Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 235 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:18
Ervaringsdeskundigen hier... ik heb een vraagje.

Ik heb sinds enkele maanden een MTB met tubeless banden. Nu wordt het zo ongeveer tijd om sealant bij te vullen.

Het bijvullen gaat wel lukken gezien de instructies die terug te vinden zijn op dit forum/ youtube etc.

Maar waar het mij met name even om gaat,

1: welke sealant hebben jullie goed of slechte ervaring mee?
2: Volgens mij zit er Squirt Sealant in, kan ik hier gewoon een ander merk bijgooien of oude er eerst uit?

alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Check of sealant niet waterig is. Dat kan indicatie zijn om volledig te vervangen.
Sealant mixen is geen goed idee. Verschillende merken gebruiken verschillende samenstellingen. Dit kan negatief invloed hebben op de werking van de sealant.

Gebruik zelf in alle banden Stans sealant. En als die leeg is dan ga ik naar Muc Off sealant. Niet omdat die beter of slechter is. Maar kon deze goedkoper krijgen. Daar nu 2 liter van staan ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 24-04-2023 14:25 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:50
Ik heb zelf nu Doc blue staan van Schwalbe. Wordt geproduceerd door Stans, maar was wat goedkoper toen ik het kocht. Maar regelmatig vervangen... :$

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:05
pier87 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:14:

Maar waar het mij met name even om gaat,

2: Volgens mij zit er Squirt Sealant in, kan ik hier gewoon een ander merk bijgooien of oude er eerst uit?

alvast bedankt
Hier ook een Muc-Off gebruiker. Heb Stans geprobeerd maar deze vond ik waardeloos in combinatie met een 27,5+ band omdat die de zijwangen gewoon niet dicht kreeg. Maar eerlijk gezegt denk ik niet dat je mis kan gaan met Muc-Off, Stans, Squirt of bijvoorbeeld Orange Seal Endurance.

Je kan naar de testen/reviews online gaan kijken maar ze zeggen echt allemaal wat anders. Het is gewoon echt kijken wat bevalt. Maar zoals anderen al zeggen, geen vloeibare latex mixen. (al zijn er een paar wel die lief zijn voor elkaar, de meeste hebben gewoon ruzie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:11
pier87 schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:14:

Is lastig te zeggen en heel persoonlijk, sommige banden/types/merken dichten nu eenmaal beter af dan andere.

Zelf content over Schwalbe (icm diverse banden/types etc.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
Stan's race sealant als je niet erg vindt dat het niet via ventiel erin kan (dat is een gat die het ook kan dichten). Vroeger ook tevreden met normale Stan's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

JJJ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:50:
Voor de mensen met een dropper post: ik heb mijn fiets naar de FM gebracht om een Brand-X Ascend te monteren, maar nu twijfel ik over de montage.

Volgens de installatiehandleiding hoort de binnenkabel zodanig gemonteerd te zijn dat de 'cable head' (zie stap 15) aan de dropper post in het frame gemonteerd wordt, met het andere eind van de kabel (die geen kop heeft) in de dropper lever (zie stap 25 en 26).

Nu heeft de FM dit andersom gedaan. Ik heb de cable head nu in de dropper lever zitten. Ik heb geen flauw idee hoe de beste man de kabel intern in de dropper post heeft gemonteerd. Zelf had hij een verhaal dat de kabel zo beter grip heeft en het spul beter functioneert, maar ik vraag me af in hoeverre dit klopt.

Op deze manier kan ik nu niet naderhand de kabelspanning aanpassen lijkt mij? Of is er geen bezwaar om het zaakje zo te monteren?
Dan zou hij ook de tonnetjes omgewisseld moeten hebben, maar volgens mij hebben die verschillende maten? Hoe zit het ding nu in de hendel? Het hoeft geen ramp van wereldformaat te zijn, ik heb een Kindshock gehad waar het zo zat maar dat werkt minder prettig dan andersom.

Update van mijn kant: morgen is het vier weken geleden dat ik mijn sleutelbeen brak. De dag daarna was ik alweer aan het werk (arm op tafel achter de laptop ging prima), een week later geopereerd en wederom de dag daarna aan het werk :P Afgelopen donderdag op controle geweest, foto van het eindresultaat gezien, zag er allemaal goed uit maar ik moet helaas tot de volgende controle (röntgenfoto) op 30 mei rustig aan doen, dus niet mountainbiken :/ Heb al voorzichtig door de stad gefietst, maar voorovergebogen op het stuur hangen voelt nog niet als iets wat ik een uur of langer zou willen doen..
De week na de operatie ben ik nog op de plek van het ongeluk wezen kijken, iets te vlakke bocht met los zand, meer was het niet. Ik bedacht me dat ik zelf graag zou willen weten hoe het was afgelopen als ik iemand met een ongeluk had geholpen en ben dus ook nog langs geweest bij de vrouw die me binnen haalde terwijl ik op de bushalte zat te wachten op mijn vervoer, dat werd erg gewaardeerd.
De komende weken maar zorgen dat de fietsen in perfecte staat zijn zodat ik op 31 mei meteen weer los kan :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11
Daan_ schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:11:
[...]

Top dat fiets weer beter gaat. d:)b

Fiets nog steeds zelfde terrein daar is weinig aan veranderd. :D Neuron heb ik bijvoorbeeld nog steeds zelfde afstelling als ervoor.

Het is bij een nieuwe fiets altijd even zoeken waar de sweet spot ligt. Helaas waren volume tokens voor damper in Europa slecht tot niet leverbaar. Dus dat duurde 3mnd voor ik die binnen had. En defecte FA module voor en later achter heeft ook niet meegeholpen om (juiste) afstelling te vinden. Lijkt erop dat ik nu redelijk in de buurt zit.
Het is inderdaad altijd zoeken. Ik heb het gevoel dat ik het nu mooi gefinetuned heb, waarbij ik bijna de hele veerweg gebruik en het soepel rijdt.

Ik had inderdaad voorbij zien komen dat jouw Flight Attendant modules stuk zijn gegaan. Strontvervelend natuurlijk dat zoiets gebeurt, maar we gaan er maar vanuit dat het een incident is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 17:34
Een beginners vraagje: ik woon in een bergachtig gebied en wil een fiets (hybride trekking/mtb) aanschaffen. Maar ik twijfel over de mogelijkheid om bergen te beklimmen. Ik heb al meerdere sites gelezen hoe de gear ratio werkt maar desondanks ben ik er nog niet zeker van wat nu geschikt is. Kom ik met deze casette/crankset combinatie alle klimmen op?

Cassette Shimano CS-HG200, 8-speed, 13-32 teeth
Crankset: Shimano FC-M315, 36/22 teeth, 170mm
Shimano RD-TX800, 8-speed
Shimano SL-M315, Rapidfire Plus, 2x8-speed

Ik begrijp dat het antwoord genuanceerder is maar ik heb al een wielrenfiets (als ik het goed begrijp een 11-30 casette heeft en 53/39T crankset?) waarmee ik klimmen doe. Dus is dit enigzins vergelijkbaar?

[ Voor 17% gewijzigd door FreeShooter op 25-04-2023 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53
FreeShooter schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:41:
Een beginners vraagje: ik woon in een bergachtig gebied en wil een fiets (hybride trekking/mtb) aanschaffen. Maar ik twijfel over de mogelijkheid om bergen te beklimmen. Ik heb al meerdere sites gelezen hoe de gear ratio werkt maar desondanks ben ik er nog niet zeker van wat nu geschikt is. Kom ik met deze casette/crankset combinatie alle klimmen op?

Ik begrijp dat het antwoord genuanceerder is maar ik heb al een wielrenfiets (als ik het goed begrijp een 11-30 casette heeft en 53/39T crankset?) waarmee ik klimmen doe. Dus is dit enigzins vergelijkbaar?
Je hebt op je racefiets een 39/30 als kleinste verzet. Je hebt op deze fiets een 22/32 als kleinste verzet.

Of het leuk is weet ik niet, maar daar kom je volgens mij zelfs 30% hellingen op met nog best een redelijke cadans.

De trekking / MTB is ongetwijfeld zwaarder, meer rolweerstand en misschien ga je off road maar als je het nu redt op je 39/30 ga je met deze groepset echt wel boven komen.

[ Voor 4% gewijzigd door MMUilwijk op 25-04-2023 21:54 ]

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:45
FreeShooter schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:41:

Wat is 'bergachtig gebied'?
https://goo.gl/maps/NdJMjz56wnxDRFwY8 of https://goo.gl/maps/7mGy7TAWM88k6JzU7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 17:34
MMUilwijk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:53:
[...]

Je hebt op je racefiets een 39/30 als kleinste verzet. Je hebt op deze fiets een 22/32 als kleinste verzet.

Of het leuk is weet ik niet, maar daar kom je volgens mij zelfs 30% hellingen op met nog best een redelijke cadans.

De trekking / MTB is ongetwijfeld zwaarder, meer rolweerstand en misschien ga je off road maar als je het nu redt op je 39/30 ga je met deze groepset echt wel boven komen.
Op kleinste verzet is dat is dus een ratio van 1,3 op m'n racefiets ten opzichte van een 0,6 op MTB? Gezien de fiets zal het voornamelijk op de weg zijn met eventueel wat licht offroad.
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:55:
[...]
Wat is 'bergachtig gebied'? <Alpen> <NL>
Daar tussenin: de vogezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:11
@FreeShooter handige online tool om tandwielverhoudingen met elkaar te vergelijken (mocht je deze nog niet kennen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:57
Een 53/39 crank is wel pittig. Ik begrijp dat je die keuze niet bewust hebt gemaakt?

Als je daar goed mee kan klimmen hoef je je geen zorgen te maken over de MTB setup die je postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:45
Ik ben aan het overwegen een eerste MTB aan te schaffen en heb vandaag bij de lokale fietsenboeren o.a. gekeken naar een Cube Attention SL (2022) en een Trek X-Caliber 8 (2022). Volgens verkoper zo goed als identiek afgemonteerd en het voornaamste verschil zou in de zithouding zitten.

Nou viel mij alleen op dat er dus ook een 2023 Attention SL en SLX bestaat. Maar:
- de 2023 SL is 2x11
- de 2023 SLX is 1x12
- de 2022 SL is 1x12

1x12 heeft mijn voorkeur, maar ik vroeg mij dan vooral af wat het verschil verder is tussen de 2022 SL en de 2023 SLX?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01
@MailMan Een Cube Attain is een racefiets…

[ Voor 13% gewijzigd door Holk op 26-04-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Holk schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:05:
@MailMan Een Cube Attain is een racefiets…
Foutje :P Cube Attention :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Wat ik zo snel lees zal je bij de Trek direct klaar zijn en bij de Cube een breder stuur moeten kopen. Deze is slechts 680mm en dat is wel heel smal, tenzij je 1.65 bent.. Qua geometrie is de Cube ietsjes moderner (68.5 graden balhoofd hoek vs 69.5) maar ga je niet merken schat ik in. Als je ze beide voor hetzelfde geld kan krijgen zou ik voor de Trek gaan, je zit wat sportiever en de fiets is ietsjes minder zwaar, de Cube is net zo goed hoor, zit je waarschijnlijk wat rechter op door het stuur/pen. Pas wel op dat je daardoor niet de neiging hebt een te grote maat te kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Holk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:40:
Wat ik zo snel lees zal je bij de Trek direct klaar zijn en bij de Cube een breder stuur moeten kopen. Deze is slechts 680mm en dat is wel heel smal, tenzij je 1.65 bent.. Qua geometrie is de Cube ietsjes moderner (68.5 graden balhoofd hoek vs 69.5) maar ga je niet merken schat ik in. Als je ze beide voor hetzelfde geld kan krijgen zou ik voor de Trek gaan, je zit wat sportiever en de fiets is ietsjes minder zwaar, de Cube is net zo goed hoor, zit je waarschijnlijk wat rechter op door het stuur/pen. Pas wel op dat je daardoor niet de neiging hebt een te grote maat te kiezen
Bedank voor het advies.

De verkoper zei dat ze zelf vaak 2cm van het stuur aan beide kanten afhalen omdat de routes hier nogal krap kunnen zijn (omgeving Zeist).

De Trek is zo’n 350 Euro (~33% duurder), dus als er niet duidelijk voordelen zijn dan zou ik eerder voor de Cube gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MailMan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:45:
[...]

Bedank voor het advies.

De verkoper zei dat ze zelf vaak 2cm van het stuur aan beide kanten afhalen omdat de routes hier nogal krap kunnen zijn (omgeving Zeist).

De Trek is zo’n 350 Euro (~33% duurder), dus als er niet duidelijk voordelen zijn dan zou ik eerder voor de Cube gaan.
bedoeld de fietsenmaker niet dat het stuur 780 breed is en daar 2cm vanaf haalt ?? 680 stuur is wel erg small. En kom je bij moderne mountainbikes eigenlijk niet meer tegen.

De breedte van je stuur heeft invloed op het rijgedrag van je mountainbike. Een breder stuur biedt over het algemeen meer controle een betere stuureigenschappen. Had op mijn XC fiets in verleden een 720 stuur en ben keer gaan testen met 740. En dat voelde voor mij persoonlijk stuk beter aan. Beter gevoel/vertrouwen als je bijvoorbeeld een technische afdaling in ging.

Een breder stuur maakt je flexibeler, en maakt het makkelijker om je balans van de ene kant naar de andere kant te verplaatsen met meer precisie en met meer controle te sturen in lastig terrein. Het maakt je wat wendbaarder. Ja het kan het lastiger maken om tussen bomen door te komen, maar NL routes zijn zo gemaakt dat je zelfs met 780mm nog uit de voeten kunt. Vaak als het misgaat is het niet breedte van het stuur, maar de gene die deze vast heeft die de fout maakt ;-)

Nu niet gelijk denken dat breder beter is. Het hangt ook beetje af wat je wil gaan fietsen en je eigen persoonlijke voorkeur ligt.

XC stuur breedte ligt rond de 700 en 740. Waar fabrikanten in verleden veelal 720 monteerde. Persoonlijk vond ik 740 wat prettiger op een XC mtb.

Op trail/enduro zie je breedtes van 740 t/m 800) Ook dit is een persoonlijke keuze. Zo fiets ik liefste op de trail fully met 760 en trail/enduro emtb met 780.

Alle laatste stukje van onderstaande filmpje ga je tussen twee boompjes door. Die staan daar best krap en in de weg. Daar knallen er genoeg tegen aan met een 700 stuur. (in verleden vaak genoeg gehad) :D Met beetje behendigheid kom je er prima door met 780 of met 800.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 27-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
680 is meer een 26” stuur. Heb het stuur van m’n Izzo ook ingekort naar 750 omdat ik boompjes aan het schaven was, maar kwam van 720 en dan was 780 ineens wel veel te breed

Een korter stuur betekent dat je armen dichter bij elkaar staan en je dus rechter op zit. Nu lijken die paar mm niet veel uit te maken maar met dat korte stuurpennetje ga je een rare combinatie krijgen van comfortabel rechtop maar niet actief kunnen racen waar je wil.

Oh ja, een 1x drivetrain altijd boven een 2x kiezen. Dat ze een 2x nog aanbieden is bijna shocking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Holk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:31:

Oh ja, een 1x drivetrain altijd boven een 2x kiezen. Dat ze een 2x nog aanbieden is bijna shocking
Ik verbaas me nog meermaals per jaar over Bulls die nog actief reclame maakt voor MTB's met 2x drivetrains in o.a. Fietssport magazine. Die zouden eens op zoek moeten gaan naar een nieuwe marketing manager 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

[...]

Bedank voor het advies.

Just so you know: met 780 kom je probleemloos rond in de omgeving van Zeist.

Ik zou me geen zorgen maken met de 720(?) van de Trek. En 4 cm daarvan af slaat in mijn beleving nergens op. Dan ben je stevig aan het knoeien met het rijgedrag.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Roozzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:22:
[...]

Just so you know: met 780 kom je probleemloos rond in de omgeving van Zeist.

Ik zou me geen zorgen maken met de 720(?) van de Trek. En 4 cm daarvan af slaat in mijn beleving nergens op. Dan ben je stevig aan het knoeien met het rijgedrag.
Trek heeft een 750 stuur

En zeker, 780 kom je prima weg op 99% van de trials. In het oosten van het land is het soms krap weet ik helaas uit ervaring :+

[ Voor 14% gewijzigd door Holk op 27-04-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

Holk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:41:
[...]

Trek heeft een 750 stuur
Dank! Google gaf me geen eenduidig antwoord :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Roozzz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:42:
[...]

Dank! Google gaf me geen eenduidig antwoord :P
Maat S en M hebben wel een 720mm, alles er boven 750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
[...]

Bedank voor het advies.

Ik heb geen vergelijking maar ik heb de X-caliber 8 2022 en ben er heel tevreden over. Ik heb wel de SRAM SX derailleur geüpgrade naar GX en betere banden gemonteerd. Dat maakte wel nog een verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:13
[...]

Bedank voor het advies.

Helaas is het met MTB vaak zo dat de laatste plek waar je goed advies gaat krijgen de verkoper/winkel is. :X

Je zult jezelf er beetje mee moeten bezighouden in het begin. Breedte stuur is in eerste plaats iets wat door je fysiek wordt gestuurd+voorkeur, dan discipline en bij uitzondering aanpassing ivm specifiek terrein.
De tijd dat XC smalle sturen had is allang voorbij, niet voor niks dat Trek levert met 750mm, denk dat je behalve bij de mensen die klein van stuk zijn niks onder de 740mm ziet, en die kortere gaan niet snel onder de 700mm.

Ook voor de verdere set-up van stuur roll, remmen positie, zadel etc zijn er genoeg goede video's van goede bronnen die veel betere info geven.
Zoveel fietsen die met extreem veel roll back, remmen maximaal naar buiten, en omhoog of omlaag gedraaid staan en zo de deur uitgeschoven worden.

Plus vering instellen, aangezien lucht in de vork.

Maar even terug komen op hoofdvraag: verschil tussen 2022 SL en 2023 SLX: vooral de prijs: 840 vs 980
https://www.fahrrad-xxl.de/cube-attention-sl-m000041897
https://www.fahrrad-xxl.de/cube-attention-slx-m000065257
(PS winkels kunnen kortingen geven, dus altijd online prijs noemen)
Lijkt of ze zelfde model wilden speccen, alleen wat prijspunt inflatie geweest.

Voorzover ik zie is er geen Attention SL meer in 2023, die heet gewoon Attention met 2x versnellingen?

Anyway ik zou sowieso 1x12 (of 1x11) kopen, 2x is echt wel voorbij, en het niet van stuurbreedte laten afhangen. En de de Cube is 350e goedkoper maar heeft wel een airvork, en dat voldoet aan de minimale instapeis imho. Dus prima startpunt. Voor onder de 40e heb je een FSA of Ritchey stuurtje van Bike-components/discount.

Belangrijkste is de juiste maat. Laat je niet een te kleine showroom fiets in praten. Ze vallen al best kort uit zie de calculator (PS elk merk heeft een calculator of maat tabel als uitgangspunt):
https://www.cube.eu/uk-en...-silvergrey-n-lime/603150

Ik kom in de calculator op L/XL uit met mijn 182. Wegens lange benen, normale benen met 182 op L. L =20" bij cube en XL 22".
Aangezien de stems 60mm lang zijn kan je een te lange fiets makkelijker aanpassen dan een te korte. (Door een 50mm stem te nemen, zoals op de kleinere maten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Ko.Kane wat is "roll-back"? mijn google-fu laat me in de steek...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ko.Kane
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:31:
@Ko.Kane wat is "roll-back"? mijn google-fu laat me in de steek...
omgekeerde van forward-roll :+

Het roteren van je stuur. Een stuur heeft een up-sweep and back-sweep, als je hem te ver naar achteren draaid verdwijnt de upsweep. (veelste ver en je hebt downsweep).
Te ver naar voren geeft extreme upsweep en geen backsweep.

Ook een 0mm riser stuur heeft normaal gesproken een up en back-sweep ivm ergonomie, behalve de rekstokken straightbars met 0degrees.

Afbeeldingslocatie: https://mbaction.com/wp-content/uploads/2022/06/Garage_Files_pg82-86-copy.jpg

Dit plaatje hieronder van dit vital artikel geeft het aan mbt cockpit setup: https://www.vitalmtb.com/...ow-To-Cockpit-Set-Up,1490

Alleen dat artikel is oud en veels te dogmatish. Forward roll is ongewoon, maar de hier aangegeven rearward roll is nog compleet acceptabel zeker voor een afdalings georienteerde fiets. 2x die hoek en het is wel te ver ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://p.vitalmtb.com/photos/stories/2016/11/29/full_barroll_400373.jpg?1480457616

Ook de remhendel hoek is ouderwets in dat artikel: de normale range ligt meer tussen de de voorgestelde 45 graden en horizontaal. De afgebeelde "too horizontal" is -15 graden en das nog vrij normaal voor Enduro. De foto met handen op de grips in het artikel laat duidelijk het issue met 45 graden instelling zien voor enduro/trail: er komt relatief veel kracht op je duim ipv van je palm als je op stuur pusht. Het is net als met bench press, daar leg je de bar ook niet in de V tussen je duim en wijsvinger, maar knik je pols wat zodat je recht in de bar kan duwen met je onderarm.
Doe je dat niet dan heb je de meer knijpkracht van je vingers nodig om het stuur vast te houden, dat zorgt voor meer armpump. Iets hogere remmen en licht geknikte pols en je kan je vingers gewoon openen en pushen.
Hoe steiler het terrein hoe logischer is dat je remmen hoger staan, zeker als je een wat of the back rijstijl hebt. Typische voorbeelden Joan Barelli en Remi Metailler.
Afbeeldingslocatie: https://p.vitalmtb.com/photos/stories/2016/11/30/full_brakeleverposition2a_532077.jpg?1480515890

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 27-04-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
edit: Sowieso koos ik dit artikel alleen omdat het de eerste hit in image search was. Maar dit is dus een slechte bron. Dogmatisch zeggen: "45 graden is correct, rest niet. Stuur recht op anders fout..." helpt niemand.

Er is altijd een range voor instellingen met voor en nadelen, gebaseerd op fysiek, rijstijl, discipline etc. (Bv de too vertical rempositie is nog niet zo gek op een korte dirt jumper...).

Het is belangrijker om te weten dat je alles kan verstellen en wat voor impact het heeft en dat je in begin gewoon wat moet experimenteren.

Sommige rijders, met name op steil terrein zetten de roll back in lijn met de voorvork ongeveer, omdat het dan neutraal in de steilste stukken is. Dat is best verdedigbaar, maar op vlak voelt dat raar, net als horizontale remmen op vlak. Maar het is altijd een trade-off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

PeaceNlove

Deugleuter

Wat doen jullie eigenlijk met je telefoon? Ik was vanmiddag nog even het bos in en kwam er redelijk onder het zand weer uit. Mijn redelijk nieuwe telefoon had ook wat zand opgepikt onderweg in het achterzakje van mijn wielershirt en ik heb slechte ervaringen met zand en telefoons :|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:50
PeaceNlove schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:11:
Wat doen jullie eigenlijk met je telefoon? Ik was vanmiddag nog even het bos in en kwam er redelijk onder het zand weer uit. Mijn redelijk nieuwe telefoon had ook wat zand opgepikt onderweg in het achterzakje van mijn wielershirt en ik heb slechte ervaringen met zand en telefoons :|
In een plastic zakje, al dan niet met Ziploc :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Er zijn twee of drie passages in Zeist waar het wat krap is met 750+, maar als je daar de handling van je fiets voor laat verkloten ben je een rare boswielrenner :P Er zijn ook nog teveel fietsenmakers die MTB als een wintersport zien en voor de juiste maten de theorieën vanuit de racefietsen 1 op 1 gebruiken. Zoals @Ko.Kane al zei, vaak een hele slechte plek voor het juiste advies.
Broekzak met ritssluiting of in de CamelBak.

[ Voor 25% gewijzigd door Demo op 28-04-2023 23:02 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Eerlijk gezegt is het iets wat ik in de keuze van mijn telefoon mee neem. Dus ik stop hem in mijn shirt/broek en als het erg vies geweest is stap ik met kleding en telefoon en al de douche in. Maarja, anders zou ik inderdaad een ziplock zakje aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

In mijn broekzak met ritssluiting (baggy broek). Geen last van vieze telefoon.

Draag je Lycra kleding dan zal er waarschijnlijk geen broekzak aanwezig zijn die je kunt afsluiten. Er zijn toch ook Lycra fiets shirts die opbergvak hebben die je kunt afsluiten. Die waren er 15 jaar geleden ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Demo schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:01:
[...]

[...]
Jij bent een MTB’er zeker. Geen broekzakken in een spandex pakkie. ;)

Wat stoppen jullie trouwens in een rugzak, behalve water in geval van Camelbak. Iets wat niet in achterzakken past? Ik zorg dat m’n fiets voor een rit in orde is en dan neem ik zelf mee enkel bandenlichters, biba, CO-capsule. En een bidon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:04

PeaceNlove

Deugleuter

Afsluitbaar achterzakje was niet echt iets waar ik indertijd op lette bij aanschaf van dit shirt. Heb er wel met een rits, maar gisteren toch nog maar voor het shirt met de lange mouwen gegaan. Voor nu dus gewoon maar een pakje ziplocks.
Ik heb overigens verder niet heel veel bij me, bidonnetje en wat bandenfixspul, kan allemaal mooi in de achterzakjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Patrick4 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:16:
[...]

Jij bent een MTB’er zeker. Geen broekzakken in een spandex pakkie. ;)

Wat stoppen jullie trouwens in een rugzak, behalve water in geval van Camelbak. Iets wat niet in achterzakken past? Ik zorg dat m’n fiets voor een rit in orde is en dan neem ik zelf mee enkel bandenlichters, biba, CO-capsule. En een bidon.
Multitool gaat altijd wel mee. In de broekzak. Binnenband/bandenlichters/co2 hangen aan de fietsen. ;-) Als rugzakje meegaat dan zit er standaard een EHBO kitje in en soms GoPro. Maar verder weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 29-04-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
[...]

Er zijn twee of drie passages in Zeist waar het wat krap is met 750+, maar als je daar de handling van je fiets voor laat verkloten ben je een rare boswielrenner :P Er zijn ook nog teveel fietsenmakers die MTB als een wintersport zien en voor de juiste maten de theorieën vanuit de racefietsen 1 op 1 gebruiken. Zoals @Ko.Kane al zei, vaak een hele slechte plek voor het juiste advies.

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de Cube met smaller stuur omdat ik me hier comfortabeler mee voelde dan met de bredere Trek. Dat vond ik voor een beginner het belangrijkste. Uitwisselen met een bredere kan altijd nog, en ik vond de Trek niet 350 Euro meer waard.

Ben voor een L gegaan mer 1.85m omdat ik niet goed mijn linkerbeen kan strekken en daardoor het zadel op de XL wel erg laag kwam tov het stuur. Dan zat ik wel heel erg rechtop.

Volgens de officiele Cube calculator bestond er overigens geen maat frame voor mijn postuur :p (185 met 85cm kruishoogte).

[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MailMan
[...]

[...]
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de Cube met smaller stuur omdat ik me hier comfortabeler mee voelde dan met de bredere Trek. Dat vond ik voor een beginner het belangrijkste. Uitwisselen met een bredere kan altijd nog, en ik vond de Trek niet 350 Euro meer waard.

Ben voor een L gegaan mer 1.85m omdat ik niet goed mijn linkerbeen kan strekken en daardoor het zadel op de XL wel erg laag kwam tov het stuur. Dan zat ik wel heel erg rechtop.

Volgens de officiele Cube calculator bestond er overigens geen maat frame voor mijn postuur :p (185 met 85cm kruishoogte).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@MailMan een stuur is natuurlijk ook gewoon hoogte verstelbar. Maar denk dat je wel verder wel goed zit, zeker als je probleem met strekken hebt.
Ter overweging: Een breder stuur stuurt makkelijker en minder twitchy, stuuruitslag voor een bepaalde hoekverdraaiing is hoger, zodat je precieser bent en iets grotere hefboom zorgt tegelijkertijd dat je makkelijk recht tgv input op voorwiel.
Ik heb zelf nog een oudere Cube met 680 stuur en fiets daar heel af en toe trails mee, dat gaat ansich ook prima, maar het verschil merk ik erg duidelijk met andere fietsen met 770-780cm.

Rechtop zitten is trouwens ook gewoon fijn op saaie lange klimmen. Maar het is relatief: mijn stuur en zadel zijn ongeveer even hoog op Enduro. Dus zeker geen Omafiets zit.

Maar met sturen is het ongeveer zo dat ze wel te laag kunnen zitten, maar bijna niet te hoog. Daar bedoel ik mee: zit een stuur 3cm te laag voor postuur van rijder dan is alles snel vervelend, te dubbel en risico op rugpijn of nek/schouderpijn, buiten de dynamische range in bochten etc, omdat je continue aan het reiken bent, dus maakt afschuinen moeilijk. (Als je armen al gestrekt zijn bij rechtuit, hoe kun je dan voor insturen je ene arm strekken en andere knikken ;) )

De mode van ultra lage sturen is ook zon wielren overblijfsel.

Dat is de reden dat die stem met 20cm riser die momenteel viral gaat op YT ook best ok werkt.* Seth van Bermpeak zie je meteen afdalen met zijn armen erg gebogen.
YouTube: The "Raised Reversed Stem" broke my brain. It might be genius.
of loam wolf YouTube: Tested! Raised Reverse Stem BeMoreBikes #mtb #enduromtb #ride

*natuurlijk is dat ding wat extreem en heeft zijn beperkingen maar je kan dus wel met 20cm hoger stuur zo gaan fietsen zonder dat er wat gebeurt, maar je stuur 10cm lager en je komt niet meer omlaag. Armen kun je nu eenmaal niet langer maken, wel makkelijk buigen.

Kan het iedereen aanraden die nog niet met stackhoogte gespeeld heeft: test eens een riser die 20-30mm hoger is dan wat je normaal hebt. (of als je nog spacers boven de stem hebt daarmee spelen). En dan met name controle in bochten en technische stukken in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:25
Ik sta op het punt om de Canyon Grand Canyon 8 te bestellen maar twijfel nog over de maat. Ik ben 1,83m lang en heb een BBL van 84cm. Daarmee val ik precies op de grens van een M en een L. Mijn BBL lijkt relatief aan de iets kortere kant te zijn waardoor mijn bovenlichaam dus iets langer is. Hierdoor neig naar de L (en dan met het zadel iets lager). Klopt mijn gedachtengang een beetje zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Leuke discussie over de stuurbreedte. In het wielrentopic ging de discussie onlangs juist over te brede sturen die standaard op racefietsen worden gezet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ko.Kane schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:49:
@MailMan een stuur is natuurlijk ook gewoon hoogte verstelbar. Maar denk dat je wel verder wel goed zit, zeker als je probleem met strekken hebt.
Ter overweging: Een breder stuur stuurt makkelijker en minder twitchy, stuuruitslag voor een bepaalde hoekverdraaiing is hoger, zodat je precieser bent en iets grotere hefboom zorgt tegelijkertijd dat je makkelijk recht tgv input op voorwiel.
Ik heb zelf nog een oudere Cube met 680 stuur en fiets daar heel af en toe trails mee, dat gaat ansich ook prima, maar het verschil merk ik erg duidelijk met andere fietsen met 770-780cm.

Rechtop zitten is trouwens ook gewoon fijn op saaie lange klimmen. Maar het is relatief: mijn stuur en zadel zijn ongeveer even hoog op Enduro. Dus zeker geen Omafiets zit.

Maar met sturen is het ongeveer zo dat ze wel te laag kunnen zitten, maar bijna niet te hoog. Daar bedoel ik mee: zit een stuur 3cm te laag voor postuur van rijder dan is alles snel vervelend, te dubbel en risico op rugpijn of nek/schouderpijn, buiten de dynamische range in bochten etc, omdat je continue aan het reiken bent, dus maakt afschuinen moeilijk. (Als je armen al gestrekt zijn bij rechtuit, hoe kun je dan voor insturen je ene arm strekken en andere knikken ;) )

De mode van ultra lage sturen is ook zon wielren overblijfsel.

Dat is de reden dat die stem met 20cm riser die momenteel viral gaat op YT ook best ok werkt.* Seth van Bermpeak zie je meteen afdalen met zijn armen erg gebogen.
YouTube: The "Raised Reversed Stem" broke my brain. It might be genius.
of loam wolf YouTube: Tested! Raised Reverse Stem BeMoreBikes #mtb #enduromtb #ride

*natuurlijk is dat ding wat extreem en heeft zijn beperkingen maar je kan dus wel met 20cm hoger stuur zo gaan fietsen zonder dat er wat gebeurt, maar je stuur 10cm lager en je komt niet meer omlaag. Armen kun je nu eenmaal niet langer maken, wel makkelijk buigen.

Kan het iedereen aanraden die nog niet met stackhoogte gespeeld heeft: test eens een riser die 20-30mm hoger is dan wat je normaal hebt. (of als je nog spacers boven de stem hebt daarmee spelen). En dan met name controle in bochten en technische stukken in de gaten houden.
Thanks voor de uitgebreide uitleg.

Gisteren een kort testritje gedaan op de route Zeist. Erachter gekomen dat een breder stuur toch wel het proberen waard zou zijn. 680mm voelde niet verkeerd, maar ik merkte dat wat breder vastpakken inderdaad wat meer controle kan geven, al ben je ook wat meer aan het bewegen om dat te kunnen doen en moet je dus wel die reach hebben.

De stuurhoogte voelt op zich wel OK, hoewel ik nog moet wennen aan de mate van gewicht op je armen. Weet niet wat normaal is, maar ik moet natuurlijk ook gewoon wat meer rijden om m'n lijf te laten wennen.

Wat doet het verlengen van de stuurpen met het rijgedrag? Ik merkte dat ik van nature misschien toch het stuur iets verder van mijn torso af zou willen hebben, of dat in ieder geval wil proberen. Ik twijfelde even of ik toch voor XL had moeten gaan, maar ik heb na de rit ook het zadel nog ietsje naar achteren en hoger gezet, wat er automatisch voor zorgt dat afstand tussen stuur en torso groter wordt.

Ik gleed regelmatig wat naar voren op het zadel. Zadel afstellen voor mezelf vind ik echt een drama op elke fiets, maar met MTBen zit je er wat minder op dan bij racefietsen.

Wat me verder opviel aan m'n nieuwe MTB is dat er een onregelmatige tik/ratel uit de achternaaf lijkt te komen bij het trappen, voornamelijk op de middelste kettingbladen. Als je stopt met trappen hoor je uiteraard een harde en snelle ratel, maar ik hoor dus tikken (±2 per seconde) tijdens het trappen. Nieuwigheid? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
NoepZor schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:28:
Leuke discussie over de stuurbreedte. In het wielrentopic ging de discussie onlangs juist over te brede sturen die standaard op racefietsen worden gezet :P
Wel andere beleving en redenatie, maar zag het ook. Racefiets stuur is net zo breed als je schouder-puntjes. MTB stuur is ook vaak gevoel en beleving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Holk schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:00:
[...]

Wel andere beleving en redenatie, maar zag het ook. Racefiets stuur is net zo breed als je schouder-puntjes. MTB stuur is ook vaak gevoel en beleving
Behalve dat er bij beide een type fiets in spel is en je wat met je benen doet is er weinig overlap tussen de beide sporten. Aero-zit en praktische zaken als dat het in peloton wel prettig is als je fiets niet breder is dan je torso, zodat als je schouders passen je fiets ook past. Stel dat je door een peloton wil met een 800mm stuur. Of nog erger dat iedereen zo breed stuur heeft.

Het is beetje WRC Rally vs F1.
MailMan schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:54:
[...]

Thanks voor de uitgebreide uitleg.

Gisteren een kort testritje gedaan op de route Zeist. Erachter gekomen dat een breder stuur toch wel het proberen waard zou zijn. 680mm voelde niet verkeerd, maar ik merkte dat wat breder vastpakken inderdaad wat meer controle kan geven, al ben je ook wat meer aan het bewegen om dat te kunnen doen en moet je dus wel die reach hebben.

De stuurhoogte voelt op zich wel OK, hoewel ik nog moet wennen aan de mate van gewicht op je armen. Weet niet wat normaal is, maar ik moet natuurlijk ook gewoon wat meer rijden om m'n lijf te laten wennen.

Wat doet het verlengen van de stuurpen met het rijgedrag? Ik merkte dat ik van nature misschien toch het stuur iets verder van mijn torso af zou willen hebben, of dat in ieder geval wil proberen. Ik twijfelde even of ik toch voor XL had moeten gaan, maar ik heb na de rit ook het zadel nog ietsje naar achteren en hoger gezet, wat er automatisch voor zorgt dat afstand tussen stuur en torso groter wordt.

Ik gleed regelmatig wat naar voren op het zadel. Zadel afstellen voor mezelf vind ik echt een drama op elke fiets, maar met MTBen zit je er wat minder op dan bij racefietsen.

Wat me verder opviel aan m'n nieuwe MTB is dat er een onregelmatige tik/ratel uit de achternaaf lijkt te komen bij het trappen, voornamelijk op de middelste kettingbladen. Als je stopt met trappen hoor je uiteraard een harde en snelle ratel, maar ik hoor dus tikken (±2 per seconde) tijdens het trappen. Nieuwigheid? :P
Was ook gewoon beetje algemene post ivm die mega hoge stem die viral gaat.

Zadels is ook beetje zoeken voor iedereen wat lekker is. De kans dat zadel dat bij fiets zit fijn is meestal klein. Ik gebruik Ergon zadels zonder zeem.

Een langere stuurpen maakt sturen, wat vager, het flopt als het ware meer van links naar recht. Als je stuur op 90 graden staat zie je dat effect meeste, hoe langer de stem hoe verder je van centre line bent. Plus in afdaling eerder OTB-gevoel (over te bar)

Maar als je breder stuur neemt heb je beetje zelfde effect qua ruimte gevoel: je stuur voelt wat verder weg omdat je armen bredere hoek hebben, dus zou dat eerst alleen doen. 680-> 740/750/760 is flinke stap. En je kan sturen inkorten, dus ik zou een 760 kopen en dan experimenteren.

Druk op armen klinkt als wennen,tenzij je stuur bv erg diep ziet. Verder moet veel uit je core komen en de knik uit je heupen, ook als je staat moet je niet als een zak zout op je stuur leunen, maar je moet zowel kunnen duwen als kunnen trekken aanstuur.
Heavy feets, light hands etc. zeggen ze mooi in YT video's, maar in werkelijkheid is moeë armen of zelfs armpump altijd een lurkend issue, tenzij je een easy trail met medium inzet doet. In de basis houding zit er wel gewicht op en alle impacts komen nu eenmaal aan in je handen. Voor de rest wordt het niet makkelijker of lichter, je gaat alleen sneller.

Die tik kan van alles zijn: niet perfect ingestelde derailleur of nog wat nwe ketting (die is zijdelings nog wat stijver), die tegen een schakelnokje op volgende tandwiel loopt elke rondgang. Maar als het elke rondgang is kan het ook een achter remschijf zijn.

Als je gratis nastel-beurt bij de fiets hebt gekregen dat gewoon noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MailMan
Ko.Kane schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:15:
[...]
Was ook gewoon beetje algemene post ivm die mega hoge stem die viral gaat.

Zadels is ook beetje zoeken voor iedereen wat lekker is. De kans dat zadel dat bij fiets zit fijn is meestal klein. Ik gebruik Ergon zadels zonder zeem.

Een langere stuurpen maakt sturen, wat vager, het flopt als het ware meer van links naar recht. Als je stuur op 90 graden staat zie je dat effect meeste, hoe langer de stem hoe verder je van centre line bent. Plus in afdaling eerder OTB-gevoel (over te bar)

Maar als je breder stuur neemt heb je beetje zelfde effect qua ruimte gevoel: je stuur voelt wat verder weg omdat je armen bredere hoek hebben, dus zou dat eerst alleen doen. 680-> 740/750/760 is flinke stap. En je kan sturen inkorten, dus ik zou een 760 kopen en dan experimenteren.

Druk op armen klinkt als wennen,tenzij je stuur bv erg diep ziet. Verder moet veel uit je core komen en de knik uit je heupen, ook als je staat moet je niet als een zak zout op je stuur leunen, maar je moet zowel kunnen duwen als kunnen trekken aanstuur.
Heavy feets, light hands etc. zeggen ze mooi in YT video's, maar in werkelijkheid is moeë armen of zelfs armpump altijd een lurkend issue, tenzij je een easy trail met medium inzet doet. In de basis houding zit er wel gewicht op en alle impacts komen nu eenmaal aan in je handen. Voor de rest wordt het niet makkelijker of lichter, je gaat alleen sneller.

Die tik kan van alles zijn: niet perfect ingestelde derailleur of nog wat nwe ketting (die is zijdelings nog wat stijver), die tegen een schakelnokje op volgende tandwiel loopt elke rondgang. Maar als het elke rondgang is kan het ook een achter remschijf zijn.

Als je gratis nastel-beurt bij de fiets hebt gekregen dat gewoon noemen.
Duidelijk verhaal :)

Ik heb wat tweaks doorgevoerd en (video)theorie tot me genomen voor m'n tweede rit net:

- Zadel horizontaler zodat ik minder glijd (staat nu op 0 graden)
- Breder zetten van remhendels (zodat ik ook iets breder het stuur kan pakken)
- Zadel iets hoger zetten (waardoor ik minder stuiter en effectiever trap
- Bandenspanning van 2,5 naar 2,0-2,1 bar (wat ik lees is 2,5 bar echt wel hoog, maar zo werd hij afgeleverd).

Net bijna dezelfde rit als gisteren gereden en voel me na 27km nog best wel fris. In ieder geval geen zeurende pijntjes naast wat spierpijn :P Ook met een big smile geëindigd omdat het zo lekker ging op het laatst. Fijn als dat vertrouwen komt.

Online las ik de tip om met 1-2 vingers te remmen en dat hielp ook met meer controle tijdens bijremmen. Ook een video over de fiets platter durven te leggen terwijl je je eigen zwaartepunt boven het contactpunt met de grond houdt hielpen. Ik kan een stuk sneller/schuiner door een bocht dan ik dacht. Beetje zoals de slalom oefening op de motor. Je moet een keer over je eigen grens om te realiseren dat er veel meer grip is dan je denkt.

Die tik vanuit de achteras is er nog wel. Vooral op de middelste bladen, wat ik dan weer gek vind. Zal deze week eens bellen naar de winkel.

In ieder geval tevreden met de fiets!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MailMan schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:52:
[...]

Duidelijk verhaal :)

Ik heb wat tweaks doorgevoerd en (video)theorie tot me genomen voor m'n tweede rit net:

- Zadel horizontale zodat ik mind glijd (staat nu op 0 graden)
- Breder zetten van remhendels (zodat ik ook iets breder het stuur kan pakken)
- Zadel iets hoger zetten (waardoor ik minder stuiter en effectiever trap
- Bandenspanning van 2,5 naar 2,0-2,1 bar (wat ik lees is 2,5 bar echt wel hoog, maar zo werd hij afgeleverd).

Net bijna dezelfde rit als gisteren gereden en voel me na 27km nog best wel fris. In ieder geval geen zeurende pijntjes naast wat spierpijn :P Ook met een big smile geëindigd omdat het zo lekker ging op het laatst. Fijn als dat vertrouwen komt.

Online las ik de tip om met 1-2 vingers te remmen en dat hielp ook met meer controle tijdens bijremmen. Ook een video over de fiets platter durven te leggen terwijl je je eigen zwaartepunt boven het contactpunt met de grond houdt hielpen. Ik kan een stuk sneller/schuiner door een bocht dan ik dacht. Beetje zoals de slalom oefening op de motor. Je moet het een keer over je eigen grens om te realiseren dat er veel meer grip is dan je denkt.

Die tik vanuit de achteras is er nog wel. Vooral op de middelste bladen, wat ik dan weer gek vind. Zal deze week eens bellen naar de winkel.

In ieder geval tevreden met de fiets!
Wellicht een mountainbike clinic een optie. Bij veel beginners clinics krijg je bruikbare tips om je techniek te verbeteren zoals gebruik van remmen, maar ook over je positie op de fiets. Bijvoorbeeld: https://mtbflow.nl/clinics/mtb-beginner-clinic/

Remmen met 1 vinger. Banden spanning verschilt per velg, band combinatie. En dan heb je nog binnenband en tubeless. Iedergeval niet te hard. Het is geen wielrennen. :)

—————
Vandaag de lijntjes met jumpjes en drops op flow en snelheid proberen te rijden. Afdaling met boomstam drop/jump was vandaag favoriet. Keer of 30 omhoog en omlaag. En ook klein uistapje naar de switchbacks en steile afdaling bij Kleve. Had geen zin om naar Kleve te fietsen vanaf De Diepen. Dus ff snel met de auto. Om daar de leuke lijntjes te rijden. O-)

Weer genoeg hoogtemeters (2300hm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb3uFzRUba3q7b9hg9fcKT-_zZ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svXkSVYcPfEjtmF21hLR3zJd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSikmXP_crqMe4gFqlJ-C6w0w5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZqvquAs7hOPBUxR4C66DmKt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G_7R32R8XW1KGIhwk674ojPHpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPbvUBzxF33Sl0McFyTCQYTF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9ehW86BuxNl_u1VGirJPhVsbvI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m39qOjKIzrzkaVRyqLi1Pfq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJOfc0h0RnF2hkJfKTlHGBANWMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEn1lTRTY72RTqOEAmHBAkZg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t_GgPOQ0xkvt7py8BG1alTIUaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82Y7m1Bt8FgAKSwOwV3au9yv.jpg?f=fotoalbum_tile

@Klitse @drBunhead @rasko @So_Easy weer eens dagje stuiteren plannen?

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 30-04-2023 17:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
Oh wat een heerlijke dag in het zadel vandaag. Frisjes in de ochtend dus lang lang met mouwtjes en die ook niet naar beneden kunnen doen, maar overall was het geweldig qua weer. Door de regen van de afgelopen weken was het parkoers ook ideaal (Oldenzaal). Paar rondjes gedaan, praatje met een lokale die de trail features goed onder de knie had (kudos). Veel gezinnen, jonge kids en vooral; overal blije mensen op de paden.

Just a positive post

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ko.Kane
Hier ook: 600up 600down.

20 graden was het, veel MTB-ers al weer.Mooie sfeer.

Foto van vorige zondag: vandaag zaten de banken bij trailhead vol met fietsers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnoOYl7C7Y6Zcs7Y1oCskexix8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dg3hjH2EEhOgMZdUAdbfY6hl.jpg?f=fotoalbum_large

@MailMan Remmen is met 1 vinger.

Goede serie is how to bike van Ben Cathro voor pinkbike. Gaat verder op in serie wel erg over Enduro maar de basis blijft gelijk. Deze playlist https://www.youtube.com/p...FOkmsIbQkvW2L6YM6KOLy8ElD

Practice like a pro is ook goed, maar is meer een vlog en duurt erg lang om te kijken: https://www.youtube.com/p...NDXhrnDh59u4vq5j71VhGySaG

Maar een clinic of training bij vereniging helpt natuurlijk meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 30-04-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
NoepZor schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:15:
[...]

Ik heb deze wielset:

https://www.mavic.com/en-ca/crossmax-rv1022.html

Onder het kopje “ Compatible Adapters and freewheel bodies” staat Non-Boost : 12x142 rear axle adapters (V2510701 - Delivered with the wheel).

Dat nummer is dat eerder gelinkte setje, maar die is ook voor boost wielsets. In de online handleiding wordt niets genoemd over de adapters.
Ben er na wat verder onderzoek uit dat non boost 135 QR is of 142 voor steekas. De boost is 141 QR (deze heb ik achter) of 148 steekas. Wil ik achterwiel willen vervangen dan moet er dus een boost naaf in met QR adapters.

Is het het nog waard om er bijvoorbeeld een andere voorvork in te zetten met boost passing? En zo ja, wat voor iets is fatsoenlijk maar nog leuk geprijsd? Er zit nu een Suntour Axon RL-RC vork in (modelletje uit 2017).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:05
Een vraag voor degene met ervaring met bandenkeuze tijdens fietsen in Spanje.
Ik ga volgende week de “Ruta Primitiva” fietsen vanaf Oviedo naar Santiago de Compostela en ik twijfel nog over de bandenkeuze. Ik heb 2 sets liggen: Racing Ralph en Nobby Nic.
Racing Ralph achter en Nobby Nic voor? óf Nobby Nic achter én voor? Waar zou ik voor moeten kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:08:
[...]

Absoluut, maar zal nog ff duren. Ik ben volgens de arts aan mn 3e hernia begonnen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Ko.Kane , waar is 'hier'? ziet er leuk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Wellicht een mountainbike clinic een optie. Bij veel beginners clinics krijg je bruikbare tips om je techniek te verbeteren zoals gebruik van remmen, maar ook over je positie op de fiets. Bijvoorbeeld: https://mtbflow.nl/clinics/mtb-beginner-clinic/

Remmen met 1 vinger. Banden spanning verschilt per velg, band combinatie. En dan heb je nog binnenband en tubeless. Iedergeval niet te hard. Het is geen wielrennen. :)

—————
Vandaag de lijntjes met jumpjes en drops op flow en snelheid proberen te rijden. Afdaling met boomstam drop/jump was vandaag favoriet. Keer of 30 omhoog en omlaag. En ook klein uistapje naar de switchbacks en steile afdaling bij Kleve. Had geen zin om naar Kleve te fietsen vanaf De Diepen. Dus ff snel met de auto. Om daar de leuke lijntjes te rijden. O-)

Weer genoeg hoogtemeters (2300hm).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

2300hm. Kanonnen, doe je dat op een emtb of lekker de eigen beentjes?

Mn conditie is nooit echt goed (astma helpt ook niet, net als 5kg te veel) maar merk wel dat het na een winter niks doen echt pudding is. Ook zijn op en af rondjes in NL (Zoetermeer en Bergschenhoek) toch wat meer killing dan gewoon 70meter rustig omhoog dan volgas naar beneden. Met 3 rondjes en 600hm is het wel redelijk richting het einde helaas :(. Meer fietsen dus.. Maar alsnog, doe mij maar rustig lang omhoog en dan volgas naar benden ipv op en af.

Overigens ook nog wel een keer te porren als verstekeling. Lijkt me wel wat om te combineren met Nijmegen/Mook een weekendje.

@Ko.Kane eens qua risers. Achteraf gezien had ik op mn Fuel EX misschien wel een hogere dan 35mm kunnen monteren. Nadeel is alleen dat als je hem niet ver naar achter rolt je effectieve stem langer wordt. Rijd dus zelf met relatief veel roll-back, daar wordt je effectieve reach natuurlijk ook weer korter van.

Met Pinksteren naar Lac Blanc & ander park in de buurt, zin in, dan kan ik tenminste weer lekker in de lift :+

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 01-05-2023 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op maandag 1 mei 2023 @ 01:01:
[...]

2300hm. Kanonnen, doe je dat op een emtb of lekker de eigen beentjes?

Mn conditie is nooit echt goed (astma helpt ook niet, net als 5kg te veel) maar merk wel dat het na een winter niks doen echt pudding is. Ook zijn op en af rondjes in NL (Zoetermeer en Bergschenhoek) toch wat meer killing dan gewoon 70meter rustig omhoog dan volgas naar beneden. Met 3 rondjes en 600hm is het wel redelijk richting het einde helaas :(. Meer fietsen dus.. Maar alsnog, doe mij maar rustig lang omhoog en dan volgas naar benden ipv op en af.
Klinkt als leuk ronde. En 600hm is ook aardig wat hoogtemeters. En belangrijkste is toch wel de fun factor. d:)b

Met de E. En je lichaam voel je einde rit nog steeds goed. Met trapondersteuning doe ik 4 a 5x zoveel in zelfde tijd als zonder trapondersteuning. Maar dan fiets ik wel alleen of samen met iemand anders met een E. Wil dat tempo iemand zonder trapondersteuning niet aan doen ;-)

Hier im Wald waar het snel kan gaan met hoogtemeters is de E een uitkomst. Wat makkelijker omhoog en met big smile naar beneden. ;) Meeste afdalingen zijn niet echt volgas hier. Kan wel, maar dan kom je niet gelijktijdig met je fiets beneden. O-)

Fietsen hier dan ook geen vaste route, maar combineren of herhalen de lijntjes die we op dat moment leuk vinden of features die we beter willen leren rijden. (en soms wat nieuws bouwen :D)

Op vaste routes als Hellendoorn is een E dan weer niet leuk om mee rond te crossen. Daar pak ik liever de andere fiets.....

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 01-05-2023 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
[/quote]

Lijkt me leuk (en gezellig)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:59:
[...]

Absoluut, maar zal nog ff duren. Ik ben volgens de arts aan mn 3e hernia begonnen :'(
:'( dus toch weer een hernia. Beterschap !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
Klitse schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:59:
[...]

Balen zeg! Hoop dat je snel herstelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
[...]

Ik ben zeker te porren voor een dagje stuiteren. Zit echter de komende tijd wel redelijk vol geboekt qua planning.

@Klitse Beterschap, hopelijk gaat het herstel voorspoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:39:
[...]

Ik ben zeker te porren voor een dagje stuiteren. Zit echter de komende tijd wel redelijk vol geboekt qua planning.

@Klitse Beterschap, hopelijk gaat het herstel voorspoedig.
Hier ook volle agenda. Komende weekenden clinics staan, Bikepark Mook, Holten en Winterberg. Zal ergens juni/juli worden voor mij ;-) En kijken of we nog dagje Winterberg kunnen plannen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Hier ook volle agenda. Komende weekenden clinics staan, Bikepark Mook, Holten en Winterberg. Zal ergens juni/juli worden voor mij ;-) En kijken of we nog dagje Winterberg kunnen plannen
Eind juni winterberg :9
We hebben nog een slaapplek over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Eind juni winterberg :9
We hebben nog een slaapplek over.
oOo dat zijn mooie vooruitzichten. d:)b

Helaas kan ik niet mee. Ga dan lang weekendje weg met vrouw lief. Heb 3 juni clinic in Winterberg. In plaats van heen en weer rijden, Gaat ze mee en maken we er gelijk weekendje weg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:26:
[...]

Klinkt als leuk ronde. En 600hm is ook aardig wat hoogtemeters. En belangrijkste is toch wel de fun factor. d:)b

Met de E. En je lichaam voel je einde rit nog steeds goed. Met trapondersteuning doe ik 4 a 5x zoveel in zelfde tijd als zonder trapondersteuning. Maar dan fiets ik wel alleen of samen met iemand anders met een E. Wil dat tempo iemand zonder trapondersteuning niet aan doen ;-)

Hier im Wald waar het snel kan gaan met hoogtemeters is de E een uitkomst. Wat makkelijker omhoog en met big smile naar beneden. ;) Meeste afdalingen zijn niet echt volgas hier. Kan wel, maar dan kom je niet gelijktijdig met je fiets beneden. O-)

Fietsen hier dan ook geen vaste route, maar combineren of herhalen de lijntjes die we op dat moment leuk vinden of features die we beter willen leren rijden. (en soms wat nieuws bouwen :D)

Op vaste routes als Hellendoorn is een E dan weer niet leuk om mee rond te crossen. Daar pak ik liever de andere fiets.....
Geef je geen ongelijk hoor, rijd zelf ook voor naar het naar beneden gaan, niet voor het omhoog.

Rijd het liefst zelf ook gewoon lijntjes die ik leuk vind echter is dat op veel plekken in Nederland natuurlijk een no-go. Buiten vaste routes is het vaak nogal aangeharkt & weinig hoogteverschil natuurlijk. In Berlijn trapte ik ook tussen de 600 en de 1000 hoogtemeters weg op die manier, gewoon lusje of 10 a 15 maken met 70hm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:54
GoldenSample schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Geef je geen ongelijk hoor, rijd zelf ook voor naar het naar beneden gaan, niet voor het omhoog.

Rijd het liefst zelf ook gewoon lijntjes die ik leuk vind echter is dat op veel plekken in Nederland natuurlijk een no-go. Buiten vaste routes is het vaak nogal aangeharkt & weinig hoogteverschil natuurlijk. In Berlijn trapte ik ook tussen de 600 en de 1000 hoogtemeters weg op die manier, gewoon lusje of 10 a 15 maken met 70hm.
Reichswald is wellicht een aanrader voor je dan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane

@Ko.Kane eens qua risers. Achteraf gezien had ik op mn Fuel EX misschien wel een hogere dan 35mm kunnen monteren. Nadeel is alleen dat als je hem niet ver naar achter rolt je effectieve stem langer wordt. Rijd dus zelf met relatief veel roll-back, daar wordt je effectieve reach natuurlijk ook weer korter van.
Klopt, er is daardoor ook een klein verschil of je stemspacers gebruikt of hoger stuur. Stemspacers verkorten je reach, maar je stem lengte blijft gelijk. Met riser blijft reach gelijk, maar als je de groei van effectieve stem negatief uitpakt dan moet je idd iets rollen of een iets kortere stem nemen.
Dat is echter meer fine-tuning nadat je juiste hoogte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:56
Skybullet schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:06:
Nou de kleurenstelling en de afmontage is er dus niet op verbeterd met de nieuwe grand canyon lijn.

Maar... De nieuwe neuron 7 was nu wel op voorraad ( en ik kwam er achter dat mijn werk een fietsplan heeft) dus, de twijfel voor een fully is weggenomen .. Binnenkort new bike day :D
[Afbeelding]
Ondertussen al geland?

Ik heb enkele weken terug de knoop doorgehakt en de Neuron 6 2023 besteld. Donderdagavond besteld, woensdagochtend in huis (met zelfs het Paasweekend ertussen). Bizarre leversnelheid.

De reviews waren in ieder geval lovend, dus wat mij betreft mag deze fiets best meer aandacht krijgen. Ergens was ik wel sceptisch gezien de huidige line-up van Canyon met iets té veel fully's, waar de nieuwe Neuron nog dichter tegen de Spectral aankruipt.
Maar komende van een Grand Canyon 2019 is de nieuwe Neuron een klein monstertje! Voor zijn klasse vrij licht en de geometrie nodigt uit om de bochten net wat strakker/harder in te draaien. Voor de routes hier in de buurt is de vering iets te plush dus zet ik de achterkant meestal (half) dicht, maar ik heb nu in ieder geval de mogelijkheid om (zonder rugpijn) dit jaar de wat ruigere routes van NL te proberen.

p.s. Canyon heeft overigens een drietal modellen mudguards (met klittenband bevestiging) voor slechts €1.95, mocht iemand nog wat bestellen daar.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 01-05-2023 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
I'm in!

We mogen ook weer gaan oefenen voor de volgende race op de agenda; BEC Esneux! oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
[...]

Zoetermeer en Bergschenhoek zijn ook nog gemene rondjes met die klimmetjes die daar in zitten. Echt die vuilnisbeltrondjes zijn echt energievreters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rasko schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:22:
[...]

I'm in!

We mogen ook weer gaan oefenen voor de volgende race op de agenda; BEC Esneux! oOo
Cooool….. Binnenkort maar eens trainingsrondje plannen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:25
Luuk741 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:08:
Ik sta op het punt om de Canyon Grand Canyon 8 te bestellen maar twijfel nog over de maat. Ik ben 1,83m lang en heb een BBL van 84cm. Daarmee val ik precies op de grens van een M en een L. Mijn BBL lijkt relatief aan de iets kortere kant te zijn waardoor mijn bovenlichaam dus iets langer is. Hierdoor neig naar de L (en dan met het zadel iets lager). Klopt mijn gedachtengang een beetje zo?
Heeft iemand toevallig nog mening over bovenstaande? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Luuk741 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Heeft iemand toevallig nog mening over bovenstaande? :)
Klopt ook inderdaad. Vaak als je bovenlichaam relatief lang is kan je beter een wat grotere maat nemen zolang je zadel nog ver genoeg naar beneden kan. Maar als je op de grens zit is dat laatste geen probleem. Als je een gemiddeld postuur hebt kan je kiezen of je een wat stabielere (grotere) of wendbaardere (kleinere) fiets wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:23

McLambo

MTB Junky

Ko.Kane schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:22:
@JT : Een Radon Cragger zou je misschien een DC kunnen noemen: moderne Geo maar niet meer dan 130mm vering.

Veel andere zijn wat meer LTHT: Long travel hard tail. Wat hardtail Enduro's zouden moeten zijn, maar dat spectrum is wel vrij breed. Commencal Meta HT (1600e) is 160mm en meer Enduro. Canyon Stoic (vanaf 900e) redelijk gematigd met 140mm. Dartmoor Primal 29 2022 is ook interessant op papier (2021 is flink andere geo, met name de reach)

Maar goed: Radon is uitverkocht. Canyon Stoic "available in spring", maar niet bestelbaar. Commencal is wel beschikbaar, maar is denk ik niet wat jij zoekt. Primal heb ik alleen nog maar op de fabriekspagina gezien, niet bij de shops.

Beschikbaarheid is drama momenteel.
Voor mijn zoon zoek ik ook een andere mountainbike.

Hij heeft nu 3,5 jaar een Cube Aim SL, waar hij voornamelijk mee heen en weer naar school fiets, en af en toe mee het bos in gaat.

Hij vindt het biken erg leuk, heeft na de winter ook al een aantal keer met vrienden afgesproken om te gaan biken. Ik heb een vermoeden dat hij deze zomer zelfs regelmatig in het bos te vinden zal zijn op de MTB.

Ik heb zijn fiets vanavond nagekeken, en buiten het feit dat hij er inmiddels behoorlijk uit aan het groeien is (19"model, hij is al 180cm+), is er ook dusdanig veel versleten dat ik denk dat het tijd is voor een andere fiets :P. (zonde om al die goedkope afmontage te moeten gaan vervangen)

Iemand tips voor een alu HT, prijscategorie 700-900 euro? Ben niet merk gebonden. Liefst veel bang for buck en goeie afmontage, 1x12. Hij zal hier voornamelijk op de NW veluwe fietsen, maar af en toe een uitstapje met zijn mij buiten de regio.

Heb al gekeken naar Grand Canyon en Radon ZT-Team, maar ben benieuwd wat er nog meer is.

[ Voor 28% gewijzigd door McLambo op 01-05-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
McLambo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:09:
[...] Cube Aim SL, waar hij voornamelijk mee heen en weer naar school fiets, en af en toe mee het bos in gaat.

Heb al gekeken naar Grand Canyon en Radon ZT-Team, maar ben benieuwd wat er nog meer is.
Ik ben fan van de Cube ACID, air in voor voor, sram nx deraileur, mt400 remmen.
Maar ik ben totaal geen expert :)

https://www.cubestores.nl...earlgrey-2022-xl/50410022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:29
vraagje aan de home-made FM; heeft iemand dit setje wel eens geïnstalleerd op zn Trek Fuel EX?

Daaronder de foto van de schroef oud die ik niet loskrijg, ik kan uitdrukken. Iemand een idee? google geeft me geen antwoord voor de verandering.

link --> van het gehele setje
TREK onderdeel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx-huYV83KfF4yuZmK0pFlmyy88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2yPaquWOfWzFdV0R0tqcZrTH.png?f=fotoalbum_large

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
Martinus schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:45:
vraagje aan de home-made FM; heeft iemand dit setje wel eens geïnstalleerd op zn Trek Fuel EX?

Daaronder de foto van de schroef oud die ik niet loskrijg, ik kan uitdrukken. Iemand een idee? google geeft me geen antwoord voor de verandering.

link --> van het gehele setje
TREK onderdeel

[Afbeelding]
Om los te krijgen?

Torx dopsleutel er in slaan en rustig eruit draaien. Torx vanwege de tanden. Maar grotere inbus werkt ook prima.
Als je toch al weet dat je een nieuwe koopt

Andere optie is kruis erin slijpen en dan met een kruiskop of platte bit alles eruit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
Torched schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Om los te krijgen?

Torx dopsleutel er in slaan en rustig eruit draaien. Torx vanwege de tanden. Maar grotere inbus werkt ook prima.
Als je toch al weet dat je een nieuwe koopt

Andere optie is kruis erin slijpen en dan met een kruiskop of platte bit alles eruit draaien.
ja los, hij blijft nu gewoon draaien zonder enige beweging. Ook een zachte tik met een rubberhamer werkt niet. Draait wel, beweegt niet... beats me...

no comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:00
@MailMan een (te) breed stuur is ook niet geweldig op route Zeist :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD3KtUfdMrNyaV8NDYjlRkk0GFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTZ4GejbHQd9wNAsgEqKJVPV.jpg?f=fotoalbum_large

Vlak voor de Arnhemse Bovenweg (bij het spoor) vanmiddag ff een boompje getikt en mn grip gesloopt. Nu vond ik ze al niet heel comfortabel dus no problem, maar op route Zeist zitten toch wel 4-5 hele nauwe passages tussen 2 bomen door waar ook goed te zien is dat ze vaak worden geschampt. Ik moet mn stuur ff opmeten, maar denk dat ik er wel een paar cm af ga halen.

Iemand een tip voor fijne grips?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Martinus schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:07:
[...]

ja los, hij blijft nu gewoon draaien zonder enige beweging. Ook een zachte tik met een rubberhamer werkt niet. Draait wel, beweegt niet... beats me...
Draait de moer aan de achterkant mee?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het verschil tussen draaien en bewegen. Draaien is een beweging. Bedoel je met bewegen 'axiaal' in dit geval, dus dat de 'as' er niet uit komt?

Als de moer er af is/los is kan je met een doorslag/hout hem via de andere kant eruit tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Draait de moer aan de achterkant mee?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het verschil tussen draaien en bewegen. Draaien is een beweging. Bedoel je met bewegen 'axiaal' in dit geval, dus dat de 'as' er niet uit komt?

Als de moer er af is/los is kan je met een doorslag/hout hem via de andere kant eruit tikken.
nee die moer van het plaatje gaat prima, die draait zichzelf naar buiten. Waarin ik eerder verwachtte dat de moer zou blijven zitten en de as zich naar buiten draait.
Dan verwacht je dat die wel naar buiten te duwen is, immers een lang stuk (zie plaatje). Dat stuk/as komt er niet uit. Ook niet met een tik van wat dan ook. Daarom snap ik het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinus op 01-05-2023 22:15 ]

no comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Martinus schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:14:
[...]

nee die moer van het plaatje gaat prima, die draait zichzelf naar buiten. Waarin ik eerder verwachtte dat de moer zou blijven zitten en de as zich naar buiten draait.
Dan verwacht je dat die wel naar buiten te duwen is, immers een lang stuk (zie plaatje). Dat stuk/as komt er niet uit. Ook niet met een tik van wat dan ook. Daarom snap ik het niet.
die as zit op 4 mogelijke plaatsen vast (Ik zie op de foto/kit geen borgringen/e-clips/segeringen etc)
1 frame doorgang
2 lager 1
3 lager 2
4 frame doorgang/moer

1 en 4 zijn vrij/los zo te horen. Dan moet hij eruit geperst kunnen worden.
De as moet dus door de binnenringen van de lagers glijden om er uit te komen. Dat kan moelijk gaan als het al een tijd zit door bv vuil/vocht/roest etc.

Als tikken/klappen niet werkt kun je proberen er wat continu druk op te zetten, of te wel 'persen'. Het is belangrijk dan je frame te ondersteunen. Als er wat druk op staat dan nog een keer laten schrikken met een kunststof of deadblow hamer. Rubber zal niet veel helpen omdat het te veel meegeeft. Je wil juist impact overbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Martinus ik neem aan dat die bout hol is: je kan er schroefdraad door doen: washer aan de kant waar de moer zat en grote dop aan de kop kant, die groot genoeg voor diameter kop is. Dan kun je hem die kant op persen, door bouten op schroefdraad te draaien.

Ik vermoed ook dikke contact erosie met binnen ring van de lagers die je moet overwinnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 01-05-2023 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Dat is geen pers..Dat is heel andere techniek voor als je geen grip meer hebt.

Dit is het concept:
https://www.youtube.com/watch?v=laDUrhQrinQ

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 01-05-2023 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ko.Kane schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Dat is geen pers..Dat is heel andere techniek voor als je geen grip meer hebt.

Dit is het concept:
https://www.youtube.com/watch?v=laDUrhQrinQ
yes je hebt gelijk, verkeerde linkje:
YouTube: Change Suspension Bushes without a Hydraulic Press?

edit: aja, zag net dat je het ook toegevoegd had.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 01-05-2023 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:54
Maardiweb schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:07:

Ik zou eerder even kijken hoe je de passages goed kan rijden met huidige breedte van het stuur. Als die nu fijn aanvoelt qua breedte met normaal rijden zou ik er niet zo snel een paar CM afzagen, Dat kan best een grote impact op je rij comfort hebben als je te ver gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk

[Afbeelding]

Vlak voor de Arnhemse Bovenweg (bij het spoor) vanmiddag ff een boompje getikt en mn grip gesloopt. Nu vond ik ze al niet heel comfortabel dus no problem, maar op route Zeist zitten toch wel 4-5 hele nauwe passages tussen 2 bomen door waar ook goed te zien is dat ze vaak worden geschampt. Ik moet mn stuur ff opmeten, maar denk dat ik er wel een paar cm af ga halen.

ESI grips, chunky. Zit een los dopje in voor dit soort dingen (en je kunt dan ook makkelijk een samurai of andere tool installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[Afbeelding]

Zoals hierboven aangehaald zijn ESI Chunky grips een optie. Grips is wel iets persoonlijks, maar hier erg content mee op diverse fietsen.

Inkorten van stuur kan optie zijn, maar gaat dit het probleem echt oplossen? Waarschijnlijk creëer je weer andere uitdaging bij het inkorten. Zoals in diverse reacties hierboven al is aangehaald. ;-)

Zelf wel eens gewisseld naar smaller stuur (760 naar 720) Uitdaging was niet het stuur, maar mijn eigen stuurmanskunsten. Te snel (ongecontroleerd) tussen krappe secties willen. Het is juist de kunst om er goed door te komen. Persoonlijk vindt ik dit soort secties leuk om te oefenen. Eerst op rustig tempo (techniek verbeteren). Gaat het op rustig tempo goed (slak modus). Dan snelheid rustig opbouwen. Voor je het weet knal je er doorheen….

Mountainbiken is geen wielrennen, waar je continue op vol tempo door trapt. Juist leuk beetje technische uitdaging. Krappe passages, steile technische afdalingen, jumpjes/drops etc...

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 02-05-2023 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Ik heb foam grips getest (wel van sram) en snel er weer af gehaald. Nu tevreden met ergon GA3, maar voor kortere ritten zou ik de ronde zonder pols ondersteuning ook overwegen. Heel fijn rubber vind ik, vriendin heeft wel weer wat anders want zij was bang dat het te kleverig ging zijn. Beste is gewoon vanalles testen met contact points. Zadels zijn ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:52
Lastig tegenwoordig om een MTB via MP te verkopen, krijg mijn Orbea Oiz M10 TR gewoon niet verkocht, bijzonder weinig animo. Staat te koop op MP, 2dehands, MTB forum.
Iemand anders nog een suggestie? :)

*Ik zou https://bikemarkt.mtb-news.de nog kunnen proberen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 14:37
Strider schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:14:
Lastig tegenwoordig om een MTB via MP te verkopen, krijg mijn Orbea Oiz M10 TR gewoon niet verkocht, bijzonder weinig animo. Staat te koop op MP, 2dehands, MTB forum.

Is dat die Large uit Eindhoven? Ik heb een zoekfilter staan op "Canyon Lux Trail" en je advertentie komt steeds naar voren doordat je die noemt in de beschrijving :o

Geen idee wat je er zelf voor betaald hebt, maar op het eerste oog is de prijs niet heel erg scherp voor overname van een fiets van een particulier. Ik snap dat er nog 20% marktplaats afdingmarge op zit nu maar misschien werkt het beter om met een uiterste prijs te adverteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5

Velen hanteren nog corona prijzen. Toen kocht iedereen op marktplaats omdat dat de enige plek was waar je kon kopen en direct fietsen. Er is deze lente nu altijd wel ergens een merk geweest met 20-30% korting. Yeti's ook bv. op rcz bikeshop voor stuntprijzen. Dus de MP fietsen moet je echt 50% van de nieuwprijs aanbieden ipv 80% denk ik om ze te verkopen.

Edit: ok jouw fiets is nieuw en luxe dus mijn percentages zijn misschien niet van toepassing, maar mensen met dat geld hebben echt zat keus nu om precies te kopen wat ze willen bij fabrikanten denk ik met garantie. Vroeger was dat gewoon geen optie.

[ Voor 14% gewijzigd door cedrix5 op 02-05-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
Mjelnir schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:13:
[...]

Ik zou eerder even kijken hoe je de passages goed kan rijden met huidige breedte van het stuur. Als die nu fijn aanvoelt qua breedte met normaal rijden zou ik er niet zo snel een paar CM afzagen, Dat kan best een grote impact op je rij comfort hebben als je te ver gaat.
Snap ik, moet eens opmeten hoe breed mn stuur nu is (inclusief doppen op de grips die hem effectief nog verlengen). Ik merk dat ik nog wat stukken stuur 'over' heb als ik mijn handen in een fijne positie heb, dus volgens mij kan er wel wat af. Zal ff meten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voordat je gaat zagen (aangezien je het over doppen op grips hebt ga ik er gemakshalve vanuit dat ze open zijn aan de uiteindes), probeer eens een rit met je grips wat meer naar binnen geplaatst.

Kijk of dat inderdaad bevalt, zo kun je een en ander uitproberen voor het definitief wordt met de zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
drBunhead schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:09:
Voordat je gaat zagen (aangezien je het over doppen op grips hebt ga ik er gemakshalve vanuit dat ze open zijn aan de uiteindes), probeer eens een rit met je grips wat meer naar binnen geplaatst.

Kijk of dat inderdaad bevalt, zo kun je een en ander uitproberen voor het definitief wordt met de zaag.
Thnx voor de tip. Dichte uiteinden echter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Bij mij was een breder stuur ook fijner zodra ik meer backsweep had. Heb nu een sqlab stuur ipv mijn standaard canyon van 800mm (had die al naar 780mm gezaagd). Doordat deze mijn polsen in een betere hoek zet door 12º backsweep is die veel comfortabeler voor lange ritten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane

Als het inderdaad die uit Eindhoven is: not a chance. Voor 4800e koop je hem nieuw bij dealer of evt nog met extra korting.

Mensen met 4350 budget kopen gewoon nieuw sowieso, of bij een dealer of online ivm garantie. Ipv tweedehands voor zelfde bedrag. Die hebben of ook wel het geld om de 4800 te betalen, of keus zat voor goede nieuwe fietsen fietsen voor 4350.

Enige uitzondering is als je echt goede deal ziet op een 8-12k plus fiets en je wilt heel graag zo'n fiets dan koop je wellicht tweedehands voor die prijs.

Daarom zijn gebruikte Yeti of Spezies van 10k+ ook zo lastig te verkopen: zelfs voor 50% kun je nog nieuwe ongebruikte fietsen kopen met zelfde afmontage, maar dan nieuw en zonder versleten framelagers etc.

De tijden dat mensen uit nood over betaalden is voorbij. Als je nu direct een fiets nodig hebt pik je zoiets op.
Link van een nwe: https://www.marktplaats.n...nsion-mountainbike-maat-l

edit: de markt ligt echt op zijn gat
- iedereen die al pre-corona aan MTB deed heeft noodgedwongen afgelopen 3 jaar nwe fiets voor hoofdprijs gekocht, en wil die voorlopig nog even gebruiken. (omdat het nu eenmaal tijd was voor een nieuwe)
- iedereen die tijdens corona begon en het leuk vind heeft een nwe fiets en ook niet toe aan wat anders
- iedereen die tijdens corona begon en het niet leuk vind probeert zijn fiets ook te verkopen, terwijl de leveranciers al weer genoeg stock hebben en ook al weer aanbiedingen doen....

Dus de grootste kopersgroep is de pre-corona MTB-ers die een 4 seizoenen oude fiets hebben. Die kennen de markt en branche wel een beetje, hebben hun voorkeuren, houden van nieuwe fietsen, hebben contacten met dealers of weten de koopjes te vinden online.

[ Voor 27% gewijzigd door Ko.Kane op 02-05-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MP staat vol met paar jaar oud “afgedankt” spul, de vraag is veel minder en het aanbod is enorm. Serieuze kopers en verkopers zijn schaars, kans op geluk is er bijna niet.. Tenzij je echt van je fiets af wil, zou ik er van blijven genieten en het nieuwe uit je hoofd proberen te zetten.
Pagina: 1 ... 235 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic