Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 270 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

procaliber schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:08:
@Zeekr001
RVS kan ook roesten, zeker als je mindere kwaliteit hebt ;-)
Exact en in de boutjes blijft vaak iets water staan. Al zet je dan een fiets in een wat vochtig schuurtje roest het op termijn gewoon, zeker bij wat minder roest vast RVS. Het vocht verdampt dan niet/te langzaam. Zelfde gebeurt iets sneller met je ketting en iets langzamer met je remschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeekr001
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-02 20:59
GoldenSample schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Exact en in de boutjes blijft vaak iets water staan. Al zet je dan een fiets in een wat vochtig schuurtje roest het op termijn gewoon, zeker bij wat minder roest vast RVS. Het vocht verdampt dan niet/te langzaam. Zelfde gebeurt iets sneller met je ketting en iets langzamer met je remschijven.
Ja volledig mee eens. Ware het niet dat de boutjes horizontaal zitten en er dus nauwelijks water op blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zeekr001 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Ja volledig mee eens. Ware het niet dat de boutjes horizontaal zitten en er dus nauwelijks water op blijft staan.
De hoekjes aan de binnenkant blijven vaak alsnog wel lang vochtig ook al liggen ze (vrijwel) horizontaal. Lokaal blijft het oppervlak dan nog langer vochtig (als in, niet volledig droog). Maar als de kwaliteit laag genoeg is en de vochtigheid hoog genoeg dan gaat het sowieso wel roesten ookal zou je het kurkdroog in de schuur zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 08-10-2024 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:54
Zeekr001 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Na het wassen blaas ik mijn MTB altijd droog, je verbaast je waar nog water uit komt :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:19
Zeekr001 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:16:
Ik meld me hier ook weer, met nieuw account O-)

Ik irriteer me momenteel aan dat de boutjes om mijn stuur vliegroest hebben. Ik snap ook niet zo goed hoe dat kan. Zouden volgens mij gewoon RVS moeten zijn. Maar goed mijn OCD kan er slecht tegen dus ga ze maar vervangen voor zwarte.
Ik ben bang dat hier maar 1 ding de oplossing is. Een nieuwe fiets. Daar kunnen geen roestige boutjes op zitten. Ben bang dat je toch de fietsmerken af moet om te kijken welke fiets het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:28
Even een vraagje. Voor mijn zoon van 10 koop ik een nieuwe mountainbike. Dat betekent dat zijn oude weg kan of opgeknapt moet worden voor mijn andere zoon die er nu net op kan.

Deze heeft hij nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lXN3WVaK7gdBgzM1F7OFl3dpfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLMFvzavafghgTu0eQboMyzP.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie? Heeft het zin om deze op te knappen of kan ik hem beter weg doen omdat de kosten van het opknappen erg veel worden en dan (later als het nog beter passend is qua maat) gewoon een nieuwe MTB voor hem kopen?
Ik denk dan vooral aan de kosten die het opknappen met zich meebrengt.

Te denken valt aan:
Nieuw remsysteem, schakelsysteem vernieuwen, nieuwe handvatten, nieuwe wiellagers, etc.

Het frame is gewoon nog netjes, enkel roest op de voorvork. Maar technisch wil ik bovenstaande dingen dus wel vernieuwen om mijn tweede zoon er gebruik van te kunnen laten maken. Hij is wel wat afgetrapt eigenlijk.

Is dit het waard om op te knappen tegen die kosten? Of kan ik dan beter voor die prijs een nieuwe MTB van bijv hetzelfde merk? Ik kan moeilijk inschatten wat de kosten voor dat opknappen worden

[ Voor 4% gewijzigd door Goofyduck384 op 08-10-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:09
Goofyduck384 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:53:

Is dit het waard om op te knappen tegen die kosten? Of kan ik dan beter voor die prijs een nieuwe MTB van bijv hetzelfde merk? Ik kan moeilijk inschatten wat de kosten voor dat opknappen worden
Ligt er aan wat de verwachtingen en het gebruik zijn. Alleen voor op de weg gebruiken, dan zal opknappen zeker het goedkoopst zijn. Wil je echt het bos in, dan zou ik de vork ook vervangen, en die is vermoedelijk lastig te vinden. Zeker 1 die nog goed is en/of recent onderhouden is.

Ik verwacht dat je voor €100,-/€150,- de fiets weer in hele goede staat kan krijgen (met uitzondering van de vork)
Ali express vork zou ik niet veel vertrouwen in hebben, maar ik heb geen ervaring ermee.
Wellicht kan je er 1 op marktplaats vinden, en anders €100,- voor een nieuwe suntour met veer (geen lucht)

[ Voor 21% gewijzigd door rp87 op 09-10-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:00:
Na pakweg 15 jaar geleden een Haibike (Haibike edition SL) MTB gekocht te hebben, wil ik nu graag een nieuwe (en betere) MTB kopen. Ik fiets niet erg veel, laten we zeggen dat m'n streven 1x per week 'n uur is, en dan een route in de plaatselijke bossen, vermoedelijk ook wel eens elders.
Een vast budget heb ik niet echt, maar ik ben uitgekomen op twee modellen:

Sensa Fiori Evo Pro (https://www.mantel.com/sensa-fiori-evo-pro)
Cube Reaction C:62 Pro (https://www.mantel.com/cube-reaction-c62-pro)

Ik heb niet de indruk dat ik bij één van beide een miskoop doe, maar vind het wel lastig te kiezen.
Zijn er zwaarwegende redenen om voor de ene of juist voor de andere te gaan? Of zie ik een beter alternatief over het hoofd?
Nog geen keuze gemaakt, maar zag dat inmiddels ook 't 2025 model van de Reaction C62 Pro onderweg is (XXL al leverbaar). Zien jullie redenen daarvoor te gaan in vergelijking met bijvoorbeeld de Sensa Fiori Evo Pro https://www.mantel.com/sensa-fiori-evo-pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
rp87 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Ligt er aan wat de verwachtingen en het gebruik zijn. Alleen voor op de weg gebruiken, dan zal opknappen zeker het goedkoopst zijn. Wil je echt het bos in, dan zou ik de vork ook vervangen, en die is vermoedelijk lastig te vinden. Zeker 1 die nog goed is en/of recent onderhouden is.
Ik zag Sam Pilgrim pas geleden een Ali Express vork mishandelen... Een vork hoeft niet veel te kosten, en gezien het gewicht van Sam en de stunts die hij uithaalt, zou je kunnen stellen dat een goede vork niet duur hoeft te zijn :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 08-10-2024 22:52 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:46
Goofyduck384 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:53:
Te denken valt aan:
Nieuw remsysteem, schakelsysteem vernieuwen, nieuwe handvatten, nieuwe wiellagers, etc.

Het frame is gewoon nog netjes, enkel roest op de voorvork. Maar technisch wil ik bovenstaande dingen dus wel vernieuwen om mijn tweede zoon er gebruik van te kunnen laten maken. Hij is wel wat afgetrapt eigenlijk.
Is dit het waard om op te knappen tegen die kosten?
Waarom moet het allemaal nieuw? Ik zou beginnen om er nieuwe remblokken in steken, de binnen- en buitenkabels eens te vervangen en een paar nieuwe handvatten erop te steken. Dat is tientjeswerk en geeft de fiets alweer een fris aanzien.

Ik gok dat er een 7- of 8-speed cassette op ligt. Dat is allemaal nagenoeg onverwoestbaar. Ik zou het bij schoonmaken en opnieuw smeren houden. De rest al helemaal laten zitten. Dikke kans dat je zoon alweer uit de fiets is gegroeid tegen de tijd dat de rest vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Sjoewe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:27:
[...]

Waarom moet het allemaal nieuw? Ik zou beginnen om er nieuwe remblokken in steken, de binnen- en buitenkabels eens te vervangen en een paar nieuwe handvatten erop te steken. Dat is tientjeswerk en geeft de fiets alweer een fris aanzien.

Ik gok dat er een 7- of 8-speed cassette op ligt. Dat is allemaal nagenoeg onverwoestbaar. Ik zou het bij schoonmaken en opnieuw smeren houden. De rest al helemaal laten zitten. Dikke kans dat je zoon alweer uit de fiets is gegroeid tegen de tijd dat de rest vervangen moet worden.
ja, zo heb ik ook een 24" orbea van mijn zoontje op geknapt en op MP gezet, ik denk voor 80 euro spullen erop (was ook wel nodig, anders zou het tientjes werk zijn op MP).
dat waren dan de onderdelen die veel te verduren hebben als de fiets omvalt etc, dus nieuw zadel, handvatten, trappers, ketting, en alle binnen/buitenkabels. Uiteindelijk voor 190 euro verkocht (nieuwprijs was 329)

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:34
Video gemaakt van de Hondsrug Classic van afgelopen weekend:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:27
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De verkoper ging gelijk akkoord dus nu heb ik het gevoel dat dit veel teveel is. Hebben jullie een mening? Ik twijfel met name over het aluminium frame. (ipv carbon).
Ik ga hem vrijdag proefrijden, hebben jullie nog specifieke dingen die je kan testen aan de dempers?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja ik denk dat 1000 euro wel redelijk conform marktwaarde is. Geen strakke deal, maar ook niet veel te veel.
De Fox 32 Float uit die tijd is wel een beetje een vork met een beperkte inzet. Als je meer weegt dan 70kg wordt ie al snel te slap, geeft te veel flex en maakt de fiets onvoorspelbaar. Je zag destijds ook dat in het prof-circuit men voorkeur gaf aan de 34sc boven de 32.

Wat je kan testen aan vorken en dempers is vooral wat je ziet en voelt. Goed opletten op krassen en andere beschadigingen etc. De boel moet niet extreem zompig klinken. De lockout moet soepel werken, de rebound moet het doen. Verder alvast 150 euro reserveren voor een service.

Carbon ook lekker uit je hoofd zetten. Als je voor deze prijs de Spark RC had kunnen kopen, dan is het er een met afgereden instap afmontage (of echt een shady deal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Wellicht navragen of en wanneer de vork en damper service hebben gehad. Indien nooit gehad, dan kan je wel €300 reserveren voor de service van vork en damper. Wellicht is zelfs vervangen nodig als het te ver versleten is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Recentelijk een reserve achterwiel aangeschaft. Eerst CushCore Trail insert erop en toen tubeless gemaakt met behulp van een Bosch easy pump. Dit apparaatje had ik eerder moeten aanschaffen. O-)

Nu paar weken in gebruik. Die paar keer dat ik hem heb gebruikt. Auto banden mee op spanning gezet en vooral voor de fiets. Aangeven hoeveel PSI/bar je wenst en aanzetten. Gaat wel iets langzamer. Dat wel... Deze gaat nu standaard mee op pad. Op Amazon aangeschaft voor nog geen 5 tientjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7uJR2WRJdq3VGw0OdZhm6L289o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDGOEWsMzzZYX8WG2R0wM4pD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 11-10-2024 09:44 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Daan_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:54:
[...] toen tubeless gemaakt met behulp van een Bosch easy pump. Dit apparaatje had ik eerder moeten aanschaffen.
Lukt het om een tubeless band te seaten met dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sjoewe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

Lukt het om een tubeless band te seaten met dat ding?
Dat ging bij deze combinatie prima. Tien uur later is de band zonder sealant nog steeds op spanning. Zal het voor alle combinaties werken. Vast niet ;-)

Maar had even niks anders bij de hand om band op te pompen O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 10-10-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ok, oprechte interesse. Ik heb de laatste tijd zo veel geëikel met tubeless banden die niet mee willen werken. Eigenlijk moet ik een compressor kopen, maar dat wil ik dan ook weer niet. Dus ik zoek geitenpaadjes :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 10-10-2024 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je de banden met normale pomp niet kunt seaten dan zal dit pompje niet gaan helpen! Dan kom je toch uit bij een compressor of een hand pomp met groter volume vat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:28
Sjoewe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:20:
Ok, oprechte interesse. Ik heb de laatste tijd zo veel geëikel met tubeless banden die niet mee willen werken. Eigenlijk moet ik een compressor kopen, maar dat wil ik dan ook weer niet. Dus ik zoek geitenpaadjes :+
Wat houd je tegen om een compresssor te kopen: sinds ik dat ding heb is het een van mijn meest gebruikte apparaten: kettinkjes droogblazen, grasmachine poetsen, bandjes op spanning, ga maar door: mijn tip: koop een ‘silent ‘ editie ik schrik me elke keer dood als dat ding aanslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Sjoewe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:20:
Tja, je zou dan een Tire Booster o.i.d. kunnen overwegen als je een goeie pomp hebt. En anders nog een pomp met ingebouwde booster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb nu al een zelfgebouwde "tire booster", op basis van een 10 liter hogedruk plantenspuit, voor nieuwe banden werkt dat prima. Zeker voor de 3 euro die het me gekost heeft. Alleen ik loop er tegenaan dat het volume/druk daarvan niet altijd voldoende is wanneer je eerder gebruikte banden opnieuw wil seaten.

Plus ik ben lui. Als het niet in een keer raak is, sta je jezelf compleet echt het schompes te pompen.

Compressor is leuk natuurlijk, maar buiten tubeless banden seaten heb ik er niet echt een functie voor die echt de aanschaf verantwoordt. Daarbij hebben we ook maar een kleine schuur. Die al helemaal vol staat. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 15:41
+1 voor de self made tyre booster: YouTube: "Ghetto Compressor" How To Make a DIY Tubeless Tyre Inflator - DIY A...

Werkt prima hier! Soms 2x op druk zetten, maar voor mij geen reden om een compressor aan te schaffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Recentelijk een reserve achterwiel aangeschaft. Eerst CushCore Trail insert erop en toen tubeless gemaakt met behulp van een Bosch easy pump. Dit apparaatje had ik eerder moeten aanschaffen. O-)

Nu paar weken in gebruik. Die paar keer dat ik hem heb gebruikt. Auto banden mee op spanning gezet en vooral voor de fiets. Aangeven hoeveel PSI/bar je wenst en aanzetten. Gaat wel iets langzamer. Dat wel... Deze gaat nu standaard mee op pad. Op Amazon aangeschaft voor nog geen 5 tientjes.

[Afbeelding]
Vind een handzaam electrisch pompje ook ideaal ipv een pomp. Nu houd zelf nooit zo van accu's die ik niet vaak gebruik & ik had nog geen reparatie kit in de auto liggen. Een Makita (accus delen met ander electrisch gereedschap) vond ik erg duur dus heb deze gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp74253b65d0784531b2f18c8663db6fd9.jpeg Werkt op 12V & 230V en pompt vrij vlotjes. Ligt meestal in de auto (samen met een setje van die proppen), heb een 12v aansluiting in de kofferbak, maar gebruik ik ook in huis met wanneer nodig een tirebooster om bandjes tubeless te maken.

Een echte compressor? Ja graag, maar niet zolang ik in een flat woon.

[Afbeelding]
Mooi wieltje, zelf de DT EXC1501 overwogen toen die als set 850 euro kostte bij Bike24. Uiteindelijk voor 100 piek minder Roval Traverse HD gehaald. De crash replacement bij DT is 129 euro voor een nieuwe velg toch? Is dat inclusief inspaken? Voor dat geld kan je die cushcore bijna laten zitten :+

Heb er zelf een Panzer EVO in zitten (goedkoper en vooral veel makkelijker te monteren), las alleen later dat velgen die vaak kapot snijden op termijn.. Hoop dat het mee valt gezien mijn velgen 5mm brede zijkanten hebben.
Mistraller schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:50:
[...]

Ik zag Sam Pilgrim pas geleden een Ali Express vork mishandelen... Een vork hoeft niet veel te kosten, en gezien het gewicht van Sam en de stunts die hij uithaalt, zou je kunnen stellen dat een goede vork niet duur hoeft te zijn :+
De voortanden van Sam zeggen genoeg toch? :P

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 11-10-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:28
GoldenSample schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:32:

[...]

De voortanden van Sam zeggen genoeg toch? :P
Ik weet eigenlijk niet goed wanneer ie die voortand is verloren, maar het is al lang geleden schijnt. Maar die gast gaat ook gewoon op wielen van hout een 360 maken of zo. Of met een gare fiets zulke grote sprongen maken om te testen wanneer de fiets letterlijk breekt. Die Ali vork bleef toch mooi wel heel.

Erg vermakelijke filmpjes. En ja, die mafketel rijdt zich nog eens een dwarslaesie denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Leuke filmpjes! Hoe bepaal je welke wedstrijden je rijdt? Lijkt me leuk om komend voorjaar ook ergens mee te gaan doen. Wat zijn de leuke ritten? Hoe technischer hoe leuker wat mij betreft.
KappuhH schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Gaat om de 6 bolt versie idd. Zal eens opnieuw vastzetten. Misschien eens voor en achter omwisselen om te kijken of dat zin heeft. Blokjes had ik al gecheckt en zag ik niets bijzonders aan. Voor de zekerheid nog wel even geschuurd, maar had geen invloed.

Als er wel nieuwe schijven op moeten. Iemand nog tips voor dé perfecte combi schijven + blokjes voor Shimano SLX?
M'n schijven vervangen door Shimano RT86 schijven en nieuwe Cyclotech blokken. Het klapperen lijkt wel minder geworden te zijn, maar is niet weg. Het lijkt er op dat ik iets speling heb op de rechterpoot van m'n vork (Fox 34 SC). Zou alleen een servicebeurt helpen of is iets speling direct een reden om de bushings te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Ik weet eigenlijk niet goed wanneer ie die voortand is verloren, maar het is al lang geleden schijnt. Maar die gast gaat ook gewoon op wielen van hout een 360 maken of zo. Of met een gare fiets zulke grote sprongen maken om te testen wanneer de fiets letterlijk breekt. Die Ali vork bleef toch mooi wel heel.

Erg vermakelijke filmpjes. En ja, die mafketel rijdt zich nog eens een dwarslaesie denk ik.
Maar hij neemt ook niet de moeite om er een neppert in te laten zetten, dus de opmerking van @GoldenSample geld alsnog ;).

Ook dat filmpje dat ze van de trappen bij snowworld af rijden. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
KappuhH schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Leuke filmpjes! Hoe bepaal je welke wedstrijden je rijdt? Lijkt me leuk om komend voorjaar ook ergens mee te gaan doen. Wat zijn de leuke ritten? Hoe technischer hoe leuker wat mij betreft.

[...]

M'n schijven vervangen door Shimano RT86 schijven en nieuwe Cyclotech blokken. Het klapperen lijkt wel minder geworden te zijn, maar is niet weg. Het lijkt er op dat ik iets speling heb op de rechterpoot van m'n vork (Fox 34 SC). Zou alleen een servicebeurt helpen of is iets speling direct een reden om de bushings te vervangen?
In NL is het natuurlijk vooral XC en dan niet world cup technisch XC, maar gewoon boscross XC.. simpelweg omdat er in nederland niet zo heel veel technisch te vinden is..

De vraag is ook, wat is voor JOU technisch? Dat kan nogal van persoon tot persoon uiteenlopen..
Misschien moet je op zoek naar bv enduro wedstrijden in de Ardennen, of is een XC wedstrijd in de Ardennen al technisch genoeg.

Zelf rij ik een paar wedstrijden per jaar, meestal 2 in de buurt:
- classique d' Alphen (~1,5 uur/ 3 rondjes van 12 km). Niet technisch, beetje singletrack, beetje los zand en een paar (hele korte) klimmetjes.
https://www.strava.com/activities/10879706956

- 6 uur van 't Zand (zelfde gebied bij Alphen, rond het Zand, dus ook niet technisch). 6 uur race die je solo of als estafette kan rijden. paar keer in een duo gereden en 1 keer solo. (solo is 6 uur een simpel rondje wel saai). Toevallig was deze afgelopen zondag, nu samen met @Michaelg met een mooi resultaat (6e van de 36 Duo heren)
https://www.strava.com/activities/12590462980

- Raid des Hautes Fagnes, XC marathon in de ardennen (rond Malmedy). enigzins technisch, maar door de lange afstand zitten er ook behoorlijke lange eenvoudige stukken bij. verschilleknde varianten 60/90/110 km. Veel (steile) hoogtemeters, dus een goed verzet is nodig. Flinke stroken met stenen, wortels etc.
Super mooi gebied en (voor mij) genoeg uitdaging, zowel technsich als met klimmen en de totale afstand (laatste 2 x 90 km gereden, met modder / slecht weer is dit best een zware afstand)
https://www.strava.com/activities/11720092676

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 11-10-2024 14:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

In NL is het natuurlijk vooral XC en dan niet world cup technisch XC, maar gewoon boscross XC.. simpelweg omdat er in nederland niet zo heel veel technisch te vinden is..

De vraag is ook, wat is voor JOU technisch? Dat kan nogal van persoon tot persoon uiteenlopen..
Misschien moet je op zoek naar bv enduro wedstrijden in de Ardennen, of is een XC wedstrijd in de Ardennen al technisch genoeg.

Zelf rij ik een paar wedstrijden per jaar, meestal 2 in de buurt:
- classique d' Alphen (~1,5 uur/ 3 rondjes van 12 km). Niet technisch, beetje singletrack, beetje los zand en een paar (hele korte) klimmetjes.
https://www.strava.com/activities/10879706956

- 6 uur van 't Zand (zelfde gebied bij Alphen, rond het Zand, dus ook niet technisch). 6 uur race die je solo of als estafette kan rijden. paar keer in een duo gereden en 1 keer solo. (solo is 6 uur een simpel rondje wel saai). Toevallig was deze afgelopen zondag, nu samen met @Michaelg met een mooi resultaat (6e van de 36 Duo heren)
https://www.strava.com/activities/12590462980

- Raid des Hautes Fagnes, XC marathon in de ardennen (rond Malmedy). enigzins technisch, maar door de lange afstand zitten er ook behoorlijke lange eenvoudige stukken bij. verschilleknde varianten 60/90/110 km. Veel (steile) hoogtemeters, dus een goed verzet is nodig. Flinke stroken met stenen, wortels etc.
Super mooi gebied en (voor mij) genoeg uitdaging, zowel technsich als met klimmen en de totale afstand (laatste 2 x 90 km gereden, met modder / slecht weer is dit best een zware afstand)
https://www.strava.com/activities/11720092676
Ik begrijp dat we in NL niet echte technische routes hebben. Maar ik zoek vooral iets waar niet teveel lange vlakke stukken in zitten. Hoe minder geschikt voor de gravelbike hoe beter zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:53
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd voor het seaten van bandjes?

7bar, 70m3/h

Voelt een beetje om ballonnen mee op te blazen.

https://www.lidl.fr/p/par...-li-b2-20-v/p100361451002

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:20
KappuhH schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Ik begrijp dat we in NL niet echte technische routes hebben. Maar ik zoek vooral iets waar niet teveel lange vlakke stukken in zitten. Hoe minder geschikt voor de gravelbike hoe beter zeg maar ;)
Probeer Netersel of Sittard eens

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sjoewe
Omdat ik nog gieriger dan lui ben, heb ik vandaag na eindeloos uitstellen m'n vork en demper een 50h service gegeven. 50 euro en 3 uur arbeid verder is de boel weer klaar voor een volgend seizoen. Niet moeilijk, wel smerig klusje.

Eerst de demper
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eZRGUFtl.jpg

Geen oliefilter sleutel, geen probleem. Oude biba door het oog van de Bahco en draaien maar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CHWPdg6l.jpg

Nieuwe seals erin en terug in elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jO2WN5Gl.jpg

Dan door naar de vork.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6XJZZt2l.jpg

Extra grip op een onwillige airshaft eruit door er een bout in te draaien. Gelijk een nieuwe shaft erin gezet van het huidige model. Blijft hopelijk niet onder in de travel plakken, zoals de oude wel deed.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZIafzGel.jpg

En de verzorgpony is er weer klaar voor /3
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJXN1p5l.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:15
BTW

Niemand stil gestaan bij het stoppen van Greg Minnaard?
Hier de link naar een Eurosport docu over hem.
YouTube: Greg Minnaar - Not Done Yet (Full Documentary) | Eurosport Cycling

Die gast gaat al zo lang mee, ik heb hem nog zien rijden in Fort William toen hij nog heul erg groot was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:20
Om 18:00 start Red Bull Rampage weer (RB kanaal).
Dat zou ik graag nog een keer willen bijwonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:58:
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd voor het seaten van bandjes?

7bar, 70m3/h

Voelt een beetje om ballonnen mee op te blazen.

https://www.lidl.fr/p/par...-li-b2-20-v/p100361451002
dit soort dingen zijn niet beter als een degelijke vloerpomp. Als het daar niet mee lukt heb je een reservoir nodig om zo veel lucht in 1 keer in je band te blazen. Kan een los reservoir zijn (booster) een vloerpomp met booster of een compressor met een tank. Een kleine tank is genoeg voor het seaten, de compressor slaat vooral een stuk sneller aan als je dingen schoon/droog gaat blazen en na de initiële blast heb je wat minder power.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:53
Prulleman schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:10:
[...]
dit soort dingen zijn niet beter als een degelijke vloerpomp. Als het daar niet mee lukt heb je een reservoir nodig om zo veel lucht in 1 keer in je band te blazen. Kan een los reservoir zijn (booster) een vloerpomp met booster of een compressor met een tank. Een kleine tank is genoeg voor het seaten, de compressor slaat vooral een stuk sneller aan als je dingen schoon/droog gaat blazen en na de initiële blast heb je wat minder power.
Check! Debiet is dus toch nog te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

Check! Debiet is dus toch nog te laag.
Die cijfertjes zeggen niet zoveel, kan best een vergelijkbare waarde zijn als 1 of andere compressor met tank, maar dat is dan toch in de praktijk anders

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:29

EraZor

Don't mention the war

jan390 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Probeer Netersel of Sittard eens
Schoorl is ook weinig vlak, tegenwoordig 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo
  • Laatst online: 17:38

McLambo

MTB Junky

Na 4 jaar en bijna 10k km eindelijk mijn trouwe ForeKasters vervangen.
Helaas wordt deze fijne band in dezelfde uitvoering niet meer gemaakt, dus uiteindelijk op iets heel anders uitgekomen; Pirelli Scorpion Trail M voor en achter, 2.4"

Doelstelling, beetje bossen doorkruisen op de noordwestveluwe, lage bandendruk kunnen rijden met mijn rijdersgewicht van +/- 105 kg.

Ze zijn wel een stukkie zwaarder dan mijn oude Forekasters (140 gr per band), ik ben benieuwd of mij dat gaat bevallen. Anders gaat het in het voorjaar weer wat lichters onder :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GdwHJ8al7NPtyAE-DVX-k8Atvw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SuYLpwZdyz9S9UZF5Q4MzjFP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 15:41
[...]

St. Pietersbergroute in Maastricht ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Nog iemand Bart Brentjes gereden gisteren?

Was de eerste keer voor mij, ik vond het een mooie tocht. Wel veel blub door het weer van de laatste dagen. Helaas bij die lange klim (ergens rond 65 km?) waar helemaal zo'n geul uitgesleten was door het water, raakte ik met mijn trapper de grond. Daarna onder luid protest van mijn fiets op het gemakje terug moeten rijden. Denk dat de trapas lager het heeft begeven. Wel uitgereden.

Maar pfff. Ik kan echt niet klimmen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuSdngtYYvV6-vtgmBtJC-oxlAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR75mOIJ1hb24BUugNimK86E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11

Roozzz

Plus ultra

[...]

Tja, er zijn weinig echt technische routes in NL. De usual suspects zijn al genoemd, en in Limburg is op de gps van alles te vinden. Verder zijn er wel plekken te vinden waar je aan de bak mag, maar of de hele route dan technisch is en of het de moeite is daarheen te reizen...

Kijk ik even hier in de omgeving dan is de Goudseberg vermakelijk. De route Kwintelooijen ligt in mijn achtertuin, ook nogal atypisch. Maar ook de rode lussen in Rheden is een optie. Het is maar net wat je leuk vindt. Er zijn ook mensen die zweren dat Bergschenhoek technisch mountainbiken is; ik heb daar een ander gevoel bij. Wat mij betreft heeft dat amper meer met mtb te maken...

Niet al te lange vlakke stukken is wat anders dan technisch in mijn beleving. Misschien goed om het beeld scherp te krijgen, waar ben je bekend mee? Wat zijn goede/slechte voorbeelden wat jou betreft?

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 14-10-2024 10:47 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Roozzz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Niet al te lange vlakke stukken is wat anders dan technisch in mijn beleving. Misschien goed om het beeld scherp te krijgen, waar ben je bekend mee? Wat zijn goede/slechte voorbeelden wat jou betreft?
d:)b

Gemerkt dat definitie van technisch/uitdagend verschilt per persoon. Afgelopen zaterdag kreeg ik de vraag. Of ik leuke uitdagende techische stukken kende in het bos. En dacht volg mij maar. Al snel hoorde ik "hold your horses" Het was toch even iets te technisch.

Wellicht goed als men benoemd wat men verstaat onder technisch of meer uitdaging. Wij hebben hier in topic van gravelaar t/m freeriders/downhillers. Aardige mix en die alle verschillende definities en belevingen erop na houden :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Technisch is toch een eufemisme voor tering veel boomwortels en random stenen op de trail :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11

Roozzz

Plus ultra

Sjoewe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:30:
Technisch is toch een eufemisme voor tering veel boomwortels en random stenen op de trail :+
Maar maakt het dan nog uit of het vlak is, of omhoog gaat? 8)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sjoewe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:30:
:Y) _O- zou je soms wel denken 8) Hebben (gelukkig) ook nog genoeg die andersoortig uitdaging zoeken..... ieder op zijn eigen niveau.

Vorige week naar paar weken niet op de vertrouwde plek te zijn geweest. Kwam ik deze tegen. Blind erin. Geen tijd meer om te remmen. Ging goed, maar was voor mij dan weer de uitdaging. Om deze opnieuw te springen. (mentale uitdaging)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9CfTjNEYEr61yn0S4sDB-YRHpo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ptejUjeFyfXkK05I4BpQmU1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 11:34
Daan_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

d:)b

Gemerkt dat definitie van technisch/uitdagend verschilt per persoon. Afgelopen zaterdag kreeg ik de vraag. Of ik leuke uitdagende techische stukken kende in het bos. En dacht volg mij maar. Al snel hoorde ik "hold your horses" Het was toch even iets te technisch.

Wellicht goed als men benoemd wat men verstaat onder technisch of meer uitdaging. Wij hebben hier in topic van gravelaar t/m freeriders/downhillers. Aardige mix en die alle verschillende definities en belevingen erop na houden :P
Ja herkenbaar. Ik doe alles op de gravelbike (totdat ik geld heb voor N+1, of N+2, of N+3..) en heb Bartje200, hele Utrechtse heuvelrug, Lochem, Hellendoorn en bijvoorbeeld Rheden met alle rode lussen gereden, nergens het idee dat de fiets me belemmerde - behalve dat ik méér op moet letten op wortels en steentjes dan de gemiddelde hardtail, laat staan fully's. Eigenlijk maakt de fiets het hoogstens iets technischer en dat telt voor mij als extra plezier, t.o.v. bijvoorbeeld een fully rijden in NL, maar zeker niet onmogelijk. Wel zijn stukken als de afdalingen bij Lochem soms niet te rijden zonder vering omdat je gewoon uit je fiets getrild wordt door al die remheuvels.

Bij Vlijmen eerste keer uit de route gestapt na de afdeling vanaf de Cammerig, was me iets te nat eind oktober en te veel losse stenen. Dat was ook omdat het alternatief op de weg aantrekkelijk was - maar die route ga ik nog wel eens tackelen als ik in de buurt ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Giku op 14-10-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-06 15:51
Mooi kiekje wel :*)
Als het goed is komt er nog een filmpje van. Waren nog een paar jongens bezig die actief zijn op Youtube en mooi meegereden en gefilmd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rasko schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Mooi kiekje wel :*)
Als het goed is komt er nog een filmpje van. Waren nog een paar jongens bezig die actief zijn op Youtube en mooi meegereden en gefilmd hebben
:+

Had GoPro dit weekend niet mee. Jump gaat goed, maar mentaal weer dingetje om hem in mijn comfort zone te krijgen.... Next time samen weer wat spelen daar ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 14-10-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Giku schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Eigenlijk maakt de fiets het hoogstens iets technischer en dat telt voor mij als extra plezier, t.o.v. bijvoorbeeld een fully rijden in NL, maar zeker niet onmogelijk.
Reden dat ik voor een hardtail gegaan ben naast mijn fully :*)
Fully maakt het makkelijker en is volgens mij bijna overal sneller (Amerongen, Rhenen, etc), maar de hardtail geeft wel weer wat leuke extra uitdagingen zoals beter op je lijnen letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
KappuhH schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

[...]
Dankje!

Echte wedstrijden zijn er in Nederland niet heel veel, dus zijn niet echt voor het uitkiezen. Zelf vind ik de Veluwse MTB Competitie altijd wel leuk. Zijn ook wat technische soort van korte XC wedstijdjes van ongeveer een uur die wel een beetje technisch zijn, maar nog wel een beetje laagdrempelig.
MTB Marathon Amerongse berg vind ik ook altijd wel een leuke wedstrijd.
Andere wedstrijden zoals bijvoorbeeld Dutch Masters of MTB , Hondsrug Classic zijn niet technisch heel uitdagend, maar wel uitdagend om wat langer hard te kunnen rijden.
Of anders marathon wedstrijden in de Ardennen zijn ook wel wat uitdagender.

[ Voor 4% gewijzigd door rodiee op 14-10-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

McLambo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:02:
Na 4 jaar en bijna 10k km eindelijk mijn trouwe ForeKasters vervangen.
Helaas wordt deze fijne band in dezelfde uitvoering niet meer gemaakt, dus uiteindelijk op iets heel anders uitgekomen; Pirelli Scorpion Trail M voor en achter, 2.4"

Doelstelling, beetje bossen doorkruisen op de noordwestveluwe, lage bandendruk kunnen rijden met mijn rijdersgewicht van +/- 105 kg.

Ze zijn wel een stukkie zwaarder dan mijn oude Forekasters (140 gr per band), ik ben benieuwd of mij dat gaat bevallen. Anders gaat het in het voorjaar weer wat lichters onder :)

[Afbeelding]
Damn, jij doet 4 jaar en 10k met je banden? :o

Gok dat je het verschil in gewicht + grover profiel wel gaat merken (hoewel nattere ondergrond ook niet helpt). Afhankelijk van waar je rijd is er een prima argument te maken voor zomer en winter bandjes. Gezien ik inmiddels 3 wielsets heb moet ik eigenlijk op mijn lichtste (maar niet zo sterke) setje echt iets snels leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rodiee schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Dankje!

Echte wedstrijden zijn er in Nederland niet heel veel, dus zijn niet echt voor het uitkiezen. Zelf vind ik de Veluwse MTB Competitie altijd wel leuk. Zijn ook wat technische soort van korte XC wedstijdjes van ongeveer een uur die wel een beetje technisch zijn, maar nog wel een beetje laagdrempelig.
MTB Marathon Amerongse berg vind ik ook altijd wel een leuke wedstrijd.
Andere wedstrijden zoals bijvoorbeeld Dutch Masters of MTB , Hondsrug Classic zijn niet technisch heel uitdagend, maar wel uitdagend om wat langer hard te kunnen rijden.
Of anders marathon wedstrijden in de Ardennen zijn ook wel wat uitdagender.
Hier heb je nog MTB cup Brabant welke denk ik te vergelijken is met de Veluwse MTB competitie. Ook leuk, kort en laagdrempelig en zeker geen gravelbike parcoursen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Laatst online: 17:38

McLambo

MTB Junky

GoldenSample schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Gok dat je het verschil in gewicht + grover profiel wel gaat merken (hoewel nattere ondergrond ook niet helpt). Afhankelijk van waar je rijd is er een prima argument te maken voor zomer en winter bandjes. Gezien ik inmiddels 3 wielsets heb moet ik eigenlijk op mijn lichtste (maar niet zo sterke) setje echt iets snels leggen.
Ons bin zuunig 😎

Maar zonder gekheid; de achterband was ook bijna kort. De Pirellis hebben fijner profiel dan de Forkasters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

@McLambo heeft gewoon een setje Semi-Slick Minions for Cross Country races. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rodiee
Video gemaakt van Bart Brentjens Challenge afgelopen weekend:

https://youtu.be/LAkAdYqW6uM?si=P-06PS5U5qMe9QhG

[ Voor 34% gewijzigd door rodiee op 16-10-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zaten wel wat aardige modderpoelen in. Zag in het filmpje niemand, maar rijden er bij zoiets ook nog mensen op een gravelbike (of met een dropbar op een mountainbike)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
GoldenSample schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:12:
[...]

Zaten wel wat aardige modderpoelen in. Zag in het filmpje niemand, maar rijden er bij zoiets ook nog mensen op een gravelbike (of met een dropbar op een mountainbike)?
Klopt, maar over het algemeen vond ik de route er nog wel goed bij liggen. Ik had een stuk erger verwacht.

Geen gravelbikes gezien. Alleen op minuut 0:59 van het filmpje zie ik iemand fietsen op een creatie waarbij de handvaten een beetje schuin naar beneden staan.
En onderaan van de afdaling op minuut 27:28 kwamen we een gravelbike tegen, maar die fietste de route niet.
Verder alleen maar mountainbikes gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11
Ik mountainbike al meerdere jaren, maar ben niet de snelste en niet bepaald een daredevil. UHR (Amerongen, Leersum, Hoge Vuursche, Zeist) gaat me prima af en ook Ardennen is op een stenen afdaling die ik even heb overgeslagen goed gelukt. Ik heb een basis full suspension bike.

Ik was van plan binnenkort Schoorl te doen, maar ben na het bestuderen van de route wat terughoudend. Reviews geven toch wel aan dat Noord/Midden erg technisch en uitdagend zijn. Maar als ik verschillende YouTube videos kijk dan lijkt het opzich wel weer mee te vallen.

Iemand ervaring met Schoorl 2.0 en die tips kan geven of deze route beter kan mijden of juist gewoon lekker moet gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
@FJP84 Ben er zelf een paar weken terug geweest. Na de reviews maakte ik me ook een klein beetje zorgen. Door dezelfde reviews was de technische uitdaging op diezelfde route behoorlijk tegen gevallen. Persoonlijk vind ik het vol me vuile klimmen zitten waardoor het erg zwaar wordt. Ik heb wel alles rustig gereden gewoon omdat je niet weet wat er gaat komen en je niet overal even veel overzicht hebt. Alles is ook gewoon rolbaar.

Youtube videos hebben wel last van het GoPro effect waardoor dingen er makkelijker uitzien als dat je ze in het echt ervaart.

Ik zou zeggen als je ook in de Ardennen gereden hebben het allemaal wel goed moet komen. En er is ook maar 1 manier om er achter te komen en dat is om er gewoon te gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

charrel

Cortisol4life..

FJP84 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 23:55:
Ik mountainbike al meerdere jaren, maar ben niet de snelste en niet bepaald een daredevil. UHR (Amerongen, Leersum, Hoge Vuursche, Zeist) gaat me prima af en ook Ardennen is op een stenen afdaling die ik even heb overgeslagen goed gelukt. Ik heb een basis full suspension bike.

Ik was van plan binnenkort Schoorl te doen, maar ben na het bestuderen van de route wat terughoudend. Reviews geven toch wel aan dat Noord/Midden erg technisch en uitdagend zijn. Maar als ik verschillende YouTube videos kijk dan lijkt het opzich wel weer mee te vallen.

Iemand ervaring met Schoorl 2.0 en die tips kan geven of deze route beter kan mijden of juist gewoon lekker moet gaan rijden.
Gewoon doen, als je een beetje kan fietsen is het goed te doen hoor. Als je maar een beetje behoudend rijdt. Sommige stukken zijn wat listig. Het bos is ook super mooi op het moment, binnenkort gaat er een hoop omgezaagd worden om het weer wat meer diversiteit te geven. Het is ook wat minder mul nu, alhoewel het gisteren alweer wat meer mul was als vorige week. Iets minder regen gehad de afgelopen tijd. Ik fiets altijd in Schoorl, recent toevallig Amerongen, Leersum en kwintelooien gefietst. Dat was net een racebaan vergeleken met Schoorl :*)
Tempo in Schoorl ligt gewoon lager en de klimmetjes zijn wat venijniger.
Wanneer ga je? Misschien ben ik er ook toevallig, fiets wel op de e-mtb. Kunnen we wat pointers delen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 21-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:54
@FJP84 Schoorl is in principe mijn achtertuin en fiets daar zeker drie keer per week maar Schoorl ligt er prima bij. Zoals Charrel hier boven al aangeef; als je een beetje kunt fietsen is het goed te doen.

Doordat de routes nu officieel open zijn zie je wel dat veel delen die voorheen makkelijk te rollen waren en veel flow hadden, kapot geremd worden. Of step downs waar nu kuilen ontstaan omdat men kruipend er vanaf rolt. Dat is prima als daar je grens ligt maar je merkt wel dat het daardoor juist een lastigere route wordt voor de beginnende mountainbiker.

Mocht het nou nat weer zijn let dan vooral op op de houten vlonders, maar dat is an sich vanzelfsprekend denk ik. Probleem is alleen dat de route beheerders op sommige vlonders gaas plaatst voor extra grip voor het aanremmen maar op het moment van insturen is er geen gaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Speedgeek schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:04:

Doordat de routes nu officieel open zijn zie je wel dat veel delen die voorheen makkelijk te rollen waren en veel flow hadden, kapot geremd worden. Of step downs waar nu kuilen ontstaan omdat men kruipend er vanaf rolt. Dat is prima als daar je grens ligt maar je merkt wel dat het daardoor juist een lastigere route wordt voor de beginnende mountainbiker.
Helemaal waar, diverse stukjes waar je leuk kon springen is nu de "top" van het duintje af en ontstaat er een kuil van het remmen. Ook gaan de houten hekjes nu dubbel zo hard kapot, dat was de afgelopen jaren toch beter toen het nog officieel dicht was ;)
Verdwijnen nu ook hier en daar wat struiken omdat mensen er waarschijnlijk vast in zaten en de struik verloor? Heleboel klimmetjes worden nu ook al met stut en steun werk gefikst omdat anders het amper meer te beklimmen is. Alhoewel met de e-mtb het dan alleen maar nog leuker wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 21-10-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
@charrel Kan mij oprecht ook niet voorstellen dat de route lang blijft zoals hij nu is. Gisteren op een rondje midden tot 3 maal toe volledig tot stilstand moeten komen omdat men op de technische stukken lopend over de route ging.
Dat is in de basis alleen maar goed omdat men zich realiseert dat daar de eigen grens ligt en voor veiligheid kiest wat het aller belangrijkst is. Maar er zijn ook genoeg mensen die zich overschatten.

Een goed voorbeeld is dat stuk op Noord waar je over 2 balken in lengterichting van de route rijdt, je 3 step downs hebt en je links om een boom heen moet om vervolgens rechtsaf de vlonder op te duiken en je met amper grip een linkerbocht moet maken op de vlonders. Ik vind hem fantasisch, maar kan mij niet voorstellen dat die lang in deze hoedanigheid in de route blijft.

Maar goed, wellicht krijgen we nog wel meer van die super sicke drops die sinds een maand op Noord ligt; een drop op de top van een klim haha :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Speedgeek schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:38:
@charrel Kan mij oprecht ook niet voorstellen dat de route lang blijft zoals hij nu is. Gisteren op een rondje midden tot 3 maal toe volledig tot stilstand moeten komen omdat men op de technische stukken lopend over de route ging.
Dat is in de basis alleen maar goed omdat men zich realiseert dat daar de eigen grens ligt en voor veiligheid kiest wat het aller belangrijkst is. Maar er zijn ook genoeg mensen die zich overschatten.

Een goed voorbeeld is dat stuk op Noord waar je over 2 balken in lengterichting van de route rijdt, je 3 step downs hebt en je links om een boom heen moet om vervolgens rechtsaf de vlonder op te duiken en je met amper grip een linkerbocht moet maken op de vlonders. Ik vind hem fantasisch, maar kan mij niet voorstellen dat die lang in deze hoedanigheid in de route blijft.

Maar goed, wellicht krijgen we nog wel meer van die super sicke drops die sinds een maand op Noord ligt; een drop op de top van een klim haha :9
Ja, waren gister rond 11:00 en moest hier en daar wat wachten. Omdat mensen liepen, niet boven kwamen of gewoon midden op de track werkoverleg hadden hoe ze verder moesten :F
Inhalen is ook een stuk lastiger geworden dan voorheen. Vooral die north shore zonder verkanting rechtsaf tussen 2 boompjes door is listig. Maar de afdeling van de nok is in mijn optie ook alleen maar gevaarlijker geworden met al die plankjes, voorheen kon ik daar mooi volgas naar beneden van boom naar boom maar die plankjes blijf ik niet vertrouwen, die bocht is nu wel iets beter te doen omdat de plankjes wat verkant zijn.... In het verleden te vaak hard van die plankjes gecrashed omdat je er 0 grip op had.
Die drop van de top met die plankjes bedoel je die er nu een week of 2 ligt? Ja, anders zijn ze bang dat het duin daar ook teveel kapot gaat denk ik. Lag ook stro of gras op diverse plekken gisteren, ik rol daar altijd vol gas overheen maar iemand had geremd waardoor alles opgehoopt was :+
Nou ja, blijft mooi en uitdagend zo. Het is elke keer weer even anders, zag ook dat er al een hoop verstevigingen kapot gingen ( planken vastgezet met paaltjes ) als je die stukken langs het duin rijdt, echte singel track. Dit gaat echt hard achteruit, daar moeten ze denk ik ook nog iets op gaan verzinnen. Blijft het wel jammer vinden dat het stuk strand eruit is, bleef mooi om te zijn en het was altijd flink stampen daar met wind tegen. Ook dat stuk na het overstukken van het fietspad ( 3x) vond ik altijd erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
De nok hebben ze inderdaad in mijn ogen alleen maar moeilijker gemaakt met die houten rechter afdaling. Het stuk naar de kuil aan het einde van de 'gevaarlijkste afdaling' wordt ook steeds hobbeliger.
Die drop van de top met die plankjes bedoel je die er nu een week of 2 ligt?
Die drop die ergens halverwege Noord ligt waar je een klimmetje hebt en boven op de klim linksaf stuurt om vervolgens direct na de bocht een drop van pakweg 30cm hoog te plaatsen. Echt een wonderbaarlijke feature is dat haha.

Ja snap ik wel. In de zomer ben ik niet heel fan van het mulle zand maar de blink en de afdaling erna waren we geinig. Plus dat we nu ook de S-berg niet meer hebben wat gewoon een fijn en mooi segment was om lekker door te trappen. Volgens mij is de S-berg nog niet afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Tussendoor een upgrade vraag. Ik heb een Rockrider XC100s met een Manitou Markhor 120mm vork.

Ben niet kapot van de vork. Heb het idee dat de demping gedurende de rit steeds minder wordt. Laatst geserviced en expert gaf aan dat het ook een beginnersvork was, er nog een veer inzat en hij het qua afstelling niet beter kon maken dan nu het geval was.

Nu had ik een RS Reba in mijn hoofd, maar zie nu ook RS SID Select voorbij komen die in de aanbieding rond dezelfde prijsklasse zitten.

Ik rijd een paar keer per maand, voornamelijk UHR, maar zoals in een eerdere post, staan routes zoals Schoorl (of Posbank) ook op de planning.

Is een Reba voldoende of slim om toch voor een SID te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Speedgeek schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:38:

Zie dat helaas ook wel gebeuren. Snap het eigenlijk niet echt zo, als je toch lekker hard rechtdoor wilt stoempen, rijd je toch gewono lekker PWN en het stuk zuid waar je die o-zo verschrikkelijke nok gewoon overslaat..
Speedgeek schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:04:
@FJP84 Schoorl is in principe mijn achtertuin en fiets daar zeker drie keer per week maar Schoorl ligt er prima bij. Zoals Charrel hier boven al aangeef; als je een beetje kunt fietsen is het goed te doen.

Mocht het nou nat weer zijn let dan vooral op op de houten vlonders, maar dat is an sich vanzelfsprekend denk ik. Probleem is alleen dat de route beheerders op sommige vlonders gaas plaatst voor extra grip voor het aanremmen maar op het moment van insturen is er geen gaas.
Heb me over het gaasgebruik ook wel klein beetje verbaasd toen ik er reed. die vlonders worden gewoon spekglad in de regen (en blijven erg lang nat in de winter/najaar). Het is ook niet echt te vergelijken met wortels gezien dit continue is en een wortel vrijwel altijd niet in een bed van andere wortels licht.
FJP84 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:56:
Tussendoor een upgrade vraag. Ik heb een Rockrider XC100s met een Manitou Markhor 120mm vork.

Ben niet kapot van de vork. Heb het idee dat de demping gedurende de rit steeds minder wordt. Laatst geserviced en expert gaf aan dat het ook een beginnersvork was, er nog een veer inzat en hij het qua afstelling niet beter kon maken dan nu het geval was.

Nu had ik een RS Reba in mijn hoofd, maar zie nu ook RS SID Select voorbij komen die in de aanbieding rond dezelfde prijsklasse zitten.

Ik rijd een paar keer per maand, voornamelijk UHR, maar zoals in een eerdere post, staan routes zoals Schoorl (of Posbank) ook op de planning.

Verrast me wel wat die Makhor wordt vaak best wel okay gereviewd voor wat het is. Zou zelf mijn geld echt niet aan een Reba uitgeven, blijft ook gewoon een echte pure budget vork, in de verschillende SID varianten ben ik niet zo thuis. Wat is je budget en heb je 'gewoon' een tapered headtube & Boost wielen?

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 22-10-2024 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

FJP84 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:56:

Reba is goede value for your money volgens mij, maar als ze voor dezelfde prijs gaan zou ik de SID kiezen, bij mijn weten zijn er geen directe nadelen? Of is er nog verschil dat de betreffende SID zonder remote lockout is en de Reba met ofzo? Want dat zou dan misschien een afweging kunnen zijn afhankelijk van je voorkeur.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 22-10-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 19:49

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb sinds een maand een (voor mij) nieuwe MTB. Een Canyon lux trail uit 2022, mijn eerste fully. Echter in plaats van snellere rondetijden resulteert elke rit op deze fiets in een flinke crash. Mijn inziens, hoofdzakelijk te wijten aan mijzelf, omdat ik onwijs moet wennen aan deze fiets (hardtail vs fully) en de groep SLX vs XT op mijn oude hardtail en de wijziging van frame dimensies (houding tijdens fietsen). M.b.t. de SLX groep, die ben ik nu aan het vervangen door XT, dat zou wat verbetering moeten brengen, voor zowel voor het schakelen als het remmen.

Los van deze (frustraties), merkte ik op dat ik significant meer kracht moet zetten bij het schakelen van mijn (oude) XT shifter op mijn hardtail (2016) dan bij de SLX shifter op de fully (2022).
Nou las ik op internet dat de XT shifter minder smooth is dan de SLX shifter maar dat je ook de koppeling van de achter derailleur kunt stellen en smeren. Heeft iemand dat wel eens gedaan en maakt dat een verschil?
Tevens hebben ze het over de shifter kabel en mantel vervangen als last resort. Hoe vaak doe je zoiets? Ik hoor graag ervaringen hieromtrent!

[ Voor 21% gewijzigd door WeaZuL op 22-10-2024 09:37 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Flinke crash: wellicht voorbeeld van een situatie waar die is gebeurd. Kan aan afstelling van je vering liggen. sag, rebound, bottom out (tokens) etc... Onbalans tussen voor en achter kan er voor zorgen dat fiets niet stabiel aanvoelt. Dit samen met niet juiste techniek. Kan het natuurlijk gebeuren dat je het niet kunt corrigeren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeekr001
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-02 20:59
Beetje een rare vraag, ik heb een jaar geleden een seesucker gekocht. Ik merk dat ik toch wat huiverig ben om dat ding op het dak te zetten (zeker met een e-mtb). Mensen hier ervaringen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zeekr001 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:54:
Beetje een rare vraag, ik heb een jaar geleden een seesucker gekocht. Ik merk dat ik toch wat huiverig ben om dat ding op het dak te zetten (zeker met een e-mtb). Mensen hier ervaringen mee?
Tijdje een Chinees vergelijkbaar ding van Rockbros gehad. Reed daar 30-60 minuten mee heeft altijd gehouden. Stopte wel een dubbele zuignap onder het achterwiel maar was niet nodig oid (Had toch een unit voor 3 fietsen).

Later een station met roofrails gekocht, nog makkelijker.
WeaZuL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:07:
Ik heb sinds een maand een (voor mij) nieuwe MTB. Een Canyon lux trail uit 2022, mijn eerste fully. Echter in plaats van snellere rondetijden resulteert elke rit op deze fiets in een flinke crash. Mijn inziens, hoofdzakelijk te wijten aan mijzelf, omdat ik onwijs moet wennen aan deze fiets (hardtail vs fully) en de groep SLX vs XT op mijn oude hardtail en de wijziging van frame dimensies (houding tijdens fietsen). M.b.t. de SLX groep, die ben ik nu aan het vervangen door XT, dat zou wat verbetering moeten brengen, voor zowel voor het schakelen als het remmen.

Los van deze (frustraties), merkte ik op dat ik significant meer kracht moet zetten bij het schakelen van mijn (oude) XT shifter op mijn hardtail (2016) dan bij de SLX shifter op de fully (2022).
Nou las ik op internet dat de XT shifter minder smooth is dan de SLX shifter maar dat je ook de koppeling van de achter derailleur kunt stellen en smeren. Heeft iemand dat wel eens gedaan en maakt dat een verschil?
Tevens hebben ze het over de shifter kabel en mantel vervangen als last resort. Hoe vaak doe je zoiets? Ik hoor graag ervaringen hieromtrent!
Misschien wat meer gewicht op de voorkant idd verder andere bandjes, druk, goed om gemonteerd?

Mbt je schakelen, voordat je er aan gaat rommelen, hoe schakelt het ding als je de clutch uitzet (hendeltje dat ie om kan schuiven)? En wat voor SLX had je eerst (stond de clutch wel aan?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
@WeaZuL Dat van het schakel verschil tussen SLX en XT (12s) kan ik bevestigen. Ik heb de shifter geupgrade naar XT voor het dubbel opschakelen en die gaat merkbaar zwaarder. Verder niks gewijzigd buiten een nieuwe binnenkabel.
Ik heb de SLX nu op een andere fiets zitten en ook na een paar jaar slijtage voel je het verschil nog echter na een paar keer schakelen denk ik/je er niet meer aan.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Daan_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:35:
Flinke crash: wellicht voorbeeld van een situatie waar die is gebeurd. Kan aan afstelling van je vering liggen. sag, rebound, bottom out (tokens) etc... Onbalans tussen voor en achter kan er voor zorgen dat fiets niet stabiel aanvoelt. Dit samen met niet juiste techniek. Kan het natuurlijk gebeuren dat je het niet kunt corrigeren ;-)
Goed punt, momenteel is alles nieuw voor mij op die fiets, ik heb momenteel zoveel factoren waarvan ik denk dat het een oorzaak kan hebben .. dat ik nu stuk voor stuk wat aan het afstrepen ben:
* slx groep vervangen door XT
* Zadel lager
* banden druk lager
* tubeless inplannen
* houding op de fiets, gebogen ellebogen ipv gestrekt (ik werd moe)
* vering, ik heb moeite met het finetunen van de vering vooral de achterveer. Daar moet ik induiken m.b.t afstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zadel lager ? Neem aan dat je zadel op de juiste hoogte is. Of bedoel je andere geometrie van je fiets ? Waar je aan moet wennen.

Als ik stukje lees m.b.t. je houding dan vermoed ik zomaar dat daar je uitdaging zit. Ben heeft hier leuke filmpje over, met duidelijke voorbeelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
@WeaZuL Iets zegt me dat je een te kleine maat hebt.. Welke maat Lux heb je en goed groot ben je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15-06 13:35

Galois

1811 - 1832

Mijn zoon groeit bijna uit zijn huidige MTB en mijn vrouw die vind het wel leuk om ook af en toe te MTB'en.

Zojuist de Canyon Grand Canyon 6 besteld (wordt morgen al bezorgd!). Hier kan mijn vrouw dan op fietsen en mijn zoon ook. Een soort van deelfiets dus :)

Wel een raar maattabel. Mijn vrouw is 1,71 m en mijn zoon 1,60 m en beide hebben een binnenbeenlengte van 79 cm. Volgens de maattabel van Canyon is deze combinatie niet mogelijk voor mijn zoon. En mijn vrouw valt eigenlijk tussen twee maten. Zie hieronder.

Ik ben voor de S gegaan, omdat deze voor mijn vrouw het beste zal zijn. Ze zal 'wendbaarder' zijn op een S dan dat ze zal zijn op een M. Dat zal haar meer vertrouwen geven denk ik... Altijd lastig als je tussen twee maten zit.
Goede keuze denken jullie?

Voor mijn zoon zal het een soort van tussenoplossing zijn. Ik fiets op een Specialized Stumpjumper HT van 6 jaar oud en zo gauw mijn zoon hierop kan, dan koop ik de Specialized Epic :) Dan kan mijn zoon op mijn Stumpjumper en mijn vrouw zal op deze blijven fietsen...
Mijn vrouw en zoon zullen dus alleen samen kunnen fietsen als mijn zoon op zijn huidige fiets gaat, wat nu nog wel kan, maar over een half jaar niet meer denk ik...

De Grand Canyon is nu in de aanbieding voor 800 euro. Met deze afmontage echt een hele goede prijs lijkt mij! Een keurige vork voor deze prijs... Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk3Cj3foQh77R_JgzRXqKVnsU-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oJP8Uwxq7ESEpO4HfZLjmXYB.png?f=user_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij twijfel proef rijden. Niet afgaan wat anderen denken en vinden ;-)

Bij mijn laatste twee fietsen (E's) gekozen voor maatje kleiner.

L was wat fijner met de neus omhoog en op vlak. En de M was fijner met de neus naar beneden op technische stukken. M stuk wendbaarder. Gezien ik liever omlaag ga. Inplaats van lange stukken over vlak of omhoog fiets. was voor mij de keuze gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:46:
Bij twijfel proef rijden. Niet afgaan wat anderen denken en vinden ;-)

Bij mijn laatste twee fietsen (E's) gekozen voor maatje kleiner.

L was wat fijner met de neus omhoog en op vlak. En de M was fijner met de neus naar beneden op technische stukken. M stuk wendbaarder. Gezien ik liever omlaag ga. Inplaats van lange stukken over vlak of omhoog fiets. was voor mij de keuze gemakkelijk.
Klopt, alleen het nadeel is dat mijn vrouw te weinig verstand van fietsen en wat goed voelt heeft, dat ze beide maten goed zal vinden. Bovendien is proefrijden op een Canyon nog niet zo makkelijk te regelen :)

Ik denk zelf dat een fiets die wendbaarder is, voor haar fijner zal zijn. Zal meer controle en vertrouwen geven. Bovendien is vaak wel het advies bij twijfel voor de kleinste maat gaan. De fiets mag na een maand kosteloos omgeruild worden, dus we gaan het zien.

Ze zal 'm alleen gaan gebruiken voor MTB-routes, aangezien ze op de weg haar racefiets zal gebruiken.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
GoldenSample schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 00:34:

[...]

Verrast me wel wat die Makhor wordt vaak best wel okay gereviewd voor wat het is. Zou zelf mijn geld echt niet aan een Reba uitgeven, blijft ook gewoon een echte pure budget vork, in de verschillende SID varianten ben ik niet zo thuis. Wat is je budget en heb je 'gewoon' een tapered headtube & Boost wielen?
Tapered head tube en Boost wielen inderdaad. Budget is rond de 400-450EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FJP84 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Tapered head tube en Boost wielen inderdaad. Budget is rond de 400-450EUR.
Zoek even rond in duitse shops (MTBClassicparts, Bike24, HiBike, Bike-Discount) en je komt vast wat moois tegen. Als je een remote niet erg vind (wel even bij kopen) https://www.bike-discount...-120-tapered-boost-remote Een Select + of (imho) nog mooier; een 34 Stepcast https://www.bike-discount...grip-remote-tapered-boost

Bike-Discount heeft vaak allerlei take-offs/vorken zonder orginele verpakking voor goede prijsjes. MTBclassicparts heeft ook gunstige fox/marzzochi vorken.

Als je handig bent: Vork met meer/minder travel kopen & airshaft wisselen (is niet zo moeilijk over het algemeen), dan heb je wat meer keuze/minder geduld nodig. Sowieso loont geduld tot iets moois langs komt wel. Of +10mm travel er bij, bij MTBClassicparts heb je dan aan dit ding een koopje: https://mtbclassicparts.c...0mm-44mm-fit4-matte-black Gaat met 20% korting nog 90 piek vanaf. Of je neemt de 34 Rhythm https://mtbclassicparts.c...aufradgrossee_gabel=29%22 Is wel een 0-serie vork oid maar ervaring met mtbclassicparts is erg goed en voor 270 euro zou ik dat (+ remote & 51mm rake) wel voor lief nemen.

Goede kans dat als je ze een mailtje stuurt ze voor een redelijke prijs travel aan kunnen passen.
Galois schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:06:
Mijn zoon groeit bijna uit zijn huidige MTB en mijn vrouw die vind het wel leuk om ook af en toe te MTB'en.

Zojuist de Canyon Grand Canyon 6 besteld (wordt morgen al bezorgd!). Hier kan mijn vrouw dan op fietsen en mijn zoon ook. Een soort van deelfiets dus :)

Wel een raar maattabel. Mijn vrouw is 1,71 m en mijn zoon 1,60 m en beide hebben een binnenbeenlengte van 79 cm. Volgens de maattabel van Canyon is deze combinatie niet mogelijk voor mijn zoon. En mijn vrouw valt eigenlijk tussen twee maten. Zie hieronder.

Ik ben voor de S gegaan, omdat deze voor mijn vrouw het beste zal zijn. Ze zal 'wendbaarder' zijn op een S dan dat ze zal zijn op een M. Dat zal haar meer vertrouwen geven denk ik... Altijd lastig als je tussen twee maten zit.
Goede keuze denken jullie?

Voor mijn zoon zal het een soort van tussenoplossing zijn. Ik fiets op een Specialized Stumpjumper HT van 6 jaar oud en zo gauw mijn zoon hierop kan, dan koop ik de Specialized Epic :) Dan kan mijn zoon op mijn Stumpjumper en mijn vrouw zal op deze blijven fietsen...
Mijn vrouw en zoon zullen dus alleen samen kunnen fietsen als mijn zoon op zijn huidige fiets gaat, wat nu nog wel kan, maar over een half jaar niet meer denk ik...

De Grand Canyon is nu in de aanbieding voor 800 euro. Met deze afmontage echt een hele goede prijs lijkt mij! Een keurige vork voor deze prijs... Wat vinden jullie?

[Afbeelding]
Maat tabellen zijn ook maar een suggestie gebaseerd op gemiddelden hè + Het ene merk raad een wat grotere fiets aan als de ander. Bij YT vallen de meeste fietsen qua maat een stuk kleiner dan bij Canyon. Je zoon groeit er wel in en anders even een iets kortere stem er op. Voor de rest, frame is natuurlijk nogal XC maar voor 800 piek is het toch helemaal prima, z'n Suntour Air vork is prima op z'n fiets.

Gewoon lekker fietsen en genieten van een gedeelde hobby met je gezin in de natuur!

[ Voor 64% gewijzigd door GoldenSample op 22-10-2024 23:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
WeaZuL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Goed punt, momenteel is alles nieuw voor mij op die fiets, ik heb momenteel zoveel factoren waarvan ik denk dat het een oorzaak kan hebben .. dat ik nu stuk voor stuk wat aan het afstrepen ben:
* slx groep vervangen door XT
* Zadel lager
* banden druk lager
* tubeless inplannen
* houding op de fiets, gebogen ellebogen ipv gestrekt (ik werd moe)
* vering, ik heb moeite met het finetunen van de vering vooral de achterveer. Daar moet ik induiken m.b.t afstelling
Hmm ik denk persoonlijk dat je je prioriteiten verkeerd hebt. Crashes komen niet door kwaliteit van schakelmateriaal lijkt me. Ik zou beginnen bij bandendruk, vering en positie op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Holk schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:50:
@WeaZuL Iets zegt me dat je een te kleine maat hebt.. Welke maat Lux heb je en goed groot ben je zelf?
Daar heb je een punt, ik ben zelf 187 lang en rijd op een L frame. Zou op zich moeten kunnen denk ik als ik naar de maat tabel kijk voor frames op de canyon site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

edoappelhof schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

Hmm ik denk persoonlijk dat je je prioriteiten verkeerd hebt. Crashes komen niet door kwaliteit van schakelmateriaal lijkt me. Ik zou beginnen bij bandendruk, vering en positie op de fiets.
Goede punten, die drie zaken ga ik nu aandacht aan besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
WeaZuL schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Daar heb je een punt, ik ben zelf 187 lang en rijd op een L frame. Zou op zich moeten kunnen denk ik als ik naar de maat tabel kijk voor frames op de canyon site.
Ik reed ook een Lux maat L en ben 1.90ish. Nooit echt gevoel gehad te klein te zijn (XL was te groot juist), alleen merkte ik dat de fiets nerveus was in de afdaling, wat mede kwam door de type vork en de geometrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Holk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:57:
[...]

Ik reed ook een Lux maat L en ben 1.90ish. Nooit echt gevoel gehad te klein te zijn (XL was te groot juist), alleen merkte ik dat de fiets nerveus was in de afdaling, wat mede kwam door de type vork en de geometrie
Ik heb geen lux maar een epic. Ik vind het zelf lekker om met mijn positie een relatief klein frame te hebben met langere nok; hiermee zorg ik voor meer gewicht op mijn voorwiel wat helpt in bochtentechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Momenteel heb ik wielen met DT Swiss 350 naven en de 36 POE ratchet. Ik zit er over te denken om deze te upgraden naar de 54 POE versie. Ik kan niet zeggen dat ik dat echt nodig heb of dat ik tekort kom met 36 POE maar ik vind het geluid van meer POE wel lekker en misschien is er ook wel iets van een miniem voordeel bij technische klimmetjes. Iemand ervaring met deze upgrade?

Een mogelijk nadeel is volgens mij meer "pedal kickback", maar is dat ook al een ding bij een XC fully met 100mm achter of gaat dat pas echt spelen bij fietsen met meer veerweg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Kluus schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:48:
Momenteel heb ik wielen met DT Swiss 350 naven en de 36 POE ratchet. Ik zit er over te denken om deze te upgraden naar de 54 POE versie. Ik kan niet zeggen dat ik dat echt nodig heb of dat ik tekort kom met 36 POE maar ik vind het geluid van meer POE wel lekker en misschien is er ook wel iets van een miniem voordeel bij technische klimmetjes. Iemand ervaring met deze upgrade?

Een mogelijk nadeel is volgens mij meer "pedal kickback", maar is dat ook al een ding bij een XC fully met 100mm achter of gaat dat pas echt spelen bij fietsen met meer veerweg?
Heb dit op m'n racer gedaan. Super simpel. Je trekt je ratchet body er zo af, even de veertjes en POE er netjes in leggen met beetje vet en vast drukken. Bijna een 5 minuten werkje

edit; was wel met een 240 hub, aar volgens mij heeft de 350 dezelfde opbouw

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 23-10-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:26

Ja, deze upgrade ook gedaan op de mtb (met dt 350 naven)… het verschil (aangrijpmoment) is minimaal maar wel prettiger, met name op korte technische stukjes.

En de ratel is natuurlijk een leuke bijkomstigheid. Het installeren is zoals gezegd zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Thanks heren, klopt ik heb deze upgrade ook al eens gedaan op de racer van 16 naar 36 poe, dat was uiteraard wel een leuke upgrade. Voor de mtb naar 56 twijfel ik nog wel, het is wel kwetsbaarder natuurlijk en zoals gezegd lees ik hier en daar over meer last van pedal kickback bij een fully met veel poe, maar of dit echt een issue is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
Ikzelf zie het voordeel niet. Misschien alleen het geluid? Ben van 16 naar 36 gegaan en het is merkbaar, maar alleen als ik er op let. Naar 56 twijfel ik of ik het zou merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof

Bij m'n vorige fiets deze upgrade ook gedaan en nooit last gehad van kickback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

De maatvoering van een fiets is niet iets waar je vaak mee bezig bent: heb je eenmaal de juiste maat, dan houd je je daar niet meer mee bezig... :)

Nu heeft mijn vrouw een nieuwe MTB gekocht van Canyon. Mijn vrouw zit tussen twee maten: S en M.

Qua lengte valt ze volledig binnen de grenzen, zelfs netjes in het midden. En qua binnenbeenlengte op de grens van S en M. Zie het maatvoeringplaatje van Canyon hieronder.

Ik heb al contact gehad met Canyon, maar meer verstand dan ik hebben ze hier niet van... Daarom leg ik bij jullie deze vraag.

We (lees: ik, mijn vrouw vertrouwt volledig op mijn fietsexpertise ;)) zijn voor de S gegaan. Mijn vrouw zegt 'zit goed', maar ze heeft verder weinig ervaring met MTB's en ze heeft ook de M niet geprobeerd om te vergelijken.

Mijn mening:
- maat M is voor haar lichaamslengte te groot, het frame zou te groot zijn en haar wendbaarheid op de MTB-routes niet ten goede komen
- maat M is voor haar binnenbeenlengte precies goed, maar deze is minder belangrijk voor haar omdat ze haar zadel toch iets lager wil dan aangeraden (of zou horen) omdat ze het toch spannend vindt en goed bij de grond wil kunnen komen op onverwachte momenten.

Kortom: wat is jullie (theoretische) mening hierover icm onderstaand diagram. Wat is het nadeel van een iets te kleine fiets mbt binnenbeenlengte?
Voor welke maat zouden jullie gaan als je puur en alleen deze gegevens hebt?

(uiteraard is een bikefit oid het beste antwoord of beide fietsen testen en misschien gaat ze dat ook nog wel doen, maar op dit moment ben ik eigenlijk alleen geïnteresseerd in 'algemeenheden' en theoretische conclusies als 'te grote reach tov bbl heeft als gevolg dat...'. Tnx hiervoor!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEqo2AXdIvKbn-IwjRzSihy5qhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TCdP7Wv1VpWL5sZ2jlzsqwMB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:30

KhaZ

Alfa Romeo

@Galois
Ik merk zelf dat als ik mijn zadel iets te laag heb staan dat ik sneller last krijg van mijn knieën en heupen, heeft zij dat niet? Dit voel ik ook pas bij meer dan een uur fietsen denk ik.

Oplossing is dan zadel 0,5cm omhoog, zodat je been net niet gestrekt is als-ie plat op het pedaal staat (bij pedaal helemaal onderaan).

Heb nu een dropper, vind dat echt perfect, misschien voor haar ook handig? Normaal gesproken dan dropper helemaal omhoog, en op afdalingen de dropper ~10cm naar beneden zetten.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Als er zoveel twijfel is dan had ik geen internet fiets gekocht.

Wanneer je vrouw het echt leuk vindt dan ga je die Grand Canyon toch snel vervangen voor een betere fiets. En anders maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit of het nu een S of een M is met die paar ritjes per jaar. Met een langer of korter stuurnokje, zadelhoogte en positie kun je veel afregelen als je een beetje tussen 2 maten in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Galois schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:08:

Mijn mening:
- maat M is voor haar lichaamslengte te groot, het frame zou te groot zijn en haar wendbaarheid op de MTB-routes niet ten goede komen
- maat M is voor haar binnenbeenlengte precies goed, maar deze is minder belangrijk voor haar omdat ze haar zadel toch iets lager wil dan aangeraden (of zou horen) omdat ze het toch spannend vindt en goed bij de grond wil kunnen komen op onverwachte momenten.
Ik zat er zelf ook tussen in maar dan bij Giant, ben uiteindelijk voor de XL gegaan ipv de L. Wendbaarheid/ instabiliteit komt snel samen. In mijn geval heb ik het allemaal liever wat stabieler en dat brengt de grotere maat wat meer. Zou dus niet klakkeloos de kleinere maat nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

KhaZ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:12:
@Galois
Ik merk zelf dat als ik mijn zadel iets te laag heb staan dat ik sneller last krijg van mijn knieën en heupen, heeft zij dat niet? Dit voel ik ook pas bij meer dan een uur fietsen denk ik.

Oplossing is dan zadel 0,5cm omhoog, zodat je been net niet gestrekt is als-ie plat op het pedaal staat (bij pedaal helemaal onderaan).
Je zou kunnen kijken naar crank lengte. Trent tegenwoordig is kortere cranks.

Ben van 175mm naar 160mm gegaan. En zou niet meer terug willen. De beweging voelt natuurlijker en geen last meer van de pijntjes die ik er voor had. In de knieën en heupen.

Goochelen met dropper hiervoor is geen echte scructureleoplossing 😉

https://www.pinkbike.com/...work-for-tall-riders.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Rudolf schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:25:
Als er zoveel twijfel is dan had ik geen internet fiets gekocht.

Wanneer je vrouw het echt leuk vindt dan ga je die Grand Canyon toch snel vervangen voor een betere fiets. En anders maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit of het nu een S of een M is met die paar ritjes per jaar. Met een langer of korter stuurnokje, zadelhoogte en positie kun je veel afregelen als je een beetje tussen 2 maten in zit.
Uiteraard is naar een goede fietsenzaak gaan met de vraag: "Verkoop mij de beste fiets die je hebt die bij mij past." het beste. De reden dat we voor deze fiets zijn gegaan is financieel. Dat snap jij ook :)

Overigens heeft een (via-via)maatje van mij exact dit gedaan met zijn racefiets. Hij heeft een hele mooie S-Works van 10k en fietst er 5x per jaar op. Bikefit laten doen van 200 euro (kreeg hij wel als korting op zijn nieuwe fiets, maar dat mocht ook wel voor die 10k). Het was zijn eerste fietst en hij vindt het best leuk, maar fietst niet zoveel... hij verdient wel heel veel: 3 ton per jaar of meer. Helaas krijgt mijn vrouw een Grand Canyon en geen S-Works met bikefit :)

Maar zonder gekheid... ik denk dat deze fiets prima is voor mijn vrouw en ben ook erg nieuwsgieirig naar theoretische benadering hiervan. De reach zal vanwege haar lichaamslengte perfect zijn. Bij de M zal de reach wellicht iets te groot zijn. In maat S is de stack wellicht aan de korte kant en m.i. heeft dat minder grote gevolgen. Wellicht zou je de conclusie kunnen trekken dat de geometrie van deze fiets niet geschikt is voor de maten van mijn vrouw. Al met al denk ik dat ze hier echt wel veel plezier aan zal beleven om zo met mij en onze kinderen het bos in te kunnen.

Pagina: 1 ... 270 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic