Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 271 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

KhaZ

Alfa Romeo

Daan_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Je zou kunnen kijken naar crank lengte. Trent tegenwoordig is kortere cranks.

Ben van 175mm naar 160mm gegaan. En zou niet meer terug willen. De beweging voelt natuurlijker en geen last meer van de pijntjes die ik er voor had. In de knieën en heupen.

Goochelen met dropper hiervoor is geen echte scructureleoplossing 😉

https://www.pinkbike.com/...work-for-tall-riders.html
Super interessant, wist niet dat dit kon/bestond! :o :D

Zit ook af en toe m'n pedaal op de grond, daar zou ik dan vanaf zijn!

Vond dat al een ontwerp fout, en opvallend genoeg is de nieuwe 29" fiets veel langer en hoger dan m'n oude 26" fiets, maar omdat er nu achtervering op zit en de fiets dus langer is, raak je eerder de grond bij een kleine heuvel en als je tegelijkertijd naar links of rechts hangend door een bocht gaat. Vaak denk ik dan: "zou moeten kunnen" dus ik trap door, maar soms raak je dan toch de grond.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
@Galois Naja gewoon ondervinden. Ik denk dat je van beide maten een goed zittende fiets kunt maken. En Canyon doet helemaal niet moeilijk over retourneren dus dat kan ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10 12:57
Mbt cranks; m’n Izzo kwam met 175 en nadat ik de set kapot had getrap met m’n domme hoofd weer 175 besteld. Had beter 165 kunnen bestellen, want raak best vaak de grond.. bb zit relatief laag en dan met meer veerweg zit je sneller aan de grond.

Ergo, zou nu maximaal 165 nemen ipv de standaard 175

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:49:
Mbt cranks; m’n Izzo kwam met 175 en nadat ik de set kapot had getrap met m’n domme hoofd weer 175 besteld. Had beter 165 kunnen bestellen, want raak best vaak de grond.. bb zit relatief laag en dan met meer veerweg zit je sneller aan de grond.

Ergo, zou nu maximaal 165 nemen ipv de standaard 175
165 is opzich best kort (afhankelijk van hoe lange benen je hebt) op gegeven moment begin je het wel te merken zeker als je flink lange benen hebt. De: meer kort = meer beter houding die je soms een beetje ziet is ietwat kort door de bocht. Mbt. pedalen op de grond rijden, voor een deel is dat ook gewoon een kwestie van goed aanleren/techniek, ook met een korte crank rijd je ze aan de grond als je er niet om denkt, wat minder snel maar het principe (rekening houden met je hellingshoek, obstakels & de stand van je pedalen) wordt er niet anders om.

Zit geloof ik op 170mm cranks met ook een redelijk laag BB op m'n Fuel EX. Rijd ze soms wel aan de grond maar dat is vrijwel altijd (soort van) bewust 'risico' dat ik neem waar ik dan net aan de grond raak en dat verkies boven benen langer stil houden (is dus vooral op lage snelheid/klimmetjes). Het hoeft imho geen probleem te zijn als je het bewust doet.

Iemand die hier kan vertellen hoe Leersum & Amerongen er bij liggen? Zit beetje te twijfelen wat voor bandjes ik mee neem van het weekend. Ben nog herstellende van m'n kruisbandoperatie dus de conditie is nog niet je van het. Wil dus liefste wat lichtere bandjes rijden maar geen zin om in bladeren of toch wat plakkerige bosgrond staan te slippen.

Heb een setje Specialized Fast Trak's liggen maar vermoed dat dat echt wat te licht is. Voor de rest wat Bontrager XR4's (zijn beetje Nobby Nic achtig) een Specialized Purgatory (ook vrij vergelijkbaar met de XR4's) en rijd in Zoetermeer nog op de Specialized Butcher - Bontrager XR5 (nog van bikepark en in afwachting van de modderperiode heb ik die laten zitten :+ ).

Neig nu naar XR4 voor & achter of misschien XR4 voor een Fast Trak achter, is dan wel een beetje onevenwichtig maar vraag me dus af of ik qua vochtige grond & bladeren er mee weg ga komen.

[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 25-10-2024 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dacht zelf ook altijd dat 165mm veel te kort was. Gezien de meeste fietsen standaard met 175/170mm komen. Nu op beide E's 160mm en ik zou persoonlijk niet meer terug willen naar langer. Ben zelf 180cm en +/- 87cm binnenbeen lengte. En fiets geen XC routes beetje trail/enduro.

Afgelopen jaren zie je steeds meer kortere cranks. Niet enkel om pedel strikes te voorkomen. Dit was voor mij persoonlijk mooie bijkomstigheid, maar belasting op heup- en kniegewrichten was bij mij aanzienlijk minder. Met als resultaat langer op de fiets kunnen zitten zonder pijntjes.

Het zal voor iedereen persoonlijke keuze zijn ;-) Net als lengte van stuur. 720mm was beetje de standaard of zelfs korter. Steeds meer fietsen die met iets breeder stuur komen. Geraak mijn lichtgewicht carbon stuur aan straat stenen niet kwijt. Meeste vragen zelfs of ik een 740 of 750mm heb :D

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 25-10-2024 09:09 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:52:
Dacht zelf ook altijd dat 165mm veel te kort was. Gezien de meeste fietsen standaard met 175/170mm komen. Nu op beide E's 160mm en ik zou persoonlijk niet meer terug willen naar langer. Ben zelf 180cm en +/- 87cm binnenbeen lengte. En fiets geen XC routes beetje trail/enduro.

Afgelopen jaren zie je steeds meer kortere cranks. Niet enkel om pedel strikes te voorkomen. Dit was voor mij persoonlijk mooie bijkomstigheid, maar belasting op heup- en kniegewrichten was bij mij aanzienlijk minder. Met als resultaat langer op de fiets kunnen zitten zonder pijntjes.

Het zal voor iedereen persoonlijke keuze zijn ;-) Net als lengte van stuur. 720mm was beetje de standaard of zelfs korter. Steeds meer fietsen die met iets breeder stuur komen. Geraak mijn lichtgewicht carbon stuur aan straat stenen niet kwijt. Meeste vragen zelfs of ik een 740 of 750mm heb :D

[YouTube: Are 145mm Cranks The Future? | Testing Crank Lengths With Neko Mulally]
Jij rijd toch veelal ebikes? Daar zit een deel van de nadelen van een korte crancks (minder arm hebben om je even over iets zwaarders/groters te bulldozeren) sowieso wat minder in de weg natuurlijk. Of als je sowieso iemand bent die op hogere cadans/soepeler fietst of meer een stoemper (val zelf duidelijk in die 2e categorie), als je op hoge cadans draait heb je meer ruimte naar beneden om wat meer door iets heen te stoempen dan als je sowieso al op die manier fietst.

Verder is minder last van gewrichten natuur bij uitstek een goede reden. Grappig dat je het zegt: had er nog niet bij stil gestaan maar de eerste keren op de mountainbike na mijn kruisband operatie had ik eerder het omgekeerde, krijg de grotere buiging/beweging van een lange crank makkelijker rond dan hogere (piek) last van een korte crank. Terwijl op de stadsfiets/trainer (waar ik veel eerder al weer op reed) de buiging het grote probleem was (veel kracht zette ik toch nog niet.

De veel grotere keuze dan enkel 175mm units is natuurlijk sowieso iets om toe te juichen en de minder strenge dogmas/conservatief in de mountainbike wereld is wel fijn. Zorgt sneller voor betere fietsen. Hoe gruwelijk lang het geduurd heeft voordat weg wielrenners geaccepteerd hebben dat bredere bandjes op veel ondergronden sneller zijn dan bunker harde smalle vind ik bizar.

Zelfde met het gebruik van droppers in Nederland overigens. Op sommige routes (Schoorl 2.0) ben je gewoon een stuk sneller naar beneden, toch krijg je het er slecht in bij de Stava KOM tijgers... Dat je het niet wilt omdat het deel van de uitdaning zou zijn kan ik inkomen. Maar als je echt rondrijd met het doel in de top 10 te komen op alle 3 de routes bij elkaar begrijp ik er geen zak van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

klopt. Zit zo nu en dan nog op de Neuron. Daar 170mm op gemonteerd in plaats van 175mm. Bij 165mm ligt wel mijn sweet spot voor deze fiets. Bij de E's is dat 160mm.

Niet het gevoel dat ik langzamer ben daardoor. Wel iets hogere trap frequentie en heb kettingblad aangepast op de kortere cranks. Pedal strikes had ik op de Neuron nauwelijks tot niet. Maar wel vaak last van mijn heupen. Nagenoeg geen last meer van mijn heupen. Stond zelf te kijken in begin wat 5mm korter kon uitmaken. Het rond trappen voelt voor mij persoonlijker natuurlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:40:
klopt. Zit zo nu en dan nog op de Neuron. Daar 170mm op gemonteerd in plaats van 175mm. Bij 165mm ligt wel mijn sweet spot voor deze fiets. Bij de E's is dat 160mm.

Niet het gevoel dat ik langzamer ben daardoor. Wel iets hogere trap frequentie en heb kettingblad aangepast op de kortere cranks. Pedal strikes had ik op de Neuron nauwelijks tot niet. Maar wel vaak last van mijn heupen. Nagenoeg geen last meer van mijn heupen. Stond zelf te kijken in begin wat 5mm korter kon uitmaken. Het rond trappen voelt voor mij persoonlijker natuurlijker.
Je ziet dat bij 170/165 ook 32 tandjes op zitten en bij 175 vaak 34 tandjes. Ik heb naast de Izzo ook een Neuron met 170 en het enige nadeel is dat je op 'tussenstukken' zoals asfalt naar een parkoers of in de bossen tussen 2 trails in, iets sneller op je maximale snelheid zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:02
GoldenSample schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:27:
[...]

Iemand die hier kan vertellen hoe Leersum & Amerongen er bij liggen? Zit beetje te twijfelen wat voor bandjes ik mee neem van het weekend. Ben nog herstellende van m'n kruisbandoperatie dus de conditie is nog niet je van het. Wil dus liefste wat lichtere bandjes rijden maar geen zin om in bladeren of toch wat plakkerige bosgrond staan te slippen.

Heb een setje Specialized Fast Trak's liggen maar vermoed dat dat echt wat te licht is. Voor de rest wat Bontrager XR4's (zijn beetje Nobby Nic achtig) een Specialized Purgatory (ook vrij vergelijkbaar met de XR4's) en rijd in Zoetermeer nog op de Specialized Butcher - Bontrager XR5 (nog van bikepark en in afwachting van de modderperiode heb ik die laten zitten :+ ).

Neig nu naar XR4 voor & achter of misschien XR4 voor een Fast Trak achter, is dan wel een beetje onevenwichtig maar vraag me dus af of ik qua vochtige grond & bladeren er mee weg ga komen.
Ik weet niet hoe het momenteel is, dit jaar verder niet op de UHR geweest. Maar mijn ervaring met Amerongen en Leersum is dat er over het algemeen wel met de bladblazer rond gegaan wordt om het ergste weg te halen. Ook is het niet zo nat geweest dat die parcoursen zeer vochtig zijn. Zeker de laatste dagen zeer goed weer geweest.

Denk dat je met de Fast Trak's prima round zou moeten komen maar als je toch wat meer zekerheid wil vanweg je knie zou ik waarschijnlijk voor 2x XR4 kiezen. De FT achter moet ook prima gaan maar ik denk dat jij lekkerder gaat rijden als je gewoon vertrouwen hebt in de grip die je hebt. Als je twijfelt over de grip die je hebt ga je vaak toch dingen doen die je grip zelfs slechter maken (Daar heb ik zelf in elk geval wel last van)

Ik moet zelf toch ook eens gaan wisselen naar iets met iets meer profiel. Zit nog te twijfelen of ik die Aspens die ik heb liggen uit ga proberen of toch maar een Barzo/Mezcal ga gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10 08:45
GoldenSample schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:27:
[...]

Met de gravelbike vandaag nog goed te doen... Leersum snakerun tot aan het Leersumse veld meegepakt vanochtend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
Heb afgelopen donderdag Zeist en Austerlitz nog gereden en afgezien van 1 vrij diepe plas :+ kurkdroog en knetterhard

Om nou bandjes te wisselen, tenzij je voor je strava klassement wilt gaan of een wedstrijdje hebt.. Ik rij het hele jaar met dezelfde combinatie en zie wel waar het schip strand. Je kunt imho beter met meer profiel van start gaan dan halverwege denken ‘had ik maar’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Holk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:01:
Heb afgelopen donderdag Zeist en Austerlitz nog gereden en afgezien van 1 vrij diepe plas :+ kurkdroog en knetterhard

Om nou bandjes te wisselen, tenzij je voor je strava klassement wilt gaan of een wedstrijdje hebt.. Ik rij het hele jaar met dezelfde combinatie en zie wel waar het schip strand. Je kunt imho beter met meer profiel van start gaan dan halverwege denken ‘had ik maar’
Maar dan is de vraag, welke banden zitten er onder en waarom heb je die banden er onder zitten. Normaal gebruik ik ook het hele jaar door dezelfde banden, maar mijn fully ziet meer kilometers op de weg, met een aantal vrienden op de racefiets, als offroad kilometers Daar heb ik dus ook mijn banden op aangepast. Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JjqQQq2wJvMg/06NEGv/550x471.jpg

Nu het herfst wordt zitten zij meer op de rollerbank als op de weg dus kan ik zelf naar iets anders toe. Er zijn ook zat andere reden te bedenken voor mensen om voor een nattere periode een andere band te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
ZanielGa schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Maar dan is de vraag, welke banden zitten er onder en waarom heb je die banden er onder zitten. Normaal gebruik ik ook het hele jaar door dezelfde banden, maar mijn fully ziet meer kilometers op de weg, met een aantal vrienden op de racefiets, als offroad kilometers Daar heb ik dus ook mijn banden op aangepast. [Afbeelding]

Nu het herfst wordt zitten zij meer op de rollerbank als op de weg dus kan ik zelf naar iets anders toe. Er zijn ook zat andere reden te bedenken voor mensen om voor een nattere periode een andere band te kiezen.
Voor een Schwalbe Wicked Will en achter een Wolfpack Cross

Weet nu ook prima wat de band doet onder welke omstandigheden. Maar vooral geven beide banden voldoende grip wanneer het modderiger is zonder veel in te boeten als het knetter hard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dilirium1978
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 08:59

Ik doe hetzelfde. Rij het hele jaar door met Forekasters welke voor mij denk ik alleen tot hun recht komen op vakanties naar gebieden als de Harz ed. Te lui om banden te wisselen. Fijne daaraan is wel dat ik altijd grip heb ongeacht waar ik fiets. Op de standaard xc bandjes stond ik nog wel eens te malen in mul zand of 0 grip op natte wortels. Dat de Forekasters wat zwaarder rollen merk ik eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Heb nog een setje wielen liggen waar die bandjes sowieso een keertje op mogen. Rijd normaal met nogal flink profiel en op rondjes als Amerongen en Leersum merk je dat best wel. Het gaat me niet zo zeer om de tijd maar sommige stukken zijn een stuk leuker als je sneller gaat.

Het verval op veel hellingen is relatief laag, met zwaar lopende banden die ook nog eens veel grip hebben kan dan alles met 2 vingers in de neus omdat je en langzamer gaat en meer grip hebt. Tussendoor bijtrappen lukt niet overal + moet je de conditie voor hebben als je na de klim gewoon. Door rijd. Anyway toch dus met wat zwaardere bandjes gereden (de rolweerstand van een band als een Butcher is gewoon hoog, ook een stuk hoger dan bovengenoemde Forekaster) en dat merk je het wel: Reed een stuk redelijk gelijk op met een andere kerel en ondanks dat ik de rem niet aan raakte moest ik constant bij trappen waar hij de benen stil kon houden. Kan misschien iets verschil zitten qua pompen in de bochten maar niet zo veel.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 26-10-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Je leest wel eens wat, je ziet wel eens wat voorbij komen. Over een tijdje vind ik dat ik wel een nieuwe MTB verdien… en dan kom je nu dit tegen:

https://www.mammothbikes....alized-epic-comp/p-492772

Jammer dat ik niet in Spanje woon! 😀

Maar wat een prijs zeg… het is wel het 2022 model, maar helemaal nieuw.

Als die bij de fietsenwinkel hier zou zijn, dan was hij van mij geweest! 😀

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Galois schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:27:
Je leest wel eens wat, je ziet wel eens wat voorbij komen. Over een tijdje vind ik dat ik wel een nieuwe MTB verdien… en dan kom je nu dit tegen:

Volgens mij leveren ze gewoon naar NL... Mijn spark komt ook bij bike24/Duitsland vandaan.. ik zou voor deze prijs hier geen moeite mee hebben

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:22

Zelfs met op en neer rijden ben je goedkoper uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Prulleman schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Volgens mij leveren ze gewoon naar NL... Mijn spark komt ook bij bike24/Duitsland vandaan.. ik zou voor deze prijs hier geen moeite mee hebben
Kost 80.99, dus dat valt mee

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 16:13

Appie

F1RST Racing

Kluus schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:48:
Momenteel heb ik wielen met DT Swiss 350 naven en de 36 POE ratchet. Ik zit er over te denken om deze te upgraden naar de 54 POE versie. Ik kan niet zeggen dat ik dat echt nodig heb of dat ik tekort kom met 36 POE maar ik vind het geluid van meer POE wel lekker en misschien is er ook wel iets van een miniem voordeel bij technische klimmetjes. Iemand ervaring met deze upgrade?

Een mogelijk nadeel is volgens mij meer "pedal kickback", maar is dat ook al een ding bij een XC fully met 100mm achter of gaat dat pas echt spelen bij fietsen met meer veerweg?
Ja zelf gedaan met een setje rovals naar 54T met een stumpy evo (travel 160/147), je merkt het wel met technisch klimmen (pedal verzetten, aanzetten etc.). Voel geen nadelige gevolgen met pedal kickback. Als je van geluid houdt, maakt zeker meer (en in mijn optiek mooier) geluid. Ik rij er al een paar jaar mee, en geen issues ondervonden. Ik had wel the officiele DT Swiss kit gekocht, niet een chineese van ebay.

Zelf afgelopen maand nog de little sugar MTB gereden (week erna is de big sugar gravel). Was een toffe race met veel hoogte meters samen met veel pro's (vorig jaar deed Pidcock mee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xT4uYsakIW6oP82GEfQN8iqElqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5bhJgLGTKl14zxnZsL3Qqfv.jpg?f=fotoalbum_large

Moest alleen nog een xc fiets in elkaar zetten. Qua Terein is wel meer geschikt voor full suspension (veel rotsen, technische stukken), maar vond een goedkoop frame + fork; BMC twostroke met een factory 32 @ 100mm) wat zonde was om niet op te bouwen. Kan er altijd nog een gravelbike van maken....

Dit tesamen met spullen uit de partsbin spullen opgebouwd naar ~11kg, wat resulteerde in een mooie race en in de gefinished in de subtop met, een voor mij doen, monsterlijke eindsprint.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie op 29-10-2024 07:20 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:56

Kluus

Gang is alles

Ok thanks allemaal, dan ga ik mijn rovals (daar gaat het bij mij ook om) ook upgraden. Weet ik weet wat ik aan de sint kan vragen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Even hier verder over de bidonhouder die @Prulleman hier post:
https://gathering.tweaker...message/80537866#80537866

Welke is dit, die ziet er wel handig uit. Momenteel heb ik de SWAT oplossing van Specialized onder de Zee cage:

Afbeeldingslocatie: https://assets.specialized.com/i/specialized/43020-215_CAGE_ZEE-CAGE-II-SIDE-LOADING-RIGHT-DT-MATTE-BLK-W-TOOL_HERO?$scom-pdp-gallery-image$&fmt=auto

Maar die multitool is redelijk beperkt waardoor ik alsnog ook een andere tool mee neem in mijn shirt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:44:
Even hier verder over de bidonhouder die @Prulleman hier post:
https://gathering.tweaker...message/80537866#80537866

Welke is dit, die ziet er wel handig uit. Momenteel heb ik de SWAT oplossing van Specialized onder de Zee cage:

[Afbeelding]

Maar die multitool is redelijk beperkt waardoor ik alsnog ook een andere tool mee neem in mijn shirt...
Syncros Cache Cage iS CO2 Bottle Cage
https://www.bike24.com/p2530590.html

de vorm aan de onderkant sluit aan bij het frame (soort van deuk) van de Scott spark.. volgens mij werkt het in principe op elke fiets, maar op normale frames komt het misschien wat hoger/lomper .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXAj-kJ3qA7fM1-E9wR59MFJW3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h07iZ4Z1efy6bJR459py9D90.png?f=user_large
(dit is trouwens de versie met een pompje ipc co2, maar hier is het frame goed zichtbaar)

Let ook op, de 6 mm inbus ontbreekt, omdat deze in principe op de steekas hendel achter zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPoaVzmleDl49NDnhxbAHFg8tgA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M9wkSPvbXyFGKfzfuvy4sFO4.png?f=user_large

dit is ook verre van ideaal, ondanks de geadverteerde " It features a T25, T30 and a 6 allen key all in one."
past de 6mm niet in mijn fox 34 vork (de T25 zit in de weg), dus als ik voor een biba zou moeten steken zou ik een probleem hebben.. na wat dremel werk gaat dit echter wel en ben ik deze met deze combinatie helemaal voorzien :), ideaal voor bv een RdhF waarbij je toch zelfvoorzienend de race af wilt kunnen maken bij problemen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kies wel bewust voor de Brain demper bij het 2022 model, heb ik vorig jaar ook gedaan en geen spijt van want ik vind het een erg fijn systeem, maar op dat moment wist ik nog niet dat Specialized bij het huidige model af zou stappen van de Brain. Dus check even hoe het zit met servicability en of je de inruil service zou willen gebruiken (en hoe dat dan zit bij een lokale specialized dealer waar je de fiets niet hebt gekocht) of reguliere service bij bijvoorbeeld bike suspension. Verder zit bij de comp op de voorvork zo te zien geen Brain dus heb je hiervoor toch nog een lockout, dat doet wel een beetje het voordeel teniet.

Op het moment dat ik mijn Epic Expert kocht zat het eerste jaar gratis onderhoud op de brain shock (inruil), deze heb ik onlangs laten uitvoeren samen met vork onderhoud en tot mijn tevredenheid heb ik als "inruil" gewoon een hele nieuwe demper gekregen! _/-\o_ Vervolg service ga ik nog even kijken hoe ik hiermee om ga, kan in ieder geval weer een jaartje vooruit.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 29-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:58
Vandaag naar een Trek dealer:Trek procaliber 8 of Roscoe.

Al denk ik dat een Roscoe voor hier[NL] te veel van het goede is.Iemand ervaring ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:34
jori040 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:35:

Al denk ik dat een Roscoe voor hier[NL] te veel van het goede is.Iemand ervaring ?
Ik heb zelf hele goede ervaringen met de Roscoe 7, 2023 model. Ik fiets vooral om te spelen en niet voor de snelheid. Ook ben ik aan het leren om te springen en zoek ik uitdagingen (binnen mijn skill level) in het buitenland op wat de fiets allemaal heel goed afgaat.

Wel zit ik er over te twijfelen om wat snellere banden te kopen, want je merkt wel echt dat hij in NL niet altijd even hard rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
mithe schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Ik heb zelf hele goede ervaringen met de Roscoe 7, 2023 model. Ik fiets vooral om te spelen en niet voor de snelheid. Ook ben ik aan het leren om te springen en zoek ik uitdagingen (binnen mijn skill level) in het buitenland op wat de fiets allemaal heel goed afgaat.

Wel zit ik er over te twijfelen om wat snellere banden te kopen, want je merkt wel echt dat hij in NL niet altijd even hard rolt.
Thnx voor de reactie.

Wegens ziekte heb ik 6 jaar niet kunnen fietsen dus ik moet er weer ff inkomen.Valt mij wel op dat zo'n procaliber nu iets meer veerweg heeft dan die eerste modellen.

Beide fietsen wil ik straks testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:56
jori040 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
Valt mij wel op dat zo'n procaliber nu iets meer veerweg heeft dan die eerste modellen.

Ik heb zelf een gen2 Procaliber, de gen3 heeft een iets luiere balhoofdhoek dus hoe deze fietst durf ik niet te zeggen.

Wat mij positief heeft verrast is de service en garantie van mijn lokale Trek Store, na 12 maanden intensief/wekelijks gebruik gaat er altijd wat stuk/mis en daar doen ze gelukkig nooit moeilijk over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jori040

Ben voor de procaliber 8 gegaan [Kleur:Groen/grijs]
Gezien mijn lengte 189 heb ik een XL nodig.

Heb 6 jaar wegens ziekte niet kunnen fietsen dus alles gaat weer nieuw zijn voor mij.Van de week kan ik hem ophalen.

De afmontage is echt heel netjes bij deze fiets.

Ik heb er zin in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:22
@jori040 Nog een Procaliber erbij! Veel plezier ermee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
jori040 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Heb 6 jaar wegens ziekte niet kunnen fietsen dus alles gaat weer nieuw zijn voor mij.Van de week kan ik hem ophalen.

Wel een vraagje.

Tubeless is compleet nieuw voor mij.Hoe vaak rijden jullie op jaarbasis lek ?
Is het zelf meteen te fixen of moet je bij een kapote tubles echt naar de fietsmaker ?

Heb via Google al wat gelezen maar het klinkt me nog niet heel simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

jori040 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Wel een vraagje.

Tubles is compleet nieuw voor mij.Hoe vaak rijden jullie op jaarbasis lek ?
Is het zelf meteen te fixen of moet je bij een kapote tubles echt naar de fietsmaker ?

Heb via Google al wat gelezen maar het klinkt me nog niet heel simpel.
Afgelopen 4 jaar Nul keer lek gereden. Niet dat ik weet dat ik zelf iets hoefde te doen. ;-)

Wat bedoel je met kapotte tubeless naar de fietsenmaker ? Fietsenmaker verdient (helaas) aan mij geen geld. Doe alles zelf. Als buiten band op is vervang ik die zelf wel. Net als tubeless tape etc...

Hier twee weken terug nieuwe achtervelg tubeless gemaakt. En dat was 15min werk. Waarom zo lang ? CushCore insert. Dan is de band erop leggen stukje lastiger O-) Zonder is het een klusje van 5min.

Check of je velg al voorzien is van tubeless tape. Steeds vaker is dit het geval.
* Dan plaats een tubeless ventiel.
* leg de band erop
* pom deze op. Doe dit vaak met normale fiets pomp. (Maxxis banden) en als ik lui ben pak ik de compressor
* check meestal even snel of er ergens snel lucht uitloopt. Bij ventiel spaken etc.
* dan met een spuit op ventiel latex erin (90ml of 120ml (kies meestal voor 120ml))
* Paar keer goed rond stuiteren en rond draaien, zodat latex mooi door hele band is geweest. Dan zet die zich van zelf in de kleine lekjes die er nog zijn.
* en dan lekker zorgeloos rondcrossen ...

Het juiste gereedschap is het halve werk ;-)

Gebruik onderstaande spuit. Er zijn goedkopere varianten op aliexpress die het ook goed doen...
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/assets/p/i/1280x960/535212.avif

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 30-10-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
Daan_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Afgelopen 4 jaar Nul keer lek gereden. Niet dat ik weet dat ik zelf iets hoefde te doen. ;-)

Wat bedoel je met kapotte tubeless naar de fietsenmaker ? Fietsenmaker verdient (helaas) aan mij geen geld. Doe alles zelf. Als buiten band op is vervang ik die zelf wel. Net als tubeless tape etc...

Hier twee weken terug nieuwe achtervelg tubeless gemaakt. En dat was 15min werk. Waarom zo lang ? CushCore insert. Dan is de band erop leggen stukje lastiger O-) Zonder is het een klusje van 5min.

Check of je velg al voorzien is van tubeless tape. Steeds vaker is dit het geval.
* leg de band erop
* pom deze op. Doe dit vaak met normale fiets pomp. (Maxxis banden) en als ik lui ben pak ik de compressor
* check meestal even snel of er ergens snel lucht uitloopt. Bij ventiel spaken etc.
* dan met een spuit op ventiel latex erin (90ml of 120m (kies meestal voor 120ml)l)
* Paar keer goed rond stuiteren en rond draaien, zodat latex mooi door hele band is geweest. Dan zet die zich van zelf in de kleine lekjes die er nog zijn.

Het juist gereedschap is het halve werk ;-)
Oke deze is wel duidelijk.In het verleden[6 jaar niet kunnen fietsen] deed ik al ondehoud zelf dus dit moet dan ook wel lukken.
Maar goed ik moet nog ervaren hoe het is om met tubeless te rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19
Ik twijfel ook nog tussen tubeless
Maar in de 3 jaar dat ik rij heb ik ook nog nooit lek gereden.
Daan_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

* leg de band erop
* dan met een spuit op ventiel latex erin (90ml of 120ml (kies meestal voor 120ml))

Het juiste gereedschap is het halve werk ;-)

Gebruik onderstaande spuit. Er zijn goedkopere varianten op aliexpress die het ook goed doen...
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 11:58
Kan ik de lagers van de wielen van een mountainbike vervangen zonder specialistisch gereedschap?
Ik ben de MTB van mijn zoon aan het opknappen en wil er nieuwe lagers in zetten (wielen hebben speling).
Op filmpjes die ik zie, wordt wel speciaal gereedschap gebruikt om bijv de cassette er af te halen. Ik heb alleen “normaal” gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:27
Zonder te weten wat voor wielen het zijn en de staat er van valt daar niks over te zeggen.

Standaard cup en conus naven kan je nog een keer wat nieuwe kogeltjes indrukken en afstellen als de lagerschalen niet te ver versleten zijn. Allemaal met niet veel meer dan een paar (dunne) steeksleutels.
Als er industrielagers in zitten zal je die er waarschijnlijk uit moeten persen en soms heb je zelfs merkspecifiek gereedschap nodig.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

chimera2 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:27:
Ik twijfel ook nog tussen tubeless
Maar in de 3 jaar dat ik rij heb ik ook nog nooit lek gereden.

[...]
Tubeless gaat ook niet primair over lekrijden, dat eventuele lekken (meestal) "vanzelf" dichten tijdens het rijden is een fijn bij-effect.

Tubeless gaat over
- Het verhogen van het volume in de band waardoor je met een lagere druk kan rijden en het verminderen van de kans op een stootlek vanwege die lagere druk.
- Het verhogen van de soepelheid van de band omdat er geen binnenband meer als extra laagje tegenaan gedrukt zit.

Deze zaken komen snelheid, grip, controle en comfort ten goede.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 31-10-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
GWBoes schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:15:
Zonder te weten wat voor wielen het zijn en de staat er van valt daar niks over te zeggen.

Standaard cup en conus naven kan je nog een keer wat nieuwe kogeltjes indrukken en afstellen als de lagerschalen niet te ver versleten zijn. Allemaal met niet veel meer dan een paar (dunne) steeksleutels.
Als er industrielagers in zitten zal je die er waarschijnlijk uit moeten persen en soms heb je zelfs merkspecifiek gereedschap nodig.
Gaat om een Cube Acid 240. Wanneer ik niet trap hoor ik het achterwiel ‘lopen’. Er zit toch geen speling op, maar heb het idee dat het wel goed is als deze opnieuw goed ingevet wordt.. maar daarvoor zal ik toch ook de lagers (en cassette) moeten verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lXN3WVaK7gdBgzM1F7OFl3dpfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLMFvzavafghgTu0eQboMyzP.jpg?f=fotoalbum_large

En is er een manier om roest van de voorvork te verwijderen/verminderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7673l3e1q50KusrZfXPj3BnTMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDlSrc3RrJNASpzwsfYNUvwh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Goofyduck384 Ik heb ook een cube acid 240 voor de kinderen en volgens mij kan je deze as uit elkaar draaien met gewone steeksleutels. Wel een kant laten zitten zodat je biet opnieuw hoeft te centreren denk ik.

Er zitten cup&conus lagers in dacht ik dus opletten dat je geen kogels verliest.

Kleine slag om de arm maar ik geloof dat ik de wielen van deze fiets ook wel eens zelf heb geserviced.

(Edit: Oja om de cassette eraf te halen heb je daar wel gereedschap voor nodig, het gaat hier om zo'n tourney blok (cassette en freehub in een) en volgens mij past een reguliere cassette sleutel niet).

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 31-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:22
Kluus schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Tubeless gaat ook niet primair over lekrijden, dat eventuele lekken (meestal) "vanzelf" dichten tijdens het rijden is een fijn bij-effect.

Tubeless gaat over
- Het verhogen van het volume in de band waardoor je met een lagere druk kan rijden en het verminderen van de kans op een stootlek vanwege die lagere druk.
- Het verhogen van de soepelheid van de band omdat er geen binnenband meer als extra laagje tegenaan gedrukt zit.

Deze zaken komen snelheid, grip, controle en comfort ten goede.
Ik weet niet of dit een goede opsomming is.

De reden dat er met lagere druk gereden kan worden is dat het risico om een pinch-lek te krijgen (binnenband klem tussen velg en buitenband) weg is. Er wordt geen volume veranderd tenzij je andere banden gaat gebruiken.
Is een stootlek de Nederlanderse vertaling van pinch-lek?

Het verschil tussen binnen/buiten band contact en tubeless is de weerstand/wrijving tussen binnen en buitenband, die is er niet bij tubeless.
Als de druk lager is , kan de band meer vervormen. Dit kan ook met een binnenband erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:02:
[...]

Ik weet niet of dit een goede opsomming is.

De reden dat er met lagere druk gereden kan worden is dat het risico om een pinch-lek te krijgen (binnenband klem tussen velg en buitenband) weg is. Er wordt geen volume veranderd tenzij je andere banden gaat gebruiken.
Is een stootlek de Nederlanderse vertaling van pinch-lek?

Het verschil tussen binnen/buiten band contact en tubeless is de weerstand/wrijving tussen binnen en buitenband, die is er niet bij tubeless.
Als de druk lager is , kan de band meer vervormen. Dit kan ook met een binnenband erin.
Ik weet wel zeker van niet.

Snakebite is overigens de "echte" term. In het NL stootlek idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Volume (intern) wordt wel verhoogd door het ontbreken van de binnenband, de ruimte die de binnenband in neemt is extra inhoud binnen het systeem toch?

Of anders gezegd, de inhoud van enkel een buitenband is volgens mij groter dan die van een binnenband dezelfde buitenband…

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 01-11-2024 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Maak zelf geen exacte wetenschap van tubeless. Met binnenband had ik nog wel eens last van kleine gaatjes. Het plakken ging vrij snel, maar kosten toch weer (onnodige) tijd. Fiets nog wel eens op plekken waar je snel lek kunt rijden met doornstruiken etc..

Sinds ik tubeless ben gaan rijden niet meer lek gereden. (5 a 6 jaar).

Ander voordeel voor mij persoonlijk. Het kunnen rijden met inserts. waarmee ik mij persoonlijk comfortabeler voel. Om met lagere bandenspanning rond te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kluus schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:58:
Volume (intern) wordt wel verhoogd door het ontbreken van de binnenband, de ruimte die de binnenband in neemt is extra inhoud binnen het systeem toch?

Of anders gezegd, de inhoud van enkel een buitenband is volgens mij groter dan die van een binnenband dezelfde buitenband…
Technisch gezien correct, relevant/significant? Denk het niet….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

'Te veel van het goede'

In welke zin? En wat wil je doen?
Ga je door het bos rollen of om het hardst met schuim op de lippen over een XC rondje zou ik geen Roscoe kopen. Al ben je van plan meer en wat technischere afdalingen rijden is de Roscoe makkelijker, waarschijnlijk leuker en sneller.

Rijd zelf liever niet op een fiets als een Procaliber 'bikeparkjes' in Zoetermeer of Spaarnwoude rijden, kan wel maar iets 'meer van het goede?' is leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
GoldenSample schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:22:
[...]

'Te veel van het goede'

In welke zin? En wat wil je doen?
Ga je door het bos rollen of om het hardst met schuim op de lippen over een XC rondje zou ik geen Roscoe kopen. Al ben je van plan meer en wat technischere afdalingen rijden is de Roscoe makkelijker, waarschijnlijk leuker en sneller.

Rijd zelf liever niet op een fiets als een Procaliber 'bikeparkjes' in Zoetermeer of Spaarnwoude rijden, kan wel maar iets 'meer van het goede?' is leuker.
In de Brabantse bossen/omgevingen rijden is wat ik doe.Als er sprake is van afdaling dan is dat hier prima met een XC bike te doen.

6 jaar heb ik niet kunnen fietsen maar daarvoor heb ik jaren op een XTC gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jori040 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:27:
[...]

In de Brabantse bossen/omgevingen rijden is wat ik doe.Als er sprake is van afdaling dan is dat hier prima met een XC bike te doen.

6 jaar heb ik niet kunnen fietsen maar daarvoor heb ik jaren op een XTC gereden.
Dan is iets als pro-caliber vast prima, vraag is vooral wat je wilt en niet wat een ander vindt. Geld beide kanten op, laat je niet in een XC fiets duwen omdat dat ook 'te doen is' of op een enduro fiets omdat het veel beter/toffer zou zijn voor *insert iets waar je geen behoefte aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jori040
GoldenSample schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:33:
[...]

Dan is iets als pro-caliber vast prima, vraag is vooral wat je wilt en niet wat een ander vindt. Geld beide kanten op, laat je niet in een XC fiets duwen omdat dat ook 'te doen is' of op een f enduroiets omdat het veel beter/toffer zou zijn voor *insert iets waar je geen behoefte aan hebt.
De Trek winkel hier heeft beide fietsen staan dus voor hen is er geen reden om mij een XC[Procaliber] aan te smeren t.o.v. Roscoe.

Zo'n type fiets als de Roscoe zie ik in deze omgeving heel weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jori040 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:14:
[...]

De Trek winkel hier heeft beide fietsen staan dus voor hen is er geen reden om mij een XC[Procaliber] aan te smeren t.o.v. Roscoe.

Zo'n type fiets als de Roscoe zie ik in deze omgeving heel weinig.
Bedoel meer andere mensen in je omgeving en op Fora etc. Het hangt enorm af van in welke groep je zit wat 'normaal' is. Je hebt mensen die vinden Schoorl nu 'levensgevaarlijk', enkel voor 'testosteron bommen' en andersom gelul over boswielrenners met schuim op de lip voor een Strava KOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jori040
GoldenSample schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:42:
[...]

Bedoel meer andere mensen in je omgeving en op Fora etc. Het hangt enorm af van in welke groep je zit wat 'normaal' is. Je hebt mensen die vinden Schoorl nu 'levensgevaarlijk', enkel voor 'testosteron bommen' en andersom gelul over boswielrenners met schuim op de lip voor een Strava KOM.
Op die manier. ;)
Gezien ik net weer begonnen ben heb ik nog niet echt een goed beeld van fietsers in mijn omgeving.Een goede klik met me nieuwe fiets krijgen dat is voor nu mijn focus.

Voorheen altijd alleen op pad gegaan.

Waar rijd u precies op ?

[ Voor 5% gewijzigd door jori040 op 03-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jori040 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:16:
[...]

Op die manier. ;)
Gezien ik net weer begonnen ben heb ik nog niet echt een goed beeld van fietsers in mijn omgeving.Een goede klik met me nieuwe fiets krijgen dat is voor nu mijn focus.

Voorheen altijd alleen op pad gegaan.

Waar rijd u precies op ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daNlabW-THNeQ2Ipa7VWgSZtFIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Buuul33oz16iu1NfnAX5QzIh.jpg?f=fotoalbum_large
Trek Fuel EX 8 Gen6, totale overkill als je lekker over routes met de wielen voornamelijk aan de grond wilt scheuren. Voor grotere sprongen, Bikepark in de Alpen etc. Is het andere koek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Van weekend nood gedwongen een experiment gedaan met kortere dropper. De batterij lader van de KS Lev Circuit 200mm is defect. En nu de batterij leeg is en niet meer op te laden is. Een AXS 170mm dropper geïnstalleerd. Gelukkig nog reserve dropper liggen.

Maakt die 30mm echt zoveel verschil. Het maakte voor mij geen enorm verschil toen ik van 170mm naar 200mm ging. Had toen zo iets. Onnodige upgrade en Luxe probleem….

Van 200mm naar 170mm was toch wel een ander verhaal 😉 Zadel zat toch best vaak in de weg. Kan ik weer wenen aan 170mm? Vast wel, maar wil ik dat. Nee.. die 30mm meer ruimte geeft mij persoonlijk ook wat meer bewegingsvrijheid en zo ook vertrouwen. Zeker op de iets meer technische afdalingen met drops etc..

Hoop dan ook dat lader snel vervangen wordt onder garantie. Mis die 30mm extra drop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
GoldenSample schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:01:
[...]

[Afbeelding]
Trek Fuel EX 8 Gen6, totale overkill als je lekker over routes met de wielen voornamelijk aan de grond wilt scheuren. Voor grotere sprongen, Bikepark in de Alpen etc. Is het andere koek.
Over zo'n Fuel altijd goede dingen gelezen.Zo'n fiets komt bv hier in de bossen niet tot zijn recht.

Vraagje: Had Trek die Roscoe al toen ze met die Fuel's kwamen ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holk
jori040 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:44:
[...]

Over zo'n Fuel altijd goede dingen gelezen.Zo'n fiets komt bv hier in de bossen niet tot zijn recht.

Dat lees ik vaker en dan denk ik 'kul', sorry..

"Niet tot z'n recht" is al je puur naar een papiertje met getallen kijkt, maar het gaat ook om de rijder, de intentie en redenatie. Ik rij zelf op een 130/130mm YT IZZO en heb daar zo veel meer plezier mee dan de 100/100mm Canyon Lux. Want het hoeft niet altijd hard, het kan gewoon lekker met plezier een worteltje extra of een sprongetje meer. En ik rij sneller op de IZZO dan op de Lux op dezelfde trails. Niet omdat ik nu beter ben, maar vanuit een soort gemak, vertrouwen en plezier.

Ergo; staar je niet blind op een paar getallen, kijk ook naar wat je er mee wilt, nu en in de nabije toekomst. Sure, 160/170mm is overkill, maar als je daar meer plezier mee hebt en een goed gevoel, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
Holk schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:50:
[...]

Dat lees ik vaker en dan denk ik 'kul', sorry..

"Niet tot z'n recht" is al je puur naar een papiertje met getallen kijkt, maar het gaat ook om de rijder, de intentie en redenatie. Ik rij zelf op een 130/130mm YT IZZO en heb daar zo veel meer plezier mee dan de 100/100mm Canyon Lux. Want het hoeft niet altijd hard, het kan gewoon lekker met plezier een worteltje extra of een sprongetje meer. En ik rij sneller op de IZZO dan op de Lux op dezelfde trails. Niet omdat ik nu beter ben, maar vanuit een soort gemak, vertrouwen en plezier.

Ergo; staar je niet blind op een paar getallen, kijk ook naar wat je er mee wilt, nu en in de nabije toekomst. Sure, 160/170mm is overkill, maar als je daar meer plezier mee hebt en een goed gevoel, waarom niet?
Als je het plezier hier met zo'n fiets gaat opzoeken dan kom je bedrogen uit.Hier is zo goed als alles XC gericht.
Heb het puur over mijn omgeving hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
jori040 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:18:
[...]

Als je het plezier hier met zo'n fiets hier gaat opzoeken dan kom je bedrogen uit.Hier is alles XC gericht.
Heb het puur over mijn omgeving hé
Grappige quote van iemand die 6 jaar niet gefietst heeft. Net zo grappig dat je blijkbaar niet gelezen hebt wat ik schreef. Maar, leef je uit op je XC racefiets, by all means.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
Holk schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:27:
[...]

Grappige quote van iemand die 6 jaar niet gefietst heeft. Net zo grappig dat je blijkbaar niet gelezen hebt wat ik schreef. Maar, leef je uit op je XC racefiets, by all means.
Mocht ik dingen de komende tijd anders ervaren dan lees je het hier. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:06:
Van weekend nood gedwongen een experiment gedaan met kortere dropper. De batterij lader van de KS Lev Circuit 200mm is defect. En nu de batterij leeg is en niet meer op te laden is. Een AXS 170mm dropper geïnstalleerd. Gelukkig nog reserve dropper liggen.

Maakt die 30mm echt zoveel verschil. Het maakte voor mij geen enorm verschil toen ik van 170mm naar 200mm ging. Had toen zo iets. Onnodige upgrade en Luxe probleem….

Van 200mm naar 170mm was toch wel een ander verhaal 😉 Zadel zat toch best vaak in de weg. Kan ik weer wenen aan 170mm? Vast wel, maar wil ik dat. Nee.. die 30mm meer ruimte geeft mij persoonlijk ook wat meer bewegingsvrijheid en zo ook vertrouwen. Zeker op de iets meer technische afdalingen met drops etc..

Hoop dan ook dat lader snel vervangen wordt onder garantie. Mis die 30mm extra drop.
ik heb een 180mm dropper op mijn spark en ik geloof wel dat en paar cm verschil kan maken, maar zoals je ook aangeeft wen je ook weer aan een paar cm (.meer of minder).
Van het weekend in zuid Limburg gefietsts en halverwege is mijn dropper kabel gebroken.. Dan kom je er toch wel achter hoeveel fijner een dropper is met afdalen. Met de dropper omlaag ga met met zoveel meer flow en vertrouwen naar beneden. Zonder drop ging het allemaal heel houterig en onzeker. (ongetwijfeld ook weer voor een deel wennen, maar ik zou echt iedereen die weleens op plekken rijdt waarbij je wat vaker langer dan 10 seconden achter elkaar moet dalen een dropper aanraden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
Prulleman schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:25:
[...]
maar ik zou echt iedereen die weleens op plekken rijdt waarbij je wat vaker langer dan 10 seconden achter elkaar moet dalen een dropper aanraden
Ik rij zelf rondjes Veluwe (Amerongen, Zeist, Kwintelooijen op fietsafstand in principe) en heb 'm wel overwogen bij aanschaf van m'n mtb. Voelde wat overkill op een instap trek xcaliber 8. Maar is het daar ook al de moeite? Ik vraag me dus af of m'n zadel of mijn gebrekkige techniek het meest in de weg zit :+

Overigens sinds januari niet meer gemtb'ed omdat het dus niet mag met m'n sleutelbeen. Die is met plaat alsnog niet val- en schokbestendig blijkbaar...

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:25:
[...]

Ik rij zelf rondjes Veluwe (Amerongen, Zeist, Kwintelooijen op fietsafstand in principe) en heb 'm wel overwogen bij aanschaf van m'n mtb. Voelde wat overkill op een instap trek xcaliber 8. Maar is het daar ook al de moeite? Ik vraag me dus af of m'n zadel of mijn gebrekkige techniek het meest in de weg zit :+

Overigens sinds januari niet meer gemtb'ed omdat het dus niet mag met m'n sleutelbeen. Die is met plaat alsnog niet val- en schokbestendig blijkbaar...
Persoonlijk merk ik dat ik mijn dropper vaker gebruikte op mijn oude HT (Canyon Exceed) dan op mijn huidige XC Fully (Specialized Epic). Op de Epic gebruik ik hem voornamelijk nog bij afdalingen in Nijmegen en dropjes, waarbij ik hem nog steeds niet zou willen missen. Op de HT gebruikte ik hem ook op bochtige vlakke trails omdat ik merkte dat ik op die fiets meer met mijn gewichtsverdeling moest doen.

Dus ik zou zeggen, ja, op elke fiets heeft het voordeel en zou ik het niet meer willen missen. Je kan hem ook meenemen naar een volgende fiets als dat is wat je tegen houdt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
maar ik zou echt iedereen die weleens op plekken rijdt waarbij je wat vaker langer dan 10 seconden achter elkaar moet dalen een dropper aanraden
Alleen in Limburg of het buitenland dus?
In ons platte pannenkoeken landje is dat niet echt te vinden verder :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
YakuzA schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:44:
[...]

Alleen in Limburg of het buitenland dus?
In ons platte pannenkoeken landje is dat niet echt te vinden verder :p
helaas woon ik zelf in een heel vlak stuk in brabant, dus op de lokale routes gebruik ik em alleen bij een drops e.d.
Op LDD gebruik ik em wel, maar zou ik em niet missen.. UHR, Nijmegen, Limburg zou ik em echt niet willen missen, alles is prima te rijden zonder, maar met dropper gaat het allemaal veel lekkerder :)

(en uiteraard in de Ardennen en verder)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 04-11-2024 11:57 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

absoluut de moeite waard, ik had op mijn vorige hardtail ook een dropper, geen moment spijt van gehad

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

ik heb een 180mm dropper op mijn spark en ik geloof wel dat en paar cm verschil kan maken, maar zoals je ook aangeeft wen je ook weer aan een paar cm (.meer of minder).
Van het weekend in zuid Limburg gefietsts en halverwege is mijn dropper kabel gebroken.. Dan kom je er toch wel achter hoeveel fijner een dropper is met afdalen. Met de dropper omlaag ga met met zoveel meer flow en vertrouwen naar beneden. Zonder drop ging het allemaal heel houterig en onzeker. (ongetwijfeld ook weer voor een deel wennen, maar ik zou echt iedereen die weleens op plekken rijdt waarbij je wat vaker langer dan 10 seconden achter elkaar moet dalen een dropper aanraden
Oeiii geen dropper omdat kabel knapt is niet fijn. Dat zou bij mij ook nodige doen met vertrouwen.

Terug van 200mm naar 170mm. Was toch ook wel even een dingetje. Dan kom je erachter hoe veel je beweegt op de fiets met zadel naar beneden.
[...]

Of een dropper overkill is zal per persoon verschillen. Maakt niet uit of je instap model hebt van een fiets of high end model. ;-)

Bijvoorbeeld: In een steile afdaling kan je met een dropper. Je heupen en je achterwerk naar beneden en naar achteren verplaatsen, waardoor je meer controle houdt en wellicht ook meer vertrouwen krijgt.

Bij het springen/drops kun je de klap meer met je benen opvangen (ook bij kleine sprongen/drops), omdat je verder door je knieën kunt veren. En het kan ook helpen om soepeler en wellicht sneller door bochten heen te komen. Het geeft je ook hier ruimte om je fiets meer te bewegen onder je.

Ook op onze (algemeen saaie O-) ) NL routes. Heeft mijn inziens een dropper een voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Ik grbruik de dropper vooral om swagg af te kunnen stappen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

charrel

Cortisol4life..

Holk schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:16:
Ik grbruik de dropper vooral om swagg af te kunnen stappen 8)
Of andersom met opstappen, met mijn oude(re) lijf is ie wel erg hoog in de hoogste stand als je nog niet fietst :P
Verder gebruik ik hem echt ontzettend veel tijdens het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
Kluus schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:41:
[...]

Persoonlijk merk ik dat ik mijn dropper vaker gebruikte op mijn oude HT (Canyon Exceed) dan op mijn huidige XC Fully (Specialized Epic). Op de Epic gebruik ik hem voornamelijk nog bij afdalingen in Nijmegen en dropjes, waarbij ik hem nog steeds niet zou willen missen. Op de HT gebruikte ik hem ook op bochtige vlakke trails omdat ik merkte dat ik op die fiets meer met mijn gewichtsverdeling moest doen.

Dus ik zou zeggen, ja, op elke fiets heeft het voordeel en zou ik het niet meer willen missen. Je kan hem ook meenemen naar een volgende fiets als dat is wat je tegen houdt. :)
Ja valide punt :)
Merk wel dat ik het een onnodige upgrade vond op een fiets van 1000 euro. Dan voelt het toch als: "kan beter doorsparen voor iets anders" :+
Daan_ schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:00:
[...]
Of een dropper overkill is zal per persoon verschillen. Maakt niet uit of je instap model hebt van een fiets of high end model. ;-)

Bijvoorbeeld: In een steile afdaling kan je met een dropper. Je heupen en je achterwerk naar beneden en naar achteren verplaatsen, waardoor je meer controle houdt en wellicht ook meer vertrouwen krijgt.

Bij het springen/drops kun je de klap meer met je benen opvangen (ook bij kleine sprongen/drops), omdat je verder door je knieën kunt veren. En het kan ook helpen om soepeler en wellicht sneller door bochten heen te komen. Het geeft je ook hier ruimte om je fiets meer te bewegen onder je.

Ook op onze (algemeen saaie O-) ) NL routes. Heeft mijn inziens een dropper een voordeel.
Klinkt logisch inderdaad. Mocht ik weer eens op de mtb kunnen/mogen, ga ik er toch eens op letten in welke mate het zadel me in de weg zit/beperkt. Upgraden is altijd leuk om te doen. Fietsen blijft toch gewoon ook een spullensport.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@Stufferdt Juist met relatief beperkte techniek is z'n dropper handig (nadat je hebt aangeleerd waar hem te gebruiken, als je er nog actief over aan het nadenken bent is het eerder lastig maar dat komt vanzelf), je creeert letterlijk meer bewegingsvrijheid die je kan gebruiken om schokken, foutjes en klappen op te vangen. Bij een Kwintelooijen denk ik dat het bij het afdalen & in de bochtjes voor jouw gebruik ook wel wat toevoegd maar snap je gerust als je denkt: geef liever me geld aan wat anders uit. :)
jori040 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:44:
[...]

Namen blijven soms het zelfde, maar wat voor een fiets onder die naam valt veranderd wel eens. Een Fuel EX van 15 jaar terug is een wat andere fiets dan deze. Ook de voorganger van mijn fiets en deze heeft best een verschil. Waar de Gen5 echte en trail fiets was is deze, ondanks 'maar' 10mm meer veerweg echt wel een flink stuk richting all mountain op geschroven.
jori040 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:18:
[...]

Als je het plezier hier met zo'n fiets gaat opzoeken dan kom je bedrogen uit.Hier is zo goed als alles XC gericht.
Heb het puur over mijn omgeving hé.
Helaas bevestig je een beetje het punt dat ik wilde maken, neem een ander niet de maat en hoe de één iets beleeft en wat hij/zij er uit haalt of de ander is een groot verschil. Het is maar net wat je opzoekt en waar je voldoening uit haalt. Zelfs in de vlakke polders is wel wat te vinden waar het met een fiets als deze daadwerkelijk wat leuker wordt dan met een XC monster. Al is je lokale rondje plat als een pannekoek en rijd je nooit ergens anders, sure, kan ik niet over oordelen maar geloof je gerust. Je doet jezelf imho wel te kort, al is het niet qua technische uitdaging dan is het wel qua natuur.

Ik houd het even bij daadwerkelijk legale trials/routes/'bikeparkjes' voor technische uitdaging: Noord-Holland -> Geestmerambacht (sommige stukjes van het vernieuwde Schoorl kan je ook net wat makkelijker/harder door rammen) of Spaarnwoude, Zuid-Holland -> Delen van Zoetermeer, Middenberm. Brabant -> Netersel, Overijssel -> Mook

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 04-11-2024 20:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-10 10:32
Video gemaakt van de eerste Veluwse MTB competitie wedstrijd in Zutphen:

https://youtu.be/Lf0IfWO6W1c?si=TTe6nxPKl9MaEIi3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulhee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 14:16
Na een aantal keer een mountainbike te hebben gehuurd, wil ik er nu zelf een aanschaffen.
Mijn oog is gevallen op de Cube Attention SLX die nu te koop is voor 879 euro (afgeprijsd vanaf 1099 euro), maar sinds kort is ook het 2025 model te koop, voor 899 euro.

Voordeel van het nieuwe model zijn denk ik de tubeless ready velgen, maar hij is wel 0.7kg zwaarder. Ik weet verder te weinig van de verschillende onderdelen af om te kunnen beoordelen of het 2025 model een betere koop is dan het oude model. Ik begrijp ook niet helemaal waarom de orginiele prijs van het oudere model zo veel verschilt t.o.v. het nieuwere model.

Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:12
Paulhee schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:39:
Na een aantal keer een mountainbike te hebben gehuurd, wil ik er nu zelf een aanschaffen.
Mijn oog is gevallen op de Cube Attention SLX die nu te koop is voor 879 euro (afgeprijsd vanaf 1099 euro), maar sinds kort is ook het 2025 model te koop, voor 899 euro.

Voordeel van het nieuwe model zijn denk ik de tubeless ready velgen, maar hij is wel 0.7kg zwaarder. Ik weet verder te weinig van de verschillende onderdelen af om te kunnen beoordelen of het 2025 model een betere koop is dan het oude model. Ik begrijp ook niet helemaal waarom de orginiele prijs van het oudere model zo veel verschilt t.o.v. het nieuwere model.

Hebben jullie een idee?
Afgaande op de spec sheet zijn ze van Deore naar een SX groepset gegaan. Waarschijnlijk kunnen ze die goedkoper inkopen en komt daar (een groot deel) van het prijsverschil vandaan.

Kan me ook voorstellen dat de (inkoop) prijzen langzaam weer een klein beetje terugkomen van covid niveau.

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 09-11-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik heb op de fiets van mijn zoon een nieuwe versnelling gemonteerd (draaiversnelling, incl kabel, 7 versnellingen van Shimano).
Gemonteerd toen de ketting op het kleinste wiel lag en de versnelling in 7 stond.

Nu verspringt de ketting niet tussen 6 en 7. En als ik dan door schakel verspringt hij wel, maar rond de 3/4 slaat ie dan ook weer een blad over.

Kan dit aan een kromme derailleur liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUoZ3vk8n21LkxuLB-0eOs5XW5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kwIH30mzby8edNr4sCN5V1r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM2sNLNi_geRL_AIUr0KW-4ETKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idN3Nh7P2RrDeNaHUAoReiHG.jpg?f=fotoalbum_large

Heb niet het idee dat ik iets kan uitrichten met de L en H schroef. Want op het grootste en kleinste blad loopt ie prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@Goofyduck384 L & H doen alleen de limieten op groot en klein dus dat is niet je probleem inderdaad.

Het kan basically een paar dingen zijn (al dan niet een combinatie). Wat ik na zou gaan in deze volgorde;

- ga je wel netjes door 7 kliks heen op je shifter (even tellen hoe veel klikjes je voelt/hoort aan de shifter)? Niet dat je perongeluk enkel door 6 gaat ivm veel te hoge of lage spanning. Waarschijnlijk niet het probleem maar simpel om uit te sluiten
- check of je cassette nog goed vast zit en niet een iets losgelopen locking heeft.
- fijn afstelling van de voorspanning op je kabel met je barrel adjuster aan je schakelhendel
- check of je kabel soepel loopt (vervuiling of rafels zorgen er voor dat hij mogelijk blijft hangen/stroef gaat)
- check of je derraileurhanger nog recht is
- check of je derraileur cage nog recht is (bij een 7 speed is die meestal recht vanuit de fabriek, bij 12 speed zijn sommige bewust iets gebogen gemaakt) en je parallellogram geen speling heeft.

Hebben jullie een idee?
Prijzen waren met Covid bizar, vervolgens veel gezakt/aanbiedingen her en der vanwege veel te veel voorraad & wegvallende vraag. De nieuwe prijs kan je als normaal beschouwen.

Zou sowieso voor het voorgaande model gaan, Deore is lichtjaren vooruit op SX wat gewoon absolute troep is. Bel een fietsenmaker met zn ding op voorraad en bied aan om hem op te komen halen voor 700 piek. Ze moeten er ook vanaf. Met wat mazzel gaan ze akkoord voor 750 oid, worst case kan je wat accessoires er bij ritselen.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 09-11-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
@Paulhee Ik ben het helemaal met @GoldenSample eens. Als ik zou moeten kiezen tussen Deore of SX zou ik echt voor een Deore gaan. Deore is gewoon een super goede en degelijke set. En zeker als je hem ergens in een winkel kan vinden kan je vast een mooie deal regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulhee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 14:16
Dank voor jullie reacties. Ik heb het oudere model gekocht, kan hem volgende week ergens ophalen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-10 10:32
Video gemaakt van de tweede Veluwse MTB Competitie wedstrijd in Soest:

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:28
Heeft hier iemand ervaring met de Specialized Epic World Cup?

Mijn huidige MTB is een hardtail Trek Procaliber 9.7 van 2021. Vorig weekend heb ik een stukje op een full suspension Canyon Lux CF gereden. Wat een verschil! Ik was helemaal verkocht en ben me meteen beginnen inlezen.

Technische trails (zoals de video hierboven) doe ik niet meer, 1 bekkenbreuk is voldoende ;)
Dus het zijn voornamelijk lange ritten, 100+ km is geen uitzondering. Daar zitten uiteraard single tracks in, maar dat is dan meer wat bochtenwerk wat het iets technischer maakt. Ik zoek voornamelijk iets meer comfort wanneer ik wat wortels of stenen of andere oneffenheden tegen kom.

Daarom dat de Epic World Cup mij wel aanspreekt. Die heeft een achtervering, en als ik die ergens tussen half- en full gulp in stel vermoed ik dat die wel extra comfort kan bieden. Ik lees echter toch op een aantal plaatsen dat je toch nog snel vermoeid raakt omdat er niet zo veel wordt weggefilterd.

Dus concrete vragen bij de Epic WC
- Verhoogt de vering het comfort, ook bij de ietwat kleinere oneffenheden?
- Indien je half- of full gulp instelt, mis je dan een lockout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Vedett. schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:15:
Heeft hier iemand ervaring met de Specialized Epic World Cup?

Mijn huidige MTB is een hardtail Trek Procaliber 9.7 van 2021. Vorig weekend heb ik een stukje op een full suspension Canyon Lux CF gereden. Wat een verschil! Ik was helemaal verkocht en ben me meteen beginnen inlezen.

Technische trails (zoals de video hierboven) doe ik niet meer, 1 bekkenbreuk is voldoende ;)
Dus het zijn voornamelijk lange ritten, 100+ km is geen uitzondering. Daar zitten uiteraard single tracks in, maar dat is dan meer wat bochtenwerk wat het iets technischer maakt. Ik zoek voornamelijk iets meer comfort wanneer ik wat wortels of stenen of andere oneffenheden tegen kom.

Daarom dat de Epic World Cup mij wel aanspreekt. Die heeft een achtervering, en als ik die ergens tussen half- en full gulp in stel vermoed ik dat die wel extra comfort kan bieden. Ik lees echter toch op een aantal plaatsen dat je toch nog snel vermoeid raakt omdat er niet zo veel wordt weggefilterd.

Dus concrete vragen bij de Epic WC
- Verhoogt de vering het comfort, ook bij de ietwat kleinere oneffenheden?
- Indien je half- of full gulp instelt, mis je dan een lockout?
voor jou beoogde gebruik zou ik eerder een normale xc fully, of zelfs een meer marathon (120mm) gerichte fully (of down country) kiezen.

De Epic WC heet niet voor niks WC, dit is echt een racebak, waarbij de achtervering niet bedoeld is voor comfort, maar voor pure snelheid en efficiente kracht overbrenging.

(tenzij je ook echt ambities hebt om snelle tijden / uitslagen bij wedstrijden te rijden, dan moet je een afweging maken wat je belangrijker vind, maar neem daarin ook mee, dat niet iedereen alles uit zo'n racemachine kan halen. met wat minder skills is een meer vergevingsgezinde fiets vaak sneller en comfortabeler :))

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 14-11-2024 13:46 ]

Strava

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:28
Bedankt voor de input. Dat bevestigd een aantal commentaren over de Epic World Cup waarvan ik al vermoedde dat het niet meteen een marathon fiets was.

Misschien moet ik er wel even bij vermelden dat de ritten die we doen (voor mij althans) op een pittig tempo zijn. Vandaar dat ik in eerste instantie niet naar een 120mm fully aan het kijken was. Het moet nog altijd eerder tempo gericht zijn. Al had ik ook wel de Epic 8 gezien, die een soort "Magic Middle" van Specialized mee krijgt. Maar ik hou me niet zo bezig met het manueel (half) locken, teveel gedoe.
Misschien moet ik eens proberen om een extra nier te laten groeien voor de Flight Attendant.

edit:

Ik was al bezig aan mijn antwoord, vandaar jou laatste opmerking niet meegenomen.
Aan wedstrijden neem ik geen deel, dus daarvoor moet ik het niet doen. We proberen echter wel meestal een stevig tempo te rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Vedett. op 14-11-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Vedett. schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:31:
Bedankt voor de input. Dat bevestigd een aantal commentaren over de Epic World Cup waarvan ik al vermoedde dat het niet meteen een marathon fiets was.

Misschien moet ik er wel even bij vermelden dat de ritten die we doen (voor mij althans) op een pittig tempo zijn. Vandaar dat ik in eerste instantie niet naar een 120mm fully aan het kijken was. Het moet nog altijd eerder tempo gericht zijn. Al had ik ook wel de Epic 8 gezien, die een soort "Magic Middle" van Specialized mee krijgt. Maar ik hou me niet zo bezig met het manueel (half) locken, teveel gedoe.
Misschien moet ik eens proberen om een extra nier te laten groeien voor de Flight Attendant.

edit:

Ik was al bezig aan mijn antwoord, vandaar jou laatste opmerking niet meegenomen.
Aan wedstrijden neem ik geen deel, dus daarvoor moet ik het niet doen. We proberen echter wel meestal een stevig tempo te rijden.
ja, dat half locken.. daar is flight attendant natuurlijk wel de perfecte oplossing voor. van wat ik erover gehoord heb werkt het echt heel goed.

zelf heb ik een scott spark, 1 van de eerdere 120mm XC fietsen die toch ook op (xc wc) wedstrijden gericht zijn.. ik doe niet mee voor het podium, maar mijn doel ligt meestal in de top 25-30% als ik aan een wedstrijd mee doe (keer of 3 per jaar). Verder vind ik het leuk om naast de trainings rondjes op de MTB en racefiets af en toe een rondje echt te knallen en een PR te rijden op de lokale rondjes (Dorst, 013, LDD etc).

De Spark heeft dus ook een 3 standen lockout, en ik moet zeggen dat ik hier niet heel veel mee bezig ben. Op de lokale rondjes is de middelste stand eigenlijk altijd wel goed/genoeg. De open stand is echter wel echt de moeite in de Ardennen (RdhF bv) of Limburg, maar ook op de UHR of Nijmegen is de open stand een toevoeging. De volledige lock gebruik ik eigenlijk alleen op de weg als het de moeite waard is om te switchen. bij een rustig tempo merk je ook weinig in de middelste stand en is het echt bij flink aanzetten de moeite om compleet te locken.

In het kort.. flight attendent is leuk, maar wil je geen organen verkopen is een lockout op het stuur helemaal niet zo erg. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik zelf kan kiezen. Het maakt een 120mm fiets echt heel breed inzetbaar, xc wedstrijden, marathons, lange ritten, simpel terrein, ruig terrein, moem het maar op

Strava

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:59
Ik heb nu een aantal jaren de Samsung Watch 4 waarmee ik onder andere mijn MTB activiteiten monitor.
Nu weet ik dat een smartwatch, en zeker een van Samsung niet de beste methode is maar opzich voor mij voldoende, als ik mijn route terug kan kijken met ongeveer mijn hartslag vind ik het wel prima.

De laatste tijd merk ik echter dat mijn Watch 4 veel problemen heeft een GPS positie te krijgen en te houden, zeker als ik handschoenen aan heb.

Ik zit eraan te denken om wellicht de Watch 6 te halen, heeft iemand die en wat zijn jullie ervaringen daarmee ivm MTB'en?
Of zijn er andere smartwatches die beter zijn? Ik vind WearOS wel prettig, vooral om draadloos mee te betalen met Google Wallet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:44

Sherlock

No Shit

Marsman83 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:56:
Of zijn er andere smartwatches die beter zijn? Ik vind WearOS wel prettig, vooral om draadloos mee te betalen met Google Wallet.
Dat laatste kunnen de meeste moderne Garmin watches ook*. Dat ze beter zijn wil ik niet zeggen, wel dat ze meer op sporten gericht zijn en dat ze over het algemeen ook een langere tijd op een acculading meegaan.

Ik heb zelf een Forerunner 55 gehad (daarmee kon je niet contactloos betalen), en een Forerunner 255 Music en nu heb ik een Forerunner 965. (Beetje last van upgraderitis gehad).

*Ik bedenk me net dat het wel enigszins beperkt is tot een aantal banken. Ik zit zelf bij Rabobank en dat werkt prima.

Lijstje via https://www.garmin.com/nl-NL/garminpay/banks/

ABN AMRO Bank N.V.: MASTERCARD
ABN AMRO: MAESTRO
Adyen: MASTERCARD
Cooperative Rabobank U.A.: MASTERCARD
Curve: MASTERCARD
Genome: VISA
ICS: MASTERCARD
ICS: VISA
ING Bank N.V.: MASTERCARD
Openbank: MASTERCARD
Rabobank: MAESTRO
Revolut: MASTERCARD
Revolut: VISA
Wise: MASTERCARD

[ Voor 27% gewijzigd door Sherlock op 14-11-2024 16:12 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:47

Hebben jullie een idee?
Goeie keus , oude type's att sl(x) waren altijd €999

Zie dat de modelnamen ook wat naar beneden verschoven zijn in 2025 en zelfs iets goedkoper met betere specs. ook zijn er nu 3 kleuren per type. De 2025 slx is nu bijna slechter bedeeld dan de goedkopere pro .

€799 attention pro : suntour lucht deore 1x12
€899 attention slx : rocks lucht sram sx 1x12
€999 reaction pro : rocks lucht xt 1x12
€1099 reaction tm : 140mm lucht magura mt30 remmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vedett. schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:31:

edit:

Ik zou eens zoeken naar een Epic Evo van het voorgaande model. Overal zijn om de haverklap allerlei specialized aanbiedingen (check ook MTB news forum voor goede Duitse aanbiedingen) de uitgaande Epic Evo is vrij vergelijkbaar qua geo met de nieuwe 'normale' Epic en past denk ik goed bij wat je zoekt. Van die World-Cup units willen wel eens plank hard zijn inderdaad.

Zat laatst met een vriend een rondje op mn leenfiets, een Trek uit het jaar kruik, wat ondanks een simpele (Hoge/Lage Vuursche) track niet helemaal mee viel qua oud en hoe het plezier toch wel flink verminderd.

Bedacht me, heb bijna een hele hardtail aan onderdelen als reserve/alternatief liggen, waarom bouw ik niet een zo ridicuul mogelijke hardtail voor beperkt (extra) budget? Leuker voor mezelf als ik mn Fuel EX niet aan iets bloot wil stellen (herfst van vorig jaar bijvoorbeeld) en leuker als uitleen fiets. Dan kan rijd ik op dat ding en de vriend waarmee ik rijd op mn Fuel EX.

Anyway, eindelijk de Z1 Coil klaar gemaakt (hardere veer er in en steerer ingekort), van de week komt een On-One Hello Dave. 340 piek op de mat, met 160mm vork een 61.5 headtube angle, 1300mm wielbasis (ondanks dat ik een voor mij officieel wat te kleine large gekocht heb) en 468mm chainstays die je vanuit de ruimte kan zien. Volgende week moet het frame binnenkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvA9iAg2Q3OMHvVPyU_rtsMawn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJd6RpO700UU7O8nm05v57UW.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas enkel in mat zwart qua frame, past goed bij de vork dus denk dat ik maar goude accenten ga gebruiken. Als iemand nog suggesties heeft qua accent kleuren, kom maar door!

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 14-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jori040
jori040 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Pfff wat een fiets is dit zeg!
Voorheen altijd een L bike gehad dus ik moet aan deze XL nog wel erg wennen maar gaat met iedere ride beter.Een XC bike met een 120mm vork geeft een goed gevoel.

Geen moment spijt van deze fiets.

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:58:
[...]

ja, dat half locken.. daar is flight attendant natuurlijk wel de perfecte oplossing voor. van wat ik erover gehoord heb werkt het echt heel goed.

zelf heb ik een scott spark, 1 van de eerdere 120mm XC fietsen die toch ook op (xc wc) wedstrijden gericht zijn.. ik doe niet mee voor het podium, maar mijn doel ligt meestal in de top 25-30% als ik aan een wedstrijd mee doe (keer of 3 per jaar). Verder vind ik het leuk om naast de trainings rondjes op de MTB en racefiets af en toe een rondje echt te knallen en een PR te rijden op de lokale rondjes (Dorst, 013, LDD etc).

De Spark heeft dus ook een 3 standen lockout, en ik moet zeggen dat ik hier niet heel veel mee bezig ben. Op de lokale rondjes is de middelste stand eigenlijk altijd wel goed/genoeg. De open stand is echter wel echt de moeite in de Ardennen (RdhF bv) of Limburg, maar ook op de UHR of Nijmegen is de open stand een toevoeging. De volledige lock gebruik ik eigenlijk alleen op de weg als het de moeite waard is om te switchen. bij een rustig tempo merk je ook weinig in de middelste stand en is het echt bij flink aanzetten de moeite om compleet te locken.

In het kort.. flight attendent is leuk, maar wil je geen organen verkopen is een lockout op het stuur helemaal niet zo erg. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik zelf kan kiezen. Het maakt een 120mm fiets echt heel breed inzetbaar, xc wedstrijden, marathons, lange ritten, simpel terrein, ruig terrein, moem het maar op
En op de Izzo? ;) Ik mis dat locken namelijk niet, beetje wipkip op het asfalt maar dat is verbinding tussen twee trials

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:57:
[...]

En op de Izzo? ;) Ik mis dat locken namelijk niet, beetje wipkip op het asfalt maar dat is verbinding tussen twee trials
Vind z'n Izzo stiekem best wel een fijn trail fietsje (al ram je er een 140mm vork in heb je basically wat 5 jaar terug een trailbike was maar dan met wat steilere zitbuis) maar misschien toch wat te langzaam voor wat ie zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bartje200 inschrijving is weer geopend. Startwaves zijn op basis van inschrijving zie ik. Weet iemand hoe dat voorgaande jaren was? Als je nu al ingeschreven hebt is de kans dan groot dat je in een van de vroegere waves zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
Op Tubeless rijden is voor mij nieuw dus daarom wat vragen.

- Wanneer weet ik of ik er nieuwe vloeistof bij moet doen ?

- Kan dat meteen rechtstreeks op ventiel of moet ik eerst de zaak schoonmaken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
jori040 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:53:
Op Tubeless rijden is voor mij nieuw dus daarom wat vragen.

- Wanneer weet ik of ik er nieuwe vloeistof bij moet doen ?

- Kan dat meteen rechtstreeks op ventiel of moet ik eerst de zaak schoonmaken ?
Ligt aan je latex maar halfjaarlijks een beetje erbij kan geen kwaad. Tenzij je lek hebt gereden, dan kan je het beste even bijvullen

Als je je ventiel eruit haalt kan je het bijvullen. Ventiel zelf kan je schoonmaken indien nodig. Bij een bandenwissel kan je het hele ventiel even spoelen als nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jori040
418O2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:29:
[...]

Ligt aan je latex maar halfjaarlijks een beetje erbij kan geen kwaad. Tenzij je lek hebt gereden, dan kan je het beste even bijvullen

Als je je ventiel eruit haalt kan je het bijvullen. Ventiel zelf kan je schoonmaken indien nodig. Bij een bandenwissel kan je het hele ventiel even spoelen als nodig
Als je de band steeds vaker moet oppompen dan is het gedaan met de huidige latex ?
Welk merk gebruik je/jullie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
jori040 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:46:
[...]

Als je de band steeds vaker moet oppompen dan is het gedaan met de huidige latex ?
Welk merk gebruik je/jullie ?
In principe zou alles gewoon dicht moeten zitten en kan je dan ook zonder latex rijden, als je geen gaatjes krijgt.

Ik heb doc blue, maar als dat op is ga ik naar barkeeper pro, dat schijnt nog grotere gaten op te vullen, maar vooral niet te stollen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jori040
@418O2
Bedankt voor u reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:59
Vandaag weer een Orbea Rise gehuurd in Valkenburg, samen met een maat van mij.
Ondanks het natte weer en glibberige trails weer super gereden hier.

Merk wel dat de manier van fietsen veel uitmaakt op de Rise.
Ik had na 30km nog een groen lampje terwijl mijn maat al een rood lampje had.

Hij heeft veel op trail en af en toe boost gereden waar ik voornamelijk eco en trail gereden heb.
Hij heeft wel vaak een lagere cadans en volgens mij houd de rise daar niet van.
Wat is jullie ervaring met cadans en emtbs?

Halverwege hebben we emtbs geruild en heb ik nog een stuk in eco kunnen rijden, laatste 15km zonder ondersteuning omdat die toen echt leeg was.
Moet zeggen dat het me niet tegenviel, was bijna zelfde ervaring als op mijn orbea Laufey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mijn ervaring met ebikes in het algemeen is dat de standen bijna kwadratisch toenemen qua verbruik. Lage cadans impliceert ook minder eigen ingebracht vermogen. Als je uiteindelijk dezelfde snelheid had en zijn accu veel leger was, dan klopt dat ook.

Hoeveel km had je uiteindelijk gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat zelf vaak zie bij mensen op eMTB en ook bij mij zelf merk. Is dat trap frequentie lager wordt door de ondersteuning. Hierdoor mag motortje ook wat harder werken en dit heeft impact op het verbruik. Probeer er zelf dan ook meer op te letten dat trapfreqeuntie niet te laag wordt. Ook wel zo fijn als je boven de 25kmu uit komt. Dan stopt het motortje. En dan merk je hoe zwaar het wordt om fiets in beweging te houden. Dus ook hier goed gebruik maken van je versnellingen. Ook goed voor je levensduur van je ketting :D

Sweet spot zoals men vaak aanhaalt is tussen de 70rpm en 90rpm. Dan levert motor nog ondersteuning maar stuk minder dan als je er onder gaat zitten. Tevens bieden de meeste fabrikanten de mogelijkheid om intensieteit van de ondersteuning aan te passen. Vaak via een app.

Persoonlijk vind ik aantal KM-ters niet zo interessant. Dat is een variabele, maar dan mis je nog de variabele als hoogtemeters, terrein etc… Ene keer haal ik 80km of meer uit 720 batterij. Maar dat zijn uitzonderingen. Meestal ligt dat stuk lager. Dit weekend kwam ik op 30km. Reden de hoogtemeters die kwam iets boven de 2000 uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 18-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

charrel

Cortisol4life..

Merk met de Giant trance e dat vooral de boost/ launch een groot verschil maakt in het verbruik. Heb de boost/ launch flink naar beneden gezet omdat die ervoor zorgde dat ik soms bijna uit de bocht vloog. Daarmee ging ook het vebruik flink naar beneden. Op standaard setting deed ik 40km in School met 700 hoogtemeters rond de 70-80% verbruik. Nu met de aangepaste settings van de week 60km gefietst, verder hetzelfde rondje met maar 47% verbruik.
Mijn trapfrequente zit ook rond de 82, nooit veel kracht gehad. Fietste altijd op souplesse, dat is op de e-mtb niet anders. Dus cadans van 80-90 vindt ik lekker fietsen. Motor van de Giant houdt het voor gezien bij een cadans van rond de 145 ;)

[ Voor 21% gewijzigd door charrel op 18-11-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 11:15
Heeft iemand een tip voor een betaalbare bidon houder, ik merk dat ik de laatste tijd nooit meer een bidon mee neem als ik over ruig terrein rijd. Nu meerdere keren mijn bidon kwijt geraakt en terug om hoog kunnen lopen om hem op te pakken. Het weten dat je hem kan verliezen voelt niet helemaal fijn tijdens het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet goedkoopste, maar wel eentje die blijft zitten ;-) Fidlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:44

Sherlock

No Shit

fommas schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:09:
Heeft iemand een tip voor een betaalbare bidon houder, ik merk dat ik de laatste tijd nooit meer een bidon mee neem als ik over ruig terrein rijd. Nu meerdere keren mijn bidon kwijt geraakt en terug om hoog kunnen lopen om hem op te pakken. Het weten dat je hem kan verliezen voelt niet helemaal fijn tijdens het rijden.
De meeste bijzonder goedkope bidonhouders van aluminium zijn hier behoorlijk geschikt voor. Monteren op je fiets, beetje naar binnen duwen en ze klemmen precies zo hard als jij wil.

Ik heb zelf deze op mijn Grand Canyon zitten. Als het echt budget moet kun je deze van Decathlon proberen. Die heb ik voor de trekkingfiets van mijn vrouw gekocht, dus geen ervaring op een mountainbike.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Pagina: 1 ... 271 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic