scherpe dealcedrix5 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:48:
[...]
Bij Radon heb je fullies met goede groep onder de 2000 euro:
https://www.bike-discount.de/en/radon-skeen-trail-9.0-2
Misschien moet je ooit de wielen upgraden maar ik zou verder durven zeggen dat deze best net afgemonteerd is. Licht genoeg voor Nederland en capabel genoeg voor minder heftige routes in Oostenrijk.
Als je liever bij een fietsenmaker koopt zou ik de procaliber nemen en eventueel in Oostenrijk wat huren. In Nederland is een hardtail ook prima en minder onderhoud nodig, zeker als je ook in nattere periodes gaat rijden.
Wat een goed advies is voor mensen (met 1 MTB) is "Koop een fiets voor de 95% van je ritten". Je kan je natuurlijk richten op die 5% van je ritjes die je misschien in Oostenrijk zal rijden. Maar dan zal je fiets het de meeste van de tijd gewoon niet tot zijn recht komen. Zeker omdat je zelf niet helemaal weet wat je het leukste vindt. Als je op gegeven moment weet wat je zelf het leukste vindt kan je je fiets daar op aan gaan passen maar dat zal in de loop van de tijd zich ook gaan tonen in je rijstijl. Sommige mensen vinden elk miniscuul wortelje een excuus om de wielen van de grond te halen waar andere iedere jump pompen om de wielen aan de grond te houden.WierdD schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:08:
Technische trails is inderdaad voor iedereen andersik bedoel mtb routes zoals lemeleberg, hellendoorn, Rheden, daar zal ik het meeste fietsen.Maar ik wil de MTB ook gebruiken in Limburg of oostenrijk bijvoorbeeld. Hoge jumps is niks voor mij (denk ik).
Maar je geeft Rheden bijvoorbeeld aan, van de zomer heb ik daar nog gereden met een vaste vork. Alle rode lijnen gewoon gepakt behalve de echte drops. Dat gaat allemaal prima. Je hoeft je echt geen zorgen te maken of een vork met 100, 120 of 140mm daar je tegen de limiet zet. (Op die paar grotere drops na, maar je gaf zelf al aan dat dat het waarschijnlijk niet is)
En voor je 5% ritjes in de bergen kan je eventueel gewoon een fiets huren of je eigen meenemen. Vroeger reden we ook in de bergen met een 60cm stuurtje, 26inch wieltjes en velgremmetjes. Je zal iets beter je lijnen moeten kiezen in plaats van "lomp rechtdoor". Maar het is nog steeds mogelijk en nog steeds leuk.
Persoonlijk, maarja wie ben ik, zou ik dan gaan voor die Procaliber. Nederlandse parcoursen zijn vaak niet super ruig, redelijk gelooiend en vaak bochtig. Iets waar de Trek gewoon beter in is. Maar de Roscoe met een licht XC bandje is nog steeds geen slechte koop.
Dit vind ik niet klinken als een misverstand. Dit klinkt als: "wat een tamme shit op die moeilijke route. We maken zelf wel wat leukers."Holk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:37:
[...]
Verbazing. Die schans rij je echt niet zo maar af, zullen een handje vol mensen aandurven. En dan een berg gereedschap en bomen kappen. Op de een of andere manier klinkt dit als een misverstand tussen route bouwers en bosbeheer dat er toestemming voor was maar dat dit niet goed is gecommuniceerd. Aan de andere kant, als je dit met een groep liefhebbers doet, op deze manier met de features, dan zijn het een soort van hooligans van de MTB wereld.
Benieuwd naar het vervolg
Ik heb weinig medelijden met dat soort gasten als ze gepakt worden en een hoge boete krijgen. Bikeparken zat, ga lekker naar Oostenrijk als je wilt downhillen maar buiten de paden om dingen kapot raggen en dan nog de natuur verknallen dan ben je te ver van het (MTB) padjeZanielGa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:17:
[...]
Dit vind ik niet klinken als een misverstand. Dit klinkt als: "wat een tamme shit op die moeilijke route. We maken zelf wel wat leukers."
Het is wel jammer dat er in Schoorl niet was meer ruimte was voor een alternatief lijntje. Geen drops van 8m maar gewoon wat anders naast de hoofdlijn.Holk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:56:
[...]
Ik heb weinig medelijden met dat soort gasten als ze gepakt worden en een hoge boete krijgen. Bikeparken zat, ga lekker naar Oostenrijk als je wilt downhillen maar buiten de paden om dingen kapot raggen en dan nog de natuur verknallen dan ben je te ver van het (MTB) padje
Zwaar overtrokken reactie van de handhaving. Dit soort schansen wordt door tieners aangelegd die de gevolgen van hun gedrag voor zichzelf en hun omgeving niet kunnen inschatten. Gewoon opruimen, een prent uitdelen bij een heterdaad. De ophef in de krant is niet nodig. Zitten die twee ouderen van de Stichting Duinbes hier achter? Dan weet je genoeg.henri86 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:27:
En zo krijgen de mountainbikers een nog slechtere naam en wekken ze meer irritatie op bij andere bosgebruikers dan wielrenners en dat zij doen bij andere weggebruikers.....
Illegale mountainbikeroutes ontdekt in Schoorlse Duinen, Natura 2000-gebied deels 'vernield'
https://www.rtl.nl/nieuws...se-duinen-gebied-vernield
Laat ze lekker in de zandbak in hun achtertuin een schans maken, bos en natuur is niet van jou of mij dus blijf je af. Dit soort acties zorgen voor een slechte naam, aversie tegen alle MTB’ers en dat er niets meer mogelijk is. Schoorl 2.0 heeft bijna een tiental jaren gekost ivm vergunningen etc en 3 maanden later lopen een stel kleuters alle goodwill te verkloten.Hencksch schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:23:
[...]
Zwaar overtrokken reactie van de handhaving. Dit soort schansen wordt door tieners aangelegd die de gevolgen van hun gedrag voor zichzelf en hun omgeving niet kunnen inschatten. Gewoon opruimen, een prent uitdelen bij een heterdaad. De ophef in de krant is niet nodig. Zitten die twee ouderen van de Stichting Duinbes hier achter? Dan weet je genoeg.
Geheel correct en ook waar. Ik zit in een van de onderhoudscrews. We hebben dit ook meegemaakt. Gewoon opgeruimd, een paar jongens hebben een tik op de vingers gekregen, er zijn boetes uitgeschreven. Klaar.
Liefhebbers van ophef halen er dan de provinciale omgevingsdienst nog bij en dan daarna nog de krant. Ophef is handel.
Liefhebbers van ophef halen er dan de provinciale omgevingsdienst nog bij en dan daarna nog de krant. Ophef is handel.
Kijk eens het (jeugd) journaal terugHencksch schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:10:
Geheel correct en ook waar. Ik zit in een van de onderhoudscrews. We hebben dit ook meegemaakt. Gewoon opgeruimd, een paar jongens hebben een tik op de vingers gekregen, er zijn boetes uitgeschreven. Klaar.
Tja zulke filmpjes zijn natuurlijk leuk en aardig maar in dit topic lopen Gabriel Wibmer en Yoan Barelli niet rond. Met meer fiets worden ondanks mindere techniek dingen alsnog beter (veilig) bereidbaar. De whale-tail in Zoetermeer kan ik ook op een gravelbike en op een stadsfiets zal het waarschijnlijk ook wel lukken, dat wil niet zeggen dat een mountainbike geen goed idee is. Volgens die redenatie kunnen we allemaal op de Velocipede of beter nog, de eenwieler.ZanielGa schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:08:
En voor de gravelbike waar je tegen de limiet aan loopt.
YouTube: Yoann Barelli Shreds a Downhill MTB Track on a Cyclocross Bike
YouTube: "Cross-training" With Yoann Barelli
en
YouTube: GRAVEL MANIA / Gabriel Wibmer
Snap wat je probeert te zeggen, vaak is dit ook wel goed advies maar weet niet helemaal of ik het er mee eens ben om het zo plat te slaan. Het hangt er ook erg vanaf waar je je voldoening uit haalt, wat je zoekt en je eigen gedrag. Stel je vind eigenlijk een minderheid van wat je in NL/op je routes tegen komt leuk maar haalt daar wel verreweg het meeste plezier uit, dan zou ik wel een fiets kopen die voor je het beste daar bij past. De bovenstaande reactie op je andere comment past daar ook goed bij, dat (iemand anders) het kan op een andere fiets betekend niet dat het voor een specifiek persoon ook kan/het leukste is.ZanielGa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:17:
[...]
Wat een goed advies is voor mensen (met 1 MTB) is "Koop een fiets voor de 95% van je ritten". Je kan je natuurlijk richten op die 5% van je ritjes die je misschien in Oostenrijk zal rijden. Maar dan zal je fiets het de meeste van de tijd gewoon niet tot zijn recht komen. Zeker omdat je zelf niet helemaal weet wat je het leukste vindt. Als je op gegeven moment weet wat je zelf het leukste vindt kan je je fiets daar op aan gaan passen maar dat zal in de loop van de tijd zich ook gaan tonen in je rijstijl. Sommige mensen vinden elk miniscuul wortelje een excuus om de wielen van de grond te halen waar andere iedere jump pompen om de wielen aan de grond te houden.
Maar je geeft Rheden bijvoorbeeld aan, van de zomer heb ik daar nog gereden met een vaste vork. Alle rode lijnen gewoon gepakt behalve de echte drops. Dat gaat allemaal prima. Je hoeft je echt geen zorgen te maken of een vork met 100, 120 of 140mm daar je tegen de limiet zet. (Op die paar grotere drops na, maar je gaf zelf al aan dat dat het waarschijnlijk niet is)
En voor je 5% ritjes in de bergen kan je eventueel gewoon een fiets huren of je eigen meenemen. Vroeger reden we ook in de bergen met een 60cm stuurtje, 26inch wieltjes en velgremmetjes. Je zal iets beter je lijnen moeten kiezen in plaats van "lomp rechtdoor". Maar het is nog steeds mogelijk en nog steeds leuk.
Persoonlijk, maarja wie ben ik, zou ik dan gaan voor die Procaliber. Nederlandse parcoursen zijn vaak niet super ruig, redelijk gelooiend en vaak bochtig. Iets waar de Trek gewoon beter in is. Maar de Roscoe met een licht XC bandje is nog steeds geen slechte koop.
Als je door die '95%' van de tijd fiets de 5% die je het leukste vind niet doet (lees toch wat lastigere dingen omheen rijd en in Oostenrijk dus niet gaat fietsen) is het ook zonde. Dat hangt dus ook van het gedrag af (ga je dan wel of niet wat huren, of is er überhaupt iets knaps te huur en voor welke prijs?).
Als het echter nog een beetje onduidelijk is zou ik vooral adviseren niet een te dure fiets te kopen. XC hardtails zijn er zat 2e hands maar ook een trial hardtail is nog wel te vinden (of koop er eentje voor de helft van de 2000 piek). Het is fijner om er achter te komen dat je de 'verkeerde' fiets hebt gekocht als deze niet de grenzen van het budget opgezocht heeft.
En dat gaat beide kanten op, wie weet komt @WierdD er achter dat hij de meer technische dingen over een half jaar inderdaad met die XC hardtail prima af komt en het zo snel mogelijk rond rijden toch wel erg leuk vind maar trapt ie op een XC trail fiets toch wat trager. Of juist andersom, wil hij graag lastigere en lastigere features rijden maar is de grenzen opzoeken op een XC hardtail toch wat tricky & zit je op sommige features toch aan de grenzen van het materiaal in handen van de gewone sterveling.
Vind het lastig wat te adviseren, aan de ene kant denk ik; je hebt al een gravelbike, koop lekker die Radon. Aan de andere kant: Je wilt gewoon net wat meer dan gravel bike en snelheid/efficiëntie vind je duidelijk belangrijk (en een XC hardtail kan sowieso een flink stuk meer dan een gravel bike) -> neem een XC hardtail.
Ik snap ook wat jij bedoelt, maar wat er in mijn 95% ook zit is is de manier waarop je wilt rijden. Wij beiden rijden regelmatig op Zoetermeer maar onze rondjes zullen zeer verschillend zijn. Gewoon omdat we allebei uit andere dingen onze voldoening halen. Onze fietsen zijn daarom ook zeer verschillend. En dat is dus ook iets wat jij benadrukt in jouw eigen verhaal. Ik vermoed ook dat jij op wat vlakkere parcoursen zit te kijken naar boomstronken en wortels die je kan gebruiken om wat air-time te krijgen.GoldenSample schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 01:13:
[...]
Snap wat je probeert te zeggen, vaak is dit ook wel goed advies maar weet niet helemaal of ik het er mee eens ben om het zo plat te slaan. Het hangt er ook erg vanaf waar je je voldoening uit haalt, wat je zoekt en je eigen gedrag. Stel je vind eigenlijk een minderheid van wat je in NL/op je routes tegen komt leuk maar haalt daar wel verreweg het meeste plezier uit, dan zou ik wel een fiets kopen die voor je het beste daar bij past. De bovenstaande reactie op je andere comment past daar ook goed bij, dat (iemand anders) het kan op een andere fiets betekend niet dat het voor een specifiek persoon ook kan/het leukste is.
Als je door die '95%' van de tijd fiets de 5% die je het leukste vind niet doet (lees toch wat lastigere dingen omheen rijd en in Oostenrijk dus niet gaat fietsen) is het ook zonde. Dat hangt dus ook van het gedrag af (ga je dan wel of niet wat huren, of is er überhaupt iets knaps te huur en voor welke prijs?).
Als het echter nog een beetje onduidelijk is zou ik vooral adviseren niet een te dure fiets te kopen. XC hardtails zijn er zat 2e hands maar ook een trial hardtail is nog wel te vinden (of koop er eentje voor de helft van de 2000 piek). Het is fijner om er achter te komen dat je de 'verkeerde' fiets hebt gekocht als deze niet de grenzen van het budget opgezocht heeft.
En dat gaat beide kanten op, wie weet komt @WierdD er achter dat hij de meer technische dingen over een half jaar inderdaad met die XC hardtail prima af komt en het zo snel mogelijk rond rijden toch wel erg leuk vind maar trapt ie op een XC trail fiets toch wat trager. Of juist andersom, wil hij graag lastigere en lastigere features rijden maar is de grenzen opzoeken op een XC hardtail toch wat tricky & zit je op sommige features toch aan de grenzen van het materiaal in handen van de gewone sterveling.
Vind het lastig wat te adviseren, aan de ene kant denk ik; je hebt al een gravelbike, koop lekker die Radon. Aan de andere kant: Je wilt gewoon net wat meer dan gravel bike en snelheid/efficiëntie vind je duidelijk belangrijk (en een XC hardtail kan sowieso een flink stuk meer dan een gravel bike) -> neem een XC hardtail.
Omdat we @WierdD allebei niet kennen is het lastig om een heel specifiek advies te geven. We zullen beide vanuit ons eigen oogpunt dingen proberen in te vullen met het geven van onze meningen.
Ik denk wel dat iemand die vanuit het wielrennen of gravelracen instapt in het mountainbiken meer interesse zal hebben in een wat meer XC georienteerde fiets waar iemand die van bijvoorbeeld het BMXen instapt toch meer fun zal hebben van een meer Trail-achtige fiets. Maar dat is gewoon een aanname.
Maar @GoldenSample rijdt jij momenteel nog wel eens avondrondjes op Zoetermeer. Anders een keer zin om samen een rondje daar te gaan?
Die procaliber is perfect voor jouw. Eventueel een dropper erop en je kan alles op elk officieel nederlands parcours prima rijden.WierdD schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:24:
Hoi Leden, ik hoop dat ik op de juiste plek ben
Keuzestress hier. Ik ben in het bezit van een gravelbike en ik wil graag daarnaast een hardtail-MTB kopen die ik wil gebruiken voor de MTB routes in Nederland (soms buitenland zoals Oostenrijk etc). Ik vind scheuren door de bossen heerlijk maar met de gravelbike loop je op de MTB- routes tegen een limiet aan. Nu heb ik twee mtb's op het oog, de Trek Procaliber 8 XC en Trek Roscoe 7/8 Trail. Mijn budget is max 2000 euro en daarin zou een fully inclusief goede schakelgroep niet passen. Ik hou van snelheid waardoor ik de XC in overweging neem maar ik wil ook weer niet tegen een limiet aanlopen op technische trails. De Roscoe heeft een 140mm voorvork en de procaliber een 120mm voorvork. Ik heb op beide een proefritje gemaakt en de xc voelde een stuk sneller/wendbaarder maar dit komt grotendeels door de banden denk ik. Bij de Roscoe zou ik dan ook gelijk de banden vervangen want die voelden aan als een tractor.
Mijn vraag is dus eigenlijk, is een 120mm voorvork genoeg voor de Nederlandse mtb routes? ik heb nog niet veel ervaring in de MTB wereld zoals je wellicht kunt merken.
iedereen die wil helpen, alvast bedankt!
Voor die keer Oostenrijk huur je daar gewoon een fiets.
Denk dat we het dan toch eigenlijk wel min of meer eens zijn.ZanielGa schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:04:
[...]
Ik snap ook wat jij bedoelt, maar wat er in mijn 95% ook zit is is de manier waarop je wilt rijden. Wij beiden rijden regelmatig op Zoetermeer maar onze rondjes zullen zeer verschillend zijn. Gewoon omdat we allebei uit andere dingen onze voldoening halen. Onze fietsen zijn daarom ook zeer verschillend. En dat is dus ook iets wat jij benadrukt in jouw eigen verhaal. Ik vermoed ook dat jij op wat vlakkere parcoursen zit te kijken naar boomstronken en wortels die je kan gebruiken om wat air-time te krijgen.
Omdat we @WierdD allebei niet kennen is het lastig om een heel specifiek advies te geven. We zullen beide vanuit ons eigen oogpunt dingen proberen in te vullen met het geven van onze meningen.
Ik denk wel dat iemand die vanuit het wielrennen of gravelracen instapt in het mountainbiken meer interesse zal hebben in een wat meer XC georienteerde fiets waar iemand die van bijvoorbeeld het BMXen instapt toch meer fun zal hebben van een meer Trail-achtige fiets. Maar dat is gewoon een aanname.
Maar @GoldenSample rijdt jij momenteel nog wel eens avondrondjes op Zoetermeer. Anders een keer zin om samen een rondje daar te gaan?
Rijd tegenwoordig niet heel veel avond rondjes meer (kon me er qua weer maar beperkt toe zetten qua weer en maatje waarmee ik reed kon dit najaar/deze winter minder vaak) maar ben daar wel voor te porren. Ga niet bijzonder snel overigens.
Ben nieuwe baan begonnen dus qua timing/planning is wat lastiger, moet ik nog zien hoe dat gaat uitpakken. Om de week op woensdagen is nu het makkelijkste. Stuur anders een DM als je gaat!
Gister rondje den treek gedaan
ik wist niet dat deze zo dicht bij router austerlitz lag
Deze route vind ik persoonlijk wel mooier dan austerlitz ( zeist)
Als je de verkeerde afslag neemt rij je inderdaad zo Zeist op. Nadeel is dat er op beide een eigen vignet geldt. Die van UHR is echt goed te betalen en die van Den Treek is mijn persoonlijk te duurchimera2 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:48:
Mee eens 25 euro ( is niet veel)Holk schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:56:
[...]
Als je de verkeerde afslag neemt rij je inderdaad zo Zeist op. Nadeel is dat er op beide een eigen vignet geldt. Die van UHR is echt goed te betalen en die van Den Treek is mijn persoonlijk te duur
Maar op de UHR ( 7,50 ) krijg je naam mijn meening meer km en waarde naar je geld.
Maar voor de afwisseling is hij wel leuk te doen. helemaal in combinatie met de andere.
Voordeel Den Teek is de daglicentie. Die is 4 euro meende ik en dat is dan prima voor een dag als je niet in de buurt woont maar toch een keer wil doenchimera2 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:59:
[...]
Mee eens 25 euro ( is niet veel)
Maar op de UHR ( 7,50 ) krijg je naam mijn meening meer km en waarde naar je geld.
Maar voor de afwisseling is hij wel leuk te doen. helemaal in combinatie met de andere.
Ik fiets hem eigenlijk maar 1 en maximaal 2 keer per jaar. Dan is die 2x 4 euro prima te doen inderdaad. Opzich vind ik vignet van UHR vrij goedkoop. Ik weet niet of ze uitkomen met het budget, maar ik zou het dubbele ook zeker niet gek vinden
Was Den Treek nog beetje droog? Afgelopen jaren was het daar erg snel nat. Zelf kom ik er graag aan het eind van de zomer/herfst....Route is snel te nat/te droog. Qua natuur wel mooie route en vaak relatief rustig. Mogelijk extra rustig vanwege het vignet.chimera2 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:48:
Geen plasje gezien op de single-tracks afgelopen vrijdag op het drieluik, wel wat nattigheid op een paar (gedeelde) tussenwegen maar niets storend.Zeekr001 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:13:
[...]
Ah dat had ik niet echt verwacht. Wellicht vanwege de zandgronden eronder. Misschien moet ik het gewoon eens proberen inderdaad. Thanks.
[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 13-01-2025 14:31 ]
ik heb austerlitz gedaan en den treek.nooberke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Was Den Treek nog beetje droog? Afgelopen jaren was het daar erg snel nat. Zelf kom ik er graag aan het eind van de zomer/herfst....Qua natuur ook mooie route en vaak relatief rustig. Mogelijk extra rustig vanwege het vignet.
[...]
Geen plasje gezien op de single-tracks afgelopen vrijdag op het drieluik, wel wat nattigheid op een paar (gedeelde) tussenwegen maar niets storend.
den treek was een stuk natter en een stuk meer zanderig
Voor wie een 2024 vignet had op Den Treek en nu weer wil, je kan 5 euro korting krijgen ivm de beperkingen door de wolf afgelopen jaar. Op de site het juiste formulier invullen en je factuurnummer van 2024 erbij invullen.
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
zondag rondje zeist en den treek gedaan.
Normaal fiets ik rond de 40 km
Dit was 75. Ik was wel echt gesloopt. Maar was wel echt lekker
Was wel erg koud. Maar ik zag in het bos veel witte troep. Ik dacht eerst dat het door het kappen kwam
Leek wel plastic. Maar volgens mij was dat het niet
Was wel erg koud. Maar ik zag in het bos veel witte troep. Ik dacht eerst dat het door het kappen kwam
En de volgende video alweer online van de Veluwse MTB Competitie wedstrijd in Nunspeet afgelopen weekend:
Zondag ook een rodje gedaan, maar na een uur weer terug naar huis gereden. Mijn tenen vielen er bijna af. Ik heb Northwave winterschoenen die winddicht moeten zijn. Maar dat helpt niet als er van die klopmjes ijs onderhangen (pedalen). Zijn verwarmde sokken echt de enige oplossing?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat of regel #5 van de Velominati toepassenzonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:54:
Zondag ook een rodje gedaan, maar na een uur weer terug naar huis gereden. Mijn tenen vielen er bijna af. Ik heb Northwave winterschoenen die winddicht moeten zijn. Maar dat helpt niet als er van die klopmjes ijs onderhangen (pedalen). Zijn verwarmde sokken echt de enige oplossing?
HTFU. Daar kun je punten voor krijgen.wisselwerking schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:36:
[...]
Dat of regel #5 van de Velominati toepassen
Ik denk dat je dan inderdaad aan verwarmde of misschien wat betere sokken moet gaan denken. Ik heb ook een set Northwave Celcius (non-Arctic versie) en heb daar eigenlijk totaal geen last van koude voeten. Moet bij rond het vriespunt ook nog zomer sokken aan doen anders worden mijn voeten gewoon veels te warm.zonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:54:
Dat is ijshaarchimera2 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:36:
zondag rondje zeist en den treek gedaan.
Wikipedia: IJshaar
Welk model van Northwave heb je? Ze zeggen ook vaak dat als je core te koud is de "uiteinden" het eerst gaat klagen omdat je lichaam zijn kernfuncties warm probeert te houden.zonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:54:
Zelf recent Lake MKZ304 winterschoenen aangeschaft....lijken wel sneeuw boots zo lomp...maar warm zijn ze wel...
(minder enthousiast ben ik over het halve centimeter hoogte verschil met mijn reguliere schoenen en hoe dicht ze langs de crank/frame etc komen door hun formaat)
IJshaar is een bijzonder natuurfenomeen dat maar onder heel specifieke omstandigheden te zien is. Sommige mensen gaan op pad om het te zien, maar zijn al jaren teleurgesteld dat het ze niet gelukt is. Het stuk bos rond het Beauforthuis staat er vaak vol mee.
Ik man met trots vertellen hoe ijshaar smaakt zelfs! 😃🫣
Niet zomaar ergens aan likken in het bos. Zeker niet als er haar op staat.
Vind dat echt zulke onzin. Als je het gaat hardlinen mag je geen ebike rijden of als je woon werk op de fiets te doen is niet auto rijden ed.
Wat voor sokken gebruik je nu? Ik heb eerder bij koud weer wel met merino skisokken gereden (die had ik toch al) en dat werkte voor mij prima.zonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:54:
Je hebt ook van die verwarmde inlegzolen, ook single use, die schijnen ook goed te zijn
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 22-01-2025 08:32 ]
Northwave heeft verschillende modellen winterschoenen met verschillende bescherming tegen kou. Ik heb zelf een setje Shimano MW701 winterschoenen. Die zijn met een paar merinowollensokken meer dan warm genoeg. Ik heb daar nooit koude tenen mee gehad.zonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:54:
Zondag ook een rondje van 3,5 uur gedaan, maar gelukkig geen last van koude voeten. Eerder te warm.zonoskar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:54:
Ik heb Northwave Extreme XC GTX winterschoenen. Ik had daar hoge skisokken in en voor de zekerheid ook nog gripgrab overschoenen erover heen. Rest van het lichaam ook goed aangekleed.
Ik heb volgens mij de Northwave Magma XC. Het waren iig niet de duurste van dat merk. Ik doe wel normale Nike sportsokken aan, maar volgens mij heeft dat niet zoveel invloed. Ik had ook al mijn winterondergoed aan en een windstopper jasje. Maar ik heb altijd al koude voeten, dus wellicht toch maar eens verwrmde sokken/zooltje aanschaffen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De "Artic" varianten zijn de echt warmte varianten bij Northwave geloof ik. Geen ervaring mee of die "echt" warm zijn. Persoonlijk vind ik ze er vrij dun uit zien in vergelijking tot mijn Lake's of de Shimano MW.zonoskar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:08:
Ik heb volgens mij de Northwave Magma XC. Het waren iig niet de duurste van dat merk. Ik doe wel normale Nike sportsokken aan, maar volgens mij heeft dat niet zoveel invloed. Ik had ook al mijn winterondergoed aan en een windstopper jasje. Maar ik heb altijd al koude voeten, dus wellicht toch maar eens verwrmde sokken/zooltje aanschaffen.
Nooit met mijn Nike sportsokken gefietst...wel in bergschoenen gebruikt en dat was drama in de zomer...één keer en nooit meer. Zijn je voeten ook nat/vochtig na het fietsen, of enkel koud?
Nou ik had me een paar ijsklompen. Toen even wat gegeten binnen toen waren ze weer lekker warm.
Maar toen weer naar buiten en had ik weer ijsklompen.
Gelukkig wordt het nu weer wat warmer
Maar toen weer naar buiten en had ik weer ijsklompen.
Gelukkig wordt het nu weer wat warmer
Ik heb een maar Magma's en een paar Raptors. De Magma's zijn beduidend warmer, dus als je het daarin koud hebt moet je denk ik niet bij Northwave zijn voor wat warmers.zonoskar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:08:
Hij wil.
Wel vaker in dit topic gezegd maar investeren in goretex waterdichte MTB schoenen is echt een gamechanger voor natte en of winter weer. de Trailcross Goretex schoenen zijn icm met goede sokken heerlijk warm in de winter.
Hoeft uiteraard niet perse gore-tex te zijn, genoeg andere membranen die net zo goed werken.Mjelnir schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:16:
Wel vaker in dit topic gezegd maar investeren in goretex waterdichte MTB schoenen is echt een gamechanger voor natte en of winter weer. de Trailcross Goretex schoenen zijn icm met goede sokken heerlijk warm in de winter.
Heb zelf nu 2 jaar deze, vorige week 3,5u op de mtb 62km bij temps van -1,5 tot 0,5. Geen moment koude voeten, wel na een een duinkaart check koude vingers
https://www.vaude.com/nl/...schoenen.html#?colour=451
Ik heb even gechecked, het zijn toch de Celcius XC GTX schoenen van Northwave met Goretex 'stof'. Echt warmer wordt het geloof ik niet. Sokken komen niet heel erg nat uit de schoenen na een ritje, maar zeker niet droog. Ik ga eens kijken naar de sokken van @pdukers (alleen jammer dat dat merk uitverkocht is op dit moment) Ik heb het idee dat de meeste kou gewoon door het plaatje en het pedaal de schoen ik geleid wordt, als een grote heatsink onder je schoen.
[ Voor 44% gewijzigd door zonoskar op 22-01-2025 21:21 ]
Dit zijn precies de schoenen die ik ook heb. Helaas heb ik hiermee ook nog steeds bevroren tenen binnen de kortste keren.zonoskar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:13:
Ik heb even gechecked, het zijn toch de Celcius XC GTX schoenen van Northwave met Goretex 'stof'. Echt warmer wordt het geloof ik niet. Sokken komen niet heel erg nat uit de schoenen na een ritje, maar zeker niet droog. Ik ga eens kijken naar de sokken van @pdukers (alleen jammer dat dat merk uitverkocht is op dit moment) Ik heb het idee dat de meeste kou gewoon door het plaatje en het pedaal de schoen ik geleid wordt, als een grote heatsink onder je schoen.
Voor mij persoonlijk zou het kunnen zijn dat mijn bloeddoorstroom teveel afgekneld wordt aangezien ik tarsaal tunnel syndroom heb in beide voeten. Hierdoor kan ik ook niet hardlopen door slapende voeten na 5km.
Ik ben ook aan het kijken naar verwarmde sokken, dus alle ervaringen zijn zeker welkom.
Tx voor de tip! Toevallig ook in de aanbieding bij bike24charrel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Hoeft uiteraard niet perse gore-tex te zijn, genoeg andere membranen die net zo goed werken.
Heb zelf nu 2 jaar deze, vorige week 3,5u op de mtb 62km bij temps van -1,5 tot 0,5. Geen moment koude voeten, wel na een een duinkaart check koude vingers
https://www.vaude.com/nl/...schoenen.html#?colour=451
https://www.bike24.nl/producten/384609?sku=1333825
Ik had ook altijd last van koude voeten. Ik heb vorig jaar ook dezelfde schoenen gekocht maar bleef met echt winterweer koude voeten houden. Ik heb voor mij nu wel de oplossing gevonden:zonoskar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:13:
- GripGrab CyclinGaiter: https://www.amazon.nl/gp/product/B079SB9GJH
- Voetwarmers (single-use) bij de decathlon: 10 stuks
of de 30 stuks.
Afgelopen zondag met de dikke mist en temperaturen onder 0 begon het na 2,5u wel koud te worden. Bij een volgende keer ga ik merino sokken aantrekken, normaal fiets ik altijd met STOX energy socks: https://stoxenergy.com/pr...ocks-men-dark-grey-yellow.
Iemand ervaring met Duke Lucky Star Ultra velgen? Zijn lichte en relatief brede alu velgen, maar twijfel dit niet ten koste gaat van duurzaamheid.
Gebruik zal XC zijn, ben zelf ca 67 kg.
Ik heb carbon Dukes.. geen problemen mee.dt_swiss schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:39:
Iemand ervaring met Duke Lucky Star Ultra velgen? Zijn lichte en relatief brede alu velgen, maar twijfel dit niet ten koste gaat van duurzaamheid.
Geen ervaring met de alu, maar met jou gewicht denk ik dat het voor xc helemaal prima is.
@ElGreco kan je wellicht meer vertellen
Ik merk de laatste tijd dat de standaard routes in mijn omgeving (Eindhoven) mij nog maar weinig uitdaging geven en soms minder zin heb om op de mtb te stappen.
De routes van omgeving Nijmegen heb ik wel veel plezier aan door de bikepark en hoogteverschillen.
Zitten hier mtbers uit omgeving Eindhoven die leuke uitdagende routes kennen op ongeveer een uurtje afstand met de auto?
Wat ik in de buurt nog graag rij is blauwe route Helmond.
be-MINE in Beringen wil ik binnenkort eens proberen.
De routes van omgeving Nijmegen heb ik wel veel plezier aan door de bikepark en hoogteverschillen.
Zitten hier mtbers uit omgeving Eindhoven die leuke uitdagende routes kennen op ongeveer een uurtje afstand met de auto?
(Veruit) de meeste uitdagende routes zijn Netersel en Sittard.Marsman83 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
Ik merk de laatste tijd dat de standaard routes in mijn omgeving (Eindhoven) mij nog maar weinig uitdaging geven en soms minder zin heb om op de mtb te stappen.
Rond het uur rijden, heb je de verschillende routes in Limburg (Maastricht en de Parkstad routes)
Richting Breda heb je het drieluik Oosternhout (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen)
Ga je dan zelf wielen vlechten?
Over een paar gram meer of minder bij een paar velgen zou ik me niet druk maken. Je gaat niet harder fietsen van lichte velgen.
Over een paar gram meer of minder bij een paar velgen zou ik me niet druk maken. Je gaat niet harder fietsen van lichte velgen.
Zeker zelf spaken, leuk om te doen en geeft je vrijheid alle onderdelen zelf te kiezen. Ik vind het zelf een sport om een fiets te bouwen die binnen het redelijke zo licht mogelijk is. Vandaar.
Ik heb hetzelfde. Woon enigszins in dezelfde regio en er zijn wel diverse mogelijkheden.Marsman83 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
Uiteraard kun je naar zuid limburg zoals st pietersberg route en de parkstad routes in Heerlen.
De technischere opties:
Netersel uiteraard.
Je noemt Be-Mine, maar je kunt ook naar Genk op de beide terrils. Een ervan is een officieel trailpark.
Bij Vaals in het duitse gedeelte kun je perfect mountainbiken via GPS. En ook het bikepark Dreiländereck in Aaken bezoeken.
Bij Nijmegen vanuit Eethuis de Diepen in het Reichswald. Daar liggen ook veel technische trails om je te vermaken.
Tussen Belfeld/Reuver en de duitse grens liggen zeer veel mooie uitdagende trails en een bikeparkje verscholen.
jan390 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:01:
[...]
(Veruit) de meeste uitdagende routes zijn Netersel en Sittard.
Rond het uur rijden, heb je de verschillende routes in Limburg (Maastricht en de Parkstad routes)
Richting Breda heb je het drieluik Oosternhout (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen)
Thanks daar heb ik wat aan! Waar kan ik het beste kijken voor deze routes want die staan volgens mij niet op MTBroutes.nl (eigenlijk mijn enige source voor MTB routes momenteel).steel123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Ik heb hetzelfde. Woon enigszins in dezelfde regio en er zijn wel diverse mogelijkheden.
Uiteraard kun je naar zuid limburg zoals st pietersberg route en de parkstad routes in Heerlen.
De technischere opties:
Netersel uiteraard.
Je noemt Be-Mine, maar je kunt ook naar Genk op de beide terrils. Een ervan is een officieel trailpark.
Bij Vaals in het duitse gedeelte kun je perfect mountainbiken via GPS. En ook het bikepark Dreiländereck in Aaken bezoeken.
Bij Nijmegen vanuit Eethuis de Diepen in het Reichswald. Daar liggen ook veel technische trails om je te vermaken.
Tussen Belfeld/Reuver en de duitse grens liggen zeer veel mooie uitdagende trails en een bikeparkje verscholen.
Denk ook maar eens zo'n fietscomputer aanschaffen voor de GPX bestanden (als ik ze kan vinden).
Ik heb ook nog een oude smartphone (Samsung S10) die ik wellicht hiervoor kan gebruiken, gaat me puur om duidelijke route aanwijzingen.
Ik merk in deze omgeving vooral dat ik de mtb laat staan omdat hij tot de assen in de modder staat zodra ik van een fietspad af komMarsman83 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
Netersel is een goede, maar ga daar niet in je eentje rijden en pak een full facial helmet als 't ff kan. Ongeluk zit in een klein hoekje (helaas ervaring mee, nog steeds klachten nadat ik daar vorig jaar een steen heb gekopt)
Meijel is ook leuk als je een keer bochtjes wil oefenen en ligt er normaal altijd goed onderhouden en droog bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Bastard op 28-01-2025 14:29 ]
Ik heb de full-face en kniebeschermers klaarliggen idd, heb alleen niet veel vrienden die de wat "extremere" routes mee willen rijdenBastard schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Ik merk in deze omgeving vooral dat ik de mtb laat staan omdat hij tot de assen in de modder staat zodra ik van een fietspad af kom![]()
Netersel is een goede, maar ga daar niet in je eentje rijden en pak een full facial helmet als 't ff kan. Ongeluk zit in een klein hoekje (helaas ervaring mee, nog steeds klachten nadat ik daar vorig jaar een steen heb gekopt)
Er zijn vast wat forum leden die je op sleeptouw willen nemen naarReichswald of Aken. Zit helaas vaak met kleine anders had ik je wel een x meegenomen.Marsman83 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:28:
[...]
Ik heb de full-face en kniebeschermers klaarliggen idd, heb alleen niet veel vrienden die de wat "extremere" routes mee willen rijden
Kleine tip nog: investeer ook een een goede chest en back protector. Die wordt vaak over het hoofd gezien maar kan je veel ellende besparen!
[ Voor 14% gewijzigd door Mjelnir op 28-01-2025 14:43 ]
Ik zou voor Netersel absoluut geen full face helm meenemen. Deze route is echt een veel te zware XC route met al die klimmen om met een full face rond te gaan hobbelen.Bastard schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Ik merk in deze omgeving vooral dat ik de mtb laat staan omdat hij tot de assen in de modder staat zodra ik van een fietspad af kom![]()
Meijel is ook leuk als je een keer bochtjes wil oefenen en ligt er normaal altijd goed onderhouden en droog bij.
Heb daar ook nog nooit iemand gezien met full face en kniebeschermers.
Iedereen rijdt daar 'gewoon' op XC fietsen. Eerste rondje zeker voorzichtig aan en eventueel iemand volgen die er al ooit geweest is.
Dan weet je meer wat je tegen gaat komen de volgende rondes. Na 3-4 rondes in totaal ben ik meestal wel helemaal klaar en uitgeput.
Reichswald is vooral XC ;-) op enkel gap jumps na (die niet te rollen zijn), waar je omheen kan ...Mjelnir schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:42:
[...]
Er zijn vast wat forum leden die je op sleeptouw willen nemen naarReichswald of Aken. Zit helaas vaak met kleine anders had ik je wel een x meegenomen.
Kleine tip nog: investeer ook een een goede chest en back protector. Die wordt vaak over het hoofd gezien maar kan je veel ellende besparen!
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik ben naar de UHR verhuisd. Is dat ook een optie?
Haha helaas nietHencksch schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:08:
Ik ben naar de UHR verhuisd. Is dat ook een optie?
Als ik dan voor de MTB routes (en de zon) zou verhuizen dan naar Spanje
Dat veel mensen het niet doen, is één ding, maar dat is echt een Nederlandse mentaliteit. Draag gewoon een goede helm en de juiste bescherming; dat bespaart je veel gedoe als je een keer een steen raakt met je XC-helm of rug, zoals eerder al werd aangegeven.steel123 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:00:
[...]
Ik zou voor Netersel absoluut geen full face helm meenemen. Deze route is echt een veel te zware XC route met al die klimmen om met een full face rond te gaan hobbelen.
Heb daar ook nog nooit iemand gezien met full face en kniebeschermers.
Iedereen rijdt daar 'gewoon' op XC fietsen. Eerste rondje zeker voorzichtig aan en eventueel iemand volgen die er al ooit geweest is.
Dan weet je meer wat je tegen gaat komen de volgende rondes. Na 3-4 rondes in totaal ben ik meestal wel helemaal klaar en uitgeput.
In mijn persoonlijke kring ken ik genoeg mensen die flink letsel hebben overgehouden aan rijden zonder de juiste bescherming, of juist heel blij zijn dat ze het wel hebben gedragen.
Zelf rijd ik eigenlijk niet meer zonder lichte borst- en rugbeschermer. Het ongemak weegt voor mij op tegen het mogelijke letsel en de schade voor de rest van je leven.
Hahaha helemaal waar. MaaaaarrDaan_ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Reichswald is vooral XC ;-) op enkel gap jumps na (die niet te rollen zijn), waar je omheen kan ...
[ Voor 37% gewijzigd door Mjelnir op 30-01-2025 08:31 ]
Ik woon in Helmond en rij zelf veel Liessel. Die combineer ik dan met oa zandbos (deurne), of met de rijpel of Vlierden.Marsman83 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
Als je met de auto gaat en binnen een uur iets leuks wil fietsen raad ik Horst aan. De route is wel maar 18 km, maar als je hem twee keer doet dan voel je die wel in de benen (er zitten een paar leuke klimmetjes in)
Liessel is over het algemeen goed te doen. Wel wat mindere stukken maar die kant op is het vooral zand grond dus het water kan makkelijk weg. Ik vermijd regio Eindhoven ook met dit weer want dan zit je inderdaad tot je nek in de blubber.Bastard schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Ik merk in deze omgeving vooral dat ik de mtb laat staan omdat hij tot de assen in de modder staat zodra ik van een fietspad af kom
Zelf ook ondervonden, ben redelijk ervaren maar heb in Rijssen een stronkje over het hoofd gezien met als gevolg een gratis vliegles.Mjelnir schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:27:
[...]
Dat veel mensen het niet doen, is één ding, maar dat is echt een Nederlandse mentaliteit. Draag gewoon een goede helm en de juiste bescherming; dat bespaart je veel gedoe als je een keer een steen raakt met je XC-helm of rug, zoals eerder al werd aangegeven.
In mijn persoonlijke kring ken ik genoeg mensen die flink letsel hebben overgehouden aan rijden zonder de juiste bescherming, of juist heel blij zijn dat ze het wel hebben gedragen.
Zelf rijd ik eigenlijk niet meer zonder lichte borst- en rugbeschermer. Het ongemak weegt voor mij op tegen het mogelijke letsel en de schade voor de rest van je leven.
Precies de reden waarom ik vorig jaar een racefiets erbij heb genomen. Met al die regen is het MTB'en afgelopen jaar rondom Eindhoven echt veel minder leuk geworden.mike0001 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:22:
[...]
Liessel is over het algemeen goed te doen. Wel wat mindere stukken maar die kant op is het vooral zand grond dus het water kan makkelijk weg. Ik vermijd regio Eindhoven ook met dit weer want dan zit je inderdaad tot je nek in de blubber.
Daarnaast gaan iedere week dezelfde lokale rondjes (op fiets afstand) ook wel een beetje vervelen.
BlaBlaBla
Dat is niet alleen in Eindhoven zo, mijn (kop van NH) MTB inspanningen vallen al jaren stil rond de jaarwisseling omdat de grond simpelweg te verzadigd is om het (mijninziens) leuk te houden zonder dat de schoonmaak-/onderhouds inspanningen de smiles per miles overschaduwen. Vorig jaar heb ik in de winter veel binnen op de fietstrainer gezeten maar daar kan ik mij deze winter maar lastig toe zetten ...Strider schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:11:
[...]
Precies de reden waarom ik vorig jaar een racefiets erbij heb genomen. Met al die regen is het MTB'en afgelopen jaar rondom Eindhoven echt veel minder leuk geworden.
Daarnaast gaan iedere week dezelfde lokale rondjes (op fiets afstand) ook wel een beetje vervelen.
Zie ondertitel
ik hoor van mijn fietsvrienden veel goeds over Montfort. Zou er ook nu in de slechte tijd goed en droog bij liggen.Marsman83 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:11:
Woon zelf in Sint-Oedenrode. Heb de MTB al 2 maanden niet aangeraakt. Er is geen klote aan rondom Eindhoven momenteel op Bakelsbos na.
Ik overweeg voor het skiën een rugbeschermer te kopen, maar zie ook de overlap met mountainbiken. Wat voor protector gebruik jij?Mjelnir schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:27:
[...]
Nou ik ben iig niet de enige dus haha.Rudolf schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:01:
[...]
ik hoor van mijn fietsvrienden veel goeds over Montfort. Zou er ook nu in de slechte tijd goed en droog bij liggen.
Woon zelf in Sint-Oedenrode. Heb de MTB al 2 maanden niet aangeraakt. Er is geen klote aan rondom Eindhoven momenteel op Bakelsbos na.
Montfort hoorde ik gisteren ook goede verhalen over dus die ga ik zeker aandoen.
Ik had afgelopen zondag een gebroken ketting... In Best rode route, in de regen en modder...
Nu heb ik er een nieuwe opgelegd maar nu Trap ik af en toe door als er kracht op komt, wel enkel op de kleinere tandwielen achter. Zouden mijn tandwielen te versleten zijn?
Te versleten voor een nieuwe ketting inderdaad.. soms helpt het om de b schroef ietsjes strakker te zrtten en het een paar ritjes te geven. Dan is het nieuwe can de ketting en past het soms net genoeg op elkaar...Marsman83 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:36:
[...]
Nou ik ben iig niet de enige dus haha.
Montfort hoorde ik gisteren ook goede verhalen over dus die ga ik zeker aandoen.
Ik had afgelopen zondag een gebroken ketting... In Best rode route, in de regen en modder...
Nu heb ik er een nieuwe opgelegd maar nu Trap ik af en toe door als er kracht op komt, wel enkel op de kleinere tandwielen achter. Zouden mijn tandwielen te versleten zijn?
Ja.Marsman83 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:36:
[...]
Je ketting breekt natuurlijk niet voor niets zou ik zeggen, maar je kan er natuurlijk ook nog een (tweede) quicklinkje opzetten en je cassette oprijden met je oude ketting. Hoe kleiner het kransje, hoe harder de slijtage. (meer kracht op minder tandjes)
Zeker met de regen en modder. En als je voor dus een relatief klein blad hebt dan rij je achter nog ietsje kleiner als je wat snelheid maakt. In die zin zorgt een 32 of 34 blad voor dus voor minder snelle slijtage van je cassette. Al lever je natuurlijk ietsje in met steile klimmetjes.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ja ik was er al bang voor, heb een nieuwe cassette besteld.Prulleman schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:13:
[...]
Te versleten voor een nieuwe ketting inderdaad.. soms helpt het om de b schroef ietsjes strakker te zrtten en het een paar ritjes te geven. Dan is het nieuwe can de ketting en past het soms net genoeg op elkaar...
Ga toch maar eens het 2 kettingen op een cassette principe toepassen.
Zojuist cassette vervangen en idd, hij trapt niet meer doorMarsman83 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:00:
[...]
Ja ik was er al bang voor, heb een nieuwe cassette besteld.
Ga toch maar eens het 2 kettingen op een cassette principe toepassen.
Als we het dan toch over de Veluwe hebben: Harderwijk lag er vandaag prima bij, amper natte plekken en vrijwel geen plassen.
Klopt, Harderwijk ligt er vaak wel prima bij. Droogt altijd wel snel op daar.PeaceNlove schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:59:
Als we het dan toch over de Veluwe hebben: Harderwijk lag er vandaag prima bij, amper natte plekken en vrijwel geen plassen.
Fris rondje gister
Normaliter loop ik hard, maar door een vervelende blessure langdurig uitgeschakeld dus toch de MBT maar eens gepakt. Eens zien wat dat met mijn voet doet. (peesplaaplaat-ontsteking/hielspoor-geneuzel door overbelasting).
Eind 2022 de Cube gekocht (mede dankzij jullie input
) met als doel deze te gebruiken voor een stukje crosstraining maar ik liep te veel om fietsen erbij op te pakken, simpelweg geen tijd.
Paar keer een klein stukje gefietst maar veel verder dan het spreekwoordelijke rondje rond de kerk kwamen we niet.
Zondag het stof er maar eens afgeblazen, lucht in de bandjes en in mijn zomerbib richting het bos in Zeewolde.
Gelukkig had ik in mijn kast wel iets van thermo bovenkleding en een windjackje van het hardlopen.
Mijn hart ligt bij hardlopen maar ik heb me uitstekend vermaakt, beter dan chagrijnig op de bank blijven zitten balen. Vroeger veel op de racefiets gezeten, dus helemaal onbekend terrein is fietsen niet.........en patat halen, dat mag ik van mijzelf niet met de auto
iets meer dan 30km en bijna 2 uur onderweg geweest, grootste deel over de weg om uberhaupt in het bos te geraken
Stukje MTB route en een deel door wat dikke sporen van de bowbouwtrekkers, dat was nog aardig ploegen.
Ondanks een mooie AGU zeembroek toch even kijken voor wat comfortabelers, had aardig pijn aan de reet, misschien een ander zadel (het meeste zal ik onverhard rijden denk ik).
Dat kan ik me van mijn Jan Janssen Paris-Nice racefiets niet herinneren.
:strip_exif()/f/image/F0cYExNUBLL4nM1gnidhEqJH.jpg?f=fotoalbum_large)
In elk geval heerlijk om even sportief bezig te zijn. Voor herhaling vatbaar
Nog meer avonturiers dit weekend? Het was opvallend rustig in het bos en op de weg.
Normaliter loop ik hard, maar door een vervelende blessure langdurig uitgeschakeld dus toch de MBT maar eens gepakt. Eens zien wat dat met mijn voet doet. (peesplaaplaat-ontsteking/hielspoor-geneuzel door overbelasting).
Eind 2022 de Cube gekocht (mede dankzij jullie input
Paar keer een klein stukje gefietst maar veel verder dan het spreekwoordelijke rondje rond de kerk kwamen we niet.
Zondag het stof er maar eens afgeblazen, lucht in de bandjes en in mijn zomerbib richting het bos in Zeewolde.
Gelukkig had ik in mijn kast wel iets van thermo bovenkleding en een windjackje van het hardlopen.
Mijn hart ligt bij hardlopen maar ik heb me uitstekend vermaakt, beter dan chagrijnig op de bank blijven zitten balen. Vroeger veel op de racefiets gezeten, dus helemaal onbekend terrein is fietsen niet.........en patat halen, dat mag ik van mijzelf niet met de auto
iets meer dan 30km en bijna 2 uur onderweg geweest, grootste deel over de weg om uberhaupt in het bos te geraken
Stukje MTB route en een deel door wat dikke sporen van de bowbouwtrekkers, dat was nog aardig ploegen.
Ondanks een mooie AGU zeembroek toch even kijken voor wat comfortabelers, had aardig pijn aan de reet, misschien een ander zadel (het meeste zal ik onverhard rijden denk ik).
Dat kan ik me van mijn Jan Janssen Paris-Nice racefiets niet herinneren.
:strip_exif()/f/image/F0cYExNUBLL4nM1gnidhEqJH.jpg?f=fotoalbum_large)
In elk geval heerlijk om even sportief bezig te zijn. Voor herhaling vatbaar
Nog meer avonturiers dit weekend? Het was opvallend rustig in het bos en op de weg.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@Fraggert
Je kan wellicht wat Chamois crème smeren vooraf, gaat irritaties tegen. Maar als je lang niet op zo’n zadeltje gezeten hebt is het denk ik ook gewoon even weer een kwestie van wennen.
Je kan wellicht wat Chamois crème smeren vooraf, gaat irritaties tegen. Maar als je lang niet op zo’n zadeltje gezeten hebt is het denk ik ook gewoon even weer een kwestie van wennen.
@PeaceNlove thanks, dat ga ik als eerste maar eens doen.
Is je ze zadel ingemeten? En waar heb je last?Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:56:
@PeaceNlove thanks, dat ga ik als eerste maar eens doen.
Sowieso zal je wel even moeten wennen als je nooit fietst, het is wel even iets anders voor je lijf
Bij ontvangst is de fiets op mij afgesteld bij 12GO. Dus stuur en zadel afstand/hoogte en dat soort dingen.418O2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:01:
[...]
Is je ze zadel ingemeten? En waar heb je last?
Sowieso zal je wel even moeten wennen als je nooit fietst, het is wel even iets anders voor je lijf
Ik voel vooral druk, beetje als pijnpunten. Ik heb zelf het vermoeden dat de zeem in de AGU-broek mij niet goed zit, krijg het idee dat die namelijk nogal vouwt. Het voelt wat minder als irritatie van de huid.
Maar nu ik even gauw wat heb rond geneust met en kop koffie en de ipad op de bank........tijdens dat afstellen is de term "zadelbreedte" niet gevallen hoor
Ik ga wel de chamois creme proberen, even zien wat dat doet, easy fix om te proberen in elk geval.
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 10-02-2025 09:13 ]
chamois creme helpt tegen schuren, niet tegen druk.. dat is wennen, een ander zadel of heel misschien een nadere broek.
zelf heb ik met sommige broeken wat sneller last van schuurplekken in de lies, en ik vind een zadel met een beetje een gootje ook wel fijn om het middenstuk een beetje te ontlasten qua druk.
als je echt rond de zitbotjes pijn hebt, zou ik de zadelbreedte en de afstand van je zitbotjes (even op een stukje ribbelkarton gaan zitten) controleren. En als dat goed lijkt te zijn, niet denken dat je de eerste paar ritjes geen last zal hebben.
zelf heb ik met sommige broeken wat sneller last van schuurplekken in de lies, en ik vind een zadel met een beetje een gootje ook wel fijn om het middenstuk een beetje te ontlasten qua druk.
als je echt rond de zitbotjes pijn hebt, zou ik de zadelbreedte en de afstand van je zitbotjes (even op een stukje ribbelkarton gaan zitten) controleren. En als dat goed lijkt te zijn, niet denken dat je de eerste paar ritjes geen last zal hebben.
ik ga even dat truukje met dat karton doen, thanksPrulleman schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:17:
chamois creme helpt tegen schuren, niet tegen druk.. dat is wennen, een ander zadel of heel misschien een nadere broek.
en ik ben me zeker bewust dat vanaf 0 beginnen gepaard zal gaan met wat last, ik kreeg echter de indruk dat dit verhoudingsgewijs wel wat "veel" was. Ik ga eens aan de slag hiermee.
thans guys
Als in een bikefitting? Of als in zo zou het ongeveer moeten zijn?Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Bij ontvangst is de fiets op mij afgesteld bij 12GO. Dus stuur en zadel afstand/hoogte en dat soort dingen.
Als het goed is dan voel je dat je met je zitbotjes op het zal zit en heb je geen drink op je perineum of andere delen. Als je botjes binnen (of buiten, maar dat is wat minder waarschijnlijk) buiten de punten vallen dan krijg je ook last.Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:24:
[...]
ik ga even dat truukje met dat karton doen, thanks![]()
en ik ben me zeker bewust dat vanaf 0 beginnen gepaard zal gaan met wat last, ik kreeg echter de indruk dat dit verhoudingsgewijs wel wat "veel" was. Ik ga eens aan de slag hiermee.
thans guys
Ik vrees dat laatste als ik even gauw google wat er bij een "bikefitting" komt kijken.procaliber schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:31:
[...]
Als in een bikefitting? Of als in zo zou het ongeveer moeten zijn?
Als ze daar in Amersfoort bij SMC een kleine 300 euro voor rekenen met 3 uur passen en meten dan is het geen bikefitting geweest.
Betrof echt het afleveren van de fiets met de laatste inspectie bij het in overhandigd krijgen daar.
ik heb nu inderdaad geen flauw idee wat voor breedte ik hier heb en of dat overeen komt met het standaard zadel. Meten is weten418O2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:38:
[...]
Als het goed is dan voel je dat je met je zitbotjes op het zal zit en heb je geen drink op je perineum of andere delen. Als je botjes binnen (of buiten, maar dat is wat minder waarschijnlijk) buiten de punten vallen dan krijg je ook last.
Daar is op zich niets mis mee, maar dan kan hem ook in de fijnafstelling zitten.Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Ik vrees dat laatste als ik even gauw google wat er bij een "bikefitting" komt kijken.
Als ze daar in Amersfoort bij SMC een kleine 300 euro voor rekenen met 3 uur passen en meten dan is het geen bikefitting geweest.
Betrof echt het afleveren van de fiets met de laatste inspectie bij het in overhandigd krijgen daar.
Als de zadelbreedte goed zou moeten zijn kan de hellingshoek niet goed zijn of dat het zadel klein stukje naar voor of achter moeten.
Het voelt verder namelijk alsof de fiets verder wel prima staat afgesteld, ik ga eens die zadelbreedte doen en ik kan altijd experimenteren met de positie van het zadel.procaliber schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Daar is op zich niets mis mee, maar dan kan hem ook in de fijnafstelling zitten.
Als de zadelbreedte goed zou moeten zijn kan de hellingshoek niet goed zijn of dat het zadel klein stukje naar voor of achter moeten.
Als iemand even serieus kijkt naar zadelhoogte ben je al een eind.Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:40:
[...]
Ik vrees dat laatste als ik even gauw google wat er bij een "bikefitting" komt kijken.
Specifiek de zadelbreedte inmeten en daar een zadel bij zoeken is wat specialistischer. Maar dan nog, en dat is vervelend om te horen, zegt sec zadelbreedte ook niet alles. Ik heb ook een stuk of 4-5 versleten op de wegfiets voor ik 1 had die lekker zat. En dan verschillen zemen ook nog van persoon tot persoon.
De hoogte is inderdaad wel met dat afleveren naar gekeken en ingesteld dmv de zadelpen maar ook zeker even goed om dat te laten checken.418O2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:00:
[...]
Als iemand even serieus kijkt naar zadelhoogte ben je al een eind.
Specifiek de zadelbreedte inmeten en daar een zadel bij zoeken is wat specialistischer. Maar dan nog, en dat is vervelend om te horen, zegt sec zadelbreedte ook niet alles. Ik heb ook een stuk of 4-5 versleten op de wegfiets voor ik 1 had die lekker zat. En dan verschillen zemen ook nog van persoon tot persoon.
ik ga eens in de buurt op zoek naar zo'n bikefit-verhaal en als ik eerst alles even goed opmeet en vastleg kan ik zelf ook nog even wat pionieren met omhoog en omlaag.
Ik zou eerst gewoon even een zadelmeting laten doen, dat bieden verschillende fietsenzaken aan. Verdere bikefit lijkt me niet per se nodig als ik je verhaal zo lees. Gewoon een goed passend zadel halen (ik ben zelf fan van SQLabs, sowieso is iets met een sleuf en korte neus wel pretting vind ik) met een goeie bib (huismerk van Futurum is lang niet gek en regelmatig in de aanbieding).Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:52:
[...]
De hoogte is inderdaad wel met dat afleveren naar gekeken en ingesteld dmv de zadelpen maar ook zeker even goed om dat te laten checken.
ik ga eens in de buurt op zoek naar zo'n bikefit-verhaal en als ik eerst alles even goed opmeet en vastleg kan ik zelf ook nog even wat pionieren met omhoog en omlaag.
Dan gewoon lekker fietsen en kilometers maken. In het begin moet je lijf sowieso wennen. Als je dan na een kilometer of 500 alsnog last hebt kan je wel eens naar een bikefit kijken (tenzij je voor die tijd echt last hebt van je nek/rug).
Goed plan, ik heb ook al wat online van die zadelhoogte checks gezien, dan kan ik ook even snel zien of daar de boel al mis gaat.418O2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:18:
[...]
Ik zou eerst gewoon even een zadelmeting laten doen, dat bieden verschillende fietsenzaken aan. Verdere bikefit lijkt me niet per se nodig als ik je verhaal zo lees. Gewoon een goed passend zadel halen (ik ben zelf fan van SQLabs, sowieso is iets met een sleuf en korte neus wel pretting vind ik) met een goeie bib (huismerk van Futurum is lang niet gek en regelmatig in de aanbieding).
Dan gewoon lekker fietsen en kilometers maken. In het begin moet je lijf sowieso wennen. Als je dan na een kilometer of 500 alsnog last hebt kan je wel eens naar een bikefit kijken (tenzij je voor die tijd echt last hebt van je nek/rug).
Wat Bib betreft; ik heb een AGU, was 119 euro volgens het bonnetje destijds FWIW
wel humor dat die SQLabs zo'n stukje karton in een thuistest-set verkopen voor die zadelbreedte
Harder trappenFraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:08:
Verder, met 30km al pijn, dat lijkt me inderdaad vooral een stukje gewenning en houding.
Een beetje MTB zadel is vaak iets breder. Hoe dieper je zit, hoe smaller je zitbotjes. Dus ook een smaller zadel. Probeer dat kartonnetjestestje nog maar eens en varieer de hoek met hoe schuin je naar voren zit. Daarom heb ik in elk geval op al mijn fietsen verschillende zadelbreedtes. En ik zit overal lekker op.
In de Maashorst was het afgeladen druk. Vooral (halfdove) wandelaars overigensNog meer avonturiers dit weekend? Het was opvallend rustig in het bos en op de weg.
(5x bellen op het FIETSpad, 7 man van het wandelgezelschap reageert netjes, en de 8ste "Kan je niet bellen"; die heel lachwekkend wel terecht werd gewezen door de andere 7
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic