Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 267 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:30

charrel

Cortisol4life..

Sherlock schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:38:
Wat gebruiken jullie om wat isoprop alcohol tussen je stuur en handvatten te krijgen om ze los te maken? Tot nu toe gebruikte ik de spuit en het slangetje wat ik ook gebruik voor de remvloeistof, maar die is iets te flexibel en vooral wat te dik om er goed tussen te krijgen.

Ik zit nu naar zoiets te kijken, zou dat wat zijn?
Compressor met een luchtspuit, maar tegenwoordig gewoon een inbus sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
Strider schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:32:
Gaat de kleur van deze nieuwe Vittoria Mezcal hetzelfde worden als die nu op mijn fiets ligt?
Iemand ervaring mee? :)

[Afbeelding]
meestal wel... Maar geen ervaring met Vittoria

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:28
Gaat de kleur van deze nieuwe Vittoria Mezcal hetzelfde worden als die nu op mijn fiets ligt?

[Afbeelding]
Eerlijk gezegd als ik ze zo zie betwijfel ik dat die hetzelfde eruit gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:30
Prulleman schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:59:
[...]
meestal wel... Maar geen ervaring met Vittoria
Ik ga Vittoria zelf maar eens mailen, vind de kleur out of the box echt verschrikkelijk lelijk.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

pieter81! schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:34:
Allen, post tot op heden nog nirt in dit draadje maar lees wel met interesse mee.

Ik ben voor de 7e verjaardag van mijn dochtertje op zoek naar een MTB, zodat ze met mij en haar oudere zus af en toe op pad kan.

Toepassingsgebied hoofdzakelijk duinen en veluwe, af en toe een lichte trail als ze daar klaar voor is. Dus vooral kennismaken met het MTB-en voor nu.

Ze is nu tegen de 1.40cm.

Zelf kom ik voor nu op een decathlon rockrider st500 of eventueel een ktm wild speed 26. De laatste heeft ze weleens op gereden op de veluwe en beviel goed, maar is eigenlijk een beetje aan de dure kant. Ben ook marktplaats in de gaten aan het houden maar nog niet iets gezien dat mij aanspreekt. Heeft iemand nog een goed idee?
Als het goed is groeit ze als kool dus zou vooral 2e hands kopen. Zeker omdat ze nog niet zo serieuze dingen gaat rijden. Hoe snel kan je de fiets van dr zus doorschuiven? Gok dat die dan al richting normale volwassenen fietsen kan in (X)S, maakt het al een stuk makkelijker een knappe fiets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:56
GoldenSample schreef op zondag 28 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Als het goed is groeit ze als kool dus zou vooral 2e hands kopen. Zeker omdat ze nog niet zo serieuze dingen gaat rijden. Hoe snel kan je de fiets van dr zus doorschuiven? Gok dat die dan al richting normale volwassenen fietsen kan in (X)S, maakt het al een stuk makkelijker een knappe fiets te vinden.
Haar zus zit al op een XS, die kan nog een tijdje vooruit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

McLambo

MTB Junky

Weekje in Tjechie geweest en nu in de Harz. Verschillende bikeparks bezocht en wat daar allemaal uit de stoeltjeslift rolt 🤤🤤.

Overwogen om voor mij en zoonlief dagje bike en gear te huren en lift pas te nemen, maar dat loopt behoorlijk in de papieren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Bij het installeren van een SRAM groepset moet je een preload adjuster aandraaien en vastschroeven. Hoe weet je nu wanneer deze goed zit, als ik de ring namelijk handvast aandraai en daarna het schroefje aandraai loopt mijn crankset helemaal niet meer zo soepel.
Wat is de functie van een preload adjuster?

Afbeeldingslocatie: https://www.derks-wielersport.nl/26695-large_default/sram-dub-crankset-pre-load-adjuster-kit.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Strider schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:34:

Wat is de functie van een preload adjuster?
Het weghalen van de axiale speling. De crankas is net iets langer dan je bottom bracket breed is. Met deze ring vul je die ruimte op en zorg je dus dat je crank niet zijdelings kan bewegen en met genoeg druk aanligt op de binnenste lagerringen zodat die niet op de as gaan draaien.

Maar handvast is wel een beetje vage term. Net vast genoeg totdat de speling er uit is is wat anders dan zo hard mogelijk als je met je hand voor elkaar krijgt. Met dat laatste kan je best te veel druk op de lagers zetten zodat het niet soepel meer loopt.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:05
Zijn er hier mensen die de laatste generatie Specialized Epic hebben en deze kunnen vergelijken met een model of 1-2 daarvoor? Ik twijfel over een upgrade,maar twijfel over het verlies van de Brain functie.. Hoor gaarne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
GWBoes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Het weghalen van de axiale speling. De crankas is net iets langer dan je bottom bracket breed is. Met deze ring vul je die ruimte op en zorg je dus dat je crank niet zijdelings kan bewegen en met genoeg druk aanligt op de binnenste lagerringen zodat die niet op de as gaan draaien.

Maar handvast is wel een beetje vage term. Net vast genoeg totdat de speling er uit is is wat anders dan zo hard mogelijk als je met je hand voor elkaar krijgt. Met dat laatste kan je best te veel druk op de lagers zetten zodat het niet soepel meer loopt.
Ah thanks nu begrijp ik het beter.
Ik draai de ring richting de bottom bracket totdat deze hem net raakt. Dan draai ik het schroefje vast (zodat de 2 uiteindes elkaar raken) en bij het ronddraaien van de crank merk ik dat deze nu iets meer weerstand heeft gekregen. Ik vraag me nu af hoeveel weerstand nu acceptabel is, als ik de ring helemaal terugdraai merk ik echt veel minder (geen) weerstand.

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Roozzz

Plus ultra

Fedde schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:35:
Zijn er hier mensen die de laatste generatie Specialized Epic hebben en deze kunnen vergelijken met een model of 1-2 daarvoor? Ik twijfel over een upgrade,maar twijfel over het verlies van de Brain functie.. Hoor gaarne.
Het "verlies" van de brain functie, maakt juist dat de Epic weer op mijn lijstje is gekomen. Ik zie dat puur als pluspunt: het meest onbetrouwbare onderdeel is weg. En kennelijk ziet men ook geen noodzaak meer, dus qua efficiëntie zal het wel goed zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 29-07-2024 11:52 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:28

[Afbeelding]
Ik had die band ook op mijn oude fiets. De kleur blijft redelijk hetzelfde. Zal niet heel veel donkerder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:28
Strider schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Ik draai de ring richting de bottom bracket totdat deze hem net raakt. Dan draai ik het schroefje vast (zodat de 2 uiteindes elkaar raken) en bij het ronddraaien van de crank merk ik dat deze nu iets meer weerstand heeft gekregen. Ik vraag me nu af hoeveel weerstand nu acceptabel is, als ik de ring helemaal terugdraai merk ik echt veel minder (geen) weerstand.
Ik heb hetzelfde systeem ook op mijn RaceFace crank. Heeft ook wat meer weerstand als ik hem aangedraaid heb. Ik heb er maar genoegen mee genomen en ging er vanuit dat dit normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:32
Strider schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Je moet de balans tussen speling en weerstand vinden. Het ideale punt is lastig exact met de hand te vinden. Als je een klokje of voelermaatjes hebt kan je die op je crank zetten en kijken wanneer je speling naar een iets van 5 honderdste is gezakt en dat als punt aanhouden. Anders wat losser draaien totdat je geen extra weerstand voelt maar de crank ook niet noemenswaardig axiaal kan bewegen. Beetje een fingerspitzengefühl verhaal zonder te meten.

Extra weerstand is trouwens nadelig omdat je dan de lagers axial preload. In theorie slijten ze daar eerder van. In mijn mening merk je dat op een amateur fiets niet, daar wissel je toch al wel eerder doordat ze slijten van het vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58

Kluus

Gang is alles

Roozzz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Het "verlies" van de brain functie, maakt juist dat de Epic weer op mijn lijstje is gekomen. Ik zie dat puur als pluspunt: het meest onbetrouwbare onderdeel is weg. En kennelijk ziet men ook geen noodzaak meer, dus qua efficiëntie zal het wel goed zitten.
Mwah ik rij intussen al weer even rond met de laatste generatie brain en heb er geen enkel probleem mee gehad, voor zo ver ik kan zien zijn er bijzonder weinig issues met de laatste brain. Ik vind het erg fijn om niet hoeven na te denken over locked en niet locked.

Voor wat betreft noodzaak voor efficientie "ze" vinden nog wel dat dit nodig is want op het top model speccen ze een Flight Attendant. Maar goed ze hebben nu wel 3 position lockouts op de andere modellen zie ik (in tegenstelling tot de EVO) dus dat is een redelijke consessie en doen ze hetzelfde als de andere merken.

Maar ik ben nog altijd wel blij met de brain, voor mij betekend het verlies van de Brain juist dat ik voor een volgende bike net zo goed naar andere merken kan gaan kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 29-07-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Roozzz

Plus ultra

Kluus schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Mwah ik rij intussen al weer even rond met de laatste generatie brain en heb er geen enkel probleem mee gehad, voor zo ver ik kan zien zijn er bijzonder weinig issues met de laatste brain. Ik vind het erg fijn om niet hoeven na te denken over locked en niet locked.

Voor wat betreft noodzaak voor efficientie "ze" vinden nog wel dat dit nodig is want op de top modellen speccen ze een Flight Attendant. Maar goed ze hebben nu wel 3 position lockouts op de andere modellen zie ik (in tegenstelling tot de EVO destijds) dus dat is een redelijke consessie en doen ze hetzelfde als de andere merken.

Maar ik ben nog altijd wel blij met de brain, voor mij betekend het verlies van de Brain juist dat ik voor een volgende bike net zo goed naar andere merken kan gaan kijken.
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn beeld waarschijnlijk vooral gestoeld is op de voorlaatste generatie. Ik ben simpelweg afgehaakt... Dus dank voor wat nuance. Goed om te horen dat de laatste fors beter is (y)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Roozzz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn beeld waarschijnlijk vooral gestoeld is op de voorlaatste generatie. Ik ben simpelweg afgehaakt... Dus dank voor wat nuance. Goed om te horen dat de laatste fors beter is (y)
Ja daar heb ik ook veel slechte ervaringen van gehoord. Ik snap ook dat mensen zijn afgehaakt en dat daardoor besloten is om er mee te stoppen, eigenlijk hebben ze het nog lang vol gehouden.

Feit is wel dat de epic nu niet meer zo uniek is als hij was, dus naast dat ze nu mensen terugwinnen die afgehaakt waren na slechte ervaringen hebben mensen die het wel een fijn systeem vonden nu veel meer alternatieven die net zo goed zijn. :D

Eigenlijk hebben ze dan precies het verkeerde moment gekozen om de brain te dumpen denk ik, nu ze hem net, soort van, goed hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Ik twijfel juist ook omdat de Brain voor mij een USP is. Nu die weg is, twijfel ik over de meerwaarde. Maargoed - andere alternatieven zijn niet veel goedkoper (de Epic valt qua maat voor mij perfect, waarbij ik bijv. bij een Lux precies tussen 2 maten inval). Trek zou nog een alternatief zijn, maar verder beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fedde schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:38:
Ik twijfel juist ook omdat de Brain voor mij een USP is. Nu die weg is, twijfel ik over de meerwaarde. Maargoed - andere alternatieven zijn niet veel goedkoper (de Epic valt qua maat voor mij perfect, waarbij ik bijv. bij een Lux precies tussen 2 maten inval). Trek zou nog een alternatief zijn, maar verder beperkt.
Ja precies, dit is ook een beetje mijn idee. Als ik nu een nieuwe MTB zou moeten kopen zou ik eerst toch eens bij Canyon gaan kijken en dan zie ik toch een redelijk prijsverschil. Naar mijn idee zijn deze op de dropper (Epic) vs carbon cockpit (Lux) na behoorlijk vergelijkbaar, of mis ik iets?

https://www.canyon.com/nl...1_pv_rahmenfarbe=M115_P04
https://www.specialized.c...20873?color=362011-220873

Hoewel het niet helemaal fair is om een afgeprijsde Canyon met een niet afgeprijsde Specialized te gaan vergelijken natuurlijk, die Epic komt er ook nog wel een keer voor een gunstigere prijs nu Specialized tegenwoordig ook aan kortingsacties doet, maar toch...

EDIT: Oh wacht ik lees nu pas dat een Lux bij jou niet past... Dat is wel jammer dan zeg, komt het zo nauw dan of zou je met een Lux gewoon met twee maten uit de voeten kunnen...

Ik val bij Canyon MTB's namelijk ook tussen twee maten (L en XL, 1,92m bij 92cm bbl) maar in het verleden reed ik prima rond op een XL Exceed.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 29-07-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Galois schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:23:
@Prulleman en @edoappelhof via de search zag ik dat jullie vorig jaar de Raid des Hautes Fagnes gefietst hebben.

Nu fietsen (MTB) wij (al 20 jaar) met een groepje in de Ardennen. Heel veel in de omgeving Houffalize geweest en vorig jaar de Stoneman gedaan.

Voor dit jaar zijn we nog op zoek naar mooie routes. We gaan begin september 3 dagen en omdat de omgeving van Stoneman goed bevallen is (we waren voor het eerst in die omgeving) hebben we een huisje geboekt op 10 km van Malmedy.

Ik kwam dus de RDHF tegen en het leek mij wel een mooie tocht om te doen (dus mbv gpx zelf fietsen en niet op de wedstrijddag zelf). Nu las ik wel dat het erg zwaar was en erg technisch...

We hebben in principe ervaring genoeg in de Ardennen, maar dalen en klimmen zoals op sommige filmpjes te zien is, dat is niet aan ons besteed. Het lijkt mij dat deze tocht goed te doen is voor een ervaren MTB'er, maar wat zijn jullie ervaringen? Zeker doen?
Ik heb hem afgelopen juni gereden. De 92 km. Ongeveer 6 uur onderweg geweest. Week daarvoor nog Bartje200 gereden, dus ik was goed getraind, maar ik vond hem echt pittig. Er was die dag heel veel modder. Wellicht dat dat nu iets beter is?

- Bij vlagen best wel technisch.
- Er zaten een paar tricky afdalingen in met veel boomwortels, ik durf redelijk goed te dalen en ben nergens in de problemen gekomen.
- Er zaten ook een aantal klimmen in waar ik gewoon echt niet boven kon komen en moest lopen. Reed met 34/52 maar met 30/52 zou het me ook niet lukken.
- De route liep regelmatig over drukken wandelpaden, daar werd het door de wandelaars niet echt gewaardeerd dat er gefietst werd.
- Volgens de organisatie rijd je regelmatig op privé terrein waar je alleen op 'race-day' toestemming voor had.

Ik heb niet echt stops gezien waar je iets kunt eten of drinken dus neem voldoende voeding mee als je besluit hem te gaan fietsen. Hopelijk kun je iets met de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Kluus schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:06:
[...]
EDIT: Oh wacht ik lees nu pas dat een Lux bij jou niet past... Dat is wel jammer dan zeg, komt het zo nauw dan of zou je met een Lux gewoon met twee maten uit de voeten kunnen...

Ik val bij Canyon MTB's namelijk ook tussen twee maten (L en XL, 1,92m bij 92cm bbl) maar in het verleden reed ik prima rond op een XL Exceed.
Ik ben dus ook precies 1,92 met 92bbl :-). Ik heb ooit proefgereden op een XL, die vond ik te groot. een L vond ik weer te klein. Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 08:41
Vraagje, ik ga komende week naar de ardennen (omg. Bertogne, ten noordwesten van bastenaken, ook niet ver van houffalize) en sleep mijn mtb mee. Nu was ik routes aan het zoeken en kom ik uit op https://mtbroutedatabase.be/ en https://www.cirkwi.com/. Komoot zou in principe ook kunnen maar ik heb daar in het verleden niet de beste ervaringen mee gehad (ietwat te vaak op wandelpaden terecht gekomen wat niet de beste match is als je van een beetje doorfietsen houd zonder een aso te zijn). Zijn er nog andere mogelijkheden/manieren om officiële routes te vinden bij onze zuiderburen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fedde schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:11:
[...]

Ik ben dus ook precies 1,92 met 92bbl :-). Ik heb ooit proefgereden op een XL, die vond ik te groot. een L vond ik weer te klein. Schiet mij maar lek.
Ik moet wel zeggen dat ik de epic ook net wat beter vind passen eerlijk gezegd. Welke maat epic heb je nu, ook XL toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
Kluus schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik de epic ook net wat beter vind passen eerlijk gezegd. Welke maat epic heb je nu, ook XL toevallig?
Yes! XL. Daar val ik ook midden in de range met mijn 1.92, die is van 1.88 tot 1.96.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Je moet de balans tussen speling en weerstand vinden. Het ideale punt is lastig exact met de hand te vinden. Als je een klokje of voelermaatjes hebt kan je die op je crank zetten en kijken wanneer je speling naar een iets van 5 honderdste is gezakt en dat als punt aanhouden. Anders wat losser draaien totdat je geen extra weerstand voelt maar de crank ook niet noemenswaardig axiaal kan bewegen. Beetje een fingerspitzengefühl verhaal zonder te meten.

Extra weerstand is trouwens nadelig omdat je dan de lagers axial preload. In theorie slijten ze daar eerder van. In mijn mening merk je dat op een amateur fiets niet, daar wissel je toch al wel eerder doordat ze slijten van het vuil.
Wat ik vooral doe; vast zetten en dan telkens een stukje losser zetten tot ik speling voel, dan weer 1/8e slagje vaster. Zeker als er vuil in zit (en dat het schroefdraad wat aantast) kan het ding best stroef gaan, ook als je nog lang geen druk op het BB zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GoldenSample schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Wat ik vooral doe; vast zetten en dan telkens een stukje losser zetten tot ik speling voel, dan weer 1/8e slagje vaster. Zeker als er vuil in zit (en dat het schroefdraad wat aantast) kan het ding best stroef gaan, ook als je nog lang geen druk op het BB zet.
Goede werkwijze (y)
het stroef draaien van de borgmoer zelf heeft er idd niets mee te maken. Het gaat puur om de spelen en de weerstand bij het draai van de crank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottr
  • Laatst online: 04-10 18:57
Paar keer door de regen/modder en ze worden zoals die je er nu op hebt liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18
Laatste een flink tochtje door de modder gefietst, ik had de weken ervoor al gemerkt dat mijn achterrem wat sponzig begon te worden en had me voorgenomen de remblokjes te vervangen. Bij dit ritje door de bagger was ik mijn achterrem achter halverwege helemaal kwijt.

Nu heb ik de nieuwe blokjes gemonteerd, een brake bleed gedaan maar de rem blijft sponzig.

Nog iets wat ik kan proberen of toch even naar m'n fietsenmaker brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Bedankt voor de tips! Hiermee lukt het mij wel om de preload adjuster vast te zetten.

Ik heb dus vorige week mijn GX crank gedemonteerd en een XX1 crank gemonteerd. Als ik de crank nu ronddraai hoor ik soms een tik (geen kraak), ik hoopte dat ik deze tik niet ga horen tijdens het fietsen, maar helaas hoor ik hem wel.
Iemand een idee wat ik misschien verkeerd heb gedaan? Ik heb geen hamer of iets dergelijks gebruikt :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XboxFreak36
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-10 23:11
Strider schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:37:
Bedankt voor de tips! Hiermee lukt het mij wel om de preload adjuster vast te zetten.

Ik heb dus vorige week mijn GX crank gedemonteerd en een XX1 crank gemonteerd. Als ik de crank nu ronddraai hoor ik soms een tik (geen kraak), ik hoopte dat ik deze tik niet ga horen tijdens het fietsen, maar helaas hoor ik hem wel.
Iemand een idee wat ik misschien verkeerd heb gedaan? Ik heb geen hamer of iets dergelijks gebruikt :)
Als de tik altijd op hetzelfde moment te horen is, loopt je crank wel ergens tegenaan. Is je nieuwe crank wel dezelfde breedte? Ik heb hetzelfde gehad toen ik m'n GX(dub wide) had vervangen met XXSL. De powermeter had een schroefje die iets uitstak waardoor die tegen de framebeschermer kwam. Schroefje iets aangedraaid en het 'tikken' was opgelost.

Overigens een 'tik' in je fiets kan echt overal vandaan komen, afgelopen week kraakte m'n Lux. Ik dacht zelf dat het kwam doordat er iets verkeerd is gegaan met het vervangen van de BB. Hele aandrijflijn los gehaald, opnieuw afgesteld en gesmeerd. Bleek het te komen doordat m'n achterwiel niet goed vast zat.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

BasvanS schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:02:
Laatste een flink tochtje door de modder gefietst, ik had de weken ervoor al gemerkt dat mijn achterrem wat sponzig begon te worden en had me voorgenomen de remblokjes te vervangen. Bij dit ritje door de bagger was ik mijn achterrem achter halverwege helemaal kwijt.

Nu heb ik de nieuwe blokjes gemonteerd, een brake bleed gedaan maar de rem blijft sponzig.

Nog iets wat ik kan proberen of toch even naar m'n fietsenmaker brengen?
Met sponzig bedoel je dat er niet echt een duidelijk eindpunt in de stroke van je hendel zit? Dat is eigenlijk altijd lucht. Achterrem is lastiger te bleeden dan de voorrem omdat de leiding langer is, dus gevoeliger voor uitzetten door de druk op het systeem maar vooral meer ruimte voor luchtbellen, waarbij de leiding ook nog eens een stuk vlakker over je fiets loopt en de luchtbellen dus minder makkelijk stijgen.
Heb je een 'snelle' bleed gedaan (alleen trechtertje op de hendel) of volledig met een spuit op de remklauw en de olie helemaal van klauw naar hendel geperst? Bij een spuit probeer ik die altijd ruim van tevoren te vullen en een tijdje te laten liggen, met het vol trekken van de spuit kunnen er (niet/nauwelijks zichtbare) belletjes in de vloeistof komen die later samenkomen tot een grotere bel. Als dat al gebeurt voor je het in het systeem spuit, is het risico op bellen alweer kleiner.
XboxFreak36 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:40:
Overigens een 'tik' in je fiets kan echt overal vandaan komen, afgelopen week kraakte m'n Lux. Ik dacht zelf dat het kwam doordat er iets verkeerd is gegaan met het vervangen van de BB. Hele aandrijflijn los gehaald, opnieuw afgesteld en gesmeerd. Bleek het te komen doordat m'n achterwiel niet goed vast zat.. |:(
Ik had vorige week een vreemde rammel in mijn fiets, bleek dat ik vergeten was om de cassette hard aan te draaien en de lockring was los gelopen :X

[ Voor 16% gewijzigd door Demo op 30-07-2024 12:41 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:18
Demo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:40:
[...]
Met sponzig bedoel je dat er niet echt een duidelijk eindpunt in de stroke van je hendel zit? Dat is eigenlijk altijd lucht. Achterrem is lastiger te bleeden dan de voorrem omdat de leiding langer is, dus gevoeliger voor uitzetten door de druk op het systeem maar vooral meer ruimte voor luchtbellen, waarbij de leiding ook nog eens een stuk vlakker over je fiets loopt en de luchtbellen dus minder makkelijk stijgen.
Heb je een 'snelle' bleed gedaan (alleen trechtertje op de hendel) of volledig met een spuit op de remklauw en de olie helemaal van klauw naar hendel geperst? Bij een spuit probeer ik die altijd ruim van tevoren te vullen en een tijdje te laten liggen, met het vol trekken van de spuit kunnen er (niet/nauwelijks zichtbare) belletjes in de vloeistof komen die later samenkomen tot een grotere bel. Als dat al gebeurt voor je het in het systeem spuit, is het risico op bellen alweer kleiner.

[...]

Ik had vorige week een vreemde rammel in mijn fiets, bleek dat ik vergeten was om de cassette hard aan te draaien en de lockring was los gelopen :X
Bedankt voor de tips, word gewaardeerd! Toch nog maar een keer proberen dan, wellicht even kijken of ik met een fietsmontagestandaard de fiets wat langer wat meer rechtop kan zetten, nu stond hij vrijwel horizontaal bij de bleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
BasvanS schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor de tips, word gewaardeerd! Toch nog maar een keer proberen dan, wellicht even kijken of ik met een fietsmontagestandaard de fiets wat langer wat meer rechtop kan zetten, nu stond hij vrijwel horizontaal bij de bleed.
Ik haal de klauw eigenlijk altijd van het frame af en probeer de slang zo verticaal mogelijk te laten lopen door de fiets te kantelen in de standaard. Dat de klauw in the verlengde van je onderbuik hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
XboxFreak36 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:40:. Bleek het te komen doordat m'n achterwiel niet goed vast zat.. |:(
9/10 keer is het een wiel wat vaster moet ja :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

Mijn ketting trapt door op de cassette. Ik heb er recent een nieuwe ketting (Shimano SLX m7100) opgelegd want slijtage was .5 op de kettingmeter.
Maar als ik gisteren even aanzette op de meest gebruikte kransjes trapte het al vrij snel door.
Cassette is een Deore M6100.
Heb nu ergens tussen de 1200 en 1400 km gefietst op de MTB.
Had ik de cassette ook moeten vervangen? Of doe ik wat anders fout hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 16:34

EraZor

Don't mention the war

Als je doortrapt, is je cassette op. Is die ook maar 1400km gebruikt? Ik vind t voor een ketting al (erg) weinig, maar voor een cassette al helemaal? Smeer je je ketting wel? En op de juiste manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
@PeaceNlove 1400km is heel weinig, dan moeten die bijna allemaal gemaakt zijn met slecht weer en nauwelijks smering. ik zit op 4200 met een 12s SLX cassette en 2 kettingen. Vorig jaar wel een nieuwe ketting geprobeerd maar die liep niet lekker dus maar weer op een oude ketting overgestapt en de cassette verder af rijden.

Heb je de ketting wel goed om? tekst op de schakels naar buiten? Verder kan je niet heel veel verkeerds doen als de lengte goed is en hij goed door de derailleur loopt.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

EraZor schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:12:
Als je doortrapt, is je cassette op. Is die ook maar 1400km gebruikt? Ik vind t voor een ketting al (erg) weinig, maar voor een cassette al helemaal? Smeer je je ketting wel? En op de juiste manier?
Ik smeer regelmatig, gebruik Shimano wet lube.

Gisteren na de bike wash nog even wat foto’s gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4OLvShf3Cx1wF7OVVZpzktTI_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkVV2EhynD4cKZhaQOWvwAJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5Z4izn5sxqkm5GXeUcwQLA29OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38b8hCMwLye6oUjfEgWDILjD.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling:
Tekst op de schakels idd zichtbaar en de quicklink netjes met de draairichting goed er op gezet bij de nieuwe ketting

[ Voor 5% gewijzigd door PeaceNlove op 31-07-2024 11:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die is gesmeerd, inderdaad.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
EraZor schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:12:
kleine nuance, als je met een nieuwe ketting doortrapt is de cassette te ver ingesleten op de oude ketting. het zou goed kunnen dat je nog een paar duizend km met de oude ketting + cassette kan rijden. De cassette is dus nog niet op.
PeaceNlove schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Ik smeer regelmatig, gebruik Shimano wet lube.

Gisteren na de bike wash nog even wat foto’s gemaakt
[Afbeelding]
Ik zie hier vooral een gesmeerde buitenkant... niet de de beste plek voor smering, het is de bedoeling dat de pinnen en rollers goed gesmeerd zijn, niet de buitenkant van de plaatjes.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10 12:57
Prulleman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:05:
[...]

kleine nuance, als je met een nieuwe ketting doortrapt is de cassette te ver ingesleten op de oude ketting. het zou goed kunnen dat je nog een paar duizend km met de oude ketting + cassette kan rijden. De cassette is dus nog niet op.

[...]

Ik zie hier vooral een gesmeerde buitenkant... niet de de beste plek voor smering, het is de bedoeling dat de pinnen en rollers goed gesmeerd zijn, niet de buitenkant van de plaatjes.
Moet dan altijd denken aan die ene rijder in je vriendengroep die z'n WD40 pakt en z'n ketting verdrinkt in het vet om vervolgens de cassette ook nog van een laag voorziet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

[...]

Bij het smeren drup ik altijd per schakeltje en rollertje bovenop het rollertje, dus probeer de binnenkant goed te voorzien. Dat de buitenkant nu ook wat vettig is komt denk ik doordat ik vergeten ben de ketting met een doek af te nemen voordat ik ben gaan fietsen.

Wat betreft die oude ketting, die heb ik nog, dus ik kan dan denk ik het beste nu gewoon een nieuwe cassette kopen en dan eventueel ooit die oude cassette en ketting er nog eens samen opzetten om ze definitief op te rijden. Heeft dat nog consequenties voor het voorblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
PeaceNlove schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Bij het smeren drup ik altijd per schakeltje en rollertje bovenop het rollertje, dus probeer de binnenkant goed te voorzien. Dat de buitenkant nu ook wat vettig is komt denk ik doordat ik vergeten ben de ketting met een doek af te nemen voordat ik ben gaan fietsen.

Wat betreft die oude ketting, die heb ik nog, dus ik kan dan denk ik het beste nu gewoon een nieuwe cassette kopen en dan eventueel ooit die oude cassette en ketting er nog eens samen opzetten om ze definitief op te rijden. Heeft dat nog consequenties voor het voorblad?
tandwielen slijten amper op een nieuwe ketting, de meeste slijtage krijg je met een ketting die ver heen is (0.75+) dat geld met name voor de cassette en in mindere mate voor een 1x (narrow wide) voorblad. vroeger met een 2x setup waren de tandjes korter en dunner en sleten harder. Moderne voorbladen slijten vrij weinig.

Er zijn verschillende strategieën met hun eigen voor en nadelen. Je kan (zoals je nu doet) proberen kettingen op tijd te wisselen, maar in de praktijk werkt dat beter met high end spul, of op een racefiets. Ook scheelt het als je een groter voorblad neemt om de kleinste kransjes wat te ontlasten.
Of je rijdt gewoon een ketting en cassette op tot het niet meer lekker loopt (ergens tussen de .75 en 1) en vervangt dan de ketting + cassette. Na hoeveel km dat is kan enorm varieeren (2k-10k....) grootste factoren zijn het materiaal, smering, modder, power.

ook kan je nog meerdere kettingen afwisselen, dan kan je ze verder op rijden dan bij .5 een nieuwe ketting.

van alles geprobeerd, maar ik ga zelf nu voor de ketting en cassette oprijden. ik heb nu 4300km op een slx cassette en ketting en deze zijn nu toe aan vervanging

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Check, ik ga gewoon lekker wat proberen, bedankt @Prulleman

Heb een nieuwe SHIMANO DEORE XT CS-M8100 besteld. Nummer is hoger dan m6100, en ook duurder dus dat zal dan wel beter zijn :+

En dan hou ik die oude gewoon achter de hand om met prutsweer die boel op te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

[...]

[...]

Dat is zeker waar, maar een ketting hoort niet na 1400 km op z’n max grens te zitten. Dan gaat er ergens iets mis. Als gevolg daarvan trapt de cassette met een nieuwe ketting door en is dus versleten. Dat ie t met de oude versleten ketting nog wél doet, betekent niet dat de cassette niet versleten is. Risico op een gebroken ketting is behoorlijk groot (zéker als je t zaakje in zo weinig km’s kapotgetrapt hebt). Slijtage zal alleen maar sneller gaan. Ik zou naar de achterliggende oorzaak zoeken ipv een nieuwe dure cassette kopen en er vanuit gaan dat t dan opgelost is, want duurder is beter 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ja, wat zou ik dan kunnen doen om de oorzaak te achterhalen? Want ik geef de ketting volgens mij meer liefde, aandacht, schoonmaken en olie vergeleken met de racefiets en op mijn racefiets doe ik lang met de ketting en rijd ik nog op de originele cassette.

Wat ik concreet doe is bij iedere natte of modderige rit de fiets afspuiten, geen hoge druk reiniger en dan daarna sowieso de ketting Shimano wet lube geven. Dit doe ik door rustig rond te draaien en iedere schakel bovenop het buisje een drupje olie te geven. Dan haal ik bij de volgende rit de ketting nog even door een doek om de te veel eventueel nog weg te halen.

Eens per maand gebruik ik zo’n ketting reinig apparaat met ketting reiniger. Daarna afnemen met een doek, laten drogen en weer wetlube er op.

Is dat dan te veel, te weinig, mis ik iets?

Risico op gebroken ketting vind ik trouwens wel meevallen, doe ook regelmatig de check en met 12s is.5 de grens dus daar was ik gewoon op tijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Na pakweg 15 jaar geleden een Haibike (Haibike edition SL) MTB gekocht te hebben, wil ik nu graag een nieuwe (en betere) MTB kopen. Ik fiets niet erg veel, laten we zeggen dat m'n streven 1x per week 'n uur is, en dan een route in de plaatselijke bossen, vermoedelijk ook wel eens elders.
Een vast budget heb ik niet echt, maar ik ben uitgekomen op twee modellen:

Sensa Fiori Evo Pro (https://www.mantel.com/sensa-fiori-evo-pro)
Cube Reaction C:62 Pro (https://www.mantel.com/cube-reaction-c62-pro)

Ik heb niet de indruk dat ik bij één van beide een miskoop doe, maar vind het wel lastig te kiezen.
Zijn er zwaarwegende redenen om voor de ene of juist voor de andere te gaan? Of zie ik een beter alternatief over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 20:38
JBS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:00:
Na pakweg 15 jaar geleden een Haibike (Haibike edition SL) MTB gekocht te hebben, wil ik nu graag een nieuwe (en betere) MTB kopen. Ik fiets niet erg veel, laten we zeggen dat m'n streven 1x per week 'n uur is, en dan een route in de plaatselijke bossen, vermoedelijk ook wel eens elders.
Een vast budget heb ik niet echt, maar ik ben uitgekomen op twee modellen:

Sensa Fiori Evo Pro (https://www.mantel.com/sensa-fiori-evo-pro)
Cube Reaction C:62 Pro (https://www.mantel.com/cube-reaction-c62-pro)

Ik heb niet de indruk dat ik bij één van beide een miskoop doe, maar vind het wel lastig te kiezen.
Zijn er zwaarwegende redenen om voor de ene of juist voor de andere te gaan? Of zie ik een beter alternatief over het hoofd?
Giant XTC SLR 29 1 , 1799 euro , XT afgemonteerd en Carbon velgen.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

PeaceNlove schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:26:
Ja, wat zou ik dan kunnen doen om de oorzaak te achterhalen? Want ik geef de ketting volgens mij meer liefde, aandacht, schoonmaken en olie vergeleken met de racefiets en op mijn racefiets doe ik lang met de ketting en rijd ik nog op de originele cassette.

Wat ik concreet doe is bij iedere natte of modderige rit de fiets afspuiten, geen hoge druk reiniger en dan daarna sowieso de ketting Shimano wet lube geven. Dit doe ik door rustig rond te draaien en iedere schakel bovenop het buisje een drupje olie te geven. Dan haal ik bij de volgende rit de ketting nog even door een doek om de te veel eventueel nog weg te halen.

Eens per maand gebruik ik zo’n ketting reinig apparaat met ketting reiniger. Daarna afnemen met een doek, laten drogen en weer wetlube er op.

Is dat dan te veel, te weinig, mis ik iets?

Risico op gebroken ketting vind ik trouwens wel meevallen, doe ook regelmatig de check en met 12s is.5 de grens dus daar was ik gewoon op tijd bij.
Zo’n kettingreinigding doet over t algemeen meer kwaad dan goed en is niet nodig; de ketting werkt vuil zelf wel naar buiten. Afnemen met een doek is voldoende. Ik ken die lube van Shimano niet, maar over t algemeen blijft er een hoop rotzooi in kettingvet zitten. Wax werkt veel beter. (Veel gebruikt (ook door mij); Squirt lube. Nieuwe ketting helemaal ontvetten. Goed droogmaken en dan in de squirt zetten. Na drogen even afnemen met een doek en na een rit de ketting schoonmaken met een doek. Iedere 2/3 ritten opnieuw invetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:53
Wax werkt veel beter. (Veel gebruikt (ook door mij); Squirt lube. Nieuwe ketting helemaal ontvetten. Goed droogmaken en dan in de squirt zetten. Na drogen even afnemen met een doek en na een rit de ketting schoonmaken met een doek. Iedere 2/3 ritten opnieuw invetten.
Hier ook een tevreden Squirt Lube wax gebruiker en doe het zoals jij omschrijft. Zit nu 2000km op de ketting en kreeg onlangs van de fietsenwinkel te horen dat de cassette en ketting er nog goed uit zien. Hoe jij het omschrijft is ook hoe de mountainbike gespecialiseerde fietsenmaker het aangaf te doen. Heb verder ook nog nooit kettingreinigers, borstels of wat dan ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:41
Hier net zo, na 2 of 3 ritten (afhankelijk van de afstand) wat Squirt Lube er op en je ketting blijft goed. Na een modderrit maak ik m'n fiets altijd ff goed schoon en dan gaat er ook direct wat nieuwe Squirt op. Zo gaat m'n ketting inmiddels al zo'n 4300km mee.

Ik heb ook nog nooit een kettingreiniger ofzo gebruikt. Ook geen kettingmeter beschikbaar trouwens, als de boel over begint te slaan dan gaat er wat nieuws op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ik heb op deze manier 4500 km met een ketting gedaan (alleen helemaal ontvet toe ie nieuw was). Cassette (SLX) doet t nog uitstekend met nu net een nieuwe ketting. Ik heb die ketting alleen vervangen omdat ie volgens m’n kettingmeter versleten was idd. Ik gebruik relatief goedkope KMC kettingen (kmc x12 van 3 tientjes) en schuw de modder zeker niet (o.a. 200km baggeren met de Bartje 200 dit jaar)

[ Voor 10% gewijzigd door EraZor op 02-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Laatst online: 07-10 12:34

WoBBeL

*zwaai*

Zijn de Maxxis Minion DHR/DHF uitgaand? Ik zie steeds minder webshops met voorraad voor mijn bandenmaat (27.5/2.8). En met de Maxx Terra compound is al helemaal geen band meer te vinden in Nederland :X

[ Voor 27% gewijzigd door WoBBeL op 02-08-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
WoBBeL schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:45:
Zijn de Maxxis Minion DHR/DHF uitgaand? Ik zie steeds minder webshops met voorraad voor mijn bandenmaat (27.5/2.8). En met de Maxx Terra compound is al helemaal geen band meer te vinden in Nederland :X
Duitsland heeft de DHF en DHR in de juiste maat en compound in elk geval.

En volgens mij is meer het probleem de 27,5+ die er uit gaan. Ik zit met hetzelfde probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 02-08-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Laatst online: 07-10 12:34

WoBBeL

*zwaai*

@ZanielGa dat zal dus inslaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Je merkt gewoon dat de selectie van 27.5 x 2.80/3.00 steeds kleiner wordt. De meeste rijders die brede banden nemen gaan voor 29 x 2.60. Voor mij is de keuze in een XC band in 2.80 ook gewoon ontzettend klein geworden. Hoop dat Bondrager zijn XR3 houdt omdat die goed bevalt. Maar is gewoon vervelend als je een keuze hebt gemaakt voor iets dat niet de standaard is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Bedankt allen , ik ga Squirt lube gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb een nieuwe fiets waar een bidon houder onder de bovenbuis bevestigt kan worden. Die hangt dus op de kop. Iemand tips voor goede bodies die hier voor geschikt zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 18:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

KappuhH schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:12:
Heb een nieuwe fiets waar een bidon houder onder de bovenbuis bevestigt kan worden. Die hangt dus op de kop. Iemand tips voor goede bodies die hier voor geschikt zijn?
Bidon met Fidlock systeem
------------

27,5 is nog niet echt weg. Zijn nog genoeg fabrikanten die fietsen in mullet uitbrengen. (27,5 achter en 29 voor) Alleen is NL meer gravel/XC land. Daarom zul je hier wat lastiger 27,5 banden vinden. DE daarin tegen wat sneller. Daar zie je meer trail/enduro/downhill. En dit zijn de fietsen die steeds vaker als mullet geleverd worden.

---------------

Binnen kort aantal dagen naar Winterberg en Greenhill. Voor die tijd toch wat puzzelen met de coilshock en springrates. Nu ik het nodige gewicht kwijt ben. Nu een 457lbs spring erop zitten. Mijn gevoel zegt dat ik volgende week de 411 erop mag zetten. Dat zelfs de 434 iets te hard is.

Had 5kg overgewicht. Op advies van ziekenhuis wat afgevallen kleine 15kg :P Nu weer gezonde BMI/etc.... Volgens de doktoren.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Daan_ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:31:
[...]

27,5 is nog niet echt weg. Zijn nog genoeg fabrikanten die fietsen in mullet uitbrengen. (27,5 achter en 29 voor) Alleen is NL meer gravel/XC land. Daarom zul je hier wat lastiger 27,5 banden vinden. DE daarin tegen wat sneller. Daar zie je meer trail/enduro/downhill. En dit zijn de fietsen die steeds vaker als mullet geleverd worden.
Het is ook niet de 27.5 wat het probleem is. Het is de + die er achter staat. 2.8 en 3.0 zie je steeds minder. Het wordt allemaal max 2.5/2.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat had ik begrepen ;-) Collega van me heeft afwijkende banden maat voor zijn mtb. Hij mailt dan de DE shops of zij die kunnen bestellen. En vaak heeft die de band met weekje of twee binnen. In NL wordt hem vaak nee verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Is 2,8 of zelfs 3 ook niet extreem breed? Ik zie in t wild op de NL trails eigenlijk max 2,4, maar vaker smaller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
EraZor schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:42:
Is 2,8 of zelfs 3 ook niet extreem breed? Ik zie in t wild op de NL trails eigenlijk max 2,4, maar vaker smaller?
Het is inderdaad wel breder dan standaard. Als ik het met Fatbikes vergelijk zoals een Canyon Dude of Surly Ice Cream Truck dan valt het allemaal wel mee hoe breed het is. Maar naast een 2.25 bandje zijn ze inderdaad extreem breed. Zeker als ze op een 45i velg zitten (ik heb er maar 35 op zitten al had misschien 40 mooier geweest)

Persoonlijk vind ik de extra grip wel fijn, zeker in klimmen en dat ze net de scherpte van de trail af halen. Maar het zijn toch vaak wat meer specifieke fietsen waar je ze op ziet/zag. Voornamelijk merken die weten dat Bikepacken een ding is.

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 04-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Je merkt gewoon dat de selectie van 27.5 x 2.80/3.00 steeds kleiner wordt. De meeste rijders die brede banden nemen gaan voor 29 x 2.60. Voor mij is de keuze in een XC band in 2.80 ook gewoon ontzettend klein geworden. Hoop dat Bondrager zijn XR3 houdt omdat die goed bevalt. Maar is gewoon vervelend als je een keuze hebt gemaakt voor iets dat niet de standaard is geworden.
Helaas, de hele range bij Bontrager wordt vervangen door andere bandjes. Sommige duitse shops (Bike24 bijvoorbeeld) sturen ook geen Trek spul meer naar NL helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Heb ondertussen de Schwalbe Thunder Burt Evo 27,5 (54-584) Super Ground TLE op mijn mountainbike zitten omdat ik voorlopig (helaas) vooral op de weg zal rijden en het is idd een vooruitgang op de Rocketrons als het om rolweerstand gaat dus zo ver zo goed.

Nu staat er bij de specificaties dat de band 4 bar aan kan, maar wat is aan te raden voor op de weg met een gewicht van 95 kilo? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen of is het gewoon trial en error?

Ik heb een handspomp met barmeter, maar ik heb het idee dat die niet meer werkt, want zelfs al voelt de band aardig hard blijft die op 0 staan en ik durf niet veel verder te gaan. Dus als iemand nog een tip heeft voor een goede fietspomp (liefst klein model voor op de fiets) met een betrouwbare bar meter max 50 euro dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Beakzz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:25:
Heb ondertussen de Schwalbe Thunder Burt Evo 27,5 op mijn mountainbike zitten omdat ik voorlopig (helaas) vooral op de weg zal rijden en het is idd een vooruitgang op de Rocketrons als het om rolweerstand gaat dus zo ver zo goed.

Nu staat er bij de specificaties dat de band 4 bar aan kan, maar wat is aan te raden voor op de weg met een gewicht van 95 kilo? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen of is het gewoon trial en error?

Ik heb een handspomp met barmeter, maar ik heb het idee dat die niet meer werkt, want zelfs al voelt de band aardig hard blijft die op 0 staan en ik durf niet veel verder te gaan. Dus als iemand nog een tip heeft voor een goede fietspomp (liefst klein model voor op de fiets) met een betrouwbare bar meter max 50 euro dan hoor ik het ook graag.
Hebben ze leuke calculator voor bij Swalbe die als startpunt kan dienen.
https://www.schwalbe.com/en/pressureprof/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Heb ondertussen de Schwalbe Thunder Burt Evo 27,5 op mijn mountainbike zitten omdat ik voorlopig (helaas) vooral op de weg zal rijden en het is idd een vooruitgang op de Rocketrons als het om rolweerstand gaat dus zo ver zo goed.

paar belangrijke vragen:
- hoe breed is de band
- hoe breed is je velg
- binnenband of tubeless

4 bar is voor een MTB band echt enorm hoog.. ik rijd nu op 28mm tubeless weg banden al met ongeveer 4 bar.. voor een veel bredere band is 4 bar echt veel teveel (als je velgen het al aankunnen..)

ik zou afhankelijk van de breedte van de band /velg en tubeless ergens tussen de 2 en de 3 bar gaan zitten.
mij een 2.0 band op een 21 mm velg met binnen band dus 3 bar en met een 2.4 band op een 30 velg tubeless op 2 bar. (bijvoorbeeld. met andere maten zal je ergens ertussen uitkomen)

belangrijk om te weten, harder is niet altijd sneller / lager in rolweerstand, je hebt altijd een optimale druk ergens in het midden (afhankelijk van een hele hoop), maar dat is zeker niet de max van de band of velg.
Je wilt dat je band zich vormt naar de oneffenheden op de weg, in plaats van overal tegen aan en overheen te moeten bewegen. Dit is niet alleen comfortabeler, maar ook in veel gevallen sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 05-08-2024 11:41 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

paar belangrijke vragen:
- hoe breed is de band
- hoe breed is je velg
- binnenband of tubeless

4 bar is voor een MTB band echt enorm hoog.. ik rijd nu op 28mm tubeless weg banden al met ongeveer 4 bar.. voor een veel bredere band is 4 bar echt veel teveel (als je velgen het al aankunnen..)

ik zou afhankelijk van de breedte van de band /velg en tubeless ergens tussen de 2 en de 3 bar gaan zitten.
mij een 2.0 band op een 21 mm velg met binnen band dus 3 bar en met een 2.4 band op een 30 velg tubeless op 2 bar. (bijvoorbeeld. met andere maten zal je ergens ertussen uitkomen)

belangrijk om te weten, harder is niet altijd sneller / lager in rolweerstand, je hebt altijd een optimale druk ergens in het midden (afhankelijk van een hele hoop), maar dat is zeker niet de max van de band of velg.
Je wilt dat je band zich vormt naar de oneffenheden op de weg, in plaats van overal tegen aan en overheen te moeten bewegen. Dit is niet alleen comfortabeler, maar ook in veel gevallen sneller.
Dat laatste had ik niet verwacht idd dus goede tip. Bij de band staat (54-584), maar ik ben nu niet thuis dus kan de velg niet checken. Ik rij gewoon met een binnenband, maar dat is vooral omdat ik eigenlijk niet beter weet :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Beakzz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Dat laatste had ik niet verwacht idd dus goede tip. Bij de band staat (54-584), maar ik ben nu niet thuis dus kan de velg niet checken. Ik rij gewoon met een binnenband, maar dat is vooral omdat ik eigenlijk niet beter weet :o
26" is ver voor de tijd van brede velgen. Dus zowel de band als de velg zullen vrij smal zijn.. dat zou betekenen dat je richting de 3 bar kan gaan op een mooie weg. Voor offroad moet je een stuk lager gaan. 2-2.3 bar ofzo.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Heb ondertussen de Schwalbe Thunder Burt Evo 27,5 (54-584) Super Ground TLE op mijn mountainbike zitten omdat ik voorlopig (helaas) vooral op de weg zal rijden en het is idd een vooruitgang op de Rocketrons als het om rolweerstand gaat dus zo ver zo goed.

Ik ben ongeveer even zwaar en rijdt met een latex binnenband dus zal redelijk vergelijkbaar moeten zijn. Velgen zijn nog van voor de brede velgen tijd en misschien zelf een 19i. Weet het niet precies, is al weer een tijdje terug dat ik die gekocht heb.

Voor wegritten doe ik zelf 3.0/3.0bar. Dat voelt al keihard aan en je zit zeker niet op de grens van band EN velg.
Offroad houd ik (met mijn pomp) het op 1.7/1.8. Die druk gewoon nodig vanwege de smallere velgen en het hogere gewicht.

Qua pomp geen idee. Heb gewoon een normale vloerpomp met meter voor thuis en een kleine HV pomp zonder meter voor onderweg. Onderweg zie ik gewoon als voor nood mocht ik vinden dat er meer lucht in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:17
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een mtb. Ik heb nu een gravelbike die ik zowel op de weg als in het bos gebruik. Alleen ik woon in Noord-Holland en hier is geen gravel. Er zijn echter wel mtb parcours en dus leek het me leuk on een mtb erbij te hebben.

Ik zag deze BMC TwoStroke in de aanbieding:

https://www.bike24.nl/producten/575799

Nu vraag ik mij af, er zitten geen spacers op de headset. Op de racefiets maakt dit veel uit voor de houding. Is dit bij een MTB net zo belangrijk? Zeker met de kortere afstanden en de sowieso meer rechtop houding. Ik begrijp zelf weinig van de geometrie van mtbs.

[ Voor 4% gewijzigd door yeehaw op 09-08-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:53
@yeehaw Ik weet een geweldige, mountainbike gespecialiseerde fietsenwinkel die jou ongetwijfeld op weg kunnen helpen qua geometrie van mtb's. Zit toevallig in de buurt van de grotere mtb route van Noord-Holland.

Wat betreft het gebrek aan gravel in Noord-Holland: gezien de hoeveelheid granulaat die de routebouwers op GMA neergooien begint het bijna een gravelbaan te worden haha ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51
yeehaw schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:16:

Nu vraag ik mij af, er zitten geen spacers op de headset. Op de racefiets maakt dit veel uit voor de houding. Is dit bij een MTB net zo belangrijk? Zeker met de kortere afstanden en de sowieso meer rechtop houding. Ik begrijp zelf weinig van de geometrie van mtbs.
Mijn ervaring -met de ene mtb die ik online gekocht heb- is dat ze er wel opzitten, ook als ze niet op de foto staan. Je kan ze ook ff mailen om het te vragen, maar ik kreeg toen bij bike-inn de reactie "dat ze de fietsen verkochten zo als ze werden aangeleverd." :')

[ Voor 39% gewijzigd door Charly op 09-08-2024 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@yeehaw bij mijn online gekochte spark zaten er ook gewoon spacers op.
bij zowel racefietsen als mtb's laten ze deze voor de product foto's weg, simpelweg omdat het er mooier/sneller/professioneler uitziet.

zelfde discussie vanaf hier:
Strider in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:17
Aah ok, in dit geval noemde ze het ook in de reviews. Anyway, ik heb em gewoon besteld :)

Ben benieuwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

PeaceNlove schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:57:
Mijn ketting trapt door op de cassette. Ik heb er recent een nieuwe ketting (Shimano SLX m7100) opgelegd want slijtage was .5 op de kettingmeter.
Maar als ik gisteren even aanzette op de meest gebruikte kransjes trapte het al vrij snel door.
Cassette is een Deore M6100.
Heb nu ergens tussen de 1200 en 1400 km gefietst op de MTB.
Had ik de cassette ook moeten vervangen? Of doe ik wat anders fout hier?
Update
Ben er achter wat het probleem was wat het doortrappen veroorzaakte: ik had die stelschroef voor de derailleur hoogte totaal niet goed gezet. Daardoor stond het wieltje te ver naar achter en liep er te weinig ketting over de cassette. Heb dat weer goed gezet en vandaag Leersum en Amerongen zonder issues kunnen fietsen op de oude cassette. Die nieuwe leg ik dus mooi maar in de kast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 01:24:
[...]

Helaas, de hele range bij Bontrager wordt vervangen door andere bandjes. Sommige duitse shops (Bike24 bijvoorbeeld) sturen ook geen Trek spul meer naar NL helaas..
Had vandaag even op de site van Trek gekeken en inderdaad staan er een heleboel nieuwe banden op.... en niets meer in de juiste maat. Vraag me echt af hoe lang het gaat duren voor ik een nieuwe wielset kan gaan halen omdat ze niets meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Heeft er al iemand de nieuwe Mezcal geprobeerd?
Volgens de specs:
Leverbaar in maat 2.4
730 gram
Lagere rolweerstand (3%) en meer grip.
De Barzo is niet vervangen en aangezien de skin kleur van deze band bruin is verwacht ik dat dit misschien ook wel een vervanger kan worden voor de Barzo. Dus Mezcal voor en achter.
Iemand al ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=214377&w=760&h=570

https://int.vittoria.com/products/mezcal-xc-race

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zijn er hier mensen met die de Five Ten Freerider (pro) hebben en iets kunnen zeggen over hoe ze vallen? Klopt het dat ze klein vallen? Draag normaal maat 45 (Nike, New Balance), maar zou voor de Freeriders maar 45 moeten bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Had van Five Ten dezelfde maat (46) nodig die ik altijd van Nike ook nodig had, maar na mijn ervaringen met de klantenservice van Five Ten/Adidas ben ik voor Ride Concepts Hellion's gegaan ook in een maatje 46.

Persoonlijk zou ik dus zeggen, kijk ook nog naar wat andere merken als Five Ten omdat de andere merken heel veel beter zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:47
KappuhH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:35:
Zijn er hier mensen met die de Five Ten Freerider (pro) hebben en iets kunnen zeggen over hoe ze vallen? Klopt het dat ze klein vallen? Draag normaal maat 45 (Nike, New Balance), maar zou voor de Freeriders maar 45 moeten bestellen?
Yep, ik rijd met 1.5 maat groter. Maar met schoenen zou ik sowieso eerst een winkel opzoeken om ze te passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iets maar niet heel er klein imho. Heb eigenlijk altijd maat 47 of 48. 5.10 is 48 voor mij. Vrij vergelijkbaar met meeste adidas sneakers.

Zijn wel vrij breed, daardoor een van de weinige schoenen die ik met brede platvoeten aan kan. Ondanks dat Specialized vaak ook redelijk breed valt waren de flatpaddle schoenen bij mij een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Fiveten is overgenomen door Adidas, daardoor is hun maatvoering aangepast. Ik had 42.5 in de oude maatvoering, nieuw paar in 42 2/3 besteld, maar die waren te klein. Omgeruild voor 43 1/3, die passen, maar zijn alsnog een paar millimeter korter dan de 42.5's die ik daarvoor had :? Mijn schoenmaat bij Nike's is 43, bij Fiveten zou ik dus een halve maat groter moeten hebben.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Strider schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:30:
Heeft er al iemand de nieuwe Mezcal geprobeerd?
Volgens de specs:
Leverbaar in maat 2.4
730 gram
Lagere rolweerstand (3%) en meer grip.
De Barzo is niet vervangen en aangezien de skin kleur van deze band bruin is verwacht ik dat dit misschien ook wel een vervanger kan worden voor de Barzo. Dus Mezcal voor en achter.
Iemand al ervaring mee?

[Afbeelding]

https://int.vittoria.com/products/mezcal-xc-race
Ik niet maar ben ook wel benieuwd naar de Mezcal XC Race vooraan en de Peyote XC Race achteraan.
Heb nu 2x Rekon Race.

edit

https://www.bicyclerollin...peyote-xc-race#conclusion

Nou, dat klinkt wel positief en veelbelovend. Jammer genoeg zijn mn huidige banden nog niet op EN net voorzien van nieuwe tubelessvloeistof... :z

[ Voor 14% gewijzigd door Lensent op 19-08-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik denk dat mijn bracket naar zijn grootje is...

Ik zit er over te denken om een ZTTO te kopen van ome Ali. Het is 11 euro meen ik, bestel ik meteen een 11spd cassette erbij van dat merk. Of toch maar een Hope kopen van 110 euro? (Of iets goedkopers/beters?). Ik heb een Chris King in mijn Rocky, maar 250 euro is toch wel een grote uitgave, ook al loopt dat ding als een malle. En afgezien van 1x per jaar de oliespuit erop te zetten heb je er geen omkijken naar. Dit Raceface bracket zit nu 3 jaar in de Project12, maar die heb ik al 2x gereanimeerd, maar ik denk dat dat nu niet meer mogelijk is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ik monteer jaarlijks (zie t maar gewoon als onderhoud) een nieuw bottom bracket van Shimano (mt800). Loopt ook als een malle, kost nog geen 2 tientjes en (de-)monteren is 15 min werk (pressfit)

[ Voor 9% gewijzigd door EraZor op 20-08-2024 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:04
zonoskar schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:52:
Ik denk dat mijn bracket naar zijn grootje is...

Ik zit er over te denken om een ZTTO te kopen van ome Ali. Het is 11 euro meen ik, bestel ik meteen een 11spd cassette erbij van dat merk. Of toch maar een Hope kopen van 110 euro? (Of iets goedkopers/beters?). Ik heb een Chris King in mijn Rocky, maar 250 euro is toch wel een grote uitgave, ook al loopt dat ding als een malle. En afgezien van 1x per jaar de oliespuit erop te zetten heb je er geen omkijken naar. Dit Raceface bracket zit nu 3 jaar in de Project12, maar die heb ik al 2x gereanimeerd, maar ik denk dat dat nu niet meer mogelijk is.
250 euro voor een bottom bracket?? Die inflatie begint uit de hand te lopen...

Kan je van zo'n duur BB niet de lagers los vervangen? En ik ben ook wel benieuwd wat dat onderhoud met de oliespuit precies is. Normaal gesproken kun je beter juist met olie uit de buurt van industrielagers blijven om te voorkomen dat je het vet eruit 'spoelt'.

OT: ik heb meerdere no name chinese bottom brackets met aluminium shell gemonteerd in mijn racers en MTB. Lopen allemaal super. In ieder geval stukken beter dan de DUB ellende van SRAM die ik hiervoor had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@EraZor Dit lijkt mij een BSA trapas voor een 30mm as. Wel iets exotischer en kostbaarder dan een standaard shimano trapasje. Ik vind ze niet voor minder dan €50.

@zonoskar De Hope heeft volgens mij geen bus tussen de lagers om vuil buiten te houden, daar zou ik helemaal niet aan beginnen. Ali lagers kunnen best prima zijn maar ik zou er zelf niet aan beginnen. En 3 jaar vind ik zelf niet heel slecht, afhankelijk van de kilometers natuurlijk. Mijn Bianchi is na 750km en iets meer dan een jaar voornamelijk droog boswielrennen ( :+ ) alweer toe aan een nieuwe BB :|, ondanks regelmatig controleren.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Al is t 50€: een bottom bracket is (net zoals kettingen en cassette) gewoon een verbruiksartikel. Ik zou idd niet aan Ali beginnen (en idd al helemaal met een oliespuitje uit de buurt blijven), maar jaarlijks vervangen is imho niet heel gek.

[ Voor 29% gewijzigd door EraZor op 20-08-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marcel3 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

250 euro voor een bottom bracket?? Die inflatie begint uit de hand te lopen...

Kan je van zo'n duur BB niet de lagers los vervangen? En ik ben ook wel benieuwd wat dat onderhoud met de oliespuit precies is. Normaal gesproken kun je beter juist met olie uit de buurt van industrielagers blijven om te voorkomen dat je het vet eruit 'spoelt'.

OT: ik heb meerdere no name chinese bottom brackets met aluminium shell gemonteerd in mijn racers en MTB. Lopen allemaal super. In ieder geval stukken beter dan de DUB ellende van SRAM die ik hiervoor had.
Uh, je kent Chris King duidelijk niet. Dat was 20 jaar geleden ook al duur. :+
Wel mooi spul :P
Heb hier nog een stalen Inbred staan met een Rasta nothreadset erin, die is meer waard dan de rest van de fiets. >:)

@zonoskar kun je er geen nieuwe lagers inpersen?

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-08-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat van die bus tussen de lagers is inderdaad een goede, dat lijkt me niet zo handig. Wel vreemd dat de 24mm variant van Hope wel zo'n bus heeft, maar de 30mm niet.

Het bracket zit er sinds maart 2021 in, dus iets meer dan 3 jaar. Maar toen was het bracket 50 euro, nu willen ze voor zo'n ding 76 euro hebben. ZTTO is een vrij goed merk, ik heb van meerderen gehoord dat hun cassettes best aardig zijn en ook redelijk lang meegaan en goed schakelen. Hoe slecht kunnen die brackets dan zijn, toch?

In die 3 jaar heb ik ongeveer 2400 km gereden, maar de fiets ziet er wel vrij vaak zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb24357604/p5pb24357604.jpg

Met de CK in mijn Rocky heb ik ca 2000 km gereden in die 3 jaar, maar echt veel beter ziet de fiets er nooit uit. 1 keer per jaar pers ik nieuw vet in het lager (met oliespuit, ik had beter vetspuit kunnen zeggen), dit drukt ook meteen het oude vet samen met alle drek uit de lagers. Brilliant systeem. Maar goed, dat bracket kostte toen 220 euro voor de ceramic variant. Nu willen ze al 250 voor de gewone en 330 voor de ceramic. En het tooltje voor die 30mm as is ook anders, dus dat moet er dan ook bij a 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GWBoes schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:14:

@zonoskar De Hope heeft volgens mij geen bus tussen de lagers om vuil buiten te houden, daar zou ik helemaal niet aan beginnen. Ali lagers kunnen best prima zijn maar ik zou er zelf niet aan beginnen. En 3 jaar vind ik zelf niet heel slecht, afhankelijk van de kilometers natuurlijk. Mijn Bianchi is na 750km en iets meer dan een jaar voornamelijk droog boswielrennen ( :+ ) alweer toe aan een nieuwe BB :|, ondanks regelmatig controleren.
Apart, je hoort van Hope dat ze normaal wel ontzettend goed afgedicht zijn. Iets met het geweldige weer in Engeland enzo. Misschien dat het bij deze modellen iets anders zit hoor, maar dat is normaal was je juist over Hope hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Waarmee kan ik oude aangekoekte sealant goed uit een band verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
rockerpoet schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:31:
Geduld _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rockerpoet schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:31:
water en een gum of een stuk natuurrubber.
ZanielGa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

Apart, je hoort van Hope dat ze normaal wel ontzettend goed afgedicht zijn. Iets met het geweldige weer in Engeland enzo. Misschien dat het bij deze modellen iets anders zit hoor, maar dat is normaal was je juist over Hope hoort.
Zou je zeggen maar valt in de praktijk vaar behoorlijk tegen. Servicability is vaak vooral een stuk beter.

Ben zelf vooral blij dat ik weer een BSA BB-heb. Draai er dan gewoon als het nodig is een nieuwe Shimano 801 BB in voor 15-20 euro en ga er weer voor.

[ Voor 57% gewijzigd door GoldenSample op 23-08-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iemand idee of ik mijn remote lockout kan vervangen door een switch op de voorvork?
Heb een Suntour voorvork. Maar tijd geleden bij een crash was mijn remote lockout gesneuveld. Dat kan ik vervangen. Maar aan de andere kant gebruik ik heb zeer weinig. Dus een knop minder op het stuur en bekabeling minder lijkt mij prima. Maar welke heb ik dan nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaJr_lXOSVQ_9L4k3h0DtOS8pa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jT3lLqUuSA9ksA4qq205DD6y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Drie dagen Winterberg en Greenhill was weer top d:)b en crew van Winterberg zijn toppers. Dag ervoor rock slap gehad op de derailleur (in Greenhill). Vroeg of ze 8mm hex te leen hadden en bikestand mocht gebruiken, inplaats daarvan deden ze het even gratis fixen voor mij.Top service.

Greenhill was eerste keer, maar zeker nog keer terug. Ben niet zo jumper, maar prima vermaakt op wat meer enduro/downhill lijntjes.

10kg afgevallen laatste drie maanden. Hmmm nu is helm iets te groot O-) Toch maar nieuwe besteld. Niet zo fijn als je helm op je hoofd beweegt als naar beneden stuitert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhTVcy2Wu6u4RjDqaIaN-DcuL0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE5zWf1CssrczxB9bnmZ5X16.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende keer bordje met drop wat serieuzer nemen. Eerste afdaling was op groene lijn. En kom je op de tweede afdaling dit tegen. En stuiter hier blind naar beneden. Wel gelijk de drop mindf#ck voor die dag deels overwonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO-jn-pAQ-5kU9HzN-RkMJ5bbdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUDSRWkNDhmSMYmgeaJVVxoJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Daan_ op 26-08-2024 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Xavier schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:38:
Iemand idee of ik mijn remote lockout kan vervangen door een switch op de voorvork?
Heb een Suntour voorvork. Maar tijd geleden bij een crash was mijn remote lockout gesneuveld. Dat kan ik vervangen. Maar aan de andere kant gebruik ik heb zeer weinig. Dus een knop minder op het stuur en bekabeling minder lijkt mij prima. Maar welke heb ik dan nodig?
[Afbeelding]
het simpele antwoord is: ja, dikke kans van wel.

Wat heb je zelf al gedaan om het uit te zoeken?

TIP: begin eens bij de handleiding, tekening en onderdelen lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:26
zonoskar schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:34:
Dat van die bus tussen de lagers is inderdaad een goede, dat lijkt me niet zo handig. Wel vreemd dat de 24mm variant van Hope wel zo'n bus heeft, maar de 30mm niet.

Het bracket zit er sinds maart 2021 in, dus iets meer dan 3 jaar. Maar toen was het bracket 50 euro, nu willen ze voor zo'n ding 76 euro hebben. ZTTO is een vrij goed merk, ik heb van meerderen gehoord dat hun cassettes best aardig zijn en ook redelijk lang meegaan en goed schakelen. Hoe slecht kunnen die brackets dan zijn, toch?

In die 3 jaar heb ik ongeveer 2400 km gereden, maar de fiets ziet er wel vrij vaak zo uit:
[Afbeelding]

Met de CK in mijn Rocky heb ik ca 2000 km gereden in die 3 jaar, maar echt veel beter ziet de fiets er nooit uit. 1 keer per jaar pers ik nieuw vet in het lager (met oliespuit, ik had beter vetspuit kunnen zeggen), dit drukt ook meteen het oude vet samen met alle drek uit de lagers. Brilliant systeem. Maar goed, dat bracket kostte toen 220 euro voor de ceramic variant. Nu willen ze al 250 voor de gewone en 330 voor de ceramic. En het tooltje voor die 30mm as is ook anders, dus dat moet er dan ook bij a 50 euro.
Ik kan me de posts nog wel herinneren dat je die fiets hebt laten bouwen. Blijft een vet ding! Echt fan van het spuitwerk!
Pagina: 1 ... 267 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic