Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 242 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
Strider schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:59:
Heeft er nog iemand een non-boost 29" achterwiel liggen met een Shimano hub? :)
Nee.. alleen boost, maar wat bedoel je met Shimano? HG of micro spline freehub body?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 12:42
Prulleman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Nee.. alleen boost, maar wat bedoel je met Shimano? HG of micro spline freehub body?
Ah bedoelde eigenlijk dat er een Shimano cassette (x10) op past.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Ah bedoelde eigenlijk dat er een Shimano cassette (x10) op past.
HG dus

(MS is ook Shimano, zelfs meer Shimano dan HG, want er zijn meer merken die HG gebruiken, MS is de dedicated nieuwe 12 speed Shimano body, net zoals sram XD, kunnen hier cassettes met een 10T op, wat fysiek niet past bij een HG body, 12 speed past overigens wel op HG, want stam NX is 11-50 en HG compatible)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
SRAM heeft nu ook de transmission op GX level:
https://www.bike24.nl/pro...64Q7icjjpFVxoCOrIQAvD_BwE

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zag de vele aankondigen/reviews voorbij komen op YouTube. Het schakelt erg lekker kan ik uit ervaring zeggen. Heb op de E de XX Transmission en dat schakelt stuk beter dan het oudere AXS systeem.

Voor E MTB's is het absoluut een upgrade. Voor non E zou ik persoonlijk niet overstappen als je al AXS hebt.

----------------
Gister achterwiel klaar gemaakt voor Lets ride voor zaterdag. Wielbouwer heeft spaken vervangen. Alleen de tubeless tape. Was niet zo lekker geplakt. Band liep sneller leeg dan ik er lucht in kreeg met de compressor O-) Nieuwe tape gekocht en geplakt.

CushCore Pro (insert) er weer op. En het gevecht met band erop leggen kon beginnen.... :X De XX cassette, rotor erop en latex erin. Klaar voor gebruik voor de Lets ride voor zaterdag. Zin aan....

[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 13-07-2023 12:20 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Gelukkig geen udh, dus mijn geld blijft veilig in de portemonnee. Alleen nog wel aan het puzzelen voor een leuk bomb proof wielsetje. Ik ben het banden wisselen een beetje zat aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
drBunhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:03:
Gelukkig geen udh, dus mijn geld blijft veilig in de portemonnee. Alleen nog wel aan het puzzelen voor een leuk bomb proof wielsetje. Ik ben het banden wisselen een beetje zat aan het worden.
Wat is je budget?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
600 - 700 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
drBunhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:03:
Heb je nou nog niks besteld? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Klitse schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Heb je nou nog niks besteld? 8)
Nope, last van keuzestress 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Stil wou je toch? Onyx of Box Stealth?
Of toch een beetje lawaai: Industry Nine?
Of iets goedkoper en toch goed; Hope?

Disclaimer, ik heb er lang niet zo veel verstand van als sommige anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dat is een beetje onder de grens voor carbon denk ik.. daar zou ik denk ik minimaal 800 voor uittrekken..

Maar dan moet je wel wat moois kunnen maken met hope naven (pro 5 setje ~400) mooie velgen (Duke alu 30 mm, setje ~200) nog wat voor spaken en nippels (moet je wel zelf spaken ;) )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Klitse schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Stil wou je toch? Onyx of Box Stealth?
Of toch een beetje lawaai: Industry Nine?
Of iets goedkoper en toch goed; Hope?

Disclaimer, ik heb er lang niet zo veel verstand van als sommige anderen.
Zijn bijna allemaal wel de revu gepasseerd inderdaad haha.
Prulleman schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Dat is een beetje onder de grens voor carbon denk ik.. daar zou ik denk ik minimaal 800 voor uittrekken..

Maar dan moet je wel wat moois kunnen maken met hope naven (pro 5 setje ~400) mooie velgen (Duke alu 30 mm, setje ~200) nog wat voor spaken en nippels (moet je wel zelf spaken ;) )
Carbon hoeft ook helemaal niet en zelf spaken komt niet goed, dan eindig ik met vierkante wielen.

Hope Pro 5/ DT Swiss 240 of350 / Onyx (heel mooi) met een sterke alu velg zou ideaal zijn. Zijn die Duke Fury Stars een beetje bikepark etc proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
drBunhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Zijn bijna allemaal wel de revu gepasseerd inderdaad haha.

[...]

Carbon hoeft ook helemaal niet en zelf spaken komt niet goed, dan eindig ik met vierkante wielen.

Hope Pro 5/ DT Swiss 240 of350 / Onyx (heel mooi) met een sterke alu velg zou ideaal zijn. Zijn die Duke Fury Stars een beetje bikepark etc proof?
Om teleurstellingen te voorkomen.

Met jouw budget moet je vooral naar de 350 kijken. Alle andere naven liggen buiten je budget, als we het over complete wielen hebben (tenzij je zelf aan de slag gaat).

Met Onyx ben je alleen met de naven door je budget heen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
ElGreco schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Om teleurstellingen te voorkomen.

Met jouw budget moet je vooral naar de 350 kijken. Alle andere naven liggen buiten je budget, als we het over complete wielen hebben (tenzij je zelf aan de slag gaat).

Met Onyx ben je alleen met de naven door je budget heen.
Ik weet dat Onyx inderdaad veel (te veel) kosten, mag alleen veel te graag dromen. Hard budget is het ook niet, maar het is niet een met goud ingelegde fiets, dus de wielen hoeven dat ook niet te zijn.

Uiteindelijk zal het wel iets in de trend van DT350 met EX511 worden, had ik voor de Santa Cruz ook laten maken en dat beviel best goed.

[ Voor 10% gewijzigd door drBunhead op 13-07-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07
drBunhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Ik weet dat Onyx inderdaad veel (te veel) kosten, mag alleen veel te graag dromen. Hard budget is het ook niet, maar het is niet een met goud ingelegde fiets, dus de wielen hoeven dat ook niet te zijn.

Uiteindelijk zal het wel iets in de trend van DT350 met EX511 worden, had ik voor de Santa Cruz ook laten maken en dat beviel best goed.
en newmen? https://www.bike-componen...ch-29-Laufradsatz-p77893/

Is stille naaf, vind ik fijn, maar sommigen hebben liever het gevoel dat ze achtervolgd worden door zwerm bijen.

Die velgen houden het op een Enduro goed vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 13-07-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
PS de DTswiss ex511 met 350 is gewoon de ex1700 wielset toch?

te koop voor 600e https://www.bike-componen...ch-29-Laufradsatz-p78703/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Stille naaf, heerlijk vind ik dat ja. Zal newmen eens bekijken, is voor mij minder bekend.

Is in de basis dezelfde, ik dacht alleen dat die wielset alleen in straight pull en 28 spaaks beschikbaar is. 32 is voor mijn gevoel als leek toch wat sterker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Op de Dirt Jumper heb ik Hope Fortus 26 + Pro 5 naven (oranje) Ook wel Setje die tegen een stootje kan. Zou dan wel kiezen voor de Fortus 30.

En als je wat wilt laten bouwen; DT EX 511 + Hope Pro5 naven een optie kunnen zijn. Opties zijn hierin best groot ;-)

De Hope naven zijn wel makkelijk te onderhouden is mij verteld en als ik de filmpjes mag geloven.

Edit:
Heb anders nog wel setje carbon Reynolds 30mm liggen om te testen op een rondje. Liggen Forkaster 2.35 voor en achter op. Cassette is SRAM, 180mm rotor Shimano, maar Magura 180mm en 203mm heb ik ook nog wel liggen om erop te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 13-07-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 13:27

erikver

Ik zeg...

Ik heb een setje laten bouwen door Revi cycles uit Nijmegen voor mijn trail bike (nu een RAAW Jibb). Hope Pro 4 hubs met Spank 350 velgen, DT Competition spaken en messing nippels.

Overleeft het alweer bijna 3 jaar zonder problemen en heeft al flink wat trails gezien in onder andere Belgie (Spa, Beringen) en Duitsland (Witten, Aachen, Winterberg).

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
erikver schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:34:
Ik heb een setje laten bouwen door Revi cycles uit Nijmegen voor mijn trail bike (nu een RAAW Jibb). Hope Pro 4 hubs met Spank 350 velgen, DT Competition spaken en messing nippels.

Overleeft het alweer bijna 3 jaar zonder problemen en heeft al flink wat trails gezien in onder andere Belgie (Spa, Beringen) en Duitsland (Witten, Aachen, Winterberg).
Is dat de versie met Vibrocore? Zo ja, hoe bevalt dat?

Raaw Jibb, hele hele gave fiets trouwens

[ Voor 4% gewijzigd door drBunhead op 13-07-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Gisteren de remmen van de Moxie ook maar eens gebleed na al het remmen in Winterberg.
Was ook nodig want er kwam een boel lucht uit. Voorrem ging als een zonnetje. Achter was een ander verhaal. Bleef maar lucht uit komen dus leek alsof ie ergens lek was. Maar ik verdenk nu de easy bleed tool van Hope op de een of andere manier want zonder ging het beter. Vanmorgen gauw even gekeken of het nog ergens lekte na een kort ritje (moest toch de kinderen naar school brengen) maar ik kon niks ontdekken. Maar goed ook anders had ik morgen met de hardtail richting het Reichswald gemoeten. En dat laat ik wel aan drBunhead over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:33:
Gisteren de remmen van de Moxie ook maar eens gebleed na al het remmen in Winterberg.
Was ook nodig want er kwam een boel lucht uit. Voorrem ging als een zonnetje. Achter was een ander verhaal. Bleef maar lucht uit komen dus leek alsof ie ergens lek was. Maar ik verdenk nu de easy bleed tool van Hope op de een of andere manier want zonder ging het beter. Vanmorgen gauw even gekeken of het nog ergens lekte na een kort ritje (moest toch de kinderen naar school brengen) maar ik kon niks ontdekken. Maar goed ook anders had ik morgen met de hardtail richting het Reichswald gemoeten. En dat laat ik wel aan drBunhead over.
Anders heb ik nog bleed kit liggen volgens mij zelfs met juiste adapter.

Hier net Dropper eruit gehaald denk dat dit het gekraak van de fiets al iets verklaard. Wat een drek zat erin. Goed schoongemaakt. ToDo: andere wielset erop, remmen afstellen. En klaar voor dagje fun met de heren....

De MTB hopper Intro staat klaar voor morgen. Deze is redelijk portable. Beter dan de Coaches. Zijn wel wat plekken waar we de Intro kunnen inzetten.... Eventueel nog een Skinny mee. Om drops te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Strider schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:59:
Heeft er nog iemand een non-boost 29" achterwiel liggen met een hub geschikt voor een Shimano 10x cassette :)
Iemand nog een tip bij welke winkel ik dit goedkoop nieuw zou kunnen kopen?

Wil een oude MTB de deur uit doen waar een nieuw achterwiel in moet komen.

* Wat staan er toch ontzettend veel gebruikte MTBs te koop :X

[ Voor 7% gewijzigd door Strider op 14-07-2023 23:16 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
Strider schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:14:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLFtfzhjETzlWvcyNTVVSOFc2cY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c6d0h0deWMLDLKMPw9YiqKPE.png?f=fotoalbum_large

Een FH-QC300-HM is volgens mij HG. Het Shimano plaatje hierboven lijkt dat te bevestigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:14:
[...]

Duitse winkels als Bike24, BikeDiscount, Bike-components, hebben een groot assortiment. Zo ook wielen. En negen van de tien keer beter geprijsd dan NL winkels.

Tijdje terug zelf een set DT hxc1501 (30mm) aangeschaft bij Bike24 en prijs was heel stuk lager waar ik het voor in NL kon vinden.

------
Hier vandaag naar gezellig lets ride besloten. Dat de custome build Canyon Neuron verkocht gaat worden (MP) Afgelopen periode niet meer op gefietst. Iets met gezondheid.... En binnen voor op de Taxc is zonde.

De Spectral eMTB heeft plezier in mountainbiken weer terug gebracht. Vanaf september ruim 4000km gereden. Voor de wat meer Enduro en bikepark dagen een Torque ON besteld.

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 16-07-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:38

Galois

1811 - 1832

Mijn rechter XT pedaal is stuk. Ik heb ze al 10 jaar en al een paar keer uit elkaar gehaald en opnieuw ingevet. Blijkbaar heb ik een vorige keer wat te enthousiast aan de borgmoer van mijn rechter pedaal gedraaid, waardoor die lam is en dus schroef van de conus niet meer 'vastzet'. Maar in mijn geklooi zijn de lagerballetjes ook niet allemaal meer aanwezig volgens mij (oeps...).

In mijn zoektocht naar een leuke aanbieding voor nieuwe XT pedalen kwam ik deze voor XTR tegen waar ze alleen de 'pedaalas' verkopen.

Op zich wel heel duurzaam: want voor de rest is het pedaal prima en het zou toch mooi zijn als ik alleen het onderdeel kon vervangen wat stuk was?

Helaas niet te vinden voor XT (al denk ik dat ik er toch niet voor gegaan zou zijn, want na 10 jaar mogen pedalen ook wel vervangen worden dacht ik zo... :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 20:27
Sja, snap je punt maar voor € 39,- (ex porto) voor enkel een linker asje versus +- € 110,- voor een setje XTR pedalen met 2 jaar garantie kan je wellicht beter die oude (rechter) op stock houden voor een reserve onderdeel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik twijfel om een setje wielen van MP te kopen waarbij 1 wiel de onderstaande beschadiging heeft. Is dit een groot risico?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MB67DB4/Velg.png

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

op foto lastig te beoordelen. Zoiets wil je zelf kunnen zien. Puur op de foto zou ik afhaken. Niet vanwege het krasje, maar wat ik rondom de nippel zie. Kan ook vuil zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:38

Galois

1811 - 1832

RR46 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:28:
Sja, snap je punt maar voor € 39,- (ex porto) voor enkel een linker asje versus +- € 110,- voor een setje XTR pedalen met 2 jaar garantie kan je wellicht beter die oude (rechter) op stock houden voor een reserve onderdeel ;-)
Nee, klopt hoor. Maar als er zoiets voor XT zou zijn à 20 euro, zou ik er misschien wel voor gaan. Het voet zo raar om alles we te gooien, terwijl er eigenlijk maar een onderdeel niet meer goed is...
Strider schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:51:
Ik twijfel om een setje wielen van MP te kopen waarbij 1 wiel de onderstaande beschadiging heeft. Is dit een groot risico?

[Afbeelding]
Hmmm... op een foto is zoiets lastig te beoordelen, maar dit ziet er niet goed uit nee. Het lijkt wel wat gecorrodeerd daar (en dus verzwakt). Op basis van deze foto zou ik zeggen: nee!
Maar als je 'm in het echt ziet en het is geen corrosie maar bv. viezigheid of beschadiging van verf/laklaag oid, dan geen probleem uiteraard.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor de gene die aan kijken waren naar een Canyon MTB. Canyon heeft van enkele fietsen tijdelijk de prijzen verlaagd.

Zaterdag een Torque:ON CF 9 besteld. Die is nu 1000,- afgeprijsd. Bestelling geannuleerd en opnieuw geplaatst O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 18-07-2023 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:03:
Voor de gene die aan kijken waren naar een Canyon MTB. Canyon heeft van enkele fietsen tijdelijk de prijzen verlaagd.

Ik had zaterdag een Torque:ON CF 9 besteld. Die is nu 1000,- afgeprijsd. Bestelling geannuleerd en opnieuw geplaatst O-)
Dat is weer snel verdiend. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Dat is weer snel verdiend. 8)
Ieder geval iets wat ik in de tas kan houden. Mooie meevaller :) Nu de Neuron en veel klein gerei verkocht zien te krijgen. Dan hoef ik spaarpotje niet aan te spreken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Na jaren op de weg ben ik voornemens over te stappen op MTB. De reden hiervoor is dat de uitdaging op de weg een beetje weg is en de motivatie ook. Het is vooral veel en lang zitten.

Bij MTB hoop ik wat meer actie en explosiviteit te vinden. En hoewel ik weet dat het wellicht vloeken in de kerk is zit ik te denken om deze e-mtb te kopen.

Zijn er mensen met ervaringen mbt e-mtb’s? Is het overkill in Nederland?
Ik woon op fietsafstand van Dorst waar een aantal leuke routes ligt dus leek me een prima combi deels elektrisch heen en terug en dan daar een uurtje rammen.

Tips zijn welkom. Ik heb de fiets al gereserveerd (fomo).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

eMTB is niet vloeken in de kerk voor steeds grotere groep.

September een Canyon Spectral ON aangeschaft ivm gezondheid uitdaging. Inmiddels ruim 4000km erop zitten. Veelal op plekken waar de hoogtemeters je om de oren kunnen vliegen (1000 a 2500hm). Wel eens rondje gedaan op de route van Hellendoorn. Daar vond ik mijn Fully E wel overkill. Maar dit zal ook per persoon verschillen. Belangrijkste is dat het jouw plezier bezorgt aan mountainbike. En wat een ander er van vind dat je trapondersteuning hebt? Lekker belangrijk ;-)

De fiets is opzich redelijk afgemonteerd voor deze prijs categorie. Prima geschikt voor de 80% van de NL routes.

Je zou ook eens kunnen kijken bij Canyon. Bijvoorbeeld deze. Iets beter afgemonteerd 120mm vork
https://www.canyon.com/nl...8_pv_rahmenfarbe=M149_P02

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2023 08:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-06 14:38

WoBBeL

*zwaai*

Ik gebruik ook een eMTB in Nederland. Ik ben ook bijna voor de helft afgekeurd helaas wegens een slechte gezondheid/ziekte. Voor mij echt een uitkomst! Als ik het geluk mag hebben ooit weer volledig te kunnen functioneren dan blijf ik mijn eMTB houden, ik heb er veel meer plezier mee dan een normale MTB (oa de hoogte meters zoals @Daan_ aan geeft). Waar ik zonder eMTB maar een paar op/neer rondjes deed bij de Hermannsweg (Duitsland) doe ik nu ondanks mijn slechtere gezondheid minimaal het dubbele.

Voor wie nog advies heeft: ik heb eind april mijn schouder gebroken met downhillen. Nu 2,5 maand later kan ik weer 'normaal' MTB'en maar ik merk dat ik wat gespannen op de fiets zit. Het grootste probleem is dat ik gehoord heb dat ik in het voorstadium zit van osteoporose (osteopenie) en daardoor grotere kans heb op botbreuken. Ik heb wel vertrouwen in mijn eigen skills en ik val eigenlijk nooit (ondanks dat ik de grenzen blijf verleggen) maar toch merk ik dat het in mijn achterhoofd zit en zorgt dat ik wat gespannen fiets. Ondanks dat ik al meerdere ritjes heb gedaan blijf ik verkrampt in de wat technischere stukken en ik merk dat ik wat meer tintelingen in de handen krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 18-07-2023 13:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@WoBBeL Gespannen op je fiets zitten is vrij normaal als je zo'n crash hebt gehad met deze gevolgen/impact. Rustig opbouwen en vertrouwen zien te krijgen in je zelf. Geef het tijd. De tinteling in je handen komt waarschijnlijk door (verkrampte) houding. Dat kan fysio beter beoordelen.

Wat mij persoonlijk enorm heeft geholpen. Is op technische stukken snelheid te halveren of meer. En puur te letten op mijn houding/techniek. Met behulp van fiets maatje(s) die mijn situatie begreep. Feedback te krijgen en mij opsleep touw namen.

Tevens diverse clinics gevolgd om feedback te krijgen op mijn houding/techniek. Deze clinics hebben uiteindelijk mijn vertrouwen weer een boost gegeven. Ben gestart met een Trail clinic (kleine twee jaar terug) en rustig opgebouwd. Soms clinic nog keer gevolgd aantal maanden later.

Belangrijkste voor mij zelf was. Dat ik accepteerde dat het tijd nodig had. Ben zelf nog niet waar ik wil staan, maar al erg blij met wat ik nu weer doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Daan_ thanks! Ik ga komend weekend fietsen in Luxemburg en de persoon met wie ik fiets is goed in het coachen voor ook dit soort zaken. Hopelijk kom ik d'r weer wat beter uit :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ko.Kane
911GT2 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:05:
Na jaren op de weg ben ik voornemens over te stappen op MTB. De reden hiervoor is dat de uitdaging op de weg een beetje weg is en de motivatie ook. Het is vooral veel en lang zitten.

Bij MTB hoop ik wat meer actie en explosiviteit te vinden. En hoewel ik weet dat het wellicht vloeken in de kerk is zit ik te denken om deze e-mtb te kopen.

Zijn er mensen met ervaringen mbt e-mtb’s? Is het overkill in Nederland?
Ik woon op fietsafstand van Dorst waar een aantal leuke routes ligt dus leek me een prima combi deels elektrisch heen en terug en dan daar een uurtje rammen.

Tips zijn welkom. Ik heb de fiets al gereserveerd (fomo).
Just a thought: Als je nog wel racefiets fit bent en je route is redelijk vlak en compacte ondergrond dan kan je wel vaak boven de 25km trapondersteuning zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Ko.Kane daar zijn ook oplossingen voor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
911GT2 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:05:
Is het overkill in Nederland?
Wat is overkill? In het vlakke Nederland is het niet nodig vind ik. Ik ben niet super sportief, een net te hoog bmi en fiets toch ook de meeste meters “gewoon” omhoog. Het lijkt mij dat het voor je beweging en conditie veel meer zoden aan de dijk zet als je een gewone mtb aanschaft :)

Wat ik mooi vind aan de emtbs is dat het veel mensen weer laat genieten van de mtb hobby :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ephymerous schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Wat is overkill? In het vlakke Nederland is het niet nodig vind ik. Ik ben niet super sportief, een net te hoog bmi en fiets toch ook de meeste meters “gewoon” omhoog. Het lijkt mij dat het voor je beweging en conditie veel meer zoden aan de dijk zet als je een gewone mtb aanschaft :)

Wat ik mooi vind aan de emtbs is dat het veel mensen weer laat genieten van de mtb hobby :)
Ook op een eMTB kun je goed werken aan conditie. Het is maar hoe je deze inzet. :+

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 18-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Het idee van de e-bike is deels dat ik ongeveer 10km fiets naar een locatie en daar dan ga rijden en dan weer terugfiets. De e-bike zou vooral dat moeten faciliteren tov de auto pakken en daarheen rijden.

Op een wegfiets ‘begin’ je zodra je thuis wegfietst.
Maar met een MTB op de weg kan natuurlijk wel. Maar dat is niet wat ik zoek. Ik hoop juist snel daarheen. Uurtje actie en dan snel weer terug. Zo houd ik het leuk en compact qua tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

911GT2 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:36:
Het idee van de e-bike is deels dat ik ongeveer 10km fiets naar een locatie en daar dan ga rijden en dan weer terugfiets. De e-bike zou vooral dat moeten faciliteren tov de auto pakken en daarheen rijden.

Maar met een MTB op de weg kan natuurlijk wel. Maar dat is niet wat ik zoek. Ik hoop juist snel daarheen. Uurtje actie en dan snel weer terug. Zo houd ik het leuk en compact qua tijd.
Daarvoor zou ik persoonlijk geen E aanschaffen. Maarje wie ben ik..... Ik gooi de E ook achter in de auto en rijd 6km naar lokale hotspot om te stuiteren. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 18-07-2023 22:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane

Behalve als je de e-fiets 'fixt', heb je er weinig aan in dit scenario qua tijd winst, alleen wat minder energie nodig.

Want op een XC fiets (met XC-banden) cruise je met gemak 25km/h op asfalt en zit je zeker met wat conditie rond de 30 snel. Dus altijd buiten het bereik van de de trapondersteuning en omdat dat juist zwaar is op e-fiets zak je dus vermoedelijk terug op 25km/h.
En knallen op een XC track kan dat ook gebeuren, niet in mul zand/modder, maar wel op compacte droge aarde.

Verder ben ik helemaal niet fundamenteel tegen e-bikes, met HM's kan je meer laps doen bijvoorbeeld en bij slechte conditie of gesteldheid kun je ook veel meer. Of vlot maar niet bezweet naar werk zonder auto. maar in deze use-case vind ik het wat suboptimaal. 10km is of 20min zelf trappen of 24min met 25km/h.

Edit: ik gok eigenlijk dat de meeste profijt op de track zelf zit en niet in de transit op asfalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 18-07-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:41:
[...]

Daarvoor zou ik persoonlijk geen E aanschaffen. Maarje wie ben ik..... Ik gooi de E ook achter in de auto en rijd 6km naar lokale hotspot om te stuiteren. O-)
Dit gecombineerd met het zoeken naar iets explosievers etc. Zou ik juist geen eMTB nemen. Woon zelf in de stad en pak het ding mee in de tram/metro of gooi m op de fietsendrager die in mn kofferbak ligt. Toen ik nog in berlijn woonde met mn vorige auto (RIP ;w ) liet ik de dakdragers meestal gewoon zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Sowieso heb je op het kleine stukje Dorst weinig aan een E-MTB (ervaring van een kameraad), zoveel korte bochtjes.. Pas als je de alle drie de lussen pakt zet het wat zoden aan de dijk omdat je dan wat meer snelheid op kunt bouwen.

Als je nog enigszins fit bent van je racefiets dan lekker die 10KM heen en weer fietsen om lekker warm te worden/af te koelen, je wil sowieso de drie lussen pakken dus een uurtje ga je toch niet redden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:07

Ik fiets al jaren op een gewone MTB naar de trails, is ongeveer 10 km. Ik doe dit zo rond de 26-27 km/urr. Dan trap ik me niet in het rood, dit gaat met redelijk gemak. Dan ben ik lekker warm als ik op de trail ben. Dan zit je met een E-bike al aan je max trapondersteuning zoals anderen hier ook aangeven. Terug gaat dan met hetzelfde tempo. Ik heb nog geen moment gedacht dat het met een E-bike beter zou zijn. Is ook weer meer gewicht zo'n fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
@WoBBeL ik weet niet of je dit al hebt, maar tegenwoordig zijn er zeer goede protectie vesten die relatief licht zijn en niet in de weg zitten. Als het gaat om wat trail ritjes met meer uitdaging, dan zou ik zeker zoiets overwegen.

Zelf gebruik ik de Leatt airflex Stealth (zonder elleboog bescherming) voor al mijn enduro ritten waar ik zelf omhoog trap. Een jaar geleden reed ik nog zonder, maar ik merkte dat de snelheid steeds hoger ging en wilde wat meer bescherming. Dit vest doet precies wat het doet. Het geeft iets meer bescherming, zonder echt in de weg te zitten wat de meeste 'downhill' vesten wel hebben. De protectie is daarentegen wel wat minder, maar het kan net de impact wat verzachten. Hierin is het altijd een balans vinden tussen iets wat werkt en ook nog comfortabel genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikver

erikver

Ik zeg...

drBunhead schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:12:
[...]

Is dat de versie met Vibrocore? Zo ja, hoe bevalt dat?

Raaw Jibb, hele hele gave fiets trouwens
Zonder Vibrocore, daar zag ik de meerwaarde niet echt van in.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Vandaag op Ibiza een e-mbt gehuurd. Ik snap de beperkingen nu beter. Maar ook hoeveel meer lol je kan hebben als je niet helemaal stuk gaat op klimmetjes. Zeker bij 32 graden.

Dat was een goed inzicht. Ik had een hard tail en dat voelde hier nog wel voldoende. Dus al met al denk ik dat ik er wel uit ben om een e-mbt te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57

Maar 10km is toch prima te doen op een fiets zonder ondersteuning. Die kilometers kun je prima gebruiken om rustig in- en uit te fietsen. Als je dat consequent doet, heb je ook steeds meer tijd over voor het middenstuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
ja... ik heb me er tot nu toe buiten gehouden, maar ik woon zelf 8 km van Dorst en dat rij ik meestal binnen 20 minuten , inc een aantal verkeerslichten. kruissnelheid ligt altijd boven de 25km per uur, en een hartslag in de duurzone dus een ebike zou voor mij zo goed als niks toevoegen, behalve met minder moeite optrekkken bij de stoplichten..

Een rondje Dorst is nou ook niet de meest ideale route voor een ebike, ja, je gaat wat harder de bochten uit, maar je zit welk welke keer weer heel snel tegen de begrenzing aan..

Ik zie een paar use cases voor een eMTB:
- zoals @Daan_ lekker veel KM maken, lekker veel met ondersteuning omhoog en zoveel mogelijk technisch naar beneden
- lichamelijke beperkingen.

ik geloof niet voor iemand met een gemiddelde (of beter) conditie een rondje Dorst "leuker" is op een eMTB

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:52
Als je in de alpen woont of eventueel in de ardennen dan zou ik het nog begrijpen maar voor het normale gebruik in NL kan je beter investeren in wat trainingsuren. Dan is die 10 km heen en weer van en naar het parcours juist een lekkere warm-up. Ik woon 7 km vanaf het parcours in Hoofddorp en in vind het juist heerlijk om de beentjes los te rijden, en de eerste 4 km van de terugweg gebruik ik als een soort tijdrit, en dan heb ik nog 3 km om uit te rijden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
10 km rijden voor je op een route bent, daar zou ik de auto voor pakken...

Niet iedereen fietst om superfit te worden of haalt plezier uit het maken van kilometers op de weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet alle plekken in NL zijn vlak. Zijn gelukkig toch aantal plekken in NL waar je hoogtemeters kunt maken met leuke klimmetjes. En daarnaast is niet iedereen bezig met snelle tijden en zoveel mogelijk kilometers maken.

Zelf fiets ik zelden vaste routes. Laatste keer was met @Prulleman. Groesbeek (paars) en Nijmegen (rood) Op de vlakke stukken moest ik aardig aanpoten om hem bij te houden. En daar hielpen de DHR II achter en Assegai voor ook niet echt mee. Wel geluk dat de vering uit zich zelf locked indien nodig. Gewicht van mijn Spectral lag toen op zo'n kleine 22 kilo.

Al kun je op de routes van Rijk van Nijmegen nodige fun hebben met een emtb. Op de route van Hellendoorn. Baalde ik stiekem dat ik de emtb mee had.

Op de thuis lusjes pak ik op 20km met gemak 1000+ hoogtemeters. Het is tegenwoordig geen uitzondering dat ik 2000 (+) hoogtemeters maak. Wat je omhoog mag, mag je ook naar beneden. Daar komt dan ook de big smile ;-)

Hier staat de Canyon Neuron dan ook te koop. Gezien ik zelden tot geen vaste routes in NL fiets.

Hier is de tweede emtb onderweg. Fiets wordt klaar gemaakt voor verzending. Dan zelf ff knutselen en dan kijken of die mee kan naar Witten of Winterberg. >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2023 16:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Hellendoorn was ook leuk geweest als je niet achter die niet vooruit te branden analoge fietsers vast zat. O-)

Enfin, ik ben niet pro of tegen e-bikes.

Had ik dezelfde achtertuin gehad als Daan, dan had ik 100% zeker een e-mtb gehad. Heb ik niet, dus ook geen e-bike. Kost mij misschien een extra rondje (of 2) naar de top in het Reichswald, maar de normale fiets is wel een stuk lichter in de skilift tillen. :P

[ Voor 58% gewijzigd door drBunhead op 19-07-2023 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:25:
Hellendoorn was ook leuk geweest als je niet achter die niet vooruit te branden analoge fietsers vast zat. O-)
Valt toch wel mee. Het was wel gezellig d:)b

En fiets meestal achteraan als ik met groep ga die geen trap ondersteuning hebben.

@drBunhead Pak je volgende keer éên van mijn emtb's.

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
drBunhead schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:21:

Niet iedereen fietst om superfit te worden of haalt plezier uit het maken van kilometers op de weg.
Dan doe je het voor het milieu. Het zijn namelijk echt onnodige kilometers in de auto. Zelfs mijn kinderen doen dat soort afstanden al jaren (jongste is nu 11) op een fiets zonder ondersteuning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Begrijp de vergelijking met je kinderen niet in deze ;-)

Krijg net als @drBunhead weinig tot geen energie van met de MTB over asfalt naar de route rijden. Dat is voor iedereen weer anders. Ieder zijn eigen keuze. ;-)

Pak zelf geregeld de auto (EV). Zeker als ik weet dat ik wat langer weg ben. Dan kan ik tussendoor nog keer naar de auto bidon bijvullen. (eventueel batterij vervangen). En hoef ik geen mulitool etc. mee te slepen.

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2023 17:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:02:
ja... ik heb me er tot nu toe buiten gehouden, maar ik woon zelf 8 km van Dorst en dat rij ik meestal binnen 20 minuten , inc een aantal verkeerslichten. kruissnelheid ligt altijd boven de 25km per uur, en een hartslag in de duurzone dus een ebike zou voor mij zo goed als niks toevoegen, behalve met minder moeite optrekkken bij de stoplichten..

Een rondje Dorst is nou ook niet de meest ideale route voor een ebike, ja, je gaat wat harder de bochten uit, maar je zit welk welke keer weer heel snel tegen de begrenzing aan..

Ik zie een paar use cases voor een eMTB:
- zoals @Daan_ lekker veel KM maken, lekker veel met ondersteuning omhoog en zoveel mogelijk technisch naar beneden
- lichamelijke beperkingen.

ik geloof niet voor iemand met een gemiddelde (of beter) conditie een rondje Dorst "leuker" is op een eMTB
Zijn beslissing stond al vast voordat hij z'n post plaatste volgens mij dus tja.. Tegen dovemansoren gezegd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ik pak de mtb om leuke uitdaging in het bos en dan vooral bergaf op te zoeken, dan ga ik echt niet eerst 10km mezelf vermoeien op de weg. Dus zeker zijn die auto kilometers nodig, want anders kom ik niet bij de trails.

Ik maak mijn fiets-wegkilometers wel met het woon-werkverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
drBunhead schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:43:
Ik pak de mtb om leuke uitdaging in het bos en dan vooral bergaf op te zoeken, dan ga ik echt niet eerst 10km mezelf vermoeien op de weg. Dus zeker zijn die auto kilometers nodig, want anders kom ik niet bij de trails.

Ik maak mijn fiets-wegkilometers wel met het woon-werkverkeer.
Volgens mij gingen de tips en adviezen over de route Dorst (in het verschrikkelijke platte Brabant ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

drBunhead schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:21:

Dit. Ik stop met wegfietsen omdat ik dat een beetje beu ben. Dus daar haal ik mijn plezier niet (meer) uit.

Ik vind 10 km niet even opwarmen. Ik vind dat wel al meer dan dat. Dus voor mij is het een prima oplossing. Met 25km/h is dat zo voorbij zonder echte inspanning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
Ik denk dat het echt serieus saaier is om 10 km net onder de begrenzer te blijven rijden met 24.9 km per uur, dan gewoon lekker je eigen tempo. Tis geen stadsfiets he

(Als we het nog steeds over een vlak stuk asfalt hebben ...)

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 19-07-2023 19:05 ]

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Ik wilde geen welles nietes discussie ontketenen. Ik denk dat een e-mtb mij meer brengt. De inzichten van de topsnelheid helpen wel om deze perceptie bij te stellen.

Wellicht goed om te verduidelijken dat het 10km fietsen het alternatief is voor de auto idd en niet persé als warming-up hoeft te dienen. Ik moet dwars door de stad heen dus dat zijn geen relaxte wegen. Maar verkeer en drukte.

Voor het geld hoef ik het niet te laten. Ik weet dat ik een betere analoge fiets koop voor hetzelfde geld. Maar ik merk dat verschil niet. Maar als het me helpt vaker te fietsen dan is het me dat zeker waard.

Vaak kwam ik terug van een route op de weg dat de laatste 30 minuten een gevecht waren om thuis te komen. Dan stap je volgende keer minder makkelijk op.

Dus misschien stond mijn keuze inderdaad al wel vast. Ik had misschien beter moeten vragen of ik qua fiets een goede keuze maakte.

De canyon was een goed alternatief maar moeilijk leverbaar. En ik weet niet of het waar is maar je hoort soms verhalen dat fietsenmakers ze niet willen omdat ze die uitgesloten hebben uit het proces.
Maar belangrijker nog, ik wil altijd eerste een fiets zien en voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Laatste tip dan ;) Wellicht slim om beiden type fiets te huren en de route twee keer te rijden?

Als de lichte/analoge fiets leuker is op de route kun je altijd nog een fietsendrager achterop gooien 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Iemand nog ideeen over wat ik mee moet nemen op een wat langere tocht door de bergen?

Ik heb nu:
  • Binnenband
  • Pluggenset
  • CO2 patronen
  • Quicklink
  • Multitool met ketting pons
  • Bandenlichters
  • Tie wraps

[ Voor 3% gewijzigd door SnowDude op 20-07-2023 09:15 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
EHBO kit.

Zelf neem ik ook vaak een reserve derailleurpad mee voor het geval dat, ook zou ik eerder een pomp meenemen dan CO2 patronen. Brakepads nog voldoende vlees op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

SnowDude schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:14:
Iemand nog ideeen over wat ik mee moet nemen op een wat langere tocht door de bergen?

Ik heb nu:
  • Binnenband
  • Pluggenset
  • CO2 patronen
  • Quicklink
  • Bandenlichters
  • Tie wraps
Je zou kunnen overwegen om een derailleurpad mee te nemen. (als je fiets deze nog gebruikt) EHBO kitje heb ik vaak bij me bij langere ritten of als ik met groep op pad ga. Afgelopen weekend nog nodig gehad O-)

En is maar net hoe veel je mee wilt slepen. Je kunt je helaas nooit op alles voorbereiden. ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-02-2024
Extra setje remblokken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Je zou kunnen overwegen om een derailleurpad mee te nemen. (als je fiets deze nog gebruikt) EHBO kitje heb ik vaak bij me bij langere ritten of als ik met groep op pad ga. Afgelopen weekend nog nodig gehad O-)

En is maar net hoe veel je mee wilt slepen. Je kunt je helaas nooit op alles voorbereiden. ;-)
Mijn elleboog is je nog dankbaar (had er zelf ook een in de tas in de auto liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
drBunhead schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:18:
EHBO kit.

Zelf neem ik ook vaak een reserve derailleurpad mee voor het geval dat, ook zou ik eerder een pomp meenemen dan CO2 patronen. Brakepads nog voldoende vlees op?
EHBO kit zit ook standaard in mijn tas voor langere routes.
Pads zijn nog zo goed als nieuw. Ik ga ook meer XC rijden dan volle bak naar beneden.
Derailleur pad is een goed idee. Kijken of ik die nog op tijd binnen heb van Canyon.
Pomp is inderdaad misschien wel beter, maar met mijn wegfiets pompte ik me al een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver

erikver

Ik zeg...

Een EHBO kitje gaat bij mij ook altijd mee bij langere tochten. Vorige week nog niet geheel vrijwillig mijn pedaal achter in mijn kuit geparkeerd wat resulteerde in een vrij diepe snee. Ik was in ieder geval blij met mijn EHBO kitje, provisorisch verbandje erom en ik kon weer verder. Later die dag nog naar de huisarts geweest voor twee hechtingen in de desbetreffende kuit.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06 20:27
@SnowDude wat is de definitie van een langere tocht door de bergen? Meerdaags?

Nog niet genoemd volgens mij, maar igv je een elektronisch (Sram) schakelsysteem hebt, zou ik ook een extra (volle) batterij meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
RR46 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:00:
@SnowDude wat is de definitie van een langere tocht door de bergen? Meerdaags?

Nog niet genoemd volgens mij, maar igv je een elektronisch (Sram) schakelsysteem hebt, zou ik ook een extra (volle) batterij meenemen.
Een langere tocht is voor mij >50km normaal gesproken ben ik nooit meer dan 10 km van mijn huis af (of de auto als ik naar een ander parcours ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:38
Het jeukt hier al een tijdje om over te stappen op een wat "luxere" fully MTB en afscheid te nemen van mijn Marlin 8. Canyon die met kortingen smijt en een aantrekkelijke fiets op marktplaats laten mij beseffen dat ik eigenlijk de knoop moet doorhakken wat ik wil, zodat ik de markt in de gaten kan houden voor een goede deal.

Wat ik vooral zoek:
- Meer comfort, zonder verlies van snelheid
- Meer mogelijkheden om de fiets mee te nemen op vakantie (denk aan Ardennen, Vogezen, Jura) met eventueel een tweede set velgen/banden. "medium" XC/Trail tot "light" downhill zou ik zeggen

Ik zoek eigenlijk het comfort en de mogelijkheden van een meer trail gerichte fully terwijl ik ook een snelle XC fiets wil...

In mijn zoektocht naar een compromis heb ik nu de volgende fietsen op de lijst staan:
- Canyon Neuron (Neuron 7 2023, nieuw)
- Canyon Lux Trail (CF6/CF7, op Marktplaats afgelopen maanden wel CF7's voorbij zien komen rond ~3000)
- Scott Spark (Staat nu een 2021 930 voor een nette prijs op marktplaats, nieuw behoorlijk prijzig alhoewel er ook wel wat aanbiedingen zijn her en der... Weet niet zo goed of buiten de looks verschillen groot zijn tussen 21/22/23 serie en er zijn enorm veel verschillende modellen)

https://99spokes.com/en-E...anyon-lux-trail-cf-7-2023

Budget, zeg max 3000?

Mijn gedachten:
Neuron: goede prijs kwaliteit, de AL versie heeft tegenwoordig twee bidon houders, geen 3-way lock-out, mist mogelijk wat snelheid. Erg geschikt voor buitenland
Lux Trail: licht, veel bidon ruimte, mogelijk wat minder geschikt voor buitenland door kortere veerwegen?
Scott Spark: slechts één bidon, mooi compromis. Nieuw erg prijzig, tweedehands mogelijk goede deal. Het 2022/2023 model is erg gaaf qua looks met de onzichtbare demper, lastig onderhoud

Verder op vakantie is een Scott Strike Eride als huur fiets gehad, dat was echt een heerlijke fiets qua demping. Three-way lock, maar ook veel "diepte" qua vering, ik ben bang dat ik diezelfde diepte ik niet in een Lux Trail ga vinden. Lux Trail vorig jaar in Valkenburg gehuurd, snelle fiets die veel vertrouwen gaf, maar nog wel vrij "hard", durf echter niet te zeggen hoe die demping afgesteld stond (ik ben ~75kg, mogelijk stond hij voor veel zwaarder persoon afgesteld)

Iemand die hier wat aan toe te voegen heeft om mijn keuze scherper te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door nooberke op 20-07-2023 16:52 . Reden: Wel scherp blijven, de 2021 Spark is nog met zichtbare demper ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@nooberke ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan, misschien iets meer gericht op XC, dus misschien schuift de keuze van jou dan ook iets meer richting trail.. maar ik denk dat iets als de scott spark het minst een compromis is als je XC snelheid belangrijk vind.

vergelijkbaar heb je nog de epic evo (ook 120mm), maar die zijn zeker niet goedkoper dan scott. of de nieuwe orbea oiz (nieuwe model is dacht ik altijd 120mm en wat slacker, het vorige model kwam in 2 versies).

verder is in deze categorie een lockout denk ik wel belangrijk.. geen ervaring met de brain van de epic (of zit die alleen op de non evo/100 mm versie..??) maar de 3 standen lockout van de spark zorgt wel voor 1 fiets die geschikt is voor echt doortrappen en lekker bergaf knallen. (ik gebruik de lock stand zelden, soms bij lange stukken op de weg, maar als je niet aan het sprinten bent is de middelste stand op de weg ook goed te doen, de middelste stand is uitermate geschikt voor vlakke NL XC rondjes, en de open stand overal waar je niet echt hoeft te trappen). Ik kan me ook prima voorstellen dat iemang liever geen lockout wilt, maar je vraagt hier om een breed inzetbare fiets, dat lukt denk ik niet zonder handmatige of automatische lockout.

ik zou zeggen, spaar even verder voor een spark 2022+, een epic evo of een 120 mm orbea oiz

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 14:37
Prulleman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:06:
@nooberke ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan, misschien iets meer gericht op XC, dus misschien schuift de keuze van jou dan ook iets meer richting trail.. maar ik denk dat iets als de scott spark het minst een compromis is als je XC snelheid belangrijk vind.

vergelijkbaar heb je nog de epic evo (ook 120mm), maar die zijn zeker niet goedkoper dan scott. of de nieuwe orbea oiz (nieuwe model is dacht ik altijd 120mm en wat slacker, het vorige model kwam in 2 versies).

verder is in deze categorie een lockout denk ik wel belangrijk.. geen ervaring met de brain van de epic (of zit die alleen op de non evo/100 mm versie..??) maar de 3 standen lockout van de spark zorgt wel voor 1 fiets die geschikt is voor echt doortrappen en lekker bergaf knallen. (ik gebruik de lock stand zelden, soms bij lange stukken op de weg, maar als je niet aan het sprinten bent is de middelste stand op de weg ook goed te doen, de middelste stand is uitermate geschikt voor vlakke NL XC rondjes, en de open stand overal waar je niet echt hoeft te trappen). Ik kan me ook prima voorstellen dat iemang liever geen lockout wilt, maar je vraagt hier om een breed inzetbare fiets, dat lukt denk ik niet zonder handmatige of automatische lockout.

ik zou zeggen, spaar even verder voor een spark 2022+, een epic evo of een 120 mm orbea oiz
Heb hier een epic evo. 140mm, zwaardere remmen erop en nog wat tweaks. Meer gericht op de Ardennen. Wat een fiets, en wmb rap zat. Is een xc sneller op de vlakkere stukken, ja. Wanneer de vlakke routes wat meer aan bod zouden komen, dan neem ik de gravel wel. Daar fiets je een xc weer het snot mee voor de ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sosua schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:34:
[...]

Heb hier een epic evo. 140mm, zwaardere remmen erop en nog wat tweaks. Meer gericht op de Ardennen. Wat een fiets, en wmb rap zat. Is een xc sneller op de vlakkere stukken, ja. Wanneer de vlakke routes wat meer aan bod zouden komen, dan neem ik de gravel wel. Daar fiets je een xc weer het snot mee voor de ogen.
Epic Evo 140? Die zijn toch altijd 120..? Omgebouwd of tikfoutje? (Of heb ik iets gemist)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
Prulleman schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Epic Evo 140? Die zijn toch altijd 120..? Omgebouwd of tikfoutje? (Of heb ik iets gemist)
Klopt. Zitten her en der wat tweaks om hem wat meer ardennen proof te maken.

Dropper, , zwaardere schijfremmen, casette etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovyqo9d7Vh8pnfAPBw1jT2qphPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dYYtgmqTzXucCdPNnom6VTp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ4yg7qmTdb_o4MHfJ_sqf0wpSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mhT7YBzE7XK761bweJXebDz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fHoqgW9_Mlf4bHsl0nZ7UNU7qA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD8FpA367CBnbAdqGTbkGL96.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Remblokken bleef maar aanlopen op de rotor. Blijkt dat bij de caliper een piston zand of iets dergelijks zit. Krijg de piston niet teruggedrukt. Je hoort het een knarsend geluid. :| De YouTube filmpjes late zien dat het een leuk klusje is voor van de winter. Voornu een nieuwe caliper (9120) besteld :D Prio ligt bij verkoop klaar maken van de Canyon Neuron. En klaar maken van de nieuwe fiets.

==============================
Edit:
Fiets is binnen en knutselen kan beginnen. Wielen, drivetrain, dropper &remote en remmen vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZrUGAqyLCjKD9XPZMNq7Hyq3oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAPbmnp0X5dj7zo4GrHrriLR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 154% gewijzigd door Daan_ op 22-07-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:38
Prulleman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:06:

Noem je bewust de Canyons niet? Jij hebt zelf de Spark RC Team begreep ik, is het een bewuste keuze om voor een variant met 120MM te gaan in plaats van de "normale" spark met 130MM? Ontzettend gaaf ding overigens, rood is ook mijn kleur :9

De Orbea Oiz is niet mijn smaak. Die knik in het frame bij de achterdemper hou ik niet van.

Epic EVO staat nu voor 3200 in maatje XL in de aanbieding, dat is een stuk beter dan de reguliere prijs.
@Sosua : hoe is de lock-out geregeld bij de Epic EVO origineel? Kan er weinig over vinden, ook het gewicht lijkt geheim te zijn?

Misschien moet ik is bij 12GO hier in Gouda langswippen om te kijken hoeveel ruimte ze hebben op de prijzen van de Sparks :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
nooberke schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Noem je bewust de Canyons niet? Jij hebt zelf de Spark RC Team begreep ik, is het een bewuste keuze om voor een variant met 120MM te gaan in plaats van de "normale" spark met 130MM? Ontzettend gaaf ding overigens, rood is ook mijn kleur :9

De Orbea Oiz is niet mijn smaak. Die knik in het frame bij de achterdemper hou ik niet van.

Epic EVO staat nu voor 3200 in maatje XL in de aanbieding, dat is een stuk beter dan de reguliere prijs.
@Sosua : hoe is de lock-out geregeld bij de Epic EVO origineel? Kan er weinig over vinden, ook het gewicht lijkt geheim te zijn?

Misschien moet ik is bij 12GO hier in Gouda langswippen om te kijken hoeveel ruimte ze hebben op de prijzen van de Sparks :P
De 130 spark is de "trail" versie, de 120mm is de xc versie, dan past de xc versie meer bij mij.

Bij canyon is het meer 100mm voor xc en dan wat andere versies met 120/130/140 voor trail.

Niet de xc+, capabele xc racer, .... Hoe je het ook wilt noemen die ik zocht

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Fiets opgebouwd. En eerste jumpjes op de hoppers zijn gemaakt. Voelt toch anders dan de Spectral ON. De hoppers gingen als snel naar de hoogste stand. Voor wat lompere enduro/bikepark dagen de Torque ON en andere dagen de Spectral On ;-)

Vering nog goed afstellen. Neem in eerste instantie de settings van FOX over. Vandaar uit komende periode wat experimenteren. Tokens zijn besteld, mochten ze nodig zijn. Versnelling nog goed afstellen. Iets met sag en B tension.

Morgen kijken of eerste testrun kan maken in het wild hier im Wald.

Fiets kwam met een 900 Wh batterij. Heb er een 720 in gedaan en de fiets voelt gelijk stuk beter aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vg9m2XxaLaoDgyzg5jGb8IEggyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoE31tWI8bNzML5662tLxtm7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 111% gewijzigd door Daan_ op 22-07-2023 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 21:30

PeaceNlove

Deugleuter

Zoooo, dat ziet er strak uit @Daan_ d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
nooberke schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:15:
[...]

zit bij mij op de voorvork. Maar die is dus niet stock, maar 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:50

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:04:
Remblokken bleef maar aanlopen op de rotor. Blijkt dat bij de caliper een piston zand of iets dergelijks zit. Krijg de piston niet teruggedrukt. Je hoort het een knarsend geluid. :| De YouTube filmpjes late zien dat het een leuk klusje is voor van de winter. Voornu een nieuwe caliper (9120) besteld :D Prio ligt bij verkoop klaar maken van de Canyon Neuron. En klaar maken van de nieuwe fiets.

==============================
Edit:
Fiets is binnen en knutselen kan beginnen. Wielen, drivetrain, dropper &remote en remmen vervangen.

[Afbeelding]
Je koopt een nieuwe bike, en dan vervang je meteen een groot aantal onderdelen. Was er geen model met afmontage die meer bij je wensen ligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
McLambo schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Je koopt een nieuwe bike, en dan vervang je meteen een groot aantal onderdelen. Was er geen model met afmontage die meer bij je wensen ligt?
🤣 Dat is typisch @Daan_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Helaas niet. En deze had ook een fixe korting. O-) En zelf knutselen heeft ook wel wat. De groepset, dropper etc. komen van de Neuron. En wielen waren de reserve set van andere fiets. Niks hoeven aanschaffen.

En onderdelen die eraf komen gaan op de Neuron. Dan kan die straks op MP. Mullet wielset moet ik nog zien wat ik er mee ga doen

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 22-07-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Tja heb je niet altijd en je kan natuurlijk altijd doorwisselen. Grote kans dat als ik een andere fiets koop (Spectral blijft kriebelen) dat ik m'n GX AXS en Shimano SLX 4 piston remmen mee neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Daan_ schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:42:
Fiets opgebouwd. En eerste jumpjes op de hoppers zijn gemaakt. Voelt toch anders dan de Spectral ON. De hoppers gingen als snel naar de hoogste stand. Voor wat lompere enduro/bikepark dagen de Torque ON en andere dagen de Spectral On ;-)

Vering nog goed afstellen. Neem in eerste instantie de settings van FOX over. Vandaar uit komende periode wat experimenteren. Tokens zijn besteld, mochten ze nodig zijn. Versnelling nog goed afstellen. Iets met sag en B tension.

Morgen kijken of eerste testrun kan maken in het wild hier im Wald.

Fiets kwam met een 900 Wh batterij. Heb er een 720 in gedaan en de fiets voelt gelijk stuk beter aan.
[Afbeelding]
Mooie fiets zeg.
Welke Canyon is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
911GT2 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:33:
[...]

Mooie fiets zeg.
Welke Canyon is dit?
Torque:ON CF9

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Yep die fiets :) Deze als basis gebruikt voor knutselen projectje.

Net spatbordje voor gemonteerd en vering ingesteld zoals FOX adviseert als start basis. En dan komende weken eens kijken welke veranderingen nodig zijn. Voor nu twee volume tokens in de voorvork.

Zo toch eens kijken of die mee kan het Wald in om te testen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
SnowDude schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:14:

Ik heb nu:
  • Binnenband
  • Pluggenset
  • CO2 patronen
  • Quicklink
  • Bandenlichters
  • Tie wraps
Isolatiedekentje om de grootste risico’s na een val te voorkomen: onderkoeling (inwikkelen) of oververhitting (gebruik voor schaduw).

Fluitje om daarmee gemakkelijker en over grotere afstand de aandacht trekken. Houdt je als je verzwakt bent ook langer vol. Ik heb er altijd 1 aan de schouderband van mijn rugzak zitten.

Stuk autogordel om in een gescheurde buitenband te leggen. Dan kun je vaak nog fietsend terug komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 19:22
Ik heb zelf de afgelopen weken een paar tochten in m'n uppie door de bergen gemaakt in Zwitserland. Het ligt er natuurlijk aan waar je rijdt en hoe afgelegen het is. Ik vind het een fijn gevoel als ik desnoods een nachtje op de berg kan blijven als het écht moet. Je hebt immers lang niet overal mobiele dekking.

Naast al het bovenstaande had ik ook mee:
Tiewraps
Ducttape
Regenjas (het weer kan snel omslaan in de alpen)
Extra veel eten & drinken
Cash geld
Klein EHBO setje
Klein zaklampje
Powerbank en USB-C kabel
Papieren kaart van het gebied
Reserve ventiel
Reserve remblokken
Klein stukje reserve ketting + Quick links

Zelf heb ik liever een pompje mee dan CO2 patronen, een pomp kan niet "op" dat vind ik een prettig gevoel, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Edi: Plaatje erbij van de trouwe muilezel voor de leuk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MThxLG6qKfqfW4JPUzE0QNC6XEI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJIVuKnH8qN28bCZgQ6e0eo0.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 22% gewijzigd door Sjoewe op 23-07-2023 13:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Eerste ritje zit erop. In begin twijfelde ik nog heeft de Spectral en Torque bestaansrecht naast elkaar. Zover ik naar eerste ritje kan beoordelen. Hebben ze dat zeker. Toch wel compleet verschillende aanvoelende fietsen. Op beide erg veel fun op de lokale lusjes. Waar de Torque toch uitnodigde om net wat harder en lomper te gaan.

De settings van de vering voelde naar eerste rondje best goed aan.

Nu maar hopen dat RochShox keer komt met 200mm variant van de AXS dropper O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vFTnMFWhmg0DBsJ2LGSEUEjwM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lazaAKljb2rU9LBP2IVQCGvb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 19:22
Lijkt bijna een crossmotor, wat een heerlijk lomp ding :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:28:
Eerste ritje zit erop. In begin twijfelde ik nog heeft de Spectral en Torque bestaansrecht naast elkaar. Zover ik naar eerste ritje kan beoordelen. Hebben ze dat zeker. Toch wel compleet verschillende aanvoelende fietsen. Op beide erg veel fun op de lokale lusjes. Waar de Torque toch uitnodigde om net wat harder en lomper te gaan.

De settings van de vering voelde naar eerste rondje best goed aan.

Nu maar hopen dat RochShox keer komt met 200mm variant van de AXS dropper O-)

[Afbeelding]
Maar als de Torque uitnodigd om nog harder en lomper te gaan, waarom zou je dan nog op de Spectral gaan?
Pagina: 1 ... 242 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic