commentaar in Duits, maar duidelijk beter op inhoud dan Discovery. Markus Pekoll is goed ( ex WC renner)Ko.Kane schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:28:
[...]
ja, vaag. Die links doen het niet meer, maar er is nu gewoon een voor de gecombineerde finale met countdown hier:
https://www.redbull.com/a...cup-2023-leogang-downhill
Hoi allen,
Ik ben opzoek naar een nieuwe mtb en ben benieuwd wat jullie aanraden:
Qua budget wil ik max. ca. €1500,- uitgeven aan een nieuwe fiets.
Ik ben een recreatieve mtb'er de meeste tijd te vinden op de rondjes van Zoetermeer en Bergschenhoek. en af ten toe plekken als Breda (Dorst), Loons en Druenense Duinen of Utrechtse Heuvelrug.
Welke MTB zouden jullie aanraden, voor de rondjes in NL?
Ik kijk zelf al een tijd naar de Grand Canyon 8, die een goede keuze lijkt:
https://www.canyon.com/nl...r_3273_pv_rahmengroesse=L
Maar kwam nu ook deze Cube Reaction C62 pro tegen die er ook veelbelovend uit ziet:
https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-pro
Maar andere tips zijn uiteraard ook welkom.
Ik ben een recreatieve mtb'er de meeste tijd te vinden op de rondjes van Zoetermeer en Bergschenhoek. en af ten toe plekken als Breda (Dorst), Loons en Druenense Duinen of Utrechtse Heuvelrug.
Maar kwam nu ook deze Cube Reaction C62 pro tegen die er ook veelbelovend uit ziet:
[ Voor 7% gewijzigd door stevenjs op 17-06-2023 21:11 ]
Wat is je uitdaging? Wil je op Bergschenhoek en Zoetermeer ook lekker wat rondjes het 'bikeparkje' rijden met de dropjes etc? Of vind je vooral doorknallen en hard doortrappen leuk?stevenjs schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:10:
Hoi allen,
Zou persoonlijk nooit een fiets kopen met zn oldschool/die-hard XC geo als een Reaction en heb niet de indruk dat een lichter carbon frame en steilere balhoofd hoek je veel gaat brengen.
[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 17-06-2023 22:11 ]
De UHR routes zijn erg slecht momenteel door de droogte. Vandaar dat er op de Facebook pagina onderstaand bericht uit is gegaan: Daar kan geen techniek meer tegenop, het zijn op een hoop stukken meer stukken strand geworden en daar fiets je niet meer doorheen.MailMan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:09:
Als beginnend MTBer (2 maanden geleden fiets gekocht), vroeg ik me af hoe jullie omgaan met deze droogte en bijbehorende mulle zandbakken?
Ik ben vrij licht en kan wel een beetje trappen, maar op sommige punten van de routes moet ik afstappen of val ik simpelweg om. Een stukje techniek helpt me al wel minder vaak vallen (gewicht wat meer naar achteren, stuur recht houden, niet te lichte versnelling om spin te voorkomen, bandenspanning wat lager), maar stukken op de route Zeist zoals hieronder zijn voor mij echt kansloos om op de fiets op te komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid. Dat is 1 en hetzelfde stuk en heeft best wel wat helling erin zitten. Dit is wel het ergste stuk, maar er zitten nog 2-3 vergelijkbare stukken op de route sinds een aantal weken waar het niet voor mij te doen is.
Is het gewoon een kwestie van accepteren dat het tijdens de zomer niet te doen is op die stukken? Of kan training/techniek je hier doorheen krijgen?
https://www.facebook.com/...613&set=a.453162223513844
Kom liever niet meer naar de UHR routes maar zoek alternatieven. Als UHR trailcrew was ik gisteren op de Vuursche routes aan het snoeien en het is redelijk dramatisch aan het worden. Er zijn ook hele stukken die prima zijn maar de slechte stukken slijten nu echt heel hard en we gaan er veel werk aan hebben om dit weer te herstellen, maar dat kunnen we pas doen op het moment dat het weer goed gaat regenen. Dus even geduld hebben helaas.
Bedankt voor het onderhoud aan de routes!ErikG2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:10:
[...]
De UHR routes zijn erg slecht momenteel door de droogte. Vandaar dat er op de Facebook pagina onderstaand bericht uit is gegaan: Daar kan geen techniek meer tegenop, het zijn op een hoop stukken meer stukken strand geworden en daar fiets je niet meer doorheen.
Kom liever niet meer naar de UHR routes maar zoek alternatieven. Als UHR trailcrew was ik gisteren op de Vuursche routes aan het snoeien en het is redelijk dramatisch aan het worden. Er zijn ook hele stukken die prima zijn maar de slechte stukken slijten nu echt heel hard en we gaan er veel werk aan hebben om dit weer te herstellen, maar dat kunnen we pas doen op het moment dat het weer goed gaat regenen. Dus even geduld hebben helaas.
Goed om te weten. Zal op zoek gaan naar andere opties al betekent dat helaas met de auto moeten gaan.
Vorige week vroeg ik nog naar bandenkeuze voor de Bartje 200. Heb uiteindelijk met Thunder Burt voor en achter gereden. Was een goede keuze met al het losse zand.
Uiteindelijk ging de tocht zelf best prima. Helaas achterin moeten starten en daardoor het eerste gedeelte letterlijk in de file stilgestaan op de single tracks.
Uiteindelijk ging de tocht zelf best prima. Helaas achterin moeten starten en daardoor het eerste gedeelte letterlijk in de file stilgestaan op de single tracks.
Ik hoop echt dat die ene reactie onder die facebook post een grapje is.ErikG2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:10:
[...]
De UHR routes zijn erg slecht momenteel door de droogte. Vandaar dat er op de Facebook pagina onderstaand bericht uit is gegaan: Daar kan geen techniek meer tegenop, het zijn op een hoop stukken meer stukken strand geworden en daar fiets je niet meer doorheen.
Kunnen jullie dan ook meteen zoveel mogelijk blootliggende boomwortels verwijderen? Heel de UH is - in mijn mening - een waar stuiterparcours geworden door de populariteit van de routes. Zelfs met een fully is dat gewoon niet fijn rijden.
En ja, het is momenteel echt maar zoeken naar de routes die goed tegen de droogte kunnen.
Ook al is het geen grap, lekker belangrijkZanielGa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Ik hoop echt dat die ene reactie onder die facebook post een grapje is.
Kunnen jullie dan ook meteen zoveel mogelijk blootliggende boomwortels verwijderen? Heel de UH is - in mijn mening - een waar stuiterparcours geworden door de populariteit van de routes. Zelfs met een fully is dat gewoon niet fijn rijden.
En ja, het is momenteel echt maar zoeken naar de routes die goed tegen de droogte kunnen.
Verbaasd mij niks als dit een serieuze reactie is. Kom met enige regelmaat mensen tegen die dit soort vreemde ideeën hebben m.b.t. mountainbiken.ZanielGa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Ik hoop echt dat die ene reactie onder die facebook post een grapje is.

Als ik kijk naar de Worldcup XC wedstrijden. Dan wordt ik wel vrolijk van de parcoursen. Mogen ze in NL ook wel zo bouwen

De groep die klagen over boomworteltje is groter dan we soms denken.

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 18-06-2023 12:42 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik vind het gewoon zo heel bijzonder. Wat verwachten mensen als ze in een bos gaan fietsen. Dat altijd alles maar glad en egaal is?
Ik zal heel eerlijk zijn, ik ben zelf gewoon niet van de drops en jumps. Mijn wielen blijven voornamelijk gewoon lekker aan de grond. @Daan_ zou me waarschijnlijk een boswielrenner noemen
Maar ik word zelf vaak gewoon blij van wortels, zeker als ze in klimmetjes liggen. @Demo kan dat vast wel beamen. Laatst bijvoorbeeld ook een tijd in de handbuilt van Hooge Vuursche aan het klooien geweest, maar dan ben ik 75% van de tijd dat ik daar ben bij de uitgang. Daar zit de leuke uitdaging in dat stukje.
(Ben ook van mening dat te veel stukken op parcoursen de verkeerde kant op gebouwd zijn. Het moet gewoon een klim worden in plaats van een afdaling)
We doen het in de ogen van een kleine groep nooit goed. Daar doe je niks aan, de 1 vind het te glad de ander te hobbelig. De meeste mensen zijn echter enthousiast en geven altijd complimenten als we aan het werk zijn, daar doen we het voor. Ik vind zelf ook de klimmen met de dwarsbalken lekker uitdagend. Van tijd tot tijd vullen we die weer aan met zand omdat het ook weer niet onmogelijk moet worden. Verder ben ik net als jij, vooral de wielen aan de grond, met af en toe een voorzichtige poging tot airtime. Maar er zijn genoeg mogelijkheden voor wie het kan om de wielen van de grond te krijgen, je moet alleen even anders naar de track kijken.ZanielGa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Ik vind het gewoon zo heel bijzonder. Wat verwachten mensen als ze in een bos gaan fietsen. Dat altijd alles maar glad en egaal is?
Ik zal heel eerlijk zijn, ik ben zelf gewoon niet van de drops en jumps. Mijn wielen blijven voornamelijk gewoon lekker aan de grond. @Daan_ zou me waarschijnlijk een boswielrenner noemen![]()
Maar ik word zelf vaak gewoon blij van wortels, zeker als ze in klimmetjes liggen. @Demo kan dat vast wel beamen. Laatst bijvoorbeeld ook een tijd in de handbuilt van Hooge Vuursche aan het klooien geweest, maar dan ben ik 75% van de tijd dat ik daar ben bij de uitgang. Daar zit de leuke uitdaging in dat stukje.
(Ben ook van mening dat te veel stukken op parcoursen de verkeerde kant op gebouwd zijn. Het moet gewoon een klim worden in plaats van een afdaling)
Can't please everybody!
Ik wil vooral lekker doortrappen en het rondje zelf doorknallen. Het bike parkje sla ik altijd over.GoldenSample schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:07:
[...]
Wat is je uitdaging? Wil je op Bergschenhoek en Zoetermeer ook lekker wat rondjes het 'bikeparkje' rijden met de dropjes etc? Of vind je vooral doorknallen en hard doortrappen leuk?
Zou persoonlijk nooit een fiets kopen met zn oldschool/die-hard XC geo als een Reaction en heb niet de indruk dat een lichter carbon frame en steilere balhoofd hoek je veel gaat brengen.
Waarom valt voor jou de XC geometrie af? Ik probeer nog even achter de verschillen in gebruik te komen
Weet iemand of de UCI worldcup nog een beetje live te volgen is. Eurosport zend wel "samenvattingen" uit, maar meestal na het weekend pas. Echt jmmr dat het niet meer bij RedBullTV zit.
Rijd vooral voor t naar beneden rijden of bochten op max snelheid, niet voor t omhoog of het vlakke. Dan wil je een fiets die daarbij aansluit. De mini bikeparkjes zijn leuker op een trailfiets dan op een XC kanon.stevenjs schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:50:
[...]
Ik wil vooral lekker doortrappen en het rondje zelf doorknallen. Het bike parkje sla ik altijd over.
Waarom valt voor jou de XC geometrie af? Ik probeer nog even achter de verschillen in gebruik te komen
Als je dus graag die bikeparkjes zou rijden zou ik zeggen; haal iets als een canyon stoic, als je voor de snelste tijd ten koste van alles gaat haal de Cube. Zit je er tussenin? Doe de Grand Canyon
GCN+paragon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:51:
Weet iemand of de UCI worldcup nog een beetje live te volgen is. Eurosport zend wel "samenvattingen" uit, maar meestal na het weekend pas. Echt jmmr dat het niet meer bij RedBullTV zit.
Zo de RdhF zit er weer op
In 2019 dus de 65 km gedaan, dit jaar de 90, gelukkig betere conditie en meer ervaren, de vorige x de laatste 1,5 uur echt enorm afzien, nu wat beter de energie verdeeld, maar het blijft altijd flink afzien
deze keer met name in het begin (voor zover mogelijk) de klimmetjes iets rustiger gedaan, zodat je niet met nog 5 uur te gaan al 3 x in diep in het rood hebt gezeten. Niet altijd mogelijk, want sommige stukken zijn zo steil dat je (schat ik, geen power op de MTB) met 300+ watt omhoog moet, anders val je om.
Verder een prachtige route, met veel technisch klimmen en dalen in een mooie omgeving!
Doel was onder de 6 uur, en dat is ruim gelukt met 5:38
https://www.strava.com/activities/9288888949
:strip_exif()/f/image/gpVT2u8WcagwxCPZ3mzq8hKH.jpg?f=fotoalbum_large)
(oja, @stevenjs wel buiten budget, maar een fiets als de nieuwe de spark is een geweldige fiets voor dit soort ritten en daarnaast net zo snel als mijn vorige hardtail (cannondale FSI) op een rondje Dorst, dus perfect als je een combinatie zoekt voor snel NL XC + wat ruiger werk, 120mm voor/achter + redelijk slack, en de lockout in medium maakt em erg geschikt voor NL XC. Als je niet van plan bent verder te gaan dan bv de UHR, dan hoef je niet verder te kijken dan een xc hardtail, maar er is nog zoveel meer
)
echt enorm tevreden met de spark, ik had deze ook echt uitgekozen om iets als dit goed en veilig te kunnen rijden, zonder in te moeten leveren op snelle nederlandse rondjes, en -voor mij- (uiteraard helemaal persoonlijk wat je zoekt in een fiets) best of both worlds!
hier staat wel een mooie impressie van de omgeving en de route:
ow en hadden we het over wortels...?? ik heb gisteren denk ik wel 3 km van dit soort worteltapijten gehad:/f/image/zQVmf7k4JzLXDlbPrOq0Ttfu.png?f=fotoalbum_large)
(heerlijk met een fully
)
In 2019 dus de 65 km gedaan, dit jaar de 90, gelukkig betere conditie en meer ervaren, de vorige x de laatste 1,5 uur echt enorm afzien, nu wat beter de energie verdeeld, maar het blijft altijd flink afzien

deze keer met name in het begin (voor zover mogelijk) de klimmetjes iets rustiger gedaan, zodat je niet met nog 5 uur te gaan al 3 x in diep in het rood hebt gezeten. Niet altijd mogelijk, want sommige stukken zijn zo steil dat je (schat ik, geen power op de MTB) met 300+ watt omhoog moet, anders val je om.
Verder een prachtige route, met veel technisch klimmen en dalen in een mooie omgeving!
Doel was onder de 6 uur, en dat is ruim gelukt met 5:38
:strip_exif()/f/image/gpVT2u8WcagwxCPZ3mzq8hKH.jpg?f=fotoalbum_large)
(oja, @stevenjs wel buiten budget, maar een fiets als de nieuwe de spark is een geweldige fiets voor dit soort ritten en daarnaast net zo snel als mijn vorige hardtail (cannondale FSI) op een rondje Dorst, dus perfect als je een combinatie zoekt voor snel NL XC + wat ruiger werk, 120mm voor/achter + redelijk slack, en de lockout in medium maakt em erg geschikt voor NL XC. Als je niet van plan bent verder te gaan dan bv de UHR, dan hoef je niet verder te kijken dan een xc hardtail, maar er is nog zoveel meer
echt enorm tevreden met de spark, ik had deze ook echt uitgekozen om iets als dit goed en veilig te kunnen rijden, zonder in te moeten leveren op snelle nederlandse rondjes, en -voor mij- (uiteraard helemaal persoonlijk wat je zoekt in een fiets) best of both worlds!
ow en hadden we het over wortels...?? ik heb gisteren denk ik wel 3 km van dit soort worteltapijten gehad:
/f/image/zQVmf7k4JzLXDlbPrOq0Ttfu.png?f=fotoalbum_large)
(heerlijk met een fully
[ Voor 24% gewijzigd door Prulleman op 20-06-2023 06:53 ]
Is de Raid ook met een LTHT te rijden of ben je dan na 90km choco?
Ja en jagoerriaan schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:21:
Is de Raid ook met een LTHT te rijden of ben je dan na 90km choco?
de 65 had ik op een hardtail gedaan en het feit dat ik nu frisser over de streep kwam had ook zeker met de fiets te maken. Maar ondanks dat het merendeel van de deelnemers een xc fully heeft (epic, spark, scalpel) rijden er ook zeker genoeg hardtails rond
zeker de moeite waard om een keer dat e-monster van je los te laten, perfecte omgeving met flinke wat hm daarvoorDaan_ schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:28:
@Prulleman Doe het je niet naar !! Weer top prestatie. Mooie omgeving om te rijden.
Rdhf 65km heb ik ook de eindstreep gehaald 
M'n voorbereiding was toch wat te matig, parcours wat onderschat haha.
Ook te hard gestart uiteraard op die eerste klimmetjes. Eerste afdaling in de stofwolken... komt er wat adrenaline bij en dan word t snel teveel gas geven ook bergop.
Uiteindelijk na 10km zat ik al helemaal stuk. Toen elk klimmetje gewoon laagste versnellingkje naar boven pedellen. Eerste post redelijk snel voorbijgegaan, vooral fietsend gegeten. Alleen drinken bijgetankt en wat gekoeld.
Daarna kwam ik wel in een ritme, rond de ik denk 20-30km zitten ook wel wat makkelijke stukken.
2e helft was inderdaad zo'n ellendig stuk met enkel boomwortels (ik was op hardtail), veel singletrack hobbel de bobbel. Wel klimmen maar wat korter dan eerste deel. En allemaal afdalingen bezaaid met scherpe stenen.
2e helft begon ik die afdalingen wat beter onder de knie te krijgen, had nog amper gereden met dropper post dus tijdens de wedstrijd is dat wat verbeterd. Ging steeds sneller.
Tot bij een km of 45-50 lag er opeens een mede deelnemer kermend langs het pad (werd gelukkig al geholpen). Dat bracht er wat schrik in. Bij mij begon de vermoeidheid toen al flink toe te slaan en in de afdaling daarna zelfs stukje gelopen voor de veiligheid. (steile afdaling in het bos langs afgrond zegmaar). Als je moe bent maak je toch sneller foutjes.
Toen op een van die kei afdalingen nog achterband lek gereden, had geen tubeless dus dat werd bandje plakken.
Daarna was het tempo er echt wel uit (daarvoor ook al wel hoor). Nog een paar keer gestopt om fotootje te maken van de natuur enzo.
Op 55km van het einde ging het toen alsnog mis in de afdaling. Soort smalle geul was dat met paar balken, soort minidropjes. Richting het einde leek het of we een weg gingen kruisen dus ik zat eigenlijk met m'n hoofd al wat verder. Toen ik denk zo'n minidropje en een ongelukkig geplaatste steen tegen gekomen en ik lag in een flits head first in de bosjes.
Schouder, knie en pols voelen beetje beurs en wat schaafwonden maar lijkt allemaal mee te vallen. Fiets helemaal in orde, laatste loodjes richting de finish uiteindelijk te doen. Al kon ik geen klim of afdaling meer zien maar we hebben t gered. 6 uur ploeteren 😅
@Daan_ e-bikes mochten ook meedoen hoor!
M'n voorbereiding was toch wat te matig, parcours wat onderschat haha.
Ook te hard gestart uiteraard op die eerste klimmetjes. Eerste afdaling in de stofwolken... komt er wat adrenaline bij en dan word t snel teveel gas geven ook bergop.
Uiteindelijk na 10km zat ik al helemaal stuk. Toen elk klimmetje gewoon laagste versnellingkje naar boven pedellen. Eerste post redelijk snel voorbijgegaan, vooral fietsend gegeten. Alleen drinken bijgetankt en wat gekoeld.
Daarna kwam ik wel in een ritme, rond de ik denk 20-30km zitten ook wel wat makkelijke stukken.
2e helft was inderdaad zo'n ellendig stuk met enkel boomwortels (ik was op hardtail), veel singletrack hobbel de bobbel. Wel klimmen maar wat korter dan eerste deel. En allemaal afdalingen bezaaid met scherpe stenen.
2e helft begon ik die afdalingen wat beter onder de knie te krijgen, had nog amper gereden met dropper post dus tijdens de wedstrijd is dat wat verbeterd. Ging steeds sneller.
Tot bij een km of 45-50 lag er opeens een mede deelnemer kermend langs het pad (werd gelukkig al geholpen). Dat bracht er wat schrik in. Bij mij begon de vermoeidheid toen al flink toe te slaan en in de afdaling daarna zelfs stukje gelopen voor de veiligheid. (steile afdaling in het bos langs afgrond zegmaar). Als je moe bent maak je toch sneller foutjes.
Toen op een van die kei afdalingen nog achterband lek gereden, had geen tubeless dus dat werd bandje plakken.
Daarna was het tempo er echt wel uit (daarvoor ook al wel hoor). Nog een paar keer gestopt om fotootje te maken van de natuur enzo.
Op 55km van het einde ging het toen alsnog mis in de afdaling. Soort smalle geul was dat met paar balken, soort minidropjes. Richting het einde leek het of we een weg gingen kruisen dus ik zat eigenlijk met m'n hoofd al wat verder. Toen ik denk zo'n minidropje en een ongelukkig geplaatste steen tegen gekomen en ik lag in een flits head first in de bosjes.
Schouder, knie en pols voelen beetje beurs en wat schaafwonden maar lijkt allemaal mee te vallen. Fiets helemaal in orde, laatste loodjes richting de finish uiteindelijk te doen. Al kon ik geen klim of afdaling meer zien maar we hebben t gered. 6 uur ploeteren 😅
@Daan_ e-bikes mochten ook meedoen hoor!
@Jampot007 mooie prestatie . Respect !!
En als je moe bent en dan technisch naar beneden. heb je er goed aan gedaan om af te stappen.
Lange tochten/wedstrijden zijn niet echt meer mijn ding. Ik pas graag
Lange tochten/wedstrijden zijn niet echt meer mijn ding. Ik pas graag

[ Voor 51% gewijzigd door Daan_ op 19-06-2023 13:34 ]
Ik heb RDHF helaas niet uitgereden. Kwam met de start mooi mee en ommenabij de eerste 25 boven op de eerste klim. In de eerste afdaling een contactlens verloren, hier nog 2 afdalingen mee gereden maar besloten dat ik het risico op ongelukken te groot vond om hem veilig uit te rijden.
Ik rij vaak daar. Bedankt voor de mooie banen! Nu maar mijn wiel weggebracht om er een slag uit te halen waar ik al een jaar mee rij. Kom ik ook niet in de verleiding om te gaan fietsen.ErikG2 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:10:
[...]
@Prulleman en @Jampot007 netjes gedaan allebei.
@edoappelhof Dat is wel heel erg balen om om zo'n reden op te moeten geven. (harde lenzen gok ik?) Vind het zelf al niets als ik op een Nederlands rondje wat ik ken mijn bril niet op heb. Maar op zo'n rit slecht zicht is een grote stap verder.
@edoappelhof Dat is wel heel erg balen om om zo'n reden op te moeten geven. (harde lenzen gok ik?) Vind het zelf al niets als ik op een Nederlands rondje wat ik ken mijn bril niet op heb. Maar op zo'n rit slecht zicht is een grote stap verder.
Poah Bartje... Was gaaf hoor, maar denk niet dat ik dit snel nog een keer ga doen. 200km lang solo afgezien. Ik zag er uit als een mijnwerker.
Ik spreek graag nog een keer met de sadist die 202km op de inschrijving en in de routeapp zet maar 211km uitpijlt. Dat zijn geen grappen. Ik heb op 180 nog de laatste 2 gelletjes erin gegooid om nog een eindsprintje in te zetten, maar dat was bij 205 uitgewerkt, dan doen die laatste 6km echt nog zeer.
Uiteindelijk 221km gereden afgelopen zaterdag. Dat record blijft voorlopig wel even in de boeken staan.
Vink - en door naar een volgend avontuur.
Ik spreek graag nog een keer met de sadist die 202km op de inschrijving en in de routeapp zet maar 211km uitpijlt. Dat zijn geen grappen. Ik heb op 180 nog de laatste 2 gelletjes erin gegooid om nog een eindsprintje in te zetten, maar dat was bij 205 uitgewerkt, dan doen die laatste 6km echt nog zeer.
Uiteindelijk 221km gereden afgelopen zaterdag. Dat record blijft voorlopig wel even in de boeken staan.
Op naar de AchterhoekMailMan schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:10:
[...]
Bedankt voor het onderhoud aan de routes!
Goed om te weten. Zal op zoek gaan naar andere opties al betekent dat helaas met de auto moeten gaan.
Vorig weekend Zelhem/Ruurlo/Lochem gedaan prima.. alleen Vossenbos wat mulle stukjes.
Zeddam kan ook altijd goed tegen droogte (en veel water)..
Ik ben op 205 gekomen, Fietsmaatjes op 195. Geen idee wat het echt was. Het was iig warm en zanderig..Rudolf schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:47:
Poah Bartje... Was gaaf hoor, maar denk niet dat ik dit snel nog een keer ga doen. 200km lang solo afgezien. Ik zag er uit als een mijnwerker.
Garmin met wielsensensor: 210.95 kmdt_swiss schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:02:
[...]
Ik ben op 205 gekomen, Fietsmaatjes op 195. Geen idee wat het echt was. Het was iig warm en zanderig..
GPS horloge: 206.nogwat.
Tot de laatste pauzeplaats klopte het bij mij wel redelijk. Zat steeds geen km tussen.
[ Voor 16% gewijzigd door Rudolf op 19-06-2023 22:50 ]
Idd balen, maar liever om zo'n reden dan een grote crash oid. Ik heb zachte lenzen. Ik vermoed zelf door hoge concentratie in de stoffige afdalingen vergeten te knipperen; dat in combinatie met een bril die net niet breed genoeg is om mijn ogen wind vrij te houden (sutro S), maakt dan dat hij eruit gewaaid is.ZanielGa schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:36:
@Prulleman en @Jampot007 netjes gedaan allebei.
Geleerde les, mijn vader heeft een mooi Sutro S voor vaderdag gehad
Het zit ook bij Eurosport. Dat zit weer in Discovery+. Voor mij is dat ideaal. Heb je meteen autosport, zoals het WEC erbij.
@Daan_ Herinner je je nog die lelijke plaat achter de cassette? Aangezien ik het wiel aan het voorbereiden was om weg te brengen, heb ik dat meteen opgelost:
![]() | ![]() |
@Prulleman en @Jampot007 Ongelofelijk knap!!! Ik ben blij dat ik de 35 kilometer überhaupt alweer haal, dus ik kan mij niet voorstellen hoe het is om 65 of 90 kilometer te doen.
@edoappelhof Wat ongelofelijk zuur zeg! Wel goed dat je gekozen hebt voor je eigen veiligheid. Kan men iets doen dat de lens er niet meer uit valt?
@edoappelhof Wat ongelofelijk zuur zeg! Wel goed dat je gekozen hebt voor je eigen veiligheid. Kan men iets doen dat de lens er niet meer uit valt?
daanb14 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:22:
[...]
Het zit ook bij Eurosport. Dat zit weer in Discovery+. Voor mij is dat ideaal. Heb je meteen autosport, zoals het WEC erbij.
@Daan_ Herinner je je nog die lelijke plaat achter de cassette? Aangezien ik het wiel aan het voorbereiden was om weg te brengen, heb ik dat meteen opgelost:
[Afbeelding] [Afbeelding]
De Dork Disk die veel fiets fabrikanten monteren. Volgens mij in sommige landen ook verplicht dat ze deze meeleveren.
Natuurlijk waarschuwt men in Amerika om hem voor anderen te verwijderen i.v.m. liability
Maar ik zie niet echt het nut van dat ding met hoe goed de koppelingen op moderne Micro Spline en Eagle derailleurs zijn. Daarnaast kraakt dat ding ook als je op je fiets gaat zitten en het wiel stil staat.
]Rudolf schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:47:
hetzelfde verhaal bij mij, mijn Polar Horloge gaf ook 205 km aan en mijn Wahoo Elemnt Roam 195 km. Maar man man man wat een zandbak was het, vanaf km 140 alles eruit

Deze vind ik echt vet, als ik jou was zou ik die in laten lijsten en boven de bank hangen ofzoPrulleman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 06:58:
Nog even een paar highlights van de RdHF![]()
[Afbeelding]
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Geen idee of er specfieke oplossingen voor zijn. Het is de eerste keer dat dit gebeurt en ik rijd nu een kleine 5 jaar wedstrijden op de mountainbike en racefiets.daanb14 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:22:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Deze hebben mij gered i.c.m. met gelletjespier87 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:14:
[...]
]
hetzelfde verhaal bij mij, mijn Polar Horloge gaf ook 205 km aan en mijn Wahoo Elemnt Roam 195 km. Maar man man man wat een zandbak was het, vanaf km 140 alles eruiten daarna nog 2 keer langs het parcours gestaan
.... Vanaf km 150 met lege maag, misselijk uiteindelijk toch over de finish gehobbeld.
https://www.decathlon.nl/...FqM4jcSehj84aAo1bEALw_wcB
Dat is het enige wat ik nog wegkrijg als ik geen repen meer kan eten. En iedere pauze plaats 2 boullionnetjes gepakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 20-06-2023 10:27 ]
Wat tof dit, een tweakers forum over MTB!
Ik begon een jaar of 5 terug in NL en ben daarna steeds verder en extremer gaan fietsen, heerlijk. Tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar rood en zwart in het buitenland, net bijvoorbeeld in Tsjechië geweest, dat was echt legendarisch. ook de fietsen zijn snel mee geëvalueerd van een calibre bossnutt naar een propain hugene (staat nu te koop, klik) en nu sinds kort volle eduro bak, de canyon strive underdog.
Helaas ben ik vorige week in Winterberg (op de flow trail nota bene) onderuit gegaan en meteen m'n hand gebroken en knock out gegaan.. (weet dus ook niet meer wat er gebeurd is) Super naar, maar je weet dat het kan gebeuren, enfin. Hersenschudding valt mee, hand ben ik nog wel 4/5 weken zoet mee..
Blij met m'n full face (nieuwe is besteld haha) Foto:

Kern van het verhaal, full face heeft mn hoofd/gezicht gered, doe maar lekker op
Ik begon een jaar of 5 terug in NL en ben daarna steeds verder en extremer gaan fietsen, heerlijk. Tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar rood en zwart in het buitenland, net bijvoorbeeld in Tsjechië geweest, dat was echt legendarisch. ook de fietsen zijn snel mee geëvalueerd van een calibre bossnutt naar een propain hugene (staat nu te koop, klik) en nu sinds kort volle eduro bak, de canyon strive underdog.
Helaas ben ik vorige week in Winterberg (op de flow trail nota bene) onderuit gegaan en meteen m'n hand gebroken en knock out gegaan.. (weet dus ook niet meer wat er gebeurd is) Super naar, maar je weet dat het kan gebeuren, enfin. Hersenschudding valt mee, hand ben ik nog wel 4/5 weken zoet mee..

Kern van het verhaal, full face heeft mn hoofd/gezicht gered, doe maar lekker op
[ Voor 6% gewijzigd door OllyNL op 20-06-2023 11:07 ]
*knip*
V&A is niet toegestaan op het forum. Dat mag in V&A of Vraag & Aanbod overig
V&A is niet toegestaan op het forum. Dat mag in V&A of Vraag & Aanbod overig
[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 20-06-2023 10:49 ]
Beste smakker geweest. Beterschap en voorspoedig herstel !! Full Face net als andere bescherming zijn geen overbodige luxe.
De Flow trails in Winterberg worden wel eens onderschat. Twee weken terug nodige onderuit zien gaan die te laag in de kombochten gingen. Onderin de bocht is het allemaal wat losser en kans op glijden stuk groter.
Helaas die dag iemand voor mij die onderuit ging op de Loose Lee. Die werd op gehaald met een quad en mocht naar ziekenhuis. Zover bekend met aantal gebroken ribben. Heb daar 40min mensen tegengehouden samen met iemand. )m vervolgens rustig door te laten rijden.
Hulp in Winterberg is erg goed geregeld men komt met quad of te voet en sluiten gelijk de baan af.
Edit:
Voor verkoop zijn er andere topics. Verwacht dat Mod deze asap zal verwijderen ;-)
De Flow trails in Winterberg worden wel eens onderschat. Twee weken terug nodige onderuit zien gaan die te laag in de kombochten gingen. Onderin de bocht is het allemaal wat losser en kans op glijden stuk groter.
Helaas die dag iemand voor mij die onderuit ging op de Loose Lee. Die werd op gehaald met een quad en mocht naar ziekenhuis. Zover bekend met aantal gebroken ribben. Heb daar 40min mensen tegengehouden samen met iemand. )m vervolgens rustig door te laten rijden.
Hulp in Winterberg is erg goed geregeld men komt met quad of te voet en sluiten gelijk de baan af.
Edit:
Voor verkoop zijn er andere topics. Verwacht dat Mod deze asap zal verwijderen ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 20-06-2023 10:46 ]
Mooi balen! Beterschap.OllyNL schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:32:
Wat tof dit, een tweakers forum over MTB!
Ik begon een jaar of 5 terug in NL en ben daarna steeds verder en extremer gaan fietsen, heerlijk. Tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar rood en zwart in het buitenland, net bijvoorbeeld in Tsjechië geweest, dat was echt legendarisch. ook de fietsen zijn snel mee geëvalueerd van een calibre bossnutt naar een propain hugene en nu sinds kort volle eduro bak, de canyon strive underdog.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@drBunhead en @Klitse dit moeten we volgende week zien te voorkomen
Was zeker een beste klapper! Thx, het komt uiteindelijk wel goed. Grappig dat je aangeeft dat het onderin wat losser is dus, ik begrijp namelijk ook echt niet wat er is gebeurd is, dus dat zou het kunnen zijn. (mijn bochtenwerk is over het algemeen goed hahah) Ik zat natuurlijk wel net op de nieuwe fiets, maar toch.Daan_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:42:
Beste smakker geweest. Beterschap en voorspoedig herstel !! Full Face net als andere bescherming zijn geen overbodige luxe.
Helaas die dag iemand voor mij die onderuit ging op de Loose Lee. Die werd op gehaald met een quad en mocht naar ziekenhuis. Zover bekend met aantal gebroken ribben. Heb daar 40min mensen tegengehouden om vervolgens rustig door te laten rijden.
Edit:
Over een week of 5 meteen terug en wraak nemen op die flow trails hahah. (en dan dus hoger in bocht blijven..) Ik werd wakker en er stond meteen een quad naast mij idd, en daarna in ambulance met fiets en al naar het ziekenhuis, idd goed geregeld.
Ik zal verkoop post verwijderen en zoeken waar die wel hoort, thx
Dank! Zoals hierboven gezegd wordt, schijnbaar oppassen voor losse stukken in flow, ik kan het mij helaas niet herinneren dus, maar ja, dat. Enjoy en gewoon vlammen!!So_Easy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:47:
[...]
Mooi balen! Beterschap.
Dacht zelf ook dat ik wel hoog in de kombochten. Volgens mijn gevoel, maar dan zie je video's terug en kom je erachter dat je nog best laag zit. Twee weken terug wat meer opgelet bij mij zelf. En voelde in begin beetje raar om zo hoog in de bocht te hangen, maar meer snelheid met minder inspanning. (ben ook geen bochten held - nog veel te leren) 
En nu met de droogte van afgelopen tijd. Ligt er meer los zand/etc in de kombochten.
En nu met de droogte van afgelopen tijd. Ligt er meer los zand/etc in de kombochten.
En wat is het praktisch nut van de dork disc?Daan_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:32:
[...]
![]()
De Dork Disk die veel fiets fabrikanten monteren. Volgens mij in sommige landen ook verplicht dat ze deze meeleveren.
Voorkomen dat je ketting het wiel induikt.PeaceNlove schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:14:
[...]
En wat is het praktisch nut van de dork disc?
Wat @drBunhead aangeeft, maar dat zou goed afgestelde achter derailleur ook moeten voorkomen. Keer ergens gelezen dat klanten de fabrikant aansprakelijk stelde van ongeluk, omdat ketting in het wiel kwam.PeaceNlove schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Om dit te voorkomen/ in te dekken. Plaatsen diverse fabrikanten een dork disk. In sommige landen is het zelfs verplicht.
Veel fietsenmakers verwijderen de dork disk als ze de fiets klaar maken voor showroom/verkoop...
----------------------------------------
overtrainen, maar ook te veel fietsen... (herkenbaar)
[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 20-06-2023 12:20 ]
Tja, je kent me toch?So_Easy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:47:
[...]
Mooi balen! Beterschap.
Ja, maar vind het zonde om tijd in het ziekenhuis te spenderen terwijl we kunnen fietsen.
Gaat vast goed komen met jullieSo_Easy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:16:
[...]
Ja, maar vind het zonde om tijd in het ziekenhuis te spenderen terwijl we kunnen fietsen.

Vraag:
Mijn Canyon CF9 uit 2020 heeft na 6500 km wat stroef lopende naven. Ik wil vast een setje vervangende lagers bestellen voor wanneer ze er aan toe zijn.
Deze fiets is geleverd met DT Swiss XM 1501 wielen met daarin 240s naven.
Nu heb ik geprobeerd om via de DT Swiss website de vervangende lagers te vinden, maar hiervoor moet ik het serienummer van de naven ingeven. Ik heb ze uitvoerig bekeken, maar kan nergens een identificatie vinden, behalve de 240s indicatie.
Iemand enig idee welke lagers zijn? Gaat om vervanging van alle lagers van zowel de voor- en achternaaf en de vrijloop.
/edit: misschien dat google al de juiste gevonden heeft?
https://bearings4bikes.co...-bearing-set-2017-onwards
Stap 2 wordt kijken hoe de lagers eruit kunnen
Mijn Canyon CF9 uit 2020 heeft na 6500 km wat stroef lopende naven. Ik wil vast een setje vervangende lagers bestellen voor wanneer ze er aan toe zijn.
Nu heb ik geprobeerd om via de DT Swiss website de vervangende lagers te vinden, maar hiervoor moet ik het serienummer van de naven ingeven. Ik heb ze uitvoerig bekeken, maar kan nergens een identificatie vinden, behalve de 240s indicatie.
Iemand enig idee welke lagers zijn? Gaat om vervanging van alle lagers van zowel de voor- en achternaaf en de vrijloop.
[ Voor 15% gewijzigd door McLambo op 20-06-2023 23:29 ]
Bij DT lagers staat de maat vaak op de seal geponst. En voor de lager rechts achter (naaf, niet van de body) heb je speciale gereedschap nodig om de ring nut los te halen.McLambo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:24:
Vraag:
Heb je hier al jouw exacte type geprobeerd te zoeken?
https://www.dtswiss.com/en/support/product-support
En dan via product filter. Want daar zie ik jouw model namelijk er tussen staan.
Verder mist er info in jouw vraag die DT zelf ook graag wil weten
- wat zijn jouw as maten?
- IS of CL
- Shimano HG/MS of XD
Obv deze info kun je gerichter zoeken
Bedankt voor deze info!ElGreco schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:29:
[...]
Bij DT lagers staat de maat vaak op de seal geponst. En voor de lager rechts achter (naaf, niet van de body) heb je speciale gereedschap nodig om de ring nut los te halen.
Hmmm, is het uberhaupt wel een klusje voor een handige doe-het-zelver? Of beter naar de LBS hiervoor?
Met mijn vorige fiets reed ik altijd Fulcrum wielen en lukte het mij om de casette lagers te vervangen
Dat zal deze tool zijn voor een ratchet hub: https://www.bike-componen...-Nut-Removal-Tool-p15477/
Heb je hier al jouw exacte type geprobeerd te zoeken?
https://www.dtswiss.com/en/support/product-support
En dan via product filter. Want daar zie ik jouw model namelijk er tussen staan.
Verder mist er info in jouw vraag die DT zelf ook graag wil weten
- wat zijn jouw as maten?
- IS of CL
Yes, die had ik al gevonden. Ik wil het liefst de naaf identificeren zonder alles los te halen en op te meten (want dan kan ik er niet op fietsen), maar tot dusver geen nummers of barcode gevonden.- Shimano HG/MS of XD
Obv deze info kun je gerichter zoeken
Ik heb er een mailtje aan Canyon aan gewaagd, mogelijk hebben zij meer informatie.
[ Voor 5% gewijzigd door McLambo op 21-06-2023 07:29 ]
DT heeft vrij goede manuals. Waarin je stappen een stappenplan vind hoe te vervangen, welke tools nodig zijn en belangrijkste artikel nummers van de benodigde lagers. Als je de type hub weet kun je het op onderstaande website opzoeken.
https://www.dtswiss.com/en/support/manuals
Op YouTube staan aantal filmpjes hoe dit te doen zonder alle DT tools. Bijvoorbeeld deze:
https://www.dtswiss.com/en/support/manuals
Op YouTube staan aantal filmpjes hoe dit te doen zonder alle DT tools. Bijvoorbeeld deze:
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 21-06-2023 07:59 ]
Voor jezelf kun je zo'n tooltje beter op Ali kopen voor die ene keer dat je hem nodig hebt. Die bewuste lager is meestal de laatste die aan de beurt is, deze is het best beschermd.McLambo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:25:
[...]
Bedankt voor deze info!
Hmmm, is het uberhaupt wel een klusje voor een handige doe-het-zelver? Of beter naar de LBS hiervoor?
Met mijn vorige fiets reed ik altijd Fulcrum wielen en lukte het mij om de casette lagers te vervangen
Dat zal deze tool zijn voor een ratchet hub: https://www.bike-componen...-Nut-Removal-Tool-p15477/
[...]
![]()
[...]
Yes, die had ik al gevonden. Ik wil het liefst de naaf identificeren zonder alles los te halen en op te meten (want dan kan ik er niet op fietsen), maar tot dusver geen nummers of barcode gevonden.
Ik heb er een mailtje aan Canyon aan gewaagd, mogelijk hebben zij meer informatie.
Maar je hebt er een stevige schroefbank voor nodig, geduld en kracht.
Als je geen antwoord kunt geven op vragen als IS of CL, en welke as maten, gok ik dat het een iets te hoog gegrepen klusje wordt. Ik zou naar de LBS gaan of naar een kennis die dit eerder gedaan heeft.
Heb je nou op DT gekeken? Jouw model staat er tussen. Onder spare parts/hub staan de lager maten.
Je moet wel weten;
- IS of CL: 6 bolt of centerlock schijf?
- 15x100 of 15x110 as voor in en 12x142 of 12x148 as achter in. Voor de 240s zal er geen verschil in zitten dacht ik (EXP is wel een andere maat lagers per as maat).
Ik heb recent mijn nieuwe bankschroef gebroken met het 3pawl tooltje van dt swiss. Totale ellende die lagers vervangen. Wiel ligt nu al een week bij de 2de fietsen maker, de eerste wilde me enkel een nieuw wiel verkopen.
Die ene lager rechts achter is echt een loeder. Ik snap de eerste FM wel. Kans op schade van je werkmateriaal en als je alle tijd die je er mee bezig bent echt op de factuur zet, heb je ruzie in de zaak en een klant die niet meer terugkomt omdat ie niet snapt dat het zo moeilijk kan zijn.cedrix5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:32:
Ik heb recent mijn nieuwe bankschroef gebroken met het 3pawl tooltje van dt swiss. Totale ellende die lagers vervangen. Wiel ligt nu al een week bij de 2de fietsen maker, de eerste wilde me enkel een nieuw wiel verkopen.
Gelukkig gaat net deze lager heeel lang mee (gemiddeld).
Dat laatste had ik niet aan gedacht. Mijn as liep stroef dus nam aan ze allebei te moeten vervangen. Volgens youtube kan je met 3 pawl de lagers wisselen zonder de 3 pawl ring eruit te halen. Alleen met persen zat mijn oude 'drift' lager vast in de ring. Terug eruit geslagen, nieuwe lager met dop proberen monteren maar dat leverde een totaal verneukte lager op.ElGreco schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:42:
[...]
Die ene lager rechts achter is echt een loeder. Ik snap de eerste FM wel. Kans op schade van je werkmateriaal en als je alle tijd die je er mee bezig bent echt op de factuur zet, heb je ruzie in de zaak en een klant die niet meer terugkomt omdat ie niet snapt dat het zo moeilijk kan zijn.
Gelukkig gaat net deze lager heeel lang mee (gemiddeld).
Misschien toch beter gewoon iets nieuw gekocht, alleen ik snap niet waarom dtswiss dit zo ontwerpt. Toen ik Junker mailde met de vraag zeiden ze het gewoon naar een dealer te brengen. Hoop dat mijn fietsenmaker nu zich kan houden aan de 30-40 euro richtprijs zonder freehub of 80 met. Of het gewoon naar Junker stuurt. Ik verwacht gewoon dat fiets dingen makkelijk te fixen zijn. Ben ook fan van simpele kabels om die reden (niet door headset of al die gekke integratie).
Vraagje. Bij mij komt onderstaande schroef steeds los, ook als ik hier 20nm aan hang. Binnen een kilometer of 10 is de schroef dan weer losgekomen. Verder dan een kwartslag is het dan ook niet. Zit al in de shop van canyon te kijken naar een vervangende schroef, maar kan deze niet vinden. Hoe fix ik dit?
:fill(white):strip_exif()/f/image/1p3zg77VVTd840iqbJ7NtglL.png?f=user_large)
kan je er niet wat loctite op doen?Rudolf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
Vraagje. Bij mij komt onderstaande schroef steeds los, ook als ik hier 20nm aan hang. Binnen een kilometer of 10 is de schroef dan weer losgekomen. Verder dan een kwartslag is het dan ook niet. Zit al in de shop van canyon te kijken naar een vervangende schroef, maar kan deze niet vinden. Hoe fix ik dit?
[Afbeelding]
Valt te proberen, maar als 20nm al loskomt door het scharnieren bij normaal gebruik verwacht ik niet dat dit gaat helpen.
Eerste de blauwe (243) loctite proberen. Komt deze los. Dan kun je de rode (271) proberen.Rudolf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Valt te proberen, maar als 20nm al loskomt door het scharnieren bij normaal gebruik verwacht ik niet dat dit gaat helpen.
Laat het wel eerst 24uur uitharden.
Zo nieuwe Muc off lockring gemonteerd op mijn cranks. Met de rode (271) loctite.
@Rudolf draaien de swingarm lagers nog wel soepel? Lijkt me niet onmogelijk dat hij zichzelf lost draait als de lagers vastzitten en hij om de bout begint te draaien oid. ligt ook een beetje aan de constructie maar als deze met 20Nm vast zit neem ik aan dat het dezelfde bout gebruikt als de swingarm.
PeaceNlove schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:14:
[...]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Is er een manier om automatisch Strava te starten op je telefoon als je begint te fietsen? vergeet het toch vaak aan te zetten en het lijkt me wel leuk om mijn ritten beter te volgen. Wellicht iets met een fietscomputer die met bluetooth automatish je rit start als hij merkt dat je aan het fietsen bent, of een airtag ergens verstoppen of de fiets en automatisch Strava starten als deze connectie maakt met je telefoon?
Enige wat ik zo zou weten (ben niet echt een Strava gebruiker) maar sommige fietscomputers kunnen een reminder geven om je rit te starten of zelfs automatisch beginnen als die satellieten heeft en je beweegt. Ik weet dat dat laatste bijvoorbeeld een optie is voor een Edge 530 of hoger. Garmin kan dan automatisch uploaden naar Strava.nielsven schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:44:
Is er een manier om automatisch Strava te starten op je telefoon als je begint te fietsen? vergeet het toch vaak aan te zetten en het lijkt me wel leuk om mijn ritten beter te volgen. Wellicht iets met een fietscomputer die met bluetooth automatish je rit start als hij merkt dat je aan het fietsen bent, of een airtag ergens verstoppen of de fiets en automatisch Strava starten als deze connectie maakt met je telefoon?
Op je telefoon geen idee.
Ik weet niet of het echt zo is, maar ik merk wel dat ik veel sneller/actiever op de fiets ben en minder moe sinds ik er een andere sport (Padel) bij doe. Nu fiets ik nog maar 3x per week en 1-2x padel. Het fietsen lijkt merkbaar beter te gaan. Heb nu nog zelden benen die al moe zijn voordat ik op de fiets stap.Daan_ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:13:
[...]
----------------------------------------
overtrainen, maar ook te veel fietsen... (herkenbaar)
[YouTube: Why Am I Always Tired! | Avoid Or Improve These 5 Areas To Stay Energised & Motivated]
Spectral van vorige model zeker? Gebeurt bij velen. Maatje van me heeft andere bout gekregen en die bleef bijzonder genoeg wel zitten.Rudolf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
[Afbeelding]
Met iOS kan je met 'shortcuts' (apple native app) de phone een app laten starten gebaseerd op een locatie.nielsven schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:44:
Als je dus hetzelfde rondje(s) rijdt als normaal kan je een aantal locaties opslaan en gebruiken als trigger punt om de strave app te starten. Bovendien kan je dan ook siri wat laten zeggen: "Don't forget to start recording!"
Al contact gehad met Canyon ? Kan maar zo zijn dat ze vervangende set kosteloos opsturen. Zelf al eens gehad met gebroken horslink.Rudolf schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:21:
[...]
--------------------------------
Zo maar weer eens op de fietst springen. Kijken of er ergens een plek te vinden is hier im Wald, waar de zon niet vol op je bolletje knalt en je lekker kunt spelen/techniek kunt verbeteren.
[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 25-06-2023 08:51 ]
Zal vaker gevraagd zijn, maar doe nog een poging. Ik rij steeds minder mtb tracks en wil dus een gravel band op de mtb 29" leggen. Ik kom nu maar tot 1 resultaat de Schwalbe thunderburt. Heeft iemand hier ervaring mee of andere suggesties?
Daarnaast zal ik dan mijn voorblad kunnen vervangen zodat ik wat meer tempo kan maken op vlakke wegen.
Iemand hier ervaringen mee of suggesties?
-edit- zou ik er ook zo'n een op kunnen leggen?
https://www.mantel.com/sc...1xybyildHxZ4aAkbGEALw_wcB
Daarnaast zal ik dan mijn voorblad kunnen vervangen zodat ik wat meer tempo kan maken op vlakke wegen.
[ Voor 21% gewijzigd door Tomas_ op 28-06-2023 10:27 ]
ik denk dat de thunder burt sneller is, en dan een vrij smalleTomas_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:53:
Zal vaker gevraagd zijn, maar doe nog een poging. Ik rij steeds minder mtb tracks en wil dus een gravel band op de mtb 29" leggen. Ik kom nu maar tot 1 resultaat de Schwalbe thunderburt. Heeft iemand hier ervaring mee of andere suggesties?
https://www.bike-componen...lterManufacturer=SchwalbeTomas_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:53:
dat zou directe link moeten zijn naar 29" cyclocross+Gravel van Schwalbe.
Als je echt alleen weg/gravel paden: wellicht Hurricane (Cyclocross band). Anders G-one serie: Allround is nog vrij glad, Ultrabite al meer profiel. Evt Ultra-bite voor en Allround achter.
Huricane:

G-one allround

G-one ultra-bite

Dank voor de cyclocross tip! Die hurricane zien er goed uit en ook nog redelijk betaalbaar.Ko.Kane schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:25:
[...]
https://www.bike-componen...lterManufacturer=Schwalbe
dat zou directe link moeten zijn naar 29" cyclocross+Gravel van Schwalbe.
Als je echt alleen weg/gravel paden: wellicht Hurricane (Cyclocross band). Anders G-one serie: Allround is nog vrij glad, Ultrabite al meer profiel. Evt Ultra-bite voor en Allround achter.
Huricane:
[Afbeelding]
G-one allround
[Afbeelding]
G-one ultra-bite
[Afbeelding]
Wat zou het verschil zijn tussen deze en de band die @Prulleman aanraad? Kwaliteit?
Gebruikte rubber compound zal minder zijn.Tomas_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Dank voor de cyclocross tip! Die hurricane zien er goed uit en ook nog redelijk betaalbaar.
Wat zou het verschil zijn tussen deze en de band die @Prulleman aanraad? Kwaliteit?
Ik zou voor ultrabites gaan, doen het prima vind ik.
Als je sneller wil rollen kan je ook iets als Schwalbe G-one overland overwegen in 50mm.
Voorband iets met meer profiel is fijn als je vlak rijdt, maar met heuvels (buitenland) vind ik achter ook belangrijk omdat je snel slipt bij klimmen. Zeker als er wat ruigere stenen tussen de gravel liggen.
ja "kwaliteit'. Schwalbe maakt simpelere compounds in Performance en Evolution. De 20e zijn wat harder of minder features dan de 50e versie, 50e kan ook performance zijn maar met een extra anti-lekrij laag of iets dergelijks (Performance raceguard).Tomas_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:34:
[...]
Dank voor de cyclocross tip! Die hurricane zien er goed uit en ook nog redelijk betaalbaar.
Die Thunder-Burt is de snelst rollende XC band van Schwalbe en heeft nog iets meer grip dan die ik voorstel, maar ook iets meer rolweerstand denk ik. Maar we praten hier over minuscule verschillen denk ik: G-one Ultrabite vs Thunder-burt is weinig verschil. Hurricane is wel praktisch wieler-band met wat mini zij-noppen.
Het hangt gewoon van je inzet gebied af, als je praktisch alleen op de weg rijdt en offroad alleen licht veldrijden, dan kan cyclocros. Hoe meer XC in je fietsen zit hoe meer je richting Gravel (G-1), en dan richting XC (TB/RR) je gaat.
Een Hurricane zal in een klim op alles anders dan asfalt snel willen doorslippen als je aanzet.
Thunder Burt is een prima band. Lekker snel en toch aardig wat volume. Ik zou niet twijfelen en die er gewoon opleggen.
Ik gravel zelf ook zeer regelmatig met mijn mtb en rij dan met de Vittoria Terreno. Heerlijke banden!Tomas_ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:53:
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om met die dunne gravelbanden te moeten rijden, met bredere mtb banden heb je veel meer comfort en grip.
Als je écht wattages wil besparen kun je (naar mijn mening) beter investeren in een aero beugel/stuur, waardoor je niet alleen een extra handpositie hebt maar op de rechte stukken vooral veel minder luchtweerstand hebt. Zelf gebruik ik deze met volle tevredenheid.
het ligt er ook een beetje aan of je af en toe nog wel wat ruiger terrein opzoekt en in hoeverre je aan welke kan een compromis wilt maken. Uiteindelijk is alles een compromis als je niet altijd hetzelfde specifieke ding doet.
Wat een death trap. Ik zou eerder innerbarends van SQ lab nemen, voor fractie van de prijs. (Wat dus eigenlijk helemaal geen bar ends zijn...)ajaxestria schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:48:
[...]
Ik gravel zelf ook zeer regelmatig met mijn mtb en rij dan met de Vittoria Terreno. Heerlijke banden!
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om met die dunne gravelbanden te moeten rijden, met bredere mtb banden heb je veel meer comfort en grip.
Als je écht wattages wil besparen kun je (naar mijn mening) beter investeren in een aero beugel/stuur, waardoor je niet alleen een extra handpositie hebt maar op de rechte stukken vooral veel minder luchtweerstand hebt. Zelf gebruik ik deze met volle tevredenheid.
https://www.sq-lab.com/en/products/innerbarends/
Al die banden zijn trouwens in dezelfde breedte beschikbaar. 2.25, sommige ook in 2.0/1 of 2,4. Dus genoeg speelruimte om wat te kiezen wat bevalt.
[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 28-06-2023 14:28 ]
Zojuist GC6 voor zoonlief ontvangen en gemonteerd. Echt een stoere fiets in het echt.
1 dingetje dat me opviel is dat het voorwiel niet helemaal in het midden zit.
Deze zit 3 mm richting remzijde. Draai ik hem om, zit hij 3 mm richting drive zijde. Ik zie aan de naaf niks geks, dat er een shim vergeten is oid.
Kwestie van slecht gespaakt? Of is dit een van de eigenschappen van Iridium wielen? 😁?
Vraag 2: kan het kwaad? Ik denk niet dat hij er iets van merkt persoonlijk.
Deze zit 3 mm richting remzijde. Draai ik hem om, zit hij 3 mm richting drive zijde. Ik zie aan de naaf niks geks, dat er een shim vergeten is oid.
Kwestie van slecht gespaakt? Of is dit een van de eigenschappen van Iridium wielen? 😁?
Een GC6 heeft toch schijfremmen? Hoe kan je hem dan omdraaien?McLambo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:49:
Zojuist GC6 voor zoonlief ontvangen en gemonteerd. Echt een stoere fiets in het echt.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
slechte dishing..McLambo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:49:
https://www.parktool.com/...p/wheel-dishing-centering
(3 mm is wel veel en zou ik zelf fixen of laten fixen, een fatsoenlijke fietsenmaker kan dit wel en een wielbouwer zeker, maar wellicht moet je eerst even contact opnemen met canyon....)
Zou contact opnemen met Canyon. Je kunt vragen het door lokale fietsenmaker te laten repareren. Vaak vergoed Canyon deze kosten. In verleden ook eens gehad.
Heb laatst de dropper uit mijn fully gehaald en in de Kona gezet om te kijken of dat nog helpt met klimmetjes (want daar zijn droppers voor, toch?) Maakt wel je stuur erg vol vond ik. Veels te veel hendels zo.
In elk geval gisteren weer eens als na het werk ritje naar Zoetermeer geweest. Voordeel van die repac parcoursen is dat ze in een droge periode er ook redelijk goed bijliggen. Geen mul zand in zicht alleen maar een stoffige toplaag (welke ook nog wat glijwerk kan veroorzaken). Er is in elk geval gewoon goed te rijden.
Maar aangezien ik mijn dropper had maar besloten om lekker te gaan oefenen met het enige klimmetje dat ik daar nog niet op kan komen. Had niet de illusie dat ik hem op ging komen, maar daarvoor is dat oefenen. Denk dat de mensen hier die Zoetermeer kennen weten welke klim ik bedoel.
Na 1uur en 45min had ik nog steeds niet het complete rondje gehad omdat ik het grootste deel van mijn avond alleen maar op ongeveer dezelfde plek gestaan heb. Een zooitje andere rijders over het parcours zien gaan maar van die rijders er maar 3 gezien die die klim en bijbehorende afdaling niet oversloegen.
Wel credits voor de laatste rijder van de 3. Toen ik "overnieuw" riep toen hij af moest stappen is die omgedraait en heeft nog een aantal pogingen samen met mij gedaan om dat ding op de komen. De meeste mensen trappen niet in dat "overnieuw".
Na de teller op 2 uur vanaf de start stond het maar opgegeven voor de avond. Het rondje afgemaakt en terug richting kantoor gereden. En aangezien hier heel veel woorden staan 2 plaatjes van mijn uitzicht van die avond.:strip_exif()/f/image/HXjwEVrXkws8XQK4fr3HBzWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ongeveer het record in hoogte van die avond.
:strip_exif()/f/image/X4TBGsd7ZknoXqVqiI4SuOox.jpg?f=fotoalbum_large)
Een fietsje dat een keer redelijk schoon is met een dropper.
In elk geval gisteren weer eens als na het werk ritje naar Zoetermeer geweest. Voordeel van die repac parcoursen is dat ze in een droge periode er ook redelijk goed bijliggen. Geen mul zand in zicht alleen maar een stoffige toplaag (welke ook nog wat glijwerk kan veroorzaken). Er is in elk geval gewoon goed te rijden.
Maar aangezien ik mijn dropper had maar besloten om lekker te gaan oefenen met het enige klimmetje dat ik daar nog niet op kan komen. Had niet de illusie dat ik hem op ging komen, maar daarvoor is dat oefenen. Denk dat de mensen hier die Zoetermeer kennen weten welke klim ik bedoel.
Na 1uur en 45min had ik nog steeds niet het complete rondje gehad omdat ik het grootste deel van mijn avond alleen maar op ongeveer dezelfde plek gestaan heb. Een zooitje andere rijders over het parcours zien gaan maar van die rijders er maar 3 gezien die die klim en bijbehorende afdaling niet oversloegen.
Wel credits voor de laatste rijder van de 3. Toen ik "overnieuw" riep toen hij af moest stappen is die omgedraait en heeft nog een aantal pogingen samen met mij gedaan om dat ding op de komen. De meeste mensen trappen niet in dat "overnieuw".
Na de teller op 2 uur vanaf de start stond het maar opgegeven voor de avond. Het rondje afgemaakt en terug richting kantoor gereden. En aangezien hier heel veel woorden staan 2 plaatjes van mijn uitzicht van die avond.
:strip_exif()/f/image/HXjwEVrXkws8XQK4fr3HBzWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X4TBGsd7ZknoXqVqiI4SuOox.jpg?f=fotoalbum_large)
TLDR: maar een dropper gebruik ik in de afdaling.......
@ZanielGa is nogal eigenwijsKo.Kane schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:07:
TLDR: maar een dropper gebruik in de afdaling.......
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Nieuwe Commencal Meta V5 en Meta V5 SX zijn uit, de promo in net als de TEMPO overtuigend, jammer dat ze zo duur zijn geworden:

every riders worst night mare.
Val Di Sole junioren final zijn zo live.
*hij schijnt trouwens ok te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 30-06-2023 12:21 ]
Oef, geen goede reclame voor GT bikes...Ko.Kane schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:18:
[Afbeelding]*
every riders worst night mare.
Val Di Sole junioren final zijn zo live.
*hij schijnt trouwens ok te zijn.
Hier de highres versie https://www.pinkbike.com/photo/25062152/
Vertekend wel flink in die foto. Overigens moet ik zeggen dat ik het klimmetje ook niet altijd haal, ondanks fully (helpt zeker wel met de bandjes die er in liggen) en m'n 30x50 overbrenging. Soms verplaats ik op de bandjes die je ziet m'n gewicht niet goed genoeg of ik kom met die links om de hoek niet goed uit en heb een te grote pedalstrike. Buiten je verzet kan ik me ook voorstellen dat je qua timing het dan nog lastiger hebt, iets uit je zadel komen is wat lastiger als je net onderaan een slag zit met z'n overbrenging.ZanielGa schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:47:
Heb laatst de dropper uit mijn fully gehaald en in de Kona gezet om te kijken of dat nog helpt met klimmetjes (want daar zijn droppers voor, toch?) Maakt wel je stuur erg vol vond ik. Veels te veel hendels zo.
Na de teller op 2 uur vanaf de start stond het maar opgegeven voor de avond. Het rondje afgemaakt en terug richting kantoor gereden. En aangezien hier heel veel woorden staan 2 plaatjes van mijn uitzicht van die avond. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Morgen denk ik maar Spaarnwoude proberen, is volgens mij momenteel ook niet al te droog en heb ik nog niet gereden (Voordeel, als je weer terug naar NL verhuisd, dan is er wat te verkennen). Als er overigens nog tweakers zijn die in west tot midden Nederland een keer een rondje mee willen/waar ik aanhaken kan, laat het maar weten.
Net als tips welke dingen er überhaupt nog rijdbaar zijn & hoogtemeters hebben. Noordwijk bijvoorbeeld, is dat qua mulheid te doen? Zandvoort begin ik komende maanden nog maar niet aan.
IddKo.Kane schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:22:
Nieuwe Commencal Meta V5 en Meta V5 SX zijn uit, de promo in net als de TEMPO overtuigend, jammer dat ze zo duur zijn geworden:
[YouTube: NEW META SX V5 - SHREDDER GUY]

Overigens besloten toch maar niet voor een Spectral te gaan 2000 voor een Spectral 5 was wel verleidelijk, 160-150mm gaat ben ik bang toch gewoon net wat te veel zijn voor NL. Volgende fiets moet dan toch maar 150-140mm maximaal worden als Trail/all-mountain of iets als een Spectral 125 oid zodat ik in Bikeparks niet nog meer dempers sloop
[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 01-07-2023 21:02 ]
was ook al wezen zoeken, op youtube kanaal van uci mtb world series: https://www.youtube.com/@uci_mtbworldseriesparagon schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:51:
Blijft 1 van de mooiste van België, in het verleden vaak gereden, nu al veel te lang niet meer.Prulleman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:51:
Zo de RdhF zit er weer op![]()
In 2019 dus de 65 km gedaan, dit jaar de 90, gelukkig betere conditie en meer ervaren, de vorige x de laatste 1,5 uur echt enorm afzien, nu wat beter de energie verdeeld, maar het blijft altijd flink afzien![]()
Doel was onder de 6 uur, en dat is ruim gelukt met 5:38![]()
[Afbeelding]
(oja, @stevenjs wel buiten budget, maar een fiets als de nieuwe de spark is een geweldige fiets voor dit soort ritten en daarnaast net zo snel als mijn vorige hardtail (cannondale FSI) op een rondje Dorst, dus perfect als je een combinatie zoekt voor snel NL XC + wat ruiger werk, 120mm voor/achter + redelijk slack, en de lockout in medium maakt em erg geschikt voor NL XC. Als je niet van plan bent verder te gaan dan bv de UHR, dan hoef je niet verder te kijken dan een xc hardtail, maar er is nog zoveel meer)
[YouTube: RDHF 2023 Malmedy - preview]
ow en hadden we het over wortels...?? ik heb gisteren denk ik wel 3 km van dit soort worteltapijten gehad:[Afbeelding]
(heerlijk met een fully)
@GoldenSample Ja, wat tegen de trend in. Ze verkopen nog wel goed in privateer segment geloof ik. Maar YT en Canyon hebben beide steeds regelmatig deals: YT geeft ~700e korting op al niet al te gekke prijzen. Op zowel Izzo's Jeffsy's als Capra's. Propain is ook nog goed te doen en duidelijk goedkoper dan Commencal.
Als je voor 3900 een RS ultimate afgemonteerde Capra kan krijgen dan is 5500e voor een RS ultimate Commencal wel groot verschil. En ondanks dat er wel verschillen zijn nog, zijn al die fietsen prima te rijden, en of die 1600e het dan waard is...
Als je voor 3900 een RS ultimate afgemonteerde Capra kan krijgen dan is 5500e voor een RS ultimate Commencal wel groot verschil. En ondanks dat er wel verschillen zijn nog, zijn al die fietsen prima te rijden, en of die 1600e het dan waard is...
[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 01-07-2023 21:32 ]
Tja, gaat mij ook vooral om de frameset, demper & vork. rest zou ik toch omwisselen (SLX M7120, GX AXS), daarom vind ik een Spectral 5 wel nice. De Float X & 36 Rhythm zijn voor mij prima. Maak dan de Fuel EX weer (min of meer) origineel met Reserve delen + take-offs van nieuwe fiets.Ko.Kane schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:31:
@GoldenSample Ja, wat tegen de trend in. Ze verkopen nog wel goed in privateer segment geloof ik. Maar YT en Canyon hebben beide steeds regelmatig deals: YT geeft ~700e korting op al niet al te gekke prijzen. Op zowel Izzo's Jeffsy's als Capra's. Propain is ook nog goed te doen en duidelijk goedkoper dan Commencal.
Ik gok dat je ook een lux trail cf8 hebt? Heb je nog een goede powermeter kunnen vinden?Strider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:29:
Ik heb een SRAM GX Eagle Carbon DUB crankstel, dan kom ik weer uit bij Stages en dat gaat dan alweer naar de 600 euro. Ik begrijp niet waarom 4iii alleen maar powermeters voor Shimano verkoopt. Of ik moet gaan kijken naar een Xcadey of Sigeyi powermeter maar die zitten alsnog op 400 euro + zover ik heb begrepen is het bij die Chinese powermeters wel aan te raden om ze eerst te ijken.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic