nooberke schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:25:
Het jeukt hier al een tijdje om over te stappen op een wat "luxere" fully MTB en afscheid te nemen van mijn Marlin 8. Canyon die met kortingen smijt en een aantrekkelijke fiets op marktplaats laten mij beseffen dat ik eigenlijk de knoop moet doorhakken wat ik wil, zodat ik de markt in de gaten kan houden voor een goede deal.
Wat ik vooral zoek:
- Meer comfort, zonder verlies van snelheid
- Meer mogelijkheden om de fiets mee te nemen op vakantie (denk aan Ardennen, Vogezen, Jura) met eventueel een tweede set velgen/banden. "medium" XC/Trail tot "light" downhill zou ik zeggen
Ik zoek eigenlijk het comfort en de mogelijkheden van een meer trail gerichte fully terwijl ik ook een snelle XC fiets wil...
In mijn zoektocht naar een compromis heb ik nu de volgende fietsen op de lijst staan:
- Canyon Neuron (Neuron 7 2023, nieuw)
- Canyon Lux Trail (CF6/CF7, op Marktplaats afgelopen maanden wel CF7's voorbij zien komen rond ~3000)
- Scott Spark (Staat nu een 2021 930 voor een nette prijs op marktplaats, nieuw behoorlijk prijzig alhoewel er ook wel wat aanbiedingen zijn her en der... Weet niet zo goed of buiten de looks verschillen groot zijn tussen 21/22/23 serie en er zijn enorm veel verschillende modellen)
https://99spokes.com/en-E...anyon-lux-trail-cf-7-2023
Budget, zeg max 3000?
Mijn gedachten:
Neuron: goede prijs kwaliteit, de AL versie heeft tegenwoordig twee bidon houders, geen 3-way lock-out, mist mogelijk wat snelheid. Erg geschikt voor buitenland
Lux Trail: licht, veel bidon ruimte, mogelijk wat minder geschikt voor buitenland door kortere veerwegen?
Scott Spark: slechts één bidon, mooi compromis. Nieuw erg prijzig, tweedehands mogelijk goede deal. Het 2022/2023 model is erg gaaf qua looks met de onzichtbare demper, lastig onderhoud
Verder op vakantie is een Scott Strike Eride als huur fiets gehad, dat was echt een heerlijke fiets qua demping. Three-way lock, maar ook veel "diepte" qua vering, ik ben bang dat ik diezelfde diepte ik niet in een Lux Trail ga vinden. Lux Trail vorig jaar in Valkenburg gehuurd, snelle fiets die veel vertrouwen gaf, maar nog wel vrij "hard", durf echter niet te zeggen hoe die demping afgesteld stond (ik ben ~75kg, mogelijk stond hij voor veel zwaarder persoon afgesteld)
Iemand die hier wat aan toe te voegen heeft om mijn keuze scherper te krijgen?