Mistraller schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:47:
[...]
Voor dergeljik gewicht is een klein fietswiel dan ook niet ontworpen. Zeker kinderwielen niet. Een klapband heeft verder niets met je wiel te maken, dat is gewoon de band zelf. Maar ik denk dat je éérst de klapband kreeg en toen daarna een kapotte velg omdat er ineens niets meer was om de druk te verdelen.
Klopt, zo ging dat precies. De band kreeg teveel druk en klapte, de velg kreeg in 1 × het gewicht met een klap en verboog, de spaken braken af.
Je kan wellicht naar grotere wielmaat gaan. Want spaakdikte is niet zo belangrijk. Wél het aantal spaken. En in een groot wiel kan je meer spaken kwijt, bijv 36, dat zie je vaak bij fietsen voor zware mensen.
Dat past niet in de beugels die over het wiel heen lopen en de spatborden passen dan ook niet meer. Ze moeten dan ook hoger aan de kar komen, kortom, dan kan ik net zo goed een nieuwe kar maken.
Ik weet verder niet of een tandem speciale wielen heeft, maar daar zitten ook 2 personen op 2 wielen (+gewicht fiets) dus misschien kan je in die richting zoeken.
Met kinderwielen blijf je dit risico houden, die wielen zijn nou eenmaal altijd budget.
Ik weet wel dat bijvoorbeeld het wiel van een bromfiets dikkere spaken heeft, van een motorfiets nog dikkere. Ik heb wel een zelfbouwkar gezien met bromfietswielen erop.
En laat ze sowieso goed checken qua spaakspanning! Want ook dat is vaak flimsy bij dergelijke wielen. En dat is enorm van invloed op de sterkte.
Spaken vervang ik zelf en breng ze op spanning met toonhoogte/frequentie, mits ze niet elkaar raken, want dan klinken ze niet. Het lichte wiel van de kar heb ik zelf ook al eens van enkele nieuwe spaken voorzien.
Het achterwiel van de fiets die de kar moet trekken heb ik helemaal opnieuw gespaakt op toonhoogte.
Na de reacties geloof ik wel / wil ik wel aannemen dat de dikkere spaken niet echt nodig zijn. Maar dan wil ik nog wel een keer twee dezelfde wielen hebben, gewoon omdat dat netter staat.
Voor nu gaan beide wielen er gewoon weer op, met nieuwe bandjes die al klaar liggen. Ik heb een advertentie op MP gezet en die wacht ik af tot die verlopen is. Als ik een goed wiel / paar wielen tegenkom is het prima, zo niet, dan laat ik het zo.
Ik vind het nou eenmaal leuk om oude dingen op te knappen, aan de praat te houden, dat geeft voldoening. Dit in plaats van weggooien en nieuwe kopen.