Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 272 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 14:57
fommas schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:09:
Heeft iemand een tip voor een betaalbare bidon houder, ik merk dat ik de laatste tijd nooit meer een bidon mee neem als ik over ruig terrein rijd. Nu meerdere keren mijn bidon kwijt geraakt en terug om hoog kunnen lopen om hem op te pakken. Het weten dat je hem kan verliezen voelt niet helemaal fijn tijdens het rijden.
Je zou ook eens kunnen kijken naar je bidon zelf. Ik heb twee soorten bidons (een 750 mL en 500 mL) en de 500mL valt er steeds uit (en ben ik dus ook kwijt). de 750 mL is aanzienlijk dikker en klemt heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Fidlock, die blijft zelfs in de ruigste rockgardens zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-10 10:32
Heeft iemand een tip voor een betaalbare bidon houder, ik merk dat ik de laatste tijd nooit meer een bidon mee neem als ik over ruig terrein rijd. Nu meerdere keren mijn bidon kwijt geraakt en terug om hoog kunnen lopen om hem op te pakken. Het weten dat je hem kan verliezen voelt niet helemaal fijn tijdens het rijden.
Ik heb zelf deze van Specialized. De bidon blijft zelfs op het ruigste terrein met rockgarderdens ed. goed zitten. Zowel grote als kleine bidons.

https://www.bike-componen...590/?v=138113-matte-black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:07
Heeft iemand een tip voor een betaalbare bidon houder?
Een ouderwetse houder van alu die je een beetje kunt indrukken, zodat ie kan klemmen rond je bidon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_pack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 07:35
Na dit weekend terug te zijn gekomen met een nek vol modder toch maar eens aan het kijken naar een spatbord/mudguard, iemand goeie ervaringen?

heb op een vorige mtb wel een spatbord achter gehad maar die was bij een kleine val al gebroken, zoek iets dat tegen een stootje kan en zorgt dat ik iets minder onder de modder kom te zitten.

Ik hoef niet schoon thuis te komen maar dit was wel heel overdreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

double_pack schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:34:
Na dit weekend terug te zijn gekomen met een nek vol modder toch maar eens aan het kijken naar een spatbord/mudguard, iemand goeie ervaringen?

heb op een vorige mtb wel een spatbord achter gehad maar die was bij een kleine val al gebroken, zoek iets dat tegen een stootje kan en zorgt dat ik iets minder onder de modder kom te zitten.

Je bent toch geen wielrenner? :P

Maar ik zag idd bij mijn maatjes dat een voorspatbord flink veel modder kan stoppen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_pack
YakuzA schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:37:
[...]

Je bent toch geen wielrenner? :P

Maar ik zag idd bij mijn maatjes dat een voorspatbord flink veel modder kan stoppen :)
Ik zat er al op te wachten haha, maar het is niet erg om smerig te worden maar gisteren had ik dus een laag modder van mn kont t/m mn helm en met het komende weer zullen de paden er waarschijnlijk niet minder modderig op worden en wil ik toch blijven fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

drBunhead schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:01:
Fidlock, die blijft zelfs in de ruigste rockgardens zitten.
Kwam toevallig laatst op Leersum z'n ding tegen, bij de bult bij Leersum zelf had hij het in een bocht met iets springbaars er voor blijkbaar toch niet gehouden.

Ben zelf meer fan van sideload cages. Die standaard bontrager dingen houden bij mij 650ML (groter past niet) ook perfect en zijn makkelijker dan die oude aluminium dingen.
double_pack schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:52:
[...]

Ik zat er al op te wachten haha, maar het is niet erg om smerig te worden maar gisteren had ik dus een laag modder van mn kont t/m mn helm en met het komende weer zullen de paden er waarschijnlijk niet minder modderig op worden en wil ik toch blijven fietsen.
Tja ik laat mensen lekker lullen. Rijd al een tijdje weer met een SKS Mudrocker voor en achter een combi van z'n klein voorspatbord op de chainstay en een Zefal FM30 (ook een voorspatbord) op de seatstay. Zitten niet in de weg in de travel, niks klappert etc. Misschien gooi ik die enorme SKS Mudrocker voor achter er ook nog op, dat klappert wel maar met alle bagger hier in het westen wordt ik er imho nogal zat van.

Dit soort dingen is altijd makkelijk lullen als je in een voornamelijk zandondergrond rijd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier SKS mudguard hele jaar door erop. En niet zozeer voor de modder, maar steentjes etc die omhoog geschoten worden. :P

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:07
Die bomen liggen er sinds de drielingstorm van twee/drie jaar geleden. Kennelijk willen ze ze als boomlijken in het bos laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 20:30

McLambo

MTB Junky

double_pack schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:34:

Ik heb het hele jaar deze voorzitten:

https://www.amazon.nl/gp/...ef_=pe_26924151_596640701

Geen troep in mijn gezicht, stanchions en balhoofdlagers blijven mooi schoon ( rij nog steeds met originele lagers 4+ jaar). Bolt on op verschillende vorken mogelijk, dus geen lelijke tierips of verschuiven

Ik had eerst ook een joekel van een achterspatbord van Mudhugger, maar die is er uiteindelijk vanaf gegaan.

https://www.amazon.nl/Mud...er+rear%2Caps%2C69&sr=1-8

Tegenwoordig deze erop als het slecht weer is.
In het geheel geen troep in de nek/rug/helm;

https://www.amazon.nl/BBB...protect%2Caps%2C58&sr=8-2

Op- en afzetten heel eenvoudig, de verbrede eindflap vangt nagenoeg alles op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_pack
Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken tussen de voorgestelde modellen.

Deze video kwam ook nog naar voren net, meer tips voor de winter/herfst, sommige tips zijn wel inkoppers maar misschien heeft iemand er nog wat aan

YouTube: How To Have Good Rides In Bad Weather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:00:
[...]

Kwam toevallig laatst op Leersum z'n ding tegen, bij de bult bij Leersum zelf had hij het in een bocht met iets springbaars er voor blijkbaar toch niet gehouden.

Ben zelf meer fan van sideload cages. Die standaard bontrager dingen houden bij mij 650ML (groter past niet) ook perfect en zijn makkelijker dan die oude aluminium dingen.
Knap, mij is het op mijn LTHT niet gelukt, terwijl ik toch echt een aantal bikeparks ermee heb bezocht en de zwarte technische trails niet heb ontweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik rij al vier jaar met een kunststof sideloader van Canyon, niet de goedkoopste, met daarin een bidon van 900ml. Nog nooit verloren.

Het kan ook aan de vorm van de bidon liggen, sommigen klemmen niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:12

OMX2000

By any means necessary...

Stel je kunt conditioneel door gezondheid de rondjes hier in Nederland niet meer goed rondrijden. Is een e-MTB dan een oplossing? Want hoe meer ik erover lees, hoe meer ik merk dat de e-MTB's vooral de wens invullen om het klimmen makkelijker te maken, zodat je daarna na beneden kunt denderen.

En mijn vraag die daar een beetje uit vloeit, welke e-MTB's zijn dan interessant voor de Nederlandse single tracks? Als ik bijvoorbeeld dan naar Cube kijk zou dan de Stereo Hybrid One22 fietsen daarop aansluiten. Want de One44 lijken me qua veerweg een beetje overkill in Nederland.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OMX2000 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:02:
Stel je kunt conditioneel door gezondheid de rondjes hier in Nederland niet meer goed rondrijden. Is een e-MTB dan een oplossing? Want hoe meer ik erover lees, hoe meer ik merk dat de e-MTB's vooral de wens invullen om het klimmen makkelijker te maken, zodat je daarna na beneden kunt denderen.

En mijn vraag die daar een beetje uit vloeit, welke e-MTB's zijn dan interessant voor de Nederlandse single tracks? Als ik bijvoorbeeld dan naar Cube kijk zou dan de Stereo Hybrid One22 fietsen daarop aansluiten. Want de One44 lijken me qua veerweg een beetje overkill in Nederland.
Een van de weinige goede redenen om met een eMTB te gaan rijden lijkt me. Als je op die manier nog wel je hobby kan uitvoeren. Vriend van me is niet zo sportief, maar heeft pas gelden een Cube Reaction Hybrid gekocht, hij heeft de ondersteuning niet altijd aanstaan en komt uiteindelijk ook vermoeid terug (voor mij wel een vorowaarde als ik me kapot trap en hij roept fuitend aan het einde: nog een rondje? Dan ben ik er klaar mee :)).
De fiets zelf kan ik geen advies over geven, heb me er niet in verdiept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
Mijn vader is binnenkort gepensioneerd en zocht naar een sportieve hobby. Hij kreeg een Giant Stance geadviseerd en zal die binnenkort aanschaffen. Naast het sportieve gedeelte en in beweging blijven leek het hem vooral heel leuk om met mij en eventueel zus en zwager die ook af en toe mountainbiken te kunnen fietsen. Voor hem is een E-MTB dus een mooie uitkomst. Hij zal vooral in Noord-Holland gaan fietsen met zijn Giant. Kan hij mooi de sport ontdekken met maximale ondersteuning en wanneer zijn conditie in orde komt kan hij de ondersteuning afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19
ik heb denk de goedkoopste ooit gekocht bij de decathlon en ben hem nog nooit kwijt geraakt.
Ik vind het altijd wel bijzonder hoeveel je er ziet langs de route. ( en de rest van de zooi doe mensen laten slingeren)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

IJsbeer schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:10:
[...]

Een van de weinige goede redenen om met een eMTB te gaan rijden lijkt me. Als je op die manier nog wel je hobby kan uitvoeren. Vriend van me is niet zo sportief, maar heeft pas gelden een Cube Reaction Hybrid gekocht, hij heeft de ondersteuning niet altijd aanstaan en komt uiteindelijk ook vermoeid terug (voor mij wel een vorowaarde als ik me kapot trap en hij roept fuitend aan het einde: nog een rondje? Dan ben ik er klaar mee :)).
De fiets zelf kan ik geen advies over geven, heb me er niet in verdiept.
Ook al heb je ondersteuning aan. Kun je goed stuk gaan op emtb. Zaterdag zo'n 45km en ruim 3000 hoogtemeters. Met ondersteuning naar boven en met glimlach op je gezicht keer op keer naar beneden stuiteren. En was aardig gesloopt aan het einde.

Om emtb te rijden hoef je niet oud te zijn of nodige gebreken te hebben. Het is ook niet voor niets dat nodige elite enduro/downhill rijders die een emtb gebruiken om te trainen. Makkelijk omhoog en de km-ters maken naar beneden toe.

Nadeel vond ik in begin het gewicht. Waar je de bio fiets met weinig moeite airtime hebt. Mag ik met de emtb (27kg) iets meer mijn best doen. Dat is even wenen en weet je niet meer beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 07-10 09:59
418O2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:57:
Mijn ervaring met ebikes in het algemeen is dat de standen bijna kwadratisch toenemen qua verbruik. Lage cadans impliceert ook minder eigen ingebracht vermogen. Als je uiteindelijk dezelfde snelheid had en zijn accu veel leger was, dan klopt dat ook.

Hoeveel km had je uiteindelijk gereden?
Zo net geen 60km.
Het was ook wel erg modderig en sommige stukken waren zo glad dus veel wheelspin.
Zal ook wel niet ten goede gekomen zijn.
Ik heb al eens eerder de rise hier gehuurd en had toen aan het eind nog steeds een groen lampje.

Hopelijk genoeg bij elkaar gespaard om volgend jaar de Rise 2025 te kopen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:20:
[...]

Ook al heb je ondersteuning aan. Kun je goed stuk gaan op emtb. Zaterdag zo'n 45km en ruim 3000 hoogtemeters. Met ondersteuning naar boven en met glimlach op je gezicht keer op keer naar beneden stuiteren. En was aardig gesloopt aan het einde.

Om emtb te rijden hoef je niet oud te zijn of nodige gebreken te hebben. Het is ook niet voor niets dat nodige elite enduro/downhill rijders die een emtb gebruiken om te trainen. Makkelijk omhoog en de km-ters maken naar beneden toe.

Nadeel vond ik in begin het gewicht. Waar je de bio fiets met weinig moeite airtime hebt. Mag ik met de emtb (27kg) iets meer mijn best doen. Dat is even wenen en weet je niet meer beter...
Ondanks dat ik er zelf geen heb ben ik het volledig met je eens, rijd voor het naar beneden gaan, conditie is een bijkomstigheid maar kan je ook met een embt trainen. Heb zelf geen emtb maar kan het me prima voorstellen, je bereik (afstand en tijd) wordt een stuk groter en juist ook sommige vlakke rondjes worden er een stuk leuker van door meer snelheid. Ik rijd niet vaak genoeg (en op de verkeerde fiets) om sommige stukken dus danig snel te rijden dat het weer spannend wordt. Een XC fiets vind ik minder leuk en zit dan juist op de (imho) leukste stukken weer een beetje tegen te werken.

Als ik in een meer bergachtige omgeving zou wonen zou ik waarschijnlijk als 2e fiets een emtb hebben om lekker veel afdalingen te kunnen rijden ipv een uur omhoog om 15 minuten naar beneden te knallen. Kan me goed voorstellen dat je het gewicht op gegeven moment redelijk gewend bent en zelden tot nooit (echt) dwars zit.

Sowieso, dat altijd maar elkaar de maat te nemen welke fiets wel of niet goed of 'nodig' zou zijn, lekker modder happen want spatborden zijn onzin en een klein flapje bij je vork is natuurlijk ook uit den boze. Laat lekker gaan en zeker mbt tot een klein spatbord aan je vork. Vind het echt bijzonder, menig Nederlands XC tijger wil er niet aan vanwege *redenen* en komt een paar maanden per jaar met de drek achter zijn oogbollen thuis, ondertussen in een willekeurig bikepark heeft de meerderheid het. Zou zeggen; probeer het eens, misschien blijkt het wel fijn om de bagger, steentjes en poep niet in je mond gesproeid te krijgen. Lijkt wel een wielerpeloton met de gekste lklore over sokken, kleuren van de broek en bunkerharde elastiekjes om de velgen want 'sneller' ondanks dat het tegendeel vaak aangetoond is.
OMX2000 schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:02:

Wat wil je voor dingen gaan rijden (welke tracks en wat vind je daar het leukste/niet leuk aan) en heb je behoefte je verder te ontwikkelen in een richting? Wil je met het ding op vakantie of ook ander soort tochten (meer grote gravel rondes of juist een bike/trial park gaan rijden)?

een electrische mountainbike is sowieso een aanrader als je om wat voor reden niet genoeg piek en/of langdurig vermogen leveren kan, ook op een Nederlandse route die zo plat als een Pannekoek is. Het omhoog en dan volgas naar beneden waar ik er een zou overwegen (en Daan zit volgens mij ook vrij ver in die richting) is één manier, niet DE manier. Een gewone elektrische (of speed pedelec) wordt toch ook gebruikt door heel verschillend publiek? Mensen die niet te bezweet snel op hun werk willen komen, bejaarden die anders het rondje naar de bakker niet kunnen fietsen (laat staan met wind), mensen met gezondheidsklachten of mensen die een flink eind moeten, de auto willen laten staan en dus met 40 over de fietssnelweg tussen 2 steden gaan.

Houd er alleen rekening mee dat bij 25km/uur de ondersteuning afbouwt, opzich niet erg maar als je verwacht met mach 100 even iedereen van een trail te blazen, zo werkt het niet.
drBunhead schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:06:
[...]

Knap, mij is het op mijn LTHT niet gelukt, terwijl ik toch echt een aantal bikeparks ermee heb bezocht en de zwarte technische trails niet heb ontweken.
Verraste mij ook wel wat, fietsmaatje heeft ook z'n ding en dat lijkt rocksolid inderdaad.

Overigens moet ik de bidon die in mijn houder niet goed vast zit ook nog tegenkomen. Dit ding heb ik, zou alleen gewoon zoeken naar een aanbieding ipv 20 piek voor zoiets neer te leggen https://www.trekbikes.com.../p/47143/?colorCode=black

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 19-11-2024 00:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

charrel

Cortisol4life..

Speedgeek schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:20:
[...]

Mijn vader is binnenkort gepensioneerd en zocht naar een sportieve hobby. Hij kreeg een Giant Stance geadviseerd en zal die binnenkort aanschaffen. Naast het sportieve gedeelte en in beweging blijven leek het hem vooral heel leuk om met mij en eventueel zus en zwager die ook af en toe mountainbiken te kunnen fietsen. Voor hem is een E-MTB dus een mooie uitkomst. Hij zal vooral in Noord-Holland gaan fietsen met zijn Giant. Kan hij mooi de sport ontdekken met maximale ondersteuning en wanneer zijn conditie in orde komt kan hij de ondersteuning afbouwen.
Als ie een trance ook niet erg vindt, die zijn erg in de aanbieding op het moment:

https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-x-eplus-2-2023

ook nog te vinden voor 2850. 2023 model maar dat zal je vader waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Ik heb dezelde toen uit Duitsland gehaald voor iets meer. Maar dit is echt een mooie prijs vooor een fiets met 800watt accu.
Zelf nu 1400km op het 2022 model gefietst met de 740watt accu, bevalt echt meer dan prima.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 19-11-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
GoldenSample schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:34:
[...]

Ondanks dat ik er zelf geen heb ben ik het volledig met je eens, rijd voor het naar beneden gaan, conditie is een bijkomstigheid maar kan je ook met een embt trainen. Heb zelf geen emtb maar kan het me prima voorstellen, je bereik (afstand en tijd) wordt een stuk groter en juist ook sommige vlakke rondjes worden er een stuk leuker van door meer snelheid. Ik rijd niet vaak genoeg (en op de verkeerde fiets) om sommige stukken dus danig snel te rijden dat het weer spannend wordt. Een XC fiets vind ik minder leuk en zit dan juist op de (imho) leukste stukken weer een beetje tegen te werken.

Als ik in een meer bergachtige omgeving zou wonen zou ik waarschijnlijk als 2e fiets een emtb hebben om lekker veel afdalingen te kunnen rijden ipv een uur omhoog om 15 minuten naar beneden te knallen. Kan me goed voorstellen dat je het gewicht op gegeven moment redelijk gewend bent en zelden tot nooit (echt) dwars zit.

Sowieso, dat altijd maar elkaar de maat te nemen welke fiets wel of niet goed of 'nodig' zou zijn, lekker modder happen want spatborden zijn onzin en een klein flapje bij je vork is natuurlijk ook uit den boze. Laat lekker gaan en zeker mbt tot een klein spatbord aan je vork. Vind het echt bijzonder, menig Nederlands XC tijger wil er niet aan vanwege *redenen* en komt een paar maanden per jaar met de drek achter zijn oogbollen thuis, ondertussen in een willekeurig bikepark heeft de meerderheid het. Zou zeggen; probeer het eens, misschien blijkt het wel fijn om de bagger, steentjes en poep niet in je mond gesproeid te krijgen. Lijkt wel een wielerpeloton met de gekste lklore over sokken, kleuren van de broek en bunkerharde elastiekjes om de velgen want 'sneller' ondanks dat het tegendeel vaak aangetoond is.
Eens. Afgelopen zondag de 101km van de Dutch Masters gefietst en dan ben je wel echt blij met een spatbordje. Wat een drek laag daar zeg. Echt een enorme slijtageslag voor de fiets, ik heb nog niet vaak zo'n enorm krakende ketting en tandwielen gehad. Dat was niet best :X

Maar goed, begin volgend jaar hopelijk een nieuwe fiets bestellen. Een nieuwe carbon hardtail met wat betere vork en wielen dan m'n huidige instap aluminium hardtail. Dat moet een mooie upgrade worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:41
GoldenSample schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 00:34:
[...]

Neem je hier nu niet zelf de maat met mensen die zich identificeren als 'XC-tijger'?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

edoappelhof schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:14:
[...]

Neem je hier nu niet zelf de maat met mensen die zich identificeren als 'XC-tijger'?
Als je het graag zo wilt lezen; zeker.

Als je het iets anders wilt lezen gaat het om mensen die wel een mening er over hebben, er nogal vocaal/negatief over zijn en anderen proberen tegen te houden maar het zelf niet geprobeerd hebben.

Kiezen mag je zelf.

Fiets 90% af gebouwd, hij is in iedergeval functioneel, heerlijk bizar apparaat. :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7U0s7SaGCkK-D_ET2y1bWek61k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1DG15pZHx9FGeYfy5rxoxtS.jpg?f=fotoalbum_large
De Z1 Coil is boterzacht.

[ Voor 33% gewijzigd door GoldenSample op 20-11-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 13:35
Insert12 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:19:
[...]

Eens. Afgelopen zondag de 101km van de Dutch Masters gefietst en dan ben je wel echt blij met een spatbordje. Wat een drek laag daar zeg. Echt een enorme slijtageslag voor de fiets, ik heb nog niet vaak zo'n enorm krakende ketting en tandwielen gehad. Dat was niet best :X
Wat smeer je op je ketting? Ik gebruik wax, en was onder de indruk van hoe goed dat werkte. Tegen het einde begon het wel te kraken, maar dat vind ik ook niet gek in de stromende regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:56

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:50:
[...]

Als je het graag zo wilt lezen; zeker.

Als je het iets anders wilt lezen gaat het om mensen die wel een mening er over hebben, er nogal vocaal/negatief over zijn en anderen proberen tegen te houden maar het zelf niet geprobeerd hebben.

Kiezen mag je zelf.
Ik lees hier haast nooit “meningen” om mensen de “XC hoek” in te duwen, andersom juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
charrel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:11:
[...]

Als ie een trance ook niet erg vindt, die zijn erg in de aanbieding op het moment:

https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-x-eplus-2-2023

ook nog te vinden voor 2850. 2023 model maar dat zal je vader waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Ik heb dezelde toen uit Duitsland gehaald voor iets meer. Maar dit is echt een mooie prijs vooor een fiets met 800watt accu.
Zelf nu 1400km op het 2022 model gefietst met de 740watt accu, bevalt echt meer dan prima.
Merci voor de tip! Tijdens de proefrit op Schoorl op de Stance is hij helaas iets te overmoedig geworden en via een boom afgestapt. Sleutelbeen gebroken.... 8)7 Dus hij wacht nog even met de aanschaf van de fiets. Heb eerlijk gezegd geen idee meer voor welke prijs hij de Stance kon krijgen maar hij zal hem gaan kopen bij de zaak waar hij advies kreeg. Hij gunt het die zaak in principe. Maar merci voor de tip nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Speedgeek schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:09:
[...]

Merci voor de tip! Tijdens de proefrit op Schoorl op de Stance is hij helaas iets te overmoedig geworden en via een boom afgestapt. Sleutelbeen gebroken.... 8)7 Dus hij wacht nog even met de aanschaf van de fiets. Heb eerlijk gezegd geen idee meer voor welke prijs hij de Stance kon krijgen maar hij zal hem gaan kopen bij de zaak waar hij advies kreeg. Hij gunt het die zaak in principe. Maar merci voor de tip nog :)
OMG, dat is wel een hele nare vuurdoop!
Zeker op die leeftijd is niet alles even soepel meer. Gelukkig is hij zo te horen niet ontmoedigd door dit voorval 👌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afgelopen tijd kreeg ik de (oude) AXS dropper niet meer fatsoenlijk naar beneden gedrukt. Ontluchten geen effect. Zelfde issue met een nieuwe AXS dropper. De nieuwe zakte ook steeds iets in. Deze wilde men onder garantie vervangen. Wat rond gezocht en gevraagd, maar geen oplossing. Tot ik met vorkpomp de druk van de dropper ging controleren. Oude 150psi en nieuwe 180psi. Deze naar 250psi gebracht. En probleem verholpen (y)

Op locale speeltuin. Had men de drop dicht gegooid met bomstammetjes etc (gevaarlijk). En gap jump boomstammen verwijderd en op de jump gegooid. Alles in ere hersteld. Drop iets toegankelijker gemaakt. Was 180cm. Nu zo'n 150cm. Prima te doen om de step-up te kunnen springen. ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWfGNq_hdI_GD6bhwqvTd90Roxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3glbSP139VLI5NWQgrRCnOdh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 20-11-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:35:
Afgelopen tijd kreeg ik de (oude) AXS dropper niet meer fatsoenlijk naar beneden gedrukt. Ontluchten geen effect. Zelfde issue met een nieuwe AXS dropper. De nieuwe zakte ook steeds iets in. Deze wilde men onder garantie vervangen. Wat rond gezocht en gevraagd, maar geen oplossing. Tot ik met vorkpomp de druk van de dropper ging controleren. Oude 150psi en nieuwe 180psi. Deze naar 250psi gebracht. En probleem verholpen (y)

Op locale speeltuin. Had men de drop dicht gegooid met bomstammetjes etc (gevaarlijk). En gap jump boomstammen verwijderd en op de jump gegooid. Alles in ere hersteld. Drop niet zo ver uitgegraven als die voorheen was 180cm. Nu prima te doen om de step-up te kunnen springen. ;-)
[Afbeelding]

[YouTube: Mountainbike fun Im Reichswald]
Great fun!

Maar wat is dat geluid? Is dat de vrijloopnaaf? Lijkt wel of je op een Honda MT rijdt 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedgeek
McLambo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:24:
[...]

OMG, dat is wel een hele nare vuurdoop!
Zeker op die leeftijd is niet alles even soepel meer. Gelukkig is hij zo te horen niet ontmoedigd door dit voorval 👌
Schijnbaar wou de beste man alle facetten van het mountainbiken direct tijdens zijn eerste mountainbike rit ooit mee maken haha. In de wachtkamer van de eerste hulp zat hij al te vragen welke mountainbike kleding hij moest kopen, waar ik mijn schoenen vandaan had en vroeg hij zich af hoe hij Strava kon gebruiken.
Dus hij heeft nu al van alles voor het mountainbiken behalve de mountainbike zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

McLambo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:46:
[...]

Great fun!

Maar wat is dat geluid? Is dat de vrijloopnaaf? Lijkt wel of je op een Honda MT rijdt 😜
Zelfs DT 240 naaf kan herrie maken 8)7 Wellicht eens smeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:53:
[...]

Zelfs DT 240 naaf kan herrie maken 8)7 Wellicht eens smeren ...
Make sure to use the ‘special Grease’ 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
L0we schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:42:
[...]

Wat smeer je op je ketting? Ik gebruik wax, en was onder de indruk van hoe goed dat werkte. Tegen het einde begon het wel te kraken, maar dat vind ik ook niet gek in de stromende regen.
Squirt Lube. Zaterdag had ik de ketting nog een flinke laag wax gegeven vanwege de verwachte regen en modder maar dat hielp niet genoeg. Gek genoeg nooit eerder dit soort problemen gehad ondanks dat ik het hele jaar door de routes van Lemele en Hellendoorn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 13:35
Insert12 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:09:
[...]

Squirt Lube. Zaterdag had ik de ketting nog een flinke laag wax gegeven vanwege de verwachte regen en modder maar dat hielp niet genoeg. Gek genoeg nooit eerder dit soort problemen gehad ondanks dat ik het hele jaar door de routes van Lemele en Hellendoorn fiets.
Hoe warm staat je fiets? Mijn ervaring is dat de lube altijd wel even goed op moet drogen, en anders te snel wegspoelt.

Ik heb mijn fiets gewoon in de schuur staan, maar had het een aantal dagen van tevoren al extra gesmeerd. Misschien dat dat verschil maakt?

[ Voor 12% gewijzigd door L0we op 20-11-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
L0we schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:56:
[...]

Hoe warm staat je fiets? Mijn ervaring is dat de lube altijd wel even goed op moet drogen, en anders te snel wegspoelt.

Ik heb mijn fiets gewoon in de schuur staan, maar had het een aantal dagen van tevoren al extra gesmeerd. Misschien dat dat verschil maakt?
Dat zou het zomaar kunnen zijn, m'n fiets staat in een onverwarmde schuur. Voor het smeren heeft de fiets ook nog eens de hele dag buiten gestaan omdat ik de schuur aan het aftimmeren was zaterdag. Voor de temperatuur van de draaiende delen helpt dat niet mee natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Speciaal voor dit jaargetijde is er een aparte Squirt Lube verkrijgbaar. Mogelijk is deze ook beter van toepassing bij lange natte ritten. Ik heb hem zelf nog niet gebruikt want ik gebruik altijd een normale Squirt Lube en rij niet van die lange einden.

Vroeger tijdens de winterperiode wel eens een ander product gebruikt qua olie (taaie olie), maar dat wordt uiteindelijk een zootje op de ketting.

https://www.mantel.com/sq...pcI-9QmvloaBoCu5cQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
L0we schreef op woensdag 20 november 2024 @ 06:42:
[...]

Dat er zand op je ketting komt is in die omstandigheden toch niet te voorkomen. Het is nu ook weer niet zo dat smering een invisible shield rond je drivetrain legt. :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:22
McLambo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:27:
Speciaal voor dit jaargetijde is er een aparte Squirt Lube verkrijgbaar. Mogelijk is deze ook beter van toepassing bij lange natte ritten. Ik heb hem zelf nog niet gebruikt want ik gebruik altijd een normale Squirt Lube en rij niet van die lange einden.

Vroeger tijdens de winterperiode wel eens een ander product gebruikt qua olie (taaie olie), maar dat wordt uiteindelijk een zootje op de ketting.

https://www.mantel.com/sq...pcI-9QmvloaBoCu5cQAvD_BwE
Deze gebruik ik ook altijd in de winter, je merkt het verschil wel met de normale versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Mistraller schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:36:
[...]

Dat er zand op je ketting komt is in die omstandigheden toch niet te voorkomen. Het is nu ook weer niet zo dat smering een invisible shield rond je drivetrain legt. :P
Dat er zand opkomt niet maar of het aan blijft plakken dan weer wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

procaliber schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:23:
[...]

Deze gebruik ik ook altijd in de winter, je merkt het verschil wel met de normale versie.
Kan je die eigenlijk in de praktijk goed door elkaar heen wisselen zonder de hele ketting te strippen? Moet nu nog kiezen of ik een wetlube ketting om mijn on-one gooi. Rijd liever met Squirt maar dat houd hier in de Zuid Hollandse modder op gegeven moment op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Doe ik weer alles verkeerd 8)7 Tegenwoordig hele jaar door Muc-Off C3 Dry Ceramic. Vaak ook pas een paar minuten voor ik ga fietsen.

Fiets op zadel en stuur op de grond. Eerste ketting goed door ketting heen laten glijden. Dan olie erop. Doekje erover en gaan met die banaan. En werkt hier prima… gestopt met het maken van een exacte wetenschap, van smeren van ketting. Probeer deze wel netjes gesmeerd te houden en niet te veel erop…. En niet te vaak ontvetten. Zolang dit werkt laat ik dit ritueel zo 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Daan_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:44:
Doe ik weer alles verkeerd 8)7 Tegenwoordig hele jaar door Muc-Off C3 Dry Ceramic. Vaak ook pas een paar minuten voor ik ga fietsen.

Fiets op zadel en stuur op de grond. Eerste ketting goed door ketting heen laten glijden. Dan olie erop. Doekje erover en gaan met die banaan. En werkt hier prima… gestopt met het maken van een exacte wetenschap, van smeren van ketting. Probeer deze wel netjes gesmeerd te houden en niet te veel erop…. En niet te vaak ontvetten. Zolang dit werkt laat ik dit ritueel zo 😉
Ik smeer em altijd na het fietsen.
Toen ik het nog voor het fietsen deed zag ik altijd 2 nadelen: komt de olie niet echt ver genoeg in je ketting om echt te helpen en bleef er meer meuk aan plakken.
(2e punt zal met een dry lube wel minder spelen dan met de wet lube :) )

Voordeel is dat je hem dan altijd gesmeerd weg zet en je dus nooit na een paar weken niet fietsen ineens bedenkt dat je schoongemaakte fiets nu vast wat roest heeft aangetrokken :p

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2024 13:52 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43
Squirt low temperature en Squirt normaal kun je door elkaar heen gebruiken.

zie https://squirtcycling.us/pages/frequently-asked-questions

Squirt Chain Lube is the original, first to market wax/water emulsion chain lube for use above freezing in all conditions. Low-Temp: Solid wax hardens below freezing point (32℉, 0) impairing lubing function. Low-Temp contains wax modifier that keeps the wax consistency optimal at these temperatures (0℉ to 32℉, -18℃ to 0℃). E-Bike lube contains high-pressure additives to deal with generally higher rotational force on e-bike drive trains. These lubes are interchangeable but the full benefit of each negated without proper de-greasing when changing.

Muc-Off C3 Dry Ceramic is echt een stuk slechter dan Squirt en zelfs Squirt is geen top wax.
zie hier de testresultaten : https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit soort testen bekijk ik al niet meer 😉Ene heeft dit als beste andere dat… Hier werkt het prima en doet het zijn werk al aantal jaar goed op diverse fietsen. En met zo’n 15.000km op jaar basis geen last van klonteren etc. Dan houdt ik het wel bij mij wellicht verkeerde lube en ritueel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
Die Zero Friction Cycling is wel de enige die echt op fatsoenlijke wijze, bijna wetenschappelijke manier test.

Die testen bij wieler/mtb websites en magazines ed. zijn vaak van bedenkelijk niveau inderdaad.
(onder water waarschijnlijk ook vaak gesponsord en dus niet neutraal)

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

mountainbiker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:57:

Squirt Chain Lube is the original, first to market wax/water emulsion chain lube for use above freezing in all conditions. Low-Temp: Solid wax hardens below freezing point (32℉, 0) impairing lubing function. Low-Temp contains wax modifier that keeps the wax consistency optimal at these temperatures (0℉ to 32℉, -18℃ to 0℃). E-Bike lube contains high-pressure additives to deal with generally higher rotational force on e-bike drive trains. These lubes are interchangeable but the full benefit of each negated without proper de-greasing when changing.

Muc-Off C3 Dry Ceramic is echt een stuk slechter dan Squirt en zelfs Squirt is geen top wax.
Voor de prijs, de beschikbaarheid en hoe zorgeloos ik ermee kan biken is het voor mij Squirt de allerbeste.
Ps: is die hometrainer wel eens buiten geweest? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hotwaxen! Eerste keer is even gedoe maar daarna heb je er alleen maar baat bij. Idealiter heb je meerdere kettingen zodat je het niet zo vaak hoeft te doen.

Pas na een ritje m'n vingers langs de ketting gehaald en m'n mede mtb-ers snapten niet waarom mijn ketting helemaal schoon was en die van hen onder de rotzooi zat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:49:
[...]

Ik smeer em altijd na het fietsen.
Toen ik het nog voor het fietsen deed zag ik altijd 2 nadelen: komt de olie niet echt ver genoeg in je ketting om echt te helpen en bleef er meer meuk aan plakken.
(2e punt zal met een dry lube wel minder spelen dan met de wet lube :) )

Voordeel is dat je hem dan altijd gesmeerd weg zet en je dus nooit na een paar weken niet fietsen ineens bedenkt dat je schoongemaakte fiets nu vast wat roest heeft aangetrokken :p
Ik altijd maar denken dat Dry lube voor droog weer was en Wet voor voor-najaar.... Heeft dus met type smeermiddel te maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJsbeer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:13:
[...]

Ik altijd maar denken dat Dry lube voor droog weer was en Wet voor voor-najaar.... Heeft dus met type smeermiddel te maken..
Het is wel waar het een beetje op neerkomt. Dry lube heeft een lagere viscositeit en verdampt iets meer na het deponeren van de olie in je ketting. Een Wet lube heeft een hogere viscositeit en blijft iets plakkeriger op het oppervlak van je ketting omdat die minder verdampt oid.

Dat is wat ik ervan heb onthouden :P

(het idee is dus dat de dry lube minder stof aantrekt als je die in de zomerse maanden gebruikt, waar de wet lube bedoeld is zodat de modder die je oppikt op je ketting als het kleddernat is buiten niet op verkeerde plekken in je schakeltjes kan komen omdat daar de dikkere lube al op zit (ofzo/enzo/vziw, want er zijn vast mensen hier die het beter kunnen uitleggen :D ))

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2024 15:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:02
GoldenSample schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:50:
[...]

Fiets 90% af gebouwd, hij is in iedergeval functioneel, heerlijk bizar apparaat. :*)
[Afbeelding]
De Z1 Coil is boterzacht.
Mooi ding zo die Hello Dave. Ga je nog de stickers van de vork vervangen voor iets brons/goud kleurigs? Zou het echt wel afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:37:
[...]

Mooi ding zo die Hello Dave. Ga je nog de stickers van de vork vervangen voor iets brons/goud kleurigs? Zou het echt wel afmaken.
Thanks, Mogelijk, als ik beetje betaalbare stickers kan vinden (nog niet gezocht), sta open voor suggesties.
mountainbiker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:57:

Klen de tests van Zerofriction, mogelijk ziek ik ergens effetto als mn squirt fles leeg is. Vroeg me meer af of de Squirt low temperature ook wat beter blijft plakken bij nattigheid/modder. Heb daarvoor nu toch nog een ketting met wetlube.

Hotwax is een andere overweging maar gezien ik geen buitenruimte heb wil ik mn vriendin ook weer niet alles wat kan aandoen. Afgelopen week al de halve woonkamer bezet met fietsen :*)

[ Voor 66% gewijzigd door GoldenSample op 20-11-2024 23:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
In mijn ervaring is Squirt Low Temperature niet beter dan de normale versie in modder en natte omstandigheden.

Modder is gewoon erg slecht voor je drive-train.
De wax/het smeermiddel spoelt weg/wordt weggedrukt door de wrijving van water en zanddeeltjes (perfect fijn schuurmiddel).

Squirt Low Temperature zou beter moeten smeren en zich beter verdelen in/op de ketting bij lage temperaturen. Het is merkbaar dunner bij kamer temperatuur.
Daar zit het voordeel, dus betere smering bij (droge) lage temperaturen.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
mountainbiker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:34:
In mijn ervaring is Squirt Low Temperature niet beter dan de normale versie in modder en natte omstandigheden.

Modder is gewoon erg slecht voor je drive-train.
De wax/het smeermiddel spoelt weg/wordt weggedrukt door de wrijving van water en zanddeeltjes (perfect fijn schuurmiddel).

Squirt Low Temperature zou beter moeten smeren en zich beter verdelen in/op de ketting bij lage temperaturen. Het is merkbaar dunner bij kamer temperatuur.
Daar zit het voordeel, dus betere smering bij (droge) lage temperaturen.
Ik rij eigenlijk daarom in de winter toch met gewone olie ipv wax. De iets vettiger laag is denk ik wat beter in het weghouden van viezigheid. Ook ivm afspoelen; ik blaas altijd wel alles droog na het afspoelen, maar als ik heb gespoten en gedroogd met een wax ketting dan heb ik toch het idee dat er sneller een beetje roest ontstaat dan met een olie ketting.
Echt ontvetten doe ik in de wintermaanden niet, ik ga dan op een waxketting in het najaar gewoon olie toevoegen, en pas in het voorjaar trek ik de ketting er weer eens af. Is ook een moment om de kettingmeter er eerst eens in te gooien.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rodiee
Video gemaakt van de Dutch Masters of MTB van afgelopen weekend:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:36:
[...]

Thanks, Mogelijk, als ik beetje betaalbare stickers kan vinden (nog niet gezocht), sta open voor suggesties.
Hoor normaal goede verhalen over de stickers van Slik Graphics. Zelf nooit gebruik van gemaakt maar schijnt goeie kwaliteit te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikver
  • Laatst online: 07-10 10:19

erikver

Ik zeg...

ZanielGa schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:46:
[...]

Hoor normaal goede verhalen over de stickers van Slik Graphics. Zelf nooit gebruik van gemaakt maar schijnt goeie kwaliteit te zijn.
Ik heb in het verleden vork stickers besteld bij Slik Graphics. Kwaliteit is top, prijs vond ik wel ok.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afvallen is goed voor de gezondheid, maar niet goed voor de portemonnee. Mocht al nieuwe broeken aanschaffen. (POC) helmen Full Face M is te groot. Gewonen helmen zijn net op randje, maar is dit veilig ?

Full Face twee maand terug vervangen voor een S. En die zit als gegoten. De M moet ik nog zien wat er mee te doen. Is twee keer gedragen.

Langleven Black Friday. Vandaag POC Tectal aangeschaft in maat S. Heb blijkbaar klein hoofd :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rodiee
Video gemaakt van de derde Veluwse MTB Competitie wedstrijd in Oldebroek:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

PeaceNlove

Deugleuter

Ik was dus gistermiddag nog even wezen mountainbiken bij Harderwijk, al een tijdje niet meer aan toegekomen dus had er wel weer een keer zin aan. Dat was best lekker, tot er ff een enorme hagel/regenbui voorbijkwam met zelfs nog een klap onweer 7 km voor het einde. Het was al wat later op de middag, dus opeens erg donker in het bos en dus super koud en nat. Grijzige mist/waas door de bomen heen, de single track was een beekje geworden. Maar met het vooruitzicht op een warme douche ben ik gewoon lekker door gaan trappen en gaan genieten van die unieke sfeer in het bos. En zelfs nu vind ik het nog de meest epische rit ooit, denk dat die donderklap die even het bos oplichtte daar ook wel bij hielp. Als ik die bui van te voren had zien aankomen was ik niet gegaan, maar gelukkig was dat niet zo >:)

• KappuhH
  • Niet online
Ik lijk een probleem te hebben met m'n demper, een Fox Float DPS. Heb nu al twee keer gehad dat tijdens een rit er lucht uit de demper is. De laatste keer merkte ik het doordat ik op een stukje asfalt aanzette met de demper gelockt. Toen hoorde ik bi iedere trap wat gesis, alsof ik er lucht uit duwde. Zou dit met een servicebeurt opgelost kunnen worden of is het echt een defect?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

KappuhH schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:13:
Ik lijk een probleem te hebben met m'n demper, een Fox Float DPS. Heb nu al twee keer gehad dat tijdens een rit er lucht uit de demper is. De laatste keer merkte ik het doordat ik op een stukje asfalt aanzette met de demper gelockt. Toen hoorde ik bi iedere trap wat gesis, alsof ik er lucht uit duwde. Zou dit met een servicebeurt opgelost kunnen worden of is het echt een defect?
Lastig te zeggen zo zonder de demper te zien. Kans is groot dat service beurt het probleem oplost. Kan bijvoorbeeld lekke seal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik zou als eerste even checken of het ventielkerntje van je demper nog goed vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
ZanielGa schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:23:
[...]

Ik zou als eerste even checken of het ventielkerntje van je demper nog goed vast zit.
Hoe controleer ik dat? Als ik hem opgepompt heb dan houdt hij z'n lucht wel vast. Pas na een tijdje fiets verliest hij de lucht.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:14
Nieuw speelgoed van de Sint ontvangen: Scott Spark RC Team😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rnP8V0CANrxMWbPVwxUDfBBzww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfKycfWc187sxsiNLuHj6uy7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kxus_ZXleZagOzi_DLzqzgKNp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8iZvsonuPvGUHaR2pOd0iH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFxeh_SlC4lI4g8kr_H9BIhX3_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys78I62iaOJ87Bba40OGciow.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

lochtejans schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets, heeft de Sint goed door de schoorsteen heen geduwd :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
Ik ben aan het rondkijken voor Black Friday deals om mijn 10 jaar oude Trek Xcaliber 9 te vervangen. Xcaliber was fijn voor mijn lengte (bijna 2m)
Ik kom nu de volgende Bulls Copperhead 3S tegen: voor €1149

Ik rij 2*3 in de week in NL, kleine dropjes, niets spannends en onderhoudt mijn fiets zelf (dus bij vookeur geen exotische/lastig te krijgen onderdelen. Maar als ik zo snel kijk zit dat er ook niet op)
voordat ik de rit naar Mantel maak, heeft iemand hier ervaring mee en/of ideen over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jan390 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:44:
Ik ben aan het rondkijken voor Black Friday deals om mijn 10 jaar oude Trek Xcaliber 9 te vervangen. Xcaliber was fijn voor mijn lengte (bijna 2m)
Ik kom nu de volgende Bulls Copperhead 3S tegen: voor €1149

Ik rij 2*3 in de week in NL, kleine dropjes, niets spannends en onderhoudt mijn fiets zelf (dus bij vookeur geen exotische/lastig te krijgen onderdelen. Maar als ik zo snel kijk zit dat er ook niet op)
voordat ik de rit naar Mantel maak, heeft iemand hier ervaring mee en/of ideen over?
Ben niet zo thuis in dit soort vorken, voor de rest best okay, echter met alle aanbiedingen overal en nergens moet het toch wel scherper kunnen voor zoiets? De 'van' prijzen moet je sowieso negeren, dat is Covid idiotrie. Bedoel een Radon fully heb je al voor 1500 piek momenteel en menig cube krijg je af en toe ook bij wijze van spreken cadeau. Overigens is de Geometrie van die Bulls voor een moderne XC hardtail echt prima, waar de voordeligere Cube fietsen nog wel eens erg ouderwets willen zijn. Dus wat dat betreft sowieso een goede keuze!

Afhankelijk van of je jezelf grotere/andere dingen ziet rijden zou ik overwegen of je misschien iets meer een trail Geometrie wilt of juist focus op snelheid op het vlakke wilt hebben. Zelfde geld voor een dropper, maakt imho ook kleine dropjes en afdalen leuker ongeacht of je op een XC fiets zit of niet. Mocht je dat overwogen hebben en niets vergelijkbaars goedkoper vinden (bij de Duitse shops bijvoorbeeld); go for it, knap fietsje!

Net eindelijk de On-One zijn vuurdoop gegeven. Beter dan verwacht! Balans door de idioot lange chainstays is best okay, Bomber Z1 Coil is boterzacht maar kan je nogsteeds mee springen.

Enkel de landignen die flink rear heavy zijn merk je wel dat je een flinke hefboom naar voren hebt en je je hielen goed naar beneden moet houden. In rock gardens strijkt de Z1 Cool alles heerlijk vlak, tot je achterwiel ook de roclgarden bereikt heeft. Springen doet hij ook verrassend goed voor wat het is, enkel qua timing opletten dat je niet te vroeg je achterwiel in de jump drukt, die zit iets verder achter je dan je verwacht.

Voor de rest voor NL natuurlijk de totaal 'verkeerde' fiets (Die Bulls Copperhead past natuurlijk veel beter :P) maar daar gaat het niet om.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSONEeTBH-aY3IHcACibS48HzFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grU3xwz74f4y08eIGrLipR5M.jpg?f=fotoalbum_large
Nog een gouden decal op de vork en hij is af. Moet alleen uitvogelen hoe ik voorkom dat de dropper het frame in zakt, strakker kan de klem niet, dan komt ie niet meer netjes omhoog. Nu maar carbon paste er op gedaan ipv lagervet, hopelijk is dat beter.

Kudos voor wie de plek herkend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb er met sleutelen een tering hekel aan maar de weggewerkte kabels en shock maken het toch echt een enorm opgeruimd mooi apparaat. Een lekkere raket is het!

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 29-11-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi apparaat!! Ga je veel plezier aan beleven, in NL en daarbuiten :9

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
KappuhH schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:04:
[...]

Hoe controleer ik dat? Als ik hem opgepompt heb dan houdt hij z'n lucht wel vast. Pas na een tijdje fiets verliest hij de lucht.
Meestal gewoon even met een ventielkern tooltje. Even zachtjes aandraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
ZanielGa schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:19:
[...]

Meestal gewoon even met een ventielkern tooltje. Even zachtjes aandraaien.
Heb alle seals vervangen en na een eerste korte ritje is hij nog op druk. Lijkt dus opgelost maar nog wel wat extra kilometers nodig om het met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-10 20:56
Ha allen, eerste post hier! Zit met het volgende probleem en hoop dat iemand hier misschien een goede tip of advies heeft.

Ik moet een Shimano SLX crankset FC-M672 vervangen omdat het schroefdraad kapot is, maar dit onderdeel is helaas niet meer verkrijgbaar en nergens meer te vinden.

Vorige eigenaar had waarschijnlijk niets tussen het schroefdraad van de pedalen gedaan, waardoor het helemaal in elkaar gevreten was. Nog wel even op gefietst met nieuwe pedalen, maar deze kwamen helaas toch los, eerst de rechterzijde, toen kettingbladzijde. De rechterzijde heb ik nog kunnen oplossen met een tweedehands FC-M670, maar vanmiddag kwam ik erachter dat de kettingbladzijde niet past, tenminste, niet als ik de huidige bladen wil overzetten (FC-M672 zitten andere bladen op), want die passen niet op de spider van de FC-M670. Heb overal gezocht naar een FC-M672 crankset, maar echt nergens te vinden.

Nu vraag ik mij dus af: hoe kan ik dit oplossen zonder grote kosten te moeten maken? Kan ik andere tandwielen op die FC-M672 zetten die gelijk zijn aan wat ik nu heb? Of moet ik echt een nieuwe crankset, of groepset (en dan overstappen op 1 of 2 bladen?)? Wat zou een degelijke keuze zijn met de gedachte dat ik grote investeringen liever bewaar voor een volgende fiets?

Ik ben een beginnende rijder met ambitie, rijd voorlopig alleen trails in NL, zou in de toekomst wel over willen stappen op een fully.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CQ3fCVIcd6Jg9LOL9K058ixcNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hVBBI2ltlwwGQpS0vLqOMYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

charrel

Cortisol4life..

@remarkablez
Als je gewoon nog even wil blijven fietsen voor weinig haal je toch gewoon zoiets? :
https://www.marktplaats.n...0039-shimano-mtb-crankset
Als de lengte met de andere gelijk is en eventueel de bcd ook kan je gewoon je eigen tandwielen gebruiken.

Anders gewoon even vragen op:

https://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=21

Iemand heeft vast nog wel iets liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door charrel op 01-12-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:34

EraZor

Don't mention the war

Draai d’r gewoon een helicoil in. Kost (bijna) niks en in 5 min klaar. Als je die periodieke maat niet hebt, kan een fietsenmaker je ongetwijfeld helpen. Ze bestaan zowel links- als rechtsdraaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Zoek nog een goeie achterband om mijn klassieke Forekaster te vergezellen.

Voor de winterperiode, bij voor keur 120tpi en onder de 800 gram

Iemand tips!

Heb nu een paar maanden de Pirelli Scorpion Trail M’s maar ik ben niet kapot van deze band. Te stug, minder grip en zwaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
McLambo schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:12:
Zoek nog een goeie achterband om mijn klassieke Forekaster te vergezellen.

Voor de winterperiode, bij voor keur 120tpi en onder de 800 gram

Iemand tips!

Heb nu een paar maanden de Pirelli Scorpion Trail M’s maar ik ben niet kapot van deze band. Te stug, minder grip en zwaar
Denk dat het handig is om te vermelden waar je rijdt en wat voor omstandigheden. Maxxis zelf geeft bijvoorbeeld zelf als suggestie al een Ikon of Aspen aan bij een Forekaster voor. Maar dat zijn allebei redelijk lichtlopende banden met niet super hoge noppen.

[edit] Maar als je vast houdt aan 120 tpi en sub 800 gr dan zijn dat ook de type banden die je krijgt. Maar je zou bijvoorbeeld een Shwalbe Racing Ralph kunnen nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door ZanielGa op 01-12-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

ZanielGa schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:24:
[...]

Denk dat het handig is om te vermelden waar je rijdt en wat voor omstandigheden. Maxxis zelf geeft bijvoorbeeld zelf als suggestie al een Ikon of Aspen aan bij een Forekaster voor. Maar dat zijn allebei redelijk lichtlopende banden met niet super hoge noppen.

[edit] Maar als je vast houdt aan 120 tpi en sub 800 gr dan zijn dat ook de type banden die je krijgt. Maar je zou bijvoorbeeld een Shwalbe Racing Ralph kunnen nemen.
Bedankt voor de reactie

Ik rij uitsluitend noordwest Veluwe. In de zomer gortdroog en zanderig, in de winter variërend van hardpack tot met de trappers door de pudding.

Ik overweeg en onderzoek om seizoensafhankelijke setjes van Schwalbe te gaan rijden. In de zomer Ray/Ralph, in de Winter Nobby Nic / Wicked Will.

Voor nu wil op korte termijn een andere Maxxis achterband om dit seizoen uit te rijden. Overweeg zelf een Rekon of IKON. Voorband is 4 jaar oud, maar nog prima profiel en luchtdicht.

Rekon lijkt er alleen in 2,25” in 120tpi te zijn, maar dat komt misschien weer goed uit omdat ik achter met 25mm rijd en voor 30mm

https://www.mantel.com/ma...buitenband#specifications

[ Voor 3% gewijzigd door McLambo op 01-12-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
McLambo schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:58:
[...]

Bedankt voor de reactie

Ik rij uitsluitend noordwest Veluwe. In de zomer gortdroog en zanderig, in de winter variërend van hardpack tot met de trappers door de pudding.

Ik overweeg en onderzoek om seizoensafhankelijke setjes van Schwalbe te gaan rijden. In de zomer Ray/Ralph, in de Winter Nobby Nic / Wicked Will.

Voor nu wil op korte termijn een andere Maxxis achterband om dit seizoen uit te rijden. Overweeg zelf een Rekon of IKON. Voorband is 4 jaar oud, maar nog prima profiel en luchtdicht.

Rekon lijkt er alleen in 2,25” in 120tpi te zijn, maar dat komt misschien weer goed uit omdat ik achter met 25mm rijd en voor 30mm
Volgens mij is de Rekon er alleen nog maar in 2.4 en 60 TPI, bedoel je niet de Rekon Race? Ik zou zelf geneigd zijn om voor de Ikon over de Rekon Race te gaan. Is voor mijn gevoel een band met net iets meer grip. Beide zouden prima banden zijn zo lang het niet te modderig wordt. Als dat het geval zou zijn zou ik 2x Forekaster nemen.

[Edit] Zie nu je link er bij staan. Die versie is er dus niet meer op de site van Maxxis zelf. Zou prima bij de voorband moeten gaan zou ik zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 01-12-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

ZanielGa schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:21:
[...]

Volgens mij is de Rekon er alleen nog maar in 2.4 en 60 TPI, bedoel je niet de Rekon Race? Ik zou zelf geneigd zijn om voor de Ikon over de Rekon Race te gaan. Is voor mijn gevoel een band met net iets meer grip. Beide zouden prima banden zijn zo lang het niet te modderig wordt. Als dat het geval zou zijn zou ik 2x Forekaster nemen.
Ik heb in bovenstaande post even een link gezet naar de band die ik bedoel.

Als de Rekon zoals ik die voorop heb liggen nog gemaakt werd was dit geen kwestie :)
Deze band is echter opnieuw uitgebracht als een totaal ander soort band. Van een lichte XC band met grof profiel naar een lichte trail band waarbij deze nu 250gram zwaarder is geworden en alleen nog 60tpi heeft :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Die versie is waarschijnlijk een mooie combi met je huidige voorband. Ja, is altijd jammer als ze ineens een compleet andere band maken met de zelfde naam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

McLambo schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:58:
[...]

Bedankt voor de reactie

https://www.mantel.com/ma...buitenband#specifications
Koop gewoon de band die je wilt hebben (zn wicked will dus) ipv voor 1 seizoen een band te kopen om maar matchend qua merk te zijn.

Of koop ze allebei en houd die band die je al hebt als reserve/nood bandje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 08:37
Zoals al gezegd kunnen het heel veel verschillende dingen zijn. Het schräder-ventieletje waar je de demper oppompt kun je aandraaien met een simpele ventielkernverwijderaar.

Gaat het om een tweedehands fiets of een nieuwe? En hoe lang rijd je al op de demper? Ander belangrijk punt is om te kijken of je aan de stanchion (de buis die de demperkan in gaat) beschadigingen kunt zien. Als er geen beschadigingen te zien zijn en het niet de ventielkern is, dan is de kans in ieder geval een stuk kleiner dat er aanvullend iets stuk is en is het waarschijnlijk gewoon seals vervangen en nieuwe olie erop. Om die reden kun je ook beter de service-intervallen niet te veel rekken. Rubber seals houden niet van vuil en oude, vervuilde olie. Als de stanchion wel flink beschadigd is, kun je altijd nog overwegen of je niet beter een upgrade kunt doen naar een andere leuke demper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
GoldenSample schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:46:
[...]

Kudos voor wie de plek herkend.
Beter laat dan nooit....Zoetermeer!! :+

Voor mij behoorlijk uitdagend, niet zo'n fan van de ondergrond en zeker de laatste heuvel echt wel wat pittige stukjes.

Stijle heuvel bij de Snowworld ingang kwam ik na vier pogingen nog niet boven, misschien dat die klim er in deze tijd van het jaar wat beter bijligt. De switchback klim op de laatste heuvel had ik ook niet de eerste keer :9

Goed trainingsrondje, helaas net iets te ver vanaf hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

nooberke schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:42:
[...]

Beter laat dan nooit....Zoetermeer!! :+

Voor mij behoorlijk uitdagend, niet zo'n fan van de ondergrond en zeker de laatste heuvel echt wel wat pittige stukjes.

Stijle heuvel bij de Snowworld ingang kwam ik na vier pogingen nog niet boven, misschien dat die klim er in deze tijd van het jaar wat beter bijligt. De switchback klim op de laatste heuvel had ik ook niet de eerste keer :9

Goed trainingsrondje, helaas net iets te ver vanaf hier.
Ligt nu ook op die klim een bak granulaat. Niet perfect qua ondergrond maar zonder die meuk kan je er maar de helft van het jaar fietsen.

Je moet vooral zorgen dat je beetje vloeiend blijft fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:22:
[...]

Ligt nu ook op die klim een bak granulaat. Niet perfect qua ondergrond maar zonder die meuk kan je er maar de helft van het jaar fietsen.
Had ik inderdaad laatst ook gemerkt. Al die straatbandjes waren niet meer zichtbaar in die klim en de klim compleet vlak gestreken.

Maar inderdaad. Die repac houdt het parcours wel goed in de nattere periodes van het jaar. Je merkt het ook altijd op Bergschenhoek. Ergens heeft het ook wel weer wat. Gewoon wat anders als de standaard nederlandse bosgrond of zandduin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19
zijn er mensen met ervaring met flatpedals (sneakers of five tens) en oversschoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

chimera2 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:30:
zijn er mensen met ervaring met flatpedals (sneakers of five tens) en oversschoenen
Niet voor mijzelf maar voor mijn zoontje gebruik ik van die overschoenen met een klitteband aan de onderkant en dat gaat voor hem prima.

Wel een paar maten groter want de maatvoering is gericht op fietsschoenen terwijl sneakers en waarschijnlijk ook five tens wel een stuk meer zool hebben dan waar deze overschoenen op zijn berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Kluus schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:27:
[...]

Niet voor mijzelf maar voor mijn zoontje gebruik ik van die overschoenen met een klitteband aan de onderkant en dat gaat voor hem prima.

Wel een paar maten groter want de maatvoering is gericht op fietsschoenen terwijl sneakers en waarschijnlijk ook five tens wel een stuk meer zool hebben dan waar deze overschoenen op zijn berekend.
Dan heeft hij vast geen spikes op zijn pedalen? Want dan is het gauw klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:29:
[...]

Dan heeft hij vast geen spikes op zijn pedalen? Want dan is het gauw klaar
Jawel, het zijn crankbrothers stamp pedalen met de spikes er in. Die overschoenen zijn grotendeels open aan de onderkant en volgens mij hebben ze niet zo veel geleden en bleef hij er ook niet mee hangen oid, vorig jaar is hij er het winter seizoen mee doorgekomen. Dit jaar moet ik nog kijken wat de status van die dingen is. ;)

Misschien voor komend weekend maar weer eens zoeken waar ze gebleven zijn…

Edit: Maar inderdaad, hoewel hij er wel wekelijks “serieus” mee mountainbiked bij een club en soms (te weinig) met mij (het is dus zeker geen “school-mtb”), gaat het uiteraard om een kind. Geen garanties of het ook werkt voor zwaarder gebruik door een volwassene.

Ik had vooraf ook mijn twijfels maar als ze huilend thuiskomen met bevroren voeten moet je toch iets proberen.. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 03-12-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
daanb14 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:29:
[...]

Zoals al gezegd kunnen het heel veel verschillende dingen zijn. Het schräder-ventieletje waar je de demper oppompt kun je aandraaien met een simpele ventielkernverwijderaar.

Gaat het om een tweedehands fiets of een nieuwe? En hoe lang rijd je al op de demper? Ander belangrijk punt is om te kijken of je aan de stanchion (de buis die de demperkan in gaat) beschadigingen kunt zien. Als er geen beschadigingen te zien zijn en het niet de ventielkern is, dan is de kans in ieder geval een stuk kleiner dat er aanvullend iets stuk is en is het waarschijnlijk gewoon seals vervangen en nieuwe olie erop. Om die reden kun je ook beter de service-intervallen niet te veel rekken. Rubber seals houden niet van vuil en oude, vervuilde olie. Als de stanchion wel flink beschadigd is, kun je altijd nog overwegen of je niet beter een upgrade kunt doen naar een andere leuke demper.
Heb de seals vervangen en in de eerste korte ritjes lijkt het niet te lekken. De lange termijn zul nu uit moeten wijzen of er toch niet ergens een klein lekje zit. De stanchion is in ieder geval niet beschadigd.

Heb ook direct m'n voorvork van nieuwe seals voorzien. Dat was prima zelf te doen. Alleen de dustwipers inslaan zonder tool was een beetje tricky maar uiteindelijk wel gelukt.
Ik gebruik 1mm neopreen sokken over mn gewone sokken om m'n voeten droog te houden. Lijkt redelijk te werken met temperaturen zoals vandaag. Weet niet of het ook met nog lagere temperaturen goed blijft werken aangezien door zweet de binnenste sokken wel iets vochtig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fommas
  • Laatst online: 05-10 11:15
In oostenrijk in de sneeuw 3 dagen mee gereden.
Five tens met DMR V11 Flat Pedals en te duren overschoenen (Gore Wear C3 GTX Overschoen). Waren de enigste die in de zomer te krijgen waren in een winkel, die water tegen hielden.

Hebben de reis prima vol gehouden zie nog geen beschadigingen aan de onderkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:07
Ik zweer nog steeds bij fiveten trailcross goretex schoenen. Die zijn goed waterdicht en mits je fatsoenlijke sokken aanhebt houden ze je voeten ook nog warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mjelnir schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:48:
Ik zweer nog steeds bij fiveten trailcross goretex schoenen. Die zijn goed waterdicht en mits je fatsoenlijke sokken aanhebt houden ze je voeten ook nog warm.
Uiteindelijk zou ik dit ook aanraden ja, ik rij met klikpedalen maar ook hier zijn (goretex) winterschoenen de beste investering ooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:48:
Dat was ook mijn beste investering :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Voor de geinteresseerden in de waxen/smeren discussie: de Speed on Wheels podcast met Nikki Terpstra heeft er twee afleveringen over gemaakt met iemand van Dynamic. Geeft leuke inzichten. De Dynamic meneer is alleen wel heel commercieel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
KappuhH schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:14:
Voor de geinteresseerden in de waxen/smeren discussie: de Speed on Wheels podcast met Nikki Terpstra heeft er twee afleveringen over gemaakt met iemand van Dynamic. Geeft leuke inzichten. De Dynamic meneer is alleen wel heel commercieel...
WELKE NIKI WIL JIJ ZIJN?

https://www.instagram.com...igsh=MTA5a3g0ZXZ6enh2Nw==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De Hope rem van mij lekt uit de body, redelijk terminaal lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q1_HbgjapaH3QMY0DGmiyu5CKY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/8Gn6RPvYKh6pLyyx1pbHfezB.gif?f=user_large

Ik kan ook niet zo snel een vervangende remhendel vinden, het is een Hope Tech Evo uit 2012. Ik zie wel vrij vaak de Tech 3 hendel voorbij komen voor ca 100 euro. Maar 2 verschillende hendels naast elkaar vind ik geen porum.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:22
zonoskar schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 00:59:
De Hope rem van mij lekt uit de body, redelijk terminaal lijkt me?

[Afbeelding]

Ik kan ook niet zo snel een vervangende remhendel vinden, het is een Hope Tech Evo uit 2012. Ik zie wel vrij vaak de Tech 3 hendel voorbij komen voor ca 100 euro. Maar 2 verschillende hendels naast elkaar vind ik geen porum.
Als je er nog moeite in wilt steken zou ik proberen de crack te 'lijmen'. Er zijn waterdunne lijmen speciaal voor metaal op metaal, bv van loctite. Kan ook met een metaal-epoxy. Als in de fitting, over de gehele lengte van de crack, geen oring of andere afdichting zit zou ik lijmen met de fitting erin. De fitting lijm je dan dus ook vast in de housing. Als er wel een afdichting zit zou ik lijmen zonder de fitting. Na het lijmen even met een tapje het draad opschonen en de fitting er weer terug in draaien. je kan ook nog proberen om de krach op het huis wat verminderen door, na het lijmen, op de locatie er een slangenklem omheen te bevestigen.

Is dit gebeurd kort na een val of een onderhoudsbeurt? na een val kan er helaas een tik op zijn gekomen, niets aan te doen. Na een beurt is het verdacht, mogelijk de fitting te vast proberen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 03:09:
Is dit gebeurd kort na een val of een onderhoudsbeurt? na een val kan er helaas een tik op zijn gekomen, niets aan te doen. Na een beurt is het verdacht, mogelijk de fitting te vast proberen te draaien.
Ik had de kabel vervangen en was aan het ontluchten. Ik denk dat het komt omdat ik bij het aandraaien van de banjo van de kabel, deze fitting niet heb tegengehouden en daardoor te strak in het alu is komen zitten. De rem had voorheen nergens last van.

Ik ga eens proberen met CA lijm van loctite, maar ik ben bang dat ik niet alle olie uit die scheur kan krijgen en dat het daardoor niet goed hecht.

/edit: toevalig net een Hope Tech EVO hendel op ebay gevonden. Helaas geen buy now, dus nog even geduld :)

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 07-12-2024 15:04 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1 ... 272 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic