MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ja, kogellagervet. Maar die crank zit er allang in verwacht ik.Strider schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:42:
Ik wil mijn GX crank vervangen door een XX1 crank. Wat voor soort smeermiddel moet je ook alweer op de as aanbrengen? Gewoon voor lagers?
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Nee nog niet, thanksNoutie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:01:
[...]
Ja, kogellagervet. Maar die crank zit er allang in verwacht ik.
Heeft er iemand ervaring met JRC Components, Hope of Garbaruk derailleur wieltjes? Zijn de dustcaps van de gebruikte kogellagers in staat om vuil en water lang tegen te houden?
BlaBlaBla
Water kan niet meer weg, erg zuigende grond met veel diepe plassen. Soms erg goed. Maar er komt nog wel wat regen aan en denk niet dat dat water verdampt. Zelf rijd ik met Pirelli Scorpion XC RC in 2.2" en zal dit met bartje ook doen.pier87 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:51:
Over een kleine 2 weken staat Bartje 200 weer voor de deur, zoals het nu volgens mij lijkt ligt het parcours er droog bij, maar wellicht kan @rolandos582 hier wat duiding brengen?
Ik ben wel even benieuwd, met welke bandjes er gereden wordt... zoals het nu lijkt ga ik met de combi: Racing Ray & Racing Ralph speed evo beide 2.35.
Volgens mij zijn de voorspellingen zoals het nu lijkt ook dat er vrijwel geen regen komt.
Ik overweeg een trekhaakdrager voor 3 fietsen en dan 2 op het dak, of juist andersom.
Maar ik weet niet goed of dit wellicht teveel van het goede is. 2 van de 5 fietsen zijn kindermaten. Deze zou ik dan op het dak zetten.
Hoor graag verschillende ervaringen en inzichten.
Dat kan natuurlijk prima zolang je de maximaal gewichten niet overschrijdt. Vastzetten en rijden, waar twijfel je over?BreadFan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:44:
Is er iemand die ervaring heeft met het vervoeren van 5 MTB's op de auto (Ford S-Max)?
Ik overweeg een trekhaakdrager voor 3 fietsen en dan 2 op het dak, of juist andersom.
Maar ik weet niet goed of dit wellicht teveel van het goede is. 2 van de 5 fietsen zijn kindermaten. Deze zou ik dan op het dak zetten.
Ik heb hem nu een jaar voor op mn alu hardtail, werkt prima, al moet ik hem wel echt stevig vastklemmen, anders zakt het zitje na een tijdje naar achteren.rasko schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:32:
Heeft hier iemand ervaring met de Shotgun MTB kinderzitje + stuurtje? (https://kidsrideshotgun.eu/products/shotgun-kids-mtb-seat)
Zat te denken deze een keer te monteren op een carbon frame, maar natuurlijk geen zin in krasse/schade
Er wordt geschreven dat het kan, maar gebruikerservaringen zeggen meestal wat meer.
Mijn jongste (destijds 3) vind het geweldig!
Hij is nu 4 en kan er nog steeds op, denk wel dat dit het laatste jaar wordt.
Ik zit zelf naar deze te kijken: https://www.decathlon.nl/...7?mc=8512819&c=GROEN_GEEL
Of misschien meer iets van Shimano
https://www.bike-discount...-bl-t4010-brake-lever-set
Als er iemand tips of suggesties heeft hoor ik deze graag!
[ Voor 14% gewijzigd door mithe op 03-06-2024 21:50 ]
Reach adjustment helemaal indraaien?mithe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:45:
Heeft er hier iemand ervaring met rem handgrepen voor kinderen? Hij kan er nu niet helemaal lekker bij.
Ik zit zelf naar deze te kijken: https://www.decathlon.nl/...7?mc=8512819&c=GROEN_GEEL
Of misschien meer iets van Shimano
https://www.bike-discount...-bl-t4010-brake-lever-set
Als er iemand tips of suggesties heeft hoor ik deze graag!
En je weet wat ze zeggen over remmen he....
[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-06-2024 22:00 ]
Het klinkt bizar maar check ook je interne kabel geleiding. Heb een keer gehad dat dat piepte... Duurde 'even' voor ik er achter was. Makkelijker te vinden maar soms ook wat misleidend; piepende pedaalspindel.Daan_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:55:
@GoldenSample nice upgrade ;-)
Geen ervaring met afbrokkelende remblokken wel met afbrokkelende pistons van Shimano
------------------------------
Hier last van piepend frame. Is niet de zadelpen(dropper) Coil al gedemonteerd. Vanavond eens de frame lagers inspecteren. Of ze niet te droog staan.
Mijn Jade komt geen moment te vroeg, over 1.5 week op vakantie (inclusief bike park) en kwam er gisteren achter dat mijn half jaar oude Float X een tik heeft zoals velen dat gaan doen...
Jade reed wel goed, echter kwam er wat olie uit de Piggyback

Verwacht je die drager voor achterop vaker te gebruiken als het niet met 5 man onderweg is? Als je die erg vaak met 1 of 2 fietsen gaat gebruiken kan een iets kleinere makkelijker zijn + minder zware Lobbes op de trekhaak (of een extentie rail ipv volwaardige drager voor 3 fietsen).BreadFan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:44:
Is er iemand die ervaring heeft met het vervoeren van 5 MTB's op de auto (Ford S-Max)?
Maar in principe; zo veel mogelijk achterop ipv op het dak idd.
Zou er niet op rekenen, veel van die troep is gemaakt om zo licht mogelijk te lopen, goede seals op lagers hebben meer drag. Hoewel het met Hope mee kan vallen, zijn Engelsen tenslotte, ff mailen kan ook.Strider schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:58:
[...]
Nee nog niet, thanks![]()
Heeft er iemand ervaring met JRC Components, Hope of Garbaruk derailleur wieltjes? Zijn de dustcaps van de gebruikte kogellagers in staat om vuil en water lang tegen te houden?
Qua vet, genoemde kogellagervet of schroefasvet. Loopt wat minder licht maar is zo plakkerig en taai dat het richting teer gaat, blijft in de nattigheid wat beter zitten.
Denk je dat de gebruikte lagers in de XX1 derailleurwieltjes dan beter zijn?GoldenSample schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:08:
[...]
Zou er niet op rekenen, veel van die troep is gemaakt om zo licht mogelijk te lopen, goede seals op lagers hebben meer drag. Hoewel het met Hope mee kan vallen, zijn Engelsen tenslotte, ff mailen kan ook.
Qua vet, genoemde kogellagervet of schroefasvet. Loopt wat minder licht maar is zo plakkerig en taai dat het richting teer gaat, blijft in de nattigheid wat beter zitten.
BlaBlaBla
Iedereen die je spreekt over 5 fietsen mee op vakantie begint met "Oei, 5 fietsen!". Dat brengt wat twijfelsJ-M-T schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:54:
[...]
Dat kan natuurlijk prima zolang je de maximaal gewichten niet overschrijdt. Vastzetten en rijden, waar twijfel je over?
Vandaar het zoeken naar ervaringen
Wij hebben er vaak 4 mee, wel verschillende soorten fietsen btw. We kunnen er theoretisch 3 op het dak kwijt, maar het is altijd gewoon even puzzelen met de sturen en uiteindelijk komt het het beste uit met 2 / 2. Wel heel veel brandstof verbruik. De fietsen op het dak hebben niets van doen tov de fietsen op de haak. Qua totaalgewicht is het peanuts, je hebt het over ca 100kg totaal denk? Alleen wel even kijken wat je haak en je dak mag hebben uiteraard.BreadFan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:44:
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
ik heb een hapro atlas 3, voornamelijk gekocht om met minder gedoe 2 MTB's te kunnen vervoeren
op wat oudere fietsendragers voor 2 is het echt wel lastig om 2 fullies te vervoeren (bv mijn scott spark en een YT izzo). Hierbij komt al snel de vork van de ene tegen de achterbrug van de ander, of de cranks tegen elkaar (2x 55mm chainline neemt veel ruimte in).
wellicht dus handiger om 1 mtb + 2 kinder fietsen achterop ten doen, of 2 mtb's en 1 kinderfiets
Ik had Hope derailleurwieltjes. Een tering herrie maken die en echt veel langer gaan ze ook niet mee. Ik koop gewoon weer plastic wieltjes.Strider schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:58:
[...]
Nee nog niet, thanks![]()
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Aluminium wieltjes maken idd altijd herrie.zonoskar schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:08:
[...]
Ik had Hope derailleurwieltjes. Een tering herrie maken die en echt veel langer gaan ze ook niet mee. Ik koop gewoon weer plastic wieltjes.
De Demper blijdschap heeft kort geduurd..
:strip_exif()/f/image/ZkcEpcdnoWUwWHIuAP3w5ABp.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekt olie uit de piggyback bij grote snelle compressies (grotere drops)

Lekker, het wordt dus of iets andes kopen en hopen dat het optijd geleverd wordt of me dit en de Float X die bijgeluiden maakt bikepark rijden. Ga volgende week op vakantie..
De Float X: dit probleem? YouTube: RATTLING EMTB / MTB? FOX SUSPENSION PROBLEM SOLVED!!GoldenSample schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 01:58:
[...]
Aluminium wieltjes maken idd altijd herrie.
De Demper blijdschap heeft kort geduurd..
[Afbeelding]
Lekt olie uit de piggyback bij grote snelle compressies (grotere drops)Demper nummer 3 binnen een jaar die kapot is...
Lekker, het wordt dus of iets andes kopen en hopen dat het optijd geleverd wordt of me dit en de Float X die bijgeluiden maakt bikepark rijden. Ga volgende week op vakantie..
Ja, had dit ook al gezien, enige dat twijfel zaait; het is een 2023 model. In de parts-list op de fox website staat de 'anti clunck' main piston als nieuw onderdeel voor modeljaar 2023. Dan verwacht je dat die deze er bij mij al in zit.Ko.Kane schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:39:
[...]
De Float X: dit probleem? YouTube: RATTLING EMTB / MTB? FOX SUSPENSION PROBLEM SOLVED!!
Maken XX1 wieltjes ook herrie dan? Alleen de GX zijn van plastic toch?zonoskar schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:08:
[...]
Ik had Hope derailleurwieltjes. Een tering herrie maken die en echt veel langer gaan ze ook niet mee. Ik koop gewoon weer plastic wieltjes.
BlaBlaBla
Je fiets of ook echt Fox ID van de shock?GoldenSample schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:13:
[...]
Ja, had dit ook al gezien, enige dat twijfel zaait; het is een 2023 model. In de parts-list op de fox website staat de 'anti clunck' main piston als nieuw onderdeel voor modeljaar 2023. Dan verwacht je dat die deze er bij mij al in zit.
Ik had een bj22 x2 op mijn nwe fiets in december. En van Fox 24 X2 gekregen wegens dead on arrival.....
Ja shock serial geeft een 2023 FloatX als ik hem in klop. Symptomen komen wel 100% overeen met videos en lees mensen die maanden er mee gefietst hebben tot ze het geïdentificeerd hadden. Dus ergens groeit ook het idee; gewoon mee rijden in bikepark/vakantie en dan opsturen voor garantie.Ko.Kane schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:10:
[...]
Je fiets of ook echt Fox ID van de shock?
Ik had een bj22 x2 op mijn nwe fiets in december. En van Fox 24 X2 gekregen wegens dead on arrival.....
Nu maar een 2023 DHX2 Factory laten komen voor 360 euro, hoop dat ik die voor volgende week vrijdag binnen heb. Een loaner vind ik niks en kost bijna het zelfde..
Bij terugkomst maar zien of ik de Jade of DHX2 weer verkoop.
[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 05-06-2024 13:51 ]
Link naar aanbieding dhx2?GoldenSample schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:50:
[...]
Ja shock serial geeft een 2023 FloatX als ik hem in klop. Symptomen komen wel 100% overeen met videos en lees mensen die maanden er mee gefietst hebben tot ze het geïdentificeerd hadden. Dus ergens groeit ook het idee; gewoon mee rijden in bikepark/vakantie en dan opsturen voor garantie.
Nu maar een 2023 DHX2 Factory laten komen voor 360 euro, hoop dat ik die voor volgende week vrijdag binnen heb. Een loaner vind ik niks en kost bijna het zelfde..
Bij terugkomst maar zien of ik de Jade of DHX2 weer verkoop.
Ik had ook eerst al de trunnion lagers, bushings, shock hardware vervangen, voordat ik realiseerde dat t intern was.
https://mtbclassicparts.com/Ko.Kane schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:06:
[...]
Link naar aanbieding dhx2?![]()
Ik had ook eerst al de trunnion lagers, bushings, shock hardware vervangen, voordat ik realiseerde dat t intern was.
Op MTB news zijn ervaringen best prima. Let wel op, ze verkopen ook voor serie materiaal en helaas is bij niet alles de tune helemaal duidelijk (andere 185x55 DXH2 had geen beschrijving van de Rezi tune bijvoorbeeld).
Helaas hebben ze geen bomber meer in mijn maat, had voor 200 euro perfect geweest. De DHX is niet veel goedkoper en heeft weinig midstroke support, iets wat ik met 55mm stroke op 140mm travel wel nodig ga hebben. Ondanks dat ze er een hadden met vrijwel de zelfde tune als mijn huidige Float X.
Fiets is niet gevallen ofzo dus hoe dat nu weer heeft kunnen gebeuren.
In de auto? Met je trillen op de dakdrager? Toch net een dronken mee gepakt? Zit in een klein hoekjeKluus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:57:
Hmm afgelopen dinsdag in Berg en Dal kom ik er achter dat de een en twee na lichtste verzetten niet goed werken (lawaai en in een geval compleet doortrappen). Thuis kwam ik er achter dat de ketting om de zo veel schakels nipt werd meegepikt door een tandje van het grotere tandwiel. B-gap afgesteld, hielp iets maar nog niet voldoende. Pad richter erop blijkt de pad redelijk krom te zijn op het verticale vlak, recht gebogen en nu lijkt het weer OK...
Ja precies, enfin blij dat ik het heb kunnen fixen, begon al te vloeken op SRAM AXS enzo..sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:25:
[...]
In de auto? Met je trillen op de dakdrager? Toch net een dronken mee gepakt? Zit in een klein hoekje
Tak er in, steen er op of langs een struik met wat grover hout er in. Heel snel verbuigt de boel meestal niet maar je kan wel eens pech hebben.Kluus schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:57:
Hmm afgelopen dinsdag in Berg en Dal kom ik er achter dat de een en twee na lichtste verzetten niet goed werken (lawaai en in een geval compleet doortrappen). Thuis kwam ik er achter dat de ketting om de zo veel schakels nipt werd meegepikt door een tandje van het grotere tandwiel. B-gap afgesteld, hielp iets maar nog niet voldoende. Pad richter erop blijkt de pad redelijk krom te zijn op het verticale vlak, recht gebogen en nu lijkt het weer OK...
Of gewoon ongemerkt tijdens het pakken van iets in het schuurtje er wat hard tegen aan geduwd.

Ik probeer de crank van mijn MTB te halen, maar het wil niet lukken.
Volgens Trek heeft mijn Procaliber een SRAM crank met als specificaties:
SRAM X1 Eagle, DUB, 32T lichtmetalen kettingblad, 52 mm kettinglijn, 175 mm lengte
Alle specs op: https://www.trekbikes.com...r/procaliber-9-7/p/33265/
Alle informatie die ik op internet tegenkom om DUB cranks los te maken vereist enkel een 8mm inbus sleutel. En vrij veel kracht want die zou aangedraaid zijn tot 54nm. Daarna zou de driveside van de crank er heel simpel moeten af komen. Dat wil bij mij maar niet lukken. En heb er al voorzichtig een rubber hamer tegenaan geslagen.
Ik begin te twijfelen of er bij mij wel de crank opzit zoals Trek claimt. Vandaar wat foto's van de crank met de bout eruit en van de bout zelf. Veel meer info dan SRAM en de lengte van 175 vind ik op de crank of bout niet terug.
De vragen waarmee ik zit:
- Is de crank wel degene die Trek zeg dat het is?
- Heb ik nog een speciale tool nodig om die crank te verwijderen?
- Een link naar video of tutorial zou handig zijn
Fotos ter verduidelijking:
:strip_exif()/f/image/cfIUixZ5cWbDphnwluscBkQo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YSQFaO9EzEtYPmQZWIHkqsJc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YCa75QOCtTHP2ZleC85zhQ0d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fA079XOTzVY8hNMdOQY5HfNs.jpg?f=fotoalbum_large)
je crank mist een onderdeel. De geïntegreerde crankpuller, die vallen er soms uit, of heb je hem zelf er uit gedraaid?Vedett. schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:29:
Iets wat op youtube simpel lijkt, blijkt toch tegen te vallen![]()
Ik probeer de crank van mijn MTB te halen, maar het wil niet lukken.
Volgens Trek heeft mijn Procaliber een SRAM crank met als specificaties:
SRAM X1 Eagle, DUB, 32T lichtmetalen kettingblad, 52 mm kettinglijn, 175 mm lengte
Alle specs op: https://www.trekbikes.com...r/procaliber-9-7/p/33265/
Alle informatie die ik op internet tegenkom om DUB cranks los te maken vereist enkel een 8mm inbus sleutel. En vrij veel kracht want die zou aangedraaid zijn tot 54nm. Daarna zou de driveside van de crank er heel simpel moeten af komen. Dat wil bij mij maar niet lukken. En heb er al voorzichtig een rubber hamer tegenaan geslagen.
Ik begin te twijfelen of er bij mij wel de crank opzit zoals Trek claimt. Vandaar wat foto's van de crank met de bout eruit en van de bout zelf. Veel meer info dan SRAM en de lengte van 175 vind ik op de crank of bout niet terug.
De vragen waarmee ik zit:
- Is de crank wel degene die Trek zeg dat het is?
- Heb ik nog een speciale tool nodig om die crank te verwijderen?
- Een link naar video of tutorial zou handig zijn
Fotos ter verduidelijking:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die bout draait daar tegen en drukt zo de pers/klem verbinding los.
NB: ik zoek even een plaatje
https://www.bike-componen...Bolt-w-DUB-Puller-p67542/
dat linker ding in het midden, dat vormt de geintergreerde puller, je ziet hem op de Trek website ook zitten op de detail foto's:

Die ring moet er goed strak in, er zijn ook tools voor, zoek op "SRAM DUB crank puller tool"
[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 07-06-2024 18:28 ]
Bedankt voor de info! Ik dacht dat ik zot aan het worden was.Ko.Kane schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:01:
[...]
je crank mist een onderdeel. De geïntegreerde crankpuller, die vallen er soms uit, of heb je hem zelf er uit gedraaid?
Die bout draait daar tegen en drukt zo de pers/klem verbinding los.
NB: ik zoek even een plaatje
https://www.bike-componen...Bolt-w-DUB-Puller-p67542/
dat linker ding plus de glij-ring in het midden, dat vormt de geintergreerde puller, je ziet hem op de Trek website ook zitten op de detail foto's:
[Afbeelding]
Die ring moet er goed strak in, er zijn ook tools voor, zoek op "SRAM DUB crank puller tool"
Kan me niet herinneren dat dit er ooit heeft opgezeten. Heb het zeker er nooit zelf uit gehaald.
Alles wat ik vond op internet zag er inderdaad anders uit, ook op de Trek website zelf.
Dat er iets ontbreekt verklaart natuurlijk veel. Thanks!
Er zijn redelijk veel klachten over online dat ze eruit vallen uit zich zelf.Vedett. schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:12:
[...]
Bedankt voor de info! Ik dacht dat ik zot aan het worden was.
Kan me niet herinneren dat dit er ooit heeft opgezeten. Heb het zeker er nooit zelf uit gehaald.
Alles wat ik vond op internet zag er inderdaad anders uit, ook op de Trek website zelf.
Dat er iets ontbreekt verklaart natuurlijk veel. Thanks!
Echter ik ken niemand hier waarbij het gebeurt is, en heb zelf ervaring met ongeveer een dozijn fietsen met dit systeem over de laatste jaren. Dus echt vaak gebeurt het nu ook weer niet.
Nee, niet "goed strak". Hoe strakker hoe meer weerstand er is tussen de inbusbout en deze 'ring'. Dat is niet de bedoeling. De kunststof ring die ertussen zit speelt glijring/lager. Als het goed strak vast zet werkt het of helemaal niet, slijt alles of draai je de ring zelf misschien wel los door de weerstand.Ko.Kane schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:01:
[...]
Er moet zelfs wat speling zitten tussen de inbusbout van de crank en deze ring, of beter gezegd in deze assembly van de 3 onderdelen.
[ Voor 14% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-06-2024 17:32 ]
nee, die spacing gaat automagisch by design:sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:28:
[...]
Nee, niet "goed strak". Hoe strakker hoe meer weerstand er is tussen de inbusbout en deze 'ring'. Dat is niet de bedoeling. De kunststof ring die ertussen zit speelt glijring/lager. Als het goed strak vast zet werkt het of helemaal niet, slijt alles of draai je de ring zelf misschien wel los door de weerstand.
Er moet zelfs wat speling zitten tussen de inbusbout van de crank en deze ring, of beter gezegd in deze assembly van de 3 onderdelen.
zie verschil in diameter en de bottom uit kraag op de puller ring.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik zie geen design waarbij er axiale speling word gecreerd.Ko.Kane schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:19:
[...]
nee, die spacing gaat automagisch by design:
zie verschil in diameter en de bottom uit kraag op de puller ring.
[Afbeelding]
-Het conische design is om te helpen centreren.
-De kraag/borst op de binnendiameter van de bout is om de glijring op zijn plaats te houden/te centreren. Eventueel ook nog wat helpen bij het centreren van de bout zelf in de (harde)buitenring
-De buitendiameter van de borst zou kleiner moeten zijn dan de binnendiameter van de (harde)buitenring. Contact tussen de bout en buitenring is niet gewenst. het zijn beide 2 harde metalen delen (althans op mijn crank).
Als je de (harde)buitenring dus vast aandraait help je daar niets mee. Als je de crankarm vast hebt, met deze 3 onderdelen geinstalleerd dan moet de bout wat los kunnen rammelen. Als je er bij kan met je vingers (of anders met de inbus sleutel) moet de bout simpel en vrij draaien.
Ik praat niet over millimeters speling, maar de bout hoort niet helemaal opgesloten te zitten. Dan draait de boutkop namelijk ook continu tegen je crankarm bij vast en losdraaien, dat is niet de bedoeling.
haal er maar 1 uit elkaar. Als je die bout er in legt en dan die buiten ring erover vast draait, dan is er holle ruimte bij design.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:51:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik zie geen design waarbij er axiale speling word gecreerd.
-Het conische design is om te helpen centreren.
-De kraag/borst op de binnendiameter van de bout is om de glijring op zijn plaats te houden/te centreren. Eventueel ook nog wat helpen bij het centreren van de bout zelf in de (harde)buitenring
-De buitendiameter van de borst zou kleiner moeten zijn dan de binnendiameter van de (harde)buitenring. Contact tussen de bout en buitenring is niet gewenst. het zijn beide 2 harde metalen delen (althans op mijn crank).
Als je de (harde)buitenring dus vast aandraait help je daar niets mee. Als je de crankarm vast hebt, met deze 3 onderdelen geinstalleerd dan moet de bout wat los kunnen rammelen. Als je er bij kan met je vingers (of anders met de inbus sleutel) moet de bout simpel en vrij draaien.
Ik praat niet over millimeters speling, maar de bout hoort niet helemaal opgesloten te zitten. Dan draait de boutkop namelijk ook continu tegen je crankarm bij vast en losdraaien, dat is niet de bedoeling.
De stack is als volgt: washer, bout, buitenring.
zie pagina 29-30 van deze manual: https://www.sram.com/glob...ckets-user-manual-eeu.pdf
Die manual is ook een update, mijne had nog een one-pager zonder de 14Nm specificatie en gebruik van tool. Maar nu is het duidelijker dat het vast moet.
Check, ik zie het, je hebt gelijk: geen speling. Ik ging van volg orde op de 1e afbeelding hierboven uit bout -> glijring -> buitenring.Ko.Kane schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:18:
[...]
haal er maar 1 uit elkaar. Als je die bout er in legt en dan die buiten ring erover vast draait, dan is er holle ruimte bij design.
De stack is als volgt: washer, bout, buitenring.
zie pagina 29-30 van deze manual: https://www.sram.com/glob...ckets-user-manual-eeu.pdf
Die manual is ook een update, mijne had nog een one-pager zonder de 14Nm specificatie en gebruik van tool. Maar nu is het duidelijker dat het vast moet.
ps 14 Nm is niet 'goed vast'
Het zal vast niet gebeuren als er idd threadlocker en de juiste nm gehanteerd zijn.Ko.Kane schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:17:
[...]
Er zijn redelijk veel klachten over online dat ze eruit vallen uit zich zelf.
Echter ik ken niemand hier waarbij het gebeurt is, en heb zelf ervaring met ongeveer een dozijn fietsen met dit systeem over de laatste jaren. Dus echt vaak gebeurt het nu ook weer niet.
Maar als het ooit eens los geweest is en niet goed vast terug is gezet dan vind ik het niet heel vreemd dat je het buitenste item kwijtraakt.
Je zou het wat Duitse overengineering kunnen noemen

Gaaf hoor! Heb de 2021 versie. Ben er nog steeds blij mee. Veel plezier ermeebakkie1985 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:16:
Vandaag is mn Canyon Spectral on CF8 binnengekomen. Zal van het weekend eens gaan testen en een foto maken
Tip, als je headset gaat kraken dan is de oorzaak groot dat het plastic cover en de plastic spacers hier de oorzaak van zijn. Heb mijn upper headset vervangen door één van Ritchey (terug te vinden in dit forum) en Alu spacers en de kraak is weg.
Klopt, slecht ontwerp. Er is ook een andere cover voor over je headset van canyon zodat je een normale spacers en topcap gebruiken kan. Even zoeken op MTB news in het spectral draadje.So_Easy schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:14:
[...]
Gaaf hoor! Heb de 2021 versie. Ben er nog steeds blij mee. Veel plezier ermee
Tip, als je headset gaat kraken dan is de oorzaak groot dat het plastic cover en de plastic spacers hier de oorzaak van zijn. Heb mijn upper headset vervangen door één van Ritchey (terug te vinden in dit forum) en Alu spacers en de kraak is weg.
Ik denk dat je deze link bedoel.. kende ik nog niet, maar ben zelf erg tevreden met m’n RicheyGoldenSample schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:26:
[...]
Klopt, slecht ontwerp. Er is ook een andere cover voor over je headset van canyon zodat je een normale spacers en topcap gebruiken kan. Even zoeken op MTB news in het spectral draadje.
https://www.mtb-news.de/f...ral-29-cf-ab-2021.977587/
Gaat om het zelfde idd. Wordt daar ook verwezen naar de verzameldraad die ik eigenlijk bedoelde. Er is ook een headset afdekking van canecreek die je daar vind die goed werkt met de stock headset.So_Easy schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:27:
[...]
Ik denk dat je deze link bedoel.. kende ik nog niet, maar ben zelf erg tevreden met m’n Richey
https://www.mtb-news.de/f...ral-29-cf-ab-2021.977587/
Zie dat de 'in de Ardennen is het altijd nat en is er altijd blubber' ook voor jouw bezoek op ging.Prulleman schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:58:
Weer eens in de Ardennen gereden👌🏻👌🏻
Over 2 weken RdHF. Wel lekker om weer even het gevoel van de klimmetjes hier te krijgen.
En natuurlijk een plaatje om het af te maken
[Afbeelding]
[ Voor 38% gewijzigd door GoldenSample op 09-06-2024 00:34 ]
Ja klopt... Prachtig weer en 95% droge ondergrond, maar die 5% was wel echt dikke blubber😄GoldenSample schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:33:
[...]
Zie dat de 'in de Ardennen is het altijd nat en is er altijd blubber' ook voor jouw bezoek op ging.
:strip_exif()/f/image/6QkUoTVSXtsxxpSuPjv5bupX.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende demper.. hopelijk is 3x scheepsrecht... Gisteren in Mook nog een achterwiel aan gort gereden op een domme manier (had te kort snelheid om de whaletail in te rijden, wat ik eigenlijk al aanvoelde).
:strip_exif()/f/image/vS1rBfn5UaSRjjiYsYgqIXBg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was na de rand iets terug te buigen en proberen de spaak spanning weer enigszins gelijk te krijgen. Bij het ventiel was de velg zelf ook enigszins geplooid (de impact was 10 centimeter naast het ventiel).. Heb ik een goed praktijkvoorbeeld waarom je je ventiel niet uit moet boren voor een auto ventiel.
Het reservewiel is niet sterk genoeg voor bikepark (hopelijk vouw ik die niet op bij het testen van de DHX2). Laat nu een DT EX1700 gelijk naar Oostenrijk komen

Ik heb de schoen eens bekeken door deze los in het pedaal te klikken en het valt mij op dat de zool die voorheen het pedaal raakte (dit zie je ook duidelijk aan de slijtage op het pedaal) dit niet meer doet. Het gaat om speling van een millimeter naar links en naar rechts (van boven af gezien) en ik denk dat daar dus ook dat gevoel van losklikken vandaan komt. Als ik de schoen naar boven trek zie ik namelijk geen speling.
Als ik de zool links en rechts vergelijk is links ook net wat meer afgesleten en komt het plaatje boven het profiel uit i.p.v. andersom.
Toevallig had ik andere pedalen (oude M520) en SPD-plaatjes (nieuw zilveren plaatje, de multi release) liggen, deze heb ik gemonteerd om te proberen maar geen verandering.
Kan ik hier zelf nog iets aan doen of is het gewoon tijd voor nieuwe schoenen?
Nice, ga jij er wel heen, als ik dat geweten had.Prulleman schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:58:
Weer eens in de Ardennen gereden👌🏻👌🏻
Over 2 weken RdHF. Wel lekker om weer even het gevoel van de klimmetjes hier te krijgen.
En natuurlijk een plaatje om het af te maken
[Afbeelding]
Veel succes alvast!
je kan nog inschrijven hoorKluus schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:35:
[...]
Nice, ga jij er wel heen, als ik dat geweten had.Ik heb hem ook lang op de radar gehad maar vanwege de nattigheid in de Ardennen besloten dit jaar nog te skippen. Volgend jaar wil ik wel echt zoiets gaan doen denk ik!
Veel succes alvast!
rond Bouillon lag het er allemaal wel redelijk bij, op een paar stukjes na dus, waardoor alles nog steeds onder de modder zit, maar op zich prima kunnen rijden. Ik weet niet zo goed hoe bouillon zich verhoud tot de hoge venen qua modder, maar ik heb em 2 keer gereden met goed weer.. hopelijk dit jaar ook
Volgens mij is dat weekend inmiddels redelijk vol geplanned helaas, maar ik zal inderdaad nog eens kijken!Prulleman schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:40:
[...]
je kan nog inschrijven hoor
rond Bouillon lag het er allemaal wel redelijk bij, op een paar stukjes na dus, waardoor alles nog steeds onder de modder zit, maar op zich prima kunnen rijden. Ik weet niet zo goed hoe bouillon zich verhoud tot de hoge venen qua modder, maar ik heb em 2 keer gereden met goed weer.. hopelijk dit jaar ook
[ Voor 97% gewijzigd door Owios op 11-06-2024 14:22 ]
Zat toevallig nog te kijken naar overschoenen. Regen met 12gr in de ochtend is wel een beproefd recept voor onderkoeling.pier87 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:45:
De route van Bartje200 is ook bekend, volgens mij niet heel veel verandert. Wordt in tegenstelling van vorig jaar toch wel een andere editie qua weersverwachting, vorig jaar was het wekenlang droog en was het fietsen in een zandbak, zaterdag komen er nog de nodige mm's uit de lucht... ben benieuwd.
Even uitpluizen wat er aangetrokken moet worden.
Alleen noord sleen is anders, daar was het altijd 1 grote opstomming. Zullen ze wel van geleerd hebben, rest is wel grotendeels hetzelfde ja. Paar kleine veranderingen. Sommige stukken lagen de afgelopen tijd al flink onder water. Kun je nagaan als er duizenden fietsers overheen gaan + nog dik 150mm afgelopen periode. Vooral maandag is er echt veel gevallen in die omgeving... We gaan het meemakenpier87 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:45:
De route van Bartje200 is ook bekend, volgens mij niet heel veel verandert. Wordt in tegenstelling van vorig jaar toch wel een andere editie qua weersverwachting, vorig jaar was het wekenlang droog en was het fietsen in een zandbak, zaterdag komen er nog de nodige mm's uit de lucht... ben benieuwd.

Wel een vraag ; waarom zie ik bij Amerongen heel veel paaltjes met moeilijk en bij Rhenen niet.?
Ha welkom in mijn achtertuinmaartend schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:03:
Vandaag voor het eerst UHR. En op een "nieuwe" fies. Heb hem al een paar maanden, maar door het geweldige weer pas 1 tochtje gereden. Ik kom van een 26 Scalpel en zir nu op een 29 E-Caliper. Wat een verschil. Eerste kilometers echt even zoeken. Ik reed Amerongen/Rhenen en dus heeel veel single trail, bochtjes, kommetjes, enz.Maar wat een speeltuin. Zit hier nog een paar dagen en ga dus vaker Amerongen rijden. Rhenenvoegt niet heel veel toe wat Amerongen niet al heeft. Dan rij ik gewoon 2 rondjes.
Wel een vraag ; waarom zie ik bij Amerongen heel veel paaltjes met moeilijk en bij Rhenen niet.?
Amerongen is geclassificeerd als moeilijk, Rhenen als gemiddeld. Meer info. Maar who really cares...
Vergeet vooral niet om Amerongen ook met Leersum te combineren. Wat mij betreft de mooiste combi hier. Je kan bij de Bergweg switchen van route. Ze liggen praktisch tegen elkaar. En als je wat meer uitdaging zoekt is Kwintelooijen zeer geschikt om mee te nemen
If you can see, look. If you can look, observe
Ik denk dat het, over het algemeen, wel prima te doen zal zijn. Zitten ook vrij veel rechten stukken tussen. Dus je kan wel lekker doorrijden.pier87 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:45:
ThnxRoozzz schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:13:
[...]
Ha welkom in mijn achtertuin![]()
Amerongen is geclassificeerd als moeilijk, Rhenen als gemiddeld. Meer info. Maar who really cares...
Vergeet vooral niet om Amerongen ook met Leersum te combineren. Wat mij betreft de mooiste combi hier. Je kan bij de Bergweg switchen van route. Ze liggen praktisch tegen elkaar. En als je wat meer uitdaging zoekt is Kwintelooijen zeer geschikt om mee te nemen
Mij is gisteren verteld Leersum op dit moment over te slaan. Door alle regen veel omleidingen en die zijn door de nog meer regen ook omgeleid.
Afijn, ik vond hem niet echt moeilijk. Wel leuk. Wat een geweldige speeltuin.
[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 13-06-2024 16:46 ]
Je mist inderdaad een stuk bij Ginkelduin. De route staat daar door kwelwater nog steeds onder water (al een half jaar inmiddels denk ik). Anderzijds vind ik het deel dat er nog wel is, met de meeste hoogtemeters, zeker de moeite waard. Ik zou eerder de combi rijden dan bijvoorbeeld twee keer Amerongen. Helemaal als je hier niet wekelijks komt. Maar goed, dat moet je verder zelf wetenmaartend schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:33:
[...]
Thnx
Mij is gisteren verteld Leersum op dit moment over te slaan. Door alle regen veel omleidingen en die zijn door de nog meer regen ook omgeleid.
Afijn, ik vond hem niet echt moeilijk. Wel leuk. Wat een geweldige speeltuin.
Moeilijk zou ik het ook niet willen noemen, maar ja wat wel in Nederland? Kwintelooijen is de meest uitdagende op de heuvelrug. Dat is andere koek dan Amerongen.
Mijn meisje is vandaag een toertocht gaan doen (weg), ze zag bij Leersum overal mtb bordjes met omleiding. Via de weg. Ze zei ; niks voor jou. Dus ik sla overRoozzz schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:22:
[...]
Je mist inderdaad een stuk bij Ginkelduin. De route staat daar door kwelwater nog steeds onder water (al een half jaar inmiddels denk ik). Anderzijds vind ik het deel dat er nog wel is, met de meeste hoogtemeters, zeker de moeite waard. Ik zou eerder de combi rijden dan bijvoorbeeld twee keer Amerongen. Helemaal als je hier niet wekelijks komt. Maar goed, dat moet je verder zelf weten![]()
Moeilijk zou ik het ook niet willen noemen, maar ja wat wel in Nederland? Kwintelooijen is de meest uitdagende op de heuvelrug. Dat is andere koek dan Amerongen.
Jup, het stuk over de Scherpenzeelseweg is nogal jammer. Anderzijds als je bij de camping Leersums Veld bent, is het fietspad en in ieder geval landschappelijk mooi. Maar goede reden om nog een keer terug te komenmaartend schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:12:
[...]
Mijn meisje is vandaag een toertocht gaan doen (weg), ze zag bij Leersum overal mtb bordjes met omleiding. Via de weg. Ze zei ; niks voor jou. Dus ik sla over
Ik zou zelf trouwens bij de Scherpenzeelseweg (LE67) naar links draaien en dan ~300m verderop het fietspad naar rechts nemen en af fietsen. Dan pak je onderaan de Donderberg de route weer op. Zie gele pijlen, rood is de mtb route, blauw is de huidige omleiding. Op de terugweg rij je dan weer parallel aan dit fietspad over de route. Zover ik heb begrepen is dit niet de "formele omleidingsroute" i.v.m. vrees voor drukte op het smalle fietspad.
:strip_exif()/f/image/V43X5gUtR3yqUNHQ9q3Jyori.jpg?f=fotoalbum_large)
Leersum is leuker dan AmerongenRoozzz schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:13:
[...]
Ha welkom in mijn achtertuin![]()
Misschien ben ik dat wel met je eens
We zijn hier gewoon hopeloos verwend.
[ Voor 5% gewijzigd door pier87 op 14-06-2024 13:20 ]
Hahaha niet eens joh. @wisselwerking start in wave 5. Ik start in wave 8... Maar wellicht dat we eerder kunnen, vriend heeft wave 4. Andere vriend ook maar die gaat niet. We zullen wel zien. En anders maar gewoon genieten hé. Kans op oververhitting is dit jaar laagpier87 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:19:
Lekker man! Misschien tot morgen @wisselwerking ... @rolandos582 heeft voor ons vast het parcours al even plat geredendie zal wel in het wedstrijdvak starten...

Vraag trouwens. Voor mijn reserve spul zoek ik een zadeltasje dat niet vast zit aan de zadelpen. Dit omdat ik een dropperpost gebruik. Iemand?
[ Voor 42% gewijzigd door maartend op 15-06-2024 18:06 ]
Blij dat ik m uitgefietst heb, maar met dit soort omstandigheden voor mij niet voor herhaling vatbaar, denk ik….
Dit was de laatste keer voor mij... Geen bartje weer
Ortlieb Micro Twomaartend schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:13:
Vraag trouwens. Voor mijn reserve spul zoek ik een zadeltasje dat niet vast zit aan de zadelpen. Dit omdat ik een dropperpost gebruik. Iemand?
Ik weet niet wat voor reserve spul je allemaal in gedachten hebt, maar voor een hoop dingen zijn tegenwoordig andere oplossingen te vinden. Framestraps bijvoorbeeld voor banden en multitools in bidonhouders of je stuurpen. Zitten niet in de weg met je dropper en zijn goed toegankelijk. Misschien een idee om daarvan de opties ook eens te bekijken.maartend schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:13:
Net weer een rondje Amerongen (ligt paar 100, onverharde, meter van mijn slaapplek). Wordt steeds leuker. Ga er nu al harder door, begin ook meer aan mijn nieuwe fiets te wennen. Zeker op die heerlijke flows, ok ik vlieg soms bijna uit de bocht En met meer fun. Lag er goed bij, hooguit wat drukker.
Even 2 voorbeelden maar er is veel meer
stem multitool
Framestrap
[ Voor 11% gewijzigd door ZanielGa op 16-06-2024 17:32 ]
Dus zaterdagochtend vol frisse tegenzin (ik had al meegekregen hoeveel het in de nacht had geregend) opgestaan en op de fiets (door de regen) naar Ees. Wel een iets kortere route gekozen dan aanvankelijk de bedoeling was (toch nog 33,5km). Uiteraard op de heenweg al nat geregend. Dus een goed begin. Bij de start nog even snel het stuurbordje opgehaald en toen kon het modderfestijn beginnen.
Wat mij opviel is dat in wave 5 er erg rustig gereden werd, ook waar je wel hard kon. Maar goed, ik was voor de gezelligheid mee. Na ongeveer 40km zat mijn fietsvriend er wel redelijk doorheen. Dus even wat Maurten er in, en toen ging het weer wat beter. Op ongeveer 15km voor Zuidlaren kreeg de fietsvriend last van zijn knie (waarschijnlijk al wel eerder). Dit werd steeds erger, dus bij Zuidlaren is hij toch maar afgestapt.
Vanaf Zuidlaren ben ik vervolgens op eigen tempo door gaan fietsen. Voordeel was dat het parkoers vanaf Zuidlaren ook wel beter was (op wat uitzonderingen na). Wel veel oponthoud op de singletracks. Veel mensen die als halve zombies aan het peddelen waren.
Uiteindelijk net voor 1900u binnen. Toen even een bordje past en weer op de fiets naar huis gestapt. Uiteraard op de terugweg in de regen. Uiteindelijk met 266km weer thuis.
Mooi dagje wel. En het blijft bijzonder om het afzien van andere mensen te observeren. In het begin zijn er nog wel praatjes, maar na gelang de dag vordert droogt dat behoorlijk op.
Heb ook beide gereden, het heeft allebei wel wat. Goed voor je iets is het in ieder geval nietpier87 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:38:
Heb hem nu 2 keer gereden, vorig jaar en dit jaar. Vorig jaar extreem droog, nu extreem nat... maar ik ben er over uit...
Dit was de laatste keer voor mij... Geen bartje weer

Lezyne Road Caddymaartend schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:13:
Net weer een rondje Amerongen (ligt paar 100, onverharde, meter van mijn slaapplek). Wordt steeds leuker. Ga er nu al harder door, begin ook meer aan mijn nieuwe fiets te wennen. Zeker op die heerlijke flows, ok ik vlieg soms bijna uit de bocht En met meer fun. Lag er goed bij, hooguit wat drukker.
ik gebruik dat met dropper.
Respect en enigszins jaloers. Ik zou er met 100 al doorheen zitten laat staan 266 km op de mtb.wisselwerking schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:28:
Ik heb gisteren ook de Bartje 200 gereden.
Uiteindelijk net voor 1900u binnen. Toen even een bordje past en weer op de fiets naar huis gestapt. Uiteraard op de terugweg in de regen. Uiteindelijk met 266km weer thuis.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik heb ze hier hangen aan het voorwiel met SteadyRack. Bevalt me hier prima.J-M-T schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:06:
In mijn schuur heb ik beperkte ruimte en zou ik graag de MTB ophangen aan het achterwiel met het stuur naar beneden. Ik lees wel eens dat dit niet goed is voor het hydraulische remsysteem, zijn daar hier nog meningen over?
Hier hangt alles aan de voorwielen, als de remmen goed ontlucht zijn kan dat geen problemen opleveren. Voor de vering, als de seals goed zijn ook veen probleem . Achterdempers zitten ook recht of op zijn kop in verschillende fietsenJ-M-T schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:06:
In mijn schuur heb ik beperkte ruimte en zou ik graag de MTB ophangen aan het achterwiel met het stuur naar beneden. Ik lees wel eens dat dit niet goed is voor het hydraulische remsysteem, zijn daar hier nog meningen over?
Het is niet goed voor de olie in je voorvork als je seals een beetje lekken kan ik uit ervaring zeggenJ-M-T schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:06:
Respect voor iedereen die hem gereden heeft
https://www.12gobiking.nl...seat-pack-pro-qc-zadeltasmaartend schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:13:
Die zit aan je zadel en is afneembaar. Op mijn hardtail vind ik het ideaal, maar voor de fully heb ik toch een frame strap gekocht omdat met de dropper naar beneden het achterwiel toch regelmatig tegen de zadeltas aan kwam.
Was het juist niet zo dat je dat kunt voorkomen door de foam ringen in de vorken regelmatig met olie te doordrenke. En dat gebeurt als je de fiets op zijn kop of verticaal houdthenri86 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:54:
[...]
Het is niet goed voor de olie in je voorvork als je seals een beetje lekken kan ik uit ervaring zeggen
[ Voor 4% gewijzigd door jwstoop op 17-06-2024 09:40 ]
Hier hangen ze al tijden aan de voorwielen, Mijn vraag is dus nu of het problemen oplevert als ik deze aan het achterwiel op hang, wellicht was ik niet duidelijk.Prulleman schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:31:
[...]
Hier hangt alles aan de voorwielen, als de remmen goed ontlucht zijn kan dat geen problemen opleveren. Voor de vering, als de seals goed zijn ook veen probleem . Achterdempers zitten ook recht of op zijn kop in verschillende fietsen
Ik kan me voorstellen dat de afdichting van het remreservoir anders belast wordt, of inderdaad de seals van de vering. Maar als het geen probleem oplevert, erg fijn!
nee hoor, dat maakt niks uitJ-M-T schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:17:
[...]
Hier hangen ze al tijden aan de voorwielen, Mijn vraag is dus nu of het problemen oplevert als ik deze aan het achterwiel op hang, wellicht was ik niet duidelijk.
Ik kan me voorstellen dat de afdichting van het remreservoir anders belast wordt, of inderdaad de seals van de vering. Maar als het geen probleem oplevert, erg fijn!
[ Voor 98% gewijzigd door Sosua op 17-06-2024 09:48 ]
Waar je tegen aan kan gaan lopen met de fiets aan het achterwiel is dat lucht die eventueel in de remleidingen zit naar de klauw kan stijgen. Er zou geen lucht in de remmen moeten zitten, maar vaak zit er toch wat in. Kan dan zijn dat als je gaat rijden je eerst totaal geen remdruk hebt. Kan erg vervelend zijn. Kan je dan "fixen" door even je remmen een paar keer te pompen maar dat zal terug blijven komen tot je er met een goeie bleed alle lucht uit haalt.J-M-T schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:06:
Zo, weer helemaal hersteld en terug van een top weekend Bike Trophy in de Ardennen.rodiee schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:04:
[...]
Is wel waar. Ga er maar vanuit dat het een natte blubberbende is. Vorig jaar meerdere marathons gedaan in de ardennen en allemaal met veel modder.
Op vrijdag lag de route er redelijk tot goed bij maar van vrijdag op zaterdagnacht veel regen bijgevallen. De zaterdagrit was leuk maar zoveel moeten lopen door de modder/klei, als je eenmaal stilstond was het moeilijk weer op te stappen. Ook sommige afdalingen waren niet te doen door de gladde rotsen (off camber afdalingen waren een drama).
Het klimmen in de Ardennen is echt iets anders als wat wij 'gewend zijn' met de rondjes in Brabant plus wat uitstapjes in Nijmegen en Rhede).
Het smaakt naar meer en voor de rest was de organisatie (ondanks het soms slechte weer) gewoon top geregeld. Ook het feest op zaterdag was super
Nu weer aangemeld voor volgend jaar. Tussendoor toch nog maar eens een ritje in de Ardennen plannen en trainen op die klimmetjes
Late reactie: Op de MTB rij ik met flat pedals dit kan ik evt combineren met waterdichte sokken. Eigenlijk nog niet in mijn wielerschoenen geprobeerd, maar zou ook wel eens chill kunnen zijnSosua schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:09:
[...]
Zat toevallig nog te kijken naar overschoenen. Regen met 12gr in de ochtend is wel een beproefd recept voor onderkoeling.
Even uitpluizen wat er aangetrokken moet worden.
Dat stuk vanaf het vakantie park is zoooooo saai!
[ Voor 17% gewijzigd door joint_me op 18-06-2024 15:01 ]
Hello fellow humans
Viel me wel op dat veel mensen geen idee hebben hoe ze door een modderstrook moeten fietsen. Heb er veel om zien vallen die uit paniek niet uit hun klikkers kwamen. Ik heb nergens af hoeven stappen, gewoon rustig aan doen, blijven zitten, lichter verzetje en kijken waar je naar toe wilt. Die wielen banden vanzelf grip.
Ook dit jaar zeg ik weer dat ik hem nooit meer ga rijden, maar sta waarschijnlijk volgend jaar wel weer aan de start
Dit! Reed af en toe bijna tot mn assen door de bagger. Voor wie het leuk vind heb ik nog een opname vanuit mn gopro van de rit op YouTube staan.Rudolf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:10:
Zondag ook Bartje de 200 gefietst. Vorig jaar ook. Beide edities hadden wel iets. Ik vond hem vorig jaar lichamelijk zwaarder vanwege de warmte, dit jaar vooral mentaal. Was ook wel iets beter getraind denk ik. Bij 60km had ik echt effe een dip. Vanaf de laatste pauze werd het eigenlijk pas mooi en hebben we nog flink gas gegeven.
Viel me wel op dat veel mensen geen idee hebben hoe ze door een modderstrook moeten fietsen. Heb er veel om zien vallen die uit paniek niet uit hun klikkers kwamen. Ik heb nergens af hoeven stappen, gewoon rustig aan doen, blijven zitten, lichter verzetje en kijken waar je naar toe wilt. Die wielen banden vanzelf grip.
Ook dit jaar zeg ik weer dat ik hem nooit meer ga rijden, maar sta waarschijnlijk volgend jaar wel weer aan de start
Zijn er echt vergelijkbare tours qua aantal rijders in Nederland? Ik weet dat er een aantal 200km tochten zijn maar of die net zo leuk zijn vraag ik me af.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic