Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 264 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Insert12 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:58:
Ik heb een vaag probleem met het kleinste tandwiel van m'n achtercasette. Zodra ik kracht op het pedaal zet dan voelt het alsof de ketting ergens aanloopt. Geef ik een flinke slinger aan de pedalen en draai ik ze dan rond zonder kracht te zetten dan is er niks aan de hand. In andere versnellingen merk ik ook niks. Het is echt alleen het kleinste tandwiel. Ik kan alleen de oorzaak niet vinden. Nergens zie ik hem aanlopen of iets dergelijks en het tandwiel zelf zit ook goed vast.

Het lijkt te zijn ontstaan toen ik het wiel er uit had om de boel schoon te maken. Het zal dus m'n eigen fout zijn, nu alleen nog weer oplossen.

Jullie een idee wat het kan zijn?
Als je geen insteekassen hebt kan je het wiel er misschien iets scheef in hebben zitten. Fiets op zijn banden laten staan en de snelspanner achter even los halen en kijken/voelen of het wiel wel helemaal in de vorkjes van het frame zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:14
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:08:
[...]

Als je geen insteekassen hebt kan je het wiel er misschien iets scheef in hebben zitten. Fiets op zijn banden laten staan en de snelspanner achter even los halen en kijken/voelen of het wiel wel helemaal in de vorkjes van het frame zit.
Had het er niet bij gezet, maar ik heb gewoon steekassen. Scheef kan dan eigenlijk niet lijkt me. Het tandwiel zelf is ook niet scheef en het derailleurpad is ook recht.

Morgen anders maar ff langs de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10 16:11
edoappelhof schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Is dat wel zo slim aangezien dit ook over prive-terrein gaat? Volgens mij heeft het evenement al meer dan genoeg moeite met vergunningen en dergelijke.
Doel op de Voerstreek route of het stuk bij de start? Privé terrein mag uiteraard niet. Daar moet je een alternatief voor bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47
Mistraller schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Een Edge heeft zelfs MTB specifieke functies zoals de ingebakken Flow en Grit features, trailforks etc. Ook jumps worden gemeten in airtime en afstand. Krijg je nog een feestelijk geluidje ook als je een sprong hebt gemaakt. Als je dat geluidje ooit hoort op je racer is er iets mis gegaan ;)

Hoe je hem monteert maakt niet uit voor het apparaat zelf, enige is hoe jij je fiets gebruikt. Want als er wat meer kans is op vallen dan stoot je hem zelf misschien kapot. Die montage ring aan de edge zelf kan breken als er teveel krachten op komen.

Tijdens het rijden zelf heb je op trails geen tijd om om dat ding te kijken. Maar op rustiger stukken wellicht wel, en ik heb zelf een garmin remote gekocht zodat ik van scherm kan wisselen zonder mijn handen van m'n stuur te halen. De remote komt met 2 houdertjes, eentje past mooi op een MTB, de andere is mooi toe te passen op een shifter van je racer.
Klinkt goed allemaal, ik denk dat ik ‘m voorlopig even met een standaard mount op het stuur doe en wellicht later met een mtb mount. Ik heb ‘m al op de racefiets en zo voor het stuur zorgt er net voor dat ik niet al te diep naar beneden kijk. Zal wel de beginfase zijn maar ik was ongemerkt iets teveel met de edge bezig. Op de mtb heb je daar onder ongetwijfeld minder tijd voor.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:09
cbr600f4i schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Klinkt goed allemaal, ik denk dat ik ‘m voorlopig even met een standaard mount op het stuur doe en wellicht later met een mtb mount. Ik heb ‘m al op de racefiets en zo voor het stuur zorgt er net voor dat ik niet al te diep naar beneden kijk. Zal wel de beginfase zijn maar ik was ongemerkt iets teveel met de edge bezig. Op de mtb heb je daar onder ongetwijfeld minder tijd voor.
Ik heb de outfront mount op de MTB die bij de edge zat.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:51
Binkovsky schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Doel op de Voerstreek route of het stuk bij de start? Privé terrein mag uiteraard niet. Daar moet je een alternatief voor bedenken.
Volgens mij zijn er meerdere gedeeltes in de route die niet openbaar toegankelijk zijn buiten de wedstrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Ik kwam deze fiets tegen in mijn zoektocht naar een XC fully ter vervanging van mijn Neuron AL 7 2019 en vond hem wel mooi geprijsd

Iemand ervaring met deze fiets? Cube AMS ONE11 C 68X Pro https://www.bike-discount...pro-29-liquidred-n-carbon

Ik weet dat deze meer XC is dan de Neuron maar dat is ook mijn bedoeling, wielen zijn wel instap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:06
Mistraller schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Een Edge heeft zelfs MTB specifieke functies zoals de ingebakken Flow en Grit features, trailforks etc. Ook jumps worden gemeten in airtime en afstand. Krijg je nog een feestelijk geluidje ook als je een sprong hebt gemaakt. Als je dat geluidje ooit hoort op je racer is er iets mis gegaan ;)

Hoe je hem monteert maakt niet uit voor het apparaat zelf, enige is hoe jij je fiets gebruikt. Want als er wat meer kans is op vallen dan stoot je hem zelf misschien kapot. Die montage ring aan de edge zelf kan breken als er teveel krachten op komen.

Tijdens het rijden zelf heb je op trails geen tijd om om dat ding te kijken. Maar op rustiger stukken wellicht wel, en ik heb zelf een garmin remote gekocht zodat ik van scherm kan wisselen zonder mijn handen van m'n stuur te halen. De remote komt met 2 houdertjes, eentje past mooi op een MTB, de andere is mooi toe te passen op een shifter van je racer.
Al die ingebakken mtb opties heb ik allemaal uitgezet. Ook de jumps vond ik eigenlijk maar irritant. Tijdens het mountainbiken heb ik geen tijd voor mijn fietscomputer. En scherm wisselen doe ik sowieso niet. Ik heb niet zoveel data nodig tijdens het fietsen. Overigens heb ik momenteel de outfront mount op de mtb zitten, maar ik heb ook heel lang met de stuurpenmount gefietst. Kan beide prima.

Overigens heb ik het wel voor elkaar gekregen om met de racefiets te springen hoor. Maar dat komt misschien dat ik ook op de racefiets soms iets teveel mtb mentaliteit heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
Zijn XX1 12-speed derailleurwieltjes de meerprijs tegenover GX waard? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
wisselwerking schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Al die ingebakken mtb opties heb ik allemaal uitgezet. Ook de jumps vond ik eigenlijk maar irritant. Tijdens het mountainbiken heb ik geen tijd voor mijn fietscomputer. En scherm wisselen doe ik sowieso niet. Ik heb niet zoveel data nodig tijdens het fietsen. Overigens heb ik momenteel de outfront mount op de mtb zitten, maar ik heb ook heel lang met de stuurpenmount gefietst. Kan beide prima.

Overigens heb ik het wel voor elkaar gekregen om met de racefiets te springen hoor. Maar dat komt misschien dat ik ook op de racefiets soms iets teveel mtb mentaliteit heb :+
Tijdens een trail kijk je er inderdaad echt niet op. Maar achteraf vind ik de jump info wel grappig en het bliepje is ook wel geinig. Als je echter ook ritten van/naar trails doet, of onbekende gravel routes dan is navigeren wel heel fijn. En dan wil ik wel eens switchen van scherm; want op mijn navi scherm staat geen tijd/afstand field etc.

Maar is inderdaad ook alleen maar "omdat het kan". De remote viel me in functionaliteit een beetje tegen; je kunt niet elke knop een heel specifieke functie geven of zo.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:13
Strider schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:38:
Zijn XX1 12-speed derailleurwieltjes de meerprijs tegenover GX waard? :)
Beiden hebben zo te zien industrielagers met een beschermkapje eroverheen. Het is dus niet, zoals het verschil tussen Shimano SLX en XT derailleurwieltjes, waarbij de ene een glijlager gebruikt en de ander een industrielager. En of je nou meer dan het dubbele moet gaan betalen voor keramische lagers? Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:30
GrooV schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:02:
Ik kwam deze fiets tegen in mijn zoektocht naar een XC fully ter vervanging van mijn Neuron AL 7 2019 en vond hem wel mooi geprijsd

Iemand ervaring met deze fiets? Cube AMS ONE11 C 68X Pro https://www.bike-discount...pro-29-liquidred-n-carbon

Ik weet dat deze meer XC is dan de Neuron maar dat is ook mijn bedoeling, wielen zijn wel instap.
geen ervaring mee, maar ziet er qua prijs/kwaliteit prima uit. alleen jammer van de SX ketting, terwijl alles GX is.. (maar kwestie van goed in de gaten houden en op tijd vervangen voor de cassette gaat slijten).

naast meer XC, wat verwacht je nog meer tov de neuron?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afgelopen tijd best wel weer wat kilometers gemaakt op de MTB. Een vakantie richting Limburg helpt dan ook wel :P

Slecht idee om dan te kijken wat er tegenwoordig allemaal voor moois te koop is, mijn Nerve (tegenwoordige dus Neuron) uit 2015 voelt dan toch al weer ouderwets aan :+ okal heb ik hem wel voorzien van GX eagle, want hij kwam dat jaar nog met 3X11. Nu niet meer voor te stellen.

Maar, ik fiets er op zich prima op, ik ga niet voor de snelheid. Vooral de sport, uitdaging en ontspanning. Maar 29", boost, en nog wat dingen zijn wel leuke upgrades.

Alleen is de achterkant wat lastig qua demping, zodra je een drop-off doet gaat hij eigenlijk wel bottom-out. Maar pomp ik hem weer harder op dan doet hij weer zo weinig tijdens XC. De huidige generatie is geloof ik wat progressiever en heeft ook weer 10mm meer veerweg. Maar misschien moet ik eens duiken in de wereld van spacers en air volume.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 08-05-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 12:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wellicht volume token toevoegen i.v.m. bottom out ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Daan_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:35:
Wellicht volume token toevoegen i.v.m. bottom out ;-)
Ja daar ben ik nu inderdaad op aan het zoeken, de demper is niet van gisteren, dus niet overal even makkelijk te vinden, maar wel stl files om ze te 3d printen :)

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 08-05-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21
Stomme vraag misschien, maar het valt me op dat de remhendel van de achterrem (BL-M7000) wat langzamer/stroperiger teruggaat. Waar de voorrem meteen 'terug floept' lijkt deze wat meer te plakken. Kan/moet ik iets smeren? Zover ik kan zien beweegt alles bij de klauw wel soepel en de rem zelf is gewoon hard. Het is ook schoon en nooit met hoge druk afgespoten.

Edit: was de master cilinder die stroef liep. Heb er PTFE opgespoten en loopt weer een stuk soepeler!

[ Voor 35% gewijzigd door zunrob op 08-05-2024 23:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 23:03
Nou gisteren dan eindelijk de Orbea Rise H20 bij het Shimano Experience Center in Valkenburg gehuurd voor een dag.
Wat een machine!

Ik heb eerst route Cauberg van 30km gereden, die kan je rechtstreeks op vanuit het Experience Center.
Hele rit op eco gereden met af en toe trail mode en dat ging meer dan prima voor mij.
Wel is dit qua uitdaging een saaie route die ook nog eens best slecht aangegeven is.
Het was veel verharde wegen, zo goed als geen singletracks, wel paar snelle lange afdalingen.

Landschap is uiteraard wel fantastisch, je zou toch denken dat er meer uitdaging uit te halen is.

Daarna route Houthem gereden, kan je ook rechtstreeks op vanuit het Experience Center. Deze route zou ik zeker aanraden boven de Cauberg.
Het eerste stuk bos was wederom op plekken slecht aangegeven, ik kwam echter op een 2 mooie uitdagende afdalingen uit wat een goeie test voor de Rise was.
Deze route heb ik voornamelijk op trail gereden en de saaie asfalt klimmetjes heb ik een aantal op Boost gereden.

Al met al 60km en 1000hm gereden en battery zat nog boven de 20% (lampje was nog groen, wordt rood bij 20%)
Ik heb ook het bikeparkje op de Cauberg route mee gepakt, kleine gapjump en kleinste drop gepakt, ging prima met de Rise.

Echt een heerlijke e-mtb en zal deze zeker aanraden!
Nu nog even verder sparen -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_DWZL40t_hYAsWgQNSl-dlyLgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZJt4eDZQKVGFYEKEWPVf13g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMoVP0OcveC_UWU644C4GHZOhVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIWLOLKgpbFItKokNFLkL5lz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5D_z6pg2domvj6AnrSHEmJLjII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeLynaMUtUH8v1nm3AG7Mqd6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbMJdA7nUWrNH1MNT4HL7UTIHOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KMEciyQJx6c9Euw5fS559Rq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQXR2CmG-FayhiLayvs41QG_13c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtBzXbk54OL0adLOihhEGomQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46
OMG, wat een bende in Cheile Gradistei. Niemand is meer te herkennen.

Maar ok, Pieterse voorop

[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 12-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Marsman83 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:00:
Nou gisteren dan eindelijk de Orbea Rise H20 bij het Shimano Experience Center in Valkenburg gehuurd voor een dag.
Wat een machine!

Ik heb eerst route Cauberg van 30km gereden, die kan je rechtstreeks op vanuit het Experience Center.
Hele rit op eco gereden met af en toe trail mode en dat ging meer dan prima voor mij.
Wel is dit qua uitdaging een saaie route die ook nog eens best slecht aangegeven is.
Het was veel verharde wegen, zo goed als geen singletracks, wel paar snelle lange afdalingen.

Landschap is uiteraard wel fantastisch, je zou toch denken dat er meer uitdaging uit te halen is.

Daarna route Houthem gereden, kan je ook rechtstreeks op vanuit het Experience Center. Deze route zou ik zeker aanraden boven de Cauberg.
Het eerste stuk bos was wederom op plekken slecht aangegeven, ik kwam echter op een 2 mooie uitdagende afdalingen uit wat een goeie test voor de Rise was.
Deze route heb ik voornamelijk op trail gereden en de saaie asfalt klimmetjes heb ik een aantal op Boost gereden.

Al met al 60km en 1000hm gereden en battery zat nog boven de 20% (lampje was nog groen, wordt rood bij 20%)
Ik heb ook het bikeparkje op de Cauberg route mee gepakt, kleine gapjump en kleinste drop gepakt, ging prima met de Rise.

Echt een heerlijke e-mtb en zal deze zeker aanraden!
Nu nog even verder sparen -O-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vond de Houthem route ook wat leuker, was er namelijk ook van de week. Helemaal mee eens qua landschap en dat er meer uit te halen zou moeten zijn. Maar daarvoor zijn ze denk ik veel aangewezen op eigenaren van de grond. Terwijl veel andere routes op gemeente/Staatsbosbeheer grond liggen, en er dan maar een enkele partij is waarmee je rond de tafel moet, of het is zelfs de partij die tot aanleg overgaat.

Die kleinste drop-off vond ik al best een uitdaging :P eerst een beetje diagonaal gepakt om te wennen, mentaal was het toch een soort dingetjes dat ik niet kon zien hoe de afgrond liep. Daarna rechtdoor. Flinke klap wel :P

En heb bijna dezelfde foto gemaakt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw1D6QIibYm-GzBw6Rc5EnXuxDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SX3xyDW8hJbQMFFa1Hzd8I2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsKhSeG2qoLZB0BulPkjKcG9GVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9LRsSAYwm4hxrtNLw530mpm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
_ferry_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Ik vond de Houthem route ook wat leuker, was er namelijk ook van de week. Helemaal mee eens qua landschap en dat er meer uit te halen zou moeten zijn. Maar daarvoor zijn ze denk ik veel aangewezen op eigenaren van de grond. Terwijl veel andere routes op gemeente/Staatsbosbeheer grond liggen, en er dan maar een enkele partij is waarmee je rond de tafel moet, of het is zelfs de partij die tot aanleg overgaat.

Die kleinste drop-off vond ik al best een uitdaging :P eerst een beetje diagonaal gepakt om te wennen, mentaal was het toch een soort dingetjes dat ik niet kon zien hoe de afgrond liep. Daarna rechtdoor. Flinke klap wel :P

En heb bijna dezelfde foto gemaakt :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Die holle boom was me ook opgevallen, gave foto 8)

Ja ik had ook 5 run ups nodig voordat ik ging, dat losse grind bij de landing vond ik vooral spannend :|

Had jij ook die technische afdaling in Houthem gereden? Geen idee of die bij de route hoorde maar hij was best heftig vond ik, vooral omdat de rest vrij saai was.
Heb er helaas geen foto van maar zaten een aantal kleine natuurlijke drops in.
Ik had hem eigenlijk wat sneller moeten nemen voor een betere afdaling maar was er zo door verrast dat ik geen mogelijkheid had om te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Marsman83 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:21:
[...]

Nice! Die holle boom was me ook opgevallen, gave foto 8)

Ja ik had ook 5 run ups nodig voordat ik ging, dat losse grind bij de landing vond ik vooral spannend :|

Had jij ook die technische afdaling in Houthem gereden? Geen idee of die bij de route hoorde maar hij was best heftig vond ik, vooral omdat de rest vrij saai was.
Heb er helaas geen foto van maar zaten een aantal kleine natuurlijke drops in.
Ik had hem eigenlijk wat sneller moeten nemen voor een betere afdaling maar was er zo door verrast dat ik geen mogelijkheid had om te versnellen.
Ik weet niet alle afdelingen meer, heb er 3 dagen gefietst, dus kan ook eea door de war gaan halen wat dat betreft.

Maar volgens mij was het ook niet ver na die holle boom dat er een snelle afdaling was (althans, ik ging snel :P ) waar ik op een gegeven moment wat gas terug nam omdat er een geul leek te lopen in de verte. Toen was ik heel blij dat ik dat gedaan had, want de hevige regenval van 2 dagen ervoor had er een geul van pakweg een halve meter breed en 30cm diep diagonaal in het pad geslagen met nog wat aftakkingen en diepe keien er in.
Beetje vergelijkbaar met die geul voor de omgevallen boom van de foto.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 12-05-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Laatst online: 09:55
Wellicht dat jullie me iets nuttigs kunnen vertellen over het volgende.

Momenteel rijd ik op een hardtail fiets, Focus Whistler 29R 1.0. Is ondertussen negen jaar oud. De laatste paar jaar rijd ik regelmatig in Limburg. Aangezien daar ook wat meer afdalingen zijn denk ik wel eens om mijn fiets te upgraden. Bijvoorbeeld om 2x10 casette naar 1x10 om te zetten, een dropper, of wellicht een grotere vering. Al met al nooit van gekomen en nu zit er een beurtje aan te komen voor mijn hardtail. Als ik dat combineer met wat upgrades dan gaat het al snel richting de honderden euro's.

Zou ik dan wellicht niet 'beter' af zijn met een upgrade van de MTB in zijn geheel. Ik lees veel lovende woorden over de Trek Fuel EX (tweedehands zo rond de 1700 te verkrijgen voor de EX 5). Wat denken jullie? Heb niet eerder fully gereden dus weet ook niet wat ik mis.

Huidige specs van de Focus:
- Voorvork: Suntour XCR RL Air, 100 mm, 9 mm QR, Air
- Achterderailleur: Shimano XT
- Voorderailleur: Shimano Deore
- Shifters: Shimano Deore
- Crankset: Shimano Deore 38-24T
- Cassette: 10-speed - 11-36T
- Remmen: Shimano BR-M396, 180 mm/160 mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:40
@Oesie Ik heb nu sinds ruim een jaar een Trek Fuel EX8 gen 5 en het is een top instap-fully als je af en toe ook naar een bikepark wenst te gaan. De routes die ik meestal pak zijn Schoorl, GMA, Spaarnwoude en Zandvoort en daar houd de Fuel EX zich prima. De Fuel was ook prima geschikt voor Winterberg. Werd ook door de mtb-specialist hier in de buurt aangeraden als goede eerste fully.

Heb je toevallig een mtb specialist in de buurt waar je een proefrit kunt maken met een fully want dan kun je het eerst even ervaren hoe een fully voor je voelt.

Mijn eerste bericht in dit topic dus aangenaam mede mtb liefhebbers :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:43
Oesie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:24:

Zou ik dan wellicht niet 'beter' af zijn met een upgrade van de MTB in zijn geheel. Ik lees veel lovende woorden over de Trek Fuel EX (tweedehands zo rond de 1700 te verkrijgen voor de EX 5). Wat denken jullie? Heb niet eerder fully gereden dus weet ook niet wat ik mis.
Bij zo'n niveau aan upgrades is het altijd beter naar een andere fiets te kijken. In die 9 jaar is er veel gebeurd. Ik ga er wel vanuit dat je een 29er hebt, maar mogelijk heb je nog geen tapered headtube, steekassen, bredere naven, etc etc. Kort om een upgrade geeft je ook gelijk die zaken als 'bonus'.

Ik heb geen ervaring met de Trek Fuel EX. Het is wat meer een trailfiets en minder een cross country fully volgens mij (maar correct me if I'm wrong). Dat kan ook wat logger zijn en is een grote stap tussen hardtail. Je kan ook kijken naar de Trek Top Fuel Dat is volgens mij meer een XC fiets. Of een Canyon Lux.

Qua proefrijden, vaak zijn er in de regio ook wel test a bike opties. Zoek daar eens op, mogelijk is dat nog iets. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
Yes de Fuel EX is een Trail fiets, de Top Fuel een Cross Country.

Wellicht dat een Trek Supercaliber ook nog een optie is maar durf niet te zeggen wat de prijzen van de Supercaliber zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nu aantal ritten gehad te hebben met de KS LEV Circuit 200mm dropper. Wel overtuigd dat dit waardig vervanger is voor de 170mm AXS. Benieuwd hoe de KS zich houdt naar aantal weken. Dan vliegen hier de twee AXS droppers de deur uit.

Paar weken terug met de Spectral ON goede case gehad op houten jump (hier achter het huis). Dacht dat alles goed was tot ik van de week ontdekte dat er een spaak los bungelde. Binnenkort wiel maar eens weg brengen voor onderhoud. Les geleerd om vaker spaak spanning te controleren en toch eens fatsoenlijk leren jumpen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:30:
Nu aantal ritten gehad te hebben met de KS LEV Circuit 200mm dropper. Wel overtuigd dat dit waardig vervanger is voor de 170mm AXS. Benieuwd hoe de KS zich houdt naar aantal weken. Dan vliegen hier de twee AXS droppers de deur uit.

Paar weken terug met de Spectral ON goede case gehad op houten jump (hier achter het huis). Dacht dat alles goed was tot ik van de week ontdekte dat er een spaak los bungelde. Binnenkort wiel maar eens weg brengen voor onderhoud. Les geleerd om vaker spaak spanning te controleren en toch eens fatsoenlijk leren jumpen O-)
alleen een spaak valt gelukkig mee :) maar niet te lang mee door rijden, dan kan je wiel rap achteruit gaan.

Momenteel rijd ik op een hardtail fiets, Focus Whistler 29R 1.0. Is ondertussen negen jaar oud. De laatste paar jaar rijd ik regelmatig in Limburg. Aangezien daar ook wat meer afdalingen zijn denk ik wel eens om mijn fiets te upgraden. Bijvoorbeeld om 2x10 casette naar 1x10 om te zetten, een dropper, of wellicht een grotere vering. Al met al nooit van gekomen en nu zit er een beurtje aan te komen voor mijn hardtail. Als ik dat combineer met wat upgrades dan gaat het al snel richting de honderden euro's.

wat @Fedde aangeeft.. als je zoveel gaat upgraden, dan is het wel de moeite om even verder te kijken... het is natuurlijk altijd lastig, de een geeft meer geld uit aan deze hobby dan de ander, dus je zal toch zelf de afweging moeten maken of het voor jou de moeite waard is. Je hebt geen dure fiets nodig om lol te hebben, maar ik geniet wel extra van mooie spullen :)

of een fuel EX de juiste fiets voor je is, geen idee, het is wel echt een hele andere fiets dan wat je nu hebt... Voor de 1 zal het een mega upgrade zijn, terwijl de ander denkt .. is dit het nou.. ik ben alleen maar langzamer (waarschijnlijk door de banden, maar dat is een ander verhaal)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:36

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daan_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:30:
Dan vliegen hier de twee AXS droppers de deur uit.
Als je zegt welke kant ze op vliegen ga ik daar wel staan om ze op te vangen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:34:
[...]

alleen een spaak valt gelukkig mee :) maar niet te lang mee door rijden, dan kan je wiel rap achteruit gaan.
Wiel is al gedemonteerd. Band, CushCore, cassette, rotor en tubeless tape. Moet alleen nog afspraak maken om spaken na te laten trekken. Laat ik liever iemand doen die verstand van zaken heeft. Wielen, fork en damper onderhoud besteed ik graag uit. Rest doe ik zelf...

Denk dat wel iets te lang doorgereden ben. Spaak is los. Nippel rammelt ergens in de velg rond :D

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 15-05-2024 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oesie
@Speedgeek, @Fedde, @Prulleman, dank voor jullie terugkoppeling. Hieruit heb ik opgemaakt dat ik eerst een paar proef ritten moet gaan doen alvorens een besluit te nemen.

Een bikepark heb ik nog niet gereden met mijn hardtail. Dus dan is de tip om naar een Top Fuel te kijken een goede. Moet zeggen dat de paar keer dat ik een bikepark zag het er (te) uitdagend uit zag zien. Was laatst bij het NK parcours van 2019 in Sittard en vroeg me af hoe ik dat zou moeten rijden met mijn huidige MTB :X Ik denk dat mijn klikpedalen daar overigens niet bij helpen en het feit dat ik het parcours zelf zou moeten ontdekken. Een paar tips, of hoe je het parcours moet rijden lijken me haast essentieel.

Zijn er hier MTB-ers die wel is een fiets van Marktplaats hebben gekocht? Doen jullie dan zelf de 'controle' of laat je het ergens 'keuren' of dan een beetje op de gok na een rondje te hebben gemaakt?

[ Voor 5% gewijzigd door Oesie op 15-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zonoskar schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:25:
[...]

Als je zegt welke kant ze op vliegen ga ik daar wel staan om ze op te vangen :)
Vliegt binnenkort op MP samen met een FOX 38 Factory, zodra de vervanging binnen is voor de FOX.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 15-05-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
@Oesie Ik denk dat je voor jezelf ook een beeld moet hebben van hoe je wil gaan fietsen. Heb je de ambitie om lekker drops en jumps te doen dan zal je denk ik al gauw bij een Top Fuel of Fuel EX uitkomen. Heb je geen behoefte om als een mafkees een heuvel af te gaan dan kan zoiets als een Supercaliber voldoen.
Met een fully moet je immers ook altijd het extra gewicht van de achter vering mee de berg op fietsen en gaat er energie van het trappen in je achter vering verloren.

Gewoon lekker een fiets proberen bij een mtb zaak. Mijn vaste mtb zaak heeft showroom modellen die je tevens mag proberen op de route, dan weet je echt of een fully past bij je stijl. Dus wellicht zit er ook zoiets bij jouw in de buurt.

Ik heb mijn vorige fiets, een Trek Marlin 7 uit 2018, in 2020 via Marktplaats gekocht. Het schakelde, remde, veerde en fietste naar behoren. Wielen waren recht en dus meegenomen. Fiets heeft mij 3 jaar zonder problemen de routes over weten te krijgen. Dus ik denk gewoon letten op hoe het fietst en of alles werkt zonder gekke geluiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nofi maar als je 1700 euro voor een 2ehands EX 5 betaald dan ben je gek. Heb mijn 2020 EX8 voor 1150 euro verkocht (in April 2020 2300 euro oid voor betaald, net voor de corona hype. Echter ligt te fietsenmarkt, nieuw en 2ehands nu _volledig_ op zijn gat). Zat relatief veel lakschade aan maar verder was hij in goed gebruikt maar okay staat (alles werkt, 4 piston Shimano remklauwen er op, slijtage van de cassette waarschijnlijk ergens over de helft maar trapt niet door en ketting nog <0,5% slijtage, vork 1.5 jaar terug laatste lowerleg service gehad en demper nieuw van het najaar).

Buiten bovenstaande: vind de EX 5 en 7 eigenlijk erg matig qua vork (5 en 7) & demper (5), imho het niet waard.

Gezien de Corona overschotten is verkoop gewoon erg langzaam. Als ik tot het gaatje had gegaan met onderhandelingen en nog meer geduld gehad (heeft 3 maanden tekoop gestaan) had ik er misschien 1300 euro voor gekregen, tenzij een echte gek langs komt. Vond de 1150 wel prima, vriendelijke, enthousiaste, nette kerel die hem gekocht heeft zonde gezeik, hij blij ik blij en dan gun ik iemand een scherp prijsje.

mbt. nieuwprijzen van merken als een Trek: Altijd onderhandelen, kan vrijwel altijd wel wat af bij een dealer.

Vraag uiteindelijk is wat wil je in de toekomst/wat vind je leuk? Wil je vooral progressie maken in het naar beneden knallen van dingen of gewoon hard door stampen over een parcours of gewoon over een bospad? Voor dat laatste is z'n Fuel EX niet wat je zoekt, voor het eerste een prima fiets. Ook op vakantie in de alpen en bikeparks, zolang je het niet te wild maakt, is een 140-130mm trailbike een prima fiets.
Oesie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:15:
@Speedgeek, @Fedde, @Prulleman, dank voor jullie terugkoppeling. Hieruit heb ik opgemaakt dat ik eerst een paar proef ritten moet gaan doen alvorens een besluit te nemen.

Een bikepark heb ik nog niet gereden met mijn hardtail. Dus dan is de tip om naar een Top Fuel te kijken een goede. Moet zeggen dat de paar keer dat ik een bikepark zag het er (te) uitdagend uit zag zien. Was laatst bij het NK parcours van 2019 in Sittard en vroeg me af hoe ik dat zou moeten rijden met mijn huidige MTB :X Ik denk dat mijn klikpedalen daar overigens niet bij helpen en het feit dat ik het parcours zelf zou moeten ontdekken. Een paar tips, of hoe je het parcours moet rijden lijken me haast essentieel.

Zijn er hier MTB-ers die wel is een fiets van Marktplaats hebben gekocht? Doen jullie dan zelf de 'controle' of laat je het ergens 'keuren' of dan een beetje op de gok na een rondje te hebben gemaakt?
Koop zelf over het algemeen nieuw maar zou het anders zelf bekijken. Met een fully raad ik dat echter enkel aan als je echt een weet waar je naar kijkt. Punt met een Fully is dat onderhoud duurder is en er toch een stuk meer min of meer verborgen gebreken/onderhoud kan zijn. Als alle framelagers rot zijn ben je bijvoorbeeld zo 200 piek verder bij een fietsenmaker. Onderhoud van Demper kan je lastig controleren (tenzij rekeningen) en kost je ook snel 120 euro. Doe daar nog wat slijtage onderdelen overheen en het verschil met een goede aanbieding op een nieuwe fiets (Die er echt best wel veel zijn op het moment) is plots zo groot niet meer.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 16-05-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Vliegt binnenkort op MP samen met een FOX 38 Factory, zodra de vervanging binnen is voor de FOX.
Toevallig aan het kijken voor zo’n gouden jubileumeditie met Grip X2 demper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:22:
[...]

Toevallig aan het kijken voor zo’n gouden jubileumeditie met Grip X2 demper?
Nope die vind ik persoonlijk beetje over de top qua kleur. Ben aan kijken naar saaie zwarte niet FOX voorvork. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-10 13:30
Daan_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:59:
[...]

Nope die vind ik persoonlijk beetje over de top qua kleur. Ben aan kijken naar saaie zwarte niet FOX voorvork. ;-)
moet er voor ook een ohlins op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:14
Niet het soort ongeluk dat je op je mtb verwacht te krijgen 😂
https://www.gelderlander....p-staartbotsing~a7b4a2c9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Om artikel te kunnen lezen moet je inloggen. Lets hope dat schade aan de fiets ook netjes vergoed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Daan_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:15:
Om artikel te kunnen lezen moet je inloggen. Lets hope dat schade aan de fiets ook netjes vergoed wordt.
Als je "een" DPG account is al genoeg volgens mij.

Een WA dekking dekt gewoon schade aan anderen. Dat kan bijv ook de vangrail van de wegeigenaar zijn.
Maar waar je als fiets eigenaar dan wel bang voor moet zijn is de dagwaarde van de fiets. Een verbogen/gebroken frame heb je al gauw als er een auto op valt en dan is de fiets snel total loss; en moet er dagwaarde bepaald worden. Dat valt vaak tegen. Daarnaast; verzekeraars hanteren het Indemniteitsbeginsel, dwz, ontvanger van een uitkering mag er niet financiëel op vooruit gaan.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf geen zin om account aan te maken.

Hoe werkt met verzekeringen is duidelijk. ;-) Zoals aangegeven hoop ik dat voor de MTB-er netjes wordt opgelost mocht er schade zijn.

Vorig jaar klein incident gehad. Verzekeraar van tegen partij wilde maar 40% uitkeren van nieuwe waarde. Het was immers al 11 maanden oud. Had geluk dat de veroorzaker zich schuldig voelde en het zelf betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
GoldenSample schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:02:

[...]

Vraag uiteindelijk is wat wil je in de toekomst/wat vind je leuk? Wil je vooral progressie maken in het naar beneden knallen van dingen of gewoon hard door stampen over een parcours of gewoon over een bospad? Voor dat laatste is z'n Fuel EX niet wat je zoekt, voor het eerste een prima fiets. Ook op vakantie in de alpen en bikeparks, zolang je het niet te wild maakt, is een 140-130mm trailbike een prima fiets.
Hier ga ik graag nog even op in. Ik rijd eigenlijk alleen in Nederland (Windraak, Brunsummerheide, Houthem, Lage/Hoge Vuursche, Noordwijk, Zoetermeer en Bergschenhoek). Wellicht in de toekomst een keertje de Ardennen. Zijn dit dan voornamelijk routes die een onder een bepaalde stijl vallen (bijvoorbeeld cross-country)?

Wanneer noem je een route eigenlijk een parcours, bospad, cross-country of een trail? En zijn er in Nederland bijvoorbeeld routes die kunnen vallen onder de noemer 'naar beneden knallen'?

Dat zou mogelijk een indicatie kunnen zijn voor het type mountainbike waar ik naar moet kijken. Op de feedback so far heb ik het idee dat het cross-country mtb moet worden. Carbon is geen must, aluminium vind ik (denk) prima, heb ik nu ook.
[...]

Nofi maar als je 1700 euro voor een 2ehands EX 5 betaald dan ben je gek. Heb mijn 2020 EX8 voor 1150 euro verkocht (in April 2020 2300 euro oid voor betaald, net voor de corona hype. Echter ligt te fietsenmarkt, nieuw en 2ehands nu _volledig_ op zijn gat). Zat relatief veel lakschade aan maar verder was hij in goed gebruikt maar okay staat (alles werkt, 4 piston Shimano remklauwen er op, slijtage van de cassette waarschijnlijk ergens over de helft maar trapt niet door en ketting nog <0,5% slijtage, vork 1.5 jaar terug laatste lowerleg service gehad en demper nieuw van het najaar).

Buiten bovenstaande: vind de EX 5 en 7 eigenlijk erg matig qua vork (5 en 7) & demper (5), imho het niet waard.

Gezien de Corona overschotten is verkoop gewoon erg langzaam. Als ik tot het gaatje had gegaan met onderhandelingen en nog meer geduld gehad (heeft 3 maanden tekoop gestaan) had ik er misschien 1300 euro voor gekregen, tenzij een echte gek langs komt. Vond de 1150 wel prima, vriendelijke, enthousiaste, nette kerel die hem gekocht heeft zonde gezeik, hij blij ik blij en dan gun ik iemand een scherp prijsje.

mbt. nieuwprijzen van merken als een Trek: Altijd onderhandelen, kan vrijwel altijd wel wat af bij een dealer.

Koop zelf over het algemeen nieuw maar zou het anders zelf bekijken. Met een fully raad ik dat echter enkel aan als je echt een weet waar je naar kijkt. Punt met een Fully is dat onderhoud duurder is en er toch een stuk meer min of meer verborgen gebreken/onderhoud kan zijn. Als alle framelagers rot zijn ben je bijvoorbeeld zo 200 piek verder bij een fietsenmaker. Onderhoud van Demper kan je lastig controleren (tenzij rekeningen) en kost je ook snel 120 euro. Doe daar nog wat slijtage onderdelen overheen en het verschil met een goede aanbieding op een nieuwe fiets (Die er echt best wel veel zijn op het moment) is plots zo groot niet meer.
Goed punt, dank! Zojuist bij 12go geweest om te horen wat onderhoud zo zijn van de MTB. Waarschijnlijk 3 á 400 eur.

Gelijk even naar binnen gelopen om te kijken. Als je niet oppast loop je zo met wat naar buiten :+ Hij wees me nog op een Ghost Lector FS (van 4600 voor 2500) Jullie advies volg ik echter graag op om eerst proef te rijden. Helaas bieden ze dat bij 12go niet aan. Dus dat wordt eerst even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:14
Daan_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:57:

Hoe werkt met verzekeringen is duidelijk. ;-) Zoals aangegeven hoop ik dat voor de MTB-er netjes wordt opgelost mocht er schade zijn.

Vorig jaar klein incident gehad. Verzekeraar van tegen partij wilde maar 40% uitkeren van nieuwe waarde. Het was immers al 11 maanden oud. Had geluk dat de veroorzaker zich schuldig voelde en het zelf betaald heeft.
In dat geval zou je zo iets als dit (https://www.unigarant.nl/...nt-afschrijvingslijst.pdf) mooi kunnen gebruiken als stok om mee te terug te slaan. 60% afschrijving in een jaar slaat natuurlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

(y)

Had het geluk dat ik nergens mee hoefde te schermen. Tegenpartij gaf aan dat hij verantwoordelijk was en heeft de schade vergoed. En ik heb mijn best gedaan om kosten zo laag mogelijk te houden. Beide partijen uiteindelijk tevreden. Wat hij achteraf met verzekering heeft geregeld. Daar sta ik buiten.

Er zijn op diverse (verzekeraar) websites waarop je dit soort berekeningen kunt vinden. Maar als je schade hebt en je bent niet de veroorzaker. Dan is wel zuur als het niet compleet vergoed wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2024 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Oesie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Hier ga ik graag nog even op in. Ik rijd eigenlijk alleen in Nederland (Windraak, Brunsummerheide, Houthem, Lage/Hoge Vuursche, Noordwijk, Zoetermeer en Bergschenhoek). Wellicht in de toekomst een keertje de Ardennen. Zijn dit dan voornamelijk routes die een onder een bepaalde stijl vallen (bijvoorbeeld cross-country)?

Wanneer noem je een route eigenlijk een parcours, bospad, cross-country of een trail? En zijn er in Nederland bijvoorbeeld routes die kunnen vallen onder de noemer 'naar beneden knallen'?

Dat zou mogelijk een indicatie kunnen zijn voor het type mountainbike waar ik naar moet kijken. Op de feedback so far heb ik het idee dat het cross-country mtb moet worden. Carbon is geen must, aluminium vind ik (denk) prima, heb ik nu ook.

[...]

Goed punt, dank! Zojuist bij 12go geweest om te horen wat onderhoud zo zijn van de MTB. Waarschijnlijk 3 á 400 eur.

Gelijk even naar binnen gelopen om te kijken. Als je niet oppast loop je zo met wat naar buiten :+ Hij wees me nog op een Ghost Lector FS (van 4600 voor 2500) Jullie advies volg ik echter graag op om eerst proef te rijden. Helaas bieden ze dat bij 12go niet aan. Dus dat wordt eerst even verder zoeken.
Als je een hoge/lage Vuursche wilt rijden (of simpeler) heb je echt geen trailbike nodig. Als het nog 'simpeler' qua technisch terein wordt kan je veel beter voor een meer XC (of gravel) fiets gaan dan een echte trail fully imho.

Als je in Zoetermeer echter wel de kleine dropjes pakt, op wat bultjes wielen van de grond wilt laten komen en wilt opwerken naar dingen in het bikeparkje dan is een trial fiets wel een goed idee, bied meer reserves en bied de kans om verder te groeien waar een crosscountry fiets je op termijn wel tegen gaat houden.

Zoetermeer is natuurlijk helaas niet zo hoog maar als je jezelf op termijn wel in het 'bikeparkje' alles met flinke snelheid ziet rijden en daarna gelijk weer omhoog gaat om het opnieuw te doen, dan is dat een goede indicatie. De vraag is wat wil je en waar haal je voldoening uit. Als je progressie boekt en over een jaar een paar rondjes Zoetermeer wilt rijden en het 'bikeparkje' mee pakt is een crosscountry/downcountry fully echt prima. Wil je er rondjes rijden maar vooral vaak de lastigere afdalingen & het bikeparkje op nieuw rijden, neem dan een trailfiets.

Ter referentie; rijd zelf Zoetermeer meerdere keren per week. Rijd meestal rondje of 3 (20-25km) maar rijd afdalingen aan het begin (die met de Whale tail en die 2 er na) een paar keer extra, bikeparkje ook een keer of 20, spring elke gat, rijd elke drop en kom op 800 tot 1000 hoogtemeters uit. Reed tot voor kort op een EX8 Gen5 en heb nu een Gen6. Overbiked voor hier (Gen6 is meer all-mountian dan trail) maar in bikeparks/Alpen is dat wel fijn. De Gen5 EX8 was eigenlijk prima voor mijn gebruik in Zoetermeer maar al te veel fiets als je af en toe een sprongetje/drop zou doen ipv 10x het bikeparkje achter elkaar.

Imho klink je meer als crosscountry rijder en dat is helemaal prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:12
Wie weet er een fysieke winkel waar ze meer dan 3 shirtjes en 5 broeken hebben?

Ik ben vooral op zoek naar enduro/downhill look.
Ik ben al in best wat zaken geweest maar het is vaak erg weinig wat ze hebben hangen.

Decathlon is niet helemaal mijn ding en ook het standaard spul.
https://www.12gobiking.nl/ is ook meer het standaard werk maar hebben wel aardig wat keuze maar dus niet wat ik zoek.

Eventueel vlak over de grens DE of BE is ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Turb0Turb0 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:01:

Ik ben al in best wat zaken geweest maar het is vaak erg weinig wat ze hebben hangen.

https://www.12gobiking.nl/ is ook meer het standaard werk maar hebben wel aardig wat keuze maar dus niet wat ik zoek.

Rose in Bochelt maak je de beste kans gok ik in NL kan je het vaak wel vergeten, ook bij een Mantel hangt amper iets voor de niet boswielrenners. Het is niet ideaal maar flink veel bij bijvoorbeeld een Bike-Discount bestellen. geloof dat het terugsturen boven de 75 euro gratis is vanuit NL, of een DHL code laten printen vanuit duitsland werkt ook (dan net over de grens bij DHL droppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
GoldenSample schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Als je een hoge/lage Vuursche wilt rijden (of simpeler) heb je echt geen trailbike nodig. Als het nog 'simpeler' qua technisch terein wordt kan je veel beter voor een meer XC (of gravel) fiets gaan dan een echte trail fully imho.

Als je in Zoetermeer echter wel de kleine dropjes pakt, op wat bultjes wielen van de grond wilt laten komen en wilt opwerken naar dingen in het bikeparkje dan is een trial fiets wel een goed idee, bied meer reserves en bied de kans om verder te groeien waar een crosscountry fiets je op termijn wel tegen gaat houden.

Zoetermeer is natuurlijk helaas niet zo hoog maar als je jezelf op termijn wel in het 'bikeparkje' alles met flinke snelheid ziet rijden en daarna gelijk weer omhoog gaat om het opnieuw te doen, dan is dat een goede indicatie. De vraag is wat wil je en waar haal je voldoening uit. Als je progressie boekt en over een jaar een paar rondjes Zoetermeer wilt rijden en het 'bikeparkje' mee pakt is een crosscountry/downcountry fully echt prima. Wil je er rondjes rijden maar vooral vaak de lastigere afdalingen & het bikeparkje op nieuw rijden, neem dan een trailfiets.

Ter referentie; rijd zelf Zoetermeer meerdere keren per week. Rijd meestal rondje of 3 (20-25km) maar rijd afdalingen aan het begin (die met de Whale tail en die 2 er na) een paar keer extra, bikeparkje ook een keer of 20, spring elke gat, rijd elke drop en kom op 800 tot 1000 hoogtemeters uit. Reed tot voor kort op een EX8 Gen5 en heb nu een Gen6. Overbiked voor hier (Gen6 is meer all-mountian dan trail) maar in bikeparks/Alpen is dat wel fijn. De Gen5 EX8 was eigenlijk prima voor mijn gebruik in Zoetermeer maar al te veel fiets als je af en toe een sprongetje/drop zou doen ipv 10x het bikeparkje achter elkaar.

Waardevolle feedback, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:57
Daan_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:57:

Hier wel te lezen/zien https://www.112achterhoek...ntelo-maar-net-ontwijken-
De auto lijkt op de fiets te liggen dus die zal wel afgeschreven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Is er in NL iets anders dan crosscountry dan? Als je naar de huidige WC parcoursen kijkt is het veelal vaak meer gravelen in NL :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

bbbrumbrum schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Is er in NL iets anders dan crosscountry dan? Als je naar de huidige WC parcoursen kijkt is het veelal vaak meer gravelen in NL :+ :+
NL heeft her en der wel paar plekken waar je wat uitdagende (XC) trails vind. Zoals dak van Netersel etc. En natuurlijk her en der verstopte niet officiële pareltjes met aardige gap jumps etc... .

Definities van XC, enduro lopen (hier op Tweakers) nog wel eens door elkaar heen. En dat is prima. Belangrijkste is dat we fun hebben.

De locale lusjes waar ik zelf geregeld kom beschouw ik als iets technischere XC lusjes. Waar andere het al snel enduro of zelfs downhill vinden en hier fietsen met downhill fietsen en full face, body protectors etc. En dan zie je de KNWU XC jeugd trainen op XC HT in lycra, XC helm en verder geen bescherming de zelfde afdaling nemen als de gene met dikke bak volledige bescherming. O-)

Fiets er zelf met Trail en Enduro fiets.(overbiked) Heb ik persoonlijk iets meer plezier op dan op een XC georiënteerde fiets. Trail helmpje op en plezier hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Moet je opzoeken hè, maar stukken van Spaarnwoude of al genoemde Zoetermeer. De internationale Crosscountry parcours laten wel goed zien hoe dit al verder opschuift, net als de fietsen zelf. Blij toe want toen ik bijna 20 jaar terug begon vond ik het, buiten Schoorl, vaak toch wel wat saai.
Daan_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:16:
[...]

NL heeft her en der wel paar plekken waar je wat uitdagende (XC) trails vind. Zoals dak van Netersel etc. En natuurlijk her en der verstopte niet officiële pareltjes met aardige gap jumps etc... .

Definities van XC, enduro lopen (hier op Tweakers) nog wel eens door elkaar heen. En dat is prima. Belangrijkste is dat we fun hebben.

De locale lusjes waar ik zelf geregeld kom beschouw ik als iets technischere XC lusjes. Waar andere het al snel enduro of zelfs downhill vinden en hier fietsen met downhill fietsen en full face, body protectors etc. En dan zie je de KNWU XC jeugd trainen op XC HT in lycra, XC helm en verder geen bescherming de zelfde afdaling nemen als de gene met dikke bak volledige bescherming. O-)

Fiets er zelf met Trail en Enduro fiets.(overbiked) Heb ik persoonlijk iets meer plezier op dan op een XC georiënteerde fiets. Trail helmpje op en plezier hebben...
In Zoetermeer zie je bij verenigingen ook echt wel een XC oriëntatie maar dat sluit dingen niet uit. Vind het dan wel mooi dat dan sommige van die kereltjes in vol boswielren tenue, idealiter op een net te grote oude XC hardtail, dan wel lekker op snelheid de grotere drops pakken. De dual crown, enduro Pole E-Bike rijder die er inclusief fullface uiterst langzaam de Rockgarden afhobbelt vind ik echt een fantastisch contrast.

Maar het blangrijkste is vooral; beide hebben plezier en dan maakt dat toch allemaal niet uit.

[ Voor 58% gewijzigd door GoldenSample op 17-05-2024 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
[...]

De wat meer uitdagende routes: Sittard, St. Pietersberg, Landgraaf, Netersel, Spaarnwoude en Zoetermeer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33

Kluus

Gang is alles

Spaarnwoude ben ik een tijdje terug geweest maar wat mij daar van bij is gebleven kwa uitdaging zijn vooral de technische klimmen, net zoals een voormalig NK vuilnisbelt parcoursje dichter bij mij in de buurt maar dan een pak langer. Dus volgens mij is dat een +1 voor XC :).

Het naastgelegen bikeparcje heb ik toen overigens niet gereden dus wellicht dat het daar anders ligt. En verder sluit ik me aan bij de anderen hier, als je maar lol hebt! 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 17-05-2024 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
Oesie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Waardevolle feedback, dank!
Je hebt ook nog "down country" wat er een beetje tussen zit... Persoonlijk vind ik dat mijn Canyon Neuron ook een beetje tussen XC en trail inzit... Breed inzetbare fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 14:56

Tacoos

i am i

Turb0Turb0 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:01:

Bij Cyclewear hebben ze ook wel eea in trail look, maar mijn indruk is dat ze tegenwoording minder en ook minder koopjes hebben dan voordat ze naar Belgie verhuisden

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:34:
Spaarnwoude ben ik een tijdje terug geweest maar wat mij daar van bij is gebleven kwa uitdaging zijn vooral de technische klimmen, net zoals een voormalig NK vuilnisbelt parcoursje dichter bij mij in de buurt maar dan een pak langer. Dus volgens mij is dat een +1 voor XC :).

Het naastgelegen bikeparcje heb ik toen overigens niet gereden dus wellicht dat het daar anders ligt. En verder sluit ik me aan bij de anderen hier, als je maar lol hebt! 8)
Bikeparkje is imho een aanrader, ook als je niet van het springen of wat grotere drops bent; boven 'om het hoekje' aan de andere zeide van snowworld naar beneden ligt de Red-Banana trail. Die is wat meer langzaam Enduro achtig. Je kunt een deel zien door het hek heen als je de uiterste klim omhoog naast SnowWorld op het normale parcours doet (op 30 seconden in dit clipje). Verder is het natuurlijk allemaal relatief, het blijft het platte Nederland tenslotte. Op het normale parcours zijn zeker de extra lusjes wel een toefje meer trail dan menig Crosscountry rondje. Met een lekkere Alpen ronde is het natuurlijk geen vergelijk.

De technisch klimmen conclusie verrast me wel wat, het is het en der wel stijl maar technisch?

Anders misschien een idee voor een tweakers ride in West of Midden Nederland? De Utrechtse Heuvelrug is natuurlijk mooi maar bijvoorbeeld een Spaarnwoude of Zoetermeer is ook wel weer leuk met verschillende niveaus/snelheden.

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 17-05-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
nooberke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Je hebt ook nog "down country" wat er een beetje tussen zit... Persoonlijk vind ik dat mijn Canyon Neuron ook een beetje tussen XC en trail inzit... Breed inzetbare fiets
Ga ik bekijken... zie op een aantal down country lijstjes ook de Trek Top Fuel tussen staan (waar eerder voor getipt is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:24:
[...]

De technisch klimmen conclusie verrast me wel wat, het is het en der wel stijl maar technisch?
Ja steil met scherpe bochtjes bedoel ik ;). Dat is het vooral inderdaad, geen wortelpartijen ofzo natuurlijk op een voormalige vuilnisbelt.

Bikeparkje realiseer ik me dat ik daar wat aan gemist heb, maarja volgende keer maar doen! 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 17-05-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
In de laatste reacties lees ik dat meerderen graag meer uitdaging op de trails (of moet ik zeggen XC racebanen) willen.
Ik zelf heb deze wens ook al een tijd.
Heb een Orbea Laufey die eigenlijk alleen maar snel omlaag wil :), net als ik.

Mountainbiken in Nederland ;), we zitten beetje op de verkeerde plek haha.

Ik ga binnenkort een dag naar Winterberg en Beringen staat ook nog op de planning.

YouTube is ook wel boosdoener met al die prachtige filmpjes in de bergen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Marsman83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:37:
In de laatste reacties lees ik dat meerderen graag meer uitdaging op de trails (of moet ik zeggen XC racebanen) willen.
Ik zelf heb deze wens ook al een tijd.
Zoek niet verder: gebruik een gravelbike (zonder vering). 8)

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een gravelbike is niet leuker, alleen vervelender. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:28
Een gravelbike is anders.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
TheTinusNL schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Zoek niet verder: gebruik een gravelbike (zonder vering). 8)
Ja daar kan je met gemak 90% van alle routes in NL mee rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Marsman83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Je kan ook met je e-enduro op de weg rijden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marsman83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Met juiste techniek is alles wel te rijden met starre HT, gravelbike of zelfs stadsfiets. Maar we zijn niet allemaal zo getalenteerd als een Sam Pelgrim etc.... Ik ieder geval niet :+

Ken zelf de NL routes niet zo goed. Gezien ik afgelopen jaren er nog nauwelijks kom. Was tijdje terug voor clinic in Velp. We kwamen daar over stukjes van de routes. Die hadden best leuke features (jumpjes, gapjes, etc.. Niet echt spannend, maar wel leuk om op te spelen. Op deze features zagen wij toch nodige rijders omheen rijden / stuntelen. Maar wel roepen makkie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Kluus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:56:
Een gravelbike is niet leuker, alleen vervelender. ;)
Is een hardtail dan ook vervelender dan een fully?

En een trailbike vervelender dan een XC?

Het is fysieker en je hebt een betere techniek nodig.
Op de MTB ben ik sneller, op de gravelbike heb ik een leukere uitdaging :9

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TheTinusNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Ooit met het werk een MTB ritje LDD. Was één gravelaar bij. Maar liet ons mooi wel achter op onze MTB's. Wat kon die fietsen. Meeste collega's met een XC.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Mistraller schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Ooit met het werk een MTB ritje LDD. Was één gravelaar bij. Maar liet ons mooi wel achter op onze MTB's. Wat kon die fietsen. Meeste collega's met een XC.
LDD is een mooi voorbeeld dat over een gehele ronde een gravel vaak sneller is. Maar met een goede fully kan je daar ook echt goed mee bijblijven en op de technische stukken echt tijd winnen. Ik wissel het liefst af (beide heeft zijn charme), maar mijn record (56 min rond) red ik niet op de gravel, daar zit ik toch als beste rond het uur (59.30 oid). (inmiddels is de baan ook iets langer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Fedde schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:00:
[...]

LDD is een mooi voorbeeld dat over een gehele ronde een gravel vaak sneller is. Maar met een goede fully kan je daar ook echt goed mee bijblijven en op de technische stukken echt tijd winnen. Ik wissel het liefst af (beide heeft zijn charme), maar mijn record (56 min rond) red ik niet op de gravel, daar zit ik toch als beste rond het uur (59.30 oid). (inmiddels is de baan ook iets langer.)
Is de gravel (of noem het gewoon een CX) sneller, of het poppetje erop?

Nu is LDD niet het toonbeeld van technische uitdagendheid, maar het is ook zeker geen vlakke racebaan, maar ik neig er toch naar dat een snelle XC HT of FS toch wel sneller is met dezelfde (zeer vaardige) berijder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Is de gravel (of noem het gewoon een CX) sneller, of het poppetje erop?

Nu is LDD niet het toonbeeld van technische uitdagendheid, maar het is ook zeker geen vlakke racebaan, maar ik neig er toch naar dat een snelle XC HT of FS toch wel sneller is met dezelfde (zeer vaardige) berijder.
Ik denk dat de gemiddelde wielrenner die in de winter mountainbiked op een gravel/cx (wel met bredere banden overigens dan een normale crossfiets) sneller is op de gravel - op de rechte halen veel meer snelheid behouden en beperkt verliezen in de bochten tov wat ze op een MTB zouden doen. Iemand die in de basis MTB't en op de technische stukken snelheid kan behouden is denk ik op een snelle XC fully sneller.

Kortgezegd: Ik ben op mijn Epic Fully (best wat) sneller dan op mijn Diverge.

[ Voor 6% gewijzigd door Fedde op 18-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Hardtail tov fully wel (iets), trail vs xc hangt af van de hobbels, ik vind het vervelend om door mekaar te rammelen, heb ik geen lol in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 08-10 16:00

Galois

1811 - 1832

Ik heb een heel vaag probleem!

Onlangs mijn Magura remmen vervangen voor XT remmen. Ze zaten er prima op en ik was erg tevreden. De remschijven heb ik niet vervangen (Magura Storm remschijven)

250 km mee gereden (4 tochtjes) en nog steeds erg tevreden.

Afgelopen weekend merkte ik 'schokken' tijdens het remmen. Voor een beetje, maar achter echt heel erg!

Omdat het 6-bolts remschijven zijn en op een centerlock naaf zitten, zit er een adapter tussen. Maar ook dat is altijd goed gegaan (ik heb deze wielen nu 1300 km gebruikt).
Maar goed, dat schokken moest ergens door komen dus heb ik de centerlock iets strakker (en nog strakker) aangedraaid.

Voor leek het over, maar achter bleef het schokken. En wat blijkt nu: als ik mijn remmen half indruk en mijn wiel laat draaien, dan voel ik weerstand precies op de 'spaken' van de remschijven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C46awOceTAfnRJgjoxV9Omjw__c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A2ZjItYNJFTwJeLa34DwWh7b.webp?f=user_large

Het lijkt er dus op dat mijn remblokken daar net overheen slijten. Als ik goed kijk en dat is lastig te zien, dan is dat <1 mm. Maar goed, de weerstand is duidelijk te voelen, exact op de regelmaat van de 'spaken'.

Dit lijkt mij op te lossen door (bv) Shimano XT centerlock remschijven te monteren. Toch?

Maar waar ik eigenlijk nog veel meer mee zit is waarom het 250 km lang goed is gegaan? Geen schokken, keurig remmen... Kan dat komen omdat de remblokken toen nieuw waren? En dus makkelijker 'over' die spaken gleden?

Maar goed: nieuwe remschijven dus en ik wil deze XT-schijven dan kopen.

Of zien jullie een andere oplossing die ik over het hoofd zie? Ik dacht ook aan adapter zodat mijn remklauw iets hoger komt, maar als ik daar al mee moet experimenteren en adapters kopen, dan liever in 1x goed en nieuwe schijven.
(en voor mijn eigen rust: waarom 250 km geen schokken!? :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:18:

Onlangs mijn Magura remmen vervangen voor XT remmen. Ze zaten er prima op en ik was erg tevreden. De remschijven heb ik niet vervangen (Magura Storm remschijven)

Afgelopen weekend merkte ik 'schokken' tijdens het remmen. Voor een beetje, maar achter echt heel erg!

Omdat het 6-bolts remschijven zijn en op een centerlock naaf zitten, zit er een adapter tussen. Maar ook dat is altijd goed gegaan (ik heb deze wielen nu 1300 km gebruikt).
Maar goed, dat schokken moest ergens door komen dus heb ik de centerlock iets strakker (en nog strakker) aangedraaid.

Voor leek het over, maar achter bleef het schokken. En wat blijkt nu: als ik mijn remmen half indruk en mijn wiel laat draaien, dan voel ik weerstand precies op de 'spaken' van de remschijven. [Afbeelding]

Het lijkt er dus op dat mijn remblokken daar net overheen slijten. Als ik goed kijk en dat is lastig te zien, dan is dat <1 mm. Maar goed, de weerstand is duidelijk te voelen, exact op de regelmaat van de 'spaken'.

Dit lijkt mij op te lossen door (bv) Shimano XT centerlock remschijven te monteren. Toch?

Maar waar ik eigenlijk nog veel meer mee zit is waarom het 250 km lang goed is gegaan? Geen schokken, keurig remmen... Kan dat komen omdat de remblokken toen nieuw waren? En dus makkelijker 'over' die spaken gleden?

Of zien jullie een andere oplossing die ik over het hoofd zie? Ik dacht ook aan adapter zodat mijn remklauw iets hoger komt, maar als ik daar al mee moet experimenteren en adapters kopen, dan liever in 1x goed en nieuwe schijven.
Om je theorie te bevestigen zonder geld uit te geven zou ik eerst je remklauwen eens uitvullen. Het doel is om ze verder weg te zetten van de hartlijn van je as. Dit kan eenvoudig door op de juiste plaats een vulring toe te voegen. Kost je niets en je weet gelijk of het iets uitmaakt.

Dan, als dat de oplossing is, en je niet veel hoeft te shimmen (als het goed is die <1mm die je 'moelijk kan zien') dan zou ik het ook nog gewoon lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Voor leek het over, maar achter bleef het schokken. En wat blijkt nu: als ik mijn remmen half indruk en mijn wiel laat draaien, dan voel ik weerstand precies op de 'spaken' van de remschijven. [Afbeelding]

Zit je klauw goed vast en uitgelijnd? Remschijf goed om?

Veel schijven doen dit wel een beetje, die XTs mogelijk ook met het grotere gat tussen de spaken (203mm Shimano Rt-66 doen dit ook namelijk). Ga dan voor een schijf met een uniform breed remoppervlakte zonder brede sleuven/gaten die de rand van de blokken overlappen. Denk aan een Magira MDR-P, Sram Centerline of HS2 bijvoorbeeld.
[...]

Word je nu nooit moe van jezelf? Pak gewoon lekker de eenwieler ipv zo laf een gravelbike. 2 wielen, op die XC racebanen is dat zn overkill!

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 23-05-2024 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het kan heel veel oorzaken hebben.
Welke formaat rotors heb je. Welke adapters gebruik je. Welke remklauwen gebruik je type (2 of 4 pistons)

Daarnaast adviseert Shimano 1.8mm rotors en zijn de Magura 2mm. Dit betekend niet dat het niet gaat werken. Zijn juist nodige rijders die 2mm rotors gebruiken in combinatie met Shimano. Dikkere rotors hebben zo ook zijn voordelen.

Het is op afstand lastig vast te stellen wat de oorzaak is. Kan diverse oorzaken hebben.
* sticky piston. Piston die niet helemaal terug gaat. En gelijkmatig naar buiten gedrukt wordt. Op te lossen door ze te mobiliseren.
* Remblokken die niet goed aansluiten op de rotor. Rotor die iets boven de remblokken uitsteekt of niet hele oppervlak rakken van de remblokken. Dit is vaak op te lossen met juiste adapter of met zogenaamde spacer ringetjes.
* lucht in de remleiding. Ja dit kan ook klapperen veroorzaken. Doordat druk niet constant is.
* rotor die niet goed vast zit, Kun je ook vrij gemakkelijk controleren.
* als remblokken verwijderd. Zijn alle pistons gelijkmatig terug getrokken. Anders voorzichtig terug duwen. Kijkuit. Shimano maakt gebruik van ceramic pistons. En die druk je vrij snel kaduk.
* schroeven van caliper die niet goed vast zitten. Waardoor caliper kan bewegen op moment dat je gaat remmen.
* en zo zijn er nog wel meer dingen die je kunt bekijken/controleren. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik wil mijn GX crank vervangen door een XX1 crank. Wat voor soort smeermiddel moet je ook alweer op de as aanbrengen? Gewoon voor lagers?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:22
Zijn er hier mensen die een Garmin Watch gebruiken als navigatie op de MTB?

Ik fiets in het voorjaar en de zomer ongeveer 2-3 keer in de week een klein rondje hier in de buurt (gorssel, vorden, lochem, en probeer eens in de maand een wat langere route te plannen waarbij ik verschillende MTB routes in de regio combineer (40-50km max).

Nu snap ik dat ik dat de Garmin Edge Explore, 5XX, 8XX, 10XX prima geschikt zijn, maar daar kan ik vrijwel niks mee als ik met mijn vriendin ga wandelen (in binnen en buitenland).

De horloges van Garmin zijn wel uitermate geschikt om te wandelen, maar zijn ze ook bruikbaar op de MTB?

Of moet ik misschien een ander merk overwegen dat wel uitkomst bied voor beide 'sporten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
BasvanS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:07:

Ik fiets in het voorjaar en de zomer ongeveer 2-3 keer in de week een klein rondje hier in de buurt (gorssel, vorden, lochem, en probeer eens in de maand een wat langere route te plannen waarbij ik verschillende MTB routes in de regio combineer (40-50km max).

Nu snap ik dat ik dat de Garmin Edge Explore, 5XX, 8XX, 10XX prima geschikt zijn, maar daar kan ik vrijwel niks mee als ik met mijn vriendin ga wandelen (in binnen en buitenland).

De horloges van Garmin zijn wel uitermate geschikt om te wandelen, maar zijn ze ook bruikbaar op de MTB?

Of moet ik misschien een ander merk overwegen dat wel uitkomst bied voor beide 'sporten'.
Ik gebruik een Garmin Fenix 7 Pro op de mountainbike en die is bij uitstek geschikt voor mountainbiking. Ik kan mij voorstellen dat een fietsnavigatie handiger is om naar te kijken, maar de Fenix doet het echt top op de mountainbike en houdt alles nauwkeurig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Ik heb een Fenix en een Edge. Functionaliteit heb ik geen verschil in kunnen ontdekken. Edge heeft als voordeel dat deze wat meer in het zicht zit en wat groter scherm heeft. Beide prima maar pak zelf wel altijd de Edge vanwege bovenstaande.

Navigatie tijdens MTB-en vind ik wat overschat, de routes staan meestal goed aangegeven en bochten zijn zo kort dat de navigatieinstructies weinig zinvol zijn.

Om bij de route te komen of tussen routes te switchen gebruik ik meestal MTB Routes: https://www.mtbroutes.nl/over-mtbroutes/mtbroutesnl-app

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 28-05-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Over de normale wegen zal het best goed gaan maar op een bospad is het op een beetje snelheid al knap lastig fietsen met mijn Edge 830 als er geen route markeringen zijn.

Een fietscomputer zit niet voor niks op je stuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:22
Sethro schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Ik heb een Fenix en een Edge. Functionaliteit heb ik geen verschil in kunnen ontdekken. Edge heeft als voordeel dat deze wat meer in het zicht zit en wat groter scherm heeft. Beide prima maar pak zelf wel altijd de Edge vanwege bovenstaande.

Navigatie tijdens MTB-en vind ik wat overschat, de routes staan meestal goed aangegeven en bochten zijn zo kort dat de navigatieinstructies weinig zinvol zijn.

Om bij de route te komen of tussen routes te switchen gebruik ik meestal MTB Routes: https://www.mtbroutes.nl/over-mtbroutes/mtbroutesnl-app
Er zijn hier in de regio en ook op de postbank goede combinatie van routes de kiezen en het is handig om te weten waar precies je op een route kunt 'instappen'. Als ik de route van van Vorden en Lochem combineer wat ik niet heel vaak doe, mis ik vaak het overstap punt, met al die bochten is mijn richtinggevoel vaak ver te zoeken ;)

Kan ik op de Fenix ook zelf MTB routes op basis van GPS coördinaten invoeren, of is dat alleen voor de EDGE fietscomputers?

[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 28-05-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Je kan ook een quadlock voor je telefoon kopen, klik je er aan het begin op en zodra je op de route bent haal je hem er af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:12

Ik gebruik een "telefoon" hiervoor.
Ik heb een ulefone armor. Daar zijn vele smaken van. Deze als voorbeeld.
https://www.amazon.nl/Ule...+armor%2Caps%2C110&sr=1-5

Je kan er mee gooien, is waterdicht. (Over de kop met de fiets en hem niet goed in de houder doen overleeft hij ook, ervaringsdeskundige...)

Ik heb er https://osmand.net/ op en daarmee gelijk alle mtb routes. Je kan er offline kaarten op zetten dus geen internet nodig (kan wel maar ik heb hem als dumbphone en gebruik de hotspot van mijn gewone telefoon mocht ik onderweg toch internet willen gebruiken).

Voor wandelen kan ook maar het is uiteraard wel een wat lomper zwaarder ding.

Zit bij mij op het balhoofd met sp connect vast.

En je kan er verder uiteraard nog meer apps op zetten.

Ik heb ook een galaxy watch 5 pro en daar kan ik ook routes in zetten maar tijdens het fietsen op de watch kijken is minder handig is mijn ervaring. Maar het werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BasvanS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Kan ik op de Fenix ook zelf MTB routes op basis van GPS coördinaten invoeren, of is dat alleen voor de EDGE fietscomputers?
De routesoftware is gelijk tussen de 2 devices. Je kan in Garmin connect gewoon de route aan elkaar klikken en naar je device sturen.

Als het om 1 tot 3 aansluitingen gaat kun je dat ook op afstand inschatten. Hoef je alleen te onthouden dat die op 14km zit en zodra je dat op je horloge ziet staan weet je dat je even op moet letten.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 28-05-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Geen navigatie fiets mijn neus achteraan :P Soms als ik ergens ben. Zoals witten dan pak ik trails forks er even bij om te kijken wat er allemaal in de buurt ligt aan trails. Hoef zelf niet te weten hoeveel KM-ter ik gefietst heb.

Garmin 830 ligt dan ook al weer jaar werkloos in de kast.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 28-05-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Als je hoofddoel navigeren op de MTB is, dan kom je toch echt wel te kort met een horloge.. daarvoor is het scherm te klein en zit het niet op de juiste plek.

qua opties komen edge devices en de betere garmin horloges behoorlijk overeen, ik heb zelf een fenix 6 en een edge 840, en je kan op vergelijkbare wijze routes inladen, volgens, ritten tracken en syncen met strava, verschillende data schermen met data fields configureren zodat je kan zien wat je wilt zien tijden het rijden..

maar -nogmaals- een horloge aan je pols is op de weg al matig qua zichtbaarheid, en op de MTB wordt het nog lastiger omdat je nog minder tijd hebt om tijdens het rijden je horloge voor je neus te houden en te kijken wat er op je scherm staat.

ik heb op vakantie in spanje wel eens een ritje op de gehuurde racefiets gedaan met mijn fenix, en dat ging, maar het blijft wel behelpen qua zichtbaarheid. verder rijdt ik eigenlijk altijd met de edge en gebruik ik de fenix voor dagelijkse stats, als horloge en een beetje als smartwatch. Verder is het inderdaad handig om in onbekend gebied een wandeltocht te plannen.

Ik zou alleen voor een horloge gaan op de MTB als het navigatie stukje van ondergeschikt belang is en je dit een enkele keer gebruikt en bv 9 van de 10 keer gewoon je rit opneemt. daarvoor doet een horloge niet echt onder voor een edge

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller

Ik vind met een horloge een groot nadeel dat het scherm zoveel kleiner is; en je moet je pols draaien of zelfs je stuur loslaten om te kijken.
Ik kijk tijdens MTB al zelden op mijn Edge, laat staan op mijn horloge. En het ligt een beetje aan de routefile die je gebruikt, want kruimelspoor routes geeft geen meldingen bij een afslag etc. Ik gebruik mijn Fenix alleen met wandelen om te navigeren. Een MTB track met markering heb je geen navi voor nodig IMHO. Als er geen verbindingsroute is gemarkeerd (hier in mijn regio wel namelijk) dan kan ik het me voorstellen dat je een horloge gebruikt, maar je kunt dan ook eventueel je telefoon nog gebruiken.

Omgekeerd kan je natuurlijk je Edge prima gebruiken bij wandelen, je moet alleen het sporttype even aanpassen na het opslaan van de activiteit, en hij telt geen stappen.

Heeft in elk geval niks met het merk te maken lijkt mij. :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
Zijn hier ook weer Tweakers die meedoen aan Bartje200? Vorig jaar hadden we te kampen met wekenlange droogte, wat resulteerde in een zandbak. Ben benieuwd hoe het parcours er over 2 weken bijligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57

EraZor

Don't mention the war

pier87 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:26:
Zijn hier ook weer Tweakers die meedoen aan Bartje200? Vorig jaar hadden we te kampen met wekenlange droogte, wat resulteerde in een zandbak. Ben benieuwd hoe het parcours er over 2 weken bijligt.
Yep, deelnemer hier. Eerste keer, maar heb de beelden van vorig jaar gezien ja 😬. We gaan t zien. Ga gewoon op de fully (Lux trail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Over een paar weken gaan we met een groepje 'The Bike Trophy' in de Ardennen fietsen met de MTB. Aangezien we uit Brabant komen zijn we de laatste weken nog extra gaan biken/trainen rondje Rheden. Qua hoogtemeters wordt het doorpakken maar ieder z'n eigen tempo ;)

Ivm de vele regen van de laatste weken/maanden maak ik me toch wel zorgen over de kwaliteit van de route. Heeft iemand er ooit al eens gefietst? Het betreft regio Dinant. Mocht de route echt klote zijn dan zit ik eraan te denken om de gravelroute te fietsen (ik fiets op een hardtail -> Trek Procaliber 9.8. Een aantal op fully en nog twee man op een hardtail).

Andere tips/delen van ervaringen zijn natuurlijk ook welkom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
D-Ed schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:39:
Over een paar weken gaan we met een groepje 'The Bike Trophy' in de Ardennen fietsen met de MTB. Aangezien we uit Brabant komen zijn we de laatste weken nog extra gaan biken/trainen rondje Rheden. Qua hoogtemeters wordt het doorpakken maar ieder z'n eigen tempo ;)

Ivm de vele regen van de laatste weken/maanden maak ik me toch wel zorgen over de kwaliteit van de route. Heeft iemand er ooit al eens gefietst? Het betreft regio Dinant. Mocht de route echt klote zijn dan zit ik eraan te denken om de gravelroute te fietsen (ik fiets op een hardtail -> Trek Procaliber 9.8. Een aantal op fully en nog twee man op een hardtail).

Ardennen zijn altijd nat, ook als het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Ardennen zijn altijd nat, ook als het droog is.
Wat een stelling _O-

De keren dat ik er was (zonder bike) was het iedere keer, warm, droog en zelfs zonnig.. Maar evengoed dank voor je mening d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:30
D-Ed schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Wat een stelling _O-

De keren dat ik er was (zonder bike) was het iedere keer, warm, droog en zelfs zonnig.. Maar evengoed dank voor je mening d:)b
Is wel waar. Ga er maar vanuit dat het een natte blubberbende is. Vorig jaar meerdere marathons gedaan in de ardennen en allemaal met veel modder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-10 13:30
Heeft hier iemand ervaring met de Shotgun MTB kinderzitje + stuurtje? (https://kidsrideshotgun.eu/products/shotgun-kids-mtb-seat)
Zat te denken deze een keer te monteren op een carbon frame, maar natuurlijk geen zin in krasse/schade ;)

Er wordt geschreven dat het kan, maar gebruikerservaringen zeggen meestal wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rasko schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:32:
Heeft hier iemand ervaring met de Shotgun MTB kinderzitje + stuurtje? (https://kidsrideshotgun.eu/products/shotgun-kids-mtb-seat)
Zat te denken deze een keer te monteren op een carbon frame, maar natuurlijk geen zin in krasse/schade ;)

Er wordt geschreven dat het kan, maar gebruikerservaringen zeggen meestal wat meer.
kijk anders ook eens in dit topic ?
https://www.mountainbike....ic.php?t=53515&start=1350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46
D-Ed schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Wat een stelling _O-

Dat is het weer. Toestand van de paden is vaak omgekeerd evenredig bij droog weer en kwadratisch evenredig bij slecht weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Duidelijk heren, dank.

Benieuwd hoe we het gaan ervaren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

D-Ed schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:39:

Buiten het al vermelde weer; mogelijk andere bandjes. Snelle licht profiel bandjes die op de Utrechtse Heuvelrug lekker snel zijn, zijn daar veelal niet de meest optimale keuze (beetje afhankelijk van wat je precies fietst en waar je de focus wilt leggen natuurlijk).

Morgen komt hopelijk de Sprindex binnen voor deze jongen. Voor 200 euro + 110 voor de Sprindex kon ik de verleiding niet weerstaan. Mag ie ook mee naar de Alpen over 2 weken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srFzs95_TnFOMlfsjNyipeZjtpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByfaYFLnOnXoXSIHh4q6qw1a.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog mensen met ervaringen mbt afbrokkelende Shimano metallic blokken? Heb er al eerder last van gehad maar nu met een XT BR-M8120 klauw ook een beetje. Misschien dat ik te agressief in rem maar vind het bijzonder dat het constant op het zelfde (rechter) remblok het hevigste is, andere kant heeft het minimaal. Al gechecked;

- zuigers bewegen goed en gelijkmatig
- andere nieuwe remschijf
- caliper is 6 maanden oud, gaan nu voor het eerst nieuwe blokken in
- pistons niet cracked (ook enkel mbv oude remblokjes teruggesteld)
- Ander setje remblokken beide Shimano metallic. Oude blokken Shimano resin had geen last.
- correcte adapter
- remklauw is goed gecentreerd.

Inremmen; 20-25x naar 25km/u en stevig afremmen naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04
Over een kleine 2 weken staat Bartje 200 weer voor de deur, zoals het nu volgens mij lijkt ligt het parcours er droog bij, maar wellicht kan @rolandos582 hier wat duiding brengen?

Ik ben wel even benieuwd, met welke bandjes er gereden wordt... zoals het nu lijkt ga ik met de combi: Racing Ray & Racing Ralph speed evo beide 2.35.

Volgens mij zijn de voorspellingen zoals het nu lijkt ook dat er vrijwel geen regen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_B
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:10
Ik rij de combi Mezcal/Barzo maar als het goed droog blijft wissel ik naar Terreno Dry.
Pagina: 1 ... 264 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic