ocmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:07:
Welke (trekhaak)fietsendrager is geschikt voor 2.35" banden op een 29" MTB?
Ik had een Spinder Hawk voor mijn oude MTB; die was prima. Mijn nieuwe
Canyon Lux CF 7 heeft 2,35" banden en die passen niet goed. Ondanks goede spanbandjes schiet het voorwiel er regelmatig uit en blijft dan scheef geklemd bovenop de wielhouders; niet goed dus. Om deze zomer de fiets mee op vakantie te nemen wil ik ook wel een wat degelijkere bevestiging voor het carbon frame dan de Spinder. Tips?
Ik gebruikte de spinder met 2.4 en 2.5 DH banden zonder probleem, het is even duwen, maar dan zitten ze goed klem vast.
Heb je nog de oude (gevaarlijke) rubber straps? Daar faalde Spinder ook een rijtest mee in Duitsland. De update is hard plastic ratel straps, dan komt wiel echt niet omhoog:
https://www.spinder.com/e...trap-with-clip-4x-blister
Spinder heeft juist als voordeel dat je klemt (of kan klemmen) op je zadelbuis, dus ideaal voor carbon frames. En dus met elk type frame pijpen of fullies even goed werkt.
Thule is wel mooi spul, maar als je iets anders hebt dan diamant frame, dus fully's met oversized buizen/niet ronde buizen en dempers in de weg, is het snel flink puzzelen met de armpjes die vanaf het "hekje" komen.
Nadeel is dat Spinder niet stabielste variant is, zeker met rubberen straps vliegt de boel er uit bij uitwijken, vandaar ook de upgrade set destijds (na aanleiding van die rijtest video). Mij ook wel gebeurd met de oude rubberen straps.
Verder oppassen met de flex bij hard remmen, genoeg ruimte hebben tussen stuur en auto. Het helpt als je de twee armen goed strak houdt op draaipunt. Verder een bescherm schuimpje om je vorken want die komen altijd erg dicht bij andere fiets.
Ook de wielgoten op juiste afstand naar buiten voor wielbasis van de fiets; als ze te smal staan draait voorwiel ook makkelijker er uit.
Het is dat ik nu een busje heb, anders zou ik ze nog gebruiken.
NB: deze strap wil je dus niet:
Hier de timestamp hoe goed die houden:
YouTube: Fahrradträger-Test 2013: Sieben Modelle im Vergleich
Bij mij gebeurde dat dus ook toen ik volgas uit parkeervak op gravel drifte, direct ernaast, toen vond ik dus de video en de upgrade set.....
Jajaja DH-ers op verlaten parkings na dag adrenaline en allemaal 4x4 met achterwielaandrijving.....Dan gebeurt dat
[
Voor 8% gewijzigd door
Ko.Kane op 29-05-2023 10:55
]