Ken ik, maecwas meer als opmerking bedoeld. Dat ik dat jammer vind. Red Bull deed dat met aanGoldenSample schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:40:
[...]
Mtb-news.de heeft veelal artikelen over de fietsen in de worldcups
Ik heb inderdaad gezien dat je erop kan staan. Het ziet er erg stevig uit. Ik vraag mij vooral af wat er gebeurt als de klap echt hard is op het stevige deel in de buurt van de as. Ik ga ervan uit dat ze bij SRAM slim genoeg zijn geweest om de krachten daar op te vangen, want het moet natuurlijk ergens naartoe.Daan_ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:38:
@daanb14 zou zeggen ff op YouTube zoeken en je zult je verbazen;-)
Nu ruim 2000km gereden met de XX Transmission. En derrie kan tegen een stootje. Die van mij heeft al wat mishandeling gehad. En ja je kunt er gerust op gaan staan. Zie ik mij niet doen met de de XX1 AXS en GX AXS van de andere fietsen 😇
Vandaag rondje Bruschied (DE) gedaan. Samen met @rasko Ligt daar genoeg uitdaging om nog eens terug te gaan. Big smile op de steile technische passages.
In begin te veel lucht in de bandjes en gleed alle kanten op. Nodige lucht eruit en ging al iets beter. Kreeg de snelheid er helaas niet lekker in. Hield mij te veel in op de natte steile wortel passages. En daar waren er genoeg van![]()
-----------------
Edit:
Aan het neuzen naar een Coil chock voor de Torque ON. Lijkt erop dat Canyon verkeerde afmetingen heeft staan op haar website. Die geven aan 225x70mm. Als ik deze opmeet kom ik op 225x75mm. Hiervoor wel een FOX DHX2 Factory gevonden.
Alleen aan puzzelen welke Spring (veer) ik nodig heb hiervoor. Als ik op https://www.tftuned.com/spring-calculator berekening erop los laat. Dan kom ik op 310. Ik zelf 80 kg met kleding en rugzak Stroke van de achter damper is 75mm en veerweg is 175mm. Vanuit gaande van 33% sag.
Verder hoor je er eigenlijk alleen maar goede verhalen over. Vooral over schakelen onder druk. Ik ben daarover bij Shimano’s 12-speed groepen al erg over onder de indruk, maar dit zal denk ik wel nog een stap hoger zijn.
Alles kan kapot
De impact moet dan wel erg heftig zijn om frame te slopen. En dan kun je gelijk afvragen wat zou er gebeuren met het traditionele systeem. Dan breekt niet alleen het hangertje af. Kun je waarschijnlijk ook het frame afschrijven. ;-)
Ook de recent geïntroduceerde GX Transmission heeft prijskaartje. En dat heeft niet iedereen ervoor over. Gelukkig is de keuze reuze...
Ook de recent geïntroduceerde GX Transmission heeft prijskaartje. En dat heeft niet iedereen ervoor over. Gelukkig is de keuze reuze...
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik heb de inbouwbreedte van het frame gemeten en die is 142x12mm.MJV schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:29:
De suggestie van ombouwen van de naaf die @Prulleman doet is vaak niet mogelijk (en sowieso te prijzig voor jouw use-case) bij Shimano naven.
Als je een "non-boost" frame hebt met steekas is dat [b]meestal142x12; maar er zijn in het verleden echt heel erg veel standaarden gebruikt dus je kunt daar niet zomaar van opaan.
Laten we hem omdraaien: om welk frame (inc modeljaar) hebben we het? Wellicht dat je zelf ook al met wat Googlen kunt vinden wat de inbouwbreedte van het frame zou moeten zijn. Je zoekt dus de breedte, en vervolgens ook de as-diameter.
Nu ben ik weer aan het kijken op marktplaats voor een wiel, ik ben hier 2 advertenties tegengekomen, allebei een Roval MTB wiel.
Maar bij de hub zie ik bij de ene advertentie schroefdraad en bij de andere advertentie niet.
Kan ik stellen dat bij degene waar je het schroefdraad ziet dit wiel geschikt is voor een snelspanner en de andere voor een steekas?
https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd
https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Wat vinden jullie trouwens van deze eindkappen constructie? Verkoper geeft aan dat hij ze zelf gemaakt heeft, de originele heeft hij er niet meer bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Strider op 08-08-2023 13:04 ]
BlaBlaBla
Balen ik heb de kabel van mijn dropper niet goed afgeknipt waardoor hij gaat rafelen en de bevestiging niet blijft zitten.
Ik heb al een andere kabel besteld, maar hoe knip ik hem af zonder dat hij gaat rafelen?
Ik heb al een andere kabel besteld, maar hoe knip ik hem af zonder dat hij gaat rafelen?
Met een goede tang. Sorry, maar geen grapje.911GT2 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:12:
Balen ik heb de kabel van mijn dropper niet goed afgeknipt waardoor hij gaat rafelen en de bevestiging niet blijft zitten.
Zoiets of iets budgetvriendelijker van BBB
[ Voor 18% gewijzigd door Sherlock op 08-08-2023 15:31 ]
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Zit ik ook over te denken om aan te schaffen. Altijd gekloot met inkorten van binnen en buitenkabels.
Ik heb ooit eens een "RFR 2in1 Cable Cutter PRO" mee besteld bij BC voor €15; deze komt nu het dichtst in de buurt daarbij: https://www.bike-componen...wden-Cable-Cutter-p60204/
Mocht je toevalig een drempel hebben, strak intapen en met een slijpschijf door slijpen werkt ook. Een goede tang is natuurlijk beter.
Ik heb al eens vaker geprobeerd met de flex, maar dan smelt de binnenmantel een stukje weg waardoor de aansluiting met de shifter of derrailleur altijd vol gaat zitten met prut na een tijdje.kippy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:30:
Mocht je toevalig een drempel hebben, strak intapen en met een slijpschijf door slijpen werkt ook. Een goede tang is natuurlijk beter.
De Fox X2 gedemonteerd om serienummer te kunnen zien. En deze op te kunnen zoeken op de Fox website. Deze geeft aan dat het om een 225x70mm gaat. Vermoedelijk zit hier een 0,5mm spacer in. Om van 75mm stroke naar 70mm te gaan.
Besteld een:
ÖHLINS TTX 22 M.2 Coil Piggyback - 225x75 Trunnion
ÖHLINS yellow spring 411 lbs
De ÖHLINS komt met spacers dat ik hem kan aanpassen van 75mm naar 70mm stroke. En de verschillende calculators komen met spring rate van 400 en 425. Verwacht met de 411lbs wel goed te zitten. Dat hoop ik ;-) Geel past ieder geval bij het saaie mat zwarte frame
Vrijdag Winterberg, maar dat zal nog wel met de Fox X2 Factory zijn. Zodra de ÖHLINS erop zit kan de FOX X2 op MP
Besteld een:
De ÖHLINS komt met spacers dat ik hem kan aanpassen van 75mm naar 70mm stroke. En de verschillende calculators komen met spring rate van 400 en 425. Verwacht met de 411lbs wel goed te zitten. Dat hoop ik ;-) Geel past ieder geval bij het saaie mat zwarte frame
Vrijdag Winterberg, maar dat zal nog wel met de Fox X2 Factory zijn. Zodra de ÖHLINS erop zit kan de FOX X2 op MP
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DH0lepqhCQEKwOu3dKeGw1iI.jpg?f=user_large)
[ Voor 66% gewijzigd door Daan_ op 08-08-2023 17:51 ]
Als je het in kleine stukjes doet met pauzes er tussen, en op het eind met een punt van een mes de plastic braampjes weg haalt gaat het perfect. Al meerdere keren zonder problemen gedaan. Maar als je inderdaad er in een keer door probeert te gaan wordt het te warm en smelt alles dicht. (buiten mantel kabel)McLambo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
Ik heb al eens vaker geprobeerd met de flex, maar dan smelt de binnenmantel een stukje weg waardoor de aansluiting met de shifter of derrailleur altijd vol gaat zitten met prut na een tijdje.
Klopt het dat die XX Transmission meer geschikt is voor een eMTB dan een MTB? En dan vooral vanwege het tragere schakelen, als je te laat bergop schakelt is de normale AXS in het voordeel (sneller schakelen), maar dat maakt bij een eMTB niet uit vanwege de ondersteuning?Daan_ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:38:
@daanb14 zou zeggen ff op YouTube zoeken en je zult je verbazen;-)
Nu ruim 2000km gereden met de XX Transmission. En derrie kan tegen een stootje. Die van mij heeft al wat mishandeling gehad. En ja je kunt er gerust op gaan staan. Zie ik mij niet doen met de de XX1 AXS en GX AXS van de andere fietsen 😇
Vandaag rondje Bruschied (DE) gedaan. Samen met @rasko Ligt daar genoeg uitdaging om nog eens terug te gaan. Big smile op de steile technische passages.
In begin te veel lucht in de bandjes en gleed alle kanten op. Nodige lucht eruit en ging al iets beter. Kreeg de snelheid er helaas niet lekker in. Hield mij te veel in op de natte steile wortel passages. En daar waren er genoeg van![]()
-----------------
Edit:
Aan het neuzen naar een Coil chock voor de Torque ON. Lijkt erop dat Canyon verkeerde afmetingen heeft staan op haar website. Die geven aan 225x70mm. Als ik deze opmeet kom ik op 225x75mm. Hiervoor wel een FOX DHX2 Factory gevonden.
Alleen aan puzzelen welke Spring (veer) ik nodig heb hiervoor. Als ik op https://www.tftuned.com/spring-calculator berekening erop los laat. Dan kom ik op 310. Ik zelf 80 kg met kleding en rugzak Stroke van de achter damper is 75mm en veerweg is 175mm. Vanuit gaande van 33% sag.
BlaBlaBla
Daan_ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:52:
Besteld een:
Trage schakelen vindt ik persoonlijk wel meevallen. Heb er geen last en of hinder van. Merk het eigenlijk niet eens. Wat ik wel merk is dat het een heel stuk soepeler schakelt. En de momenten dat er voor je gevoel. Tandje om je oren vliegen. Mis ik niet. 😉Strider schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:21:
[...]
Klopt het dat die XX Transmission meer geschikt is voor een eMTB dan een MTB? En dan vooral vanwege het tragere schakelen, als je te laat bergop schakelt is de normale AXS in het voordeel (sneller schakelen), maar dat maakt bij een eMTB niet uit vanwege de ondersteuning?
De clutch is stuk strakker dan bij de oudere derailleurs. Mag je graag rockgardens etc. rijden. Dan merk je dat goed. De derailleur hoor je niet meer klapperen. Nadeel ten opzichte van oudere AXS. Batterij duur is iets korter. Nog steeds lang zat.
Het systeem is geschikt voor iedere fiets ongeacht of het een fiets is met of zonder trapondersteuning. Persoonlijk denk ik dat je de voordelen van de AXS Transmission sneller zult merken op fiets met trapondersteuning en als je zelf nodige power in je benen hebt.
Nadeel van de AXS Transmission is wel de prijs. Persoonlijk vindt ik het tot op heden het meer dan waard. En baal ik stiekem dat het systeem niet geschikt is voor de net aangeschafte E.
Ik ben op zoek naar een goede vloerpomp, maar ben bang dat ik iets zoek wat óf niet bestaat óf heel erg duur is. Een pomp geschikt voor normale stadsfietsen (Dunlop ventiel), Mountainbikes (Presta en/of Schrader ventiel, wat hoger volume, goed afleesbare meter van 1 tot 2 bar) en racefietsen (Presta ventiel en geschikt voor hoge druk - zeg tot 10 bar).
Heeft iemand een goede tip voor me? Of kan ik beter op zoek gaan naar twee pompen?
Ik heb nu een BBB pomp waar ik niet eens erg ontevreden over ben, maar de pompkop begint wel te slijten (laat nogal eens los bij Dunlop ventielen) Wellicht dat ik daar een nieuwe kop op kan zetten voor de racefiets en de stadsfietsen, en een nieuwe hoog volume pomp voor de MTB.
Heeft iemand een goede tip voor me? Of kan ik beter op zoek gaan naar twee pompen?
Ik heb nu een BBB pomp waar ik niet eens erg ontevreden over ben, maar de pompkop begint wel te slijten (laat nogal eens los bij Dunlop ventielen) Wellicht dat ik daar een nieuwe kop op kan zetten voor de racefiets en de stadsfietsen, en een nieuwe hoog volume pomp voor de MTB.
Topeak heeft een pomp met een 2 traps meter en pomp. heeft ook een pompkop voor alle ventielen. Je kan natuurlijk ook een pomp met digitale meter kopenSherlock schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:39:
Ik ben op zoek naar een goede vloerpomp, maar ben bang dat ik iets zoek wat óf niet bestaat óf heel erg duur is. Een pomp geschikt voor normale stadsfietsen (Dunlop ventiel), Mountainbikes (Presta en/of Schrader ventiel, wat hoger volume, goed afleesbare meter van 1 tot 2 bar) en racefietsen (Presta ventiel en geschikt voor hoge druk - zeg tot 10 bar).
Thanks, die was ik via het mountainbike forum inderdaad ook al tegengekomen. Maar die zit voor mij wel een beetje in de categorie 'te duur'; voor dat geld kun je twee pompen kopen.GWBoes schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:56:
[...]
Topeak heeft een pomp met een 2 traps meter en pomp. heeft ook een pompkop voor alle ventielen. Je kan natuurlijk ook een pomp met digitale meter kopen
De Canyon Grand Canyon 7 (2020) toch maar even naar de fietsenmaker gebracht. Ik doe standaard onderhoud redelijk zelf, maar dingen zoals de voorvork ga ik (en durf ik) zelf niet te doen.
De seals in de voorvork bleken volgens de fietsenmaker aardig op te zijn dus ik heb denk ik iets te lang gewacht.
:strip_exif()/f/image/qnrDEe03p7jifruipDkSCeMA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond maar even nieuwe handvaten (ODI Rogue) monteren. De standaard Canyon handvaten zijn nog goed. Alleen vind ik ze toch wat minder fijn nadat ik laatst de ODI handvaten op andermans fiets heb uitgeprobeerd.
Dropper is nog niet binnen. Hopelijk kan ik deze ergens in de aankomende dagen op de Grand Canyon zetten.
De seals in de voorvork bleken volgens de fietsenmaker aardig op te zijn dus ik heb denk ik iets te lang gewacht.
:strip_exif()/f/image/qnrDEe03p7jifruipDkSCeMA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond maar even nieuwe handvaten (ODI Rogue) monteren. De standaard Canyon handvaten zijn nog goed. Alleen vind ik ze toch wat minder fijn nadat ik laatst de ODI handvaten op andermans fiets heb uitgeprobeerd.
Dropper is nog niet binnen. Hopelijk kan ik deze ergens in de aankomende dagen op de Grand Canyon zetten.
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Wie is er nog meer benieuwd op welke MTB en afmontage vdPoel zaterdag gaat fietsen, volgens mij nog niet bekend toch?
BlaBlaBla
Ik niet.Strider schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:19:
Wie is er nog meer benieuwd op welke MTB en afmontage vdPoel zaterdag gaat fietsen, volgens mij nog niet bekend toch?

Dat laatste lijkt mij praktisch onmogelijk, hij start als laatste met 0 UCI punten. Dan moet hij eerst heel die bende gaan inhalen, ik denk dat hij max een top 10 notering kan behalen.Daan_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:40:
[...]
Ik niet.Meer benieuwd hoe hij het gaat doen. Zou mooi zijn als hij deze ook in zijn zak kan steken.
Wat een stem zeg, weer iets van 8/10cm
[ Voor 12% gewijzigd door Strider op 09-08-2023 13:01 ]
BlaBlaBla
Ik ben in de markt voor een kinder MTB 24", wat zijn punten waar jullie opletten?
Veel fietsen zie ik zonder voor suspension, vandaag hebben wij er ook 1 gehuurd bij indoor mtb in almere (was super leuk!) alleen wil je niet juist iets van demping?
En online zie ik ook weer heel veel fietsen zonder disc brakes. Hoe belangrijk is/vinden jullie dat? Goede remmen lijkt mij namelijk heel belangrijk.
Fietsen waar ik een beetje naar zit te kijken:
https://www.decathlon.nl/...-300762?mc=8405041&c=GEEL
https://www.12gobiking.nl/bulls-tokee-24-inch
Veel fietsen zie ik zonder voor suspension, vandaag hebben wij er ook 1 gehuurd bij indoor mtb in almere (was super leuk!) alleen wil je niet juist iets van demping?
En online zie ik ook weer heel veel fietsen zonder disc brakes. Hoe belangrijk is/vinden jullie dat? Goede remmen lijkt mij namelijk heel belangrijk.
Voorvork is niet echt nodig.. de kwaliteit in deze prijsklasse is erg matig en brengt vooral gewicht mee. Die kleine mannen zijn beter af met een lichte vaste vork, dan een zware matige vering... (Maar desondanks hebben ze hier beide ook voorvering gehad)mithe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:33:
Ik ben in de markt voor een kinder MTB 24", wat zijn punten waar jullie opletten?
Schijfremmen ligt er een beetje aan.. als je gewoon op het gemak de simpele rondjes rijdt voldoen v brakes prima.. wordt het wat serieuzer dan zijn schijfremmen wel interessant. (Hier beide zonder)
Wel is 1x aan te raden.. voor schakelen is aardig complex😋. En zelf ben ik fan van trigger shifters terwijl veel minder MTB met gripshift komen..
Als je het budget nog wat kunt rekken: https://www.decathlon.nl/...-305463?mc=8529457&c=KAKI
- instelbare voorvork (luchtvering)
- hydraulische schijfremmen
- 1x9 versnellingen, voor kids makkelijker te bedienen dan een combi voor en achter derailleur (hoewel een kind waarschijnlijk vooral meer = beter denkt
)
- en wat prulleman zegt: trigger shifter, hiervoor had ze de goedkopere fiets met gripshift maar die kon ze amper draaien..
M'n dochter fiets hier nu een paar maanden op en is er erg blij mee!
- instelbare voorvork (luchtvering)
- hydraulische schijfremmen
- 1x9 versnellingen, voor kids makkelijker te bedienen dan een combi voor en achter derailleur (hoewel een kind waarschijnlijk vooral meer = beter denkt
- en wat prulleman zegt: trigger shifter, hiervoor had ze de goedkopere fiets met gripshift maar die kon ze amper draaien..
M'n dochter fiets hier nu een paar maanden op en is er erg blij mee!
[ Voor 12% gewijzigd door Cheezus op 09-08-2023 21:30 ]
Vandaag was de eerste avond in 1,5 week dat het én droog was, én ik tijd had, dus kon eindelijk kijken welke invloed het onderhoud en de overstap op klikpedalen heeft!
Dus lekker een rondje gemaakt op Rhenen. Ondanks de vele regen van de afgelopen tijd eigenlijk maar 1 echte plas en slechts enkele ietwat modderige stukken tegengekomen, lang leve zandgrond
Oh, en onderweg ook nog 2x een reebokje tegengekomen.
Het rondje voelde overall niet heel snel, maar bleek achteraf toch weer ietsjes sneller dan de keer ervoor. Klimmetjes voelden wel wat zwaar, maar de oorzaak lag gelukkig niet alleen in de benen: ik had de achterrem net niet goed gecentreerd, dus een van de blokjes liep licht aan.
Verder zijn de remmen nu echt heerlijk, ze hebben een duidelijk aangrijpingspunt, en moduleren echt heel goed. Ketting leek iets meer te rammelen, dus daar gaan nog wat schakels tussenuit (hij is nu 4 schakels langer dan de oude, was bij testen in de straat geen probleem).
Kortom grote blij!
Ondertussen is het nog even wachten op DPD die mij ergens deze week een ander zadel (huidige dameszadel is echt te breed en zacht voor mijn smalle mannenkont), een shock-pump en wat klein grut komt brengen.
Dus lekker een rondje gemaakt op Rhenen. Ondanks de vele regen van de afgelopen tijd eigenlijk maar 1 echte plas en slechts enkele ietwat modderige stukken tegengekomen, lang leve zandgrond
Het rondje voelde overall niet heel snel, maar bleek achteraf toch weer ietsjes sneller dan de keer ervoor. Klimmetjes voelden wel wat zwaar, maar de oorzaak lag gelukkig niet alleen in de benen: ik had de achterrem net niet goed gecentreerd, dus een van de blokjes liep licht aan.
Verder zijn de remmen nu echt heerlijk, ze hebben een duidelijk aangrijpingspunt, en moduleren echt heel goed. Ketting leek iets meer te rammelen, dus daar gaan nog wat schakels tussenuit (hij is nu 4 schakels langer dan de oude, was bij testen in de straat geen probleem).
Kortom grote blij!
Ondertussen is het nog even wachten op DPD die mij ergens deze week een ander zadel (huidige dameszadel is echt te breed en zacht voor mijn smalle mannenkont), een shock-pump en wat klein grut komt brengen.
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Het heeft wel zijn voors en tegens vind ik. De 7-9 speed cassettes van deze fietsjes hebben al een beperkt bereik en dan is een klein bladje erbij ook wel weer lekker voor ze. Ik merk in ieder geval dat sinds mijn zoontje met zijn overstap van 24" naar 27,5" wel naar 2x is gegaan en overal wat makkelijker boven komt. Al kan dit ook te maken hebben met zijn trainingen op de club waardoor ik soms uberhaupt sta te kijken wat voor voortgang hij boekt.Prulleman schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
...
Wel is 1x aan te raden.. voor schakelen is aardig complex😋. En zelf ben ik fan van trigger shifters terwijl veel minder MTB met gripshift komen..
Ik ben het er wel mee eens dat het weer wat complexer is, zeker als het de allereerste fiets met versnellingen is, dus het is absoluut een afweging (waar ik ook nog niet helemaal 100% uit ben). Ook eens met je opmerking over trigger shifters, dat is echt zo veel fijner voor ze.
Mijn kids rijden allebei jaren 3x9.
Ondanks mijn verwoedde pogingen is het begrip 'kettinglijn' nooit geland en rijden ze beide bijna altijd op de kleinere kransjes, zowel voor als achter :-x
Oudste heeft sinds kort nieuwe bije met 1x12 Shimano, wat een verademing, lol.
Voor hem zelf ook veel relaxter en doeltreffender schakelen nu
Ondanks mijn verwoedde pogingen is het begrip 'kettinglijn' nooit geland en rijden ze beide bijna altijd op de kleinere kransjes, zowel voor als achter :-x
Oudste heeft sinds kort nieuwe bije met 1x12 Shimano, wat een verademing, lol.
Voor hem zelf ook veel relaxter en doeltreffender schakelen nu
Alles valt en staat bij mtb's van dit formaat bij het gewicht. Fietsjes van +10kg zijn voor kinderen van 7-10 jaar echt (te) zwaar.mithe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:33:
Dus inderdaad liefst starre voorvork. Remmen maakt bij de vlieggewichten naar mijn mening in Nl weinig uit.
Wat wel opvalt is dat de afmontage in deze groep loodzwaar is, mijn medium fully was lichter dan mijn zoons 24" cannondale! Iets om op te letten dus.
Mocht echt mooi spul willen: Woom. Licht en heel mooi. Je ziet het in Duitsland veel.
Als ze iets groter zijn 130cm+ zijn de cube accid ws framepjes trouwens een aanrader; licht en goedkoop (frame only) in Duitsland te koop.
Overigens hebben onze Duitse vrinden een mooi topic over lichte kinderfietsen:
https://www.mtb-news.de/f...rt-blabla.835247/page-152
Zo is hun bikemarkt ook iets om in de gaten te houden.
Re: Coil
Ik rij zelf ook met coil, vind ik persoonlijk veel beter rijden dan air.
:strip_exif()/f/image/XLCF1n7iVmSK4ikPp7n30u8N.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de Levo rij ik met de laatste gen (A2) van Rockshox Zeb A2 Ultimate fork (Charger 3 demper, met buttercups) met een Super deluxe Coil RC2T met HBO. Ik heb er een 650lbs coil op. Klinkt drastisch, maar ik rij met een cascade link wat voor 10mm extra travel zorgt en wat meer progressiviteit toevoegd. Ook zit dit op een ebike en ik ben ~90kg qua rijdersgewicht.
Wel overvorked trouwens. 170mm voor, 160mm achter (standard 160/150).
Op de Stumpy Evo rij ik met een Fox setup; Fox 36 Performance Elite (grip2 demper) vork met een DHX2 met een 550 lbs vork. Deze fiets heeft ook een cascade link (+7mm) om wat progressiviteit toe te voegen.
Ook overvorked: 160mm voor, 147mm achter (standard 150/140).
Beide setups rijden wel lekker, maar ik heb persoonlijk wel een voorkeur voor Rockshox's, met name HBO voegt veel toe daar coil's linear zijn en de suspension platform redelijk subtile is. De cascade links voegen wel progressivitity toe. Fox heeft ook wat meer onderhoud nodig.
De setup is wel gravity focussed, deze fietsen neigen meer naar de enduro kant, met wat trail characteristieken. Waar ik woon zijn erg veel trails, en een ebike is een verademing om sessions te doen (en de kinderen met een towie naar boven te sleuren).
Geen Ohlins gedaan, de coils zijn erg linear en geen HBO, nog wel gedacht om de Ohlin 38 RxF als vork te nemen, maar hoorde teveel goede verhalen over de zeb en een paar mindere verhalen over de Ohlin.
Ik rij zelf ook met coil, vind ik persoonlijk veel beter rijden dan air.
:strip_exif()/f/image/XLCF1n7iVmSK4ikPp7n30u8N.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de Levo rij ik met de laatste gen (A2) van Rockshox Zeb A2 Ultimate fork (Charger 3 demper, met buttercups) met een Super deluxe Coil RC2T met HBO. Ik heb er een 650lbs coil op. Klinkt drastisch, maar ik rij met een cascade link wat voor 10mm extra travel zorgt en wat meer progressiviteit toevoegd. Ook zit dit op een ebike en ik ben ~90kg qua rijdersgewicht.
Wel overvorked trouwens. 170mm voor, 160mm achter (standard 160/150).
Op de Stumpy Evo rij ik met een Fox setup; Fox 36 Performance Elite (grip2 demper) vork met een DHX2 met een 550 lbs vork. Deze fiets heeft ook een cascade link (+7mm) om wat progressiviteit toe te voegen.
Ook overvorked: 160mm voor, 147mm achter (standard 150/140).
Beide setups rijden wel lekker, maar ik heb persoonlijk wel een voorkeur voor Rockshox's, met name HBO voegt veel toe daar coil's linear zijn en de suspension platform redelijk subtile is. De cascade links voegen wel progressivitity toe. Fox heeft ook wat meer onderhoud nodig.
De setup is wel gravity focussed, deze fietsen neigen meer naar de enduro kant, met wat trail characteristieken. Waar ik woon zijn erg veel trails, en een ebike is een verademing om sessions te doen (en de kinderen met een towie naar boven te sleuren).
Geen Ohlins gedaan, de coils zijn erg linear en geen HBO, nog wel gedacht om de Ohlin 38 RxF als vork te nemen, maar hoorde teveel goede verhalen over de zeb en een paar mindere verhalen over de Ohlin.
Medico schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
Alles valt en staat bij mtb's van dit formaat bij het gewicht. Fietsjes van +10kg zijn voor kinderen van 7-10 jaar echt (te) zwaar.
Dus inderdaad liefst starre voorvork. Remmen maakt bij de vlieggewichten naar mijn mening in Nl weinig uit.
Wat wel opvalt is dat de afmontage in deze groep loodzwaar is, mijn medium fully was lichter dan mijn zoons 24" cannondale! Iets om op te letten dus.
Mocht echt mooi spul willen: Woom. Licht en heel mooi. Je ziet het in Duitsland veel.
Als ze iets groter zijn 130cm+ zijn de cube accid ws framepjes trouwens een aanrader; licht en goedkoop (frame only) in Duitsland te koop.
Overigens hebben onze Duitse vrinden een mooi topic over lichte kinderfietsen:
https://www.mtb-news.de/f...rt-blabla.835247/page-152
Zo is hun bikemarkt ook iets om in de gaten te houden.
Kijk naar trailcrafts; Lichte fietsen zijn echt de bom, die van mijn rijden met spawn/trailcraft/woom. Kost wel wat.mithe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:17:
Bedankt voor de tips! Mijn focus nu iets veranderd naar het gewicht
[ Voor 30% gewijzigd door Appie op 10-08-2023 06:54 ]
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Ik merk dat ik na mountainbiken regelmatig last heb van mijn polsen. Dat is natuurlijk omdat ik die houding en impacts nog niet erg gewend ben. Maar wellicht heeft het ook met afstelling te maken.
Mijn theorie is als ik de remhendels wat verder naar beneden draai komt mijn pols wat meer in lijn met mijn arm. Dat lijkt niet te veel impact te hebben verder.
De rest lijk grotere impact te hebben, stuur hoger of wat meer gedraaid.
En tot slot kan ik natuurlijk de voorvering wat losser zetten, die is nu afgesteld om mijn gewicht maar ik bottom nog niet uit, dus wellicht is daar nog wat marge?
Tips zijn welkom.
Sorry voor alle n00b vragen, maar alles is anders dan een racefiets
Mijn theorie is als ik de remhendels wat verder naar beneden draai komt mijn pols wat meer in lijn met mijn arm. Dat lijkt niet te veel impact te hebben verder.
En tot slot kan ik natuurlijk de voorvering wat losser zetten, die is nu afgesteld om mijn gewicht maar ik bottom nog niet uit, dus wellicht is daar nog wat marge?
Tips zijn welkom.
Heb je het gevoel dat je leunt op je polsen. In normale houding ?911GT2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:27:
Ik merk dat ik na mountainbiken regelmatig last heb van mijn polsen. Dat is natuurlijk omdat ik die houding en impacts nog niet erg gewend ben. Maar wellicht heeft het ook met afstelling te maken.
Tips zijn welkom.
Dit kan te maken hebben met je houding, Meest voorkomend ;-) Maar ook stand van het zadel (kanteling) stuur en cockpit afstelling (remmen, shifter) etc.....
Als je gaat experimenteren met instellingen. Doe dit met kleine aanpassingen. En maak meerdere ritten met deze instelling. Bijvoorbeeld alleen hoek van remmen aanpassen. Kijk wat dit doet op meerdere ritten...
En zie ook geregeld dat nieuwkomers op de MTB. Iets te veel knijpen in de handvaten. Zeker als het voor hun gevoel even spannend wordt. Dit knijpen heeft ook effect op je polsen etc. En het vrij normaal dat je dit in begin doet. Oefening baard kunst en clinic wil ook helpen om je plek op de fiets te vinden ;-)
Afstellen op gewicht. Er zijn tabellen die bij rijders gewicht de PSI aangeven. Was het allemaal maar zo makkelijk. Dan heb je nog dingen als sag, rebound etc.... Maar onderstaande filmpje legt het zo simpel mogelijk uit hoe je vork in te stellen.
[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 10-08-2023 09:55 ]
De hoek van je remhendels maken wel degelijk veel uit, net als de roll/draaing van je handlebars zelf. Het zijn kleine aanpassingen die grote invloeden kunnen hebben. Ik merk mijn polsen gelijk als mijn stuur bijvoorbeeld iets te ver naar achteren is gedraaid.911GT2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:27:
Tips zijn welkom.
Remhendels heb ik juist relatief plat, maar dat is omdat de polsen tijdens het downhillen dan in de sterkste positie komen te staan. Als ik de hendels verder naar beneden heb dan moet ik meer over het stuur reiken om de vinger aan de hendel te houden (hopelijk verwoord ik het logisch genoeg hier).
Probeer vooral dingen uit om erachter te komen wat voor jou lekker is. Nadat ik mijn fiets had opgebouwd heb ik als eerste een bekend en kort stukje trail 20x gereden met de cockpit in diverse posities om de juiste opstelling te vinden.
Voor de afstelling van de vork heeft Daan je al een van de beste Youtube links gegeven, die kan ik ook van harte aanbevelen. Ook hier komt het erop aan op uitproberen op een stukje trail wat representatief is voor wat jij meestal rijdt, vaak op en af te gaan en zo bij je uiteindelijke afstelling uit te komen.
Kunnen ze in NL ook niet van dit soort XC rondjes bouwen
edit:
Zou MvdP geluk hebben ?
https://www.telegraaf.nl/...-hulp-bij-wk-mountainbike

edit:
Zou MvdP geluk hebben ?
[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 10-08-2023 21:40 ]
Ik las dit op wielerflits ook maar de reaguurders aldaar gunnen blijkbaar niet helemaal het licht in de ogen van vdP. Mijn mening, vdP heeft zich allang bewijzen en je kan eindeloos discussiëren of iemand 'voorgetrokken' moet worden. Het is niet de eerste de beste, sterker nog hij is de GOAT.Daan_ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:32:
edit:
Zou MvdP geluk hebben ?
Ik heb vroeger eens wat wedstrijden gereden en als beginneling starte je dan ergens achteraan. Binnen een paar 100 meter kwam je dan bij de eerste klim en had je tientallen mannekes voor je die niet konden klimmen en afstapten. Als ik ergens pissig om kon worden was dat mijn wedstrijd binnen die paar 100 meter al naar de knoppen was omdat je figuren had die niet naar boven konden rijden.
Ik zie dit in hetzelfde licht maar uiteraard met alle respect naar de pro's, er zijn daar ook tientallen die geen palmares hebben en nog niet in de schaduw mogen staan van vdP (ik chargeer). Dan zou je dus vdP achteraan laten starten en weet je dat je dus geen spektakel krijgt want zijn wedstrijd is al afgelopen voor die gestart is en komt dus enkel om een stommen kwalificatie voor iets dat pas over een jaar gereden wordt.
Goede zaak dat ze dus naar het totaalplaatje kijken zodat we een fatsoenlijke wedstrijd / strijd gaan zien.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Netersel en NK parcours van Watersley hebben ook best wel wat rockgardens en zijn best technisch. Zo'n grote gapjump hoeft er voor mij persoonlijk dan weer niet in.Daan_ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:32:
Al blijft het natuurlijk wel lastig inschatten hoeveel moeilijker het WK parcours is als je het op film bekijkt.
Die discussie is niet eindeloos. Er zijn regels voor het WK en als je de regels 24h voor het evenement wijzigt dan is dat amateuristisch. Helemaal los van wie er benadeeld of bevoordeeld wordt. Doe dat gewoon volgende week zodat de regels constant zijn tot het WK24.cbr600f4i schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:46:
[...]
Ik las dit op wielerflits ook maar de reaguurders aldaar gunnen blijkbaar niet helemaal het licht in de ogen van vdP. Mijn mening, vdP heeft zich allang bewijzen en je kan eindeloos discussiëren of iemand 'voorgetrokken' moet worden. Het is niet de eerste de beste, sterker nog hij is de GOAT.
Dat hangt natuurlijk niet van één renner af.Goede zaak dat ze dus naar het totaalplaatje kijken zodat we een fatsoenlijke wedstrijd / strijd gaan zien.
Hij is niet de GOAT, hij is 1 vd toprijders op de weg in het moment. (Eddy Merckx wordt vaak als GOAT gezien). Hij heeft dit jaar helemaal geen Palmares in XC daarom start ie op zon ruk plek, iedereen voor hem heeft gewoon beter werk geleverd in XC dit jaar. Zoals Pidcock. En ja helaas zo zijn de regels nu eenmaal. Hij is niet de enige rijder die door een of andere reden niet op zijn "juiste plek staat".cbr600f4i schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:46:
[...]
Ik las dit op wielerflits ook maar de reaguurders aldaar gunnen blijkbaar niet helemaal het licht in de ogen van vdP. Mijn mening, vdP heeft zich allang bewijzen en je kan eindeloos discussiëren of iemand 'voorgetrokken' moet worden. Het is niet de eerste de beste, sterker nog hij is de GOAT.
Ik heb vroeger eens wat wedstrijden gereden en als beginneling starte je dan ergens achteraan. Binnen een paar 100 meter kwam je dan bij de eerste klim en had je tientallen mannekes voor je die niet konden klimmen en afstapten. Als ik ergens pissig om kon worden was dat mijn wedstrijd binnen die paar 100 meter al naar de knoppen was omdat je figuren had die niet naar boven konden rijden.
Ik zie dit in hetzelfde licht maar uiteraard met alle respect naar de pro's, er zijn daar ook tientallen die geen palmares hebben en nog niet in de schaduw mogen staan van vdP (ik chargeer). Dan zou je dus vdP achteraan laten starten en weet je dat je dus geen spektakel krijgt want zijn wedstrijd is al afgelopen voor die gestart is en komt dus enkel om een stommen kwalificatie voor iets dat pas over een jaar gereden wordt.
Goede zaak dat ze dus naar het totaalplaatje kijken zodat we een fatsoenlijke wedstrijd / strijd gaan zien.
Het probleem met veranderen van de regels is dat het XC veld relatief soft is als je kijkt naar pure fysieke performance. Iedere top wielrenner die ook van XC houdt, en dus de basis mtb skills heeft, kan meteen in de top mee rijden. Deels is dat ook omdat als je aanleg hebt voor fietssport je veel meer geld kan verdienen in wielrennen, als basis rijder in een tourteam heb je veel beter loon dan subtop rijder in XC.
Dus als je dit deze keer verandert krijg je elk jaar worldchamps met top wielrenners die vooraan mogen starten en houd je een Worldcup-serie over zonder rijder in regenboog jersey, en waar het wel erg duidelijk is dat als top rijders als Pidcock en vdP niet mee doen je altijd naar een B-series kijkt.
Ben er 2 weken voordat ze gingen rijden nog langs gefietst omhoog in in glentress die rock gap is echt niet mis!Daan_ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:32:
Na een tijd zoeken, twijfelen en net niet doorzetten, deze week als verjaardagscadeautje toch een order geplaatst voor een trail/LT hardtail in de vorm van een Veloheld.Iron.
Ik twijfel alleen nog met wat voor vork ik hem ga opbouwen, frame is geschikt voor 120-140 vorken. 140mm was mijn eerste plan maar als ik dat uitreken kom ik op een balhoofdhoek van 63,8gr, vraag me af of dat niet te extreem is? Ik ben nogal nieuw binnen dit segment fietsen
Fiets komt naast mijn XC Fully om wat te spelen, als reserve (Fully staat nu ook weer stil met een crankarm in 2 stukken
), voor echt slechte (weers)omstandigheden en mogelijk wat off road bikepacking waar de gravelbike niet toereikend is.
Ik twijfel alleen nog met wat voor vork ik hem ga opbouwen, frame is geschikt voor 120-140 vorken. 140mm was mijn eerste plan maar als ik dat uitreken kom ik op een balhoofdhoek van 63,8gr, vraag me af of dat niet te extreem is? Ik ben nogal nieuw binnen dit segment fietsen
Fiets komt naast mijn XC Fully om wat te spelen, als reserve (Fully staat nu ook weer stil met een crankarm in 2 stukken

Had ik in het begin ook last van toen ik van bukstuur (weg/gravel) weer naar MTB ging. Wat bij mij hielp waren stuur met meer backsweep (2 verschillende gehad gedurende 1,5-2 jaar, nu weer gewone) en wat extra onderarm-oefeningen met halters opgenomen in m'n coretraining.911GT2 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:27:
Tips zijn welkom.
CoooooolMjelnir schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:02:
[...]
Ben er 2 weken voordat ze gingen rijden nog langs gefietst omhoog in in glentress die rock gap is echt niet mis!
Vandaag met @rasko rond gestuiterd in Winterberg. Dacht einde dag nog even blackline en daarna de nieuwe enduro te doen om het af te leren. De blackline ging nog, maar benen warren pap. Dat wordt morgen spierpijn

:strip_exif()/f/image/IHGjEwA2raV70x0NZq66I419.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 11-08-2023 20:52 ]
voor als goed is een SKS Mudrocker. Achter één mee besteld met de fiets. Zal wel Canyon specifiek zijn.Strider schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:25:
Welke spatborden heb jij Daan?
Spierpijn??? Met een elektrische fiets???Daan_ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Cooooool![]()
Vandaag met @rasko rond gestuiterd in Winterberg. Dacht einde dag nog even blackline en daarna de nieuwe enduro te doen om het af te leren. De blackline ging nog, maar benen warren pap. Dat wordt morgen spierpijn
[Afbeelding]

Ik heb er eentje die aan de vork geschroefd zit, voor dat clean effectDaan_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
voor als goed is een SKS Mudrocker. Achter één mee besteld met de fiets. Zal wel Canyon specifiek zijn.
De SKS kun je ook aan je vork vast schroeven. Kit wordt erbij geleverd. Die van jij is ook geschroefd. ;-)McLambo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
Ik heb er eentje die aan de vork geschroefd zit, voor dat clean effect
Trapondersteuning niet nodig in Winterberg. Daar hebben ze mooie liften die je omhoog brengen.McLambo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:29:
[...]
Spierpijn??? Met een elektrische fiets???

Owja we hebben sneeuwwitje ook gedaan
Edit:
Met beetje geluk morgen coil shock monteren op de Torque ON.
[ Voor 54% gewijzigd door Daan_ op 12-08-2023 11:14 ]
Ik kon alleen opschroefbaar vinden voor fox 36 en dikker. Blijkt dat mijn Fox 34 die schroefpunten op de vorkpoten niet heeft...
De Mucky Nutz Mugguard short misstaat gelukkig niet, vind ik
:strip_exif()/f/image/WRzAOOUiCWSWX089dRMsMRCG.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor achter had ik niks voorhanden toen ik vorige week op pad ging, dus ik heb ff geimproviseerd met een mudguard, maar ideaal is het nog niet
Misschien moet ik em omdraaien...
:strip_exif()/f/image/0gXdectu4paOyeoRw4Oc2ADg.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat gebruiken jullie achter, of zeg je doe geen moeite, het is een mountainbike en MTB's mogen vies worden
:strip_exif()/f/image/WRzAOOUiCWSWX089dRMsMRCG.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor achter had ik niks voorhanden toen ik vorige week op pad ging, dus ik heb ff geimproviseerd met een mudguard, maar ideaal is het nog niet
:strip_exif()/f/image/0gXdectu4paOyeoRw4Oc2ADg.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat gebruiken jullie achter, of zeg je doe geen moeite, het is een mountainbike en MTB's mogen vies worden
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ik had op mijn vorige frame een mudhugger voorvork spatbord, ietsie verbouwd, zodat hij achter pastte.Tacoos schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:30:
Ik kon alleen opschroefbaar vinden voor fox 36 en dikker. Blijkt dat mijn Fox 34 die schroefpunten op de vorkpoten niet heeft...
[Afbeelding]
Voor achter had ik niks voorhanden toen ik vorige week op pad ging, dus ik heb ff geimproviseerd met een mudguard, maar ideaal is het nog niet![]()
[Afbeelding]
Heb ook nog een tijdje met hun dedicated achterspatbord rondgereden, maar die trok te veel aandacht, lol.
Hielp wel degelijk tegens prak in de winterperiode ( beide spatborden), maar esthetisch....
Mudhugger heeft nu ook een schroefbare voor de vooras.
Ik heb ook een Fox 34, zitten bij mij wel 2 schroefgaatjes in.
https://www.amazon.nl/gp/...ef_=pe_26924151_596640701
Deze zit er nu op, vooral dat omgekrulde lipje werkt perfect tegen blup onderaan tegen de balhoofdlagers.
Zitten ook shims bij zodat hij op meerdere merken past
[ Voor 7% gewijzigd door McLambo op 12-08-2023 12:18 ]
Eigenlijk dat laatste maar afhankelijk van hoeveel je in de blubber rijdt kan het wel helpen als je rug/kont niet onder koude modder zit. Voor het voorwiel met redelijk weer een marschguard met slechter weer mudhuger, wat ongeveer zelfde is als deze.Tacoos schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:30:
[Afbeelding]
Voor achter had ik niks voorhanden toen ik vorige week op pad ging, dus ik heb ff geimproviseerd met een mudguard, maar ideaal is het nog niet![]()
[Afbeelding]
Achter zou je nog een mudhugger rear kunnen nemen, mooi is die niet maar werkt wel. Ik doe het zoals jij vooral om de lagers wat te beschermen van modder. Bij dit type vering layout heb ik ook een spatlapje van oude binnenband op de lagers bij het traplager:
:strip_exif()/f/image/DmJLCn3BQLKlKjYhSAMoxMtK.jpg?f=fotoalbum_medium)
De startvolgorde rel bij XC is echt te onprofessioneel of typisch UCI:
https://www.pinkbike.com/...nd-elite-start-order.html
Ook Sagan naast Pidcock en gewoon bij de vrouwen U23 de regel niet toepassen, ondanks dat de regel ook daar zou gelden.
Ze verwoorden het daar beter dan ik eerder deed maar Pidcock heeft zich netjes geplaatst, met alle bijbehorende risico's tov zijn wielerschema en extra blessures door XC (vallen etc). En dan krijg je zo iets.
Verder niks tegens wielrenners in XC veld, als Pidcock wint, super mooi voor hem. Maar Worldchamps is niet alleen 1 wedstrijd maar onderdeel van een langer selectieproces om te mogen starten en waar op de grid.
Als je de "state of the sport" surveys van Pinkbike ziet en hoe weinig de meeste rijders verdienen buiten de grote topnamen is het echt extra erg dat ze nu ook buigen voor grote geld. Ipv MTB categorieën te versterken en betere series te maken met sterker veld en bv minimum bedragen voor loon in te stellen in MTB zoals in wielrennen, laten ze nu dure wielerteams rijders verdrukken die met veel minder support en moeite zich op die plek hebben geplaatst.
(sterker nog UCI DH teams moeten meer startgeld betalen aan UCI dan voorheen, maar de rijders hoeven ze nog steeds niet een minimum te betalen...dus je kan raden wie de extra kosten voelen...)
(https://www.pinkbike.com/...tate-of-the-sport-survey/)
https://www.pinkbike.com/...nd-elite-start-order.html
Ook Sagan naast Pidcock en gewoon bij de vrouwen U23 de regel niet toepassen, ondanks dat de regel ook daar zou gelden.
Ze verwoorden het daar beter dan ik eerder deed maar Pidcock heeft zich netjes geplaatst, met alle bijbehorende risico's tov zijn wielerschema en extra blessures door XC (vallen etc). En dan krijg je zo iets.
Verder niks tegens wielrenners in XC veld, als Pidcock wint, super mooi voor hem. Maar Worldchamps is niet alleen 1 wedstrijd maar onderdeel van een langer selectieproces om te mogen starten en waar op de grid.
Als je de "state of the sport" surveys van Pinkbike ziet en hoe weinig de meeste rijders verdienen buiten de grote topnamen is het echt extra erg dat ze nu ook buigen voor grote geld. Ipv MTB categorieën te versterken en betere series te maken met sterker veld en bv minimum bedragen voor loon in te stellen in MTB zoals in wielrennen, laten ze nu dure wielerteams rijders verdrukken die met veel minder support en moeite zich op die plek hebben geplaatst.
(sterker nog UCI DH teams moeten meer startgeld betalen aan UCI dan voorheen, maar de rijders hoeven ze nog steeds niet een minimum te betalen...dus je kan raden wie de extra kosten voelen...)
(https://www.pinkbike.com/...tate-of-the-sport-survey/)
MvdP is al klaar. Lullig, onnodig valpartijtje.
Hij moet er maar mee stoppen. Het brengt hem ongeluk of zo.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Tja, dan had hij ook maar een WC moeten rijden, dan voelt hij hoe dat gaat met de druk van het meerijdenJoris748 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:36:
MvdP is al klaar. Lullig, onnodig valpartijtje.
Dat zal het ongetwijfeld geweest zijn. Het is natuurlijk die jongen zijn eerste wedstrijdje.maartend schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:50:
[...]
Tja, dan had hij ook maar een WC moeten rijden, dan voelt hij hoe dat gaat met de druk van het meerijden

Wel weer in het mtb. En dat is toch wel weer even wat anders.ZanielGa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:01:
[...]
Dat zal het ongetwijfeld geweest zijn. Het is natuurlijk die jongen zijn eerste wedstrijdje.
Vanochtend de nieuwe coil shock gemonteerd ter vervanging van de air. Nog aan puzzelen met de afstellingen. En of ik de juiste veer heb. Als tijd toe laat straks eens testen in het wild. Zal wel even duren voor de fiets afgesteld is naar mijn zin.....
Enige wat ik nog een keer mag doen is de sram gold ketting erop leggen. Nu ik juiste afmeting weet.
Enige wat ik nog een keer mag doen is de sram gold ketting erop leggen. Nu ik juiste afmeting weet.
:strip_exif()/f/image/BA6WMP9OWksIQ8SgRKN6LQtU.jpg?f=fotoalbum_large)
@Daan_ Hoeveel SAG heb je nu? En wat was voorspelt?
Zijn er hier Tweakers die met een oval rijden?
Opzich ben ik wel tevreden met mijn 34T rond, maar ben wel benieuwd naar de ervaring met een 34T oval.
Blijft de kettinglengte met de overstap naar een 34T oval overigens hetzelfde?
Opzich ben ik wel tevreden met mijn 34T rond, maar ben wel benieuwd naar de ervaring met een 34T oval.
BlaBlaBla
Toen ik van triple naar 1x ging een oval er op gezet, even wennen, maar voor mijn gevoel wel lekker tijdens korte klimmen, verder merk je er niets van.
Kettinglengte zal wel hetzelfde zijn, de spanning/lengte varieert ook amper tijdens het fietsen, het lagere deel compenseert weer met het hogere deel zeg maar.
Kettinglengte zal wel hetzelfde zijn, de spanning/lengte varieert ook amper tijdens het fietsen, het lagere deel compenseert weer met het hogere deel zeg maar.
Al die calculators geven wat anders aan. Deze alleen gebruikt als indicatie voor bestellen van de eerste veer.Ko.Kane schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:50:
@Daan_ Hoeveel SAG heb je nu? En wat was voorspelt?
Heb het nu meer op gevoel afgesteld met een 411 lbs veer. Zit tussen de 30 en 33% in.
Fiets voelde verrassend goed aan. Nog beetje zoekende wat voor mij gaat werken. Om wat meer te kunnen experimenteren een Sprindex, 400-440 lbs besteld.
Dat de FOX X2 Factory op MP gezet. Gevoel van coil op deze fiets is toch wel meer wat ik zocht.
Ketting lengte kan zelfde blijven. In ruim 90% van de gevallen.Strider schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:57:
Het is heel persoonlijk of waar en of je verschil gaat voelen. Voor mij was/is het meer op het dode punt bij klimmetjes. Daar kon ik nog mooi door trappen zonder dat ik stil viel (dode punt). Dit heeft ook te maken met gebrek aan techniek van goed rond trappen.
[ Voor 36% gewijzigd door Daan_ op 13-08-2023 15:26 ]
Ik merk helemaal niets van mijn oval. Het voelt voor mij precies hetzelfde aan als een rond blad. Dus het is echt iets wat je moet proberen. Sommige mensen willen niet meer zonder, andere voelen er niets van en sommige vinden het waardeloos en gaan weer terug naar rond.Strider schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:57:
Lengte blijft gewoon hetzelfde. Je ziet een derailleur een klein beetje bewegen door de rotatie, maar het is minimaal.
[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 13-08-2023 13:42 ]
Ik heb op mijn beide MTB's ovals liggen en ben er echt super blij mee. Vooral tijdens klimmen vind het echt een toevoeging. Tijdens vlakke stukken heeft het geen toegevoegde waarde en kan het zeker in het begin wat minder soepel trappen.Strider schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:57:
Maar als je in een gebied zit met genoeg hoogtemeters dan voegt het zeker wat toe.
Afgelopen zaterdag in Kitzbühel voor het eerst een downhill trail gedaan. Dat smaakt echt naar meer,
Ik ben 3 keer de blauwe Hahnenkamm trail afgedaald. De eerste keer erg verkrampt, maar de laatste keer al een heel stuk losser (en sneller).
Ik ben 3 keer de blauwe Hahnenkamm trail afgedaald. De eerste keer erg verkrampt, maar de laatste keer al een heel stuk losser (en sneller).
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Volgens mij stonden we zondagmorgen naast jou op de parkeerplaats.Daan_ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:28:
Vanochtend de nieuwe coil shock gemonteerd ter vervanging van de air. Nog aan puzzelen met de afstellingen. En of ik de juiste veer heb. Als tijd toe laat straks eens testen in het wild. Zal wel even duren voor de fiets afgesteld is naar mijn zin.....
[Afbeelding]
Was voor mij de eerste keer in het Reichswald, maar we hebben ons goed vermaakt. Vond het wel een relatief kleine omgeving waar de meeste trails liggen.
Persoonlijk vind ik het in Belfeld/Reuver mooier fietsen, maar dat is voor mij ook iets dichterbij.
Ik heb wel een GPX van de mooie lijntjes in de omgeving daar, Maarrrr is het net zo technisch als in het reichswald ? Er ligt daar echt wel veel als je het weet te vinden.steel123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
Volgens mij stonden we zondagmorgen naast jou op de parkeerplaats.
Was voor mij de eerste keer in het Reichswald, maar we hebben ons goed vermaakt. Vond het wel een relatief kleine omgeving waar de meeste trails liggen.
Persoonlijk vind ik het in Belfeld/Reuver mooier fietsen, maar dat is voor mij ook iets dichterbij.
Zou maar zo kunnen. ;-) voor mij is het fietspad af fietsen of pad in het bos 5km en ben thuis. pak toch vaak de auto. Makkelijker als je wat gereeschap etc. wil meenemen.steel123 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
Volgens mij stonden we zondagmorgen naast jou op de parkeerplaats.
Voor Gravel en XC rijders die km-ters en hoogtemeters willen maken. Is het Reichswald erg mooie plek om heen te gaan. Wil je meer uitdaging. Dan kom je al snel op de paden waar je niet mag komen als fietser, wandelaar etc. De trails die er liggen zijn niet legaal. Er was altijd een gedoog beleid, maar er zijn wat mensen/groepjes die er potje van maken. Er zijn schijnbaar ook al wat boetes uitgedeeld afgelopen maanden door Forstamt.
Deel de trails is ook al verwijderd van Komoot en Trailforks heb ik begrepen.
[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 15-08-2023 10:29 ]
Ik heb even een vraagje voor advies:
Ik heb een Cube LTD SL uit 2016, maar fiets al een tijdje rond met het gevoel dat ik teveel moet overstrekken als ik op het zadel zit (ook bij bijvoorbeeld op de weg fietsen). Hiervoor al eens een kortere stem laten monteren bij de LBS, maar het is nog niet helemaal zoals ik het zou willen.
Kan ik hiervoor een combinatie gebruiken van een nog kortere stem en een stuur met een lichte knik omhoog? Of zou dat in één keer too much zijn?
En kan dat op enige manier problemen geven, of kan ik dit soort onderdelen probleemloos vervangen?
Voorbeeld (links is wat ik nu ongeveer heb, zou zoiets als rechts wel willen)
Ik heb een Cube LTD SL uit 2016, maar fiets al een tijdje rond met het gevoel dat ik teveel moet overstrekken als ik op het zadel zit (ook bij bijvoorbeeld op de weg fietsen). Hiervoor al eens een kortere stem laten monteren bij de LBS, maar het is nog niet helemaal zoals ik het zou willen.
Kan ik hiervoor een combinatie gebruiken van een nog kortere stem en een stuur met een lichte knik omhoog? Of zou dat in één keer too much zijn?
En kan dat op enige manier problemen geven, of kan ik dit soort onderdelen probleemloos vervangen?
/f/image/MCWdRboYh2I2JG981vP42lka.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Riqy op 15-08-2023 11:21 ]
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Weet niet of er veel meer te vinden is in het Reichswald, maar de meest technische dingen waren vlakbij eethuis De Diepen. We hebben in elk geval de onderstaande route afgelegd. Mogelijk hebben we dan moeilijkere afdalingen gemist.Mjelnir schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:53:
[...]
Ik heb wel een GPX van de mooie lijntjes in de omgeving daar, Maarrrr is het net zo technisch als in het reichswald ? Er ligt daar echt wel veel als je het weet te vinden.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Weet niet of ik het parcours kan posten of niet, maar ik had deze route ook zelf samengesteld met inspiratie uit trailforks/komoot. Dus iedereen kan dit vinden en maken zonder er geweest te zijn.
Het meeste ligt idd bij de diepen maar is ook redelijk verstopt. Kan je tour niet zien want privesteel123 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Weet niet of ik het parcours kan posten of niet, maar ik had deze route ook zelf samengesteld met inspiratie uit trailforks/komoot. Dus iedereen kan dit vinden en maken zonder er geweest te zijn.
Hmm, volgens mij kun je met deze link direct de route zien. Ook als ik het op een andere PC uitprobeer.Mjelnir schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:04:
[...]
Het meeste ligt idd bij de diepen maar is ook redelijk verstopt. Kan je tour niet zien want prive
Klopt, als ik op de link klik opent hij meteen de route. En ik ben niet eens ingelogd in Komoot.steel123 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:28:
[...]
Hmm, volgens mij kun je met deze link direct de route zien. Ook als ik het op een andere PC uitprobeer.
Er zijn aantal mensen bezig geweest om aantal uitdagende lusjes van trailforks en komoot te verwijderen. En de gene die er meer dan 15 a 20 jaar liggen staan er nog op. Zoals die bij de oude brandtoren.steel123 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Weet niet of er veel meer te vinden is in het Reichswald, maar de meest technische dingen waren vlakbij eethuis De Diepen. We hebben in elk geval de onderstaande route afgelegd. Mogelijk hebben we dan moeilijkere afdalingen gemist.
***members only***
Forstamt heeft diverse fiets clubs in de omgeving aangeshreven. Met het verzoek om haar leden te voorzien van informatie wat wel en niet mag in het Reichswald. Men mag alleen fietsen op de daarvoor bestemde paden. En dat zijn de breden paden. En Forstamt heeft tevens aangeven dat ze meer willen gaan handhaven. Niet alleen waarschuwen, maar ook prenten uitschrijven ;-)
https://www.lichtverzet.n...boswachterij-reichswald-d
https://ven-zelderheide.eu/reichswald-vaste-mtb-routes/
GPX routes die veelal gedeeld worden zijn routes die over de brede paden gaan. XC/gravel routes. Met zo nu en dan uitstapje naar iets meer uitdaging ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 15-08-2023 13:15 ]
Probleemloos idd. Alleen even kijken wat diameter van de stuur klemming is en dat je juiste maat stuur koopt voor de stem.Riqy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:38:
Ik heb even een vraagje voor advies:
[Afbeelding]
Hoeveel mm is je stem? Als je al kortere stem dan standaard hebt zou ik eerst een alleen een riser doen. Staat je stuur (en dan bedoel ik handvatten) veel lager dan je zadel momenteel?*
Als je nu een flatbar hebt dan is een 30mm riser wel duidelijk verschil. Maar zonder foto van je eigen fiets met zadel in normale positie, de maat van de fiets, en wat info over je eigen lengte, korte/lange benen, korte/lange armen is het lastig te zeggen, hoe grootte stap je ineens zou kunnen proberen. Het zou ook nog wel meer kunnen zijn.
Ik ken iemand met een 60mm riser op een XC fiets die nog steeds duidelijk zadel hoger heeft dan stuur...Met zijn lichaamsbouw werkt dat voor zijn fiets.
Voor 30e heb je in online shops wel riser bars, dus kosten van experimenteren zijn niet te hoog en een zit die bij je lichaam past is wel grote factor in je rijplezier.
* ik verwacht standaard iets van een 80-100mm stem en dat je nu dus 60-80 hebt oid. Mits de juiste maat fiets wordt het vaak wat krap met de knieën op 2016 fiets als het nog dichter bij komt, maar veel korter dan 45-60 op zo'n fiets zul je niet snel uitkomen. Een riser stuur brengt je stuur ook wat dichterbij in horizontale vlak omdat je hem vaak tikje naar achteren rolt voor de juiste grip positie. Dat scheelt bij hoge risers ook zo 10+mm.
[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 15-08-2023 13:45 ]
Ik heb een Garmin 830. en een samsung smartwatch ( die overleden is)
zijn alle garmin horloge's compatibel met de garmin 830?
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Verwacht van niet ;-)chimera2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:20:
Stel je vraag eens in dit deel van het forum. Verwacht dat je daar sneller een antwoord zult ontvangen. Smartwatches, sporthorloges en overigen
Wat bedoel je met compatible?chimera2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:20:
Ik heb een 530 en een Fenix 6, de Fenix kan eigenlijk een drietal zaken:
1. Hartslag uitzenden, dit is niet enkel voor Garmin maar gewoon volgens normale standaarden, ant+/bluetooth. Mijn android telefoon pikt dit bv ook op.
2. Data van het horloge op de edge laten zien, dit klinkt heel leuk en interessant, met in de praktijk valt dat wel mee ... Het is gemaakt (een eigenlijk ook alleen daarvoor bruikbaar) voor multisport/triathlon. Je start bv met zwemmen op je horloge en op de fiets gaat de activiteit verder op je horloge als main device, maar de data is zichtbaar op je edge (die is dan een domme slave)
3. Physio TrueUp, hiermee worden activiteiten van alle devices meegenomen in je fitness en training statistieken.
1 gebruik ik soms, maar ik prefereer en borstband voor hartslag, 2 gebruik ik nooit (doe geen multisport) een 3 staat aan, dat is eigenlijk de voornaamste reden voor mij om een fietscomputer en horloge in hetzelfde ecosysteem te hebben
Zolang het horloge Physio TrueUp ondersteund, zal deze fijn samenwerken met de 830.chimera2 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:20:
Zelf gebruik ik een Edge 530 met een Forerunner 945.
Een tijd geleden melde ik mij met onderstaande. Na wat rondbellen bleek deze niet gerepareerd te kunnen worden (niemand waagt zich er aan).
Ondertussen de gelukkige eigenaar geworden van een Trek x-caliber 9.
Nu heb ik mijn oude fiets op marktplaats gezet inclusief de framebreuk, wellicht dat er iemand nog gelukkig wordt van de onderdelen maar krijg ik natuurlijk de vraag wat ik er voor wil hebben. Wat is in jullie ogen een reële vraagprijs?RaijRaij schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:52:
Vorige week na een rondje duinen kwam ik er helaas achter dat ik een scheur had in mijn frame. Het gaat om een aluminium frame, iemand ervaring met reparatie of mag ik op zoek naar een nieuwe fiets?[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Nice, maar ga nou niet denken dat je al die caloriën extra kunt eten
, die zijn behoorlijk overschat (en gaan waarschijnlijk uit van hetzelfde parcours op een normale MTB)
Daarom zou hij de activiteit ook als E-bike moeten startenSmultie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:54:
Nice, maar ga nou niet denken dat je al die caloriën extra kunt eten, die zijn behoorlijk overschat (en gaan waarschijnlijk uit van hetzelfde parcours op een normale MTB)
Pas ben ik in de alpen geweest op mijn hardtail...
:strip_exif()/f/image/1DpkFgS2JAVPLnL7KH8CnHWK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze reis gemaakt:
https://legenduro.com/nl/mtbreizen/alpentrailxc.html
Ontzettend gave tocht! Dingen gefietst die ik van tevoren niet voor mogelijk hield, véél omhoog getrapt, nog meer naar beneden gefietst...
Enorme aanrader voor iemand die eens wat meer wil dan in NL, uitzichten zijn er nét even wat beter.
:strip_exif()/f/image/xKwg4pgMNR0OmRfO6UcRygog.jpg?f=fotoalbum_large)
Stats:
5 fiets dagen
21 fietsuren
216 kilometer
5627 meters klimmen
9766 meters dalen
1 schuivertje
Aangepaste gear:
30T voorblad ipv 32T
Specialized Ground Control T7 banden.
Over het algemeen ging het prima met m'n gear, op de langere / steilere afdalingen merkte ik wel dat ik wat rempower miste. Een 180 mm schijf voor is dan net niet genoeg.
:strip_exif()/f/image/1DpkFgS2JAVPLnL7KH8CnHWK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze reis gemaakt:
https://legenduro.com/nl/mtbreizen/alpentrailxc.html
Ontzettend gave tocht! Dingen gefietst die ik van tevoren niet voor mogelijk hield, véél omhoog getrapt, nog meer naar beneden gefietst...
Enorme aanrader voor iemand die eens wat meer wil dan in NL, uitzichten zijn er nét even wat beter.
:strip_exif()/f/image/xKwg4pgMNR0OmRfO6UcRygog.jpg?f=fotoalbum_large)
Stats:
5 fiets dagen
21 fietsuren
216 kilometer
5627 meters klimmen
9766 meters dalen
1 schuivertje
Aangepaste gear:
30T voorblad ipv 32T
Specialized Ground Control T7 banden.
Over het algemeen ging het prima met m'n gear, op de langere / steilere afdalingen merkte ik wel dat ik wat rempower miste. Een 180 mm schijf voor is dan net niet genoeg.
2500 calorieen in anderhalf uur lijkt me wat veel al ken ik de, hoe zal ik het zeggen, BMI van de persoon niet maar kijkt Garmin niet naar de hartslag / inspanning en komt zo tot een getal (?).Smultie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:54:
Nice, maar ga nou niet denken dat je al die caloriën extra kunt eten, die zijn behoorlijk overschat (en gaan waarschijnlijk uit van hetzelfde parcours op een normale MTB)
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Denkt dat er inderdaad wat verkeerd staat ingesteld.. hartslag zou eigenlijk geen factor moeten zijn, maar zonder power is het erg lastig.. misschien dat Garmin wel de power van de ebike als zelf getrapte power ziet...cbr600f4i schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:16:
[...]
2500 calorieen in anderhalf uur lijkt me wat veel al ken ik de, hoe zal ik het zeggen, BMI van de persoon niet maar kijkt Garmin niet naar de hartslag / inspanning en komt zo tot een getal (?).
De formule met power is redelijk simpel
Avg Watts per uur x 3.6 = kCal (hierin zit een geschatte efficiëntie)
Bv 200 watt voor 2 uur is 200 x 2 x 3.6 = 1440 kCal.
2500 in 1.5 uur zou gemiddeld 462 watt per uur zijn... Daar kan je de tour mee winnen
Zonder power zijn het echt altijd al inschattingen op basis van snelheid, gewicht en helling (denk ik)
Hartslag is echt geen factor... Het 200 watt voor eeld hierboven is bv mijn duurzone met een hartslag van ~130. Iemand anders kan ongeveer even goed getraind zijn maar totaal andere hartslag.. of dezelfde hartslag en veel beter getraind..
Ik had op die twee rondjes niet eens een hardslag meter om. En de garmin was niet gekoppeld aan de fiets.
Heb em alleen mee voor de route en wat lengte / tijd statistieken en zo. Dus geen idee waar de calorieën op gebaseerd zijn, vind ik persoonlijk ook nutteloze info.
Vandaag laaste dag gefiets en de MTB's terug gebracht naar de verhuur. Vind het toch wel heel gaaf om zulke ander type routes te rijden dan je in Nederland tegen komt. Zet mij ook aan het denken om een paar keer per jaar eens wat verder over de grens te gaan zoeken voor een mooi parcour.
Heb em alleen mee voor de route en wat lengte / tijd statistieken en zo. Dus geen idee waar de calorieën op gebaseerd zijn, vind ik persoonlijk ook nutteloze info.
Vandaag laaste dag gefiets en de MTB's terug gebracht naar de verhuur. Vind het toch wel heel gaaf om zulke ander type routes te rijden dan je in Nederland tegen komt. Zet mij ook aan het denken om een paar keer per jaar eens wat verder over de grens te gaan zoeken voor een mooi parcour.
Eerlijk gezegd geen idee hoeveel je voor die "fiets" nog zou kunnen vragen. Ik weet wel dat het makkelijker zal zijn met het verkopen als je de onderdelen los zou verkopen. Mensen zullen eerder wat kleine onderdelen nodig hebben als een frame hebben en de rest nog moeten kopen. In losse onderdelen zal die vast ook wat meer opleveren. Tevens zal die minder ruimte innemen aangezien je het frame eigenlijk al weg kan gooien.RaijRaij schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:42:
Een tijd geleden melde ik mij met onderstaande. Na wat rondbellen bleek deze niet gerepareerd te kunnen worden (niemand waagt zich er aan).
[...]
Nu heb ik mijn oude fiets op marktplaats gezet inclusief de framebreuk, wellicht dat er iemand nog gelukkig wordt van de onderdelen maar krijg ik natuurlijk de vraag wat ik er voor wil hebben. Wat is in jullie ogen een reële vraagprijs?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb momenteel 180mm schijven op mijn Canyon Neuron met shimano SLX 4 zuiger remklauwen. In de bergen werd de voorrem wel lekker warm. Ik zit nu te denken om bij de eerstvolgende tem service de schijf te vervangen door een 203mm schijf. Heeft dit nog negatieve gevolgen?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
NeeSnowDude schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:19:
Ik heb momenteel 180mm schijven op mijn Canyon Neuron met shimano SLX 4 zuiger remklauwen. In de bergen werd de voorrem wel lekker warm. Ik zit nu te denken om bij de eerstvolgende tem service de schijf te vervangen door een 203mm schijf. Heeft dit nog negatieve gevolgen?
Bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat losse onderdelen nog wel wat opbrengen tov de gehele fiets(nu bod van 100 euro). Het frame gaat alvast naar de stort en vork en draaiwerk de schuur in.ZanielGa schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:18:
[...]
Eerlijk gezegd geen idee hoeveel je voor die "fiets" nog zou kunnen vragen. Ik weet wel dat het makkelijker zal zijn met het verkopen als je de onderdelen los zou verkopen. Mensen zullen eerder wat kleine onderdelen nodig hebben als een frame hebben en de rest nog moeten kopen. In losse onderdelen zal die vast ook wat meer opleveren. Tevens zal die minder ruimte innemen aangezien je het frame eigenlijk al weg kan gooien.
als je tijd en zin hebt...zelf ergens een los frame zoeken en opnieuw opbouwen? Er vanuitgaand dat het technisch in orde is verder, dan is 100 euro toch belachelijk weinig voor complete groep, zadel, stuur, wielen, banden en een vork? Desnoods een Chinees frame.RaijRaij schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:42:
[...]
Nu heb ik mijn oude fiets op marktplaats gezet inclusief de framebreuk, wellicht dat er iemand nog gelukkig wordt van de onderdelen maar krijg ik natuurlijk de vraag wat ik er voor wil hebben. Wat is in jullie ogen een reële vraagprijs?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nee.SnowDude schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:19:
Als je achter nog 160 hebt, zou ik de 180 naar achter verplaatsen, dan is dat ook weer wat mooier in balans.
Ik heb standaard voor en achter 180L0we schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:48:
[...]
Nee.
Als je achter nog 160 hebt, zou ik de 180 naar achter verplaatsen, dan is dat ook weer wat mooier in balans.
Denk er wel aan dat je een andere adapter nodig hebt om de grotere remschijf aan te kunnen.SnowDude schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:19:
Klopt, die spacer voor tussen mijn klauw en framemathman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:02:
[...]
Denk er wel aan dat je een andere adapter nodig hebt om de grotere remschijf aan te kunnen.
Frame mooi in de schuur ophangen als decoratieRaijRaij schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat losse onderdelen nog wel wat opbrengen tov de gehele fiets(nu bod van 100 euro). Het frame gaat alvast naar de stort en vork en draaiwerk de schuur in.
Lekker warm? Of stinken en faden en een blauwe schijf?SnowDude schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:19:
Ik had / heb hetzelfde probleem. Stinken, lawaai maken én verkleuring:McLambo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:10:
[...]
Lekker warm? Of stinken en faden en een blauwe schijf?
:strip_exif()/f/image/LHzZS54KspMw4nwSh0njIWa5.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic