Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 08:25

911GT2

en blazen maar!

GWBoes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:53:
[...]

M4100/4120 heeft inderdaad geen clutch, maar is officieel ook niet geschikt voor 1x toepassing. Lijkt me nogal een afmontage blunder als die er ook echt op zit. Of het moet een M5120 zijn, die zit in dezelfde groep alleen met een (niet uitschakelbare) clutch.
Zo specifiek staat het niet in de specs.
Link

Is er een manier om de twee optisch te onderscheiden?

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99VCtgHOzuug6F8INLByfhQ9f10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRjiaDXCbiqNmFz72GpCqfb8.png?f=fotoalbum_large
Zal straks eens kijken.

Edit 2: Zeg maar; volgens mij de 4120:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0UOCdY7bgKRkssrZi3rRqLtgos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utSDjLJOUDrd0TxHWSmyNuEJ.jpg?f=fotoalbum_large

en dat lijkt overeen te komen met de foto's op hun eigen site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTvdtJ5zjyFoLNlgOpB_Zl7tXrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wvzVk1qsgWAEnuUbon9YFuzd.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door 911GT2 op 07-09-2023 08:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@911GT2 dat is die 4120 inderdaad, bij de 5120 zie je dat het punt waar de kooi omheen scharniert er wat complexer uit ziet - dat is de clutch. Ik denk dat je beter een derailleur met clutch kan kopen (ik zou dan zeggen een SLX RD-M7000 aangezien het voor 11 speed is?), kost de helft van die guide. Ik rijd zonder guide en heb maar een keer gehad dat de ketting er af vloog, dat was toen ik vergeten was de clutch er op te zetten :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Demo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:20:
@911GT2 dat is die 4120 inderdaad, bij de 5120 zie je dat het punt waar de kooi omheen scharniert er wat complexer uit ziet - dat is de clutch. Ik denk dat je beter een derailleur met clutch kan kopen (ik zou dan zeggen een SLX RD-M7000 aangezien het voor 11 speed is?), kost de helft van die guide. Ik rijd zonder guide en heb maar een keer gehad dat de ketting er af vloog, dat was toen ik vergeten was de clutch er op te zetten :P
Ja dat lijkt me ook een beter idee. Thanks voor de tip. Overigens is mijn fiets een 10 speed, ik weet niet of dat uitmaakt in je advies :)

[ Voor 6% gewijzigd door 911GT2 op 07-09-2023 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:35
911GT2 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:49:
[...]

Ja dat lijkt me ook een beter idee. Thanks voor de tip. Overigens is mijn fiets een 10 speed, ik weet niet of dat uitmaakt in je advies :)
Nee, in het plaatje staat ook support voor 1x10.

Wat ik ook zou meenemen is een tool met een kettingpons en een paar quicklinks.
Meestal buigen er maar een paar schakels en die kan je er dan tussenuit halen.
Kan je misschien niet meer naar de lichtste versnelling maar is beter dan lopen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Van de laatste Tweakers Lets Ride d:)b Helaas zijn er wel twee licht gewonden gevallen die dag :Y)

[ Voor 72% gewijzigd door Daan_ op 07-09-2023 14:34 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier in het bos is het op aantal plekken gort droog. Op de iets steilere plekken is het soms zoeken naar grip. Zeker als je alternatieve lijnen pakt. Hoe is het gesteld op de vaste routes in NL ?

Mag wel wat regen vallen _/-\o_

Gisteravond nog even snel klein rondje gedaan naar goede BBQ O-) . Alleen chest mount van de GoPro zat niet goed vast. Beeld is niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:30
Daan_ schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:39:
Hier in het bos is het op aantal plekken gort droog. Op de iets steilere plekken is het soms zoeken naar grip. Zeker als je alternatieve lijnen pakt. Hoe is het gesteld op de vaste routes in NL ?

Mag wel wat regen vallen _/-\o_

Gisteravond nog even snel klein rondje gedaan naar goede BBQ O-) . Alleen chest mount van de GoPro zat niet goed vast. Beeld is niet optimaal.
[YouTube: Reichswald ff stuiteren voor zonsondergang.]
Nice! Ik ga morgen vroeg ook ff om het nieuwe conti rubber uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Daan_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:41:
Van de laatste Tweakers Lets Ride d:)b Helaas zijn er wel twee licht gewonden gevallen die dag :Y)

[YouTube: Lets ride Tweakers.net im Reichswald - 4K]
@Daan_ op de video ziet het er niet eens zo spannend uit, maar ik weet dat die goot op 0:15 een vrij vervelend ding is. Zie een aantal bekende paadjes maar ook onbekende. Die snelle afdaling tussen de varens door, is bij wijlen de brandtoren toch?

Vaste routes op zandbodem hebben het ook zwaar, de neerslag van de afgelopen weken is in een paar dagen tijd alweer verdampt lijkt het. Amerongen had woensdagavond alweer een mooi dun laagje los zand op de meeste plekken, reed op de snelle bandjes (Barzo/Mezcal) die daar af en toe behoorlijk op begonnen te glijden. Beetje spannend, de laatste keer met deze wielen in de trailbike eindigde in een gebroken sleutelbeen :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:57:
[...]

Nice! Ik ga morgen vroeg ook ff om het nieuwe conti rubber uit te proberen.
Wellicht kom ik je morgen wel tegen. Denk dat ik eerst bij de MTBkuilen ga spelen. (gap jumpje paar cm groter maken :D )
Demo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:54:
[...]
@Daan_ op de video ziet het er niet eens zo spannend uit, maar ik weet dat die goot op 0:15 een vrij vervelend ding is. Zie een aantal bekende paadjes maar ook onbekende. Die snelle afdaling tussen de varens door, is bij wijlen de brandtoren toch?

Vaste routes op zandbodem hebben het ook zwaar, de neerslag van de afgelopen weken is in een paar dagen tijd alweer verdampt lijkt het. Amerongen had woensdagavond alweer een mooi dun laagje los zand op de meeste plekken, reed op de snelle bandjes (Barzo/Mezcal) die daar af en toe behoorlijk op begonnen te glijden. Beetje spannend, de laatste keer met deze wielen in de trailbike eindigde in een gebroken sleutelbeen :X
Lastige van dit stukje is dat het constant veranderd. Steeds meer en meer erosie. Dat maakt het ook wel leuk. Helaas mogen we geen bordjes ophangen met informatie wat je tegenkomt op sommige lijntjes (steil, drop etc). Ziet daar geregeld mensen met fiets in de hand lopen of onderuit gaan. Omdat het net iets te veel van goede is.

Tussen de varens richting het boomstamp jumpje is bij de oude brandtoren. Die is ook terug te vinden op Komoot. En wordt gedoogd om te wandelen en fietsen.

[ Voor 37% gewijzigd door Daan_ op 08-09-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Demo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:54:
[...]

Wat zouden in die omstandigheden nou wel goede banden zijn eigenlijk. Uiteraard icm een lagere spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Lensent schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:20:
[...]

Wat zouden in die omstandigheden nou wel goede banden zijn eigenlijk. Uiteraard icm een lagere spanning.
Iets meer/grotere nop, om door het zand heen te bijten. Wolfpack Trail/Race vind ik fijn, bijna eindeloze grip voor, achter kan wat gaan glijden maar genoeg zijnoppen om dan gauw weer grip te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
@Daan_ je volgens mij nog gezien toen je mij voorbij stoof voor het eerste wild hek. Ik riep nog maar je was te snel op die e-bike 🤣

@Lensent ik had mijn nieuwe enduro rubber erop liggen van conti. De argotal voor beviel erg goed. Meer grip als en Assegai met minder rol weerstand 👌🏻

Beetje overkill misschien maar de uitgesleten stukken had die geen moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:05:
@Daan_ je volgens mij nog gezien toen je mij voorbij stoof voor het eerste wild hek. Ik riep nog maar je was te snel op die e-bike 🤣
Snelheid zal wel niet geweest zijn. O-) Had vanochtend ook de doppen in met muziek. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat ik je niet gehoord heb. :F

Was wel super weer om te fietsen vanochtend. d:)b Morgen maar weer eens kijken aldaar ...

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 09-09-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

knip ;-)

[ Voor 105% gewijzigd door Daan_ op 12-09-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 20-09 16:46

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Pfff pittig... lets hope dat het goed komt en gaat met hem/haar.

Wel goed om te zien hoe de samenwerking tussen alle hulpdiensten gaat. Petje af voor hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

McLambo

MTB Junky

Heftig!

het is een blijft een reëel risico in deze sport/hobby.
Aan de andere kant kun je thuis ook van de trap vallen en je nek breken.

Niet te veel over nadenken denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
McLambo schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:23:
Heftig!

het is een blijft een reëel risico in deze sport/hobby.
Aan de andere kant kun je thuis ook van de trap vallen en je nek breken.

Niet te veel over nadenken denk ik...
Dat is zeker, maar het zet je wel weer even aan het denken. Ik fiets best vaak alleen en dan wil je dit soort dingen liever niet meemaken.
Dat herinnert mij ook weer om de val detectie van Garmin eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24
kippy schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:50:
[...]

Dat is zeker, maar het zet je wel weer even aan het denken. Ik fiets best vaak alleen en dan wil je dit soort dingen liever niet meemaken.
Dat herinnert mij ook weer om de val detectie van Garmin eens te testen.
hoe test je die dan...? bij mij is ie in een paar jaar tijd een paar keer afgegaan, soms onterecht (hard remmen bij een stoplicht bv... 8)7, ook een keer bij een redelijke crash, en ook een keer niet bij een crash waar ik het wel had verwacht :)
dus ja.. beter iets dan niets ofzo

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:53:
[...]

hoe test je die dan...? bij mij is ie in een paar jaar tijd een paar keer afgegaan, soms onterecht (hard remmen bij een stoplicht bv... 8)7, ook een keer bij een redelijke crash, en ook een keer niet bij een crash waar ik het wel had verwacht :)
Ik denk dat je dat test door te fietsen en het ding in het gras te laten vallen of zo. Dat is toch een redelijke crash lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Ik ben wel blij dat er geen reactiemogelijkheid is op deze site. Op nu.nl zijn de reacties bij fietsongelukken altijd misselijkmakend als die sportgerelateerd zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29

charrel

Cortisol4life..

[...]

Hier hetzelfde, bij een crash deed ie niks maar toen ik tijdens een interval training plotseling stopte ging ie wel bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[...]

Herkenbaar. Die van mij gaat soms ook random af terwijl er niets aan de hand is.
En ook meegemaakt dat ie niet afging terwijl het wel had gemoeten.
Ik heb de indruk dat ie verticale verschillen (dus omvallen) minder goed detecteert dan abrupt stoppen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Hier ging hij ook regelmatig af bij stoplichten. Niet dat ik per se zo hard rem maar ik denk omdat ik die laatste ~5km/u met de hand stop aan het paaltje zodat ik niet hoef uit te klikken. Dat ziet de Garmin redelijk consequent als een crash. :+

Ik heb de crash detectie maar uit gezet, in plaats van mijn gedrag veranderen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 12-09-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:01

Sherlock

No Shit

Ik heb de crash detectie uitgezet in het MTB profiel, maar voor wielrennen staat hij nog aan. Bij het MTB'en al een paar keer false alarm gehad.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:47:
Hier ging hij ook regelmatig af bij stoplichten. Niet dat ik per se zo hard rem maar ik denk omdat ik die laatste ~5km/u met de hand stop aan het paaltje zodat ik niet hoef uit te klikken. Dat ziet de Garmin redelijk consequent als een crash. :+

Ik heb de crash detectie maar uit gezet, in plaats van mijn gedrag veranderen. ;)
Bij MTB staat het default al uit dacht ik? Ik heb overigens wel dezelfde ervaringen. Abrupt remmen geeft vaak een vals alarm, maar een "mooie" valpartij niet altijd... :X

In Noorwegen was ik met een hike een beetje lomp uitgegleden (viel gewoon op gras), en toen ontdekte ik dat mijn fenix horloge ook crash detection heeft. Zou me kunnen voorstellen dat je het op je edge uitzet maar op je horloge aan. (mits je natuurlijk een activity start, maar dat doe ik zelf wel voor de HR)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Wat ik me er vooral van herinner was dat het in de winter met dikke handschoenen en een half-functionerend touch screen van de 830 door de kou en vocht het een hel was om die crash false-alert op tijd te annuleren. Misschien dat het nu met de 840 wel beter lukt omdat die (ook) knoppen heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ze hebben het annuleren volgens mij bewust onlogisch en moeilijk gemaakt... die paar keer vals alarm, (of misschien nog wel meer bij een echte crash zonder echte auw) schiet ik enorm in de stress om het alarm op tijd uit te zetten :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
ze hebben het annuleren volgens mij bewust onlogisch en moeilijk gemaakt... die paar keer vals alarm, (of misschien nog wel meer bij een echte crash zonder echte auw) schiet ik enorm in de stress om het alarm op tijd uit te zetten :D
Tja, en als je wel auw hebt wil je dat toch altijd ff gedoseerd overbrengen aan het thuisfront :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik snap die crashdetectie niet zo goed van Garmin. Aantal weken geleden voor de eerste keer gevallen en Garmin en telefoon waren mee, alles had verbinding. Ik lag even op de grond met een paar gekneusde ribben en weinig adem. Na een tijdje opgestaan en ik was wel benieuwd wat er gebeurd was. Maar mijn Garmin zei gewoon doodleuk iets van "Crash gedetecteerd, is dit echt zo?"
Dat is een beetje nutteloos als ik dat zelf moet activeren. Er was ook geen timer ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Xavier schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:07:
Ik snap die crashdetectie niet zo goed van Garmin. Aantal weken geleden voor de eerste keer gevallen en Garmin en telefoon waren mee, alles had verbinding. Ik lag even op de grond met een paar gekneusde ribben en weinig adem. Na een tijdje opgestaan en ik was wel benieuwd wat er gebeurd was. Maar mijn Garmin zei gewoon doodleuk iets van "Crash gedetecteerd, is dit echt zo?"
Dat is een beetje nutteloos als ik dat zelf moet activeren. Er was ook geen timer ofzo.
Dat is gek ja, want zo te lezen zegt ie bij alle andere forumleden: crash gedetecteerd, het thuisfront wordt NU in paraatheid/paniek gebracht (doorhalen wat niet van toepassing is) tenzij je 3 gekke toetscombinaties doet én een dansje om je fiets.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Wat @Mistraller klopt. Uiteraard moet je dan wel een thuisfront geconfigureerd hebben in de Garmin Connect app en een actieve koppeling met je mobiele telefoon hebben en misschien miste je een van die twee factoren?

[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 12-09-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:35:
Wat @Mistraller klopt. Uiteraard moet je dan wel een thuisfront geconfigureerd hebben in de Garmin Connect app en een actieve koppeling met je mobiele telefoon hebben en misschien miste je een van die twee factoren?
Staat naar mijn weten allemaal ingesteld. Contact is toegevoegd, SMS is bevestigd. Hulkp en Ongevaldetectie ingeschakeld.
Er is niet veel meer aan te zetten behalve een mail.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Xavier schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:39:
[...]

Staat naar mijn weten allemaal ingesteld. Contact is toegevoegd, SMS is bevestigd. Hulk en Ongevaldetectie ingeschakeld.
Er is niet veel meer aan te zetten behalve een mail.
Ah ja, ik heb de Hulk niet in mijn adressenlijst staan. Dat zal het zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:42:
[...]

Ah ja, ik heb de Hulk niet in mijn adressenlijst staan. Dat zal het zijn.
Dammit niet? :D

Ik bedoelde Hulp

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:21
Ik ben me via MP aan het oriënteren op een mtb voor in de winter en zie bij mij in het dorp een mooie trek met 12 speed staan (sram NX). Opzich top en zou ‘m zo kopen, heeft enkel wel een vaste voorvork. Woon op de Veluwe en zou graag een verende vork hebben.

Waar moet je aan denken qua kosten om een degelijke/redelijke fiets te hebben met vork? Lockout klinkt handig maar geen ervaring mee.

Vraagprijs is 900. Hoe verhoudt zich dat dan nog tot een nieuwe als er dus ook nog een vork moet worden gekocht?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Prulleman
Stufferdt schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:24:
Ik ben me via MP aan het oriënteren op een mtb voor in de winter en zie bij mij in het dorp een mooie trek met 12 speed staan (sram NX). Opzich top en zou ‘m zo kopen, heeft enkel wel een vaste voorvork. Woon op de Veluwe en zou graag een verende vork hebben.

Waar moet je aan denken qua kosten om een degelijke/redelijke fiets te hebben met vork? Lockout klinkt handig maar geen ervaring mee.

Vraagprijs is 900. Hoe verhoudt zich dat dan nog tot een nieuwe als er dus ook nog een vork moet worden gekocht?
Hoe oud is de fiets en hoe is de staat van de aandrijving? 900 voor een fiets met een instap groep, waar nog een paar 100 tegenaan moet voor een nieuwe vork lijkt me nogal veel...

Voor dat bedrag vond je ook een nieuwe, bv deze met deore (staat wat mij betreft boven NX, of minstens ernaast)
https://www.mantel.com/cannondale-trail-sl3&spec[]=285&spec[]=8011&spec[]=9838

Genoeg nieuwe instappers onder de 1500 te vinden

Strava

• Xavier
  • Niet online
Stufferdt schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:24:

Klinkt al meteen dubieus. Een 12 speed met NX erop, maar geen verende vork. Klinkt alsof er een goede crash mee is geweest, de vork vervangen is. Zou ik nooit kopen.
Maar model kan je vast vinden online of hij normaliter met een verende kwam. Zoja. Overslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Xavier schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:26:
[...]

Klinkt al meteen dubieus. Een 12 speed met NX erop, maar geen verende vork. Klinkt alsof er een goede crash mee is geweest, de vork vervangen is. Zou ik nooit kopen.
Maar model kan je vast vinden online of hij normaliter met een verende kwam. Zoja. Overslaan.
Niks mis mee als vork vervangen is. Dit kan persoonlijke voorkeur zijn. Wellicht starre vork, omdat men vooral wil gravelen.

Vervang ook wel eens vork of damper van nieuwe fiets. En niet om dat ik crash heb gehad ;-), maar om dat mijn voorkeur gaat naar ander merk of type vork. Je hebt het niet altijd voor kiezen qua afmontage. Zo ooit op mijn Neuron van FOX 34 130mm FIT4 Factory naar een 140mm grip2 Factory gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
genoeg mensen die een use case zien voor een vaste vork op een MTB, dus het kan ook gewoon iemand zijn voorkeur zijn, daar zou ik verder niks achter zoeken. Je moet ook bedenken dat de meeste 2e hands fietsen met vering nooit onderhoud hebben gehad op de vering.. dan is het niet een zo'n slecht idee om een 2e hands fiets te kopen en een nieuw vork erop te zetten.. maar 900 + vork voor een 2e hands fiets is gewoon teveel, zeker als je zelf niks met die vaste vork gaat doen (als het een beetje een fraaie carbon vork is, kost die ook zo 100+ )

Strava

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:21
Prulleman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe oud is de fiets en hoe is de staat van de aandrijving? 900 voor een fiets met een instap groep, waar nog een paar 100 tegenaan moet voor een nieuwe vork lijkt me nogal veel...

Voor dat bedrag vond je ook een nieuwe, bv deze met deore (staat wat mij betreft boven NX, of minstens ernaast)
https://www.mantel.com/cannondale-trail-sl3&spec[]=285&spec[]=8011&spec[]=9838

Genoeg nieuwe instappers onder de 1500 te vinden
fiets ziet er nog behoorlijk nieuw uit, maar geen concreet jaartal in de advertentie.
Denk zelfs dat ik weet waar hij gekocht is (en die ken ik toevallig prima :) ).

Maar de cannondale ziet er wel uit als een betere deal ja gezien de prijs.
Prulleman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:44:
genoeg mensen die een use case zien voor een vaste vork op een MTB, dus het kan ook gewoon iemand zijn voorkeur zijn, daar zou ik verder niks achter zoeken.
Ook mijn eerste gevoel.
Je moet ook bedenken dat de meeste 2e hands fietsen met vering nooit onderhoud hebben gehad op de vering.. dan is het niet een zo'n slecht idee om een 2e hands fiets te kopen en een nieuw vork erop te zetten.. maar 900 + vork voor een 2e hands fiets is gewoon teveel, zeker als je zelf niks met die vaste vork gaat doen (als het een beetje een fraaie carbon vork is, kost die ook zo 100+ )
Dat is wel weer een goed punt ja.

Bedankt allemaal voor het meedenken :)

Gezien ik 'm toch hoogstwaarschijnlijk niet koop:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Stufferdt op 13-09-2023 14:45 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@Stufferdt gezien de banden (semi slick) en de vork is deze fiets waarschijnlijk ingezet als flat bar gravel fiets (wat @Daan_ ook al zei).
zit ook een 34T voorop, is meestal ook niet standaard.

fiets ziet er verder wel prima onderhouden uit, maar als je deze dus als normale MTB wilt gebruiken moet je ook denken aan andere banden.

leuke fiets als je em gebruikt zoals ie erbij staat, anders teveel gedoe en kosten (naar mijn mening)

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 13-09-2023 14:52 ]

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:38
Sinds bijna een half jaar voor de verandering eens de fully gepakt voor iets anders als op de weg rijden. Dus vanmiddag eens naar Bergschenhoek geweest. Was weer even wennen zo'n fiets waar alles maar onder je beweegt. Werd ook een beetje gestoord van al dat schakelen de hele tijd. Maakt dingen wel weer erg makkelijk, klimmetjes waar het normaal gewoon een uitdaging is is het nu gewoon rustig omhoog fietsen.
Prulleman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:51:

fiets ziet er verder wel prima onderhouden uit, maar als je deze dus als normale MTB wilt gebruiken moet je ook denken aan andere banden.
Omdat mijn fully toch voor 95% op de weg rijdt heb ik een tijdje geleden er een setje Terreno's op gelegd. Scheelde een hoop in de weerstand. Ik zocht toen gewoon iets wat goed op de weg zou werken maar als ik het terrein in ging ook wel zou gaan. (Je moet ergens een compromis maken) De Terreno's staan ook als XC banden bij Vittoria dus dat leek een goeie keus. Op de weg gaan ze ook prima maar ik was vandaag dus echt aangenaam verrast over ze in het terrein. Bergschenhoek is ook nog een repack parcours en die staan ook niet bekend om de meeste grip. In het begin had ik wat sketchy momenten gewoon omdat ik geen vertrouwen had waardoor je dingen gaat doen die juist minder grip geven. Maar toen ik vertrouwen begon te krijgen deden ze het echt heel goed. Heel af en toe dat achter wat begon te glijden maar gewoon op een heel voorspelbare manier. Ik zou ook echt niet bang zijn om deze banden op de meeste parcoursen te rijden.

Het is natuurlijk wel een semi-slick en als het nat wordt denk ik dat het spannend zal worden maar voor droge omstandigheden is het een prima band.

En omdat het toch een zeldzaamheid is dat ik op deze fiets ben en ook nog een camera bij me heb heb ik nog maar een fototje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgjKlWbT8DbTY4DKN8hRu-cAsKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tf66LqkZMFmRM2GSUDL5Vf8J.jpg?f=fotoalbum_large
en ja, ik ben een beroerde fotograaf

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Even een vraagje over heel iets anders: zitvlak conditie :D

Ik heb nogal gevoelige huid, daar waar het zadel raakt, en moet altijd extra zorg en aandacht geven om te voorkomen dat ik daar problemen krijg die het fietsen in de weg gaan zitten. :X

Momenteel gebruik ik een speciale disinfecterende zeep, wordt de boel goed glad gehouden, en voor het fietsen Assos Chamois creme.

Tot zover gaat het best goed, maar ik ben nog op zoek naar een verzorgend product voor ná het fietsen/douchen.

Iemand tips of ervaringen? _/-\o_

• kippy
  • Nu online
McLambo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:59:

Ik heb nogal gevoelige huid, daar waar het zadel raakt, en moet altijd extra zorg en aandacht geven om te voorkomen dat ik daar problemen krijg die het fietsen in de weg gaan zitten. :X

Momenteel gebruik ik een speciale disinfecterende zeep, wordt de boel goed glad gehouden, en voor het fietsen Assos Chamois creme.

Tot zover gaat het best goed, maar ik ben nog op zoek naar een verzorgend product voor ná het fietsen/douchen.

Ik ga er wel vanuit dat je een broek met zeem gebruikt. Heb je daar ook al eens andere merken of types bij gebruikt? En als de broek wast ook geprobeerd om ander wasmiddel / wasverzachter te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
Ja goeie vraag @McLambo maar glad houden? Bedoel je dat jij alles glad hebt geschoren daar in je wielerbroek?

[ Voor 3% gewijzigd door pier87 op 14-09-2023 13:38 ]

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Zeem?????

haha, uiteraard een zeem present. Broeken van Pearl Isumi, Asos en Craft, met goeie zemen voor middel-lange afstanden (tot 2 uur, langer zit ik er meestal toch niet op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

pier87 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:38:
Ja goeie vraag @McLambo maar glad houden? Bedoel je dat jij alles glad hebt geschoren daar in je wielerbroek?
hmmm, beetje ongemakkelijke vraag, maar laat ik zo zeggen: in ieder geval het contactvlak met het zadel om onstoken haarwordtels te voorkomen O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 21:14
McLambo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:04:
[...]

hmmm, beetje ongemakkelijke vraag, maar laat ik zo zeggen: in ieder geval het contactvlak met het zadel om onstoken haarwordtels te voorkomen
Weet je zeker dat dat juist niet de oorzaak is?

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Nou sinds ik het een beetje glad houd zijn de problemen een stuk verminderd (3e bal problemen).
Dus uit ervaring kan ik melden dat het helpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
Ja ongemakkelijk vraag @McLambo vond hem ook lastig om te stellen ;)

Maar mijn ervaring is juist wanneer je in die zone gaat scheren, ik juist irritaties krijg. Heb ooit eens een poging gedaan, nou dat heb ik geweten. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:08
McLambo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:59:

Tijdens meerdaagse wedstrijden gebruik ik na het douchen sudocreme. Dat je de hele dag naar verse luiers ruikt moet je maar op de koop toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
edoappelhof schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:13:
[...]

Tijdens meerdaagse wedstrijden gebruik ik na het douchen sudocreme. Dat je de hele dag naar verse luiers ruikt moet je maar op de koop toenemen.
In Solden kon ik alleen Nivea vinden, was ik heel gelukkig mee.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:49
joint_me schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:20:
[...]

In Solden kon ik alleen Nivea vinden, was ik heel gelukkig mee.
Uierzalf! Veel voor weinig, werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Bedankt voor alle tips! Ik ga eens langs de drogist en experimenteren met de verschillende verzorgende producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

edoappelhof schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:13:
[...]

Bij het opbouwen van op de fiets stappen, heeft mij dat ook geholpen. Heb 2 jaar uit de running geweest door voornamelijk laksheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Meneer iCy op 15-09-2023 11:36 . Reden: Even wat leesbaarder gemaakt. ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Meneer iCy schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:16:
[...]

Bij het erop bouwen van op de fiets stappen, heeft mij dat ook geholpen.
Ik heb deze zin nu 6x gelezen en ik denk dat ik inmiddels begrijp wat je bedoelt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Laatst online: 11:41
Kan ik nog mensen blij maken met een kaartje voor de Mergel Heuvelland 2-daagse komend weekeinde? Wegens gezondheids perikelen kaartje over....

Stuur maar een DM

[ Voor 6% gewijzigd door jckw op 15-09-2023 12:07 ]

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Vanmiddag kreeg ik de nieuwe derailleurwieltjes en de kooi binnen. Beiden inmiddels gemonteerd. Aan de plafondhaken functioneert alles oké. Een testrit komt morgen, vanmiddag alleen thuis met de (kleine) kids. Dat het vervangen is gelukt is al heel wat ;)

De kooi is overigens kapot hoor;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK4D3xxXn5oNOQhSCS0GtpJvdoM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBwuzReTCHVf7tTJKIXgwjJk.jpg?f=fotoalbum_medium

Bedankt allen voor de hulp!

XXXVI

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

De nieuwe derailleur is binnen en de tool voor de ketting.

Heb dit nog niet eerder gedaan maar volgens YouTube is het niet te moeilijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SFRCdtYwfIfln9hBIi1z-04Yck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQKLbf5xgSpWQuIdbvYCUdwS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als ik het goed begrijp zet ik de clutch aan als ik niet op de weg rijdt. Maar waarom zou je hem niet altijd aan laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:38
911GT2 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:05:

[Afbeelding]

Dus als ik het goed begrijp zet ik de clutch aan als ik niet op de weg rijdt. Maar waarom zou je hem niet altijd aan laten?
Gewoon de clutch altijd aanlaten behalve als je je wiel eruit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Laatst online: 13:35

[Afbeelding]

Had jij niet een 10-speed?
de doos is voor deze 11speed.
https://bike.shimano.com/...m7000/RD-M7000-11-GS.html

Je moet de RD-M7000-10-SGS hebben.
https://bike.shimano.com/...7000/RD-M7000-10-SGS.html

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ah kak. Je hebt gelijk. Nou dan kan deze terug. Hij is nog niet open geweest.

Edit alleen is de: RD-M7000-10-SGS nergens te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door 911GT2 op 16-09-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:49
911GT2 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:20:
[...]

Ah kak. Je hebt gelijk. Nou dan kan deze terug. Hij is nog niet open geweest.

Edit alleen is de: RD-M7000-10-SGS nergens te krijgen.
Deze toch?
https://www.probikeshop.c...age-y5zh98050/171649.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja.. dat denk ik wel voor die prijs..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

[Afbeelding]

In theorie schakelt het wat zwaarder. Mjin vrouw heeft ook een clutch op haar racer, maar die staat altijd uit want ze rijdt toch altijd over glad asfalt. Op mijn MTB staat ie altijd aan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Vraag, mijn mtb heeft nogal spelling op de cassette/freehub.

De speling:
YouTube: cassette/freehub

In het filmpje beweeg ik alleen de cassette en beweegt de freehub denk niet, maar ik weet dat deze wel wat speling heeft toen ik een keer de cassette eraf had.

De fiets:
https://www.12gobiking.nl/sensa-livigno-evo-black-sport-2022

De freehub wilde ik servicen, maar weet niet hoe ik hem open maak. Het is ook een goedkope instap mtb van het merk Sensa.

Het fietst nog prima, maar ik heb zo het idee dat het niet helemaal goed zit.

Hebben jullie advies, of valt dit nog wel mee?
Bij mij racefiets zit het echt veel strakker.

[ Voor 13% gewijzigd door user_tweakers op 17-09-2023 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:18
user_tweakers schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:48:
Vraag, mijn mtb heeft nogal spelling op de cassette/freehub.

De speling:
YouTube: cassette/freehub

In het filmpje beweeg ik alleen de cassette en beweegt de freehub denk niet, maar ik weet dat deze wel wat speling heeft toen ik een keer de cassette eraf had.

De fiets:
https://www.12gobiking.nl/sensa-livigno-evo-black-sport-2022

De freehub wilde ik servicen, maar weet niet hoe ik hem open maak. Het is ook een goedkope instap mtb van het merk Sensa.

Het fietst nog prima, maar ik heb zo het idee dat het niet helemaal goed zit.

Hebben jullie advies, of valt dit nog wel mee?
Bij mij racefiets zit het echt veel strakker.
Heeft de cassette voorheen wel goed gezeten en heb je deze recentelijk er af gehaald en weer terug gemonteerd?
Dit is typisch beeld van een cassette waar een spacer vergeten is.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user_tweakers
ElGreco schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:07:
[...]

Heeft de cassette voorheen wel goed gezeten en heb je deze recentelijk er af gehaald en weer terug gemonteerd?
Dit is typisch beeld van een cassette waar een spacer vergeten is.
Zo ziet het eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CnFWPQ-0s6v3i6CwZH34VxVPP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS41itu8rJun16znelA4U2fm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZ8GgGrSScJ6xI7MwOlkX_PyoG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/049Ocw5FrKngydIEvXrzcrPu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJfHK_CNLNBQpvSZwpGENDz0XXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6SGSzIbrgZa5AnoC8Wu4Xl6.jpg?f=fotoalbum_tile

Geen spacer tussen het grootste tandwiel en de freehub.
Betreft een 11 speed CS-M5100. Deore.

Zou het kunnen dat de spacer mist die normaal geplaatst moet worden als er geen 12 speed op zit?

Bij mijn racefiets zit er volgens mij ook zo'n spacer bij mijn 11-34 cassette.

Het zou wel vreemd zijn, want maar mijn idee heb ik nooit een spacer eruit gehaald.

De mtb heb ik vorig jaar december nieuw gekocht :o

Edit:
Op de naaf staat: TC Shimano FH-MT200-B China Via

Edit 2:
Cassette weer opnieuw gemonteerd. Speling is volledig weg. Waarschijnlijk zat er toch iets verkeerd. In ieder geval is het opgelost :)

[ Voor 4% gewijzigd door user_tweakers op 17-09-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:38
Vandaag ontdekt dat ik MTBen door de modder/plassen echt heerlijk vind :D Kwam echt met een big smile thuis.

Overigens niet alleen daarom. Maar ook omdat ik iemand passeerde die dezelfde route (Zeist) aan het doen was, op een éénwieler... :o Iemand dat weleens tegengekomen?

Tenslotte, het duurde niet lang met deze plassen voordat ik de ketting/tandwielen echt hoorde knarsen. Tips voor een olie/wax etc? En moet je dan eigenlijk echt na elke rit je ketting opnieuw smeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:24
MailMan schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:49:

Tenslotte, het duurde niet lang met deze plassen voordat ik de ketting/tandwielen echt hoorde knarsen. Tips voor een olie/wax etc? En moet je dan eigenlijk echt na elke rit je ketting opnieuw smeren?
daar is al wel heel veel over geschreven. Even in dit topic zoeken, samenvatting:
  1. Gesmeerd delen zo min mogelijk ontvetten/wassen! Afdoen met doek/borstel etc.
  2. vuistregel voor de ketting: Nat weer? Nat smeren (olie), droog weer? droog smeren (wax)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
Vandaag ontdekt dat ik MTBen door de modder/plassen echt heerlijk vind :D Kwam echt met een big smile thuis.

Overigens niet alleen daarom. Maar ook omdat ik iemand passeerde op die dezelfde route (Zeist) aan het doen was, op een éénwieler... :o Iemand dat weleens tegengekomen?

Ik gebruik bij sinds kort boeshield t9 een waxolie. Ik vind het perfect voor de nattere maanden.

Mijn ketting wordt er wel wat sneller zwart van.
Sommige zeggen 1x per 2000km smeren. Mijn ervaring is elke 300km op de racefiets en tussendoor alleen een doekje erover. Ik denk dat ik dat nog wel kan oprekken, als ik de ketting schoner kan houden.

Met de mtb waarschijnlijk wat vaker door het afspuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 01:10
Hallo,

Ik zou graag willen starten met mountainbiken.

Ik ben opzoek naar een leuke beginner e-moutainbike alleen zie echt door de bomen het bos niet meer.

Budget is 1500-2000 euro, natuurlijk wil ik proef gaan rijden maar op welke modellen zou ik mij eerst focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Voor dat geld zou ik geen e kopen, of je moest tevreden zijn met een simpele elektrische hardtail.

Je wordt vanzelf fit en Nederland kent niet veel hoogteverschil. Het is anders in Duitsland en de Alpen als je graag afdaalt vind ik, daar heeft elektrisch wel zijn voordelen. Maar dan zou ik ook een zwaardere full suspension fiets zoeken met topkwaliteit vering en banden om juist dat afdalen leuk te maken en het klimmen makkelijk met de stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Aangezien de hier geadviseerde RD-M7000-10-SGS niet leverbaar is ben ik op zoek naar een ander alternatief. In dezelfde serie als mijn huidige RD-M4120-SGS zit ook de RD-M5120-SGS. Is dat een bruikbare optie?
Hij lijkt voorzien te zijn van een clutch, 10 speed en dus uit dezelfde serie dus moet compatibel zijn zou ik zeggen.

Voors en tegens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Laatst online: 19-09 14:31

Overigens niet alleen daarom. Maar ook omdat ik iemand passeerde die dezelfde route (Zeist) aan het doen was, op een éénwieler... :o Iemand dat weleens tegengekomen?
Nee wel laatst een groepje met driewielers. Erg veel respect om de MTB routes te moeten doen met zo'n ligfiets en alles met de armen. Fijn dat het kan ook (al was passeren best lastig haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Daan_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:48:
[...]

Grootste deel gaat over stukken die vrij te fietsen zijn. Ook deels over de vaste routes van Rijk van Nijmegen. Zijn paar plekken die niet vrij te fietsen zijn zoals de Jansberg/Mookerhei. Dit zijn stukken waar je normaal niet mag fietsen. En zo zijn er nog paar locaties...

En als ik kijk hoe die door Reichswald gaat. Persoonlijk vindt ik deze aardig saai. Als ik dit plaatje mag geloven.
https://www.fietssport.nl...esbeeks-gruwelijkste-2023

Als het de $$ waard is. Dat is ieder voor zich zelf. Persoonlijk vind ik het veel geld voor relatief saaie route.
Gisteren toch meegedaan, eens dat het Reichswald niet veel toevoegt. Weinig singletrack, geen mooie bochten, beetje recht toe aan. Plus, als het nat is, is het 1 grote vettige modder bende. Maar ik begrijp wel waarom ze dat er bij nemen, anders fiets je alleen maar in het Rijk van Nijmegen. Ze proberen het dan toch ook wel leuk te maken om ook het terrein van een veehouderij erbij te nemen.

Dit was verder mijn eerste MTB toertocht, toch wel leuk. Goed georganiseerd; 2 rustpunten met voldoende bevoorrading, duidelijke bewegwijzering, mensen die het verkeer regelen bij punten waar je een weg moet oversteken etc.. En iedereen is natuurlijk vrolijk :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
Geen 1 leuk stukje Reichswald was opgenomen in de route, Opzich ook wel fijn dan blijft het nog rustig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik heb (alweer) een op het oog retesimpele Shimano-vraag waar ik het antwoord op kan bedenken, maar niet kan verifiëren met documentatie, fora of video's. |:(

Ik wil een FC-M8000-2 36T buitenblad vervangen, want die is versleten.

Nou zie ik in de Shimano 11-speed front drivetrain [MTB, LIFESTYLE] compatibility chart dat in een FD-M8020 voorderailleur zowel FC-M8000-2 en FC-M7000-2 passen (als complete cranksets), maar nergens of ik ook dat 36T Deore XT buitenblad (dus niet de hele crankset) kan vervangen door de bijna 50% goedkopere en slechts 40 gram zwaardere SLX 36T, dus als eindopstelling Deore XT arm + SLX 36T + Deore XT 26T.

Lijkt mij van wel gezien de enorme visuele overeenkomsten, maar een millimeter afwijking hier of daar qua ontwerp kan al roet in het eten gooien.

En zo ja, 38T? Officieel niet, maar een herhaling van mijn zelfde vraag over GRX op basis van Ultegra en Dura-Ace: TheTinusNL in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Welk deel van Zeist?

Al respect dat je zo iets probeert, maar als diegene dan ook nog het stukje Bornia langs de A12 doet: petje af. _/-\o_
Vind dat stukje al lastig op een gravelbike, laat staan eenwieler.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
TheTinusNL schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:44:
Ik heb (alweer) een op het oog retesimpele Shimano-vraag waar ik het antwoord op kan bedenken, maar niet kan verifiëren met documentatie, fora of video's. |:(

Ik wil een FC-M8000-2 36T buitenblad vervangen, want die is versleten.

Nou zie ik in de Shimano 11-speed front drivetrain [MTB, LIFESTYLE] compatibility chart dat in een FD-M8020 voorderailleur zowel FC-M8000-2 en FC-M7000-2 passen (als complete cranksets), maar nergens of ik ook dat 36T Deore XT buitenblad (dus niet de hele crankset) kan vervangen door de bijna 50% goedkopere en slechts 40 gram zwaardere SLX 36T, dus als eindopstelling Deore XT arm + SLX 36T + Deore XT 26T.

Lijkt mij van wel gezien de enorme visuele overeenkomsten, maar een millimeter afwijking hier of daar qua ontwerp kan al roet in het eten gooien.

En zo ja, 38T? Officieel niet, maar een herhaling van mijn zelfde vraag over GRX op basis van Ultegra en Dura-Ace: TheTinusNL in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)"
https://www.bike-componen...1-speed-Chainring-p52287/
Compatibility:
SLX FC-M7000-11, FC-M7000-11-B / FC-MT700(-B2), FC-MT600(-B2), also suitable for FC-M8000
en een 38 zal denk ik geen probleem zijn, maar beter zal het niet schakelen..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

TheTinusNL schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:46:
[...]

Welk deel van Zeist?

Al respect dat je zo iets probeert, maar als diegene dan ook nog het stukje Bornia langs de A12 doet: petje af. _/-\o_
Reken maar dat ie heel Zeist rondkomt. Ik heb hem op Amerongen ook al eens gespot, dus dan lukt Zeist ongetwijfeld ook prima :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Kan prima, wij zijn allemaal maar over-biked, ook met een gravelbike of XC HT... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:03

erikver

Ik zeg...

Mjelnir schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:41:
Geen 1 leuk stukje Reichswald was opgenomen in de route, Opzich ook wel fijn dan blijft het nog rustig :P
Ik denk dat dat inderaad een verstandig besluit is geweest. Als ik zag hoe mensen afdaalden op niet eens moeilijke afdalingen was dat vragen om ongelukken.

Er waren in mijn ogen twee leuke afdalingen in de 75km ronde. Een afdaling met veel grote stenen (daar word ook gewaarschuwd) en de daarop volgende wortel afdaling.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

Kluus schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:23:
Kan prima, wij zijn allemaal maar over-biked, ook met een gravelbike of XC HT... :+

[YouTube: Extreme Unicycling - Downhill In Bikepark Bad Wildbad]
Zelf heb ik een paar jaar geleden in bikepark Brandnertal ook 3 mensen met een eenwieler van het parcours af zien gaan. Daar had ik toch wel flink respect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
911GT2 schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:43:
Aangezien de hier geadviseerde RD-M7000-10-SGS niet leverbaar is ben ik op zoek naar een ander alternatief. In dezelfde serie als mijn huidige RD-M4120-SGS zit ook de RD-M5120-SGS. Is dat een bruikbare optie?
Hij lijkt voorzien te zijn van een clutch, 10 speed en dus uit dezelfde serie dus moet compatibel zijn zou ik zeggen.

Voors en tegens?
Hier hebben ze er nog 1 op voorraad:
https://www.joopfietsen.n...10-voud-sgs-series-color/

Ik ken de zaak niet, maar met google lijkt het er redelijk legit eruit te zien met vrij grote showroom... dus misschien het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
erikver schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat dat inderaad een verstandig besluit is geweest. Als ik zag hoe mensen afdaalden op niet eens moeilijke afdalingen was dat vragen om ongelukken.

Er waren in mijn ogen twee leuke afdalingen in de 75km ronde. Een afdaling met veel grote stenen (daar word ook gewaarschuwd) en de daarop volgende wortel afdaling.
Vergeet je het Traumapad niet, die is waarschijnlijk voor degene die er vaak komen niet nieuw :+ , maar zeker nog wel een leuke afdaling!

Maar inderdaad, die afdaling met die grote stenen was echt vet en ook top dat ze aangaven dat je hier een beetje op moet letten.

Ik denk dat je bij dit soort toertochten ook gewoon vroeg moet proberen te starten, voor de mensen die gewoon minder op de fiets zitten en door gebrek aan ervaring eerder in de ankers gaan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
Wel benieuwd waar die afdaling met de grote stenen dan ligt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik ook! En trauma pad ontleent zijn naam eigenlijk aan hoe die vroeger was he. Traumapad 2.0 is gewoon een leuke flow trail ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:38
TheTinusNL schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:46:
[...]

Welk deel van Zeist?

Laatste stuk richting de Woudenbergseweg, wanneer je net voorbij zo'n open sportveld aan je linkerkant bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:18:
[...]

Gisteren toch meegedaan, eens dat het Reichswald niet veel toevoegt. Weinig singletrack, geen mooie bochten, beetje recht toe aan. Plus, als het nat is, is het 1 grote vettige modder bende. Maar ik begrijp wel waarom ze dat er bij nemen, anders fiets je alleen maar in het Rijk van Nijmegen. Ze proberen het dan toch ook wel leuk te maken om ook het terrein van een veehouderij erbij te nemen.

Dit was verder mijn eerste MTB toertocht, toch wel leuk. Goed georganiseerd; 2 rustpunten met voldoende bevoorrading, duidelijke bewegwijzering, mensen die het verkeer regelen bij punten waar je een weg moet oversteken etc.. En iedereen is natuurlijk vrolijk :)
(y)

Reichswald heeft geen officiële MTB paden en dus ook geen single tracks. Ieder geval niet die je officieel mag fietsen/wandelen. Laatste tijd kom ik steeds vaker mensen die teleurgesteld zijn in het Reichswald. Tja ... geen vaste routes, niet onderhouden, en voor de meeste is alles moeilijk te vinden O-)

Hier hebben de fietsen drie weekjes rust/vakantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikver

erikver

Ik zeg...

Mjelnir schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:04:
Wel benieuwd waar die afdaling met de grote stenen dan ligt ?
Ik denk dat het ergens rond het landgoed van Jurgens geweest is. Zal morgen mijn strava route eens goed bekijken of ik het nog kan terug vinden.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

erikver schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:07:
[...]

Toertocht moet ook wel beetje toegankelijk zijn.

Wij hebben paar jaar terug in Riechswald uurtje bij een gevaarlijke afdaling gezeten. Zo werd deze door de organisatie aangemerkt (drie wortels en kuiltje). Wat ons opviel is dat veel mensen hard kunnen trappen (doe het ze niet na), maar als het maar klein beetje technischer wordt. Wortel die schreef ligt men het lastig vind om actieve houding op de fiets te nemen. Passief blijven zitten etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 18-09-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

De toertocht van Milsbeek had wel een paar leuke stukjes van het Reichswald geloof ik, maar ik weet niet of die tegenwoordig nog georganiseerd wordt eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 18-09-2023 22:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mjelnir
Tijd voor weer een Tweakers ride dus 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Laatst online: 19-09 12:26

steel123

Cryman9

erikver schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:14:
[...]
Ik denk dat het ergens rond het landgoed van Jurgens geweest is. Zal morgen mijn strava route eens goed bekijken of ik het nog kan terug vinden.
Ik ken wel mensen die in dat gebied deelnemen aan een MTB wedstrijd, dus enkele weken later zijn we ook in dat gebied geweest. Echter is het volgens mij niet de bedoeling dat er altijd gefietst mag worden?

Het lijkt mij dan deze klim (ofja in de wedstrijd was dit de klim, in de toertocht de afdaling?).
https://d2exd72xrrp1s7.cl...ight=2304&crop=false&q=70

Komoot:
https://www.komoot.com/nl...ion=4&waypoint=hl:3855340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver

erikver

Ik zeg...

steel123 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:33:
[...]

Ik ken wel mensen die in dat gebied deelnemen aan een MTB wedstrijd, dus enkele weken later zijn we ook in dat gebied geweest. Echter is het volgens mij niet de bedoeling dat er altijd gefietst mag worden?

Het lijkt mij dan deze klim (ofja in de wedstrijd was dit de klim, in de toertocht de afdaling?).
https://d2exd72xrrp1s7.cl...ight=2304&crop=false&q=70

Komoot:
https://www.komoot.com/nl...ion=4&waypoint=hl:3855340
Dat lijkt er verdacht veel op. Het was inderdaad een afdaling in de toertocht. Ik heb overigens geen idee of je daar vrij mag fietsen of niet.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
mmm hier mijn voorste steekas dolgedraaid, zit moervast. iemand nog een tip? Schroevendraaier er al ingeslagen maar nog steeds geen beweging

-edit- gelukt. eerst van alles er in geslagen, maar uiteindelijk een grotere torx er in gemept en met een hefboom constructie los kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q24Ao_l2SyYp0DJPZm2V9DcqgWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tlb52UcGS9GCHmoM42Y6stTy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Tomas_ op 19-09-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:05
Neuron 7 nu met 400 euro korting bij Canyon...

https://www.canyon.com/nl...ron/al/neuron-7/3168.html?

Ze maken de keuze niet makkelijk, ik had eigenlijk besloten te wachten op een nette tweedehands Lux Trail...Maar ongeduldig en goede aanbieding...

Waarom is keuzes maken soms zo lastig :X
Pagina: 1 ... 248 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic