Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 236 237 238 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:56
Maardiweb schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:07:
@MailMan een (te) breed stuur is ook niet geweldig op route Zeist :P

[Afbeelding]

Vlak voor de Arnhemse Bovenweg (bij het spoor) vanmiddag ff een boompje getikt en mn grip gesloopt. Nu vond ik ze al niet heel comfortabel dus no problem, maar op route Zeist zitten toch wel 4-5 hele nauwe passages tussen 2 bomen door waar ook goed te zien is dat ze vaak worden geschampt. Ik moet mn stuur ff opmeten, maar denk dat ik er wel een paar cm af ga halen.

Iemand een tip voor fijne grips?
Ik moet zeggen, was afgelopen donderdag over Zeist gekomen en kon me echt geen krappe passages herinneren. Ze zullen er ongetwijfeld zijn omdat Demo het er ook al over had. Zal ook wel komen omdat ik meestal niet zo heel hard ga maar zou toch verwachten dat je ze wel tegen moet komen met 780mm.

En hier ook een vote voor Esi Chunkies. Al zou ik toch wel die nieuwe Odi Reflex XL willen testen. Maar grips zijn inderdaad erg persoonlijk. Maar de merken waar ik toch de meeste positieve berichten over hoor zijn Esi, Ergon en Odi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-05 20:41
830 mm (inclusief doppen in de grips die het stuur dus wat verlengen, want de bar is 800 denk ik).

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:51
ZanielGa schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Ik moet zeggen, was afgelopen donderdag over Zeist gekomen en kon me echt geen krappe passages herinneren. Ze zullen er ongetwijfeld zijn omdat Demo het er ook al over had. Zal ook wel komen omdat ik meestal niet zo heel hard ga maar zou toch verwachten dat je ze wel tegen moet komen met 780mm.
Ze zijn er echt. Voor het stuk waar je de doorgaande weg oversteekt. De bomen daar vertonen ook genoeg sporen van een combinatie van brede sturen en te veel snelheid of te weinig stuurmanskunst.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:38
Op mijn Scale zit een 740mm stuur. Ik heb er Ergon GS2 bar ends op gezet. Fietst heerlijk, prettige extra handpositie bij een stukje asfalt of gravel, en de bar ends steken niet echt uit als je het stuur vast hebt. Door de vorm van de grip zelf ook geen last van tntelende handen of polsen. Effectief gaat er ongeveer een centimeter af qua handpositie want de bar end valt over het stuur heen.
Er wordt gezegd dat je ergens achter kan blijven hangen, maar dan moet je echt al zeker 3/4cm te kort komen, dus dan had je ook met gewone grips de betreffende tak al stevig geraakt.
Over de looks kan je discussiëren maar ik vind ze top.
https://www.mantel.com/re...s2-bar-end-mtb-handvatten

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 21:09
McLambo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Voor mijn zoon zoek ik ook een andere mountainbike.

Hij heeft nu 3,5 jaar een Cube Aim SL, waar hij voornamelijk mee heen en weer naar school fiets, en af en toe mee het bos in gaat.

Hij vindt het biken erg leuk, heeft na de winter ook al een aantal keer met vrienden afgesproken om te gaan biken. Ik heb een vermoeden dat hij deze zomer zelfs regelmatig in het bos te vinden zal zijn op de MTB.

Ik heb zijn fiets vanavond nagekeken, en buiten het feit dat hij er inmiddels behoorlijk uit aan het groeien is (19"model, hij is al 180cm+), is er ook dusdanig veel versleten dat ik denk dat het tijd is voor een andere fiets :P. (zonde om al die goedkope afmontage te moeten gaan vervangen)

Iemand tips voor een alu HT, prijscategorie 700-900 euro? Ben niet merk gebonden. Liefst veel bang for buck en goeie afmontage, 1x12. Hij zal hier voornamelijk op de NW veluwe fietsen, maar af en toe een uitstapje met zijn mij buiten de regio.

Heb al gekeken naar Grand Canyon en Radon ZT-Team, maar ben benieuwd wat er nog meer is.
Rockrider is in die prijsklasse meestal ook wel "bang for buck's". Je zou ook op marktplaats kunnen kijken voor een corona-aankoop die vrijwel ongebruikt het veld mag ruimen natuurlijk. Maar dan moet je wel zelf een beetje in kunnen schatten hoe de technische staat is.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 14:21

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

[...]

En hier ook een vote voor Esi Chunkies. Al zou ik toch wel die nieuwe Odi Reflex XL willen testen. Maar grips zijn inderdaad erg persoonlijk. Maar de merken waar ik toch de meeste positieve berichten over hoor zijn Esi, Ergon en Odi.
Het stukje waar je paralel aan de A12 rijdt zitten paar smallere stukjes tussen bomen, met idd genoeg schampsporen. :X

Ik rij ook altijd met ESI's, maar foamgrips moet je wel fan van zijn. Mijn fietsmaatje zweert bij Ergon, die er overigens ook in behoorlijk wat smaken zijn. Op mijn MTB zónder vering heb ik foamgrips van Wolftooth, de Fat Paw, en die voelen met mijn grote handen ook wel lekker.

Ik probeer me altijd een beetje te beheersen qua upgraderitis, of het iig beetje gelijk te houden met mijn skills. Nou reed ik al een hele tijd met Maxxis Minion DHF / DHR, maar ik vind het altijd wat lastig dat je de groef naast de dikkere zijnoppen ook kunt voelen. Dus op het moment dat het lijkt of je op de gripgrens zit, moet je eigenlijk je fiets nog wat platter duwen. Daar oefen ik braaf op qua techniek, maar mis soms toch stukje vertrouwen.

De achterste had ik al vervangen door een Forekaster toen ie versleten was, maar mocht voor mij nog net een tandje braver qua band, zeker met de zomer voor de boeg. Dus de Forekaster naar voren (past ie voor mijn gevoel qua profiel ook beter) en een Rekon achterop. Wel allebei in 29x2.6 en als EXO TR, want ik ben een lompe beer. :)

Tevens een Works Components 2° angle headset gemonteerd om de standaard 67,5° van mijn frame (met 140mm vork) wat slacker te maken. Volgens mij levert het in de praktijk 1.7° verschil op, en is die 67,5° zonder 'sag', dus zal iets minder zijn.

Vorig weekend Arnhem/Schaarsbergen en een deel van Veluwezoom gedaan (T-Rose / Granny), omdat we die combi vaak rijden een mooi ijkpunt. Leverde precies op wat ik hoopte, een fiets die iets luier aanvoelt en iets meer overtuiging nodig heeft om plat te leggen, maar daar wel makkelijker in blijft. De banden ook iets minder grip, maar ik voel wel beter aan waar dat punt is, dus geeft me wat meer vertrouwen.

Was bang dat het met langzaam klimmen wat minder zou zijn, maar dat ging juist beter. Kan voorwiel wat beter aan de grond houden (BB drop en reach natuurlijk ook beïnvloed door angle headset) en de Rekon heeft met z'n breedtenoppen iets meer grip. Springen leek ook een stuk beter/gecontroleerder te gaan, terwijl ik daar niet zo'n held in ben (risicolevel ZZP).

Fiets nu weer helemaal klaar voor de komende maanden, tot ik weer iets verzin om te veranderen! :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

McLambo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:09:
[...]

Voor mijn zoon zoek ik ook een andere mountainbike.

Hij heeft nu 3,5 jaar een Cube Aim SL, waar hij voornamelijk mee heen en weer naar school fiets, en af en toe mee het bos in gaat.

Hij vindt het biken erg leuk, heeft na de winter ook al een aantal keer met vrienden afgesproken om te gaan biken. Ik heb een vermoeden dat hij deze zomer zelfs regelmatig in het bos te vinden zal zijn op de MTB.

Ik heb zijn fiets vanavond nagekeken, en buiten het feit dat hij er inmiddels behoorlijk uit aan het groeien is (19"model, hij is al 180cm+), is er ook dusdanig veel versleten dat ik denk dat het tijd is voor een andere fiets :P. (zonde om al die goedkope afmontage te moeten gaan vervangen)

Iemand tips voor een alu HT, prijscategorie 700-900 euro? Ben niet merk gebonden. Liefst veel bang for buck en goeie afmontage, 1x12. Hij zal hier voornamelijk op de NW veluwe fietsen, maar af en toe een uitstapje met zijn mij buiten de regio.

Heb al gekeken naar Grand Canyon en Radon ZT-Team, maar ben benieuwd wat er nog meer is.
De Cube Analog is misschien een optie.
Heb er zelf een gehad, miste een luchtgeveerde vork niet.
https://www.12gobiking.nl...349=8186&351=8277&352=624

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loader
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:56
Hallo

Ik heb een klein vraagje, waar ik zelf niet uit kom,

Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB. Giant Talon., ( ik rij al mijn hele leven Giant )
Degene die ik nu heb, heeft 3 x 10 versnellingen. Waarbij ik vaak 3x6 of 3x7 rij.

De MTB van nu hebben geen 3x10 meer andere verhoudingen.

Nu heb ik er 2 op het oog, waarvan 1 2 x11 heeft ( Shimano Deore M5100, 11x42) en de andere heeft 2x9 ( Shimano Deore HG200 , 11x36).

Zelf ben ik een noob op dit gebied. Ik fiets vooral op verschillende ondergronden, zand, mul, gravel, bos, asfalt, grind. Meestal in 1 rit.

En hoe staat 3x6 / 3x7 die ik nu fiets tegenover 2x9 of 2x11?
Ik wil niet een fiets kopen waarvan straks blijkt dat ik niet zwaarder kan trappen.

Omdat ik een XXL fiets wil hebben , kan ik het nergens uitproberen want de winkels hebben het niet in de showroom staan.

Iemand die mij kan vertellen wat beter is , 2x9 of 2x11?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
Ko.Kane schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:15:
[...]
Die tik kan van alles zijn: niet perfect ingestelde derailleur of nog wat nwe ketting (die is zijdelings nog wat stijver), die tegen een schakelnokje op volgende tandwiel loopt elke rondgang. Maar als het elke rondgang is kan het ook een achter remschijf zijn.
Vandaag nog even rustig gekeken met de fiets ondersteboven en het was inderdaad een schakelnokje dat soms tegen het volgende tandje (groter blad) aankwam. Als ik me niet vergis zijn de tandjes ook om en om iets naar binnen of buiten gebogen, wat kan verklaren waarom het niet bij elk tandje is?

Ik had het idee dat er dus eigenlijk te veel spanning op de kabel stond. Maar het afstelnokje bij de shifter stond helemaal ingedraaid waardoor ik daar niets meer kon afstellen. Dus even de kabel losgehaald bij de derailleur zelf en minder strak vastgezet. Daarna bij de shifter een paar slagen eruit gedraaid en nu lijkt het overal goed te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 21:55

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag toch overstag gegaan voor CushCore Pro (27,5 & 29) inserts voor de E. Rij graag met lage bandenspanning, maar velg bescherming tegen impact. Is ook geen overbodige luxe met uitstapjes als Winterberg, Witten etc. op de agenda.

Zal wel uitdaging worden om banden erop te leggen met de inserts erop…

[Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2023 20:31]

Mijn plekje op het web -_- MTB gpx routes Reichswald & Fotografie blog

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZanielGa
Loader schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:19:
Hallo

Ik heb een klein vraagje, waar ik zelf niet uit kom,

Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB. Giant Talon., ( ik rij al mijn hele leven Giant )
Degene die ik nu heb, heeft 3 x 10 versnellingen. Waarbij ik vaak 3x6 of 3x7 rij.

De MTB van nu hebben geen 3x10 meer andere verhoudingen.

Nu heb ik er 2 op het oog, waarvan 1 2 x11 heeft ( Shimano Deore M5100, 11x42) en de andere heeft 2x9 ( Shimano Deore HG200 , 11x36).

Zelf ben ik een noob op dit gebied. Ik fiets vooral op verschillende ondergronden, zand, mul, gravel, bos, asfalt, grind. Meestal in 1 rit.

En hoe staat 3x6 / 3x7 die ik nu fiets tegenover 2x9 of 2x11?
Ik wil niet een fiets kopen waarvan straks blijkt dat ik niet zwaarder kan trappen.

Omdat ik een XXL fiets wil hebben , kan ik het nergens uitproberen want de winkels hebben het niet in de showroom staan.

Iemand die mij kan vertellen wat beter is , 2x9 of 2x11?
Ik denk persoonlijk dat je je blind staart op het aantal versnellingen.

Als ik op de site van Giant kijk denk ik dat het om
Talon 29 1 en Talon 29 3 gaat.
De Talon 3 heeft een Altus/Alivio mix wat eigenlijk gewoon het echte instapmodel is van Shimano waar de 1 volledig Deore is. Deore is gewoon een super degelijke goede groep.

Je geeft ook aan dat je je zorgen maakt dat je niet zwaarder kan trappen. Beide cassettes hebben een 11 als kleinste kransje wat gelijk is. Waar het verschil zit is bij de lichtere versnellingen. De 11 kan een stuk lichter als de set met 9 versnellingen kan. Je hebt dan gewoon een stuk meer opties.

Wat je nu heel veel ziet is een 1x11 of 1x12. Die hebben nog steeds een 11 (of zelfs 10) als kleinste tandwiel achter net als de 2x11 en 2x9 die je nu op het oog hebt maar hebben zelfs nog een lichtere versnelling achter om te compenseren dat je geen 2 voorbladen hebt. Wat je dan hebt zijn wel wat grotere stappen tussen de versnellingen.

Zelf heb ik een mountainbike met een 1x12 waarmee ik ook gezellig met vrienden die op de racefiets rijden ga rijden, dus al heb ik minder versnellingen kan ik ook gewoon met hun mee rijden. (Boven de 40km/u houdt het wel op, maar ik denk dat dat in jouw geval ook niet nodig is.)

Als je zelf echt bij een Giant Talon wilt blijven zou ik ook echt die Talon 1 adviseren dat is dan een veel betere fiets.
Maar ik zou je echt willen adviseren om verder te kijken als alleen Giant. Er zijn nog een hele hoop andere merken die een eigenlijk veel betere fiets voor hetzelfde geld bieden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. De hoeveelheid informatie en verschillende mogelijkheden kunnen soms wel een beetje overweldigend zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mistraller
Overweeg een 1x11 of 1x12 setup. Zoveel fijner.

En wil je weten hoe het zich verhoudt?

www.ritzelrechner.de

Briljante tool.

---------------

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
1x 10 (microshift advent X) kan ook goed zijn, is een fijne budgetgroep. Anders 1x 12 deore van shimano ook top. Ik zou vooral 1x kopen en geen voorderailleur meer, tenzij je er persoonlijk echt niet mee overeen komt. In ieder geval eens proberen. Kijk ook naar of de hoogste en laagste versnellingen je passen, bij goedkope groepen is de range soms echt minder dan 2x/3x maar dat speelt meer bij gravel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loader
ZanielGa schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Ik denk persoonlijk dat je je blind staart op het aantal versnellingen.

Als ik op de site van Giant kijk denk ik dat het om
Talon 29 1 en Talon 29 3 gaat.
De Talon 3 heeft een Altus/Alivio mix wat eigenlijk gewoon het echte instapmodel is van Shimano waar de 1 volledig Deore is. Deore is gewoon een super degelijke goede groep.

Je geeft ook aan dat je je zorgen maakt dat je niet zwaarder kan trappen. Beide cassettes hebben een 11 als kleinste kransje wat gelijk is. Waar het verschil zit is bij de lichtere versnellingen. De 11 kan een stuk lichter als de set met 9 versnellingen kan. Je hebt dan gewoon een stuk meer opties.

Wat je nu heel veel ziet is een 1x11 of 1x12. Die hebben nog steeds een 11 (of zelfs 10) als kleinste tandwiel achter net als de 2x11 en 2x9 die je nu op het oog hebt maar hebben zelfs nog een lichtere versnelling achter om te compenseren dat je geen 2 voorbladen hebt. Wat je dan hebt zijn wel wat grotere stappen tussen de versnellingen.

Zelf heb ik een mountainbike met een 1x12 waarmee ik ook gezellig met vrienden die op de racefiets rijden ga rijden, dus al heb ik minder versnellingen kan ik ook gewoon met hun mee rijden. (Boven de 40km/u houdt het wel op, maar ik denk dat dat in jouw geval ook niet nodig is.)

Als je zelf echt bij een Giant Talon wilt blijven zou ik ook echt die Talon 1 adviseren dat is dan een veel betere fiets.
Maar ik zou je echt willen adviseren om verder te kijken als alleen Giant. Er zijn nog een hele hoop andere merken die een eigenlijk veel betere fiets voor hetzelfde geld bieden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. De hoeveelheid informatie en verschillende mogelijkheden kunnen soms wel een beetje overweldigend zijn.
Het gaat inderdaad om Talon 1 en ook 2.

Ik ben blij met je uitleg. Ook wat Alivio betreft, dat wist ik niet.

Wat betreft de 1x12, de stappen tussen de versnellingen zijn groter dan bij 2x11. Dus het is wat dat betreft moeizamer om cadans te pakken krijgen dan met 2x11 . Want die neemt kleinere stappen.

Zelf fiets ik eerst 26 km/u en dan opbouwen naar 33- 38 km/u , 40 haal ik niet. Alleen als ik naar beneden ga in een tunnel ... 8)

Zoals jij het zegt, is 1 inderdaad beter dan 2.

De reden dat ik Giant wil, is dat ik deze merk ken. Er zijn inderdaad heel veel andere merken en dat overweldigt mij soms, teveel keuze. Voor mij is dat minder fijn. Daarom deze merk en dan alleen de type nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loader
Mistraller schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:42:
[...]

Overweeg een 1x11 of 1x12 setup. Zoveel fijner.

En wil je weten hoe het zich verhoudt?

www.ritzelrechner.de

Briljante tool.
Als ik het eens kon uitproberen... nergens hebben ze in de showroom een XXL frame staan. Navraag leert mij dat ze dat ook niet hebben. En om dan op gok een fiets te kopen... dat is mij iets teveel risico.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Loader schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Als ik het eens kon uitproberen... nergens hebben ze in de showroom een XXL frame staan. Navraag leert mij dat ze dat ook niet hebben. En om dan op gok een fiets te kopen... dat is mij iets teveel risico.
Je zou eens je licht kunnen opsteken bij Jelle van Justpedal.nl, die is zelf ook enorm lang en heeft daarom meestal ook wel demo's in hele grote maat.

[Voor 4% gewijzigd door MartijnGizmo op 04-05-2023 09:23]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Loader schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:14:
[...]

Zelf fiets ik eerst 26 km/u en dan opbouwen naar 33- 38 km/u , 40 haal ik niet. Alleen als ik naar beneden ga in een tunnel ... 8)
Dat is meer wielrennen dan mountianbiken. O-) Gravelbike een optie ?

Zijn niet veel die dit soort snelheden halen op de trails. Mannen zoals Nino Schurter. Die fietst ook met belachelijk groot kettingblad 38T op een 10-50 of 10-52 casstte en 175mm cranks. Hij trapt op vlakke recht toe recht aan segmenten redelijk wat weg, maar op singles etc. waar mountainbiken routes beetje uit bestaan, wordt het weer ander verhaal... 😉

1x is beetje de standaard in MTB wereld geworden. Zoals 1x12. Gravelbikes zie je ook steeds vaker met 1x groepset uitgerust worden. En dat zal vast een reden hebben ? ;-)

[Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 04-05-2023 09:59]

• Mistraller
Loader schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:27:
[...]

Als het puur is om de groepset te voelen dan kan je met een XL ook wel wegkomen misschien. En kan van elk merk zijn. En je kan eens informeren bij de betere verhuurders, dan kan je tenminste op echt terrein even raggen. Want een fiets testen in de showroom zegt niet zoveel.

---------------

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43
Helemaal eens hoor, maar in NL een mtb met meer(dichter bij elkaar) versnellingen als gravel bike gebruiken is ook niks mis mee...

(Maar kijk ook eens kritisch naar het meest gebruikte deel van de verschillende cassettes.. vaak heb je bij de verschillende opties, stapjes van 2 of 3 tandjes. Zoveel voordeel heb je dan niet bij een moderne 2x11cassette met 11-42)

In het terrein is het juist een voordeel dat je flinke stappen kan maken met schakelen, dan heb je geen tijd voor het zoeken naar de perfecte cadans/versnelling

Strava

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StevenK
Vooral dat laatste wat Prulleman zegt. Het grote voordeel van 1x is schakelen zonder nadenken. Een voorderailleur is het ideale recept om in zware omstandigheden toch een keer de ketting ernaast te trekken (met schade aan je frame als gevolg, naast de ergernis) en precies dat éne tandje meer of minder merk je echt niet.

Op de racefiets heb je dat eerder, omdat je daar over het algemeen langer in één cadans rijdt en dan is het voor veel fietsers fijn als ze hun cadans met een verzet kunnen regelen ipv met hun snelheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 11:45
Inderdaad, je gaat nooit ipv tussen twee kransjes achteraan te schakelen vooraan wisselen én achteraan + of - 3 om die ideale cadans vast te pakken.

• MailMan
Hoe serieus moet je de/een Bike Classification nemen van b.v. de producent van mijn fiets?: https://www.cube.eu/uk-en/support/bike-classification

De Attention SLX valt onder categorie 3, waar eigenlijk bij staat dat je er geen jumps mee mag doen. Maar de paar routes die ik gedaan heb bieden echt wel de gelegenheid om een sprongetje te maken.

"Meant for riding on ways like:

• tarmac roads and bicycle routes
• ways paved by gravel, sand or similar materials (e.g. re road, dirt road)
• paved and non paved hiking trails where roots, thresholds, rocks and drops are more often

In doing so the wheels have constant contact to the ground or lose contact for a split of a moment due to small uneven terrain like roots (-> no jumps, no riding on one wheel neither front or rear, no braking that causes the rear wheel to lift up)"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prulleman
MailMan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:12:
Hoe serieus moet je de/een Bike Classification nemen van b.v. de producent van mijn fiets?: https://www.cube.eu/uk-en/support/bike-classification

De Attention SLX valt onder categorie 3, waar eigenlijk bij staat dat je er geen jumps mee mag doen. Maar de paar routes die ik gedaan heb bieden echt wel de gelegenheid om een sprongetje te maken.

"Meant for riding on ways like:

• tarmac roads and bicycle routes
• ways paved by gravel, sand or similar materials (e.g. re road, dirt road)
• paved and non paved hiking trails where roots, thresholds, rocks and drops are more often

In doing so the wheels have constant contact to the ground or lose contact for a split of a moment due to small uneven terrain like roots (-> no jumps, no riding on one wheel neither front or rear, no braking that causes the rear wheel to lift up)"
Niet te serieus, maar de ene sprong is de andere niet, en daarnaast, de ene landing is de andere niet.. (en als je bv 85+ weegt helpt het ook niet mee natuurlijk)

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:59

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:26:
[...]

Niet te serieus, maar de ene sprong is de andere niet, en daarnaast, de ene landing is de andere niet.. (en als je bv 85+ weegt helpt het ook niet mee natuurlijk)
85+??? Hahaha. Je legt de lat wel heel hoog... Uuh laag!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:49
Demo schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:35:
[...]

Dan zou hij ook de tonnetjes omgewisseld moeten hebben, maar volgens mij hebben die verschillende maten? Hoe zit het ding nu in de hendel? Het hoeft geen ramp van wereldformaat te zijn, ik heb een Kindshock gehad waar het zo zat maar dat werkt minder prettig dan andersom.
De kabel is inderdaad omgewisseld. Zoals het nu gemonteerd is:

Volgens de handleiding moet het als volgt:

Ik heb nu ook een beetje slack in de dropper post hendel en volgens mij is het nadeel van de huidige setup dat ik het tonnetje dus eruit moet trekken om de kabelspanning te vergroten. Kortom, ik neig ernaar de fietsenmaker te vragen of hij het conform de handleiding wil doen (derde keer dat ik hiervoor terug moet...).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik zou het gewoon (laten) omdraaien.

A omdat het volgens de handleiding is en B omdat het praktischer is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:48
drBunhead schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:58:

C: omdat hij aan de kant van de dropper een plugje er op heeft moeten knijpen die los kan schieten, iets wat aan de kant van het 'tonnetje' niet gaat gebeuren.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25
Holk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:08:
[...]

C: omdat hij aan de kant van de dropper een plugje er op heeft moeten knijpen die los kan schieten, iets wat aan de kant van het 'tonnetje' niet gaat gebeuren.
D: of een tonnetje met grubscrew die kan gaan glijden, en dat glijden is wellicht al reden van het nu slaper worden?

E: ik zou geld terug eisen wegens wanprestatie en nooit meer heen gaan.

F: omdat de outercable nu al getrokken is kun je het ook heel makkelijk zelf fixen met een 4e kabeltje.
McLambo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:11:
[...]

85+??? Hahaha. Je legt de lat wel heel hoog... Uuh laag!
Dat valt dus heel erg mee, als je echt beetje nauw op de regels let.

Een E-bike met maximaal systeem gewicht inclusief fiets van 25-30kg van 120kg, komt daar snel in de buurt hoor. 2kg kleding, rugzakje/bidon etc 2 kg. 25 kg fiets = > 91kg max rijder gewicht.

Of XC fietsen met 110kg max of minder.

De duitsers leggen het graag uit:
https://www.mtb-news.de/news/maximales-systemgewicht-mtb/
https://ebike-mtb.com/zu-schwer-fuer-e-mountainbike/

In werkelijkheid valt het wel mee, en die klasses zijn erg conservatief en vooral garantie/crash replacement rugdekking. ASTM klasse sprongen zijn helemaal niet reëel als je kijkt wat er in een standaard discipline wedstrijd zit (zowel bij XC als Enduro, laatst was er XC parkours met roadgap over de andere rijders):
Kategorie 1 – Maximale Sprung/Drophöhe < 15 cm – „Rennrad, Triathlon, Zeitfahrrad“
Kategorie 2 – Maximale Sprung/Drophöhe > 15 cm – „City, Cargo, Tour, Trekking, Gravel“
Kategorie 3 – Maximale Sprung/Drophöhe < 60 cm – „XC-MTB“
Kategorie 4 – Maximale Sprung/Drophöhe < 120 cm – „Trail/Allmountain-MTB“
Kategorie 5 – Maximale Sprung/Drophöhe > 120 cm – „Downhill/Freeride-MTB“
PS Cube maakt zijn eigen categorien 6 stuks en die zijn nog wat lager.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ko.Kane

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 20:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

[...]

Parallel aan de A12 zitten er twee geloof ik, maar de krapste is als je bij de spoorovergang het bos uit komt en een stuk fietspad gehad hebt na een paar honderd meter als je weer in het bos zit. Daar had ik met de Karate Monkey met onversneden stuur (80 cm) nog geen 5 cm aan weerszijden over :X De andere zijn net iets breder, maar die ene daar rem ik toch altijd even voor. Zoals @Maardiweb zegt, de passages in kwestie zijn vrij herkenbaar omdat ze op stuurhoogte geen bast meer heben :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 27-05 08:31

Galois

1811 - 1832

Ik heb nieuwe wielen en deze kwamen met centerlock XT-schijven (160 mm, van MP).

Nu komt de spider nét niet tegen de remklauw (Magura MT6).

Kan dit? Of gaat dit voor problemen zorgen bij bv hard remmen of andere (torsie)krachten waardoor de spider dan wel de klauw zou kunnen raken? Of is dat uitgesloten?

Ik heb nergens kunnen vinden of er een minimale afstand vereist is.

Ik zou een 180 mm schijf kunnen kopen (had hiervoor ook 180 mm voor), want ik het de adapter nog. Dan zou de afstand wel ruimschoots moeten zijn toch?

Wat is jullie advies?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:02
Galois schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:09:
Ik heb nieuwe wielen en deze kwamen met centerlock XT-schijven (160 mm, van MP).

Kan dit? Of gaat dit voor problemen zorgen bij bv hard remmen of andere (torsie)krachten waardoor de spider dan wel de klauw zou kunnen raken? Of is dat uitgesloten?

Ik zou een 180 mm schijf kunnen kopen (had hiervoor ook 180 mm voor), want ik het de adapter nog. Dan zou de afstand wel ruimschoots moeten zijn toch?

Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
ik zou hier niet mee gaan rijden.

je kan toch een adapter tussen je remklauw en vork/frame zetten zodat deze wat verder weg komt te zitten? of zit die er al tussen? Ik kan het net niet goed zien.

edit:

voorbeeld

[Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 05-05-2023 17:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman
Dat soort adapters zijn vaak om een stapje van 20 mm te maken .. dat zal hier veel te veel zijn.

Maar even afhankelijk van wat voor ringetjes er nu tussen zitten, zou je wel de boel 1 mm op kunnen hogen

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:21:
[...]

ik zou hier niet mee gaan rijden.

je kan toch een adapter tussen je remklauw en vork/frame zetten zodat deze wat verder weg komt te zitten? of zit die er al tussen? Ik kan het net niet goed zien.

edit:

voorbeeld
[Afbeelding]
Die zit er niet tussen omdat bij 160 mm schijven het zonder adapter gemonteerd moet worden (begrijp ik… maar weet het niet zeker).

Met adapter dan knijpen de blokken op ‘minder’ schijf en zal de remkracht niet goed zijn toch? Dan zit se remschijven niet diep genoeg in de klauw zeg maar.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZanielGa
Demo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:03:
[...]
Parallel aan de A12 zitten er twee geloof ik, maar de krapste is als je bij de spoorovergang het bos uit komt en een stuk fietspad gehad hebt na een paar honderd meter als je weer in het bos zit. Daar had ik met de Karate Monkey met onversneden stuur (80 cm) nog geen 5 cm aan weerszijden over :X De andere zijn net iets breder, maar die ene daar rem ik toch altijd even voor. Zoals @Maardiweb zegt, de passages in kwestie zijn vrij herkenbaar omdat ze op stuurhoogte geen bast meer heben :P
Ik moet echt binnenkort weer eens gaan kijken dan. Is toch een route die ik niet zo heel vaak doe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:32:
Dat soort adapters zijn vaak om een stapje van 20 mm te maken .. dat zal hier veel te veel zijn.

Maar even afhankelijk van wat voor ringetjes er nu tussen zitten, zou je wel de boel 1 mm op kunnen hogen
Tussen de vork en de klauw zit geen ringetje. De klauw is direct gemonteerd op de vork. Daar zou een ringetje tussen kunnen dus?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
Galois schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:09:

Wat is jullie advies?
Zeker niet zo mee gaan rijden. Ik zou voor de 180mm optie gaan of een schijf pakken waar de spider niet zo in de weg zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZanielGa
Waarschijnlijk dat een andere schijf de beste optie is. Of het een CL is met een ander midden zoals bijvoorbeeld een bijbehorende Magura schijf of anders misschien een CL naar 6 Bolt adapter voor meer keus in schijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:02
Galois schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Die zit er niet tussen omdat bij 160 mm schijven het zonder adapter gemonteerd moet worden (begrijp ik… maar weet het niet zeker).

Met adapter dan knijpen de blokken op ‘minder’ schijf en zal de remkracht niet goed zijn toch? Dan zit se remschijven niet diep genoeg in de klauw zeg maar.
ja klopt, niet lekkerlijk nemen natuurlijk. De hoogte moet je aanpassen aan wat er voor jouw setup nodig is. Het gaat om het uitvullen. Desnoods met een sluitring oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Achter is er ook niet veel ruimte. Hier twee duidelijkere foto’s. De klauwen hebben wel ‘uitsparingen’ waar er wel ruimte is.

Achter:

Voor:

Of ik zou een ander setje schijven moeten nemen met een veel kleinere spider. Zoiets bv.

https://www.futurumshop.n...ck-remschijf-extern.phtml

Of

https://www.futurumshop.n...l-rounded-remschijf.phtml

Maar aan de andere kant denk ik bijna ook wel dat dit wel goed komt… misschien toch bij LBS langs.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ko.Kane
@Galois deze combi schijnt net niet lekker te zijn tussen Magura en Shimano. Maar je kan zonder problemen 1.0 /1,5 / 2.0 mm dikke washer als spacer gebruiken, zoals anderen ook al aangaven. Ik gok voor 1,5 of 2 en achter 1.0.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 22:40
Daan_ schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:11:
[...]

Top dat fiets weer beter gaat. d:)b

Fiets nog steeds zelfde terrein daar is weinig aan veranderd. :D Neuron heb ik bijvoorbeeld nog steeds zelfde afstelling als ervoor.

Het is bij een nieuwe fiets altijd even zoeken waar de sweet spot ligt. Helaas waren volume tokens voor damper in Europa slecht tot niet leverbaar. Dus dat duurde 3mnd voor ik die binnen had. En defecte FA module voor en later achter heeft ook niet meegeholpen om (juiste) afstelling te vinden. Lijkt erop dat ik nu redelijk in de buurt zit.
Precies. Het is gewoon altijd zoeken hoe je frame werkt met de demper en wat dan lekker werkt. Met volume tokens kun je dat mooi ontdekken.

Ik had nog een vraagje over tubeless valves. De mijne zijn echt aan het dichtslibben. Ik heb er met een pick tubeless latex uit lopen wroeten en ze in warm water gelegd en het spul eruit lopen wroeten, maar ze lijken nu wel echt op. Kan ik gewoon tubeless valve cores bestellen en deze in de tubeless valve stems van DT Swiss draaien? Het is ook weer zonde om de stems weg te gaan gooien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 11:45
De cores zijn inderdaad niets speciaals bij de standaard tubeless ventielen, je kan daar gelijk welke andere core in draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
daanb14 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Precies. Het is gewoon altijd zoeken hoe je frame werkt met de demper en wat dan lekker werkt. Met volume tokens kun je dat mooi ontdekken.

Ik had nog een vraagje over tubeless valves. De mijne zijn echt aan het dichtslibben. Ik heb er met een pick tubeless latex uit lopen wroeten en ze in warm water gelegd en het spul eruit lopen wroeten, maar ze lijken nu wel echt op. Kan ik gewoon tubeless valve cores bestellen en deze in de tubeless valve stems van DT Swiss draaien? Het is ook weer zonde om de stems weg te gaan gooien.
ja, en ik bestel gewoon cheap spul van amazon: zoiets 20stuks voor tientje https://www.amazon.de/FOR...til&qid=1683375703&sr=8-6

Voor die prijs is dat gewoon verbruiksvoorwerp.

De ventielstem rager ik met een boutje met volgens mij m3 of m4 fijndraad. Van die lange die in contactdozen zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Zoals @Ko.Kane kun je op Amazon kijken, maar die goedkopere van Aliexpress doen het ook goed. Gebruik deze al jaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:39:
[...]

Zoals @Ko.Kane kun je op Amazon kijken, maar die goedkopere van Aliexpress doen het ook goed. Gebruik deze al jaren.
Ik koop die dingen inderdaad ook per 10-20 stuks. Kosten niets via idd Amazon of Ali. Werken helemaal prima!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Ik vroeg mij af of een/deze hoek in mijn derailleur normaal is? Ik meen ergens gelezen te hebben dat een beetje een hoek kan helpen om de ketting beter terug te geleiden naar de trapas, maar is dat hier ook het geval?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daanb14
Bedankt voor de antwoorden @Bubble-BE , @Ko.Kane , @Daan_ en @Galois . Ik ga losse ventielkernen bestellen en er ook reserve in de Camelbak doen. @Daan_ Ik geloof dat ik jou wel eens heb gehoord over het meenemen van een spaak. Zo ja, hoe neem je die mee?

Met het fietsen gaat het nog steeds alsmaar beter en beter. Ik heb afgelopen zondag eens geprobeerd te fietsen met steunzolen in de fietsschoenen. Dit had veel effect, namelijk geen kniepijn tijdens de rit en de dagen erna. Alleen zitten ze in de fietsschoenen niet comfortabel, omdat er een verhoging in het voetbed zit. Over een paar weken moet ik naar de podotherapeut en pakken we dit ook meteen aan. Als ik op deze manier door kan gaan met conditie opbouwen en de techniek verfijnen ben ik heel blij. Als het allemaal meezit plan ik een keer een trail clinic in die @Daan_ aanraadt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 Binnenband en co2 aan fietsen hangen. En tubeless repairkit in barends. Nog niet zelf nodig gehad. En Multitool in broekzak.

De trail clinic zeker aanrader 👍

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
daanb14 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:37:
Bedankt voor de antwoorden @Bubble-BE , @Ko.Kane , @Daan_ en @Galois . Ik ga losse ventielkernen bestellen en er ook reserve in de Camelbak doen. @Daan_ Ik geloof dat ik jou wel eens heb gehoord over het meenemen van een spaak. Zo ja, hoe neem je die mee?
Een spaak gewoon in wat foam in je stuur. Wel even preparen als noodspaak als je geen straight pull hebt.

---------------

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Trapte vandaag door m'n naaf heen... Bleken niet de pallen, vervuililng of slijtage te zijn.. Nee in de Bontrager Line naven zit de vertanding in de hub-body gelijmd en die begeeft het op gegeven moment dus.. Schijnt vaker te gebeuren.

Leuk...

Nu maar ander naafje kopen, nieuwe spaken & nippels en eens proberen een wiel te spaken, iemand nog tips voor een betaalbare stand om op te bouwen? En, mocht het me toch niet lukken (recht gaat wel lukken maar het dishen?) iemand tipje voor een goede wielbouwer in zuid of noord holland?

Ter vervanging nu maar een DT-Swiss E1900 gekocht & op Ali een 54t ratchet. Kan ik later mooi een extra voorwiel kopen en heb ik mooi 2 wielsetjes

[Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 06-05-2023 23:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prulleman
GoldenSample schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:01:
Trapte vandaag door m'n naaf heen... Bleken niet de pallen, vervuililng of slijtage te zijn.. Nee in de Bontrager Line naven zit de vertanding in de hub-body gelijmd en die begeeft het op gegeven moment dus.. Schijnt vaker te gebeuren.

Leuk...

Nu maar ander naafje kopen, nieuwe spaken & nippels en eens proberen een wiel te spaken, iemand nog tips voor een betaalbare stand om op te bouwen? En, mocht het me toch niet lukken (recht gaat wel lukken maar het dishen?) iemand tipje voor een goede wielbouwer in zuid of noord holland?

Ter vervanging nu maar een DT-Swiss E1900 gekocht & op Ali een 54t ratchet. Kan ik later mooi een extra voorwiel kopen en heb ik mooi 2 wielsetjes
Minoura heeft betaalbare spullen (ook centreerboog/dishtool). Als je niet zelf aan de slag wilt hebben we onze eigen @ElGreco van https://vanspeykwheels.nl/ (Noord Holland volgens mij)

Oja, als je wel zelf aan de slag gaat is het boek van Roger Musson de allerbeste investering.

[Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 06-05-2023 23:19]

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedrix5
  • Nu online
GoldenSample schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:01:
Ben benieuwd of die ali ratchet het gaat houden op termijn. Ook nog over getwijfeld maar toch maar 70 euro betaald voor een echte van dt swiss, duurder dan goud lijkt wel als je ziet wat je dan krijgt. Nog niet mee gefietst, ben benieuwd.

Dt swiss naven zijn wel fijne upgrade van allerlei OEM dingen. Bij vriendin's racefiets ook gezegd dat ze dt moest kopen nadat achternaaf helemaal op was, fietsenmaker wilde er niet aan beginnen. Heb nu 4 wielsets van ze

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daanb14
Ik heb tot nu toe niets dan goeds te zeggen over DT naven. Ik fiets echt niet zachtzinnig, maar ze blijven goed rollen en de Ratchet doet precies wat ie moet doen en klinkt ook nog eens lekker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
N.a.v. de eerdere discussie over de stuurbreedte van mijn Cube Attention SLX 2023 (van 680mm) overweeg ik een breder stuur aan te schaffen. Ik merk namelijk zelf ook dat ik mijn handen automatisch heel breed zet en eigenlijk nog breder zou willen zetten.

Nu mijn vraag, hoe kom ik erachter wat voor type stuur er nu op zit? Als ik op de Cube site kijk staat er Cube Rise Trail Bar, 680 mm met 31,8mm doorsnede. Maar er staat niets over een rise of hoek (upsweep/backsweep) b.v.?

Ik zou denken dat ik gewoon voor hetzelfde willen gaan maar dan minimaal 720 mm, of gewoon 760 en dan inkorten.

Zoiets b.v.: https://www.bike24.com/p2...2d-4e34-93f8-08d14cf3dee8

Maar deze met dezelfde benaming en hoeken, maar 40mm korter is meteen 100g lichter: https://www.cube.eu/is-en/rfr-handle-bar-riser-trail/13687

[Voor 26% gewijzigd door MailMan op 07-05-2023 18:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
MailMan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:03:
N.a.v. de eerdere discussie over de stuurbreedte van mijn Cube Attention SLX 2023 (van 680mm) overweeg ik een breder stuur aan te schaffen. Ik merk namelijk zelf ook dat ik mijn handen automatisch heel breed zet en eigenlijk nog breder zou willen zetten.

Nu mijn vraag, hoe kom ik erachter wat voor type stuur er nu op zit? Als ik op de Cube site kijk staat er Cube Rise Trail Bar, 680 mm met 31,8mm doorsnede. Maar er staat niets over een rise of hoek (upsweep/backsweep) b.v.?

Ik zou denken dat ik gewoon voor hetzelfde moet gaan maar dan minimaal 720 mm, of gewoon 760 en dan inkorten.

Maar deze met dezelfde benaming en hoeken, maar 40mm korter is meteen 100g lichter: https://www.cube.eu/is-en/rfr-handle-bar-riser-trail/13687
Heb je er al veel op gefietst? Ik denk dat je wel went aan het smallere stuur.

Ik ervaarde met mn nieuwe fiets het tegenovergestelde. Het stuur is nu een stuk breder en dat is echt wel wennen. Je voelt je net een bodybuilder op de fiets. En 1 keer zelfs wat last van mn pols.

Breder is wat moderner en zal wel voordelen bieden maar in de nederlandse trails totaal onnodig.

[Voor 11% gewijzigd door Jampot007 op 07-05-2023 18:41]

V&A: 3D Print Service + \\ Eigen Website, Product Ontwerpen + 3D Printen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JJJ
  • Laatst online: 13:49
drBunhead schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:58:

Holk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Ko.Kane schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:12:
[...]

D: of een tonnetje met grubscrew die kan gaan glijden, en dat glijden is wellicht al reden van het nu slaper worden?

E: ik zou geld terug eisen wegens wanprestatie en nooit meer heen gaan.

F: omdat de outercable nu al getrokken is kun je het ook heel makkelijk zelf fixen met een 4e kabeltje.
Heren, bedankt voor alle respons! Jullie punten snijden voor mij ook hout. Dit is m'n eerste dropper post op de MTB dus ik ging haast aan mezelf twijfelen, maar jullie antwoorden geven me vertrouwen dat ik 't maar goed op moet laten lossen.

Heb 'm ook niet voor niets naar de FM gebracht, juist omdat ik graag goede montage wilde. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman
Ligt ook aan de fiets... Een lange (modernere geo) fiets met een korte stuurpen kan een breder stuur gebruiken, een ouderwetse te korte fiets met lange stuurpen weer een smaller stuur..

het is een beetje een totaal plaatje... Op een jaren 90 26er met 100mm stem kan je geen 80 cm stuur zetten.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Jampot007 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Heb je er al veel op gefietst? Ik denk dat je wel went aan het smallere stuur.

Ik ervaarde met mn nieuwe fiets het tegenovergestelde. Het stuur is nu een stuk breder en dat is echt wel wennen. Je voelt je net een bodybuilder op de fiets. En 1 keer zelfs wat last van mn pols.

Breder is wat moderner en zal wel voordelen bieden maar in de nederlandse trails totaal onnodig.
Nee maar drie keer mee gefietst. Maar toch merk ik wat zeurende pijntjes in de buitenkant van m’n pols. Ik heb het idee dat als ik mijn handen breder kan zetten de hoek met het handvat beter is. Het gaat me dus meer om ergonomie dan techniek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:47
MailMan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:03:

Ik zou denken dat ik gewoon voor hetzelfde willen gaan maar dan minimaal 720 mm, of gewoon 760 en dan inkorten.

Ik heb een Attention SL van 2021 en die had hetzelfde stuur. Heb een 70 mm stuurpen gekocht en een 740 mm stuur. Fiets goed :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Lensent schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Ik heb een Attention SL van 2021 en die had hetzelfde stuur. Heb een 70 mm stuurpen gekocht en een 740 mm stuur. Fiets goed :)
Goed om te horen!

Welk stuur en waar heb je die gehaald?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 21:43
De Mavic TS-2 Freehub van mijn achterwiel is kapot gegaan, nu kan ik deze vervangen voor een Mavic TSI-4 maar dat is weer een investering van 50 euro in een oude fiets die ik toch al wilde gaan verkopen.

Zou er voor 50 euro nog een non-boost achterwiel te koop zijn waar een Shimano 10 speed cassette op past? Ik heb wat op marktplaats rondgekeken maar ik kwam daar al niet echt iets tegen.

Iemand nog een idee? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Strider schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:30:
De Mavic TS-2 Freehub van mijn achterwiel is kapot gegaan, nu kan ik deze vervangen voor een Mavic TSI-4 maar dat is weer een investering van 50 euro in een oude fiets die ik toch al wilde gaan verkopen.

Zou er voor 50 euro nog een non-boost achterwiel te koop zijn waar een Shimano 10 speed cassette op past? Ik heb wat op marktplaats rondgekeken maar ik kwam daar al niet echt iets tegen.

Iemand nog een idee? :)
Ik heb een setje non-boost Shimano XT wielen. Zo goed als ongebruikt. Daar past een HG-cassette op (dus Shimano 10 speed).

Ik verkoop ze wel alleen als set, inclusief met centerlock XT remschijven en tubeless gemonteerde banden (banden zijn wel halverwege levensduur). Wel voor >125 euro. Ik stuur je een DM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZanielGa
MartijnGizmo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Ik rij ook altijd met ESI's, maar foamgrips moet je wel fan van zijn. Mijn fietsmaatje zweert bij Ergon, die er overigens ook in behoorlijk wat smaken zijn. Op mijn MTB zónder vering heb ik foamgrips van Wolftooth, de Fat Paw, en die voelen met mijn grote handen ook wel lekker.
Hoe zijn de Fat Paws in vergelijking met de Esi's? Mijn Extra Chunkies beginnen er redelijk gehavend uit te zien dus ik ben eens aan het kijken om ze binnenkort te vervangen. Merk je veel verschil tussen die twee?
MailMan schreef op maandag 8 mei 2023 @ 07:32:
[...]

Goed om te horen!

Welk stuur en waar heb je die gehaald?
Ik weet niet wat voor rise en sweep je wilt hebben maar ik heb nog een Ritchey WCS flatbar liggen. 740mm met 5gr backsweep. 5Graden was voor mij te weinig. Ziet er nog goed uit eigenlijk alleen wat sporen van waar de remmen gezeten hebben. Stuur maar een PB als je interesse hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
Beetje de staat van de markt nu:
Canyon heeft nu blijkbaar "bike of the week" met 10% korting (nu een Lux) https://www.canyon.com/en-at/

YT had op gravity series een 15% kortings actie, deze afgelopen weken.

En zo zijn er wel meer acties, en dat aan start van seizoen al. Veel stock ook al weer.

------------------------------------
Flatbar zonder upsweep lijkt mij vrij oncomfortabel en dan ook maar 5 backsweep.

De 'gold' standard van Renthal is 5up en 7 back. Alles rond dat is vrij 'normaal': ik heb 5up-8back.

10-16 backsweep is wel in de ergo-range, kan een probleem oplossen maar je handen zitten wel verder naar achteren (effectief kortere stem)

qua grips: Ergon GE1 Evo's, houden makkelijk vast als het ruig is en de ergonomie werkt voor mij, ook voor DH. Het DH model van ergon de GD1 beviel me dan weer niet. Erg persoonlijk wat fijn is, zelfs binnen 1 merk.

[Voor 51% gewijzigd door Ko.Kane op 08-05-2023 21:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cedrix5 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Ben benieuwd of die ali ratchet het gaat houden op termijn. Ook nog over getwijfeld maar toch maar 70 euro betaald voor een echte van dt swiss, duurder dan goud lijkt wel als je ziet wat je dan krijgt. Nog niet mee gefietst, ben benieuwd.

Dt swiss naven zijn wel fijne upgrade van allerlei OEM dingen. Bij vriendin's racefiets ook gezegd dat ze dt moest kopen nadat achternaaf helemaal op was, fietsenmaker wilde er niet aan beginnen. Heb nu 4 wielsets van ze
Gooi de 18t gewoon in de mobiele spare parts bin. Dus als ik iets verder van huis ben kan ik hem altijd bij de auto even wisselen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ZanielGa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:23:
[...]

Hoe zijn de Fat Paws in vergelijking met de Esi's? Mijn Extra Chunkies beginnen er redelijk gehavend uit te zien dus ik ben eens aan het kijken om ze binnenkort te vervangen. Merk je veel verschil tussen die twee?
Nog ietsje dikker, fijn voor mijn grote handen en starre vork (op die fiets). Rondom even dik, iets ander aanbod qua kleuren, maar voor de rest aardig vergelijkbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:36
Weet iemand of het kwaad kan als ik mijn dropper voor langere tijd naar beneden houd? Dus zeg maar in? Ik ben bezig met mijn fiets ophangen aan de muur. Als ik de dropper in doe kan hij dichter bij het plafond.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ken Wood schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:09:
Weet iemand of het kwaad kan als ik mijn dropper voor langere tijd naar beneden houd? Dus zeg maar in? Ik ben bezig met mijn fiets ophangen aan de muur. Als ik de dropper in doe kan hij dichter bij het plafond.
No problem. Heb mijn droppers heb ik altijd in als ik de fiets weg zet in de schuur. En nog geen problemen daarmee gehad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 27-05 21:18

Sherlock

No Shit

Voor zover ik weet wordt het pas een probleem als je ze eraan ophangt toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:48:
[...]

No problem. Heb mijn droppers heb ik altijd in als ik de fiets weg zet in de schuur. En nog geen problemen daarmee gehad.
Hier hetzelfde. Nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:36
Top, dank voor jullie reacties. De fiets hangt inmiddels, nu die van de vrouw nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
Het schijnt beter te zijn om je fiets weg te zetten met de dropper omhoog, want dan staat er minder druk op.. maar de mijne hangt al 1.5 jaar aan de muur met de dropper omlaag om ruimte te sparen en geen problemen ondervonden.. 1 x ging ie niet lekker meer, druk gecontroleerd, daar lag het niet aan. Nieuw vet onder de kraag en alles weer perfect (oneup v2 180)

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
Ken Wood schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:09:
Is toch in wezen niks anders dan een burostoel? Of, de gasveer van de achterklep van je auto, die 20 jaar lang ingedrukt is, op enkele momentjes na... :P

---------------

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
Ko.Kane schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:39:
@Martinus ik neem aan dat die bout hol is: je kan er schroefdraad door doen: washer aan de kant waar de moer zat en grote dop aan de kop kant, die groot genoeg voor diameter kop is. Dan kun je hem die kant op persen, door bouten op schroefdraad te draaien.

Ik vermoed ook dikke contact erosie met binnen ring van de lagers die je moet overwinnen.
Dit was het dus, dikke roest. En modder.

Dank voor alle tips ook alle anderen

no comment

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 22:14
Ik lees af en toe wat mee in dit topic en ik kwam zo een tijdje terug de Radon Cragger 8.0 tegen. Nu staat er daar vermeldt dat de 'maximum allowed weight' 115 kg bedraagt, op de Bike-Discount site wordt echter 115 kg genoemd als totaalgewicht inclusief rijder. Daar zou ik net overheen gaan.

Als ik kijk naar de wielen dan zouden die volgens de fabrikant 180 kg aan moeten kunnen. Qua vork lijkt me dat ook geen probleem. Dan blijft over het frame en/of de zadelpen? Voor de zadelpen kan ik geen limiet vinden.

Ik heb de vraag ook gesteld aan Radon maar wacht nog op antwoord. Wat is jullie idee over dit gewichtslimiet?

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:57
rnark schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:00:
Ik lees af en toe wat mee in dit topic en ik kwam zo een tijdje terug de Radon Cragger 8.0 tegen. Nu staat er daar vermeldt dat de 'maximum allowed weight' 115 kg bedraagt, op de Bike-Discount site wordt echter 115 kg genoemd als totaalgewicht inclusief rijder. Daar zou ik net overheen gaan.

Als ik kijk naar de wielen dan zouden die volgens de fabrikant 180 kg aan moeten kunnen. Qua vork lijkt me dat ook geen probleem. Dan blijft over het frame en/of de zadelpen? Voor de zadelpen kan ik geen limiet vinden.

Ik heb de vraag ook gesteld aan Radon maar wacht nog op antwoord. Wat is jullie idee over dit gewichtslimiet?
Staar je niet blind op de opgegeven systeemgewichten van wielen. 28 spaken voor en achter zijn te weinig voor een totaalgewicht van 180kg ongeacht of de velg dit aankan. Het max gewicht geeft aan wat het minimale gewicht is waarbij een velg niet in elkaar klapt bij gebruik. Het zegt weinig tot niets over het wiel in zijn geheel.

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• Prulleman

het is niet alleen rider weight wat van belang is, ook rijstijl en terrein spelen een hele grote rol. Uiteindelijk is het de combinatie..

Als jij net op/over de grens zit van de weight limit, maar op gewone normale XC rondjes in NL "rustig" rond rijdt, dan is er weinig aan de hand.. Ga je jump lines of enduro trails doen, of heb je de power en techniek voor een agressieve rijstijl op "gewone" rondjes, dan heeft je fiets het natuurlijk een stuk zwaarder..

Als het uiteindelijk op garantie aankomt, dan hebben de meeste onderdelen vrij beperkte garantie, alleen een frame heeft vaak bv 5, 10 of lifetime. De rest 1 jaar of het valt zelfs onder normale slijtage.

Je moet er ook wel rekening mee houden dat bv een dropper meer zal slijten bij meer gewicht, er komen simpelweg meer krachten overal op, dus er zal eerder speling ontwikkelen, zelfde geld voor de vork.

ik heb zelf ook een gescheurd alu cannondale frame gehad, netjes vervangen onder garantie. Fiets werd goed gebruikt, lokale xc rondjes, Ardennen en zelfs een keertje winterberg (zonder de zwarte tracks). Het vervangende carbon frame heeft het langer uitgehouden, en nu 1,5 jaar een fully zonder issues

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane

Als je de taal op duits zet bij Radon: "Zulässiges Gesamtgewicht115 kg"

Zie de links in mijn post van paar dagen terug:
Ko.Kane schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:12:
Dat valt dus heel erg mee, als je echt beetje nauw op de regels let.

Een E-bike met maximaal systeem gewicht inclusief fiets van 25-30kg van 120kg, komt daar snel in de buurt hoor. 2kg kleding, rugzakje/bidon etc 2 kg. 25 kg fiets = > 91kg max rijder gewicht.

Of XC fietsen met 110kg max of minder.

De duitsers leggen het graag uit:
https://www.mtb-news.de/news/maximales-systemgewicht-mtb/
https://ebike-mtb.com/zu-schwer-fuer-e-mountainbike/

In werkelijkheid valt het wel mee, en die klasses zijn erg conservatief en vooral garantie/crash replacement rugdekking. ASTM klasse sprongen zijn helemaal niet reëel als je kijkt wat er in een standaard discipline wedstrijd zit (zowel bij XC als Enduro, laatst was er XC parkours met roadgap over de andere rijders):

Kategorie 1 – Maximale Sprung/Drophöhe < 15 cm – „Rennrad, Triathlon, Zeitfahrrad“
Kategorie 2 – Maximale Sprung/Drophöhe > 15 cm – „City, Cargo, Tour, Trekking, Gravel“
Kategorie 3 – Maximale Sprung/Drophöhe < 60 cm – „XC-MTB“
Kategorie 4 – Maximale Sprung/Drophöhe < 120 cm – „Trail/Allmountain-MTB“
Kategorie 5 – Maximale Sprung/Drophöhe > 120 cm – „Downhill/Freeride-MTB“

PS Cube maakt zijn eigen categorien 6 stuks en die zijn nog wat lager.
Een XC fiets is ook niet ontworpen voor sprongen dus het idee om er maar geen 2m gaps mee te springen was sowieso al meegenomen in het design: het max genoemde gewicht is toegelaten voor het max toegestaande categorie:
Met andere woorden een XC fiets (cat 3) met max.sys.gew. van 120 kg is duidelijk zwakker dan een DH fiets (cat5) met een max.sys.gew. van 120 kg.

Verder is het boilerplate en lekker makkelijk, ze hoeven niet zwaarder te garanderen dus waarom zouden ze ook. (Volgens mij is wettelijke ondergrens 115 voor fiets en 120 voor e-fiets)

Anyway voor een Cragger maakt dat weinig uit, die cat 3 is alleen voor de garantie rugdekking: het is gemarked als een trail HT (cat 4) en zo werkt ie ook wel:
https://www.mtb-news.de/news/radon-cragger-7-0-test/

• Ko.Kane
En mijn oude HT XC fiets is ooit ook in Saalbach Hinterglem en Winterberg geweest en nog steeds originele wielen en frame uit ~2008.

• Ko.Kane
In die MTB news review ook: onderaan de testprofielen de rijder gewichten zijn:
- 97kg
- 103 kg
- 74 kg
- 85 kg

Dus 1 tester was al over de 'limiet'

• Mistraller

Ik heb het voor mijn XC bike destijds gecheckt (Scott Scale 925)
Max System weight: 128kg en dat is altijd mens+machine
Cat 3: volgens scott zijn dat intended drops/jumps <60cm

Je zou zeggen dat op basis van deze fabrikantdata, je met een rijdergewicht van pak um beet 115kg een jump van 60cm moet kunnen doen met die fiets, en je mag aannemen dat dat voor alle gebruikte onderdelen is.

Maarrrr zelf zou ik nooit zo de marges op gaan zoeken.

---------------

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb een oude (maar ongebruikte) Vittoria Barzo 2.25 band gekregen.

Geen idee hoe oud deze band is, maar zal wel zo'n 5-8 jaar zijn. Er staat nergens 'tubeless (ready)' oid op. Dat betekent dus dat deze band niet tubeless gemonteerd kan worden toch?

• kippy
  • Laatst online: 17:08
Die hele gewichtslimitaties zou ik mij niet zo druk over maken.
Met garantie is het wat lastiger, maar het materiaal kan aanzienlijk meer aan dan voorgeschreven.

Kijk ook maar eens bij https://www.youtube.com/@nrmlmtber

• Prulleman
Galois schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:02:
Ik heb een oude (maar ongebruikte) Vittoria Barzo 2.25 band gekregen.

Geen idee hoe oud deze band is, maar zal wel zo'n 5-8 jaar zijn. Er staat nergens 'tubeless (ready)' oid op. Dat betekent dus dat deze band niet tubeless gemonteerd kan worden toch?
Je kan het proberen, maar zelf zou ik het risico niet nemen

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:17:
[...]

Je kan het proberen, maar zelf zou ik het risico niet nemen
Nee, heb 'm al weggedaan... Zo'n oude band is ook de moeite niet meer waard...

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
Iemand toevallig bearing puller te leen, regio Noord NL? bearing max 21 mm inner 12.
mag via pb. dank,

no comment

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hoeveel afstand tussen frame/vork en band moet er minstens zijn vinden jullie?

Ik lees op ridersguide.nl:
Zorg er altijd voor dat er minstens 4mm, maar liever iets meer, ruimte is tussen de zijkant van je band en de binnenzijde van frame / voorvork.
Fietssport heeft het over 5 mm:
Heb je nog zo’n smalle versie? Meet hoeveel ruimte je in frame en vork hebt, neem aan beide zijdes minstens 5 mm speelruimte en je weet wat past.
Cervélo (maar dat gaat dan over racefietsen) heeft het ook over 4 mm:
De ISO-norm 4210-2:4.10.2 (de ruimte tussen band en frame) schrijft voor dat er minimaal 4 mm ruimte moet zitten tussen ieder frame-element en band.
En fietsbandonline.nl heeft het over 5 mm en dat gaat dan over 'gewone fietsbanden':
Wij adviseren om 5 millimeter afstand te houden tussen beide kanten van de buitenband en de vork. Ook adviseren we om 5 millimeter afstand te houden tussen de buitenband en het spatbord.
4-5 mm lijkt wel een beetje het minimum te zijn. Lijkt mij eigenlijk best weinig. Ik zou verwachten dat, zeker als je tubeless rijdt en met 1,5 bar, dat bij hoge snelheid door bochten gaat, het bewegen van de band wel meer dan 4-5 mm zal zijn.

Blijkbaar niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:57:
Hoeveel afstand tussen frame/vork en band moet er minstens zijn vinden jullie?

Ik lees op ridersguide.nl:

[...]

Fietssport heeft het over 5 mm:

[...]

Cervélo (maar dat gaat dan over racefietsen) heeft het ook over 4 mm:

[...]

En fietsbandonline.nl heeft het over 5 mm en dat gaat dan over 'gewone fietsbanden':

[...]

4-5 mm lijkt wel een beetje het minimum te zijn. Lijkt mij eigenlijk best weinig. Ik zou verwachten dat, zeker als je tubeless rijdt en met 1,5 bar, dat bij hoge snelheid door bochten gaat, het bewegen van de band wel meer dan 4-5 mm zal zijn.

Blijkbaar niet?
de meeste vervorming van de band vind plaats rond het contact vlak met de weg, de druk verandering "bovenin" bij indrukken "onderin" zal de band niet meerdere mm doen uitzetten.

Het meeste risico zal je ondervinden met slappe wielen, zware berijder, agressief bochtenwerk, veel modder. Ik durf wel met 4mm per kan te fietsen,

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:02:
[...]

de meeste vervorming van de band vind plaats rond het contact vlak met de weg, de druk verandering "bovenin" bij indrukken "onderin" zal de band niet meerdere mm doen uitzetten.

Het meeste risico zal je ondervinden met slappe wielen, zware berijder, agressief bochtenwerk, veel modder. Ik durf wel met 4mm per kan te fietsen,
Ik rijd met 1,3-1,5 bar (op 2.25 inch banden) en voor mijn gevoel bewegen mijn banden meer dan 4 mm als ik ze 'heen en weer' druk met mijn handen. Vandaar dat ik verbaasd was over die 4 mm.

Maar goed, ik zal als ik thuis ook echt testen of het zo is... Voor nu blijft het bij verwonderen en beetje hobby surfen over het internet :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 27-05 21:18

Sherlock

No Shit

Ik denk dat wat @Prulleman zegt de crux is. Bij contact met de ondergrond heb je wel vervorming, maar dat zit niet in je frame dus is bandendruk minder van belang. En bovenin zal veel afhangen van de stijfheid van je wiel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-05 19:54
Toen ik laatst banden had vervangen hoorde ik de haren van de nieuwe band tegen m'n spatbord lopen. Ondanks dat ik redelijk stevig enduro rij, heb ik de band zelf nog nooit tegen m'n frame of spatbord horen lopen. Ik zou zelf wel die 4mm aanhouden al is het alleen maar voor extreme modder ritten waarbij je band helemaal vol loopt, maar dat is ook gelijk de enige situatie waarom je dan zo 'veel' ruimte wilt hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ElmarJ16 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:30:
Toen ik laatst banden had vervangen hoorde ik de haren van de nieuwe band tegen m'n spatbord lopen. Ondanks dat ik redelijk stevig enduro rij, heb ik de band zelf nog nooit tegen m'n frame of spatbord horen lopen. Ik zou zelf wel die 4mm aanhouden al is het alleen maar voor extreme modder ritten waarbij je band helemaal vol loopt, maar dat is ook gelijk de enige situatie waarom je dan zo 'veel' ruimte wilt hebben.
Horen doe je het het ook niet noodzakelijk. Kwam er tijdje terug achter dat een 2,35 bandje achterin m'n oude hardtail toch niet ging (driveside liep heeeeeel iets aan) was er gelukkig optijd bij maar de lakschade was al aanzienlijk ondanks misschien 80km die er op gefietst was met dat bandje.

Wat ook scheelt buiten modder, gewicht, stijfheid van wielen etc. is: profiel van je banden en of je af en toe nog eens een steen oppakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:07
Ok. Nadat ik al een paar maal een samenvatting had gezien van enduro MTB op Europsport en dat helemaal ruk vond, heb ik net de eerste short track live gezien. Dat was me toch wel een stuk fijner om naar te kijken, Nu de rest van de live uitzendingen dit wknd maar even openemen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
maartend schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:25:
Ok. Nadat ik al een paar maal een samenvatting had gezien van enduro MTB op Europsport en dat helemaal ruk vond, heb ik net de eerste short track live gezien. Dat was me toch wel een stuk fijner om naar te kijken, Nu de rest van de live uitzendingen dit wknd maar even openemen
Als je live kijkt, pak dan ook de live timing van Uci.org erbij. Dan kun je de posities van de individuele rijders mee volgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:07
jan390 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:10:
[...]

Als je live kijkt, pak dan ook de live timing van Uci.org erbij. Dan kun je de posities van de individuele rijders mee volgen.
Eens kijken hoe en wat.
Thnx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElmarJ16 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:30:
Mij lijkt die 4 mm aan de magere kant, maar goed, blijkbaar is dat niet zo. Jullie hebben gelijk dat de meeste vervorming natuurlijk op de 'grond' plaatsvindt en bij de vork veel minder of zelfs helemaal niet. Dan is 4 mm inderdaad wel ruim.

Misschien dat die 'richtlijn' van 4 mm ook te maken heeft met een evt. slag in je wiel dat er dan wat speling is. Want in principe zou dus 1 mm ook genoeg moeten zijn! :D

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het weer was afgelopen twee dagen te mooi om binnen te blijven zitten. Het weer mag wat mij betreft wel even zo blijven. Heerlijk weer om te crossen. Dit weekend weer nodige tijd doorgebracht op de fiets. Geen grote ronde gefietst, maar veel lijntjes herhaald in Mook en het Reichswald.

Het frame was aan het kraken. Bouten van de linkage waren los getrild. Net als die van de crank. Toch maar wat vaker alles controleren. Wellicht blauwe loctite erop.

Spelen met de GoPro's in het Reichswald en bikepark Mook.

[Voor 87% gewijzigd door Daan_ op 17-05-2023 12:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedrix5
  • Nu online
Hebben jullie nog tips voor leuke trail rondjes in het midden van Duitsland? Het is breed te zien, kan altijd klein ommetje maken maar moet uiteindelijk in het oosten eindigen.
Ik vond al:
  • Trailpark Brilon
  • Flowtrail Stromberg
  • Flowtrail Kreuzberg
  • Sauerland/Winterberg
  • Ten zuiden van Frankfurt zitten allerlei tourtjes AM tot enduro
Ik zoek wat meer dan de Nederlandse XC rondjes om wat techniek te oefenen maar ook geen harde endurolijnen, blijft een (long travel) hardtail met beperkte skills.
Wil ook wel eens winterberg mét liftpas doen maar dan wil je eigenlijk meer tijd dan 2-3 uurtjes denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Winterberg kent ook een trailpark waar je wat uitdagende (XC) routes kunt vinden. Zit aan de overkant van het bikepark. --> http://www.trailpark-winterberg.com/

Trailforks is ook handig om te gebruiken als je in DE gaat fietsen.

[Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 15-05-2023 10:22]

Pagina: 1 ... 236 237 238 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee