Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 249 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:49
nooberke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:36:
Neuron 7 nu met 400 euro korting bij Canyon...

https://www.canyon.com/nl...ron/al/neuron-7/3168.html?

Ze maken de keuze niet makkelijk, ik had eigenlijk besloten te wachten op een nette tweedehands Lux Trail...Maar ongeduldig en goede aanbieding...

Waarom is keuzes maken soms zo lastig :X
Makkelijke keuze: Neuron >:)

Zijn toch wel andere fietsen imo.. de Lux Trail meer gericht op XC racen, de Neuron meer op trail.

Hangt dus beetje van je gebruik/doel af, maar zeker als je nog eens in het buitenland wilt MTB'en zal een Neuron of vergelijkbaar veel maar vertrouwen geven, helemaal met de vernieuwde geometrie. Maar goed, er zijn ook mensen die DH'en op een één-wieler, dus ymmv ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
@nooberke sja.. wat is je inzet gebied (het grootste deel van de tijd)? En op wat voor manier rij je rond (focus op snelheid of zoek je technische stukjes op die je bv gaat herhalen..)?

Met beide fietsen zal je in NL niet zo snel te kort komen, met de neuron kom je op de simpele routes wellicht wat snelheid te kort tov xc fietsen, maar dat zit dan waarschijnlijk voor 75 % in de banden. Met 2 setjes banden maak je van de neuron een heel breed inzetbare fiets. Dat is een makkelijkere aanpassing dan de lux trail geschikt maken voor ruiger terrein.

Maar wil je bv met een groepje XC gasten mee, dan is de lux wel een betere keuze.. Ook als je niet verder komt dan bv wat normale routes in de Ardennen, dan heb je ook aan de lux trail genoeg.

en dan heb je nog.. hoe vaak kom je in ruig terrein en wat wil je daar precies doen.. en nogmaals wat is je doel de rest van de tijd..

geen goed of fout, want ieder haalt op zijn eigen manier plezier eruit.

ik rij 95% van de tijd in NL en daarvan nog het merendeel op de vaste routes hier in brabant (Dorst, 013, ...) dus dan is een XC fiets meeeer dan voldoende. Maar een beetje reserve kan geen kwaad, niet in NL en zeker niet in de Ardennen. Daarom heb ik gekozen voor een "moderne" xc fully met 120 mm voor en achter en een redelijk slacke voorkant. Met de 3 standen lockout heb je in de middelste stand gewoon een snelle xc racebak in de open stand zit je dicht bij een trail fiets

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:15
Tomas_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:53:
mmm hier mijn voorste steekas dolgedraaid, zit moervast. iemand nog een tip? Schroevendraaier er al ingeslagen maar nog steeds geen beweging

-edit- gelukt. eerst van alles er in geslagen, maar uiteindelijk een grotere torx er in gemept en met een hefboom constructie los kunnen krijgen.

[Afbeelding]
Enige oplossing nu is maar een nieuwe fiets kopen. Wie weet gebeurt dit nog een keer. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - J.W. -
Prulleman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:57:
@nooberke
[...] met de neuron kom je op de simpele routes wellicht wat snelheid te kort tov xc fietsen

[..]
geen goed of fout, want ieder haalt op zijn eigen manier plezier eruit.
Ik denk dat het qua snelheid, met dezelfde buitenbanden, maar zeer beperkt uitmaakt. Op simpele rondjes zal de Lux waarschijnlijk wat sneller zijn, op technischere passages wellicht de Neuron.

Fun fact, en totaal tegen mijn eigen verwachting in, en niet per se van invloed op de keuze Neuron vs Lux ;) : met 3 graden slackere head tube angle, trail fully ipv race HT, vééél langer frame, 3 kg zwaarder, 29" ipv 26" wielen, 130mm vs 100mm vork, etc., reig ik, na gigantisch wennen -- zeker qua sturen, nu de PR's aaneen... (alleen voelt het niet snel). En het meest belangrijk: ik kom met glimlach van oor tot oor thuis!

Maar, als je juist energie krijgt van een wedstrijdwaardige/op snelheid georienteerde XC bike, zeker doen!
Persoonlijk zou ik dan alleen niet voor een Lux Trail gaan, want die heeft imo een vreemde geometrie: ze hebben de voorkant slacker gemaakt tov de Lux, maar ze zijn alleen 'vergeten' om de zitbuis steiler te maken.
In de nieuwe 2024* Lux (Trail?) zal dit ongetwijfeld gefixed zijn, maar de huidige versie is denk ik niet optimaal (zie ook de vele reviews hierover)

* aangenomen dat er een nieuwe komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

- J.W. - schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:00:
[...]

Ik denk dat het qua snelheid, met dezelfde buitenbanden, maar zeer beperkt uitmaakt. Op simpele rondjes zal de Lux waarschijnlijk wat sneller zijn, op technischere passages wellicht de Neuron.

Fun fact, en totaal tegen mijn eigen verwachting in, en niet per se van invloed op de keuze Neuron vs Lux ;) : met 3 graden slackere head tube angle, trail fully ipv race HT, vééél langer frame, 3 kg zwaarder, 29" ipv 26" wielen, 130mm vs 100mm vork, etc., reig ik, na gigantisch wennen -- zeker qua sturen, nu de PR's aaneen... (alleen voelt het niet snel). En het meest belangrijk: ik kom met glimlach van oor tot oor thuis!

Maar, als je juist energie krijgen van een wedstrijdwaardige/op snelheid georienteerde XC bike, zeker doen!
Persoonlijk zou ik dan alleen niet voor een Lux Trail gaan, want die heeft imo een vreemde geometrie: ze hebben de voorkant slacker gemaakt tov de Lux, maar ze zijn alleen 'vergeten' om de zitbuis steiler te maken.
In de nieuwe 2024* Lux (Trail?) zal dit ongetwijfeld gefixed zijn, maar de huidige versie is denk ik niet optimaal (zie ook de vele reviews hierover)

Waar fiets jij op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Maar, als je juist energie krijgen van een wedstrijdwaardige/op snelheid georienteerde XC bike, zeker doen!

Mijn spark stond initieel ook op de slacke stand (66). Toch een PR mee gereden op Dorst (tegenover een in theorie veel wendbaarder Cannondale fsi hardtail). Nu rij ik op 67.2 en dat bevalt wel beter, maar qua snelheid maakt het uiteindelijk maar heel weinig uit.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
@Prulleman @- J.W. - Neuron is besteld...Geen weg meer terug...

Ooit bij marketing geleerd dat je van iedere aankoop spijt krijgt maar dat je je dan jezelf moet herinneren waarom je de aankoop gemaakt hebt...Prijs / kwaliteit is dit gewoon een hele goede deal.

Waarschijnlijk knal ik er gewoon Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph op net als op mijn huidige hardtail, kan ik daarna op zoek naar een setje velgen waar ik de af-fabriek "buitenland" bandjes op kan leggen.

Alhoewel die Wicket Will misschien ook nog wel kan als voorband...even goed over nadenken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• - J.W. -
Een YT Izzo, sinds begin van dit jaar O+

Destijds ook naar Neuron gekeken, maar dat was nog met oude geometrie.. (op zich was die niet verkeerd, maar ook niet helemaal modern meer)
Prulleman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:37:
[...]

Mijn spark stond initieel ook op de slacke stand (66). Toch een PR mee gereden op Dorst (tegenover een in theorie veel wendbaarder Cannondale fsi hardtail). Nu rij ik op 67.2 en dat bevalt wel beter, maar qua snelheid maakt het uiteindelijk maar heel weinig uit.
Nice, en dan is Dorst serieus draaien en keren, wat tegenover zo'n Cannondale 'in theorie' nog extra nadelig zou moeten zijn..

Ik heb hem zelf gewoon op de lage stand staan (66), met steil afdalen, sprongetjes, drops, etc, geeft mij dat veel vertrouwen, trappers staan wel laag bij de grond merk ik soms :P
nooberke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:28:

Ooit bij marketing geleerd dat je van iedere aankoop spijt krijgt maar dat je je dan jezelf moet herinneren waarom je de aankoop gemaakt hebt...Prijs / kwaliteit is dit gewoon een hele goede deal.
Nice, gefeliciteerd, kan me moeilijk voorstellen dat je daar spijt van zult krijgen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door - J.W. - op 19-09-2023 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 07:55

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ze maken de keuze niet makkelijk, ik had eigenlijk besloten te wachten op een nette tweedehands Lux Trail...Maar ongeduldig en goede aanbieding...

Mooie aankoop ;-) En de korting maakt de keuze wat makkelijker... Voor je het weet is snelheid ondergeschikt en kijk je naar je Fun o Meter. O-) Hier nodige plezier beleeft op de Neuron.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:40

Waarschijnlijk knal ik er gewoon Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph op net als op mijn huidige hardtail, kan ik daarna op zoek naar een setje velgen waar ik de af-fabriek "buitenland" bandjes op kan leggen.

Alhoewel die Wicket Will misschien ook nog wel kan als voorband...even goed over nadenken :+
Gefeliciteerd! Heerlijke fiets, "heb hem zelf ook" en afgelopen weekeinde genoten van de MH2D in Limburg. Ga je echt geen spijt van krijgen.... :)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 16:09
[...]

Maar, als je juist energie krijgt van een wedstrijdwaardige/op snelheid georienteerde XC bike, zeker doen!

Ik heb zelf een Lux Trail en ik vind het echt een geweldige fiets. Nooit spijt van mijn aankoop gehad. Ben ook benieuwd wat ze met de opvolger gaan doen. Ik verwacht dat ze met dit frame toch nog 2 jaar doorgaan maar wel in een andere kleurstelling en iets andere afmontage.

In gebruikers reviews lees ik eigenlijk helemaal geen klachten. In een video review heb ik wel eens gezien dat ze klaagde over de progressieve vering en de lange reach. Over de zitbuis heb ik eigenlijk nooit iets negatiefs gelezen. Maar ik heb zelf dan ook te weinig ervaring met andere XC fully's om een eerlijk vergelijk te maken.

Ik heb zelf gemerkt dat een nieuwe fiets niet altijd direct geweldig aanvoelt. Vooral als het verschil in geometry enorm is. Je bent dan zo vergroeit aan je oude fiets dat je op je nieuwe fiets niet meteen een fijne zit hebt. Dat is een fase waar je even doorheen moet, daarna wil je meestal niet meer terug.

[ Voor 28% gewijzigd door Strider op 20-09-2023 14:00 ]

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:52:

[...]

Ik heb zelf gemerkt dat een nieuwe fiets niet altijd direct geweldig aanvoelt. Vooral als het verschil in geometry enorm is. Je bent dan zo vergroeit aan je oude fiets dat je op je nieuwe fiets niet meteen een fijne zit hebt. Dat is een fase waar je even doorheen moet, daarna wil je meestal niet meer terug.
ja, ik heb er ook een maand of 2+ over gedaan om echt gewend te raken... ook van een hardtail naar een fully vergt een andere rijstijl, om sneller te zijn moet je soms wel even andere lijnen pakken die je met de hardtail misschien bewust zou vermijden.

Strava

• - J.W. -
Strider schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb zelf een Lux Trail en ik vind het echt een geweldige fiets. Nooit spijt van mijn aankoop gehad. Ben ook benieuwd wat ze met de opvolger gaan doen. Ik verwacht dat ze met dit frame toch nog 2 jaar doorgaan maar wel in een andere kleurstelling en iets andere afmontage.

In gebruikers reviews lees ik eigenlijk helemaal geen klachten. In een video review heb ik wel eens gezien dat ze klaagde over de progressieve vering en de lange reach. Over de zitbuis heb ik eigenlijk nooit iets negatiefs gelezen. Maar ik heb zelf dan ook te weinig ervaring met andere XC fully's om een eerlijk vergelijk te maken.

[...]
Voor de duidelijkheid: Ik bedoelde absoluut niet te zeggen dat het een slechte fiets zou zijn. In mijn optiek is het alleen jammer dat Canyon alleen de voor-driehoek aangepast heeft en niet het gehele frame een refresh gegeven heeft..
Reviews:
YouTube: 2022 Canyon Lux Trail Review: Revised Racer | 2021 Fall Field Test
YouTube: Canyon Lux Trail CF8 MTB Live Review

[ Voor 18% gewijzigd door - J.W. - op 21-09-2023 01:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Ik wil tijdens BF2023 een nieuwe helm gaan kopen, naast MIPS wil ik ook graag een helm die licht is. Heeft er iemand tips? :)

BlaBlaBla

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:50
Oakley DRT5

• GvbuuH
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-06 14:59
Ha fietsers,

Ik zit met vragen over de wielen van mijn tientallen jaren oude fietskar, die komen waarschijnlijk van een vroegere MTB of BMX. Maar mag ik ze hier stellen? Of is er een ander topic, moet ik een nieuw topic aanmaken? Geen idee, ik ben nieuw en nogal onbekend hier.

Ik hoor het graag,

Huub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Strider schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:38:
Ik wil tijdens BF2023 een nieuwe helm gaan kopen, naast MIPS wil ik ook graag een helm die licht is. Heeft er iemand tips? :)
De tip is gewoon gaan passen. Je kan een lichte helm met MIPS vinden die gewoon kut zit dan ben je er ook niet blij mee. En er zijn heel veel andere dingen als MIPS. Kijk gewoon of er rekening gehouden is met een rotational impact. Sommige merken gaan er heel anders mee om.

• ZanielGa
GvbuuH schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:06:
Ha fietsers,

Ik zit met vragen over de wielen van mijn tientallen jaren oude fietskar, die komen waarschijnlijk van een vroegere MTB of BMX. Maar mag ik ze hier stellen? Of is er een ander topic, moet ik een nieuw topic aanmaken? Geen idee, ik ben nieuw en nogal onbekend hier.

Ik hoor het graag,

Huub
Ik zou denken dat als het MTB wielen zijn dat het geen probleem moet zijn. Maarja, wie ben ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Na veel wikken en wegen over mijn derailleur gewoon de fiets weggebracht naar 12GO biking met het verhaal dat de ketting er steeds af stuitert. Ze hebben de analyse gedaan en hetvolgende voorgesteld:
Derailleur vervangen voor model met clutch. Mijn voorstel is om de huidige Deore M4120 te vervangen voor
een Deore M5120, deze is uiterlijk gelijk aan de huidige derailleur met als meerwaarde dat deze wel is
uitgerust met een clutch. Daarnaast wil ik voorstellen om de kosten 50-50 te delen.
Daarnaast zorgen we er nog voor dat de ketting volledig gemonteerd is en dat de versnellingen goed zijn
afgesteld.
Derailleur is op voorraad, dus bij goedkeuring kunnen we de fiets gelijk inplannen we hebben geen levertijd
waar we rekening mee moeten houden.
Ik vind dat nette service omdat uiteindelijk canondale een derailleer heeft gemonteerd die niet echt voldoet voor recreatief gebruik. All in ben ik nu €37 kwijt en is hij weer helemaal netjes afgesteld.

Dus ik ben blij en hoop dat hij snel weer gereed is. Moet zeggen dat 12GO met tot op heden positief blijft verassen.

[ Voor 3% gewijzigd door 911GT2 op 21-09-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Wat @ZanielGa zegt.. niks tegen MIPS, maar de testprotocollen zijn er ook op afgestemd.. en de test protocollen zijn ook niet heel realistisch.

Genoeg ander moois op de markt. Mijn Kask helm heeft ook geen MIPS, maar voldoet wel aan andere test protocollen
https://www.kask.com/en/safety.htm

Ook een beetje wij van wc eend, maar dat is MIPS ook, maar dan met betere marketing.
GvbuuH schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:06:
Ha fietsers,

Ik hoor het graag,

Huub
Weet je het zeker? Mij lijkt dat de naven behoorlijk anders zijn.. want een fiets wiel zit aan 2 kanten ingeklemd (behalve bij een lefty). Bij een kar schuif je het wiel over een uitstekende as (lijkt mij..).

Maar kom maar op met je vraag, een wiel is een wiel.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Prulleman schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:50:
[...]

Wat @ZanielGa zegt.. niks tegen MIPS, maar de testprotocollen zijn er ook op afgestemd.. en de test protocollen zijn ook niet heel realistisch.

Genoeg ander moois op de markt. Mijn Kask helm heeft ook geen MIPS, maar voldoet wel aan andere test protocollen
https://www.kask.com/en/safety.htm

Ook een beetje wij van wc eend, maar dat is MIPS ook, maar dan met betere marketing.

[...]

Weet je het zeker? Mij lijkt dat de naven behoorlijk anders zijn.. want een fiets wiel zit aan 2 kanten ingeklemd (behalve bij een lefty). Bij een kar schuif je het wiel over een uitstekende as (lijkt mij..).

Maar kom maar op met je vraag, een wiel is een wiel.
Hier inderdaad ook een Kask.

Maar dat terzijde. Je hebt ook fietskarren waarbij de wielen aan beide kanten ingeklemt zit. Kan zeker voorstellen bij een wat ouder model dat er een gewoon wiel is gebruikt.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:22

Tacoos

i am i

Ik heb deze gepast, maar mij viel op dat in de helm geen padding zit, alleen een plastic schaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJwTaqulLqvPz9hf-PSqpq3BTFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaL5oG5jl6qfQIh7uaToqlPR.webp?f=fotoalbum_large
Dat leek mij op de langere duur onprettig, daarom heb ik deze niet gekocht.
Ik neig nu naar een Kask Rex

[ Voor 38% gewijzigd door Tacoos op 21-09-2023 21:30 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• GvbuuH
Dan kom ik maar met de vragen. Ik heb er foto's bij om e.e.a. te verduidelijken.
Er zitten twee verschillende wielen aan,
Ik ben de kar na jaren aan het opknappen, had een wiel ook al eens vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgYim1WD940V-eIXpLzJzcm9PLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSGadRl6T6FbZVXOzJJ8AvzD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat dichterbij, de wielen staan in een teiltje met schoonmaakazijn om te ontroesten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEPS4gh6ic2VHrqkTCjkByHAGVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpGlXwm59xnpMAs2tVceQ4YT.jpg?f=fotoalbum_large

Links is duidelijk anders dan rechts. Al zou maar gedefinieerd kunnen worden om welke wielen het gaat, kan ik gerichter zoeken.

Beide zijn 20 "ø, hebben 28 spaken, maar rechts heeft spaken van 2 mm ø, links 3 mm ø

De velgen en de naaf van links zijn ook dikker en breder, zo'n wiel zoek ik erbij. De rechtse is nl te licht voor de kar (die op zichzelf al 25 kg weegt), waarin ik onder andere trottoirtegels versjouw.

Het lukte me tot nu toe niet met zoeken op MP en dergelijk om zo'n wiel te bemachtigen. Als het echt niet gaat lukken, zou ik wel twee dezelfde wielen willen kopen, maar wel robuust en uiteraard 20" ø.

Maar de uitdaging is toch wel het vinden van het verlangde wiel.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:31
GvbuuH schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:36:
Dan kom ik maar met de vragen. Ik heb er foto's bij om e.e.a. te verduidelijken.
Er zitten twee verschillende wielen aan,
Ik ben de kar na jaren aan het opknappen, had een wiel ook al eens vervangen.
[Afbeelding]

Wat dichterbij, de wielen staan in een teiltje met schoonmaakazijn om te ontroesten

[Afbeelding]

Links is duidelijk anders dan rechts. Al zou maar gedefinieerd kunnen worden om welke wielen het gaat, kan ik gerichter zoeken.

Beide zijn 20 "ø, hebben 24 spaken, maar rechts heeft spaken van 2 mm ø, links 3 mm ø

De velgen en de naaf van links zijn ook dikker en breder, zo'n wiel zoek ik erbij. De rechtse is nl te licht voor de kar (die op zichzelf al 25 kg weegt), waarin ik onder andere trottoirtegels versjouw.

Het lukte me tot nu toe niet met zoeken op MP en dergelijk om zo'n wiel te bemachtigen. Als het echt niet gaat lukken, zou ik wel twee dezelfde wielen willen kopen, maar wel robuust en uiteraard 20" ø.

Maar de uitdaging is toch wel het vinden van het verlangde wiel.
Waarom denk je dat het wiel niet sterk genoeg is? Hoekcontactlager wat je hier hebt kan veel hebben, als het aantal kogels en formaat gelijk is, dan is de naaf gewoon even sterk.
Breedte van het velgbed zegt verder niets over de sterkte, want je band verdeelt dat keurig.

Maar zo moeilijk is dit toch ook niet te vinden? 20 inch is gebruikelijk voor kinderfietsen en karren. Je komt daardoor alleen wel sneller bij budgetwielen uit, ook al een reden waarbij je je kunt afvragen of 3mm spaken echt iets toevoegen. Hoeveel kilo ga je in die kar stoppen? Dát is veel relevanter om te weten.

Google kwam binnen 1 page al met deze btw:
https://www.taylor-wheels...minium-snelspanner-zilver

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:18

Toevallig vorige week een Neuron 7 besteld en dankzij je berichtje alsnog de korting gekregen met terugwerkende kracht. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:50
Tacoos schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:27:
[...]

Ik heb deze gepast, maar mij viel op dat in de helm geen padding zit, alleen een plastic schaal
[Afbeelding]
Dat leek mij op de langere duur onprettig, daarom heb ik deze niet gekocht.
Ik neig nu naar een Kask Rex
Dan mis je echt een tophelm! De band zorgt ervoor dat je geen zweet in je ogen krijgt. Verder is de pasvorm zonder padding super comfortabel ik vergeet meestal dat ik hem opheb met hele dagen enduro ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 21:11
Ik heb een Giro Helios , 270 gram met MIPS. Zit perfect, lekker licht.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvbuuH
Mistraller schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:24:
[...]

Waarom denk je dat het wiel niet sterk genoeg is?
Hoeveel kilo ga je in die kar stoppen? Dát is veel relevanter om te weten.
Ik had gisteravond een reactie geplaatst, maar kan die verwijderd zijn? Ik heb die zelfs nog gewijzigd, maar misschien ging er iets mis.

Eerder had ik verteld dat de wielen nogal wat hebben te verduren. Ik vervoer er weleens trottoirtegels in, had er eens 20 in gelegd. Dat is 20 × 8 kg = 160 kg. Plus het gewicht van de kar zelf, er komt 25 kg bij, is 185 kg.

Dat is per wiel 92,25 kg... en dat kostte me toen een spontane klapband, én een ingeklapt wiel. Op marktplaats heb ik toen een wiel gevonden met de dikkere velgen en spaken, zoals links op de foto.

Hier nogmaals de foto, zodat je niet terug hoeft te scrollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEPS4gh6ic2VHrqkTCjkByHAGVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpGlXwm59xnpMAs2tVceQ4YT.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk is nu duidelijk dat ik er graag zo'n sterker wiel bij wil, liefst identiek, dat staat ook wat beter.

Maar ik kan zolang wel met deze set doorrijden, in afwachting van. Weet iemand precies waar dit wiel vanaf kwam, dan hoor ik het graag.

Natuurlijk zou ik een paar nieuwe wielen kunnen kopen, maar ik vind het meer een uitdaging om zo'n wiel erbij te bemachtigen.

Velg 20 inch ø, 28 spaken a 3 mm ø
Binnenkant linker velg meet met de schuifmaat 3 cm (rechter 2,52 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Dit is materiaal van 375 jaar geleden. Een identiek wiel vinden/maken zal een fikse uitdaging zijn. Of jet moet geluk hebben op MP

Een dikkere spaak is overigens niet per se sterker dan een dunnere. Maar wel vele malen goedkoper.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvbuuH
Was ik al bang voor. We hebben hier een grote overdekte vlooienmarkt waar mensen spullen hebben liggen die ze nooit verkopen, zoals crossfietsjes uit de vorige eeuw, daar zal ik eens gaan kijken.

Via internet > MP > fietsforum.nl > FOK! > en nu hier op tweakers gaat het vast niet lukken.
Maar toch bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:28
GvbuuH schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:51:
[...]

Natuurlijk zou ik een paar nieuwe wielen kunnen kopen, maar ik vind het meer een uitdaging om zo'n wiel erbij te bemachtigen.

Velg 20 inch ø, 24 spaken a 3 mm ø
Binnenkant linker velg meet met de schuifmaat 3 cm (rechter 2,52 mm).
Kijk eens bij oude vouwfietsen of kinderfietsen op MP. Daar kunnen soortgelijke wielen op liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvbuuH
@jan390 , bedankt, daar zal ik ook zeker eens kijken!
Tevens heb ikzelf een 'gezocht' advertentie geplaatst op MP.
Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:31
GvbuuH schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:51:
[...]

en dat kostte me toen een spontane klapband, én een ingeklapt wiel.
Voor dergeljik gewicht is een klein fietswiel dan ook niet ontworpen. Zeker kinderwielen niet. Een klapband heeft verder niets met je wiel te maken, dat is gewoon de band zelf. Maar ik denk dat je éérst de klapband kreeg en toen daarna een kapotte velg omdat er ineens niets meer was om de druk te verdelen.

Je kan wellicht naar grotere wielmaat gaan. Want spaakdikte is niet zo belangrijk. Wél het aantal spaken. En in een groot wiel kan je meer spaken kwijt, bijv 36, dat zie je vaak bij fietsen voor zware mensen.

Ik weet verder niet of een tandem speciale wielen heeft, maar daar zitten ook 2 personen op 2 wielen (+gewicht fiets) dus misschien kan je in die richting zoeken.

Met kinderwielen blijf je dit risico houden, die wielen zijn nou eenmaal altijd budget.

En laat ze sowieso goed checken qua spaakspanning! Want ook dat is vaak flimsy bij dergelijke wielen. En dat is enorm van invloed op de sterkte.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 13:05
[...]

Ik rijd zelf momenteel een Lux Trail. Het is echt een veel capabelere fiets dan mijn oude hardtail was, maar je merkt dat je ver van je stuur af zit. De fiets voelt heel erg zeker op de routes in het Rijk van Nijmegen. Afgelopen zondag was ik voor de lol eens naar Overloon gegaan en daar aan de gang gegaan. Daar zijn de bochten echter een stuk scherper en dan heb ik met de Lux Trail echt het gevoel dat ik hem er in moet wringen. Misschien dat ik nog een iets kortere stem er in zet, zodat het stuur ietsjes dichterbij komt. Will van Flow Mountainbike had dat geloof ik ook gedaan en was er toen heel tevreden over.

Echter, als ik het nu nog een keer zou moeten doen, zou ik denk ik voor de Neuron gaan. Mijn vader heeft er eentje en dat is echt een ontzettend speelse fiets waar je goed lol mee kunt trappen. En als ik heel eerlijk ben, gebruik ik de remote eigenlijk nooit en zit het ding met onderhoud, vooral bij de achterdemper, mij gewoon in de weg.

Over Overloon gesproken. Het is qua hoogteverschil natuurlijk totaal niet te vergelijken met het Rijk van Nijmegen of het Reichswald, maar ze zijn er toch in geslaagd om er een leuke route van te maken met veel bochten. Welk merk je dat bijvoorbeeld MTB Rijk van Nijmegen de afwatering echt een stuk beter voor elkaar heeft, want ik had afgelopen zondag het gevoel dat ik aan het veldrijden was. Ik zag eruit als een varken. Maar toch, was het wel leuk om te doen.

Edit: Dat gevoel in de scherpe bochten kan natuurlijk ook nog liggen aan mijn techniek. Hoog tijd voor een clinic.

• GvbuuH
Mistraller schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:47:
[...]

Voor dergeljik gewicht is een klein fietswiel dan ook niet ontworpen. Zeker kinderwielen niet. Een klapband heeft verder niets met je wiel te maken, dat is gewoon de band zelf. Maar ik denk dat je éérst de klapband kreeg en toen daarna een kapotte velg omdat er ineens niets meer was om de druk te verdelen.
Klopt, zo ging dat precies. De band kreeg teveel druk en klapte, de velg kreeg in 1 × het gewicht met een klap en verboog, de spaken braken af.
Je kan wellicht naar grotere wielmaat gaan. Want spaakdikte is niet zo belangrijk. Wél het aantal spaken. En in een groot wiel kan je meer spaken kwijt, bijv 36, dat zie je vaak bij fietsen voor zware mensen.
Dat past niet in de beugels die over het wiel heen lopen en de spatborden passen dan ook niet meer. Ze moeten dan ook hoger aan de kar komen, kortom, dan kan ik net zo goed een nieuwe kar maken.
Ik weet verder niet of een tandem speciale wielen heeft, maar daar zitten ook 2 personen op 2 wielen (+gewicht fiets) dus misschien kan je in die richting zoeken.

Met kinderwielen blijf je dit risico houden, die wielen zijn nou eenmaal altijd budget.
Ik weet wel dat bijvoorbeeld het wiel van een bromfiets dikkere spaken heeft, van een motorfiets nog dikkere. Ik heb wel een zelfbouwkar gezien met bromfietswielen erop.
En laat ze sowieso goed checken qua spaakspanning! Want ook dat is vaak flimsy bij dergelijke wielen. En dat is enorm van invloed op de sterkte.
Spaken vervang ik zelf en breng ze op spanning met toonhoogte/frequentie, mits ze niet elkaar raken, want dan klinken ze niet. Het lichte wiel van de kar heb ik zelf ook al eens van enkele nieuwe spaken voorzien.

Het achterwiel van de fiets die de kar moet trekken heb ik helemaal opnieuw gespaakt op toonhoogte.

Na de reacties geloof ik wel / wil ik wel aannemen dat de dikkere spaken niet echt nodig zijn. Maar dan wil ik nog wel een keer twee dezelfde wielen hebben, gewoon omdat dat netter staat.

Voor nu gaan beide wielen er gewoon weer op, met nieuwe bandjes die al klaar liggen. Ik heb een advertentie op MP gezet en die wacht ik af tot die verlopen is. Als ik een goed wiel / paar wielen tegenkom is het prima, zo niet, dan laat ik het zo.

Ik vind het nou eenmaal leuk om oude dingen op te knappen, aan de praat te houden, dat geeft voldoening. Dit in plaats van weggooien en nieuwe kopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:42
Vanmorgen een nieuwe mountainbike gekocht. Zoektocht op marktplaats wou niet echt vlotten dus liep de lbs binnen en vroeg naar het aanbod.

Per toeval heeft Trek gisteren prijzen verlaagd dus liep naar buiten met een trek x-caliber 8 in bestelling.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 11:18
Gisteren stuk gefietst in Appelscha en alles schoongemaakt. Wat piepende remmen dus keek even of die vervangen moest worden kom ik er achter dat die hele bout dus weg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2CiIHiCvkSF1gWyCsn0JWOVHpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkgr2L9AXQqFcubj6xiEV1va.jpg?f=fotoalbum_large

De brakepads zaten er nog wel in overigens en tot het laatste moment ook kunnen remmen (gelukkig).

Nu vraag ik mij alleen af of hier dezelfde bout in zit als voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOsBHmFpSgehbjooVmL2vQVYab8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INhg1vesMks2zdvdwBXD11vw.jpg?f=fotoalbum_large

En het is wat lastig te vinden omdat ik het type niet echt weet. Zou de volstaan bijv.?
https://www.bike-discount...aining-bolt-and-snap-ring

[ Voor 3% gewijzigd door Utoka op 25-09-2023 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Utoka schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:44:
Gisteren stuk gefietst in Appelscha en alles schoongemaakt. Wat piepende remmen dus keek even of die vervangen moest worden kom ik er achter dat die hele bout dus weg is.

[Afbeelding]

De brakepads zaten er nog wel in overigens en tot het laatste moment ook kunnen remmen (gelukkig).

[Afbeelding]

En het is wat lastig te vinden omdat ik het type niet echt weet. Zou de volstaan bijv.?
Krijg je ze niet toevallig bij een setje remblokken? Ik weet dat ze er bij SwissStop altijd bijzitten.

Maar dat is inderdaad het soort boutje dat je nodig hebt. Al zou ik persoonlijk wel een inbus variant kiezen over een platkopschroef

[ Voor 4% gewijzigd door ZanielGa op 25-09-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Splitpennetje krijg je er wel bij, maar een boutje net borgclip niet

Zou zelf deze nemen, want inbus

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
Bedankt!

Ja volgens mij herinner ik mij ook dat die splitpen erin zat toen ik de vorige keer de heb vervangen. Of ik heb hem toen verkeerd geplaatst of ik ben hem ooit verloren. Ga toch maar voor zo'n bout met borgclip.

Had heel anders kunnen aflopen in elk geval :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Blokjes incl. borgpennetje. (niet de goedkoopste wel fijne blokken imo.) https://www.bike-discount...c-shimano-disc-brake-pads (geen inbus jammer genoeg)

[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 25-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar kom je vandaan? Opsturen is niet de moeite maar anders heb ik nog wel splitpennen liggen, hoef je daar geen moeite en geld aan uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utoka
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:53:
[...]

Waar kom je vandaan? Opsturen is niet de moeite maar anders heb ik nog wel splitpennen liggen, hoef je daar geen moeite en geld aan uit te geven.
Ik kom uit de regio Friesland/Groningen. Maar heb inmiddels al die bout met clip besteld wil eigenlijk niet dat dit nog een keer gebeurd. Maar toch bedankt voor het aanbieden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-06 22:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik had dit een keer tijdens een lang weekend uplift in de Ardennen :X Had gelukkig dunne tie-wraps mee, dat houdt de blokken ook op hun plek :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik heb mijn fiets weer terug! *O*
Meteen effe een stuk gereden met de nieuwe derailleur met clutch en ik moet zeggen ik merk niets. Dat is denk ik goed nieuws. Wel heb ik het idee dat hij minder klappert, maar daar was ik voorheen niet zo mee bezig dus heb niet echt een reëel beeld van voor natuurlijk.

Al met al blij met het niet merkbare verschil.

Wel adviseerde iedereen me daar om tubeless te gaan rijden. Ik voel me vooral bezwaard omdat ik het niet goed ken. Ik lees en zie ook wel dat iedereen er enthusiast over is. Maar ik ben vooral benieuwd naar wanneer het dus effe niet goed gaat, dan heb je wel meteen een bende volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
911GT2 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:17:

Wel adviseerde iedereen me daar om tubeless te gaan rijden. Ik voel me vooral bezwaard omdat ik het niet goed ken. Ik lees en zie ook wel dat iedereen er enthusiast over is. Maar ik ben vooral benieuwd naar wanneer het dus effe niet goed gaat, dan heb je wel meteen een bende volgens mij.
Jup, het kan best een bende geven als het niet goed gaat. Heb er wel eens een binnenband in moeten leggen na een erg ongelukkig lek en dat was een compleet latex slagveld. Meestal daarentegen valt het allemaal wel mee met de bende. Het meeste blijft gewoon in je banden.

Maar er is niets mis met binnenbanden. (Behalve als je in een regio rijdt met bijvoorbeeld meidoorns.) Ik heb een fiets met sealant en een met binnenbanden. Ze rijden allebei gewoon prima. Je hoort ook vaak genoeg mensen die terug gegaan zijn van sealant naar binnenbanden. Je moet gewoon doen waar je zelf blij van wordt en niet je door andere mensen dingen aan laten praten. Over de voor en nadelen van beide zijn heel veel dingen geschreven, maar het is in veel gevallen maar marginale verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 16:23

WoBBeL

*zwaai*

Ik ben weer van tubeless afgestapt. Met meerdere buitenbanden bleven mijn banden langzaam leeg lopen en moest elke twee weken mn banden ompompen. Op mn nieuwe fiets ook kort geprobeerd maar zelfde issue, ik rijd nu weer met binnenbanden. Ook scheelt het veel schoonmaakwerk als je toch een binnenbandje (moet) gebruiken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
WoBBeL schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:49:
Ik ben weer van tubeless afgestapt. Met meerdere buitenbanden bleven mijn banden langzaam leeg lopen en moest elke twee weken mn banden ompompen. Op mn nieuwe fiets ook kort geprobeerd maar zelfde issue, ik rijd nu weer met binnenbanden. Ook scheelt het veel schoonmaakwerk als je toch een binnenbandje (moet) gebruiken :+
Volgens mij is een beetje druk verlies over 2 weken heel normaal.. ik check eigenlijk altijd voor elke rit.. tenzij ik 2x in 2-3 dagen de mtb pak..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-06 19:39

steel123

Cryman9

911GT2 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:17:
Geen problemen met tubeless en lek.
Afgelopen zomervakantie in Saalbach 2x ervaring met een lek in de tubeless band gehad met downhillen.

Eerste was een forse deuk in mijn voorvelg. Hierdoor bleef de band niet meer goed om de velg zitten en ontsnapte er lucht. Bleef nog wel genoeg lucht inzitten om naar beneden te kunnen rollen. Maar bij harder oppompen bleef er lucht ontsnappen. Daarna bij een restaurant er een binnenband ingelegd.
Ik ging ervan uit dat alles onder de zooi zou komen zitten na alle horrorverhalen. Maar het ging eigenlijk perfect. Helemaal geen melk gemorst op mijn velg. Het geknoei viel reuze mee.

Tweede was erg ongelukkig op een losse steen geklapt en een fors gat in de buitenband. De melk spoot eruit. Dit gat was te groot voor de melk om te dichten.
Maar gelukkig hadden we een plugkit bij (https://www.mantel.com/le...K2gJczIFuv9kaAl6kEALw_wcB)
Dit erdoor gejaagd en weer door. Dat lek kostte minder dan een minuut om te fixen.
Ook was er weinig lucht ontsnapt doordat de melk het gat wel enigszins dichthield als er geen druk op het wiel stond.

Al met al heb ik extreem positieve ervaring met tubeless en toch lekrijden gehad.

Voor de mensen die interesse hebben naar het lekrijdende melk spuitende filmpje.
Dit was in Saalbach op de zwarte X-line.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Neem deze, niet z'n klote platte schroevendraaier maar gewoon inbus

Wilde eigenlijk een Fuel EX 8 Gen 6 als opvolger van m'n Gen 5 maar toch een Spectral 6 gehaald voor 2150 piek. Demo model met wat lakschade kon ik voor dat geld niet laten staan.

Hopen dat we Zoetermeer en Bergschenhoek nog met wat efficientie omhoog kunnen. :+

• ZanielGa
WoBBeL schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:49:
Jij moet er echt nooit latex binnenbanden in stoppen. Als je elke twee weken je band oppompen al veel vind. Dan ben je met een week al 0,5 bar kwijt.

En ik pomp ze ook gewoon voor ieder ritje even op. In de meeste gevallen is het gewoon wat ik er uit laat lopen met zorgen dat het ventieltje los zit er weer in stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:21
Komende zondag voor het eerst 6 uur solo race rijden. Zou eigenlijk als duo meedoen, helaas is mijn teamgenoot ziek. Benieuwd hoe ik dit ga ervaren, mooie voorbereiding voor NK marathon in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:08:
Komende zondag voor het eerst 6 uur solo race rijden. Zou eigenlijk als duo meedoen, helaas is mijn teamgenoot ziek. Benieuwd hoe ik dit ga ervaren, mooie voorbereiding voor NK marathon in ieder geval!
succes en tot zondag ;)

Voor mij ook 1e keer solo dit jaar, afgelopen 2 edities met @Michaelg gereden, maar kan er helaas niet bij zijn
volgens mij een stuk of 50 deelnemers in de 45- klasse.. (laatste keer voor mij :X)

even gekeken naar de tijden van vorig jaar.. een top 10 zit er zeker niet in, doel wordt top 20 :)
voor een podium moet je toch al gauw zo'n 150+ km weten te rijden in 6 uur..

de weersvoorspellingen zien er in ieder geval goed uit :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:59:
[...]

succes en tot zondag ;)

Voor mij ook 1e keer solo dit jaar, afgelopen 2 edities met @Michaelg gereden, maar kan er helaas niet bij zijn
volgens mij een stuk of 50 deelnemers in de 45- klasse.. (laatste keer voor mij :X)

even gekeken naar de tijden van vorig jaar.. een top 10 zit er zeker niet in, doel wordt top 20 :)

Succes en tot zondag! Weet niet zo goed wat ik moet verwachten qua concurrentie, zie veel namen die ik (nog) niet ken, stiekem heb ik wel de ambitie voor het podium te gaan. Anderzijds wil ik mezelf ook niet helemaal uitwringen richting het NK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:03:
[...]

Succes en tot zondag! Weet niet zo goed wat ik moet verwachten qua concurrentie, zie veel namen die ik (nog) niet ken, stiekem heb ik wel de ambitie voor het podium te gaan. Anderzijds wil ik mezelf ook niet helemaal uitwringen richting het NK.
hier kan je de solo rijders van vorig jaar zien:
https://live.trackreg.com/#/events/26/rankings/2 (45- solo)
https://live.trackreg.com/#/events/26/rankings/3 (45+ solo)

let ook op de 45+ categorie... daar zijn er 8 rijders met 18+ ronden tegenover 4 bij de 45-....
die ouwe brabantse knarren kunnen wel een beetje fietsen..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:10:
[...]

hier kan je de solo rijders van vorig jaar zien:
https://live.trackreg.com/#/events/26/rankings/2 (45- solo)
https://live.trackreg.com/#/events/26/rankings/3 (45+ solo)

let ook op de 45+ categorie... daar zijn er 8 rijders met 18+ ronden tegenover 4 bij de 45-....
die ouwe brabantse knarren kunnen wel een beetje fietsen..
Thanks, we gaan het zien zondag!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Prulleman
Prulleman schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:59:
[...]

succes en tot zondag ;)

doel gehaald, 19e geworden :D
https://www.strava.com/activities/9956732558
was een pittig dagje en uiteraard (zoals iedereen volgens mij) veel te hard gestart, op de 1 of andere manier gaan alle goede voornemens de deur uit als je een rugnummer op hebt :X
Maar na ruim een uur gaan zoeken naar een mooi tempo wat wel vol te houden is, en na wat moeizaam herstellen van het 1e uur uiteindelijk wel gelukt.
oja, een cafeine boost werkt behoorlijk goed op een dag als dit :P

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• edoappelhof
Ik had mijn doel ook gehaald. Uiteindelijk tweede geworden. Achteraf tevreden mee; halfweg koers aangevallen en een redelijk gat geslagen, helaas niet vast kunnen houden en daarna op waarde geklopt.

Voor mij een eens en nooit meer ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:32:
Ik had mijn doel ook gehaald. Uiteindelijk tweede geworden. Achteraf tevreden mee; halfweg koers aangevallen en een redelijk gat geslagen, helaas niet vast kunnen houden en daarna op waarde geklopt.

Voor mij een eens en nooit meer ervaring.
ja, volgend jaar weer duo's :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

ja, volgend jaar weer duo's :)
Exact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
stuk gezelliger ook, kan je tussendoor nog een beetje ouwehoeren

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:40:
stuk gezelliger ook, kan je tussendoor nog een beetje ouwehoeren
Wat ik vond is dat het op een gegeven moment ook niet meer echt leuk is, vind het dan mentaal lastig mezelf te prikkelen om tempo te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Wat ik vond is dat het op een gegeven moment ook niet meer echt leuk is, vind het dan mentaal lastig mezelf te prikkelen om tempo te houden.
ja, dat had ik vooral tussen uur 3 en 4.. maar na4 uur nog even gestopt om bidons te wisselen en wat extra eten te pakken en een cafeïne pil en dat werkte wonderbaarlijk ook goed voor de motivatie.

( en tegen de 17-20 keer hetzelfde rondje helpt natuurlijk niet mee.. dan is een ardennen marathon een stuk aantrekkelijker om te rijden)

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 02-10-2023 11:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

ja, dat had ik vooral tussen uur 3 en 4.. maar na4 uur nog even gestopt om bidons te wisselen en wat extra eten te pakken en een cafeïne pil en dat werkte wonderbaarlijk ook goed voor de motivatie.

( en tegen de 17-20 keer hetzelfde rondje helpt natuurlijk niet mee.. dan is een ardennen marathon een stuk aantrekkelijker om te rijden)
Vond het lastig cafeïne te nemen, risico op kramp (icm temperatuur) en verhoogde nood om te plassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:18

Kluus

Gang is alles

Netjes mannen, mooie resultaten en @edoappelhof gefeliciteerd!

Ik ben mij een beetje aan het orienteren om mijn Exceed te vervangen voor een Fully. Aangezien ik in de buurt een fijne winkel heb die Specialized verkoopt en ik het ook gewoon een mooie fiets vind is een Epic de logische keuze. Hier heb je dan wel weer 3 smaken in waarbij ik twijfel tussen de "gewone" Epic en de EVO.

De gewone Epic is met 67.5 HTA al wat Slacker dan mijn Exceed met ouderwets 69.5 HTA head tube angle, de EVO doet daar nog een schepje bovenop met een HTA van 66.5 graden. Ik ga dus hoe dan ook naar een modernere geometrie wat naast fully vs ht ook een van de argumenten is naar mezelf om te upgraden ;).

Hoewel ik weet dat vele hier direct naar de meer slackere geo zouden neigen twijfel ik toch wel. Mijn doel is nog altijd zo snel mogelijk over lokale XC rondjes crossen en af en toe met de Gravellaars mee, dus wellicht ben ik met de EVO wat "overbiked" en ga ik wat wendbaarheid missen. Ik zag bijvoorbeeld dat @Prulleman die met zijn Spark de keuze heeft tussen 66 en 67.2 voor de NL rondjes weer terug is op 67.2...

Nog meer tips waar ik op zou moeten letten? De EVO heeft daarnaast wel meer travel (120mm vs 100mm), wat ik ook een behoorlijk pluspunt vind, alleen op zich kom ik met mijn huidige 100mm vork ook nooit tekort voor mijn gevoel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:46:

Ik ben mij een beetje aan het orienteren om mijn Exceed te vervangen voor een Fully. Aangezien ik in de buurt een fijne winkel heb die Specialized verkoopt en ik het ook gewoon een mooie fiets vind is een Epic de logische keuze. Hier heb je dan wel weer 3 smaken in waarbij ik twijfel tussen de "gewone" Epic en de EVO.

De gewone Epic is met 67.5 HTA al wat Slacker dan mijn Exceed met ouderwets 69.5 HTA head tube angle, de EVO doet daar nog een schepje bovenop met een HTA van 66.5 graden. Ik ga dus hoe dan ook naar een modernere geometrie wat naast fully vs ht ook een van de argumenten is naar mezelf om te upgraden ;).

Hoewel ik weet dat vele hier direct naar de meer slackere geo zouden neigen twijfel ik toch wel. Mijn doel is nog altijd zo snel mogelijk over lokale XC rondjes crossen en af en toe met de Gravellaars mee, dus wellicht ben ik met de EVO wat "overbiked" en ga ik wat wendbaarheid missen. Ik zag bijvoorbeeld dat @Prulleman die met zijn Spark de keuze heeft tussen 66 en 67.2 voor de NL rondjes weer terug is op 67.2...

Nog meer tips waar ik op zou moeten letten? De EVO heeft daarnaast wel meer travel (120mm vs 100mm), wat ik ook een behoorlijk pluspunt vind, alleen op zich kom ik met mijn huidige 100mm vork ook nooit tekort voor mijn gevoel...
de evo heeft geen brain toch? dan is het type lockout wel van belang als je de fiets als XC racer wilt gebruiken.. Ik rij namelijk met de spark het meeste in de middelste stand van de 3 standen lockout. Die is perfect om van een capabele moderne fiets toch een xc race monster te maken :)

Het verschil tussen 66 en 67.2 is overigens niet heel groot. in tijd is het lastig te meten, maar in gevoel op korte bochtjes gaat het wat makkelijker

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ah goeie, op zich vind ik het ontbreken van Brain geen nadeel aangezien ik daar niet altijd even positieve dingen over lees en het complexiteit toevoegt. Ik kan er niet echt chocola van maken wat voor lockout opties die heeft, maar dat is een goede om in de shop te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Poeh net even langs gegaan en de Epic Expert is nu in de "aanbieding" als overjarig model voor dezelfde prijs als via de Specialized website en beschikbaar in mijn maat... Die groene kleur vind ik ook wel vet. Voor 210 euro een "upgrade" naar GX AXS... De verleiding wordt wel groot nu.

Kon even passen op een XL die nog uitgeleverd moest worden en hij zit ook wel erg fijn, iets rechter dan mijn Exceed wat ook wel een pre is.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 03-10-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:46:

Ik heb een gewone epic, met brain dus. De geo is wat mij betreft al lui genoeg voor de lokale rondjes bij ons in de regio. Denk dat je met de EVO veel inlevert qua snelheid en een andachtspunt is dat een EVO stock geen remote lockout heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:25:
Poeh net even langs gegaan en de Epic Expert is nu in de "aanbieding" als overjarig model voor dezelfde prijs als via de Specialized website en beschikbaar in mijn maat... Die groene kleur vind ik ook wel vet. Voor 210 euro een "upgrade" naar GX AXS... De verleiding wordt wel groot nu.

Kon even passen op een XL die nog uitgeleverd moest worden en hij zit ook wel erg fijn, iets rechter dan mijn Exceed wat ook wel een pre is.
Bij twijfel doen! Hele goeie wielen, heb ze zelf ook nog nooit problemen mee gehad. Over de GX AXS upgrade zou ik als ik jou was even goed nadenken. Had op mijn vorige fiets een mechanische eagle groep en dat schakelt eigenlijk ook gewoon heel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Ik heb een gewone epic, met brain dus. De geo is wat mij betreft al lui genoeg voor de lokale rondjes bij ons in de regio. Denk dat je met de EVO veel inlevert qua snelheid en een andachtspunt is dat een EVO stock geen remote lockout heeft.
Klopt! Verkoper rijdt zelf momenteel met een EVO en had de lockout onder andere al aangepast naar een remote. Hij ging er veel mee naar de Ardennen, maar voor de Nederlandse rondjes, bij ons in de buurt, raadde hij hem inderdaad af. Lockout was ook een 2 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

edoappelhof schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Bij twijfel doen! Hele goeie wielen, heb ze zelf ook nog nooit problemen mee gehad. Over de GX AXS upgrade zou ik als ik jou was even goed nadenken. Had op mijn vorige fiets een mechanische eagle groep en dat schakelt eigenlijk ook gewoon heel erg goed.
Thanks voor het laatste zetje haha! Ja die wielen zijn echt een pre van deze fiets (hoewel ik nu ook hele goede wielen heb).

De derailleur en shifter is nu ook nog X01, vandaar dat ik "upgrade" in quotes schreef, maar de gadget man in mij schreeuwt AXS... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 03-10-2023 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Klopt! Verkoper rijdt zelf momenteel met een EVO en had de lockout onder andere al aangepast naar een remote. Hij ging er veel mee naar de Ardennen, maar voor de Nederlandse rondjes, bij ons in de buurt, raadde hij hem inderdaad af. Lockout was ook een 2 standen.
Inderdaad ik denk dat ik persoonlijk best wel wat zou moeten tunen qua stuurpen en stuur om hem voor laag genoeg te krijgen om voldoende druk op voorwiel te houden voor fatsoenlijk stuurgedrag. Maar da's heel persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Thanks voor het laatste zetje haha! Ja die wielen zijn echt een pre van deze fiets (hoewel ik nu ook hele goede wielen heb).

De derailleur en shifter is nu ook nog X01, vandaar dat ik "upgrade" in quotes schreef, maar de gadget man in mij schreeuwt AXS... :+
Ja snap ik ergens wel! Weet niet hoe ze qua gewichten zitten, voordeel van AXS vind ik wel dat bij tikken tegen de derailleur deze vrij springt en dus weinig kans op pad schade. Heeft mij in een etappekoers in Italië meerdere malen gered.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 07:35
edoappelhof schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Ja snap ik ergens wel! Weet niet hoe ze qua gewichten zitten, voordeel van AXS vind ik wel dat bij tikken tegen de derailleur deze vrij springt en dus weinig kans op pad schade. Heeft mij in een etappekoers in Italië meerdere malen gered.
Mooi hoe de ervaringen verschillen. Ik heb net mijn GX AXS juist vervangen door X01 mechanisch. Puur vanwege mijn ervaring dat het opladen van de batterijen me tegen begon te staan (lees: batterij leeg als je fietst) en de afstelling met de GX AXS wel echt extreem nauw komt (op een fully qua sag etc). Ben juist enorm blij met de 'downgrade'. :P

[ Voor 3% gewijzigd door jwstoop op 03-10-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

jwstoop schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Mooi hoe de ervaringen verschillen. Ik heb net mijn GX AXS juist vervangen door X01 mechanisch. Puur vanwege mijn ervaring dat het opladen van de batterijen me tegen begon te staan (lees: batterij leeg als je fietst) en de afstelling met de GX AXS wel echt extreem nauw komt (op een fully qua sag etc). Ben juist enorm blij met de 'downgrade'. :P
Dat zegt @edoappelhof op zich ook he, ik wil de "upgrade" en hij zegt dat ik er over na moet denken omdat mechanisch ook goed schakelde. Dus volgens mij zijn jullie het eens.

Hoe vaak moest je AXS opladen dan? Ik kan uiteraard altijd gewoon de standaard laten komen met X01 mechanisch en zelf nog upgraden als ik ooit wil. Zag al dat dat inclusief verkoop van de oude onderdelen ook niet zo veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
jwstoop schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Goed punt. Ik moet zeggen dat ik de punten die je noemt niet direct herken. Nuance is wel dat ik de XX1 heb, al zou dat geen verschil mogen maken. Met betrekking tot opladen zit dat zo in mijn systeem dat ik het eigenlijk nooit meemaak dat ik met lege accu sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Dat zegt @edoappelhof op zich ook he, ik wil de "upgrade" en hij zegt dat ik er over na moet denken omdat mechanisch ook goed schakelde. Dus volgens mij zijn jullie het eens.

Hoe vaak moest je AXS opladen dan? Ik kan uiteraard altijd gewoon de standaard laten komen met X01 mechanisch en zelf nog upgraden als ik ooit wil. Zag al dat dat inclusief verkoop van de oude onderdelen ook niet zo veel scheelt.
uurtje of 20 lees ik overal, misschien wel handig om gewoon een extra accu van 45 euro te kopen, altijd een volle paraat, en voor langere ritten een reserve mee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

uurtje of 20 lees ik overal, misschien wel handig om gewoon een extra accu van 45 euro te kopen, altijd een volle paraat, en voor langere ritten een reserve mee.
Mja dat is altijd genoeg voor mij, met de racer ben ik het opladen an sich ook wel gewend, maar dat is Di2 dus dat scheelt misschien ook wel iets, al gaat de 12 speed daarvan ook alweer een stuk minder lang mee op een lading dan de oude 11 speed. Goed idee om een reserve accu te hebben ja.

Tsja als je gaat zoeken op internet op X01 mechanisch vs GX AXS zijn de meningen nogal verdeeld... :+ Ik neig nog steeds naar AXS puur om het gadget gehalte, dat het beide goed schakelt geloof ik absoluut.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 03-10-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat de fiets er komt is inmiddels bijna zeker, heb wat zitten vergelijken maar toch is dit wel een mooie deal, als ik vergelijk met de Epic voor komend jaar is deze 1000 euro afgeprijst, zijn er bij de nieuwe geen leuke kleuren (alleen zwart en wit), X01 mechanisch wordt standaard GX AXS, wat ik dus mogelijk sowieso laat aanpassen voor een voor mij acceptabele meerprijs en een dropper. Maar als het goed is past mijn huidige dropper gewoon in de epic als ik dat wil.

Als ik vergelijk met de Lux is de afgeprijsde Epic 1000 euro duurder, maar dat zijn de wielen op zich al waard tov de wielen in de Lux...

Toch gek hoe snel ik altijd beslis over dit soort uitgaven maar ach, tot nu toe heb ik meestal geen spijt gehad. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 03-10-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:01:
[...]
Mja dat is altijd genoeg voor mij, met de racer ben ik het opladen an sich ook wel gewend, maar dat is Di2 dus dat scheelt misschien ook wel iets, al gaat de 12 speed daarvan ook alweer een stuk minder lang mee op een lading dan de oude 11 speed. Goed idee om een reserve accu te hebben ja.

Tsja als je gaat zoeken op internet op X01 mechanisch vs GX AXS zijn de meningen nogal verdeeld... :+ Ik neig nog steeds naar AXS puur om het gadget gehalte, dat het beide goed schakelt geloof ik absoluut.
Gewoon een AXS dropper pakken dan ipv een mechanische. Mocht je dan ooit een lege accu hebben dan kun je ze uitwisselen. Liever niet kunnen droppen dan niet kunnen schakelen.

Verder zou ik nooit, maar dan ook nooit een brain willen in mijn vering. Daar hoor je echt altijd alleen maar slechte ervaringen over, buiten de extreme specialized fans. Een brain is nodeloos veel extra kosten en vaak onderhoud om die echt goed te laten blijven werken.

Verder zou ik altijd voor de EVO gaan of andere 'downcountry' versie van XC fietsen. Snelheidsverschil is er nagenoeg niet. En locken voegt ook niets toe, buiten een eindsprint in een wedstrijd waar je gigantisch op de pedalen staat te stoempen. Bij normaal en soepel vol gas rijden veert het nooit teveel in. Bewijzen en tests zijn er al gigantisch veel geweest.

Een sidenote bij dit verhaal is dat ik wel 90kg ben en het liefst zo technisch mogelijke XC parcoursen uitkies zoals Netersel.

[ Voor 4% gewijzigd door steel123 op 03-10-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@steel123 Ja dan snap ik de keuze voor een "downcountry" wel inderdaad, bij mij is het eerder andersom, af en toe vind ik hele technische routes zoals Netersel wel leuk, maar de grote bulk is toch echt wel vlakke XC rondjes en routes met gewoon heel erg veel flow zoals Nijmegen en UHR, waar ik met mijn Exceed ook al niet in de problemen kom en volle bak naar beneden kan.

Die brain is ook mijn voornaamste twijfelpunt, op zich heb ik dit expliciet na gevraagd (maarja: Specialized dealer, dus korrel zout erbij) en ze geven aan dat oude versies inderdaad problemen hadden maar dat er inmiddels wel wat verbeterd is. Of dat klopt, geen idee...

Ander nadeel van de Brain vind ik wel dat het een proprietary ding is, maarja dat heb je tegenwoordig overal, is het niet in de shocks dan is het wel weer in de cockpit etc. Zo is de fiets industrie tegenwoordig helaas.

[ Voor 49% gewijzigd door Kluus op 03-10-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik hou het niet echt bij hoor maar volgens mij hebben de laatste 2 generaties brain niet echt issues meer.. en voor XC heeft het wel degelijk toegevoegde waarde..

je kan ook wachten tot de XC variant van flight attendant beschikbaar is, maar dat is nog duurder en ingewikkelder (heb je wel weer een extra AXS accu volgens mij)

als ik zondag ook weer wat om me heen keek zijn het merendeel van de high end fietsen toch wel epics en sparks (laatste en vorige generatie). Voorheen zag je nog wat meer cannondale, maar dat lijkt ook minder te worden

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 03-10-2023 15:29 ]

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ok, de knoop is door gehakt, hij is besteld! *O*
Wel met AXS want dat wil mijn innerlijke nerd :+.

Bedankt voor de laatste duwtjes en ook de overwegingen!

NB: krijg net nog een mailtje dat de AXS update gratis is omdat ze korting krijgen van Specialized ivm het aantal afgenomen fietsen! _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 03-10-2023 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 07:35
Kluus schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Vaker dan ik deed in ieder geval, en ik had het voordeel dat ik ook een Reverb dropper heb (nog steeds) met een zelfde batterij, dus als ik leeg was kon ik ze even wisselen.

Het ging me er meer om dat ik met 2/3 keer per week op de mtb steeds moest laden, en dat moest ook met onze bakfiets, ebike, etc, en me dat as a whole begon te irriteren. Less is more nu zeg maar. Gewoon de fiets pakken, bandjes op spanning en gaan.

Nogmaals, echt een persoonlijke afweging, dus enorm veel plezier met je nieuw bestelde fiets (lees ik nu), leuk man!

[ Voor 4% gewijzigd door jwstoop op 03-10-2023 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:27:
ik hou het niet echt bij hoor maar volgens mij hebben de laatste 2 generaties brain niet echt issues meer.. en voor XC heeft het wel degelijk toegevoegde waarde..

je kan ook wachten tot de XC variant van flight attendant beschikbaar is, maar dat is nog duurder en ingewikkelder (heb je wel weer een extra AXS accu volgens mij)

als ik zondag ook weer wat om me heen keek zijn het merendeel van de high end fietsen toch wel epics en sparks (laatste en vorige generatie). Voorheen zag je nog wat meer cannondale, maar dat lijkt ook minder te worden
Ik rijd heel veel met de meest recente brain, 0,0 problemen mee gehad. Zelfs ooit met specialized gesproken over custom tune, omdat ik hem eigenlijk nog harder wil laten locken. Uiteindelijk nooit definitief de knoop daarvoor doorgehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

edoappelhof schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:54:
[...]
Ik rijd heel veel met de meest recente brain, 0,0 problemen mee gehad. Zelfs ooit met specialized gesproken over custom tune, omdat ik hem eigenlijk nog harder wil laten locken. Uiteindelijk nooit definitief de knoop daarvoor doorgehakt.
Nog harder?! Was een hardtail dan niet veel beter geweest voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Heeft er hier iemand ooit mee gedaan aan de Bart Brentjens challenge? Ben een paar filmpjes aan het terugkijken en het valt mij op dat je vooral over padden tussen weilanden fietst, of is dit te kort door de bocht?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Batterij van de eerste AXS derailleur gaan best lang mee. Er staat 20 uur aangegeven door SRAM. In de praktijk is dat bij mij langer. Gezien je niet continue schakelt ;-) Die van de Transmission gaan iets sneller leeg. Clutch staat meer onder spanning.

De derailleur geeft duidelijk aan dat batterij opgeladen mag worden. Groen is zo goed als vol. Rood kun je nog even door. (halve lading). Is die rood aan het knipperen. Dan is advies; laden (ervaring is dat je vaak nog wel je rit kunt afmaken) Zelf nog nooit met lege batterij gestaan.

Afstellen op fully nog geen problemen meegehad. Heb er drie staan met AXS (XX1) (twee met AXS XX Transmission). Luistert net zo nauw als de bekabelde versie. Persoonlijk vind ik de fijnafstelling stuk prettiger. Gezien je niet meer met de kabel hoeft te pielen.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 03-10-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wellicht een domme vraag maar hoe zit het in de praktijk met onderhoud van de framelagers van een fully? Hebben die veel te lijden of heb je daar normaal gesproken weinig omkijken naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:03:
Wellicht een domme vraag maar hoe zit het in de praktijk met onderhoud van de framelagers van een fully? Hebben die veel te lijden of heb je daar normaal gesproken weinig omkijken naar?
Onderhoud van fully is wel stukje meer dan HT. Opzich valt het allemaal wel mee. Neuron heeft hier ruim 15000km erop zitten. En frame lagers zijn nog goed. Spectral ON zit nu op 5000+km en frame lagers zijn ook nog goed.

Af en toe controleren als je fiets schoonmaakt. Controleren op spelling en of bouten nog goed op moment zijn. En zo nu en dan voorzien van beetje vet.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 04-10-2023 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Daan_ ooh dat valt me mee dan met die afstanden, ik weet ook dat jouw fietsen niet ontzien worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 09:05
Ligt er wel aan wat voor lagers er in zitten. Glijlagers vermijden als de pest, die van mij waren binnen 1000km al op en zijn (in mijn geval) geen standaard machineonderdelen die je makkelijk kan krijgen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
steel123 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Nog harder?! Was een hardtail dan niet veel beter geweest voor jou?
Nee hoor, met name wat langere afdalingen die wat ruwer lopen geeft een fully wel echt meer controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Kluus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 00:03:
Ik heb mijn Epic nu ongeveer 3 jaar en is afgelopen mei een lager vervangen van het scharnierpunt net boven het bracket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:11:
Ligt er wel aan wat voor lagers er in zitten. Glijlagers vermijden als de pest, die van mij waren binnen 1000km al op en zijn (in mijn geval) geen standaard machineonderdelen die je makkelijk kan krijgen.
In de epic zitten volgens mij gewoon 2RS kogellagertjes. Gaat allemaal wel mee vallen zo te lezen! Ik kan in ieder geval niet wachten, benieuwd of het net zo'n eye opener wordt als toen ik van mijn te kleine aluminium Cube Reaction naar de Exceed ging destijds!

Volgende week mijn Exceed maar eens terug brengen naar de factory specs voor MP. De dropper gaat in de Epic (misschien handig als ik die van te voren even naar de LBS breng, kunnen zij dat vast doen). En mijn handgespaakte carbon wielen zet ik denk ik in als Gravel setje met semi-slicks, zijn net wat smaller dan de Roval Control wielen die in de Epic zitten dus ideaal daarvoor denk ik. Alleen nog even een XD body bestellen bij Erase. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Bij mijn Kona HeiHei ook nog maar de lagers van 1 scharnierpunt vervangen in de bijna 3 jaar dat ik hem heb. En hij wordt flink aan de tand gevoeld op enduro trails in Beringen/Ardennen/Reuver etc. Al is dat nu wel afgelopen aangezien ik toch maar een Enduro MTB erbij gekocht heb. Een XC fiets is daar toch niet helemaal voor geschikt.
GWBoes schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:11:
Dit lijkt me wel apart. Over het algemeen zijn glijlagers in vrijwel elke afmeting standaard te bestellen (Bron: mijn werk als mechanical engineer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-06 09:05
steel123 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:40:
Dit lijkt me wel apart. Over het algemeen zijn glijlagers in vrijwel elke afmeting standaard te bestellen (Bron: mijn werk als mechanical engineer).
Ik doe hetzelfde werk dus weet ook waar ik moet zoeken :+ . Ze komen erg in de buurt van een Igus WFM-1416-05 maar zijn net iets anders (hoger en grotere flens dacht ik). Daar zit dan nog een heel dunne stalen flensbus in die ik nergens kan vinden.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29
Strider schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:10:
Heeft er hier iemand ooit mee gedaan aan de Bart Brentjens challenge? Ben een paar filmpjes aan het terugkijken en het valt mij op dat je vooral over padden tussen weilanden fietst, of is dit te kort door de bocht?
Ik in 2021. Geen padden gezien. Wel veel weinig technische paden langs weilanden.

Je moet er vooral heengaan als je van hoogtemeters, een flinke afstand en het landschap houdt. Mij beviel dat wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-06 13:04
Strider schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:10:
Vorig jaar gereden en het zijn inderdaad veel paden tussen weilanden. Heb er ook een video van gemaakt: YouTube: Bart Brentjens Challenge 2022

Niet heel technisch, maar ga hem dit jaar wel weer rijden :)

[ Voor 5% gewijzigd door rodiee op 04-10-2023 11:14 ]

Pagina: 1 ... 249 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic