Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 252 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 06:18

Kluus

Gang is alles

lex schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:56:
...

Wel aan het kijken naar een dropper, maar twijfel omdat ik ook nadenk over aanschaffen van een fully ipv mijn Scott hardtail. Als ik in m’n eentje aan het raggen ben hou ik echt van m’n Scott, maar als ik met m’n zoon of anderen fiets die wat minder hard gaan dan is wat meer comfort ook wel lekker denk ik :P
Tsja dropper of een fully, er zijn er die liever op een hardtail met een dropper rijden dan een fully zonder.

Bij mij is met de fully de use-case voor een dropper wel iets kleiner geworden (maar niet 0) heb ik al gemerkt. Ik gebruik hem nog steeds bij steile afdalingen, sprongetjes en een specifiek steil stukje waarna je direct na landen moet sturen (voor de skeptici, nee dit is allemaal niet op de officiele stukken route, daar heb je hem hier inderdaad nergens nodig).

Maar ik gebruik hem een stuk minder op bochtige stukken singletrack (wel officiele route) die er matig bij liggen, waar ik hem met de hardtail nog wel omlaag gooide. Omdat ik nu gewoon kan blijven zitten.

Oja, een fully neem je niet alleen voor comfort, ook niet in Nederland, je krijgt vooral echt heel veel meer grip en controle als je (solo) hard door de bochtjes aan het raggen bent, vlak of niet, geen achterwiel meer dat maar wat achter je aan stuitert.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 24-10-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 20:42
Wat is jullie ervaring met de breedte van je stuur?

Ik heb sinds kort een x-caliber 8 maatje m/l met een stuurbreedte alsof ik op een chopper zit.
Meer mensen hier die hebben gezaagd aan het stuur van de mtb?

Stond 2 weken terug op route Lunteren bijna stil tussen 2 bomen :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Die van mij is denk ik redelijk smal op 730, carbon stuurtje wat er straks op komt is 760 maar die ga ik dezelfde maat maken want dat bevalt me wel. Moet ik wel zeggen dat ik met een (voor huidige begrippen dan) langere pen rij van 90mm. Hoe korter de stuurpen hoe breder je je stuur moet houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 24-10-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Stufferdt schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:53:

Ik heb sinds kort een x-caliber 8 maatje m/l met een stuurbreedte alsof ik op een chopper zit.

Als je een aluminium stuur hebt zou ik ipv zagen gewoon een pijpsnijder er op zetten, dan heb je zeker weten een rechte en nette snede (wel even goed ontbramen).
Rijd zelf met 780 breed, is prima en zo kwam m'n fiets, toen ik later een ander stuur kocht van 805mm breed kon ik er toch niet helemaal aan wennen dus die heb ik ingekort tot 780. Verder is het natuurlijk een beetje een communicerend vat met de lengte van je stuurpen, een 780mm stuur op een 90mm stuurpen wordt een beetje een roeiboot waar een 730mm stuur op een 40mm stuurpen wat twitchy is.
GrooV schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

- Schakelen soepeler
- Geen kabel die stroef kan gaan lopen (merk je vooral met opschakelen)
- Niet doordrukken tijdens het schakelen, licht klikken en de techniek doet de rest
- Customizen, omhoog/omlaag kan anders om, eventueel meerdere shifters
- Geen geklooi met schroeven ivm micro adjust
- Mullet setup eventueel mogelijk
- Kabel minder op je headset
- Derailleur schiet vrij bij impact

Maar goed, het blijft een gadget, je gaat er niet harder door fietsen, wel fijner :)
Toevoeging/detaillering:
- Sommige frames maken wat krappere bochten qua derailleurkabel waardoor je wat sneller schakel issues krijgt
- Mbt het doordrukken om te schakelen: zo kan je, door gewoon vast te houden ook in 1x je hele cassette door ipv 'pompen' met je vinger.

Is het nodig? Nee absoluut niet (en dat geld ook voor dat kapje over de batterij overigens).
Kluus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Tsja dropper of een fully, er zijn er die liever op een hardtail met een dropper rijden dan een fully zonder.

Bij mij is met de fully de use-case voor een dropper wel iets kleiner geworden (maar niet 0) heb ik al gemerkt. Ik gebruik hem nog steeds bij steile afdalinges, sprongetjes en een specifiek steil stukje waarna je direct na landen moet sturen (voor de skeptici, nee dit is allemaal niet op de officiele stukken route, daar heb je hem hier inderdaad nergens nodig).

Maar ik gebruik hem een stuk minder op bochtige stukken singletrack (wel officiele route) die er matig bij liggen, waar ik hem met de hardtail nog wel omlaag gooide. Omdat ik nu gewoon kan blijven zitten.

Oja, een fully neem je niet alleen voor comfort, ook niet in Nederland, je krijgt vooral echt heel veel meer grip en controle als je (solo) hard door de bochtjes aan het raggen bent, vlak of niet, geen achterwiel meer dat maar wat achter je aan stuitert.
Jup viel laatst een maatje van me nog op die onlangs naar een fully gewisseld is, hij rijd veel harder dan ik (veel betere conditie ook) maar was nog niet gewend de bochten gewoon door te trappen. Toen ik op Hooge/lage Vuursche achter me reed ging er een klein beetje een wereld voor 'm open :D

Voor de rest is 'nodig' een rekbaar begrip, met het ding naar beneden kan je op sommige stukken gewoon nog wat harder naar beneden, kan je wat pompen of heb je gewoon wat meer foutmarge. Anyway als je echt lekker trail mountainbiken wil (en niet Die-hard XC knallen) per euro is een dropper een veel en veel betere investering dan een Fully gezien je voor onder de 150 piek wel klaar bent.

[ Voor 75% gewijzigd door GoldenSample op 24-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:15
Sherlock schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:23:
Willen jullie hier even mee stoppen? Ik heb het NIET nodig. Ik herhaal, ik heb het NIET nodig. Maar ik word er wel hebberig van. Bedankt. :+
Je hebt ook apps die op basis van speed/cad je gearing berekenen en in de fit file opslaan.

Op mijn racer gaat ie vaak mis omdat het verschil tussen sommige verhoudingen erg klein is (icm met een compact op de voorderailleur) maar met een 1x setup zou dat beter moeten gaan.
Speedsensor is wel aan te raden; en het is natuurlijk altijd een berekening die er zeker wel eens naast gaat zitten. (bandenspanning, freewheelen, bumps&jumps etc)

Deze heb ik op de racer:
https://apps.garmin.com/n...e1-46cd-b4ef-3f8f94c7d6c3

Ik zag ook deze maar ik weet niet of die ook in de Fit wegschrijft.
https://apps.garmin.com/n...-4846-b40f-ae868b105933#0

Heb je toch weer leuke extraatjes om naar te kijken als je thuis bent B)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller ik denk wel dat dat op de MTB nog minder betrouwbaar is eerlijk gezegd.
(bandenspanning, freewheelen, bumps&jumps etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:45:
@Mistraller ik denk wel dat dat op de MTB nog minder betrouwbaar is eerlijk gezegd.

[...]
Ja dat vermoed ik ook wel, maar als de developer een beetje slim heeft gecodeerd, gaat ie er in elk geval wel vanuit dat je niet schakelt als je niet trapt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:17:
Jup viel laatst een maatje van me nog op die onlangs naar een fully gewisseld is, hij rijd veel harder dan ik (veel betere conditie ook) maar was nog niet gewend de bochten gewoon door te trappen. Toen ik op Hooge/lage Vuursche achter me reed ging er een klein beetje een wereld voor 'm open :D

Voor de rest is 'nodig' een rekbaar begrip, met het ding naar beneden kan je op sommige stukken gewoon nog wat harder naar beneden, kan je wat pompen of heb je gewoon wat meer foutmarge. Anyway als je echt lekker trail mountainbiken wil (en niet Die-hard XC knallen) per euro is een dropper een veel en veel betere investering dan een Fully gezien je voor onder de 150 piek wel klaar bent.
Dat is absoluuut waar! Wat je ook doet, een dropper levert in alle gevallen meer plezier op. Ik heb heel even getwijfeld of ik hem zou over zetten op de Epic vanwege het verhaal wat ik aanhaalde, of dat ik juist voor een weightweenie setup zou gaan en een carbon pen zou kopen. Maar nu de dropper er weer op zit komt 'ie er echt niet meer vanaf! :)

Edit: En een fully of een dropper zijn inderdaad nogal verschillende investeringen. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 24-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Haha zeker, ligt er ook meer aan hoe lang ik moet sparen voor de fully en of ik de hardtail dan inruil :P maar als ik het zo lees ga ik zo even iets bestellen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-06 16:24
Kluus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:17:
@RR46 had je die dummy dan niet bij je upgrade kit/derailleur? Die kreeg ik dan weer wel, maar geen kapje. ;)
Niet dat ik me kan herinneren eigenlijk…

@Mistraller thnx voor het aanbod, ik denk dat ik in mijn nabij omgeving dit kan (laten) printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

lex schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:26:
Haha zeker, ligt er ook meer aan hoe lang ik moet sparen voor de fully en of ik de hardtail dan inruil :P maar als ik het zo lees ga ik zo even iets bestellen :X
Misschien kan je die dropper die je nu voor je hardtail koopt straks over zetten op je toekomstige fully. Moet je wel wat "geluk" hebben dat de zadelbuis diameter overeenkomt en dat de dropper past kwa lengte. Wat dat laatste betreft zou je er alvast rekening mee kunnen houden door geen al te lange dropper in je hardtail te zetten, of een die je eventueel kan inkorten met inserts, vaak kan er in een hardtail namelijk een maat langer dan in een fully.

Ik had net geluk, de dropper die ik in de Exceed had paste precies in de Epic (maar als dat niet zo was had ik hem ook nog 1 of 2 centimeter korter kunnen maken), dus die kon ik mooi over zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 24-10-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52

Ja hier heb ik mijn stuur ook (laten) inkorten. 70 cm het zelfde als mijn vorige Cannondale trail. Daarmee kwam ik tussen alle hekjes en bomen door dus mijn nieuwe stuur moest niet breder, en ik vond het niet lekker zitten met de armen zo wijd uit elkaar.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Ik rij met 760mm, inderdaad erg breed maar heel erg stabiel naar beneden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 19:39

steel123

Cryman9

Een dropper is 100% altijd een betere investering dan een fully.
Ik ben van het kamp dat een dropper belangrijker is dan een fully. Dat maakt echt een stuk meer verschil op lastigere stukken.
Natuurlijk is het de vraag hoe vaak je een dropper nu echt nodig hebt op de vaste routes. Maar bij mij is het wel zo'n automatisme dat ik bijna elke jump of drop (>50cm) mijn dropper gebruik.

Zeer kleine mensen korten we vaak hun stuur in, als ook 'old school' wielrenners die in de winter op de atb zitten. Dat gevoel van te krap tussen de bomen door kunnen ligt eerder aan jezelf dan aan de breedte van het stuur. Zeker op een XC hardtail zoals die x-caliber.
Zelf heeft mijn xc fully een stuur van 760mm en de enduro een stuur van 800mm. Dat is altijd wel fors wennen als ik switch, maar ook daar kun je overal mee tussendoor.
De 760mm voelt zelf regelmatig erg smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@steel123 zoals ik het nu begrijp gaat het er bij @lex meer om nu een dropper op de HT of wachten op de fully (met dropper). Ik zou hem ook nu al doen, je kan hem altijd overzetten of verkopen, als hij niet in de nieuwe fiets past. En op een HT heb je er, wat mij betreft nog extra profijt van tov een fully, daar gebruikte ik hem zelf in ieder geval erg veel ook in vlakker bochtenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Anyway, in voorbereiding op het nieuwe seizoen! Ik ben van plan, nu ik weer wat serieuzer materiaal heb, ook mijn sportieve doelen wat verder in deze mooie discipline te leggen. Daarom ben ik voorzichtig aan het kijken naar wat Marathons in, bijvoorbeeld, de Ardennen om op de agenda te zetten. Ik weet dat er hier al een aantal ervaring hebben met deze evenementen, dus wat zijn de absolute aanraders? Hoe zit het met inschrijven? Voor de grotere cyclo's op de weg begint de tijd nu al zo'n beetje te dringen, maar van bijvoorbeeld RdHF zie ik dat de inschrijving pas in het begin van het nieuwe jaar begint. Is dat overal zo of zit daar veel verschil in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:23:
Willen jullie hier even mee stoppen? Ik heb het NIET nodig. Ik herhaal, ik heb het NIET nodig. Maar ik word er wel hebberig van. Bedankt. :+
Is het noodzakelijk, discutabel. Mechanisch shiften is ook prima.

Heeft het meerwaarde, absoluut. Gadget factor alleen al geeft het 100 bonuspunten. B-)

Hiernaast schakelt het ontzettend precies en buiten alleen de b-gap adjustment (easy met tooltje) heb ik daarvoor niets hoeven doen. Ik ga niet meer terug naar mechanisch. Zit te wachten op de 200mm+ AXS dropper en dan wordt ook die kabelloos.

[ Voor 24% gewijzigd door drBunhead op 25-10-2023 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:21
Kluus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:02:
Anyway, in voorbereiding op het nieuwe seizoen! Ik ben van plan, nu ik weer wat serieuzer materiaal heb, ook mijn sportieve doelen wat verder in deze mooie discipline te leggen. Daarom ben ik voorzichtig aan het kijken naar wat Marathons in, bijvoorbeeld, de Ardennen om op de agenda te zetten. Ik weet dat er hier al een aantal ervaring hebben met deze evenementen, dus wat zijn de absolute aanraders? Hoe zit het met inschrijven? Voor de grotere cyclo's op de weg begint de tijd nu al zo'n beetje te dringen, maar van bijvoorbeeld RdHF zie ik dat de inschrijving pas in het begin van het nieuwe jaar begint. Is dat overal zo of zit daar veel verschil in?
Hebben vaak ruimte genoeg. Ik vind la Hallonienne altijd een mooie. Chouffe marathon is ook een aanrader. Eigenlijk alles in de ardennen vind ik mooi; de Stoumont marathon vond ik des tijds te veel van het goede.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:15

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Is het noodzakelijk, discutabel. Mechanisch shiften is ook prima.

Heeft het meerwaarde, absoluut. Gadget factor alleen al geeft het 100 bonuspunten. B-)

Hiernaast schakelt het ontzettend precies en buiten alleen de b-gap adjustment (easy met tooltje) heb ik daarvoor niets hoeven doen. Ik ga niet meer terug naar mechanisch. Zit te wachten op de 200mm+ AXS dropper en dan wordt ook die kabelloos.
* Daan_ wacht ook al tijdje op de aankondiging voor een 200mm AXS dropper. De E Enduro bak kan wel 200mm gebruiken ;-)

Tijdje terug iemand mee op pad gehad die zag nut van een dropper niet zo. Tot dat we wat afdalingen deden hier in het bos. Al snel werd de multitool erbij gehaald. En ging het zadel flink wat centimeters omlaag. :D.

SRAM AXS is zeker een fijne upgrade. Geen kabels, makkelijk in te stellen/af te stellen. Geen gedoe meer met kabelspanning. Voordeel dat de clutch beter tegen stootje kan dan bekabelde derailleurs. Clutch ontkoppelt als er harde klap op komt.

De SRAM AXS Transmission gaat net weer stap verder. Geen derailleur hanger meer nodig. En ook geen B tension instelling meer nodig. De clutch is beter dan de oudere AXS. Ja je kunt echt op je derailleur gaan staan. Geen geklappermeer van de ketting. Schakelt ook erg goed onder power. Voor normale mtb niet een must, maar heb je een Emtb dan is het echt aanrader. Nu op twee E’s een Transmission en zou niet meer terug willen naar oude AXS die ik nog op andere mtb heb. Laat staan terug naar bekabeld.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

steel123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:38:
Een dropper is 100% altijd een betere investering dan een fully.
Vind ik niet, ik heb meer aan een fully.
Kluus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:31:
een dropper levert in alle gevallen meer plezier op.
Ligt helemaal aan de routes die je rijdt. Als je de XC routes in NL rijdt, heb je niks aan een dropper, het levert zeker geen extra plezier op.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@zonoskar hoor jij niet thuis in dat gravelfietsentopic tegenwoordig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom? Ik heb geen gravelfiets.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Sorry, dat was inderdaad een beetje flauw.

Maar serieus: op de wat meer heuvelachtige routes of als je op de Brabantse routes waar dit nog mag af en toe van de gebaande paden afwijkt vind ik hem echt wel van toegevoegde waarde. Nodig? Nee, maar ik ken ook hier in de buurt toch best wat stukken waar je goed boven je achterwiel moet hangen, en als dat kan zonder zadel op je borst vind ik dat best prettig.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 25-10-2023 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De ene NL route is de andere niet. Er zijn genoeg routes in NL waar een dropper een toegevoegde waarde kan hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zonoskar schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

[...]

Ligt helemaal aan de routes die je rijdt. Als je de XC routes in NL rijdt, heb je niks aan een dropper, het levert zeker geen extra plezier op.
Tja wat is een XC route? Ligt denk ik een stuk meer wat je leuk vind en welke features je rijd.

Als ik de rondjes om mij heen kijk:
Dropjes in Zoetermeer maar ook de S-curves aan het begin (of de whale-tail) zijn met een dropper toch echt (imho) leuker & harder te nemen. Laarwal in Zandvoort of de stepdowns in Bergschenhoek idem. De vraag is alleen of je dat überhaupt leuk vind en wilt rijden, als je om dit soort features heen rijd en liever een rondje als Vlaardingen rijd (waar je het 'parkje' overslaat), dan voegt een dropper idd geen extra plezier toe.

Beetje net als een auto met 400pk niks toevoegd als je een erg rustige rijder bent.

Toch maar bij-gepast en de Trek Fuel EX 8 Gen 6 als opvolger van m'n Gen 5 gekocht. Uiteraard in Pennyflake (Houd van de oranje-zwart combi) & dan met de Shimano remmen ipv de DB8's. Ongeduldig, hopelijk deze week nog verzonden vanuit Duitsland.
Afbeeldingslocatie: https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2023/05/Trek-Fuel-EX-8-Gen-6-pack-247ac54-copy-30e9f1c.jpg?webp=true&quality=45&resize=1240%2C826

Iemand suggesties voor contrast kleur voor pedalen etc? Heb nu op m'n Zwarte Fuel EX veel Oranje maar dat is deze al :+

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 25-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

zonoskar schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:12:
[...]
[...]
Waar woon of welke routes rijd jij dan allemaal dat je het niet nodig vind?
Voor Netersel, Sint Pietersberg of de features bij de Parkstad routes is een dropper toch wel handig voor mij. Ook andere features die je ooit tegenkomt.
Al moet ik zeggen dat er hier in mijn Brabantse dorp ook een mini drop/jump van 50cm ligt waar ik nog nooit iemand anders(buiten mijn vrienden) er overheen heb zien rijden. Enkel allemaal er strak langs af.
Daan_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:51:
Tijdje terug iemand mee op pad gehad die zag nut van een dropper niet zo. Tot dat we wat afdalingen deden hier in het bos. Al snel werd de multitool erbij gehaald. En ging het zadel flink wat centimeters omlaag. :D.
Bij mijn vriendengroep zijn er ook enkele die een dropper in Nederland onzin vonden. Laatst meegenomen naar Belfeld/Reuver en bij de eerste afdaling, wat toevallig een simpel trappetje was, meteen al afgestapt en gelopen. Dat fenomeen (het afstappen en lopen) heeft zich nog verschillende keren herhaald.
Waren meteen overgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Eens, ik woon in de buurt van Herperduin. Op zich totaal geen spannende route (in tegendeel) maar je mag er gelukkig nog vrij fietsen en als je de paadjes een beetje kent zijn er een paar behoorlijk stijle afdalinkjes van de duinen te vinden met natuurlijke dropjes van inderdaad 50cm ofzo van wortelpartijen af. Dat kan wel zonder dropper maar dan hang je wel achter je zadel en als je dan ook nog eens direct na het landen moet sturen om niet tegen een boom te knallen is het best fijn dat je geen stok tussen je benen hebt die de beweging van de fiets beperkt.

Ook ergens een afdaling met een diepe kuil op het eind. Met een dropper kan ik daar zonder remmen vanaf en op het laatst een leuke jump maken. Zonder dropper kom ik er ook af, maar moet ik met mijn beperkte skills toch wat rustiger aan doen en kan ik die kuil niet springen.

Ik vind het leuk om dat soort alternatiefjes te rijden en dat wordt zeker leuker met het zadel omlaag. Het kan allemaal best zonder, maar dan moet het wel wat behoudener, dus wat mij betreft minder leuk. :)

Dan kom ik ook nog vaak op de routes in Nijmegen en Mook en daar vind ik een dropper op veel plekken ook van toegevoegde waarde, zeker op het bikeparkje.

Edit: En ochja, iedereen mag zelf weten wat hij vind, afweging HT met dropper of fully zonder vind ik zelf ook een lastige, ik rij nog niet zo lang op een Fully maar heb toch al aardig mijn best gedaan en eea ermee kunnen proberen en het voegt beide iets anders toe. Gelukkig hoef ik niet te kiezen :D.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 25-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

steel123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:23:
Waar woon of welke routes rijd jij dan allemaal dat je het niet nodig vind?
Voor Netersel, Sint Pietersberg of de features bij de Parkstad routes is een dropper toch wel handig voor mij. Ook andere features die je ooit tegenkomt.
Al moet ik zeggen dat er hier in mijn Brabantse dorp ook een mini drop/jump van 50cm ligt waar ik nog nooit iemand anders(buiten mijn vrienden) er overheen heb zien rijden. Enkel allemaal er strak langs af.
Ik woon bij Eindhoven in de buurt. St Pietersberg ben ik nog niet geweest, maar ik rij Netersel en Parkstad gewoon zonder dropper (en afstappen doe ik niet snel). Vroeger veel op zandbergen in de buurt van Eindhoven gespeeld als ze weer eens ergens aan het bouwen waren, je weet wel, van die hopen met een hellingshoek van tegen de 100% en dan een meter of 6-10 hoog. Kom ook wel eens in Amerongen en Leersum enzo. Ook daar heb ik geen behoefte om de dropper te gebruiken. Misschien komt het omdat ik 20 jaar zonder heb gereden. In Malmedy gebruik ik hem wel, maar daar zijn sommige afdalingen zo steil dat een dropper echt nodig is, al heb ik daar ook jaren gereden zonder dropper (bellybiking).

Misschien moet ik eens een clinic dropper-rijden doen, wellicht zie ik dan het licht. Tot dan is het handig bij het stoplicht, verder gebruik ik hem vrijwel nooit.

Dat wat @Kluus zegt over een kuil na een afdaling herken ik dan weer wel, in mijn vroege jaren wel eens blauwe plekken op mijn bovenbenen gehad van het zadel. Maar goed, als je dat in het wild tegenkomt ben je toch te laat met het omlaag zetten, dus je moet het al weten dat het er aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

zonoskar schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Dat wat @Kluus zegt over een kuil na een afdaling herken ik dan weer wel, in mijn vroege jaren wel eens blauwe plekken op mijn bovenbenen gehad van het zadel. Maar goed, als je dat in het wild tegenkomt ben je toch te laat met het omlaag zetten, dus je moet het al weten dat het er aankomt.
Dat klopt, stukje wat ik bedoel zit in een kort cirquitje waar ik altijd meerdere rondjes van rij als de rest van het bos nat is. Ik weet dus inderdaad precies wat er komt. ;)

In het wild zou ik al in het begin van zo'n afdalinkje het ding al wel omlaag gooien denk ik, zo erg zit het al wel in mijn systeem. Goed soms doe je het dan een keer te veel, maar soms dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
Een ander punt dat ik fijn vind van een dropper is dat het karakter van je fiets veranderd. In de hoogste stand optimale trap omstandigheden voor de weg/ gravel. Een paar tikjes lager en het zwaartepunt ligt weer heel anders waardoor de snelle bochten in het bos heel anders gaan.
Nog wat lager voor de technische features en afdalingen. En je hebt weer een heel andere fiets.

Ronald van Doorn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@rdoorn die tussenstand waar je het over hebt gebruik ik nu weer minder met de fully, met de HT deed ik dat wel meer. Maar misschien moet ik dat ook nog even herontdekken.

Ik zit nog in de fase van “wow, ik kan hier nu gewoon blijven zitten”. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 25-10-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

zonoskar schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:55:
[...]
Ik woon bij Eindhoven in de buurt. St Pietersberg ben ik nog niet geweest, maar ik rij Netersel en Parkstad gewoon zonder dropper (en afstappen doe ik niet snel). Vroeger veel op zandbergen in de buurt van Eindhoven gespeeld als ze weer eens ergens aan het bouwen waren, je weet wel, van die hopen met een hellingshoek van tegen de 100% en dan een meter of 6-10 hoog. Kom ook wel eens in Amerongen en Leersum enzo. Ook daar heb ik geen behoefte om de dropper te gebruiken. Misschien komt het omdat ik 20 jaar zonder heb gereden. In Malmedy gebruik ik hem wel, maar daar zijn sommige afdalingen zo steil dat een dropper echt nodig is, al heb ik daar ook jaren gereden zonder dropper (bellybiking).
Mogelijk heb ik het dan fout ingeschat, maar ik vind het best netjes als je in Netersel alles rijd zonder dropper. Al deden wij dat in het begin ook, toen ik nog een simpele instap hardtail had en de route een stuk makkelijker was. Die hoogste drop, de moeilijkere lijnen van de rockgarden en ook het steilste startstuk van de rock slab zijn zo al spannend genoeg. Zonder dropper denk ik niet dat ik die ga proberen.
Ook in de Parkstad route zitten meerdere 80+ cm drops(bikepark hendrik, bikepark strijthagen) die ik zonder dropper niet graag zou doen.

Daarbij heb ik in bijvoorbeeld Beringen(BE-Mine)/Ardennen(Spa en Esneux) de rode+zwarte enduro routes op mijn XC fully gedaan. Overigens niet per se voor herhaling vatbaar, daarom heb ik nu ook enduro mtb erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nuance: In Netersel durf ik alleen de middelste drop :) En de rockgarden heb ik nog niet geprobeerd. En zo te horen ben ik denk ik te lang niet in Landgraaf geweest, want ik heb geen drops gevonden op de Parkstad routes. Wel een paar northshore elementen.

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 26-10-2023 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@zonoskar Als drop voor jou rij steil (nog) geen toegevoegde waarde heeft prima toch ;-)

Wel eens geprobeerd met dropper omhoog wat technische stukken te rijden. Ben zo gewoon aan de bewegingsvrijheid die dropper mij bied. Dat snelheid er goed uit is als zadel hoog staat. Drop van 60 a 80cm voel ik mij nog redelijk comfortabel om te nemen met zadel omhoog. Drop van 120 of 200cm. Mij niet gezien. Steile technische stukken mij ook niet meer gezien met zadel omhoog. :N

--------------------
Spectral ON is nu jaar oud en zo'n 5000km op de teller tijd om vork en shock te laten servicen. Kan het zelf doen, maar ik heb andere prioriteiten en geen zin om zelf te doen ;-) Straks fiets bij fietsenmaker langs brengen. Dan kan die gelijk de frame lagers controleren. De gene die ik bekeek stonden droog en waren behoorlijk vies.

Dan is de Spectral ON winter klaar en kan ik hier im Reichswald paar oude bekende stukken gaan her ontdekken. Wie weet een mini lets ride plannen met wat leuke uitdagingen erin.

Wel stuk aan Touren geweest met de Torque ON. Dit is niet een fiets waar ik graag lange(re) stukken op fiets. Meer een fiets die graag met de neus omlaag gericht is en air time O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 27-10-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-06 09:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand een idee of een velglint een hoogteslag kan veroorzaken? Had laatst lek en heb een nieuwe binnenband geplaats. Buitenband plakje behoorlijk aan de velg, besloten om deze ook maar te vervangen. (Schwalbe Racing Ralph). Hoogteslag is nu stukken minder, maar nog steeds aanwezig. Viel mij ook op dat het velglint relatief los zat en niet overal lekker aansloot. Afwasmiddel tussen band en velg bied nog geen oplossing. :?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:52
Harmen schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:17:
Iemand een idee of een velglint een hoogteslag kan veroorzaken? Had laatst lek en heb een nieuwe binnenband geplaats. Buitenband plakje behoorlijk aan de velg, besloten om deze ook maar te vervangen. (Schwalbe Racing Ralph). Hoogteslag is nu stukken minder, maar nog steeds aanwezig. Viel mij ook op dat het velglint relatief los zat en niet overal lekker aansloot. Afwasmiddel tussen band en velg bied nog geen oplossing. :?
Zit je binnenband wel helemaal lekker? Soms kan het helpen om hem even flink wat harder op te pompen dan je reguliere bandenspanning zodat hij meer "kracht" heeft om tot de juiste vorm te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Met velg lint bedoel je Tubeless tape ?

Bij een hoogteslag heb je het gevoel als of je over een steentje rijdt. Bij de zijwaartseslag voelt het alsof je constant heen en weer aan het zwieberen. Reden voor een slag in het wiel. Kan ontstaan door dat spaak niet meer goed op spanning staat en of gebroken spaak.

Hoogte slag controleer je zonder band op de velg. Kan ook zijn dat de band er niet helemaal lekker op ligt. En dit het veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Velglint zit er een beetje los in, standaard blauw plastic. Binnenband zal ik eens vervangen, was al wat ouder. Wellicht dat deze niet helemaal lekker is. Het de velg zonder band gechecked, zit geen slag in gelukkig.

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je het gecontroleerd hebt zonder band op de velg. Dan zit het hem in band en of hoe je deze op de velg hebt gelegd.

Het is niet erg als velg lint iets los zit. Velg lint is niet zo duur bij de diverse webshops.

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 27-10-2023 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:10
ja.. lastig.. vaak zit de buitenband niet goed in de velgrand (meestal loopt er een lijn op de band, die zou dan parallel aan de velg moeten lopen, paar mm van de velgrand vaak), of er zit een stukje biba tussen de velg en de buitenband.. (ook dat kan je aan die lijn zien)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE7Fl_UfPbNAqAdL500h1Drza8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jhtVw7IE0qFVgkThRNMe2afS.png?f=user_large

of je velglint de oorzaak kan zijn... dan zou het wel heel erg dubbel moeten zitten.. normaal is dit een fractie van een mm dik, dus als het 1 x dubbel zit, zou je het nog niet moeten merken. Wel kan een verschoven velglint wellicht voorkomen dat de band goed "seat" in de velgrand.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:10
oja, en soms heb je gewoon een band met een zwakke plek (dunner stuk rubber) waardoor je een bult hebt op de band, dat kan ook als een slag voelen tijdens het fietsen, als dat het geval is, kan je de band meestal wel omruilen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:57
Banden komen soms ook krom uit de fabriek.
Heb hier nog een schwalbe almotion liggen die ook een mooie hoogteslag heeft. Op 3 velgen geprobeerd maar overal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42
steel123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

In slecht en nat weer doen remmen het uiteraard wel iets minder goed dan kurkdroog, maar zou geen supergroot verschil moeten zijn. Echter schrikken dat je achterrem later aanslaat is wel raar? Het meeste rem je toch met de voorrem, vooral als je snel moet remmen.
Even hierop terugkomend. Volgens mij klopt er iets niet helemaal met de remmen achter. Gisteren weer gereden en ook laat aangrijpen. Na inspectie vermoed ik dat er iets niet goed zit in de loop van schijf en blokken. Volgens mij moet de schijf tussen de blokken zitten en de blokjes knijpen samen als je remt, toch? Het lijkt achter alsof de schijf deels onder de blokken zit. Zie foto's. Daarnaast is bij één van de blokken gewoon een deel blok helemaal weg/verteerd. Lijkt me bizar na amper 300km rijden, maar als er iets verkeerd zit misschien wel mogelijk?

https://i.imgur.com/MffwyR7.jpg

https://i.imgur.com/30EhGuP.png

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Maardiweb schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Even hierop terugkomend. Volgens mij klopt er iets niet helemaal met de remmen achter. Gisteren weer gereden en ook laat aangrijpen. Na inspectie vermoed ik dat er iets niet goed zit in de loop van schijf en blokken. Volgens mij moet de schijf tussen de blokken zitten en de blokjes knijpen samen als je remt, toch? Het lijkt achter alsof de schijf deels onder de blokken zit. Zie foto's. Daarnaast is bij één van de blokken gewoon een deel blok helemaal weg/verteerd. Lijkt me bizar na amper 300km rijden, maar als er iets verkeerd zit misschien wel mogelijk?

Te kleine remschijf of je klauw op een te grote positie.
Dit klopt inderdaad van geen kant, blokken moeten volledig op schijf liggen. Anders heb je inderdaad een remfunctie van niks, en extreme slijtage.
Wellicht een schijf van 140mm en de klauw op de 160mm positie?
Nieuwe schijf, nieuwe blokken en ik denk dat even bleeden ook geen gek idee is. Hoop wel dat je pistons hier niet onder te lijden hebben gehad want die worden scheef gedrukt hier en dat vinden ze niet tof.

Zelf heb ik voor 180 en achter 160 op de MTB. Als voor en achter niet gelijk zijn is vóór altijd de grootste want daar kan je de meeste remkracht kwijt. Idem op een auto of motorfiets.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 30-10-2023 10:03 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:29

Roozzz

Plus ultra

Mistraller schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Te kleine remschijf of je klauw op een te grote positie.
Dit klopt inderdaad van geen kant, blokken moeten volledig op schijf liggen. Anders heb je inderdaad een remfunctie van niks, en extreme slijtage.

[...]
Dit ja. Als je de remblokken eruit trekt zie je waarschijnlijk exact waar ze nog wel contact maken met de schijf.

Gezien de hoeveelheid vettige troep op je remblokken, is er waarschijnlijk ook remvloeistof langs de zuiger gelekt. Deze kunnen te ver naar buiten door gebrek aan remschijf om tegen te duwen. De zuigers kan je hopelijk weer netjes recht terugduwen en dan het systeem weer afvullen. De remblokken zal je in ieder geval moeten vervangen. En reken er ook op dat je de schijven goed zal willen schoonmaken & ontvetten (of gewoon vervangen). Anders zijn je nieuwe remblokken meteen weer vervuild :+

Met een beetje mazzel werkt dan alles weer naar behoren. Zo niet, dan vrees ik dat je remklauw mag vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 30-10-2023 10:08 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Vind persoonlijk lastig beoordelen nav de foto's. Hoe zien je remblokken eruit als je ze eruit haalt? Hoe zijn ze afgesleten. Remblokken slijten ook wel wat harder met dit weer. Ja het kan maar zo eens gebeuren. Dat je naar 300km rijden ze mag vervangen. Is wel snel, maar je zou niet de eerste zijn dit heeft ;-)

Bij Magura calipers wil men wel eens kleine ringetjes (spacers) Tussen caliper en frame. Dit gebruiken ze om caliper goed uit te lijnen. Dit kun je ook checken, mocht de caliper niet goed uitgelijnd zijn.

Magura behoren niet tot de makkelijkste remmen om goed af te stellen ;-) Werken erg goed, maar kan wat priegelwerk zijn om ze goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Prulleman schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:46:
ja.. lastig.. vaak zit de buitenband niet goed in de velgrand (meestal loopt er een lijn op de band, die zou dan parallel aan de velg moeten lopen, paar mm van de velgrand vaak), of er zit een stukje biba tussen de velg en de buitenband.. (ook dat kan je aan die lijn zien)[Afbeelding]

of je velglint de oorzaak kan zijn... dan zou het wel heel erg dubbel moeten zitten.. normaal is dit een fractie van een mm dik, dus als het 1 x dubbel zit, zou je het nog niet moeten merken. Wel kan een verschoven velglint wellicht voorkomen dat de band goed "seat" in de velgrand.
Heb het afgelopen zaterdag nogmaals geprobeerd. Ander velglintje erin en band opnieuw gemonteerd. Extra hard opgepompt (4bar) + wasmiddel, hoogteslag is er nu bijna uit maar nog niet helemaal. Voorheen nooit issues gehad, kwaliteit is minder geworden? :?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je last van de hoogte slag tijdens het fietsen ?

Op mijn E enduro achterwiel een hoogte slag in de band. Merk hier niks van tijdens het fietsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 30-10-2023 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 22:47
[...]

In aanvulling op de rest: Maak een foto van de zijkant: loodrecht op de schijf. (met hele schijf en klauw plus spacers zichtbaar).

Gebruik zelf nu Galfer Pro remblokken voor de DH-er....die gaan extra kort mee. Denk 4 or 5 keer korte training....Remmen wel beter in hitte dan originele sinter, minder verglazen. Dus soort van tevreden ermee.

[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 30-10-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:31
Daan_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:14:
@zonoskar Als drop voor jou rij steil (nog) geen toegevoegde waarde heeft prima toch ;-)

Wel eens geprobeerd met dropper omhoog wat technische stukken te rijden. Ben zo gewoon aan de bewegingsvrijheid die dropper mij bied. Dat snelheid er goed uit is als zadel hoog staat. Drop van 60 a 80cm voel ik mij nog redelijk comfortabel om te nemen met zadel omhoog. Drop van 120 of 200cm. Mij niet gezien. Steile technische stukken mij ook niet meer gezien met zadel omhoog. :N

--------------------
Spectral ON is nu jaar oud en zo'n 5000km op de teller tijd om vork en shock te laten servicen. Kan het zelf doen, maar ik heb andere prioriteiten en geen zin om zelf te doen ;-) Straks fiets bij fietsenmaker langs brengen. Dan kan die gelijk de frame lagers controleren. De gene die ik bekeek stonden droog en waren behoorlijk vies.

Dan is de Spectral ON winter klaar en kan ik hier im Reichswald paar oude bekende stukken gaan her ontdekken. Wie weet een mini lets ride plannen met wat leuke uitdagingen erin.

Wel stuk aan Touren geweest met de Torque ON. Dit is niet een fiets waar ik graag lange(re) stukken op fiets. Meer een fiets die graag met de neus omlaag gericht is en air time O-)
Goede reminder voor mij om ook maar eens de framelagers te gaan controleren. Lagertrekkers en persen van bearingprotools zijn het volgende item in de verlanglijst. Ik heb vorige week een nieuwe momentsleutel met open eind gekocht, zodat ik het onderhoud van de vork en demper zelf kan gaan doen. Ik heb nog een kapotte 34 SC (iets met een ongeluk in Oostenrijk) liggen waar ik op kan gaan oefenen. Ik snap dat je geen zin hebt om het zelf te doen, want je bent er natuurlijk even mee bezig en je hebt er in het geval van de Fox-achterdempers speciaal gereedschap voor nodig. Grappig ding daarbij is wel dat Fox bij de nieuwe Float is gestopt met het vullen van die dingen met stikstof, maar net als bij RS over is gestapt naar met lucht vullen via een geïntegreerd ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Daan_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:36:
Heb je last van de hoogte slag tijdens het fietsen ?

Op mijn E enduro achterwiel een hoogte slag in de band. Merk hier niks van tijdens het fietsen.
Een beetje, niet meer zo erg als voorheen. Wellicht is een nieuwe masseer sessie en 5bar een optie. :P

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

Goede reminder voor mij om ook maar eens de framelagers te gaan controleren. Lagertrekkers en persen van bearingprotools zijn het volgende item in de verlanglijst. Ik heb vorige week een nieuwe momentsleutel met open eind gekocht, zodat ik het onderhoud van de vork en demper zelf kan gaan doen. Ik heb nog een kapotte 34 SC (iets met een ongeluk in Oostenrijk) liggen waar ik op kan gaan oefenen. Ik snap dat je geen zin hebt om het zelf te doen, want je bent er natuurlijk even mee bezig en je hebt er in het geval van de Fox-achterdempers speciaal gereedschap voor nodig. Grappig ding daarbij is wel dat Fox bij de nieuwe Float is gestopt met het vullen van die dingen met stikstof, maar net als bij RS over is gestapt naar met lucht vullen via een geïntegreerd ventiel.
Lagers hoef je er ook niet gelijk uit te halen. Als je bouten los haalt zie je snel genoeg of lager droog staat en wat vet nodig hebt. Schoonmaken lager rond draaien en voel je of deze extra liefde nodig heeft of vervangen mogen worden.

Bij mijn Neuron nog geen frame lager hoeven vervangen en daar is tegen de 10.000 KM-ter wel mee gereden. Enkel keer frame losgehaald en contact punten schoon gemaakt en vet erop.

De Spectral ON wordt wat lomper meegereden. Frame lagers wel snel gecontroleerd vorige week en die zien er goed uit. Wel wat nieuw vet nodig. Voor zekerheid laat ik nog keer checken. Headset wordt vervangen. Die loopt wat stroever en heb ik al keer wat extra liefde gegeven. RockShox vork en shock zijn nu jaar oud en hebben 5000 + KM-ter op de teller. En tijd voor onderhoud. Kan allemaal zelf doen, maar dan is de dag al zo gevuld met al die klusjes.

Laat nu alles doen, omdat ik zelf andere prioriteiten heb en de tijd die ik heb liever ga fietsen of aan iets anders besteed.

20min en fiets zit vol blubber. Naar twee uur zag het er iets anders uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdmVzt0K8-g19cjgJxpSyqY9KcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0iaDzJyRt5Tqp41MPvE98vf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Harmen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Een beetje, niet meer zo erg als voorheen. Wellicht is een nieuwe masseer sessie en 5bar een optie. :P
Als je er geen last van hebt lekker zo laten. ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 30-10-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wat bedoel je met dat de lagers droog staan en wat vet erop doen? Gewoon op de lagers, of haal je dan ook de seals er uit? In dat laatste geval zal ik ze al snel "laten" vervangen, maar dat eerste kan nog wel een goed klusje zijn wat ik ook thuis ga doen.

Gisteren op de UHR lag alles er top bij alleen op de omleidingsstukken bij Leersum was het aardig door de modder ploegen, uiteindelijk de Epic goed ingewijd dus en zag al dat de scharnierpunten best wat vuil te verwerken krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb trouwens een fiets met een brain gekocht om te voorkomen dat ik dingen zelf moet doen... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:31
Kluus schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:24:
Wat bedoel je met dat de lagers droog staan en wat vet erop doen? Gewoon op de lagers, of haal je dan ook de seals er uit? In dat laatste geval zal ik ze al snel "laten" vervangen, maar dat eerste kan nog wel een goed klusje zijn wat ik ook thuis ga doen.

Gisteren op de UHR lag alles er top bij alleen op de omleidingsstukken bij Leersum was het aardig door de modder ploegen, uiteindelijk de Epic goed ingewijd dus en zag al dat de scharnierpunten best wat vuil te verwerken krijgen. :)
Dat klopt zeker! En de fabrikanten van de fietsen en lagers zijn vaak redelijk spaarzaam met vet. Waar vet zit, zit natuurlijk geen water, dus een van de eerste dingen die ik bij mijn Lux Trail heb gedaan is de scharnierpunten losdraaien en alles daar omheen volsmeren met vet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:24:

Yep lagers hoeven er niet uit. Op de lagers/contact punten zit vaak ook vet (bescherming). Dit spoelt naar verloop van tijd weg. Dit kan komen door schoonmaken van de fiets etc... Bij mij was vet pik zwart van het vuil.

Haal zelf de fiets dan uit elkaar. En maak deze contact punten schoon. Dan lager eens ronddraaien. Voelt deze dan (erg) korrelig aan. Dan zou je deze eruit kunnen halen. En seal eraf en schoonmaken en opnieuw voorzien van vet. En is die helemaal niet te reden. Nieuwe erin.

Stukken die ik gereden heb hier waren gezellig blubberig. En was ook goed glad op aantal plekken. Leek soms net een ijsbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
[...]

Heb je deze er zelf opgezet?
Je moet echt de magura verloopstukken gebruiken als je naar grotere schijven gaat of van IS mount naar postmount gaat.
Anders kan je rem inderdaad boven je schijven komen. Zoveel lijkt wel wat vreemd.
En ook magura schijven of andere schijven? Zit wel iets verschil in. Sommige schijven zijn echt 203 mm andere strak 200 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vandaag de Sigeyi powermeter binnen gekregen maar nergens zitten bladbouten bij, handig voor iets wat 99% van de gevallen een direct mount blad zal vervangen… Kan ook nergens in een NL webshop bladbouten vinden voor 1-by dus nu in DE besteld. Nog steeds even wachten met monteren dus…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCgiMSXlFuBBejsMvaorHVPU5iA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdJfUiftiVQE0yObHZkT1bO6.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een degelijk ding volgens mij, aan de verpakking en handleiding is wel duidelijk te zien dat het een chinees product is maar het aparaat straalt zelf best kwaliteit uit. Ff gekoppelt met de app, fw update gedaan, opgeladen, ging allemaal prima. Nu wachten… Op 4 bladboutjes… ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:29:
Balen vandaag de Sigeyi powermeter binnen gekregen maar nergens zitten bladbouten bij, handig voor iets wat 99% van de gevallen een direct mount blad zal vervangen… Kan ook nergens in een NL webshop bladbouten vinden voor 1-by dus nu in DE besteld. Nog steeds even wachten met monteren dus…

[Afbeelding]

Wel een degelijk ding volgens mij, aan de verpakking en handleiding is wel duidelijk te zien dat het een chinees product is maar het aparaat straalt zelf best kwaliteit uit. Ff gekoppelt met de app, fw update gedaan, opgeladen, ging allemaal prima. Nu wachten… Op 4 bladboutjes… ;w
Als ik eens snel in de Webshop van Sigeyi gluur staat het er wel specifiek bij: "Chainrings bolts are not included in AXO power meters." Is wel vervelend natuurlijk om daar op te moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Heb ik niet goed opgelet! :D Ik had hem trouwens bij bikeinn besteld voor de "zekerheid" van een europese webshop en alles bij elkaar zou rechtstreeks bij Sigeyi waarschijnlijk niet goedkoper uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Dank voor alle reacties op mn remmen! Dit wordt LBS werk want ben nog nul ervaren met remmen vervangen. Wel bizar dat dit bij een vrijwel nieuwe fiets speelt toch? Gewoon niet goed uit de fabriek? Of kan ik bij het vervangen van m'n banden iets zelf verkeerd hebben gedaan bij het wiel eraf en erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Maardiweb had je al een foto van het zijaanzicht? Want op de foto's die je hebt geplaatst is het duidelijk dat er iets niet goed zit maar nog niet echt wat.

Wat nog zou kunnen is dat je in de remhendel geknepen hebt terwijl het wiel er uit was waardoor de blokjes tegen elkaar zijn "verkleefd" of de piston zelfs los is gekomen en dat je daarna het wiel terug hebt geforceerd waarbij de blokjes beschadigd en/of scheef zijn gegaan. Maar daar is dan wel echt kracht bij komen kijken denk ik.........

Je kan de remblokjes er overigens makkelijk zelf uithalen om te inspecteren, wiel er uit, en dan trek je de blokjes er zo uit, magura's worden geloof ik magnetisch op hun plaats gehouden en bij deze specifieke blokken niet met een pinnetje zoals bij andere merken.

[ Voor 85% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-06 16:24
@Kluus Toch maar aan de PM op de Mtb? ;-)

Kende de Sigeyi powermeter nog niet... bewuste keuze om voor dit merk te gaan? Opladen met een USB aansluiting of heb ik het mis? Sneu van die boutjes (ongeacht of het in de kleine lettertjes staat of niet).

Ze hebben iig een zeer duidelijk productoverzicht per merk crank en tandwiel (iets wat lang niet alle merken hebben). Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

...

Zelf heb ik voor 180 en achter 160 op de MTB. Als voor en achter niet gelijk zijn is vóór altijd de grootste want daar kan je de meeste remkracht kwijt. Idem op een auto of motorfiets.
Dat is nog wel een interessante want ik las laatst een artikel dat het ook zinvol kan zijn om achter groter te gaan bij enduro en downhill. Dit omdat er bij downhill vaak achter slepend geremd zou worden omdat je snelheid moet reguleren en dit voor ten koste zou gaan van controle. Hierbij schijnen kleinere schijven op het achterwiel regelmatig oververhit te raken.

Klinkt op zich logisch, maar zelf heb ik geen ervaring met downhill (helaas) dus ze kunnen mij alles wijsmaken verder. Voor onze vlakke Nederlandse crosscountry toepassing en op de weg heb je uiteraard 100% gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:32:
@Kluus Toch maar aan de PM op de Mtb? ;-)

Kende de Sigeyi powermeter nog niet... bewuste keuze om voor dit merk te gaan? Opladen met een USB aansluiting of heb ik het mis? Sneu van die boutjes (ongeacht of het in de kleine lettertjes staat of niet).

Ze hebben iig een zeer duidelijk productoverzicht per merk crank en tandwiel (iets wat lang niet alle merken hebben). Ben benieuwd naar je ervaringen!
Yes! Vind het toch wel lekker om dat op alle fietsen bij te houden.

Mijn votige PM was een leftcrank stages op een XT crank dus die heb ik ondertussen al verkocht want ik ben nu naar een SRAM drivetrain en wil voorlopig nog niet mixen. Meest viable alternatief is dan een Quarq en op zich is een spider dan nog niet eens zo heel veel duurder alleen die past dan alleen op een XX1 carbon eagle crank ivm 8 bouten, dus dan wordt het alsnog een dure upgrade aangezien ik een GX crank heb met drie bouten DM bevestiging. De Sigeyi is wel met deze bevestiging te krijgen dus kan ik gewoon op mijn huidige goedkopere crankset zetten.

Met SRAM AXS Transmission komen er wel wat meer betaalbare opties met een Quarq op de markt maar dan zit je weer met een andere kettinglijn, waar ook weer oplossingen voor schijnen te zijn met bladen die een andere offset hebben maar dat moet je dan ook weer allemaal bij elkaar zien te zoeken. Bovendien weet ik niet of ik die cranks mooi vind staan bij een non-Transmission schakelgroep.

Sigeyi wordt erg goed beoordeeld door GPLama:
YouTube: SIGEYI AXO Power Meter: Details // Data Review 🚲⚡️
YouTube: SIGEYI AXO Power Meter for SRAM AXS: Details // 1x Setup // Data Rev...

En ook op forums is iedereen na een aantal jaren gebruik nog altijd tevreden, ook op MTBs. Dus ik durfde het wel aan!

Dit was dus de makkelijkste "goedkope" optie voor zo ver ik zag en op basis van de reviews durf ik het wel aan. Laden is inderdaad met een magnetisch kabeltje (usb inderdaad), systeem is dus echt compleet gesloten, geen vocht wat door een batterijklepje kan komen ofzo. Opladen schijnt overigens alsnog maar een keer per 400 uur ofzo nodig te zijn... Kabeltje goed bewaren dus. :+

Soms lijkt Sigeyi wel wat offset nodig te hebben al lijkt dat met latere firmware opgelost te zijn, maar dat is een mooie reden om een goede deal af te wachten voor een setje Assioma DUO's op de racer met Black Friday ofzo, ben ik daar ook gelijk van left-only af en dan kan ik die ook gebruiken om al mijn PM's en Tacx Neo met elkaar te eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Kluus schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:18:
@Maardiweb had je al een foto van het zijaanzicht? Want op de foto's die je hebt geplaatst is het duidelijk dat er iets niet goed zit maar nog niet echt wat.

Wat nog zou kunnen is dat je in de remhendel geknepen hebt terwijl het wiel er uit was waardoor de blokjes tegen elkaar zijn "verkleefd" of de piston zelfs los is gekomen en dat je daarna het wiel terug hebt geforceerd waarbij de blokjes beschadigd en/of scheef zijn gegaan. Maar daar is dan wel echt kracht bij komen kijken denk ik.........

Je kan de remblokjes er overigens makkelijk zelf uithalen om te inspecteren, wiel er uit, en dan trek je de blokjes er zo uit, magura's worden geloof ik magnetisch op hun plaats gehouden en niet met een pinnetje zoals bij andere merken.
Die foto zal ik vanavond thuis even maken. Ben wel benieuwd wat je daarop gaat zien want dan zie je toch alleen maar de behuizing van de remblokken?

Ik sluit een fout bij het terugplaatsen wiel overigens niet uit. Ik heb volgens mij wel de transportklemmen geplaatst (ik had in de handleiding gelezen dat je dat moet doen als het wiel eruit gaat om te voorkomen dat de blokken te dicht tegen elkaar komen), maar twijfel nu of ik dat wel goed heb gedaan. Heb er nog niet echt ervaring mee, dus kan best wat verkeerd hebben gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Maardiweb op 31-10-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Kluus schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:33:
[...]
Dat is nog wel een interessante want ik las laatst een artikel dat het ook zinvol kan zijn om achter groter te gaan bij enduro en downhill. Dit omdat er bij downhill vaak achter slepend geremd zou worden omdat je snelheid moet reguleren en dit voor ten koste zou gaan van controle. Hierbij schijnen kleinere schijven op het achterwiel regelmatig oververhit te raken.

Klinkt op zich logisch, maar zelf heb ik geen ervaring met downhill (helaas) dus ze kunnen mij alles wijsmaken verder. Voor onze vlakke Nederlandse crosscountry toepassing en op de weg heb je uiteraard 100% gelijk.
Slepend remmen is altijd fout en zou zo snel mogelijk afgeleerd moeten worden. Als je wil afremmen, dan het liefst kort en krachtig remmen met beide remmen. De voorrem heeft 70% van de remkracht en de achterrem maar 30%. Plus als je de achterrem gebruikt dan blokkeert je wiel snel en heb je 0 grip en rem je ook nog eens niet (daarom hebben auto's abs).

Geen enkele remschijf is opgewassen tegen slepend remmen over een flinke downhill afdaling in de alpen. Op een MTB zou ik dus nooit een grotere achterschijf monteren, hooguit allebei de remschijven in diameter vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@steel123 ja klopt, dat zou ik in eerste instantie ook zeggen. Artikel waar ik deze "wijsheid" uit heb is deze:
https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/

Geen idee hoe trustworthy die site is hoor. Ziet er trouwens ook niet uit, zo'n grotere schijf (dan voor) achter. :+

@Maardiweb wat we (@Ko.Kane vroeg het ook al) er op hopen te zien is hoe de schijf door de klauw heen loopt en welke adapter er al dan niet gebruikt is, als de schijf inderdaad te klein is en/of de adapter te groot, zoals hierboven werd gesteld, dan zou dat duidelijk te zien moeten zijn aan de loop van de schijf tov de positie van de klauw en ook aan op welke hoogte de schijf remsporen vertoond.

Bijvoorbeeld (flatmount, montage zal er bij je MTB anders uit zien, maar even voor het idee):
Afbeeldingslocatie: https://dqh479dn9vg99.cloudfront.net/wp-content/uploads/sites/9/2020/12/campagnolo_ekar_brakes-970x647.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 22:08
Hier op de Enduro voor en achter Dikke 200mm schijven. En idd slepend remmen wil je zoveel mogelijk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Misschien was slepend remmen verkeerd geinterpreteerd door mij. Verder stellen ze dat voor kleiner betere modulatie zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Lijkt me marginal gains, de hoeveelheid extra materiaal is niet zoveel meer, en ook qua koeling zal je niet veel winnen. Dan kan je beter zorgen dat je discs en remblokken met koelvinnen hebt. Ik zou achter nooit groter gaan dan voor in elk geval. Nodigt alleen maar uit tot verkeerd remgedrag.

@MaardiwebIk zie inderdaad dat je andere blokken hebt (zonder pin). Die haakjes moeten ergens op rusten toch dan? Wellicht heb je ze inderdaad van z'n plek geduwd. Maar iemand die ook deze blokken heeft zal dat beter kunnen benoemen. Die afstandhouder plaats je erin als er geen schijf tussen zit, zodat als je onverhoopt je rem inknijpt, je blokken inderdaad niet te dicht op elkaar komen te zitten. Dan moet je namelijk je pistons gaan terugduwen idd.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 31-10-2023 10:56 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

@MaardiwebIk zie inderdaad dat je andere blokken hebt (zonder pin). Die haakjes moeten ergens op rusten toch dan? Wellicht heb je ze inderdaad van z'n plek geduwd. Maar iemand die ook deze blokken heeft zal dat beter kunnen benoemen.
Wacht eens, dit triggerde mij, ik heb vroeger ook Magura gehad en kon me eigenlijk herinneren dat er wel degelijk een pin zat! Die magneetjes vervangen het veertje, niet de retain bolt. Het lijkt dat dit inderdaad het probleem is, want ik zie op de foto geen retainingbolts zitten. Zo te zien gaat het hier om een rem met dubbele zuigers!

Afbeeldingslocatie: https://liveyoursports.nl/wp-content/uploads/2021/12/MT7_Pro_kombi_2018_final.jpg

Op de foto van @Maardiweb zie ik nu duidelijk de ogen waar 2x een pin door heen moet, maar in beide gevallen lijkt deze te ontbreken.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Wacht eens, dit triggerde mij, ik heb vroeger ook Magura gehad en kon me eigenlijk herinneren dat er wel degelijk een pin zat! Die magneetjes vervangen het veertje, niet de retain bolt. Het lijkt dat dit inderdaad het probleem is, want ik zie op de foto geen retainingbolts zitten. Zo te zien gaat het hier om een rem met dubbele zuigers!

[Afbeelding]

Op de foto van @Maardiweb zie ik nu duidelijk de ogen waar 2x een pin door heen moet, maar in beide gevallen lijkt deze te ontbreken.
Maar in die blokken zit geen gat :?

Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/magura-9p-mt-performance-schijfremblokken-zwart-4055184022054-0-l.webp

Retail verpakking heeft ook altijd een pin erbij zie ik, behalve bij dit blok.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 31-10-2023 10:59 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]
Oja, dan lijkt dit toch correct, ik heb ook alleen ervaring met single-piston remmen (MT4 in geval van Magura)... Deze blokken worden blijkbaar op hun plek gehouden door die middenbrug. Pennen zijn alleen nodig als je deze blokken gaat gebruiken.

Maar dan zijn ze wel makkelijk te verwijderen ben wel benieuwd naar de status van de blokken.

Zou die dummy/dummies(?) niet correct tussen alle pistons gezeten hebben? Overigens plaats ik die zelf bijna nooit, ik zorg gewoon dat ik de rem niet in knijp zonder wiel er in.

[ Voor 62% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]

Retail verpakking heeft ook altijd een pin erbij zie ik, behalve bij dit blok.
MT5 of MT7 die bovenstaande pads hebben zijn zonder retaining pin inderdaad. Zo kwam mijn MT5 caliper ook binnen. Aangezien de verbinding tussen voorste en achterste pad tegengehouden worden door de brug die in de caliper zit.

Als je losse pads gebruikt (dan heb je 4 kleintjes ipv 2 van deze grote) dan moet je wel een retaining pin gebruiken. Al zou ik het dankzij het magnetische systeem van Magura ook wel aandurven zonder pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Magneetje bij magura is meer een alternatief voor het veertje bij Shimano en SRAM:

Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/sram-remblok-veerklem-tbv-level-ultimate-460011-0-l.jpg

Ik zou in het geval van losse blokken toch die pins gebruiken...

Wel mooi hoor, dat magneetsysteem, geen gepiel met zo'n dom veertje wat ook nog eens verkeerd kan gaan zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 11:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
steel123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Slepend remmen is altijd fout en zou zo snel mogelijk afgeleerd moeten worden. Als je wil afremmen, dan het liefst kort en krachtig remmen met beide remmen. De voorrem heeft 70% van de remkracht en de achterrem maar 30%. Plus als je de achterrem gebruikt dan blokkeert je wiel snel en heb je 0 grip en rem je ook nog eens niet (daarom hebben auto's abs).

Geen enkele remschijf is opgewassen tegen slepend remmen over een flinke downhill afdaling in de alpen. Op een MTB zou ik dus nooit een grotere achterschijf monteren, hooguit allebei de remschijven in diameter vergroten.
Dat is best oud nieuws. Niet dat onzinnig slepend remmen slecht is maar de hoeveelheid gebruik van de achterrem. Op vlak terrein is er geen nut voor slepend remmen, maar zodra het echt steil wordt verandert de situatie nogal.

Ook zijn veel video's onduidelijk mbt remmen wegens semantisch verschillen van 'remmen', is dat je fiets afremmen of het gebruiken van je rem: Want ja, je doet al je afremmen voor de bocht, maar als die steil is maar niet open genoeg, ga je 'of the brakes', maar niet 100% want je moduleert je achterrem door de bocht terwijl je versnelt. En je voorwiel is druk met sturen, dus die loopt beter open. Er zijn te veel secties waar je front gewoon geen grip genoeg heeft en/of moet sturen en je achter echt nodig hebt. Dan heb je nog secties waar je niet sneller wil gaan, maar ook niet afremmen. Dan blijft moduleren over.

En dat neemt niet weg dat je zoveel mogelijk je remmen open hebt en laat lopen en zo hard mogelijk in remzones remt. Maar dat is niet altijd hoe de baan werkt.

Snelheid speelt ook wel een flinke rol: afremmen van 30 naar 22, of 25 naar 20kmh is bijna een factor 2 in energie die wordt gedissipeerd en dat is typisch verschil tussen snellere en langzame rijder op een recht stuk remmend voor een bocht. En snellere rijder is dus sneller in de bocht neemt meer snelheid mee op volgende stuk, remt dus 'minder' af voor de bocht, en zijn remmen zijn wel twee keer zo warm. Daarom kan je ook jaren tevreden met een remset en grootte van schijf en plotseling maak je wat progressie en zijn je remklauwen ineens kneiter heet. Omdat je en meer energie in elke rempunt er in propt en omdat je sneller van rempunt naar rempunt onder weg bent en er dus minder koel tijd is. Dat is een snowball effect.

Troy Brosnan heeft t gemeten met drukmeters in zijn remsysteem en hij gebruikt achter meer: YouTube: Troy Brosnan's World Cup Winning Canyon Sender | Pro Bike Check

https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/
Modulatie probleem bij 220mm voor kan ik wel bevestigen: bij nat weer en snelle tech dan is het lastig om voor niet te blokkeren soms...

En een Metal Monday die ook wat rear heavy is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Torched schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Heb je deze er zelf opgezet?
Je moet echt de magura verloopstukken gebruiken als je naar grotere schijven gaat of van IS mount naar postmount gaat.
Anders kan je rem inderdaad boven je schijven komen. Zoveel lijkt wel wat vreemd.
En ook magura schijven of andere schijven? Zit wel iets verschil in. Sommige schijven zijn echt 203 mm andere strak 200 bijvoorbeeld.
Nee dit is allemaal zoals geleverd bij aankoop. Ik zit nu wat filmpjes te kijken van Magura en zie dat ik (naar mn eigen foto kijkend) uberhaupt geen retaining screw erin heb zitten om die pads op hun plek te houden. Dat klopt toch ook helemaal niet dan??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Thanks voor de kijktip @Ko.Kane _/-\o_

@Maardiweb ja daar keek ik ook even scheef naar, maar in jouw geval klopt dat wel met die pads. Die zitten aan elkaar en worden op hun plek gehouden door de brug tussen de twee zuigers. Die retaining pennen heb je nodig als je losse brakepads gebruikt zoals deze:

https://www.mantel.com/magura-8r-race-schijfremblokjes

Zoals je ziet hebben die een oog waar de pin doorheen kan, en zitten de pinnen er ook bij (ook een verbetering tov Shimano trouwens ;) ).

Maar jij hebt nu deze pads:
https://www.mantel.com/ma...formance-schijfremblokjes

Dus het klopt wel dat je nu geen pins hebt.

[ Voor 88% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Maardiweb schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Nee dit is allemaal zoals geleverd bij aankoop. Ik zit nu wat filmpjes te kijken van Magura en zie dat ik (naar mn eigen foto kijkend) uberhaupt geen retaining screw erin heb zitten om die pads op hun plek te houden. Dat klopt toch ook helemaal niet dan??
Maak nou eens betere foto's, want met deze hoek kun je niks.....

Hoeveel mm remschijf heb je? En wat is de PM-standaard van het frame? (PM160 of PM180 gok ik zo)
Dat is trouwens de nieuwe Jeffsy, best goed all round model zo te zien. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Ko.Kane op 31-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Maardiweb schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Hoeft in principe niet omdat er magneten in zitten die het op z'n plek houden. Zit ook geen gat in de pads om een bout door te doen.

Teruggaan naar fietshandel want dit is niet oké,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEOVAr7DclaPWlUYMErW7DMlq08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuc6ZJJjRXDQryhEhnIYyVzu.jpg?f=fotoalbum_large
Je mag inderdaad nieuwe remblokken want zo hoort het eruit te zien en deze zijn al redelijk versleten. (ja dit is mijn commuter/pekelfiets)

Lijkt alles verder redelijk goed qua hoogtes, je bent het remmateriaal van op de foto links kwijt.
Ook niet meer mee fietsen want elke keer als je die rem gebruikt is het staal op staal dus kan je ook nieuwe schijven kopen :P

[ Voor 39% gewijzigd door Torched op 31-10-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Slepend remmen is bijna altijd een gebrek aan techniek, niet vreemd als mensen het niet gewend zijn maar opzich geen reden. Nog steeds komt de meeste remkracht voor vandaan, de technische stukken (zoals Ko.Kaine beschrijft) zijn relatief licht qua belasting omdat je vooral snelheid reguleert en niet zo zeer echt veel snelheid (= energie) kwijt wil. Verder is alleen achter remmen ook wel eens handig om je fiets iets sneller rechtop te trekken (motorrijders zullen dit herkennen) of tegen aan te duwen als je langzaam aan het manoeuvreren bent maar ook in deze gevallen: Weinig snelheid(s vermindering)/weinig energie. Tracks die dusdanig steil zijn dat het echt een ander verhaal wordt & mensen die er genoeg snelheid op kunnen houden zul je in Nederland niet snel zien en is in een bikepark ook eerder richting de double black in de praktijk.

Ik rij met 203mm voor & achter maar vooral omdat ik voor en achter qua gevoel het liefst zo gelijk mogelijk heb & ik wel houd van hard bijtende remmen.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 31-10-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GoldenSample schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Tracks die dusdanig steil zijn dat het echt een ander verhaal wordt & mensen die er genoeg snelheid op kunnen houden zul je in Nederland niet snel zien en is in een bikepark ook eerder richting de double black in de praktijk.
Hier had ik het ook over he, stukken die extreem steil en technisch zijn en expliciet niet de NL trails, maar ik denk ook geen goede trails met flow in een bikepark. Zie het einde van mijn quote. Voordat iedereen hier denkt dat ik slepend remmend over de trails ga ;).

Slepend remmen was ook niet de juiste juiste term, later nuanceerde ik dat nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Mooi verhaal misschien voor de echte profs, maar over het algemeen gebruikt 90% van de mensen in een bikepark (ik ook) zijn achterrem simpelweg teveel en te lang slepend. Dan kun je wel je achterrem groter maken, maar dat lost het oorspronkelijke probleem niet op.

Uiteraard zijn er zeer specifieke stukjes op een trail waarbij het misschien nodig is om enkel je achterrem te gebruiken, maar dit zijn echt uitzonderingen op sommige zeer zwarte stukken.

Zelf is mijn 200mm achterschijf ook aardig zwart geworden na bikepark Leogang op de eerste dag. Beetje wennen en mogelijk teveel geremd. Is altijd inkomen en de afdalingen zijn daar gewoon extreem lang. Daarbij was het de eerste dag ook vrij nat, dus dan rem je automatisch al meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
Ko.Kane schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Maak nou eens betere foto's, want met deze hoek kun je niks.....
Was nog niet thuis :+

Qua hoogte zit hij volgens mij goed, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/om--dmtyKroH5fXGKNWxAWBGMNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH4nOqRz0fGLXMnNigszBkjt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1u_buF6v8XRMVwUb-OEH4MtYXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWoXF8P3bUechneMwgQZlm0a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uta_gdByujx6tS0WlOU7keN6ju4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fdRSkpmFXjM07ww1HOtZ02X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Maardiweb ja, dat ziet er goed uit. Ik denk toch dat de blokken om een of andere reden niet meer goed zaten nadat je het wiel hebt terug geplaatst. Zou eerst alles (incl schijf) eens goed schoon maken, pistons voorzichtig terug duwen met een kunstof bandenlichter en nieuwe blokken er in, inremmen... Als het dan nog niet naar behoren werkt, ontluchten.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 31-10-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Kluus schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:14:
@Maardiweb ja, dat ziet er goed uit. Ik denk toch dat de blokken om een of andere reden niet meer goed zaten nadat je het wiel hebt terug geplaatst. Zou eerst alles (incl schijf) eens goed schoon maken, pistons voorzichtig terug duwen met een kunstof bandenlichter en nieuwe blokken er in, inremmen... Als het dan nog niet naar behoren werkt, ontluchten.
Top, thnx dat vervangen van de blokken durf ik zelf nog wel aan. Kan ook deze blokken pakken toch? Of nog andere aanraders? https://www.mtb-brakepads...blokken-cycletech-organic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Die gaan werken. Persoonlijk vindt ik de 4 losse pads prettiger. Iets beter te moduleren en remkracht.

Zou gelijk reserve setje(s) mee bestellen. Kan nooit kwaad. Is slijtage onderdeel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier beetje aan twijfelen om de RockShox AXS 170mm van mijn Enduro te vervangen voor een (mechanische) dropper met 200mm drop.Gezien er nog steeds geen 200mm AXS is en geen vooruitzicht is of die gaat komen.

Alleen zit mijn twijfel om van electronisch naar mechanisch te gaan. Extra kabel geen probleem, maar meer gebruik van de remote. Iemand ervaring met overstap van electronisch (AXS) naar mechanisch remote. De dropper die ik op oog heb zal de FOX 2021 lever krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 17:56

Appie

F1RST Racing

Daan_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:47:
Hier beetje aan twijfelen om de RockShox AXS 170mm van mijn Enduro te vervangen voor een (mechanische) dropper met 200mm drop.Gezien er nog steeds geen 200mm AXS is en geen vooruitzicht is of die gaat komen.

Alleen zit mijn twijfel om van electronisch naar mechanisch te gaan. Extra kabel geen probleem, maar meer gebruik van de remote. Iemand ervaring met overstap van electronisch (AXS) naar mechanisch. De dropper die ik op oog heb zal de FOX 2021 lever krijgen.
Als je een goed actuated remote hebt dan is het geen probleem. Persoonlijk merk ik het verschil niet zo snel, ter referentie:
1. Ik rij met een reverb AXS op mijn gravellike en normale PNW droppers op mijn mtb's
2. Alle fietsen hebben een AXS group set (behalve mijn dirt jumper).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat denk je te winnen met 3cm extra drop? Zit je nu constant tegen het zadel, of wil je alleen wat extra ruimte? Extra ruimte kan zorgen voor wat extra vertrouwen natuurlijk. Als het puur is "omdat het kan", dan zou ik de overstap niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:24:
[...]

Als je een goed actuated remote hebt dan is het geen probleem. Persoonlijk merk ik het verschil niet zo snel, ter referentie:
1. Ik rij met een reverb AXS op mijn gravellike en normale PNW droppers op mijn mtb's
2. Alle fietsen hebben een AXS group set (behalve mijn dirt jumper).
Thanks. Rij nu zo'n drie jaar met AXS droppers en nu op drie fietsen. Ben zo gewend aan de remotes net als die van de AXS en AXS transmissions.

Ga een kijken of ik binnen kort eens ergens de FOX of Wolftooth remote/lever kan uitproberen/testen.

Laatste keer dat ik mechanische dropper heb gebruikt ruim jaar terug vond ik de remote niet zo prettig. Moest best stevig drukken op de remote. Dit was een Iridium dropper
zonoskar schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:13:
Wat denk je te winnen met 3cm extra drop? Zit je nu constant tegen het zadel, of wil je alleen wat extra ruimte? Extra ruimte kan zorgen voor wat extra vertrouwen natuurlijk. Als het puur is "omdat het kan", dan zou ik de overstap niet maken.
vraag is niet waarom overstappen, maar verschil in gevoel van biedingen van de remote. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb helaas geen vergelijk mijn een AXS dropper en de remote, maar wel met AXS schakelen en een mechanische OneUp dropper met de OneUp remote. Ik mis er niets aan maar datzelfde zei ik ooit van schakelen natuurlijk alleen daar komt ook de nauwkeurigheid van het schakelen bij.

Als ik die lijn door trek van de AXS shifter naar een elektronische remote, tenzij er iets is wat je fysiek beperkt in de beweging van de remote maken zou ik zeggen dat het kan. Maar of het gemak en de gimmick-factor op weegt tegen 3 cm extra drop moet je denk ik zelf bepalen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 01-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daan_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:36:
vraag is niet waarom overstappen, maar verschil in gevoel van biedingen van de remote. ;-)
Volgens mij is de vraag wel waarom overstappen, want als er een AXS dropper van 200mm was, zou je de vraag wat het verschil in bediening is niet hebben.

Nou heb ik nog nooit gereden met een AXS, maar de bediening van mijn Raceface dropper is nogal zwaar en als je niet ver genoeg indrukt gaat ie niet omlaag. Dus ik kan me voorstellen dat de bediening van AXS veel consistenter en daardoor fijner is. Dus voor mij zou 170mm AXS de voorkeur hebben over een 200mm mechanische dropper, mits ik nu geen last heb dat het zadel steeds in de weg zit. Maar YMMV natuurlijk, vandaar dat ik naar de achterliggende vraag informeer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij leeft Daan_ in een scenario à la Speed (de film), alleen bij hem ontploft er geen bus als hij onder de 50 mph rijdt, maar gebeurt er iets vreselijks als ie niet minimaal 1000 euro per maand uitgeeft aan MTB-spullen.

(Geintje, Daan_ !)

Ontopic: geen ervaring met de overstap van AXS naar mechanische dropper.

[ Voor 18% gewijzigd door Smultie op 01-11-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Rockshox moet gewoon opschieten met hun 200 AXS dropper. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:12:
Rockshox moet gewoon opschieten met hun 200 AXS dropper. :+
Toen ik in januari de SRAM Transmission opgestuurd kreeg om te testen (zit nog steeds op de fiets). De vraag voor de 200mm gesteld. Toen kreeg ik te horen dat er voorlopig geen gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zonoskar schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:13:
Met lange benen kan je dan makkelijker een stuk lager gaan zitten zonder achter je zadel te hangen. Met 92cm binnenbeenlengte zit er bij een 170mm dropper nog best wat hoogteverschil tussen achterwiel en zadel. Ga daarom mn 210mm oneup servicen en mee nemen naar mn nieuwe fiets met een shim. Ook met grote drops heb je dan wat meer beschikbare veerweg in je benen.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 01-11-2023 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Daan_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:36:
[...]

Thanks. Rij nu zo'n drie jaar met AXS droppers en nu op drie fietsen. Ben zo gewend aan de remotes net als die van de AXS en AXS transmissions.

Ga een kijken of ik binnen kort eens ergens de FOX of Wolftooth remote/lever kan uitproberen/testen.

Laatste keer dat ik mechanische dropper heb gebruikt ruim jaar terug vond ik de remote niet zo prettig. Moest best stevig drukken op de remote. Dit was een Iridium dropper

[...]

https://www.pinkbike.com/...ctronic-dropper-post.html

TransX heeft een 200mm remote dropper, misschien is dat wat
Pagina: 1 ... 252 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic