Dit is de kern van je boodschap. Je bent de uren in het zadel niet (nog niet) gewend. Dat levert pijn aan je (___o___) kont op.Fraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:08:
Normaliter loop ik hard
Was er iets speciaals dan vorig weekend? Ik was in Overloon. Leuk rondjeFraggert schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:08:
Nog meer avonturiers dit weekend? Het was opvallend rustig in het bos en op de weg.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HYNF2vcJ1zefP5UqYciub8m5.jpg?f=user_large)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mijn zoon heeft de voorvork van zijn Trek Marlin 6 (gen 2) aan gort gereden. Dat is een, volgens de specs, SR Suntour XCT 30. (100mm coil)
Die zie ik in de duitse shops staan voor 50 euro, https://www.bike-discount.de/en/detail/index/sArticle/282396
(dit is wel ene 27,5"versie, dus niet direct de goede).
Maar mijn vraag is eigenlijk heeft het meerwaarde om een luchtvering ervan te maken? Het gaat om ritjes in NL, geen bikeparken. Ik om bijv. zoiets tegen: https://www.bike-discount...o-air-130-tapered-boost-1
Maar eigenljk geen idee of dat past. En is het echt een kwestie van losdraaien bovenop, op maat zagen en terugzetten?
Die zie ik in de duitse shops staan voor 50 euro, https://www.bike-discount.de/en/detail/index/sArticle/282396
(dit is wel ene 27,5"versie, dus niet direct de goede).
Maar mijn vraag is eigenlijk heeft het meerwaarde om een luchtvering ervan te maken? Het gaat om ritjes in NL, geen bikeparken. Ik om bijv. zoiets tegen: https://www.bike-discount...o-air-130-tapered-boost-1
Maar eigenljk geen idee of dat past. En is het echt een kwestie van losdraaien bovenop, op maat zagen en terugzetten?
Ja en nee. De Suntour is niet tapered, er past dus geen tapered vork in.IJsbeer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:47:
Daarnaast heeft de originele vork 100mm veerweg en de rockshox 130mm, dat betekend dat de geometrie van de fiets ook verandert. Een 10 tot 20mm er bij kan meestal nog wel, al zal het wel zeker invloed op de handling hebben.
Het vervangen is is kwestie van de originele crown ring van de vork halen, op de nieuw zetten en inkorten.
Ik heb m'n fiets pas laten nakijken omdat ie niet meer lekker reed. Ik heb weer wat tandwielen versleten. Alleen kan m'n fietsenmaker moeilijk aan vervangende onderdelen komen omdat het een obscuur budget onderdeel lijkt te zijn. Misschien een goed moment om te upgraden? Voordat ik 'm de opdracht geef, wou ik zelf wat onderzoeken. Maar ik heb er geen verstand van. Ik zou alles uiteindelijk in de deore xt serie willen hebben, maar kan niet alles vinden. De Shimano website is traag en onoverzichtelijk..
Dit is m'n fiets:
https://www.giant-bicycles.com/nl/roam-disc-0-2022
Is dit wat ik nodig heb?
https://bike.shimano.com/...ts/pdp.P-FC-M8000-B2.html
https://bike.shimano.com/...nents/pdp.P-CS-M8000.html
https://bike.shimano.com/...ts/pdp.P-CN-HG701-11.html
Ik kan geen specifieke deore xt ketting voor 11 speed vinden. Ook vind ik geen deore xt voorderailleur, al zegt m'n fietsenmaker dat die niet vervangen hoeft te worden. Dan laat ik die en de shifters voor wat het is. Ik heb wel het idee dat 2x11 ongebruikelijk is.
Dit is m'n fiets:
https://www.giant-bicycles.com/nl/roam-disc-0-2022
Is dit wat ik nodig heb?
https://bike.shimano.com/...ts/pdp.P-FC-M8000-B2.html
https://bike.shimano.com/...nents/pdp.P-CS-M8000.html
https://bike.shimano.com/...ts/pdp.P-CN-HG701-11.html
Ik kan geen specifieke deore xt ketting voor 11 speed vinden. Ook vind ik geen deore xt voorderailleur, al zegt m'n fietsenmaker dat die niet vervangen hoeft te worden. Dan laat ik die en de shifters voor wat het is. Ik heb wel het idee dat 2x11 ongebruikelijk is.
Make lovecraft not warcraft.
Welk onderdeel is precies obscuur budget onderdeel?
2x11 mtb crankset denk ik, met ketting.procaliber schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 07:11:
Welk onderdeel is precies obscuur budget onderdeel?
Ik vermoed dat je die in duitsland prima kan halen
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 15-02-2025 11:08 ]
Ik vermoed dat de cranks obscuur zijn. 2x11 is niet meteen gangbaar inderdaad, de crank die je uitgezocht had is de juiste. Maar dat is een mtb crank, jij hebt 44T tandwielen op die fiets, dat is tegenwoordig niet meer. Bovendien zou ik voor een Deore gaan, er zit geen echte winst in een XT crank. Deore kost 50 euro, XT kost 200. Misschien moet je in de GRX reeks kijken van Shimano. Maar daar krijg je 46T tandwielen. Dus ik snap die fietsenmaker wel. 46Tv trapt zwaarder, een mtb crank trapt lichter. Dus je moet even nagaan of je vaak op het kleinste of grootste tandwiel achter zit en of je zwaarder of lichter wilt trappen op dat moment.
Ik zou overigens wel aanraden de voorderailleur te behouden, maar nieuwe shifters aanschaffen. En daar dan wel XT. En een ketting van KMC.
Ik zou overigens wel aanraden de voorderailleur te behouden, maar nieuwe shifters aanschaffen. En daar dan wel XT. En een ketting van KMC.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Let voor al ff op de prijzen: Shimano in fietsenzaak kan zo duur zijn dat hun inkoopprijs nog onder die van de webshops ligt...
Voorbeelden:
https://www.bike-discount...gruppen?p=1&o=3&n=48&s=16
https://www.bike-discount.../shimano/deore-xt/gruppen
Voorbeelden:
https://www.bike-discount...gruppen?p=1&o=3&n=48&s=16
https://www.bike-discount.../shimano/deore-xt/gruppen
Het gaat inderdaad om de crankset. Het merk was me niet duidelijk, volgens mij staat dat niet op de site vermeld
KMC is een goed merk? Ik bedoel, tot de problemen liep m'n fiets prima, en de ketting is nu het probleem niet, dus daar is m'n antwoord denk ik.
Shifters zal ik dan zeker upgraden, maar in een later stadium. En de voorderailleur hou ik zo dan.
De crankset.. zou ik op papier eigenlijk liever "binnen de serie" willen houden, aan de andere kant, ik heb geen idee hoeveel tandwielen m'n huidige heeft. Ik trap zelf overigens liever heel zwaar, maar dat probeer ik af te leren. M'n fiets is overigens m'n alledaagse fiets, al was het plan 'm dit jaar over de grens te krijgen.
Ik ga als ik op tijd ben vandaag nog langs m'n fietsenmaker en kijken wat hij er van vind, en dan een afspraak maken.
Edit:
Het is inderdaad een GRX crankset geworden. Weet niet meer uit m'n hoofd welke. Maar ik kan 'm pas in de voorjaarsvakantie wegbrengen. Tegen die tijd post ik wel een update!
KMC is een goed merk? Ik bedoel, tot de problemen liep m'n fiets prima, en de ketting is nu het probleem niet, dus daar is m'n antwoord denk ik.
Shifters zal ik dan zeker upgraden, maar in een later stadium. En de voorderailleur hou ik zo dan.
De crankset.. zou ik op papier eigenlijk liever "binnen de serie" willen houden, aan de andere kant, ik heb geen idee hoeveel tandwielen m'n huidige heeft. Ik trap zelf overigens liever heel zwaar, maar dat probeer ik af te leren. M'n fiets is overigens m'n alledaagse fiets, al was het plan 'm dit jaar over de grens te krijgen.
Ik ga als ik op tijd ben vandaag nog langs m'n fietsenmaker en kijken wat hij er van vind, en dan een afspraak maken.
Edit:
Het is inderdaad een GRX crankset geworden. Weet niet meer uit m'n hoofd welke. Maar ik kan 'm pas in de voorjaarsvakantie wegbrengen. Tegen die tijd post ik wel een update!
[ Voor 10% gewijzigd door Sméagol op 15-02-2025 17:24 ]
Make lovecraft not warcraft.
Nee, dat niet hoor, gewoon meer algemene vraag......ik vond het namelijk echt opvallend rustig ondanks het mooie weer op 9/2.......het was flink fris maar zelfs tegen de middag toen ik op de terugweg was bleef het stil op de paden.zonoskar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Was er iets speciaals dan vorig weekend? Ik was in Overloon. Leuk rondjeIets teveel (kort) klimmen voor mijn conditie momenteel. En halverwegen de schoenen wat losser gezet, ik kreeg bevroren klompjes.
Afgelopen zondag weer een rondje.....even van thuis naar het Putterstoomgemaal en via de polder Arkemheen terug naar huis, geen blubber gezien want ik was ook al even met Mrs.Fraggert in het bos wezen wandelen.....daar was genoeg blubber voor een zondag
Deze zondag was ook weer prachtig, vol zon maar koud.
@Hencksch ja, dat zal ook wel een hele grote bijdrage zijn, ik ga in elk geval elke zondag ff een ritje pakken en probeer dan doordeweeks na of voor het eten ook nog een 2 x een half uurtje te pakken, even wat zadeltijd draaien
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wat is Groesbeek toch een heerlijke route!
Gisteren 2,5 rondjes gereden, waarschijnlijk de laatste keer op mijn Orbea Laufey
Verwacht volgende week mijn nieuwe Orbea Rise SL binnen te krijgen
Helaas wel mijn bidon ergens onderweg kwijtgeraakt, niet meer kunnen vinden bij het 2e rondje...
Gisteren 2,5 rondjes gereden, waarschijnlijk de laatste keer op mijn Orbea Laufey
Verwacht volgende week mijn nieuwe Orbea Rise SL binnen te krijgen

Helaas wel mijn bidon ergens onderweg kwijtgeraakt, niet meer kunnen vinden bij het 2e rondje...
Heeft er iemand tips/ervaringen met het testen van een Scott Spark (RC) en/of Canyon Lux (trail) in het westen van het land of in het midden van het land?
Rij al jaren op een hardtail en zit ook al maandenlang te denken aan een fully maar wil het wel eerst even goed ervaren. Nu weet ik dat je Canyons kan testen in valkenburg en Scotts vlak bij de Sallandse heuvelrug maar dat is beide niet bepaald om de hoek.
Rij al jaren op een hardtail en zit ook al maandenlang te denken aan een fully maar wil het wel eerst even goed ervaren. Nu weet ik dat je Canyons kan testen in valkenburg en Scotts vlak bij de Sallandse heuvelrug maar dat is beide niet bepaald om de hoek.
Kijk eens bij de verhuurders op de UHR:
https://duckduckgo.com/?q=verhuur+MTB+Utrechts+Heuvelrug.
Er zitten daar ook een paar testcenters. Ik weet in ieder geval dat je van Cannondale in Woudenberg een testfiets mee kunt krijgen om te proberen.
https://duckduckgo.com/?q=verhuur+MTB+Utrechts+Heuvelrug.
Er zitten daar ook een paar testcenters. Ik weet in ieder geval dat je van Cannondale in Woudenberg een testfiets mee kunt krijgen om te proberen.
Ik meen het al eens eerder gevraagd te hebben, maar kan het antwoord nergens terug vinden, dus nog een keer…
Mijn achterwiel heeft een gebroken spaak, voor de tweede keer. Ik kan het zelf vervangen (ik draai wat en hoop dat het goed is), ik kan naar de fietsenmaker of een nieuw wiel kopen. Ik neig vanwege het arbeidsloon naar het kopen van een nieuw achterwiel.
Dat wordt dan het tweede achterwiel waarbij de eerste een kapotte hub had. De fietsenmaker destijds zei dat er een bepaald wiel in kon en niet alle, vanwege bepaalde beperkingen. Ik meet echter het volgende: 135mm achtervork, 10mm dropouts. Huidige wiel is een QR 135x5 (met 6 gaats schijf).
Het wiel dat de FM destijds adviseerde (en ik toen ook gekocht heb) is https://www.12gobiking.nl...on-6-bouts-disc-29-wielen, hier zie ik wel 135 (en de -5 meet ik zelf). Mijn vraag is nu wat is het verschil met een 135x5 (is dat alleen asdikte?) en als mijn drop-outs 10mm zijn dan moet een 135x10 QR toch ook passen?
(En als laatste, waarom zou je in 10mm ruimte en 5mm as gebruiken?)
Mijn achterwiel heeft een gebroken spaak, voor de tweede keer. Ik kan het zelf vervangen (ik draai wat en hoop dat het goed is), ik kan naar de fietsenmaker of een nieuw wiel kopen. Ik neig vanwege het arbeidsloon naar het kopen van een nieuw achterwiel.
Dat wordt dan het tweede achterwiel waarbij de eerste een kapotte hub had. De fietsenmaker destijds zei dat er een bepaald wiel in kon en niet alle, vanwege bepaalde beperkingen. Ik meet echter het volgende: 135mm achtervork, 10mm dropouts. Huidige wiel is een QR 135x5 (met 6 gaats schijf).
Het wiel dat de FM destijds adviseerde (en ik toen ook gekocht heb) is https://www.12gobiking.nl...on-6-bouts-disc-29-wielen, hier zie ik wel 135 (en de -5 meet ik zelf). Mijn vraag is nu wat is het verschil met een 135x5 (is dat alleen asdikte?) en als mijn drop-outs 10mm zijn dan moet een 135x10 QR toch ook passen?
(En als laatste, waarom zou je in 10mm ruimte en 5mm as gebruiken?)
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Vandaag kika ritje gedaan in Rijen vliegbasis, en gisteren snel een kryptotal gestoken van 29x2.6. Nou dat heb ik geweten, heel het veld kwam mij voorbij. Niet slim voor zo'n tourtocht, ja die band geeft onwijs veel grip maar .. mijn energie niveau liep leeg sneller als voorheen. Ook bij natte stukken leek het wel of mijn achterwiel vast gezogen werd. Op zoek naar een nieuw achterbandje dus. Jullie raden het al welke? Ik reed op een racing ralph 2.25 maar die vond ik wat te smal, ik zit nu te denken om naar 2.3-2.35 te gaan. Ik heb voor nu een continental crossking 2.3, ik zag dat er ook een raceking is maar die gaat maar tot 2.2 is dat niet wat smal?
Ik rijd vooral single tracks en tubeless, met als uitzondering een tourtocht. De vraag is dus, wat rijden jullie zoal achter en indien je ervaring hebt met continental hoor ik dat ook graag!
Ik rijd vooral single tracks en tubeless, met als uitzondering een tourtocht. De vraag is dus, wat rijden jullie zoal achter en indien je ervaring hebt met continental hoor ik dat ook graag!
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Waarom vond je die 2.25 te smal? Wat mistte je? Ik rij met 2.25 maar zou eerder smaller dan breder gaan
2.6 in Nederland lijkt me rijkelijk overdreven
@WeaZuL Ik snap dat als je normaal een 2.6 rijdt dat een 2.2 er smal uitziet. Maar half Nederland rijdt op 2.2/2.25. Daar is verder niets mis mee. Is ook verder geen probleem als een achterband iets smaller is als voor dus dat is ook verder niets geks. Maar je kan gewoon 2x Cross King 2.3 doen. Band werkt ook prima als achterband.
Als je geen probleem hebt met verschillende merken banden zou je ook een Vittoria Mezcal kunnen nemen. Die is er in 2.35 (geen idee hoe banden van Vittoria vallen t.o.v. Continental. Zou fijn zijn als merken op dezelfde manier gaan meten) Mezcal is een goed lopende band met toch nog verassend veel grip.
Als je geen probleem hebt met verschillende merken banden zou je ook een Vittoria Mezcal kunnen nemen. Die is er in 2.35 (geen idee hoe banden van Vittoria vallen t.o.v. Continental. Zou fijn zijn als merken op dezelfde manier gaan meten) Mezcal is een goed lopende band met toch nog verassend veel grip.
@Ugchel 135x5 QR en 135x10 QR is inderdaad een andere benaming voor dezelfde standaard. Dat is om dingen makkelijk te houden.
Ik had het idee dat met minder volume in de band het bandje minder schokken opvangt en dus meer doorgeeft aan mij als berijder. Vandaar het idee om naar een grotere band te gaan, 2.6 is ook richting extreem, maar ik wilde het resultaat uitvergroten.418O2 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:52:
Waarom vond je die 2.25 te smal? Wat mistte je? Ik rij met 2.25 maar zou eerder smaller dan breder gaan
Echter werkte het niet om dat de band te groot was en flink op druk gehouden moest worden omdat hij anders tegen mijn frame aanliep waardoor alle oneffenheden op de grond alsnog 1:1 doorgegeven werden aan mij.
Dank voor je antwoord, dan maar terug naar ~2.25. Ik heb nu mijn oog op de 2.2 crossking voor het achterwiel, kijken hoe dat bevalt.ZanielGa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:11:
@WeaZuL Ik snap dat als je normaal een 2.6 rijdt dat een 2.2 er smal uitziet. Maar half Nederland rijdt op 2.2/2.25. Daar is verder niets mis mee. Is ook verder geen probleem als een achterband iets smaller is als voor dus dat is ook verder niets geks. Maar je kan gewoon 2x Cross King 2.3 doen. Band werkt ook prima als achterband.
[ Voor 35% gewijzigd door WeaZuL op 24-02-2025 11:02 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Hmm misschien moet ik toch ook maar eens andere bandjes proberen
Ik rij al 5jaar op een Maxxis Forekaster 2.6 (tubeless) op mijn Orbea Laufey, dacht lekker veel grip en op de hardtail iets meer demping maar merk wel dat ik niet echt snel rij.
Scheelt dat zoveel als ik naar zon wielrenbandje van 2.25 ga?
Ik rij al 5jaar op een Maxxis Forekaster 2.6 (tubeless) op mijn Orbea Laufey, dacht lekker veel grip en op de hardtail iets meer demping maar merk wel dat ik niet echt snel rij.
Scheelt dat zoveel als ik naar zon wielrenbandje van 2.25 ga?
het is natuurlijk allemaal afhankelijk van het terrein en de condities waar je rijdt..
en vergeet ook niet dat het niet alleen om de breedte gaat, maar het profiel is ook van grote (groter dan de breedte durf ik wel te zeggen) invloed op de rolweerstand (en grip).
simpel gezegd.. meer grip is meer rolweerstand, maar de nuance in het verhaal is dat onder sommige omstandigheden een bredere band met weinig nop beter kan zijn dan een smalle band met iets meer nog (voor een vergelijkbare grip).
De bredere band kan je weer met lagere druk rijden, waardoor het comfortabeler is, maar een brede zachte band vormt zich veel meer naar de ondergrond, waardoor uiteindelijk de snelheid hoger ligt. Je moet het zo zien dat je met een smalle harde band eigenlijk tegen alle stenen en wortels op rijdt en de hele fiets er overheen moet, terwijl de brede/zachte band alles opslokt en de fiets er vlak overheen gaat.
(precies ook de reden waarom onder genoeg omstandigheden een fully ook sneller is dan een hardtail)
~2.4" is tegenwoordig helemaal niet gek voor XC
en vergeet ook niet dat het niet alleen om de breedte gaat, maar het profiel is ook van grote (groter dan de breedte durf ik wel te zeggen) invloed op de rolweerstand (en grip).
simpel gezegd.. meer grip is meer rolweerstand, maar de nuance in het verhaal is dat onder sommige omstandigheden een bredere band met weinig nop beter kan zijn dan een smalle band met iets meer nog (voor een vergelijkbare grip).
De bredere band kan je weer met lagere druk rijden, waardoor het comfortabeler is, maar een brede zachte band vormt zich veel meer naar de ondergrond, waardoor uiteindelijk de snelheid hoger ligt. Je moet het zo zien dat je met een smalle harde band eigenlijk tegen alle stenen en wortels op rijdt en de hele fiets er overheen moet, terwijl de brede/zachte band alles opslokt en de fiets er vlak overheen gaat.
(precies ook de reden waarom onder genoeg omstandigheden een fully ook sneller is dan een hardtail)
Dit! Ik heb behoefte aan meer duimpjesPrulleman schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:11:
het is natuurlijk allemaal afhankelijk van het terrein en de condities waar je rijdt..
@WeaZuL De verandering in breedte heeft er in dit geval niets mee te maken. Je bent van een racing ralph, een lichte xc band, naar een serieuze enduro band gegaan. In technisch terrein en als de zwaartekracht meehelpt is dat top. Die RR is waarschijnlijk niet heel tof in bijvoorbeeld de Franse alpen, waar de kryptotal prima tot zijn recht komt. Bij een toertocht in Nederland is het alleen iets minder handig
Zowel de rolweerstand (grip!) en het gewicht zijn veel hoger. Scheelt zo maar een halve kg per band... Het inzetbereik is gewoon totaal anders.
Ik rij in Nederland al tijden met de combinatie Vittorio Barzo (voor) en Mezcal (achter), beide in 2.35. Dat bevalt prima. Degelijk compromis tussen grip en rolweerstand voor NL omstandigheden wat mij betreft.
If you can see, look. If you can look, observe
Staat je vering wel goed afgesteld? En met hoeveel druk rij je? 2.25 op 1.6bar vangt echt veel op hoorWeaZuL schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:27:
[...]
Ik had het idee dat met minder volume in de band het bandje minder schokken opvangt en dus meer doorgeeft aan mij als berijder. Vandaar het idee om naar een grotere band te gaan, 2.6 is ook richting extreem, maar ik wilde het resultaat uitvergroten.
Echter werkte het niet om dat de band te groot was en flink op druk gehouden moest worden omdat hij anders tegen mijn frame aanliep waardoor alle oneffenheden op de grond alsnog 1:1 doorgegeven werden aan mij.
[...]
Dank voor je antwoord, dan maar terug naar ~2.25. Ik heb nu mijn oog op de 2.2 crossking voor het achterwiel, kijken hoe dat bevalt.
dat is ook zeker het geval, maar -niet- als je naast 2.6" ook nog eens een enduro band kiest, met een (stijf) enduro karkas en enorme noppen.. Dit is voor NL echt alsof je met een tractor over een golfbaan gaat rijden.WeaZuL schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:27:
[...]
Ik had het idee dat met minder volume in de band het bandje minder schokken opvangt en dus meer doorgeeft aan mij als berijder. Vandaar het idee om naar een grotere band te gaan, 2.6 is ook richting extreem, maar ik wilde het resultaat uitvergroten.
[...]
Dank voor je antwoord, dan maar terug naar ~2.25. Ik heb nu mijn oog op de 2.2 crossking voor het achterwiel, kijken hoe dat bevalt.
Het feit dat je em (om wat voor goede of slechte reden) dan ook nog eens met een (te) hoge druk rijdt helpt uiteraard ook niet mee.. het idee van een 2.6 band is juist dat je met <1.2 bar kan rijden (zeker als we het niet over pro downhill/enduro hebben waar ze met 60 per uur over scherpe stenen ketsen.. die hebben wat meer druk nodig om de boel heel te houden.
verder moet je ook rekening houden dat op een 2.6 band ook een brede velg nodig heeft, 25mm intern bv is echt te smal, 30 kan, maar 35 is beter
Conclusies:
- band te breed voor frame, dus max 2.4
- noppen te grof voor een NL toertocht: kies een XC band (mezcal, racing ralph/ray, rekon race, ...)
- karkas te stevig voor NL: kies een lichtere band die beter vervormd naar de ondergrond op nederlandse snelheden (ipv downhill snelheden en echt zwaar terrein), dus ook weer een XC band ^^ (en geen enduro)
- juiste (lage) druk voor de gebruikte combi (afhankelijk van band breedte, velgbreedte, gewicht, type band, tubeless, rijstijl, ondergrond, ...) (ik rij in NL/XC en76 kg met ray/ralph in 2.35/2,25 op 30/28 mm met 1.3/1.4 bar)
Gegeven van afgelopen jaren is dat banden breder worden. Dit zie je bijvoorbeeld bij de XC wedstrijden. Waar men jaren terug nog met 2.2 reed, is dat tegenwoordig vaker met banden van 2.4.
Het is en blijft een persoonlijke voorkeur.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Die lui gaan vaak wel een klap harder en over groffer terrein dan in Nederland. Ik kom hier met mijn gravelfiets met 42mm al een heel eind.Daan_ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:45:
Gegeven van afgelopen jaren is dat banden breder worden. Dit zie je bijvoorbeeld bij de XC wedstrijden. Waar men jaren terug nog met 2.2 reed, is dat tegenwoordig vaker met banden van 2.4.
Ik neem graag mijn telefoon mee om af en toe foto's te maken (meestal fiets je op mooie plekken), maar ik heb de ideale combinatie goede bescherming / snel bereikbaar / niet te bulky nog niet echt gevonden. Twee van de drie lukt prima:
* klein plastic zakje: goede bescherming tegen zand e.d. en niet bulky. Nadeel is dat je niet direct een foto kan maken.
* soort boomerhoesje: redelijke bescherming tegen zand en snel te gebruiken. Wel heel wat meer volume (en wat gewicht) erbij in je achterzak.
* Alleen bumperhoesje: niet te bulky en snel bereikbaar, maar weinig tot geen bescherming tegen zand e.d.
Hoe doen jullie dit?
* klein plastic zakje: goede bescherming tegen zand e.d. en niet bulky. Nadeel is dat je niet direct een foto kan maken.
* soort boomerhoesje: redelijke bescherming tegen zand en snel te gebruiken. Wel heel wat meer volume (en wat gewicht) erbij in je achterzak.
* Alleen bumperhoesje: niet te bulky en snel bereikbaar, maar weinig tot geen bescherming tegen zand e.d.
Hoe doen jullie dit?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Een korte of lange broek met een zak die een rits heeft? Al mijn mountainbike broeken hebben een rits haha.Hoe doen jullie dit?
Tegenwoordig is het parcours van de gemiddelde XC-wedstrijd spannender dan die van een downhil 25 jaar geleden. Het materiaal is daarop aangepast.Daan_ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:45:
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik heb wel wat 'baggy' kleding en daar zitten inderdaad ritsen in, maar meestal ga ik als halve boswielrenner verkleed en dan heb ik alleen zakjes in mijn jas of shirt. Toevallig ook nog wel een bib met mesh pockets aan de zijkant (Rapha Core Cargo), maar daar was het de laatste tijd nog niet warm genoeg voor.Speedgeek schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:05:
[...]
Een korte of lange broek met een zak die een rits heeft? Al mijn mountainbike broeken hebben een rits haha.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ik ook hoor, niet overal denk ik maar wel over de normale uitgezette routes hier en voor wat betreft snelheid (over het gehele parcours) ontloopt het elkaar ook weinig. Maar ondanks dat ik het dan over vrij simpele routes heb rijdt het wel veel anders en niet per se leuker op de gravelbike (vind ik).418O2 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Die lui gaan vaak wel een klap harder en over groffer terrein dan in Nederland. Ik kom hier met mijn gravelfiets met 42mm al een heel eind.
In hoeverre breder altijd leuker is vraag ik mij ook af, maar het gaat me weer te ver om te zeggen dat je niet breder hoeft want met de gravel lukt het ook, er zijn meerdere factoren die bepalen wat een rit leuk maakt.
Het punt is meer dat 2.6" wel heel overdreven is. Dan ga je echt heel veel inleveren op rolweerstand ten behoeve van grip dat je niet nodig hebtKluus schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Ik ook hoor, niet overal denk ik maar wel over de normale uitgezette routes hier en voor wat betreft snelheid (over het gehele parcours) ontloopt het elkaar ook weinig. Maar ondanks dat ik het dan over vrij simpele routes heb rijdt het wel veel anders en niet per se leuker op de gravelbike (vind ik).
In hoeverre breder altijd leuker is vraag ik mij ook af, maar het gaat me weer te ver om te zeggen dat je niet breder hoeft want met de gravel lukt het ook, er zijn meerdere factoren die bepalen wat een rit leuk maakt.
Als telefoon mee gaat en heb geen jas of hoodie aan. Dan gaat deze in broekzak. Draag baggy broeken.Sherlock schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:59:
Ik neem graag mijn telefoon mee om af en toe foto's te maken (meestal fiets je op mooie plekken), maar ik heb de ideale combinatie goede bescherming / snel bereikbaar / niet te bulky nog niet echt gevonden. Twee van de drie lukt prima:
Hoe doen jullie dit?
Merk dat ik steeds vaker de telefoon niet mee neem als ik ga fietsen. Ben immers nog telefonisch, SMS en of email bereikbaar via horloge.
Ik stop mijn tel ook gewoon in mijn baggy broek. Ding is IP65 ofzo, dus kan wel tegen wat zweet. Je moet alleen niet precies op die plek vallen
Nou, daar ga ik met mijn 2.8418O2 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:19:
[...]
Het punt is meer dat 2.6" wel heel overdreven is. Dan ga je echt heel veel inleveren op rolweerstand ten behoeve van grip dat je niet nodig hebt
Sherlock schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:59:
Hoe doen jullie dit?
/f/image/ANKsvYPn6rrlA6DusmcKZgl7.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een keycord als deze (heel goedkoop van ali) altijd aan mijn telefoon zitten. Tijdens het fietsen (mountainbike of racefiets) gaat deze om mijn nek en zit mijn telefoon dan ter hoogte van mijn buik. Als ik een foto wil maken, doe ik mijn shirt/jas open en kan ik mijn telefoon gemakkelijk loshalen met de knop. Nadeel in de zomer is dat het soms niet heel prettig is met zweten.
[ Voor 4% gewijzigd door Marijnnn op 25-02-2025 23:45 ]
Daar heb ik een motortje voor, 2.6 all the way418O2 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Mag prima, maar niet klagen over rolweerstand
ff vraagje over remmen (schijf) ik hang mijn mountainbike tegenwoordig onderste boven in me schuur.
Nu ging ik gisteren een rondje fietsen en pakte hem, maar me remmen deden niets meer (kon hendel helemaal inknijpen). Na een tijdje pompen (met hendel in uit knijpen) kwam de druk er weer op (nog niet helemaal zoals was) maar kon wel weer remmen.
Betekent dat er dan lucht in het systeem zit? Of kan je hem beter niet onderste boven hangen?
het is een Merida XT edition van 2018 met Shimano M500 remsysteem.
Nu ging ik gisteren een rondje fietsen en pakte hem, maar me remmen deden niets meer (kon hendel helemaal inknijpen). Na een tijdje pompen (met hendel in uit knijpen) kwam de druk er weer op (nog niet helemaal zoals was) maar kon wel weer remmen.
Betekent dat er dan lucht in het systeem zit? Of kan je hem beter niet onderste boven hangen?
Het is een gesloten systeem. Dus zou niet uit moeten maken hoe je hem 'bewaart'. Lucht is idd het antwoord.Rusky schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:15:
ff vraagje over remmen (schijf) ik hang mijn mountainbike tegenwoordig onderste boven in me schuur.
En anders kan je vriendje je vast ophalen als je moe wordtcharrel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:32:
[...]
Daar heb ik motortje voor, 2.6 all the way

Zie tegenwoordig alleen maar analoge fietsers wandelen op Schoorl418O2 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:01:
[...]
En anders kan je vriendje je vast ophalen als je moe wordt
Dat is wel een bekend probleem bij die shimano serie, komt gewoon troep tussen de zuiger en de wand, zeker als je hem ophangt lekt er eerder lucht langs/ vloeistof uit denk ik. Heb hier af toe hetzelfde.Rusky schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:15:
[ Voor 61% gewijzigd door charrel op 26-02-2025 14:18 ]
mtb hangt hier al jaren rechtop aan de muur (voorwiel hoog zeg maar) en ook een racefiets met hydraulische shimano schijfremmen. Weleens moeten ontluchten.. maar zeker geen structureel probleem.. hooguit 1x in de 2 jaar ofzocharrel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Zie tegenwoordig alleen maar analoge fietsers wandelen op Schoorl
[...]
Dat is wel een bekend probleem bij die shimano serie, komt gewoon troep tussen de zuiger en de wand, zeker als je hem ophangt lekt er eerder lucht langs/ vloeistof uit denk ik. Heb hier af toe hetzelfde.
@Rusky ondersteboven als in het voorwiel naar beneden wijzend?
Dan wordt je (achterste) remklauw het hoogste punt, er zit altijd wel een heel klein beetje lucht in het systeem, helemaal omdat je je reservoir ook op de kop zet. Die lucht stroomt dan naar het hoogste punt en dat duurt weer even voordat het er weer uit is.
Dan wordt je (achterste) remklauw het hoogste punt, er zit altijd wel een heel klein beetje lucht in het systeem, helemaal omdat je je reservoir ook op de kop zet. Die lucht stroomt dan naar het hoogste punt en dat duurt weer even voordat het er weer uit is.
Met de mtb komt er meer troep tussen, laatst zuigertje even uit de armatuur gehaald en schoon gemaakt, dan gaat het wel weer even. Maar naar verloop van tijd komt er toch weer zand in/ tussen het zuigert/ rubbertje. Uiteindelijk verliest ie dan weer druk/ remolie en helemaal uiteindelijk slijt de wand waar de zuiger langs glijdt helemaal en moet je alles vervangen. Als ik hem ophang in de schuur lijkt het wel sneller te gaan qua lekkage.Prulleman schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:34:
[...]
mtb hangt hier al jaren rechtop aan de muur (voorwiel hoog zeg maar) en ook een racefiets met hydraulische shimano schijfremmen. Weleens moeten ontluchten.. maar zeker geen structureel probleem.. hooguit 1x in de 2 jaar ofzo
Gebeurt met dit type hendels:
Achterkant van de zuiger wijst gewoon naar de open lucht, komt altijd zooi in.
YouTube: Shimano XTR M9020 sticky brake lever - titanium piston upgrade.
[ Voor 21% gewijzigd door charrel op 26-02-2025 15:31 ]
nee hangend met de wielen naar boven en stuur naar beneden (heb paar haken aan de balklaag gemaakt, en hier hangt hij met de wielen in.GWBoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:04:
@Rusky ondersteboven als in het voorwiel naar beneden wijzend?
Ik heb nu een afspraak gemaakt met de fietsenmaker. gaat hij hem ff nakijken. fietst ook weer fijner als je weet dat je remmen wel goed zijn.
nog erger dus, dan zijn beide remklauwen hoger dan de grepen. Is mij geleerd dat nooit voor langere tijd te doen.
M'n broer heeft een keer z'n remmen kunnen vervangen nadat de fiets een week op de kop had gestaan, waren met geen mogelijkheid meer te ontluchten. Waarschijnlijk wel goedkope remmen, lang geleden en dus één van de eerste generatie schijfremmen dus mogelijk is het er tegenwoordig beter tegen bestand.
M'n broer heeft een keer z'n remmen kunnen vervangen nadat de fiets een week op de kop had gestaan, waren met geen mogelijkheid meer te ontluchten. Waarschijnlijk wel goedkope remmen, lang geleden en dus één van de eerste generatie schijfremmen dus mogelijk is het er tegenwoordig beter tegen bestand.
Fout, er zit in een aantal remhendels een wat groter reservoir om lucht te vangen. Dus dan is op de kop niet goed omdat die lucht dan in de leiding eindigt.IJsbeer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Het is een gesloten systeem. Dus zou niet uit moeten maken hoe je hem 'bewaart'. Lucht is idd het antwoord.
Of iig bij de zuiger van de hendel. En dan knijp je lucht.
Veel wat ik van shimano gezien heb zit zo in elkaar. Dus dan moet het stuur altijd het hoogste punt blijven. Zeker in een opbergsituatie.
https://unicyclist.com/t/...ad-v2/114742/1646?page=82
Zie hier voor een afbeelding hoe het werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 26-02-2025 18:25 ]
Wij hebben hier 2 MTB 's al jaren op zijn kop hangen. Als je deze goed ontlucht hebt is het inderdaad geen probleem omdat het een gesloten systeem is
Crosspost uit het hardlopen topic:
Iemand hier toevallig ervaring met een drinkrugzak die zowel geschikt is voor mountainbiken en trailrunnen/hardlopen? Bijv de Salomon active skin lijkt vrij hoog op de rug zit wat met mountainbiken mogelijk niet prettig is. Of heeft iemand een andere ervaring?
Iemand hier toevallig ervaring met een drinkrugzak die zowel geschikt is voor mountainbiken en trailrunnen/hardlopen? Bijv de Salomon active skin lijkt vrij hoog op de rug zit wat met mountainbiken mogelijk niet prettig is. Of heeft iemand een andere ervaring?
Ik vond niet heel veel hits via de search maar wat is hier zo'n beetje consensus voor een telefoonhouder?
SP-Connect vs Quadlock.
Gaat om een Iphone SE. Die wil ik toch graag even mee hebben en op het stuur hebben (ik fiets sinds kort) en niet dat ik verdwaal......maar me verfietsen ligt wel degelijk op de loer
Dan kan ik een fototje maken onderweg, belletje indien nodig of ff snel navigeren.
Iemand ervaringen met 1 van beide op de MTB? aanraders of afraders?
uese-case : ik fiets grotendeels verhard en soms een uitstapje in het bos, maar niks "hardcore"
SP-Connect vs Quadlock.
Gaat om een Iphone SE. Die wil ik toch graag even mee hebben en op het stuur hebben (ik fiets sinds kort) en niet dat ik verdwaal......maar me verfietsen ligt wel degelijk op de loer
Dan kan ik een fototje maken onderweg, belletje indien nodig of ff snel navigeren.
uese-case : ik fiets grotendeels verhard en soms een uitstapje in het bos, maar niks "hardcore"
[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 27-02-2025 09:41 ]
ik zou er niet aan beginnen... gewoon een edge 530 via MP kopen en je telefoon in je zak houden.Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:19:
Ik vond niet heel veel hits via de search maar wat is hier zo'n beetje consensus voor een telefoonhouder?
SP-Connect vs Quadlock.
Gaat om een Iphone SE. Die wil ik toch graag even mee hebben en op het stuur hebben (ik fiets sinds kort) en niet dat ik verdwaal......maar me verfietsen ligt wel degelijk op de loer![]()
Thanks Prul, ik heb even mijn use-case erbj gezet, ik fiets grotendeels verhard en doe soms een uitstapje in het bos maar niks heftigs.Prulleman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:39:
[...]
ik zou er niet aan beginnen... gewoon een edge 530 via MP kopen en je telefoon in je zak houden.
Ik heb wat ervaring met "dedicated" navigatiesystemen op de motoren maar door snel verouderende systemen/software etc wilde ik eigenlijk de telefoon gebruiken, zo ook op de motor.
Ik ga wel even kijken of het toch een optie is.
Ik ben een groot fan van de USWE rugzakken.KappuhH schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:59:
als je een google maps achtige ervaring zoekt, dan moet je geen garmin kopen.. dan gaat het namelijk echt tegenvallen.. de hele opzet is gewoon anders (gebaseerd op basis van een route narijden ipv A-->B navigatie met directe rerouting etc). In het DCG909 in "Het grote fietscomputer topic" topic zijn er genoeg mensen die een ander concept verwachten en er niet aan kunnen wennen..Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Thanks Prul, ik heb even mijn use-case erbj gezet, ik fiets grotendeels verhard en doe soms een uitstapje in het bos maar niks heftigs.
Ik heb wat ervaring met "dedicated" navigatiesystemen op de motoren maar door snel verouderende systemen/software etc wilde ik eigenlijk de telefoon gebruiken, zo ook op de motor.
maar los daarvan. de redenen voor mij om geen telefoon aan je stuur te hangen:
- kwetsbaar (een telefoon is minder robuust. water, stof, ..trillingen)
- telefoon batterij is minder (gps + hoge schermhelderheid), als je dan je telefoon nodig hebt voor een noodgeval en deze is leeg.. is dat erg lastig
- AB navigatie werkt misschien beter op een telefoon, maar een route volgen is weer beter op een fietscomputer.
uiteindelijk is het een persoonlijke keuze en afhankelijk van je gebruik en wensen
(ik heb mijn telefoon gewoon in mijn shirt zakje op mijn rug, maar ik rij ook niet met baggy...)
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 27-02-2025 10:00 ]
Toevallig net een Uswe besteld. Kan je na dit weekend vertellen hoe die bevalt.KappuhH schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:59:
@Prulleman Thanks, bedankt voor je overwegingen, food for thought, wordt zeer gewaardeerd.
Ik heb recent een Garmin Edge Explore tweedehands gekocht. Kostte me €70 en kan gewoon routes via Komoot en dergelijke inladen. Ook samenwerking met m'n Garmin hardloop horloge werkt mooi zodat je de hartslag ook registreert in je Garmin Connect omgevingFraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Thanks Prul, ik heb even mijn use-case erbj gezet, ik fiets grotendeels verhard en doe soms een uitstapje in het bos maar niks heftigs.
Thanks, dat is dus +2 voor een Edge.Insert12 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Ik heb recent een Garmin Edge Explore tweedehands gekocht. Kostte me €70 en kan gewoon routes via Komoot en dergelijke inladen. Ook samenwerking met m'n Garmin hardloop horloge werkt mooi zodat je de hartslag ook registreert in je Garmin Connect omgeving
ik gebruik een forrerunner 245 die ik had voor hardlopen (ik MTB nu wat vanwege een hardnekkige blessure) dus ik ben al bekend met Connect in elk geval.
2dehands is dat spul niet eens ze gek duur zie ik inderdaad
Ik heb een Spconnect op mijn Enduro stuurpen. Omdat ik Garmin matig vond en weg heb gedaan. Ik wil bv Trailforks en andere apps zoals Mapy kunnen gebruiken. Ik vind het beter.Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:02:
[...]
Thanks, dat is dus +2 voor een Edge.
ik gebruik een forrerunner 245 die ik had voor hardlopen (ik MTB nu wat vanwege een hardnekkige blessure) dus ik ben al bekend met Connect in elk geval.
2dehands is dat spul niet eens ze gek duur zie ik inderdaad
Ik heb een Camelback chase vest (bike variant), das ongeveer vergelijkbaar. Ik vind het voordeel dat het op je bovenste deel romp zit en niet ook om je heupen, dat geeft meer beweging vrijheid. Heupen kunnen vrij bewegen van romp en schouders.KappuhH schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:59:
Ik heb ook een hydratation hippack wat qua beweging nog vrijer is, maar die bounced veel meer. Chase vest beweegt niks. Wat helpt is multitool powerbars etc in de schouderbanden aan voorkant doen. Dan is gewicht gelijker verdeeld. Toen ik nog geen SPconnect mount had had ik Mobiel ook daarvoor in
Heb op mijn vorige MTB wel gebruik gemaakt van Quadlock en was hier erg tevreden over! Sinds m'n nieuwe fiets gebruik ik een Garmin Edge omdat ik m'n fietsstatistieken wil inzien, wil ook niet 2 apparaten op m'n stuur hebben.. Ik gebruik op m'n motor nog wel Quadlock, werkt echt heel eenvoudig en voelt solide.Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:19:
SP-Connect vs Quadlock.
Gaat om een Iphone SE. Die wil ik toch graag even mee hebben en op het stuur hebben (ik fiets sinds kort) en niet dat ik verdwaal......maar me verfietsen ligt wel degelijk op de loer![]()
Een fietsmaatje gebruikt SP Connect maar ik heb het idee dat die kwalitatief minder en lastiger op te klikken is. Althans hij loopt er mee te klooien tijdens pauzes..
/f/image/6vgToDwmes9W7VSANOlA3h3a.png?f=fotoalbum_large)
Thanks @XboxFreak36 ...ook ik wil de Iphone op de motor net als jij dus 1 systeem leek me wel handig
[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 28-02-2025 08:31 ]
SP connect is mi makkelijker: je legt hem er op en draait kwart slag. Soort bajonet versluiting. Dat is wellicht juist verschil met Quadlock
Dat Quadlock system zit denk ik net wat beter vast, in theorie kan iets (bv sterke tak) het een kwart slag draaien bij een SPConnect en dan is de telefoon los. Voordeel is dat je dat dus met 1 hand kan doen, ook tijdens fietsen.
Ik had er eerst mini lanyard aan, maar dat bleek onnodig, bij mij zit ie ongeveer net zo, maar dan op de stuurpen, dat is id praktijk goed beschermd:
Dat Quadlock system zit denk ik net wat beter vast, in theorie kan iets (bv sterke tak) het een kwart slag draaien bij een SPConnect en dan is de telefoon los. Voordeel is dat je dat dus met 1 hand kan doen, ook tijdens fietsen.
Ik had er eerst mini lanyard aan, maar dat bleek onnodig, bij mij zit ie ongeveer net zo, maar dan op de stuurpen, dat is id praktijk goed beschermd:

Welke heb je besteld? Outlander 2L misschien net te klein om bijv ook een regenjasje ofzo mee te nemen?rodiee schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:03:
[...]
Toevallig net een Uswe besteld. Kan je na dit weekend vertellen hoe die bevalt.
Hopelijk iemand die mij wat advies kan geven in het volgende. Ben op zoek naar een mountainbike die ik als afwisseling op het gebruik van mijn racefiets kan gebruiken. De racefiets is een apex flare waar ik met veel tevredenheid gebruik van maak. Echter soms wil je wat anders en dan is het leuk als je kan wisselen, ik zal hem voor 95% gebruiken in Nederland op wat single trails / bosritjes met wat uitstapjes naar de veluwe. Wellicht een keer naar Ardennen / Eifel voor een vriendenweekend maar dat zal uitzondering zijn.
De Apex fiets (carbon) heb ik aangeschaft nadat ik in het begin op een instap model van Sensa ben begonnen. Nu zoek ik een 'instapper plus' qua mountainbike en kwam daarbij op het volgende model:
Rose Ground Control 2
https://www.rosebikes.nl/...Ablue+haze&article_size=L
Wat specs:
- Full suspension (niet écht nodig voor gebruik in NL, I know)
- Aluminium
- Dropper post
- SLX 7100 van Shimano groepset
Volgens mij voldoet dit qua specs (meer dan) genoeg aan mijn wensen, zie ik nog iets over het hoofd? Ik ben mij er van bewust dat ik met een Cube / Bulls wellicht een betere prijs voor een fiets zal vinden maar ik heb een bepaald budget te besteden en daarin past dit dus vandaar de wellicht wat 'ruim bemeten' specs.
Benieuwd naar de tips/meningen/ervaringen, thanx!
De Apex fiets (carbon) heb ik aangeschaft nadat ik in het begin op een instap model van Sensa ben begonnen. Nu zoek ik een 'instapper plus' qua mountainbike en kwam daarbij op het volgende model:
Rose Ground Control 2
https://www.rosebikes.nl/...Ablue+haze&article_size=L
Wat specs:
- Full suspension (niet écht nodig voor gebruik in NL, I know)
- Aluminium
- Dropper post
- SLX 7100 van Shimano groepset
Volgens mij voldoet dit qua specs (meer dan) genoeg aan mijn wensen, zie ik nog iets over het hoofd? Ik ben mij er van bewust dat ik met een Cube / Bulls wellicht een betere prijs voor een fiets zal vinden maar ik heb een bepaald budget te besteden en daarin past dit dus vandaar de wellicht wat 'ruim bemeten' specs.
Benieuwd naar de tips/meningen/ervaringen, thanx!
Ik heb de Uswe MTB Hydro 3. Deze heeft een extra afneembaar tasje aan de voorkant waar je regenjas en/of tools in kan doen.KappuhH schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:09:
[...]
Welke heb je besteld? Outlander 2L misschien net te klein om bijv ook een regenjasje ofzo mee te nemen?
Van het weekend eerste toch mee gedaan en deze tas blijft erg stevig zitten. Gaat geen kant op. Een stuk fijner dan de tas die ik hiervoor had (Camelbak Chase).
Zijn er hier Tweakers die recent hun MTB via MP hebben verkocht? Ik denk er al een tijdje aan om mijn Canyon Lux Trail CF8 te verkopen, maar volgens mij ga ik niet gelukkig van de vraag erna en verkoopwaarde worden. Er staan ook zoveel MTB's te koop.
Verkeerde periode om te verkopen of is de vraag naar MTBs echt zo gedaald?
BlaBlaBla
Het is ook gewoon weg geluk hebben dat je net die persoon treft die op zoek is wat jij aanbied. Er is geen pijl op te trekken. ;-)
Enige wat je kan doen is:
* zorg dat fiets netjes schoon is en voorzien van olie en vet op de juiste plekken. En alles is afgesteld....
* goede eerlijke omschrijving
* goede foto's
En geduld ;-)
Enige wat je kan doen is:
* zorg dat fiets netjes schoon is en voorzien van olie en vet op de juiste plekken. En alles is afgesteld....
* goede eerlijke omschrijving
* goede foto's
En geduld ;-)
Ik heb al sinds november 2023 deze fiets te koop staan: https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2204746724 en tot heden valt het qua reacties erg tegen. Men biedt regelmatig via berichten rond de €1400,- of zelfs minder. Misschien is een Lux wel beter verkoopbaar in Nederland.Strider schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:00:
Zijn er hier Tweakers die recent hun MTB via MP hebben verkocht? Ik denk er al een tijdje aan om mijn Canyon Lux Trail CF8 te verkopen, maar volgens mij ga ik niet gelukkig van de vraag erna en verkoopwaarde worden. Er staan ook zoveel MTB's te koop.
Mocht je actief zijn op het mtb-forum, dan zou ik hem daar ook zeker even aanbieden. Daar zit typisch wat serieuzer publiek dan op marktplaats. Zie ook: https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=112717Strider schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:00:
In algemene zin denk ik dat een hoop corona-fietsers een mtb in de schuur hebben staan die te weinig gebruikt wordt. Dus het aanbod is niet gering.
Ziet er goed uit, net wat beter dan de Outlander.rodiee schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:55:
[...]
Ik heb de Uswe MTB Hydro 3. Deze heeft een extra afneembaar tasje aan de voorkant waar je regenjas en/of tools in kan doen.
Van het weekend eerste toch mee gedaan en deze tas blijft erg stevig zitten. Gaat geen kant op. Een stuk fijner dan de tas die ik hiervoor had (Camelbak Chase).
Afgelopen zomer zelf een mtb gekocht op Marktplaats en recent voor familie één. De tweedehands markt lijkt redelijk op z'n gat te liggen, zeker voor de wat minder bekende modellen. Een Lux zal misschien nog wel snel verkopen.Strider schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:00:
Net nog ff snel na het werk een rondje Harderwijk gedaan voor de zon onder zou gaan. Ze hebben de route recent wat aangepast. Op de schapendrift ging ik nu wat eerder naar rechts en over een langer stuk zandpad. Er lag verderop aan de schapendrift nog een officieus stukje single track, maar die is volgens mij nu ook dicht, maar persoonlijk vond ik dat toch al geen leuk stuk met te veel wortels en geen lekkere bochten.
:strip_exif()/f/image/ppeMR6H86GIz0pJVPRKfbnd0.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het beekhuizer zand zijn ook wat officieuze paden nu definitief dicht, maar geen aanpassing aan de gemarkeerde route.
/f/image/9J0fuXeiQQHRcnJrB210uOLO.png?f=fotoalbum_large)
Laatste wijziging is wel wat groter en daar wordt een stuk single track ingewisseld voor een bospad, net voordat je de beekhuizer weg aantikt
/f/image/jI8SDrMToH217KkMiLODI2BP.png?f=fotoalbum_large)
Totaalplaatje van de gemarkeerde route zoals ik het vandaag had, let op dat de Noordpijl ff de andere kant op wijst
/f/image/pjACMLnizHuQWcoHxEUF1Sxy.png?f=fotoalbum_large)
Dus voor de oplettende kaartjeskijker, alle groene lijntjes die ik niet heb gereden zijn nu dicht.
Valt me al met al best mee deze wijziging, weet alleen niet zeker of ze hiermee ook klaar zijn
En wat was het heerlijk weer zeg
:strip_exif()/f/image/ppeMR6H86GIz0pJVPRKfbnd0.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het beekhuizer zand zijn ook wat officieuze paden nu definitief dicht, maar geen aanpassing aan de gemarkeerde route.
/f/image/9J0fuXeiQQHRcnJrB210uOLO.png?f=fotoalbum_large)
Laatste wijziging is wel wat groter en daar wordt een stuk single track ingewisseld voor een bospad, net voordat je de beekhuizer weg aantikt
/f/image/jI8SDrMToH217KkMiLODI2BP.png?f=fotoalbum_large)
Totaalplaatje van de gemarkeerde route zoals ik het vandaag had, let op dat de Noordpijl ff de andere kant op wijst
/f/image/pjACMLnizHuQWcoHxEUF1Sxy.png?f=fotoalbum_large)
Dus voor de oplettende kaartjeskijker, alle groene lijntjes die ik niet heb gereden zijn nu dicht.
Valt me al met al best mee deze wijziging, weet alleen niet zeker of ze hiermee ook klaar zijn
En wat was het heerlijk weer zeg
Ja, net m'n oude mtb verkocht via mp. Ging vlot en binnen een week was ie weg. In 2021 nieuw gekocht voor €1050, nu verkocht voor €325. Precies het bedrag wat ik er voor wilde hebben en dus tevreden.Strider schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:00:
Zelf ook een andere tweedehands fiets gekocht en daar viel goed aan te onderhandelen. Het is een Lapierre XR 5.9 uit 2022 geworden in donkergroen. Hetzelfde model wordt op het moment nog nieuw verkocht en goed bij de tijd qua geometrie volgens mij, dus mooie upgrade ten opzichte van de HT alu fiets die ik hiervoor had. Bevalt me erg goed tot nu toe
Persoonlijk vind ik dat de meesten veel te veel geld vragen, bij een 2e hands fiets weet je niet hoe er mee om gegaan is.Strider schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:00:
Hoge vraagprijzen spelen zeker mee. Doordat de markt voor nieuwe mountainbikes ook behoorlijk is ingestort wordt daar ook flink gestunt met prijzen. Als iemand dan denkt 60-80% van de nieuwprijs te kunnen vragen voor een 4 jaar oude fiets met wat achterstallig onderhoud dan zullen veel mensen liever nieuw kopen. Ook zijn er behoorlijk wat vrijwel ongebruikte fietsen die in een opwelling zijn gekocht en nu weer worden verkocht. Concurreren daarmee is lastig als je fiets wel wat slijtage of gebruikerssporen heeft.procaliber schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:13:
[...]
Persoonlijk vind ik dat de meesten veel te veel geld vragen, bij een 2e hands fiets weet je niet hoe er mee om gegaan is.
Daarnaast valt me ook op hoe slecht mensen zijn in fietsen verkopen. Goed poetsen en goede foto's en omschrijving zijn het halve werk. Erg veel advertenties met twee foto's van een afstand van een modderige fiets in een schuur en nog een oude foto ergens in het bos.
Ik heb de mijne net binnen een week verkocht. Goede foto's, geen al te ambitieuze prijs en bereid om wat te zakken. Al moet ik zeggen dat het zelfs dan opvalt dat het een langzaam lopende markt is. Een aantal mensen dat letterlijk de helft biedt of vraagt of je hem wilt opsturen.

Ik heb vorig jaar mijn lux trail cf7 (opgewaardeerd met een Axs derailleur en fox factory vork en dropper) van een jaar oud, uitstekend kunnen verkopen op MP. Heeft alleen wel wat tijd gekost (denk 3 maanden).Strider schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:00:
Iemand ervaring met onderhoud aan een RST spex(20 inch vork van een kinder mtb)?
Ik krijg de lowers niet los van de uppers
Op de een of andere manier komt de rebound kant niet los. Wat ik zie is ook op geen manier vergelijkbaar met wat ik online kan vinden als vergelijking. Iemand een idee? Tikken met de hamer enzo lost niets op, geen inbus of zeskant zichtbaar.
Ik krijg de lowers niet los van de uppers
Op de een of andere manier komt de rebound kant niet los. Wat ik zie is ook op geen manier vergelijkbaar met wat ik online kan vinden als vergelijking. Iemand een idee? Tikken met de hamer enzo lost niets op, geen inbus of zeskant zichtbaar.
:strip_exif()/f/image/L7F4egVaAyzroh7miQuIexKk.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedenavond fietsende Tweakers.
Ik heb vanmiddag mijn nieuwe (en eerste) mountainbike bezorgd gekregen en in elkaar gezet. Het gaat om de Grand canyon 5. Deze heb ik voornamelijk voor wat recreatief gebruik gekocht: lekker stukjes fietsen door de duinen en af en toe een mtb parcourtje meepakken als het wat mooier weer is straks.
Bij mijn eerste testrondje net ging het schakelen heel moeizaam. bij haast elke versnelling van de 12 hapert hij enorm en moet ik flink klooien met de schakelaar om hem weer soepel te laten lopen. Ik vraag me af hoe dit komt. Het achterwiel- en derailleur (als ik dit goed zeg) zaten er al op gemonteerd, dus ik heb daar verder niks mee gedaan. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen en wat de oorzaak mogelijk kan zijn?
Ik heb vanmiddag mijn nieuwe (en eerste) mountainbike bezorgd gekregen en in elkaar gezet. Het gaat om de Grand canyon 5. Deze heb ik voornamelijk voor wat recreatief gebruik gekocht: lekker stukjes fietsen door de duinen en af en toe een mtb parcourtje meepakken als het wat mooier weer is straks.
Bij mijn eerste testrondje net ging het schakelen heel moeizaam. bij haast elke versnelling van de 12 hapert hij enorm en moet ik flink klooien met de schakelaar om hem weer soepel te laten lopen. Ik vraag me af hoe dit komt. Het achterwiel- en derailleur (als ik dit goed zeg) zaten er al op gemonteerd, dus ik heb daar verder niks mee gedaan. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen en wat de oorzaak mogelijk kan zijn?
Wat bedoel je met niet soepel lopen?
En wat klooi je dan precies zodat het wel eeer loopt?
Beetje vaag omschreven misschien. Ben dan ook een totale leek. Met niet soepel lopen bedoel ik dat het lijkt alsof hij bij het op- of afschakelen tussen twee versnellingen blijft hangen. met klooien bedoel ik eigenlijk dat ik een beetje bij of terugschakel om hem weer soepel te laten verlopen.PeaceNlove schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:11:
Wat bedoel je met niet soepel lopen?
Ik denk dat ik dit morgen eerst maar eens moet gaan proberen. Misschien is het een kwestie van beter afstellen, wat wellicht niet is gebeurd in de fabriek.
Ja prima filmpje, was ook mijn ervaring met mijn Canyon MTB dat dit wat afstelling nodig had voor het echt goed ging en filmpjes zoals deze helpen de thuissleutelaars altijd goed.Robbdie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:15:
[...]
Beetje vaag omschreven misschien. Ben dan ook een totale leek. Met niet soepel lopen bedoel ik dat het lijkt alsof hij bij het op- of afschakelen tussen twee versnellingen blijft hangen. met klooien bedoel ik eigenlijk dat ik een beetje bij of terugschakel om hem weer soepel te laten verlopen.
Ik denk dat ik dit morgen eerst maar eens moet gaan proberen. Misschien is het een kwestie van beter afstellen, wat wellicht niet is gebeurd in de fabriek.
Doe je telefoon in een hoesje wat je goed schoon kan maken en zorg er voor dat je een schone vinger houd, mijn ervaring is dat je het tijdens het sleutelen nog wel eens terug wil kijken naar een specifiek segment en dan wil je niet je telefoon onder de fietsmeuk hebben zitten.
En kijk nog ff of je een filmpje kan vinden voor een MTB, de stelschroef waar het over gaat zit volgens mij op de MTB op het stuur.
Check eerst even of de kabelloop tussen shifter en derailleur netjes vrij loopt. Anders kan je stellen wat je wil.
Thanks voor je reactie! Dat van die stelschroef op het stuur komt me niet bekend voor, ga ik even naar kijken.PeaceNlove schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:23:
[...]
Ja prima filmpje, was ook mijn ervaring met mijn Canyon MTB dat dit wat afstelling nodig had voor het echt goed ging en filmpjes zoals deze helpen de thuissleutelaars altijd goed.
Doe je telefoon in een hoesje wat je goed schoon kan maken en zorg er voor dat je een schone vinger houd, mijn ervaring is dat je het tijdens het sleutelen nog wel eens terug wil kijken naar een specifiek segment en dan wil je niet je telefoon onder de fietsmeuk hebben zitten.
En kijk nog ff of je een filmpje kan vinden voor een MTB, de stelschroef waar het over gaat zit volgens mij op de MTB op het stuur.
Dit is naar mijn inschatting wel in orde. Het schakelen op zichzelf werkte ook wel, maar de afstelling zit niet helemaal lekker denk ik. Bedankt voor je reactie! Ga er toch even naar kijken morgen.Roozzz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:29:
Check eerst even of de kabelloop tussen shifter en derailleur netjes vrij loopt. Anders kan je stellen wat je wil.
Nog ter verduidelijking het gaat hier dan volgens mij om de stelschroef voor de kabelspanning, de rest van de schroeven zit natuurlijk wel op de derrieRobbdie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:43:
[...]
Thanks voor je reactie! Dat van die stelschroef op het stuur komt me niet bekend voor, ga ik even naar kijken.
[...]
Dit is naar mijn inschatting wel in orde. Het schakelen op zichzelf werkte ook wel, maar de afstelling zit niet helemaal lekker denk ik. Bedankt voor je reactie! Ga er toch even naar kijken morgen.
Mijn ervaring met Canyon (4 stuks) is dat dit soort afstellingen altijd gewoon goed zijn als ze uit de doos komen.Robbdie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:03:
Goedenavond fietsende Tweakers.
Ik heb vanmiddag mijn nieuwe (en eerste) mountainbike bezorgd gekregen en in elkaar gezet.
Bij mijn eerste testrondje net ging het schakelen heel moeizaam.
Als je dan ook nog zegt dat het in álle versnellingen niet soepel loopt dan denk ik eerder dat het achterwiel er misschien niet goed in zit of de versnellingskabel ergens achter hangt. Weet je zeker dat je de kabels goed hebt lopen bij het monteren van het stuur?
Het afstellen van de derailleur zou echt de laatste optie moeten zijn. Dat is vrij complex, en zeker als je het nooit eerder hebt gedaan maak je het makkelijk erger dan beter.
Canyon is ook erg behulpzaam met dit soort dingen. Als je ze even chat dan zijn ze vaak best bereid om het te vergoeden als je dit even door de lokale fietsenmaker laat fiksen.
afstellen van de derrie zou niet zo moeilijk moeten zijn, als de limit screws goed staan in elk geval
Als er geen gekke dingen aan de hand zijn kan je door kabel rek, of het settlen van van alles en nog wat bij een nieuwe fiets, wel een afwijking hebben in kabelspanning.
Eigenlijk heel simpel
1) eerst even check of je wel alle kransjes kan bereiken, ander ga je misschien de verkeerde kant op afstellen
2) meest waarschijnlijk bij een nieuwe fiets: naar een groter kransje gaat langzamer (meer haperingen) dan naar een kleiner kransje. Dit wordt veroorzaakt door een te lage kabelspanning is is op te lossen door het tonnetje bij de shifter naar buiten te draaien. Hiermee verleng je als het ware de buitenkabel en komt de binnenkabel strakker te staan, waaroor je makkelijker naar een groter tandwwiel gaat.
3) tegenovergestelde van punt 2. Moelijknaar kleiner kransje: tonnetje naar binnen draaien.
Uitzonderingen waarbij dit niet werkt of voldoende is.
Stroeve kabel door slijtage, knik, verkeerde montage, ...
- Scheef derailleur padje
- Limit schroeven (maar dns gaat alleen kleinste of grootste niet goed)
- B schroef moet ook goed staan. Bij een te grote afstand tussen de derailleur en de cassette heb je teveel flex om strak te schakelen, bij een te korte afstand loopt het tegen elkaar
Eigenlijk heel simpel
1) eerst even check of je wel alle kransjes kan bereiken, ander ga je misschien de verkeerde kant op afstellen
2) meest waarschijnlijk bij een nieuwe fiets: naar een groter kransje gaat langzamer (meer haperingen) dan naar een kleiner kransje. Dit wordt veroorzaakt door een te lage kabelspanning is is op te lossen door het tonnetje bij de shifter naar buiten te draaien. Hiermee verleng je als het ware de buitenkabel en komt de binnenkabel strakker te staan, waaroor je makkelijker naar een groter tandwwiel gaat.
3) tegenovergestelde van punt 2. Moelijknaar kleiner kransje: tonnetje naar binnen draaien.
Uitzonderingen waarbij dit niet werkt of voldoende is.
Stroeve kabel door slijtage, knik, verkeerde montage, ...
- Scheef derailleur padje
- Limit schroeven (maar dns gaat alleen kleinste of grootste niet goed)
- B schroef moet ook goed staan. Bij een te grote afstand tussen de derailleur en de cassette heb je teveel flex om strak te schakelen, bij een te korte afstand loopt het tegen elkaar
Bedankt allen voor de reacties en tips! Ik heb het even geprobeerd, en het werd wat beter, maar na verder klooien werd het allemaal toch weer minder. Ik blijf er dus lekker vanaf en heb door de tip van @Motorbike33 even met Canyon gechat en later met een fietsenmaker gebeld. Zij gaan het even voor me regelen volgende week. Hopelijk nog voor het mooie weer er weer aan komt eind volgende week😃
Ik heb een Mtb staan met een scheurtje in het frame bij de zadelpen. Heeft iemand nog een creatief idee om er überhaupt nog iets mee te doen? Ga hem niet laten lassen en ga er ook niet meer op fietsen.
New bike day!!
Gisteren eindelijk mijn nieuwe Orbea Rise SL H20 opgehaald
Men ik ben echt helemaal weg van deze fiets, zou hem zo op de slaapkamer willen zetten
Vandaag meteen Nijmegen-Groesbeek gereden en wow, wat een genot die ondersteuning en fullsus
Kuilenpad vond ik altijd het vervelendste stuk, nu is die zowaar leuk geworden haha
:strip_exif()/f/image/sjSDO5NCiDM8zoftuhrZ2hW0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EjCaYHt7XyYJuYL6Z0Smhv2e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cwP81vObpGKbS2xtNaa8SAGy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 45km gereden in stand 5 van de 7, toen begon die te knipperen en nog eens 10km in stand 3, toen was die leeg en heb ik 3km zonder ondersteuning terug gefietst.
Het was de eerste 100% lading en 4graden dus dat zal ook wel wat impact gehad hebben.
Al met al erg tevreden!
Mocht iemand deze fiets overwegen beantwoord ik graag je vragen.

Gisteren eindelijk mijn nieuwe Orbea Rise SL H20 opgehaald
Men ik ben echt helemaal weg van deze fiets, zou hem zo op de slaapkamer willen zetten
Vandaag meteen Nijmegen-Groesbeek gereden en wow, wat een genot die ondersteuning en fullsus
Kuilenpad vond ik altijd het vervelendste stuk, nu is die zowaar leuk geworden haha
:strip_exif()/f/image/sjSDO5NCiDM8zoftuhrZ2hW0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EjCaYHt7XyYJuYL6Z0Smhv2e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cwP81vObpGKbS2xtNaa8SAGy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 45km gereden in stand 5 van de 7, toen begon die te knipperen en nog eens 10km in stand 3, toen was die leeg en heb ik 3km zonder ondersteuning terug gefietst.
Het was de eerste 100% lading en 4graden dus dat zal ook wel wat impact gehad hebben.
Al met al erg tevreden!
Mocht iemand deze fiets overwegen beantwoord ik graag je vragen.
Vet mooie fiets! Die achterbrug constructie is echt heel nice.
Hoe veel bar heb je ongeveer in je banden? (de fietsenmaker had 2,5bar in mijne gestopt, dat voelt echt way te hard.
Ik heb net een Cube Reaction Hybrid Pro gekocht, heel blij mee!
Ik heb een vraag aan iedereen: is het ok om mee te doen aan georganiseerde toertochten (die op fietssport staan) met een e-mtb?
Ik neem aan van wel, aangezien het geen wedstrijden zijn.
Hoe veel bar heb je ongeveer in je banden? (de fietsenmaker had 2,5bar in mijne gestopt, dat voelt echt way te hard.
Ik heb een vraag aan iedereen: is het ok om mee te doen aan georganiseerde toertochten (die op fietssport staan) met een e-mtb?
2.5 bar is inderdaad veel teveel.. als het gewoon moderne ~30mm brede (intern) velgen zijn en bv 2.4" banden. Dan is 1.3-1.5 bar al meer dan genoeg. als je 70-80 kg bent.Impstoker schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:22:
Vet mooie fiets! Die achterbrug constructie is echt heel nice.
Het is inmiddels wel even geleden dat ik een tour tocht heb gereden, maar ik neem aan dat het geen probleem is. Wellicht wel netjes als je wat geduld hebt met inhalen.. ik verwacht niet dat mensen het op prijs stellen aan de kant gezet te worden door een ebike. Inhalen moet natuurlijk altijd wel kunnen, maar respect is denk ik nog wat belangrijker op een ebike dan op een normale.
Dat klinkt als goed advies!Prulleman schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:41:
[...]
2.5 bar is inderdaad veel teveel.. als het gewoon moderne ~30mm brede (intern) velgen zijn en bv 2.4" banden. Dan is 1.3-1.5 bar al meer dan genoeg. als je 70-80 kg bent.
Het is inmiddels wel even geleden dat ik een tour tocht heb gereden, maar ik neem aan dat het geen probleem is. Wellicht wel netjes als je wat geduld hebt met inhalen.. ik verwacht niet dat mensen het op prijs stellen aan de kant gezet te worden door een ebike. Inhalen moet natuurlijk altijd wel kunnen, maar respect is denk ik nog wat belangrijker op een ebike dan op een normale.
De interne maat is van mijn velgen, is volgens mij 30mm, en de banden zijn volgens mij 2.6", dus echt breed.
En ik weeg onder de 60kg, dus dan kan ik er dan idd beter 1.5 bar of zo iets in doen.
Met 60 kg en 2.5 (als er af fabriek 2.5" op ligt zullen de velgen ook minimaal 30 zijn, mogelijk nog breder) moet je eerder aan 1.1-1.2 bar.Impstoker schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:02:
[...]
Dat klinkt als goed advies!
Ik weet niet wat de interne maat is van mijn velgen, de banden zijn volgens mij 2.5" dus echt breed.
En ik weeg onder de 60kg, dus dan kan ik er dan idd beter 1.5 bar of zo iets in doen.
Wow, dan stopt de fietsenwinkel er echt WAY te veel lucht in. Bizar.Prulleman schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:05:
[...]
Met 60 kg en 2.5 (als er af fabriek 2.5" op ligt zullen de velgen ook minimaal 30 zijn, mogelijk nog breder) moet je eerder aan 1.1-1.2 bar.
Absoluut. Ik had een keer iets teveel druk en toen was mijn fiets echt onbestuurbaar.Impstoker schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:05:
[...]
Wow, dan stopt de fietsenwinkel er echt WAY te veel lucht in. Bizar.
Als vuistregel (met tubeless) kan je ongeveer aanhouden dat je zolang je velgen de hobbels niet raken, je nog wel wat omlaag kan. Verkeerde druk kan de fiets echt verpesten
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic