Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 269 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

digibaro schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb helaas nog geen optie gevonden op de Canyon website dat je een fiets kan bestellen met grotere remschijven. Lijkt mij een relatief kleine actie vanuit de fabriek.
Je kan helemaal niets aanpassen aan de beschikbare fietsen. Dat is een beetje de formule van Canyon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Sjaak_Trekhaak schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:46:
Weet iemand of je bij de Neuron AL range 2 van die sideloader bidonhouders kan gebruiken?
Ik heb een 2023 Neuron AL 7 XL... Daar passen precies twee sideloaders op + zo'n Canyon tasje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs8tLZOsbH8Qxr4bwka2JTat6p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEWsDAbCSML9DAmWJYT0rmyy.jpg?f=fotoalbum_large

Foto met 850ML bidons, mijn 950's zijn te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
nooberke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:45:
[...]

Ik heb een 2023 Neuron AL 7 XL... Daar passen precies twee sideloaders op + zo'n Canyon tasje

[Afbeelding]

Foto met 850ML bidons, mijn 950's zijn te groot.
Super vet, bedankt voor deze foto. Ik heb als het goed is einde van de middag dezelfde configuratie :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
McLambo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:58:
Nieuwe Neuron is uit. CF9 kost nu 5 bankjes.

Ik hoop dat mijn MY20 nog lang meegaat 😇

https://www.canyon.com/nl...7_pv_rahmenfarbe=M119_P09
Je krijgt nu wel de nieuwste Grip X2 demper in de vork voor dat geld, transmission en een betere schokdemper achter dan de DPS (volgens mij is dit de nieuwe float met meer volume). De oude hadden vaak factory vorken met de mindere fit4 demper erin, voor grip2 moest je ook al 6k voor een of ander limited model betalen.

Weet iemand of je de nieuwe neuron frames ergens kan huren? Editie maakt me niet uit. Had een L gekocht maar die voelde veel te kort aan met mijn 185cm, wil wel eens een XL meenemen op een langere rit om te kijken hoe dat voelt.

[ Voor 15% gewijzigd door cedrix5 op 19-09-2024 08:00 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
cedrix5 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:59:
[...]
Weet iemand of je de nieuwe neuron frames ergens kan huren? Editie maakt me niet uit. Had een L gekocht maar die voelde veel te kort aan met mijn 185cm, wil wel eens een XL meenemen op een langere rit om te kijken hoe dat voelt.
Is het juist niet zo wanneer je op een M gaat, je het zadel hoger moet doen (en verder naar achter uit komt) en je wat verder moet reiken om bij het stuur te komen?
Met XL ga je dan juist nog rechter op zitten?

Je kan bij Canyon in Eindhoven terecht voor maatadvies, of een proefritje maken in Koblenz bij Canyon zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 19-09-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:54
Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:01:
[...]

Is het juist niet zo wanneer je op een M gaat, je het zadel hoger moet doen (en verder naar achter uit komt) en je wat verder moet reiken om bij het stuur te komen?
Met XL ga je dan juist nog rechter op zitten?

Je kan bij Canyon in Eindhoven terecht voor maatadvies, of een proefritje maken in Koblenz bij Canyon zelf.
is ook allemaal relatief natuurlijk.. een M is ook al korter dan een L of XL, dus je zadel zal verder (te ver?) achter je bottom bracket komen als je de reach lang genoeg wilt houden.

1.85 is normaal gesproken wel rond een L, maar als je van een lange reach houd, zou een XL ook kunnen passen.

Strava

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
nooberke schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:45:
[...]
Op de L past dat niet B) .
Echter wel al op AliExpress een bracket gevonden om 2 bidons te mounten op de onderste lange buis, en gezien dat je dan 3x 750ml mee kan nemen. Wordt vervolgd :).

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34
Is de Racing Ray/Ralpha combo vergelijkbaar met de Vittoria Barzo/Mezcal combo?

Mijn Vittoria Barzo en Mezcal banden zijn opzich aan vervanging toe. Mijn Mezcal blijft niet hard meer en de noppen van de Barzo zijn een stuk dunner geworden.

Ik vind de skin kleur van de Racing Ray/Rapha mooier dan die van de Barzo/Mezcal, vandaar de neiging om te switchen :)

BlaBlaBla

• nooberke
  • Laatst online: 22:37
Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:17:
[...]

Op de L past dat niet B) .
Echter wel al op AliExpress een bracket gevonden om 2 bidons te mounten op de onderste lange buis, en gezien dat je dan 3x 750ml mee kan nemen. Wordt vervolgd :).
Op de XL is het ook krap, de bidonhouders komen net niet tegen elkaar aan. Waar loop je vast qua gebrek aan ruimte?

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
nooberke schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:45:
[...]
Op de XL is het ook krap, de bidonhouders komen net niet tegen elkaar aan. Waar loop je vast qua gebrek aan ruimte?
De bidonhouders komen net tegen elkaar, maar ook aan de onderkant van het frame zou een bidon eroverheen schuren kwamen we achter. Dubbele houder op de 'standaard' plek is wel een prima oplossing dus daar ga ik voor!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 17:59
Ik heb met mijn MTB onlangs 2x hetzelfde probleem gehad: Tijdens het fietsen verloor ik mijn rechter trapas. In beide gevallen was ik diee bevestingsbout (https://www.bike-discount...ng-bolt-for-xt/slx/lx/grx) verloren, en was het veiligheidsplaatje (https://www.bike-discount...-mtb/trekking-crank-arm-1) beschadigd: onderaan was het pinnetje niet meer aanwezig, dit is duidelijk te zien op deze foto (gelukkig heb ik na de eerste keer er meerdere besteld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6BKGDgSy59W-yYa3Y7X96STZV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIDZ8pRoRW8Fi2Qvm7QTEuI1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk niet dat er iets fout is met mijn crank of bottom bracket:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7nNvFYpcP1AK6F86HPXuwbnC5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoUgV5rfMBbdzB4LVlZTd2Lf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Rao4LS9WhS00HsztPngi9qpnTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdmdmLFhkupuTNBjtGUokRP7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVLAOiCQ-KMUYrIgE3Bi5U0RJsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgPInDuJBPQJTqPm9VPtWzjH.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er specifieke zaken die ik fout zou kunnen doen bij het plaatsen? ik voor deze handelingen uit bij het plaatsen:
* trapas op de crank schuiven
* veiligheidsplaatje toeklikken
* bouten op 14Nm vastdraaien (geleidelijk aan, afwisselend telkens wat harder)
* centrale bout (niet te) vast draaien

doe ik hier iets fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 21:50
schoene schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:18:
Ik heb met mijn MTB onlangs 2x hetzelfde probleem gehad: Tijdens het fietsen verloor ik mijn rechter trapas. In beide gevallen was ik diee bevestingsbout (https://www.bike-discount...ng-bolt-for-xt/slx/lx/grx) verloren, en was het veiligheidsplaatje (https://www.bike-discount...-mtb/trekking-crank-arm-1) beschadigd: onderaan was het pinnetje niet meer aanwezig, dit is duidelijk te zien op deze foto (gelukkig heb ik na de eerste keer er meerdere besteld):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn er specifieke zaken die ik fout zou kunnen doen bij het plaatsen? ik voor deze handelingen uit bij het plaatsen:

doe ik hier iets fout?
Ja... Je begint met de centrale bout voor de voorspeling en dan pas de bouten tussen de 12 en 14nm. Veiligheidsplaatjes (ahh zie t wat je daarme bedoelt) moet je in het kleine gaatje in de crank drukken voordat je de bouten goed aandrukt.
Maar ik heb uberhaupt nog nooit gehoord dat mensen shimano cranks kwijt raakten. Heb je wel juiste aantal spacers erop zodat je genoeg "vlees" hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:19
schoene schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

doe ik hier iets fout?
De pre-load heet niet voor niets pre-load. Eerst die centrale bout handvast draaien en dan pas die bovenste terwijl je het palletje naar beneden duwt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06 23:02
Vandaag op route Mook is er iets met mijn voorvork gebeurd waardoor die niet meer lekker veert.
Het is een Rockshox Recon op een Orbea Laufey hardtail.
De lockout wat al tijden stuk maar gelukkig staat die vast op volledig open (schuifje draait wel maar doet niks meer).
Ik kan het niet goed beschrijven maar merk gewoon dat hij niet doet wat die moet doen.
Nu wil ik deze graag vervangen door iets beters maar vind het lastig een keus te maken.
De meeste plezier heb ik op afdalingen rondom Nijmegen, ik neem ook graag jumps en drops als ik die tegen kom.
Bikepark Mook is leuk maar Winterberg staat ook op de planning.

Nu dacht ik zelf aan een Rockshox 35 Gold LR Debonair met 140-160mm.
Is dat iets?
Ik wil niet teveel uitgeven want ben ook naar een fully aan het kijken.
400euro is echt de max qua budget.

[ Voor 4% gewijzigd door Marsman83 op 21-09-2024 18:21 ]

• Medico
Marsman83 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:19:
Vandaag op route Mook is er iets met mijn voorvork gebeurd waardoor die niet meer lekker veert.
De lockout wat al tijden stuk maar gelukkig staat die vast op volledig open (schuifje draait wel maar doet niks meer).
Ik kan het niet goed beschrijven maar merk gewoon dat hij niet doet wat die moet doen.
Nu wil ik deze graag vervangen door iets beters maar vind het lastig een keus te maken.
De meeste plezier heb ik op afdalingen rondom Nijmegen, ik neem ook graag jumps en drops als ik die tegen kom.

Is dat iets?
Als de fiets goed bevalt en je wilt een andere voorvork, doe dan een echte upgrade voor iets meer (of 2e hands voor misschien wel minder) of laat t m eens servicen. al langer een kapotte lockout klinkt mij als matig onderhoud of tijd voor onderhoud.

Tipje voor 2e hands: volgens mij stond er nog een rockshix pike en een dvo diamond te koop op t mountainbike forum... Beiden echt een goede upgrade. Anders eens kijken bij onze duitse vrienden.
Van een reckon (xc forkje) na een gold is niet echt upgraden in mijn beleving.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:50
Vandaag ook Nijmegen en omstreken gehad. Ook de eerste keer op Bikepark Mook. Ben niet van het springen of droppen dus gewoon de makkelijkste lijn gereden, netjes met de wielen op de grond. Is wel een leuk parkje voor de mensen die graag de wielen van de grond halen. Was echt verbaast hoe druk het er was met rijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schoene
@Medico en @Holk, bedankt, dus duidelijk wat mn fout was, ik moet dus eerst die bout vastdraaien alvorens de rest te doen, dat heb ik vandaag gedaan, en die bout zit duidelijk vaster. Weer wat bijgeleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
schoene schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:31:
@Medico en @Holk, bedankt, dus duidelijk wat mn fout was, ik moet dus eerst die bout vastdraaien alvorens de rest te doen, dat heb ik vandaag gedaan, en die bout zit duidelijk vaster. Weer wat bijgeleerd!
Die plastic schroef is ook niets anders dan een preload.
Vervelend als je hem kwijtraakt maar daardoor valt de crank niet van de as af.
Dat komt omdat de 2 bouten die klemmen dan niet vast zitten of dat de as of de crank beschadigd is.
Als die afstandshouder eruit valt is het hoogstwaarschijnlijk de boutjes niet vast genoeg.

Dat plaatje doet ook niets anders dan de as beschermen zodat je het niet te vast aandraait.

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 22-09-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 01:25
schoene schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:31:
Tip: lees de handleiding als je zelf aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
Torched schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:28:
[...]

Die plastic schroef is ook niets anders dan een preload.
Vervelend als je hem kwijtraakt maar daardoor valt de crank niet van de as af.
Dat komt omdat de 2 bouten die klemmen dan niet vast zitten of dat de as of de crank beschadigd is.
Als die afstandshouder eruit valt is het hoogstwaarschijnlijk de boutjes niet vast genoeg.

Dat plaatje doet ook niets anders dan de as beschermen zodat je het niet te vast aandraait.
Eigenlijk was het daarom dat ik dacht dat je die centrale bout kon vast draaien na de bouten. Hoe dan ook, ik zal het wat in het oog houden de komende ritten. Vandaag een ritje van 60tal km gedaan, en alles zit alvast nog goed vast.

[ Voor 19% gewijzigd door schoene op 22-09-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:35:
[...]
Tip: lees de handleiding als je zelf aan de gang gaat.
Ik ben er ook niet van, die handleidingen, maar dit is toch wel de beste tip. YouTube heeft ook altijd prima filmpjes met uitleg, die paar minuten van je tijd scheelt een hoop bij sleutelen.

En goed scherpe inbusjes en een momentsleutel zijn ook onmisbaar.

Moet nog steeds een moer op mn oude crank uitboren B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sjaak_Trekhaak schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:04:
[...]

Moet nog steeds een moer op mn oude crank uitboren B)
Een moer is niet uit te boren.
Voor afgeronde moeren/boutkoppen kan je speciale doppen gebruiken die zich in the materiaal vast snijden.
Als de moer vast gevreten is in het draad kan je alleen nog splijten, slijpen of je as uitboren.
Als hij gewoon vast zit kan je nog proberen door op de moer zelf temperatuur in te brengen. Dit moet dan wel snel en veel en heeft een beetje risico voor je frame en of verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:46
McLambo schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:04:
Hoe regelen jullie dit doorgaans bij bezoek aan een Bikepark?
Niet verzekerings gerelateerd, maar ik ben net terug uit Winterberg (en Willingen).

Waar je goed op moet letten is dat het in Winterberg verplicht is om een fullface helm te dragen op alle trails. Op de zwaardere trails is meer bescherming vereist. Verder zou ik zeker aanraden om op flatpedals te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

Sjoewe schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:51:
[...]

Niet verzekerings gerelateerd, maar ik ben net terug uit Winterberg (en Willingen).

Waar je goed op moet letten is dat het in Winterberg verplicht is om een fullface helm te dragen op alle trails. Op de zwaardere trails is meer bescherming vereist. Verder zou ik zeker aanraden om op flatpedals te gaan.
Alle gear wordt gehuurd, dus ik neem aan dat dit inclusief protective gear en full face zal zijn.

Hoe ligt het er momenteel bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
McLambo schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:07:
[...]

Alle gear wordt gehuurd, dus ik neem aan dat dit inclusief protective gear en full face zal zijn.

Hoe ligt het er momenteel bij?
In Winterberg is wel goed te merken dat het redelijk richting einde seizoen gaat. Veel remknippen op plekken waar mensen bang worden etc.

Willingen ligt echt strak als een biljartlaken (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Is dat iets?
Er RockShox 35 Gold is voor het geld (imho) troep.

Ga voor iets 2ehands (iets van Rockshock met een charger RC demper of Fox/Marzzochi met een Grip, dus bij de Z1 van VOOR modeljaar 2025 of een 36 Rhythm). Kijk ook op de MTB-news.de bikemarkt. Ebike versies zijn vaak wat goedkoper en hebben wat meer compression demping.

Houd https://mtbclassicparts.c...n?sort_by=price-ascending in de gaten of Bike-Discount. Die hebbben nu een Z1 140mm met grip damper, zonder orginele verpakking voor 399.
Only schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:06:
[...]

Ligt ook aan de verzekeraar, dus vraag het eerst even na bij je huidige verzekeraar :)
In het verleden in winterberg de nodige ambu's gezien bij het bikepark (vooral het stuntdeel), maar afgelopen zomer viel het reuze mee, maar een ongeluk zit in een klein hoekje..

Ik zit bij Unive en daar zitten risicovolle sporten dus NIET in de polis, maar daar staat MTBén dan weer niet expliciet in het lijstje:

Risicovolle sporten
Risicovolle sporten zijn sporten die een hoger risico met zich meebrengen. Onder
risicovolle sporten verstaan wij:
• klimsport en bergtochten. Het ongeval is wel verzekerd als u meedoet aan een
bergtocht of klimactiviteit die ook voor een ongeoefende persoon geschikt is. U
moet dit kunnen bewijzen;
• speedskiën, heliskiën, figuurspringen bij freestyle-skiën, paraskiën, ski-jöring,
zomerskiën, skivliegen;
• deelname aan en training voor wedstrijden in vechtsporten;
• wildwatervaren met een moeilijkheidsgradatie van 4 of 5;
Voorwaarden
doorlopende reisen annuleringsverzekering
Pagina 34/35
• duiken in grotten en speleologie
• kitesurfen;
• kliffdiving;
• het besturen van een vliegtuig als piloot. Dit geldt ook voor ultralight-vliegen;
• tokkelen;
• zorbing.

Wederom, bij twijfel bel eerst je eigen verzekering voor navraag!
Kan dit alleen maar bevestigen. @McLambo zorg dat je een reisverzekering hebt die dit dekt, anders hang je mogelijk met bijvoorbeeld medische (extra) kosten (al zal dat in Duitsland mee vallen) of recovery kosten (valt in Winterberg waarschijnlijk ook wel meer echter als je ergens met de helicopter van een berg gehaald wordt kan het een ander verhaal zijn).

Heb Unive expliciet hiernaar gevraagd en inderdaad, in een Bikepark ben je ook gewoon gedekt. Been there done that helaas. Bedrag was beperkt (zorgverzekering dekte volledige medische kosten in Oostenrijkse kliniek, dus had enkel wat extra reiskosten en het Liftticket :+ ) maar betaalde Unive direct.

[ Voor 44% gewijzigd door GoldenSample op 22-09-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
GoldenSample schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:35:
[...]

Er RockShox 35 Gold is voor het geld (imho) troep.

Ga voor iets 2ehands (iets van Rockshock met een charger RC demper of Fox/Marzzochi met een Grip, dus bij de Z1 van VOOR modeljaar 2025 of een 36 Rhythm). Kijk ook op de MTB-news.de bikemarkt. Ebike versies zijn vaak wat goedkoper en hebben wat meer compression demping.

Houd https://mtbclassicparts.c...n?sort_by=price-ascending in de gaten of Bike-Discount. Die hebbben nu een Z1 140mm met grip damper, zonder orginele verpakking voor 399.

[...]

Kan dit alleen maar bevestigen. @McLambo zorg dat je een reisverzekering hebt die dit dekt, anders hang je mogelijk met bijvoorbeeld medische (extra) kosten (al zal dat in Duitsland mee vallen) of recovery kosten (valt in Winterberg waarschijnlijk ook wel meer echter als je ergens met de helicopter van een berg gehaald wordt kan het een ander verhaal zijn).

Heb Unive expliciet hiernaar gevraagd en inderdaad, in een Bikepark ben je ook gewoon gedekt. Been there done that helaas. Bedrag was beperkt (zorgverzekering dekte volledige medische kosten in Oostenrijkse kliniek, dus had enkel wat extra reiskosten en het Liftticket :+ ) maar betaalde Unive direct.
Thanks, hier kan ik wat mee!
Die Z1 op die site is helaas 27,5", ik rij 29.
Zie wel een Z2 maar dan zonder grip, wat doet dat precies?
Zie ook veel Fox 34 Float Rhythm 140mm met Grip voor nette prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
+1 Voor de door @GoldenSample genoemde shops. Bikeinn, Bikester, bike24 en merlin cycle hebben ook wel eens scherpe deals. (Hoewel die vork prijzen bij classic parts wel echt hard to beat lijken, het is dat ik die van mij dit voorjaar al geupgrade heb :9 )

2e hands prijzen voor vorken op marktplaats zijn over het algemeen redelijk gestoord. Er zijn uitzonderingen maar die zijn dan vaak ook heel snel verkocht.

Op Ebay kun je nog wel eens vers gedemonteerde vorken vinden voor redelijk prijzen, vaak ook van bij Duitse shops.

@Marsman83 Grip is een type demper van fox, geavanceerder dan de rail demper die je ook wel ziet bij marzocchi. Rythem is de OEM / budget uitvoering van FOX vorken. Vaak iets zwaarder (en vaak met minder geavanceerde dempers/ instellingen) dan de duurdere uitvoeringen maar voor een trail fiets boeit gewicht ws minder dan voor een XC.

[ Voor 36% gewijzigd door Charly op 22-09-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marsman83 schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:25:
[...]

Thanks, hier kan ik wat mee!
Die Z1 op die site is helaas 27,5", ik rij 29.
Zie wel een Z2 maar dan zonder grip, wat doet dat precies?
Zie ook veel Fox 34 Float Rhythm 140mm met Grip voor nette prijs.
https://www.bike-discount...p-adj-140mm-tapered-boost

Met 140mm kan je ook prima een Fox34/Z2 rijden echter als je ook wat springt (je zegt bikepark Mook) & wat harder ruwer terrein in wilt knallen (al dan niet in de toekomst) is een Z1/Fox36/Lyrik wel fijn, kan je altijd nog een langere airshaft er in duwen en naar 150-160mm gaan.

Zoals @Charly aangeeft, de demper is het type 'Grip' dat is bij Fox/Marzzochi een goede maar betaalbare demper en maakt deze vorken goed qua prijs qualiteit. Ook worden ze best vaak geupgrade en daardoor vaak als 'take-off' verkocht. Een Marzzochi (onderdeel van Fox) Z1 (van VOOR modeljaar 2025) en Fox 36 Rhythm zijn vrij vergelijkbaar (meeste onderdelen zijn uitwisselbaar), de Fox 36 Performance zie je wat minder vaak maar is een wat lichtere variant (met iets andere airspring) en wat beter (maar zou hier niet noodzakelijk meer dan een paar tientjes extra voor betalen), allen beschikken over de goede Grip demper.

Bij RockShox geld eigenlijk iets vergelijkbaars, de verschillende 'Charger (en hier een nummer)' dempers zijn een flink stuk beter dan de goedkopere 'motion control' dempers of nog voordeligere vorken als de 35 en Recon. Soms kom je mooie 'take off' vorken als een RockShox Lyrik Performance Select+ tegen.

Niet dat een recon of 35 Gold of Een Motion Control Yari perse slecht is, maar als je toch je huidige vork vervangd met een max budget van 400 euro is het het waard om te zoeken naar opties met Grip danwel Charger dempers.

Ander merken (DVO, Manitou etc) hebben ook erg goed (soms zeker betere) vorken echter zijn wat minder populair en wat minder vaak/makkelijk als een goede (2ehands) deal te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 22-09-2024 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsman83
Ik heb de Marzocchi Bomber Z2 Rail 140mm besteld, zag dat die ook standaard op de Orbea Laufey H10 geleverd wordt dus dat leek me een logische keus.
Voor 334euro ook een goeie deal!
Super bedankt mannen!

Ben heel benieuwd hoe die rijdt ten opzichte van mijn versleten Rockshox Recon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Vraagje voor de wielbouwers.

Ik moet een paar gebroken spaken vervangen in een bestaand wiel. Ik weet dat het DT-Swiss Comp 2.0 1.8 spaken met 12mm messing nippels, maar de de spaaklengte weet ik niet exact. Ik heb de maten ingevoerd in de calculator en die geeft voor triple cross aan dat het links 288.6mm moet zijn en rechts 287.3.

Kan ik dan links beter met 288 doen, of met 290, 289 bestaat helaas niet voor deze spaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb een nieuwe tubeless band gemonteerd (29x2.35), hoeveel sealant raden jullie aan om te gebruiken, 90ml?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:38:
Ik heb een nieuwe tubeless band gemonteerd (29x2.35), hoeveel sealant raden jullie aan om te gebruiken, 90ml?
hangt ook beetje van de band af.. de een zuigt meer sealant op dan de andere, maar ergens tussen de 90 en 120 zou voldoende moeten zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:42:
[...]

hangt ook beetje van de band af.. de een zuigt meer sealant op dan de andere, maar ergens tussen de 90 en 120 zou voldoende moeten zijn
Deze band is al een keer tubeless gemonteerd (andere fiets), dus de band heeft al sealant opgezogen. Maakt dat nog wat uit nu?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:55:
[...]

Deze band is al een keer tubeless gemonteerd (andere fiets), dus de band heeft al sealant opgezogen. Maakt dat nog wat uit nu?
ja, dan kan je denk ik wel beginnen met 90
even in de gaten houden dat je wel genoeg vloeibaar overhoud na een week of wat

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:56:
[...]

ja, dan kan je denk ik wel beginnen met 90
even in de gaten houden dat je wel genoeg vloeibaar overhoud na een week of wat
Hoe controleer je dat? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
kijken of je wat hoor klotsen als er met je wiel schud..

of je maakt een klein stukje van de band los en kijkt of je nog een redelijk formaat vloeibaar plasje hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJuXp5jLPpPXOLbPMilEUaDmBT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e81ZYUWtitzpsCUtbSEjgbPv.png?f=user_large
Als het allemaal al aan je band zit geplakt (en dus geen plasje meer), kan het ook niet bij gaatjes komen en zit er te weinig in.

Na een tijdje (3-6 maanden, afhankelijk van je sealant), kan het zijn dat je opgedroogde rommel overhoud, of juist waterige, niet meer werkende vloeistof. Bij Stans en Schwalbe had ik eigenlijk altijd het laatste. Om niet met verdunde sealant te blijven zitten vulde ik nooit bij, maar haalde ik wel eerst de oude weg (wegscheppen en daarna met keukenrol een beetje droogmaken rondom, niet spik en span, maar gewoon de oude niet meer werkende sealant weg).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
En als er niets meer in zit vul je +/- 60ml bij?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Soort sealant maakt ook nog wel uit hoeveel je er in doet. Je hebt bijvoorbeeld Stan's wat een melkachtige vloeistof is waar Muc-Off veel dikker is. De dikkere sealants blijven veel meer aan de band kleven en zullen wat meer nodig hebben.

Maar staat er niets op de fles met een indicatie hoe veel je er in moet doen? En je hebt vaak liever te veel er in als te weinig. Een paar milliliter meer er in maakt echt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Strider schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:07:
En als er niets meer in zit vul je +/- 60ml bij?
Je moet even rekening houden, bij de meer melkachtige versies blijft er als het uitgewerkt is vaak "water" over. De latex zelf zit dan aan de band geplakt dus het lijkt of er nog in zit maar wat er in zit doet niets meer. Je moet dat er dan even uit halen en er nieuwe sealant in doen. Niet het water in je band aanlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Zit er bij een voorvork eigenlijk altijd een star nut meegeleverd of moet je die apart kopen?
Ik krijg binnenkort mijn Marzocchi Bomber Z2 binnen en zou handig zijn als ik alle benodigdheden al heb liggen.
Ik bestel ook alvast een saw-guide om deze recht af te zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-06 13:47
@Marsman83 In mijn ervaring (2 vorken, Rockshox Pike en carbon gravel vork) wel. Anders is het echt wel een dingetje die elke fietsenmaker onder de werkbank wel in een grabbelbakje heeft liggen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Marsman83 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:47:
Ik zou daar geen geld aan uitgeven. Als je het per se heel precies wilt hebben trek dan een lijntje rondom op tape. Het maakt verder niet uit als je scheef zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 17:29

EraZor

Don't mention the war

Pijpensnijdertje. Netter wordt t niet 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vandaag bij de LBS een optie genomen op deze fiets: https://www.mantel.com/scott-scale-965

Mijn wensen waren een 1x12 hardtail met een luchtgeveerde voorvork.

Nu is de geometrie wel een stuk meer racy dan de Cube die ik nu heb. Daar speelden op weg naar huis meteen wat twijfels op ;)

Ben even benieuwd naar jullie mening over de fiets zelf, ik ken bijv. de cranks niet. Afmontage lijkt me wel in orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BreadFan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:20:
Vandaag bij de LBS een optie genomen op deze fiets: https://www.mantel.com/scott-scale-965

Nu is de geometrie wel een stuk meer racy dan de Cube die ik nu heb. Daar speelden op weg naar huis meteen wat twijfels op ;)

Ben even benieuwd naar jullie mening over de fiets zelf, ik ken bijv. de cranks niet. Afmontage lijkt me wel in orde?
Niet te druk om maken, zn crankset van Shimano is prima. Deore/SLX combi voor de rest is veel belangrijker.

Gewoon lekker blij mee zijn en fietsen!
Zit er bij een voorvork eigenlijk altijd een star nut meegeleverd of moet je die apart kopen?
Ik krijg binnenkort mijn Marzocchi Bomber Z2 binnen en zou handig zijn als ik alle benodigdheden al heb liggen.
Tenzij het er expliciet bij staat van niet zit een starnut er eigenlijk aletijd wel bij. Heb je wel zn pijpje om hem er recht in te slaan? Zonder sla je hem eigenlijk altijd scheef, althans ik en de meeste anderen wel.

Verder vergeet de crownrace niet, of kijk of je die van je oude vork knap er af krijgt (als je geen gesplitste hebt is dat vaak een beetje een gedoetje). Om die er op te slaan kan je een PVC buis halen. Inkorten van de steerer zou ik met een pijpsnijder doen zoals @EraZor ook zegt. Ook handig voor het inkorten van stuurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Die wordt negen van tien keer meegeleverd.

Wellicht is een de OneUp Threadless EDC een optie ? Hoef je geen starnut in je vork te rammen ;-) En heb je ook gelijk mooie plek waar je multi tool kwijt kunt.
https://www.oneupcomponen...-hH9Ff60muANla424QN6FjWCM

Pijpensnijder is inderdaad handige tool om in te korten.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-06 13:34
Video gemaakt van de MTB Marathon Amerongse Berg van afgelopen weekend:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Waarom lijkt het erop dat de Dynaplug Racer Pro Tubeless Tyre Repair Kit altijd is uitverkocht. Weet iemand een goed alternatief?

Ik heb eigenlijk al jaren geen lek meer gehad maar wil voor BBC2024 wel een kitje meenemen.
rodiee schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:25:
[YouTube: MTB Marathon Amerongse Berg 2024]
Heb jij Strava? Ben wel benieuwd hoeveel jij traint voor dit soort wedstrijden :)

[ Voor 44% gewijzigd door Strider op 25-09-2024 14:00 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 17:29

EraZor

Don't mention the war

rodiee schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:25:
[YouTube: MTB Marathon Amerongse Berg 2024]
Nice! Wel doorbikkelen, zeg?! Constant hartslag van 180-190, zo te zien… Doe t je niet na! (Althans; niet in dat tempo 😂)

• rodiee
Strider schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:31:
Waarom lijkt het erop dat de Dynaplug Racer Pro Tubeless Tyre Repair Kit altijd is uitverkocht. Weet iemand een goed alternatief?

Ik heb eigenlijk al jaren geen lek meer gehad maar wil voor BBC2024 wel een kitje meenemen.

[...]

Heb jij Strava? Ben wel benieuwd hoeveel jij traint voor dit soort wedstrijden :)
Ik heb zelf dit setje: https://www.mantel.com/le...txEADya59tlAaAuz9EALw_wcB

En hierbij mijn strava: https://www.strava.com/athletes/86487061

• rodiee
EraZor schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:01:
[...]

Nice! Wel doorbikkelen, zeg?! Constant hartslag van 180-190, zo te zien… Doe t je niet na! (Althans; niet in dat tempo 😂)
Ja, behoorlijk afzien die wedstijden haha. Gemiddeld hartslag was 174

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BreadFan schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:20:

Knoop doorgehakt en de fiets besteld! Moet nog wel een kleine 2 weken wachten tot 'ie klaar is. Dat is dan weer jammer. ;)

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 14:06
Ik overweeg mijn voorvork te vervangen. De twijfel is er een beetje omdat mijn alu Bulls MTB al bijna 10 jaar oud is en dus al wat gedateerd is (bv. 3x10 speed, QR en straight steerer tube). Aan de andere kant heb ik recent nog een prima QR wielset aangeschaft en zijn de overige onderdelen in prima staat of in de loop der tijd vervangen/geupgraded. Alleen de basic Suntour Raidon voorvork voldoet niet helemaal meer en mist bijvoorbeeld de mogelijkheid de rebound in te stellen. In het verleden heeft deze ook niet altijd consequent onderhoud gehad. Met andere woorden met een goede fork heb ik een wat gedateerde fiets maar wel 1 die nog prima wat jaren mee kan.

Onlangs kwamen er een aantal handige shops voorbij waar ik even heb zitten kijken en kom tot 2 opties:

RockShox Judy Silver TK 29" Solo Air 100 QR (170 Euro)

2021 FOX 32 Float Performance 29" 100mm 44mm GRIP (305 euro)

Ondanks het ontbreken van een remote Lock-out gaat mijn voorkeur uit naar de Fox. Deze komt toch uit een hoger segment en het prijsverschil is te overzien.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. 2e hands kan ik weinig vinden aangezien alle fietsen boost hebben. Ik gebruik de fiets alleen als XC bike (MTB routes of onverharde paden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
Heel eerlijk, ik denk dat het zonde van je geld is. Ik zou deze fiets lekker oprijden en het geld reserveren voor een moderne hardtail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
GoldenSample schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:05:
[...]

Niet te druk om maken, zn crankset van Shimano is prima. Deore/SLX combi voor de rest is veel belangrijker.

Gewoon lekker blij mee zijn en fietsen!
[...]

Tenzij het er expliciet bij staat van niet zit een starnut er eigenlijk aletijd wel bij. Heb je wel zn pijpje om hem er recht in te slaan? Zonder sla je hem eigenlijk altijd scheef, althans ik en de meeste anderen wel.

Verder vergeet de crownrace niet, of kijk of je die van je oude vork knap er af krijgt (als je geen gesplitste hebt is dat vaak een beetje een gedoetje). Om die er op te slaan kan je een PVC buis halen. Inkorten van de steerer zou ik met een pijpsnijder doen zoals @EraZor ook zegt. Ook handig voor het inkorten van stuurtjes.
Ik heb ook een star nut setter gekocht voor een tientje.
Crap, die crownrace had ik niet aan gedacht.
Ik las net dat die crownrace specifiek bij je lager moet passen.
Eraf halen zie ik niet zo zitten, maar een nieuwe halen is ook lastig omdat ik niet weet welk lager erin zit (zou acros kunnen zijn, staat ook op de stofkap).

[ Voor 8% gewijzigd door Marsman83 op 27-09-2024 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Crownrace tik je er vrij makkelijk af. Eerst stanleymesje (het mesje) er tussen. En rustig rondom los tikken met kleine hamertje. Beetje heen en weer bewegen. Er ontstaat zo al kleine opening. Dan dunste schroefdraaier er tussen (of wat anders) weer rustig rond los tikken. En doe dit vervolgens met bredere schroefdraaier. En voor je het weet is die los. Klusje van nog geen 5min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
Sjoewe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:31:
Heel eerlijk, ik denk dat het zonde van je geld is. Ik zou deze fiets lekker oprijden en het geld reserveren voor een moderne hardtail.
Dat was dus ook mijn eerste gedachte, maar als ik even kijk wat er te koop is tot ca. 2000 euro (budget) kom ik geen 'moderne' features tegen die ik nu echt mis. Alleen een stijver carbon frame zou wenselijk zijn maar voor dat budget zijn de overige onderdelen weer wat minder. Ook daar weer instap vorken. Van een 1x12 groepset ben ik nog niet overtuigt in ons vlakke landje en Boost steekassen zijn een verbetering maar niet wereldschokkend.

Ben in ieder geval nog niet overtuigd maar hou de markt wel in de gaten. Ik maak graag een weloverwegen keuze in plaats van er vanuit te gaan dat nieuwer per definitie beter is ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Medico
Zitilites schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:34:
[...]

Dat was dus ook mijn eerste gedachte, maar als ik even kijk wat er te koop is tot ca. 2000 euro (budget) kom ik geen 'moderne' features tegen die ik nu echt mis. Alleen een stijver carbon frame zou wenselijk zijn maar voor dat budget zijn de overige onderdelen weer wat minder. Ook daar weer instap vorken. Van een 1x12 groepset ben ik nog niet overtuigt in ons vlakke landje en Boost steekassen zijn een verbetering maar niet wereldschokkend.

Ben in ieder geval nog niet overtuigd maar hou de markt wel in de gaten. Ik maak graag een weloverwegen keuze in plaats van er vanuit te gaan dat nieuwer per definitie beter is ;)
Ik denk dat je een keer op een modern frame moet gaan fietsen. De geometrie is zoveel beter dat dat het aller aller grootste verschil gaat maken als je echt gaat mtben. En dan bedoel ik wat technische stukjes en niet boscrossen. Oneby is een keer over en Nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
[...]

Deel de specs/foto's van je huidige fiets eens dan? Want als ik 10 jaar oude alu met triple hoor is mijn eerste gedachte toch wel dat een moderne instap fiets (zo als de eerder gelinkte scott) een behoorlijke verbetering gaat zijn.

Dat moet dan imo wel echt een top fiets zijn wil het de moeite zijn om daar daar nu nog 2/300 euro voor een nieuwe vork in investeren. (Waar je vervolgens nooit meer wat voor terug krijgt, omdat oude standaarden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Ga voor dat budget eens Marktplaats in de gaten houden. Ik kocht voor 1200 euro een carbon full suspension uit 2021 met upgrade naar GX AXS, nagenoeg nieuwe handgespaakte wielen, XX1/X01 cassette/ketting met zo’n 500km op de teller. Als je weet wat je wilt en geduld hebt zijn er leuke fietsen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
Oké daar hebben jullie een punt ik denk dat ik het inderdaad gewoon moet gaan ervaren of een moderne HT al dan niet een sprong vooruit is en dus voor mij de aanschaf waard. Ik ga me hier verder op oriënteren en t.z.t. proefritjes doen. Upgrades op m'n huidige fiets laat ik voor nu achterwege. Bedankt voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zitilites schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:11:
Oké daar hebben jullie een punt ik denk dat ik het inderdaad gewoon moet gaan ervaren of een moderne HT al dan niet een sprong vooruit is en dus voor mij de aanschaf waard. Ik ga me hier verder op oriënteren en t.z.t. proefritjes doen. Upgrades op m'n huidige fiets laat ik voor nu achterwege. Bedankt voor de feedback
Is natuurlijk wel afhankelijk van wat je wilt en er mee doet hè, kan zijn dat je misschien wel meer plezier aan een gravelbike (al dan niet met geveerde vork) beleeft. Maar sluit me er verder volledig bij aan; ga eens lekker met wat proefrijden voordat je zo veel geld in een oudere fiets stopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Nieuw is ook echt niet altijd beter. Ik heb zelf (naast een moderne fully) ook een 13 jaar oude hardtail, waarvan alleen het frame nog soort van origineel is, niet helemaal want dat is ook al eens gestraald en opnieuw gepoedercoat :+

Alleen dat is dan wel een soort van bijzonder stalen frame, met een geometrie die naar huidige standaarden nog steeds 'modern' is. Dus het is niet per definitie zonde van je tijd en geld, maar dan moet de basis ook wel een beetje de moeite zijn. En daar zou ik die Bulls toch niet onder scharen.

---

Ongerelateerd, nog een video'tje van Willingen gemaakt.

Ik weet niet precies wat het is maar Youtube ramt er telkens mega veel compressie overheen. Orgineel is veel scherper. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:28
ik ben in de markt voor een mtb, om lekker op de trails in de omgeving Ede aan de bak te gaan. Zomers fiets ik op een 10 jaar oude Bianchi sempre 105 afgemonteerd. Die bevalt op zich prima, qua afmontage. De lokale bikeshop heeft hier drie merken: Scott, Orbea en Cube.

Mij is altijd geleerd, cube is vooral een duurder frame met wat mindere afmontage, maar Scott en Orbea ken ik beiden niet.
Van Scott rade hij de scott 965 aan: https://www.scott-sports....scott-scale-965-blue-bike

van Orbea de Alma h20 : https://www.orbea.com/nl-...nbike/alma/cat/alma-h20-r

Ik zie inmiddels door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer, zeker omdat ik bij Mantel de Cube reaction pro c62 heb gepast (dat was volgens mijzelf een echt goede keuze ;) maar wellicht iets over budget: https://www.mantel.com/cube-reaction-c62-pro probleem was alleen dat ze daar geen 21 inch van hadden staan (en ook niet op voorraad)

Wie kan mij helpen om wat orde in de chaos te scheppen?

Toegevoegd: budget 1tot1,5k dus die laatste cube is wat over budget zeker als ik ook nog bedenk dat ik schoenen en pedalen nodig ben

[ Voor 6% gewijzigd door Sammy_tukker op 29-09-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
Sammy_tukker schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:12:
ik ben in de markt voor een mtb, om lekker op de trails in de omgeving Ede aan de bak te gaan. Zomers fiets ik op een 10 jaar oude Bianchi sempre 105 afgemonteerd. Die bevalt op zich prima, qua afmontage. De lokale bikeshop heeft hier drie merken: Scott, Orbea en Cube.

Mij is altijd geleerd, cube is vooral een duurder frame met wat mindere afmontage, maar Scott en Orbea ken ik beiden niet.
Van Scott rade hij de scott 965 aan: https://www.scott-sports....scott-scale-965-blue-bike

Ik zie inmiddels door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer, zeker omdat ik bij Mantel de Cube reaction pro c62 heb gepast (dat was volgens mijzelf een echt goede keuze ;) maar wellicht iets over budget: https://www.mantel.com/cube-reaction-c62-pro probleem was alleen dat ze daar geen 21 inch van hadden staan (en ook niet op voorraad)

Zoals bij elke aankoop vraag: 1. Budget en 2. Wat wil je er mee doen. Wat je er mee wilt doen vertrek je al, maar zijn er ook plannen het buitenland er mee in te willen tzt?
Geen van de 3 fietsen is slechter of duidelijk beter dan de andere. Allemaal prima frames met een matige voorvork, zware wielen, maar wel weer prima schakel/remspul.
Zelf zou ik eens proef gaan rijden op een paar fietsen en dan lekker bij de buren bestellen of zelfs een leuke 2e hands van 1 of 2 jaar oud proberen te scoren of misschien overjarig.

Paar tips:
https://www.mtb-news.de/forum/forums/mtb-angebote/

https://bikemarkt.mtb-news.de/

Kijk daar ook maar eens voor leuke 2e hands of aanbiedingen voor fietsen.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-06 12:54
Sammy_tukker schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:12:

Toegevoegd: budget 1tot1,5k dus die laatste cube is wat over budget zeker als ik ook nog bedenk dat ik schoenen en pedalen nodig ben
Hoezo is Cube duurder?
Normaal doet Cube een aantal jaar met hetzelfde frame, iets wat merken als Scott en Orbea minder doen.

De Cube uit jouw link is voor het geld echt een prima fiets, carbon en goed afgemonteerd.

De andere 2 hebben een alu frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
procaliber schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:06:
[...]

Hoezo is Cube duurder?
Normaal doet Cube een aantal jaar met hetzelfde frame, iets wat merken als Scott en Orbea minder doen.

De Cube uit jouw link is voor het geld echt een prima fiets, carbon en goed afgemonteerd.

De andere 2 hebben een alu frame.
Ik bedoel duurder in de trand van in een lagere prijsklasse fiets eerder een Carbon frame met wat mindere afmontage. Van deze fiets is de prijs iets hoger en daardoor toch gelijkwaardig afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
Cube heeft soms niet de nieuwste snufjes en geometrie in het frame zitten, maar meestal is de afmontage wel maximaal prijs/kwaliteit. Het is normaal qua prijs/kwaliteit ruwweg: Cube/Radon > Canyon/Rose/YT > Trek/Giant/Focus/Orbea > Specialized/Yeti/Santa Cruz. Bij die laatste groep krijg je wel doordachte innovatieve fietsen vaak met nieuwste hypes erop, dat kost dan wel extra. Bovendien zijn de goedkope (muv Cube) soms enkel online te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
@Sammy_tukker Ik heb een Scott Scale 925 (carbon 2022 uitvoering). En ook een Scott racer. Mijn indruk is dat Scott iets netter binnen de groepset blijft en ik vind het gewoon mooie fietsen.
De 925 was wel een wat hoger segment, maar goed. De scale heeft inmiddels een iets schuinere vork/balhoofdhoek tov mijn 2022 model, dat komt het stuurgedrag ten goede.
Maar omdat ik er ook mee wilde gravellen heb ik ook gekeken naar het voorblad (32T en niet kleiner) want anders ben je achter al heel snel veel op hele kleine kransjes aan het rijden.

Je kunt het natuurlijk na aankoop allemaal vervangen naar wens maar ik heb gewoon gekeken naar wat ik precies wilde en dat zat op de Scott. Heb alleen Ergon Grips erop gezet en een bidonhouder :)

Maar zodoende zou me op het eerste gezicht qua groep (en ook de tubeless ready banden (!) ) de cube meer aanstaan. Alleen persoonlijk vind ik de kleur niet mooi. Let wel, mijn scott 925 leek op de foto's veel blauwer dan werkelijkheid. Dat zie ik bij die 965 namelijk ook. Dus bekijk die wel ff bij daglicht.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
@Sammy_tukker en Shimano SLX is een prima groepset. Als je daar een XT shifter op laat zetten (kosten zo'n 55-60 euro) dan heb je eigenlijk qua groepset je beste bang-for-your-buck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Vraagje.

Mijn MTB buddy en ik zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging in 2025. Dit keer zitten we te denken aan een meerdaagse e-MTB tocht in de alpen. Klimmen is niet echt onze favoriete bezigheid, dus enige ondersteuning hierbij is prettig.

Eerste wat in mij opkomt is de TransAlp, maar die wordt helaas in 2025 niet georganiseerd. Geen idee ook of deze met e-MTB gereden mag worden.

Is hier iemand die bekend is met meerdaagse MTB reizen en waar ik deze kan boeken? De route mag uitdagend zijn. We hebben er geen probleem mee om aan te sluiten bij een groep als het niveau een beetje bij elkaar ligt, maar geen zin om de halve dag te moeten wachten.

Overnachtingen zou ik ook prima zelf kunnen regelen, maar ik zit dan met het vervoer van onze bagage.

TLDR: Ik zoek een adresje voor het boeken van een gave meerdaagse e-MTB tocht.

- Edit; Trailventure.nl heb ik zelf al gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Rudolf Zou zelf aantal dagen bikepark doen. 8) Start eerste dag met clinic en dan lekker zelf crossen. Bijvoorbeeld Greenhill in Duitsland. Paar leuke uitdagende drops die leuk zijn om te doen. (Eventueel gecombineerd met ander bikepark in de buurt. Bijvoorbeeld Winterberg)

Bikepark leogang is ook leuk voor paar dagen. Ook hier eerst dagje clinic. En de dagen erna lekker los ;-)

Bikeparks bieden zelf clinics aan voor alle niveaus.

Er zijn diverse bedrijven die meerdaagse toer achtige tochten aanbieden. Zelfs met eerst paar keer clinic. Waar je groep leert kennen en dan op locatie in Frankrijk, Zwitserland of ander leuke locatie. MTBclinic.nl is een optie. Beetje googlen en je vind er genoeg en ervaringen ;-)

Greenhill ... Lijkt spannend, maar prima te doen ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhTVcy2Wu6u4RjDqaIaN-DcuL0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE5zWf1CssrczxB9bnmZ5X16.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 30-09-2024 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:12
Ik ken deze aanbieder van dit soort reizen: https://www.vasasport.nl/eMTBreizen

Ik heb er zelf een wintersport reis mee gedaan, was een goede ervaring.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Daan_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:21:
@Rudolf Zou zelf aantal dagen bikepark doen. 8) Start eerste dag met clinic en dan lekker zelf crossen. Bijvoorbeeld Greenhill in Duitsland. Paar leuke uitdagende drops die leuk zijn om te doen. (Eventueel gecombineerd met ander bikepark in de buurt. Bijvoorbeeld Winterberg)

Bikepark leogang is ook leuk voor paar dagen. Ook hier eerst dagje clinic. En de dagen erna lekker los ;-)

Bikeparks bieden zelf clinics aan voor alle niveaus.

Er zijn diverse bedrijven die meerdaagse toer achtige tochten aanbieden. Zelfs met eerst paar keer clinic. Waar je groep leert kennen en dan op locatie in Frankrijk, Zwitserland of ander leuke locatie. MTBclinic.nl is een optie. Beetje googlen en je vind er genoeg en ervaringen ;-)

Greenhill ... Lijkt spannend, maar prima te doen ;-)
[Afbeelding]
We vinden vooral het stukje avontuur ook leuk. Paar dagen helemaal of the grid. Vandaar dat zo'n huttentocht ons gaaf lijkt. Park komen we al regelmatig, maar ik ben zelf al niet echt van de big jumps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medico
Rudolf schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:04:
Vraagje.

Mijn MTB buddy en ik zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging in 2025. Dit keer zitten we te denken aan een meerdaagse e-MTB tocht in de alpen. Klimmen is niet echt onze favoriete bezigheid, dus enige ondersteuning hierbij is prettig.

Eerste wat in mij opkomt is de TransAlp, maar die wordt helaas in 2025 niet georganiseerd. Geen idee ook of deze met e-MTB gereden mag worden.

Is hier iemand die bekend is met meerdaagse MTB reizen en waar ik deze kan boeken? De route mag uitdagend zijn. We hebben er geen probleem mee om aan te sluiten bij een groep als het niveau een beetje bij elkaar ligt, maar geen zin om de halve dag te moeten wachten.

Overnachtingen zou ik ook prima zelf kunnen regelen, maar ik zit dan met het vervoer van onze bagage.

TLDR: Ik zoek een adresje voor het boeken van een gave meerdaagse e-MTB tocht.

- Edit; Trailventure.nl heb ik zelf al gevonden.
Vasasport goede ervaring mee. Zelf nu 4x een tocht mee gedaan. Op niveau wordt je ingedeeld met elke groep een gids. Bagage met de bus en zelf enkel bezig zijn met fietsen. Gps only kan overigens ook en als je een groepje hebt ook prive gids.
Sinds kort hebben ze ook tochten specifiek voor ebikes. daar zou ik overigens wel even op letten. Veel transalps zijn niet vies van stukken hike&bike :P, wat ik prima vind met 10 a 12 kg, maar met 20kg? :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Medico schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:03:
[...]

Vasasport goede ervaring mee. Zelf nu 4x een tocht mee gedaan. Op niveau wordt je ingedeeld met elke groep een gids. Bagage met de bus en zelf enkel bezig zijn met fietsen. Gps only kan overigens ook en als je een groepje hebt ook prive gids.
Sinds kort hebben ze ook tochten specifiek voor ebikes. daar zou ik overigens wel even op letten. Veel transalps zijn niet vies van stukken hike&bike :P, wat ik prima vind met 10 a 12 kg, maar met 20kg? :o.
Goeie tip van dat hiken! Bedankt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Na tijdje niet gefietst te hebben. Gister maar weer eens op de fiets gesprongen. Om oude vertrouwde trails te gaan her ontdekken. Was nodige gebouwd/verbouwd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:26
Voor de kleine hier een dikke 20 inch mtb op de kop getikt. Met een RST Spex vork waar ik even de seals e.d. van wil vervangen. Kan alleen nergens iets van onderdelen of een handleiding vinden, hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Ik heb last van een vibrerende/klapperende voorvork als ik met m'n voorrem rem. Er zit geen speling op het balhoofd. Ook in de vorkpoten (Fox 34 SC Performance) zelf zit nauwelijks speling maar ga hem voor de zekerheid wel een servicebeurt geven.

Op verschillende fora lees ik dat anderen hier ook last van hebben en het vaak in de remschijf zit. Die lijkt bij mij wel gewoon recht maar wil hem voor de zekerheid wel gaan vervangen. Heb Shimano SLX remmen en er zitten nu 180mm schijven op. Is het nog verstandig om direct te upgraden naar bijvoorbeeld 203mm? Ik rij voornamelijk XC op UHR. En iemand nog tips welk merk/type schijven en blokken de beste prijs/kwaliteit leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medico
KappuhH schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:33:
Ik heb last van een vibrerende/klapperende voorvork als ik met m'n voorrem rem. Er zit geen speling op het balhoofd. Ook in de vorkpoten (Fox 34 SC Performance) zelf zit nauwelijks speling maar ga hem voor de zekerheid wel een servicebeurt geven.

Op verschillende fora lees ik dat anderen hier ook last van hebben en het vaak in de remschijf zit. Die lijkt bij mij wel gewoon recht maar wil hem voor de zekerheid wel gaan vervangen. Heb Shimano SLX remmen en er zitten nu 180mm schijven op. Is het nog verstandig om direct te upgraden naar bijvoorbeeld 203mm? Ik rij voornamelijk XC op UHR. En iemand nog tips welk merk/type schijven en blokken de beste prijs/kwaliteit leveren?
Grote van schijf maakt niet uit is mijn ervaring. Nieuwe schijf misschien wel?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

203mm is voor NL routes wel beetje overkill ;-)

Haal remschijf er eens af en zet deze opnieuw vast. (zeker bij de 6 bolt versie) Check of de caliper ook nog goed vast zit. En juist is uitgelijnd. Controleer of pistons zich nog netjes vrij bewegen. Kan ook welbekende sticky piston zijn.

Check slijtage van de remblokken. Is er niet eentje die meer is afgesloten dan de andere.

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 07-10-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
sinds woensdag heb ik weer een mtb (sensa merano evo: https://www.sensabikes.co...ntain/1280/merano-evo-pro )

Afgelopen weekend natuurlijk gelijk even uitgeprobeerd, maar wat me een beetje irriteerde was de plaatsing van de shifter: ik kon nergens lekker mijn duim kwijt, terwijl ik gewend ben om toch echt met mijn duim om het stuur heen te grijpen. Wellicht pak ik het stuur wat smal vast, ik moet nog wennen aan het 72cm stuur, wellicht dat daar in de toekomst nog een stukje vanaf gaat. Maar wellicht staat de shifter af fabriek gewoon niet heel lekker. Heeft iemand tips om te bepalen wat de ideale stand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Daan_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:46:

Haal remschijf er eens af en zet deze opnieuw vast. (zeker bij de 6 bolt versie) Check of de caliper ook nog goed vast zit. En juist is uitgelijnd. Controleer of pistons zich nog netjes vrij bewegen. Kan ook welbekende sticky piston zijn.

Check slijtage van de remblokken. Is er niet eentje die meer is afgesloten dan de andere.
Gaat om de 6 bolt versie idd. Zal eens opnieuw vastzetten. Misschien eens voor en achter omwisselen om te kijken of dat zin heeft. Blokjes had ik al gecheckt en zag ik niets bijzonders aan. Voor de zekerheid nog wel even geschuurd, maar had geen invloed.

Als er wel nieuwe schijven op moeten. Iemand nog tips voor dé perfecte combi schijven + blokjes voor Shimano SLX?

[ Voor 7% gewijzigd door KappuhH op 07-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:46:

Met m'n 95 kilo schoon (lees, met alles aan en op 100) op de fiets is zo'n 203 wel lekker hoor aan het eind van een afdaling :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
KappuhH schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Gaat om de 6 bolt versie idd. Zal eens opnieuw vastzetten. Misschien eens voor en achter omwisselen om te kijken of dat zin heeft. Blokjes had ik al gecheckt en zag ik niets bijzonders aan. Voor de zekerheid nog wel even geschuurd, maar had geen invloed.

Als er wel nieuwe schijven op moeten. Iemand nog tips voor dé perfecte combi schijven + blokjes voor Shimano SLX?
Ik zweer bij de Shimano Deore XT SM-RT86 schijven (6-bolt) of MT800 (center lock) en N03A blokken in de 7120/8120 calipers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_pack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 13:02
Holk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Ik zweer bij de Shimano Deore XT SM-RT86 schijven (6-bolt) of MT800 (center lock) en N03A blokken in de 7120/8120 calipers
Maken remblokken nog een groot verschil? moet eerlijk zeggen toen die van mij aan vervanging toe waren ik gesorteerd heb op prijs en gegaan ben voor de Shimano B05S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
double_pack schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Maken remblokken nog een groot verschil? moet eerlijk zeggen toen die van mij aan vervanging toe waren ik gesorteerd heb op prijs en gegaan ben voor de Shimano B05S
Resin of metaal, de eerste zijn stiller en wat geleidelijker in remkracht, de metalen maken meer kabaal, gaan wel langer mee en remmen vooral bij vol in de ankers gaan beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

Met m'n 95 kilo schoon (lees, met alles aan en op 100) op de fiets is zo'n 203 wel lekker hoor aan het eind van een afdaling :o
Waar rijd je dan überhaupt in NL met zulke lange afdalingen? Weet je zeker dat je je rem niet gewoon onbewust aan het slepen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11

Roozzz

Plus ultra

Sammy_tukker schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:46:
sinds woensdag heb ik weer een mtb (sensa merano evo: https://www.sensabikes.co...ntain/1280/merano-evo-pro )

Afgelopen weekend natuurlijk gelijk even uitgeprobeerd, maar wat me een beetje irriteerde was de plaatsing van de shifter: ik kon nergens lekker mijn duim kwijt, terwijl ik gewend ben om toch echt met mijn duim om het stuur heen te grijpen. Wellicht pak ik het stuur wat smal vast, ik moet nog wennen aan het 72cm stuur, wellicht dat daar in de toekomst nog een stukje vanaf gaat. Maar wellicht staat de shifter af fabriek gewoon niet heel lekker. Heeft iemand tips om te bepalen wat de ideale stand is?
Nou, hij moet in ieder geval niet in de weg zitten voor je duim :+

Vanaf je handpositie wil je gewoon probleemloos bij de shifter kunnen. En een prettige hoek hebben om te kunnen schakelen met je duim. Dus gewoon even proberen wat je prettig vind. Ik denk dat je een en ander in ieder geval wat naar het midden wil verschuiven. Typisch is dat een kwestie van het schroefje een beetje lossen, opschuiven en weer (met beleid) vastzetten.

Mogelijk interessant artikel voor de set up: https://www.pinkbike.com/...ockpit-mountain-bike.html

Ik zou voorlopig even proberen te wennen aan de breedte van het stuur. 72 cm is zeker niet bijzonder breed.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• double_pack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 13:02
Holk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Resin of metaal, de eerste zijn stiller en wat geleidelijker in remkracht, de metalen maken meer kabaal, gaan wel langer mee en remmen vooral bij vol in de ankers gaan beter
Maar dan heb je alsnog tussen de Resin keuzes een hoop prijsverschil, de goedkopere die ik nu heb remmen prima in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Sammy_tukker schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:46:

Normaal gesproken staan de remmen al niet op de juiste positie. Je begint altijd met die zo te schuiven dat je met je wijsvinger in dat kommetje van de remhendel zit. Dan schuift je shifter meteen al naar een andere positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
double_pack schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

En blokken maken een heel groot verschil. Als je blij bent met de blokken die je hebt gewoon houden. Voor mezelf rijdt ik ook wel eens als het een stuk vochtiger is en dan merk ik gewoon dat de meeste standaard resin blokken gewoon veel remkracht verliezen. Dus heb ik een setje semi-metallics erin zitten. Is een resin met metal deeltjes zodat het ergens tussen de 2 in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
GoldenSample schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Waar rijd je dan überhaupt in NL met zulke lange afdalingen? Weet je zeker dat je je rem niet gewoon onbewust aan het slepen bent?
Het is meer dat ik onderaan volle bak in de rem ga. Met 180 kan dat ook, 160 was spannender in het verleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Het is meer dat ik onderaan volle bak in de rem ga. Met 180 kan dat ook, 160 was spannender in het verleden
Nofi maar dan zit er iets niet goed of doe je zelf iets vreemds. Als dit spanned zou worden dan overleef je met de zelfde rijstijl het in de Alpen niet.

Houd van lekker bijtende remmen en heb ook gewoon 203 voor en achter maar het blijft ontzettende overkill in NL. Zeker als je het vergelijkt met een racefiets, waar je nog veel harder kan (en moet afremmen) als je een bergpas naar beneden kegelt.

[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 07-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:09
GoldenSample schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Nofi maar dan zit er iets niet goed of doe je zelf iets vreemds. Als dit spanned zou worden dan overleef je met de zelfde rijstijl het in de Alpen niet.

Houd van lekker bijtende remmen en heb ook gewoon 203 voor en achter maar het blijft ontzettende overkill in NL. Zeker als je het vergelijkt met een racefiets, waar je nog veel harder kan (en moet afremmen) als je een bergpas naar beneden kegelt.
Ik heb ook 203 voor, maar dat komt vooral omdat de fiets meerdere keren per jaar naar het buitenland mee gaat.
Wellicht is 203 overkill, maar wat is het nadeel? Gewicht? Kwetsbaarder?
203 kan best in Nederland. Zeker als je de voorkeur hebt aan remmen met een goede "bite" of maximale remkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ligt er gewoon aan wat je wilt en wat je verwacht. Ik heb een Izzo en die komen met een 203. En ik weeg met kleding aan 100 kilo dus heb wel wat kracht nodig als ik met 40 de ankers in ga. Is het overkill zeker, maar geeft vertrouwen en je hoeft geen alpen in om grote schijven te hebben. Dat is hetzelfde als zeggen dat iedereen maar 140mm moet monteren want ze komen toch niet buiten de grens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rp87 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Ik heb ook 203 voor, maar dat komt vooral omdat de fiets meerdere keren per jaar naar het buitenland mee gaat.
Wellicht is 203 overkill, maar wat is het nadeel? Gewicht? Kwetsbaarder?
203 kan best in Nederland. Zeker als je de voorkeur hebt aan remmen met een goede "bite" of maximale remkracht.
Sure, dat is het punt ook niet, de reactie waar ik op reageerde ging er echter om of @KappuhH hiervoor maar gelijk moest upgraden, daar is het antwoord een duidelijk nee, overkill als je een beetje op de utrechtse heuvelrug aan het fietsen bent. Helemaal niet erg maar daarom hoef je geen geld uit te geven en dat was de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeekr001
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-02 20:59
Ik meld me hier ook weer, met nieuw account O-)

Ik irriteer me momenteel aan dat de boutjes om mijn stuur vliegroest hebben. Ik snap ook niet zo goed hoe dat kan. Zouden volgens mij gewoon RVS moeten zijn. Maar goed mijn OCD kan er slecht tegen dus ga ze maar vervangen voor zwarte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-06 12:54
@Zeekr001
RVS kan ook roesten, zeker als je mindere kwaliteit hebt ;-)
Pagina: 1 ... 269 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic