- verse sealant (en dan 1-2 weken van te voren fixen en niet bv de dag ervoor, soms valt je band niet lekker op de velg en duurt het wat langer voor alles goed sealed...
- niet te lomp rijden
- uitkijken met inhalen.. juist als je op de stukken rijdt waar niet/nooit gereden wordt rij je sneller lek, dus beter wachten op een breed pad ipv door de bosjes en de berm inhalen..
en verder niet om een lek te voorkomen, want soms heb je gewoon pech, maar je kan wel een hoop vertraging voor komen door voorbereid zijn op ellende:
- oefenen met pluggen is lastig (ik rij al jaren met een set pluggen op zak, maar nog nooit gebruikt..), maar als je echt goed voorbereid wilt zijn, ram een keer een plug in een oude band..
- als je een binnenband bij hebt, zorg dan ook dat de bandenlichter voor onderweg goed bruikbaar is, en anders ook dit gewoon een keer testen, gebruik deze bv als je sealant gaat wisselen. Ik heb recent een tiremonkey gekocht, dan kan je met 1 bandenlichter eigenlijk al het werk doen, in theorie zelfs het erop leggen (al gaat dat in sommige gevallen toch makkelijker met de hand)
- als je co2 bij hebt ipv een pompje, verspil een keer een patroon om te kijken hoe het werkt.. zo kwam ik er achter dan de BBB pompkop die ik altijd bij had toch wel erg schraal is.. (geen open/close knop bv) de syncros kop die bij de bidonhouder/multitool/co2 houder zat heeft dat wel, waardoor je nog een 2e kans krijgt als ie bv niet goed op je ventiel zit.