Stufferdt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:53:
Wat is jullie ervaring met de breedte van je stuur?
Ik heb sinds kort een x-caliber 8 maatje m/l met een stuurbreedte alsof ik op een chopper zit.
Meer mensen hier die hebben gezaagd aan het stuur van de mtb?
Stond 2 weken terug op route Lunteren bijna stil tussen 2 bomen

Als je een aluminium stuur hebt zou ik ipv zagen gewoon een pijpsnijder er op zetten, dan heb je zeker weten een rechte en nette snede (wel even goed ontbramen).
Rijd zelf met 780 breed, is prima en zo kwam m'n fiets, toen ik later een ander stuur kocht van 805mm breed kon ik er toch niet helemaal aan wennen dus die heb ik ingekort tot 780. Verder is het natuurlijk een beetje een communicerend vat met de lengte van je stuurpen, een 780mm stuur op een 90mm stuurpen wordt een beetje een roeiboot waar een 730mm stuur op een 40mm stuurpen wat twitchy is.
GrooV schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
- Schakelen soepeler
- Geen kabel die stroef kan gaan lopen (merk je vooral met opschakelen)
- Niet doordrukken tijdens het schakelen, licht klikken en de techniek doet de rest
- Customizen, omhoog/omlaag kan anders om, eventueel meerdere shifters
- Geen geklooi met schroeven ivm micro adjust
- Mullet setup eventueel mogelijk
- Kabel minder op je headset
- Derailleur schiet vrij bij impact
Maar goed, het blijft een gadget, je gaat er niet harder door fietsen, wel fijner

Toevoeging/detaillering:
- Sommige frames maken wat krappere bochten qua derailleurkabel waardoor je wat sneller schakel issues krijgt
- Mbt het doordrukken om te schakelen: zo kan je, door gewoon vast te houden ook in 1x je hele cassette door ipv 'pompen' met je vinger.
Is het nodig? Nee absoluut niet (en dat geld ook voor dat kapje over de batterij overigens).
Kluus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
Tsja dropper of een fully, er zijn er die liever op een hardtail met een dropper rijden dan een fully zonder.
Bij mij is met de fully de use-case voor een dropper wel iets kleiner geworden (maar niet 0) heb ik al gemerkt. Ik gebruik hem nog steeds bij steile afdalinges, sprongetjes en een specifiek steil stukje waarna je direct na landen moet sturen (voor de skeptici, nee dit is allemaal niet op de officiele stukken route, daar heb je hem hier inderdaad nergens nodig).
Maar ik gebruik hem een stuk minder op bochtige stukken singletrack (wel officiele route) die er matig bij liggen, waar ik hem met de hardtail nog wel omlaag gooide. Omdat ik nu gewoon kan blijven zitten.
Oja, een fully neem je niet alleen voor comfort, ook niet in Nederland, je krijgt vooral echt heel veel meer grip en controle als je (solo) hard door de bochtjes aan het raggen bent, vlak of niet, geen achterwiel meer dat maar wat achter je aan stuitert.
Jup viel laatst een maatje van me nog op die onlangs naar een fully gewisseld is, hij rijd veel harder dan ik (veel betere conditie ook) maar was nog niet gewend de bochten gewoon door te trappen. Toen ik op Hooge/lage Vuursche achter me reed ging er een klein beetje een wereld voor 'm open
Voor de rest is 'nodig' een rekbaar begrip, met het ding naar beneden kan je op sommige stukken gewoon nog wat harder naar beneden, kan je wat pompen of heb je gewoon wat meer foutmarge. Anyway als je echt lekker trail mountainbiken wil (en niet Die-hard XC knallen) per euro is een dropper een veel en veel betere investering dan een Fully gezien je voor onder de 150 piek wel klaar bent.
[
Voor 75% gewijzigd door
GoldenSample op 24-10-2023 16:24
]