Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 253 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dankte. Deze had ik gezien, maar ben niet in de markt om nieuwe te kopen. Kan een nieuwe FOX Factory lenen voor een langere periode om te testen.

De dropper is voor de E en daar trek je niet maar zo een kabel doorheen. In mijn geval mag de motor los om ruimte te maken. Voor ik er nodige tijd en energie in ga steken was ik op zoek naar ervaringen met bediening met de FOX Remote.

Er is al iemand in de lucht gekomen die zelfde combinatie heeft die ik keer mag testen op zijn fiets. Kan hij mijn AXS proberen en kunnen we onze persoonlijke meningen/ervaringen vergelijken ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Ik heb hier een XCR17 26 inch naaf in mijn achterwiel. Lagers laten vervang (press, dus durf ik niet zelf) maar de cups (of hoe dat dan ook heet) die je op de as draait zijn versleten. Hierdoor lukt het me niet om de moertjes die daarop zitten "vast"te zetten. Mijn LBS kon er niet aan komen. Iemand een idee hoe dat spul heet en waar ik dat kan bestellen? Ik heb al uurtje zitten googlen, maar ndaa, noppes, niente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

OMX2000

By any means necessary...

Vraagje over het tubeless maken van mijn wielen. Ik heb net nieuwe banden gekocht, omdat mijn achterband steeds, ook met een nieuwe binnenband, meteen lek reed. Op zich niet versleten, maar broos door ouderdom.

Anyways. Mijn fiets is al best op leeftijd, is een Cube LTD met Alexrim ZX 24 velgen. Ik lees links en rechts dat die wel tubeless te maken zijn, maar ik vraag me af of het ventielgat een issue op kan leveren. Gat is geschikt voor een Schrader ventiel (autoventiel). Ik heb daar voor mijn huidige binnenband met Presta ventiel een plastic ringetje, om het gat te verkleinen, en ventiel goed op z'n plek te houden.

Dus, mijn vraag is of ik dat plastic ringetje moet/kan blijven gebruiken? Of wordt het sowieso kansloos door dat grotere gat?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:31
OMX2000 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:52:
Vraagje over het tubeless maken van mijn wielen. Ik heb net nieuwe banden gekocht, omdat mijn achterband steeds, ook met een nieuwe binnenband, meteen lek reed. Op zich niet versleten, maar broos door ouderdom.

Anyways. Mijn fiets is al best op leeftijd, is een Cube LTD met Alexrim ZX 24 velgen. Ik lees links en rechts dat die wel tubeless te maken zijn, maar ik vraag me af of het ventielgat een issue op kan leveren. Gat is geschikt voor een Schrader ventiel (autoventiel). Ik heb daar voor mijn huidige binnenband met Presta ventiel een plastic ringetje, om het gat te verkleinen, en ventiel goed op z'n plek te houden.

Dus, mijn vraag is of ik dat plastic ringetje moet/kan blijven gebruiken? Of wordt het sowieso kansloos door dat grotere gat?
https://www.bike-discount...-valve-schrader-32mm-pair

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

OMX2000

By any means necessary...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58
Herfst, wanneer de kleur van mijn bikeframe een paar dagen als camouflage dienst doet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyBaNsCyrm44o0-O2NzzEPGV8LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XGZZhKMitiFcDqo9APbzW9w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:13
CptKemel schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:37:
Herfst, wanneer de kleur van mijn bikeframe een paar dagen als camouflage dienst doet

[Afbeelding]
Nieuwe wallpaper, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 01:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eLjSFgN_o2VtpoS9209h7dIGv4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WIne6WsyUUuycNNHgQdmiYCC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69MATaWbzTXaFNxp4WZ-afd4V80=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wVPCBfen0dJfINJcdSqi5t6C.png?f=fotoalbum_tile

Edit: ocd kicked in nu ik aan de screenshots kan zien dat de views niet helemaal hetzelfde zijn :+

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-11-2023 20:25 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daNlabW-THNeQ2Ipa7VWgSZtFIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Buuul33oz16iu1NfnAX5QzIh.jpg?f=fotoalbum_large
Ondanks klote Weer toch maar even de verlate New Bike Day ingeluid. Frame is duidelijk minder goed afgewerkt dan mn gen 5 Fuel EX 8 (lak en headsetcup passing), beetje jammer maar voor de rest: Echt wel een stuk stijver dan de Generatie 5. Ga aan de Float X en Fox 36 in bijeparks ook zeker extra plezier beleven.

Goedgekeurd dus, nu bezig met overzetten van wat upgrades van de 5, oa:
- GX AXS
- SLX 7120 remmen met 203mm schijven
- Grips
- als revisie lukt de 210mm OneUp dropper.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

GoldenSample schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:53:
[Afbeelding]
Ondanks klote Weer toch maar even de verlate New Bike Day ingeluid. Frame is duidelijk minder goed afgewerkt dan mn gen 5 Fuel EX 8 (lak en headsetcup passing), beetje jammer maar voor de rest: Echt wel een stuk stijver dan de Generatie 5. Ga aan de Float X en Fox 36 in bijeparks ook zeker extra plezier beleven.

Goedgekeurd dus, nu bezig met overzetten van wat upgrades van de 5, oa:
- GX AXS
- SLX 7120 remmen met 203mm schijven
- Grips
- als revisie lukt de 210mm OneUp dropper.
Leuk om te lezen, en herkenbaar!

Mijn Gen5 Fuel EX 9.8 frame is gescheurd bij het bottom bracket en onder garantie vervangen door een Gen6 Fuel EX C frame. De meeste onderdelen konden zo over naar het nieuwe frame, alleen een shim voor de dropper gebruikt en de Fox36 laten ophogen naar 150mm.

In het voorjaar met de Gen5 in Ainsa / Berga enduro trails gereden en in de zomer met de Gen6 bike parken en de laatste 10km van de Megavalanche gereden. Echt genieten op de Gen6! In vergelijk met de Gen5 is de Gen6 meer capabeler voor enduro en bike parken, maar weer ook weer zwaarder en logger geworden. Eigenlijk is de Fuel EX nu nog meer een mini Slash geworden.

Voor mij een prima compromis want ik wil een bike voor hier, maar ook voor het buitenland en af en toe een bike park. Als je alleen hier fiets vind ik een Fuel EX Gen6 overkill en zou ik naar een Top Fuel of Fuel EX Gen5 kijken.

Wat plaatjes voor en na:

Gen 5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkXIptU3oOmeUL6IcNnK5fJYsSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y43roRfKAHsVbSZGJy3bqher.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZbHB68AvJQLuxyaXt4aXTsS3V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nthTh678eclZsvpcLxwtnzj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35wULqI6R2beUilnKjnExXF_eBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Uz9wGQIWZRfyugt33YUQFxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyOL6MDMtxBGUuQN1Mg97OToSME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1KGbtk0MulQ7jg3ndle0mXb.jpg?f=fotoalbum_large

Gen 6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDC3AAQT2pjwmTaNJGv6lGrbCfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qk5Lm9lA9Xgli825eMI3Yxh1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq4bS7WaFrZW0Jp4_pWizsyJll4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8YvN7aG27Xl9Dm3h5YbdjqQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door -bolio- op 06-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:59

Kluus

Gang is alles

Nou, de bladbouten soap met mijn Sigeyi powermeter houd nog niet op. Vandaag de SRAM singlespeed boutjes eindelijk binnen gekregen, heeft sowieso even geduurt voor bike components ze op stuurde, maar de busjes zijn te lang en steken ongeveer een milimeter boven de spider uit...

Nu maar de zwaar overprisde wolftooth boutjes bij mantel besteld, ik wil toch een keer verder en bij mantel kan ik tenminste kostenloos retour sturen als ze weer niet passen... :-( Volgens de specs moet het lukken, maar zal net aan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-bolio- schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:46:
[...]

Leuk om te lezen, en herkenbaar!

Mijn Gen5 Fuel EX 9.8 frame is gescheurd bij het bottom bracket en onder garantie vervangen door een Gen6 Fuel EX C frame. De meeste onderdelen konden zo over naar het nieuwe frame, alleen een shim voor de dropper gebruikt en de Fox36 laten ophogen naar 150mm.

In het voorjaar met de Gen5 in Ainsa / Berga enduro trails gereden en in de zomer met de Gen6 bike parken en de laatste 10km van de Megavalanche gereden. Echt genieten op de Gen6! In vergelijk met de Gen5 is de Gen6 meer capabeler voor enduro en bike parken, maar weer ook weer zwaarder en logger geworden. Eigenlijk is de Fuel EX nu nog meer een mini Slash geworden.

Voor mij een prima compromis want ik wil een bike voor hier, maar ook voor het buitenland en af en toe een bike park. Als je alleen hier fiets vind ik een Fuel EX Gen6 overkill en zou ik naar een Top Fuel of Fuel EX Gen5 kijken.

Wat plaatjes voor en na:

Gen 5:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gen 6
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, m'n broer heeft wel 2x het 'geluk' van een kapot frame mogen hebben en ook een upgrade naar een nieuwere generatie gehad, niet slecht voor 1x een fiets kopen.

Je zit qua gebruik in een vergelijkbaar scenario als ik zo te zien. Heb er nu al zin in maar wordt waarschijnlijk wel eind Juni voordat het zo ver is en ik 1 a 2 weken Oostenrijk/Sud-Tirol ga doen (wil wel zeker zijn dat er niet nog te veel sneeuw is en de hogere liften dicht zijn). Hoe veel weeg je en wat voor volume spacer rijd je? Vond de Float X op Zoetermeer vrij vlot door de travel gaan (had in de EX 8 ook de één na grootste volume spacer), niet alleen in de linker drop op het bergje maar ook op wat sprongetjes (Voor de kenners: Na de Whaletail & de afdaling er na waar je de kombochtjes in kan springen vanaf de rechterkant van de trail). Heb hem nu in de progressieve stand gezet & moet nog wat volumespacers bestellen, rijd 200PSI met 85kg bepakt.

Overigens merkte ik dat m'n Gen 5 Fuel EX 8 (die heeft overigens een Fox 34 itt de 36 van de carbon modellen) sommige drops ook niet heel leuk vond. Gelukkig niet zo erg als de DPS shock die bij een lange afdaling volgas door flinke chatter het ook mooi geweest vond. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

GoldenSample schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 01:00:
[...]

Nice, m'n broer heeft wel 2x het 'geluk' van een kapot frame mogen hebben en ook een upgrade naar een nieuwere generatie gehad, niet slecht voor 1x een fiets kopen.

Je zit qua gebruik in een vergelijkbaar scenario als ik zo te zien. Heb er nu al zin in maar wordt waarschijnlijk wel eind Juni voordat het zo ver is en ik 1 a 2 weken Oostenrijk/Sud-Tirol ga doen (wil wel zeker zijn dat er niet nog te veel sneeuw is en de hogere liften dicht zijn). Hoe veel weeg je en wat voor volume spacer rijd je? Vond de Float X op Zoetermeer vrij vlot door de travel gaan (had in de EX 8 ook de één na grootste volume spacer), niet alleen in de linker drop op het bergje maar ook op wat sprongetjes (Voor de kenners: Na de Whaletail & de afdaling er na waar je de kombochtjes in kan springen vanaf de rechterkant van de trail). Heb hem nu in de progressieve stand gezet & moet nog wat volumespacers bestellen, rijd 200PSI met 85kg bepakt.

Overigens merkte ik dat m'n Gen 5 Fuel EX 8 (die heeft overigens een Fox 34 itt de 36 van de carbon modellen) sommige drops ook niet heel leuk vond. Gelukkig niet zo erg als de DPS shock die bij een lange afdaling volgas door flinke chatter het ook mooi geweest vond. :+
De demper is stock, geen idee welke spacer daarin zit. Kan ik straks wel even opzoeken. Uit de vork heb ik alle spacers gehaald. Geometrie rijd ik neutral headset, mino link low, progression less. Ik weeg 78kg met kleding en 3kg Evoc op de rug. In de demper rijd ik met 180 psi en de vork 75 psi. Zo haal ik (bijna) volledige travel zonder bottom outs.

Ik vind de Float X van de Gen6 een stuk plusher dan de Float Re:Aktiv ThruShaft van de Gen5. De Gen6 heeft achter 10mm meer veerweg dan de Gen5, maar het voelt als een groter verschil. Wel merk ik dat ik meer last heb van pedal strikes. Trek monteert een 170mm crankset op een Gen6 L itt een 175mm crankset een Gen5 L. Mogelijk ga ik in de toekomst naar kortere crankarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 21:23
Goedemorgen allen,

Na vele jaren niet fietsen en sinds corona weer terug op de racefiets heb ik ook weer een MTB gekocht voor de herfst en winter. Hoewel ik Zwift en Mywhoosh graag doe gaat er niets boven buiten fietsen.

Ik heb een gebruikte Kona gekocht met een aantal upgrades en buiten wat kleine aanpassingen die ik nog wil maken heb ik een vraag.

De fiets is voorzien van een 28t voorblad, echter op de vlakke weg kom ik met de cadans niet fijn uit. Of net te zwaar of net te licht.

Nu weet ik niet wat normaal is qua afmonteren. Ik vermoed dat een 32t wel wat zal helpen. Maar de range achter bepaald natuurlijk ook het eea. Het kleinste tandwiel is een 11.

Wat zijn jullie ervaringen en aanpassingen op dit vlak?

Alvast bedankt voor de suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:45
28 is voor Nederland ook wel erg klein. ik ben van een 32 naar 34 (ovaal) gegaan, deels omdat kleiner niet paste op het nieuwe crankstel maar ook om wat meer op het midden van de cassette te komen.
Als je voor een groter blad plaatst worden de stappen tussen de versnellingen echter wel groter, maar misschien kom je dan wel net in een betere range.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Net de extreem lange achterrem leiding van mijn epic ingekort, ik irriteerde me sowieso al aan die waslijn en afgelopen weekend kon ik bij een wedstrijd nauwelijks mijn stuurbordje fatsoenlijk monteren. Alles goed gegaan, enige verloren vloeistof kwam uit het stuk leiding wat ik verwijderd had en de remmen werken nog prima.

Nu twijfel ik nog om de boel te bleeden... Het gaat "slechts" om de achterrem, alles werkt eigenlijk nog prima en ik rij voorlopig alleen in NL. Denk dat ik het maar even zo laat en dan in het voorjaar beide remmen een keer ga bleeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Quick bleed op de remhendel zou ik zelf doen. Is 9 van 10 keer voldoende. En kost nog geen 5min tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 07-11-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat is toch gewoon een spuit/bakje vloeistof aansluiten op de hendel en dan een beetje tikken en remmen? Moet ik wel alleen hiervoor mijn potje dot openen, dat soort dingen zijn met Shimano remmen wel veel handiger, I know... }:|

[ Voor 79% gewijzigd door Kluus op 07-11-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
tommy2005 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:47:
Goedemorgen allen,

Na vele jaren niet fietsen en sinds corona weer terug op de racefiets heb ik ook weer een MTB gekocht voor de herfst en winter. Hoewel ik Zwift en Mywhoosh graag doe gaat er niets boven buiten fietsen.

Ik heb een gebruikte Kona gekocht met een aantal upgrades en buiten wat kleine aanpassingen die ik nog wil maken heb ik een vraag.

De fiets is voorzien van een 28t voorblad, echter op de vlakke weg kom ik met de cadans niet fijn uit. Of net te zwaar of net te licht.

Nu weet ik niet wat normaal is qua afmonteren. Ik vermoed dat een 32t wel wat zal helpen. Maar de range achter bepaald natuurlijk ook het eea. Het kleinste tandwiel is een 11.

Wat zijn jullie ervaringen en aanpassingen op dit vlak?

Alvast bedankt voor de suggesties!
28 is vrij klein, leuk voor de bergen, maar in NL zit je vrij veel op het kleinste deel van je cassette, groter (32 of 34) kan zeker geen kwaad, maar of je daar je probleem mee oplost is een ander verhaal.. je geeft namelijk aan dat je of te zwaar of te licht trapt, dat betekend niet zozeer dat je voorblad te klein is, maar dat de stapjes op je cassett te groot zijn.

nou moet je een MTB niet vergelijken met een racefiets, want qua versnellingen op de weg ga je dat nooit winnen. het beste wat je kan doen is een beetje spelen met https://www.ritzelrechner.de/.

als je van een 28 naar een 34 gaat, verschuif je voornamelijk gewoon 1 kransje op:
https://www.ritzelrechner...5,28,32,36,42,50&UF2=2328

(maar procentueel is de stap van 11 naar 13 groter dan van 13 naar 15 (18% vs 15%))

ik denk dat een groter voorblad beter is, maar ik denk dat het je probleem niet oplost. Dat los je op door gewoon je cadans range te trainen en je niet druk te maken over de ideale cadans :)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 07-11-2023 09:48 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
Kluus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:26:
Net de extreem lange achterrem leiding van mijn epic ingekort, ik irriteerde me sowieso al aan die waslijn en afgelopen weekend kon ik bij een wedstrijd nauwelijks mijn stuurbordje fatsoenlijk monteren. Alles goed gegaan, enige verloren vloeistof kwam uit het stuk leiding wat ik verwijderd had en de remmen werken nog prima.

Nu twijfel ik nog om de boel te bleeden... Het gaat "slechts" om de achterrem, alles werkt eigenlijk nog prima en ik rij voorlopig alleen in NL. Denk dat ik het maar even zo laat en dan in het voorjaar beide remmen een keer ga bleeden.
zet je fiets anders eens een nachtje met het voorwiel omhoog, dan verzameld de lucht zich wellicht in je hendel en merk je beter of er echt een bleed nodig is, zo ja ben je ook al voorbereid op de quickbleed van @Daan_ , die gaat namelijk makkelijker als de lucht bovenin zit

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:45:
[...]

zet je fiets anders eens een nachtje met het voorwiel omhoog, dan verzameld de lucht zich wellicht in je hendel en merk je beter of er echt een bleed nodig is, zo ja ben je ook al voorbereid op de quickbleed van @Daan_ , die gaat namelijk makkelijker als de lucht bovenin zit
Ik heb hem alleen boven los gehad, dus als het goed is zit de eventuele lucht al daar toch? :)

Edit: Ok, toch gedaan, dat was inderdaad een klusje van niks en er kwamen toch ook nog wel wat bellen uit, Thanks voor de tip @Daan_. Spuit met dot aangesloten op de remhendel, beetje tikken, lichtjes remmen remmen, heeel lichtjes uittrekken (en toen kwamen de belletjes), en weer terug op "druk" zetten, paar keer herhalen tot er echt geen bellen meer waren en klaar. Kan ook geen kwaad om dit soort klusjes mij wat meer eigen te maken.

Hoe lang kan ik mijn potje met DOT nog gebruiken nu die geopend is? Een jaar toch?

Edit2: En weer een argument voor een reverb dropper, dat is nu mijn rotste kabelloop en die kan ik niet echt korter maken want dan kan ik de dropper er niet meer fatsoenlijk uit halen.

[ Voor 49% gewijzigd door Kluus op 07-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verschilt per DOT merk en type hoe lang je het kunt bewaren. In verleden wel eens gehad dat de SRAM DOT naar twee maanden al niet meer bruikbaar was. Over het algemeen is klein jaartje. DOT trekt vocht aan op gegeven moment.

Dit is voor mij dan ook reden geweest om over te stappen op remmen met minerale olie. Zoals Shimano en Magura. Liter Shimano minerale olie gekocht. En deze gberuik ik voor Shimano en voor de Magura remmen.

SRAM vorig jaar remmen aangekondigd met minerale olie. De Sram DB8. Een argument was. Onderhoudsvriendelijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 07-11-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-bolio- schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:56:
[...]

De demper is stock, geen idee welke spacer daarin zit. Kan ik straks wel even opzoeken. Uit de vork heb ik alle spacers gehaald. Geometrie rijd ik neutral headset, mino link low, progression less. Ik weeg 78kg met kleding en 3kg Evoc op de rug. In de demper rijd ik met 180 psi en de vork 75 psi. Zo haal ik (bijna) volledige travel zonder bottom outs.

Ik vind de Float X van de Gen6 een stuk plusher dan de Float Re:Aktiv ThruShaft van de Gen5. De Gen6 heeft achter 10mm meer veerweg dan de Gen5, maar het voelt als een groter verschil. Wel merk ik dat ik meer last heb van pedal strikes. Trek monteert een 170mm crankset op een Gen6 L itt een 175mm crankset een Gen5 L. Mogelijk ga ik in de toekomst naar kortere crankarmen.
Komt misschien door dat ik met iets weinig druk in de demper reed maar merkte het ook, maar vooral omdat ik mn bashguard iets sneller aan de grond reed op het lokale rondje.

Heb op de Gen5 de gewone DPS met fiets specifieke tune, vond die wel prima, soepel genoeg maar ook genoeg support & met de grotere volumespacer ook progressief genoeg. Maar in een bikepark natuurlijk wat snel oververhit. De Thrushaft heb ik weinig positiefs over gehoord, erg straf en als je issues krijgt is het vinden van iemand die hem kan servicen EN onderdelen heeft een crime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Daan_ Ja eens, de voordelen van DOT zijn ook gewoon niet echt van toepassing op fietsen volgens mij.

Wel tof dat ze met minerale olie remmen komen, tzt stap ik dan ook wel over denk ik.

Wat ik wel fijn vond is dat de naald tegelijk een torx schroefje is die je zo in de leiding schroeft in plaats van persen. Vervolgens is ook het olijfje voorzien van schroefdraad. Ideaal en fool proof. Dat hebben ze wel op orde bij sram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Een cyclocross topic is er niet dus het dichtbijzijnde is misschien wel dit topic, of het graveltopic, maar probeer het eerst hier wel.

Ik heb nu een gravelbike, Isaac Torus, die uitgerust is met vrij brede Pirelli Cinturato Gravel M banden van 45mm. Mijn zoon doet aan wielrennen/cyclocross en ik ken nu iets meer mensen van de club die ik ook tegenkom bij wat wedstrijden waar mijn zoon dan nu voor het eerst dit jaar ook wedstrijden in doet. Het ziet er in ieder geval allemaal uitdagend uit dus ik ben van plan om eens te kijken of dat misschien ook geinig is om eens een wedstrijd mee te rijden.

Nu las ik bij de Challenge Grifo band, beetje een allrounder, dat deze eigenlijk op een binnenbreedte van de velg tussen de 15-19mm het beste geplaatst kan worden. Maar mijn G1800 wielset is 25mm intern. De Baby Limus van Challenge staat niets bij vermeld maar ik vermoed dat hiervoor misschien eenzelfde advies geldt.

Wat zou het euvel kunnen worden bij banden van 33mm als die op een 25mm binnenbreedte komen tov een 19mm? Ik kan me voorstellen dat de band misschien iets boller komt te staan? Daardoor misschien minder goed over de rand afrolt? Maar zou dat enorm veel schelen? Ik was sowieso van plan om het dan tubeless te doen, aangezien ik dat nu ook op alle andere wielen die ik heb en dat gewoon heel prettig vind.

Ben benieuwd of iemand er wat zinnigs over kan zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:38
Ik denk dat die er niet fijn op gaan liggen en zeker niet tubeless.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

orange.x schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:58:
Een cyclocross topic is er niet dus het dichtbijzijnde is misschien wel dit topic, of het graveltopic, maar probeer het eerst hier wel.

Ik heb nu een gravelbike, Isaac Torus, die uitgerust is met vrij brede Pirelli Cinturato Gravel M banden van 45mm. Mijn zoon doet aan wielrennen/cyclocross en ik ken nu iets meer mensen van de club die ik ook tegenkom bij wat wedstrijden waar mijn zoon dan nu voor het eerst dit jaar ook wedstrijden in doet. Het ziet er in ieder geval allemaal uitdagend uit dus ik ben van plan om eens te kijken of dat misschien ook geinig is om eens een wedstrijd mee te rijden.

Nu las ik bij de Challenge Grifo band, beetje een allrounder, dat deze eigenlijk op een binnenbreedte van de velg tussen de 15-19mm het beste geplaatst kan worden. Maar mijn G1800 wielset is 25mm intern. De Baby Limus van Challenge staat niets bij vermeld maar ik vermoed dat hiervoor misschien eenzelfde advies geldt.

Wat zou het euvel kunnen worden bij banden van 33mm als die op een 25mm binnenbreedte komen tov een 19mm? Ik kan me voorstellen dat de band misschien iets boller komt te staan? Daardoor misschien minder goed over de rand afrolt? Maar zou dat enorm veel schelen? Ik was sowieso van plan om het dan tubeless te doen, aangezien ik dat nu ook op alle andere wielen die ik heb en dat gewoon heel prettig vind.

Ben benieuwd of iemand er wat zinnigs over kan zeggen :)
Van Schwalbe mag het: https://www.schwalbe.com/...kombinationen_2020_EN.pdf

Ik heb zelf op de woonwerk fiets 32mm Specialized Pathfinders tubeless op 24mm intern velgen en dat gaat prima...

NB: 15-19mm is sowieso wel heel erg conservatief, op een moderne wielrenner is ~22mm intern ook al de norm en dan gecombineerd met "slechts" 28mm banden.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 07-11-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

GoldenSample schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:45:
[...]

Komt misschien door dat ik met iets weinig druk in de demper reed maar merkte het ook, maar vooral omdat ik mn bashguard iets sneller aan de grond reed op het lokale rondje.

Heb op de Gen5 de gewone DPS met fiets specifieke tune, vond die wel prima, soepel genoeg maar ook genoeg support & met de grotere volumespacer ook progressief genoeg. Maar in een bikepark natuurlijk wat snel oververhit. De Thrushaft heb ik weinig positiefs over gehoord, erg straf en als je issues krijgt is het vinden van iemand die hem kan servicen EN onderdelen heeft een crime.
Eens wat betreft de Thrushaft. Toen ik de fiets pas had is deze stuk gegaan (olie lekkage) en onder garantie gerepareerd door Trek. Afgelopen voorjaar de demper voor reguliere service weg gebracht naar BikeSuspension (brengt Trek Eindhoven alle vorken en dempers heen). Daar hebben ze na 3 pogingen de demper nog niet naar behoren kunnen servicen... Iedere keer zou het nu toch echt goed moeten zijn maar verloor de demper direct of binnen een aantal ritten olie via de Thrushaft. Fijn als je op dag 2 van je bike vakantie in Spanje zit met een demper die net geserviced is, maar olie lekt. Na 3x de hoop opgegeven en was het vervangend Gen6 frame er. Overigens wel netjes van BikeSuspension dat ze als compensatie mijn Fox36 gratis hebben omgebouwd naar 150mm.

Na in het verleden ook op een Epic met brain (Specialized "ruilt" dempers ipv service) gereden te hebben en een CaneCreek DBinline (bijna niemand kan deze servicen) wil ik geen proprietary dempers meer, maar alleen nog reguliere dempers die je gemakkelijk kunt laten servicen.

[ Voor 9% gewijzigd door -bolio- op 07-11-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

-bolio- schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:24:
[...]

Na in het verleden ook op een Epic met brain (Specialized "ruilt" dempers ipv service) gereden te hebben en een CaneCreek DBinline (bijna niemand kan deze servicen) wil ik geen proprietary dempers meer, maar alleen nog reguliere dempers die je gemakkelijk kunt laten servicen.
Bikesuspension kan ook Brain dempers servicen toch? Mijn plan is in ieder geval om de eerste keer de inruil service te gebruiken (want gratis) maar daarna eens te kijken of ik daarvan gebruik blijf maken of toch naar Bikesuspension. Wat is jouw ervaring met die inruilservice? Krijg je wel een beetje nette spullen terug of andermans afgeragde zooi met eventuele schade?

Verder eens voor wat betreft je mening over proprietary dempers (en vorken) hoor. Ik ben tot nu toe wel heel blij met de Brain voor mijn xc gebruik, maar iets meer richting downcountry zou ik er zelf al ook niet snel voor kiezen.

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 07-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 21:23
Prulleman schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:43:
[...]

28 is vrij klein, leuk voor de bergen, maar in NL zit je vrij veel op het kleinste deel van je cassette, groter (32 of 34) kan zeker geen kwaad, maar of je daar je probleem mee oplost is een ander verhaal.. je geeft namelijk aan dat je of te zwaar of te licht trapt, dat betekend niet zozeer dat je voorblad te klein is, maar dat de stapjes op je cassett te groot zijn.

nou moet je een MTB niet vergelijken met een racefiets, want qua versnellingen op de weg ga je dat nooit winnen. het beste wat je kan doen is een beetje spelen met https://www.ritzelrechner.de/.

als je van een 28 naar een 34 gaat, verschuif je voornamelijk gewoon 1 kransje op:
https://www.ritzelrechner...5,28,32,36,42,50&UF2=2328

(maar procentueel is de stap van 11 naar 13 groter dan van 13 naar 15 (18% vs 15%))

ik denk dat een groter voorblad beter is, maar ik denk dat het je probleem niet oplost. Dat los je op door gewoon je cadans range te trainen en je niet druk te maken over de ideale cadans :)
Dank voor de tip, misschien ook wel gewoon goed om meer op kracht in te zetten en de cadans laten voor wat het is, zo heb ik er op de racefiets straks toch wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-

-bolio-

Kluus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:47:
[...]

Bikesuspension kan ook Brain dempers servicen toch? Mijn plan is in ieder geval om de eerste keer de inruil service te gebruiken (want gratis) maar daarna eens te kijken of ik daarvan gebruik blijf maken of toch naar Bikesuspension. Wat is jouw ervaring met die inruilservice? Krijg je wel een beetje nette spullen terug of andermans afgeragde zooi met eventuele schade?

Verder eens voor wat betreft je mening over proprietary dempers (en vorken) hoor. Ik ben tot nu toe wel heel blij met de Brain voor mijn xc gebruik, maar iets meer richting downcountry zou ik er zelf al ook niet snel voor kiezen.
Het is alweer even geleden dat ik op een Epic reed (<2015), maar die had ik in onderhoud bij Rings in Goirle, destijds de grootste Specialized Concept store van Europa geloof ik. Praktisch aan de inruilservice was dat ze bij Rings dempers op voorraad hadden liggen en je dus eigenlijk weer direct door kon rijden. Nadeel is inderdaad dat je niet je eigen demper houd. Overigens heb ik altijd wel goede, nette dempers gehad. De Epic had ik destijds 2e hands gekocht, bij een nieuwe fiets zou ik eigenlijk wel mijn eigen demper willen houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@-bolio- bij mijn specialized dealer, ook een (kleinere) concept store, maak je van te voren een afspraak waarna ze een demper bestellen van het service center en dan hoef je je fiets pas te brengen als ze hem gaan omwisselen, dus in principe ook geen “downtime” wanneer het om regulier onderhoud gaat. Maar dat gevoel van je eigen spul willen houden heb ik dus ook een beetje, heb nig even om er over na te denken! ;)

On another note, de single speed wolftooth bladbouten met 6mm bussen pasten precies op de Sigeyi AXO PM met een SRAM Eagle X-Sync 2 kettingblad. Eindelijk de handel geinstalleerd, lijkt goed te werken, binnenkort maar wat echte proefritten maken! Lekker aan de fiets geklust vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaB1h3ZenvDBDmrtiPiLE_dCRxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfpKzwjvirB0clDTAUISGRwv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 07-11-2023 22:51 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:27
Hier ook even een waarschuwing; het lijkt erop dat de volgende webshops failliet zijn.

Bikester
Bruegelmann
Fixie Inc
fahrrad.de
Ortler
Probikeshop
Red Cycling Products
Votec
Wiggle
ChainReactionCycles

In elk geval het moederbedrijf dus let op. Ik had zelf iets in bestelling staan bij Bikester maar het blijft heel stil.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:24
Kluus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb er persoonlijk goede ervaringen mee. Vgm heb ik steeds mijn eigen demper terug gehad haha, duurt ongeveer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Kluus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:13:
[...]

Van Schwalbe mag het: https://www.schwalbe.com/...kombinationen_2020_EN.pdf

Ik heb zelf op de woonwerk fiets 32mm Specialized Pathfinders tubeless op 24mm intern velgen en dat gaat prima...

NB: 15-19mm is sowieso wel heel erg conservatief, op een moderne wielrenner is ~22mm intern ook al de norm en dan gecombineerd met "slechts" 28mm banden.
Ik vermoed dat het gebruik wel enigzins verschilt, vooral rechtdoorgaan met wat asfalt bochten vs het mogelijk ruigere werk bij veldrijden. Maar ben het met je eens dat het waarschijnlijk wel erop blijft liggen. Ik ben alleen benieuwd naar of het de prestaties van een band dermate kan beinvloeden dat het negatief/negatiever uitpakt dan dat de band op een smallere velg ligt... Goed, ik heb zelf geen referentiekader. Behalve dan de banden waar ik nu mee rijd en ondanks het aardige profiel dat er opzit vind ik het nog een beetje tegenvallen in het bochtenwerk vooral (wat ik dan wel eens met trainingen / koppelkoersje met zoon gereden heb vorig jaar).

Misschien even op Marktplaats kijken of er nog een setje 2e hands goede banden over te nemen is voor weinig om het te kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Laatst vraag ivm mijn naaf. uiteindelijk terechtgekomen bij handgespaakt in Heerlen, maar die kan me niet helpen.

Ik heb een 26"achterwiel van DT Swiss met daarin een 370 naaf, QR.
De eindcups of afdichtingen zijn versleten. En niet te pakken te krijgen door mijn LBS of door Handgespaakt (die met DTS werkt).
Ik heb nu een ander wiel, maar zie het niet zitten om dit wiel weg te donderen omdat 2 van die rotcups nergens te vinden zijn

Iemand een idee?

Het gaat om dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih8gMFiWSmjUsr3zjoYh0TgzXmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNm3fHb8A2F48U6Hs39OUdOu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 08-11-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
maartend schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:09:
Laatst vraag ivm mijn naaf. uiteindelijk terechtgekomen bij handgespaakt in Heerlen, maar die kan me niet helpen.

De eindcups of afdichtingen zijn versleten. En niet te pakken te krijgen door mijn LBS of door Handgespaakt (die met DTS werkt).
Ik heb nu een nader wiel, maar zie het niet zitten om dit wiel weg te donderen omdat 2 van die rotcups nergens te vinden zijn

Iemand een idee?

Het gaat om dit;
[Afbeelding]
Staat er iets van code/serienummer op je naven? Het zullen hele kleine lettertjes zijn. Vaak aan de binnen- of buitenkant van een van de flenzen.

Foto's van complete wiel en andere details (decals velgen en naven, serie nummers, eventueel tekst op de body) helpen ook. De endcaps alleen is weinig info.

[ Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 08-11-2023 20:06 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ElGreco schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:05:
[...]

Staat er iets van code/serienummer op je naven? Het zullen hele kleine lettertjes zijn. Vaak aan de binnen- of buitenkant van een van de flenzen.

Foto's van complete wiel en andere details (decals velgen en naven, serie nummers, eventueel tekst op de body) helpen ook. De endcaps alleen is weinig info.
Probleem juist. Geen nummer. Zijn wielen gemaakt voor scalpel, alles sta. Xcr 17 velgen met dts 370 naaf. 26 inch, qr.

Alles afgegoogled, noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
maartend schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:47:
[...]

Probleem juist. Geen nummer. Zijn wielen gemaakt voor scalpel, alles sta. Xcr 17 velgen met dts 370 naaf. 26 inch, qr.

Alles afgegoogled, noppes
Jaartal?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Minstens 10 jaar. Laatste Scalpel SI model in carbon

Zal morgen fotoos plaatsen die naar expert zijn verzonden. En die zei dus dat ze niet meer te verkrijgen waren

[ Voor 23% gewijzigd door maartend op 08-11-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Net de nieuwe Canyon Lux Trail eens bekeken, wat hebben ze er kwa kleurstelling toch weer een lelijke fiets van gemaakt.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:12
Strider schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:34:
Net de nieuwe Canyon Lux Trail eens bekeken, wat hebben ze er kwa kleurstelling toch weer een lelijke fiets van gemaakt.
Ik vind het sowieso een raar ding. Met zo'n stuur uit 1 stuk en een draaiknopje voor het klepje 8)7 Waar is de tijd gebleven dat een MTB gewoon een stel buizen met wielen was...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

maartend schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:09:

Ik heb nu een ander wiel, maar zie het niet zitten om dit wiel weg te donderen omdat 2 van die rotcups nergens te vinden zijn

Iemand een idee?

Het gaat om dit;
[Afbeelding]
Als de specialist het niet kan, dan lijkt het me dat niemand het kan.

Maar kun je ook op de site van DT Swiss niks vinden?
En weet je zeker dat het een 370 naaf is?

Op de DT Swiss site filter ik met type 360 en krijg wel naven die 370 heten.
Bij dit type zitten er bij de converter kits wel onderdelen die erop lijken:
https://www.dtswiss.com/e...?matnr=H360ICQTR36SO6125S

Verder moet er toch op de naaf zelf wel informatie staan?
Mogelijk zelf bij DT Swiss navragen.

Bij Bike-components hebben ze wel conversion kits die precies op de onderdelen lijken die jij nodig hebt:
https://www.bike-componen...PLINE-DB-350-240s-p46892/
https://www.bike-componen...for-DT-Swiss-Hubs-p53647/
https://www.bike-componen...XD-Freehub-Bodies-p53894/
https://www.bike-componen...rsion-Kit-for-180-p62903/

[ Voor 15% gewijzigd door steel123 op 09-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
steel123 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:29:
[...]

Als de specialist het niet kan, dan lijkt het me dat niemand het kan.

Maar kun je ook op de site van DT Swiss niks vinden?
En weet je zeker dat het een 370 naaf is?

Op de DT Swiss site filter ik met type 360 en krijg wel naven die 370 heten.
Bij dit type zitten er bij de converter kits wel onderdelen die erop lijken:
https://www.dtswiss.com/e...?matnr=H360ICQTR36SO6125S

Verder moet er toch op de naaf zelf wel informatie staan?
Mogelijk zelf bij DT Swiss navragen.

Bij Bike-components hebben ze wel conversion kits die precies op de onderdelen lijken die jij nodig hebt:
https://www.bike-componen...PLINE-DB-350-240s-p46892/
https://www.bike-componen...for-DT-Swiss-Hubs-p53647/
https://www.bike-componen...XD-Freehub-Bodies-p53894/
https://www.bike-componen...rsion-Kit-for-180-p62903/
Weet ik zeker dat het de 370 moet zijn? Nee, maar wel bijna zeker. Er staat nl niks op de naaf, dus dat maakt het lastig.

De 370 die ik nu zie bij DTS is het niet, want dat is een centerlock schijf.

Dit zijn mijn pics;
Hub kant;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTchAhlFA-Jo5x-BTk9-Xx8GCQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Flc62dxY9ZmTBkk83bYAmXtr.jpg?f=fotoalbum_large

Schijf kant ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-c3xqy4VZzikNplS8lNCuY9gyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gA6whUugzyRPuoz4RJe1DrgK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 09-11-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Dit zijn foto's van de endcaps. Dit is een heel beperkt beeld. Zoals ik eerder schreef:
Compleet wiel erop met duidelijk decals en overige stickers in beeld. En ook foto van complete naaf waar de decals goed zichtbaar zijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:51

McMiGHtY

- burp -

En een beetje schoonmaken

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ElGreco schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:45:
Dit zijn foto's van de endcaps. Dit is een heel beperkt beeld. Zoals ik eerder schreef:
Compleet wiel erop met duidelijk decals en overige stickers in beeld. En ook foto van complete naaf waar de decals goed zichtbaar zijn.
Er zitten geen decals meer op. Dit is alle info die er is.

Anders kon ik 100% bevestigen dat het 370 is.
Maar stel dat er een plakkertje op zit met 370 er op. Wat is dan je oplossing?

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 10-11-2023 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Wat voor spatbord hebben jullie achter, ik ben aan het kijken naar de SKS Mudrocker Rear, maar volgens mij zijn er ook andere merken die een zelfde soort systeem leveren maar dan met folie wat ook je frame wat beschermt bij de ophangpunten?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:21:
Wat voor spatbord hebben jullie achter, ik ben aan het kijken naar de SKS Mudrocker Rear, maar volgens mij zijn er ook andere merken die een zelfde soort systeem leveren maar dan met folie wat ook je frame wat beschermt bij de ophangpunten?
SKS levert frame bescherming tape mee. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
maartend schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 02:22:
[...]

Er zitten geen decals meer op. Dit is alle info die er is.

Anders kon ik 100% bevestigen dat het 370 is.
Maar stel dat er een plakkertje op zit met 370 er op. Wat is dan je oplossing?
Met een compleet beeld qua decals etc kan ik nog de foto's sturen naar de DT Swiss importeur/service center waar ik DT spullen inkoop, met de vraag of hij kan bepalen welk model het exact is en of er nog onderdelen voor zijn te krijgen.
Het is in het verleden zo ook wel eens gelukt met hun hulp om een ouder wiel te redden.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Ik gebruik deze tape om mijn frame te beschermen:
https://www.tesa.com/nl-n...ra-power-transparant.html

Spatbord ziet er wel interessant uit, lijkt ook te werken op een Fully

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ElGreco schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:45:
[...]

Met een compleet beeld qua decals etc kan ik nog de foto's sturen naar de DT Swiss importeur/service center waar ik DT spullen inkoop, met de vraag of hij kan bepalen welk model het exact is en of er nog onderdelen voor zijn te krijgen.
Het is in het verleden zo ook wel eens gelukt met hun hulp om een ouder wiel te redden.
Iemand gevonden met zelfde fiets, heeft foto gemaakt van naaf.
Staat geen 370 op maar dat Swiss xcr 1.7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ER3RCLI7A8H2veI_H2gbiwevu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkKXmHy1jVAnZSMXnAtooc6j.jpg?f=fotoalbum_large
Welliswaar van wiel aan lefty, maar beide naven zijn zelfde type.
En de wielen zijn custom build made voor de scalpel 3

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 10-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb een setje X -blade achter en shockblade voor.

https://www.decathlon.nl/...de-27-5-29/_/R-p-X8538858

In zwart. Weet niet meer of ik ze destijds als set heb gekocht. Nadeel van die x-blade is dat ie bij flinke hobbels soms iets kan verschuiven. Maar ik gebruik ze met name als ik een gravelrit ga doen, als er plassen liggen ga ik niet zo snel singletracks rijden. In elk geval geen kans op lakschade.
Is wel supersnel te monteren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:48
Mistraller schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:16:
[...]

Ik heb een setje X -blade achter en shockblade voor.

https://www.decathlon.nl/...de-27-5-29/_/R-p-X8538858

Nadeel van die x-blade is dat ie bij flinke hobbels soms iets kan verschuiven.
Een stukje oude fietsband om je zadelpen helpt het bewegen te voorkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:51

McMiGHtY

- burp -

maartend schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:06:
[...]

Iemand gevonden met zelfde fiets, heeft foto gemaakt van naaf.
Staat geen 370 op maar dat Swiss xcr 1.7
[Afbeelding]
Welliswaar van wiel aan lefty, maar beide naven zijn zelfde type.
En de wielen zijn custom build made voor de scalpel 3
Zelfs deze foto's zien er beter uit:

https://www.pinkbike.com/buysell/2915141/

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
jan390 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:38:
[...]

Een stukje oude fietsband om je zadelpen helpt het bewegen te voorkomen
Nee dat bandje is rubberized genoeg denk ik. Het is ook niet zo dat ie ineens haaks op je fiets staat hoor. Gewoon zit ie net niet helemaal recht boven de band na afloop, daar zie ik het aan. Laatste keer LDD ritje met collega's gedaan, bleef ie gewoon goed zitten. Wel hoog genoeg monteren anders flapt het ding tegen je band bij kuilen en zo.
Op deze foto had ik hem achter nog wat laag zitten. Prima voor gravelritjes, maar bij singletracks heb je wat meer ruimte nodig. Klein beetje versteld naderhand.
Ben er persoonlijk wel heel blij mee in elk geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeyLMWaqxqxjxK6pJoPzUEqRPQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQOEQugZABiwoHpUidfz6qz7.jpg?f=fotoalbum_large

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nou @Mistraller dat voorspatbord kan echt niet hoor! ;) :> Vraag me ook af of dat flabberding zo meer tegen houd dan een simpele maar stijlvollere mudguard onder je vorkbrug:
Afbeeldingslocatie: https://shop.saalbach.com/wp-content/uploads/2020/08/saalbach-kollektion-schmutzfanger-001.jpg

Die ook nog eens de stanchions van je vork beschermd in tegenstelling tot dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Top. Bedankt. Ik was ook maar afhankelijk van wat iemand mij gaf

Maar dan het achterwiel

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 10-11-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:53:
Nou @Mistraller dat voorspatbord kan echt niet hoor! ;) :> Vraag me ook af of dat flabberding zo meer tegen houd dan een simpele maar stijlvollere mudguard onder je vorkbrug:
[Afbeelding]

Die ook nog eens de stanchions van je vork beschermd in tegenstelling tot dit.
Boeie...

Het functioneert prima. Vooral met gravelrides scheelt het. Deze is vooral om de berijder te beschermen, een mudguard beschermt vooral ook je vork. (Toch?)
En het kan eraf he! Als ik ergens gesoigneerd wil verschijnen weet ik wat me te doen staat hoor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 10-11-2023 19:31 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:22:
[...]

Boeie...

Het functioneert prima. Vooral met gravelrides scheelt het. Deze is vooral om de berijder te beschermen, een mudguard beschermt vooral ook je vork. (Toch?)
En het kan eraf he! Als ik ergens gesoigneerd wil verschijnen weet ik wat me te doen staat hoor ;)
Ja was ook niet zo heel serieus of vervelend bedoeld. ;) Mudguard beschermd ook wel je gezicht enzo hoor, denk niet eens dat die heel veel onder doet voor zo’n groter spatbord wat zo’n eind van je wiel zit (al komt hij onder sag alweer iets dichterbij natuurlijk).

Ik kan er momenteel geen plaatsen, te weinig clearance met de SID SL vork en 2.35” banden, jammer want ik heb een mooie van rockshox die matched met de decals op de vork. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:34:
[...]

Ja was ook niet zo heel serieus of vervelend bedoeld. ;) Mudguard beschermd ook wel je gezicht enzo hoor, denk niet eens dat die heel veel onder doet voor zo’n groter spatbord wat zo’n eind van je wiel zit (al komt hij onder sag alweer iets dichterbij natuurlijk).

Ik kan er momenteel geen plaatsen, te weinig clearance met de SID SL vork en 2.35” banden, jammer want ik heb een mooie van rockshox die matched met de decals op de vork. :(
Nee weet ik hoor. 8) Ding zal zeker geen schoonheidsprijs verdienen, ze zijn ook best breed. Maar het moest vooral iets zijn wat je supersnel kan monteren en demonteren en daar voldoen deze aan.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gisteren was bikepark Mook dicht voor groot onderhoud. Wordt goed bij gebouwd. Nieuwe lijn?

Wij zijn uitgeweken naar bikepark Kleve en omgeving. ;-)

[ Voor 92% gewijzigd door Daan_ op 13-11-2023 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zit ook wat te zoeken, wilde de Mudrocker halen maar was uitverkocht bij de shops waar ik wat dingen bestelde. Tegen modder op je frame en lagers werken 2 korte spatborden (komen van de decathlon) opzich best okay.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daNlabW-THNeQ2Ipa7VWgSZtFIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Buuul33oz16iu1NfnAX5QzIh.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het viel me toch tegen qua bagger, tov. Berlijn blijft het hier toch een stuk natter. Heb nu dus een Zefal FM20 en FM30 gekocht, kosten weinig en zijn ietsjes langer (wel een stuk korter dan de SKS Mudrocker), ga daar wat mee knutselen.

Iemand nog tips voor goede lampjes (op 18650 cellen idealiter) voor night-riding? Wil nog wat voor op m'n stuur (ga eerst wel met goed zaklampje op m'n helm proberen of ik het wat vind), kom nu beetje op de Fenix BC30 uit.
Kluus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:34:
[...]

Snap oprecht niet dat zo veel mensen zonder rijden, als ik een enkel keer op m'n oude fiets zit zonder mudguard (past niet zo lekker) vind ik het elke keer weer frappant hoeveel troep ik tegen m'n bril & mond krijg zelfs als het droog is, laat staan als het iets plakt. Reed een keer (aardig droog maar niet gortdroog) in een bikepark naar beneden, kon na 500HM m'n goggles schoon maken waar ik dat normaal pas aan het eind van de dag na 10x dat aantal hoogtemeters doe.

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 12-11-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@GoldenSample ja inderdaad, ik vind het er ook gewoon wel vet uit zien, ik merk het op zich niet echt hoor, nu ik zonder rijd. Vandaag ook een redelijk natte rit en heb hem niet echt gemist ofzo. Maar als hij wel lekker op mijn vork paste icm met de gewenste bandenbreedte zat hij er zeker op ja.

Bij mijn zoontje paste er in ieder geval wel een:
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/YM1z_F1BuuEkoHuzNNvtRV8ieBBhL0s17BIHcJV1BJU-2048x1195.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Kluus op 13-11-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:43
GoldenSample schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:54:
[...]

Zit ook wat te zoeken, wilde de Mudrocker halen maar was uitverkocht bij de shops waar ik wat dingen bestelde. Tegen modder op je frame en lagers werken 2 korte spatborden (komen van de decathlon) opzich best okay.
[Afbeelding]

Maar het viel me toch tegen qua bagger, tov. Berlijn blijft het hier toch een stuk natter. Heb nu dus een Zefal FM20 en FM30 gekocht, kosten weinig en zijn ietsjes langer (wel een stuk korter dan de SKS Mudrocker), ga daar wat mee knutselen.

Iemand nog tips voor goede lampjes (op 18650 cellen idealiter) voor night-riding? Wil nog wat voor op m'n stuur (ga eerst wel met goed zaklampje op m'n helm proberen of ik het wat vind), kom nu beetje op de Fenix BC30 uit.

[...]

Snap oprecht niet dat zo veel mensen zonder rijden, als ik een enkel keer op m'n oude fiets zit zonder mudguard (past niet zo lekker) vind ik het elke keer weer frappant hoeveel troep ik tegen m'n bril & mond krijg zelfs als het droog is, laat staan als het iets plakt. Reed een keer (aardig droog maar niet gortdroog) in een bikepark naar beneden, kon na 500HM m'n goggles schoon maken waar ik dat normaal pas aan het eind van de dag na 10x dat aantal hoogtemeters doe.
Gaat de meer kleverige modder/klei zich niet ophopen tussen het spatbord en wiel en zo extra frictie veroorzaken? Ik weet wel dat zelfs zonder spatbord ik daar al last van heb.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Jampot007 schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:08:
[...]

Gaat de meer kleverige modder/klei zich niet ophopen tussen het spatbord en wiel en zo extra frictie veroorzaken? Ik weet wel dat zelfs zonder spatbord ik daar al last van heb.
Hangt erg af wat voor modder/klei je hebt en wat voor banden. Met echte modder banden* met een rolweerstand waar je U tegen zegt is dat geen probleem. Hier had ik de standaard XR5's van m'n Fuel EX er onder (zijn geen held op natte wortels/steen als ik de reviews mag geloven) is het niet z'n probleem, die clearen modder best aardig. Op Zoetermeer zijn er sowieso maar beperkte stukjes modder buiten het heuveltje tegenover Snowworld. Als je op de polderbodem ergens rijd is het natuurlijk wel andere koek.

*Bijvoorbeeld Specialized Hillbilly, Keer in Paganella er onder gehad ivm veel regen. Die regen viel uiteindelijk behalve de eerste ochtend wel mee. Kwamen echter door een stuk totaal omgeploegd bos waar de modder ook op de boswegen 10cm+ dik lag. Waar de anderen hun DHRII en frame helemaal vol lieppen met bagger (ook zonder spatbord en 0 grip overigens) kon ik met de Hillbillies gewoon volgas door met goede grip. Nadeel is alleen dat zulke banden niet te fietsen zijn. Op minder steile flowtrails moest ik constant bij-trappen en voelde het erg sketchy door omknikkende noppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

GoldenSample schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:54:
Op mijn enduro heb ik wel een voorspatbord (originele van Fox, past mooi op boutgaten in de vork ipv tiewraps) en het scheelt echt bizar veel met hoeveel modder je op je gezicht/ogen/bril/goggle krijgt.
Zeker in Oostenrijk van de zomer. Het was dit jaar vrij nat in Leogang, dus was blij dat ik hem had.

Op de XC fully heb ik er geen, maar op de vaste MTB routes ligt ook nagenoeg geen modder hier in Brabant. Dat wordt allemaal strak bijgehouden met veel afwateringsgaten. Pas als de temperaturen rond het vriespunt of eronder komen dan droogt het niet meer goed.

Maar zeker geen last van rommel onder het spatbord. Soms wel veel geluid als er steentjes met de band meegenomen worden, maar niet geblokkeerd gelukkig.

[ Voor 6% gewijzigd door steel123 op 13-11-2023 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bij gebrek aan upgrade projectjes voor mezelf zit ik er over te denken om de Mountainbike van mijn zoontje van 9,5 (Cannondale Trail 6) met 2x9 afmontage een goede upgrade te geven naar een 1x groep, ook om deze wat meer wedstrijd-waardig te maken. De wielen zijn een beperking dat zijn 27,5" (650b) wielen met een goedkope Shimano FH-TX505 hub. Ik heb eigenlijk weinig zin om deze te "upgraden" voor zo ver dat uberhaupt kan, maar nu zag ik hier en daar dat er gewoon een 11 speed MTB cassette zou passen op deze hub ondanks dat deze officieel voor 8-10 speed.

Boodschappenlijstje:

Shimano Deore FC-M5100-1 Crankset
Deze is ook geschikt voor 10 speed, dus nooit een miskoop mocht 11 speed toch niet passen.

Shimano SLX M7000 11 Speed Cassette
Niet veel duurder dan de 11 speed M5100 dus maar gelijk voor de luxere optie en ik denk dat de 11-46 een mooi verzet is voor hem in combinatie met een 30x voorblad. Denk dat ik deze maar gewoon bestel en eerst voorzichtig pas zodat ik hem mogelijk nog terug kan sturen als het niet gaat werken.

Daarna uiteraard het schakel materiaal, beetje rondshoppen zijn een 11-speed XT derailleurtje en shiftertje wel te vinden voor redelijke prijzen dus dan heeft ie gelijk wat goed spul! 8)

Zie ik nog dingen over het hoofd, gaat dit werken met non-boost of moet ik nog echt letten op de kettinglijn? Kan ik nog 12 speed proberen? Ik denk dat die 12 speed groepen wel allemaal echt bedoeld zijn voor boost toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je zou ook kunnen kijken naar 1x12. Dan kom je uit bij de SRAM NX cassette. Deze past op de HG hub. Paar jaar terug de fiets van mijn vrouw omgebouwd van 2x naar 1x12 met SRAM NX (upgrade kit). Deze set toen goedkoop kunnen kopen tijdens een actie. Verwacht deze tijdens blackfriday ook wel weer in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:08:
Je zou ook kunnen kijken naar 1x12. Dan kom je uit bij de SRAM NX cassette. Deze past op de HG hub. Paar jaar terug de fiets van mijn vrouw omgebouwd van 2x naar 1x12 met SRAM NX (upgrade kit). Deze set toen goedkoop kunnen kopen tijdens een actie. Verwacht deze tijdens blackfriday ook wel weer in de aanbieding.
Hmm zou dat vwb passing niet uitmaken? Dat zou helemaal mooi zijn inderdaad… Eventueel kan ik dan ook onderdelen strippen van mijn oude ht, is wel xt 12 speed maar dat zou ook moeten werken met die nx cassette toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt XT derrie werkt samen met NX cassette.

Bedoel je met de passing ? Cassette past op de hub. Je zult net als bij de 1x11 goed moeten kijken naar de spacing van de crank. Zelf heb ik de BB vervangen voor een SRAM dub en bijpassende crank erop gezet die ik nog had liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik bedoel met name de kettinglijn, aangezien het hier om een non-boost frame gaat. Of maakt dat niet veel uit?

Als ik mijn exceed ga kannibaliseren kan ik misschien ook de vork hergebruiken, maar dan moet ik even meten of de hoogte van het balhoofd dan nog klopt, want wordt nu gebruikt met 29” wiel… En dan moet ik een voorwiel kopen met 15x110 steekas. Maar dat zou wel een mooie upgrade zijn van een suntour coil vorkje naar Fox 32 Rythm…

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 13-11-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je kiest voor SRAM crank dan wordt offset bepaald door het kettingblad. 6mm is voor Non boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:31:
Als je kiest voor SRAM crank dan wordt offset bepaald door het kettingblad. 6mm is voor Non boost.
Ahja dat is waar ook, zit er nu over te denken om gewoon een hele 12 speed NX groep te bestellen... Wel wat prijziger maar heb ik wel gelijk alles in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:29
Update over mijn probleem met de remmen: Achterblokken inmiddels vervangen. Die waren absoluut aan vervanging toe :o
Denk dat er iets niet goed afgesteld heeft gezeten (waarschijnlijk scheef gezien de asymmetrische slijtage) waardoor ze zo snel versleten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbw4shLAzIgIQETJfnPL2st7rqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbLUb7sUgh3GlYwmfF2BJiXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06W4n2HaacCcj3CHjxETJe40Gq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzevmXvCn9xaqseaHdwNhbzF.jpg?f=fotoalbum_large

Na het vervangen van de remblokken zag het er allemaal weer correct uit. Enige is dat de rem nu nog aanloopt. Ik heb de zuigers teruggeduwd vóór het vervangen, en nog een 2e maal de remblokken uitgebouwd om zeker te weten dat ze voldoende teruggeduwd waren.
Na een paar keer remmen inknijpen loopt het nog steeds aan. Dit is puur op de montagestandaard, dus heb ze nog niet echt 'ingeremd'. Gaat dat het verschil maken, of zit er dan nog iets mis?

Heb geprobeerd om de hele remklauw los te halen en die te centreren zoals de verschillende filmpjes voorschrijven, maar de bouten zitten zó strak dat ik het schroefdraad sloop ;( . Denk dat ik daarvoor dus naar de LBS moet, tenzij iemand nog ideeën heeft hoe ik die los kan krijgen?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:13
Zit je wel aan de juiste schroef te draaien? Weet niet welke remmen je hebt, maar er zitten een paar schroeven op bijvoorbeeld de SLX remmen die zijn geklonken die krijg je echt niet los.

Kan het zijn dat er met het verwijderen iets niet goed is gegaan, wellicht ontluchten? Sowieso moeten remmen behoorlijk worden in geremd. Alleen denk niet dat dit veel verschil maakt.

Als je de blokjes eruit haalt en langs de rem kijkt, zit de schijf dan wel in het midden?

Ander dingetje, heb je de remblokjes juist in de veertjes geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25
Maardiweb schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:10:
Update over mijn probleem met de remmen: Achterblokken inmiddels vervangen. Die waren absoluut aan vervanging toe :o
Denk dat er iets niet goed afgesteld heeft gezeten (waarschijnlijk scheef gezien de asymmetrische slijtage) waardoor ze zo snel versleten zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na het vervangen van de remblokken zag het er allemaal weer correct uit. Enige is dat de rem nu nog aanloopt. Ik heb de zuigers teruggeduwd vóór het vervangen, en nog een 2e maal de remblokken uitgebouwd om zeker te weten dat ze voldoende teruggeduwd waren.
Na een paar keer remmen inknijpen loopt het nog steeds aan. Dit is puur op de montagestandaard, dus heb ze nog niet echt 'ingeremd'. Gaat dat het verschil maken, of zit er dan nog iets mis?

Heb geprobeerd om de hele remklauw los te halen en die te centreren zoals de verschillende filmpjes voorschrijven, maar de bouten zitten zó strak dat ik het schroefdraad sloop ;( . Denk dat ik daarvoor dus naar de LBS moet, tenzij iemand nog ideeën heeft hoe ik die los kan krijgen?
Kan het niet zo snel terug halen, maar in mijn herinnering had je erg weinig gereden? Maar das wel erg veel slijtage bij weinig KM, daar moet je in erg modderige omstandigheden veel mee remmen omdat snel te slijten. Bij Resinpads kan dat echter wel echt snel gaan, zeker als 1 kant aanloopt.

Dat is wel wat je moet doen inderdaad, netjes oplijnen. Bedoel je ipv schroefdraad de 6kant of torx van de boutkop? Die bouten zitten met iets van 7-9Nm vast, met locktit op de bout. Het loopt wel stroef maar zou niet gek hard vast moeten zitten.

Pas als het netje oplijnt, zowel parallel als zijdelingse speling, gaan inremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Rostares schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:28:
Zit je wel aan de juiste schroef te draaien? Weet niet welke remmen je hebt, maar er zitten een paar schroeven op bijvoorbeeld de SLX remmen die zijn geklonken die krijg je echt niet los.

Kan het zijn dat er met het verwijderen iets niet goed is gegaan, wellicht ontluchten? Sowieso moeten remmen behoorlijk worden in geremd. Alleen denk niet dat dit veel verschil maakt.

Als je de blokjes eruit haalt en langs de rem kijkt, zit de schijf dan wel in het midden?

Ander dingetje, heb je de remblokjes juist in de veertjes geplaatst?
Heb de boutjes geprobeerd die de klauw aan het frame bevestigen, 2 stuks. Op onderstaande foto zie je ze goed zitten. Beiden krijg ik niet in beweging, uiteindelijk gaat m'n T25 bit slippen en sloop ik de bout dus. 7 Nm verwacht ik dus niet hahaha, dit moet meer zijn (of niet ingevet ofzo?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/om--dmtyKroH5fXGKNWxAWBGMNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH4nOqRz0fGLXMnNigszBkjt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk overigens ook dat ik m'n remhendel nog flink in moet knijpen. Veel harder dan de voorrem bijvoorbeeld. Kan dat nog duiden op problemen met de hydraulics? Ontluchten en bijvullen heb ik geen tools voor, dus dan ga ik gewoon naar LBS

[ Voor 3% gewijzigd door Maardiweb op 13-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:13
Als je hem ver moet inknijpen is dat meestal wel een teken dat er lucht in zit. Die bouten zouden op zich wel los moeten komen met normaal handgereedschap. Maar inderdaad wellicht beter om eventjes langs de LBS te gaan, ontluchten kan best wel een crime zijn soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:18

Roozzz

Plus ultra

Als je je hendel ver kan inknijpen ligt dat vaak aan lucht in het systeem. Simpelweg een kwestie van vullen en ontluchten. Niet heel ingewikkeld, maar je moet wel ff tooltje hebben. Hopelijk is het daarmee opgelost, anders moet je op zoek naar de oorzaak.

Boutjes losdraaien doe je met goed passend gereedschap. Als de passing niet zo precies is kan je de boel kapot draaien. Een goede bitset heb je zoveel plezier van...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Maardiweb schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:22:
[...]

Heb de boutjes geprobeerd die de klauw aan het frame bevestigen, 2 stuks. Op onderstaande foto zie je ze goed zitten. Beiden krijg ik niet in beweging, uiteindelijk gaat m'n T25 bit slippen en sloop ik de bout dus. 7 Nm verwacht ik dus niet hahaha, dit moet meer zijn (of niet ingevet ofzo?)

[Afbeelding]
Probeer je die zijdelingse boutjes die op je frame zitten? Daarmee kan je niets afstellen, enkel je adapter vervangen. Je moet de bovenste boutjes hebben waarmee de klauw op de adapter zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 14-11-2023 06:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
Kluus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:30:
[...]

Probeer je die zijdelingse boutjes die op je frame zitten? Daarmee kan je niets afstellen, enkel je adapter vervangen. Je moet de bovenste boutjes hebben waarmee de klauw op de adapter zit.
@Maardiweb ik denk hetzelfde als Kluus klinkt alsof je aan de verkeerde bouten zit, je moet de bouten hebben waar je zijdelings tegen aankijkt. Niet de bouten van Adapter aan fietsframe.

Rembouten zijn droog gemonteerd met fabrieksaf gedroogde locktite op de boutjes. (Dat is genoeg dat hoef je in regel niet te verversen.) Maar er moet zeker geen vet op.

Weet je zeker dat t geen T27 is/juiste richting op draait?

NB het zou trouwens wel kunnen zijn dat er wat radiale speling op de gaten van het frame zit en je de adapter wat zou kunnen aanpassen om wat betere overlap tussen remschijf en remblokjes te krijgen, ivm dat kleine randje wat niet remt.
Maar das niet echt je probleem hier, dat is het oplijnen van je remklauw met je remschijf. (Parallel en zijdelings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Aah thanks allen. Ik ga vanavond nog een keer kijken.
Ik heb (volgens mij) deze bouten geprobeerd, maar als dat de verkeerde zijn dan snap ik wel dat het niet lukt 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4Fnu7iA8tA8zbVxYLdLX0eWE6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nEam60ChZTzUfuliSdQOcJa.png?f=fotoalbum_large

Mbt ontluchten zal ik ook de LBS ff bellen, thanks voor de tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Maardiweb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:28:
Aah thanks allen. Ik ga vanavond nog een keer kijken.
Ik heb (volgens mij) deze bouten geprobeerd, maar als dat de verkeerde zijn dan snap ik wel dat het niet lukt 8)7

[Afbeelding]

Mbt ontluchten zal ik ook de LBS ff bellen, thanks voor de tips!
Inderdaad je moet deze hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx5HRYB7avWE6_5c-39aZT-_fhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BnrYqVAxpEsh3YvWsZ3N18QT.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 14-11-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De upgraderitis van de fiets van mijn zoontje is inmiddels goed doorgeslagen. Heb nu ook een RS Recon Silver RL vorkje besteld. Dat levert een mooie gewichtsbesparing op ten opzichte van de SR Suntour XCM RL vork die hij nu heeft en hopelijk ook (veel?) betere veer prestaties. Fietsje is dadelijk alles bij elkaar mooi 1 of 2 klasses opgewaardeerd met zaken waar hij ook echt wat aan heeft.

Wilde eigenlijk een Judy Gold RL om nog wat meer gewicht te winnen maar die kon ik niet vinden met de juiste specs en bij bikecomponents was de Recon best aardig geprijsd. Of zou ik er toch beter aan doen wat langer door te speuren/wachten voor een geschikte Judy?

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 14-11-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:55:
De upgraderitis van de fiets van mijn zoontje is inmiddels goed doorgeslagen. Heb nu ook een RS Recon Silver RL vorkje besteld. Dat levert een mooie gewichtswinst op ten opzichte van de SR Suntour XCM RL vork die hij nu heeft en hopelijk ook (veel?) betere veer prestaties. Fietsje is dadelijk alles bij elkaar mooi 1 of 2 klasses opgewaardeerd met zaken waar hij ook echt wat aan heeft.

Wilde eigenlijk een Judy Gold RL om nog wat meer gewicht te winnen maar die kon ik niet vinden met de juiste specs en bij bikecomponents was de Recon best aardig geprijsd. Of zou ik er toch beter aan doen wat langer door te speuren/wachten voor een geschikte Judy?
Ik hoop, dat waar je gewichtswinst noemt, je -besparing bedoelt. Anders kan je je zoontje goedkoper wat meer snoep geven :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wild Chocolate schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:41:
[...]

Ik hoop, dat waar je gewichtswinst noemt, je -besparing bedoelt. Anders kan je je zoontje goedkoper wat meer snoep geven :+
:+ Oja, negatieve winst, fixed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:08:
Bedankt nog voor de tip, Eagle NX blad paste inderdaad prima op die tourney hub. Alles zit er op, maar ik wil de 32t voorblad nog even aanpassen naar een 30t voor ik de ketting op maat ga maken. Morgen waarschijnlijk het uur van de waarheid! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Top :-) Je kunt nu toch ook testen met 32T als de 30T erop gaat kun je indien nodig de ander schakels verwijderen. (waarschijnlijk 2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:42:
Top :-) Je kunt nu toch ook testen met 32T als de 30T erop gaat kun je indien nodig de ander schakels verwijderen. (waarschijnlijk 2)
Jawel, heb ik ook aan zitten denken maar het was ook wel mooi geweest gisterenavond. :) Ik hou de ketting denk ik wel zo ruim mogelijk dat de 32 eventueel ook nog past, even kijken wat fijn is voor hem, maar het lijkt mij dat een 30 meer dan voldoende is nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Zijn hier nog forumleden die gisteren een kaartje voor Bartje 200 hebben bemachtigd? Stond om 20 uur best wel even een wachtrij.

Ben wel benieuwd in welke startrij ik sta, dit kan ik nog nergens terugvinden op mn ticket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afgelopen weekend was Bikepark Mook dicht i.v.m. onderhoud. Worden mooie nieuwe features gebouwd etc.

Dacht zondag even te gaan kijken, maar helaas blijft bikepark Mook nog wat langer dicht. Dit keer door de vele regen die er gevallen is en nog valt. --> https://bikepark-mook.nl
Helaas heeft het de laatste weken zoveel geregend dat de bovenlaag van de tracks niet goed droogt. 😒
We kunnen daardoor nog niet open. Als we nu gaan rijden, zijn de bochten zo weer kapot.
We houden jullie op de hoogte wanneer we weer open kunnen.
Wilde weer eens die kant op als prep voor clinic. Was al weer lang geleden dat we in Bikepark Mook waren. Wij wijken dit weekend uit naar leuke locatie in het ruhrgebied (DE). Dan maar uurtje rijden ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 15-11-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:26:
Afgelopen weekend was Bikepark Mook dicht i.v.m. onderhoud. Worden mooie nieuwe features gebouwd etc.

Dacht zondag even te gaan kijken, maar helaas blijft bikepark Mook nog wat langer dicht. Dit keer door de vele regen die er gevallen is en nog valt. --> https://bikepark-mook.nl

[...]

Wilde weer eens die kant op als prep voor clinic. Was al weer lang geleden dat we in Bikepark Mook waren. Wij wijken dit weekend uit naar leuke locatie in het ruhrgebied (DE). Dan maar uurtje rijden ;-)
Jammer wij wilden dit weekend misschien weer eens richting RvN en ben wel benieuwd hoe de Epic zich houd op Mook. Rest van de routes wel een beetje te doen, voor zo ver je weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:48:
[...]

Jammer wij wilden dit weekend misschien weer eens richting RvN en ben wel benieuwd hoe de Epic zich houd op Mook. Rest van de routes wel een beetje te doen, voor zo ver je weet?
Durf het niet te zeggen hoe het erbij ligt. Is al weer jaar geleden dat ik op de RvN routes heb gereden. Ondanks dat het +/- 15min rijden is. O-)

Afgelopen weekend wel stuk bij Kleve gereden, maar daar was het erg glad. En door de bladeren kon je het niet altijd even goed inschatten.

Edit:
hier vind je wellicht wat meer informatie.
https://www.mountainbike....ic.php?t=33425&start=6675

[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 15-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
pier87 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:49:
Zijn hier nog forumleden die gisteren een kaartje voor Bartje 200 hebben bemachtigd? Stond om 20 uur best wel even een wachtrij.

Ben wel benieuwd in welke startrij ik sta, dit kan ik nog nergens terugvinden op mn ticket.
Tjeemig wat is dit snel uitverkocht, nu al :o

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kluus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:29:
[...]

Bedankt nog voor de tip, Eagle NX blad paste inderdaad prima op die tourney hub. Alles zit er op, maar ik wil de 32t voorblad nog even aanpassen naar een 30t voor ik de ketting op maat ga maken. Morgen waarschijnlijk het uur van de waarheid! d:)b
Ging beter dan verwacht, had op het oog al de limieten ingesteld, redelijk correct blijkbaar, indexering had ik ook al vrij goed op gevoel, schakelde direct perfect! Even de b-gap ingesteld met de tool en wat verdere fine-tuning. Was makkelijker dan verwacht, mooi groepje dat NX, vooral dat je daarmee dit soort fietsjes ook naar 12 speed kan brengen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

d:)b goed bezig. De b-gap tool werkt super handig.

En wie weet naar verloop van tijd de NX shifter en of derailleur vervangen voor een GX of hoger. Die komen op MP nieuw geregeld voorbij voor schappelijke prijs.

• pier87
Strider schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:19:
[...]

Tjeemig wat is dit snel uitverkocht, nu al :o
alleen het wedstrijdvak is uitverkocht toch? Of cyclo ook al?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:45
@pier87 alleen wedstrijd ja. Voor normale mensen die voor de uitdaging gaan om hem te finishen is er nog wel plek. Helaas valt de datum altijd slecht voor mij, dus ook dit jaar niet meedoen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend wat rond gestuiterd met @rasko in Krefeld. In klein trail parkje "Home Trail" Het heeft paar lijntjes die je goed kunt mixen. Met de nodige leuke features. Als drops, gaps, rock gardens etc.... Zeker de moeite waard om nog eens terug te gaan om ochtend of middag wat rond te stuiteren.

Zeker aanrader om eens heen te gaan voor uurtje of twee a drie ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 19-11-2023 12:07 ]

Pagina: 1 ... 253 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic