Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 250 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 16:09
Ziet er inderdaad niet zo heel spectaculair uit, maar ik vind het wel leuk dat er in de toertocht ook tijden worden bijgehouden.

Hoe werkt dat precies, krijg je hiervoor een device mee?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 15:18
Strider schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:08:

Toen ik de Drente 200 reed had elk stuurnummer een passieve transponder, op het moment dat je over een timing-mat heen reed werd de tijd genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bas-r schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

Ik in 2021. Geen padden gezien. Wel veel weinig technische paden langs weilanden.

Je moet er vooral heengaan als je van hoogtemeters, een flinke afstand en het landschap houdt. Mij beviel dat wel!
rodiee schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Vorig jaar gereden en het zijn inderdaad veel paden tussen weilanden. Heb er ook een video van gemaakt: YouTube: Bart Brentjens Challenge 2022

Niet heel technisch, maar ga hem dit jaar wel weer rijden :)
Gaan jullie met dikkere banden rijden en een plugset meenemen, of is dat overkill? Ivm meidoorns en scherpe stenen in afdalingen? Ik heb zelf geen zin om mijn XC banden te vervangen, maar ook geen zin dat ik straks met een lekke band sta te kijken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:21
Strider schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:47:
[...]

[...]

Gaan jullie met dikkere banden rijden en een plugset meenemen, of is dat overkill? Ivm meidoorns en scherpe stenen in afdalingen? Ik heb zelf geen zin om mijn XC banden te vervangen, maar ook geen zin dat ik straks met een lekke band sta te kijken.
Hmm, ik neem geen andere of dikkere banden. Zorg vooral dat je sealant voldoende en nog vloeibaar is. Dynaplug mee voor heet geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
ik ken de route niet, maar voor de Ardennen leg ik ook geen andere banden (dan de ray/ralph super race).. tubeless, pluggen en een extra biba, en hopen dat het goed gaat.
nou scheelt het ook een hoop of je als een malle naar beneden knalt of met een tikkeltje beleid gaat afdalen, ik ben meer van de laatste categorie, maar ik doe dan ook niet vooraan mee zoals Edo. Maar ook als je vooraan mee doet / wilt doen, ontkom je niet aan snelle banden.. zonder snelle banden leg je het sowieso af, met snelle banden alleen als je echt compleet lek rijdt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-06 13:04
Strider schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:08:
Ziet er inderdaad niet zo heel spectaculair uit, maar ik vind het wel leuk dat er in de toertocht ook tijden worden bijgehouden.

Je krijgt inderdaad een stuurbord met transponder.
Strider schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:47:
[...]

[...]

Ik rij gewoon met mijn normale XC banden(Maxxis Rekon Race 2.35). Ik neem wel een plugset en binnenband mee. Vorig jaar wel redelijk veel mensen met lekke band langs de kant zien staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Oke, dan ga ik vandaag maar eens mijn latex na 1.5 jaar vervangen. Ik zie overigens nog steeds af en toe een vlek op mijn band, dus het werkt nog steeds :+

Ik heb verder geen ervaring met een plugset en een co2 patroon. Kan iemand hier iets voor aanraden? :)

[ Voor 20% gewijzigd door Strider op 05-10-2023 11:31 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:31
L0we schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Toen ik de Drente 200 reed had elk stuurnummer een passieve transponder, op het moment dat je over een timing-mat heen reed werd de tijd genoteerd.
Dat is met heel evenementen toch zo? Met AGR ook alleen kon je je eigen tijden niet inzien 8)7 (was alleen voor crowdmanagement)
Maar ook bijv met Kennedymars zat er gewoon een chippie aan je nummer.
MyLaps doet bij heel veel evenementen de registratie en de tags zijn er in tal van vormen:
https://www.mylaps.com/timing-solutions-active/bibtag/tags/
Bibtag is meest gebruikt want die kan gewoon ergens op geplakt, bijv op een stuurbordje.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:18

Kluus

Gang is alles

Bij cyclos op de weg ook altijd, altijd opletten dat je hem niet kapot maakt als je je nummertje “op maat” knipt. :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rodiee
Weet niet of er nog mensen van hier mee deden, maar heb nog een video gemaakt van de Hondsrug Classic van afgelopen zondag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
rodiee schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:05:
Weet niet of er nog mensen van hier mee deden, maar heb nog een video gemaakt van de Hondsrug Classic van afgelopen zondag.
[YouTube: Hondsrug Classic 2023]
nice! en mooi resultaat _/-\o_

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Strider schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:30:
Oke, dan ga ik vandaag maar eens mijn latex na 1.5 jaar vervangen. Ik zie overigens nog steeds af en toe een vlek op mijn band, dus het werkt nog steeds :+

Ik heb verder geen ervaring met een plugset en een co2 patroon. Kan iemand hier iets voor aanraden? :)
Ik ben groot fan van dynaplug, vooral omdat die heel snel in gebruik is.

Heb net ook de sealant in banden vervangen, had nog best even door gekund alleen was niet helemaal tevreden over Dynamic Barkeeper. Vorige week donderdag had ik de route van BBC al verkend en wat denk je dat ik nu in mijn band vond? Een doorn van 2 centimeter lang denk ik. Heeft dus niet voor een afloper gezorgd, hulde aan tubeless!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
wilde een heel verhaal typen, maar staat allemaal hier al:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

@Strider 1.5 jaar is wel echt heel lang.. met stans kwam ik niet veel verder dan een mand of 8 en met barkeeper een maand of 6. Daarboven hield als eerste mijn achterband geen druk meer.. na een paar dagen in de schuur plat of tijdens een rit merkbaar druk verlies.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
edoappelhof schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Heb net ook de sealant in banden vervangen, had nog best even door gekund alleen was niet helemaal tevreden over Dynamic Barkeeper. Vorige week donderdag had ik de route van BBC al verkend en wat denk je dat ik nu in mijn band vond? Een doorn van 2 centimeter lang denk ik. Heeft dus niet voor een afloper gezorgd, hulde aan tubeless!
2cm lang? :X
Heb jij tips hoe je lekrijden tijdens BBC kunt voorkomen? Ik heb gewoon echt geen zin om met een lekke band stil te komen staan. Vooral door mijn summiere bandherstel ervaring.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Heb jij tips hoe je lekrijden tijdens BBC kunt voorkomen? Ik heb gewoon echt geen zin om met een lekke band stil te komen staan. Vooral door mijn summiere bandherstel ervaring.
- verse sealant (en dan 1-2 weken van te voren fixen en niet bv de dag ervoor, soms valt je band niet lekker op de velg en duurt het wat langer voor alles goed sealed...
- niet te lomp rijden
- uitkijken met inhalen.. juist als je op de stukken rijdt waar niet/nooit gereden wordt rij je sneller lek, dus beter wachten op een breed pad ipv door de bosjes en de berm inhalen..

en verder niet om een lek te voorkomen, want soms heb je gewoon pech, maar je kan wel een hoop vertraging voor komen door voorbereid zijn op ellende:
- oefenen met pluggen is lastig (ik rij al jaren met een set pluggen op zak, maar nog nooit gebruikt..), maar als je echt goed voorbereid wilt zijn, ram een keer een plug in een oude band..
- als je een binnenband bij hebt, zorg dan ook dat de bandenlichter voor onderweg goed bruikbaar is, en anders ook dit gewoon een keer testen, gebruik deze bv als je sealant gaat wisselen. Ik heb recent een tiremonkey gekocht, dan kan je met 1 bandenlichter eigenlijk al het werk doen, in theorie zelfs het erop leggen (al gaat dat in sommige gevallen toch makkelijker met de hand)
- als je co2 bij hebt ipv een pompje, verspil een keer een patroon om te kijken hoe het werkt.. zo kwam ik er achter dan de BBB pompkop die ik altijd bij had toch wel erg schraal is.. (geen open/close knop bv) de syncros kop die bij de bidonhouder/multitool/co2 houder zat heeft dat wel, waardoor je nog een 2e kans krijgt als ie bv niet goed op je ventiel zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Strider schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Ja zoiets. Heb er niet aan gedacht een foto te maken. Over doorns zou ik je geen zorgen maken als je tubeless in orde is. Die komen bijna altijd op het loopvlak in de band en door de roterende beweging is daar nagenoeg altijd voldoende sealant aanwezig om te voorkomen dat je veel druk verliest.

Het andere risico wat je hebt wat je in de rest van NL nauwelijks hebt is dat de ondergrond wat ruwer is doordat deze wat steenachtiger is. Dit is voor mij de grootste oorzaak van lekrijden die niet door sealant gefixt kan worden. Voorkomen is beter dan genezen, dus ver vooruit kijken, scherpe stenen scouten en hier omheen proberen te rijden, kun je er niet omheen, zorg dan door gewichtsverdeling dat het wiel dat de steen raakt zo 'licht' mogelijk is.

Mocht je onverhoopt toch lekrijden en het gaat niet dicht stop dan zo snel mogelijk. Hoe hoger de resterende druk in je band is des te makkelijker is het gat te vinden. Steek je plug erin en trek in een zo snel mogelijke beweging deze er weer uit, zo voorkom je dat hij weer mee naar buiten komt. Daarna met CO2 of pomp bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-06 23:23
edoappelhof schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Welke dynaplug versie gebruik je specifiek (voor mtb)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
RR46 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Welke dynaplug versie gebruik je specifiek (voor mtb)?
Ik heb de racer pro omdat hier 4 plugs ready to use in kunnen, alhoewel een hiervan zo’n grote is en heb tot nu toe nog nooit een gat gehad dat zo groot was dat die nodig was. Wel ooit dat je twee kleine naast elkaar moest zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier de gewone racer maar nu zou ik ook de pro nemen. Ik heb de kant van de dikke plug vol gepropt met reserve spitse pluggen (een in de houder en een los in de dop aan dezelfde kant.

Op de MTB overigens nog nooit nodig gehad. Sinds ik tubeless rij nooit meer echt lek gereden. Een keer met een burb veel lucht verloren maar dat was dus kwestie van bijpompen. Wel ooit meerdere doorns als @edoappelhof beschrijft gehad die ik pas vond toen ik de band ging vervangen _/-\o_ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f95LMS4dr8x-ciPCyi7Wp1Bf1jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rckmcExmLhtotRNzWe6xAohY.jpg?f=fotoalbum_large

Toch veel met de Dynaplug kunnen oefenen, methode: ook tubeless rijden op de racer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Leuk om te zien! Valt me wel op dat je je stuur vaak "smal" vastpakt. Doen mensen dat vaker hier? Zou me er zelf niet senang bij voelen. Voor afwisseling heb ik zelf kleine barends, werkt voor mij in elk geval fijn. Wel minder aero natuurlijk.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Heel gaaf om te zien @rodiee krijg zo ook wel zin om eens mee te doen met wedstrijden, al zie ik wel op tegen de start als ik dat zo zie, gaat er wel compleet anders aan toe dan op de weg… ;)

@Mistraller moest even zoeken maar denk dat dat een persoonlijk dingetje is. Bar ends zijn overigens prima als dat ergonomisch werkt voor je maar een beetje “uit de mode” geraakt met de opkomst van brede sturen op MTB’s. Je kunt in zo’n positie ook minder makkelijk bij je remmen en ze kunnen gevaarlijk zijn als je OTB gaat (beetje afhankelijk van het model natuurlijk, je zegt ook al “kleine”) vandaar dat ik ze bij een wedstrijd ook niet zo snel zou gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 09:05
@Mistraller als ik lange stukken rechtuit moet fietsen doe ik dat ook wel, bij marathon wedstrijden zie je het heel veel, Closethegap (van de hide my bell) heeft daar ook speciale grips voor.
Heb ook wel eens iemand gezien die de vorkkroon beetpakt om nog dieper te gaan, dat wordt mij wat te gek :p

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 07:55

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bar ens nooit begrepen bij mountainbiken. Als je ritten vooral uit recht toe recht aan stukken bestaat. Dan kan ik mij er iets bij voorstellen, maar niet op routes met overwegend single trails. Vind daar net als @Kluus aangeeft beetje gevaarlijk als je ten val komt.

-------
Gister terug van vakantie. Jetlag aan verwerken. Zo maar eens op de fiets springen. En de XT trail SPD pedalen testen. De Mallet die ik heb mis ik het inklik gevoel. Pinnen al eens helmaal er in gedraaid, maar toch. Wellicht iets met pedaal schoen combi? Straks eens kijken hoe flat SPD pedalen voelen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:04:
@Mistraller als ik lange stukken rechtuit moet fietsen doe ik dat ook wel, bij marathon wedstrijden zie je het heel veel, Closethegap (van de hide my bell) heeft daar ook speciale grips voor.
Heb ook wel eens iemand gezien die de vorkkroon beetpakt om nog dieper te gaan, dat wordt mij wat te gek :p
Bij de stuurpen pak ik mijn stuur wel eens vast om aero te zitten, dacht eerst ook dat @Mistraller dat bedoelde, maar dat zie ik @rodiee niet echt doen in dat filmpje (ik zag daar ook niet echt de momenten voor). Dat is inderdaad voor de aero en zeker niet voor comfort. ;)

Ik heb niet het hele filmpje afgekeken though dus misschien bedoeld Mistraller dat wel en heb ik het gemist.

Trouwens tof @rodiee dat je er ook allemaal andere filmpjes bij hebt gevonden uit verschillende perspectieven om er in te plakken. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 06-10-2023 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Leuk filmpje, echt volle bak :D
Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar wellicht leuk om ook je snelheid etc. erin weer te geven?

Voor degene die zondag aan BBC 2023 meer doen.
Gaan jullie met of zonder een Camelbak rijden? Twijfel nog een beetje, 3 verzorgingspunten is op zich genoeg om even wat vloeistof aan te vullen.

[ Voor 18% gewijzigd door Strider op 06-10-2023 11:28 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Daan_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:21:
Bar ens nooit begrepen bij mountainbiken. Als je ritten vooral uit recht toe recht aan stukken bestaat. Dan kan ik mij er iets bij voorstellen, maar niet op routes met overwegend single trails. Vind daar net als @Kluus aangeeft beetje gevaarlijk als je ten val komt.

-------
Ik heb deze; stuur zelf wordt er niet breder door maar je grip gaat feitelijk ietsje naar binnen. Als ik het stuur vast heb steeks de bar end nauwelijks voorbij mijn hand. Verhaal dat je achter bomen kunt haken gaat ook niet echt op want ze wijzen een beetje naar binnen. Als je er echt achter haakt dan zou een gewoon stuur ook vol op de boom gekomen zijn.
Het ging me overigens ook om de polssteun, de bar end gebruik ik met name op langere rechte stukken, asfalt of als ik een gravelrit doe. Ik had het idee dat als de ends me niet bevielen dat ik dan andere eindkappen zou kopen, dan hou je de polssteun over. Maar ik vind een extra handpositie toch wel heel lekker eigenlijk op rechte stukken waar het kan.

Op mijn woon-werk fiets, met recht stuur, heb ik ze ook maar dan de GS3 (3 finger) uitvoering.

Ben het overigens eens dat je dit in wedstrijden waarschijnlijk liever niet gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/ergon-handvatten-gs2-large-zwart-4260477060815-0-l.webp

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 06-10-2023 10:32 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
Thanks voor de positieve reacties :) Leuk om te horen dat ik niet voor niks film haha.
Mistraller schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:03:
[...]

Leuk om te zien! Valt me wel op dat je je stuur vaak "smal" vastpakt. Doen mensen dat vaker hier? Zou me er zelf niet senang bij voelen. Voor afwisseling heb ik zelf kleine barends, werkt voor mij in elk geval fijn. Wel minder aero natuurlijk.
Ja, inderdaad om voor lange rechte stukken een beetje aero te kunnen zitten. Geen idee of het daadwerkelijk veel helpt haha.
Kluus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:28:
Heel gaaf om te zien @rodiee krijg zo ook wel zin om eens mee te doen met wedstrijden, al zie ik wel op tegen de start als ik dat zo zie, gaat er wel compleet anders aan toe dan op de weg… ;)
Ja, is eigenlijk direct volle bak bij de start. Gaat dr altijd direct hard aan toe. Maar zeker aanrader om keer mee te doen met een wedstrijd. Erg leuk.
Strider schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Leuk filmpje, echt volle bak :D
Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar wellicht leuk om ook je snelheid etc. erin weer te geven?
Daar heb ik al is naar gekeken, maar is behoorlijk lastig omdat ik niet 1 lange film maak, maar steeds kleine stukjes opneem. Dat is dan een behoorlijk onbegonnen puzzelwerk.
Kluus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Trouwens tof @rodiee dat je er ook allemaal andere filmpjes bij hebt gevonden uit verschillende perspectieven om er in te plakken. _/-\o_
Ja, heb een nog een oude GoPro die ik aan de achterkant gebruik, en mn vrouw was ook een keer mee die nog een paar stukjes gefilmd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
Strider schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Voor degene die zondag aan BBC 2023 meer doen.
Gaan jullie met of zonder een Camelbak rijden? Twijfel nog een beetje, 3 verzorgingspunten is op zich genoeg om even wat vloeistof aan te vullen.
Ik neem wel een Camelbak mee. Voor drinken, maar ook om mn tools, binnenbandje ed mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
@rodiee ga jij de verzorgingsposten dan voorbij fietsen? Of omdat je tijdens het fietsen gewoon makkelijker uit een slangetje drinkt dan bidon? :)

Op wat voor MTB gaan jullie meedoen en op hoeveel bar gaan jullie rijden?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 07:55

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor toertocht dan is rugzakje wel handig met water. Voor wedstrijd wilde ik zo licht mogelijk rond trappen. Bidonnetje bij verzorging post oppikken en dan door.

Banden spanning is beetje afhankelijk van parcours en je persoonlijke voorkeur. Kennis doet ze nog wel eens een wedstrijd mee. Velgen en bandjes worden breder en spanning lager. Bijvoorbeeld 30mm velgen en 2.4 bandje. En zelfs zo nu en dan een insert achter.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 20:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrOVjT3xgyouLnqzY4rylPTzxg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8H5aWtcaBmgRFSN4zQJFJxb.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag tweede rit met de nieuwe fiets! Zoals eerder benoemd een Trek xcaliber 8. Shimano deore met 30 voor en 12s 11-51. Verder geen aanpassingen gedaan (nog).

Gisteren verkapt gegraveld (veel straat, kasseien en bospad) en daar moest ik nog wennen. Ben als (bos)wielrenner gewend aan een lichte racer.

Vandaag ochtend met vaders op de elektrische fiets de Eddy Merckx route gereden in de Vlaamse Ardennen. Hier 95% asfalt en wat kasseien, maar merkte bij afdalingen en bochten wel hoe lekker een mountainbike kan insturen :)

Zondag staat er in ieder geval wel echt mtb op het programma. Standaardroute (Westenschouwen) staat heel droog en zanderig begreep ik dus zoeken een alternatief. Iemand hier nog suggesties? Zoeken links van Breda eigenlijk. Dorst is wellicht wat te uitdagend??

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stufferdt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:48:
[Afbeelding]

Vandaag tweede rit met de nieuwe fiets! Zoals eerder benoemd een Trek xcaliber 8. Shimano deore met 30 voor en 12s 11-51. Verder geen aanpassingen gedaan (nog).

Gisteren verkapt gegraveld (veel straat, kasseien en bospad) en daar moest ik nog wennen. Ben als (bos)wielrenner gewend aan een lichte racer.

Vandaag ochtend met vaders op de elektrische fiets de Eddy Merckx route gereden in de Vlaamse Ardennen. Hier 95% asfalt en wat kasseien, maar merkte bij afdalingen en bochten wel hoe lekker een mountainbike kan insturen :)

Zondag staat er in ieder geval wel echt mtb op het programma. Standaardroute (Westenschouwen) staat heel droog en zanderig begreep ik dus zoeken een alternatief. Iemand hier nog suggesties? Zoeken links van Breda eigenlijk. Dorst is wellicht wat te uitdagend??
hoe uitdagend Dorst is, hangt vooral af van met welke snelheid je over de route gaat ;)

Ik heb em ook met met zoontje gereden toen ie 8 of 9 was.
De andere 2 routes ernaast zijn wat makkelijker en als je een wat meer km wilt maken kan je ze ook aan elkaar knopen, bv:
https://strava.app.link/TTtZtvZ8FDb

Zonder het stuk heen en terug is het ongeveer 27km

Links van Breda kan je rond Rucphen terecht (maar Dorst is wel leuker)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
edoappelhof schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Ik heb de racer pro omdat hier 4 plugs ready to use in kunnen, alhoewel een hiervan zo’n grote is en heb tot nu toe nog nooit een gat gehad dat zo groot was dat die nodig was. Wel ooit dat je twee kleine naast elkaar moest zetten.
Aaah oke, deze heb ik toevallig ook. Absoluut fijne tool, alleen vind ik deze persoonlijk minder geschikt voor mtb.

Mijn ervaring is dat op de mtb (en soms zelfs bij gravel) deze plugs snel te klein zijn (of het gat te groot is ;-) ). 2 kleine naast elkaar heb ik dan nog niet geprobeerd... heb nu van die losse ''strips'' mee (in verschillende diktes).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:04
Stufferdt schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:48:
[Afbeelding]

Dorst is prima te doen als beginner. Gewoon lekker een relaxte snelheid gaan en niet proberen iedere rode Scott Spark bij te houden. En het is ook een leuk rondje om te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
Dorst lag er vanmiddag prima bij. Beetje mul onderaan de “drop” maar daar kan je ook omheen gaan. Denk dat het prima te fietsen is voor een beginner.

In de middag is het vaak rustiger dan in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 16:23

WoBBeL

*zwaai*

Mijn dropper is een beetje aan het eind van zijn latijn nadat en ik zoek nu wat nieuws. Ik zie echter niet veel smaakjes in de categorie 31.6 en 150mm. Ik zie de Crankbrothers Highline 3 en 7 en de RockShox Reverb Stealth C1 1x Dropper Post maar deze laatste zit eiegnlijk zo'n 50 euro buiten het budget dat ik ervoor wil betalen. Iemand die ervaringen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb nog 1 startbewijs voor de Bart Brentjes Challenge morgen. Iemand nog interesse om mee te doen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
WoBBeL schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:24:
Mijn dropper is een beetje aan het eind van zijn latijn nadat en ik zoek nu wat nieuws. Ik zie echter niet veel smaakjes in de categorie 31.6 en 150mm. Ik zie de Crankbrothers Highline 3 en 7 en de RockShox Reverb Stealth C1 1x Dropper Post maar deze laatste zit eiegnlijk zo'n 50 euro buiten het budget dat ik ervoor wil betalen. Iemand die ervaringen heeft?
One-up ?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 23:02
Ik ben erg tevreden over mijn One-Up dropper icm mijn Yep components joystick remote.

One-Up levert in de EU ook vanuit NL, dus direct bij One-Up bestellen is ook erg chill. En support is ook top.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik ben ook tevreden, relatief lichte droppers met een korte inbouw lengte. Ik kon een 180mm kwijt in mijn xc fully. En schappelijk geprijsd

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Laatst online: 20-06 16:23

WoBBeL

*zwaai*

Ai, die is nog prijziger dan de Stealth C1 voor t complete pakket. Zit er zoveel verschil tussen de merken of is het tegenwoordig verwaarloosbaar? Ik kan geen echte goede reviews vinden waarin de verschillen worden benadrukt.

Voor mij zal alles vooruit gang zijn vergeleken met de meegeleverde Haibike dropper van 3 tientjes :+

[ Voor 23% gewijzigd door WoBBeL op 08-10-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 18:41
WoBBeL schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:24:
Ik heb nu al een paar jaar de highline 7 en ben erg tevreden. Echt een aanrader wat mij betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier ook de one-up, erg tevreden over, niet te duur, relatief licht en makkelijk zelf te servicen. Ik zou ook geen hydraulische willen zoals de reverb volgens mij wel is.

Enige waar ik me aan irriteer is de lichte zijdelingse speling maar dat hebben alle droppers wel geloof ik. Om deze reden ga ik mijn epic straks een tijdje zonder proberen, maar waarschijnlijk gaat daar snel de one-up weer in… ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 08-10-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Mooie beelden! Brengt weer mooie herinneringen boven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Daan_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:21:

-------
Gister terug van vakantie. Jetlag aan verwerken. Zo maar eens op de fiets springen. En de XT trail SPD pedalen testen. De Mallet die ik heb mis ik het inklik gevoel. Pinnen al eens helmaal er in gedraaid, maar toch. Wellicht iets met pedaal schoen combi? Straks eens kijken hoe flat SPD pedalen voelen.
Vroeger hadden we bar-ends, omdat we onmogelijke smalle stuurtjes hadden (55-60 cm). Bij marathons en lange tochten was dat de enige mogelijkheid om polsen en schouders een beetje te ontlasten. Met de komst van brede sturen, met eventueel een beetje rise en wat backsweep, zijn bar-ends grotendeels overbodig geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 06:28:

@Mistraller moest even zoeken maar denk dat dat een persoonlijk dingetje is. Bar ends zijn overigens prima als dat ergonomisch werkt voor je maar een beetje “uit de mode” geraakt met de opkomst van brede sturen op MTB’s. Je kunt in zo’n positie ook minder makkelijk bij je remmen en ze kunnen gevaarlijk zijn als je OTB gaat (beetje afhankelijk van het model natuurlijk, je zegt ook al “kleine”) vandaar dat ik ze bij een wedstrijd ook niet zo snel zou gebruiken.
Zo’n start ziet er heftiger uit dan hij is. Al zag ik op dit filmpje weinig duwen en trekken. Heb wel starts meegemaakt, waarbij we met 50 km/h Eijsden uit reden. Zelfs iemand zijn carbon frame in tweeën zien breken op een paaltje.

Bij de meeste marathons is wel ruimte om het veld uit elkaar te trekken voor het echt smal wordt. Je hoeft er ook niet meteen als een dolle stier vooraan bij te zitten. Beetje doseren en je pikt er nog heel veel op in de laatste uren.

Gewoon doen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik ben wel wat criteriums op de weg gewend en dat is veel relaxter starten, soms zijn de eerste rondjes zelfs geneutraliseerd. Dus voor mij ziet het er dan al snel "heftig" uit zeg maar ;). Ik snap wel dat dat komt omdat, anders dan op de weg, bij MTB en CX alles af hangt van je positie op het moment dat het technisch en/of smal wordt.

Er worden hier in de buurt op zich het hele jaar competities (winter en zomer) georganiseerd onder andere door de club waar mijn zoontje lid is ism een aantal andere verenigingen in de regio. Dus op zich kan ik prima eens gaan kijken, zeker als ik straks nog een iets geschiktere MTB heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 08-10-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Doen jullie trouwens iets om de kabel bij een dropper in een frame met interne kabels? Ik heb daar bij mijn exceed een foam tube omheen gedaan omdat ik bang was dat de kabel heel erg zou gaan rammelen, maar is dat ook zo? Als het gangbaar is om een kale buitenkabel te routeren zoals ik op de meeste YT filmpjes zie dan ga ik straks ook niet lopen hanessen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

WoBBeL schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:48:
Ai, die is nog prijziger dan de Stealth C1 voor t complete pakket. Zit er zoveel verschil tussen de merken of is het tegenwoordig verwaarloosbaar? Ik kan geen echte goede reviews vinden waarin de verschillen worden benadrukt.

Voor mij zal alles vooruit gang zijn vergeleken met de meegeleverde Haibike dropper van 3 tientjes :+
Ff op bike-components, komking of lordgun in de gaten houden. Verder kun je je remote 99% zeker gewoon behouden. Rijd zelf met zn Shimano 500 I-Spec EV remote.

Maar idd, one-up is best duur geworden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• edoappelhof
Zo, hoe was jullie Bart Brentjens Challenge?

Die van mij ging goed! Hectische start, lastig om overzicht in de wedstrijd te houden. Qua materiaal na de derde verzorging even een lek gehad. Best een redelijke snee, gok 4 mm, hulde voor de sealant, na 10 sec was het weer dicht.

Uiteindelijk derde geworden bij de amateurs, eerste officiele KNWU podium. Gemiddelde snelheid volgens tijdregistratie 27.4 km/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik zag het, netjes @edoappelhof gefeliciteerd met het podium!

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 09-10-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:09:
Ik zag het, netjes @edoappelhof gefeliciteerd met het podium!
Merci! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:52:
Ja ik ben wel wat criteriums op de weg gewend en dat is veel relaxter starten, soms zijn de eerste rondjes zelfs geneutraliseerd. Dus voor mij ziet het er dan al snel "heftig" uit zeg maar ;). Ik snap wel dat dat komt omdat, anders dan op de weg, bij MTB en CX alles af hangt van je positie op het moment dat het technisch en/of smal wordt.

Er worden hier in de buurt op zich het hele jaar competities (winter en zomer) georganiseerd onder andere door de club waar mijn zoontje lid is ism een aantal andere verenigingen in de regio. Dus op zich kan ik prima eens gaan kijken, zeker als ik straks nog een iets geschiktere MTB heb.
Doen! De wedstrijdjes die je bedoeld zijn erg laagdrempelig en door het niveauverschil in het startveld is er ook een soort respect voor iedereen, daar zul je niet snel overhoop gereden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
edoappelhof schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

Doen! De wedstrijdjes die je bedoeld zijn erg laagdrempelig en door het niveauverschil in het startveld is er ook een soort respect voor iedereen, daar zul je niet snel overhoop gereden worden.
Proficiat!

Dit klinkt wel heel positief! Ben meegevraagd om mee te doen met wat vrienden aan de veluwe wintercompetitie, maar twijfel qua niveau. Maar wellicht is meedoen wel de beste manier om het uit te vinden :P

Algemene reactie: thanks weer voor de massale reacties! Uiteindelij is Dorst het niet geworden. De verjaardag avond ervoor werd wat later en gezeliger dan verwacht dus uitbrakken en opruimen lieten weinig tijd meer over zondag. Uiteindelijk 2 rondjes Westenschouwen gedaan. Stukken lagen wel prima maar hier/daar ook wel echt fors mul zand. Je kon wel overal nog fietsend doorheen, al was het soms krap. Fiets doet het overigens top, verschil met oude mtb en leenfietsjes is fors :) Heerlijk gereden en bijzonder om te zien hoe snel je hartslag omhoogschiet.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strider
Gisteren mee gedaan aan Bart Brentjens Challenge 2023, echt een geweldige ervaring aan over gehouden. Ik heb echt de hele dag genoten. Lekker hard over een goed uitgezet, goed georganiseerd en mooi parcour rijden met veel andere deelnemers vind ik toch wel erg gaaf. Op het einde nog een sprintje getrokken met een gast die ik wel eens in een vlog heb gezien, en verloren :+

90km was ivm de vele beklimmingen voor mij lang genoeg, de meeste werden gevolgd met vaak erg snelle en soms ook wel tricky afdalingen. Ik heb relatief weinig mensen met materiaal pech gezien maar wel 3 die gevallen zijn, waarvan 2 volgens mij met een sleutelbeenbreuk. Ik denk dat er wel meer mensen gevallen zouden zijn als het weer niet zo had meegezeten. Dit was ook echt zo'n parcour waarbij een dropper heel gewenst is.

Ik denk dat ik volgend jaar wel weer mee ga doen, Zuid-Limburg is door de mooie landschappen en hoogtemeters wel een feest om in te mogen rijden. Daarnaast is Eijsden ook een prachtig dorpje om te starten en eindigen d:)b

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
Stufferdt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Dit klinkt wel heel positief! Ben meegevraagd om mee te doen met wat vrienden aan de veluwe wintercompetitie, maar twijfel qua niveau. Maar wellicht is meedoen wel de beste manier om het uit te vinden :P
Vorig jaar heb ik voor het eerst paar wedstrijden meegedaan aan de veluwse mtb competitie. Erg leuk! Doen deelnemers van verschillende niveaus mee. Sommige banen we redelijk technisch dus voor complete beginners is het wellicht een iets te hoog niveau.
Heb op mijn YouTube wel een aantal fimpjes staan voor een kleine impressie.
YouTube: Veluwse MTB Competitie Apeldoorn 2023
YouTube: Veluwse MTB Competitie Lunteren 2023
YouTube: Veluwse MTB Competitie Nunspeet 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
rodiee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Vorig jaar heb ik voor het eerst paar wedstrijden meegedaan aan de veluwse mtb competitie. Erg leuk! Doen deelnemers van verschillende niveaus mee. Sommige banen we redelijk technisch dus voor complete beginners is het wellicht een iets te hoog niveau.
Heb op mijn YouTube wel een aantal fimpjes staan voor een kleine impressie.
YouTube: Veluwse MTB Competitie Apeldoorn 2023
YouTube: Veluwse MTB Competitie Lunteren 2023
YouTube: Veluwse MTB Competitie Nunspeet 2023
Gaaf! Leuk om te zien. Ga ze zeker even rustig bekijken.
Lunteren is vlakbij dus ga ik zeker eens verkennen met vrienden om te zien of ik dat technisch aankan. En niet overal meerijden ook een optie natuurlijk :)

Hoeveel deelnemers zijn er ongeveer schat je en hoe verloopt de start? Is achteraan starten ook een optie en wat als ze je dubbelen bijvoorbeeld? Kwestie van laten passeren en verder zelf je eigen "wedstrijd" rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
Stufferdt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Gaaf! Leuk om te zien. Ga ze zeker even rustig bekijken.
Lunteren is vlakbij dus ga ik zeker eens verkennen met vrienden om te zien of ik dat technisch aankan. En niet overal meerijden ook een optie natuurlijk :)

Hoeveel deelnemers zijn er ongeveer schat je en hoe verloopt de start? Is achteraan starten ook een optie en wat als ze je dubbelen bijvoorbeeld? Kwestie van laten passeren en verder zelf je eigen "wedstrijd" rijden?
Verschild een beetje per wedstijd. In mijn categorij rond de 40 deelnemers. Je kunt gewoon achteraan starten en je eigen wedstijd rijden. Snellere rijders zullen je dan dubbelen. Smallere banen, zoals bijvoorbeeld Apeldoorn is inhalen wat lastiger dus dan kan het soms wat overweldigend zijn als de snellere rijders eraan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Er wordt over het algemeen best wat rekening met elkaar gehouden, vaak merk je het ook wel als je ge-lapped wordt door de toppers. Die komen een stuk rapper dichterbij dan je directe concurentie :)

beetje communicatie van 2 kanten werkt over het algemeen het beste, dus als inhaler aangeven dat je links er langs komt (eventueel met toevoeging dat er nog x rijders bijzitten, zeker voor een kopgroepje wel lekker om ze tegelijk langs te laten). En als je ingehaald wordt, ook gewoon even aangeven dat je het gehoord hebt en dat je inderdaad een beetje plaats kan maken, ik zeg dan meestal "Kom maar" als het kan. of "wacht even" als het een paar meter beter kan. Ik zie ook weleens mensen half de kant in sturen om iemand langs te laten, maar als het dan net niet kan raak je echt vervelend in de knoop. Dus pak echt een plek waar het veilig kan. Hoort er simpelweg bij.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
rodiee schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Verschild een beetje per wedstijd. In mijn categorij rond de 40 deelnemers. Je kunt gewoon achteraan starten en je eigen wedstijd rijden. Snellere rijders zullen je dan dubbelen. Smallere banen, zoals bijvoorbeeld Apeldoorn is inhalen wat lastiger dus dan kan het soms wat overweldigend zijn als de snellere rijders eraan komen.
Ja precies. Gedubbeld worden ben ik gewend van op de weg dus ken het concept :+ ;(

Zie het vooral als een leuke manier om beter te leren mountainbiken en merk dat wat competitie me altijd goed doet.
Prulleman schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:46:
Er wordt over het algemeen best wat rekening met elkaar gehouden, vaak merk je het ook wel als je ge-lapped wordt door de toppers. Die komen een stuk rapper dichterbij dan je directe concurentie :)

beetje communicatie van 2 kanten werkt over het algemeen het beste, dus als inhaler aangeven dat je links er langs komt (eventueel met toevoeging dat er nog x rijders bijzitten, zeker voor een kopgroepje wel lekker om ze tegelijk langs te laten). En als je ingehaald wordt, ook gewoon even aangeven dat je het gehoord hebt en dat je inderdaad een beetje plaats kan maken, ik zeg dan meestal "Kom maar" als het kan. of "wacht even" als het een paar meter beter kan. Ik zie ook weleens mensen half de kant in sturen om iemand langs te laten, maar als het dan net niet kan raak je echt vervelend in de knoop. Dus pak echt een plek waar het veilig kan. Hoort er simpelweg bij.
Klinkt allemaal logisch en vrij intuitief. Heb geen problemen met de benen even stilhouden. Dus klinkt wel goed eigenlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Laatst online: 20-06 22:08
Een paar vragen voor de single speed MTBers: Hoe spannen jullie de ketting? Maken jullie gebruik van een eccentric bottom bracket? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-06 14:28
Stufferdt schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Proficiat!

Zou hier ook wel aan mee willen doen, maar de gebrekkige informatie weerhoudt mij vaak van dit soort dingen. Als ik op die linkjes klik in de agenda dan kom ik nooit bij de goede event informatie. Dan heb ik er al geen zin meer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Owios schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:23:
Een paar vragen voor de single speed MTBers: Hoe spannen jullie de ketting? Maken jullie gebruik van een eccentric bottom bracket? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zover als ik weet zijn er hier 4 SS-rijders.
Volgens mij hebben daarvan 3 een fiets waarvan het complete achterwiel naar achter wordt geschoven. Alleen van @hans_lenze weet ik het niet precies.

Maar van wat ik gehoord heb is het meestal drama met excentrice bottom brackets met de ketting spannen en gekraak. Ik zou zelf eerder geneigd zijn om dan voor een chain tensioner te gaan ook al hebben die ook zijn nadelen. Bijvoorbeeld een Surly Singleator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
.

[ Voor 98% gewijzigd door ZanielGa op 10-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zojuist mijn OneUp V2 dropper ge-rebuild met de rebuild kit en ik moet zeggen dat de dropper weer een stuk steviger voelt zo uit de losse pols. Natuurlijk weer even testen in een fiets maar alle speling lijkt er weer even uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:19
ZanielGa schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Zover als ik weet zijn er hier 4 SS-rijders.
Volgens mij hebben daarvan 3 een fiets waarvan het complete achterwiel naar achter wordt geschoven. Alleen van @hans_lenze weet ik het niet precies.

Maar van wat ik gehoord heb is het meestal drama met excentrice bottom brackets met de ketting spannen en gekraak. Ik zou zelf eerder geneigd zijn om dan voor een chain tensioner te gaan ook al hebben die ook zijn nadelen. Bijvoorbeeld een Surly Singleator
Owios schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:23:
Ik heb een Salsa Timberjack (2021) frame waarbij de achteras uitvaleinden te verstellen zijn. Dit kan alleen met een frame dat er op voorbereid is.

Edit: dat ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.salsacycles.com/assets/SAL_KeyFeatures_AlternatorDropouts_vF.jpg

En een Santos frame (2009) met een excentrische bus waar een normaal bottom bracket in geschroefd wordt. Beiden helemaal prima. De excentrische bottom bracket waarbij je het linker en het rechterdeel los van elkaar moet verstellen zijn inderdaad een ramp. Die krijg je nooit recht en dat sloopt je lagers (en daarna je trapas).

Als kettingspanner kun je ook een kromme derailleur aan de lokale fietsenmaker vragen. Niet zo chique maar wel veel degelijker dan een excentrische bottom bracket. De 12 speed varianten zijn nooit meer goed af te stellen maar zijn een perfecte spanner met zo'n clutch. Kost weinig/niks :)

[ Voor 17% gewijzigd door hans_lenze op 11-10-2023 08:59 ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
Rudolf schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Zou hier ook wel aan mee willen doen, maar de gebrekkige informatie weerhoudt mij vaak van dit soort dingen. Als ik op die linkjes klik in de agenda dan kom ik nooit bij de goede event informatie. Dan heb ik er al geen zin meer in.
Gemiste kans, want zijn echt wel hele leuke wedstrijdjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Laatst online: 20-06 22:08
hans_lenze schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

[...]

Ik heb een Salsa Timberjack (2021) frame waarbij de achteras uitvaleinden te verstellen zijn. Dit kan alleen met een frame dat er op voorbereid is.

Edit: dat ziet er zo uit.
[Afbeelding]
Interessant, dan is de schijfrem gemonteerd op de uitvaleinden en hoef je die niet opnieuw af te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Owios schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Interessant, dan is de schijfrem gemonteerd op de uitvaleinden en hoef je die niet opnieuw af te stellen?
Klopt inderdaad. Kona gebruikt een zelfde soort systeem.
Afbeeldingslocatie: https://primary.jwwb.nl/public/g/c/m/temp-dvgzxyufqpvsyjhymlai/3kn4zw/66_2022_unit-12.jpg
Dus alles schuift gewoon mee naar achter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:12
Korte onderbreking voor een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acUMLYu1oEetQ1M5fdXNKQlr9E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulAtumr86ducQPCeHPvFAyuU.jpg?f=fotoalbum_large

Was zo lekker gisteren in de namiddag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:02
Vandaag voor het eerst na vele maanden weer een klein proeftochtje kunnen doen.

Eerst probleem met fiets (opgelost) en dan afgelopen 2 maanden sportblessure (gescheurde quadriceps). 20km gedaan, vnl onverhard, na km of 7 last van been, ging daarna over. Ik blij, rondje volgemaakt, net onder het uur en been doet het nog.
Ikkuh blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
ZanielGa schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Klopt inderdaad. Kona gebruikt een zelfde soort systeem.
Dus alles schuift gewoon mee naar achter
Dus er bestaat Single Speed MTB zonder versnellingen? Nog nooit van gehoord,
Wat is het idee er achter? je trapt je dan toch helemaal lens of je blaast je op omdat je te zwaar trapt?
Ik vond de overgang van 2x11 naar 1x 12 al groot.

Ronald van Doorn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
rdoorn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Wat is het idee er achter? je trapt je dan toch helemaal lens of je blaast je op omdat je te zwaar trapt?
Single speeders sporen ook niet helemaal... 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 13:54

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Veluwe zal het best wel kunnen werken, als ik bij Harderwijk fiets gebruik ik ook maar een paar versnellingen. Heuveltjes zijn het, dus daar kan je best wel tegenop stampen en je bent boven voor je je hebt opgeblazen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hans_lenze
[...]

Er zijn verschillende redenen om zonder versnellingen rond te fietsen. Hieronder mijn belangrijkste redenen:

Eenvoud. Zowel in headspace als in onderhoud. Ik merk dat ik relaxter rondfiets als ik niet hoef te schakelen. Het is een mentale last die wegvalt. Omdat fietsen in het bos voor mij vooral een uitlaatklep en relax moment is, vind ik het heerlijk als het materiaal niet in de weg zit of aandacht eist.
Bij elke hoek, helling en feature bedenken of ik het juiste verzet heb. Bedenken hoeveel km ik ook weer op deze ketting heb gefietst en of ik de juiste vervangende ketting/casette kan krijgen voor mijn volgende ritje. Bedenken of AXS wireless het geld waard is of je nog beter even een ander ecosysteem kunt sponseren. Bedenken of je de klim gaat halen in deze versnelling of je beter voor de volgende wortelpartij kunt terugschakelen. Allemaal mentale load. Allemaal weg.
Een complete aandrijflijn voor 60 euro (twee tandwielen en een ketting) waar je duizenden kilometers mee doet. Voor elk rondje de bandenspanning controleren. Na elk rondje een doekje over de ketting. Eens in de maand ketting smeren en remblokjes controleren. Verder lekker kilometers maken tot er iets stuk gaat.

Het feit dat er geen aanpassing in traptempo mogelijk is, maakt dat ik vanzelf meer focus krijg op lijnkeuze, techniek en vooral: momentum behouden. Zitten en spinnen is onmogelijk waardoor mijn core en schouders een betere krachttraining krijgen. Waardeloze cadans zorgt voor een goede balans op momenten dat je trappers zo goed als stil staan.

Zelf kom ik alles behalve Zuid-Limburg prima rond met 32-18. Mijn thuisrondje is Veluwezoom/Rheden en daar plak ik (als ik tijd heb) Apeldoorn aan vast. Een drietal TTFs haal ik niet omdat ik er niet sterk genoeg voor ben (mijn huidige excuus).
Niet zeiken maar trappen!
Prulleman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:44:
[...]

Single speeders sporen ook niet helemaal... 8)7
Tsja, zo kun je het ook noemen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 22:02

McLambo

MTB Junky

Kluus schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:01:
Zojuist mijn OneUp V2 dropper ge-rebuild met de rebuild kit en ik moet zeggen dat de dropper weer een stuk steviger voelt zo uit de losse pols. Natuurlijk weer even testen in een fiets maar alle speling lijkt er weer even uit!
Benieuwd of zoiets ook verkrijgbaar is voor de 'standaard' dropper in veel canyon modellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McLambo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Benieuwd of zoiets ook verkrijgbaar is voor de 'standaard' dropper in veel canyon modellen :)
Mja goeie, heb even voor je zitten zoeken maar kan ook niet echt iets vinden eigenlijk :(. Ik neem aan dat je het over zo'n G5 Iridium ofzo hebt? Denk dat dat een rebrand is van iets?

Mijn OneUp voelt zo in de hand in ieder geval weer als nieuw ondanks dat de pins er nog goed uit zagen neem ik aan dat de speling toch daar in zat, voor die 25 euro ben ik er blij mee in ieder geval! Nog benieuwd hoe lang zich dat houd als ik er op gefietst heb uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 12-10-2023 16:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 22:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als ik zoek op Canyon Iridium, zie ik een Tranzx dropper. Daar zijn wat varianten van, sommige hebben messing 'tabs', andere hebben pennetjes (messing met dan nog een nylon dingetje erbij) maar als je 'm een keer openmaakt dan weet je wat je nodig hebt. Tranzx en veel OEM's zijn lastig met spares, voor de PRO Koryak zijn kits verkrijgbaar waarmee je hoogstwaarschijnlijk een service kan doen.
[...]

Het idee? Stoer doen en bier drinken!
Het relaas van @hans_lenze legt het meeste wel uit. Ik heb jaren in Utrecht gewoond en had daarmee Zeist en Lage Vuursche als 'thuis' rondjes. Als je die maar vaak genoeg doet, dan is de spanning er op een keer enigszins af, zeker als de fiets juist steeds capabeler wordt. Daarom heb ik naast mijn toenmalige trailbike ook een starre singlespeed opgebouwd (dus ook nog eens zonder vering) waarmee de overbekende rondjes ineens weer uitdagend werden. Vanaf dat punt wordt de uitdaging om steeds meer routes te doen, ook degene waar wél wat langere klimmen en afdalingen in zitten.

[ Voor 55% gewijzigd door Demo op 12-10-2023 17:10 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
[...]

Het idee er achter is dat het kan.
Trap je je lens? Jup. Blaas je jezelf op? Jup. Denk je "Doe ik dit voor me lol?" Jup. Heb je plezier terwijl je dat allemaal doet? Zeker weten.

Maar ik zelf geniet van de eenvoud en rust van mijn single speed. Heerlijk stil, weinig onderhoud. Heb ook nooit keuzestress of ik wel in de juiste versnelling zit voor dat klimmetje of zandkuil die er aan komt. Het is gewoon vaart houden en gas er op. Het geeft mij ook gewoon een extra uitdaging die ik met versnellingen niet heb. Ik vind lastige klimmetjes gewoon leuk en laten we eerlijk zeggen, de meeste klimmetjes in Nederland zijn nou niet echt heel uitdagend. Als er in dit land een klimmetje als uitdagend wordt gezien is het 95% van de tijd alleen maar steil. De single speed maakt dat voor mij anders.

Je gaat parcoursen ook heel anders ervaren. Lange rechte stukken zijn gewoon lekker om uit te rusten. 25km/u rijden is voor de meeste SS-rijders gewoon hard werk omdat de verzetten daar niet voor zijn. Klimmetjes waar je normaal zwaar terug schakelt zijn nu ineens een uitdaging en een gevecht om boven te komen. Bochten waar je altijd voor remde omdat het toch wat te snel leek te gaan zijn nu bochten waar je geen snelheid kwijt wil raken. Iedere SS-rijder wil gewoon zijn vaart houden omdat alles wat we verliezen veel meer werk is om terug te krijgen.

En sommige houden gewoon van bier.

@hans_lenze Op welke route zitten die TTF's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Die zitten in de Major Flower Trail (onderdeel van de Rheden route). Ik noem ze maar "de trappen".
Hier een tweetal foto's om de uitdaging te tonen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rmdzsb1/Schermafbeelding-2023-10-12-201441.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5xsyxxk/Schermafbeelding-2023-10-12-201419.png

Het is een stuk singletrack dat slingerend de helling op loopt en waarbij met boomstammen een aantal traptreden zijn gemaakt. Moeilijkheid zit hem in het aantal treden achter elkaar, de afstand tussen de treden en het feit dat de vijf achter elkaar ook in een bocht liggen. In de zomer wordt het mul en houd ik helemaal geen snelheid meer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 22:50
De laatste trappen set vind ik met 1x12 speed ook lastig. De onderlinge afstand valt net zo dat mij voor- en achterwiel tegelijk een trede op moeten. Ofwel met een beetje snelheid er op stuiteren.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
hans_lenze schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Die zitten in de Major Flower Trail (onderdeel van de Rheden route). Ik noem ze maar "de trappen".
Hier een tweetal foto's om de uitdaging te tonen:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Het is een stuk singletrack dat slingerend de helling op loopt en waarbij met boomstammen een aantal traptreden zijn gemaakt. Moeilijkheid zit hem in het aantal treden achter elkaar, de afstand tussen de treden en het feit dat de vijf achter elkaar ook in een bocht liggen. In de zomer wordt het mul en houd ik helemaal geen snelheid meer vast.
Rheden stond nog op mijn lijstje om een keer te gaan rijden. Ben daar dus nog nooit geweest. Ziet er uit als een leuke uitdaging. Van die dingen achter elkaar zijn inderdaad erg lastig omdat je vaak al je snelheid kwijt bent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
bedankt alle Single speed rijders. Interessant andere manier om naar het fietsen te kijken. Ik houd het voorlopig toch maar bij mijn nieuwe fietsje. Is ook nog genoeg mee te ontdekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UK_fQevLZFmH5bjDkYAJRgDcWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieTxBSGGzdEH9J1S4nqAr30O.jpg?f=fotoalbum_large

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
rdoorn schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:07:
bedankt alle Single speed rijders. Interessant andere manier om naar het fietsen te kijken. Ik houd het voorlopig toch maar bij mijn nieuwe fietsje. Is ook nog genoeg mee te ontdekken.
[Afbeelding]
bekende ergon grips ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:47
[Afbeelding]
Om het te ervaren kan je altijd met een stukje versnellingskabel je achterderailleur vastzetten in 1 positie.Dan heb je 95% van de ervaring.
(werkt niet met die elektrische maarja, dan heb je geld zat voor een 2e fiets :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
Torched schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:58:
[...]

Om het te ervaren kan je altijd met een stukje versnellingskabel je achterderailleur vastzetten in 1 positie.Dan heb je 95% van de ervaring.
(werkt niet met die elektrische maarja, dan heb je geld zat voor een 2e fiets :) )
Batterij eraf en je bent er volgens mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:51

Sherlock

No Shit

[Afbeelding]
Mooie fiets! Schuurt dat tasje je dropper niet (langzaam) kapot? Althans, ik meen toch wel een dropper te zien?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 09:05
@rdoorn mooie fiets, veel plezier er mee. Mijn broer heeft sinds een 3 maanden ook een Mako en die is er nog erg blij mee. :)

[ Voor 8% gewijzigd door GWBoes op 13-10-2023 08:31 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 18:06
edoappelhof schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:48:
[...]

Batterij eraf en je bent er volgens mij?
Jep, extreem makkelijke hack ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 19:39

steel123

Cryman9

Torched schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:58:
[...]
Je kunt ook gewoon een versnelling kiezen en jezelf forceren om niet te schakelen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodiee
Nog een video gemaakt van de Bart Brentjens Challange 2023 toertocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
steel123 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Je kunt ook gewoon een versnelling kiezen en jezelf forceren om niet te schakelen. 8)7
Dat geeft niet het gevoel zoals het echt "onklaar" maken wel doet. Je hebt nu altijd nog je vangnet dat wel zou kunnen schakelen als het echt "nodig" is. Het ding bij een single speed is dat je echt "moet". Het is gewoon of trappen of lopen. Ik heb wel eens een ritje met een vriend gemaakt. Het was niet mijn beste dag en tijdens de rit ook echt wel gedacht van "Ik had de fully moeten pakken." Maar op de weg naar de parkeerplaats van Leersum zegt mijn maatje "Jij bent zeker moe?" Dus ik reageerde met een "Merk je het?" Hij zegt "Ja, je geeft gas bij elke klim." Het was gewoon gas geven of lopen. Het was dus de enige acceptabele optie. Er was geen vangnet van versnellingen kunnen gebruiken als je er echt doorheen zit. En het ding is met een single speed kom je jezelf soms gewoon tegen en in sommige gevallen verbaas je je echt wat je kan. En ik denk dat het op gegeven moment toch echt wel heel verleidelijk gaat worden om toch dat ene tandje lichter of zwaarder te doen.

Maar misschien heb ik gewoon een rare kijk op dingen, dat is namelijk wel vaker zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:20
Red Bull rampage is weer live.
Blijft elke keer weer bizar om te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door jan390 op 13-10-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:47
ZanielGa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Dat geeft niet het gevoel zoals het echt "onklaar" maken wel doet. Je hebt nu altijd nog je vangnet dat wel zou kunnen schakelen als het echt "nodig" is. Het ding bij een single speed is dat je echt "moet". Het is gewoon of trappen of lopen. Ik heb wel eens een ritje met een vriend gemaakt. Het was niet mijn beste dag en tijdens de rit ook echt wel gedacht van "Ik had de fully moeten pakken." Maar op de weg naar de parkeerplaats van Leersum zegt mijn maatje "Jij bent zeker moe?" Dus ik reageerde met een "Merk je het?" Hij zegt "Ja, je geeft gas bij elke klim." Het was gewoon gas geven of lopen. Het was dus de enige acceptabele optie. Er was geen vangnet van versnellingen kunnen gebruiken als je er echt doorheen zit. En het ding is met een single speed kom je jezelf soms gewoon tegen en in sommige gevallen verbaas je je echt wat je kan. En ik denk dat het op gegeven moment toch echt wel heel verleidelijk gaat worden om toch dat ene tandje lichter of zwaarder te doen.

Maar misschien heb ik gewoon een rare kijk op dingen, dat is namelijk wel vaker zo.
Nee hoor zo werkt het wel.
Zelfs als je de shifter demonteert of onder het zadel hangt oid ga je toch wel schakelen.
Daarom zo vastzetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Is echt idoot hoe hoog en steil sommige van die drops zijn. En dan zeker als je dan ook nog die crashes ziet zoals die van Gee. En als ik dan voor mezelf kijk hoe erg ik kleine dropjes al vind.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vandaag hier ook new bike day! oOo

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-wXN35LWIi7495MlbA9x0JUMcHjyNd8yBIWfrB0nBh0-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/3beBLjPr7Zy4Cn1BQxXNTwYfnWHnr8sjk-xwOwBOk94-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-zgPKKPANpnC6nIc6508RQknZiUqR90qddHPFXyJig4-1536x2048.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/_4LKwpZIXjU0Et1i39n5JPcYC9ciFsRnE1taZ5atgSo-1536x2048.jpg

Net even wezen testen in de bossen en het is wel weer net of je een cheat mode aanzet. Grappig hoe zo'n fiets direct meer vertrouwen kan geven, bijna ongemerkt een wortelafdalinkje afgegaan waar ik op mijn Exceed, met dropper, al eens met knikkende knietjes boven heb gestaan.

Zin om hem de komende tijd verder aan de tand te voelen!

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 13-10-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@Kluus dikke fiets!

Hoe werkt dat eigenlijk, die demper links op de achterbrug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Kluus mooi apparaat!! lekker kleurtje ook oOo

@RR46 dat is de "Brain" voor de demper, die registreert aan de hand van een hoop sensoren of de demper moet locken of niet (of iets er tussen in).

https://www.specialized.com/be/nl/stories/brain-technology

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 13:05
@Kluus Wat een gave kleur zeg!!! Heel veel plezier met de Epic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 13:05
Vanavond weer lekker bezig geweest met uitzoeken hoe het onderhoud van vorken en achterdempers werkt. Inmiddels heb ik bijna alles van een Amerikaanse CNC-shop op ebay bij elkaar om mijn Fox vork en achterdemper te onderhouden. Het enige lastige bij Fox is dat zij eigenlijk met stikstofvullingen werken voor de IFP. Nou is er een Nieuw-Zeelands bedrijf wat hier een creatieve oplossing op bedacht heeft: https://www.shockcraft.co...-stem-kit-shockcraft.html

Ik was nogmaals bij Fox in de instructies aan het kijken om te valideren of ik inmiddels alles heb en ik kwam per toeval de service-instructies van de nieuwe Float achterdemper tegen. En verrek, Fox doet niet maar aan een nitrogen charge in deze demper: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=2910
Dus lekker net als bij Rockshox het ding standaard met lucht oppompen. Wat mij betreft een hele grote verbetering t.o.v. hoe gecompliceerd dit was bij Fox.
Pagina: 1 ... 250 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic