KatirZan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:09:
[...]
Kijk, daar kan ik wat mee, dankjewel!
Je opmerking met betrekking tot crosscountry zet mij wel aan het denken, zo zou de keuze ook kunnen vallen op een trail, wat iets meer comfort levert. Ik begreep uit de documentatie echter wel dat je hierbij op snelheid kan inleveren (vaak dikkere banden, dus meer controle maar minder snelheid). Gezien ik de MTB naast het 'fun' element ook regelmatig als (korte afstands)vervoer zal willen gebruiken lijkt mij dat dan juist minder ideaal. Maar dat zou ik moeten ervaren.
De vraag is dan of dit een valide argument betreft om naar een Trail bike te gaan kijken of juist toch naar een relatief hoog aanbod XC's.
Moet ik er uiteraard bij vermelden dat er op zeer korte afstand van mijn woonplaats een nieuwe trail is aangelegd van een kleine 24km lang met 255 hoogtemeters. Hoogste punt ligt op 23 meter, laagste punt ligt 4 meter onder zeeniveau. Deze heb ik voor de helft samen met mijn zoon gereden en daar zit nog redelijk wat uitdaging in.
Je kan op een trail fiets ook lichter rollende banden zetten voor gebruik in NL, ken genoeg mensen met bv een canyon neuron die er voor NL XC banden op leggen..
Als je geen wedstrijden rijdt ben je vaak beter af met een meer capabele fiets die je "sneller" maakt met andere banden, dan dat je met een wedstrijd georiënteerde fiets ruiger terrein opzoekt met alleen andere banden... Dan mis je de slackere voorkant, meer reach, meer veerweg, dat gebrek zal je in ruiger terrein meer tegenhouden, dan een ruige fiets op een xc route.
(Ik ben op een vlak bochtig rondje Dorst met een slacke (66 of 67.2) xc fully niet langzamer dan met een ouderwetse xc hardtail(69), met dezelfde banden, maar in de Ardennen ben ik veel sneller en rijdt de "moderne geo" veel makkelijker)
samengevat, als je niet qua snelheid het maximale eruit wilt halen, heb je -los van de banden-, die goedkoop te wisselen zijn, meer voordelen en minder nadelen bij een trail fiets dan bij een XC fiets.
redenen om het bij een XC fiets te houden:
- als je met een groepje rijdt, dan gaan die misschien harder omhoog, en jij wellicht harder omlaag.. om beter een gelijk tempo te kunnen rijden is een vergelijkbare fiets als je fietsmaten handig.
- als je geen plannen hebt om buiten nederland ermee te gaan fietsen, ook al zijn er in NL genoeg plekken waar een trail fiets ook prima tot zijn recht komt, gemiddeld genomen is een XC fiets voor NL prima.
- meestal zijn trail fietsen wel een stukje zwaarder, op een vlakke route niet zo'n probleem, maar met veel klimmen ben je zeker niet in het voordeel met het extra gewicht, maar ook de geo is meer gericht op naar beneden dan naar boven.
redenen om een trail fiets te kiezen:
- met de juiste banden amper langzamer dan XC
- als beginner is een trail fiets meer vergevings gezind als je foutjes maakt, je zal minder snel onderuit of "over the bar" gaan.
- het is makkelijker om uitdagend terrein te rijden
- alles is wat robuuster afgewerkt (nadeel, extra gewicht, voordeel, minder snel stuk), met name frame en wielen zal minder snel stuk gaan. (ik heb zelf ook een alu xc frame gesloopt, gelukkig binnen garantie)
(totaal andere prijsklasse uiteraard, maar
voor mij is de beste compromis dus de Scott Spark 2022 die ik nu heb, die kan je het beste omschrijven als een "moderne XC racer" (120 mm voor/achter, HTA van 66 of 67.2 en een 3 standen lockout voor efficient trappen en soepel afdalen).
[
Voor 30% gewijzigd door
Prulleman op 07-07-2023 13:18
]