Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 16:34

EraZor

Don't mention the war

rodiee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:59:
Video gemaakt van de Bartje 200. Zware omstandigheden met veel modder, diepe plassen en regen, maar gelukkig ook heel af en toe een zonnetje en droge singletracks. 200 kilometers afgelegd en ondanks kapotte trapper geeindigd op plek 293 van de 1152 deelnemers.
[YouTube: Bartje 200 2024 // 200 km MTB Marathon]
Ah, zag 'm al op t forum van mountainbike.nl. Nice! Sterker nog: 1483 deelnemers, volgens mylaps....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:09
Ik was vandaag weer op de mtb Sleen route aan het fietsen. Wel jammer om de te zien dat na Bartje 200 er nu overal drink en gel verpakkingen in het bos langs de route liggen. Nu heb ik ze niet perse direct zien neergooien. Maar trek een (logisch?) verband.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
LordSinclair schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:42:
Ik was vandaag weer op de mtb Sleen route aan het fietsen. Wel jammer om de te zien dat na Bartje 200 er nu overal drink en gel verpakkingen in het bos langs de route liggen. Nu heb ik ze niet perse direct zien neergooien. Maar trek een (logisch?) verband.
Geef mensen een startnummer en ze kunnen zich niet meer gedragen... ;(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51
Dus, dan heb je eind februari een mountainbike gekocht en ga je in juni naar Zwitserland. Wat doe je dan? Dan gaat dat ding mee en sta je in plaats van bovenop de lokale vuilnisbelt ineens op 2200m in de Alpen tussen de besneeuwde pieken.* 8) Hieronder wat van mn ervaringen en wat random kiekjes voor de liefhebbers.

*Kleine voetnoot hierbij; Ja, ik ben dus een totale mountainbike noob. Maar de alpen / bergsport zijn zeker niet nieuw voor me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70hrF2gZXu8cAQpl5VjaySnN2K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXkSdItv95DLFM0IHDQtRhXI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was in Nederland laatst 2x op dezelfde rit "over the handlebars" gegaan, dus het vertrouwen was er nog niet weer helemaal maar overal zonder brokken beneden gekomen. Kwestie van je grenzen kennen en niet te trots zijn af en toe een stukje te lopen. O-)

Wat ik vooral gedaan heb is klimmen over asfalt en dalen via gravel / single track. Een paar kortere rondjes, 1x 1000 en 1x net geen 1300 hoogtemeter op een dag. (Bikepark heb ik lekker links laten liggen, dat heb ik jaaaren terug een keer in Winterberg gedaan met een gehuurde fully maar dat is niet mijn ding.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mvFxz9SAGUYhkVNqXbvKjbHy1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXQ86miA792YtAmnOx6N5Y1F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boJXVBCrGMcN_w6oyB00BCyWXZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udcKWx6z7WM4HFCQSv3uh2M9.jpg?f=fotoalbum_large

Bij klimmen over wegen kwam ik met 32/50 wel uit, maar ik heb toch aardig wat stukken op granny gear gereden. Als je echt single tracks omhoog wil lijkt 30 (of nog kleiner?) voor me wel het overwegen waard.

Nadat ik bij die eerder genoemde valpartij thuis bijna mn telefoon gesloopt had heb ik een wat lullig, maar functioneel stuurtasje van Amazon geplukt. Bij kortere ritten kon daar alles in en op mn langste rit heb ik ook nog een zadeltasje meegepakt. (Die had ik al liggen).

Ook was ik heel blij dat ik (bij gebrek aan een dropper) voor vertrek nog een quick release op mn zadelpen gezet heb. Dat was bij de langere afdalingen wel echt heel fijn.

Multitool en EHBO setje was ik ook blij mee. Ik heb ze niet nodig gehad maar het is daar in juni duidelijk nog soort van tussenseizoen. Ik kwam weinig volk tegen onderweg, dus beter zorg je dat je voorbereid bent.

Qua gear heb ik verder niet het idee dat ik iets gemist heb... Hoewel je je natuurlijk af kan vragen of een XC hardtail nou echt de meest geschikte fiets is voor de Alpen. :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raOGT2OLVJbbF1wd2YkooIDNHOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voAg5sROMFnTixXGxQQ9u8ZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjIapKQdzwDSC2mXQ1k7v6_2khs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dY7dEBdOt2fUhfGxdLaDhJb.jpg?f=fotoalbum_large

Qua gewichtsbesparingen heb ik de afgelopen maanden ook nog de Judy Silver vork vervangen door een 32 FOX Step Cast van Marktplaats en de Powerspline crank door een Carbon Truvativ Stylo uit de uitverkoop. Maargoed, dat is beide meer in de categorie “omdat het kan” dan dat het echt nodig was. :+

Inmiddels zit ie onder de 11 kilo, wat volgens mij best wel netjes is zonder echt aan de high end spullen te gaan. Volgens mij heb ik alle onderdelen waar 100en grammen te schaven zijn ondertussen ook wel gehad, dus ik verwacht dat het hier ook wel een beetje bij blijft. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Charly schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:52:
Dus, dan heb je eind februari een mountainbike gekocht en ga je in juni naar Zwitserland. Wat doe je dan? Dan gaat dat ding mee en sta je in plaats van bovenop de lokale vuilnisbelt ineens op 2200m in de Alpen tussen de besneeuwde pieken.* 8) Hieronder wat van mn ervaringen en wat random kiekjes voor de liefhebbers.

*Kleine voetnoot hierbij; Ja, ik ben dus een totale mountainbike noob. Maar de alpen / bergsport zijn zeker niet nieuw voor me.

[Afbeelding]

Ik was in Nederland laatst 2x op dezelfde rit "over the handlebars" gegaan, dus het vertrouwen was er nog niet weer helemaal maar overal zonder brokken beneden gekomen. Kwestie van je grenzen kennen en niet te trots zijn af en toe een stukje te lopen. O-)

Wat ik vooral gedaan heb is klimmen over asfalt en dalen via gravel / single track. Een paar kortere rondjes, 1x 1000 en 1x net geen 1300 hoogtemeter op een dag. (Bikepark heb ik lekker links laten liggen, dat heb ik jaaaren terug een keer in Winterberg gedaan met een gehuurde fully maar dat is niet mijn ding.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij klimmen over wegen kwam ik met 32/50 wel uit, maar ik heb toch aardig wat stukken op granny gear gereden. Als je echt single tracks omhoog wil lijkt 30 (of nog kleiner?) voor me wel het overwegen waard.

Nadat ik bij die eerder genoemde valpartij thuis bijna mn telefoon gesloopt had heb ik een wat lullig, maar functioneel stuurtasje van Amazon geplukt. Bij kortere ritten kon daar alles in en op mn langste rit heb ik ook nog een zadeltasje meegepakt. (Die had ik al liggen).

Ook was ik heel blij dat ik (bij gebrek aan een dropper) voor vertrek nog een quick release op mn zadelpen gezet heb. Dat was bij de langere afdalingen wel echt heel fijn.

Multitool en EHBO setje was ik ook blij mee. Ik heb ze niet nodig gehad maar het is daar in juni duidelijk nog soort van tussenseizoen. Ik kwam weinig volk tegen onderweg, dus beter zorg je dat je voorbereid bent.

Qua gear heb ik verder niet het idee dat ik iets gemist heb... Hoewel je je natuurlijk af kan vragen of een XC hardtail nou echt de meest geschikte fiets is voor de Alpen. :Y)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua gewichtsbesparingen heb ik de afgelopen maanden ook nog de Judy Silver vork vervangen door een 32 FOX Step Cast van Marktplaats en de Powerspline crank door een Carbon Truvativ Stylo uit de uitverkoop. Maargoed, dat is beide meer in de categorie “omdat het kan” dan dat het echt nodig was. :+

Inmiddels zit ie onder de 11 kilo, wat volgens mij best wel netjes is zonder echt aan de high end spullen te gaan. Volgens mij heb ik alle onderdelen waar 100en grammen te schaven zijn ondertussen ook wel gehad, dus ik verwacht dat het hier ook wel een beetje bij blijft. O-)
Beste upgrade is in de vorm van extra grammen: een dropper.

Je remleiding moet je wel even binnendoor halen, nu is dit een mooie catchloop.

En wat heb je allemaal bij joh? Geen camelbak op je rug denk ik dan? Maar dat gewicht aan je stuur lijkt me niet bevorderlijk voor de handling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
bbbrumbrum schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Beste upgrade is in de vorm van extra grammen: een dropper.

Je remleiding moet je wel even binnendoor halen, nu is dit een mooie catchloop.

En wat heb je allemaal bij joh? Geen camelbak op je rug denk ik dan? Maar dat gewicht aan je stuur lijkt me niet bevorderlijk voor de handling.
Goeie tip van die remleiding. Thx!

Geen rugzak inderdaad, dat stuurtasje is maar een klein ding hoor. Daar merk je niks van, ik niet iig. In basis voor;
- Telefoon
- Paar repen
- Mini pompje

Op die langere tocht had ik ook nog:
- Een banaan en een stokbroodje :9
- Binnenbandje / bandenlichters (Als back up. in principe zijn mn banden tubeless, maar ook daar heb ik dus nog niet zo veel ervaring mee. Misschien een beetje overdreven achteraf)
- Ik wou ruimte voor een extra laag / lange jersey... Die ik uiteindelijk toch thuis gelaten heb omdat het bij vertrek al zo warm was dat ik het wel geloofde. (Toen zat die tas al op mn fiets en heb ik hem laten hangen, anders had de rest ook wel in mn jersey gepast.)

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 24-06-2024 07:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:09
Niks is zo veranderlijk als het weer in de bergen, of zelfredzaamheid als je in de problemen komt. Dus ondanks dat je wel iets mee neemt is het eigenlijk veel te minimalistisch om jezelf een paar uur te kunnen redden als het weer om slaat en je niet meer verder kunt en de hulpdiensten niet direct de berg op sprinten om je te helpen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

Sherlock

No Shit

Weet iemand heel toevallig de backsweep van het stuur van mijn Grand Canyon 8? Ik denk dat ik wel net een slagje meer wil, maar dan moet ik natuurlijk eerst weten wat ik nu heb... Met Canyon heb ik al wel gechat, dat antwoord moesten ze me schuldig blijven. Ze hebben het wel naar de technische dienst gestuurd en misschien dat ik daar nog een antwoord van krijg.

De info die ik wél heb:
Iridium flatbar
Diamater klemming 31,8mm
Breedte: 740mm (origineel; ik heb hem zelf iets ingekort)
Rise: 5mm

Edit: uiteraard krijg je dan vlak na het posten antwoord; backsweep is 9 graden. Dat is meer dan ik eigenlijk gedacht had.

[ Voor 11% gewijzigd door Sherlock op 24-06-2024 15:31 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:09
LordSinclair schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:21:
Niks is zo veranderlijk als het weer in de bergen, of zelfredzaamheid als je in de problemen komt. Dus ondanks dat je wel iets mee neemt is het eigenlijk veel te minimalistisch om jezelf een paar uur te kunnen redden als het weer om slaat en je niet meer verder kunt en de hulpdiensten niet direct de berg op sprinten om je te helpen.
In een topic waar het toch vooral gaat over 'boswielrennen' of vooraf uitgezette routes denk ik dat dit terecht benoemd wordt. Verdiep je in de materie als je van het bos naar de 'vrije bergen', niet zijnde bikepark, gaat.

Alles hangt af van route en omstandigheden, maar een midlayer en regenjas zijn m.i. toch wel minimum. In het bergsport- en wandeltopic is het veelvuldig besproken.

Overigens ben je met een fiets wel mobieler dan te voet en dus sneller in veiligheid, maar de basis blijft hetzelfde.

Een topic waar ik al tijden met plezier meelees en veel heb geleerd overigens, waarvoor dank!

[ Voor 5% gewijzigd door monkey7 op 24-06-2024 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
monkey7 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:26:
[...]
In een topic waar het toch vooral gaat over 'boswielrennen' of vooraf uitgezette routes denk ik dat dit terecht benoemd wordt. Verdiep je in de materie als je van het bos naar de 'vrije bergen', niet zijnde bikepark, gaat.

Alles hangt af van route en omstandigheden, maar een midlayer en regenjas zijn m.i. toch wel minimum. In het bergsport- en wandeltopic is het veelvuldig besproken.

Overigens ben je met een fiets wel mobieler dan te voet en dus sneller in veiligheid, maar de basis blijft hetzelfde.

Een topic waar ik al tijden met plezier meelees en veel heb geleerd overigens, waarvoor dank!
Mja. Nou is "wat neem je mee" in mijn ervaring ook wel bij uitstek een onderwerp waar men in de bergsport nooit over uitgel*ld raakt. :P

IMO is er een hoop prima als je maar een bewuste keuze maakt en nadenkt over wat je gaat doen, wat de consequenties zijn als er iets mis / stuk gaat en wat je eventuele exits zijn als het tegenvalt (weer of anderszins). Shell en tussenlaagje zijn daarbij ook voor mij het uitgangspunt, maar in dit geval heb ik daar obv de omstandigheden en route van afgeweken.

Daarbij is het absoluut goed je te beseffen dat de Alpen niet de Veluwe zijn en je uitrusting en gedrag daar op aan te passen. (Vandaar ook de opmerking in mijn post dat het voor mij geen onbekend terrein is, ik wou niet de indruk wekken dat het een goed idee is een fiets te kopen en vervolgens vol yolo de Alpen in te trekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Klein beetje oftopic maar laatst was er bij San Francisco toch ook een man verdwaald, die zou een paar uurtjes gaan wandelen in de Santa Cruz mountains maar werd 10 dagen later pas gevonden.

Die man had achteraf gezien dus ook veel te weinig meegenomen. Hij was ook 'een ervaren wandelaar', maar niet als zodanig uitgerust dus.

https://www.rtl.nl/nieuws...n-dronk-4-liter-water-dag
https://www.ad.nl/bizar/a...uit-mijn-schoen~a58f8410/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Sherlock schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:26:
Klein beetje oftopic maar laatst was er bij San Francisco toch ook een man verdwaald, die zou een paar uurtjes gaan wandelen in de Santa Cruz mountains maar werd 10 dagen later pas gevonden.

Die man had achteraf gezien dus ook veel te weinig meegenomen. Hij was ook 'een ervaren wandelaar', maar niet als zodanig uitgerust dus.

https://www.rtl.nl/nieuws...n-dronk-4-liter-water-dag
https://www.ad.nl/bizar/a...uit-mijn-schoen~a58f8410/
En? Je punt hiermee is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Charly schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:41:
[...]
En? Je punt hiermee is? :?
Mijn punt was dat mensen vaak denken dat het allemaal wel meevalt en dat je beter iets te veel mee kunt nemen dan te weinig.

[ Voor 38% gewijzigd door Sherlock op 25-06-2024 13:13 . Reden: Herschreven om iets minder de stijl van Charly te kopiëren. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:05
@Charly had wel EHBO set bij, dat is al meer dan de meeste locals hier meenemen. Er is verschil in backcountry en gewoon een MTB rondje fietsen. Overdrijven is ook een vak.

Probleem is eerder dat veel mensen de bergrettung apps niet hebben of niet op speeddial hebben. Heb daar al een keer een chopper mee onscene gehad in 15 minuten nadat iemand op een boom geklapt was.

Zulke freakstories zijn niet echt representatief. Afgelopen jaar liep er een beer in hartje Arco, en vallei ernaast is een jogger gedood op loop afstand van huis...Dus ook maar bearspray mee dan? De trails in Dolomiti Bikepark heten niet voor niks Bear-trails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Nouja, je ziet. Het gaat van @bbbrumbrum "wat heb je allemaal bij joh" naar @Sherlock die het duidelijk te weinig vindt. Uiteindelijk kun je het (zeker online) toch nooit iedereen naar de zin maken.

ergo;
Charly schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Mja. Nou is "wat neem je mee" in mijn ervaring ook wel bij uitstek een onderwerp waar men in de bergsport nooit over uitgel*ld raakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Mijn Orbea Alma M30 heeft voor en achter een Rekon Race in 2.35

Wat is achter nou een geschikte allround band die sneller rolt als de Rekon Race en vergelijkbaar is met een Racing Ralph?

Ik vind het Maxxis XC gamma behoorlijk ondoorgrondelijk met dito site.

Ikon? Aspen? Aspen ST? Rekon Race behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:28
De meest vergelijkbare band met de Racing Ralph zou naar mijn inszien de Rekon Race zijn. Zeer vergelijkbare type noppen. Als je echt een lichter rollende band wil dan is de Aspen of Aspen ST waarschijnlijk de beste keus waar mijn voorkeur dan zou gaan naar de gewone Aspen omdat je toch iets meer nop nog hebt.
[Edit 2] Ik zie op internet dat daar de keus dan vaak ligt bij de Rekon Race achter en Aspen voor. Had ik niet verwacht.

Hoe de Ikon zich nou verhoudt tot de Rekon Race heb ik geen idee. Er lijkt in die 2 toch behoorlijke overlap te zitten.

Maar als ik jou was en je gewoon de standaard Nederlandse rondjes rijdt zou mijn persoonlijke keus bij de banden blijven die je momenteel hebt. Dat is gewoon een goede allround band waar je overal goed mee uit de voeten kan.

[edit] Maar niets stopt je om banden merken ook te mixen. Enige wat je kan krijgen is dat je de stijl politie op je dak krijgt, maar als je hard rijdt zien ze het toch niet.

[ Voor 17% gewijzigd door ZanielGa op 26-06-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:05
Ikon is wat zwaarder dan de Rekon Race. Aspen zou een mooie combi zijn. Of Racing Ralph + Racing Ray erop leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zijn er mensen met ervaring met mountainbiken in (midden-) Zweden? Ga er deze zomer heen met het gezin en neem de mountainbikes mee. Ben op zoek naar routes of een routeplanner die daar een beetje betrouwbare en begaanbare routeinformatie heeft.

Met Komoot of Strava kan ik er wel wat tekenen, maar ik wil voorkomen dat ik teveel hike-a-bike achtige stukken in de routes opneem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kjelddy1
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Zelf geen ervaring met mountainbiken in Zweden , maar genoeg gewandeld en gefietst/gegraveld en kan je https://www.naturkartan.se/nl/ van harte aanraden. Specifiek de MTB filter. De fietsfilter zal je ook genoeg routes geven maar dat is vaak eerder gravel dan echt MTB paden. Er is ook een App voor iOS en Android. Verschilt per locatie wel hoe uitgebreid de beschrijvingen zijn van de routes. Hoogteprofiel is wel altijd beschikbaar.
Dit is dé website waarvan de informatie over recreatie in de natuur vanuit de lokale overheden wordt geüpload. Gebruik vooral de filters goed want soms toont de kaart te veel informatie.

De namen van specifieke routes kan je ook verder helpen met meer informatie over die route. Vaak is er meer informatie maar staat dat (nog) niet op naturkartan maar bijvoorbeeld wél op de site van de desbetreffende gemeente/provincie/toeristenbureau. Bijvoorbeeld deze route zonder beschrijving op Naturkartan met de beschrijving van Visit Värmland.

De standaard achtergrond kaart is ook de officiële topografische kaart van Zweden waar elk huis, oprit en bosweggetje op staat.

Tip, om een gpx bestand te krijgen .gpx achter de url van de desbetreffende route zetten. Als je vanuit de kaart komt eerst op meer informatie klikken en alles achter de naam van de route uit de url knippen (vanaf en inclusief het vraagteken in de url) en dan de .gpx toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
@kjelddy1 Grandioos! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:42
Willen met 4man begin september een weekendje mtb-en rond Gulpen.
Maar is Roompot Gulpen een goeie uitvalsbasis?
Kennen mensen het toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 12:27

steel123

Cryman9

Lensent schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:39:
Mijn Orbea Alma M30 heeft voor en achter een Rekon Race in 2.35

Wat is achter nou een geschikte allround band die sneller rolt als de Rekon Race en vergelijkbaar is met een Racing Ralph?

Ik vind het Maxxis XC gamma behoorlijk ondoorgrondelijk met dito site.

Ikon? Aspen? Aspen ST? Rekon Race behouden?
De profs rijden met Aspen/Aspen ST, dus die zullen nog wel iets lichter rollen.
Zelf heb ik de Rekon voor en Rekon Race achter, maar het ligt er uiteraard ook aan waar je rijd en hoeveel grip je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
steel123 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:34:
[...]

De profs rijden met Aspen/Aspen ST, dus die zullen nog wel iets lichter rollen.
Zelf heb ik de Rekon voor en Rekon Race achter, maar het ligt er uiteraard ook aan waar je rijd en hoeveel grip je nodig hebt.
De meeste mensen denken dat ze highrollers nodig hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik had afgelopen vakantie mijn Trek E-caliber mee en niet mijn Cannondale Scalpel.

In het kort, ik ben om.

Mijn vraag ; Mijn cannondale Sclapel is het laatste 26 Inch carbon ding, 3x10 XT, XT schijf, Lefty, bladiebladiebladiebla. Zou ik daar nog iets voor kunnen vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
maartend schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:17:
Ik had afgelopen vakantie mijn Trek E-caliber mee en niet mijn Cannondale Scalpel.

In het kort, ik ben om.

Mijn vraag ; Mijn cannondale Sclapel is het laatste 26 Inch carbon ding, 3x10 XT, XT schijf, Lefty, bladiebladiebladiebla. Zou ik daar nog iets voor kunnen vangen?
Nauwelijks. Moet je echt een liefhebber vinden. Ik schat 250-350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Fedde schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Nauwelijks. Moet je echt een liefhebber vinden. Ik schat 250-350 euro.
Thnx.

Is zelfs iets meer dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:30
Zijn de nieuwe derailleur wieltjes voor de nieuwe XX Eagle nu helemaal van aluminium gemaakt, of alleen de binnenkant en is de buitenkant nog steeds van kunststof?

Afbeeldingslocatie: https://images.performancebike.com/cdn-cgi/image/f=auto,width=950/images/large/bikes/sram/11.7518.104.008.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:37:
Zijn de nieuwe derailleur wieltjes voor de nieuwe XX Eagle nu helemaal van aluminium gemaakt, of alleen de binnenkant en is de buitenkant nog steeds van kunststof?

[Afbeelding]
Ken ze niet maar 99% zeker dat de buitenkant nog steeds kunststof is, aluminium derailleurwieltjes maken namelijk een tering herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 12:34

WoBBeL

*zwaai*

Iemand ervaring met het laten reviseren van een Bosch middenmotor? Mijn eMTB heeft nu met 4400km speling op de trapas. Nu vind ik allemaal adresjes online maar kan er verder weinig over vinden. Betreft een Performance Line CX (BDU4).

[ Voor 9% gewijzigd door WoBBeL op 30-06-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GoldenSample schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:07:
[...]

Ken ze niet maar 99% zeker dat de buitenkant nog steeds kunststof is, aluminium derailleurwieltjes maken namelijk een tering herrie.
Ervaring mee? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vaak commentaar op alu wieltjes en wel eens iemand mee tegengekomen en daar maakte het idd ook een tering herrie.

Waar ben je precies naar opzoek? Als je ze haalt, zorg dan dat het niet gewoon 6xxx aluminium is, dat slijt namelijk zo onder je vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

McLambo

MTB Junky

Mogelijk hebben jullie tips voor het volgende:

Iets meer dan een jaar geleden ontving ik mijn fiets terug van de fabrikant nadat het frame vervangen was, en als onderdeel van een onderhoudsbeurt ook de cassette, ketting, chainring en pulleys vervangen waren.

Ik was de fiets toen meer dan 2 maand kwijt, dus dolgelukkig dat hij weer terug was ben ik er weer opgesprongen en lekker gaan fietsen. Hij fietste overigens perfect.

Nu 13 maanden en heel wat kilometers later heb ik de ketting en pulleys vervangen, slijtage tegen de 0,75% aan.
Toen pas viel mij op dat de B-tension helemaal verkeerd stond (het gaat hier om een Shimano XT RD-M8100 SGS Derailleur).

Volgens de handleiding deze afgesteld met het streepje op de cage, dat uitgelijnd moet worden met de tanden van het 51 tandwiel.

Resultaat: schakelt voor geen meter!
Bij een aantal versnellingen merk ik dat het opvolgende of onderliggende tandwiel de ketting al wil meenemen, en op een tweetal punten op de cassette (ik meen tussen tandwiel 5 en 6) schakelt het echt als een 'KLUNK' je ziet dan ook dat de ketting eigenlijk niet goed op opvolgende tandwiel op rolt, en als gevolg schiet de trapper dan ook een stukje door.

Ik heb de hele setup nog een keer doorgelopen, maar uiteindelijk de b-tension maar weer terug gedraaid zoals die ongeveer stond; dit verbeterde het schakelen in het algemeen, behalve tussen tandwiel 5 en 6 op de cassette, dat gaat nog steeds klunky.

Ik heb her overigens nu een SLX ketting opliggen i.p.v XT, maar ik heb er met deze fiets al vaker een slx ketting op gehad, en dat ging toen zonder problemen.
D-pad lijkt nog kaarsrecht, derailleur zelf; geen idee hoe ik dat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GoldenSample schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:24:
[...]

Vaak commentaar op alu wieltjes en wel eens iemand mee tegengekomen en daar maakte het idd ook een tering herrie.

Waar ben je precies naar opzoek? Als je ze haalt, zorg dan dat het niet gewoon 6xxx aluminium is, dat slijt namelijk zo onder je vandaan.
Ik twijfelde tussen nieuwe XX1 x12 derailleurwieltjes en de alu's van Hope. Zelfde prijs.

Nog een andere vraag. Mijn tubeless achterband verliest druk, sealant toevoegen heeft helaas geen effect. Nu ga ik mijn achterband maar vervangen maar wil ik een compressor kopen om de band op de velg te laten ploppen. Dit werkte de laatste keer helaas niet met alleen de pomp. Iemand een tip voor een goedkope compressor? Ga hem nergens anders voor gebruiken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@McLambo Is het fully of hardtail? Fullies moet je op Sag afstellen. Voor de rest te weinig info om nog wat te zeggen.
Maar kan van alles zijn. Ik had bv een 10spd ketting op 11 spd cassette op een nwe fiets. Dat gaf zelfde probleem, niet perfect af te stellen natuurlijk. Echter je controleert dat pas laat, want je verwacht niet dat dat niet de juiste is.

@Strider Ik gebruik een booster pomp. Ik heb deze: Topeak Booster Joe Blow Afbeeldingslocatie: https://static.modernbike.com/144/thumb_2126251809_20170307031732.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 01-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:39
Strider schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Iemand een tip voor een goedkope compressor? Ga hem nergens anders voor gebruiken.
Weet niet deze werkt voor tubeless? Wel cheap in elk geval

https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100365347

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 01-07-2024 12:11 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
zonder tank, halen veel goedkopere pompjes niet het benodigde debiet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
McLambo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:35:
Mogelijk hebben jullie tips voor het volgende:

Iets meer dan een jaar geleden ontving ik mijn fiets terug van de fabrikant nadat het frame vervangen was, en als onderdeel van een onderhoudsbeurt ook de cassette, ketting, chainring en pulleys vervangen waren.

Ik was de fiets toen meer dan 2 maand kwijt, dus dolgelukkig dat hij weer terug was ben ik er weer opgesprongen en lekker gaan fietsen. Hij fietste overigens perfect.

Nu 13 maanden en heel wat kilometers later heb ik de ketting en pulleys vervangen, slijtage tegen de 0,75% aan.
Toen pas viel mij op dat de B-tension helemaal verkeerd stond (het gaat hier om een Shimano XT RD-M8100 SGS Derailleur).

Volgens de handleiding deze afgesteld met het streepje op de cage, dat uitgelijnd moet worden met de tanden van het 51 tandwiel.

Resultaat: schakelt voor geen meter!
Bij een aantal versnellingen merk ik dat het opvolgende of onderliggende tandwiel de ketting al wil meenemen, en op een tweetal punten op de cassette (ik meen tussen tandwiel 5 en 6) schakelt het echt als een 'KLUNK' je ziet dan ook dat de ketting eigenlijk niet goed op opvolgende tandwiel op rolt, en als gevolg schiet de trapper dan ook een stukje door.

Ik heb de hele setup nog een keer doorgelopen, maar uiteindelijk de b-tension maar weer terug gedraaid zoals die ongeveer stond; dit verbeterde het schakelen in het algemeen, behalve tussen tandwiel 5 en 6 op de cassette, dat gaat nog steeds klunky.

Ik heb her overigens nu een SLX ketting opliggen i.p.v XT, maar ik heb er met deze fiets al vaker een slx ketting op gehad, en dat ging toen zonder problemen.
D-pad lijkt nog kaarsrecht, derailleur zelf; geen idee hoe ik dat kan zien.
ik gok toch dat je padje niet helemaal recht is.. een wat stroeflopende kabel zou ook kunnen, maar dat merk je vaak alleen op de kleinste kransjes, dan is de veerspanning het laagst.. mogelijk zie je dit op een andere plek op de cassette als je gaat compenseren met de kabelspanning.

12 speed shimano onderdelen mixen is geen probleem. alleen verschil in prijs, gewicht en soms slijtage.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:22:
[...]

Ik twijfelde tussen nieuwe XX1 x12 derailleurwieltjes en de alu's van Hope. Zelfde prijs.

Nog een andere vraag. Mijn tubeless achterband verliest druk, sealant toevoegen heeft helaas geen effect. Nu ga ik mijn achterband maar vervangen maar wil ik een compressor kopen om de band op de velg te laten ploppen. Dit werkte de laatste keer helaas niet met alleen de pomp. Iemand een tip voor een goedkope compressor? Ga hem nergens anders voor gebruiken.
ik heb deze: https://www.hbm-machines....atW8ovU5rlSBoCRxUQAvD_BwE

geen grote tank, maar voldoende voor tubeless, voor dingen droog blazen etc is de tank vrij snel leeg en dat gaat ben je afhankelijk van de pompkracht.. dan blaast ie nog steeds, maar niet zo krachtig uiteraard...
heb ook niet zoveel plek voor een 50 l tank bv.. die units zijn toch een heel stuk groter en minder makkelijk te verplaatsen..

het is dus ook een beetje een afweging.. maar zoals @Ko.Kane zegt.. een tankje is wel nodig, anders is een goede vloerpomp vaak nog beter.

(als het echt alleen vooor tubeless is, kan je ook een booster pakken, of een pomp met ingebouwde booster).

Let ook op, bij de meeste compressors moet je nog de slang en andere hulpstukken erbij kopen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:27
Afgelopen weekend rondje Valkenburg gedaan.
Leuke route, erg veel klimmen maar daarvoor kom je ook in Zuid - Limburg ;)
Geen single track route maar meer over paden en landweggetjes soms is het lastig omdat er zeker op de klimmen/afdalingen een soort geultje is ontstaan waar je maar moeilijk uitkomt eenmaal erin.

Let wel op als je de afdaling inzet richting valkenburg wordt je via een zijpadje naar het bikepark gestuurd, dit is echter zo dicht gegroeid met brandnetels dat het gewoon pijnlijk is. Ik zou dit overslaan en via de cauberg het bikepark opgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
@Strider Heb wel wat lastige banden gehad met een high pressure - low volume pomp. Deze manier heeft dan steeds geholpen. Je kan altijd nog kijken naar een Booster of Compressor, maar het kan eventueel helpen voor je geld uitgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Andere optie; Tire booster https://www.bike-discount...mpe-schwalbe-tire-booster

Gezien om knap 12/230v Kompressor en Pomp heb vind ik dit een prima (en goedkopere oplossing, geloof dat ik mijne voor 35 euro gekocht heb paar jaar terug).

Kan je ook zelf maken (doe dan wel een veiligheidsbril op als je hem gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 20:38
DeBaroN schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:36:
Willen met 4man begin september een weekendje mtb-en rond Gulpen.
Maar is Roompot Gulpen een goeie uitvalsbasis?
Kennen mensen het toevallig?
Persoonlijk vind ik heel Zuid-Limburg een goede uitvalsbasis. Maar je hebt in Gulpen bijv, ook Europarcs, t is maar net naar wat voor accommodatie je voorkeur uitgaat. Sommige parken hebben nog wel eens gedateerde huisjes maar die zijn dan ook weer iets goedkoper. In Limburg is voor iedere portemonnee wel iets te vinden en qua afstand tot bepaalde routes of beklimmingen idem dito.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:47:
[...]

Nu rijd ik met SPD, maar ik zou wel eens flats willen gaan proberen. Over een maandje of twee volg ik een clinic met drops en jumps en daar adviseren ze ook flats.
Is het voldoende om een setje pedalen te kopen en mijn Adidas gympen te gebruiken om te testen of het iets voor me is, of mis ik dan de echte ervaring en moet ik ook speciale schoenen zoals Five Ten Freerider erbij rochelen?
Afgelopen vrijdag was het zover: het MTB Challenge skills event Jumps, Drops, Burgers en Bier op de Utrechtse Heuvelrug onder leiding van gids Gideon van MTB gids Heuvelrug en gehost door Andre van MTB Challenge
De clinic vond plaats op het oefenterrein van MTB Gids Heuvelrug op Molencaten park Ginkelduin

We waren met 6 deelnemers. Oorspronkelijk zouden er geloof ik 8 meedoen, maar er waren nogal wat afzeggingen. Misschien bang voor te warm weer? Het was uiteindelijk 'maar' 21 graden en droog.

We begonnen na een koffie en introductie met een ludieke warming-up op een redelijk vlak veldje en daarna wat oefeningen op houding met nadruk op de bewegingen die horen bij een jump of drop.

Daarna gingen we het bos in naar het oefen terrein wat daar ligt en begonnen we met drops op een hoogte van 30cm. Hierna ging de ramp omhoog naar 50 cm.
Voor degenen bij wie het goed liep, ging de ramp daarna naar 80 cm. Voor mij helaas niet, ik kreeg mijn timing niet goed en ook trok ik vaak nog teveel aan mijn stuur. In de toekomst nog maar eens een nieuwe cursus volgen?

Daarna gingen we door naar jumps. Dat ging bij mij gelukkig beter, hoewel ik niet de hoogste sprongen maakte ;)

Laatste kwartier konden we vrij rijden over het terrein met oa een 'cork screw' en pumptrack.
Tenslotte hebben we de middag afgesloten met een lekkere burger en een fles (0,0%) bier.

Ik vond het een geslaagde dag met een leuke club mensen, ondanks dat ik de drops nog niet lekker onder de knie had.
Prima begeleiding met directe terugkoppeling op video en een moooie omgeving en prima eigen oefenterrein.

Nadeel was dat mijn fiets steeds erbarmelijker begon te kraken tijdens de clinic, wat ook nog eens enorm afleidde.
Afgelopen zondag heb ik de 2 verbindingen tussen chainstay en seatstay opnieuw vast gezet, de steekas achter schoongemaakt en opnieuw ingevet en de pulley wielen uit mijn deraillleur ontdaan van allerlei gras en rotzooi. Ook nog opnieuw de ketting schoongemaakt en gesmeerd en nu is ie weer stil gelukkig.

Mijn Crank Brother Stamp 1 flats heb ik ondertussen ingeruild voor Shimano PD-GR400. Advies van Crank Brothers was maat L pedalen voor schoenmaat 44 en groter, maar ik vond ze te groot voor mijn maat 44 en ik had ook redelijk vaak een pedaal aan de grond. Stamp 1 in S was moeilijk verkrijgbaar, daarom de Shimano's.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:45
Mogelijk kunnen jullie mij helpen met mijn derailleur hanger, ik heb het gevoel dat mijn derailleur niet helemaal recht hangt.
Dit wil ik dus zelf gaan oplossen door een Derailleur Hanger Alignment Gauge aan te schaffen en een (reserve) hanger.

Alleen weet ik niet zo goed welke hanger ik nu moet komen aangezien er veel opties zijn.. Ik heb een Trek Roscoe 7 model jaar 2023.
Ik kom dan denk ik uit op een van deze 2
https://www.trekbikes.com.../p/36401/?colorCode=black
https://www.trekbikes.com.../p/36402/?colorCode=black

Alleen ik zie ook veel hangers die een stuk goedkoper zijn, maar er weer anders uit zien.
Welke hanger raden jullie aan en maakt het veel uit welke ik neem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzXR2tCY-P7rIrBH73p2TePEteg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wYXGNESBOnE02LBe9FsR5U2.jpg?f=fotoalbum_large
(Ja, de fiets heeft een schoonmaak beurt nodig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:55
mithe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:59:
Alleen ik zie ook veel hangers die een stuk goedkoper zijn, maar er weer anders uit zien.
Welke hanger raden jullie aan en maakt het veel uit welke ik neem?
Vroeger was het zo dat (en voor het grootste deel is het nog steeds zo) is dat bij ieder frame een specifieke derailleurpad hoort en dat je echt alleen dié derailleurpad kan gebruiken. SRAM heeft toen de "Universal Derailleur Hanger" bedacht en probeert die tot "standaard" te verheffen.

Je moet wel echt specifiek een "Universail Derailleur Hanger" hebben, je kan niet zomaar een willekeurige andere hanger nemen, dat past niet op je frame. Maar welke "Universal Derailleur Hanger" je dan neemt maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tom-Z schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:28:
[...]

Vroeger was het zo dat (en voor het grootste deel is het nog steeds zo) is dat bij ieder frame een specifieke derailleurpad hoort en dat je echt alleen dié derailleurpad kan gebruiken. SRAM heeft toen de "Universal Derailleur Hanger" bedacht en probeert die tot "standaard" te verheffen.

Je moet wel echt specifiek een "Universail Derailleur Hanger" hebben, je kan niet zomaar een willekeurige andere hanger nemen, dat past niet op je frame. Maar welke "Universal Derailleur Hanger" je dan neemt maakt niet uit.
En laat je niet afzetten, koop er gewoon 2 bij een van de online shops in Duitsland, 10tje/stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:25
Afgelopen week naar Meijel gereisd om daar de routes Meijel, Liessel en Neerkant te rijden. Ik ben gewend om de routes Brunssum, Landgraaf en Schinveld te rijden en af en toe de Heuvelland routes in Zuid Limburg. Qua zwaarte stelde deze routes niet veel voor (niet erg voor een keer) maar wat heb ik een pret gehad. Heerlijk zo'n volledig aangelegde route waar je met volle vaart door de kombochtjes kan vliegen.

Zag alleen tijdens het schoonmaken van mijn fiets dat mijn schijfrem achter aanloopt, niks van gemerkt tijdens het rijden dus wellicht met vervoer mis gegaan. Een dezer dagen eens kijken of ik dat opgelost krijg. Fiets is net bij de LBS geweest voor een flinke beurt dus niet zo'n zin om daar weer een kapitaal kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tacoos schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Afgelopen vrijdag was het zover: het MTB Challenge skills event Jumps, Drops, Burgers en Bier op de Utrechtse Heuvelrug onder leiding van gids Gideon van MTB gids Heuvelrug en gehost door Andre van MTB Challenge
De clinic vond plaats op het oefenterrein van MTB Gids Heuvelrug op Molencaten park Ginkelduin

We waren met 6 deelnemers. Oorspronkelijk zouden er geloof ik 8 meedoen, maar er waren nogal wat afzeggingen. Misschien bang voor te warm weer? Het was uiteindelijk 'maar' 21 graden en droog.

We begonnen na een koffie en introductie met een ludieke warming-up op een redelijk vlak veldje en daarna wat oefeningen op houding met nadruk op de bewegingen die horen bij een jump of drop.

Daarna gingen we het bos in naar het oefen terrein wat daar ligt en begonnen we met drops op een hoogte van 30cm. Hierna ging de ramp omhoog naar 50 cm.
Voor degenen bij wie het goed liep, ging de ramp daarna naar 80 cm. Voor mij helaas niet, ik kreeg mijn timing niet goed en ook trok ik vaak nog teveel aan mijn stuur. In de toekomst nog maar eens een nieuwe cursus volgen?

Daarna gingen we door naar jumps. Dat ging bij mij gelukkig beter, hoewel ik niet de hoogste sprongen maakte ;)

Laatste kwartier konden we vrij rijden over het terrein met oa een 'cork screw' en pumptrack.
Tenslotte hebben we de middag afgesloten met een lekkere burger en een fles (0,0%) bier.

Ik vond het een geslaagde dag met een leuke club mensen, ondanks dat ik de drops nog niet lekker onder de knie had.
Prima begeleiding met directe terugkoppeling op video en een moooie omgeving en prima eigen oefenterrein.

Nadeel was dat mijn fiets steeds erbarmelijker begon te kraken tijdens de clinic, wat ook nog eens enorm afleidde.
Afgelopen zondag heb ik de 2 verbindingen tussen chainstay en seatstay opnieuw vast gezet, de steekas achter schoongemaakt en opnieuw ingevet en de pulley wielen uit mijn deraillleur ontdaan van allerlei gras en rotzooi. Ook nog opnieuw de ketting schoongemaakt en gesmeerd en nu is ie weer stil gelukkig.

Mijn Crank Brother Stamp 1 flats heb ik ondertussen ingeruild voor Shimano PD-GR400. Advies van Crank Brothers was maat L pedalen voor schoenmaat 44 en groter, maar ik vond ze te groot voor mijn maat 44 en ik had ook redelijk vaak een pedaal aan de grond. Stamp 1 in S was moeilijk verkrijgbaar, daarom de Shimano's.
Leuk je ervaring te lezen.
Was nog wel benieuwd wat je van de pedalen vind ? Ik heb ook pasgeleden de keuze gemaakt voro de Shimano's, maar de Crank Borthers was idd een alternatief. Dus benieuwd als je ze beide kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:58
Ik wil binnenkort beginnen met lekker rondjes fietsen over de hei. Beter om dat niet te doen op een VanMoof… Ik ben in de winkel gaan kijken en kwam deze fietsen tegen:

Lapierre Edge 3.9: https://www.mantel.com/lapierre-edge-39

Scott Aspect 960: https://www.mantel.com/scott-aspect-960-2022

M.i had de Lapierre het voordeel van de “lock out” op de voorvork wat me prettig lijkt op de stukken weg naar de hei toe, of gewone toertjes. Plus een iets betere afmontage(?). De maat is nog even lastig, want die Lapierre in maat L zat goed, maar dan stond het zadel wel op zijn laagste stand. Volgens de jongen in de winkel mocht ik zelfs nog iets hoger zitten, maar ik zou ook graag met mijn tenen bij de grond willen kunnen?

Wat denken jullie, of hebben jullie nog andere aanraders tot zo’n €600?

[ Voor 21% gewijzigd door Nero22 op 02-07-2024 17:56 ]

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 21:02

Tacoos

i am i

IJsbeer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Leuk je ervaring te lezen.
Was nog wel benieuwd wat je van de pedalen vind ? Ik heb ook pasgeleden de keuze gemaakt voro de Shimano's, maar de Crank Borthers was idd een alternatief. Dus benieuwd als je ze beide kent.
Zo'n twee maanden geleden heb ik mijn clipless pedalen ingeruild voor flats.
De overstap ging makkelijker dan gedacht, ik had niet ineens het idee dat ik te los zat of de grip op de pedalen kwijt zou raken of zo.
Wel heb ik al één keer het vel van mijn scheenbeen gehaald :X

Ik ben begonnen met de Crank Brothers, maar zoals gezegd vond ik die achteraf net te groot, waardoor ik de neiging had om heel vaak te checken of ik wel goed op het pedaal stond met zoveel mogelijk pinnen onder de zool.
Los van het formaat staat je voet op de Shimano's vaster op de pinnen: om je voet te verzetten moet je em heel expliciet optillen, op de Crank Brothers kon je meer schuiven/draaien, zonder dat ik het gevoel had geen grip te hebben.
Voor nu geef ik de voorkeur aan de Shimano's om die reden, maar het wordt in reviews ook als nadeel genoemd.

Overigens had ik nog een reden om flats te proberen: ondanks door een podotherapeut aangemeten steunzolen in Lake schoenen kreeg ik meestal na een uur of twee brandende pijn onder de voorvoeten.
Ik hoop dat dit met flats anders is, maar ik heb pas vrijdag geleerd dat je bij flats iets verder naar voren op de pedalen moet staan dus dat moet de toekomst uitwijzen

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:47
Nero22 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:51:
Ik wil binnenkort beginnen met lekker rondjes fietsen over de hei. Beter om dat niet te doen op een VanMoof… Ik ben in de winkel gaan kijken en kwam deze fietsen tegen:

Lapierre Edge 3.9: https://www.mantel.com/lapierre-edge-39

Scott Aspect 960: https://www.mantel.com/scott-aspect-960-2022

M.i had de Lapierre het voordeel van de “lock out” op de voorvork wat me prettig lijkt op de stukken weg naar de hei toe, of gewone toertjes. Plus een iets betere afmontage(?). De maat is nog even lastig, want die Lapierre in maat L zat goed, maar dan stond het zadel wel op zijn laagste stand. Volgens de jongen in de winkel mocht ik zelfs nog iets hoger zitten, maar ik zou ook graag met mijn tenen bij de grond willen kunnen?

Voor de prijs zou ik toch eerdere tweedehands gaan kijken of je budget nog een stukje oprekken.

https://www.mantel.com/cube-analog&spec[]=9470
Dat is na mijn inziens een modern instapmodel MTB. 1x12 groepenset en luchtvering. Twee dingen die het rijgedrag heel erg zullen verbeteren ten opzichte van je huidige keuze.

**Zoals hier onder aangegeven heeft deze fiets ook coil vering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 18:29

Rmg

kippy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:04:
[...]
https://www.mantel.com/cube-analog&spec[]=9470
Dat is na mijn inziens een modern instapmodel MTB. 1x12 groepenset en luchtvering. Twee dingen die het rijgedrag heel erg zullen verbeteren ten opzichte van je huidige keuze.
Die is coil, voor lucht moet je naar de cube attention of de cannondale trail sl4

Voor 1xN en luchtvering moet je al weer naar de duurdere trail SL3

Vork lockout op mn stuur zou ik persoonlijk niet extra voor betalen. Je kan gewoon rijdend bij je vork lockout op de vork :+

De goedkoopste 1xN + Luchtvering die ik kan zo 1,2,3 kan vinden is de Ghost Kato Advanced voor 599.

De grootste wildcard is de microshift advent groep op dat ding en op het oog is de geometrie 'klassiek' te noemen, erg XC, maar ja hoe erg is dat in NL.

[ Voor 22% gewijzigd door Rmg op 03-07-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58

Cheezus

Luiaard

Voor mijn dochter heb ik onlangs de Rockrider EXPL 540 gekocht: https://www.decathlon.nl/...1f1AC9EAQYASABEgIS7_D_BwE

Dan heb je 1x10 en luchtvering, de fiets bevalt goed. Wel 20% boven het budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:09
Nero22 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:51:

Tot €600,- kan je fietsen kopen om op gravel paden te fietsen, met een keer een stukje bospad. Dus als je dat bedoeld met rondjes over de hei, pak degene die jou het beste past.

Maar als je serieus wil mountainbiken, dan zou ik bovenstaande fietsen als minimum beschouwen.
En met echt de mountainbiken paden op is het wel belangrijk om een fiets te pakken in de juiste maat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:58
Ik zie het al: het loopt uit de hand. :+ Dank voor alle input in ieder geval.

Als ik het zo lees is het lekkerder om gewoon één versnelling voor te hebben? In de vorm van bijvoorbeeld 1x10, in plaats van veel, 3x8.

[ Voor 10% gewijzigd door Nero22 op 03-07-2024 14:12 ]

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nero22 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:11:

Als ik het zo lees is het lekkerder om gewoon één versnelling voor te hebben? In de vorm van bijvoorbeeld 1x10, in plaats van veel, 3x8.
Geeft voornamelijk veel rust. Je hebt maar 1 versnelling te verzetten en niet te denken dat je al achter op het kleinste blad zit dus voor moet schakelen en dan achter ook flink voordat je weer goed zit.
Bereik van een 1x is prima, dus je mist de tussenstappen niet echt is mijn opinie (iig in NL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Nero22 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:11:

Het grootste probleem is dat 3x8 dermate verouderd is dat je dat alleen nog maar in de allerlaagste prijsklasse aantreft. Schakelt niet echt soepel, gaat snel stuk.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:37

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik heb een canyon stoic met 12 speed waar nu een SRAM 410 eagle op zat. Ketting is zo’n 2 jaar oud en brak net na 2 keer flink aanzetten. Is dit een prima ketting of kan ik beter een iets duurdere kopen?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 16:34

EraZor

Don't mention the war

Voor 't geld is die Ghost best een aardige fiets hoor. Voor de startende MTBer helemaal prima. Je kan op een later moment (als t fetsen je bevalt) overstappen naar een andere (nieuw of gebruikt). Zlef ook op een (vrijwel) nieuwe trek Marlin 5 begonnen om te zien of 't wat voor me was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Terrie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:48:
Ik heb een canyon stoic met 12 speed waar nu een SRAM 410 eagle op zat. Ketting is zo’n 2 jaar oud en brak net na 2 keer flink aanzetten. Is dit een prima ketting of kan ik beter een iets duurdere kopen?
Koop voor 40-45 euro een X01/XX1 Ketting, gaan veel langer mee zodat kosten/km lager zijn dan S/N/GX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
VulcanRaven schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:46:

Zag alleen tijdens het schoonmaken van mijn fiets dat mijn schijfrem achter aanloopt, niks van gemerkt tijdens het rijden dus wellicht met vervoer mis gegaan. Een dezer dagen eens kijken of ik dat opgelost krijg. Fiets is net bij de LBS geweest voor een flinke beurt dus niet zo'n zin om daar weer een kapitaal kwijt te zijn.
In mijn ervaring kan dat ook nog wel eens doordat het wil net niet helemaal recht zit. Als de schijf zelf echt krom is kan je die proberen te richten.

Echter, als je geen bijzondere schijf hebt kan voor een paar euro ook gewoon een nieuwe bestellen en installeren: https://www.bike-discount...scheiben_mtb?p=1&o=3&n=48

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 23:03
Vandaag heb ik de Trek Fuel EXe 9.5 mogen testen rondom Nijmegen 😃
Wat een heerlijke fiets!

Ik heb de route Nijmegen, Groesbeek en Mook aan elkaar gekoppeld gereden, ongeveer 65km.
De stukken waar ik normaal tegenop keek (lange stukken omhoog) waren nu totaal niet vervelend.
Ik heb de eerste helft vooral in stand 1 gereden en soms stand 2, de tweede helft voornamelijk stand 2 en een enkele keer stand 3 om die ook maar eens te testen.
Ik kwam nergens power tekort en heb nog steeds een flinke workout gehad maar lang niet zo slopend als op mijn analoge mtb (en hogere snelheid 😃).
Ook het bikepark bij Mook meegepakt en dat ging ook top! De zwarte lijn heb nog maar even overgeslagen 😄

Aan het eind op weg naar de parkeerplaats dook de accu onder de 10% en had ik nog maar weinig ondersteuning maar was gelukkig maar een kort stukje.
Ik heb met de range extender erop gefietst, zonder had ik het nooit gered.

Echt een hele fijne light emtb, full suspension is ook heerlijk als je vaak sprongen maakt.
Ik kan deze fiets zeker aanraden als je een light emtb zoekt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouhAhs_n3h1QRqQ-9ZssBHuFGQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJrIz5PLBUvKQNHK3QD71oXK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marsman83 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:49:
Vandaag heb ik de Trek Fuel EXe 9.5 mogen testen rondom Nijmegen 😃
Wat een heerlijke fiets!

Ik heb de route Nijmegen, Groesbeek en Mook aan elkaar gekoppeld gereden, ongeveer 65km.
De stukken waar ik normaal tegenop keek (lange stukken omhoog) waren nu totaal niet vervelend.
Ik heb de eerste helft vooral in stand 1 gereden en soms stand 2, de tweede helft voornamelijk stand 2 en een enkele keer stand 3 om die ook maar eens te testen.
Ik kwam nergens power tekort en heb nog steeds een flinke workout gehad maar lang niet zo slopend als op mijn analoge mtb (en hogere snelheid 😃).
Ook het bikepark bij Mook meegepakt en dat ging ook top! De zwarte lijn heb nog maar even overgeslagen 😄

Aan het eind op weg naar de parkeerplaats dook de accu onder de 10% en had ik nog maar weinig ondersteuning maar was gelukkig maar een kort stukje.
Ik heb met de range extender erop gefietst, zonder had ik het nooit gered.

Echt een hele fijne light emtb, full suspension is ook heerlijk als je vaak sprongen maakt.
Ik kan deze fiets zeker aanraden als je een light emtb zoekt!

[Afbeelding]
Gezien de overeenkomsten met de Fuel EX kan ik me voorstellen dat je je vermaakt hebt. Zeker in vlakkere rondjes die niet super lastig zijn heeft het ook meerwaarde omdat je snelheid hoger licht, dan worden ook mindere technische stukken leuker.

Vind overigens wel, net als bij de fuel ex, zn RockShox 35 Gold en een Deluxe (of DPS) wat zonde, doet het goede frame niet helemaal recht imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12
Moet toch zeggen dat ik geen fan ben van de elektrische mountainbikes.
Gelukkig is het nog geen scheer en inslag, maar je ziet ze wel steeds meer en helaas lijkt dat ook de Fatbike typetjes naar de bossen en trails te brengen.

Vandaag op een stuk single track waar je nu eenmaal niet kan inhalen een geïrriteerde elektrorijder achter me, na ieder bochtje roepen dat ik aan de kant moest.. na de zoveelste keer de opmerking terug dat ie z'n cheating elektro ondersteuning dan maar even uit moest zetten werd niet op prijs gesteld en beantwoord met het veelvuldig aantikken van m'n achterband.
Op het rechte stuk even extra aangezet zodat ie het met z'n ondersteuning niet redde om me voorbij te komen. en nog een stuk singletrack achter me zat :+ (ja, ook voor mezelf irritant, maar toch).

Ook - voor het eerst - eentje gezien die een gashendel leek te hebben, want bij het uitacceleren spatte het zand op nog voordat meneer zelf begon te trappen.
Op die manier worden de trails straks ook compleet aan gort gereden zonder dat we daar de aso motorcrossers voor nodig hebben. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
henri86 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:08:
Gelukkig is het nog geen scheer en inslag, maar je ziet ze wel steeds meer en helaas lijkt dat ook de Fatbike typetjes naar de bossen en trails te brengen.

Vandaag op een stuk single track waar je nu eenmaal niet kan inhalen een geïrriteerde elektrorijder achter me, na ieder bochtje roepen dat ik aan de kant moest.. na de zoveelste keer de opmerking terug dat ie z'n cheating elektro ondersteuning dan maar even uit moest zetten werd niet op prijs gesteld en beantwoord met het veelvuldig aantikken van m'n achterband.
Op het rechte stuk even extra aangezet zodat ie het met z'n ondersteuning niet redde om me voorbij te komen. en nog een stuk singletrack achter me zat :+ (ja, ook voor mezelf irritant, maar toch).

Ook - voor het eerst - eentje gezien die een gashendel leek te hebben, want bij het uitacceleren spatte het zand op nog voordat meneer zelf begon te trappen.
Op die manier worden de trails straks ook compleet aan gort gereden zonder dat we daar de aso motorcrossers voor nodig hebben. :|
Dit zijn gekukkig wel de uitzonderingen.. en dat soort aso's had je ook zonder motortje

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 08-10 10:14

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik ben op zoek naar een nieuwe hardtail. Ik fiets momenteel een cube reaction gtc uit 2016 volledig omgezet naar XT. Nu ben ik aan het kijken naar een hardtail vervanger vanaf 2022 en nieuwer, budget ~2k. Liefst een jonge occasie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Liefst heb ik een carbon frame met respectabele vork en wederom xt of gewijkwaarsig SRAM componenten.

Iemand ideeën aanbevelingen? Ik rijd vooralsnog enkel single tracks in NL en een enkele keer een parcours zoals houffalize oid.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-10 14:04
WeaZuL schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:50:
Ik ben op zoek naar een nieuwe hardtail. Ik fiets momenteel een cube reaction gtc uit 2016 volledig omgezet naar XT. Nu ben ik aan het kijken naar een hardtail vervanger vanaf 2022 en nieuwer, budget ~2k. Liefst een jonge occasie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Liefst heb ik een carbon frame met respectabele vork en wederom xt of gewijkwaarsig SRAM componenten.

Iemand ideeën aanbevelingen? Ik rijd vooralsnog enkel single tracks in NL en een enkele keer een parcours zoals houffalize oid.
Of nieuw? Je kan eens kijken bij onze Deutsche freunde van Radon. Goede afmontage voor het geld en in alu lichter dan veel carbonnen instappers van andere merken. Bijvoorbeeld deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Laatst online: 08-10 14:04
henri86 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:08:

Herkenbaar. Zie bij ons in de buurt helaas ook steeds meer schade in de klimmetjes door van die flapdrollen die er met hun emtb volgas tegenop spuiten en bij wortels en stenen flink doorslippen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom niet effe aan de kant gaan? Ik vind het asociaal om iemand die sneller is (ongeacht of degene trapndersteuning heeft of niet) achter je te houden. Het is toch een kleine moeite om even ergens de bocht wat ruimer te nemen en even in te houden? eMTBer blij, jij geen gehijg meer achter je. win-win.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithe
zonoskar schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:53:
Waarom niet effe aan de kant gaan? Ik vind het asociaal om iemand die sneller is (ongeacht of degene trapndersteuning heeft of niet) achter je te houden. Het is toch een kleine moeite om even ergens de bocht wat ruimer te nemen en even in te houden? eMTBer blij, jij geen gehijg meer achter je. win-win.
Als er geen ruimte is dan heeft die persoon gewoon pech, waarom zou iemand die langzamer is moeten stoppen? Het parcour is er voor iedereen.

En waarom kan de gene die sneller is niet even in houden? of een creatief paadje nemen door even flink extra aan te zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
mithe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Als er geen ruimte is dan heeft die persoon gewoon pech, waarom zou iemand die langzamer is moeten stoppen? Het parcour is er voor iedereen.

En waarom kan de gene die sneller is niet even in houden? of een creatief paadje nemen door even flink extra aan te zetten?
Het gaat ook niet om stoppen. Maar bijna overal is er wel ruimte om even een klein beetje in te houden zodat iemand er langs kan. We hebben hier geen context over welk parcours en welke delen het zijn. Sommige stukken is er gewoon eigenlijk geen ruimte maar dat kan je ook communiceren naar de andere rijder. Gewoon een "Ik zal even kijken waar ik je langs kan laten." is al genoeg om te laten weten dat je ruimte gaat geven.

Vaak is even communicatie van beide kanten gewoon fijn. Roep als achterste rijder even "Als je zo ruimte hebt wil ik er wel langs" is ook gewoon fijn.

Maar zoals Prulleman al zei, je hebt ook aso's zonder motortje.

En er is al genoeg gedoe met alle bosgebruikers, laten we gewoon sociaal zijn naar iedereen. Ook de mederijders, op wat voor fiets ze ook rijden. Behalve die dikke banden brommers die de naam fatbike niet waardig zijn, die dingen horen niet in het bos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
ZanielGa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Het gaat ook niet om stoppen. Maar bijna overal is er wel ruimte om even een klein beetje in te houden zodat iemand er langs kan. We hebben hier geen context over welk parcours en welke delen het zijn. Sommige stukken is er gewoon eigenlijk geen ruimte maar dat kan je ook communiceren naar de andere rijder. Gewoon een "Ik zal even kijken waar ik je langs kan laten." is al genoeg om te laten weten dat je ruimte gaat geven.

Vaak is even communicatie van beide kanten gewoon fijn. Roep als achterste rijder even "Als je zo ruimte hebt wil ik er wel langs" is ook gewoon fijn.

Maar zoals Prulleman al zei, je hebt ook aso's zonder motortje.

En er is al genoeg gedoe met alle bosgebruikers, laten we gewoon sociaal zijn naar iedereen. Ook de mederijders, op wat voor fiets ze ook rijden. Behalve die dikke banden brommers die de naam fatbike niet waardig zijn, die dingen horen niet in het bos
Ja dat is ook zo, ik heb er zelf ook nog maar 1x "last" van gehad.
En inderdaad communicatie is key, als je van beide kanten weet dat de ander het weet is het allemaal al goed :)

Ik vraag mij wel af wat jullie dan van die one-wheels vinden? Ik heb er eentje in dorst gezien (Die ook de drop daar nam) en hij reed zover ik kon zien wel gewoon netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mithe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:35:
[...]

Het parcours is er voor iedereen, maar het is geen wedstrijd. En dan heb ik het voornamelijk over:
Op het rechte stuk even extra aangezet zodat ie het met z'n ondersteuning niet redde om me voorbij te komen. en nog een stuk singletrack achter me zat

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Ik heb onlangs een lange rit in de regen gereden en had erg veel last van opspattend water en zand in mn ogen.
Ik draag lenzen en heb er nog paar dagen last van gehad.

Ik had die rit mn goggles mee van mijn fullface helm maar met die op zag ik helemaal niks meer door al dat gespetter.
Hoe doen jullie dit? Is er iets om dit tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Marsman83 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 23:38:
Ik heb onlangs een lange rit in de regen gereden en had erg veel last van opspattend water en zand in mn ogen.

Ik had die rit mn goggles mee van mijn fullface helm maar met die op zag ik helemaal niks meer door al dat gespetter.
Ja, heb ik ook last van. Maar geen oplossing, dus ik fiets niet als het regent. Al zijn er daarvoor wel meer redenen :) Ik denk het enige wat helpt is een bril? Of een spatbord voor je voorwiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
@Marsman83 je hebt hele kleine spatbordjes voor het voorwiel, dat scheelt al een hoop. En een gewone bril die je kan schoonmaken evt.

Ik gebruik zelf deze bij langere ritten waarvan ik weet dat het slecht weer wordt. Kost niks en is makkelijk te her/demonteren. https://www.decathlon.nl/...119932?mc=8327776&c=ZWART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-10 13:30

Denk dat hiervoor 2 opties zijn:
1. Spatbord voor (zijn opzich wel redelijk prima spatborden in omloop die niet lelijk zijn/ogen)
2. Goggles met rolloff (Bijvoorbeeld https://nl.foxracing.com/...=OS&cgid=sale-mtb-goggles)

Brillen oid worden ook gewoon vies en zie je op een gegeven moment niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Fedde schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:23:
@Marsman83 je hebt hele kleine spatbordjes voor het voorwiel, dat scheelt al een hoop. En een gewone bril die je kan schoonmaken evt.

Ik gebruik zelf deze bij langere ritten waarvan ik weet dat het slecht weer wordt. Kost niks en is makkelijk te her/demonteren. https://www.decathlon.nl/...119932?mc=8327776&c=ZWART
Precies dat spatbord heb ik op mijn hardtail idd, die rit laatst was op een demo fiets en zat die niet op, had eigenlijk niet verwacht dat die zo'n verschil zou maken maar zal dat de volgende natte rit wel zien (heb daar nog niet mee in flinke regen gefietst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Marsman83 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:58:
[...]

Precies dat spatbord heb ik op mijn hardtail idd, die rit laatst was op een demo fiets en zat die niet op, had eigenlijk niet verwacht dat die zo'n verschil zou maken maar zal dat de volgende natte rit wel zien (heb daar nog niet mee in flinke regen gefietst).
Het zorgt er m.i. voor dat het niet richting je hoofd maar meer naar achter spettert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marsman83 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:58:
[...]

en anders een groter spatbord. Zou sowieso adviseren altijd een bril op te doen (en iig met z'n klein spatbordje te rijden) niet alleen voor modder in je ogen maar ook voor takken (uitermate goede manier om blind te worden aan een oog), stenen en andere narigheid. Fascineert me toch altijd wel als ik mensen zonder zie rijden. Zelfs als het droog is krijg je alsnog zo veel meuk om je hoofd geslingerd zonder (hoewel het bij bandjes met amper profiel wel wat minder veel is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 22:09
GoldenSample schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:23:
[...]

en anders een groter spatbord. Zou sowieso adviseren altijd een bril op te doen (en iig met z'n klein spatbordje te rijden) niet alleen voor modder in je ogen maar ook voor takken (uitermate goede manier om blind te worden aan een oog), stenen en andere narigheid. Fascineert me toch altijd wel als ik mensen zonder zie rijden. Zelfs als het droog is krijg je alsnog zo veel meuk om je hoofd geslingerd zonder (hoewel het bij bandjes met amper profiel wel wat minder veel is).
Vergeet de vliegjes en spinnenwebben niet. :o Ik snap ook de mensen niet die zonder spatborden rijden (omdat het niet cool is ofzo). Het scheelt een hele hoop zooi in je gezicht, op je rug en in de aandrijving/scharnierpunten.

Heb jaren geleden een handjevol mudguard-klonen bij de bekende chinees online gekocht. Daarnaast zijn er ook stencils online te vinden om deze zelf uit te knippen/snijden uit een flexibele kunststofplaat. Ik vertik het namelijk om ~€10 te betalen voor een stukje plastic van enkele centen wat om de zoveel tijd aan vervanging toe is door een tak, dennenappel of simpelweg verwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 22:09
Over gezichtsbescherming gesproken. Ik heb jarenlang een fotochromatische/meekleurende fietsbril van twee tientjes van een supermarkt gehad. Ideaal voor ritjes met wolken/zon en de afwisseling van dicht bos en open heide. Na een hoop modder en gepoets is nu de coating van de glazen aan de slijten.

Nu schrok ik een beetje van de prijzen tegenwoordig van meekleurende fietsbrillen. Een Oakley van ruim €200..? De ondergrens lijkt zo'n beetje bij €55 te liggen. Iemand nog een gouden (betaalbare) tip op dit vlak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:43:

Nu schrok ik een beetje van de prijzen tegenwoordig van meekleurende fietsbrillen. Een Oakley van ruim €200..? De ondergrens lijkt zo'n beetje bij €55 te liggen. Iemand nog een gouden (betaalbare) tip op dit vlak?
Of het een gouden tuip is weet ik niet, maar Decathlon heeft 2 brillen die onder de €55 zitten:
https://www.decathlon.nl/...gie_fotochromische-glazen

Van deze heb ik een uitvoering met roze glas (wel fotochroom), die zie ik er nu niet meer bij staan. Bevalt mij goed, maar ik heb ook geen Oakley als vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Iemand hier ervaring met pedalen van Specialized? Ik ben op zoek naar flat pedals en zie dat ze flink in de aanbieding zijn. De Bennies voor 45 euro een goede deal? Of beter iets meer betalen en voor de Boomslang of Krypto gaan voor 85 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

KappuhH schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:17:
Iemand hier ervaring met pedalen van Specialized? Ik ben op zoek naar flat pedals en zie dat ze flink in de aanbieding zijn. De Bennies voor 45 euro een goede deal? Of beter iets meer betalen en voor de Boomslang of Krypto gaan voor 85 euro?
Geen idee maar die dingen lijken me vrij dik. Weet natuurlijk niet wat voor fiets (en terrein) je rijd maar zou eerder voor iets dunners gaan. Die Boomslang zien er wel aardig uit opzich (en erg dun).

https://www.mtb-news.de/news/specialized-boomslang-test/
Voor dat geld lijkt het me wel wat, misschien dat ik ook een setje bestel. Behalve... Die dingen zijn er al vanaf 2015 en in 2022 waren service parts nogsteeds niet lekker beschikbaar. Houd m'n 35 euro OneUp Composites wel. Ondanks dat ze iets convex ipv concaaf zijn grippen ze prima.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 22-07-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:00

Galois

1811 - 1832

@Prulleman en @edoappelhof via de search zag ik dat jullie vorig jaar de Raid des Hautes Fagnes gefietst hebben.

Nu fietsen (MTB) wij (al 20 jaar) met een groepje in de Ardennen. Heel veel in de omgeving Houffalize geweest en vorig jaar de Stoneman gedaan.

Voor dit jaar zijn we nog op zoek naar mooie routes. We gaan begin september 3 dagen en omdat de omgeving van Stoneman goed bevallen is (we waren voor het eerst in die omgeving) hebben we een huisje geboekt op 10 km van Malmedy.

Ik kwam dus de RDHF tegen en het leek mij wel een mooie tocht om te doen (dus mbv gpx zelf fietsen en niet op de wedstrijddag zelf). Nu las ik wel dat het erg zwaar was en erg technisch...

We hebben in principe ervaring genoeg in de Ardennen, maar dalen en klimmen zoals op sommige filmpjes te zien is, dat is niet aan ons besteed. Het lijkt mij dat deze tocht goed te doen is voor een ervaren MTB'er, maar wat zijn jullie ervaringen? Zeker doen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 14:41
Galois schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:23:
@Prulleman en @edoappelhof via de search zag ik dat jullie vorig jaar de Raid des Hautes Fagnes gefietst hebben.

Nu fietsen (MTB) wij (al 20 jaar) met een groepje in de Ardennen. Heel veel in de omgeving Houffalize geweest en vorig jaar de Stoneman gedaan.

Voor dit jaar zijn we nog op zoek naar mooie routes. We gaan begin september 3 dagen en omdat de omgeving van Stoneman goed bevallen is (we waren voor het eerst in die omgeving) hebben we een huisje geboekt op 10 km van Malmedy.

Ik kwam dus de RDHF tegen en het leek mij wel een mooie tocht om te doen (dus mbv gpx zelf fietsen en niet op de wedstrijddag zelf). Nu las ik wel dat het erg zwaar was en erg technisch...

We hebben in principe ervaring genoeg in de Ardennen, maar dalen en klimmen zoals op sommige filmpjes te zien is, dat is niet aan ons besteed. Het lijkt mij dat deze tocht goed te doen is voor een ervaren MTB'er, maar wat zijn jullie ervaringen? Zeker doen?
Over het algemeen word ik niet enthousiast van dit soort initiatieven. Route is best pittig, met name ook naar beneden als je dat niet gewend bent. Waar ik vooral huiverig voor ben mbt narijden van de routes is dat het vaak tijdens de wedstrijddag eenmalig over prive terrein mag. Met nafietsen heb je het risico dat men dit niet meer leuk vind en de organisatie in de toekomst met vergunningsproblemen komt te zitten mbt die gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

edoappelhof schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Over het algemeen word ik niet enthousiast van dit soort initiatieven. Route is best pittig, met name ook naar beneden als je dat niet gewend bent. Waar ik vooral huiverig voor ben mbt narijden van de routes is dat het vaak tijdens de wedstrijddag eenmalig over prive terrein mag. Met nafietsen heb je het risico dat men dit niet meer leuk vind en de organisatie in de toekomst met vergunningsproblemen komt te zitten mbt die gebieden.
De route staat gewoon op de website van de VVV kantoor van Malmedy... Lijkt mij dus dat het geen probleem is om deze op willekeurige momenten te fietsen :)
(klopt wel dat hij volgens mij net iets anders is dan de 'wedstrijdvariant')

EDIT: ik heb even beide routes (die van het VVV kantoor en de wedstrijdvariant (van Strava geplukt)) in Basecamp gezet om met elkaar te vergelijken. De blauwe is de wedstrijdvariant en de rode is die van VVV-kantoor.

We willen dus de rode fietsen (geen zin in gezeur en gemopper... :)).
Ze zijn deels hetzelfde...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eC9fCgUHxJd3nXlOf8q3vlAFh0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5OFSi51RgpZTIbJ6SJhau034.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Galois op 23-07-2024 09:39 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois als je weet wat je kan en wanneer je moet afstappen is het geen probleem. Met zelfkennis kom je een heel eind. Zeker als je aan 20 jaar daar in de buurt fietst.

En goede fietsen helpt ook een hoop.. beetje moderne geo gaat en stuk stabieler naar beneden.
(Hoewel ik in 2019 het ok op een xc hardtail heb gedaan)

[ Voor 43% gewijzigd door Prulleman op 23-07-2024 10:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:05:
@Galois als je weet wat je kan en wanneer je moet afstappen is het geen probleem. Met zelfkennis kom je een heel eind. Zeker als je aan 20 jaar daar in de buurt fietst.

En goede fietsen helpt ook een hoop.. beetje moderne geo gaat en stuk stabieler naar beneden.
(Hoewel ik in 2019 het ok op een xc hardtail heb gedaan)
Tnx.

Ik heb zelf een hardtail inderdaad... Ben niet zo'n held met dalen, beleef daar eigenlijk ook geen plezier aan als het te technisch of hard gaat. Heb altijd wel controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 14:41
Galois schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:34:
[...]

De route staat gewoon op de website van de VVV kantoor van Malmedy... Lijkt mij dus dat het geen probleem is om deze op willekeurige momenten te fietsen :)
(klopt wel dat hij volgens mij net iets anders is dan de 'wedstrijdvariant')

EDIT: ik heb even beide routes (die van het VVV kantoor en de wedstrijdvariant (van Strava geplukt)) in Basecamp gezet om met elkaar te vergelijken. De blauwe is de wedstrijdvariant en de rode is die van VVV-kantoor.

We willen dus de rode fietsen (geen zin in gezeur en gemopper... :)).
Ze zijn deels hetzelfde...

[Afbeelding]
Top! In dat geval zou ik zeggen maak er een mooie dag van en spreek af dat er niemand buiten zijn comfortzone gaat qua afdalen dan komt het allemaal wel goed. Ik ben er zelf wel ooit buiten gegaan in de wedstrijd en daar m'n heup ontwricht, dan is de dag een stuk minder leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Wat gebruiken jullie om wat isoprop alcohol tussen je stuur en handvatten te krijgen om ze los te maken? Tot nu toe gebruikte ik de spuit en het slangetje wat ik ook gebruik voor de remvloeistof, maar die is iets te flexibel en vooral wat te dik om er goed tussen te krijgen.

Ik zit nu naar zoiets te kijken, zou dat wat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sherlock schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:38:
Wat gebruiken jullie om wat isoprop alcohol tussen je stuur en handvatten te krijgen om ze los te maken? Tot nu toe gebruikte ik de spuit en het slangetje wat ik ook gebruik voor de remvloeistof, maar die is iets te flexibel en vooral wat te dik om er goed tussen te krijgen.

Misschien is een gewone medicinale spuit met holle naald iets? Niet flexibel maar mooi dun en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:19:
[...]

Misschien is een gewone medicinale spuit met holle naald iets? Niet flexibel maar mooi dun en goedkoop.
Ja, zoiets lijkt me inderdaad wel handig. Nu nog even kijken waar die voor weinig te koop zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sherlock schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:25:
[...]

Ja, zoiets lijkt me inderdaad wel handig. Nu nog even kijken waar die voor weinig te koop zijn.
Kruidvat volgens mij. Of een andere drogisterij

https://www.medischevakha...5g-0-5mm-x-16mm-120-stuks

120x 😂

[ Voor 23% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 24-07-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Gratis bij de methadon post?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 12:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Sherlock schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:38:

Een schroevendraaier, met wisselend succes... De klassieke tip is een oude spaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:56
Allen, post tot op heden nog nirt in dit draadje maar lees wel met interesse mee.

Ik ben voor de 7e verjaardag van mijn dochtertje op zoek naar een MTB, zodat ze met mij en haar oudere zus af en toe op pad kan.

Toepassingsgebied hoofdzakelijk duinen en veluwe, af en toe een lichte trail als ze daar klaar voor is. Dus vooral kennismaken met het MTB-en voor nu.

Ze is nu tegen de 1.40cm.

Zelf kom ik voor nu op een decathlon rockrider st500 of eventueel een ktm wild speed 26. De laatste heeft ze weleens op gereden op de veluwe en beviel goed, maar is eigenlijk een beetje aan de dure kant. Ben ook marktplaats in de gaten aan het houden maar nog niet iets gezien dat mij aanspreekt. Heeft iemand nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Gaat de kleur van deze nieuwe Vittoria Mezcal hetzelfde worden als die nu op mijn fiets ligt?
Iemand ervaring mee? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YhZajCsRzZ_PiN1eSS-0lso7mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXAG4Mie7mjdj32uPOeqlg77.jpg?f=fotoalbum_large

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 266 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic