Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 263 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:56
Daan_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:54:
Hoogste drop in Mook van de drop batterij is 1 meter. Die is met juiste techniek en vertrouwen appeltje eitje. Net als een drop van 2m.

Het is maar relatief kleine groep van de totale populatie mountainbikers binnen NL die dit soort features rijden. Als ik bekende mag geloven die dit soort skill clinics geeft. Zelf denk ik te snel dat deze groep groter is. Komt waarschijnlijk dat gros van mensen in mijn omgeving dit soort features juist leuk vind om te doen.

Clinic als MTBclinics.nl zijn de (gap) jumps en drops ook prima te doen met SPD. Helaas overschatten zich te veel mensen. En dat is ook èèn van de redenen dat het advies door de meeste bedrijven die clinics verzorgen. Flats wordt geadviseerd.

De keuze is aan iedereen zelf om te beslissen of ze ingeklikt of flats gebruiken. Advies zal waarschijnlijk niet voor niets zijn O-)
Je wil niet weten hoe slecht het met de skills gesteld staat bij de gemiddelde mountainbiker (voor zover die bestaat uiteraard). Als ik zie waar sommige mensen al moeten afstappen. En dan heb ik het nog helemaal niet over TTF's zoals drops en gap jumps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:44:
[...]

Gisteren in Oss gereden, was een vernieuwde ronde, vond deze erg geslaagd, veel klimmen en stukken waar je je techniek uit kan spelen. Uiteindelijk derde geworden, was een mooie opkomst, ook leuk voor de initiatiefnemers. Dit zijn erg mooie laagdrempelige wedstrijdjes om eens aan de wedstrijdsport te proeven, dus voor ieder die dat wil, zeker doen!
Had het gezien ja, veel filmpjes ook, jij startte naast een maatje van mij. Zal binnenkort de nieuwe ronde eens narijden! Jammer dat voor de zomer maar een keer Oss op het prograama staat en dat ik net niet kon. :(

Gefeliciteerd met je podium plek!

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 24-04-2024 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Over de SPD discussie, ik ben ook nooit ongevallen door het niet uit kunnen klikken, en ik heb best eens dat ik een technische klim even snel een voet aan de grond moet zetten, lukt mij altijd snel genoeg.

Drops zoals in Mook vind ik het juist prettig om vast te zitten. Ik zou juist (waarschijnlijk net zo onterecht) minder durven als ik niet ben ingeklikt.

Ik kan mij echter wel voorstellen dat ze op clinics zo’n divers publiek krijgen dat ze problemen zien met mensen die überhaupt niet op dagelijkse basis gewend zijn om met clipless te rijden. Mij houdt dat soort eisen, hoewel ik ze op sommige vlakken begrijp wel tegen om zo’n clinic te volgen.

Vandaag Zandvoort gereden trouwens, ook erg leuk, wel een stuk makkelijker dan Spaarnwoude, zo langs het circuit rijden is sowieso al een leuke ervaring en ze hebben er gewoon een erg mooi rondje van gemaakt met wat northshores en bruggetjes. Ondanks de regenbuien vanmorgen was de wallride keurig droog inderdaad en erg leuk om te rijden! d:)b

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 24-04-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:15
Ik vind dat als je van Clipless ineens overschakeld naar Flats dat je ineens heel erg merkt op wat voor momenten je smokkelt. Dropjes waren met SPD al niet echt mijn ding maar nam ze nog wel. Na de switch voelt het gewoon alsof ik mijn fiets kwijt raak en dat is echt geen fijn gevoel. Het ligt gewoon aan een gebrekkige techniek die je als je aan je fiets vast zit niet merkt.

Met hobbels er eigenlijk nooit last van, dan zitten mijn voeten stevig op de pedalen maar zo gauw mijn wielen de grond verlaten is het mis.

Begrijp dus wel dat ze bij veel clinics normaal Flats aanraden/eisen. Je merkt gewoon veel eerder als je de techniek niet goed doet. Het is wel zo dat het fijn is om te rijden op de pedalen/schoenen die je normaal ook gebruikt en waar je vertrouwd mee bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Kluus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:33:

Vandaag Zandvoort gereden trouwens, ook erg leuk, wel een stuk makkelijker dan Spaarnwoude, zo langs het circuit rijden is sowieso al een leuke ervaring en ze hebben er gewoon een erg mooi rondje van gemaakt met wat northshores en bruggetjes. Ondanks de regenbuien vanmorgen was de wallride keurig droog inderdaad en erg leuk om te rijden! d:)b
Vind Zandvoort altijd wel leuk rijden als ze ook echt aan het racen zijn (geen idee of dat vandaag zo was). Is wel vaak zo in het weekend, zie je al die verschillende autos rondscheuren. Okay, de lucht ruikt wel naar rubber dan, maarja.. geeft toch weer eens een andere ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

ZanielGa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:10:
[...]

Vind Zandvoort altijd wel leuk rijden als ze ook echt aan het racen zijn (geen idee of dat vandaag zo was). Is wel vaak zo in het weekend, zie je al die verschillende autos rondscheuren. Okay, de lucht ruikt wel naar rubber dan, maarja.. geeft toch weer eens een andere ervaring.
Klopt ja, vandaag was er wel iets bezig, geen idee of het echt een race was of training maar het waren in ieder geval allemaal zelfde type auto’s met verschillende sponsoring (BMW coupe racebakkies en niet van de verhuurder in ieder geval):
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/i_GeDIK5VVcWLSSKBzUfK-Ighjy8KvapZZlHtw0ucTU-2048x1536.jpg

Verder eens met betrekking tot techniek en smokkelen met clipless, daarvoor begrijp ik zo’n eis voor flats volkomen bij clinics die er op gericht zijn bepaalde techniek aan te leren of te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:56

Tacoos

i am i

Daan_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:54:
Hoogste drop in Mook van de drop batterij is 1 meter. Die is met juiste techniek en vertrouwen appeltje eitje. Net als een drop van 2m.

Het is maar relatief kleine groep van de totale populatie mountainbikers binnen NL die dit soort features rijden. Als ik bekende mag geloven die dit soort skill clinics geeft. Zelf denk ik te snel dat deze groep groter is. Komt waarschijnlijk dat gros van mensen in mijn omgeving dit soort features juist leuk vind om te doen.

Clinic als MTBclinics.nl zijn de (gap) jumps en drops ook prima te doen met SPD. Helaas overschatten zich te veel mensen. En dat is ook èèn van de redenen dat het advies door de meeste bedrijven die clinics verzorgen. Flats wordt geadviseerd.

De keuze is aan iedereen zelf om te beslissen of ze ingeklikt of flats gebruiken. Advies zal waarschijnlijk niet voor niets zijn O-)
Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar flats. Het advies van de clinic + de discussie hier gaf de doorslag:
Schoenen (Giro, gekocht bij Decathlon) staan in de gang, pedalen komen morgen.
Hopelijk vrijdag testen😅

Doel is verbeteren van mijn techniek. Waar sta ik? Geen idee. Ik heb ooit een beginners cursus gedaan en fiets al 10 jaar. We gaan het zien.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:20

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:03:
[...]

Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar flats. Het advies van de clinic + de discussie hier gaf de doorslag:
Hopelijk vrijdag testen😅

Doel is verbeteren van mijn techniek. Waar sta ik? Geen idee. Ik heb ooit een beginners cursus gedaan en fiets al 10 jaar. We gaan het zien.
Succes d:)b Waar ga je de clinic volgen ?

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:25
Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:03:
[...]

Hopelijk vrijdag testen😅

Ik rij met https://www.magped.com/en/ pedalen op de Emtb en spd click op de gewone mtb.

Magped is een mooie tussenweg, je zit wel vast maar niet zo strak als de clickers.
Wellicht is dat ook wat voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:41

Nox

Noxiuz

Kluus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:29:
[...]

Klopt ja, vandaag was er wel iets bezig, geen idee of het echt een race was of training maar het waren in ieder geval allemaal zelfde type auto’s met verschillende sponsoring (BMW coupe racebakkies en niet van de verhuurder in ieder geval):
[Afbeelding]

Verder eens met betrekking tot techniek en smokkelen met clipless, daarvoor begrijp ik zo’n eis voor flats volkomen bij clinics die er op gericht zijn bepaalde techniek aan te leren of te verbeteren.
offtopic:
Dit was geen race, gewoon een 'trackday' zoals we dat noemen, met je auto de baan op gaan en rondjes rijden. Je kan je afstelling testen, kijken of je motor niet te warm wordt, werken die nieuwe banden beter enz. soms ook wel in clubverband georganiseerd zodat je gelijkgestemden op de baan hebt. En dan rijdt er van alles, blijf vooral dagelijks komen want er komt mooi spul aan :P

Mbt flats/spd: doe mij maar SPD, al zou ik best eens een clinic willen volgen. Waarom er specifiek flats geadviseerd worden weet ik niet. In mijn begindagen reed ik flats en verloor ik contact met de fiets. Sindsdien heerlijk ingeklikt en wil eigenlijk niet meer zonder. Downhillen in Oostenrijk ook gewoon met spd gedaan. Was wel een behoorlijke uitzondering (idem omdat ik de enige was op een hardtail :+ )maar vond het toch fijn altijd contact te hebben met de fiets.

Wat zou specifiek de reden dan zijn voor flats als je als cursist later weer naar spd over wilt?

[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 24-04-2024 19:52 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Nox schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:49:
[...]

offtopic:
Dit was geen race, gewoon een 'trackday' zoals we dat noemen, met je auto de baan op gaan en rondjes rijden. Je kan je afstelling testen, kijken of je motor niet te warm wordt, werken die nieuwe banden beter enz. soms ook wel in clubverband georganiseerd zodat je gelijkgestemden op de baan hebt. En dan rijdt er van alles, blijf vooral dagelijks komen want er komt mooi spul aan :P

Mbt flats/spd: doe mij maar SPD, al zou ik best eens een clinic willen volgen. Waarom er specifiek flats geadviseerd worden weet ik niet. In mijn begindagen reed ik flats en verloor ik contact met de fiets. Sindsdien heerlijk ingeklikt en wil eigenlijk niet meer zonder. Downhillen in Oostenrijk ook gewoon met spd gedaan. Was wel een behoorlijke uitzondering (idem omdat ik de enige was op een hardtail :+ )maar vond het toch fijn altijd contact te hebben met de fiets.

Wat zou specifiek de reden dan zijn voor flats als je als cursist later weer naar spd over wilt?
Helaas kan ik niet dagelijks hier rijden, normaal is het net te ver! Morgen ga ik denk ik naar Noordwijk en Noordwijkerhout en dan weer naar huis..

Gisteren reed er echt vanalles dat was duidelijk een trackday, maar toen ik er net was was het wel allemaal dezelfde auto en met sponsoring, maar ze leken inderdaad ook niet écht op de limiet te rijden dus het leek me ook geen race inderdaad. Misschien inderdaad in club verband ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Kluus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:56:
[...]

Helaas kan ik niet dagelijks hier rijden, normaal is het net te ver! Morgen ga ik denk ik naar Noordwijk en Noordwijkerhout en dan weer naar huis..

Gisteren reed er echt vanalles dat was duidelijk een trackday, maar toen ik er net was was het wel allemaal dezelfde auto en met sponsoring, maar ze leken inderdaad ook niet écht op de limiet te rijden dus het leek me ook geen race inderdaad. Misschien inderdaad in club verband ofzo.
Van welke richting moet je komen? Als je uit het noorden komt kan je Schoorl zeker eens doen, van de zomer geestmerambacht als het wat droger is (kleigrond, snel modderig, maar nooit mul). Die is aangepakt deze winter en ik hoor er veel positieve berichten over.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Daan_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:24:
[...]

Succes d:)b Waar ga je de clinic volgen ?
Deze via MTB Challenge
Turb0Turb0 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:47:
[...]

Ik rij met https://www.magped.com/en/ pedalen op de Emtb en spd click op de gewone mtb.

Magped is een mooie tussenweg, je zit wel vast maar niet zo strak als de clickers.
Wellicht is dat ook wat voor jou.
Iemand die ik ken heeft die ook geprobeerd, maar koos toch voor gewone flats.
Blijkbaar was het gevoel dat een magneet sterker aan je trekt als je dichterbij komt juist niet prettig?

[ Voor 43% gewijzigd door Tacoos op 24-04-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Nox schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:02:
[...]

Van welke richting moet je komen? Als je uit het noorden komt kan je Schoorl zeker eens doen, van de zomer geestmerambacht als het wat droger is (kleigrond, snel modderig, maar nooit mul). Die is aangepakt deze winter en ik hoor er veel positieve berichten over.
We zitten in Zandvoort zelf, had wel naar Schoorl gekeken maar volgens mij is dat helaas net te ver om smorgens even aan te fietsen voordat de rest wakker is, die staat zeker ook nog eens op de lijst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:13:
[...]

Deze via MTB Challenge

[...]

Iemand die ik ken heeft die ook geprobeerd, maar koos toch voor gewone flats.
Blijkbaar was het gevoel dat een magneet sterker aan je trekt als je dichterbij komt juist niet prettig?
Ik vind ze super, je zit vast maar je kan toch bewegen zeg maar. En snel loskomen kan heel natuurlijk zonder na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 12:27

steel123

Cryman9

Turb0Turb0 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:51:
[...]
Ik vind ze super, je zit vast maar je kan toch bewegen zeg maar. En snel loskomen kan heel natuurlijk zonder na te denken.
Er zal vast voordeel aan zitten, maar het feit dat je ze nagenoeg nooit in het wild tegenkomt spreekt boekdelen.
Al ben ik vaak sceptisch over dit soort niche nieuwigheden die niet breed gedragen worden in diverse sporten.

Daarbuiten heb ik wel gemerkt dat als je langer met flats fietst je nagenoeg nooit meer loskomt van je pedaal. Dus hooguit zou ik het als voordeel zien in het eerste overstap jaar naar flats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Kluus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:50:
[...]

We zitten in Zandvoort zelf, had wel naar Schoorl gekeken maar volgens mij is dat helaas net te ver om smorgens even aan te fietsen voordat de rest wakker is, die staat zeker ook nog eens op de lijst!
Zo ver is dat niet denk, 40 minuutjes met de auto. Geestmerambacht kan je dan ook meepakken als Schoorl net een beetje mul begint te worden is Geestmerambacht ook goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:14
Leuk dat de discussie over SPD vs Flats gaat. Ik ben net aan het kijken naar nieuwe schoenen namelijk. Ben altijd clickers gewend geweest, vanaf toen ik in 2008 begon met spinning en racefietsen met SPD-SL.

Op mijn MTB heb ik SPD pedalen met simpele Shimano schoenen uit 2008. Overweeg nu nieuwe en zat te kijken naar Five-Tens mét SPD mogelijkheid. Is zoiets fijn fietsen of juist net niets omdat het platte zolen zijn met SPD plaatjes? Andere reden waarom ik twijfel: In nat weer zijn overschoenen een must en die lijken niet echt compatibel met de breedte van de five-tens.

Iemand tips?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
ZanielGa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:10:
[...]

Oh daar heb ik Oss/Herperduin altijd een hekel aan, de trail gaat langs het circuit. Doe mij die rust van het bos maar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nox schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:49:
[...]

offtopic:

Is toch al 100x genoemd? Voorkomen dat je slechte techniek leert/slechte techniek afleren.

Door onbewust niet stevig op je pedalen te staan maar geen last hebben ivm SPD heb je nogsteeds minder grip. Daarnaast als het een keertje echt een stuk lastiger/hobbeliger wordt dan verwacht. In zo een geval stuiteren je enkels heen en weer en heb je minder controle, ondanks dat je vast zit. Gevolg is dat je random grip verliest aan de achterkant gezien je enigszins je fiets met je pedalen mee trekt. Bij stevig staan op flats met de hielen naar beneden houd je altijd druk & dus langer grip.

Nog erger wordt het bij sprongen of überhaupt je achterwiel wat lichter maken. Leuk dat je lekker trekken kan aan een SPD pedaal maar dat houdt op op het moment dat je je knie ver gebogen hebt. Daarnaast beperkt het je verdere gewichtsverdeling gezien je moet trekken ipv je banden/vering het werk laat doen. Gaat erg lang goed tot het obstakel een keer groter/hoger/langer is dan ingeschat, dan klap je er vol op omdat je je knieën niet verder optrekken kunt.

Flat pedals straffen dit soort dingen direct af en zijn een betere/hardere leerschool. De typische SPD 'problemen' van foute techniek worden erg lang gemaskeerd en als het dan fout gaat ga je harder/groter/steiler/pijnlijker crashen omdat je de grens kunstmatig ver weg hebt gelegd.

Als je terug wisselt naar SPD heb je de lessen iig al geleerd en is de goede techniek al wat meer ingesleten. Kan prima, bij de profis zie je het veel meer dan random in een bikepark laat dat onderstrepen dat je je niet daardoor hoeft te laten tegenhouden. Verschil is wel; de profis kunnen het ook op flats.

Je opmerking over 'contact met de fiets verliezen' bevestigd vooral dat je eigenlijk beter een tijdje flats kan gaan rijden gezien je nu de techniek mist. De enige keren dat ik van mijn pedaal geschoten ben is een keer grove onoplettendheid (met andere dingen bezig dan fietsen) en verder enkel met 'voetje verzetten op het pedaal' tijdens het rijden, iets dat je sowieso niet moet doen... Verder bikeparks, drops, sprongen, rock gardens, 0,0 issues.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 25-04-2024 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
steel123 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:11:
[...]

Er zal vast voordeel aan zitten, maar het feit dat je ze nagenoeg nooit in het wild tegenkomt spreekt boekdelen.
Al ben ik vaak sceptisch over dit soort niche nieuwigheden die niet breed gedragen worden in diverse sporten.

Daarbuiten heb ik wel gemerkt dat als je langer met flats fietst je nagenoeg nooit meer loskomt van je pedaal. Dus hooguit zou ik het als voordeel zien in het eerste overstap jaar naar flats.
Ik kom weinig Ferrari's tegen in het wild spreekt dan ook boekdelen?
Niche nieuwigheid noem ik innovatie.

Het kan zeker een tussenstap zijn, het meeste zit tussen de oren.

Toen ik 4 jaar geleden een Emtb kocht heb ik veel opmerkingen gehad, valsspeler/dat is niet fietsen/zo kan ik het ook. Dan laat ik mijn hartslagmeter zien of ik laat ze een rondje doen op eco 15% en dan krijg je een hele andere reactie. Als ik hem op turbo zet is het inderdaad een ander verhaal maar dan gebruik ik hem ook meer als fun.
Inmiddels zie je ze steeds meer.

Dit is wel een mooi artikel over de magpeds met een uitkomst waar ik me wel in kan vinden.

https://www.velozine.nl/r...formpedalen-met-magneten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Maardiweb schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:07:
Leuk dat de discussie over SPD vs Flats gaat. Ik ben net aan het kijken naar nieuwe schoenen namelijk. Ben altijd clickers gewend geweest, vanaf toen ik in 2008 begon met spinning en racefietsen met SPD-SL.

Op mijn MTB heb ik SPD pedalen met simpele Shimano schoenen uit 2008. Overweeg nu nieuwe en zat te kijken naar Five-Tens mét SPD mogelijkheid. Is zoiets fijn fietsen of juist net niets omdat het platte zolen zijn met SPD plaatjes? Andere reden waarom ik twijfel: In nat weer zijn overschoenen een must en die lijken niet echt compatibel met de breedte van de five-tens.

Iemand tips?
Five Ten zijn fijne schoenen (persoonlijke mening) maar dit soort type schoenen zijn minder geschikt voor overschoenen. Zijn weinig opties voor beschikbaar.

Rij zelf met click pedalen met pinnen. Ben op gegeven moment zoek toch gestaakt naar overschoenen.

Als ik in geklikt ben dan gebruik ik de Five Ten Kestrel Pro Boa.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 25-04-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Kan beamen dat de Magped pedalen prima pedalen zijn en net een stukje meer vastigheid bieden dan flats. Zeker met de long travel hardtail had ik daar baat bij, maar net als met flats moet je zeker je techniek in orde hebben en genoeg druk op de pedalen uitoefenen omdat je anders losschiet. Je zit zeker niet vast zoals met click pedalen, persoonlijk vond ik dat echter een pluspunt.

Tegenwoordig rij ik op min fully weer 100% op flats en zelden kom ik in de problemen dat ik van mijn pedalen schiet. Goed rubber onder de schoenen en goede, grote pedalen met lange pinnen helpen daar ook absoluut bij, maar goed met hielen naar beneden en druk op de pedalen uitoefenen is essentieel. Voordeel hiervan is dat je bij een ruige afdaling een stuk sterker en stabieler in de fiets staat. Ik ben het dan ook met de clinic gevers eens dat je het beste flats kunt monteren als je met de techniek bezig gaat, je kunt dan een stuk minder "smokkelen" en je bent dan sneller bewust van foute techniek.

Er zijn trouwens ook goede goretex en andere waterdichte flatpedal schoenen op de markt tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op donderdag 25 april 2024 @ 01:22:
[...]

Oh daar heb ik Oss/Herperduin altijd een hekel aan, de trail gaat langs het circuit. Doe mij die rust van het bos maar.
Bij Herperduin hou ik er ook niet van, maar dat is een motorcross circuit, dat vind ik toch anders dan een auto circuit. Die uitlaatgassen van crossmotoren vind ik echt een nare lucht in tegenstelling tot auto’s en het geluid vind ik ook veel irritanter, maar dat zal iedereen anders ervaren denk ik.

Bovendien is Herperduin verder een natuurlijke bosroute op het stuk langs de crossbaan na en de route van Zandvoort ligt (bijna?) helemaal op het terrein van het circuit zelf dus dan ga je er al met een andere mindset naartoe.

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 25-04-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ZanielGa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:03:
Ik vind dat als je van Clipless ineens overschakeld naar Flats dat je ineens heel erg merkt op wat voor momenten je smokkelt. Dropjes waren met SPD al niet echt mijn ding maar nam ze nog wel. Na de switch voelt het gewoon alsof ik mijn fiets kwijt raak en dat is echt geen fijn gevoel. Het ligt gewoon aan een gebrekkige techniek die je als je aan je fiets vast zit niet merkt.

Met hobbels er eigenlijk nooit last van, dan zitten mijn voeten stevig op de pedalen maar zo gauw mijn wielen de grond verlaten is het mis.

Begrijp dus wel dat ze bij veel clinics normaal Flats aanraden/eisen. Je merkt gewoon veel eerder als je de techniek niet goed doet. Het is wel zo dat het fijn is om te rijden op de pedalen/schoenen die je normaal ook gebruikt en waar je vertrouwd mee bent.
Eensch! Toen ik met mijn huidige MTB het mountainbiken weer serieuzer oppakte, heb ik dan ook meteen flats gemonteerd. Vroeger altijd met SPD-SL gereden, en ook op race- en gravelfiets altijd met klikkers. Na bijna een jaar goed op voetentechniek oefenen schoot een keer mijn voet van het pedaal bij een ruig stuk met hobbels/jumps, toen vond ik dat ik klikkers op mijn MTB mocht. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Turb0Turb0 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:30:
[...]

Toen ik 4 jaar geleden een Emtb kocht heb ik veel opmerkingen gehad, valsspeler/dat is niet fietsen/zo kan ik het ook. Dan laat ik mijn hartslagmeter zien of ik laat ze een rondje doen op eco 15% en dan krijg je een hele andere reactie. Als ik hem op turbo zet is het inderdaad een ander verhaal maar dan gebruik ik hem ook meer als fun.

Dit is wel een mooi artikel over de magpeds met een uitkomst waar ik me wel in kan vinden.

quote: VeloZine artikel
Maar met platformpedalen vind ik het wel lastiger om mijn bike even over een wortel of een kuil te hoppen.
Classic VeloZine, focus op hard trappen en dingen die je tegenwoordig ook op de Gravelbike kunt doen. Met vaker voorkomende beperkte techniek.

Dat gaat een MagPad niet voor je oplossen nee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GoldenSample schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:13:
[...]

[...]

Classic VeloZine, focus op hard trappen en dingen die je tegenwoordig ook op de Gravelbike kunt doen. Met vaker voorkomende beperkte techniek.

Dat gaat een MagPad niet voor je oplossen nee..
Hopen hoor je ook niet met je pendalen te doen maar met je lichaamsgewicht verschuiven :p
Tenzij je met 2 wielen tegelijk omhoog wil :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2024 21:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

YakuzA schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:04:
[...]

Hopen hoor je ook niet met je pendalen te doen maar met je lichaamsgewicht verschuiven :p
Tenzij je met 2 wielen tegelijk omhoog wil :)
Ook niet. Als je een bunnyhop doet trek je niet aan je benen. Dan kan je namelijk nooit hoger dan de 50cm die je je benen kunt optrekken en klap je daarna snoeihard naar beneden of op het gene waar je net niet hoog genoeg voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Maar ook deze vind ik bijzonder:
maar is tevens een risicofactor als je onderuit gaat. Ik heb al een paar keer mijn eigen bike in mijn nek gehad omdat m’n schoenen bij een val niet losklikten.
Ik heb al best wel wat onbedoelde akrobatiek gedaan op de fiets met clipless maar telkens eindigde ik “keurig” uitgeklikt een stukje verder van de fiets. Ik ben nooit echt hulpeloos nog vast aan de fiets geeindigd voor zo ver ik mij kan herinneren.

Waarschijnlijk stellen ze bij Velozine hun pedalen op hun meest strakke stand af om over die stammetjes te “hoppen”. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:29:

[...]

Ik heb al best wel wat onbedoelde akrobatiek gedaan op de fiets met clipless maar telkens eindigde ik “keurig” uitgeklikt een stukje verder van de fiets. Ik ben nooit echt hulpeloos nog vast aan de fiets geeindigd voor zo ver ik mij kan herinneren.

Waarschijnlijk stellen ze bij Velozine hun pedalen op hun meest strakke stand af om over die stammetjes te “hoppen”. ;)
Ook nooit echt last van gehad door het 'vast' zitten en uit ervaring weet ik, met flats kan je ook gewoon prima je fiets over je heen krijgen. Kom overigens ook sneller uit SPD's dan van mijn flats in sommige situaties (voetje aan de grond als een bocht helemaal spaak loopt bijvoorbeeld) omdat je enkel zijwaarts hoeft te draaien waar je met lange pinnen echt je voet op moet tillen om van je pedaal af te komen.

Klikte net op dit artikel van Velozine https://www.velozine.nl/t...e-natuurpark-fanes-ronde/ zit over maandje of 2 weer daar in de buurt dus dacht even kijken. De mannen rijden, verstandig met knieprotectoren om, mooi Trek Rail als All-mountain fiets, vervolgens kijk je de fotos en de route..

50+ km 1650hm en een whopping 5,58km aan singletrack. Laat de Doelgroep wel zien.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 25-04-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 21:33
Turb0Turb0 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:30:
[...]

Mooie oplossing voor een specifieke doelgroep denk ik. Ik lees niks over het in mijn ogen grote voordeel van spd pedalen: trekkracht.

Het lijkt mij dat ze loslaten bij het gemiddelde klimmetje waarbij je zowel duwt op de pedalen als de pedalen omhoog trekt.

Over de emtb, ik ben daar zelf nog niet aan toe maar mocht ik eens in de bergen zijn dan zou ik er direct een huren. Overigens heb ik wel een gewone elektrische fiets en daar doe ik regelmatig een rondje op in de turbo stand , lekker in zone twee fietsen en dat heeft dan weer voordelen als ik op de racefiets en mtb zit.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

GoldenSample schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:37:
[...]

Ook nooit echt last van gehad door het 'vast' zitten en uit ervaring weet ik, met flats kan je ook gewoon prima je fiets over je heen krijgen. Kom overigens ook sneller uit SPD's dan van mijn flats in sommige situaties (voetje aan de grond als een bocht helemaal spaak loopt bijvoorbeeld) omdat je enkel zijwaarts hoeft te draaien waar je met lange pinnen echt je voet op moet tillen om van je pedaal af te komen.

Klikte net op dit artikel van Velozine https://www.velozine.nl/t...e-natuurpark-fanes-ronde/ zit over maandje of 2 weer daar in de buurt dus dacht even kijken. De mannen rijden, verstandig met knieprotectoren om, mooi Trek Rail als All-mountain fiets, vervolgens kijk je de fotos en de route..

50+ km 1650hm en een whopping 5,58km aan singletrack. Laat de Doelgroep wel zien.
Ik heb ooit een keer gezien dat iemand van z'n flats gleed. De beelden van de pinnen in de scheenbeen staan op mijn netvlies :+

Dat artikel van velozine... tenenkrommend. Als je in bergachtig gebied bent pak dan liftje naar boven en pak een mooie flowtrail naar beneden (tripje naar Oostenrijk afgelopen zomer blijft me nog steeds bij, ik was dan de enige loser met spd en een hardtail maar had de grootste lol). Deze lui hadden gewoon een gravelbike mee moeten nemen O-)

Om ontopic te blijven:

Vandaag wat rondjes op de vlakke routes van uhr gefietst (hoge vuursche, soest, zeist, austerlitz). Tijd was op en wilde naar het theehuis waar de auto stond. Landgoed Peijnenburg is echt een pain in te ass, de navigatie bleef er maar proberen doorheen te navigeren, omdat de slagboom open stond besloten maar eens een gokje te wagen of ik er stiekem doorheen kon. Nope. Uiteindelijk toch 90km weggetrapt, binnenkort een nieuwe poging doen met mooier weer, dan kan de korte broek aan en wat meer drinken en dan eens kijken of ik alle 5 de routes in geheel kan doen.

Ik moet trouwens een nieuw zadel hebben (standaard zadel is ok tot een km of 30-40 en zeker op de wat technischere routes. Voor mijn racefiets is een zadel opgemeten. Kan ik dat gewoon opnieuw bestellen? Of beter te kijken voor echt een mtb-zadel? Ik heb vrij wijde zitbotjes schijnbaar, en een standaardzadel is dan te smal. Tijdens de proefrit echt prima, maar na een tijdje en veel zitten wordt het toch huilen.

[ Voor 31% gewijzigd door Nox op 25-04-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
cbr600f4i schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:23:
[...]

Mooie oplossing voor een specifieke doelgroep denk ik. Ik lees niks over het in mijn ogen grote voordeel van spd pedalen: trekkracht.

Het lijkt mij dat ze loslaten bij het gemiddelde klimmetje waarbij je zowel duwt op de pedalen als de pedalen omhoog trekt.
Nu ja, ik ben afgestapt van het idee dat klikpedalen er zijn voor de trekkracht. Veel te ingewikkeld om daarop te trainen. Tuurlijk helpt het in een sprintje of een stevige klim mee, maar doorgaans is het gewoon fijn om lui je voeten op de pedalen te houden, en die luiheid maakt ook dat ze bij een clinic minder gewenst zijn.
Op de site van de fietsersbond stond het wel mooi beschreven;
Wat is het nut van klikpedalen?
Naast het grote voordeel dat je niet meer van het pedaal af kunt schieten, heeft een klikpedaal ook als voordeel dat je geen spieren aan hoeft te spannen om je voet op het pedaal te houden. Vaak wordt als eerste voordeel genoemd dat je ook aan het pedaal kunt trekken. Maar dat is alleen een klein voordeel bij een sprint, wegrijden of een korte steile helling. Als je gewoon aan het fietsen bent is, is het belangrijkste voordeel dat je niks hoeft te doen om je voet op het pedaal te houden Eventjes aan de pedalen trekken is wel fijn als je pijn krijgt door het constant duwen op de pedalen. Klikpedalen zijn helemaal belangrijk voor ligfietsers. Die trappen horizontaal, waardoor ze hun spieren zonder klikpedalen moeten aanspannen om hun voeten op de pedalen te houden.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:29:

[...]

Ik vind spd daarom op de racer ook prima. Bij elk valletje of raar gedrag was ik al los voor ik er erg in had. Ook geen stoplicht-oeps. Op de racer staan ze wel wat strakker dan op de MTB trouwens.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mistraller schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:53:
[...]

Ik vind spd daarom op de racer ook prima. Bij elk valletje of raar gedrag was ik al los voor ik er erg in had. Ook geen stoplicht-oeps. Op de racer staan ze wel wat strakker dan op de MTB trouwens.
Hier ook. Fabrieksaf al helemaal, lag ik dan op m'n muil. Maar ik trek mijn modderschoenen van de mtb gewoon op de racer aan. Zero fucks given :+ Lake schoentjes zijn zó fijn met die nylon draad. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nox schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:40:
[...]

Ik heb ooit een keer gezien dat iemand van z'n flats gleed. De beelden van de pinnen in de scheenbeen staan op mijn netvlies :+
Dat Flats met lange pins niet voor iedereen iets zijn ben ik volledig met je eens, dat mensen de voorkeur geven aan SPD's snap ik helemaal. Dat was echter niet de vraag, dat was waarom bij een Clinic flats worden aangeraden ;).

Heb er overigens ook een flink litteken van op mijn scheenbeen hoewel ik die eigenlijk had moeten laten hechten, dan had je er maar weinig van gezien. Keertje denken 'sta niet helemaal 100%, kan wel even snel mijn voed verzetten' terwijl ik al rolde door terrein... Dat heb ik daarna dus wel echt definitief afgeleerd..
Dat artikel van velozine... tenenkrommend. Als je in bergachtig gebied bent pak dan liftje naar boven en pak een mooie flowtrail naar beneden (tripje naar Oostenrijk afgelopen zomer blijft me nog steeds bij, ik was dan de enige loser met spd en een hardtail maar had de grootste lol). Deze lui hadden gewoon een gravelbike mee moeten nemen O-)
Denk het zelf ook maar aan de andere kant, als mensen er plezier in hebben op deze manier, ze doen ook niks fout/maken geen dingen potentieel gevaarlijk :)
Om ontopic te blijven:

Vandaag wat rondjes op de vlakke routes van uhr gefietst (hoge vuursche, soest, zeist, austerlitz). Tijd was op en wilde naar het theehuis waar de auto stond. Landgoed Peijnenburg is echt een pain in te ass, de navigatie bleef er maar proberen doorheen te navigeren, omdat de slagboom open stond besloten maar eens een gokje te wagen of ik er stiekem doorheen kon. Nope. Uiteindelijk toch 90km weggetrapt, binnenkort een nieuwe poging doen met mooier weer, dan kan de korte broek aan en wat meer drinken en dan eens kijken of ik alle 5 de routes in geheel kan doen.

Ik moet trouwens een nieuw zadel hebben (standaard zadel is ok tot een km of 30-40 en zeker op de wat technischere routes. Voor mijn racefiets is een zadel opgemeten. Kan ik dat gewoon opnieuw bestellen? Of beter te kijken voor echt een mtb-zadel? Ik heb vrij wijde zitbotjes schijnbaar, en een standaardzadel is dan te smal. Tijdens de proefrit echt prima, maar na een tijdje en veel zitten wordt het toch huilen.
Pff 90km in die rondjes, dan trap je uiteindelijk ook wel richting de 1000hm oid?

Qua zadel, afhankelijk van je fiets zit je waarschijnlijk iets tot een stuk rechter op dan op je racefiets, mogelijk wil je dus een iets breder zadel. Door de verdere kanteling van je bekken worden je zitbotjes smaller als je verder voorover zit. MTB zadels zijn soms ook wat steviger/crash bestendiger maar hangt van het modelletje af. Anders een idee om gewoon je zadel van je Racer te gebruiken en als dat goed bevalt een zelfde bij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 20:33

ITsEZ

parttime all-rounder

Kluus schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:27:
[...]

Bij Herperduin hou ik er ook niet van, maar dat is een motorcross circuit, dat vind ik toch anders dan een auto circuit. Die uitlaatgassen van crossmotoren vind ik echt een nare lucht in tegenstelling tot auto’s en het geluid vind ik ook veel irritanter, maar dat zal iedereen anders ervaren denk ik.

Bovendien is Herperduin verder een natuurlijke bosroute op het stuk langs de crossbaan na en de route van Zandvoort ligt (bijna?) helemaal op het terrein van het circuit zelf dus dan ga je er al met een andere mindset naartoe.
Ik pak daar meestal ook in plaats van na het wildrooster links, gewoon een stukje het fietspad. Uitrijden. Dan zit je weer op de MTB route en skip je de straat langs het circuit.

[ Voor 33% gewijzigd door ITsEZ op 26-04-2024 01:31 ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
[...]

Ik geloof dat die routes weer volledig open zijn? Nog last van nattigheid gehad? Leersum, één van mijn favorieten is helaas nog niet hersteld van de zondvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

nooberke schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:04:
[...]

Ik geloof dat die routes weer volledig open zijn? Nog last van nattigheid gehad? Leersum, één van mijn favorieten is helaas nog niet hersteld van de zondvloed.
Ik vond het meevallen qua blubber en nattigheid. Maar ik rijd pinion met riem dus kan niet oordelen voor degene die met ketting rijdt. De fiets was niet schoon in ieder geval, ik idem, maar ben niet tot de assen weggezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

GoldenSample schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 00:28:

Pff 90km in die rondjes, dan trap je uiteindelijk ook wel richting de 1000hm oid?

Qua zadel, afhankelijk van je fiets zit je waarschijnlijk iets tot een stuk rechter op dan op je racefiets, mogelijk wil je dus een iets breder zadel. Door de verdere kanteling van je bekken worden je zitbotjes smaller als je verder voorover zit. MTB zadels zijn soms ook wat steviger/crash bestendiger maar hangt van het modelletje af. Anders een idee om gewoon je zadel van je Racer te gebruiken en als dat goed bevalt een zelfde bij te kopen?
Nee die routes zijn redelijk vlak, ik gok 400-500 echte hm's (garmin had er 350 genoteetd). Als je amerongen, leersum en rhenen fietst voor 90km dan zit je op een kleine 1500hm kan ik uit ervaring vertellen :p

De reden dat ik het zadel van mn racer liever niet erop zet is dat ie dan gelijk intens goor is. Maar denk wel een goed idee. Ff fotos maken van de afstelling en wisselen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:09
[...]

Jaren met SPD gereden, maar ik merkte dat, als ik een fout maakte, ik niet zo snel corrigeren (voet aan de grond) als nodig was. Nu met flats val ik minder.

Pinnen in mij scheenbeen en hechtingen in mijn kuit heb ik ook wel eens gehad, zeker in het begin. maar verder zou ik nooit meer terug willen naar SPD.

Ook ik heb in Oostenrijk, Saalbach, met de (long travel) hardtail gefietst en had net zoveel plezier als met mijn trail fully afgelopen jaar.
Gaat prima met flats en goede schoenen. Alleen rock gardens zijn geen succes op een hardtail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nox schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:14:
[...]

Nee die routes zijn redelijk vlak, ik gok 400-500 echte hm's (garmin had er 350 genoteetd). Als je amerongen, leersum en rhenen fietst voor 90km dan zit je op een kleine 1500hm kan ik uit ervaring vertellen :p

De reden dat ik het zadel van mn racer liever niet erop zet is dat ie dan gelijk intens goor is. Maar denk wel een goed idee. Ff fotos maken van de afstelling en wisselen maar.
Dat had ik kunnen weten, juist Leersum en Amerongen gepakt van die 2 ivm meer hoogtemeters dan die andere..

Met zadel, wacht dan even tot het goed droog is en gooi hem dan niet dit weekend door de bagger ergens.

Qua afstelling wat ik doe; paar kleine stipjes zetten op zadelrail en klem met (lak)stift en hem los maken door enkel debachterkant van de klem bouten los te draaien. Kun je hem weer netjes terug zetten. Met het opmeten van de hoek er bij kun je helemaal perfect terug (onthoud wel waarmee je je telefoon uitlijnd gezien een zadel niet vlak is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

GoldenSample schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:34:
[...]

Dat had ik kunnen weten, juist Leersum en Amerongen gepakt van die 2 ivm meer hoogtemeters dan die andere..

Met zadel, wacht dan even tot het goed droog is en gooi hem dan niet dit weekend door de bagger ergens.

Qua afstelling wat ik doe; paar kleine stipjes zetten op zadelrail en klem met (lak)stift en hem los maken door enkel debachterkant van de klem bouten los te draaien. Kun je hem weer netjes terug zetten. Met het opmeten van de hoek er bij kun je helemaal perfect terug (onthoud wel waarmee je je telefoon uitlijnd gezien een zadel niet vlak is).
Zo'n stiftje heb ik nog ergens denk.

Reden dat ik vlak rij is omdat ik vooral duurvermogen moet opbouwen. In juni de bartje200 op het programma. Die is vooral lang en vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Goed, vandaag was ik vrij en de schoenen en flats (Crank Brothers Stamp 1) waren gisteren al binnen, dus vanmiddag heb ik een rondje gereden met de nieuwe set-up.
Gewoon wat rondjes op een oefenbaantje, klein dorpje en bunny hop geoefend.

Eigenlijk was het geen wereldschokkende verandering: ik had niet het idee dat ik te los zat en de fiets kwijt zou raken of zo😅. Enige lastige vond ik dat op SPD je positie tov het pedaal vastligt en op flats niet, dus kon ik het niet laten af en toe te checken of ik goed op de pedalen stond.

Oh, en de CB Stamp 1 komen in large of small; op basis van schoenmaat gekozen voor large, maar misschien had ik beter small kunnen kiezen. Small is t/m 43, mijn schoenen zijn 44, maar de schoen overlapt het pedaal maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:42
Na een aantal jaar mtb gefietst te hebben met spd pedalen en nu een jaar niet gefietst wil ik de draad weer gaan oppakken en met flats gaan fietsen.

Zojuist heb ik maat 43 five ten Freerider pro schoenen besteld. Alleen de pedalen kom ik nog niet aan uit. Ik had op het eerste gezicht crankbrothers Stamp 7 op het oog. Maar op YouTube bv zijn de reacties lang niet altijd zo best over deze pedalen. Dat ze snel kapot kunnen gaan en goedkope lagers hebben. Hoe zijn de ervaringen hier met deze trappers? Met de zoekfunctie zijn ze hier Iig positiever dan de yt reacties. Maar wil nog wat bevestiging of ze gewoon goed zijn voor deze prijsklasse.

En wat is het verstandiger om te kiezen: small of large? Aangezien 43 er precies tussenin zit.

Of zijn er voor deze prijs betere keuzes?
Op yt kwam ik bv ook dmr vault tegen maar die zijn bv bij mantel alweer uit het assortiment (vast met een reden)

Ook had ik gezien dat je met de five ten schoenen beter pedalen kan hebben met M4 pinnen ipv M3 ivm slijtage aan de zool.
Zijn de Stamp 7 met M4

Edit: https://www.reddit.com/r/...n_fix_this_crankbrothers/

Zo een probleem bedoel ik. Iemand die dit probleem erkent? En dat je met gewone metrische inbus gewoon de binnenste schroeven niet los zou krijgen? Of doen ze gewoon wat fout?

[ Voor 11% gewijzigd door FietsFanaat33 op 27-04-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Laatst online: 05-10 16:03
Vraag, mijn nieuwe mtb wil ik het liefst de remote lockout naar vaste lockout ombouwen. Ik gebruik het niet veel en wil het degelijk en eenvoudig houden. De mtb gebruik ik voor met name gravel tochten in het buitenland of mtb tracks in NL.

De vork is een Fox stepcast 32 performance float met GRIP SL Remote.

De grip sl remote zou ik het liefst ombouwen naar de Grip sl 3-weg demper.

Andere optie is remote hendeltje op het stuur eraf, veertje die de kabel strak uit bij de remote lock eruit halen en een hendeltje fabriceren op de vorkpoot.

Zijn hier ombouwsetjes voor?

De 32mm vork voldoet verder prima voor mij. (Ben 68kg dus upgrade naar 34mm hoeft van mij niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier vandaag knoop doorgehakt om de AXS 170mm dropper te vervangen voor en 200mm KS LEV Circuit dropper. 170mm op de E enduro is net iets te kort. Is maar 3cm, maar iets meer beweging vrijheid is altijd welkom :D

Reviews van de KS zijn goed. Kan zich goed meten met die AXS versie. Ben benieuwd hoe die straks bevalt als die binnen is. Het blijft een gok...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

user_tweakers schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:14:
Vraag, mijn nieuwe mtb wil ik het liefst de remote lockout naar vaste lockout ombouwen. Ik gebruik het niet veel en wil het degelijk en eenvoudig houden. De mtb gebruik ik voor met name gravel tochten in het buitenland of mtb tracks in NL.

De vork is een Fox stepcast 32 performance float met GRIP SL Remote.

De grip sl remote zou ik het liefst ombouwen naar de Grip sl 3-weg demper.

Andere optie is remote hendeltje op het stuur eraf, veertje die de kabel strak uit bij de remote lock eruit halen en een hendeltje fabriceren op de vorkpoot.

Zijn hier ombouwsetjes voor?

De 32mm vork voldoet verder prima voor mij. (Ben 68kg dus upgrade naar 34mm hoeft van mij niet)
Weet niet welke vorm je exact hebt maar bij fox en ga tekeningen van de GRIP demper kant met en zonder remote vergelijken obv. welke parts gebruikt worden. Het gaat dan vooral om de topcap interface

Voor een 2022 (en geloof 2023k vork: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=2891

Vervolgens kijk je bin de parts/kit lijst, als je echt geluk hebt kan je het met de 'damper top-cap-interface parts' -> 820-05-460-KIT af. Maar zou even tekeningen side by side moeten leggen van exact jouw vork (vul het serie nummer op de Crown in bij fox). Soms zit er ook verschill tussen verschillende veerweg varianten, geloof dat bij de steevast 100mm en lager anders in elkaar zit dan de 110-120mm vorken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

In het bos was het toch net iets te drassig om leuk te kunnen spelen. Zo hoppers uit de schuur. Samen met oud collega ons nog prima vermaakt. Had die toch niet voor niets een uur in de auto gezetten ;-)

Start was een gap van 2,7m en daar achter een gap van 2.2m. En terugweg jumpje waar je over een skinny mocht springen. Dan een skinny drop van 60cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_W5GBpUnmgWZ1a-a3QaFF-9zNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xapF0t3UiROVrJDHu4nPQ3u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 27-04-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-10 12:52
Ben aan het voorbereiden voor de Bartje 200.

Meerdere videos gekeken ook.
Twijfel nu of ik mn Orbea hardtail, Specialized epic expert pro of Specialized Diverge moet gaan gebruiken.
Zag dat er vorig jaar ook veel mee waren met een strandfiets.

Wat is jullie ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sosua schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:37:

Twijfel nu of ik mn Orbea hardtail, Specialized epic expert pro of Specialized Diverge moet gaan gebruiken.

Collega heeft hem aantal keer gereden. Laatste keer met zijn gravelbike. En hij heeft er geen spijt van gehad. Hij vond de MTB overkill voor de tocht. mij niet gezien op dit soort tochten O-)

Er staan genoeg ervaringen online. Check bijvoorbeeld Mountainbike.nl eens. Daar staan aantal topics over Bartje 200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

zou voor de Epic gaan. Dan heb je waarschijnlijk de leukste dag. Of 1 van de andere sneller is.. wellicht/misschien, dat zou dan een afweging zijn als je vooraan meedoet. Maar ik verwacht eigenlijk dat de Epic met de juiste banden voor de dag bijna altijd de beste keuze is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-10 12:52
Prulleman schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:30:
[...]
zou voor de Epic gaan. Dan heb je waarschijnlijk de leukste dag. Of 1 van de andere sneller is.. wellicht/misschien, dat zou dan een afweging zijn als je vooraan meedoet. Maar ik verwacht eigenlijk dat de Epic met de juiste banden voor de dag bijna altijd de beste keuze is
Thx! Ray ralph combi zit er op dit moment op. Vermoedelijk is dat wel toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:03
Het hangt echt ontzettend van de omstandigheden af. Vorig jaar was het kurkdroog en ontzettend zanderig. Voor mij was dat de reden om met Thunder Burt in 2,35 te rijden op mn hardtail. Als het niet zo extreem droog is moet een gravelbike prima kunnen, op 95% van de route doet die vering toch niets.

En dan snap je de strand fiets opeens goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:13
Daan_ schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:47:
Hier vandaag knoop doorgehakt om de AXS 170mm dropper te vervangen voor en 200mm KS LEV Circuit dropper. 170mm op de E enduro is net iets te kort. Is maar 3cm, maar iets meer beweging vrijheid is altijd welkom :D

Reviews van de KS zijn goed. Kan zich goed meten met die AXS versie. Ben benieuwd hoe die straks bevalt als die binnen is. Het blijft een gok...
Toch nog wat extra's nodig bovenop de 170mm? Gaaf om zo'n drop te kunnen monteren. Dat gaat met mijn Lux Trail met zijn vlaggenmast van een zadelbuis niet lukken. Na de overstap van 100mm drop naar 160mm drop kan ik wel zeggen dat meer drop je echt meer lol geeft op moeilijkere stukken. Langer gaat alleen dus niet lukken met dit frame |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Laatst online: 08-10 12:27

steel123

Cryman9

Zou ook voor de gravelfiets gaan. Het is meer een graveltocht dan MTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43
Jammer. Ik had de Specialized Tactic 4 gekocht. Mooie helm, leuke kleuren, zit lekker. Behalve dat het achterste bandje continu tegen mijn oren aan zit, en dit niet aanpasbaar is.
Niet mijn plaatje, maar nu ik de reviews nog eens bekijk lijkt dit bij de reviewers ook het geval te zijn. Jammer. Toch maar verder zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_VC5nEyxeeBUHFeIy7HZGJxIYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yn8YZ9sXxiTh0fHfimxc70Ry.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:18
zunrob schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:25:
Jammer. Ik had de Specialized Tactic 4 gekocht. Mooie helm, leuke kleuren, zit lekker. Behalve dat het achterste bandje continu tegen mijn oren aan zit, en dit niet aanpasbaar is.
Niet mijn plaatje, maar nu ik de reviews nog eens bekijk lijkt dit bij de reviewers ook het geval te zijn. Jammer. Toch maar verder zoeken.
[Afbeelding]
Misschien een MoDrop iets?
https://www.futurumshop.n...helm-concrete-grijs.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43
Ik wou eigenlijk de Fox Racing Speedframe Pro eens proberen, lees daar goede verhalen over. Zal me ook eens in jouw suggestie verdiepen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zunrob schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:25:
[Afbeelding]
Suggestie; Bell ForFourty Mips, kost de helft heb je ook in wit met rood/oranje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34

Cheezus

Luiaard

Cheezus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:53:
Ik ben aan het kijken voor een 24" mountainbike voor m'n zoontje, zijn huidige Trek Precaliber wordt wat te klein en beperkt (geen versnellingen).
Hij vind het stoer om wat pumptracks te doen en gewoon lekker een stukje fietsen in het bos. De fiets zal ook voor gewoon dagelijks gebruik worden ingezet, iets van montage voor standaard/fatsoenlijke spatborden e.d. is dus vereist. Overige eisen:
- Trigger shifters, dit werkt voor kinderen fijner dan een draai/gripshifter
- Hydraulische schijfremmen, meer controle met minder kracht geeft vertrouwen
- Demping.. een verende voorvork lijkt me wel fijn met stuiteren over wortels en hij vindt dat natuurlijk wel stoer maar misschien heeft een lager gewicht wel hogere prioriteit. Oftewel, geen vereiste.

Tot nu toe bekeken:
Merida Matts J.24+ https://www.merida.nl/kin...RxH3B0yS0uxRoC5NAQAvD_BwE Extra dikke banden compenseren het gebrek aan dempende voorvork wat, gaat mijn voorkeur momenteel naar uit.
Woom off 5 https://woom.com/nl_NL/fietsen/off-5?variant=black Mogelijk de beste optie, wel prijzig en ziet er een beetje saai uit (niet onbelangrijk voor een jongetje van 7 :P). De off air 5 in koper is al wat stoerder maar wordt qua prijs wel erg gortig voor een kinderfiets..
Rockrider ST 920 https://www.decathlon.nl/...3?mc=8529457&c=GROEN_GEEL goede specs, heb er al één voor m'n dochter. Is wel vrij zwaar.
Orbea MX 24 team disc https://www.orbea.com/be-...unior/cat/mx-24-team-disc vergelijkbaar met de merida, iets lichter (maar de merida is misschien incl. standaard/pedalen, lastig te bepalen) en groter schakelbereik, mist montagemogelijkheden voor spatborden.
Trek Wahoo 24 https://www.trekbikes.com.../p/41013/?colorCode=green duur, vrij zwaar, mist montagemogelijkheden voor spatborden.
Cube / Scott / Giant, allemaal gripshift
Verder nog wat exotische fietsen gezien met beperkte levermogelijkheden, bestellen is prima maar dan wel bij voorkeur een NL shop.
Om nog even de conclusie van de zoektocht te posten:
Ik was toch van plan om voor de rockrider te gaan maar besloot nog even m'n kinderen op te meten, het bleek dat m'n dochter de fiets eigenlijk ook al bijna was ontgroeid :+
De rockrider 920 is dus doorgeschoven naar m'n zoontje en voor m'n dochter heb ik een rockrider 540 gehaald: https://www.decathlon.nl/...-325317?mc=8607220&c=ROOD
In maat S is het een 27.5 inch, in vergelijking met de grote merken krijg je een prima afmontage. Alleen de remmen ben ik niet zo enthousiast over maar het is voldoende voor de bostochtjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn-GzseWTW4FDsJLIl7w_4-0e8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxseMru0eql42YTWMNDpOTy5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:55
Cheezus schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Om nog even de conclusie van de zoektocht te posten:
Ik was toch van plan om voor de rockrider te gaan maar besloot nog even m'n kinderen op te meten, het bleek dat m'n dochter de fiets eigenlijk ook al bijna was ontgroeid :+
De rockrider 920 is dus doorgeschoven naar m'n zoontje en voor m'n dochter heb ik een rockrider 540 gehaald: https://www.decathlon.nl/...-325317?mc=8607220&c=ROOD
In maat S is het een 27.5 inch, in vergelijking met de grote merken krijg je een prima afmontage. Alleen de remmen ben ik niet zo enthousiast over maar het is voldoende voor de bostochtjes.

[Afbeelding]
Je kan in principe de voorrem vervangen, als je de slang niet teveel inkort kan die zo meerdere fietsen mee. Bij verkoop zet je de oude rem zo weer terug. Schijven hoef je eigenlijk niet eens te vervangen maar dat is anders ook 20/30 euro.
Een setje deore 4 pot heb je al voor zo rond de 70 euro.
Dus voor 100 euro ben je eigenlijk best lang goed voorzien.

Achterrem zo laten, die merk je toch niet zo.
Tevens, zijn het ook niet de banden die erop zitten? Dat scheelt altijd ook behoorlijk in grip. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 21:34

Cheezus

Luiaard

Banden zijn Hutchinson Kraken, waren mij onbekend maar schijnen toch best aardige banden te zijn. Het ging me vooral om de rem- en remhendelkracht, je moet wat harder knijpen om te remmen dan andere hydraulische remmen, incl. de tecpro remmen van de kleinere rockrider.
De leiding lopen voor en achter gewoon langs het frame dus mocht het ooit nodig zijn is vervangen ook zo gepiept inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:25:
[...]

Toch nog wat extra's nodig bovenop de 170mm? Gaaf om zo'n drop te kunnen monteren. Dat gaat met mijn Lux Trail met zijn vlaggenmast van een zadelbuis niet lukken. Na de overstap van 100mm drop naar 160mm drop kan ik wel zeggen dat meer drop je echt meer lol geeft op moeilijkere stukken. Langer gaat alleen dus niet lukken met dit frame |:(
Helaas kwam RockShox niet met een 200mm versie. De KS LEV Circuit werd niet zolang geleden geïntroduceerd met een 200mm optie. De gok genomen.

De dropper vandaag binnen gekregen. Ziet er op eerste oog goed uit. Nog geen tijd gezien om te testen. Morgen eens kijken.

Edit 3-5:
Net de dropper gemonteerd. Installatie is nog geen 5min. vanmiddag achterhuis eens testen...

De 170mm Reverb AXS heeft plekje in de kast gekregen

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:43
Daan_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Helaas kwam RockShox niet met een 200mm versie. De KS LEV Circuit werd niet zolang geleden geïntroduceerd met een 200mm optie. De gok genomen.

De dropper vandaag binnen gekregen. Ziet er op eerste oog goed uit. Nog geen tijd gezien om te testen. Morgen eens kijken.

Edit 3-5:
Net de dropper gemonteerd. Installatie is nog geen 5min. vanmiddag achterhuis eens testen...

De 170mm Reverb AXS heeft plekje in de kast gekregen
Wil je die 170mm nog kwijt? Als het de 30.9mm versie is eventueel wel interesse...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heeft al nieuwe bestemming. Ligt in de kast als reserve :)

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:13
Daan_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:29:
Heeft al nieuwe bestemming. Ligt in de kast als reserve :)
Heel begrijpelijk! Ik hoor alleen maar goede verhalen over de AXS-droppers. Vooral over hoe weinig kracht nodig is om ze te bewegen.

Overigens heb ik ook niks dan lof over de BikeYoke Revive. Ik blijf het ongelofelijk vinden hoe snel het ding omhoog komt, terwijl ik een dropper post met letterlijk een veer er in gewend was. Hij is ietsjes langzamer, maar het scheelt bijna niks.

Edit: Is ie goed uit de test gekomen?

[ Voor 3% gewijzigd door daanb14 op 03-05-2024 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Heel begrijpelijk! Ik hoor alleen maar goede verhalen over de AXS-droppers. Vooral over hoe weinig kracht nodig is om ze te bewegen.

Overigens heb ik ook niks dan lof over de BikeYoke Revive. Ik blijf het ongelofelijk vinden hoe snel het ding omhoog komt, terwijl ik een dropper post met letterlijk een veer er in gewend was. Hij is ietsjes langzamer, maar het scheelt bijna niks.
Net achter het huis gespeeld op de jumpjes. Kon ik gelijk de dropper testen.

Vergeleken met de AXS dropper. Vindt ik de bediening van de KS remote iets prettiger. Licht aanraken is al voldoende. Remote is minder bulky. Dropper zelf merk ik weinig tot geen verschil met die van de AXS. Gaat net zo makkelijk naar beneden als omhoog. Tot nu toe aangenaam verrast.

Lijkt erop dat de KS LEV Circuit een mooi alternatief is voor de Rockshox AXS Reverb d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvLFw5jczPCfx77A5H7m8_zFGFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uatt9m1FVewZzpXQLVOou2dl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwToRHOuhfUupyraSJ-vPFS0YzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZLeAZVrxwkAmJsaa8Q7LgaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9TwvY0m3eIT84_qXBak1g2azEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJVPCGslACbvFzZ6YKHNUztW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Daan_ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:28:
[...]

Remote is minder bulky.
Die remote is inderdaad een heel stuk beschaafder. Vind die AXS remote altijd zo'n bakbeest zeker als je stuur erg leeg is.

Het is jammer dat die blips niet werken voor een dropper en dat je ze weg kan gooien als de batterij leeg is anders had ik dat een mooi alternatief gevonden.

[ Voor 23% gewijzigd door ZanielGa op 03-05-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:18
gister een heerlijk daagje in rhenen en de kidsroute gehad met 6 andere ( 3 kids van 7 tot 12 en 3 volwassenen)
die nog nooit gemountainbiket hebben

begin van Rhenen was wel pittig voor de kleintjes.

hoorde veel complimenten van de volwassenen dat alle andere mountainbikes allemaal zo vriendelijk waren ondanks dat de kinderen soms de berg niet op kwamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 18:54
Is er hier iemand al eens bij het Shimano Experience Center in Valkenburg geweest?
Ik heb daar voor komende vrijdag de Orbea Rise H20 gereserveerd en wil de dag zo maximaal mogelijk benutten.
Wat voor trails kan ik daar rijden? Zitten er ook technische uitdagende trails in de buurt?

Ok zag net op mtbroute de route Valkenburg Couberg, lees alleen veel asphalt en brede paden...

[ Voor 17% gewijzigd door Marsman83 op 05-05-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:09
Marsman83 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:19:
Is er hier iemand al eens bij het Shimano Experience Center in Valkenburg geweest?
Ik heb daar voor komende vrijdag de Orbea Rise H20 gereserveerd en wil de dag zo maximaal mogelijk benutten.
Wat voor trails kan ik daar rijden? Zitten er ook technische uitdagende trails in de buurt?

Ok zag net op mtbroute de route Valkenburg Couberg, die lijkt me wel gaaf :)
Ik zit er komende week ook in de buurt (op vakantie) en hoop nog een keer te kunnen. Parkstad in Heerlen schijnt goed te zijn. Ga die proberen, maar als er andere tips zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
vraagje

Ik heb deze fiets:
https://www.trekbikes.com...r-8/p/33193/?pr_rd_page=7

Gister heb ik op de fiets van mijn zwager gefiets:
https://www.pro-mstore.co...p5RBuU6RXMPBoClRMQAvD_BwE

Hoe kan het dat die Specialized zoveel soepeler fietst?
Af en toe lijkt het alsof ik met een anker achte me fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
chimera2 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:24:
vraagje

Ik heb deze fiets:

Wat voor banden zitten er op beide fietsen? De banden die er op de website staan of toch iets anders? Banden zijn namelijk dingen die echt heel erg veel verschil maken moet hoeveel weerstand je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
ZanielGa schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:40:
[...]

Wat voor banden zitten er op beide fietsen? De banden die er op de website staan of toch iets anders? Banden zijn namelijk dingen die echt heel erg veel verschil maken moet hoeveel weerstand je hebt.
Scheelt dat echt zoveel?

Op de trek heb ik:
bontrager XR3
Op de specilized zit:
fasttrak control

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:43
chimera2 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:53:
[...]

Scheelt dat echt zoveel?

Op de trek heb ik:
bontrager XR3
Op de specilized zit:
fasttrak control
Ja dat scheelt. Die specialized zijn sneller. Wat ook kan is dat je remmen misschien wat aanlopen, je ketting misschien minder goed bijgehouden, etc. Dat kan je ook nog even controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
@chimera2 Banden maken echt een heel groot verschil. Als er verder niet echt iets aanloopt dan verwacht ik dat het daar in zit. Je kan vaak gewoon hele grote verschillen merken in rolweerstand en grip. Vaak hebben banden met in de middenlijn een doorlopende rand noppen bijjvoorbeeld al minder rolweerstand, wat je bij deze 2 banden ziet bij de banden van de Specialized. Het betekend niet meteen dat wat je zelf hebt slechte banden zijn. Er is gewoon een heel groot verschil in noppen patronen en rubber samenstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
chimera2 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:24:
vraagje

Ik heb deze fiets:

Weeg ze maar eens. En weeg dan ook de wielen los. Wat ik zo snel kan vinden is die Chisel een stukje lichter dan de Trek.
Kijk daarna ook eens naar het profiel op de banden. Goede kans dat op die Chisel 'snelle' banden zitten van Specialized (Renegade achter, Fast Trak voor) en dat die Trek voor en echter meer profiel heeft.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:27
StevenK schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:13:
[...]
... Goede kans dat op die Chisel 'snelle' banden zitten van Specialized (Renegade achter, Fast Trak voor) en dat die Trek voor en echter meer profiel heeft.
Mijn Chisel kwam met fast trak voor en achter. Rolweerstand op asfalt viel me (met een racer en stadsfiets als referentie) inderdaad alles mee. Stock wielen zijn niet bepaald lichtgewicht, net geen anderhalve kilo achter en net geen kilo voor. Zonder remschijven en cassette.

Maargoed, ik had dan ook al een vervangende wielset in huis voor ik de fiets binnen had. :Y) Bandjes heb ik gewoon in gebruik gehouden, binnenbanden heb ik er wel uit getrokken. O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 05-05-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
Tnx ik zal is kijken
En ja ik weet ook wel dat het appels met peren vergelijken is.

Mijne was rond de 1200 en de Specialized was rond de 2400

Maar banden zijn misschien is de 1e stap om naar te kijken. Dat kost ook de wereld niet.

Anders daarna is kijken naar de cassette en ketting
Kan dat zomaar met mijn derailleur of moet die dan ook vervangen worden?

[ Voor 21% gewijzigd door chimera2 op 06-05-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:27
chimera2 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:00:
Tnx ik zal is kijken
En ja ik weet ook wel dat het appels met peren vergelijken is.

Mijne was rond de 1200 en de Specialized was rond de 2400

Maar banden zijn misschien is de 1e stap om naar te kijken. Dat kost ook de wereld niet.

Anders daarna is kijken naar de cassette en ketting
Kan dat zomaar met mijn derailleur of moet die dan ook vervangen worden?
Wat iemand al zei, ik zou dan ook eerst eens kijken of alles soepel loopt. Dus fiets ondersteboven of in een klus standaard en kijken hoe soepel alles draait. Banden lijkt me dan inderdaad stap 2. Mocht je dat nog niet gedaan hebben; tubeless maken hoeft ook niet veel te kosten (als je velgen en banden er al geschikt voor zijn) en scheelt ook weer gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04

Ok zag net op mtbroute de route Valkenburg Couberg, lees alleen veel asphalt en brede paden...
Twee maal daar een Lux Trail gehuurd, allebei de keren een rondje Cauberg en Houthem gedaan. Grootste uitdaging zit wat mij betreft in een paar erg pittige klimmetjes, maar met een E-tractor ben je die uitdaging al kwijt waarschijnlijk.

In Cauberg kom je ook nog een bike-parkje tegen, als je meer technische uitdaging wilt moet je denk ik richting de parkstad routes of Vijlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 18:54
nooberke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Twee maal daar een Lux Trail gehuurd, allebei de keren een rondje Cauberg en Houthem gedaan. Grootste uitdaging zit wat mij betreft in een paar erg pittige klimmetjes, maar met een E-tractor ben je die uitdaging al kwijt waarschijnlijk.

In Cauberg kom je ook nog een bike-parkje tegen, als je meer technische uitdaging wilt moet je denk ik richting de parkstad routes of Vijlen.
Thanks! Dat bike parkje zal ik zeker mee pakken dan. Als ik nog tijd over heb ga ik Parkstad ook proberen :)

Iemand Meerssen en Houthem gereden? Die zitten ook in de buurt.

[ Voor 5% gewijzigd door Marsman83 op 06-05-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ik heb mij een Garmin Edge aangeschaft primair voor gebruik op de racefiets. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn om deze ook bij het mtb'en te gebruiken? Ze zijn er blijkbaar voor gemaakt en de routes zijn in Nederland niet dusdanig spectaculair dat ik verwacht dat het ding het ooit zal begeven. Is het verstandig deze direct op het stuur te monteren of is een mtb mount aan te raden?

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12

Sherlock

No Shit

Je kunt je Edge prima op de MTB gebruiken, ik vermoed dat meer dan 75% van de mensen die hier regelmatig komen een fietscomputer zoals een Edge heeft. Ik heb zelf een 530.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53

PeaceNlove

Deugleuter

cbr600f4i schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:17:
Ik heb mij een Garmin Edge aangeschaft primair voor gebruik op de racefiets. Ik vraag me af wat de ervaringen zijn om deze ook bij het mtb'en te gebruiken? Ze zijn er blijkbaar voor gemaakt en de routes zijn in Nederland niet dusdanig spectaculair dat ik verwacht dat het ding het ooit zal begeven. Is het verstandig deze direct op het stuur te monteren of is een mtb mount aan te raden?
Ik heb een hidemybell op mijn MTB met een 530, kan ik ook nog met een vriendelijke tingel de wandelaars in het bos een signaaltje mee geven

Je kan op de 530 ook nog een MTB profiel gebruiken, dan worden er wat andere stats gegenereerd specifiek voor MTB

[ Voor 8% gewijzigd door PeaceNlove op 06-05-2024 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Al jaren in gebruik op mtb en racefiets, geen enkel probleem.

Eerst een edge 25, toen een 530 en nu een 840

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10 16:11

Route van Bart Brentjes Classic rijden. 90km (vanuit Valkenburg nog wat meer) plezier. Heuvelland en Voerstreek is wel wat anders dan de overige NL routes: geen strakke zondagochtend singletrack maar wat meer paden en ‘ruige’ stukken. Moet je van houden.

Het is nu trouwens wel erg nat 🚿😮

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
PeaceNlove schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:16:
[...]

Ik heb een hidemybell op mijn MTB met een 530, kan ik ook nog met een vriendelijke tingel de wandelaars in het bos een signaaltje mee geven

Je kan op de 530 ook nog een MTB profiel gebruiken, dan worden er wat andere stats gegenereerd specifiek voor MTB
Bedankt voor de tip, die hidemybell had ik nog niet eerder gezien. Ik heb een 1040 met inderdaad ook een mtb profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
Heeft iemand een idee welke chainring dit is? En gezien de staat van deze tanden kan ik wel aannemen dat deze versleten is toch?

Er staat op: SRAM 34T Eagle Technology X-Sync 2
Ik kan niet terugvinden welke offset dit is, ik denk dat dit een GX uitvoering is (alles is GX) maar ik kom geen GX chainring tegen die ook een zilveren buitenrand heen. Wel een XX1 maar ik denk niet dat dit een XX1 uitvoering is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6qsFKTJc/20240505-161135.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:03
Strider schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:00:
Heeft iemand een idee welke chainring dit is?
Ik kan niet terugvinden welke offset dit is, ik denk dat dit een GX uitvoering is (alles is GX) maar ik kom geen GX chainring tegen die ook een zilveren buitenrand heen.
Ik heb meen ik dezelfde op mijn fiets, partnummer 710845850332

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Een Edge heeft zelfs MTB specifieke functies zoals de ingebakken Flow en Grit features, trailforks etc. Ook jumps worden gemeten in airtime en afstand. Krijg je nog een feestelijk geluidje ook als je een sprong hebt gemaakt. Als je dat geluidje ooit hoort op je racer is er iets mis gegaan ;)

Hoe je hem monteert maakt niet uit voor het apparaat zelf, enige is hoe jij je fiets gebruikt. Want als er wat meer kans is op vallen dan stoot je hem zelf misschien kapot. Die montage ring aan de edge zelf kan breken als er teveel krachten op komen.

Tijdens het rijden zelf heb je op trails geen tijd om om dat ding te kijken. Maar op rustiger stukken wellicht wel, en ik heb zelf een garmin remote gekocht zodat ik van scherm kan wisselen zonder mijn handen van m'n stuur te halen. De remote komt met 2 houdertjes, eentje past mooi op een MTB, de andere is mooi toe te passen op een shifter van je racer.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00

EraZor

Don't mention the war

Heeft iemand een idee welke chainring dit is? En gezien de staat van deze tanden kan ik wel aannemen dat deze versleten is toch?

Ik kan niet terugvinden welke offset dit is, ik denk dat dit een GX uitvoering is (alles is GX) maar ik kom geen GX chainring tegen die ook een zilveren buitenrand heen. Wel een XX1 maar ik denk niet dat dit een XX1 uitvoering is.

[Afbeelding]
Is gewoon een GX chainring. Die is er ook met zilveren rand. Offset gewoon std 3mm (tenzij je geen boost frame hebt, maar dat kan ik me niet voorstellen)

[ Voor 10% gewijzigd door EraZor op 07-05-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:56
Zo, na een jaar van stilstand de mtb weer klaar voor gebruik. Heb de 36/26t ingeruild voor een 38/28t aangezien ik toch vooral op Nederlandse singletracks (Drenthe) fiets. Vanavond maar even een testritje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:51
Binkovsky schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Route van Bart Brentjes Classic rijden. 90km (vanuit Valkenburg nog wat meer) plezier. Heuvelland en Voerstreek is wel wat anders dan de overige NL routes: geen strakke zondagochtend singletrack maar wat meer paden en ‘ruige’ stukken. Moet je van houden.

Het is nu trouwens wel erg nat 🚿😮
Is dat wel zo slim aangezien dit ook over prive-terrein gaat? Volgens mij heeft het evenement al meer dan genoeg moeite met vergunningen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12

Sherlock

No Shit

Vorig jaar heb ik de (officiële) routes van Gulpen en Vijlen gereden, (zeker) als je het niet gewend bent zijn dat prima uitdagende routes, die nog best wel stukjes van de oude voerstreek route in zich hebben. Is misschien een iets 'veiliger' alternatief.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:08

[Afbeelding]
Het is te vies om echt te zien maar een X-sync2 patroon is nogal apart en die lijkt nog ok:
Afbeeldingslocatie: https://r2-bike.com/media/image/product/187124/lg/sram-x-sync-2-gx-eagle-direct-mount-kettenblatt-12-fach-3-mm-offset-boost-lunar-grau-34-zaehne.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
Ko.Kane schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Het is te vies om echt te zien maar een X-sync2 patroon is nogal apart en die lijkt nog ok:
[Afbeelding]
Thx.

Al een tijdje heb ik moeite om te schakelen naar het kleinste blad en nu sinds kort trapt de boel ook door op de kleinste 4 bladen.

Ik denk dat ik de hele boel maar ga vervangen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:08
Strider schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:32:
[...]

Thx.

Al een tijdje heb ik moeite om te schakelen naar het kleinste blad en nu sinds kort trapt de boel ook door op de kleinste 4 bladen.

Ik denk dat ik de hele boel maar ga vervangen.
Ik heb eigenlijk hetzelfde op 2 tandwielen, nwe ketting ligt niet netjes meer, heb eerst alleen cassette gekocht....hoop dat tandwiel nog even kan. Te zuinig :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:14
Ik heb een vaag probleem met het kleinste tandwiel van m'n achtercasette. Zodra ik kracht op het pedaal zet dan voelt het alsof de ketting ergens aanloopt. Geef ik een flinke slinger aan de pedalen en draai ik ze dan rond zonder kracht te zetten dan is er niks aan de hand. In andere versnellingen merk ik ook niks. Het is echt alleen het kleinste tandwiel. Ik kan alleen de oorzaak niet vinden. Nergens zie ik hem aanlopen of iets dergelijks en het tandwiel zelf zit ook goed vast.

Het lijkt te zijn ontstaan toen ik het wiel er uit had om de boel schoon te maken. Het zal dus m'n eigen fout zijn, nu alleen nog weer oplossen.

Jullie een idee wat het kan zijn?
Pagina: 1 ... 263 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic