Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 273 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zonoskar schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:55:
[...]

Ik had de kabel vervangen en was aan het ontluchten. Ik denk dat het komt omdat ik bij het aandraaien van de banjo van de kabel, deze fitting niet heb tegengehouden en daardoor te strak in het alu is komen zitten. De rem had voorheen nergens last van.

Ik ga eens proberen met CA lijm van loctite, maar ik ben bang dat ik niet alle olie uit die scheur kan krijgen en dat het daardoor niet goed hecht.

/edit: toevalig net een Hope Tech EVO hendel op ebay gevonden. Helaas geen buy now, dus nog even geduld :)
Als dat niet lukt: Enorme longshot maar mail hope even. Verder bikemarkt van mtb-news.de in de gaten houden, daar komt vaker en meer dan het standaard SRAM/Shimano spul voorbij.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 07-12-2024 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:36
Ik wil het mountainbiken weer na hele lange tijd oppakken, heb via MP een Trek 8000 ZR9000 bemachtigd. :9
Een ouder beestje met remblokken, maar goed onderhouden door de vorige eigenaar en nog goed in de lak. Er zaten van die clip pedalen op, maar heb voorlopig gewone MTB pedalen erop gezet. Een prima fiets om mee te beginnen leek me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8JEcsDIVjFa7-lWjSt2Q3Yqjq0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YzkXfa6K217K5bXGG0RxsAzZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:10
zx9r_mario schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:01:
Ik wil het mountainbiken weer na hele lange tijd oppakken, heb via MP een Trek 8000 ZR9000 bemachtigd. :9
Een ouder beestje met remblokken, maar goed onderhouden door de vorige eigenaar en nog goed in de lak. Er zaten van die clip pedalen op, maar heb voorlopig gewone MTB pedalen erop gezet. Een prima fiets om mee te beginnen leek me.

[Afbeelding]
De voorste snelspanner zit wel spannend. Een verkeerde tak en je snelspanner schiet los.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
LordSinclair schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:05:
[...]

De voorste snelspanner zit wel spannend. Een verkeerde tak en je snelspanner schiet los.
Ik had het wiel losgemaakt om deze in de auto te krijgen. Thanks for the headsup.

• zx9r_mario
Ik heb deze pedalen besteld: Crankbrothers Stamp 1 Large. Deze werd vaker genoemd in dit forum, leek me dus wel wat voor die prijs (Amazon en Ali meuk daargelaten).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:32
Video gemaakt van de vierde Veluwse MTB Competitie in Apeldoorn op het Anne Terpstra bike park:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 08:37
Beste mountainbikers,

Ik heb een vraagje over het vervangen van de scharnierlagers van het frame op een Canyon Neuron. Ergens in de komende maanden moet dit gaan gebeuren. Echter zijn de lagers die Canyon gebruikt niet van een standaard maat. Het zijn wel 6801-lagers, maar de binnenste ring is bij 4 van de 6 lagers die nodig zijn 1,5 mm breder dan de buitenste ring:
https://www.canyon.com/nl...bearing-kit/10003182.html
Enduro noemt dit kennelijk MAX-E lagers. Nou wil ik eigenlijk het liefst de lagers vervangen door lagers van een A-fabrikant als SKF, NTN, FAG of NSK, maar zo op het eerste oog maken de grote lagerfabrikanten geen lagers in een afwijkende maat als dit.

Zijn hier misschien meer bezitters van een fully met niet-standaard pivot lagers die hier iets op voor elkaar hebben gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
rodiee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:32:
Video gemaakt van de vierde Veluwse MTB Competitie in Apeldoorn op het Anne Terpstra bike park:
[YouTube: Veluwse MTB Competitie 2024-2025 // Apeldoorn]
Altijd geklooi met die Garmin ;) Kun je hem niet gewoon al voor de start aanzetten?

Was het een zware ronde? Je lijkt wat meer moeite te hebben dan voorgaande races...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
KappuhH schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:35:
[...]

Altijd geklooi met die Garmin ;) Kun je hem niet gewoon al voor de start aanzetten?

Was het een zware ronde? Je lijkt wat meer moeite te hebben dan voorgaande races...
Ja, loop echt altijd te klooien met de Garmin idd. Ze begonnen dit keer eerder met opstellen. Dus toen ik aan kwam rijden moest ik direct opstellen en had ik de Garmin nog aan staan van warm-up en verkennen en vergeten te stoppen. En met de start stopte ik hem dus. Zal wel met de wedstrijdspanning te maken hebben haha.

Ik probeer altijd wat over te houden voor de laatste ronde, maar de laatste ronde zat ik beetje vast achter een rijder op de singletracks en was inhalen lastig. Dus helaas niet het verschil kunnen maken.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:09
@daanb14 ik heb geen fully en geen tekening van de constructie hoe het geïnstalleerd is. Als je die hebt en deelt kan ik het met meer zekerheid zeggen, maar hoogst waarschijnlijk kan je de normale lagers gewoon uitvullen/shimmen op de binnenring zonder enig nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoonie
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-09 22:13
Hallo,

Ik overweeg om dinsdag a.s. te gaan mountainbiken op de Veluwe (Amerongen, Leersum, Rhenen)
Kan iemand vertellen hoe de routes erbij liggen na al de regen? Te doen of heel nat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:02
Spoonie schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:01:
Hallo,

Ik overweeg om dinsdag a.s. te gaan mountainbiken op de Veluwe (Amerongen, Leersum, Rhenen)
Kan iemand vertellen hoe de routes erbij liggen na al de regen? Te doen of heel nat?
Weet het niet precies, maar over het algemeen zou het goed te doen moeten zijn op die routes Ze zijn redelijk regen bestendig. Maar even voor de goede orde, je weet dat dat de Utrechtse Heuvelrug is en niet de Veluwe, toch? En dat er een vignet voor die routes nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
Spoonie schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:01:
Hallo,

Toevallig vanochtend Leersum en Amerongen gedaan. Kregen zelf een bui op ons kop kort na het begin wat de omstandigheden veel natter maakte maar zonder die bui had je enkel last van een drassige ondergrond en her en der staande plassen waar prima overheen te bunny hoppen was.
Denk dat je dinsdag, zeker gezien de regen van vanavond, evengoed met een vieze fiets en kleding onder de bagger thuis zal komen.

Dus als je niet de behoefte hebt om vies te worden denk ik dat je weg kunt blijven. Wil je dat wel en heb je prima schoeisel om droge voeten te houden dan kun je gaan. Ik heb onwijs genoten vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2vJfr7zLsIFVWFK-KUmlqUrdN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mrf3fbFxE9CP1fGVEfVYkD0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:46
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets en zie dat m'n budget (zo'n 2 tot 2,5k) voldoende is voor een goed uitgeruste HT of een instap fully. Dan kom je op een carbon fully van 13kg met alu achterbrug en instap groep, instap wielen en basic voorvork. Voor HT is het dan volledig carbon frame, goede wielen, goede vork en goede groep. Wat zou jullie voorkeur hebben?

De routes die ik vaak fiets zijn Lemele, Hellendoorn, Nijverdal, Holten, Ommen en Hardenberg. Ik gebruik m'n mtb ook geregeld als gravelbike terwijl ik het ook leuk vind om zo hard mogelijk over de single tracks te knallen. Dit jaar heb ik nog mee gedaan met de Dutch Masters, komend jaar misschien wel weer en ook in de zomer wil ik wat langere tochten gaan maken, en wellicht wedstrijden zoals de Bartje 100 of de Veldslag om Norg.

De afgelopen vier jaar heb ik op een Superior XP909 m'n rondjes gedaan en dat gaat best goed. Dit jaar heb ik er zo'n 2750km op gefietst en volgend jaar zal het nog iets meer worden. Het moet dan ook een fiets zijn die me comfort en plezier zal gaan bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
@Insert12 Tja, je moet voor jezelf bepalen wat jij belangrijk vindt. Je moet ook kijken wat er aangeboden wordt op de fiets. Je zegt zelf al een instap groep. Deore is helemaal niets mis mee. SX zou ik zelf liever niet hebben. Daarentegen is een groep upgraden in de toekomst nou ook niet het grootste probleem. Zelfde met wielen.

Ik zou voor jezelf gewoon gaan denken of je het liefst een Fully of HT hebt. Gewoon je daar op gaan orienteren. Voor een Fully zou je in de komende jaren dan gewoon upgrades kunnen doen als er geld beschikbaar is of als je ergens een cadeautje voor moet bedenken.

Als je niet zo vant het upgraden bent maar je fiets gewoon wil houden zoals je hem koopt op wat kleine dingen na dan moet je dat ook in je overweging mee nemen.

Wat je nu wel hebt is dat je misschien nog leuke aanbiedingen kan vinden van overjarige modellen. Zeker als je wat kan vinden met een goed frame met goede vork kan dat je keuze makkelijker maken. De vork is vaak de duurste upgrade van een fiets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 20:30

McLambo

MTB Junky

Hou b.v. De sale of outlet van Canyon in de gaten. Afgelopen weken afgeprijsde neurons voor ruim onder de 3k. Met Carbon frame en nette afmontage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:06
McLambo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:31:
Hou b.v. De sale of outlet van Canyon in de gaten. Afgelopen weken afgeprijsde neurons voor ruim onder de 3k. Met Carbon frame en nette afmontage
Weet niet of een Neuron de beste keus is als je vooral snelheid zoekt. Maar komen wel regelmatig goede deals voorbij. De Lux Trail is helaas toch wel een stuk duurder, daar heb je alleen instap modellen rond dat budget.

Neuron AL7 zie ik regelmatig voorbij komen rond de 2100-2400 euro. Neuron CF8 ~2500 en CF9 ~2750. Bij 12go hebben ze ook Ghost Lector's met flinke korting staan, kunnen ook nog wel leuk zijn:
https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-fs-sf-advanced
https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-fs-sf-essential
Insert12 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:44:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets en zie dat m'n budget (zo'n 2 tot 2,5k) voldoende is voor een goed uitgeruste HT of een instap fully. Dan kom je op een carbon fully van 13kg met alu achterbrug en instap groep, instap wielen en basic voorvork. Voor HT is het dan volledig carbon frame, goede wielen, goede vork en goede groep. Wat zou jullie voorkeur hebben?

De routes die ik vaak fiets zijn Lemele, Hellendoorn, Nijverdal, Holten, Ommen en Hardenberg. Ik gebruik m'n mtb ook geregeld als gravelbike terwijl ik het ook leuk vind om zo hard mogelijk over de single tracks te knallen. Dit jaar heb ik nog mee gedaan met de Dutch Masters, komend jaar misschien wel weer en ook in de zomer wil ik wat langere tochten gaan maken, en wellicht wedstrijden zoals de Bartje 100 of de Veldslag om Norg.

De afgelopen vier jaar heb ik op een Superior XP909 m'n rondjes gedaan en dat gaat best goed. Dit jaar heb ik er zo'n 2750km op gefietst en volgend jaar zal het nog iets meer worden. Het moet dan ook een fiets zijn die me comfort en plezier zal gaan bieden.
Discussie HT / fully ga je hier niet uitkomen denk ik. Persoonlijke voorkeur.... Zou ik van een fully terug gaan naar een HT, absoluut niet! Voelt een HT sneller dan mijn fully, absoluut! Is een HT sneller dan mijn fully....Geen idee :+

Gezien het woord "comfort" in je laatste zin zou ik absoluut een fully aanraden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
ZanielGa schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:04:
@Insert12 Tja, je moet voor jezelf bepalen wat jij belangrijk vindt. Je moet ook kijken wat er aangeboden wordt op de fiets. Je zegt zelf al een instap groep. Deore is helemaal niets mis mee. SX zou ik zelf liever niet hebben. Daarentegen is een groep upgraden in de toekomst nou ook niet het grootste probleem. Zelfde met wielen.

Ik zou voor jezelf gewoon gaan denken of je het liefst een Fully of HT hebt. Gewoon je daar op gaan orienteren. Voor een Fully zou je in de komende jaren dan gewoon upgrades kunnen doen als er geld beschikbaar is of als je ergens een cadeautje voor moet bedenken.

Als je niet zo vant het upgraden bent maar je fiets gewoon wil houden zoals je hem koopt op wat kleine dingen na dan moet je dat ook in je overweging mee nemen.

Wat je nu wel hebt is dat je misschien nog leuke aanbiedingen kan vinden van overjarige modellen. Zeker als je wat kan vinden met een goed frame met goede vork kan dat je keuze makkelijker maken. De vork is vaak de duurste upgrade van een fiets.
Ik heb nog nooit op een fully gefietst maar vanwege alle verhalen van anderen ben ik me er op gaan oriënteren. Het comfort zal natuurlijk een stuk beter zijn dan een HT en dat is op langere afstanden wel zo prettig. De overjarige modellen is wel een goede tip idd, ga ik eens naar kijken.
McLambo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:31:
Ik koop hem wel het liefst bij een fysieke winkel in de buurt vanwege service en onderhoud. Canyon verkoopt bij mijn weten alleen online, dat houdt me een beetje tegen.

@nooberke Ja een fully zal qua comfort een heel stuk beter voelen dan een HT. Stuk minder gestuiter wat goed is voor de rug, zeker op lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:59
Insert12 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:44:
In welke opzichten moet de nieuwe fiets beter zan dan je huidige Superior?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
klaaas schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:09:
[...]

In welke opzichten moet de nieuwe fiets beter zan dan je huidige Superior?
Goede vraag, die zet me aan het denken. Het zal voornamelijk comfort zijn wat ik zoek. Een carbon frame vind ik leuk om te hebben en goede wielen zijn mooi meegenomen. Ik fiets niet op topniveau ofzo, gewoon voor mezelf en vind het nog wel eens leuk om m'n eigen strava PR's te verbeteren.

Over het algemeen ben ik ook van mening dat ik beter eerst aan m'n conditie en techniek kan werken voor ik een paar duizend euro op materiaal stuk sla. Al is het natuurlijk wel fijn als een fiets het je makkelijker maakt door vertrouwen te geven.

De reden dat ik m'n zoektocht begonnen ben is het grote onderhoud dat aan m'n huidige fiets moet gebeuren. Vanwege een flinke tak in het achterwiel is een spaak uitgescheurd waardoor er een nieuw wiel moet komen, slijtage onderdelen moeten vervangen worden en de voorvork moet een grote beurt hebben. Al met al heb ik een flinke offerte liggen en dat vind ik een te groot bedrag om in deze fiets te investeren. Komend jaar is het fietsplan via m'n werk er weer zodat er een goede reden is om een upgrade te kiezen. De Superior bevalt me verder prima, alleen het gestuiter vind ik nog wel eens een ding.

Al met al kom ik er dan al op uit dat een instap fully me beter zal passen dan een HT. Dan weet ik waar ik naar op zoek moet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:09
Ik heb beide op het moment. Fully en hardtail. Ik weet vrijwel zeker dat ik, gemiddeld genomen, sneller ben op de fully. Ook comfort is erg prettig op de fully.
Waarom dan hardtail? Lastig uitleggen maar het komt op het volgende neer:
het directe gevoel als je trap, lijnen uitzoeken welke het beste zijn, het snelheids gevoel door het "stuiteren".

Als ik 1 fiets moest kiezen, dan zeker de fully.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
nooberke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:12:
[...]

Weet niet of een Neuron de beste keus is als je vooral snelheid zoekt. Maar komen wel regelmatig goede deals voorbij. De Lux Trail is helaas toch wel een stuk duurder, daar heb je alleen instap modellen rond dat budget.

Neuron AL7 zie ik regelmatig voorbij komen rond de 2100-2400 euro. Neuron CF8 ~2500 en CF9 ~2750. Bij 12go hebben ze ook Ghost Lector's met flinke korting staan, kunnen ook nog wel leuk zijn:
https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-fs-sf-advanced
https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-fs-sf-essential
[...]

Discussie HT / fully ga je hier niet uitkomen denk ik. Persoonlijke voorkeur.... Zou ik van een fully terug gaan naar een HT, absoluut niet! Voelt een HT sneller dan mijn fully, absoluut! Is een HT sneller dan mijn fully....Geen idee :+

Gezien het woord "comfort" in je laatste zin zou ik absoluut een fully aanraden!
Ik heb de Ghost Lector FS en die aanbieding bij 12GObiking is echt een nobrainer als je op zoek bent naar een (carbon) fully. De Essential is al goed en de Advanced heeft net wat mooie upgrdes, zoals bijvorbeeld een dropperpost die los al zo'n 550 euro kost. Even goed opletten wat je qua afmontage precies krijgt want de plaatjes kloppen niet altijd helemaal met de omschrijving. De Essential heeft op het plaatje een Rockshox demper en volgens de beschrijving een Fox.

Lijkt misschien meer op een trail bike dan een xc bike, maar Anne Terpstra is er pas nog tweede op geworden bij de wereldkampioenschappen, dus je kunt er prima hard op fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rp87 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:06:
Ik heb beide op het moment. Fully en hardtail. Ik weet vrijwel zeker dat ik, gemiddeld genomen, sneller ben op de fully. Ook comfort is erg prettig op de fully.
Waarom dan hardtail? Lastig uitleggen maar het komt op het volgende neer:
het directe gevoel als je trap, lijnen uitzoeken welke het beste zijn, het snelheids gevoel door het "stuiteren".

Als ik 1 fiets moest kiezen, dan zeker de fully.
Heb de Hardtail vooral om in de winter niet al mijn lagers in mijn Fully verrot te fietsen & als leenfiets. Nu is mijn stalen hardtail ook niet gemaakt om snel mee te fietsen maar een groot voordeel van een XC fully is ook dat je gewoon langer gelijkmatig door kan trappen over hobbels op XC rondjes. Sure Tom Pidcock wint nog steeds op een hardtail maar ik ben Pidcock niet.

Maar zeker als er al een aardige fiets beschikbaar is zou ik zeggen: haast je langzaam (doe anders het minimale aan onderhoud om weer te rollen), probeer beter uit te vinden wat meer voor je is. Leen/Huur/Test wat! Nu heb ik absoluut niet een geschikte fully voor het gewenste gebruik, maar anders had je gerust een keertje met me mee mogen fietsen en onderweg een stukje ruilen. Verder zijn comfort en snelheid op (XC) fullies natuurlijk wel dingen die wat schuren met elkaar. Een trail fiets als een Neuron is een stuk comfortabeler dan een race XC Fullsuspension als een Trek SuperCaliber, waar die laatste een stukje sneller zal zijn (om de 2 uitersten waar je redelijkerwijs op uit kan komen maar te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:06:
@daanb14 ik heb geen fully en geen tekening van de constructie hoe het geïnstalleerd is. Als je die hebt en deelt kan ik het met meer zekerheid zeggen, maar hoogst waarschijnlijk kan je de normale lagers gewoon uitvullen/shimmen op de binnenring zonder enig nadeel.
Bedankt voor je respons! Ik heb zo goed en kwaad als dat kon foto's gemaakt van hoe het in elkaar zit en de technische tekening gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fQXSj1yKnfPuc0iiGVQNbiIPAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81jTTtlwEpnjQ3fV6H7wwT96.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93W4NdyrN-8PeO1U_ha1OGJ0a6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx2GjxUQcpmUs0xRRurUEBq2.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is de technische tekening: https://www.canyon.com/on...losiondrawing-M062-02.pdf

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Een paar maanden geleden gebeurde er trouwens ook nog iets heel interessants. We waren lekker op vakantie in Zuid-Frankrijk en onderweg op de fiets. Ik fiets vanaf de rotonde weer het fietspad op en ik hoor ineens een harde knal, waarna ik meteen stopte en de derailleur hoorde slepen. Wat bleek nou? Iemand in Frankrijk had het geweldige idee bedacht om het fietspad te combineren met een halte voor een toeristentreintje. Om auto's tegen te houden stond daar een poller. Ik fiets dat fietspad in, degene achter mij ziet het stoplicht 1 keer knipperen en die poller komt met een rotgang omhoog. Het resultaat spreekt voor zich:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU71qK7Momrtb5fGaVkbeo8QbSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WF4shSrY4bJGr2HuSjmSfsDM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNxbBEfPi1XNlNMJau1SWopXeEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3zER5js2ui46dCBnRU4a8BW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx8n5S7EyLS8l4MnzJkPqBHEUAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko2o9wgaWy6SR2dpphfbldD8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i26ySFu7AtU1wgyYIhYRcvrdo5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwYqLgeC7uj8ikDjGwBEMjSn.jpg?f=fotoalbum_tile

Het was een mooie waslijst kapotte onderdelen:
  • derailleur
  • derailleurhanger
  • cassette, blad waar de ketting op lag was mooi krom
  • meerdere spaken krom
  • ketting
  • frame tot op het carbon beschadigd
Uiteindelijk het frame moeten laten inspecteren en deze was, geluk bij een ongeluk, intact. Uiteindelijk heeft Canyon alles netjes gerepareerd en alles goed en wel. Wat is de kans dat je op een fietspad geramd wordt door een poller? Die mag dus ook weer van het lijstje.

Als laatste was het weer genieten van alle mountainbikeverhalen dit jaar! Hele fijne feestdagen gewenst en dat er volgend jaar weer veel gestuurd, gesprongen en liever niet gevallen mag worden! o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Heftig! Die kleur frame heb ik ook gehad!

Sorry, maar wat is een poller??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Check eerst de lagers. Door deze eruit te halen. Bij mijn Neuron deze schoongemaakt voorzien van nieuwe vet in en op de lagers en draaide allemaal weer zoals zonnetje. En de set nieuwe lagers liggen nog netjes nieuwe in de doos te wezen. paar jaar geleden gekocht met blackfriday

Canyon heeft voor de Spectral ON en Torque ON nog geen oplossing voor de batterij. Adviseert om niet te gaan fietsen. Ze verwachten in februari te komen met oplossing. (kan zelf komende weken niet fietsen, iets met druk zijn (andere prioriteiten))

Ze komen tevens met een refund.
Spectral:ON (CF 7 tot CFR LTD):
Storting op je bankrekening *Van 260 tot 596 EUR
Canyon Webshop Voucher *Van 390 tot 894 EUR
(met een waarde die 50% hoger is dan de contante optie)

Torque:ON (CF 7 tot CF Roczen):
Storting op je bankrekening *Van 260 tot 447 EUR
Canyon Webshop Voucher *Van 390 tot 671 EUR

Gekozen voor de centjes, waardebonnen ga ik vergeten in te wisselen... Voor de spectral ON maximale gekregen en Torque ON net iets minder. Al met al aardige duit centjes terug gekregen. Nu alleen hopen dat ze batterijen snel vervangen...

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
McLambo schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:44:

Pollers zijn van die afsluitpalen die ze de grond in kunnen laten zakken. Voor een goed voorbeeld moet je maar eens zoeken naar Horrorpoller Den Haag. Vind je een heel mooi voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
McLambo schreef op woensdag 25 december 2024 @ 01:44:

Een poller is een bewegend paaltje wat in de grond zit. Je ziet die dingen vaak als je een stadscentrum in gaat. Alleen had iemand in Frankrijk dus het jolige idee bedacht om hem op een fietspad te plaatsen, waarbij ie altijd omlaag stond. Dat ding kwam natuurlijk uitgerekend toen ik met mijn achterwiel bij die paal was met een rotgang omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
ZanielGa schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:10:
[...]

Pollers zijn van die afsluitpalen die ze de grond in kunnen laten zakken. Voor een goed voorbeeld moet je maar eens zoeken naar Horrorpoller Den Haag. Vind je een heel mooi voorbeeld.
De horrorpoller is ook een goed voorbeeld ja! En nu voorstellen dat zo'n ding op een fietspad staat, zonder borden erbij, waar je gewoon in mag en dat ding komt uit het niks omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op woensdag 25 december 2024 @ 07:17:
Check eerst de lagers. Door deze eruit te halen. Bij mijn Neuron deze schoongemaakt voorzien van nieuwe vet in en op de lagers en draaide allemaal weer zoals zonnetje. En de set nieuwe lagers liggen nog netjes nieuwe in de doos te wezen. paar jaar geleden gekocht met blackfriday

Canyon heeft voor de Spectral ON en Torque ON nog geen oplossing voor de batterij. Adviseert om niet te gaan fietsen. Ze verwachten in februari te komen met oplossing. (kan zelf komende weken niet fietsen, iets met druk zijn (andere prioriteiten))

Ze komen tevens met een refund.
Spectral:ON (CF 7 tot CFR LTD):
Storting op je bankrekening *Van 260 tot 596 EUR
Canyon Webshop Voucher *Van 390 tot 894 EUR

Torque:ON (CF 7 tot CF Roczen):
Storting op je bankrekening *Van 260 tot 447 EUR
Canyon Webshop Voucher *Van 390 tot 671 EUR

Gekozen voor de centjes, waardebonnen ga ik vergeten in te wisselen... Voor de spectral ON maximale gekregen en Torque ON net iets minder. Al met al aardige duit centjes terug gekregen. Nu alleen hopen dat ze batterijen snel vervangen...
Bedankt voor de tip! Dikke kans dus dat ze weer mooi draaien hierna.

De situatie met de accu's van de Torque:ON en Spectral:ON was ik ook al een tijdje aan het volgen. Fijn dat ze met een compensatie komen, maar een fijne situatie is het verre van.

Canyon heeft er natuurlijk ook niet voor gekozen om de originele accu's van Shimano te gebruiken, maar ze hebben zelf accu's ontworpen en laten bouwen. Die van Shimano gaan maar tot 630Wh, maar Canyon's eigen accu heeft een hele flinke capaciteit met 900Wh.

Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Hopelijk is het te slap plastic en niet een probleem met het ontwerp van de accu. Dan hebben ze wel echt een serieus lastig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Als Neuron bezitter nieuwsgierig; hoe merk je dat de lagers in de ophanging aan vervanging of onderhoud toe zijn??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:57
McLambo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:44:
Als Neuron bezitter nieuwsgierig; hoe merk je dat de lagers in de ophanging aan vervanging of onderhoud toe zijn??
Speling anders dan de kant waarop ze moeten bewegen. Is met alle lagers, ook je BB of je wielen. Als die ipv rechtdoor ook naar links en rechts wiebelen dan is het tijd voor een nieuw setje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:07
Heel simpel. Zet de fiets stabiel op een vlakke ondergrond, bijv. terras of schuur. Je houdt de fiets met een hand vast en deze steunt nergens tegenaan. Probeer de fiets voorzichtig op te tillen met een of twee vingers. Als er ergens iets beweegt voor de banden van de grond komen, heb je speling.

Vaak maar een millimeter. Als je dat voelt, ga je zoeken. Opnieuw een vinger gebruiken onder een draaipunt, scharnier of vulbus. Meestal heb je dan vrij vlot te pakken waar het probleem zit. Even alle punten langslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Insert12 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:18:
[...]

Goede vraag, die zet me aan het denken. Het zal voornamelijk comfort zijn wat ik zoek. Een carbon frame vind ik leuk om te hebben en goede wielen zijn mooi meegenomen. Ik fiets niet op topniveau ofzo, gewoon voor mezelf en vind het nog wel eens leuk om m'n eigen strava PR's te verbeteren.

Over het algemeen ben ik ook van mening dat ik beter eerst aan m'n conditie en techniek kan werken voor ik een paar duizend euro op materiaal stuk sla. Al is het natuurlijk wel fijn als een fiets het je makkelijker maakt door vertrouwen te geven.

De reden dat ik m'n zoektocht begonnen ben is het grote onderhoud dat aan m'n huidige fiets moet gebeuren. Vanwege een flinke tak in het achterwiel is een spaak uitgescheurd waardoor er een nieuw wiel moet komen, slijtage onderdelen moeten vervangen worden en de voorvork moet een grote beurt hebben. Al met al heb ik een flinke offerte liggen en dat vind ik een te groot bedrag om in deze fiets te investeren. Komend jaar is het fietsplan via m'n werk er weer zodat er een goede reden is om een upgrade te kiezen. De Superior bevalt me verder prima, alleen het gestuiter vind ik nog wel eens een ding.

Al met al kom ik er dan al op uit dat een instap fully me beter zal passen dan een HT. Dan weet ik waar ik naar op zoek moet :+
Vandaag rondje fietsenwinkels gedaan. Die fully zet ik vast uit m'n hoofd, met een budget van 2,5k koop je nog geen fully. Ook overjarige modellen niet.

Het budget wil ik niet verruimen en daarom oriënteer ik me daarom verder op een mooie HT. Met het budget dat ik heb moet er een mooie carbon fiets kunnen komen met goede vork en hopelijk goede wielen. Maar eens een studie van maken. Zo op het eerste oog heb ik vast wat voorkeuren:
Cannondale Scalpel HT 3
Lapierre Prorace CF 7.9
KTM Myroon Elite
Trek Procaliber 9.6

Alle vier zijn ze hier in de buurt bij goede dealers te koop, dus garantie, service en onderhoud zijn alvast in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

charrel

Cortisol4life..

Insert12 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:47:
[...]

Vandaag rondje fietsenwinkels gedaan. Die fully zet ik vast uit m'n hoofd, met een budget van 2,5k koop je nog geen fully. Ook overjarige modellen niet.
Uiteraard is de afmontage niet naar wens maar het kan uiteraard wel:
https://www.12gobiking.nl...HEuK-AArPiegaAvCSEALw_wcB

Zeker als je online wil bestellen zijn er uiteraard nog veel meer opties:
https://www.bike24.nl/producten/614275

https://www.bike24.nl/producten/708844

https://www.bike24.nl/producten/651609

Als een paar voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Insert12 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:47:
[...]

Het budget wil ik niet verruimen en daarom oriënteer ik me daarom verder op een mooie HT. Met het budget dat ik heb moet er een mooie carbon fiets kunnen komen met goede vork en hopelijk goede wielen. Maar eens een studie van maken. Zo op het eerste oog heb ik vast wat voorkeuren:
Cannondale Scalpel HT 3
Lapierre Prorace CF 7.9
KTM Myroon Elite
Trek Procaliber 9.6

Alle vier zijn ze hier in de buurt bij goede dealers te koop, dus garantie, service en onderhoud zijn alvast in orde.
De eerder genoemde Ghost Lector FS voor 1999 euro is echt een hele goede deal en heb je ruim binnen je budget een full carbon fully die al heel goed afgemonteerd is.

En tweedehands evt een optie? Ik kocht een Ghost Lector FS met SRAM GX AXS, nagenoeg nieuwe ketting en cassette en custom wielen voor 1300 euro. Maar dan moet je wel bij een particulier willen kopen.

Binnen je budget moet een fully in ieder geval prima mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
charrel schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:18:
[...]

Uiteraard is de afmontage niet naar wens maar het kan uiteraard wel:
https://www.12gobiking.nl...HEuK-AArPiegaAvCSEALw_wcB

Zeker als je online wil bestellen zijn er uiteraard nog veel meer opties:
https://www.bike24.nl/producten/614275

https://www.bike24.nl/producten/708844

https://www.bike24.nl/producten/651609

Als een paar voorbeelden.
KappuhH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:18:
[...]

De eerder genoemde Ghost Lector FS voor 1999 euro is echt een hele goede deal en heb je ruim binnen je budget een full carbon fully die al heel goed afgemonteerd is.

En tweedehands evt een optie? Ik kocht een Ghost Lector FS met SRAM GX AXS, nagenoeg nieuwe ketting en cassette en custom wielen voor 1300 euro. Maar dan moet je wel bij een particulier willen kopen.

Binnen je budget moet een fully in ieder geval prima mogelijk zijn.
Bij beide zit een beetje m'n beperking. Ik wil graag bij een fietsenwinkel in de buurt een aankoop doen vanwege garantie en service/onderhoud. Particulier is vanwege fietsplan niet mogelijk.

Die Ghost Lector Advanced is alleen wel al aan te schaffen voor €2500 met een extra kortingscode. Misschien dat ik mezelf toch eens moet verlossen van die beperking en online aan moet gaan schaffen. Alleen, wat doe je dan als je er qua onderhoud niet uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

charrel

Cortisol4life..

Insert12 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:01:
[...]

[...]

Bij beide zit een beetje m'n beperking. Ik wil graag bij een fietsenwinkel in de buurt een aankoop doen vanwege garantie en service/onderhoud. Particulier is vanwege fietsplan niet mogelijk.

Die Ghost Lector Advanced is alleen wel al aan te schaffen voor €2500 met een extra kortingscode. Misschien dat ik mezelf toch eens moet verlossen van die beperking en online aan moet gaan schaffen. Alleen, wat doe je dan als je er qua onderhoud niet uit komt?
Naar de fietsenmaker fietsen ;)
Als er grote dingen onder garantie stuk gaan is het uiteraard vervelend dat het dan heen en weer gestuurd moet worden. Ik heb zelf online een Giant gekocht, dealer zit hier vlakbij in Amsterdam. Daar kan je voor alles terecht ondanks dat de fiets uit Duitsland komt.

[ Voor 17% gewijzigd door charrel op 28-12-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:12
Maar krijg je zoveel onder garantie dan? Het meeste zal onder slijtage vallen toch?
Het enige waar je echt garantie op krijgt is het frame en de voorvork. En als daar wat kapot gaat zou ik er niet meer op fietsen.
En een stukje fietsafstelling als service zou ik verwachten maar dat is eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
Vorig jaar heeft pa een nieuwe fiets gekocht (Kona) en die is wel een aantal keer terug naar de fietsenmaker geweest. Wat simpele zaken, maar ook 2x voor het frame/lagers.
2 jaar terug had ik een nieuwe fiets en ik had ook 2x terug kunnen gaan, maar ik heb het zelf opgelost. Dit koste minder tijd dan naar de fietsenmaker 30km verderop waar ik hem gekocht had. Dus ja, er zit een risico aan. Daarentegen zou ik echt wel voor een fully gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Je kan ook naar een fietsenzaak gaan en onderhandelen. Ben je alsnog waarschijnlijk wel wat meer kwijt, maar heb je wel garantie en hulp met setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Insert12 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:01:
[...]

[...]

Je kunt ook naar je fietsenmaker gaan en ‘m de kans te geven ook een supergoede deal te doen. Als hij geen vergelijkbare deal kan maken dan zal hij begrijpen dat je online koopt. En als je verder een trouwe klant bent voor onderhoud zal hij daar toch ook blij mee zijn? En garantie kan natuurlijk altijd gebeuren, maar dat heb je met elke aankoop natuurlijk. Een Advanced voor 2500 euro lijkt me haast een niet te overtreffen aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
418O2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:58:
Je kan ook naar een fietsenzaak gaan en onderhandelen. Ben je alsnog waarschijnlijk wel wat meer kwijt, maar heb je wel garantie en hulp met setup
KappuhH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:07:
[...]

Je kunt ook naar je fietsenmaker gaan en ‘m de kans te geven ook een supergoede deal te doen. Als hij geen vergelijkbare deal kan maken dan zal hij begrijpen dat je online koopt. En als je verder een trouwe klant bent voor onderhoud zal hij daar toch ook blij mee zijn? En garantie kan natuurlijk altijd gebeuren, maar dat heb je met elke aankoop natuurlijk. Een Advanced voor 2500 euro lijkt me haast een niet te overtreffen aanbieding.
Dat is de vervolgstap die ik ga nemen. Er is zeker speelruimte, dezelfde fully die hij mij voor 3k aan biedt kom ik op internet tegen voor prijzen variërend tussen €2350 en €2500. Ik koop hem alsnog liever in een fysieke winkel maar zo'n prijsverschil is te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Insert12 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:35:
[...]

[...]

Dat is de vervolgstap die ik ga nemen. Er is zeker speelruimte, dezelfde fully die hij mij voor 3k aan biedt kom ik op internet tegen voor prijzen variërend tussen €2350 en €2500. Ik koop hem alsnog liever in een fysieke winkel maar zo'n prijsverschil is te groot.
Wellicht als je nog wat upgrades wil (beter zadel, computer, dropper) en eventuele beurtjes voor de toekomst, dat het best in de buurt kan komen.

Een band met de lbs is echt wel wat waard. Natuurlijk kan je met elke fiets wel bij de lbs terecht (al zien ze je met canyon liever niet komen), maar garantie kan echt veel sneller via hun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Insert12 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:35:
[...]

[...]

Kachel moet roken bij de fysieke winkel, de online stores doen het met minder onkosten en maken het daardoor goedkoper. Voor velen de reden om het online te zoeken

Voor onderhoud heb je echt geen diploma nodig, vaak is wat logica, YouTube filmpjes of vragen op een forum voldoende om te weten wat er mis is. Als je er zelf aan begint en in de loop van de tijd kennis, kunde en gereedschap opbouwt dan zul je je volgende fiets vanuit onderdelen zelf opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Naast wat al genoemd is, kun je het ook voelen aan het lager als je de boel aan het demonteren bent. Speling dus, maar ook een korrelig gevoel in het lager of bijvoorbeeld een lager wat ontzettend veel kracht nodig heeft om te draaien en niet lekker soepel loopt. Af en toe het spul loshalen om schoon te maken, in te vetten en alles weer goed op moment te zetten is sowieso een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:52

OMX2000

By any means necessary...

Ik zit een beetje te kijken naar een e-MTB. Jaar geleden had ik mezelf uitgelachen. Maar vanwege gezondheid en leaseconstructie via werk toch aan het orienteren.

Wat me wel opvalt is dat de e-MTB’s van Cube (2025 modellen met Bosch Gen5) nu al afgeprijsd aangeboden worden. En die waren volgens mij al best scherp geprijst versus concurrentie.

Anywho. Mij leek de One44’s (carbon) wel wat. Ja misschien overbodig veel veerweg voor de Nederlandse rondjes? Iemand ervaring en tips met eMTB’s in Nederland?

En of lease überhaupt interessant is is weer een 2e.

[ Voor 5% gewijzigd door OMX2000 op 29-12-2024 20:25 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daanb14 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:10:
[...]

Naast wat al genoemd is, kun je het ook voelen aan het lager als je de boel aan het demonteren bent. Speling dus, maar ook een korrelig gevoel in het lager of bijvoorbeeld een lager wat ontzettend veel kracht nodig heeft om te draaien en niet lekker soepel loopt. Af en toe het spul loshalen om schoon te maken, in te vetten en alles weer goed op moment te zetten is sowieso een goed idee.
De bouten/asjes kan je het mogelijk ook aan zien, als de lager vast gaat zitten draait de binnenkant om het asje/boutje en schuurt zo de (meestal zwarte) oppervlaktebehandeling weg. Als je dus lichtere kleur (of metaal kleur) ziet heb je dus waarschijnlijk onder-rotatie gehad. Overigens als het meer dan enkel verkleuring maar echt een groef is moet je ook het boutje/asje vervangen ivm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:56

Niku

Alagaesii

Ik fiets momenteel op een oude Bulls Copperhead (2014, ooit op Marktplaats gekocht). Altijd goed bevallen, maar wordt tijd om ‘m eens te gaan vervangen. Zag deze bij Mantel voorbij komen: https://www.mantel.com/bulls-copperhead-3-s-29 Lijkt mij op het eerste oog een prima optie voor die prijs. Hoe kijken de kenners hier tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:56

Kluus

Gang is alles

Eerste brain fail is een feit hier, gelukkig binnen garantie, als het goed is. Vond de laatste weken al dat ik steeds meer pedal strikes had en vandaag heb ik plotseling nog maar de helft van de veerweg en als ik de lucht er uit laat schiet hij met redelijke kracht naar de meest gecomprimeerde stand, lijkt mij een interne lekkage naar een negatieve druk kamer oid?

Geen idee of dit een specifiek brain probleem is of meer algemeen. Het gaat om een redelijk nieuwe demper geplaatst in september (inruilservice), de vorige heeft de gehele service periode perfect gewerkt dus waarschijnlijk nu een maandagmorgen modelletje. ;)

Wel fijn om te weten waar die pedal strikes vandaan kwamen, ging al aan mezelf twijfelen… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Holk schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:41:
[...]

Kachel moet roken bij de fysieke winkel, de online stores doen het met minder onkosten en maken het daardoor goedkoper. Voor velen de reden om het online te zoeken

Voor onderhoud heb je echt geen diploma nodig, vaak is wat logica, YouTube filmpjes of vragen op een forum voldoende om te weten wat er mis is. Als je er zelf aan begint en in de loop van de tijd kennis, kunde en gereedschap opbouwt dan zul je je volgende fiets vanuit onderdelen zelf opbouwen
12GObiking is geen pure internetwinkel maar heeft ook een hele grote fysieke winkel in Moordrecht. Maar het is natuurlijk geen support aan je local bike shop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
KappuhH schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:36:
[...]

12GObiking is geen pure internetwinkel maar heeft ook een hele grote fysieke winkel in Moordrecht. Maar het is natuurlijk geen support aan je local bike shop.
Met respect voor een dozenschuiver, maar 12GO is gewoon een dozenschuiver. Aanschaf prima, service nadien dramatisch. Als je twee linker handen hebt kun je beter 200 euro meer uitgeven voor een fiets bij je lokale fietsen maker met goede service dan die ‘winst’ pakken bij 12GO en bij een mankement van het kastje naar de muur gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 23:09
Holk schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:13:
[...]

Met respect voor een dozenschuiver, maar 12GO is gewoon een dozenschuiver. Aanschaf prima, service nadien dramatisch. Als je twee linker handen hebt kun je beter 200 euro meer uitgeven voor een fiets bij je lokale fietsen maker met goede service dan die ‘winst’ pakken bij 12GO en bij een mankement van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Of de korting pakken en pas bij een probleem het geld uitgeven bij de lbs? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:14:
[...]

Of de korting pakken en pas bij een probleem het geld uitgeven bij de lbs? ;)
De LBS zal goedkoper zijn in onderhoud als je daar een fiets koopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Holk schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:28:
[...]

En ook een stuk hulpvaardiger/sneller dan wanneer hij van elders komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier doet de lokale LBS niet moeilijk, rekent niks extra als ik keer langs kom. Begin van jaar bij hen langs geweest omdat mijn EP8 motor raar deed. Stopte er elke keer mee. Kabel breuk. De LBS heeft de garantie afhandeling met Shimano gedaan. De fiets heeft zelfs een speciale service gehad. Die mocht in de kantine staan inplaats van het vak te repareren/gerepareerde fietsen. Daar stond die veiliger. En nette bon op gesteld, zodat deze vergoed kon worden door Canyon

Goede fietsenmaker doet niet moeilijk. Die helpt je gewoon. ;-)

Kom zelf zelden bij fietsenmaker. Doe het meeste zelf. Op wielen spaken/richten, damper onderhoud en motor onderhoud na.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 30-12-2024 13:41 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
[...]

Waarom? Uiteraard zal de eerste servicebeurt gratis zijn of misschien iets coulanter zijn als iets op randje wel/niet garantie is oid, maar een fatsoenlijke fietsenmaker zal geen extra kosten rekenen als je de fiets daar niet gekocht hebt. Zeker als je verder gewoon een vaste klant bent en hij weet dat je de fiets ivm 'an offer you couldn't refuse' ergens anders gekocht hebt.

Maar zoals meerdere anderen al gezegd hebben: veel onderhoud kun je prima zelf als je geen twee linkerhanden hebt en het leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
KappuhH schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:06:
[...]

Waarom? Uiteraard zal de eerste servicebeurt gratis zijn of misschien iets coulanter zijn als iets op randje wel/niet garantie is oid, maar een fatsoenlijke fietsenmaker zal geen extra kosten rekenen als je de fiets daar niet gekocht hebt. Zeker als je verder gewoon een vaste klant bent en hij weet dat je de fiets ivm 'an offer you couldn't refuse' ergens anders gekocht hebt.

Maar zoals meerdere anderen al gezegd hebben: veel onderhoud kun je prima zelf als je geen twee linkerhanden hebt en het leuk vindt.
Waarom? Omdat je vaak 1 of 2 service beurten gratis er bij krijgt. Sure, bij 12GO ook maar kwaliteit daar is niet echt je van het (als je al in de buurt woont)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Andere fietsenmaker zoeken, na de corona hype hebben ze echt wel weer werk nodig.

De 'tune-up' beurt die je meestal 'krijgt' is niet zo super omvangrijk/kostbaar en daarna maakt het meestal weinig uit. Ja misschien als je een frame opnieuw moet laten bouwen als je oude vervangen moet worden maar die kans is beperkt en alsnog; pay when you get there.

Uiteraard is het afhankelijk wat je wilt laten doen en verwacht. Als je voor elke losse ventielkern heen gaat, dan kan je beter lokaal kopen inderdaad, dat zijn dingen die een fietsenmaker eerder uit coulance doet.

Ben zeker voor lokale business maar geen filantropische instelling, als een fiets gewoon 100den euros duurder is houd het op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kluus schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:02:
Eerste brain fail is een feit hier, gelukkig binnen garantie, als het goed is. Vond de laatste weken al dat ik steeds meer pedal strikes had en vandaag heb ik plotseling nog maar de helft van de veerweg en als ik de lucht er uit laat schiet hij met redelijke kracht naar de meest gecomprimeerde stand, lijkt mij een interne lekkage naar een negatieve druk kamer oid?

Geen idee of dit een specifiek brain probleem is of meer algemeen. Het gaat om een redelijk nieuwe demper geplaatst in september (inruilservice), de vorige heeft de gehele service periode perfect gewerkt dus waarschijnlijk nu een maandagmorgen modelletje. ;)

Wel fijn om te weten waar die pedal strikes vandaan kwamen, ging al aan mezelf twijfelen… :+
Inmiddels bij de LBS geweest en ze herkenden dit probleem niet, dus het lijkt in ieder geval geen typisch brain probleem maar gewoon pech. Wordt wel onder garantie opgelost en ik kan de fiets vandaag of morgen weer ophalen, prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Inmiddels bij de LBS geweest en ze herkenden dit probleem niet, dus het lijkt in ieder geval geen typisch brain probleem maar gewoon pech. Wordt wel onder garantie opgelost en ik kan de fiets vandaag of morgen weer ophalen, prima dus.
Dat is fijn om te horen & goed dat Specialized de vervangingsdelen nu goed op orde heeft. Bij proprietary dempers kan dat (zeker als ze wat ouder zijn) een horrorverhaal worden. Niet alleen de Brain spullen zijn daarom berucht, ook Trek Thrushaft spul. Ken iemand die heeft ook maanden op een gerepareerde/vervangende demper moeten wachten.

Was een goede reden voor mij om enkel fietsen met zulke proprietary veringsonderdelen (bedoel dan niet specifieke valving maar echt aangepaste ontwerpen) te overwegen als er een echt significant (prijs of performance) voordeel tegenover staat. Als het dan ook nog eens iets is waar een standaard shock echt incompatible is (denk aan een Trek SuperCaliber bijvoorbeeld) dan denk ik dat ik er echt voor pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Dat is fijn om te horen & goed dat Specialized de vervangingsdelen nu goed op orde heeft. Bij proprietary dempers kan dat (zeker als ze wat ouder zijn) een horrorverhaal worden. Niet alleen de Brain spullen zijn daarom berucht, ook Trek Thrushaft spul. Ken iemand die heeft ook maanden op een gerepareerde/vervangende demper moeten wachten.

Was een goede reden voor mij om enkel fietsen met zulke proprietary veringsonderdelen (bedoel dan niet specifieke valving maar echt aangepaste ontwerpen) te overwegen als er een echt significant (prijs of performance) voordeel tegenover staat. Als het dan ook nog eens iets is waar een standaard shock echt incompatible is (denk aan een Trek SuperCaliber bijvoorbeeld) dan denk ik dat ik er echt voor pas.
Specialized heeft op de brain een inruilservice in plaats van servicebeurten door de winkel zelf, dus de LBS waar ik kom zorgt daarvoor altijd al dat hij zelf een aantal dempers op voorraad heeft, ik neem aan dat ze voor mij nu ook gewoon een vervanger uit die stapel pakken.

Maar ik weet niet hoe goed het werkt als het spul nog a la moment bij Specialized besteld moet worden.

Geen idee hoe dat gaat in de (verre) toekomst maar bikesuspension kan deze en oudere brain dempers ook gewoon servicen geloof ik dus als het lastig wordt zal ik uiteindelijk wel daar heen gaan. Vooralsnog vind ik de brain functioneel wel van toegevoegde waarde.

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 03-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rodiee
Nog een video gemaakt van de Drenthe 200 van afgelopen weekend:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:19
poehh dikke respect hoor.

ooit zou ik het ook nog is willen doen.
Maar eerst maar een kortere tocht proberen.

hoe lang heb je erover gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Inmiddels staat de epic hier weer in de schuur, de eerste keer opstappen om de sag in te stellen en te testen schopte ik bijna de fiets uit mijn handen... Dit geeft wel aan dat het dus al even zo was, ik was al een veel lagere opstap gewend. :+

Blij dat ik nu hopelijk van die pedal strikes af ben en sowieso weer een beter functionerende vering heb natuurlijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Kluus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:34:
Inmiddels staat de epic hier weer in de schuur, de eerste keer opstappen om de sag in te stellen en te testen schopte ik bijna de fiets uit mijn handen... Dit geeft wel aan dat het dus al even zo was, ik was al een veel lagere opstap gewend. :+

Blij dat ik nu hopelijk van die pedal strikes af ben en sowieso weer een beter functionerende vering heb natuurlijk. :)
Wat fijn dat het opgelost is en het onder garantie is opgelost! Hopelijk blijf je nu wel met reguliere services plezier houden van de Brain. Zover ik weet geeft de laatste Brain lang niet meer zoveel problemen als de voorgaande modellen. Ze zijn alleen wel pittig om te onderhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:48

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

rodiee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:24:
Nog een video gemaakt van de Drenthe 200 van afgelopen weekend:
[YouTube: Drenthe 200 2024 // 202 Km MTB Marathon]
Leuk gedaan man! Ik heb m ook gereden en kan bij het zien van je video weer even nagenieten :). De fiets heeft het wel aardig te verduren gehad overigens:)...

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:36:
[...]

Wat fijn dat het opgelost is en het onder garantie is opgelost! Hopelijk blijf je nu wel met reguliere services plezier houden van de Brain. Zover ik weet geeft de laatste Brain lang niet meer zoveel problemen als de voorgaande modellen. Ze zijn alleen wel pittig om te onderhouden.
Ja klopt, het scheelt al voor mijn gemoedsrust dat het geen typische brain issue was maar een generieker demper probleem. De analyse was “demper wissel druk verdeling niet in orde”.

Waarschijnlijk een lekkende seal ofzo…

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 03-01-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wil iemand eens meedenken.. ik heb een Cube ltd SL uit 2013 - en aardig sleets. Maandje geleden de achterderailleur aan gort gereden. (Gaf al langer problemen).
Er is wel in de loop der jaren eea aan vervangen.. (cassette, velgen, vork onderhoud.. etc) maar goed. Oud is t nog steeds.

Nu kan ik denk wel deze erop zetten, en dan zou eea weer moeten werken.

Ik fiets echter de laatste jaren sporadisch, maar vriendin (fietst ook) en ik zijn wel semi-enthousiast nu meer te mtb'en. Ik rijd overigens dan rondje Harderwijk of vergelijkbaar, of langere ritten met speurtocht-element. Ben in t verleden weleens naar de Moesel/Eifel geweest om wat harder te gaan, maar daar was deze fiets (en ik) wel aardig aan de limiet.
Overweeg wel weer om dan af en toe in Limburg/Ardennen/Winterberg wat meer te knallen - als mn lovehandles weg zijn...

In de herfst is de fiets voor rem-ontluchting weggeweest en de fietsenmaker gaf ook al aan de de balhoofdlagers op zijn.. en er is vast meer als je kritisch kijkt.

Optie 1)
Derailleur erop, afstellen en nog even beginnen met fit worden, weer de lol herontdekken. Voor +-100 ,- klaar, voor de korte termijn..

Optie 2)
Doorsparen voor een 2dehands goede fiets. Hogere kosten initiëel maar misschien meer lol met fietsen en minder gedoe op termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
@Blomminator Als je twijfelt of je weer echt veel wil gaan fietsen zou ik die +-100 euro investeren, mocht je het gevoel weer krijgen kun je altijd nog je oude fiets voor diezelfde 100 euro op marktplaats zetten.

Op dezelfde manier ben ik net voor corona ook weer begonnen en in een half jaar een "nieuwe" tweede hands hardtail gekocht. En ruim jaar geleden nog een fully er bij gekocht. Heb de hobby helemaal terug gevonden en fiets +- twee keer per week. Maar zeker omdat ik voornamelijk alleen fiets had het ook kunnen zijn dat ik het niet interessant had gevonden. En dan had ik nooit een andere fiets gekocht en dus ook maar minimale kosten gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:59
@Blomminator gewoon deze erop zetten: https://www.bike24.nl/producten/372267

Kost geen drol.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Inderdaad, de shifter zorgt voor meer verschil in schakel gevoel dan de derailleur

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ah allemaal thnx! Deze kende ik niet. Ben niet zo betrokken meer met de hardware..
Derrie besteld!
Was even in de verleiding maar ja.. wat @kippy zegt is verstandiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
chimera2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:45:
poehh dikke respect hoor.

ooit zou ik het ook nog is willen doen.
Maar eerst maar een kortere tocht proberen.

hoe lang heb je erover gedaan?
Het is inderdaad een leuke uitdaging en mooi doel om naartoe te trainen.

Ik heb er 9:22 over gedaan (beweegtijd 9:05).
retlaw schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Leuk gedaan man! Ik heb m ook gereden en kan bij het zien van je video weer even nagenieten :). De fiets heeft het wel aardig te verduren gehad overigens:)...
Dankjewel! De slijtage viel gelukkig nog redelijk mee bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Kluus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Ja klopt, het scheelt al voor mijn gemoedsrust dat het geen typische brain issue was maar een generieker demper probleem. De analyse was “demper wissel druk verdeling niet in orde”.

Waarschijnlijk een lekkende seal ofzo…
Oeh, dat klinkt alsof er lucht kan lekken ondanks de seals om de bearing assembly heen. De equalizing poort in de air sleeve zou het enige punt moeten zijn waar (veel) lucht langs kan. Als die seals niet meer goed afdichten is de weerstand aan 1 van de 2 kamers inderdaad helemaal weg en gaat alle luchtdruk 1 kant op.

Dit is een van de redenen, waarom ik bij demperservices alleen maar plastic picks gebruik. Bij het eruit trekken van die seals met een metalen pick, heb je de zwarte coating erg snel beschadigd. Daar kan dan al lucht naast gaan lekken. (dat hoeft hier niet de oorzaak te zijn, productiefouten bestaan natuurlijk).

Erg leuk spul om aan te werken trouwens. Of dat het qua gereedschap wat je nodig hebt verstandig is? Ik denk het niet. Maar het is wel ontzettend gaaf om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
Ik ben opzoek naar een goede digitale fietspomp. Iemand hier nog ervaring met een goede?

Ik doe nu met een normale fietspomp oppompen en daarna met de digitale verder afstellen, maar is een beetje omslachtig en wil gewoon alles in 1. Het liefst ook 1 waarmee je lucht eruit kan laten. Zag een aantal modellen van SKS die dat niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
rodiee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:39:
Ik ben opzoek naar een goede digitale fietspomp. Iemand hier nog ervaring met een goede?

Ik doe nu met een normale fietspomp oppompen en daarna met de digitale verder afstellen, maar is een beetje omslachtig en wil gewoon alles in 1. Het liefst ook 1 waarmee je lucht eruit kan laten. Zag een aantal modellen van SKS die dat niet kunnen.
Ik heb een digitale pomp van Lezyne, maar nooit echt plezier van gehad. De aansluiting van de nippel losdraaien gaf risico dat je het binnen ventiel mee los draaide, af en toe klopte de waardes niet helemaal en verder risico dat batterij leeg is naar verloop van tijd. Ik ben weer terug naar een normale fietspomp met een wat grotere/duidelijke klok. Die 0,05 bar onnauwkeurigheid voel ik niet met rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
rp87 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Ik heb een digitale pomp van Lezyne, maar nooit echt plezier van gehad. De aansluiting van de nippel losdraaien gaf risico dat je het binnen ventiel mee los draaide, af en toe klopte de waardes niet helemaal en verder risico dat batterij leeg is naar verloop van tijd. Ik ben weer terug naar een normale fietspomp met een wat grotere/duidelijke klok. Die 0,05 bar onnauwkeurigheid voel ik niet met rijden.
Ik heb ook een minipompje van Lezyne waar een aansluiting op zit die je erop moet draaien. Ook daarbij draai ik mn vietielkern wel is los. Die aansluiting heeft idd ook niet mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55
rodiee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:39:

Ik heb recent de cycplus AS2 pro besteld na eenzelfde zoektocht. Tot nog toe pompte ik altijd thuis hard op en checkte dan vlak voor fietsen met een digitale drukchecker de bandenspanning waarna ik er lucht uit liet. Het lijkt ook alsof de cycplus zo klein is dat die in mijn frame past, maar vooralsnog ga ik enkel co2 meenemen en de cycplus in de auto leggen denk ik zodat ik ook bij gravelen de druk makkelijk kan afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
cedrix5 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Ik heb recent de cycplus AS2 pro besteld na eenzelfde zoektocht. Tot nog toe pompte ik altijd thuis hard op en checkte dan vlak voor fietsen met een digitale drukchecker de bandenspanning waarna ik er lucht uit liet. Het lijkt ook alsof de cycplus zo klein is dat die in mijn frame past, maar vooralsnog ga ik enkel co2 meenemen en de cycplus in de auto leggen denk ik zodat ik ook bij gravelen de druk makkelijk kan afstellen.
Thanks, maar ik denk dat ik wel gewoon een vloerpomp zoek. Maar wellicht het overwegen waard als dit een goed alternatief is op een normale pomp. Moet je hem vaak opladen(Als je hem niet gebruikt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeekr001
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-02 20:59
Banale vraag, waar rijden jullie met dit weer? Volgens de regels mat ik niet op de 'trails' rijden bij Dorst als het geregend heeft... aangezien het al twee maanden aan een stuk regent (voor mijn gevoel) begin ik me wel een beetje te vervelen.

Gaan jullie 'gewoon' het bos in, of zijn er andere plekken waar het leuk fietsen is waar het wel is toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:09
Schoorl en Utrecht zijn fijne plekken vind ik. Maar als jij met Dorst komt vermoed ik dat Schoorl een beetje te ver uit te buurt is haha. Maar ook hier in de regio is bijvoorbeeld Geestmerambacht/Noord-Scharwoude gesloten in de natte en gure periodes.

En accepteren dat je nat, vies en soms koud wordt is voor mij de truc om even goed veel lol te beleven en lekker te blijven fietsen. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vermijd de routes met dit weer. Ik haal weinig lol uit de blubber. Zeker als een route officieel gesloten is, zou zonde zijn dat de vrijwilligers die het pad onderhouden afhaken door dit soort gedrag.

Gebruik de MTB meer als gravel bike deze tijd van het jaar, beetje 'schelpenpaden/kerkpaden' van bos naar bos (en dan dus wat 'begaanbare/wandel'-paden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:06
Zeekr001 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:07:
Banale vraag, waar rijden jullie met dit weer? Volgens de regels mat ik niet op de 'trails' rijden bij Dorst als het geregend heeft... aangezien het al twee maanden aan een stuk regent (voor mijn gevoel) begin ik me wel een beetje te vervelen.

Gaan jullie 'gewoon' het bos in, of zijn er andere plekken waar het leuk fietsen is waar het wel is toegestaan.
Het Drieluik daar is één van de droogste en best onderhouden routes die ik ken. Goede afwatering, juiste type grond. Als het niet absurd veel heeft geregend in voorgaande dagen kan je daar prima fietsen op een droge dag deze tijd van het jaar.

Zelfs afgelopen zeer natte winter heb ik daar meerdere malen prima kunnen fietsen.

In November daar twee maal geweest (29ste en de tweede) en geen plasje gezien. Wat ze vooral bedoelen is dat als het nat/modderig is je niet de hele boel kapot moet gaan rijden. Zolang de tracks droog zijn is er niks aan de hand. En geloof mij, als bijvoorbeeld de Pannenhuisstraat bij de put een bagger bende zijn de tracks vaak nog perfect!

Persoonlijk kijk ik ook vaak of er recente reviews op MTB routes staan.

Kijkende naar de weersvoorspellingen ga ik mogelijk vrijdag ook het drieluik rijden...afgelopen dagen veel regen geweest en Drieluik is meestal droger dan de Utrechtse Heuvelrug! Paar daagjes droog is hopelijk afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeekr001
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-02 20:59
nooberke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:10:
[...]

Het Drieluik daar is één van de droogste en best onderhouden routes die ik ken. Goede afwatering, juiste type grond. Als het niet absurd veel heeft geregend in voorgaande dagen kan je daar prima fietsen op een droge dag deze tijd van het jaar.

Zelfs afgelopen zeer natte winter heb ik daar meerdere malen prima kunnen fietsen.

In November daar twee maal geweest (29ste en de tweede) en geen plasje gezien. Wat ze vooral bedoelen is dat als het nat/modderig is je niet de hele boel kapot moet gaan rijden. Zolang de tracks droog zijn is er niks aan de hand. En geloof mij, als bijvoorbeeld de Pannenhuisstraat bij de put een bagger bende zijn de tracks vaak nog perfect!

Persoonlijk kijk ik ook vaak of er recente reviews op MTB routes staan.

Kijkende naar de weersvoorspellingen ga ik mogelijk vrijdag ook het drieluik rijden...afgelopen dagen veel regen geweest en Drieluik is meestal droger dan de Utrechtse Heuvelrug! Paar daagjes droog is hopelijk afdoende.
Ah dat had ik niet echt verwacht. Wellicht vanwege de zandgronden eronder. Misschien moet ik het gewoon eens proberen inderdaad. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Zeekr001 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:07:

Vorige week Hoge en Lage Vuursche gedaan en dat was van plas naar plas rijden. Wat je ziet is dat 95% van de mensen om de plassen heen gaan rijden. Daardoor verbreed je de plas maar tast je ook de planten/vegitatie naast de paden aan, iets wat vaak niet past in het beeld wat bosbeheer heeft, paden zijn voor de fiets, het spul er naast niet. Daarom gaan er soms trails dicht om dit tegen te gaan.

Ik behoor tot de 5% 8) Die plassen liggen op de plekken waar de ideale lijn blijkbaar is, gewoon er doorheen dus. Ja, voeten worden nat en koud maar na 30 km worden die sowieso wel een keer nat, get over it en doorheen. Klein nadeel; remblokken zijn wat sneller op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Deze lag vanmorgen op de mat, maar zag nu pas dat het 2x10 is. En ik heb 3 bladen voor. Nu gebruik ik die kleinste zelden tot nooit - zeker niet in NL, maar toch..
Gaat dat niet werken, of matig? Een 3x10 zie ik niet op de site.

Gewoon monteren en godszege?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Blomminator schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Deze lag vanmorgen op de mat, maar zag nu pas dat het 2x10 is. En ik heb 3 bladen voor. Nu gebruik ik die kleinste zelden tot nooit - zeker niet in NL, maar toch..
Gaat dat niet werken, of matig? Een 3x10 zie ik niet op de site.

Gewoon monteren en godszege?
Ligt een beetje aan de range van de cassette en de voorbladen
Een derailleur heeft een bepaalde capaciteit, ofwel hoeveel tandjes verschil tussen de klein/klein en groot/groot de kooi kan opvangen.

Nornaal gesproken heb je met 3x10 een kleinere cassette (bv 11-34) en met 2x 10 een 11-40 of 42.

Waar het op neer komt is dat je moet kijken of de ketting niet slap hangt in klein voor , klein achter, en of je op groot /groot de derailleur niet van je frame trekt. Als de kooi lengte echt anders is dan je huidige derailleur, kan het ook zijn dat je kettinglengte aangepast moet worden.

(Je kan ook uitrekenen of de capaciteit past bij je versnellingen)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Ligt een beetje aan de range van de cassette en de voorbladen
Een derailleur heeft een bepaalde capaciteit, ofwel hoeveel tandjes verschil tussen de klein/klein en groot/groot de kooi kan opvangen.

Nornaal gesproken heb je met 3x10 een kleinere cassette (bv 11-34) en met 2x 10 een 11-40 of 42.

Waar het op neer komt is dat je moet kijken of de ketting niet slap hangt in klein voor , klein achter, en of je op groot /groot de derailleur niet van je frame trekt. Als de kooi lengte echt anders is dan je huidige derailleur, kan het ook zijn dat je kettinglengte aangepast moet worden.

(Je kan ook uitrekenen of de capaciteit past bij je versnellingen)
Dit, en eventueel kan je een beetje slack op klein-klein ook nog opvangen met de b-gap, die moet je sowieso instellen met een nieuwe derailleur waarschijnlijk, en dan weer voorzichtig kijken of het niet te strak is op groot-groot inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 09-01-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WierdD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-01 11:02
Hoi Leden, ik hoop dat ik op de juiste plek ben :)

Keuzestress hier. Ik ben in het bezit van een gravelbike en ik wil graag daarnaast een hardtail-MTB kopen die ik wil gebruiken voor de MTB routes in Nederland (soms buitenland zoals Oostenrijk etc). Ik vind scheuren door de bossen heerlijk maar met de gravelbike loop je op de MTB- routes tegen een limiet aan. Nu heb ik twee mtb's op het oog, de Trek Procaliber 8 XC en Trek Roscoe 7/8 Trail. Mijn budget is max 2000 euro en daarin zou een fully inclusief goede schakelgroep niet passen. Ik hou van snelheid waardoor ik de XC in overweging neem maar ik wil ook weer niet tegen een limiet aanlopen op technische trails. De Roscoe heeft een 140mm voorvork en de procaliber een 120mm voorvork. Ik heb op beide een proefritje gemaakt en de xc voelde een stuk sneller/wendbaarder maar dit komt grotendeels door de banden denk ik. Bij de Roscoe zou ik dan ook gelijk de banden vervangen want die voelden aan als een tractor.
Mijn vraag is dus eigenlijk, is een 120mm voorvork genoeg voor de Nederlandse mtb routes? ik heb nog niet veel ervaring in de MTB wereld zoals je wellicht kunt merken.

iedereen die wil helpen, alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:27
@WierdD 120mm is eigenlijk al haast te veel voor de nederlandse routes. tot een paar jaar terug was 100mm de standaard voor XC fietsen. Pas sinds ca. 2021 (Scott Spark was ongeveer de eerste) zijn ze op het idee gekomen dat 120mm een valide optie voor XC fietsen is.

140mm HT is wel echt lomp spul voor Nederland, heb er zelf ook 1 naast de XC Fully maar die noem ik ook niet voor niks "de gele trekker"

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
WierdD schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:24:

Keuzestress hier. Ik ben in het bezit van een gravelbike en ik wil graag daarnaast een hardtail-MTB kopen die ik wil gebruiken voor de MTB routes in Nederland (soms buitenland zoals Oostenrijk etc). Ik vind scheuren door de bossen heerlijk maar met de gravelbike loop je op de MTB- routes tegen een limiet aan. Nu heb ik twee mtb's op het oog, de Trek Procaliber 8 XC en Trek Roscoe 7/8 Trail. Mijn budget is max 2000 euro en daarin zou een fully inclusief goede schakelgroep niet passen. Ik hou van snelheid waardoor ik de XC in overweging neem maar ik wil ook weer niet tegen een limiet aanlopen op technische trails. De Roscoe heeft een 140mm voorvork en de procaliber een 120mm voorvork. Ik heb op beide een proefritje gemaakt en de xc voelde een stuk sneller/wendbaarder maar dit komt grotendeels door de banden denk ik. Bij de Roscoe zou ik dan ook gelijk de banden vervangen want die voelden aan als een tractor.
Mijn vraag is dus eigenlijk, is een 120mm voorvork genoeg voor de Nederlandse mtb routes? ik heb nog niet veel ervaring in de MTB wereld zoals je wellicht kunt merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13MYKktpDEpZIRmHRFpRmVP3UxU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pGyjU95sgiXxkT8ZbpLN1pNa.png?f=user_large
sorry, kwam die toevallig vandaag tegen :X

maar voor de "normale" MTB routes in NL is 120 mm prima, maar als je niet perse gaat voor de gemiddeld snelste optie is 140mm niet gelijk een heel groot minpunt (niet zoals de banden bv). Het valt en staat ook wel bij een juiste afstelling van de vork, nadeel is wellicht dat er geen remote lockout op lijkt te zitten..

wat versta je onder "technische trails"?

verder denk ik dat het sturen vooral door de balhoofdhoek en wielbasis komt, de roscoe is 65 graden ipv 68,8 en heeft een stuk grotere wielbasis, dat maakt het sturen wat logger/minder direct, maar met name bij ruw naar beneden ook een stuk stabieler (minder snel het gevoel dat je over de kop gaat, icm met de langere veerweg simpel weg makkelijker rechtdoor over obstakels naar beneden ipv er voorzichting omheen moeten sturen)

als je met name routes met weinig hoogtemeters rijdt, dan zou ik eerder de procaliber kiezen, wil je de fiets ook mee naar het buitenland nemen en daar met wat meer vertrouwen afdalen, dan is de Roscoe geen gekke fiets, waar je met een ander setje banden in NL ook prima mee vooruit komt

(over bochtige routes met "moderne geo" kost ook simpelweg wat tijd om aan te wennen. Mijn scott spark is ook een stuk slacker en langer dan mijn vorige fiets en de eerste paar ritten over mijn thuis routes (Dorst etc) waren zeker niet sneller dan op de ouderwetse XC hardtail, maar na wat gewenning heb ik wel al mijn PR's aangescherpt. Op routes met meer hoogtemeters (UHR, Nijmegen, .. ) ga je makkelijker wat sneller op een moderne geo

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa

De limiet zal eerder in jou zitten als de voorvork zeker als je gewoon snelheid wilt en niet gewoon een hekel hebt aan je wielen aan de grond houden. Ben ook benieuwd wat bij jou onder de technische routes vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
En voor de gravelbike waar je tegen de limiet aan loopt.
YouTube: Yoann Barelli Shreds a Downhill MTB Track on a Cyclocross Bike
YouTube: "Cross-training" With Yoann Barelli
en
YouTube: GRAVEL MANIA / Gabriel Wibmer

[ Voor 15% gewijzigd door ZanielGa op 09-01-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WierdD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-01 11:02
Technische trails is inderdaad voor iedereen anders :) ik bedoel mtb routes zoals lemeleberg, hellendoorn, Rheden, daar zal ik het meeste fietsen.Maar ik wil de MTB ook gebruiken in Limburg of oostenrijk bijvoorbeeld. Hoge jumps is niks voor mij (denk ik).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
En zo krijgen de mountainbikers een nog slechtere naam en wekken ze meer irritatie op bij andere bosgebruikers dan wielrenners en dat zij doen bij andere weggebruikers.....

Illegale mountainbikeroutes ontdekt in Schoorlse Duinen, Natura 2000-gebied deels 'vernield'
https://www.rtl.nl/nieuws...se-duinen-gebied-vernield

[ Voor 36% gewijzigd door henri86 op 10-01-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
henri86 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:27:
En zo krijgen de mountainbikers een nog slechtere naam en wekken ze meer irritatie op bij andere bosgebruikers dan wielrenners en dat zij doen bij andere weggebruikers.....

Illegale mountainbikeroutes ontdekt in Schoorlse Duinen, Natura 2000-gebied deels 'vernield'
https://www.rtl.nl/nieuws...se-duinen-gebied-vernield
Verbazing. Die schans rij je echt niet zo maar af, zullen een handje vol mensen aandurven. En dan een berg gereedschap en bomen kappen. Op de een of andere manier klinkt dit als een misverstand tussen route bouwers en bosbeheer dat er toestemming voor was maar dat dit niet goed is gecommuniceerd. Aan de andere kant, als je dit met een groep liefhebbers doet, op deze manier met de features, dan zijn het een soort van hooligans van de MTB wereld.

Benieuwd naar het vervolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Holk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Verbazing. Die schans rij je echt niet zo maar af, zullen een handje vol mensen aandurven. En dan een berg gereedschap en bomen kappen. Op de een of andere manier klinkt dit als een misverstand tussen route bouwers en bosbeheer dat er toestemming voor was maar dat dit niet goed is gecommuniceerd. Aan de andere kant, als je dit met een groep liefhebbers doet, op deze manier met de features, dan zijn het een soort van hooligans van de MTB wereld.

Benieuwd naar het vervolg
Zoals het artikel ook zegt. Dit zijn geen routes voor de 'zondagsrijders', maar voor (en door) mensen die weten wat ze op een fiets doen en kunnen.

De omgevingsdienst zegt onderzoek te doen naar de aanleg van de illegale routes. Op heterdaad betrappen lukte helaas niet. Eerder kreeg een groep personen een boete omdat het buiten de wandelpaden liep.

"Mede daardoor hebben we een groep verdachten op het oog en loopt er een onderzoek", zegt de omgevingsdienst tegen NH Nieuws. Het zou gaan om 'een grote groep personen die hier verantwoordelijk voor is'.

[ Voor 7% gewijzigd door henri86 op 10-01-2025 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:55

Bij Radon heb je fullies met goede groep onder de 2000 euro:

https://www.bike-discount.de/en/radon-skeen-trail-9.0-2
Misschien moet je ooit de wielen upgraden maar ik zou verder durven zeggen dat deze best net afgemonteerd is. Licht genoeg voor Nederland en capabel genoeg voor minder heftige routes in Oostenrijk.

Als je liever bij een fietsenmaker koopt zou ik de procaliber nemen en eventueel in Oostenrijk wat huren. In Nederland is een hardtail ook prima en minder onderhoud nodig, zeker als je ook in nattere periodes gaat rijden.
Pagina: 1 ... 273 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic