Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 251 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 06:18

Kluus

Gang is alles

Thanks all!

@RR46 inderdaad de brain, ik moet zeggen dat dat (nu nog ;)) echt goed werkt! Als je van voren op de fiets duwt is hij echt volledig gelocked en zo voelt hij ook met fietsen. Je voelt wel wat "knoepen" als hij activeert, veel mensen ergeren zich daar aan, ik vind het tot nu toe wel wat hebben, je merkt dat het systeem aan het werk is.

Ik loop wel weer te klooien met het richten van de achterrem zeg, duurt altijd wel even voor ik dat helemaal vrij lopend heb op een of andere manier en die SRAM pads lijken wel wat minder slag te hebben dan Shimano. Nu kan ik niet zo veel meer zien dus ik stop er maar even mee.

Misschien maar gelijk andere schijven er op als ik het niet gefixed krijg. Dit zijn ook wel flubberschijfjes heb ik het idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 13-10-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hoe hebben de axs rijders hier multishift staan? In de onbeperkte stand loopt de derailleur compleet vast met lichter schakelen kwam ik al achter, die heb ik nu op max 2 gezet, 3 gaat ook al “mwah” bij het grote blad.

Zwaarder heb ik wel onbeperkt staan nu, dat lijkt altijd goed te gaan.

Hoe is dit tijdens het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
rodiee schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:31:
Nog een video gemaakt van de Bart Brentjens Challange 2023 toertocht.
[YouTube: Bart Brentjens Challenge 2023]
Mooi... Die 360 graden beelden allemaal uit de hand geschoten?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25
Kluus schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:49:
Hoe hebben de axs rijders hier multishift staan? In de onbeperkte stand loopt de derailleur compleet vast met lichter schakelen kwam ik al achter, die heb ik nu op max 2 gezet, 3 gaat ook al “mwah” bij het grote blad.

Bij mij ging dat altijd zonder problemen, je moet natuurlijk wel blijven trappen. Maar je derailleur loopt vast in de cassette? Klinkt als een b gap instelling, die moet je goed in sag afstellen en dat komt heel nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:13

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:49:

Ga je veel plezier aan beleven aan de nieuwe cross fiets d:)b

Multi shift gebruik ik zelf niet. Heeft voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde. Druk zelf wel indien gewenst 2x op knopje. O-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik heb het net ook niet gebruikt eigenlijk.

@jwstoop op een gegeven moment is de derailleur verder dan de ketting en kan hij de jump niet meer maken. Kan zeker ook komen omdat ik in de montagestandaard gewoon niet voldoende koppel heb met mijn armen, dus dat het “in het echt” wel goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Leuke graveltocht, dit is toch geen MTBen? Alleen rond 19:00 zag er interessant uit. Wel leuk gefilmd.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 14-10-2023 13:36 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 15:51
Ziet eruit alsof dit met een beetje degelijke gravelbike ook wel moet lukken. Nu vertekent gopro&co wel altijd erg qua afdalingen en stijgen.

Heb mijn gravelbike wat meer afgestemd op ardennen qua verzet. Op de rechte stukken ben je sowieso sneller. Komend jaar doe ik mee.

Kan altijd nog voor de fully kiezen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier heeft vannacht goed geregend. En dat op aantal plaatsen hier in bos goed te merken. Toplaag was net een ijsbaan soms. Wel lekker rustig rondje kunnen stuiteren. Bij de MTBkuilen (gap jumpje) ergens waar een stepup jumpje ligt. Weinig MTB-ers gezien vandaag. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOb_PaBZ3jhSn3HyyuKOPD66eD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxkousuBcNvbK9RA4iRvwpt5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 14-10-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 15:51
Daan_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:04:
Hier heeft vannacht goed geregend. En dat op aantal plaatsen hier in bos goed te merken. Toplaag was net een ijsbaan soms. Wel lekker rustig rondje kunnen stuiteren. Bij de MTBkuilen (gap jumpje) ergens waar een stepup jumpje ligt. Weinig MTB-ers gezien vandaag. :D

[Afbeelding]
Zitten allemaal op zwift. Aantal gebruikers is weer verdubbeld lijkt wel afgelopen week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik was vandaag ook in het bos, bij een route wel snel vertrokken omdat die echt blank stond. De rest was te doen. Eerste krasjes ook al gespot, ik ken gasten die een mountainbike na een jaar nog "zo goed als nieuw" verkopen. Geen idee hoe..... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-06 11:58
Kluus schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:01:
Ik was vandaag ook in het bos, bij een route wel snel vertrokken omdat die echt blank stond. De rest was te doen. Eerste krasjes ook al gespot, ik ken gasten die een mountainbike na een jaar nog "zo goed als nieuw" verkopen. Geen idee hoe..... :+
Altijd van een oud vrouwtje geweest. 8)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:47
Kluus schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:01:
Invisiframe/easyframe of ander merk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja zoiets haha.

Net de oneup dropper gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wtp-ImQMMVNuj9gcrGxUy74SVtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOb1QJ4I77tH4dXbyauHsp5k.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er op deze fiets wel beter uit dan op de Exceed. Moet wel mijn zadel maximaal naar achter om de gewenste setback te krijgen. Hopelijk houd dat een beetje…

Routeren ging echt makkelijk, wilde eerst de bb verwijderen voor dit klusje maar ik had niet de juiste bb tool. Dus samen met de tool gelijk de parktool ir 1.3 mee besteld en daarmee lukte het gelijk, zonder ergens iets te verwijderen. 👌

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 14-10-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 03:36

fstieger99

www.Isaia.it

@Kluus wat kost dat onderhoud nu van zon Brain demper?

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

fstieger99 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:02:
@Kluus wat kost dat onderhoud nu van zon Brain demper?
Eerste keer nog niets, daarna zijn we twee jaar verder en dan moeten we eens kijken. Dealer heeft in ieder geval een ruilsysteem, dus als je hem aanmeld voor “onderhoud” zorgen zij dat ze een geservicete demper krijgen vanuit Specialized en dan ruilen ze ‘m om. Dat zou dus wel lekker efficient moeten zijn.

Voorvork kijken ze telkens of de brain onderhoud nodig heeft, zo niet dan is het normaal vorkonderhoud.

Goedkoper is het in ieder geval niet, maar dat weet je van te voren. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 14-10-2023 22:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Heb van de week ook mijn nieuwe mtb ontvangen: Canondale Scalpel 2, met als upgrade SRAM XX1 AXS ipv Shimano XT. Zijn enorm in prijs gedaald recent.

Kom van een hardtail Trek ProCaliber 9.7, ben benieuwd wat het verschil met fully gaan zijn. Het eerste rondje beviel goed, al moet mijn rug nog wel wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:21
Sosua schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Ziet eruit alsof dit met een beetje degelijke gravelbike ook wel moet lukken. Nu vertekent gopro&co wel altijd erg qua afdalingen en stijgen.

Heb mijn gravelbike wat meer afgestemd op ardennen qua verzet. Op de rechte stukken ben je sowieso sneller. Komend jaar doe ik mee.

Maak je geen illusies. Denk dat je op een gravelbike in de afdalingen absoluut controle mist om op snelheid mee te komen. Kan je jezelf daarna helemaal scheel trappen om weer aan te sluiten om in de volgende afdaling hetzelfde te ondervinden, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:47
Vraag.

Ik heb nu nog een Dale Scalpel, carbon uit ongeveer het stenen tijdperk.
Zit 3x10 op, schijremmen, dropper 26 tubeless RR, Lefty
Afijn, leuk dingetje, beetje maar outdated.

Nu weet ik dat mijn volgende fiets een E-fully gaat worden (ben al dik 60+, dus ik ga er op een gegeven moment aan). Maar nog niet nu.
Is er iets dat ik nog een beetje naar deze tijd kan krijgen aan mijn fietsje? Heb al eens gekeken voor 1x12, maar is eigenlijk demoeite van de kosten niet. 27.5 is ook niet echt de moeite, moet dan een smallere ban gaan pakken.

Of gewoon enkel onderhouden en geld voor mogelije upgrades opzij zetten voor E-bike?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:33
maartend schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:50:
Vraag.

Ik heb nu nog een Dale Scalpel, carbon uit ongeveer het stenen tijdperk.
Zit 3x10 op, schijremmen, dropper 26 tubeless RR, Lefty
Afijn, leuk dingetje, beetje maar outdated.

Nu weet ik dat mijn volgende fiets een E-fully gaat worden (ben al dik 60+, dus ik ga er op een gegeven moment aan). Maar nog niet nu.
Is er iets dat ik nog een beetje naar deze tijd kan krijgen aan mijn fietsje? Heb al eens gekeken voor 1x12, maar is eigenlijk demoeite van de kosten niet. 27.5 is ook niet echt de moeite, moet dan een smallere ban gaan pakken.

Of gewoon enkel onderhouden en geld voor mogelije upgrades opzij zetten voor E-bike?
Je zou ook een 1x10 kunnen overwegen in plaats van 1x12. Je hoort bijvoorbeeld best een hoop goeds over de MicroShift Advent X set. Die zijn best voor een leuk prijsje te vinden. Maar je kan inderdaad ook gewoon sparen voor de E. Een 1x setup is best makkelijk, maar met 3x kan je ook prima de tijd uitzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

1X 12 zou je kunnen kijken naar een SRAM NX cassette. Deze past op een HG body. Vermoed maar zo dat je deze op je fiets hebt. Scheelt weer een upgrade. Waarschijnlijk zul je ook je crank en bb mogen vervangen.

Als je toch al weet dat je in de nabije toekomst over wilt naar een E. Dan zou ik persoonlijk daarvoor reserveren.

Hier hebben de Emtb's nodige mogelijkheden ge-unlocked. Vaker op de fiets meer technische rondjes. Nu vaker naar beneden met grote glimlach.

Hier een E lang uitgesteld. Gezien mijn fysiek toch knoop doorgehakt. Ja kon en kan nog steeds goed meekomen op de klimmetjes op een non E. Conditioneel kom ik prima mee, maar mijn fysiek trekt helaas wat sneller aan de rem. En waar ik voorheen rondje deed met 800 hoogtemeters. Maak ik ze nu met gemak 2000 + hoogtemeters. Nu mijn lichaam meer beweging krijgt. Heeft dit ook positief effect op mijn fysiek en conditie.

En doordat ik nu weer meer op de fiets zit is niet alleen mijn fysiek en conditie erop vooruit gegaan. Maar er is ook iets progressie op gebeid van mijn technische vaardigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

edoappelhof schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Maak je geen illusies. Denk dat je op een gravelbike in de afdalingen absoluut controle mist om op snelheid mee te komen. Kan je jezelf daarna helemaal scheel trappen om weer aan te sluiten om in de volgende afdaling hetzelfde te ondervinden, succes!
Dat is het hele punt. Je bent met een gravel fiets zoveel sneller op de vlakke stukken en de klim dat je wel wat kan verliezen op de afdaling. En 90% van de deelnemers in die tocht daalt toch af als een natte dweil. De grootste stap in een afdaling maak je op een fully, het verschil tussen een hardtail en een gravelfiets is niet echt heel groot.

En ik ga er hier vanuit dat @rodiee de leukste stukken op film gezet heeft, kun je nagaan wat voor boring shit de rest van de tocht geweest is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-06 11:58
nordic_blue schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:39:
Heb van de week ook mijn nieuwe mtb ontvangen: Canondale Scalpel 2, met als upgrade SRAM XX1 AXS ipv Shimano XT. Zijn enorm in prijs gedaald recent.

Kom van een hardtail Trek ProCaliber 9.7, ben benieuwd wat het verschil met fully gaan zijn. Het eerste rondje beviel goed, al moet mijn rug nog wel wennen.
Foto? O-)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Daan_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:50:
1X 12 zou je kunnen kijken naar een SRAM NX cassette. Deze past op een HG body. Vermoed maar zo dat je deze op je fiets hebt. Scheelt weer een upgrade. Waarschijnlijk zul je ook je crank en bb mogen vervangen.

Als je toch al weet dat je in de nabije toekomst over wilt naar een E. Dan zou ik persoonlijk daarvoor reserveren.

Hier hebben de Emtb's nodige mogelijkheden ge-unlocked. Vaker op de fiets meer technische rondjes. Nu vaker naar beneden met grote glimlach.
Moet dan idd bb en crank vervallen en dan wordt het weer een echt stuk meer. Heb idd HG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Moet dan idd bb en crank vervallen en dan wordt het weer een echt stuk meer. Heb idd HG.
Crank en BB hoeft niet heel erg duur te zijn. NX of GX cranks zijn vaak voor redelijke prijs op MP te vinden. Zijn er genoeg die deze gelijk vervangen van een nieuwe fiets.

HG body biedt gelijk voordeel. Dan past de SRAM 1x12 NX cassette erop. Dit ook gedaan bij de fiets van mijn vrouw. Die omgebouwd van 2x naar 1x12.

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 15-10-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Daan_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Crank en BB hoeft niet heel erg duur te zijn. NX of GX cranks zijn vaak voor redelijke prijs op MP te vinden. Zijn er genoeg die deze gelijk vervangen van een nieuwe fiets.

HG body biedt gelijk voordeel. Dan past de SRAM 1x12 NX cassette erop. Dit ook gedaan bij de fiets van mijn vrouw. Die omgebouwd van 2x naar 1x12.
Je hebt het dan natuurlijk wel over cassette, deri, ketting, bb, crank, as. Ik vraag me af of dat die 2-300 waard gaat zijn, terwijl ik me afvraag of het de moeite is.

Ik ga eens denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Je hebt het dan natuurlijk wel over cassette, deri, ketting, bb, crank, as. Ik vraag me af of dat die 2-300 waard gaat zijn, terwijl ik me afvraag of het de moeite is.
Mijn vrouw twijfelde ook of dit een goede upgrade zou zijn. Ze heeft er geen spijt van. Zij vond 2x systeem niet zo fijn.

Heb met beetje zoeken een NX upgrade set in de aanbieding gevonden bij de DE webshop. Prijs viel uiteindelijk wel mee. Nog geen 200,- voor Derrie, shifter, cassette. ketting. Je hebt ze ook incl crank. Mantel en Futurum bieden deze nu aan voor 279,- deze heeft naast derrie, shifter, cassette en ketting ook een Crank en kettingblad.

Crank had ik nog liggen. Deze niet hoeven kopen. Al is een XO1 carbon crank op een Trek Marlin 7 beetje overkil :+

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 15-10-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Daan_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Mijn vrouw twijfelde ook of dit een goede upgrade zou zijn. Ze heeft er geen spijt van. Zij vond 2x systeem niet zo fijn.

Heb met beetje zoeken een NX upgrade set in de aanbieding gevonden bij de DE webshop. Prijs viel uiteindelijk wel mee. Nog geen 200,- voor Derrie, shifter, cassette. ketting. Je hebt ze ook incl crank. Mantel en Futurum bieden deze nu aan voor 279,- deze heeft naast derrie, shifter, cassette en ketting ook een Crank en kettingblad.

Crank had ik nog liggen. Deze niet hoeven kopen. Al is een XO1 carbon crank op een Trek Marlin 7 beetje overkil :+
Prijs valt mee. Mijn probleem ; carbon frame, durf bb niet te wisselen

Maar eigenlijk ; als mij. 3x10 bevalt, niks doen. Want ik hoor idd enkel overstap naar 1x12.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 15-10-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Prijs valt mee. Mijn probleem ; carbon frame, durf bb niet te wisselen
Heb je presfit ? Is prima zelf te verwijderen met juiste tool. Heb ik op mijn Carbon frame aantal keer gedaan zonder problemen. Fietsenmaker kan dit ook voor je doen en nieuwe monteren. Dan kost het je zo'n 30,- euro

Makkelijkste is schroefdraad montage.

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 15-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Daan_ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:47:
[...]

Heb je presfit ? Is prima zelf te verwijderen met juiste tool. Heb ik op mijn Carbon frame aantal keer gedaan zonder problemen.

Makkelijkste is schroefdraad montage.
Geen idee. Maar if so, moet ik ook weer tool aanschaffen en is uiteindelijk dan ook 300+ die ik bij nieuwe fully kan doen. Waarbij ik me dus echt de vraag stel wat het me oplevert, behalve gewichtsvoordeel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan ook een narrow-wide kettingblad kopen als je een niet al te exotische crank hebt. Voor de meeste BCD's zijn die wel te krijgen (alleen natuurlijk niet voor mijn XX crank, die heeft 120mm BCD). Je haalt dan gewoon alle bladne van de crank en schroeft het NW blad aan de binnenkant van waar je buitenblad zat. Evt moet je kortere crankboutjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
zonoskar schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:52:
Je kan ook een narrow-wide kettingblad kopen als je een niet al te exotische crank hebt. Voor de meeste BCD's zijn die wel te krijgen
Kun je me hier wat meer over vertellen? Hoe weet ik dat het passend gaat zijn, mijn fiets is tenslotte uit het jaar 0.

Krijg vinken, zelfs Temu verkoopt dat spul ; https://www.temu.com/kuiper/dn9.html

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 15-10-2023 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-06 19:21
zonoskar schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Dat is het hele punt. Je bent met een gravel fiets zoveel sneller op de vlakke stukken en de klim dat je wel wat kan verliezen op de afdaling. En 90% van de deelnemers in die tocht daalt toch af als een natte dweil. De grootste stap in een afdaling maak je op een fully, het verschil tussen een hardtail en een gravelfiets is niet echt heel groot.

En ik ga er hier vanuit dat @rodiee de leukste stukken op film gezet heeft, kun je nagaan wat voor boring shit de rest van de tocht geweest is.
Uh, nee.

Ik reed (wedstrijd) op een HT en was heel blij met mijn 2.35 banden. Er zaten een aantal flink technische stukken in (op én af) waar je met een gravelbike gewoon moet passen. Op wedstrijdsnelheid ga je zo’n fiets (iig niet de banden) ook niet heel houden.

Indien niet overtuigd; volgend jaar lekker mee doen op gravelbike 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
zonoskar schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Oké oké, agree to disagree denk ik. Ik heb persoonlijk de wedstrijd gereden en niet de toertocht, persoonlijk zou ik dat onder geen beding op de gravel bike willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Toevallig is er op het gravel topic een soortgelijke discussie gaande waar ik net mijn ervaring heb gedeeld van een gravelwedstrijd in Frankrijk een aantal jaar terug waaraan ook MTB's mee deden.

Conclusie: ondanks dat dat officieel een gravelwedstrijd was zag je echt heel veel mechanicals onder deelnemers op een gravelbikes, maar echt heel veel (kapotte derailleurs, kettingen en vooral veel gesloopte wielen) en dan ook nog wat flinke uitschuivers. Uiteindelijk waren de top 3 wel allemaal gravelbikes inderdaad en eerste MTB (of VTT zoals de fransen zeggen) was 5e, en dat was dan een gravelparcours, in die wedstrijd zat ook nog redelijk wat asfalt, wat dat bij de BBC, naast een parcours wat verder ook voor de MTB bedoeld is, ook nog een stuk minder is. Die zou ik dus zeker niet op de Gravelbike proberen ;).

Ik prijsde mij gelukkig dat ik die fiets daarna nog in kon zetten als woon-werk fiets (waarvoor ik deze bedoeld had) ;).
Kluus in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 15-10-2023 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

maartend schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Kun je me hier wat meer over vertellen? Hoe weet ik dat het passend gaat zijn, mijn fiets is tenslotte uit het jaar 0
Als ik alles goed bij elkaar gegoogled heb, heb je zoiets nodig https://www.bike-componen...=156900756-blue-36-Zaehne Een ketting blad met 4 armen en 104mm BCD. Maar je moet even uitvogelen hoeveel tanden je wilt. Ik heb even 36T gekozen omdat je anders in NL veel te veel op de kleine kransjes achter rijdt.

Wat betreft gravel, in de 90’s reden we met vrijwel dezelfde fietsen, alleen geen dropbars. Daar reed ik toen ook in de Ardennen mee en niet alleen makkelijke dingen. Anders kijk even deze video (rond 7:00) wat je kan afdalen met een gravel fiets.

Maar eh, mij zul je niet zien bij zo’n rit. Veel te saai en veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gravel is ook niks voor mij, en ik heb het dus echt wel geprobeert door zelfs een "wedstrijdje" in het buitenland mee te doen ;). Geef mij maar weg en MTB, lekker gescheiden, ieder voor zijn eigen charmes, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Zo'n BBC lijkt me wel vet, maar dan wel het liefste in wedstrijdvorm inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 15-10-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 18:44
Ben wat vroeg wellicht gezien de huidige temperaturen.. ;)

Iemand een tip voor goede winterhandschoenen voor iemand die vreselijk koude handen krijgt tijdens het fietsen gedurende de wintermaanden? Ondanks het feit dat ik mijn huidige handschoenen voorverwarm en met warme handen ga rijden worden ze ijskoud gedurende de rit. Met als gevolg het pijnlijke opwarm proces later..

Wil dus andere handschoenen, dus als iemand een goede tip heeft zou het welkom zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

bvsteyn schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:50:
Ben wat vroeg wellicht gezien de huidige temperaturen.. ;)

Iemand een tip voor goede winterhandschoenen voor iemand die vreselijk koude handen krijgt tijdens het fietsen gedurende de wintermaanden? Ondanks het feit dat ik mijn huidige handschoenen voorverwarm en met warme handen ga rijden worden ze ijskoud gedurende de rit. Met als gevolg het pijnlijke opwarm proces later..

Wil dus andere handschoenen, dus als iemand een goede tip heeft zou het welkom zijn!
Kijk eens in dit topic. ..> Het grote fietskleding topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 18:44
Ah..dank. Had het kunnen weten dat daar ook een topic voor is! |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-06 13:04
Mistraller schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Mooi... Die 360 graden beelden allemaal uit de hand geschoten?
Thnx! ja had 1 gopro op een chesty en met een andere gopro de overige beelden uit de hand geschoten.
zonoskar schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Leuke graveltocht, dit is toch geen MTBen? Alleen rond 19:00 zag er interessant uit. Wel leuk gefilmd.
Thnx. Er zaten wel bepaalde stukken in die ik niet graag met een gravelbike gedaan zou hebben en waar ik blij was met mn fully.
Sosua schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Ja, er zaten wel bepaalde afdalingen in die ik niet graag op een gravelbike gedaan zou hebben. Met name steile afdalingen waar dan ook veel losse stenen en rotsen lagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 16:09
zonoskar schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Als ik alles goed bij elkaar gegoogled heb, heb je zoiets nodig https://www.bike-componen...=156900756-blue-36-Zaehne Een ketting blad met 4 armen en 104mm BCD. Maar je moet even uitvogelen hoeveel tanden je wilt. Ik heb even 36T gekozen omdat je anders in NL veel te veel op de kleine kransjes achter rijdt.

Wat betreft gravel, in de 90’s reden we met vrijwel dezelfde fietsen, alleen geen dropbars. Daar reed ik toen ook in de Ardennen mee en niet alleen makkelijke dingen. Anders kijk even deze video (rond 7:00) wat je kan afdalen met een gravel fiets.

[YouTube: This Guy HATES Gravel Bikes - Can We Change His Mind?]

Maar eh, mij zul je niet zien bij zo’n rit. Veel te saai en veel te lang.
Als je een single track route verwacht met leuke kombochten etc. vergelijkbaar met wat je bijv. hebt in Utrecht of in Nijmegen dan kun je beter thuis blijven. Maar als je klimmen leuk vind, mooi omgevingen, snelle wisselende afdalingen dan is BBC tof. Ik zou zelf de BBC niet hebben gereden met een gravel fiets, ik was erg blij met mijn fully + dropper. Ik wil altijd het controle gevoel blijven behouden in een afdaling met veel snelheid en dat lukt in BBC met een gravel fiets echt niet. Dan moet je constant in de remmen, dat is gewoon niet leuk. BBC is geen gravel route.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:30
Afdalen op een gravelfiets vergelijken met afdalen op een MTB is natuurlijk ook appels en peren. Waar je bij een MTB zo hard mogelijk naar beneden wil en de fiets veel voor je oplost, moet je op een gravelfiets voorzichtiger zijn, de goede lijnen zoeken, obstakels vermijden etc. Afdalingen met een gravelfiets zijn meer een soort van overleven. Kan ook leuk zijn, maar wel op een heel andere manier. Ga je proberen MTB's bij te houden dan wordt het, zeker in het buitenland (waar ik Zuid Limburg ook maar even onder reken) al snel problematisch.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

klaaas schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:53:
Afdalen op een gravelfiets vergelijken met afdalen op een MTB is natuurlijk ook appels en peren.
Dit triggerde iets bij mij :) Ik vraag me af hoeveel harder we zijn gaan afdalen sinds de '90s. Ik ben bijv van een Zaskar met judy DH (70 graden head angle, 8cm veerweg, hardtail, 26" 2.1" banden) naar een Rocky Mountain Element 29er fully (68 graden headangle, 10cm veerweg, fully, 29" 2.35" banden) gegaan, maar ik denk dat ik niet meer dan 10% sneller ben gaan afdalen. De limiterende factor bij mij heeft altijd tussen zadel en stuur gezeten.

Maar ook bijv in DH wedstrijden denk ik niet dat de absolute snelheid veel hoger geworden is. Bijv in Fort William haalden ze toen ik er in 2007 was ook al 55 km/h Nu halen ze misschien net geen 60. Sam Hill won toen met een tijd van 4.52. Dit jaar reden ze 4.26. Da's maar 9% sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 09:05
zonoskar schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:01:
[...]
niet meer dan 10% sneller ben gaan afdalen

maar 9% sneller
Als die winsten puur door het materiaal komen vind ik dat nog behoorlijke verschillen. O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

GWBoes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Als die winsten puur door het materiaal komen vind ik dat nog behoorlijke verschillen. O-)
Maar als ik in een afdaling van een minuut 10% langzamer ben met een gravelfiets (90's MTB tov tegenwoordig), dan verlies ik 6 sec. Als ik daarna op het vlakke en de klim 10sec win ben ik overall sneller. En ik denk dat je op vlakke wel iets meer sneller bent met een gravelfiets dan 10sec.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 16-10-2023 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:10
10% is niet weinig he... bij wedstrijden gaat het om marginal gains. Als je het hebt over een DH wedstrijd, zit het hele veld waarschijnijk binnen 1%

Als je het hebt over een wedstrijd van meerdere uren... dan telt 10% op een flink deel van de route wel op, aan de andere kant uiteraard ook, maar je materiaal stuk rijden kost nog meer tijd.. daar zit met een gravel fiets het grootste risico

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

zonoskar schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Dit triggerde iets bij mij :) Ik vraag me af hoeveel harder we zijn gaan afdalen sinds de '90s. Ik ben bijv van een Zaskar met judy DH (70 graden head angle, 8cm veerweg, hardtail, 26" 2.1" banden) naar een Rocky Mountain Element 29er fully (68 graden headangle, 10cm veerweg, fully, 29" 2.35" banden) gegaan, maar ik denk dat ik niet meer dan 10% sneller ben gaan afdalen. De limiterende factor bij mij heeft altijd tussen zadel en stuur gezeten.

Maar ook bijv in DH wedstrijden denk ik niet dat de absolute snelheid veel hoger geworden is. Bijv in Fort William haalden ze toen ik er in 2007 was ook al 55 km/h Nu halen ze misschien net geen 60. Sam Hill won toen met een tijd van 4.52. Dit jaar reden ze 4.26. Da's maar 9% sneller.
Je kan je eerste jaren 90 MTB nog steeds niet vergelijken met een gravelbike he, 53mm brede banden, dan heb je al wel een hele stevige gravelbike, uberhaupt vering, recht stuur... En als je al een gravelbike kan bouwen naar deze specs dan verlies je de snelheid op het vlakke.

Blijft appels en peren vergelijken dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 19-06 16:09
zonoskar schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Maar als ik in een afdaling van een minuut 10% langzamer ben met een gravelfiets (90's MTB tov tegenwoordig), dan verlies ik 6 sec. Als ik daarna op het vlakke en de klim 10sec win ben ik overall sneller. En ik denk dat je op vlakke wel iets meer sneller bent met een gravelfiets dan 10sec.
Totdat je op het vlakke ook met bochtenwerk te maken krijgt. In de Bartje200 video van Jasper Verkuijl kun je dan terugzien dat een gravel het dan toch echt moet afleggen tegenover een MTB. Het is gelukkig allemaal niet zo zwart/wit.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-06 19:21
De vraag is: wat levert het op? Gewicht? Rolweerstand?

Qua gewicht ontloopt een gravelbike een HT (of 'premium' fully) ook niet zoveel. Daarnaast zorgen de bredere banden en vering voor meer grip (want je stuitert niet van steen naar steen) en is de extra rolweerstand die het oplevert beperkt. In de BBC zaten ook een aantal losse grind sectoren. Dat is met een gravelbike, net als in mul zand, gewoon overleven of vastlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Kluus schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:45:
[...]

Eerste keer nog niets, daarna zijn we twee jaar verder en dan moeten we eens kijken. Dealer heeft in ieder geval een ruilsysteem, dus als je hem aanmeld voor “onderhoud” zorgen zij dat ze een geservicete demper krijgen vanuit Specialized en dan ruilen ze ‘m om. Dat zou dus wel lekker efficient moeten zijn.

Voorvork kijken ze telkens of de brain onderhoud nodig heeft, zo niet dan is het normaal vorkonderhoud.

Goedkoper is het in ieder geval niet, maar dat weet je van te voren. ;)
Reken op 150-200 euro voor dat omruilen.
Ik rijd sinds 2004 met Epics, maar pas dit jaar voor het eerst naar een niet-specialized demper onderhoudsspecialist geweest.
Dacht altijd dat Specialized dat als enige kon, maar dat is niet zo.
Het kan lonen om eens rond te vragen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Strider schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Totdat je op het vlakke ook met bochtenwerk te maken krijgt. In de Bartje200 video van Jasper Verkuijl kun je dan terugzien dat een gravel het dan toch echt moet afleggen tegenover een MTB. Het is gelukkig allemaal niet zo zwart/wit.
Volgens mij onderschatten velen hier wat je met een gravelfiets kan. Een roadie op een gravelfiets kan idd niet veel, die ben je zo kwijt in een afdaling, of bochtig parcours. Maar een vriend van mij is echt niet bij te houden op zijn gravellaar/CX bak, zelfs niet op bochtige parcoursen. Ik heb ook wel eens een gravelfiets geprobeerd en het is imposant wat je daarmee kunt, zeker als het vlak is. Voor mij is het echter na een uur op zo'n ding afgelopen, dan heb ik geen polsen en rug meer over.

Maar goed, ik overtuig hier toch niemand, dus dit is het laatste wat ik hierover zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

zonoskar schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Volgens mij onderschatten velen hier wat je met een gravelfiets kan. Een roadie op een gravelfiets kan idd niet veel, die ben je zo kwijt in een afdaling, of bochtig parcours. Maar een vriend van mij is echt niet bij te houden op zijn gravellaar/CX bak, zelfs niet op bochtige parcoursen. Ik heb ook wel eens een gravelfiets geprobeerd en het is imposant wat je daarmee kunt, zeker als het vlak is. Voor mij is het echter na een uur op zo'n ding afgelopen, dan heb ik geen polsen en rug meer over.

Maar goed, ik overtuig hier toch niemand, dus dit is het laatste wat ik hierover zeg.
Ik ken iemand die op een rigid MTB een Alpen marathon van 200km reed.
Sommige rijders kunnen nu eenmaal dingen met een fiets die iemand anders nooit zou kunnen.

Ik rij een gravelrit al liever op mijn fully dan mijn gravelbike :)
Ieder zijn ding.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

ik ken iemand die vrachelen/oosterhout op zijn mtb (spark) in een minuut of 22 doet (top 10 op strava). Zowel conditioneel als technisch boven gemiddeld :) op een CX reed ie hetzelfde rondje in 24 - 25 minuten.

Dit is een vlak, niet technisch, redelijk bochtig parkoers, waar je met dit soort tijden dus met 25+ per uur gemiddeld rond rijdt en de de rechte stukken 35-40 (anders haal je deze tijden niet).

Op zijn CX zou ik em dus net bij kunnen houden (op een goeie dag :D) maar als ie op zijn spark zit, dan rijdt hij me helemaal zoek.

(met andere woorden, hou je die maat van je wel bij als ie op de MTB zit, of hou je em dan helemaal niet mee bij, ik verwacht het laatste)

Ik denk dat ik met het op een CX relatief gezien slechter zou doen, omdat mijn techniek het niet toelaat om net zo hard door de bochten te gaan als op de MTB. Mijn techniek is niet slecht op dit soort rondjes, maar het kan zeker beter (of wellicht ben ik een tikkie risico avers).

Waar je je ook op verkijkt is dat een moderne XC fully super efficient is op oneffen / hobbelig terrein, ik merk dat ik beter het gas erop kan houden met de spark tov de FSi hardtail op de stukken met remknippen, wortels etc. Zonder achter EN voorvering, zal je op veel meer stukken de pedalen stil moeten houden om de controle te houden. Daar verlies je ook een hoop tijd mee

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 16-10-2023 17:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

ik ken iemand die vrachelen/oosterhout op zijn mtb (spark) in een minuut of 22 doet (top 10 op strava). Zowel conditioneel als technisch boven gemiddeld :) op een CX reed ie hetzelfde rondje in 24 - 25 minuten.
Die ken ik als goed is ook O-) Scheurpiloot ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:30
Strider schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Dat is heel erg afhankelijk van de ondergrond. Op een min of meer vlakke trail met een beetje flow heb ik qua snelheid van die bochten niet echt last op de gravelfiets. Ik heb PR's op singletracks staan die ik met de gravelfiets gereden heb. En dan geen segmenten waar ik 3x geweest ben, maar segmenten die ik meer dan 100x gereden heb, waarvan minstens 90% op de MTB.

Het probleem zit hem meer in zaken als wortels en (rem) kuilen. Die remmen je op een gravelfiets serieus af. Daarnaast is de staat van de ondergrond van grote invloed. Op een harde, goed aangereden singletrack kun je met een gravelfiets prima uit de voeten. Wordt het nat of juist mul, dan is het kat in het bakkie voor de MTB. Anders gezegd: je kunt met de MTB onder een veel grotere range aan omstandigheden hard over de singletracks.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Greyfox schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Reken op 150-200 euro voor dat omruilen.
Ik rijd sinds 2004 met Epics, maar pas dit jaar voor het eerst naar een niet-specialized demper onderhoudsspecialist geweest.
Dacht altijd dat Specialized dat als enige kon, maar dat is niet zo.
Het kan lonen om eens rond te vragen.
Dat valt me eigenlijk nog mee. Maar de eerste keer is gratis begreep ik dus over 2 jaar even kijken!

Ik zag in ieder geval dat bikesuspension in Oirschot het ook kan, daar ging ik al heen met mijn hardtail. Maar volledig onderhoud aan een 2021 brain demper kost daar momenteel ook 199 euro zag ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
nooberke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:28:
@Prulleman @- J.W. - Neuron is besteld...Geen weg meer terug...

Ooit bij marketing geleerd dat je van iedere aankoop spijt krijgt maar dat je je dan jezelf moet herinneren waarom je de aankoop gemaakt hebt...Prijs / kwaliteit is dit gewoon een hele goede deal.

Waarschijnlijk knal ik er gewoon Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph op net als op mijn huidige hardtail, kan ik daarna op zoek naar een setje velgen waar ik de af-fabriek "buitenland" bandjes op kan leggen.

Alhoewel die Wicket Will misschien ook nog wel kan als voorband...even goed over nadenken :+
Vanwege een vakantie had ik de fiets bij mijn ouders laten bezorgen, afgelopen zondag opgehaald en geassembleerd.

Wat is het een gigantische fiets! Mijn Trek Marlin 8 was al groot maar de lengte van de Neuron 7 in maatje XL is pak hem beet twee meter :o

Hij voelt zwaar, maar na het monteren van vergelijkbare uitrusting is hij 350 gram zwaarder dan de Trek...Waarschijnlijk is het dan deels bedrog doordat hij wat onhandiger is qua optillen. De Trek komt op 13,85KG en de Neuron op 14,15KG. Op de Neuron ben ik van 2.35 banden ipv 2.25 banden. En in de Trek hangt waarschijnlijk wel wat zand O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9jjq-uxlBk892nlwwYTbgc-L4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgkESHIzpnFRs4zi3JLQx8P3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop van harte op wat droog weer ergens de komende dagen om hem uit te kunnen laten :|

Twee restpunten cq vragen:
* Ik krijg mijn dropper post nog niet helemaal lekker, ik moet stevig aan de kabel trekken die uit het frame komt, dan doet hij meestal één of twee keer :+. Daarna voelt de schakelaar slap. Hoe houd ik voldoende spanning op die kabel? De kabel lijkt vrij lang te zijn maar hij lijkt die lengte wel nodig te hebben voor maximale stuuruitslag. Moet ik de kabel bij de stuurbediening loshalen en wat strakker trekken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fakekkwf4LRms5qeRUi-9fiE3OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TC4J8k5PpSB5FzpwMKpz8cOv.jpg?f=fotoalbum_large
* De sideloader van Canyon is net een paar millimeter te groot voor de linker positie, hij raakt nu net het frame aan de onderzijde, iemand ervaring met een andere compacte sideloader waarbij eventueel de maten opgenomen kunnen worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slnZAtjm0CcjRTM9T9HjsrygV44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gNEIvOnSsWxt9q6vwsqmwcI.jpg?f=fotoalbum_large

Verwachting was sowieso dat het erg krap zou worden, en dat is het inderdaad met twee bidons en een bolt-on tasje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HA3zRTZydBHrVzYB4RGuCZL0X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMg9ymavAksxTMLjteO7kuRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04:14

McLambo

MTB Junky

Net de fiets terug van een "grote beurt" voor de shock en vork. Rip uit mijn lijf, maar veert weer als nieuw. Fiets nu 3 jaar oud en had nog geen onderhoud gehad op de shock en vork.
Daar gaat verandering in komen; ben van plan de kleine beurtjes zelf te gaan doen. Ik jeb hier al wat gereedschappen, onderdelen en vloeistoffen in huis.

Meer mensen die dit zelf doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:15
Ja, kleine gaan hier altijd zelf. Is ook prima te doen vind ik.

En nieuwe olie/nieuwe seals is ook altijd wel fijn, vervang die eigenlijk standaard ook al hoeft t niet

[ Voor 46% gewijzigd door dt_swiss op 19-10-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Zo dit is volgens mij wel een goeie deal.

Ik heb €200 betaald voor een bontrager dropper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
leuke aanbieding, maar wat ik bijzonder vind is dat de hoeveelheid drop niet genoemd staat.. straks krijg je en 125mm dropper.. zou ik persoonlijk toch jammer vinden (tenzij je <170 bent en een kleine XC fiets hebt..).
Zou dat toch even navragen voor je gaat bestellen

ik ben ooit begonnen met een 105mm extern bekabelde simpele dropper in mijn xc hardtail en ben we blij met de veel langere drop (180) met de one-up in mijn spark.

verder zou hydraulisch voor mij niet een toegevoegde waarde hebben, alleen maar lastiger met onderhoud... kabel is simpeler en werkt ook zonder issues. (daarnaast, als je nog een lockout links hebt zitten, heb je met een bekabelde remote veel meer opties, zelf heb ik bv een woltooth bar centric remote naast de scott twinloc hendel)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 19-10-2023 19:26 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:39
Prulleman schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

leuke aanbieding, maar wat ik bijzonder vind is dat de hoeveelheid drop niet genoemd staat.. straks krijg je en 125mm dropper.. zou ik persoonlijk toch jammer vinden (tenzij je <170 bent en een kleine XC fiets hebt..).
Zou dat toch even navragen voor je gaat bestellen

ik ben ooit begonnen met een 105mm extern bekabelde simpele dropper in mijn xc hardtail en ben we blij met de veel langere drop (180) met de one-up in mijn spark.

verder zou hydraulisch voor mij niet een toegevoegde waarde hebben, alleen maar lastiger met onderhoud... kabel is simpeler en werkt ook zonder issues. (daarnaast, als je nog een lockout links hebt zitten, heb je met een bekabelde remote veel meer opties, zelf heb ik bv een woltooth bar centric remote naast de scott twinloc hendel)
Staat een ean bij de specificaties. Eerste resultaat geeft 150mm drop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 13:55
nooberke schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Verwachting was sowieso dat het erg krap zou worden, en dat is het inderdaad met twee bidons en een bolt-on tasje:
Welke frame maat is dit?
Opvallend ook dat de carbon neurons geen 2 bidons krijgen. Ook wel voordelig dat je kabels niet door je headset gaan denk ik qua onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

McLambo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:41:
Net de fiets terug van een "grote beurt" voor de shock en vork. Rip uit mijn lijf, maar veert weer als nieuw. Fiets nu 3 jaar oud en had nog geen onderhoud gehad op de shock en vork.
Daar gaat verandering in komen; ben van plan de kleine beurtjes zelf te gaan doen. Ik jeb hier al wat gereedschappen, onderdelen en vloeistoffen in huis.

Meer mensen die dit zelf doen?
Aircan service wat vaker & lower-leg service 1x gedaan. Nieuwe fiets staat thuis te wachten dus daar kan het weer even toe.
Ze zouden tegenwoordig wat beter moeten zijn maar dan alsnog; nodeloos gecompliceerde troep zijn die Reverbs. Veel voorkomende failure mode die op een gewone dropper niet voorkomen. Snap oprecht niet dat mensen een (niet ASX) Reverb kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 20-10-2023 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
nooberke schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Vanwege een vakantie had ik de fiets bij mijn ouders laten bezorgen, afgelopen zondag opgehaald en geassembleerd.

Wat is het een gigantische fiets! Mijn Trek Marlin 8 was al groot maar de lengte van de Neuron 7 in maatje XL is pak hem beet twee meter :o

Hij voelt zwaar, maar na het monteren van vergelijkbare uitrusting is hij 350 gram zwaarder dan de Trek...Waarschijnlijk is het dan deels bedrog doordat hij wat onhandiger is qua optillen. De Trek komt op 13,85KG en de Neuron op 14,15KG. Op de Neuron ben ik van 2.35 banden ipv 2.25 banden. En in de Trek hangt waarschijnlijk wel wat zand O-)

[Afbeelding]

Ik hoop van harte op wat droog weer ergens de komende dagen om hem uit te kunnen laten :|

Twee restpunten cq vragen:
* Ik krijg mijn dropper post nog niet helemaal lekker, ik moet stevig aan de kabel trekken die uit het frame komt, dan doet hij meestal één of twee keer :+. Daarna voelt de schakelaar slap. Hoe houd ik voldoende spanning op die kabel? De kabel lijkt vrij lang te zijn maar hij lijkt die lengte wel nodig te hebben voor maximale stuuruitslag. Moet ik de kabel bij de stuurbediening loshalen en wat strakker trekken?
[Afbeelding]
* De sideloader van Canyon is net een paar millimeter te groot voor de linker positie, hij raakt nu net het frame aan de onderzijde, iemand ervaring met een andere compacte sideloader waarbij eventueel de maten opgenomen kunnen worden

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat een specialized zee cage wellicht uitkomst biedt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
cedrix5 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Welke frame maat is dit?
Opvallend ook dat de carbon neurons geen 2 bidons krijgen. Ook wel voordelig dat je kabels niet door je headset gaan denk ik qua onderhoud.
Dit is een XL.

Over de 2023 AL valt heel weinig te vinden, de reviews gaan met name over de 2023 CF. Slechts één review gezien waar de toevoeging van deze extra bevestigingspunten genoemd is. Ik twijfel ook een beetje of ze het überhaupt wel met de intentie van bidon houder aangebracht hebben. Als het op een XL al dermate krap is...

Ik heb getwijfeld tussen de CF en de AL, de CF zit er een stuk gaver uit...Maar was mij niet eens opgevallen dat de kabels daar in de headset verdwijnen :+
edoappelhof schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:13:
[...]

Ik denk dat een specialized zee cage wellicht uitkomst biedt!
Gebruik jij die zelf? Zoja, zou je is kunnen kijken hoeveel centimeter die onder het schroefgat uitkomt.

Overigens de kabel van de dropper gisteren wat verder door de schakelaar heen getrokken, dat lijkt geholpen te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 20-10-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
nooberke schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Dit is een XL.

Over de 2023 AL valt heel weinig te vinden, de reviews gaan met name over de 2023 CF. Slechts één review gezien waar de toevoeging van deze extra bevestigingspunten genoemd is. Ik twijfel ook een beetje of ze het überhaupt wel met de intentie van bidon houder aangebracht hebben. Als het op een XL al dermate krap is...

Ik heb getwijfeld tussen de CF en de AL, de CF zit er een stuk gaver uit...Maar was mij niet eens opgevallen dat de kabels daar in de headset verdwijnen :+
[...]

Gebruik jij die zelf? Zoja, zou je is kunnen kijken hoeveel centimeter die onder het schroefgat uitkomt.

Overigens de kabel van de dropper gisteren wat verder door de schakelaar heen getrokken, dat lijkt geholpen te hebben.
Dat kan ik doen, wordt wel vanavond een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@nooberke kan je het gat ander een mm of 2 groter maken? de bidonhouders die ik heb, hebben al ovale gaten, zodat je wat speling hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3SJ6A8yl0cVRk92AyiI1ySunlA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oWBtFI4UQPTdMG3mQCiQwbpG.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nooberke schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:46:
...

Ik heb de Zee ook en ik kom op 3 cm onder het schroefgat, maar bij mij staan ze in de onderste stand, ze kunnen nog tot 1 cm omhoog dus dan komt het op ongeveer 2cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GoldenSample schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:25:
[...]

https://www.bike-discount...aining-bolt-and-snap-ring
Neem deze, niet z'n klote platte schroevendraaier maar gewoon inbus

Wilde eigenlijk een Fuel EX 8 Gen 6 als opvolger van m'n Gen 5 maar toch een Spectral 6 gehaald voor 2150 piek. Demo model met wat lakschade kon ik voor dat geld niet laten staan.

Hopen dat we Zoetermeer en Bergschenhoek nog met wat efficientie omhoog kunnen. :+
Terug van vakantie viel dat even tegen, bij het checken van de bouten/na-vetten:

- Veel bouten monteren lastig, alsof de gaten niet 100% concentrisch zitten
- pivot op de achtervork zijn beide Bouten beschadigd, en gangen van het schroefdraad in het frame kapot gedraaid bij montage door canyon (of waar dan ook het ding gedemo-ed is)
- überhaupt dat schroefdraad in t frame, daar merk je wel echt flink verschil met Trek waar je gewoon contramoeren krijgt
- rechter cranckarm crossthreaded schroefdraad

Toen ben ik gestopt met kijken naar de andere pivots. Eens kijken of Canyon me een hele nieuwe achterbrug gaat geven + deel geld terug, anders gaat de hele meuk terug en koop ik tzt. Wel wat anders.

Wekt erg weinig vertrouwen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 19:16
GoldenSample schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:30:
[...]

Terug van vakantie viel dat even tegen, bij het checken van de bouten/na-vetten:

- Veel bouten monteren lastig, alsof de gaten niet 100% concentrisch zitten
- pivot op de achtervork zijn beide Bouten beschadigd, en gangen van het schroefdraad in het frame kapot gedraaid bij montage door canyon (of waar dan ook het ding gedemo-ed is)
- überhaupt dat schroefdraad in t frame, daar merk je wel echt flink verschil met Trek waar je gewoon contramoeren krijgt
- rechter cranckarm crossthreaded schroefdraad

Toen ben ik gestopt met kijken naar de andere pivots. Eens kijken of Canyon me een hele nieuwe achterbrug gaat geven + deel geld terug, anders gaat de hele meuk terug en koop ik tzt. Wel wat anders.

Wekt erg weinig vertrouwen dit.
Matig, toch wel wat anders dan alleen wat lakschade :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 14:50

charrel

Cortisol4life..

ik hou van dit weer, lekker 12-15c, straf windje 4, zon, wolken spettertje en een mooie omgeving. HEERLIJK!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb4cTt1eMbxIhgvJ1PDWeBnQS20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6cm11uVoGtuYE6dIM58fhyz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 21-06 09:32

Tacoos

i am i

Ik was helaas snel klaar vandaag :(
Achterste remklauw lekt, dus geen achterrem :'(

Dit is helaas een gevalletje leergeld: tijdje terug de achterrem ontlucht, maar ff gemist dat de BR-M7120 4-piston een breder bleed block nodig heeft dan de 2-pistons uit mijn oude fiets, waardoor de 2 voorste pistons scheef zijn getrokken.
Ik dacht dat ik ze terug had kunnen drukken, maar toen ik vandaag nieuwe remblokjes ging monteren (omdat ze bleven piepen), zag ik dat ze toch niet netjes recht erin zaten. Bij een nieuwe poging ze terug te duwen (met een kunststof bandenlichter), sprong er een stuk van 1 piston af.
Ik heb t nog ff geprobeerd, maar deze is nu echt lek |:(

Ik twijfel nu of ik een nieuwe caliper koop of een refurbish kitje, die kitjes lijken relatief duur.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Hooge Vuursche was heerlijk vandaag, lekker rustig ook vanmiddag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tacoos schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:56:
Ik was helaas snel klaar vandaag :(
Achterste remklauw lekt, dus geen achterrem :'(

Dit is helaas een gevalletje leergeld: tijdje terug de achterrem ontlucht, maar ff gemist dat de BR-M7120 4-piston een breder bleed block nodig heeft dan de 2-pistons uit mijn oude fiets, waardoor de 2 voorste pistons scheef zijn getrokken.
Ik dacht dat ik ze terug had kunnen drukken, maar toen ik vandaag nieuwe remblokjes ging monteren (omdat ze bleven piepen), zag ik dat ze toch niet netjes recht erin zaten. Bij een nieuwe poging ze terug te duwen (met een kunststof bandenlichter), sprong er een stuk van 1 piston af.
Ik heb t nog ff geprobeerd, maar deze is nu echt lek |:(

Ik twijfel nu of ik een nieuwe caliper koop of een refurbish kitje, die kitjes lijken relatief duur.
Koop een nieuwe caliper, die kitjes zijn niet alleen duur maar ook een ramp om te installeren. Kreeg zelf de 2 helften van de caliper niet eens goed uit elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
Prulleman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:41:
@nooberke kan je het gat ander een mm of 2 groter maken? de bidonhouders die ik heb, hebben al ovale gaten, zodat je wat speling hebt:
[Afbeelding]
De Canyon sideloaders hebben ook ovale gaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXKPvCFGwYuMJVtJmO3syicKyn8=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/McFKkhux4lxGxFXqL1WysctE.webp?f=fotoalbum_large

Voorlopig ga ik het daar wel even mee doen, denk dat ik het beste met met één van mijn side loaders 1:1 kan gaan vergelijken bij wat fietsenwinkels als ik iets compacters wil vinden.

Gisteren Amerongen + Leersum gereden, de geometrie was behoorlijk wennen. Wel een stuk comfortabeler en smoother dan de Trek HT. Doordat hij meer weg filtert ga je gevoelsmatig trager, maar dat valt reuze mee als je naar de daadwerkelijke snelheid krijgt.

Klimmen viel wel redelijk zwaar, ben zelf ook een paar kilogram zwaarder geworden en de ondergrond was ook niet altijd ideaal gisteren. Lastig zonder 1:1 vergelijking of 't daadwerkelijk minder efficient is.

Hopelijk volgende keer al wat meer gewend, rem is echt veeeeeels te vaak ingeknepen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs8tLZOsbH8Qxr4bwka2JTat6p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEWsDAbCSML9DAmWJYT0rmyy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door nooberke op 23-10-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Ik ben het berscherm kapje van de accu van mijn SRAM GX AXS verloren, kost ongeveer 12 euro nieuw bij de bekende webshops in DE.

Echter nu fietste ik gisteren een toertocht en viel het mij op dat iedereen die ik zag met AXS zonder kapje fietste. Nu is de vraag, moet ik wel een nieuwe bestellen en wat doen de AXS rijders hier?

Het gaat om dit kapje https://www.bike-componen...S-Rear-Derailleur-p81636/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 21-06 09:32

Tacoos

i am i

GoldenSample schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Koop een nieuwe caliper, die kitjes zijn niet alleen duur maar ook een ramp om te installeren. Kreeg zelf de 2 helften van de caliper niet eens goed uit elkaar.
Ik heb idd maar een nieuwe caliper besteld.
Op zich leek het vervangen van de pistons eenvoudig genoeg, maar meeste leveranciers zijn Ali iof iets dergelijks met lange levertijden.
Ik wil komend weekend weer fietsen 😅

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:33
Tacoos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Op zich leek het vervangen van de pistons eenvoudig genoeg, maar meeste leveranciers zijn Ali iof iets dergelijks met lange levertijden.
Gewoon die remmen eraf halen. Je gaat er alleen maar langzamer van. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 07:22
GrooV schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:15:
Ik ben het berscherm kapje van de accu van mijn SRAM GX AXS verloren, kost ongeveer 12 euro nieuw bij de bekende webshops in DE.

Echter nu fietste ik gisteren een toertocht en viel het mij op dat iedereen die ik zag met AXS zonder kapje fietste. Nu is de vraag, moet ik wel een nieuwe bestellen en wat doen de AXS rijders hier?

Dit is de eerste keer dat ik zo’n kapje zie. Ik rijd dus al een tijd zonder (derailleur en dropper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tacoos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Ali is bij veel artikelen vaak al binnen 10 dagen. Niet komend weekend, maar op dat gebied zijn er flinke verbeteringen hoor. ;)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller

3D printen?
Nu zie ik wel dit ontwerp staan, maar ziet er compleet anders uit.
https://www.thingiverse.com/thing:5290158

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Mistraller schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

3D printen?
Dat is de cover voor als je geen batterij er in hebt, dan blijven de aansluit punten schoon. Daar heb ik er 2 van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Fred_Perry schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Dit is de eerste keer dat ik zo’n kapje zie. Ik rijd dus al een tijd zonder (derailleur en dropper).
Bij mij zat die er gewoon bij toen ik de upgrade kit kocht.

Zie overigens wel op fotos dat ik m ook niet zie bij de XX1 en dat SRAM deze zelf ook niet toont op hun website... https://www.sram.com/cont...60&quality=80&format=webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb er een besteld omdat hij bij mijn gx derailleur ook geen was gezet door de fm. Maar inderdaad xx1 en x01 worden zonder geleverd en de Reverb axs en transmission derailleurs hebben ze ook niet. Dus heb hem er ook nog niet op gezet.

Weet ook niet of ik dat nog ga doen, weer een extra ding om er telkens af te halen en wat je dus kan verliezen terwijl ik me af vraag het nut is :+. Gaat het onder dat kapje ook niet alleen maar vol vuil zitten denk ik dan?

NB: Ik denk trouwens serieus dat dat kapje bij de GX derailleurs zit zodat ze hem op papier 10 gram zwaarder kunnen maken waardoor mensen wat sneller voor de X01 upgrade kiezen. Weglaten dus! :+

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 24-10-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42
Hi allen, ik ben zaterdag voor het eerst echt flink de drek in gegaan met mijn Radon Cragger. Was lekker rijden, maar tijdens de rit merkte ik op een gegeven moment dat de achterrem flink later aangreep dan voorheen. Ik moest de remhendel dus veel verder inknijpen om remkracht te krijgen. Voor had ik hier geen last van.

Na even stil te hebben gestaan had ik het idee dat de remmen bij inknijpen weer sneller aangrepen, maar vervolgens tijdens het rijden weer aantal keer geschrokken van het late remmen.

Vraag: Is bovenstaande iets wat typisch gepaard gaat met nat/vies weer? Of moet ik bepaalde onderdelen of afstellingen nakijken? De stelschroef op de remhendel staat gewoon 'normaal' en hetzelfde als de voorrem.

Sidequestion: Na het schoonmaken van mn fiets kreeg ik mn dropper niet meer naar beneden. Denk dat dr wat vuil tussen zit. Zijn daar nog tips voor qua schoonmaak / onderhoud / preventie?

Thnx in advance!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-06 16:24
Mistraller schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

3D printen?
Dit is wel een goede tip! Zeker bij transport ideaal om dit preventief te doen.

Heb je deze versie geprint/getest?

Het kapje (SRAM BATTERY COVER FOR EAGLE AXS REAR DERAILLEUR) wat je OVER de batterij kan doen heb ik ook bij mn GX derailleur (Mtb), is het nodig, voor mijn gevoel niet (het zat er op bij de aanschaf...). Bij de gravelbike (AXS), een fiets die het vaak minstens net zo zwaar te voortduren krijgt, zit dit ook niet en dat gaat ook prima...

@Kluus mijn ervaring is dat er geen zooi ophoopt onder het kapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 19:39

steel123

Cryman9

Maardiweb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:33:
Hi allen, ik ben zaterdag voor het eerst echt flink de drek in gegaan met mijn Radon Cragger. Was lekker rijden, maar tijdens de rit merkte ik op een gegeven moment dat de achterrem flink later aangreep dan voorheen. Ik moest de remhendel dus veel verder inknijpen om remkracht te krijgen. Voor had ik hier geen last van.

Na even stil te hebben gestaan had ik het idee dat de remmen bij inknijpen weer sneller aangrepen, maar vervolgens tijdens het rijden weer aantal keer geschrokken van het late remmen.

Vraag: Is bovenstaande iets wat typisch gepaard gaat met nat/vies weer? Of moet ik bepaalde onderdelen of afstellingen nakijken? De stelschroef op de remhendel staat gewoon 'normaal' en hetzelfde als de voorrem.

Sidequestion: Na het schoonmaken van mn fiets kreeg ik mn dropper niet meer naar beneden. Denk dat dr wat vuil tussen zit. Zijn daar nog tips voor qua schoonmaak / onderhoud / preventie?

Thnx in advance!
In slecht en nat weer doen remmen het uiteraard wel iets minder goed dan kurkdroog, maar zou geen supergroot verschil moeten zijn. Echter schrikken dat je achterrem later aanslaat is wel raar? Het meeste rem je toch met de voorrem, vooral als je snel moet remmen.

Heb je de bout van je zadelpen niet te hard aangedraaid? Aangezien het lijkt alsof je de fiets relatief kort hebt en je waarschijnlijk zelf het zadel op hoogte hebt gezet. Mogelijk kan ook de kabel niet lekker lopen als je de zadelhoogte fors veranderd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit kapje wordt standaard meegeleverd bij de GX AXS. En zit niet standaard bij de XO1 en XX1 derailleurs. Voor deze derailleurs mocht je de kapjes los aanschaffen.

Voegt het kapje heel veel toe. Mijn persoonlijke mening is. Dat deze niet erg veel toevoegt qua bescherming. Ben zelf nog nooit batterij verloren of beschadigd. Afgelopen drie jaar.

Ben je deze verloren. Dan kun je je zelf afvragen of je deze opnieuw wilt aanschaffen. Ben er ook al eens één kwijt geraakt. Naast zonde geld ook niet zo milieu vriendelijk dat rond slingerende plastic in het bos :D
Maardiweb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:33:

Kan van alles zijn. Van normaal gedrag van je remmen onder deze omstandigheden of toch iets lucht in de remleiding.

Aangrijppunt veranderd hier ook wel bij natte omstandigheden, maar remhendel hoef ik niet verder in te knijpen. Als dit wel geval is. Dan heb ik negen van de tien keer last van lucht in de remleiding. Een quick bleed op de remhendel is vaak al voldoende.

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 24-10-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
wat ik ook heb gemerkt bij veel vuil/modder op de remmen is dat bv de linker of de rechter piston langzamer of niet beweegt t.o.v de andere kant. Hierdoor kan je de hendel ook verder inknijpen. (dit was overigens met XT remmen). Goed schoonmaken is dan de oplossing (pistons 1 voor 1 naar buiten duwen en met een veter er rnd gaan bv)

Met instap remmen (br200 of 400 ofzo) heb ik vergelijkbare problemen gehad, maar volgens mij was die gewoon lek (olie eruit, altijd vette blokken/schijven) en lucht erin. die snel vervangen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
RR46 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Dit is wel een goede tip! Zeker bij transport ideaal om dit preventief te doen.

Heb je deze versie geprint/getest?
Nee, ik heb Shimano mech.

Maar ik wil best iets onder de printer mikken, maar dan moet je me ff DM sturen om ff te regelen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@RR46 had je die dummy dan niet bij je upgrade kit/derailleur? Die kreeg ik dan weer wel, maar geen kapje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 10:30
Zijn hier nog meer mensen met een Zwift hub voor hun mbt? Nu het donker wordt wil ik door de weeks toch wat meer aan mijn conditie kunnen werken

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Geen swift hub. Dit gebruik ik zelf niet. Zet filmpje en of serie op. Spring op de fiets (Taxc) En trap rustig rond....
In dit topic zul je nodige Tweakers vinden die indoor fietsen (ook op hun mtb) ;-) --> Het grote indoor cycling topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Kan iemand mij de voordelen van dat electronic shifting uitleggen? Behalve de bragging rights :D ik heb er nu 2 mensen mee zien fietsen (dat het me opviel) maar zie de voordelen niet echt?

Wel aan het kijken naar een dropper, maar twijfel omdat ik ook nadenk over aanschaffen van een fully ipv mijn Scott hardtail. Als ik in m’n eentje aan het raggen ben hou ik echt van m’n Scott, maar als ik met m’n zoon of anderen fiets die wat minder hard gaan dan is wat meer comfort ook wel lekker denk ik :P

[ Voor 23% gewijzigd door lex op 24-10-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
lex schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:56:
Kan iemand mij de voordelen van dat electronic shifting uitleggen? Behalve de bragging rights :D ik heb er nu 2 mensen mee zien fietsen (dat het me opviel) maar zie de voordelen niet echt?

Wel aan het kijken naar een dropper, maar twijfel omdat ik ook nadenk over aanschaffen van een fully ipv mijn Scott hardtail. Als ik in m’n eentje aan het raggen ben hou ik echt van m’n Scott, maar als ik met m’n zoon of anderen fiets die wat minder hard gaan dan is wat meer comfort ook wel lekker denk ik :P
- Schakelen soepeler
- Geen kabel die stroef kan gaan lopen (merk je vooral met opschakelen)
- Niet doordrukken tijdens het schakelen, licht klikken en de techniek doet de rest
- Customizen, omhoog/omlaag kan anders om, eventueel meerdere shifters
- Geen geklooi met schroeven ivm micro adjust
- Mullet setup eventueel mogelijk
- Kabel minder op je headset
- Derailleur schiet vrij bij impact

Maar goed, het blijft een gadget, je gaat er niet harder door fietsen, wel fijner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

- Microadjust tijdens het rijden

Maar dat is alleen nieuw een voordeel, want eenmaal goed juist niet meer afstellen!

- Gewoon het “klik-bzzt” satisfaction gevoel
- Na je rit een berichtje krijgen hoe vaak je geschakeld hebt B)
- Inzicht in welke verzetten je (het meest) gebruikt hebt op welk moment B) B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Kluus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:19:
- Na je rit een berichtje krijgen hoe vaak je geschakeld hebt B)
- Inzicht in welke verzetten je (het meest) gebruikt hebt op welk moment B) B)
Hoe krijg ik die?? :9~

edit: zo dus https://www.sram.com/en/s...-SRAM-etap-axs-components

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 24-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 15:40

Sherlock

No Shit

Willen jullie hier even mee stoppen? Ik heb het NIET nodig. Ik herhaal, ik heb het NIET nodig. Maar ik word er wel hebberig van. Bedankt. :+

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Pagina: 1 ... 251 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic