Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 268 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:32
Vandaag mijn vittoria mezcals 2.25 vervangen voor een setje Maxxis Dissector 2.4 voor en achter. Hopelijk iets meer grip nu, vond dat net te weinig met die Mezcals. Mijn eerste keer tubeless monteren, ging best goed en dat zonder compressor 😎

[ Voor 16% gewijzigd door rockerpoet op 25-08-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:08:
Drie dagen Winterberg en Greenhill was weer top d:)b en crew van Winterberg zijn toppers. Dag ervoor rock slap gehad op de derailleur (in Greenhill). Vroeg of ze 8mm hex te leen hadden, inplaats daarvan deden ze het even fixen voor mij. Top service.

Greenhill was eerste keer, maar zeker nog keer terug. (Dit jaar)

10kg afgevallen laatste twee maanden. Hmmm nu is helm iets te groot O-) Toch maar nieuwe besteld. Niet zo fijn als je helm op je hoofd beweegt als je aan stuiteren bent…

[Afbeelding]
Nice, Wil ik ook eens heen maar zal volgend jaar worden. Vandaag eindelijk weer op de stadfiets gezeten 6 weken na m'n kruisband reconstructie.
rockerpoet schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:51:
Vandaag mijn vittoria mezcals 2.25 vervangen voor een setje Maxxis Dissector 2.4 voor en achter. Hopelijk iets meer grip nu, vond dat net te weinig met die Mezcals. Eerste keer voor mij om tubeless banden te monteren, ging best goed en dat zonder compressor 😎
Wordt niet te laconiek, dan zal je altijd een keer zien dat het niet lukt als je geen booster/compressor bij de hand hebt. Been there done that ;(

En natuurlijk combi band & velg verschilt veel. Als je velgen niet zo diep zijn en/of gelijkmatig rimbed hebben gaat het een stuk makkelijker.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 25-08-2024 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

het simpele antwoord is: ja, dikke kans van wel.

Wat heb je zelf al gedaan om het uit te zoeken?

TIP: begin eens bij de handleiding, tekening en onderdelen lijst.
Ik kan het exacte model niet eens vinden… op de fork staat XCR 32 en FEM362.
Volgens een verkoop website is het een Suntour XCR RL-R
Maar daar vind ik ook niet precies het juiste model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMzqehO-_XoR1BSWR1ihAHZMCio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqLUmzzLgXimfzssEdZ8iScn.jpg?f=fotoalbum_large
Zit er onder de aansluiting op de fork.
Maar dat lijkt dan weer niet op de onderdelen die ik online vind.:

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €1,59 | Sr Suntour Xcr Epixon Voorvork Reparatie Deel Speed Lockout Demping Lock Controle Passen Cover
https://a.aliexpress.com/_EzNJpJP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:18
Begin september weekendje mtb in Limburg. Zitten in Gulpen. Willen dan sowieso de routes Gulpen en Margraten, maar lees dat er weinig onderhoud is daar, vooral veel brandnetels en doorns.
Evt Cauberg Valkenburg, maar daar lees ik ook niet veel positieve ervaringen qua onderhoud.
Klopt dit allemaal?
Zijn er alternatieven in de buurt? Of zelf maar routes maken.

Edit. Het is ook vakantietijd, zal binnenkort hopelijk gesnoeid worden....

[ Voor 9% gewijzigd door DeBaroN op 25-08-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Xavier schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Ik kan het exacte model niet eens vinden… op de fork staat XCR 32 en FEM362.
Volgens een verkoop website is het een Suntour XCR RL-R
Maar daar vind ik ook niet precies het juiste model.
[Afbeelding]
Zit er onder de aansluiting op de fork.
Maar dat lijkt dan weer niet op de onderdelen die ik online vind.:

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €1,59 | Sr Suntour Xcr Epixon Voorvork Reparatie Deel Speed Lockout Demping Lock Controle Passen Cover
https://a.aliexpress.com/_EzNJpJP
Voor eventueel een volgende keer.

Op je voorvork staat een QR code of een code die begint met T of SF. Met die code kan je op de website van Suntour je vork op zoeken.
Om van een remote lockout naar een switch (top-cap) te gaan moet de cartridge en mechanisme aan de bovenkant vervangen worden. Alleen de cartridge kost al een 55-65,- en dan komt de rest er nog bij.
Voor mijzelf koop ik wel nieuwe onderdelen om de remote te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:55
rockerpoet schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:51:
Vandaag mijn vittoria mezcals 2.25 vervangen voor een setje Maxxis Dissector 2.4 voor en achter. Hopelijk iets meer grip nu, vond dat net te weinig met die Mezcals. Mijn eerste keer tubeless monteren, ging best goed en dat zonder compressor 😎
en, wat is je ervaring? Welke compound/casing heb je (compound: dual, 3c maxxterra of maxxgrip; casing: exo, exo+...). Hoe ervaar je rolweerstand?

Ik rij nu nobby nic soft voor, speedgrip achter in trail casing. Dat rolt best goed met veel grip, maar zit al een plug in voor en best wat gaten. Wil voor een trip naar Mexico binnenkort nog wat anders erop leggen. Het is altijd een beetje een balans, de nobby nics waren nog best snel. Ik had eerst magic mary/hans dampf voor/achter beiden soft trail versie, dat was niet vooruit te branden. Wel beter in bikepark :)
Ik denk nu aan specialized purgatory/ground control combi proberen. Of 2x ground control. Maar Maxxis zou ook nog kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door cedrix5 op 28-08-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56
sja.. banden is altijd een compromis tussen grip en rolweerstand.. sommige banden brengen in specifieke condities die 2 dicht bij elkaar, maar all round grip, droog, hard, los, modder, vettig etc en grip en lage rolweerstand is gewoon een illusie.

een mezcal en een dissector zijn ook echt verschillende banden.. ik verwacht dat je in NL in de meeste gevallen met een mezcal sneller bent en je echt naar het buitenland moet met lange afdalingen om het beste uit een dissector te halen.

Voor Mexico.. geen idee... het zal ongetwijfeld wat minder gladgestreken zijn als in NL :) dus ik zou er inderdaad niet met een XC bandje naar toe gaan. (dus ook geen ground control)

(daarnaast moet je ook denken aan je prioriteiten bij dit soort trips.. wil je heelhuids thuis komen, zonder gezeik met lekke banden, pluggen en kapotte sidewalls, patches, binnenbanden etc. of wil je risico nemen en mogelijk snelle tijden rijden.. )

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 28-08-2024 13:30 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Prulleman schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:29:
sja.. banden is altijd een compromis tussen grip en rolweerstand.. sommige banden brengen in specifieke condities die 2 dicht bij elkaar, maar all round grip, droog, hard, los, modder, vettig etc en grip en lage rolweerstand is gewoon een illusie.

een mezcal en een dissector zijn ook echt verschillende banden.. ik verwacht dat je in NL in de meeste gevallen met een mezcal sneller bent en je echt naar het buitenland moet met lange afdalingen om het beste uit een dissector te halen.

Voor Mexico.. geen idee... het zal ongetwijfeld wat minder gladgestreken zijn als in NL :) dus ik zou er inderdaad niet met een XC bandje naar toe gaan. (dus ook geen ground control)

(daarnaast moet je ook denken aan je prioriteiten bij dit soort trips.. wil je heelhuids thuis komen, zonder gezeik met lekke banden, pluggen en kapotte sidewalls, patches, binnenbanden etc. of wil je risico nemen en mogelijk snelle tijden rijden.. )
Ja ik ben bekend met het compromis, maar ervaringen zijn vaak wel fijn om beetje idee te krijgen hoe ze voelen. Mezcals in 2,6" deden het top in Kenia, maar daar was de keus makkelijk omdat er bijna geen singletrack was (wel zand). In Oaxaca is het plan om een beetje dirt touring te doen maar ook echt trails te rijden (misschien niet de zwarte enduro trails, maar er is vanalles moois in de bossen rond de stad schijnt).

Nederland vind ik ook nog prima te doen op de noni's mits je geen stravatijden eist, ik heb in Tsjechie de stoneman miriquidi gereden ermee en daar waren ze wel echt te lomp voor. Anderzijds, zelfde trip ook nog de bikeparks gereden daar (de blauwe trails dan) en dan was het een prima compromis grip/rolweerstand voor beiden. De magic mary/hans dampf combi was in Nederland gewoon niet bruikbaar voor mijn gevoel.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 22:32

Galois

1811 - 1832

Resin remblokjes remmen fijner: gedoseerder, maken weinig geluid, grijpen goed aan... maar hebben ook één groot nadeel: in modderige omstandigheden slijten ze als een malle!

Nu fiets ik niet heel vaak in modderige omstandigheden en veel vaker bij droog weer. Zijn er mensen die van remblokken wisselen afhankelijk van het weer? Dus resin blokjes bij droog weer en metal bij nat weer? En dan dezelfde blokjes ervoor gebruiken.

Of is dat niet mogelijk omdat een remblok 'inslijt' en een eerder gebruikt remblokje 'ander gedoe/nadelen' oplevert?

Ik gebruik al jaren metal blokjes en ze bevallen erg goed. De afgelopen keer heb ik resin blokjes gekocht en er is zeker een merkbaar verschil: ze remmen echt wel fijner. Het grote nadeel is wel dat ik met deze blokjes ook onder modderige omstandigheden gefietst heb en je ziet echt duidelijk aan de blokjes dat ze 'onregelmatig' versleten zijn: putjes, krassen/gleuven, enz. Dit heb ik nooit zo opgemerkt bij mijn metal blokjes: die blijven eigenlijk altijd vlak zonder putjes en diepe krassen/gleuven.

Denk niet dat ik ze heen en weer ga wisselen hoor... teveel gedoe en zo duur zijn blokjes nou ook weer niet. Maar ik vroeg mij wel af of er mensen zijn die dit doen en of het überhaupt wel kan zonder gedoe.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je zal ze telkens moeten inremmen... Idem als je te lang met 1 wielset rijdt en dan naar een andere set wisselt met schijven die net wat anders gesleten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29

charrel

Cortisol4life..

Galois schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:16:
Resin remblokjes remmen fijner: gedoseerder, maken weinig geluid, grijpen goed aan... maar hebben ook één groot nadeel: in modderige omstandigheden slijten ze als een malle!

Nu fiets ik niet heel vaak in modderige omstandigheden en veel vaker bij droog weer. Zijn er mensen die van remblokken wisselen afhankelijk van het weer? Dus resin blokjes bij droog weer en metal bij nat weer? En dan dezelfde blokjes ervoor gebruiken.

Of is dat niet mogelijk omdat een remblok 'inslijt' en een eerder gebruikt remblokje 'ander gedoe/nadelen' oplevert?

Ik gebruik al jaren metal blokjes en ze bevallen erg goed. De afgelopen keer heb ik resin blokjes gekocht en er is zeker een merkbaar verschil: ze remmen echt wel fijner. Het grote nadeel is wel dat ik met deze blokjes ook onder modderige omstandigheden gefietst heb en je ziet echt duidelijk aan de blokjes dat ze 'onregelmatig' versleten zijn: putjes, krassen/gleuven, enz. Dit heb ik nooit zo opgemerkt bij mijn metal blokjes: die blijven eigenlijk altijd vlak zonder putjes en diepe krassen/gleuven.

Denk niet dat ik ze heen en weer ga wisselen hoor... teveel gedoe en zo duur zijn blokjes nou ook weer niet. Maar ik vroeg mij wel af of er mensen zijn die dit doen en of het überhaupt wel kan zonder gedoe.
Net wat je lekker vindt denk ik, resin bijt (veel?) minder en de remkracht naar mijn ervaring is ook wat lager. In mijn shimano 4 pots van de resin naar metal/ pro elite gegaan. Kwam met de e-mtb met de resin echt wat kracht tekort. Moest erg hard knijpen, met deze remblokken hoeft dat niet meer. Modulatie is uiteraard wel wat slechter geworden, deze bijten echt veel harder initieel.
https://www.mtb-brakepads...aint-zee-elite-remblokken

Enorm verschil in remkracht, dus ik ga niet meer naar resin. Dus ook geen wisselingen bij verschillende omstandigheden ;)
Bij wisselen slijt het weer wat harder omdat de blokken zich weer aan de beschadiging van de schijf moeten "aanpassen". Dus wisselen is op zich geen probleem alleen gaat de slijtage wat sneller.

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 29-08-2024 11:20 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 07:55

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Op de E's Magura Resin 8P (Magura MT7 Raceline) en voldoende remkracht met de 203mm rotors. Had geen klagen afgelopen dagen in Winterberg en Greenhill op de downhill en Enduro lijntjes.

Check geregeld de slijtage van de blokken, maar dat valt reuze mee. Hoe snel deze slijten. Ben niet echt een mooi weer rijder. Altijd aantal setjes remblokken in de auto liggen. Voor het geval dat.

Metal 8R tijdje meegereden. Vond deze te gehoriger en inremmen vergde wat meer tijd bij de Magura's. Zelf weer terug naar Resin. Dit bevalt mij prima....

Het is en blijft persoonlijk keuze 😉

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, echte eenduidigheid is er niet inderdaad! En volgens mij zijn de verschillen ook klein en zijn beide typen gewoon erg goed. Zo heb ik dus jarenlang metal gereden en was ik zeer tevreden, maar echt vergelijkingsmateriaal had ik ook niet: ik was tevreden, dus veranderde ik niets :)

Ik vroeg mij vooral af of er mensen waren die voor verschillende weersomstandigheden (of terrein, bv NL of Alpen) andere remblokjes gebruiken en die dus wisselen. En of dat eenvoudig te doen is of wel veel gedoe oplevert.

In de racefietswereld is resin geloof ik de standaard en fietst niemand met metal. Ook in de bergen niet. Denk dat het dan wellicht vooral te maken heeft dat racefietsen alleen bij droog weer naar buiten gaan? :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• rockerpoet
cedrix5 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

en, wat is je ervaring? Welke compound/casing heb je (compound: dual, 3c maxxterra of maxxgrip; casing: exo, exo+...). Hoe ervaar je rolweerstand?
Het zijn Dual | EXO TR | WT. Eerlijk gezegd geen idee wat de verschillen zijn. Volgend weekend ga ik het testen in Brixen. Zal de ervaringen delen.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:16
Ik gebruik al jaren gewoon Semi-Metallic remblokjes. Het is nog steeds wel Resin maar je merkt zo veel verschil in natte omstandigheden. Zijn wel allemaal ritjes in NL. Heb tussendoor een paar keer gewone resins gehad, ook zelfs nog een paar Trickstuff Power blokken, in een periode toen de Semi-Metallics slecht verkrijgbaar waren en die werken allemaal prima in droog weer maar zo snel het nat werd ging de remkracht zo snel achteruit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 11:37
sinds vorige week new bike day
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C0ektf7oNv_uEEtqJsgG1lhkxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/39j6aobqUqtoQvpQR3VrnwUU.jpg?f=user_large

Gister meteen rondje zeist gedaan.

Maar man man man wat een verschil met mijn "oude"fiets
een trek x caliber 8 ui 2021
Staat overigens te koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-06 16:15
Ik ben bezig met het vervangen van de voorvork van mn cube ltd uit 2017 (https://archiv.cube.eu/nl/2017/812000). Er is iets stuk aan de de luchtzijde van de vork, en in plaats van dat te laten repareren leek het mij wel tijd om een nieuwe vork te plaatsen.

(Ik gebruik de fiets alleen voor het lokale 1.0 xc rondje in NL)

Tijdens het verwijderen van de vork kom ik er achter dat de steerer recht is, en niet tapered zoals het frame.
Waarom dit ooit zo is gemaakt snap ik niet, maar ik kan neem ik aan overstappen naar een tapered vork?

Dan heb ik wel andere balhoofdlagers nodig, maar die zal ik toch sowieso moeten vervangen omdat ik de seal van de crown race wat beschadigd heb.

Of ik de lager schalen uit het frame moet verwijderen bij de switch naar een tapered vork is mij niet helemaal duidelijk.

Volgens mij heb ik deze set nodig: https://shop.fullspeedahe...tb-urban-commuting/no-57e

Waarbij de variant met /R dus voor de rechte steerer is, als ik t goed begrijp. Kan iemand bevestigen of ik op de goede weg zit of mogelijk wat zaken over het hoofd zie?

(Ik probeer steeds meer onderhoud zelf te doen, dus wat gereedschap kopen vind ik geen probleem. En ik probeer en leer graag op dit oude beestje dan op mn andere nieuwere mtb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 21:50
BvG88 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:39:
Ik ben bezig met het vervangen van de voorvork van mn cube ltd uit 2017 (https://archiv.cube.eu/nl/2017/812000). Er is iets stuk aan de de luchtzijde van de vork, en in plaats van dat te laten repareren leek het mij wel tijd om een nieuwe vork te plaatsen.

(Ik gebruik de fiets alleen voor het lokale 1.0 xc rondje in NL)

Tijdens het verwijderen van de vork kom ik er achter dat de steerer recht is, en niet tapered zoals het frame.
Waarom dit ooit zo is gemaakt snap ik niet, maar ik kan neem ik aan overstappen naar een tapered vork?

Dan heb ik wel andere balhoofdlagers nodig, maar die zal ik toch sowieso moeten vervangen omdat ik de seal van de crown race wat beschadigd heb.

Of ik de lager schalen uit het frame moet verwijderen bij de switch naar een tapered vork is mij niet helemaal duidelijk.

Volgens mij heb ik deze set nodig: https://shop.fullspeedahe...tb-urban-commuting/no-57e

Waarbij de variant met /R dus voor de rechte steerer is, als ik t goed begrijp. Kan iemand bevestigen of ik op de goede weg zit of mogelijk wat zaken over het hoofd zie?

(Ik probeer steeds meer onderhoud zelf te doen, dus wat gereedschap kopen vind ik geen probleem. En ik probeer en leer graag op dit oude beestje dan op mn andere nieuwere mtb)
Als het klopt dat je deze fiets hebt dan is je frame al gebouwd voor tapered steerer voorvork en hoef je geen speciale headset. Laat dat anders toch even bij je lbs checken voordat je 80e aan een verkeerde headset uitgeeft, mocht je twijfelen.
In die periode werden er nl vaker budget straight vorken in tapered frames geplaatst met andere lagers.
Er zijn meer merken zoals canecreek die dit verkopen(zelfde met een 2019 cube van mijn zoon gedaan) en beter beschikbaar zijn dan fsa.

Realiseer je wel dat als je zo'n speciale headset nodig hebt de lengte en dus de hoek van je vork anders wordt; de lager komt nl dan buiten je frame te liggen. Of je er last van hebt is trouwens de vraag.

My 2c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 19:01

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Afgelopen zaterdag naar de trek testing (customer) dag geweest in Harderwijk. Tijdens deze morgen heb ik op een procaliber, supercaliber en een topfuel gereden. Dan merk je pas het verschil tussen die modellen, men had een parcours opgezet op het terrein met als resultaat dat ik een overwacht leuke morgen heb gehad!

Die topfuel met electronisch schakelen van SRAM is echt leuk speelgoed. We kwamen tot de conclusie dat idealiter heb je gewoon alle drie de fietsen thuis tot je beschikking en naar gelang je "mood" pak je de fiets erbij die daarbij het beste matched :P

Alle gekheid op een stokje, is er een wereld voor mij opengegaan m.b.t. fully's. Ik had nog nooit een fully gereden, wat een verademing. Dwz, procaliber; elke tak en oneffenheid wordt doorgegeven aan de rijder daardoor super voorspelbaar en direct, supercaliber; heftige oneffenheden worden opgevangen maar ondanks dat bleef ik toch nog goede feeling houden m.b.t de ondergrond, Topfuel; alle oneffenheden worden door de vering opgevangen, weinig tot geen feeling meer met de ondergrond, verademing voor het lichaam, super relaxt fietsen maar minder voorspelbaar. Ik had tijdens een paar gekke handelingen dat de topfuel reageerde op een manier die ik niet verwacht had. Zou kunnen zijn omdat ik helemaal geen fully gewend ben.

Bovenstaande heeft mij doen besluiten om mijn zoektocht naar een nieuwe hardtail te stoppen en op zoek te gaan naar een fully, alleen die prijzen :-S >2020 modellen zijn aardig aan de prijs...

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-06 20:50
Ik vond een fully absoluut de investering waard. Het ontziet je lichaam inderdaad waardoor ik ook aan mijzelf merk dat ik vaker en met meer plezier de fiets pak.

Overigens ben ik juist van mening dat mijn Fuel EX een voorspelbaardere karakter heeft als mijn hardtail die ik daarvoor had. Juist omdat bij een fully de achterwiel meer contact met de ondergrond houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ja, fully is in principe door de extra grip en controle voorspelbaarder. Het is echter wel anders waar je zeker aan moet wennen. En dan is een trail fiets ook nog wat meer wennen dan een strakke xc fully. Ook is een juiste afstelling van belang! Met een te snelle rebound kan je ook het geboel krijgen van je fiets gegooid te worden. En te langzaam zal bv bij de eerste hobbel de impact mooi absorberen en bij de 2e kort erop niks meer kunnen doen, ook heel onvoorspelbaar.

(Ik ken wel wat mensen die lopen te klagen over een fully, maar nog nooit naar hun sag/druk hebben gekeken.. laat staan rebound)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Denk dat ik wel een beetje begrijp wat @WeaZuL bedoelt. Je krijgt gewoon wat minder feedback van de ondergrond waardoor je fiets soms net wat anders doet als je verwacht zeker met betrekking tot wat de achterkant doet. Zeker als je het niet gewent bent voelt het anders als wat er normaal zou gebeuren. Dingen zoals bijvoorbeeld een kuil in een bocht die opgevangen wordt door de achterkant voelen dan toch vreemd aan. Merk het zelf ook als ik tussen de verschillende fietsen wissel, maar als je aan een fiets gewent bent dan leer je ook hoe die reageert (ook de banden trouwens) op verschillende obstakels.

Dat Trek trailtje heb ik laatst op een woensdag toen ik vrij was ook gereden. Ze hebben er best nog een leuk stukje van gemaakt. Wel redelijk veel korte bochten (vind ik niet erg, maar gewoon opvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:41
Fully vind ik op de meeste Nederlandse routes niet echt nodig. Veel van die routes liggen er zo goed bij dat ik dat ook gerust met mijn racefiets (met 35mm banden) meepak.

Ik denk dat het ook een persoonlijke voorkeur is of je wel of niet blij wordt van een fully. Persoonlijk vind ik (over het algemeen) het wel fijn om feedback van de ondergrond te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

wisselwerking schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:25:
Fully vind ik op de meeste Nederlandse routes niet echt nodig. Veel van die routes liggen er zo goed bij dat ik dat ook gerust met mijn racefiets (met 35mm banden) meepak.

Ik denk dat het ook een persoonlijke voorkeur is of je wel of niet blij wordt van een fully. Persoonlijk vind ik (over het algemeen) het wel fijn om feedback van de ondergrond te krijgen.
Je fietst niet zo vaak in Schoorl denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:41
charrel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:27:
[...]

Je fietst niet zo vaak in Schoorl denk ik ;)
Daarom zeg ik ook "veel van de routes". Uiteraard weet ik dat niet alle routes er goed bij liggen. En ook goede routes hebben nog wel eens remkuilen.

Schoorl is inderdaad wel een tijdje geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Maar een fully is vaak ook niet nodig. Heel veel is niet nodig, sommige dingen zijn gewoon lekker om te hebben.

zou niet graag 35mm bandjes in dat mulle zand hebben, liever die 6.2 van de nieuwe Moonlander ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 03-09-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:23
Wat is qua ruimte het effectiefst om 2 MTB's te stallen in de garage?

Boven elkaar of verticaal klapbaar?

Ik zie bijvoorbeeld zo'n Steadyrack ophangsysteem maar is zoiets zoveel meer ruimte besparend dan 2 MTB's boven elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
BvG88 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:39:

Ik denk dat je goed zit idd. De cups vervangen is nodig als je cups nu een andere geometrie hebben. Kan je eenvoudig met een schuifmaat nameten als je vork er nu uit is en vergelijken met de beschikbare tekening. Je kan ook tekeningen vergelijken tussen je huidige model en het nieuwe maar ik vertrouw liever niet op een onderdelen verkoop lijstje. Zeker als je vork er toch al uit ligt. En anders is een vork er binnen een paar minuten uit.

Ik zou zoiets de shop waar je van plan bent te gaan kopen je nieuwe boek en je huidige frame types sturen en ze om advies vragen voor een headset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedgeek
@charrel Denk dat je momenteel voor Schoorl zelfs beter een fatbike dan een fully kan pakken zelfs :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Wat voor mij ook meespeelde is de veel hogere aanschaf en onderhoudskosten van een fully. Dat verschil is significant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:26

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

procaliber schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:57:

Ik zie bijvoorbeeld zo'n Steadyrack ophangsysteem maar is zoiets zoveel meer ruimte besparend dan 2 MTB's boven elkaar?
Het ligt helemaal aan de ruimte en de hoogte waar je ze wilt hangen.
Voor wat meer fietsen gebruik ik deze: https://www.amazon.nl/dp/B07VMCDHL7
Niet inklapbaar zoals die steadyrack, dat is hier niet nodig omdat ze dan weer wat verder uit elkaar hadden moeten hangen. Het had ook nog compacter gekund maar ik wil ze er ook nog makkelijk uit kunnen halen.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPQYLPFlxkSkrB8mrLf4q3_MgyHb8NJLP4FhSwkJqGgTh4Ya5uJshxHK2-r7n6CO3pOMMEPpEd2XW3xofeI-gdw94PvoKS7qxnd0oHZg5ZL6bZGnkTNGiIowXVHxqQIB7K9FTlfQwFe-SXGbodt9gikqqofyaDIZlVEI2QfUWL01M2jlS9SYsJVAis1gdNj7kEdqKi9hKDHJ0PSsEZcrPT57RI-b5mG4EkrIp2AE60S9cTQloYudBBSVConFz1wMLzQl1nXJPaAYqNYx1J0ArSxKONr5tTm_o_R97XNbX_3uF2a2RGtc3HmNK29mJwYh3ahm5bCatM3S15KdkaUUBt_KVXMTOE1xeKdGgMI2AuyaI0nvyhhSnq4weEupNq9j6d__GpfXpJ8Wz4lhUAI0CGy6tFJbBYKD1VGzJ8TmD5uVNzXLLO-dnYusNO3OzyVkWEeOpVT6T6VS5vAPa5X-PRQ2g7IKCivyq27ko0wM3BkNq9X5E8C60xP3v-kCayau1czWcyLMXHGRbT8SdWsM-8mxjwRXsiaUxOhaXmUGpElJ362uOG1_LeDMMMLGHMrvEYDOb-A9oON3b1FOTDw5fZ88Pqg2LXP6B1TivS-eNgGSiDI8ab0M7jg6va-JFQSwoQbh93Ev_59Hs-EZgnvca4frhXUVHJRjwkV7SB6Vj1aWpU2bWfbZEws2YBxKDFssxoQVISljCaKp67uufuZwv-dWRwsn53vjhUFQL65pnIYJEYJAa6Sfqvo2eMhp_fqy0sj-2n-J42QT7SQzLWLQmVmlwHnY11IFU0khe-htALvFNzUMPKOT_H-p_s0bBbOiJUfrXX55-NEgo3e4V68LISkMBRBkGJAMMYintcXrkeVBENVRy7A-hzzvoQln1-4cIog7wBI6vuO4IPCgGPfyqjUhmNf9371VBaM-EptIwXzaPTV5IdBPE7aoOBel6od58yzshcpthqyYc96=w700?authuser=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
W1LL3M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:16:
[...]
Niet inklapbaar zoals die steadyrack, dat is hier niet nodig omdat ze dan weer wat verder uit elkaar hadden moeten hangen. Het had ook nog compacter gekund maar ik wil ze er ook nog makkelijk uit kunnen halen.
[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord!
Ik denk dat bij deze oplossing bij mij de fietsen te ver in de garage komen.
Komend weekend ga ik met een tijdelijke constructie even wat meten wat de minste ruimte voor mij kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

wisselwerking schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:29:
[...]

Daarom zeg ik ook "veel van de routes". Uiteraard weet ik dat niet alle routes er goed bij liggen. En ook goede routes hebben nog wel eens remkuilen.

Schoorl is inderdaad wel een tijdje geleden.
Was laatst in Amerongen, Leersum, kwintelooijen en nog eentje ( die rond de crossbaan). Fiets normaal altijd op Schoorl. Schoorl is erg pittig en venijnig, zeker het nieuwe rondje. Rond Amerongen kan ik me voorstellen dat je met een hardtail ook prima rondkomt. Wel erg veel lol gehad, Schoorl heeft veel minder "flow", stuitert veel meer en de bomen staan een stuk dichterbij. Zeker nu met de mulle meuk, maar de e-mtb komt daar ook nog wel doorheen met 2.6 banden. :+

[ Voor 10% gewijzigd door charrel op 04-09-2024 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42
W1LL3M schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:16:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare set up, maar mijn haken komen gewoon uit de bouwmarkt. Mijn fietsen staan daarbij trouwens nog wel met het achterwiel op de grond. Ook een beetje vanwege de degelijkheid van mn houten schuurtje :P

Werkt al een paar jaar prima.

Als je krap zit qua ruimte kun je de fietsen ook nog wisselend aan het voor- / achterwiel ophangen. Dan kunnen ze nog weer wat dichter op elkaar zonder dat je met de sturen / kabels in de knoop komt.

@charrel Ook mooi! Bij mij wel minder handig omdat er ws. lastig achter bij kom om die pen er uit te halen. Die haken kan je de fiets gewoon in draaien.

Horizontaal ophangen heb ik met mn racefiets trouwens ook wel gedaan (zie hieronder). Lijkt me met een MTB minder handig vanwege de stuurbreedte.

De kast op de foto's is inmiddels weg en aan die achterwand kunnen nu 4 fietsen hangen. Daarboven in de nok dan nog weer een diepe plank (60cm denk ik) waar spullen op kunnen liggen. (Fietsendrager, wielsetje, etc...)
Ik heb zelf wat geklust uit een paar stukjes pallet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_qgKuVrgEqidP3bMFCbErHLRAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugSDg3RE9qiIVf1VrmxPhglt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_ImUUP1xeTEmzv0XfGTmN1b0UI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZmPhEg6bxeVdkRgbyLesGwu.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zou nog iets dichter op de muur mogen, dan heeft het stuur ook minder ruimte om te draaien. Verder wel happy mee en super simpel om te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Charly op 04-09-2024 09:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Charly schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:57:
[...]

Ik heb een vergelijkbare set up, maar mijn haken komen gewoon uit de bouwmarkt. Mijn fietsen staan daarbij trouwens nog wel met het achterwiel op de grond. Ook een beetje vanwege de degelijkheid van mn houten schuurtje :P

Als je krap zit qua ruimte kun je de fietsen ook nog wisselend aan het voor- / achterwiel ophangen. Dan kunnen ze nog weer wat dichter op elkaar.
Ik heb hier houten blokken gemaakt voor de e-mtb en woonwerk fiets op een houten plank. Band schuift er precies tussen en blijft dan hangen. Even een schuifje ervoor dat ze er ook niet uitvallen als je er tegen aan stoot. Ooit is gemaakt als test maar hangt ondertussen al 10 jaar zo. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.etsystatic.com/9781083/r/il/0fcb3e/1512064470/il_1588xN.1512064470_ejrk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
Charly schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:57:
[...]

Als je krap zit qua ruimte kun je de fietsen ook nog wisselend aan het voor- / achterwiel ophangen. Dan kunnen ze nog weer wat dichter op elkaar zonder dat je met de sturen / kabels in de knoop komt.

@charrel Ook mooi! Bij mij wel minder handig omdat er ws. lastig achter bij kom om die pen er uit te halen. Die haken kan je de fiets gewoon in draaien.

Horizontaal ophangen heb ik met mn racefiets trouwens ook wel gedaan (zie hieronder). Lijkt me met een MTB minder handig vanwege de stuurbreedte.

De kast op de foto's is inmiddels weg en aan die achterwand kunnen nu 4 fietsen hangen. Daarboven in de nok dan nog weer een diepe plank (60cm denk ik) waar spullen op kunnen liggen. (Fietsendrager, wielsetje, etc...)

[...]
Dit is ook nog wel een leuk idee, kan je gelijk de fietsspullen erbij opbergen :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
sja.. wat betreft een hardtail of een fully... iets met voorkeur, budget, doelen, en nog een hoop factoren...
Mijn 1e MTB ervaring was 30+ jaar geleden op een huurfiets in de Ardennen.. geen vering, cantilever remmen, 2" breed 26" banden. En de grootste lol gehad.. Verder heb ik tot een jaar of 7 terug nog regelmatig gereden op een jaren 90 26" hardtail, voorvork met elastomeren, v brakes. En ook nog mee naar de Ardennen geweest.

Daarna een 29" Cannondale FSI (xc hardtail) gekocht en nu een Scott Spark (120mm fully) Op alle fietsen alles in NL en in de Ardennen gereden en overal lol gehad. Zelfd op de cannondale Bikepark winterberg gedaan...

De Spark is een heerlijke fiets die voor mij de combinatie geeft om snel lokale rondjes of wedstrijden te rijden. Maar ook capabel genoeg om met wat meer vertrouwen (en dus snelheid) in de Ardennen af te dalen. Ook bij bv een 90 km marathon kom je (nog steeds gesloopt) net iets frisser van de fiets dan met een hardtail.
Daarnaast hou ik ook gewoon van mooie spullen, en vind het niet erg om er geld aan uit te geven, ik zou dus niet zomaar terug gaan naar een hardtail. Maar als ik bij wijze van spreke mijn baan kwijt ben en ik moet een MTB kopen, dan weet ik zeker dat ik ook nog steeds plezier heb op een hardtail van 1000-1500 euro en daarmee ook alles rij wat ik nu rij.

En over ophangen, ik heb in mijn vorige schuur draaibare haken gehad, dat werkte prima, maar was niet zo flexibel, in de nieuwe schuur heb ik een stashed spacerail, veel te duur, maar wel een heel mooi en praktisch systeem :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Prulleman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:07:
sja.. wat betreft een hardtail of een fully... iets met voorkeur, budget, doelen, en nog een hoop factoren...
Mijn 1e MTB ervaring was 30+ jaar geleden op een huurfiets in de Ardennen.. geen vering, cantilever remmen, 2" breed 26" banden. En de grootste lol gehad.. Verder heb ik tot een jaar of 7 terug nog regelmatig gereden op een jaren 90 26" hardtail, voorvork met elastomeren, v brakes. En ook nog mee naar de Ardennen geweest.
Zat daar ook nog zo'n heerlijk 60cm stuurtje op? Makkelijk tussen alle boompjes enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ZanielGa schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:42:
[...]

Zat daar ook nog zo'n heerlijk 60cm stuurtje op? Makkelijk tussen alle boompjes enzo?
Waarschijnlijk wel, en uiteraard zonder helm :X

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Prulleman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:55:
[...]

Waarschijnlijk wel, en uiteraard zonder helm :X
Okay, waar is de dislike. Zonder helm kan natuurlijk niet. Ze hadden in die tijd echt wel die leren bandjes helmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 22:39
Prulleman schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:07:
een stashed spacerail, veel te duur, maar wel een heel mooi en praktisch systeem :)
Lol, 365E 8)7

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41
Bij het vervangen van remblokjes achter heb ik mijn MTB, een full suspension Canyon Luc CF7, een tijdje op zijn kop gezet. Plotseling zag ik iets olie-achtigs uit het scharnier van de achterbrug druppen tot een klein plasje op de grond.
Het komt niet van de achterdemper en de remdruk is ook nog gewoon goed. Iemand enig idee wat dit kan zijn geweest en of ik me zorgen moet maken? Zie rode pijl op onderstaand linker plaatje, maar dan aan de andere kant van de fiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KoWLLOjxbYpFDdGiR-dKoDEJTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fiMnGyC7BgbPx70jrBfUnZK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:10

Hans1956

Pixel 8 Pro

Ik heb hetzelfde bij mijn Specialized MTB. Er komt bij de kabelinvoeren of uitvoeren in het frame vocht naar binnen. Ook de liggende achtervork buizen zijn niet dichtgemaakt en daar kan dan water inkomen. Onder in de bracket zit een klein gaatje maar dat zit meestal dicht met modder dus daar kan het er niet uit. Als ik dan de fiets op zijn kop zet komt er altijd wel ergens wat olieachtig water uit. Kan door regen en/of schoonmaken zijn in combinatie met smeermiddel van de ketting of de tandwielen.

[ Voor 24% gewijzigd door Hans1956 op 05-09-2024 23:08 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
Misschien half off topic maar ik denk dat dit de beste plek is voor mijn vraag. Ik krijg een nieuwe auto en ga daar een trekhaak opzetten zodat ik mijn fiets niet meer uit elkaar hoef te halen voor in de kofferbak.

Zijn er hier mensen die wat tips hebben voor een goede liefst opvouwbare trekhaak drager voor mijn canyon neuron en eventueel de fiets van mijn wederhelft?

Ik kom zelf uit op iets van een thule easyfold of iets dergelijks

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:37
SnowDude schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:39:
Misschien half off topic maar ik denk dat dit de beste plek is voor mijn vraag. Ik krijg een nieuwe auto en ga daar een trekhaak opzetten zodat ik mijn fiets niet meer uit elkaar hoef te halen voor in de kofferbak.

Zijn er hier mensen die wat tips hebben voor een goede liefst opvouwbare trekhaak drager voor mijn canyon neuron en eventueel de fiets van mijn wederhelft?

Wat mij betreft zijn Thule en Uebler de meest gangbare/bekende merken. Uebler kan je regelmatig goedkoper op de kop tikken als Volkswagen rebrand.

Uebler is wat compact/lichter... Thule voelt net wat degelijker maar is ook zwaarder en duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb zelf een azura xtra led, is ook een fijn ding, stukje voordeliger. Heeft ook een optie voor een derde fiets.

Neem wel de kantelbare

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 06-09-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

SnowDude schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:39:

Hier recent een pro user diamant fg2 aangeschaft, was toen bij vrijbuiter in de aanbieding. Stukje goedkoper dan de wat sjiekere merken maar deze gaat tot een wielbasis van 140cm en bandenmaat tot 8cm.
Kwam met een hoop merken dan niet uit met de e-mtb qua lengte en de breedte van de 2.6banden of je zat aan dragers van 700€ +
Afbeeldingslocatie: https://www.vdelzencaravans.nl/images/products/285688153/pro-user-diamant-fg2-fietsendrager_large_66abc819a3bf2.webp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• procaliber
Kijk ook even naar eentje voor 3 fietsen. Als je 2 fietsen meeneem laat je de middelste leeg, kan je de MTB's ook makkelijker kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
procaliber schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:48:
Kijk ook even naar eentje voor 3 fietsen. Als je 2 fietsen meeneem laat je de middelste leeg, kan je de MTB's ook makkelijker kwijt.
yes, goede tip, doe ik ook regelmatig met mijn hapro atlas 3.. Met 2 flinke MTB's wordt het op een normale dubbele drager al snel heel krap. Zeker met 2x boost, brede sturen, 55 mm chainline, lange wielbasis (weinig ruimte om de ene meer naar links en de ander meer naar rechts te schuiven).

Op een spinder vrij veel moeite om mijn spark + de YT izzo van een maat te zetten, op de hapro 3 is dat easy met de middelste leeg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Een hapro xfold ii heeft dat probleem niet. Derde fiets kan met extensie, maar 2 fietsen is al heel ruim met maximale afstand tussen de assen door de manier van klemmen (steun zit tussen de fietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

cedrix5 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:13:
Een hapro xfold ii heeft dat probleem niet. Derde fiets kan met extensie, maar 2 fietsen is al heel ruim met maximale afstand tussen de assen door de manier van klemmen (steun zit tussen de fietsen).
Dat is inderdaad ook een mooie maar daar kwam ik met de e-mtb een cm te kort met betrekking tot de wielbasis. 129cm vs 130 van mijn fiets. Dus die gok maar niet genomen.
Tevens zijn de klemmen over het algemeen wat minder geschikt voor carbon, mijne is van alu maar 2 maatjes waar ik mee fiets hebben beide carbon frames.

[ Voor 13% gewijzigd door charrel op 06-09-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
charrel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:47:
[...]

Dat is inderdaad ook een mooie maar daar kwam ik met de e-mtb een cm te kort met betrekking tot de wielbasis. 129cm vs 130 van mijn fiets. Dus die gok maar niet genomen.
Tevens zijn de klemmen over het algemeen wat minder geschikt voor carbon, mijne is van alu maar 2 maatjes waar ik mee fiets hebben beide carbon frames.
De Azura Xtra heeft klemmen met een soort moment-ding er in waardoor je ze nooit te strak kan draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 16:40
Speedgeek schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:34:
@charrel Denk dat je momenteel voor Schoorl zelfs beter een fatbike dan een fully kan pakken zelfs :p
Kan ik bevestigen. Gisteren geweest en het was drama, vooral na de splitsing na de ‘brug’. Midden en Noord lus waren op sommige plekken ook erg mul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:58:
[...]

yes, goede tip, doe ik ook regelmatig met mijn hapro atlas 3.. Met 2 flinke MTB's wordt het op een normale dubbele drager al snel heel krap. Zeker met 2x boost, brede sturen, 55 mm chainline, lange wielbasis (weinig ruimte om de ene meer naar links en de ander meer naar rechts te schuiven).

Op een spinder vrij veel moeite om mijn spark + de YT izzo van een maat te zetten, op de hapro 3 is dat easy met de middelste leeg
Ik heb de 3-fiets versie van de Thule en dan gaan er met redelijk gemak 3 racefietsen op, maar MTBs gaan niet passen, daar kan ik er 2 op kwijt en dan op plek 1 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
Holk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:05:
[...]

Kan ik bevestigen. Gisteren geweest en het was drama, vooral na de splitsing na de ‘brug’. Midden en Noord lus waren op sommige plekken ook erg mul.
Ah merci voor de update. Was namelijk van plan om morgen eens gek te doen en Schoorl compleet te doen en op de terugweg GMA voor de vorm mee te pakken. Dan maar tig rondjes GMA haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Speedgeek schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:11:
[...]

Ah merci voor de update. Was namelijk van plan om morgen eens gek te doen en Schoorl compleet te doen en op de terugweg GMA voor de vorm mee te pakken. Dan maar tig rondjes GMA haha.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/238XNZi-1FFq8K_jdANw3Jl_-ew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OADJuNQVNwwW9cPsOPatcALE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was na de brug de duin in. Vanaf de start zijn de afdalingen mul (te doen, zeker). Als je de afkort los doet van het 1.0 parkoers in het te doen, de nok is zelfs al wat los aan het worden..

Midden en Noord ook op de klimmen en afdalingen best mul aan het worden. Dat is al technisch genoeg met goede wegen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Holk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:15:
[...]

[Afbeelding]

Dit was na de brug de duin in. Vanaf de start zijn de afdalingen mul (te doen, zeker). Als je de afkort los doet van het 1.0 parkoers in het te doen, de nok is zelfs al wat los aan het worden..

Midden en Noord ook op de klimmen en afdalingen best mul aan het worden. Dat is al technisch genoeg met goede wegen :+
Krijg net de mail dat het stuk er over 3 weken uitgaat. Dan is ook eindelijk de officiële opening van de nieuwe stukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
@Holk De bekende stukken dus in principe :) Volgens mij was er ook al een moment in juni dit jaar geweest waar het al ploeteren was dus dit verbaasd mij niets.

@charrel Heeft de organisatie dan nog best snel gedaan voelt het. Kan mij herinneren dat toen zij daadwerkelijk de vergunning voor midden en noord bevestigd kregen ze nog veel route bordjes moesten plaatsen. Zal mij benieuwen of het net zo druk bezocht blijft als met de uitgaande route nu het wat technischer en uitdagender is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Speedgeek schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:41:
@Holk De bekende stukken dus in principe :) Volgens mij was er ook al een moment in juni dit jaar geweest waar het al ploeteren was dus dit verbaasd mij niets.

@charrel Heeft de organisatie dan nog best snel gedaan voelt het. Kan mij herinneren dat toen zij daadwerkelijk de vergunning voor midden en noord bevestigd kregen ze nog veel route bordjes moesten plaatsen. Zal mij benieuwen of het net zo druk bezocht blijft als met de uitgaande route nu het wat technischer en uitdagender is geworden.
Ik verwacht dat Schoorl 2.0 snel klassificatie 'moeilijk' krijgt en dat het een stuk rustiger gaat worden. Was blij met m'n dropper ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Holk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:58:
[...]

Ik verwacht dat Schoorl 2.0 snel klassificatie 'moeilijk' krijgt en dat het een stuk rustiger gaat worden. Was blij met m'n dropper ;)
Die heeft ie al,even knippen en plakken:
Noord- Midden- en Zuidroute

De Noord- en Middenroute zijn recentelijk gekeurd en geclassifiseerd als Rood: Moeilijk

En vergis je niet: Steile korte klimmetjes en dito afdalingen met krappe bochten en obstakels vergen naast een goede conditie ook flinke skills en alertheid. Alleen voor gevorderden.

De aangepaste Zuidroute is Blauw: Gemiddeld en heeft optioneel ook enkele rode segmenten. De route is uitdagend genoeg voor de gemiddelde mountainbiker en de bezoekende recreanten. De Nok, de Kuil en de Drops blijven een begrip en geven mogelijk een indruk van de moeilijkheidsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XboxFreak36
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:19
Zijn er hier ook mensen met een SRAM Transmission groepset? Ik ben benieuwd naar jullie slijtage-ervaringen..

Ik kwam er gisteren achter dat mijn +/- 8 maanden oude GX ketting al op 1.0% zit. Ik schrok wel een beetje want kwa schakelen merk je er helemaal niks van! Heb nu net 2k kilometers er op zitten met deze ketting, fiets in alle weersomstandigheden maar 2k km’s voor een GX ketting lijkt mij niet erg veel? Hoeveel km's doen jullie met een ketting (en welke ketting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb twee E's met SRAM Transmission XX en om eerlijk te zijn ben ik niet meer zo bezig met hoeveel KM-ter ik eruit haal. Gebruik de XO en XX kettingen. Zit nu denk rond de 3K per ketting, maar houdt het niet zo bij... Tijd terug had een DE shop leuke aanbieding XO T-Type cassette voor 200,- en kettingen voor nog geen 50 euro. Twee cassettes en aantal kettingen ingeslagen :D

Transmission mogen testen op de E. Net voor de introductie. Toen extra E werd aangeschaft deze gelijk voorzien van de Transmission. Grootste voordeel is schakelen underload en de derailleur tegen aardig stootje kan. Laatst in Greenhill stevige rockslap gehad en hij dut het nog steeds zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Hmm, ik overweeg de Grand Canyon 7 als opvolger van mijn opgereden Cube Aim SL uit ~2014. Is nu inde sale voor 949. Maar toch wat twijfels, de groep (SRAM SX) is wat basic misschien en gaat de maat wel kloppen (XL bij 1m94 met bbl 93cm)? Toch lastig zo online. Maar hij heeft wel een dropper bijvoorbeeld :) Lastig lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Derailleur en shifter zijn zo vervangen voor bijvoorbeeld een GX versie of beter. Zelfs de AXS (oude versie) werkt met de NX 11-50 cassette.

Bij twijfel over de maat dan zou je deze kunnen testen in één van de Canyon test centers. Zie website Canyon voor meer informatie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59

EraZor

Don't mention the war

Een SX cassette zit (vreemd genoeg) op een Shimano body. Die kan je dus niet zomaar vervangen voor een GX (of hoger). De derailleur en shifter uiteraard wel. Een NX cassette kan idd wel (ook een Shimano body). SX en NX zitten wel helemaal onderin de range.

[ Voor 23% gewijzigd door EraZor op 07-09-2024 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
NX cassette is weinig mis mee, alleen beetje zwaarder dan de hogere klasses. Doet het helemaal prima met mijn GX AXS en het is lekker goedkoop te vervangen. Zou met name eerst kijken naar een shifter upgrade, dat is toch je contact point en waar je het snelst (en voor niet al te hoge kosten) een verbeterslag pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

EraZor schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:34:
Een SX cassette zit (vreemd genoeg) op een Shimano body. Die kan je dus niet zomaar vervangen voor een GX (of hoger). De derailleur en shifter uiteraard wel. Een NX cassette kan idd wel (ook een Shimano body). SX en NX zitten wel helemaal onderin de range.
Zijn aardig wat MTB-ers die rond rijden met NX cassette en derailleur/shifter uit hogere segment. (GX of hoger) en daar zit de grootste winst om te behalen. GX derailleur en shifter is al behoorlijke upgrade. En zelfs de AXS oudere eerste generatie werkt met de NX cassette.

SX cassette vervangen je tegen die tijd voor een NX. En wil je echt cassette in het hogere segment. Dan kun je bij nagenoeg alle wielen de body vervangen voor bijvoorbeeld een XD. En dan past een GX cassette of hoger er ook op. Mocht je dit echt wensen.

Wellicht denk ik er zo makkelijk over. Dat ik nog geen fiets ben tegengekomen die 100% naar wens is afgemonteerd. En daarom zelf maar aan knutselen geslagen ben om ze om te bouwen naar eigen wens. Of dit nu een groepset, remmen, dropper, wielen, vering, etc. is. Staar mij zelf niet meer blind op afmontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Dank voor het meedenken. Heb besloten er toch niet voor te gaan, ik kijk nog even verder. Was vooral gecharmeerd van de kleur, maar om nou puur op kleur een fiets te kiezen vind ik niet het juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

BreadFan schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:06:
Dank voor het meedenken. Heb besloten er toch niet voor te gaan, ik kijk nog even verder. Was vooral gecharmeerd van de kleur, maar om nou puur op kleur een fiets te kiezen vind ik niet het juiste.
Geometrie etc is ook niet geheel onbelangrijk. Al zou ik het zelf niet af laten hangen van aandrijflijn. Dit is een slijtage onderdeel en ook zo vervangen. Net als remmen, dropper…. De perfecte fiets zul je niet snel vinden. Zal altijd iets zijn waar je van denkt mah.

Persoonlijk kies ik de fiets die dichtste in de buurt komt en vervang dan wat niet geheel naar wens is met de gewenste onderdelen. En je leert ook nog eens hoe je fiets in elkaar zit 😉 Soms vindt je helemaal niet wat je zocht. Dan houdt je alleen een frame over. Had dit met mijn Torque ON. Hier is alleen frame en motor nog origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
procaliber schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:57:

Ik gebruik deze Topeak Swing up beugels zodat de fietsen heen en weer te bewegen zijn. Wel belachelijk duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

charrel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:25:
[...]

Hier recent een pro user diamant fg2 aangeschaft, was toen bij vrijbuiter in de aanbieding. Stukje goedkoper dan de wat sjiekere merken maar deze gaat tot een wielbasis van 140cm en bandenmaat tot 8cm.
Kwam met een hoop merken dan niet uit met de e-mtb qua lengte en de breedte van de 2.6banden of je zat aan dragers van 700€ +
[Afbeelding]
+1 voor de Pro-User FG! Sinds kort een auto met trekhaak en na twee slechte encounters met een Spinder Hawk zag ik deze bij een vriend. Zelf de FG3 besteld, maar die is qua bouw precies hetzelfde. Wielbasis en breedte van de banden gaat bij deze inderdaad verder dan bij de meeste andere dragers. Het enige nadeel is dat de beugel waar de frame-klemmen aan zitten vrij laag is, wat het bij een fully wat lastig maakt om een geschikte plek te vinden om het frame vast te zetten, maar verder is het gebruiksgemak fantastisch, je legt hem op de kogel, drukt de hendel omlaag, je vouwt de drager open en draait de kentekenplaat op zijn plek. Met de Spinder had ik in dezelfde tijd net de drager klem gedraaid op de kogel :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

@Demo Ik heb de kortste beugel iets verlengd met een busje van een cm of 5 tussen de klem en fietsklem. Dat kon qua schroefdraad makkelijk en nu staat de binnenste fiets gewoon rechtop ipv scheef en kan ik hem aan de bovenste framebuis vastmaken.
Zo kreeg ik laatst met gemak mijn Giant trance e+ en Canyon neuron on cf nog iets erop.

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 08:26
Oké hier is weer zo'n vervelende 'help mijn fiets kraakt' post: Ja ik weet ik inmiddels dat het geluid overal vandaan kan komen en daarom heb ik ook eigenlijk alles al losgehaald, ingevet en met het juiste Nm weer teruggedraaid. Maar toch blijf het er een ongewenst geluid vrij komen.

Het betreft een soort 'tik' die vrijkomt als ik iets meer kracht zet op de pedalen (schatting>150W). Ongeveer 2 tikken per omwenteling (dus links/rechts). Het lijkt uit de BB te komen maar goed dat zegt dus niet zoveel. Het maakt daarbij niet uit of ik in of uit het zadel ben.

Ik heb al andere pedalen (+schoenen), ketting en andere wielen gemonteerd dus die sluit ik uit. Verder zoals vermeld alles al wel losgehad (zadel/zadelpen/trapas/BB/balhoofd/stuur/bidonhouders/QR assen/voorblad). Heeft iemand nog een gouden tip waar ik naar moet kijken op basis van bovenstaande omschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Derrie plaatje?

• Prulleman
kettingblad boutjes, of de direct mount interface van je kettinblad.
(ik heb wel eens een bottom bracket vervangen en toen bleek het toch het kettingblad op de crank te zijn..)

Strava

• Holk
de ultime: heb je een carbon crank? Dan het loslaten van de crank van het metalen onderstel. En ja, die heb ik meegemaakt en nee, niet erg grappig (vooral duur)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-06 10:02
Nog een video gemaakt van de Veldslag om Norg van afgelopen weekend:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
rodiee schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:40:
[YouTube: Veldslag om Norg 2024 // 100 Km MTB Marathon]
goeie start... daar heb ik nog de meeste moeite mee... na de eerste bocht lig ik meestal ergens halverwege...

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 11:38
rodiee schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:40:
[YouTube: Veldslag om Norg 2024 // 100 Km MTB Marathon]
15 minuten stilstaan… dat je niet bent omgedraaid 8)7

• oZe NL
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 19:40
Na zo'n 15 jaar een trouwe 'meelezer' te zijn geweest (vooral om inspiratie op te doen op het gebied van smart home) waag ik mij weer eens aan een post hier op het forum.

Ik heb een aantal weken geleden een Trek X-Caliber 9 gekocht bij de lokale fietswinkel. Na veel zelf onderzoek te hebben gedaan (YT-filmpjes van GMBN o.a. en diverse fora) wil ik graag wat advies inwinnen.

Na een aantal proefrondjes heb ik inmiddels het gevoel gekregen dat ik qua zadelhoogte, setback en angle op de juiste weg ben. Nu heeft mijn MTB een dropper post en vraag ik mij af wat gangbaar is. Is het aan te raden om de dropper post in de maximale stand af te stellen op mijn ideale zadelhoogte? Zodat bij de 'release' de zadelhoogte eigenlijk altijd 'goed' is. De lokale fietsenwinkel zegt van niet, maar dit is een huis-tuin-en-keuken fietsenwinkel die volgens mij niet gespecialiseerd is op dit gebied. Op internet kan ik er eigenlijk weinig over vinden. Het gaat er natuurlijk om wat ik prettig vind, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Een ander onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn is het al dan niet rijden op het strand en wat te doen qua onderhoud na een strandrit. Ik woon letterlijk tegen de duinen aan in Katwijk en ben binnen 1 minuut op het duinpad tussen Katwijk en Noordwijk. Zout water en zand lijken mij niet bevorderlijk voor de fiets. Bij laagwater is het ideaal om langs de kustlijn te fietsen, maar dit zorgt voor nog meer zand en zout water op de MTB. Tot nu toe ben ik consequent in het direct afspoelen met de tuinslang en koud water. Daarna spray ik de fiets in met bike shampoo, spoel ik het af en maak ik het direct droog. Ik heb een all-condition lube voor de ketting maar weet eigenlijk niet zo goed of ik nog iets met de overige onderdelen zou moeten doen. Zijn er hier meer mensen die regelmatig over het strand of door de duinen rijden? Of raden jullie dit überhaupt af? En wat zijn de tips en tricks om de fiets 'gezond' te houden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zadelhoogte zet je van een dropper uitgeschoven op de juiste hoogte. Anders zitten je onderweg elke keer te klooien. Als de winkel wat anders adviseert zijn het P uters ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14

Roozzz

Plus ultra

oZe NL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:24:
[...]Is het aan te raden om de dropper post in de maximale stand af te stellen op mijn ideale zadelhoogte? Zodat bij de 'release' de zadelhoogte eigenlijk altijd 'goed' is.
Ja!
De lokale fietsenwinkel zegt van niet, maar dit is een huis-tuin-en-keuken fietsenwinkel die volgens mij niet gespecialiseerd is op dit gebied. Op internet kan ik er eigenlijk weinig over vinden. Het gaat er natuurlijk om wat ik prettig vind, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.
Wel handig, nu weet je in ieder geval dat je voor onderhoud of iets dergelijks daar niet naar toe hoeft te gaan :+

Strand is een ver van mijn bedshow, maar met fatsoenlijk onderhoud kan dat best zover ik weet. Ik denk dat het wel goed is om naast de ketting ook af en toe naar de lagers van trapas en headset kijken. Ik schat zo dat die ook wat meer te lijden hebben.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 08:26
Prulleman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:12:
kettingblad boutjes, of de direct mount interface van je kettinblad.
(ik heb wel eens een bottom bracket vervangen en toen bleek het toch het kettingblad op de crank te zijn..)
bedankt voor de suggesties. derailleurpad en de voorderailleur bevestiging ook nagelopen (die laatste had ik nog nooit losgehad :X ) en het goede nieuws is dat de 'tik' bij een proefritje even weg was. Het was nog niet helemaal geluisloos maar dit zal ik even verder moeten checken als ik meer tijd heb.

Overigens een andere vraag: is er iets te doen tegen doordraaiende boutjes? De boutjes zelf al vervangen maar helaas was het interne schroefdraad al beschadigd. Betreft in dit geval de remklauw bevestiging op de voorvork.

• Prulleman
Zitilites schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:38:
[...]

[...]

bedankt voor de suggesties. derailleurpad en de voorderailleur bevestiging ook nagelopen (die laatste had ik nog nooit losgehad :X ) en het goede nieuws is dat de 'tik' bij een proefritje even weg was. Het was nog niet helemaal geluisloos maar dit zal ik even verder moeten checken als ik meer tijd heb.

Overigens een andere vraag: is er iets te doen tegen doordraaiende boutjes? De boutjes zelf al vervangen maar helaas was het interne schroefdraad al beschadigd. Betreft in dit geval de remklauw bevestiging op de voorvork.
een beetje fietsenmaker zou dit met een helicoil kunnen fixen, hier kan je zien hoe dat in zijn werk gaat:
YouTube: Fixing Stripped MTB Brake Caliper Mount with Heli-Coil

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:49:
[...]

een beetje fietsenmaker zou dit met een helicoil kunnen fixen, hier kan je zien hoe dat in zijn werk gaat:
YouTube: Fixing Stripped MTB Brake Caliper Mount with Heli-Coil
(y)

Set om zelf te doen kost nog geen 20,- euro. Krijg je de benodigde tools en nodige helicoils. Zelf set aangeschaft om op een FOX 38 de rotor mount te fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Zitilites schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:38:
[...]

[...]

Overigens een andere vraag: is er iets te doen tegen doordraaiende boutjes?
En een momentsleutel aanschaffen om te voorkomen dat je er iets tegen moet doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-06 10:02
Prulleman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:51:
[...]

goeie start... daar heb ik nog de meeste moeite mee... na de eerste bocht lig ik meestal ergens halverwege...
Gelukkig werd er in wave 9 niet meer zo hard gestart haha, anders had ik hetzelfde gehad :P .
YLMOSE schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:04:
[...]

15 minuten stilstaan… dat je niet bent omgedraaid 8)7
Als ik dat van tevoren had geweten had ik dat wel gedaan ja aangezien ik van meerdere mensen heb gehoord dat ze het eerste stuk singletrack gewoon helemaal geskipped hebben.
Goede les voor de volgende keer haha.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

charrel schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:55:
[...]

En een momentsleutel aanschaffen om te voorkomen dat je er iets tegen moet doen :+
Helaas kan het dan nog steeds gebeuren ;-)

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Daan_ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:49:
[...]

Helaas kan het dan nog steeds gebeuren ;-)
Klopt, maar de kans wordt wel wat kleiner. Een m4/5 3-5nm boutje met 20nm vastzetten "met de hand" helpt niet ;)
Was toevallig de ketting en tandwielen aan het vervangen van mijn oudste dochter haar ebike, die heeft oma haar oude ebike gazelle c7+ gekregen. Ding is alleen maar door de fietsenmaker onderhouden in Limmen maar krijg amper een bout los. Alles zit echt super strak aangedraaid. Dus ook de fietsenmaker kan er wat van....

[ Voor 36% gewijzigd door charrel op 12-09-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 13:50

Dentheman

Zie signature

oZe NL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:24:

Een ander onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn is het al dan niet rijden op het strand en wat te doen qua onderhoud na een strandrit. Ik woon letterlijk tegen de duinen aan in Katwijk en ben binnen 1 minuut op het duinpad tussen Katwijk en Noordwijk. Zout water en zand lijken mij niet bevorderlijk voor de fiets. Bij laagwater is het ideaal om langs de kustlijn te fietsen, maar dit zorgt voor nog meer zand en zout water op de MTB. Tot nu toe ben ik consequent in het direct afspoelen met de tuinslang en koud water. Daarna spray ik de fiets in met bike shampoo, spoel ik het af en maak ik het direct droog. Ik heb een all-condition lube voor de ketting maar weet eigenlijk niet zo goed of ik nog iets met de overige onderdelen zou moeten doen. Zijn er hier meer mensen die regelmatig over het strand of door de duinen rijden? Of raden jullie dit überhaupt af? En wat zijn de tips en tricks om de fiets 'gezond' te houden?
Ik rijd geregeld over het strand, bij thuiskomst zsm de fiets goed afspoelen met de tuinslang (geen hogedruk) en als de fiets droog is een klein spray'tje vet/pfte over de bewegende delen en de ketting opnieuw in de wax. Ik merk geen significante achteruitang tov. 'normaal' MTB'en. Wel slijt je ketting wat sneller (die hoor je ook knarsen als er zand tussen zit).

Heel veel meer kan je niet doen.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

De steekas van mijn Specialized Stumpjumper is beschadigd en draait niet meer zo lekker. Hij zit nu vast, dat is dus prima, maar het loshalen en vastdraaien gaat niet soepel meer.

Ik moet dus een nieuwe. Het is een 15x100 mm en betekent dit nou dat een 'standaard' 15x100 mm steekas altijd past? Of moet ik nog ergens anders op letten? Ik lees hier en daar ook nog over verschil van draadeinde en zo...

Bijvoorbeeld zo eentje als deze, lijkt een standaardsteekas te zijn. Deze past sowieso of moet ik nog ergens anders op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dit is volgens mij afhankelijk van het merk voorvork je hebt, schroefdraad kan nog wel eens verschillen.

Als je een Rockshox hebt dan is een Maxle zoals in je link de juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 13:23

McLambo

MTB Junky

Vraagje voor de bikepark veteranen;

Over een aantal weken ga ik met het werk een weekendje naar Winterberg, en een van de activiteiten is het bezoek van een Bikepark. :D

Afgezien van de regelingen verzekeringen die via het werk geregeld zijn; is het zinvol/mogelijk om voor 1 weekend een reisverzekering met module 'extreme sporten' af te sluiten, voor het geval ik er hard vanaf ga?

Hoe regelen jullie dit doorgaans bij bezoek aan een Bikepark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

drBunhead schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:56:
Dit is volgens mij afhankelijk van het merk voorvork je hebt, schroefdraad kan nog wel eens verschillen.

Als je een Rockshox hebt dan is een Maxle zoals in je link de juiste.
Het is inderdaad een Rockshox Reba vork!

Mooi om te weten dat deze dan past... Maar tnx voor de tip, ik ga even verder zoeken nu ik beter weet in welke richting ik moet zoeken (want met een hendeltje is misschien wel handiger).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
McLambo schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:04:

Over een aantal weken ga ik met het werk een weekendje naar Winterberg, en een van de activiteiten is het bezoek van een Bikepark. :D

Afgezien van de regelingen verzekeringen die via het werk geregeld zijn; is het zinvol/mogelijk om voor 1 weekend een reisverzekering met module 'extreme sporten' af te sluiten, voor het geval ik er hard vanaf ga?

Ligt ook aan de verzekeraar, dus vraag het eerst even na bij je huidige verzekeraar :)
In het verleden in winterberg de nodige ambu's gezien bij het bikepark (vooral het stuntdeel), maar afgelopen zomer viel het reuze mee, maar een ongeluk zit in een klein hoekje..

Ik zit bij Unive en daar zitten risicovolle sporten dus NIET in de polis, maar daar staat MTBén dan weer niet expliciet in het lijstje:

Risicovolle sporten
Risicovolle sporten zijn sporten die een hoger risico met zich meebrengen. Onder
risicovolle sporten verstaan wij:
• klimsport en bergtochten. Het ongeval is wel verzekerd als u meedoet aan een
bergtocht of klimactiviteit die ook voor een ongeoefende persoon geschikt is. U
moet dit kunnen bewijzen;
• speedskiën, heliskiën, figuurspringen bij freestyle-skiën, paraskiën, ski-jöring,
zomerskiën, skivliegen;
• deelname aan en training voor wedstrijden in vechtsporten;
• wildwatervaren met een moeilijkheidsgradatie van 4 of 5;
Voorwaarden
doorlopende reisen annuleringsverzekering
Pagina 34/35
• duiken in grotten en speleologie
• kitesurfen;
• kliffdiving;
• het besturen van een vliegtuig als piloot. Dit geldt ook voor ultralight-vliegen;
• tokkelen;
• zorbing.

Wederom, bij twijfel bel eerst je eigen verzekering voor navraag!

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05
McLambo schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:04:

Nederlandse klim- en bergsportvereniging (NKBV) reisverzekering :) ik heb 'm doorlopend, waarmee je met een paar tripjes per jaar net zo duur uit bent als tijdelijke verzekeringen, maar wel zorgeloos weg gaat. Ook buiten de paden, om het zo maar te zeggen.

Tenzij de prijzen zijn veranderd sinds tien jaar terug, moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit heb gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
monkey7 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:18:
[...]
Nederlandse klim- en bergsportvereniging (NKBV) reisverzekering :) ik heb 'm doorlopend, waarmee je met een paar tripjes per jaar net zo duur uit bent als tijdelijke verzekeringen, maar wel zorgeloos weg gaat. Ook buiten de paden, om het zo maar te zeggen.

Tenzij de prijzen zijn veranderd sinds tien jaar terug, moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit heb gecontroleerd
Deze dekte vorig jaar geen downhill en geen evenementen/races volgens mij. Ik heb ze nog gemaild op zoek naar een meer precieze definitie van downhill mtb, want toeren op je fiets of zelf omhoog trappen en vervolgens afdalen lijkt wel gedekt. Al bij al niet echt zekerheid, ze hadden geen eenduidig antwoord op mijn vraag. Vroeger was er de Allianz survivalverzekering die het wel uitdrukkelijk dekte, maar weet niet of die nog bestaat.

Edit: Na eigen ervaringen met alpinisme, de repatriering is wel tot in de puntjes gedekt mits je activiteit dus onder hun dekking valt. Ben een keer fysiek ziek geworden op een rotsgraat en toen heeft de NKBV wel netjes de Zwitserse rekening van de heli betaalt.

[ Voor 12% gewijzigd door cedrix5 op 17-09-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 13:23

McLambo

MTB Junky

Nieuwe Neuron is uit. CF9 kost nu 5 bankjes.

Ik hoop dat mijn MY20 nog lang meegaat 😇

https://www.canyon.com/nl...7_pv_rahmenfarbe=M119_P09

• digibaro
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik heb helaas nog geen optie gevonden op de Canyon website dat je een fiets kan bestellen met grotere remschijven. Lijkt mij een relatief kleine actie vanuit de fabriek.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Weet iemand of je bij de Neuron AL range 2 van die sideloader bidonhouders kan gebruiken?
Pagina: 1 ... 268 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic