Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 254 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 06:18

Kluus

Gang is alles

Zo het upgraden van mijn zoontje zijn MTB is weer klaar!

- Shimano Tourney 2x9 naar SRAM NX Eagle 1x12. Met dank aan de tip van @Daan_ dat dat ook moest passen.
- Suntour XCM RL naar Rockshox Recon Silver RL

De groep had hij gisteren al uitgeprobeert en beviel goed, scheelt zo veel dat hij voor niet hoeft te schakelen en toch hetzelfde bereik heeft als met zijn oude groep.

De vork dacht ik gisteren “even” te doen maar was nog wel meer werk dan ik had gedacht. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de “crown race” ook omgezet moest worden. Uiteindelijk gelukt en kon de boel gemonteerd worden gelukkig.

Scheelt ook heel veel voor hem denk ik, de Recon is ook geen lichtgewicht maar toch een ruime kilo lichter dan die Suntour, fiets voelt veel meer in balans nu, eerst had hij echt een zware voorkant. Maar het belangrijkste is dat de luchtvork ingesteld kan worden op zijn gewicht de Suntour kreeg ik al amper ingeveerd met de laagste preload, laat staan dat die uberhaupt iets deed als hij op de fiets zat. Dat was gewoon een nutteloos en zwaar ding (voor een kind).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZksnmyv5WOAHAkcHIRxRqYh9Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ho6C3grap8UutZuWv3GVEbl5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Oja en nieuwe pedalen: Crankbrothers Stamp 1, die standaard trappers waren zo gaar als iets, die konden het denk ik niet echt aan als je de fiets echt als MTB gebruikt. Schoot hij ook vaak van af trouwens, al hadden ze wel “iets van” pinnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 19-11-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Puik fietsje is het geworden. Kan die nodige plezier mee beleven :D

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De GX ketting op mijn epic begint het einde van zijn levensduur te bereiken, na 800km al 0,5% rek. Hoe zit het nu met SRAM kettingen? Zijn XX1 en X01 kettingen nu echt 2x zo duurzaam? En zit er nog verschil tussen die 2?

Edit: X01 ketting besteld ik ga het wel eens testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 19-11-2023 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 17:56

Appie

F1RST Racing

Kluus schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:29:
De GX ketting op mijn epic begint het einde van zijn levensduur te bereiken, na 800km al 0,5% rek. Hoe zit het nu met SRAM kettingen? Zijn XX1 en X01 kettingen nu echt 2x zo duurzaam? En zit er nog verschil tussen die 2?

Edit: X01 ketting besteld ik ga het wel eens testen.
Ja, xo1 gaat 3x langer mee

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42
Kluus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:16:
[...]

Inderdaad je moet deze hebben:
[Afbeelding]
Top, dit is goed gelukt. De remmen slepen niet meer :)

De remdruk is nog wat laag volgens mij, dus daar laat ik komende week even naar kijken. Toen ik mn mtb uit de schuur haalde viel me ook op dat mijn voorrem helemaal geen druk had. Na een paar keer inknijpen kwam de druk wel terug, maar zag ik ook wat vloeistof uit de remklauw lopen. Kennelijk zat de nippel niet helemaal dicht.
Checkvraag: Kan dit kwaad? Ik ga hem sowieso even naar de LBS brengen, maar overwoog dit weekend nog om te gaan fietsen en twijfelde een beetje of het nog verantwoord was. Er was op zich voldoende druk op de remmen.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja, olie uit het systeem betekend lucht er in, het moet ten alle tijden een gesloten systeem zijn. Vandaar dat je voorrem ook sponzig is geworden.

Gewoon even beide remmen eens (laten) ontluchten.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 19-11-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:28

steel123

Cryman9

Daan_ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:54:
Vanochtend wat rond gestuiterd met @rasko in Krefeld. In klein trail parkje "Home Trail" Het heeft paar lijntjes die je goed kunt mixen. Met de nodige leuke features. Als drops, gaps, rock gardens etc.... Zeker de moeite waard om nog eens terug te gaan om ochtend of middag wat rond te stuiteren.

Zeker aanrader om eens heen te gaan voor uurtje of twee a drie ;-)

[YouTube: Home Trail Krefeld]
Dat parkje kende ik nog niet echt.
Mogelijk wel de moeite om ook eens heen te gaan.

Is het vergelijkbaar met het bikepark 3 landen punt in Aachen? (https://gelaendefahrrad-aachen.de/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@steel123 wilde eerst naar drie landen punt, maar de beperkte tijd die we hadden gekozen voor Krefeld. Gezien dit voor ons wat dichterbij is.

Is niet echt te vergelijken. Krefeld kent drie tal korte trails die je kunt mixen. Ze hebben drie niveau lijntjes. Blauw, Rood, Zwart. Voor de meeste is blauw prima te rollen. Rood geeft al weer wat meer uitdaging met (kleine) technische gaps, drops, stepdown, rockgardens etc... Zwart is kort maar fun...

Omhoog fietsen doe je op gedeeld pad met wandelaars en ruiters. Ruimte genoeg om rustig omhoog te fietsen. Het is geen lange of steile klim. Je kunt van boven starten of halve wegen.

Ben je op zoek naar flow trails waar alles perfect loopt. Dan is dit niet de plek. ;-) Wij vonden het de moeite waard om weer terug te gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 20-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Daan_ schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:55:
@steel123 wilde eerst naar drie landen punt, maar de beperkte tijd die we hadden gekozen voor Krefeld. Gezien dit voor ons wat dichterbij is.

Is niet echt te vergelijken. Krefeld kent drie tal korte trails die je kunt mixen. Ze hebben drie niveau lijntjes. Blauw, Rood, Zwart. Voor de meeste is blauw prima te rollen. Rood geeft al weer wat meer uitdaging met (kleine) technische gaps, drops, stepdown, rockgardens etc... Zwart is kort maar fun...

Omhoog fietsen doe je op gedeeld pad met wandelaars en ruiters. Ruimte genoeg om rustig omhoog te fietsen. Het is geen lange of steile klim. Je kunt van boven starten of halve wegen.

Ben je op zoek naar flow trails waar alles perfect loopt. Dan is dit niet de plek. ;-) Wij vonden het de moeite waard om weer terug te gaan.
Flow trails heb ik geen behoefte aan, dus dat is wel positief dan.
Het is wel iets dichterbij dan Aken/Beringen(BE-Mine) of andere plekken, dus op zich wel interessant. Maar of ik nu 50 min moet rijden of 70 min maakt ook niet echt veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a5jbhijcUa-NrA1KlFZHzFUavA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ziHoyIy3pvpUhruNeYTQhdY.jpg?f=fotoalbum_large
Lampjes binnen, goede houder voor helmlamp moet nog komen.
Op m'n hoofd een Astrolux BLF A6 XPL 1600, die van 1000 naar 500lumen gaat in ongeveer 1.5 uur en een Astrolux BC6 welke ik verwacht rond ongeveer 1000lumen te kunnen gebruiken gedurende 2 uur.
Als het bevalt eens kijken of ik wat zwaarder & langer volhoudende lampen ga regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:51
GoldenSample schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:12:
[Afbeelding]
Op m'n hoofd een Astrolux BLF A6 XPL 1600, die van 1000 naar 500lumen gaat in ongeveer 1.5 uur en een Astrolux BC6 welke ik verwacht rond ongeveer 1000lumen te kunnen gebruiken gedurende 2 uur.
Als het bevalt eens kijken of ik wat zwaarder & langer volhoudende lampen ga regelen.
Wordt wel opletten met lagere takken met die setup. Geloof dat de die op Z'meer wel meevallen maar toch. Je wilt niet blijven hangen.

Moet zo mijn hoofdlamp ook weer op mijn helm gaan zetten. Volgens mij wordt het weer morgen prima dus dan kan ik ook weer even na werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:30:
[...]

Wordt wel opletten met lagere takken met die setup. Geloof dat de die op Z'meer wel meevallen maar toch. Je wilt niet blijven hangen.

Moet zo mijn hoofdlamp ook weer op mijn helm gaan zetten. Volgens mij wordt het weer morgen prima dus dan kan ik ook weer even na werk.
Ja dat is wel een dingetje, ga het komende houdertje ook een stuk inzagen zodat ie losbreken kan. Verder is die hopelijk ook iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:51
GoldenSample schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:05:
[...]

Ja dat is wel een dingetje, ga het komende houdertje ook een stuk inzagen zodat ie losbreken kan. Verder is die hopelijk ook iets lager.
Specifieke helmlampen hebben vaak een wat minder hoge bevestiging dus als het bevalt en je koopt was anders is het vaak prima.

Ik weet wel voor mezelf ga ik bij mijn volgende helm ook kijken voor iets met een vlak stuk zodat het bevestigen makkelijker is. Net de mount er op gezet en het was weer drama.

[ Voor 4% gewijzigd door ZanielGa op 21-11-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:13:
[...]

Specifieke helmlampen hebben vaak een wat minder hoge bevestiging dus als het bevalt en je koopt was anders is het vaak prima.

Ik weet wel voor mezelf ga ik bij mijn volgende helm ook kijken voor iets met een vlak stuk zodat het bevestigen makkelijker is. Net de mount er op gezet en het was weer drama.
heb zo een heel licht gekromde basemount zit prima op m'n Bell 4Forty MIPS, behalve dat ik hem net niet 100% recht geplakt hebt. :F

Of je koopt een helm met mount, bij de Bell 6Sixer zit er een soort insert bij geloof ik.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:54
Video gemaakt van de Dutch Masters of MTB 2023 101 kilomter:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:20

Quakie

quakelen

@rodiee met verbazing zitten kijken.. wat vlieg jij over de baan en je laat het eruit zien of dit iets heel simpels is...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat ziet er teniminste uit als een MTB tocht :) Nette snelheid ook.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier al iemand bekend met de site wielerkoopjes.nl? Was een beetje gegokt maar een eagle gx cassette voor 109 euro zonder verzendkosten vond ik niet duur, gisteren besteld, vandaag keurig geleverd:

https://www.wielerkoopjes...le-12-speed-cassette.html

Wel alleen de 500%, zelf wilde ik die ook juist want ik vermoed dat die kwa b-gap makkelijker af te stellen is, en als dat zo is dan is het (voor hier in NL) wat mij betreft een no-brainer, dus dat gaan we (morgen) eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:31
Zo, zojuist weer wat noodonderhoud aan de aandrijflijn voltooid. Het bottom bracket was er afgelopen zondag na iets meer dan een jaar helemaal klaar mee na alle modder en regen van de afgelopen maanden. Meteen ervoor gekozen om de derailleurwieltjes eruit te halen, schoon te maken en te smeren. Ik vermoed dat de bb er zo snel aan is gegaan door het gebruik van te veel vet en teveel preload op het lager. Ik heb nu een nette, maar niet overdreven laag vet op de seals van de bb gedaan en de preload wat minder strak gedraaid. Rond de kerst heb ik mooi vrij, dus dan is het tijd om alles goed na te kijken. Denk aan naven, scharnierlagers, service van de demper en vork, remmen schoonmaken en ontluchten en de aandrijflijn controleren. Klusplezier genoeg en hopelijk gaat het dan ook eindelijk eens minder regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:51:
Hier al iemand bekend met de site wielerkoopjes.nl? Was een beetje gegokt maar een eagle gx cassette voor 109 euro zonder verzendkosten vond ik niet duur, gisteren besteld, vandaag keurig geleverd:

https://www.wielerkoopjes...le-12-speed-cassette.html

Wel alleen de 500%, zelf wilde ik die ook juist want ik vermoed dat die kwa b-gap makkelijker af te stellen is, en als dat zo is dan is het (voor hier in NL) wat mij betreft een no-brainer, dus dat gaan we (morgen) eens uitproberen.
Maakt geen verschil m.b.t. afstellen. Met onderstaande SRAM tooltje stel je een 10-50 en 10-52 met paar tellen de b-tension af. ;-)
Afbeeldingslocatie: https://www.performancebicycle.com.au/wp-content/uploads/2023/10/SRAM_Eagle_B-Gap_Tool_00_1000x.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Quakie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:03:
@rodiee met verbazing zitten kijken.. wat vlieg jij over de baan en je laat het eruit zien of dit iets heel simpels is...
Als je natuurlijk in een groep start waar je een van de snelste in bent/eigenlijk te snel voor bent lijkt dat natuurlijk nogal een stuk sterker hè. Verder blijf ik me er vaak over verbazen dat menig redelijk harde trapper al moeite heeft met het nemen van een rotonde. Toen ik tijdje terug eindelijk weer op schoorl reed me ook weer over verbaasd. Gasten die je dubbel zo hard in de nek rijden omhoog maar je in relatief simpele afdalinkjes naar beneden lijken te kruipen en in random bochten, waar je gewoon door kan trappen, alle kanten op zwabberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Daan_ ja klopt wel alleen mijn theorie was dat de b-gap met de 50 automatisch kleiner is, wat in mijn hoofd betekend berer schakelen. Het schakelt “ok” maar kan misschien nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:16:
@Daan_ ja klopt wel alleen mijn theorie was dat de b-gap met de 50 automatisch kleiner is, wat in mijn hoofd betekend berer schakelen. Het schakelt “ok” maar kan misschien nog beter.
Eerste keer dat ik deze theorie hoor O-) De twee tandjes verschil is best kleine %. Zelf nooit verschil ontdekt tussen de10- 50T en 52T. Met afstellen met de juiste tool.

Werkte trouwens ook prima met een Shimano 10-51 cassette op een SRAM AXS ;-)

----
Zelf dacht ik de Magura raceline remmen over te zetten, maar helaas schroefdraad van caliper kaduk. Zucht. Had ik net motor uitgebouwd en leiding getrokken. Nu weer alles naar oude situatie terug zien te bouwen. Gelijk head set etc. goed schoonaken. Was wel nodig :P Met geluk bij ongeluk gaat de clinic in bikepark Mook niet door morgen. Heb de tijd..

Caliper is net twee half jaar oud. Toch mailtje gewaagd naar Magura. Hoop op coulance. Eerste keer dat deze gedemonteerd is. Caliper is helaas niet zo even in de winkel te koop. :( Afwachten.

Wel weer wat geleerd over hoe deze fiets in elkaar zit 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLRJCOCK180CNGaE2reNbaz6KOI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8nJoluDA3j0w7DtYBMA890J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7oS7DguAeq4JzQWFtgdkh3PUbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpoVbfF9bz2o4ZVaGLfihWIs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxgWlLwzbz8e6tjGnrexNyJenh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n90JPUDJyxCOcddeBvtcozRc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:54
Quakie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:03:
zonoskar schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:19:
Dat ziet er teniminste uit als een MTB tocht :) Nette snelheid ook.
Dankjulliewel. Ook redelijk wat traininguurtjes in zitten haha.
GoldenSample schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:10:
[...]

Als je natuurlijk in een groep start waar je een van de snelste in bent/eigenlijk te snel voor bent lijkt dat natuurlijk nogal een stuk sterker hè. Verder blijf ik me er vaak over verbazen dat menig redelijk harde trapper al moeite heeft met het nemen van een rotonde. Toen ik tijdje terug eindelijk weer op schoorl reed me ook weer over verbaasd. Gasten die je dubbel zo hard in de nek rijden omhoog maar je in relatief simpele afdalinkjes naar beneden lijken te kruipen en in random bochten, waar je gewoon door kan trappen, alle kanten op zwabberen.
Gaat dat over mij betreft afdalen? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Daan_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:28:
[...]

Eerste keer dat ik deze theorie hoor O-) De twee tandjes verschil is best kleine %. Zelf nooit verschil ontdekt tussen de10- 50T en 52T. Met afstellen met de juiste tool.

Werkte trouwens ook prima met een Shimano 10-51 cassette op een SRAM AXS ;-)

----
Zelf dacht ik de Magura raceline remmen over te zetten, maar helaas schroefdraad van caliper kaduk. Zucht. Had ik net motor uitgebouwd en leiding getrokken. Nu weer alles naar oude situatie terug zien te bouwen. Gelijk head set etc. goed schoonaken. Was wel nodig :P Met geluk bij ongeluk gaat de clinic in bikepark Mook niet door morgen. Heb de tijd..

Caliper is net twee half jaar oud. Toch mailtje gewaagd naar Magura. Hoop op coulance. Eerste keer dat deze gedemonteerd is. Caliper is helaas niet zo even in de winkel te koop. :( Afwachten.

Wel weer wat geleerd over hoe deze fiets in elkaar zit 8)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou een helicoil (of iets wat erop lijkt...) in die klauw zetten. Dan is die schroefdraad sterker dan hij ooit geweest is (in aluminium draai je het nu eenmaal makkelijk kapot).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:28:
[...]

Het idee er achter is dat voor 12 speed en de tooltjes je de b-gap gewoon zo klein mogelijk moest afstellen, hoe dichter de bovenste pulley bij de cassette staat hoe beter de kwaliteit van de shifts. Verder vind je op diverse plekken dat mensen bij SRAM Eagle de b-gap nog wat kleiner maken dan het tooltje aangeeft met enig succes.

Aangezien de gap bij beide cassettes 42-50/52 is komt de derailleur dus ook bij correct gebruik van het tooltje automatisch dichter op de rest van de cassette te staan, de extra b-gap is in het geval van een 520% enkel zodat de derailleur het grotere gat naar de 52t kan overbruggen maar komt het schakel gedrag op de rest van de cassette niet per se ten goede.

Aldus mijn theorie. Morgen testen we de praktijk :+.

Voor wat betreft het verschil in verzet, dat idee heb ik ook, dat het weinig uit maakt. Enige reden voor die 520% cassettes is om Shimano af te troeven in de range-war.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 25-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier ook schroefdraad ellende trouwens, die nieuwe cassette een keer scheef gedraaid en een stukje schroefdraad van de xd body (mijn eerste ervaring daarmee) stuk gedraaid. Uiteindelijk heb ik alsnog de cassette er correct en goed vast op kunnen krijgen, zonder gedoe. Dus ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat.

Heb wel een nieuwe body onderweg maar die gaat even op de plank, zo lang ik hier nog cassettes op en af krijg met goed fatsoen rij ik eerst wel even de lagers op.

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 25-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wild Chocolate schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:25:
[...]

Ik zou een helicoil (of iets wat erop lijkt...) in die klauw zetten. Dan is die schroefdraad sterker dan hij ooit geweest is (in aluminium draai je het nu eenmaal makkelijk kapot).
Ga ik eens naar kijken. Wacht bericht van Magura eerst af. Voor nu de Shimano er weer op. Alleen nog bleeden en afstellen.

@Kluus Theorie en praktijk liggen soms best ver uit elkaar O-) Heb ook wel eens gelezen dat men dit doet, maar als ik bij sommige doorvraag dan hebben ze een fully en stellen ze de b tension niet in de sag af.

Hier aantal fietsen (HT's en fully's) met SRAM. De de tool deed wat hij hoorde te doen. Niet 1x iets je meer of minder hoeven instellen dan de tool aangaf.

Nu twee fietsen met Transmission en dat is een verademing. Geen gedoe meer met B tension etc.

Hier ook een DT XD body waar cassette geregeld schreef opdraait. Hier helpt het als ik cassette schroefdraad goed schoonmaak net als die van de hub. Dan wat vet erop en rustig aandraaien. Je merkt vrij snel als je schreef opdraait. Dan zit die sneller vast dan normaal. Dan weer af en nog eens rustig aandraaien,

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 25-11-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Daan_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:32:
[...]

Ga ik eens naar kijken. Wacht bericht van Magura eerst af. Voor nu de Shimano er weer op. Alleen nog bleeden en afstellen.

@Kluus Theorie en praktijk liggen soms best ver uit elkaar O-) Heb ook wel eens gelezen dat men dit doet, maar als ik bij sommige doorvraag dan hebben ze een fully en stellen ze de b tension niet in de sag af.

Hier aantal fietsen (HT's en fully's) met SRAM. De de tool deed wat hij hoorde te doen. Niet 1x iets je meer of minder hoeven instellen dan de tool aangaf.

Nu twee fietsen met Transmission en dat is een verademing. Geen gedoe meer met B tension etc.

Hier ook een DT XD body waar cassette geregeld schreef opdraait. Hier helpt het als ik cassette schroefdraad goed schoonmaak net als die van de hub. Dan wat vet erop en rustig aandraaien. Je merkt vrij snel als je schreef opdraait. Dan zit die sneller vast dan normaal. Dan weer af en nog eens rustig aandraaien,
Ik vermoed dat de producent zal zeggen dat het te vast gedraaid is geweest. Wat waarschijnlijk ook zo is. Met een stalen bout in aluminium draai je de boel makkelijk aan gort, als je/men het iets te vast zet. En als het vaker los is geweest, ook wel door het los- en vastdraaien.

Helicoil is een hele goede vervanger, omdat je 1 maat groter schroefdraad in het aluminium maakt (= meer oppervlak en grover en daardoor sterker) en daar vervolgens een stalen draad inzet (is harder dan aluminium en daardoor sterker). Het binnendraad houd je daarmee hetzelfde als het oude, zodat je de bout kan blijven gebruiken. Zelf prima ervaringen mee op mijn motorfiets. Er zijn ook Inch maten verkrijgbaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
Nieuwe fiets dag! *O*
Paar maanden moeten wachten op het frame (uiteindelijk 2 maand later geleverd dan gepland) maar maandag was hij eindelijk binnen. In de tussentijd alle onderdelen al verzameld dus opbouwen was in een paar avonden klaar. Vandaag de eerste meters kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDS0ftNCdtb15rKgXbWm_Hv_1eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUDsXb5zQFt97MRlRiV9Skrw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWf96hHq4u9RWu4Dsx8MU_imN6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSe5qG4jq90lsoFl5PzHDSJx.jpg?f=fotoalbum_large
Veloheld Iron in licht metallic geel, 140mm Pike Ultimate, mix van Deore en SLX voor de afmontage en 30mm Duke 6ters velgen. Veel onderdelen uit de parts bin na upgrades van de andere MTB zodat ik het financieel nog een beetje aan mezelf kan verantwoorden :+ .

Hopelijk morgen tijd voor een eerste ritje, zithouding is al wel even wennen vergeleken met de XC fully, gravel en racefietsen :9

[ Voor 4% gewijzigd door GWBoes op 25-11-2023 21:59 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:32:
[...]

Geldt dit trouwens ook bij de Shimano groepsets dat de B-tension afgesteld moet worden in de sag? Shimano werkt met een lijn op de derailleur, waarmee je hem gelijk aan het grootste blad zet (Zo uit mijn hoofd, het is een tijd geleden. Gelukkig is er de dealerhandleiding.). Ik moest laatst iemand helpen met het afstellen van een SRAM Eagle-derailleur, maar met de tool van SRAM is dat echt ongelofelijk makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 bij SRAM als Shimano geven ze het advies om de B tension af te stellen bij een fully in de sag.

Shimano schrijft het volgende in haar manual ;-)
If the rear suspension creates a large amount of growth in the chainstay length through the travel, the chain may fall slack when in the smallest chainring and smallest sprocket, especially without suspension sag from rider weight. Regardless of this, be sure to use the described method for setting chain length with the suspension at the point in its travel where the chain stay length is the longest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
@Daan_ Snel gevonden! Die mag erbij op het lijstje voor het onderhoud tijdens de vakantie. Dan moet ik alleen even nadenken over een manier om hem op sag te zetten tijdens het afstellen van de B-tension. Hoe pak je het aan om hem op de juiste sag te zetten tijdens het afstellen?

Hopelijk krijgen we dan ook beter weer om de fiets weer goed te gebruiken na onderhoud.Het was een week geleden op zondag echt bijna niet meer te doen zo nat. Alle regen lijkt nu wel echt zijn tol te eisen op de routes, maar gelukkig hebben we nog de zandduinen om een beetje in te spelen met de vele regen. Het knie gaat met ups en downs gelukkig ook steeds beter. Ik ben inmiddels al een aantal maanden bezig met een fitnesstraject op advies van de fysiotherapeut en dat werpt zijn vruchten af. Ik wil weer wat meer tijd besteden aan hier rondkijken, maar dat lukte met de drukte van de afgelopen maanden nauwelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door daanb14 op 28-11-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Makkelijke manier vond ik zelf. Op de fiets gaan zitten en dan mijn vrouw of fiets maatje de B tension laten afstellen.

Het weer is wat minder, maar nog steeds genoeg fun op de fiets te beleven (bijvoorbeeld in Reichswald, Krefeld, Witten, Burscheid etc...). Dit weekend werd helaas de clinic in bikepark Mook geannuleerd. i.v.m. vele regenval. Bikepark is helaas al weer tijd gesloten. Nu hopen dat regen afneemt en we over paar weken terecht kunnen voor de clinic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Daan_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:58:
Het weer is wat minder, maar nog steeds genoeg fun op de fiets te beleven (bijvoorbeeld in Reichswald, Krefeld, Witten, Burscheid etc...)
Kan die omgeving eigenlijk goed tegen de vele regenval van de afgelopen tijd?

Laatst hier in Reuver/Belfeld was het echt meer dan prima met de regen. Weinig plassen en juist veel meer grip dan in de zomer. De ondergrond is daar namelijk extreem grof, soort losse zand/steentjes mengsel en erosie gevoelig in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
@steel123 Grotendeels wel. Het is hier grotendeels zandgrond en dat kan het goed hebben. Echter merk ik zelfs hier dat het water nu een stuk langer blijft staan dan normaal. Dus als het op zandgrond al merkbaar is, wil ik niet weten hoe goed het te merken moet zijn op bijvoorbeeld kleigrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

steel123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:55:
[...]

Kan die omgeving eigenlijk goed tegen de vele regenval van de afgelopen tijd?

Laatst hier in Reuver/Belfeld was het echt meer dan prima met de regen. Weinig plassen en juist veel meer grip dan in de zomer. De ondergrond is daar namelijk extreem grof, soort losse zand/steentjes mengsel en erosie gevoelig in de zomer.
Nee, maar het zijn ook geen officiële (onderhouden) routes/trails aldaar. Nodige blubber bedekt met bladeren. Heerlijk glibberen en vies worden. En zo nu en dan bodem onderzoek O-)

Edit: Home Trail Krefeld is wel officiële goed onderhouden plek. Door locale fiets club. Op hun website staat ook dat ze de trails kunnen sluiten als ze gevoel hebben dat er teveel kapot gereden kan worden.

Deze staat voor januari, februari nog op de ToDo lijst. Bikepark OE Deze is hele jaar door open. Alleen gesloten bij te veel sneeuw etc. ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 29-11-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:10:
[...]

Geldt dit trouwens ook bij de Shimano groepsets dat de B-tension afgesteld moet worden in de sag? Shimano werkt met een lijn op de derailleur, waarmee je hem gelijk aan het grootste blad zet (Zo uit mijn hoofd, het is een tijd geleden. Gelukkig is er de dealerhandleiding.). Ik moest laatst iemand helpen met het afstellen van een SRAM Eagle-derailleur, maar met de tool van SRAM is dat echt ongelofelijk makkelijk.
Ja zoals @Daan_ al zegt, maar volgens mij komt het bij Shimano wel wat minder spits, vandaar ook dat zij zeggen "if the rear suspension creates a large amount of growth". Bij SRAM komt het een stuk nauwer, en dan met name voor de 42 en 50/52. Ik vermoed dat dat komt omdat deze een "narrow-wide" profiel hebben. Toen ik mijn b-gap niet goed had kwam de ketting veel vaker "out-of-sync" hierop te zitten.

Ik heb hem nu ook weer op sag afgesteld en laatste ritje schakelde alles best aardig, geen extra hulpje nodig, ik laat gewoon alle lucht er uit en dankzij de brain blijft hij dan keurig in de juiste sag positie staan. :P

Edit: En als hij niet netjes in sag blijft staan kan je ook de lucht er uit halen tot hij in sag staat en dan de achtervork even via de brug vastmaken aan de zadelbuis doormiddel van een spanband.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 29-11-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lucht eruit laten is èèn van de andere opties d:)b . Al wacht ik liever op hulp troepen dan klooien om damper weer op juiste spanning te zetten. En zeker met de fiets met coil shock.

Gelukkig geen gedoe meer met B tension naar over stap op SRAM Transmission.

Voor de gene die wat meer uitleg wensen over B tension. Wat het doet etc. Heeft SRAM goede uitleg.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 29-11-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:58:
Lucht eruit laten is èèn van de andere opties d:)b . Al wacht ik liever op hulp troepen dan klooien om damper weer op juiste spanning te zetten. En zeker met de fiets met coil shock.

Gelukkig geen gedoe meer met B tension naar over stap op SRAM Transmission.

Voor de gene die wat meer uitleg wensen over B tension. Wat het doet etc. Heeft SRAM goede uitleg.
[YouTube: SRAM Tech: Eagle Rear Derailleur Adjustments]
Ja met een coil heb je die optie niet uiteraard. Als je hulptroepen eenmaal weten wat te doen is dat wel een optie, maar die van mij heeft zacht gezegd wat minder technisch inzicht. :9

Transmission is wel een voordeel in dat opzicht ja, heb wel spijt dat ik dat niet gelijk geregeld heb voor deze fiets. Maarja zo is er toch nog wat te upgraden ooit en nu ervaar ik tenminste nog even dit waardoor ik later die Transmission waarschijnlijk nog meer waardeer. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 29-11-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mijn vrouw vond het appeltje eitje met de SRAM chain gap tool. Heb haar YouTube filmpje laten zien. En ze heeft het aantal keer gedaan. Nu gelukkig niet meer nodig met de nieuwe SRAM T.

Shimano 12 speed vond ze wat lastiger. En is het ook wel, omdat je hier naar streepje moet kijken op je derailleur. En met de juiste tandjes mag uitlijnen. Dat has soms een poging twee of drie nodig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 29-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Leuk meer kinderen die rijden. (@Kluus)

Dit is mijn 9 jarige - het mooie is dat we in een gebied wonen met veel mogelijkheden ze gigantisch snel ontwikkelen. Dit fietsje is een trailcraft (<10kg) met 120mm. Hij heeft ook een full suspension, maar vind de hardtail leuker om te rijden.

[ Voor 71% gewijzigd door Appie op 05-12-2023 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mooi om te zien @Appie ik kan me voorstellen dat ze daar echt heel hard vooruit gaan ja. Hier hebben we helaas wat minder mogelijkheden wat dat betreft en is de snelheid ook wat minder omdat ze vooral zelf moeten trappen. We hebben hier nog wel het geluk van een oud NK XC parcoursje om de hoek op een vuilnisbelt waar hij veel oefent, maar dat is weer een heel ander type baan. Ik zie wel dat dat die van mij (ook 9) ook echt enorm is toegenomen in techniek en vooral zelfvertrouwen op de fiets, dat is erg vet om te zien.

Misschien moet ik hem eens meenemen naar Nijmegen/Mook waar hij wat meer kan springen hier in de buurt maar omdat ik hem dat nog niet heb zien doen heb ik dat tot nu nog niet aangedurft. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 05-12-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GoldenSample schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:12:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAGvE5v0XMSuNNODGbfAAgzp320=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwBPeK5isq9m2MMxyaN3EiB0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de Sofirn SP35 als helm lamp (thrower met 800+lumen voor kleine 2 uur) en Wurkkos TS22 als flood (1000+ lumen voor bijna 2 uur) op het stuur er bij. Moet ze nog gaan testen maar setup wordt waarschijnlijk: dubbele mount met de Astrolux BC6 en Wurkkos komt op 2000 lumen sustained uit gok ik.

Hoe ik mijn helmlamp platter ga leggen weet ik nog niet. Misschien moet ik maar iets als een pilot wire oid er aan hangen zodat laaghangende takken er overheen schuiven of de houder inzagen zodat ie losbreken kan.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 05-12-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Kluus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:42:
Mooi om te zien @Appie ik kan me voorstellen dat ze daar echt heel hard vooruit gaan ja. Hier hebben we helaas wat minder mogelijkheden wat dat betreft en is de snelheid ook wat minder omdat ze vooral zelf moeten trappen. We hebben hier nog wel het geluk van een oud NK XC parcoursje om de hoek op een vuilnisbelt waar hij veel oefent, maar dat is weer een heel ander type baan. Ik zie wel dat dat die van mij (ook 9) ook echt enorm is toegenomen in techniek en vooral zelfvertrouwen op de fiets, dat is erg vet om te zien.

Misschien moet ik hem eens meenemen naar Nijmegen/Mook waar hij wat meer kan springen hier in de buurt maar omdat ik hem dat nog niet heb zien doen heb ik dat tot nu nog niet aangedurft. ;)
Mijn ervaring is dat die kinderen veel sneller leren dan wij als oudjes soms gemakkelijk bij zijn. Waar wij dingen overdenken (i.e. wat als ik hier crash, ik moet nog werken etc), die kinderen kijken naar de fun factor. Een ander voordeel is dat kinderen meestal veel ontspannender op de fiets zitten en daardoor minder snel in de 'dead sailor' scenario terecht komen (verschilt per kind natuurlijk, als ze er nog niet klaar voor zijn dan kunnen ze gespannen zijn).

Met mijn kinderen ben ik bezig geweest om ze laten ontwikkelen op hun eigen snelheid wat, zoals je al zegt zelfvertrouwen en techniek opbouw en dan langzaam iets verder te pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig gisteren even een rondje Hooge Vuursche gedaan (Utrechts Heuvelrug), echt een heel leuk rondje.

Een vignet kost echter €7,50, terwijl ik er slechts 1x kom. Ik zag dat Loonse en Drunense duinen zelfs €15 kost tegenwoordig. Prima prijs als je er meermaals rijdt, maar voor eenmalig te veel imo. Ik snap niet dat er geen eenmalig (dag)vignet te koop is, bijv in de lokale horeca, haal ik gelijk een drankje om op te warmen.

Toevallig zag ik deze oproep:
https://www.mtbroutes.nl/...zoek-landelijk-mtb-vignet

Een landelijk vignet zou ideaal zijn. Ook omdat mijn lokale parcours dan weer wel gratis is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aikon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:04:
Toevallig gisteren even een rondje Hooge Vuursche gedaan (Utrechts Heuvelrug), echt een heel leuk rondje.

Een vignet kost echter €7,50, terwijl ik er slechts 1x kom. Ik zag dat Loonse en Drunense duinen zelfs €15 kost tegenwoordig. Prima prijs als je er meermaals rijdt, maar voor eenmalig te veel imo. Ik snap niet dat er geen eenmalig (dag)vignet te koop is, bijv in de lokale horeca, haal ik gelijk een drankje om op te warmen.

Toevallig zag ik deze oproep:
https://www.mtbroutes.nl/...zoek-landelijk-mtb-vignet

Een landelijk vignet zou ideaal zijn. Ook omdat mijn lokale parcours dan weer wel gratis is...
Het vignet is voor alle routes op de Utrechtse heuvelrug, die 7,50 is een koopje in vergelijking tot de andere routes.

Dagkaart voor Den Treek hier om de hoek is al 5eu :p

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-12-2023 10:21 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, met die ene keer per jaar bedoel ik alle routes van de Heuvelrug. Ik kom daar nu eenmaal niet in de buurt. Daarnaast zou het vignet over 3 weken alweer verlopen zijn, want per kalenderjaar.

Nogmaals: prima prijs als je er meermaals rijdt, maar voor eenmalig te veel imo.

Anyway, ik wou vooral de oproep vd enquete even onder de aandacht brengen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35

EraZor

Don't mention the war

7,50 teveel? Ik vind 't zelfs voor één dag niet duur. Keertje naar de film kost 't dubbele. Een speciaalbiertje is tegenwoordig ook 6€. Waar hebben we 't over?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aikon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:12:
Voor de duidelijkheid, met die ene keer per jaar bedoel ik alle routes van de Heuvelrug. Ik kom daar nu eenmaal niet in de buurt. Daarnaast zou het vignet over 3 weken alweer verlopen zijn, want per kalenderjaar.

Nogmaals: prima prijs als je er meermaals rijdt, maar voor eenmalig te veel imo.

Mja, als ze een landelijk vignet maken, gaat dat zo 50/100+ euro kosten natuurlijk ;) als je al die losse routes optelt, en dat weer over tig organisaties moet gaan onderverdelen.

Leuk idee, maar denk dat je minder blij wordt van de uitwerking en de tarieven die eruit vloeien.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-12-2023 15:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

KingCrash

Angry Rabbit

[
Hangt voor mij van de voorwaarden af.Waar gaan de opbrengsten heen? Bv den treek is inderdaad 5eu (per dag!) en de gehele UHR is 7,50 per jaar, en ondersteund hier div. zaken mee.
Landelijk vignet zal imo duurder zijn dan losse vignetten, omdat iedereen zijn opbrengsten wil behouden en er nog overhead op komt.
Ik zie meer in (goedkopere) dagkaarten voor als je ergens maar 1x komt.
Nu kan ik natuurlijk niet voor iedereen zijn portemonee spreken, maar de €7.50 per jaar voor de UHR is een lachertje als je ziet hoeveel KM en onderhoud je er voor terugkrijgt.

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Idd, overhead van de organisatie moet je ook niet onderschatten. En ik denk dat er een hoop extra clubs hun handje komen ophouden. In de achterhoek bijvoorbeeld worden de routes door vrijwilligers onderhouden, op basis van vrije gift. Lijkt me dat er een hoop mensen moeten gaan betalen voor een vignet ze niet ook nog een vrijwillige bijdrage gaan doen.
Met andere woorden: dan zullen de vrijwilligers in de achterhoek ook hun handje moeten ophouden bij dit 'vignettenbureau'. En dat zal voor veel meer plekken gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik zeg, een landelijk (gesubsidieerd) digitaal systeem, waarbij iedereen via een app per locatie een dagpas voor 3 euro en een jaarpas voor 10 euro kan kopen. Duurder is niet nodig omdat de overhead centraal en gesubsidieerd is. Ipv voor iedereen er nog zelf bij komt

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tja, lastig, als ik ergens een wandeling in het bos ga doen hoef ik ook niet te betalen. Volgens mij zijn de paardenpaden ook gratis? En het is niet alsof dat niet ook onderhoud vergt, of er is een uitkijkpunt gebouwd of weet ik het wat voor moois. Volgens mij gebeurd veel onderhoud van de mtb paden alsnog door vrijwilligers, dus dat kost niks. Bezoek van het strand is ook gratis, inclusief strandwachten soms. Tja, waar trek je de grens. Lastig. En vele andere mtb parcoursen zijn dan weer helemaal gratis, soms stellen die niks voor, en soms zijn ze echt top. Vaak haal ik een broodje of drankje voor ik naar huis ga, en die horeca brengt wellicht ook geld in het laatje voor de gemeente/bosbeheerder/grondeigenaar. Bij de goede routes zijn mtb-verhuurpunten ontstaan. Daarnaast is het goed voor toerisme.

Het is gewoon lastig, vele haken en ogen. Maar ik vind het gewoon vervelend om als ik dan toevallig eens een keer ergens ben, voor die ene keer een vignet moet halen. En zeker €15 vind ik echt teveel voor eenmalig. Ik wil best wat bijdragen, maar aan de andere kant snap ik ook niet helemaal waarom alleen de mtb'er moet betalen voor recreatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Aikon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:25:
Tja, lastig, als ik ergens een wandeling in het bos ga doen hoef ik ook niet te betalen. Volgens mij zijn de paardenpaden ook gratis? En het is niet alsof dat niet ook onderhoud vergt, of er is een uitkijkpunt gebouwd of weet ik het wat voor moois. Volgens mij gebeurd veel onderhoud van de mtb paden alsnog door vrijwilligers, dus dat kost niks. Bezoek van het strand is ook gratis, inclusief strandwachten soms. Tja, waar trek je de grens. Lastig. En vele andere mtb parcoursen zijn dan weer helemaal gratis, soms stellen die niks voor, en soms zijn ze echt top. Vaak haal ik een broodje of drankje voor ik naar huis ga, en die horeca brengt wellicht ook geld in het laatje voor de gemeente/bosbeheerder/grondeigenaar. Bij de goede routes zijn mtb-verhuurpunten ontstaan. Daarnaast is het goed voor toerisme.

Het is gewoon lastig, vele haken en ogen. Maar ik vind het gewoon vervelend om als ik dan toevallig eens een keer ergens ben, voor die ene keer een vignet moet halen. En zeker €15 vind ik echt teveel voor eenmalig. Ik wil best wat bijdragen, maar aan de andere kant snap ik ook niet helemaal waarom alleen de mtb'er moet betalen voor recreatie.
Ruiters zijn op verschillende plekken in NL verplicht een Ruitervignet aan te schaffen. Bijvoorbeeld Utrechtse Heuvelrug.
Type vignetten en kosten
Een jaarvignet à €70,-
Een meerpersoons jaarvignet à €110,- voor bijrijders/families.
Een maandvignet à €30,-
Een weekvignet à €17,50
Een dagvignet à €10,-

Duitsland zijn er ook Bundeslander (regio's) waar een reitte plakette verplicht is. Hier in Nordrhein-Westfalen bijvoorbeeld. Eerste aanschaf +/- 45,- euro en daarna elk jaar +/- 31,- euro.

Vind persoonlijk niet zo erg om te moeten betalen om ergens te mogen fietsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 06-12-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:00
Landelijk vignet zie ik niks in. Ik woon bijvoorbeeld vrij centraal en Utrechtse heuvelrug zijn routes die ik weleens rijd. Nijmegen, Schoorl, Limburg, de Noordelijke provincies. Allemaal te ver rijden. Niet logisch te betalen voor routes die ik nooit gebruik.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 15:18
Jampot007 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:10:
Landelijk vignet zie ik niks in. Ik woon bijvoorbeeld vrij centraal en Utrechtse heuvelrug zijn routes die ik weleens rijd. Nijmegen, Schoorl, Limburg, de Noordelijke provincies. Allemaal te ver rijden. Niet logisch te betalen voor routes die ik nooit gebruik.
Ik vind het prima om wat te betalen voor de ontwikkeling van de sport & omgeving waar ik in sport.

In die enquete vind ik wel interessante onderwerpen voorbij komen: routeonderhoud, beheer van de natuur, onderzoek naar het mountainbiken. Dat zijn onderwerpen die vaak onderbelicht zijn, en waar nauwelijks geld voor beschikbaar is.

Utrecht is een voorbeeld hoe je met minimale kosten best veel voor elkaar kan krijgen, maar dat lukt alleen met de inzet van een heel grote groep vrijwilligers. Daar is Utrecht wel bevoorrecht in, elders heb ik het idee dat je dat toch minder voor elkaar krijgt.

Al met al, ik wil best een 50-75 euro uitgeven aan een vignet, een beetje afhankelijk wat dat dan biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe komen jullie erbij dat een landelijk vignet ineens 50-100 euro is?

Ik denk dat een gemiddelde MTB'er 1,2 vignetten heeft ofzo (meeste mensen 1 vignet, sommige meerderen, maar wel een minderheid). Dan gaat de landelijke prijs toch niet ineens van 10 naar 50 of 100 euro?

Ik vind het echt een prima idee in elk geval :). (en ik fiets bijna 100% exclusief op de UHR, daar wel gezegend met zoveel tracks met 1 best cheap vignet).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 06-12-2023 23:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-06 21:18
Aikon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:12:

Je kan nu al het vignet voor 2024 kopen, die is nu al geldig :) Dus daar is al rekening mee gehouden, dus kan je 2x rijden voor dat bedrag als je 1x per jaar gaat ;). En die 7,50 wordt niet alleen gebruikt voor onderhoud en aanleg van de routes, je steunt er heel veel natuurprojecten mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:23:
Hoe komen jullie erbij dat een landelijk vignet ineens 50-100 euro is?

Ik denk dat een gemiddelde MTB'er 1,2 vignetten heeft ofzo (meeste mensen 1 vignet, sommige meerderen, maar wel een minderheid). Dan gaat de landelijke prijs toch niet ineens van 10 naar 50 of 100 euro?

Ik vind het echt een prima idee in elk geval :). (en ik fiets bijna 100% exclusief op de UHR, daar wel gezegend met zoveel tracks met 1 best cheap vignet).
Precies, betalen voor landelijke infrastructuur is ook de kosten landelijk delen. In weze hoeft er niks aan de prijs te veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:30
Ik ben zeker voorstander van een landelijk vignet. Maar het mooist lijkt mij een landelijke app waarin je de mogelijkheden zelf kunt regelen.
Dus in de app een vignet per route / regio kopen dan wel voor een jaar of een dag. En hierbij ook de mogelijkheid voor een landelijk vignet met in verhouding wat korting.

Zelf heb ik nu 3 vignetten, UHR, Natuurmonumenten en Nijmegen (sponsoring). Het meeste fiets in in Nijmegen, Groesbeek en Mook. Maar ik pak graag de de auto om nieuwe routes te ontdekken waar in sommige gevallen dus weer een nieuw vignet voor nodig is. Het geld maakt me niet super veel uit, maar het gedoe dat je deze vignetten soms alleen maar in een lokale fietswinkel kunt krijgen die op zondag dicht zijn vind ik wel irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:44
Nijmegen heb ik ook. Vorig jaar ook al. Wordt toch tijd om daar eens een keer heen te gaan haha, ben er nog nooit geweest op de MTB :+
Natuurmonumenten in de wallet is trouwens wel een verbetering, ipv dat stickertje dat imho toch niemand ooit opplakt...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Mistraller schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:27:
Nijmegen heb ik ook. Vorig jaar ook al. Wordt toch tijd om daar eens een keer heen te gaan haha, ben er nog nooit geweest op de MTB :+
Natuurmonumenten in de wallet is trouwens wel een verbetering, ipv dat stickertje dat imho toch niemand ooit opplakt...
Nijmegen, Groesbeek en Mook blijven na mijn inziens toch wel de mooiste routes van de regio. Amerongen en Leersum komen ook kwa uitdaging dicht in de buurt.

Ik heb zelf de vignetten in een fietstasje zitten, want ik switch nog wel eens tussen fiets en ga niet voor iedere fiets losse vignetten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:35

EraZor

Don't mention the war

kippy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:31:
[...]

Nijmegen, Groesbeek en Mook blijven na mijn inziens toch wel de mooiste routes van de regio. Amerongen en Leersum komen ook kwa uitdaging dicht in de buurt.

Ik heb zelf de vignetten in een fietstasje zitten, want ik switch nog wel eens tussen fiets en ga niet voor iedere fiets losse vignetten kopen.
Bijna alle vignetten voor volgend jaar (iig UHR, Treek en Natuurmonumenten) zijn digitaal vanaf komend kalenderjaar. Heb je ze altijd op je telefoon bij je.

....

UHR is 7,50 per jaar. Geen 15. Dat is echt een schijntje. En het is niet alleen de MTB'er. Zoals eerder aangegeven dus ook bijvoorbeeld de ruiters.

[ Voor 34% gewijzigd door EraZor op 07-12-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe stel je dat voor, een landelijk vignet? Gaat dat dan 50 euro kosten ofzo? Want als je het landelijk doet, vallen alle huidige vignetten daar onder. En als je alleen op de Veluwe rijdt, waarom zou je dan willen meebetalen aan de routes in Brabant? Digitaal is voor mij goed genoeg, zo kan ik op zondag besluiten even op de Veluwe te gaan rijden, zonder dat ik dat moet plannen om ergens een vignet te scoren in een winkel. Ik kom nl. sommige jaren helemaal niet op de Veluwe en sommige jaren 1 of 2 keer.

Een digitaal dagvignet zou helemaal top zijn. Voor 2 of 3 euro per dag zou ik zeker veel vaker ergens gaan fietsen waar ik vrijwel nooit kom. Ik ga echt geen 15 euro betalen voor 1 dagje rond rijden.

@JvS Waarom een landelijk vignet 50 euro kost? Tel alle vignetten maar eens bij elkaar op. Kom je aardig in de buurt van 50 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 07-12-2023 13:40 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:38:
Hoe stel je dat voor, een landelijk vignet? Gaat dat dan 50 euro kosten ofzo? Want als je het landelijk doet, vallen alle huidige vignetten daar onder. En als je alleen op de Veluwe rijdt, waarom zou je dan willen meebetalen aan de routes in Brabant? Digitaal is voor mij goed genoeg, zo kan ik op zondag besluiten even op de Veluwe te gaan rijden, zonder dat ik dat moet plannen om ergens een vignet te scoren in een winkel. Ik kom nl. sommige jaren helemaal niet op de Veluwe en sommige jaren 1 of 2 keer.

Een digitaal dagvignet zou helemaal top zijn. Voor 2 of 3 euro per dag zou ik zeker veel vaker ergens gaan fietsen waar ik vrijwel nooit kom. Ik ga echt geen 15 euro betalen voor 1 dagje rond rijden.

@JvS Waarom een landelijk vignet 50 euro kost? Tel alle vignetten maar eens bij elkaar op. Kom je aardig in de buurt van 50 euro.
punt is dat de gemiddelde mountainbiker 1 of 2 vignetten heeft.. dan zou een landelijk vignet ook niet veel meer hoeven kosten dan bv 25 euro

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Prulleman schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:50:
[...]
punt is dat de gemiddelde mountainbiker 1 of 2 vignetten heeft.. dan zou een landelijk vignet ook niet veel meer hoeven kosten dan bv 25 euro
Maar een landelijk vignet telt dan alleen voor de routes die nu al een vignet verplicht hebben, niet voor alle andere routes die leven van vrijwilligers en vrijwillige giften?

Het probleem is dat als er een landelijk vignet komt van een X bedrag dat mensen dan snel denken: Ik betaal al voor dat vignet, dan ga ik niet ook nog eens routes vrijwillig sponsoren (nijmegen, netersel, milheeze, parkstad etc). Dan komen al deze routes ook weer in problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonoskar schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:38:

Qua kosten is het heel simpel.
Nu koopt bv 10 man een vignet van gebied a zeg 10 euro. = 100 euro inkomsten
5 man koopt vignet gebied b zeg 5 euro = 25.

Dus 125 euro is er totaal verdiend.

Straks kopen 15 man een totaal vignet. In jouw redenatie zou er dan dus 15x15 euro opgehaald worden; 225 euro.

Terwijl om de inkomsten gelijk te houden, het vignet 8,33 zou moeten gaan kosten.

Het lastige hierin is de verdeelsleutel. Waarbij je A moet kijken naar de mate van gebruik van een trail, en B in de hoeveelheid onderhoud erin gestoken wordt.
A kan je meten met een (IR) poortje (Mechanische poortjes zie ik wel eens in de bergen, in Oostenrijk, Noorwegen) en B betekent volgens mij een administratie bijhouden en jaarlijks evalueren.
Daar gaat natuurlijk wel weer overhead zitten. Maar niet zoveel dat het allemaal opgeteld moet worden.

---------------

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:49
Rijden we allemaal met een fiets van duizenden euros en lopen we te klagen over een vignet dat nog geen tientje kost :+.

Besef goed dat de vrijwilligers er enorm veel uren insteken om mooie trails te bouwen én te onderhouden.
Ik heb alvast mijn 2024 vignet voor de UHR gekocht, niet wetende of ik de trails uberhaupt zal rijden komend jaar (Belg :)B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

CedricD schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:48:
Rijden we allemaal met een fiets van duizenden euros en lopen we te klagen over een vignet dat nog geen tientje kost :+.

Besef goed dat de vrijwilligers er enorm veel uren insteken om mooie trails te bouwen én te onderhouden.
Ik heb alvast mijn 2024 vignet voor de UHR gekocht, niet wetende of ik de trails uberhaupt zal rijden komend jaar (Belg :)B).
Dat besef ik goed. Ik besef ook goed dat de vrijwilligers niet betaald krijgen, dus vraag ik me af wat er met dat geld gebeurd. Bladblazers kopen om de blaadjes weg te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Daar gaat het niet echt om volgens mij; maar meer rond het idee of je voor een landelijk vignet alle vignetprijzen zou moeten optellen; omdat je dan geen verdeelsleutel nodig zou hebben. (In eerste instantie dan)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:25

Mits het geld ook voor ondersteuning van de vrijwilligers was, maar ja, dat is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

zonoskar schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:02:
[...]

Dat besef ik goed. Ik besef ook goed dat de vrijwilligers niet betaald krijgen, dus vraag ik me af wat er met dat geld gebeurd. Bladblazers kopen om de blaadjes weg te blazen?
In sommige gevallen, zoals de vrijwillige bijdrage voor Nijmegen, wordt deze gebruikt om de juridische strijd tegen een paar extremistische natuurclubs en/of "het-bos-is-alleen-voor-mij" figuren te kunnen voeren. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14
Aangezien mijn zorgverzekering 150 euro vergoed voor een fietspositiemeting heb ik deze vandaag nog snel even geboekt. Resultaat, mijn zadel moet 1 cm omlaag en 2 cm naar achter, dat is ok, maar daarnaast moet mijn stuur 3 cm verder weg. Dat zou betekenen dat ik mijn 60mm stuurpen voor een 90mm stuurpen moet vervangen :'). Terwijl mijn Lux Trail ook echt wel een lange reach heeft.

Voor mijn gevoel zat het niet gelijk lekker (afstel fiets), maar mijn positie op de fiets zag er wel beter uit. Ik ga mijn stuurpen niet vervangen maar ik kreeg wel het idee dat ze dit advies vaak gaven. Dat zou betekenen dat de huidige MTB frames ook al te kort zijn :?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zonoskar schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:02:
[...]

Gereedschap kost ook geld, zeker bij groot onderhoud is z'n aanstamper (of een minigravertje) echt wel welkom. Daarnaast, het materiaal komt uit de lucht vallen, dat houten vlonder is meer dan iemand met een paar planken op zondag middag, laat staan een mooie wallride maar ook veel granulaat op de plek waar je vorige winter nog door enorme bagger sporen alles kapot reed.
Strider schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:19:
Aangezien mijn zorgverzekering 150 euro vergoed voor een fietspositiemeting heb ik deze vandaag nog snel even geboekt. Resultaat, mijn zadel moet 1 cm omlaag en 2 cm naar achter, dat is ok, maar daarnaast moet mijn stuur 3 cm verder weg. Dat zou betekenen dat ik mijn 60mm stuurpen voor een 90mm stuurpen moet vervangen :'). Terwijl mijn Lux Trail ook echt wel een lange reach heeft.

Voor mijn gevoel zat het niet gelijk lekker (afstel fiets), maar mijn positie op de fiets zag er wel beter uit. Ik ga mijn stuurpen niet vervangen maar ik kreeg wel het idee dat ze dit advies vaak gaven. Dat zou betekenen dat de huidige MTB frames ook al te kort zijn :?
Er van uitgaande dat je op de vorige Lux Trail rijd, is dat natuurlijk een beetje een frankenstein-fiets. Verder is het belangrijkste voor een bikefit dat je pijn vrij & comfortabel fietst, naar mijn idee hebben zeker de nogal klassiek wielren georiënteerde fitters het idee dat iedereen zo diep mogelijk moet zitten, hoe verder weg (en lager) het stuur hoe beter. Lekker boswielrennen, iemand nog een drop-bar?

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 08-12-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:19:

Welke zorgverzekering is dat?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GenesiZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 19:51
Volgens mij zijn de paardenpaden ook gratis? En het is niet alsof dat niet ook onderhoud vergt, of er is een uitkijkpunt gebouwd of weet ik het wat voor moois. Volgens mij gebeurd veel onderhoud van de mtb paden alsnog door vrijwilligers, dus dat kost niks.
De vrijwilligers staan inderdaad gratis te werken, maar geschikte ondergrond, items om de grond te bewerken, hout voor features, gereedschappen en het regelen van dit allemaal is niet gratis. Dat moet uit een potje komen.

Ik raad je aan je iets verder te verdiepen in de materie en ook eens aan te sluiten als vrijwilliger bij een mtb-route, dan snap je dat € 7.50 echt peanuts is, zeker voor de UHR met zoveel routes. Dit geldt voor NM ook met meerdere routes en het bedrag van € 15,-

Sommige routes hebben sponsoren, sommige routes hebben een vignet en bij sommige routes komt het uit het spaarpot van de vrijwilligers die op de route staan. Dat iets er gratis uitziet of geen onderhoud vergt is zeer kort door de bocht en stuit echt op de borst van de vrijwilligers die de routes onderhouden.

Ik ben vrijwilliger van de Veluwezoom, ik sta met zonneschijn en met regen op de route om onderhoud te plegen en weet hoeveel meer werk het is dan enkel met een harkje een watergat leeghalen of met zwaar leem met de hand een kombocht aan te leggen.

IG MarkMeisner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14
GoldenSample schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:23:

[...]

Er van uitgaande dat je op de vorige Lux Trail rijd, is dat natuurlijk een beetje een frankenstein-fiets. Verder is het belangrijkste voor een bikefit dat je pijn vrij & comfortabel fietst, naar mijn idee hebben zeker de nogal klassiek wielren georiënteerde fitters het idee dat iedereen zo diep mogelijk moet zitten, hoe verder weg (en lager) het stuur hoe beter. Lekker boswielrennen, iemand nog een drop-bar?
Dat is niet helemaal eerlijk. De top tube van de oude Lux Trail is iets langer en de reach is hetzelfde.
Aikon schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:40:
[...]

Welke zorgverzekering is dat?
Nationale Nederlanden met het Fit Pakket.
Ze vergoeden sport medisch advies. Er zijn in NL heel weinig bikefitters die via een ziekenhuis een bikefit onder sport medisch advies kunnen aanbieden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22-06 11:47

Galois

1811 - 1832

Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel begrip is voor de mtb vignetten. Dat deel ik compleet niet. Ik vind het heel raar dat ik moet betalen om te kunnen MTB’en in het bos, terwijl vele andere gemeenschappelijke voorzieningen gratis zijn.

- de gewone fietspaden door het bos, dit onderhoud is ook niet gratis.
- het strand: dit is denk ik (in het seizoen) veel duurder. De rommel die men achterlaat en elke dag weer op wordt geruimd, is om te beginnen al een veel grotere kostenpost
- de boswandelpaden
- de kinderspeeltuinen in elke stad
- de bankjes van hangouderen ;)

En vast nog veel meer de bedenken…

Ik vind dat al deze voorzieningen gewoon uit de algemene middelen zouden moeten. Ik betaal graag voor een schoon strand (waar ik eens per 2 jaar kom) of voor wandelpaden en bankjes zodat onze ouderen kunnen chillen. Waar ik dus nauwelijks gebruik van maak.

Maar met mijn 5000+ fietskms per jaar, vind ik het overigens geen probleem om te betalen voor de vignetten hoor. Het gaat mij meer om het principe dat gewoon gek voelt.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:11
@Galois : de zaken die jij noemt zijn voor een veel bredere doelgroep en gebruik dan een MTB-route. Voorzieningen voor specifieke sporten worden of niet met algemene gelden aangelegd of geëxploiteerd en dan mag je er ook geen gratis gebruik van maken. Enige uitzondering die ik zo kan bedenken zijn trapveldjes.

[ Voor 10% gewijzigd door klaaas op 09-12-2023 22:34 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:50:
Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel begrip is voor de mtb vignetten. Dat deel ik compleet niet. Ik vind het heel raar dat ik moet betalen om te kunnen MTB’en in het bos, terwijl vele andere gemeenschappelijke voorzieningen gratis zijn.

- het strand: dit is denk ik (in het seizoen) veel duurder. De rommel die men achterlaat en elke dag weer op wordt geruimd, is om te beginnen al een veel grotere kostenpost
- de boswandelpaden

Gratis voorzieningen? Volgens mij betaal je daar allemaal indirect voor via belastingen in welke vorm dan ook.

Elke Nederlander zal regelmatig wel eens gebruik maken van de dingen die jij opnoemt.
Een MTB route daarentegen...
Ruiterpaden idem dito.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 18:23
Galois schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:50:

- de boswandelpaden

Ik vind dat al deze voorzieningen gewoon uit de algemene middelen zouden moeten. Ik betaal graag voor een schoon strand (waar ik eens per 2 jaar kom) of voor wandelpaden en bankjes zodat onze ouderen kunnen chillen. Waar ik dus nauwelijks gebruik van maak.

Maar met mijn 5000+ fietskms per jaar, vind ik het overigens geen probleem om te betalen voor de vignetten hoor. Het gaat mij meer om het principe dat gewoon gek voelt.
het ligt (helaas) een stuk gecompliceerder met o.a. terreineigenaren. Ik weet niet of het overal zo erg is, maar op de Utrechtse Heuvelrug heeft de organisatie te maken met tientallen eigenaren en zo heeft elke route / elk gebied zijn eigen bijzonderheden. In het éne gebied is meer geld nodig voor onderhoud, in het andere gebied om eigenaren te 'compenseren' en weer elders is het geld nodig zich te verweren in procedures.

Interessant is ook te zien dat bij Den Treek, wat volledig particulier bezit is, er 25 euro per jaar gerekend wordt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42
Ha allen,

Nav mijn remproblemen eerder heb ik laatst de remblokken (achter) vervangen. Ook bij de LBS geweest die zowel voor als achter heeft ontlucht, gevuld etc. en alles dus weer goed zou moeten zijn.
Vandaag weer een flinke derrierit gemaakt en bij het schoonmaken van mn fiets viel op dat mn remblok achter nu alweer versleten lijkt. Zie de onderste zuiger rechterkant (of de foto).

Dit is niet normaal lijkt me, want ik heb met deze remblokken nog geen 100 km gereden. Er is ook duidelijk assymetrische slijtage, en ik kan niet verklaren waarom de onderste zuiger deze slijtage wel heeft en de bovenste niet.

Hebben jullie adviezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcngTI-nT-kVbKJSj_7AmhQI_-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVc26cDQoBzdYumMZNktxPEY.jpg?f=fotoalbum_large

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:48
@Maardiweb Loopt/liep je wiel überhaupt vrij toen je de remblokken vervangen had?

asymmetrische slijtage is symptoom van of scheve uitgelijnde remklauw of stroef lopende zuigers (tov de andere zuigers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
GenesiZ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:09:
[...]

De vrijwilligers staan inderdaad gratis te werken, maar geschikte ondergrond, items om de grond te bewerken, hout voor features, gereedschappen en het regelen van dit allemaal is niet gratis. Dat moet uit een potje komen.

Ik raad je aan je iets verder te verdiepen in de materie en ook eens aan te sluiten als vrijwilliger bij een mtb-route, dan snap je dat € 7.50 echt peanuts is, zeker voor de UHR met zoveel routes. Dit geldt voor NM ook met meerdere routes en het bedrag van € 15,-

Sommige routes hebben sponsoren, sommige routes hebben een vignet en bij sommige routes komt het uit het spaarpot van de vrijwilligers die op de route staan. Dat iets er gratis uitziet of geen onderhoud vergt is zeer kort door de bocht en stuit echt op de borst van de vrijwilligers die de routes onderhouden.

Ik ben vrijwilliger van de Veluwezoom, ik sta met zonneschijn en met regen op de route om onderhoud te plegen en weet hoeveel meer werk het is dan enkel met een harkje een watergat leeghalen of met zwaar leem met de hand een kombocht aan te leggen.
Heel erg bedankt voor het werk wat jullie doen! Ik betaal ieder jaar trouw het vignet voor Rijk van Nijmegen. Al dat werk is goed te merken. De routes liggen er wonderbaarlijk goed bij als je ziet hoeveel het geregend heeft afgelopen twee maanden.

Vandaag heb ik weer goed genoten van de route Mook. De gerepareerde bottom bracket was meteen te merken. Alleen hielp mijn conditie niet meer. Corona heeft er onverwachts hard in gehakt. Twee weken later en nog niet hersteld |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 09:15
Je kunt ook niet betalen voor een vignet op de heuvelrug, maar geloof dat de boete iets hoger is dan €7,50.

De UHR mtb routes sponsoren soms ook de natuur, geven iets terug.

[ Voor 24% gewijzigd door joint_me op 11-12-2023 08:29 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
daanb14 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:30:
Corona heeft er onverwachts hard in gehakt. Twee weken later en nog niet hersteld |:(
Niet hersteld, of nog niet terug op niveau?
Dat zijn twee verschillende graadmeters ;) en het is niet alsof je in 2 weken corona-ziek zijn een hoger niveau haalt. Misschien alleen als je zwaar overtraind was en de rust goed uitkwam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
joint_me schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:28:
Je kunt ook niet betalen voor een vignet op de heuvelrug, maar geloof dat de boete iets hoger is dan €7,50.

De UHR mtb routes sponsoren soms ook de natuur, geven iets terug.
Boete voor UHR is dacht ik €109 of €120, daar kun je heel wat jaartjes vignetten van kopen... :>

Al ben ik in 3 jaar nog nooit in een controle gefietst... maar nou fiets ik er ook niet op de meest populaire dagen en tijdstippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 09:15
TheTinusNL schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:36:
[...]

Boete voor UHR is dacht ik €109 of €120, daar kun je heel wat jaartjes vignetten van kopen... :>

Al ben ik in 3 jaar nog nooit in een controle gefietst... maar nou fiets ik er ook niet op de meest populaire dagen en tijdstippen.
Ik hoop binnenkort wat vaker op de populaire dagen te fietsen, de jongste heeft nu ook een MTB. 😁

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
joint_me schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:38:
[...]

Ik hoop binnenkort wat vaker op de populaire dagen te fietsen, de jongste heeft nu ook een MTB. 😁
Ik vind er in het weekend niets aan, als sardientjes in een blik over de route :+

Wel altijd heel leuk om kids op de routes te zien. Vooral langs de Woudenbergseweg waar je parallel aan de noordelijke lus van de kinderroute fietst.
Dat er dan ouders achteraan fietsen zonder helm, daar kan ik mij zo over verbazen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TheTinusNL schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:51:
[...]

Ik vind er in het weekend niets aan, als sardientjes in een blik over de route :+

Wel altijd heel leuk om kids op de routes te zien. Vooral langs de Woudenbergseweg waar je parallel aan de noordelijke lus van de kinderroute fietst.
Dat er dan ouders achteraan fietsen zonder helm, daar kan ik mij zo over verbazen |:(
Of laatst in Noordwijk een vader met helm en zijn 2 dochters niet. Terwijl Noordwijk nog wel een paadje het duin af heeft met bielzen erin. Ik zag ze gelukkig later heelhuids wegfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisteren een knullig tuimelpartijtje gehad op LDD, stelde weinig voor maar ik zag wel dat de shifter tegen de bovenbuis aan was gekomen, skean protector die ik er op had was iets verschoven of zat al niet goed en er was een licht krasje te zien maar verder niets. Balen, fiets is vrij nieuw maarja, het is een MTB dus door, ronde afgemaakt zonder problemen.

Bij thuiskomst schoonmaken en er was inderdaad niet meer te zien dan een krasje echter, toch maar eens met een muntje gaan tikken zonder verwachting iets te vinden maar wel hoor: dof geluid, duidelijk doffer dan de andere kant van de bovenbuis, beetje voelen en ik kan het carbon induwen...

Morgen maar eens met de LBS uitvogelen wat de gunstigste opties zijn, er zit een crash replacement regeling op maar aan de andere kant woon ik een half uurtje van Unlimited Colors die carbon reparaties doen dus die optie ga ik ook zeker uitzoeken, lijkt me ook de duurzaamste en waarschijnlijk ook goedkopere optie.

Ik heb er goed de balen van in ieder geval nu maar nadenken hoe ik dit in de toekomst kan gaan voorkomen, ik dacht relatief veilig te zijn met die skean protector maar misschien toch niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:48:
Gisteren een knullig tuimelpartijtje gehad op LDD, stelde weinig voor maar ik zag wel dat de shifter tegen de bovenbuis aan was gekomen, skean protector die ik er op had was iets verschoven of zat al niet goed en er was een licht krasje te zien maar verder niets. Balen, fiets is vrij nieuw maarja, het is een MTB dus door, ronde afgemaakt zonder problemen.

Bij thuiskomst schoonmaken en er was inderdaad niet meer te zien dan een krasje echter, toch maar eens met een muntje gaan tikken zonder verwachting iets te vinden maar wel hoor: dof geluid, duidelijk doffer dan de andere kant van de bovenbuis, beetje voelen en ik kan het carbon induwen...

Morgen maar eens met de LBS uitvogelen wat de gunstigste opties zijn, er zit een crash replacement regeling op maar aan de andere kant woon ik een half uurtje van Unlimited Colors die carbon reparaties doen dus die optie ga ik ook zeker uitzoeken, lijkt me ook de duurzaamste en waarschijnlijk ook goedkopere optie.

Ik heb er goed de balen van in ieder geval nu maar nadenken hoe ik dit in de toekomst kan gaan voorkomen, ik dacht relatief veilig te zijn met die skean protector maar misschien toch niet...
ai.. dat is wel klote ja.. en ook wel echt pech, ik ben inmiddels ook wel een paar keer onderuit gegaan, wel lak schade aan de achterbrug (denk door een remschijf van iemand die achterop knalde). Ik heb op de bovenbuis ESI siliconen tape (kleur rood matched aardig met de spark):
https://www.bike24.nl/producten/150107?sku=936688
voordeel is dat je het zo dik kan doen als je zelf nodig acht en het kan niet verschuiven zoals de skean
(ik weet niet hoe transparant/mooi de transparante versie is.. )

Ik had in eerste instantie 2 van de dikke transparante beschermingsstickers daar geplakt, en later daaromheen dus de esi tape. Bij een echt harde impact weet ik niet of het helpt, maar het zal ongetwijfeld de kracht redelijk verdelen en dempen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Prulleman ja zoiets blijft in ieder geval wel beter zitten waardoor je zeker weet dat het altijd goed zit. Beste manier om te voorkomen is natuurlijk niet vallen, maar op de MTB kan er natuurlijk altijd wel iets gebeuren door een knullig foutje, in dit geval had ik een recent aangebracht springbultje (al dan niet "officieel") en het gat erachter verkeerd ingeschat.

In ieder geval lijkt het er op dat de shifter over het ronde bovendeel van de bovenbuis heeft geduwd, het is dus niet echt een impact geweest maar meer induwen van het carbon, vandaar ook dat de schade extern dus wel mee lijkt te vallen, ik verwacht dat het carbon aan de binnenkant is doorgeduwd. Dat maakt het ook wel lastiger om tegen de beveiligen denk ik want siliconentape duwt ook gewoon mee natuurlijk. Behalve misschien proberen zo in te stellen dat hij wel echt tegen de zijkant komt in plaats van er overheen te duwen als dat nog een acceptabele positie van de shifter oplevert.

Dat laatste geld ook voor hoger afstellen zodat hij er helemaal overheen kan draaien maar dat levert volgens mij in mijn geval geen acceptabele handpositie op :-(.

NB: Op zich denk ik dan ook weer, hoe veel mensen rijden hier gewoon een fietsleven mee rond, wie gaat er nou, zoals ik, lopen tikken met een muntje als je enkel een krasje in de lak ziet aan de buitenkant....

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 11-12-2023 11:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:48:

Vallen hoort er beetje bij... Toch ? Als het frame garantie heeft dan zou ik het met de fabrikant afhandelen. Frame protectie is goed tegen krassen, maar zal weinig uit halen tegen echte beschadigen. Als scheuren.

Lets hope dat snel gefixed is (y)

---
Vorige week zelf goed onderuit gegaan. Dom foutje bij gap jump. Kwam aan mijn voorrem bij de landing. Met als resultaat ongepland bodem onderzoek en boom knuffelen. Stuur kwam lelijk tegen mijn borst. Ach.. hoort erbij dacht ik. Krasje erbij op de fiets (aandenken) en ik een paar blauwe plekken.

Week later nog steeds goed last van, maar plannen waren al gemaakt voor zondag (Bikepark Mook). Wat aspirines erin voor de griep en de pijn. Prima vermaakt einde van de dag verging ik wel van de pijn aan mijn borst.

Vandaag richting huisarts en bij de borst zware kneuzing. Komen ze aan met 6 a 8 weken rust nemen. Hmmm Ja..... :z

Er is wel nodige veranderd in BIkepark Mook. Sommige aanpassingen waren voor mij een raadsel, maar die zaten veel op de oude blauwe (rode) lijn. Maar zwarte lijn _/-\o_ De nieuwe houten drop is echt cool net als de tafels. Alleen de tafel die na de houten drop komt. Hoorde je de nodige commentaren. Ook wat lelijke valpartijen gezien bij deze jump. Hij kickt echt en komt al snel met te veel snelheid aan. Nu zelf nog leren springen.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpCzePwLfBj5NMCDNERm3nW_ZCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJnFi1fBEzUfZza9qJCHNl6Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
TheTinusNL schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:32:
[...]

Niet hersteld, of nog niet terug op niveau?
Dat zijn twee verschillende graadmeters ;) en het is niet alsof je in 2 weken corona-ziek zijn een hoger niveau haalt. Misschien alleen als je zwaar overtraind was en de rust goed uitkwam :+
Het komt niet door zwaar trainen nee |:( Maar ik denk een combinatie van beiden. Zeker niet terug op niveau, maar de hartslag zakte niet, terwijl ik niet het idee had dat ik hard aan het pushen was. Ik zat de hele rit boven de 180, maar meestal eerder 190 met pieken van 200. Normaliter haal ik de 200 ook wel, maar dan is het een korte piek en zakt ie gauw terug naar 160 a 170. Dat zal eind deze week wel weer beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-06 19:07
@Daan_ Zag net toevallig een filmpje op JoeToeb waarin er ook 1 met z'n neus naar beneden nog net kon landen. Wel jaloers op de mooie jumps die ze maakten, heb ik de techniek en de ballen niet voor

@Maardiweb Ziet er inderdaad uit als dat 1 van de 4 pistons soepeler loopt dan de andere. Ik zou die blokken er uit halen, alles goed schoon maken, de pistons er gecontroleerd uit laten komen (door er wat tussen te doen zodat ze er niet uit vallen maar wel ver genoeg uit komen), dan schoonmaken en invetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Daan_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:44:
[...]
Er is wel nodige veranderd in BIkepark Mook. Sommige aanpassingen waren voor mij raadsel, maar die zaten veel op de oude blauwe (rode) lijn. Maar zwarte lijn _/-\o_ De nieuwe houten drop is echt cool. Alleen die jump die er naar komt hoorde je de nodige commentaren. Ook wat lelijke valpartijen gezien bij deze jump. Hij kickt echt en komt al snel met te veel snelheid aan. Nu zelf nog leren springen.......

[Afbeelding]
Kun je wel gewoon om die jump heen al je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:44:
[...]

Vallen hoort er beetje bij... Toch ? Als het frame garantie heeft dan zou ik het met de fabrikant afhandelen. Frame protectie is goed tegen krassen, maar zal weinig uit halen tegen echte beschadigen. Als scheuren.

Lets hope dat snel gefixed is (y)

---
Vorige week zelf goed onderuit gegaan. Dom foutje bij gap jump. Kwam aan mijn voorrem bij de landing. Met als resultaat ongepland bodem onderzoek en boom knuffelen. Stuur kwam lelijk tegen mijn borst. Ach.. hoort erbij dacht ik. Krasje erbij op de fiets (aandenken) en ik een paar blauwe plekken.

Week later nog steeds goed last van, maar plannen waren al gemaakt voor zondag (Bikepark Mook). Wat aspirines erin voor de griep en de pijn. Prima vermaakt einde van de dag verging ik wel van de pijn aan mijn borst.

Vandaag richting huisarts en bij de borst zware kneuzing. Komen ze aan met 6 a 8 weken rust nemen. Hmmm Ja..... :z

Er is wel nodige veranderd in BIkepark Mook. Sommige aanpassingen waren voor mij raadsel, maar die zaten veel op de oude blauwe (rode) lijn. Maar zwarte lijn _/-\o_ De nieuwe houten drop is echt cool. Alleen die jump die er naar komt hoorde je de nodige commentaren. Ook wat lelijke valpartijen gezien bij deze jump. Hij kickt echt en komt al snel met te veel snelheid aan. Nu zelf nog leren springen.......

[Afbeelding]
Rust?! Wat is dat? Dat staat niet in ons woordenboek. Maar zonder gein, nooit leuk om te horen. Je kunt onverwachts lelijk terecht komen. Mijn vader zal bijvoorbeeld wat langer uit de running zijn na het scheuren van het AC-gewricht na een val. Vaak kom je er goed vanaf, maar helaas af en toe niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Daan_ yes ik ga morgen eerst eens bij de Specialized dealert langs inderdaad. Hoewel ik al goede ervaringen heb met de frame garantie van Specialized was dat die keren telkens volledig buiten mijn "schuld" om. In dit geval verwacht ik geen volledige garantie maar waarschijnlijk een crash replacement aanbod met 35% korting. Anyway, we gaan het morgen eens aanhoren.
Pagina: 1 ... 254 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic