Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 239 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Shoot. Lenzerheide dit wknd, is het Roland garros en meer van die meuk. Is het enkel samenvatting om 0430

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx. Als er veel reclame komt, gelijk abbo op yt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:54
@maartend @mathman Elite Men's Final staat er niet (meer) op? alleen nog de highlights.... Bij jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:09:
@maartend @mathman Elite Men's Final staat er niet (meer) op? alleen nog de highlights.... Bij jullie ook?
Mens final en ladies final xco lijkt niet r worden uitgezonden. Zal wel met discofryplus te maken hebben. Under 23 werd wel uitgezonden afgelopen ochend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ooh sorry, had het over downhill...

de livestream was er wel maar had toen geen tijd.

anyway, best vermaakt met de junioren :D

ga nu de xc kijken.

[ Voor 65% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:01
Vandaag eens een andere achterband besteld, na ruim 2000km is de fabrieks af geleverde Rapid Rob versleten. Op sommige plekken is het zowat een slick geworden. Dat heeft me al drie lullige valpartijtjes bezorgd waarbij de achterband aan het malen was in het mulle zand en ik niet op tijd m'n voeten uit de pedalen kreeg. Dan kieper je dus langzaam om. Nu een Rocket Ron Speed Addix besteld.

Vandaag een rustige ronde van 38km gedaan met de warmte. Deels fietspad onder de bomen en deels de route van Ommen. Dat is meer een gravel route met amper klimwerk, ideaal voor een dag als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 23:28
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:21:
ooh sorry, had het over downhill...

de livestream was er wel maar had toen geen tijd.

anyway, best vermaakt met de junioren :D

ga nu de xc kijken.
semi finals DH staan er wel op, en die blijven ook gratis.

De DH finale werd door mensen ook gedeeld op YT, Heb die ook later nog kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik mis Rob Warner nu al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Commentaar was echt ronduit slecht bij DH, continu door elkaar heen, half bakken Engels van de Fransman, etc. Het werd wel vermakelijk om te luisteren naar het commentaar toen de emotie erin kwam en het spannend werd.
Het camera werk liet ook te wensen over, de hype van de drone camera's is hier ook en de helft van de tijd is dan de rijder niet in beeld, en er wordt ook te laat geschakeld naar en van de drone.... doe dan maar geen drone.
Het irritantste is toch wel dat die timings niet kloppen met de kleur codering: zodra er een interval ONDER de tijd zit worden ze groen en blijven dan groen. Ook als ze weer in de + komen tov de snelste tussentijd. Of zit er een logica in die ik niet snap?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqeaPGhowySKx5QJpSyV4nOTLbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2V3rY461wQoue8fd9K7g3kHZ.png?f=user_large
Als laatste: in het overzicht tijdens de runs is de top tijd niet te zien door de combi van fluo-groen + witte text:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1j8MW9NTzlnOOa3IxN_1WA_azM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mCzlRQQzb8uRKXT0XyXIDfLX.png?f=user_large

klinkt wat negatief allemaal maar over het algemeen zeer vermakelijk!
Had m op YT gevonden, nu weer weg. Staat wel een andere op nu, vrouwen elite alleen nog maar. Men zal zo wel komen gezien de history van dat channel.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 11-06-2023 18:00 . Reden: timings img added ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
@Verwijderd Dat gastje dat net bij de eliyte DH zit, die Jordan, die was me wel een partijtje geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
maartend schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:09:
@Verwijderd Dat gastje dat net bij de eliyte DH zit, die Jordan, die was me wel een partijtje geweldig.
XC Men staat er nu ook op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ongenaakbaar Lecomte. Netjes van Terpstra. Maar wat een lelijke wielen heeft die, maar ze is daarmee wel makkelijk herkenbaar.

En 34 voor eigen publiek. Wow

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 11-06-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Echt onzin dat die DH racers geen GoPro beelden meer uit mogen zenden, voegt juist zo veel meer toe (zie bijv. Hardline) en je krijgt echt een inkijkje in de wereld van de rijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
GrooV schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:59:
Echt onzin dat die DH racers geen GoPro beelden meer uit mogen zenden, voegt juist zo veel meer toe (zie bijv. Hardline) en je krijgt echt een inkijkje in de wereld van de rijders
bedoel je daarmee de racerun? Dat was bij Redbull ook al gereguleerd. Nu geven ze ook voor quali maar beperkte spots, Dean Lucas kreeg hem niet maar Brendan wel bv.
Winning run van vrouwen is al gepubliceerd, verwacht de winning run van de mannen ook wel als POV.

Want er zijn wel erg veel YT vlogs momenteel:
Bernard Kerr daily LSD tijdens event erg veel insight in dagelijkse flow+POVs
Dean Lucas (met de quali pov van Brendan YouTube: Well today sucked…but I guess that’s racing)
Wynn Tv, trackwalk and post finals interviews
Dailed series van Fox
Troy Brosnan vlogs+ POV's
GoPro bike voor POV runs
Vital MTB voor raw en slomo's
Pinkbike (Ben Cathro) voor lijn en wedstrijd analyse en POV's
etc

Mooie docu over Amaury's vorige seizoen: YouTube: My Crazy Journey To WORLD No.1 | Amaury Pierron - The Pilot

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 12-06-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik kijk idd veel van Bernard Kerr en die heeft z'n run van RB Hardline gewoon op YT staan.

Helemaal op het eind zie je alle emotie nadat hij gevallen is YouTube: REDBULL HARDLINE FINALS

Dat krijgen we dus niet meer te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
GrooV schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:01:
Ik kijk idd veel van Bernard Kerr en die heeft z'n run van RB Hardline gewoon op YT staan.

Helemaal op het eind zie je alle emotie nadat hij gevallen is YouTube: REDBULL HARDLINE FINALS

Dat krijgen we dus niet meer te zien
ja wel, want HL is nog steeds Redbull en geen UCI connectie (en dus ook geen invloed van TV rechten die UCI verkoopt), en had altijd al andere regels dan RB UCI DH, waar zelfs een tijdje alle vloggers geband waren, zoals Kerr en Cathro... En waar niet zomaar finale runs gedeeld mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:34
Meer mensen die Bartje 200 gaan rijden?
Wat voor banden keuze doen jullie?

Ik heb nog keuze uit een gravelbike met 50 mm banden of een MTB met Thunder Burts in 2.35/2.25..
Keuzes, altijd moeilijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 15:11
Daan_ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:35:
[...]

Adres wat @Kluus deelde is prima adres in Nijmegen om langs te gaan. d:)b

Ben er reeds geweest, maar had wat spaken krom en nippels gebarsten. Hij had ze helaas niet liggen. Mag nog keer terug om wiel langs te brengen. Gezien dat weekend Winterberg op de planning stond.

Achterwiel volgende week afleveren in Nijmegen om aantal spaken/nippels te laten vervangen.

Gelukkig is nu de nieuwe (extra) wielset klaar. En kan ik als het wiel bij wielbouwer ligt lekker door stuiteren... Zelfde wielset als ik al had, maar dan 30mm binnen breedte. (oude is 35mm). Nieuwe set van de week voorzien van nieuwe xtr rotors, xx cassette en CushCore XC inserts. Rekon 2.4 27,5 achter en DHR II 2.4 29 voor
Ik heb geluk gehad, want ik heb contact met een kennis die echt goed wielen kan bouwen. Ik wist afgelopen vrijdag nog niet of ik terecht kon, maar inmiddels heb ik te horen gekregen dat dit kan. Het enige probleem is momenteel dat het even wachten is op het gereedschap van DT Swiss om de spaak los te maken om de lengte van de spaken te meten. Ik heb het Canyon gevraagd, maar zij wisten niet de lengte van de spaken van de wielen die er af fabriek op zitten. DT Swiss heeft nog niet gereageerd.

DT Swiss gebruikt op die Quorx-nippels een niet-standaard dop, waardoor je een sleutel van DT Swiss moet hebben om de nippels los te maken. Alleen doet DHL er nogal lang over |:( Ook kan ik niks positief zeggen over de spaakspanner van Park Tool. Deze zou geschikt zijn voor DT Swiss spaaknippels, maar er zit dermate veel speling op dat ie de nippels gewoon stript.

Ik denk dat dit een mooi excuus is voor een extra set wielen. Ik kan als ik pech heb dadelijk gewoon twee weken niet fietsen met goede omstandigheden door gare velgtape en een kapotte spaak. Echt zonde dit, maar het de wielen zijn dadelijk wel weer helemaal in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@daanb14 1 spaak ff doorknippen zodat je hem kan verwijderen de lengte hebt en nieuwe + 1 kan bestellen?

[ Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 12-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fall3n
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:35
dt_swiss schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:21:

Ik heb nog keuze uit een gravelbike met 50 mm banden of een MTB met Thunder Burts in 2.35/2.25..
Ik heb op de 29er mtb voor een Vittoria Mezcal G2 en achter een Vittoria Terreno G2 beide tubeless gemonteerd.

Tijdens verkenningsritjes in Sleen en Exloo 2 weken terug was ik best tevreden over deze combi... Het is echter mijn eerste bartje200 dus geen ervaring met de rest van het parcours :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
daanb14 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:01:
[...]
Ik denk dat dit een mooi excuus is voor een extra set wielen. Ik kan als ik pech heb dadelijk gewoon twee weken niet fietsen met goede omstandigheden door gare velgtape en een kapotte spaak. Echt zonde dit, maar het de wielen zijn dadelijk wel weer helemaal in orde.
Voor de XC heb ik een extra set wielen, deze gebruik ik eigenlijk als ik een graveltocht moet rijden. Zitten andere banden op dan wat ik normaal gebruikt zodat ik iets beter de gravelfietsjes bij houden. Ben te lui om elke keer mijn tubeless banden te wisselen.

En zo heb ik gelijk een reserve set.

Hello fellow humans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
[...]
Ik denk dat dit een mooi excuus is voor een extra set wielen.
Je moet groter denken..... >:)
Je hebt gewoon een reserve fiets nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Klitse schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:48:
[...]

Je moet groter denken..... >:)
Je hebt gewoon een reserve fiets nodig.
Telt mijn vader’s Neuron meenemen ook? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:29

Yep, zaterdag goed smeren ;) Bandjes van Specialized, Renegade Control T5 en Specialized Fast Trak Control T5 Tubeless.

[ Voor 6% gewijzigd door pier87 op 13-06-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000

Demo

Probleemschietende Tovenaar

[...]

DT Swiss gebruikt op die Quorx-nippels een niet-standaard dop, waardoor je een sleutel van DT Swiss moet hebben om de nippels los te maken. Alleen doet DHL er nogal lang over |:( Ook kan ik niks positief zeggen over de spaakspanner van Park Tool. Deze zou geschikt zijn voor DT Swiss spaaknippels, maar er zit dermate veel speling op dat ie de nippels gewoon stript.
Dan heb je denk ik toch de verkeerde spanner voor jouw nippels, er zijn nogal wat verschillende maten, dunnere spaken hebben ook dunnere nippels.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12

Bartje present!

Maak me meer zorgen om mijn voeding dan de bandenkeuze eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Goed nieuws! Ik heb reactie gekregen van DT Swiss met de spaken die ik nodig heb. Dan het minder goede nieuwes: geen enkele Duitse webshop heeft ze überhaupt of op voorraad. Weet iemand hoe je het beste aan DT Swiss spaken komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Rudolf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Bartje present!

Paar jaar geleden gefietst, vooral zoetigheid wat er bij de tentjes te halen valt.. mijn maag was aardig van streek na afloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:16
daanb14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:00:
Goed nieuws! Ik heb reactie gekregen van DT Swiss met de spaken die ik nodig heb. Dan het minder goede nieuwes: geen enkele Duitse webshop heeft ze überhaupt of op voorraad. Weet iemand hoe je het beste aan DT Swiss spaken komt?
welke heb je nodig? straight pull? welke dikte, lengte?

misschien kan @ElGreco of een andere wielbouwer wel wat op lengte draaien

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb 303mm en 306mm straightpull-spaken nodig van 2mm dik. Nu ik dit meemaak wil ik denk ik ook voor het voorwiel nog reservespaken hebben. Die zijn 305mm en dezelfde straightpull-spaken. Het gaat om DT Swiss champion-spaken, dus niet de Competition-spaken die in het midden wat dunner zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb 303mm en 306mm straightpull-spaken nodig van 2mm dik. Nu ik dit meemaak wil ik denk ik ook voor het voorwiel nog reservespaken hebben. Die zijn 305mm en dezelfde straightpull-spaken. Het gaat om DT Swiss champion-spaken, dus niet de Competition-spaken die in het midden wat dunner zijn.
winkels hebben meestal enkel "even" maten, dus 303 en 305 ga je nergens vinden..
https://www.bike24.com/p281747.html?sku=308987 hier hebben ze nog wel een paar 304 mm, maar geen 306

je zou ook kunnen kijken of hier een kit bij staat, met een paar spaken per wiel/kant:
https://www.bike-discount...spokes/?p=1&o=3&n=48&s=70
(staan een aantal wielsets bij)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Rudolf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Bartje present!

Tsja beide is lastig, het parcours ligt er stoffig bij heb ik begrepen. Dat mulle zand wordt nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:27:
[...]

winkels hebben meestal enkel "even" maten, dus 303 en 305 ga je nergens vinden..
https://www.bike24.com/p281747.html?sku=308987 hier hebben ze nog wel een paar 304 mm, maar geen 306

je zou ook kunnen kijken of hier een kit bij staat, met een paar spaken per wiel/kant:
https://www.bike-discount...spokes/?p=1&o=3&n=48&s=70
(staan een aantal wielsets bij)
Ik merk het inderdaad. Bike-discount heeft de juiste kit, maar deze is pas op 29 juni weer beschikbaar. Is het een probleem om bijvoorbeeld in plaats van 303mm een 304mm spaak te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Ik merk het inderdaad. Bike-discount heeft de juiste kit, maar deze is pas op 29 juni weer beschikbaar. Is het een probleem om bijvoorbeeld in plaats van 303mm een 304mm spaak te pakken?
dat is geen probleem, maar bv een 304 terwijl je een 306 nodig hebt is tricky, als die 306 al naar beneden is afgrond van 307, dan zit de nippel misschien niet ver genoeg op de draad, maar als die 306 is afgerond van 305, dan is het weer geen probleem..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:55:
[...]

dat is geen probleem, maar bv een 304 terwijl je een 306 nodig hebt is tricky, als die 306 al naar beneden is afgrond van 307, dan zit de nippel misschien niet ver genoeg op de draad, maar als die 306 is afgerond van 305, dan is het weer geen probleem..
Helaas… Ik kan 306 niet op voorraad vinden. Ik had niet verwacht dat dit zo moeilijk zou zijn voor zo’n gangbare wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik breek even uit de spakendiscussie met een korte vraag. Sinds kort heb ik een nieuwe aluminium mountainbike, de jaren hiervoor carbon gereden. Het valt me op dat geluiden door het aluminium een stuk beter hoorbaar zijn. Nu heb ik na wat opstartproblemen met de fiets (problemen met het balhoofd en een crank die niet juist gemonteerd was) uiteindelijk een fijne fiets die helaas wel tikt/kraakt bij aanzetten. Ik heb zelf al wat dingen nagelopen en opnieuw ingevet:
- Pedalen losgemaakt en vastgezet met montagepasta (ook andere pedalen geprobeerd)
- Achterwiel eruit en daarbij het achterpad (UDH) en steekas losgehad en ingevet

Ik kan nog wel wat andere dingen uitsluiten, bijvoorbeeld door een ander wiel te monteren of een tool te bestellen om het voorblad opnieuw (ingevet?) vast te zetten op de crank. Voordat ik nog meer ga proberen wil ik wellicht toch even langs mijn LBS om dit voor te leggen, in hoeverre ben ik een zeurpiet wanneer ik verwacht dat mijn nieuwe fiets van ruim € 3000 euro zonder kraken in gang kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rnark schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:21:
Ik breek even uit de spakendiscussie met een korte vraag. Sinds kort heb ik een nieuwe aluminium mountainbike, de jaren hiervoor carbon gereden. Het valt me op dat geluiden door het aluminium een stuk beter hoorbaar zijn. Nu heb ik na wat opstartproblemen met de fiets (problemen met het balhoofd en een crank die niet juist gemonteerd was) uiteindelijk een fijne fiets die helaas wel tikt/kraakt bij aanzetten. Ik heb zelf al wat dingen nagelopen en opnieuw ingevet:
- Pedalen losgemaakt en vastgezet met montagepasta (ook andere pedalen geprobeerd)
- Achterwiel eruit en daarbij het achterpad (UDH) en steekas losgehad en ingevet

Ik kan nog wel wat andere dingen uitsluiten, bijvoorbeeld door een ander wiel te monteren of een tool te bestellen om het voorblad opnieuw (ingevet?) vast te zetten op de crank. Voordat ik nog meer ga proberen wil ik wellicht toch even langs mijn LBS om dit voor te leggen, in hoeverre ben ik een zeurpiet wanneer ik verwacht dat mijn nieuwe fiets van ruim € 3000 euro zonder kraken in gang kan trekken?
Als ie nieuw is, dan mag je best ermee terug.. (bij mij was het direct mount kettingblad het probleem, daar kwam ik achter nadat ik de BB lagers opnieuw had gemonteerd...)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Helaas… Ik kan 306 niet op voorraad vinden. Ik had niet verwacht dat dit zo moeilijk zou zijn voor zo’n gangbare wielen.
Hier wel (lijkt het).

Ken de shop verder niet maar voor die paar euro (en met paypal te betalen) kun je een gokje wagen toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 13-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
Prulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:11:
[...]

@daanb14 een mm langer is 98% van de gevallen niet erg. Korter wel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
daanb14 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Ik zit al 3 weken te wachten op spaken om een DT Swiss wiel van een 1800,- kostende set te kunnen repareren. Want alleen DT kan deze leveren.

Je kunt ook de tegenhanger van Sapim kopen.
https://shop.ginkgo-velot...s8irhi548ke7e269n8ssqgmte

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
ElGreco schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Ik zit al 3 weken te wachten op spaken om een DT Swiss wiel van een 1800,- kostende set te kunnen repareren. Want alleen DT kan deze leveren.

Je kunt ook de tegenhanger van Sapim kopen.
https://shop.ginkgo-velot...s8irhi548ke7e269n8ssqgmte
Bedankt voor je duidelijke antwoord! Aangezien het standaard 2mm straightpullspaken zijn en deze winkel ze ook nog eens precies in de juiste lengtes heeft, bestel ik ze denk ik van Sapim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
rnark schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:21:

Ik had laatst een luid kraken bij aanzetten, en dat bleek een (te) droog gemonteerde cassette te zijn, wel een HG met losse tandwielen, die bewegen sowieso wat meer dan een cassette uit 1 stuk.
Montage pasta en goed hard aangetrokken en nu stil.

Ik vind dat een 3k fiets kraak vrij moet zijn. Zeker de eerste maand....daarna is het allemaal downhill, kraakjes zoeken is onderdeel van de sport.. :+ ..... helaas -O-

Als het ook zittend is: kan het ook je zadelrails zijn of je zadelpen/zadelbuis van frame zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Nu we het toch over wielen en spaken hebben, een vraag in deze categorie van mijn kant.

Een slag uit een wiel halen, doe ik 'op gevoel'. Ik begrijp dat het beter is om dit te meten met een spaakspanningsmeter.

Nu vind ik het nooit erg om (veel) geld uit te geven aan goed gereedschap: het is toch een eenmalige aanschaf die je de rest van je leven hebt.

Maar goed... de spaakspanningsmeter van ParkTool kost bv. 95 euro.
Eentje op Ali kost 10 euro. Het lijkt mij een best eenvoudig apparaat en 95 euro niet waard.

Vergis ik mij en is zo'n apparaat van Ali echte rommel waar je ver vandaan moet blijven?

[ Voor 10% gewijzigd door Galois op 13-06-2023 14:28 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
Ik heb al meerdere sets gespaakt met een goedkope meter van Red (huismerk van o.a. Bikester) en al meerdere duizenden km's gefietst zonder noemswaardige problemen.
Grootste probleem is wel dat je er een A4'tje bij krijgt voor het omrekenen van de meetwaardes voor diverse spaken. Daar missen diverse maten, Sapim D-light (2-1.65-2) moet je dan bijvoorbeeld op de gok doen of de tabel extrapoleren.
Parktool heeft een tool op z'n website voor het omrekenen van spaakspanningen voor zijn meter en deze wordt ook geüpdatet als er nieuwe spaken bijkomen. Is een stuk handiger en toekomstbestendiger. De parktool staat dus wel op mijn verlanglijstje voor bij een volgende wielset.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:27:
Nu we het toch over wielen en spaken hebben, een vraag in deze categorie van mijn kant.

Een slag uit een wiel halen, doe ik 'op gevoel'. Ik begrijp dat het beter is om dit te meten met een spaakspanningsmeter.

Nu vind ik het nooit erg om (veel) geld uit te geven aan goed gereedschap: het is toch een eenmalige aanschaf die je de rest van je leven hebt.

Maar goed... de spaakspanningsmeter van ParkTool kost bv. 95 euro.
Eentje op Ali kost 10 euro. Het lijkt mij een best eenvoudig apparaat en 95 euro niet waard.

Vergis ik mij en is zo'n apparaat van Ali echte rommel waar je ver vandaan moet blijven?
Ik heb ooit een deckas meter van ali gekocht, ziet er hetzelfde uit als de goedkoopste van parktool, maar het probleem is dat je nooit weet hoe betrouwbaar die is.. tenzij je ook nog een rig in elkaar klust om zelf te ijken... (https://www.mountainbike....ic.php?p=2727157#p2727157)

bij gebrek aan beter gebruik ik deze dus wel om de eindspanning in de juiste range te krijgen.. ben met de 1e set ook nog langs de LBS geweest voor een second opinion, maar die hadden niet eens een spannings meter (terwijl het best een grote zaak was... die ook zeker weleens een velg of naaf vervangen.. )

Maar voor het afstemmen van alle spaken op dezelfde spanning, gebruik ik de gitaar tokkel methode :) pling pling, plong, en plong moet strakker.
Genoeg discussies over gelezen, dat je het verschil niet goed kan horen, maar ik denk dat dit voor relatieve vergelijkingen beter is dan een goedkope spannings meter, je kan alleen geen absolute metingen doen. (en ik ben verder niet muzikaal of goed gehoor, maar of iets een fractie hoger of lager klinkt hoor ik prima.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:54:
[...]

Genoeg discussies over gelezen, dat je het verschil niet goed kan horen, maar ik denk dat dit voor relatieve vergelijkingen beter is dan een goedkope spannings meter, je kan alleen geen absolute metingen doen. (en ik ben verder niet muzikaal of goed gehoor, maar of iets een fractie hoger of lager klinkt hoor ik prima.
Stel dat de 'goedkoper' spanningsmeter niet de juiste spanning aangeeft, dan doet hij dat bij geen enkele spaak.

En geeft hij dus waarde 3 aan bij pling en waarde 2 aan bij plong. Maar bij plooong geeft hij weer waarde 1,5 aan. Je kunt dus als jij alles op pling wil, dan toch meten dat alle spaken waarde 3 aangeven op de meter?

Of denk ik te eenvoudig?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:54:
n... (https://www.mountainbike....ic.php?p=2727157#p2727157)

bij gebrek aan beter gebruik ik deze dus wel om de eindspanning in de juiste range te krijgen.. ben met de 1e set ook nog langs de LBS geweest voor een second opinion, maar die hadden niet eens een spannings meter (terwijl het best een grote zaak was... die ook zeker weleens een velg of naaf vervangen.. )
8)7 |:(

Het probleem met dit soort meters is de consistentie van de metingen. De manier waarmee je het apparaat hanteert is bepalend voor de meting. Laat je de hendel abrupt los zal deze een lagere waarde geven dan als je deze rustig op laat komen.

Dat gezegd hebbende, ik gebruik de TM1 ook tijdens de bouw voor grove metingen. Verder een prima ding.. Het laatste 10% doe ik met een P&K Lie meter, maar die is voor incidenteel gebruik veel te duur natuurlijk.

De truc is dus om de meter op dezelfde wijze te hanteren bij iedere spaak, dat vergt even wat oefening. Die dingen zijn verder best ok om de excessen er uit te halen. Of je uiteindelijk een paar kgf boven of onder de gewenste (max) waarde zit, maakt minder uit dan een wiel wat uit balans is.

Sommige Ali meters hebben zoveel kleine streepjes er op dat het lastig af te lezen is, lijkt mij. Wat ook een punt van aandacht is, dit is eerder vermeld, is de aanwezigheid van een goede vertaaltabel. Als jouw spaken er niet op staan, wordt het lastig werken. Extrapoleren gaat niet op, want behalve de dikte van de spaak speelt het soort staal ook een rol in wat zo'n ding teruggeeft aan de gebruiker.

Bekijk het eens zo: als je de spaakspanning laat checken door de FM kost het ook geld. Na 3 keer checken heb je de kosten er al uit gehaald. En als het wiel vernageld is heb je het zelf gedaan in jouw leerproces ipv een FM die eigenlijk ook niet zo goed weet wat ie doet. Er zitten goede FM'ers tussen met verstand maar ook meer dan genoeg kwakzalvers kan ik je vertellen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Galois schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Stel dat de 'goedkoper' spanningsmeter niet de juiste spanning aangeeft, dan doet hij dat bij geen enkele spaak.
Bij een uniforme wijze van het apparaat hanteren zal het dezelfde afwijking vertonen bij alle spaken. Het zal fout zijn, maar wel consistent fout, en dat is beter dan niets. Consistentie.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Oké... ik begrijp het: toch beter om wat dieper in de buidel te tasten en zo'n ParkTool te halen... (die P&K Lie, afgezien van de brakke website die ze hebben... ;) is ook nog eens niet heel goed verkrijgbaar, gelukkig maar! :D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Galois schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:21:
Oké... ik begrijp het: toch beter om wat dieper in de buidel te tasten en zo'n ParkTool te halen... (die P&K Lie, afgezien van de brakke website die ze hebben... ;) is ook nog eens niet heel goed verkrijgbaar, gelukkig maar! :D).
P&K Lie is inderdaad niet om aan te zien qua site. Alles gaan daar op bestelling en je krijgt een nummertje voor de wachtkamer. Wordt per opdracht gemaakt.

Moet je eens voor de grap kijken op de site van Centrimaster. Ook een begrip in de wielenbouw wereld. Als je de site ziet, denk je dat het bedrijf ergens in de jaren 90 is opgeheven.

De Sapim analoge meter is stiekem een P&K Lie, alleen dan met alleen een tabel voor Sapim spaken.

Edit: Verrek, neefje heeft er een kale WooCommerce site er tegen aan gegooid. Ze gaan er op vooruit.

[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 13-06-2023 16:26 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:06:
[...]

En geeft hij dus waarde 3 aan bij pling en waarde 2 aan bij plong. Maar bij plooong geeft hij weer waarde 1,5 aan. Je kunt dus als jij alles op pling wil, dan toch meten dat alle spaken waarde 3 aangeven op de meter?

Of denk ik te eenvoudig?
Wikipedia: Accuracy and precision
dus wat @ElGreco ook zegt..
precision is belangrijk als je spaken wilt vergelijken en dat is lastig bij de simpele meters, hoe je de meter gebruikt kan een verschillende meting opleveren op dezelfde spaak, dus de waarde zegt niet zoveel ten opzichte van andere waardes, je wilt bv alles op 22 hebben, maar dezelfde spaak meet de ene keer 21 en als em wat meer of minder laat schieten 23.. niet herhaalbaar.

Voor een juiste absolute waarde moet ie ook accuraat zijn, (naast precies), dat krijg je alleen als ie juist geijkt is en ook over de hele range accurate resultaten geeft..

accuracy kan je met een ijk tool controleren, precisie kan je ook wel checken, dan moet je dezelfde spaak gewoon 10 x meten, als dat dan 10 x dezelfde waarde geeft is het ook goed (maar dan nog kan het dus weer gaan afwijken als je em anders vasthoud.. )

Maar ik heb nu 2 prima wielsets gebouwd, zonder een dure spannings meter, dus het is ook maar net hoe je er mee omgaat.

/edit
mooi spul, dat P&K Lie

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Wikipedia: Accuracy and precision
dus wat @ElGreco ook zegt..
precision is belangrijk als je spaken wilt vergelijken en dat is lastig bij de simpele meters, hoe je de meter gebruikt kan een verschillende meting opleveren op dezelfde spaak, dus de waarde zegt niet zoveel ten opzichte van andere waardes, je wilt bv alles op 22 hebben, maar dezelfde spaak meet de ene keer 21 en als em wat meer of minder laat schieten 23.. niet herhaalbaar.

Voor een juiste absolute waarde moet ie ook accuraat zijn, (naast precies), dat krijg je alleen als ie juist geijkt is en ook over de hele range accurate resultaten geeft..

accuracy kan je met een ijk tool controleren, precisie kan je ook wel checken, dan moet je dezelfde spaak gewoon 10 x meten, als dat dan 10 x dezelfde waarde geeft is het ook goed (maar dan nog kan het dus weer gaan afwijken als je em anders vasthoud.. )

Maar ik heb nu 2 prima wielsets gebouwd, zonder een dure spannings meter, dus het is ook maar net hoe je er mee omgaat.
Drie keer meten, de meerderheid wint :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Ik heb hier nog een hele oude MTB staan die weg mag. Is jarenlang door mij gebruikt op mijn werk om met tussen plekken te vervoeren.

Gaat om een Merida Dakar 680 frame, met daarin alles om je voport te bewegen, dus 3x8, V-brakes, wielen, banden enz. Maar dat is allemaal niet meer origineel, enkel het frame.

Ik woon in Zeeuws-vlaanderen, kan ik daar iemand een plezier mee doen? Gratis.

p.s. In achterwiel zit een quick release die ik hou, is nl voor mijn fietskarretje.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 13-06-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:33
Ko.Kane schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:56:
[...]

Ik had laatst een luid kraken bij aanzetten, en dat bleek een (te) droog gemonteerde cassette te zijn, wel een HG met losse tandwielen, die bewegen sowieso wat meer dan een cassette uit 1 stuk.
Montage pasta en goed hard aangetrokken en nu stil.

Ik vind dat een 3k fiets kraak vrij moet zijn. Zeker de eerste maand....daarna is het allemaal downhill, kraakjes zoeken is onderdeel van de sport.. :+ ..... helaas -O-

Als het ook zittend is: kan het ook je zadelrails zijn of je zadelpen/zadelbuis van frame zijn.
De achterkant heb ik vanavond allemaal even los gehad, dus de steekas, cassette, achterpad en derailleur. Dit allemaal ingevet en opnieuw vastgezet. Helaas hoor ik nog steeds wel wat.

Het grappige is dat ik vanmiddag voor nog wat anders bij de LBS moest zijn en ik had het voornemen om onderweg nog eens goed te luisteren en direct te vragen of hij eens wilde kijken. Onderweg vanalles geprobeerd maar het geluid kwam niet… toch even over gehad en hij verdacht toch ook iets aan de achterkant. Ik moest het maar even in de gaten houden. Op de terugweg was het wel weer raak. Heel erg gek? Ik heb sowieso een tool onderweg om het kettingblad te kunnen demonteren, die heb ik sowieso nodig en dan kan ik dat ook uitsluiten.

Morgen en komend weekend in elk geval de trails op, misschien fiets ik het er wel uit. Hopen kan altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wie heeft er zin om zaterdag ochtendje te stuiteren in het Reichswald. Just sent a DM...

Fiets geen lange afstanden. Hoogtemeters maak ik genoeg. Wat steilere technische afdaling-tjes waar her en der een (niet rolbare) drop in kan zitten. Beetje ervaring op de fiets is wel gewenst.

ja ik speel vals. Ik cross rond op emtb. Heb je hekel aan emtb-ers die geen behoefte hebben aan de snelste te zijn? Dan heb je pech O-)

Helaas voor zaterdag geen plek meer. mensen die DM sturen voor andere dag. Die heb ik helaas moeten teleurstellen. Er komt voorlopig geen vervolg :)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 15-06-2023 09:19 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
Ik MTB 2x per week en ik merk dat ik de dag erna vaak wat meer vermoeid opsta, meer mensen last van?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:24
Ik slaap juist beter na rondje sporten. Heb wel dat ik intens moe ben na langere rondes op de mtb, als ik smorgens ga is het daarna vooral bankhangen/eten/bureauwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:11:
Ik MTB 2x per week en ik merk dat ik de dag erna vaak wat meer vermoeid opsta, meer mensen last van?
Hoe ziet zo'n ritje eruit? welke intensiteit? 1 uur ? 4 uur? Wat eet en drink je tijdens het fietsen? Hoveel zweet je? Pak je extra electrolyten?

(Ik merk dat met name langere ritten, >2 uur, echt mee brandstof nodig hebben, zeker als je wat harder doorrijdt.. ook nu met het warme weer ben ik wat aan het experimenteren met extra zout capsules. Zondag namelijk een wedstrijd en dan wil ik niet stilvallen vanwege te weinig, eten,drinken,zout,...)
Wat ik na een lange rit vaak merkte wass dat ik later op de dag een beetje gaar was.. dat is een stuk minder met genoeg vocht en zout. En uiteraard ook je energie op peil houden met carbs

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
@Strider hoeveel tijd zit er tussen sporten en naar bed gaan? Ik wil altijd wel voor 9 uur klaar zijn met sporten zodat ik nog 1,5-2 uur tot rust kan komen voordat ik het bed op zoek anders slaap ik heel onrustig.
Verder heb ik er niet zoveel last van. Maandag korte nacht, 100km gefietst en tussendoor nog 8 uur gewerkt maar was Dinsdag gewoon voor de wekker wakker.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Strider schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:11:
Beetje meer context is wel handig om hier een oordeel over te geven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ziet er naar uit dat Rockshox Flight Attendant zijn entree doet in XC wereld. Hier ondanks paar uitdagingen een tevreden FA gebruiker.

https://www.pinkbike.com/...churters-scott-spark.html

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb24934485/p5pb24934485.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savage_twello
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:51
Daan_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:16:
Wie heeft er zin om zaterdag ochtendje te stuiteren in het Reichswald. Just sent a DM...

Fiets geen lange afstanden. Hoogtemeters maak ik genoeg. Wat steilere technische afdaling-tjes waar her en der een (niet rolbare) drop in kan zitten. Beetje ervaring op de fiets is wel gewenst.

ja ik speel vals. Ik cross rond op emtb. Heb je hekel aan emtb-ers die geen behoefte hebben aan de snelste te zijn? Dan heb je pech O-)
Aanstaande zaterdag gaat helaas niet lukken maar ik ga graag een keer mee! de verhalen en filmpjes van de trails daar zien er goed uit.

Bedankt voor de banden adviezen van laatst. Ik ben voor de Magic mary voor en Nobby nic achter gegaan (als ze er op zitten zal ik een foto plaatsen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:54
Daan_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:16:
Ik kom er wel vaker maar samen is altijd leuker! Helaas kan ik niet zaterdag maar volgende ga ik graag mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

savage_twello schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:00:
[...]

Aanstaande zaterdag gaat helaas niet lukken maar ik ga graag een keer mee! de verhalen en filmpjes van de trails daar zien er goed uit.

Bedankt voor de banden adviezen van laatst. Ik ben voor de Magic mary voor en Nobby nic achter gegaan (als ze er op zitten zal ik een foto plaatsen)
Voorlopig zal er geen herhaling komen. Nav ervaring van gisteravond ;-) Was gezellig, maar de twee heren waren helaas meer bezig met bodemonderzoek dan met fietsen. :'( Bleek achteraf toch anders te zijn dan rondje UHR.

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 15-06-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Galois schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:21:
Tijdje terug voor een zelfde keuze gestaan. Ik ben voor de Unior spaakspanningsmeter gegaan. Voordeel ten opzichte van de ParkTool vond ik dat er een staafje met bekende waarde bijzit zodat je zelf kunt kalibreren. Tot nu toe erg tevreden over.

Ook wel benieuwd of @ElGreco ervaring met deze meter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
-bolio- schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Tijdje terug voor een zelfde keuze gestaan. Ik ben voor de Unior spaakspanningsmeter gegaan. Voordeel ten opzichte van de ParkTool vond ik dat er een staafje met bekende waarde bijzit zodat je zelf kunt kalibreren. Tot nu toe erg tevreden over.

Ook wel benieuwd of @ElGreco ervaring met deze meter heeft.
Geen ervaring met dit specifiek apparaat maar alle meters van deze type werken op dezelfde principe met dezelfde voor- en nadelen. Dat ijkstokje is wel een pluspunt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Voorlopig zal er geen herhaling komen. Nav ervaring van gisteravond ;-) Was gezellig, maar de twee heren waren helaas meer bezig met bodemonderzoek dan met fietsen. :'( Bleek achteraf toch anders te zijn dan rondje UHR.

Helaas geen plek meer voor iemand die mee wil rijden. Reeds twee mensen die mee gaan. Die al vaker mee zijn geweest.
Die achtertuin van jou is inderdaad echt wat anders dan de meeste (zo niet alle) Nederlandse routes. Op beeld vertekent het nogal. Jammer van het bodemonderzoek voor de twee mensen, hopelijk geen blijvende schade.

Zelf hoop ik binnenkort weer op de fiets te zitten. Hernia is inmiddels weer zo goed als weg, alleen nu een griepje opgepikt. Nog 2 weken en dan moeten we naar Winterberg dus ik vermoed zo maar dat dat de eerste keer in 3 maanden wordt dat ik weer op de fiets zit. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Klitse op 15-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
@maartend @sjorsjuhmaniac @GrooV

Kijk twee erg aparte pagina's op de RB site, misschien is er nog hoop?:
https://www.redbull.com/d...3-leogang-downhill-herren "status unbestatigt"
https://www.redbull.com/a...23-leogang-downhill-damen gewoon met livestream countdown...

Maybe omdat het in Oostenrijk is? Of een fluke?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ik was trouwens op het Hofwald trail ipv het Reichswald gister. Verschil moet er zijn. :+

Bikepark Innsbruck is trouwens enorm uitgebreid met nwe trails. De nwe trail variëren van single track, skinny nordshore, tot dh met roadgap jumps, en komende zomer in weekenden ook de lift en trails richting Gotzens open. Plus de oude flow trails lopen ook erg snel momenteel.
En woensdag avond's ook open in de zomer, maar das eerder wat voor de werkende locals.

Nu zeker een stop waard ook voor 2+ dagen en nu 'echt' bikepark, voorheen was het wat klein. Ik denk dat het nu ook wel grootste bikepark is wat dichtste bij een redelijke stad ligt.

(Maribor BP is momenteel erg beperkt nog, verder wel aanrader qua stad en omgeving, camping is aan voet BP en je kan met bus stad in (of flinke wandeling))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:51:
[...]

Die achtertuin van jou is inderdaad echt wat anders dan de meeste (zo niet alle) Nederlandse routes. Op beeld vertekent het nogal. Jammer van het bodemonderzoek voor de twee mensen, hopelijk geen blijvende schade.

Zelf hoop ik binnenkort weer op de fiets te zitten. Hernia is inmiddels weer zo goed als weg, alleen nu een griepje opgepikt. Nog 2 weken en dan moeten we naar Winterberg dus ik vermoed zo maar dat dat de eerste keer in 3 maanden wordt dat ik weer op de fiets zit. :+
Goed om te lezen dat hernia zo goed als weg is. Gelukkig heeft Winterberg liften die je omhoog brengen. Dat scheelt weer iets. En je bent in goed gezelschap. d:)b

Wat betreft de achtertuin. Zou gezellig zijn als je er in juli ook bij kunt zijn. Heb wel wat ideetje voor wat extra uitdaging. :Y)

Net wat je aangeeft foto's en filmpjes vertekenen nog wel eens.

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 15-06-2023 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Goed om te lezen dat hernia zo goed als weg is. Gelukkig heeft Winterberg liften die je omhoog brengen. Dat scheelt weer iets. En je bent in goed gezelschap. d:)b

Wat betreft de achtertuin. Zou gezellig zijn als je er in juli ook bij kunt zijn. Heb wel wat ideetje voor wat extra uitdaging. :Y)

Net wat je aangeeft foto's en filmpjes vertekenen nog wel eens.
Als Winterberg goed gaat ben ik er bij. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:38

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:48:
blijft lastig om voor iemand anders een budget te bepalen, maar ik zou zelf denk ik zoiets als dit als ondergrens stellen:
https://www.canyon.com/nl...ModalTriggerGridContainer
dan heb je gewoon moderne 12 speed (Deore werkt meer dan prima, en als je een keer voor 40 euro een xt shifter erop zet, is het helemaal perfect), lucht vork (die kan je dus goed afstellen naar je gewicht itt een goedkope coil vork).
Bedankt voor deze tip. Na lang wikken en wegen heb ik deze besteld voor mijn oudste zoon die een onregelmatige mountainbiker is, maar het wel heel erg leuk vindt. Ik hoop dat hij met deze nieuwe bike weer een impuls krijgt voor de MTB hobby. Toevallig een dubbel-overjarig model gevonden in de outlet van de GC6 voor 849.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqIFCqrtj2V--0td0-Quq0jC5Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TgwUD4RtcMAQLeXizetmx30.jpg?f=fotoalbum_large
Wielsetje gekomen, voor 290 euro op de mat.
Unbranded NewMen SL A30 velgen met DT370 naven. Wegen 823 en 936gram en die SL A30's zouden sterk zat voor mijn trail en bikepark gebruik op mn trek moeten zijn.

Communicatie is wat matig en levertijd altijd een vraagteken maar voor het geld echt helemaal top.

Zoektocht naar een piggyback of coil demper in 210x55 duurt nog voort. Nu aan een suntour Triair aan t denken. Deelt erg veel met de DVO Topaz (Gen1) en krijgt in meeste (spaarzame) reviews best aardige ratings.

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 15-06-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:19:
[Afbeelding]
Unbranded NewMen SL A30 velgen met DT370 naven. Wegen 823 en 936gram en die SL A30's zouden sterk zat voor mijn trail en bikepark gebruik op mn trek moeten zijn.

Communicatie is wat matig en levertijd altijd een vraagteken maar voor het geld echt helemaal top.

Zoektocht naar een piggyback of coil demper in 210x55 duurt nog voort. Nu aan een suntour Triair aan t denken. Deelt erg veel met de DVO Topaz (Gen1) en krijgt in meeste (spaarzame) reviews best aardige ratings.
waar heb je dat weg, als ik vragen mag?

En zijn het newmen velgen zonder logo, of no-brand merk maar zelfde OEM leverancier/fabriek?

SLAa30 heb ik op mijn enduro, wel met insert achter maar houden het goed al vier jaar. Wel 1x bij de Fade naven lagers gewisseld. DT is voor naaf gewoon goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ko.Kane schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:08:
@maartend @sjorsjuhmaniac @GrooV

Kijk twee erg aparte pagina's op de RB site, misschien is er nog hoop?:
https://www.redbull.com/d...3-leogang-downhill-herren "status unbestatigt"
https://www.redbull.com/a...23-leogang-downhill-damen gewoon met livestream countdown...

Maybe omdat het in Oostenrijk is? Of een fluke?!
ja apart.... maar wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:35:
[...]

ja apart.... maar wel interessant!
ja, vaag. Die links doen het niet meer, maar er is nu gewoon een voor de gecombineerde finale met countdown hier:

https://www.redbull.com/a...cup-2023-leogang-downhill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:23:
[...]

waar heb je dat weg, als ik vragen mag?

En zijn het newmen velgen zonder logo, of no-brand merk maar zelfde OEM leverancier/fabriek?

SLAa30 heb ik op mijn enduro, wel met insert achter maar houden het goed al vier jaar. Wel 1x bij de Fade naven lagers gewisseld. DT is voor naaf gewoon goede keus.
https://slowbuild.de/

Zijn no-brand maar zijn zowel qua gewicht, vorm en legering het zelfde als de SL a30. Weet alleen niet of de SL a30 sleeved zoals mijne of gelast is.

Gezien ze gebouwd worden op order kan je in de configuratie relatief voordelig wat aanpassen. De 370 zijn de 'nieuwe' met een 36t Ratchet.

Oranje (of messing) nippels hebben ze alleen niet. Wilde niet een speciaal request doen gezien het dan nog langer kan duren.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 15-06-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
GoldenSample schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:40:
[...]

https://slowbuild.de/

Zijn no-brand maar zijn zowel qua gewicht, vorm en legering het zelfde als de SL a30

Gezien ze gebouwd worden op order kan je in de configuratie relatief voordelig wat aanpassen. De 370 zijn de 'nieuwe' met een 36t Ratchet.

Oranje (of messing) nippels hebben ze alleen niet. Wilde niet een speciaal request doen gezien het dan nog langer kan duren.
370 heeft standaard 18t

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klopt maar komt bij slowbuild met een 36t. Geeft men zelf aan & zit ook in de naaf die vanmiddag bij mij op de mat stond. Bij mn DT e1900 zat er idd een 18t in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
GoldenSample schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:54:
[...]

Klopt maar komt bij slowbuild met een 36t. Geeft men zelf aan & zit ook in de naaf die vanmiddag bij mij op de mat stond. Bij mn DT e1900 zat er idd een 18t in
Dat is dan een mooie upgrade direct!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:54
GoldenSample schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:19:
[Afbeelding]

Ibis heeft nog een sale opende DVO jade x coil in 210x55

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:23
Ik ben me aan het voorbereiden voor de Raid des hautes fagnes. Net startnummer binnen en door goed klassering in het BAMS klassement nummer 33. Mooi van voren starten en gedurende de dag de energietank helemaal leeg gooien. Zin in!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:51:
Ik ben me aan het voorbereiden voor de Raid des hautes fagnes. Net startnummer binnen en door goed klassering in het BAMS klassement nummer 33. Mooi van voren starten en gedurende de dag de energietank helemaal leeg gooien. Zin in!
Nice! succes zondag! ik zit zonder licentie in vak C (had eigenlijk verwacht direct achter de licentie houders te kunnen starten, maar blijkbaar zitten er nog 2 vakken tussen de top box en het klootjes volk :). Anyway, ik was dit jaar van plan om mezelf niet al op de 1e klim kapot te rijden, dus dat komt allemaal wel goed.

ik ga ongetwijfeld nog wel een paar keer goed vloeken, maar nu helemaal hyped :D

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@edoappelhof & @Prulleman beide succes zondag. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:22
Ik heb nummer 1300nogwat bij RDHF. Mijn voorbereiding bestond uit paar keer fietsen en vorig weekend een rondje Leersum-amerongen....

Nog tips? Hoeveel drinken hebben jullie mee op fiets? Ik dacht gewoon 2 bidons en dan vullen bij de waterposten maar als ik al die deelnemers zie kan ik me ook voorstellen dat je daar in de rij staat?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:23
Prulleman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Nice! succes zondag! ik zit zonder licentie in vak C (had eigenlijk verwacht direct achter de licentie houders te kunnen starten, maar blijkbaar zitten er nog 2 vakken tussen de top box en het klootjes volk :). Anyway, ik was dit jaar van plan om mezelf niet al op de 1e klim kapot te rijden, dus dat komt allemaal wel goed.

ik ga ongetwijfeld nog wel een paar keer goed vloeken, maar nu helemaal hyped :D
Jij ook veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:39:
Ik heb nummer 1300nogwat bij RDHF. Mijn voorbereiding bestond uit paar keer fietsen en vorig weekend een rondje Leersum-amerongen....

Nog tips? Hoeveel drinken hebben jullie mee op fiets? Ik dacht gewoon 2 bidons en dan vullen bij de waterposten maar als ik al die deelnemers zie kan ik me ook voorstellen dat je daar in de rij staat?
ik rij dit jaar ook met 2 bidons.. en inderdaad zal het nodig zijn om elke keer bij te vullen..
2019 met rugzak gereden maar dat is ook niet ideaal (ook voor tools en biba etc, nu heb ik tools, biba, co2 aan mijn frame hangen en eten gaat in de achterzak van mijn shirt),.. toen wel 2 posten over kunnen slaan, maar wat sneller is .... geen idee, hangt af van pech of geluk met de drukte.. de toppers hebben gewoon hun eigen bidons klaar staan en dat kost amper tijd, dan is dat zeker sneller dan met 3 liter starten. als je gewoon in de middenmoot rijdt.. dan maakt het denk ik niet heel veel uit

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Weet jij toevallig hoelang de gemiddelde middenmotor/achteraan erover doet? Ik dacht zelf een kleine 4 uur. De 65km variant

[ Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 16-06-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:01:
Weet jij toevallig hoelang de gemiddelde middenmotor/achteraan erover doet? Ik dacht zelf een kleine 4 uur. De 65km variant
Ik heb er in 2019 4.5 uur over gedaan, toen was ik duidelijk minder getraind en minder ervaren.

Nog geen power meter of trainingsplan, maar een half jaar daarna gestart met "trainen" met een ftp van ~250 en een vrij matige duurconditie.

Daarmee eindig je nog best aardig (205/628 overall 46/195 in 40-50 j)

Voor 4 uur moet je aardig doorrijden en vooral goed pacen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:14
Als beginnend MTBer (2 maanden geleden fiets gekocht), vroeg ik me af hoe jullie omgaan met deze droogte en bijbehorende mulle zandbakken?

Ik ben vrij licht en kan wel een beetje trappen, maar op sommige punten van de routes moet ik afstappen of val ik simpelweg om. Een stukje techniek helpt me al wel minder vaak vallen (gewicht wat meer naar achteren, stuur recht houden, niet te lichte versnelling om spin te voorkomen, bandenspanning wat lager), maar stukken op de route Zeist zoals hieronder zijn voor mij echt kansloos om op de fiets op te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mF-0xe89p4TenRRJBYcp4HSECU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBXGOrFqYD7VXf39LaEoKZNE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2-8WTQMIjvzW6s5efoNqHGGZcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uxfhRrdZwPptpQWiLkN1b1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid. Dat is 1 en hetzelfde stuk en heeft best wel wat helling erin zitten. Dit is wel het ergste stuk, maar er zitten nog 2-3 vergelijkbare stukken op de route sinds een aantal weken waar het niet voor mij te doen is.

Is het gewoon een kwestie van accepteren dat het tijdens de zomer niet te doen is op die stukken? Of kan training/techniek je hier doorheen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Prulleman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb er in 2019 4.5 uur over gedaan, toen was ik duidelijk minder getraind en minder ervaren.

Nog geen power meter of trainingsplan, maar een half jaar daarna gestart met "trainen" met een ftp van ~250 en een vrij matige duurconditie.

Daarmee eindig je nog best aardig (205/628 overall 46/195 in 40-50 j)

Voor 4 uur moet je aardig doorrijden en vooral goed pacen
Thx, geeft een beetje beeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@MailMan

Materiaal:
Brede banden (als het past bv 2.4"), niet te grote noppen. En op een lage druk, als je zelf niet veel weegt kan je 2.4 banden zo op 1.2 bar rijden (tubeless) (brede velgen helpen dan ook).

Techniek:
Druk goed verdelen, niet teveel op het voorwiel, dan zet je die te snel vast. Stuur losjes vasthouden en een beetje zelf zijn weg laten zoeken. Als je (richting) moet corrigeren, rustig bijsturen, en soms accepteren dat je niet de lijn pakt die je voor ogen had.

En soms lukt het gewoon niet, zeker bergop kan het heel lastig zijn

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
MailMan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:09:
Als beginnend MTBer (2 maanden geleden fiets gekocht), vroeg ik me af hoe jullie omgaan met deze droogte en bijbehorende mulle zandbakken?

Ik ben vrij licht en kan wel een beetje trappen, maar op sommige punten van de routes moet ik afstappen of val ik simpelweg om. Een stukje techniek helpt me al wel minder vaak vallen (gewicht wat meer naar achteren, stuur recht houden, niet te lichte versnelling om spin te voorkomen, bandenspanning wat lager), maar stukken op de route Zeist zoals hieronder zijn voor mij echt kansloos om op de fiets op te komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de duidelijkheid. Dat is 1 en hetzelfde stuk en heeft best wel wat helling erin zitten. Dit is wel het ergste stuk, maar er zitten nog 2-3 vergelijkbare stukken op de route sinds een aantal weken waar het niet voor mij te doen is.

Is het gewoon een kwestie van accepteren dat het tijdens de zomer niet te doen is op die stukken? Of kan training/techniek je hier doorheen krijgen?
Ik had er eentje waar ik moest lopen, misschien was het die op foto, weet het niet zeker.

Maar toevoegend aan prulleman belangrijkste bij die Utrechtse heuvelrug routes is dat je gewoon heel goed moet opletten en als je zo'n mul stuk ziet aankomen net even wat extra vaart proberen te maken. Met 5kmh aanvangsnelheid kan niemand erdoorheen fietsen, hoe goed je techniek ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:14
Ja stukje snelheid helpt zeker. Maar het stuk op de foto in kwestie is zeker 10 meter klimmen en na een paar meter is de vaart er echt wel uit bij mij :P

De band is een 2.25, maar niet tubeless. Volgens mij moet er dan zelfs een ander wiel op. Maar als dat echt een groot verschil maakt vind ik het voor de zomer nog wel eens interessant.

Rijd verder met 1.3-1.4 voor, dus heel veel zachter kan ik ook niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Banden spanning zal lager moeten of bredere banden (en dan kan de spanning ook lager). Verder is het een beetje gevoel, stuur losjes vast houden.

Snel aankomen fietsen heb je niet veel aan want dan rij je sowieso vast en ben je het momentum kwijt. Gewoon rustig fietsen en een lichte versnelling pakken.

Weet verder niet wat je achter hebt liggen maar een band met veel noppen graaft zich in dus daar heb je niet veel aan.

Om tubeless te maken heb je alleen velglint en een ventiel nodig, dan kan iedere band TL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
Andere routes opzoeken werkt het best, die geen/amper/minder last hebben van de droogte. Scheelt ook voor de mensen die onderhoud doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:26

steel123

Cryman9

Wat bij mij het allerbeste werkt in een mulle klim is om juist zeer rustig in een lage versnelling zo gemoedelijk mogelijk proberen boven te komen. Elke keer als je een keer aanzet/stoempt dan is het 100% afgelopen want dan krijg je wielspin en ben je klaar.

Dus zeer rustig met een zo gelijk mogelijk rpm naar boven proberen te peddelen.

Uiteraard ver genoeg je gewicht naar achter zodat je genoeg druk op je achterwiel houdt voor maximale grip tegen wielspin. Een wielspin en het is klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Klitse schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Hier wel (lijkt het).

Ken de shop verder niet maar voor die paar euro (en met paypal te betalen) kun je een gokje wagen toch?
Heel erg bedankt voor de tip! Ik heb de gok toch gewaagd en ik heb nu de correcte, originele spaken in huis. Morgen komen de spaakspanner en de spaaknippels. Dan kan het wiel eindelijk gerepareerd worden.
Pagina: 1 ... 239 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic