Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 233 ... 238 Laatste
Acties:

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Ik blijf maar kleine schakelproblemen houden met mijn GX AXS systeem.

Als ik soms naar een groter blad schakel dan schakelt hij bij bepaalde bladen niet probleemloos naar het volgende blad. Soms duurt het even en dan voel je dat het niet lekker loopt, en soms is het ook zo erg dat ik nog een shift erbij moet geven om vervolgens weer naar een kleiner blad te schakelen. Dit is dus niet bij alle bladen, maar volgens mij rond blad 6/7.

Wat heb ik gedaan:
- Ontelbare keren micro adjustments
- Derailleur hanger vervangen
- High-Low limits nagekeken
- Meerdere keren b-tension bijgesteld (terwijl ik op de fiets zit)
- 2x door Canyon laten afstellen en 1x door een speciaal zaak om de hoek.

Iemand nog een idee? Schakelt de GX AXS wel altijd perfect bij jullie?

BlaBlaBla

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:38
GWBoes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:44:
[...]

Bike24 heeft al wat losse componenten (cassettes en kettingen) online staan. Zal vast wel lang(er) meegaan en nog goedkoper worden maar dat zijn wel bizarre bedragen voor slijtage delen.
De groepsets staan er op nu: vanaf 1500 voor E-MTB en 1800 voor MTB, maar er is ook gewoon setje van 3k plus.. Hopelijk daalt t nog wat als alle shops ze tijdje hebben.

Met zulke prijzen weet ik niet of ik hoop dat er ook GX set van komt.

@Daan_ Ik heb wel redelijke hoop dat de markt zich weer verbeterd en dat er goede value aanbiedingen komen bij YT.
Commencal heb ik nogal twijfels bij kwaliteit van de frames, maar die kan ik hier in de stad bij winkel kopen. Dus met support eventueel nog te doen. Maar eerst de reviews van de TEMPO maar afwachten over hoe de kinematics werken van hun nwe layout, vooralsnog veel positieve dingen gehoord.

Sowieso zijn de prijzen nogal geëxplodeerd en bij iedereen de kwaliteit hard achteruit. En wil het gewoon binnen de perken houden. Daarom ga ik nog een seizoen door, verkoopmarkt ligt ook stil hier/lage prijzen.

Madonna heeft wel vrij goede designer, zelfde als mijn Scott Gambler, dat vind ik wel positief.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tja prijzen zijn hoog. Dat waren ze ook bij de introductie van de eerste generatie AXS. Prijzen zullen uiteindelijk wel zaken.

Er zijn al (DE) winkels die al kleine korting (5%) geven op de complete kits. En als je geluk hebt zijn er nog andere korting codes te vinden. Scheelde mij gisteren op complete kit weer de nodige centjes. Nagenoeg zelfde prijs betaald als ik voor oude generatie zou betalen.

De introductie van de GX AXS heeft zeker bijgedragen aan de populariteit van het AXS systeem. Gerucht gaat al dat er een betaalbare GX versie gaat komen van de T1.

Verwacht dat de eerste generatie AXS nog wel lange tijd te koop zal blijven. Gezien de nieuwe generatie enkel geschikt is voor fietsen die voorzien zijn van UDH.

@Ko.Kane dan zou ik ook rustig afwachten ;-) Markt gaat helaas nog wel eens alle kanten op.

De X0 emtb versie is er al voor 1300. Heb dat ongeveer betaald voor de XX emtb versie Deze zijn dan zonder crank.

[Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2023 09:39]

Mijn plekje op het web -_- MTB gpx routes Reichswald & Fotografie blog

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
DrumandBass schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:10:
Ik weet niet, de derailleur ziet er goed uit. Maar die remote vind ik echt helemaal niets, prijzen zijn zoals verwacht :+
Ik blijf nog wel ff de oude AXS gebruiken
Je kunt ook nog steeds de oude remote blijven gebruiken volgens mij. De nieuwe remote lijkt mij heel onpraktisch. Los daarvan ziet het er allemaal wel uit als vooruitgang. Het is een seizoen wachten tot er een GX versie uit zal komen en het "betaalbaar" wordt gok ik.
Strider schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:15:

Als ik soms naar een groter blad schakel dan schakelt hij bij bepaalde bladen niet probleemloos naar het volgende blad. Soms duurt het even en dan voel je dat het niet lekker loopt, en soms is het ook zo erg dat ik nog een shift erbij moet geven om vervolgens weer naar een kleiner blad te schakelen. Dit is dus niet bij alle bladen, maar volgens mij rond blad 6/7.

Wat heb ik gedaan:

Waarom komen deze verhalen gelijk naar boven nu ik mijn setje net heb :-( Ik hoop dat mijn setje netjes blijft draaien. Eerste rit was super, was al heel tevreden met de Microshift Advent X die ik hiervoor had, maar dit voelde wel next level. Al was het wel heel raar om eerst een firmware update te doen op de derailleur voor ik ging fietsen. 8)7

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:15:

Wat heb ik gedaan:

Hoe doe je de micro adjustments ? Via de remote. Dit doet het zelfde als bij bekabelde versies. Wil je iets meer controle. Dan kun je de app gebruiken. Hierin kun je de afstelling doen per blad.

Op mijn Neuron met de XX1 AXS geen gedoe. Werkt altijd goed. Op mijn emtb wel eens dat ik de b tension moet afstellen. Dan loopt het niet altijd even lekker op de drie kleinste bladen.

@drBunhead dit speelt hoofdzakelijk bij een fully. Jij hoeft je geen zorgen te maken op je Pony _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2023 09:36]

• Strider
Daan_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Hoe doe je de micro adjustments ? Via de remote. Dit doet het zelfde als bij bekabelde versies. Wil je iets meer controle. Dan kun je de app gebruiken. Hierin kun je de afstelling doen per blad.

Op mijn Neuron met de XX1 AXS geen gedoe. Werkt altijd goed. Op mijn emtb wel eens dat ik de b tension moet afstellen. Dan loopt het niet altijd even lekker op de drie kleinste bladen.

@drBunhead dit speelt hoofdzakelijk bij een fully. Jij hoeft je geen zorgen te maken op je Pony _/-\o_
Huh je kunt toch geen afstelling per blad doen? Als ik via de app micro adjust en ik ga een blad hoger of lager, dan gaat diezelfde micro adjust gewoon mee.

BlaBlaBla

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 16:00

Sherlock

No Shit

GWBoes schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:44:
[...]

Bike24 heeft al wat losse componenten (cassettes en kettingen) online staan. Zal vast wel lang(er) meegaan en nog goedkoper worden maar dat zijn wel bizarre bedragen voor slijtage delen.
Holy shit, €180 voor een ketting :o

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

WoBBeL

*zwaai*

Voor 180 euro heb ik een derailleur én ketting...mag ook wel gezien het feit ik nog wel eens een boomstronkje wil tikken :+

Hosted VoIP SIP trunks Vast mobiel

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Huh je kunt toch geen afstelling per blad doen? Als ik via de app micro adjust en ik ga een blad hoger of lager, dan gaat diezelfde micro adjust gewoon mee.
Je hebt gelijk.... (y) Wel vreemd dat ik 1 derrie heb waar dat wel kan en de andere twee niet.

Gelijk maar eens contact gezocht:
When the derailleur hanger is not damaged, and the frame is designed to industry specifications. Trim the position should not need to be tuned for individual cogs. Our engineers did this as part of the cassette and rear derailleur design process. Can you send me a screenshot of the firmware version. Looks like you have a noncustomer firmware on your unit.
Vorig jaar is wel een van de axs derailleurs vervangen onder garantie.

[Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2023 10:40]

• Strider
Daan_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Je hebt gelijk.... (y) Wel vreemd dat ik 1 derrie heb waar dat wel kan en de andere twee niet.

Gelijk maar eens contact gezocht:

[...]

Vorig jaar is wel een van de axs derailleurs vervangen onder garantie.
Heb je nu al een reactie op je ticket? Dat is snel!

Ik heb inderdaad gelezen dat SRAM wel met deze update bezig is geweest maar uiteindelijk heeft teruggetrokken. In jouw geval zou ik de firmware voorlopig niet meer updaten :D
Hoe werkt dit nu bij jou dan? Ziet jouw interface er anders uit?

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Heb je nu al een reactie op je ticket? Dat is snel!

Ik heb inderdaad gelezen dat SRAM wel met deze update bezig is geweest maar uiteindelijk heeft teruggetrokken. In jouw geval zou ik de firmware voorlopig niet meer updaten :D
Hoe werkt dit nu bij jou dan? Ziet jouw interface er anders uit?
Geen ticket gemaakt. Reply gedaan op mail die ik nog had. En kreeg binnen notime reactie. layout verschilt niet zo. Ik was zelfs in de veronderstelling dat het standaard optie is. Was mij niet eens opgevallen. 8)7

Je kunt je trouwens aanmelden voor het SRAM AXS beta programma. O-)
https://support.sram.com/...ugh-the-AXS-Beta-Program-

In mijn geval update de firmware ook niet meer Hier krijg ik nog reactie op wat te doen.

[Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2023 11:26]

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:05
Ik vond dit wel een interessante analyse van de SRAM Eagle derailleur, misschien heeft iemand er wat aan. :

WoBBeL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:22:
Voor 180 euro heb ik een derailleur én ketting...mag ook wel gezien het feit ik nog wel eens een boomstronkje wil tikken :+
dat zou dus gewoon zonder problemen moeten kunnen met de nieuwe AXS T

ziet er wel goed uit allemaal hoor!!

en volgens mij wel aardig beschikbaar, net de spark weggebracht voor demper onderhoud en daar hadden ze ook al wat binnen

Strava

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 11:18
Ben wel benieuwd hoe die ketting het gaat doen in de wear tests van zerofrictioncycling.
De oude hard chrome kettingen deden het al 2-3x beter dan zowat al de rest, maar dan nog haal je maar. 3000-8000km

Mooi dat het allemaal niet kapot kan enzo, maar ik sloop momenteel toch minder derailleurs dan dat ik kettingen vervang. Als ik dan 150 euro per ketting moet betalen is het niet echt beter dan gewoon af en toe een nieuwe derailleur kopen als de vorige een iets te grote klap heeft gehad.
J-M-T schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:13:
Ik vond dit wel een interessante analyse van de SRAM Eagle derailleur, misschien heeft iemand er wat aan. :

[YouTube: Mechanical Engineer's Opinion of new SRAM Eagle]
Hij haalt zeker interessante punten aan, en van andere video's van hem kan ik me wel herinneren dat er vaak goed over nagedacht is, maar volgens mij gaat ie voorbij aan het feit dat de nieuwe derailleur aan de steekas zit, DAT zorgt ervoor dat de derailleur altijd in lijn is met de cassette, maakt niet uit hoe krom je achterbrug is, je cassette en derailleur zitten op dezelfde as.

wat inderdaad wel een punt kan zijn is de frame toleranties qua dikte van de dropout, als deze bv te dun is, dan moet je gaan compenseren met je steekas.. dat lijkt me inderdaad niet zo goed, en die gekartelde washer tegen een carbon frame lijkt me ook niet best.

Strava

• drBunhead
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Hij haalt zeker interessante punten aan, en van andere video's van hem kan ik me wel herinneren dat er vaak goed over nagedacht is, maar volgens mij gaat ie voorbij aan het feit dat de nieuwe derailleur aan de steekas zit, DAT zorgt ervoor dat de derailleur altijd in lijn is met de cassette, maakt niet uit hoe krom je achterbrug is, je cassette en derailleur zitten op dezelfde as.

wat inderdaad wel een punt kan zijn is de frame toleranties qua dikte van de dropout, als deze bv te dun is, dan moet je gaan compenseren met je steekas.. dat lijkt me inderdaad niet zo goed, en die gekartelde washer tegen een carbon frame lijkt me ook niet best.
Ik concludeer vooral uit zijn verhaal dat de oplossing een stalen hardtail is. :P

Dankzij de directe verbinding met de steekas denk ik dat het voornaamste probleem de toleranties in de dikte van de dropout zal zijn. Daar moet niet te veel speling in zitten lijkt mij, helemaal als die washer je carbon op gaat eten (geen stalen /alu inzet die daar tegen beschermd?).

• Ko.Kane
Prulleman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Mijn eerste reactie ook: dit is een BEng, en geen MSc....

Hij mist dat idd dat flinke punt dat het aan je as hangt, dat geeft ook je datum tov van je wielhub (en dus je cassette). Op mijn gambler hangt de derrie hanger assembly ook los als de as en wiel er uit is, dat wakkelt gewoon heen en weer. De achteras set de boel weer in lijn.

Die gekartelde washer is volgens mij je rotatie alignment datum, daar staat streepje op die overeen moet komen met streepje op. En die moet dus met die rare vorm in een slot vallen zodat dat juist is, dat zal wel aan een spec onderhevig zijn. Vergeet niet dat in carbon frames op veel van zulke plekken ingelamineerde stukken alu zitten.
Tevens kan ik het niet 100% zien, maar de bus zou nog wel eens harde aanlig kunnen hebben, en dus eindstop zijn van samenpersen.

Verder noemt hij veel dingen die inherent zijn aan huidige fietsdesign en niet aan deze derrie. De huidige UDH hanger en merk-eigenhangers hebben ook last van scheve dropouts of dat het vlak waar de hanger op aanligt niet compleet loodrecht op de as van het gat is, dan breng je ook veel spanning in met vast draaien van de UDH hanger, of elke andere merk specifieke hanger. UDH zit ook met 25Nm vast, dat geeft ook flink spanning op carbon frame als de boel niet recht is.
En als je linker en rechter drop-out niet oplijnen draai je ook met zo'n hanger je as erin en trek je alles met spanning in lijn met de as.

En qua krachtinleiding: Als je een slomo ziet van achterwiel in afdaling of na een sprong, dat wakkelt alle kanten op, hele achterbrug wordt getordeerd. Of die kracht nu via wiel->as in het frame gaat of derrie->as in het frame gaat. Plus bij de meeste klappers op de derrie zit de rijder gewicht er al niet meer op in tegenstelling tot rockgardens.

Veel van wat ie zegt is niet echt echt fout, maar vaak verkeerde aannames of een probleem wat gewoon altijd een issue is met fietsmanufactering en dus niet perse op deze groepset slaat.

Ik ben ook een ingenieur. :+

Zie de eerste paar sec, die crash was niet de zwaarste last voor de fiets.
YouTube: 8 Minutes Of Slow Mo Enduro Racing from EWS Finale Ligure 2021

Hier de complete installatie video:
YouTube: Installation des SRAM Eagle AXS Transmission Systems

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mooie wetenschappelijke test. :+

• Ko.Kane
Wetenschappelijker dan die Ingenieur clown die wat beweringen maakt zonder de set ooit in handen gehad te hebben.

Vindt dit allemaal aardig stevig overkomen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag start gemaakt met wat hopelijk fix voor de AXS dropper moet zijn. Eerst voorzichtig iets opgeschuurd tot het glad aanvoelt en toen met marker zwart gemaakt. Voorzover dat lukte. En toen met nagellak verharder erop. Nu nachtje wachten.

Morgen glad schuren en met polish afmaken. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Vind niet erg als je er iets van ziet. Als het maar werkt ;-) Dan kan deze als reserve de kast in

Op de AXS xx1 derailleur staat weer de juiste firmware/software. Dus die staat nu op MP

Edit: 26-3
De AXS XX1 groepset van de E gedemonteerd. Nog netjes schoonmaken. Dan kan die ook op MP. Wachten is nog op de nieuwe AXS XX transmission. Helaas bezorger vrijdag net gemist. Hopelijk morgen tweede poging. Dan alleen nog tijd vinden om te monteren.

Nagellak verharder erop. Snel gejat van mijn vrouw O-)

[Voor 48% gewijzigd door Daan_ op 26-03-2023 13:26]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Aangezien mijn fietsmaten vandaag geen tijd (of zin) hadden leek het me een "goed" plan om mezelf een beetje uit te dagen door de Inbred eens over een de route Rijssen te jagen. Vanaf huis toch nog 35km in totaal. Ik maakte me vooraf een klein beetje zorgen over 1 of 2 klimmetjes maar die vielen erg mee. Overal was prima boven te komen meet dit verzet. Op het vlakke naar de route toe (en terug naar huis) mis je wel een zwaarder verzet maar op de route was deze spot on. na drie kwart route begon mijn rug wat te protesteren over het gebrek aan vering dus maar een tandje minder (figuurlijk dan he :+ ) en lekker uitfietsen. Weer was prima, droog en qua plassen/modder viel het heel erg mee. Geen toptijden natuurlijk maar die fiets ik ook niet met versnellingen en vering.

Al met al dus een heerlijk ritje en de Inbred bevalt dus ook voor Rijssen.

[Voor 10% gewijzigd door Klitse op 26-03-2023 13:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Klitse ziet er strak uit. d:)b

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gisteren oude AXS groepset gedemonteerd. En de SRAM AXS XX cassette en derailleur gemonteerd. Wachten is nog op juiste kettingblad voor de Shimano Steps.

[Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2023 14:54]

Daan_ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:50:
Oude groepset gedemonteerd en van de nieuwe SRAM AXS XX groepset. Cassette en derailleur zitten er al op. Maar wachten is nog op juiste kettingblad voor de Shimano Steps. Meet beetje geluk zondag knutselen en testen.

[Afbeelding]
mooi spul :9

Strava

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:50:
Gisteren oude AXS groepset gedemonteerd. En de SRAM AXS XX cassette en derailleur gemonteerd. Wachten is nog op juiste kettingblad voor de Shimano Steps. Meet beetje geluk zondag knutselen/afstellen en testen.
Dat ziet er heel strak uit. Mooi spul at AXS.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Alleen nog uitzoeken mbt juiste chainline. SRAM heeft elke keer over 55mm chain line (CL). En heb alleen een 53mm 4 arm spider liggen.

Edit:
36T kettingblad die bij de kit zat past niet. Te weinig tot geen ruimte met het frame. besteld. Deze past. Een 34T gemonteerd op 53mm CL spider. Vanavond kijken of dit gaat werken. Anders opzoek naar 4 arm spider met 55mm CL.

[Voor 59% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2023 07:42]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:35
Die Direct Mount ziet er zeker wel strak uit. Je zou niet verwachten dat een hanger zo veel verschil zou maken. Ben benieuwd hoe je ervaringen ermee gaan zijn.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Montage was makkelijker dan gedacht. Schakelde eerst niet naar grootste blad. (Toch iets te maken met gebruite 53mm CL?) Fijnafstelling gedaan. En dat lijkt de truuk. Buiten stukje gefietst en het schakelen gaat lekker soepel. Alleen nog wel oude remote gebruikt. Had even geen zin om ESI grip er af te halen O-)

Ketting lengte bepalen is super simple. SRAM heeft daarvoor calculator gemaakt. Je krijgt dan te zien hoeveel schakels je nodig hebt. Dan ketting op sjabloon leggen en je weet precies waar je de kettingspons moet plaatsen.

Van de week eens goed testen….

Nu alleen nog wachten op garantie afhandeling van de FA module van de voorvork.

[Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2023 14:15]

• ZanielGa
Daan_ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:18:
Alleen nog wel oude remote gebruikt. Had even geen om ESI grip er af te halen O-)
Vind ook wel het grootste nadeel van Esi-grips (al geldt het voor eigenlijk alle slip-on grips). Als je een keer wat op je stuur wilt zetten of er wat vanaf wilt halen je altijd loopt te klooien met die grips.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54
ZanielGa schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Vind ook wel het grootste nadeel van Esi-grips (al geldt het voor eigenlijk alle slip-on grips). Als je een keer wat op je stuur wilt zetten of er wat vanaf wilt halen je altijd loopt te klooien met die grips.
Lucht eronder en klaar toch? Compressor pistool is het heel makkelijk...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
Daan_ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:18:
Montage was makkelijker dan gedacht. Schakelde eerst niet naar grootste blad. (Toch iets te maken met gebruite 53mm CL?) Fijnafstelling gedaan. En dat lijkt de truuk. Buiten stukje gefietst en het schakelen gaat lekker soepel. Alleen nog wel oude remote gebruikt. Had even geen om ESI grip er af te halen O-)
Die CL heeft alleen invloed bij voorwaarts trappen en schakelen op de fleet-angle van de ketting tov onderste derailleur wiel, dat doet niks voor oplijning van bovenste derailleur wiel en Cassette.
Met achteruit trappen kan het wel zorgen voor vallende kettingen, maar 2mm moet gaan.
Ketting lengte bepalen is super simple. SRAM heeft daarvoor calculator gemaakt. Je krijgt dan te zien hoeveel schakels je nodig hebt. Dan ketting op sjabloon leggen en je weet precies waar je de kettingspons moet plaatsen.
Dat is wel apart: hoe weet SRAM hoeveel chainlength growth je fiets bij bottom-out heeft? Ik match het daar altijd op.
Van de week eens goed testen….

Nu alleen nog wachten op garantie afhandeling van de FA module van de voorvork.

[Afbeelding]
Wel mooie techniek Je bent wel op aardige spending-spree momenteel. Ik ben nog te zuinig voor dit spul.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
coldasice schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:04:
[...]

Lucht eronder en klaar toch? Compressor pistool is het heel makkelijk...
Precies, zo doe ik het ook, maar dan moet je natuurlijk wel een compressor hebben. Wellicht werkt zo'n busje compressed air ook wel, die hebben tweakers toch standaard staan? 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Ko.Kane
Die CL heeft alleen invloed bij voorwaarts trappen en schakelen op de fleet-angle van de ketting tov onderste derailleur wiel, dat doet niks voor oplijning van bovenste derailleur wiel en Cassette.
Met achteruit trappen kan het wel zorgen voor vallende kettingen, maar 2mm moet gaan.
Dat dacht ik ook aan. Achteruit trappen doe ik niet (E)
Dat is wel apart: hoe weet SRAM hoeveel chainlength growth je fiets bij bottom-out heeft? Ik match het daar altijd op.
Ze hebben daarvoor een calculator/database. Je geeft merk, type fiets in welke maat en kettingblad. En je krijgt ketting lengte, setup blad 21T of 24T en hoe je setup key moet instellen. A of B
https://axs.sram.com/guides/chain/calculator
Ketting op handleiding leggen en je ziet precies waar je ketting mag inkorten. Makkelijker kunnen ze het niet maken.

Je hoeft geen rekening te houden met de sag (sag = 0%). In bikestand hangen en instellen.

Klitse schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Precies, zo doe ik het ook, maar dan moet je natuurlijk wel een compressor hebben. Wellicht werkt zo'n busje compressed air ook wel, die hebben tweakers toch standaard staan? 8)
Doe ik hier ook. Had er even geen zin aan O-) . Morgen eens kijken.

Nieuwe remote is minder bulky dat ik dacht.

[Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2023 20:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ko.Kane
@Daan_ dat is veel specifieker dan ik dacht. Wel mooi compleet zo.

Sowieso komen er steeds meer apps/documentatie van leveranciers voor bv vering set-up etc, flinke sprong vooruit in kwaliteit.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Klitse schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:39:
Aangezien mijn fietsmaten vandaag geen tijd (of zin) hadden leek het me een "goed" plan om mezelf een beetje uit te dagen door de Inbred eens over een de route Rijssen te jagen. Vanaf huis toch nog 35km in totaal. Ik maakte me vooraf een klein beetje zorgen over 1 of 2 klimmetjes maar die vielen erg mee. Overal was prima boven te komen meet dit verzet. Op het vlakke naar de route toe (en terug naar huis) mis je wel een zwaarder verzet maar op de route was deze spot on. na drie kwart route begon mijn rug wat te protesteren over het gebrek aan vering dus maar een tandje minder (figuurlijk dan he :+ ) en lekker uitfietsen. Weer was prima, droog en qua plassen/modder viel het heel erg mee. Geen toptijden natuurlijk maar die fiets ik ook niet met versnellingen en vering.

Al met al dus een heerlijk ritje en de Inbred bevalt dus ook voor Rijssen.

[Afbeelding]
Yesss, give in to the dark side! >:) Welk verzet heb je er nu op? Ik heb vorige week Amerongen en Leersum gedaan met 32/17 (was te lui om de 18 achter te steken) en dat ging beter dan verwacht, maar was af en toe wel echt zwoegen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Yesss, give in to the dark side! >:) Welk verzet heb je er nu op? Ik heb vorige week Amerongen en Leersum gedaan met 32/17 (was te lui om de 18 achter te steken) en dat ging beter dan verwacht, maar was af en toe wel echt zwoegen.
30/16

• ZanielGa
Demo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:31:
[...]
De volgende keer Amerongen en Leersum en dan een 16 erop. Als dat lukt de volgende keer 15. Kijken waar de grens ligt. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Demo

Demo

ZanielGa schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:03:
[...]

De volgende keer Amerongen en Leersum en dan een 16 erop. Als dat lukt de volgende keer 15. Kijken waar de grens ligt. ;)
Als je dat lang genoeg doet zou je hypothetisch op een keer Kwintelooien met een 53/11 moeten kunnen 8)7

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Daan_ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Alleen nog uitzoeken mbt juiste chainline. SRAM heeft elke keer over 55mm chain line (CL). En heb alleen een 53mm 4 arm spider liggen.
Reactie gehad van SRAM:
The Transmission system was designed around a 55mm chainline, and the drivetrain performance is optimized for a 55mm chainline.

That said, the system is also compatible with bikes outside of that chainline, including super boost bikes with a 56.5mm chainline. I have reached out to some internal contacts to get clarification on the range of compatibility and would be more than happy to leave your ticket open to follow up with you as soon as I get more information.
Na lang zoeken een 4 arm spider gevonden die chain line van 55mm heeft voor Shimano Steps motor.
FSA (w0174) Spider sh e8000 104 55mm cl

Geen informatie over te vinden over de 55mm C L op de FSA website. Op de gok besteld ergens in Italië ;)

Weer leuk leerzaam uitzoek klusjes ;-)

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:54
Zijn hier forumgebruikers die mij kunnen helpen met het volgende?

Mijn voorvork van mijn Trek wil ik een kleur geven middels een sticker. Hij is nu zwart maar ik zou de vork een andere kleur willen geven, dmv een passende sticker.

Nu heb ik al wat zitten googlen maar ik kom niet echt bij een goede site uit. Zijn hier forumleden die ervaring hebben hiermee? Wrappen/ sticker?

Ik hoor het graag.

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:29
pier87 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:02:

Mijn voorvork van mijn Trek wil ik een kleur geven middels een sticker. Hij is nu zwart maar ik zou de vork een andere kleur willen geven, dmv een passende sticker.
Ik heb toevallig vanmorgen ook sticker besteld.
Op de site https://www.slikgraphics.com/
@pier87 silk is inderdaad een bekende voor "decals" in alle kleuren die je kan bedenken, maar jij zoekt echt een andere basis kleur denk ik..? die ben ik nooit tegengekomen, maar er zijn wel bedrijven die fietsen wrappen, die kunnen vast ook enkel een vork doen

Strava

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:54
Ja klopt @Prulleman , denk dat ik de RockShox sticker eraf ga halen en dan de vork een andere kleur wil geven dmv een sticker.

[Voor 5% gewijzigd door pier87 op 29-03-2023 13:14]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:17
pier87 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:02:
Zijn hier forumgebruikers die mij kunnen helpen met het volgende?

Nu heb ik al wat zitten googlen maar ik kom niet echt bij een goede site uit. Zijn hier forumleden die ervaring hebben hiermee? Wrappen/ sticker?

Ik hoor het graag.
Unlimited colors natuurlijk :)

https://www.unlimitedwebshop.nl/c-3411796/frame-stickers/

Zomaar een willekeurige vorksticker:
https://www.unlimitedwebs...hox/rockshox/#description

Ze doen ook custommade artwork. Ik zou gewoon eens vrijblijvend informeren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Demo

Demo

K*t. Vandaag redelijke weersverwachting, dus fiets in de auto gegooid en richting Malden. "Rechtsaf" begonnen, stukje paars en bij de splitsing blauw opgepakt. Getwijfeld om het BP over te slaan, toch gedaan en daarna weer naar boven om de route te vervolgen, want dat is toch best een leuk stukje. (vaak rol ik vanaf het park naar beneden en pak daar de route weer op)
Helaas halverwege die afdaling flink OTB gegaan en toen ik mijn fiets wilde oprapen voelde ik al vrij snel dat mijn sleutelbeen beweeglijker was dan normaal :X Snel mijn shirt uitgetrokken en daar een sling van gemaakt, vrouw gebeld en naar het dorp gelopen. Daar door een lieve bewoonster in huis gehaald, drinken en pijnstiller gehad tot ik opgehaald werd.
Huisarts was al gebeld door mijn vrouw, kom meteen terecht, binnen een kwartier een doorverwijzing voor foto. Conclusie, sleutelbeen is doormidden (geen AC luxatie) en binnen 10 dagen wordt er een plaatje op geschroefd.
* Demo zit voorlopig dus niet op de fiets :/

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:21
Demo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:56:
K*t. Vandaag redelijke weersverwachting, dus fiets in de auto gegooid en richting Malden. "Rechtsaf" begonnen, stukje paars en bij de splitsing blauw opgepakt. Getwijfeld om het BP over te slaan, toch gedaan en daarna weer naar boven om de route te vervolgen, want dat is toch best een leuk stukje. (vaak rol ik vanaf het park naar beneden en pak daar de route weer op)
Helaas halverwege die afdaling flink OTB gegaan en toen ik mijn fiets wilde oprapen voelde ik al vrij snel dat mijn sleutelbeen beweeglijker was dan normaal :X Snel mijn shirt uitgetrokken en daar een sling van gemaakt, vrouw gebeld en naar het dorp gelopen. Daar door een lieve bewoonster in huis gehaald, drinken en pijnstiller gehad tot ik opgehaald werd.
Huisarts was al gebeld door mijn vrouw, kom meteen terecht, binnen een kwartier een doorverwijzing voor foto. Conclusie, sleutelbeen is doormidden (geen AC luxatie) en binnen 10 dagen wordt er een plaatje op geschroefd.
* Demo zit voorlopig dus niet op de fiets :/
Ai
Sterkte man
Sterkte @Demo ! En een spoedig herstel!

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 16:00

Sherlock

No Shit

Sterkte man, en inderdaad een voorspoedig herstel gewenst!

• Klitse
  • Niet online
Das klote zeg. Enig idee waarom je otb ging? Spoedig herstel gewenst in elk geval.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Demo beterschap en moge je snel herstellen !

• ZanielGa
@Demo Veel beterschap. Hoop dat je spoedig weer op de fiets zit.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:22
Beterschap @Demo ! Uit ervaring kan ik je zeggen dat een sleutelbeen breken veel beter is voor herstel en later dan een luxatie

• Demo

Demo

Klitse schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:43:
Das klote zeg. Enig idee waarom je otb ging? Spoedig herstel gewenst in elk geval.
Afdaling was wat mul (volgens mij was dit eerder een ontzettend ruw uitgesleten afdaling en hebben ze hem opgevuld), ik dacht kort ervoor te voelen dat mijn voorrem wat zacht was en ik had mijn XC wielen met Barzo voorband er in gezet omdat de Magic Mary niet tubeless wilde worden. Dus het heeft ergens in de combi van zand, voorband met wat minder grip en een rem die net te laat aangreep gezeten.
ZanielGa schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:50:
@Demo Veel beterschap. Hoop dat je spoedig weer op de fiets zit.
Dat hoop ik ook, maar Singlespeed Saturday zit er niet in denk ik :+
Holk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:51:
Beterschap @Demo ! Uit ervaring kan ik je zeggen dat een sleutelbeen breken veel beter is voor herstel en later dan een luxatie
Ik hoorde iemand over 12 weken herstel bij een luxatie, terwijl een ander 3 dagen na de reparatie van zijn gebroken sleutelbeen alweer op de (stads)fiets zat.. we gaan het zien.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:22
12 weken? type 1 misschien. Ik (met type 2/3) was 6 maanden bezig met fysio en specifieke kracht training voordat ik weer wat kon boven mijn hoofd en nu na 4 jaar nog steeds slechte coordinatie bij krachtige inspanning.

• ZanielGa
Demo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:56:

[...]

Dat hoop ik ook, maar Singlespeed Saturday zit er niet in denk ik :+
Ah, het is niet alsof je je bovenlichaam nodig hebt dan. :+ Maar jammer, niets aan te doen helaas.
Demo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:56:

[...]

Ik hoorde iemand over 12 weken herstel bij een luxatie, terwijl een ander 3 dagen na de reparatie van zijn gebroken sleutelbeen alweer op de (stads)fiets zat.. we gaan het zien.
Ach, je kan gewoon weer als er een boutje in zit. Doen die gasten in de Tour de France ook. Plaatje erop en de volgende etappe.

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:32
Voordeel van een luxatie; heb je alleen de eerste keer lang last van. Persoonlijk eerste keer inderdaad week of 6 tot weer fietsen en jarenlang een knak geluid in de schouder. Tweede keer na 2 dagen weer te doen en sindsdien knak weg!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:42
Hier na een luxatie type 2 na 3 dagen weer op de indoor trainer (race stuur met drops naar boven gedraaid) en na 2 weken zat ik weer buiten op de fiets. Overigens herken ik wel mbt kracht boven je hoofd. Dat duurde hier ook erg lang.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43
Jeez. Zit naar UCI Enduro te kijken. Wordt me dat toch partijtje saai gebracht

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ko.Kane
@Demo sterkte!
maartend schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:04:
Jeez. Zit naar UCI Enduro te kijken. Wordt me dat toch partijtje saai gebracht
ja, verschrikkelijk.

Je kan beter YT-vlogs kijken,zoals MoiMoiTV van Jack Moir, zijn vlog stijl moet net je ding zijn, maar veel behind the scenes, testen, setup, training en trackside+ POV's.
Of Jesse Melamed zijn Pov's.

Ik baal ook vreselijk dat de UCI WC Downhill (en XC ook) weg zijn bij Redbull tv, dat was goede coverage en gratis. En replays met index op rijder naam.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gisteren samen met @drBunhead leuke jump clinic gehad in bikepark Holten. Ondanks de regen een geslaagde ochtend. Ceze clinic is zeker een aanrader. d:)b Weer nodige geleerd.

Vandaag poging gedaan om tafeltje/gap van 240cm te springen. En klein dropje/skinny. Als ik de pallets er tussen uit haalde. Werd het wel weer een mindfuck, maar naar half uurtje lukte het dan toch zonder pallets :-)

[Voor 49% gewijzigd door Daan_ op 02-04-2023 14:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:08:
Gisteren samen met @drBunhead leuke jump clinic gehad in bikepark Holten. Ondanks de regen een geslaagde ochtend. Ceze clinic is zeker een aanrader. d:)b Weer nodige geleerd.

Vandaag poging gedaan om tafeltje/gap van 240cm te springen. En klein dropje/skinny. Als ik de pallets er tussen uit haalde. Werd het wel weer een mindfuck, maar naar half uurtje lukte het dan toch zonder pallets :-)
[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes. Ben benieuwd, ik mag volgende week.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand nog tips voor een zwenkbare (2 kanten op) haak om je fiets met het voorwiel aan op te hangen? Moet 100mm hoge band+velg in kunnen als bonus.

Vind niet zo veel, of de velg + band is te dik of het zwenkt maar 1 kant op ipv beide.

Beste candidaat tot nu is dit, wel mooi maar erg duur: https://www.amazon.nl/RTR...c3da55&pd_rd_i=B08FJ8P2K8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:08
@GoldenSample Kan wel zeggen dat ik heel tevreden ben met het bataljon aan Steadyracks die ik aan de muur heb hangen maar die zijn niet goedkoper dan degene die je linkt.

Diablo3 - Flickr - Strava

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GWBoes schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:08:
@GoldenSample Kan wel zeggen dat ik heel tevreden ben met het bataljon aan Steadyracks die ik aan de muur heb hangen maar die zijn niet goedkoper dan degene die je linkt.
Dat is ook een mooie oplossing, sowies zijn band houders wat makkelijker dan dingen waar je je velg in klemt.

Vond een BBB BTL 127 voor 30 euro vannacht dus toch die gekocht. Hoor mixed reviews over dikkere bandjes (het ding is gewoon een haak voor een velg met een draaipunt) maar zou for 3 inch moeten gaan. Gezien ik 2.6 rijd en nu ook weer geen spectaculair hoge velgen heb zou dat moeten lukken.

• Klitse
  • Niet online
GWBoes schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:08:
Daar heb ik er ook 4 van aan de muur hangen (en nog 1 in doos liggen). Ik ben er ook erg tevreden over.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:53
drBunhead schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Ik concludeer vooral uit zijn verhaal dat de oplossing een stalen hardtail is. :P

Dankzij de directe verbinding met de steekas denk ik dat het voornaamste probleem de toleranties in de dikte van de dropout zal zijn. Daar moet niet te veel speling in zitten lijkt mij, helemaal als die washer je carbon op gaat eten (geen stalen /alu inzet die daar tegen beschermd?).
Ik denk dat hij wel een puntje gemist heeft. Je ziet dat die extra 'lus' (op 13:03 bijvoorbeeld) geen uniform oppervlakte heeft. Hij wordt dus helemaal niet daarop vast gezet. Volgens mij is het de bedoeling dat die 'lus' om de as heen valt, en op die manier daar z'n stevigheid uit haalt.

edit: hetzelfde wat hij zelf ook in de comments al gezegd heeft 8)7

[Voor 4% gewijzigd door L0we op 03-04-2023 20:46]

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 22:07
Ha allemaal,

Tijdje terug heb ik hier advies gevraagd voor de aankoop van mn eerste MTB. Ik heb inmiddels nog erg veel gelezen en ben van plan om een Cragger 8.0 te bestellen. Lijkt me een geweldige allround fiets met veel bang for buck :)

Hij zit nu in mn winkelmand bij Bike-discount. Zijn er nog tips over dingen die ik mee moet bestellen (vooral als ik dat specifiek daar moet doen)? Paar dingen die ik overweeg en op korte of iets langere termijn in ieder geval wil aanschaffen:
  • SPD pedalen heb ik nog liggen.
  • Kettingslijtagemeter (kwam @Daan_ mee). Voor 10+ speed moet je bij 0.5 al vervangen meen ik te hebben gelezen, dus moet een meter hebben met een 0.5 indicator toch? Volgens mij kan ik die goedkoper in NL halen dus is niet noodzakelijk om mee te bestellen.
  • Kettingpons + tang. Ik begrijp dat kettingen tegenwoordig allemaal wel met missing link worden geleverd, maar als je de ketting op maat wil maken moet je alsnog een pons hebben toch? Ik twijfel over dit setje als basisgereedschap, maar een deel zal ik niet gebruiken. Missing link tang moet dan alsnog.
  • Rappere bandjes, want de minion DHR en DHF Maxxterra lijken me overkill. Zit nu te denken aan Wolfpack Race banden. Misschien wil ik van die banden met zo'n bruine zijkant, vind die er heel nice uitzien alleen weet niet of ik het optisch vind passen bij deze fiets.
  • Mudguard voor bij de voorvork. Iemand advies hiervoor? Hoe weet ik welke past op de DVO vork die op de Cragger zit?
  • Bidonhouders. Zou cool zijn om die in de kleur van de voorvork te vinden maar dat lijkt me een speld in een hooiberg
  • Grips + zadel. Lees dat die vrij oncomfortabel zijn, dus verwacht die te gaan upgraden. Eerst maar even fietsen, maar mocht iemand een goede tip hebben hou ik me vast aanbevolen :)
Ben benieuwd of jullie adviezen hebben!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Cragger 8.0 is 12sp als ik goed heb. Onderstaande website hebben duidelijke uitleg waar op te letten en hoe de chain checker te gebruiken. Op de Park Tool site staat zelfs een filmpje.
https://www.bikeradar.com...place-your-bicycle-chain/
https://www.parktool.com/...lace-a-chain-on-a-bicycle

5-to-10 speed ketting: vervang voor die 0.75% heeft bereikt
11-to-12 speed chains*: vervang voor die 0.5% heeft bereikt
Single-speed chains: vervang voor die 1% heeft bereikt
Ga je eroverheen dan kan het zijn dat je cassette en kettingblad sneller slijten en je deze ook eerder mag vervnagen. Gooi oude ketting niet weg. Op moment dat je nieuwe ketting erop legt en deze trapt door. Kan het zijn dat je nog nodige KM-ters eruit kunt halen met je oude kettingen. ;-)

Ketting spons kun je kopen. Vaak zijn die van de multi tool ook goed bruikbar.

Musguards die je met teiwrap vast zet passen nagenoeg altijd. En zijn voor paar euro te koop. Zwarte kost je 2 a 3 euro wil je een kleurtje of print dan worden ze al wat duurder.

SPD leuk, maar als je net start zou ik persoonlijk flats erop zetten. Maar dat is persoonlijke keuze. ;-)

[Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 05-04-2023 10:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Maardiweb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:11:
  • SPD pedalen heb ik nog liggen.
  • Kettingslijtagemeter (kwam @Daan_ mee). Voor 10+ speed moet je bij 0.5 al vervangen meen ik te hebben gelezen, dus moet een meter hebben met een 0.5 indicator toch? Volgens mij kan ik die goedkoper in NL halen dus is niet noodzakelijk om mee te bestellen.
  • Kettingpons + tang. Ik begrijp dat kettingen tegenwoordig allemaal wel met missing link worden geleverd, maar als je de ketting op maat wil maken moet je alsnog een pons hebben toch? Ik twijfel over dit setje als basisgereedschap, maar een deel zal ik niet gebruiken. Missing link tang moet dan alsnog.
  • Rappere bandjes, want de minion DHR en DHF Maxxterra lijken me overkill. Zit nu te denken aan Wolfpack Race banden. Misschien wil ik van die banden met zo'n bruine zijkant, vind die er heel nice uitzien alleen weet niet of ik het optisch vind passen bij deze fiets.
  • Mudguard voor bij de voorvork. Iemand advies hiervoor? Hoe weet ik welke past op de DVO vork die op de Cragger zit?
  • Bidonhouders. Zou cool zijn om die in de kleur van de voorvork te vinden maar dat lijkt me een speld in een hooiberg
  • Grips + zadel. Lees dat die vrij oncomfortabel zijn, dus verwacht die te gaan upgraden. Eerst maar even fietsen, maar mocht iemand een goede tip hebben hou ik me vast aanbevolen :)
Voor wat betreft kettingpons. Als je een multitooltje haalt die je meeneemt onderweg kun je er een uitzoeken met een kettingpons er op. Voor die ene keer een ketting inkorten voldoet dat prima. ik heb er al talloze kettingen mee op maat gemaakt. Hoewel de set die je linkt opzich ook handig is voor een paar andere zaken. Dus als je van plan bent om meer onderhoud zelf te doen is zoiets wel aan te raden.

Rappere bandjes zijn zeker een goed idee. WP Race voldoet in NL prima, mocht je iets meer grip zoeken kun je ook overwegen een cross of zelfs een trail voorop te gooien. Wil je juist sneller kun je nog een speed achterop mikken. Ga je wat wilder doen dan kun je de minions er wel weer op leggen.

Mudguard: kijken of DVO een vorkspecifieke heeft of anders zo'n plastic ding die je met tiewraps vast maakt.

Bidonhouders: Je kunt ook kijken naar Fidlock, dan zie je de houder niet.

Zadel is heel persoonlijk. Ik fiets heerlijk op WTB Volt zadels maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn. Belangrijk is wel dat je de juiste maat hebt. Dus zitbotten opmeten!

Overige tips: zoals ik al eerder typte, een multitool is onmisbaar. Daarnaast is het handig om een binnenband, pomp (of co2 cannisters) en bandenlichters mee te kunnen nemen, dus denk na hoe je dat mee gaat nemen. Je kunt daarvoor iets op je frame zoeken (in een oude bidon, straps, tasje, enz) of iets op je body (rugzak, hippack).

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nav de vraag van @Maardiweb was ik aan kijken op de Park Tool website. En zag dat mijn Park Tool CC-2 niet geschikt is voor SRAM T-Type, Flattop kettingen. En dat is nu juist wat de nieuwe AXS transmission gebruikt.

Hiervoor weer een apparte ketting checker nodig. Park Tool cc-4. Weer nieuw tooltje in de gereedschap kist O-)

[Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 05-04-2023 11:07]

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
wat kan ik aan een piepende voorrem doen? (behalve gewoon ogendicht doen en gaan ;))

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1Henk 'm!
SnowDude schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:32:
wat kan ik aan een piepende voorrem doen? (behalve gewoon ogendicht doen en gaan ;))
schijven ontvetten (eventueel eerst licht opschuren) en blokken vervangen.
(als je je blokken niet wilt vervangen zou je die ook op verschillende manier kunnen oplappen. (ontvetten, opschuren, afbranden, .. uiteindelijk werkt dat allemaal maar half als de blokken echt vet zijn geworden).

als het nat is, is er overigens weinig aan te doen..

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou met afbranden erg opletten. Ik deed dit normaal ook, maar nadat er tot 2x toe een blokje gedesintegreerd is doe ik dit niet meer. Het frictiemateriaal van de remblok liet los, gelukkig niet tijdens het remmen, maar toen ik het wiel eruit haalde.

@SnowDude Het ligt er aan hoe hij piept. Als de rem piept en soort van krakend tot stilstand komt, dan zijn je blokken vettig. Piept hij gewoon uniform, dan hoort dat schijnbaar zo. Mijn Hope remmen piepen ook als de ziekte, zeker als ze wat nat zijn. Hoort erbij.

[Voor 37% gewijzigd door zonoskar op 05-04-2023 15:46]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 22:07
Thanks voor de reacties! Ik heb de Cragger besteld :D

@Daan_ , ben gewend om met SPD's te fietsen zowel op huidige leenbike als op de spinningbike, dus zal wel loslopen. Flats kunnen altijd nog :)

Nu meebesteld: chain tool, simpele mudguard, multitool met pons (thanks @Klitse), bandenlichters.

oopz bidonhouders vergeten -O-

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Klitse
  • Niet online
Tot 11:30 uur nog 20% korting op de toegangstickets voor Winterberg.
Voor wie het nog niet wist.
https://www.bikepark-winterberg.de/nl/saison-2023/#sale

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:17:
Tot 11:30 uur nog 20% korting op de toegangstickets voor Winterberg.
Voor wie het nog niet wist.
https://www.bikepark-winterberg.de/nl/saison-2023/#sale
Ticket gisteren besteld d:)b

Edit;
Nu nog datum prikken om erheen te gaan. Eerst nog een clinic in Willingen in juni. Hoop dat die doorgaat.
https://zeroskills.nl/mtb...w-trail-clinic-willingen/

[Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 06-04-2023 11:25]

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:34:
[...]

Ticket gisteren besteld d:)b

Edit;
Nu nog datum prikken om erheen te gaan. Eerst nog een clinic in Willingen in juni. Hoop dat die doorgaat.
https://zeroskills.nl/mtb...w-trail-clinic-willingen/
Ook tof. Misschien voor volgend jaar maar eens op de agenda zetten.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lunch pauze maar eens goed benutten. O-) Skinny opgebouwd. En laatste jumpje uiteindelijk verwijderd, zodat die eindigt met kleine drop

Toch lastiger dan gedacht….

[Voor 52% gewijzigd door Daan_ op 07-04-2023 16:59]

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:32:
Lunch pauze maar eens goed benutten. O-) Skinny opgebouwd. En laatste jumpje uiteindelijk verwijderd, zodat die eindigt met kleine drop.

Toch lastiger dan gedacht….
[Afbeelding]
Duurt echt niet lang meer en jij hebt een heel bikepark aan spullen van mtbhopper verzameld. _/-\o_

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Klitse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:23:
[...]

Duurt echt niet lang meer en jij hebt een heel bikepark aan spullen van mtbhopper verzameld. _/-\o_
Kunnen we met z’n allen leuk bij @Daan_ op het erf oefenen :D

• drBunhead
  • Niet online
Nog even en ze maken hem brand ambassador.

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:28:
Nog even en ze maken hem brand ambassador.
Volgende keer als je aan komt rijden staat er heel groot "Sponsored by MTBHopper" op zn schuur. :+

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:23:
[...]

Kreeg deze cadeau. Zelf had ik hem niet (snel) aangeschaft, maar zal zeker vaak gebruikt gaan worden. Je kunt er eindeloos combinaties mee maken.

Bij eerst volgende rondje hier in bos zal ik het wel klaar zetten om even mee te spelen d:)b
PeaceNlove schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:24:
[...]

Kunnen we met z’n allen leuk bij @Daan_ op het erf oefenen :D
Ben bang dat die vlieger niet op zal gaan :+

[Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 06-04-2023 14:01]

• ZanielGa
Gisteren na werk nog wat rondjes op Bergschenhoek gedaan. Klapt op het gemeenste klimmetje van de middenberg mijn ketting in 2en. Heb ik net laatst om een of andere vage reden mijn 3/32 quick-link uit mijn tas gegooit en ben vergeten hem er terug in te stoppen. Nog geprobeert om mijn ketting een schakel in te korten maar dan was mijn ketting gewoon te kort.

Heb ik gewoon 13km terug naar Zoetermeer kunnen wandelen :( Was blij dat ik met de RideConcepts was en niet met SPD. Loopt een stuk lekkerder.

[Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 06-04-2023 18:04]

• ZanielGa
Oh, mijn minipomp begint toch wel slecht te worden. Heeft iemand nog suggesties voor een nieuwe? Hoeft niet heel hoogstaand te zijn maar vind een slangetje voor het ventiel wel prettig en hij moet een band een beetje lekker op kunnen pompen.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:43
ZanielGa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:00:
Oh, mijn minipomp begint toch wel slecht te worden. Heeft iemand nog suggesties voor een nieuwe? Hoeft niet heel hoogstaand te zijn maar vind een slangetje voor het ventiel wel prettig en hij moet een band een beetje lekker op kunnen pompen.
Silca Tattico of Silca Gravelero

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• Klitse
  • Niet online
ZanielGa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:58:
Gisteren na werk nog wat rondjes op Bergschenhoek gedaan. Klapt op het gemeenste klimmetje van de middenberg mijn ketting in 2en. Heb ik net laatst om een of andere vage reden mijn 3/32 quick-link uit mijn tas gegooit en ben vergeten hem er terug in te stoppen. Nog geprobeert om mijn ketting een schakel in te korten maar dan was mijn ketting gewoon te kort.

Heb ik gewoon 13km terug naar Zoetermeer kunnen wandelen :( Was blij dat ik met de RideConcepts was en niet met SPD. Loopt een stuk lekkerder.
Zo heb ik ooit een km of wat moeten steppen toen het derrailleurpadje van mijn huurfiets knapte. Midden in een wildreservaat in Zuid-Afrika. Gelukkig liepen daar geen leeuwen of andere gevaarlijke dieren.

• ZanielGa
ElGreco schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:09:
[...]

Silca Tattico of Silca Gravelero
Die Gravelero ziet er zeker goed uit. De Tattico is misschien wat aan de kleine kant voor een 2.8 band.
Klitse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:24:
[...]

Zo heb ik ooit een km of wat moeten steppen toen het derrailleurpadje van mijn huurfiets knapte. Midden in een wildreservaat in Zuid-Afrika. Gelukkig liepen daar geen leeuwen of andere gevaarlijke dieren.
Dat is ook een spannende ervaring, ook al loopt er niets gevaarlijks. Steppen welk even gedaan maar kreeg last van mijn achillespees daarvan.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:43
ZanielGa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:58:
[...]

Die Gravelero ziet er zeker goed uit. De Tattico is misschien wat aan de kleine kant voor een 2.8 band.
Sorry ik had niet door dat ik in het mtb topic zat 8)7

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• ZanielGa
ElGreco schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:01:
[...]

Sorry ik had niet door dat ik in het mtb topic zat 8)7
Je had nog steeds een goeie optie.

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
Klitse schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:24:
[...]

Tegenover een cheetah maakt het niet uit of je fietst of loopt hoor!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
ZanielGa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:00:
Ik ben zelf goed te spreken over mijn Lezyne HV. Goed betaalbaar en lekker compact. Past ruim in m'n hip pack. Deze is inclusief slang wat ik echt wel aanbeveel. Door het grote volume heb je nog redelijk snel een mtb band opgepompt. Ik zou em alleen niet aanraden voor de racert.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag stond Chaudfontaine op de agenda, maar helaas zijn de voorvork issues iets groter dan verwacht. Olie op een plek waar het niet hoort. De Rockshox Lyrik FA gister ingeleverd bij Canyon. Hoop dat SRAM het snel kan fixen. En dan nieuwe datum plannen voor Chaudfontaine.

Vanochtend maar lokale rondje gedaan. Met een ongepland bodem onderzoek ;-). Op leuke steil technisch afdalingtje. Verkeerde inschatting gemaakt mbt grip. De Forkaster hebben toch iets minder grip voor dan de Assegai die ik op de andere fiets heb. O-)

Bij terug komst rustig wat spullenboel opgebouwd. Straks met kennis tafeltje, gap jumpje, 100cm drop en skinny goed onder de knie zien te krijgen.

[Voor 43% gewijzigd door Daan_ op 08-04-2023 15:31]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vandaag tijdens het MTB’en hoorde ik een harde ‘pang!’ en inderdaad, dat was ik: gebroken spaak :(

Nu had ik nog een setje reservespaken thuis en zojuist deze vervangen. Helaas bij het opnieuw richten van het wiel merkte ik dat veel nippels erg slecht waren. Zo slecht dat deze twee zelfs beschadigd zijn tijdens het spannen. Ik heb een Spokey spaakspanner. Dus daar lag het niet aan ;)

Dit gaat niet goedkomen toch? Deze zullen het binnenkort begeven denk ik. Wat denken/adviseren jullie?

Het is een goedkoop alu fabriekswielsetje (van Roval), dus 100-200 euro uitgeven aan opnieuw laten spaken zie ik niet zo zitten.

Eigenlijk hoop ik dat dit een tijdje goed gaat, wil volgend jaar toch wel naar iets nieuws kijken…

Of setje van MP? Ben benieuwd naar jullie advies.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
zonoskar schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:43:
Ik zou met afbranden erg opletten. Ik deed dit normaal ook, maar nadat er tot 2x toe een blokje gedesintegreerd is doe ik dit niet meer. Het frictiemateriaal van de rembloky liet los, gelukkig niet tijdens het remmen, maar toen ik het wiel eruit haalde.

@SnowDude Het ligt er aan hoe hij piept. Als de rem piept en soort van krakend tot stilstand komt, dan zijn je blokken vettig. Piept hij gewoon uniform, dan hoort dat schijnbaar zo. Mijn Hope remmen piepen ook als de ziekte, zeker als ze wat nat zijn. Hoort erbij.
Ik heb de schijven en blokken even gereinigd met remmen reiniger en het geluid is zo goed als weg. Dank voor de tips

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:22
@Galois : setje zelf spaken? Heb zelf recent Newmen velgen ingespaakt, die kan je redelijk goedkoop vinden en hebben een mooi gewicht met een mooie binnenbreedte.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, met zo’n naam @dt_swiss, is dat voor jou een kleine moeite… ;)

Ik had net al moeite genoeg met het richten van het wiel. Zit nog een slagje in van <1 mm en beter krijg ik ‘m niet.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@ElGreco kom er maar in😉

Strava

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:17
Je kunt toch prima investeren in een goed setje wielen en deze meenemen naar je volgende fiets?

• Galois

Galois

1811 - 1832

rolandos582 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:19:
Je kunt toch prima investeren in een goed setje wielen en deze meenemen naar je volgende fiets?
Helaas niet (denk ik).
Deze is niet-boost en alle nieuwe fietsen zijn wel boost…

Pagina: 1 ... 233 ... 238 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee