Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 244 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:18
Sosua schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:29:
Helaas na een aantal dagen in de ardennen een nagenoeg nieuwe achterband stuk gereden.

Rottige plek waar de sealant geen grip op krijgt. Inmiddels loopt het ook uit het ventiel.

Nu begreep ik na wat fora en reddit dat Schwalbe tegenwoordig iets “slechtere” kwaliteit levert.
Merkte met remmen downhill dat er soms wat gebrekkige grip was. Zit nu alle Schwalbes te vergelijken.

Iemand tips voor een goed vergelijkbaar alternatief?

Maxxis een goed idee?

De roval/DT Swiss velgen zijn uiteraard op dit moment tubeless met muc off sealant.

Voor liggen er Ray’s op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je wilt waarschijnlijk gewoon iets met een wat betere zijwang. In Nederland heb je redelijk weinig risco die stuk te rijden. Een Racing Ralph (en een Ray) zijn een lichte allround band die heel goed op zijn plek zijn in Nederland. In de Ardennen zal je er iets voorzichtiger mee moeten zijn en tevens heb je minder grip zoals je al gemerkt heb en zal het erg op je techniek aan moeten komen.

Een optie van Shwalbe zou een Nobby Nic kunnen zijn. Betere zijwang en een zwaarder profiel. Barzo van Vittoria in TNT versie maar bijvoorbeeld Continental heeft ook wat leuks in de Protection range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
Heb nu een paar ritjes Ardennen erop zitten met de Ray en Ralph (super race versie).

Maar de ene plek in de Ardennen is de andere niet... Hoewel de RdHF een aardig technisch rondje is, heeft het nog niks met enduro lijntjes te maken. (Een zware xc marathon).

Daar zijn xc banden, zoals deze prima op zijn plaats als je nog een beetje op je rolweerstand wilt letten, maar het is al niet zonder risico.

Als je zwaarder terrein rijdt, lomper rijdt of minder risico wilt nemen.. dan moet je gewoon een level verder kijken dan xc banden.
Dirk0s schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Nog even terugkomend op mijn eigen post, ik heb bij mijn linkerhand op het stuur de schakelaar om de voorvork vast te zetten. Hoe ga`ik hierbij een schakelaar voor de dropper bij plaatsen?
Of moet ik hier keuzes voor maken welke wel en welke niet?
Ik heb zelf de wolftooth barcentric, naast de twinloc remote van de spark. (Er zijn ook twinloc hendels met extra dropper hendel eronder, maar die waren niet leverbaar toen ik em nodig had)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE68PNW-gtJUgCn4ma1c_P551dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WtOMjvR1MYHGXECvyfNkS6bD.png?f=user_large

Je moet het even voor jezelf bekijken of dit een optie is, het komt best krap, maar ik heb het uiteindelijk goed bereikbaar kunnen afstellen

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 23:08
Prulleman schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:50:
Heb nu een paar ritjes Ardennen erop zitten met de Ray en Ralph (super race versie).

Maar de ene plek in de Ardennen is de andere niet... Hoewel de RdHF een aardig technisch rondje is, heeft het nog niks met enduro lijntjes te maken. (Een zware xc marathon).

Daar zijn xc banden, zoals deze prima op zijn plaats als je nog een beetje op je rolweerstand wilt letten, maar het is al niet zonder risico.

Als je zwaarder terrein rijdt, lomper rijdt of minder risico wilt nemen.. dan moet je gewoon een level verder kijken dan xc banden.
[...]
Mijn punt is dat dit soort banden te weinig lekbestendigheid hebben. An sich kan een xc band prima, maar let dan op de zijwanden zoals bij vittoria de tnt versies of tegenwoordig de downcountry bandjes met extra bescherming.
Op vakantie is het gewoon extra zuur om kapot te rijden en dat wedstrijdrijders dat risico wel nemen, tja dat is een ingecalculeerd risico. Maar ook thuis merk je die paar gram extra niet en scheelt loopjes naar huis.

Al met al ben ik van mening dat wij Nederlanders totaal onvoorbereid het buitenland in gaan. Zowel qua materiaal als qua kunde. Dit werd mij (en ook de gidsen) afgelopen maand weer zeer duidelijk tijdens een trans alp waarbij meer dan de helft met flinterdunne xc bandjes rijdt (en dus regelmatig lek waardoor een hele groep moet wachten). Om nog maar te zwijgen over slecht onderhouden fietsen of onkunde van de lokale fietsenmakers 8)7 (waar je als leek dus van afhankelijk bent).

Excuses voor mijn frustratie...
En weer OT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 09:33

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet alleen qua materiaal, maar ook aan technische voorbereiding op de fiets. O-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Helaas na een aantal dagen in de ardennen een nagenoeg nieuwe achterband stuk gereden.

Rottige plek waar de sealant geen grip op krijgt. Inmiddels loopt het ook uit het ventiel.

Nu begreep ik na wat fora en reddit dat Schwalbe tegenwoordig iets “slechtere” kwaliteit levert.
Merkte met remmen downhill dat er soms wat gebrekkige grip was. Zit nu alle Schwalbes te vergelijken.

Maxxis een goed idee?

De roval/DT Swiss velgen zijn uiteraard op dit moment tubeless met muc off sealant.

Voor liggen er Ray’s op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Baconstrip er in, done.

Volgende keer banden kopen die wat beter bij het terrein passen, met andere woorden, als er wel iets van stenen zijn geen single ply 120TPI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
Daan_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:11:
Niet alleen qua materiaal, maar ook aan technische voorbereiding op de fiets. O-)
Door edit weggevallen zie ik...

De lokale boscrosser die ff de bergen in gaat, moet kennen toch? |:(
Dit zijn overigens bijna altijd 40+ers, wat met de financien te maken zal hebben, maar die vallen over het algemeen minder soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Baconstrip er in, done.

Volgende keer banden kopen die wat beter bij het terrein passen, met andere woorden, als er wel iets van stenen zijn geen single ply 120TPI
Als ik de plek zie waar het lek lijkt te zitten dan denk ik dat een baconstrip het erg lastig gaat krijgen. Zijwangen is altijd drama om te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmermanTim
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:39
Dirk0s schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Nog even terugkomend op mijn eigen post, ik heb bij mijn linkerhand op het stuur de schakelaar om de voorvork vast te zetten. Hoe ga`ik hierbij een schakelaar voor de dropper bij plaatsen?
Of moet ik hier keuzes voor maken welke wel en welke niet?
Ik heb de hendels ondersteboven gemonteerd. Lock-out gebruik ik niet vaak, dus vind het prima die hendel op een wat minder bereikbare plek te hebben. Als je het aan de linkerkant van het stuur wil houden, kan je een lockout hendel voor aan de rechterkant van het stuur kopen en die aan de linkerkant ondersteboven monteren (zo heb ik het gedaan). Dan kan er aan de onderkant een normale dropperhendel.

De oplossing met de wolftooth barcentric heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar vond ik minder prettig. Je hebt dan een remote voor de dropper die je haaks van het stuur moet bedienen, in plaats van parallel met het stuur wat je met de meeste dropper hendels ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 14:37
ZanielGa schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Als ik de plek zie waar het lek lijkt te zitten dan denk ik dat een baconstrip het erg lastig gaat krijgen. Zijwangen is altijd drama om te dichten.
Lek zit precies onder de rand van de velg. Klein vervelend gat. Is wellicht iets tussen gekomen. Net een wondje op je vinger wat steeds open gaat.

Ik kijk nu naar de Maxxis Minion DHF 3C/EXO. Of de Mezcal/Barzo combo. Deze fiets zal hoofdzakelijk in de Ardennen e.d. gebruikt worden. En uiteraard wat rondjes in Nederland met de kinderen (Schoorl/Veluwe). Voor de andere ritten heb ik een Diverge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
Sosua schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Lek zit precies onder de rand van de velg. Klein vervelend gat. Is wellicht iets tussen gekomen. Net een wondje op je vinger wat steeds open gaat.

Ik kijk nu naar de Maxxis Minion DHF 3C/EXO. Of de Mezcal/Barzo combo. Deze fiets zal hoofdzakelijk in de Ardennen e.d. gebruikt worden. En uiteraard wat rondjes in Nederland met de kinderen (Schoorl/Veluwe). Voor de andere ritten heb ik een Diverge.
Volgens mij liggen die keuzes wel erg ver uit elkaar?! Van een dikke trailband naar een snelle xc combi. Als je t alleen gebruikt voor de ardennen en veel moet trappen zou ik iets snellers kiezen dan de minion, iig achter.
Misschien ook wat meer grip overwegen dan de mezcal/barzo(al heb ik daar ook de BCC en in droge ardennen mee gereden). De barzo blinkt nl niet uit op natte wortels/stenen.
Zelf vind ik de ground control van Specialized het erg goed doen qua grip, bescherming en rolweerstand. Ook nu in de Dolomieten op de dc bike(naast een 160mm trailbike) en recente transalp opvallend veel grip ook op in het vochtige.
De eerder genoemde maxxis recon- of ardent (race) zouden dan eerder een optie zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Medico op 01-08-2023 08:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Hè, dat ziet er bekend uit....Pittige klimmetje is dat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeYVjs2BsxzI-Q6H6YOs4cMpXYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsY6cIvoLUR8QTK4sOxGaXXG.jpg?f=fotoalbum_large
Sosua schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Geen bandenexpert maar de Mezcal/Barzo is vergelijkbaar met de Racing Ralph/Racing Ray combinatie...Prima voor in Nederland maar voor het buitenland vermoedelijk niet de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Laatst online: 23-06 14:37
nooberke schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Hè, dat ziet er bekend uit....Pittige klimmetje is dat :+

[Afbeelding]

[...]

Geen bandenexpert maar de Mezcal/Barzo is vergelijkbaar met de Racing Ralph/Racing Ray combinatie...Prima voor in Nederland maar voor het buitenland vermoedelijk niet de beste keuze.
voetpad links naar beneden voor je fiets was ook stevig met alle regen afgelopen week.

[ Voor 12% gewijzigd door Sosua op 01-08-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:35

Maxxis een goed idee?

Voor liggen er Ray’s op.
Ik ben zelf erg te spreken over de Maxxis Rekon Race 2.35. Ik heb hier al meerdere wedstrijden mee gereden in de Ardennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 19:29

McLambo

MTB Junky

rodiee schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Ik ben zelf erg te spreken over de Maxxis Rekon Race 2.35. Ik heb hier al meerdere wedstrijden mee gereden in de Ardennen.
Voor en achter?

Ik rij op Forekasters 2,35 voor en achter op de fully, hoofdzakelijk Veluwe. Redelijk verslaafd aan de grip, maar nu de achterband aardig versleten raakt op zoek naar een vervanger. Tripple compound niet meer leverbaar voor de Forekaster, ook niet meer in 2,35 volgens mij (25mm velgen).

Overweeg dus ook een Rekon of Rekon Race achterop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:28

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik rij op Forekaster voor, Rekon achter, bevalt me erg goed voor Veluwe + freeride. Wel in 2.6 en TR EXO Dual 60, maar ik ben 92kg en meer van stunten/rammen dan snelle tijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Met die grote vlek kan ik het niet echt zien waar het zit maar proberen zou ik t sowieso. Weinig te verliezen imho.

-edit- lees nu dat ie op het randje naast de bead zit, das wel lastig maar alsnog, nee heb je, ja kun je (misschien) krijgen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 01-08-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Medico schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Door edit weggevallen zie ik...

De lokale boscrosser die ff de bergen in gaat, moet kennen toch? |:(
Dit zijn overigens bijna altijd 40+ers, wat met de financien te maken zal hebben, maar die vallen over het algemeen minder soepel.
Dan maar nooit meer de bergen in :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
ZanielGa schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:26:
[...]

Dan maar nooit meer de bergen in :'(
Lees: iemand die mn in de "natte" wonterop een mtb zit en enkel hard rechtdoor kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Medico schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

Lees: iemand die mn in de "natte" wonterop een mtb zit en enkel hard rechtdoor kan...
Oh gelukkig. Rechtdoor ga ik helemaal niet hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:09
Heel blij met nobby nics voor in het buitenland, rij ze in trail casing en bij licht bikepark gebruik ook nog niet lek gereden. Wel andere rolweerstand natuurlijk dan rara, maar Maxxis ikon gaat niet heel veel steviger zijn denk ik in vergelijkbare casings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:35
McLambo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Voor en achter?

Ik rij op Forekasters 2,35 voor en achter op de fully, hoofdzakelijk Veluwe. Redelijk verslaafd aan de grip, maar nu de achterband aardig versleten raakt op zoek naar een vervanger. Tripple compound niet meer leverbaar voor de Forekaster, ook niet meer in 2,35 volgens mij (25mm velgen).

Overweeg dus ook een Rekon of Rekon Race achterop.
Inderdaad voor en achter de Rekon Race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 08:22
Graag jullie mening.

Ik ben op zoek naar een mountainbike om een beetje rond te crossen op het MTBparcours in Vlaardingen en heb mijn keuze laten vallen op een 12speed, en dan het merk Cube. Ik heb het altijd mooie fietsen gevonden, en de Cube winkel/werkplaats ook nog eens lekker vlakbij. Nu laat mijn budget een Cube Attention SLX of Cube Acid toe.

De beslissing ligt een beetje in de schakelgroep. De 'feel' als ik ga proefrijden, en technisch/financieel bij onderhoud.

Ik kende alleen het merk Shimano en het idee dat dit altijd wel de beste keuze was als iemand het over derrailleurs e.d. had.

Als ik zoek op de twee groepen die op de Attention of Acid zitten dan krijg ik te lezen dat de Acid de betere Sram NX) componenten heeft. Echter als ik weer andere filmpjes of berichten lees is de SHIMANO XT RD-M8100-SGS groep van de Attention weer de duurdere, en betere groep is. Hoe meer filmpjes en berichten ik bekijk, minder ik een keuze weet te maken.

Daarbij lees ik verschillende dingen:
Sram NX je de hele cassette moet vervangen bij slijtage, bij Shimano alleen de versleten krans.
Sram een instapsetje is, de Shimano een middenklasser
Sram duurder is w.b. vervangingsonderdelen
Shimano weer een betere clutch heeft
Shimano makkelijker af te stellen is
De XT Shimanogroep is meer geschikt voor gravelpaden, de Sram NX voor single track?

En ik lees berichten dat ze dan weer wel, dan weer niet compatible zijn met duurdere groepen; kan er nu wel of geen duurdere cassette, ketting of derrailleur op bij vervanging.

Ik heb het idee dat de filmpjes op YT my niet verder helpen, het wisselt nogal in 'feiten'.

Wat is nu wat/beter/waar in deze wirwar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Funk010 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:12:
Graag jullie mening.

Ik ben op zoek naar een mountainbike om een beetje rond te crossen op het MTBparcours in Vlaardingen en heb mijn keuze laten vallen op een 12speed, en dan het merk Cube. Ik heb het altijd mooie fietsen gevonden, en de Cube winkel/werkplaats ook nog eens lekker vlakbij. Nu laat mijn budget een Cube Attention SLX of Cube Acid toe.

De beslissing ligt een beetje in de schakelgroep. De 'feel' als ik ga proefrijden, en technisch/financieel bij onderhoud.

Ik kende alleen het merk Shimano en het idee dat dit altijd wel de beste keuze was als iemand het over derrailleurs e.d. had.

Als ik zoek op de twee groepen die op de Attention of Acid zitten dan krijg ik te lezen dat de Acid de betere Sram NX) componenten heeft. Echter als ik weer andere filmpjes of berichten lees is de SHIMANO XT RD-M8100-SGS groep van de Attention weer de duurdere, en betere groep is. Hoe meer filmpjes en berichten ik bekijk, minder ik een keuze weet te maken.

Daarbij lees ik verschillende dingen:
Sram NX je de hele cassette moet vervangen bij slijtage, bij Shimano alleen de versleten krans.
Sram een instapsetje is, de Shimano een middenklasser
Sram duurder is w.b. vervangingsonderdelen
Shimano weer een betere clutch heeft
Shimano makkelijker af te stellen is
De XT Shimanogroep is meer geschikt voor gravelpaden, de Sram NX voor single track?

En ik lees berichten dat ze dan weer wel, dan weer niet compatible zijn met duurdere groepen; kan er nu wel of geen duurdere cassette, ketting of derrailleur op bij vervanging.

Ik heb het idee dat de filmpjes op YT my niet verder helpen, het wisselt nogal in 'feiten'.

Wat is nu wat/beter/waar in deze wirwar?
Ik kan je niet helemaal helpen met je inhoudelijke vragen, maar er staat om te beginnen wel een vergelijkingstabelletje in de Topicstart.
Volgens die tabel is Shimano Deore XT een klasse hoger dan SRAM NX.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Funk010 Het is ook allemaal beetje persoonlijke voorkeur. NX op de fiets van mijn vrouw gemonteerd drie jaar terug (4000km-ter). Zij is nog steeds content mee.

Persoonlijk vindt SRAM 12sp makkelijker af te stellen. SRAM heeft hier een b gap tool voor.

Shimano biedt mogelijkheid bij diverse cassettes de kleinste kransjes te vervangen, maar zelf nooit gedaan. Vervang liever de boel volledig. En bij normaal gezond boerenverstand onderhoud gaat cassette nodige KM-ters mee ;-)

Shimano XT 12sp is aantal stapjes hoger dan de SRAM NX. Verschil merk je. ;-) Boven de Shimano XT cassette zit nog de XTR. Boven NX zit nog GX, XO1 en XX1.

Kies je voor de SRAM NX. Dan is de cassette gemonteerd op een HG body. Niks mis mee. Werkt juist erg goed, maar.... je kunt niet zomaar een GX, XO1 of XX1 cassette hier op monteren. Dan zul je de body moeten vervangen. Niet zo moeilijk om te doen. Maar wel eer extra centjes mocht je dat willen ;-)

Met SRAM NX is voor de meeste onder ons niks mee ! En dien gewenst kun je altijd nog de derailleur en shifter upgraden naar bijvoorbeeld GX of hoger.

Edit:
Houdt er rekening mee dat Cube net als veel andere fabrikanten onderdelen mixen. Bijvoorbeeld derailleur, shifter, cassette, ketting en kettingblad. Als er staat XT kan ook zo zijn dat er SLX of lager gebruikt wordt. Bijvoorbeeld bij de cassette elders. Dit vindt je in de gedetailleerde informatie vaak wel terug.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 02-08-2023 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Cube heeft inderdaad weer eens lekker gemixed en matched.
Acid
Derailleur: NX
Shifter: NX
Cassette: SX
Ketting: SX

en de
Attention
Derailleur: XT
Shifter: Deore
Cassette: Deore
Ketting: Deore

Puur daar naar gekeken zou ik zelf eerder de Attention nemen als de Acid. Gewoon omdat ik Deore eigenlijk een klasse beter vind als NX.

Maar ik ben denk niet de juiste persoon voor drivetrain vragen :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ZanielGa schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:25:

Puur daar naar gekeken zou ik zelf eerder de Attention nemen als de Acid. Gewoon omdat ik Deore eigenlijk een klasse beter vind als NX.
Opgegeven moment is het aan vervanging toe. Eerst ketting en naar verloop van tijd de cassette. Wat men nog wel eens vergeet dat de prijzen van slijtage onderdelen aardig kunnen oplopen. Ook goed om te kijken wat deze kosten en of dit in budget plaatje past.

Al meermaals meegemaakt dat iemand perse SRAM XX1 wenste als afmontage op de fiets. En schrokken dat die gouden ketting 70,- euro koste.

Wat ik persoonlijk nog wel eens adviseer is om derailleur en shifter te vervangen naar iets hoger segment. Bijvoorbeeld bij SRAM SX of NX afmontage te keizen voor GX of XO. En bij Shimano XT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij SRAM maakt het bij de ketting wel uit qua levensduur, de hogere groepen gaan beduidend langer mee. Daarom rij ik ook met een X01 ketting.

Mijn min/max SRAM setup.

Derailleur / shifter: GX AXS.
Cassette: NX
Ketting: X01
Crankset: Truvativ Stylo (wat ergens rond NX zit volgens mij)
Kettingblad: goedkoopste stalen SRAM blad

De meeste kosten zitten heel bewust in de afmontage van de AXS set, maar bij een mechanische set zou ik ook dat op GX niveau willen hebben. De rest is toch slijtage materiaal en het schakel comfort wordt er voor mij niet anders van als ik daar ook een heleboel euro's tegenaan gooi.

Voor Shimano hoor je ook vaak de adviezen om de shifter zelf XT te kiezen en voor de rest is Deore / SLX al goed genoeg (en volgens vele ook beter dan de NX en zeker SX van SRAM).

[ Voor 3% gewijzigd door drBunhead op 03-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:35

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik mag me ook melden in dit topic!

Heb een klein jaar geleden een B-One Nitro (uit 1998) gekregen van een vriend die ging verhuizen en geen plek meer had. Kwam mij goed uit, ik was op zoek naar een fiets om naast mn vriendin te fietsen bij het paardrijden, en met een mountainbike kunnen we lekker samen over de ruiterpaden, ongeacht hoe mul het zand is.

Een week of twee geleden zag de buurman me de fiets uit de auto halen en vroeg of ik mee wilde om een rondje op de trail van Rhenen te rijden, dus ik met die 25 jaar oude fiets een rondje gemaakt. Ik was gelijk om!

Ondanks mn gebrek aan ervaring en techniek was wel gelijk duidelijk dat de Be-One, ondanks zn geschiktheid voor ruiterpaden crossen, toch echt niet voldeed op een single-track. Denk aan te trage rebound en speling in de veerpoten waardoor het voorwiel te vaak tractie verliest in hobbelige bochten, en de onmogelijkheid om te schakelen onder enige vorm van belasting.

Gelukkig had ik al een beetje geanticipeerd op dat ik het ontzettend vet zou vinden en een modernere fiets zou willen, dus had me al netjes ingelezen en een stapel favorieten op marktplaats opgeslagen. Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een 2017 Drössiger HTA Pro, met volledig SRAM GX 2x11, Magura MT4 remmen, en een Rockshox Reba 120mm vork :D

De fiets bleek tijdens de twee ritten daarna wel nog wat achterstallig onderhoud te hebben (ketting versleten, remblokken op, en hard toe aan nieuwe remvloeistof en ontluchten), dat heb ik inmiddels opgelost, nu alleen nog even wachten op een droog moment om de achterrem in te remmen, en dan kan ik weer veilig de paden op!

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hobbelige bochten, in Rhenen? Onmogelijk! :o Schakelen is daar ook niet nodig :P
Mooi dat je een nieuwere fiets hebt aangeschaft, zal een wereld van verschil zijn tov die B1. Als de ketting en remmen al zo achterstallig waren misschien ook de vork eens (laten) nakijken. Kom je uit de buurt van Rhenen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
@Daan_ @ZanielGa

Dank voor jullie antwoorden. Dit maakt het voor mij duidelijk genoeg.
Ik ga voor de Attention.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:42
Daan_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:33:
@Funk010 Het is ook allemaal beetje persoonlijke voorkeur. NX op de fiets van mijn vrouw gemonteerd drie jaar terug (4000km-ter). Zij is nog steeds content mee.

Persoonlijk vindt SRAM 12sp makkelijker af te stellen. SRAM heeft hier een b gap tool voor.

Shimano biedt mogelijkheid bij diverse cassettes de kleinste kransjes te vervangen, maar zelf nooit gedaan. Vervang liever de boel volledig. En bij normaal gezond boerenverstand onderhoud gaat cassette nodige KM-ters mee ;-)

Shimano XT 12sp is aantal stapjes hoger dan de SRAM NX. Verschil merk je. ;-) Boven de Shimano XT cassette zit nog de XTR. Boven NX zit nog GX, XO1 en XX1.

Kies je voor de SRAM NX. Dan is de cassette gemonteerd op een HG body. Niks mis mee. Werkt juist erg goed, maar.... je kunt niet zomaar een GX, XO1 of XX1 cassette hier op monteren. Dan zul je de body moeten vervangen. Niet zo moeilijk om te doen. Maar wel eer extra centjes mocht je dat willen ;-)

Met SRAM NX is voor de meeste onder ons niks mee ! En dien gewenst kun je altijd nog de derailleur en shifter upgraden naar bijvoorbeeld GX of hoger.

Edit:
Houdt er rekening mee dat Cube net als veel andere fabrikanten onderdelen mixen. Bijvoorbeeld derailleur, shifter, cassette, ketting en kettingblad. Als er staat XT kan ook zo zijn dat er SLX of lager gebruikt wordt. Bijvoorbeeld bij de cassette elders. Dit vindt je in de gedetailleerde informatie vaak wel terug.
Ondanks dat ik een SRAM cassette heb zou mijn voorkeur toch wel uitgaan voor een Shimano XTR cassette + AXS derailleur erop. Dat is op de langere termijn zoveel goedkoper dan die dure SRAM cassettes. Die kleine Shimano XTR kransjes kosten maar een paar euro om te vervangen.

Maar een SRAM cassette heeft wel betere looks :D
Het wordt sowieso tijd dat Shimano eens een keer met een Di2 opvolger voor hun 12 speed setups op de markt gaan komen. Ik begrijp niet dat ze nog steeds niet met een opvolger zijn gekomen, ze zijn in het hogere segment alleen maar markt aandeel aan het verliezen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Demo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:27:
Hobbelige bochten, in Rhenen? Onmogelijk! :o Schakelen is daar ook niet nodig :P
Mooi dat je een nieuwere fiets hebt aangeschaft, zal een wereld van verschil zijn tov die B1. Als de ketting en remmen al zo achterstallig waren misschien ook de vork eens (laten) nakijken. Kom je uit de buurt van Rhenen?
Kunnen ook bandensporen zijn geweest, was in ieder geval in het bochtige stuk na de Thijmse Berg (ik moet nog even oefenen op de juiste namen voor de Strava-segmenten :p ).

Vork laten checken is geen slecht idee inderdaad, hoewel er in ieder geval geen speling op zit :) Remblokken hadden nog wel wat vlees er op, maar de Blue Blood was geel... :r

Ik woon in Veenendaal-Zuid, dus Rhenen en Amerongen liggen zo'n beetje in de achtertuin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

drBunhead schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:41:
Bij SRAM maakt het bij de ketting wel uit qua levensduur, de hogere groepen gaan beduidend langer mee. Daarom rij ik ook met een X01 ketting.

Mijn min/max SRAM setup.

Derailleur / shifter: GX AXS.
Cassette: NX
Ketting: X01
Crankset: Truvativ Stylo (wat ergens rond NX zit volgens mij)
Kettingblad: goedkoopste stalen SRAM blad

De meeste kosten zitten heel bewust in de afmontage van de AXS set, maar bij een mechanische set zou ik ook dat op GX niveau willen hebben. De rest is toch slijtage materiaal en het schakel comfort wordt er voor mij niet anders van als ik daar ook een heleboel euro's tegenaan gooi.

Voor Shimano hoor je ook vaak de adviezen om de shifter zelf XT te kiezen en voor de rest is Deore / SLX al goed genoeg (en volgens vele ook beter dan de NX en zeker SX van SRAM).
Zou het niet echt beter kunnen zeggen, rijd ook met een vergelijkbare set-up.

Nadeel van GX AXS is de zwakke clutch, in ruw terrein is een chainguide nogsteeds een aanrader. Verder is voor non AXS GX de Derailleur Pivot bolt van XX/X0 een aanrader, die heeft veel minder speling dan de crappy washer die in de GX en lager derailleur pivot bolt zit.
Strider schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Ondanks dat ik een SRAM cassette heb zou mijn voorkeur toch wel uitgaan voor een Shimano XTR cassette + AXS derailleur erop. Dat is op de langere termijn zoveel goedkoper dan die dure SRAM cassettes. Die kleine Shimano XTR kransjes kosten maar een paar euro om te vervangen.

Maar een SRAM cassette heeft wel betere looks :D
Het wordt sowieso tijd dat Shimano eens een keer met een Di2 opvolger voor hun 12 speed setups op de markt gaan komen. Ik begrijp niet dat ze nog steeds niet met een opvolger zijn gekomen, ze zijn in het hogere segment alleen maar markt aandeel aan het verliezen.
Dit, als Shimano een wireless 12speed groep maakt die met GX concurreert ben ik de volgende fiets geswitcht. Rijd wel met een GX casette gezien ik een klein trauma heb qua instellen van m'n mechanische derailleurs. Op de een of andere manier was mijn Fuel EX met Mechanische GX nooit 100% te krijgen terwijl ik vrienden hun 12 speed Deore of SLX in een oogwenk perfect had.

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 03-08-2023 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
BdK9001 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:16:
Ik mag me ook melden in dit topic!

Heb een klein jaar geleden een B-One Nitro (uit 1998) gekregen van een vriend die ging verhuizen en geen plek meer had. Kwam mij goed uit, ik was op zoek naar een fiets om naast mn vriendin te fietsen bij het paardrijden, en met een mountainbike kunnen we lekker samen over de ruiterpaden, ongeacht hoe mul het zand is.

Een week of twee geleden zag de buurman me de fiets uit de auto halen en vroeg of ik mee wilde om een rondje op de trail van Rhenen te rijden, dus ik met die 25 jaar oude fiets een rondje gemaakt. Ik was gelijk om!

Ondanks mn gebrek aan ervaring en techniek was wel gelijk duidelijk dat de Be-One, ondanks zn geschiktheid voor ruiterpaden crossen, toch echt niet voldeed op een single-track. Denk aan te trage rebound en speling in de veerpoten waardoor het voorwiel te vaak tractie verliest in hobbelige bochten, en de onmogelijkheid om te schakelen onder enige vorm van belasting.

Gelukkig had ik al een beetje geanticipeerd op dat ik het ontzettend vet zou vinden en een modernere fiets zou willen, dus had me al netjes ingelezen en een stapel favorieten op marktplaats opgeslagen. Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van een 2017 Drössiger HTA Pro, met volledig SRAM GX 2x11, Magura MT4 remmen, en een Rockshox Reba 120mm vork :D

De fiets bleek tijdens de twee ritten daarna wel nog wat achterstallig onderhoud te hebben (ketting versleten, remblokken op, en hard toe aan nieuwe remvloeistof en ontluchten), dat heb ik inmiddels opgelost, nu alleen nog even wachten op een droog moment om de achterrem in te remmen, en dan kan ik weer veilig de paden op!
Ik mis wel een foto van die nieuwe aanwinst bij dit verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Daan_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:01:
[...]

Opgegeven moment is het aan vervanging toe. Eerst ketting en naar verloop van tijd de cassette. Wat men nog wel eens vergeet dat de prijzen van slijtage onderdelen aardig kunnen oplopen. Ook goed om te kijken wat deze kosten en of dit in budget plaatje past.

Al meermaals meegemaakt dat iemand perse SRAM XX1 wenste als afmontage op de fiets. En schrokken dat die gouden ketting 70,- euro koste.

Wat ik persoonlijk nog wel eens adviseer is om derailleur en shifter te vervangen naar iets hoger segment. Bijvoorbeeld bij SRAM SX of NX afmontage te keizen voor GX of XO. En bij Shimano XT.
Yeah, don't ride what you can't replace.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

ZanielGa schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Ik mis wel een foto van die nieuwe aanwinst bij dit verhaal. ;)
Oeps helemaal vergeten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqdoWopqXDQx14naJSB_R0uUHpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtBNuT9oLAAGVZ0A5a8u3wYj.jpg?f=fotoalbum_large

Nog heftiger oranje dan de fiets die 'ie vervangt 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqEuIUx-EwiyOt0kaNn786ooxCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV70NyhZ5if3oO6jObo0OhdT.jpg?f=fotoalbum_large
Niet mijn foto, fiets staat nog bij de manege, maar op de afstelling van het zadel na exact hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
BdK9001 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Oeps helemaal vergeten!
[Afbeelding]

Nog heftiger oranje dan de fiets die 'ie vervangt 8)

[Afbeelding]
Niet mijn foto, fiets staat nog bij de manege, maar op de afstelling van het zadel na exact hetzelfde.
Ik zou even een setje bar pluggen halen. Is een veiligheids dingetje mocht je een keer ongelukkig de kopse kant van je stuur tegen komen.

Lekker kleurtje wel dat oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit met een luxe probleem! Via het werk een bonus gekregen van een 1000,- netto. Met vrouwlief eruit gekomen dat ik die 100% verdien en dat ik er mee doen mag wat ik wil. Oftewel dat wordt 1000,- aan MTB spullen besteden.

Maar waar ga ik dat aan besteden... Ik weet het niet 100% dus advies zou fijn zijn.

Wat ik tot nu toe heb:
Fiets: https://www.12gobiking.nl...uct.attributes.additional
Rugtas: https://www.mantel.com/camelbak-mule-9-fietsrugzak (erg tevreden mee)
Bandenlichters: https://www.mantel.com/schwalbe-bandenlichters
Squirt lube gebruik ik:https://www.mantel.com/squirt-lube
SRAM GX ketting: https://www.mantel.com/sram-gx-eagle-ketting
Topeak mini 20 pro: https://www.mantel.com/topeak-mini-20-pro-multitool
Helm: https://www.decathlon.nl/...301136?mc=8529388&c=ZWART
Garmin Edge 530: https://www.garmin.com/nl-NL/p/621224

Waar ik aan zat te denken:
- Bikefit a € 150, loop toch tegen wat fysieke problemen aan. 25 augustus is deze gepland.
- Handschoenen heb ik nu niet. En ben een beetje op zoek naar goede handschoenen met lange vingers. Iemand suggesties?
- Dropper post, maar geen idee welke...
- Misschien hot wax voor mijn ketting: https://www.mantel.com/silca-secret-chain-blend
- Bel? Ik fiets wel eens niet op trails, maar gewoon een rondje in de omgeving, een bel is dan wel handig. Denk 2 keuzes: https://www.mantel.com/knog-oi-bel of https://www.mantel.com/hidemybell-regular-2
- Regen/wind jasje.
- Andere helm die confortabeler zit met MIPS voor de veiligheid.
- Lidmaatschap lokale MTB club met trainingen (50,- per jaar)
- Latex reserve binnenbandje?
- Bandenpompje (nog geen lekke band gehad in 2 jaar tijd...)
- verlichting voor de donkere dagen
- nieuwe flatpedals. Mijn Crankbrothers Stamp 1 hebben het begeven.

Meer suggesties? Totale prijskaartje moet nog gemaakt worden natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Xavier schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:46:
Ik zit met een luxe probleem! Via het werk een bonus gekregen van een 1000,- netto. Met vrouwlief eruit gekomen dat ik die 100% verdien en dat ik er mee doen mag wat ik wil. Oftewel dat wordt 1000,- aan MTB spullen besteden.

Maar waar ga ik dat aan besteden... Ik weet het niet 100% dus advies zou fijn zijn.

Wat ik tot nu toe heb:

- Bikefit a € 150, loop toch tegen wat fysieke problemen aan. 25 augustus is deze gepland.
- Handschoenen heb ik nu niet. En ben een beetje op zoek naar goede handschoenen met lange vingers. Iemand suggesties?
- Misschien hot wax voor mijn ketting: https://www.mantel.com/silca-secret-chain-blend
- Bel? Ik fiets wel eens niet op trails, maar gewoon een rondje in de omgeving, een bel is dan wel handig. Denk 2 keuzes: https://www.mantel.com/knog-oi-bel of https://www.mantel.com/hidemybell-regular-2
- Regen/wind jasje.

Hot wax voor je ketting zou ik persoonlijk erg zonde vinden. Het is een hoop geld voor het kleine extra beetje dat het oplevert. Dan zou ik eerder wat andere onderdelen van je fiets upgraden zoals bijvoorbeeld shifter/derailleur.
Handschoenen, ben zelf erg tevreden met GripGrab Verticals. Geen padding maar dat is persoonlijk. Ze hebben ook een wat lichtere uitvoering.
Bandenpompje ga je nu nodig hebben aangezien je net gezegt hebt dat je een tijd geen lekke band gehad hebt.
Maar wat 1 van de beste upgrades is met mountainbiken is een clinic. Je hebt een leuk dagje uit en je leert wat nieuwe dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZanielGa op 03-08-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:19
Daan_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:01:
[...]

Die prijzen zijn voor mij de reden om bij 1x11 te blijven in plaats van naar 1x12 te gaan. Een cassette in 1x12 kost letterlijk dubbel zoveel als een 1x11 cassette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:34
Ok. Ik heb gewoon kpn tv, niks bijzonders. Maar ook een android tv. Kan ik ergens het wk mtb volgen? Eurosport geeft niet aan wat ze uitzend, bbc zie ik helemaal niks op aangekondigd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:20

Wat ik tot nu toe heb:

- Regen/wind jasje.

Mijn suggestie: koop wat je nodig hebt, wanneer je het nodig hebt en koop wat je wil wanneer je weet wat je wil.
Uitgeven om het uitgeven is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat ik tot nu toe heb:

- Regen/wind jasje.

Heb je allemaal nodig ?

Bikefit wel eens gedaan. Dit is als je veel in zadel zit. (XC) Meeste NL routes nodigen wel uit om uit je zadel te komen. Dynamischer fietsen. Persoonlijk zou ik het geld van een bikefit in aantal goede clinics stoppen ;-)

Ketting waxen voor MTB kettingen? Dit heeft geen toegevoegde waarde. Dit is iets voor weg rijders om te doen.

Reserve binnenband; verstandig. Zelf gebruik ik de binnenbanden die bij de fiets komen. Maak zelf de band gelijk tubeless.

Verlichting: fiets je van huis naar de trail en terug. Op de trails heb je deze niet nodig. 90% van de natuur gebieden mag men niet komen voor/naar zonsopgang/ondergang.

Bel is ook als je op de trails rijd handig.

Handschoenen is weer zo'n ding dat valt onder persoonlijke keuze. De Decathlon doen het bijvoorbeeld ook goed. Zelf FOX en Muc Off handschoenen. Zoals gezegd persoonlijke voorkeur. Zelf passen en keuze maken ;-)

Flat pedals is ook weer zo iets net als handschoenen persoonlijke keuze. Zelf fiets ik met Stamp 7 en Stamp 3 is vergelijkbaar. Stamp 1 wel set liggen. Deze geeft weinig grip.

Aansluiten bij lokale MTB club kan leuk zijn. Ook dit is persoonlijk. Ben zelf niet zo van in grote groepen rijden. Zeker als ik het gedrag van de meeste van deze groepen zie als ik ze tegenkomen. Elkaar beetje opjutten om zo snel mogelijk te zijn. Met weinig tot geen rekening houden met andere. Je raadt het al. Ik ben geen lid van een MTB club :D

Koop het hoog nodige (minimale). Na verloop van tijd zul je genoeg momenten krijgen dat je toch iets nodig zult gaan hebben. Bijvoorbeeld gereedschap voor onderhoud van de fiets.

Mijn beste investeringen zijn tot nu toe; MTB clinics. d:)b En van wegen gezondheid de E-mtb's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Insert12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Die prijzen zijn voor mij de reden om bij 1x11 te blijven in plaats van naar 1x12 te gaan. Een cassette in 1x12 kost letterlijk dubbel zoveel als een 1x11 cassette.
En als 1x11 voldoet. Dat is dat ook één van de beste keuze (y) Ook hier geld weer. Het is en blijft een persoonlijke keuze en ervaring !

Zelf fiets ik op twee fietsen met SRAM AXS en XX1 cassettes/kettingen. Wisselen van cassette is gemiddeld rond de 7000km en ook al eens gehad bij 9000+. Verwacht bij de E dat dit stukje sneller gaat.

Op de andere E een SRAM AXS Transmission. Met XX cassette/ketting, maar deze houdt zich naar kleine 2000km erg goed.

GX cassette al eens gereden en die mocht ik naar 2500km vervangen. En kettingen gingen ook stuk sneller. Voor mij persoonlijk is de meerprijs van de duurdere onderdelen wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
maartend schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:02:
Ok. Ik heb gewoon kpn tv, niks bijzonders. Maar ook een android tv. Kan ik ergens het wk mtb volgen? Eurosport geeft niet aan wat ze uitzend, bbc zie ik helemaal niks op aangekondigd
Mogelijk hebben anderen er iets aan
Ok. In antwoord op eigen vraag ; VPN op uk zetten en BBC Iplayer

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 04-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

djfrankel

It's a trap!

GoldenSample schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:22:

Dit, als Shimano een wireless 12speed groep maakt die met GX concurreert ben ik de volgende fiets geswitcht. Rijd wel met een GX casette gezien ik een klein trauma heb qua instellen van m'n mechanische derailleurs. Op de een of andere manier was mijn Fuel EX met Mechanische GX nooit 100% te krijgen terwijl ik vrienden hun 12 speed Deore of SLX in een oogwenk perfect had.
Is er eigenlijk iets bekend of Shimano hier mee bezig is? Ik begin met langzaam aan eens te orienteren voor een nieuwe mtb voor mogelijk volgend jaar. Een Shimano groepset zou wel mijn voorkeur hebben gezien mijn racer en gravelbike ook shimano hebben en zo nog wat dingen uitwisselbaar zijn of zelfde gereedschap nodig hebben. Alleen rijd ik die andere groepsets di2 en ik zou eigenlijk niet meer terug willen naar mechanisch :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Daan_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:30:
[...]

En als 1x11 voldoet. Dat is dat ook één van de beste keuze (y) Ook hier geld weer. Het is en blijft een persoonlijke keuze en ervaring !

Zelf fiets ik op twee fietsen met SRAM AXS en XX1 cassettes/kettingen. Wisselen van cassette is gemiddeld rond de 7000km en ook al eens gehad bij 9000+. Verwacht bij de E dat dit stukje sneller gaat.

Op de andere E een SRAM AXS Transmission. Met XX cassette/ketting, maar deze houdt zich naar kleine 2000km erg goed.

GX cassette al eens gereden en die mocht ik naar 2500km vervangen. En kettingen gingen ook stuk sneller. Voor mij persoonlijk is de meerprijs van de duurdere onderdelen wel waard.
Ja ik zit wel aan upgrades te denken. Op het moment heb ik een Deore shifter, cassette en derailleur. In elk geval de shifter, cassette en ketting wil ik dan naar XT heen brengen. Flinke upgrade qua materialen en duurzaamheid tegen een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 20:22
Ik heb in 2017 de volgende fiets aangeschaft, een Giant Fathom 1 LTD:
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-1-ltd-2017
De wielset is vervangen voor een Mavic Crossmax setje.

Nu heb ik een tijd geleden onder garantie een ander frame gekregen, omdat er een scheur in zat:
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-1-2020

Dit betreft een boost frame. Om deze reden is het achterwiel mee vervangen (Giant). Het is nu een soort frankenstein van oude componenten en nieuwe. Nu hink ik een beetje op de gedachte om 'm op termijn wat aan te passen. Ik zit te denken aan een andere vork en wielset. Eventueel nog ombouwen naar een 1x11. Is dit het nog waard qua investering? Of is het verstandiger om 'm zo te laten en op termijn een andere fiets te kopen?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

NoepZor schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:45:
Ik heb in 2017 de volgende fiets aangeschaft, een Giant Fathom 1 LTD:
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-1-ltd-2017
De wielset is vervangen voor een Mavic Crossmax setje.

Nu heb ik een tijd geleden onder garantie een ander frame gekregen, omdat er een scheur in zat:
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-1-2020

Dit betreft een boost frame. Om deze reden is het achterwiel mee vervangen (Giant). Het is nu een soort frankenstein van oude componenten en nieuwe. Nu hink ik een beetje op de gedachte om 'm op termijn wat aan te passen. Ik zit te denken aan een andere vork en wielset. Eventueel nog ombouwen naar een 1x11. Is dit het nog waard qua investering? Of is het verstandiger om 'm zo te laten en op termijn een andere fiets te kopen?
Of het waard is kun alleen jij zelf bepalen. Het zelf klussen aan de fiets is iets wat ik persoonlijk weer leuk en leerzaam vind om te doen.

Als fiets naar je zin is. Doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

djfrankel schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

Is er eigenlijk iets bekend of Shimano hier mee bezig is? Ik begin met langzaam aan eens te orienteren voor een nieuwe mtb voor mogelijk volgend jaar. Een Shimano groepset zou wel mijn voorkeur hebben gezien mijn racer en gravelbike ook shimano hebben en zo nog wat dingen uitwisselbaar zijn of zelfde gereedschap nodig hebben. Alleen rijd ik die andere groepsets di2 en ik zou eigenlijk niet meer terug willen naar mechanisch :o
Er is een Di2 11-speed groep (geweest) en 12-speed voor e-MTB's, maar voor de gewone MTB blijft het erg stil...
Insert12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Ja ik zit wel aan upgrades te denken. Op het moment heb ik een Deore shifter, cassette en derailleur. In elk geval de shifter, cassette en ketting wil ik dan naar XT heen brengen. Flinke upgrade qua materialen en duurzaamheid tegen een goede prijs.
Shifter zeker doen, schakelt sneller, meer versnellingen in één druk omlaag én twee versnellingen omhoog wat Deore allemaal niet heeft. Maar die ketting en cassette zou ik lekker oprijden, XT gaat niet duurzamer zijn, eerder iets minder want de twee grootste kransjes zijn aluminium ipv staal dus hij is alleen lichter.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Demo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:56:
[...]
Er is een Di2 11-speed groep (geweest) en 12-speed voor e-MTB's, maar voor de gewone MTB blijft het erg stil...

[...]
Shifter zeker doen, schakelt sneller, meer versnellingen in één druk omlaag én twee versnellingen omhoog wat Deore allemaal niet heeft. Maar die ketting en cassette zou ik lekker oprijden, XT gaat niet duurzamer zijn, eerder iets minder want de twee grootste kransjes zijn aluminium ipv staal dus hij is alleen lichter.
Oh echt? Dan kan ik beter gewoon weer naar Deore voor de casette. De ketting en shifter zijn dan mooie upgrades die ik wel kan doen.

Ik vervang sowieso pas zodra het op is. Dat zal met een km of 1000 wel een keer het geval zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:23
Iemand die een inschatting heeft over de staat van de routes op de UHR? Is het nog een beetje te fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
dt_swiss schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:18:
Iemand die een inschatting heeft over de staat van de routes op de UHR? Is het nog een beetje te fietsen?
Naar mijn inschatting is het prima te fietsen daar. Het mulle zand zal grotendeels weg zijn en de meeste parcoursen daar kunnen redelijk wat water aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 11:35
Afgelopen weekend was het er al vrij goed te doen, dat zal na de buien van afgelopen week alleen maar beter zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:52
Vandaag mijn vaste rondje Nijmegen gedaan, net na de redelijk zware buien. En dat viel wel een beetje tegen, al het was nog redelijk goed te doen. Maar niet zo goed als in het begin van de week. Wel genoeg lol gahad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-06 09:22
Heb afgelopen woensdag nog het rondje Hoge Vuursche gereden en dat lag er goed bij. Rondje Zeist de week daarvoor ook. Zoals andere al aangeven geen mull zand meer. Je zal wel goed vies worden, bij mij zat het modder in m'n oren, maar dat hoort er bij met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gloeiende gloeiende.. Weer wat gesloopt, m'n SLX 4 piston caliper. Was net in de running om eindelijk morgen ochtend voor de regen uit weer te gaan fietsen.. :( Hopen dat Mantel snel met m'n nieuwe Caliper komt (naja eigenlijk hele nieuwe XT Set voor achterwiel, heb ik weer wat reserve spul :+ ).

De onderkant van de piston is duidelijk gebroken, blijkbaar toch niet recht genoeg er in geduwd... Eerste stuk v/d slag doet ie prima (wat snel vooral) maar als hij er wat verder uit komt lekt ie olie. Ook terug stellen doet hij niet helemaal (dan hoor je gekraak van de schreven van de bodem van de piston die in de klauw liggen). Zo te zien was het al even gezien de remblokken ook enorm scheef zijn afgesleten.

Sloop echt te veel meuk, kan opzich veel maar ben dan soms toch net te onhandig/lomp :'(

Duw altijd voorzichtig de pistons terug met een plastic bandenlichter, zet deze er netjes diagonaal op en hevel hem er dan in.. In het vervolg toch gewoon maar met de (oude) pads er nog in en een oude remschijf doen dan maar. Of heeft iemand nog een gouden tip voor 4pot Shimano's met pistons van suiker Ceramische pistons? Gewoon de bandenlichter er maar plat door heen steken en aan de boven en onderkant van de klauw tegelijk duwen?

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 05-08-2023 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@GoldenSample balen man! Wel een herkenbare frustratie trouwens. Ik heb in het verleden ook genoeg per ongeluk om zeep geholpen in mn enthousiasme om het te maken...

Geen idee wat de service manual er over zegt, maar van wat ik me herinner van onderhoud aan scooterremmen is dat de zuigers altijd gelijkmatig er in gedrukt moeten worden. Dit om kantelen te voorkomen, daar kunnen de zuigers slecht tegen. Bij fietsen laat ik iig altijd oude remblokken zitten en druk dan met een bandenlichter of grote platte schroevendraaier de zuigers terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:01:
Gloeiende gloeiende.. Weer wat gesloopt, m'n SLX 4 piston caliper. Was net in de running om eindelijk morgen ochtend voor de regen uit weer te gaan fietsen.. :( Hopen dat Mantel snel met m'n nieuwe Caliper komt (naja eigenlijk hele nieuwe XT Set voor achterwiel, heb ik weer wat reserve spul :+ ).

De onderkant van de piston is duidelijk gebroken, blijkbaar toch niet recht genoeg er in geduwd... Eerste stuk v/d slag doet ie prima (wat snel vooral) maar als hij er wat verder uit komt lekt ie olie. Ook terug stellen doet hij niet helemaal (dan hoor je gekraak van de schreven van de bodem van de piston die in de klauw liggen). Zo te zien was het al even gezien de remblokken ook enorm scheef zijn afgesleten.

Sloop echt te veel meuk, kan opzich veel maar ben dan soms toch net te onhandig/lomp :'(

Duw altijd voorzichtig de pistons terug met een plastic bandenlichter, zet deze er netjes diagonaal op en hevel hem er dan in.. In het vervolg toch gewoon maar met de (oude) pads er nog in en een oude remschijf doen dan maar. Of heeft iemand nog een gouden tip voor 4pot Shimano's met pistons van suiker Ceramische pistons? Gewoon de bandenlichter er maar plat door heen steken en aan de boven en onderkant van de klauw tegelijk duwen?
Das mooi balen. Wordt die onder garantie vervangen ?

Druk zelf pistons terug met een smalle plastic bandenlichter (park tool). Dit gaat tot op heden nog goed.

Hier een XTR caliper waarvan één van de pistons niet goed terug te drukken is. Lijkt of er zand tussen zit. Wat gaan zoeken en als ik het goed heb. Zijn de pistons goed zelf te vervangen. Voor nu een nieuwe caliper erop gezet en en gebleed. Caliper uit elkaar halen komt van de winter wel keer O-)

-------

Het is hier toch nog aardig blubberig in het bos. Op de steilere stukken geeft dit wat extra uitdaging. Straks even kijkje nemen... :*)

Morgen richting Burscheid (DE). Wat ik gezien heb is daar ook wel het één en ander aan uitdagingen te vinden. Benieuwd hoe het daar erbij ligt en of we het droog houden. En hoe de Torque ON het daar gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:14
@GoldenSample Dat laatste, al doe ik het gewoon met een 5 of 6 inbus...maar steek het er door: duimen op de buitenkant van de remklauw en wijsvingers gehaakt om tool, en dan gelijktmatig 100% haaks er in duwen met de de druk van de duimen.

Met die keramische Shimano pistons zou ik wel iets zachters gebruiken zoals plestic banden lichter.

Met schroeven draaier en oude remblokken: de platten schroevendraaier niet wrikken maar draaien om zijn as, zodat je mooi recht naar buiten drukt.
Ik doe dit eigenlijk nooit omdat ik pistons eerst schoonmaak en smeer voordat ik ze terug duw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Daan_ als je 1 trage zuiger heb kun je een bleed block met uitsparing gebruiken om die zuiger maximaal naar buiten te drukken, schoon te maken en te smeren.

Je kan zulke kopen, maar ook gewoon stukje hout formaat bleedblock en 1 stuk wegvijlen en door roteren kan je dan elke zuiger naar buiten krijgen.

Duidelijk uitgelegd bij de shop.
https://www.zine-sports.de/shop-1/bleed-blocks/

Met 3d printer kan je dat ook maken en ook een standaard om ook de dikte mooi te tunen voor wat je wil qua basis drukpunt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 05-08-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:41
BdK9001 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:32:
@GoldenSample balen man! Wel een herkenbare frustratie trouwens. Ik heb in het verleden ook genoeg per ongeluk om zeep geholpen in mn enthousiasme om het te maken...

Geen idee wat de service manual er over zegt, maar van wat ik me herinner van onderhoud aan scooterremmen is dat de zuigers altijd gelijkmatig er in gedrukt moeten worden. Dit om kantelen te voorkomen, daar kunnen de zuigers slecht tegen. Bij fietsen laat ik iig altijd oude remblokken zitten en druk dan met een bandenlichter of grote platte schroevendraaier de zuigers terug.
Zo deed/doe ik het op mijn crossmotor ook altijd. Oude remblokken erin laten, en dan een platkop schroevendraaier ertussen (ter hoogte van het midden van de zuiger!) en deze vervolgens 'draaien' alsof je een schroef aandraait. Dus *niet* 'wrikken'/'kantelen', maar echt 'draaien'. Zodra de opening te breed wordt voor de schroevendraaier; stukje ijzer/hout extra ertussen en herhaal. Net zo lang tot de zuigers voldoende naar binnen zitten voor de nieuwe blokken. Dan pas de nieuwe blokken erin.

Op deze manier voorkom je het kantelen (en daardoor beschadigen) van de zuigers en rubbers.
Zorg er wel voor dat de druk in de leidingen ergens heen kan!

heb je tijd over, of vind je het gewoon leuk om te knutselen: Je kunt ook zelf iets bouwen hiervoor, in de trant van https://www.thingiverse.com/thing:1726470 (wel kleiner uitgevoerd uiteraard)

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 05-08-2023 11:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:48

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:52:
[...]

Via de chat werd bevestigd dat er een dropper op zit👍

Ooit moet de knoop worden doorgehakt, dus ik heb maar op de bestelknop gedrukt O+
Afgelopen dinsdag had zomaar new bike day kunnen zijn, ware het niet dat er blijkbaar een fuck-up bij UPS heeft plaatsgevonden.
Best jammer, want dinsdag had ik nog vakantie en woendag niet meer...Dus stond UPS woensdag totaal onaangekondigd voor de deur met mijn fiets. Gelukkig was mijn vrouw toevallig thuis op dat moment.

Woensdag avond heb ik de fiets op kunnen bouwen, maar niet kunnen rijden want het weer was ruk en helaas vond ik ook twee issues:
-achterrem onvoldoende druk (in het karton wat om het stuur zat, zat ook een olievlek bij de rechter remhendel)
-IPU (wat voorkomt dat je stuur te ver doorslaat en je frame beschadigd) verkeerd afgesteld, zodat ik linksaf veel minder ver kon insturen en rechtsaf t ver |:(

Momenteel heeft de service afdeling van Canyon het schijnbaar nogal druk, dus ik wacht nog op behandeling.

Ik had echter al een Shimano bleed kit, alleen geen olie meer, dus gisteren heb ik 100ml voor veel teveel geld opgepikt bij de Decathlon en de achterrrem bijgevuld. Daarmee is dat probleem opgelost
hier wel bijna zelf een fuck-up gedaan omdat de bleed blocks voor een twee zuiger remklauw te smal zijn voor de vier zuiger remklauwen op de Canyon en een paar zuigers scheef trok :X

De IPU zat ook niet heel erg strak vastgeschroefd, dus ik kon em een beetje centreren met het stuur O-)

Dus was vrijdag de dag van een eerste ritje en ik moet zeggen: ik ben heel blij :+

In het echt vind ik em allereerst mooier dan op de foto's.
Ondanks dat de Canyon op papier net zo zwaar is als mijn Trek Rumblefish voelt ie lichter en ook wendbaarder, de vork en shock spreken een stuk soepeler aan en 1x12 lijkt ook geen issue.

Is er dan niks wat ik anders had gewild? Jawel, maar ook makkelijk op te lossen:
De Nobby Nic/Wicked Will combi: met name de Nobby Nic was ik al niet zo'n fan van, dus misschien ga ik terug naar Vittoria Agarro/Mezcal en sosiweso nog tubeless maken
De handlebar en grips: ik mis m'n easy chunky's en zou wat meer back-sweep willen

Oh, en voor NL de 30T chainring misschien naar 32 of 34

Verplicht plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVxix4q3ukQ7bcynp3aqIvA94T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq6exJCMPJobkwZ08rPJLk8q.jpg?f=fotoalbum_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:38:
@Daan_ als je 1 trage zuiger heb kun je een bleed block met uitsparing gebruiken om die zuiger maximaal naar buiten te drukken, schoon te maken en te smeren.

Je kan zulke kopen, maar ook gewoon stukje hout formaat bleedblock en 1 stuk wegvijlen en door roteren kan je dan elke zuiger naar buiten krijgen.

Duidelijk uitgelegd bij de shop.
https://www.zine-sports.de/shop-1/bleed-blocks/

Met 3d printer kan je dat ook maken en ook een standaard om ook de dikte mooi te tunen voor wat je wil qua basis drukpunt.
Voorgestelde optie al geprobeerd ;-) Was het maar een sticky piston. Dat is vrij simpel te verhelpen. De piston kun je niet terug duwen. Je hoort knarsend geluid en voelt weerstand. Er lijkt iets van zand tussen te zitten. Hij beweegt verder netjes in en uit. Paar keer door gespoeld.

Van de winter eens rustig uit elkaar halen en schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Das mooi balen. Wordt die onder garantie vervangen ?

Druk zelf pistons terug met een smalle plastic bandenlichter (park tool). Dit gaat tot op heden nog goed.

Hier een XTR caliper waarvan één van de pistons niet goed terug te drukken is. Lijkt of er zand tussen zit. Wat gaan zoeken en als ik het goed heb. Zijn de pistons goed zelf te vervangen. Voor nu een nieuwe caliper erop gezet en en gebleed. Caliper uit elkaar halen komt van de winter wel keer O-)

-------

Het is hier toch nog aardig blubberig in het bos. Op de steilere stukken geeft dit wat extra uitdaging. Straks even kijkje nemen... :*)

Morgen richting Burscheid (DE). Wat ik gezien heb is daar ook wel het één en ander aan uitdagingen te vinden. Benieuwd hoe het daar erbij ligt en of we het droog houden. En hoe de Torque ON het daar gaat doen.
Heb slecht nieuws voor je dan, kans is groot dat de onderkant van 1 v/d pistons gebroken is en een stuk van z'n brokje in de weg ligt.

Bij Shimano 4 piston remmen kun je overigens het shimano bleedblok er ook op z'n zijkant in vast schroeven, dan houd je al 2 pistons tegen, de 3e kan je relatief eenvoudig met een bandenlichter oid tegenhouden.

@Ko.Kane Smeren doe je met een klein penseeltje zeker? Hoe grondig maak je daarna (als de pistons weer terug gedrukt zijn) ze weer schoon? Had na de laatste keer (waarschijnlijk ook veel te veel olie gebruikt) echt constant last van licht vervuilde remblokken waar ik eerst de vervuiling er uit moest remmen (en guess what, in Nederland doe je dat niet zo snel door gebrek aan langere afdalingen). Pas toen ik de hele meuk met remmenreiniger schoongemaakt had werd het beter, maar ja dan heb je ook niet echt nuttig gesmeerd lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 05-08-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@GoldenSample caliper zal toch helemaal uit elkaar moeten. Zal de eerste keer zijn dat ik caliper volledig demonteer. Leuk leerzaam klusje Hoop ik... :D

Zo gebruik ik de bleedblock ook geregeld. Werkt prima d:)b

--------
Sticky pistons doe ik met een wattenstaafje en remolie. Als het weer werkt en schoon zijn terug duwen en schoonmaken met remreiniger of Isopropanol alcohol. Dan de remblokken erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Daan_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:03:
@GoldenSample caliper zal toch helemaal uit elkaar moeten. Zal de eerste keer zijn dat ik caliper volledig demonteer. Leuk leerzaam klusje Hoop ik... :D

--------
Sticky pistons doe ik met een wattenstaafje en remolie. Als het weer werkt en schoon zijn terug duwen en schoonmaken met remreiniger of Isopropanol alcohol. Dan de remblokken erin.
@GoldenSample
Praktisch zelfde:grofste met werkplaats doekje en remmenreiniger en dan schoonmaken met wattenstaafje en Iso. Ik gebruik een tierip voor het smeren: in olie steken en dan het drupje op de tip op je zuigers uitsmeren, dat loopt vanzelf goed rond.

Meerdere keren zuigers in en uit totdat het mooi beweegt en dan schoonspuiten met waterspuit. Met Dot5 werkt dat prima. Met Minerale olie wellicht beter iso of remmenreiniger. Ik spuit schoon met de zuigers in de geresette positie (wat net niet helemaal naar binnen is bij Codes, maar bij andere remmen wel flush).

Het is ook niet echt "smeren", maar je seal, wat een vierkante verende seal is, is dan iig weer niet uitgedroogd aan 1 zijde, en door het pistons in en uit duwen+schoonmaken en wat olie is het weer schoner en soepeler. Het is niet nodig dat er dus resten "smering' achterblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:03:

--------
Caliper uit elkaar is opzich eenvoudig behalve dat de Torx 30 (geloof ik) waarmee beide kanten aan elkaar zitten snel strippen, bouten zijn eigenlijk te zwak voor het aanhaal moment dat ze hebben af-fabriek.

@Ko.Kane Thanks, is ongeveer ook mijn remedie maar moet met m'n Minerale olie wel echt flink aan de gang.

Nu we toch bezig zijn eens kijken of we van de remklauw achter het bite-point (bijna) net zo hard krijgen als de nieuwe klauw, nu merk je het verschil echt flink. Nu maar hopen dat ik niet in m'n perfectionisme ook dat ding sloop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Laatst online: 15-06 14:59
Ik heb recent nog meegelezen over droppers en ik wil er nu eigen ook eentje op mijn Canyon Grand Canyon 7 (2020). De voorkeur gaat gezien mijn budget uit naar een OneUp Components Dropper Post V2 + de Oneup V3 remote lever met clamp.

Alleen heb ik nu verder geen idee welke ik nu moet gaan kopen. Wel even wat dingen opgezocht waarmee ik rekening moest houden. Alleen wordt ik er nog niet echt wijzer van.

Dit zijn wat gegevens van mijn fiets en dingen die ik zelf opgemeten heb m.b.t. de zadelpen:
  • Diameter zadelpen: 30,9 mm
  • Maximale invoegdiepte zadelpen (zelf opgemeten): 470 mm vanaf zadelklem tot punt dat de rolmaat geblokkeerd werd in de zadelbuis 275 mm, was foutief opgemeten
  • Lengte zadelklem <> zadelrail (zelf opgemeten): 180 mm
  • Kabelgeleiding: Intern
Klopt het dan dat ik bij deze 120mm uitvoering van de Oneup V2 uitkom of is de 150mm versie een betere keuze?

De meest recente versie van de Grand Canyon heeft een Irridium dropper van 150mm en het frame lijkt mij ongewijzigd t.o.v. van de 2020 (?).

Is de Oneup V3 remote lever daarnaast aan te raden of kan ik de lever er beter los bij kopen?

[ Voor 13% gewijzigd door TheBlackestCrow op 05-08-2023 20:53 . Reden: Extra info ]

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 10:20
@TheBlackestCrow Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0284/9430/files/OneUp-Components_V2Dropper-Measurements.jpg?v=1689889067

https://eu.oneupcomponents.com/products/dropper-post-v2

beide passen. 30mm verschil op al bijna het maximale wat je kan denk ik niet dat je merkt. Ik zou voor de goedkoopste van de 2 gaan.

edit: bij de 150mm drop ik de stackheight 183mm, 3mm langer dan wat je nu meet. Ik zou dat risico niet nemen en voor de 120 gaan zodat je nog wat ruimte overhoud om je zadel hoogte af te kunnen stellen.

[ Voor 48% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-08-2023 20:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
TheBlackestCrow schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:52:

• Maximale invoegdiepte zadelpen (zelf opgemeten): 470 mm vanaf zadelklem tot punt dat de rolmaat geblokkeerd werd in de zadelbuis
Ook even voor de zekerheid. Er zitten verder geen kleine knikken of bijvoorbeeld bidonhouder bevestigingen in die je eventueel met de rolmaat gemist hebt? Het is met een rolmaat soms makkelijk om zoiets te missen en kan je een zadelpen er toch minder ver in doen als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Sinds Mei zijn er mulle stukken. Maar vanavond geen mul stuk tegen gekomen. Het ligt er nu gewoon heel goed bij. Was route Woudenberg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UBwZcmUw_G7LltYHB5SfY02xz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2LO2wkGGk5XJnqlnDvwdimS.jpg?f=fotoalbum_large
Je moet alleen wel van modder houden en rij aub door de plassen ipv er langs…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
ZanielGa schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Ook even voor de zekerheid. Er zitten verder geen kleine knikken of bijvoorbeeld bidonhouder bevestigingen in die je eventueel met de rolmaat gemist hebt? Het is met een rolmaat soms makkelijk om zoiets te missen en kan je een zadelpen er toch minder ver in doen als je denkt.
Meten is inderdaad verkeerd gegaan omdat de rolmaat de schroefjes van de bidonhouder gemist heeft.

Ik heb het nu even op een andere manier gemeten door een tiewrap om mijn zadelpen vast te maken en deze vervolgens helemaal naar beneden te drukken in de zadelbuis.

Vervolgens de zadelpen er weer uit gehaald en de afstand tussen de tiewrap en de bodem van de zadelpen gemeten. Hierbij kom ik op 275 mm uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThSqRFGsNHq9-fySrd6oHVzpNiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qasq1KM0BvKbvtNphDeQPSff.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bbEZcH6H7lT8dFuqb_sSJ-Ea1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slWtLc0qNrVHfOFuUbnRxJsm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
360mm-153mm=207mm benodigd als je de dropper op zijn laagste stand in de buis zet. Dus de 120mm dropper past

420mm-183mm = 237mm benodigd als je de dropper op zijn laagste stand in de buis zet. Dus de 150mm dropper past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:12:
[...]

360mm-153mm=207mm benodigd als je de dropper op zijn laagste stand in de buis zet. Dus de 120mm dropper past

420mm-183mm = 237mm benodigd als je de dropper op zijn laagste stand in de buis zet. Dus de 150mm dropper past
jup en shimmen is super simpel met z'n one-up dus daar hoef je weinig angst voor te hebben.

@TheBlackestCrow Qua lever vind ik veel erg overpriced. Heb zelf de Shimano MT500 gekocht. Heb zelf de versie die je aan je I-Spec EV remmen kunt hangen maar ze hebben ook een versie met klem.

Vermoed overigens dat ik m'n achterklauw eerder in mindere maten ook gemolesteerd heb.. enkele keer wilde de piston maar een klein stukje terug ipv helemaal. Sowieso werd ik er wel zat van dat ik het drukpunt (ondanks geen zichtbare sticky pistons) niet goed leek te krijgen 8)7 Bleef wat sponzig. Met de nieuwe klauw voor werd het verschil wel echt duidelijk.

Baal ik nogal van, zo wordt mountainbiken 2 weekenden oprij ipv een uitlaatklep een bron van frustratie. :(

@Ko.Kane Heb je bij het terugduwen met een inbus oid niet dat je alsnog scheef duwt? Heb ik nogal snel last van gezien je nooit echt recht voor/boven je klauw zit + je hem ook niet helemaal goed vast kan houden. Als je hem op je fiets laat zitten zit bij mij helaas deel van de PM-adapter in de weg. Volgende keer maar eens gewoon je schroevendraaien & draaien truc gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Bedankt voor de hulp iedereen.

Ik ben aangezien beide droppers passen toch maar voor de 150mm gegaan. Wel iets duurder, maar dit maakt niet veel uit.

Daarnaast kan je deze zoals @GoldenSample aangeeft zo te zien eventueel makkelijk inkorten naar 140mm en 130mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TheBlackestCrow schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:49:
Bedankt voor de hulp iedereen.

Ik ben aangezien beide droppers passen toch maar voor de 150mm gegaan. Wel iets duurder, maar dit maakt niet veel uit.

Daarnaast kan je deze zoals @GoldenSample aangeeft zo te zien eventueel makkelijk inkorten naar 140mm en 130mm.
Ga je plezier aan beleven! Beter ook de 150, want 120 (heb er laatst eentje van 120mm op m'n oude uitleen fiets gezet) is toch wat kort hoor (rijd normaal met 210mm). Een korte dropper is veel beter dan niks maar de stap van 120 naar 150 merk je veel meer dan daar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Demo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

[...]
Ik checkte net ff de specs van m'n fiets en zag Deore SL-5100-IR Rapidfire Plus staan. Na wat Googlen zie ik dat het inhoudt dat je met één druk drie versnellingen terug kunt. Linkje: https://bike.shimano.com/...re-m5100/SL-M5100-IR.html

Hiermee heeft het eigenlijk geen toegevoegde waarde meer om naar een andere shifter te gaan in mijn geval. Als je een Deore shifter zonder IR toevoeging hebt dan is het wel weer een upgraden.

Ik ga nog goedkoop uit komen met upgrades straks :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

jup en shimmen is super simpel met z'n one-up dus daar hoef je weinig angst voor te hebben.

@TheBlackestCrow Qua lever vind ik veel erg overpriced. Heb zelf de Shimano MT500 gekocht. Heb zelf de versie die je aan je I-Spec EV remmen kunt hangen maar ze hebben ook een versie met klem.

Vermoed overigens dat ik m'n achterklauw eerder in mindere maten ook gemolesteerd heb.. enkele keer wilde de piston maar een klein stukje terug ipv helemaal. Sowieso werd ik er wel zat van dat ik het drukpunt (ondanks geen zichtbare sticky pistons) niet goed leek te krijgen 8)7 Bleef wat sponzig. Met de nieuwe klauw voor werd het verschil wel echt duidelijk.

Baal ik nogal van, zo wordt mountainbiken 2 weekenden oprij ipv een uitlaatklep een bron van frustratie. :(

@Ko.Kane Heb je bij het terugduwen met een inbus oid niet dat je alsnog scheef duwt? Heb ik nogal snel last van gezien je nooit echt recht voor/boven je klauw zit + je hem ook niet helemaal goed vast kan houden. Als je hem op je fiets laat zitten zit bij mij helaas deel van de PM-adapter in de weg. Volgende keer maar eens gewoon je schroevendraaien & draaien truc gebruiken.
Nee, maar is wel een risico. Ik heb PM adapters met verjonging in de brug deel tussen de boutgaten. Maar op de vork is er vaak maar 1 positie dat het makkelijk lukt. Sowieso niet drukken als je er niet recht voor zit.

Sowieso is het compleet losschroeven ook gewoon een optie, na bleeden en nwe remblokken wil je toch vaak de remklauw opnieuw centreren om perfect op de schijf te zitten.

Bij sommige achterremmen is de caliper ook niet laagste punt in systeem* en loshalen en caliber op laagste punt houden kan geen kwaad/helpen. * omdat de remleiding langs chainstay/bottom bracket loopt.

Ook nog algemene tip: stukje papier dubbel vouwen over de schijf: remblokjes erover heen in de caliber steken. Knijpen in rem met iets losse bouten en dan vast draaien. Quick en dirty gecentreerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 06-08-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Waarom doe je het papier ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Als mini-spacer. Het trukje met bouten los en remmen inknijpen en vast draaien, werkt niet 100% omdat schijf niet 100% recht is en zuigers nooit 100% gelijk lopen, dus kan je nog steeds hebben dat 1 kant slijpt (de langzame kant). Die dikte van papier helpt dan net.
En werkt erg snel als je op de parkeerplaats nog last minute tuning doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Ik zie op MP een Sram NX derailleur en shifter staan voor 40,-
Is dat een goede upgrade voor mijn SX varianten? Volgens mij heeft de NX een clutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

Insert12 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Ik checkte net ff de specs van m'n fiets en zag Deore SL-5100-IR Rapidfire Plus staan. Na wat Googlen zie ik dat het inhoudt dat je met één druk drie versnellingen terug kunt. Linkje: https://bike.shimano.com/...re-m5100/SL-M5100-IR.html

Hiermee heeft het eigenlijk geen toegevoegde waarde meer om naar een andere shifter te gaan in mijn geval. Als je een Deore shifter zonder IR toevoeging hebt dan is het wel weer een upgraden.
IR klinkt als Instant Release, maar ik zie dat verder nergens bij die shifter staan en hij staat ook niet in dit artikel genoemd. Daarmee schakel je bij het indrukken ipv loslaten van de knop. Deore doet inderdaad 3 versnellingen in één keer lichter, bij XT is dat vier lichter en twee zwaarder, wat ik zelf heel handig vind als je na een klim direct een afdaling in duikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 23:32
Vandaag helaas niet wezen fietsen door het weer, dus heb ik vandaag maar lekker het UCI WC downhill in Schotland teruggekeken en een beetje lopen kijken naar nieuwe spullen die uit zijn gekomen. Iets wat daar wel heel erg bij in het oog sprong was Eagle Transmission. Hierbij zit de derailleur voortaan direct op de as/frame gemonteerd i.p.v. op een derailleurhanger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLjtHrrdoxKueVGzHfb2e2k2zQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwE1Ho5YvM5Jx9sfpWknt2VL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb altijd geleerd dat het buigen van de derailleurhanger een belangrijke functie is om te voorkomen dat de krachten naar de rear triangle gaan. Ik heb dan ook de derailleurhanger voor mijn frame op voorraad voor bijvoorbeeld een vakantie voor het geval dat je per ongeluk je derailleur op een steen knalt. Grote kans dat de fietsmaker een Shimano 12-speed derailleur heeft liggen, maar niet de derailleurhanger voor specifiek mijn frame (wat dat betreft is de UDH wel ideaal). Ik ben wel benieuwd of we meer gescheurde rear triangles gaan zien met Eagle T-type.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 zou zeggen ff op YouTube zoeken en je zult je verbazen;-)

Nu ruim 2000km gereden met de XX Transmission. En derrie kan tegen een stootje. Die van mij heeft al wat mishandeling gehad. En ja je kunt er gerust op gaan staan. Zie ik mij niet doen met de de XX1 AXS en GX AXS van de andere fietsen 😇

Vandaag rondje Bruschied (DE) gedaan. Samen met @rasko Ligt daar genoeg uitdaging om nog eens terug te gaan. Big smile op de steile technische passages.

In begin te veel lucht in de bandjes en gleed alle kanten op. Nodige lucht eruit en ging al iets beter. Kreeg de snelheid er helaas niet lekker in. Hield mij te veel in op de natte steile wortel passages. En daar waren er genoeg van :P

-----------------
Edit:

Aan het neuzen naar een Coil chock voor de Torque ON. Lijkt erop dat Canyon verkeerde afmetingen heeft staan op haar website. Die geven aan 225x70mm. Als ik deze opmeet kom ik op 225x75mm. Hiervoor wel een FOX DHX2 Factory gevonden.

Alleen aan puzzelen welke Spring (veer) ik nodig heb hiervoor. Als ik op https://www.tftuned.com/spring-calculator berekening erop los laat. Dan kom ik op 310. Ik zelf 80 kg met kleding en rugzak Stroke van de achter damper is 75mm en veerweg is 175mm. Vanuit gaande van 33% sag.

[ Voor 75% gewijzigd door Daan_ op 06-08-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Demo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:41:
[...]
IR klinkt als Instant Release, maar ik zie dat verder nergens bij die shifter staan en hij staat ook niet in dit artikel genoemd. Daarmee schakel je bij het indrukken ipv loslaten van de knop. Deore doet inderdaad 3 versnellingen in één keer lichter, bij XT is dat vier lichter en twee zwaarder, wat ik zelf heel handig vind als je na een klim direct een afdaling in duikt.
Aha, dat is toch een ander principe idd en wel erg handig. Kan de upgrade weer op het lijstje (y)

Vandaag maar eens een iets langer ritje gemaakt van 45km. Hellendoorn gedaan vanaf huis (10km enkele reis), een stuk Nijverdal meegepakt en ook nog een stukje door een natuurgebied. Prachtige rit en helemaal droog gebleven. Hellendoorn lag er weer fantastisch bij trouwens. Vrijwel geen modder op de single tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:47
@Daan_ misschien is een sprindex dan het overwegen waard qua veer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:51:
@Daan_ misschien is een sprindex dan het overwegen waard qua veer ?
Heb nog geen Coil. Overweeg er één van FOX, ;-) De Sprindex is een optie...

Nu aantal website gebruikt voor de berekening. En blijft toch elke keer op tussen de de 250 en 350 uitkomen
https://www.tftuned.com/spring-calculator
https://mrpbike.com/pages/spring-calculator
https://www.extremeshox.com/spring-calculator/
https://www.ridefox.com/f...springratecalculator.html
https://www.ridewill.com/...b-spring-calculator/1489/

Gezien ik naar FOX coil aan kijken ben. Ben ik geneigd uit te gaan van de FOX calculator. Alleen bij de Ridefox calculator kan ik de volgende twee parameters niet goed plaatsen
* Rear Weight Bias (%) Deze op 65%
* End Coil Effect (%) Deze op 60%

Ga nu uit van 25% sag ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSxU72Reb27AkrZgyp8bJ-h1mdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sEFSm6gLVwyCPNjr2qf2a6Z9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 07-08-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:00
@Demo
IR staat in dit geval voor I-spec EV (dus bevestiging aan de remhendel ipv aparte klem) en dat het de Rechter shifter is.
Dus gewoon die XT shifter erop @Insert12, één van de weinige upgrades aan je drivetrain die je ook echt merkt. :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:21:
[...]

Heb je allemaal nodig ?

Bikefit wel eens gedaan. Dit is als je veel in zadel zit. (XC) Meeste NL routes nodigen wel uit om uit je zadel te komen. Dynamischer fietsen. Persoonlijk zou ik het geld van een bikefit in aantal goede clinics stoppen ;-)

Ketting waxen voor MTB kettingen? Dit heeft geen toegevoegde waarde. Dit is iets voor weg rijders om te doen.

Reserve binnenband; verstandig. Zelf gebruik ik de binnenbanden die bij de fiets komen. Maak zelf de band gelijk tubeless.

Verlichting: fiets je van huis naar de trail en terug. Op de trails heb je deze niet nodig. 90% van de natuur gebieden mag men niet komen voor/naar zonsopgang/ondergang.

Bel is ook als je op de trails rijd handig.

Handschoenen is weer zo'n ding dat valt onder persoonlijke keuze. De Decathlon doen het bijvoorbeeld ook goed. Zelf FOX en Muc Off handschoenen. Zoals gezegd persoonlijke voorkeur. Zelf passen en keuze maken ;-)

Flat pedals is ook weer zo iets net als handschoenen persoonlijke keuze. Zelf fiets ik met Stamp 7 en Stamp 3 is vergelijkbaar. Stamp 1 wel set liggen. Deze geeft weinig grip.

Aansluiten bij lokale MTB club kan leuk zijn. Ook dit is persoonlijk. Ben zelf niet zo van in grote groepen rijden. Zeker als ik het gedrag van de meeste van deze groepen zie als ik ze tegenkomen. Elkaar beetje opjutten om zo snel mogelijk te zijn. Met weinig tot geen rekening houden met andere. Je raadt het al. Ik ben geen lid van een MTB club :D

Koop het hoog nodige (minimale). Na verloop van tijd zul je genoeg momenten krijgen dat je toch iets nodig zult gaan hebben. Bijvoorbeeld gereedschap voor onderhoud van de fiets.

Mijn beste investeringen zijn tot nu toe; MTB clinics. d:)b En van wegen gezondheid de E-mtb's
Bikefit en verlichting zijn met name nodig omdat ik wel eens naar de trail rij of gewoon uurtje of twee asfalt pak. Aangezien ik niet altijd zin heb om eerst een uur naar de trail te fietsen of een half uur auto te pakken. In alle tijd die dat kost kan ik ook al een heel stuk gefietst hebben, puur voor de conditie.

De lokale MTB club is gelukkig niet alleen zo snel mogelijk ergens overheen te crossen. Er zijn 13 verschillende groepen/tijden verschillend in beginners/gevorderd en van racen tot fun, techniek leren en wedstrijd voorbereidingen. En voor dat geld houden ze het parcour het hele jaar door berijdbaar.

Bedankt voor de suggesties en ook de eerdere van anderen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Funk010
Afgelopen woensdag hier de vraag gesteld wat de betere optie zou zijn voor mijn eerste fiets, de Acid of de Attention vanwege Shimano of Sram...

Het is de Reaction Pro metalblack/black geworden. :-D

Ik ging zaterdag met mijn vrouw boodschappen doen en reed langs de Cubestore. "ff laten zien welke ik dan wil?", "nou ff snel dan".
Daar aangekomen zei ze gelijk dat ik hoe dan ook een keer spijt van de kleur (Zilvergrey/lime, blauw is al helemaal niet mijn kleur) zou krjjgen en wees de zwarte Reaction Pro aan. "neem deze maar, die is veul mooier". Het feit dat de verkoper met het argument kwam dat hier ook veel betere remmen op zitten stond haar ook wel aan. Dus na wat rondjes door de zaak de koop gesloten, als goed is kan ik hem morgen ophalen.

Denk dat ik met deze fiets wel een tijdje mee kan als beginner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4T_LLRxULxIm1QvqduT6vyazUHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wlNrR0sDFeQb6LRujPb9Vrwi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zoek voor een opknap-MTB nog een achterwiel. Nieuw lijkt me wat overdreven, dus zoek een 2e-handsje.
Iemand een goede tip waar te zoeken? (Of heeft iemand zelf nog iets liggen? Bij voorkeur 25mm intern, tubeless te maken, QR, non-boost?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Afgelopen wknd naar WKndownhill zitten kijken. Was geweldig.

Afijn, daar reden er een paar rond met een prototype Black Project. Zitten googlen, niks gevonden. Het was niet de Pivot, die reed daar al gewoon rond. Iemand met info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Funk010 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:35:
Afgelopen woensdag hier de vraag gesteld wat de betere optie zou zijn voor mijn eerste fiets, de Acid of de Attention vanwege Shimano of Sram...

Het is de Reaction Pro metalblack/black geworden. :-D

Ik ging zaterdag met mijn vrouw boodschappen doen en reed langs de Cubestore. "ff laten zien welke ik dan wil?", "nou ff snel dan".
Daar aangekomen zei ze gelijk dat ik hoe dan ook een keer spijt van de kleur (Zilvergrey/lime, blauw is al helemaal niet mijn kleur) zou krjjgen en wees de zwarte Reaction Pro aan. "neem deze maar, die is veul mooier". Het feit dat de verkoper met het argument kwam dat hier ook veel betere remmen op zitten stond haar ook wel aan. Dus na wat rondjes door de zaak de koop gesloten, als goed is kan ik hem morgen ophalen.

Denk dat ik met deze fiets wel een tijdje mee kan als beginner.

[Afbeelding]
Mooie fiets! Al had een zwarte cassette het wel afgemaakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
911GT2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:46:
[...]

Mooie fiets! Al had een zwarte cassette het wel afgemaakt. :+
Ja dat valt best op he.... maar snel de modder door dan, of een spuitbusje bij de Action halen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 12:05

Roozzz

Plus ultra

Smultie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:12:
Ik zoek voor een opknap-MTB nog een achterwiel. Nieuw lijkt me wat overdreven, dus zoek een 2e-handsje.
Iemand een goede tip waar te zoeken? (Of heeft iemand zelf nog iets liggen? Bij voorkeur 25mm intern, tubeless te maken, QR, non-boost?)
Al eens gekeken/gevraagd op mountainbike.nl? Daar wordt de halve wereld verkocht in de te koop/gezocht hoek. Vast wel iemand die nog iets heeft liggen.

Wielmaat helpt wel ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeniVidiVici-NL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:26
maartend schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:22:
Afgelopen wknd naar WKndownhill zitten kijken. Was geweldig.

Afijn, daar reden er een paar rond met een prototype Black Project. Zitten googlen, niks gevonden. Het was niet de Pivot, die reed daar al gewoon rond. Iemand met info?
Yes, de nieuwe specialized DH bike. Finn Iles en Loic Bruni rijden hier al het hele seizoen mee (en vorig jaar ook al volgens mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
VeniVidiVici-NL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Yes, de nieuwe specialized DH bike. Finn Iles en Loic Bruni rijden hier al het hele seizoen mee (en vorig jaar ook al volgens mij?)
Thnx. Ze lieten maar heel weinig van de gebruikte fietsen zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maartend schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Thnx. Ze lieten maar heel weinig van de gebruikte fietsen zien
Mtb-news.de heeft veelal artikelen over de fietsen in de worldcups

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Mtb-news.de heeft veelal artikelen over de fietsen in de worldcups
En pinkbike.com en Vital MTB, en het Vital forum met prototype en race rumour draadjes zijn goed.
Daan_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:48:
[...]

Heb nog geen Coil. Overweeg er één van FOX, ;-) De Sprindex is een optie...

Nu aantal website gebruikt voor de berekening. En blijft toch elke keer op tussen de de 250 en 350 uitkomen
https://www.tftuned.com/spring-calculator
https://mrpbike.com/pages/spring-calculator
https://www.extremeshox.com/spring-calculator/
https://www.ridefox.com/f...springratecalculator.html
https://www.ridewill.com/...b-spring-calculator/1489/

Gezien ik naar FOX coil aan kijken ben. Ben ik geneigd uit te gaan van de FOX calculator. Alleen bij de Ridefox calculator kan ik de volgende twee parameters niet goed plaatsen
* Rear Weight Bias (%) Deze op 65%
* End Coil Effect (%) Deze op 60%

Ga nu uit van 25% sag ?

[Afbeelding]
https://www.foxracingshox.de/fox-spring-calculator

die is prettiger UI. De meesten zijn allemaal op 1 formule gebaseerd: https://www.pinkbike.com/...spring-rate-you-need.html

Die kun je om schrijven voor IS waardes ipv imperial, maar ook aanpassen voor actual Leverage ratio @sag. Dat maakt het stuk nauwkeuriger.
Als je voor moderne fiets zoals Torque 65% rear-bias neemt en 25% Sag in die calculator, kan je bij progressieve fiets wel 27-30 SAG gemeten verwachten als je de geadviseerde veer neemt.

.
Zeker je actual SAG: Je wiel travel en SAG bij de Shock kunnen zo iets van 3% verschillen bij progressief frame. Maw meet je 27% SAG heb je al 30% actual travel verbruikt.
Daarom zijn gemeten SAG waardes op coil van 25% niet zo gek, dan heb je iets van 27-28% SAG op achterwiel en omdat je wat minder progressie hebt dan aircan en toch al meer small bump sensitivity is dat meestal wel waar je uitkomt.

Ik heb zelf wel een excel sheet voor die exact op die formule is gebaseerd en dezelfde waardes geeft als de fox-calculator, maar waarin ik ook de LR @ SAG mee kan nemen. En dat klopt met wat mensen gemeten hadden op Propains, maar UI is niet echt je van het omdat het destijds alleen gemaakt was voor mijn afbestelde Propain Spindrift. Maar mensen zaten 1 a 2 sprinrates zwaarder dan geadviseerd door Propain/Fox. Bij de range van jou type veer max 1 step denk ik.

Ik zou trouwens eens de Shock ID van die X2 even testen bij Fox, om te kijken of het een 72,5 of 75 is, want kan interne spacers hebben. https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike
Pagina: 1 ... 244 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic