Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 230 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 20:06
Jampot007 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Wel een interessante ja, ik ben zo'n twijfelaar.

Zal mn afweging hier even posten. Heb nu een Merida Big nine 300 uit ~2016. Met 3x9, Suntour vork en vrij matige afmontage.

Rij voor de lol en af en toe wat wedstrijdjes in de regio, maar niet heel fanatiek, train niet. Heb in de jeugd wel jaren bij een vereniging gefietst dus technisch ben ik redelijk vaardig.

Nu heb ik het idee dat mn huidige MTB het niet meer waard is om te upgraden. Naar nieuwe groepset, 1xiets, tubeless, etc.

Ben dus naar een nieuwe MTB aan het kijken

Harde eisen;
- Steekassen
- 1x10/11/12
- hardtail
- Luchtvork
- Goede afmontage schakelsysteem, (wat is goed?)

Pluspunten
- Dropper
- Tubeless

Goede prijs kwaliteit verhouding, ik hoef niet het mooiste kleurenschema of afwerking. Ik wil een betrouwbare fiets voor niet al teveel geld ~1000 euro. Waarmee je in nederland goed kan toeven en ook een keer een weekendje in de ardennen ofzo moet geen probleem zijn.

Nu valt mijn oog eerst op deze https://www.canyon.com/nl...19_pv_rahmenfarbe=GY%2FRD

Redelijk bovenkant budget.

Ik vraag me af of qua betrouwbaarheid 1x12 een nadeel is tov bv 1x10? Meen dat de afstelling hier fijner komt? Daarnaast vraag ik me af hoe Deore XT zich verhoudt in deze prijsklasse fietsen?
Eens met de reacties van prulleman en cedrix5. Dit is by far de beste bang for buck die je kan krijgen...sterker nog, een van de beste van afgelopen 5 jaar. Tzt de velgen vervangen voor wat lichters en na aanschaf de bandjes vervangen voor wat snellers en je hebt voor relatief weinig een topfiets met bovengemiddelde afmontage. Losse onderdelen zullen meer kosten dan de fiets denk ik zo.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12

Kluus

Gang is alles

Ik vind het overigens wel meevallen hoe hard 12 speed (XT in mijn geval) slijt, ik doe niet merkbaar korter met kettingen die ik preventief vervang waardoor cassettes tot nu toe ook net zo lang mee lijken te gaan. De cassettes zijn wel een stuk duurder, dat wel.

Edit: ik bedacht mij nog wel dat ik destijds op de MTB ook van 3x naar een 1x setup ben gegaan dus dat komt de duurzaamheid weer ten goede. Op de weg kan ik het nu pas echt gaan testen van 2x11 naar 2x12 maar daar heb ik nog onvoldoende kilometers mee gemaakt. :$

[ Voor 32% gewijzigd door Kluus op 21-02-2023 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:29

Sherlock

No Shit

Ik heb gisteren, mede naar aanleiding van de discussie hier, mijn Nobby Nic's vervangen door de Racing Ray/Ralph combi, en ik merkte serieus bij het terug rijden/rollen van de fiets van de overkapping naar de schuur dat het zoveel sneller rolt, echt niet normaal. Morgen dagje vrij genomen, dan ga ik het op de Kalmthoutse Heide testen. Nu al zo veel zin in!!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01
Sherlock schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:23:
Ik heb gisteren, mede naar aanleiding van de discussie hier, mijn Nobby Nic's vervangen door de Racing Ray/Ralph combi, en ik merkte serieus bij het terug rijden/rollen van de fiets van de overkapping naar de schuur dat het zoveel sneller rolt, echt niet normaal. Morgen dagje vrij genomen, dan ga ik het op de Kalmthoutse Heide testen. Nu al zo veel zin in!!
Als je dan ook in je achterhoofd houdt dat de combinatie iets minder grip heeft bij gladdere ondergrond, dan moet het goed komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Holk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:38:
[...]
Als je dan ook in je achterhoofd houdt dat de combinatie iets minder grip heeft bij gladdere ondergrond, dan moet het goed komen
Ja, ik heb de combi al eerder gehad, maar alsnog zal het wel (weer) een beetje wennen zijn!

En om eerlijk te zijn; ik rijd voornamelijk XC tracks en dan is grip wel handig, maar niet zo noodzakelijk als de enkele keer dat ik in België ben gaan fietsen. Toen was ik wel blij met de NN :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb op mijn gravelfiets Racing Ray/Ralph in 29x2.25 (ok, misschien meer een soort bukstuur-XC) en verbaasde me erover dat ik daarmee makkelijk 27-30 rij op asfalt. 8)7

Pas 2x vergist bij insturen op modderige ondergrond, dan is er toch wat verschil met de Minion/Forekaster in 2.6 op m'n MTB. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:10
Prulleman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:50:
@Jampot007 voor dat geld kan je niet een te hoge groepset verwachten, je voorbeeld is ook zeker geen full xt, maar een mix van deore, slx en xt (xt alleen de achterderailleur).
Nou is bij shimano eigenlijk al het 12 speed spul prima op orde, het verschil zit voornamelijk in de "extra's" van de shifter (instant release en dat soort dingen), ook de remmen zijn vanaf de lagere groepen al degelijk en remmen goed.

het klopt inderdaad dat de afstelling een stukje preciezer komt en dus ook wat gevoeliger voor een knal tegen je padje etc, maar aan de andere kant, als het werkt, dan zou het ook zomaar eindeloos zonder problemen kunnen werken, mijn XT shifter/derailleur en SLX ketting/cassette werkt nu al ruim een jaar zonder interventie :)

12 speed slijt wel sneller (met name in de goedkopere groepen, XX1 / XO1 schijnt behoorlijk lang mee te gaan) en is duurder om te vervangen, daarom is het niet per definitie beter, echter als je het gaat vergelijken met andere 1x opties, dan wegen de nadelen niet echt op tegen de voordelen: grote range, relatief kleine stappen. zeker als je van 2x of 3x komt, dan kan je met 1x10 of 1x11 wel range of stapjes gaan missen, daarom zou ik zeker voor 1x12 gaan, bij een fiets van rond de 1000 euro, kan je altijd nog zaken upgraden (xt shifter voor 45 euro bv).
Bij SRAM zit je in deze prijsklasse toch meestal naar NX te kijken, dan zou -miijn- voorkeur uitgaan naar shimano, maar dat is ook persoonlijk. NX zou in theorie vergelijkbaar moeten zijn met deore of slx en GX met XT.
Eerlijk gezegd is mn huidige setup effectief zo'n beetje een 1x9. Zeker offroad komt de ketting voor nooit van het middelste blad. Dat is er over tijd een beetje ingeslopen. Dus die stapjes zie ik niet als probleem

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Hebben jullie nog tips over de framemaat trouwens?

Met 193 lengte 90cm binnenbeenlengte zit ik volgens de Canyon tabel precies op de grens of je een L of XL frame pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jampot007 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:39:

Met 193 lengte 90cm binnenbeenlengte zit ik volgens de Canyon tabel precies op de grens of je een L of XL frame pakt.
Neem de L als je een speelse fiets wilt, een XL als je een stabiele fiets wilt. GMBN legt het redelijk goed uit:

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:16
Jampot007 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:39:

Neem de XL, met mijn 183 zou ik de L al krap vinden. En denk dat ik XL zou nemen (met een 45mm ipv 60mm stem), maar met 193 lijkt me L erg krap bij deze fiets.

GMBN video gaat over wel heel ander type fietsen, waar er ook echt een stabiliteit trend gaande is geweest naar extra lang en waar size-up lang de norm was. Het lijkt wat doorgeschoten dus nu gaan mensen weer terug naar iets minder lang.
Tevens is de 'meer fun' een functie van skill. Je moet genoeg skill hebben om een twichy fiets meer fun te vinden dan een stabiele fiets. Daar is er ook verschil tussen Enduro racer en de fanatieke recreant. Een Enduro racer wil max speed uit krappe bochten en last minute changes kunnen maken (dat is een eis die volgt uit de vrij typische trails van de EWS). En aangezien ze tot de top promille van bike-handlers behoren is een wat onrustige fiets op de rechtere stukken minder erg. De (fanatieke) recreant heeft meer baat bij stabiliteit en vertrouwen in steile tech secties en wat meer looprust.

Plus er is nog een tijdsfactor van invloed: veel huidige toprijders hebben het op veel kortere fietsen geleerd en zijn wat conservatief. De jonge generetatie heeft op langere fietsen geleerd en is wat progressiever.
En dan zijn er nog allerlei persoonlijke voorkeuren. In het nieuwe YT Enduro team heeft de rijder op de XL de korte chainstays van de L laten zetten, terwijl de rijders op de L en M frames de lange chainstays van de XL gebruiken. En Kasper is een van de mooiste bochten rijders, en die kiest dus een langere versie.

So it depends :+

[ Voor 65% gewijzigd door Ko.Kane op 21-02-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:26
Pfff, ik zal het weekend ook eens bij Canyon gaan kijken. Ik rij nu Trek omdat (men mij destijds vertelde dat) deze een betere houding zou geven voor langere mensen.
Is de €300 meer voor de Grand Canyon 9 de moeite waard tov de Grand Canyon 8?
Verschil 9 tov 8:
  • 300 gram lichter
  • schakel: Deore XT - SLX M7100
  • cassette: SLX - Deore
  • Crank: M610 - M611
  • Schijfrem XT M8100 - MT400
  • Rem:RT66 - RT10
  • Wielen: DT Swiss X1900 - Alexrims MD25 | Shimano MT400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:55
jan390 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:46:
Pfff, ik zal het weekend ook eens bij Canyon gaan kijken. Ik rij nu Trek omdat (men mij destijds vertelde dat) deze een betere houding zou geven voor langere mensen.
Verschil 9 tov 8:
  • 300 gram lichter
Als je het er nu voor over hebt zeker, aan de andere kant, als je niet beter weet mis je niks :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:00
Verschil 9 tov 8:
  • 300 gram lichter
Je vergeet een heel belangrijk punt. Welke vindt je mooier? De meeste van die onderdelen zijn zo vervangen, het frame niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
Prulleman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:18:
[...]

Als je het er nu voor over hebt zeker, aan de andere kant, als je niet beter weet mis je niks :P
Haha, zover was ik ook :)
Ik rij nu een Trek Xcaliber 9 (8 jaar oud) en snelheid is voor mij niet meer belangrijk. Degelijkheid (beetje raggen) dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
ZanielGa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Je vergeet een heel belangrijk punt. Welke vindt je mooier? De meeste van die onderdelen zijn zo vervangen, het frame niet.
Kkinkt mischien vreemd, maar de looks maakt mij niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Verschil 9 tov 8:
  • 300 gram lichter
And so it begins… 8)

Want over 2 dagen denk je “maar die 11 is ook mooi”
(Geen idee of die bestaat maar op het moment dat je hier gaat vragen of het beter is, dan heb je die keuze al lang gemaakt maar wil je bevestiging van je keuze zodat je jezelf kunt voorhouden dat het een verstandige keuze is)

Veel plezier met de GC 9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ko.Kane schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:17:
[...]
Neem de XL, met mijn 183 zou ik de L al krap vinden.
Echt waar ja? Fietsmaat van me twijfelde tussen de M en de L, die is 183cm lang met BBL van 87cm. Canyon site geeft aan dat hij er precies tussenin zit. Nu heb ik 'toevallig' de GC8 in maat M, dus hij is wezen passen en wilde juist niet groter dan de M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:39:
[...]

Echt waar ja? Fietsmaat van me twijfelde tussen de M en de L, die is 183cm lang met BBL van 87cm. Canyon site geeft aan dat hij er precies tussenin zit. Nu heb ik 'toevallig' de GC8 in maat M, dus hij is wezen passen en wilde juist niet groter dan de M.
Zou persoonlijk ook een L wel prima vinden in dat formaat, hangt er wel beetje vanaf of je liever klein dan groot fietst. 'Voordeel' van z'n Grand Canyon is wel dat hij met een relatief lange stem komt, kan je nog een en ander verkorten qua fiets lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:31

PeaceNlove

Deugleuter

Zit hier ook even met interesse mee te lezen. Ik zit al een tijdje te denken om ook een mountainbike te nemen, ik heb nu al een racefiets (Sensa Romagna) waar ik regelmatig een rondje mee doe en heb met vakanties wel al een paar keer een mountainbike gehuurd, dus ik denk dat er wel lol mee ga hebben. Zit met name te denken om op de Utrechtse heuvelrug en Veluwe te gaan fietsen, en als ik me goed ingelezen heb is zo’n hardtail van Canyon zoals in die gelinkte aanbieding daar prima voor.
Wat zou ik er verder nog aan accessoires bij moeten nemen? Ik kom nu zelf op:
-schoenen
-helm (racefiets helm lijkt me niet voldoende)
-bidonhouder
-mudflap?

Ben ik raar als ik mijn racefietskleding ook ga gebruiken op de mountainbike? Heb een lange bib en diverse shirts en handschoenen, dus zonder enige ervaring denk ik dat het wel voldoende is.

Ik ga dit topic even lekker doorspitten en me inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
Holk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:32:
[...]

And so it begins… 8)

Want over 2 dagen denk je “maar die 11 is ook mooi”
(Geen idee of die bestaat maar op het moment dat je hier gaat vragen of het beter is, dan heb je die keuze al lang gemaakt maar wil je bevestiging van je keuze zodat je jezelf kunt voorhouden dat het een verstandige keuze is)

Veel plezier met de GC 9 ;)
Eigenlijk het omgekeerde en mijn eerste insteek is de prijs-kwaliteit, vandaar :)
Ik las enthousiaste berichten over de 8, maar zag dat ook de 9 korting heeft en hoor graag wat de kenners daar over zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
PeaceNlove schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:49:
Zit hier ook even met interesse mee te lezen. Ik zit al een tijdje te denken om ook een mountainbike te nemen, ik heb nu al een racefiets (Sensa Romagna) waar ik regelmatig een rondje mee doe en heb met vakanties wel al een paar keer een mountainbike gehuurd, dus ik denk dat er wel lol mee ga hebben. Zit met name te denken om op de Utrechtse heuvelrug en Veluwe te gaan fietsen, en als ik me goed ingelezen heb is zo’n hardtail van Canyon zoals in die gelinkte aanbieding daar prima voor.
Wat zou ik er verder nog aan accessoires bij moeten nemen? Ik kom nu zelf op:
-schoenen
-helm (racefiets helm lijkt me niet voldoende)
-bidonhouder
-mudflap?

Ben ik raar als ik mijn racefietskleding ook ga gebruiken op de mountainbike? Heb een lange bib en diverse shirts en handschoenen, dus zonder enige ervaring denk ik dat het wel voldoende is.

Ik ga dit topic even lekker doorspitten en me inlezen.
Helm van de racer kan prima. Rij zelf met een helm met meer bescherming, maar is niet per se nodig. Schoenen kun je gelijk houden, als je dezelfde pedalen haalt. Wel is het niet echt fijn omdat racer schoenen vaak knetter harde zool hebben. Mudguard kan, niet per se nodig.

En ja, 90% rijdt met dezelfde kleding in het bos. Boswielrenners is de bijnaam en gewoon lekker doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Holk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Helm van de racer kan prima. Rij zelf met een helm met meer bescherming, maar is niet per se nodig. Schoenen kun je gelijk houden, als je dezelfde pedalen haalt. Wel is het niet echt fijn omdat racer schoenen vaak knetter harde zool hebben. Mudguard kan, niet per se nodig.

En ja, 90% rijdt met dezelfde kleding in het bos. Boswielrenners is de bijnaam en gewoon lekker doen
Nou, dan word ik ook gewoon lekker een bos wielrenner :9
Zoals ik het nu zie heeft die canyon platte pedalen zonder clicksysteem. Ga ik denk ik eerst wel even aanhouden tot ik comfortabel op de fiets zit, maar goed om te weten dat race schoenen te hard zijn, dan kan ik beter gewoon even investeren op termijn in een goed setje clickpedalen en schoenen. Dan voor nu denk ik een set gympen met zool met goede grip en slijtvast als criteria

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
PeaceNlove schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:09:
[...]

Nou, dan word ik ook gewoon lekker een bos wielrenner :9
Zoals ik het nu zie heeft die canyon platte pedalen zonder clicksysteem. Ga ik denk ik eerst wel even aanhouden tot ik comfortabel op de fiets zit, maar goed om te weten dat race schoenen te hard zijn, dan kan ik beter gewoon even investeren op termijn in een goed setje clickpedalen en schoenen. Dan voor nu denk ik een set gympen met zool met goede grip en slijtvast als criteria
Probleem met de meeste race schoenen is ook vaak dat je geen profiel hebt als je eventuele stukken moet lopen. Natuurlijk zijn wij hier allemaal fantastische rijders die nooit ergens hoeven te lopen dus het is ook absoluut niet nodig. Maar het kan wel eens lekker zijn om een beetje grip te hebben als je ergens gaat wandelen.

Afhankelijk van je budget hoeft het ook niet de wereld te kosten. Setje M520 pedals is €40 en schoenen begint bij €60. (Voor de één is dat niets, voor de ander een hoop geld. Dat is iets wat je zelf gewoon moet bepalen)

Wat ik wel zou adviseren is om te investeren in een setje degelijke pedalen een clipless of flat maakt niet uit.. Van wat ik zo kan vinden zijn degene die er bij Canyon opzitten (net als bij veel andere merken) leuk voor op de weg maar dat is het. Degelijke MTB flat pedals hebben metalen pinnen die veel beter grip hebben op schoenen zodat je moeilijk van je pedalen afschiet. Deze dingen hebben een soort van plastic nopje wat weinig doet. Voor het beginnen kan je nog prima dan je sportschoenen gebruiken tot je weet of je liever een clipless of flat pedal hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
[...]

Dan komt hij waarschijnlijk ook van een relatief kleine fiets vandaan? Ik moest met mijn Lux Trail ook wennen aan het grotere frame, daar gingen wel een paar ritten overheen. Nu wil ik echt niet meer terug. Ik weet zeker dat jouw fietsmaat op de langere termijn beter uitkomt met maat L.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Strider schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Dan komt hij waarschijnlijk ook van een relatief kleine fiets vandaan? Ik moest met mijn Lux Trail ook wennen aan het grotere frame, daar gingen wel een paar ritten overheen. Nu wil ik echt niet meer terug. Ik weet zeker dat jouw fietsmaat op de langere termijn beter uitkomt met maat L.
Hij komt van een 19" Cube, net iets kleiner dan gemiddeld denk ik. Maar ik ga hem dit niet meer laten lezen, hij heeft net besteld :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

Absoluut, maar je quote mijn stuk over de stem niet, das wel belangrijk deel. Snel grafisch vergeleken kwam ik beter uit met een XL met 10-15 kortere stem dan de L (dus 45-50 ipv 60). Echter de reach stap is 20mm dus mijn cockpit/gevoelde grootte stap/RAD is maar 5-10mm meer. Maar een L zou ik dus nooit met langere stem willen van 70mm om dezelfde zit te krijgen, das slechtere oplossing vanuit handling.

Maar heeft die kennis de fietst gepast: dat wil zeggen opmeten, zadel hoogte en voor-achter op gewenste positie en stem/riser op juiste positie, en dan zitten en stukje rijden met bochten en niet recht vooruit. Verder bijvoorbeeld een referentie maat zoals bijv RAD gebruiken. En in zijn hoofd proberen in te denken hoe 20mm meer zou voelen.

Of heeft hij even op jou fiets gezeten.

Snel op iemands fiets zitten zegt weinig. Dat zegt eerder wat over de eigenaardigheden van de setup van de eigenaar dan de maat.

Ik zou zelf ook bv zadel naar voren zitten om meer onder me te trappen dan naar voren. Dat compenseert, naast de SAG, de slappe zadelbuishoek, en dan is een 455mm reach vrij kort voor mij.

Maar alles kan: ik had ooit een 445mm reach enduro omdat dat de grootste maat was. En mijn oude 26" HT Cube uit 2008 is denk ik ~410mm reach met 100mm stem, die heeft als bijnaam "de Deathtrap". Maar daar zaterdag wel 700hm mee gemaakt en nog stukje single-track Enduro trail meegepakt, wel het vlakste meest glooiende stuk. Alsnog voelde het super sketchy aan, maar wel leuke dag verder. :+

Maar dat betekend niet dat als ik de keus zou hebben dat ooit nog zelf zou kopen of iemand zou aanraden.

Edit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1QOPdZ4qCPhStz8z4HtPB7C5ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gBfr0o07PDWTTLtTqbJBnnGM.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 21-02-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Na veel te lang op 2de hands stadsfietsjes gereden te hebben, ben ik me langzaam aan 't oriënteren naar een goede nieuwe fiets in de zomer. Ik heb vroeger een Giant mountainbike gehad (althans ik dacht dat 't een mountainbike was), en zou nu graag weer een mountainbike(achtig iets) willen, die stijl bevalt me beter. 't is voornamelijk voor woon-werk verkeer en dagelijks gebruik, maar bij gebrek aan een algemeen fiets topic (toch?) stel ik m'n vraag hier.

Ik zoek een hardtail mountainbike, budget hou ik denk ik rond de 1500. 't is voornamelijk voor dagelijks gebruik, maar ik heb plannen voor de wat uitgebreidere fietsvakanties. Ik wil volgend jaar naar Kopenhagen proberen te fietsen, en verder als 't budget 't toelaat (Scandinavië), dan een volgende zomer richting Italië. (Optie voor) een bagagedrager is dus een must. Volgens mij zoek ik een trek of toerfiets, maar die term lijkt niet consistent gebruikt te worden.

Ik zat zelf te kijken naar een Giant Roam Disc, die kan ik ook bij m'n vaste fietsenmaker bestellen, steun je lokale middenstand en zo. Maar ik heb ook naar de Cube Kathmandu en Travel zitten kijken. Travel zag er iets mooier uit, maar ik weet niet of aan de riemen wil. Zijn er nog specifieke modellen van deze of andere merken waar ik naar moet kijken?

Verder leek 't me, voor dezelfde redenen als een computer, super tof en leerzaam om zelf een fiets in elkaar te zetten. Maar volgens mij schroeft dat de prijs flink omhoog en ligt dat daarom buiten budget.. Desondanks wil ik de mogelijkheden onderzoeken. Heeft er iemand een goede suggestie voor een frame als beginpunt?
Al gaat 't me in eerste instantie om 't bouwen. Een ander idee was om bij een kant-en-klare fiets te vragen of ik 'm in losse onderdelen kan ontvangen, maar dat zal een ongebruikelijk verzoek zijn.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Een L als M Neuron waren beide passend te maken voor mijn lengte. (180cm bb86) Naar ruim jaar tevreden op een L te hebben gezeten. Een keer op een M gestapt. En merkte dat ik de wat technischere stukken met een M makkelijker, sneller en ook met iets meer vertrouwen naar beneden manoeuvreerde. Op rondje Mook/Groesbeek de L weer iets beter aan voelde. Mijn persoonlijke voorkeur is de afgelopen drie jaar ook veranderd van een L naar een M.

Bij twijfel niet luisteren naar andere, maar zelf gaan testen. Canyon en nodige andere merken hebben test locaties waar je fiets kan huren/lenen om te testen op een trail. En focus je dan niet op afmontage etc, maar op rijgedrag Bij jouw style van fietsen. ;-)]

[ Voor 55% gewijzigd door Daan_ op 22-02-2023 11:12 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Ko.Kane schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Absoluut, maar je quote mijn stuk over de stem niet, das wel belangrijk deel. Snel grafisch vergeleken kwam ik beter uit met een XL met 10-15 kortere stem dan de L (dus 45-50 ipv 60). Echter de reach stap is 20mm dus mijn cockpit/gevoelde grootte stap/RAD is maar 5-10mm meer. Maar een L zou ik dus nooit met langere stem willen van 70mm om dezelfde zit te krijgen, das slechtere oplossing vanuit handling.

Maar heeft die kennis de fietst gepast: dat wil zeggen opmeten, zadel hoogte en voor-achter op gewenste positie en stem/riser op juiste positie, en dan zitten en stukje rijden met bochten en niet recht vooruit. Verder bijvoorbeeld een referentie maat zoals bijv RAD gebruiken. En in zijn hoofd proberen in te denken hoe 20mm meer zou voelen.

Of heeft hij even op jou fiets gezeten.

Snel op iemands fiets zitten zegt weinig. Dat zegt eerder wat over de eigenaardigheden van de setup van de eigenaar dan de maat.

Ik zou zelf ook bv zadel naar voren zitten om meer onder me te trappen dan naar voren. Dat compenseert, naast de SAG, de slappe zadelbuishoek, en dan is een 455mm reach vrij kort voor mij.

Maar alles kan: ik had ooit een 445mm reach enduro omdat dat de grootste maat was. En mijn oude 26" HT Cube uit 2008 is denk ik ~410mm reach met 100mm stem, die heeft als bijnaam "de Deathtrap". Maar daar zaterdag wel 700hm mee gemaakt en nog stukje single-track Enduro trail meegepakt, wel het vlakste meest glooiende stuk. Alsnog voelde het super sketchy aan, maar wel leuke dag verder. :+

Maar dat betekend niet dat als ik de keus zou hebben dat ooit nog zelf zou kopen of iemand zou aanraden.

Edit: [Afbeelding]
Jou advies heeft me destijds doen besluiten om voor een grotere fiets te gaan en dat was spot-on. Had het geluk dat ik een L kon testen qua afmeting en wist heel snel; die is te klein.

Overigens wil ik naast de stem lengte ook nog een andere factor er bij in doen; breedte van het stuur. Ik had een Izzo gekocht en direct een kortere stem om zo de ideale reach te hebben. Maar toch was het net niet. Heb toen het stuur ingekort (1.5 cm aan beide kanten) naar een meer XC afmeting en dat was voor mij althans een gouden zet. Neem dat ook mee in de overweging, hoe breder het stuur hoe dieper je zit (en soms ongemakkelijk zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik zat ook precies tussen de L en XL van de Exceed destijds met 192 en 92 bbl. Voor de XL gegaan en uiteindelijk 10mm kortere stuurpen, bevalt prima zo! Dat was wel in de tijd dat een lange 110mm stuurpen de standaard was, dat zal nu wel een stuk korter zijn…

Was ook onder andere op advies in dit topic toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:45
Sméagol schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:40:
Na veel te lang op 2de hands stadsfietsjes gereden te hebben, ben ik me langzaam aan 't oriënteren naar een goede nieuwe fiets in de zomer. Ik heb vroeger een Giant mountainbike gehad (althans ik dacht dat 't een mountainbike was), en zou nu graag weer een mountainbike(achtig iets) willen, die stijl bevalt me beter. 't is voornamelijk voor woon-werk verkeer en dagelijks gebruik, maar bij gebrek aan een algemeen fiets topic (toch?) stel ik m'n vraag hier.

Ik zoek een hardtail mountainbike, budget hou ik denk ik rond de 1500. 't is voornamelijk voor dagelijks gebruik, maar ik heb plannen voor de wat uitgebreidere fietsvakanties. Ik wil volgend jaar naar Kopenhagen proberen te fietsen, en verder als 't budget 't toelaat (Scandinavië), dan een volgende zomer richting Italië. (Optie voor) een bagagedrager is dus een must. Volgens mij zoek ik een trek of toerfiets, maar die term lijkt niet consistent gebruikt te worden.

Ik zat zelf te kijken naar een Giant Roam Disc, die kan ik ook bij m'n vaste fietsenmaker bestellen, steun je lokale middenstand en zo. Maar ik heb ook naar de Cube Kathmandu en Travel zitten kijken. Travel zag er iets mooier uit, maar ik weet niet of aan de riemen wil. Zijn er nog specifieke modellen van deze of andere merken waar ik naar moet kijken?

Verder leek 't me, voor dezelfde redenen als een computer, super tof en leerzaam om zelf een fiets in elkaar te zetten. Maar volgens mij schroeft dat de prijs flink omhoog en ligt dat daarom buiten budget.. Desondanks wil ik de mogelijkheden onderzoeken. Heeft er iemand een goede suggestie voor een frame als beginpunt?
Al gaat 't me in eerste instantie om 't bouwen. Een ander idee was om bij een kant-en-klare fiets te vragen of ik 'm in losse onderdelen kan ontvangen, maar dat zal een ongebruikelijk verzoek zijn.
Voor een reisfiets/commuter zou ik niet beginnen met een (serieuze) mtb als basis, die frames zijn gemaakt om snel door trails heen te komen (kort afdraaien, grote hoogteverschillen, jumps), da's iets anders dan naar het werk fietsen/reizen (rechtdoor, vlak, typisch minder air-time). Plus een hoop zijn er niet voorzien van bevestigingspunten voor bagagedragers etc.

Een gravel bike past waarschijnlijk wat beter bij je eisen: Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Voor dagelijks gebruik heb ik ook een fiets met riem (nog een reden om geen standaard mtb-frame te nemen, een riem is zelf niet deelbaar en heeft dus een deelbaar frame nodig), je kunt hier eens kijken voor meer info: Het grote fietsen (met riem) topic deel 1

Met een gravelbike/willekeurige andere fiets kun je ook prima trails doen, mits ze niet al te gek worden/je niet te hard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Sméagol lastige vraag... als ik je plannen lees, dan denk ik aan dit soort fietsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umv3zh-E_oDuQo4c09U82eIEEag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/go3Z0R9Ea9PBhw0QWIkwQsYk.png?f=fotoalbum_large

wat @Bastard zegt, een soort gravel bike, met genoeg nokjes voor al je bagage, drinken, etc. genoeg ruimte voor brede banden. En een "racefiets" stuur, want op dat soort afstanden zijn een paar verschillende handposities meer dan welkom..
Ik zou iets uit deze categorie zoeken: https://bikepacking.com/bikes/gravel/

Een riem aandrijving icm naafversnellingen heeft voor en nadelen.. in principe is het zo goed als onderhoudsvrij en kan je bv 20k km maken, zonder er naar om te kijken, maar de aanschaf is ook hoger en mocht er toch iets mis mee zijn, dan is het lastiger te fixen in de middle of nowhere.

Wat betreft zelf opbouwen.. in de meeste gevallen is dat inderdaad duurder, een fietsenmaker zal best voor je een gloednieuwe fiets uit elkaar willen schroeven als je zijn uurloon betaald, maar als er dan iets kapot gaat omdat het los is gelopen of verkeerd is gemonteerd, dan ga je natuurlijk geen garantie krijgen.. Ik zou deze kennis lekker rustig opbouwen, door te beginnen met zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen, niet als stap 1 een nieuwe fiets opbouwen.

verder moet je het zo simpel mogelijk houden, hoe meer toeters en bellen, hoe meer er stuk kan gaan onderweg. Niet voor te licht spul kiezen, want met bagage erbij kan de belasting vrij hoog zijn. wellicht zelfs een vaste voorvork. In combinatie met flinke banden is dat voor bikepacking een betrouwbaardere combinatie

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:40:
@Sméagol lastige vraag... als ik je plannen lees, dan denk ik aan dit soort fietsen:
[Afbeelding]

wat @Bastard zegt, een soort gravel bike, met genoeg nokjes voor al je bagage, drinken, etc. genoeg ruimte voor brede banden. En een "racefiets" stuur, want op dat soort afstanden zijn een paar verschillende handposities meer dan welkom..
Ik zou iets uit deze categorie zoeken: https://bikepacking.com/bikes/gravel/

Een riem aandrijving icm naafversnellingen heeft voor en nadelen.. in principe is het zo goed als onderhoudsvrij en kan je bv 20k km maken, zonder er naar om te kijken, maar de aanschaf is ook hoger en mocht er toch iets mis mee zijn, dan is het lastiger te fixen in de middle of nowhere.

Wat betreft zelf opbouwen.. in de meeste gevallen is dat inderdaad duurder, een fietsenmaker zal best voor je een gloednieuwe fiets uit elkaar willen schroeven als je zijn uurloon betaald, maar als er dan iets kapot gaat omdat het los is gelopen of verkeerd is gemonteerd, dan ga je natuurlijk geen garantie krijgen.. Ik zou deze kennis lekker rustig opbouwen, door te beginnen met zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen, niet als stap 1 een nieuwe fiets opbouwen.

verder moet je het zo simpel mogelijk houden, hoe meer toeters en bellen, hoe meer er stuk kan gaan onderweg. Niet voor te licht spul kiezen, want met bagage erbij kan de belasting vrij hoog zijn. wellicht zelfs een vaste voorvork. In combinatie met flinke banden is dat voor bikepacking een betrouwbaardere combinatie
Die Rodeo zie ik eigenlijk al als compromis fiets voor dit doel, want die heeft geen nokjes waardoor er met een (dure en kwa taskeuze minder praktische) tailfin gewerkt moet worden. Een frame bag haak je ook niet even makkelijk los op je werk om naar de douche te lopen.

Ik heb zelf voor dit doel een cube nuroad:
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/rarH2GSYkFJ6Z5yGdiZpiyv9LXdDG0R1Lui6IkxvK0k-2048x1536.jpg

Die is niet te duur, bomb proof en heeft veel bevestigingspunten voor dragers en spatborden (en inderdaad een krom stuur). Ik heb hem opgebouwd vanuit het pure gravel model maar hij is ook als een volwaardige commuter beschikbaar: https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-fe en de https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-pro-fe-2022. Bulls heeft ook iets in deze categorie: https://www.12gobiking.nl/bulls-daily-grinder-2.

Als ik zo'n fiets helemaal zelf in elkaar zou zetten of mijn huidige ooit om moet bouwen zou ik momenteel uit gaan van een Surly Straggler als frame denk ik, staal vind ik prachtig voor een commuter en bike-pack fiets :).

Aan de andere kant weten we nog niet zo veel van het traject en de bereidheid om altijd met een rugzak te fietsen. Met mooi weer verkies ik persoonlijk ook een van mijn andere fietsen in combinatie met een rugzak maar dan meestal wel met een doel (mooie terugweg ronde met de racer of een trail onderweg of in de buurt meepikken met de mtb). De bread and butter woon-werk doe ik met de Nuroad.

Edit: Als bovenstaande reacties de "line-of-thought" is past dat inderdaad beter in het Gravelbike topic, of misschien zou er uberhaupt ruimte zijn voor een non-e-bike commuter topic... Veel van het belter topic kan daar dan ook in denk ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 22-02-2023 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
Als je naar gravel fietsen gaat kijken komende vanuit het idee 'ik wil een hardtail' zou ik me wel richten tot de drop-bar mountainbikes. Het is maar net hoeveel % offroad je wil rijden en hoe ruig dat is. Klassieke gravel is tegenwoordig vaak op de gravelraces gericht.

Bikepacking heeft een apart overzicht van fietsen met dropbars die wel 2,1" nemen. Is wel snel duur gezien het een beetje een niche markt is.
De oude Kona Sutra ltd is perfect voor wat @Sméagol beschreef denk ik. Daar passen ook mountainbike banden in. Het gaat dan om framejaren t.e.m. 2021. Vanaf 2022 is de ltd naam geplakt op de oude ultd fiets. Die is ook ok maar nog wat ruiger. Die komt ook voor hetzelfde geld met een hg hub en 11-42 cassette. De 10-42 is juist wel heel fijn voor bikepacken samen met een klein tandwiel voor (wat makkelijk kan gezien de cranks mtb standaard zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Holk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:41:
[...]

Jou advies heeft me destijds doen besluiten om voor een grotere fiets te gaan en dat was spot-on. Had het geluk dat ik een L kon testen qua afmeting en wist heel snel; die is te klein.

Overigens wil ik naast de stem lengte ook nog een andere factor er bij in doen; breedte van het stuur. Ik had een Izzo gekocht en direct een kortere stem om zo de ideale reach te hebben. Maar toch was het net niet. Heb toen het stuur ingekort (1.5 cm aan beide kanten) naar een meer XC afmeting en dat was voor mij althans een gouden zet. Neem dat ook mee in de overweging, hoe breder het stuur hoe dieper je zit (en soms ongemakkelijk zit)
Goed punt. Stuurbreedte en mogelijkheid (of zelfs noodzaak) tot inkorten wordt vaak vergeten. Eigenlijk hoort dat in hetzelfde rijtje van zadel hoogte instellen na aankoop.
MTB wordt eigenlijk per definitie niet geleverd met juiste breedte stuur met name bij fullys in all-mountain tot enduro categorie. Vroeger met 760-780 als maximale maat, was de kans nog groot dat Max Musterman nog weg kwam met standaard stuur. Maar er zijn nu al merken die standaard 800+mm leveren. Zowel mijn L als mijn vriendins S kwamen met een 805 stuur.....

En nog een fit-factor de cranklengte: ook hier zowel L als S met 175mm cranks.

Ter illustratie na fitten: heb ik 10mm meer riser, 770mm bar, 170mm cranks. Vriendin heeft 750mm (denk ik) en 165mm cranks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ko.Kane schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:17:
[...]

Neem de XL, met mijn 183 zou ik de L al krap vinden. En denk dat ik XL zou nemen (met een 45mm ipv 60mm stem), maar met 193 lijkt me L erg krap bij deze fiets.

GMBN video gaat over wel heel ander type fietsen, waar er ook echt een stabiliteit trend gaande is geweest naar extra lang en waar size-up lang de norm was. Het lijkt wat doorgeschoten dus nu gaan mensen weer terug naar iets minder lang.
Tevens is de 'meer fun' een functie van skill. Je moet genoeg skill hebben om een twichy fiets meer fun te vinden dan een stabiele fiets. Daar is er ook verschil tussen Enduro racer en de fanatieke recreant. Een Enduro racer wil max speed uit krappe bochten en last minute changes kunnen maken (dat is een eis die volgt uit de vrij typische trails van de EWS). En aangezien ze tot de top promille van bike-handlers behoren is een wat onrustige fiets op de rechtere stukken minder erg. De (fanatieke) recreant heeft meer baat bij stabiliteit en vertrouwen in steile tech secties en wat meer looprust.

Plus er is nog een tijdsfactor van invloed: veel huidige toprijders hebben het op veel kortere fietsen geleerd en zijn wat conservatief. De jonge generetatie heeft op langere fietsen geleerd en is wat progressiever.
En dan zijn er nog allerlei persoonlijke voorkeuren. In het nieuwe YT Enduro team heeft de rijder op de XL de korte chainstays van de L laten zetten, terwijl de rijders op de L en M frames de lange chainstays van de XL gebruiken. En Kasper is een van de mooiste bochten rijders, en die kiest dus een langere versie.

So it depends :+
ik heb nog even gemeten aan mijn huidige fiets, maar ik heb nu een zadelhoogte van 79cm, volgens Canyon kan je niet zo laag op de XL? Dan zou je een andere dropper post moeten steken? Denk dat de L voor mij dan toch de betere optie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB7y09FdtE0a5MAeH9h6y487k68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qe3aVfVEqWkbTnZaPkezaA66.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jampot007 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:19:
[...]

ik heb nog even gemeten aan mijn huidige fiets, maar ik heb nu een zadelhoogte van 79cm, volgens Canyon kan je niet zo laag op de XL? Dan zou je een andere dropper post moeten steken? Denk dat de L voor mij dan toch de betere optie is.

[Afbeelding]
Zou zelf eens kijken of je de fiets kunt testen in een Canyon experience center.

https://www.canyon.com/en...ence-partner-shimano.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Daan_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Zou zelf eens kijken of je de fiets kunt testen in een Canyon experience center.

https://www.canyon.com/en...ence-partner-shimano.html
Zou wel het beste zijn natuurlijk maar helaas zeker niet in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jampot007 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Zou wel het beste zijn natuurlijk maar helaas zeker niet in de buurt.
Wellicht oproep doen op Mountainbike.nl. Wellicht is er iemand in jou omgeving met de fiets waar je even op mag proef rijden.

Maar bij twijfel zou ik zelf gaan proef rijden. En niet afgaan op andermans mening 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:46
[...]

[Afbeelding]
Ook meenemen dat de ene lengte de andere niet is. 190 met bbl 93 kan hele andere wensen opleveren dan 190 met 85 bbl. Goed de afmetingen opzoeken is belangrijk maar daarna passen lijkt me verstandig. Ik hoop met 190 op een L goed uit te komen, met name door kort bovenlijf en langere benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

[Afbeelding]
Je hebt een BBL va 90cm, dus 79 cm zadel hoogte klopt. (Heb ik ook nl bij crank van 170mm, ik heb BBL van 90cm op 183cm. :+ ).

Als je rekent: De zitbuis van de XL is 54.5cm, plus 15cm dropper, 2cm kraag van de dropper, en ongeveer 6 cm zadel to rails= 77,5cm.
Het kan zijn dat die Iridium dropper erg hoog bouwt en het geleverde zadel hoog is. Dat zou je dan net die 2,5cm verschil geven met waarde van Canyon. Mijn Oneup+ ergon zadel is 5,5cm vanaf waar de vetring op de dropperbuis zit (dus onder de rails).

Ik raadt trouwens ook een testzit bv via MTB forum.

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 22-02-2023 15:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Zo bestelling voor een Grand Canyon 8 XL is gedaan. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36
PeaceNlove schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:44:
Zo bestelling voor een Grand Canyon 8 XL is gedaan. oOo
Lekker hoor! Ben sinds dit jaar ook met een MTB op pad, en dat bevalt me erg goed als afwisseling op het asfalt. Niet altijd in het bos, ook leuke gravelstukjes zo nu en dan. Ik heb wel meteen SPD erop gezet, maar ik had op mijn racer en commuter ook al SPD. En dat bevalt verder gewoon goed. Heb ze op de MTB wel ietsje losser staan. Ik heb er wel meteen een MTB helm bij gekocht. Prijzen vielen me eigenlijk reuze mee, zelfs met MIPS. En als je dan toch een nieuwe fiets koopt... :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@PeaceNlove Das een mooie aankoop d:)b Zag dat veel fietsen op voorraad staan. Zelf nog een Stitched 360 Pro overwogen, maar mij kunnen inhouden O-)

Kreeg van weekend de vraag tijdens rondje Reichswald. Wat was je beste aankoop van 2022. Hij had verwacht dat ik zou zeggen de aankoop van de E, maar het waren toch de diverse clinics die ik heb gevolgd. Dat was voor mij beste investering. Hij vond clinics maar onzin, maar ieder zijn ding (y)

Persoonlijk veel geleerd afgelopen jaar. Zo ook voor dit jaar aantal clinics geboekt. Om met meer vertrouwen jumps/gaps te springen in bikeparks.

Binnenkort eerste clinic in Nijmegen. Trail clinic. En daarna Jump clinic holten en Jump/drop clinic Mook. En eind nov Advanced Enduro clinic in Ovifat (BE). Alleen nog wachten op de datums voor de clinics in Winterberg. Die zouden één deze dagen bekend gemaakt worden. Dan kijken of er dagje Winterberg in zit ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

@Daan_ ga me ook eens verdiepen in de clinics. Zelf aankloten is ook erg leuk, maar je leert waarschijnlijk wel een hoop op zo’n dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Clinics zijn het geld wat mij betreft ook zeker waard. Al is het maar om het simpele feit dat je een stok achter de deur hebt om zaken weer eens te oefenen. Ik heb de gevorderde jumpclinic maar eens geboekt. De beginners al gedaan en een beetje springen lukt wel, maar nu wordt het tijd om wat hoger en verder te springen. Zeker met het oog op het aankomende tripje naar Winterberg.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PeaceNlove schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:34:
@Daan_ ga me ook eens verdiepen in de clinics. Zelf aankloten is ook erg leuk, maar je leert waarschijnlijk wel een hoop op zo’n dag
Je leert zeker genoeg op zo’n dag. Het leren begint pas echt naar zo’n clinic. Dan zul je zelf aan de bak moeten met in de praktijk brengen. Probeer zelf elke jaar aantal clincs te doen. En ja ook elk jaar basis clinic als de trail clinic.

De trail clinic om feedback te krijgen op mijn houding op de fiets. Denk dat daar nog wel wat winst te behalen valt. Mooie voorbereiding op de komende clinics.

MTBflow.nl heeft aantal leuke clinics. Bijvoorbeeld de Trail clinic. En als je jumps etc wil leren. Dan heeft bikepark Holten leuke clinics.

@Klitse ga helaas niet reden om mee te gaan naar Winterberg. Hoop nog wel clinic te volgen in Winterberg. Wil nog wel dagje klooien in Winterberg dit jaar O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:50:
[...]

Je leert zeker genoeg op zo’n dag. Het leren begint pas echt naar zo’n clinic. Dan zul je zelf aan de bak moeten met in de praktijk brengen.

Zo begin ik met een trail clinic. Puur om feedback te krijgen op mijn houding op de fiets. Denk dat daar nog wel wat winst te behalen valt. En dan verder met Jumps, Enduro en bikepark clinics

MTBflow.nl heeft aantal leuke clinics. Bijvoorbeeld de Trail clinic. En als je jumps etc wil leren. Dan heeft bikepark Holten leuke clinics. En ook MTBflow. Die geeft ze in bikepark Mook. Zijn jumps nieuw voor je dan zou ik persoonlijk starten met clinic in Holten en dan Mook.

@Klitse ga helaas niet reden om mee te gaan naar Winterberg. Hoop nog wel clinic te volgen in Winterberg. Wil nog wel dagje klooien in Winterberg dit jaar O-)
Er zijn er een aantal die 1 dagje aansluiten. Wellicht voor jou ook nog een optie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Er zijn er een aantal die 1 dagje aansluiten. Wellicht voor jou ook nog een optie ;)
Als kon had ik dat zeker gedaan d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik moet zelf ook eens een clinic gaan doen. Jumps en Drops zijn volgens mij gewoon echt mijn zwakste punt, maar ik interesseer me weinig voor die dingen. Helaas vinden veel anderen ze fantastisch en worden ze op steeds meer routes aangelegd waardoor het eigenlijk gewoon nodig is.

Zou liever gewoon een "Rottige lijntjes omhoog" clinic volgen. Dingen op is vaak gewoon veel leuker als af.

[ Voor 5% gewijzigd door ZanielGa op 23-02-2023 18:01 ]

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Bedankt voor de reacties iedereen.. Ben alleen verrast dat ik vooral de suggestie krijg naar gravelbikes te kijken haha (die OP van het gravelbikle topic daar heb ik niks aan overigens). Ehh.. die dropbars lijken me alleen helemaal niks.. Ik vind ze lelijk, maar ik word ook nerveus als ik naar de plaatsing van de remmen kijk (da's niet waar ik het stuur vasthou). Misschien een kwestie van wennen? Maar ik heb echt een hele grote voorkeur voor een recht stuur. Ik hecht meer waarde aan controle dan snelheid, zelfs als ik vooral over fietspaden fiets.

That said, die Cube NuRoad ziet er ook goed uit (afgezien van het stuur). Ik zal de gravelbikes in de overweging opnemen..

Anyway, als ik niet te veel aan camerasul uitgeef, dan laat ik deze zomer wel weten wat 't geworden is.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag toch maar overstag gegaan. En een Canyon Stitched 360 Pro (L) besteld. Om te spelen op de jumpjes achter het huis en straks in Mook.

SRAM remmen is wel iets wat ik als eerste ga vervangen. Nog set Shimano M9120 remmen liggen.

Nu moet Scott scale carbon frame, Rockshox SID SL Ultimate etc. Wel de deur uit ;-)

Edit:
De Magura MT7 Raceline (gele calipers) komen op de Stitched samen met 180mm achter en 160mm voor. En de Shimano XTR 4 pots gaan weer op de Neuron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GatsKqiJFWCGcQdjwLXOe3cz9jU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ImTIwndSbGGxO9J0tuSxRog3.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Daan_ op 26-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:46:
Vandaag toch maar overstag gegaan. En een Canyon Stiched jump bike besteld. Om te spelen op de jumpjes achter het huis en straks in Mook.

SRAM remmen is wel iets wat ik als eerste ga vervangen. Nog set Shimano M9120 remmen liggen.

Nu moet Scott scale carbon frame, Rockshox SID SL Ultimate etc. Wel de deur uit ;-)

[Afbeelding]
Ik ben helemaal niet jaloers hoor. Gaaf ding. Ook leuk om mee te nemen naar Holten.
En die rem boeit werkelijk niks. Remmen doe je toch nauwelijks met zo'n ding. Maar goed, als je het toch in huis hebt liggen, zou ik ze ook vervangen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Klitse op 23-02-2023 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:54:
[...]

Ik ben helemaal niet jaloers hoor. Gaaf ding. Ook leuk om mee te nemen naar Holten.
En die rem boeit werkelijk niks. Remmen doe je toch nauwelijks met zo'n ding. Maar goed, als je het toch in huis hebt liggen, zou ik ze ook vervangen hebben.
Gaat waarschijnlijk straks ook mee naar Holten samen met de E.

Heb de spullen niet om SRAM remmen te onderhouden. Voor Shimano/Magura wel. Dan is keuze snel gemaakt als je nog set remmen hebt liggen.

Kan ook zijn dat de Shimano op de Neuron komen en de Magura op de jumper. Leidingen zijn al op lengte gemaakt. Is kwestie van omwisselen. De 2mm rotors van Magura zouden ook goed moeten werken met de Shimano.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 24-02-2023 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:10:
[...]

Gaat waarschijnlijk straks ook mee naar Holten samen met de E.

Heb de spullen niet om SRAM remmen te onderhouden. Voor Shimano/Magura wel. Dan is keuze snel gemaakt als je nog set remmen hebt liggen.

Kan ook zijn dat de Shimano op de Neuron komen en de Magura op de jumper. Leidingen zijn al op lengte gemaakt. Is kwestie van omwisselen. De 2mm rotors van Magura zouden ook goed moeten werken met de Shimano.
Ja dan is het logisch. Ook de reden dat ik op mijn fietsen Hope E4 heb. Scheelt ook nog eens blokken op voorraad houden.
Hoewel ik ook nog ergens een SRAM Guide setje in de kast heb liggen geloof ik.

Maar hoezo ga je met de E naar Holten en niet met je Non-E? Of is dat meer voor het rondje erna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 07:50:
[...]

Ja dan is het logisch. Ook de reden dat ik op mijn fietsen Hope E4 heb. Scheelt ook nog eens blokken op voorraad houden.
Hoewel ik ook nog ergens een SRAM Guide setje in de kast heb liggen geloof ik.

Maar hoezo ga je met de E naar Holten en niet met je Non-E? Of is dat meer voor het rondje erna?
April is nog ver weg… 8) Merk dat ik met de E iets meer mijn best moet doen om de fiets van de grond te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 24-02-2023 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:02:
[...]

April is nog ver weg… 8) Merk dat ik met de E iets meer mijn best moet doen om de fiets van de grond te krijgen.
Nou pas maar op dan als je voor het eerst op je Stitched gaat zitten en springen. Dat is een wereld van verschil. Kun je ineens een bunnyhop van een halve meter.

Inmiddels 3 dagen Winterberg geboekt. Wordt mijn eerste echte bikepark trip dus ben benieuwd.
Wel eerst nog een lang weekend Ardennen begin Juni dus Juni is mijn biketrip maand. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Nou pas maar op dan als je voor het eerst op je Stitched gaat zitten en springen. Dat is een wereld van verschil. Kun je ineens een bunnyhop van een halve meter.

Inmiddels 3 dagen Winterberg geboekt. Wordt mijn eerste echte bikepark trip dus ben benieuwd.
Wel eerst nog een lang weekend Ardennen begin Juni dus Juni is mijn biketrip maand. 8)
Mooie vooruitzichten. Zijn zeker mooie bike trips d:)b

Hier nog niet veel op de agenda staan naast wat clinics en een dagje Chaudfontaine in april.

Edit:
Net de Shimano remmen van zolder gehaald. En die gaan straks op de Neuron. Gelukkig loopt de leiding externe is vervangen paar min werk. Dan komen de gele Magura’s op de jumper.

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 24-02-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ86
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-06-2024
[...]

[Afbeelding]
Ik heb bijna dezelfde lichaam-/beenlengte en vooraf op beide fietsen gefietst. Ben uiteindelijk voor de XL gegaan. Die voelt qua maat toch echt beter aan, enige reden dat Canyon ook met de L komt is volgens mij omdat je met deze beenlengte rond de minimale hoogte van de dropper zit.(Ik pas er echt maar net op met het zadel volledig omhoog, gelukkig kun je 'm tijdens het fietsen makkelijk met een druk op de knop een stukje laten zakken ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
DJ86 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb bijna dezelfde lichaam-/beenlengte en vooraf op beide fietsen gefietst. Ben uiteindelijk voor de XL gegaan. Die voelt qua maat toch echt beter aan, enige reden dat Canyon ook met de L komt is volgens mij omdat je met deze beenlengte rond de minimale hoogte van de dropper zit.(Ik pas er echt maar net op met het zadel volledig omhoog, gelukkig kun je 'm tijdens het fietsen makkelijk met een druk op de knop een stukje laten zakken ;) )
dat zou ik toch wel irritant vinden.. (en een reden om de dropper te vervangen.. ). Het idee is dat je met 1 simpele handeling, de dropper omlaag en met 1 handeling weer omhoog kan doen. Als je na elke drop moet gaan zoeken naar de juiste zadelhoogte om lekker te trappen, dan is er iets niet OK.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Sméagol schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:51:
Bedankt voor de reacties iedereen.. Ben alleen verrast dat ik vooral de suggestie krijg naar gravelbikes te kijken haha (die OP van het gravelbikle topic daar heb ik niks aan overigens). Ehh.. die dropbars lijken me alleen helemaal niks.. Ik vind ze lelijk, maar ik word ook nerveus als ik naar de plaatsing van de remmen kijk (da's niet waar ik het stuur vasthou). Misschien een kwestie van wennen? Maar ik heb echt een hele grote voorkeur voor een recht stuur. Ik hecht meer waarde aan controle dan snelheid, zelfs als ik vooral over fietspaden fiets.

That said, die Cube NuRoad ziet er ook goed uit (afgezien van het stuur). Ik zal de gravelbikes in de overweging opnemen..

Anyway, als ik niet te veel aan camerasul uitgeef, dan laat ik deze zomer wel weten wat 't geworden is.
Je hebt ook nog de categorie touring / trekking bikes; deze zijn wat minder sportief dan gravel, maar hebben wel een recht stuur en vaak veel ruimte voor bagage. Bijvoorbeeld:

https://www.12gobiking.nl/cube-travel-exc
https://www.bike-discount.de/en/trekking-bike

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ86
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-06-2024
Prulleman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:30:
[...]

dat zou ik toch wel irritant vinden.. (en een reden om de dropper te vervangen.. ). Het idee is dat je met 1 simpele handeling, de dropper omlaag en met 1 handeling weer omhoog kan doen. Als je na elke drop moet gaan zoeken naar de juiste zadelhoogte om lekker te trappen, dan is er iets niet OK.
Ja eens hoor, als ik aan het klimmen ben of op het vlakke fiets is het gelukkig wel gewoon goed.Dus voor mij kan het net, maar als je dus wel lang bent en niet super lange benen hebt kan het zijn dat je voor een maatje kleiner moet gaan (of een korte dropper post aanschaffen natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

DJ86 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Ja eens hoor, als ik aan het klimmen ben of op het vlakke fiets is het gelukkig wel gewoon goed.Dus voor mij kan het net, maar als je dus wel lang bent en niet super lange benen hebt kan het zijn dat je voor een maatje kleiner moet gaan (of een korte dropper post aanschaffen natuurlijk)
En juist hierom zou ik bij twijfel een een fiets te passen. Een dropper die je elke keer iets moet laten zaken om goed te kunnen zitten. Zou ik persoonlijk helemaal krankjorum van worden.

En wat we soms vergeten dat niet iedereen zelfde soort trails etc fietst. Neuron (L) is voor mij prima op NL routes, maar ga ik meer technische afdalingtjes etc. rijden. Dan voelt een (M) stuk prettiger. En ja komt met Neuron (L) ook op de lastige passages naar beneden, maar met een (M) net iets gemakkelijker/vlotter.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 24-02-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Je wens voor fietsvakanties stuurt ons vooral naar gravelbikes, geveerde voorvorken zijn eigenlijk ongeschikt (of sterk afgeraden) om bagage aan te hangen wat je eigenlijk wel wilt afhankelijk van hoe jij je trip voor je ziet. "Creditcard" bikepacken kan ook wel op een lichtgewicht carbon fully, maar zodra je een tent meeneemt is alle ruimte wenselijk.

Daarnaast is de keuze in lichtlopende banden voor grotendeels verhard veel groter in 35-40mm (gravelmaat) dan in 2.1-2.4" (mtb banden)

Maar je hebt geluk ;) , gravelbikes met rechte sturen zijn in opkomst, Trek levert de Checkpoint volgens mij met een recht stuur en Shimano maakt voor z'n GRX groepset ook flatbar remmen en shifters.

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
Daan_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:46:
Vandaag toch maar overstag gegaan. En een Canyon Stiched 360 Pro (L) besteld. Om te spelen op de jumpjes achter het huis en straks in Mook.

[Afbeelding]
Ik heb de YT versie voor pumptrack en soms een airbag. Super goede training. Dirt Jump zelf kan ik echt niet, behalve kleine tafels. Ik wilde dat deze winter aanpakken, maar ben al sinds eind Dec geblesseerd. Kan helaas pas net sinds twee weken weer trappen, maar snelle bewegingen en impacts gaat niet lukken nu.

Die rem gaat echt niks uitmaken, zon dj heeft nul grip of modulatie mogelijkheid. Zeker op dirt, en met 3 bar+. Is mijn fiets met minste onderhoud, wiel blokkeert toch wel.
Ik heb trouwens smart-sam table-tops. Die hebben nog ietsje meer grip dan DTH, Ikon zie je ook veel.

Ik heb die van mij een voorrrem gegeven zodat ik ook stoppies etc.
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p3pb15786299/p3pb15786299.jpg
Klitse schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Ter overweging: Willingen en GreenHills zijn vlakbij. In Willingen al jaren niet geweest, dus weet niet wat het aanbod daar nu is. GreenHills hoor je veel positief over op de Duitse Forums. Ik zou proberen dat ook dagje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43

Ik denk dat je moet kijken naar de hybrides. Een beetje tussen de gravel en MTB in.

https://www.12gobiking.nl...e-fietsen/fitnesshybrides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Gister eerste training van een Kracht en Mobiliteit training voor fietsen gedaan, via lokale MTB-belangengroep. Alles doet pijn. :X Helpt ook niet dat ik ongeveer 6 weken helemaal niks had gedaan, maar kan iig wel inschatten dat dit wat gaat helpen.

@Daan_ Een asfalt (velosolutions) pumptrack is helemaal mooi met zon fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Ik heb de YT versie voor pumptrack en soms een airbag. Super goede training. Dirt Jump zelf kan ik echt niet, behalve kleine tafels. Ik wilde dat deze winter aanpakken, maar ben al sinds eind Dec geblesseerd. Kan helaas pas net sinds twee weken weer trappen, maar snelle bewegingen en impacts gaat niet lukken nu.

Die rem gaat echt niks uitmaken, zon dj heeft nul grip of modulatie mogelijkheid. Zeker op dirt, en met 3 bar+. Is mijn fiets met minste onderhoud, wiel blokkeert toch wel.
Ik heb trouwens smart-sam table-tops. Die hebben nog ietsje meer grip dan DTH, Ikon zie je ook veel.

[Afbeelding]

[...]

Ter overweging: Willingen en GreenHills zijn vlakbij. In Willingen al jaren niet geweest, dus weet niet wat het aanbod daar nu is. GreenHills hoor je veel positief over op de Duitse Forums. Ik zou proberen dat ook dagje te doen.
Beterschap !!

Klopt dat de remmen wissel qua power niet veel gaat uitmaken. Heb geen onderhoud gerei voor SRAM remmen. En ben ook geen groot fan van SRAM remmen.

En er lag nog een nieuwe set Shimano XTR 4pots op zolder. Die komen nu op de Neuron. Leidingen had ik al op maat gemaakt. En de Magura MT7 raceline samen met 180mm rotors voor en achter komen dan op de dirt jumper. Benieuwd hoe de gele calipers staan op de fiets.

De SRAM Guide T remmen en de 160 en 180 rotor gaan gelijk op MP ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
Ik heb mogelijk interesse in een Grand Canyon 8. Canyon raad mij een maat L aan op basis van lengte 190cm en BBL 90cm. Kan ik dit aanhouden of adviseren jullie mij toch een andere maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mrk87 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:30:
Ik heb mogelijk interesse in een Grand Canyon 8. Canyon raad mij een maat L aan op basis van lengte 190cm en BBL 90cm. Kan ik dit aanhouden of adviseren jullie mij toch een andere maat?
De maat tabellen kloppen vaak wel. Maar zoals meerdere al geschreven hebben in dit topic. Bij twijfel passen.

Je kunt ook bestellen past die niet dan terug sturen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
[...]

Dat is ook zeker het plan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 21:38
Deze week weer even aan het knutselen geweest aan de Lux.

Voor de oplettende kijker; ja dat is inderdaad een Shimano cassette :Y Ben nu de trotse eigenaar van een Lux met shRAMmano drivetrain 8)

Alleen nog maar een klein rondje door de straat kunnen doen, maar het loopt echt soepel en schakelt super direct.

Komende week wordt het beter weer en heb ik meer tijd, dan maar eens even een mooi proefrondje rijden :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:19
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:56:
Deze week weer even aan het knutselen geweest aan de Lux.

[YouTube: GX AXS]

Voor de oplettende kijker; ja dat is inderdaad een Shimano cassette :Y Ben nu de trotse eigenaar van een Lux met shRAMmano drivetrain 8)

Alleen nog maar een klein rondje door de straat kunnen doen, maar het loopt echt soepel en schakelt super direct.

Komende week wordt het beter weer en heb ik meer tijd, dan maar eens even een mooi proefrondje rijden :)
Ik zie 0 frictie in dat filmpje. Uitstekend!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@f4stf0rw4rd en @ElGreco helemaal klaar voor deze:

(maar dat kan ook goedkoper dan een GX AXS upgrade kit :D)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Daan_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Beterschap !!

Klopt dat de remmen wissel qua power niet veel gaat uitmaken. Heb geen onderhoud gerei voor SRAM remmen. En ben ook geen groot fan van SRAM remmen.

En er lag nog een nieuwe set Shimano XTR 4pots op zolder. Die komen nu op de Neuron. Leidingen had ik al op maat gemaakt. En de Magura MT7 raceline samen met 180mm rotors voor en achter komen dan op de dirt jumper. Benieuwd hoe de gele calipers staan op de fiets.

De SRAM Guide T remmen en de 160 en 180 rotor gaan gelijk op MP ;-)
160 is eigenlijk wel zat op DJ, zeker achter. Ik zou het eerst testen, kan zijn dat je met 180 alleen nog maar aan-uit rem hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:35:
[...]

160 is eigenlijk wel zat op DJ, zeker achter. Ik zou het eerst testen, kan zijn dat je met 180 alleen nog maar aan-uit rem hebt.
Experimenteer graag zelf. Heb de spullen er voor liggen. Ga het vanzelf merken wat beste werkt voor mij. ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 24-02-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Prulleman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:22:
@f4stf0rw4rd en @ElGreco helemaal klaar voor deze:
[YouTube: Aaron Gwin Chainless Win Leogang 2015 World Cup DH MTB]
(maar dat kan ook goedkoper dan een GX AXS upgrade kit :D)
Zonder ketting is blijkbaar gewoon sneller 8)7 _O-
ElGreco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:08:
[...]

Ik zie 0 frictie in dat filmpje. Uitstekend!
_O-

[ Voor 30% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 24-02-2023 16:54 ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:52:
[...]

haha ja, heb je wel wat negatieve hoogtemeters en skills voor nodig :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Prulleman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:54:
[...]

haha ja, heb je wel wat negatieve hoogtemeters en skills voor nodig :D
Ja, echt jammer dat we die negatieve hoogtemeters hier niet hebben in NL :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:52:
[...]

[...]

_O-
Oa deze run is ook de gedachte achter een O-chain kettingblad.

Dat is namelijk niet op opzichzelfstaand fenomeen. Neko had een van zijn beste resultaten zonder ketting (volgens mij uiteindelijk nr 5):

De werking van 0-chain is technisch vrij omstreden trouwens, en dan met name de performance winst die het zou geven. Maar ketting blijft rustiger en zeker met een geblokkeerd of langzaam draaiend achterwiel heeft het invloed op pedal kick back. (Maar met draaiend wiel met enigszins gang niet).

Echter is Neko wel vrij open met ontwikkeling van zijn huidige eigen frame, over wat hij wel en niet kan voelen. BV de recente carbon achterbrug viel hem flink tegen, qua vooruitgang/winst. Dat zou je niet snel lezen in marketing tekst van een merk.
En hij heeft huidige vering systeem gekozen met 0-chain in achterhoofd. Maar kan natuurlijk survivor bias zijn wegens zijn chainless run.

Ik zou het graag testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
Mrk87 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:30:
ik heb de L ondertussen bestelt. Heb er toch wel vertrouwen in na nog wat meten. Bv de wielbasis van de GC8 Lis al 4cm langer dan mn huidige MTB, die niet te klein voelt. Huidige mtb is ook niet de grootste maat dus zie t wel goedkomen. Heb blijkbaar relatief korte beentjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
Jampot007 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:18:
[...]

ik heb de L ondertussen bestelt. Heb er toch wel vertrouwen in na nog wat meten. Bv de wielbasis van de GC8 Lis al 4cm langer dan mn huidige MTB, die niet te klein voelt. Huidige mtb is ook niet de grootste maat dus zie t wel goedkomen. Heb blijkbaar relatief korte beentjes
Ik heb hem ook in maat L besteld _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

[Afbeelding]
Voor wat ik er mee ga doen. Zo nu en dan bikepark Mook en Holten (en spelen achter het huis). Twee Maxxis Ikons (26) 2.35 besteld voor wat meer grip. Overweeg ze tubeless te maken. Ventielen etc heb ik nog liggen.

Heb nog set Magura Storm SL2 (6bolt) rotors. Start met 180mm achter en 160mm voor. Later eens testen met 180mm voor.

Fiets wordt morgen bezorgd. Ergens komende week tijd vrij maken om de fiets op te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 26-02-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:46
Mrk87 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb hem ook in maat L besteld _/-\o_
Ik heb met 1,90 en bbl van 92 ook een L besteld en vandaag geprobeerd. Heerlijk, had geen XL willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hier begon de mtb rit al goed. :D Van onderste derailleur wieltje. lager aan gort. Gelukkig nog spare liggen en kon nog lekker rondje stuiteren.

Bij thuiskomst gelijk paar setjes van de GX AXS besteld. Scheelt nodige centjes in vergelijking met de XX1 AXS ceramic. Dit is nu al tweede derailleur wieltje in half jaar (3000+ km) die ik sloop. Eerste was tandje afgebroken en vandaag lager aan gort.

Op de emtb wel vaker dan op de andere fietsen een tak of iets anders tussen de derailleur. En derailleur wieltjes mag ik ook wat vaker schoonmaken dan normaal. Wellicht te maken met 27,5 achter wiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Daan_ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Voor wat ik er mee ga doen. Zo nu en dan bikepark Mook en Holten (en spelen achter het huis). Twee Maxxis Ikons (26) 2.35 besteld voor wat meer grip. Overweeg ze tubeless te maken. Ventielen etc heb ik nog liggen.

Heb nog set Magura Storm SL2 (6bolt) rotors. Start met 180mm achter en 160mm voor. Later eens testen met 180mm voor.

Fiets wordt morgen bezorgd. Ergens komende week tijd vrij maken om de fiets op te bouwen.
Waarom niet 180 voor en 160 achter? Zoals je zelf zei: lekker experimenteren, gewisseld is het zo.

Tubeless is vrij ongebruikelijk op DJ, met veel druk heb je eigenlijk nooit pinchflats en je rijdt normaliter op ondergrond zonder scherpe dingen. Maar die parken zien er meer MTB dan DJ uit en misschien is 3-4 bar ook niet juiste keus. Anyway het is leuk om te proberen, is echt totaal andere sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik ga twee weken naar curacao en heb een mountainbike gereserveerd. Heb eerder op Aruba gereden en dat beviel goed. Alleen ik kan voor Curacao nergens routes/gpxen vinden. Iemand hier die ervaring heeft en me naar de juiste plek kan wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een goedkope vorkpomp en of iemand die voor karma iets heeft liggen wat stof zit te happen.
Zat naar een Pocketshox DXG te kijken, zag dat deze goeie reviews kreeg (duitse website)

Budget, niet heel veel (het is voor reparatie van een fiets / familie)
Heb zelf geen verend spul.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Bad Brains schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:24:
Ik ben op zoek naar een goedkope vorkpomp en of iemand die voor karma iets heeft liggen wat stof zit te happen.
Zat naar een Pocketshox DXG te kijken, zag dat deze goeie reviews kreeg (duitse website)

Als het voor een reparatie is, kun je er dan niet beter een lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Neuj, doe vaak genoeg iets met fietsen dat het wel handig is om er een te hebben in het arsenaal.
Als het voor weinig kan, altijd goed.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bad Brains schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:24:

Op Marktplaats vind je vast en zeker een vorkpomp. Staan er genoeg op ;-)

Worden vaak geleverd bij nieuwe fiets. En die belanden dan geregeld op MP. Zal vandaag ook wel weer één bij de fiets krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 27-02-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
Vorig weekend een nieuwe MTB gekocht *O* Cube Stereo HPC SLT 29 - 2020
Fietst erg leuk, zeker als je een hardtail gewent bent. Maar nu zag ik dat je bij de steekas van de voorvork ook wat kan instellen, ik kan alleen nergens vinden wat en waarvoor dit is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unW-o_9dDNDTNhg8pXvhzcAYfmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yzdKnOaPgaZZhw75QoK7IEZn.png?f=user_large
Kan iemand mij dit verstellen of vertellen hoe dit heet? Het gaat hier om de genummerde cirkel waar de steekas in valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
kippy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:40:
Vorig weekend een nieuwe MTB gekocht *O* Cube Stereo HPC SLT 29 - 2020
Fietst erg leuk, zeker als je een hardtail gewent bent. Maar nu zag ik dat je bij de steekas van de voorvork ook wat kan instellen, ik kan alleen nergens vinden wat en waarvoor dit is.
[Afbeelding]
Kan iemand mij dit verstellen of vertellen hoe dit heet? Het gaat hier om de genummerde cirkel waar de steekas in valt.
Zo kan je de positie van de hendel aan de andere kant goed uitlijnen (dat ie de juiste kant op wijst)
YouTube: How to adjust Fox fork thru axle, by turning the numbered dial.

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag wordt nieuwe fiets (DJ) bezorgd. Zie ik op de Canyon website dat die nog eens in prijs verlaagd is. Contact gehad met Canyon en krijg netjes creditering na dat de bedenktijd is afgelopen. Dat is nog eens mooie meevaller voor de maandag ochtend ;-)

Edit:
Fiets is binnen en rustig begonnen met klussen. Nog klein todo lijstje met klusjes/aanpassingen, maar wachten is op de laatste onderdelen. Heb gelukkig geen haast. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RvxqpsNyxkdEXnwfsGgHViFWaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZR42sCuuHwGXiOju85p2esW8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 213% gewijzigd door Daan_ op 28-02-2023 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Dat zadel had ik als eerste naar beneden gezet. Dit is geen gezicht. Verder erg puik fietsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:57:
Dat zadel had ik als eerste naar beneden gezet. Dit is geen gezicht. Verder erg puik fietsje.
Zadel komt vanzelf als ik klaar ben. Nu is het lekker makkelijk om in de bike stand te hangen. Moet nog nodige doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 27-02-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
En zat er een pompje bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zal waarschijnlijk in de doos zitten die ik niet open heb gemaakt O-) Daar zitten meestal spullenboel in die ik niet nodig heb om fiets in elkaar te zetten….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:36
Apart verhaal....
https://www.facebook.com/...5aGHMAupmUEvRt4Anm6BWpnnl
Eerste indruk, wat een rotzak. Verpesten het voor iedereen. Maar wat ik niet snap is dat als je bloedeigen dochter klappen krijgt en je staat zo dichtbij; hoe kan je in godsnaam nog scherpe foto's maken; uberhaupt op het idee komen, om je telefoon erbij te pakken?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:16:
Apart verhaal....
https://www.facebook.com/...5aGHMAupmUEvRt4Anm6BWpnnl
Eerste indruk, wat een rotzak. Verpesten het voor iedereen. Maar wat ik niet snap is dat als je bloedeigen dochter klappen krijgt en je staat zo dichtbij; hoe kan je in godsnaam nog scherpe foto's maken; uberhaupt op het idee komen, om je telefoon erbij te pakken?
Ja.. had het ook gelezen ... Hier ontbreekt behoorlijk wat context. Wie weet was het gewoon een botsing.. en misschien klopt het verhaal wel.. het is alleen te vaag om conclusies te trekken

Strava

Pagina: 1 ... 230 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic