Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 238 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-11 10:13
GWBoes schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:15:
[...]

Heb je de zuigers ook wat terug gedrukt? Deze stellen zichzelf op naar gelang de blokken slijten. Als je dan nieuwe blokken monteert lopen ze aan op de schijf.
Ja die zaten overigens al helemaal binnen de remcilinder.

Toch niet dus. Oude remblokken teruggeplaatst om rustig met een schroevendraaier de zuigers wat gangbaar te maken. Een kant gaat er nog wat stroever in (dat verklaart waarschijnlijk waarom een pad meer versleten was dan de ander) maar het wiel loopt in ieder geval weer vrij. Na de vakantie maar eens kijken of de zuigers op de een of andere manier te reinigen zijn.

Verder nog gezien dat mijn ketting behoorlijk verroest is. Ik gebruik altijd Cyclon wax lube, kennelijk niet vet genoeg. Deze per direct vervangen of kan ik er nog even mee doorfietsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDZf307gaN3qCD5J1yl5HIwkgdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugjcSb0nPc2JFFRi1g3LHFLX.jpg?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door rockerpoet op 26-05-2023 13:36 ]

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:03
rockerpoet schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Heb een fully (trail bike). Om te beginnen wil ik blauwe afdalingen aangezien ik zelfs nog nooit in Winterberg ben geweest. Bedankt voor de link van Gravity Card, daar staat wel genoeg op.
Kleine soort van insider tip: kronplatz in Bruneck.
https://www.trailforks.com/region/bike-park-kronplatz/
Veel blauwe trails in een mooi gebied. Die ook uitdagend zijn als je sneller gaat. Maar ook 1 zwarte kant die ook erg goed is. En nog te doen als je niet zo goed bent, er zijn wel erg technische wortelstukken, maar die zijn niet zo lang dat je ze ook wel kan lopen zonder erg lang bezig te zijn.
Verder altijd leuke stop omdat het net een leuk genoeg stadje is om te bekijken/winkelen en eten.
Camping Schiessstand is op loopafstand (20/30min) van de Altstad, en je kan ook binnendoor naar de lift fietsen, met wel een stevige klimmetje: (of je kan omrijdend via straat er heen)
https://en.mapy.cz/zaklad...9494772&y=46.7805772&z=15
rockerpoet schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:04:
Heb ze even gedemonteerd en meet 1mm op het dunste punt.
Das officieel af, SRAM totale dikte met backinplate is 4mm en de grens ligt bij totaal 3mm dacht ik uit mijn hoofd. Dat is dus maar de halve dikte... Nu rij ik (en bijna iedereen denk ik) ook langer door, maar als je geen RSC remmen hebt wordt je lever throw wel erg lang vaak.

edit: magura sram en shimano limiet: https://bikeco.com/mtb-brake-pad-wear-limits/
PS de rotor wear limits daar zijn oud, die houden geen rekening met moderne 2/2,2 mm dikke schijven.

https://support.sram.com/...M-brake-pads-be-replaced-

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 26-05-2023 14:00 ]

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik ga altijd door totdat ik net niet het veertje kapot aan het remmen ben :'). Op een gegeven moment controleer ik het wel wat vaker, maar ik vind het zonde om al bij een hele mm een remblok te gaan vervangen. Pas als die echt onder de 0.5mm zit ga ik het overwegen. Dan is het nog een beetje afhankelijk wat er in het programma zit. Met een meerdaagse bike-trip op de planning vervang ik het dan wel, maar voor een dagje trail rijden blijven ze vaak nog wel even zitten.

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Je hoort toch vanzelf wanneer je op de backplate aan het remmen bent en de pads op zijn? :P

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:50
drBunhead schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07:
Je hoort toch vanzelf wanneer je op de backplate aan het remmen bent en de pads op zijn? :P
Nah, alleen als je resin gebruikt natuurlijk. Anders klinken je metallics gewoon extra goed. :+

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Is Nijmegen voldoende in de buurt? Dan zou je even naar Hans van http://www.maatwielen.nl/ kunnen gaan.
Net mail gestuurd. Hoop dat hij van de week tijd heeft om de spaken na te trekken. Volgend weekend Winterberg. Wielen al wel voorzien van nieuw rubber en inserts.

Nieuwe wielset heeft center lock en de Shimano center lock ring met magneet geeft een error. Afstand tot sensor onjuist. Nu een Shimano rotor besteld met magneet erin. En die zou moeten werken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:37

WoBBeL

*zwaai*

drBunhead schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07:
Dat had een van onze mede rijders tijdens het downhillen in Willingen bij de eerste afdaling _O- die hoorde je vanaf 500 meter al aankomen, gelukkig hadden ze nog de juiste pads in het dorp oOo

dit jaar weinig downhillen...vorige maand in Mook op mn bek gegaan en mn schouder gebroken :X

[ Voor 11% gewijzigd door WoBBeL op 26-05-2023 21:43 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@WoBBeL beterschap !

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37
Welke (trekhaak)fietsendrager is geschikt voor 2.35" banden op een 29" MTB?

Ik had een Spinder Hawk voor mijn oude MTB; die was prima. Mijn nieuwe Canyon Lux CF 7 heeft 2,35" banden en die passen niet goed. Ondanks goede spanbandjes schiet het voorwiel er regelmatig uit en blijft dan scheef geklemd bovenop de wielhouders; niet goed dus. Om deze zomer de fiets mee op vakantie te nemen wil ik ook wel een wat degelijkere bevestiging voor het carbon frame dan de Spinder. Tips?

• Ko.Kane
ocmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:07:

Ik had een Spinder Hawk voor mijn oude MTB; die was prima. Mijn nieuwe Canyon Lux CF 7 heeft 2,35" banden en die passen niet goed. Ondanks goede spanbandjes schiet het voorwiel er regelmatig uit en blijft dan scheef geklemd bovenop de wielhouders; niet goed dus. Om deze zomer de fiets mee op vakantie te nemen wil ik ook wel een wat degelijkere bevestiging voor het carbon frame dan de Spinder. Tips?
Ik gebruikte de spinder met 2.4 en 2.5 DH banden zonder probleem, het is even duwen, maar dan zitten ze goed klem vast.
Heb je nog de oude (gevaarlijke) rubber straps? Daar faalde Spinder ook een rijtest mee in Duitsland. De update is hard plastic ratel straps, dan komt wiel echt niet omhoog:
https://www.spinder.com/e...trap-with-clip-4x-blister
Afbeeldingslocatie: https://www.spinder.com/public/data/image/article/297/2895/large/wielriempje-met-gesp-4st.JPG

Spinder heeft juist als voordeel dat je klemt (of kan klemmen) op je zadelbuis, dus ideaal voor carbon frames. En dus met elk type frame pijpen of fullies even goed werkt.

Thule is wel mooi spul, maar als je iets anders hebt dan diamant frame, dus fully's met oversized buizen/niet ronde buizen en dempers in de weg, is het snel flink puzzelen met de armpjes die vanaf het "hekje" komen.

Nadeel is dat Spinder niet stabielste variant is, zeker met rubberen straps vliegt de boel er uit bij uitwijken, vandaar ook de upgrade set destijds (na aanleiding van die rijtest video). Mij ook wel gebeurd met de oude rubberen straps.
Verder oppassen met de flex bij hard remmen, genoeg ruimte hebben tussen stuur en auto. Het helpt als je de twee armen goed strak houdt op draaipunt. Verder een bescherm schuimpje om je vorken want die komen altijd erg dicht bij andere fiets.
Ook de wielgoten op juiste afstand naar buiten voor wielbasis van de fiets; als ze te smal staan draait voorwiel ook makkelijker er uit.

Het is dat ik nu een busje heb, anders zou ik ze nog gebruiken.

NB: deze strap wil je dus niet:
Afbeeldingslocatie: https://a.allegroimg.com/s1024/0c0520/1f96b3df4bcc99832b5ee8298b07

Hier de timestamp hoe goed die houden:
YouTube: Fahrradträger-Test 2013: Sieben Modelle im Vergleich

Bij mij gebeurde dat dus ook toen ik volgas uit parkeervak op gravel drifte, direct ernaast, toen vond ik dus de video en de upgrade set.....
Jajaja DH-ers op verlaten parkings na dag adrenaline en allemaal 4x4 met achterwielaandrijving.....Dan gebeurt dat :X

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 29-05-2023 10:55 ]

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-11 14:58

Ik heb recent een Hapro x fold ii gekocht, was 340 euro paar maand terug bij Heuts.
Compatibel met banden tot 2,8" ofzo, wielbasis tot 1290mm.
Bij mijn oude twinnyload een keer bijna een fiets verloren op de snelweg toen vriendin's grand canyon onder de klem vandaan schoot bij de crank.
Deze is veel, veel beter en stuk goedkoper dan de vergelijkbare dragers van Thule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAVjN4ublrWU8Fq4yekKbZZiiss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mTTDbLBZeFqdLKYwmbvU36nB.jpg?f=user_large

Foto van recent tripje in Duitsland bij de wasstraat

• Ko.Kane
@cedrix5 Ja, idd beter dan Thule met bevestiging tussen de fietsen!

• cedrix5
Ko.Kane schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:57:
@cedrix5 Ja, idd beter dan Thule met bevestiging tussen de fietsen!
Bedoelde vooral veel beter in vergelijking met de antieke twinnyload :)
Alleen ook geen klachten met bevestiging tussen de fietsen, je kan de eerste er gewoon op rollen tussen auto en steunstang. Je hebt nu ook maximaal plaats tussen de fietsen onderling dus geen krassen zoals vroeger altijd gedoe gaf met uitstekende tru axle/qr hendels.
Thules heb ik nooit gezien dus misschien dat die qua bouwkwaliteit her en der nog tikje beter scoren.

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@ocmer ik gebruik een Spinder Cross en daar passen zelfs mijn 29x2.5 en 27.5x2.8 in :) maar volgens mij is die niet meer leverbaar.

Ik ben zelf ook overgestapt vanaf een Spinder Hawk naar de Cross.

[ Voor 20% gewijzigd door WoBBeL op 29-05-2023 11:01 ]

• Ko.Kane
cedrix5 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Bedoelde vooral veel beter in vergelijking met de antieke twinnyload :)
Alleen ook geen klachten met bevestiging tussen de fietsen, je kan de eerste er gewoon op rollen tussen auto en steunstang. Je hebt nu ook maximaal plaats tussen de fietsen onderling dus geen krassen zoals vroeger altijd gedoe gaf met uitstekende tru axle/qr hendels.
Thules heb ik nooit gezien dus misschien dat die qua bouwkwaliteit her en der nog tikje beter scoren.
Thule heeft het hekje achter de fietsen en zeker bij 3 fietsen is het soms puzzelen met de armpjes, een rechte lijn is bij drie moderne frames niet altijd evident:
https://www.thule.com/en-...le-easyfold-xt-3-_-934300
Afbeeldingslocatie: https://www.thule.com/-/p/jATfyVw1ZcBU0GJC0oFM2olugUeKtza52bg21C0YnH4/rs:fit/f:avif/cb:1.4/q:80/h:1200/w:1200/plain/approved/std.lang.all/06/30/1390630.png

• Ko.Kane
WoBBeL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:00:
@ocmer ik gebruik een Spinder Cross en daar passen zelfs mijn 29x2.5 en 27.5x2.8 in :) maar volgens mij is die niet meer leverbaar.

Ik ben zelf ook overgestapt vanaf een Spinder Hawk naar de Cross.
Volgens mij kun je de goten+schuifarm ook gewoon loskopen.

Maar goed ik druk er ook DH band in, dat gaat ook wel prima. (heb er ook geen 2 bar in)

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Ko.Kane volgens mij wel, en dan moeten ze inderdaad ook op de Hawk passen.

https://www.spinder.com/nl/wielgoot-zilver-atb-mtb-fiets denk dat het deze zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door WoBBeL op 29-05-2023 11:32 ]

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Als het puur voor sportfietsen gaat, dan kan ik zeker de XLC Almada Work E aanbevelen. De fietsen staan echt als een huis, kan met gemak 2.8" banden op en een fiets met wielbasis van 1330mm past ook nog eens. Je bevestigd om de bovenhuis, maar het is een klauw systeem, waardoor je nauwelijks druk uitvoert op het frame zelf. De hoogte is super eenvoudig aan te passen, dus vaak met andere fietsen rijden is echt geen probleem.

En als leuke (en ook zeker handige) feature: je kan hem ook gebruiken als montagestandaard voor de snelle reparaties op een parking :). Dat geintje kost de helft tov die nieuwe thule welke in feite gewoon een dure Spinder Cross is...

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:26

Ik ben erg tevreden over Uebler (of dezelfde drager van Volkswagen voor minder geld).

Tot nu toe gaat alles er prima op, van carbon racer tot stalen mtb met 2.8” banden.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Kluus Vandaag met achterwiel langs geweest. Slag had ik zelf redelijk tot goed eruit. Maar had niet door dat er twee spaken iets verbogen waren en nippel een barst had.

Mag nog keer terug om de spaken en nippel te laten vervangen. Winterberg dit weekend zal het wiel hopelijk nog overleven. O-)

Eerste nieuwe wielset nog voorzien van juiste rotor met magneet. Dan kan deze op de E. En dan komt leukste het achterwiel strippen voor ik hem kan inleveren. Zal nog een hele klus worden om band van de velg te krijgen met de CushCore pro gemonteerd :D

--------------
Afgelopen dagen rond om de Diepen (Reichswald) wat sabotage tegengekomen. Zaterdag zelf lelijk ten val gekomen. Iemand had bij de (oude) brandtoren een boom met dikke takken neergelegd. Deze aantal meter voor de boomstam jump. Net op een plek waar je het niet goed kon zien. Probeerde er nog over heen te hoppen, maar tak in achterwiel heeft mij verlijdt tot een bodemonderzoek. Weer krasje erbij op de fiets en been heeft nieuw litteken erbij straks....

Gister weer op paar plekken boomstammen etc. van paden gehaald. Dus ga je in Reichswald fietsen. Pas Op !! verken eerst rustig om daarna fun te hebben ;-)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:06

Kluus

Gang is alles

@Daan_ klopt, hij heeft wel een oogje voor dat soort dingen ja, mooi dat het wiel nog even door kan, veel plezier in Winterberg!

• savage_twello
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
All,

Ik lees al een tijdje mee maar zal me eens voorstellen, mijn naam is Jim, woon in Zupthen en hou vooral van de wat meer technische afdalingen. (het klimmen hoort er helaas bij) ik rijd op een Trek fuel EX 8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d3sYFDTZNmXEkaesossDCB1Lxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOuswBDMPK1plmWZ8tWVeJza.jpg?f=fotoalbum_large
de meeste rondjes fiets ik op route Lochem, Rheden of Zeddam.

Nu ben ik opzoek naar een paar nieuwe banden, de XR4 banden van Trek die onder de fiets zaten toen ik hem kocht zijn op. Grip is voor mij belangrijker dan rolweerstand, en wil graag wat sterkere zijwand omdat de XR4 nogal eens wegrolde in kombochten (voornamelijk in winterberg).
zelf zit ik te denken aan een Schwalbe magic mary voor en nobby nic achter, alleen dan zijn er nog zo veel verschillende compounds.
Iemand suggesties of tips?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-11 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

savage_twello schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:09:
Nu ben ik opzoek naar een paar nieuwe banden, de XR4 banden van Trek die onder de fiets zaten toen ik hem kocht zijn op. Grip is voor mij belangrijker dan rolweerstand, en wil graag wat sterkere zijwand omdat de XR4 nogal eens wegrolde in kombochten (voornamelijk in winterberg).
zelf zit ik te denken aan een Schwalbe magic mary voor en nobby nic achter, alleen dan zijn er nog zo veel verschillende compounds.
Toevallig vandaag gereden met deze combi, MM Soft en NN Speedgrip, beide met Trail casing. Ik vind het voor Nederland behoorlijk overkill, maar als je er ook Winterberg mee doet (en niet wil wisselen) dan lijkt me dat een prima keuze.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• drBunhead
  • Niet online
All,

Ik lees al een tijdje mee maar zal me eens voorstellen, mijn naam is Jim, woon in Zupthen en hou vooral van de wat meer technische afdalingen. (het klimmen hoort er helaas bij) ik rijd op een Trek fuel EX 8:
[Afbeelding]

Zelf heb ik de Magic Mary met Big Betty voor het gravity werk, rolt alleen heel erg zwaar (gravity casing volgens mij). Kon er op vlakker terrein niet mee vooruit komen (kan ook aan mijn gebrekkige conditie liggen natuurlijk O-) ). Voor in NL en de aangrensende Duitse enduro trails rij ik tegenwoordig met Maxxis Dissector banden (EXO+ casing), zowel voor als achter. Rolt een stuk lichter en geeft ook ruim voldoende grip. Het is dat ik de Schwalbe set nog heb dat ik deze ga gebruiken in de bikeparks, maar ik weet zeker dat de Dissectors mij ook zonder problemen door Winterberg kan krijgen.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-11 23:48
Nou na lang.. wachten en 3 levertijd vertragingen is hij eindelijk geleverd mijn canyon neuron 7 <3 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_sAHSBRjT-Lrqj-nOXjXm6pnbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgNWffH4bxbanEnf5nCOCkJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu bezig met in elkaar zetten. ( Note ik ben super niet handig en het is al 10+ jaar geleden dat ik mtb heb gereden en heb altijd onderhoud door een shop laten doen ). Maar dit keer wilde ik het anders doen, gereedschap gekocht. Ik wil leren sleutelen, zelf dingen fixen klein beginnen maar steeds grotere klussen etc.

Dus... Natuurlijk loop ik bij stap 2 van het in elkaar zetten meteen vast als ultra leek :+

Installatie van de dropper ( merk voor zover ik op de website kon zien "iridium dropper"). Nu lijkt mijn dropper niet op beide mogelijke versies die in mijn handleiding staan en ik heb geen clue. Ik dacht voordat ik support contact even hier vragen voordat ik iets mega simpels over het hoofd zie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HD6e9E_sF-8ck1yyAnJson_q-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmTWX3h3WIxBO2Wogq7U0zJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FniF2_wSfwbWI_gMSUvueFh7dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp86wY1PTRYiebLsrmCVASsj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-r8BQaCqzk4ZpzssEnX6YDgeY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft4QajbxlKwod58RaAqF6ODl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55OrjO6ebsxgBH0gJry0MCdI7MI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0f9HuPN8VNPoJETVRWit31H.jpg?f=fotoalbum_large

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 11:25
Skybullet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:10:Ik dacht voordat ik support contact even hier vragen voordat ik iets mega simpels over het hoofd zie
Je kan waarschijnlijk trekken aan het metalen eindje dat uit de kabel vanuit je frame steekt. Dat 'palletje' haak je door dat gleufje in je dropper in een soort haakje. Het plastic kabeleindje zit dan aan de onderkant van je zadelpen.

[ Voor 31% gewijzigd door rnark op 01-06-2023 14:13 ]

• Skybullet
rnark schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Je kan waarschijnlijk trekken aan het metalen eindje dat uit de kabel vanuit je frame steekt. Dat 'palletje' haak je door dat gleufje in je dropper in een soort haakje. Het plastic kabeleindje zit dan aan de onderkant van je zadelpen.
Geprobeerd maar max 1-2 mm speling. Heeft me al een gescheurde nagel opgeleverd

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Skybullet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Staat de dropper toevallig op je stuur ingedrukt? Daar nog een keertje op drukken kan wat meer kabel geven?

• rnark
Skybullet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Wellicht heb je dan aan soort schroefje aan het eind van de kabel bij de hendel om je dropper te bedienen? Het kan zijn dat die er helemaal is uitgedraaid om de kabel strakker te zetten. Ook kan er bij die hendel nog een los schroefje zijn die de kabel 'korter' maakt, misschien kan je de kabel daar meer ruimte geven?

• Skybullet
rnark schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Wellicht heb je dan aan soort schroefje aan het eind van de kabel bij de hendel om je dropper te bedienen? Het kan zijn dat die er helemaal is uitgedraaid om de kabel strakker te zetten. Ook kan er bij die hendel nog een los schroefje zijn die de kabel 'korter' maakt, misschien kan je de kabel daar meer ruimte geven?
Held dit was het. Super simpel natuurlijk maar ja :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
zo.. volgende keer eerst even een paginas verder kijken

[ Voor 98% gewijzigd door Prulleman op 01-06-2023 14:50 . Reden: al opgelost ]

Strava

• Skybullet
Prulleman schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:48:
zo.. volgende keer eerst even een paginas verder kijken
Super wijze opmerking natuurlijk. Maar een pagina verderop staat dat ook niet beschreven. En als je plaatjes niet lijken op jouw specifieke fiets wordt het als leek al snel lastig.

Ik ben verder aan het worstelen. Nog lang niet klaar. Maar het lijkt al op iets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6euDiSqwayAAYZCzImwHIvg-eVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFC5zZOQuqUFyu6RMHTL1P9z.jpg?f=fotoalbum_large

• Prulleman
Skybullet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Super wijze opmerking natuurlijk. Maar een pagina verderop staat dat ook niet beschreven. En als je plaatjes niet lijken op jouw specifieke fiets wordt het als leek al snel lastig.

[Afbeelding]
je begrijpt me verkeerd ;) ik was tegen mezelf aan het praten, ik zag je post en had een heel verhaal met plaatjes en pijltjes getypt, maar zag na het posten, "op de volgende pagina" dat het probleem al opgelost was :)

staat ook een edit remark bij de post:
[Voor 98% gewijzigd door Prulleman op 01-06-2023 14:50. Reden: al opgelost]

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 01-06-2023 15:08 ]

Strava

• rnark
Skybullet schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij bedoeld hij dat meer voor zichzelf?

Mooie fiets! Ga je veel plezier van hebben!

• Skybullet
Excuus, ik was ook te snel met lezen + lichte montage frustraties.

[ Voor 77% gewijzigd door Skybullet op 01-06-2023 15:10 ]

• Prulleman
no problem ;) altijd hulp te vinden hier

Strava

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

All,

[Afbeelding]

Leuke fiets! Ben zelf wel fan van de XR4s en rijd met 1.7 bar achter en dan rolt ie niet (Tubeless ben 83kg oid), de SE4 is wat stugger.

Heb een Pro-user diamant gekocht, krijg je die dingen prima in, kunnen ook fietsen met een wielbasis van 1300mm in en hebben straps ipv klemmen om t frame. Officieel zijn mn 2,6 bandjes niet ondersteund maar kan ik net in de wielhouders krijgen, heb desondanks grotere wielhouders (tot 3' geloof ik) gekocht.

BLac Blanc & La Bresse waren beide toffe bikeparks. Echter brak de shaft van mn fox DPS in de middag van dag 2. Zo lang zijn de afdalingen niet en ging flink snel door een technical trail maar bleef ver van bottoming out. Vermoed dus dat ie langzaam verzwakt is en redelijk random geknapt... De huurfiets op dag 3 was duur & gewoon kut dus dat was wel een bummer.

Als iemand dus nog een keer een aanbieding/super dealtje voor een 210x55 Coil of piggyback demper ziet, laat het weten. Dan wissel ik mn gefixte DPS voor ik een bikepark in ga voor wat stevigers.

Of N+1 aan fietsen natuurlijk. Dat ik er een spectral oid bij koop (of voor in de plaats)..

• cedrix5
Ik heb een nobby nic soft voor, speedgrip achter beiden supertrail. Werkt top. MM heb ik gehad, misschien zou ik die in de winter wel weer willen maar rolt toch merkbaar trager. Had toen ook wel een hans dampf achter zitten in soft. Dat is echt een anker, maar op natte wortels of bij remmen op steil afdalen wel fijn.
Als je ook in NL nog vooruit wil komen vind ik 2x nobby nic fijnste.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Ik MTB sinds een paar maanden en merk dat ik wat pijn heb in de buitenkant (beetje tussen midden en buitenkant in) van mijn rechter knie. Dat is vooral merkbaar met de pedalstroke naar beneden, dus bij het kracht zetten. Het voelt alsof het het zachte weefsel is (de meniscus).

Fiets sinds een handvol keren met cleats, en ben nog aan het zoeken naar de beste positie. Maar als iemand tips heeft waar ik mee zou moeten experimenteren dan hoor ik het graag. Zou ook kunnen dat het puur de belasting is van kracht zetten/schokken dempen?

• ZanielGa
MailMan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:16:
Ik MTB sinds een paar maanden en merk dat ik wat pijn heb in de buitenkant (beetje tussen midden en buitenkant in) van mijn rechter knie. Dat is vooral merkbaar met de pedalstroke naar beneden, dus bij het kracht zetten. Het voelt alsof het het zachte weefsel is (de meniscus).

Fiets sinds een handvol keren met cleats, en ben nog aan het zoeken naar de beste positie. Maar als iemand tips heeft waar ik mee zou moeten experimenteren dan hoor ik het graag. Zou ook kunnen dat het puur de belasting is van kracht zetten/schokken dempen?
Mijn ervaring is dat kniepijn het meeste komt uit of de positie van de voet of de hoogte van je zadel. Het kan inderdaad dat je voetplaatjes net niet helemaal lekker staan of dat je zadel net iets te hoog of te laag staat.
Het lastige is dat het ook nog een aantal andere dingen kan zijn zoals ongewenning. Het zal dus even zoeken zijn en als je het zelf niet kan vinden toch een bikefit proberen bij een goeie fitter.

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 18:52
MailMan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:16:

Ik zou een bikefit doen bij een goede/gespecialiseerde zaak...of:
https://youtube.com/playl...xtpxJ-b9ptUikhStxEvkm1V7E

Gaat wel specifiek ovet racefietsen, maar de odeen over cleat en zadelhoogte zijn het zelfde. Ik moet zeggen dat het mij wel wat heeft opgeleverd!

• drBunhead
  • Niet online
Heb je met flats wel een comfortabele stand van de voet waarbij je geen knie pijn hebt? Ik zou die proberen na te bootsen. Let naast plaatsen van voor/achter ook op de hoek van de cleat.

Ben trouwens geen expert hierin, rij 90% van de tijd op flats. Maar heb mijn cleats wel dusdanig staan dat de voeten op beide pedalen ongeveer gelijk staan.

En welk type pedalen rij je mee? Ik heb Crank brothers, die hebben wat float en daardoor zit je voet niet strak in 1 positie vast. Wat ook de knie net wat meer ruimte geeft, vinden mijn knieën wel fijn in ieder geval.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij crankbroter cleats heb je verschillende cleats met verschillende floats. Zie link:
https://www.crankbrothers...-your-float-release-angle

Zelf gebruik ik de easy met 6 float 10 release angle. Fiets liefst met flats ;-)

• Ko.Kane
Zelf ondertussen bij orthopedische arts een scheefstand laten vaststellen, had dat eerder moeten doen ipv naar juiste fit moeten kijken. Het proces was ook wat moeizaam om tot wat serieuze behandelingen te komen/goede doorverwijzingen, er werd veel afgedaan met stabiliteits-testen van knie (ja alles best wel stabiel want doe er wel downhill mee) en advies doe maar eens heel lang geen sport en/of "ja je bent geen 18 meer". Dat laatste hielp wel kwam ik bij een andere blessure achter omdat ik toen tijdje rust had, maar bij fietsen meteen weer terug.
Maar deze arts fietst zelf ook, en heeft als uitgangspunt dat deze intensiteit nog moet kunnen op mijn leeftijd en is dus wel gaan zoeken.

Nu behandeling en lijkt beter te gaan al.

Maar mijn natuurlijke stand op zowel flats als clippedalen is niet goed voor belasting op mijn knie, en moet dat nu dus aanpassen. (Erger nog, die leidt ook tot een scheve belasting van quadriceps wat het weer versterkt)

Anywee goed zitten is belangrijk, maar ik zou ook eens naar goede orthopeed of fysio gaan. De pees onder de patella wordt gauw geirriteerd (pattella syndroom), of de aanzet van de quadricips pees aan de bovenkant, kan scheef getrokken/belast worden, door scheef zitten, of scheefstand of ongelijke kracht in de 4 delen van de quadriceps.
Ook de spieren aan achterkant van bovenbeen moet je trainen omdat die ook stabiliteit geven aan de knie en de banden. Dat is allemaal met oefeningen te verbeteren.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

McLambo

MTB Junky

Ik had al 1,5 jaar XT shifter liggen, en deze is gisteren eindelijk geïnstalleerd ter vervanging van mijn SLX shifter (12 speed)

Beetje valse start omdat hij niet meer wilde opschakelen toen ik op pad ging.
Bleek dat binnenkabel te stroef door buitenkabel ging. Beide vervangen en op pad. Ik moet zeggen: het geeft een groter verschil dan ik had verwacht; schakelen gaat nu weer dusdanig strakker en sneller dat ik echt wel van een 'upgrade' kan spreken!

• Prulleman
McLambo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:35:
Ik had al 1,5 jaar XT shifter liggen, en deze is gisteren eindelijk geïnstalleerd ter vervanging van mijn SLX shifter (12 speed)

Beetje valse start omdat hij niet meer wilde opschakelen toen ik op pad ging.
Bleek dat binnenkabel te stroef door buitenkabel ging. Beide vervangen en op pad. Ik moet zeggen: het geeft een groter verschil dan ik had verwacht; schakelen gaat nu weer dusdanig strakker en sneller dat ik echt wel van een 'upgrade' kan spreken!
ja zeker! een grotere upgrade dan een derailleur. Maar ja, dat is de "eye catcher" voor de specs, dus fabrikanten gooien regelmatig een XT derailleur bij een verder complete deore of SLX groep, terwijl ze dus beter een XT shifter kunnen pakken. Gelukkig is het een vrij simpele en betaalbare upgrade, maar ik zou em iedereen aanraden.

(de XT shifter heeft "instant release" wat wil zeggen dat bij het indrukken van de kleine hendel, bij de klik al naar een kleiner kransje geschakeld wordt, bij SLX en lager gebeurd dit pas als je de hendel weer loslaat :) )

Strava

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

McLambo

MTB Junky

Met name dat laatste inderdaad, maar ook hoe 'snel' het schakelt vergeleken met SLX. Ik hoef te hendel maar iets te beroeren, en 'pats' ander blad. Met de SLX shifter moest soms echt de 'hele' versnelling worden in geduwd, anders bleef hij hangen tussen 2 bladen (tikke tikke tikke)

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:08
Ik rij momenteel een Cube acid uit 2017.
https://99spokes.com/en-EU/bikes/cube/2017/acid

Ik ben aan het twijfelen om de huidige fiets te upgraden (voornamelijk de velgen en 1x12 schakelgroep) of een nieuwe te kopen. Mijn oude fiets wil ik wel houden voor op de zwift.

Bij Mantel zag ik deze fiets in de aanbieding die net binnen het budget past:
https://www.mantel.com/scott-scale-920-2022

We zijn steeds fanatieker aan het fietsen, wel voornamelijk in Nederland. Afgelopen zondag naar België gegaan met aardig wat hoogtemeters. Dit smaakt naar meer dus ik verwacht dat ik de fiets hiervoor steeds vaker ga gebruiken.
Wat zouden de kenners hier adviseren? Een nieuwe, of is upgraden nog zinvol?

• Prulleman
@Robje1244 dat is wel een lastige.. een nieuwe xc hardtail van ruim 2k gaat geen enorm verschil maken met een alu 2017 29er met de juiste upgrades, zeker met een mooi setje wielen en een nieuwe drivetrain zou de oude zelfs beter kunnen zijn..

paar vragen / notes:
- hoe is de vering van de cube? is deze goed onderhouden, of is deze na 6 jaar eigenlijk ook aan vervanging toe?
- wat zou je budget voor de upgrades zijn?
- neem ook in je keuze mee dat de stock wielen, maar bv ook de schwalbe performance serie banden niet de beste zijn en je wellicht op je eigen fiets betere spullen hebt. (het verschil tussen evo en performance is wel merkbaar bij schwalbe banden)
- er zullen vast wel wat geo verschillen zijn, cubes zijn over het algemeen wat aan de korte kant, maar de scale is ook geen "moderne" fiets, maar gewoon een traditioneel XC model met een 69.5 graden balhoofd
- weet je zeker dat je "een vergelijkbare" fiets wilt? eigenlijk ga je er alleen op frame materiaal op vooruit, en laat dat nou net hetgene zijn waar je vrij weinig van merkt (uit ervaring na een alu cannondale fsi gescheurd te hebben en een carbon als vervanging te hebben gekregen). Ik heb bv bewust de keuze gemaakt om over te stappen op een "moderne geo XC fully", en ben gewoon gaan sparen tot ik genoeg had :)

Strava

• hatsa
Robje1244 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:30:

Ik ben aan het twijfelen om de huidige fiets te upgraden (voornamelijk de velgen en 1x12 schakelgroep) of een nieuwe te kopen. Mijn oude fiets wil ik wel houden voor op de zwift.

We zijn steeds fanatieker aan het fietsen, wel voornamelijk in Nederland. Afgelopen zondag naar België gegaan met aardig wat hoogtemeters. Dit smaakt naar meer dus ik verwacht dat ik de fiets hiervoor steeds vaker ga gebruiken.
Ik zou ook nog even kijken naar de remmen. De plaatjes laten Shimano zien, terwijl de fiets SRAM GX/NX is afgemonteerd.

De specs zijn niet specifieker dan "Hydraulische schijfrem". Mijn fiets kwam met SRAM Level T remmen, en die liggen qua remgedrag echt mijlenver achter de Shimano XT-remmen waarmee ik ze vervangen heb.

• Prulleman
remmen zijn deore, dus dat is wel in orde

Strava

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:08
Prulleman schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:08:
@Robje1244 dat is wel een lastige.. een nieuwe xc hardtail van ruim 2k gaat geen enorm verschil maken met een alu 2017 29er met de juiste upgrades, zeker met een mooi setje wielen en een nieuwe drivetrain zou de oude zelfs beter kunnen zijn..

paar vragen / notes:
- hoe is de vering van de cube? is deze goed onderhouden, of is deze na 6 jaar eigenlijk ook aan vervanging toe?
- wat zou je budget voor de upgrades zijn?
- neem ook in je keuze mee dat de stock wielen, maar bv ook de schwalbe performance serie banden niet de beste zijn en je wellicht op je eigen fiets betere spullen hebt. (het verschil tussen evo en performance is wel merkbaar bij schwalbe banden)
- er zullen vast wel wat geo verschillen zijn, cubes zijn over het algemeen wat aan de korte kant, maar de scale is ook geen "moderne" fiets, maar gewoon een traditioneel XC model met een 69.5 graden balhoofd
- weet je zeker dat je "een vergelijkbare" fiets wilt? eigenlijk ga je er alleen op frame materiaal op vooruit, en laat dat nou net hetgene zijn waar je vrij weinig van merkt (uit ervaring na een alu cannondale fsi gescheurd te hebben en een carbon als vervanging te hebben gekregen). Ik heb bv bewust de keuze gemaakt om over te stappen op een "moderne geo XC fully", en ben gewoon gaan sparen tot ik genoeg had :)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Onderstaand de antwoorden op je vragen:

De huidige vering heeft geen onderhoud gehad in die 6 jaar. Maar ik merk ook niet dat hij slechter is geworden oid. Dus volgens mij is deze nog prima.

Kwa budget, ik vind het niet erg om (veel) geld uit te geven aan een hobby maar het moet uiteraard wel zinvol zijn en goed is goed. De laatste winst is het duurst, dus net daarvoor is prima ;)

De huidige banden zijn racing Ray en racing Ralph en zijn nog niet oud. Eventueel kan ik ze dus overzetten en tubeless maken.

Ik heb ook naar een fully gekeken, maar ik vraag me af hoe veel meer plezier en tijdswinst ik hiermee ga halen op de meeste tracks die ik rij (omgeving Eindhoven) aangezien de aanschafprijs aanzienlijk hoger is. Ik had verwacht dat de scott kwa rijgedrag al een stap vooruit zou zijn. Ik vind het niet erg om wat meer geld neer te leggen voor een fully als dit echt een meerwaarde geeft.

Wat ik wel ooit merk aan mijn huidige fiets is dat hij niet echt "stijf" voelt. Het is soms net alsof de fiets wat onder me vandaan draait of zo. Ik kan het gevoel niet helemaal plaatsten ;) Ook vind ik dat hij niet altijd lekker door een krappe bocht gaat, net alsof de fiets rechtdoor wil. Maar dit heeft misschien wat meer met mijn techniek te maken. :+

• Prulleman
Robje1244 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Onderstaand de antwoorden op je vragen:

De huidige vering heeft geen onderhoud gehad in die 6 jaar. Maar ik merk ook niet dat hij slechter is geworden oid. Dus volgens mij is deze nog prima.

Kwa budget, ik vind het niet erg om (veel) geld uit te geven aan een hobby maar het moet uiteraard wel zinvol zijn en goed is goed. De laatste winst is het duurst, dus net daarvoor is prima ;)

De huidige banden zijn racing Ray en racing Ralph en zijn nog niet oud. Eventueel kan ik ze dus overzetten en tubeless maken.

Ik heb ook naar een fully gekeken, maar ik vraag me af hoe veel meer plezier en tijdswinst ik hiermee ga halen op de meeste tracks die ik rij (omgeving Eindhoven) aangezien de aanschafprijs aanzienlijk hoger is. Ik had verwacht dat de scott kwa rijgedrag al een stap vooruit zou zijn. Ik vind het niet erg om wat meer geld neer te leggen voor een fully als dit echt een meerwaarde geeft.

Wat ik wel ooit merk aan mijn huidige fiets is dat hij niet echt "stijf" voelt. Het is soms net alsof de fiets wat onder me vandaan draait of zo. Ik kan het gevoel niet helemaal plaatsten ;) Ook vind ik dat hij niet altijd lekker door een krappe bocht gaat, net alsof de fiets rechtdoor wil. Maar dit heeft misschien wat meer met mijn techniek te maken. :+
Wat is je eigen gewicht? Met standaard wielen en een simpele 32mm vork heb je al snel wat flex, en dat komt niet zomaar van het frame.

Dat er vork onderhoud nodig is, merk je pas als het gedaan is :)
Maar of dit nu nog zin heeft weet ik niet, misschien is die fiets/vork het ook niet waard.

Op de routes rond Breda is mijn fully niet significant sneller dan de hardtail, heb op de meeste routes wel PR's verbeterd, maar niet met enorme verschillen. Op routes rond de Uhr en Nijmegen zijn de verschillen groter in het voordeel van de fully, in de Ardennen helemaal. Verder zijn lange ritten een stukje comfortabeler.

Nogmaals, ik denk dat het verschil vrij klein is. Je zal verschil merken in de vork en dat er een moderne 12 speed groep op zit, maar verder is het een vergelijkbare fiets.

Maar als je toe bent aan wat nieuws is daar ook niks mis mee, en een vaste fiets op de trainer is ook praktisch. Dus genoeg redenen om het wel te doen

Strava

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:43
@Robje1244 ik ben geen pro of expert maar ik heb me verbaasd over de invloed van een band op het gevoel van de fiets. Er zaten bij mij Smart Sam's op en volgens mij ben ik naar Racing Ray gegaan... insturen voelt totaal anders aan en maakt me onzeker.
Nu ik er echt eens goed over nadenk: ik ga weer Smart Sam's bestellen voor die paar euro :)

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-11 11:38
McLambo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:35:
Nu het hier voorbij komt: hoeveel speling is normaal op de shifter knopjes? Vorige rit viel het me op dat beiden de eerste 3-4mm niets doen (SLX). Ik heb al een keer het kapje er af gehaald en schroefjes nagekeken, maar vond niet meteen iets.

Schakelen lukt voor de rest nog prima, maar ik kan me niet herinneren of die speling altijd al was :/

De laatste rit heb ik er me niet aan gestoord, maar ik wil toch wel zeker zijn dat er niets ergers aan de hand is.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Robje1244 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:30:

ik heb een Scale 925 -2022. Maar ik had nog niks (ja een scott racer). Ik vind het een prima fiets, maar kan niet vergelijken natuurlijk. Vork is in elk geval voor mij prima, want ik ben vrij licht. Ben ook niet persé op de trails te vinden, gravel ritjes doe ik er ook mee. Velgen zijn in elk geval heel standaard (Alexrims). Van 2x11 naar 1x12 is wel fijn, maar dat zal ook het meest zijn wat je gaat merken idd en dan is het een dure upgrade.
Maar goed, hij is natuurlijk al oud en zo, en dat is alleen al een goede reden om te voldoen aan N+1 toch. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 06-06-2023 17:32 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:23
Iemand ervaring met https://www.boltnl.com/?
Leuke prijzen maar het komt een beetje fake over, zeker met die nep aankoopberichten om de zoveel minuten.

• cedrix5
@Robje1244

Je kan ook kijken naar een fiets met iets stevigere vork. Als je stijf wil en meer capabel buiten NL zou ik eerder iets nemen met 120-140mm vooraan. Ik rij zelf een canyon stoic, ook rond Eindhoven, daar is die al saai (fully zeker denk ik), maar in het buitenland is het heel fijn dat alles wat meer marge heeft. Rij dan ook ruwere tracks in Duitsland, Reichswald (al gaat enduro snel mijn skills te boven), Alpen... Voor in NL wel andere banden monteren dan wat er standaard op zit.

Die scott scale is ongeveer jouw huidige fiets met iets betere onderdelen, denk dat je dat verschil weinig gaat merken. Ik zou enkel weer een 100mm vork hardtail kopen als je echt strakke stravatijden wil halen op boswielrenroutes. Fully heb ik geen ervaring mee, zou graag eens een wat meer kwaliteit 120/120 fiets (Transition spur bv.) kopen, maar die zijn snel heel duur. Of de nieuwe Canyon Neuron/Radon skeen, die zijn toegankelijker. Voor lange routes zal dat wel een groot verschil zijn denk ik.

• ZanielGa
cedrix5 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:15:
@Robje1244

Je kan ook kijken naar een fiets met iets stevigere vork. Als je stijf wil en meer capabel buiten NL zou ik eerder iets nemen met 120-140mm vooraan. Ik rij zelf een canyon stoic, ook rond Eindhoven, daar is die al saai (fully zeker denk ik), maar in het buitenland is het heel fijn dat alles wat meer marge heeft. Rij dan ook ruwere tracks in Duitsland, Reichswald (al gaat enduro snel mijn skills te boven), Alpen... Voor in NL wel andere banden monteren dan wat er standaard op zit.
Vind het wel mooi hoe je iets voorstelt en er dan eigenlijk meteen achteraan zegt dat het de routes in Nederland saai maakt.

• cedrix5
ZanielGa schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Vind het wel mooi hoe je iets voorstelt en er dan eigenlijk meteen achteraan zegt dat het de routes in Nederland saai maakt.
Je leest me verkeerd, voor Eindhoven is het saai omdat de routes hier wel heel erg gericht zijn op XC. Op plekken als Milheeze, Nijmegen, UHR, Hellendoorn is het super. Dus niet overal in Nederland. Hij gaf zelf ook al aan vaker naar het buitenland te willen.

• ZanielGa
cedrix5 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Je leest me verkeerd, voor Eindhoven is het saai omdat de routes hier wel heel erg gericht zijn op XC. Op plekken als Milheeze, Nijmegen, UHR, Hellendoorn is het super. Dus niet overal in Nederland. Hij gaf zelf ook al aan vaker naar het buitenland te willen.
Ik ken Eindhoven verder niet. Maar het was gewoon dat als je "Op plekken als Milheeze, Nijmegen, UHR, Hellendoorn is het super." had toegevoegd was het al een stuk beter verkooppraatje geweest. Zo mee lezend leek het nu net of het alleen maar een leuke fiets is voor het buitenland. (Al weet ik dat die voor Nederland prima is.) Het is gewoon dat voor veel mensen Nederland gewoon 90% van de ritjes heeft. Als je dan de indruk krijgt dat die 90% saaie ritjes worden kijken mensen toch verder.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

cedrix5 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:15:
@Robje1244

Die scott scale is ongeveer jouw huidige fiets met iets betere onderdelen, denk dat je dat verschil weinig gaat merken. Ik zou enkel weer een 100mm vork hardtail kopen als je echt strakke stravatijden wil halen op boswielrenroutes. Fully heb ik geen ervaring mee, zou graag eens een wat meer kwaliteit 120/120 fiets (Transition spur bv.) kopen, maar die zijn snel heel duur. Of de nieuwe Canyon Neuron/Radon skeen, die zijn toegankelijker. Voor lange routes zal dat wel een groot verschil zijn denk ik.
Persoonlijk denk ik dat rijstijl meer invloed heeft op de keuze van de fiets dan de plek in NL/DE waar je fietst. Ben je iemand die KOM's, PR's en snelheid belangrijk vind dan kom je al bij andere fiets uit. Dan als je wil spelen op de iets technischere stukken. Fiets je om KOM/PR te behalen. Dan kies je snelste lijn. Wil je spelen dan ga je opzoek naar wortels, natuurlijke jumps/drops etc....

Heb een tijd 100mm XC HT naast een trail fully gehad op bovengenoemde DE spot (Reichswald). De FOX 32 Factroy SC had geen problemen met mijn gewicht van 80kg incl kleding. Net als de RockShox SID SL Ultimate 100mm (32mm) kon daar prima meekomen. En in Bikepark Mook waren de tafels van rode lijn en de zwarte drop tevens geen probleem. Persoonlijk heb ik toch net iets meer plezier met mijn rijstijl op een trail/enduro fully dan op een XC HT/fully.

Bij XC fietsen zie je nu, dat daar een behoorlijke evolutie heeft plaats gevonden door de jaren heen. Net als de XC parcoursen en mtb routes.

De parcoursen worden steeds uitdagender. 10+ jaar geleden zou je sommige segmenten van de (wedstrijd) XC parcoursen. Downhill noemen.

Onze routes en kijk op XC is door de jaren heen aan het veranderen. Zo zie je ook onze XC fietsen mee veranderen. Zet een XC wedstrijd fiets van 10 jaar terug eens naast huidige. Veerweg is langer geworden. Je ziet steeds vaker 120mm terug. Geometrie is door de jaren heen veranderd. Waar je jaren terug alleen HT's zag bij wedstrijden zie je nu veelal fully's. Droppers zie je op veel fietsen terug. Wielen worden breder. 30mm binnen breedte zie je steeds vaker. Net als bij banden. Hier zie je breedtes van 2.35 of zelfs 2.4. Etc etc...

wat men tegen komt in het Reichswald is iets wat men ook tegen kan komen op XC wedstrijd parcoursen. Wat men op die parcoursen tegen komt is vaak zelfs (iets) pittiger. Je zou wel kunnen zeggen dat het Reichswald een XC walhalla is. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 07-06-2023 14:17 ]

• hatsa
Tussen alle fancy fietsen hier toch nog maar eens wat liefde voor mijn stalen ros. Inmiddels ook niet echt neer basic te noemen :+

Vorige week heb ik de bottom bracket, crankset (van 175mm armen naar 165mm gegaan, en van SRAM NX naar GX), derailleur, ketting en cassette vervangen. Dat laatste vooral vanwege de fietsvakantie in Slovenië en de herinnering aan heel veel hike-a-bike ervaring in Engeland vorig jaar. Ik ben nog wel bij 1x11 gebleven (12sp derailleur met 11sp cassette en shifter), omdat dat wat makkelijker op vakantie is af te stellen. Ik heb ook nog overwogen om naar Shimano over te stappen en alles bij de XT remmen te laten matchen, maar ik ben nogal verknocht aan gripshift. Vanmorgen heb ik alles uit kunnen testen, en die kortere cranks zijn echt wel fijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umy5rn9zrx_wpinTrxNDx5QC9ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vc0qsiKYLl3V8jPhpISrzQ6g.jpg?f=fotoalbum_large

Aardig verschil met het eerste ritje 4 jaar geleden. Ondanks dat hij nu wel de charme mist van een starre mtb, is het nog steeds wel echt een ontzettend leuke fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD8GD6obOF9IgT2SwWayIlDYTfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuD1leV199BlKMDZRYaaxDiM.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige dat nog ontbreekt is een dropper, maar ik weet niet of die er ooit op gaat komen.

• cedrix5
Kona unit? Leuke frames zijn dat ja. Zou er zelf ook direct een 100mm vork in zetten. Ik vind star wel leuk maar bouw dan ook het frame erop zonder suspension correction voor een nóg grotere framebag.
Dropper in Nederland op de vaste routes vind ik wat overbodig vaak als je geen bikeparks/TTF enzo meeneemt. Vaak helpt het iets met dalen maar je moet wel heel goed weten waar je hem aanpast want vaak kan je snel weer wat meetrappen.

Vandaag in Beringen wezen kijken, heftige routes hebben ze daar. De rockgarden bij start enduro 2/3 zou ik me niet aan wagen op een hardtail. De blauwe lus lukte wel aardig na de uphill switchbacks wat herhaaldelijk te oefenen met druk houden op het voorwiel, toegankelijker dan Netersel.

• hatsa
cedrix5 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:03:
Kona unit? Leuke frames zijn dat ja. Zou er zelf ook direct een 100mm vork in zetten. Ik vind star wel leuk maar bouw dan ook het frame erop zonder suspension correction voor een nóg grotere framebag.
Dropper in Nederland op de vaste routes vind ik wat overbodig vaak als je geen bikeparks/TTF enzo meeneemt. Vaak helpt het iets met dalen maar je moet wel heel goed weten waar je hem aanpast want vaak kan je snel weer wat meetrappen.

Vandaag in Beringen wezen kijken, heftige routes hebben ze daar. De rockgarden bij start enduro 2/3 zou ik me niet aan wagen op een hardtail. De blauwe lus lukte wel aardig na de uphill switchbacks wat herhaaldelijk te oefenen met druk houden op het voorwiel, toegankelijker dan Netersel.
Ja, een Unit. Deze is uit 2019, en de driehoek is eigenlijk een beetje te klein voor een fatsoenlijke framebag. Dat is op latere modellen beter en zou ook een van de weinige redenen zijn om voor een ander frame te gaan. Ik wil misschien nog wel een keer de dropouts vervangen zodat ik achter ook een steekas heb.

Voor hoe ik 'm gebruik hoeft een dropper ook niet. Op fietsvakantie is het alleen maar iets wat stuk kan gaan. Maar de zadelpen is samen met de bovenkant van het balhoofd en de topcap nog origineel.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
geekeep schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:12:
Iemand ervaring met https://www.boltnl.com/?
Leuke prijzen maar het komt een beetje fake over, zeker met die nep aankoopberichten om de zoveel minuten.
Supermegafake.
Je kunt alleen met creditcard betalen, website staat geregistreerd in de VS en de site leest als google translate. En zo kan ik nog wel een aantal zaken opnoemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 07-06-2023 23:58 ]

• Galois
  • Laatst online: 17:05

Galois

1811 - 1832

Ik doe al het onderhoud zelf aan mijn fiets.

Nu kwam een maatje naar mij toe omdat zijn rem het niet meer deed. Bleek dus dat de remleiding daar waar hij de hendel ingaat geknakt was en daar olie lekte. Logisch dat de rem het niet meer deed.

Helaas kon ik dat niet gelijk voor 'm repareren (maar de diagnose was wel gegeven :)). Eenvoudig te repareren dus door de remleiding met 2 cm in te korten (en die speling is er).

Zelf nog nooit een remleiding ingekort, maar bij het bekijken van een YouTube filmpje hierover, was ik snel overtuigd: uiteraard kan ik dit zelf :)

Nu vroeg ik mij wel 2 dingen af:

- kan het naaldje van de olive set met de hand in de remleiding gedrukt worden? Of heb je daar echt apart gereedschap voor nodig? Ik lees hier en daar tegenstrijdige berichten (als in: 'met wat gepiel krijg je 'm er zo in', tot 'onmogelijk zonder een needle driver').

- en waarom kan zo'n olive set niet hergebruikt worden? Nu snap ik dat de fabrikant dat zegt, maar er kan toch weinig gebeuren met zo'n olive set toch? Kan niet echt beschadigen lijkt mij... (niet dat zo'n setje nou de kosten zijn...).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-11 15:34
Galois schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:48:

- kan het naaldje van de olive set met de hand in de remleiding gedrukt worden? Of heb je daar echt apart gereedschap voor nodig? Ik lees hier en daar tegenstrijdige berichten (als in: 'met wat gepiel krijg je 'm er zo in', tot 'onmogelijk zonder een needle driver').
het kan wel. heb wel gezien dat ze hem met een hamertje er in tikken. maar zo'n needle driver is nou ook niet zo duur dat mij het gepriegel waard is. En hij zit ook in het standaard Shimano gereedschap.
- en waarom kan zo'n olive set niet hergebruikt worden? Nu snap ik dat de fabrikant dat zegt, maar er kan toch weinig gebeuren met zo'n olive set toch? Kan niet echt beschadigen lijkt mij... (niet dat zo'n setje nou de kosten zijn...).
De olijf krimp je op de leiding als je hem voor het eerst vast zet. Net als een knel ring in een CV leiding. Daarom is hij niet herbruikbaar.

Let ook even op een goede leidingsnijder. je standaard buitenkabel knipper is eigenlijk te lomp/grof voor remleidingen.

Flickr - Strava

• Prulleman
@Galois het olijfje is een pers koppeling en vervormt dus bij het aandraaien, daarom zal het de 2e x (mogelijk) niet meer 100% sealen.

Het pinnetje kan volgens mij niet zomaar beschadigd raken, maar krijg je er denk ik niet zo makkelijk uit .

Er is ook simpel gereedschap om een insert erin te kloppen:
https://www.bike-componen...m9K72D6kISpBoCIywQAvD_BwE

hier zie je deze in gebruik:
YouTube: How-To Install Shimano Disc Brakes - Brake Hose Shortening and Quick...

ik kreeg deze volgens mij bij een nieuwe set remmen, maar misschien heb ik em er toen ook wel bij besteld..(lang geleden)

Strava

• Torched
  • Laatst online: 18:31

Nu kwam een maatje naar mij toe omdat zijn rem het niet meer deed. Bleek dus dat de remleiding daar waar hij de hendel ingaat geknakt was en daar olie lekte. Logisch dat de rem het niet meer deed.

Helaas kon ik dat niet gelijk voor 'm repareren (maar de diagnose was wel gegeven :)). Eenvoudig te repareren dus door de remleiding met 2 cm in te korten (en die speling is er).

Zelf nog nooit een remleiding ingekort, maar bij het bekijken van een YouTube filmpje hierover, was ik snel overtuigd: uiteraard kan ik dit zelf :)

De olive verbuig je met het aandraaien.
Die druk je namelijk de leiding in zodat de leiding tussen de naald en de olive klemt.

Altijd vervangen. Kan niet lekken als je niet remt. Maar wat gebeurt er bij hoge remdruk? Meestal is dan een moment waar je echt wil stoppen. Ik zou dat risico niet lopen met die kosten

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-11 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb bij Shimano (bij een bleedkit?) eens twee plastic blokjes gekregen waar je de leiding tussen kan klemmen. Nu in de bankschroef, maar in het verleden klemde ik die met een lijmklem gewoon aan de tafel :P Dan tik je de needle er met wat beleid zo in.
Olijfjes vervormen behoorlijk als je ze aandraait, die zou ik echt nooit hergebruiken. Needle heb ik wel eens gedaan omdat ik er een kwijt was, leiding insnijden met een stanleymesje en je trekt hem er zo uit.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• geekeep
Canyon heeft overigens wat fietsen in de aanbieding vanwege 'World Bike Day Sale'.
https://www.canyon.com/nl-nl/world-bike-day-sale/

Ik zie dat mijn fiets die enkele weken geleden is aangeschaft nu 300 euro minder is ;(

• Prulleman
geekeep schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:38:
Canyon heeft overigens wat fietsen in de aanbieding vanwege 'World Bike Day Sale'.
https://www.canyon.com/nl-nl/world-bike-day-sale/

Ik zie dat mijn fiets die enkele weken geleden is aangeschaft nu 300 euro minder is ;(
even contact opnemen, misschien kunnen ze wat regelen, volgens mij heeft @Daan_ dat ook weleens voor elkaar gekregen bij Canyon

Strava

• geekeep
Prulleman schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:50:
[...]

even contact opnemen, misschien kunnen ze wat regelen, volgens mij heeft @Daan_ dat ook weleens voor elkaar gekregen bij Canyon
Contact via chat gehad. Te horen gekregen "Helaas niet, omdat de fiets al 2 maanden oud is". Time flies when you're having fun, zullen we maar denken ;)

Vermoedelijk doen ze binnen de 30 dagen retourperiode niet moeilijk over prijswijzigingen verrekenen. Temeer omdat mensen soms voor een paar euro prijsverschil al een product retouren.

• Prulleman
geekeep schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Contact via chat gehad. Te horen gekregen "Helaas niet, omdat de fiets al 2 maanden oud is". Time flies when you're having fun, zullen we maar denken ;)

Vermoedelijk doen ze binnen de 30 dagen retourperiode niet moeilijk over prijswijzigingen verrekenen. Temeer omdat mensen soms voor een paar euro prijsverschil al een product retouren.
Ja.. 2 maanden <> enkele weken....
Die 30 dagen zal wel de grens zijn

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

geekeep schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Klopt als je nog binnen de 30dagen zit is het geen probleem.

Tijdje terug een stitched 360 pro besteld en op dag van afleveren was er een actie. Hij was al 100,- goedkoper, maar toen werd het nog eens 300,-. Contact gehad via de chat en kreeg netjes 300,- gecrediteerd. Moest alleen wachten tot de 30dagen bedenktijd was verstreken.

• Ko.Kane

wat iedereen zegt klopt allemaal. Een sigarensnijder tool zoals de SRAM hydraulic hose cutter, maakt wel erg mooie en snelle snedes.

Met toevoeging mocht het SRAM rem zijn: die hebben tool vrije oplossing met stealth-a-majig olives.

Afbeeldingslocatie: https://images.bike24.net/media/720/i/mb/40/08/a6/199967-00-d-376458.jpg
https://www.bike24.at/p1199967.html

Niet iedere SRAM rem is er mee compatible en zou het niet zomaar op andere remmmen gebruiken. Zonder goede bron bevestiging dat het kan.
Maar cross-compabiliteit bestaat wel, daarom zijn Shigura's ook populair (Shimano lever + Magura remklauwen)

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 08-06-2023 13:44 ]

• geekeep
Ko.Kane schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:41:
[...]

wat iedereen zegt klopt allemaal. Een sigarensnijder tool zoals de SRAM hydraulic hose cutter, maakt wel erg mooie en snelle snedes.

Met toevoeging mocht het SRAM rem zijn: die hebben tool vrije oplossing met stealth-a-majig olives.

[Afbeelding]
https://www.bike24.at/p1199967.html

Niet iedere SRAM rem is er mee compatible en zou het niet zomaar op andere remmmen gebruiken. Zonder goede bron bevestiging dat het kan.
Maar cross-compabiliteit bestaat wel, daarom zijn Shigura's ook populair (Shimano lever + Magura remklauwen)
Ter aanvulling, SRAM heeft tegenwoordig ook DB8 remmen met minerale olie, gebaseerd op de Code remmen:
https://www.sram.com/en/sram/models/db-db8-a1
DB8 is our simple, robust, and powerful brake for riders who prefer to set and forget. The low maintenance Mineral Oil system uses proven lever technologies and features easy adjustment access and superior ergonomic comfort. Code-like power is no surprise, as DB8 utilizes similar caliper architecture and existing brake pads.
Inderdaad dus ff goed dubbelchecken of het past.

• Ko.Kane
geekeep schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Ter aanvulling, SRAM heeft tegenwoordig ook DB8 remmen met minerale olie, gebaseerd op de Code remmen:
https://www.sram.com/en/sram/models/db-db8-a1

[...]

Inderdaad dus ff goed dubbelchecken of het past.
DB8 is dus trouwens wel stealth-amajig compatible, maar min-oil ipv brake fluid, Zie pagina 25 voor de stealth amajig: https://www.sram.com/glob...tall-and-bleed-manual.pdf

• geekeep
Ko.Kane schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:09:
[...]

DB8 is dus trouwens wel stealth-amajig compatible, maar min-oil ipv brake fluid, Zie pagina 25 voor de stealth amajig: https://www.sram.com/glob...tall-and-bleed-manual.pdf
Goed om te weten. Ergens wel logisch, aangezien het praktisch Code remmen zijn. Ik vraag mij met dit DB8 model wel af wat SRAM nu zo DOT-specifiek maakt.

• Ko.Kane
geekeep schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Goed om te weten. Ergens wel logisch, aangezien het praktisch Code remmen zijn. Ik vraag mij met dit DB8 model wel af wat SRAM nu zo DOT-specifiek maakt.
Dat zit in alle zachte(re) delen: zoals de pistonseals, bladders, o-rings, de plastic mastercilinder. Sommigen daarvan zullen vast wel compatibel zijn met beiden, andere niet geschikt voor Dot5.1.

De caliper en leverbody maakt het verder niet uit. De brakehose van SRAM kan Dot5.1 en Min-oil hebben:
https://support.sram.com/...ke-small-parts-and-hoses-

Volgens mij is alles wat tegen Dot5.1 kan wel geschikt voor min-oil, maar niet andersom, maar er zijn vast uitzonderingen van rubbers die opzwellen met min-oil ofzo. Dus ik neig niet naar experimenteren met remmen.

Net als oude auto's vaak wel E-10 kunnen hebben, maar er niet voor ontworpen zijn en/of voor getest en dan zegt fabrikant nee.

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 08-06-2023 14:23 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-11 15:34
Ko.Kane schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Volgens mij is alles wat tegen Dot5.1 kan wel geschikt voor min-oil, maar niet andersom, maar er zijn vast uitzonderingen van rubbers die opzwellen met min-oil ofzo. Dus ik neig niet naar experimenteren met remmen.
In het verleden wel cupjes van autoremmen (DOT 3/4) schoongemaakt in de ontvetterbak wat (toen nog) op petroleum en benzine basis was. Die kon ik direct weggooien want die waren binnen seconden opgezet en te groot om weer te monteren.
Gewoon deze 2 systemen absoluut gescheiden houden.

Flickr - Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 15:05
Daan_ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:05:
[...]

Net mail gestuurd. Hoop dat hij van de week tijd heeft om de spaken na te trekken. Volgend weekend Winterberg. Wielen al wel voorzien van nieuw rubber en inserts.

Nieuwe wielset heeft center lock en de Shimano center lock ring met magneet geeft een error. Afstand tot sensor onjuist. Nu een Shimano rotor besteld met magneet erin. En die zou moeten werken.
Heb je een reactie gehad?

Ik ben denk ik even uitgefietst. Ik heb in mijn achterwiel een kapotte spaak en het velglint zit er niet lekker in, waardoor het bolt en ik het ventiel niet meer luchtdicht krijg. Ik heb ni eigenlijk een adres nodig om snel mijn wiel te fixen.

• Ko.Kane
GWBoes schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:51:
[...]

In het verleden wel cupjes van autoremmen (DOT 3/4) schoongemaakt in de ontvetterbak wat (toen nog) op petroleum en benzine basis was. Die kon ik direct weggooien want die waren binnen seconden opgezet en te groot om weer te monteren.
Gewoon deze 2 systemen absoluut gescheiden houden.
Maar er zit ook geen petroleum of benzine of andere typische aggressieve ontvetters in minerale olie van SRAM of Shimano.
Dus je voorbeeld geeft vooral aan dat je niet zomaar je seals of cups in een ontvetter bak moet gooien waar iets inzit, waar de onderdelen niet tegen kunnen.

Ik zeg ook niet dat je min-oil in Dot systeem moet doen of Dot in een Min-oil systeem moet doen. Maar in het specifieke geval van de DB8 remmen die dus compleet uit oude delen bestaat van Dot5.1 remmen, de vraag wel opkomt of de zachte delen echt anders zijn. Vanuit kosten oogpunt was de eerste vraag namelijk: moeten we speciale parts maken of kan gewoon de zelfde parts erin. Ze willen namelijk op absultuur low cost manier aan de minerale olie vraag voldoen voor budget bikes. Ik ga nu niet kijken maar kan bv best dat van de internals de plastic master plunger en seals gewoon zelfde partnummer hebben als de oude Codes.

Maar als je alle specs in ogenschouw neemt en kan begrijpen is er natuurlijk altijd meer mogelijk, maar als je niet weet wat je doet dan is de OEM spec de enigste optie. Maar er zijn wel alternatieven ook voor dure min oil van shimano bijvoorbeeld:
https://www.peterverdone.com/archive/bikemineraloil.htm
Behalve dat PVD soms ook wel de verkeerder conclusie trekt en iets te veel in zijn eigen echo kamer zit is zijn engineering super solid.

Zelfde als dat Shigura's natuurlijk direct warranty void zijn van beide merken, werkt het super.

Er zijn ook suspension centers die andere bulk oliën gebruiken itt de RS of Fox oliën, die zelfde spec hebben, maar automotive prijsje.

Zelf ik gebruik ik trouwens gewoon Iso-propyl alchol op mijn SRAM remmen om de piston the reinigen (gemonteerd en wel) en ook brakecleaner. Dat is best-practice voor race mechanics ook, dus daar zou ik geen zorgen over maken. Brake cleaner op min-oil systemen zou ik niet direct doen, maar daar hou ik sowieso de handen vanaf ;) .

• Prulleman
daanb14 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:27:
[...]

Ik ben denk ik even uitgefietst. Ik heb in mijn achterwiel een kapotte spaak en het velglint zit er niet lekker in, waardoor het bolt en ik het ventiel niet meer luchtdicht krijg. Ik heb ni eigenlijk een adres nodig om snel mijn wiel te fixen.
Welke regio? Er zijn genoeg fietsenmakers die wel een wiel kunnen oplappen (maar ook genoeg die er niks van weten :P )

Ook genoeg wielbouwers, gewoon professioneel, zelfs hier op het forum (@ElGreco ) en op mountainbike.nl/forum zitten ook genoeg hobbyisten die je kunnen en willen helpen.

Als je met een spaak langs komt kan ik het ook (Breda)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Adres wat @Kluus deelde is prima adres in Nijmegen om langs te gaan. d:)b

Ben er reeds geweest, maar had wat spaken krom en nippels gebarsten. Hij had ze helaas niet liggen. Mag nog keer terug om wiel langs te brengen. Gezien dat weekend Winterberg op de planning stond.

Achterwiel volgende week afleveren in Nijmegen om aantal spaken/nippels te laten vervangen.

Gelukkig is nu de nieuwe (extra) wielset klaar. En kan ik als het wiel bij wielbouwer ligt lekker door stuiteren... Zelfde wielset als ik al had, maar dan 30mm binnen breedte. (oude is 35mm). Nieuwe set van de week voorzien van nieuwe xtr rotors, xx cassette en CushCore XC inserts. Rekon 2.4 27,5 achter en DHR II 2.4 29 voor

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:32
Ko.Kane schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:33:
[...]

Maar er zit ook geen petroleum of benzine of andere typische aggressieve ontvetters in minerale olie van SRAM of Shimano.
Dus je voorbeeld geeft vooral aan dat je niet zomaar je seals of cups in een ontvetter bak moet gooien waar iets inzit, waar de onderdelen niet tegen kunnen.

Ik zeg ook niet dat je min-oil in Dot systeem moet doen of Dot in een Min-oil systeem moet doen. Maar in het specifieke geval van de DB8 remmen die dus compleet uit oude delen bestaat van Dot5.1 remmen, de vraag wel opkomt of de zachte delen echt anders zijn. Vanuit kosten oogpunt was de eerste vraag namelijk: moeten we speciale parts maken of kan gewoon de zelfde parts erin. Ze willen namelijk op absultuur low cost manier aan de minerale olie vraag voldoen voor budget bikes. Ik ga nu niet kijken maar kan bv best dat van de internals de plastic master plunger en seals gewoon zelfde partnummer hebben als de oude Codes.

Maar als je alle specs in ogenschouw neemt en kan begrijpen is er natuurlijk altijd meer mogelijk, maar als je niet weet wat je doet dan is de OEM spec de enigste optie. Maar er zijn wel alternatieven ook voor dure min oil van shimano bijvoorbeeld:
https://www.peterverdone.com/archive/bikemineraloil.htm
Behalve dat PVD soms ook wel de verkeerder conclusie trekt en iets te veel in zijn eigen echo kamer zit is zijn engineering super solid.

Zelfde als dat Shigura's natuurlijk direct warranty void zijn van beide merken, werkt het super.

Er zijn ook suspension centers die andere bulk oliën gebruiken itt de RS of Fox oliën, die zelfde spec hebben, maar automotive prijsje.

Zelf ik gebruik ik trouwens gewoon Iso-propyl alchol op mijn SRAM remmen om de piston the reinigen (gemonteerd en wel) en ook brakecleaner. Dat is best-practice voor race mechanics ook, dus daar zou ik geen zorgen over maken. Brake cleaner op min-oil systemen zou ik niet direct doen, maar daar hou ik sowieso de handen vanaf ;) .
15 jaar geleden gebruikte ik wel eens LHM olie voor het hydraulische veersysteem van Citroëns ipv de Shimano olie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:41
Even een n00b-vraag van een beginnend MTB'er. Als ik de TS goed begrijp mag dat hier. Zo niet, excuses.

Omdat ik pal naast een track (en op steenworp afstand van een aantal andere) woon, wil ik wat vaker gaan mountainbiken. In het verleden heb ik wel eens een fiets gehuurd in het dorp, maar ik wil eigenlijk gewoon thuis wat hebben staan zodat ik makkelijker ongepland op de fiets kan stappen. Nu komt het standaard beginnersprobleem: ik weet niet goed het kaf van het koren te scheiden. Ik ben echt beginnend, dus ik hoef geen topspul te hebben, maar ik wil wel graag dat het goed genoeg is om geen afbreuk aan mijn fietsplezier te doen. Zo heb ik wel eens een fiets gehuurd die maar niet lekker in de versnelling wilde blijven. Dat doet voor mij echt af aan het plezier van een tocht.
Bijkomende uitdaging is dat ik met 1m65 nogal klein ben. Het tweedehands aanbod is dus nogal beperkt voor mij. Nu heb ik op marktplaats een Cube attention 2019 gevonden met een 16" frame. Op basis van info m.b.t de huidige Cube attention serie lijkt dit me een fatsoenlijke instapfiets, maar ik kan totaal niet inschatten of de info van de huidige serie enigszins representatief is voor de 2019 serie. Ook kan ik weinig vergelijkingsmateriaal vinden om in te schatten of de prijs schappelijk is of niet.
Alle inzichten die mij een beetje op weg kunnen helpen zouden zeer worden gewaardeerd!

• Prulleman
@twilightschild mja.. .marktplaats.. je kan geluk hebben of pech.. dat weet je alleen als je de fiets goed kan beoordelen, en als beginner lukt dat in principe niet.. dus iemand meenemen die er verstand van heeft of gewoon nieuw kopen

Strava

• Mistraller
twilightschild schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:02:

Alle inzichten die mij een beetje op weg kunnen helpen zouden zeer worden gewaardeerd!
Waar je, ook als beginner meteen al blij van wordt is een fijne groepset. In het bos wil je snel schakelen en een 3x 10 is dan toch minder handig. Ik ga wel eens met onervaren vrienden/collega's fietsen, en dan huren we meestal op een plek waar je een 1x11 fiets krijgt en ook die zijn verrast dat dat zo fijn is.

Zonder al te veel naar specs te kijken en voor het idee; Een Cube Analog is nieuw 799
https://www.mantel.com/cube-analog&spec[]=7934&spec[]=8011
Heeft natuurlijk wel mindere specs zoals coil vering tov attention lucht.

Mantel heeft er nog eentje model 2022 maar is net te groot waarschijnlijk:
https://www.mantel.com/cube-attention-2022
Ook 799 euro.

En of je nu nieuw of gebruikt koopt, gewoon een dagje bij een grote zaak rondkijken en wat uitproberen, en daarnaast inderdaad eens een fiets huren kan helpen.

---------------

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

twilightschild schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:02:
Even een n00b-vraag van een beginnend MTB'er. Als ik de TS goed begrijp mag dat hier. Zo niet, excuses.

Omdat ik pal naast een track (en op steenworp afstand van een aantal andere) woon, wil ik wat vaker gaan mountainbiken. In het verleden heb ik wel eens een fiets gehuurd in het dorp, maar ik wil eigenlijk gewoon thuis wat hebben staan zodat ik makkelijker ongepland op de fiets kan stappen. Nu komt het standaard beginnersprobleem: ik weet niet goed het kaf van het koren te scheiden. Ik ben echt beginnend, dus ik hoef geen topspul te hebben, maar ik wil wel graag dat het goed genoeg is om geen afbreuk aan mijn fietsplezier te doen. Zo heb ik wel eens een fiets gehuurd die maar niet lekker in de versnelling wilde blijven. Dat doet voor mij echt af aan het plezier van een tocht.
Bijkomende uitdaging is dat ik met 1m65 nogal klein ben. Het tweedehands aanbod is dus nogal beperkt voor mij. Nu heb ik op marktplaats een Cube attention 2019 gevonden met een 16" frame. Op basis van info m.b.t de huidige Cube attention serie lijkt dit me een fatsoenlijke instapfiets, maar ik kan totaal niet inschatten of de info van de huidige serie enigszins representatief is voor de 2019 serie. Ook kan ik weinig vergelijkingsmateriaal vinden om in te schatten of de prijs schappelijk is of niet.
Als je zelf niet bekend bent met waar op te letten bij tweedehands fietsen. Dan zou ik persoonlijk er niet aan beginnen. Door de jaren heen genoeg mensen voorbij zien komen die mooie fiets hebben gekocht voor weinig, maar waar nodige geld in ging zitten om slijtage onderdelen te vervangen. (cassette, kettingblad, ketting, bekabeling, banden etc.) Die kan snel in de papieren lopen.

Weet niet wat je budget is, maar er zijn merken als Canyon, Radon waar je tegen veel bang for your buck. En goed afgemonteerde fiets kunt kopen.

bijvoorbeeld een Grand Canyon hardtail. Deze is ook beschikbaar ik kleinere maten. En in verschillende afmontages te koop. Deze Grand Canyon is weer iets beter, maar helaas ook weer iets duurder.

Wil je een fiets voor iets meer ruigere trails. Dan is de Stoic een optie.

En zo vind je ook opties van Radon en andere merken.... Door zoek dit topic eens en je vraag komt geregeld voorbij. En vaak met zelfde adviezen ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 09-06-2023 08:42 ]

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-11 15:22
[...]

LT sport in Wijchen heeft mij erg snel geholpen toen mij hetzelfde overkwam.

• twilightschild
Bedankt iedereen. De consensus is duidelijk: geen marktplaats als je niet de kennis hebt om te kunnen zien of een fiets goed is of niet. Dan ga ik me eens verdiepen in nieuwe fietsen en kijken of het budget dat toelaat.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 10:10
twilightschild schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:02:
Bedankt iedereen. De consensus is duidelijk: geen marktplaats als je niet de kennis hebt om te kunnen zien of een fiets goed is of niet. Dan ga ik me eens verdiepen in nieuwe fietsen en kijken of het budget dat toelaat.
Kan me in de bovenstaande opmerkingen vinden, daarnaast mag je ook niet al te veel verwachten van een fiets van 400 euro die je via marktplaats koopt. Met andere woorden als je diezelfde fiets 1 of 2 jaar gebruikt en je zet hem weer op marktplaats krijg je waarschijnlijk ongeveer dezelfde prijs er weer voor.

Maar goed, ik zou in jou geval ook even verder kijken, misschien via fietsplan van je werk (of van familie vrienden) oid dat scheelt je ook al snel mooi wat geld.

• Prulleman
blijft lastig om voor iemand anders een budget te bepalen, maar ik zou zelf denk ik zoiets als dit als ondergrens stellen:
https://www.canyon.com/nl...ModalTriggerGridContainer
dan heb je gewoon moderne 12 speed (Deore werkt meer dan prima, en als je een keer voor 40 euro een xt shifter erop zet, is het helemaal perfect), lucht vork (die kan je dus goed afstellen naar je gewicht itt een goedkope coil vork).

Als dat echt teveel is, dan is de GC5 ook nog goed te doen, maar dan mis je dus de luchtvork
(Zoals @Daan_ ook al zei).

Je krijgt bij Canyon in dit prijs segment echt veel bang for buck, een vergelijkbaar geprijsde trek (https://www.mantel.com/trek-marlin-8-gen-2#specifications) heeft bv een SX drivetrain, en ik ben misschien shimano fan, maar deore staat toch echt wel wat hoger dan SX

Aan de andere kant, als je zo'n trek bij je lokale dealer kan scoren, met nog een leuke korting, of korting op accesoires oid, dan kan je ook best goed uitkomen.

(en ik denk dat we ook wel tot de conclusie kunnen komen dat de corona prijs inflatie weer wat af begint te nemen, want toen kon je eigenlijk niet voor 1000 euro een goede instapper scoren en dat kan nu wel weer, Zelfs uit voorraad!)

Strava

• twilightschild
Prulleman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:48:
blijft lastig om voor iemand anders een budget te bepalen, maar ik zou zelf denk ik zoiets als dit als ondergrens stellen:
dan heb je gewoon moderne 12 speed (Deore werkt meer dan prima, en als je een keer voor 40 euro een xt shifter erop zet, is het helemaal perfect), lucht vork (die kan je dus goed afstellen naar je gewicht itt een goedkope coil vork).

Als dat echt teveel is, dan is de GC5 ook nog goed te doen, maar dan mis je dus de luchtvork

Je krijgt bij Canyon in dit prijs segment echt veel bang for buck, een vergelijkbaar geprijsde trek (https://www.mantel.com/trek-marlin-8-gen-2#specifications) heeft bv een SX drivetrain, en ik ben misschien shimano fan, maar deore staat toch echt wel wat hoger dan SX

Aan de andere kant, als je zo'n trek bij je lokale dealer kan scoren, met nog een leuke korting, of korting op accesoires oid, dan kan je ook best goed uitkomen.

(en ik denk dat we ook wel tot de conclusie kunnen komen dat de corona prijs inflatie weer wat af begint te nemen, want toen kon je eigenlijk niet voor 1000 euro een goede instapper scoren en dat kan nu wel weer, Zelfs uit voorraad!)
Het luxeprobleem is dat het geld er wel is maar ik even moet bedenken hoeveel geld ik uit wil geven aan iets waarvan ik nog niet helemaal zeker weet of het een blijvertje gaat worden of dat de fiets na een paar keer stof gaat staan happen in de schuur. Maar dat is een probleem waar niemand me hier mee kan helpen ;)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:03

Sherlock

No Shit

twilightschild schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:42:
[...]
Het luxeprobleem is dat het geld er wel is maar ik even moet bedenken hoeveel geld ik uit wil geven aan iets waarvan ik nog niet helemaal zeker weet of het een blijvertje gaat worden of dat de fiets na een paar keer stof gaat staan happen in de schuur. Maar dat is een probleem waar niemand me hier mee kan helpen ;)
In dat geval kun je misschien een paar keer een fiets lenen of huren, om te kijken of het een blijvertje gaat zijn?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Mistraller
twilightschild schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Dat had ik vorig jaar ook, en ben uiteindelijk gewoon All-in gegaan, mooie nieuwe carbon XC bike gekocht die me beviel. Nog geen seconde spijt van. Na elke rit met een big smile thuiskomen.

---------------

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:48:

@twilightschild Goede tips hierboven maar let er ook op dat de kleinere maten bij Canyon vaak 27.5 inch wielen hebben ipv 29.. (ik kan het weten met mijn maatje S Trek Procaliber die gelukkig wel 29 inch wielen heeft).

Zeker als je met een groepje van plan bent te fietsen maakt 29 inch wel een verschil. Mijn vorige fiets had ook 27.5 inch maar ben een stuk blijer met 29 inch _/-\o_

• D-Ed
  • Niet online
Mistraller schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Dat had ik vorig jaar ook, en ben uiteindelijk gewoon All-in gegaan, mooie nieuwe carbon XC bike gekocht die me beviel. Nog geen seconde spijt van. Na elke rit met een big smile thuiskomen.
Hier ook inderdaad. Mijn eerste bike was een toffe Cube met XT rondom dus niets te klagen maar het stapje omhoog bracht wel écht meer plezier (en snelheid _/-\o_ )
Pagina: 1 ... 238 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic