Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 236 237 238 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:38
Vraagje:

ik heb momenteel een Shimano MT511 12 speed Crankstel, ik wil deze vervangen voor een Shimano XT of SLX. Maar ik kom er niet helemaal uit.

Zijn de crankstellen uitwisselbaar? Kan ik mijn crankstel vervangen voor bijvoorbeeld Shimano SLX M7100 of zit je dan weer met je BB?

Ik heb momenteel een Shimano MT500, 92 mm, PressFit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:29
pier87 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:51:
Vraagje:

ik heb momenteel een Shimano MT511 12 speed Crankstel, ik wil deze vervangen voor een Shimano XT of SLX. Maar ik kom er niet helemaal uit.

Zijn de crankstellen uitwisselbaar? Kan ik mijn crankstel vervangen voor bijvoorbeeld Shimano SLX M7100 of zit je dan weer met je BB?

Ik heb momenteel een Shimano MT500, 92 mm, PressFit
Dat is allemaal uitwisselbaar. Ervan uitgaande dat het ook 12 speed is. Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen vervangen. Om die paar grammen winst?

Uit uw onvrede hier:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pier87
Nee klopt hoor, ben daar ook niet zo gevoelig voor die paar gram @klaaas maar op mijn huidige crankstel is 32 de grootste maat. En ik zou graag wat groter willen, vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op SLX.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 21:55

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bedoel 32T kettingblad? Max grote daarvan is meer gerelateerd aan het frame. Of wil je andere offset van je crank. Bijvoorbeeld van 51mm naar 55mm. Dat betekend andere chainline. En kan weer andere uitdagingen opleveren.

[Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2023 08:20]

Mijn plekje op het web -_- MTB gpx routes Reichswald & Fotografie blog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pier87
Kan maximaal een 36t steken op mijn frame.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan is het toch kettingblad verwisselen in plaats van crank ? Zal waarschijnlijk iets gemist hebben. ;-)

[Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2023 08:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pier87
Ja klopt maar die zijn er niet in 34 of 36, gaan op mijn crankstel maar tot 32. Die van slx en xt passen niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 16:57

Kluus

Gang is alles

pier87 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:23:
Ja klopt maar die zijn er niet in 34, gaan op mijn crankstel maar tot 32. Die van slx en xt passen niet.
SLX en XT zijn direct mount en zo te zien heb je 96 BCD nodig (assymetrisch). Andere merken hebben wellicht wel kettingbladen hiervoor bijvoorbeeld:
https://www.bike-componen...T-M8000-SLX-M7000-p63953/

(Disclaimer: wel even goed zelf kijken of het past, ik drop hier nu het eerste wat ik vind gewoon ;))

[Voor 10% gewijzigd door Kluus op 16-05-2023 08:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

pier87 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:23:
Ja klopt maar die zijn er niet in 34 of 36, gaan op mijn crankstel maar tot 32. Die van slx en xt passen niet.
Helder (y)

Volgens mij zijn er meerdere merken die deze aanbieden?

[Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2023 08:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pier87
Ah bedankt @Kluus deze was ik niet tegengekomen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

pier87 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:27:
Ah bedankt @Kluus deze was ik niet tegengekomen!
Bij de Nederlandse shops vond ik zo snel inderdaad ook niets. Je kan nog even verder kijken bij de duitse webshops, die hebben nog wel meer zo te zien, ook van TA:
https://www.bike-componen...g-4-arm-96-mm-BCD-p53845/

Ik kan niet zeggen welke goed zijn though, geen gebruikservaring verder ;).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
Je kan ook nog bij garbaruk kijken. Mooi spul, heb 2 ovals van ze gebruikt. Ze verkopen ook de meeste mount opties wel in alle maten.

Strava

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 20:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

AbsoluteBlack heeft ze ook, duurder dan de al genoemde opties, maar wel mooi spul :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 08:31

Galois

1811 - 1832

Hier op de lokale MTB-banen hebben we een paar leuke Strava-segmenten die we met een groepje vrienden steeds proberen 'van elkaar af te pakken'. Leuk om te doen, want het gaat echt elke keer om secondenwerk (segmenten van 1-2 km).

Nu is de staat van de MTB-baan eigenlijk het allerbelangrijkste en gisteren had ik een gesprek met één van deze jongens die beweerde dat dit nu echt het juiste moment was om aan te vallen: het heeft immers de afgelopen tijd veel geregend, het is nu droog en de baan ligt er zeer goed bij.

Ik beweer dat de baan op z'n snelst is in de winter na een droge periode. Waarbij de ondergrond goed hard is, 1,3 bar in de bandjes en knallen.

Leuk gesprek hierover waarbij we vooral 'ons gevoel' hebben toegelicht.

Wanneer is volgens jullie de MTB-baan op z'n snelst? En hoe pas je daar de druk van je banden op aan? Welke combinatie tussen staat van de baan en bandendruk? Ik let er eigenlijk nooit zoveel op. Mijn bandendruk is altijd 1,3-1,4 bar ongeacht het weer of de staat van de baan... (misschien moet ik dat wel meer doen...).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-05 21:18

Sherlock

No Shit

Ik denk dat dat echt van baan tot baan verschilt. Ik woon redelijk in de buurt van Westenschouwen en die is meestal in de buurt van januari het snelst, na een natte winter waarbij de regen ervoor zorgt dat de zanderige ondergrond niet te mul is. Tracks die een minder zanderige ondergrond hebben zijn natuurlijk bij veel andere omstandigheden het snelst te rijden.

Persoonlijk pas ik mijn bandendruk wel aan, maar niet op 2 cijfers achter de komma ofzo. Ik hou er wel rekening mee als ik jumps of drops doe dat de bandenspanning wat hoger mag zijn, en als ik veel asfalt heb ook. Ik ben de laatste tijd een beetje afgestapt van de trend om zo min mogelijk lucht in de banden te hebben. Zo goed is mijn bochtentechniek toch niet.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 12:05
Galois schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:08:
Hier op de lokale MTB-banen hebben we een paar leuke Strava-segmenten die we met een groepje vrienden steeds proberen 'van elkaar af te pakken'. Leuk om te doen, want het gaat echt elke keer om secondenwerk (segmenten van 1-2 km).

Nu is de staat van de MTB-baan eigenlijk het allerbelangrijkste en gisteren had ik een gesprek met één van deze jongens die beweerde dat dit nu echt het juiste moment was om aan te vallen: het heeft immers de afgelopen tijd veel geregend, het is nu droog en de baan ligt er zeer goed bij.

Ik beweer dat de baan op z'n snelst is in de winter na een droge periode. Waarbij de ondergrond goed hard is, 1,3 bar in de bandjes en knallen.

Wanneer is volgens jullie de MTB-baan op z'n snelst? En hoe pas je daar de druk van je banden op aan? Welke combinatie tussen staat van de baan en bandendruk? Ik let er eigenlijk nooit zoveel op. Mijn bandendruk is altijd 1,3-1,4 bar ongeacht het weer of de staat van de baan... (misschien moet ik dat wel meer doen...).
Voor mijn gevoel ben ik altijd in de zomer sneller dan in de winter :)

Maar geen mede fietsers, wind, regen, plassen, zachte ondergrond helpt enorm natuurlijk

En je achterband hard en weinig noppen (thunderburt, race king). Als je hard wil heb je grip voor nodig, de achterkant komt wel mee (behalve bij nat want dan trap je zonder grip)

[Voor 3% gewijzigd door GrooV op 17-05-2023 15:18]

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:46
Zachte banden zijn leuk maar ik rijd al mijn PRs bij droog weer na een natte periode, zoals nu dus met vaste ondergrond, met 3 bar in de achterband. In de zomer met stuifzand onder de 2 en dan ben ik langzamer door zowel de ondergrond als de achterband.

[Voor 15% gewijzigd door Patrick4 op 17-05-2023 15:29]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals hier boven wordt aangegeven verschilt het per route en segment van deze route in welk jaargetijden/omstandigheden deze sneller is.

Bandenspanning afhankelijk waar wij fietsen gaat er iets lucht bij of uit. Merk dat ik een voorkeur heb voor lage bandenspanning op de wat meer technische (steile) trails. Net wat meer grip.

Snelste zijn niet mee bezig. Heb geen Strava en recentelijk ook gestopt met gebruik van mijn Garmin. En mijn tractor banden staan niet echt bekend om beste rolweerstand O-)Minion DHR II & Assegai

Nadeel van lage bandenspanning kan zijn dat je bij een stevige impact. De velgen kunt beschadigen. Hier gaan binnenkort voor die reden de CushCore insert er weer op.

Bandenspanning is onderling ook niet echt te vergelijken. Vermelden van bandenspanning alleen heeft weinig zin. Welke band en breedte van de band wordt gebruikt. Tubeless of binnenband of tubeless met insert. Breedte van de velg, rijstijl, type trail ..... zijn zomaar aantal factoren die mee spelen.

[Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 17-05-2023 15:40]

• Prulleman
Galois schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:08:

de afgelopen periode was (hier rond Breda) wel serieus goed!!

Ik heb mijn PR op Cadettenkamp eind april verbeterd met 15 seconden (https://www.strava.com/activities/8976470007), ruim 100 keer gereden de afgelopen jaren, dus alle omstandigheden wel gehad en ook met verschillende eigen conditie niveaus.

Stadsbos 013, 6 mei met ruim 2 minuten (https://www.strava.com/activities/9021509596), iets verder van huis, dus minder pogingen, vandaar het grotere verschil (+ dat het een langer rondje is uiteraard)

Dorst, afgelopen zaterdag, beste tijd sinds ruim 1 jaar, PR is nog uit de tijd dat er ongeveer 20 seconden minder aan bochten lag.. dus het zou in theorie de snelste tijd kunnen zijn (9e tijd op strava dit jaar). Zit rond de 200 ritten op Dorst, dus echt -alles- moet goed vallen om in de buurt te komen van een PR. (https://www.strava.com/activities/9062377626)

(nou is de conditie op dit moment ook wel in orde, maar de tracks waren dat dus ook zeker!)
De ondergrond is het snelste als het een beetje eruitziet als bijna droge klei, iets teveel vocht en het gaat zuigen, iets te droog en je krijgt zo'n los toplaagje

vandaag wat rustiger gereden, dus qua tijden geen vergelijking, maar het was wel te merken dat sommige delen al een los toplaag je kregen waar je toch echt wat minder grip hebt, daarnaast ontstaan er al wat "zandbakken" waar je echt flink snelheid verliest. Het beste is er hier dus nu vanaf. (hoewel sommige stukken nog wel echt snelle ondergrond hebben, is dit niet meer op de hele routes).

qua temperatuur is het nu ook perfect, als het te koud is heb je weer meer luchtweerstand en als het te warm is raak je sneller oververhit.. ik heb het idee dat ik zo rond de 15 graden het snelste rij

wat betreft banden druk.. alleen als het echt mul wordt doe ik die nog iets lager, (rij meestal rond de 1.3 bar)

[Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 17-05-2023 15:36]

Strava

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47
ik ben op zoek naar een simpele plug kit om onderweg mijn band te kunnen repareren. Ik ga op vakantie wat langer tochten maken en dan wil ik een goede basis repair kit bij me hebben

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman
SnowDude schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:48:
ik ben op zoek naar een simpele plug kit om onderweg mijn band te kunnen repareren. Ik ga op vakantie wat langer tochten maken en dan wil ik een goede basis repair kit bij me hebben
ik had altijd een setje van de decathlon in mijn rugzak, maar die is niet zo compact, ben mijn setup voor de RdhF een beetje aan het optimaliseren (met bv deze https://www.syncros.com/b...-is-cache-co2-bottle-cage) en heb nu deze van peatys: https://peatys.co.uk/prod...less-puncture-plugger-kit
mooi compact, kan je zo in je zak steken, zonder dat je er iets van merkt, multifunctionele poker, paar strips erin.

(maar beide nog nooit hoeven gebruiken :D, dus hoe goed het werkt, geen idee)

Strava

Acties:
  • +9Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03

Vandaag eerste keer met de Canyon stoic de lift in, in het Fichtelgebirge. Ochtend liftpas 17 euro met studentenkorting :) Leuke downhill aangelegd met veel varianten waardoor er genoeg interessant was wat toch te rijden was met mijn beperkte skills en gebrek aan achtervering. Moet wel nog eens terug voor de rock gardens bovenin onder de lift. Met weinig snelheid ontbrak het me aan balans en als ik harder ging verloor ik controle.

Eerder nog gefietst in het geo naturpark bij Miltenberg, was echt een leuke route. Enduro stijl dus op grindwegen omhoog en dan met aangelegde trails omlaag. Zolang je niet voor de zwarte alternatieve lijnen ging ook goede oefening die grotendeels fietsbaar was. Switchbacks en stenen in 'tech' stijl zoals daar zie je niet echt in Nederland.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:28

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De baan is wellicht na een goede winter het best, maar je (mijn) conditie is dat dan juist niet en ook de temperatuur is te laag om optimaal te presteren. Toevallig op mijn thuisrondje vorig weekend ook een PR verbeterd (met 1 sec) op een segment van 2 minuten. Combinatie van slinger singletrack en een stuk stoempen. De vorige PR stond al 4 jaar, dus eindelijk een keertje er onder gedoken. Hoe anderen nog eens 20 sec sneller gaan is me een raadsel :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
SnowDude schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:48:
Ik heb er een van Genuine Innovations Mooi klein dingetje met ook nog wat ventielkernen en een ventielkern tooltje (wat heel fijn werkt). Is niet heel erg bijzonder.

Als je maar 1 fiets hebt zou je ook bijvoorbeeld kunnen gaan voor een versie voor in je stuur van bijvoorbeeld Sahmurai of Muc-Off. Zitten gewoon mooi in je fiets opgeborgen kan je ze niet vergeten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cedrix5 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:10:
[Afbeelding]

Vandaag eerste keer met de Canyon stoic de lift in, in het Fichtelgebirge. Ochtend liftpas 17 euro met studentenkorting :) Leuke downhill aangelegd met veel varianten waardoor er genoeg interessant was wat toch te rijden was met mijn beperkte skills en gebrek aan achtervering. Moet wel nog eens terug voor de rock gardens bovenin onder de lift. Met weinig snelheid ontbrak het me aan balans en als ik harder ging verloor ik controle.

Eerder nog gefietst in het geo naturpark bij Miltenberg, was echt een leuke route. Enduro stijl dus op grindwegen omhoog en dan met aangelegde trails omlaag. Zolang je niet voor de zwarte alternatieve lijnen ging ook goede oefening die grotendeels fietsbaar was. Switchbacks en stenen in 'tech' stijl zoals daar zie je niet echt in Nederland.
Nice, ga zelf met 1.5 week naar Lac Blanc in de Vogezen, kan niet wachten. Toen ik in Noord Bayern/Franken woonde zat ik in een Mountainbike Dark Age, wel zonde, ik had de tijd toen.

[Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 19-05-2023 00:49]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 21:09
zonoskar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:31:
De baan is wellicht na een goede winter het best, maar je (mijn) conditie is dat dan juist niet en ook de temperatuur is te laag om optimaal te presteren. Toevallig op mijn thuisrondje vorig weekend ook een PR verbeterd (met 1 sec) op een segment van 2 minuten. Combinatie van slinger singletrack en een stuk stoempen. De vorige PR stond al 4 jaar, dus eindelijk een keertje er onder gedoken. Hoe anderen nog eens 20 sec sneller gaan is me een raadsel :)
Wil de euforie niet teveel temperen... Maar kan die seconde niet ook gewoon in de registratie zitten? Zo nauwkeurig is die segment registratie ook niet in mijn beleving.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:46:
[...]

Nice, ga zelf met 1.5 week naar Lac Blanc in de Vogezen, kan niet wachten. Toen ik in Noord Bayern/Franken woonde zat ik in een Mountainbike Dark Age, wel zonde, ik had de tijd toen.
Collega vond bikepark van Lac Blanc de moeite waard. Je gaat vast nodige fun hebben daar in de omgeving. Alvast nodige stuiter plezier! ;-)

---------

Net tweede token geplaatst in voorvork en straks eens testen hier im wald. Eèn voelde wel goed, maar tempo is iets omhoog gegaan en pak de features met iets meer vertrouwen. Met als resultaat dat ik net iets te vaak in de Bottom out zit.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JJJ
  • Laatst online: 13:49
Nog even een terugkoppeling op de montage van de dropper post waar ik het eerder over had: ik ben teruggegaan naar de FM.

Ze hebben het nu netjes opgelost, de kabel is goed omgedraaid. Er was overigens een andere medewerker aan het werk die volgens mij een stuk meer ervaring heeft met dit soort dingen. Heb nu dus wel meer vertrouwen in een goede montage. Overigens is de werking van de dropper ook vloeiender, heb minder kracht nodig om de hoogte in te stellen (waar het voorheen best stroef ging).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat hebben ze netjes opgelost.

Vandaag getest met extra volume token in voorvork en voelt al heel stuk beter. Nu nog rebound etc fine tunen. Morgen hier eens naar kijken...

Bij de MTB kuilen is iemand goed bezig geweest. En heeft de gap jump aldaar onderhanden genomen. Hij is een stuk beter geworden dan dat hij ervoor was.

[Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 21-05-2023 06:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
Met het risico een onderwerp aan te slingeren dat al tig keer voorbij is gekomen:

Oliën jullie de ketting ook als deze niet helemaal gereinigd is, maar b.v. alleen met een doekje afgenomen?

Uiteraard snap ik dat helemaal grondig reinigen beter is, maar ik lees op internet ook dat geadviseerd wordt om na b.v. elke 5-10 ritten te oliën nadat je alleen met een doekje de ketting hebt afgenomen. Het nadeel is dan dat je ook vuil in de rollers krijgt, maar het alternatief is dat je geen olie tussen je rollers hebt.

Vroeg me af wat dan de beste optie is voor levensduur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cedrix5
MailMan schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:42:
Met het risico een onderwerp aan te slingeren dat al tig keer voorbij is gekomen:

Oliën jullie de ketting ook als deze niet helemaal gereinigd is, maar b.v. alleen met een doekje afgenomen?

Uiteraard snap ik dat helemaal grondig reinigen beter is, maar ik lees op internet ook dat geadviseerd wordt om na b.v. elke 5-10 ritten te oliën nadat je alleen met een doekje de ketting hebt afgenomen. Het nadeel is dan dat je ook vuil in de rollers krijgt, maar het alternatief is dat je geen olie tussen je rollers hebt.

ja doe ik wel, genoeg erop en dan het teveel afnemen met doekje. Dat vuil komt ook wel tussen de rollers van gewoon fietsen dus beter vuil + vet dan vuil zonder vet is mijn idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25
Ik doe het elke rit met trappen (lift assisted iets minder). De ketting 2 x aan de zijkant en op loopvlak aantal keren door papier van de werkplaatsrol draaien. Dat telt dan als "schoon". Evt tanden van voorblad schoonvegen als er veel modder opzit en de derailleur wielen steek ik af met schroevendraaier als er veel plak zooi op zit.
Daarna elke roller een drupje olie. Even laten staan en door de versnellingen heen. Overtollige lube weer afnemen met papierdoekje.

Micro vezel werkt beter, maar dat kostte me te veel doekjes.

Of het werkt: dunno, maar denk dat ik komende week de 4e ketting op deze tandwielen en cassette ga zetten, voor het vierde seizoen. Vervang nooit cassettes eigenlijk, vorige fiets was na 5 jaar nog ok, dus in zoverre werkt het.

Dat is mi ook wel het goal: je cassette en tandwielen lang mee laten gaan aangezien die duurste zijn, ketting slijt toch wel.
Funfact: zelf mijn DH-er waar ik relatief gezien nooit op trap slijt, gewoon door het continue klapperen wordt die ook lang en zijdelings flexibel.

[Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 21-05-2023 10:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54

WoBBeL

*zwaai*

djiedjie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:38:
[...]

Wil de euforie niet teveel temperen... Maar kan die seconde niet ook gewoon in de registratie zitten? Zo nauwkeurig is die segment registratie ook niet in mijn beleving.
Volgens Strava heb ik een keer een segment van een paar honderd meter in 2 seconden gedaan :D
En toen werd mijn KOM afgepakt door iemand die hem in 1 seconde deed _O-

Hosted VoIP SIP trunks Vast mobiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 27-05 16:15

Ik mountainbike al zo'n 35 jaar en ik heb nog nooit een ketting naar de knoppen geholpen door deze niet te behandelen zoals jij beschrijft ;)

Levensduur... Dit is mijn geheim, ik spuit gemiddeld 1 x in de maand de fiets af bij de carwash met de hogedruk en als beloning doen we nog voor 50 cent hot wax. Dan doen we (voor iedere rit) wat WD-40 Specialist PTFE Trockenschmierspray op de ketting en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online

Ik weet ook niet wat bij jou "Grondig reinigen" is. Maar in sommige gevallen verkort TE grondig reinigen de levensduur. Het is vaak makkelijk om vet uit iets te krijgen als het er terug in te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 21:09
WoBBeL schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Volgens Strava heb ik een keer een segment van een paar honderd meter in 2 seconden gedaan :D
En toen werd mijn KOM afgepakt door iemand die hem in 1 seconde deed _O-
Haha die had zn ketting net gesmeerd denk 😉.
Ik had pas een flink PR op een segmentje wat aan het einde linksaf gaat waar ik zeker weten rechtsaf ben gegaan, laatste stukje heb ik dus helemaal niet gefietst die keer 🙈.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:38

Volgens mij is de voornaamste reden van slijtage de krachten die op de ketting komen, in combinatie met de kettinglijn. Ik denk dat de cassette meer te lijden heeft van zand dan de ketting zelf. Dus als het knarst dan gaat ie er even af, anders niet. Ik heb onlangs het fabrieksvet eraf gehaald en rij nu met wax, dan heb je in principe nog minder aanklevend vuil.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Beetje terug kerend onderwerp; onderhoud slijtage onderdelen en hoe ketting te smeren. Meningen en aanpak zal per persoon verschillen. Waar men het vaak wel over eens is. Dat zand etc niet goed is voor de slijtage onderdelen van de aandrijflijn. En dat goed smeren belangrijk is.

Terug lezen in dit topic is de moeite waard als je verschillende werkwijze en of meningen wil weten d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Mistraller schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Volgens mij is de voornaamste reden van slijtage de krachten die op de ketting komen, in combinatie met de kettinglijn. Ik denk dat de cassette meer te lijden heeft van zand dan de ketting zelf. Dus als het knarst dan gaat ie er even af, anders niet. Ik heb onlangs het fabrieksvet eraf gehaald en rij nu met wax, dan heb je in principe nog minder aanklevend vuil.
Ik heb dan juist weer het idee dat het knarsen erger wordt wanneer ik met een doek over de ketting ben geweest na een rit.

Misschien dat je dan weer nieuw vuil op de rollers drukt, dat vervolgens weer door de tandwielen wordt fijngemalen, wat voor het afvegen al was gebeurd tijdens het rijden?

Ongerelateerd aan de vraag over ketting smeren: Ik was de derailleur nog wat aan het afstellen, maar het viel mij op dat de L-limit screw geen effect lijkt te hebben op de uiterste positie van de derailleur. De arm beweegt niet dichter naar het wiel toe als ik hem losser draai. Er ontstaat simpelweg een open ruimte tussen de schroef en de derailleurarm... Het lijkt er dus op dat de derailleur al op een maximale stand staat of ergens anders door geremd wordt. En ja, ik draaide aan de goeie schroef :+ Maar toch vind ik het raar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:52
MailMan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:04:
[...].

Ongerelateerd aan de vraag over ketting smeren: Ik was de derailleur nog wat aan het afstellen, maar het viel mij op dat de L-limit screw geen effect lijkt te hebben op de uiterste positie van de derailleur. De arm beweegt niet dichter naar het wiel toe als ik hem losser draai. Er ontstaat simpelweg een open ruimte tussen de schroef en de derailleurarm... Het lijkt er dus op dat de derailleur al op een maximale stand staat of ergens anders door geremd wordt. En ja, ik draaide aan de goeie schroef :+ Maar toch vind ik het raar.
Ik denk dan aan 2 dingen, te weinig kabelspanning of een krom derraileurpadje. Er dan wel vanuitgaande dat je recent materiaal hebt :P.
Een die ik laatst nog gehad heb, maar dat was bij een ouder frame waarop ik 12sp had geinstalleerd, een te korte b schroef(derraileurwieltje bleef hangen op een na laatste grote tandwiel).

Succes

Acties:
  • +6Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 07:15
Afgelopen dagen deelgenomen aan de BemC. Mooie resultaten met 10e plek overall en 6e bij de mannen tot 35. Helaas 2 dagen net naast het podium gegrepen met 4e plaatsen in de etappes.

Vind deze wedstrijd wel echt een aanrader!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:15
Ik twijfel of ik misschien speling heb op mn balhoofd.Hoe controleren jullie dit?
Als ik de voorrem inknijp (vering voorvork vastgezet) en dan mijn stuur naar voren duw dan kan ik hem nog wel een beetje voorwaarts bewegen. Maar misschien zit dit in de voorvork of grotere band met lagere druk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:28:
Afgelopen dagen deelgenomen aan de BemC. Mooie resultaten met 10e plek overall en 6e bij de mannen tot 35. Helaas 2 dagen net naast het podium gegrepen met 4e plaatsen in de etappes.

Vind deze wedstrijd wel echt een aanrader!
nice man! 4e is wel jammer inderdaad, maar nog steeds een erg mooi resultaat, en ook overall. Ik (en de meeste) zou er voor tekenen :X

(ik ga voor de top 100 bij de RdhF :D)

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman
Owios schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:36:
Ik twijfel of ik misschien speling heb op mn balhoofd.Hoe controleren jullie dit?
Als ik de voorrem inknijp (vering voorvork vastgezet) en dan mijn stuur naar voren duw dan kan ik hem nog wel een beetje voorwaarts bewegen. Maar misschien zit dit in de voorvork of grotere band met lagere druk.
Je kan ook even kijken of je het minder wordt als je de boel strakker (of zelfs alt test, te strak) draait, kan je in ieder geval uitsluiten of het van het balhoofd komt of uit de vork (of soms schuiven de remblokjes ook een fractie.
Dus stuurpen losmaken, topcap aandraaien en voelen of het minder wordt, daarna de topcap juist afstellen dat je stuur precies zonder extra wrijving draait. Als er dan nog speling overblijft die bij de boel strak er niet was, dan is je balhoofd versleten

[Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 22-05-2023 09:41]

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:36:
[...]

nice man! 4e is wel jammer inderdaad, maar nog steeds een erg mooi resultaat, en ook overall. Ik (en de meeste) zou er voor tekenen :X

(ik ga voor de top 100 bij de RdhF :D)
Nice, succes met de laatste voorbereidingen! Ik verkijk me er persoonlijk altijd op hoe zwaar die koersen in de ardennen zijn; de klimmen lijken op papieer nooit lang >:)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edoappelhof
Owios schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:36:
Ik doe dit voor de mtb juist door beide remmen in te knijpen en de fiets wat naar achteren te trekken; hiermee voel je zuivere speling op het balhoofd en niet de eerste slag van je vork.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Nice, succes met de laatste voorbereidingen! Ik verkijk me er persoonlijk altijd op hoe zwaar die koersen in de ardennen zijn; de klimmen lijken op papieer nooit lang >:)
Thanks!
ja klopt.. en de 1e klim bij de RdhF hakt er ook wel in... in 2019 heb ik me me daar al opgeblazen* :D (maar ja, dat was ook mijn 1e wedstrijd sinds 20-25 jaar ofzo). Inmiddels een heel stuk wijzer qua pacing en voeding, daarnaast is de conditie en het materiaal ook flink beter, dus we gaan kijken vanaf welk punt het deze keer niet meer leuk is :X. in 2019 was dat na een uur of 3 (op ongeveer 2/3e van de rit).

*
1e 2 klimmetjes, hoogte in groen, de andere hartslag, max hr is 186, die heb ik rond een uur of 3 2 keer aangetikt en daarna was het klaar..

Dat gaan we deze keer zeker anders doen, geen power op de MTB, maar ik ben eind 2019 wel indoor gaan trainen met power, en ook voor de ritjes buiten met de racefiets heb ik een simpele powermeter, ik denk dat ik daarmee inmiddels een stuk beter binnen de grenzen kan blijven.

Eigenlijk moet de hartslag voor mij onder de 160 blijven bij een marathon, tenzij je om dreigt te vallen. 1.5 uur tempo op de racefiets met ~240 watt doe ik nu met een hartslag van 140, een duurrit van 2.5 uur met 200 watt en 129 bpm. Een rondje Dorst van 22 minuten volle bak is dan 170 bpm, dat is dus echt over threshold en een rondje 013 van 45 minuten zit daar net onder met 168 bpm.. (net over threshold)

[Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 22-05-2023 10:39]

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
Vorige week een beetje speling gevoeld op de cranks. Boel maar even los gehaald maar het linker lager is niet meer te redden. Deze set zit er ook nog maar 750km en 5 maaden in en, buiten de Drenthe200130, weinig slechte omstandigheden gezien. De vorige set klonk na 1000km ook al als een zak knikkers.

Ik kan best accepteren dat deze lagers (Rotor PF4130 voor 30mm as in een BB92 shell) wat minder lang meegaan maar dit is wel extreem. Ook de standaard Shimano BB die er origineel in zat viel na 1500km van ellende uit elkaar. Ga nu toch bij de FM aangeven dat ik wel een structurele oplossing wil, fiets is net uit de garantie (2,5 jaar oud) maar niet super veel km's (<3500).

Iemand hier al eens zoiets bij de hand gehad? Of een frame laten opmeten voor de exacte afmetingen van de BB?

Diablo3 - Flickr - Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Owios
Prulleman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Je kan ook even kijken of je het minder wordt als je de boel strakker (of zelfs alt test, te strak) draait, kan je in ieder geval uitsluiten of het van het balhoofd komt of uit de vork (of soms schuiven de remblokjes ook een fractie.
Dus stuurpen losmaken, topcap aandraaien en voelen of het minder wordt, daarna de topcap juist afstellen dat je stuur precies zonder extra wrijving draait. Als er dan nog speling overblijft die bij de boel strak er niet was, dan is je balhoofd versleten
Bedankt! Ga ik vanavond naar kijken.
edoappelhof schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Ik doe dit voor de mtb juist door beide remmen in te knijpen en de fiets wat naar achteren te trekken; hiermee voel je zuivere speling op het balhoofd en niet de eerste slag van je vork.
Slim, ga ik vanavond ook proberen.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Thanks!
ja klopt.. en de 1e klim bij de RdhF hakt er ook wel in... in 2019 heb ik me me daar al opgeblazen* :D (maar ja, dat was ook mijn 1e wedstrijd sinds 20-25 jaar ofzo). Inmiddels een heel stuk wijzer qua pacing en voeding, daarnaast is de conditie en het materiaal ook flink beter, dus we gaan kijken vanaf welk punt het deze keer niet meer leuk is :X. in 2019 was dat na een uur of 3 (op ongeveer 2/3e van de rit).

*
1e 2 klimmetjes, hoogte in groen, de andere hartslag, max hr is 186, die heb ik rond een uur of 3 2 keer aangetikt en daarna was het klaar.. [Afbeelding]

Dat gaan we deze keer zeker anders doen, geen power op de MTB, maar ik ben eind 2019 wel indoor gaan trainen met power, en ook voor de ritjes buiten met de racefiets heb ik een simpele powermeter, ik denk dat ik daarmee inmiddels een stuk beter binnen de grenzen kan blijven.

Eigenlijk moet de hartslag voor mij onder de 160 blijven bij een marathon, tenzij je om dreigt te vallen. 1.5 uur tempo op de racefiets met ~240 watt doe ik nu met een hartslag van 140, een duurrit van 2.5 uur met 200 watt en 129 bpm. Een rondje Dorst van 22 minuten volle bak is dan 170 bpm, dat is dus echt over threshold en een rondje 013 van 45 minuten zit daar net onder met 168 bpm.. (net over threshold)
Dat klinkt herkenbaar, ik rijd mezelf vaak over de kop in een poging voorin te blijven. Goed plan voor jezelf maken binnen de kaders waarvan je weet dat je ze aankan is mooi en werkt vaak het beste, je gaat dan richting het einde veel stilvallers oppakken. Alhoewel ik zelf het koersgevoel van het worstelen in de groepen wel lekker vind; zeker als je op de plateaus komt en dus echt profiteert als je nog in een groep mee kan komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ko.Kane
Owios schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Bedankt! Ga ik vanavond naar kijken.

[...]

Slim, ga ik vanavond ook proberen.

Bedankt voor de tips!
Leg je duim op de overgang van lagertopcap en de cup/frame aan de achterzijde en zelfde met wijsvinger aan de voorzijde, dan met voorwiel remmen en van voor naar achter bewegen of wat tegen muur aan bumpen, dan voel je speling makkelijk. Als je hand nl wil bewegen ten opzichte van frame is dat de topcap, die fix vast zit aan de vastzit aan de stuurpijp die beweegt. Herhaal dit met duim en finger op overgang crown en frame aan onderkant.

Je kan zo vaker kleinere spelingen voelen dan het klakken terwijl je alleen stuur beet houdt, of als alleen top of bottom lager ruim is.

[Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 22-05-2023 11:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 20:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

GoldenSample schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:46:
[...]

Lac Blanc is geweldig. Wel met groen/blauw beginnen, rood is daar al lastiger dan zwart in Winterberg :P Oh en kijk even naar de openingstijden, toen ik er was, was het niet de hele week open.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:41:
[...]

Dat klinkt herkenbaar, ik rijd mezelf vaak over de kop in een poging voorin te blijven. Goed plan voor jezelf maken binnen de kaders waarvan je weet dat je ze aankan is mooi en werkt vaak het beste, je gaat dan richting het einde veel stilvallers oppakken. Alhoewel ik zelf het koersgevoel van het worstelen in de groepen wel lekker vind; zeker als je op de plateaus komt en dus echt profiteert als je nog in een groep mee kan komen.
ja, ik ga wel kijken of ik wat kan draften op de vlakke stukken, of het lukt om bij een vast groepje aan te haken voor langere tijd weet ik niet.. ik denk daar wel wat risico's aanzitten, die onnodig zijn als de doelen ver buiten de top 10 liggen ;)

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Medico schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:56:
[...]

Ik denk dan aan 2 dingen, te weinig kabelspanning of een krom derraileurpadje. Er dan wel vanuitgaande dat je recent materiaal hebt :P.
Een die ik laatst nog gehad heb, maar dat was bij een ouder frame waarop ik 12sp had geinstalleerd, een te korte b schroef(derraileurwieltje bleef hangen op een na laatste grote tandwiel).

Succes
Het is een recente fiets met 1x12 Shimano XT derailleur. Viel me ook op dat de B schroef helemaal uitgedraaid staat. Volgens mij zit de derailleur/geleidewieltje dan het dichtst op de cassette?

Kabelspanning zou kunnen, maar hij schakelt verder prima.

[Voor 5% gewijzigd door MailMan op 22-05-2023 12:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 27-05 21:18

Sherlock

No Shit

MailMan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:04:
[...]

Het is een recente fiets met 1x12 Shimano XT derailleur. Viel me ook op dat de B schroef helemaal uitgedraaid staat. Volgens mij zit de derailleur/geleidewieltje dan het dichtst op de cassette?

Kabelspanning zou kunnen, maar hij schakelt verder prima.
Staat de clutch aan of uit? Als hij aan staat beweegt de derailleur wat minder makkelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MailMan
Sherlock schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Staat de clutch aan of uit? Als hij aan staat beweegt de derailleur wat minder makkelijk natuurlijk.
Goed punt. Ik dacht uit tijdens het afstellen, maar zal het nog een keer checken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prulleman
@MailMan wat je ook nog kan checken is of de derailleur wel goed op het padje zit, ik heb ook weleens gehad dat je met het terug zetten tegen gekke dingen aanloopt, dat kwam dan omdat je bij het monteren de derailleur niet "naar achter trekt" om em zo op de juiste manier tegen het nokje van het padje te plaatsen, misschien is dit ook niet bij alle opstellingen mogelijk om fout te doen, maar het levert in ieder geval wel gekke dingen op.

hoever is nu de afstand tussen de bovenste pully en de cassette in de lichtste versnelling? komt dat wel in de buurt van een normale b gap? (note, er staat op de achterkant van een XT derailleur kooi een lijntje voor de hoogte van de tandjes van de 51T )

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Demo schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Lac Blanc is geweldig. Wel met groen/blauw beginnen, rood is daar al lastiger dan zwart in Winterberg :P Oh en kijk even naar de openingstijden, toen ik er was, was het niet de hele week open.
Thanks, komt wel goed denk ik. Ben nooit in Winterberg geweest maar verschillende parken in Italië en Oostenrijk, rijd daar (vrijwel) alle rode lines en zwart buiten de jumplines met Gaps zonder chicken ways bijna alles.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Prulleman schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:58:
@MailMan wat je ook nog kan checken is of de derailleur wel goed op het padje zit, ik heb ook weleens gehad dat je met het terug zetten tegen gekke dingen aanloopt, dat kwam dan omdat je bij het monteren de derailleur niet "naar achter trekt" om em zo op de juiste manier tegen het nokje van het padje te plaatsen, misschien is dit ook niet bij alle opstellingen mogelijk om fout te doen, maar het levert in ieder geval wel gekke dingen op.

hoever is nu de afstand tussen de bovenste pully en de cassette in de lichtste versnelling? komt dat wel in de buurt van een normale b gap? (note, er staat op de achterkant van een XT derailleur kooi een lijntje voor de hoogte van de tandjes van de 51T )[Afbeelding]
De afstand stond ietsje te krap afgesteld. De B-screw 1-1.5e slag ingedraaid, maar de schroef zelf steekt echt nog een heel stuk uit. Maar goed, er zit ook een 51T op dus bij een kleiner blad zal je de B-screw vast verder in moeten draaien.

Wat bedoel je overigens met het padje? Is dat het stukje waar de derailleur op gemonteerd is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
MailMan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Wat bedoel je overigens met het padje? Is dat het stukje waar de derailleur op gemonteerd is?
Het padje is inderdaad dat stukje metaal waar de derailleur opgemonteerd zit. (bij de meeste fietsen in elk geval.) Is toegevoegd aan frames om te zorgen dat bij een crash je frame daar niet stuk zou gaan maar alleen een verwisselbaar stukje metaal. Maar je kan ze nog wel eens per ongeluk verbuigen.

(zo hoort die dus niet te staan)

[Voor 29% gewijzigd door ZanielGa op 22-05-2023 18:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
ZanielGa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Het padje is inderdaad dat stukje metaal waar de derailleur opgemonteerd zit. (bij de meeste fietsen in elk geval.) Is toegevoegd aan frames om te zorgen dat bij een crash je frame daar niet stuk zou gaan maar alleen een verwisselbaar stukje metaal. Maar je kan ze nog wel eens per ongeluk verbuigen.

[Afbeelding]
(zo hoort die dus niet te staan)
Hij is/was niet verbogen. Fiets is pas een maandje oud en ook nog niet omgevallen die kant op. Over de andere kant doe ik geen uitspraken :P

Inmiddels ook de cassette en kettingblad van m'n woon-werk fiets (Koga Confidence) aan het vervangen (en ketting). Wel lastig om te herleiden wat precies het type onderdeel is dat er op de fiets zat. De cassette achter had geen verdere beschrijving, maar alles op de fiets is verdere Deore reeks lijkt het. Ook raar dat ik voor de kettingbladen voor alleen uitvoeringen kon vinden waar je automatisch de crank bij moet kopen. Daar was namelijk niets mis mee.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 12:52
Volgende weel met campertje richting Slovenië via Oostenrijk (heen) en noord Italie terug. Iemand tips voor niet al te extreme trails, parken, etc?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Volgend weekend Winterberg tijd om de CushCore Pro insert te monteren. Was al gewaarschuwd voor het monteren dat dit best een uitdaging kan zijn. ;)

De insert op de velg krijgen is niet de uitdaging, maar de band (DHR II 2.6) erop krijgen vergt toch een heel stuk meer geduld en prutsen. Na 40min vechten en %$#$@#^ lag achterband erop. Lunch pauze goed besteed. :D Vanavond voorwiel (Assegai 2.5) nog voorzien van een insert.

Van de week extra wielset voor de E besteld. 30mm inplaats van de 35mm. Als de tijd het toelaat deze van het weekend voorzien van CushCore XC inserts en remschijven en cassette. De XC inserts zijn wat makkelijker te monteren is mij verteld. Ben benieuwd....

Nu alleen nog opzoek naar adres in omgeving van Gennep. Die spaken van achterwiel nog eens goed kan naar trekken. Zelf wel poging gedaan. En is al stuk beter. Naar mijn gevoel nog niet goed genoeg. Tips zijn welkom ;-)

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:25:
Volgend weekend Winterberg tijd om de CushCore Pro insert te monteren. Was al gewaarschuwd voor het monteren dat dit best een uitdaging kan zijn. ;)

De insert op de velg krijgen is niet de uitdaging, maar de band (DHR II 2.6) erop krijgen vergt toch een heel stuk meer geduld en prutsen. Na 40min vechten en %$#$@#^ lag achterband erop. Lunch pauze goed besteed. :D Vanavond voorwiel (Assegai 2.5) nog voorzien van een insert.

Van de week extra wielset voor de E besteld. 30mm inplaats van de 35mm. Als de tijd het toelaat deze van het weekend voorzien van CushCore XC inserts en remschijven en cassette. De XC inserts zijn wat makkelijker te monteren is mij verteld. Ben benieuwd....

Nu alleen nog opzoek naar adres in omgeving van Gennep. Die spaken van achterwiel nog eens goed kan naar trekken. Zelf wel poging gedaan. En is al stuk beter. Naar mijn gevoel nog niet goed genoeg. Tips zijn welkom ;-)
wat is er nog mis met je wiel? spaakspanning niet gelijk genoeg? nog een hoogte/zijslag? ...?

de theorie is vrij simpel, de praktijk kan soms een grotere uitdaging zijn :D

[Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 24-05-2023 13:30]

Strava

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:25:

Is Nijmegen voldoende in de buurt? Dan zou je even naar Hans van http://www.maatwielen.nl/ kunnen gaan.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:29:
[...]

wat is er nog mis met je wiel? spaakspanning niet gelijk genoeg? nog een hoogte/zijslag? ...?

de theorie is vrij simpel, de praktijk kan soms een grotere uitdaging zijn :D
Deze heeft wat dikke takken tussen spaken gehad en wat trails gereden waar jumpjes in zatten met landing op dikke wortels etc. Dus goed mishandeld afgelopen twee maanden O-) Er zit kleine slinger in. Die voor grootste deel al weg heb.

Met beetje mzzl kan ik de extra wielset dit weekend klaar maken. Dan kan deze erop en kan ik het wiel ergens droppen om spaken naar te trekken etc.

[Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 24-05-2023 14:20]

• Fall3n
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
17 juli doe ik mee aan de bartje200, aangezien ik niet in de buurt woon heb ik een kamer geboekt bij een lokaal Fletcher Hotel.

Op de website word gesproken over een overdekt fietsenhok, ik wil echter mijn fiets graag op de kamer neerzetten (schoon uiteraard).

Hebben jullie dit ook wel eens gedaan, doet het personeel hier evt moeilijk over omdat je met je fiets door de lobby loopt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Fall3n schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:28:
17 juli doe ik mee aan de bartje200, aangezien ik niet in de buurt woon heb ik een kamer geboekt bij een lokaal Fletcher Hotel.

Op de website word gesproken over een overdekt fietsenhok, ik wil echter mijn fiets graag op de kamer neerzetten (schoon uiteraard).

Hebben jullie dit ook wel eens gedaan, doet het personeel hier evt moeilijk over omdat je met je fiets door de lobby loopt?
Tijdens mijn trips naar Canada de MTB ook gewoon meegenomen naar de hotelkamer. Werd totaal niet van opgekeken, maar Canada ≠ Nederland natuurlijk.

Zelf zou ik het gewoon proberen, maar je kunt altijd een berichtje van te voren doe naar de receptie of het een issue is of niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cedrix5
Fall3n schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:28:

Ik heb het met vuile mountain/gravel bikes ook vaak gedaan tijdens bikepacken. Vinden ze geen probleem daar ze niet aansprakelijk willen zijn voor diefstal. Uiteraard probeer ik ze wel met zo min mogelijk sporen binnen/buiten te krijgen en dat zijn vaak eerder private bnb's of goedkopere hotels die geen veeleisend cliënteel krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
rockerpoet schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:17:
Volgende weel met campertje richting Slovenië via Oostenrijk (heen) en noord Italie terug. Iemand tips voor niet al te extreme trails, parken, etc?
ik woon daar, maar dat is nogal groot gebied. Dus ken er bijna wel 50 in dat gebied....Kun je wat specifieker zijn?

Wat voor fiets heb je? Fully? AM of Enduro? Wat is "al te extreme" trails voor je? Winterberg alles makkelijk?

je kan sowieso alle parken van Gravity Card bekijken, elk bikepark heeft wel blauw-rood-zwart. Al vind iedereen rood en blauw anders.
https://www.gravity-card.com/gravity-card-bikeparks/
De dolomiti BP + Kronplatz liggen ongeveer op je route. En ook 3x park in Slovenië, waarvan 1 in de stad Maribor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:51
Paar weken geleden ben ik me eens aan het verdiepen gegaan in het juist instellen van de voorvork. Ik vond hem altijd vrij stuiterig en het viel me op dat maar een derde van de veerweg gebruikt werd. Aan de hand daarvan uiteindelijk wat lucht af gelaten en dat werpt z'n vruchten af. Meer comfort, meer plezier en meer vertrouwen tijdens het knallen. Echt heel blij mee!

Vandaag voor het eerst in twee jaar weer eens een rondje Hellendoorn gedaan, wederom dikke pret. Het begint net als Lemele op sommige plekken al redelijk mul te worden maar goed genoeg om een hoop plezier te hebben :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rockerpoet schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:17:
Dolomiti/Paganella bikepark zoals Ko.kane noemt heeft veel trails en ook zat om je als beginner te vermaken. Zeker een aanrader imho. Nadeel van kleinere parken is dat je misschien maar 3 trails hebt die je wilt/kunt rijden. Hoeft niet erg te zijn maar kan er wel voor zorgen dat je er wat snel op uitgekeken bent.

Verder; denk ook aan t weer, plan liever iets anders zodat je lekker in droog weer kunt fietsen ipv in de regen. Beide werkt maar voor veel is 20 graden en een zonnetje toch een stuk leuker.

[Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 24-05-2023 22:33]

• Owios
Ik ga volgende week naar Oostenrijk en ik neem mij XC mountainbike mee. Ik wil graag nieuwe schijfremblokken, maar ik vroeg me af wat het verschil is tussen onderstaande blokjes:
https://www.mantel.com/sh...&spec[]=7740&spec[]=18519
https://www.mantel.com/shimano-b05s-resin-schijfremblokjes

Daarnaast wordt er vrij veel regen voorspeld en ik las dat metalen blokjes dan beter werken, maar ik lees ook dat ik deze niet kan gebruiken in combinatie met mijn huidige schijven: Shimano Deore RT56.

Wat raden jullie aan? Voor 3 a 4 ritjes lijkt me nieuwe resin blokjes in principe genoeg?

• Prulleman
Owios schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:26:
Ik ga volgende week naar Oostenrijk en ik neem mij XC mountainbike mee. Ik wil graag nieuwe schijfremblokken, maar ik vroeg me af wat het verschil is tussen onderstaande blokjes:

Daarnaast wordt er vrij veel regen voorspeld en ik las dat metalen blokjes dan beter werken, maar ik lees ook dat ik deze niet kan gebruiken in combinatie met mijn huidige schijven: Shimano Deore RT56.

Wat raden jullie aan? Voor 3 a 4 ritjes lijkt me nieuwe resin blokjes in principe genoeg?
geen idee wat het verschil is, kan er ook weinig over vinden.. maar de 1e zijn ook niet leverbaar, misschien dat dat de keuze makkelijker maakt ;)

metaal is wat slijtvaster en kan de hitte (bij langdurig remmen op lange afdalingen) beter kwijt, dus daar zitten inderdaad voordelen aan. organic grijpt soms wel wat makkelijker aan (met minder kracht).
De schijven zijn wellicht "resin only" omdat ze "te zacht" zijn voor metalen pads.. kan het kwaad.. nee, je schijven slijten alleen sneller dan niet resin only schijven.. maar het is niet zo dat ze harder slijten dan de blokjes zelf, ik zou denk ik wel voor metal kiezen in jou geval.
(niet voor de slijtage, maar omdat ze beter overweg gaan met warmte)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zie ik weinig redenen om metal te kiezen. Wel eens voor zelfde keuze gestaan. En uitgekomen bij grotere remschijven. Vergroot remkracht en kan beter omgaan met warmte bij langdurig remmen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Owios schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:26:

Niet-metal maakt minder herrie en slijt harder. Op één veldrit in de modder (dus 40 a 50 minuten + inrijden) rij ik een set niet-metal weg. Metal kan daar beter tegen maar maakt meer herrie. het klopt dat de RT56 een resin-only schijf is. Gebruik je daarop hardere blokken dan zal 'ie harder slijten.

Staat trouwens ook in de omschrijving bij Mantel, dat ze harder slijten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:52
StevenK schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Niet-metal maakt minder herrie en slijt harder. Op één veldrit in de modder (dus 40 a 50 minuten + inrijden) rij ik een set niet-metal weg. Metal kan daar beter tegen maar maakt meer herrie. het klopt dat de RT56 een resin-only schijf is. Gebruik je daarop hardere blokken dan zal 'ie harder slijten.

Staat trouwens ook in de omschrijving bij Mantel, dat ze harder slijten.
Helemaal waar...ander puntje mn in de bergen, juist inremmen! Wat bijaar resin misschien nog belangrijker is, anders zijn ze binnen een paar afdalingen of verglaasd of helemaal weg! Laatste transalp meerdere fietsers gezien die halverwege de dag al zonder blokjes zaten.

Mijn keus is iig metal hele jaar door, heel weinig slijtage en langer remcomfort berg af.

• edoappelhof
Medico schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Helemaal waar...ander puntje mn in de bergen, juist inremmen! Wat bijaar resin misschien nog belangrijker is, anders zijn ze binnen een paar afdalingen of verglaasd of helemaal weg! Laatste transalp meerdere fietsers gezien die halverwege de dag al zonder blokjes zaten.

Mijn keus is iig metal hele jaar door, heel weinig slijtage en langer remcomfort berg af.
Mee eens, voor mijn gevoel blijven metalen blokken langer goed remmen bij intens gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
Zowel enduro als DH: resin voor en sinter/metal achter (icm SRAM CODE RSC). Resin voor modulatie (op 220mm schijven dat wel) en sinter voor hard remmen/hitte opbouw.

Moet zeggen dat die resins het ook lang vol houden, kan daar meerdere bikeparks mee doen. Gevoelsmatig houden ze langer dan de achterblokken...

Veel slepend remmen is killing, zeker in modder, dan gaat het hard. Maar dat moet je eigenlijk ook niet doen.

Denk dat grote invloed is diameter remschijf op XC/am fietsen met mensen met weinig ervaring met de bergen, dan gaat het keihard. 160/180mm is gewoon geen maat om lang mee af te dalen als je veel en vaak remt.

Beetje self-for filling prophecy als je een15min run in een 30-45min run veranderd met continue remmen ipv veel stukken laten lopen. Dan brandt je met 160/180mm zo alles weg.

[Voor 31% gewijzigd door Ko.Kane op 25-05-2023 18:15]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Medico schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Nadeel in NL is alleen dat ze tussendoor weer afkoelen als je pech hebt. Reed van het weekend rond Nijmegen en merkte af en toe dat ik pas na 2 keer remmen weer wat bite had. Opzich voor mij niet het grootste probleem maar kan me voorstellen dat sommigen zich dan de 3e keer remmen onderuit remmen omdat er opeens wel bite is.

Zeker als je remmen hebt met niet heel veel modulatie (Shimanos basically) maar dat wel nodig hebt wordt het met metal blokken niet beter. Heb daar zelf niet z'n last van, ben best prima in hard remmen en dan doseren, beter dan heel zacht remmen om een wheelie in balans te houden.
Ko.Kane schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:10:
Zowel enduro als DH: resin voor en sinter/metal achter (icm SRAM CODE RSC). Resin voor modulatie (op 220mm schijven dat wel) en sinter voor hard remmen/hitte opbouw.

Moet zeggen dat die resins het ook lang vol houden, kan daar meerdere bikeparks mee doen. Gevoelsmatig houden ze langer dan de achterblokken...

Veel slepend remmen is killing, zeker in modder, dan gaat het hard. Maar dat moet je eigenlijk ook niet doen.

Denk dat grote invloed is diameter remschijf op XC/am fietsen met mensen met weinig ervaring met de bergen, dan gaat het keihard. 160/180mm is gewoon geen maat om lang mee af te dalen als je veel en vaak remt.

Beetje self-for filling prophecy als je een15min run in een 30-45min run veranderd met continue remmen ipv veel stukken laten lopen. Dan brandt je met 160/180mm zo alles weg.
En dan idd vooral lekker de remmen laten slepen ipv af en toe hard remmen.

[Voor 44% gewijzigd door GoldenSample op 25-05-2023 21:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-05 22:23
Ik heb sinds een jaar een Supercaliber 9.6, zover ik weet heeft deze tubeless banden (in ieder geval ready) maar deze heb ik echter nog nooit bijgevuld (weet dat dit eigenlijk elk half jaar wel moet). Nu zit er een heel klein gaatje in de band, dus die moet in ieder geval gedicht worden. Weet iemand of ik via het standaard ventiel sealent kan bijvullen? (bijv https://www.futurumshop.n...professional-500-ml.phtml) Ik kan niet echt vinden hoe ik een deel van het ventiel eraf kan draaien.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mussov schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:07:
Ik heb sinds een jaar een Supercaliber 9.6, zover ik weet heeft deze tubeless banden (in ieder geval ready) maar deze heb ik echter nog nooit bijgevuld (weet dat dit eigenlijk elk half jaar wel moet). Nu zit er een heel klein gaatje in de band, dus die moet in ieder geval gedicht worden. Weet iemand of ik via het standaard ventiel sealent kan bijvullen? (bijv https://www.futurumshop.n...professional-500-ml.phtml) Ik kan niet echt vinden hoe ik een deel van het ventiel eraf kan draaien.

[Afbeelding]
Trek je buitenband eerst eens los om te kijken of je uberhaupt wel tubeless rijd ipv gewoon met binnenbanden. Verder vul ik altijd gewoon de band zelf door hem op 1 punt wat los te trekken. Rijd met Squirt + beadlock korrels, die verstoppen een ventiel gelijk + gewoon in de band kieperen vind ik minder gekloot.

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-05 22:23
GoldenSample schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Trek je buitenband eerst eens los om te kijken of je uberhaupt wel tubeless rijd ipv gewoon met binnenbanden. Verder vul ik altijd gewoon de band zelf door hem op 1 punt wat los te trekken. Rijd met Squirt + beadlock korrels, die verstoppen een ventiel gelijk + gewoon in de band kieperen vind ik minder gekloot.
Ik wilde eigenlijk voorkomen om de buitenband los te trekken omdat dit met tubeless lastiger blijkt te zijn en daarnaast dat het met de sealent juist voor rotzooi kan zorgen. Daarom leek mij dit via het ventiel handiger, maar wellicht is dat niet het geval. Ik ging er altijd vanuit dat ik tubeless reed maar eigenlijk wel slecht dat ik dat niet eens zeker weet :F Dus inderdaad wel goed om dat eerst eens te checken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

mussov schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:07:

[Afbeelding]
Eerst band eraf en checken of deze wel echt tubeless is. Zoals hierboven wordt vermeld.

Daarnaast is mixen van verschillende merken sealeant niet te adviseren. Dit gaat ten kosten van de werking. Weet je niet welke erin zit oude eruit. En dan pas bijvullen. Youtube staat vol met uitleg hoe dit te doen. Ook in dit topic is er veel informatie te vinden. O-)
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Edit: band eraf aan één kant latex eruit (als die erin zit). Band schoonmaken er weer op. Oppompen (plopen) Latex door ventiel. Op pompen. Wiel ronddraaien/stuiteren (om sealant in de band te verdelen en kleine gaatjes te dichten). En klaar. Klusje van nog geen 5min per wiel. :)

[Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 25-05-2023 22:35]

• rockerpoet
Ko.Kane schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:05:
[...]

ik woon daar, maar dat is nogal groot gebied. Dus ken er bijna wel 50 in dat gebied....Kun je wat specifieker zijn?

Wat voor fiets heb je? Fully? AM of Enduro? Wat is "al te extreme" trails voor je? Winterberg alles makkelijk?

je kan sowieso alle parken van Gravity Card bekijken, elk bikepark heeft wel blauw-rood-zwart. Al vind iedereen rood en blauw anders.
https://www.gravity-card.com/gravity-card-bikeparks/
De dolomiti BP + Kronplatz liggen ongeveer op je route. En ook 3x park in Slovenië, waarvan 1 in de stad Maribor
Heb een fully (trail bike). Om te beginnen wil ik blauwe afdalingen aangezien ik zelfs nog nooit in Winterberg ben geweest. Bedankt voor de link van Gravity Card, daar staat wel genoeg op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mussov schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Ik wilde eigenlijk voorkomen om de buitenband los te trekken omdat dit met tubeless lastiger blijkt te zijn en daarnaast dat het met de sealent juist voor rotzooi kan zorgen. Daarom leek mij dit via het ventiel handiger, maar wellicht is dat niet het geval. Ik ging er altijd vanuit dat ik tubeless reed maar eigenlijk wel slecht dat ik dat niet eens zeker weet :F Dus inderdaad wel goed om dat eerst eens te checken.
Valt wel mee, gewoon boven open trekken en dan met wat beleid naar beneden draaien. Tijdens het oppompen gewoon de band wat indrukken waar je hem los hebt gehad, dan blijft meestal wel genoeg lucht er in om hem in de bead te drukken.

• rockerpoet
Volgens mij zijn mijn remblokken aan vervanging toe. Het lijkt daarbij alsof ze scheef zijn afgesleten. Is er nog een groot verschil tussen harde en zachte remblokken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GWBoes
@rockerpoet lijkt mij zo nog wel mee te vallen, maar altijd lastig te zien zonder ze er uit te halen.
Discussie over harde (metal/sintered) of zachte (resin) remblokken is net geweest,

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:28
rockerpoet schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:23:
Volgens mij zijn mijn remblokken aan vervanging toe. Het lijkt daarbij alsof ze scheef zijn afgesleten. Is er nog een groot verschil tussen harde en zachte remblokken?

[Afbeelding]
Genoeg vlees er nog op als je naar de omcirkelde punten kijkt

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-05 15:48
Zo lang het veertje de schuif niet raakt is het gewoon prima, maar het kan nooit kwaad om een nieuw setje bij je te hebben. Incl, gereedschap en iets van een kunststof bandenlichter om de zuiger terug te drukken.

[Voor 3% gewijzigd door aart93 op 26-05-2023 08:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockerpoet
Heb ze even gedemonteerd en meet 1mm op het dunste punt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aart93
Gewoon nieuwe blokjes erop dan, dan heb je er voorlopig geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Op de foto zien de blokken er nog prima uit, het kan echter zijn dat ze aan de onderkant al helemaal afgesleten zijn.

Ik vervang ze ook altijd te vroeg hoor, dan weet ik zeker dat ik niet ineens zonder zit :+

[Voor 28% gewijzigd door WoBBeL op 26-05-2023 09:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aart93
Heb altijd gewoon een zakje bij met 1 of 2 nieuwe setjes, dan kan je ze onderweg gewoon vervangen als ze echt op zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@aart93 ik ook voor het geval dat maar ik heb nooit zin om dat naast het pad te verwisselen. Ik heb zo'n prachtig gepositioneerde remklauw waar geen multitool tussen past _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pier87
Hey @mussov ik ben sinds deze winter ook bezitter van een Supercaliber, is tubeles hoor. Je hoeft de band er niet af te trekken. Je kunt hem beter even uit je frame halen en schudden dan hoor je als het goed is de sealant wel klotsen.

Als je die Sealant van Schwalbe koopt zit er een klein tooltje bij waarmee jij je ventielkern eruit kunt draaien en met Schwalbe kunt bijvullen. Appeltje eitje...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je niet weet welk merk sealant in je band zit. Dan zou mijn advies zijn om eerst oude eruit en dan pas nieuwe erin. Mixen van verschillende merken sealant is in meeste gevallen geen succes ;-)

Verschillende fabrikanten gebruiken verschillende samenstellingen, die vaak niet goed samengaan en kunnen leiden tot stolling of een verslechtering van de prestaties, zelfs als ze beide op latexbasis zijn.

[Voor 67% gewijzigd door Daan_ op 26-05-2023 11:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@mussov Of je moet even checken bij de winkel wat voor sealant er doorgaans gebruikt wordt. Aan de andere kant, als het er nu al een jaar in zit, zou ik het er ook gewoon eerst uit mikken en daarna gebruiken wat je zelf wil. Al heb je dezelfde sealant, dan werkt die oude waarschijnlijk enkel als verdunning.

Tegenwoordig is het 9/10 keer echt niet veel werk om hem weer terug op druk te krijgen en je moet er toch een keer aan. Beter nu vertrouwen opdoen, in een gecontroleerde situatie. ;)

[Voor 24% gewijzigd door Kluus op 26-05-2023 11:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rockerpoet
aart93 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:06:
Gewoon nieuwe blokjes erop dan, dan heb je er voorlopig geen omkijken meer naar.
Heb ze zojuist vervangen 👍 gekozen voor zachte pads.

Wel loopt het achterwiel wat stroef, iets aan te doen?

[Voor 10% gewijzigd door rockerpoet op 26-05-2023 12:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GWBoes
rockerpoet schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Wel loopt het achterwiel wat stroef, iets aan te doen?
Heb je de zuigers ook wat terug gedrukt? Deze stellen zichzelf op naar gelang de blokken slijten. Als je dan nieuwe blokken monteert lopen ze aan op de schijf.

Pagina: 1 ... 236 237 238 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee