chimera2 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:20:
1. hoe hoog zitten jullie met jullie hartslag?
sinds kort een garmin met hartslag band.
ik zit rond de 160 maar merk dan wel dat het dan best zwaar is.
2. hoe krijg je de hartslag omlaag ( veel fietsen?)
1) Eerst je eigen zones bepalen ipv vergelijken met anderen.
Daarnaast is het op de MTB wat lastiger dan op de racefiets om je harstslag laag te houden, MTB is van nature meer interval achtig ipv steady (na elk bochtje wat extra's geven om weer op snelheid te komen, etc).
2) hoe beter je getraind bent, hoe lager je hartslag zal zijn bij een vergelijkbare inspanning. Je zou kunnen zeggen, een bepaalde snelheid/tijd op je lokale MTB rondje, maar de omstandigheden (wind, temperatuur, ondergrond, verkeer, .. ) zijn nooit gelijk, dus dat is eigenlijk niet te doen. Om het goed te meten zou je eigenlijk een power meter moeten hebben, maar dat is weer erg duur
ik trap nu bv indoor, of op de racefiets met powermeter een duurritje met ~200 watt 125-130 bpm, 3 jaar geleden was dat 180 watt met 130-135 bpm. Hoe fitter je bent, hoe harder en langer je kan rijden met een lagere hartslag.
Op de MTB is een duurritje met lage hartslag dus lastig, omdat je vaker toch even wat harder aan moet zetten.
Onder enigzins vergelijkbare omstandigheden reed ik 3 jaar terug een rondje Dorst net onder de 25 minuten met een hartslag van ongeveer 170, nu doe ik dat met een vergelijkbare hartslag in 22.30
het doel is dus ook niet om je hartslag omlaag te krijgen, dat is gewoon afhankelijk van of je rustig of intensief aan het rijden bent. Als je bv maar 1 keer per week fietst heeft het niet zoveel zin om veel af te wisselen, of te focussen op een lage hartslag, dan kan je beter gewoon een rondje knallen. (tenzij je 3+ uur op pad gaat, dan kan je beter rustig aan doen

)
Als je wat meer uur per week fietst, dan wordt het wel interessant om een beetje af te wisselen qua intensiteit, dan train je weer meerdere energie systemen.