke fietsen gaan iets te ver :)

Nog wel even bij Cannondale gekeken (die was ik vergeten) en de Trail plus 24 ziet er ook wel aardig uit https://www.cannondale.co...-to-12/kids-trail-plus-24
Geven alleen geen gewicht op.. via via kom ik op zo'n 11 kg uit dus lijkt dan blijft m'n voorkeur voor Merida.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:07
Prulleman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:08:
+1 voor de thunder burt, echt een snelle band en als je niet teveel eisen stelt aan grip (of heel goed kan sturen) ook nog erg rap op simpele routes. De ray/ralph zijn ook nog wel een optie als je wat meer grip wilt hebben. Als je die op 2.5 bar zet, dan zijn ze op asfalt ook behoorlijk rap

hier 2 lange asfalt ritjes met een hardtail en ray/ralph met wat extra druk:
https://www.strava.com/activities/3843242441
https://www.strava.com/activities/3911268462

beide met 30+ avg
Bedankt voor het meedenken (ook de andere reageerders) en ik twijfel nu tussen 2 thunder burts of een racing ray voor met een thunder burt achter zoals ik op deze website tegenkwam https://www.velozine.nl/r...d-rubbers-voor-nederland/

Bij die eerste optie kan ik altijd nog de Rocket Ron voor er omheen leggen als ik een keer naar een parcours ga gezien dit toch ruim vtv gepland zal zijn of een extra Racing ray er bij bestellen dus dat heeft nu wel mijn voorkeur gezien ik vaker op asfalt/gravel zal rijden voorlopig (helaas :/ :o )

Edit : Ik kan de Thunder Burts alleen maar vinden in 27.5 en 2.10 breed terwijl mijn Rocket Rons 2.25 zijn. ga ik daar grote verschillen in ondervinden? Op de weg alleen maar beter lijkt mij, maar offroad zeg maar.

[ Voor 12% gewijzigd door Beakzz op 12-04-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 01:18

Galois

1811 - 1832

Ik heb van alles geprobeerd om de levensduur van mijn draaiende onderdelen (voorblad, cassette, ketting en derailleurwieltjes) te verlengen.

Vroeger hoorde ik bij het kamp 'op tijd ketting wisselen', maar aangezien dat al binnen 1000 km moest, anders trapte de boel al door heb ik de laatste keer 'alles oprijden' geprobeerd.

Ik heb 3500 km geleden alles vervangen en vandaag begon het door te trappen als ik flink kracht zette.

Vind ik vroeg... elke 3500 km 150-200 euro aan kosten (en dan doe ik het ook nog zelf en koop ik alles in de aanbieding). Poeh...

Ben dus nog niet helemaal overtuigd wat handiger is.

Ik ga dus nu weer alles vervangen en moet dan nog even goed nadenken wat ik deze keer ga doen: of ook weer alles oprijden en er zo'n 3500 km mee doen, of toch om de 800-1000 km de ketting vervangen.

Hoe gaat dit bij jullie?

Het opmerkelijke is ook nog eens dat het voorblad echt wel goed versleten is (echt haaientandjes aan het worden) en de cassette is op het oog nog best ok. Kettingslijtagemeter gaat er volledig doorheen (zelfs de 1%) en dan kan ik ook nog eens wiebelen... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:27

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ketting wissel ik niet om de zoveel kilometer, meten is weten. Check eens in de zoveel kilometer met ketting slijtage meter. Vervang de ketting als de slijtagemeter dit aangeeft.

Je kunt op de meeste cassettes prima met 3 a 4 kettingen vooruit. Alvorens die door gaat trappen met nieuwe ketting. Trapt die door met nieuwe ketting. Dan op rijden met de oude kettingen. Dan gaat vaak ook nog wel nodige kilometers mee.

Hier ligt de ketting er nu op +/- 1450 kilometer erop en nog steeds goed. (SRAM XO T-Type)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 27-07 01:18

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:11:
Ketting wissel ik niet om de zoveel kilometer, meten is weten. Check eens in de zoveel kilometer met ketting slijtage meter. Vervang de ketting als de slijtagemeter dit aangeeft.

Je kunt op de meeste cassettes prima met 3 a 4 kettingen vooruit. Alvorens die door gaat trappen met nieuwe ketting. Trapt die door met nieuwe ketting. Dan op rijden met de oude kettingen. Dan gaat vaak ook nog wel nodige kilometers mee.

Hier ligt de ketting er nu 1600 kilometer erop en nog steeds goed. (SRAM XO T-Type)
Lijkt nu door te trappen op het voorblad en niet de cassette.

Zoals jij aangeeft, deed ik voorheen ook. Ik mat idd de slijtage en als de meter erdoor viel, dan verwisselde ik de ketting. Dit was overigens vaak al binnen 1000 km het geval. Ook vaak genoeg gehad dat de nieuwe ketting dan toch ook (af en toe) doortrapte.

Dit 'gedoe' heeft mij doen besluiten om gewoon alles te vervangen als het door begint te trappen. Ook niet ideaal nee...

4 kettingen is dan ongeveer 4000 km, dus dan is dat voordeel bij mij dus verwaarloosbaar. Ook al zou het 5000 km zijn met 4 kettingen, dan zou ik toch de keuze maken voor oprijden en dan 3500 km toch?

Op mijn racefiets doe ik het wel zo overigens. Maar daar gaat een ketting ook 5000 km mee voordat de meter erdoor valt. En trapt dan vervolgens nooit door met een nieuwe ketting en gebruikte cassette/voorblad. MTB slijt toch alles een stuk sneller... ik denk dat ik zo'n factor 3 aan onderhoudskosten heb itt met de racefiets :)

[ Voor 11% gewijzigd door Galois op 12-04-2024 20:25 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als slijtage meter aangeeft dat die nog net niet op is dan wissel ik. En ben niet echt een mooi weer fietser :D Persoonlijk vind ik 3500 kilometer best weinig.

Op de SRAM XX1 cassettes kwam ik met gemak op 10.000 kilometer. Nu op de Emtb's SRAM T-Type. Cassette ligt op de Trail E nu zo'n 4000+ kilometer erop. Ketting vervangen bij 1800 a 1900 kilometer. Nog steeds goed om terug te plaatsen.

Onderhoud is zo nu en dan doekje of borsteltje over de ketting. Zand eraf en dan wat olie erop. Ben niet zo'n poetser :P

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 12-04-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Inderdaad wat @Daan_ zegt doe ik ook zowel op de race als mtb. Welke ketting had je @Galois? Eagle GX ketting haalde bij mij de 1000 km niet, huidige Eagle X01 nu al het dubbele en is nog prima. GX is echt prut voor wat betreft de ketting.

Ik vervang al bij 0.5.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 12-04-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-07 16:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@Daan_ of @Mjelnir (of iemand anders) toevallig tijd en zin om zondag in het Reichswald te gaan spelen? Was eigenlijk van zins om naar Willingen te gaan maar da's weer zo ontzettend lang rijden..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:00:
Ik heb van alles geprobeerd om de levensduur van mijn draaiende onderdelen (voorblad, cassette, ketting en derailleurwieltjes) te verlengen.

Vroeger hoorde ik bij het kamp 'op tijd ketting wisselen', maar aangezien dat al binnen 1000 km moest, anders trapte de boel al door heb ik de laatste keer 'alles oprijden' geprobeerd.

Ik heb 3500 km geleden alles vervangen en vandaag begon het door te trappen als ik flink kracht zette.

Vind ik vroeg... elke 3500 km 150-200 euro aan kosten (en dan doe ik het ook nog zelf en koop ik alles in de aanbieding). Poeh...

Ik ga dus nu weer alles vervangen en moet dan nog even goed nadenken wat ik deze keer ga doen: of ook weer alles oprijden en er zo'n 3500 km mee doen, of toch om de 800-1000 km de ketting vervangen.

Hoe gaat dit bij jullie?

Het opmerkelijke is ook nog eens dat het voorblad echt wel goed versleten is (echt haaientandjes aan het worden) en de cassette is op het oog nog best ok. Kettingslijtagemeter gaat er volledig doorheen (zelfs de 1%) en dan kan ik ook nog eens wiebelen... :)
Ik heb nu 4k op een Shimano 12 speed (SLX ketting en cassette, raceface kettingblad) alles werkt nog prima , zit nog ruim onder de .75.

Smeer met squirt en hou dat vooral goed bij. Alleen met water schoonmaken als het echt nodig is. Ik heb het idee dat als je een keer 100 km met een piepende ketting rijdt.. dat de slijtage -heel veel- harder gaat

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:21

charrel

Cortisol4life..

Prulleman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:24:
[...]

Ik heb nu 4k op een Shimano 12 speed (SLX ketting en cassette, raceface kettingblad) alles werkt nog prima , zit nog ruim onder de .75.

Smeer met squirt en hou dat vooral goed bij. Alleen met water schoonmaken als het echt nodig is. Ik heb het idee dat als je een keer 100 km met een piepende ketting rijdt.. dat de slijtage -heel veel- harder gaat
12 speed raden ze aan om te wisselen bij 0.5 niet bij 0,75 ;) Van de week maar even een goede kettingtool besteld voor de e-mtb 12 speed. Mijn Chinese meuk deed alleen maar 0,75 en 1.0 slijtage > niet de vereiste 0.5. Ga een keer proberen de casette heel te houden op de Giant trance e+, op de zelfbouw 9 speed was alles wel versleten na 1500-2000km of zo. Maar daar was een casette, ketting en voortandwiel goedkoper dan 1 ketting op 12 speed :o Ook gelijk maar een xtr 12 speed ketting op de plank gelegd als reserve.

[ Voor 18% gewijzigd door charrel op 13-04-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
charrel schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:59:
[...]

12 speed raden ze aan om te wisselen bij 0.5 niet bij 0,75 ;) Van de week maar even een goede kettingtool besteld voor de e-mtb 12 speed. Mijn Chinese meuk deed alleen maar 0,75 en 1.0 slijtage > niet de vereiste 0.5. Ga een keer proberen de casette heel te houden op de Giant trance e+, op de zelfbouw 9 speed was alles wel versleten na 1500-2000km of zo. Maar daar was een casette, ketting en voortandwiel goedkoper dan 1 ketting op 12 speed :o Ook gelijk maar een xtr 12 speed ketting op de plank gelegd als reserve.
Weet ik, maar vorige keer zitten wisselen met 2 kettingen, deze keer bewuste keuze om gewoon 1 set op te rijden. Misschien ligt het aan rijstijl, maar ik moet echt heel vroeg wisselen wil het niet overslaan op een paar kransjes

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:06:
[...]

Weet ik, maar vorige keer zitten wisselen met 2 kettingen, deze keer bewuste keuze om gewoon 1 set op te rijden. Misschien ligt het aan rijstijl, maar ik moet echt heel vroeg wisselen wil het niet overslaan op een paar kransjes
(y)

Wacht zelf ook niet tot die op of over het randje zit. Wissel zelf liever iets eerder.

Als cassette overslaat met een nieuwe een ketting. Dan pak ik de oude kettingen weer uit het schap. Dan kan ik nog nodige kilometers uit de oude kettingen halen.

Kleine tip voor 12sp: als nieuwe ketting overslaat naar het vervangen. Check je B tension voor de zekerheid. Komt geregeld voor dat je deze opnieuw moet afstellen. Dat je daarna gewoon weer door kan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:41

Sherlock

No Shit

Ik zit er aan te denken om mijn 30t voorblad te vervangen voor een 34t, om zo belasting op de kleinere krasjes te verminderen. Voor de nl xc tracks die ik rijd zou dat geen probleem moeten zijn.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18
Misschien moet ik toch eens beginnen vaker m'n ketting te wisselen ipv ieder jaar voorblad, ketting en cassette (Ofja, cassette, de 3 kransjes waar ik 90% op fiets) wanneer hij begint door te trappen (nieuwe ketting maakt het dan altijd alleen maar erger haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

henri86 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:11:
Misschien moet ik toch eens beginnen vaker m'n ketting te wisselen ipv ieder jaar voorblad, ketting en cassette (Ofja, cassette, de 3 kransjes waar ik 90% op fiets) wanneer hij begint door te trappen (nieuwe ketting maakt het dan altijd alleen maar erger haha).
Twee of drie kettingen nemen en die na iedere paar ritten wisselen, dan slijten de kettingen nog steeds net zo hard, misschien een fractie sneller maar de cassette en het voorblad gaan veel langer mee.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Galois schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:00:

Hoe gaat dit bij jullie?

De 1x12 ketting is nu eenmaal relatief duur, dun en slijtagegevoelig, en een versleten ketting zorgt er weer voor dat de rest sneller slijt. En ik heb het gevoel dat de 1x12 ook gevoeliger is voor vuil/zand. Wat je kunt doen (als lage kosten je doel zijn) is "downgraden" naar 1x10, onderdelen zijn goedkoper, maar de ketting gaat potentieel langer mee omdat ie wat dikker is. En hoe vaak heb je die lichtste versnellingen nu echt nodig in NL?

Mijn winter/modder/uitleen MTB is 1x10, maar daar spendeer ik veel minder geld aan voor onderhoud per km dan mijn 1x12 (kan wel alles zelf), terwijl die 1x10 qua slijtage juist zwaardere ritten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18
Demo schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:10:
[...]
Twee of drie kettingen nemen en die na iedere paar ritten wisselen, dan slijten de kettingen nog steeds net zo hard, misschien een fractie sneller maar de cassette en het voorblad gaan veel langer mee.
Dat is wel een goed idee ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Demo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:59:
@Daan_ of @Mjelnir (of iemand anders) toevallig tijd en zin om zondag in het Reichswald te gaan spelen? Was eigenlijk van zins om naar Willingen te gaan maar da's weer zo ontzettend lang rijden..
Denk dat ik er morgen wel te vinden ben. Alleen weet niet hoelaat en wat ik ga rijden. Veracht ergens in de morgen. Gisteren en vandaag was al lange dag op de fiets. ;-)

Zeg gerust gedag als we elkaar tegen komen. Zwarte E-bike met gele calipers en gele coil zijn er niet zoveel van ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-07 22:20

McLambo

MTB Junky

Sherlock schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:38:
Ik zit er aan te denken om mijn 30t voorblad te vervangen voor een 34t, om zo belasting op de kleinere krasjes te verminderen. Voor de nl xc tracks die ik rijd zou dat geen probleem moeten zijn.
Dit heb ik ook gedaan, en ik rijd gemiddeld nu 2 kransjes hoger bij dezelfde snelheid.

2 kansjes hoger heeft meer tanden, dus de kracht wordt beter verdeeld aan de casettekant=minder slijtage

Volgend blad wordt denk ik 32T, kleinere kransjes hebben minder verschil onderling, en ik ben een cadansrijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:48
Demo schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:10:
[...]
Heel vroeger wel eens gedaan. Daarna gewoon kettingkalibertje gebruikt en nieuwe ketting erop, zodra de vorige aan zijn max slijtage zat.

Minder gedoe, zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Galois schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:24:
[...]

Lijkt nu door te trappen op het voorblad en niet de cassette.

Zoals jij aangeeft, deed ik voorheen ook. Ik mat idd de slijtage en als de meter erdoor viel, dan verwisselde ik de ketting. Dit was overigens vaak al binnen 1000 km het geval. Ook vaak genoeg gehad dat de nieuwe ketting dan toch ook (af en toe) doortrapte.

Dit 'gedoe' heeft mij doen besluiten om gewoon alles te vervangen als het door begint te trappen. Ook niet ideaal nee...

4 kettingen is dan ongeveer 4000 km, dus dan is dat voordeel bij mij dus verwaarloosbaar. Ook al zou het 5000 km zijn met 4 kettingen, dan zou ik toch de keuze maken voor oprijden en dan 3500 km toch?

Op mijn racefiets doe ik het wel zo overigens. Maar daar gaat een ketting ook 5000 km mee voordat de meter erdoor valt. En trapt dan vervolgens nooit door met een nieuwe ketting en gebruikte cassette/voorblad. MTB slijt toch alles een stuk sneller... ik denk dat ik zo'n factor 3 aan onderhoudskosten heb itt met de racefiets :)
Bij ketting 4 en 4000km trapte hij door?

Rijd je veel op kleine kransjes? in dat geval, ga voor een grotere chain ring.

Gebruik je wel een 3 point chain checker?
Afbeeldingslocatie: https://www.parktool.com/assets/img/product/_productEnlarged/CC-4_001.jpg
een 'normale' chain checker is vrij waardeloos gezien hij de roller wear dubbel meet.

Maar MTB spul slijt inderdaad veel sneller, zeker als je in modder rijd & veel op hoog tempo kleine kransjes rijd. Wordt dat boswielerennen toch weer hard afgestraft. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:39

Tacoos

i am i

AmateurVinoloog schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:35:
[...]
Strijthagen weet ik niet, maar Brunsummerheide is behoorlijk droog. Ook met een buitje gok ik dat het wel prima blijft deze week. Ik zal vanavond eens een blik werpen ;). Water blijft meestal staan op bepaalde stukken (m.n. rond de parkstadring, bezoekerscentrum en het stukje naast de sportvelden voor de koffiepoel), maar daar kan je tenzij het langdurig regent meestal prima omheen werken. De rest van de Brunsummerheide is meestal vrij snel droog.

Zelfde geldt min of meer ook voor Rode Beek.
Gisteren was de dag 😅
Wat mij betreft lag de route er prima bij.

Ik moet zeggen dat ik het pittig vind; hier rond Eindhoven kennen we dat soort hoogteverschillen niet en het is alweer een paar jaar geleden dat ik in Luxemburg/Dld/Frankrijk was met de mtb.
Maar ik vond het wel leuk! Jammer dat ik voor dat soort routes een uur moet rijden

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-07 11:43
Ik heb ook een doortrap probleem.

Even de situatie:
nieuwe derailleur gekocht. Sram GX AXS
nieuwe ketting: Sram GX T
nieuwe cassette Sram NX

Ik heb alles afgesteld en hij schakelt heerlijk. Electrisch is toch wel heel fijn.
Maar na een km of 15 trapt hij door op de 13 en 15 en niet continue, maar af en toe. Ik hoor hem dan haperen en twee omwentelingen later trapt die door.
omdat alles nieuw is mag ik toch aannemen dat het geen slijtage is. Iemand een gouden tip hoe je kan testen wat het is of hoe ik dit kan voorkomen? MIsschien denk ik wel dat ik alles goed heb ingesteld maar heb ik iets gemist. Kan natuurlijk ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:23
mike0001 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:35:
Ik heb ook een doortrap probleem.

Even de situatie:
nieuwe derailleur gekocht. Sram GX AXS
nieuwe ketting: Sram GX T
nieuwe cassette Sram NX

Ik heb alles afgesteld en hij schakelt heerlijk. Electrisch is toch wel heel fijn.
Maar na een km of 15 trapt hij door op de 13 en 15 en niet continue, maar af en toe. Ik hoor hem dan haperen en twee omwentelingen later trapt die door.
omdat alles nieuw is mag ik toch aannemen dat het geen slijtage is. Iemand een gouden tip hoe je kan testen wat het is of hoe ik dit kan voorkomen? MIsschien denk ik wel dat ik alles goed heb ingesteld maar heb ik iets gemist. Kan natuurlijk ook
Met die Sram GX T ketting, bedoel je toch geen T-Type ketting die alleen geschikt is voor een Sram Transmission aandrijflijn en niet voor de gewone tandwielen?

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 14-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
ZanielGa schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:53:
[...]

Met die Sram GX T ketting, bedoel je toch geen T-Type ketting die alleen geschikt is voor een Sram Transmission aandrijflijn en niet voor de gewone tandwielen?
Ik heb een Sram NX eagle transmission en GX eagle AXS derailleur. Dus dan zou de T toch kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:23
mike0001 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:03:
[...]

Ik heb een Sram NX eagle transmission en GX eagle AXS derailleur. Dus dan zou de T toch kunnen?
Transmission van Sram is een hele specifieke set die als laagste uitvoering GX is. Heeft specifieke derailleur, tandwielen, kettingbladen en ketting. Zou allemaal niet goed samen moeten werken met de gewone Eagle uitvoeringen.

https://www.sram.com/en/s...ctions/eagle-transmission
vs
https://www.sram.com/en/sram/mountain/collections/eagle

En ja, die benaming "Transmission" is gewoon lekker verwarrend.

[ Voor 17% gewijzigd door ZanielGa op 14-04-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
ZanielGa schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:11:
[...]

Transmission van Sram is een hele specifieke set die als laagste uitvoering GX is. Heeft specifieke derailleur, tandwielen, kettingbladen en ketting. Zou allemaal niet goed samen moeten werken met de gewone Eagle uitvoeringen.

https://www.sram.com/en/s...ctions/eagle-transmission
vs
https://www.sram.com/en/sram/mountain/collections/eagle

En ja, die benaming "Transmission" is gewoon lekker verwarrend.
Dan zal ik eens proberen een andere ketting te plaatsen of dat effect heeft. Dit schiet namelijk niet op zo.
En je hebt helemaal gelijk. Lekker verwarrend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Nee dat kan niet ;)

Er is geen NX Transmission. enkel GX, XO en XX. Voor Transmission heb je een specifieke SRAM Transmission; derailleur, kettingblad en ketting nodig. Mixen met oudere generatie gaat niet fatsoenlijk werken.

Transmission werkt net iets soepeler dan de oudere generatie AXS. En Clutch is stuk strakker. Geen klapperende ketting meer. En schakelt heel stuk beter under load. Ideaal voor de eMTB's. (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Zoals gemeld, nee dat kan niet, je hebt 'gewone' eagle AXS, geen Transmission. Koop een XO1 of XX1 eagle ketting. Zijn duurder maar gaan ruim 2.5x zo lang mee.

Bijvoorbeeld: https://r2-bike.com/SRAM-...C-1290-126-Glieder-silber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Demo

Demo

Uiteindelijk toch mee kunnen rijden naar Willingen, lekker dagje park gehad :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 10:02
Na een paar rondjes Bergschenhoek ontdekt dat ze daar ook clinics doen en me maar eens aangemeld. Geheel tegen mn karakter in maar meteen voor de "advanced" gegaan, aangezien de beginner wel heel erg klonk alsof het voor mensen was die überhaupt nog nooit op een fiets gezeten hebben. :Y)

Denk dat ik met name qua positie/balans en vinden van grip nog wel wat te leren heb. Dat is op de racefiets toch iets minder een ding. Dit uit zich er met name in dat ik op de steile klimmetjes nog wel eens stil val, terwijl dit volgens mij zowel qua materiaal als conditie niet echt nodig zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Charly schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:45:
Na een paar rondjes Bergschenhoek ontdekt dat ze daar ook clinics doen en me maar eens aangemeld. Geheel tegen mn karakter in maar meteen voor de "advanced" gegaan, aangezien de beginner wel heel erg klonk alsof het voor mensen was die überhaupt nog nooit op een fiets gezeten hebben. :Y)

Denk dat ik met name qua positie/balans en vinden van grip nog wel wat te leren heb. Dat is op de racefiets toch iets minder een ding. Dit uit zich er met name in dat ik op de steile klimmetjes nog wel eens stil val, terwijl dit volgens mij zowel qua materiaal als conditie niet echt nodig zou moeten zijn.
Is dat bij Outdoor Valley? Ik krijg morgen m’n mountainbike en dat is best dichtbij. Klinkt best leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Verwijderd schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:01:
[...]

Is dat bij Outdoor Valley? Ik krijg morgen m’n mountainbike en dat is best dichtbij. Klinkt best leuk!
Yes, idd

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Welke klimmetjes heb je dan last van?

Die na het Spoortunnetlje voordat je naar de Startberg (met het 'bikeparkje') gaat of West van de skibaan?

Als je optijd in een groot genoeg verzet geschakeld bent moet dat allemaal wel te doen zijn, kijk je wel ver genoeg vooruit en niet heel kort voor je voorwiel? Dan wordt het een stuk lastiger, zeker op lage snelheid ga je dan zwabberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ee4n2H3mMzU0XIHy7jMQCbC0aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILlATSZJil2Vddn9Oq1rqucB.jpg?f=fotoalbum_large
Stond een mevrouw in Zoetermeer te fotograferen dus heb even om de foto(s) gevraagd. Toch altijd leuk zn goed gemaakt action shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
GoldenSample schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:16:
[...]

Welke klimmetjes heb je dan last van?

Die na het Spoortunnetlje voordat je naar de Startberg (met het 'bikeparkje') gaat of West van de skibaan?

Als je optijd in een groot genoeg verzet geschakeld bent moet dat allemaal wel te doen zijn, kijk je wel ver genoeg vooruit en niet heel kort voor je voorwiel? Dan wordt het een stuk lastiger, zeker op lage snelheid ga je dan zwabberen.
Die door het bosje naast de ski baan heb ik 3 van de 3x niet gehaald. Eerste keer inderdaad niet genoeg teruggeschakeld, maar ook wel gehad dat ik dat wel deed en vervolgens geen grip op mn achterwiel had. Die terug naar het bike park heb ik geloof ik wel een keer gehaald, maar is vooral een kwestie van gebrek aan grip.

Als ik uit het zadel ga is het sowieso vaak bekeken qua grip. Vandaar dat ik denk dat er vooral met wat balans tips nog wel wat te winnen valt. Vooruitkijken zal ik ook eens op letten, kijken wat dat brengt.

Tevens. Stoere foto 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 16-04-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:34

Ik heb allebei gevolgd daar, was wel leuk/gezellig en was bij mij vooral erg nuttig om angst weg te nemen.

Klimmetjes op Bergschenhoek zijn niet heel "extreem" toch, uit het zadel gaan is sowieso niet echt de bedoeling op een kort stijl klimmetje naar mijn weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Charly schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:04:
[...]

Die door het bosje naast de ski baan heb ik 3 van de 3x niet gehaald. Eerste keer inderdaad niet genoeg teruggeschakeld, maar ook wel gehad dat ik dat wel deed en vervolgens geen grip op mn achterwiel had. Die terug naar het bike park heb ik geloof ik wel een keer gehaald, maar is vooral een kwestie van gebrek aan grip.

Als ik uit het zadel ga is het sowieso vaak bekeken qua grip. Vandaar dat ik denk dat er vooral met wat balans tips nog wel wat te winnen valt. Vooruitkijken zal ik ook eens op letten, kijken wat dat brengt.

Tevens. Stoere foto 8)
Als je gaat staan heb je 2 problemen die zorgen dat je wiel eerder grip verliest:
- minder druk op je achterwiel
- meer pieken in je kracht.

Schakel naar het lichtste verzet (wat is dat bij jou en welke wielmaat heb je?) Voordat je aan het klimmetje begint en trap vloeiend/gelijkmatig door. Er ligt los grind en zitten her en der wat randjes in maar niets dat, met een licht genoeg verzet, lastig zou moeten zijn. Kijk voldoende vooruit en rijd zo gelijkmatig mogelijke lijn, dat is vaak maar niet altijd, de buitenbocht.

Onthoud; je kan 10x beter te licht dan te Zwaar trappen, bij het eerste ga je langzamer, bij het 2e sta je stil.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 16-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
GoldenSample schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:55:
[...]

Als je gaat staan heb je 2 problemen die zorgen dat je wiel eerder grip verliest:
- minder druk op je achterwiel
- meer pieken in je kracht.

Schakel naar het lichtste verzet (wat is dat bij jou en welke wielmaat heb je?) Voordat je aan het klimmetje begint en trap vloeiend/gelijkmatig door. Er ligt los grind en zitten her en der wat randjes in maar niets dat, met een licht genoeg verzet, lastig zou moeten zijn. Kijk voldoende vooruit en rijd zo gelijkmatig mogelijke lijn, dat is vaak maar niet altijd, de buitenbocht.

Onthoud; je kan 10x beter te licht dan te Zwaar trappen, bij het eerste ga je langzamer, bij het 2e sta je stil.
Hmm. Dan de volgende keer toch maar gewoon meteen, helemaal terugschakelen en kijken hoe dat gaat. Fiets op een 29er met 32/50, dus dat zou het probleem niet mogen zijn volgens mij. (Heb ook niet het gevoel dat ik te weinig versnellingen heb ofzo.)

Dank voor de tips iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Niet per se bij bovenstaande klimmetjes, want die ken ik niet, maar bij extreem steile klimmetjes in het algemeen: hoe doen jullie dat als het klimmetje zo stijl wordt dat je het gevoel krijgt achterover te klappen, voor op het punt van je zadel gaan zitten of kan dit helemaal niet gebeuren en zit deze angst gewoon tussen mijn oren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier wordt body positie, versnelling (laag of hoog), staan of zitten in besproken.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 16-04-2024 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:29:
Niet per se bij bovenstaande klimmetjes, want die ken ik niet, maar bij extreem steile klimmetjes in het algemeen: hoe doen jullie dat als het klimmetje zo stijl wordt dat je het gevoel krijgt achterover te klappen, voor op het punt van je zadel gaan zitten of kan dit helemaal niet gebeuren en zit deze angst gewoon tussen mijn oren?
bij korte klimmetjes vooral met een mooie snelheid aankomen, met een beetje kan je dan al zonder moeite omhoog rollen (maar dan heb ik het dus over de echte korte klimmetjes hier in het vlakke brabant).

Als je wel moet trappen, zorg dan inderdaad dat je voor je echt vol kracht moet zetten terug schakelt (tenzij je SRAM Transmission hebt). Ik rij zelf met shimano xt 12 speed en je kan onder druk redelijk schakelen, maar ik heb het idee dat het toch allemaal wat langer mee gaat als je net de druk ervanaf kan halen..
Dus met een mooie snelheid aan komen, terug schakelen, blijven zitten (inderdaad op de punt van je zadel). bovenlichaam niet te hoog (wat meer met je neus richting stuur) en gelijkmatig trappen.

De gewichtsverdeling is meer zodat je nog kan sturen dan tegen achterover klappen, dat gebeurd echt niet zo snel, en een beetje naar voren gaat dan vaak ook wel vanzelf... (maar het is dan al zo steil dat je met 32-50/52 al echt 300-400 watt moet trappen om niet stil te vallen.. dus dat zijn echt de hele steile stukken)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:24:
[...]

bij korte klimmetjes vooral met een mooie snelheid aankomen, met een beetje kan je dan al zonder moeite omhoog rollen (maar dan heb ik het dus over de echte korte klimmetjes hier in het vlakke brabant).

Als je wel moet trappen, zorg dan inderdaad dat je voor je echt vol kracht moet zetten terug schakelt (tenzij je SRAM Transmission hebt). Ik rij zelf met shimano xt 12 speed en je kan onder druk redelijk schakelen, maar ik heb het idee dat het toch allemaal wat langer mee gaat als je net de druk ervanaf kan halen..
Dus met een mooie snelheid aan komen, terug schakelen, blijven zitten (inderdaad op de punt van je zadel). bovenlichaam niet te hoog (wat meer met je neus richting stuur) en gelijkmatig trappen.

De gewichtsverdeling is meer zodat je nog kan sturen dan tegen achterover klappen, dat gebeurd echt niet zo snel, en een beetje naar voren gaat dan vaak ook wel vanzelf... (maar het is dan al zo steil dat je met 32-50/52 al echt 300-400 watt moet trappen om niet stil te vallen.. dus dat zijn echt de hele steile stukken)
Ja die klimmetjes bedoel ik inderdaad, echt de hele steile stukken die niet zo maar op de routes liggen maar bijvoorbeeld wel op het wedstrijdparcoursje van Berlicum vorige week, daar zitten twee hele korte maar extreem steile klimmetjes bij en het moet te doen zijn want anderen die ik verder de hele wedstrijd niet gezien heb kwamen er wel fietsend overheen, maar ik moet dat echt even onder de knie krijgen.

Ik stapte telkens op voorhand maar af omdat dat naar mijn idee sneller ging dan halverwege stilvallen maar daar verloor ik uiteraard alsnog veel tijd mee.

Overigens ken ik wel vergelijkbare klimmetjes (nog) dichter bij huis dus ik kan ze wel oefenen, maar het is inderdaad wel een aanslag op je materiaal heb ik het idee :).

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 16-04-2024 15:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zie vaak mensen voor de klim terug schakelen en dan stilvallen. Je moet _in_ de klim terug schakelen, niet ervoor. Als je met een goede snelheid (zeg 30 per uur) de klim in fietst, dan heeft het geen zin om te schakelen, want dan val je totaal stil. Het beste is om flink te blijven trappen en naar gelang je hoger komt en langzamer gaat, te schakelen.

Ook over het achterover vallen hoef je je geen zorgen te maken, dat heb ik nog nooit gezien. Flink voorop je zadel zitten. Als je stilvalt, val je eerder links of rechts van de fiets dan achterover. Zoek een zachte landingsplek in dat geval :) Je snelheid is iig al laag, dus als je scherpe stenen en stronken kunt ontwijken is alleen je ego gedeukt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Laatst online: 27-07 12:49
Ik gebruik meestal de duimregel van gebruik de versnelling die je in de laatste 1/3e van de klim nodig hebt al aan het begin dan kom je altijd boven. Granted ik ben geen XC ridder maar meer van langzaam naar boven snel naar beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
zonoskar schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:07:
Ik zie vaak mensen voor de klim terug schakelen en dan stilvallen. Je moet _in_ de klim terug schakelen, niet ervoor. Als je met een goede snelheid (zeg 30 per uur) de klim in fietst, dan heeft het geen zin om te schakelen, want dan val je totaal stil. Het beste is om flink te blijven trappen en naar gelang je hoger komt en langzamer gaat, te schakelen.

Ook over het achterover vallen hoef je je geen zorgen te maken, dat heb ik nog nooit gezien. Flink voorop je zadel zitten. Als je stilvalt, val je eerder links of rechts van de fiets dan achterover. Zoek een zachte landingsplek in dat geval :) Je snelheid is iig al laag, dus als je scherpe stenen en stronken kunt ontwijken is alleen je ego gedeukt.
Pro-tip; vermijdt brandnetels om in te vallen. Ze lijken zacht maar zijn best pittig #ervaring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Vol patat er tegenaan en hoogstens één of twee klikjes terug net voor de bult en dan naarmate de snelheid terug valt steeds een verzetje lichter. Bij omvallen is een dropper fijn, dan heb je je voeten zo aan de grond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:59
Cheezus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:53:
Zit in een vergelijkbare situatie nu. Ik zou graag willen beginnen om met mijn zoon te mountainbiken (zelf heb ik al een mtb).
Mijn zoon is 8 jaar en 138cm groot, en groeit hard. Ik zit echt te twijfelen over de maatvoering, maar ook de specs. Toevallig toen we laatst bij de Decathlon waren daar proef gezeten op zowel de 24 inch ST920 en ook de 26 inch ST500. De 24 inch was voor mijn gevoel echt te klein, daar is die over een jaar al uit gegroeid (wel betere specs).

Het probleem is dat ik weinig 26 inch modellen mountainbikes tegen kom voor een relatief betaalbare prijs. De meeste merken gaan maar tot 24 inch voor kids. 27.5 inch lijkt me dan weer te groot. Ook de xs volwassen modellen van bijvoorbeeld cube zijn nog te groot (afstand stuur en remhendels).

Daarnaast twijfel ik nog of ik echt voor een instap model moet kiezen of toch meteen een kwalitatief iets beter model. De vraag is natuurlijk of hij het leuk blijft vinden en het zou om max 1 keer per week/2 weken gaan dat we samen gaan mountainbiken. Hij doet daarnaast ook nog een andere sport.

Heb het gevoel dat hij precies tussen de grote kindermaten en kleine volwassen maten in valt...Wat is jullie ervaring hierin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:06
zonoskar schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:09:
[...]

Volgens de laatste berichten op mtbroutes.nl is de route bijna niet berijdbaar. Ik zou je MTB thuis laten.
Ik had m gelukkig wel mee. Heerlijk gefietst daar, slechts twee kleine omleidingen. Dit maakte het weekend Center Parcs dragelijk ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sure idealiter schakel je geleidelijk terug terwijl je snelheid afneemt. Ecther Iemand die nu niet boven komt heeft daar niet zo veel aan. Die kan beter al langzaam beginnen en steady naar boven. Als die gene dat lukt kan je beginnen met harder beginnen en geleidelijk terug schakelen. Overigens werkt die techniek ook maar heel beperkt (versnelling of 2 terug, voor meer schakelt het te langzaam) als het echt van hogere snelheid gelijk steil omhoog gaat zoals je op vuilnisbelt rondjes als Bergschenhoek wel tegen komt.
Kluus schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:29:
Achterover vallen valt wel mee, probleem is meer (en wordt erger naar mate de hoek van je balhoofd minder steil wordt) is gerek aaan druk op het voorwiel om überhaupt nog te kunnen sturen. Oplossing over het algemeen; voorover buigen en eventueel meer naar voren op het zadel bewegen. Ook wat lichter/minder druk op het zadel helpt. Dat maakt dat je ook makkelijker iets omhoog kan komen om je achterwiel over een obstakel te krijgen of zelfs gaan staan.

Uit het zadel komen is leuk maar vaak niet nodig tenzij het echt belachelijk steil is of je echt grote obstakels tegen komt. Dat heeft ook als nadeel dat je sneller grip verliest. Verschilt een beetje per terrein maar in NL ben ik nog maar weinig tegen gekomen waar dat voordeel biedt. Tenzij je een trap op wilt gaan fietsen.

[ Voor 31% gewijzigd door GoldenSample op 16-04-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchTaz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 10:47
Xyanta schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:51:
[...]

Zit in een vergelijkbare situatie nu. Ik zou graag willen beginnen om met mijn zoon te mountainbiken (zelf heb ik al een mtb).
Mijn zoon is 8 jaar en 138cm groot, en groeit hard. Ik zit echt te twijfelen over de maatvoering, maar ook de specs. Toevallig toen we laatst bij de Decathlon waren daar proef gezeten op zowel de 24 inch ST920 en ook de 26 inch ST500. De 24 inch was voor mijn gevoel echt te klein, daar is die over een jaar al uit gegroeid (wel betere specs).

Het probleem is dat ik weinig 26 inch modellen mountainbikes tegen kom voor een relatief betaalbare prijs. De meeste merken gaan maar tot 24 inch voor kids. 27.5 inch lijkt me dan weer te groot. Ook de xs volwassen modellen van bijvoorbeeld cube zijn nog te groot (afstand stuur en remhendels).

Daarnaast twijfel ik nog of ik echt voor een instap model moet kiezen of toch meteen een kwalitatief iets beter model. De vraag is natuurlijk of hij het leuk blijft vinden en het zou om max 1 keer per week/2 weken gaan dat we samen gaan mountainbiken. Hij doet daarnaast ook nog een andere sport.

Heb het gevoel dat hij precies tussen de grote kindermaten en kleine volwassen maten in valt...Wat is jullie ervaring hierin?
Ik heb voor mijn zoon van 8 een 27,5" gebruikte Trek Marlin 5 WSD met sloping frame gekocht. Is eigenlijk een dames model maar ideaal voor jongens in deze leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

[...]

Als het gewoon een beetje voor de fun door de bossen crossen is denk ik dat een wat kleinere fiets beter geschikt is. Een te grote fiets zit wiebelig en is lastig te sturen: dat geeft weining vertrouwen/controle en is dus waarschijnlijk minder leuk voor een kind.

Let ook op het gewicht, die ST500 is 14,3 kg, de woom off 6 (ook 26") 9,3 kg. 5 kg is een enorm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 08:48

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

[...]

Hier een zoon van 8 en dochter van 10, beide niet super lang. In de schuur staan een Woom Off 4 (20 inch), Woom Off 5(24 inch) en Canyon Neuron Youth XXS (27,5 inch). Onze zoon fietst prima op de Woom Off 5, maar is wel nog aan de grote kant voor hem. Op de singletrack is hij wendbaarder en comfortabeler op de Woom Off 4. De Neuron is echt nog te groot voor hem (zelfs voor onze dochter is dat nog een flinke fiets offroad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyanta
Dank voor de reacties.
DutchTaz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:50:
[...]
Ik heb voor mijn zoon van 8 een 27,5" gebruikte Trek Marlin 5 WSD met sloping frame gekocht. Is eigenlijk een dames model maar ideaal voor jongens in deze leeftijd.
Goede tip, heb eens gekeken en deze zijn inderdaad tweedehands nog goed te verkrijgen voor een schappelijke prijs. Zie in de advertenties dat deze ook vaak gebruikt zijn voor een kind met vergelijkbare leeftijd en lengte.
Cheezus schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:29:
[...]
Als het gewoon een beetje voor de fun door de bossen crossen is denk ik dat een wat kleinere fiets beter geschikt is. Een te grote fiets zit wiebelig en is lastig te sturen: dat geeft weining vertrouwen/controle en is dus waarschijnlijk minder leuk voor een kind.

Let ook op het gewicht, die ST500 is 14,3 kg, de woom off 6 (ook 26") 9,3 kg. 5 kg is een enorm verschil.
Qua wendbaarheid zal een grotere fiets inderdaad wat lastiger zijn. Echter denk ik dat hij na een half jaar al "uitgegroeid" is op een 24 inch. Dus zoek iets meer toekomstbestendig, maar moet uiteraard niet te groot en lomp zijn dat hij er niet lekker op fietst. Dat maakt de lengte waar hij nu in zit lastig.
De woom off 6 is inderdaad een mooie fiets, zeker lichter en beter afgemonteerd. Maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Ook tweedehands zijn de woom fietsen nog relatief duur.
-bolio- schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:35:
[...]
Hier een zoon van 8 en dochter van 10, beide niet super lang. In de schuur staan een Woom Off 4 (20 inch), Woom Off 5(24 inch) en Canyon Neuron Youth XXS (27,5 inch). Onze zoon fietst prima op de Woom Off 5, maar is wel nog aan de grote kant voor hem. Op de singletrack is hij wendbaarder en comfortabeler op de Woom Off 4. De Neuron is echt nog te groot voor hem (zelfs voor onze dochter is dat nog een flinke fiets offroad).
Kan even niet inschatten wat 'niet super lang' is maar op deze leeftijden zie je nog best wat verschil in lengte. En gezien de collectie die je hebt is het waarschijnlijk ook wat meer dan een enkele keer fietsen ;)

Weer stof om over na te denken. Of toch een kleinere maat wielen voor meer controle en wendbaarheid. Of toch een iets grotere maat wielen (met kleiner frame) zodat er over een klein jaar niet al meteen een upgrade moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 27-07 23:13
[...]

Die van mij heeft eerst altijd op een batavus snake gezeten. Nu (vanaf z'n 12e) een Cube Aim Race allroad. Was altijd een coil voorveer, en die is amper licht genoeg af te stellen om echt iets te doen.
Hij is niet echt vaak in het bos te vinden, maar ik merk wel dat het heel lang heeft geduurd voor ie doorhad wat ie met schakelen aanmoest. Wat me bij de cube overigens opviel is dat het frame zelf heel laag is, dus ook al zijn het 27,5 inch wielen, het zadel kon zo laag dat ie toch goed zat. Nu 1,5 jaar verder dus blij dat we niet het kleinste maatje hebben gekozen. Over de Cube is enkele pagina's terug al meer geschreven btw.
Wat er op deze cube zit is ook allemaal instap spul. Mocht ie het echt leuk vinden dan komt er nog wel N+1.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 27-07 23:13
Kluus schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:37:
[...]

Overigens ken ik wel vergelijkbare klimmetjes (nog) dichter bij huis dus ik kan ze wel oefenen, maar het is inderdaad wel een aanslag op je materiaal heb ik het idee :).
De oude vuilnisbelt bij Rosmalen heeft wel een leuk klimmetje. Waar je niet te ver naar voren moet hangen want dan heb je geen grip, en niet te ver naar achter dan dan kukel je om.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKkKXLPHk2pCgz64WFJM1BdQmNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIhgOURK2MzhWIbROInWVu6P.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

Volgende week zit ik een aantal dagen in Bohan, op 10 km van Naux/Les Hautes-Rivieres. Mocht er iemand zin hebben om daar een dagje trails te zoeken (dinsdag t/m donderdag) laat het dan vooral weten. Ik kan helaas geen overnachting bieden (tweepersoons huisje) maar een avondmaaltijd moet wel lukken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:13:
[...]

De oude vuilnisbelt bij Rosmalen heeft wel een leuk klimmetje. Waar je niet te ver naar voren moet hangen want dan heb je geen grip, en niet te ver naar achter dan dan kukel je om.[Afbeelding]
Klopt, die ken ik, das ook een leuke inderdaad. Verder zit er nog eea bij de vuilnisbelt in Oss en aan de zijkant van die heuvelrug in Herperduin waar de uitkijktoren op staat zitten er ook een of twee.

Als je op de route rijdt na de uitkijktoren eerste links om laag en dan beneden gelijk rechts weer omhoog.

EDIT: Helaas, net geweest, bovenstaande is niet meer mogelijk: al die zij klimmetjes van dat heuveltje liggen op dit moment op de schop, volgens mij worden er hekjes aangelegd en dergelijke vanwege het vakantiepark wat eronder is uitgebreid.

Mooi voorbeeld weer hoe het recreeren voor locals steeds moeilijker wordt gemaakt omwille van "natuur"bescherming maar zo'n vakantiepark zo maar onbeperkt lijkt te mogen uitbreiden in het bos... :/

[ Voor 27% gewijzigd door Kluus op 18-04-2024 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:34:
[...]

Klopt, die ken ik, das ook een leuke inderdaad. Verder zit er nog eea bij de vuilnisbelt in Oss en aan de zijkant van die heuvelrug in Herperduin waar de uitkijktoren op staat zitten er ook een of twee.

Als je op de route rijdt na de uitkijktoren eerste links om laag en dan beneden gelijk rechts weer omhoog.

EDIT: Helaas, net geweest, bovenstaande is niet meer mogelijk: al die zij klimmetjes van dat heuveltje liggen op dit moment op de schop, volgens mij worden er hekjes aangelegd en dergelijke vanwege het vakantiepark wat eronder is uitgebreid.

Mooi voorbeeld weer hoe het recreeren voor locals steeds moeilijker wordt gemaakt omwille van "natuur"bescherming maar zo'n vakantiepark zo maar onbeperkt lijkt te mogen uitbreiden in het bos... :/
offtopic:
Ach zo wordt de hele kust ook volgebouwd met shit van Roompot en co. Verschil is dat jij en ik niet lekker gaan eten met een kneuzige wethouder en een lul van Roompot wel. Maar In Nederland bestaat corruptie enkel in limburg dus het is taboe om man en paard /3 te benoemen.

Buiten de Kassette is ook de chainring van e*thirteen ruk. kwam er vandaag achter dat 2 tanden half afgebroken zijn. 7(8)7 Sowieso aluminium chainrings... Er is een reden waarom Shimano tegenwoordig de tanden alsnog van staal maakt.

Overigens heeft e*thirteen, net als Shimano, weer een apparte tool voor de montage ring... ECHT WAAROM.. 3 boutjes werken prima bij SRAM en anders maak die lockring gewoon van formaatje BB, daar is zo ongeveer per definitie genoeg ruimte voor...

Anders eens kijken wat we Qua cranks gaan doen. Wil staal blad (of iig tanden), 55mm chain line, 24mm spindel en moet met een Sram Eagle ketting werken. Misschien toch maar gewoon een Shimano FC-M6120 halen. die zijn maar eurotje of 70.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xyanta
Dank allen nog voor de eerdere reacties mbt de aanschaf van de eerste mountainbike voor mijn 8 jarige zoon. Ik heb alles nogmaals in overweging genomen.
Uiteindelijk toch besloten om de wendbaarheid en het vertrouwen hoger te plaatsen in mijn afweging, dan op de groei kopen.

Toen ik daarnaast online ook nog een zo goed als nieuwe 24 inch rockrider ST920 tegen kwam voor 150 euro besloten om de gok te wagen en deze gekocht. Nu eerst mijn eigen mountainbike nog even afstoffen en hopelijk snel het eerste gezamenlijke ritje maken :)

Ook blij dat deze een Shimano Altus groep heeft met 9 versnellingen, zodat hij maar op 1 versnelling hoeft te letten. Daarnaast nog schijfremmen ipv blokjes voor extra vertrouwen en stopkracht en een lucht geveerde voorvork (voor wat het waard is bij 30kg gewicht).

Mocht het uiteindelijk bevallen kan ik altijd nog na 1-2 jaar voor een grote model gaan, maar voor nu is dit denk ik een prima fiets om mee te beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49
Mijn Sram GX AXS heeft van de 1 op de andere dag moeite met het schakelen naar het kleinste blad. Canyon heeft er vandaag een tijdje naar gekeken en zij concludeerde dat het niet op te lossen is met een nieuwe pad, afstellen b-tension en high/low. Zij gaven aan dat het misschien door veren in de derailleur komt. Wellicht waren deze niet sterk genoeg meer.

Ik heb wat rondgekeken maar deze zijn volgens mij niet los te koop.

Iemand nog een idee?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat je zou kunnen testen. Monteer de derailleur eens op een andere fiets. Werkt het daar wel op? Als het aan de derailleur zou liggen. Dan zou deze het op een andere fiets ook niet goed moeten doen?

Meest voorkomende issue is gebogen derailleurhanger, B-tension, Limit schroeven. Kan ook cassette zijn die er niet goed op zit etc....

SRAM heeft veel onderdelen die je los kunt bestellen. Dit kan meestal via de Duitse webshops als; Bike24, Bike-components, Bike-discount, R2-bike, hibike. Kun je het niet vinden dan kun je ze ook mailen of zij deze kunnen bestellen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:34:
[...]

Hey dat is mijn thuisroute ;)

Vind de variatie in de Herperduin sowieso wel aardig, al is het niet al te complex. Vroeger, toen er nog geen officiële route lag, waren de ‘offroute’ paden nog wel een stuk beter begaanbaar. Nu rijdt vrijwel iedereen over de standaard route en zijn veel paden wat begroeid. Ik heb wel eens de lokale toertochten meegereden en toen was de vuilnisbelt wel open. Best leuke stukjes tegen de wand achter het tankstation.

Benieuwd hoe het er zometeen weer bij ligt na de regen van de afgelopen dagen. Het begin eindelijk weer begaanbaar te worden. Zal zometeen die uitkijktoren klim eens pakken (edit:jouw edit niet gezien). Deze keer maar op de MTB ipv de nieuwe gravel. Vakantiepark breidt inderdaad flink uit.

Heb nog steeds de ambitie om een keer alle Maashorst routes in 1 rit te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Aghanim om mijn thuis route ja, ik woon minder dan een kilometer van de parkeerplaats Hoessenbosch :).

Gisteren met zijn zoontje geweest, was toch nog redelijk te doen hoor! Hij heeft mij nog een mooi ander onofficieel trainingsstukje waar je ook nog redelijk steil kan klimmen laten zien, handig!

Wij deden andere jaren (voor deze natte zooi van afgelopen winter) regelmatig alle routes aan elkaar behalve die van Loosbroek, over die laatste hoor ik meestal dat daar niets aan is, dus zelf nog nooit gereden.

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 21-04-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-07 17:20
Daan_ schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:00:
Wat je zou kunnen testen. Monteer de derailleur eens op een andere fiets. Werkt het daar wel op? Als het aan de derailleur zou liggen. Dan zou deze het op een andere fiets ook niet goed moeten doen?

Meest voorkomende issue is gebogen derailleurhanger, B-tension, Limit schroeven. Kan ook cassette zijn die er niet goed op zit etc....

SRAM heeft veel onderdelen die je los kunt bestellen. Dit kan meestal via de Duitse webshops als; Bike24, Bike-components, Bike-discount, R2-bike, hibike. Kun je het niet vinden dan kun je ze ook mailen of zij deze kunnen bestellen,
Het bestellen van onderdelen die ze niet in het assortiment hebben kan ik beamen. Ik had een onderdeel voor een Fox-demper nodig. Bike-components een mailtje gestuurd en het was erg snel geregeld. De Duitse webshops zijn hier meestal heel meegaand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:44:
Mijn Sram GX AXS heeft van de 1 op de andere dag moeite met het schakelen naar het kleinste blad. Canyon heeft er vandaag een tijdje naar gekeken en zij concludeerde dat het niet op te lossen is met een nieuwe pad, afstellen b-tension en high/low. Zij gaven aan dat het misschien door veren in de derailleur komt. Wellicht waren deze niet sterk genoeg meer.

Ik heb wat rondgekeken maar deze zijn volgens mij niet los te koop.

Iemand nog een idee?
Zoals vermeld idd of niet iets los zit/uitgeluberd derailleurwieltje of gewoon de ketting te lang, dat komt helaas echt te vaak voor en gaat soms met nieuwe spullen een tijdje goed.

Verder idd zeker met AXS, probeer eens een andere fiets en hoe het daar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GoldenSample schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:43:
[...]

Zoals vermeld idd of niet iets los zit/uitgeluberd derailleurwieltje of gewoon de ketting te lang, dat komt helaas echt te vaak voor en gaat soms met nieuwe spullen een tijdje goed.

Verder idd zeker met AXS, probeer eens een andere fiets en hoe het daar werkt.
Die ketting is wel een goede tip, ik heb nog een oude liggen waar ik wel een schakeltje af kan halen om te testen.

Stel de ketting is te kort, hoe ga ik dit merken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 16:30
Strider schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:57:
[...]

Die ketting is wel een goede tip, ik heb nog een oude liggen waar ik wel een schakeltje af kan halen om te testen.

Problemen met je kleinste verzet, daar heb je namelijk de langste kettinglengte nodig. Ik zou daarom testen met je fiets in een standaard en trappers ronddraaien met de hand. Naar je kleinste verzet schakelen. Als dat nog soepel gaat zal het wel goed gaan. Remmen en als alles stil staat met de hand je kettingspanning controleren in dat kleinste verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:18:
[...]

Problemen met je kleinste verzet, daar heb je namelijk de langste kettinglengte nodig. Ik zou daarom testen met je fiets in een standaard en trappers ronddraaien met de hand. Naar je kleinste verzet schakelen. Als dat nog soepel gaat zal het wel goed gaan. Remmen en als alles stil staat met de hand je kettingspanning controleren in dat kleinste verzet.
In de standaard gaat het ook niet goed.
Euh. dat moet ik dus nog uitproberen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 22-04-2024 22:48 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 16:30
Strider schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:46:
[...]

In de standaard gaat het ook niet goed.
Misschien doel je op je originele probleem? Mijn reply ging over het "controleren voor te korte ketting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:57:
[...]

Slechter schakelen en op een fully kan je hebben dat je je dérailleur aan gort trekt als je een bottom out hebt bij volledige compressie terwijl je op het grootste tandwiel achter zit.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wij zijn een paar dagen in Zandvoort en net als eerste ritje hier Spaarnwoude gereden, wat een top route is dat zeg! Hier kan je wel technische klimmetjes trainen, zeg! 8)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/qEmZpZ_7EMYSQshqITBFzETNBqNKHi_sbE_eeDA1qUE-2048x1536.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GoldenSample schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 00:10:
[...]

Slechter schakelen en op een fully kan je hebben dat je je dérailleur aan gort trekt als je een bottom out hebt bij volledige compressie terwijl je op het grootste tandwiel achter zit.
Ik heb dus een Lux Trail, full suspension.
De ketting die er nu op ligt komt overeen met de lengte op de linker afbeelding.
Dit is met lucht in mijn achterdemper, dus volgens mij klopt het dan wel ongeveer. Korter lijkt mij dan geen goed idee toch.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KYcRL9wC/Ketting.png

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:02
Kluus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:30:
Wij zien een paar dagen in Zandvoort en net als eerste ritje hier Spaarnwoude gereden, wat een top route is dat zeg! Hier kan je wel technische klimmetjes trainen, zeg! 8)

[Afbeelding]
Nog ooit een NK XCO gereden, leuk rondje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:40:
[...]

Ik heb dus een Lux Trail, full suspension.
De ketting die er nu op ligt komt overeen met de lengte op de linker afbeelding.
Dit is met lucht in mijn achterdemper, dus volgens mij klopt het dan wel ongeveer. Korter lijkt mij dan geen goed idee toch.

[Afbeelding]
AFAIK moet je dit doen onder SAG (B-tension sowieso). Dan is je BB naar Kassette afstand langer en zou je dus minder schakels overhouden. Anyway, je hebt een fully dus is je ketting juist wat te kort. Dan is je B-tension afstelling mogelijk ook redelijk waardeloos gezien de te korte ketting het wat uit verband trekt.
Kluus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:30:
Wij zien een paar dagen in Zandvoort en net als eerste ritje hier Spaarnwoude gereden, wat een top route is dat zeg! Hier kan je wel technische klimmetjes trainen, zeg! 8)

[Afbeelding]
Erg leuk rondje inderdaad. Ben blij met Zoetermeer redelijk dicht bij huis maar op vrijwel alle fronten is Spaarnwoude net een overtreffende trap. Heb je ook het 'bikeparkje' gereden? De Red Banana trail aan de andere kant van SnowWorld naar beneden (achter het Startplatform door lopen) vind ik ook echt een leuk ding. Zulk enduro achtig spul vind je verder niet in de polders.

[ Voor 47% gewijzigd door GoldenSample op 23-04-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:46:
[...]

Erg leuk rondje inderdaad. Ben blij met Zoetermeer redelijk dicht bij huis maar op vrijwel alle fronten is Spaarnwoude net een overtreffende trap. Heb je ook het 'bikeparkje' gereden? De Red Banana trail aan de andere kant van SnowWorld naar beneden (achter het Startplatform door lopen) vind ik ook echt een leuk ding. Zulk enduro achtig spul vind je verder niet in de polders.
Nee, heb m wel gezien maar met het gezin in het vakantiehuis wil ik het ook niet te gek maken eigenlijk ;). Balen dat ik een beetje zoek gereden was op de terugweg in Zuid-Kennemerland, dat staat nog helemaal onderwater en pas aangegeven op de plekken waar je niet meer verder kan dus dan kan je weer helemaal terug :(. Anders had ik nog rondje Zandvoort erbij gepikt, nu was ik te laat terug.

Morgen maar een paar rondjes Zandvoort doen als het weer het toelaat, hopelijk is het dan niet nat anders sla ik die wallride maar over denk ik…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:05:
[...]

Nee, heb m wel gezien maar met het gezin in het vakantiehuis wil ik het ook niet te gek maken eigenlijk ;). Balen dat ik een beetje zoek gereden was op de terugweg in Zuid-Kennemerland, dat staat nog helemaal onderwater en pas aangegeven op de plekken waar je niet meer verder kan dus dan kan je weer helemaal terug :(. Anders had ik nog rondje Zandvoort erbij gepikt, nu was ik te laat terug.

Morgen maar een paar rondjes Zandvoort doen als het weer het toelaat, hopelijk is het dan niet nat anders sla ik die wallride maar over denk ik…
Op de wallride ligt geen kippengaas dus die wordt bij regen wel flink glad ja. Als het zonnetje er even op staat en de boel niet doorweekt is, is het wel snel weer te doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56

Nox

Noxiuz

Het was hier nog niet bekend maar na ruim tien jaar rechtszaken tot aan de hoge raad aan toe is het allerlaatste beroep en zuchtje adem uit de rechtszaken geblazen, Schoorl 2.0 mag er komen (eigenlijk is hij er al, maar mag je hem nog niet fietsen)

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20240419_54703456

Er staat nog een artikel, maar da's paywalled denk ik.

Er moet nog wel wat gebeuren, paaltjes, bordjes, puntjes op de i, formaliteitjes enz. maar dan kunnen we los. Ik heb me ook weer aangemeld om wat dagen te klussen, kan niet wachten om hem af te maken en helemaal rond te fietsen in goede staat. Zodra hij helemaal klaar is laat ik het jullie uiteraard weten :) Zelf ben ik al 2 jaar niet meer op de MTB op de 2.0 route geweest en met de verhuizing lag het kluswerk ook stil. Als ik het niet vergeet zal ik wel wat teasers posten, tot die tijd dus nog even niet fietsen (dan kunnen wij hem rustig gereed maken).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Daan_ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:41:
Gewoon fietsen waar je comfortabel op voelt. (y) Begin je net met MTB-en en of wil je techniek verbeteren. Bijvoorbeeld drop of jumpjes leren rijden. Dan zou ik persoonlijk flats adviseren.

Jaren geleden van klikpedalen naar flats gegaan. En heb mij nodige opnieuw moeten aanleren/afleren. Bijvoorbeeld stoppen met trekken aan de pedalen etc...

Vorig jaar twee mede Tweakers meegehad hier in het bos. En ondanks dat het ervaren klik pedaal rijders waren. En ze veel op de route zoals UHR, RvN te vinden zijn.

Die ochtend een paar lelijke valpartijen gezien, omdat ze niet tijdig uitgeklikt kwamen. Niet omdat ze de techniek van in en uit-klikken niet beheersde. Ze waren in hun hoofd te veel bezig met het onbekende terrein en de features die ze tegen kwamen. Waardoor reactie tijd toch iets trager was met in en uit klikken.

...snip...
Nu rijd ik met SPD, maar ik zou wel eens flats willen gaan proberen. Over een maandje of twee volg ik een clinic met drops en jumps en daar adviseren ze ook flats.
Is het voldoende om een setje pedalen te kopen en mijn Adidas gympen te gebruiken om te testen of het iets voor me is, of mis ik dan de echte ervaring en moet ik ook speciale schoenen zoals Five Ten Freerider erbij rochelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:47:
[...]

Nu rijd ik met SPD, maar ik zou wel eens flats willen gaan proberen. Over een maandje of twee volg ik een clinic met drops en jumps en daar adviseren ze ook flats.
Is het voldoende om een setje pedalen te kopen en mijn Adidas gympen te gebruiken om te testen of het iets voor me is, of mis ik dan de echte ervaring en moet ik ook speciale schoenen zoals Five Ten Freerider erbij rochelen?
Gewone sportschoenen zou ik niet dragen. De zolen zijn vaak zacht en grof. Als de schoen soort gelijke zool heeft als onderstaande foto. Dan heb je al redelijke goede schoen. Zogenaamde skateboard schoenen zijn een optie. Beste is toch specifieke flat padel schoen. Zoals de Adidas FiveTen of FOX.

Recentelijk FOX union flat boa aangeschaft. Had geen goede lage flat pedel schoenen meer. Alleen maar hoge als de FiveTen trailcross gore-tex.

Voor pedalen zou ik kijken naar bijvoorbeeld Crankbrothers Stamp 1. Of soort gelijke met pinnen.
Afhankelijk waar je de clinic volgt kun je daar wellicht een set pedalen lenen. En sommige bieden zelfs optie om schoenen te lenen, zoals MTBclinic.nl

Zou zelf wel pedalen nemen met pinnen. Dit geeft meer grip en bij de clinic ook wat meer vertrouwen op de pedalen (y)

Afbeeldingslocatie: https://www.pedaleur.nl/wp-content/uploads/2023/06/wconn-343553-600x640.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 24-04-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ik geloof dat dit handbal schoenen zijn, dus dat is niet geschikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RQnzhAjY83emWq1BLYqbNTOT2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wk4dsScCvYiuV0VmG3qwVcmp.png?f=user_large

Mijn voeten zijn nogal kieskeurig, dus online kopen is een uitdaging en lokaal rond Eindhoven is er niet zoveel keus geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-07 23:23
Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:

Mijn voeten zijn nogal kieskeurig, dus online kopen is een uitdaging en lokaal rond Eindhoven is er niet zoveel keus geloof ik
Meningen zullen verschillen, maar als het voor een paar ritten is, dan zou ik het gewoon hiermee doen. Zeker met goede pedalen zul je nog prima grip hebben.
Mocht je besluiten om er altijd mee te rijden, dan zal ik wel specifieke flat pedal schoenen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:12:
[Afbeelding]

Den Bosch zit Mantel en Eindhoven zit Decatlon. En zo zijn er vast wel meer winkels in en rondom Eindhoven :D

Voor dagje op een route zeker te doen, maar voor een skill clinic als Jumps en Drops. Heeft deze schoen niet mijn persoonlijk voorkeur. Al eens poging gedaan met soort gelijke (indoor) schoenen. Hier achter het huis met de (gap) jumpjes en drops. En miste toch grip. En ander dingetje was ik voelde de pinnen door de zool drukken. En ze meer inschroeven gaf nog minder grip.

Eerste keer met flats kan al uitdaging zijn. Er zijn best veel rijders die lui worden met clicks. ;-) En niet meer gewend zijn om de hielen naar beneden te druk etc... Daarom advies om juiste pedaal schoen combinatie te kiezen.

Neem eens contact op met bedrijf waar je de clinic gaat volgen wat er mogelijk is om te lenen. Je kunt altijd je eigen schoenen meenemen. Als de schoenen die ze aanbieden niet lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-07 12:22

steel123

Cryman9

Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:47:
[...]
'Gewone' sportschoenen zijn ook niet echt slijtagevast.
Heb een keer 4 dagen in de Alpen op flats gereden met mijn asics hardloopschoenen. De zool aan de onderkant was helemaal verkloot daarna door de scherpe pinnen.

Mijn fiveten's doen het al vele jaren zonder echte slijtage.

Plus inderdaad dat echte MTB flats schoenen veeeel meer grip hebben dan gewone sportschoenen.
Al denk ik dat de eerste 10+ ritten je toch zeer veel moet wennen aan flats.
Zou voor de clinic geen flats nemen als je al 5+ jaar op clicks rijd en nog nooit flats gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

steel123 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:50:
[...]

'Gewone' sportschoenen zijn ook niet echt slijtagevast.
Heb een keer 4 dagen in de Alpen op flats gereden met mijn asics hardloopschoenen. De zool aan de onderkant was helemaal verkloot daarna door de scherpe pinnen.

Mijn fiveten's doen het al vele jaren zonder echte slijtage.

Plus inderdaad dat echte MTB flats schoenen veeeel meer grip hebben dan gewone sportschoenen.
Al denk ik dat de eerste 10+ ritten je toch zeer veel moet wennen aan flats.
Zou voor de clinic geen flats nemen als je al 5+ jaar op clicks rijd en nog nooit flats gebruikt hebt.
Voor een jump en drop clinic zijn flats wel echt aan te raden. Zeker als je technisch nog niet zo bent op de fiets.

Vorig jaar zelf soort gelijke clinic gevolgd en de twee met clicks. Beide gevorderde XC rijders. Technisch op XC trails boven gemiddeld. Zij waren de hele dag aan het worstelen met zich zelf bij de oefeningen die we moesten doen. Vooral toen we bij de drops aankwamen die niet te rollen waren. Toen begon ingeklikt zijn meer te spelen tussen de oren. Hierdoor hebben ze weinig tot geen progressie kunnen maken, doordat ze gros niet mee hebben gedaan. Vast een reden dat men bij dit soort clinics aangeeft kom met flats. ;-)

Onderdeel van de clinic zal waarschijnlijk ook je houding zijn op fiets. En zo ook je voet positie bij het springen/droppen. Heb je straks ook weer voordeel van als je ingeklikt gaat rijden.

Persoonlijk zou ik eerst eens contact opnemen met bedrijf dat de clinic verzorgd. Wellicht hebben zij opties voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-07 12:22

steel123

Cryman9

Daan_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:09:
[...]
Voor een jump en drop clinic zijn flats wel echt aan te raden. Zeker als je technisch nog niet zo bent op de fiets.

Vorig jaar zelf soort gelijke clinic gevolgd en de twee met clicks. Beide gevorderde XC rijders. Technisch op XC trails boven gemiddeld. Zij waren de hele dag aan het worstelen met zich zelf bij de oefeningen die we moesten doen. Vooral toen we bij de drops aankwamen die niet te rollen waren. Toen begon ingeklikt zijn meer te spelen tussen de oren. Hierdoor hebben ze weinig tot geen progressie kunnen maken, doordat ze gros niet mee hebben gedaan. Vast een reden dat men bij dit soort clinics aangeeft kom met flats. ;-)

Onderdeel van de clinic zal waarschijnlijk ook je houding zijn op fiets. En zo ook je voet positie bij het springen/droppen. Heb je straks ook weer voordeel van als je ingeklikt gaat rijden.

Persoonlijk zou ik eerst eens contact opnemen met bedrijf dat de clinic verzorgd. Wellicht hebben zij opties voor je.
Ik weet uiteraard niet wat het niveau van de clinic is, waar deze zich afspeelt en wat het niveau van Tacoos is.
Maar in Mook stelt de hoogste drop natuurlijk ook niks voor en zelfs in Beringen is de hoogste drop nog prima te doen op een XC fiets met clicks. Uiteraard voornamelijk afhankelijk van de rijder.

Heb genoeg vrienden die altijd met click fietsen en in het bikepark met gewone schoenen op flats doen. En daarna gigantisch op hun gezicht zijn gegaan doordat de voet van het pedaal los kwam. Hun raad ik voortaan ook keihard af om flats te gebruiken, aangezien die onwennigheid je veel onzekerder laat maken dan ingeklikt zitten.
Uiteraard heeft dit vooral ook met de ervaring van de berijder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hoogste drop in Mook van de drop batterij is 1 meter. Die is met juiste techniek en vertrouwen appeltje eitje. Net als een drop van 2m.

Het is maar relatief kleine groep van de totale populatie mountainbikers binnen NL die dit soort features rijden. Als ik bekende mag geloven die dit soort skill clinics geeft. Zelf denk ik te snel dat deze groep groter is. Komt waarschijnlijk dat gros van mensen in mijn omgeving dit soort features juist leuk vind om te doen.

Clinic als MTBclinics.nl zijn de (gap) jumps en drops ook prima te doen met SPD. Helaas overschatten zich te veel mensen. En dat is ook èèn van de redenen dat het advies door de meeste bedrijven die clinics verzorgen. Flats wordt geadviseerd.

De keuze is aan iedereen zelf om te beslissen of ze ingeklikt of flats gebruiken. Advies zal waarschijnlijk niet voor niets zijn O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:02
Kluus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:31:
[...]

Klopt ja, Oss ben ik er helaas niet bij. :( Zou wel tof zijn weer eens een wedstrijdje “samen” te rijden, al zal je mij op de mtb waarschijnlijk nog een stuk sneller kwijt zijn dan op de weg ;).

Lang getwijfeld om te gaan gisteren, buienradar gaf niets als buien aan. Uiteindelijk de hele avond in de zon gefietst, alleen een beetje miezer op de heenweg.
Gisteren in Oss gereden, was een vernieuwde ronde, vond deze erg geslaagd, veel klimmen en stukken waar je je techniek uit kan spelen. Uiteindelijk derde geworden, was een mooie opkomst, ook leuk voor de initiatiefnemers. Dit zijn erg mooie laagdrempelige wedstrijdjes om eens aan de wedstrijdsport te proeven, dus voor ieder die dat wil, zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-07 21:46
steel123 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:29:
[...]

Route Netersel eens doen. Als je daar prima rondkomt zonder afstappen dan lukt elke wedstrijd wel.
Wel geprobeerd gisteren, zeker wel een paar keer af moeten stappen. Een keer zelfs door op vrij lompe wijze een kei te koppen (had datzelfde segment al een paar keer gedaan, maar iets ging er deze keer mis, ik vermoed met mijn mtb broek achter het zadel blijven hangen waardoor ik over het stuur ben gegaan). Maar gezien het daarna ff zwart was durf ik het niet met zekerheid te zeggen. In ieder geval is dat voor mij nog wat te hoog gegrepen. Wel prima plek om aan je skills te werken, maar een full facial + niet alleen gaan kan geen kwaad.
Pagina: 1 ... 262 ... 281 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic