Wow, heftig! Die is echt heet geweest.
Hoe heb je dat opgelost?
Hoe heb je dat opgelost?
911GT2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:29:
Ik blijf ruzie houden met mijn dropper. Als ik hem vast zet gaat het even goed maar zodra ik hem twee of drie keer gebruik zakt hij naar beneden. Als ik hem strakker zet werkt hij niet meer.
Ik heb hem netjes op 8nm staan volgens specs netjes met montage pasta gemonteerd. Maar na een rondje dorst moet ik hem weer omhoog vissen. Iemand tips.
Probeer eens gewoon 6 zoals de specs911GT2 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:57:
[...]
Ja hij is nu weer ok, was idd 6 NM maar omdat ik er verkeer voor stond 9 gelezen..
[ Voor 126% gewijzigd door 911GT2 op 22-08-2023 18:15 ]
Als een mooie oorlogstroffeerasko schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
Frame mooi in de schuur ophangen als decoratie
Je klem mag max 8Nm hebben, maar waarschijnlijk staat er op je zadelpen al iets anders. Verschillende onderdelen hebben meestal verschillende maximum momenten. Je moet dan de laagste aanhouden.911GT2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:11:
De specs zeggen echt 8nm. Ik dacht 6 maar is echt 8. Er staat wel max 8 maar losser kan echt niet.[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door ZanielGa op 22-08-2023 19:00 . Reden: Deel uit handleiding toegevoegd ]
Max 8 Nm. Maar als je post ook al blijft zitten bij 6, zou ik dat aanhouden. Minder is beter in dit geval, zeker als je een dropper post hebt. Carbon montage pasta werkt als een tierelier.911GT2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:11:
De specs zeggen echt 8nm. Ik dacht 6 maar is echt 8.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nog niet. Hij is niet krom, remt nog prima, dus ik verwacht dat hij niet té warm is geweest.McLambo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:24:
Wow, heftig! Die is echt heet geweest.
Hoe heb je dat opgelost?
Gevolgen zijn dat je rem harder grijpt omdat je de remarm verlengt.SnowDude schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:19:
Ik heb momenteel 180mm schijven op mijn Canyon Neuron met shimano SLX 4 zuiger remklauwen. In de bergen werd de voorrem wel lekker warm. Ik zit nu te denken om bij de eerstvolgende tem service de schijf te vervangen door een 203mm schijf. Heeft dit nog negatieve gevolgen?
Misschien overbodig maar ik wilde op mijn Orbea Occam (2018) ook naar 203mm maar werd beperkt in levering/beschikbaarheid doordat m’n naaf een Shimano Centerlock (SM-RT45) heeft.L0we schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:16:
[...]
Nog niet. Hij is niet krom, remt nog prima, dus ik verwacht dat hij niet té warm is geweest.
De schijven die ik op het oog heb zijn niet leverbaar, maar voorlopig rij ik toch alleen maar in Nederland.
29", 440+ mm chainstay en meer veerweg zul je bedoelen, eventueel mullet als je korte beentjes hebt. Long,low&slack met grote wielen is eigenlijk wel de way to go voor enduro of DH. Tenzij je puur in de parkrat/jib categorie zit, maar tenzij je ook echt backflips maakt heb je geen kleine wielen nodig voor wendbaarheid, of een redelijke whip.Thinlanet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
Misschien overbodig maar ik wilde op mijn Orbea Occam (2018) ook naar 203mm maar werd beperkt in levering/beschikbaarheid doordat m’n naaf een Shimano Centerlock (SM-RT45) heeft.
Speaking of which… ten tijde van schrijven nu in de Vorarlberg (Brandnertal Bikepark), Oostenrijk. Op de aangelegde trials alhier gemerkt dat de Orbea het nét aan kan. Een iets kortere (Enduro) fiets en wellicht 27.5” wielen en meer veerweg toch wat handzamer in dit terrein. Ook qua remmerij mag het net even meer zijn. De vooral Enduro/downhill bakken hebben hier vooral staal op staal remmerij. In niet zo sterke mate, maar mijn schijven zien er ook uit als LOwe. En dan pak ik eigenlijk enkel nog de blauwe en gematigde rode trials. Anderzijds wel fijn dat de meters bergop best prima gaan op onverhard.
Minder in de rem hangen maar vooral kort maar krachtig remmen.Thinlanet schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
Misschien overbodig maar ik wilde op mijn Orbea Occam (2018) ook naar 203mm maar werd beperkt in levering/beschikbaarheid doordat m’n naaf een Shimano Centerlock (SM-RT45) heeft.
Speaking of which… ten tijde van schrijven nu in de Vorarlberg (Brandnertal Bikepark), Oostenrijk. Op de aangelegde trials alhier gemerkt dat de Orbea het nét aan kan. Een iets kortere (Enduro) fiets en wellicht 27.5” wielen en meer veerweg toch wat handzamer in dit terrein. Ook qua remmerij mag het net even meer zijn. De vooral Enduro/downhill bakken hebben hier vooral staal op staal remmerij. In niet zo sterke mate, maar mijn schijven zien er ook uit als LOwe. En dan pak ik eigenlijk enkel nog de blauwe en gematigde rode trials. Anderzijds wel fijn dat de meters bergop best prima gaan op onverhard.
[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 23-08-2023 00:43 ]
Klopt 120mm achter , 130mm voor. Ik kreeg het gevoel dat ik juist m’n fiets door z’n lengte (heb maat XL) niet zo gemakkelijk van koers kon switchen. Vooral de wat moeilijkere trails lijken dit van je fiets te vragen, al kom ik na lange afwezigheid weer terug bij het mtben. Ik had hiervoor iets meer enduro fiets met 27,5mm (destijds, 20 jaar geleden). Enfin blij om terug te zijn en hier te kunnen fietsen. Eens overigens dat je met de 29” je wel de meeste wortels en stenen beter kunt slechten. Dank voor jullie feedbackGoldenSample schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 00:31:
[...]
Heb je dan die Trail occam die iets van 120mm veerweg heeft oid? Verder eens met Ko.kane, 29inch wielen zijn over het algemeen in bikeparks juist veel chiller. Merkte dat zelf ook al met m'n Bike-Park maatje welke op 27.5 reed. Ondanks dat zijn fiets beter geschikt was had ik zeker in ruwer terrein echt veel voordeel van 29inch en 2.6 bandjes.
Gelukkig geen faden wel verkleuring en licht krom trekkenMcLambo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:10:
[...]
Lekker warm? Of stinken en faden en een blauwe schijf?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
![]() | ![]() |
Nice, trekhaak is wel stuk makkelijker dan dragers idd, zelfs als je knappe dragers hebt die in een dakrail klikken.rCk schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:15:
Vorige week het fietsen eindelijk weer opgepakt na een lange periode niet fietsen, eerst door een heftige verbouwing, daarna het missen van motivatie en de afgelopen 3 maanden zoet geweest met een blessure aan de Piriformis (met geregeld ook zenuwpijn en uitstraling naar ’t linkerbeen).
Gelukkig nu de mobiliteit weer terug, langzaam aan opbouwen in de sportschool en ook weer wat fietsen erbij. Gezien ik uit Made kom is het lekker centraal bij een paar mooie tracks en vorige week rustig aan begonnen met eerste enkel Vrachelse Heide, dat ging gelukkig goed! Twee dagen erna Cadettenkamp + Vrachelse Heide (22 km) gecombineerd.
Gisteren met een maatje maar weer LDD gepakt. Op de vorige auto moesten we altijd de dakdragers installeren, was altijd wel een gedoe. Nu nieuwe auto met een (afneembare) trekhaak en dan is het echt een fluitje van een cent, binnen 5 minuten hangt de trekhaak eronder, fietsendrager erop én de fiets(en) staan erop. Top !
Wat een genot en wat ligt de Hei er mooi bij! Het is dan toch ook wel weer afzien, de verzuring schiet er snel in bij klimmetjes en het tempo is toch wel een stukkie lager. Mijn top tijd lag op 1:07 en nu op net geen 1:17. Maar dat valt mij alsnog niet tegen voor de track van 25 km.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door Torched op 23-08-2023 20:40 ]
Thanks! Ja enorm blij mee, scheelt zo veel gedoe met die fietsendrager op de trekhaak.GoldenSample schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
Nice, trekhaak is wel stuk makkelijker dan dragers idd, zelfs als je knappe dragers hebt die in een dakrail klikken.
Mooie auto ook zn Proceed. Vond ze nog wat te duur maar had m ook op de longlist voordat ik mn Mazda kocht.
Klopt ja, die weerstand voel en hoor je enorm als ze op het dak staan. De dak dragers alleen al, maar met twee fietsen erop is het helemaal erg. Ik had de square bars van Thule, maar die floten ook een beetje door hoe de lucht erin ging op een bepaalde snelheid.Torched schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:39:
Vervelendste van dakdragers is de hoeveelheid luchtweerstand vs fietsendrager achter de auto.
Met elektrische auto's ook goed te merken.
En hoog tillen, helemaal als je een SUV of crossover achtige auto hebt.
Ook een mooie optie! Ik heb een paar beugels gekocht, hangt op in de garage. Een van onze motoren staat eronder, dus we verliezen geen praktische ruimte in de garage en je tilt hem er gemakkelijk af.911GT2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:16:
Ik heb seasuckers die heb je er echt zo op en af. Ik denk net zo snel als een rek. Alleen 1/10 van de ruimte in je garage.
Heb een Chinees vergelijkbaar ding nog liggen (moet ik nog een keer verkopen) voor 3 fietsen. Werkt ook goed maar trekhaak gaat sneller (heb die drager vaak achterin liggen) en hij is opvouwnaar dus qua ruimte maakt het niet heel erg uit. Vond het moeten schoonmaken van je dak (parkeerde onder bomen) & pompen wat irritant + dat je hem er niet op kan laten zitten op straat.911GT2 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:16:
Ik heb seasuckers die heb je er echt zo op en af. Ik denk net zo snel als een rek. Alleen 1/10 van de ruimte in je garage.
Principe als in het esthetische uitzicht, of omdat het een leaseauto betreft?911GT2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:17:
Ja ik heb 3 verschillende auto's waar hij op kan. En ik neem vaak maar een fiets mee een weekendje de Eiffel in. Dus voor mij ideaal inderdaad, maar ik snap de nadelen heel goed.
Maar ik heb geen auto's met een trekhaak (principe kwestie)
Maar stiekem mis ik dat wel eens. Als ik met een vriend zou gaan fietsen wordt dat al minder handig.
[ Voor 4% gewijzigd door rCk op 24-08-2023 11:26 ]
Mooi systeem dat Euroclick, had ik nog niet gezien! Maar staan volgens mij ook niet meer op de site van Thule, klopt dat?Thinlanet schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:56:
Ik heb ook lang zitten dubben voor dakdragers of fietsten op (afneembare) trekhaak. Voor de laatste gegaan (Thule Euroclick) ivm het suizen en toch wel inspanning om je fiets op je dak te krijgen. Zelfs een trekhaakfietsendrager gaf naar Oostenrijk wel een impact op het verbruik (1:12 ipv 1:14), ik wil niet weten hoe dat met dakdragers zal zijn. Ook met de Euroclick geen vrees (tussen m’n oren) dat de drager van de kogel glijdt gezien deze gefixeerd zit op de afneembare unit.
Ja die trekhaken zijn ook mooi, bij Kia nog geen optie. Maar deze was dan door zowel pech als een mazzeltje nu gratis. Wanneer je het af fabriek laat monteren betaal je er maandelijks je bijtelling voornooberke schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:07:
Diverse merken leveren elektrische inklapbare/zwenkbare trekhaken...Druk je op een knopje en komt je trekhaak te voorschijn...Dat is nog mooier dan een afneembare...
Voorbeeld:
YouTube: Ford Kuga 2020 Mk3 Electronic Towbar
Bijvoorbeeld VAG/Volvo/BMW heeft ze ook, zo zullen er vast meer fabrikanten zijn.
Ik had ooit dakdragers...Maar vervolgens snel een trekhaak laten plaatsen...Qua verbruik en geluid niet prettig...Buiten dat ik altijd bang was de fietsen er ergens af te rijden
Wordt offtopic, maar vooruit.rCk schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:25:
[...]
Principe als in het esthetische uitzicht, of omdat het een leaseauto betreft?
Ik heb voor een motor voor m’n bakfiets wel btw + inklaringskosten moeten betalen. De waarde die de Chinezen hadden opgegeven (wat ik ook betaald had) waarover btw/invoerrechten betaald moest worden werd niet gehonoreerd en ben ik nog achteraan moeten gaan voor rectificatie. Soms worden zaken vanuit Duitsland of Polen aangeboden waardoor btw al lokaal is afgedragen (ga ik van uit). Lijkt mij dat het niet aan de verzender ligt/moet liggen of er wel of geen btw wordt afgedragen/ in de prijs is meegerekendorange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:34:
Nou, ik ben bijna zover met het gaan bestellen binnenkort van het frame als het goed is, van Elves. Het gaat wel een ander frame worden dan eerst gedacht maar het wordt waarschijnlijk net zo mooi en goed etc.
Ander vraagje. Ik zit even met wielen te klooien die dan dus uit het buitenland komen, aliexpress, en dat is boven de 150 euro. Nu wordt er bij het afrekenen een deel van de kosten afgetrokken (belasting zo lijkt het) en dan moet ik dat waarschijnlijk later gaan betalen incl klaringskosten waarschijnlijk.
De verzender geeft alleen aan dat als ik via DPD laat sturen ik die klaringskosten niet heb, maar mogelijk dan nog wel BTW...
Ik vind het een beetje een warrig verhaal worden, geen genoeg ervaring mee zo blijkt welIs er iemand die hier wel ervaring mee heeft en een beetje uit kan leggen wat een beetje een verwachting kan zijn van de bijkomende kosten dan? Je leest soms verhalen van dikke kosten, en dat zou een beetje zonde zijn uiteindelijk..
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 24-08-2023 12:51 ]
De kosten zijn vooraf weergegeven zeg 640 euro. Maar bij het betalen trekken ze daar ongeveer 115 vanaf. Dat zal dus de BTW zijn. Uiteindelijk zal ik dan dus voordat ik de wielen krijg eerst nog de BTW + klaringskosten moeten betalen, dus dat is 21% + misschien nog een 10% over het totaal incl BTW... Dan zit je dus meer richting de 700 euro, waarschijnlijk...Thinlanet schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Ik heb voor een motor voor m’n bakfiets wel btw + inklaringskosten moeten betalen. De waarde die de Chinezen hadden opgegeven (wat ik ook betaald had) waarover btw/invoerrechten betaald moest worden werd niet gehonoreerd en ben ik nog achteraan moeten gaan voor rectificatie. Soms worden zaken vanuit Duitsland of Polen aangeboden waardoor btw al lokaal is afgedragen (ga ik van uit). Lijkt mij dat het niet aan de verzender ligt/moet liggen of er wel of geen btw wordt afgedragen/ in de prijs is meegerekend
Paar keer velgen van LightBicycle uit china laten komen. Daar betaal je wat extra verzendkosten voor de duaneafhandeling en heb je garantie dat je geen extra kosten hebt.orange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:34:
Ik vind het een beetje een warrig verhaal worden, geen genoeg ervaring mee zo blijkt welIs er iemand die hier wel ervaring mee heeft en een beetje uit kan leggen wat een beetje een verwachting kan zijn van de bijkomende kosten dan? Je leest soms verhalen van dikke kosten, en dat zou een beetje zonde zijn uiteindelijk..
Ik heb voor mijn racer ook elitewheels; gewoon besteld op AliExpress. Zeer goede communicatie, wielen naar verwachting. Was via PostNL afgeleverd maar nog wel net voor de wijziging tav inklaring/btw. Maar totaalplaatje wat ik extra moest betalen was ingecalculeerd. Doos zag er netter uit dan sommige binnenlandse zendingen.orange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:40:
De wielen zijn van elitewheels, opzich al behoorlijk veel van verkocht via Ali (4000+). De wielen staan weer niet op elite-wheels.com zelf, maar het lijkt me zo op het oog allemaal wel in orde te zijn gezien de bak met positieve reacties.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Thanks voor de verduidelijking. Er werd idd aangegeven om via DPD te laten versturen, of meer hun eigen methode wat dan DPD is. Kost ietsje extra maar als dat vertraging voorkomt en of gedoe dan is dat het wel waard. Ik ga ze gewoon bestellen en dan zien we het welMistraller schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
Ik heb voor mijn racer ook elitewheels; gewoon besteld op AliExpress. Zeer goede communicatie, wielen naar verwachting. Was via PostNL afgeleverd maar nog wel net voor de wijziging tav inklaring/btw. Maar totaalplaatje wat ik extra moest betalen was ingecalculeerd. Doos zag er netter uit dan sommige binnenlandse zendingen.
Ik kreeg het verzoek om de "shipping time" op Ali wat te verlengen omdat ze custom made worden gemaakt (schijnt); je kon in elk geval enorm veel kiezen. Afmeting, decals, spaken, body dus ik denk dat het best eens kan kloppen. Na shipping was het ook snel hier. Ik meen een week of 2/3.
Ik vind het prima wielen. Bandjes vielen er lekker omheen; tubeless was geen centje pijn; (chinese ventielen/tape, hutchinson bandjes).
Enige waar ik iets meer budget aan had mogen spenderen was een iets betere hub wellicht. Hij functioneert verder prima, maar het is een 6pal en die is wat luidruchtig. Rij er alweer 2 zomers op.
Fijne is vooral ook dat ze perfect uitwisselbaar zijn met mijn stock wielen en dus geen derrie of remklauwen hoef te verstellen als ik van wiel wil wisselen. (Heb op beide wielsets ook cassette en remschijven)
[ Voor 12% gewijzigd door Xavier op 24-08-2023 15:43 ]
Heb ik geprobeerd, en het scheelde wel een beetje, maar toen bleef er ook wel eens een palletje plakken. Ik zou ook wellicht 3 pallen kunnen verwijderen, maar inmiddels ben ik ook al wel gewend aan mijn extra belorange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
[...]
Qua herrie, is het niet ook een kwestie van meer of minder smering? Dus met een beetje grotere kwak lagervet misschien minder luidrichtig.. Ik zal het wel gaan ondervinden!
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Je kan ook eens op aliexpress kijken. Scheelt waarschijnlijk ook weer iets ;-)Xavier schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:27:
Kan iemand mij helpen met het juiste onderdeel vinden?
Ik heb namelijk nu een SRAM SX shifter op mijn stuur zitten. Via MP wat onderdelen kunnen vinden om te upgraden. Maar de X01 shifter die binnenkwam heeft geen klem om hem vast te maken aan mijn stuur. En blijkbaar zit hij op de SX shifter vast gemaakt. Lekker handig dat ik dat niet goed doorhad...
Nu dus op zoek om die X01 shifter aan mijn stuur te maken.
Ik dacht eerst: https://www.mantel.com/sram-mmx-klemband
Maar in de beschrijving staat: "de shiftermount is niet inbegrepen."
Mantel gemaild, maar die verkopen de shiftermount niet. Ze verwijzen me door naar https://www.mtb-gear.nl/n...maker-x-klemmen-paar.html
30,- voor 2 klemmetjes... Terwijl ik er maar 1 nodig heb en bij Mantel het grootste component "maar" 13,- kost.
Ik heb trouwens Shimano remmen.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik heb de x-fold II van hapro, ook heel blij mee. Evenzeer lomp en zwaar maar rolbaar, opvouwbaar en maximaal ruimte tussen de fietsen. Klemsysteem is ook handig dat je niet door de andere fiets heen moet voor de achterste te klemmen.Prulleman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:50:
ik heb een hapro atlas 3 drager (redelijk lomp, maar degelijk apparaat) en de kogelbevestiging is ideaal.
[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 24-08-2023 19:48 ]
Tipje voor het tillen, beun er wieltjes aan of (zeker bij een opvouwbare) een klein hondje (z'n plankje met zwenkwielen). Zo gaat hij bij mij in de lift aan de ene hand met de fiets aan de andere. Als ik hem op de trekhaak zet gooi ik het hondje in de kofferbak wat toch amper ruimte in neemt.Prulleman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:50:
ik had op mijn ford focus ook een elektrisch inklapbare trekhaak, maar ik vind de meerwaarde minimaal, nu op de duster een vaste trekhaak en dat is ook prima.
(maar het feit dat ik nu een duster heb, zegt wellicht ook iets over hoe belangrijk ik auto's vind.. .:D dat is denk ik wel anders bij @911GT2 gezien zijn username)
ik heb een hapro atlas 3 drager (redelijk lomp, maar degelijk apparaat) en de kogelbevestiging is ideaal. Je laat em over de kogel zakken, trekt een grote hendel strak en vergrendeld deze met een pin met slotje, zodat de hendel niet meer open kan. met een draaiknop kan je de spanning nog finetunen, maar dat gaat echt geen kant op en kan je ook eigenlijk niet fout bevestigen.
al regelmatig mee naar de ardennen, geweest, maar ook denemarken en afgelopen zomer naar spanje, geen enkel probleem.
(enige nadeel is dat ie redelijk zwaar is en een behoorlijk gesjouw van de schuur naar de auto, maar dat is ook het enige.. verder hangt ie ook aan de muur, dus neemt niet veel ruimte in, ondanks het formaat.)
Zou niet heel snel voor een Spectral 125 gaan in dit geval, moet je echt rammen in afdalingen omdat ie anders nogal hard is en blijft een wel erg vlakke geo hebben als iemand eerder naar Down-Country neigt. Nieuwe spectral heeft in tegenstelling tot het vorige model gewoon een goede geo & is qua geld amper te verslaan.Daan_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:46:
Voor meer downcountry zou ik persoonlijk kijken naar een Neuron of naar een Spectral (125). Lux trail vindt ik persoonlijk nog te veel XC. Deze keer mogen proberen op mijn lokale rondje. En vond deze persoonlijk op wat ruiger terrein minder prettig qua geometrie. Gaf mij persoonlijk te weinig vertrouwen als wat steiler werd.
Zelf heel veel plezier van mijn Neuron CF sl frame. Fiets zelf naar wens opgebouwd.140mm vork en Fox X met Piggyback achter. Geeft genoeg ondersteuning op wat ruigere afdalingen/ritten met dropje en sprongetje erin. Al zal ik persoonlijk de Neuron niet snel pakken als ik naar Winterberg ga voor de Blackline, Downhill, Endruo lijnen. Daar komt die zeker beneden, maar heb gemerkt dat ik meer fun heb met fiets met meer veerweg ;-)
Kijk uit op moment dat je de smaak te pakken hebt op wat uitdagender terrein te rijden. Wil al snel meer.
[ Voor 31% gewijzigd door GoldenSample op 24-08-2023 22:49 ]
Stan’s notubes. Werkt fantastisch voor mij. Veel langer houdbaar en werkend dan de aanbevolen 4-7 maanden overigensedoappelhof schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:55:
Even een 'nieuw' itempje. Met welke tubeless sealant rijden de meeste forumgebruikers hier en naar welke mate van tevredenheid?
Ik heb eerst muc-off gebruikt en door matige afdichtingsresultaten van gaten tijdens het rijden overgestapt naar Dynamic Barkeeper, die nog vele malen slechter is. Heb nu een fles Peaty's holeshot binnen; die schijnt volgens reviews goed te werken.
Tip van flip: kan je stans niet vinden, Schwalbe sealant wordt in dezelfde fabriek gemaakt en is bijna overal verkrijgbaar.bas-r schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:02:
[...]
Stan’s notubes. Werkt fantastisch voor mij. Veel langer houdbaar en werkend dan de aanbevolen 4-7 maanden overigens
Bellen. Bel je dan zijn sommige mensen verontwaardigd want hoe durf je in het bos te bellen en hoe durf je op matige snelheid voorbij te fietsen. Ik probeer altijd een beetje de situatie aan te voelen wat het niveau van waarschuwen wordt. Combinatie van even de benen een paar keer stil houden zodat het geluid van de Shimano XT een soort voorwaarschuwing is en als men die niet hoort dan bel ik een keer, en hoe dichter bij voer ik het bellen op.orange.x schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:14:
maar ik merk dat mijn bel de laatste tijd ook weinig indruk maakt bij de mensen...
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ook met een reden de 125 tussen () gezet ;-) De Spectral 125 komt hier op lokale lusjes prima mee. Wel de versie met FOX X gereden. Zou deze ook wel meenemen naar Winterberg voor blauwe en rode trails. De Blackline, Downhill, Enduro, etc. daar zou ik toch meer veerweg/comfort wensen. Daar kom je al snel bij Spectral of hoger uit.GoldenSample schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:46:
Zou niet heel snel voor een Spectral 125 gaan in dit geval, moet je echt rammen in afdalingen omdat ie anders nogal hard is en blijft een wel erg vlakke geo hebben als iemand eerder naar Down-Country neigt. Nieuwe spectral heeft in tegenstelling tot het vorige model gewoon een goede geo & is qua geld amper te verslaan.
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 25-08-2023 10:26 ]
Heb lang met stans gereden, en nu een fles barkeeper.. in beide gevallen niet echt (merkbaar?) lek mee gereden.. (afkloppen) 5 jaar geleden 1 x een 1 cm gat door een stuk glas, mee thuisgekomen, maar wel gepatched van binnenuit.edoappelhof schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:55:
Even een 'nieuw' itempje. Met welke tubeless sealant rijden de meeste forumgebruikers hier en naar welke mate van tevredenheid?
Ik heb eerst muc-off gebruikt en door matige afdichtingsresultaten van gaten tijdens het rijden overgestapt naar Dynamic Barkeeper, die nog vele malen slechter is. Heb nu een fles Peaty's holeshot binnen; die schijnt volgens reviews goed te werken.
Hier voor de trails in NL is de Neuron meer dan voldoende, een kleinere balhoofdhoek zou ik voor veel van de parcoursen die ik rij niet fijn vinden. We hebben hier veel tracks met krappe bochten.Daan_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
Ook met een reden de 125 tussen () gezet ;-) De Spectral 125 komt hier op lokale lusjes prima mee. Wel de versie met FOX X gereden. Zou deze ook wel meenemen naar Winterberg voor blauwe en rode trails. De Blackline, Downhill, Enduro, etc. daar zou ik toch meer veerweg/comfort wensen. Daar kom je al snel bij Spectral of hoger uit.
Ik heb alleen ervaring met mucoff, en tot nu toe bevalt met dat goed, dit najaar zal ik eens een van de banden van de velg halen, kijken hoe dat er uit ziet.Hier Stans en Muc Off sealant gebruiker. De Stans lijkt iets beter zijn best te doen (dat is marginaal), maar klontert, of droogt op op de band en wordt opgegeven moment waterig. Dit was voor mij de reden om wat anders te gaan testen. Muc Off doet het tot op heden hier prima. Wel gemerkt dat ik wat meer sealant in de band doe waar ik inserts gebruik.
Ik heb ook geen bel, ik rij op de MTB omdat ik het leuk vind en ben niet met een race bezig. Ik bedank mensen altijd als ze aan de kant gaan, en vooral voetgangers zijn daar verbaasd overGeen bel meer op de fiets. Heb geen haast. Rem rustig af en ga stapvoets rijden. En groet rustig en krijg vaker dankje wel en een glimlach terug.
En ook geregeld een gezellig praatje.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
BlaBlaBla
Kijken of je het zelf kan testenStrider schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:02:
Heeft er al iemand ervaring met de nieuwe RockShox serie, met de 3 position lock-out --> Open/Pedal/Lock.
Ik ben benieuwd hoe de Pedal aanvoelt.
Waarschijnlijk komen de nieuwe pedalen ook met setje cleats ? Durf niet met zekerheid te zeggen of er verschil is.guapper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:22:
Ik heb een vraag over SPD pedalen.
Mijn pedalen zijn nog van het antieke Deore LX/DX (PD-M535) type. Nieuwere pedalen (bijvoorbeeld PD-M520) hebben andere klauwen, zien er anders uit. Als ik daar in vast durf te klikken, komt de schoen alleen met gereedschap nog los... Zijn de plaatjes in de loop van de jaren veranderd qua vorm?
[ Voor 45% gewijzigd door Daan_ op 25-08-2023 11:27 ]
Welk type cleats gebruik je? Kan zijn dat deze inderdaad niet compatible zijn met moderne pedalen die normaal met SH51 of SH56 cleats werken.guapper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:22:
Ik heb een vraag over SPD pedalen.
Mijn pedalen zijn nog van het antieke Deore LX/DX (PD-M535) type. Nieuwere pedalen (bijvoorbeeld PD-M520) hebben andere klauwen, zien er anders uit. Als ik daar in vast durf te klikken, komt de schoen alleen met gereedschap nog los... Zijn de plaatjes in de loop van de jaren veranderd qua vorm?
Inderdaad, met de Muc-Off heb ik jaren probleemloos gereden totdat ik steeds vaker gaten in banden reed die naar mijn insziens gewoon geseald moesten worden.Prulleman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Heb lang met stans gereden, en nu een fles barkeeper.. in beide gevallen niet echt (merkbaar?) lek mee gereden.. (afkloppen) 5 jaar geleden 1 x een 1 cm gat door een stuk glas, mee thuisgekomen, maar wel gepatched van binnenuit.
Vorige week 1e keer de barkeeper vernieuwd omdat mijn achterband geen druk meer hield, maar was niet echt enthousiast over hoe het er van binnen uit zag.. niks vloeibaars meer in de band, en eigenlijk overal een dikke laag vastgeplakt aan de band.. leek niet of het nog iets zou sealen. Heb er wat extra in gedaan in de hoop dat er wat meer vloeibaar over blijft, maar ik ga niet nog een fles kopen.
(Sealant is wel erg lastig te beoordelen, als het goed werkt merk je er als het goed is niks van, als het niet werkt is het gelijk een groot probleem)
Ja precies!GWBoes schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:30:
Hij bedoelt denk ik de Charger race day 2 in de nieuwe SID.
Heb er over gedacht 1 te bestellen aangezien hij backwards compatible zou zijn met de oudere SIDs maar heb even wat andere MTB uitgaven op dit moment.
BlaBlaBla
De nieuwe pedalen heb ik gekregen, gebruikt en zonder aanvullend materiaal. Ik dacht deze in te zetten om op een 2e fiets mijn gebruikelijke fietsschoenen te kunnen gebruiken.Daan_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
Waarschijnlijk komen de nieuwe pedalen ook met setje cleats ? Durf niet met zekerheid te zeggen of er verschil is.
Je heb als goed is ook stel schroefje op je pedalen. Waarmee je de tension kunt afstellen. Hoe vast die zit. Daarnaast heeft Shimano twee verschillende cleats. de standaard en een die makkelijker in en uit klikt. En ook met opwaartse beweging uit kan klikken.
Geen idee welke type cleats ik nu gebruik. Die heb ik waarschijnlijk al zeker 15 jaar?pdukers schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:32:
[...]
Welk type cleats gebruik je? Kan zijn dat deze inderdaad niet compatible zijn met moderne pedalen die normaal met SH51 of SH56 cleats werken.
Ook niet te zien op de cleats? Bij de SH51/56 cleats staat het type nl. wel vermeld.guapper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Geen idee welke type cleats ik nu gebruik. Die heb ik waarschijnlijk al zeker 15 jaar?
Ik rijd met Milkit. Ze claimen dat je niet hoeft te vervangen, alleen af en toe een beetje bijvullen. Heeft ook een mooi kleurtje als je lek rijdt:edoappelhof schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:55:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Op de MTB heb ik eigenlijk altijd Stan's of Doc Blue (dat is hetzelfde spul) gebruikt naar volle tevredenheid.edoappelhof schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:55:
Ik vind werken met een lock-out geen geneuzel, is vrijwel helemaal automatisme geworden. Misschien dat 650 euro voor alleen een Pedal stand erbij toch wel iets teveel van het goede is. Alhoewel mijn rear shock dan wel gelijk nieuw is en geen onderhoud nodig heeft. Jammer dat die rear shocks voor geen meter verkopen op MP.Prulleman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:37:
@guapper ik zou eens nieuwe cleats proberen, die slijten ook
@Strider wellicht niet helemaal te vergelijken, maar de scott spark heeft ook een 3 standen (remote) lock voor en achter, zowel op de rockshox modellen als die met fox. Dat zijn volgens mij aangepaste dempers voor scott.
ik heb zelf de fox versie en dat bevalt eigenlijk heel goed. ik kan me goed voorstellen dat als je niet heel erg op pedal performance bent gericht je eigenlijk geen geneuzel met lockouts wilt hebben, hooguit voor lange stukken asfalt of niet technische klimmen, maar op een race gerichte XC fully heb je toch iets extra's nodig, of dat nou de brain van specialized, of de nieuwe xc (nog te releasen) versie van flight attandent , of een 3 standen lockout is..
ik gebruik eigenlijk in NL het meeste de middelste stand, daarmee is de fiets erg efficient, maar toch nog de voordelen van een fully met extra tractie en controle (en comfort). De open stand is perfect voor de langere afdalingen, waarbij je relatief weinig hoeft te trappen. De lock gebruik ik in het terrein eigenlijk niet.. misschien bij een sprintje op een mooie vlakke ondergrond, maar als het een beetje oneffen is, is de middelste stand al prettiger.
[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 25-08-2023 16:57 ]
BlaBlaBla
Wat voor verf zit daar nu ook? Het ziet er op de fotos uit alsof er een behoorlijke textuur in zit. Wel een cool ding. Is weer eens wat anders als de standaard Canyon.mathman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Dus eind maart na een hoop heen en weer gemail de kogel door de kerk: mijn stalen fully frame zou gebouwd worden! In een mooi oranje/blauwe kleurstelling. Uiteindelijk halverwege juli kreeg ik eindelijk het frame binnen:
[Afbeelding]
Het blauw heet Hammered Blue. En achter 'gewoon' oranje. En mat af laten werken. Die Hammered Blue is inderdaad ook hobbelig. Het geeft echt een heel vet effect. Helaas kan ik daardoor geen frameprotectie erop plakken, alleen op de achterbrugZanielGa schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:17:
[...]
Wat voor verf zit daar nu ook? Het ziet er op de fotos uit alsof er een behoorlijke textuur in zit. Wel een cool ding. Is weer eens wat anders als de standaard Canyon.
Mooie combo geworden, zeer uniek met die blauwe klerur. Nog een passend oranje kleurtje op de lowers van de vork en hij is helemaal af.mathman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:17:
[...]
Het blauw heet Hammered Blue. En achter 'gewoon' oranje. En mat af laten werken. Die Hammered Blue is inderdaad ook hobbelig. Het geeft echt een heel vet effect. Helaas kan ik daardoor geen frameprotectie erop plakken, alleen op de achterbrug
Heel tof! Overigens was je qua onderdelen eigenlijk net te vroeg, echt goede deals komen nu af en toe langs.mathman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Ik rijd met Milkit. Ze claimen dat je niet hoeft te vervangen, alleen af en toe een beetje bijvullen. Heeft ook een mooi kleurtje als je lek rijdt:
[Afbeelding]
Ik ben al een tijde een volger en af toe reageerder in dit topic. Ik heb sinds 2015 mijn MTB, een Cube Reaction Race One. In al die jaren heb ik er redelijk wat aan geklust en leerde ik steeds meer en meer zelf te doen van cassette, ketting en bladen vervangen, bandjes tubeless maken, naar BB vervangen en van 3x10 naar 1x11 setup, van brakebleed naar dropperpost service en voorvork service.
Enkele jaren terug begon het steeds meer te kriebelen dat ik toch wel een fully wilde. Ik keek met name naar de Canyon Neuron en Lux Trail, maar dat was toch een hoop centjes en ondertussen kwam er een nieuw huis, nieuwe auto en tuinaanpak om de hoek zeilen wat die centjes redelijk opsoepeerde.
Tot dit jaar. Via een maatje van mij, kwam ik bij https://marinobike.com uit peru terecht. Deze beste man maakt stalen (fully) frames, indien gewenst helemaal naar eigen wens opgebouwd qua geometrie en kleuren. Ik houd wel van uniek en ik wilde wel eens kijken hoever ik zou komen als ik een fiets helemaal vanaf het frame op zou bouwen.
Dus eind maart na een hoop heen en weer gemail de kogel door de kerk: mijn stalen fully frame zou gebouwd worden! In een mooi oranje/blauwe kleurstelling. Uiteindelijk halverwege juli kreeg ik eindelijk het frame binnen:
[Afbeelding]
In de tussentijd had ik langzamerhand al mijn spulletjes voor de fiets besteld. Eigenlijk alles heb ik uit Duitsland (bike24, bike-components, bike-discount, r2-bike) gehaald: veel meer keuze en de prijzen zijn zoveel lager dan Nederland, dat is niet grappig meer.
Korte opsomming:
Rockshox 35 Gold 140mm voorvork, Rockshock Monarch RT3 achterdemper (effectief 120mm vering);
Shimano XT shifter, SLX derailleur, Suntour Cassette (hergebruik wielen met een HG-body)
Shimano XTR BB, SLX trapas
Magura MT5 remmen, 203mm voor, 180mm achter
Cane Creek double barrel bushings voor de achterdemper, Cane Creek 40 headset bearings
PNW Headset en PNW stuur met oranje Ergon grips
Rockshox Reverb C1 Stealth 175mm dropperpost
Hergebruik van mijn Shimano XT trappers en SQlab zadel
in eerste instantie hergebruik van dtswiss m1700 wielset met now8 boost conversie kit, maar na 3 ritten de achtervelg vernield door een fikse kei in een beekje te raken:
[Afbeelding]
Daarom de Hunt Trailwide wielset besteld en geïnstalleerd. Praatjes vullen niet de gewenste plaatjes
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben superblij met het resultaat. Zelf heel de fiets opgebouwd en getuned. Dus stuur iets ingekort (van 800 naar 770mm), kettinglijn aangepast door een spacer te verplaatsen naar de nondrive side, spacers onder de stuurpen en wat kleine finetune dingetjes. Ik heb nu een unieke bike, waar ik de komende jaren erg veel plezier van ga hebben! Qua kgs valt het ook allemaal hardstikke mee:
Mijn Cube was op het laatst 13.3KG schoon aan de haak; mijn nieuwe stalen fully 15.7KG. Er zijn lichtere fully's, maar ook zeker zwaardere.
Nog todo: op de chainstay zit nu matt clear bescherming van MucOff, dit wordt nog vervangen door RideWrap Chainstay Armor.
Nog to want: handgespaakte carbon wielset
Wat was ik hiervoor nou kwijt? Het frame heeft me inclusief verzending en importkosten ongeveer €800 gekost. Als ik alles bij elkaar optel, inclusief de nieuwe wielset heb ik ongeveer €3000 uitgegeven. Hier had ik natuurlijk ook prima de Neuron, net niet de Lux Trail maar wel de Spectral 125 voor kunnen halen, in carbon en dus lichter. Maar ik heb hier zoveel voldoening uitgehaald, dit gaat in de toekomst zeker nog een keer gebeuren! En als ik perse minder kilo's wil meetorsen, dan moet ik maar wat aan mijn eigen gewicht doen.. dat doet er toch het meest toe bij mij
Tja, dat zal je altijd zien, maar dat is net als met computer hardware, als je wacht wordt het vanzelf goedkoper of komt er weer iets nieuws. Ik kom van een rockshox reba rl af bij mijn oude fiets, nog origineel uit 2015, dus dit is al een verademing 😁GoldenSample schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:37:
[...]
Heel tof! Overigens was je qua onderdelen eigenlijk net te vroeg, echt goede deals komen nu af en toe langs.
Die Rockshox 35 gold zou ik overwegen te vervangen, als je een leuke Pike, 34 Rythm of Bomber Z2 langs ziet komen, dat ga je wel merken
Als het goed is zijn ze ongeveer vergelijkbaar. Alleen werkt de rockshox hydraulisch, dus met olie net zoals remmen, om de dropper op en neer te krijgen en de meeste andere met een staalkabel zoals de meeste derailleurs.Xavier schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:39:
Is die oneUp dropper beter dan de Rockshox reverb?
Ik zit naar een dropper te kijken. Het duizelt een beetje qua maten. Maar ook qua prijzen. De oneup is er voor een 280,-
En op Mp staat een ongebruikte reverb voor 175,- maar of dat allemaal past.
Thanks!mathman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:34:
[...]
Als het goed is zijn ze ongeveer vergelijkbaar. Alleen werkt de rockshox hydraulisch, dus met olie net zoals remmen, om de dropper op en neer te krijgen en de meeste andere met een staalkabel zoals de meeste derailleurs.
De rockshox moet je daarom af en toe ontluchten en servicen qua olie, waar ik nu redelijk tureluurs van werd. Ik heb de oneup overigens met een deal bij bike components gekocht voor 260 inclusief remote. Was 20% korting tot 12 uur afgelopen nacht
[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 26-08-2023 20:26 ]
BlaBlaBla
Dit jaar een keer goed excuus om niet mee te doenStrider schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:26:
Gaat er hier iemand mee doen aan Groesbeek Gruwelijkste?
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 26-08-2023 21:05 ]
De maat is gewoon uitrekenen, huidige zadelhoogte nemen en dan mag de lengte vanaf onderkant kraag niet meer zijn dan dat. Dan kijken hoe ver de dropper in je frame komt (totaal-exposed lengte) en kijken of dat kan. Hier staat een guide hoe je dat voor de Reverb kan doen (of eigenlijk geld dat voor alle merken, maar hier staan handig wat maten voor de reverb bij):Xavier schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Thanks!
De app Honey heeft eigenlijk altijd wel korting bij bike components.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 26-08-2023 22:55 ]
Dit is mijn persoonlijke ervaring/mening. ;-) Naar mijn idee doen er iets te veel groepjes mee. Die teveel bezig zijn met snelheid (strava) dan gezelligheid. Of dat is hun definitie van gezelligheid....YLMOSE schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:13:
[quote]Daan_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:03:
[...]
Dit jaar een keer goed excuus om niet mee te doen. Zit dan in het vliegtuig om eindelijk met vakantie te gaan.
![]()
1x meegedaan jaren terug. Niet mijn ding.
----------------------
Ik twijfel om in te schrijven. Waarom was het niet je ding?
[ Voor 80% gewijzigd door Demo op 28-08-2023 10:32 ]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Yup, de 75km dit jaar. Word nog redelijk zwaar denk ik want ik heb nog de Conti Kryptotals banden er op zitten vanwege eerdere trips naar het buitenland. En ik heb daarna nog wat trips gepland naar oa Luxemburg en Duitsland en geen zin om banden te wisselen.Strider schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:26:
Gaat er hier iemand mee doen aan Groesbeek Gruwelijkste?
Life's not a Krentenbol
Dit voelt echt anders he? Ik ben van een Fox DPX2 naar een EXT Storia V3 gegaan op mijn RAAW Jibb en dat voelt echt zoveel beter.Daan_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:03:
[...]
Dit jaar een keer goed excuus om niet mee te doen. Zit dan in het vliegtuig om eindelijk met vakantie te gaan.
![]()
1x meegedaan jaren terug. Niet mijn ding.
----------------------
Had op de Ohlins TTX22M2.2. een 411 lbs spring zitten. Deze gaf zo'n 32% sag. Naar mijn gevoel toch net iets te veel. Wilde eens testen met iets hardere spring. Vorige week vrijdag de 434 lbs binnengekregen, maar kon helaas niet testen. Gezien ik vorige week lelijk onderuit ben gegaan. Mocht minimaal week niet fietsen. Vandaag eigenlijk ook nog niet, maar kon het niet laten. Dus op de fiets gesprongen om een rustig rondje te doen... ;-)
De 434 lbs voelt heel stuk prettiger aan op lokale lusjes. Nu 28/29% sag
In begin twijfelde ik nog of een coil shock het verschil zou maken met de Fox X2 Factory. Die twijfel is naar drie ritten wel weg. Op stevige afdalingen. Lijkt de achterkant wel aan de grond vast geplakt.
Life's not a Krentenbol
Ik heb een setje Duke lucky jack SLS ultra van 24,5 mm breed aan DT 180 naven en een setje roval control carbon van 29 breed. De Dukes klimmen wat lekkerder maar de rovals hebben wat minder last van onderstuur in de bochten.rolandos582 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:40:
Ben wel benieuwd waar iedereen qua wielen op rijd tegenwoordig. Wil zelf mijn fabrieksset vervangen door iets beters maar er zoveel moois te krijgen...
[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 28-08-2023 11:12 ]
Wat voor inzet bereik. XC, Trail, Enduro, Downhill etc....rolandos582 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:40:
Ben wel benieuwd waar iedereen qua wielen op rijd tegenwoordig. Wil zelf mijn fabrieksset vervangen door iets beters maar er zoveel moois te krijgen...
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2023 11:22 ]
ja, dat klopt wel, als je zelf spaakt blijf je daar nog wel een stukje onder.rolandos582 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:11:
Toch wel veel duke hé, zit ik ook naar te kijken onder andere. Zijn nog wel aardig prijzig voor de Lucky Jack. Met een beetje naaf kom je zo op 1400eu terecht.
Nextie is volgens mij ook wel een mooi merk, staat ook op de wensenlijst.
Voornamelijk XC met 99% in Nederland, Groningen/Drenthe omgeving. Carbon heeft de voorkeur, heb dat op alle fietsen maar een goed setje alu is niet ondenkbaar. Beetje afhankelijk van de prijs. Prijsrange is er niet echt, maar +/- 1200 eu vind ik wel een goed uitgangspunt. Die hope fortus 30 zag ik inderdaad ook, met die naven zijn ze wel ''goedkoop'' maar ook enorm zwaar wat ik kon vinden. Dik over de 2kg. Ik zit wel te denken aan 1400-1500gr. Met mijn gewicht van 86-87kg wil je wat stevigheid hebben. 28/28h moet nog wel voldoende zijn schat ik zo in.Daan_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Wat voor inzet bereik. XC, Trail, Enduro, Downhill etc....
Wil je alu of carbon
wat is prijsrange waarin je wilt gaan kijken?
Op de Neuron carbon setje Reynolds TR309 (30mm) Licht trail gebruik. Prima set. Heeft nodige mishandeling overleeft.
Carbon setje laten bouwen met DT240 naven. voor 28mm achter 25mm. Deze set weegt 1,25kg. Boswielren set.
Spectral ON heeft carbon set van DT. HXC 1501 (30mm) Prima set voor Trail en dagje bikepark als Winterberg. Heeft met de downhill, enduro, blacklines geen probleem.
Torque ON zelfde HXC 1501 set. Alleen dan 35mm. Deze set heeft al aardig wat mishandeling gehad. Dikke tak tussen de spaken. heftige impact op wortels. Te lage banden spanning. Wielen zijn nog steeds goed. Alleen keer spaak laten vervangen. Die was gebogen door de dikke tak.
Al rijdt ik met de DT HXC 1501 wielset wel met inserts. Cushcore pro voor de 35mm en de XC variant voor de 30mm wielset.
Durt jumper alu set van Hope. Hope Fortus 30 met Hope Pro 5 naven.
Yeah zat inderdaad naar NXT29UML34 of NXT29XML35 te kijken i.c.m. Hope Pro 5 naaf in zilver! Kom je op 1440gr of 1530gr ongeveer. Dat vind ik wel prima. Idee is 1400-1500gr. Pak je dit met Lucky Jack's kom je op 1400-1450eu ofzo. Maja, wat zullen de verschillen zijn....Prulleman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
ja, dat klopt wel, als je zelf spaakt blijf je daar nog wel een stukje onder.
op mijn cannondale had ik ook een setje Nextie velgen, (met hope achter en tune lefty voornaaf en ook d-light spaken). die set was een stukje goedkoper, maar wel 1680 gram (als ik het me goed herinner). dat zat deels in de hope naaf, die is namelijk niet al te licht, en daar merk je dan ook niet zo veel van tijdens het rijden, maar de velgen waren ook 80-100 gram zwaarder dan de dukes.
Dat is echter ook al weer een hele tijd geleden..
de dukes die ik heb zijn qua specs (breedte en gewicht) redelijk vergelijk baar met deze nexties:
https://www.nextie.com/pr...-asymmetric-29-NXT29UML34
Als je de rest gelijk houdt, dan scheelt het ongeveer 300 euro met dukes
De inzet maakt voor @rolandos582 niet veel uit. Bij hem moeten de wielen vooral hufterproof zijnDaan_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Wat voor inzet bereik. XC, Trail, Enduro, Downhill etc....
Wil je alu of carbon
wat is prijsrange waarin je wilt gaan kijken?
Rammen met die krengen, ze moeten vooral heen hard kunnen! Ze zien voornamelijk gras, zand, gruis en single tracks. Gelukkig komt er een 36T aan anders kan ik niet altijd hard genoeg meer....ElGreco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
De inzet maakt voor @rolandos582 niet veel uit. Bij hem moeten de wielen vooral hufterproof zijn
Over het algemeen kijk ik naar de klimmen. Dan kies ik vaak de Duke wielen. Rovals gaan dan naar de posten als reserve. Voor lokale XC races enzo maakt het me niet zo veel uit. Sets zijn ook uitgerust met andere soorten banden; dus dat wil ook nog wel eens wat doen.Prulleman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:09:
@rolandos582 hier ook een setje Dukes, maar dan de Duke Lucky Jack SLS3 6STERS (28mm achter, 30mm voor)
In eerste instantie was het de bedoeling om de velgen rond een setje Erase naven te spaken, maar die waren destijds slecht leverbaar, dus uiteindelijk is het ook een setje Duke naven geworden (Duke Mad Max 6-bolt).
28 sapim D-light (2.0 - 1.65 - 2.0)spaken voor en achter, met messing nippels
1338 gram
hier nog wat plaatjes:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
https://www.mountainbike....ic.php?p=2676364#p2676364
nog steeds erg blij mee, lekker licht, na 1,5 jaar nog geen krimp gegeven, naven hebben een mooie (niet te scherpe, maar wel lekker high pitch, 70 poe) ratel, en nog geen onderhoud aan hoeven doen.
(uiteraard kan @ElGreco je ook op weg helpen met een mooi setje op maatik heb ze zelf gespaakt, maa wel via hem besteld)
wat voor jou een geschikte set is hangt natuurlijk ook af van hoe en waar je deze wilt gebruiken.. (vooral nederland, buitenland, lekker ruig, focus op betrouwbaarheid, of juist gewicht..)
@edoappelhof op basis waarvan kies je dan je set..? Bij veel klimmen hoort ook gelijk veel dalen..kijk je dan vooral hoe technisch het dalen is? (welke had je bv bij de RdhF?)
Kluus schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:26:
[...]
Op de MTB heb ik eigenlijk altijd Stan's of Doc Blue (dat is hetzelfde spul) gebruikt naar volle tevredenheid.
De racer is mijn benchmark omdat de hogere druk en lager volume toch wat meer uitdaging geeft en mijn Tarmac SL7 werd afgeleverd met Muc-Off. Dat heb ik dus een tijdje kunnen testen en eigenlijk met dezelfde ervaring als jij met betrekking tot kleine gaatjes. In mijn andere wielset (op de race) heb ik gewoon Stan's gehouden en daarvan heb ik laatst de achterband vervangen omdat deze versleten was. Nooit merkbaar lek mee gereden en bij vervangen zag ik al direct diverse gaatjes die netjes gesealed waren.
Ik blijf dus voorlopig bij Stan's/Doc Blue. Voordeel van Muc-Off is dat het tegen CO2 zou moeten kunnen en dat het lekker ruikt. Een ander nadeel, behalve de werking, vind ik dat het dikker is waardoor het lastiger uit de band en van de velg te verwijderen is (en misschien is dit ook de oorzaak van de mindere werking?).
Ik denk dat ik toch Muc-Off maar es ga proberen, vanwege de compatibiliteit met CO2 patronen.Daan_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
...snip...
------------------------------------
Hier Stans en Muc Off sealant gebruiker. De Stans lijkt iets beter zijn best te doen (dat is marginaal), maar klontert, of droogt op op de band en wordt opgegeven moment waterig. Dit was voor mij de reden om wat anders te gaan testen. Muc Off doet het tot op heden hier prima. Wel gemerkt dat ik wat meer sealant in de band doe waar ik inserts gebruik.
...snip...
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 28-08-2023 14:53 ]
Had je dit in ECO, Trail of in Boost. Je kunt dit ook individueel configureren via de app.SnowDude schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:58:
Gisteren heeft mijn vriendin een E-MTB gehuurd (sorry voor iedereen in Lage Vuursche, die twee slakken op het parcours waren wij).
Nou heb ik ook een kort stukje gereden, en die aandrijving van die shimano unit beviel me echt niet. Zelfs nadat je stopt met trappen blijft die motor nog een halve seconde gaan. Is dat normaal?
[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2023 16:45 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq