ZanielGa schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Ik moet zeggen, was afgelopen donderdag over Zeist gekomen en kon me echt geen krappe passages herinneren. Ze zullen er ongetwijfeld zijn omdat Demo het er ook al over had. Zal ook wel komen omdat ik meestal niet zo heel hard ga maar zou toch verwachten dat je ze wel tegen moet komen met 780mm.
En hier ook een vote voor Esi Chunkies. Al zou ik toch wel die nieuwe Odi Reflex XL willen testen. Maar grips zijn inderdaad erg persoonlijk. Maar de merken waar ik toch de meeste positieve berichten over hoor zijn Esi, Ergon en Odi.
Het stukje waar je paralel aan de A12 rijdt zitten paar smallere stukjes tussen bomen, met idd genoeg schampsporen.
Ik rij ook altijd met ESI's, maar foamgrips moet je wel fan van zijn. Mijn fietsmaatje zweert bij Ergon, die er overigens ook in behoorlijk wat smaken zijn. Op mijn MTB zónder vering heb ik foamgrips van Wolftooth, de Fat Paw, en die voelen met mijn grote handen ook wel lekker.
Ik probeer me altijd een beetje te beheersen qua upgraderitis, of het iig beetje gelijk te houden met mijn skills. Nou reed ik al een hele tijd met Maxxis Minion DHF / DHR, maar ik vind het altijd wat lastig dat je de groef naast de dikkere zijnoppen ook kunt voelen. Dus op het moment dat het lijkt of je op de gripgrens zit, moet je eigenlijk je fiets nog wat platter duwen. Daar oefen ik braaf op qua techniek, maar mis soms toch stukje vertrouwen.
De achterste had ik al vervangen door een Forekaster toen ie versleten was, maar mocht voor mij nog net een tandje braver qua band, zeker met de zomer voor de boeg. Dus de Forekaster naar voren (past ie voor mijn gevoel qua profiel ook beter) en een Rekon achterop. Wel allebei in 29x2.6 en als EXO TR, want ik ben een lompe beer.
Tevens een Works Components 2° angle headset gemonteerd om de standaard 67,5° van mijn frame (met 140mm vork) wat slacker te maken. Volgens mij levert het in de praktijk 1.7° verschil op, en is die 67,5° zonder 'sag', dus zal iets minder zijn.
Vorig weekend Arnhem/Schaarsbergen en een deel van Veluwezoom gedaan (T-Rose / Granny), omdat we die combi vaak rijden een mooi ijkpunt. Leverde precies op wat ik hoopte, een fiets die iets luier aanvoelt en iets meer overtuiging nodig heeft om plat te leggen, maar daar wel makkelijker in blijft. De banden ook iets minder grip, maar ik voel wel beter aan waar dat punt is, dus geeft me wat meer vertrouwen.
Was bang dat het met langzaam klimmen wat minder zou zijn, maar dat ging juist beter. Kan voorwiel wat beter aan de grond houden (BB drop en reach natuurlijk ook beïnvloed door angle headset) en de Rekon heeft met z'n breedtenoppen iets meer grip. Springen leek ook een stuk beter/gecontroleerder te gaan, terwijl ik daar niet zo'n held in ben (risicolevel ZZP).
Fiets nu weer helemaal klaar voor de komende maanden, tot ik weer iets verzin om te veranderen!