Topper! Thanks, even kijken of ik nog wat wil verkennenpier87 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:42:
De routes van ''Veldslag om Norg'' staat ook online.
https://www.veldslagomnorg.nl/routes
Ik wil niet weten hoe vaak ik daar anders een band had moeten plakken of bb wisselenKluus schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:47:
...snip..
Dat van die doorns in een MTB band die je pas vind als je de band gaat vervangen herken ik trouwens ook.Dat zijn die momentjes dat je extra blij wordt met tubeless
.

Na elke rit stonden mijn armen en onderbenen onder de krassen van die verrekte doorns

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Verschilt per model en per stand waar het in staat, ook merkt (en stoort het) de één het sneller dan de ander. Van de kleine TQ Systems motoren (die buiten mooi klein ook licht van gewicht zijn) is dit een bekend nadeeltje.SnowDude schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:58:
Gisteren heeft mijn vriendin een E-MTB gehuurd (sorry voor iedereen in Lage Vuursche, die twee slakken op het parcours waren wij).
Nou heb ik ook een kort stukje gereden, en die aandrijving van die shimano unit beviel me echt niet. Zelfs nadat je stopt met trappen blijft die motor nog een halve seconde gaan. Is dat normaal?
Die zou ik toch graag eens een keer rijden, mooie uitdaging voor volgend jaar. Wel meteen de 100kmpier87 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:42:
De routes van ''Veldslag om Norg'' staat ook online.
https://www.veldslagomnorg.nl/routes
Qua wielen, in m'n achtervel zit een buts. Hij is nog niet krom ofzo maar op termijn zal er een keer een nieuwe moeten komen. Alleen die bedragen die ik hier voorbij zie komen voor een setje wielen, dat is meer dan m'n hele fiets gekost heeft.. Zo veel wil en kan ik er niet aan uitgeven maar een paar honderd euro gaat nog. Zit er dan nog zoveel verschil in kwaliteit van de wielen tussen? Bij Mantel zie ik bijvoorbeeld dit setje (https://www.mantel.com/mavic-crossmax-sl-s-29-mtb-wielen), dat lijkt me een mooie optie voor mijn fiets en een flinke upgrade tov de standaard Deore wielen die op m'n fiets zitten.
Slowbuild.deInsert12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:50:
[...]
Die zou ik toch graag eens een keer rijden, mooie uitdaging voor volgend jaar. Wel meteen de 100km![]()
Qua wielen, in m'n achtervel zit een buts. Hij is nog niet krom ofzo maar op termijn zal er een keer een nieuwe moeten komen. Alleen die bedragen die ik hier voorbij zie komen voor een setje wielen, dat is meer dan m'n hele fiets gekost heeft.. Zo veel wil en kan ik er niet aan uitgeven maar een paar honderd euro gaat nog. Zit er dan nog zoveel verschil in kwaliteit van de wielen tussen? Bij Mantel zie ik bijvoorbeeld dit setje (https://www.mantel.com/mavic-crossmax-sl-s-29-mtb-wielen), dat lijkt me een mooie optie voor mijn fiets en een flinke upgrade tov de standaard Deore wielen die op m'n fiets zitten.
Communicatie is matig en levertijd op de website slaat nergens op, maar als je ergens tussen de 2 en 6 weken kan wachten is t prima. Veel velgen zijn unbranded NewMen.
Ja ik ben benieuwd naar je bevindingen en hoe het parcours erbij ligt.rolandos582 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:49:
[...]
Topper! Thanks, even kijken of ik nog wat wil verkennen
Hard, door alle regen is het vrijwel een racebaan geworden. Ben benieuwd hoe kloosterveen gaat, hoorde dat het parcours aardig gelijk is aan vorig jaar.pier87 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:28:
[...]
Ja ik ben benieuwd naar je bevindingen en hoe het parcours erbij ligt.
Start zelf in de wedstrijd wave, dus hopelijk niet teveel last van drukte. Doe je mee?
Meende dat ze een nieuwe route zouden maken? Maar grotendeels hetzelfde dus?
Naast slowbuild.de zou ik https://eu.huntbikewheels.com/ ook adviseren. Hier heb ik 2 weken terug mijn wielset besteld. De trail wide variant. Nu met korting en als je je inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je nog eens €50 korting. Deze setjes komen ook goed uit de diverse online testsInsert12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:50:
[...]
Die zou ik toch graag eens een keer rijden, mooie uitdaging voor volgend jaar. Wel meteen de 100km![]()
Heb je daar linkjes van?mathman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:56:
[...]
Deze setjes komen ook goed uit de diverse online tests
Want meestal zijn het eigenlijk gewoon betaalde advertenties die je voorgeschoteld krijgt.
Maar bijvoorbeeld ook off.road.cc en Gearlab om er een paar te noemen. Heb er veel doorgenomen, maar deze vond ik in ieder geval een gebalanceerde beoordeling te geven.
2 mm verschil is geneuzel in de marge.. voor een licht wiel met 2.25 banden zou 28 genoeg moeten zijn (en dus een fractie lichter)rolandos582 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:56:
Wat vinden we eigenlijk van 28 vs 30mm intern voor 2.2'' , 2.25'' of 2.35'' banden? Ik hoor iedereen eigenlijk zeggen 30 intern maar is dat echt een merkbaar verschil voor 2.25''?
Ik heb nu een 2.35 band op een 30 velg voor en een 2..25 band op een 28 achter...
Ik weet niet of je zomaar het verschil gaat merken
Als je de fiets dan heel scherp leunt in de bocht kan het het zorgen dat je band grip verliest omdat je meer noppen naar het normale loopvlak brengt.
Hmm omdat ze zo breed zijn dat ze er niet lekker overheen vallen? Bij een 2.1 wellicht maar een 2.25 valt dat toch wel mee? Dat is al 57mm ofzo. Maar misschien heb ik het helemaal mis en is juist 28mm voor mij wel perfect.Torched schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:20:
Enige wat je een beetje hebt is als je 2,10 of 2,25 inch breed op 30 mm velg legt dat de band erg vierkant kan worden. Beetje afhankelijk van de band en profiel.
Als je de fiets dan heel scherp leunt in de bocht kan het het zorgen dat je band grip verliest omdat je meer noppen naar het normale loopvlak brengt.
Nee bedoel dat het loopvlak vierkant wordt.rolandos582 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
Hmm omdat ze zo breed zijn dat ze er niet lekker overheen vallen? Bij een 2.1 wellicht maar een 2.25 valt dat toch wel mee? Dat is al 57mm ofzo. Maar misschien heb ik het helemaal mis en is juist 28mm voor mij wel perfect.
Beetje zoals hier uitgelegd wordt.
https://bikerumor.com/aas...nering-rounded-or-square/
Conclusies zijn
- Vierkanter profiel wil rechtop blijven
- Ronder profiel is makkelijk weg te leunen.
In extremen,
een 2 inch band over 30mm velg wordt vierkant.
een 3 inch band over 21mm velg wordt rond.
Dus daar kan je ook een beetje in sturen zegmaar.
Interessant wel, ben van plan om Pirelli Scoropion XC RC Prowall erop te gooien. https://www.pirelli.com/t.../catalogue/scorpion-xc-rcTorched schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:38:
[...]
Nee bedoel dat het loopvlak vierkant wordt.
Beetje zoals hier uitgelegd wordt.
https://bikerumor.com/aas...nering-rounded-or-square/
Conclusies zijn
- Vierkanter profiel wil rechtop blijven
- Ronder profiel is makkelijk weg te leunen.
In extremen,
een 2 inch band over 30mm velg wordt vierkant.
een 3 inch band over 21mm velg wordt rond.
Dus daar kan je ook een beetje in sturen zegmaar.
Ziet eruit als een meer ronde band, juist voor die aggresieve bochten wil je corner grip hebben en niet een vierkante band.
Prulleman schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:11:
[...]
2 mm verschil is geneuzel in de marge.. voor een licht wiel met 2.25 banden zou 28 genoeg moeten zijn (en dus een fractie lichter)
Ik heb nu een 2.35 band op een 30 velg voor en een 2..25 band op een 28 achter...
Ik weet niet of je zomaar het verschil gaat merken

Wat mij wel is opgevallen is dat door de jaren heen. Dat velgen en en banden breder worden. En ook steeds vaker inserts gebruikt worden De trails zijn ook veranderd. Meer uitdagend (wortels, rockgardens, steile klimmetjes / afdalingen met wortels, stenen en los zand, etc.).
Steeds vaker zie je 30mm intern met 2.35 of soms zelfs bredere banden bij XC wedstrijden erop. Gros van onze NL routes zijn zo glad gestreken (verhard) dat je prima met een 25m intern met 2.25 rond komt.
Merk dat ik het zelf wat prettiger vind als ik voor wat grovere en soms wat bredere band heb liggen. Dit op alle drie de fietsen.
Carbon XC wielset. 25mm achter en 28mm voor. En 2.25 Rekon race achter. En 2.35 Rekon Race voor. Gebruik deze wielset zelden tot niet
Trail wielset 30mm Rekon 2.4 achter en DHR II 2.4 voor
Endruo wielset 35mm DHR II 2.4 achter ssegai 2.5 voor
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
De XC RC in 2.2" zijn ontworpen rond 25mm interne breedte. Fietst ook pima als je het mij vraagt.rolandos582 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:48:
[...]
Interessant wel, ben van plan om Pirelli Scoropion XC RC Prowall erop te gooien. https://www.pirelli.com/t.../catalogue/scorpion-xc-rc
Ziet eruit als een meer ronde band, juist voor die aggresieve bochten wil je corner grip hebben en niet een vierkante band.
Breder heeft imho ook weinig zin met de rondjes die jij fietst.
[ Voor 4% gewijzigd door GWBoes op 30-08-2023 10:35 ]
Ja precies, gewoon 28mm pakken is dus ruim voldoende.GWBoes schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
De XC RC in 2.2" zijn ontworpen rond 25mm interne breedte. Fietst ook pima als je het mij vraagt.
Breder heeft imho ook weinig zin met de rondjes die jij fietst.
Meestal wel maar ondertussen fietsen ze nooit met mij.ElGreco schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:39:
Is iedereen nou @rolandos582 aan het bashen op zijn MTB skills?

Ik mountainbike liever met mensen die dat ook daadwerkelijk kunnenrolandos582 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:33:
[...]
Ja precies, gewoon 28mm pakken is dus ruim voldoende.
[...]
Meestal wel maar ondertussen fietsen ze nooit met mij.
Maakt echt geen fluit uit, beide redelijk brede maar niet extreem brede velgen voor zn band. Ter referentie, aan de andere kant van het extreme zit Trek welke 2,6" banden op 28,5mm velgen lever(de). Merk daar (uiteraard) ook geen verschil nu ik die zelfde 2,6" bandjes op een 30mm velg heb liggen.rolandos582 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:56:
Wat vinden we eigenlijk van 28 vs 30mm intern voor 2.2'' , 2.25'' of 2.35'' banden? Ik hoor iedereen eigenlijk zeggen 30 intern maar is dat echt een merkbaar verschil voor 2.25''?
Klopt maar dan heb je het wel over echt flinke lean angles en profiel met flinke Noppen. Verwacht iemand met 2,2 bandjes eerder op een wat minder extreem profiel. Issue is deels ook het omgekeerde, scenario dat je bij het rechtdoor rijden al op de noppen aan de zijkant aan t rijden bent. Speelt wel pas echt een rol bij de echt smalle Variante van banden met weinig midden profiel en veel aan de zijkant, een Highroller II bijvoorbeeld.Torched schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:20:
Enige wat je een beetje hebt is als je 2,10 of 2,25 inch breed op 30 mm velg legt dat de band erg vierkant kan worden. Beetje afhankelijk van de band en profiel.
[ Voor 42% gewijzigd door GoldenSample op 30-08-2023 17:15 ]

Denk dat we deze winter die ATB-clinic maar wat moeten verdelen; om-en-om ofzo?
Wat ook wel mooi zou zijn als we een keer met z'n drieën die single track gaan doen in Gieten.
Ik hoor het wel in de groepschat
Ben bang dat er dan bomen gekopt gaan wordenGrin schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:13:
Hahaha omfg Herrick, laat die arme Roland een beetje heel.![]()
Denk dat we deze winter die ATB-clinic maar wat moeten verdelen; om-en-om ofzo?![]()
Wat ook wel mooi zou zijn als we een keer met z'n drieën die single track gaan doen in Gieten.
Ik hoor het wel in de groepschat
Helaas heeft de regen veel invloed gehad, ontiegelijk veel modder. Veel zware stroken, die gras strook uit nieuw roden helemaal kapot gereden. Ik reed daar 5.5m 420W voor 21km/u. Je komt gewoon niet vooruit. Door de regen ook weer glibberige stukken met wortels enzo. Word nog wat. Heb er wel zin in, nog even wat last minute checks en aanpassingen en dan kunnen we los. Moet er niet aan denken om in wave 8-10 te starten, gaan er 2000 man overheen die alles kapot rijden.pier87 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:49:
Hoe ligt het parcours er momenteel bij @rolandos582 racebaan of heeft de regen veel invloed gehad?
Vandaag en morgen droog, hopelijk helpt dat nog wat...
Vaker meegedaan?erikver schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:29:
[...]
Yup, de 75km dit jaar. Word nog redelijk zwaar denk ik want ik heb nog de Conti Kryptotals banden er op zitten vanwege eerdere trips naar het buitenland. En ik heb daarna nog wat trips gepland naar oa Luxemburg en Duitsland en geen zin om banden te wisselen.
Kaartjes zijn uitverkocht maar ik denk dat er nog wel mogelijkheden zijn om een kaartje over te kunnen kopen.
Ik vraag me dan wel soms weer af of het die 36 euro wel waard is. Volgens mij is het grootste gedeelte van de route toch gewoon Nijmegen zelf.
BlaBlaBla
Grootste deel gaat over stukken die vrij te fietsen zijn. Ook deels over de vaste routes van Rijk van Nijmegen. Zijn paar plekken die niet vrij te fietsen zijn zoals de Jansberg/Mookerhei. Dit zijn stukken waar je normaal niet mag fietsen. En zo zijn er nog paar locaties...Strider schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:39:
[...]
Vaker meegedaan?
Kaartjes zijn uitverkocht maar ik denk dat er nog wel mogelijkheden zijn om een kaartje over te kunnen kopen.
Ik vraag me dan wel soms weer af of het die 36 euro wel waard is. Volgens mij is het grootste gedeelte van de route toch gewoon Nijmegen zelf.
En als ik kijk hoe die door Reichswald gaat. Persoonlijk vindt ik deze aardig saai. Als ik dit plaatje mag geloven.
https://www.fietssport.nl...esbeeks-gruwelijkste-2023
Als het de $$ waard is. Dat is ieder voor zich zelf. Persoonlijk vind ik het veel geld voor relatief saaie route.
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 01-09-2023 09:51 ]
Daarna nog eens een jump clinic boeken, ik merkte in Green Hill dat ik bij jumps automatisch mijn benen intrek en de fiets strak aan de grond houd..
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Dit word de 3e keer. Vorige 2 keer de 50km gedaan. Het is inderdaad een relatief 'saaie' route. Veel vrij te fietsen paden en delen van de bestaande MTB routes. In het Reichswald worden bijvoorbeeld alle leuke 'technische' singletracks overgeslagen. Wat als je kijkt naar de gemiddelde deelnemer ook maar goed is want anders gebeuren er ongelukken.Strider schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:39:
[...]
Vaker meegedaan?
Ik fiets mee vanwege het goede doel en heb familie in Groesbeek wonen die in de organisatie zitten. Anders zou ik zelf ook betwijfelen of het de moeite waard is.
Life's not a Krentenbol
Ziet er chill uit, veel plezier. Benieuwd naar de ervaring achterafDemo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:19:
Yay, over twee weken op kamp! Enduro Kamp Witten, vooralsnog drie deelnemers en een instructeur, dus veel tijd om te leren
Daarna nog eens een jump clinic boeken, ik merkte in Green Hill dat ik bij jumps automatisch mijn benen intrek en de fiets strak aan de grond houd..
Hello fellow humans
Onderweg vriendin van vriend van mij die bidons aan gaf, 1tje rijdend en 1tje even kort stoppen in Norg. Dat was ideaal! 4 bidons leeggedronken. Jammer van die kramp maar wat een dag! Maar eens kijken of de sport fotograven er nog wat moois van hebben kunnen maken.
De nodige glijpartijen gezien, zonder schade. Achter mij wel een nare val, volgens mij sturen in elkaar tijdens inhalen, 1 gebroken frame wat ik heb gehoord.
Your estimated FTP has increased by 9w to 351w!
Best power for the season: 352w for 30m!
Best power for the season: 351w for 45m!
Best power for the season: 347w for 1h0m!
Best power for the season: 332w for 1h30m!
Best power for the season: 318w for 2h0m!
Best power for the season: 297w for 3h0m!
Heel tevreden mee uiteraard! Powermeter vanochtend nog gekalibreerd. Hoe ging het bij @pier87
Deze ga ik volgende week doen (in 2 etappes). Ben wel net terug van vakantie en al met al 6 weken lang niet gefietst... Dat is niet de beste voorbereiding zullen we maar zeggen
Wel hardgelopen en gezwommen (as. zondag nog een 1/4 triatlon) en op zich ben ik wel fit denk ik.
De organisatie is wel erg 'commercieel' lijkt het. We gaan met een groep van 6 en we zitten op zo'n 250 euro pp (voor 2 overnachtingen, bagagevervoer en dat startpakketgebeuren). Aan de prijs zeg maar...
[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 02-09-2023 16:53 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Zou eigenlijk een betere klassering verwachten met deze power data...
Denk je dat het meeste verlies in de start vanuit het midden zit, of wellicht ook techniek?
Techniek sowieso, niet mijn sterkste punt. Dus daar verlies ik wel tijd. En uiteindelijk is het ook gewoon die start, als je halverwege het veld start, dan moet je heel veel plekken goedmaken. De top10-25 zie je dan al niet meer. Die groep is dan gewoon te ver weg. Uiteindelijk wel gewoon heel tevreden. 70e was mogelijk, verkeerd gereden en ingehaald door 5 man toen. Maarja op naar de volgende!Prulleman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:23:
@rolandos582 impressive![]()
Zou eigenlijk een betere klassering verwachten met deze power data...
Denk je dat het meeste verlies in de start vanuit het midden zit, of wellicht ook techniek?
Als je dit doet is dan die fiets een requirement? Of krijg je dat er bij ter bruikleen voor de training?Demo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:19:
Yay, over twee weken op kamp! Enduro Kamp Witten, vooralsnog drie deelnemers en een instructeur, dus veel tijd om te leren
MOUNTAINBIKE
Veerweg: 130 t/m 170 mm
Full-suspension, dropperpost
dik tevreden voor iemand die eigenlijk nooit op de MTB zit. Stond in Wave 3. Binnen 5 km na de start hadden we de eerste renners van Wave 2 al te pakken. Daarna moesten we wel eens wachten voor een bruggetje na de grasstrook, en op wat singletracks.
Maar al met al bij de rond de 150e plek geëindigd, als ik het vergelijk met de wedstrijd klassering zou ik rond plek 115 finishen. Ik laat met name veel liggen op het technische stuk (niet zo vreemd natuurlijk). Maar ik denk al met al dat 10 minuten sneller prima haalbaar zou zijn.
Mooi evenement overigens.
@Galois afgelopen juli gedaan. Mooie route. Wij zaten in een hostel aan de route. De eerste dag hebben wij 100 km gereden, grotendeels in de motregen. Hierdoor raakte we wel wat tijd kwijt aangezien de boomwortels hier en daar erg glad waren en in de afdaling is het dan uitkijken geblazen.
Wij hebben het ook in 2 dagen gedaan, en beide keren in het hostel van Sankt Vith geslapen (hebben een klein stukje extra gefietst) zodat we alle spullen in het hostel konden laten en niet met het vervoer zaten.
De route is prima uitgepijld, maar hier en daar moet je wel opletten want het bladerdek wil wel eens over een bordje zitten zodat je een afslag mist.
Al met al 2 prachtige dagen gehad.
Mooie verslagen
Ja, dat is altijd leuk. Maar als je een keer wil mountainbiken geef het maar aan. Nemen we @rolandos582 ook mee.pier87 schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:18:
Klopt @wisselwerking ik ga op die singletracks vierkant door de bochten en bij Norg hadden ze toch echt wel met heel wat linten een technisch stukje gemaakt.
Zodat hij bij de steun post bidons aan kan geven?wisselwerking schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:26:
[...]
Ja, dat is altijd leuk. Maar als je een keer wil mountainbiken geef het maar aan. Nemen we @rolandos582 ook mee.
Kan altijd hoor, hebben we al een keer gedaanwisselwerking schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:26:
[...]
Ja, dat is altijd leuk. Maar als je een keer wil mountainbiken geef het maar aan. Nemen we @rolandos582 ook mee.
Ik heb eens een vraag mbt positie. Ik heb nu uit mijn hoofd 1.5 of 2cm spacer op mijn MTB, stem is 90 of 100mm uit mijn hoofd. Voor MTB wil je het liefst natuurlijk een kortere stuurpen om het stuurgedrag te bevorderen. Als ik mijn stuurpen zou verkorter, krijg je dat je stuur dichterbij komt en je dus meer rechtop gaat zitten. Als ik tegelijkertijd een aantal spacers weg haal, kom je dieper te zitten. In hoeverre heeft deze correlatie met elkaar te maken op de MTB.
[ Voor 44% gewijzigd door rolandos582 op 03-09-2023 19:56 ]
Volgens mij kan je fietsen bij ze huren, maar ik doe alles het liefst op mijn eigen fiets. Ik vraag me ook af wat het praktisch nut is om zoiets op een geleende fiets te doen, je wil het daarna toch ook in de praktijk gaan brengen.Ricmaniac schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:21:
[...]
Als je dit doet is dan die fiets een requirement? Of krijg je dat er bij ter bruikleen voor de training?
[...]
Bij de uplift Bouillon van deze organisatie stond een fully ook als 'vereiste', maar die heb ik (na overleg) tweemaal op een LTHT gedaan, ging prima.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
naja bijv omdat ik een front suspension heb en geel full en geen dropperpost.Demo schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:08:
[...]
Volgens mij kan je fietsen bij ze huren, maar ik doe alles het liefst op mijn eigen fiets. Ik vraag me ook af wat het praktisch nut is om zoiets op een geleende fiets te doen, je wil het daarna toch ook in de praktijk gaan brengen.
Bij de uplift Bouillon van deze organisatie stond een fully ook als 'vereiste', maar die heb ik (na overleg) tweemaal op een LTHT gedaan, ging prima.
En er staat bij dat dat een must is =p en hoe het er staat interpreteerde ik het dat je de fiets er bij zou krijgen maar dat leek mij eigenlijk inderdaad al niet zo logisch.
momenteel heb ik op mijn Trek supercaliber, de volgende wielset: Bontrager Kovee Comp, dubbelwandig, Tubeless Ready, 28-gaats, 23 mm velgbreedte. Volgens mij en vrij basic en standaard wielsetje.
Het ging afgelopen zaterdag best lekker bij de veldslag om Norg dus ik overweeg om misschien hier en daar wat upgrades te doen.
Een goeie upgrade is vaak een wielset. Maar eerlijk gezegd wat gaat dit mij opleveren qua fietsprestaties tijdens het MTB-en.
En aan gezien Tweakers het altijd beter weten
Achja ik heb ook net gedaan, die standaard supra wielset is ook niks. Beetje vergelijkbaar aan jouw set, wel 32/32h maar 23 intern. Nieuwe wielset word breder, 28 intern, carbon, stuk stijver natuurlijk, andere naam (Hope Pro 5) met veel meer engagement. Dus band rolt sneller, wiel is lichter (roterend gewicht), bij mij scheelt dat al bijna 500gr. Dan het gewicht van de remschijven, cassette, banden etc. waar ik wel op ga besparen qua gewicht. Al met al zo 750gr minder in de nieuwe wielset. Dat ga je wel merken en de bochten zullen wss ook beter gaan. Aanzetten zal sneller gaan. Wielset is zeker wat moois om te upgraden.pier87 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:14:
Tweakers,
momenteel heb ik op mijn Trek supercaliber, de volgende wielset: Bontrager Kovee Comp, dubbelwandig, Tubeless Ready, 28-gaats, 23 mm velgbreedte. Volgens mij en vrij basic en standaard wielsetje.
Het ging afgelopen zaterdag best lekker bij de veldslag om Norg dus ik overweeg om misschien hier en daar wat upgrades te doen.
Een goeie upgrade is vaak een wielset. Maar eerlijk gezegd wat gaat dit mij opleveren qua fietsprestaties tijdens het MTB-en.
En aan gezien Tweakers het altijd beter wetenlaat ik me hier graag onafhankelijk voorlichten
Ook qua onderhoud, ik heb standaard shimano MT410B nafen, al 2x gezeik mee gehad. 1x volledige naaf vervangen, zo'n ding kost 3 tientjes. Kan nooit veel soeps zijn. Voor onderhoud, gewoon goede industrielagers die je ook kan onderhouden enzo. Dat is wel wat waard.
Je gaat er niet gelijk sneller doorpier87 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:14:
Tweakers,
En aan gezien Tweakers het altijd beter wetenlaat ik me hier graag onafhankelijk voorlichten
Carbon wielen zijn over het algemeen stijver. Door de stijfheid van het carbon zal de velg niet of nauwelijks buigen. Dit zorgt ervoor dat er veel meer kracht op de ondergrond terecht komt. Of je dit echt gaat merken.
Waar zit je zelf aan te denken. Carbon of Alu. Wil je lichtere set of anders ? In welke prijs klasse wil je gaan kijken.
Goede zelf gespaakte set ook alu. Heeft zijn voordelen. Het natrekken van spaken naar x aantal kilomter is niet nodig. Wat bij goedkope/gemiddelde fabriekswielset wel nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 04-09-2023 12:51 ]
aha @rolandos582 kijk met wielrennen weet ik/merk ik wel het verschil tussen de wielset in stuurgedrag. Maar op de MTB zijn de banden ook een grote factor qua stuur en rijgedrag. Vandaar mijn vraag ook waar het verschil merkbaar is.
ik heb hier een keer het 1 en ander opgeschreven:
https://www.mountainbike....ic.php?p=2717132#p2717132
Kortom, als het voor jezelf onderdeel van de hobby is om lekker met mooi materiaal bezig te zijn, dan is het een mooie upgrade, als het om resultaten gaat.. 1000 euro stukslaan op wielen gaat je misschien niet eens een betere klassering opleveren, in ieder geval niet significant.lichte wielen:
ik -dacht- altijd dat het een heel groot verschil was, maar achteraf denk ik dat het grootste deel van het voelbare en meetbare verschil -toen- kwam door de gelijktijdige upgrade van de banden en de andere interne breedte. ( op mijn cannondale ging ik van smalle zware stock velgen naar bredere carbon velgen, maar ook van het oude model racing ralph in goedkoop rubber naar de nieuwere ray/ralph in de dure varient). Dit scheelde wel 20 seconden op een rondje Dorst.
Op de Spark ben ik ook over gestapt van de zware stock alu velgen, maar dan wel 30 mm breed, naar behoorlijk licht carbon (1340 voor de set). Maar dan met dezelfde banden.. Hiermee was het verschil een heel stuk kleiner. Je voelt wel dat het wat makkelijker aanzet en je gooit d fiets ook wat makkelijker heen en weer, maar sneller zit meer in het "moeilijk meetbaar gezien de wisselende omstandigheden" gebied.
Wel zijn ze een stuk beter gebouwd (geen onoplosbare tik bv) en is een freehub met 70 poe ook echt wel fijner bij technische stukken dan 16...
Puur op wielen zit het meeste voordeel in gewicht, en daar merk je in NL niet zoveel van bij het gebrek aan echte hoogtemeters.
praktisch gezien, als je echt sneller wilt zijn, dan ben je wellicht beter af met flink experimenteren met verschillende banden en eventueel zelfs XC inserts, als het op trappen aankomt (NL XC) dan win je het op de juiste compromis tussen rolweerstand en grip, die bij jou (techniek level) past
800 is lastig.. als je doel een licht en stevig setje is, dan zit je in deze prijsklasse toch aan chinees carbon (light bicyle, nextie, eiei etc) en qua hubs red je het dan ook niet met de echt lichte modellen (maar moet je het met DT 350, Hope , .. doen.. Een setje DT 240 is gelijk al 40% van je budget...pier87 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:24:
@Daan_ ik heb nu dus Alu velgen maar zou dan wel carbon willen. Prijscategorie vind ik lastig te zeggen, als je voor 800 een hele mooie wielset hebt of juist een middelmatige en voor 1200 een topwielset dan zou mijn keuze voor de dure variant zijn.
aha @rolandos582 kijk met wielrennen weet ik/merk ik wel het verschil tussen de wielset in stuurgedrag. Maar op de MTB zijn de banden ook een grote factor qua stuur en rijgedrag. Vandaar mijn vraag ook waar het verschil merkbaar is.
Met meer budget kan je ook naar lichtere naven kijken en als je het belangrijk vind naar velgen die je niet zelf uit china moet importeren.
Op de MTB zijn de banden belangrijker dan de wielen, zolang de wielen in de basis OK zijn. (breed genoeg en fatsoenlijk op spanning). breed genoeg is 25-30mm intern voor XC, afhankelijk van de breedte van de band (2.25-2.4). (alles binnen die marges is prima te combineren en te rijden, maar 2,4 op 30 mm is natuurlijk beter dan 2.4 op 25mm).
Knuppel in het hondenhok, Shimano naven zijn beter te onderhouden dan 'industrie' kogellagersrolandos582 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:46:
Ook qua onderhoud, ik heb standaard shimano MT410B nafen, al 2x gezeik mee gehad. 1x volledige naaf vervangen, zo'n ding kost 3 tientjes. Kan nooit veel soeps zijn. Voor onderhoud, gewoon goede industrielagers die je ook kan onderhouden enzo. Dat is wel wat waard.
Niet naar Prulleman luisteren. Gewoon nieuwe wielen kopen. Je hebt ze nodig. Maakt niet uit of je er sneller van gaat, als het maar in je hoofd lijkt of het er beter mee gaat.pier87 schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:55:
Helder verhaal @Prulleman je hebt me weer veel geld bespaard... jaja ik ben snel overtuigd
Met "onderhoud" aan industrielagers bedoelt @rolandos582 denk ik gewoon vervangen. Lang leve de wegwerpmaatschappijDemo schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:48:
[...]
Knuppel in het hondenhok, Shimano naven zijn beter te onderhouden dan 'industrie' kogellagersJe kan de seals er uit pulken maar dan is het te hopen dat je niets beschadigt, terwijl je bij Shimano cup/cone naven (wat ze tot XTR toe gebruiken) één kant los draait, je kan alle kogels er uit halen, de boel goed ontvetten en met schoon vet weer in elkaar zetten. MT4xx zal niet de meest duurzame variant zijn, maar de XT's die ik had waren prima afgedicht en praktisch onverwoestbaar. Als de cups versleten zijn ben je de pineut, maar de cones kan je los kopen en de (lekker grote dus sterke) kogels heeft iedere fietsenmaker voor je.
Muahh valt mee, ik gebruik zo'n pic en daarmee haal ik die seal eraf, ff goed ontvetten, nieuw vet erin en gaan. Dat doe ik met al mijn lagers. Die losse kogels vind ik helemaal niks. En af en toe ff nieuwe lagers kopen en verse gebruiken en oude weggooien. Kost ook niks. Die gaan niet eeuwig mee.Kluus schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:07:
[...]
Met "onderhoud" aan industrielagers bedoelt @rolandos582 denk ik gewoon vervangen. Lang leve de wegwerpmaatschappij.
Onderhoud wat ik ook wel veelal zelf kan doen. Je kunt er gewoon allemaal goed bij enzo. Maarja ieder zijn ding. Ik wou ook gewoon wat moois
Edit: Oja en dat laatste heb je zeker gelijk hoor! Ik ben ook voor mooie carbon wielen op de MTB en bij mij hebben de meeste naven (2x Erase en DT Swiss) ook gewoon industrielagers. Op de woon-werk heb ik alleen cup-conus maar dan van Fulcrum/campa.
Welke velgen heb je nu precies besteld? Hadden je stock wielen echt maar 23mm? Dan snap ik ook wel dat je die alleen daarom al zou willen vervangen. Bij mijn Exceed uit 2019 zaten al stock wielen met 25mm…
[ Voor 54% gewijzigd door Kluus op 04-09-2023 18:23 ]
https://www.amazon.de/dp/...401_487027711_TE_SCE_dp_1Kluus schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:19:
Mja zo’n pick moet ik eigenlijk ook hebben, kan me voorstellen dat je dan die seals wel beter kan verwijderen. Heb wel eens gehoord dat je die ook vaak gratis mee kan bietsen bij de tandarts.
Edit: Oja en dat laatste heb je zeker gelijk hoor! Ik ben ook voor mooie carbon wielen op de MTB en bij mij hebben de meeste naven (2x Erase en DT Swiss) ook gewoon industrielagers. Op de woon-werk heb ik alleen cup-conus maar dan van Fulcrum/campa.
Welke velgen heb je nu precies besteld? Hadden je stock wielen echt maar 23mm? Dan snap ik ook wel dat je die alleen daarom al zou willen vervangen. Bij mijn Exceed uit 2019 zaten al stock wielen met 25mm…
Deze set heb ik, erg handig voor lagers maar ook wel andere toepassingen met schoonmaken enzo. Kost ook niks. Met dat scherpe randje is een seal er zo vanaf en beschadig je ze amper.
Ben uiteindelijk gegaan voor Nextie NXT29UML34, 28 intern, 34 extern. 310gr per velg met een aymmetrisch design. Voor mijn toepassing denk ik meer dan perfect.
Hope Pro 5 Silver 12x110 boost, 12x148 boost
D-light spaken met securelock spaaknippels
Denk dat ik daar al heel gelukkig van word
Dit is mijn huidige wielset : https://www.sensabikes.co...tain/1362/ma-elite-23-tlr
Stelt niks voor joh, zwaar, simpel, slechts 23 intern. Upgrade was wel nodig wmb.
Ik heb nu 1 set, DT350, 1 set ERASE ROAD, 1 set white industried cld en straks 1 set Hope Pro 5. Het heeft allemaal wel wat.
[ Voor 4% gewijzigd door rolandos582 op 04-09-2023 18:55 ]
Nice, ik heb ook een set met Nextie asymetrisch, 25mm (achter) en 28mm (voor) met D-Light spaken, maar dan met Erase naven. Lekker licht en mooie velgen inderdaad, ga je vast veel plezier mee hebben!rolandos582 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:53:
[...]
https://www.amazon.de/dp/...401_487027711_TE_SCE_dp_1
Deze set heb ik, erg handig voor lagers maar ook wel andere toepassingen met schoonmaken enzo. Kost ook niks. Met dat scherpe randje is een seal er zo vanaf en beschadig je ze amper.
Ben uiteindelijk gegaan voor Nextie NXT29UML34, 28 intern, 34 extern. 310gr per velg met een aymmetrisch design. Voor mijn toepassing denk ik meer dan perfect.
Hope Pro 5 Silver 12x110 boost, 12x148 boost
D-light spaken met securelock spaaknippels
Denk dat ik daar al heel gelukkig van word
Dit is mijn huidige wielset : https://www.sensabikes.co...tain/1362/ma-elite-23-tlr
Stelt niks voor joh, zwaar, simpel, slechts 23 intern. Upgrade was wel nodig wmb.
Ik heb nu 1 set, DT350, 1 set ERASE ROAD, 1 set white industried cld en straks 1 set Hope Pro 5. Het heeft allemaal wel wat.
Achter breder?Kluus schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:01:
[...]
Nice, ik heb ook een set met Nextie asymetrisch, 25mm (voor) en 28mm (achter) met D-Light spaken, maar dan met Erase naven. Lekker licht en mooie velgen inderdaad, ga je vast veel plezier mee hebben!
Ah je zou andersom verwachten, voor een bredere velg. Ik heb beide gewoon dezelfde genomen. Vind 28mm wel lekker. Heb alle spullen reeds in huis ontvangen om hem te kunnen opbouwen als de velglen er zijn.Kluus schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:01:
[...]
Nice, ik heb ook een set met Nextie asymetrisch, 25mm (voor) en 28mm (achter) met D-Light spaken, maar dan met Erase naven. Lekker licht en mooie velgen inderdaad, ga je vast veel plezier mee hebben!
:strip_exif()/f/image/RWs0Ds2gsIru2u8T26AlCCKX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben wel benieuwd naar deze Pirelli bandjes. Op de weg erg tevreden over.
Scherp, aangepast, was uiteraard andersom.
@rolandos582 ja, nu zou ik zelf ook beide 28mm doen. Destijds was het een beetje hype om voor breder te pakken.
[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 04-09-2023 21:39 ]
In de prijscategorie tot 4-500 euro zoek ik iets, hebben jullie dan nog tips/ no-brainers?
Deze bijvoorbeeld?
https://www.mantel.com/dt...1900-spline-25-mtb-wielen
of deze?
https://www.mantel.com/ma...x-xl-s-29-mtb-wielen&spec[]=1641&spec[]=18117&spec[]=15049&spec[]=15046&spec[]=7730&spec[]=17111&spec[]=15491
Nu heb ik wat fietsenmakers gebeld en die hebben pas eind van de maand tijd. Zelf kan ik ook wel wat sleutelen maar betwijfel ik of ik alles moet vervangen. Mag ik de hulp van de experts hier inschakelen?
Dit is het voorblad;
:strip_exif()/f/image/C41yWg5HSiuYQzZhVo6kyCFY.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit is achter;
:strip_exif()/f/image/bXKUH7hwWpYQhwOYa2m7yDbA.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het kleine wieltje is wel echt versleten (dat wist ik al maar de meesten weten hoe het gaat);
:strip_exif()/f/image/rbfn32iZ6vNjIiMXReKprYlD.jpg?f=fotoalbum_medium)
XXXVI
maar dan koop je een set die marginaal beter is, gebruik je die dan voor wedstrijden en de stock set voor winter training?pier87 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:10:
Overigens wil ik dan een setje velgen erbij hebben tubeless zodat ik kan wisselen met wielset in de winterperiode etc.
In de prijscategorie tot 4-500 euro zoek ik iets, hebben jullie dan nog tips/ no-brainers?
Deze bijvoorbeeld?
https://www.mantel.com/dt...1900-spline-25-mtb-wielen
of deze?
https://www.mantel.com/ma...x-xl-s-29-mtb-wielen&spec[]=1641&spec[]=18117&spec[]=15049&spec[]=15046&spec[]=7730&spec[]=17111&spec[]=15491
als je dan toch 500 gaat uitgeven, maak er dan 800 van en zorg dat je een setje hebt die ook wat lichter is.
geen ervaring met mavic, maar ik hoor te vaak dat je erbij uit de buurt moet blijven (slechte hubs, proprietary spaken etc).
en die DT set, prima wielen waarschijnlijk, maar 1844 gram.. dan heb je gewoon een 2e wielset, zelfde als de stock set.. kan je net zo goed die eerst kapot rijden.
als je toch niet teveel geld wilt uitgeven, kijk dan eens naar bv DUKE Lucky Star velgen met DT 350 naven, zoiets:
https://www.instagram.com/p/CYvnsPqM0P0/
(@ElGreco weet misschien nog wel het gewicht en de prijs.. )
mja.. ik heb bij mijn vorige fiets 3 jaar een reserve set in de schuur gehad.. nooit gebruikt.. de oude wielen van de spark hangen nu ook al 1,5 jaar in de schuur.. nooit gebruikt.pier87 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:48:
Klopt @Prulleman wil dan gewoon een extra setje hebben, niet beter of minder dan mijn huidige set maar juist een setje zodat ik kan wisselen qua banden. Dus een reserveset zegmaar.
tenzij je regelmatig echt heel divers terrein rijdt en het dus nodig is om 2 sets banden ready to go wilt hebben, dan is het interessant, maar rij je voornamelijk gewoon XC in NL dan heb je meer dan genoeg aan een setje allround XC banden. vorige fiets altijd met Ray/Ralph gereden, op de spark 1e jaar met rekon race, nu ook weer Ray/Ralph.
Als je toch geld wilt uitgeven, doe dat dan aan een mooie wielset, niet aan een set die je in de schuur laat hangen.
(ik zie een grotere use case voor mensen met bv een neuron (of nog dikker) achtige fiets, als je daarmee in NL beetje snel wilt kunnen toeren, heb je een xc setje banden nodig, maar zo'n fiets in het buitenland vraagt wel om zwaardere banden)
[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 05-09-2023 13:55 ]
Maar je hebt denk ik zeker een punt @Prulleman het is handig maar het is inderdaad de vraag hoevaak je er gebruik van gaat maken.
ik zal mezelf even herhalen:pier87 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:58:
@Prulleman weet ik wel zeker dat jij het bent op dit forum? of heeft mijn vrouw jou account gehackt? Lijkt wel of ik met mijn vrouw praat die probeert mij ook altijd op deze manier zaken uit het hoofd te praten![]()
Maar je hebt denk ik zeker een punt @Prulleman het is handig maar het is inderdaad de vraag hoevaak je er gebruik van gaat maken.
de rest van het verhaal was een stuk minder relevantPrulleman schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:32:
[...]
Kortom, als het voor jezelf onderdeel van de hobby is om lekker met mooi materiaal bezig te zijn, dan is het een mooie upgrade
[...]
ter inspiratie:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Door die derailleur wieltjes loopt hij niet zomaar van de cassette af, of ze moeten ook zijdelingse speling hebben maar dat zie je zelden. Sowieso is dat vervangen echt super simpel en kan je best doen zonder dat je andere onderdelen hoeft te vervangen.
@pier87 je kan wel een 2e set met grove banden erbij nemen voor echte dikke modder en sneeuw, vooral als je normaal op XC semislicks rijdt. Maar ik denk dat die 2e set zo traag aanvoelt dat je hem uiteindelijk nooit gaat gebruiken. En die XC banden doen het in nederland nog heel lang goed genoeg, de afgelopen Drenthe 200, wat echt een modderfestijn was, ook gewoon met de Pirelli XC RC gefietst (de eerste 130km dan, toen hield m'n knie er mee op

De ketting loopt zeg maar naast het onderste derailleurwieltje (en blijft dus op de casette). Op het grootste voorblad schiet ie er niet weer naast. Schakel ik naar midden of klein dan is er blijkbaar meer ruimte waardoor de derailleur naar voren gaat en schiet de ketting weer naast het wieltje.GWBoes schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:12:
@ephymerous wat is er nou precies kapot dan? klinkt gewoon als pech en nu weer opgelost toch? Of trapt hij door?
Door die derailleur wieltjes loopt hij niet zomaar van de cassette af, of ze moeten ook zijdelingse speling hebben maar dat zie je zelden. Sowieso is dat vervangen echt super simpel en kan je best doen zonder dat je andere onderdelen hoeft te vervangen.
XXXVI
op deze foto's is niet echt iets te zien, maar heb je niet gewoon de boel (padje en of kooi) krom getrapt? dan krijg je ook dit soort gekke issues.ephymerous schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:15:
[...]
De ketting loopt zeg maar naast het onderste derailleurwieltje (en blijft dus op de casette). Op het grootste voorblad schiet ie er niet weer naast. Schakel ik naar midden of klein dan is er blijkbaar meer ruimte waardoor de derailleur naar voren gaat en schiet de ketting weer naast het wieltje.
(maak eens een foto recht van achter)
Hahaha ik herken het, heb een handgespaakte alu set voor de racer als ''reserve'' heeft 0km gehad dit jaar namens mij, clubgenoot wel paar ritjes. Dat gebruik je toch niet. Ik wil mijn alu set die ik nu heb ook gewoon houden als winter set. Maar uiteindelijk ram ik die carbon set ook gewoon door de blubber denk ik. Jammer dan. Dan maar vaker onderhoud. Wel handig om een extra set te hebben als je er afhankelijk van bent maar inmiddels heb ik een heel fietsenpark.Prulleman schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:54:
[...]
mja.. ik heb bij mijn vorige fiets 3 jaar een reserve set in de schuur gehad.. nooit gebruikt.. de oude wielen van de spark hangen nu ook al 1,5 jaar in de schuur.. nooit gebruikt.
tenzij je regelmatig echt heel divers terrein rijdt en het dus nodig is om 2 sets banden ready to go wilt hebben, dan is het interessant, maar rij je voornamelijk gewoon XC in NL dan heb je meer dan genoeg aan een setje allround XC banden. vorige fiets altijd met Ray/Ralph gereden, op de spark 1e jaar met rekon race, nu ook weer Ray/Ralph.
Als je toch geld wilt uitgeven, doe dat dan aan een mooie wielset, niet aan een set die je in de schuur laat hangen.
(ik zie een grotere use case voor mensen met bv een neuron (of nog dikker) achtige fiets, als je daarmee in NL beetje snel wilt kunnen toeren, heb je een xc setje banden nodig, maar zo'n fiets in het buitenland vraagt wel om zwaardere banden)
Bovenste wieltje ziet er echt een heel stuk beter uitZanielGa schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:37:
Dat pulley wieltje ziet er wel uit of er geen tand meer op zit en alleen wat bobbeltjes heeft. Zal me niets verbazen als het bovenste wieltje er hetzelfde uit ziet.
Het lijkt redelijk recht vanachter.
:strip_exif()/f/image/iqXQ6YBsLb9QDbKk9KfDNmOg.jpg?f=fotoalbum_medium)
Maar na wat doorkijken lijkt ie kapot aan de binnenkant. Zou het kunnen dat de ketting eraf is gelopen door de weinige tanden en zo de kooi is geknapt?
:strip_exif()/f/image/PfDg2IXklBefmRjZa1W7CbQ8.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 62% gewijzigd door ephymerous op 05-09-2023 21:14 ]
XXXVI
Kan je prima zelf.
Controleren of de bovenste pulley in de hoogste en laagste versnelling (achter) nog recht onder de respectievelijke tandwielen staat en dan is het waarschijnlijk opgelost.
Die pulleys kosten 10 a 15 euro. Dus als dat het niet oplost kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Let wel op, ze zijn specifiek dus op de juiste plek vervangen.
Zo te zien is je kooi nog wel recht. Hij bestaat uit 2 delen. loopt de ketting vooraan bij de onderste pulley nog vrij? (lijkt me wel anders kan je er niet mee naar huis fietsen)
[ Voor 17% gewijzigd door Torched op 05-09-2023 21:32 ]
Is de kooi niet kapot? Het lijkt me niet zo te horen. Ketting loopt inderdaad vrij.Torched schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:29:
Eerste actie idd pulleys vervangen.
Kan je prima zelf.
Controleren of de bovenste pulley in de hoogste en laagste versnelling (achter) nog recht onder de respectievelijke tandwielen staat en dan is het waarschijnlijk opgelost.
Die pulleys kosten 10 a 15 euro. Dus als dat het niet oplost kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Let wel op, ze zijn specifiek dus op de juiste plek vervangen.
Zo te zien is je kooi nog wel recht. Hij bestaat uit 2 delen. loopt de ketting vooraan bij de onderste pulley nog vrij? (lijkt me wel anders kan je er niet mee naar huis fietsen)
XXXVI
Een usecase voor verschillende banden op een MTB in Nederland zie ik ook niet, je kan echt overal en in alle omstandigheden met de lichtste XC banden die nog iets van nop hebben wel uit de voeten is mijn ervaring (Zoals Ray/Ralph bijvoorbeeld inderdaad). Uitzondering is misschien wat @Daan_ doet, maarja dat is ook geen Nederland
Waar ik wel nut van inzie is een set met slicks als je geen fiets voor op de weg hebt, maar dat is bij jou niet het geval.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 05-09-2023 22:48 ]
Met een licht rollende band als Rekon Race voor en achter kom ik prima rond op rondje Groesbeek, Nijmegen en Mook. Persoonlijk vind ik het toch weer prettiger om iets meer profiel voor te hebben. Bijvoorbeeld een Rekon. Tegenwoordig kom ik daar nog zelden.
Hier in het bos kom je ook prima weg met XC banden. Zo nu en dan kom je zo een XC Elite rijders tegen. Die daar aan het trainen zijn. Al fietsen die vaak met iets grovere XC bandjes. Die zijn wel wat meer bezig met lijn keuzes. Waar wij daar weer minder naar kijken. Lekker lomp crossen

Heb je een goede wielset als DT 1900. Wil het ook wel eens idee zijn. Om deze naar wielbouwer te brengen en goed te laten spaken. Dat kan ook het verschil maken heb ik door de jaren heen wel gemerkt.
---------
Op onderstaande wel eens met Rekon Race naar benden gegaan. Kom benden, maar met meer trail/enduro bandjes. Toch net iets meer grip en dus vertrouwen en snelheid.
Er zijn helaas maar weinig plekken in NL waar je dit kunt vinden en waar je dit ook mag rijden. Daarvoor kom je al snel uit in DE of BE.
De XC lijn lijkt makkelijk. Meeste wagen zich er niet aan. De (kleine) drop variant (rood) vind ik persoonlijk het leukste ;-)
:strip_exif()/f/image/It4jlMex9EHDVD5NeUAdMYWK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 06-09-2023 10:31 ]
Dus oude set op MP. Jouw kennende wil je toch niet meer terug op de alu set.rolandos582 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:26:
[...]
Hahaha ik herken het, heb een handgespaakte alu set voor de racer als ''reserve'' heeft 0km gehad dit jaar namens mij, clubgenoot wel paar ritjes. Dat gebruik je toch niet. Ik wil mijn alu set die ik nu heb ook gewoon houden als winter set. Maar uiteindelijk ram ik die carbon set ook gewoon door de blubber denk ik. Jammer dan. Dan maar vaker onderhoud. Wel handig om een extra set te hebben als je er afhankelijk van bent maar inmiddels heb ik een heel fietsenpark.
Ik ben overigens blij met met mijn alu wielset van @ElGreco . Maar eerlijk is eerlijk, ik had geen nieuwe set gekocht als de oude niet kapot was. Ben niet zo van het kopen om het kopen.
Kooi lijkt idd beschadigd, maar vervang het wieltje eens en kijk of het dan gewoon weer werkt! MTB spul kan wel wat hebben meestal.ephymerous schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:12:
[...]
Maar na wat doorkijken lijkt ie kapot aan de binnenkant. Zou het kunnen dat de ketting eraf is gelopen door de weinige tanden en zo de kooi is geknapt?
[Afbeelding]
Alleen halverwege rondje dorst besloot mijn ketting een soort salto te doen.
Hij is van het voorblad gekomen. 180 graden gedraaid en vervolgens vast komen te zitten tussen het blad en het frame.
Het is me nog wel gelukt om hem los te krijgen door het blad los te schroeven maar de ketting was zo krom dat rechtbuigen en naar huis fietsen geen optie meer was.
:strip_exif()/f/image/LePlHUCDyNG4iXB44KKb3hd2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat er chain guides zijn. Is dat de moeite of is dit gewoon domme pech?
Heb je een shimano achterderailleur? Zo ja stond de clutch aan? (Bij sram staat ie altijd aan)911GT2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:55:
Vandaag weer op pad. Met carbonpasta op de dropper post. Ook probeer ik meer te staan in de ruwe delen. Ging lekker!
Alleen halverwege rondje dorst besloot mijn ketting een soort salto te doen.
Hij is van het voorblad gekomen. 180 graden gedraaid en vervolgens vast komen te zitten tussen het blad en het frame.
Het is me nog wel gelukt om hem los te krijgen door het blad los te schroeven maar de ketting was zo krom dat rechtbuigen en naar huis fietsen geen optie meer was.
[Afbeelding]
Ik weet dat er chain guides zijn. Is dat de moeite of is dit gewoon domme pech?
Verder is dit wel pech denk ik.. ik heb op Dorst alleen chaindrops gehad als mijn clutch niet goed stond...
Ongeveer 200. Dus dat kan het niet zijn.ElGreco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:26:
Ik weet niet hoeveel km deze kettingblad gemaakt heeft maar op deze foto ziet ie er redelijk versleten uit.
Niemand heeft me ooit verteld dat hij ‘aan’ of ‘uit’ kan.Prulleman schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:08:
[...]
Heb je een shimano achterderailleur? Zo ja stond de clutch aan? (Bij sram staat ie altijd aan)
Verder is dit wel pech denk ik.. ik heb op Dorst alleen chaindrops gehad als mijn clutch niet goed stond...

Ik heb een Shimano Deore M4100 En voor zover ik kan zien zit daar geen handmatige clutch op.
[ Voor 9% gewijzigd door 911GT2 op 06-09-2023 18:47 ]
Dan vertekent de foto en heb ik niets gezegd 🤪
Hoe doe je dit precies? Pers je de lagers er dan uit voor onderhoud en erna weer in?rolandos582 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:04:
[...]
Muahh valt mee, ik gebruik zo'n pic en daarmee haal ik die seal eraf, ff goed ontvetten, nieuw vet erin en gaan. Dat doe ik met al mijn lagers. Die losse kogels vind ik helemaal niks. En af en toe ff nieuwe lagers kopen en verse gebruiken en oude weggooien. Kost ook niks. Die gaan niet eeuwig mee.
Onderhoud wat ik ook wel veelal zelf kan doen. Je kunt er gewoon allemaal goed bij enzo. Maarja ieder zijn ding. Ik wou ook gewoon wat moois
Nu nog aan mezelf verantwoorden dat ik ook hun toolkit moet moet bestellen.

Verschilt een beetje per plek. Voor schoonmaken is eruit halen wel echt makkelijker, even met een pers eruit halen is bij WheelsMFG bb's zo gebeurd. Bij mijn ceramicspeed bb ga ik eens kijken hoe het gaat als ik ze erin laat zitten en gewoon zo doe. Maar eruit halen zal wel echt vele malen efficienter zijn denk ik zo.McLambo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:41:
[...]
Hoe doe je dit precies? Pers je de lagers er dan uit voor onderhoud en erna weer in?
Ik heb geen ervaring met het schoonmaken van industrie sealed lagers. Als ik ze dan toch eruit moet persen, plop ik liever nieuwe erin denk ik... schoonmaken terwijl ze erin zitten, kwenie... Ben altijd bang dat ontvetter/reiniger elders in lekt en problemen veroorzaaktrolandos582 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:43:
[...]
Verschilt een beetje per plek. Voor schoonmaken is eruit halen wel echt makkelijker, even met een pers eruit halen is bij WheelsMFG bb's zo gebeurd. Bij mijn ceramicspeed bb ga ik eens kijken hoe het gaat als ik ze erin laat zitten en gewoon zo doe. Maar eruit halen zal wel echt vele malen efficienter zijn denk ik zo.
Het is met de huidige Narrow Wide bladen en clutch wel vreemd dat je ketting van je voorblad af gekomen is. Je moet of heel erg veel ongeluk hebben gehad, heel erg lomp hebben gereden of toch ergens een mechanisch probleem hebben. Lomp genoeg om ze er af te krijgen kan ik me niet voorstellen. Denk dat die chainguide meer een symptoom bestrijding is als het echte probleem oplossen.911GT2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:41:
Duur dingetje maar ga niet nog een keer het risico lopen.
Maar misschien was het gewoon echt pech of een maandag ochtend ketting ofzo. Moeilijk zo te zeggen.
Bedoel je de toolkit voor in het stuur? Die heb ik toevallig een paar weken geleden gekocht. Was helemaal niet nodig, maar ik word er erg blij van als ik hem gebruik911GT2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:41:
Duur dingetje maar ga niet nog een keer het risico lopen.
:strip_exif()/f/image/7xj93K1YYowVlc5TyR7EsWcz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja die bedoel ik. Al twijfel ik nog sterk tussen de pomp of de stuur oplossing. Voornamelijk omdat mijn quadlock mount deels boven de stuurplug zit.Nilsepils schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:00:
[...]
Bedoel je de toolkit voor in het stuur? Die heb ik toevallig een paar weken geleden gekocht. Was helemaal niet nodig, maar ik word er erg blij van als ik hem gebruik![]()
[Afbeelding]
Ik weet ook niet precies wat er fout ging. Al voel je misschien minder snel dat iets vastloopt met een e-bike of het wordt er met meer kracht in getrokken. Hoe dan ook denk ik dat je gelijk hebt dat het enorme pech was. Maar nu kon iemand me gelukkig ophalen na een korte wandeling. Maar als ik dat kan elimineren door symptomen te bestrijden dan moet dat maar. Had niet van Dorst naar huis willen lopen (10 km).ZanielGa schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:15:
[...]
Het is met de huidige Narrow Wide bladen en clutch wel vreemd dat je ketting van je voorblad af gekomen is. Je moet of heel erg veel ongeluk hebben gehad, heel erg lomp hebben gereden of toch ergens een mechanisch probleem hebben. Lomp genoeg om ze er af te krijgen kan ik me niet voorstellen. Denk dat die chainguide meer een symptoom bestrijding is als het echte probleem oplossen.
Maar misschien was het gewoon echt pech of een maandag ochtend ketting ofzo. Moeilijk zo te zeggen.
M4100/4120 heeft inderdaad geen clutch, maar is officieel ook niet geschikt voor 1x toepassing. Lijkt me nogal een afmontage blunder als die er ook echt op zit. Of het moet een M5120 zijn, die zit in dezelfde groep alleen met een (niet uitschakelbare) clutch.911GT2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:35:
[...]
Niemand heeft me ooit verteld dat hij ‘aan’ of ‘uit’ kan.Moet even googlen hoe ik dat doe.
Ik heb een Shimano Deore M4100 En voor zover ik kan zien zit daar geen handmatige clutch op.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic