Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 241 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
Fred_Perry schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:59:
[...]

Ik gok dat je ook een lux trail cf8 hebt? Heb je nog een goede powermeter kunnen vinden?
Een Quarq is het handigste maar ook duur, dus ik heb mijn zoektocht gestaakt. Uiteindelijk heb ik op een track toch geen tijd om op vermogens te trappen, dus dan zou het meer om de statistieken achteraf zijn. Daar gaat de lol denk ik ook snel vanaf zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:52
GoldenSample schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:55:
[...]

Vertekend wel flink in die foto. Overigens moet ik zeggen dat ik het klimmetje ook niet altijd haal, ondanks fully (helpt zeker wel met de bandjes die er in liggen) en m'n 30x50 overbrenging. Soms verplaats ik op de bandjes die je ziet m'n gewicht niet goed genoeg of ik kom met die links om de hoek niet goed uit en heb een te grote pedalstrike. Buiten je verzet kan ik me ook voorstellen dat je qua timing het dan nog lastiger hebt, iets uit je zadel komen is wat lastiger als je net onderaan een slag zit met z'n overbrenging.

[...]

Net als tips welke dingen er überhaupt nog rijdbaar zijn & hoogtemeters hebben. Noordwijk bijvoorbeeld, is dat qua mulheid te doen? Zandvoort begin ik komende maanden nog maar niet aan.
Wist het al toen ik de foto nam dat het zo vertekenen. Het is toch altijd jammer dat het er niet uit ziet zoals je het buiten ervaart. Dat bovenste betonbandje is inderdaad een lastige, ernaast is het behoorlijk uitgesleten met een hoop los spul waar je grip op kan verliezen. Heb er nog naar staan kijken en de lijn er links langs is heel erg los en midden eroverheen geeft je een behoorlijk extra stijl stukje. Met je timing kan je wel even een klein stukje terug trappen om je pedalen op juiste plek te krijgen al haalt het je wel uit je cadans.

Maar zelf kan ik niet blijven zitten omdat het verzet daar gewoon te zwaar voor is. Het is voor mij gewoon een goede oefening in pedaaltiming en vloeiend vaart houden over die bandjes. Hoe minder vaart ik daar verlies hoe makkelijker het gaat.

Noordwijk is tegenwoordig goed te doen in de zomer sinds ze er een schelpenpad van gemaakt hebben. Er zit wel wat mul zand in maar het stelt niet veel voor. De stukken die tegenwoordig Noordwijkerhout heten beleven altijjd al goed in de zomer, die waren voornamelijk slecht in de natte periodes.

Hoofddorp raad ik in elk geval niet aan. Persoonlijk vind ik er gewoon echt niets aan. Verzameling los grind en saaie niet lopende bochten. Het enige deel dat leuk is is het oude deel, maar dat kan wel een snoeibeurt gebruiken.

Maar ik ben er wel voor in om een keer samen te rijden. Maar kan meestal alleen op de zaterdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 23:14
GoldenSample schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:37:
[...]

Tja, gaat mij ook vooral om de frameset, demper & vork. rest zou ik toch omwisselen (SLX M7120, GX AXS), daarom vind ik een Spectral 5 wel nice. De Float X & 36 Rhythm zijn voor mij prima. Maak dan de Fuel EX weer (min of meer) origineel met Reserve delen + take-offs van nieuwe fiets.
Mij gaat het bijna alleen om de vering. Frame is meer voor de looks. Er van uitgaande dat het bij de keuzes om redelijke frames/linkage designs gaat. Maar momenteel kun je bij al die merken wel goede set-up vinden als je maar goede vering hebt.
Commencal frame ziet er nu echt goed uit en staat hoog op mijn lijstje als vervanger, maar voor die prijs kun je ook kijken naar een Raaw Madonna. Of gewoon besparen en YT/Commencal kopen. Staat pas voor deze winter op de planning om te wisselen, of beslissing te nemen van nog 1 seizoen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackSP
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 07:07
Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Gisteren een nieuwe MTB gekocht, vandaag lekker 30 km gereden maar halverwege schoot dit kapje/geleider (hoe noem je zoiets...) los. De andere kant zat wel goed vast. Er ingedrukt en de rit afgemaakt. Thuis haalde ik 'm een stukje naar buiten en viel er iets in de framebuis, ik vermoed een metalen ringetje of klemmetje dat het ding op z'n plek haalt als je de inbus weer aandraait.

Wie weet wat er ingevallen is? Heeft iemand een voorbeeld, dan kan ik het wellicht zelf even namaken. Het onderdeel dat nu in het frame ligt beschouw ik maar als extra balast op een laag punt ;}

Online kan ik het niet vinden, Cannondale parts laat alleen upgrade parts zien, niet dit soort dingen.

BVD!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX20u53A8SMAq-NLJZkmKDTiwXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9iAjvuA7KsvAA6ox8Vgbk3a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:26

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou zelf contact opnemen met de fabrikant/ winkel. Zij kunnen je dit vast vertelen. En zelfs vevangend onderdeel opsturen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackSP
Ga ik ook doen morgen maar ik doe liever alles zelf tenzij (ik) dat niet kan of als het onverstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 19:40
Fiets op de zijkant/kop en kijken of je het er uit kunt krijgen een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackSP
Gedaan, magneet erbij want zo te horen is het een metalen clipje waar het boutje ingaat.. Niet gelukt :{
Nu maar even een randje ductape om de grommet (gevonden, zo heet het) gedaan waardoor ie ietwat vaster in het gat steekt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 10:35
Volgende week 2 nieuwe “2e hands” fietsen ophalen als vervanging van de Orbea mtb. Kennis is liefhebber en is elektrisch gaan rijden. Inmiddels onderhoud gehad. Nu al zin om ze te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zS65894PmSR4CKXDyz_fgGO0aI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSgApqrosSQQNXY4o6er4sx2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8iHwcMa0djO2NxWz_YY5GC0Vx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT6SL2MQNrdPngWe3rlv2Ebx.jpg?f=fotoalbum_tile

De gravel is een diverge comp met een dropper, stuur met flare, betere groupset en roval c38 Carbon wielen.

De mtb is een epic evo comp met verbeterde remmen die downhill aankunnen. Ook met dropper.

Allebei de fietsen zijn inmiddels tubeless.
Denk dat dit een mooie stap omhoog is van de hardtail.

psn: NL-SosuA-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
Sosua schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:35:
Volgende week 2 nieuwe “2e hands” fietsen ophalen als vervanging van de Orbea mtb. Kennis is liefhebber en is elektrisch gaan rijden. Inmiddels onderhoud gehad. Nu al zin om ze te gebruiken.

[Afbeelding][Afbeelding]

De gravel is een diverge comp met een dropper, stuur met flare, betere groupset en roval c38 Carbon wielen.

De mtb is een epic evo comp met verbeterde remmen die downhill aankunnen. Ook met dropper.

Allebei de fietsen zijn inmiddels tubeless.
Denk dat dit een mooie stap omhoog is van de hardtail.
mooi setje, daar kan je een hoop mee rijden :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:08
Iemand tips voor een voorvorkpomp voor een nette prijs?

De meeste die ik zie hebben geen dubbel ventiel wat mij wel wenselijk lijkt? Nu loopt er namelijk lucht uit als ik een ventieladapter er op/af schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
MailMan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:44:
Iemand tips voor een voorvorkpomp voor een nette prijs?

De meeste die ik zie hebben geen dubbel ventiel wat mij wel wenselijk lijkt? Nu loopt er namelijk lucht uit als ik een ventieladapter er op/af schroef.
Ik ben erg tevreden met de Topeak pocket shock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Mjelnir schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Ik ben erg tevreden met de Topeak pocket shock
Noem me cheap, maar ik vind 46 euro best veel voor iets wat een beetje lucht moet verplaatsen en wat je maar 1x in de zoveel tijd gebruikt :P

Een stuk duurder dan de Topeak Joe Blow Sport Pomp die ik wekelijks gebruik. Die kan je ook gebruiken voor de voorvork oppompen, maar je hebt dan een adaptertje nodig. En bij het losdraaien daarvan verliest de voorvork lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
MailMan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Noem me cheap, maar ik vind 46 euro best veel voor iets wat een beetje lucht moet verplaatsen en wat je maar 1x in de zoveel tijd gebruikt :P

Een stuk duurder dan de Topeak Joe Blow Sport Pomp die ik wekelijks gebruik. Die kan je ook gebruiken voor de voorvork oppompen, maar je hebt dan een adaptertje nodig. En bij het losdraaien daarvan verliest de voorvork lucht.
mja... ik wil niet beweren dat een echte demper pomp een veel betere meter heeft, maar met zo'n Joe Blow haal ik niet eens de juiste druk voor mijn achterdemper.. En ik heb oprecht mijn twijfels hoe accuraat zo'n pomp is bij dit soort hoge druk..

ik heb al 6 jaar deze:
https://www.wiggle.com/eu/p/lifeline-shock-pump
en die doet zijn werk prima, zit een draai pinnetje bij de kop, waarmee je dus het ventiel kan activeren/deactiveren los van het vastdraaien van de kop.
ik hou zelf ergens een lijstje bij met de druk en kliks voor en achter en ik merk geen afwijkingen.

(oja een aflaat knopje is ook wel handig :))

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Prulleman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:10:
[...]

mja... ik wil niet beweren dat een echte demper pomp een veel betere meter heeft, maar met zo'n Joe Blow haal ik niet eens de juiste druk voor mijn achterdemper.. En ik heb oprecht mijn twijfels hoe accuraat zo'n pomp is bij dit soort hoge druk..

ik heb al 6 jaar deze:
en die doet zijn werk prima, zit een draai pinnetje bij de kop, waarmee je dus het ventiel kan activeren/deactiveren los van het vastdraaien van de kop.
ik hou zelf ergens een lijstje bij met de druk en kliks voor en achter en ik merk geen afwijkingen.

Ik pomp hem met de Joe Blow voorbij de druk die ik nodig heb (maar binnen de max van de demper), en laat hem dan leeglopen met een digitale luchtdrukmeter.

Maar die Lifeline die je linkt zorgt er bij het afkoppelen dus niet voor dat er alsnog lucht uit het ventiel van de demper verdwijnt? Draai je hem of klem je hem erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:18
Prulleman schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:10:
[...]

ik heb al 6 jaar deze:

Ik heb dezelfde maar dan van Trek gehad en vorige week vervangen voor een Rockshox.
Dat pinnetje wilde niet ver genoeg naar buiten draaien om het ventiel in te drukken. Nog gekeken om de rubber seal wat dieper te duwen maar het mocht allemaal niet helpen. Toen die werkte was het best handig, maar blijkbaar toch ook een beetje fout gevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
MailMan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Ik pomp hem met de Joe Blow voorbij de druk die ik nodig heb (maar binnen de max van de demper), en laat hem dan leeglopen met een digitale luchtdrukmeter.

Maar die Lifeline die je linkt zorgt er bij het afkoppelen dus niet voor dat er alsnog lucht uit het ventiel van de demper verdwijnt? Draai je hem of klem je hem erop?
ik weet niet of er ook andere systemen zijn, maar ik dacht dat het altijd wel een beetje vergelijkbaar werkte bij dit soort pompjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/revblMURv9VRAuoSagJkWezp6Hw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMdkK7gDf7KL4Npr9G6m0yUN.png?f=user_large
bij deze draai je dus eerst het rode knopje wat los (daar zit het pinnetje aan die het ventiel "engaged"). dan draai je de kop van de slang op je ventiel (strak, lucht dicht, draaien aan het zilverkleurige geribbelde deel). Dan draai je met het rode deel de pin naar binnen, dan hoor je dus een klein beetje lucht uit je demper de slang in lopen. Pompen of aflaten tot de gewenste druk, rode knop weer los draaien, en dan de kop (zilveren deel) los draaien.

blijkbaar kan het pinnetje te kort zijn, maar zelf heb ik dit nog niet gemerkt (cannondale lefty vork, fox 34 SC Grip 3, Fox Nude 5 evo, en her en der nog eens een vork voor vrienden)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MailMan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Simpele vorkpomp die bij de fietsen gelverd werden werkte hier altijd prima. Heb nog een Canyon vorkpompje ongebruikt en in verpakking op MP staan.

Gebruik zelf nu aantal jaar een RockShox High Pressure Digital Fork / Shock Pump. Deze vind ik persoonlijk fijner als de goedkope versies. Als je een volume token hebt vervangen en (exact) zelfde druk in vork/damper wilt hebben. Of wilt experimenteren met verschillende PSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Pff, lock-out van mijn SID Select+ 120mm is nu voor de derde keer in 1 jaar tijd stuk gegaan.

Gelukkig zit er nog 2 maanden garantie op maar dit schiet natuurlijk niet op als de garantie straks verlopen is.

BlaBlaBla

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MailMan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:15:
Dat doen demperpompen sowieso niet, als je een demperpomp aansluit komt er ineens 5 bar op die slang te staan waardoor je wat druk uit je demper kwijtraakt. (bij een achterdemper soms zelfs 10+ en bij een dropper nog veel meer)
Omgekeerd, als je de pomp loskoppelt staat er nog een hoop druk op de slang die op een keer ontsnapt tijdens het los draaien. Een hoop mensen snappen die eenvoudige natuurkunde blijkbaar niet, draaien dan de demperpomp er terug op (waardoor er lucht in de slang schiet) en "zie je wel, die pomp is niet betrouwbaar!"
Precisie van een demperpomp is m.i. overrated, zolang je dezelfde pomp gebruikt is het een kwestie van onthouden welke waarden op jouw pomp voor jou prettig aanvoelen. Instellen op sag en onthouden welke cijfertjes daarbij horen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afgelopen periode mijn MTB fiets meer gebruikt om rondjes in de omgeving te fietsen ipv dedicated trails te doen (kost me meer tijd om bij een trail te komen en op de UHR raden ze af om te gaan ivm de slechte condities). Dat bevalt opzich prima om wat conditie mee op te bouwen. Maar ik zit toch wel heel vaak in het zwaarste verzet en kan dan niet sneller. Maar om nou nog een fiets te kopen om in het overvolle schuurtje kwijt te kunnen... Moet ik nog maar iets op verzinnen om een wielren/gravel bike te kopen.

Waar ik wel last van heb met mijn MTB is gekraak in mijn pedalen. De fietsenmaker heeft er naar gekeken en die melden op de werkbon "olie in as gespoten van goedkope pedalen". Na een 30km was het gekraak weer terug. Daarna deze handleiding gevolgd https://www.dropbox.com/s.../Stamp%201%20OMM.pdf?dl=0 en weer na 30km is het gekraak terug.
Nu dus opzoek naar nieuwe pedalen die niet kraken. Via dit topic op https://www.futurumshop.nl/shimano-gr500l-mtb-pedalen.phtml terecht gekomen. Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:18
@Xavier Er zijn heel veel merken pedalen die goed zijn. Ik heb zelf een redelijk goedkope BBB op mijn hardtail https://www.futurumshop.n...2-pedalen-mat-zwart.phtml
En op mij fully heb ik de Bontrager Line Pro MTB-pedaalset, maar die zijn een stuk lastiger verkrijgbaar op het moment.

Ik had zelf ook naar Shimano gekeken, maar daar kwam ik juist voor de lagers best wat reviews tegen die zijden dat ze snel slijten. Ik weet niet of dat voor het exacte model is wat je zelf aan geeft.

En wat betreft het verzet op de MTB, je kan eens kijken of je een groter blad op je crank kan zetten. Mits dat op het frame past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
Xavier schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:31:
Afgelopen periode mijn MTB fiets meer gebruikt om rondjes in de omgeving te fietsen ipv dedicated trails te doen (kost me meer tijd om bij een trail te komen en op de UHR raden ze af om te gaan ivm de slechte condities). Dat bevalt opzich prima om wat conditie mee op te bouwen. Maar ik zit toch wel heel vaak in het zwaarste verzet en kan dan niet sneller. Maar om nou nog een fiets te kopen om in het overvolle schuurtje kwijt te kunnen... Moet ik nog maar iets op verzinnen om een wielren/gravel bike te kopen.

Waar ik wel last van heb met mijn MTB is gekraak in mijn pedalen. De fietsenmaker heeft er naar gekeken en die melden op de werkbon "olie in as gespoten van goedkope pedalen". Na een 30km was het gekraak weer terug. Daarna deze handleiding gevolgd https://www.dropbox.com/s.../Stamp%201%20OMM.pdf?dl=0 en weer na 30km is het gekraak terug.
Nu dus opzoek naar nieuwe pedalen die niet kraken. Via dit topic op https://www.futurumshop.nl/shimano-gr500l-mtb-pedalen.phtml terecht gekomen. Zijn er nog andere opties?
Wat voor verzet heb je op je MTB? Ik heb als zwaarste 32x10 en die gebruik ik toch niet heel vaak.
Goedkope pedalen: zelf heb ik op alle fietsen (ook racer en commuter) shimano PD520 zitten, en die zijn goedkoop, maar gewoon goed naar mijn idee.
Verder is een pedaal gelagerd en in een lager hoort geen olie maar vet. Want olie loopt er immers zo tussenuit. Als er wat zand of vuil in zit moet je het gewoon even openen en schoonmaken. Dat is niet zo moeilijk, wel tooltje nodig en ff wat prutsen met kleine kogeltjes.
Ik heb wel dat mijn pedaal soms kraakt door het schoenplaatje of schoen zelf.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 13:59
Mistraller schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Verder is een pedaal gelagerd en in een lager hoort geen olie maar vet. Want olie loopt er immers zo tussenuit. Als er wat zand of vuil in zit moet je het gewoon even openen en schoonmaken. Dat is niet zo moeilijk, wel tooltje nodig en ff wat prutsen met kleine kogeltjes.
Schoon vet toevoegen tot al het oude er boven uit is gekomen is in principe voldoende toch? Ik heb nog nooit geprutst met de kogeltjes zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:26

McLambo

MTB Junky

Xavier schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:31:

Oei, moet er niet aan denken dat hiermee je voet van de trapper schiet en de 'verstelbare pinnen' in aanraking met het scheenbeen komen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27
McLambo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Oei, moet er niet aan denken dat hiermee je voet van de trapper schiet en de 'verstelbare pinnen' in aanraking met het scheenbeen komen 😬
Dat heb ik ook gehad. Kan je vertellen is niet fijn :)

Ik heb nu Magped pedalen. Toch wat veiliger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Owios schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Schoon vet toevoegen tot al het oude er boven uit is gekomen is in principe voldoende toch? Ik heb nog nooit geprutst met de kogeltjes zelf.
Same here... schoonmaken en vet toevoegen is voldoende.

Gebruik zelf op aantal fietsen (3x) de Stamp 7. In afgelopen jaren 1x gehad dat er kraakje in één van de pedalen zat. Schoonmaken en nieuw vet was voldoende.

-------------------

Schiet je met enige regelmaat van je pedalen. Dan zou ik niet switchen van pedalen (naar clipless), maar dan zou ik mij focussen op techniek. Dan heb je hier een uitdaging.

Sinds ik ben overgestapt op flats aantal jaar terug is mijn techniek sneller verbeterd dan toen ik met clipless fietste. Werd gelijk afgestraft als ik fout maakte O-) Schiet nog maar zelden van de pedalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Wat voor verzet heb je op je MTB? Ik heb als zwaarste 32x10 en die gebruik ik toch niet heel vaak.
Goedkope pedalen: zelf heb ik op alle fietsen (ook racer en commuter) shimano PD520 zitten, en die zijn goedkoop, maar gewoon goed naar mijn idee.
Ik heb wel dat mijn pedaal soms kraakt door het schoenplaatje of schoen zelf.
32x (1x11 van SRAM, deze fiets https://www.12gobiking.nl...uct.attributes.additional)

Ik heb hem dus al uitelkaar gehaald en nieuw vet toegevoegd. Kan het nogmaals proberen en langer schoon te maken. Proberen waard.
Daan_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Same here... schoonmaken en vet toevoegen is voldoende.

Gebruik zelf op aantal fietsen (3x) de Stamp 7. In afgelopen jaren 1x gehad dat er kraakje in één van de pedalen zat. Schoonmaken en nieuw vet was voldoende.

-------------------

Schiet je met enige regelmaat van je pedalen. Dan zou ik niet switchen van pedalen, maar dan zou ik mij focussen op techniek. Dan heb je hier een uitdaging.

Sinds ik ben overgestapt op flats aantal jaar terug is mijn techniek sneller verbeterd dan toen ik met clipless fietste. Schiet nog maar zelden van de pedalen.
Nee ik schiet eigenlijk niet vanaf de pedalen. Denk afgelopen 2 jaar 1x gebeurd.
Stamp 1 vs Stamp 7 is wel een andere kwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:59
Xavier schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:02:
Stamp 1 vs Stamp 7 is wel een andere kwaliteit...
"1" modellen van Crankbrothers zijn sowieso iets om te vermijden. Waar ze voor de hogere modellen vervangbare lagers hebben zijn deze vaak gelagerd op het kunststof van de body. Ik heb hier ook een set doubleshot 1's na 1 jaar met pensioen gestuurd omdat ze al onherstelbaar versleten waren.
In mijn beleving zijn Crankbrothers pedalen niet voor mensen die zelf geen onderhoud doen en dat ook structureel bijhouden, die 50 uur onderhoudsinterval is korter dan het klinkt. Ik zit er al over te twijfelen toch te switchen naar Shimano.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:00
Heeft iemand een goeie tip waar ik een 2e hands frame (maat M, 1,75-1,80) voor boost kan zoeken en vinden?

Ik heb nog zoveel onderdelen liggen waar ik een fiets mee kan maken, maar mis het frame.

Via Marktplaats lukt het me niet, de zoekfunctie van Mountainbike.nl is voor mij erg onduidelijk.

Iemand een goeie tip? (Of een framepje over ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik onderhoud de Stamp 7 niet volgens voorschriften van CrankBrothers. En heb 1x gehad dat ze naar 5000km-ter keer kraakte. Schoonmaken en voorzien van nieuw vet en klaar. Onderhoud is ook minimaal met deze pedalen.

Voordeel gaat er keer wat kaduk dan is het makkelijk zelf te vervangen inplaats van nieuwe pedalen te kopen .
bas-r schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:05:
Heeft iemand een goeie tip waar ik een 2e hands frame (maat M, 1,75-1,80) voor boost kan zoeken en vinden?

Ik heb nog zoveel onderdelen liggen waar ik een fiets mee kan maken, maar mis het frame.

Via Marktplaats lukt het me niet, de zoekfunctie van Mountainbike.nl is voor mij erg onduidelijk.

Iemand een goeie tip? (Of een framepje over ;))
Zoek functie op fora en MP is niet altijd de beste. Al eens topic aangemaakt in forum deel gezocht van mountainbike.nl Zie geregeld dat mensen actief gaan mee zoeken.

[ Voor 51% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:00
Daan_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:06:

Zoek functie op fora en MP is niet altijd de beste. Al eens topic aangemaakt in forum deel gezocht van mountainbike.nl Zie geregeld dat mensen actief gaan mee zoeken.
Dank @Daan_ , goeie suggestie, ik ga eens zo'n topic openen, misschien helpt dat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:01
GWBoes schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:58:
[...]

"1" modellen van Crankbrothers zijn sowieso iets om te vermijden. Waar ze voor de hogere modellen vervangbare lagers hebben zijn deze vaak gelagerd op het kunststof van de body.
Ik vind de as van de Stamp 1 ook te voelbaar, die steekt te veel uit voor mijn gevoel. Mijn beide fietsen hebben OneUp Components Comp‘s, die vind ik fijn. :)

[ Voor 8% gewijzigd door iamerwin op 05-07-2023 12:21 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
De tubeless liquid in mijn banden is in de laatste 18 maanden nog nooit bijgevuld of vervangen. Ik denk dat het nu wel tijd wordt om deze in iedergeval een keer wat bij te vullen. Er zit nu Stan's NoTubes Tyre Sealant in, is het de bedoeling dat ik dit nu ook gebruik om bij te vullen?

Deze fles is te koop in 59ml, 473ml en 946ml, hoeveel ml (ik denk 59ml?) zou ik per band moeten gebruiken?

En is het eigenlijk wel nodig dat ik het bijvul? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Strider op 05-07-2023 12:55 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bijvullen zou ik niet doen als deze al zoveel maanden in je band zit. Dan zou ik persoonlijk band eraf. Oude sealant eruit. Band schoonmaken. Band er weer op. Oppompen (ploppen) en bijvullen via het ventiel. Hoeveel. Zou zelf rond de 90ml erin doen. Dit is beetje de standaard.

Reden: van dit advies. Werking wordt minder naar verloop van tijd. Stans gaat klonteren en kan waterig worden als deze er te lang in zit.

Persoonlijk controleer ik de sealent eens in de 4 a 6mnd.

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Oke, dus de oude band eraf, dan alles eraf schrapen en schoonmaken. Met wat voor materiaal kan ik dit het beste schoonmaken?
Is het ook verstandig dat ik dit ga doen? Ik merk nu alleen dat ik mijn banden soms wat moet bijpompen.

Ik wil dit inderdaad gaan bijvullen via het ventiel, anders wordt het denk ik een grote kliederzooi bij mij. Daarnaast is het geen karwei dat ik iedere 6 maanden wil gaan doen. Wat is de beste liquid die ik dan zou kunnen gebruiken? Volgens mij is Stanley vrij cheap.

Daarnaast de tools die ik nodig heb?:
Core Remover Tool
https://www.bike-discount...notubes-core-remover-tool

Tire Sealant Injector 2oz - 60ml
https://www.bike-discount...tire-sealant-injector-2oz

Die spuit is 60ml maar dat is dus te weinig?

Trouwens, ik neem aan dat je het ventiel eruit haalt om de liquid bij te vullen?
1. Band eraf, schoonmaken, band erop
2. Ventiel monteren
3. Oppompen tot het plopt
4. Ventiel verwijderen
5. Liquid inspuiten
6. Ventiel monteren
7. Band oppompen?

[ Voor 13% gewijzigd door Strider op 05-07-2023 13:29 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Stans injector vind ik persoonlijk niet prettig werken. Gebruik nu die van Park Tool. Die van alie express zijn ook goed en stuk goedkoper. Deze ook veel gebruikt. Zie foto
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S162f94710f23499b8ba0fa9460bd1a856.jpg?width=1000&height=899&hash=1899

Band maak ik zelf alleen schoon met water. (indien nodig). Vaak is oude latex eruit scheppen voldoende. En afdrogen met doek of papier. Indien nodig pul ik van de randen de sealant.

Het is een klusje van niks.Hier 6 wielsets die tubeless zijn. kost je paar minuten per band. Band hoeft er vaak niet eens volledig af. ;-) Het is wel gedoe als je inserts gebruikt.

---
Kern van ventiel zal er uit moeten als je bijvult.
Dat band spanning verliest is vrij normaal. Daar zou ik mij geen zorgen om maken. Mits dit binnen paar uur is.

Beste sealant. Stans is gewoon erg goed. Persoonlijk vind ik het nadeel dat het kan klonteren en dat deze waterig word. Nu sinds aantal maanden de Muc Off sealant in gebruik

Dat de spuit maar 60ml is. Dan doe je het in twee keer.

-----Edit:
Tip Bij gebruik van een spuit. Als je sealant in de band hebt gespoten. Trek dan de spuit rustig terug, zodat deze zich met lucht kan vullen. Als je dit doet dan is kans dat sealant uit ventiel komt erg klein.

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zou niet gaan schrapen, tenzij er echt grote stukken aan de band zitten. Maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik schep meestal de oude (waterige) meuk eruit met een pollepel en haal dan nog een stuk keukenrol door de band. Dan kan allemaal met 1 kant van de band los, dat maakt het weer makkelijker om de band terug te ploppen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
@Daan_ wat bedoel je met inserts?

Waarom ben je overgegaan naar die Park Tool TSI-1 terwijl een spuit van Ali ook zou voldoen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:56:
@Daan_ wat bedoel je met inserts?

Waarom ben je overgegaan naar die Park Tool TSI-1 terwijl een spuit van Ali ook zou voldoen?
Waarom die van Park Tool. Kwaliteit is toch net stukje beter. En gebruik hem toch best vaak. Heb 6 wielsets tubeless waarvan drie actief gebruikt worden.

Bij voorbeeld inserts van CushCore. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://theloamwolf.com/wp-content/uploads/2022/01/Cushcore-XC-2.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 20:39
Strider schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:58:
Pff, lock-out van mijn SID Select+ 120mm is nu voor de derde keer in 1 jaar tijd stuk gegaan.

Gelukkig zit er nog 2 maanden garantie op maar dit schiet natuurlijk niet op als de garantie straks verlopen is.
Vervelend!

Er bestaat nog steeds de wettelijke garantie en non-conformiteit (het is redelijk om te verwachten dat dit product langer dan 4mnd mee gaat). Wel vervelend als je dat nodig zou moeten hebben. Je gelijk krijgen is altijd nog maar te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Het risico dat ik nu met mijn waarschijnlijk opgedroogde of waterige sealant loop is dat deze een puncture niet meer kan dichten toch?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt... werking van sealant wordt naar verloop van tijd minder. Dit verschilt per merk en type sealant.

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja, volgens mij zeggen de meeste merken 3-6 maanden aan.. langer dan 6 maanden zou ik niet doen.. het vervelende is dat je pas merkt dat het niet meer werkt als het te laat is

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Demo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:32:
[...]
Dat doen demperpompen sowieso niet, als je een demperpomp aansluit komt er ineens 5 bar op die slang te staan waardoor je wat druk uit je demper kwijtraakt. (bij een achterdemper soms zelfs 10+ en bij een dropper nog veel meer)
Omgekeerd, als je de pomp loskoppelt staat er nog een hoop druk op de slang die op een keer ontsnapt tijdens het los draaien. Een hoop mensen snappen die eenvoudige natuurkunde blijkbaar niet, draaien dan de demperpomp er terug op (waardoor er lucht in de slang schiet) en "zie je wel, die pomp is niet betrouwbaar!"
Precisie van een demperpomp is m.i. overrated, zolang je dezelfde pomp gebruikt is het een kwestie van onthouden welke waarden op jouw pomp voor jou prettig aanvoelen. Instellen op sag en onthouden welke cijfertjes daarbij horen.
Tja het is heel simpel inderdaad, het ventiel sluit eerder dan dat er lucht naar buiten lekt. De lucht die ontsnapt is inderdaad dus enkel van de slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Hoelang blijft een liter Stan's eigenlijk goed?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:18:
Hoelang blijft een liter Stan's eigenlijk goed?
Volgens Stans zelf:
https://www.notubes.com/s...knew%20you%20had%2C%20etc.
2-6 months
The sealant should last an average of 2-6 months depending on factors such as: temperatures and humidity in your area, how often you ride, where you store your bike (cooler is better), tire casing thickness, number of punctures the sealant has already sealed that you never knew you had, etc
6maanden aanhouden is beetje wat de meeste rijders doen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Daan_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Volgens Stans zelf:
https://www.notubes.com/s...knew%20you%20had%2C%20etc.

[...]

6maanden aanhouden is beetje wat de meeste rijders doen. ;-)
Haha ja dat begrijp ik nu, ik bedoel in een geopende fles zelf. Ook maar 6 maanden?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Haha ja dat begrijp ik nu, ik bedoel in een geopende fles zelf. Ook maar 6 maanden?
nee hoor, goed afsluiten en bij een beetje normale temperatuur bewaren en dan kan je die wel 2 jaar in de kast laten staan.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Precies zoals @Prulleman aangeeft.

TIP: De fles even goed schudden voor gebruik. Ook als deze net nieuw is.

----------------
Deze dame laat zien hoe de training verloopt van de Downhill track van Leogang.......

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
World Cup Disaster! Leogang Downhill 2023

[ Voor 43% gewijzigd door Daan_ op 06-07-2023 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:24:
Zou contact opnemen met Canyon. Je kunt vragen het door lokale fietsenmaker te laten repareren. Vaak vergoed Canyon deze kosten. In verleden ook eens gehad.
Prulleman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:20:
[...]

slechte dishing..
https://www.parktool.com/...p/wheel-dishing-centering

(3 mm is wel veel en zou ik zelf fixen of laten fixen, een fatsoenlijke fietsenmaker kan dit wel en een wielbouwer zeker, maar wellicht moet je eerst even contact opnemen met canyon....)
d:)b Inmiddels contact gehad met Canyon en afspraak gemaakt met lokale servicepartner van Canyon.

Gisteren 1e rondje samen gedaan... Ik kan hem nog voorblijven, maar dat gaat niet lang meer duren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik wil de remblokken van mijn SRAM TLM remmen vervangen, iemand een goede tip voor de remblokken en welke piston spreader je hiervoor het beste kunt gebruiken?

En waar kopen jullie altijd isopropyl alcohol? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 06-07-2023 15:28 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:27:
Ik wil de remblokken van mijn SRAM TLM remmen vervangen, iemand een goede tip voor de remblokken en welke piston spreader je hiervoor het beste kunt gebruiken?

Remblokken zou ik niet zo snel weten. Pak zelf negen van tien keer originele (organic) van de fabrikant. O-)

Bedoel je met piston spreader. Bleed block -->
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRsLxRDGF5hqHReb4hnKsXkdHGfju9yVJusYsfwrLBj_eRZZl-UIX-HDkvAg5Ts2kb8QQo&usqp=CAU
Deze is voor 2 pistons TLM rem.

Pistons terug duwen doe ik met plastic bandenlichter.

Isopropyl alcohol laatste keer leuke aanbieding voor literfles gevonden op bol.com

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 06-07-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Strider schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:27:

Heb altijd goeie ervaringen gehad met de Semi-Metallics van Swissstop. Volgens mij zijn dat nu de Compound C versies. Vind zelf Semi-Metallic fijn in alle weersomstandigheden voor Nederland. Maarja, dat is ook in nattere omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Laatst online: 31-03 22:34
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verhogen van de stuurpen op een MTB?
Ik heb wel ervaring op mijn standaard stadsfiets maar niet op een MTB.
Ik heb een Scott scale 965 maar merk dat ik na 30/40KM last van mijn onderrug / nek krijg en wil dus kijken of het stuur verhogen een beetje helpt.

Ik ben alleen bang dat het verlengstuk ook invloed heeft op het sturen / veiligheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik zou het eerder zoeken bij een stuur met meer rise of een stuurpen met een hoek erin. De stuurbuis van je vork verlengen lijkt mij niet heel erg wenselijk op het gebied van veiligheid.

Mijn stem heeft bijvoorbeeld een 6 degree rise en mijn stuur heeft een rise van 50mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:59
@seadogg wat voor stuur en stuurpen heb je nu? Lijkt me beter om een stuur met meer rise te nemen of een stuurpen met iets grotere hoek en die omhoog draaien (of je huidige omdraaien als dat kan).
Die stuurbuis verlengers zou ik heel ver bij weg blijven, helemaal op een mtb.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Laatst online: 31-03 22:34
Dank voor de reacties. Zal vanavond of morgenvroeg even een foto proberen te schieten.
Huidige stuurpen omdraaien gaat niet helaas (deze staat nu licht naar boven toe).

Wellicht een stuur met een hogere rise is wel een idee. Duur geintje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

seadogg schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:56:
Dank voor de reacties. Zal vanavond of morgenvroeg even een foto proberen te schieten.
Huidige stuurpen omdraaien gaat niet helaas (deze staat nu licht naar boven toe).

Wellicht een stuur met een hogere rise is wel een idee. Duur geintje :+
De Scote Scale is wel XC race georiënteerde fiets. Herken je uitdaging. Zelfde gehad met mijn Scote Scale. Verschillende stems geprobeerd en stuur met rise. (kunnen lenen van kennissen) Bij mij was het uiteindelijk stand van het zadel. In mijn geval was het zadel iets kantelen. Neus iets omhoog. En zadel iets naar achter. Toen had ik nauwelijks tot geen last meer van mijn rug.

Eerste stap was clipless pedalen eraf en flats erop. Dat hielp al enorm om mijn plek te vinden op de fiets. Clipless pedalen later wel weer terug gezet. En had ook gelijk beter idee hoe de cleats goed af te stellen.

Ik zou persoonlijk kijken of je stem/stuur in verschillende rises en lengtes kunt lenen. En maak aanpassingen in kleine stappen. Geef je lichaam tijd om te wennen.

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 07-07-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Na een tijdje lurken wil ik jullie toch een vraag stellen....

Ik ben zelf niet helemaal bekend binnen het MTB circuit, echter mocht ik een tijd terug een MTB van een vriend lenen voor het weekendje weg samen met mijn zoon.

Ik heb het hele weekend op een Sensa Livigno Evo Tour gereden (zoonlief op een Scott Scale 24), helaas een iets te kleine fiets voor mij. Bleek een 17" frame maar wel met 29" wielen.

Nu ben ik na dit weekendje toch geïnfecteerd geraakt en sindsdien naarstig op zoek naar hetgeen bij mij past.

Hierbij heb ik gelet op dat ik echt een beginnend MTB-er ben/word, en daarin wel enkele wensen heb.

Met mijn 1.90m word de keuze iets minder makkelijk, maar de eisen zijn wel simpel ;

Ik wil een hardtail MTB met luchtvering, 10 of 12 speed versnelling en banden voor algemeen gebruik. Verder heb ik alleen geen zin om enkele 1.000-en euro's uit te geven, zeker gezien het mijn 2e MTB word in 30 jaar tijd. Mijn eerste MTB had ik als kind en dat is ondertussen in het stenen tijdperk (veel, heel veel veranderd sindsdien).

Mijn oog is in eerste instantie gevallen op een Sensa Livigno EVO grey COMB, 21"frame met 29" wielen, hierop gemonteerd Schwalbe Rapid Rob K-guard 2.25, welke volgens mij goed zijn voor vrijwel elk terrein.

Het 2023 model ligt net even boven de 1.000 EUR, het 2022 model rond de 850 EUR.

Zou dit een juiste keuze kunnen zijn? De bikes worden goed beoordeeld, zijn relatief licht (+/- 13KG) en de zithouding is vrij simpel aan te passen naar wens (eventueel nog met verstelbare stuurpen).
Ik zou deze bestellen met een standaard flatspedaal (overstap naar click zal niet snel gemaakt worden)

Is dit een juiste keuze en wat kunnen jullie mij eventueel nog aanraden en daarnaast ; Waar moet ik op letten bij het (laten) afstellen van de zithouding op de bike.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Juiste keuze is altijd lastig te bepalen. Beste wat je kunt doen is kijken of je op de fiets zelf kunt zitten. En nog mooier zou zijn om test rondje maken.

Canyon heeft bijvoorbeeld de Grand Canyon. Deze zou je bijvoorbeeld in Valkenburg kunnen testen in het wild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@seadogg en @KatirZan op een MTB hoort geen verstelbare stuurpen, maar een vaste in de juiste hoek/lengte voor het type fiets en persoonlijke voorkeur.. (je kan op een enduro geen 10 cm pen zetten en op een XC ook geen 35mm, als dat nodig zou zijn, dan heb je de verkeerde (maat) fiets gekocht.

@seadogg Hoelang heb je er al op gereden? het kan ook een stukje gewenning zijn.. beetje opbouwen van core stabiliteit etc..
Een meer rechtop houding is niet per definitie beter voor je rug, zeker op een hardtail kunnen klappen harder doorkomen als je rechtop zit. (onder vlakkere hoek kan je meer opvangen, dan rechtop). Maar dit verder erg individueel.
Een riser hoeft overigens echt niet zoveel te kosten, bv https://www.futurumshop.n...b-stuur-zwart-740mm.phtml?

@KatirZan je moet eigenlijk eerst bedenken of je een XC fiets wilt of een fiets wat meer georiënteerd op zwaarder terrein.
Binnen dit budget blijft de keuze uiteraard behoorlijk beperkt en zal je geen enduro monsters met 160mm voor en achter tegenkomen, maar een fiets als een canyon stoic is met 140mm, dropper een hele andere fiets.

(en niks mis met XC, ik zit zelf ook in die hoek, maar het lijkt de default keuze te zijn voor een instapper van 1000 euro, en dat hoeft niet).

(o, en je noemt specifiek de banden van de sensa, dat zou ik echt niet meenemen in de keuze... dit zijn matige generieke bandjes van <20 per stuk.. als iets een goede upgrade is op een fiets is het wel goede banden die aansluiten bij jou terrein en rijstijl. (en dat weet je misschien pas na een tijdje, dus kan je eerst de goedkope rommel oprijden)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Prulleman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:53:
@seadogg en @KatirZan op een MTB hoort geen verstelbare stuurpen, maar een vaste in de juiste hoek/lengte voor het type fiets en persoonlijke voorkeur.. (je kan op een enduro geen 10 cm pen zetten en op een XC ook geen 35mm, als dat nodig zou zijn, dan heb je de verkeerde (maat) fiets gekocht.

@seadogg Hoelang heb je er al op gereden? het kan ook een stukje gewenning zijn.. beetje opbouwen van core stabiliteit etc..
Een meer rechtop houding is niet per definitie beter voor je rug, zeker op een hardtail kunnen klappen harder doorkomen als je rechtop zit. (onder vlakkere hoek kan je meer opvangen, dan rechtop). Maar dit verder erg individueel.
Een riser hoeft overigens echt niet zoveel te kosten, bv https://www.futurumshop.n...b-stuur-zwart-740mm.phtml?

@KatirZan je moet eigenlijk eerst bedenken of je een XC fiets wilt of een fiets wat meer georiënteerd op zwaarder terrein.
Binnen dit budget blijft de keuze uiteraard behoorlijk beperkt en zal je geen enduro monsters met 160mm voor en achter tegenkomen, maar een fiets als een canyon stoic is met 140mm, dropper een hele andere fiets.

(en niks mis met XC, ik zit zelf ook in die hoek, maar het lijkt de default keuze te zijn voor een instapper van 1000 euro, en dat hoeft niet).

(o, en je noemt specifiek de banden van de sensa, dat zou ik echt niet meenemen in de keuze... dit zijn matige generieke bandjes van <20 per stuk.. als iets een goede upgrade is op een fiets is het wel goede banden die aansluiten bij jou terrein en rijstijl. (en dat weet je misschien pas na een tijdje, dus kan je eerst de goedkope rommel oprijden)
toon volledige bericht
Kijk, daar kan ik wat mee, dankjewel!

Je opmerking met betrekking tot crosscountry zet mij wel aan het denken, zo zou de keuze ook kunnen vallen op een trail, wat iets meer comfort levert. Ik begreep uit de documentatie echter wel dat je hierbij op snelheid kan inleveren (vaak dikkere banden, dus meer controle maar minder snelheid). Gezien ik de MTB naast het 'fun' element ook regelmatig als (korte afstands)vervoer zal willen gebruiken lijkt mij dat dan juist minder ideaal. Maar dat zou ik moeten ervaren.
De vraag is dan of dit een valide argument betreft om naar een Trail bike te gaan kijken of juist toch naar een relatief hoog aanbod XC's.

Moet ik er uiteraard bij vermelden dat er op zeer korte afstand van mijn woonplaats een nieuwe trail is aangelegd van een kleine 24km lang met 255 hoogtemeters. Hoogste punt ligt op 23 meter, laagste punt ligt 4 meter onder zeeniveau. Deze heb ik voor de helft samen met mijn zoon gereden en daar zit nog redelijk wat uitdaging in.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d8nser
  • Laatst online: 15:39
KatirZan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:22:
Na een tijdje lurken wil ik jullie toch een vraag stellen....
Ik zou je zeker adviseren om te gaan kijken / laten adviseren bij BikeBear in Veenendaal. Kundige mensen die je graag helpen bij je eerste stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
KatirZan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Je opmerking met betrekking tot crosscountry zet mij wel aan het denken, zo zou de keuze ook kunnen vallen op een trail, wat iets meer comfort levert. Ik begreep uit de documentatie echter wel dat je hierbij op snelheid kan inleveren (vaak dikkere banden, dus meer controle maar minder snelheid). Gezien ik de MTB naast het 'fun' element ook regelmatig als (korte afstands)vervoer zal willen gebruiken lijkt mij dat dan juist minder ideaal. Maar dat zou ik moeten ervaren.
De vraag is dan of dit een valide argument betreft om naar een Trail bike te gaan kijken of juist toch naar een relatief hoog aanbod XC's.

Moet ik er uiteraard bij vermelden dat er op zeer korte afstand van mijn woonplaats een nieuwe trail is aangelegd van een kleine 24km lang met 255 hoogtemeters. Hoogste punt ligt op 23 meter, laagste punt ligt 4 meter onder zeeniveau. Deze heb ik voor de helft samen met mijn zoon gereden en daar zit nog redelijk wat uitdaging in.
Je kan op een trail fiets ook lichter rollende banden zetten voor gebruik in NL, ken genoeg mensen met bv een canyon neuron die er voor NL XC banden op leggen..

Als je geen wedstrijden rijdt ben je vaak beter af met een meer capabele fiets die je "sneller" maakt met andere banden, dan dat je met een wedstrijd georiënteerde fiets ruiger terrein opzoekt met alleen andere banden... Dan mis je de slackere voorkant, meer reach, meer veerweg, dat gebrek zal je in ruiger terrein meer tegenhouden, dan een ruige fiets op een xc route.

(Ik ben op een vlak bochtig rondje Dorst met een slacke (66 of 67.2) xc fully niet langzamer dan met een ouderwetse xc hardtail(69), met dezelfde banden, maar in de Ardennen ben ik veel sneller en rijdt de "moderne geo" veel makkelijker)

samengevat, als je niet qua snelheid het maximale eruit wilt halen, heb je -los van de banden-, die goedkoop te wisselen zijn, meer voordelen en minder nadelen bij een trail fiets dan bij een XC fiets.

redenen om het bij een XC fiets te houden:
- als je met een groepje rijdt, dan gaan die misschien harder omhoog, en jij wellicht harder omlaag.. om beter een gelijk tempo te kunnen rijden is een vergelijkbare fiets als je fietsmaten handig.
- als je geen plannen hebt om buiten nederland ermee te gaan fietsen, ook al zijn er in NL genoeg plekken waar een trail fiets ook prima tot zijn recht komt, gemiddeld genomen is een XC fiets voor NL prima.
- meestal zijn trail fietsen wel een stukje zwaarder, op een vlakke route niet zo'n probleem, maar met veel klimmen ben je zeker niet in het voordeel met het extra gewicht, maar ook de geo is meer gericht op naar beneden dan naar boven.

redenen om een trail fiets te kiezen:
- met de juiste banden amper langzamer dan XC
- als beginner is een trail fiets meer vergevings gezind als je foutjes maakt, je zal minder snel onderuit of "over the bar" gaan.
- het is makkelijker om uitdagend terrein te rijden
- alles is wat robuuster afgewerkt (nadeel, extra gewicht, voordeel, minder snel stuk), met name frame en wielen zal minder snel stuk gaan. (ik heb zelf ook een alu xc frame gesloopt, gelukkig binnen garantie)

(totaal andere prijsklasse uiteraard, maar voor mij is de beste compromis dus de Scott Spark 2022 die ik nu heb, die kan je het beste omschrijven als een "moderne XC racer" (120 mm voor/achter, HTA van 66 of 67.2 en een 3 standen lockout voor efficient trappen en soepel afdalen).

[ Voor 30% gewijzigd door Prulleman op 07-07-2023 13:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

d8nser schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Ik zou je zeker adviseren om te gaan kijken / laten adviseren bij BikeBear in Veenendaal. Kundige mensen die je graag helpen bij je eerste stappen.
Kleine 1,5uur rijden, dat dan weer wel :+

Ik heb hier een aantal speciaalzaken zitten waarvan ik weet dat ze vakkundig zijn, daar zal ik zeker ook nog even langs gaan. Sowieso schaf ik de bike aan in de winkel, mede vanwege het feit dat er een aantal dicht in de buurt zitten en veelal een breed aanbod hebben. Daarnaast kan ik de resterende accessoires dan ook even rustig bekijken, uitzoeken en meenemen.
Prulleman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:59:
[...]

Je kan op een trail fiets ook lichter rollende banden zetten voor gebruik in NL, ken genoeg mensen met bv een canyon neuron die er voor NL XC banden op leggen..

Als je geen wedstrijden rijdt ben je vaak beter af met een meer capabele fiets die je "sneller" maakt met andere banden, dan dat je met een wedstrijd georiënteerde fiets ruiger terrein opzoekt met alleen andere banden... Dan mis je de slackere voorkant, meer reach, meer veerweg, dat gebrek zal je in ruiger terrein meer tegenhouden, dan een ruige fiets op een xc route.

(Ik ben op een vlak bochtig rondje Dorst met een slacke (66 of 67.2) xc fully niet langzamer dan met een ouderwetse xc hardtail(69), met dezelfde banden, maar in de Ardennen ben ik veel sneller en rijdt de "moderne geo" veel makkelijker)

samengevat, als je niet qua snelheid het maximale eruit wilt halen, heb je -los van de banden-, die goedkoop te wisselen zijn, meer voordelen en minder nadelen bij een trail fiets dan bij een XC fiets.

redenen om het bij een XC fiets te houden:
- als je met een groepje rijdt, dan gaan die misschien harder omhoog, en jij wellicht harder omlaag.. om beter een gelijk tempo te kunnen rijden is een vergelijkbare fiets als je fietsmaten handig.
- als je geen plannen hebt om buiten nederland ermee te gaan fietsen, ook al zijn er in NL genoeg plekken waar een trail fiets ook prima tot zijn recht komt, gemiddeld genomen is een XC fiets voor NL prima.
- meestal zijn trail fietsen wel een stukje zwaarder, op een vlakke route niet zo'n probleem, maar met veel klimmen ben je zeker niet in het voordeel met het extra gewicht, maar ook de geo is meer gericht op naar beneden dan naar boven.

redenen om een trail fiets te kiezen:
- met de juiste banden amper langzamer dan XC
- als beginner is een trail fiets meer vergevings gezind als je foutjes maakt, je zal minder snel onderuit of "over the bar" gaan.
- het is makkelijker om uitdagend terrein te rijden
- alles is wat robuuster afgewerkt (nadeel, extra gewicht, voordeel, minder snel stuk), met name frame en wielen zal minder snel stuk gaan. (ik heb zelf ook een alu xc frame gesloopt, gelukkig binnen garantie)

(totaal andere prijsklasse uiteraard, maar voor mij is de beste compromis dus de Scott Spark 2022 die ik nu heb, die kan je het beste omschrijven als een "moderne XC racer" (120 mm voor/achter, HTA van 66 of 67.2 en een 3 standen lockout voor efficient trappen en soepel afdalen).
toon volledige bericht
Duidelijk verhaal, zeer verhelderend en eerlijk gezegd gaat het dan nog puur om comfort. Merk je dat comfortverschil ook echt werkelijk of zit dit tussen de oren? De XC waar ik +/- 180km mee gereden heb moet ik zeggen dat (ondanks de niet juiste kleding....) deze relatief comfortabel was, ondanks de te kleine maat en dus het ontbreken van de juiste kleding.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:59:
[...]

Daar ben ik er één van. Heb wielset met XC bandjes (Rekon race). Neuron weegt +/- 12kg. En kom prima rond op snelheid op XC routes als ik dat zou willen. ;-)

----------------------
Advies is toch ga naar fietsenmaker/winkel of ergens waar je de fiets kunt testen. Of stel bijvoorbeeld op forums als Mountainbike.nl vraag; of iemand bepaalde fiets heeft in de juiste maat en je daar eens proefrit op mag maken in het wild.

Wij kunnen enkel onze eigenvoordeuren aan geven. En dat is dan ook één van de redenen dat je verschillende adviezen zult krijgen.

Banden zijn slijtage onderdelen. En zijn zo verwisseld. Ook hier geld weer er is geen one size fits all. Het blijft persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
KatirZan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:23:

[...]

Duidelijk verhaal, zeer verhelderend en eerlijk gezegd gaat het dan nog puur om comfort. Merk je dat comfortverschil ook echt werkelijk of zit dit tussen de oren? De XC waar ik +/- 180km mee gereden heb moet ik zeggen dat (ondanks de niet juiste kleding....) deze relatief comfortabel was, ondanks de te kleine maat en dus het ontbreken van de juiste kleding.
Mooi :)

comfort is ook een combinatie van een hoop factoren, ik denk dat de juiste banden hier misschien nog wel de grootste rol in spelen (bv een soepele 2,4" band, tubeless met 1,3 bar, is heel veel comfortabeler dan een stugge (goedkope) 2.1" band met binnenband en te hoge druk..).

maar daarnaast heb je met meer veerweg natuurlijk ook meer comfort, maar ook een goed (passend) zadel, en misschien een wat duurder stuurtje zijn allemaal zaken die meespelen.

Meestal wordt het pas een issue bij ritten van langer dan bv 2 uur (ook weer heel persoonlijk :)), bij ritjes van 1 uur krijgt bijna niemand last, maar bij ritten van 5 uur is het een heel ander verhaal, dat is zelfs op de perfecte fiets een uitdaging als je dat niet opbouwt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Voor deze hoeveelheid aan persoonlijke voorkeuren en richtlijnen ga ik van het weekend eens langs de speciaalzaak, er staan er een aantal op voorraad welke te bereiden zijn dus dat zal de keuze wel iets makkelijker maken.

Daarnaast ben ik niet te beroerd om meer geld uit te geven, zeker niet als dit de ritkwaliteit verbeterd en het plezier verbreed.

Blijkt het toch lastiger dan ik al had verwacht :+

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 09:54
seadogg schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:48:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verhogen van de stuurpen op een MTB?
Ik heb wel ervaring op mijn standaard stadsfiets maar niet op een MTB.
Ik heb een Scott scale 965 maar merk dat ik na 30/40KM last van mijn onderrug / nek krijg en wil dus kijken of het stuur verhogen een beetje helpt.

Ik ben alleen bang dat het verlengstuk ook invloed heeft op het sturen / veiligheid.
Ik ben juist voor de Scale (925) gegaan vanwege de houding die goed aansluit bij mijn houding op de racer.
Op rechte vlakke stukken gebruik ik zelf ook nog de barends.

Ik zou inderdaad een riser stuur kiezen want het stuur op de scale is flat, je kunt wel een beetje draaien maar daarmee win je niet veel.

Nu moest ik wel denken aan een filmpje van Berm Peak...

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The "Raised Reversed Stem" broke my brain. It might be genius.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:16
Ik heb in 2021 voor €1000 een Superior XP909 gekocht als eerste fiets. Drie jaar later nog steeds heel erg veel plezier mee terwijl ik een heel stuk harder rond ga dan toen ik begon. Het enige wat ik er aan gedaan heb zijn twee nieuwe bandjes, remblokken en het juist afstellen van de voorvork/zadel. Tot op heden nog niet het idee dat ik iets mis terwijl het toch een redelijk basic fiets is.

Zeker als je niet al te gek doet heb je echt geen heel duur spul nodig wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:13
Hey, weten jullie hoe Amarongen er bij ligt?
Als het kan wil ik hier woensdag heen. Op de website/facebook staat verder geen update over de staat van het parcours.

Als het daar nog te droog/slecht is hebben jullie dan nog suggestief vanaf R’dam? Ik vind kleine sprongetjes, rock gardens, etc het leukste.

Hier ben ik al geweest: zoetermeer, R’dam, Loonse & Drunese duinen, Dorst,oosterhout/vrachelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08
mithe schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:24:
Hey, weten jullie hoe Amarongen er bij ligt?
Goed, met - volgens mountainbike.nl info - één boom over het parcours. Amerongen en Rhenen houden het ook bij droogte nog lang goed. Kwintelooijen en Leersum hebben eerder problemen met droogte.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:13
StevenK schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:26:
[...]

Goed, met - volgens mountainbike.nl info - één boom over het parcours. Amerongen en Rhenen houden het ook bij droogte nog lang goed. Kwintelooijen en Leersum hebben eerder problemen met droogte.
Super bedankt!
Dat was mij niet duidelijk via facebook, maar dat is misschien expres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
KatirZan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Ik ben hier na wat onderzoek begonnen op een Orbea Alma H10 hardtail. Met name ook vanwege de ligging thuis. Polder. Woon werk verkeer. Inmiddels meermaals ook flinke ritten mee gemaakt door de Ardennen. Kom je goed mee. Laatst nog met een groep strandfietsers mee. Daar kom je qua tempo net tekort met 32 voor, maar evengoed prettig vanwege lock-out op het stuur. Perfect fietsje voor naar mijn mening leuke prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rweUkYOuur2gKWQquiGxY0HQLEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWh9G23CdPckdhsDrhZ9eNrH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgQuBi-j1RnFrlfGVOmQANxTcso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efPfNedMbjxmDD0mkazJTvx0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:12

steel123

Cryman9

Daan_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Daar ben ik er één van. Heb wielset met XC bandjes (Rekon race). Neuron weegt +/- 12kg. En kom prima rond op snelheid op XC routes als ik dat zou willen. ;-)
Dat is wel erg licht voor een Neuron?
Mijn Kona HeiHei CR met upgrade naar carbon wielen is gewoon 13.7kg en dat is een volbloed carbon XC fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

steel123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Dat is wel erg licht voor een Neuron?
Mijn Kona HeiHei CR met upgrade naar carbon wielen is gewoon 13.7kg en dat is een volbloed carbon XC fiets.
Alleen frame is nog origineel O-) Dit is met XC wielen en FOX DPS. Nu zit de FOX Float X en wat zwaardere trail wielen erop. Dan nog valt gewicht wel mee.

--------------

Helaas was men zo vriendelijk geweest om de gap jump te vernielen. Zooi boomstammen, taken en andere zooi weg gehaald. Deel van landing was vernield. Met stevige tak als gereedschap de gap weer proberen te fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m47Lkt6s4d0WF5k4EByTNPj9dso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dX6K1cQSOgWVO79GjOnQYT6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3BukYtlGZaMXg_dwr1uw2cCnKk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ya693n7XO89Hi4I9rxXH8uWc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8iEoFz3Ee0by-ce5kkx6SFCSqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZWMnO65QL4JtibXhiyP35Lw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 95% gewijzigd door Daan_ op 10-07-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 23:14

Bekijk op YouTube
XCO Course Preview with Shimano | 2023 UCI Cycling World Championships

*O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fyodor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 21:45
StevenK schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:26:
[...]

Heb vrijdagmiddag een rondje Ameromgen gedaan, de boom was toen al opgeruimd. Parcours lag er supergoed bij, amper mul zand meer door de regen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Keuze is toch gevallen op de Sensa Livigno EVO comp, paar ritjes op verschillende gereden en uiteindelijk bleek het toch het meest comfortabel. Voor nu is alles nog standaard, in de toekomst gaan er andere banden onder (minder weerstand) en andere grips.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
KatirZan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:30:
Keuze is toch gevallen op de Sensa Livigno EVO comp, paar ritjes op verschillende gereden en uiteindelijk bleek het toch het meest comfortabel. Voor nu is alles nog standaard, in de toekomst gaan er andere banden onder (minder weerstand) en andere grips.
Dat ziet er uit als een fiets waar je een hoop plezier van gaat krijgen. En grips/zadel zijn toch altijd persoonlijke dingen. Gewoon kijken of de standaard bijgeleverde bevallen en anders een keer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

Even een hele ouderwetse gedachtenspinsel hier. Ik weet het :)

Ik rijd op een 2x10 XT configuratie. Ik rijd maximaal 2000 km met een cassette (maar vaak nog veel minder). Een XT 10 speed cassette kost 65 euro.

Tegenwoordig rijdt alles en iedereen op 1x12. Een XT 12 speed cassette kost 150 euro.

Aangezien deze 12s dunner is, zal deze ook meer aan slijtage onderhevig zijn. Dus op een 1x12 configuratie zou ik zeker geen 2000 km met een cassette redden.

Het financieel nadeel van 1x12 is denk ik duidelijk. Het voordeel is m.i. minder duidelijk...

Praat ik hier echt complete (ouderwetse) onzin, of delen jullie deze mening?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
Galois schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:32:

Ik rijd op een 2x10 XT configuratie. Ik rijd maximaal 2000 km met een cassette (maar vaak nog veel minder). Een XT 10 speed cassette kost 65 euro.

Tegenwoordig rijdt alles en iedereen op 1x12. Een XT 12 speed cassette kost 150 euro.

Aangezien deze 12s dunner is, zal deze ook meer aan slijtage onderhevig zijn. Dus op een 1x12 configuratie zou ik zeker geen 2000 km met een cassette redden.

Het financieel nadeel van 1x12 is denk ik duidelijk. Het voordeel is m.i. minder duidelijk...

2000km :)

Smeer je met rivierzand?

Ik heb inmiddels echt al het dubbele gefietst. Door meerdere omstandigheden. Na een smerige rit ketting eraf, in de ultrasone reiniger -> oven op 150gr en cassette ontvetten drogen en smeren. Ketting is nog prima, cassette ook. Ben toch benieuwd wat je ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

ik heb 1x12 XT met een SLX ketting en SLX cassette, en daar staat nu 3300 km op en draait nog meer dan prima, die gaat echt nog wel een heel stuk mee.. (verwacht 5k+) Bij SRAM (met de duurdere kettingen met name) hoor ik ook veel mensen die 6-8k met een set halen.

alles is natuurlijk heel erg afhankelijk van omstandigheden, ik rij zelf vrij weinig regen/modder, dan doe ik nog eerder een training indoor..

verder smeer ik met squirt en maak de fiets alleen met water schoon als deze echt smerig is.. anders is een doekje erover beter.

(oja, en de voordelen.. geen gekloot meer met een voorderailleur, als je daar nooit issues mee hebt, dan behoor je wellicht niet tot de doelgroep, 2x heeft ook zeker nog voordelen, qua range en tussenstapjes, maar voor echt MTB gebruik is dit vaak zwaar overrated, weegt wat mij betreft absoluut niet op tegen het gemak en betrouwbaarheid van 1x)

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 10-07-2023 09:50 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25

Kluus

Gang is alles

Ik heb met mijn MTB nooit echt verschil gemerkt tussen slijtage aan de drivetrain tussen mijn oude 3x10 en 1x12 die ik nu toch alweer een jaartje of 3-4 heb. Slijtage viel meer samen met de omstandigheden waarin ik reed. En dieptepunt daarbij was dat ik bij de 3x10 een voorblad echt in een seizoen aan gort kon rijden, dat gaat me met zo'n 1x narrow-wide voorblad niet zo snel lukken. Cassette gaat echt lang mee als je op tijd de ketting vervangd.

Op de race zit ik nu ook op 2x12 (XT/Ultegra ketting) en die ketting(!) gaat nu al 6k mee en zit nog niet op 0,5% rek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

@Sosua ik moet toegeven dat ik zeker niet na elke rit mijn fiets schoonmaak. Dat vind ik veel te veel werk en neem dan extra slijtage daardoor, op de koop toe. Ik heb fietsmaatje die na het fietsen regelmatig nog een half uur tot een uur met hun fiets bezig zijn. Nou, dan zou voor mij de lol van het fietsen er snel af zijn.

Ik smeer (net zoals @Prulleman hierboven) met Squirt na met een doekje wat schoongeveegd te hebben. Met water doe ik ook heel weinig! De voornaamste reden is omdat ik daar niet van houdt, maar zeker ook omdat water alleen maar zorgt voor extra slijtage :)

Net even op Strava gekeken (lang leve Strava die dit allemaal voor mij bijhoudt) en de afgelopen twee cassettes heb ik 2.203,1 km en 1.907,9 km mee gedaan.

De huidige cassette overigens al 3.550,1 km en dat komt omdat ik er nu voor gekozen heb om deze set helemaal af te rijden (dus voorblad, ketting, cassette, derailleurwieltjes). Kijken hoe lang deze dan meegaat... Lijkt zo een betere keuze (in ieder geval financieel) te zijn.

En inderdaad @Prulleman, de voordelen (gemak) van 1x12 ben ik ook van overtuigd. Maar het prijsverschil vind ik ook erg, erg groot...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Nu online

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Op de race zit ik nu ook op 2x12 (XT/Ultegra ketting) en die ketting(!) gaat nu al 6k mee en zit nog niet op 0,5% rek.
Op de MTB rijd ik door alle weersomstandigheden (waarvan ik denk dat mul zand erger is dan nat weer... maar goed).
Op de racefiets niet en daar doe ik zo'n 6-7000 km met één ketting en de cassette die gaat minstens het dubbele mee. Mijn voorblad heeft nu 20.000 km gereden en is nog geen slijtage op te zien...

Racefiets is zoveel goedkoper dan MTB! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
Galois schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:58:
@Sosua ik moet toegeven dat ik zeker niet na elke rit mijn fiets schoonmaak. Dat vind ik veel te veel werk en neem dan extra slijtage daardoor, op de koop toe. Ik heb fietsmaatje die na het fietsen regelmatig nog een half uur tot een uur met hun fiets bezig zijn. Nou, dan zou voor mij de lol van het fietsen er snel af zijn.

Ik smeer (net zoals @Prulleman hierboven) met Squirt na met een doekje wat schoongeveegd te hebben. Met water doe ik ook heel weinig! De voornaamste reden is omdat ik daar niet van houdt, maar zeker ook omdat water alleen maar zorgt voor extra slijtage :)

Net even op Strava gekeken (lang leve Strava die dit allemaal voor mij bijhoudt) en de afgelopen twee cassettes heb ik 2.203,1 km en 1.907,9 km mee gedaan.

De huidige cassette overigens al 3.550,1 km en dat komt omdat ik er nu voor gekozen heb om deze set helemaal af te rijden (dus voorblad, ketting, cassette, derailleurwieltjes). Kijken hoe lang deze dan meegaat... Lijkt zo een betere keuze (in ieder geval financieel) te zijn.

En inderdaad @Prulleman, de voordelen (gemak) van 1x12 ben ik ook van overtuigd. Maar het prijsverschil vind ik ook erg, erg groot...
Ik doe het ook zeker niet elke rit. Even een blik erop of het nodig is. Thuis op de standaard, quick link los en in een bak met gele dasty laten schoontrillen met heet water.

Ik moet wel toegeven dat ik echt "gekraak" van een ketting niet kan verdragen. Als je ook ziet wat voor vuil eruit komt. Vervolgens alles weer netjes met dry wax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois mja.. ben het met je eens dat het een hoop geld is, maar alles bij elkaar doe ik waarschijnlijk meer dan 2 jaar met een setje.. dan maakt het mij ook niet zoveel uit of het dan 100 of 200 euro is om de boel te vervangen.. geld kost deze hobby toch wel, en dat zit gewoon in de financiële planning :D

racefiets is inderdaad een ander verhaal.. zie dat ik daar ook al bijna aan 20k zit (binnen en buiten), maar merk dat die nu wel wat minder soepel begint te lopen, binnenkort maar eens de boel vervangen. Wordt een ingewikkelde mix... 2 fietsen op dezelfde trainer cassette.. denk dat ik mijn racefiets ketting en cassette moet vervangen, de cassette van de trainer en dan alleen de ketting van mijn vrouw, die cassette zal nog prima zijn..
(gelukkig allemaal tiagra 10 speed spul, dus prima betaalbaar, op de MTB is deore en slx ook nog echt wel een serieuze optie naturlijk als je het te duur vind.. qua performance doet het niks onder, het verschil is voornamelijk gewicht, bij onze buren heb je een slx ketting + cassette voor 130 euro)

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 10-07-2023 10:12 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25

Kluus

Gang is alles

@Galois ja klopt, maar toch wou ik de vergelijk er in gooien omdat ik op de race de meeste kilometers (ook in alle omstandigheden) maak en in het verleden eigenlijk meer slijtage had op mijn 11 speed racefiets, dus als ik appels en appels vergelijk kom ik er op uit dat de slijtage van een 12 speed drivetrain algemeen in elk geval niet bovenmatig meer is.

Ook niet bij de MTB waarbij ik zelfs meer slijtage had vanwege de 3x drivetrain tov 1x.

Dat de cassette een stuk duurder is is helaas wel een feit en ik vind dat eigenlijk ook wel een beetje dubieus cashen van de de fabrikanten, maar dat is dan ook het enige echte nadeel en zoals @Prulleman zegt gaat die toch al wel lang mee als je de rest een beetje bij houdt.

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 10-07-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Slijtage is altijd lastig meten onderling. Welke omstandigheden fiets je, afstelling, hoe doe je onderhoud. Smeren, schoonmaken etc...

Merk zelf geen enorme verschillen tussen 2x en 1x drive trains qua slijtage. Wat ik persoonlijk wel heel stuk prettiger vind van de 1x is onderhoud en fijner in gebruik.

Heb nu op een eMTB een SRAM XX Transmission ketting liggen. En deze zou volgens SRAM heel stuk beter mogen zijn.(fabrikanten roepen al snel iets) Eerste 2000km erop zitten. (ook blubber ritten) Met minimale onderhoud. Fiets in die 2000km 4x afgespoeld. Dus ook ketting 4x gesmeerd. O-) Hij houdt zich nog goed als ik de slijtage meter erop leg.

De XX1 ketting lijkt iets sneller te slijten dan de XX trainsmission. Ben benieuwd op langere termijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik kom van 3x10, en dit was ook een van mijn zorgen, nog voor de 'corona' prijzen van bike hardware.

Tot mijn verbazing heb ik 5200km gereden op 1x12 XT met eerste casette en voorblad. Ondertussen 3 kettingen en setjes derailleurwieltjes versleten. Altijd netjes tussen de 0,5 en 0,75% wear vervangen.

Op mijn 3x10 reed ik tussen de 900km en 1200km met een setje voordat het begon door te trappen.

Daar had ik nu overigens geen last van bij de 1x12, meer vervangen omdat de fiets terug was bij de fabrikant voor 'andere problemen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Andere vraag iemand suggesties voor een electrische Mountainbike te huur in Zuid-Holland (Zoetermeer of Bergschenhoek). Wil iemand mee nemen, met 1,70 een S of een M. Maakt verder niet veel uit wat maar ben bang dat ivm beperkte conditie de lol er heeel snel af is op een niet electrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:52:
Andere vraag iemand suggesties voor een electrische Mountainbike te huur in Zuid-Holland (Zoetermeer of Bergschenhoek). Wil iemand mee nemen, met 1,70 een S of een M. Maakt verder niet veel uit wat maar ben bang dat ivm beperkte conditie de lol er heeel snel af is op een niet electrische fiets.
Ik zou zo snel geen verhuur weten daar, maar als je niets kan vinden is Vlaardingen misschien een optie. Een stuk vlakker parcours maar wel leuk met iemand met niet zo veel conditie. Is ook iets makkelijker voor een beginner (even er van uit gegaan dat je met een beginner gaat) Die andere 2 zijn natuurlijk echt heel erg op en af.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 11-07-2023 05:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

McLambo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:50:
[...]

[...]

d:)b Inmiddels contact gehad met Canyon en afspraak gemaakt met lokale servicepartner van Canyon.

Gisteren 1e rondje samen gedaan... Ik kan hem nog voorblijven, maar dat gaat niet lang meer duren 8)
Netjes opgelost door Perima Cycling in Ermelo in opdracht van Canyon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:11

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Afgelopen zondag weer voor het eerst wezen mountainbiken sinds 2 jaar en een maand. +-13 km gedaan in lage vuursche maar holy shit wat was ik gebroken zeg haha. De volgende dag had ik overal spierpijn tot en met me billen aan toe van het zadel wat de kadetjes niet meer gewend waren.

Maar vond het wel weer ontzettend leuk en lekker. Dus voor nu is het plan het weer veel vaker op te pakken en voornamelijk mijn conditie weer te verbeteren :P

Had wel een valpartij meegemaakt trouwens. voorheen in de 2 jaar dat ik wel fietste nog nooit gevallen dus dit had een kleine tik op mijn zelfvertrouwen gegeven.

Zat op een stukje wat op de baan was aangepast dus zag die niet aankomen en moest ineens een klein opstapje op. toen kwam ik stil te staan en kreeg mijn voet niet snelgenoeg losgeklikt 8)7 Daar moest ik ook weer even aan wennen.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

De eerste keren dat ik (na 15 jaar niet sporten :X) de oude Lage Vuursche deed, moest ik halverwege een adempauze inlassen :+

Iemand zin om komende zaterdag de trails bij Esneux onveilig te maken? Ik heb via een FB-groep afgesproken met een random stranger maar meer zielen is meer vreugd :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Demo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:18:

Iemand zin om komende zaterdag de trails bij Esneux onveilig te maken? Ik heb via een FB-groep afgesproken met een random stranger maar meer zielen is meer vreugd :P
Mooie omgeving om lekker te stuiteren. Alvast heel veel fun d:)b

Zelf al lets ride staan met aantal mede Tweakers.
------------
Achterwiel terug met twee nieuwe spaken en nippels. Alleen was de tubeless tape niet zo handig geplakt. Rolletje tape besteld. Morgen nieuwe tape erop. Kijken of die lucht dicht is. Dan de CushCore pro erop en klaar maken voor zaterdag.

[ Voor 30% gewijzigd door Daan_ op 12-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
De regen in Winterberg bleek toch wat invloed te hebben gehad op de werking van mijn One-Up dropper.
Dus die maar eens uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en weer in elkaar gezet. Had het nog niet eerder gedaan maar het is eigenlijk een klusje van niks. Loopt weer als een zonnetje.

Nu alleen nog ff de remmen bleeden want ook die kunnen wel een beurtje gebruiken na 3 dagen bikepark. Zaterdag bij Daan op bezoek dus dan moeten ze wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Heeft er nog iemand een non-boost 29" achterwiel liggen met een Shimano hub? :)

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 241 ... 278 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic