Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:03

erikver

Ik zeg...

Prulleman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:06:
[...]

er moet eerst maar eens een fabrikant komen die dat spul geschikt maakt voor de EU, in amerika gebruiken ze bv al geen trekhaak met een kogel voor dit soort dingen, maar een "hitch"[Afbeelding]
die US fietsendragers schuif je direct daarop (en een aanhanger of een trailer gaat weer met een koppelstuk).
ik vermoed dat ook de elektrische aansluiting anders is en de eisen voor verlichting en nummerplaten ook..

volgens mij is dit een gat in de markt, hier is alles primair geschikt voor stadsfietsen en e-bikes met traditionele frames, Voor sportfietsen, fullies met bijzondere frame vormen, racefietsen met kwetsbaar carbon etc zijn dit soort systemen ideaal, maar het werkt dus alleen op een fiets zonder spatborden...
Ik denk zo'n twee jaar terug nog uitgezocht of een fietsendrager in de 'US' stijl hier te vinden is maar helaas. Importeren is ook geen optie vanwege het koppelvlak zoals je al aangaf (hitch in plaats van kogel) en verlichting en nummerbord houder zit er vaak ook niet op wat hier wel verplicht is.

Als er ooit eentje beschikbaar komt in de EU, ga ik die zeker eens goed bekijken.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 20:35

steel123

Cryman9

Prulleman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:06:
[...]
volgens mij is dit een gat in de markt, hier is alles primair geschikt voor stadsfietsen en e-bikes met traditionele frames, Voor sportfietsen, fullies met bijzondere frame vormen, racefietsen met kwetsbaar carbon etc zijn dit soort systemen ideaal, maar het werkt dus alleen op een fiets zonder spatborden...
Anders schroef je het kogelstuk uit je trekhaak onder je huidige auto, mits deze schroefbaar is natuurlijk. En monteer je de Amerikaanse vierkante kokervariant tussen de kogelplaten. Dit is gewoon universeel uitwisselbaar bij nagenoeg alle auto's.

Al moet je dan nog steeds zo'n Amerikaanse fietsendrager importeren. En daar je kenteken/verlichtingsbalk erop bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:14
Hi all,

Ik volg dit topic al een tijdje latent omdat ik steeds vaker op de MTB stap (op de Utrechtse Heuvelrug Zeist/Austerlitz). Nu mijn ouders gaan verhuizen verplaatst de MTB die ik van mijn pa leen echter, waardoor ik nu ook echt een eigen MTB moet gaan kopen. Gelukkig heb ik een fietsplan van werk waardoor ik wat van de aanschafkosten kan besparen met een bruto-netto regeling :)

Ik ben op zoek naar wat aankoopadvies. Heb wat artikelen gelezen, maar vind het heel lastig om de voors en tegens af te wegen dus hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
  • Budget: Max 2000,-
  • Mijn ervaring: Op de MTB rij ik nu op de Santos van mijn pa met een Rohloff naaf. Fijn ding, maar iets soortgelijks ga ik niet vinden voor het budget. Ik rij meer op de weg met mijn Canyon Attain SL (2014) en heb in totaal denk ik 20 MTB trails gereden so far.
Ik heb nu een shortlist van de volgende bikes, gevormd door zoekwerk op google, paar guides, een adviesquery en inspiratie uit dit topic:Wat me bij deze fietsen opvalt als ik ze via de website van 12gobiking met elkaar vergelijk is dat ze allemaal een gemixte groepset hebben, en ik snap niet goed dat ze voor allemaal een steekas zouden hebben en soms achter een quick release. Mogelijk kloppen deze gegevens niet, of kan iemand dit toelichten?

Ik meen ook te hebben gelezen dat een groepset bij MTB's minder van belang is in vergelijking met een racefiets, en dat je beter kan investeren in een goede vering. Volgens mij hebben deze allemaal dezelfde vering.

Dan heb ik ook nog 2 Canyons op de lijst:
  • Canyon GC8 of GC9. Is de meerprijs het waard voor een hogere versie? Het verschil lijkt voornamelijk in groepset te zitten (maar ook hier gemixt).
  • Canyon Neuron 6. Een fully, past binnen budget, maar vraag me af of je niet voor een hardtail moet gaan met kwalitatief betere vering.
Ben benieuwd of jullie me op weg kunnen helpen! Mocht ik nog andere fietsen moeten overwegen hoor ik het uiteraard ook graag!

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:01
@Maardiweb wat betreft de mixed groupset, dat is in de meeste gevallen om een goedkope fiets toch op het 1e gezicht shimano XT te geven (want iedereen kijkt als eerste naar de derailleur), hoewel je denk ik beter een deore derailleur met een xt shifter kan hebben dan andersom, maar ja.. zo werkt marketing. Ook bv een goedkope crank is een makkelijke manier om de kosten van de fiets wat te drukken, is vooral merkbaar in gewicht en verder niet.

Wat betreft steekassen.. in de 2k prijsklasse zou ik verwachten dat alle frames ook wel boost/steekas hebben, en daar zou ik ook wel op selecteren. Zeker als je een keer een wielset wilt upgraden zou voor/achter boost en steekas een pre zijn.

Ik maak meer km op de racefiets dan op de mtb, maar de racefiets is voor mij een trainingstool, daar heb ik 2x10 tiagra en dat voldoet prima, ik mis er niks aan. Op de MTB heb ik 1x12 XT en daar ben ik heel blij mee, ik heb liever dat ik op de mtb op een kort klimmetje onder full load nog snel en betrouwbaar kan schakelen, dan dat ik met 200 watt op de racefiets aan het cruisen ben en de wind een beetje draait en een tikkie terug moet doen.. Maar wellicht is dat weer anders als je op de racefiets ook wedstrijden rijdt, dan moet je ook in een volle sprint kunnen schakelen.. of als je er echt de bergen mee in gaat.

Canyon heeft meestal de meeste bang for buck, en ik zou voor dit budget inderdaad nog geen fully nemen, 2500-3000 dan wordt het interessant.

die gc9 is wel netjes, wel xt derailleur en shifter, alleen de slijtage delen zijn slx (maar dat was ook bij mijn spark van 4600 euro..) crank is wel jammer voor dit budget, maar blijkbaar moeten er ergens keuzes gemaakt worden.
De wielen zijn ook prima, 25mm DT, degelijk en prima/overal te servicen.

de vork is een fox 34, wat meestal wel een voordeel is tov een 32 , Als je zelf wat zwaarder bent is een 32 zelfs af te raden.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Maardiweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:16:
Hi all,

Ik volg dit topic al een tijdje latent omdat ik steeds vaker op de MTB stap (op de Utrechtse Heuvelrug Zeist/Austerlitz). Nu mijn ouders gaan verhuizen verplaatst de MTB die ik van mijn pa leen echter, waardoor ik nu ook echt een eigen MTB moet gaan kopen. Gelukkig heb ik een fietsplan van werk waardoor ik wat van de aanschafkosten kan besparen met een bruto-netto regeling :)

Ik ben op zoek naar wat aankoopadvies. Heb wat artikelen gelezen, maar vind het heel lastig om de voors en tegens af te wegen dus hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.
  • Budget: Max 2000,-
  • Mijn ervaring: Op de MTB rij ik nu op de Santos van mijn pa met een Rohloff naaf. Fijn ding, maar iets soortgelijks ga ik niet vinden voor het budget. Ik rij meer op de weg met mijn Canyon Attain SL (2014) en heb in totaal denk ik 20 MTB trails gereden so far.
Ik heb nu een shortlist van de volgende bikes, gevormd door zoekwerk op google, paar guides, een adviesquery en inspiratie uit dit topic:Wat me bij deze fietsen opvalt als ik ze via de website van 12gobiking met elkaar vergelijk is dat ze allemaal een gemixte groepset hebben, en ik snap niet goed dat ze voor allemaal een steekas zouden hebben en soms achter een quick release. Mogelijk kloppen deze gegevens niet, of kan iemand dit toelichten?

Ik meen ook te hebben gelezen dat een groepset bij MTB's minder van belang is in vergelijking met een racefiets, en dat je beter kan investeren in een goede vering. Volgens mij hebben deze allemaal dezelfde vering.

Dan heb ik ook nog 2 Canyons op de lijst:
  • Canyon GC8 of GC9. Is de meerprijs het waard voor een hogere versie? Het verschil lijkt voornamelijk in groepset te zitten (maar ook hier gemixt).
  • Canyon Neuron 6. Een fully, past binnen budget, maar vraag me af of je niet voor een hardtail moet gaan met kwalitatief betere vering.
Ben benieuwd of jullie me op weg kunnen helpen! Mocht ik nog andere fietsen moeten overwegen hoor ik het uiteraard ook graag!
Goede goepset is wel fijn om te hebben. Gelukkig zijn de groepsets in budget zoals jij hebt voor HT allemaal wel goed ;-)

Mix van componenten zie je vaak terug. Dit betekend niet dat het gelijk slecht is. Houdt er ook rekening mee dat dit slijtage onderdelen zijn. Dure fancy groepset is leuk, maar je moet het ook onderhouden en vervangen bij slijtage.

Carbon is nog niet zo slecht als je schets. Het is juist makkelijker te repareren dan aluminium. Nadeel van carbon is dat een barst minder snel te ontdekken is. Zoek anders eens op carbon reparatie.

Voor vering zou ik minimaal gaan voor lucht vering. Geen coil voorvork.

Wil je XC georiënteerde HT of iets meer trail. Canyon, Radon bieden nodige bang for a buck.
Canyon Exceed - XC
Grand Canyon - XC/Trail.
Canyon Stoic - Trail

TIP bestel gelijk ketting slijtage meter als je die nog niet hebt. Tijdig vervangen van ketting. Helpt ook met verlengen van levensduur van je groepsets. En nee het is niet nodig om, om de 200 a 300 km ketting te wisselen. ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Prulleman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:48:

Wat betreft steekassen.. in de 2k prijsklasse zou ik verwachten dat alle frames ook wel boost/steekas hebben, en daar zou ik ook wel op selecteren. Zeker als je een keer een wielset wilt upgraden zou voor/achter boost en steekas een pre zijn.
Ah ik kom er nu achter dat een steekas is wat je juist wil. Omdat er ook 'quick release' stond in het overzicht van 12gobiking had ik het idee dat een steekas 'fixed' is en dus niet makkelijk te wisselen.. ;)
Prulleman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:48:
de vork is een fox 34, wat meestal wel een voordeel is tov een 32 , Als je zelf wat zwaarder bent is een 32 zelfs af te raden.
82 kilo met 185cm lengte. Mag dat ook met een 32? En waar zit het verschil in? Ik zie 100mm veerweg vs 140, is dat hoe 'diep' de vork meeveert?
Daan_ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:48:
[...]
TIP bestel gelijk ketting slijtage meter als je die nog niet hebt. Tijdig vervangen van ketting. Helpt ook met verlengen van levensduur van je groepsets. En nee het is niet nodig om, om de 200 a 300 km ketting te wisselen. ;-)
Thanks! Zijn hier nog aanraders in of maakt t niet uit welk merk/type? En zelf een ketting vervangen heb ik nog nooit gedaan, volgens mij moet ik dan een kettingpons en/of missing link chain hebben toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Maardiweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:22:
[...]

82 kilo met 185cm lengte. Mag dat ook met een 32? En waar zit het verschil in? Ik zie 100mm veerweg vs 140, is dat hoe 'diep' de vork meeveert?
32 of 34 is de diameter van de vorkbuizen. dikker is steviger domweg gezegd (maar niet altijd zo). 32mm is de standaard voor lichte XC fietsen en gaat tot ca. 40mm voor downhill fietsen.
100-140mm is idd hoever de vork kan inveren. 100 mm was standaard voor XC maar kruipt tegenwoordig naar de 120mm, daarboven ga je al richting de trail fietsen voor zwaarder terrein en vanaf 140mm ga je weer naar enduro/downhill.
Thanks! Zijn hier nog aanraders in of maakt t niet uit welk merk/type? En zelf een ketting vervangen heb ik nog nooit gedaan, volgens mij moet ik dan een kettingpons en/of missing link chain hebben toch?
recent een paar mensen met slechte ervaring met de slijtagemeter van Decathlon. Park tool is "altijd" goed en kost niet veel meer dan de goedkopere alternatieven.
Kettingpons en missing link tang van Pro (submerk Shimano) zijn ook goed. Maar voor de pons red ik me al jaren met een goedkoop huismerk van Bikester.

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:37
GWBoes schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:11:
[...]

100 mm was standaard voor XC maar kruipt tegenwoordig naar de 120mm, daarboven ga je al richting de trail fietsen voor zwaarder terrein en vanaf 140mm ga je weer naar enduro/downhill.
Das wel erg kort door de bocht....iets gedetailleerder zou zijn:

- 100-120 mm XC voor HT of 120f/100r voor FS.

- dan de tussen groep van down-country bikes, wat meer in geo zit dan veerweg, dus trail geo met XC-georienteerde gewichten en componenten

- trail bikes met vering range: 130-160f & 150-125r

- All-mountain is uit de mode als categorie, maar zou hier ongeveer zitten

- Enduro met vering range 160-180f & 160-170r.

- Super Enduro of freeride als niche met 180-190f en 180r

- Downhill 200/203fr en 195-210 rear

Maar alles boven 140 al Enduro of DH noemen is, ongeveer zelfde dat ik vanuit Enduro-perspectief alles onder 140m geen MTB maar veldrijden zou noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dat is toch ook gewoon veldrijden >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:00
drBunhead schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:21:
Ik zou heel graag ergens wonen waar ik zou vinden dat ik meer vering nodig heb dan ik momenteel heb. Alleen niet graag genoeg om ons kleine vlakke landje te verlaten. Tuurlijk er is hier en daar wel een parkoursje te vinden waar je toch wel wat meer vering kan gebruiken. Maar die zijn meer een zeldzaamheid.

Maarja, gelukkig hoef ik niet met zo'n 140+mm vliegend tapijt over de Nederlands veldrij rondjes te gaan. Dat zou toch wel saai zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Het is dus niet zo dat 140mm veerweg voor op een relatief simpele MTB trail (waar ik geen trail bike voor zou kopen, gewoon een XC) beter is oid? Ik hou wel van een beetje comfort (wil ook niet te sportief zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Maardiweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:30:
Het is dus niet zo dat 140mm veerweg voor op een relatief simpele MTB trail (waar ik geen trail bike voor zou kopen, gewoon een XC) beter is oid? Ik hou wel van een beetje comfort (wil ook niet te sportief zitten).
Of 140mm beter is dat moet je helemaal zelf bepalen.

Comfort komt voor een deel uit de geometrie van je fiets. Je kan met je setup gewoon een hoop spelen om een comfortabele zit te hebben. Fietsen met meer veerweg hebben normaal gesproken wel een hogere voorkant, maar je kan ook een stuur met iets meer rise monteren of een iets stijlere stuurpen.

Wat vaak het geval is bij wat meer veerweg is dat hoe meer je hebt hoe vlakker een parcours gestreken gaat worden. En een glad gestreken parcours wordt vaak als niet heel spannend ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Thanks voor de reacties so far! Ben benieuwd of er nog meer meningen zijn! Heb ook de Radon Cragger 8.0 aan mn lijstje toegevoegd. Ken het merk niet, maar als het net als Canyon een betrouwbare en goede bang for buck partij is dan geloof ik dat graag :)

Merk wel dat ik ook echt val op een beetje hippe kleuren. De Neuron vind ik by far de mooiste om te zien, maar fully lijkt me wat veel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Radon heeft een goeie prijs kwaliteit verhouding. Zeker niets mis mee.

Met de huidige prijzen zou ik zelf ook bij een hardtail blijven. Een aantal jaar geleden had je voor 2K een leuke fully, maar tegenwoordig heb je dan echt instap afmontering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
drBunhead schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:21:
Ik zou het niet op fiets of vering gooien, maar op de kleding: Lycra is geen MTB maar wielrennen :+

:Y)
Maardiweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:30:
Je moet iets meer info geven of nadenken wat je wil en omschrijven. Ook dingen als: fiets je alleen of met lokale XC groep? Wil je ook eens naar buitenland zoals Ardennen?
Fiets je voor de lol en buiten zijn, fiets je voor keihard aan je fitness werken en vind je strava* belangrijk, of wil je juist liever aan techniek werken en lastige afdalingen en klimmen doen.

Ik vind zo'n Neuron wel leuk ding, ik ben Enduro en DH rijder dus ik neig sowieso naar fullies. Maar denk dat Neuron prima mee komt zeker met snelle bandjes en wat stevige set-up, en ook comfort geeft als je eens wat technischer buiten NL wil gaan rijden.
Echter vind ik Spectral 125 veel betere fiets, qua geo en concept. Vering lijkt zelfde, maar totaal andere fiets. En veel breder inzet gebied. Met snelle banden is het nog prima op XC loops, maar met steviger banden is prima mini-enduro in buitenland.
In je budget haal je net de instapper: https://www.canyon.com/nl...ar_3175_pv_rahmenfarbe=RD

Echter als je doel is snel worden, fitness etc, veel de lokale loop rijden, dan is XC HT Exceed of Grand Canyon logischer keus. (Of een Lux, maar das ver buiten je budget). Zelf vind ik HT's wel fijn voor XC.

In algemeen leg je je met XC fietsen wel redelijk vast aan XC en bij sommige merken ook erg achter in de ontwikkeling tijdslijn van Geo. En met een trail fiets kun je spelen met de bandjes om het meer XC of Trail te maken.

Instapper zijn altijd minder fancy, maar in algemeenheid kan je beter een instapper hebben van soort fiets dat je nodig hebt, dan een goede spec van een fiets die je niet wil. Dus als je denkt dat je fully wil, koop dan geen HT omdat die betere spec heeft.
Kennis van me in NL heeft recent een nieuwe XC HT weer ingeruild voor XC fully, hij wilde sneller en meer hardcore maar kon er niet aan wennen. Dure les.

* Strava is ook wielrennen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Maardiweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:49:
Thanks voor de reacties so far! Ben benieuwd of er nog meer meningen zijn! Heb ook de Radon Cragger 8.0 aan mn lijstje toegevoegd. Ken het merk niet, maar als het net als Canyon een betrouwbare en goede bang for buck partij is dan geloof ik dat graag :)

Merk wel dat ik ook echt val op een beetje hippe kleuren. De Neuron vind ik by far de mooiste om te zien, maar fully lijkt me wat veel van het goede.
bij MTB-news.de de HT trail fietsen test lezen. Volgens mij werd de Cragger als exceptioneel onconformtabel frame gezien (qua rear-triangle compliance), overal review mening was wel goed trouwens. Maar omdat je ergens comfort noemde

https://www.mtb-news.de/n...bis-1500-euro-test-intro/
en
https://www.mtb-news.de/news/radon-cragger-7-0-test/

Prijs qualiteit is wel prima verder.

Merk wel op dat een Canyon Stoic en een Radon Cragger totaal andere fietsen, qua classificatie (trail vs XC), zijn dan een Canyon Exceed of Grand Canyon. Iets progressievere Geo, hogere ASTM klasse, dus wat sterker, maar wat meer gewicht. Hoeft niks uit te maken, want je kan daar lekker op XC bandjes mee fietsen en dan dikke noppen voor bikepark erop. Maar je moet wel weten wat je koopt en wat de verschillen zo zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Ko.Kane op 14-03-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Iemand meer hier die Bartje 200 gaat rijden? Na wat twijfel toch vorige week nog ingeschreven. Mijn buddie gaat niet mee dus ga hem solo rijden. Mijn laatste 200+'er is van 2020, toen we nog volle bak in corona zaten en er toch niks anders te doen was dan fietsen. Ben op het moment niet zo fit meer als toen in ieder geval. Wel een flinke stok achter de deur om komende maanden in ieder geval 2x per week op de fiets te zitten.

Eigenlijk best wel zin in nu ik dit zo typ :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ko.Kane schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:58:
[...]

Ook dingen als: fiets je alleen of met lokale XC groep? Wil je ook eens naar buitenland zoals Ardennen?
Fiets je voor de lol en buiten zijn, fiets je voor keihard aan je fitness werken en vind je strava* belangrijk, of wil je juist liever aan techniek werken en lastige afdalingen en klimmen doen.
All of the above, mag/kan dat ook? :P (behalve de lokale club)
Inc lycra, Strava en zelfs een racefiets

En van een oude 26" hardtail uit 1995, naar een Cannondale fsi hardtail (x) naar nu de scott spark (120mm moderne xc fully). Nog geen seconde spijt van gehad.

(Eigenlijk is een eerste mtb best lastig, want de meeste weten oprecht nog niet, en kunnen het ook nog niet weten, waar ze uiteindelijk het meest van zullen genieten, dat kan namelijk ook nog best variëren over tijd, zeker in het begin. Ook afhankelijk van je omgeving, zowel de routes als de mensen)

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 14-03-2023 19:06 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:51:
[...]
(Eigenlijk is een eerste mtb best lastig, want de meeste weten oprecht nog niet, en kunnen het ook nog niet weten, waar ze uiteindelijk het meest van zullen genieten, dat kan namelijk ook nog best variëren over tijd, zeker in het begin. Ook afhankelijk van je omgeving, zowel de routes als de mensen)
Zo ging ik van een 2e hands 26" Bulls King Boa na 6 maanden naar een nieuwe Giant Fathom 29er en kwam er toen achter dat ik toch meer van het sessionen, gek doen en naar beneden fietsen was dan van het lange ritten fietsen dus die na een jaar verkocht en een 2e hands Banshee gekocht. Maar die gaf het op na een drop van een meter dus toen maar een Stalen FS gekocht. Gelukkig woon ik dicht bij de grens met DLD dus af en toe daar heen lukt prima. En voor de NL rondjes maar een stalen hardtail in de schuur gezet.

Dus mijn advies, begin op iets ouds, en zoek uit wat je leuk vind. Ga eens een FS huren en doe een wat uitdagender rondje (drops, jumps, enz). Vind je dat heel leuk, dan kun je beter richting Trail fietsen kijken. Vind je toch vooral hard fietsen op NL rondjes leuk, dan blijf je wellicht beter bij XC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
MTB Routes in Kieskompas.. lekker polariserend weer. Alsof alleen mountainbikers de natuur kapot maken.

Bedoelen ze:
- Mtbers mogen helemaal niet meer in het bos
- Mtbers mogen wel in het bos, alleen op specifieke paden
Lekker alles over één kam scheren weer. In de specifieke partij programmas staat het heel anders uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Laatst online: 17-09 23:01
Vorige week na een rondje duinen kwam ik er helaas achter dat ik een scheur had in mijn frame. Het gaat om een aluminium frame, iemand ervaring met reparatie of mag ik op zoek naar een nieuwe fiets?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHn4Yl4QWYyTTitDOdzQFTCJWTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDIPe4jTwA1vtq0PAGzh0240.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
RaijRaij schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:52:
Vorige week na een rondje duinen kwam ik er helaas achter dat ik een scheur had in mijn frame. Het gaat om een aluminium frame, iemand ervaring met reparatie of mag ik op zoek naar een nieuwe fiets?[Afbeelding]
Volgens mij kun je op zoek naar een nieuwe fiets (of nieuw frame) tenzij je nog garantie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 11:53
Prulleman schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:51:
[...]
Je kan toch nooit de perfecte fiets hebben.

Fiets je weinig? Koop dan bv. een xc ht voor in Nederland en mocht je eens in de Alpen wat meer willen of bikepark kan je huren ter plekke.

Fiets je veel? Dan koop je toch waarschijnlijk een 2de (of 3de, 4de) fiets na die eerste omdat je meer wil. Kan je wat variatie aanbrengen en heb je ook weer verschillende opties zonder telkens banden te hoeven wisselen.

Ik heb nu een trail HT (stoic) naast mijn (oudere) gravel fietsen: 1'tje luxe en ruig en 1'tje staal goedkoop voor in de stad en commute. Mocht ik later een extra mountainbike willen hou ik de hardtail voor in de winter en koop wat de huidige fiets niet dekt.

Dus je kan niet de 'perfecte' kopen, gewoon niet te duur en veelzijdig zou ik zeggen en uitzoeken op die fiets wat je wil rijden. Met 140mm in Nederland is die 20mm extra niet erg totdat je strava tijden gaat jagen, echter in het buitenland of keer op makkelijke trails in winterberg is het wel een groot voordeel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik lees al een tijdje mee, maar post niet veel op het forum.

Ik zoek ook nog steeds de perfecte fiets. Onlangs weer 1 erbij gekocht in deze zoektocht 😃

In 2017 de Canyon neuron gekocht. Voor mij een perfecte fiets voor in Nederland. Zeker met de juiste bandjes (en lichte velgen) een prima fiets om een snel en comfortabel rondje te doen. Helaas geeft de geometrie niet genoeg vertrouwen in het buitenland.

1,5 jaar terug de liteville 301 die ik ook had verkocht en daarvoor in de plaats een Orbea Laufey (trail hardtail net zoals Canyon Stoic) gekocht. Lekkere fiets. Ben er ook nog mee naar Saalbach en naar Winterberg geweest afgelopen jaar. Alles is mogelijk met die fiets, maar uiteraard met minimaal comfort. Fiets is niet heel snel op een Nederlands rondje maar ik merk wel dat de geometrie het goed doet in een bikepark, maar wil dit jaar toch meer comfort. Dus opzoek naar de volgende fiets.

Nu een Santa Cruz Tallboy gekocht. 1 van de 2 bovenstaande moet er uit, maar ik kan nog geen keuze maken. Ik ben bang dat deze fiets het gat tussen beide opvult (zal dit de perfecte fiets zijn? :*) ) en beide fietsen overbodig worden. Hij heeft de moderne geometrie die de Neuron niet heeft en full suspension wat bij de Laufey ontbreekt. Ik neig ernaar om de Neuron weg te doen om toch 2 verschillende fietsen te houden.
Luxe problemen. Maar ik vind het leuk om toch 2 verschillende fietsen te hebben.

Bij deze nog een foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMy1Six9xrPt2AqbrP7FWdThCas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eegDtsbGtbReiIjhqyfurAwd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door rp87 op 16-03-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelfde keuze gehad. Heb alle fietsen gehouden en opgegeven moment balans opgemaakt hoevaak ik de fiets gebruikte. En die fiets de deur uit gedaan.

[ Voor 70% gewijzigd door Daan_ op 16-03-2023 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@rp87 sja.. de tallboy en de neuron hebben meer overlap, in die zin oude de orbea de betere keuze zijn, maar als je toch nooit meer de hardtail pakt, dan is de neuron een betere backup. Je zal toch zelf moeten kiezen.

Ik heb zelf ook getwijfeld om de FSi hardtail te houden, zeker aangezien deze op MP niet zoveel op ging leveren als ik gehoopt had. (had er aardig wat in gestoken met upgrades, maar op MP kijken ze in die prijsklasse toch meer of er 1x12 ipv 1x11 op zit ipv carbon velgen en een dropper). Maar ook hier is 3 fietsen teveel, dus voor de meeste spreiding gekozen: fully + racefiets. als er wat mis is met de fully vind ik het helemaal niet erg om de racefiets te pakken, daarnaast gebruik ik de racefiets ook echt veel voor training, dat was mijn overweging.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Prulleman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:47:
@rp87 sja.. de tallboy en de neuron hebben meer overlap, in die zin oude de orbea de betere keuze zijn, maar als je toch nooit meer de hardtail pakt, dan is de neuron een betere backup.
Ook de Orbea gebruik ik ook nog wel in Nederland. Juist lekker voor het Spartaanse en directe van een hardtail. Het comfort heb ik minder moeite mee.
Lastige "keuze", maar zoals gezegd meer een luxe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rp87 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Ook de Orbea gebruik ik ook nog wel in Nederland. Juist lekker voor het Spartaanse en directe van een hardtail. Het comfort heb ik minder moeite mee.
Lastige "keuze", maar zoals gezegd meer een luxe probleem.
Dus voor de hardtail heb je wel een use case, wanneer zou je de neruon pakken boven de tall boy?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@rp87 ik snap je verhaal niet. Je vertelt eerst dat de Neuron onvoldoende vertrouwen geeft in het buitenland, dan dat je een enduro-kanon hebt ingeruild voor een hardtail maar nu wil je toch meer comfort (tov de hardtail) en koop je een fiets met als ik het zo zie praktisch hetzelfde inzetbereik als de Neuron, iets luier balhoofd, maar ook minder veerweg.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Demo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:01:
@rp87 ik snap je verhaal niet. Je vertelt eerst dat de Neuron onvoldoende vertrouwen geeft in het buitenland, dan dat je een enduro-kanon hebt ingeruild voor een hardtail maar nu wil je toch meer comfort (tov de hardtail) en koop je een fiets met als ik het zo zie praktisch hetzelfde inzetbereik als de Neuron, iets luier balhoofd, maar ook minder veerweg.
Scherp. De Liteville was ik zat. Mooie fiets, maar origineel 26 inch (301 mk9 omgebouwd naar 27,5 inch). Gaf toch niet het gevoel en vertrouwen wat ik zocht. Was nog opzoek gegaan naar een 120 en 160 rockerarm om hem nog veelzijdiger te maken en beter bruikbaar in Nederland, maar de 120 rockerarm was niet meer te vinden.

De Laufey geeft dat gevoel en vertrouwen wel, maar mist de comfort (wist ik wel, maar wilde hem graag).

De Neuron heeft een "ouderwetse" geometrie, de Tallboy zit meer richting moderne/enduro geometrie. Ik verwacht dat dit de ideale fiets gaat zijn. Goed in Nederland (primair) en buitenland te gebruiken.

Oh, en wisselen van fietsen is gewoon leuk. Elke keer weer nieuwe dingen uitzoeken enzo :)

[ Voor 4% gewijzigd door rp87 op 16-03-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
Ik heb sinds kort naast mijn hardtail er een fully bij. Erg leuk en maakt het wat lompere werk een stuk toegankelijker.

Nu zit ik alleen naar banden te kijken. Ik heb altijd de combi racing Ray / racing Ralph gereden en dat beviel me wel. Nu op de fully ligt er twee keer nobby nic en ik merk dat de grip wel erg prettig is, maar het fietst wel flink wat zwaarder.
Ik ben dus opzoek naar een band die tussen de nobby nic en racing ray/Ralph valt. Tot nu toe kom ik uit op de rocket Ron als potentiële goede allrounder, maar ik hier geen ervaring mee.

Iemand een goed advies voor een xc/trail band?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:02
Oude gen forecasters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
kippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:28:
Ik heb sinds kort naast mijn hardtail er een fully bij. Erg leuk en maakt het wat lompere werk een stuk toegankelijker.

Nu zit ik alleen naar banden te kijken. Ik heb altijd de combi racing Ray / racing Ralph gereden en dat beviel me wel. Nu op de fully ligt er twee keer nobby nic en ik merk dat de grip wel erg prettig is, maar het fietst wel flink wat zwaarder.
Ik ben dus opzoek naar een band die tussen de nobby nic en racing ray/Ralph valt. Tot nu toe kom ik uit op de rocket Ron als potentiële goede allrounder, maar ik hier geen ervaring mee.

Je zou natuurlijk een Ralph als achterband kunnen pakken en de Nic als voorband houden als je die grip voor wil houden. Zal behoorlijk wat in je rolweestand schelen. Persoonlijk zou ik gewoon voor iest XC-achtigs gaan en meer de grip gaan zoeken in mijn eigen techniek.

Ga natuurlijk uit van mijn eigen rijstijl, zou zo maar kunnen zijn dat jij op plekken en een manier rijdt waarbij je de extra grip goed kan gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 16-03-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87

Ik heb de racing ralph achter en wicked will voor (lag er al op). Dit is goed qua grip, maar in Nederland vind ik dit al overbodig.
Persoonlijk fiets ik liever op de rand van de grip die nodig is om bochten toch snel te kunnen nemen en verder zo weinig mogelijk rolweerstand. Nu durf ik ook wel op die grens te fietsen maar ik weet dat een kameraadje van me dit niet moet doen, die wil altijd kunnen vertrouwen op voldoende grip. Die gaat er dus echt zachter door fietsen.

Dus het is ook heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ik ben afgelopen zomer een paar keer onderuit gegaan op mijn hardtail met de combinatie Ray / Ralph.
Dus ook mede daarom zoek ik iets meer grip, en dan vooral op het achterwiel.
De nobby nic daar in tegen vind ik wel weer veel van het goede.

En mijn techniek kan en mag zeker verbeterd worden, maar een klein beetje extra zekerheid in de bochten is wel prettig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Demo

Demo

Wolfpack Trail (voor) en Race (achter) zijn al drie jaar mijn go-to banden qua grip/rolweerstand verhouding. Op de Nederlandse routes kan je zo gek doen als je wil zonder onverwachte schuivers en ik zou er zelfs een dagje Spa in de zomer wel mee aandurven.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:09:
[...]
Wolfpack Trail (voor) en Race (achter) zijn al drie jaar mijn go-to banden qua grip/rolweerstand verhouding. Op de Nederlandse routes kan je zo gek doen als je wil zonder onverwachte schuivers en ik zou er zelfs een dagje Spa in de zomer wel mee aandurven.
Enige nadeel van Wolfpacks voor heftiger werk is het feit dat ze qua casing gewoon niet stevig genoeg zijn. Maar voor NL rondjes zijn ze perfect. Ik fiets er ook prima Teutoburgerwald mee, maar als ik heftiger wil dan gaan de Conti's er onder.

Op de HT zit dezelfde combi als jij hebt. Op de FS heb ik er af en toe een setje Enduro/Cross op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Klitse schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:11:
[...]

Enige nadeel van Wolfpacks voor heftiger werk is het feit dat ze qua casing gewoon niet stevig genoeg zijn. Maar voor NL rondjes zijn ze perfect. Ik fiets er ook prima Teutoburgerwald mee, maar als ik heftiger wil dan gaan de Conti's er onder.

Op de HT zit dezelfde combi als jij hebt. Op de FS heb ik er af en toe een setje Enduro/Cross op.
Enduro/Trail is fantastisch qua grip, maar naar Remouchamps durfde ik ze niet te monteren vanwege de dunne wangetjes. Magic Mary is in Trail casing al bijna anderhalf keer zo zwaar als de Enduro?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:15:
[...]
Enduro/Trail is fantastisch qua grip, maar naar Remouchamps durfde ik ze niet te monteren vanwege de dunne wangetjes. Magic Mary is in Trail casing al bijna anderhalf keer zo zwaar als de Enduro?!
Wat weegt die MM dan? Een Enduro weegt 900 gram. Mijn Conti Der Baron iets van 1050. Stukje meer maar geen anderhalf keer (dat zou 1350gram moeten zijn). Dan heb je al een beste Downhill band volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ko.Kane schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:58:
[...]

Ik zou het niet op fiets of vering gooien, maar op de kleding: Lycra is geen MTB maar wielrennen :+

:Y)

[...]

Je moet iets meer info geven of nadenken wat je wil en omschrijven. Ook dingen als: fiets je alleen of met lokale XC groep? Wil je ook eens naar buitenland zoals Ardennen?

Ik vind zo'n Neuron wel leuk ding, ik ben Enduro en DH rijder dus ik neig sowieso naar fullies. Maar denk dat Neuron prima mee komt zeker met snelle bandjes en wat stevige set-up, en ook comfort geeft als je eens wat technischer buiten NL wil gaan rijden.
Echter vind ik Spectral 125 veel betere fiets, qua geo en concept. Vering lijkt zelfde, maar totaal andere fiets. En veel breder inzet gebied. Met snelle banden is het nog prima op XC loops, maar met steviger banden is prima mini-enduro in buitenland.
In je budget haal je net de instapper: https://www.canyon.com/nl...ar_3175_pv_rahmenfarbe=RD

Echter als je doel is snel worden, fitness etc, veel de lokale loop rijden, dan is XC HT Exceed of Grand Canyon logischer keus. (Of een Lux, maar das ver buiten je budget). Zelf vind ik HT's wel fijn voor XC.

In algemeen leg je je met XC fietsen wel redelijk vast aan XC en bij sommige merken ook erg achter in de ontwikkeling tijdslijn van Geo. En met een trail fiets kun je spelen met de bandjes om het meer XC of Trail te maken.

Instapper zijn altijd minder fancy, maar in algemeenheid kan je beter een instapper hebben van soort fiets dat je nodig hebt, dan een goede spec van een fiets die je niet wil. Dus als je denkt dat je fully wil, koop dan geen HT omdat die betere spec heeft.
Kennis van me in NL heeft recent een nieuwe XC HT weer ingeruild voor XC fully, hij wilde sneller en meer hardcore maar kon er niet aan wennen. Dure les.

* Strava is ook wielrennen _O-
Thanks voor je vele adviezen. Ik heb flink gelezen op mtb-news en me ook wat in de geo verdiept. Vind het lastig om echt keuzes te maken zonder vanalles uit te proberen, maar heb ook niet heel veel zin (en tijd) om allerlei soorten fietsen te gaan testen :*)

Om een paar van je vragen te beantwoorden: Ik fiets voornamelijk alleen, soms met mn vrouw maar dan is het tempo gehalveerd. Ik vind het gewoon lekker om actief te zijn en door de lokale singletrack te knallen. Technisch beter worden lijkt me op den duur heel leuk (clinics volgen), maar ik zal het nooit voor de snelheid gaan doen. Het gaat me om de lol van het fietsen en niet om het jagen van strava tijden oid.

Op den duur zie ik het wel gebeuren om de fiets mee te nemen op vakantie (mits de bestemming zich er voor leent), maar dat is zeker geen must. Dus als je daar beter ter plekke een enduro oid kan huren dan doe ik dat liever.

Vooralsnog zie ik mezelf niet snel diverse bandensets aanschaffen en die meermaals wisselen op basis van de omstandigheden. Ik neig daardoor vooral naar een beetje allround mtb en denk dat je dan met een trailbike het meest in de buurt komt. Op basis van wat ik heb gelezen zijn de echt XC's vooral gemaakt voor snelheid, dat is niet echt wat ik zoek.

Of het dan een HT of een fully moet zijn vind ik ook lastig. Fully is vaak meer onderhoud lees ik, waar zit dat in? Moet die achterdemper vaak worden vervangen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Maardiweb schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:54:
[...]

Of het dan een HT of een fully moet zijn vind ik ook lastig. Fully is vaak meer onderhoud lees ik, waar zit dat in? Moet die achterdemper vaak worden vervangen ofzo?
Verschil in onderhoud van een FS ten opzichte van een HT zit hem vooral in de lagers en natuurlijk het onderhoud aan je demper. Dat onderhoud lijkt erg op het onderhoud van een voorvork. Afhankelijk van hoeveel je fietst is elk jaar een beurtje verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Vind het lastig om echt keuzes te maken zonder vanalles uit te proberen, maar heb ook niet heel veel zin (en tijd) om allerlei soorten fietsen te gaan testen :*)
Persoonlijk zou ik niet al te veel afgaan op andermans adviezen (persoonlijke meningen) en cijfertjes op papier. Het kan helpen om lange lijst in te korten.

Persoonlijk zou ik de over gebleven fietsen zelf gaan testen. Wij kunnen alleen aangeven wat onze persoonlijke voorkeur is. En zoals je wellicht gelezen hebt in dit topic lopen de voorkeuren aardig uiteen :)

————————-
Voor de vaste routes op de Neuron Maxxis rekon race 2.35 voor en achter. Op velg reedte 25mm achter en 28mm voor. Zo nu en dan een Rekon voor. Op andere wielset Ikon 2.35 achter en Forkaster 2.35 voor. Velgbreedte 30mm voor/achter. Soms ook Forkaster achter. Als ik op niet vaste routes ga crossen.

Op de E ligt nu: Maxxis Minion DHR II 2.6 op 27.5 En voor Assegai 2.5 op 29. Velgbreedte 30mm.
Rolt voor geen meter :+ , Dit weekend zal het wel van pas komen in Witten.

————
Gister clinic geboekt in bikepark Witten. Verder op het lijstje. jump clinic in bikepark Holten en Mook staan en eind van het jaar Enduro clinic in de Ardennen.

De Dirt Jumper van de week voorzien van 26T ovaal kettingblad. Kreeg de 30T rond niet lekker opgang met de 11T achter. Met 26T ovaal kom ik stuk beter opgang.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 17-03-2023 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Maxxis Minion DHR II 2.4 achter en voor Assegai 2.5 op 29. Velgbreedte 30mm.

Dit ligt er bij mij ook standaard op, ook voor xc rondjes :F
Wel te zwaar voor dat soort rondjes maar geen zin om vaak te wisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door rasko op 17-03-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:02
rasko schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:26:

Ik heb voor NL een cheap XC wielsetje op de kop getikt via marktplaats. Scheelt een hoop gedoe met wisselen kan ik je vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Mjelnir schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb voor NL een cheap XC wielsetje op de kop getikt via marktplaats. Scheelt een hoop gedoe met wisselen kan ik je vertellen.
Dat is misschien ook nog wel slim ja, is even afstruinen of er nog wat beschikbaar is! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rasko schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:26:

Gaan het morgen ondervinden op ons XC rondje in Witten met @drBunhead 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Gaan het morgen ondervinden op ons XC rondje in Witten met @drBunhead 8)
Enig idee wat de omstandigheden zijn? Zouden de Dissectors het aankunnen? Anders moet ik de Magic Mary / Big Betty combo weer monteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:00:
[...]

Enig idee wat de omstandigheden zijn? Zouden de Dissectors het aankunnen? Anders moet ik de Magic Mary / Big Betty combo weer monteren :P
Paar dagen geleden was het nog redelijk modderig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 22:03
Vorige week besloten om de routes van Nijmegen niet te fietsen en te verschuiven naar morgen.
Nu check ik de buienrader en zie ik dat het vandaag daar droog blijft. Maar vannacht gaat het wel regenen :')

2:00 @ 1.7mm
3:00 @ 1.7mm
4:00 @ 0.6mm
5:00 @ 0.1mm
6:00 @ 0.5mm
7:00 @ 0.1mm

Dat is bij elkaar 4.7mm. Nu blijft het weerbericht constant veranderen, daarna is het wel droog. Twijfel nu of de routes morgen om 09:00 begaanbaar zijn.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Strider schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:18:
Vorige week besloten om de routes van Nijmegen niet te fietsen en te verschuiven naar morgen.
Nu check ik de buienrader en zie ik dat het vandaag daar droog blijft. Maar vannacht gaat het wel regenen :')

Dat is bij elkaar 4.7mm. Nu blijft het weerbericht constant veranderen, daarna is het wel droog. Twijfel nu of de routes morgen om 09:00 begaanbaar zijn.
Het scheelt een hele hoop dat het de afgelopen dagen ietsjes droger is geweest dan de de week er voor. En kwa afwatering zit het op die route wel goed. Dus ik zou het wel aandurven en een paar plassen is ook niet erg.
Zelf ben ik meer bang dat het gaat of blijft regenen, de ondergrond en temperatuur maakt me niet zo veel uit. Maar moet niet regenen, dat is gewoon niet lekker fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16

Zeker weten hoor! De routes blijven erg goed, ook na wat regen.
Als je deze weersvoorspelling bekijkt lijkt het allemaal wel mee te vallen.
Verder werkt de temperatuur gelukkig ook in je voordeel mee, dus ik zou zeggen ga er lekker op uit en geniet van de routes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01

With all due respect, maar het is mountainbiken.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Holk schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:15:
[...]

With all due respect, maar het is mountainbiken.. 8)7
Ik heb zelf geen zin meer om rond te baggeren in de modder, ik vind mijn materiaal daar te prijzig voor.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Strider schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Ik heb zelf geen zin meer om rond te baggeren in de modder, ik vind mijn materiaal daar te prijzig voor.
Dan ben ik van mening dat je verkeerd materiaal voor de juiste hobby hebt.
Was voor mij bijv. een reden om gewoon aluminium fiets te kopen. Kan ik me minder druk maken om een krasje dan bij carbon.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
magic_nl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Dan ben ik van mening dat je verkeerd materiaal voor de juiste hobby hebt.
Was voor mij bijv. een reden om gewoon aluminium fiets te kopen. Kan ik me minder druk maken om een krasje dan bij carbon.
Dat heeft toch niets te maken met het gekozen materiaal. Ik weet uit ervaring dat als ik met mijn fully weer de modder in duik, mijn cassette, pivot lagers, hub, bottom bracket etc. heel veel harder slijten dan wanneer ik dat niet doe. Ik heb geen zin om daar veel onderhoud op te moeten plegen als ik dat kan voorkomen. Het kost veel tijd en als ik het laat doen is het prijzig. Ik fiets liever dan dat ik aan het sleutelen ben.

Dus bij modder duik ik de bossen niet meer in, maar fiets ik op de weg :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Dat heeft toch niets te maken met het gekozen materiaal. Ik weet uit ervaring dat als ik met mijn fully weer de modder in duik, mijn cassette, pivot lagers, hub, bottom bracket etc. heel veel harder slijten dan wanneer ik dat niet doe. Ik heb geen zin om daar veel onderhoud op te moeten plegen als ik dat kan voorkomen. Het kost veel tijd en als ik het laat doen is het prijzig. Ik fiets liever dan dat ik aan het sleutelen ben.

Perfecte reden om een Starre Stalen SingleSpeed aan te schaffen. Kan niks aan stuk, dus perfect voor modder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Klitse schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Perfecte reden om een Starre Stalen SingleSpeed aan te schaffen. Kan niks aan stuk, dus perfect voor modder.
Ik geniet van het comfort van mijn fully en het heerlijke elektronisch schakelen ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:38:
[...]

d:)b
————

Krijg zelf geen energie van saai op de weg fietsen (wielrennen). Dan doe ik liever niks. :Y) ieder zijn ding….

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee met wat extra onderhoud en of krasje meer of minder. Het gaat mij om de fun op de trails. En daar heb ik wel het extra onderhoud tijd en centjes voor over. Had het maar geen mountainbike moeten worden…..

[ Voor 56% gewijzigd door Daan_ op 17-03-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01
Had het maar geen MTB moeten worden is mijn mening, maar soit, iedereen z'n eigen invulling van de hobby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ben niet vies van wat modder, maar aangezien ik een redelijk deel van mijn tijd invul met "training" is de keuze voor NIET door de modder baggeren vrij snel gemaakt. Maar als ik er wat speciaals op de planning staat, dan laat ik me niet door regen/modder tegenhouden (ook niet met het high end materiaal),

Inderdaad, ieder zijn eigen manier en voorkeuren :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

Thanks voor je vele adviezen. Ik heb flink gelezen op mtb-news en me ook wat in de geo verdiept. Vind het lastig om echt keuzes te maken zonder vanalles uit te proberen, maar heb ook niet heel veel zin (en tijd) om allerlei soorten fietsen te gaan testen :*)

Om een paar van je vragen te beantwoorden: Ik fiets voornamelijk alleen, soms met mn vrouw maar dan is het tempo gehalveerd. Ik vind het gewoon lekker om actief te zijn en door de lokale singletrack te knallen. Technisch beter worden lijkt me op den duur heel leuk (clinics volgen), maar ik zal het nooit voor de snelheid gaan doen. Het gaat me om de lol van het fietsen en niet om het jagen van strava tijden oid.

Op den duur zie ik het wel gebeuren om de fiets mee te nemen op vakantie (mits de bestemming zich er voor leent), maar dat is zeker geen must. Dus als je daar beter ter plekke een enduro oid kan huren dan doe ik dat liever.

Vooralsnog zie ik mezelf niet snel diverse bandensets aanschaffen en die meermaals wisselen op basis van de omstandigheden. Ik neig daardoor vooral naar een beetje allround mtb en denk dat je dan met een trailbike het meest in de buurt komt. Op basis van wat ik heb gelezen zijn de echt XC's vooral gemaakt voor snelheid, dat is niet echt wat ik zoek.

Ik zou toch proberen eens minimaal een fully te testen, HT heb je al ervaring mee toch? Omdat dat de eerste stap in je keus gaat zijn.

Advies geven is lastig als alles open ligt: Normaal vraagt iemand advies als de eerste keus al gemaakt en en de vraag is MerkA type1 of MerkB type2? Of MerkA Type1, maar welke spec-level is het de beste keus? Dan is het wat afgekaderde discussie.

Van wat ik lees zou ik zeggen een trail HT, zoals een Canyon Stoic, Trek Roscoe, Kona HeiHei, Radon Cragger, Nukeproof Scout etc, (lijst is uit mijn hoofd, dus kan eens model fout hebben). Dan heb je iets wat in NL goed mee komt, maar met opties voor buitenland of een jump clinic, zonder je zorgen te maken over de fiets.
Maar ik zou er nog goed over nadenken en waar mogelijk testen, evt gewoon iemand vragen met een Neuron/Spectral 125 (of soortgelijk) bij een trail. Sowieso is het een sport waar je wat moet zoeken in begin, dus je wilt na een tijdje toch altijd een andere fiets.

Mbt tot bandensets: zoals als geschreven in de de discussie hier boven bijna niemand wisselt vaak tenzij ze tweede wielset hebben. Maar het was van mij uit meer opmerking dat je dat in achterhoofd moet houden, hoeveel dat uitmaakt en dat dat altijd een optie is om te doen. BV Canyon Stoic komt met relatief ruige banden, maar als je die voor NL wisselt voor iets anders (zie voorbeelden hierboven) dan trapt dat stuk sneller.

Het is eigenlijk een oneindige zoektocht naar de perfecte setup voor je eigen omstandigheden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 11:53
@Maardiweb

Ik zou ook kijken naar een trail HT zoals hierboven aangeraden.
Heb zelf een Canyon Stoic en die is 90% een XC fiets als je er de xc banden op monteert. (stuurt iets lomer, weegt 10% meer) Als je dan technische dingen wil doen kun je nog wisselen naar iets meer allround (heb nu nobby nics in trail casing) of de originele terug zetten. Natuurlijk niet rit per rit, maar zomer/winter of naargelang je wensen. Als je een xc fiets koopt met 100mm vork is buitenland/alpen toch snel minder leuk denk ik.

Fully vs HT is gewoon hoeveel geld je ervoor over hebt denk ik. Fullies zijn duurder voor zelfde kwaliteit vork/aandrijving enzo. Onderhoud is ongeveer hetzelfde, maar duurt langer dus kost meer. Enkel vork grote beurt samen met vervangen balhoofd lagers betaalde ik laatst 190 euro. Als er een demper bij zat was het vast 300 of meer geweest, plus je frame heeft dan ook lagers die slijten.
Kona hei hei lijkt me ook een vette fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
onderhoud is wel aanzienlijk meer met een fully, denk dat een hoop mensen hier de basics wel zelf doen (remmen, drivetrain), maar dempers en lagers aan de LBS over laten, dan heb je het toch bij een fully over het dubbele (achterdemper erbij + de draaipunten van de achterbrug).

En ook als je het zelf doet, kost het meer onderdelen + tijd

Ik ruil mijn fully er niet voor in, maar ik kan me wel voorstellen dat dit iets is om rekening mee te houden.

"Don't race what you can't replace" gaat ook op voor regulier onderhoud

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 17-03-2023 15:43 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Strider schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Ik vergelijk het een beetje met de keuze om met een oude Land Rover 90 defender gaat deelnemen aan 4x4 wedstrijden, of dat je daar komt opdagen met een moderne Defender.
Tuurlijk, die laatste rijd fijner vanwege allerlei automatische systemen zoals tractiecontrol.
Maar de kosten als het stuk gaat zijn hoger, en de mogelijkheid zelf te repareren zijn beperkter.
Wil je plezier bij 4x4 wedstrijden, kun je beter een oude Defender hebben m.i.

En dat is met mountainbikes ook. Bij nat weer is misschien een (oude) hardtail goed genoeg.
Zelf laat ik me niet tegenhouden door regen die valt als ik niet fiets.
Hooguit door regen die valt terwijl ik fiets. Maar goed ik rijd dan ook op een 1x gravelbike met elektronisch schakelen. De onderdelen die jij noemt zijn m.i. slijtage onderdelen, en het is inherent aan m'n hobby dat die verslijten. Dat het bij slecht weer sneller gaat is een gevolg van mijn keuze om dan te fietsen.
Ik ben geen puur mooi weer fietser.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
Strider schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:24:
[...]

Dan heb je geluk, want het ligt er momenteel perfect bij!
Zojuist Nijmegen (rood) en Groesbeek (paars) gefietst en dat was toch echt wel genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Daan_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:15:
[...]

d:)b
————

Krijg zelf geen energie van saai op de weg fietsen. Dan doe ik liever niks. :Y) ieder zijn ding….

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee met wat extra onderhoud en of krasje meer of minder. Het gaat mij om de fun op de trails. En daar heb ik wel het extra onderhoud tijd en centjes voor over. Had het maar geen mountainbike moeten worden…..
Je snapt natuurlijk dat je met die Starre Stalen SingleSpeed van @Klitse ook offroad kan rijden.

Helaas heb ik alleen een after pic van afgelopen zaterdag een paar rondjes in Vlaardingen (moest daar aan het werk, dus had niet super veel keus welk parcours ik zou pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J-AYfy1NMJyE-_uduSEVVYprfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIh16D8SG5RZHsvU5xL7o1cB.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de goeie orde, die voor en achternaaf hebben dezelfde kleur normaal gesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ZanielGa schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Je snapt natuurlijk dat je met die Starre Stalen SingleSpeed van @Klitse ook offroad kan rijden.

Helaas heb ik alleen een after pic van afgelopen zaterdag een paar rondjes in Vlaardingen (moest daar aan het werk, dus had niet super veel keus welk parcours ik zou pakken.
[Afbeelding]
Voor de goeie orde, die voor en achternaaf hebben dezelfde kleur normaal gesproken
Waar zeg ik dat het niet kan dan ? Doe juist d:)b

Reactie onder de streep ging over wielrennen en niet over single speed in het bos ! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Daan_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Waar zeg ik dat het niet kan dan ? Doe juist d:)b

Reactie onder de streep ging over wielrennen en niet over single speed in het bos ! _O-
oooh. Ik las hem helemaal verkeerd dan. Ik las het als het onder de streep gedeelte als reactie op de singlespeed in het bos. (top edit in je post :p veel duidelijker. Zo zou zelfs ik het begrijpen)

[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 17-03-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Hoeveel hoogtemeters zijn Groesbeek, Nijmegen en Mook bij elkaar als je ze in een lus fietst? Mijn Wahoo Bolt V2 gaf 921m aan, volgens mij is dat 100m teveel?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Al weer tijdje terug toen deel van Mook was afgesloten. Kwam toen op: 62,79 km 1.042 m (Garmin 830) (+ rode lusje op paars)

————

[ Voor 82% gewijzigd door Daan_ op 19-03-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:33
Nu ik een nieuw setje Vittora's heb laten komen twijfel ik aan Tubeless. Uiteraard staat het internet vol met alle voor- en nadelen. Na alles af te pellen blijven er voor mij een paar voors en tegens over. Voor: lichter en minder rolweerstand (ik heb al 25 jaar geen lekke band gehad dus daar doe ik het niet voor). Nadeel: bij langer stil staan zal de vloeistof gaan "proppen" lees ik. Maar ik lees nergens hoe erg dat is? Is het weer in beweging te krijgen als ie een maand heeft stilgestaan of kun je de band dan weggooien? En is de rolweerstand echt merkbaar lager of trap ik weer eens in goede marketing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Dennisdn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:36:
Nu ik een nieuw setje Vittora's heb laten komen twijfel ik aan Tubeless. Uiteraard staat het internet vol met alle voor- en nadelen. Na alles af te pellen blijven er voor mij een paar voors en tegens over. Voor: lichter en minder rolweerstand (ik heb al 25 jaar geen lekke band gehad dus daar doe ik het niet voor). Nadeel: bij langer stil staan zal de vloeistof gaan "proppen" lees ik. Maar ik lees nergens hoe erg dat is? Is het weer in beweging te krijgen als ie een maand heeft stilgestaan of kun je de band dan weggooien? En is de rolweerstand echt merkbaar lager of trap ik weer eens in goede marketing?
Niet zo erg dat je een band weg kan gooien, je kan dan gewoon het beste je band even loshalen en de ergste latex ophopingen los halen en de band bijvullen met nieuwe latex.
En persoonlijk merk ik helemaal niets van minder weerstand.
Maar waar de meeste mensen het toch voor gebruiken in behalve het dichten van een lek is dat ze een iets lagere bandendruk kunnen rijden.

Maar ik zal eerlijk zijn, het maakt mij persoonlijk weinig uit of ik met binnenband of latex rijdt. Ik weet ook dat er hier een aantal mensen zijn die zeer tevreden terug gegaan zijn naar binnenbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:33
ZanielGa schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:16:
[...]

En persoonlijk merk ik helemaal niets van minder weerstand.
Dát is denk ik voor mij het meest waardevolle inzicht wat ik vanochtend kon krijgen en kan ik het wellicht net zo goed bij binnenbandjes houden. Met minder luchtdruk rijden is voor mij niet zo relevant omdat ik vooral een mooie-dijkjes-fietser ben en hooguit wat gravelpaadjes meepak :)

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 20:06
Dennisdn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:20:
[...]

Dát is denk ik voor mij het meest waardevolle inzicht wat ik vanochtend kon krijgen en kan ik het wellicht net zo goed bij binnenbandjes houden. Met minder luchtdruk rijden is voor mij niet zo relevant omdat ik vooral een mooie-dijkjes-fietser ben en hooguit wat gravelpaadjes meepak :)

Dank je wel!
Ik heb, na jarenlang in zuid limburg gewoont te hebben, er een andere kijk op. Lekbestendigheid!
Daar word je helemaal gek van de mijdoorns.
Ik 10 jaar tijd met tubeless 1x een band weg moeten gooien ivm scheur die niet door de latex werd geseald. Voor de rest 1x per 6 maand ff latex checken/bijvullen.
Dus mijn kijk is, meer dan 1x per jaar een lekke band in Nl is tubeless rijden om maar te zwijgen over het buitenland. Maar iedereen staat vrij om lekker te gaan klooien met bibas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59

PeaceNlove

Deugleuter

De eerste rit met de nieuwe mountainbike zit er op :Y
De route bij Harderwijk en Leuvenum gedaan, was erg leuk. Wel een keer een boom een schouderduw gegeven en nog wat andere stuurfoutjes. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gister leuke/gezellige Enduro rit gemaakt met @rasko & @drBunhead in Witten (DE). Genoeg leuke/uitdagingen tegengekomen. @rasko thanks voor het gidsen. Binnenkort weer eens kijkenen of we weer die kant opkunnen. Eerst nog een Enduro ritje in Chaudfontaine (BE). ;)

Helaas wel even gedoe met de Rockshox Flight Attendant. Deze deed het niet lekker. (Mocht de pret niet drukken) Vanochtend voor garantie aangemeld. Nu afwachten.

Helaas ging er wat mis bij de gene die de GoPro bediende 😒

———-
Vandaag heel even hier in bos geweest, (druk) De steile stukken waren nu wel beetje saai. Dus maar achter het huis gaan spelen met de Dirt Jumper. Gap jumpje en skinny dropje.

wachten is nog op de overige onderdelen om echt skinny lijntje te kunnen bouwen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blwTpe80NpiAB9f72wtH9elogSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocgNLoKx2r8ILX1g1hujrIPD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RymaIy5cAyu_iCmtd0G5HO2Rmu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJ7C5Johxug9DyrpX8Rgiq7m.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 19-03-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
Vandaag eens gekeken of ik mijn MTB tubeless kan krijgen. Velgen zijn Syncros x25 Tubeless ready, bandjes racing ralph/ray. Bandje eraf en de tape die in de velg zat was tubeless ready, stond erop gedrukt. Dus ventiel erin geplaatst (zelfde als die ik op mijn racer heb) band erop, even ploppen.... Flink gesis langs een spaak en binnen een paar minuten helemaal leeg. Dus ik dacht, die tape eraf, en nieuwe tape geplaatst, ook weer zelfde type als op de racer. 27mm breed want velg intern is 25mm. Na oppompen, net zo hard weer leeglopen via spaak.
Dus nog zonder latex. Bij mijn racer was het op deze manier toch zeker een dag voor ie leeg was. Omdat de lucht dus onder de spaken terecht komt, (toevalligerwijs is er 1 spaak die wat meer lucht doorlaat dus het zegt niks over de specifieke plek) vraag ik me af hoe dat komt. Ik denk dat het gat van mijn ventiel iets anders gevormd is, en dat het ventiel daarom slecht sluit, en dat gaat latex niet oplossen. Ik twijfel ook nog over de velgnaad, maar voor mijn gevoel is ie goed genoeg getaped.

Voor de extra check ook achterwiel even gedaan, dus tweede ventiel erin (in de synchros tape) en die lekt dus ook net zo hard.

Ik heb helaas even geen andere ventielen voorhanden. Een rondje van een binnenbandje geknipt en erom gedaan gaf geen verbetering. Aan dat oude bandje zit helaas ook geen ventiel meer wat ik eruit kan knippen om het uit te sluiten.
Iemand een slim idee om uit te sluiten of het wel of niet aan de ventielen ligt? Aan de tape kan het niet liggen denk ik want dan zouden beide wielen én mijn eigen tapewerk allemaal lekken, en dat lijkt me gek.
Nu latex erin is denk ik gewoon een kliederboel, daarvoor sist het echt te hard. Dan zit er straks een boel latex in mijn velg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Mistraller schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:49:
Vandaag eens gekeken of ik mijn MTB tubeless kan krijgen. Velgen zijn Syncros x25 Tubeless ready, bandjes racing ralph/ray. Bandje eraf en de tape die in de velg zat was tubeless ready, stond erop gedrukt. Dus ventiel erin geplaatst (zelfde als die ik op mijn racer heb) band erop, even ploppen.... Flink gesis langs een spaak en binnen een paar minuten helemaal leeg. Dus ik dacht, die tape eraf, en nieuwe tape geplaatst, ook weer zelfde type als op de racer. 27mm breed want velg intern is 25mm. Na oppompen, net zo hard weer leeglopen via spaak.
Dus nog zonder latex. Bij mijn racer was het op deze manier toch zeker een dag voor ie leeg was. Omdat de lucht dus onder de spaken terecht komt, (toevalligerwijs is er 1 spaak die wat meer lucht doorlaat dus het zegt niks over de specifieke plek) vraag ik me af hoe dat komt. Ik denk dat het gat van mijn ventiel iets anders gevormd is, en dat het ventiel daarom slecht sluit, en dat gaat latex niet oplossen. Ik twijfel ook nog over de velgnaad, maar voor mijn gevoel is ie goed genoeg getaped.

Voor de extra check ook achterwiel even gedaan, dus tweede ventiel erin (in de synchros tape) en die lekt dus ook net zo hard.

Ik heb helaas even geen andere ventielen voorhanden. Een rondje van een binnenbandje geknipt en erom gedaan gaf geen verbetering. Aan dat oude bandje zit helaas ook geen ventiel meer wat ik eruit kan knippen om het uit te sluiten.
Iemand een slim idee om uit te sluiten of het wel of niet aan de ventielen ligt? Aan de tape kan het niet liggen denk ik want dan zouden beide wielen én mijn eigen tapewerk allemaal lekken, en dat lijkt me gek.
Nu latex erin is denk ik gewoon een kliederboel, daarvoor sist het echt te hard. Dan zit er straks een boel latex in mijn velg.
Wat je zou kunnen proberen is om de onderkant van je ventiel even in de latex te dopen om te proberen de eventuele lekkages, als ze bij je ventiel zitten, alvast op te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Vandaag eerste ritje (Hellendoorn) op de Moxie met EXT demper gemaakt. Alsof je stroop aan je achterwiel hebt. Die komt gewoon niet meer van de grond zonder dat jij dat zelf wil. Voor mijn gevoel kon ik ook harder door de bochten (zal wel een vertrouwen dingetje zijn). Nog wel een beetje spelen met de instellingen maar hij leek zo op het eerste gevoel al aardig afgesteld. Sanatoriumklim was ook weer eens goed te doen, geen wielspin zoals de vorige keer.

[ Voor 4% gewijzigd door Klitse op 19-03-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 15:13
Gister 1e keer geweest op de Loonse duinen.
Poaah wat was het stervens druk. Maar het was ook wel echt lekker weer. :)

eerst het grote rondje gedaan van 25 KM die was echt goed te doen.
Toen het kleine rondje gedaan. Daar zat niet echt veel uitdaging in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:23:
Gister leuke/gezellige Enduro rit gemaakt met @rasko & @drBunhead in Witten (DE). Genoeg leuke/uitdagingen tegengekomen. @rasko thanks voor het gidsen. Binnenkort weer eens kijkenen of we weer die kant opkunnen. Eerst nog een Enduro ritje in Chaudfontaine (BE). ;)

Helaas wel even gedoe met de Rockshox Flight Attendant. Deze deed het niet lekker. (Mocht de pret niet drukken) Vanochtend voor garantie aangemeld. Nu afwachten.

Helaas ging er wat mis bij de gene die de GoPro bediende 😒

———-
Vandaag heel even hier in bos geweest, (druk) De steile stukken waren nu wel beetje saai. Dus maar achter het huis gaan spelen met de Dirt Jumper. Gap jumpje en skinny dropje.

wachten is nog op de overige onderdelen om echt skinny lijntje te kunnen bouwen

[Afbeelding][Afbeelding]
Het was erg vermakelijk inderdaad en zeker voor herhaling vatbaar, dan zal ik proberen wat meer Duracelletjes in de tank te gooien... :X

Hopelijk zijn de problemen met Flight Attendant snel opgelost en daarna goed. Er lijken nog wel wat kinderziektes in te zitten met die modules van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:49:

Ik zou toch even met wat latex proberen, al is het alleen maar dat je dan misschien wel kan zien waar je een opening hebt, (misschien ook tapen met muc off tape, die is een beetje transparant, en dan kan je dus goed zien waar de latex ertussen loopt.

En verder inderdaad, -mits- de tape goed geplakt is, dan blijft er niet veel over dan je ventiel. Kijk ook even of deze niet te los OF te strak zit (ja, te strak kan ook, je moet niet de boel zo strak trekken dat het rubber zo vervormd dat het niet meer aansluit, dit gaat niet bij alle combinaties, maar soms wel (vaker bij gekke vormen, minder vaak bij gewoon ronde rubbers)
De naad kan ook een probleem zijn, maar als de tape breed genoeg is, dan zou dat geen probleem moeten zijn, omdat de naad dan of achter de band, of achter de tape zit.

@chimera2 ja zondag met mooi weer is niet de beste tijd om een rondje LDD te doen, of je moet echt heel vroeg gaan (8 uur). Maar op veel plekken is er wel genoeg plaats om te passeren. Blijft een mooi rondje om even lekker door te knallen :)

@Daan_ Is dat nu met FA module die terug is van garantie? wat is er nu mis mee?

@Klitse bij zulke upgrades horen foto's he

@drBunhead / @Daan_ @rasko en bij zulke ritten horen ook foto's!

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:11:
[...]
@Klitse bij zulke upgrades horen foto's he
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHN07n_iV-9wHDzonohwDBdGj4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEkFrNPVkt9TQzJI0TJgJYUL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1h-IBJwSzCwSlkLCwhD8RNuv6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6gJcmhCnJwLU3GjAZmiyoUm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:12

Kluus

Gang is alles

Hier was het gisteren weer new-bike day. De kleine kwam terug van de club waar ze zijn zadel een cm boven de max hadden gezet, ik had al een paar keer een opmerking gehad zijn Trek Precaliber 24" toch wat klein werd en hij is bijna jarig dus nu de hint maar opgepikt:

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/wtYOiypfA3t2fdbmh2v4adPZ2mWiC7qBD9QNx5OBOuQ-2048x1536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/2oA05yVkSasVXltdzDrUmU_3d1LfKO7LeUdRiY1JJq4-1536x2048.jpg

Cannondale Trail 6 in maat XS, 27,5" wielen. Eerste ritje beviel goed *O*.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

@Daan_ Is dat nu met FA module die terug is van garantie? wat is er nu mis mee?

@drBunhead / @Daan_ @rasko en bij zulke ritten horen ook foto's!
Het is nu FA module van fork en daar zit nu net het brain in van de FA. Het issue is op gepakt door Canyon.

Volgens mij hebben we geen foto’s gemaakt. Waren te druk met stuiteren en fun hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
[...]

Ik zou toch even met wat latex proberen, al is het alleen maar dat je dan misschien wel kan zien waar je een opening hebt, (misschien ook tapen met muc off tape, die is een beetje transparant, en dan kan je dus goed zien waar de latex ertussen loopt.

En verder inderdaad, -mits- de tape goed geplakt is, dan blijft er niet veel over dan je ventiel. Kijk ook even of deze niet te los OF te strak zit (ja, te strak kan ook, je moet niet de boel zo strak trekken dat het rubber zo vervormd dat het niet meer aansluit, dit gaat niet bij alle combinaties, maar soms wel (vaker bij gekke vormen, minder vaak bij gewoon ronde rubbers)
De naad kan ook een probleem zijn, maar als de tape breed genoeg is, dan zou dat geen probleem moeten zijn, omdat de naad dan of achter de band, of achter de tape zit.
Ik ben eruit, het is (de passing van) het ventiel. Net even een klein O ringetje aan de binnenkant van het ventiel erop gezet en toen was ie wel dicht dus de tape is in elk geval goed. Ik denk dat het ventiel gat net wat kleiner is dan op mijn (carbon) racewielen, en dan valt het conische rubber er nét niet lekker in of zo. Nu nog even bedenken of ik het gat iets tapser zal maken, of die O ring gebruiken, of andere ventielen proberen :+

Nog wel een kleine irritatiefactor ontdekt: in de velg zit een klein los metalen deeltje, ik denk een uitgestanst spaakgat restant. Ik krijg het er niet uit via het ventielgat, en via een spaakgat dan moet de tape eraf en dat zou zonde zijn...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:12

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Ik ben eruit, het is (de passing van) het ventiel. Net even een klein O ringetje aan de binnenkant van het ventiel erop gezet en toen was ie wel dicht dus de tape is in elk geval goed. Ik denk dat het ventiel gat net wat kleiner is dan op mijn (carbon) racewielen, en dan valt het conische rubber er nét niet lekker in of zo. Nu nog even bedenken of ik het gat iets tapser zal maken, of die O ring gebruiken, of andere ventielen proberen :+

Nog wel een kleine irritatiefactor ontdekt: in de velg zit een klein los metalen deeltje, ik denk een uitgestanst spaakgat restant. Ik krijg het er niet uit via het ventielgat, en via een spaakgat dan moet de tape eraf en dat zou zonde zijn...
Als je andere ventielen gaat proberen zijn die van muc-off wel een aanrader vind ik. Sowieso mooie ventielen en zitten meerdere vormen rubbertjes bij, wel wat prijzig maarja...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
Scrap de laatste commentaren van mij tov Neuron: Er is een nieuwe (pasop ze verkopen ook de oude nog....):

https://www.pinkbike.com/...e-canyon-neuron-2023.html

https://www.mtb-news.de/n.../#Das_ist_uns_aufgefallen

Afbeeldingslocatie: https://fstatic1.mtb-news.de/v3/27/2714/2714102-9fq8ky8nrycg-mg_22_11_canyon_neuron_presscamp_6395_wp-medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fstatic1.mtb-news.de/v3/27/2714/2714072-axiazs1rce54-14_alt_vs_neu_die_geometrien_des_neurons_und_seinem_vorgnger_bereinander_gelegt-medium.jpg

Flinke update van de geometrie. Langere reach, kortere stem, stijlere zitbuis, slacker headtube.

Veel betere allrounder nu, en met NL als thuisbasis nu wel zeker erg goede alternatieve keus tov Spectral 125. Wel lastiger keus nu.

Wel minpunten voor de headset kabel routing op de CF, AL is beter.

Ik vind de hoeveelheid montage punten op het frame voor tasjes of tools ook vrij sterk op de AL.

[ Voor 32% gewijzigd door Ko.Kane op 21-03-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:59:
Scrap de laatste commentaren van mij tov Neuron: Er is een nieuwe (pasop ze verkopen ook de oude nog....):

https://www.pinkbike.com/...e-canyon-neuron-2023.html

https://www.mtb-news.de/n.../#Das_ist_uns_aufgefallen

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Flinke update van de geometrie. Langere reach, kortere stem, stijlere zitbuis, slacker headtube.

Veel betere allrounder nu, en met NL als thuisbasis nu wel zeker erg goede alternatieve keus tov Spectral 125. Wel lastiger keus nu.

Wel minpunten voor de headset kabel routing op de CF, AL is beter.

Ik vind de hoeveelheid montage punten op het frame voor tasjes of tools ook vrij sterk op de AL.
Zag hem voorbij komen. Mooie vooruitgang vindt persoonlijk de kortere zitbuis -20 mm en een langere reach.

Houd het voorlopig nog bij de oude Neuron. Zou mooi zijn als Canyon een frame only zou gaan verkopen. Dan had ik nieuw frame wel overwogen.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2023 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nieuwe SRAM AXS groepsets zijn aangekondigd :-)

https://www.pinkbike.com/...nsmission-drivetrain.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Heel mooi spul, maar ook erg prijzig. Goed voor mijn portemonnee dat ik geen UDH op mijn fiets heb zitten. De GX AXS die ik vrijdag heb gemonteerd vond ik al duur zat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:24:
Heel mooi spul, maar ook erg prijzig. Goed voor mijn portemonnee dat ik geen UDH op mijn fiets heb zitten. De GX AXS die ik vrijdag heb gemonteerd vond ik al duur zat. :P
De AXS zag er ook kick ass uit op je Pony !!! _/-\o_

Als goed zag in één van de filmpjes zelfs ietsjes goedkoper bij de introductie. (In de US)

Wordt in begin alleen als compleet systeem verkocht. En is niet uitwisselbaar met oude systeem. Maar geen limit schroeven en b tension meer. En kan wat meer mishandeling hebben. Voor de E wellicht een optie. Daar heeft de huidige AXS het soms wat lastig. Geregeld b tension afstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 21-03-2023 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
Wel benieuwd wat de echte straatprijs wordt bij Bike-discount/components.de

Er is ook een bijna productie klaar Commencal Meta voorgesteld net. En ook een TRP driveline.

Commencal staat samen met Raaw Madonna beetje op de radar voor vervanging van de Enduro over een jaar. Ben benieuwd, als ik echt gek ga doen een Ohlins vering pakket met TRP remmen en drivetrain. Dat zou wel aardig out of the box zijn.

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p3pb24409060/p3pb24409060.jpg
https://www.pinkbike.com/...ro-project-team-bike.html

https://www.pinkbike.com/...rivetrain-first-look.html

Of een Madonna op öhlins.

Denk dat de Ratio het gaat winnen en ik terug ga naar RS ultimate ipv Fox Factory op een YT Capra ofzo. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ko.Kane schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:00:

Er is ook een bijna productie klaar Commencal Meta voorgesteld net. En ook een TRP driveline.

Commencal staat samen met Raaw Madonna beetje op de radar voor vervanging van de Enduro over een jaar. Ben benieuwd, als ik echt gek ga doen een Ohlins vering pakket met TRP remmen en drivetrain. Dat zou wel aardig out of the box zijn.

[Afbeelding]
https://www.pinkbike.com/...ro-project-team-bike.html

https://www.pinkbike.com/...rivetrain-first-look.html

Of een Madonna op öhlins.

Denk dat de Ratio het gaat winnen en ik terug ga naar RS ultimate ipv Fox Factory op een YT Capra ofzo. :/
Ik zou gauw een Madonna kopen voor de ratio het wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Gewoon doen die Madonna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Alle tijd, wordt hem dit seizoen toch niet meer. Dus tijd zat om er over te denken.
Madonna is alleen in beeld omdat alle direct verzenders ook eigenlijk niet meer goedkoop zijn en er regelmatig rolling chassis aanbiedingen zijn op Bike-components.

Commencal is duur geworden en hebben eigenlijk net de verkeerde mix: juiste vering, verkeerde remmen en gears of vice versa. En als er bij die prijzen meteen ook al 440 voor remmen bij komt en nog wat items die je toch vaak wil wisselen (cranks/bar/grips), dan is een Madonna opbouwen met meteen de juiste delen eigenlijk niet echt duurder.
(En bij dat rolling chassis aanbiedingen waren de wielen ongeveer gratis, maar die wil je niet echt, maar kan je los verkopen, wat de deal beter maakt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Ko.Kane als onder de streep niet veel uitmaakt. Dan is keuze snel gemaakt. O-)

----------------------
Hier gisteren toch de nieuwe SRAM XX AXS ebike kit besteld. Met redelijke korting. Er was 1 set beschikbaar volgens de website.....

De huidige XX1 AXS werkt zeker goed, maar moet toch iets te vaak B tension opnieuw afstellen. Al gewisseld met twee andere AXS derailleurs. Zelfde uitdaging. Op de andere fully geen last van. Dus derailleurs zijn goed, Wellicht iets te maken hoe ik mijn ebike gebruik.

Heb nog twee XX1 AXS derailleurs liggen en paar nieuwe XX1 cassettes, kettingen. Die gaan op MP

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ko.Kane schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:00:
Bike24 heeft al wat losse componenten (cassettes en kettingen) online staan. Zal vast wel lang(er) meegaan en nog goedkoper worden maar dat zijn wel bizarre bedragen voor slijtage delen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Ik weet niet, de derailleur ziet er goed uit. Maar die remote vind ik echt helemaal niets, prijzen zijn zoals verwacht :+
Ik blijf nog wel ff de oude AXS gebruiken

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Pagina: 1 ... 232 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic