Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 243 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klitse schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Maar als de Torque uitnodigd om nog harder en lomper te gaan, waarom zou je dan nog op de Spectral gaan?
Met een enduro/freeride fiets is niet alleen het klimmen een nadeel (wat bij een ebike natuurlijk grootdeels wegvalt) maar ook kleinere features vallen veelal weg en wat kortere/krappere stukjes rijden wat minder fijn.

Is het verschil tussen een Torque en een Spectral natuurlijk weer niet zo groot als bij een echte trail fiets (nieuwe Neuron bijvoorbeeld) en de Torque

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:01:
[...]

Met een enduro/freeride fiets is niet alleen het klimmen een nadeel (wat bij een ebike natuurlijk grootdeels wegvalt) maar ook kleinere features vallen veelal weg en wat kortere/krappere stukjes rijden wat minder fijn.

Is het verschil tussen een Torque en een Spectral natuurlijk weer niet zo groot als bij een echte trail fiets (nieuwe Neuron bijvoorbeeld) en de Torque
Mijn punt precies. Ik snap het verschil. Ik heb niet voor niks naast de Moxie nog een hardtail met een chainstay van 420mm. Die is voor de NL rondjes. Maar het verschil Spectral en Torque is anders. Die filteren beide kleine features wel weg. Dus ik vroeg me gewoon af of de Spectral straks geen stof staat te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twix121
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-05 08:20
Daan_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:28:
Eerste ritje zit erop. In begin twijfelde ik nog heeft de Spectral en Torque bestaansrecht naast elkaar. Zover ik naar eerste ritje kan beoordelen. Hebben ze dat zeker. Toch wel compleet verschillende aanvoelende fietsen. Op beide erg veel fun op de lokale lusjes. Waar de Torque toch uitnodigde om net wat harder en lomper te gaan.

De settings van de vering voelde naar eerste rondje best goed aan.

Nu maar hopen dat RochShox keer komt met 200mm variant van de AXS dropper O-)

[Afbeelding]
Kvind zonde dat je hem daar zo gewoon op de grond hebt gegooid. :N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:46:
[...]

Maar als de Torque uitnodigd om nog harder en lomper te gaan, waarom zou je dan nog op de Spectral gaan?
Als je twee/drie dagen per week of meer op de fiets zit. Dan is het ook leuk om af te wisselen. En als de ene fiets een defect heeft dan pak je de andere. En zie mij met de DJ niet omhoog trappen 8)7
twix121 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:38:
[...]

Kvind zonde dat je hem daar zo gewoon op de grond hebt gegooid. :N
Gegooid :? Neergelegd bedoel je ;)

Denk dat de fiets nog wel echte mishandeling staat te wachten. Keer val partij etc... Eerste krasje doet pijn en daarna steeds minder. En voor je het weet zijn krasjes herinneringen aan leuke rit. De Spectral heeft al genoeg herinneringen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20
Mocht iemand de komende zomer nog naar Lagio Maggiore gaan en in de buurt zitten van Verbania en je bent een beetje geoefend MTBer, kun je je wagen aan de MTB route Crosa. Eerst 900 hoogtemeters naar de top en dan naar beneden via de lokale MTB club route Crosa. Mocht je nog niet zo lang fietsen, zou ik hem zeker afraden. Maar voor iemand die een uitdaging niet uit de weg gaat.... oja, zonder dropper kom je denk ik niet goed beneden

Hierbij mijn ervaringen op strava met fotos en filmpjes..
https://strava.app.link/5EycAitXFBb

Veel switchbacks en hellingen van 20 tot 40% met rotsen en wortels, ik heb zeker niet alles kunnen fietsen maar wel super veel geleerd, komende week nog een keertje terug om weer te oefenen...

[ Voor 3% gewijzigd door coldasice op 23-07-2023 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

coldasice schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:28:
Mocht iemand de komende zomer nog naar Lagio Maggiore gaan en in de buurt zitten van Verbania en je bent een beetje geoefend MTBer, kun je je wagen aan de MTB route Crosa. Eerst 900 hoogtemeters naar de top en dan naar beneden via de lokale MTB club route Crosa. Mocht je nog niet zo lang fietsen, zou ik hem zeker afraden. Maar voor iemand die een uitdaging niet uit de weg gaat.... oja, zonder dropper kom je denk ik niet goed beneden

Hierbij mijn ervaringen op strava met fotos en filmpjes..
https://strava.app.link/5EycAitXFBb

Veel switchbacks en hellingen van 20 tot 40% met rotsen en wortels, ik heb zeker niet alles kunnen fietsen maar wel super veel geleerd, komende week nog een keertje terug om weer te oefenen...
Grappig, jaar of 2 terug 2verschillende ritten deels het zelfde gereden. Me wel boven laten afzetten/later auto gehaald. Bij de Mottarone is het wat minder spannend maar kan je ook wel aardige, wat beginner/boswielrennen vriendelijkere, afdaling doen.

Een van die keren eerst wat noordelijk en toen westelijk gegaan, daar waren sommige steen afdalingen en switchbacks me toch net wat te en was blij dat ik fullface, rugprotector etc aan had. Vind Runchio een fabelachtig dorpje wat zich in een heel andere tijd leek te bevinden. Maar zie dat je dat helaas net gemist hebt.

Overigens wel jammer dat die kant van Noord Italië niet zo veel & grote bikeparks heeft.

offtopic:
sowieso altijd een mooi jeugdsentiment die Westhoek van het Lago Maggiore. Een half leven geleden bij de Vivaldi bar aan die rotonde nog wel eens aardig in de lampen gehangen :P
Daan_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Als je twee/drie dagen per week of meer op de fiets zit. Dan is het ook leuk om af te wisselen. En als de ene fiets een defect heeft dan pak je de andere. En zie mij met de DJ niet omhoog trappen 8)7

[...]

Gegooid :? Neergelegd bedoel je ;)

Denk dat de fiets nog wel echte mishandeling staat te wachten. Keer val partij etc... Eerste krasje doet pijn en daarna steeds minder. En voor je het weet zijn krasjes herinneringen aan leuke rit. De Spectral heeft al genoeg herinneringen.
Tja, panisch gedoe vind ik dat bij menigeen. Snap gerust dat mensen een invisi-frame oid op de fiets plakken. Zou voor mij opzich ook wel een idee zijn, ben er echter te lui voor. Verschil is alleen wel dat ik het ding een enkel keer ook in volle vaart neerleg in een bergachtige omgeving vol met stenen.

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 24-07-2023 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20
GoldenSample schreef op maandag 24 juli 2023 @ 01:38:
[...]

Grappig, jaar of 2 terug 2verschillende ritten deels het zelfde gereden. Me wel boven laten afzetten/later auto gehaald. Bij de Mottarone is het wat minder spannend maar kan je ook wel aardige, wat beginner/boswielrennen vriendelijkere, afdaling doen.

Een van die keren eerst wat noordelijk en toen westelijk gegaan, daar waren sommige steen afdalingen en switchbacks me toch net wat te en was blij dat ik fullface, rugprotector etc aan had. Vind Runchio een fabelachtig dorpje wat zich in een heel andere tijd leek te bevinden. Maar zie dat je dat helaas net gemist hebt.

Overigens wel jammer dat die kant van Noord Italië niet zo veel & grote bikeparks heeft.

offtopic:
sowieso altijd een mooi jeugdsentiment die Westhoek van het Lago Maggiore. Een half leven geleden bij de Vivaldi bar aan die rotonde nog wel eens aardig in de lampen gehangen :P
Rugprotector is eigenlijk wel aan te raden idd, maar tijdens die 1200hm wordt je daar dan ook weer niet vrolijk van...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZPP42TAmRryUgD-3VjgbJt_02U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwHyC6i93ns9gOFRHRzKlQ07.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag mijn Trail Neo 2 opgehaald. Was wat gedoe bij 12Go biking. Maar uiteindelijk redelijk snel opgelost. Wat een fabriek is dat geworden zeg.

Rijden; Waar te beginnen. Ik snap niet dat ik zo lang op de weg gefietst heb. Dit is zoveel leuker! Heb de zwarte route bij Dorst gepakt. Dacht klein stukje om in te komen. Maar was echt kapot. Wat dat betreft deed de e-mbt precies wat ik wilde. Namelijk mij terug thuis brengen zonder dat ik mezelf sloop. Dus dat was een win.
Verder merk ik dat ik meer moet blijven staan en dus minder moet zitten. Wellicht volgende keer mijn zadel lager zetten.
Ik had het gevoel dat ik een soort achtbaan door het bos reed. En zo leuk.

Ik had nog een ongebruikt zadeltasje liggen maar deze rammelt veel te veel. Dus daar moet iets anders voor komen.
Ook heb ik ruzie met mijn Komoot. Hij stopt na herberekenen met audio ondersteuning. En hij drukt het volume van mijn overcast podcast ook te veel omlaag. Dat had ik met strava nooit.
Nu nog even zoeken hierbij het beste het stof van mijn fiets krijg.

Al met al zeer blij met mijn keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:07
Goed om te horen dat je blij bent met je keuze. Dat is altijd gewoon het belangrijkste van een fiets. Je moet er blij mee zijn. Dat is gewoon het lastige aan het advies aan anderen vragen. Iedereen heeft zijn eigen mening en de enige die echt telt is die van jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
911GT2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:34:
[Afbeelding]
Rijden; Waar te beginnen. Ik snap niet dat ik zo lang op de weg gefietst heb. Dit is zoveel leuker!
Gefeliciteerd! Mij bevalt de afwisseling met de racefiets heel goed. Ik moet minstens 25 min rijden voor een trail dus ik ben al met al beduidend meer tijd kwijt voor een MTB-ritje. Eenmaal op de trail is het altijd leuk, maar het gemak van de racefiets uit de schuur tillen en gaan is dan ook wel weer lekker.
Ik wil overigens geen zadeltas discussie starten, maar in tegenstelling tot de racefiets vind ik het in elk geval bij mijn MTB echt niet mooi. Ik ben wel blij met een toolbidon met BB, lichters en kan nog net de multitool kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa

Ik had nog een ongebruikt zadeltasje liggen maar deze rammelt veel te veel. Dus daar moet iets anders voor komen.
Het ligt er heel erg aan wat je allemaal mee wil nemen. Er zijn tegenwoordig een heleboel tools die je ergens in je fiets stopt. In bijvoorbeeld je stuur of stuurpen en anders ook netjes verborgen bij je bidonhouder. Andere dingen kun je in je zak stoppen, van je shirt of je broek. Voor eventuele grotere dingen hebben ze straps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:45
@911GT2 onder je toptube zit een opname voor tool strap/bag, Zijn tal van oplossingen, bv die van Canyon:

https://www.canyon.com/en...ong-bracket/10008082.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ko.Kane schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:15:
@911GT2 onder je toptube zit een opname voor tool strap/bag, Zijn tal van oplossingen, bv die van Canyon:

https://www.canyon.com/en...ong-bracket/10008082.html
Thanks. Zoiets ga ik inderdaad kopen. Maar was ongeduldig dus dacht doe het effe zo.

Maar dat is idd een mooi tasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32
[Afbeelding]
Vandaag mijn Trail Neo 2 opgehaald. Was wat gedoe bij 12Go biking. Maar uiteindelijk redelijk snel opgelost. Wat een fabriek is dat geworden zeg.

Rijden; Waar te beginnen. Ik snap niet dat ik zo lang op de weg gefietst heb. Dit is zoveel leuker! Heb de zwarte route bij Dorst gepakt. Dacht klein stukje om in te komen. Maar was echt kapot. Wat dat betreft deed de e-mbt precies wat ik wilde. Namelijk mij terug thuis brengen zonder dat ik mezelf sloop. Dus dat was een win.
Verder merk ik dat ik meer moet blijven staan en dus minder moet zitten. Wellicht volgende keer mijn zadel lager zetten.
Ik had het gevoel dat ik een soort achtbaan door het bos reed. En zo leuk.

Ook heb ik ruzie met mijn Komoot. Hij stopt na herberekenen met audio ondersteuning. En hij drukt het volume van mijn overcast podcast ook te veel omlaag. Dat had ik met strava nooit.
Nu nog even zoeken hierbij het beste het stof van mijn fiets krijg.

Al met al zeer blij met mijn keuze!
Dorst is prima aangegeven met bordjes, (of gewoon het pad volgen...) Daar heb je geen navigatie bij nodig, of althans niet met begeleiding. Ook als je de 3 routes aan elkaar wilt knopen is dat prima aangegeven met groene pijltjes.

En op de weg rij ik ook wel met muziek/podcasts, maar in het bos is dat toch wel lastig... Ik vind het wel prettig om te goed horen wat mijn banden en versnellingen doen. Daarnaast is een beetje communicatie tijdens inhalen/ingehaald worden ook wel noodzakelijk op singletracks. Toch anders als een fietspad waar je met bellen gewoon links er voorbij kan(zou moeten kunnen).

Wat betreft schoonmaken.. je kan het beste zo lang mogelijk water vermijden.. dus een doekje erover en lekker zo in de schuur zetten. Als je je drivetrain nat maakt moet ie ook weer goed droog . Als je gaat ontvetten moet je helemaal oppassen en heel goed opnieuw smeren...

Hoe lang doe je eigenlijk over een rondje Dorst met een ebike ? (Omstandigheden zijn niet al te best nu.. best wat mulle stukken en niet superveel grip)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Prulleman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:38:
[...]

Dorst is prima aangegeven met bordjes, (of gewoon het pad volgen...) Daar heb je geen navigatie bij nodig, of althans niet met begeleiding. Ook als je de 3 routes aan elkaar wilt knopen is dat prima aangegeven met groene pijltjes.

En op de weg rij ik ook wel met muziek/podcasts, maar in het bos is dat toch wel lastig... Ik vind het wel prettig om te goed horen wat mijn banden en versnellingen doen. Daarnaast is een beetje communicatie tijdens inhalen/ingehaald worden ook wel noodzakelijk op singletracks. Toch anders als een fietspad waar je met bellen gewoon links er voorbij kan(zou moeten kunnen).

Wat betreft schoonmaken.. je kan het beste zo lang mogelijk water vermijden.. dus een doekje erover en lekker zo in de schuur zetten. Als je je drivetrain nat maakt moet ie ook weer goed droog . Als je gaat ontvetten moet je helemaal oppassen en heel goed opnieuw smeren...

Hoe lang doe je eigenlijk over een rondje Dorst met een ebike ? (Omstandigheden zijn niet al te best nu.. best wat mulle stukken en niet superveel grip)
Grofweg 45 minuten. Maar dat was incl een pauze voor een sultana en een keer verkeerd rijden.

Ik draag AirPods. Die hebben transparacy mode. Daardoor hoor je in principe alles om je heen. Maar idd wel iets meer gedempt.

Je advies van geen water staat haaks op was ik bij GMBN zie. Ik heb hem met nevel afgespoeld en droog gemaakt.

Thanks iig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

911GT2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:56:
[...]

Grofweg 45 minuten. Maar dat was incl een pauze voor een sultana en een keer verkeerd rijden.

Ik draag AirPods. Die hebben transparacy mode. Daardoor hoor je in principe alles om je heen. Maar idd wel iets meer gedempt.

Je advies van geen water staat haaks op was ik bij GMBN zie. Ik heb hem met nevel afgespoeld en droog gemaakt.

Thanks iig.
Als er enkel stof op je fiets zit kan je 'm voor de fiets zelf net zo goed niet schoon maken, hoogstens je ketting afvegen, spoel je ook geen vet weg. Maak mijn fiets echt amper schoon (en als ik dat al doe spuit ik vooral de ergeste drek er af). Met een goede drylube (nu Squirt als drip-wax nog beter) is het vooral af en toe ketting afnemen en weer insmeren.

Qua opmerking mbt. zadel lager zetten: Koop een dropper, beste 100 a 200 euro investering die je kan doen voor een fiets zoals de jouwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals @GoldenSample aangeeft. Een dropper zou geen verkeerde investering zijn. Droppers zijn langzamerhand de standaard geworden.
911GT2 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:56:
[...]

Thanks iig.
GMBN geeft verschillende adviezen in haar YouTube filmpjes. En ze zijn allemaal goed. Net als bovenstaande. Nadeel van water kan zijn dat er iets vet weg spoelt op onderdelen waar je dat liever niet doet. Het is altijd verstandig om deze bewegende delen. Zoals headset, BB etc.... eens in de zoveel tijd te controleren. Bij twijfel loshalen wat vet erop en klaar ;-)

Spoel mijn fiets niet te vaak af. Reden luiheid. Wat ik wel elke rit controleer is de Cassette, ketting pulleywieltjes of deze niet vol met zand/blubber zitten. Deze maak ik dan ook het meeste schoon.

Onder de streep is een fiets een gebruiksvoorwerp en daar zul je keer iets aan moeten vervangen. Of dit slijtage onderdeel is of iets anders door ongelukje of door onhandigheid. Wat mensen nog wel eens vergeten is om hier rekening mee te houden met hun (onderhoud) budget. Zeker als je het uitbesteed aan een fietsenmaker.

Recentelijk weer gefietst met muziek op. Ik doe oortje uit als ik iemand passeer. Kom hier wel eens groepje(s) tegen die willen uitgebreid praten over materiaal etc. Geen zin aan. Wil zelf dan lekker rustig alleen mijn lusjes rijden. De oortjes doen dan goed werken. Ook al heb ik niet altijd muziek op staan >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2023 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Een dropper is een van de beste investeringen voor een mtb, zou er bijna eentje op de commuter bike willen monteren. :P

Over droppers gesproken, heeft er iemand ervaring met het onderhoud van een PNW Loam dropper? Of dropper onderhoud in het algemeen, is het een lastig klusje of zou iemand met twee linkerhanden dat zelf kunnen? Ik heb het idee dat er vuil door de seal is geslopen, laatste stukje travel gaat wat stroef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:31:
Een dropper is een van de beste investeringen voor een mtb, zou er bijna eentje op de commuter bike willen monteren. :P

Over droppers gesproken, heeft er iemand ervaring met het onderhoud van een PNW Loam dropper? Of dropper onderhoud in het algemeen, is het een lastig klusje of zou iemand met twee linkerhanden dat zelf kunnen? Ik heb het idee dat er vuil door de seal is geslopen, laatste stukje travel gaat wat stroef.
Heb je hier wat aan ? lijkt goed zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:04
Over dropper gesproken.
Vorig jaar een 2e hands Canyon Exceed CF7 gekocht, helaas krijg ik steeds meer de gedachte om deze te verkopen en voor een full suspension te gaan.

Mede door het opspringende zadel bij sommige stukken komt dit vrij hard aan soms, hierdoor is die gedachte dus ook gekomen.

Gaat een dropper dit probleem enigszins oplossen? Dit zou natuurlijk een goedkopere optie zijn en daardoor misschien langer met de hardtail kan doorfietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dirk0s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:34:
Over dropper gesproken.
Vorig jaar een 2e hands Canyon Exceed CF7 gekocht, helaas krijg ik steeds meer de gedachte om deze te verkopen en voor een full suspension te gaan.

Mede door het opspringende zadel bij sommige stukken komt dit vrij hard aan soms, hierdoor is die gedachte dus ook gekomen.

Gaat een dropper dit probleem enigszins oplossen? Dit zou natuurlijk een goedkopere optie zijn en daardoor misschien langer met de hardtail kan doorfietsen.
Als jij uit het zadel bent en zadel komt tegen je aan. Ja... dan kan een dropper je helpen om je meer vrijheid te geven om te bewegen op je fiets. Daar is die ook voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Heb even wat filmpjes bekeken, wat ik vooral zie is dat inderdaad mensen veel uit het zadel gaan.
Voor mijn gevoel blijf ik liever zitten en zou de dropper dus geen nut hebben.

Dus of de keuze om te oefenen met meer uit het zadel gaan of toch een fully ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dirk0s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:49:
Heb even wat filmpjes bekeken, wat ik vooral zie is dat inderdaad mensen veel uit het zadel gaan.
Voor mijn gevoel blijf ik liever zitten en zou de dropper dus geen nut hebben.

Dus of de keuze om te oefenen met meer uit het zadel gaan of toch een fully ;)
Op welke stukken blijf je liever zitten. En waarom blijf je liever in het zadel? Uit je zadel komen geeft je in de meeste gevallen meer controle over je fiets en meer snelheid.

Edit: Als je tijdens het rijden geregeld aan stuiteren uit je zadel en of naar voren geduwd wordt. (otb gevoel) Bijvoorbeeld op technische stukken of afdalingen. Dan vermoed ik het dat het zomaar te maken heeft met je houding op de fiets. En niet uit je zadel komen op je fiets. (actieve houding)

[ Voor 30% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:40
Sowieso is bij jumps en drops een laag zadel echt wel een must. En bij afdalingen zorgt het voor veel meer controle.
Nu kun je natuurlijk steeds je zadel laag zetten, wat bij een dagje bikepark niet echt een probleem is. Maar bij de meeste Nederlandse parcours is een dropper toch wel erg handig voor het snel kunnen afwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Daan_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Op welke stukken blijf je liever zitten. En waarom blijf je liever in het zadel? Uit je zadel komen geeft je in de meeste gevallen meer controle over je fiets en meer snelheid.

Edit: Als je tijdens het rijden geregeld aan stuiteren uit je zadel en of naar voren geduwd wordt. (otb gevoel) Bijvoorbeeld op technische stukken of afdalingen. Dan vermoed ik het dat het zomaar te maken heeft met je houding op de fiets. En niet uit je zadel komen op je fiets. (actieve houding)
Mijn houding zou zomaar eens fout kunnen zijn. De Canyon eigenlijk gewoon op de "gok" gekocht ivm achillespees klachten tijdens het hardlopen.
Andere sport gezocht en het is MTB geworden, erg enthousiast over alleen dus de problemen met het fietsen op stukken waar veel korte en kleine bultjes / wortels zijn.

Hierdoor echt het idee dat ik aan het stuiteren ben op mijn fiets.

En als ik dan toch moet kijken naar een dropper, wat zijn goede merken en eisen waar de dropper aan moet voldoen? iemand advies misschien?

[ Voor 6% gewijzigd door Dirk0s op 26-07-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

M14

Even een bandenvraagje:

Wat ik merk is dat niet overal de rand van de buitenband niet helemaal lekker tegen de rand van de velg wordt gedrukt, met als gevolg dat de band wat slingert, met name in de hoogte. Het gaat om een wiel met binnen en buitenband. Wat is een goede manier om dit te fixen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dirk0s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Mijn houding zou zomaar eens fout kunnen zijn. De Canyon eigenlijk gewoon op de "gok" gekocht ivm achillespees klachten tijdens het hardlopen.
Andere sport gezocht en het is MTB geworden, erg enthousiast over alleen dus de problemen met het fietsen op stukken waar veel korte en kleine bultjes / wortels zijn.

En als ik dan toch moet kijken naar een dropper, wat zijn goede merken en eisen waar de dropper aan moet voldoen? iemand advies misschien?
Beste bestede geld? Mijn bescheiden mening. Volg een goede MTB clinic.

En wat gratis is: Fiets zelfde stukken eens in je zadel en uit je zadel. En let goed op je positie op de fiets. Kan helpen als iemand je filmt en of je ook kan voorzien van goede feed-back.

En wil je dan nog steeds iets veranderen aan de fiets of een nieuwe fiets. Dan zou ik toch een dropper overwegen. ;-)

Edit:
Waar op te letten. Juiste lengte. Meten is weten. En of je 30.9 , 31,6 of anders nodig hebt. Meeste (nieuwe) fietsen zijn geschikt voor doppers met interne kabel routing.

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

M14 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:06:
Even een bandenvraagje:

Wat ik merk is dat niet overal de rand van de buitenband niet helemaal lekker tegen de rand van de velg wordt gedrukt, met als gevolg dat de band wat slingert, met name in de hoogte. Het gaat om een wiel met binnen en buitenband. Wat is een goede manier om dit te fixen?
Fiets je met binnen band of tubeless ? Band heeft een vlak bij de velg een randje. Loopt deze evenredig over de gehele band.

Het kan ook zijn dat er hoogte slag in je velg zit.

In meeste gevallen helpt het al om band eraf te halen en opnieuw op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
M14 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:06:
Even een bandenvraagje:

Dan ligt de band niet goed op de velg, vaak plakt de rand een klein beetje aan de velg waardoor die niet goed in de rand schiet. Wat ik doe is een beetje zeepsop of groene zeep langs de rand van de band en de velg smeren, zodat er minder wrijving tussen de band en de velg is. Hierna oppompen tot 3 a 4 bar, afhankelijk wat je band mag hebben. En dan hoor je de band goed schieten.

Er zijn ook kant en klare middeltjes die je hiervoor op de band kan smeren. Maar dit werkt ook goed en iedereen heeft het in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

M14

Daan_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Fiets je met binnen band of tubeless ? Band heeft een vlak bij de velg een randje. Loopt deze evenredig over de gehele band.

Het kan ook zijn dat er hoogte slag in je velg zit.

In meeste gevallen helpt het al om band eraf te halen en opnieuw op te leggen.
Met binnenband dus.
Het is echt de band. De velg is gewoon recht. Het is duidelijk zichtbaar dat de band op een sectie van de velg niet goed op de rand aansluit, maar wat naar binnen en lager zit.
kippy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Dan ligt de band niet goed op de velg, vaak plakt de rand een klein beetje aan de velg waardoor die niet goed in de rand schiet. Wat ik doe is een beetje zeepsop of groene zeep langs de rand van de band en de velg smeren, zodat er minder wrijving tussen de band en de velg is. Hierna oppompen tot 3 a 4 bar, afhankelijk wat je band mag hebben. En dan hoor je de band goed schieten.

Er zijn ook kant en klare middeltjes die je hiervoor op de band kan smeren. Maar dit werkt ook goed en iedereen heeft het in huis.
Smeermiddelen had ik al geprobeerd.

Wat zou kunnen helpen is de band harder oppompen. Maar ik weet niet waar de grens ligt bij een binnenband betreft luchtdruk.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Binnenband kan meestal wel veel aan. De buitenband minder. Maar dat staat altijd op de band zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 14:59
Heeft iemand nog een goede tip voor een fietspomphouder?

De klittenbandsluiting van mijn Lezyne pomp is afgescheurd nadat deze waarschijnlijk achter een tak is blijven hangen. Met een nieuwe klittenbandsluiting kan natuurlijk weer hetzelfde gebeuren.

Zijn er betere opties om de pomp aan het frame te bevestiging? Hij kan eventueel ook in mijn fietsrugzak, maar deze neem ik niet altijd mee.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gezien de ervaring met remleiding trekken in de andere emtb (spectral). Hier moest ik de motor demonteren. Nu besloten om de leiding te laten zitten en caliper en hendel over te plaatsen. Leidingen hebben dan ook gelijk de juiste lengte. Hoef ik daar ook geen rekening mee te houden.

Tijdens de lunch pauze achter en voor alles overgezet en dat ging best vlot. En geklieder viel ook wel mee. Nu alleen de remmen nog bleeden. (Beide fietsen). De XTR zitten nu op de Torque en de XT op de Neuron.

De Neuron heeft nog wel wat werk. Moet nog de XT derailleur en shifter monteren. Samen met XX1 cassette/ketting en AB 30T ovaal. En de Iridium dropper/remote. Boel afstellen etc.. Gaat toch stiekem meer tijd in zitten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:35
Vraagje, iemand hier ervaring met het daadwerkelijk rijden/trainen met een powermeter op de mtb en of en hoe dat je rijden heeft veranderd?

ik rijd nu pak 'm beet een jaar met een powermeter op de racefiets en daar heeft het voor mij toegevoegde waarde (blokjes/pacen/trainingsintensiteit), maar ik zie op de mtb los van trainingsintensiteit (die je deels ook al krijgt door de hr) wat minder de toegevoegde waarde. Pacen lijkt me voor mij wat minder relevant want ik rijd op de mtb normaal <60km rondjes in een omgeving die zo plat is als een pannenkoek. Daarnaast doe je blokjes uit jezelf al bij mtb'en (denk ik, tenminste ik zie mijn HR>threshold schieten als ik op toffe stukken single track kom).

Mogelijk zit ik er dik naast, maar het is voor mij een beetje lastig te verantwoorden om 350 euro stuk te slaan op iets waarvan ik moeilijk hard kan maken dat het nut heeft behalve wat toffere stats op je intervals;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Doorzoek dit topic eens op powermeter. En je vind aardig wat reacties waaronder van @Prulleman ;-)

Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde niet van een powermeter. Maar ben ook geen racer ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Bastard je geeft zelf al een hoop goede redenen om het niet te doen... De meest relevante use cases zijn een beter beeld van je TSS en pacing bij lange (niet technische) klimmen, zoals in de Ardennen of nog verder.

Redenen om het niet te doen..
- kwetsbaar spul. (De xt dual stages van @Michaelg was meer stuk dan werkend/betrouwbaar)
- je hebt meestal geen tijd om naar je power te kijken, tenzij je op de weg gaat intervallen, maar als je daar al een racefiets voor hebt, dan maakt dat ook niet uit.

Ik doe de meeste "trainingen" op de racefiets, en op de MTB voor de lol en soms een langer rondje rustig aan, korte rondjes volle bak, of soms wat vo2max blokjes, maar alles op gevoel.

Bv vo2max blokjes op de MTB (stukje van 2 minuten en dan gewoon hard mogelijk, 2 minuten rustig terug naar het begin en herhalen):
https://strava.app.link/7jOsGBStKBb

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Daan_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:37:
Doorzoek dit topic eens op powermeter. En je vind aardig wat reacties waaronder van @Prulleman ;-)

Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde niet van een powermeter. Maar ben ook geen racer ;-)
Die had ik al (deels) gevonden en ik was het grotendeels eens met zijn gedachten gang, maar mogelijk dat iemand die daadwerkelijk langere tijd met een powermeter op zijn mtb heeft gefietst tot nieuwe inzichten is gekomen. Waarschijnlijk niet, maar wie weet :+ .
Prulleman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:48:
@Bastard je geeft zelf al een hoop goede redenen om het niet te doen... De meest relevante use cases zijn een beter beeld van je TSS en pacing bij lange (niet technische) klimmen, zoals in de Ardennen of nog verder.

Redenen om het niet te doen..
- kwetsbaar spul. (De xt dual stages van @Michaelg was meer stuk dan werkend/betrouwbaar)
- je hebt meestal geen tijd om naar je power te kijken, tenzij je op de weg gaat intervallen, maar als je daar al een racefiets voor hebt, dan maakt dat ook niet uit.

Ik doe de meeste "trainingen" op de racefiets, en op de MTB voor de lol en soms een langer rondje rustig aan, korte rondjes volle bak, of soms wat vo2max blokjes, maar alles op gevoel.

Bv vo2max blokjes op de MTB (stukje van 2 minuten en dan gewoon hard mogelijk, 2 minuten rustig terug naar het begin en herhalen):
https://strava.app.link/7jOsGBStKBb
- De kwetsbaarheid van een crank powermeter valt me tegen, ik had gedacht dat dat redelijk robuust zou moeten zijn. Is een 4iii net zo matig op dat vlak of geen idee?
- Mijn route is normaal al blokkig (stukken singletrack met wat stukken asfalt/bospad er tussen als verbindingsroute, dus wordt vanzelf een vo2max training)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:05
Ik kom me hier ook maar even melden, heb in het verleden wel wat gemountainbiked, maar dat is dan toch weer zo'n 15 jaar geleden. Tot anderhalf jaar geleden fietste ik 18 km per dag woon-werk en daardoor bleef mijn conditie wel redelijk op peil. Maar sinds ik dat niet meer doe, merk ik toch wel dat ik wat meer aan sport moet gaan doen.

Dus een MTB van Marktplaats gevist, en dan gaan we binnenkort maar eens naar Geestmerambacht of Schoorl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu2tIIULfZFBdEEGTNQqZAzhkUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcaeTMD7FgE4caS5BnZPv3Sl.jpg?f=fotoalbum_large

Intussen ook nog "wat" spullen erbij gekocht, Sigma Sport Rox 11.1 (sport graag met hartslagmeter), Time Atac XC8 pedalen (las dat deze minder vuil gevoelig zouden zijn dan Shimano), pompje, tasje, bidon en natuurlijk de nodige kleding en een helm. Al met al kwam er nog ruim een fiets bij, zeg maar :X
Maar ja, hobby's kosten geld, niet waar O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 20:27
@Bastard afhankelijk van het gebied waar je voornamelijk fietst, kan het interessant zijn.

Voor singletrack zou ik het dan ook niet kopen, maar woon je in een heuvelachtig gebied of zit je vaak in de Ardennen, dan vind ik het persoonlijk wel een leuk gadget/toevoeging.

Edit: rij zelf met een Quarq, al kleine 3K probleemloos. Kwetsbaarheid herken ik niet en voor mij absoluut een toevoeging (geen moment spijt van de aanschaf).

[ Voor 23% gewijzigd door RR46 op 26-07-2023 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rblue_eye
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 06:18
Bastard schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:36:
Vraagje, iemand hier ervaring met het daadwerkelijk rijden/trainen met een powermeter op de mtb en of en hoe dat je rijden heeft veranderd?
Ik rij nu twee jaar met een powermeter (Quarq) op de mtb. Mijn ervaring tot dusver:

Het helpt mij om beter te pacen tijdens wedstrijden, met name bij marathons in het buitenland. Zeker bij meerdaagse wedstrijden waarbij hartslag na de eerste dag door vermoeidheid niets meer zegt.
Betere inschatting van tss, vo2max en ftp.
Maar voor mij de grootste meerwaarde is de mogelijkheid om m'n intervallen in het bos op de mtb te kunnen doen. Ik woon op de rand van de Veluwe en heb hier eindeloos veel mogelijkheden voor. Geen rekening meer hoeven houden met verkeer, kruispunten etc. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik van 80% op de racefiets naar 80% op de mtb ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
TheBlackestCrow schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:31:
Heeft iemand nog een goede tip voor een fietspomphouder?

De klittenbandsluiting van mijn Lezyne pomp is afgescheurd nadat deze waarschijnlijk achter een tak is blijven hangen. Met een nieuwe klittenbandsluiting kan natuurlijk weer hetzelfde gebeuren.

Zijn er betere opties om de pomp aan het frame te bevestiging? Hij kan eventueel ook in mijn fietsrugzak, maar deze neem ik niet altijd mee.
Welke Lezyne pomp heb je? Ik heb volgens mij nog een houder liggen die ik toch niet gebruik omdat ik mijn pomp altijd in mijn rugzak heb.
Dirk0s schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Als ik jouw stukje tekst zo lees lijkt het er erg op dat je bij wortels en bultjes op je zadel blijft zitten. Dat is iets wat je met een hardtail eigenlijk niet moet doen. Normaal gaan je dan even van je zadel af zodat je benen de hobbels op kunnen vangen in plaats van je rug. Dit is dan gewoon iets wat een dropper niet op gaat lossen..... of je moet een 1e generatie Reverb kopen. Maar als je dat doet kan je net zo goed een verende zadelpen kopen, die zijn er voor gemaakt. Dat zou een optie zijn als je op een mechanische manier een "gebrek aan techniek" op wil lossen

[ Voor 49% gewijzigd door ZanielGa op 26-07-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:17

Kluus

Gang is alles

Bastard schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:05:
[...]

Die had ik al (deels) gevonden en ik was het grotendeels eens met zijn gedachten gang, maar mogelijk dat iemand die daadwerkelijk langere tijd met een powermeter op zijn mtb heeft gefietst tot nieuwe inzichten is gekomen. Waarschijnlijk niet, maar wie weet :+ .

[...]

- De kwetsbaarheid van een crank powermeter valt me tegen, ik had gedacht dat dat redelijk robuust zou moeten zijn. Is een 4iii net zo matig op dat vlak of geen idee?
- Mijn route is normaal al blokkig (stukken singletrack met wat stukken asfalt/bospad er tussen als verbindingsroute, dus wordt vanzelf een vo2max training)
Met de kwetsbaarheid ben ik het niet eens, ik heb ook een XT stages (single) en daar heb ik ruim meer dan 5000 kilometer geen probleem mee gehad. Ik ben wel op de hoogte van de problemen die @Michaelg had, destijds heeft hij mijn originele crank geleend toen hij met de garantie bezig was. Maar ik denk dat hij vooral heel erg veel pech heeft gehad met zijn device(s) ;)

Verder gebruik ik het vooral om tss een beetje consistent bij te houden aangezien ik er ook een op de racer (waar ik vooral op fiets), Tacx fiets en zelfs op de woon-werk fiets heb. Om er echt iets mee te doen tijdens het mtben heb ik meestal geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
ZanielGa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:09:
Welke Lezyne pomp heb je? Ik heb volgens mij nog een houder liggen die ik toch niet gebruik omdat ik mijn pomp altijd in mijn rugzak heb.
Een Lezyne Road Drive (formaat M?). De houder ziet er als volgt uit.

De houder zelf is nog wel heel. Alleen is de klittenbandsluiting die er doorheen gehaald moet worden kapot. Dit is gemakkelijk op te lossen met een nieuw klittenbandje.

Ik ben alleen bang dat een nieuw klittenbandje uiteindelijk ook een keer ergens achter blijft hangen. Ik had dit keer het geluk dat mijn broer achter mij reed en de pomp zag vallen. Als ik alleen gereden had dan was ik de pomp kwijtgeraakt.

[ Voor 19% gewijzigd door TheBlackestCrow op 26-07-2023 20:27 . Reden: Betere afbeelding voor pomphouder gevonden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik heb je eerste afbeelding liggen. Dat is een HV versie, die zijn dikker dus had dan niet goed vast blijven zitten.

Je moet wel heel erg ongelukkig geweest zijn om daar een tak te krijgen die je klittenband gesloopt heeft. Ik zou even checken of er toevallig een scherpe rand aan dat metaal zit dat het bandje door geschuurd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ik heb me verder verdiept in een dropper post en ben op deze uitgekomen.

Ik heb genoeg ruimte vrij in het frame om die kabel weg te werken, ik maak me allen zorgen om de hoek van de zadelpen naar downtube. Nou heb ik gezien dat je er ook een speciaal tooltje voor kan kopen, maar voor eenmalig gebruik lijkt dat wat omslachtig. Voegt het wat toe of hebben jullie hem ook zonder er in weten te krijgen. (voordeel wat ik heb is dat de downtube bijna helemaal open kan, nadeel is dat ik om de motor heen moet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:17

Kluus

Gang is alles

911GT2 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:42:
Ik heb me verder verdiept in een dropper post en ben op deze uitgekomen.

Ik heb genoeg ruimte vrij in het frame om die kabel weg te werken, ik maak me allen zorgen om de hoek van de zadelpen naar downtube. Nou heb ik gezien dat je er ook een speciaal tooltje voor kan kopen, maar voor eenmalig gebruik lijkt dat wat omslachtig. Voegt het wat toe of hebben jullie hem ook zonder er in weten te krijgen. (voordeel wat ik heb is dat de downtube bijna helemaal open kan, nadeel is dat ik om de motor heen moet)
Zeker:

Kluus in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

- Lapje stof aan stuk koord geknoopt
- In het gat waar het het frame in gaat gepropt
- Stofzuiger op zadelbuis gezet
- Koord gebruiken om de boel door het frame te trekken.

Ik heb ook nog zo’n stuk foam om de buitenkabel gewerkt tegen het rammelen:

https://www.tradeinn.com/...AgoEEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Werkte als een tierelier, later ook nog di2 kabels op deze manier door een racefietsframe getrokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Top. Tegen het rammelen heb ik nog wel isolatie-tape van mijn auto electra liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Tacoos

i am i

Prulleman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:06:
@nooberke ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan, misschien iets meer gericht op XC, dus misschien schuift de keuze van jou dan ook iets meer richting trail.. maar ik denk dat iets als de scott spark het minst een compromis is als je XC snelheid belangrijk vind.

vergelijkbaar heb je nog de epic evo (ook 120mm), maar die zijn zeker niet goedkoper dan scott. of de nieuwe orbea oiz (nieuwe model is dacht ik altijd 120mm en wat slacker, het vorige model kwam in 2 versies).

verder is in deze categorie een lockout denk ik wel belangrijk.. geen ervaring met de brain van de epic (of zit die alleen op de non evo/100 mm versie..??) maar de 3 standen lockout van de spark zorgt wel voor 1 fiets die geschikt is voor echt doortrappen en lekker bergaf knallen. (ik gebruik de lock stand zelden, soms bij lange stukken op de weg, maar als je niet aan het sprinten bent is de middelste stand op de weg ook goed te doen, de middelste stand is uitermate geschikt voor vlakke NL XC rondjes, en de open stand overal waar je niet echt hoeft te trappen). Ik kan me ook prima voorstellen dat iemang liever geen lockout wilt, maar je vraagt hier om een breed inzetbare fiets, dat lukt denk ik niet zonder handmatige of automatische lockout.

ik zou zeggen, spaar even verder voor een spark 2022+, een epic evo of een 120 mm orbea oiz
Ik zit met eenzelfde dilemma, maar neig net als @nooberke denk ik wat meer naar trail/fun en minder nadruk op snelheid.
Dan komt met de huidige actie prijs de Canyon Neuron CF8 er kwa specs duidelijk beter uit dan de Orbea Oiz H30 waar ik bij de LBS maar 200 minder voor kwijt ben.
Maar dan Fox34 ipv 32 en slx afmontage ipv deore.
Of mis ik iets?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:45
Tacoos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 00:30:
[...]

Ik zit met eenzelfde dilemma, maar neig net als @nooberke denk ik wat meer naar trail/fun en minder nadruk op snelheid.
Dan komt met de huidige actie prijs de Canyon Neuron CF8 er kwa specs duidelijk beter uit dan de Orbea Oiz H30 waar ik bij de LBS maar 200 minder voor kwijt ben.
Maar dan Fox34 ipv 32 en slx afmontage ipv deore.
Of mis ik iets?
Ter info:

YT Izzo heeft aardige aanbiedingen nu van 700,- eraf, nu 2500,- (ook op de andere modellen trouwens tot iets van 1200 eraf op de Jeffsy)

Propain Hugene, heeft trouwens mooie kortingen in de configurator bij RS of SRAM delen, gratis Ultimate shock of Ultimate remmen, en korting op pike/lyrik ultimates. Alleen in de basis blijft t duurdere fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
ZanielGa schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:38:
Ik heb je eerste afbeelding liggen. Dat is een HV versie, die zijn dikker dus had dan niet goed vast blijven zitten.

Je moet wel heel erg ongelukkig geweest zijn om daar een tak te krijgen die je klittenband gesloopt heeft. Ik zou even checken of er toevallig een scherpe rand aan dat metaal zit dat het bandje door geschuurd heeft.
Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik ga na het werk wel even kijken of er toevallig een scherpe rand aan zit. Daarnaast even zoeken naar een vervangend bandje. Zat er ook aan te denken om een klein elastiekje of iets anders als extra bevestiging te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
Daarnaast gaat mijn Canyon Grand Canyon 7 (2020) binnenkort even naar de fietsenmaker. Ik heb veel onderhoud eigenlijk altijd zelf gedaan, maar nu laat ik er even iemand naar kijken die er meer kennis van heeft.

Het schroefdraad bij een van de twee bevestigingspunten voor de bidonhouder is ook kapot. Dit ontdekte ik laatst tijdens een rit toen mijn bidonhouder inclusief bidon opeens bijna ondersteboven hing omdat er een schroefje miste. Hier gaat de fietsenmaker ook even naar kijken.

Het was wel even uitvinden hoe ik de houder en de bidon vervolgens mee moest nemen. Uiteindelijk de bovenkant van de houder aan het frame vastgemaakt met een tiewrap en de bidon in een lege houder gestopt van iemand die met mij mee was.

[ Voor 5% gewijzigd door TheBlackestCrow op 27-07-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ko.Kane schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:53:
[...]

Ter info:

YT Izzo heeft aardige aanbiedingen nu van 700,- eraf, nu 2500,- (ook op de andere modellen trouwens tot iets van 1200 eraf op de Jeffsy)

Propain Hugene, heeft trouwens mooie kortingen in de configurator bij RS of SRAM delen, gratis Ultimate shock of Ultimate remmen, en korting op pike/lyrik ultimates. Alleen in de basis blijft t duurdere fiets.
Die Izzo is iid leuk en ziet er zeker in Wasabi Green vet uit (y)
Nadeel vind ik de Sram remmen (DOT5.1, ik ben Shimano en Formula gewend met minerale olie) en bijna een kilo zwaarder dan de Canyon (wel met dropper, Canyon zonder trouwens)
Hoe zit t met onderhoud aan Sram eagle? En onderdeel prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tacoos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Nadeel vind ik de Sram remmen (DOT5.1, ik ben Shimano en Formula gewend met minerale olie) en bijna een kilo zwaarder dan de Canyon (wel met dropper, Canyon zonder trouwens)
Onderhoud zelfde als Shimano ;-) En prijzen variëren van welke versie je wenst. Waar SX gekoopste versie is en XX SL Transmission de duurste.

Gewicht van fabrikanten kun je met korreltje zout nemen. Zou ik mij persoonlijk niet te veel op focussen op deze onderlinge verschillen. Is maar net hoe ze de fiets gewogen hebben. Dropper kun je bij de meeste fietsen vrij makkelijk zelf installeren.

Zelf zoek ik fiets uit die dichts in de buurt komt van mijn wensen. Remmen, drive train, dropper is zo aangepast. Frame, Fork, damper heb ik liever wel gelijk goed. Indien gewenst/nodig sleutel ik de rest zelf wel naar wens. Dit recentelijk gedaan. Shimano drive train vervangen voor SRAM. Shimano remmen vervangen, dropper, wielen... En onderdelen kon ik weer goed kwijt (verkoop) of gebruiken op andere fiets.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 27-07-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:08
Tacoos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Jammer dat er enkel op de Core 2 korting zit! Dat kleurtje is wel lekker inderdaad :>

Persoonlijk vind ik het een rare keuze van Canyon om de Neuron CF8 geen dropper mee te geven, daarnaast vind ik het erg jammer dat zowel de Izzo als de Neuron geen 3-way lock hebben.

Wat mij ook verrast is dat de Neuron CF niet echt lichter lijkt te zijn dan de Neuron AL

[ Voor 6% gewijzigd door nooberke op 27-07-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Toch besloten om een dropper te gaan kopen!
Heb hier aantal keer de Oneup voorbij zien komen, zijn jullie daar tevreden over?
Wel moeilijker te verkrijgen vanuit een NL webshop heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Schijnen inderdaad heel goed te zijn. Dialed In heeft One-up components in het assortiment en anders kun je ze kopen via de buren van Bike Components. Beide shops heb ik prima ervaringen mee.

https://www.dialedin-mtb....adels-en-pennen/droppers/

https://www.bike-componen...cturer=OneUp%20Components

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dirk0s schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:24:
Heb hier aantal keer de Oneup voorbij zien komen, zijn jullie daar tevreden over?
Heb er een in de Moxie. Die wou laatst niet meer naar beneden of omhoog. Dus uit de fiets gehaald en even een servicebeurtje gedaan (schoonmaken en opnieuw invetten). Werkt weer als een zonnetje en was een klusje van niks. Dus absoluut een aanrader.
Daarnaast kun je One-Up droppers ook nog eens in drop aanpassen (in 2 stapjes van een cm) waardoor je er altijd een kunt vinden die mooi past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb ook de 180 oneup (bij dialed gekocht) in mijn spark, (maar L, past precies). Werkt perfect, ook 1 keer gehad dat ie minder soepel ging. Kraag losdraaien, schoonmaken, nieuw vet en klaar. Klusje van niks

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

nooberke schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Jammer dat er enkel op de Core 2 korting zit! Dat kleurtje is wel lekker inderdaad :>

Persoonlijk vind ik het een rare keuze van Canyon om de Neuron CF8 geen dropper mee te geven, daarnaast vind ik het erg jammer dat zowel de Izzo als de Neuron geen 3-way lock hebben.
De AL Neuron heeft dan wel weer een dropper en XT afmontage (toch net weer een tandje beter) maar goedkopere wielset. Ik snap de keuzes ook niet helemaal...
Nu gebruik ik de lockout op mijn fiets ook niet, maar ik kan em ook niet remote bedienen, voegt dat wat toe dan?
Wat mij ook verrast is dat de Neuron CF niet echt lichter lijkt te zijn dan de Neuron AL
Dat viel me ook op. Wat is dan het voordeel van carbon? Sterker? Stijver?

[ Voor 7% gewijzigd door Tacoos op 27-07-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 12:42
Ik was van plan om morgenvroeg weer eens naar Nijmegen te gaan, buienradar zegt nu 0.1mm regen voor 9, 10,11 en 12 uur ;(

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Tacoos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:54:
[...]

De AL Neuron heeft dan wel weer een dropper en XT afmontage (toch net weer een tandje beter) maar goedkopere wielset. Ik snap de keuzes ook niet helemaal...

[...]

Normaal zou ik zeggen gewicht en comfort. De Neuron CF lijkt wel "nieuwer" te zijn, met de 2023 variant is er een iets anders frame gekomen waarbij ook de geometry iets anders lijkt te zijn.

De af montage zou invloed kunnen hebben op het uiteindelijk gewicht, maar het verschil is best fors.

Het is jammer dat op de Neuron 7 geen soortgelijk percentage korting zit als op de Neuron 6...Dat had je keuze misschien wat makkelijker gemaakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tacoos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Nu gebruik ik de lockout op mijn fiets ook niet, maar ik kan em ook niet remote bedienen, voegt dat wat toe dan?

[...]

Volgens mij heeft Canyon de oudere modellen nog naast de nieuwe modellen te koop. Dit was twee maanden terug nog zo. Zit een kleine verschil in geometrie. Weet niet zeker of oude modellen (frames) al voorzien waren van UDH mounts.

Kijk je nu naar gewicht van complete fiets of van het frame. Als goed is het carbon CF frame nog wel lichter als de AL. Zit het verschil in gewicht in de afmontage ?

De juiste afmontages vinden die bij je wensen past is en blijft lastig. Zeker als je specifieke wensen hebt. Des ter meer wensen je krijgt. Des ter lastige het wordt om de fiets te vinden. En dan kom je al snel uit om zelf te gaan knutselen

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 27-07-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Prulleman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:42:
Ik heb ook de 180 oneup (bij dialed gekocht) in mijn spark, (maar L, past precies). Werkt perfect, ook 1 keer gehad dat ie minder soepel ging. Kraag losdraaien, schoonmaken, nieuw vet en klaar. Klusje van niks
Top! helaas is hij nu wat duurder zie ik. Ooit in aanbieding gekocht?
Moet ook nog even uitzoeken of de oneup ook in mijn Exceed CF7 past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dirk0s schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Top! helaas is hij nu wat duurder zie ik. Ooit in aanbieding gekocht?
Moet ook nog even uitzoeken of de oneup ook in mijn Exceed CF7 past.
Ik heb in december 2021 215 euro betaald... Nu inderdaad een stukje duurder..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skwzR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 16:10
nooberke schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:25:
Het jeukt hier al een tijdje om over te stappen op een wat "luxere" fully MTB en afscheid te nemen van mijn Marlin 8. Canyon die met kortingen smijt en een aantrekkelijke fiets op marktplaats laten mij beseffen dat ik eigenlijk de knoop moet doorhakken wat ik wil, zodat ik de markt in de gaten kan houden voor een goede deal.

Wat ik vooral zoek:
- Meer comfort, zonder verlies van snelheid
- Meer mogelijkheden om de fiets mee te nemen op vakantie (denk aan Ardennen, Vogezen, Jura) met eventueel een tweede set velgen/banden. "medium" XC/Trail tot "light" downhill zou ik zeggen

Ik zoek eigenlijk het comfort en de mogelijkheden van een meer trail gerichte fully terwijl ik ook een snelle XC fiets wil...

In mijn zoektocht naar een compromis heb ik nu de volgende fietsen op de lijst staan:
- Canyon Neuron (Neuron 7 2023, nieuw)
- Canyon Lux Trail (CF6/CF7, op Marktplaats afgelopen maanden wel CF7's voorbij zien komen rond ~3000)
- Scott Spark (Staat nu een 2021 930 voor een nette prijs op marktplaats, nieuw behoorlijk prijzig alhoewel er ook wel wat aanbiedingen zijn her en der... Weet niet zo goed of buiten de looks verschillen groot zijn tussen 21/22/23 serie en er zijn enorm veel verschillende modellen)

https://99spokes.com/en-E...anyon-lux-trail-cf-7-2023

Budget, zeg max 3000?

Mijn gedachten:
Neuron: goede prijs kwaliteit, de AL versie heeft tegenwoordig twee bidon houders, geen 3-way lock-out, mist mogelijk wat snelheid. Erg geschikt voor buitenland
Lux Trail: licht, veel bidon ruimte, mogelijk wat minder geschikt voor buitenland door kortere veerwegen?
Scott Spark: slechts één bidon, mooi compromis. Nieuw erg prijzig, tweedehands mogelijk goede deal. Het 2022/2023 model is erg gaaf qua looks met de onzichtbare demper, lastig onderhoud

Verder op vakantie is een Scott Strike Eride als huur fiets gehad, dat was echt een heerlijke fiets qua demping. Three-way lock, maar ook veel "diepte" qua vering, ik ben bang dat ik diezelfde diepte ik niet in een Lux Trail ga vinden. Lux Trail vorig jaar in Valkenburg gehuurd, snelle fiets die veel vertrouwen gaf, maar nog wel vrij "hard", durf echter niet te zeggen hoe die demping afgesteld stond (ik ben ~75kg, mogelijk stond hij voor veel zwaarder persoon afgesteld)

Iemand die hier wat aan toe te voegen heeft om mijn keuze scherper te krijgen?
Ik heb zelf een Spark 940(2021), mis de bidon ruimte wel. Heb een camelbag geprobeerd maar fiets toch net iets minder vrij en zweetrug in de winter geeft dat na een tijd fietsen meer kou. In de winter of koudere dagen is 1 bidon van 750ml opzich genoeg voor mij met een ritje van 50 a 60km. Heb nu in de zomer altijd een extra flesje drinken in mijn zak van het shirt mee. Ik heb wel een bidonhouder met 1 zijkant open, anders krijg je de 750ml er ook niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:22
Close call gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNWNoNA3CjsXZVEQloNcSxIlgCI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ojxERdqRtpgytStt2XQvvYo8.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6h831klETgaeZgwiRHteMercdA=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eUSoLtXvMWjQIt4K9hZXH7MQ.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f7z-Ki2EDq8Fqibc0ezaplDQZ4=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/s5a8ZEk73XGbzpz8r84qbGZ4.gif?f=fotoalbum_tile

De Giant op de drager gehad om weg te brengen om het voorwiel te richten en balhoofd speling op te lossen. Was net de 100 weg op toen ik een harde bonk hoorde. In de binnenspiegel kijken, oh oh, fiets weg. Gelukkig zag ik 'm nog in de buitenspiegel dus hij stuiterde niet over de weg. Kon 200m later de vluchthaven op. Had zeker weten de fiets goed vast, en op slot in de klem. Toch los gestuiterd oid? Snel een spanbandje er om en door. Nu toch steeds iets onzeker, dus extra bandje er om.

Ondertussen de fiets weer opgehaald van z'n beurtje. Voorwiel opnieuw gericht, en ik dacht ruimte op balhoofd, maar was ruimte op de stuurpen.

Volgende week een weekje Harderwijk. Word belabberd weer dus ben benieuwd hoe de lokale routes er voor staan.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Smotske schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:14:
Close call gehad.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De Giant op de drager gehad om weg te brengen om het voorwiel te richten en balhoofd speling op te lossen. Was net de 100 weg op toen ik een harde bonk hoorde. In de binnenspiegel kijken, oh oh, fiets weg. Gelukkig zag ik 'm nog in de buitenspiegel dus hij stuiterde niet over de weg. Kon 200m later de vluchthaven op. Had zeker weten de fiets goed vast, en op slot in de klem. Toch los gestuiterd oid? Snel een spanbandje er om en door. Nu toch steeds iets onzeker, dus extra bandje er om.

Ondertussen de fiets weer opgehaald van z'n beurtje. Voorwiel opnieuw gericht, en ik dacht ruimte op balhoofd, maar was ruimte op de stuurpen.

Volgende week een weekje Harderwijk. Word belabberd weer dus ben benieuwd hoe de lokale routes er voor staan.
Zo'n 435D heeft gewoon te veel koppel O+

Maar even zonder gekheid, je plaatst de bevestiging altijd op de locatie van de derde foto? Bizar slecht als dat door slijtage ineens los zou kunnen komen.

Hopelijk valt de schrik mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:22
Ik hoop dat dat het is :+

Ja, de korte klem op de onderbuis. Te kort voor op de bovenbuis. Had er wel een dunne poetslap tussen.
Zo oud is de drager ook nog niet. De klem heeft misschien 12 a 15x een fiets vast gehad :/
Wel blij met de sterke sjorbandjes voor de wielen

[ Voor 10% gewijzigd door Smotske op 27-07-2023 16:27 ]

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Strider schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:06:
Ik was van plan om morgenvroeg weer eens naar Nijmegen te gaan, buienradar zegt nu 0.1mm regen voor 9, 10,11 en 12 uur ;(
Ja de zomer is ineens opgehouden de laatste 3 weken.
Ik heb het geluk dat ik vrij flexibel ben met werk en ik tussen de buien door kan plannen. Maar voor dit weekend wilde ik een wat langere rit plannen en dat blijft gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

911GT2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Ja de zomer is ineens opgehouden de laatste 3 weken.
Ik heb het geluk dat ik vrij flexibel ben met werk en ik tussen de buien door kan plannen. Maar voor dit weekend wilde ik een wat langere rit plannen en dat blijft gokken.
Op het weer kun je je kleden ;-)

Spring straks op de fiets en dit weekend. Regenjas/broek en 5Ten gore-tex schoenen. Fiets wordt vies en slijtage onderdelen zullen wat harde slijten, Had maar geen fiets moeten worden. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 28-07-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Daan_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Op het weer kun je je kleden ;-)

Spring straks op de fiets en dit weekend. Regenjas/broek en 5Ten gore-tex schoenen. Fiets wordt vies en slijtage onderdelen zullen wat harde slijten, Had maar geen fiets moeten worden. O-)
Volledig eens. Maar aangezien is nog geen week mijn fiets heb, heb ik nog niet alle kleding om me daar tegen te wapenen. Iets zegt me dat mijn wielrenjasje me niet heel erg gaat beschermen tegen modder. :+
Met name omdat die van voren wind en water dicht is maar de achterkant verre van...

[ Voor 7% gewijzigd door 911GT2 op 28-07-2023 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 10:02

H'wijk is veluwe grond. Water zakt daar snel weg. Ben daar een aantal weken terug nog geweest toen het droog was en toen was de grond extreem mul en zwaar. Nu na deze regen zal het eerder fijner fietsen met links en rechts een kleine plas schat ik zo in.

Er zitten daar 2 routes. Harderwijk is technisch en de andere is meer een cross country route. Starten in principe op dezelfde locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
Bedankt voor de uitgebreide en vele reacties O+ ;

Kort resume vanuit mijn kant, powermeter op de mtb is nuttig als:
- Pacen in wedstrijden, met name meerdaags marathons indien ratio hr/power gaat afwijken door vermoeidheid
- Intervallen doen in de natuur indien de mogelijkheden daarvoor op de weg sub-optimaal zijn
- Pacen van klimmen/heuvels, met name interessant als het Ardennen of heftiger wordt
- Exacter weten van trainingsintensiteit

Voor mijn usecase (gewoon hard korte rondjes knallen op de vlakte) blijft het daarmee meer een leuke gimmick dan dat het echt voor een andere ervaring gaat zorgen op de fiets. Ik had uit interesse nog even gekeken of mijn 105 crank op de mtb past om een keer te testen hoe de ratio HR-load/Power-load op de mtb is tov renfiets, maar dat verschil is echt te groot (o.a. q-factor, lengte etc). Het is voor mijn inzet minder nuttig dan op de racefiets terwijl de kosten hoger liggen. Maar aan de andere kant is ~350 euro ook weer niet bizar veel geld indien ze inderdaad redelijk bulletproof zijn (voor de meesten hier het geval). Het kriebelt dus nog wel om er ooit een te kopen, maar iets minder hard :P.
Close call gehad.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb deze fietsendrager ook, dus bedankt voor het delen/waarschuwen, maar ik zou 'm aan de onderste framebuis naast de klem ook met een van de straps vastmaken. Ik had gedacht dat het overbodig zou zijn, maar zwaartekracht + drempels/oneffenheden zijn in deze opstelling niet je beste vriend, ik zou zo in ieder geval niet door Belgie durven te rijden. Goed dat alles verder heel gebleven is.

[ Voor 58% gewijzigd door Bastard op 28-07-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

nldls schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:06:
[...]

H'wijk is veluwe grond. Water zakt daar snel weg. Ben daar een aantal weken terug nog geweest toen het droog was en toen was de grond extreem mul en zwaar. Nu na deze regen zal het eerder fijner fietsen met links en rechts een kleine plas schat ik zo in.

Er zitten daar 2 routes. Harderwijk is technisch en de andere is meer een cross country route. Starten in principe op dezelfde locatie.
Ik heb afgelopen dinsdag Harderwijk nog gereden. Prima te doen in vergelijking met een maand geleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

nooberke schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Ik moet mezelf corrigeren: vlgs de support van Canyon heeft de CF8 wel degelijk een dropper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4Qfq6vgCVmOgGJBYiFpWzTM79E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1SKqUrVumx2ThxLRXkl10CF1.png?f=fotoalbum_large
Blijkbaar is de G5 seatpost 'gewoon' een dropper, hoewel dat in het vergelijk niet zo lijkt.
Plaatje suggereert dan weer wel een dropper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o75XLvXQYYzYQBExuDj0NQoZebc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rVikBvE61mVprcQP1oO9H260.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Canyon heeft wel vaker niet kloppende informatie op haar website staan. Beste kun je contact opnemen via de chat om na te vragen. Of via hun contact formulier. ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Daan_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:47:
Canyon heeft wel vaker niet kloppende informatie op haar website staan. Beste kun je contact opnemen via de chat om na te vragen. Of via hun contact formulier. ;-)
Via de chat werd bevestigd dat er een dropper op zit👍

Ooit moet de knoop worden doorgehakt, dus ik heb maar op de bestelknop gedrukt O+

[ Voor 11% gewijzigd door Tacoos op 28-07-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Gisteren mijn dropper gemonteerd en getest. Vanmorgen vol goede moed op pad. Druk ik op de knop, niets. Nog een keer, niets. Derde keer wat harder. Knap schiet hij uit de hendel. Wellicht heb ik de zadelpen te hard aangedraaid. Zo maar eens onderzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 19:22
911GT2 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:08:
Wellicht heb ik de zadelpen te hard aangedraaid. Zo maar eens onderzoeken.
9/10 keer is dit het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Yep net even alles opnieuw vastgezet en het werkt weer.
Ik werk meestal aan auto’s. Daar is een beetje meer nm niet zo erg. Maar bij 9 is iets meer natuurlijk al procentueel een grote toename.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
911GT2 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:10:
Yep net even alles opnieuw vastgezet en het werkt weer.
Ik werk meestal aan auto’s. Daar is een beetje meer nm niet zo erg. Maar bij 9 is iets meer natuurlijk al procentueel een grote toename.
Een zadelpen klem is meestal 4-6, nooit meer dan 6 gezien eigenlijk...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Precies, de gemiddelde zadelpen staat eerder te strak dan te los. Lekker los houden tenzij hij gaat draaien, dan iets strakker (of gewoon carbon montage pasta met van die zandkorrels oid er in gebruiken).
zeker, heb 2 setjes pedalen (op de oude fiets worden ze weinig gebruikt) een bash guard, 100CC Pomp met toolkit en een 210mm dropper. Was destijds (2.5 jaar terug) een van de weinige 200mm+ droppers en heeft een erg lage stack-height. Je kunt dus meer dropper kwijt tov. een willekeurige Fox Transfer.

Tegenwoordig zijn er wel meer erg lange opties overigens.

Ben prima tevreden over het ding, in 2.5 jaar tijd 2x even uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en nieuw vet er in. Denk nu wel wat meer speling te merken dus zet er volgende keer dat ie uit elkaar gaat oversized key's in (die overigens gewoon meegeleverd worden).

Bashguard ook prima, stevig genoeg voor de enkele keer dat ik 'm op een boomstam plant, pedalen ook prima, overleven rock-strikes prima. Eentje had een keer een bijgeluidje en wat speling, uit elkaar halen, schoonmaken en nieuw vet er in heeft dat opgelost.
drBunhead schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:00:
Schijnen inderdaad heel goed te zijn. Dialed In heeft One-up components in het assortiment en anders kun je ze kopen via de buren van Bike Components. Beide shops heb ik prima ervaringen mee.

https://www.dialedin-mtb....adels-en-pennen/droppers/

https://www.bike-componen...cturer=OneUp%20Components
Gewoon direct bij ze zelf bestellen kan ook, wordt vanuit NL verzonden: https://eu.oneupcomponents.com/collections/all

Alternatief. www.lordgun.de

Overigens zijn ze afgelopen jaren wel stukje duurder geworden, dus een aanbieding/korting tov. de adviesprijs is imho wel noodzakelijk bij veel items en maken andere websites tov. one-up zelf vaak een betere deal.

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 29-07-2023 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Prulleman schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Ja hij is nu weer ok, was idd 6 NM maar omdat ik er verkeer voor stond 9 gelezen..

[ Voor 10% gewijzigd door 911GT2 op 29-07-2023 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Op Marktplaats staan nodige nieuwe droppers. Meeste komen uit nieuwe fietsen.
zelf iridium 170mm erop gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 20:31
Daan_ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:29:
[...]

zelf iridium 170mm erop gezet
30.9 zeker? kan het op de foto's niet zien.

edit: aja, in de text 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-07-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:27:
[...]

30.9 zeker? kan het op de foto's niet zien.

edit: aja, in de text 8)7
Staan ook genoeg 31,6 etc droppers op MP. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 20:31
Daan_ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:36:
[...]

Staan ook genoeg 31,6 etc droppers op MP. ;-)
27.2 hiero :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat gaat iets lastiger worden op MP. Het is een diameter dat van wielren en gravel fietsen afkomstig is. En sommige fiets fabrikanten dachten het goed idee was om op XC fietsen te gaan gebruiken. Om gewicht te besparen. :( Gelukkig zijn meeste fabrikanten verstandig geworden en zie 27.2 minder op nieuwe MTB's.

Dropper ontwikkelen voor 27.2. Is toch iets uitdagender. Dat zal ook wel één van de reden zijn dat er niet veel keuze is. En beperkte travel.
----------------------------------------
Gister was het al lekker rond crossen. Vandaag ondanks de extra mm regen. Lag het er nog goed bij. Kreeg de drop (niet rolbaar) op steile switchback niet tussen mijn oren (vandaag). Paar keer alternatieve lijn geprobeerd. Dat gaf stiekem toch best leuke uitdaging op de losse ondergrond. Driften en weinig ruimte voor foutjes :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAg13gCOiyoBQpgeLQpKCfCqxoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRBA2IaUsMO0QXvzIkCps97K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Die lijn ontwikkeld zich al mooi zo te zien. Als ik weer in het Reichswald ben die trail maar weer proberen, heb nog wat goed te maken op dat laatste stuk ervan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:40:
Die lijn ontwikkeld zich al mooi zo te zien. Als ik weer in het Reichswald ben die trail maar weer proberen, heb nog wat goed te maken op dat laatste stuk ervan ;)
Haha alvast wat extra padding op de kont _/-\o_

Laatste stukje is nog erg los en als je fiets er indrukt wil je nog wel eens gaan glijden. Maar dat ligt vooral aan mijn onkunde.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 30-07-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik ben weer eens gaan rondkijken voor een nieuw achterwiel, nu kom ik de onderstaande tegen. Verkoper heeft er weinig verstand van. Maar als ik het zo bekijk is dit een non-boost 29" achterwiel met een Shimano Freehub (FH-RM35) waar een 10x cassette op past (er zit nu een 11 speed op). Precies wat ik zoek.
Denken jullie dit ook? :+

https://www.marktplaats.n...7-achterwiel-29-inch-mtb#

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 30-07-2023 20:56 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MJV

Strider schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:35:
Ik ben weer eens gaan rondkijken voor een nieuw achterwiel, nu kom ik de onderstaande tegen. Verkoper heeft er weinig verstand van. Maar als ik het zo bekijk is dit een non-boost 29" achterwiel met een Shimano Freehub (FH-RM35) waar een 10x cassette op past (er zit nu een 11 speed op). Precies wat ik zoek.
Denken jullie dit ook? :+

https://www.marktplaats.n...7-achterwiel-29-inch-mtb#
Quick release is per definitie niet boost, en (bijna?) altijd 135mm inbouwbreedte. Als er 11s op zit past 10s inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
MJV schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Quick release is per definitie niet boost, en (bijna?) altijd 135mm inbouwbreedte. Als er 11s op zit past 10s inderdaad ook.
Oke, dus dit wiel zou moeten passen in mijn non-boost frame toch? Ik heb trouwens nu geen quick release, maar dat zou geen probleem moeten zijn toch?

Wat ik me trouwens nog wel afvroeg.
Op de as in dat wiel lijkt er op de buitenkant een moer met schroefdraad te zitten, wat is daar de reden van? Ik heb dat zelf niet (linker is mijn as).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mZdGG4Zn/thumbnail-photo-2023-07-14-14-59-33.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Oke, dus dit wiel zou moeten passen in mijn non-boost frame toch? Ik heb trouwens nu geen quick release, maar dat zou geen probleem moeten zijn toch?

Wat ik me trouwens nog wel afvroeg.
Op de as in dat wiel lijkt er op de buitenkant een moer met schroefdraad te zitten, wat is daar de reden van? Ik heb dat zelf niet (linker is mijn as).

[Afbeelding]
Die moer is om de boel bij elkaar te houden en vaak bij cup/conus lagers om de stelmoer op zijn plek te houden.

Je kan niet zomaar een qr wiel in een steekas frame zetten.. dan moet je om zijn minst nieuwe endcaps op de qr naaf zetten.. maar soms ook de as binnenin vervangen (als dat allemaal mogelijk is en beschikbaar.....!)

Zoiets als het plaatje links heb ik overigens ook nog nooit gezien.... Ziet er niet uit als een normale steekas naaf..
Zowel qr als steekas hebben een bepaalde (eigen) dikte van het uiteinde wat is je vork/frame valt. Soms is dat met "endcaps" soms is dat vast, maar zo ziet het er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mmn0lD0y-nN19AhiznLFRMUFn7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eY1OPYZDJ6b5DFl11D1Yw2Os.png?f=user_large

Is hier iets los gehaald en half eruit getikt?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Die moer is om de boel bij elkaar te houden en vaak bij cup/conus lagers om de stelmoer op zijn plek te houden.

Je kan niet zomaar een qr wiel in een steekas frame zetten.. dan moet je om zijn minst nieuwe endcaps op de qr naaf zetten.. maar soms ook de as binnenin vervangen (als dat allemaal mogelijk is en beschikbaar.....!)

Zoiets als het plaatje links heb ik overigens ook nog nooit gezien.... Ziet er niet uit als een normale steekas naaf..
Zowel qr als steekas hebben een bepaalde (eigen) dikte van het uiteinde wat is je vork/frame valt. Soms is dat met "endcaps" soms is dat vast, maar zo ziet het er uit:
[Afbeelding]

Is hier iets los gehaald en half eruit getikt?
Die rode bus is een eindcap, het geheel werd niet bij elkaar gehouden door een stelmoer. Volgens mij hoeft dat bij een Freehub ook niet. Dit is wat er nu in zit maar dit is zo prijzig om te repareren (+/- 100 euro) dat ik er liever een ander wiel in zet.

Dus op beide zijdes komt er bij mij nog een eindcap op.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MJV

De suggestie van ombouwen van de naaf die @Prulleman doet is vaak niet mogelijk (en sowieso te prijzig voor jouw use-case) bij Shimano naven.

Als je een "non-boost" frame hebt met steekas is dat [b]meestal142x12; maar er zijn in het verleden echt heel erg veel standaarden gebruikt dus je kunt daar niet zomaar van opaan.

Laten we hem omdraaien: om welk frame (inc modeljaar) hebben we het? Wellicht dat je zelf ook al met wat Googlen kunt vinden wat de inbouwbreedte van het frame zou moeten zijn. Je zoekt dus de breedte, en vervolgens ook de as-diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 23:08
Een fox ranger (lite) kort, bevalt me met bijbehorende Zeem erg goed...al is t wel mn eerste.
Zit goed, waterafstotend en nu goedkoop bij meerdere shops (oa 12go).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Nog even terugkomend op mijn eigen post, ik heb bij mijn linkerhand op het stuur de schakelaar om de voorvork vast te zetten. Hoe ga`ik hierbij een schakelaar voor de dropper bij plaatsen?
Of moet ik hier keuzes voor maken welke wel en welke niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 14:37
Helaas na een aantal dagen in de ardennen een nagenoeg nieuwe achterband stuk gereden.

Rottige plek waar de sealant geen grip op krijgt. Inmiddels loopt het ook uit het ventiel.

Nu begreep ik na wat fora en reddit dat Schwalbe tegenwoordig iets “slechtere” kwaliteit levert.
Merkte met remmen downhill dat er soms wat gebrekkige grip was. Zit nu alle Schwalbes te vergelijken.

Iemand tips voor een goed vergelijkbaar alternatief?

Maxxis een goed idee?

De roval/DT Swiss velgen zijn uiteraard op dit moment tubeless met muc off sealant.

Voor liggen er Ray’s op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gfc5IUU2ubBOYh2PE-rVQu6CiN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvaQWQW63uG9ynmoWzk4RAys.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G7P4gD7CTWqlJdpEek9h2i9oKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9qXqvR4JaNla7VIDHazOQdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdtMu5QhD31VjmI23f3Ulrp2sEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSztQF8KVWtf62dNZOdFlHtY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sosua op 31-07-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 23:08
Sosua schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:29:
Helaas na een aantal dagen in de ardennen een nagenoeg nieuwe achterband stuk gereden.

Rottige plek waar de sealant geen grip op krijgt. Inmiddels loopt het ook uit het ventiel.

Nu begreep ik na wat fora en reddit dat Schwalbe tegenwoordig iets “slechtere” kwaliteit levert.

Iemand tips voor een goed vergelijkbaar alternatief?

Maxxis een goed idee?

De roval/DT Swiss velgen zijn uiteraard op dit moment tubeless met muc off sealant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet om nu de wijsneus uit te hangen, maar zo'n band is leuk voor je lokale rondjes maar is qua karkas (lees lekbestendigheid) nou niet echt subliem....qua grip?!

Terug na je vraag, genoeg opties al zou ik niet zo snel voor maxxis kiezen vanwege de exorbitante prijzen al zweren er genoeg bij.
Paar ideeen: specialized fast trek T7 (t5 heeft ook weinig sterk karkas), vittoria mezcal tnt, maxxis ardent race of recon race.
Paar outsiders: onza cannis, wolfpack race, pirelli scorpion (Weet t type niet meer, dacht xc).

Maar voor daar: eerder de maxxis, of bv vittoria barzo tnt, specialized ground control t7 of continental cross king oid.

Beschikbaarheid zal daar meer een ding zijn. Misschien dat een prop houdt?

Succes
Pagina: 1 ... 243 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic