Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 234 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:19
@Galois de nippels zijn exit. Dit wordt een ongeluk.

Er zijn adapters om een non boost naaf in een boost frame te krijgen (de oude DT350 en de Hope Pro4 kunnen dit soort adapters hebben) maar je verliest wel de voordelen van een boost wiel.

Dit is lastig als je niet te lang met de fiets gaat doen. Een non boost set laten maken betekent een grote afschrijving als je je huidige fiets gaat verkopen met de wielen erin.

Ik denk dat het voor nu het verstandigst is om een set op MP te zoeken. Punt is wel dat je dan vaak andermans ellende koopt. Je kunt ook een 2e hands set kopen en dan deze door een wielbouwer na laten lopen op spaakspanningen e.d. Ik zeg specifiek wielbouwer want de meeste (om niet te zeggen alle) fietsenmakers kijken alleen of een wiel recht is en hun meet apparatuur is te grof om de spaakspanningen goed door te meten. Het is wel de hopen dat de nippels wel nog te draaien zijn en niet vast zitten aan de spaken.

Misschien toch de aanschaf van de nieuwe fiets naar voren halen en vragen bij een wielbouwer of je in de tussentijd een set voor jouw huidige set kunt lenen >kuch hint<

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:47

Galois

1811 - 1832

Tnx @ElGreco! Hmmm… dus onverstandig om gewoon door te rijden met dit wiel en maar zien waar en of het misgaat? Als in dat het wiel bv in elkaar kan klappen en dus gevaarlijk kan zijn? Is het niet zo dat er dan een spaak knapt zoals vandaag en klaar?

Misschien is dan voor de time being verstandig om bv dit setje te bestellen?

https://www.bike-discount...0HhgkiEAQYByABEgJrDfD_BwE

Of alleen een achterwiel en met verschillende wielen rijden?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Heb nog een wiel staan die helemaal goed is....als je in de buurt woont, kunnen we wel wat regelen.... ik woon in noord limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
ElGreco schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:13:
@Galois de nippels zijn exit. Dit wordt een ongeluk.

Er zijn adapters om een non boost naaf in een boost frame te krijgen (de oude DT350 en de Hope Pro4 kunnen dit soort adapters hebben) maar je verliest wel de voordelen van een boost wiel.
Ik heb voor mijn inmiddels meer dan 10 jaar oude Roval Control SL set zelf bussen gedraaid om de naaf passend te maken in een boost frame en rij daar nog steeds met veel plezier mee. En het is natuurlijk ook gewoon leuk zelf die bussen te maken :)
Ik zie dat er tegenwoordig ook 6-bolt centerlock boost adapters zijn, daarmee maak je een centerlock naaf geschikt voor een 6-bolt schijf met boost spacing.
Wat ik dan weer niks vind, zijn de niet naaf-specifieke 'adapter' kits waarbij ze alleen een paar spacer ringen gebruiken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:04:
Tnx @ElGreco! Hmmm… dus onverstandig om gewoon door te rijden met dit wiel en maar zien waar en of het misgaat? Als in dat het wiel bv in elkaar kan klappen en dus gevaarlijk kan zijn? Is het niet zo dat er dan een spaak knapt zoals vandaag en klaar?

Misschien is dan voor de time being verstandig om bv dit setje te bestellen?

https://www.bike-discount...0HhgkiEAQYByABEgJrDfD_BwE

Of alleen een achterwiel en met verschillende wielen rijden?
Ik ben weer even verder met mijn 'probleem' en de aanschaf van nieuwe wielen.

Het aanbod van non-boost wielen is niet groot. De remschijven die er nu op zitten zijn 6-bolts en de meeste wielen zijn tegenwoordig ook met een centerlock systeem.

Er zitten nu de standaard (instap) Roval wielen in met 21 mm interne velgbreedte. Ik rijdt met 2.25 inch banden en dat gaat allemaal goed.

De nieuwe wielen zijn tegenwoordig allemaal minstens 25 mm interne velgbreedte, dat betekent dan ook dat de band iets breder om de velg zal komen liggen. Ik denk dat het niet veel zal/kan zijn, dus dat het geen problemen zal opleveren.

De DT Swiss X1900 wielen zijn hier voor een hele mooie prijs https://www.bike-discount...mm-cl-shimano-laufradsatz en de reviews zijn zeer positief voor deze instapset.
Bijkomend voordeel is dat er een ombouwsysteem bij zit voor centerlock-->6-bolts dus dat ik mijn huidige schijven gewoon kan gebruiken.

Ook zou ik kunnen kiezen voor de M1900, die zijn iets zwaarder en meer voor enduro/trail. Volgens mij niet echt nodig. https://www.bike-discount...-30mm-cl-shimano-wheelset
Bovendien vraag ik mij af of door deze interne velgbreedte van 30 mm (wat dus 9 mm meer is dan nu), de band niet te breed erop zal liggen en dat problemen kan geven met mijn achtervork. Of is dit eigenlijk uitgesloten omdat dat verschil klein is?

Dit lijkt mij een goede keuze voor nu toch?
(@coldasice dank voor je aanbod, helaas te ver uit de buurt)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:55
@Galois lijkt me voor die prijs een prima setje, gelijk ook tape en tubeless ventielen erbij.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:07:
@Galois lijkt me voor die prijs een prima setje, gelijk ook tape en tubeless ventielen erbij.
Tnx. Dat leek mij ook inderdaad. Alles zit erbij en dan kan ik straks op mijn nieuwe fiets eindelijk een goed setje kopen… (aangezien iedereen altijd zegt: wereld van verschil :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
Ik heb weer een kraak in mijn Canyon Lux Trail.

Als ik fiets hoor ik een lichte kraak, als ik stop met trappen verdwijnt de kraak, als ik staand fiets hoor ik ook geen gekraak. Op de weg, in het bos, vering wel/niet gelocked maakt geen verschil.
Half jaar geleden zijn de pivot lagers vervangen.

Iemand een idee hoe ik de kraak kan gaan opsporen?

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:31
Strider schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:17:

Als ik fiets hoor ik een lichte kraak, als ik stop met trappen verdwijnt de kraak, als ik staand fiets hoor ik ook geen gekraak. Op de weg, in het bos, vering wel/niet gelocked maakt geen verschil.

Door het verschil tussen zitten en staan vermoed ik iets in je zadel, zadelpen, frame of gerelateerd aan je houding (richting van krachten op je fiets). Je kan ook eens proberen je lichaamshouding hetzelfde te houden maar niet op je zadel te zitten (lekker voor je bovenbenen 8) )
Mijn frame bv kraakt als het stuur/stuurpen vast houdt en mijn zadel 'horizontaal' naar achteren druk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Helaas is een kraak in je fiets iets magisch, dat kan uit de zadelpen lijkten te komen en vervolgens zit het mis in je balhoofd of vice versa. Dus je zult een voor een zaken uit moeten sluiten.
Begin eens bij je zadelpen. Er uit halen, schoonmaken en opnieuw monteren met een beetje montagevet.
Werkt dat niet, zadel(rails) schoonmaken en opnieuw monteren. Werkt dat ook niet, balhoofd checken. Ook niet? Bottombracket controleren. Enz enz....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26

Ik zou de zadelpen eruit halen en die goed schoonmaken en een beetje invetten, als er wat zand tussen zit kan dit gekraak veroorzaken...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:22
Zo, gisteren la Hallonienne gereden. Wat een puinhoop was dat parcours zeg; op sommige stukken tot de naven in de drek. Uiteindelijk 27e elite renner van de ruim 800 deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:14:
Zo, gisteren la Hallonienne gereden. Wat een puinhoop was dat parcours zeg; op sommige stukken tot de naven in de drek. Uiteindelijk 27e elite renner van de ruim 800 deelnemers.
mooi resultaat!! Staan er nog meer marathons op de planning? voor mij is het dit jaar weer de RdfH

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:26:
[...]

mooi resultaat!! Staan er nog meer marathons op de planning? voor mij is het dit jaar weer de RdfH
In principe alle BAMS races, tenzij er andere dingen tussendoor komen in de vorm van meerdaagses of 3 nations cups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
ElGreco schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:13:
@ElGreco heb je het dan over bijvoorbeeld de volgende adapters?
https://www.alltricks.com...sion_kit_front_centerlock
https://www.alltricks.com...rsion_kit_rear_centerlock

Ik heb deze op het oog om mijn DT Swiss M1700 30, nonboost, setje om te bouwen naar boost voor een jaartje in mijn nieuwe stalen fully frame die als het mee zit binnen enkele maanden binnen komt :9~ .

En dan volgend jaar eens een mooi custom carbon setje aan te schaffen, wie weet bij jou ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mathman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:53:
[...]

@ElGreco heb je het dan over bijvoorbeeld de volgende adapters?
https://www.alltricks.com...sion_kit_front_centerlock
https://www.alltricks.com...rsion_kit_rear_centerlock

Ik heb deze op het oog om mijn DT Swiss M1700 30, nonboost, setje om te bouwen naar boost voor een jaartje in mijn nieuwe stalen fully frame die als het mee zit binnen enkele maanden binnen komt :9~ .

En dan volgend jaar eens een mooi custom carbon setje aan te schaffen, wie weet bij jou ;)
De centerlock adapters van NOW8 (bijvoorbeeld bij R2 te koop) zijn wat bekender en de lockring hiervan is iets langer waardoor deze beter pakt op de naaf. Het allerbelangrijkst is dat je lockring genoeg draad heeft om er zeker van te zijn dat de boel goed vast zit.

Voor Hope 6-bolt naven heb je ook adapters van Hope zelf die zo vernuftig zijn dat je je wiel niet eens opnieuw hoeft te centeren.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
ElGreco schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:53:
[...]
De centerlock adapters van NOW8 (bijvoorbeeld bij R2 te koop) zijn wat bekender en de lockring hiervan is iets langer waardoor deze beter pakt op de naaf. Het allerbelangrijkst is dat je lockring genoeg draad heeft om er zeker van te zijn dat de boel goed vast zit.
Die NOW8 adapters had ik inderdaad als eerste gevonden, maar ik vind ze nogal aan de prijs (dubbel zo duur als de variant die ik aangaf, van Neatt) en ook dat ik ze maar tijdelijk ga gebruiken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mathman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:45:
[...]

Die NOW8 adapters had ik inderdaad als eerste gevonden, maar ik vind ze nogal aan de prijs (dubbel zo duur als de variant die ik aangaf, van Neatt) en ook dat ik ze maar tijdelijk ga gebruiken....
Dat kan, maar de recensies van de andere adapters zijn niet overal even lovend.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

coldasice schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:34:
[...]

Ik zou de zadelpen eruit halen en die goed schoonmaken en een beetje invetten, als er wat zand tussen zit kan dit gekraak veroorzaken...
Hier elke 6 maanden weer een kraak. Ergens komt er toch zand binnen :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:00
WoBBeL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:00:
[...]

Hier elke 6 maanden weer een kraak. Ergens komt er toch zand binnen :F
Maar 1 optie dan. Nieuwe fiets kopen. Het is jammer maar helaas, he moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

@ZanielGa dat krijg ik er niet door in de commissie. Veel te veel dure hobbies ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
edoappelhof schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:38:
[...]

In principe alle BAMS races, tenzij er andere dingen tussendoor komen in de vorm van meerdaagses of 3 nations cups.
thanks voor de 'tip'. Maar wat een hoogtemeters zitten daar tussen zeg.
Een doel voor volgend jaar! :Y)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
edoappelhof schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:14:
Niet overdreven zo te zien
Afbeeldingslocatie: https://www.vojomag.nl/app/uploads/2023/04/BAMS-2023-La-Hallonienne_4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Nee het was af en toe gokken hoe diep een plas was en of er doorheen kon fietsen, gelukkig zonder al te veel gestuntel uitgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:20:
[...]

Ik ben weer even verder met mijn 'probleem' en de aanschaf van nieuwe wielen.

Het aanbod van non-boost wielen is niet groot. De remschijven die er nu op zitten zijn 6-bolts en de meeste wielen zijn tegenwoordig ook met een centerlock systeem.

Er zitten nu de standaard (instap) Roval wielen in met 21 mm interne velgbreedte. Ik rijdt met 2.25 inch banden en dat gaat allemaal goed.

De nieuwe wielen zijn tegenwoordig allemaal minstens 25 mm interne velgbreedte, dat betekent dan ook dat de band iets breder om de velg zal komen liggen. Ik denk dat het niet veel zal/kan zijn, dus dat het geen problemen zal opleveren.

De DT Swiss X1900 wielen zijn hier voor een hele mooie prijs https://www.bike-discount...mm-cl-shimano-laufradsatz en de reviews zijn zeer positief voor deze instapset.
Bijkomend voordeel is dat er een ombouwsysteem bij zit voor centerlock-->6-bolts dus dat ik mijn huidige schijven gewoon kan gebruiken.

Ook zou ik kunnen kiezen voor de M1900, die zijn iets zwaarder en meer voor enduro/trail. Volgens mij niet echt nodig. https://www.bike-discount...-30mm-cl-shimano-wheelset
Bovendien vraag ik mij af of door deze interne velgbreedte van 30 mm (wat dus 9 mm meer is dan nu), de band niet te breed erop zal liggen en dat problemen kan geven met mijn achtervork. Of is dit eigenlijk uitgesloten omdat dat verschil klein is?

Dit lijkt mij een goede keuze voor nu toch?
(@coldasice dank voor je aanbod, helaas te ver uit de buurt)
Even een update van de uiteindelijke keuze die ik gemaakt heb...

Ik kwam op MP een setje XT velgen uit 2018 tegen. Ongebruikt (diegene had ze op zolder liggen als reserveset, maar nu niet meer nodig). Incl. banden en schijven die ik voor 100 euro over kon nemen.

Wel nadeel dat interne velgbreedte 20 mm is (tov de X1900 set hierboven dat ik als alternatief had van 25 mm).

Maar goed... hier kan ik in ieder geval wel een jaartje mee vooruit!

Inmiddels ook alweer 100 km gefietst op mijn 'slechte' wielen (zie hierboven, met erg beschadigde nippels) en dat ging helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Vraagje wat denken de experts hier over het vervoeren van een carbon frame op een dakdrager.

Ik heb momenteel deze dakdragers:
https://www.thule.com/nl-...s/thule-freeride-_-532002

Ik zou eventueel een carbon frame protector kunnen bestellen:
https://www.thule.com/nl-...frame-protector-_-1692661

Het is voor de zomervakantie naar Oostenrijk. Een andere optie zou zijn om de skibox op het dak te zetten, en dan mijn fiets achter in de auto.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
SnowDude schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:18:
Vraagje wat denken de experts hier over het vervoeren van een carbon frame op een dakdrager.

Het is voor de zomervakantie naar Oostenrijk. Een andere optie zou zijn om de skibox op het dak te zetten, en dan mijn fiets achter in de auto.
Mijn MTB gaat wekelijks op het dak van mijn auto, met frame protector. Maar ook zonder zou ik dat zo doen.
Ik heb dan wel een Thule proride https://www.thule.com/nl-...ks/thule-proride-_-598002 die klemt van van boven naar beneden. Maar als jou drager van de zijkanten klemt moet dat ook geen probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

SnowDude schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:18:

Ik heb dezelfde drager als @kippy en ik ben helemaal comfortabel met mijn carbon fiets op het dak. En misschien stelt het je gerust als je kijkt hoe profteams hun fietsen op het dak dragen en hoe ze daarmee omgaan... Gaat ook goed en wij zijn er toch wel voorzichtiger meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ik ben gewoon oud, vroeger (ja ja opa vertelt :+ ) werd het altijd afgeraden om een carbon fiets op een drager te zetten.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

SnowDude schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:29:
Ik ben gewoon oud, vroeger (ja ja opa vertelt :+ ) werd het altijd afgeraden om een carbon fiets op een drager te zetten.
Wie raadde dat af? Sinds het begin dat carbon zijn intrede gedaan heeft in de profteams, zitten carbonfietsen op dakdragers tijdens elke wielerwedstrijd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:23

JJJ

Voor de mensen met een dropper post: ik heb mijn fiets naar de FM gebracht om een Brand-X Ascend te monteren, maar nu twijfel ik over de montage.

Volgens de installatiehandleiding hoort de binnenkabel zodanig gemonteerd te zijn dat de 'cable head' (zie stap 15) aan de dropper post in het frame gemonteerd wordt, met het andere eind van de kabel (die geen kop heeft) in de dropper lever (zie stap 25 en 26).

Nu heeft de FM dit andersom gedaan. Ik heb de cable head nu in de dropper lever zitten. Ik heb geen flauw idee hoe de beste man de kabel intern in de dropper post heeft gemonteerd. Zelf had hij een verhaal dat de kabel zo beter grip heeft en het spul beter functioneert, maar ik vraag me af in hoeverre dit klopt.

Op deze manier kan ik nu niet naderhand de kabelspanning aanpassen lijkt mij? Of is er geen bezwaar om het zaakje zo te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Dakdragers klemmen meestal op de onderbuis. Die is daar niet geschikt voor. Tenminste niet bij de meeste carbon fietsen.
Daarom het advies om te kiezen voor een drager met voorvork montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

StevenK schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:47:
Dakdragers klemmen meestal op de onderbuis. Die is daar niet geschikt voor. Tenminste niet bij de meeste carbon fietsen.
Daarom het advies om te kiezen voor een drager met voorvork montage.
Heb je hier een bron van? Ik kan daar niets over vinden.

Hier een willekeurige foto met allemaal carbonfietsen geklemd op de onderbuis :)
https://d2p6e6u75xmxt8.cl...ano-neutral-vehicle-2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gister de Rockshox Lyrik flight attendant terug gekregen van Canyon. Vork is voorzien (onder garantie) van nieuwe FA module en er is nog wat gefixed. Al met al de vork een klein weekje kwijt geweest. Nu maar hopen dat alles blijft werken. O-)

Alleen was het nodige gedoe om het aan de praat te krijgen/koppelen. De FA module van de damper kon ik niet pairen. Contact gehad met SRAM. En nuttige tips gehad. Moest eerst software update uitvoeren van de damper. Software update was de truuk. Gelijk de fiets getest op de gap jumpjes en de skinny :-)

Garantie afhandeling en service van SRAM was weer boven verwachting.

[ Voor 58% gewijzigd door Daan_ op 14-04-2023 21:10 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Galois schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:43:
[...]

Heb je hier een bron van? Ik kan daar niets over vinden.

Hier een willekeurige foto met allemaal carbonfietsen geklemd op de onderbuis :)
https://d2p6e6u75xmxt8.cl...ano-neutral-vehicle-2.jpg
De bron is mijn LBS en die zegt dat vanuit teveel schadegevallen, waarvan ik er zelf ook wel eens heb gezien.

Maar ook dat ik bij onze fietsen met de hand die onderbuis iets in kan drukken. Allen epics (fully) voelen aan alsof ze er wel tegen zouden kunnen, maar de tarmac, ViAS, Aethos, crux en epic HT geven het gevoel dat je de onderbuis in kunt drukken. (Ja, hele gezin rijdt op dat merk, in diverse disciplines)

Daarom heb ik voor m'n dakdrager deze https://perfectfitautomot...hon-aguri-agu-marat-54741

En uiteraard ligt het enorm eraan hoe strak de klem zit en wat voor belasting erop komt, maar ik kies in ieder geval bewust voor niet klemmen op de onderbuis.

[ Voor 24% gewijzigd door StevenK op 14-04-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:42
Waarom zou je uberhaupt kiezen voor een dakdrager ipv een drager op je trekhaak? Ik zou 7 kleuren schijten bij elk viaduct en dat boven mn macht tillen van een fiets lijkt me ook niet heel fijn haha

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Maardiweb schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:02:
Waarom zou je uberhaupt kiezen voor een dakdrager ipv een drager op je trekhaak? Ik zou 7 kleuren schijten bij elk viaduct en dat boven mn macht tillen van een fiets lijkt me ook niet heel fijn haha
Omdat één van mijn auto's geen trekhaakmogelijkheid heeft.. Iets met een diffuser en dikke uitlaat 8) En zo'n seasucker, dat is voor mij de 7-kleuren optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:46
Het is ook wel gewoon handig als je m er vaak op zet. Ik had meestal de dakdrager op de auto zitten, vond dat erg makkelijk in tegenstelling tot iedere keer de trekhaak drager er op hangen. Die gebruikte ik alleen voor lange ritten. Nu met nieuwe auto alleen de mogelijkheid voor trekhaak drager, mis de dakdrager al meteen voor lokaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Maardiweb schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:02:
Hahaha... dat valt dan wel mee, maar je 'vergeet' snel dat de fiets op het dak zit.

Zo had ik een paar jaar geleden op vakantie bij een tankstation, ik was op zoek naar een plekje in de schaduw en die parkeerplaatsen waren 'overdekt'. Balen, geen plek! Dus toch maar de auto in de volle zon.

En gelukkig maar, want ik was helemaal vergeten dat mijn fiets op het dak zat en zou dus zo onder dat afdakje gereden zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:16
Goedenavond allemaal!

Na een paar jaar op de racefiets heb ik besloten een eerste mtb aan te schaffen. Heb online wat zitten zoeken en vergelijken en de Canyon Grand Canyon spreekt me wel aan. Heb hem al eens gehuurd op de Utrechtse Heuvelrug en ging prettig!

Nu kwam ik de 6 en 8 tegen, beide aluminium fietsen die met Deore XT (12 speed) zijn afgemonteerd. Echter is de 8 wel 400 euro duurder. Aangezien ik nieuw ben in de mtb wereld zat ik te kijken waar de verschillen in zitten, dat lijkt vooral de voorvering te zijn. Hoe kijken jullie naar het prijsverschil en de verschillen tussen de fietsen? Zie ik iets belangrijks over het hoofd?

De 6.0 https://www.canyon.com/nl...2FGY#configuration-anchor

De 8.0 https://www.canyon.com/nl...19_pv_rahmenfarbe=GY%2FRD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Luuk741 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:50:
Goedenavond allemaal!

Na een paar jaar op de racefiets heb ik besloten een eerste mtb aan te schaffen. Heb online wat zitten zoeken en vergelijken en de Canyon Grand Canyon spreekt me wel aan. Heb hem al eens gehuurd op de Utrechtse Heuvelrug en ging prettig!

Nu kwam ik de 6 en 8 tegen, beide aluminium fietsen die met Deore XT (12 speed) zijn afgemonteerd. Echter is de 8 wel 400 euro duurder. Aangezien ik nieuw ben in de mtb wereld zat ik te kijken waar de verschillen in zitten, dat lijkt vooral de voorvering te zijn. Hoe kijken jullie naar het prijsverschil en de verschillen tussen de fietsen? Zie ik iets belangrijks over het hoofd?

De 6.0 https://www.canyon.com/nl...2FGY#configuration-anchor

De 8.0 https://www.canyon.com/nl...19_pv_rahmenfarbe=GY%2FRD
Let op, beide fietsen zijn niet volledig XT afgemonteerd. Alleen de derrailleur. De 6 heeft een Deore shifter. De 8 een SLX. De cassette is bij beide een Deore cassette. Geen probleem natuurlijk, werkt prima, maar het verschil in shifter is denk ik wel te merken. Grote verschil is de vork. Een Fox 34mm ten opzichte van een Suntour 32mm.Daarnaast heeft de 8 ook een dropper die de 6 niet heeft.
Andere wielen (zullen ook iets beter zijn maar geen ervaring mee) en betere banden op de 8 maken ook nog wat verschil.

Of het die 400 waard is? Ik vind van wel, vooral vanwege de vork en de dropper.

Nadeel van de 8 vind ik dan weer het pressfit bottom bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Klitse schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:05:
[...]

Let op, beide fietsen zijn niet volledig XT afgemonteerd. Alleen de derrailleur. De 6 heeft een Deore shifter. De 8 een SLX. De cassette is bij beide een Deore cassette. Geen probleem natuurlijk, werkt prima, maar het verschil in shifter is denk ik wel te merken. Grote verschil is de vork. Een Fox 34mm ten opzichte van een Suntour 32mm.Daarnaast heeft de 8 ook een dropper die de 6 niet heeft.
Andere wielen (zullen ook iets beter zijn maar geen ervaring mee) en betere banden op de 8 maken ook nog wat verschil.

Dankjewel, helder verhaal! Ik zal eens duiken in de wereld van de voorvorken, want de verschillen daar zijn me nog niet echt duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals de heer @Klitse al aangeeft. d:)b persoonlijk zou ik ook voor de 8 of hoger kiezen.

Wat wil je gaan fietsen? XC of zo nu en dan klein dropje en jumpje? Bij het laatste dan heb je (iets) meer profijt bij 34 stanchions. Weeg je meer dan 85kilo dan zou ik ook voor de 34 stanchions gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Daan_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:43:
Zoals de heer @Klitse al aangeeft. d:)b persoonlijk zou ik ook voor de 8 of honger kiezen.

Wat wil je gaan fietsen? XC of zo nu en dan klein dropje en jumpje? Bij het laatste dan heb je (iets) meer profijt bij 34 stanchions. Weeg je meer dan 85kilo dan zou ik ook voor de 34 stanchions gaan.
Voornamelijk XC hier in NL, maar later met wat meer ervaring zou het mooi zijn wat kleine sprongetjes te kunnen maken. Met 65kg ben ik een aardig lichtgewicht. Zou je kunnen stellen dat een bredere diameter meer veerkracht/impact 'aankan'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Dikkere vorkpoten geven voornamelijk minder flex, afhankelijk van je gewicht en rijstijl is 32 mm (licht xc en goedkopere spul) niet voldoende. Ook bij meer veerweg moet de diameter omhoog.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Baalde dat in gister niet mee kon richting Burscheid (DE). Fysiek was het even niet geweldig. Onderzoek en chiropractor bezoek hakte er even in.

Vandaag naar de lokale speeltuin geweest. En kon gelijk de voorvork goed testen. Deze net terug van garantie afhandeling. Nieuwe Flight Attendant module en een lek gefixed. Had recentelijk volume token voor en achter toegevoegd. Kon ik dat ook mooi testen.

Was wel erg druk…. Toen het wat rustiger was GoPro uit de auto gepakt. En lusje gemaakt met wat leuke stukjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 20-04-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuatree
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 16:41
@jjj Dat is een erg vaag verhaal. Ik zou even de remote los maken van het stuur zodat je de dropper omhoog kunt halen om te kijken hoe het is bevestigd.
Toevallig hier pas mee bezig geweest dus ik ben ook erg benieuwd hoe hij het aan de dropper kant gemonteerd heeft..!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Daan_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Benieuwd waar je dit gehoord hebt en wat de uitleg er achter is.

Zo zijn er wel meer filmpjes met uitleg te vinden…
[YouTube: Easy guide to Volume Spacers.]

Zelf zat ik vrij snel in de bottom out. En met een volume token erin lijkt dit beter te zijn. Maar heb nog wel paar ritjes nodig om het uit te vogelen of één volume token voldoende is.
Na een turbulente drukke tijd met nieuw werk en veel fysiotherapie ga ik hier nu eindelijk antwoord op geven ;) Het kwam bij een video van Flow Mountainbike over de Lux Trail aan bod, maar ik heb het verder nooit voorbij zien komen. Ik zit nu op een mooie sweet spot, waarbij ik de travel bijna volledig gebruik, dus ik denk ook niet dat ik dat met mijn gewicht nodig heb.

Ik ben voor lange ritten weer teruggegaan naar SPD-pedalen. De combinatie van plakkerig rubber met pinnen zorgde ervoor dat ik mijn voetpositie nooit helemaal goed kreeg. Ik heb geïnformeerd bij Guus van Beter op de Fiets of hij iets voor mij kon betekenen en dat kon hij zeker. Ik heb een bikefit laten doen bij hem en ik kan na alle klachten die ik vooral na het ongeluk had eindelijk vermelden dat ik alweer twee keer praktisch klachtenvrij route Mook heb kunnen fietsen. Ik kan na al die tijd gewoon weer kracht zetten en klimmen en dat voelt super. De flats kan ik mooi gebruiken voor technisch loltrappen en clinics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:26:
Baalde dat in gister niet mee kon richting Burscheid (DE). Fysiek was het even niet geweldig. Onderzoek en chiropractor bezoek hakte er even in.

Vandaag naar de lokale speeltuin geweest. En kon gelijk de voorvork goed testen. Deze net terug van garantie afhandeling. Nieuwe Flight Attendant module en een lek gefixed. Had recentelijk volume token voor en achter toegevoegd. Kon ik dat ook mooi testen.

Was wel erg druk…. Toen het wat rustiger was GoPro uit de auto gepakt. En lusje gemaakt met wat leuke stukjes.
[YouTube: Reichswald Enduro fun]
Daar zitten hele gave lusjes tussen! Vooral hoe je precies goed op die afgezaagde boomstronk belandde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

J-M-T schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:42:
Het is ook wel gewoon handig als je m er vaak op zet. Ik had meestal de dakdrager op de auto zitten, vond dat erg makkelijk in tegenstelling tot iedere keer de trekhaak drager er op hangen. Die gebruikte ik alleen voor lange ritten. Nu met nieuwe auto alleen de mogelijkheid voor trekhaak drager, mis de dakdrager al meteen voor lokaal gebruik.
Zeker als je met je auto niet naar je werk gaat en 'm vooral voor fietsen gebruikt, idd lekker laten zitten, deed ik op m'n vorige auto ook. Overigens lekker een vorkhouder, vind ik een stuk fijner dan ergens aan 't frame oid klemmen. Met een trekhaakdrager ontkom je daar eigenlijk niet aan, gezien ik nu in een parkeergarage parkeer moet ik ook daar aan geloven ipv een dakdrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
Goede drager scheelt ook. Vroeger de twinny load altijd gedoe met vastpakken om dat zware ding op de drager te krijgen. Heb nu een vouwbare hapro, handiger met pakken/monteren. Moet eigenlijk alleen nog een sluitbare box ofzo in de voortuin plaatsen zodat ik niet naar de schuur moet ermee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Daan_ schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:26:
Baalde dat in gister niet mee kon richting Burscheid (DE). ...
Jammer inderdaad! Maar snel keertje terug! na een hoop trails nog lang niet alles gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
rasko schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:30:
[...]

Jammer inderdaad! Maar snel keertje terug! na een hoop trails nog lang niet alles gehad.

[YouTube: First time Burscheid/Altenberg Enduro MTB trails]
Dikke trails. Kende je ze al? Je knalt er best hard doorheen zo te zien. En hoe bevalt de Evil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rasko schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:30:
[...]

[YouTube: First time Burscheid/Altenberg Enduro MTB trails]
d:)b

Volgende keer probeer ik er weer bij te zijn. Altijd in voor beetje stuiteren.... Wellicht binnen kort fun sessie in het Reichswald. Ken nog wel paar leuke uitdagingen. De (verborgen) afdaling met de mindfuck drop etc...
daanb14 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:23:
[...]

Daar zitten hele gave lusjes tussen! Vooral hoe je precies goed op die afgezaagde boomstronk belandde.
Bedoel je die die naar sec of 38 komt? Die is moeilijk te missen. Daar ligt nu voldoende zand tegen aan. Je kunt er links en rechts langs, maar hij is leuker als je hem (kunt) springen. De landing is wel tricky. Wortels, gaten etc...

Bikefit is goed als je veel in zadel zit. Zelf wel eens gedaan toen ik nog veel XC rondjes (wedstrijden) fietste. Tegenwoordig het zadel vaker naar beneden dan omhoog. Kan mijn dropper beter een upper noemen _O- Bikefit zal hier niet veel meer uithalen.

Had in begin ook niet echt (extra) volume tokens nodig op de E, maar dan veranderd je rijstijl weer iets. En was plaatsen van een extra token voor en achter geen overbodige luxe. En nee het is niet door mijn eigen gewicht. Dat is 8 of meer kilo lager ....

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 17-04-2023 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Klitse schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:38:
[...]

Dikke trails. Kende je ze al? Je knalt er best hard doorheen zo te zien. En hoe bevalt de Evil?
Nee kende ze niet, was eerste keer. Dus alles blind. Alleen de eerste 2 trails heb ik 2x gedaan.

Evil doet het goed _/-\o_ Na tijdje spelen en afstellen van vork en shock eindelijk alles goed nu! Was even puzzelen maar uiteindelijk wel lekker gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:25
Verdorie ik zit al een tijdje te wachten op voorraad van de grand canyon ( twijfelde nog tussen de 8 en 9 ). Open ik zoals standaard elke maandagochtend ( want dan zou er nieuwe voorraad zijn) de website en staat er dat deze modellen niet meer verkocht worden. Maar nieuwe modellen zie ik nog niet staan alleen een paar random losse fietsen in outlet.

Benieuwd wat er voor terug komt, wilde eindenlijk net bestellen. :+

Edit: contact gehad met canyon en de grand canyon is idd klaar de huidige serie krijgt geen nieuwe voorraad. Nieuw model moet nog aangekondigd worden en chat wist nog niet wanneer dat zou zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Skybullet op 17-04-2023 12:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01
Klitse schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:05:
[...]

@Luuk741 Als tip zou ik dan meegeven om de SLX montage te nemen en de shifter te vervangen voor een XT shifter. Die gaan rond de 50 euro, maar krijg je er wel veel voor terug; multi-shifting. Een van de beste upgrades die je kunt nemen voor het geld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:03

erikver

Ik zeg...

Afgelopen zondag voor het eerst in Witten geweest met de Basta Bikes Trail Ride. Het had de week ervoor flink geregend waardoor het echt een gladde bedoeling was. Super trails gereden, toffe dag gehad. Witten is zeker voor herhaling vatbaar. Volgende keer wel hopelijk met wat beter weer.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:44
Ik heb in 2019 een set Mavic Crossmax wielen gekocht, maat 100 mm voor en 135mm achter (non boost). Nu heb ik een tijd terug van Giant onder garantie een ander frame gekregen. Deze heeft wel een QR achter, maar lijkt maat 142mm te zijn. Zijn er destijds adapters meegeleverd voor 135mm > 142mm of zijn deze ergens te koop? Het Giant achterwiel vertoont iets speling, zou fijn zijn als ik die crossmax er weer in kan zetten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
142 qr is niet echt standaard... Dus ik verwacht niet dat je die zomaar bij elke wielset krijgt... Voor sommige (naven) zijn de te krijgen.. maar ik acht de kans klein

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb nog ff verder gegraven, op de Mavic site stond dat een adapter naar 142mm bij non boost inclusief is. Daar stond typenummer V2510701 bij. Dat is dit setje:

https://www.mantel.com/mavic-qrm-auto-12mm-adapter

Het linker ringetje kan ik terugvinden in de graaibak. Die past in ieder geval over de non drive side en dan past het metalen insertje naar qr er weer in. Dat rechterkapje kan ik niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:14
141 QR is 'boost QR' dacht ik. Veel naven zijn of 148*12 of 141*9. Tenminste, dat dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
NoepZor schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:36:
Ik heb nog ff verder gegraven, op de Mavic site stond dat een adapter naar 142mm bij non boost inclusief is. Daar stond typenummer V2510701 bij. Dat is dit setje:

https://www.mantel.com/mavic-qrm-auto-12mm-adapter

Het linker ringetje kan ik terugvinden in de graaibak. Die past in ieder geval over de non drive side en dan past het metalen insertje naar qr er weer in. Dat rechterkapje kan ik niet terugvinden.
kan het allemaal slecht zien en begrijp ook totaal niet welke adapter je zoek of nodig hebt maar igus/iglidur heeft een redelijk assortiment aan glijlagers die mogelijk als bus/verloop kunnen dienen. Just a thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 17 april 2023 @ 23:23:
[...]

kan het allemaal slecht zien en begrijp ook totaal niet welke adapter je zoek of nodig hebt maar igus/iglidur heeft een redelijk assortiment aan glijlagers die mogelijk als bus/verloop kunnen dienen. Just a thought.
Ik heb deze wielset:

https://www.mavic.com/en-ca/crossmax-rv1022.html

Onder het kopje “ Compatible Adapters and freewheel bodies” staat Non-Boost : 12x142 rear axle adapters (V2510701 - Delivered with the wheel).

Dat nummer is dat eerder gelinkte setje, maar die is ook voor boost wielsets. In de online handleiding wordt niets genoemd over de adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Skybullet schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:20:

...

Edit: contact gehad met canyon en de grand canyon is idd klaar de huidige serie krijgt geen nieuwe voorraad. Nieuw model moet nog aangekondigd worden en chat wist nog niet wanneer dat zou zijn.
Heh balen, ben ik me ook net te laat gaan oriënteren. De Grand Canyon 8 had mijn interesse wel gewekt, vrij veel bang voor je buck.

Door alle verschillende merken en types is het lastig om door de bomen het bos nog te zien. Ben opzoek naar een leuke eerste mtb, idealiter met dusdanige specs dat ik er mooi tijdje mee door kan. Budgetwise zat ik aan max 1500 euro te denken. Heeft iemand tips voor modellen die ik zeker moet meenemen in de afweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Luuk741 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:27:
[...]

Heh balen, ben ik me ook net te laat gaan oriënteren. De Grand Canyon 8 had mijn interesse wel gewekt, vrij veel bang voor je buck.

Door alle verschillende merken en types is het lastig om door de bomen het bos nog te zien. Ben opzoek naar een leuke eerste mtb, idealiter met dusdanige specs dat ik er mooi tijdje mee door kan. Budgetwise zat ik aan max 1500 euro te denken. Heeft iemand tips voor modellen die ik zeker moet meenemen in de afweging?
Andere merken die bang for your bucks hebben: Radon, Rose, Cube. Zijn vast nog meer merken naast Canyon O-)

https://www.radon-bikes.de/
https://www.rosebikes.nl/
https://www.cubestores.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
[...]

Ik krijg deze week een Radon Cragger binnen waar ik erg naar uitkijk. Ik had de GC met stip op 2 staan en ben blij dat ik de Cragger heb besteld nu ik jouw verhaal lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cedrix5 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:27:
Goede drager scheelt ook. Vroeger de twinny load altijd gedoe met vastpakken om dat zware ding op de drager te krijgen. Heb nu een vouwbare hapro, handiger met pakken/monteren. Moet eigenlijk alleen nog een sluitbare box ofzo in de voortuin plaatsen zodat ik niet naar de schuur moet ermee.
Afhankelijk van je situatie; koop ene goedkoop hondje om m op te zetten. Dan rol je hem zo heen en weer.

Woon zelf in een flat met parkeergarage en rol m zo in één hand mee met de fiets in de andere. Scheelt flink tov het ding moeten tillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
[...]

Have no fear, de nieuwe Grand Canyons are here:

https://www.canyon.com/nl...yon/#section-product-grid

edit; de kleurtjes op de nieuwe GC8 zijn wel fijn hoor 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 20-04-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:26:
[...]

Have no fear, de nieuwe Grand Canyons are here:

https://www.canyon.com/nl...yon/#section-product-grid

edit; de kleurtjes op de nieuwe GC8 zijn wel fijn hoor 8)
En meeste modellen en maten ook nog eens opvoorraad. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
de GC 8 is wel lekker afgemonteerd, jammer dat de 9 dan niet een fox 34 heeft, maar dezelfde vork als de 8, de WMN kleuren zijn eigenlijk stuk voor stuk toffer dan de "gewone" modellen....

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
GC8 is mooi, GC9 is lelijk. Sowieso moet Canyon eens een nieuwe designer inhuren, ik wil ook leuke kleurtjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:52:
de GC 8 is wel lekker afgemonteerd, jammer dat de 9 dan niet een fox 34 heeft, maar dezelfde vork als de 8, de WMN kleuren zijn eigenlijk stuk voor stuk toffer dan de "gewone" modellen....
Niet alleen de kleuren, de geometrie is voor de WMN fietsen ook anders dan de 'heren' versies. Balhoofd hoek is slacker bij de mannen, stack en reach zijn ook aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Laatst online: 14:29

Sherlock

No Shit

Zit er nu op de nieuwe GC8 (en 9!) een Fox32, terwijl er op de oude een Fox34 zat?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
Sherlock schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:15:
Zit er nu op de nieuwe GC8 (en 9!) een Fox32, terwijl er op de oude een Fox34 zat?
Ja precies, in afmontage zijn ze gewoon achteruit gegaan.
Kostenbesparing natuurlijk, minder voor hetzelfde geld.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

Strider schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:59:
[...]

Ja precies, in afmontage zijn ze gewoon achteruit gegaan.
Kostenbesparing natuurlijk, minder voor hetzelfde geld.
begin vorig jaar rond dezelfde tijd gekocht voor 1049 nu 1449. dus minder voor meer geld 8)7 dan was ik er toch op tijd bij.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

knightofn1 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:04:
[...]

begin vorig jaar rond dezelfde tijd gekocht voor 1049 nu 1449. dus minder voor meer geld 8)7 dan was ik er toch op tijd bij.
Echt waar ja? Ik in januari 2022, toen voor €1399. Is hij rond die tijd ook voor €1049 geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:06:
[...]

Echt waar ja? Ik in januari 2022, toen voor €1399. Is hij rond die tijd ook voor €1049 geweest?
Canyon heeft in februari een actie gehad op diverse fietsen. Zelf toen een Stitched 360 Pro aangeschaft met 400,- euro korting.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 20-04-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:09:
[...]

Canyon heeft in februari een actie gehad op diverse fietsen. Zelf toen een Stitched 360 Pro aangeschaft met 400,- euro korting.
Hè bah, dat had ik liever niet geweten ;) Alhoewel ik er nog steeds zeer blij mee ben, dat blijft toch het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:24:
[...]

Hè bah, dat had ik liever niet geweten ;) Alhoewel ik er nog steeds zeer blij mee ben, dat blijft toch het belangrijkste.

[ Voor 110% gewijzigd door Daan_ op 21-04-2023 08:43 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:25
Nou de kleurenstelling en de afmontage is er dus niet op verbeterd met de nieuwe grand canyon lijn.

Maar... De nieuwe neuron 7 was nu wel op voorraad ( en ik kwam er achter dat mijn werk een fietsplan heeft) dus, de twijfel voor een fully is weggenomen .. Binnenkort new bike day :D
Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw5dc76aaa/images/full/full_2023_/2023/full_2023_3168_neuron-7_bk-bz_P5.jpg?sw=874&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ik heb net m'n cragger uitgepakt. Vet ding! Vind het jammer dat niet alle kabels intern lopen (wist ik wel, maar op de plaatjes zie je alleen de rechterkant en de kabels lopen links dus valt toch even tegen).
Fiets werd in enorme doos geleverd. Alleen stuur recht zetten en pedalen monteren. Wat me daar opviel (tegenviel zelfs) is dat je het stuur vast moet zetten met een inbussleutel van 3,5mm en die wordt niet meegeleverd.. Morgen maar eens naar de gamma, want m'n 4mm sleutel is te groot en m'n 3mm slipt er doorheen.

Verder zitten dr echt enorme banden op (minions). Heb een setje ralph/Ray besteld om hem wat meer snelheid te geven :)
Die minions bewaar ik denk ik, maar grote kans dat ik ze niet ga gebruiken. Mocht iemand ze over willen nemen geef me een DM (regio Utrecht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Maardiweb is het geen t25 ipv inbus?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:16
@Maardiweb

Inderdaad als het E-thirteen base stem is het t25 (en dat zou erop moeten zitten)
Our Base 35 Stem is a no-nonsense stem. 35mm clamp is ideal for strength to weight ratio, integrated T25 hardware with rounded heads prevents injury, and two stem lengths are available to perfectly suit your needs. Finished ano black bead with blast and laser artwork.
https://www.ethirteen.com...t-1/products/base-35-stem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maardiweb
Hmm dat zou ook kunnen. Daar heb ik wel ergens een bit van liggen, thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Maardiweb schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:02:
Hmm dat zou ook kunnen. Daar heb ik wel ergens een bit van liggen, thanks voor de tip!
Heb je multitool ? Daar zit die vast en zeker op. T25 is een maat die veel gebruikt wordt. ;-)

———
Hier boel aan klaar zetten voor speelkwartier met @drBunhead (gap/bridge jumps en skinny van 6mtr. En daarna hier im Wald nog paar leuke plekken bezoeken met wat uitdaging O-)

[ Voor 152% gewijzigd door Daan_ op 23-04-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:22:
Hier boel aan klaar zetten voor speelkwartier met @drBunhead (gap/bridge jumps en skinny van 6mtr. En daarna hier im Wald nog paar leuke plekken bezoeken met wat uitdaging O-)
Ziet er weer leuk uit. Volgende keer kan ik hopelijk wel weer aanhaken. Voor nu nog elke dag even op de spinningbike tot mijn rug het mountainbiken weer wat beter verdraagt.

Hopelijk de 21e wel de jumpclinic.

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 22-04-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Daan_ schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:22:
[...]

Heb je multitool ? Daar zit die vast en zeker op. T25 is een maat die veel gebruikt wordt. ;-)
Jep een kleintje in m'n racefiets en heb een nieuwe besteld die nog onderweg is (oa met kettingpons erin, volgens mij op jouw advies ;) ). Zal zo even kijken of op de oude tool er op past. Had hem gisteren al gepakt maar was in de overtuiging dat het inbus was :F

Andere vraag:
Vanmiddag komen ook de nieuwe bandjes. Op een racefiets leg ik nieuwe bandjes er makkelijk op, maar voor mtb nog nooit gedaan. Lijkt me vergelijkbaar of moet ik nog ergens op letten? Ik las in de handleiding dat je bij transport vd fiets zonder wielen de remmen moet voorzien van transportpluggen, moet dat ook als je je wiel er ff uit haalt voor een bandenwissel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Maardiweb schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:42:
[...]

Jep een kleintje in m'n racefiets en heb een nieuwe besteld die nog onderweg is (oa met kettingpons erin, volgens mij op jouw advies ;) ). Zal zo even kijken of op de oude tool er op past. Had hem gisteren al gepakt maar was in de overtuiging dat het inbus was :F

Andere vraag:
Vanmiddag komen ook de nieuwe bandjes. Op een racefiets leg ik nieuwe bandjes er makkelijk op, maar voor mtb nog nooit gedaan. Lijkt me vergelijkbaar of moet ik nog ergens op letten? Ik las in de handleiding dat je bij transport vd fiets zonder wielen de remmen moet voorzien van transportpluggen, moet dat ook als je je wiel er ff uit haalt voor een bandenwissel?
zolang je niet in je remhendel knijpt is er niks aan de hand.. als je de fiets in een montage standaard hangt bv zal dat niet zo snel gebeuren.. vaak knijp je per ongeluk in de rem als je de fiets bij het stuur uit de kofferbak haalt ofzo.

(Als je er wel in knijpt , dan gaan de blokken verder naar binnen en past de schijf er misschien niet meer tussen. Je moet ze dan eerst weer voorzichtig terug duwen)

Een mtb band wisselen is niet anders dan een racefiets band.. de ene band/velg combinatie gaat makkelijk, de andere moeilijk :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Andere vraag:
d:)b goed gereedschap is het halve werk.

Banden verwisselen is vaak zo gepiept. Gister van Dirt Jumper band verwisseld was 8min werk. Inclusief nieuwe ventiel monteren en latex van ene band naar de andere.

Als je geen stransport spacer hebt voor je remblokken. Dan werkt stukje karton er tussen ook. 8)
Klitse schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:41:
[...]

Ziet er weer leuk uit. Volgende keer kan ik hopelijk wel weer aanhaken. Voor nu nog elke dag even op de spinningbike tot mijn rug het mountainbiken weer wat beter verdraagt.

Hopelijk de 21e wel de jumpclinic.
U bent van harte welcome maar dat weet u (y) Lets hope dat je rug snel stuk beter aanvoelt. En zien we elkaar 21ste.

Ow de nieuwe Hope Pro 5 maken best leuk geluidje ;-) Alleen voorwiel kon ik niet monteren. Ze zijn vergeten juiste end caps mee te leveren 20x110. :/

De vervangen DT wielen als reserve of toch op MP…….

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 22-04-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:00
[...]
Andere vraag:
Zou in elk geval even checken dat je de band er de juiste richting om legt. (weet niet meer of race banden ook een rijrichting hadden).

En voor mezelf gooi ik eigenlijk alleen maar als ik de fiets in de de auto gooi die pluggen in de remmen. Voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Daan_ schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 09:20:

De vervangen DT wielen als reserve of toch op MP…….
De DJ wielen? Sowieso op MP en dan heb je ze effectief als reserve.....Ik heb denk ik al twee jaar een DJ voorwiel online staan.

Erg weinig vraag naar blijkbaar. Wegens 15mm steekas passen ze in weinig oude 26" MTB's en al helemaal als je geen remopname op de naaf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ha, ik had een simpele tiewrap mudguard bijbesteld maar er zat gewoon een mooie harde bij. Net erop gezet, en snap nu waarom hij er af gelaten is: de (oude) banden lopen aan :?
Ga vanavond wisselen voor de schwalbes die volgens mij wat kleiner zijn, ben benieuwd. Ik kan volgens mij niets anders instellen hieraan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:53:
[...]

De DJ wielen? Sowieso op MP en dan heb je ze effectief als reserve.....Ik heb denk ik al twee jaar een DJ voorwiel online staan.

Erg weinig vraag naar blijkbaar. Wegens 15mm steekas passen ze in weinig oude 26" MTB's en al helemaal als je geen remopname op de naaf hebt.
Gezien gangbaarheid van de wielen. 26 inch Single Speed, en voor 20x110. Houd ik ze als reserve. Vraag is inderdaad beperkt voor dit soort wielen.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 22-04-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ik heb anders nog wel een 26 inch DJ frame (zonder wielen) liggen. En binnenkort nog een waarvan de vork vervangen moet worden. Ik heb inmiddels al 7 DJ's gehad in onderdelen of compleet. Probleem met DJ wielen is echter dat je geen wielen van €200 gaat steken in een oud frame van €50. En de meeste nieuwe DJ's hebben geen wielen nodig omdat die dingen haast niet frame only verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
en DJ-ers kopen savonds meteen een nieuw wiel of velg als ze velg kapot springen. Mijn wiel heeft vraagprijs 65, maar nog niet eens een bod gehad, maar ook extreem weinig views, dus men zoekt er niet eens naar.

Heb ook nog een DH-set, die ga ik ook online zetten. Kijken wie eerder een reserve set nodig heeft: ik of een mogelijke koper.

Als ik wiel kapot heb wil ik toch eigenlijk weer een DT velg en geen Syncros....Maar alleen mensen in nood willen een Syncros set kopen. Dus dat gaat ook wel even duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zag dat op de website van bikepark Winterberg de datums voor clinics bekend zijn. Clinic geboekt voor begin juni. Eerst nog twee jump clinics (Mook en Holten) zin aan…. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:06:
[...]

Volgende keer probeer ik er weer bij te zijn. Altijd in voor beetje stuiteren.... Wellicht binnen kort fun sessie in het Reichswald. Ken nog wel paar leuke uitdagingen. De (verborgen) afdaling met de mindfuck drop etc...

[...]

Bedoel je die die naar sec of 38 komt? Die is moeilijk te missen. Daar ligt nu voldoende zand tegen aan. Je kunt er links en rechts langs, maar hij is leuker als je hem (kunt) springen. De landing is wel tricky. Wortels, gaten etc...

Bikefit is goed als je veel in zadel zit. Zelf wel eens gedaan toen ik nog veel XC rondjes (wedstrijden) fietste. Tegenwoordig het zadel vaker naar beneden dan omhoog. Kan mijn dropper beter een upper noemen _O- Bikefit zal hier niet veel meer uithalen.

Had in begin ook niet echt (extra) volume tokens nodig op de E, maar dan veranderd je rijstijl weer iets. En was plaatsen van een extra token voor en achter geen overbodige luxe. En nee het is niet door mijn eigen gewicht. Dat is 8 of meer kilo lager ....
Nice! Je bent dus vooral heel ander terrein gaan fietsen. Volume tokens liggen denk ik veel aan rijstijl en terrein dan? Als je harder werk gaat doen, is de kans natuurlijk een stuk groter dat je de bottom bereikt.

Ik wil graag lange stukken kunnen doen en veel kunnen klimmen, dus ik heb inderdaad veel baat bij goed zitten. Ik ben ongelofelijk blij dat ik nu eindelijk fietsend kan herstellen van het verkeersongeluk. Het ging vandaag ook gewoon lekker. Hopelijk is het een stijgende lijn en gaan de klachten die er zijn langzaamaan weg. Mijn knie reageert nog steeds op inspanning, dus wekelijkse fysiotherapie blijft voorlopig nog wel. Maar ik kan in ieder geval weer fatsoenlijk fietsen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Maardiweb
Iedereen die afgelopen weken heeft meegedacht en geadviseerd: Thanks! Vandaag m'n eerste rondje op de Cragger gemaakt en ben er erg happy mee :) Als beloning voor jullie een mooi plaatje :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKW6LqZLSbVPshiJAVNPBjf-MoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FParq51sMSlDEozeHgYhZFa4.jpg?f=fotoalbum_large

Op de to-do lijst:

- Vork begrijpen en bijstellen (zou afgesteld zijn op een rijder van 90kg, ik weeg iets meer dan 80)
- Quick releases op de assen (my god de huidige assen zaten strak vast! Overal icoontjes met max. momenten, maar ik heb echt hard moeten beuken om de as los te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:50:
[...]

Nice! Je bent dus vooral heel ander terrein gaan fietsen. Volume tokens liggen denk ik veel aan rijstijl en terrein dan? Als je harder werk gaat doen, is de kans natuurlijk een stuk groter dat je de bottom bereikt.

Ik wil graag lange stukken kunnen doen en veel kunnen klimmen, dus ik heb inderdaad veel baat bij goed zitten. Ik ben ongelofelijk blij dat ik nu eindelijk fietsend kan herstellen van het verkeersongeluk. Het ging vandaag ook gewoon lekker. Hopelijk is het een stijgende lijn en gaan de klachten die er zijn langzaamaan weg. Mijn knie reageert nog steeds op inspanning, dus wekelijkse fysiotherapie blijft voorlopig nog wel. Maar ik kan in ieder geval weer fatsoenlijk fietsen.
Top dat fiets weer beter gaat. d:)b

Fiets nog steeds zelfde terrein daar is weinig aan veranderd. :D Neuron heb ik bijvoorbeeld nog steeds zelfde afstelling als ervoor.

Het is bij een nieuwe fiets altijd even zoeken waar de sweet spot ligt. Helaas waren volume tokens voor damper in Europa slecht tot niet leverbaar. Dus dat duurde 3mnd voor ik die binnen had. En defecte FA module voor en later achter heeft ook niet meegeholpen om (juiste) afstelling te vinden. Lijkt erop dat ik nu redelijk in de buurt zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 24-04-2023 08:27 ]

Pagina: 1 ... 234 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic